۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


رقص و آواز باید در مهدکودک های استان تهران حذف شوند

نوشتۀ شهلا رستمی
ولی الله نصر، مدیر کل بهزیستی استان تهران، گفته مهد کودک ها نباید به آموزش آنچه او برنامه های غیراخلاقی یعنی رقص و آواز خوانده بپردازند

گفتگو با سعید پیوندی
More
 شهلا رستمی
این مقام مسئول به این اشاره دارد که برنامه های کاری مهدکودک ها تدوین و برایشان ارسال شده زیرا این برنامه ها باید در راستای موازین اسلامی و شرعی باشد.
مدیرکل بهزیستی تهران بدون دادن جزئیات بیشتر در مورد این که "برنامه های غیر اخلاقی" چیست گفت که با متخلفین "برخورد شدیدی" صورت خواهد گرفت.
این نخستین بار نیست که مقامات مسئول درباره ممنوعیت آنچه برنامه های غیر دینی و غیر اخلاقی می خوانند، در مدارس و دانشگاهها سخن می گویند.
احمد اسفندیاری، سرپرست سازمان بهزیستی هم سال گذشته اعلام کرده بود که برای اجرای آموزش‌های دینی در مهد کودک ها تلاش خواهد شد و خبر از فعال شدن مهدکودک های مساجد و قرآنی داده بود.
سال گذشته نیز رسانه های ایران از اعمال سیاست‌های "تفکیک جنسیتی" در مهد‌کودک ها و دوره‌های پیش‌دبستانی خبر دادند.
از سعید پیوندی استاد جامعه شناسی آموزش و پرورش دانشگاه استان "لورن" فرانسه پرسیدم در حالی که در همه جا رقص و آواز یکی از عوامل پرورش کودکان به شمار می آید و در فرانسه بحث پیرامون این که آیا نباید یک ساعت موسیقی به برنامه مدارس افزود در گرفته، از پیاده کردن یک چنین طرحی چه برداشتی می توان کرد ؟
بار دیگر از سعید پیوندی پرسیدم با در نظر گرفتن افزایش واپس گرائی و از جمله سخنان حجت‌الاسلام محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه های علمیه که گفت اختلاط پسر و دختر در دانشگاه آزاد ناهنجاری‌های فرهنگی به وجود می‌آورد و این که وزارت آموزش و پرورش، تابستان گذشته ، با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرده بود "اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک ممنوع است " آین چنین جدا سازی ها به چه دلیل انجام می گیرد ؟ ‌
دیگر این که در جامعه ای که بنا به خبر ها افسردگی در آن گسترش یافته، مبارزه با هنر یا هر پدیده شادی آفرین یا شادی زدائی ، در حالی که حتا روانشناسان می گویند ریتم آرامش بخش است، چه خطرهائی می تواند به دنبال داشته باشد و چه پیامد هائی می تواند در زندگی کودکانی داشته باشد که سرانجام بزرگ می شوند و با دشواریهای زندگی در گیر خواهند شد ؟
سعید پیوندی به دو برد نمادین و روانی این گونه محدویت ها، یعنی حذف موسیقی ورقص، اشاره می کند.
او می گوید : از نظر نمادین محدویت های اعمال شده به نام اسلام و یا به نام هر ایده آل دیگر دخالت در زندگی افراد و سرکوب ساده ترین نیازهای انسانها به شمار می آید و افسردگی به وجود می آورد.
دوم این که جامعه ای بدون شادی، به معنای این است که ما جامعه را از روح خود تهی می کنیم و در نتیجه اعضای آن به یک زندگی سرد ادامه می دهند و پاره ای ضد آن می شوند.
او بر این باور است که جامعه ایران به سوی یک دورنمای تاریک در حال حرکت است چرا که همه پنجره هائی که وجود داشت برای این که جامعه نفس بکشد و خود را از فشارها آزادی بکند، در حال بسته شدن است و جامعه به سوی خفگی نمادین و روحی پیش می رود.


 

دستگیری ۱۰ اسلامگرای دیگر توسط پلیس فرانسه

پلیس فرانسه در آخرین دور حملات خود علیه افراد مظنون به اسلام‌گرایی افراطی روز چهارشنبه ۱۰ نفر را دستگیر کرد. پیش از این ۱۳ نفر دستگیر شده بودند.این دستگیری‌ها در پی اقدامات مرگبار یک جوان مسلمان انجام شد.
پلیس فرانسه روز چهارشنبه (۴ آوریل/۱۶ فروردین) ۱۰ مظنون به اسلام‌گرایی افراطی را در مناطق مختلف این کشور دستگیر کرد. دستگیری‌ها در جنوب و جنوب شرقی فرانسه در بندر مارسی و مناطق دیگر ازجمله حوالی مرز بلژیک انجام شد.
روز جمعه گذشته (۱۱ فروردین/۳۰ مارس) نیز پلیس ۱۳ مظنون به اسلام‌گرایی افراطی را به اتهام توطئه برای عملیات جنایتکارانه مربوط به سازمان‌های تروریستی دستگیر کرده بود.
بازداشت این افراد در پی اقدام محمد مراح ۲۳ ساله که اخیرا هفت شهروند فرانسه را به قتل رساند انجام می‌گیرد. مراح الجزایری‌تبار هفته گذشته در خانه‌اش در حومه تولوز در جریان درگیری با نیروهای پلیس کشته شد. وی به قتل سه کودک، سه سرباز ارتش و یک خاخام یهودی متهم بود. او در آخرین اقدام خود روز دوشنبه ۱۹ مارس  در نزدیکی مدرسه یهودیان شهر تولوز سه دانش‌آموز و یک معلم فرانسوی را کشته بود.
مقامات فرانسه پس از اقدامات مرگ‌بار مراح، که به اعتراف خود از طرفداران القاعده بود، تعقیب گسترده اسلام‌گرایان تندرو را آغاز کردند. سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، در پیامی تلویزیونی گفت که «جمهوری (فرانسه) تسلیم تروریسم نخواهد شد.» وی از واکنش سریع و قاطع دولت فرانسه در این زمینه دفاع کرد. سارکوزی پس از کشته شدن مراح اعلام کرد که قوانین مبارزه با تروریسم تشدید خواهد شد.
انتقاد از حضور گزارشگر تلویزیون در ماموریت‌های پلیس
تعدادی از ۱۳ دستگیرشده هفته گذشته اعضای یک گروه مظنون به افراط‌گرایی به نام فورزان الیزا  هستند که امسال فعالیت آن ممنوع شد. در میان افراد بازداشتی رهبر این گروه نیز بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه در میان اتهامات این افراد که با دستور قضایی در بازداشت هستند طرح آدم‌ربایی یک وکیل نیز وجود دارد.
اقدام مراح، که در آستانه انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری فرانسه اتفاق افتاد، بر روند بحث‌های انتخاباتی تاثیر گذاشت. سارکوزی فاصله خود را با نامزد حزب سوسیالیست کم کرد. امنیت بدل به یکی از موضوعات انتخاباتی در فرانسه شده است.
پس از کشته‌شدن محمد مراح در تولوز، سارکوزی، در شهر استراسبورگ در گردهمایی هزاران تن از طرفدارانش گفت: «این جنایت، عمل یک دیوانه نیست، بلکه کار یک هیولا و یک فرد افراطی است.»
با این همه اپوزوسیون فرانسه به حضور گزارشگر تلویزیونی در ماموریت‌های پلیس اعتراض دارد و معتقد است که این کار  می‌تواند تبلیغی برای سارکوزی باشد.
مراح که در آپارتمان خود کشته شد پیش از مرگ در گفت‌وگو با پلیس به قتل‌های انجام گرفته اعتراف و گفت «قصد داشته فرانسه را به زانو درآورد.» او گفت کودکان مدرسه یهودی را به انتقام خون کودکان فلسطین کشت.
 
 
 
 
یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید سال ۹۱، تورم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. پیش‌تر برخی نمایندگان مجلس نیز اجرای فاز دوم هدفمندی یارنه‌ها را "غیرقانونی" خوانده بودند.
حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با سایت فرارو، بودجه سال ۹۱ را "بی‌سابقه ترین بودجه تاریخ اقتصاد ایران" خوانده که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، "تورم لجام گسیخته بالای ۵۰ درصد" ایجاد ‌می‌کند.
به گفته آقای راغفر در طول سال گذشته ۳۰ میلیارد تومانی که در طرح هدفمندی از طریق خود مردم دریافت و باز توزیع شده بود و می توانست فرصت سرمایه‌گذاری برای کشور باشد، از بین رفت و این یارانه خرج هزینه‌های جاری یعنی نان، آب و گوشت مردم شد.
این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است پرداخت یارانه‌ها «هیچ مبنای منطقی ندارد و فقط یک بحث سیاسی است.» او می‌گوید: «یارانه‌ها به این دلیل پرداخت می شود که نتایج سیاسی برای دولت در بر دارد.»
حسین راغفر با پیش‌بینی آثار مخرب تورم خیلی زیاد در سال ۱۳۹۱ که "تقریبا به همه بخش‌های اقتصادی" همچون، رفاه عمومی، بخش بنگاه‌ها و تولید را به شدت آسیب خواهد زد، می‌گوید: «همواره در چنین بحران‌های گسترده یک گروه قلیلی منتفع می شوند که به نظر من نقش این گروه قلیل اما پرنفوذ در شکل‌گیری این سیاست‌ها یک نقش جدی است که مانع از اصلاح امور می شود.»
در روزهای آغازین سال ۱۳۹۱ پس از واریز «مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه ها» به حساب "شماری از سرپرست خانوارها" صورت گرفت که البته "غیر قابل برداشت" خواهد بود، در بین نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل اقتصادی اعتراض‌ها به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد.
آمادگی دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ در دیدار با اعضای دولت، استانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها برای اجرا آماده است و همه مسئولان و استانداران باید برای اجرای هر چه بهتر این مرحله آمادگی کامل داشته باشد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۹۱ اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را "خلاف صریح قانون"، "غیرکارشناسی" و "موجب بروز توفان تورم" خوانده بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: «اقدام اخیر دولت در پرداخت یارانه جدید جدای از اینکه خلاف صریح قانون است، متناسب با شرایط کشور نیز نیست و نه تنها کمکی به جلوگیری از گرانی نمی‌کند، بلکه آن را تشدید نیز می‌کند.»
با آغاز مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران بخش دیگری از یارانه‌های دولتی در ایران حذف خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، بیشتر یارانه‌های بخش سوخت همچون کارمزد فروش بنزین حذف شود.
به غیر از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به "مشخص نبودن منابع مالی دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌ها" اشاره کرده‌اند.
هشدار نماینده مجلس به محمود احمدی‌نژاد
غلامرضا مصباحی مقدم ريیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، "واریز یارانه فاز دوم به حساب شهروندان" را "خلاف قانون" دانسته و گفته بود: «کمیسیون متبوعش این تخلف دولت را پیگیری می‌‌کند.»
آقای مصباحی‌مقدم به دولت محمود احمدی‌نژاد هشدار داده است در صورت ایجاد تعهد در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای خزانه بدون آنکه منبع آن تامین شده باشد، این موضوع تعقیب قضایی خواهد شد.
بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی گفته است: «وقتی گام اول این قانون با هماهنگی مجلس عملیاتی شد مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آمد، چه رسد به آن که اکنون مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهد بدون توافق با نهاد قانونگذاری انجام شود.»
به گزارش سایت "خانه ملت" نماینده مردم سمیرم با بیان این‌که "مردم بیچاره و طبقه فقیر بیش از این نمی‌توانند زیر فشار اقتصادی کمر راست کند"، از محمود احمدی‌نژاد پرسیده است: «جناب آقای رئیس جمهور مگر در سفرهای استانی مردم و مسوولان به شما گزارش نمی‌دهند که به دلیل گرانی چه بر سر آن‌ها آمده است، مگر قرار نبود در حمایت از تولید و کشاورزی یارانه پرداخت شود؟ اکنون مردم نگران گام دوم هدفمندی یارانه‌ها هستند.»
حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل جلسه مشورتی اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی برای برنامه‌ریزی و موضع گیری مجلس در برابر "اجرای غیر قانونی فاز دوم هدفمندی یارانه ها" خبر داده است.
مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز سال جدید خورشیدی دولت را موظف کرده بود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تا تیر ماه ۱۳۹۱به تعویق بیندازد.



انتشار تازه‌ترین شعر گونترگراس نویسنده سرشناس آلمانی، انتقادهای شدید برخی رسانه‌های آلمانی را متوجه او کرده است. گراس در این شعر، اسرائيل را به‌جای ایران تهدیدکننده صلح جهانی معرفی کرده است.
روز چهارشنبه (۴ آوریل، ۱۶ فروردین) انتشار تازه‌ترین شعر گونترگراس نویسنده سرشناس آلمانی و برنده نوبل ادبیات در رسانه‌های آلمان جنجالی کم سابقه آفرید. تازه‌ترین شعر گراس همزمان در نیویورک تایمز، لا رپوبلیکا و زوددویچه ‌تسایتونگ به چاپ رسیده است.
در این شعر، برنده نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ از سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند و خود را به‌خاطر سکوت در برابر خطرات این سیاست مورد سرزنش قرار می‌دهد.
گونترگراس، در شعر جنجال برانگیز خود با عنوان «آنچه باید گفت» از جمله می‌نویسد:
«چرا سکوت می‌کنم؟ سکوتی طولانی در برابر چیزی که آشکار است و در بازی‌های طراحی شده‌ای تمرین می‌شود که در پایان آن، ما به عنوان زنده‌ماندگان در هر حال پانویس آن هستیم؟»
شعر چنین ادامه می‌یابد:«چرا نام بردن از سرزمین دیگری را برخود ممنوع می‌کنم که در آن سال‌ها است، حتی اگر مخفی نگهداشته شده باشد، یک توان هسته‌ای در حال رشد، اما کنترل نشده هست که برای هیچ آزمایشی در دسترس نیست؟»
اما آنچه بیش از همه نوشته سرشناس‌ترین نویسنده و  شاعر آلمانی را با انتقاد روبرو کرده، این است که او با اشاراتی طنز به این که آلمان قرار است یک زیردریائی جدید به اسرائيل بدهد، نوشته است که این زیردریائی «باید همه کلاهک‌های نابودکننده را به جائی هدایت کند که وجود یک بمب اتمی در آن ثابت نشده است، اما قرار است در افسانه قابل اثبات باشد. پس من می‌گویم، آنچه را باید گفته شود.» در فرازی دیگر از این شعر، گراس از احمدی‌نژاد به عنوان یک «پهلوان پنبه» نام می‌برد که دست به کاری نخواهد زد و تهدیدی برای صلح جهانی نیست.

دشمن اسرائيل، دوست ایران؟
«هنریک ام برودر» نویسنده یهودی‌تبار و سرشناس آلمان نخستین کسی است که گونترگراس را به خاطر انتشار شعر تازه‌اش مورد انتقاد قرار داده است. او معتقد است که گراس سیاست‌اسرائيل را مورد حمله قرار داده، اما تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتمی را دست‌کم گرفته است.
هنریک ام برودر ضمن اشاره‌ای به سابقه همکاری کوتاه گونترگراس با اس اس‌ها در زمان سلطه هیتلر بر آلمان، می‌نویسد:«گراس همیشه به جنون‌های بزرگ تمایل داشته، اما حالا کاملا قاطی کرده است. او، تمام روز چنان درگیر تنظیم آیه‌های ترسناک خودش است که هیچکدام از سخنان فراوان رئیس‌جمهور ایران را نمی‌شنود که از ضرورت دور کردن آن غده سرطانی‌ای می‌گوید که فلسطین را در اشغال نگه‌داشته است.»
نویسنده آلمانی در ادامه مقاله خود گراس را متهم می‌کند که همیشه با اسرائيل مشکل داشته، اما مخالفت خود را هرگز به اندازه شعرتازه‌اش آشکار نکرده بود. او به مصاحبه‌ای اشاره می‌کند که گراس در اکتبر سال ۲۰۱۱ با اشپیگل آنلاین داشته و گفته است:«اسرائيل نه تنها باید از مناطق اشغالی خارج شود، بلکه اشغال خاک فلسطین یک رفتار بزهکارانه است. نه تنها این روش باید پایان یابد، بلکه باید به عقب برگردد. در غیر این‌صورت صلح به آنجا باز نمی‌گردد.»
هنریک ام برودر گراس را در بخشی دیگر از مقاله خود «یک نمونه تحصیل‌کرده یهودی ستیزی» معرفی می‌کند.

شعری برای راه‌انداختن یک دعوا؟
تنها نویسنده یهودی‌تبار آلمانی نیست که همکار خود را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد. روزنامه لارپوبلیکا، که خود شعر تازه گراس را منتشر کرده، می‌نویسد:«گونترگراس بار دیگر در صحنه ظاهر می‌شود. او این کار را با متن تیپیکی انجام می‌دهد که برای راه انداختن یک دعوا ساخته شده است. برنده نوبل ادبی معتقد است که اسرائیل خطر واقعی برای جنگ است و نه ایران.»
در ادامه این مطلب آمده است:«نتیجه این شعر تنها برابر نهادن غیرممکن اسرائيل با ایران است: فروکاستن باورنکردنی خطر رژیم تهران برای اسرائيل.»

فرانکفورتر روندشاو: طبل حلبی توخالی
روزنامه فرانکفورتر روندشاو یادداشت خود را با این جمله آغاز می‌کند که «شاعر حتی یک کلمه درباره تهدید اسرائيلی‌ها به وسیله موشک‌های ایرانی به کار نمی‌برد.»
این روزنامه پرتیراژ می‌افزاید:«رئیس‌جمهور ایران احمدی‌نژاد که همچنان هولوکاست و کشتار ۶ میلیون یهودی را انکار می‌کند، نزد گراس یک «پهلوان پنبه» است که دست به کاری نمی‌زند. گراس، هیچ انتقادی به نقض حقوق‌بشر و سرکوب آزادی عقیده در ایران ندارد. در مقابل، از دید گراس، خطرناک توان هسته‌ای اسرائيل است.»
فرانکفورتر روندشاو با اشاره‌ای تمثیلی به معروف‌ترین رمان گونترگراس (طبل حلبی) نقد خود را با این جمله به پایان می‌رساند:«گراس همچنان بر طبل می‌کوبد، اما این طبل به گونه غریبی توخالی است.»

دولت آلمان و آزادی هنر
جنجال برسر شعر تازه سرشناس‌ترین نویسنده آلمان ظرف یک روز چنان بالا گرفت که حتی دولت آلمان نیز مجبور شد درباره آن موضع‌گیری کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان با بیانی خونسردانه گفت:«در آلمان آزادی هنر وجود دارد و خوشبختانه این آزادی هم برای دولت وجود دارد که مجبور نباشد درباره هر خلاقیت هنری نظر بدهد.»
سخنگوی وزارت ‌خارجه آلمان نیز گفت که دولت اسرائيل هنوز درباره شعر نویسنده آلمانی واکنش رسمی نشان نداده است.





تلاش‌های هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری‌اش برای عادی‌سازی رابطه با آمریکا‌ با مقاومت سخت آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد
حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در واکنش به گفت‌وگوی اکبر هاشمی رفسنجانی با "فصلنامه مطالعات بین‌المللی" او را متهم به سانسور نظر آیت‌آلله خمینی کرد.
بخشی از گفت‌وگوی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با "فصلنامه مطالعات بین‌المللی  در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت.
هاشمی رفسنجانی در این مصابحه درباره موضوع‌های مختلف و مهمی از جمله رابطه آمریکا، برنامه اتمی ایران، مناسبات با عربستان سعودی، استفاده ایران از جریان‌های حزب‌الله و حماس برای "ایجاد مزاحمت برای دیگران"، عملیات تروریستی برون‌‌مرزی نهادهای امنیتی و نظامی وابسته به حاکمیت ایران نظر داده است.
اما مدیر مسئول روزنامه کیهان تنها نظرات او درباره رابطه با آمریکا را هدف انتقادهای تند قرار داده است.
هاشمی رفسنجانی در بخشی از مصاحبه خود با فصلنامه مطالعات بین‌المللی گفته است: «من در سال‌هاى آخر حیات امام نامه‌اى را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم براى اینکه نمى خواستم کسى بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیاتتان این‌ها را حل کنید. در غیر این صورت، ممکن است این‌ها به صورت معضلی، سد راه آینده کشور شود. گردنه هایى است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.»
به گفته‌ی آقای رفسنجانی «یکى از این مسایل، رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکى که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم قابل دوام نیست. آمریکا قدرت بر‌تر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتى از دید ما دارند؟ اگر با آن‌ها مذاکره داریم چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معناى مذاکره هم این نیست که تسلیم آن‌ها شویم. مذاکره مى‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آن‌ها را پذیرفتیم، تمام است»
اتهام سانسور نظر آیت‌الله خمینی

در محافل سیاسی ایران از حسین شریعتمداری به عنوان سخنگوی غیررسمی آیت‌الله خامنه‌ای یاد می‌شود
حسین شریعتمداری هاشمی رفسنجانی را متهم می‌کند که در این خاطره‌نویسی، پاسخ آیت‌الله خمینی را سانسور کرده است. به اعتقاد مدیر مسئول کیهان آیت‌الله خمینی پاسخ هاشمی رفسنجانی را داده است و از فحوای مقاله مدیرمسئول کیهان چنین برمی‌آید که این پاسخ منفی بوده اما هاشمی رفسنجانی از بازگویی آن طفره می‌رود.
کیهان نوشته است: «آقاى رفسنجانى با خاطره نویسى و تاریخ‌نگارى ناآشنا نیستند و سابقه شناخته شده اى در هر دو عرصه یاد شده دارند و تعجب آور است که هنوز نمى‌دانند "نیمه‌نویسى" بى‌اعتبار‌ترین نوع تاریخ‌نگارى و خاطره‌نویسى است و نشانه نگرانى نویسنده و مؤلف از بیان برخى واقعیت‌هاست! حالا باید پرسید که جناب رفسنجانى از آشکار شدن کدام واقعیت نگران بوده‌اند که پاسخ حضرت امام را سانسور کرده‌اند؟!»
مدیر مسئول کیهان سپس بلافاصله نظرات آیت‌الله خامنه‌ای آورده که معتقد است «آن کسانى که فکر مى‌کنند ما باید با رأس استکبار- یعنى آمریکا - مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحى هستند، یا مرعوبند. مذاکره، یعنى چه؟ صرف اینکه شما بروید با آمریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل مى‌شود؟ این طورى که نیست. مذاکره در عرف سیاسی، یعنى معامله، مذاکره با آمریکا، یعنى معامله با آمریکا. معامله، یعنى داد و ستد؛ یعنى چیزى بگیر، چیزى بده... آن چیزى که شما مى خواهید به آمریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزى بگیرید، چیست؟... والله که آمریکا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پایبند بودن به اسلام ناب محمدى ناراحت نیست. او می‌خواهد شما از این پایبندیتان دست بردارید.»
نماینده‌ی آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان معتقد است که آمریکا به این دلیل خواستار مذاکره با ایران است که می‌خواهد آن را فاکتور کرده و به «انقلاب‌هاى اسلامى» و «ملت‌هاى مسلمان و انقلابى» منطقه بفروشد که «اگر الگوى نهضت و حرکت ضد استکبارى و ضد استبدادى شما انقلاب اسلامى ایران است، ایران نیز در ‌‌نهایت چاره‌اى جز کنار آمدن با آمریکا نداشته است».
حسین شریعتمداری سپس این نظر هاشمی رفسنجانی را که آمریکا قدرت برتر دنیاست به پرسش گرفته و از قول «شوراى راهبردى آتلانتیک در واشنگتن» ادعا کرده  که «جمهورى اسلامى ایران، آمریکا را از بلنداى اقتدار ۲۰۰۱ به دره ضعف ۲۰۱۱ کشانده است و اینکه؛ تاریخ به نفع ایران در حال پیچیدن است و...»
در محافل سیاسی ایران از روزنامه کیهان به عنوان ارگان غیررسمی بیت‌ آیت‌الله خامنه‌ای یاد می‌شود و نظرات حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه را نظرات رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند. آیت‌الله خامنه‌ای در طول ۲۳ سالی که در راس نظام سیاسی ایران نشسته است، از هر تلاشی برای عادی‌سازی رابطه ایران به دنیای غرب و بویژه آمریکا جلوگیری کرده است.









کمسیر امور آموزش، فرهنگ و جوانان اتحادیه اروپا اعلام کرد که نخستین جایزه رسانه‌ای این اتحادیه به اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی تعلق خواهد گرفت. فرهادی این جایزه را در ۲۰ ماه مه سال جاری در جشنواره کان دریافت می‌کند.
اندرولا واسیلیو، کمسیر امور آموزش و پرورش، جوانان، فرهنگ و چند زبانی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۴ آوریل (۱۶ فروردین) اعلام کرد که اصغر فرهادی به‌عنوان اولین گیرنده جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا برگزیده شده است.
این جایزه روز یکشنبه ۲۰ مه در شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم کان به فرهادی اعطا خواهد شد.
جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا به‌خاطر پروژه‌‌ی مشترک فرهادی و الکساندر موله گی از کمپانی فیلمسازی "ممنتو" به این دو اعطا می‌شود. این جایزه توسط داوران مستقل و اعضای کمیسیون آموزش، فرهنگ و زبان و جوانان اتحادیه اروپا به پروژه‌هایی داده خواهد شد که سهمی متعهدانه در توسعه چند فرهنگی ایفا کرده باشند.
بودجه این جایزه برای فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۹۰۰ میلیون یوروست که به ابتکارها و پروژه‌های سمعی بصری مربوط با مسائل فرهنگی و مناسبات انسانی تعلق می‌گیرد.
خانم واسیلیو اعلام کرده که از اهدای این جایزه به فرهادی مفتخر است، زیرا فیلم جدید وی به هویت فرهنگ پرمایه و باز اروپایی در زندگی روزمره می‌‌پردازد: « فرهادی پس از موفقیت جهانی با فیلم جدایی، به سوژ‌ه‌ای متعهدانه در مورد جهانشمولی برابری روی آورده است.»

فرهادی در واکنش به دریافت جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا گفته است: « در جهانی که سیاستمداران در صدد تبدیل رنگین‌کمان زیبای تنوع فرهنگی به دایره‌ای از اختلاف‌ و درگیری هستند، دریافت این جایزه پیامی بسیار دلگرم‌کننده است.» وی با سپاس از انتخاب خود افزوده که این جایزه نوید چشم‌اندازی شفاف از مبادله و احترام متقابل فرهنگی است.
گفته می‌شود که داستان فیلم مشترک فرهادی و الکساندر موله‌گی به موقعیت اجتماعی رابطه پیچیده یک دختر ایرانی و پسری از شمال آفریقا می‌پردازد.
فرهادی شهرت خود نزد اروپاییان را با فیلم "در باره الی" به دست آورد و این آوازه را با دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین فیلم خارجی بخاطر فیلم " جدایی سیمین از نادر" به سطح جهانی رساند. فیلم "در باره الی" در جشنواره برلیناله سال ۲۰۱۱ به دریافت جایزه خرس نقره‌ای نائل شد و "جدایی سیمین از نادر" نیز در سال ۲۰۱۲ جایزه خرس طلایی این فستیوال را ربود.







گمرک آلمان در شهر بن در اواسط ماه گذشته محموله‌ای ۲.۵ کیلویی داروی اعتراف‌گیری "تیوپنتال" را که برای ارسال به مقصد ایران آماده شده بود، ضبط کرد. این ماده مخدر چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟
اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن به تازگی اعلام کرد که مأموران گمرک شهر بن محموله‌ای حاوی پنج هزار شیشه کوچک "تیوپنتال" که تحت عنوان دارو برای ارسال به ایران آماده شده بود را در اواسط ماه مارس ضبط کردند.
در کشورهایی که مجازات اعدام در آنها به اجرا در می‌آید داروی تیوپنتال اغلب به محکومان اعدامی تزریق می‌شود.
یکی دیگر از موارد استفاده داروی تیوپنتال اعتراف‌گیری از زندانیان است که در کشورهایی با نظام‌های استبدادی بسیار رایج است. با وجودی که به کاربردن این دارو در روند اعتراف‌گیری لزوما به معنای بیان حقیقت از سوی زندانی نیست اما با این همه نیوپنتال موجب می‌شود تا زندانی توانایی قضاوت خود را تا اندازه زیادی از دست بدهد و قدرت تمرکزش نیز به شدت کاهش یابد.
بر اساس مقررات ضد شکنجه در اتحادیه اروپا صادرات این دارو به کشوری دیگر چنانچه احتمال رود از آن برای اعدام یا شکنجه محکومان استفاده می‌شود، ممنوع است. در همین راستا بر پایه‌ی قانونی که در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۱ در سطح این اتحادیه به اجرا گذاشته شد، برای فروش و صدور نیوپنتال به مجوز ویژه‌ نیاز است.

دارویی با مصرف دو گانه
در آمریکا تیوپنتال به عنوان نخستین دارو در ترکیب سم ویژه اعدام محکومان شناخته می‌شود.
شرکت آمریکایی "Hospira" تنها تولید‌کننده داروی نیوپنتال در این کشور به شمار می‌رود که از ژانویه سال ۲۰۱۱ تولید و پخش این دارو را که با نام تجاری "پنتوتال" شهرت دارد با هدف استفاده در حکم اعدام محکومان، متوقف کرد.
اقدام این شرکت موجب شد تا در بسیاری از ایالات آمریکا اجرای مراسم اعدام محکومین به تعویق بیفتد زیرا جایگزین دیگری برای این دارو وجود ندارد. بر پایه قوانین آمریکا زندان‌ها در این کشور اجازه ندارند تا به تنهایی تغییری را در ترکیب سم مورد استفاده در موارد اعدام اعمال کنند.
تولید و صادرات تیوپنتال در اصل ممنوع به شمار نمی‌آید زیرا این دارو مصارف پزشکی نیز دارد. تیوپنتال به خانواده اسید باربیتوریک تعلق دارد که پایه ساختاری همه باربیتورات‌ها است. باربیتورات به داروهای آرام‌بخش و بیهوش‌کننده اطلاق می‌شود. مصرف تیوپنتال باعث می‌شود تا شخص در عرض چند ثانیه حالت خواب‌آلودگی پیدا کند و تأثیر آن تا ۱۵ دقیقه ادامه خواهد داشت.
همین ویژگی سبب شده که تیوپنتال در بیهوشی عمومی برای جراحی‌های کوتاه مدت استفاده شود. در موارد بیماری‌های جدی که با افزایش فشار داخل جمجمه همراه هستند و یا در صورت بروز تشنج‌های طولانی‌مدت، تیوپنتال برای یک دوره‌ی طولانی‌تر از طریق وریدی به بیمار تزریق می‌شود.
برای بیهوش کردن بیماران ۵ تا ۷ میلی‌گرم تیوپنتال به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به کار برده می‌شود. مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند باعث ایست تنفسی در انسان شود.








توضیحات مهم در مورد سایفون ۳؛ جدیدترین فن‌آوری عبور از فیلتر رادیو فردا

در روزهایی که فیلترشکن نسیم از دسترس شما خارج شده، رادیو فردا تازه‌ترین فن‌آوری سایفون را برای عبور از فیلترینگ به شما ارائه می‌کند.
با استفاده از این فن‌آوری جدید، با سهولت و امنیت بیشتری از سد فیلترینگ عبور کنید. بنا بر تجربه و آمارهای راديوفردا، نرم‌افزار سايفون به ويژه زمانی که کاربران با اينترنتی کم‌سرعت سروکار دارند، برای عبور از سد فيلترينگ راهگشاتر است.

برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها در مورد این فن‌آوری جدید و پاسخ آنها را با هم مرور می‌کنیم.

سایفون ۳ چیست؟
سایفون ۳ یک ابزار جدید از شرکت سایفون است که با هدف کمک به استفاده از اینترنت، بدون محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ طراحی شده است.
  این برنامه با بهره گیری از تکنولوژی پروکسی وی‌پی‌ان و اچ‌تی‌تی‌پی، بهترین امکان دسترسی به محتوای سایت‌ها را به شما ارائه می‌‌دهد. برنامه سایفون ۳ به‌طور اتوماتیک راه‌های متفاوت برای دسترسی‌ به سرور وی‌پی‌ان سایفون را جستجو می‌کند تا امکان استفاده از اینترنت بدون فیلتر را برای کاربر فراهم کند.

چگونه می‌توانم سایفون ۳ را دریافت کنم؟
  از طریق این لینک می‌توانید به فایل اجرایی سایفون ۳ دسترسی داشته باشید اما در صورتی که برای دریافت آن به مشکلی برخوردید با ما به آدرس ایمیل [proxy@radiofarda.com] تماس بگیرید و برای سهولت دسته‌بندی ایمیل‌تان، تنها در قسمت موضوع بنویسید: سایفون ۳.
سایفون ۳ در حال حاضر برای سیستم‌های عامل ویندوزی، ارائه شده اما به زودی نسخه‌های ویژه این نرم‌افزار برای سیستم‌های عامل مکینتاش و اندروید نیز عرضه خواهد شد.
  نرم‌افزار سایفون، نرم‌افزاری اوپن سورس یا متن‌باز است و کدهای آن برای دسترسی همگان در صفحه اصلی سایت این پروژه وجود دارد.

چگونه می توانم سایفون ۳ را راه اندازی کنم؟
  برای راه‌اندازی این نرم‌افزار کافی است فایل اجرایی این برنامه را از آدرس زیر این مطلب دریافت و اجرا کنید.

​​
پس از راه‌اندازی و اجرای سایفون ۳ ارتباط با سرور سایفون به طور اتوماتیک برقرار می‌‌شود و در هنگام برقراری ارتباط، یک آیکون در حال چرخش را خواهید دید.

​​
از زمانی که این آیکون سبز می‌‌شود، تمام ترافیک اینترنت شما از طریق سایفون ۳ عبور می‌کند یا به عبارت ساده‌تر هر آنچه مرور خواهید کرد از طریق سایفون ۳ خواهد بود.

​​
وقتی‌ که برنامه را می‌‌بندید، سایفون ۳ به طور خودکار قطع می‌‌شود. شما می‌‌توانید با کلیک بر روی آیکون سایفون، دوباره به برنامه وصل شوید.
  در حین استفاده از سایفون چنانچه پروتکل وی‌پی‌ان مسدود شود، بعد از حداکثر ۲۰ ثانیه اختلال در اتصال، سایفون ۳ به طور اتوماتیک پروکسی اچ‌تی‌تی‌پی و پروکسی ساکس را از طریق تونل اس‌اس‌اچ ارائه می‌‌دهد.

​​
در این صورت، تنها برخی‌ از برنامه های کاربردی شما از طریق سایفون ۳ عبور می‌‌کند.
سایفون ۳ به طور خودکار تنظیمات پروکسی سیستم ویندوز را تنظیم می‌‌کند به طوری که به صورت پیش فرض با تمام مرورگرهای معتبر مطابقت داشته باشد.






گذر از مرزهای فیلترینگ با اولترا سرف

فیلترشکن اولتراسرف از جمله محصولات ضد فیلترینگ است که به کاربران اجازه می‌دهد آزادانه و با امنیت کامل از محتوای سایت‌های عمومی که فیلتر شده‌اند، استفاده کنند.
فیلترشکن اولترا سرف از جمله محصولات ضد فیلترینگ است که به کاربران اجازه می‌دهد آزادانه و با امنیت کامل از محتوای سایت‌های عمومی که فیلتر شده‌اند، استفاده کنند.
نرم‌افزار اولترا سرف نیازی به نصب بر روی کامپیوتر شما ندارد و از این رو شما می‌توانید به راحتی آن را روی حافظه‌های جانبی قابل حمل، یا حتی در ایمیل خود ذخیره کنید و از آن در هر رایانه‌ای که از طریق آن به اینترنت متصل می‌شود، استفاده کنید.
فعال کردن اولترا سرف به این ترتیب است که با دو کلیک بر روی نسخه ذخیره شده برنامه، یک پنجره رابط باز خواهد شد و پس از آن کاربر می‌تواند از طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر خود به هر سایت فیلتر شده دسترسی داشته باشد.
نکته مهم در استفاده از اولترا سرف آن است که پس از استفاده از این نرم‌افزار هیچ ردپایی بر رایانه مورد استفاده شما نخواهد ماند، گرچه شما می‌توانید برای بالا بردن امنیت نام فایل و حتی نام کاربری خود تغییر دهید.
راهنمای مفصل‌تری در مورد نحوه استفاده از این تکنولوژی به زودی در همین صفحه ارائه می‌شود.
اولترا سرف را از اینجا دریافت کنید.








خامنه‌ای: افزایش تهدیدها، نشانگر قدرت ایران است

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح، تهدیدهای دیگر کشورها را نشان‌دهنده «قدرت و تاثیرگذاری»  ایران دانست.
آیت‌الله خامنه‌ای، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه، با اشاره به جنگ ایران و عراق، گفت: «در این هشت سال، در واقع همه قدرت‌های دنیا اعم از شرق و غرب و كشورهای وابسته به آنها در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی كرده بودند و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار رژیم بعثی عراق قرار دادند.»
وی افزود: «كثرت تهدیدها نشان‌دهنده قدرت نظام اسلامی است، زیرا اگر جمهوری اسلامی قدرت و تأثیرگذاری بالایی نداشت، بدخواهان ملت ایران اینگونه سراسیمه خود را به آب و آتش نمی‌زدند.»
این اظهارات در حالی است که ایالات متحده و اسرائیل، بارها گفته‌اند که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، همه گزینه‌ها را مد نظر دارند.
در واکنش به این تهدیدها، آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه اول فرودین ماه در سخنرانی خود در مشهد تهدید کرد که ایران به هرگونه حمله  «درهمان سطح» پاسخ خواهد داد.
با این حال آنگونه که مقام‌های نظامی و سیاسی ایالات متحده بارها گفته‌اند، هرگونه حمله نظامی به ایران، پیامدهای  وخیمی در منطقه خواهد داشت و منافع آمریکا را با خطر مواجه می‌کند.
مقام‌های آمریکایی درعین حال که از «همه گزینه‌ها» سخن می‌گویند، تحریم و مذاکره را در منعطف کردن مواضع هسته‌ای ایران موثر می‌دانند. اما اسرائیلی‌ها درباره موثر بودن این اقدامات ابراز تردید کرده‌اند.
با این حال آنطور که شماری از رسانه‌ها و تحلیلگران ‌‌می‌گویند، آمریکا نه تنها مایل نیست در این برهه با ایران درگیری نظامی صورت بگیرد بلکه از اقدام یکجانبه اسرائیل علیه ایران نیز نگران است.
 نشریه فارین پالیسی، روز چهارشنبه ۹ فرودین طی گزارشی به نقل از «دیپلمات‌ها و مقام‌های بلندپایه» اطلاعاتی آمریکایی نوشت که جمهوری آذربایجان، پایگاه‌های هوایی خود در مرز شمالی ایران را در اختیار اسرائیل قرار داده است؛ در این مقاله  به نقل از مقام‌های آمریکایی  ابراز نگرانی شده  که واشینگتن احتمالات گسترش جنگ به منطقه قفقاز را نیز  در حال بررسی دارد. مقام‌های جمهوری آذربایجان این گزارش را رد کرده‌اند.
در واکنش به انتشار مقاله فارین پالیسی برخی از کارشناسان و رسانه‌ها، علنی کردن این اطلاعات از سوی «دولت اوباما» را، تلاشی برای خنثی کردن حمله احتمالی اسرائیل به ایران ارزیابی کرده‌اند.






ماهواره آسترا پخش شبکه پرس تی‌وی را متوقف کرد

حدود دو ماه پس از لغو مجوز پرس تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، در بریتانیا، این شبکه روز سه‌شنبه با حکم دفتر نظارت بر رسانه‌های آلمان از ماهواره «اس‌ای‌اس آسترا» نیز حذف شد و پخش آن به پایان رسید.
دفتر نظارت بر رسانه‌های آلمان در مونیخ، بی‌ال‌ام، از مسئولان ماهواره آسترا خواسته است که «بلافاصله» پخش شبکه پرس تی‌وی از این ماهواره را قطع کنند.
وب‌سایت پرس تی‌وی در خبری به نقل از یکی از معاونان این ماهواره می‌گوید که کمپانی ماهواره آسترا «دیگر نمی‌تواند سیگنال پرس تی‌وی را پخش کند و باید خدمات خود به این شبکه را بی‌درنگ قطع کند».
پرس تی‌وی که زیر نظر تلویزیون دولتی ایران اداره می‌شود در وب‌سایت خود با «غیرقانونی» خواندن این اقدام، آن را «آشکارا جزئی از توطئه غرب برای ساکت کردن» صدای خود توصیف کرده است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خود پیشتر و به‌ویژه در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به دلیل تلاش برای ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های خبری و مسدود کردن وب‌سایت‌های فارسی‌‌زبان مورد انتقاد قرار گرفته است.
از جمله چندین شبکه ماهواره‌ای جهانی با اعتراض به افزایش پارازیت روی امواج خود از مقامات بین‌المللی خواسته‌اند با این روند مقابله کنند. 
شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون جمهوری اسلامی که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز به کار کرد همچنین ادعا کرده است که دفتر نظارت بر رسانه‌های آلمان «تحت فشار دولت آلمان» دست به این اقدام زده است.
این در حالی است که هنوز سه ماه نشده است که آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بريتانيا، نیز پروانه کار شبکه انگليسی‌زبان دولت ايران را لغو کرد و به پخش برنامه‌های اين شبکه در بريتانيا پایان داد.
پرس تی‌وی پیشتر در دعوایی که مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی – کانادایی، علیه این شبکه اقامه کرده بود نیز محکوم شناخته و ملزم به پرداخت صد هزار پوند جریمه شده بود.
آقای بهاری در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸  بازداشت و «تحت فشار» به «اعتراف تلويزيونی» مجبور شد. پرس تی‌وی در اين زمان با فرستادن خبرنگاری به زندان اوين با وی مصاحبه‌ای کرد.






«ماموت کشف شده در سیبری احتمالا توسط انسان شکار شده است»

محققان می گویند ماموتی که در سیبری روسیه کشف شده احتمالا توسط انسان شکار شده است.
جسد اين ماموت تقريبا دست نخورده ترين موردی است که تاکنون کشف شده است. علاوه بر اسکلت، بخش زيادی از گوشت صورتی رنگ و پوست و موی قهوه ای روشن اين حيوان در سرمای شديد مناطق يخبندان سيبری سالم مانده است.
به گزارش وب سايت «ديسکاوری»، باقی مانده جسد اين ماموت که «يوکا» نامگذاری شده در حوالی سواحل اقيانوس آرام کشف شده است و به نظر می رسد که توسط انسان های ماقبل تاريخ که در اين منطقه ساکن بوده اند، شکار شده است.
دانيل فيشر، مسئول موزه جانور شناسی دانشگاه ميشيگان که تحقيقات روی جسد اين ماموت را انجام داده است می گويد: «اين تقريبا يک جسد کامل است که اندام و بافت های گوشتی و درونی حيوان تقريبا سالم مانده و نشان می دهد که مرگ آن با نوعی از دخالت انسان ارتباط داشته است.»
يک شکارچی فرانسوی به نام «برنارد بويگه» که عضو يک نهاد علمی است که در مورد ماموت ها تحقيق می کند جسد اين حيوان را کشف کرده و از انتقال آن به بازار معاملات خصوصی جلوگيری کرده است.
هر چند آزمايش های مربوط به تشخيص عمر اين جسد هنوز ادامه دارد ولی پژوهشگران می گويند که عمر اين ماموت حداقل به ده هزار سال قبل بازمی گردد. حدس زده می شود که عمر اين حيوان به هنگام مرگ دو سال و نيم بوده است.
دانيل فيشر، مسئول موزه جانور شناسی ميشيگان می گويد: «از روی زخم ها و خراش های عميق در ناحيه دم اين ماموت می توان حدس زد که حيوانات شکارچی بزرگی مثل يک گروه شير در تعقيب وی بوده اند. اين ماموت به هنگام دويدن به زمين افتاده و استخوان پايینی يکی از پاهای وی می شکند.
ظاهرا در اين مرحله يک گروه انسانی وارد معرکه شده و پس از کشتن ماموت بخش هايی از بدن وی را برای خوراک با خود برده و باقيمانده آن را در نقطه ای مخفی می کنند. قسمت های باقی مانده جسد اين ماموت برای هميشه پنهان می ماند.»
شکارچی ها بخش هايی از گوشت ناحيه شکم، بالای ران و استخوان های ستون فقرات حيوان را با خود می برند اما قسمت های پايين پاها و بخش زيادی از کله و خرطوم اين ماموت دست نخورده باقی می ماند.
برنارد بويگه، کاشف اين ماموت می گويد که به نظر می رسد انسانها به بافت های چربی و استخوان های بزرگ ماموت علاقه ويژه ای داشته اند و شايد به خاطر برخی اعتقادات مرسوم در آن زمان آنها اين قسمت از بدن ماموت را در کنار باقی مانده جسد قرار داده بودند.
وب سايت «ديسکاوری» می افزايد: يکی از پژوهشگران که چند سال پيش شناسه ژنتيک هموگلوبين ماموت ها را جمع آوری و منتشر کرده، معتقد است که ادامه آزمايش ها روی جسد اين ماموت به شناخت ساير مختصات ژنتيک اين جانور کمک موثری خواهد کرد.
کوين کمبل می افزايد: بخش اعظم اطلاعاتی که ما در مورد ترکيب ژنتيک ماموت ها به دست آورده ايم مربوط به نمونه هايی است که فقط بخشی از استخوان اين حيوانات کشف شده بود. ولی با کشف مواردی مثل «يوکا» و يا بچه ماموتی که در سال ۲۰۰۷ کشف شد و «ليوبا» نام گرفت می توان مشخصات ظاهری اين جانور را با اطلاعات کامل تر ژنتيک مقايسه کرده و ارتباط آن را کشف کرد.
علاوه بر اين، افزايش دانش ژنتيک مربوط به ماموت ها می تواند روند خلق ماموت های زنده از طريق شبيه سازی اين حيوان را ساده تر کند.
بعيد است شبيه سازی اين جانور عظيم الجثه که نسل آن در دوران ماقبل تاريخ منقرض شده است کار ساده ای باشد و اگر زمانی به اجرا درآيد ممکن است چندين سال و حتی چندين دهه طول بکشد.








موزه‌های ايران؛ کسالت ‌بار، بی‌مخاطب و کم‌ درآمد

ايکوم،‌ شورای بين‌المللی موزه‌ها در گزارش خود با نام «چشم‌انداز وضعيت موزه‌ها در سال ۲۰۱۲» می‌گويد که صرف‌ نظر از مناطق آشوب ‌زده، وضعيت موزه‌های بزرگ در اروپا و جهان روندی مثبت و رو به رشد خواهند داشت.
ايکوم در گزارش سالانه‌اش اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۱ بازديد از موزه‌های جهان رشد چشمگيری داشته است. موزه‌های فرانسه و اسپانيا در اين ميان بالاترين رکورد بازديدکنندگان را ثبت کردند.
فرناز خطيبی، کارشناس باستان‌شناسی گزارش ايکوم را اين طور تحليل می‌کند: «گزارش در يک نگاه کلی وضعيت موزه‌ها را رو به رشد و ميزان بازديد کننده‌ها را قابل قبول اعلام کرده ولی به خاطر بحران‌های اقتصادی که دنيا را برداشته بودجه فرهنگی کشورها کلا کاهش پيدا کرده است. همين هم به وضعيت مالی موزه‌ها و وضعيت مادی کسانی که می‌خواهند بروند موزه را بازديد کنند آسيب زده است.»
اما پرسش اينجاست که چرا نامی از موزه‌های ايران در اين گزارش نيست؟
فرناز خطيبی می‌گويد: «وضعيت موزه‌های بزرگ ايران بر اساس آماری که اين موزه‌ها اعلام می‌کنند متاسفانه در ايران به دليل وضعيت مخدوشی که سازمان ميراث فرهنگی دارد موزه‌های ايران تقريبا متولی ندارند و آمار درستی از بازديد کننده‌ها ارايه نمی‌شود. اما آماری که هر سال ارايه می‌دهند در ايران مربوط به ميزان بازديد کننده‌ها در ايام عيد است. که آن هم رقم قابل توجهی با توجه به گنجينه‌هايی که در موزه‌های ايران وجود دارد و ده درصد کمترش برای کل موزه‌های دنيا کافی است که چهار- پنج ميليون فقط در ماه بازديد کننده بکشانند به موزه‌هايشان چيزی نيست. ولی متاسفانه ضعف مديريتی،‌ نبودن آمار،‌ مخدوش بودن برنامه ريزی‌ موزه‌ها در ايران باعث شده که ما ضرر قابل توجهی را در اين بخش داشته باشيم. برای مثال کشوری مثل ترکيه در سال ۲۰۱۱ سه ميليارد دلار درآمد توريسم‌اش بوده که ۱۵۰ ميليون دلار آن از محل موزه‌ها بوده است.»
در شهرهای مختلف ايران‌؛ از تهران گرفته تا اصفهان، موزه  کم نيست اما وضعيت اين موزه‌‌ها از نظر بازديد چگونه است؟
فرناز خطيبی آماری از بازديد از موزه‌ها ارائه می‌دهد: «فصل پر رونق بازديد موزه‌ها در ايران فقط ايام نوروز است. سال گذشته سه ميليون و ۹۳۵ هزار نفر از موزه‌های ايران بازديد کردند که گفتند امسال هم شش ميليون بليط بيشتر فروخته شد. بيشترين اينها مال تهران بوده،‌ استان فارس بوده تخت جمشيد و مجموعه‌هايی که آنجا وجود دارد. يا آستان قدس رضوی در مشهد يا موزه همدان. مدتی است که موزه ملی سر و سامان ندارد. و بخش اسلامی موزه ملی برای مدتها بسته بوده. تهران بيشتر موزه گلستان و موزه سعدآباد بازديد کننده دارد که آن هم معولا وقتی اجرای برنامه ای يا کنسرتی هست برگزار می‌شود تعداد بازديد کننده‌ها خيلی می‌رود بالا.»
پرسش ديگری که در اينجا طر ح می‌شود اين است که چرا در ايران با وجود پيشينه‌ی مفصل تاريخی، موزه‌‌ها کم‌بازديدند و چندان استقبالی از آنها نمی‌شود؟
خانم خطيبی، کارشناس باستان‌شناسی، مشکل را تنها در فرهنگ عمومی مردم نمی‌بيند: «بسياری معتقدند که مساله آموزش مردم است که مردم را آموزش نداده اند که بدانند موزه چه جور جايی است. اين تا يک حدی درست است ولی علت اصلی کم‌کاری مسوولان و متوليان بر می‌‌گردد. ما بخش خصوصی در موزه‌های رسمی کشور نداريم. موزه‌ها، دولتی اداره می‌شوند. مديرانی که بر سر اين موزه‌ها گذاشته می‌شود از کل کارمندان موزه‌هايشان معمولا سواد کمتری دارند. سوادشان منطبق با موزه‌داری، ‌تاريخ و باستان‌شناسی نيست. تبليغات برای اين موزه‌ها نمی‌شود. الان در دنيای امروز تمام بچه‌های نسل جديد با اينترنت آشنا هستند. آماری که اعلام شده و در بين ۳۷۷ موزه در جهان موزه ملی ايران که بزرگترين موزه کشور است هيچ جايی نداشته. کلا فضای موزه کسالت‌آور است. از تکنولوژی‌های روز استفاده نشده و راهنماهای موزه‌های‌مان آموزش کافی نديده‌اند.»
فرهنگ عمومی يا کمبود امکانات و تخصص، هرچه که باشد موزه‌داری در ايران با پيشينه‌ی چندهزار ساله‌ی  تاريخی؛ اين روزها حتی از کشورهای همسايه نيز عقب‌مانده‌تر است.






سالن تئاتر ملی در موگادیشو
تئاتر ملی سومالی در سال های دهه نود میلادی، از زمانی که این کشور درگیر جنگ داخلی شد، تعطیل بود و ماه پیش پس از مرمت، بازگشایی شد
انفجار در یک سالن تئاتر در موگادیشو، پایتخت سومالی حداقل هفت کشته بر جای گذاشته است.
یک منبع در تلویزیون ملی سومالی به بی بی سی گفته است که رئیس کمیته المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال در میان کشته شدگان هستند.
سالن تئاتر ملی در موگادیشو که به تازگی مرمت شده بود، امروز شاهد مراسمی به مناسبت اولین سالگرد تلویزیون سومالی بود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از مقامات دولتی در این انفجار زخمی شده‌اند.
چند خبرنگار تلویزیون ملی سومالی هم زخمی شده‌اند.
عبدویلی محمد علی، نخست وزیر سومالی که در این مراسم شرکت کرده بود، به بی بی سی گفته است که انفجار در حین سخنرانی او روی داد.
نخست وزیر سومالی، یک بمبگذار انتحاری زن را در این انفجار مقصر دانسته است.
او، گروه اسلامگرای شباب را به دست داشتن در این انفجار متهم کرد.
گروه اسلامگرای شباب تا کنون بارها از بمبگذاران انتحاری استفاده کرده است.
تئاتر ملی سومالی در سال های دهه نود میلادی، از زمانی که این کشور درگیر جنگ داخلی شد، تعطیل بود و ماه پیش پس از مرمت، بازگشایی شد.
سال پیش نیروهای گروه شباب از موگادیشو، پایتخت عقب رانده شدند. از آن زمان این گروه، در مناطق دیگر نیز کنترل خود را از دست داده است.
سومالی از سال ۱۹۹۱ فاقد دولت مرکزی قدرتمند و موثری بوده است.
طی این سال ها که سومالی درگیر خشونت ها بوده، نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.






الخلیل
ارتش اسرائیل طی عملیاتی ۱۵ نفر از شهرک نشینان یهودی را از خانه ای در مرکز شهر الخلیل بیرون کرده است.
الخلیل، بزرگ ترین شهر کرانه غربی رود اردن و یکی از پر تنش ترین نقاط آن است. حرم ابراهیمی، آرامگاه ابراهیم نبی، در این شهر واقع است.
این شهرک نشینان می گویند که به طور قانونی طبقه سوم آپارتمانی در نزدیکی حرم ابراهیمی را خریداری کرده اند، اما ارتش اسرائیل سند آنها را امضا نکرده است.
ارتش اسرائیل تا روز سه شنبه (سوم آوریل) به این افراد مهلت داده بود که قانونی بودن خرید خود را ثابت یا خانه یادشده را تخلیه کنند.
احزاب ملی گرا و طرفداران شهرک نشینیان به شدت از این تصمیم انتقاد کرده اند.
در پی ادامه مناقشه، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که ضرب الاجل را تا روز ۲۵ آوریل تمدید می کند.
با این وجود، نیروهای پلیس و ارتش چهارشنبه حدود ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، وارد ملک مذکور شدند و ۱۵ شهرک نشین را از آن بیرون کردند.
یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی می گوید که حدود ۵۰۰ نفر از سربازان ارتش و مأموران پلیس همچنان در محل حاضرند تا از ورود مجدد شهرک نشینان به آن جلوگیری کنند.
یهودیان، الخلیل را حبرون می نامند. ۶۷ یهودی ساکن این شهر در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط مهاجمان عرب کشته شدند.
پس از آن بود که سایر یهودیان سپس به دستور بریتانیا، حاکم وقت، مجبور به ترک شهر الخلیل شدند.
الخلیل تنها شهر کرانه غربی است که اسرائیلی ها، هرچند در محیطی بسیار پرتنش، در داخل آن و در کنار فلسطینیان زندگی می کنند.
حدود ۸۰۰ اسرائیلی در داخل شهر الخلیل زندگی می کنند. جمعیت فلسطینی های الخلیل بیش از ۲۰۰ هزار نفر برآورد می شود.








ون جیابائو، نخست وزیر چین، از چهار بانک عمده و بزرگ این کشور خواسته است که به انحصارگرایی پایان دهند تا موسسه های خصوصی کوچک تر نیز بتوانند به وام ها دسترسی پیدا کنند.
روز سه شنبه، ۳ آوریل، رادیو ملی چین اقدام به پخش سخنان آقای ون در جمع صاحبان موسسات بازرگانی کرد که می گفت: "بانک های ما بیش از حد آسان پول در می آورند. چرا؟ چون که در انحصار تعداد کمی از بانک های بزرگ است. برای اینکه سرمایه بخش خصوصی به تجارت سرازیر شود، اساسا باید این انحصار را از بین ببریم."
بانک های بزرگ دولتی در چین عمدتا به موسسه های بزرگی که در مالکیت دولت هستند وام می دهند و موسسه های خصوصی اغلب مجبورند که از وام دهندگان غیررسمی، وام هایی با نرخ بهره بالاتر دریافت کنند.
نخست وزیر چین گفته است که فشارهای فزاینده اقتصادی و سیاسی اقتضا می کند که این اصلاحات در صنعت بانکداری که سودهای کلان کسب می کند صورت بگیرد.
بانک های دولتی که بیشترین سپرده ها را از مردم دریافت می کنند، سود کمی به سپردها می دهند و سال میلادی گذشته، ده ها میلیارد دلار سود به دست آوردند.
نرخ رشد سریع اقتصادی چین اکنون کند شده و نگرانی بابت بیکاری و از دست دادن شغل ها بیشتر شده است.
آقای ون در سخنان خود، از آغاز اصلاحاتی خبر داد که در اثر آنها، فضای بانکداری برای سرمایه گذاران خصوصی باز می شود و به این ترتیب، تاسیس کنندگان شرکت ها و موسسات تجاری از آن بهره خواهند برد.
مدیران کارآفرین که بیشترین تولیدکننده فرصت های شغلی جدید و ثروت ملی هستند، درصد کمی از وام های بانکی دریافت می کنند.
سال گذشته، در پی فرار بیش از ۹۰ درصد از صاحبان موسسه های تجاری در شهر ونژو در جنوب چین که همگی ناتوان از بازپرداخت وام های خود شده بودند، این دچار بحران بدهی شد.
ون جیابائو در ماه مارس امسال در سخنانی در جلسه سالانه پارلمان این کشور بر لزوم اصلاحات سیاسی نیز تاکید کرد و گفت که بدون چنین اصلاحاتی در رهبری دولت و حزب، بروز تنش سیاسی می تواند دستاوردهای اقتصادی جمهوری خلق چین را به مخاطره اندازد.








گراس
گراس با انتقاد از "حمله پیش‌گیرانه" می‌گوید که اسرائیل به عنوان یک "قدرت اتمی صلح جهانی را که خود متزلزل است" به خطر انداخته است
گونتر گراس، بارزترین نویسنده آلمان، از اسرائیل به خاطر اتخاذ "سیاستی جنگ‌افروزانه" علیه ایران انتقاد کرد و در عین حال خود را به دفاع از دولت اسرائیل ملزم دانست.
شعر منثور گونتر گراس روز چهارشنبه (۴ آوریل) در روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در کنار شماری از نشریات و سایت‌های بین‌المللی مانند روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" و "نیویورک تایمز" منتشر شد.
گونتر گراس در نوشته خود با عنوان "آنچه باید گفته شود" بحثی گسترده را درباره حد و مرز دفاع از موجودیت اسرائیل باز کرده است.
گراس نخست از خود انتقاد می‌کند: "چرا مدتها سکوت کردم و از کشوری نام نبردم که سالهاست توان اتمی خود را در خفا گسترش می‌دهد و در برابر هیچ مرجعی حاضر به پاسخگویی نیست؟"
گراس می‌گوید که سالها به این "خفت و دروغ" تن داده، زیرا هرکس این سکوت را بشکند، بی‌درنگ "داغ ضدسامی" بر پیشانی او کوبیده می‌شود.
برنده نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ می‌گوید که اکنون قصد دارد دهان باز کند، "زیرا شاید فردا دیر باشد."
گونتر گراس سپس به صراحت از اسرائیل نام می‌برد "زیرا من به کشوری تعلق دارم که به خاطر گذشته تاریکش، به اسرائیل مدیون است و من قصد دارم به تعهد و وفاداری خود به این کشور پایدار بمانم."
گراس با انتقاد از "حمله پیش‌گیرانه" می‌گوید که اسرائیل به عنوان یک "قدرت اتمی صلح جهانی را که خود متزلزل است" به خطر انداخته است.
گراس از این "حق ناروا" انتقاد می‌کند که "ملتی منکوب و استبدادزده (ایران) قرار است بمباران شود، تنها با این حدس و گمان که رهبران آن به دنبال ساختن بمب اتمی هستند." او این را "همدستی در جنایتی می‌داند که غیرقابل بخشش است."
گراس ادامه این سیاست را "ریاکاری غرب" می‌داند و امیدوار است عده بیشتری به وجدان خود گوش کنند و سکوت را بشکنند.
گراس در ادامه شعر منثور خود از فروش یک زیردریایی ساخت آلمان به اسرائیل انتقاد می‌کند:
"یک زیردریایی از سرزمین من
که با کلاهک ویرانگرش
به دقت هدف می‌گیرد مکانی را
که معلوم نیست در آن بمب اتمی باشد"
او در پایان از دولت‌های اسرائیل و ایران می‌خواهد که اجازه دهند تأسیسات اتمی هر دو کشور زیر مراقبت کامل مراجع بین‌المللی قرار گیرد.

واکنش‌ها به شعر گراس

احمدی نژاد
گراس در نوشته اش از احمدی نژاد نامی نمی برد اما به کنایه او را "قهرمان لافزنی" می نامد که نباید تهدیدهایش را جدی گرفت
شعر منثور گراس بلافاصله پس از انتشار، در رسانه‌های جمعی آلمان بازتابی گسترده داشت.
برخی از نشریات و سایت‌های اینترنتی از گراس خرده گرفته‌اند که او "ستیزه‌جویی اسرائیل" را در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران محکوم می کند، اما تلاش‌های خصمانه ایران و "نیات پلید آن علیه قوم یهود" را نادیده می‌گیرد.
گراس در نوشته‌اش از محمود احمدی‌نژاد نامی نمی‌برد، اما به کنایه او را "قهرمان لافزنی" می‌نامد که نباید تهدیدهایش را جدی گرفت.
به نظر روزنامه آلمانی "دی تسایت" حکومت ایران، آن گونه که گونتر گراس در نوشته خود تصور کرده است، مظلوم و بی‌آزار نیست، بلکه "دیکتاتوری مخوفی است که دست آن به خون هزاران ایرانی آلوده" است.
تقریبا تمام رسانه‌ها به گذشته گونتر گراس اشاره کرده‌اند. گراس در رمان اتوبیوگرافیک "پوست کندن پیاز" که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، از تجربه‌ای تاریک در گذشته خود سخن گفته است.
او در کتاب یاد شده فاش کرده است که در ۱۷ سالگی به یک یگان ویژه جوانان هیتلری تعلق داشته است. در آن زمان از گراس برای سالهای طولانی سکوت درباره گذشته تاریک خود انتقاد شد.
گونتر گراس که به زودی ۸۵ ساله می‌شود، برای بسیاری از روشنفکران آلمان نماد "وجدان ملت" است. او با این که به "حزب سوسیال دموکرات آلمان" گرایش دارد، همواره بدون توجه به ملاحظات حزبی و سیاسی، با جسارت دیدگاه خود را بیان کرده است.
گونتر گراس در بسیاری از آثار خود، از جمله در رمان "طبل حلبی" اختناق رژیم نازی و سیاست نابودی یهودیان (هولوکاست) را با تصاویری زنده و مؤثر ترسیم کرده است.
بیشتر آثار ادبی گونتر گراس به زبان‌های دیگر، از جمه به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
گونتر گراس در آلمان علاوه بر نویسندگی، به عنوان نقاش و طراح و پیکرتراشی زبردست شناخته می‌شود.








آنگ سن سوچی
حتی پیش از آنکه مقام های رسمی برمه پیروزی حزب آنگ سن سوچی در انتخابات میان دوره ای این کشور را تائید کنند، خانم سوچی در میان هوادارانش حاضر شد و از آرزوهایش برای آینده سیاسی برمه و آغاز دوره ای جدید در این کشور سخن گفت.
او اظهار امیدواری کرد که در این دوره جدید مردم برمه نقش بیشتری در تعیین سیاست های روزمره کشورشان بازی کنند.
به سختی می توان انتخابات میان دوره ای دیگری را به یاد آورد که تا این حد توجه جامعه بین المللی را به خود جلب کرده باشد.
کشوری که تا دو سال پیش دارای حکومت نظامی بود و سرشناس ترین چهره مخالف دولت در آن در حصر خآنگی به سر می برد، در طول مدتی نسبتا کوتاه و با انجام دادن یک رشته اصلاحات محدود، به حزب اصلی مخالف دولت و رهبر آن اجازه داد که در این انتخابات میان دوره ای شرکت کند؛ در حالیکه کاملا آگاه بود که برنده اصلی آن خانم سوچی خواهد بود.

انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای

برمه نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان که مسیر رسیدن به دمکراسی در آن مسدود شده و حکومتی خودکامه برای کنترل خواسته های مردم و آزادی های جامعه بر آن حاکم شده است، در مراوداتش با جامعه بین المللی خود را منزوی یافت و ناچار شد که تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی گوناگونی را متحمل شود.
فرزانه روستایی، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که جامعه بین الملل نمی توانست به آسانی چشم خود را به روی کشوری که در آن سرکوب‌هایی صورت گرفته و حقوق بشر نیز مکررا در آن نقض می شود، ببندد و در مقابل خود را موظف می داند که در مقابل آن واکنش نشان دهد.
به گفته خانم روستایی، برمه یکی از این کشورهاست. او می گوید که روند تحولات سیاسی در برمه این کشور را تبدیل به "معضلی" در منطقه جنوب شرق آسیا کرده بود و آنچه در این کشور روی می داد، انعکاس گسترده ای در رسانه های جهان پیدا می کرد.
خانم روستایی می گوید: "خیلی طبیعی بود که در چنین وضعیتی بلوک اقتصادی مانند اتحادیه اروپا علیه این کشور تحریم هایی اعمال کند. و طبیعی بود که آمریکا به عنوان یک قطب اقتصادی بزرگ در جهان، نسبت به برمه حساسیت نشان بدهد و این کشور را به معادلات اقتصادی راه ندهد و از معادلات تجاری منطقه ای حذف کند. و حتی سعی کند تا روابط برمه با چین را هم تحت تاثیر قرار دهند."
علاوه بر اعمال تحریم های گوناگون علیه حکومت‌های دیکتاتوری و سرکوبگر، جامعه بین‌المللی از روش‌های دیگری نیز برای متمرکز کردن توجه‌ها بر این گونه حکومت ها استفاده می‌ کند.
به گفته فرزانه روستایی دادن جایزه صلح نوبل به آنگ سن سوچی، زنی ریز نقش و میانسال در برمه که بدون ایجاد جنجال به مخالفت خود با حکومت نظامی این کشور ادامه می دهد، "نمی تواند یک واقعه تصادفی باشد."
خانم روستایی می گوید: "انتخاب خانم سوچی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، عکس العمل جامعه جهانی را به آنچه در برمه می‌گذشت، نشان می‌داد. خیلی طبیعی است که از آن به بعد نام برمه در لیست کشورهایی قرار می‌گیرد که توجه جهانی را به خود جلب می کند."

اصلاحات محدود

رهبران نظامی برمه پس از ۲۲ سال حکومت بر این کشور، سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی، تصمیم گرفتند که با ایجاد تغییراتی در این کشور، وجهه بین المللی خود را بهبود ببخشند و چهره بهتری از این کشور به جامعه بین المللی ارائه دهند.
رژیم نظامی برمه انتخاباتی تقریبا نمایشی برگزار کرد که در آن بخش عمده‌ای از کرسی های مجلس به حزب تحت نفوذ حاکمان تعلق گرفت و به فاصله چند روز هم خانم سوچی از زندان آزاد شد. با وجود اینکه "لیگ ملی دمکراسی" این انتخابات را تحریم کرد، به این حزب و خانم سوچی، رهبر آن، اجازه فعالیت سیاسی داده شد.
حبیب حسینی فرد، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که فشارهای بین المللی در تغییر رفتار رهبران برمه نقش عمده ای بازی کرده است.
او می گوید که ژنرال های برمه متوجه شدند که نمی توانند تا ابد از نظر اقتصادی به چین متکی باشند و "انزوای آنها، به خصوص در منطقه و بیرون ماندن این کشور از آسه ‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ) نیز نمی تواند ادامه پیدا کند."
به گفته آقای حسینی‌فرد، به همین دلیل رهبران نظامی برمه تصمیم گرفتند که یک رشته اصلاحات "محدود و کنترل شده" را در این کشور پیاده کنند. نتیجه این اصلاحات محدود، پایان دادن به حصر خآنگی خانم سوچی، آزادی حزب او و اجازه شرکت آنها در انتخابات میان دوره‌ای بود.

رهبری صلح‌طلب

آنگ سن سوچی، سیاستمداری صلح جو و شدیدا پایبند به روش پرهیز از خشونت است. او سیاستمداری با تجربه است که سال‌ها در انتظار آزادی و از سرگیری فعالیت های سیاسی‌اش در حصر به سر برده، اما همواره در پیام‌هایش برای هواداران خود و برای رهبران برمه، آنها را به پرهیز از خشونت دعوت کرده است.
تصمیم رهبران سیاسی کشورها به دور نگاه داشتن مخالفانشان از فعالیت سیاسی که در اکثر مواقع به تبعید، زندانی کردن و یا در حصر قرار دادن آنها منجر می شود، تا چه حد روی رفتار سیاسی این مخالفان تاثیر می گذارد؟ آیا قطع ارتباط آنها با جهان بیرون می تواند آن‌ها را تشویق به استفاده از روش های صلح آمیز کند؟
به عبارت دیگر این خصیصه خانم سوچی تا چه حد ناشی از اعتقادات و باورهای قلبی اوست و تا چه حد نتیجه زندانی بودن او؟
رامین جهانبگلو، فیلسوف ساکن کانادا، می گوید که آنگ سن سوچی سال هاست که روش پرهیز از خشونت را دنبال می کند. به گفته آقای جهانبگلو، خانم سوچی تاکید دارد که پیروی از این شیوه نه تنها از نظر اخلاقی کار درستی است، بلکه از نظر عملی و برای رسیدن به دمکراسی نیز روش مناسبی است.

حصر خانگی و پرهیز از خشونت

آقای جهانبگلو در مقایسه ایران و برمه می گوید که حصر خانگی به خودی خود کافی نیست که رهبران مخالف حکومت را تبدیل به "رهبری خشونت پرهیز" کند.
آقای جهانبگلو می گوید: "خشونت پرهیزی چند مرحله دارد که خانم سوچی از این مراحل گذشته است. مرحله اول اعتقاد به آئین بودائیست، آئینی که معتقد به خشونت پرهیزی است؛ دوم اینکه خانم سوچی اعتقاد دارد که بهترین راه آگاهی دادن به شهروندان استفاده از همین روش پرهیز از خشونت است؛ و مرحله سوم ایجاد حس همبستگی، اخلاق مدنی و شبکه های شهروندی از طریق ترویج اندیشه عدم خشونت است، که خانم سوچی این مرحله را هم انجام داده است."
برمه نیز مانند بسیاری دیگر از حکومت‌های خودکامه رفتار کرده است. رهبران برمه در طی بیست سال گذشته بسیاری از مخالفان خود را زندانی کرده و از قلع و قمع آن‌ها هم باکی نداشته است.
نمونه جدیدتر آن اعتراض‌های راهبان بودایی در سال ۲۰۰۷ میلادی بود که چندین روز در خیابان های رانگون ادامه داشت که سرانجام با کشته شدن دست کم ۳۰۰۰ نفر و زندانی شدن هزاران نفر دیگر پایان یافت.
رامین جهانبگلو معتقد است که تجربه و دوراندیشی سیاستمدارانی که به مخالفت با حکومت‌ها بر می خیزند، یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین روش مبارزه آنهاست.
به اعتقاد او، خانم سوچی از نظر سیاسی و اخلاقی رفتار درستی در مقابل رفتار خشونت آمیز نظامیان برمه در پیش گرفت و موفق شد که بدون استفاده از خشونت، شبکه های شهروندی لازم را ایجاد کند و حس همبستگی را هم زنده نگاه دارد.

فشارهای بین‌المللی در مقابل اراده داخلی

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که نحوه رفتار و روش های مبارزه ای که مخالفان حکومت ها در پیش می گیرند همراه با تحریم ها و فشارهای بین المللی، می تواند حکومت هایی را که در مقابل اصلاحات و تغییر مقاومت می کنند، رفته رفته برای پذیرش تغییر آماده سازد.
اما فرزانه روستایی معتقد است که تا زمانی که این حکومت ها در داخل خود تمایلی به تغییر نداشته باشند، قادر خواهند بود در مقابل این فشارها مقاومت کنند.
خانم روستایی می گوید برای بررسی میزان تاثیر تحریم های بین المللی بر کشورهای "بحران دار" مانند ایران، برمه، عراق و سوریه، و ایجاد تغییرات سیاسی در این کشورها، باید به یک نکته مهم توجه کرد: "تجربه ای که حداقل در طی چند سال گذشته به دست آمده، که می توان تجربه عراق را هم به آن اضافه کرد، نشان می دهد که تلاش های بین المللی به تنهایی نمی تواند عامل ایجاد تغییرات در کشورها باشد."
به گفته خانم روستایی، حاکمیت کشورها می تواند تا حدود زیادی در مقابل این فشارها مقاومت کند، تحریم ها را دور بزند و "پیچیده تر" رفتار کند. او می افزاید که فقط در صورتی تغییر به وجود می آید که "اراده ای برای تغییر وجود داشته باشد."
فرزانه روستایی می گوید: "در مورد عراق تجربه نشان داد که هر چقدر فشار زیاد باشد باز هم تغییر و تحولی به وجود نمی آید. کل سیستم کشور ممکن است به صورت عمودی و افقی ترک بردارد، سیستم های امنیتی، اقتصادی و سیاسی فرو بپاشد، اما هیچگونه مصالحه ای و یا کوتاه آمدنی و یا تسلیم شدنی در مقابل فشارهای بین المللی صورت نگیرد تا اینکه کل سیستم فروبریزد."
فرزانه روستائی معتقد است که فرهنگ غالب در منطقه جنوب شرق آسیا که فرهنگ مصالحه است و تا اندازه زیادی از آئین بودائی و آئین های مشابه الهام گرفته، حتی روی ذهن ژنرال های برمه نیز تاثیر گذاشته است. خانم روستائی می گوید اراده و خواست این رهبران برای کنار آمدن با جامعه جهانی و جامعه داخلی خود، احتمالا از فشارهای بین المللی برای اعمال اصلاحات در این کشور موثرتر بوده است.





هشدارسخت و کتبی رئیس جمهوری فرانسه به اسلامگرایان فرانسه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
به دنبال سوء قصد های نیمه دوم ماه مارس که به محاصره و کشته شدن محمد مراح تروریست و ابسته به القاعده انجامید، موضوع گرایش های افراطی اسلامی باردیگر دردستورکاردولت فرانسه قرار گرفته است.
  مقامات امنیتی فرانسه پنهان نمی کنند که هسته های نگران کننده ای از اسلامیون دراین کشوربه صورت خفته حضوردارند. به ویژه اینکه این روزها قراراست کنگره سازمان های اسلامی فرانسه تشکیل گردد و به همین منظورسازمان های اسلامی ازشماری ازخارجی از کشورهای مسلمان برای شرکت دراین کنگره دعوت کرده اند.
درهمین رابطه درروزهای اخیردریک مورد ازعملیات تجسسی پلیس فرانسه هفده نفرو شب سه شنبه به چهارشنبه چهارم ماه آوریل نیز ده نفردستگیرو تحت بازجوئی قرار گرفتند.
فیگارو روزنامه صبح پاریس درشماره امروز خود به هشدارموکد رئیس جمهوری، نیکولا سارکوزی، اشاره می کند که به مبلغین اسلامی درکشورتوصیه کرده است که ازهرنوع موعظه های آتشین که می تواند مشوق خشونت درکشورباشد خود داری نمایند.
به نوشته فیگارورئیس کانون سازمان های اسلامی فرانسه این بار نامه ای رسمی ازرئیس جمهوری فرانسه دریافت کرده است که درآن به هرنوع گفتمان ضد یهود و مشوق خشونت شدیداً هشدارداده شده است.

به علت حرکت رشد یابنده گرایش های اسلامی، حتی درامور اجتماعی و پزشکی فرانسه، موضوع اسلام و همزیستی آن با قانون اساسی لائیک فرانسه برای اولین باربه یک موضوع مبارزات انتخاباتی رئیس جمهوری کنونی فرانسه تبدیل شده است.
رئیس جمهوری روز دوشنبه شب درسخنرانی انتخاباتی خود درشهر
نانسی سخنان تند هشداردهنده ای ابراز داشت. وی دراین سخنرانی ازجمله تاکید کرد که قانون جمهوریت فرانسه همه جا جاری وساری خواهد بود. وی گفت من پیام روشنی دارم برای اسلامیون تندرو که باید به دقت شناخته شود.
وی گفت: همه ی آنهائی که خلاف قوانین جمهوریت فرانسه به فعل و سخن به پردازند بلافاصله به بیرون ازکشورمنتقل خواهند شد. نیکولا سارکوزی افزود: دراین مورد هیچ گذشتی وهیچ تساهلی نشان داده نخواهد شد.
رئیس جمهوری فرانسه دریک مورد ویژه درمورد حق زنان، درهمین سخنرانی تاکید کردکه: درجمهوری فرانسه حقوق زن ومرد برابراست، از این رو دربیمارستان های این کشوریک پزشک مسئولیت دارد هم به زنان و هم به مردان بدون استثناء رسیدگی نماید.
نامزد دومین دوره ریاست جمهوری افزود: دراستخرهای کشورساعات زنانه مردانه نداریم و درمدارس کشورهمه ی کودکان فرزندان جمهوریت لائیک هستند و غذای برابر( نه حلال یا حرام) خواهند خورد.
واما با کودتای نظامی درکشورآفریقائی مالی نگرانی کشورهای غربی به ویژه فرانسه درمورد وضعیت این کشور افزایش یافته است. گفته می شود که اسلامیون افراطی توانسته اند درشمال این کشوریکه حکومت خود سراسلامی با قوانین شریعت برقرار نمایند. روزنامه های امروز فرانسه گزارش ها متعددی رابه رویداد های این کشوراختصاص داده اند.
به نوشته لیبراسیون، موضوع کودتای نظامی در مالی مسلمان تا آنجا نگران کننده است که الن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه این هفته درآستانه ی نشست شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به اوضاع درمالی درمورد تسلط گرایش های اسلامی به کل منطقه ی مغرب و آفریقای مسلمان هشدارداد.
الن ژوپه دراین سخنان ازجامعه جهانی خواست تا برای مقابله با چنین روندی بسیج شوند. کشورهای هم مرز با مالی عبارتند ازالجزایر، مراکش، موریتانی، لیبی و چند کشورآفریقای سیاه.
به هرحال جامعه بین المللی به ویژه کشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا درروزهای اخیرتلاش خود را دردو جبهه افزایش داده اند، ازیک سو با عدم پذیرش کودتای نظامی کشورهای افریقا و عرب خواستاربازگشت رئیس جمهوری منتخب مردم مالی هستند و ازسوی دیگر کوشش می شود حکومت خود خوانده اسلامی درشمال این کشوررا به مذاکره وحفظ تمامیت ارضی مالی وا دارند.
لوموند روزنامه عصرفرانسه نیزگزارش مفصلی را به نگرانی غرب ازگروه های اسلامی مسلط به شمال کشورمالی اختصاص داده است.
لوموند می نویسد: انصارالدین هم اکنون به شمال کشورمالی مسلط شده اند و محافل امنیتی احتمال می دهند که ممکن است شمال پایگاهی باشد برای حمله های آینده و تسلط افراطیون اسلامی به سراسر این کشورافریقائی که ازسوی چندین کشورمسلمان دیگر محاصره شده است.





اخراج پانزده یهودی افراطی به وسیلۀ ارتش اسرائیل از کرانۀ باختری رود اردن

نوشتۀ فواد روستائی
سربازان اسرائیلی امروز پانزده نفر از شهروندان این کشور را که از یهودیان افراطی و تندرو هستند با توسل به زور از بنائی در مرکز شهر الخلیل در کرانۀ باختری رود اردن اخراج نمودند.

شایستۀ یادآوری است که شهر فلسطینی الخلیل در کرانۀ باختری رود اردن که مقر حریم ابراهیمی و آرامگاه ابراهیم نبی است یکی از پر تنش ترین مناطق تحت اشغال اسرائیلی هاست.
ارتش اسرائیل به این یهودیان افراطی که به گونه ای غیر قانونی
در بنای یاد شده مستقر شده بودند تا دیروز (سه شنبه) مهلت داده بود که این بنا را تخلیه کنند.
باید این نکته را نا گفته نگذاشت که دولت اسرائیل با صدور مجوز ساخت وساز در کرانۀ باختری رود اردن و تشویق یهودیان به سکونت در این منطقه خود بزرگ ترین مشوق آنان در دست زدن به چنین اقداماتی است.
ادامۀ سیاست اسکان یهودیان در اراضی اشغالی عامل اصلی به بن رسیدن مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی هاست.
همین امروز نیز دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برغم مخالفت های مکرر آمریکا و اروپا و کشورهای عرب مجوز ساخت ٦٥٤ واحد مسکونی برای یهودیان را در کرانۀ باختری رود اردن صادر کرد.
در این اوضاع و احوال امروز در بیت المقدس اعلام شد که بنیامین نتانیاهو در هفتۀ اینده با سلام فیاض نخست وزیر دولت خودگران فلسطین که ادارۀ امور در کرانۀ باختری رود اردن را بر عهده دارد دیدار و گفتگو می کند.
سرانجام این که گونتر گراس، نویسندۀ آلمانی وبرندۀ نوبل ادبیات در سال ١٩٩٩، در شعری که امروز در سه روزنامۀ مهم آلمان، آمریکا و ایتالیا چاپ شد ضمن انتقاد از فروش سلاح های ساخت آلمان به اسرائیل از این کشور به عنوان تهدیدی برای صلح جهان یاد کرد.




کودتا در مالی و تسخیر شمال این کشور، توسط اسلامیست ها و طوارق

نوشتۀ عزیز احمد فرد
در حالیکه جنوب مالی و پایتخت آن، «باماکو» در دست نیروهای نظامی که کودتا کردند، قرار دارد، در شمال این کشور، اسلامیست ها و طوارق، کنترول شهرها را به دست گرفته اند.

بعد از کودتای 22 مارس، در کشور افریقایی مالی که باعث سقوط رژیم «امادو تومانی توره» شد، قبایل «طوارق»، در شمال این کشور، همراه با تعدادی از اسلامیست های «انصار دین»، و کسانیکه در فرانسه به نام القاعدۀ مغرب عربی یاد میشوند، شهر تومبوکتو، در شمال مالی را تسخیر کردند. در میان آنان تعدادی از سربازان رژیم قذافی، که بعد از معدوم شدن آن، با اسلحه و مهمات فرار کرده اند، هم دیده شده است.
کودتای باماکو، پایتخت مالی، را همه کشور های افریقای غربی محکوم کردند و ایالات متحده هم بر ضد مسئولین رژیم نظامی ناشی از کودتا، تصامیمی را اعلان کرد، که از آنجمله، محدود کردن مسافرت های آنان است. کاترین اشتون، مسئول دیپلوماسی اروپا هم با محکوم کردن این کودتا، خواستار آتش بس، میان نظامیان باماکو، و اسلامیست ها و طوارق تومبوکتو، شد. ولی بجز از معلق ساختن کمک های اروپا به مالی، اروپا تصمیم دیگری نگرفته است چون نمیخواهد مانع فعالیت های ایالات متحده و اتحادیۀ افریقا  شود.
کودتا گرانیکه شهر باماکو را در اختیار دارند، گفته اند که در شمال مالی، در شهر گوا، که فعلاً در دست اسلامیست ها و شورشیان طوارق است، تخطی های از حقوق بشر صورت گرفته است و به زنان تجاوز شده است. در فرانسه، مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی، گفته است که نیکولاسارکوزی و برنارد هانری لیوی، با حمله به لیبی، یک موج اسلامیست را در افریقا بوجود آوردند، که که مالی، شاید اولین مورد آن باشد.








آغاز محاکمات دو امیرارتش ترکیه به اتهام فرمانده کودتا

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
ژنرال کنعان اورنپس ازگذشته سی و یک سال ازکودتای نظامی ارتش ترکیه علیه دولت قانونی وقت درسال هزارونصد و هشتاد میلادی دو تن ازبرجسته ترین امرای ارتش ترکیه از سوی دادگاه عالی درآنکارا تفهیم اتهام شدند.
  ژنرال کنعان اورن که اکنون نودو چهارسال دارد، درهنگام کودتا ریاست ستاد نیروهای مسلح ترکیه را برعهده داشت. همراه با ژنرال کنعان اورن، ژنران هوائی شاهین کیا کایا هشتاد و شش ساله نیزدرهنگام تسلط ارتش به دستگاه دولتی فرمانده ی نیروهای هوائی را برعهده داشت امروز همراه همتای نظامی خود تفهیم اتهام شد.

ژنرال کنعان اورن پس از کودتا ازسال هزارو نهصدو هشتادو سه تا هشتاد ونه ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت. براساس گزارش های انتشاریافته درمورد پیامد ها کودتای نظامی صدها هزارنفرتوسط نیروهای نظامی دستگیر و حدود پنجاه نفراعدام شدند.
پس از تصاحب قدرت مقامات نظامی با گذراندن قانونی از مجلس آن زمان افسران کودتاگررا ازهرنوع تعقیب قضائی درآینده مصون اعلام کردن که این بند، یعنی بند پانزده قانون اساسی، دوسال پیش ازسوی پارلمان کنونی که اکثریت آنرا حزب اسلامی عدالت و توسعه دراختیاردارد لغو شد، و راه برای محاکمه ی رهبران کودتای هزارو نهصدو هشتاد هموارگردید.
دادستان دادگاه عالی ترکیه برای هردو امیرارتش ترکیه درخواست حبس ابدکرده است. دو تن افسران متهم امروز به علت کهولت سن درجلسه اول دادگاه حاضرنشدند. ژنرال اورن درروزهای اخیر به علت بیماری تحت عمل جراحی قرارگرفته و همزمان به علت زمین خوردگی دربیمارستان یک بازوی وی نیز آسیب دیده است.
همزمان با آغاز محاکمات امروزصدها تن ازنیروهای چپ و صدمه دیده از کودتای نظامی با تجمع درمقابل دادگاه خواستار احقاق حق قربانیان کودتا شدند.







سوء قصد انتحاری در میمنه، در شمال افغانستان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
یک سوء قصد انتحاری در شهر میمنه، که هدف آن ظاهراً نیروهای غربی در این منطقه بوده است، باعث کشته شدن دوازده تن شده است. ناتو هم از کشته شدن سه سربازش در شمال افغانستان خبر داده است.

گفتگو با رونا شیرزی، مسئول رادیو «قویاش»، در میمنه
More
 عزیز احمد فرد
به گفتۀ ارتش ناروی (نروژ)، که ادعا دارد هیچ یک از سربازان آنان کشته نشده است، لااقل دوازده تن در این سوء قصد، کشته و بیشتر از بیست تن دیگر، زخمی شدند. طالبان، با بعهده گرفتن مسئولیت این سوء قصد، ادعا کرده اند که در آن هشت خارجی کشته و شش تن دیگر، زخمی شده اند.این سوء قصد، در نزدیکی ادارۀ امنیت ملی و دفتر سازمان ملل متحد، زمانی صورت گرفته است که سربازان خارجی، از موترهای خود پیاده شده، با مردم در حال صحبت بودند.
در بررسی این موضوع گفتگویی داریم با خانم رونا شیرزی، مسئول رادیو «قویاش»، در میمنه. خانم رونا شیرزی میگوید که این حادثه ساعت ده و بیست و نه دقیقۀ صبح اتفاق افتاد و بر اساس گفته های قوماندان امنیۀ فاریاب، خانم شیرزی از شش کشته صحبت میکند که چهار تن آنان از افراد پولیس و دو تن دیگر، غیر نظامی بودند. خانم شیرزی همچنان از زبان رئیس صحت عامۀ ولایت فاریاب میگوید که تعداد زخمیان این سوء قصد، بیست و شش تن استند، که در میان آنان، یک تن پولیس هم است. خانم شیرزی اضافه میکند که تعدادی از خارجی ها هم کشته و یا زخمی شده اند، ولی هنوز در این مورد، گزارش دقیق وجود ندارد.
خانم شیرزی، با شرح این که در ولایت فاریاب، مردمانی از اقوام مختلف افغانستان زندگی میکند، اضافه میکند که فاریاب ولایت امنی است و در طی پنج سال گذشته تنها دو بار سوء قصد انتحاری صورت گرفته است.






انتقاد شدید روسیه از کنفرانس دوستان سوریه و کشته شدن دست کم ٧٠ نفر در٢٤ ساعت اخیر

نوشتۀ فواد روستائی
سرگئی لاورف، وزیر امورخارجۀ روسیهوزیر امورخارجۀ روسیه ضمن انتقاد از کنفرانس دوستان سوریه در استانبول و موضع گیری های کشورهای عربی و غربی در ارتباط با بحران سوریه پرداخت و گفت این کشورها بیشترین تلاش ممکن را به عمل میآورند تا هیچ گونه گفتگو و مذاکره ای میان دولت و اپوزیسیون سوریه صورت نگیرد.

سرگئی لاورف، وزیر امورخارجۀ روسیه، امروز گفت اپوزیسیون سوریه اگر هم تا دندان مسلح شود با ارتش این کشور نخواهد جنگید و قادر به غلبه بر آن نخواهد بود.
وزیر امورخارجۀ روسیه در انتقاد از افراد و کشورهائی که خواهان مسلح کردن اپوزیسیون هستند گفت تنها حاصل این کار خون ریزی ها و کشتار های متقابل طی سال های طولانی خواهد بود.
سرگئی لاورف که در جهموری آذربایجان سخن می گفت در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از کنفرانس دوستان سوریه در استانبول و موضع گیری های کشورهای عربی و غربی در ارتباط با بحران سوریه پرداخت و گفت این کشورها بیشترین تلاش ممکن را به عمل میآورند تا هیچ گونه گفتگو و مذاکره ای میان دولت و اپوزیسیون سوریه صورت نگیرد.
وزیر امورخارجۀ روسیه اپوزیسیون سوریه را متهم کرد که تنها هدفش جلب پشتیبانی و مداخلۀ خارجی در سوریه است.
در این میان، رئیس کمیتۀ صلیب سرخ بین المللی برای ارزیابی نیازهای مردم شهر درعا در جنوب سوریه امروز وارد این شهر شد.
درعا یکی از مراکز و سنگرهای اعتراض و مقاومت مردم سوریه علیه رژیم بشار اسد است که صدماتی سنگین به آن وارد شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه محمولۀ دو کامیون متعلق به این سازمان شامل پتو و تجهیزات و مواد پزشکی در درعا تخلیه شده تا بین مردم توزیع شود.
به گفتۀ سخنگوی کوفی عنان، نمایندۀ سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب برای سوریه، ظرف ٤٨ ساعت آینده هیأتی از سوی این سازمان راهی سوریه خواهد شد.
برغم آن که دولت سوریه طرح شش ماده ای کوفی عنان برای حل بحران در سوریه را پذیرفته است، سرکوب مردم کماکان ادامه داشته و به گفتۀ منابع مختلف تنها در ٢٤ ساعت اخیر بین ٧٠ تا ٨٠ نفر در اثر خشونت ها و سرکوب ها جان باخته اند.







هشدار وزیر دفاع به کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص ایجاد سپر دفاعی موشکی

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: طرح سپر موشکی خلیج فارس حرکتی آمریکایی - اسرائیلی است

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن اشاره به بحث استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج فارس گفت : سپر دفاع موشکی در خلیج فارس کاری آمریکایی- اسرائیلی است و به دوستان خود توصیه کردیم وارد این حوزه‌ها نشوند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: هرکسی که در این حوزه وارد شود در واقع در نقشه آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند.
سردار احمد وحیدی با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی در خصوص استقرار سپر موشکی، خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی "آن را مغایر با امنیت منطقه" می داند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز شنبه گذشته، در جریان دیدار با ملک عبداللله پادشاه عربستان، در ریاض، از پیشنهاد آمریکا مبنی بر ایجاد یک سپر دفاعی موشکی به منظور مقابله با خطر هسته ای جمهوری اسلامی علیه کشورهای منطقه خبر داد.
در ماههای اخیر، روابط میان ایران و عربستان سعودی، به ویژه در زمینه رویدادهای سوریه، یمن و بحرین رو به تنش گذاشته است.






اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس

نوشتۀ فواد روستائی
عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی
استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامۀ خود به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از جمله بر این نکته انگشت گذارده اند که سعید مرتضوی که از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی منصوب شده در سمت قبلی خویش یعنی دادستان عمومی و انقلاب تهران و پرونده اش هنوز مفتوح است.

شماری از اعضای مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی خواستار استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- شدند.
به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل این اقدام خود را انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل "صندوق تأمین اجتماعی" اعلام کرده اند.
امیدوار رضائی، یکی از اعضای هیأت رئیسۀ مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام وصول این طرح و قرائت آن در صحن علنی مجلس گفت ٢١ تن از نمایندگان طرح را امضا کرده بودند اما امروز یکی از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفت.
استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامۀ خود به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از جمله بر این نکته انگشت گذارده اند که سعید مرتضوی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان عمومی و انقلاب تهران متهم است و از حالت قضائی معلق شده و پرونده اش هنوز مفتوح است.
استیضاح کنندگان در بخش دیگری از طرح استیضاح انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل "صندوق تأمین اجتماعی" را بر خلاف مصالح کشور و مغایر با قانون و زیانبار به منافع ٣٣" میلیون کارگر زحمت کش ایرانی و خانواده های آنان" دانسته اند.
مقصر شناخته شدن قاضی سعید مرتضوی در فاجعۀ کهریزک در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، وجود اسناد و مدارکی در مورد اقدامات غیرقانونی و سوء استفاده های او در پروندۀ دانشگاه آزاد و بالاخره نادیده گرفته شدن تذکرهای نمایندگان مجلس به دولت پیش از این انتصاب از دیگر دلایل استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی از سوی نمایندگان امضا کننده است.
در مقابل این عده که خواهان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده اند شماری از نمایندگان طرفدار دولت به مخالفت با این استیضاح برخاسته و آن را در شرایط کنونی به صلاح کشور ندانسته یا به دفاع از عملکرد وزیر پرداخته اند.



ایران خواهان از سرگیری مذاکرات هسته ای در عراق است

نوشتۀ فواد روستائی
علی باقری، شماره دو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
مقامات عراقی امروز (چهارشنبه) اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است که مذاکرات هسته ای این کشور با گروه کشورهای موسوم به گروه (١+٥) نه در ترکیه بلکه در عراق برگزار شود.

این مذاکرات که از ماه ژانویۀ سال گذشته متوقف شده است قراراست در ماه آوریل سال جاری پس از پانزده ماه وقفه از سرگرفته شود.
در این گفتگوها پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) و آلمان به نمایندگی جامعۀ بین المللی با ایران گفتگو می کنند.
بر اساس بیانیه ای که متن آن در تارنمای وزارت امورخارجۀ عراق قرار گرفته است، هیأتی به ریاست علی باقری، شماره دو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دیروز (سه شنبه) در بغداد با هوشیار زیباری، وزیر امورخارجۀ عراق در این ارتباط دیدار و گفتگو کرده است.
در تهران نیز شماری از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محسن رضائی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن انتقاد های شدید از رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه- و سیاست او در قبال سوریه خواهان برگزاری این گفتگوها در کشوری دیگر شده و از جمله کشورهای عراق و سوریه را به عنوان محل از سرگیری مذاکرات پیشنهاد کرده اند.
وزارت امورخارجۀ عراق در بیانیۀ خود می نویسد هیأت ایرانی تمایل این کشور به برگزاری گفتگوها در عراق را به آگاهی وزیر امورخارجۀ عراق رسانده و عراق نیز متقابلاً اعلام کرده است که آمادۀ پذیرائی از هیأت های نمایندگی دو طرف برای انجام گفتگوهاست.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از جمله مقامات ایرانی است که در گفتگوئی تلویزیونی از منتفی شدن برگزاری مذاکرات در استانبول خبر داده بود.
خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، در روز شنبه از از سرگرفته شدن گفتگوها در روزهای ١٣ و ١٤ آوریل خبر داده بود.




اخبار روز: 
ترور مخالفین در کافه ای به نام میکونوس در برلین، آخرین عملیات تروریستی بزرگی بود که در اواخر دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی علیه مخالفین در خارج از کشور انجام شد و به بحران بزرگی در رابطه ی جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی انجامید. دادگاه رسیدگی کننده به این جنایت، هاشمی رفسنجانی و وزیر اطلاعاتش علی فلاحیان را از آمرین این جنایت معرفی کرد. اکنون هاشمی رفسنجانی می گوید که آن ترور کار «عوامل خودسر» بوده است. رفسنجانی در گفتگو با فصلنامه ی بین المللی حرف های خواندنی دیگری از جمله در مورد رابطه با آمریکا گفته است. این گفتگو را در زیر می خوانید:
فصلنامه مطالعات بین‌المللی: هاشمی‌ رفسنجانی می‌گوید: آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟
در پایان سال ۱٣۹۰ و با نگاهی به یک دهه آینده، مسوولان فصلنامه مطالعات بین‌المللی ملاقاتی با آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی داشتند تا عملکرد دولت سازندگی در حوزه سیاست خارجی و نیز نوع نگاه بهینه نظام به جامعه بین‌المللی را مورد نقد و ارزیابی و بحث و گفت‌وگو قرار دهند. هاشمی‌رفسنجانی درباره تصمیمش برای مذاکره با آمریکا در دولت سازندگی، ماجرای اهانت به ری‌شهری در عربستان، معضلات اقتصادی، امید به آینده و... گفت‌وگو کرده است.
آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی درباره عملگرا بودن یا توسعه‌گرا بودن دولت سازندگی اظهار داشت: «بالاخره وقایع دفاع مقدس برای کسانی که تفکری در میدان جنگ داشتند، ثابت کرد که نمی‌توان صرفا با شعار کار کرد بلکه باید همراه عملگرایی وارد سیاست شد.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملگرایی و تجربه قطعنامه افزود: «تجربه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در پایان جنگ بود. وقتی این مساله مطرح شد، در آن موقع هم فرمانده جنگ بودم و مسوولیت من از همه روشن‌تر بود و هم قائم‌مقام فرمانده کل قوا بودم و اختیاراتم بالا بود. با تفکر وارد شدم و این مساله را عملیاتی کردم. از وزارت خارجه خواستم که قطعنامه را نه رد و نه قبول کنند و بگذارند مذاکره کنیم، قطعنامه را قابل قبول کنیم و بعد تصمیم بگیریم.»
آیت‌الله هاشمی قائم‌مقام امام در فرماندهی کل قوا درباره تعامل و تزاحم ایدئولوژی و منافع ملی گفت: «کاری به این ندارم که ایدئولوژی‌های مختلف چگونه هستند و ممکن است تحجر و دگماتیسم در بعضی ایدئولوژی‌ها باشد. ولی اسلامی را که من می‌شناسم و به آن معتقدم و بسیاری هم مثل من فکر می‌کنند، اسلام دگم نیست.» وی افزود: «اسلام دستور نداده است که با کسانی که مخالف عقیده ما هستند، قطع رابطه شود یا صحبت نکنیم. مگر پیامبر (ص) مامور نشد که به همه اهل کتابی که اطرافش بودند، دستور دهد تعالوا الی کلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنَا و بَینَکم (آیه ۶۴ آل‌عمران)، یعنی مشترکات را بگیریم، بقیه اختلافات سر جای خودش باشد.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت درباره کسانی که بر طبل جنگ می‌نوازند، اظهار داشت: «البته زمانی است که دیگران می‌خواهند با ما بجنگند و ما را از بین ببرند که این مورد، فضای دیگری است و در همین مورد هم اسلام حکم دارد و بحث دیگری است. ولی وقتی می‌شود با آنها بمانیم و با عمل، عقایدمان را به دنیا معرفی کنیم، راهی که اسلام خواسته است، چرا نکنیم؟»
رییس مجلس دوران امام در پاسخ به اینکه یک اصلی در سیاست خارجی هست که می‌گوید در سیاست خارجی دوست دایمی و دشمن دایمی وجود ندارد و آنچه که دایمی است منافع ملی است. اگر این را بخواهیم به طور مثال در زمینه رابطه با آمریکا پیاده کنیم، مخصوصا در دوره حضرتعالی، چگونه می‌توان تفسیرش کرد، اظهار داشت: «من در سال‌های آخر حیات امام نامه‌ای را خدمت‌شان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیات‌تان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سد راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.
آیت‌الله هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش‌هایتان مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و بالطبع کشورهای عربی را به بن‌بست‌رسیده می‌دانید و فکر می‌کنید راهکار برون‌رفت از این مسایل چیست؟ اظهار داشت: «بن‌بست نمی‌بینم. البته آنها دوست دارند که راه‌شان به ایران باز باشد. آنها می‌دانند که ایران قدرت بزرگی در منطقه است. فکر می‌کنم آنها می‌توانند و مایل هستند، اگر روابط سنجیده‌ای باشد با ایران همکاری و رابطه داشته باشند... من آن موقع، دنبال احیای میراث فرهنگی شیعه در عربستان بودم. ائمه ما همه در آنجا حضور داشته‌اند و آثار ارزشمندی از آنها در آنجا باقی مانده است. می‌خواستم آنها احیا شود. در عربستان که بودم آیت‌الله صافی نامه‌ای به من نوشتند و گفتند که شما روی این مساله کار کنید... . خیلی از مسایل را در گفت‌وگوها حل کردیم، ولی وقتی به ایران برگشتم، چون فکر می‌کردند این توافقات می‌خواهد به نام من تمام شود، از کل آن صرف‌نظر کردند. وزیر خارجه عربستان برای پیگیری توافقات به ایران آمد، پیگیری که نکردند حتی برعکس عمل شد. روزی از رادیو شنیدم که آقای متکی در جده در مصاحبه‌ای اعلام کرده که به آقای ری‌شهری، در عربستان اهانت کرده‌اند. من تعجب کردم و بعدا از آقای ری‌شهری سوال کردم که آیا چنین چیزی اتفاق افتاده؟ گفتند که نه، اصلا چنین مسایلی نبوده. گفتم که تکذیب کن. تکذیب هم کرد. ولی رادیو کار خودش را می‌کند و به تکذیب ایشان اعتنایی نکردند. روابط با عربستان، مساله کوچکی برای منطقه نیست. اولا کشور ثروتمندی است و اکثر علمای بلاد اسلامی به نوعی با عربستان به دلیل حج و زیارت ارتباط و ثانیا منافع دارند. مساجدشان را تعمیر می‌کند. امکانات می‌دهد، قرآن چاپ می‌کند. امکانات زیادی را آنها برای ترویج امور دینی آنها درست کرده‌اند. کاری را که دانشگاه الازهر در مصر می‌کرد، الان حجم زیادی از کارها و حتی کارهای آکادمیک به دست عربستان افتاده است. از همه اینها مهم‌تر، مساله نفت است. اگر عربستان با ما روابط خوبی داشت، مگر غربی‌ها می‌توانستند ما را تحریم کنند؟ فقط عربستان می‌تواند جای ایران را پر کند. عربستان لازم نیست هیچ کاری انجام بدهد، اگر نفت را به اندازه سهمیه اوپک تولید کند، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما تعرض کند. چون اقتصاد دنیا نمی‌تواند خالی از نفت ما باشد. فکر می‌کنم هنوز ایجاد روابط خوب مقدور است. ولی انسان‌هایی اینجا هستند که می‌بینید نمی‌خواهند. شما که در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی متخصص هستید، می‌دانید. یک کلمه نسنجیده بگویند، خیلی زود بازتاب دارد، برخی اظهارات تند از دو طرف قابل تحمل نیست و باید اصلاح شود...»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصر و روابط با آسیای مرکزی و قفقاز به ویژه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: «در مصر هم همین‌گونه است. بعد از رحلت امام، در شورای‌عالی امنیت ملی، تصویب کردیم که روابط‌مان را با مصر برقرار کنیم. بعضی‌ها خدمت رهبری رفتند و گفتند که چون این رابطه را امام بعد از کمپ دیوید دستور دادند که قطع کنیم، مخالفت با امام می‌شود. آن زمان امام به شورای انقلاب دستور دادند و ما هم رابطه با مصر را قطع کردیم. از این مساله هفت، هشت سال گذشته بود که ما تصویب کردیم. بنابراین نشد. در یک سفری که به ترکیه داشتم، نخست‌وزیر مصر که روی کشتی میهمان رییس‌جمهور ترکیه بودیم کنار من بود. ایشان به من گفت که چرا با مصر رابطه برقرار نمی‌کنید؟ گفتم به دلیل صلح کمپ دیوید. گفت: «کمپ دیوید دیگر مرده است و چیزی از آن وجود ندارد.» ما می‌توانیم هم با کشورهای عربی به خصوص با همسایه‌های جنوبی و هم با کشورهای آسیای میانه و کشورهای جداشده از شوروی سابق ارتباطات مفید برقرار کنیم. سران برخی کشورهای مشترک‌المنافع بهترین دوستان من بودند و حامی آنها پس از استقلال، جمهوری اسلامی ایران بود که در زمان دولت من بود.»
ایشان در مورد اروپا و مساله میکونوس که مراکز متعدد تصمیم‌گیری کشور باعث شدند که دولت سازندگی با وجود تلاش‌هایی که کرد، نتواند در سال‌های آخرش روابط مثبتی با اروپا داشته باشد، گفت: «آنها می‌فهمیدند که اینها خواست و استراتژی دولت نیست. فرض کنید تروری در کشوری انجام می‌شد، بزرگش نمی‌کردند. ولی افراطی‌هایی بودند که هنوز هم هستند و همیشه بوده‌اند. میکونوسی که شما می‌گویید هم از همین نوع است. جریاناتی این‌گونه همیشه بوده‌اند. در زمان امام هم این‌گونه افراد بودند. با اینکه امام هم با این‌گونه کارها موافق نبودند یک‌بار در یکی از کشورهای همجوار، محموله مواد منفجره‌ای کشف کرده بودند و این هم تاثیر منفی روی ما داشت. بله، فکر می‌کنم هنوز هم آدم‌های خودسر هستند. ولی سیاست کشور این‌گونه نیست.»‌
هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری در عرصه سیاست خارجی اشتباه استراتژیکی انجام دادید که اگر برگردید به گذشته آن را تکرار نکنید یا به شکل دیگری رفتار می‌کردید، پاسخ داد: «می‌خواستم با مصر رابطه برقرار کنیم که نتوانستیم. می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم.» مثلا کاری که می‌خواستیم با ترکمنستان انجام بدهیم که نگذاشتند و خیلی حیف شد. بنا بود گاز ترکمنستان از طریق ایران به دنیا صادر شود. آقای نیازوف اصرار داشت و به اینجا آمد و اصرار کرد ساخت خط لوله را افتتاح کنیم و حتی در جوش دادن لوله‌ها هم شخصا شرکت کرد و آن زمان تصاویرش هم پخش شد. مواردی از این قبیل داریم که نشد. ولی می‌خواستیم که بشود.»
ایشان درباره اینکه اگر بین حمایت از سازمان‌هایی مثل حماس یا حزب الله لبنان با بعضی از منافع ملی ایران تعارض ایجاد شود، چه کار باید کرد؟ اظهار داشت: «اگر سیاست درستی در دنیا داشته باشیم، تعارضی ایجاد نمی‌شود. برای اینکه فلسطینی‌ها حق دارند برای ملت، وطن و حق خودشان مبارزه کنند. نباید اسم آنها را تروریسم بگذاریم. آنها را با مقاومت باید تعریف کرد. از حق خودشان دفاع می‌کنند و دفاع از حق را همه دنیا به رسمیت می‌شناسند. در سازمان ملل و همه مراکز بین‌المللی هم شأن دارند. اخیرا هم موارد زیادی را برایشان تصویب کردند. کمک ما هم به آنها اشکالی نداشته و ندارد. اگر فضای روابط‌مان را با دنیا درست کنیم، باید این مساله را از هم جدا کنیم. یا در مورد حزب الله که شیعه و بخش عمده ملت لبنان است و در تاریخ همیشه مظلوم بوده هم برای فلسطین و هم برای لبنان. اینها قابل دفاع بوده و هست. به شرط اینکه ما از اینها برای مزاحمت دیگران استفاده نکنیم و اینها هم کار خودشان را بکنند. وقتی که نظام نخواهد در دنیا ماجراجویی کند، این‌گونه مسایل قابل تحمل است.»
آیت‌الله هاشمی درباره عبور از بن‌بست هسته‌ای اظهار داشت: «ما واقعا قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای و سیستم نظامی هسته‌ای نداریم. حتی خودم یک‌بار در نماز جمعه به رژیم اشغالگر اسراییل توصیه کردم که بمب اتم به نفع اسراییل هم نیست. بالاخره اگر یک روزی درگیری اتمی پیش بیاید، اسراییل یک کشور کوچک، ظرفیت تحمل بمب اتم را ندارد. کشور کوچکی است و خیلی آسان همه امکاناتش از بین می‌رود. گرچه آنها این نصیحت را تفسیر به تهدید کردند ولی عمیقا معتقدیم که در منطقه نباید سلاح هسته‌ای باشد و این جزو اصول سیاست‌های ما بوده و هست.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: «البته در سال‌های اخیر در تصمیماتی که گرفته می‌شود و مذاکراتی که هست، نیستم، به نظرم در این راه بن‌بست نیست.»
آیت‌الله هاشمی در پاسخ به پرسش یکی از اساتید ایرانی مقیم آمریکای فصلنامه مبنی بر اینکه تحولات اقتصادی دو ماه اخیر در جمهوری اسلامی، بازتاب بین‌المللی داشته، اعم از بحث افزایش قیمت دلار که تبعات خاصی دارد و مسایل داخلی از قبیل بیکاری و مشکلات جوانان و اینکه واقعا در آینده در رابطه با ایران و خانواده‌های ایرانی با این روندی که در حوزه اقتصادی پیش گرفته شده، چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟ اظهار داشت: «باید راه‌حل این‌گونه موارد را در مدیریت کشور دنبال کنیم. اگر قوه مجریه ما الان صلاحیت‌های علمی، فنی و فکری کاملی داشت و مدیریت موثری را به کار می‌گرفت، روابط اجتماعی ما کامل، با مردم خوب بودیم و با دنیا هم مساله درست نمی‌کردیم، این اتفاقات نمی‌افتاد.»
وی افزود: «با این حجم زیاد درآمد نفتی‌ای که داریم و به علاوه این ظرفیت صادراتی که الان برای ما به خصوص در زمینه تولیدات پتروشیمی، خدمات و سایر موارد پیدا شده، نباید مشکل می‌داشتیم. فکر می‌کنم بیکاری‌ها و این مشکلات خیلی غیرعادی است.» فکر می‌کنم با این درآمد عظیم و ظرفیت کاری که در کشور هست، الان بیکاری خیلی غیرمعمول است. فقط مساله مدیریت است. اگر مدیریت نیرومندی در کشور کارها را بر عهده بگیرد، همین حالا می‌تواند خیلی زود با یک حرکت‌ جهشی این مسایل را حل کند.»



کلاغ پر...خاوری پر

image
برخی وب‌سایت‌های داخلی به نقل از منابع‌شان خبر از فرار خاوری، مدیر عامل پیشین بانک ملی از خانه مسکونی خود در کانادا داده‌اند.
به نوشته‌ی «فارس»، محمود خاوری کلیه اموال خود در کانادا را به نام اقوام خود کرده و منزل مسکونی خود را هم تخلیه کرده و به مکانی نامعلوم گریخته است.
گفتنی است خاوری از متهمین اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی از بانک صادرات است.




امروز در مجلس: رفسنجانی «الفبای غیرت» و «الفبای سیاست» را نمی‌داند

image
در پی انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نامه‌ی قدیمی خود به آیت‌الله خمینی مبنی بر امکان رابطه با آمریکا، برخی نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس برگه‌هایی حاوی سخنان خامنه‌ای در خصوص عدم مذاکره با آمریکا را پخش کردند. در رویدادی دیگر حسین شریعتمداری هم رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر در برگه‌هایی که از سوی نمایندگان امروز در جلسه علنی مجلس پخش شد از قول خامنه‌ای آمده است: «کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاسی چیزی نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را خوب ننوشته‌اند.»
علاءالدین بروجردی هم در همین زمینه به مهر گفت کسی حق اظهار نظر درباره رابطه با آمریکا جدا از نظرات رهبری را ندارد.
حمله شریعتمداری به هاشمی
در رویدادی دیگر روزنامه کیهان در سرمقاله خود با عنوان «آقای هاشمی حاضرید که... ؟!» به قلم حسین شریعتمداری، هاشمی رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرده و به رفسنجانی گفته است شما که متن نامه‌تان به خمینی را منتشر کردید چرا پاسخ آقای خمینی را ذکر نکردید؟
شریعتمداری سپس افزوده است مذاکره و رابطه با آمریکا همواره «یکی از خطوط قرمز» خمینی محسوب می‌شده و «بارها بر آن تاکید ورزیده» و رهبر پیشین جمهوری اسلامی «علت اجتناب از مذاکره و رابطه با آمریکا را نیز به وضوح بیان کرده» است.
نماینده خامنه‌ای در کیهان سپس با انتقاد از بخش دیگری از نامه هاشمی به خمینی که طی آن آقای رفسنجانی آمریکا را «قدرت برتر دنیا» خوانده گفته است که چنین نیست: «آقای هاشمی از آمریکا با عنوان «قدرت برتر دنیا»! یاد می‌کند» در حالی که «جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را از بلندای اقتدار ۲۰۰۱ به دره ضعف ۲۰۱۱ کشانده است و اینکه؛ تاریخ به نفع ایران در حال پیچیدن است و...»




عضو هیات مرگ: قتل‌های زنجیره‌ای کار چپ‌های سرشناس وزارت بود

image
عضو هیات سه نفره مرگ در سال ۶۷ با حمله به اصلاح‌طلبان گفته است که بسیاری از لیدرهای این جریان عضو وزارت اطلاعات بودند و همین افراد هم در قتل‌های زنجیره‌ای دست داشتند.
مصطفی پورمحمدی در گفتگویی تفصیلی با وب‌سایت مشرق ضمن تبرئه خود از قتل‌های زنجیره‌ای اظهار داشته است که «چپی‌ها اگر از من و امثال من سندی داشتند آن را در بوق و کرنا می‌کردند.»
وی افزوده است: افراد اصلی‌ای که در این قتل‌ها مسئول مستقیم بودند، مشهورترین نیروهای چپ وزارت اطلاعات بودند و آدم‌هایش هم موجودند. افرادی که اعتراف کردند چهره‌های مشهور چپ در وزارت اطلاعات بودند.»
پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که خیلی از لیدرهای اصلاح طلب امروز، در گذشته نیروهای وزارت اطلاعات بودند.
این مقام امنیتی علت خروج اصلاح‌طلبان فعلی از وزارت اطلاعات آن زمان را «تند مزاجی» آنها دانسته و گفته است: «خودشان گفتند چون مزاج‌شان تند بود نمی‌توانیم کار کنیم و خارج شدند.»
آقای پورمحمدی در پایان نیز موضوع قتل‌های زنجیره‌ای را «پروپاگاندا و جوسازی‌هایی» دانسته است که به گفته‌ی او «جریان چپ در کشور راه انداخت.»



پشت پرده «سفر اردوغان و رئیس سازمان امنیت ترکیه به ایران»؛ در گفتگو با بنی صدر

بنی‌صدر در ابتدای گفتگوی جمعه این هفته خود با رادیو عصرجدید گفت: «اطلاعاتی که بطور غیرعمومی انتشار یافته است، حاکی از این است که اردوغان قبل از رفتن به سئول، چند نوبت رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه(میت) را به ایران فرستاده است تا او اطلاعات لازم را اخذ کند که این اطلاعات به کار آقای اردوغان در گفتگو با اوباما بیاید. مسئول میت در این سفرها متوجه شده است که غیر از ترکیه، مجرای گفتگوی محرمانه دیگری هم بین حکومت اقای اوباما و بیت آقای خامنه‌ای وجود دارد و این همان خبری است که در نشریه انقلاب اسلامی در باب گفتگوهای محرمانه میان دو طرف ایران و آمریکا در بغداد منتشر شده است.»


imageعصر جدید: با توجه به کنفرانس اوباما در سئول و نشست سران عرب در بغداد پیرامون مسائل اتمی و سیاسی و همچنین سفر آقای اردوغان به ایران، که گفته می شود از جانب اوباما عازم ایران شده و مذاکراتی که با خامنه ای در مشهد داشته است تحولاتی در راه است. ارزیابی شما در این باره چیست؟
بنی صدر: چند اجتماع مقارن با هم برپا شدند، در سئول ۴۰ کشور شرکت کردند و در باب امنیت و خصوصا تروریسم اتمی گفتگو کردند و از ایران و کره شمالی هم دعوت نکردند، در بغداد هم کنفرانس سران عرب تشکیل شد که برخی از سران عرب در اعتراض به سیاستهای عراق در قبال سوریه به آن کنفرانس نرفتند. کنفرانس سئول و بغداد هرکدام قطعنامه ای صادر کردند. در این میان سوریه، روسیه و چین طرح آقای کوفی عنان برای سوریه را پذیرفتند. حال سئوال اینست که آقای اردوغان برای چه کاری به ایران رفته است؟ آقای اردوغان قبل از رفتن به تهران بمدت ۶ ساعت با آقای اوباما گفتگو کرده است، پس رفتن آقای اردوغان از سئول به تهران بدین معنی است که ایشان نقش واسطه را بین واشنگتن و تهران داشته است. اطلاعاتی که انتشار یافته است(البته بطور غیرعمومی)، حاکی از این است که اردوغان قبل از رفتن به سئول، چند نوبت رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه(میت) را به ایران فرستاده است تا او اطلاعات لازم را اخذ کند که این اطلاعات به کار آقای اردوغان در گفتگو با اوباما بیاید. مسئول میت در این سفرها متوجه شده است که غیر از ترکیه، مجرای گفتگوی محرمانه دیگری هم بین حکومت اقای اوباما و بیت آقای خامنه ای وجود دارد و این همان خبری است که در نشریه انقلاب اسلامی در باب گفتگوهای محرمانه میان دو طرف ایران و آمریکا در بغداد منتشرشده است و این اطلاع جدید آن خبر را تصدیق می‌کند. قبل از اینکه اردوغان به تهران برود، سخن از این بود که علت معین نشدن زمان و مکان گفتگوهای ایران با کشورهای 5+1 این بوده است که گفتگوهای محرمانه هنوز به نتیجه نرسیده بود، ولی بعد از بازگشت اردوغان از سفر به تهران، آقای صالحی گفته است که گفتگوها در ۱۳ آوریل در استامبول انجام خواهد گرفت. طرف اروپایی تاریخ را تائید کرده است اما اعلام کرده که بر سر محل گفتگو توافق قطعی نشده است.
در غرب بخصوص آمریکا و در خود ایران چه تلقی از این وضعیت وجود دارد؟ درون رژیم ایران کسی که حرفی زده باشد که بشود از او فهمید که نتیجه این سفر چه بوده است تا این لحظه من کسی را نیافتم جز دو نفر، یکی آقای توکلی است که پیش بینی کرده که سال ۹۱ در زمینه اتم پیشرفت خواهیم داشت، آقای صالحی وزیر خارجه نیز لحن امیدوار کننده داشته است، خود آقای اردوغان هم لحن کسی که سفری بی نتیجه کرده را نداشته است، بلکه لحن کسی را دارد که در منطقه حرف او خریدار دارد و امیدوار است که کاری پیش برود، اما در طرف آمریکا و غرب چه خبر است؟ گزارشی را مرکز مطالعات استراتژیک لندن در ۲۳ مارس قبل از سفر آقای اردوغان به ایران منتشر کرده است که بیشتر منعکس کننده وضعیت سیاسی اوباما و ارزیابی حکومت اوست و طبق این ارزیابی تحریم های وضع شده از طرف امریکا و اروپا، صدمه خود را به مردم ایران رسانده است اما اینکه این تحریم ها در قضیه ساخت سلاح های اتمی مانع کار دولت ایران بشود اثر مشهودی وجود ندارد. اطلاع دیگری هم می گوید که حکومت آقای اوباما به این نتیجه رسیده است که باید در این تحریم ها تغییری داده شود و من بر این باور هستم که این نتیجه مستقیم تحریم گسترده انتخابات در ایران توسط مردم است.
وضعیتی که ما الان در آن هستیم، می‌گوید تحریم انتخابات اثر خودش را کرده است، آقای خامنه‌ای دیگر کسی را ندارد و در انزوای کامل است، در ایران می‌گویند دلیل بی کسی آقای خامنه‌ای یکی این است که به غیر از معاودین عراقی کسی برایش نمانده است، وزیر خارجه، نماینده در وین، فرمانده بسیج، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس ... همه از معاودین عراقی هستند، از سوی دیگر با حکومت آقای احمدی‌نژاد نیز به‌طور مرتب رو در رو است، نمونه‌اش اینکه آقای صادق لاریجانی گفت که مقامات بالا با کمیته قانون اساسی که آقای احمدی نژاد تشکیل داده، مخالف است، مقام بالاتر از رئیس قوه قضائیه به غیر از آقای خامنه‌ای کیست؟ او مخالف است ولی آقای رئیس جمهور به مخالفت او ترتیب اثر نمی‌دهد و کمیته‌ای که تعیین کرده است، کار خودش را انجام می دهد، خامنه ای در چنین انزوایی است. ایشان دو راه بیشتر ندارد یا راهی را برود که پایانش سرکشیدن جام زهر است که او این توانایی را ندارد و یا روی خط توافق برود، تا این لحظه که صحبت می کنیم آقای اردوغان گمان می‌کند امکان توافق وجود دارد و او با دست پر از تهران رفته است. اما طبیعت این رژیم را خوب می‌شناسید، امروز بر سر چیزی موافقت می‌کنند و فردا در درون رژیم بر سر آن توافق کشمکش می‌کنند، مثلا در جلسه ژنو برای تبادل اورانیم ۴ درصد با ۲۰ درصد موافقت کردند اما به تهران که رفتند در درون رژیم اختلاف شد و زیر توافق زدند و سه هفته بعد، آن معامله باطل شد. بعد رئیس جمهور برزیل و همین آقای اردوغان به ایران رفتند و موافقت گرفتند، اینبار آقای اوباما مخالفت کرد و گفت موقعش گذشته است. پس ممکن است این آقایان ببینند در موقعیتی نیستند که بپذیرند، زیرش بزنند، اما تا این زمان که با هم حرف می‌زنیم آقای اردوغان نسبت به حاصل سفرش به ایران خوشبین و امیدوار است.

عصر جدید: آیا امکان وقوع جنگ هست؟
بنی صدر: آقای نتانیاهو دنبال یک ماجراجویی است، امریکا و اروپا را گروگان گرفته است و می گوید آنچه را که من می خواهم می دهید یا بزنم؟ چنانچه آقای خامنه ای در انتخابات نیز مردم ایران را به گروگان گرفته بود و می گفت اگر به پای صندوق نیایید بمب سر شما خواهند ریخت! اینکه منطقه ما دست افراطی های گروگانگیر است امر واقعی است، اما آیا توانایی آن را دارند که تا جنگ پیش بروند؟ اروپایی ها این نگرانی را دارند که اسرائیل ممکن است این کار را بکند. امروز مطلبی خواندم که اسرائیلی ها گفته اند حمله خواهد شد اما نه قبل از پایان سال 2012، یعنی این تخفیف را به آقای اوباما داده اند که تا انتخابات ریاست جمهوری این کار را نخواهد کرد.




اعلام وصول استیضاح وزیر کار؛ انتصاب ۱۵ مشاور مرتضوی

image
با تقاضا و امضای ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در جلسه علنی اعلام وصول شد. از سوی دیگر سعید مرتضوی نیز بدون توجه به استیضاح وزیر کار عده‌ی زیادی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه مجلس امروز متن استیضاح عیدالرضا شیخ‌الاسلامی،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در صحن علنی مجلس خواند و اعلام کرد که یک نفر از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفته است.
دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۱ امضا استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم هیات رئیسه کردند که امروز جعفرزاده امضای خود را پس گرفت.
علت استیضاح وزیر کار، نصب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است که به دلایلی که عنوان شده به گفته‌ی نمایندگان مجلس «معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است.»
در رویدادی دیگر سایت بازتاب نوشت در حالی که وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی استیضاح می‌شود؛ سعید مرتضوی برای بسیاری حکم‌های مشاوره صادر می‌کند.
این سایت با بیان اینکه انتصاب مرتضوی با تاکید و اصرار ویژه شخص احمدی نژاد صورت گرفته نوشته است که آقای مرتضوی در طول ۱۵ روز نوروز، ، ۱۵نفر را به عنوان مشاور خود برگزیده است.




فرهادی برنده اولین جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا شد

سحام نیوز: کمسیر امور آموزش، فرهنگ و جوانان اتحادیه اروپا اعلام کرد که نخستین جایزه رسانه‌ای این اتحادیه به اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی تعلق خواهد گرفت. فرهادی این جایزه را در ۲۰ ماه مه سال جاری در جشنواره کان دریافت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، اندرولا واسیلیو، کمسیر امور آموزش و پرورش، جوانان، فرهنگ و چند زبانی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۴ آوریل (۱۶ فروردین) اعلام کرد که اصغر فرهادی به‌عنوان اولین گیرنده جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا برگزیده شده است.
این جایزه روز یکشنبه ۲۰ مه در شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم کان به فرهادی اعطا خواهد شد.
جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا به‌خاطر پروژه‌‌ی مشترک فرهادی و الکساندر موله گی از کمپانی فیلمسازی “ممنتو” به این دو اعطا می‌شود. این جایزه توسط داوران مستقل و اعضای کمیسیون آموزش، فرهنگ و زبان و جوانان اتحادیه اروپا به پروژه‌هایی داده خواهد شد که سهمی متعهدانه در توسعه چند فرهنگی ایفا کرده باشند.
بودجه این جایزه برای فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۹۰۰ میلیون یوروست که به ابتکارها و پروژه‌های سمعی بصری مربوط با مسائل فرهنگی و مناسبات انسانی تعلق می‌گیرد.
خانم واسیلیو اعلام کرده که از اهدای این جایزه به فرهادی مفتخر است، زیرا فیلم جدید وی به هویت فرهنگ پرمایه و باز اروپایی در زندگی روزمره می‌‌پردازد: « فرهادی پس از موفقیت جهانی با فیلم جدایی، به سوژ‌ه‌ای متعهدانه در مورد جهانشمولی برابری روی آورده است.»
فرهادی در واکنش به دریافت جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا گفته است: « در جهانی که سیاستمداران در صدد تبدیل رنگین‌کمان زیبای تنوع فرهنگی به دایره‌ای از اختلاف‌ و درگیری هستند، دریافت این جایزه پیامی بسیار دلگرم‌کننده است.» وی با سپاس از انتخاب خود افزوده که این جایزه نوید چشم‌اندازی شفاف از مبادله و احترام متقابل فرهنگی است.
گفته می‌شود که داستان فیلم مشترک فرهادی و الکساندر موله‌گی به موقعیت اجتماعی رابطه پیچیده یک دختر ایرانی و پسری از شمال آفریقا می‌پردازد.
فرهادی شهرت خود نزد اروپاییان را با فیلم “در باره الی” به دست آورد و این آوازه را با دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین فیلم خارجی بخاطر فیلم ” جدایی سیمین از نادر” به سطح جهانی رساند. فیلم “در باره الی” در جشنواره برلیناله سال ۲۰۱۱ به دریافت جایزه خرس نقره‌ای نائل شد و “جدایی سیمین از نادر” نیز در سال ۲۰۱۲ جایزه خرس طلایی این فستیوال را ربود.




هاشمی در پاسخ به منتقدان : اگر حرفهایم ایراد داشت امام پاسخ می داد

سحام نیوز: عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به دیدار این فراکسیون با هاشمی رفسنجانی گفت:در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند.
فاضل موسوی در گفتگو با مهر با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با هاشمی رفسنجانی گفت: در این جلسه مباحث مختلفی در مورد مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه یکی از حاضران در خصوص صحبت های اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با آمریکا سوال کرد که وی در پاسخ گفت که در زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) نامه ای به ایشان نوشتم که من در ۷ مورد به مهمترین مسائل و مشکلات آن زمان اشاره کردم و از امام خواستم که به این مسائل رسیدگی کنند و مشکلات حل شوند چرا که اگر در حیات شما این مسائل حل نشود، اتفاقاتی را به بار می آورد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه هاشمی در این دیدار معتقد بود، حرفهایش در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست و من حدود ۲ ماه پیش با فصل نامه ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال آفرینی کردند.
موسوی گفت: هاشمی در این دیدار تأکید داشت انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم در مورد رابطه با آمریکا در این حد باشد و جنجال آفرینی به بار بیاورد.
وی تصریح کرد: در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند.
عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه در این دیدار سخنی در خصوص انتخابات مجلس نهم مطرح نشد، گفت: محوریت این دیدار در مورد نامه هاشمی به امام خمینی (ره) بود که وی ۷ موضوعی که در نامه اش به امام آمده بود را در این دیدار تشریح کرد.
نماینده مردم خدابنده ادامه داد: هاشمی در مورد رابطه با آمریکا بحث را به صورت تشریحی باز کرد و گفت؛” ایران مرکزیت یک فکر و اندیشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ایران کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد، لذا باید با کشورهای اطراف مدارا داشته باشیم و به گونه ای نشود که رابطه مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد.”
وی تأکید کرد: هاشمی رفسنجانی در این دیدار معتقد بود رابطه خوب با همسایگان فشارها به کشور را کمتر می کند.
موسوی با تأکید بر اینکه هاشمی از تحریم ها و فشارهای اخیر به کشورمان اظهار نگرانی بسیار زیادی داشت، گفت: وی معتقد بود اگر در مجموعه نظام تعامل خوبی در مورد روابط خارجی صورت گیرد می توان به آینده امیدوار بود.




تغییرات در سطوح مدیریتی صدا و سیما

سحام نیوز: مدیر شبکه جهانی جام جم با نظر معاونت سیما تغییر می‌کند، این درحالی است که چند مدیر دیگر تلویزیون نیز در لیست جابه‌جایی قرار گرفته‌اند.
به گزارش فارس، طبق تصمیم‌گیری جدید معاونت سیما قرار است «مجید رجبی‌معمار» از شبکه جام جم برود و رضا طلوعی که پیش از این مدیر کل صداوسیمای مرکز همدان بوده است، جایگزین وی شود.
بنا بر این گزارش، مراسم تودیع و معارفه این مدیران روز شنبه ۱۹ فرودین‌ماه انجام خواهد شد.
هنوز مشخص نشده که رجبی‌معمار پس از شبکه جام جم به کجا می‌رود و جایگزین رضا طلوعی چه کسی است.
همچنین شنیده می‌شود این تغییر و تحول در مدیران سیما ادامه دارد و علی بخشی‌زاده (مدیر شبکه دو) و مسعود احمدی افزادی (مدیر شبکه تهران) از جمله کاندیداهای دیگر این تغییر و تحول هستند.




دیدار نوروزی عبدالله نوری با قشرهایی از مردم، فعالان و چهره های سیاسی، دانشگاهی و مطبوعاتی

سحام نیوز: در دیدار نوروزی با عبدالله نوری حضور قشرهایی از مردم، خانواده های زندانیان سیاسی، فعالان و چهره های سیاسی، دانشگاهی و مذهبی، برخی از وزیران، مدیران و استانداران دولت های اصلاحات و سازندگی، تعدادی از نمایندگان پیشین مجلس و نیز خبرنگاران و اهالی مطبوعات چشمگیر بود.
به گزارش سحام طبق سنت هرساله شامگاه ۱۵ فرودین ماه سال جاری، عبدالله نوری بیش از ۴ ساعت و تا پاسی از شب در فضایی صمیمی و با نشاط در منزل خود پذیرای مهمانان پر شمارش بود.
این نشست و گپ و گفت فرصتی فراهم کرده بود برای تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات پیش رو و تحلیل اوضاع و احوال امروز ایران، نگرانی از بحران های پیش رو که عمدتا محصول سوء مدیریت می باشد دغدغه اکثریت حاضران بود. بحران ناشی از مشکلات شدید اقتصادی که مردم روز به روز بیشتر در آن گرفتار می شوند و صنعت و تولید هم از آسیب دیدگان این بحران می باشند، بحران ناشی از مشکلات، تهدیدات و تحریم های روز افزون بین المللی، نگرانی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، مسیر سختی که امروز در پیش روی جوانان است و بحران ناشی از آسیب هایی که به باورهای دینی جامعه خصوصا نسل جوان وارد شده و می شود و … از محورهای مباحث طرح شدن در این دیدار بود.
لازم به ذکر است در ایام نوروز ، چهره های مختلفی همچون حسین کروبی، بیژن زنگنه، مرتضی الویری، ماشاءالله شمس الواعظین، خانم شفیعی همسر عماد بهاور، نعمت احمدی، محمد علی ابطحی، محمد نوری زاد، صفدرحسینی، محمود علیزاده طباطبایی، امین سازگارنژاد، خانم بنی یعقوب همسر بهمن احمدی امویی، عباس علیخانی، جعفر گلباز، مرتضی مبلغ، محمدحسن ملک مدنی، حاج رسولیها، محمدرضا بهزادیان، محمد معزالدین، یحیی محمد زاده، احمد عزیزی، پنجه فولادگران، غلامرضا صحرائیان، جواد اطاعت، مهدی خزعلی، احمد خرم، جلیل سازگارنژاد، خانم امرآبادی همسر مسعود باستانی، محمد علی نجفی، محمود حجتی، غلامحسین کرباسچی، محمدجواد مظفر، محمد عطریانفر، سعید شریعتی، محمدحسین عادلی، خانم خلفی همسر حسن اسدی زید آبادی و … با عبد الله نوری دیدار کرده بودند.




کاهش ۵ سانتیمتری سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید که وضعیت دریاچه ارومیه همچنان راکد است و هیچ تغییر مثبتی در آن دیده نمی‌شود.
به گزارش ایلنا، حسن عباس‌نژاد تصریح کرده که «پیش بینی و چشم انداز ما برای آینده وضعیت رضایتبخشی برای دریاچه ارومیه نخواهد بود.
امروز مهر نیز به نقل از یک کار‌شناس مسئول تالاب‌ها در سازمان محیط زیست گزارش داد که سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به همین زمان در سال گذشته، حدود ۵ سانتی‌متر کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، مسعود باقرزاده کریمی نیز تاکید کرد که در حال حاضر وضعیت این دریاچه مناسب نیست و البته ممکن است با توجه به بارش نسبتآ خوب برف در ارتفاعات کردستان، وضعیت دریاچه ارومیه در فصل بهار «اندکی بهتر شود.»
پیش از این قرار بود برای بالاآوردن سطح آب دریاچه ارومیه، آب‌های سدهای اطراف دریاچه ارومیه ازاد شود اما آقای کریمی می‌گوید که به جز یک مورد، وزارت نیرو حقابه تعیین شده از سایر سدهای اطراف دریاچه ارومیه را تامین نکرده است.




۲۰۰ کارگر ذوب‌آهن غرب کشور اخراج شدند

تمامی کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستین روز کاری سال ۹۱ اخراج شدند.
به گزارش ایلنا نماینده کارگران اخراجی از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی کردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط یک شرکت پیمانکاری از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به کار شده بودند، در آغاز سال جدید با عدم تمدید قرارداد کاری‌شان اخراج شدند.
نماینده کارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اولیه کک و فقدان سایر مواد اولیه، فعالیت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ ۳۰ دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود.
او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه کار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد.
او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهی از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد که به دلیل ورشکستگی، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد.
به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرایطی عنوان می‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پایانی است.
نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز گذشته و امروز – چهارشنبه – در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد.
او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید.
نماینده کارگران ذوب آهن غرب کشور تصریح کرد: از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است.




اجرای حکم حبس مهران فرجی،روزنامه نگار

مهران فرجی روزنامه نگار صبح امروز خود را برای گذراندن باقیمانده حبس ۶ ماهه به زندان اوین معرفی کرد.
به گزارش ندای سبز آزادی این روزنامه نگار در پی یک احضار برای اجرای حکم صبح امروز به دادسری اوین مراجعه کرد و پس از آن به زندان تحویل داده شد.
فرجی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ماه حبس تعزیری و ۶ماه حبس تعلیقی تا ۵سال تغییر یافت.
مهران فرجی در آذرماه سال ۸۹ به بازداشت و پس از دو ماه با سپردن قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شده بود.
این روزنامه نگار سابقه فعالیت در خبرگزاری های ایسنا و ایلنا و روزنامه های کارگزاران و فرهنگ آشتی را دارد.





داستان بزرگ مردی که مقابل انحراف کلیسا قد علم کرد

دعوت میرحسین برای مطالعه یک کتاب؛ وجدان بیدار

میرحسین موسوی در یکی از دیدارهای خود با فرزندان کتاب «وجدان بیدار» را برای مطالعه به آنها و مردم معرفی کرده است.
به گزارش خبرنگار کلمه کتاب «وجدان بیدار» روایت زندگی مردی است که در سده شانزدهم میلادی به مبارزه علیه انحراف کلیسا و ظلم و دروغگویی ارباب دین بر می خیزد؛ آنها که با تفسیری خشک و سختگیرانه از دین، ستمگری بر مردم را به اوج رسانده اند و همه زشتکاری هایشان را نیز به نام خدا و پیامبرخدا مسیح توجیه می کنند.
«سباستین کاستلیو»، بزرگمرد قهرمان داستان، اما خواستار بازخوانی آموزه های دین و راه یافتن به حقیقت آنهاست. او اگرچه فکر خود را بی عیب و نقص نمی داند، اما از جوانی به فکر ایستادگی علیه دنیاپرستی پاپ هاست و ظلم و جور آنها را که رنگ و لعاب دینی گرفته بر نمی تابد.
کاستلیو معلمی است فقیر که از همان آغاز به فرجام خود در مبارزه با قدرت استبدادی آگاه است چرا که با دستی تهی مقابل کالونی ایستاده است که با  قدرت سازمان دهی خود  همه شهر را یکسره فرمانبردار کرده بود. اما روشنگری آغاز می‌کند.
اشتفان تسوایگ، نویسنده سرشناس آلمانی زبان و اتریشی تبار، در رمان وجدان بیدار به جنبه ای پنهان و دردناک از تاریخ روشنگری در اروپا اشاره می کند: کالون که خود پیشتر نهضتی آزادی خواهانه علیه سلطه کلیسای کاتولیک شکل داده بود، خود به شکلی تازه به سرکوب آزادی ها می پردازد و از قضا همانند پاپ، همگان را وادار به اعتراف به ایمان می کند و در غیر این صورت تهدید به تبعید. در نظامی که او شکل داده، همه متهم اند، همه باید منتظر هجوم ماموران حکومتی برای تفتیش عقیده باشند و همه به طور منظم باید به بازجویان جواب پس دهند. شکنجه و اعتراف گیری در این نظام همچنان رواج دارد و هنر و زیبایی، دشمن کالون و دشمن خدا قلمداد می شود.
کالون که استاد اخلاق است، ناگهان احساس می کند که وظیفه دارد مردم را تربیت و هدایت کند، و در این مسیر هر ناروایی را روا می شمرد. زندانی یا تبعید کردن مخالفان و شکنجه ی آنها برای اعتراف، ضرورتی گریزناپذیر می شود. آزادی اندیشه که نقطه شروع حرکت او و یارانش بود، اکنون که آنها به قدرت رسیده اند، ممنوع می شود و دورانی شاید سیاه تر از قبل آغاز می شود.
پاسداران حکومت کالون نه فقط از دعاهای حفظ شده و حضور مردم در مجالس مذهبی می پرسند، بلکه حتی لباس زنان را هم اندازه می گیرند تا کوچک و بزرگ نباشد، و همچنین موی آنها را، و نیز بر ترانه های شاد و ممنوعی نظارت می کنند که شاید مردم در خیابان بخوانند. از همه می خواهند که جاسوسی یکدیگر را بکنند، و فی الجمله شهر پر از آزادی را یکباره و به طرزی باورنکردنی، زیر سقفی از استبداد و خودکامگی دینی می برند؛ و این چیزی نیست که سباستین کاستلیو، آن را برتابد. او می خواهد از آموزه های دین خدا قرائتی راستین ارایه کند که با آن مردمان را تحقیر نکنند و ظلم و استبداد را با دین پیوند ندهند…

کتاب وجدان بیدار، دو بار به فارسی ترجمه شده است: یکی توسط سیروس آرین پور که نشر فرزان روز منتشر کرده، و دیگری توسط عبدالله توکل که نشر مرکز آن را منتشر کرده است.
میرحسین موسوی که اکنون این کتاب را برای مطالعه پیشنهاد کرده، پیش از این هم کتاب گزارش یک آدم ربایی را برای مطالعه معرفی کرده بود. کتابی که اقبال گسترده به آن، واکنش های جالبی را در پی داشت.
گزارشی از آن واکنش ها را در اینجا بخوانید.
برای مطالعه معرفی و بررسی کتاب«وجدان های بیدار به اینجا مراجعه بفرمایید
 




تغییر تاریخ شهادت شهید مرتضی آوینی به خاطر انرژی هسته ای

تاریخ شهادت شهید مرتضی آوینی در تقویم های رسمی تغییر کرده است.
شهید مرتضی آوینی هنرمند و نویسنده دفاع مقدس و راوی روایت فتح شهیدان روز بیستم فروردین ماه ۷۲ در فکه به شهادت رسید اما امسال در تقویم های رسمی کشور تاریخ شهادت وی به روز بیست و یکم فروردین تغییر کرده است.
اواخر سال ۱۳۷۰ “موسسه‌ فرهنگی روایت فتح” تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌ شش برنامه از مجموعه‌ ده قسمتی “شهری در آسمان” را به پایان رساندند ومقدمات تهیه‌ مجموعه‌های دیگری را درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ی محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر زندگی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیسم فروردین ۱۳۷۲ در قتلگاه فکه ناتمام ماند.
حسین معززی‌نیا داماد شهید آوینی با انتقاد از این تغییر تاریخ شهادت وی نوشته است: سیدمرتضی آوینی، صبح روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ به‌شهادت رسید. این تاریخ به‌عنوان روز شهادتش ثبت شد و هر سال در همان روز برایش بزرگداشت سالیانه برگزار شد. چند سال پیش روز بیستم فروردین را روز انرژی هسته‌ای نام‌گذاری کردند. از آن به‌بعد در این روز، عده‌ای درباره‌ اهمیت انرژی هسته‌ای صحبت می‌کنند. امسال، از وقتی که تقویم‌های رسمی منتشر شد، دیدم روز شهادت سیدمرتضی آوینی را از بیستم فروردین برداشته‌اند و برده‌اند گذاشته‌اند توی روز بیست‌ویکم فروردین. به‌نظر می‌رسد کسانی صلاح دانسته‌اند روز بیستم فروردین خالی از مناسبت دیگری باشد و به همین دلیل پیش خودشان فکر کرده‌اند حالا چه تفاوتی دارد، از این به‌بعد می‌گوییم آوینی در روز بیست‌ویکم فروردین شهید شده نه بیستم فروردین.
وی در یادداشتی در خبر آنلاین می نویسد: واقعاً هم چه فرقی می‌کند؟ کسانی که همیشه صلاح ما را بهتر از خودمان می‌دانند سال‌هاست آوینی متفکر را برداشته‌اند و به‌‌جایش یک آوینی تبلیغات‌چی گذاشته‌اند. آوینی پیشرو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی متحجر گذاشته‌اند. آوینی اهل گفت‌وگو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی چماق‌به‌دست گذاشته‌اند. آوینی معترض به وضع موجود را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی خوشنود و سر به‌راه گذاشته‌اند. آوینی نواندیش را برداشته‌اند و به‌جایش یک «پوستر» گذاشته‌اند که بشود از دور و «به‌طور کلی» قربان‌صدقه‌ صورت و صوت محزونش رفت.
داماد این شهید از استفاده سیاسی از آوینی هم انتقاد دارد و می افزاید: این دلسوزان آشنا با «صلاح» و «مصلحت» سال‌هاست آوینی را از عرصه‌ فرهنگ برداشته‌اند و گذاشته‌اند توی ویترین سیاست. بنابراین حالا هم صلاح می‌دانند برنامه‌ها را جفت‌وجور کنند، مناسبت‌ها را «تنظیم» کنند تا بتوانند همه چیز را خیلی قشنگ و تمیز بچینند کنار هم. چه اهمیتی دارد که طبق ثبت تاریخی، یک نفر در روز بیستم فروردین شهید شده باشد نه بیست‌ویکم؟ و چه اهمیتی دارد که او چیز دیگری گفته باشد و نوشته باشد، اما در ویژه‌برنامه‌ها و مجالس بزرگداشتش چیزهای دیگری از او نقل شود؟ همین شکل «تنظیم‌شده» آوینی بهتر از شکل قبلی است. قابل مصرف‌تر است. قابل استفاده‌تر است. قابل توصیه‌تر است.
پیش از این همسر شهید آوینی از حراج کردن این شهید برای امیال سیاسی انتقاد کرده بود.
او می افزاید: من این آوینی را که در روز بیست‌ویکم فروردین به‌شهادت رسیده نمی‌شناسم. من بعد از نوزده سال، امسال هم برای آن آوینی که در روز بیستم فروردین به‌شهادت رسید سوگواری خواهم کرد.
وی در پایان آورده است: در کودکی، همیشه این سئوال را داشتم که چرا تاریخ درگذشت یا تولد شخصیت‌های مشهور تاریخی متفاوت نقل شده. در نوجوانی این سئوال را داشتم که چرا خصلت‌ها و اعتقادات شخصیت‌های مشهور تاریخی به شکل‌های متفاوت ثبت و ضبط شده. امروز پاسخ هر دو سئوال را می‌دانم. امروز نگران آینده‌ام و قضاوتی که تاریخ درباره‌ امروز خواهد کرد.





ایران و لبنان پیگیر نبش قبر مورد ادعا و انجام آزمایش دی ان ای هستند

شورای انقلابی لیبی به سفارت ایران اعلام کرد: امام موسی صدر هفت سال پیش درگذشته است

مسئول کمیته مجلس شورای اسلامی برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، در گفت و گو با جام جم آنلاین خبر داد که شورای انقلابی لیبی به طور رسمی به سفارت ایران در لیبی اعلام کرده که امام موسی صدر درگذشته است.
به گفته جواد کریمی قدوسی، شورای انقلابی لیبی اعلام کرد که امام موسی صدر تا هفت سال پیش زنده بوده و در آن زمان در زندانی در لیبی فوت کرده است. این شورا محل دفن امام موسی صدر در اطراف شهر طرابلس را نیز مشخص کرده است.
این نماینده افزوده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی در حال پیگیری این موضوع است. البته تیمی از کشور لبنان نیز پیگیر سرنوشت امام موسی صدر هستند و قرار است با نبش قبر و آزمایش «DNA» مشخص کنند که آیا ان جسد متعلق به امام موسی صدر است یا خیر؟ تا زمانی که نتیجه آزمایش های «DNA» مشخص نشود هیچ اظهارنظری در این زمینه نمی توان کرد.
هفته پیش انتشار این خبر به عنوان نتیجه بررسی های دولت موقت لیبی در روزنامه لبنانی الاخبار، واکنش های گسترده ای در پی داشت و با اخبار ضد و نقیض پیشین درباره سرنوشت امام موسی صدر مقایسه شد.
تنها واکنش خانواده امام موسی صدر به آن خبر نیز از سوی وکیل لبنانی این خانواده اعلام شد که گفت: این فقط یکی از اخبار بسیاری است که پس از انقلاب در لیبی منتشر شده است. خانواده امام همچنان معتقدند امام صدر زنده است و مجدانه پیگیر آزادی امام و دو همراهش هستند.
خانواده و علاقه مندان امام موسی صدر که همچنان به زنده بودن او امیدوارند، معتقدند که برخی محافل در لیبی و ایران در تلاش اند با انتشار اخبار ضد و نقیض و ایجاد ابهام یا تردید درباره سرنوشت رهبر ایرانی تبار شیعیان لبنان، در مسیر تلاش ها برای کشف حقیقت درباره وی مانع ایجاد کنند.
در یک سال گذشته بارها و بارها ادعاهای چندگونه و متناقضی از سوی منابع مختلف درباره مرگ امام موسی صدر و نحوه ی آن منتشر شده است. غالب این ادعاها نیز به نحوی طرح شده اند که نه قابل اثبات بوده اند و نه قابل نفی، و از همین روست که نزدیکان امام موسی صدر بیشتر اینگونه خبرپراکنی ها را جنگ روانی و بازی رسانه ای ارزیابی می کنند تا گزارش واقعیات.
اما این بار، اولین بار است که مسئولان دولت جدید لیبی در این باره اظهارنظر می کنند و از این رو باید منتظر واکنش خانواده امام موسی صدر و همچنین نتایج تحقیقات درباره قبر مورد ادعای شورای انقلابی لیبی بود.




قبرستان تاريخي مسيحيان در کرمان زير و رو شد

خبرگزاری هرانا - قبرستان‌ تاریخی مسیحیان که در حریم قلعه دختر واقع شده بدون آنکه در فهرست آثار ملی جای گیرد کاملا تخریب شد. این قبرستان که در راستای طرح آزادسازی قلعه دختر و قلعه اردشیر قرار گرفته، بارها توسط معتادان زیر و رو و قبرها به منظور یافتن اشیاء گرانبها تخیله شده بود.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ قبرستان تاریخی مسیحیان که در حریم قلعه دختر قرار گرفته از بین رفت. شواهد امر و گفته‌های افراد ساکن در نزدیکی قلعه دختر از تاریخی بودن این قبرستان خبر می‌دهد. آن‌ها می‌گویند قدمت این قبرستان بیش از ۲۰۰ سال است.
به گزارش CHN‌ این درحالی است که هنوز هیچ کارشناسی برای بررسی تاریخی در این محل حضور نیافته است. با این وجود مسئول روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی کرمان علت تخریب قبرستان تاریخی مسیحیان را آزادسازی طرح قلعه دختر و قلعه اردشیر عنوان کرد.
«محمد مهدی افضلی»، مدیر روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی کرمان در این باره به CHN گفت: «قبرستان تاریخی مسیحیان در فهرست ملی ثبت نشده است و تخریب قبرستان در راستای پروژه آزاد سازی اطراف قلعه دختر و قلعه اردشیر توسط شهرداری و میراث‌فرهنگی بوده است.»
به گفته وی، پیش از این، قبرستان قدیمی دیگری در اطراف گنید جبلیه وجود داشت که چون مدت طولانی از قبرهای اطراف آن گذشته بود با همکاری شهرداری تخریب شد.
افضلی معتقد است، پروژه آزادسازی حریم قلعه دختر و قلعه اردشیر توسط شهرداری با هماهنگی میراث در حال انجام است و اگر چنین تخریبی در قبرستان تاریخی مسیحیان وجود داشته باشد مربوط به این پروژه است.
پیگیری‌های خبرنگار CHN از تخریب قبرستان تاریخی مسیحیان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است چنانچه کارشناسان با اظهار بی‌اطلاعی از پاسخگویی سرباز می‌زنند.




فاز نخست اينترنت ملی ايران، خرداد ۹۱ اجرا می‌شود

دولت ايران می‌گويد فاز نخست شبکه ملی اطلاعات (اينترنت ملی) را تا خرداد ۱۳۹۱ اجرا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران روز سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ گفت: "مهمترين اولويت ما در سال جديد افتتاح شبکه ملی اطلاعات است که فاز اول آن را تا خرداد ۹۱ افتتاح می‌کنيم."
وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: "ايجاد مراکز داده داخلی، توسعه نرم افزارها مانند موتور جست‌وجوی بومی، سيستم عامل بومی و پست الکترونيک توسط بخش خصوصی در حال انجام است که اميدواريم فاز اول به زودی افتتاح شود و فاز دوم هم تا پايان سال ۹۱ به خوبی آغاز شود."

مقام‌های دولتی ايران با اعلام اينکه اينترنت جهانی "ناپاک" است، می‌گويند قصد دارند "اينترنت پاک" را راه‌اندازی کنند. اين نوع اينترنت در ايران به نام "اينترنت ملی" نيز شناخته می‌شود.
رضا تقی‌پور اسفند ۱۳۹۰ به خبرگزاری مهر گفت: "وجود آسيب‌های امنيتی در کنار آسيب‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در شبکه اينترنت، امروزه بسياری از کشورها را وادار کرده که شبکه‌ای موازی در کنار اينترنت راه‌اندازی کنند."
به گفته وزير ارتباطات ايران "امروز به شبکه اينترنت اعتمادی نيست." چندی پيش نيز يک مقام وزارت اطلاعات ايران گفته بود: "اينترنت ابزار تهديد نيست، بلکه خود تهديد است."
"اينترنت ملی" پيش از اين در کشورهايی چون چين و کره شمالی به اجرا گذاشته شده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی غيردولتی در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی است، اينترنت ملی ايران را "طرحی عليه آزادی بيان و اينترنت جهانی" می‌داند که در خدمت "تشديد سانسور و کنترل گسترده شهروند وب‌نگاران" است.
بر اساس تازه‌ترين آمارها، ايران از نظر سرعت اينترنت در بين ۱۷۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ قرار دارد.
همچنين قيمت اينترنت در ايران نسبت به سرعت، کيفيت و حجم دانلود "گران‌ترين قيمت اينترنت جهان" برآورد شده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران حدود ۸۴ درصد کاربران اين کشور از طريق دايل‌آپ به اينترنت وصل می‌شوند.
به گزارش تارنمای مديا نيوز (پايگاه اطلاع‌رسانی ارتباطات و رسانه‌ها)، تنها حدود ۱۳ درصد از کاربران در ايران از طريق اينترنت پرسرعت (ADSL) به اينترنت وصل می‌شوند. نحوه اتصال سه درصد ديگر به اينترنت مشخص نيست.
مرکز آمار می‌گويد از مجموع جمعيت ۷۵ ميليونی ايران ۱۱ ميليون نفر کاربر اينترنت هستند.
تهران، مازندران و اصفهان به ترتيب بيشترين کاربران اينترنت و سيستان و بلوچستان کمترين کاربر اينترنت را در ايران دارند.
کاربران اينترنت در ايران همواره از کندی سرعت و قطع شدن‌های اينترنت در اين کشور اعلام نارضايتی می‌کنند اما معمولاً در ايران هيچ نهادی مسئوليت اختلال در شبکه اينترنت را نمی‌پذيرد.





قرارداد ۶۵۰ کارگر شرکتی شهرداری رشت تبدیل نشده است

خبرگزاری هرانا - سرپرست شهرداری رشت از عدم تبدیل قرارداد۶۵۰ کارگر شرکتی این نهاد به قرارداد مستقیم خبر داد.
سرپرست شهرداری رشت عدم تبدیل قرارداد این نیروهای شهرداری رشت را بر اساس بخش نامه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان به شهرداران سراسر استان، عنوان کرد.
مجتبی خدمت بین دانا، در گفتگو با خبرنگار ایلنا درگیلان، عدم تبدیل قرارداد این نیروهای شهرداری رشت را بر اساس بخش نامه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان به شهرداران سراسر استان، عنوان کرد.
او خاطر نشان کرد: براساس این ابلاغیه چون شیوه نامه تبدیل قرارداد کارگران شهرداری مشخص نیست، خواسته شده فعلا در ۲ماهه اول سال ۹۱ قرارداد این پرسنل با‌‌ همان قرارداد شرکتی تمدید شود تا شیوه نامه جدید از تهران ابلاغ شود.
خدمت بین دانا تعداد این نیروهای شهرداری رشت را حدود ۶۵۰ نفراعلام کرد و وعده داد تبدیل وضع قرارداد آن‌ها از شرکتی به قراردادی اواسط اردیبهشت ماه سال جاری صورت پذیرد.
به گزارش ایلنا از رشت، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان در آذرماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای به شهرداران استان با اشاره به نامه معاونت برنامه ریزی وتوسعه سازمان شهرداری هاتاکید کرده بود که امکان تبدیل وضع نیروهای شرکتی به قراردادی وجود ندارد.