۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سحام نيوز: ‘ناصر جوده’ وزیر امور خارجه اردن در اظهاراتی رسمی که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور (پترا) انتشار یافت، در اظهاراتی شدیداللحن، موضع دشمنانه اردن علیه جمهوری اسلامی ایران را آشکار کرد.
به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه اردن، در نخستین اظهارنظر دیپلماتیک خود پس از اعلام رسمی دعوت از شاه این کشور توسط محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیر، موضع عَمان در قبال سیاست های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.
این اظهارات که حدود 30 ساعت پس از انتشار بین المللی اظهارات احمدي نژاد در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، بر روی خروجی خبرگزاری رسمی اردن قرار گرفته، حاوی حمله به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و طرح اتهامات واهی علیه سیاست های تهران است.
وزیر امور خارجه اردن در بازدید از روزنامه حکومتی “الغد” و در جمع روزنامه نگاران برجسته این کشور، با ارائه سرخط تحلیل های دستگاه دیپلماسی پادشاهی اردن، مواضع ایران در عرصه منطقه ای را مورد حمله قرار داد.
جوده با طرح این اتهام که ایران عامل تهدید کشورهای منطقه خلیج[فارس] است، گفت: اردن، تهدیدات ایران علیه کشورهای حوزه خلیج[فارس] را تهدیداتی مردود می داند و از ایران می خواهد در تعامل با کشورهای این حوزه و نیز کشورهای عربی، سیاست حسن همجواری را در پیش بگیرد.
این اظهارات در حالی بیان می شود که یک پایگاه خبری دیروز از صدور مجوز آغاز به کار به یک شبکه ضدایرانی توسط حکومت اردن خبر داده بود.
شبکه ماهواره ای “خلیج ع رب ی” ( Arabian*Gulf Channel ) با جعل نام تاریخی خلیج فارس از روز پنجشنبه گذشته پخش برنامه های خود را از شهر امان پایتخت اردن آغاز کرده است.
طبق ادعای ایلاف ، تعدادی از سرمایه گذاران کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله بازرگانان عرب، این شبکه را تأمین مالی می کنند.
شبکه خلیج ع رب ی که برنامه های خود را به زبان عربی پخش می کند در بیانیه ای اعلام کرد: این شبکه، مردم کشورهای عربی و بویژه مردم حوزه خلیج فارس را مخاطب هدف خود می داند و بطور 24 ساعته برنامه هایی را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و موضوعات دیگر برای آنها پخش می کند.
منابع نزدیک به سرمایه گذاران این شبکه گفته اند می خواهند شبکه ای را راه اندازی کنند که مانند سپری در برابر موشک های رسانه ای شبکه های ایرانی فعالیت کند زیرا دولت های عربی منطقه خلیج فارس احساس کرده اند که در بحران های اخیر از طرف شبکه های ماهواره ای ایران، هدف قرار گرفته اند.
ایلاف نوشت: این شبکه گزارش ها و برنامه های گسترده ای را در زمینه موفقیت های صورت گرفته در کشورهای جنوب خلیج[فارس] بویژه بحرین اختصاص پخش خواهد کرد.
گفتنی است ، محمود احمدی‌نژاد،  روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال جاری، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر شاه اردن که پیش‌تر رسانه‌ها از لغو این سفر به دلیل قیام‌های مردم منطقه خبر داده بودند، گفت: من از پادشاه حکومت اردن، برای سفر به ایران دعوت کردم و ایشان اظهار تمایل کرد اما سفر را به دلایلی عقب انداخت و عقب‌نشینی در کار نبوده است. ما اگر می‌خواستیم عقب‌نشینی کنیم این‌همه فحش نمی‌خوردیم.
وی افزود:‌ اینکه برخی مقاله بنویسند و احساس کنند عقب‌نشینی شده است، عقب نشینی نبوده است چرا که برنامه بین‌المللی دولت تنظیم شده است؛ البته باید بگویم ما با همه دولت‌ها جز یک دولت دوست‌هستیم.
ناظران معتقدند اگر تاکنون اختلاف نظرهایی در داخل کشور در خصوص دعوت از شاه اردن برای سفر به ایران وجود داشته است، با طرح این اظهارات گستاخانه از سوی بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک اردنی، دعوتنامه ای که توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور خاورمیانه، تحویل شاه اردن شد، باید در اسرع وقت پس گرفته شود و سفیر اردن در تهران نیز به وزارت امور خارجه احضار گردد.
به نظر می رسد اکنون و با توجه به اجماع عمومی مردم، مقامات بلندپایه نظام و کارشناسان امر در مخالفت با دعوت از شاه اردن به ایران، افرادی که در برنامه ریزی و تسلیم این دعوتنامه نقش داشته اند، باید پاسخگوی اقدامات نسنجیده خویش باشند.




ايران سانتريفوژهای بهتری را آماده می کند

تصویری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز
طبق گزارش ۲۵ فوريه آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران به زودی نسل دوم سانتريفوژهای خود را به آزمايش خواهد گذاشت. اين به ايران امکان خواهد داد که به سرعت غنی سازی اورانيوم خود بيفزايد.
« جامعه کنترل تسليحات» يکی از مراکز معتبر بين المللی در زمينه امور تسليحاتی در مطلبی که روی وب سايت اين جامعه منتشر کرده است يادآوری می کند که حتی با راه اندازی سانتريفوژهای پيشرفته تر شايد ايران نتواند ميزان توليد اورانيوم غنی شده خود را به شکل چشمگيری افزايش دهد مگر آنکه بتواند تعداد زيادی از اين دستگاهها را توليد کرده و بطورهمزمان آنها را به کار بگيرد.
مقامات فعلی و سابق دولت آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص توانايی ايران در اين زمينه ترديد دارند.
طبق آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی دولت ايران در ماه ژانويه به اين آژانس اطلاع داده که قصد دارد دو مجموعه ۱۶۴ موردی از اين سانتريفوژهای جديد را به عنوان اولين مرحله آزمايشی به کار بياندازد. تا کنون ايران اين ماشين آلات جديد را فقط در گروههای ۲۰ تايی آزمايش کرده است. سانتريفوژهای مرکز غنی سازی نطنز در گروهای ۱۶۴ موردی کار می کنند ولی آنها از نوع قديمی P۱ هستند که مشکلات فراوانی دارند.
کارشناس « جامعه کنترل تسليحت» از قول « مارک فيتز پاتريک» معاون سابق وزارت خارجه آمريکا در امور خلع سلاح می نويسد: « حرکت از مجموعه ۲۰ تايی به سمت مجموعه های ۱۶۴ موردی، نگرانی ها در مورد سرعت دستيابی ايران به مواد هسته ای لازم برای تسليحات را افزايش داده است.»
هرچند مشخصات فنی سانتريفوژهای جديد ايران برای جامعه بين المللی کاملا شناخته شده نيست اما کارشناسان معتقدند که ظرفيت سانتريفوژهای جديد ايران احتمالا سه برابر ماشين های قديمی است. کارشناسان معتقدند که ايران از کارايی سانتريفوژهای جديد کاملا مطمئن نيست و به همين خاطر قصد دارد که همزمان از هردونوع کهنه و جديد اين ماشين آلات استفاده کند.
« اولی هاينونن » مسئول سابق ايمنی در آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای در اواخر ماه مارس گفت که دولت ايران به خاطر محدوديت هايی که در زمينه مواد هسته ای دارد از هر دو مدل سانتريفوژها استفاده خواهد کرد.
به نوشته وب سايت « جامعه کنترل تسليحاتی» دولت ايران در ماه آوريل سال گذشته خبر توليد نسل سوم سانتريفوژهای آن کشور را اعلام کرد ولی به نظر می رسد که برای به کارانداختن اين ماشين آلات به فرصت بيشتری نياز دارد. در گزارش ماه فوريه آژانس بين المللی انرژی اتيم قيد شده است که دولت ايران تا کنون در مورد راه اندازی اين ماشين آلات به اين نهاد هيچ اطلاعاتی ارائه نداده است.
در ادامه اين گزارش به سوابق مدل اوليه سانتريفوژهای ايران (مدل P۱) اشاره می شود که با استفاده از فن آوری های کهنه و با کمک طراحی های دانشمند هسته ای پاکستان عبدالقدير خان ساخته شده اند. اين نسل از سانتريفوژهای به هنگام کار مشکلات فراوانی توليد می کنند و ايران در مرکز غنی سازی نطنز توانسته است ۵۳ کمربند که هر يک شامل ۱۶۴ دستگاه سانتريفوژ است را مستقر کرده و به کار بگيرد.
طبق تازه ترين گزارشهای آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران اخيرا تعداد ماشين آلات هر کمربند را از ۱۶۴ به ۱۷۴ مورد افزايش داده تا از تاثير اختلال اين ماشين ها بر ميزان توليد اورانيوم غنی شده بکاهد. به گفته کارشناسان احتمالا گسترش بدافزار « استاکس نت» در مراکز توليد هسته ای ايران اختلال در کار اين سانتريفوژّها را افزايش داده است.

ادامه نارضايتی آژانس
آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش اخير خود علاوه بر اشاره به نيت ايران برای آزمايش نسل جديد سانتريفوژها عدم رضايت شديد خود از عدم همکاری ايران را ابراز کرد. اين گزارش می گويد که برای جلب اعتماد جامعه بين المللی به صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران دولت آن کشور بايد به سرعت و با صراحت به سئولات و سوء ظن های موجود پاسخ دهد.
آژانس با اشاره به تعهدات بين المللی ايران و با شاهد گرفتن مفاد قطعنامه های مصوب شورای امنيت از ايران می خواهد تا ابهامات را برطرف کند. در مقابل ايران همواره ادعا کرده که هدف و طبيعت برنامه ها ی هسته ای آن کشور صلح آميزاند و تاکيد می کند که قطعنامه های شورای امنيت که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم می شوند غير قانونی هستند.

خارج کردن سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنين يادآوری می کند که ايران به خاطر بروز يک نقص فنی قصد داشت سوخت هسته ای را از مرکز نيروگاه بوشهر خارج کند. شرکت هسته ای روسی « روس اتم» که مسئوليت احداث و عمليات مقدماتی اين نيروگاه را برعهده دارد، طی بيانيه ای در روز ۲۸ فوريه اعلام کرد:«به دليل صدمات وارد شده به قطعات داخلی يکی از پمپ های خنک کننده قرار است سوخت هسته ای اين نيروگاه خارج شود.»
در پايان اين گزارش « جامعه کنترل تسليحات» به نگرانی های ناشی از عدم رعايت موازين ايمنی در نيروگاه بوشهر اشاره کرده و يادآوری می کند که اين نيروگاه ترکيبی از تکنولوژی های قديمی آلمانی مربوط به دهه ۱۹۷۰ ميلادی با فن آوری های شرکت های روسی است که خود آنها نيز از استانداردهای ايمنی خوبی برخوردار نيستند.
ولی با اين همه محمود احمدی نژاد در مصاحبه روز پانزدهم مارس با تلويزيون اسپانيا مدعی شد: « ما در نيروگاه بوشهر تمام موازين و معيارهای ايمنی را رعايت کرده ايم.»

دانشگاه آکسفورد اتهام‌‌ها علیه مهدی هاشمی را رد کرد

تنها حدود یک هفته پس از آن که اعلام شده بود، دانشگاه آکسفورد درباره ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی در مقطع دکتری تحقیق می‌کند، این دانشگاه با استناد به بررسی‌های خود ادعاهای مطرح شده علیه پسر اکبر هاشمی‌رفسنجانی را رد کرده است.
دانشگاه آکسفورد روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده است، به هیچ مدرکی در تایید ادعاهای مطرح شده درباره نحوه پذیرش پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در مقطع دکتری این دانشگاه دست نیافته است.
پیشتر کاوه موسوی، پوهشگر در دانشگاه آکسفورد  این دانشگاه به روزنامه گاردین گفته بود، مهدی هاشمی شرایط لازم را برای دریافت پذیرش از دانشگاه آکسفورد ندارد و طرح تحقیق رساله دکترای خود را نیز با کمک گرفتن از دیگران نوشته است.
کاوه موسوی در گفت و گو با رادیو فردا هم با بیان این که از شنیدن خبر پذیرفته شدن مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد شگفت‌زده شده بود، اعلام کرده بود،‌ به دنبال اصرار وی برای بررسی وضعیت پرونده تحصیلی مهدی هاشمی، کمیته‌ای زیر نظر سر پیتر نورث، یکی از روسای پیشین دانشگاه آکسفورد، به منظور انجام تحقیقات در این باره تشکیل شد.
در این میان دانشگاه آکسفورد در بیانیه خود آورده است: «سر پیتر نورث در باره ادعاهای مطرح شده علیه دانشجوی دکتری مورد نظر بررسی‌های لازم را انجام داده و به هیچ مبنایی دست نیافته است که بر اساس آن دانشگاه آکسفورد بخواهد علیه این دانشجو اقدام قانونی صورت دهد.»
مهدی هاشمی که پیشتر نیز ادعاهای مطرح شده از سوی کاوه موسوی علیه خود را رده کرده و تاکید کرده بود، روند پذیرش وی «بر اساس استانداردهای معمول» صورت گرفته، به دنبال اعلام نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد با انتشار بیانیه‌ای که متن آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، در این باره آورده است: «همچنان که توقع می‌رفت ثابت شد که ورود من به این دانشگاه مطابق مقرارات صورت گرفته و هیچ خطایی صورت نگرفته است.»
وی همچنین درباره کسانی که چنین اتهام‌هایی علیه وی مطرح کرده بودند، هم نوشته است: «بار دیگر یکی از کسانی که فلسفه وجودی خود را در توهمات و بهتان به دیگران می‌بینند، اتهاماتی را متوجه بنده و دانشگاه آکسفورد نمود، مبنی بر پرداخت پول در ازای گرفتن پذیرش از این دانشگاه.»
مهدی هاشمی همچنین با تشریح روند پذیرش خود در دانشگاه آکسفورد به پیشینه تحصیلی خود در ایران اشاره کرده و با بیان این که با کسب رتبه ۲۹ وارد دانشگاه تهران شده و در رشته مهندسی مخابرات تحصیل کرده است، نوشته است، وی برای ادامه تحصیل به استرالیا رفته و پس از فراگیری زبان انگلیسی وارد دانشگاه دولتی کانبرا شده بود.
پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین نوشته است که به دنبال حمله «گروهی از منافقین» به وی و محل سکونتش در استرالیا این کشور را ترک کرده و به ایران بازگشته و پس از چند سال به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داده و موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس مهندسی انرژی از این دانشگاه شده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی خود در ایران نوشته است: «سوابق فوق همگی (با مدارک) متقن در پذیرش بنده نقش داشته است، و دانشگاه آکسفورد اعتبار چندین صد ساله خود را دستخوش تردید نمی‌کرد.
مهدی هاشمی در اکتبر سال گذشته میلادی برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد پذیرفته شده و موضوع پیشنهادی وی برای رساله دکترا، قانون اساسی ایران است.


مصر: ثبات و هویت عربی کشورهای حوزه خلیج فارس خط قرمز ماست


نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر با حمایت از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در باره تحولات جاری در بحرین اعلام کرده است، «ثبات و هویت عربی» کشورهای حاشیه خلیج فارس «خط قرمز» مصر به شمار می‌آید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای بدون نام بردن از ایران از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد تحولات بحرین حمایت کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ثبات و هویت عربی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خط قرمزی است که مصر عبور از آن را بر نمی‌تابد.»
این بیانیه پس از آن منتشر شده است که وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز دوشنبه خود یک بار دیگر جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی بحرین و کویت متهم کرده‌ بودند.
وزیر امور خارجه مصر همچنین از اقدام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اعزام نیرو به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور حمایت کرده و از آن با عنوان «اقدامی هماهنگ برای تامین امنیت بحرین‌» یاد کرده است.
به دنبال آغاز فراگیر شدن اعتراض‌ها در بحرین، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اقدام به اعزام نیرو به این کشور کرده بودند که این اقدام اعتراض شدید جمهوری اسلامی را در پی داشته است.
واکنش تند مقام‌های ایرانی نسبت به اعزام نیرو از سوی کشورهای عربی برای مقابله با اعتراض‌های شیعیان بحرین به تیرگی روابط میان منامه و تهران منجر شده است و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز اعتراض ایران را «دخالت در امور داخلی» بحرین توصیف کرده‌اند.
همچنین انتشار خبری درباره صدور حکم اعدام برای سه متهم به جاسوسی برای ایران از سوی دادگاهی در کویت نیز به تنش میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی دامن زده است.
در همین راستا شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، با محکوم کردن و «غیر قابل قبول» خواندن «مداخلات ایران در امور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» اظهار داشته بود، هر گونه «اقدام خصمانه ایران» علیه هر یک از اعضای این شورا با پاسخ تمامی این کشورها روبرو خواهد شد.
در این میان حمایت مصر از موضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات بحرین در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک، با عنوان «خیزش اسلامی» یاد کرده و در روزهای گذشته نیز از اعلام آمادگی مصر برای از سرگیری رابطه با ایران به شدت استقبال کرده بودند.



انجمن جهانی حقوق بشر: مقامات ایران جلوی مداوای زندانیان سیاسی را می‌گیرند

انجمن جهانی حقوق بشر روز  چهارشنبه (۱۷ فروردین / ۶ آوریل) در شهر فرانکفورت آلمان  طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران جلوی مداوای زندانیان سیاسی در این کشور را می‌گیرند. انجمن جهانی حقوق بشر این اقدام مسئولان دولتی ایران را با برنامه‌ریزی قبلی می‌داند. در این بیانیه همچنین آمده است که انجمن نمونه‌های فراوانی در تایید این موضوع جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهند مسئولان دولتی ایران جلوی رسیدن داروهای حیاتی زندانیان سیاسی به آنها را گرفته‌اند. یکی از نمونه‌های ذکر شده از طرف انجمن جهانی حقوق بشر نمونه محسن دگمه چی است که در ماه مارس ۲۰۱۱ به خاطر جلوگیری مسئولان زندان از مداوا ی پزشکی او درگذشت.




وعده اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سال ۹۰

دانشگاه امیرکبیر تهران

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت محمود احمدی‌نژاد در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود در سال ۹۰ اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران می‌گوید: «یکی از برنامه‌های وزارت علوم، اسلامی کردن و نزدیک کردن دانشگاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی است.»
نورالله حیدری در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا تصریح کرد: «طبق اظهارات کامران دانشجو این وزارتخانه مصمم است که در سال جاری دانشگاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و بطور کلی اسلامی کردن دانشگاه‌ها نزدیک کند.»
وی افزود: «بدین صورت که از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانشجویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.»
به نظر منتقدان، این اظهارات مبنای علمی ندارد و کمکی به سطح علمی دانشگاه‌های ایران نخواهد کرد. برخی این نگرانی را ابراز می‌کنند که دور جدید از جداسازی‌های جنسیتی آغاز گردد.
چندی پیش شورای گسترش آموزش عالی، طرح راه‌اندازی دو دانشگاه دخترانه در تهران را تصویب کرد. طبق این طرح، دانشگاه‌های رفاه و ابرار، مخصوص خانم‌ها در گروه‌های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی تاسیس خواهند شد.
کابوس انقلاب فرهنگی دوم
در چند سال اخیر به دلایل مختلف تعدادی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها از ادامه تدریس باز مانده‌اند. منتقدان حکومت ایران می‌گویند دولت محمود احمدی‌نژاد در پی انجام «انقلاب فرهنگی دوم» است.
اسلامی کردن دانشگاه‌ها از سال‌های اولیه انقلاب اسلامی در ایران مورد توجه حکومت بوده است. سال ۱۳۵۹با انجام «انقلاب فرهنگی» طرح اسلامی کردن دانشگاه‌های پیگیری شد. هدف از این طرح پاک‌سازی استادان و دانشجویانی که از دید حکومت، «غرب‌زده و لیبرال» به‌شمار می‌رفتند، عنوان شد.
این اقدامات به عنوان بخشی از برنامهٔ حکومت برای مبارزه با فرهنگ غرب در ایران محسوب می‌شد. در این زمان محتوای کتاب‌های درسی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد بازبینی قرارگرفت. همچنین از نظر ظاهری نیز دانشجویان دانشگاه‌های مقید به رعایت برخی مقررات سخت‌گیرانه شدند.
دانشجویان ایران در اعتراضات سال ۸۸ حضور فعال داشتنددر طول سه دهه پس از انقلاب بحث اسلامی کردن دانشگاه‌های در دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست دولت نهم در سال ۱۳۸۴ دولت وی رویکردی سخت‌گیرانه‌ای را در قبال دانشگاه‌های و دانشجویان در پیش گرفت.
مسوولان دولتی از پاکسازی دانشگاه‌ها از اساتید لیبرال خبر دادند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز، ریشه مشکلات را در محتوای علوم انسانی که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود دانست.
این سخنان پس از آن ابراز شد که بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در جریان اعتراضات پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸ حضور فعالی داشتند. رهبر ایران علوم انسانی را یکی از ابزارهای غرب برای تهاجم به انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای مدعی شد: «مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاه‌های کشور به صورت ترجمه‌ای تدریس می‌شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالی که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد.»
به مدت کوتاهی پس ازاین اظهارات، وزارت علوم اعلام کرد پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر متوقف شده است.
بر این اساس رشته‌هایی ‌چون علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و روان‌شناسی از جمله گروه‌های درسی هستند که پذیرش دانشجو در آن‌ها متوقف شد. مسوولان این وزارتخانه اعلام کردند که این توقف برای بازنگری متون درسی این رشته‌ها صورت گرفته است.
به باور کار‌شناسان تجربه سه دهه اخیر نشان داده است که دانشگاه در مقابل فشارهای حکومت مقاومت کرده است. گرچه در این میان هزینه زیادی به دانشجویان و اساتید منتقد وارد شده است.
هزینه‌ای که بخشی از آن متوجه منافع ملی ایران است. افزایش مهاجرات نخبگان علمی که به «فرار مغز‌ها» تعبیر می‌شود را می‌توان یکی از نتایج فشار به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی دانست.



افزایش قیمت طلا در ایران

افزایش قیمت سکه و طلا در بازار تهران بانک مرکزی ایران را به واکنش وادار کرد. این بانک برای کاهش قیمت‌ها، سکه و شمش طلا را با نرخ مصوب حراج خواهد کرد. در همین حال نرخ ارز نیز در بازار تهران رشد قابل توجهی داشت.

 روز چهارشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) سکه بهار آزادی (طرح جدید) با ۱۷ هزار تومان رشد قیمت نسبت به هفته گذشته ۴۱۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شد.
همچنین سکه طرح قدیم بهار آزادی نیز با ۱۶هزار تومان افزایش، ۴۵۱ هزار تومان معامله شد. نیم سکه طرح‌های قدیم و جدید نیز از افزایش قیمت مصون نماند و هر کدام با ۸ و ۹ هزار تومان افزایش در بازار تهران داد و ستد شد.
کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت جهانی طلا  را یکی از دلایل افزایش قیمت سکه در ایران می‌دانند. بهای شمش طلا ، روز چهارشنبه با دو دلار و دو سنت افزایش به قیمت بالای یک هزار و ۴۵۷ دلار در هر اونس رسید.
عمیق‌تر شدن بحران بدهی اروپا، افزایش بهای گندم و بد‌تر شدن دورنمای تورم به خاطر افزایش بهای نفت، عمده‌ترین عوامل افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی اعلام شده است.
برای مهار جهش قیمت طلا و سکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «علاوه برفروش سکه، فروش شمش طلا نیزاز طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از تاریخ شنبه بیستم فروردین ماه در همه روزهای هفته به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر انجام می‌شود.»
هم‌چنین قیمت پایه سکه طرح جدید ۳۹۳ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۶ هزار تومان و ربع سکه ۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است.
محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران در مورد  حراج سکه در بانک کارگشایی گفت: ‌«این اقدام بانک مرکزی موجب می‌شود که قیمت‌های اعلام شده درباره طلا و سکه تا ساعتی دیگر به حالت واقعی برگردد.»
وی در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه قیمت‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی مطابق با قیمت‌های جهانی محاسبه و اعلام شده، تصریح کرد: «بانک مرکزی در محاسبه قیمت طلا، ارز آزاد را نیز در نظر می‌گیرد چرا که در غیراین صورت طلا از کشور خارج خواهد شد.»
بر اساس گزارش خبرآنلاین، قیمت ارز نیز در بازار تهران با افزایش روبرو بود. هر دلار آمریکا در معاملات روز  چهارشنبه  بازار آزاد ارز تهران با ۱۰ تومان افزایش نسبت به دوشنبه گذشته، ۱۱۲۵ تومان به فروش رفت. یورو نیز ۳ تومان رشد داشت و با قیمت ۱۵۸۰ تومان داد و ستد شد.




دوری بیشتر آمریکا از دولت صالح در یمن

افزایش خشونت‌ها در یمن واکنش شدید آمریکا و جامعه جهانی را در پی داشت. واشنگتن از صالح خواست با مخالفان وارد مذاکره شده و راه را برای تحولات مسالمت‌آمیز فراهم کند. مخالفان نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام کردند.

در روزهای گذشته در زد و خوردهای خونین میان طرفداران دولت و مخالفان در یمن چندین نفر کشته شدند. صنعا، پایتخت یمن در روز سه‌شنبه (۱۶ فروردین/۵ آوریل) شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که در جریان آن دست‌کم ۵ تن کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.
به گفته شاهدان عینی در روز سه‌شنبه در شهر "تعز" در جنوب یمن نیز نیروهای امنیتی بر روی معترضان آتش گشودند و چند تن را کشته و مجروح کردند. در روز دوشنبه نیز طرفداران صالح که در فرمانداری شهر "تعز" موضع گرفته بودند، با پرتاپ گاز اشک‌آور و شلیک مستقیم به مخالفان دست‌کم ۱۷ نفر را کشتند. از آغاز اعتراضات علیه علی‌عبدالله صالح تاکنون، حدود ۱۲۰ تن کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
قطع کمک‌های آمریکا به دولت یمن
سخنگوی کاخ سفید با زبانی تند و بی‌سابقه به رفتار دولت صالح با معترضان واکنش نشان داد و اعمال خشونت علیه مردم را نادرست خواند. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «واشنگتن بکارگیری قهر علیه تظاهرکنندگان» در شهرهای مختلف یمن را شدیداَ محکوم می‌کند.
کرنی افزود: «مردم یمن حق دارند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند. ما به علی عبدالله صالح یادآور می‌شویم که وی مسئولیت تامین امنیت مردم یمن را برعهده دارد و باید حقوق جهانشمول مردم در زمینه ابراز عقاید سیاسی را تضمین کند.»
جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «واشنگتن به‌کارگیری قهر علیه تظاهرکنندگان» در یمن را شدیداَ محکوم می‌کندسخنگوی کاخ سفید از صالح خواست که با مخالفان به گفت‌وگو بپردازد و زمینه تحولات سیاسی را بطور صلح‌آمیز فراهم کند. آمریکا ادامه بی‌ثباتی در یمن را نگران‌کننده دانسته و آن را زمینه‌ای برای رشد گروه‌های تروریستی همچون القاعده ارزیابی می‌کند.
بنابر گزارش‌ها، در راستای رویکرد جدید واشنگتن نسبت به دولت یمن، وزارت دفاع آمریکا سرگرم بررسی مجدد کمک‌های نظامی خود به صنعا است. در بودجه‌ی جدید پنتاگون سهمی برای دولت یمن منظور نشده است. آمریکا در کنار یمن، به ۹ کشور دیگر نیز در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی کمک‌های نظامی می‌کند.
انتقاد سازمان ملل به خشونت دولتی
علاوه بر ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز به حوادث خشونت‌بار روزهای اخیر یمن واکنش نشان دادند.
کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل در روز سه‌شنبه (۵ آوریل) با اشاره به کشتار مردم در روز گذشته شدیداَ به «خشونت نامتناسب و بکارگیری قهر فزاینده دولتی» در یمن اعتراض و آن را محکوم کرد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز از کشتار مردم و افزایش خشونت‌ها در یمن ابراز «نگرانی» کرد و گفت: «برخلاف تعهدات پیشین، دولت یمن آزادی عقیده و تامین امنیت برای تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را رعایت نمی‌کند.»
همزمان گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا درباره رشد گروه‌های تروریستی در جهان عرب هشدار داد. براون تصریح کرد که «بی‌ثباتی در کشورهای عربی بویژه در یمن، سبب سوءاستفاده گروه‌های تروریستی همچون القاعده شده است.» وی مدعی شد که القاعده  از هرج و مرج کنونی در یمن برای سازماندهی خود بهره می‌برد.
پذیرش میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس
در همین‌حال محمد قحطان، سخنگوی احزاب مخالف دولت علی عبدالله صالح اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگو با دولت را پذیرفته‌اند. به گفته وی شرط مخالفان این است که موضوع تغییر قدرت سیاسی در مذاکرات گنجانده شود.
مذاکرات قرار است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. تاریخ دقیق این گفت‌وگوها فاش نشده است. شورای همکاری خلیج در روز یک‌شنبه (۱۴ فروردین/۳ آوریل) پیشنهاد میانجیگری خود را مطرح کرده بود.
از سوی دیگر روزنامه‌های عربی نظیر "شرق‌الاوسط" و "یمن پست" از قول ژنرال علی محسن الاحمر می‌نویسند که صالح، رئیس‌جمهور یمن قصد کشتن وی را داشته است.
به گفته الاحمر در جریان گفت‌وگوهایی به منظور میانجیگری میان دولت و مخالفان، سربازان طرفدار صالح به روی وی و همراهانشان آتش گشوده‌اند.
دولت یمن ضمن تایید این درگیری مدعی شد که دست‌کم دوتن در تبادل آتش کشته شده‌اند. الاحمر، فرمانده بانفوذی در ارتش یمن است که در حال حاضر به صف مخالفان دولت پیوسته است. وی در سی سال گذشته از نزدیکان عبدالله صالح به‌شمار می‌رفت.



جــرس: در حالیکه دستگاه‌های دولتی و خود دولت از بدهکاران اصلی بانک‌ها هستند، نماینده منتخب مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، از بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره معوقه‌های بانکی در نشست‌های اخیر این ستاد خبر داده و حجم تقریبی مطالبات و معوقه های بانکی را، "حدود پنجاه هزار میلیارد تومان" اعلام کرده است.
به گزارش آفتاب، عزت‌الله یوسفیان ملا با بیان اینکه ایستادگی در برابر افزایش مطالبات معوق بانک‌ها و مبارزه با زمین‌خواری از جمله مواردی است که هرگز از دستور کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خارج نمی‌شود، به خانه ملت گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از آغار کار خود همواره موضوع مطالبات معوق بانک‌ها را در دستور کار خود داشته است. گزارش اخیر کمیسیون اقتصادی درباره مطالبات معوق بانک‌ها در نشست‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی شد و اعضای ستاد اطلاعات موجود در این گزارش را بررسی کردند.
وی با بیان این که آمار دقیقی از میزان حجم مطالبات معوق بانک‌ها وجود ندارد، حجم تقریبی این مطالبات را حدود پنجاه هزار میلیارد تومان خواند و اظهار کرد: از زمانی که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کار خود را آغاز کرده، اجازه رشد معوقات بانکی را نداده است، در صورتی که اگر این ستاد مقابل افزایش حجم این مطالبات مقاومت نمی‌کرد، امروز حجم این مطالبات دو برابر شده بود.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس همچنین تصریح کرد: ثابت ماندن حجم مطالبات معوق بانکی در سال‎های اخیر نشان می‌دهد که مقدار زیادی از مطالبات معوق در حال بازگشت به بیت المال است، زیرا سود این مطالبات بسیار بالا است و حجم آن را لحظه به لحظه بیشتر می‌کند، پس ثابت ماندن این رقم حاکی از بازگشت این معوقه های بانکی است.
گفتنی است ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دوشنبه هر هفته برای تعیین راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسه تشکیل می‌دهد و محمد حسن ابوترابی فرد، غلامرضا مصباحی مقدم و عزت الله یوسفیان از سوی مجلس در این ستاد عضویت دارند.

دولتی های در حاشیه امن
لازم به ذکر است اواخر سال گذشته (٨٩)،عضو کميسيون اقتصادي‎ ‎مجلس و نايب رئيس کميسيون بررسي تلفيق بودجه با اعلام اين‌که ارزش کل معوقه‌هاي بانکي بيش از پنجاه هزار ميليارد تومان است،‎ ‎گفته بود: عموم بدهکاراني که تسهيلات کلان از بانک‌ها دريافت کرده‌اند، بيش از صد نفر‎ ‎نيستند‎.‎
الیاس نادران، نماینده مجلس نیز گفته بود "از زمان روی کار آمدن محمدرضا رحیمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، معوقات بانکی افزایش پیداکرده است."
مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، بدهکاران اصلی به بانک‌ها را دستگاه‌های دولتی و خود دولت معرفی کرده و گفته بود "ازهمان ابتدای دولت که معوقات بانک‌ها رو به‌افزایش گذاشت، کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر دارایی و مدیران عامل برخی بانک‌ها دعوت کرد تا نسبت به معوقات بانک‌ها گزارش دهند، زیرا پاییز ٨٩ میزان معوقات بانکی افراد حقوقی و حقیقی به مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم بسیار بالاست و جای تامل دارد.
وی خاطرنشان کرده بود "حدود چهار سال پیش که معوقات بانکی ۱۱ هزار میلیارد تومان بود، هشدار داده شد که باید در نحوه دادن تسهیلات و وام‌های بانکی به افراد حقیقی و حقوقی دقت بیشتری شود که متاسفانه این امر اتفاق نیفتاد و با دادن تسهیلات بانکی شاهد آثار نامطلوب آن هستیم که ۵ برابر شدن معوقات بانکی مهم‌ترین تاثیر آن است.
خباز یادآور شده بود "دستگاه‌های دولتی و خود دولت از بدهکاران اصلی بانک‌ها هستند، از این رو اگر دولت بدهی‌اش را به بانک‌ها پرداخت کند، منابع این بنگاه‌های اقتصادی افزایش خواهد یافت و گردش مالی آن‌ها بهبود می‌یابد . بعنوان مثال دستگاه‌های دولتی وام های کلانی را دریافت کرده اما آن را پرداخت نکرده‌اند و این عدم پرداخت باعث شده است که ۶ درصد جریمه‌های بانکی از جیب دولت پرداخت شود.
خباز با اشاره به فاسدین دولتی که در حاشیه امن قرار دارند، خاطرنشان ساخته بود "عدم پرداخت معوقات بانکی توسط دستگاه‌های دولتی و همچنین بدهی‌های دانه‌درشت‌های بخش خصوصی وضعیت نامناسبی را برای بانک‌ها رقم زده است، زیرا مطالبات بانک‌ها از این بدهکاران ارقام بالای ۱۰۰ میلیارد تومانی را تشکیل می‌دهد که در واقع باید گفت پرونده یک بدهکار دانه‌درشت به اندازه یک میلیون پرونده بدهکار خرد است و رسیدگی به چنین پرونده‌هایی سخت است."

وقتی دعاخواندن هم اتوماتیک می‌شود

الیور استورم، سازنده این دعاخوان‌ها امیدوار است که بازار عرضه محصولش را گسترش دهد

در نگاه اول بیشتر به اتاقکی می‌ماند که عکس‌های فوری می‌اندازد اما در اصل این اتاقک یک دستگاه دعاخوان است که با پرداخت اندکی پول به کار می‌افتد. رابطه انسان با خدا نیز در عصر تکنولوژی وارد فاز تازه‌ای شده است.

در جریان پر شتاب تازه‌های فناوری که وارد قلمرو زندگی شخصی انسان‌ها شده‌اند، تا به اینجا به نظر می‌رسید که رابطه انسان با خداست که توانسته جان سالم به در ببرد و از سر راه موج پرشتاب فناوری به دور بماند. اما پرده‌برداری از یک دستگاه جدید در برلین باعث شده تا بر این تصور هم مهر "خیال باطل" زده شود.
 الیور اشتورم، کارگردان و گوینده نمایشنامه‌های رادیویی دستگاهی را به بازار معرفی کرده که ظاهری شبیه به اتاقک‌های عکاسی فوری دارد که در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های قطار نصب می‌کنند و در عرض چند دقیقه عکس مشتریان را می‌اندازد و ظاهر می‌کند. اما اتاقکی که الیور اشتورم طراحی کرده به جای انداختن عکس برای مشتریان دعا می‌خواند.
این دستگاه تا ۳۰۰ دعا را از مذاهب مختلف از جمله مسیحیت، اسلام، یهودیت یا بودیسم به ۶۵ زبان می‌خواند. در این اتاقک مونیتوری نصب شده که از روی آن می‌توان دعای مورد نظر را انتخاب کرد. در طول مدتی که دعا از بلند‌گوهای استریویی که در این اتاقک نصب شده، پخش می‌شود می‌توان از روی مونیتور مدت زمانی را که تا پایان دعا و گفتن آمین مانده، دید. اگر برای مثال مشتری عجله داشت یا به نظرش دعا طولانی می‌آمد، می‌تواند هر زمان دعای جدید و کوتاهتری را انتخاب کند.
البته استفاده از این دستگاه مجانی نیست و برای هر پنج دقیقه بایستی ۵۰ سنت پرداخت. چنانچه میزان دعا طولانی‌تر از پنج دقیقه بود، اندکی پیش از تمام شدن این مدت دستگاه با پخش زنگ هشدار به صدا در می‌آید.

"ایده ‌تجاری"

به گفته‌ی اولیور اشتورم، ایده ساخت چنین دستگاهی زمانی به ذهنش رسید که سال ۱۹۹۹ در ایستگاه متروی شهر نیویورک منتظر قطار ایستاده بود. آن زمان با شنیدن صدای ناواضح یک دستگاه اتومات و همچنین دیدن انسان‌هایی با چهره‌ها و رنگ پوست مختلف در ایستگاه به این فکر می‌افتد که چه می‌شد اگر این دستگاه اتومات دعا می‌‌خواند.
اشتورم بر این باور است که دستگاهش برای افراد مذهبی حساسیت‌برانگیز نیست، هر چند چندان تمایلی به صحبت در این باره را ندارد. تا به اینجا اتومات‌های دعاخوان در چند مکان سربسته نظیر ورودی یک ساختمان رادیویی یا یک موزه گذاشته شده بودند و به تازگی برای اولین بار در برلین در معرض استفاده عموم قرار گرفته است.
سازنده این دستگاه امیدوار است که بتواند بازار عرضه اختراعش را گسترش دهد و در مکان‌هایی نظیر منطقه صفر در نیویورک، جایی که برج‌های تجارت جهانی قرار داشتند یا در توکیو، جایی که زندگی مردم بیش از هر جای دیگری با دستگاه‌های اتومات عجین شده، نمونه‌هایی از این اتومات‌های دعاخوان را نصب کند. به نوشته‌ی اشپیگل، یکی از مجله‌های اقتصادی در ژاپن از هم‌اکنون مقاله‌‌ی بلندی را در مورد این دستگاه نوشته، ‌البته در ستون مربوط به "ایده‌های تجاری".

 


اعتراف فرمانده ناجا:  درگیری پلیس با معترضان منجر به افزایش جرایم در کشور شده است
جرس:
فرمانده نیروی انتظامی اعتراف کرد بعلت درگیری نیروهای پلیس با معترضان، میزان جرایمی چون آدم ربایی، سرقت و تجاوز به عنف به نحو معنا داری افزایش یافته است.
در حالی که مقامات امنیتی کشور از کاربرد " بحران" برای شرایط پیش آمده پس از انتخابات اکراه دارند، فرمانده ناجا اعتراف کرد که بخش عظیمی از نیروی انتظامی صرف مسایل ناشی از اعتراضات شده و این امر منجر به افزایش جرایم در کشور شده است.
اعتراف مقام انتظامی در حالی صورت می گیرد که طی دو سال گذشته نیروهای انتظامی بجای انجام وظایف محوله، به نیرویی برای سرکوب اعتراضات مردم تبدیل شده اند.
به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی گفته است: “حوادث سال ۸۸ نیروی بسیاری از ما را صرف خودش کرد و به مرور دیدیم که از اواخر سال ۸۸ تا اواسط سال ۸۹ متاسفانه حدود ۹ ماهی با رشد سریع جرایم روبه‌رو شدیم، در واقع درگیر شدن نیروی انتظامی در صحنه‌های آشوب فرصتی را برای مجرمان ایجاد کرده بود که از این فرصت حداکثر استفاده را بردند”.
احمدی‌مقدم ادامه داده: “در این بازه زمانی، آمار جرایمی مثل سرقت، قتل، آدم‌ربایی و حتی برخی جرایم خشن نظیر کیف‌قاپی، سرقت به عنف و تجاوز به عنف در برخی از شهرها افزایش معناداری پیدا کرد که تا پیش از این حوادث برای مدت چهار پنج سالی بود که با کاهش پیوسته رشد جرایم روبه‌رو بودیم”.
در حا لی که سرعت اینترنت در ایران به طور دوره‌ای کاهش می‌یابد، فرمانده نیروی انتظامی از فیس‌بوک و توئیتر به عنوان سایت‌هایی که “مجرمان و ناراضیان” را دور هم جمع می‌کنند، یاد کرد.
فرمانده نیروی انتظامی افزوده است: “شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند؛ لذا داشتن اطلاعات صحیح و به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد که در هر شرایطی شما بتوانید پیش‌بینی‌ کنید حریف می‌خواهد چه اقدامی کند. باید در فضای مدرن، قدرت رصد اطلاعاتی داشته باشید”.
وی در ادامه گفته: “در فضای مجازی، فضای ارتباطی و افکار عمومی جدید در جامعه ایجاد می‌شود که شما باید از این اقدامات مطلع باشید. در غیر این صورت شما پشت سر ماجرا راه می‌روید، مثلا در صحنه‌هایی لیبی، مصر و جاهای دیگر که این روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان این کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پیام بدهند، شما احساس می‌کنید اینها ۱۰ تا ۲۰سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسایل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می‌گیرند”.




جاوید قربان اوغلی: خواست مردم سوریه نفی استبداد و حاکمان مادام العمر است
جرس: موج قیام های مردمی کشورهای عربی و خاورمیانه را در می نوردد و رژیم های قدیمی دیکتاتوری را سرنگون می کند ، این موج به متحد ایران، سوریه هم رسیده است و جالب اینکه رژیم سوریه از شیوه های سرکوب ایرانی بهره گرفته و با لباس شخصی ها معترضین را سرکوب می کند و با اعتراف گیری و پخش مصاحبه معترضان بازداشت شده، سعی دارد تا شورش را به بیگانگان منتسب کند و رژیم بشار اسد را متکی بر حمایت مردمی معرفی کند. با این حال در هفته های نخست اعتراضات گسترده در سوریه به ویژه شهر درعا و یک روز پس از استعفای دولت ، بشار اسد در اولین سخنرانی بعد از آغاز ناآرامی ها خطاب به مردم گفته بود من با کسانی که خواستار اصلاحات هستند همراه هستم. البته وعده اصلاحات بشار اسد علی رغم اولتیماتوم مجلس سوریه محقق نشده است و به جای آن راه اندازی تظاهرات دولتی به مدد بسیج ادارات و مدارس و حضور اراذل و اوباش برای سرکوب مردم شیوه آزمون شده حکومتهای استبدادی در سوریه هم به کار آمد و 9 دی دیگری را اینبار در سوریه رقم زد.
به بهانه تحولات سوریه به سراغ جاوید قربان اوغلی کارشناس سیاست خارجی و یکی از مشاوران مهندس میرحسین موسوی رفتیم تا پیرامون شرایط و آینده بحران سوریه بیشتر بدانیم. گفتگوی جرس با آقای جاوید قربان اوغلی را بخوانید.

به نظر شما درسوریه چه می گذرد و بعد از حکومت نزدیک به نیم قرنِ خاندان اسد، مردم سوریه چه درخواستهایی دارند، آیا این درخواست ها صرفا اقتصادی است و یا اینکه انگشت اشاره به سمت تغییر رژیم اسد و آزادی سیاسی و دموکراسی است ؟

تحولات سوريه ادامه موجي است كه از تونس آغاز شد،سپس در مصر حسني مبارك را پس از 30 سال از قدرت بركنار كرد و اكنون بيشتر كشورهاي عربي در برگرفته و با اندكي تاخير اكنون به سوريه رسيده است.
اينكه خواست مردم سوريه چيست به نظر من مخرج مشترك كليه اين قيامها نفي حكومتهاي استبدادي با حكام مادام العمرو موروثي است.همه مفاسد ديگر كه مردم خواهان از بين رفتن آنها هستند مانند فقر،بيكاري،فساد اداري ،نابرابريهاي اجتماعي،عدم برخورداري از حقوق سياسي واجتماعي و.....ناشي و برآمده از آن دوعامل اصلي است.بنابراين اگرچه درست نيست بگوييم مطالبات مردم صرفا اقتصادي است ولي طبعا مبارزه با فقر و ايجاد جامعه اي فارغ ازتبعيض در بطن مطالبات مردم است. البته بايد توجه داشت كه عمق استبداد، ميزان نابرايهاي اجتماعي ،درصد برخورداري از آزاديهاي سياسي و مدني و بطور كلي شرايط هر كشور با ديگري متفاوت است كما اينكه از نظر فرهنگي،قومي و.... كشورها هم با همديگر فرق مي كند.
بطور طبيعي برقراري نظامهاي مردم سالار كه هدف اصلي اين قيامهاي مردمي است حلال بسياري از مفاسد انباشته در حكومتهايي جديدي است كه در خاورميانه متولد خواهد شد.
تحولات در سوريه با فراخوان جمعي از مردم كه نوعا جوانان بودند و از طريق پيامك با هم در ارتباط بودند ، در شهر كوچك درعا (160 كيلومتري دمشق) در 18 مارس و پس از نماز جمعه آغاز شد.ماموران امنيتي برخورد بسيار خشني با اين تظاهرات كردند و بر اساس اخبار 300 نفر را دستگير كردند كه در ادامه اعتراض به خانواده هاي بازداشت شدگان سرايت كرد چند نفر در تيراندازي ماموران امنيتي كشته شدند و به اين ترتيب اعتراضات به شهرهاي مختلف و از جمله لاذقيه كه مركز اصلي علوي هاي سوريه است گسترش يافت.بشار اسد اوايل اين هفته طي يك سخنراني قول داد كه با تشكيل سه كميته به اصلاحاتي دست بزند.قرار است نتايج بررسي اين سه كميته كه شامل 1) لغو شرايط اضطراري كه از سال 1963 سوريه تحت اين شرايط سپري مي كند 2) رسيدگي به وضعيت و مسببين كشته شدگان حوادث اخير و 3) اصلاح قانون اساسي در باره نظام تك حزبي تا 26 آوريل  گزارش داده  شود.
البته حكومت سوريه يك سري اصلاحات اوليه را آغاز كرده و همانطور كه مي دانيد با تغيير نخست وزير كابينه جديدي سركار آمده است.سوريه وضعيت اجتماعي و سياسي پيچيده اي دارد كه در تحليل تحولات اين كشور حتما بايد مد نظر قرار گيرد.

شنیده شده که برخی معترضین سوری دربخشی از شعارهایشان می گفته اند: نه ایران و نه حزب الله . به گمان شما رژیم اسد چه شباهتی با حاکمیت ایران دارد و اصولا چگونه است که حزب بعث سوریه در نقطه مقابلِ حزب بعثِ عراق، تنها حامی عربی ، جمهوری اسلامی شد؟

من در باره اينكه اين شعار سرداده شده يانه و در صورت صحت شعار اكثريت مردم بود يا تعدادي اندك اطلاعات زيادي ندارم.از نظر جامعه شناسي سياسي شعار تجلي مطالبات مردم است.شعارها زماني تبديل به شعارهاي ملي مي شوند كه از پشتوانه مردمي برخوردار باشند.اگر بخاطر بياوريد در روز قدس سال 88 هم تعدادي از تظاهر كنندگان در تهران شعار "نه غزه ،نه لبنان" سر دادند كه حكومت با سوء استفاده از اين شعار تعدادي اندك و در بوق و كرنا كردن آن از طريق رسانه ملي ،آن را بهانه اي براي سركوب بيشتر مردم قرار داد.در صورتيكه واقعيت اين بود كه اين شعار هرگز به شعاري مردمي تيدبل نشد.
اينكه چرا حزب بعث سوريه از ايران حمايت مي كند و هم پيمان استراتژيك ايران است به نظرم بايد به تاريخ و شرايط زماني پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و همچنين جغرافياي سياسي منطقه بازگرديم.شرايط جهان عرب و منازعه اعراب- اسراييل در سال وقوع انقلاب در ايران در سال 1979 با شرايط امروز كاملا تفاوت داشت.هنوز مساله سازش با اسراييل عموميت نيافته بود.چهار كشورسوريه،الجزاير،ليبي و يمن جنوبي در مخالفت با سازش مصر با اسراييل و امضاء موافقتنامه كمپ ديويد(سال 1978) جبهه پايداري در برابر سازش را تشكيل دادند.ايران كاملا از اين جبهه حمايت مي كرد.هر چهار كشور مذكور نيز در جنگ تحميلي عراق عليه ايران (البته با درجات متفاوت) حامي ايران بودند.
نكته دوم خصومت تاريخي حزب بعث عراق با حزب بعث سوريه بود كه به مصداق دشمن دشمن تو دوست توست حزب بعث سوريه را به سوي ايران سوق داد.
نكته بعد مساله لبنان بود كه همسويي سياستهاي ايران و سوريه در رابطه با مساله اسراييل در لبنان و تشكيل مقاومت كه به بازيگر مهمي در معادلات خاورميانه شد از عوامل ديگر همسويي دو كشور ايران و سوريه بود.
همچنين بايد توجه كرد كه عليرغم سكولار بودن حكومت سوريه و مبارزه با گروهاي سياسي مذهبي(اخوانيها) خاندان اسد از علويهاي سوريه هستند كه عليرغم اقليت 10 درصدي بر اكثريت اهل سنت حكومت مي كنند.از ديدگاه ايران اين مساله مهم است چرا كه جايگزين خاندان اسد يقينا كساني خواهند بود كه شايد آنچنان وابستگي عقيدتي و سياسي به ايران نداشته باشند.

فکر می کنید سقوط خاندان اسد، چه تبعاتی در سیاست خارجی ایران داشته باشد و چه اتفاقی برای حزب الله لبنان خواهد افتاد که رژیم سوریه و ایران از حامیان جدی این حزب نظامی_ سیاسی، لبنانی هستند؟

باوجودي كه ديكتاتوري مخرج مشترك همه نظام هاي عربي است و كارنامه سوريه در اين خصوص بدتر از ديگر كشورهاست، من فكر نمي كنم اين تحولات منجر به سقوط رژيم اسد گردد.
در سوريه تك حزبي قانوني است و هيچ حزب ديگري نمي تواند در صحنه سياسي اين كشور حضور يابد.رژيم اسد و حزب بعث بدليل افكار چپ بطور همزمان هم به سركوب جنبشهاي مذهبي (قلع و قمع اخوانيها در سال 1982 در شهر حماء) وليبرالها پرداخته است هرچند بشار بدليل جوان بودن و تحصيل در اروپا از سال 2000 كه جانشين پدرش شد اصلاحاتي را آغاز كرد ولي با مقاومت بدنه متصلب حزب بعث و اشغال عراق در سال 2003 اين اصلاحات ناتمام ماند.لذا فكر مي كنم بشار با توجه به شرايط كنوني حاكم بر جهان عرب در صدد اصلاحات عميق برخواهد آمد و تلاش خواهد كرد بدينوسيله بحران را مهار نمايد.

‍دشمنی پایدار سوریه با اسرائیل شاید وجه تمایز این کشور با دیگر دولتهای در بحران عربی باشد. فکر میکنید این چه تاثیری بر تحولات منطقه خواهد گذاشت؟

وضعيت در سوريه متفاوت با مصر و تونس و كشورهاي حاشيه خليج فارس است.اين كشور در خط مقدم منازعه ديرپاي خاورميانه با اسراييل قرار دارد.هنوز مانند مصر وارد صلح ذلت بار با اسراييل نشده و تلاش مي كند از موضع ضعف وارد مذاكره با اسراييل نشود.
الان نه فقط حزب الله شيعه بلكه حماس سني نيز بدليل مواضع سوريه در قبال منطقه از رژيم اسد حمايت مي كنند.اينها همه باعث افزايش مشروعيت اين حكومت در سطح ملي و منطقه اي است.
از نظر اسراييلها به عنوان يكي از بازيگران اصلي منطقه ، سوريه "دشمني قابل اعتماد" و يا بهتر بگوييم دشمني است كه رفتارش قابل محاسبه است.مضافا اينكه اسراييل وهمپيمانان غربي آن نمي دانند چه كسي و يا جرياني ممكن است جانشين اسد گردد.جريان نيرومند سياسي در سوريه اخوان المسلمين است كه در صورتيكه به قدرت برسد حتما سياستهاي تندتري نسبت به اسراييل خواهد داشت و اين مطلوب غربيها نيست.
البته به نظرم اسد خود مي داند كه بازگشت به شرايط قبل از 18 مارس تقريبا غیر ممكن است.و بايد اصلاحات جدي و عميق به نفع همه گروههاي و قوميتها و حتي جريانات سياسي انجام دهد.به نظر من بشار اسد چنين ظرفيتي را دارد كه اين اصلاحات را انجام دهد.

شیوه های گرته برداری شده سرکوب ایرانی، در سوریه به جایی نرسیده است و به نظر می رسد بشار اسد باید از ریاست جمهوری مادام العمر خداحافظی کند ، چرا حامیان سوری نتوانستند مانند برادر بزرگتر ایرانی موج اعتراضات را خاموش و یا به تعویق اندازند؟

تكرار مي كنم من فكر نمي كنم زمان خداحافظي اسد رسيده باشد.من قبلا در تحليل اين قيامها گفته ام كه برخي از كشورها با پوست انداختن تلاش خواهند كرد بر بحرانها غلبه نمايند.
من با شما در اينكه سركوب در ايران توانسته موج اعتراضات را خاموش كند موافق نيستم. يقيينا شيوه سركوب نه در ايران و نه در هيچ كشور ديگر جواب نمي دهد.سركوب جنبش را از سطح به اعماق جامعه مي برد و در زمان ديگري با شدت بيشتري بروز و ظهور پيدا مي كند.
سركوب تظاهرات درعا اشتباه بزرگي از جانب رژيم اسد بود.كما اينكه فتنه گر خواندن مخالفان سوريه نيز اشتباه ديگري است كه بعثيهاي سوريه و متاسفانه سفير كشورمان در اين كشور مرتكب آن شده اند.ادامه اين اشتباهات ممكن است رژيم حاكم بر سوريه را با چالشهاي بزرگتري روبرو كند.

به گمان شما چهره تازه خاورمیانه که از قید حاکمان مادام العمر در حال رستن است ، چگونه خواهد بود ، آیا ما با ناسیو نالیسم عربی دیگری مواجه می شویم ، آیا القاعده پایگاه مردمی پیدا خواهد کرد و یا این نسیم دموکراسی است که وزیدن گرفته است؟

فكر مي كنم هنوز زود است در اين باره صحبت كنيم.خاورميانه نقطه تلاقي منافع سياسي و اقتصادي و حتي فرهنگي همه قدرتهاي جهاني و منطقه اي است.بنابراين تحولات منطقه خاورميانه هنوز در مرحله جنيني است.مهم اين است كه نطفه اين جنين با مطالبات ضد استبدادي و تشكيل حكومتهاي مردم سالار بسته شده است.بايد مراقبت كرد كه اين نطفه و جنين در مراحل رشد از مسير مطالبات خود منحرف نشود.من شخصا روند تغييرات را عليرغم حوادث ليبي،يمن و بحرين مثبت ارزيابي مي كنم.
بعيد مي دانم در خاورميانه اي كه در حال شكل گيري است جايي براي گرايشاتي مانند القاعده يا طالبان وجود داشته باشد.وجه غالب خاورميانه جديد با تفاوتهايي در حكومتها دموكراتيك خواهد بود كه اين اتفاق ميموني است.فكر مي كنم حتي غربيها هم به اين نتيجه رسيده اند كه حمايت از حكومتهاي توتاليتر و خاندانهاي موروثي و حكام مادام العمر با ارزشهاي اخلاقي حاكم بر جهان مغايرت دارد.تشكيل حكومتهاي دموكراتيك همسو با غرب و يا اينكه غرب ستيز نباشند مطلوب امريكا و اروپاست.

اسرائیل در خاورمیانه جدید چه جایگاهی خواهد داشت و آیا رفتن بشار اسد به سود اسرائیل خواهد بود یا به ضرر این رژیم ؟

در اسراييل دو ديدگاه متفاوت در باره سوريه وجود دارد.ديدگاه اول را قبلا توضيح دادم.ديدگاه دوم را وزير خارجه رژيم صهيونيستي ايگيدر ليبرمن رهبري مي كند كه خواهان برهم خوردن ثبات در سوريه و سرنگوني اسد است.البته وجه غالب با ديدگاه اول است.اينكه كدام يك از اين دو به نفع اسراييل است.به نظر من براي اسراييل آدمها مهم نيستند سياستهاي كشورهاست كه خط مشي اسراييل را درقبال آنها رقم مي زند.
ولي تحولات خاورميانه بطور كلي در جهت خلاف منافع رژيم صهيونيستي است.تفاهم با نظامهاي دموكراتيك كه معمولا نظامهاي ائتلافي چند حزبي است بسيار دشوارتر است از معامله با حكومتهاي تك حزبي و يا حكام مستبد كه بيشتر به فكر منافع خود وخانواده شان هستند .

به گمان شما تحولات خاورمیانه و قیام ملت های منطقه در ایران و جامعه ایرانی تاثیری دارد و یا اینکه ایران در دنیایی موازی سیر می کند و تاریخ جدا گانه ای دارد که نسخه قیامهای مردمی برای آن قابل تجویز نیست ؟

تفاوت ايران با ديگر كشورهاي منطقه اين است كه مردم ايران يك بار در سال 1979 انقلاب كرده اند.معروف است كه يك ملت در يك قرن دوبار انقلاب نمي كند.به همين دليل همه رهبران مخالف سياسي كنوني،اصلاحات عميق و اساسي را راه حل مشكل سياسي امروز كشور مي دانند .البته نبايد انتظار داشت در صورت برخورد سركوبگرانه حكومت همين روند ادامه يابد آنان بتوانند مردم را در جهت اصلاحات هدايت نمايند..بازرگان در دفاعيات خود در زمان رژيم گذشته گفته بود كه ما آخرين نسلي هستيم كه با زبان قانون با شما سخن مي گوييم و اگر گوش شنوايي نباشد نسل بعدي با زبان ديگري با شما سخن خواهد گفت.
در همين راستا برخورد كنوني حاكميت با سران معترض و يا شخصيتهاي موجهي مانند آقاي موسوی، خاتمي و يا كروبي مصداق بر سر شاخ نشتن و بن بريدن است.

در حال حاضر روابط ایران و عربستان به دلیل آنچه عربستان مدعی  دخالت ایران در کشورهای عربی است رو به وخامت نهاده است. شنیده شده است که در سوریه نیز نیرو های ایرانی حضور یا فته اند و به سرکوب معترضین پرداخته اند ، آیا چنین دفاعی از متحدان باعث ایجاد یک جنگ منطقه ای نخواهد شد ؟

فكر مي كنم حضور نيروهاي ايراني در سوريه براي سركوب معترضين بيشتر يك شوخي است.سوريه يك حكومت صد در صد امنيتي است. آنقدر نيروي امنيتي و انتظامي و نظامي دارد كه نيازي به وارد كردن نيروي سركوبگر از خارج نداشته باشد.مضافا اينكه تا كنون عليرغم اين ادعاها هيچ موردي كه مويد آن باشد ديده نشده است.
متاسفانه مديريت روابط با عربستان از زمان روي كارآمدن دولت نهم از ريل خارج شد.در زمان رياست جمهوري آقاي خاتمي ايران توانست به روابط نيرومند و قابل اعتمادي با همسايگان جنوبي و در راس آنها عربستان دست يابد.البته ناگفته نماند كه مبتكر عادي سازي روابط و ترميم پلهاي منهدم شده روابط ايران با عربستان ، آقاي هاشمي رفسنجاني بود. پس از انتخابات سال 1384عليرغم اعزام آقاي دكتر ولايتي به عربستان از سوي جناب آقاي خامنه اي براي اطمينان دادن عربستان به اينكه روابط دو كشور همچون گذشته خواهد بود، رفتارهاي ماجراجويانه آقاي احمدي نژاد شكافهاي روابط بين دو كشور را عميق تر كرد.البته احمدي نژاد با درك بسيط و ساده انگارانه خود در سياست خارجي چند بار به عربستان سفر كرد كه هيچ ديدار متقابلي از سوي ملك عبدالله را در پي نداشت.
حوادث بحرين و دخالت نظامي عربستان در اين كشور كه من ترجيح مي دهم آن را كودتاي نظامي عربستان در بحرين در قالب موافقتنامه دفاعي مشترك و دعوت از نيروهاي سپر جزيره بنامم باعث جبهه گيري ايران از يكسو و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از سوي ديگر شده و اعلاميه پراكني هاي متقابل قطعا به ضرر منطقه خواهد بود.
به نظرم ايران استراتژي واحدي در قبال تحولات عربي برخوردار نيست و نوعي دستپاچگي و شتابزدگي را در مواضع ايران مي توان مشاهده كرد.اين هنر سياستمداران نيست كه با زبان روزنامه نگاران و اصحاب رسانه سخن بگويند.

حاکمان ایران بارها گفته اند که سوریه پیوندی استراتژیک با ایران دارد و در واقع خط مقدم جنگِ تهران با" تل آویو" و" واشنگتن" است ، به گمان شما با دخالت نظامی آمریکا و متحدان غربی اش در سوریه، ایران به مداخله و احتمالا به خطر انداختن منافع آمریکا در منطقه سوق پیدا خواهد کرد؟

فكر نمي كنم امريكا در سوريه مداخله كند.



هشدارفرانسه نسبت به فرو رفتن جامعه جهانی در گرداب لیبی
جــرس: همزمان با انتقاد شدید نیروهای مخالف معمر قذافی، از کندی و کم‌کاری نیروهای ناتو و بی توجهی جامعه جهانی به تداوم سرکوب مردم لیبی توسط نیروهای معمر قذافی"، وزیر امور خارجۀ فرانسه، وضعیت نظامی در لیبی را "آشفته و نا روشن" توصیف کرد و برای نخستین بار اعتراف کرد که احتمال فرورفتن جامعۀ بین المللی در "گرداب لیبی"، احتمال و خطری است که وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه روز چهارشنبه ششم آوریل، طی مصاحبه با یکی از رادیو های خبری افزود پاریس صدای شورشیان لیبی را که از کاهش پشتیبانی نظامی ناتو گله مندند شنیده است و بر این باور است که وضعیت موجود در شهر "مصراته" نمی تواند ادامه پیدا کند.
گفتنی است فرمانده نظامی شورشیان لیبی دیروز (سه شنبه) در انتقادی شدید اللحن از سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، این سازمان را متهم کرد که اهالی شهر "مصراته" را به حال خود رها کرده تا زیر آتش نیروهای طرفدار معمر قذافی جان دهند.
ژنرال عبدالفتاح یونس، فرمانده نظامی شورشیان لیبی، ضمن فراخواندن مطبوعات و رسانه های جهان به پشتیبانی از مردم "مصراته" از این رسانه ها خواست از ناتو بخواهند که به کمک مردم "مصراته" بشتابد.
خبرگزاری فرانسه، در گزارشی از بنغازی، که به نوعی به پایتخت شورشیان تبدیل شده است، می نویسد شهر "مصراته"، که از نظر وسعت و جمعیت سومین شهر لیبی است، در ٢١٤ کیلومتری طرابلس، پایتخت این کشور، قرار دارد و از ٤٠ روز پیش در محاصره و زیر آتش نیروهای هوادار قذافی است.
این نیروها مساجد، بیمارستان ها و خانه های مردم را در این مدت با سلاح سنگین بمباران کرده و دست کم ٢٠٠نفر را کشته و صدها تن دیگر را زخمی کرده اند. بی آبی و بی برقی از دیگر مشکلات ساکنان "مصراته" است.
وزیر امورخارجۀ فرانسه در بخش دیگری از مصاحبۀ امروز خود احتمال تحویل سلاح از سوی فرانسه به شورشیان لیبی را قاطعانه رد کرد و گفت باید وارد مرحلۀ تلاش دیپلماتیک و یافتن راه حلی سیاسی شد.
آلن ژوپه در حالی از تلاش براسی یافتن راه حل سیاسی و وجود طرف های مذاکرۀ معتبر به عنوان شرط ضروری آغاز چنین روندی سخن می گوید که رژیم لیبی شرط شروع هر گونه مذاکره را "بر زمین گذاردن سلاح از سوی شورشیان" اعلام کرده است.
معاون وزارت امورخارجۀ لیبی روز سه شنبه گفت شورشیان باید اول سلاح های شان را بر زمین بگذارند و سپس در روند سیاسی مشارکت کنند.
در خبری دیگر مربوط به لیبی، خالد الکعیم، یکی از معاونان وزارت خارجۀ لیبی در گفتگوئی با خبرگزاری فرانسه از انتصاب عبدالعاطی العبیدی به عنوان وزیر خارجۀ جدید لیبی خبر داد. العبیدی که پیش از این معاون وزیر خارجه در امور اروپا بوده، جانشین موسی کوسا، وزیر خارجۀ پیشین می شود که از رژیم بریده و به لندن گریخته است.
آخرین گزارش ها از لیبی حاکی از آن است که معاون وزارت خارجه لیبی که با سفر به یونان، ترکیه و مالت، با رهبران بلندپایه این سه کشور به گفت‌وگو نشسته بود، تا همکاری این سه کشور را برای حل مسالمت‌آمیز برای بحران لیبی جلب کند، در پاسخ به تاکید آنکارا مبنی بر "کناره‌گیری فوری معمر قذافی از قدرت"، این امر را غیرعملی دانست.
همچنین وزیر خارجه اردن روز چهارشنبه اعلام کرده است که این کشور با اعزام جتهای جنگنده به یک پایگاه هوایی اروپایی، به کشور های پشتیبان منطقه پرواز ممنوع در لیبی پیوسته است.
پیش از این هم قطر و امارات متحده عربی با اعزام چندین جت جنگنده، به نیروهای حافظ منطقه پرواز ممنوع در لیبی پیوسته بودند.
روز گذشته (سه شنبه) یکی از فرماندهان ناتو اعلام کرد که از آغاز عملیات هوایی بر فراز لیبی بیش از ۳۰ درصد از توان نظامی آن کشور نابود شده است.
به گزارش خبرگزاری ها، زد و خورد میان نیروهای دولتی و مخالفان برای تسلط بر شهر مصراته همچنان ادامه دارد.

 



نماینده سقز و بانه: افزایش ناگهانی قیمت گاز، مردم را نگران کرده است

نماینده سقز و بانه در مجلس نسبت به افزایش بهای گاز مصرفی به احمدی نژاد و وزارت نفت تذکر داد.
به گزارش ایسنا، فخرالدین حیدری در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز- چهارشنبه – مجلس از افزایش قیمت گاز انتقاد و اظهار کرد: متاسفانه افزایش ناگهانی، بسیار نامعقول و غیرقانونی قیمت گاز در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم و سردسیر نگرانی شدید و عمومی را در بین مردم به وجود آورده است که این اقدام دولت جای تعجب و تأسف دارد.
وی افزود: طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت قرار بود طی مدت پنج سال آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را انجام دهد تا مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند که متأسفانه این روند انجام نشده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که آیا طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نباید قیمت گاز برای مناطق سردسیر ترجیحی باشد؟ گفت: با مقایسه انجام‌شده بین قبوض صادره گاز استان کردستان و استان‌های دیگر این نتیجه حاصل شده که قبوض صادره در این مناطق خیلی بیشتر از مناطق دیگر است.
حیدری با انتقاد از نحوه کارشناسی و اقلیم‌بندی توسط وزارت نفت افزود: در حالی که بارها شهرستان‌های سقز و بانه در فصل زمستان دمای زیر ۳۰ درجه را تجربه کرده است و جزو سردترین مناطق قرار دارد اما مورد تبعیض وزارت نفت قرار می‌گیرد که امید می‌رود وزارت نفت سریعا نسبت به بررسی قیمت گاز و هم‌چنین اقلیم‌بندی در استان کردستان اقدام نماید.
شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر شفاهی با اشاره به مباحث مطروحه در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق در مورد قیمت گاز با توجه به انتقاد و اعتراض بسیاری از مردم در مناطق مختلف کشور گفت: ضروری است دولت و وزارت نفت بررسی جدی در این زمینه انجام دهند، چراکه در سه ماه آخر سال مصرف گاز به دلیل سرما در شهرهای مختلف زیاد بوده است.
وی افزود: افزایش مبلغ بهای گاز مصرفی در کل مناطق کشور چشمگیر بوده که ان‌شا‌ء‌الله با رسیدگی‌های انجام‌شده جلوی افزایش احتمالی خلاف قانون قیمت گاز گرفته شود.



نماینده لنگرود: صنعت تولید پیله ابریشم، در حال نابودی است

نماینده لنگرود در مجلس با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی در مورد مشکل صنعت تولید پیله ابریشم در استان گیلان به وزیر جهاد کشاورزی تذکری شفاهی داد.
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی در تذکر خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس گفت: درحالی که در گذشته در دو استان گیلان و خراسان حدود هفت‌هزارتن پیله ابریشم تولید می‌شد، به دلیل سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته این میزان در سال گذشته به ۵۰۰ تن رسید، به طوری که اکنون به جای صادرکننده ابریشم، از واردکنندگان آن به شمار می‌آییم.
وی افزود: در این رابطه علی‌رغم تاکیدات دکتر احمدی‌نژاد برای حل این مشکل، به نظر می‌رسد که این صنعت با وجود امکانات در دو استان گیلان و خراسان درحال نابودی است.
نماینده لنگرود با تاکید بر اینکه در سال «جهاد اقتصادی» باید با تقویت ظرفیت‌های داخل کشور واردات از کشورهای دیگر کاهش یابد، ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید موضوع پیله‌های ابریشم در کشور را که درحال نابودی است، جدی بگیرد و با برگزاری جلسه‌ای کارشناسی در اسرع وقت این مشکل حل و این صنعت نجات یابد.
شهاب‌الدین صدر در پاسخ به این تذکر شفاهی تاکید کرد که هیات‌رئیسه مجلس در این زمینه پیگیری جدی خواهد کرد تا این مشکل حل شود.




گفت‌و‌گوی کلمه با علی طباطبایی، داماد فخرالسادات محتشمی‌پور

فخرالسادات محتشمی‌پور: به هرچه حصر و زندان است، می‌خندیم

کلمه :یک و ماه و نیم از بازداشت فخر السادات محتشمی پور، فعال حوزه زنان و همسر مصطفی تاجزاده زندانی سیاسی اصلاح طلب می گذرد و این در حالی است که خبر اعتصاب غذای دوم وی در زندان اوین نیز توسط خانواده اش تایید می شود . محتشمی پور در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری همسرش در قرنطینه زندان اوین که شرایطی کاملا غیر انسانی دارد به این اعتصاب غذاها دست زده و خواستار آن است که همسرش مانند دیگر زندانیان سیاسی به بند عمومی منتقل شود و شرایط یک زندانی معمولی برایش اجرا شود . محتشمی پور همچنین به خانواده اش گفته است که بیشتر بازجویی ها از وی ذرباره همسرش بوده تا فشارهای بیشتری یه او وارد کنند .
خبرنگار کلمه در گفتگو با علی طباطبایی، داماد خانم محتشمی پور درباره آخرین وضعیت این زوج زندانی و همچنین حال و هوای دو دختر آنها که نوروز امسال را به دور از پدر و مادرشان گذراندند پرسیده است.
بی یک ماه و نیم از بازداشت خانم محتشمی پور می گذرد آیا در این مدت خانواده ایشان موفق به دیدار با وی شده اند ؟
بله، خوشبختانه با پیگیری های زیادی که انجام شد تا به حال به ایشان اجازه دو ملاقات با خانواده داده شده است. یکی قبل از سال نو و دیگری هفته گذشته و پس از اینکه به علت اعتصاب غذای اول دچار مشکل شده بودند.

خانم محتشمی پور همچنان در بند ۲ الف سپاه و در سلول انفرادی نگهداری می شود یا از این بند به بند دیگری منتقل شده است ؟
ایشان کماکان در بند دو الف سپاه و در انفرادی نگهداری می شوند.
خبر دوبار اعتصاب غذای خانم محتشمی پور در سایتهای خبری منتشر شده است این خبر ها تا چه حد درست است و اکنون ایشان چه شرایطی دارند ؟
بله، خبرها توسط خانواده ایشان منتشر شده و درست است. خانم محتشمی پوراز روز دوشنبه اول فروردین اعتصاب غذای خود را شروع کردند که متاسفانه پس از چند روز دچار ناراحتی شده و مجبور شده بودند به ایشان سرم وصل کنند و حتی برای اینکه به شکسستن اعتصاب غذا وادارشان کنند به دروغ گفته بودند که ترتیب ملاقات با آقای تاجزاده را داده ایم .ولی طبق معمول خبری از ملاقات با آقای تاجزاده نبوده و تنها پدرشان را آورده بودند که خانم محتشمی هم به احترام پدر اعتصاب خود را شکسته بودند. ایشان از روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه هم اعتصاب غذای دوم خود را شروع کرده اند.
آقای طباطبایی ! از آخرین وضعیت روحی و جسمی ایشان برایمان بگویید ؟
متاسفانه وضعیت جسمی ایشان مخصوصا پس از اعتصاب غذا اصلا مساعد نیست و مدتی هم تحت مداوا بوده اند. خانم محتشمی پور هم مثل آقای تاج زاده معمولا خیلی راجع به مشکلات جسمی خود صحبت نمی کنند ولی این بار علاوه بر ضعف عمومی درد معده هم داشته اند. حالا هم که دوباره اعتصاب غذای خود را از سر گرفته اند شدیدا نگران وضعیت جسمی شان هستیم.
ولی از نظر روحی خوشبختانه مثل همیشه استوار و محکم هستند و در هر دو دیدار از روحیه بسیار عالی برخوردار بوده اند و به دخترشان هم تاکید داشته اند با صبر و استقامت این روزها را سر خواهد کرد. اینکه در این وضعیت و در انفرادی و تحت بازجویی کماکان بر پیگیری خواسته های خود مصر هستند و حتی بر برگه بازجویی هم عریضه نوشتن خود را ادامه می دهند نشان می دهد که از چه روحیه خوبی برخوردار هستند. در شعری هم که برای فاطمه دخترشان نوشته بودند از او خواسته بودند که مثل خودش به هرچه حصر و زندان است بخندد.

آیا اطلاع دارید که خانم محتشمی پور چه خواسته ای را از اعتصاب غذایش دنبال می کند ؟یعنی می خواهم بدانم با این اعتصاب به دنبال تحقق چه خواسته یا خواسته هایی است ؟
خانم محتشمی پور خارج زندان هم که بودند با نوشتن عریضه ها و نامه های سرگشاده خود نسبت به وضعیت غیرقانونی نگهداری آقای تاجزاده اعتراض می کردند .آقای تاج زاده در اقدامی خلاف قانون پس از بازگشت به زندان به جای اینکه به بند عمومی منتقل شود و مانند دیگر عزیزان مدت محکومیت خود را در آنجا سپری کند به محلی که آن را قرنطینه می نامند منتقل شد، در آنجا ایشان از کمترین حقوق یک زندانی هم بی بهره است و هیچ تماسی با دیگر زندانیان ندارند .کسی هم خبری از وضعیت ایشان پیدا نمی کند که با توجه به وضعیت نامناسب جسمی که دارند، این شرایط شدیدا نگران کننده است.
مورد دیگر مساله مربوط به درمان پزشکی ایشان هست که خانم محتشمی پیگیر آن بودند، آقای تاج زاده به گفته پزشکان خود زندان حتما باید “ام آر آی” گردن انجام دهند تا در صورت لزوم هر چه سریعتر عمل جراحی گردنشان انجام شود. ایشان در وضعیتی به زندان بازگردانده شدند که دوران نقاهت عمل کمرشان را می گذراندند و قطعا نیاز به مراقبتهای پزشکی دارند. خانم محتشمی پور کلا درخواست شان این بوده که ایشان به عنوان یک زندانی باید از حقوق اولیه خود برخوردار شود. باید حق ملاقات هفتگی و تماس تلفنی داشته باشند و طبق توصیه پزشکان از ایشان “ام آر آی” صورت بگیرد.
آیا به این درخواستها تاکنون رسیدگی شده است و خانم محتشمی پور و آقای تاجزاده در زندان ملاقاتی با یکدیگر داشته اند ؟
خیر . متاسفانه اجازه هیچ ملاقاتی داده نشده است. آقای تاجزاده هم همانطور که اشاره کردم اصلا وضعیت جسمی مناسبی ندارند. درد گردن، عمل کمر و بیماری نقرس آن هم در شرایط نا مساعد زندان و عدم دسترسی به امکانات پزشکی خیلی نگران کننده است. علاوه بر اینها شما در نظر بگیرید که آقای تاج زاده به دخترشان اعلام کرده بودند که در تمام این مدت در اعتراض به برخوردهای غیر قانونی روزه گرفته و بنا دارند تا به این روزه های اعتراضی خود تا پایان این وضعیت ادامه دهند.اینها همه خیلی نگران کننده است .

آقای تاجزاده و خانم محتشمی پور هر دو عید نوروز را در زندان و به دور از دختران شان سپری کردند حتما این شرایط برای دختران آنها بسیار دشوار بوده است؟ کمی از حال و هوای این خانواده برای مان بگویید؟
نوروز بسیار سختی بود. خصوصا برای فاطمه دختر کوچکشان که با پدر و مادر زندگی می کند و با دستگیری مادرش کاملا تنها شده است، البته دوستان خیلی لطف می کنند و همیشه در کنار خانواده هستند ولی نبود همزمان پدر و مادر و بی خبری از وضعیتشان به شدت آزار دهنده است. عارفه( دختر بزرگتر ) هم که کلی برنامه ریزی کرده بود و حتی سوغاتی خریده بود که مانند عید سال گذشته تعطیلات نوروز را ایران و کنار خانواده باشد و مطمئن بود که مثل سال گذشته به آقای تاج زاده مرخصی می دهند که نه تنها این چنین نشد که مادرش هم بازداشت شد. همسرم از اول سال تلفن را از خود دور نمی کند و هر روز منتظر تماس تلفنی پدرو مادرش است .اما متاسفانه این وضعیت فقط مختص خانواده آقای تاج زاده نیست، نوروز امسال برای خیلی از خانواده ها نوروز سختی بود. به قول همسرم تنها فایده ای که نوروز امسال داشت این بود که کمتر از دیگر خانواده ها خصوصا آنها که عزیزانشان را از دست داده اند خجالت می کشیدیم .

در این شرایط آیا آنها توانستند دیدار نوروزی با پدر و مادرشان داشته باشند ؟
فاطمه یکبار ملاقات داشته و مادرش یک تسبیح که با پوست پرتقال و نخ فرش درست کرده بوده به عنوان عیدی به او داده است ولی عارفه هنوز در حسرت یک تماس برای تبریک سال نو است.

آقای طباطبایی !وکلای پرونده دلیل بازداشت خانم محتشمی و تداوم آن را چه می دانند؟ یعنی چه اتهامی تاکنون به ایشان تفهمیم شده است ؟ ایا در این باره اطلاعی دارید ؟
هنوز هیچ اتهام رسمی اعلام نشده است. ابتدا گفته شد که ایشان باید پاسخگوی نوشته هایش باشد، یک تعداد اتهام مضحک هم از سوی رسانه های کودتا که معمولا مسئولیت تهیه کیفرخواست ها را بر عهده دارند منتشر و اعلام شد. طبق معمول مواردی از لابلای نوشته های ایشان بیرون کشیده شده بود و به عنوان توهین و هتاکی علیه نظام مطرح شده بود. عباراتی مثل :” همسرم از فردای کودتای انتخاباتی!!! دستگیر شد”، “رژیم ستمشاهی! شرایط بهتری برای زندانیان سیاسی داشت”، “جرم خانواده تاج‌زاده فریاد زدن بر سر ظالم است” و یا ” دانشجویان را فله‌ای می‌گیرند و می‌بندند” را به عنوان اتهام ایشان مطرح کرده بودند.
اما در آخرین ملاقات خانم محتشمی پور گفته بودند که بازجویی هایشان بیشتر در خصوص آقای تاج زاده و فعالیتهای ایشان بوده و اعتراض داشته اند که بازجوها بر خلاف آنکه سعی می کنند وانمود کنند که وی برای نوشته هایش بازجویی می شود اما به دنبال یافتن بهانه ای برای اعمال فشار بیشتر به آقای تاجزاده هستند.

در خواستی از مسوولان قضایی دارید ؟
خواسته اولیه خانواده، آزادی هر چه سریعتر خانم محتشمی پور و رسیدگی به درخواستهای به حق ایشان است. از آنجا که هیچ کس پاسخگو نیست، ما مسئولان نظام را مسئول سلامت هر دوی آنها می دانیم. ما انتظار داشتیم قوه قضاییه نسبت به موارد مطرح شده در عریضه ها و نامه های سرگشاده خانم محتشمی پور رسیدگی کند و پاسخگوی ایشان به عنوان یک شهروند معترض باشد .ولی این بار هم مانند دفعات گذشته فشارهای کودتا گران بر قوه قضاییه آن چنان زیاد بوده که طبق روال گذشته به جای رسیدگی به شکایت، شاکی را متهم و محکوم می کنند تا خوش خدمتی خود را به مقامات نشان دهند. این مورد در خصوص شکایت آقای تاج زاده از جنتی هم رخ داد و به محض آنکه آقای تاجزاده از جنتی به اتهام تقلب در انتخابات و تغییر آرای مردم تهران شکایت کردند، خودشان محکوم شدند. همچنین در خصوص شکایت آقای تاج زاده و دیگر شاکیان از کودتاگران انتخاباتی هم باز شاهد همین برخورد بودیم با توجه به این سابقه گمان می کنم قوه قضاییه می تواند با اقدام به آزادی زندانیان سیاسی وجهه خود را به عنوان قوه ای مستقل ترمیم کند در غیر این صورت بیش از پیش به این تصور عمومی دامن زده خواهد شد که قوه قضاییه کشور تنها به اجرا کننده بی چون و چرای خواسته های نا مشروع حزب پادگانی در برخورد با مخالفانش بدل شده است.
و کلام آخر ؟
کلام آخر آنکه ما هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده زندانیان سیاسی خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی دربند هستیم.




ارزیابی یک دیپلمات سابق از موقعیت شکننده حکومت سوریه

بشار اسد هنوز فرصت دارد که راه متفاوتی با تونس و مصر و لیبی را انتخاب کند

سفیر سابق ایران در لبنان، معتقد است که وضعیت حاکمیت در سوریه شکننده شده و اعتراضات اخیر در این کشور به قدری جدی و تهدیدکننده بوده که بشار اسد دیگر نمی‌تواند کشور را به وضع خفقان‌آمیز و امنیتی سابق بازگرداند.
محمد ایرانى در یادداشتی که در سایت دیپلماسی ایرانی منتشر کرده، در عین حال خاطرنشان می‌کند که کار برای بشار اسد هنوز تمام نشده و حضور طرفداران جوان او در این کشور، محبوبیت وی در میان عرب‌ها به دلیل حمایتش از مقاومت فلسطین، رابطه خوب او با طوایف مختلف و موضع حمایت‌آمیز آمریکا در قبال وی، از امتیازات اسد برای حفظ موقعیت خود در سوریه است.
این دیپلمات سابق همچنین خاطرنشان می‌کند که ایران برخلاف تحولات پیشین دنیای عرب، از ناآرامی در سوریه متضضر می‌شود؛ اما با این حال معتقد است که افزایش نقش مردم در مدیریت سیاسی سوریه، به ثبات حکومت در سوریه و نیز پایداری روابط این کشور با ایران کمک خواهد کرد.
او تاکید می‌کند که حکومت بشار اسد ناگزیر است به خواسته‌های مردم پاسخ دهد و به اصلاحات دست بزند، اما می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کند و به جای افتادن در مسیری که تونسو مصر طی کردند و یا به نحو دیگری در لیبی و یمن در حال تکرار است، راه مصاحله میل را طی کند.
متن کامل این تحلیل قابل تامل از وضعیت سیاسی و بین‌المللی سوریه و نسبت آن با ایران را در ادامه بخوانید:
تحولات اخیر در سوریه بر خلاف آن چه برخى فکر مى‌کردند محدود و به صورت ناچیز بوده و قابل کنترل است، به نظر تحولات جدى و تهدید کننده اى علیه حکومت آقاى بشار اسد است. دلیل آن هم فضاى امنیتى چهل و هشت ساله در داخل سوریه است که به هر دلیل شرایط خفقانى بسیار سنگینى را به وجود آورده است و مانع بسیارى از آزادى‌هاى سیاسى و اجتماعى در این کشور بوده است. این وضعیت باعث شده تا مردم با اولین جرقه وارد صحنه شوند و مطالبات خود را مانند بسیارى از حوزه‌هاى پیرامونى مطرح کردند.
فارغ از اسباب و علل شکل گیرى این تحول در سوریه و آن هم در این مقطع زمانى خاص، که مى‌تواند ناشى از موج تحولات دیگر کشورهاى عربى باشد و حتى ممکن است برخى طرف‌هاى عربى همسایه سوریه ضد حکومت فعلى سوریه به این تحولات دامن زده باشند، اما گذشته از این علل و اسباب که اکنون قصد بررسى آن را نداریم، واقعیت امر این است که سوریه الان وارد ماجراى به هم پیوسته خیزش مردمى‌در کشورهاى عربى شده است.
البته ناگفته نماند که تاکنون ممکن بود که برخى از تحلیل‌ها در مورد خیزش‌هاى اخیر و تحولات مربوط به حوزه‌هاى خاورمیانه و شمال افریقا به این سمت و سو باشد که این موج و گردباد موجود دامن تنها کشورهاى عربى نزدیک به غرب یا دوست ایلات متحده امریکا را بگیرد اما امروز با ورود سوریه عدم صحت این تحلیل به اثبات رسیده و باید گفت که تحلیل برتر خواست و اراده مردم براى کسب حقوق فراموش شده است، چه در مصر و تونس باشد و چه در سوریه و لیبی.
در همه این حوزه‌ها شاهد ماهیت استبدادى و برخورد سرکوبگرانه و طولانى مدت این حکومت‌ها هستیم که نوعا با فساد مالى و سیاسى توام شده است و به این جا رسیده که تقریبا خواسته‌هاى تمامى ‌مردم در این حوزه‌ها به هم شباهت دارد.
بعد از اتفاقات جمعه گذشته، شرایط پیچیده و شکننده اى براى حاکمیت در سوریه به وجود آمده است. مضاف بر این که تعداد کشته شدگان هم افزایش پیدا کرده تا جایى که آقاى بشار اسد خود را مجبور به پاسخگویى و سخن گفتن با مردم مى‌داند.
البته این اتفاقات به این معنا نیست که همه چیز در سوریه تمام شده باشد. وضعیت سوریه در عین حال با دیگر کشورهاى عربى متفاوت است. اولا باید به این نکته اشاره کرد که بشار اسد طرفدارانى را در بین نسل جوان دارد که این طرفداران معتقدند که او یک فرد روشنفکر میانه رو است و توانسته در خلال این یازده سالى که قدرت را در دست داشته است هم ثبات داخلى را حفظ کند و هم نقش منطقه اى سوریه را ارتقا دهد و نقش سوریه را به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه حفظ کند. آقاى بشار اسد بحران‌هاى زیادى را پشت سر گذاشته است، از جمله ترور رفیق حریرى و توانسته است نوعى بهبود در روابط سوریه با امریکا و فرانسه ایجاد کند. بشار سرمایه گذارى‌هاى زیادى را به ویژه از حوزه خلیج فارس جذب کرده و این‌ها باعث شده است که هم چنان طرفدارانى در بین نسل جوان داشته باشد.
نکته بعد این است که نوعى کمک گرفتن از بقیه طوایف هم در چند سال گذشته در دستور کار بشار بوده است. یعنى على رغم این اعتقاد که سلطه علویان بر نظام حاکم بر سوریه سلطه اى فراگیر است، اما باید گفت که آقاى بشار اسد اگر چه در نظام امنیتى سوریه از علویان استفاده کرده است اما همیشه تلاش داشته که توازن طایفه اى را به شکلى حفظ کند. یعنى از اهل سنت و مسیحى‌ها در بخش‌هاى سیاسى و اقتصادى و بخشى از ارتش استفاده کرده و این‌ها تا حدودى بحث طایفه گرایى صرف را که در گذشته در مورد حافظ اسد مطرح مى‌شد، کاهش داده است.
نکته سوم در این مورد این است که مردم سوریه از تجربه عراق و لیبى چندان راضى نیستند و از عراقى شدند سوریه نگران هستند. یعنى فکر مى‌کنند که اگر کار گره بخورد و درگیرى‌هاى نظامى‌در سوریه آغاز شود، دخالت خارجى قطعا بى ثباتى را در بر خواهد داشت.
نکته دیگرى که در این زمینه مى‌توان به آن، به عنوان برگه اى که آقاى بشار اسد در حال حاضر در اختیار دارد اشاره کرد، مواضع دولت‌هاى خارجى است که هنوز فشار جدى علیه سوریه وارد نکرده اند. یعنى امریکایى‌ها هنوز بشار را اصلاح گرا و میانه رو و منطقى مى‌دانند که حضور او مى‌تواند در راستاى ثبات منطقه موثر باشد. معناى آن این است که تغییر نظام در سوریه امریکا را در منطقه به خطر مى‌اندازد. فرانسوى‌ها هم موضع سوریه را دنبال مى‌کنند و آن را مهم مى‌دانند. آن‌ها بیشتر در پى هماهنگى با سوریه هستند. به این دلیل که معتقدند آقاى بشار اسد مى‌تواند ثبات حوزه‌هاى پیرامونى سوریه مانند لبنان را به خوبى حفظ کند. مواضع دیگر کشورها مانند ترکیه و برخى کشورهاى عربى همچنان در راستاى حمایت از آقاى بشار اسد است.
اما اسرائیلى‌ها نسبت به مسائلى که در سوریه در حال وقوع است تا حدى نگران اند. البته زمانى که درباره اسرائیل صحبت مى‌کنیم باید به جناح بندى‌هاى درونى اسرائیل هم توجه داشته باشیم. در داخل اسرائیل دو جریان وجود دارد: تندروها و میانه رو‌ها. جریانات تندرو و افرادى مانند لیبرمن ممکن است که از وضعیتى که در سوریه در حال ایجاد است خوشحال باشند، ولى جریانات چپگرا در اسرائیل از این وضعیت نگرانند. به این دلیل که از آینده مبهمى‌که بعد از تحولات احتمالى در سوریه ایجاد خواهد شد بیم دارند و نمى‌دانند که وضعیت طرفداران مقاومت که در کنار سوریه بودند، مثل فلسطینى‌ها، جریان حماس و حزب الله لبنان چگونه خواهد شد. تحلیل‌هاى آن‌ها بیشتر به این سمت است که اگر تحولى در سوریه ایجاد شود منطقه به طور کلى در اختیار حماس و حزب الله قرار خواهد گرفت و از این بابت هم ابراز نگرانى کرده اند. بنابراین اسرائیلى‌ها هم به نحوى مایل نیستند که ثبات سوریه به هم بریزد و تحت تاثیر قرار بگیرد.
آقاى بشار اسد محبوبیتى نسبى هم به دلیل همین مواضع مقاومتى که به آن‌ها اشاره شد، در درون افکار عمومى‌جهان عرب دارد. این مواضع وجهه ایشان را نسبت به سایر رهبران عرب تا حدى متمایز مى‌کند. همه مى‌دانیم که سوریه در لبنان و فلسطین نفوذ دارد و ارتباط نزدیکى با حماس و حزب الله دارد که این ‌ها برگه‌هاى خارجى بشار اسد را براى این موضوع تقویت مى‌کند.
تا به حال تحولاتى که در دنیاى عرب در حال وقوع بود به سود جمهورى اسلامى ‌پیش مى‌رفت. اما با وارد شدن سوریه به این تحولات تا حدى وضعیت به هم خورده است. سوریه علاوه بر روابط استراتژیکى که با ایران داشته، همیشه دروازه ورود جمهورى اسلامى‌به دنیاى عرب بوده است و ما درباره یک سرى معادلات منطقه اى در محور‌هاى لبنانى و فلسطینى همواره با سوریه هماهنگى مى‌کردیم. تحولات سوریه مى‌تواند همه این معادلات را هم به لحاظ توانایى و هم به لحاظ قدرت مانور سیاسى که این محورها در لبنان و فلسطین مى‌توانستند ایفا کنند، تحت تاثیر قرار دهد.
اما درباره اصلاحات باید گفت که با ورود سوریه به این مرحله و بعد از هجده مارس سال جارى، به نظر مى‌رسد که غیر ممکن است شرایط به قبل از این تاریخ در سوریه بازگردد و خواسته مردم هم خواسته زیادى نیست، بنابراین نظام آقاى بشار اسد ناگزیر است که به خواسته‌هاى مردم پاسخ دهد. این فرصت خوبى است که بشار بتواند تهدید‌هایى که در داخل علیه حکومت او به وجود آمده به فرصت تبدیل کند و به دنبال مصالحه ملى باشد و از روش‌هایى که در مصر و تونس جواب نداده و مى‌بینیم که الان در لیبى و یمن و خیلى جاهاى دیگر پاسخ نمى‌دهد، پرهیز کند و آن‌ها را به کار نگیرد.
خواسته اصلى مردم لغو فورى حالت شرایط اضطرارى است که بیش از چهل و هشت سال است که در سوریه حاکم است. مردم از این وضعیت ناراحت هستند. من تصور مى‌کنم با لغو چنین قانونى مشکل خاصى در سوریه براى آقاى بشار اسد به وجود نخواهد آمد و این که تا کنون این قانون همچنان حفظ شده است بیشتر به دلیل اوضاع امنیتى داخلى سوریه بوده است. الان که شرایط به این جا رسیده است، هر چه زود تر این قانون لغو شود، به مطالبات بخش عمده اى از مردم پاسخ مثبت داده شده و مى‌تواند در استمرار قدرت بشار در داخل تاثیرگذار باشد و به این مسئله کمک کند.
به دلیل این که روابط ایران و سوریه در حد روابط استراتژیک است، به نظر مى‌رسد جمهورى اسلامى‌هم مایل باشد که فضاى داخلى سوریه به سمت و سویى رود که مردم در آن نقش داشته باشند. جمهورى اسلامى‌ایران معتقد است که مردم پایه‌هاى اصلى حکومت هستند و اگر نقش مردم چه در سوریه و چه در هر جاى دیگر نادیده گرفته شود، ثبات در آن دوام زیادى نخواهد داشت و پایه‌هاى حکومت،‌ پایه‌هاى محکمى‌نخواهد بود. بنابراین هر چه مردم بیشتر در حکومت‌ها و مدیریت سیاسى، اقتصادى و اجتماعى کشور نقش داشته باشند، ثبات در آن کشور بیشتر خواهد بود و این طبیعتا به نفع استمرار رابطه ایران و سوریه خواهد بود.




کمپین تولد برای آزادی رهبر دانشجویی ایران؛ یادداشتی از محقق بخش ایران سازمان عفو بین الملل

آن هریسون (Ann Harrison)، محقق بخش ایران عفو بین الملل
آن هریسون، محقق بخش ایران عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) یادداشتی به مناسب سالروز تولد بهاره هدایت، در سایت عفو بین الملل منتشر کرده است. این متن که توسط سایت دانشجونیوز به فارسی برگردانده شده، در زیر آمده است:
با مشاهده اعضای امنستی بین المللی که به دیگران در سراسر جهان برای تبریک تولد زندانی سیاسی، بهاره هدایت، در تلاش برای آزادی وی پیوستند، شادمان شدم. صفحه فیس بوکی نیز برای جمع آوری پیام ها و ویدیوهای حمایت ترتیب داده شده است.
بهاره هدایت سی امین سالگرد تولدش که سومین بهار پشت زندان اوست، در زندان بدنام اوین در تهران جایی که نه سال ونیم حکم زندان را در ارتباط با فعالیت های دانشجویی به عنوان رهبر دانشجویان باید بگذراند، جشن می گیرد.
گاهی اوقات در تردید دارم که چه قدر فعالیت های کمپین این چنینی در مقابله با سرکوب گسترده حکومت ایران، موثر است؟ چه طور ممکن است کسی در این شرایط محدودیت کننده که بهاره قرار دارد که از ملاقات با خانواده نیز محروم است، از این موضوع که مردم در سراسر دنیا آواز «تولدت مبارک» برایش می خوانند و درخواست آزادی اش را دارند، مطلع شود؟
اما همانطور که یک زندانی سیاسی پیشین، مازیار بهاری پس از آزادی اش به ما یادآور شد که «بدترین کابوس یه زندانی این فکر است که فراموش شده است»، این پیام های تبریک به خانواده و دوستانش و در نهایت به خود او خواهد رسید. خانواده های دیگر نیز به ما گفته اند که پیام های تبریک چه معنای عمیقی برای آنها در شب های طولانی که در خانه هایشان با جای خالی عزیزانشان نشسته اند، دارد.
بهاره هدایت، دبیر سابق کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت به عنوان یک اتحادیه دانشجویی سراسری در جهت مطالبه تغییرات سیاسی و مقابله با نقض حقوق بشر در سال های گذشته فعال بوده و همچنین عضو شورای مرکزی آن بوده است. او همچنین فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا (کمپین برای برابری) جنبشی گسترده با هدف جمع آوری امضا جهت پایان دادن به تبعیض علیه زنان در قانون ایران است.
بهاره در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸، مدت کوتاهی از بازداشت های گسترده پس از تجمعات ضد دولتی در روز عاشورا بازداشت شد. قبل از آن در پاییز ۸۸ پیام ضبط شده ای از وی برای کنفرانسی در هلند باعنوان همبستگی بین المللی با جنبش دانشجویی ایران به مناسبت روز دانشجو، به شکل گسترده ای در اینترنت پخش شده بود.
او با اتهامات متعددی چون «مصاحبه با رسانه های خارجی»، «توهین به رهبری»، «توهین به ریاست جمهوری»، «بر هم زدن نظم عمومی باشرکت در تجمعات غیر قانونی»، «ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر به هنگام ورود مهدی کروبی به دانشگاه»، روبرو شد.
در خرداد ۱۳۸۹ بهاره هدایت به شش ماه زندان به خاطر «توهین به ریاست جمهوری»، دو سال برای «توهین به رهبری و پنج سال برای «اقدام علیه امنیت ملی محکوم» شد. حکم دو سال حبس تعلیقی صادر شده علیه وی به دلیل شرکت در تجمع خرداد  ۱۳۸۵ برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در قانون، نیز به اجرا در آمد. حکم زندان او در تیر ماه ۱۳۸۹ تایید شد.
ساییده شدیم و نشکستیم و سر خم نکردیم. همچنان ایستاده ایم، اگر چه با دل های تنگ و بی قرار، نظاره گر تلاش مستبدان برای تاراج گلدانی هستیم که ما و گذشتگانمان برای پروردنش، خون دل به سینه فرو خورده ایم... ( پیام بهاره هدایت به مناسبت ۱۶ آذر ۱۳۸۹)
من عمیقا با امتناع بهاره در مقابل ارعاب در زمان بازداشت علیرغم ممنوعیت از ملاقات های فامیلی و حتی تماس های تلفنی به مدت طولانی، تکان خوردم. در پاییز ۱۳۸۹ پیام او که چند سطر از آن در بالا ذکر شد از زندان خطاب به دانشجویان ایران برای سالگرد روز دانشجو منتشر شد. از آن زمان وی دوباره به «تبلیغ علیه نظام و «اقدام علیه امنیت ملی با توطئه علیه نظام» در رابطه با پیامش متهم شد.

امنستی جهانی ۵۰ سال پیش برای یادآوری زندانیان فراموش شده به وجود آمد. فعالان در سراسر جهان بهاره هدایت را فراموش نمی کنند، کسی که به یاد ما می آورد که زندان سیاسی زیادی در ایران هنوز در زندان هستند.
تبریک های بسیار برای این روز به تو بهاره، امیدوارم سال دیگر ببینیم که تو بر صندلی خالی در خانه ات نشستی، جایی که باید باشی.




بازگشت لیلا توسلی، پروین جوادزاده، عرب قبادی و آقایاری به زندان/ نگرانی از وضعیت مائده قادری

لیلا توسلی و پروین جوادزاده دو زندانی زن، که روز ۲۹ اسفند ماه با گرفتن مرخصی نوروزی از زندان آزاد شده بودند، با عدم تمدید مرخصی امروز به زندان بازگشتند.اما مائده قادری، دیگر زندانی زن و وکیل دادگستری کرد که در زندان وکیل اباد مشهد در شرایط بسیار ناگوار محبوس شده همچنان در بلاتکلیفی بسر می بردو این امر موجب نگرانی و اعتراض از سوی خانواده ایشان شده است.
به گزارش «رهانا» سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، پروین جوادزاده که برای دومین بار بود به مرخصی آمده بود، در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۸۸ در حوادث عاشورا که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، بازداشت شد. وی در دادگاه بدوی و از سوی قاضی صلواتی به ۸ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲۶ ماه زندان کاهش پیدا کرد.
همچنین لیلا توسلی در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۸۸ برای بار اول بازداشت و نزدیک به دو ماه در زندان به سر برد با و قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی در دادگاه بدوی و از سوی قاضی مقیسه به ۲ سال زندان محکوم شد. حکم توسلی در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفت. لیلا توسلی در ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۹ برای گذراندن دوران محکومیت بازداشت شده است به زندان اوین منتقل شد.
همچنین به گزارش تحول سبز ، مائده قادری از وکلای کرد دادگستری و عضو کانون وکلای تهران که در روز ۱۲ اسفند ماه توسط مامورین امنیتی بازداشت و روانه زندان شده است تاکنون در بازداشت به سر برده و تحت بازجویی می باشد.
وی که پس از دستگیری همسرش علی پرندیان در دی ماه سال ۸۹ اقدام به پیگیری امور پرونده ایشان نموده بود. پس از اینکه بارها به مراجع قضایی مشهد مراجعه و با برخوردهای نامناسب و عدم همکاری مسئولین مواجه شده بود در ۱۲ اسفند به دلایل نامعلوم خود نیز دستگیر و روانه زندان شده است.
در پی بازداشت ایشان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران نسبت به دستگیری خودسرانه خانم قادری اعتراض کرده و با صدور بیانیه ای از دولتمردان ایرانی خواهان آزادی او شده بودند و این عمل را به شدت محکوم کرده بودند.
بر اساس این گزارش، خانم مائده قادری از ۹ فروردین از محل اداره اطلاعات کل استان خراسان رضوی بعد از انجام بازجویی های اولیه به زندان وکیل اباد مشهد منتقل شده است.
در حالیکه بیش از یک ماه از بازداشت ایشان میگذرد مراجع قضایی مشهد همچنان از برگزاری جلسه دادگاه وی امتناع ورزیده و بازپرس ایشان نیز از تفهیم اتهام به ایشان خودداری کرده است.
گزارش های رسیده حاکیست؛ چندی پیش خانم قادری در طی یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده از وضعیت بسیار دردناک و اسف بار خود در زندان وکیل آباد خبر داده و شرایط ایجاد شده در زندان را غیر قابل تحمل توصیف کرده است.
گفتنی ست، علی پرندیان همسر ایشان که در دی ماه سال گذشته دستگیر شده بود همچنان در بازداشت و تحت بازجویی بوده و طی این مدت نیز ممنوع الملاقات بوده است.
سایت کلمه نیز از بازگشت عرب قبادی و آقایاری، دو نفر از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات به دلیل عدم تمدید مرخصی شان پی از دوهفته به زندان اوین  خبر دداه است. این دو با تودیع وثیقه های سنگین تنها توانستند از دو هفته مرخصی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در تاریخ دوم مهرماه سال گذشته وثیقه سه میلیارد تومانی برای مرخصی کوتاه مدت عرب قبادی تعیین شد. از آنجا که خانواده قدرت تامین چنین وثیقه سنگینی را نداشتند وثیقه به یک میلیارد تومان کاهش یافت اما در ۲۲ دی ماه علی رغم تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی برای عرب قبادی، مسئولان با مرخصی وی مخالفت کردند.عرب قبادی در نهایت نوروز امسال در حالی که چند ماه از تودیع وثیقه اش می گذشت موفق شد به مرخصی دو هفته ای بیاید.

امیرعلی آقایاری نیز به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده بود. وی هم پرونده ای حمزه کرمی از مدیران دانشگاه آزاد و مدیر یک شرکت تبلیغاتی بوده است. در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۹ آقایاری به هفت سال زندان محکوم شد. وی مدتی نیز بلاتکلیف در زندان قزل‌حصار کرج نگهداری شد.





همسر مهدیه گلرو : در مقابل صبر و استقامت مهدیه سر تعظیم فرود می آورم

مهدیه گلرو ، فعال دانشجویی محروم از تحصیل،‌ دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی و نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۸۵، بعد از برگزاری انتخابات و تلاش‌هایش در جهت حفظ انجمن اسلامی و همچنین انتقادهایش به دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی که تنها دو ماه به فارغ التحصیلی‌اش از دانشگاه مانده بود، از ادامه‌ی تحصیل محروم شد. مهدیه گلرو در تاریخ ۱۱ آذر ماه۱۳۸۸ همراه همسرش، وحید لعلی‌پور در منزل شان بازداشت و به زندان اوین و سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
مهدیه و همسرش، وحید لعلی پور مدتی را در این سلولها گذراندند تا اینکه همسر وی با قید وثیقه از زندان آزاد شد . اما مهدیه از آن زمان تاکنون همچنان در زندان اوین نگهداری می شود .مهدیه پیش از این هم یک بار به خاطر پیگیری‌هایش در مورد محرومیت از تحصیل دانشجویان بازداشت شده بود . او هم اکنون در بند قرنطینه زندانیان سیاسی زن در اوین به همراه تعداد دیگری از زندانیان نگهداری می شود . این دومین نوروز مهدیه است که پشت میله های زندان می گذرد .خبرنگار کلمه درباره آخرین وضعیت مهدیه گلرو با همسرش وحید لعلی پور گفتگویی را انجام داده است.
آقای لعلی پور ! از آخرین وضعیت خانم گلرو برایمان بگویید ؟شنیده ایم دوباره ممنوع الملاقات شده اند دلیل این ممنوع الملاقاتی چیست ؟
روز گذشته یعنی سه شنبه، بعداز کلی دوندگی موفق به ملاقات همسرم شدم در حالی که هفته قبلش وقتی برای ملاقات مراجعه کردیم گفتند ممنوع الملاقات است قبل از عید هم که حدود سه ماه ممنوع الملاقات بودند. اما بالاخره دیروز موفق به دیدارش شدم که اولین دیدارمان در سال نو بود .
این ممنوع شدن ملاقات ها به چه علتی است ؟می دانید چرا سه ماه از ملاقات با همسرتان محروم بوده اید؟
راستش نمی دانم اما لابد برای ایجاد فشار بیشتر است، همسرم قبل از نوروز مدتها ممنوع الملاقات بود .هر چند روز ۲۵ اسفند و قبل از شروع تعطیلات ملاقاتی دادند که موفق شدم قبل از عید همسرم را ببینم .
وضعیت روحی و جسمی همسرتان چگونه است؟
شرایط روحی مهدیه خوب است . اما در مورد شرایط جسمی خیلی نتوانستیم صحبت کنیم . بعد از این همه وقت طی زمان کوتاهی که در کنار هم بودیم فرصت پرسیدن جزییات پیش نیامد، اما ظاهرا بد نبود .
گذراندن عید نورز بدون مهدیه برای تان چگونه بود. کمی از حال و هوای تان در این روزها بگویید ؟
سال گذشته بر خلاف امسال چند ساعت پیش از سال تحویل با هم صحبت کردیم و به هم قول دادیم که سال تحویل امسال را در کنار هم خواهیم بود، ولی همیشه همه چیز بر طبق خواست ما پیش نمی رود. حال و هوای من هنگام سال تحویل قابل توصیف نیست و بدتر اینکه با گذشت چندین روز از آغاز سال نو موفق نشدم مهدیه را ببینم و صدایش را بشونم تا دیروز که بالاخره او را دیدم .
خانم گلرو تا به حال به مرخصی نیامده است. چرا مسوولان به مهدیه اجازه استفاده از حق مرخصی را نمی دهند ؟
حدودا دو هفته قبل از شروع سال جدید به دادستانی مراجعه کردم و درخواست مرخصی دادم . در پی پیگیری این درخواست اعلام شد که دادستان روی اسم همسرم جهت مرخصی نوروزی خط کشیده است و دلیلی هم برای این کار اعلام نشده است .
اگر مهدیه در لحظه سال تحویل در کنارتان بود به او چه می گفتید ؟
مطمئنا در لحظه سال تحویل به او می گفتم که دوستش دارم و در مقابل صبر و استقامتش سر تعظیم فرود می آورم.
شنیده ایم که پرونده جدیدی برای همسرتان تشکیل شده است این پرونده برای چه باز شده است ؟
پرونده جدید مهدیه در ارتباط با بیانیه امسال وی و دوستانش به مناسبت شانزده آذر روز دانشجو و درخواست از دانشجویان جهت فراموش نکردن این روز است. البته در این باره هنوز از سوی دادگاه حکمی صادر نشده است.
از مسوولا ن قضایی چه در خواستی دارید ؟
از مسئولان قضایی می خواهم که بی طرفانه و عادلانه و مستقل تصمیم بگیرند.
تلخ ترین خاطره تان در مدت دوری از همسرتان چه بوده است ؟
تمام دوران جدایی من از مهدیه بدترین لحظات زندگیم بوده اما به هر حال روزهای خاصی توی زندگی انسانها هست که بیش از هر زمان دیگری این جدایی درک می شود . مثل روز سال تحویل، روز تولد و سالگرد ازدواج که متاسفانه طی این مدت این لحظات به تلخ ترین لحظات زندگی ام تبدیل شده است.
و چه لحظاتی برای شما از دیگر لحظات شیرین تر بوده اند ؟
شیرین ترین لحظاتم هم لحظه هایی بوده اند که توانسته ام مهدیه را ببینم ، نه به این دلیل که فقط مهدیه را دیده باشم، نه! بیشتر به خاطر اینکه همیشه روحیه ی بالای او من را به وجد می آورد و امید به آینده و زندگی را در من زنده می کند و شیرین ترین این لحظات ۲۵ اسفند بود که توانستم مهدیه را بعد از سه ماه ممنوع الملاقات بودن و پیش از آغاز سال نو با آن روحیه بالا ببینم.
حرفی مانده؟
در آخر آرزو می کنم سال ۹۰ و دهه ۹۰ روزهای خوبی در انتظار مردم ایران باشد.
کلمه




محرومیت پیمان عارف دانشجوی دانشگاه تهران از ملاقات حضوری

با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت پیمان عارف فعال دانشجویی دانشگاه تهران و از اعضای جبهه ملی ایران وی همچنان از ملاقات حضوری با همسر و خانواده خویش محروم می باشد.
به گزارش دانشجو نیوز، این در حالی است که تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی در طی ماه گذشته از مرخصی نوروزی و همچنین ملاقات حضوری استفاده نموده اند. پیمان عارف هم اکنون در حال گذراندن حبس تعزیری یک ساله ای است که حکم آن سال گذشته به وکلای وی ابلاغ شد.
این فعال دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بیست و یکم بهمن ماه سال گذشته ، با یورش ماموران امنیتی به منرل شخصی‌اش بازداشت و بعد از گذراندن چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل گردیده است. شایان ذکر است که در حکم نهایی این فعال دانشجویی وی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و عضویت و فعالیت در احزاب سیاسی محکوم گردیده است.



رحیم مشائی دانشجو می شود

اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر ریاست جمهوری در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل خواهد شد.
به گزارش دانشجو نیوز پس از آنكه موضوع تحصيل اسفنديار رحيم‌مشايی در دانشگاه بين‌المللی چابهار حاشيه‌ساز شد و عليرغم درج نام رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور در ليست دانشجويان اين دانشگاه، رئيس دانشگاه به تكذيب خبر پرداخت، اين بار خبر مي‌رسد كه اسفنديار رحيم مشايي قصد دارد در دانشگاه تربيت مدرس تهران به ادامه تحصيل بپردازد.
بنا به گزارش فارس، علی معینی مسئول روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص به فارس گفته است که اسفندیار رحیم مشایی در ازمون ورودی این رشته شرکت کرده است.
مشايی ترم اول تحصيلی خود را ۸ واحد درسي انتخاب كرده و از نكات جالب اين است كه اسامی پذيرفته‌شدگان روی برد دانشگاه تربيت مدرس نصب شده است كه برخی افراد برای جلب توجه دور نام اسفنديار رحيم مشايی را خط كشيده‌اند.




فعالیت حزب اعتماد ملی مشروط به «مرزبندی» اعضای آن با مهدی کروبی شد

نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انجام فعالیت سیاسی حزب اعتماد ملی را مشروط به «مرزبندی» این حزب با دبیرکل خود، مهدی کروبی، دانست.
حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: «اعضای حزب اعتماد ملی می‌توانند ضمن اعلام مرزبندی با دبیرکل حزب و با ارکانی جدید از ظرفیت‌های موجود برای شروع فعالیت‌های حزب استفاده کنند.»
این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «ما اطلاع داریم که دفاتر حزب اعتماد ملی پلمپ‌ شده‌ است اما پیشنهاد می‌دهیم که اگر اعضای شورای مرکزی یا عادی حزب قصد انجام فعالیت سیاسی دارند باید مرز خود را با دبیر کل حزب یعنی کروبی مشخص کنند.»
وی از مهدی کروبی، رئیس پیشین دو دوره مجلس و از رهبران مخالفان دولت به عنوان «یکی از عوامل مؤثر در موضوع فتنه اخیر» نام برد و اظهار داشت که به این خاطر «وضع قبلی حزب اعتماد ملی قابل تداوم نیست.»
مقام های جمهوری اسلامی ایران و افراد وابسته به اصولگرایان از اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «فتنه» یاد کرده و مهدی کروبی و میر حسین موسوی را «سران فتنه» معرفی می کنند.
«اجازه کنگره بدهید تا بتوانیم اظهارنظر کنیم»
در همین حال، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، به سخنان نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، واکنش نشان داده و به روزنامه «روزگار» گفته است: «هرگونه اظهارنظر از جانب حزب اعتماد ملی منوط به برگزاری کنگره و انتخاب اعضای شورای مرکزی است و در شرایط فعلی به‌رغم اینکه هیچ حکم ممنوعیتی برای فعالیت ما صادر نشده، اجازه برگزاری کنگره به ما داده نمی‌شود و به این صورت امکان اعلام نظر وجود ندارد.»
آقای منتجب‌نیا افزود: «حزب اعتماد ملی برای بررسی شروط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید جلسه برگزار کند و وزارت کشور باید در مرحله نخست اجازه دهد اعضای حزب اعتماد ملی جلسه برگزار کنند تا بتوانند در آن جلسه در مورد پیش‌شرط‌ های جدید وزارت کشور تصمیم بگیرند.»
با وجود این، روز چهارشنبه محمود عباس‌زاده، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز در مورد چگونگی فعالیت حزب اعتماد ملی سخن گفت و از این حزب خواست «موضع خود» را مشخص کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از مهدی کروبی به عنوان «یک کاندیدای ناکام» نام برد و اظهار داشت که بنای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این بوده تا «با سعه صدر، رفتار آن کاندیدا را به حساب این حزب نگذارد.»
آقای عباس‌زاده مشکینی با اشاره به مهدی کروبی و حزب وی افزود: «ما قبلاً هم گفته‌ایم علاقه‌مندیم متولیان این حزب موضع خودشان را در قبال برخی رفتارها که خواسته یا ناخواسته ممکن است در افکار عمومی به حساب حزب گذاشته شود، مشخص کنند و اگرچه برخی از اعضای این حزب به مناسبت‌های مختلف یا در برخی مصاحبه‌ها سعی کردند موضع حزب اعتماد ملی را از موضع فرد یاد شده تفکیک کنند؛ اما هنوز در این راستا هیچ مطلبی به طور رسمی به کمیسیون ارسال نشده‌است.»
مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران مخالفان در ایران، از زمان برگزاری تجمع‌های اعتراضی در ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در «حصر خانگی» به سر می‌برد و ارتباط وی و فاطمه کروبی، همسرش، با بیرون توسط نیروهای امنیتی قطع شده‌است.
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، هفته گذشته نیز در واکنش به اظهارات حمیدرضا فولادگر که گفته‌بود اعضای حزب اعتماد ملی باید برای ادامه فعالیت خود، شورای مرکزی و دبیرکل «جدید» انتخاب کنند گفته بود که شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکنون چندین بار تصمیم به برگزاری جلسات خود گرفته اما اخطار «مقامات ذیربط» باعث شده تا این نشست‌ها لغو شود.
معاون دبیرکل حزب اعتماد ملی توضیحی در خصوص اخطار «مقامات ذیربط» نداده‌ است.
وی هفته گذشته در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات جدید شورای مرکزی حزب اعتماد ملی برگزار شود، آیا احتمال انتخاب فرد دیگری به جای مهدی کروبی وجود دارد، گفت: «همه چیز محتمل است. اگر ما بتوانیم کنگره تشکیل دهیم، شاید ایشان دیگر تمایل نداشته باشند که در این کنگره شرکت کنند و داوطلبانه نخواهند برای دبیرکلی حزب کاندیدا شوند.»
حزب اعتماد ملی در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال ۱۳۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد و به همین دلیل از سوی دولت تحت فشار قرار گرفت. روزنامه اعتماد ملی نیز در مردادماه سال ۱۳۸۸ توقیف شد.
رادیو فردا




فیلمی دیگر از فحاشی و توهین نیروهای بسیج به خانواده هاشمی

بر طبق فیلم جدیدی که در سایت یوتیوب منتشر شده نیروهای بسیج وابسته به دولت، با یورش به خانواده هاشمی رفسنجانی، محسن و فائزه هاشمی، به فحاشی و توهین به این خانواده پرداخته اند.
بر اساس تصاویر منتشر شده، در یکی از امام زاده های تهران نیروهای بسیج به خانواده هاشمی حمله کرده و اقدام به سردادن الفاظ رکیک و شعارهایی بر ضد هاشمی رفسنجانی، رییس مصلحت نظام، نموده اند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده این فیلم نیز به ماهها قبل بر میگردد.
پیش از این نیز نیروهای بسیج و هوادار دولت به فائزه هاشمی نیز حمله برده و فحاشی و توهین نموده بودند که واکنش چندان موثری را از جانب پدرش، ایت اله هاشمی رفسنجانی در پی نداشت.
پیشتر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، با انتقاد از این فحاشی ها ادعا کرده بود که با این نیروهای خودسر که به خانواده های شخصیت های سیاسی توهین نموده اند برخورد قضایی خواهد کرد، اما به نظر می رسد که این فحاشی ها با رضایت قلبی دولتمردان وهمچنین نزدیکان دولت احمدی نژاد صورت می گیرد.



جعفر پناهی در میان ۱۰ هنرمندی که در طول تاریخ مورد آزار قرار گرفته اند

جعفر پناهی به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند سرشناسی که مورد اذیت و آزار حکومت ها قرار گرفته اند، معرفی شد.
به گزارش دانشجونیوز، جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی از سوی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند برجسته ای که از سوی حاکمیت کشورها مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، معرفی شد. جعفر پناهی به هماره پیر پائولو پازولینی، رابرت مپلتورپ، آندره تارکوفسکی، اون ماسیکو، کاراواجیو، چارلی چاپلین، پال کله، م.ف. حسین و آی وی وی در این لیست جای دارند.
به گزارش مجله تایم، روز یکشنبه، "آی وی وی"، که بیشتر برای کمک در طراحی استادیوم المپیک آشیانه پرنده در شهر بیجینگ چین شناخته شده می شود، توسط حکومت چین به دلیل تداوم سرکوب گسترده مخالفان سیاسی بازداشت شد. مجله تایم به همین دلیل نگاهی به هنرمندان برجسته ای انداخته است که توسط قدرت های حاکم به چالش کشیده شده اند.
بنابر این گزارش، جعفر پناهی، کارگردان ایرانی فیلم بادکنک سفید، برنده جوایز بین المللی متعددی شده است. "دایره" فیلمی است که به نقد رفتار با زنان در ایران پرداخته است و فیلم "افساید" نیز در سال ٢۰۰۶ به شکل مخفیانه ای ساخته شد. "افساید" برنده خرس نقره ای در جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال ٢۰۰۶ و همچنین فیلم منتخب جشنواره فیلم تورنتو و نیویورک در سال ٢۰۰۶ بود.
پس از اعتراضات در پی انتخابات سال ٢۰۰۹ ایران، جعفر پناهی به دلیل ساخت فیلمی درمورد این موضوع و به دلیل اقدام علیه حاکمیت و فیلمبرداری بدون کسب مجوز بازداشت و به شش سال زندان محکوم گشت. وی هم چنین از تولید هرگونه فیلم و انجام مصاحبه تا ٢۰ سال منع گشته است.
چهره های سرشناس هالیوود مانند مارتین اسکورسیزی، هاروی وینستین، شان پن، پل هگیس برای درخواست آزادی وی به کمپین سازمان عفو بین الملل پیوستند، اما جعفر پناهی همچنان در انتظار آزادی است.
روند برخورد با هنرمندان معترض در ایران تنها محدود به جعفر پناهی نیست. محمد رسول اف دیگر کارگردان سرشناس ایرانی نیز که به همراه پناهی بازداشت شده بود، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. این دو کارگردان مشهور سینمای ایران در اسفند ماه سال ١۳٨٨ بازداشت شدند. علت بازداشت انان تلاش برای ساخت فیلمی پیرامون اعتراضات خیابانی مردم در پی نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است. جعفر پناهی، سرانجام پس از اعتصاب غذا در زندان و پس از ٨٨ روز بازداشت از زندان آزاد شد. اما همچنان قادر به تولید فیلم و انجام مصاحبه نیست.



بلاتکلیفی پانزده ماهه علی اصغر محمودیان در بند ۳۵۰ زندان اوین

خبرگزاری هرانا - علی اصغر محمودیان از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ بیش از ۱۵ ماه است که در حالت بلاتکلیفی و شرایط حاد جسمی در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد.
علی اصغر محمودیان ۶۰ ساله و از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۸ با یورش مأمورین وزارت اطلاعات به منزلشان همراه با همسرش ناهید ملک محمدی دستگیر و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، زندانی سیاسی علی اصغر محمودیان بیش از ۱۵ ماه است که در بند ۳۵۰ زندان اوین بدون محاکمه و در بلاتکلیفی بسر می‌برد. او از ناراحتی حاد جسمی رنج می‌برد ولی بدستور بازجویان وزارت اطلاعات و شخص دادستان تهران از درمان وی ممانعت به عمل می‌آید. او تا به حال چندین بار به بهداری زندان اوین نیز منتقل شده است ولی مداوای خاصی در مورد وی صورت نگرفته است.
همسر وی، ناهید ملک محمدی ۶۰ ساله که همراه با وی دستگیر شده بود چندی پیش از سوی دادگاه انقلاب به  ۵ سال زندان و ۳۰۰ هزارتومان جریمه نقدی محکوم شد و در حال حاضر در بند متادون زنان زندان اوین زندانی است.