۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

حمیدرضا محمدی/ پنج سال محرومیت از حقوق یک زندانی

خبرگزاری هرانا - حمید رضا محمدی، یکی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین است که در طی 5 سال بازداشت از داشتن حق حتی یک روز مرخصی نیز محروم بوده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حمیدرضا محمدی که درتاریخ 17 اسفندماه سال 1383 در منزل شخصی اش در شهر تهران به اتهام ارتباط با "انجمن پادشاهی" بازداشت شد در 6 ماه اولیه بازداشت را در بند امنیتی 209 زندان اوین در حالی که از حق هرگونه ملاقات حضوری و حتی تماس تلفنی با خانواده خود محروم بود، سپری و در ماه مهر سال 84 به اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شد.

این درحالیست که در آن مقطع ایشان و خانواده شان برای عدم مصاحبه با رسانه های خارجی و حتی داخلی سخت تحت فشار بودند و بارها تهدید به بازداشت اعضای دیگر خانواده شده بودند.

حمید رضا محمدی در یادداشت های شخصی اش درباره محاکمه خود اینچنین می نویسد: "به این ترتیب من در نهایت گمنامی در تاریخ 20/3/85 پس از دوبار احضار به شعبه چهاردهم بازپرسی امنیت بدون داشتن وکیل حتی از نوع تسخیریش به استناد مواد 499 و 500 به شش سال حبس تعزیری محکوم شدم و برای بار دوم در تاریخ 28/1/87 مجددا در شعبه 1059 جزایی ویژه به استناد ماده 513، به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه دیگر محکوم شدم که حکم صادره درتاریخ 29/2/87 در زندان اوین به من ابلاغ شد."

موضوع قابل توجه در محاکمه های آقای حمید رضا محمدی اینست که پرونده دوم ایشان تفکیک شده از همان پرونده نخست است و اتهامات وارده در واقع بخشی از همان اتهاماتی است که توسط شعبه چهاردهم بازپرسی امنیت به ایشان ابلاغ و محاکمه شده است.

حمیدرضا محمدی در حالی به یازده سال و شش ماه زندان محکوم شده است که تمامی اقداماتش در راستای مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و هیچگونه صدمه مالی و جانی به هیچ شخص حقوقی و حقیقی وارد نکرده، و به گفته خودش " جرم من تنها بیان و اعلام عقیده و تبلیغ آن بوده است."

آقای حمیدرضا محمدی در حالی به ششمین سال حبس خود از مجموع 11 سال و نیم نزدیک می شود که تاکنون حتی یک ساعت هم به مرخصی نرفته است و در طول این پنج سال و نیم بارها و بارها به دلیل اختلاف با مسئولین زندان و عدم تظلم خواهی به سلول های انفرادی منتقل شده است.

حمیدرضا محمدی هم اکنون در بند 350 زندان اوین نگهداری می شود و با حدود 43 سال سن در شرایط روحی خوبی قرار ندارد. البته تا پیش از انتقال مجدد آقای محمدی به بند 350 در مهرماه 1388، به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت خود در دوران زندان، تحت فشار شدید ماموران امنیتی قرار داشت.