۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

عیسی سحرخیز از دو اتهام تبرئه شد

 

کمیته گزارشگران حقوق بشر - شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت، عیسی سحرخیز را از اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب تبرئه کرد.
این شعبه در سال ۸۷ سحرخیز را به طور غیابی به تحمل هفت ماه و یک روز حبس محکوم کرده بود. پس از بازداشت وی پس از وقایع مربوط به انتخابات سال گذشته، اجرای رای به وی ابلاغ شد در حالی‌که او در زندان به سر می‌برد.
با مراجعه وکلای این روزنامه‌نگار، نسرین ستوده و مینا جعفری به شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت و اعتراض به رای مذکور، پس از چندین جلسه دادرسی، حکم مزبور نقض و رای بر برائت سحرخیز صادر شد.
شایان ذکر است پرونده مربوط به بازداشت سحرخیز در حوادث پس از انتخابات به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.
عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و از بنیان‌گذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران روز جمعه ۱۲ تیرماه سال گذشته بازداشت شد.

هرانا؛ تائید بازداشت دوهنرمند مدافع فعال حقوق بشر پس از یکماه

خبرگزاری هرانا - دستگاه قضایی-امنیتی پس از گذشت بیش از یکماه از بازداشت دو فعال حقوق بشر، با پیگیری مستمر خانواده ها سرانجام بازداشت آنان را تایید کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی امير احسان تهراني سخاوت و نيما گلزاري دو دانشجو و هنرمند را که در زمینه تولید موسیقی با موضوع حقوق بشر فعالیت کرده بودند را به ترتیب در تاریخهای 17 و 18 اسفندماه سال گذشته بدون اطلاع خانواده ها بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کرده است. این دو هنرمند بازداشت شده بعنوان همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش تر به تولید آثار هنری با مضمون دفاع از حقوق بشر پرداخته بودند.

سرانجام روز جاری مورخ 28 فروردین ماه خانواده این دو دانشجو موفق شدند از طریق دادستانی تهران مطلع شوند که فرزندان آنان در بازداشت و در زندان اوین به سر می برند.
لازم به ذکر است نیروهای امنیتی در تاریخ 11 اسفندماه سال گذشته و همزمان با آغاز موج گسترده بازداشت فعالان حقوق بشر، خاصه همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران برای بازداشت این افراد اقدامی ناموفق داشته اند.

محکومیت محمد نوری زاد به سه و نیم سال حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق

خبرگزاری هرانا - صبح روز شنبه 28 فروردین ماه، محمد نوری زاد از سوی شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شد.
این حکم به وکیل نوری زاد، آقای علیزاده طباطبایی ابلاغ شده و متهم بیست روز مهلت دارد تا اعتراض کرده و آن را در مرحله ی تجدید نظر خواهی قرار دهد.
محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به آیت الله خامنه ای و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه   ۱۲۰ روز پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی سپری کرده است. وی در حال حاضر در بند  ۲۴۰ و در یک سلول نگهداری می شود.
به گزارش کلمه، متن حکم دادگاه بدوی نوری زاد حاوی نکات بدیع و عجیبی است به طوری که اگر مخاطب ندانسته با  این متن حقوقی مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه کیهان اشتباه می گیرد.
شایان ذکر است دادگاه اتهامات مطرح شده به نوری زاد را وارد دانسته و باتوجه به عدم تنبه متهم با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ حکم به محکومیت متهم به:
صادر و اعلام می‌ نماید.
۱-تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام ۲-دو سال حبس تعزیری به‌جهت توهین به مقام معظم رهبری ۳-نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌جمهور ۴- نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌ قوه قضائیه ۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهین به حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری

هرانا؛ وضعیت نامساعد جسمی یک فعال حقوق بشر دربند

خبرگزاری هرانا - شعله منصوری، فعال حقوق بشر، که از تاریخ 17 اسفند ماه سال گذشته در پی یورش های سازمان یافته دستگاه امنیتی به فعالان حقوق بشر در بازداشت به سر می برد، وضعیت جسمی نامساعدی دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شعله منصوری از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به علت ابتلا به نوعی بیماری خونی و همچنین آنفولانزای حاد در وضعیت بسیار بد جسمی بسر می برد.
خانواده ی وی تا کنون دوبار موفق به ملاقات با این زندانی شدند و وضعیت جسمانی فرزندشان را بسیار بد توصیف کرده اند.
اتهام این فعال حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام عنوان شده است و پرونده ی وی نیز به شعبه ی ۳ بازپرسی دادسرای مستقر در زندان اوین ارسال شده است.
گفتنی است نیروهای امنیتی در ساعت 9 شب مورخ 11 اسفندماه با مراجعه به منزل بستگان خانم منصوری قصد بازداشت ایشان را داشتند که به علت عدم حضور نامبرده موفق به بازداشت وی نشدند. اما در تاریخ ۱۷ اسفند ماه با یورش به منزل مسکونی اش در شهر تهران وی را بازداشت و روانه ی زندان اوین کردند.

توقیف و پلمپ دفتر"سخن تازه" اصلی ترین نشریه اصلاح طلب استان کرمان

خبرگزاری هرانا - هفته نامه محلی سخن تازه استان کرمان پس از انتشار اولین شماره خود در سال جدید با حکم توقیف و پلمپ دفتر تحریریه از سوی دادستان سیرجان روبرو شد

به گزارش ادوارنیوز، فرج الله کارگر دادستان عمومی و انقلاب سیرجان در گفتگو با سایت دادگستری استان کرمان علت این دستور را چاپ مطلبی ساختارشکنانه در این نشریه عنوان کرده است.
کارگر در این گفتگو عنوان کرده است: در پی چاپ مطلبی ساختارشکنانه که در آن مطالبی بر علیه مسئولین عالی رتبه نظام نوشته شده بود، نشریه سخن تازه توقیف، دفتر آن پلمپ و مدیر مسئول و نویسنده مطلب به دادسرا احضار شدند.
سایت دادگستری استان کرمان همچنین می نویسد: "بر پایه این گزارش چاپ مطلبی انتقادی به قلم زهرا امیرتیموری در خصوص نامگذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری موجبات توقیف این هفته نامه محلی را فراهم آورده و اعتراض امام جمعه سیرجان و جمعی از مردم را به دنبال داشته است."
هفته نامه محلی نگارستان نیز خبر توقیف این نشریه را در صفحه اول خود آورده و در متن این خبر از قول مهدی محبان؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان می نویسد: این نشریه پیش از این در چند نوبت تذکر شفاهی و کتبی از سوی این اداره کل دریافت کرده است. وی خاطر نشان می کند: پرونده این نشریه ضمن طرح در مراجع قضایی به هیئت نظارت مطبوعات ارسال خواهد شد و لایحه یی نیز در این زمینه تنظیم و به مراجع نظارتی ارسال می شود .
گفتنی است بر اساس شنیده ها قرار بوده روز پنجشنبه، عده ای از معترضین به این نشریه در سیرجان به راهپیمایی بپردازند و توسط موتور جوش دفتر این نشریه را پلمب کنند که با دخالت نهادهای امنیتی ارز این حرکت جلوگیری به عمل آمده است. در مراسم نماز جمعه، امام جمعه این شهر از نمازگزاران خواست که آرامش خود را حفظ کنند. وی همچنین از دستگاههای قضایی و امنیتی خواست که با این نشریه برخورد قانونی کنند. وی تصریح کرد در صورت عدم برخورد قانونی مناسب از مردم می خواهد که خود جواب حرمت شکنی ها را بدهند.
نشریه سخن تازه در ویژه نامه نوروزی خود مصاحبه ای با همسر و فرزند احمد زیدآبادی انجام داد که این مصاحبه بازتاب قابل توجهی در سایت ها و رسانه های اینترنتی داشت. علاوه بر این چاپ عکس بزرگی از ندا آقاسلطان نیز در این نشریه در شماره نوروزی به همراه مطالب انتقادی دیگر حساسیت های زیادی را در مورد این نشریه بر انگیخته بود.
گر چه دلیل اصلی توقیف این هفته نامه محلی توهین به مقام رهبری در یک مقاله عنوان شده است، اما به نظر می رسد مشی اصلاح طلبانه آن طی پنج سال دوران انتشار آن و درگیری های گسترده این نشریه با نهادهای اجرایی استان کرمان از اصلی ترین دلایل توقیف این نشریه منتقد هستند.