۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

محکومیت کیارش کامرانی، یکی از بازداشت شدگان عاشورا به چهارسال زندان

خبرگزاری هرانا - کیارش کامرانی از بازداشت شدگان روز عاشورا به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
بر اساس این گزارش،  این دانشجو که روز عاشورا بازداشت شده از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام شرکت در تجمعات به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده اما با اعتراض این دانشجو حکم صادره در مرحله تجدید نظر است.

 به گزارش سایت روز،کیارش کامرانی اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد و خانواده او گفته اند که به شدت نگران وضع جسمی و روحی او هستند.
 به گفته خانواده کامرانی، این دانشجو در تجمعات مسالمت آمیز حضور داشته و هیچ عمل خلاف قانونی انجام نداده است. خانواده  این زندانی سیاسی به شدت نگران وضعیت جسمی و روحی فرزندشان هستند و به "زندانیان سبز" گفته اند که فرزندشان تنها به دلیل حضور در تجمعات قانونی حبس طویل المدت محکوم شده است

ده سال حبس برای سه نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا

خبرگزاری هرانا - حکم سه نفر از بازداشت شده‌گان روز عاشورا صادر شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر ، آرش قاسمی در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. براساس این گزارش، ابولفضل قاسمی نیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
 امید یاوری که به همراه آرش قاسمی و ابولفضل قاسمی از بازداشتی های روز عاشورا هستند از سوی مقیسه، قاضی شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.
گفتنی است،ابوالفضل قاسمی، فارغ التحصیل كارشناسي ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه است

گزارش ماهانه-تفصیلی نقض حقوق بشر / فروردین ماه


خبرگزاری هرانا - با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ایران و شرایط دشوار جمع آوری اخبار عموما و اخبار داخل زندان ها خصوصا و هم چنین فضای امنیتی کشور که در ماه های اخیر هجمه های گسترده ای نیز بر علیه فعالین حقوق بشر روا داشته است، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش ها و کوشش هایی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صورت گرفته، تنها می تواند بیانگر آماری حداقلی از شرایط موجود و نقض حقوق بشر در ایران در محدوده زمانی فروردین ماه ۱۳۸۹ باشد.

در فروردین ماه سال جاری دست کم 38879 بار نقض موردي حقوق بشر که توسط حاکمیت صورت پذیرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.

در طول ماه گذشته، بیش از 37519 مورد نقض حقوق کارگران، 537 مورد نقض حقوق دانشجویان، 255 مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزه ی آزادی اندیشه و بیان، 34 مورد صدور و اجرای حکم اعدام، 259 مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی در زندانها، دست کم 7 مورد کشته شدن شهروندان مرزنشین، 124 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های ملی و 68 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های مذهبی را شاهد بوده ایم.

در طی ماه اخیر اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها وشرکت ها و در نتیجه امار بیکاری، با رشد فزاینده ای روبه رو بوده تا جایی که به گفته ی دبیر کل خانه ی کارگر به صورت متوسط ماهانه شاهد تعطیلی 166 واحد تولیدی هستیم. هم چنین [گزارش ماهانه-تفصیلی نقض حقوق بشر / فروردین ماه ۸۹] دستکم 37500 کارگر نیز در ماه گذشته، توسط کارفرمای خود اخراج شدند و با توجه به نزدیکی روز جهانی کارگر(اول ماه مه)، کارگران ایران نیز حداقل 11 تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق خود در بسیاری از مناطق کشور برپا کردند.

با توجه به پشت سر گذاشتن ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، انتظار می رفت که نقض حقوق دانشجویان در فروردین ماه با کاهش نسبی روبه رو باشد اما کمافی سابق شاهد آن هستیم که با این قشر که بایستی با فراهم بودن یک فضای آموزشی مناسب و آزاد به پرورش تئوریک خود بپردازند، مقابله ی گسترده ای صورت گرفته تا جایی که کمیته های انضباطی 469 تن از دانشجویان را احضار و بسیاری از ایشان را با احکام سنگین محرومیت و یا تعلیق از تحصیل روبه رو ساختند؛ هم چنین مقام های دولتی در اقدامی جدید و البته عجیب در صدد آن برآمدند که میزان دانشجویان تهرانی را کاهش دهند.

مجازات اعدام نیز پس از پایان تعطیلات نوروزی، افزایش چشمگیری داشته است و دستگاه امنیتی بدون هیچ توجهی اقدام به گرفتن جان مردمان می کند و تنها در طی چند روز اخیر شاهد بیش از 28 مورد اجرای حکم اعدام در نقاط مختلف ایران بودیم.

برخورد با فعالین حقوق بشر نیز که از اسفندماه سال گذشته در دستور دستگاه امنیتی قرار گرفته است، کماکان ادامه دارد و ضمن بازداشت و اقدام به بازداشت بسیاری از ایشان، ده ها تن از فعالین حقوق بشر در زندان ها در شرایط نا معلوم و نا مطلوبی نگهداری می شوند.

مرگ چهار زندانی بر اثر شکنجه جسمی نیز از موارد عمده ی نقض حقوق بشر در فروردین ماه محسوب می شود. هم چنین باید به این مساله نیز اشاره کرد که شرایط بد زندان ها، فشارهای وارده و بلاتکلیفی، بسیاری از زندانیان سیاسی را برآن داشته تا با اعتصاب غذا اعتراض خود را به شرایط موجود علنی نمایند این در حالیست که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تنها در طی ماه گذشته از اعتصاب غذای 34 تن اطمینان حاصل کرده است.



گزارش تفصیلی

حقوق ملی

صدور حکم

صدور حکم 4 سال حبس تعزیری برای محی الدین آزادی، فعال کرد: محی الدین آزادی، فعال کرد در سقز از طرف شعبه یک دادگاه نظامی استان کردستان به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.

احکام زندان برای معترضین به جوک سید محمد خاتمی در تبریز: علی و مهدی ایمانی (فعالین دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه تبریز)٬ جهانبخش و نادر بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به احکام شش ماه تا سه ماه حبس تعلیقی و سی ضربه شلاق محکوم گردیدند.

تیر اندازی به مرزنشینان

مرگ یک شهروند کرد بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی : یک شهروند کرد اهل روستای شندره از توابع شهر سردشت در آذربایجان غربی به نام ریبوار نصرتی (شندره ای ) بر اثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی کشته شد.

افزایش کشتارها در کردستان؛ ۴ کشته در ۱۵ روز : تنها چند روز پس از اعلام آمارهایی از سوی برخی نهادهای حقوق بشر در مورد کشتار کاسبکاران مرزنشین کردستان، برخی دیگر از منابع خبری از کشته شدن دست کم 4 باربر مرزی در ایام تعطیلات نوروزی خبر داده اند.

کشتار دو تن دیگر از شهروندان مناطق مرزی توسط نیروهای انتظامی: روز پنج شنبه 26 فروردین ماه، در پی تیراندازی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی شهر مریوان، دو شهروند به نام های "خبات" اهل روستای " رزآو " از توابع شهر سرو اباد و "کیومرث" اهل شهر "سنندج"؛ کشته شده اند.

احضار

احضار بهبود قلیزاده به دادگاه انقلاب مهاباد: بهبود قلیزاده مدیر گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان در میاندوآب به دادگاه انقلاب مهاباد احضار شد.

احضار دوباره بازداشت شدگان مراسم دفاع از دریاچه ارومیه: تعدادی از بازداشت شدگان حوادث روز سیزده فروردین و اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه که بعد از تحمل چند روز بازداشت و با وثیقه های صد میلیون ریالی تا سیصد میلیون ریالی به صورت موقت آزاد شده بودند بار دیگر به ستاد های خبری اداره اطلاعات شهرهای مختلف آذربایجان احضار شده اند.

محاکمه

تفهیم اتهام فعالان مدنی برگزار کننده مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی در میاندوآب : پنج فعال مدني اهل آذربايجان در خصوص برگزاري مراسم موسيقي و رقص سنتي آذربايجاني در مياندو آب شنبه گذشته در دادگاه حاضر و تفهیم اتهام شدند.

بازداشت

بازداشت گسترده آذربایجانیها در همایش دفاع از دریاچه ارومیه: ماموران امنیتی روز جمعه ۱۳ فروردین ماه، همزمان با روز طبیعت، با حمله به فعالین آذربایجانی طرفدار محیط زیست در اطراف پل میانگذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه ضمن ضرب و شتم خانواده ها عده زیادی را بازداشت کردند.

بازداشت زنان هوادار تیم فوتبال تراکتورسازی در جریان بازی فوتبال: ماموران امنیتی و پلیس ایران روز جمعه۲۷ فروردین ماه بیست و پنج تن از زنان و مردان هوادار تیم فوتبال تراکتورسازی را بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد کردند.

بازداشت داود خداکرمی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی در زنجان: دادود خداکرمی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی روز شنبه ۲۸ فروردین ماه بدست ماموران حفاظت اطلاعات زنجان بازداشت شد.


اندیشه و بیان

بازداشت

آرتین غضنفری بازداشت شد: آرتین غضنفری شهروند بهایی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده بود مجددا بازداشت شد.

بازداشت مجدد محمد غزنویان: محمد غزنویان، فعال حوزه کودکان و زنان به دلیل عدم توانایی در پرداخت وثیقه سنگین تعیین شده از سوی بازپرس پرونده در دادگاه انقلاب بازداشت و روانه زندان شد.

بازداشت قائم مقام جبهه مشارکت مازندران: سید احمد میری قائم مقام جبهه مشارکت مازندران بازداشت شد.

دستگیری و پرونده سازی برای مردم فولادشهر به بهانه شرکت در مراسم چهارشنبه سوری: یک مقام آگاه در دادگستری زرین شهر از تشکیل 82 پرونده برای شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری خبرداد.به گزارش هرانا، این فرد که خواست نامش فاش نشود، با بیان این مطلب اظهارداشت:82 نفر از شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری در شهر فولادشهر دستگیر شده اند که از این تعداد هفتاد نفر آزاد و 12 نفر کماکان در بازداشت به سر می برند.

فرزند فائزه هاشمی بازداشت شد: حسن لاهوتی؛ فرزند فائزه هاشمی رفسنجانی صبح امروز در بدو ورود به ایران بازداشت شد.

معاون سابق آموزش و پرورش شهرستان بابلسربازداشت شد: معاون سابق آموزش و پرورش در شهرستان بابلسر پس از احضار به اداره اطلاعات استان مازندران بازداشت و به بازداشتگاهِ اطلاعات ساري منتقل شد.

تائید بازداشت دوهنرمند مدافع فعال حقوق بشر پس از یکماه: دستگاه قضایی-امنیتی پس از گذشت بیش از یکماه از بازداشت امير احسان تهراني سخاوت و نيما گلزاري، دو هنرمند فعال حقوق بشر، با پیگیری مستمر خانواده ها سرانجام بازداشت آنان را تایید کرد.

بازداشت مجدد مسئول واحد اطلاع رسانی دفتر آیت الله منتظری: مجتبی لطفی، روزنامه نگار و مسئول واحد اطلاع رسانی دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری، مجددا بازداشت و به زندان لنگرود قم منتقل شد.

ممنوع الخروج

ممنوع الخروجی ۷ تن از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر : با ممنوع الخروج شدن هادی اسماعیل زاده از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر تعداد وکلا و همکاران این نهاد حقوق بشری که ممنوع الخروج شده اند به هفت نفت رسید. از جمله اعضای این کانون که هم اکنون ممنوع الخروج هستند می توان به نام های عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، نسرین ستوده، محمدسیف زاده، نرگس محمدی اشاره کرد.

اخراج

از کاربرکناری پدر به دلیل فعالیت های حقوق بشری فرزند: نیروهای امنیتی در تداوم فشار فزاینده خود بر فعالان حقوق بشر خاصه همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که از طریق تحت فشار قراردادن خانواده ها پیگیری می شود، مانع از ادامه اشتغال پدر کیوان رفیعی، دبیرکل سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شدند.

اخراج دختر 14 ساله سما بهمنی، فعال حقوق بشر از مدرسه: روز شنبه هفته جاری مورخ 21/1/89 خانم دبیری مدیر مدرسه نمونه نورالهدی بندرعباس بدون هیچ مقدمه و زمینه ای با جمع کردن دانش آموزان مدرسه از آنان خواست تا ارتباط خود را با آتنا بهمنی، دختر نوجوان سما بهمنی فعال حقوق بشر دربند قطع کنند.

اخراج فیروز یوسفی درجه دار آذربایجانی نیروی زمینی ارتش: فیروز یوسفی درجه دار نیروی زمینی ارتش و از فعالین حرکت ملی آذربایجان از اشتغال در ارتش ایران اخراج شد.

تهدید و ارعاب

شعارنویسی شبانه بر دیوار منزل پدری ابوالفضل عابدینی: افرادی ناشناس طی روزهای گذشته بر روی دیوار منزل پدری ابوالفضل عابدینی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر دربند اقدام به شعار نویسی کرده اند.

محاکمه

برگزاری اولین جلسه دادگاه محمد یوسف رشیدی: اولین جلسه دادگاه محمد یوسف رشیدی، از فعالان دانشجویی طیف چپ روز دوشنبه ۲۴ اسفند ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به قضاوت پیرعباسی برگزار شده است.

تفهیم اتهامات سنگین برای مهدیه گلرو: دادگاه مهدیه گلرو روز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی برگزار شد.

برگزاری دومین جلسه دادگاه عیسی سحرخیز : دومین جلسه دادگاه عیسی سحرخیز در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت تشکیل شد

دادگاه نوری زاد امروز برگزار می شود: محمد نوری زاد نویسنده و کارگردانی که از تاریخ ۲۹ آذر در بازداشت به سر می برد صبح امروز، دوشنبه ۱۶ فرودین ماه، به دادگاه می رود.

پرونده احمد قابل به دادگاه رفت: پرونده قضايي روحاني عضو جبهه مشاركت پس از يكصد روز حبس از دادسرا به شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شده است.

دستگیری و پرونده سازی برای مردم فولادشهر به بهانه شرکت در مراسم چهارشنبه سوری: یک مقام آگاه در دادگستری زرین شهر از تشکیل 82 پرونده برای شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری خبرداد. این فرد که خواست نامش فاش نشود، با بیان این مطلب اظهارداشت:82 نفر از شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری در شهر فولادشهر دستگیر شده اند که از این تعداد هفتاد نفر آزاد و 12 نفر کماکان در بازداشت به سر می برند.

ارجاع پرونده یک عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب : علی ملیحی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران که پیش از این با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شده بود، جهت رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شده است.

صدور حکم

محکومیت محمد قوامی به دو سال و چهار ماه حبس قطعی: محمدقوامی، فعال سياسی از سوی دادگاه تجديد نظر استان کردستان در سنندج به دو سال و چهار ماه زندان قطعی محکوم شده است.

محکومیت مسعود لواسانی به شش سال حبس قطعی: مسعود لواسانی روزنامه نگار، به 6 سال حبس قطعی و 10 سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم شد.

صدور حکم زندان برای یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات پس از انتخابات: قادر رحیمی، از شرکت کنندگان در اعتراضات مردمی پس از انتخابات، به یک سال حبس به مدت 5 سال تعلیق محکوم شد.

اعلام احکام دادگاه تجدید نظر محسن صفایی فراهانی و علی تاجرنیا: شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محسن صفایی فراهانی را به پنج سال حبس تعزیری محکوم و محکومیت علی تاجرنیا را به یک سال حبس تعزیری کاهش داد.

لغو حکم اعدام احمد کریمی از سوی دادگاه تجدید نظر: حکم اعدام احمد کریمی، از قربانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری که در دادگاه های جمعی محاکمه و به اعدام محکوم شده بود به 15 سال حبس تقلیل یافت.

محکومیت سه شهروند کرد به زندان : سه شهروند کرد اهل یکی از روستاهای شهر اشنویه به نام های فاروق عزیزی فرزند محمد ،ادریس عزیزی فرزند قادر و صادق فیروزی فرزند رسول به زندان محکوم شدند.

تایید حکم یک سال ونیم حبس کاوه رضایی در دادگاه تجدید نظر: شعبه 56 دادگاه تجدید نظر استان تهران طی حکمی در تایید حکم اولیه شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج کاوه رضایی را محکوم به یک سال و نیم(18 ماه) حبس کرد.

ابوالفضل عابدینی به یازده سال زندان محکوم شد: ابوالفضل عابدینی نصر، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به 11 سال حبس تعزیری محکوم شد.

صدور احکام سنگین برای مهاجران افغانی بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات: بیش از ۱۲ مهاجرافغانی که در حوادث پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده اند، همچنان در زندان اوین بسر می برند . اغلب این افراد در کنار خیابان نظاره گر تظاهرات مسالمت آمیز مردم بوده اند و فعالیت دیگری در حرکت های اعتراضی مردم ایران نداشته اند.

محاکمه غیرقانونی سما بهمنی،فعال حقوق بشر و صدور یک سال حبس تعزیری: دادگاه انقلاب مهاباد، دریک محاکمه غیرقانونی سما بهمنی از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

سه ماه حبس تعزیری برای دو فعال سیاسی درتبریز: شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز دو تن از فعالین سیاسی این شهر به اسامی حسن ابولولو(ارک) و ابراهیم دشتی را به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرد.

محکومیت شهناز غلامی به 8 سال حبس تعزیری: شهناز غلامی، روزنامه نگار آذربایجانی و فعال حقوق زنان از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد.

محکومیت علی قادر مرزی فعال مدنی توسط دادگاه انقلاب اسلامی: علی قادرمرزی از فعالان مدنی کردستان از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس و 4 سال تبعید محکوم شد.

مدیرمسئول روزنامه اقبال محکوم شد: شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران، مدیر مسوول روزنامه «اقبال» را به پرداخت 20 میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و 5 سال محرومیت از مسوولیت‌های مطبوعاتی بدل از حبس محكوم كرد.

محاكمه دو دقيقه اي و سه سال حبس براي آبتين غفاري: آبتین غفاری، یکی از معترضان به نتیجه انتخابات که در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته و در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، در روزهای آخر سال گذشته در یک دادگاه دو دقیقه ای توسط قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

محكوميت قطعي رمضانزاده به پنج سال حبس تعزيري: سخنگوي دولت خاتمی و قائم مقام جبهه مشاركت به 5 سال حبس تعزيري از سوي شعبه 54 دادگاه تجديد نظر استان تهران محكوم شد.

محکومیت محمد نوری زاد به سه و نیم سال حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق: صبح روز شنبه 28 فروردین ماه، محمد نوری زاد از سوی شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شد.

هژیر کرد نژاد به دو سال حبس محکوم شد: هژیر کرد نژاد(امجد) فعال دانشجویی رشته جامعه شناسی دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در روز 12 آذر ماه بازداشت شده بود در دادگاه اولیه به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

محکومیت 3 فعال سیاسی با سابقه به زندان: مصطفی تاج‌زاده، داود سليمانی و محسن ميردامادی هر يک به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت ملي و فعاليت تبليغی عليه نظام به استناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلام مجموعا به 6 سال حبس تعزيری و به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامی به 10 سال محروميت از فعاليت در احزاب و مطبوعات محكوم شدند.

محکومیت میلاد فدایی به یک سال حبس تعزیری: میلاد فدایی، فعال حقوق بشر و فعال دانشجویی دانشگاه آزاد از سوی دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

تأیید حکم زندان مدیرعامل و خبرنگار سابق ایرنا: در پی اعلام جرم دادستان تهران علیه محمد جعفر بهداد مدیر عامل سابق خبرگزاری ایرنا به دلیل درج مطلبی در رابطه با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، وی به همراه امیرطاهر حسین خان نویسنده مطلب فوق از سوی دادگاه بدوی به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

فواد شمس، روزنامه‌نگار و فعال دانشجويی به یکسال حبس محکوم شد: فواد شمس دانشجوی جغرافيای دانشگاه تهران، روزنامه‌نگار و از فعالان دانشجويی طیف چپ به ۶ ماه حبس تعزيری و ۶ ماه حبس تعليقی محکوم گرديد.

اقدام به بازداشت

تلاش نیروهای امنیتی برای بازداشت سیمین روزگرد، فعال حقوق بشر: در تدوام سناریو سازی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر عصر روز یکشنبه 22 فروردین ماه، 4 تن از نیروهای امنیتی به منظور بازداشت سیمین روزگرد، فعال حقوق بشر، به منزل پدری وی یورش بردند.

یورش مجدد نیروهای امنیتی به منزل حسام الدین بهمن آبادی، فعال حقوق بشر: در پی سناریو سازی دستگاه های امنیتی بر علیه فعالان حقوق بشر، شب گذشته تعدادی از نیروهای لباس شخصی برای دومین بار به منزل حسام الدین بهمن آبادی، خبرنگار و فعال حقوق بشر یورش بردند.

احضار

احضار مریم ضیا به دادگاه انقلاب : مریم ضیاء، فعال حقوق کودکان و زنان به دادگاه انقلاب احضار شد.

علی کلایی به دادگاه انقلاب احضار شد: علی کلایی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر طی تماسی تلفنی به شعبه‌ ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب، برای «ادای آخرین دفاعیات» احضار شد.

احضار دستجمعی اعضای حزب جامعه مدنی همدان به دادگاه : اعضای دفتر سیاسی حزب جامعه مدنی همدان به دادگاه احضار شدند.

احضار سعید جلالی‌فر و سعید حائری به دادسرای زندان اوین: سعید جلالی‌فر و سعید حائری، دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به شعبه ۳ بازپرسی امنیت مستقر در زندان اوین احضار شدند.

احضار کاوه رضایی، فعال سابق دانشجویی و فعال حقوق زنان به اجرای احکام: شعبه اجرای احکام شهرستان هشتگرد، براساس حکم دادگاه تجدید نظر استان تهران کاوه رضائی را به منظور اجرای حکم یک سال و نیم زندان، فرا خواند.

مطبوعات

فشار براي عدم اجراي حكم رفع توقيف اعتماد: با حكم قاضی پرونده روزنامه اعتماد اين روزنامه اصلاح طلب رفع توقیف شده اما بر اساس گزارش منابع موثق تلاشهايي به منظور ممانعت از اجراي حكم قاضي در جريان است.

سه روزنامه تذکر کتبی دریافت کردند: در جلسه هيات نظارت بر مطبوعات به روزنامه همشهري و روزنامه جمهوري و روزنامه خراسان تذکر داده شد.

پرونده روزنامه اعتماد به دادسرا ارجاع شد: دادستان تهران از ارسال پرونده روزنامه اعتماد به دادسرای كاركنان دولت و آغاز رسیدگی قضایی به این پرونده خبر داد.

روزنامه "خبر" مجرم شناخته شد : مدير مسوول روزنامه خبر به اتفاق آرا از سوي هيات منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.

توقیف و پلمپ دفتر"سخن تازه" اصلی ترین نشریه اصلاح طلب استان کرمان: هفته نامه محلی سخن تازه استان کرمان پس از انتشار اولین شماره خود در سال جدید با حکم توقیف و پلمپ دفتر تحریریه از سوی دادستان سیرجان روبرو شد.

روزنامه بهار توقیف شد: در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات "روزنامه بهار" به دلیل درج مطالب خلاف واقع‌، ایجاد شبهه در موضوعات اساسی چون انتخابات، زیر سؤال بردن ارکان نظام جمهوری اسلامی و همچنین افترا به نهادها و ارگان‌های رسمی کشور، توقیف شد.

هفته نامه پنجره تذکر گرفت : هيات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز گذشته - دوشنبه - خود، ضمن توقيف روزنامه بهار و ارسال پرونده آن به مرجع قضايي، به هفته‏نامه "پنجره" تذکر داد.

ممنوعیت فعالیت سیاسی

دو حزب عمده جبهه اصلاحات توقیف شدند : کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور امروز پروانه فعالیت جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان ‏مجاهدین انقلاب اسلامی را توقیف کرد.

توقیف کتاب و فیلم

لغو مجوز اکران فيلم "تسویه حساب"تهمينه ميلانی در اردبیل : كران فيلم "تسويه حساب" ساخته تهمينه ميلاني در اردبيل ممنوع شد.

احکام

محكومیت مدیرمسوول روزنامه "خبر" به پرداخت جزای نقدی: شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران، مدیر مسوول وقت روزنامه "خبر" را به پرداخت 5 میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محكوم كرد.

فیلترینگ

فیلتر شدن شبکه تلوزیونی "فرانس 24":وب سایت شبکه ی تلوزیونی "فرانس 24" از شب گذشته (پنج شنبه) 12 فروردین در ایران فیلتر شده است.

پارازیت

چگونه ايران صدای رسانه‌های خارجی را خفه می‌کند : شبکه خبری ای بی سی می نويسد که هات برد ۸ بزرگترين و نيرومندترين امواج ماهواره‌ای در اروپاست اما حکومت ايران توانسته است ارسال آن را مختل کند. تحت تاثير اين اقدام برنامه‌های تلويزيون فارسی و بين‌المللی بی بی سی و همينطور تلويزيون صدای آمريکا به کلی قطع شده است.

اختلال در تلفن‌های همراه در روز طبیعت: از روز گذشته شبکه تمامی اپراتورهای تلفن همراه در شرق تهران با اختلال مواجه شد که از صبح امروز 13 فروردین این اختلال به شهرهای نزدیک تهران شامل، بومهن، رودهن، پردیس، دماوند، گیلاوند و... رسیده است.

جلوگیری از تجمع

حمله لباس شخصی ها به شرکت کنندگان در مراسم همسر آیت لله منتظری: در هنگام تدفین پیکر بانو ربانی،همسر آیت الله منتظری تعدادی از لباس شخصی ها به جوانان حمله کردند.

تلاش برای شناسایی شرکت کنندگان مراسم همسرآیت الله منتظری از سوی ماموران امنیتی: مراسم تدفین همسر آیت الله منتظری امروز صبح توسط نیروهای امنیتی تبدیل به محلی برای شناسایی افراد شرکت کننده و برخوردهای احتمالی با آنها در آینده شد. نیروهای امنیتی از اوایل صبح امروز در نزدیک منزل آیت الله منتظری حضور داشتند و با در دست داشتن دوربین از افراد شرکت کننده در این مراسم فیلمبرداری می کردند.



زندانیان

اعتصاب غذا

اعتصاب غذای یک زندانی کرد در مهاباد: جعفر افشاری که بیش از پنج ماه است در زندان بسر می برد در اعتراض به عدم اعطای رای باز و مرخصی ،از مورخه 26 اسفند دست به اعتصاب زده است .

اعتصاب غذای چهار فعال آذربایجانی در زندان اردبیل: ودود سعادتی، بهروز علیزاده، علی عباسی و رحیم غلامی زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان اردبیل از روز شنبه ۲۲ اسفند ۸۸ در اعتراض به فشارهای وارده از سوی رئیس زندان و تضییع حقوق اولیه شان دست به اعتصاب غذا زده اند.

اعتصاب غذای محمد داوری در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی: محمد داوری عضو سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام‌نیوز که روز ۱۷ شهریورماه در دفتر مهدی کروبی بازداشت شده است، در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی بیش از یک هفته اعتصاب غذا نموده است.

اعتصاب غذای مسعود لواسانی: مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی که از ۴ مهرماه در منزل بازداشت شد، پنج روز است که اعتصاب غذا کرده است.

اعتصاب غذای یک عضو سابق فعالان حقوق بشر در زندان اوین: رسول بداقی،از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران که از اوایل شهریور ماه در زندان اوین به سر می برد،دست به اعتصاب غذا زد.

نگرانی از سلامت دو فعال حقوق بشری محبوس در زندان اوین : لاله حسن پور وبلاگ نویس و فعال حقوق بشری و ابوالفضل عابدینی نصر روزنامه نگار و فعال حقوق بشر خوزستانی که در حین بازداشت اعلام اعتصاب غذا نموده اند در شرایط نامعلومی در بند 2 - الف زندان اوین نگهداری می شوند.

انتقال مریم ضیاء به بهداری زندان اوین در پی اعتصاب غذا: مریم ضیا، فعال حقوق زنان و کودکان که از ۱۰ دی ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، در دوازدهمین روز اعتصاب غذای خود به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بهداری زندان اوین انتقال یافت.

اعتصاب غذای هفده تن از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه: هفده تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به توزیع مواد مخدر در این زندان دست به اعتصاب غذا زدند.

اعتصاب غذای نامحدود یک شهروند مسیحی: حمید ولی وند، شهروند مسیحی ساکن شاهین شهر اصفهان که قریب به 40 روز از بازداشتش توسط نیروهای امنیتی می گذرد، 5 روز است که در اعتراض به بلاتکلیفی و روشن نبودن وضعیت پرونده ی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

ممانعت از ملاقات

جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده‌اش: در حالی که حدود ۱۵ روز از بازداشت درسا سبحانی می‌گذرد خانواده وی در آستانه‌ی عید نوروز از ملاقات با او محروم هستند.

مهدیه گلرو، در آستانه عید نوروز «ممنوع‌الملاقات» شد: مهدیه گلرو، فعال دانشجویی برای چهارمین بار از ملاقات با همسرش منع شد و مسئولان زندان در پاسخ به درخواست‌های مکرر وحید لعلی‌پور اعلام کردند بازجویان پرونده مهدیه گلرو را «ممنوع‌الملاقات» کرده‌اند.

ده روز بی خبری از حجت منتظری: با گذشت ده روز از بازداشت حجت منتظری هنور هیچ نهادی در مورد اتهام و محل نگهداري این فعال سابق دانشجویی پاسخگو نیست.

بی‌خبری مطلق از وضعیت علی اکبر عجمی، فعال دانشجویی: با گذشت ۴۰ روز از بازداشت علی اکبر عجمی، از فعالان دانشجویی طیف چپ، خانواده و دوستان وی در بی‌خبری مطلق از وضعیت وی به سر می‌برند.

تماس تلفنی محمد نوری‌زاد پس از ۹۳ روز بی‌خبری: محمد نوری زاد، نویسنده مستند ساز و روزنامه نگار که از روز 29 آذر سال 88 در بازداشت به سر می برد، پس از 93 روز بی خبری روز دوشنبه دوم فروردین ماه سال 89 با خانواده خود تماس گرفت.

یک ماه بی خبری از سرنوشت مهدی خدایی: از سرنوشت مهدی خدایی، فعال حقوق بشر و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری، هیچ اطلاعی در دست نیست.

کاظمینی بروجردی،روحانی مخالف نظام ولایت فقیه ممنوع الملاقات شد: کاظمینی بروجردی، روحانی مخالف نظام ولایت فقیه که بیش از سه سال است که در زندان اوین به سر می برد، روزشنبه، 14 فرودین امسال ممنوع الملاقات شد.

بی خبری مطلق از وضعیت نگهداری رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی: با گذشت بیش از 15 روز از دستگیری عماد بهاور، فعال سیاسی و رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، خانواده و دوستان وی از وضعیت سلامتی و پرونده ایشان در بی خبری مطلق به سر می برند.

یک ماه بی خبری از سرنوشت سمیه اجاقلو: از سرنوشت سمیه اجاقلو، فعال حقوق بشر بیش از یک ماه است که هیچ اطلاعی در دست نیست.

جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده خود : مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین از ملاقات خانواده درسا سبحانی، شهروند محروم از تحصیل بهایی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.

ممانعت مسئولان زندان اوين از ملاقات كوهيار گودرزی با مادرش : مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی،عضوکمیته حقوق بشرسازمان ادوار تحکیم وحدت با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند.

سرنوشت مبهم دانیال و شراره صبحی، دو فعال حقوق بشر: از سرنوشت دانیال صبحی و شراره صبحی، دوتن از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، که از 22 بهمن ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می برند اطلاعی در دست نیست.

بی اطلاعی از وضعیت ابراهیم ملکی از شاگردان آیت الله منتظری: با گذشت یک ماه هنوز وضعیت ابراهیم ملکی از شاگردان آیت الله منتظری اطلاعی در دست نیست.

سرنوشت نامعلوم وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر: دکتر وحید احمد فخرالدین وکیل پایه یک دادگستری، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر از دیگر قربانیان سناریو دستگاه امنیتی خاصه فعالان حقوق بشر در وضعیت نامعلومی بسر می برد.

ممانعت از ملاقات میترا عالی دانشجوی ممتاز شریف با خانواده خود: با گذشت ۴۰ روز از بازداشت غیرقانونی میترا عالی دانشجوی ممتاز دانشگاه شریف، مسئولان بند ۲۰۹ زندان اوین علی رغم موافقت اولیه، از ملاقات وی با خانواده اش جلوگیری کردند.

بی خبری از سرنوشت شهرام شکوفاییان: از سرنوشت شهرام شکوفاییان یکی دیگر از قربانیان سناریوی دستگاه امنیتی بر علیه مدافعان حقوق بشر، اطلاعی در دست نیست.

یک ماه بی‌خبری محض از مهدی بوترابی: با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت مهدی بوترابی، خانواده ی هم چنان از وضعیت او بی‌خبر هستند و پیگیری‌ها برای مشخص شدن این موضوع بجایی نرسیده است.

انفرادی

نگهداری نوید خانجانی در سلول‌های انفرادی متعلق به "سپاه" در زندان اوین: نوید خانجانی، شهروند بهایی و فعال حقوق بشری در سلول‌های انفرادی متعلق به سپاه در زندان اوین نگهداری می‌شود.

انتقال 5 تن از زندانیان سیاسی به سلولهای انفرادی بند 240 زندان اوین: پنج تن از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین، شنبه شب مورخ 22 اسفند ماه، به سلول های انفرادی بند 240 زندان اوین منتقل شدند.

احسان محرابی همچنان در انفرادی: در حالی که نزدیک به یک ماه از صدور قرار کفالت برای آزادی احسان مهرابی ،خبرنگار پارلمانی فرهیختگان می گذرد، او همچنان در سلول انفرادی زندان اوین به سر می برد.

مرجان صفری همچنان در سلول انفرادی : مرجان صفری فعال حقوق بشر در بند همچنان در سلول انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران نگهداری می شود.

یک بازداشتی روز عاشورا همچنان در انفرادی : زهرا جباری، یکی از زنان دستگیر شده روز عاشورا بیش از 3 ماه است که در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می برد و تا کنون از داشتن ملاقات با خانواده اش محروم بوده است.

نگهداری عمادالدین باقی در سلولی بسته بدون هرگونه امکانات: عمادالدين باقی در ملاقات کابينی که با خانواده خود داشته از تهیه شکایت درباره وضعیت نامساعدش در سلولی بسته بدون هرگونه امکانات، در زندان اوین خبر داد.

مجید توکلی همچنان در سلول انفرادی: مجید توکلی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک با وجود گذشت بیش از 5 ماه از زمان بازداشت، همچنان در سلول انفرادی نگه داری می شود.

تدوام بازداشت یک زوج مدافع حقوق بشر در زندان اوین: یک زوج مدافع حقوق بشربه نام های مراد حسن لو و نفیسه مجتهدی با گذشت بیش از 40 روز از زمان بازداشت همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

تداوم نگهداری یاسر یوسف زاده، معترض به نتیجه انتخابات در سلول انفرادی: یاسر یوسف زاده، فوق لیسانس رشته ی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک که بیش از یک ماه را در زندان اداره اطلاعات ساری به سر می برد، تفهیم اتهام نشده و کماکان در سلولی انفرادی نگهداری می شود.

وضعیت نامعلوم میترا عالی، دانشجوی مهندسی پزشکی در زندان اوین: ميترا عالی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شريف بيش از يک ماه است که در وضعيت نامعلومی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين زندانی است و اخبار رسيده از فشارهای شديد به اين دانشجو در بازجويی ها حکايت دارد.

بلاتکلیف

یک ماه بلاتکلیفی یک شهروند مسیحی در زندان اوین: یک شهروند مسیحی باگذشت بیش از یک ماه از بازداشت همچنان بدون دسترسی به وکیل و تفهیم اتهام در زندان اوین نگهداری می شود.

عدم تفهیم اتهام محبوبه کرمی پس از گذشت یک ماه: محبوبه کرمی، مسئول سابق واحد زنان در مجموعه فعالان حقوق بشر با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت، تفهیم اتهام نشده است.

تداوم بازداشت یک استاد دانشگاه: علی اکبر سروش، استاد دانشگاه و عضو حزب مشارکت مازندان که در اسفند ماه گذشته دستگیر شد،همچنان در بازداشت به سر می برد.

بلاتکلیفی علی بیکس ؛ 280 روز بازداشت در زندان اوین : وضعیت علی بیکس، یکی از بازداشت حوادث پس از انتخابات که در تاریخ 24 خرداد سال گذشته بازداشت شد، همچنان بلاتکلیف است.

هفت نفر از رهبران جامعه بهاييانِ ايران از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کردند: هفت نفر از رهبران جامعه بهاييانِ ايران که نزديک به دو سال قبل زندانی شدند اين هفته برای برگزاری سومين جلسه محاکمه به دادگاه رفتند اما از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کردند.

بلا تکلیفی درسا سبحانی در زندان اوین : درسا سبحانی، عضو کمپین یک میلیون امضا در ساری همچنان در زندان اوین بلا تکلیف است.

بلاتکلیفی محمد یوسفی؛ ۱۱۰ روز بازداشت در زندان: با گذشت بیش از ۱۱۰ روز از بازداشت یوسفی، تلاش خانواده و نزدیکان او جهت تبدیل قرار بازداشت بی‌نتیجه بوده و او همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.

جوادی حصار بدون تفهمیم اتهام در زندان اطلاعات: محمد‌صادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مسوول این حزب در خراسان و هم‌‌چنین مدیر مسوول روزنامه توقیف شده «توس» قریب به نود روز است که توسط اداره اطلاعات خراسان رضوی دست‌گیر شده است و علی‌رغم این زمان طولانی هنوز امکان داشتن وکیل ندارد.

تداوم بازداشت و بلا تكلیفی زوج مسیحی در اصفهان: با گذشت بیش از ۴۵ روز كه از زمان بازداشت یك زوج مسیحی توسط نیروهای امنیتی در اصفهان می گذرد ایشان همچنان در وضعیتی بلاتكلیف در زندان بسر می برند.

تداوم فشاربازجوها بر کوهیار گودرزی پس از صد روز بازداشت: با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی همچنان تحت فشار توسط بازجویان پرونده قرار دارد.

بی خبری از محل نگهداری احمد میری، عضو جانباز جبهه مشارکت: با وجود گذشت 72 ساعت از بازداشت، سيد احمد ميري قائم مقام جبهه مشاركت مازندران و استاد دانشگاه، هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دسترس نیست و پیگیری های خانواده این جانباز برای کسب اطلاع درباره این موضوع بی نتیجه مانده است.

بلاتکلیفی یک بهایی پس از 3 ماه بازداشت: با گذشت سه ماه از دستگیری پیام ولی، معتقد به آیین بهاییت که در بند سپاه در زندان گوهردشت به سر می برد،هنوز وی بلاتکلیف است.

ادامه بازداشت غیر قانونی مختار زارعی: مختار زارعی از اعضای شورای مرکزی جبهه متحد کرد با وجود گذشت بیست روز از اتمام بازجوییها، هنوز در زندان مرکزی سنندج در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد.

اتهام جاسوسی برای یک مادر سرپرست خانواده: فاطمه خرم لو، یک معترض به نتیجه انتخابات که از ۱۷ بهمن سال گذشته به اتهام جاسوسی و مصاحبه با رادیوهای خارجی در بازداشت به سر می برد، همچنان در زندان اوین بلاتکلیف است.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شاهین فضلی فعال دانشجويي: با گذشت دو ماه از بازداشت شاهین فضلی، فعال دانشجویی وی هم چنان در وضعیت بلاتکلیفی در زندان به سر می‌برد .

تداوم بازداشت تهمینه مومنی، فعال حقوق بشر: در پی تدوام بازداشت تهمینه مومنی، فعال حقوق بشر، بی خبری از سرنوشت وی موجب نگرانی خانواده شده است.

بلاتکلیفی سه بازداشت شده حوادث عاشورا: سه تن از بازداشت شدگان روز 6 دی ماه (عاشورا) بیش از 3 ماه است که به صورت بلاتکلیف در اندرزگاه 7 زندان اوین نگهداری می شوند.

دادگاه میلاد اسدی برگزار نشد : دادگاه میلاد اسدی عضو دربند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که قرار بود امروز برگزار شود، برای بار دوم به تعویق افتاد.

عدم تفکیک جرایم

شرایط دشوار یک روزنامه نگار در زندان رجایی‌شهر: همسر احمد زیدآبادی، روزنامه نگار در بند گفت: وضعیت آقای زید آبادی بسیار بد است. به طوری که وی را در زندان رجایی شهر در شرایطی که ۳ همبند وی محکوم به قتل و یکی دیگر از آنها محکوم به قاچاق مواد مخدر می باشد زندانیست.

مرگ

مرگ زندانیان سیاسی بلوچ در بازداشتگاه اطلاعات و وضعیت بحرانی سایر بازداشت شدگان: شیرمحمد شه بخش یکی از زندانیان سیاسی بلوچستان به دلایل نامعلومی در بازداشتگاهی در اداره اطلاعات زاهدان جانباخت این در حالی است که طی هفته های گذشته زندانی دیگری نیز در این بازداشتگاه جان خود را از دست داده بود، در حال حاضر وضعیت سایر بازداشت شدگان در این بازداشتگاه نگران کننده ارزیابی می شود.

قتل دو زندانی توسط نیروهای گارد ویژه زندان ارومیه: روز یکشنبه مورخ 29 فروردین ماه، دو زندانی به وسیله ی ضرب و شتم گارد ویژه در بند 9 و 11 زندان ارومیه، به قتل رسیدند.

ممانعت از آزادی

با وجود تامین وثیقه؛ مخالفت دادستان تهران با آزادی باقی: با وجود موافقت بازپرسی دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوین با آزادی عمادالدین باقی و تودیع وثیقه وی پس از ۸۰ روز بازداشت، دادستان تهران ،عباس جعفری دولت آبادی با آزادی باقی مخالفت کرد.

اعتصاب غذای مریم ضیاء از فعالین کودکان در بند زنان زندان اوین: مریم ضیاء از فعالین کودک در اعتراض به عدم آزادی و انتقال پرونده اش به شعبه 28 دادگاه انقلاب برای طولانی کردن پروسه و ممانعت از آزادیش از ظهر امروز با اعلام کتبی به مسئولین زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی رضا خندان ممانعت می کنند: رضا خندان فعال حقوق کودکان ،نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران ،علیرغم اینکه چند هفته از سپردن وثیقه او می گذرد ولی بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی او ممانعت می کنند.

تداوم بازداشت عمادالدین باقی علیرغم تودیع وثیقه : با وجود تامین وثیقه برای عمادالدین باقی از هفته پایانی سال ۸۸، وی هنوز در سلول بسته بند ۲۴۰ زندان اوین در بازداشت موقت به سر می برد.

رضا خندان 2ماه است که علیرغم سپردن وثیقه همچنان در بازداشت بسر می برد : رضا خندان (مهابادی) فعال کودک ، نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران 2 ماه است که علیرغم قرار دادن وثیقه ولی بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی او ممانعت می کنند و همچنان در بازداشت بسر می برد.

تمدید مجدد قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی : قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال دانشجویی و حقوق بشری در بند به مدت یک ماه دیگر از سوی بازپرس پرونده تمدید شد.

قرار بازداشت عباس کاکایی تمدید شد : قرار بازداشت عباس کاکایی، فعال مدنی اهل قروه و دانشجوی فارغ التحصیل علوم ارتباطات دانشگاه تهران از سوی بازپرس پرونده به مدت شش ماه تمدید شد.

کوهیارگودرزی: احتمال آزادیم خیلی کم است: پروین مخترع ، مادر کوهیارگودرزی، فعال حقوق بشر درباره احتمال آزادی فرزندش با قرار وثیقه گفت: کوهیار در تماس تلفنی‌اش گفته است حتی پس از برگزاری دادگاهش نیز آزاد نخواهد شد و احتمال آزادیش بسیار کم است، همچنین وكيل گودرزی گفته است پرونده موكلش براي صدور کیفرخواست به دادگاه ارائه شده است.

مخالفت با تبدیل قرار بازداشت میلاد فدایی اصل پس از چهارماه بازداشت موقت: پس از گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت میلاد فدایی اصل، با تبدیل قرار وی موافقت نشد.

مخالفت با صدور قرار وثیقه و آزادی موقت محمد نوری زاد : با وجود اینکه حکم محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان ، صادر شده اما با آزادی موقت او مخالف به عمل آمده است.

ضرب و شتم و فشار بر زندانی

حمله به محسن برزگر دانشجوی زندانی در زندان بابل و انتقال وی به بهداری زندان: محسن برزگر دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل که از هفته ی گذشته دوره ی محکومیت تعزیری خود را در زندان بابل می گذراند، توسط زندانیان این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.این دانشجو که دو هفته ی گذشته را در بند مجرمین قتل این زندان به سر برده، روز گذشته مورد ضرب و شتم دو تن از زندانیان خطرناک این زندان قرار گرفته است.

ضرب و شتم و اهانت به کاظمینی بروجردی در زندان: محمد حسین کاظمینی بروجردی که به دلیل مخالفت با نظام ولایت فقیه در بند ويژه روحانيت به سر می برد، مورد ضرب و شتم و اهانت ماموران زندان قرار گرفت و تهديد به انتقال به بند انفرادی شد.

فشارها به دکتر علی اکبر سروش برای اعتراف گیری : اداره اطلاعات استان مازندران در چند روز اخیر به شدت دکتر علی اکبر سروش را تحت شکنجه قرار داده تا این عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در مازندران مجبور به اعتراف علیه خود شود.

نويد خانجاني همچنان تحت فشار بازجوها براي پذيرفتن اتهامات : نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی كه همچنان در بند متعلق به سپاه زنداني است تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی سنگین قرار دارد.

تحت فشار بودن کاوه قاسمی کرمانشاهی برای پذیرش اتهام جاسوسی: کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، که از تاریخ 14 بهمن ماه سال گذشته در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می برد، تحت شدیدترین فشارها قرار دارد.

شرح شکنجه های سپاه پاسداران در شکواییه قربانیان: 3 تن از قربانیان گرداب یا مضلین طی نامه ای به قاضی صلواتی از شکنجه ها وظلم هایی که در طی مدت 2 سال بازداشت از سوی بازجویان سپاه پاسداران بر ایشان روا شده است، پرده برداری کردند.

روزنامه‌نگاران زندانی ایران، تحت فشار شدید جسمی و روانی برای اعتراف: بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی که در بازداشت به سر می برند، زیر فشار شدید جسمی و روانی قرار دارند.

وضعیت نا مناسب جسمی

وضعیت جسمی مریم ضیاء فعال کودکان رو به وخامت گذاشته : وضعیت جسمی خانم مریم ضیاء فعال کودکان در ششمین روز اعتصاب غذا به وخامت گراییده ولی بازجویان وزارت اطلاعات از تن دادن به خواسته به حق او خوداری می کنند.

زهرا اسدپور گرجی در وضعیت خطرناک جسمی بسر می برد : وضعیت جسمی زهرا اسدپور گرجی به حدی خطرناک است که پزشکان بهداری خواستار مرخصی استعلاجی فوری برای انجام عمل جراحی وی شده اند.

وخامت وضعیت جسمی افشاگر ماجرای کهریزک درزندان: مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی وضعیت جسمانی نامناسبی در زندان اوین دارد، این روزنامه نگار که پرده از وقایع کهریزک برداشته، از بیماری ریوی و تنفسی رنج می برد و در هفته گذشته در زندان بیهوش شده است.

درخواست پزشکان معالج ابراهیم یزدی برای تمدید مرخصی او: محمد علی دادخواه از ارائه درخواست پزشکان معالج دکتر ابراهیم یزدی مبنی بر تمدید مرخصی این فعال سیاسی به دادستانی تهران خبر داد.

وضعیت جسمانی نوری زاد در اوین نامساعد است: بنابر اخبار رسیده، وضعیت جسمانی محمد نوری زاد، نویسنده و کارگردان دربند، که از تاریخ ۲۹ آذر در بازداشتی «غیرقانونی» به سر می برد،نامساعد گزارش شده است.

انتقاد همسر مسعود باستانی از وضعیت نامناسب وی در زندان : همسر مسعود باستانی، روزنامه‌نگار دربند با انتقاد از انتقال وی به زندان رجایی‌شهر، خواستار آزادی یا مرخصی همسر خود شد.

پیمان عارف در اثر فشارهای وارده در بند ۳۵۰ دچار حمله قلبی شد : عصر دیروز پیمان عارف در اثر فشارهای وارده در بند ۳۵۰ مجددا دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان مدرس منتقل گردید.

ابراز نگرانی خانواده دبير زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران از وضعيت جسمانی وی: خانواده بدرالسادات مفيدی، دبير زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، از وضعيت جسمانی او نگرانند.

وخامت وضعیت جسمی مهدی محمودیان در زندان: وضعیت جسمی مهدی محمودیان، روزنامه نگار زندانی به دلیل بیماری ریوی بر اثر فشارها و شکنجه های داخل زندان وخیم شده و مسئولان زندان هنوز او را تحت درمان قرار نداده اند.

وضعیت بد جسمی سه زندانیانی سیاسی آذربایجانی پس از یازده روز اعتصاب غذا در زندان اردبیل: بهروز علیزاده و ودود سعادتی، فعالان مدنی آذربایجانی و رحیم غلامی، روزنامه نگار آذربایجانی که از ۱۲ فروردین ۸۹ در زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده اند، پس از یازده روز اعتصاب غذا در شرایط وخیم جسمی به سر می برند.

انتقال ابوالفضل عابدینی به بهداری زندان اوین: ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشر و از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که به تازگی به 11 سال زندان محکوم شده است به بهداری زندان اوین منتقل شد.

انتقال منصور اسانلو با دست بند و پابند به کمسیون پزشکی قانون : روز سه شنبه 24 فروردین ماه، منصور اسانلو رئیس دربند هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه با پابند و دست بند به کمیسیون پزشک قانونی در یکی از بیمارستانهای کرج منتقل شد.

ممانعت اداره اطلاعات شهرستان بابل از انتقال ایمان صدیقی به بيمارستان: ماموران اداره اطلاعات شهرستان بابل از انتقال ایمان صدیقی، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل كه حال جسمی اش به شدت وخیم است، ممانعت كرده اند.

تشدید بیماری افتخار برزگریان، فعال دانشجویی در زندان مشهد: افتخار برزگریان فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که از شهریور ۸۸ در بازداشت به سر می برد ،دچار بیماری شدید شده است.

وضعیت نامساعد روحی و جسمی محبوبه کرمی: محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و زنان و از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در شرایط روحی و جسمی نامناسبی در بند 2 الف نگهداری می شود.

مصطفی تاج‌زاده و جواد امام، در بیمارستان بستری شدند: مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، به منظور درمان دیسک کمر و جواد امام، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران بر اثر حمله ی قلبی در بیمارستان بستری شدند.

انتقال دهها تن از زندانیان به بهداری زندان به دلیل استمرار آلودگی شدید آب: در طی دو روز گذشته ده ها تن از زندانیان سیاسی و عادی به خاطر استمرار آلودگی آب در زندان گوهر دشت کرج و وخامت حال آنها به بهداری زندان منتقل شدند.

وضعیت وخیم جسمانی عیسی سحرخیز در زندان اوین: وضعیت جسمانی عیسی سحرخیز، روزنامه نگار در بند، در پی اعتصاب غذا در روزهای آغاز سال نو رو به وخامت گذاشته است.

ناراحتی قلبی و عصبی بدرالسادات مفیدی بر اثر فشارهای ناشی از بازجویی: با گذشت بیش از یکصد روز از بازداشت بدرالسادات مفیدی، دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، خانوادۀ وی پس از ملاقاتِ کوتاهی که روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه با وی داشتند، از شرایط بسیار خطرناک جسمی و روحیِ وی و بروز ناراحتی های قلبی و عصبیِ ناشی از فشارهای بازجویی بر ایشان خبر دادند.

وخامت وضعیت جسمانی آرتین غضنفری و ابتلای وی به عفونت ریه: آرتین غضنفری، شهروند بهایی، وضعیت جسمی مساعدی ندارد و در زندان به بیماری "عفونت ریه" مبتلا شده است.

وضعیت نامساعد جسمی یک فعال حقوق بشر دربند: شعله منصوری، فعال حقوق بشر، که از تاریخ 17 اسفند ماه سال گذشته در پی یورش های سازمان یافته دستگاه امنیتی به فعالان حقوق بشر در بازداشت به سر می برد، وضعیت جسمی نامساعدی دارد.

عمادالدین باقی به مشکل حاد تنفسی مبتلا شده است: فاطمه کمالی همسر عمادالدین باقی نسبت به سلامت جسمی همسرش ابراز نگرانی کرد و شرایط نگهداری باقی را موجب صدمه به سلامتی او دانست.

وضعیت جسمی نامناسب رضا خندان نویسنده دربند: حال جسمی رضا خندان، فعال حقوق کودک، نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که از روز هفتم بهمن ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد؛ به دلیل حمله های عصبی وخیم گزارش می شود.

افشاگر کهریزک از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد : مهدی محمودیان، عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی روز دوشنبه در حالی به بیمارستان امام خمینی برای معاینه ریه عفونت کرده اش منتقل شد که شاهدان وی را با دستبند و پابند مشاهده کردند.

بهداشت محیط

بیماری تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عادی بدلیل آلودگی شدید آب آشامیدنی: آلودگی شدید آب آشامیدنی در زندان گوهردشت کرج باعث بیمار شدن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عادی شده است.

وجود حشرات موذی در بند نسوان اوین: یکی از زندانیان زن از وجود حشرات موذی که موجب خورده شدن بدن یکی از زندانیان شده است،در بند نسوان خبر داد.

مصرف آب آلوده و مسموميت تعدادي از زندانيان: وضعیت زندان گوهردشت کرج را در پی آلودگی شدید و قطعی های طولانی مدت و مکرر آب آشامیدنی، خطرناک و بحرانی اعلام کردند.

شیوع ایدز در زندانها: مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندانها اعلام کرد: " نتایج آمارها حاکی از شیوع 7.1 درصدی بیماری ایذر در زندانهاست."



اعدام

اجرای حکم

سه نفر در تایباد به دار آویخته شدند: سه نفر به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان تایباد به دار آویخته شدند.

اعدام سه تبعه افغانستان در ایران: سه تن از اتباع افغانستان در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند.

اجرای حکم اعدام و قطع عضو در ماهشهر: به دستور یک قاضی در ماهشهر دست و پای یک نفر قطع و یک نفر به دار آویخته شد.

دو نفر در ملا عام در استان خوزستان به دار آویخته شدند: دو نفر در شهرهای بهبهان و شادگان استان خوزستان بنا بر اتهامی سیاسی امنیتی، در ملاء عام به دار آویخته شدند.

اجرای حکم اعدام 3 تن در زندان اصفهان: سه تن به نام های مرتضی، قادر و غلامرضا صبح روز 22 فروردین ماه در زندان مركزي اصفهان به دار آويخته شدند.

پنج نفر در مشهد اعدام شدند: روز پنج شنبه 19 فروردین ماه، حکم اعدام پنج نفر در مشهد به جرام قاچاق مواد مخدر، اجرا شد.

یک مرد جوان در ماهشهر به دار آویخته شد: پیش از ظهر سه شنبه ۲۴ فروردین ماه، یک مرد جوان ۲۸ ساله با نام "عدنان البو" در ملاء عام در ماهشهر و به جرم سرقت مسلحانه اعدام شد.

دولت افغانستان: ایران شش افغان را اعدام کرده است: دولت افغانستان تعداد شهروندان این کشور را که در ایران اخیرا و به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شدند، شش نفر اعلام کرد.

اعدام پنج نفر در زندان کرمان: دادگستری استان کرمان اعلام کرد که متعاقب صدور احکام برای پنج نفر در محاکم کیفری و انقلاب اسلامی کرمان این ۵ نفر اعدام شدند.

دو نفر در اصفهان اعدام شدند : روزنامه کیهان از اجرای حکم اعدام دو زندانی به اتهام تجاوز در شهر اصفهان خبر داد.

صدور حکم

صدور حکم اعدام برای یک نظامی: جلسه رسیدگی به پرونده علی محمدی مقدم، یکی از نظامیان به جرم اقدام علیه امنیت ملی تشکیل شد، نامبرده از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

يک شهروند به اعدام محکوم شد: یک شهروند تهرانی به اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

معلم پاکدشتی به اعدام محکوم شد: دادگاه انقلاب در حکمی عبدالرضا قنبری، معلم دبیرستان یکی از مدارس پاکدشت و استاد دانشگاه به اعدام محکوم شد.

شش بار قصاص برای زن سارق: زن جواني كه به انگيزه سرقت،‌ 5 زن و يك مرد سالخورده را در شهرستان قزوين به قتل رسانده بود، از سوي قضات شعبه دوم دادگاه كيفري استان قزوين به 6 بار قصاص در ملأعام، حبس، شلاق و رد مال محكوم شد.

محکومیت مرد جوانی به نام "حامد" به قصاص : مردجوانی به نام "حامد" به اتهام اینکه در یک درگیری جوان دیگری به نام "حسین" را به قتل رسانده، با حکم دادگاه کیفری به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدی، به قصاص محکوم شد.



اصناف

محاکمه

تعیین زمان برگزاری آخرین جلسه دادگاه دوتن از وکلای دراویش کیش: دادگاه اخذ آخرین دفاع از دو تن از وکلای دادگستری، آقایان فرشید یداللهی و امیر اسلامی بورکی ششم اردیبهشت ماه سال جاری در شعبه 102 دادگاه کیش به ریاست قاضی صدربرگزارخواهد شد.

مرتضی مردیها، استاد دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد: مرتضی مردیها، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی از این دانشگاه اخراج شد. این استاد دانشگاه صبح دیروز حکم اخراجی خود از دانشگاه را دریافت کرده است.

دو تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت هم اخراج شدند: دو تن از اساتید دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت هفته پیش با حکم کتبی از دانشگاه اخراج شدند .

تعلیق تدریس دکتر بهشتی در دانشگاه تربیت مدرس: دانشگاهی تربیت مدرس در اقدامی عجیب فعالیت دکتر علیرضا بهشتی استاد این دانشگاه را به علت فعالیت های سیاسی حالت تعلیق در آورد.

اخراج

اخراج صد و ده کارمند دانشگاه زابل: پس از تعطيلات نوروزي 110 نفر از كارمندان دانشگاه زابل از کار اخراج شدند و در پی آن دانشگاه زابل عملا به حالت تعطیل درآمده است.

عدم پرداخت حقوق

روزنامه‌نگارانی که در جستجوي طلب خود سرگردانند: اعضای تحریریه و كادر فنی روزنامه حزب‌الله می‌گویند، چك‌های وعده‌داری كه از سوی مدیریت این روزنامه بابت حقوق و مزایا به آنها داده شده‌، اعتبار ندارد.



اقلیت های مذهبی

بازداشت

بازداشت چند فعال اهل سنت در كرمانشاه: ماموران امنيتي در استان كرمانشاه به تازگي چند فعال اهل سنت را بازداشت و به مكاني نامعلوم انتقال دادند.

بازداشت یک شهروندی مسیحی در اصفهان: دانیال شهری، جوان مسیحی، به اتهام نشر اکاذیب و توهین به مقدسات روز 22 فروردین ماه در شهر اصفهان بازداشت شده است.

بازداشت و ضرب و شتم شبان یك كلیسای خانگی در كرج: روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه در ساعت 16:30، تعدادی از افراد لباس شخصی كه خود را ماموران اداره اطلاعات معرفی كردند در یورش به یك كلیسای خانگی در كرج ضمن تهدید افراد حاضر در آن محل، شبان این جمع به نام "بهنام ایرانی" را مورد ضرب و شتم و ناسزا قرار داده و ضمن بازداشت، وی را به مكان نامعلومی منتقل کردند.

برگزاری دادگاه

برگزاري سومین جلسه محاکمه هفت بهایی پشت درهاي بسته: سومین جلسه دادگاه هفت بهائی که از دو سال پیش در بازداشت به سر مي برند، ديروز دوشنبه 23 فروردین برگزار شد.

محاكمه وكلاي دراويش گنابادي به اتهام نشراكاذيب و تشويش اذهان عمومي: جلسه رسيدگي به اتهام دو نفر از وكلاي مدافع دراويش سلسلسه نعمت اللهي گنابادي روز دوشنبه 6 ارديبهشت ماه به اتهام نشراكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي در دادگاه جزيره كيش برگزار مي شود.

احضار به دادگاه

ابلاغ زمان برگزاری دادگاه دو شهروند مسیحی در تهران: زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده دو تن از نوكیشان مسیحی به نام های مریم رستم پور و مرضیه امیری زاده، به ایشان ابلاغ گردید.

دادگاه رهبران جامعه بهايي ايران دوشنبه برگزار مي شود: سومین جلسه محاکمه هفت نفر از رهبران بهایی که قرار بود امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود، به روز دوشنبه ۲۳ فروردین موکول شد.

فردا؛ برگزاری سومین جلسه محاکمه مدیران جامعه بهایی: جامعه جهانی بهایی روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری سومین جلسه محاکمه هفت مدیر سابق جامعه بهاییان ایران در روز شنبه 21 فروردین ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داده است.

تهدید و ارعاب

تهدید دراویش بهبهان براي تعطیلی محافل درویشی: اداره اطلاعات نيروي انتظامي شهرستان بهبهان، اکبر صفوت، از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی را احضار و خواستار تعطيل شدن جلسات محافل درویشی در منزلش شد.

فشار بر دو شهروند بهايي برای گرفتن اعترافات تلویزیونی: ایقان شهیدی و سما نورانی، دو شهروند محروم از تحصیل بهایی در زندان اوین تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار دارند.

اعمال فشار بر شهروندان مسیحی در تبریز: اعمال فشار دستگاه امنیتی بر یكی از شهروندان مسیحی ترک زبان تبریز که پیشتر در 16 اسفند ماه بازداشت شده بود ادامه دارد.

محاکمه

صدور حکم سی ماه حبس تعزیری برای سه زندانی اهل حق آذربایجانی در زندان یزد : سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم زاده شهروندان آذربایجانی و از پیروان اهل حق(گوران) در زندان یزد به سی ماه حبس تعزیری محکوم شدند.



کارگران

تجمع و اعتراض

تجمع 150 کارگر که هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند: حدود 150 نفر از كاركنان كارخانه سبلان پارچه اردبيل فروردین ماه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق هفت ماهشان در مقابل ساختمان استانداري اردبيل تجمع كردند.

اعتراض کارگران شرکت صنایع اراک به دلیل عدم پرداخت حقوق: بیش از 150 کارگر شرکت صنایع اراک به دلیل عدم پرداخت حقوق شش ماهه اخیر و معرفی تعدادی از آنها به بیمه بیکاری در آستانه بازنشستگی و اجرا نشدن تعهدات کارفرما معترضند و قصد تجمع در برابر نهاد ریاست جمهوری را دارند.

ادامه اعتراض کارکنان تامین اجتماعی به عدم افزايش دستمزدها: اعتراضات جمعي از كاركنان سازمان تامين اجتماعي به دلیل

عدم افزايش دستمزد و عدم پرداخت بخشي از بهره وري و كارانه ادامه دارد.

تجمع اعتراض آمیز چهارصد کارگر بارانداز در آبادان: كارگران و نمايندگان 23 شركت تخليه و بارگيري فعال در بارانداز شلمچه در مقابل ساختمان مركزي منطقه آزاد اروند در آبادان و در محل نماز جمعه خرمشهر تجمع اعتراض آميز برپا كردند.

كارگران چيني ‌حميد مقابل اداره كل كارشهر قم تجمع کردند: یش از 50 نفر از كارگران ‌كارخانه تعطيل شده چيني حميد قم، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود امروز صبح در مقابل در اداره كل كار و امور اجتماعي استان تجمع کردند.

كارگران نساجي بافته‌ها در مقابل استانداري كرمان تجمع كردند: تعدادي از كارگران نساجي بافت‌هاي كرمان به دليل تعطيلي و عدم پرداخت سنوات در محل استانداري كرمان تجمع كردند.

موج اعتراضات كارگري در خوزستان: پس از کارگران شهرداری آبادان، نوشابه خرمنوش و تخلیه و بارگیری خرمشهر در استان خوزستان، کارگران اتوبوسرانی و لوله سازی اهواز هم دست به تجمع اعتراض آمیز زدند و به موج وسيع اعتراضات کارگري در ايران پيوستند.

تجمع اعتراضی 60 تن از کارگران شرکت میلاد اصفهان: صبح روز دوشنبه 30 فروردين ماه، 60 نفر از كارگران شركت ميلاد از توابع مجتمع صنايع قايم رضا در برابر دفتر اين مجتمع واقع در سه راه توحيد شهر اصفهان تجمع كردند.

دومین تجمع کارگران شرکت میلاد اصفهان برگزار شد: صبح امروز سه شنبه 31 فروردین بار دیگر 60 تن از کارگران شرکت میلاد روبروی دفتر مجتمع صنایع قائم رضا واقع در سه راه توحید شهر اصفهان تجمع کردند.

خطر جانی و شرایط سخت کاری

ادامه كار كارگران يك معدن زغال سنگ در شرايطي بسيار دشوار: كارگران يك معدن زغال سنگ در استان كرمان در شرايط بسيار نامناسبي به كار ادامه مي دهند و امنیت جانی ندارند.

مصدومیت شدید یکی از کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان در حین کار: هفته گذشته مهدی امیدی، کارگر شرکت تابان نیرو سپاهان در حین انجام تعمیرات در نیروگاه حرارتی کارخانه ذوب آهن اصفهان به علت سقوط قلاب جرثقیل از ناحیه بینی، فک، گردن و کمر دچار آسیب دیدگی شد.

تعطیلی کارخانه - اخراج

اخراج کارگران و تعطیلی بزرگترین كارخانه نوشابه سازي خاورميانه: كاركنان شركت توليد نوشابه خرمنوش خرمشهر اخراج شدند و اين واحد توليدي که يكي از بزرگترين خطوط توليد نوشابه در خاورميانه و ايران محسوب می شود، تعطیل شد.

آغاز اخراج‌ها در شرکت مخابرات پس از تصاحب آن توسط: شرکت مخابرات ایران پس از واگذاری به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین وابسته به شرکتهای زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعدیل نیرو در شرکتهای وابسته را آغاز کرده است.

پلمپ شرکت صنعت و معدن فولاد ابركوه و بيكاري دهها كارگر: در پي پلمپ شركت صنعت و معدن فولاد ابرکوه كه با دستور مدیر کل سازمان محیط زیست استان هرمزگان صورت گرفت دهها كارگر و كارمند اين شركت از كار بيكار شدند.

نود درصد كارگران عسلويه اخراج شدند: اخراج های گسترده در عسلویه تعداد کارگران را از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۳ به ۴ هزار نفر کاهش داده است.

موج اخراج نيروهاي جوان از صندوق پس انداز كاركنان راه آهن: مديرعامل جديد صندوق پس انداز كاركنان راه آهن در طول سه ماه گذشته تاكنون در دو مرحله 10 نفر از نيروهاي جوان خود را تعديل و از نيروهاي بازنشسته به جاي آنها استفاده مي‌كند.

اخراج گسترده کارگران شرکت های دولتی در شهر اراک: درآستانه روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، وضعيت کارگری در شهر اراک، بزرگترين قطب صنعتی ايران، بحرانی است و شرکت های دولتی در شهر اراک، بسياری از کارگران خود را اخراج نموده اند.

نيمي از واحدهاي صنعتي خيرآباد تعطيل شده است: دراثر رسيدگي نكردن مسوولان حدود 50 درصد واحد صنعتي خیر آباد ورامین تعطيل شده است.

رانندگان معترض اتوبوس حمل و نقل همگاني شهرستان لنجان حقوق دریافت نکردند: در پي 4 ماه تاخير در پرداخت حقوق رانندگان اتوبوس حمل و نقل همگاني شهرستان لنجان استان اصفهان در اواخر سال گذشته و نامه نگاري 15 تن از رانندگان به فرمانداري شهرستان نماينده شهرستان در مجلس و نيز استانداري در حالي كه حقوق ساير رانندگان به طور كامل پرداخت گرديد به 15 راننده معترض حقوقي داده نشد.

تعطیلی‌های دامنه‌دار کارخانه‌های چرم مشهد : تعطیلی کارخانه‌های چرم‌سازی در مشهد ادامه دارد و این تعطیلی‌ها موجب بیکار شدن حداقل هزار و پانصد کارگر شده است.

اخراج و بیکاری هزار کارگر در ایلام : علي غياثي يك فعال كارگري در استان ايلام از بحران واحدهاي صنعتي خبر داد و گفت: طي سال‌هاي 87 و 88 تعداد 20 واحد استان تعطيل شده و بيش از هزاركارگر اخراج و بيكار شده‌اند.

بیکاری و عدم امنیت شغلی

كارخانه صنايع فلزى تا پايان فروردين به روى كارگران بسته می شود: به دليل نبود مواد خام‌، كارخانه صنايع فلزى شماره يك تهران، تا پايان فروردين ماه تعطيل و درهاى آن به روى تمامى كارگران آن که تنها نزديك به 350 تن از ایشان كارگر رسمى اند؛ بسته خواهد شد

نگرانی نسبت به افزایش بیکاری کارگران در قزوین: بيشتر واحدهاي توليدي استان قزوین تا پايان فروردين ماه تعطيل هستند و كارفرمايان از قبل شروع سال 89 با تمامي كارگران قراردادي تسويه حساب كرده و به آنها گفته بودند كه از آغاز سال جديد در سركار خود حاضر نشوند.

اخراج‌ کارگران در تعطيلات عيد نوروز سال‌جاري رشد 70 درصدي داشته است: معاون امور استان‌هاي خانه‌كارگر معتقد است كه اخراج‌ها در تعطيلات عيد نوروز سال‌جاري نسبت به سال 87 در استان تهران از رشد 49 درصدي برخوردار است و اگر رقم این آمار را به کل کشور تعمیم دهیم بیش از 50 درصد خواهد بود.

علی رغم وجود 380 کارخانه؛ پنج هزار نفر در کمالشهر کرج بیکار هستند: به رغم وجود 380 کارخانه در کمالشهر بیش از پنج هزار بیکار ثبت نام شده در این منطقه وجود دارد.

سه هزار دویست کارگر در تبریز در معرض بی کاری: شماری از کارخانه‌های تبریز به‌دلیل مشکلات مالی، سوءمدیریت و بدهی‌های هنگفت به بانک‌ها و پیمانکاران، دست به تعدیل یا اخراج کارکنان خود زده‌اند و ۳۲۰۰ کارگر نیز بر همین اساس در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند.

جلوگیری از تجمع

ابهام در پاسخ مسوولین به درخواست رئیس خانه کارگر برای برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر: رئیس خانه کارگر، برای برگزاری تجمع و راهپیمایی روز کارگر امسال از دولت درخواست مجوز کرده است اما وزارت کار و دولت با این درخواست او موافقت نکرده اند و برگزاری راهپیمایی امسال خانه کارگر در هاله ای از ابهام قرار دارد.

عدم پرداخت حقوق و مزایا

کارگران کارخانه ایران پتو و تهران پتو بیست و شش ماه است که حقوق دریافت نکرده اند: یکی از کارگران کارخانه نیمه تعطیل ایران ترمه و تهران پتو گفت:"کارخانه ای که روزی3هزارنفرمستقیم و20هزارنفرغیرمستقیم ازآن نان می بردند، باوضعیت فعلی درحال نابودی است و کارگران آن بیست و شش ماه است که حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند."



حقوق آکادمیک

تجمع

تجمع تعدادی از دانشجویان دانشکده‌های فنی حرفه‌ای مقابل مجلس: حدود 100 تن از دانشجویان دانشکده های فنی حرفه ای استان تهران ظهر امروز مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان بیرجند نسبت به وضعیت دانشگاه: جمعی از دانشجویان دانشگاه بیرجند با برپایی تجمعی خواستار رفع مشکلات صنفی از جمله مشکلات خوابگاهها و برکناری ریاست دانشگاه شدند.

تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبایی: گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، با راهپیمایی و سرود، نسبت به حضور مشاور ارشد محمود احمدی نژاد در دانشگاه خود اعتراض کرده و خواستار آزادی دانشجویان دربند و لغو احکام انضباطی و قضایی فعالان دانشجویی شدند.

تجمع دانشجویان دانشکده هنر در اعتراض به ادامه بازداشت هنرمندان دربند: دانشجویان دانشکده هنر اواخر هفته گذشته در اعتراض به بازداشت جعفر پناهی و محمد نوری زاد در دانشکده سینما -تئاتر تهران تجمع های اعتراضی برگزارکردند.

تجمع دویست دانشجوی فنی‌و‌حرفه‌ای مقابل مجلس: حدود 200 نفر از دانشجویان فنی و حرفه‌ای در اعتراض به حذف كنكور كاردانی به كارشناسی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كردند.

تجمع اعتراضی دانشجويان تربيت معلم: دانشجويان دانشگاه تربيت معلم، ظهر روز دوشنیه 30 فروردین ماه در اعتراض به كيفيت نامناسب غذا، تجمعی اعتراضی برپا كردند.

تجمع اعتراضی بيش از صد دانشجوي اراكي مقابل در اصلي وزارت علوم : بيش از 100 دانشجوي واحد دانشگاه علم صنعت اراك در اعتراض به مشكلات صنفي و كمبود امكانات در دانشگاه علم و صنعت اراك صبح امروز مقابل درب اصلي وزارت علوم تجمع كردند.

مرگ مشکوک

مرگ مشکوک کیوان گودرزی، دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه ایرانشهر : کیوان گودرزی،‌ دانشجوی ورودی 1385 رشته ریاضی اهل کرمانشاه دانشگاه ایرانشهر امروز به طرز مشکوکی جانباخته است.

بازجویی، احضار، تهدید و ارعاب

بازجويی چند دانشجوی مقیم استرالیا در بازگشت به ایران: چند دانشجوی ايرانی ساکن استراليا پس از بازگشت به ايران، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و از آنها بازجویی شده است.

احضار و تهدید فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار: در ادامه برخورد های انضباطی در دانشگاه تربیت معلم سبزوار، معاون دانشجویی به کمک مامورین حراست، 12 تن از فعالان دانشجویی این دانشگاه را به کمیته انضباطی احضار و آنان را تنها به اتهام خبر رسانی در مورد احکام غبر قانونی 234 تن از دانشجویان مورد بازخواست قرار دادند.

احضار مریم شفیع پور، دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین به دادگاه انقلاب: مریم شفیع پور، دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده فنی دانشگاه بین المللی امام خمینی، ۲۸ فروردین ماه طی احضاریه کتبی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین احضار شد.

بازداشت

بازداشت شیرین قرچه داغی، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران: شیرین قرچه داغی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران صبح جمعه 6 فروردین ماه توسط پنج نیروی لباس شخصی در نزدیک دانشکده دستگیر و به محلی نامعلوم برده شد.

محاکمات

صدور حکم حبس تعزیری برای دو تن دیگر از دانشجویان مازندران: مشفق سمندری فعال دانشجویی شمال کشور در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری و مهدی داوودیان فعال دانشجوئی دانشگاه مازندران در دادگاه بدوی به ۶ ماه حبس تعزیری به مدت ۳ سال تعلیق محکوم شد.

محاکمه دانشجویان دانشگاه زنجان به جای متهم پرونده سواستفاده از دختر دانشجو: درحالی که حسن مددی معاون دانشجویی سابق و متهم پرونده دانشگاه زنجان هنوز محاکمه نشده است و به سمتی بالاتر در وزارت خانه علوم ارتقا یافته است، شش نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان که معترض و افشاکننده ی قصد سوء استفاده جنسی حسن مددی، معاون دانشگاه زنجان، از یک دانشجوی دختر بودند، به احکام حبس و محرومیت از تحصیل متهم شدند.

صدور احکام کمیته انضباطی برای 160 دانشجوی تربیت معلم سبزوار : برای بیش از 160 تن از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار به اتهام مشارکت در مراسمهای روز دانشجو (16 آذر), اعتراض به هتک حرمت رهبر سابق ایران، بزرگداشت آیت ا... منتظری (30آذر) احکام سنگین به طور غیابی صادر و تایید شد.

صدور حکم پنج ترم تعلیق برای دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی: در پی برگزاری جلسه بحث و راهپیمائی اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای بدرقه ایمان صدیقی (دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه) و محسن برزگر ( دبیر فرهنگی سابق انجمن اسلامی دانشگاه) کمیته انضباطی دانشگاه احکام سنگین و دور از انتظاری را برای پنج دانشجوی این دانشگاه صادر کرد.

محکومیت یک دانشجوی قزوینی به یک سال و نیم حبس تعزیری: امیرحسین توکلی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قزوین در دادگاه تجدیدنظر به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

صدور احکام انضباطی برای دانشجویان دانشگاه مازندران: کمیته انضباطی دانشگاه بابلسر مازندران روز پنج شنبه 19 فروردین ماه، برای 4 تن از دانشجویان دانشکده علوم پایه، احکام انضباطی صادر نموده است.

پرونده ی انضباطی ۴۰ دانشجویِ دانشگاه آزاد واحد نجف آباد بسته شد: در آستانه ی شروع امتحانات پايان ترم در سال تحصیلی جاری، پرونده ی ۴۰ تن از دانشجویِان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد که به دليل شرکت در تجمّعات ۱۶ آذر از سوی حراست دانشگاه به کمیته انظباطی احضار شده بودند، بسته شد.

احضار بیش از 170 دانشجو به کمیته انضباطی و محرومیت 5 دانشجو از تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تهران: بیش از 170 تن از دانشجویان پلی تکنیک از ابتدای سال تحصیلی به کمیته انضباطی احضار و حدود 40 تن از این افراد با حکم تعلیق از تحصیل روبرو شدند و 5 تن تا کنون با قطعی شدن حکم ممنوع الورود شدند.

صدور حکم سنگین کمیته انضباطی برای 74 دانشجوی دانشگاه تربیت معلم سبزوار: در تداوم برخورد با فعالین دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار، برای حدود 74 نفر دیگر از این دانشجویان احکام سنگین محرومیت های تحصیل صادر شده است.

ارسال پرونده بهاره هدایت به دادگاه انقلاب: پرونده بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه‌ ارسال شده و زمان احتمالی برگزاری دادگاه، خردادماه اعلام شده است.

صدور حکم کميته انضباطی برای چند تن از دانشجويان در دانشگاه کردستان: در سری جديد از صدور احکام انضباطی برای فعالين دانشجويی، کمیته انضباطی دانشگاه کردستان برای فعالین دانشجویی این دانشگاه حکم صادر کرده است.

یک دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به سه سال حبس محکوم شد: آرش صادقی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

محرومیت از تحصیل

اخراج سه دانشجوی بهایی دانشگاه پیام نور بجنورد: دانشگاه پیام نور بجنورد بنا به اعلام سایت رسمی خود در تاریخ 26 اسفند ماه سال گذشته سه تن از دانشجویان بهایی این دانشگاه را با عنوان "محروم از تحصیل" مواجه کرد.

محكومیت سعید محمد امینی، دانشجوی پلی تكنیك به دو ترم محرومیت از تحصیل : سعیدمحمد امینی دانشجوی مهندسی متالورژی دانشگاه امیركبیر از سوی كمیته انضباطی دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل محكوم شد.

حمله به دانشجویان

شکستن سازهای دانشجویان شریف به خاطر حمایت از دانشجویان دربند: اعضای کانون موسیقی دانشگاه شریف که در آخرین روزهای سال ۸۸ در برنامه‌ای از دانشجویان دربند یاد کرده بودند، چهاردهم فرورین ماه هنگامی که وارد اتاق موسیقی شدند سازهای شکسته خود را مشاهده کردند.

حمله ماموران حراست دانشگاه آزاد قزوین به دانشجویان منتقد: ماموران حراست دانشگاه بین المللی قزوین هفته گذشته به دفتر یکی از تشکل های منتقد این دانشگاه هجوم بردند و کارت دانشجویان حاضر در تشکل را توقیف و سپس آنان را بیرون و دفتر را پلمپ کردند.

مقابله با تشکل های دانشجویی

تمام انجمن اسلامی دانشگاه ها در شرف تعطیلی است: انجمن اسلامي دانشگاه تهران تعطیل شده و انجمن اسلامی سایر دانشگاهها در شرف تعطيلي است.



لیست بازداشت شدگان ثبت شده در فروردین 89

1. آرتین غضنفری - بهایی-عکاسی و موسیقی - بازداشت شده در تاریخ 23 فروردین - در تهران - آزاد شده در تاریخ 14 فروردین
2. ابوالفضل عابدینی - اقدام علیه امنیت؛ عضویت در گروه حقوق بشری؛ - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در اهواز - محل نگهداری : اوین
3. احسان رمضانی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه
4. احمد میری - حزب مشارکت - بازداشت شده در تاریخ 8 فروردین - در بابل
5. احمد والایی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه
6. احمد قلی پور - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه
7. احمد نجف زاده - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین
8. ارسلان زارعی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه
9. امير احسان تهراني سخاوت - تبلیغ علیه نظام؛ - هنرمند؛ فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 17 اسفند - در تهران - محل نگهداری : بند 2 - الف

10. برومند رستمی - نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی - روزنامه نگار - بازداشت شده در تاریخ 16 فروردین - در قصر شیرین - آزاد شده در تاریخ 18 فروردین

11. بهزاد مهرانی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11اسفند - در کرج - آزاد شده در تاریخ 26 فروردین ماه

12. بهنام روحانی فرد - تبلیغ علیه نظام - بهایی - بازداشت شده در تاریخ 9 فروردین - در یزد

13. بهنام ایرانی - شبان مسیحی - بازداشت شده در تاریخ ۲۵ فروردین - در کرج

14. پوپک ناظمی - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین

15. تهمینه مومنی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در ساری - محل نگهداری : اوین

16. جاوید نظمی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

17. جعفر پناهی - کارگردان - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : 209 اوين

18. جلیل بداقی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

19. حجت منتظری - دانشجو - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در کرج

20. حسن لاهوتی - شرکت در تجمعات - و شرکت در تجمعات - بازداشت شده در تاریخ 1 فروردین - در تهران - آزاد شده در تاریخ 3 فروردین

21. حسین نصیری - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

22. حسین حسین زاده - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین

23. حسین مرعشی - - بازداشت شده در تاریخ 29 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

24. حمید والایی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

25. دانیال صبحی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

26. دانیال شهری - نشر اکاذیب و توهین به مقدسات - مسیحی - بازداشت شده در تاریخ 22 فروردین - در اصفهان - محل نگهداری : دستگرد اصفهان

27. داود خداکرمی - روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی - بازداشت شده در تاریخ ۲۸ فروردین - در زنجان - محل نگهداری : حفاظت اطلاعات نیروی انتطامی زنجان

28. داور عباسی - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین

29. درسا سبحانی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 16 اسفند - در ساری - محل نگهداری : اوین

30. راضیه عالمی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

31. رحمت الله باستانی - استاد دانشگاه - بازداشت شده در تاریخ 8 فروردین - در قم - آزاد شده در تاریخ 18 فروردین

32. رستم - فعال سیاسی - بازداشت شده در تاریخ 24 فروردین - در کرمانشاه - محل نگهداری : اداره اطلاعات کرمانشاه

33. رشید بازباز - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

34. رهبر اسماعیلی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

35. سپهر صوفی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در کیش - محل نگهداری : اوین

36. سجاد عالم زاده - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین

37. سلمان حسینی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 14 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

38. سمیه اجاقلو - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در اصفهان - محل نگهداری : اوین

39. سهیل روحانی فرد - تبلیغ علیه نظام - بهایی - بازداشت شده در تاریخ 9 فروردین - در یزد

40. سید احمد میری - قائم مقام جبهه مشارکت - بازداشت شده در تاریخ 8 فروردین - در مازنداران

41. شراره صبحی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

42. شعله منصوری - تبلیغ علیه نظام؛ - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 17 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

43. شهرام شکوفاییان - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند محل نگهداری : 209

44. شیرین قرچه داغی - فعال دانشجویی - بازداشت شده در تاریخ 6 فروردین - در تهران

45. صالح شلماشی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در سنندج - محل نگهداری : اوین - آزاد شده در تاریخ 27 اسفند

46. عبدالرضا احمدی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

47. عسگر صدوقی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

48. عسگر فروتنی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

49. علی باغبانی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

50. عماد بهاور - عضو نهضت آزادی - بازداشت شده در تاریخ 1 فروردین - در تهران - محل نگهداری : اوین

51. کوهیار گودرزی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در ساری - محل نگهداری : اوین

52. لاله حسن پور - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 25 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

53. مجتبی لطفی - روزنامه نگار - بازداشت شده در تاریخ 28 فروردین - در قم - محل نگهداری : لنگرود قم

54. مجتبی گهستونی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 12 اسفند - در اهواز - محل نگهداری : اوین - آزاد شده در تاریخ 29 اسفند

55. مجتبی بیات - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در قم - محل نگهداری : اوین

56. محبوبه کرمی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

57. محلا معین زاده - اقدام علیه امنیت ملی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 22 بهمن - در تهران - محل نگهداری : اوین

58. محمد تاجدهی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

59. محمد رضایی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

60. محمد محمدلو - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

61. محمد غزنویان - اقدام علیه امنیت ملی - فعال کودکان و زنان - بازداشت شده در تاریخ 16 فروردین - در قزوین - محل نگهداری : زندان چوبین قزوین - آزاد شده در تاریخ 25 فروردين

62. محمدرضا لطفی یزدی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در مشهد - محل نگهداری : اوین - آزاد شده در تاریخ 25فروردین

63. محمدعلي برزگر - فعال سیاسی - بازداشت شده در تاریخ 24 فروردین - در کرمانشاه - محل نگهداری : اداره اطلاعات کرمانشاه

64. مراد حسن لو - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 15 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

65. مرتضی عوض پور - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

66. مرجان صفری - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

67. منصور سیفی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

68. مهدی خدایی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

69. میلاد ابراهیمیان - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند محل نگهداری : اوین

70. نادر احسنی - فعالان دانشجویی طیف چپ - بازداشت شده در تاریخ 30 فروردين محل نگهداری : قرنطینه زندان اوین

71. نامعلوم صدیقی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

72. نصور نقی پور - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در قزوین - محل نگهداری : اوین

73. نفیسه مجتهدی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 15 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

74. نوید خانجانی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در اصفهان - محل نگهداری : بند 2 الف

75. نیلوفر محرابی - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 11 اسفند - در تهران - محل نگهداری : اوین

76. نيما گلزاري - تبلیغ علیه نظام؛ - هنرمند؛ فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 18 اسفند - در تهران - محل نگهداری : بند 2 - الف

77. وحید احمد فخرالدین - تبلیغ علیه نظام؛ جرایم اینترنتی - فعال حقوق بشر - بازداشت شده در تاریخ 13 اسفند - در اهواز - محل نگهداری : اوین - آزاد شده در تاریخ 31 فروردین

78. هادی خدابنده - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

79. یاور جمالی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

80. یعقوب رمضانی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

81. یعقوب جوانی - تجمع غیر قانونی - فعال ترک - بازداشت شده در تاریخ 13 فروردین - در ارومیه

82. عبدالهادي - فعال سیاسی - بازداشت شده در تاریخ 24 فروردین - در کرمانشاه - محل نگهداری : اداره اطلاعات کرمانشاه

83. تاری - معاون سابق آموزش و پرورش - بازداشت شده در تاریخ 21 فروردین - در بابلسر - محل نگهداری : بازداشتگاهِ اطلاعات ساري