۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

دستگیری گسترده فعالان اجتماعی پیش از سالگردانقلاب

کمپین بین المللی حقوق بشر- دستگیری‌های فله ای فعالان اجتماعی، زنان و سیاسی در ایام دهه فجر و تنها چند روز پیش از سالگردانقلاب اسلامی با دستگیری مریم قنبری از اعضای گروه میدان زنان و ماه فریدمنصوریان از فعالان محیط زیست ادامه پیدا کرده است. اکثر بازداشت های انجام شده طی ساعات نیمه شب و با ارایه یک حکم بازداشت کلی صورت گرفته و به اکثر یک از بازداشت شدگان گفته نشده که دلیل دستگیری چیست. به برخی از بازداشت شدگان گفته شده که علت دستگیری شرکت درتجمعات است. ماه فرید منصوریان ۵۵ ساله است و سابقه زندانی شدن در دهه شصت را به مدت شش سال در کارنامه فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی خود دارد.
منابع متعدد به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفتند که افراد یاد شده به زندان اوین منتقل شده‌اند. درهمه موارد افراد دستگیرکننده با تفتیش منزل رایانه‌های شخصی، دست نوشته ها و برخی وسایل شخصی آنها را با خودبرده اند. مریم قنبری جزو آخرین دستگیری‌هاست که بعدازظهر۱۹ بهمن ماه درمنزل خود بازداشت شد. وی وکیل، عضوگروه میدان و از اعضای کمپین استقلال کانون وکلاست. این کمپین پس از ارایه آیین نامه اصلاحیه کانون وکلا که عملا این کانون را به بخشی از قوه قضاییه تبدیل میکرد تشکیل شد. اگر چه به درخواست وکلای برجسته کشور، آیت الله شاهرودی رییس وقت قوه قضاییه این طرح را به مدت شش ماه مسکوت گذاشت. قنبری متولد سال ۱۳۶۳ واز فارغ التحصیلان رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی است.
درمیان بازداشت‌شدگان ده روز گذشته می توان به دستگیری کاوه قاسمی کرمانشاهی، مازیار سمیعی، مهساجزینی و سمیه مومنی (بازداشت دونفرآخری در ۱۸ بهمن) از اعضای کمپین یک میلیون امضا اشاره کرد که از سرنوشت آنها هیچ اطلاعی در دست نیست. ماموران امنیتی همچنین زینب کاظم زاده (بازداشت ۲ صبح ۱۸ بهمن)، نیلوفرلاری پور (دستگیری ۱۳ بهمن) ونوشین جعفری از زنان روزنامه نگار و نیز نازنین فرزانجو، گلناز توسلی ونازنین حسن نیاو سحرقاسمی نژاد (دستگیری در۱۴ و۱۵ بهمن) از فعالان دانشجویی را دستگیرکردند. جمیله و بنفشه دارالشفایی از فعالان حوزه هنر (دستگیری ۱۵ بهمن ماه) و نیز علی کلایی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز درمیان بازداشت شدگان هستند. گناز توسلی که دانشجوی هنردانشگاه آزاد اسلامی شعبه تهران است بعدازظهر ۱۵ بهمن درمنزلش توسط پلیس امنیت بازداشت شد.
مهساجزینی با بخش اصفهان روزنامه ایران فعالیت می کرد ولی درحوزه اجتماعی ازفعالان کمپین یک میلیون امضا دراین شهربه شمار می رفت. او همچنین یکی از دانشجویان ستاره داردانشگاه علامه طباطبایی است که به دلیل فعالیت های اجتماعی خود درحوزه زنان عملا از تحصیلات عالیه بازماند. او هم اکنون در زندان دستگرداصفهان به سر می برد.نیلوفر لاری نیز به عنوان شاعر وترانه سرا و مسوول صفحه ترانه‌ها ی هفته نامه چلچراغ شناخته می شود و غیراز رفت وآمد به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی درایام انتخابات هیچ فعالیت سیاسی نداشته است. در
جمیله دارالشفایی پس از آن دستگیر شد که به دنبال احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات به این دفتر مراجعه کرد. مسوولان امنیتی از وی خواستند که به خانواده بگوید که به دفتر مراجعه کند. پس از مراجعه خواهر، پدر و مادر، بنفشه خواهر وی دستگیر شد. اگر چه پدرومادراو نیز چندین ساعت بازجویی شدند. ماموران همچنین همراه با پدرومادر این دوخواهر به منزل آنها رفته و به تفتیش وساپل آنها پرداختند. جمیله دارالشفایی فارغ التحصیل و مدرس موسیقی است. او همچنین فیلمانه نویسی سینما را درکارنامه هنری خود به همراه دارد.
سحرقاسم نژاد و نازنین حسن نیا که از خانواده‌های اعدام شدگان دهه شصت هستند چهارصبح روز ۱۴ بهمن دستگیرشدند. به گفته منابع متعدد به کمپین این دو فعالیت سیاسی نداشتند. خاله نازنین مدتی را در دهه شصت درزندان سپری کرد. تنها ارتباط این دو با دستگیرشدگان اخیر، دستگیری امیدمنتظری و مادر وی مهین فهیمی است. همسر مهین فهیمی در سال ۱۳۶۷ همراه با تعدادنامعلومی از زندانیان سیاسی اعدام شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در خصوص این اعدام ها پاسخی نداده وسکوت کرده اند.
نازنین فرزانجو دانشجوی مترجمی زبان فرانسه است و با مجموعه فعالان حقوق بشر همکاری می کرد که در منزل خودش درمهرشهرکرج در تاریخ ۱۳ بهمن ماه بازداشت شد. سما بهمنی نیز روز ۱۳ بهمن درشهرمهاباد دستگیر شد. او اهل بندرعباس و مردادماه سال گذشته و پس از انتشار گزارشاتی درباره نقض حقوق بشر در منطقه کردستان به همراه همسر خود بازداشت شد. دادگاه شهرسنندج او را به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر به سه سال زندان تعلیقی محکوم شد. درحکم وی از او خواسته شده بود که از تردد در مناطق کردنشین و معاشرت با افراد سیاسی خودداری کند.

بيانيه هجده تن از مادران فعالان سياسي – مدنی دربند خطاب به مردم ایران در اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی فرزندانشان

 کمیته گزارشگران حقوق بشر

پسرم جعبه آبرنگش را پيش رويم گذاشت
و از من خواست
در رنگ خاكستري فرو بردم
قلم مو را
و كشيدم چارگوشي را با قفل و ميله ها!
شگفتي چشمانش را پر كرد :
اما اين يك زندان است ...
نمي داني چگونه يك پرنده مي كشند ؟!
...
ملت ايران
ثانيه هاست كه از نوازش فرزندانمان محروم شده ايم ، دقيقه هاست صدايشان را نشنيده ايم ، ساعت هاست چشم انتظارشان هستيم ، روزهاست آغوش هايمان را مامن دردها و شادي هاشان نكرده ايم ، هفته هاست در انتظار خبريم و ماه هاست كه نميدانيم به كدامين جرم ناكرده مي بايست آنها را در زندان كنند ، چشم به در سائيده ايم و كفش به خيابان ها تا شايد دست كم خبري از ايشان يابيم اما صد افسوس كه نه تنها اينگونه نشد كه درشتي ها ديديم از كساني كه مدعيان اخلاق و آزادگي هستند
با اين همه اگر تنها درشتي ها بود تاب مي آورديم،اگر تنها فراق دلبركانمان بود به حرمت ايران سكوت ميكرديم و اگر تنها حبس بود تاب مي آورديم كه فرزندانمان نه عزيزتر از ديگر فرزندان درحبس ايران و نه كم مسئوليت تر از آنان در راه پيشرفت كشور هستند.اما درداد و دريغا و صد افسوس كه به ازاي هر قطره اشك ما اتهامي بر اتهامات فرزندانمان افزوده ميشود.بازداشت هاي بي دلبل كم بود كه هم اينك اتهامات واهي نيز داغي شده بر داغهايمان.اتهاماتي كه پيش از واهي بودنشان خنده ناكند.
هم وطنان
فرزندان ما را كه جملگي به فرياد زدن بر سر مخالف خويش نيز رضا نمي دهند به ارتباط با گروهكهاي تروريستي خارج نشين متهم مي كنند، گروهي را به دليل فعاليت در قالب احزاب و گروههاي قانوني به اقدام عليه امنيت كشور متهم مي كنند ، جگر گوشه هايمان را به دليل نوشتن مطلبي در روزنامه اي يا وبلاگي به تبليغ عليه نظام متهم كرده اند ، پاره هاي تنمان را از خلوت دعا و نيايش به درگاه خالق يكتا به كنج زندان برده اند و چنان كرده اند كه خواست رهايي فرزندانمان از پروردگار نيز به اتهام بدل شده است. عضويت در شبكه هاي اجتماعي را به اتهام بدل كرده اند و ملاقات با فرزندان دلبندمان را به لطفي بي نهايت از سوي خود تعبير ميكنند ، در اين بين ما مانده ايم كه داد از كه ستانيم .
ايرانيان
گفته مي شود تاريخ بي رحمترين داور در دادگاه جهان است ، و در همه حال مظلومان را به داوري تاريخ دل خوش ميكنند ، تا امروز تاريخ شود و داد مظلومان بستاند.اما در سكوت ما تاريخ كجا سوختن ما را در تب بي خبري از دختران و پسرانمان به ياد خواهد آورد؟ تاريخ كجا به ياد خواهد آورد اشكها و ضجه هاي ما را در غم دوري دلبركانمان؟ تاريخ كجا و خون جگري كه از دست مخلوق بي وجدان، شبانه به درگاه خالق شرح ميدهيم كجا؟
هم ميهنان
با قامتي به بلندي فرياد رنج هايمان را با شما باز گفتيم ، تا باشد گوش شنوايي در گوشه اي كه به ياد آورد مادر بودن در اين زمانه سخت ، بسيار سخت است. تا بداند كه هر لحظه را با شوق در آغوش كشيدن دلبركانمان به تاريخ مي سپاريم اما از پا نمي افتيم.
اي مرغ گرفتار بماني و ببيني
آن روز همايون كه به عالم قفسي نيست
1-حوا ابراهيمي مادر سعيد و مسعود نورمحمدي
2-مهين جواهري پور مادر مهرداد رحيمي
4-سكينه خرمن ديز مادر مهرداد اصلاني
5-زهرا رضا مادر حسين نوراني ن‍‍ژاد
6-صغري عليپور مادر پريسا كاكايي
7- طيبه فخري مادر عماد الدين باقي
8- عصمت كاشاني مادر سعيد ليلاز
9- شهرزاد كريمان مادر شيوا نظر آهاري
10-فائزه ملكشاهي مادر سعيد حائري
11-مرضيه محبي مادر سعيد جلالي فر
12- معصومه ملول مادر مسعود باستاني
13- ملكه محمدي مادر سميه عالمي پسند
14- نرگس موسوي مادر پيمان چالاكي
15- پروين مخترع مادر كوهيار گودرزي
16- ثريا محمد زاده مادر سعيد كلانكي
17- عارفه نوري مادر مريم ضياء
18- خدابس نظري مادر بهمن احمدي امويي

ادامه ی تجمعات در برابر اوین / گروه دیگری از زندانیان سیاسی آزاد شدند

 اخبار روز: همراه با ادامه ی تجمع شبانه ی خانواده ها در برابر زندان اوین، دوشنبه شب گروه دیگری از بازدداشت شدگان آزاد شدند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران روز دوشنبه ۱۹ بهمن ماه از ساعت ۱۹:۰۰ خانواده های زندانیان سیاسی و مردم تهران در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.
این گزارش می افزاید این تجمع همانند شبهای گذشته با آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی همراه شد. زندانیانی که آزاد می شدند با خنده و روحیه‍ی شاد از زندان مخوف اوین خارج می شدند و برخورد آنها باعث می شد که موجی از شور شعف در بین خانواده ها و مردم ایجاد شود. آزاد شدگان با دست تکان دادن و لبخند زدن از حضور استقبال کنندگان تشکر می کردند.
خانواده ها و مردم با آزادی هر زندانی سیاسی با دست زدن، هورا کشیدن، سوت زدن و صلوات فرستادن از آزادی فرزندان خود استقبال می کردند. خانواده ها همچنین در بین مردم شیرینی پخش می کردند و ابراز شادمانی می کردند. این تجمع اعتراضی تا ساعت ۱۱:۴۵ ادامه داشت.

نامه ی محکومان به اعدام

اخبار روز-
• محمد امین عبدالهی و قادر عبدالله زاده دو زندانی سیاسی که هر دو در دادگاه تجدیدنظر به اعدام محکوم شده اند، از زندان ارومیه نامه ای خطاب به هموطنان خود منتشر کرده اند ...

دوستان و هموطنان
این رنجنامه را در حالی منتشر می کنیم که در طی چهار سال گذشته نه ناله ای از ما برخاسته و نه کسی صدای ما را شنیده است.
ما کردیم! اتهامی از این بالاتر!
ما انسانیم! این هم جرم کمی نیست!
و ما حق جو و آزادی خواهیم!
و شما خود قضاوت کنید، این همه جرم کمی نیست، آنقدر زیاد است که یکی به سی و دوسال و دیگری به بیست سال زندان محکوم شدیم.
ما، محمد امین عبدالهی و قادر محمد زاده هر دوبعد از صدور احکام دادگاه بدوی به این احکام اعتراض داشتیم، در کمال تعجب در دادگاه تجدید نظر بعد از بارها و بارها دادخواهی از دستگاه قضایی، هر دو به محاربه و اقدام برای براندازی نظام افزایش حکم گرفته ایم و در این روزگار حکم محارب نیز اتهامی است که مجازاتش اعدام است، اعدامی که در هیچ کجای دنیا به این شکل که امروز در کشور ما اجرا می شود، دیگر کاربردی ندارد.
ما دوتن زندانی نه به این حکم؛ که به روند دادرسی در دستگاه قضایی اعتراض داریم، چرا که معتقدیم در یک نظامی که داعیه ی رفتارهای اسلامگرایانه دارد متهمان و احیانا مخالفانش را در دادگاههای جند دقیقه ای محاکمه نمی کنند و قضاتش نیز که به رعایت عدل و انصاف و در نظر داشتن احکام الهی سوگند یاد کرده اند زیر فشار سیستم امنیتی – اطلاعاتی برای متهمان توصیه شده احکام سنگین صادر نمی کنند.
ما دو نفر نه به عقوبت محاربه اعتراض داریم و نه به مجموعه ی پنجاه سال زندانی که برایمان در نظر گرفته اند، زیرا می دانیم از فرزاد کمانگر و صدها و شاید هزارن زندانی عقیدتی دیگری که هم اکنون در زندانها هستند برتر نیستیم، اعتراض ما به برخورد با هر صدای مخالف و منتقدی است که به محض برخاستن بر آن می شوند تا در گلو خفه اش کنند و این بر خلاف آموخته هایی است که ما از دین به خاطر داریم.
ما نویسندگان این نامه؛ محمد امین عبدالهی و قادر محمد زاده در حالی این نامه را منتشر می کنیم که هر روز ممکن است حکم اعدام در موردمان اجرا شود و تنها هراسمان از این است که برادران و خواهرانمان ندانند ما برای چه و به چه علت به دار آویخته شدیم.
که در این صورت خونمان به هدر رفته خواهد بود. اما اگر هموطنان ما بدانند که محمد و قادر به چه اتهامی و در چه شرایطی به دار کشیده شدند، آنگاه با خاطری آسوده و با گامهایی استوار مرگ را که فرجام هر زندگی است به آغوش خواهیم کشید.
دوازدهم بهمن ماه هزار و سیصدو هشتادو هشت خورشیدی
محمد امین عبد الهی- قادر محمد زاده
زندان مرکزی ارومیه

بیانیه ی مشترک اروپا و آمریکا / هشدار به ایران در مورد سرکوب معترضین

اخبارروز
بی بی سی: آمریکا و اروپا در بیانیه ای مشترک، نگرانی خود را از احتمال برخوردهای خشونت‌بار با معترضان در مراسم سالگرد انقلاب ایران که روز پنجشنبه (۱۱ فوریه) برگزارخواهد شد اعلام کردند.
در این بیانیه که روز ۱۹ بهمن (٨ فوریه) منتشر شد، "بازداشت های گسترده، محاکمه های دسته‌جمعی، خطر اعدام معترضان، ارعاب اعضای خانواده دستگیرشدگان و تداوم جلوگیری از آزادی بیان" مخالف هنجارهای حقوق بشر اعلام شده است.
امریکا و اروپا در این بیانیه مشترک، "ادامه نقض حقوق بشر در ایران" را محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است "ما از دولت ایران می خواهیم به وظایف حقوق بشر بین المللی پایبند باشد، بدرفتاری با مردم کشور خودش را خاتمه بدهد، کسانی را که مسوول این بدرفتاری ها هستند محاکمه کند، و کسانی را که در پی دفاع از حقوقشان بوده‌اند آزاد گرداند."
این بیانیه در واکنش به تداوم بازداشت های فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، و فعالان عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری صادر شده است.
در تازه ترین موج بازداشت ها، سایت کلمه روز دوشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) از بازداشت حسن ظهوری، خبرنگار تخصصی میراث فرهنگی، امیر صادقی، عکاس روزنامه فرهنگ آشتی، احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان، و علی کلایی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داده است.
این در حالی است که کمیته حمایت از روزنامه نگاران چند روز پیش گفته بود که شمار روزنامه نگاران محبوس در ایران از سال ۱۹۹۶ - چهارده سال پیش - تا کنون در هیچ کشور دیگری در جهان سابقه نداشته است.
براساس این گزارش، شمار روزنامه نگاران زندانی در ایران حتی از تعداد مشابه در جمهوری خلق چین، با نظام کمونیستی و جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، هم بیشتر شده است.
اما همزمان با انتشار اخبار مربوط به بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران طی روز های اخیر، گزارش های دیگری از بازداشت فعالان عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری هم حکایت دارد.
همزمان با دستگیری، امید مهرگان، نویسنده و مترجم آثار فلسفی و یاشار دارالشفایی، خبرها حاکی از آنند که جمیله دارالشفایی، فیلمنامه‌نویس و خواهر او بنفشه دارالشفایی، فعال عرصه موسیقی، نیز روز پنج‌شنبه (۱۵ بهمن) بازداشت شده‌اند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات هم یکشنبه (۱۸ بهمن) در اطلاعیه ای از دستگیری هفت نفر از "عناصر ماهواره ای ضد انقلاب و صهیونیستی" خبر داده بود.
با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن، مخالفان دولت برای شرکت و حضور در راهپیمایی این روز اعلام آمادگی کرده اند.
در چنین شرایطی پیش بینی می شود موج جدید بازداشت ها که در روزهای اخیر بیشتر شده، تا روز ۲۲ بهمن همچنان ادامه پیدا کند.

آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

روزآنلاین
تنبیه جدید؛ سحرخیز با پای برهنه در اوین
لیلا طبری
با بازداشت حسن ظهوری و امیر صادقی، تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده به 55 نفر رسید. این در حالیست که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه (بازداشت روزنامه نگاران) هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.
حسن ظهوری، خبرنگار تخصصی حوزه میراث فرهنگی است که نیمه شب دوشنبه در منزل خود بازداشت شد. ماموران با حضور در منزل این روزنامه نگار، کامپیوتر و کتاب های او را نیز ضبط کرده اند.
براساس گزارش ها این روزنامه نگار نارسایی قلبی داشته و خانواده‌ وی به شدت نگران وضع جسمی وی هستند. پدر و برادر این روزنامه‌نگار بازداشت شده هم بیمار هستند و وی نگهداری آنها را بر عهده داشته است.
امیرصادقی نیز، عکاس روزنامه فرهنگ و آشتی است که روز یکشنبه در محل کار خود بازداشت شد.
مریم قنبری، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز نیمه شب دوشنبه در منزل خود بازداشت شد. این فعال حقوق زنان ساعت سه نیمه شب در حالی بازداشت شد که مامورین امنیتی ابتدا زنگ همسایه ها را زدند و از این طریق وارد ساختمان و سپس وارد منزل مریم قنبری شدند و ضمن بازداشت او، کامپیوتر وی را نیز ضبط کردند.
ماه‌فريد منصوريان معمار، از فعالان محيط زيست و از زندانیان دهه شصت دیگر بازداشتی دو روز اخیر است. او نیمه شب 19 آبان در منزل خود بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.
شکنجه عیسی سحرخیز
عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی با دور جدیدی از فشارها در زندان اوین مواجه شده است. مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار در این مورد به "روز" گفت: شنبه شب ساعت یک نیمه شب ماموران پدرم را به اتفاق یک زندانی سیاسی دیگر که مبتلا به بیماری قند بوده به بیرون سلول برده و سپس به حیاط زندان منتقل کرده اند و ساعت ها در سرمای زیر صفر درجه نگاهداشته اند.
وی افزود: از ساعت یک تا ساعت سه نیمه شب و در سرمای شدید، پدرم را بدون جوراب و بدون کفش در حیاط نگهداشته و مجبور کرده اند اینور و آن ور بروند.  بعد هم گفته اند این امر برای تنبیه آنها صورت گرفته است.
مهدی سحرخیز از نام دیگر زندانی سیاسی که به همراه پدرش مورد "تنبیه" قرار گرفته ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: پدرم این امر را نوعی شکنجه میداند و باز فشارهای جدیدی روی پدرم و سایر زندانیان شروع شده است.

یک حکم و دو آزادی
برخی گزارش ها از محکومیت محسن امین زاده از سوی دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری حکایت دارند. بر اساس این گزارش ها حکم امین زاده روز یک شنبه صادر شده است. از سوی دیگر مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو بازداشت شده دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران، آزاد شدند. این دو دانشجو روز بیست و هشتم آبان دستگیر شده بودند و بعد از سه ماه اکنون با قرار وثیقه آزاد شده اند.

اتمام بازجویی مهدی عربشاهی
مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم وحدت در تماس با خانواده خود از اتمام بازجویی هایش خبر داد. این فعال دانشجویی که از روز عاشورا در زندان به سر می برد تاکنون فقط یکبار در تماسی چند ثانیه ای از بازداشت خود خبر داده بود.
از بهاره هدایت و سایر اعضای دربند تحکیم وحدت خبری در دست نیست.

تاج زاده از خود دفاع نکرد
دومین جلسه دادگاه مصطفی تاج زاده روز گذشته در حالی به صورت غیر علنی برگزار شد که این فعال سیاسی از خود دفاع نکرد. به گفته فخرالسادات محتشمی پور، همسرش ضمن رد کلیه اتهامات، از حق دفاع استفاده نکرده و به وکلایش نیز اجازه دفاع نداده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در جلسه دادگاه گفته است: قاضی می تواند حکمش را صادر کند. این را من در پایان دادگاه قبلی هم گفتم.
تاج زاده پیش از این در دادگاه اعلام کرده بود تا زمانی که به شکایت او علیه احمد جنتی رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه و دفاع از خود نمی بیند.
هوشنگ پوربابایی، وکیل تاجزاده در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفته است که موکلش به سیاق جلسه گذشته از خود دفاع نکرد وبه وکلای خود نیز اجازه دفاع نداد.
وی افزوده است: موکلم در آخرین دفاع نیز از خود هیچ دفاعی نکرد و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد.
به گفته پوربابایی، با توجه به اخذآخرین دفاع، دادگاه در ظرف مهلت قانونی یک هفته مبادرت به صدور رای می‌کند.

عرب سرخی، وثیقه یک میلیاردی نمی دهد
قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب درحالی برای فیض الله عرب سرخی، وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کرده است که این فعال سیاسی حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای آزادی خود نیست.
فاطمه عرب سرخی، دختر فیض الله عرب سرخی، با تکذیب برخی شایعات مبنی بر آزادی پدرش گفت او حاضر نیست درخواست دادگاه برای ارائه وثیقه 1 میلیارد تومانی را بپذیرد.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب به خانواده اش گفته است به هیچ وجه حاضر نیست این مبلغ وثیقه را برای آزادی خود بپذیرد و ترجیح می دهد در زندان باقی بماند.

امروز، دادگاه محسن میردامادی
دادگاه محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت، امروز برگزار می شود. پیش از این قرار بود دادگاه این فعال سیاسی،  28 دی ماه برگزار شود که به گفته هوشنگ پوربابايي، وكيل مدافع وی، اين دادگاه به دليل تداخل با جلسه رسيدگي به پرونده متهمان حوادث روز عاشورا به امروزموكول شد.
محسن میردامادی از روز 30 خرداد در بازداشت به سر می برد.

انتقال دکتر یزدی به مکانی نامعلوم
دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی به مکان نامعلومی منتقل شده است. براساس گزارش ها این فعال سیاسی، جمعه شب از زندان به بیمارستان آتیه تهران منتقل شده بود اما روز شنبه، ماموران علیرغم مخالفت پزشکان، او را از سی سی یو به محل نامعلومی انتقال داده اند.
این در حالیست که پزشکان بیمارستان به شدت نسبت به خطرات انتقال دکتر یزدی از سی سی یو، هشدار داده اند.خانواده دکتر یزدی هیچ اطلاعی از این فعال سیاسی و مکانی که او را منتقل کرده اند ندارند.
دبیر کل 78 ساله نهضت آزادی به بیماری پروستات مبتلا بوده و نیاز به مراقبت پزشک دارد. او نیمه شب 8 دی بازداشت شده است.

یاسر طهرانی، تحت فشار برای ندامت تلویزیونی
یاسر طهرانی  از فعالان ستاد میر حسین موسوی که از ۹ دی ماه، توسط مامورین اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید برای اعتراف تحت فشار است.
 بر اساس اظهارات هم بندیهای طهرانی  که اخیرا از زندان آزاد شده اند، یاسر طهرانی به انفرادی ۲۰۹ منتقل شده و جهت انجام اعتراف و اظهار ندامت تلویزیونی طبق نظر بازجویان تحت فشارهای جدیدی قرار گرفته است.او تاکنون زیر بار این موضوع نرفته، اماخانواده  طهرانی بشدت نگران سلامت او هستند.
براساس گزارش وب سایت کلمه مادر یاسر، دکتر کیهانی دوست، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و سابقه حضور یکساله در جبهه و مشاور وزیر بهداشت در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. پدر یاسر هم جانبازی ۵۰ درصد با از کارافتادگی کلی می باشد.
آنها علی رغم پیگیری های صورت گرفته  از طریق دادستان تهران تا کنون موفق به دیدار و اطلاع از وضعیت فرزندشان نشده اند.یاسر طهرانی به مدت ۴۰ روز در بند بوده و ۳۰ روز است که هیچ تماسی نداشته است.

نگاهی به ایران شیرین عبادی

 روزآنلاین- تحلیلی در اروپا پرس
فرانسیسکو مورود ایسکار
به منظور فراموش کردن حب و کینه و از یاد بردن جنگ و جدل هایی که میان همنوعان برقرار است، می توان افق دید را به دوردست ها هدایت کرد و دورنماهای دیگر، حقایق دیگر و ایده های غنی را نظاره گر شد.
این روزها یک زن ایرانی، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ در اسپانیا حضور دارد. او در سال ۱۹۶۹ در سن ۲۲ سالگی اولین زن قاضی در ایران بود. زمانی که انقلاب آیت الله ها به پیروزی رسید، به او گفتند که می تواند در همین رشته نه به عنوان قاضی، بلکه به عنوان منشی دادگاه به فعالیت خود ادامه دهد. او سپس تصمیم گرفت به حرفه وکالت بپردازد و از حقوق نه تنها زنان، بلکه کسانی که زندانی تعصب و قربانی تحجرند دفاع کند. زمانی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، کانون مدافعان حقوق بشر را در ایران تأسیس نمود. ولی درست روز سالگرد شصتمین سال اعلامیه جهانی حقوق بشر و قبل از آخرین انتخابات تقلبکارانه جمهوری اسلامی، ده ها نیروی امنیتی به محل کانون رفتند، وسایل موجود در آن را ضبط و درب آن را پلمب کردند.
ولی آنها موفق نشدند این زن دلیر را که از تهدید واهمه ای ندارد وادار به سکوت کنند و این درحالی است که همسر و خواهرش در ایران دستگیر و بازداشت شدند. شیرین عبادی از زمان انتخابات اخیر به ایران بازنگشته و عملاً می توان گفت که در فرودگاه ها زندگی می کند. او به هرجا که به وجودش نیاز باشد سفر می کند و فریاد مسالمت آمیز خود را علیه کسانی که آزادی شهروندان ایرانی را نقض کرده اند برمی آورد؛ بازداشت ها، تعقیب های قضایی و اعدام ها را محکوم می کند، به ویژه اعدام هایی که چند روز قبل به اجرا درآمد، زیرا تنها جرم اعدام شوندگان این بود که خواستار آزادی و دفاع از حقوق بشر بودند.
او به قوانین ناعادلانه ای اشاره می کند که امروز برای مردم ایران، سنگسار، قطع عضو وحتی اعدام نوجوانان را به ارمغان می آورد. در قرن بیست و یکم شاهدیم که در چند کشور، ازجمله ایران، دولتمردان زندگی رقت باری را برای مردم خود رقم زده اند و در این رابطه، زنان شرایط به مراتب سخت تری دارند. وکلا باید در برابر قضات زانو بزنند، زیرا قضات می توانند به راحتی مجوز وکالت آنان را باطل کنند.
زمانی که به او یادآور می شویم این دکترین اسلام است، فریاد برمی آورد که این طور نیست. به آیت الله ها یاد داده شده که دین اسلام کاملاً با حقوق بشر سازگار است و دین هیچ گاه نمی تواند سرآغاز بهانه ای برای نقض این حقوق باشد.
او معتقد است که دموکراسی به ایران بازخواهد گشت، زیرا مقوله دموکراسی در بطن جامعه ریشه دوانده، ولی این بازگشت نیازمند کمک و یاری است. نه او می تواند سکوت اختیار کند، نه ما می توانیم ساکت بنشینیم و به او کمک نکنیم. بی شک تنها هم و غم دولت های غربی نیز نباید پرونده هسته ای باشد.
باید کاری کنیم که نقض حقوق بشر در ایران که با فریادهای رسای شیرین عبادی عجین شده برای همیشه از این کشور رخت بربندد.

منبع: اروپا پرس، ۵ فوریه