۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


منابع ایرانی می‌گویند که تهران به دلیل اختلاف با آنکارا بر سر سوریه تمایلی به انجام گفت‌و‌گوهای اتمی در ترکیه ندارد. رضا تقی‌زاده اما به دویچه وله می‌گوید این ترکیه است که دیگر تمایلی به میزبانی نشان‌ نمی‌دهد.
حدود یک هفته مانده تا انجام دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت بزرگ جهان، به‌دلیل تشدید اختلاف‌‌ها میان تهران و آنکار، احتمال تغییر محل برگزاری این مذاکرات از استانبول به مکانی دیگر بیش از پیش جدی شده است.
به‌گفته هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق هیاتی از ایران که روز سه‌شنبه ۳ آوریل در بغداد بوده، ابراز تمایل کرده که مذاکرات بعدی ایران با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در بغداد برگزار شود. پیش از این محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرده‌ بود که دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ به جای استانبول در یکی از شهرهای بغداد، دمشق یا بیروت برگزار شود.
در رسانه‌ها و مطبوعات دولتی ایران این طور عنوان شده است که تردید و تزلزل ایران درباره میزبانی ترکیه برای دور بعدی مذاکرات اتمی، با حاشیه‌های سفر دو روزه رجب طیب اردوغان به تهران و تفاوت مواضع ایران و ترکیه بر سر سوریه مرتبط است.
علاالدين بروجردی رييس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است: « به دليل سياست‌های غيراصولی تركيه در رابطه با سوريه مصلحت نيست كه مذاكرات آتی ايران و ۵+۱ در استانبول برگزار شود.»
در همین راستا ایران هياتی را به رياست علی باقری، معاون دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی راهي بغداد كرد تا تمايل ايران را برای برگزاری نشست‌های تهران و گروه ۵+۱ در بغداد اعلام كند.
دکتر رضا تقی‌زاده استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گلاسکوی لندن اما نظر دیگری دارد. او معتقد است: «این نظر تهران نیست که در مورد میزبانی مذاکرات هسته‌ای عوض شده، بلکه بی‌میلی ترک‌ها است که ایران را در وضعیت دشواری قرار داده است.»

بشنوید: گفت‌و‌گو با رضا تقی‌زاده درباره بی‌میلی ترکیه برای میزبانی مذاکرات هسته‌ای

دویچه وله: چرا نظر ایران درباره میزبانی ترکیه برای مذاکرات هسته‌ای یک‌باره عوض شد؟
رضا تقی‌زاده:
این نظر تهران نیست که در مورد میزبانی مذاکرات هسته‌ای عوض شده، بی‌میلی ترک‌ها است که ایران را در وضعیت دشواری قرار داده است. ترک‌ها پیش از این تصور می‌کردند که با میانجی‌گری در برنامه اتمی ایران، مورد قدردانی قرار می‌گیرند. اما بعد از سفر آقای اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران، رسانه‌های وابسته به جبهه راست حاکمیت ایران لحن دیگری در پیش گرفتند. آن‌ها از امتیازاتی حرف زدند که ترکیه در نتیجه این میانجی‌گری ممکن بود به دست بیاورد. به نظر می‌رسد این موضوع ترک‌ها را تا حدودی ناراضی کرده است. به‌خصوص با توجه به انتقاداتی که از موقعیت ترکیه و موضع ترکیه در قبال سوریه در همان مطبوعات مطرح شد، ترکیه نارضایتی بیشتری پیدا کرده و در نتیجه تصمیم گرفته که میزبانی را پس بگیرد.

چرا هم‌اکنون محل برگزاری مذاکرات اتمی اهمیت پیدا کرده است؟
برگزاری مذاکراتی از این دست، محل مذاکرات را تا حدودی بااهمیت می‌کند. چون اگر این محل نزدیک به یکی از طرف‌ها باشد، آن‌ها قدرت چانه‌زنی ظاهرا بیشتری دارند، بر مطبوعات محلی تأثیر بیشتری می‌گذارند و همین‌طور از موقعیت خانگی می‌توانند استفاده کنند. در حقیقت، شبیه فوتبالی است که در خانه بازی می‌شود یا در خانه‌ی حریف بازی می‌شود.
به این علت وقتی جامعه اروپا تاریخ و محل برگزاری مذاکرات را پیشنهاد کرد، ایران تا حدی ناراضی بود و تصور می‌کرد در یک کشور مسلمان همسایه موقعیت بهتری دارد. ایران در مقابل ژنو که پیشنهاد جامعه‌ اروپا بود، استانبول را پیشنهاد کرد. البته چون مکان برگزاری مذاکره اهمیت خارق‌العاده‌ای ندارد، جامعه‌ی اروپا بعد از تصویب تاریخ (سیزدهم و چهاردهم ماه آوریل)، با محل برگزاری آن در ترکیه موافقت کرد.

تفسیر رسانه‌های ایران این است که به دلیل مواضع ترکیه نسبت به سوریه، ایران دیگر علاقه‌ای به میزبانی ترکیه ندارد. فکر می‌کنید این ارزیابی‌ تا چه حد واقعی است و تا چه حد روی تصمیم ایران تأثیر داشته است؟

بر خلاف آن‌چه رسانه‌ها و حتی مسئولان ایران مطرح‌ می‌کنند، این ایران نبوده است که خواستار تغییر محل برگزاری مذاکرات شده و به عراق یا جاهای دیگر تمایل بیشتری پیدا کرده، بلکه این ترک‌ها هستند که میزبانی خودشان را پس گرفته‌اند و ایران را در وضعیت دشواری قرار داده‌اند. البته موضع ترکیه در قبال سوریه، ایرانی‌ها را پریشان کرده و نارضایتی‌هایی هم ایجاد کرده است، ولی فراموش نکنید که ترکیه با اهمیت‌ترین همسایه ایران در وضعیت فعلی است و بسیاری از بارهای اقتصادی- مالی را می‌تواند برای ایران سبک کند.

دکتر رضا تقی‌زاده استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گلاسکوی لندن
ترکیه یک شریک تجاری بزرگ برای ایران، تنها خریدار گاز ایران و یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است و جزو معدود کشورهایی است که موازنه تجاری آن با ایران، با وجود تامین کالاهای مصرفی، موازنه‌ای مثبت است. ایران نمی‌خواهد این وضعیت را تغییر بدهد. ایران نباید و نمی‌تواند تحمل کند که ترکیه را به یک کشور دشمن تبدیل کند. در وضعیت فعلی، آرامش در مناسبات با ترکیه برای ایران اهمیت حیاتی دارد.
من تکرار می‌کنم که این ایران نبوده که موضع خود را تغییر داده و داوطلبانه به دنبال پیدا کردن جانشین است، بلکه به علت افزایش بی‌تمایلی در نزد ترک‌ها و آماده نبودن بیش‌تر آن‌ها برای میزبانی مذاکرات ایران با گروه ۵+۱، ایران مجبور به پیدا کردن شهر جانشین شده است.

از سوی ایران، عراق به عنوان یکی از گزینه‌های برگزاری مذاکرات اتمی مطرح شده است. آیا عراق واقعا قادر است در موعد پیش‌بینی شده، امکان گفت‌وگو میان ایران و غرب را فراهم کند؟ و اگر عراق هم چنین توانایی‌ داشته باشد، کشورهای غربی آن را خواهند پذیرفت؟
بدون تردید این گفت‌وگوها بایستی هرچه زودتر، آن‌طور که وزیر خارجه امریکا هم به آن اشاره کرد، شروع شود و به هرحال وقتی مذاکرات شروع می‌شود، باید جائی هم به عنوان میزبان مذاکرات تعیین شود. ولی عراق و شهر بغداد فاقد این قابلیت‌ها هستند. وضعیت امنیتی در بغداد هم‌چنان حساس است و به نظر نمی‌رسد که بقیه کشورهای عضو گروه ۵+۱ تمایل چندانی برای حضور در بغداد داشته باشند و به نظر من، تلاش ایران در این مورد، تلاش بی‌حاصلی است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد مناسبات ایران و ترکیه وارد دوره‌ تازه‌ای شده است. پیش‌بینی شما در این‌باره چیست؟
همه‌ شواهد نشان می‌دهد مناسبات ایران و ترکیه رو به سردی گذاشته است. احضار سفیر ایران به وزارت خارجه ترکیه، یکی از نمادهای این سردی است. البته می‌شود جلوی پیشرفت این سردی را گرفت و مناسبات را به حال تعادل برگرداند. ایران و ترکیه به همان اندازه که دارای منافع مشترک فراوان، مثلا در مورد حفظ امنیت در کردستان و بقیه مسائل منطقه‌ای هستند، دارای اختلافات جدی هم هستند. تنها مناسبات ترکیه با سوریه، نبایستی بر مناسبات بسیار بااهمیت‌تر ایران و ترکیه در شرایط عادی تأثیر بگذارد.
اگر سیاست‌مداران ایران و همین‌طور ترکیه، وضعیت موجود و حساسیت آن را خوب درک نکنند، بی‌تردید مناسبات ایران با ترکیه در همان مسیری قرار خواهد گرفت که دو سال پیش مناسبات ایران و روسیه قرار گرفت. مفهوم دیپلماسی فعال، فرار کردن از مشکلات و پشت کردن به کشورهایی که با ما موافق نیستند، نیست. بایستی روابط را مستحکم کرد؛ این چیزی است که متاسفانه امروز دیپلماسی ایران فاقد آن است و از نداشتن آن‌ رنج می‌برد.
مصاحبه‌کننده: حسین کرمانی
تحریریه: جواد طالعی





در حالی که دولت سوریه از خروج سربازان از برخی مناطق خبر می‌دهد، مخالفان ازحمله‌ی جدید نیروهای دولتی گزارش می‌دهند. کوفی عنان روز ۱۱ آوریل به ایران می‌رود. او خواستار نظارت بین‌المللی بر آتش‌بس سوریه است.
روز پنجشنبه (۵ آوریل / ۱۷ فروردین) خبرگزاری آلمان به نقل از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که بخشی از نیروهای نظامی این کشور در حال خروج از درعا و ادلب هستند. احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه‌ی عرب در امور سوریه، در این رابطه گفت، اکنون ما از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهیم که نیروهای خود را برای حفاظت از آتش‌بس احتمالی به سوریه بفرستند. فوزی افزود: «عقربه‌های ساعت برای هر دو طرف درگیری در سوریه در روز دهم آوریل به حرکت درمی‌‌آیند.»
کوفی عنان روز دوشنبه ( ۲ آوریل) از سازمان ملل خواسته بود، مقدمات اعزام ناظران به سوریه را فراهم آورد. شورای امنیت سازمان ملل قرار است بیانیه‌ای در رابطه با سوریه منتشر کند و در آن بر ضرب‌الاجل پیشنهادی کوفی عنان (۱۰ آوریل) و فراهم‌کردن مقدمات حضور یک هیئت ناظر از سوی سازمان ملل در سوریه تاکید نماید. دولت روسیه اعلام کرده که اگر این بیانیه در راستای طرح صلح کوفی عنان باشد، با آن موافقت خواهد کرد.
رژیم بعث سوریه در پاسخ به طرح کوفی عنان موافقت کرده است که تا ۱۰ آوریل به تمام عملیات قهرآمیز پایان دهد و نیروهای مسلح را از شهرهای مسکونی بیرون ببرد.
برقراری آتش‌بس تنها یکی از مفاد طرح صلح عنان است. در این طرح همچنین بر گشایش فضای باز سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، توزیع کمک‌های انسانی، فعالیت آزاد خبرنگاران و تضمین حق اعتراض برای مخالفان رژیم نیز تاکید شده است.
به گفته‌ی سخنگوی عنان، قرار است روز ۱۱ آوریل دبیرکل پیشین سازمان ملل برای مذاکره با دولت ایران به تهران سفر کند. ایران یکی از پشتیبانان رژیم بعث به‌شمار می‌رود. نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه‌ی عرب پیش از این با دو پشتیبان مهم‌‌تر رژیم بعث، یعنی روسیه و چین، وارد مذاکره شده است.
کشتار ادامه دارد

تعداد پناهجویان سوری در ترکیه به ۲۱ هزار نفر رسیده است. تعداد پناهجویان سوری در ترکیه به ۲۱ هزار نفر رسیده است.
روز پنجشنبه خبرگزاری آلمان به نقل از مخالفان رژیم سوریه گزارش داد که نیروهای دولتی حمله‌های تازه‌ای را علیه مخالفان آغاز کرده‌اند. شدیدترین حمله در شهر دوما در نزدیکی دمشق رخ داده است. در منطقه‌ی حلب نیز سربازانی که به مخالفان پیوسته‌اند با نیروهای دولتی درگیر شده و سه تن از آن‌ها را کشته‌اند. در دمشق هم دست کم دو نفر کشته و شماری زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر سوریه ۹۲ نفر کشته شده‌اند.
سازمان ملل تعداد کشته‌شدگان در یک سال گذشته را بیش از ۹ هزار نفر تخمین می‌زند. دولت سوریه از ۶ هزار کشته خبر داده است.
تعداد آوارگان افزایش می‌یابد
به گزارش کمیته‌ی آوارگان سازمان ملل از آغاز ناآرامی‌های سوریه در مارس ۲۰۱۱ تاکنون نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر در داخل کشور آواره شده‌اند و دست‌کم ۳۴ هزار تن به کشورهای همسایه گریخته‌اند. بیش‌تر این افراد به ترکیه، لبنان و اردن پناه برده‌اند. به گزارش خبرگزای آلمان، تعداد پناهجویان سوری در ترکیه به ۲۱ هزار نفر رسیده و تنها در روز پنجشنبه (۵ آوریل) حدود ۱۰۰۰ نفر دیگر وارد ترکیه شده‌اند. سازمان ملل یک بودجه‌ی ۱۰۵ میلیون دلاری برای کمک به آورگان سوری در نظر گرفته است.









پالایشگاه‌های ژاپنی در حال کاهش تدریجی خرید نفت خام از ایران و پرهیز از تمدید قراردادهای سالیانه خود هستند. یونان و آفریقای جنوبی نیز تحت تاثیر تحریم‌ها، واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.
ژاپن سومین مصرف ‌کننده نفت دنیا و از متحدان درجه یک تجاری و نظامی آمریکاست. یک مدیر اقتصادی ژاپنی به خبرگزاری رویترز گفته که نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران از سوی مقامات این کشور می‌تواند کار بانک‌های ژاپنی در ایالات متحده را مختل کند و صادرکنندگان ژاپنی خواستار چنین چیزی نیستند.
واردات نفت شرکت‌های ژاپنی از ایران در فوریه سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۶۷ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه ژانویه ۲۳ درصد و نسبت به سال قبل ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، مشکلاتی جدی برای حمل و نقل نفت، تسویه حساب‌ها، تعهدات تجاری و انواع بیمه‌ها فراهم کرده است. بیمه‌‌های ژاپنی  برای پرهیز از تبعات تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌، از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران شانه خالی می‌کنند.
ژاپن در حالی اقدام به کاهش واردات نفت خود از ایران کرده که پس از فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما، نسبت به گذشته نیاز بیشتری به نفت دارد.
راه گریز پالایشگاه‌های ژاپن
پالایشگاه‌های ژاپنی در قراردادهای جدید خود با ایران بند تازه‌ای را وارد کرده‌اند که طبق آن می‌توانند واردات نفت ایران را بدون پرداخت جریمه متوقف سازند. این بند شامل معافیت از پرداخت جریمه در صورت بروز آتش سوزی، تصادف و فجایع طبیعی است. اما ژاپنی‌ها  در صورت ناتوانی از واردات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها نیز می‌توانند از آن کمک بگیرند.
«جی ایکس نیپون» بزرگترین پالایشگاه نفتی ژاپن از تمدید یکی از قراردادهای خرید نفت ایران سرباز زده است. یک منبع آگاه که مایل به افشای نام خود نبوده، به خبرگزاری رویترز گفته که قرارداد مربوط به واردات روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت خام ایران در ماه مارس منقضی شده است.
البته پالایشگاه "جی ایکس نیپون" قرارداد دیگری برای خرید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت ایران دارد که آن را در ماه ژانویه تمدید کرده است.
به گفته منبع خبرگزاری رویترز، علاوه بر "جی‌ایکس نیپون" دست‌کم سه شرکت دیگر ژاپنی از ماه آوریل به بخشی از داد و ستد خود با جمهوری اسلامی پایان داده‌اند. واردات نفت خام ایران از سوی این شرکت‌ها حدود ۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.
بزرگترین خریدار نفت خام ایران اما شرکت «شوا شل سکیو ک ‌ک» است که به گفته منابع آگاه قرارداد سالیانه خود را، به دلیل اختلاف بر سر شرایط، تمدید نکرده اما با وجود انقضای تاریخ قرارداد در اول ماه آوریل، همچنان به واردات نفت از ایران ادامه داده است. سهم این شرکت از واردات نفت خام ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه است.

ژاپن، چین و کره شمالی بزرگترین مشتریان نفت ایران هستند. هر سه کشور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی قریب به ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از واردات نفت خود از ایران را کم کرده‌اند.
 خرید چین از ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۲ به نسبت سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته و بالغ بر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است.
واردات کره جنوبی نیز در ماه‌های یاد شده به ۱۲ میلیون و۹۳۰ هزار بشکه رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
پیوستن یونان و آفریقای جنوبی به تحریم‌ها
نشریه شرق به نقل از خبرگزاری رویترز  خبر داده که آفریقای جنوی و یونان نیز خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. شرق به نقل از یک منبع آگاه نوشته است:« به دلیل تعلق اکثر اسکله‌های آفریقای جنوبی به بخش خصوصی و این‌که نفت ایران به بخش خصوصی این کشور فروخته می‌شود، در ماه مارس خرید نفت از ایران متوقف شده است.»
شرق به نقل از خبرگزاری بلومبرگ افزوده که شرکت "انگن" آفریقای جنوبی واردات نفت ایران را تحت تاثیر تحریم‌ها متوقف کرده است. تاکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز نفتی روزانه این شرکت، که دومین پالایشگاه بزرگ نفتی آفریقای جنوبی را اداره می‌کند، از سوی ایران تامین می‌شد. این شرکت به روزانه ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام نیاز دارد.
شرکت انگن، واحد آفریقای جنوبی شرکت پتروناس مالزی است. مدیر عامل پتروناس گفته که این شرکت زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد. سهم آفریقای جنوبی از واردات نفت خام ایران در ماه فوریه ۸ / ۲ میلیون بشکه در روز بوده است.
خبرگزاری رویترز هم‌چنین به نقل از یک مقام پالایشگاه "هلنیک پترولیوم یونان" اعلام کرده که یونان به دلیل مشکلات بانکی در پرداخت پول نفت، خرید خود از ایران را در ماه آوریل متوقف کرده است. این منبع به رویترز گفته که هیچ بانک اروپایی مبادلات مالی مربوط به خرید نفت ایران را انجام نمی‌دهد. هلنیک پترولیوم یونان مجبور است برای پرداخت پول از بانک یونانی به بانک ترک از تسهیلات اتحادیه اروپا استفاده کند ولی بانک‌های اروپایی از این کار سر باز می‌زنند.







General view of the Russian gas-measuring station 'Sudzha' near the Ukrainian border, Russia, 11 January 2008. European Union (EU) observers arrived at this station to monitor the volume of Russian natural gas shipments through Ukraine. Russian President Dmitry Medvedev on 11 January rescinded an agreement on allowing gas monitors to inspect gas pipelines in Ukraine, citing a violation by Kiev. Medvedev's move has further delayed the resumption of the flow of gas through Ukraine to Europe. EPA/SERGEY DOLZHENKO +++(c) dpa - Report+++ پاکستان درصدد ساخت خط لوله گاز مشترک با ایران برای برطرف کردن کمبود انرژی خود است. همکاری یک شرکت آلمانی با پاکستان پرسش‌هایی را درباره نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران مطرح ساخته است.
وزارت انرژی پاکستان در ماه مه ۲۰۱۰ عقد قرارداد میان تهران و اسلام‌آباد برای ساخت خط لوله مشترک گاز را یک "دستاورد تاریخی" خواند.
در حالی‌که دولت پاکستان مصمم است با پیشبرد ساخت خط لوله گاز گامی بزرگ برای تامین انرژی کشورش بردارد، آمریکا می‌کوشد از تحقق این پروژه به هر قیمتی جلوگیری ‌کند. ایران با این پروژه قصد دارد بخش عمده‌ای از تولیدات گاز خود را به پاکستان بفروشد.
این پروژه برای پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تنگناهای انرژی در کشور ۱۷۰ میلیونی پاکستان بیش از پیش آشکار می‌شود. منصور هاشمی، معاون شرکت ملی خدمات مهندسی پاکستان (NESPAK) درباره اهمیت این پروژه گفت: «هیچ برنامه‌ای مهم‌تر از این پروژه ‌نیست. پاکستان در حال حاضر با کمبود ۵ هزار مگاواتی انرژی مواجه است. گاز ایران می‌تواند دقیقاَ این خلاء انرژی را پر کند. تنها این پروژه پاسخ‌گوی نیازهای پاکستان است.» این شرکت یکی از گردانندگان اصلی این پروژه به شمار می‌‌آید.

همکاری شرکت آلمانی در ساخت خط لوله‌ی گاز

آنچه ساخت این خط لوله‌ی گاز را بحث‌برانگیز می‌کند، مشارکت یک شرکت آلمانی در این پروژه است. منصور هاشمی در گفت‌وگویی با کانال تلویزیون یک آلمان (ARD) نیز همکاری یک شرکت آلمانی در این پروژه را تایید کرد. این همکار آلمانی، "شرکت مهندسان مشاور آی ال اف" (ILF) است که دفتر آن در مونیخ و دارای ۱۸۰۰ کارمند است. این شرکت آلمانی وظیفه مشاورت به طرف پاکستانی را برعهده داشته و حق‌الزحمه خود را نیز از دولت پاکستان دریافت می‌کند.


هاشمی تاکید کرد که شرکت "آی ال اف" نقشی مدیریتی در این پروژه برعهده دارد، زیرا دارای تجربه بین‌المللی فراوانی در ساخت خط لوله است. وی افزود:  «شرکت مهندسی ما فاقد چنین امکاناتی است. شرکت آلمانی به تنهایی مسئول ساخت ایستگاه‌های کمپرسور در این خط لوله گاز است.»
در حالی‌که ساخت خط لوله گاز در خاک ایران پیشرفت‌هایی را نشان می‌دهد، شریک پاکستانی هنوز بطور جدی اقدامی برای شروع این پروژه نکرده است. بزودی قرار است در پاکستان مناقصه‌ای برای این پروژه برگزار شود.
شرکت آلمانی "آی ال اف" خود را برای این مناقصه آماده می‌کند و قرار است در آینده نظارت بر این پروژه را نیز بر عهده گیرد. این موضوع با توجه به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا قابل تامل است. زیرا نخستین پرسش این است: "آیا این همکاری ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا به شمار نمی‌آید؟"

سکوت شرکت آلمانی
اداره نظارت بر اقتصاد و صادرات آلمان در نخستین واکنش به این موضوع گفت که ممکن است این همکاری تخطی از توافقات اتحادیه اروپا باشد. اما سیمون هیرش‌برونر وکیل یک دفتر حقوقی در بروکسل اعلام کرد که « فعالیت‌های این شرکت زیرپا نهادن مصوبات اتحادیه اروپا نیست، زیرا تحریم‌ها متوجه ارسال محمولات به شرکت‌های ایرانی یا شرکت‌هایی است که در ایران فعالیت دارند. اما در صورتی‌که این شرکت آلمانی تنها با پاکستان همکاری داشته باشد، مشمول مصوبات اتحادیه اروپا نخواهد شد.»
اما برخی کارشناسان حقوقی بر این باورند که مفاد مصوبات اتحادیه اروپا تفاسیر دیگری را نیز امکان‌پذیر می‌سازد. شرکت آلمانی "آی ال اف" درباره فعالیت خود در این پروژه گفت که دفتر این شرکت تنها وظیفه برنامه‌ریزی و مشاورت برای خط لوله گاز در کشور پاکستان را بر عهده دارد. مسئولان این شرکت اعلام کردند که «درباره این پروژه در حال انجام موظف به سکوت هستند.»
هنوز روشن نیست که دولت پاکستان در قبال فشارهای بین‌المللی چه واکنشی نشان خواهد داد. در صورت تغییر نظر پاکستان، فعالیت شرکت آلمانی نیز متوقف خواهد شد. هاشمی گفت: «دولت پاکستان چنین تصمیمی نخواهد گرفت. ما به تازگی شاهد تظاهرات مردم پاکستان به خاطر کمبود انرژی بودیم. در این تظاهرات مردم از وضعیت موجود بسیار خشمگین بودند.»
به نظر کارشناسان سیاسی کشورهای غربی میان دو "گزینه بد و بدتر" قرار گرفته‌اند. یا این خط لوله ساخته می‌شود که در آن صورت به معنای کمک به ایران تلقی خواهد شد یا اینکه این پروژه متوقف می‌شود که به معنای دامن زدن به بی‌ثباتی بیشتر در پاکستان است. به گفته این کارشناسان نباید از نظر دور داشت که «پاکستان، کشوری با قدرت اتمی است که دارای ساختار سیاسی بسیار شکننده‌ است.»








گروه آمریکایی: رنو و نیسان تجارت با ایران را متوقف کنند

یک گروه با نفوذ آمريکايی که با برنامه هسته‌ای ایران مخالف است از شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان خواسته است تا با مد نظر قرار دادن برنامه «مشکوک» هسته‌ای ایران، تجارت با جمهوری اسلامی را متوقف کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده به کارلوس گون، مدیر گروه خودروسازی «رنو- نیسان» آورده است که تجارت این مجموعه با ایران به معنای «حمایت مستقیم از توان جمهوری اسلامی در توسعه غیرقانونی برنامه تولید سلاح اتمی، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران و جانبداری از کارزار بی‌رحمانه جمهوری اسلامی در سرکوب مردم ایران است».
«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که شخصیت هايی چون دنيس راس، ديپلمات سابق، جيمز وولسی، رييس سابق سازمان سيا و فرانسيس تاوسند، مشاور سابق امنيت ملی کاخ سفيد در آن عضویت دارند، مدعی شده است در حالی که دیگر گروه های صنعتی از همکاری با جمهوری اسلامی کنار کشیده‌اند، خودروسازی رنو سطح تولید خود را در ایران «دو برابر» کرده و از تولید «۵۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۹۳ هزار و ۵۰۰ خودرو در سال ۲۰۱۱» رسانده است.
این نامه به امضای مارک والاس، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل و رييس  فعلی گروه « اتحاد عليه ايران هسته‌ای» رسیده است.
آقای والاس در این نامه با اشاره به امضای قریب‌الوقوع قرارداد یک میلیارد دلاری آمریکا با خودروسازی نیسان بر سر تولید تاکسی‌های نیویورک آورده است: «مالیات‌پردازان نیویورک نباید به شرکت‌هایی مانند نیسان سود برسانند که از حکومتی حمایت می‌کند که حامی اصلی تروریسم است و با القاعده متحد شده است».
جمهوری اسلامی بارها از سوی آمریکا متهم شده است که به تعدادی از اعضای القاعده در ایران پناه داده است.
گروه فعالان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» هفته گذشته نیز خواستار آن شد که دو کارخانه خودروسازی جنرال موتورز و پژو معاملات خود را با ایران متوقف کنند.
به دنبال این درخواست، سخنگوی شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز که اخیرا هفت درصد از سهام شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن را خریداری کرده است، گفت که این شرکت از چندی پیش همکاری خود را با ایران متوقف کرده است.
«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سال گذشته نیز خواستار توقف همکاری های شرکت خودروسازی هیوندای با ایران شده بود. روز ۱۵ فروردین ماه سال جاری روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که شرکت خودروسازی هیوندای همکاری‌های گسترده خود را با ایران متوقف کرده است.






امپراطوری پرتغال در خليج فارس

 «پرتغال، خليج فارس و صفويه ايران»*، کتابی است در برگيرنده مقالات ۱۲ تاريخدان و پژوهشگر در اروپا و آمريکا، که تحت نظارت رودی متی و جورج فلورز، دو استاد تاريخ در آمريکا و ايتاليا منتشر شده است.
پرتغال اولين قدرت اروپايی بود که در خليج فارس در سال ۱۵۰۷ حضور پيدا کرد و در سال ۱۵۱۵ در جزيره هرمز، که در آن زمان پادشاهی داشت و تحت قيمومیت ايران بود، پایگاهی ساخت تا راه دريايی بين هند و خليج فارس را در کنترل داشته باشد. در سال ۱۶۲۲ شاه عباس که خواستار در دست گرفتن راه تجارت ابريشم بود، با کمک نيروی دريايی انگليس پرتغالی ها را از هرمز بيرون راند.
روابط پرتغال و ايران در ابتدا و تا اوايل قرن هفدهم، دوستانه بوده و يکديگر را متحدی در مقابل دشمن مشترک، امپراطوری عثمانی می ديدند (ص ۲۴۶)، اما در عمل اين اتحاد تاثير چندانی نداشت و ايرانی ها متوجه شدند که اروپايی ها حرف زياد می زنند ولی عمل نمی کنند (ص ۲۴۷).

پرتغالی ها در زمان حضورشان در خليج فارس فقط خواستار کنترل راه دريايی بودند و هرگز برای استعمار و کولونیزه کردن ايران يا ساير نقاط خاورميانه دست به عمليات نزدند. دو دليل برای اين امر وجود دارد: يکی به دليل قدرتمندی کشورها و ديگر دليل عدم  توجيه برای خرج مهمات و ارتش. به عبارتی قدرت و مخارج، عوامل بازدارنده بودند (ص ۲۲۰) .
«پرتغال، خليج فارس و صفويه ايران»، فقط روابط قدرت ها و امپراطوری هايی مانند ايران، عثمانی و پرتغال را مورد مطالعه قرار نمی دهد (ص ۱۴۶) بلکه نگاهی به تاريخ خرد نيز دارد. این کتاب وضعیت اقتصادی و مالیاتی هرمز را از نظر می‌گذراند (ص ۸۲) و همچنین نگاهی دارد به حضور فرستاده های شاه عباس به دربار اسپانيا-پرتغال که دون خوان های ايرانی خوانده می شدند (ص ۲۸۳) و بسياری از آنها مسيحی شدند.
این کتاب همچنین اشاره می‌کند به ارامنه ساکن هرمز که شکایتشان این بود که پرتغالی ها با  آنان رفتار بدتری دارند تا با مسلمانان (ص ۲۰۴).

کتاب «پرتغال، خلیج فارس و صفویه ایران» نشان می دهد که ايران صفويه شيعه، پرتغالی ها را  که با اسلام و مسلمانان آشنايی داشتند، (ص ۲۹) گيج کرده بود و هر کدام از آنها که با دربار شاه اسماعيل در تماس بودند، سخن از عجیب و غریب بودن ایران به میان می‌آوردند و از جمله به شراب خواری ايرانی ها در ضيافت های عيش و نوش شاه اسماعيل اشاره می‌کردند.
برخی از گزارش های پرتغالی ها نيز که برای دربار اين کشور فرستاده می شد، آميخته ای از حقيقت و تخيل بود. حتی در يکی از اين گزارش ها شاه اسماعيل قاتل يهوديان و مسلمانان و محافظ مسيحيان خوانده شده است(ص ۳۱).

در این کتاب آمده است شاه اسماعيل علاقه زيادی به اسلحه، لباس و شراب پرتغالی داشت. نخبگان صوفيه نيز علاقه زيادی برای دوستی با پرتغالی ها داشتند اگر چه آنها را نجس می دانستند (ص ۴۲).
در نهایت این‌که دو کشور پرتغال و ايران از همان آغاز برقراری روابط در سال ۱۵۱۴ و از زمان آغاز به کار کردن اولين سفارت اين کشور در ايران، روابط خوبی با یکدیگر داشتند. ايران کشور امنی برای مسافران پرتغالی بشمار می رفت و برخلاف امپراطوری عثمانی با آنها برخورد مناسبی می شد
در سال ۲۰۰۷، به مناسبت پانصدمين سالگرد ورود پرتغال به خليج فارس در واشينگتن، کنفرانسی برگزار شد که کتاب «پرتغال، خليج فارس و صفويه ايران» بر اساس سخنرانی های ایراد شده در این کنفرانس جمع‌آوری و اواخر سال ۲۰۱۱  منتشر شده است.

 اين مجموعه تنها کتابی است که روابط امپراطوری پرتغال با صفويه ايران را مورد بررسی قرار می‌دهد.








پژوهش جدید: اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ سقوط می‌کند

پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه ام‌آی‌تی یا «انستیتو تکنولوژی ماساچوستس» در آمریکا تهیه شده پیش‌بینی می‌کند که اگر مردم با سرعت فعلی منابع موجود در جهان را مصرف کنند اقتصاد جهانی در آستانه سقوط قرار گرفته و جمعیت جهان به شکل خطرناکی رو به کاهش خواهد گذاشت.
مجله اسمیتسونین از قول گراهام ترنر، فیزیکدان استرالیایی، می‌نویسد که جهان در مسیر نابودی پیش می‌رود و شواهد فعلی با تحقیقاتی که به نام «محدودیت‌های رشد» در سال ۱۹۷۲ منتشر شده همخوانی دارد.
در این تحقیقات جدید که به سفارش یک مجمع اقتصادی به نام «باشگاه رم» تهیه شده است، پژوهشگران با استفاده از کامپیو‌تر و بر اساس عوامل بنیانی مثل نرخ رشد جمعیت و میزان مصرف منابع موجود در کره زمین الگوهای احتمالی برای آینده اقتصاد جهان را ترسیم کرده‌اند. در این تحقیقات همچنین روش‌های گوناگون برای افزایش تولیدات کشاورزی و اقدامات مربوط به کنترل جمعیت و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است.
دوازده میلیون نسخه از این گزارش به سی و هفت زبان زنده دنیا منتشر و توزیع شده است.
در اکثر الگوهایی که توسط کامپیو‌تر ترسیم شده‌اند نرخ رشد جمعیت و نرخ رشد اقتصادی به شکلی ثابت تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهند یافت. اما در این پیش‌بینی‌ها تاکید می‌شود که بدون انجام اقدامات قاطع جهت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی جهان با خطر انفجار جمعیت و سقوط اقتصاد روبه‌رو خواهد شد.
با این همه در این تحقیقات خاطرنشان می‌شود که اگر دولت‌های جهان اقدامات لازم برای توسعه فناوری‌های غیر مضر و کاهش لطمات فعلی به محیط زیست را انجام دهند، بعد از آن تاریخ نیز هنوز امکان رشد اقتصادی نامحدود وجود خواهد داشت.
گراهام ترنر می‌گوید که احتمالا یکی از مهم‌ترین نتایج این پژوهش جدید این است که نتایج الگوهایی که توسط کامپیوتر‌ها ترسیم شده‌اند تقریبا با پیش‌بینی‌های مطالعات قبلی که تحت عنوان «محدودیت‌های رشد» در سال ۱۹۷۲ منتشر شده بود انطباق دارند.
وی تاکید می‌کند که شباهت پیش‌بینی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها در این دو تحقیق جداگانه که با فاصله ۴۰ سال انجام شده هشداری جدی است که نشان می‌دهد جهان از نظر اقتصادی و الگوی مصرف در مسیری فاجعه‌بار حرکت می‌کند.








رفسنجانی «معتقد است با تمام کشورها باید رابطه برقرار کرد»

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که در زمان حیات آیت‌الله خمینی نامه‌ای به او نوشته و خواهان این شده است که در زمان حیاتش، هفت موضوع را حل کند تا در آینده به صورت معضلی، سد راه آینده کشور نشود. به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، یکی از این معضلات رابطه با آمریکا بوده است.
آقای هاشمی رفسنجانی در نامه خود به آیت‌الله خمینی همچنین گفته است که آمریکا قدرت بر‌تر دنیاست و رابطه آمریکا فرقی با رابطه با چین و روسیه و اروپا ندارد.
رادیوفردا در همین زمینه گفت‌و‌گویی داشته است با مهدی مهدوی آزاد، روزنامه‌نگار سیاسی ساکن آلمان، و در ابتدا نظر او را درباره این گفته‌های هاشمی رفسنجانی پرسیده است.
مهدی مهدوی آزاد: واقعیت این است که صرف نظر از اختلافاتی که روحانیون و حاملان انقلاب از ابتدای انقلاب داشته‌اند، و به دسته‌ها و گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند، اما در پشت همین دسته‌بندی‌های ظاهری ما می‌توانیم یک گروه‌بندی خیلی مشخص و شفاف داشته باشیم.
یعنی اگر حاملان انقلاب را به دو گروه اول که ایدئولوژیست‌ها هستند و گروه دوم که‌‌ همان گروه‌های پراگماتیسم و عملگرا تقسیم کنیم، که این گروه دوم به دلیل جو انقلابی‌زده آن دوران که همچنان هم ادامه دارد، این پراگماتیسم و عملگرایی را همواره پشت پرده دیگری به نام مصلحت‌گرایی پنهان می‌کردند. این آقای هاشمی رفسنجانی هم از نظر تبار‌شناسی فضای سیاسی ایران قطعا متعلق به گروه دوم یا‌‌ همان عملگراهاست.
یعنی آقای هاشمی یک پراگماتیست و عملگراست که از ابتدای انقلاب ما شاهد بروز تمایلات آقای هاشمی رفسنجانی بودیم که می‌گفت باید با همه جا و همه کس به مذاکره بنشینیم. ماجرای مک‌فارلین یک شاهد تاریخی بر این مدعاست که در واقع در آن شرایط خاص تاریخی و انقلابی ما شاهد چنین اقدام خطرناک و پذیرش آن بودیم.
  • پس شما با این اوصاف می‌خواهید بگویید که آقای هاشمی رفسنجانی هم با این نکته‌ای که آیت‌الله خمینی در زمان حیاتش در مورد آمریکا گفته است، الان هم باورمند است یا خیر؟
بدون شک اعتقاد دارد. این حرف من نیست. ایشان در مصاحبه‌هایی که انجام می‌داد، مخصوصا در دوران خاتمی و حتی در یکی از مصاحبه‌هایی که بعد از انتخابات ۸۸- یعنی در اوج خفقان- انجام داد، به صراحت اعلام کرد که ما می‌توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم.
آقای هاشمی یکی از معدود چهره‌های جمهوری اسلامی است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا همین لحظه با نگاهی عملگرایانه معتقد است که ما بایستی با همه کشور‌ها رابطه برقرار کنیم، به خصوص با ایالات متحده آمریکا که آن را ابرقدرت می‌داند.
  • آقای مهدوی آزاد، شما در مورد نظر آیت‌الله خمینی گفتید، اتفاقا روزنامه کیهان در یادداشتی که به این نکته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتقاد داشته است، گفته است که پس شما چرا نظر خودتان را برای آیت‌الله خمینی روشن نکردید و به ایشان اعلام نکردید؟
آن چه که حسین شریعتمداری در شماره امروز روزنامه کیهان نوشته است نوعی از بازی‌های سیاسی و نمودی از رقابت‌های سیاسی درون قدرت است که پشتوانه معنایی ندارد و یک نوع جنگ روانی است. وگرنه نظر آیت‌الله خمینی‌‌ همان زمانی که ماجرای مک‌فارلین رخ داد، گرچه فکر نمی‌کنم که آدم عاقلی باشد که فکر کند ماجرای مک‌فارلین بدون نظر و آگاهی آیت‌الله خمینی اتفاق افتاده، از نظر آیت‌الله خمینی و از‌‌ همان زمان مشخص شد که ایشان همواره در اعوجاج بین این دو دیدگاه- یعنی دیدگاه ایدئولوژیست‌ها و دیدگاه پراگماتیست‌ها- تا لحظه مرگش بود. دعوای اصلی دعوای قدرت و دعوای ایدئولوژی در مقابل پراگماتیسم است.
  • هدف آقای هاشمی از گفتن این حرف و اشاره به نامه‌ای که خطاب به آیت‌الله خمینی نوشته است و از ایشان خواسته است که در زمان حیات‌شان به برخی مسائل بپردازند و آنها را حل کنند، چه می‌تواند باشد؟
تفسیر‌ها و تعبیرهای متفاوتی در این مورد می‌توان ارائه داد. آقای هاشمی رفسنجانی همچنان به عنوان یک مرجع سیاسی در میان نسل اولیه انقلاب و حاملان انقلاب اسلامی شناخته می‌شود و علتش هم‌‌ همان عملگرایی ایشان بود.
در این شرایط که آقای هاشمی رفسنجانی همچنان مرجعیت سیاسی خود را حفظ کرده است، و آقای خامنه‌ای بیشتر، مرجعیت ایدئولوژی و مذهبی در جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، حرف آقای هاشمی می‌تواند بیانگر یک اشاره غیرمستقیم به آقای خامنه‌ای باشد. یعنی به این مفهوم که آقای خامنه‌ای نتوانست آن طور که آیت‌الله خمینی شجاعت به خرج داد و غائله جنگ را تمام کرد، در مورد رابطه با آمریکا به یک تصمیم عاقلانه برسد.








گفت‌وگو با مدیر یک مهدکودک درباره ممنوعیت رقص و‌ آواز

مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که سازمان متبوع او با مهدکودک‌هایی که، به گفته او، «برنامه‌های غیراخلاقی» از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند برخورد می‌کند.
ولی‌الله نصر گفته است که برنامه‌های آموزشی باید در راستای آن چه که او موازین اسلامی خوانده است باشد.
رادیوفردا در این باره با مدیر یک مهدکودک در مرکز تهران که نخواسته است نامش فاش شود گفت‌و‌گو کرده است:
مدیر مهدکودک: نه خیلی جدید. به هر صورت ما هم مملکت‌مان اسلامی است و هم دین‌مان و با لهو و لعب هم دین اسلام مخالف است. شاید به همین دلیل است که صلاح نمی‌دانند که بچه‌ها از‌‌ همان بچگی که شخصیت‌شان شکل می‌گیرد، این مسئله رواج داشته باشد.
  • در هر صورت تاریخ آغاز این مخالفت را می‌دانید؟ چه زمانی بود که این مخالفت شروع شد؟
من از سال ۸۲ مهدکودک را باز کردم و از‌‌ همان سال ۸۲ که مهد را افتتاح کردم ما نه کلاس رقص و نه کلاس باله داشتیم. البته به طور مرتب به ما بخشنامه می‌شد که نبایستی این کلاس‌ها را دایر کنیم.
  • معمولا دیده شده است که در مهدکودک گاهی موسیقی هم آموزش داده می‌شود. از قول آقای ولی‌الله نصر به موارد «رقص و آواز» اشاره شده است. الان به چه صورت است؟ آیا آموزش آواز هم ممنوع شده است؟
ما واحد کار‌ها را که ممکن است همراه آن آهنگی هم نواخته شود، آموزش داده می‌شود که آن هم با سازهایی مثل ارگ است ولیکن کمی که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند ممکن است که فلوت و ارگ و این ساز‌ها هم به آموزش‌شان اضافه شود، ولی همه این‌ها به صورت آموزش ساز است و نه آموزش آواز.
  • بچه‌ها از محیط خانه به مهد کودک می‌آیند. آنها معمولا در محیط خانه و خانواده با این قبیل چیز‌ها آشنا می‌شوند. یعنی بالاخره در میان خانواده‌ها رقصی وجود دارد. آوازی شنیده می‌شود. موسیقی گوش داده می‌شود که امکان دارد آن موسیقی، موسیقی مورد تایید مقامات رسمی هم نباشد. این محدودیت‌ها تا چه اندازه اساسا کارساز است؟
والله این‌ها را دیگر باید بزرگ‌تر‌ها و برنامه‌ریزها در سطح کلان تنظیم کنند. ما برای این که بچه‌ها کسل و افسرده نشوند به شکلی با آهنگ‌هایی که مجاز باشند و مشکلی نداشته باشند شعر‌ها را به آنها آموزش می‌دهیم.
  • آقای ولی‌الله نصر، مدیر کل بهزیستی استان تهران، گفته‌اند که برنامه‌های مهدکودک بایستی در راستای موازین اسلام و موازین شرعی باشد. آیا دقیقا این برای شما مشخص شده است که منظور ایشان از موازین اسلامی و شرعی چیست؟ یعنی در این بخشنامه به طور دقیق مشخص شده است که شما چه کاری باید انجام بدهید که برنامه‌های‌تان در آن راستا قرار بگیرد؟
تقریبا به ما گفته‌اند که برنامه‌ها باید چه طور باشد. در واقع آموزش را با آن چه که اسلام معنا می‌کنید، جدا کرده‌اند.
  • شما می‌گویید «تقریبا» می‌دانید. یعنی دقیقا برای شما مشخص شده است یا خیر؟ برای‌تان جلسات توجیهی گذاشته شده که این مسائل را آموزش بدهند؟
نه. فعلا نه. جلسه توجیهی به آن معنا نداشته‌ایم. ولی جلسه‌ای داشته‌ایم که در آنجا عنوان شده است که بچه‌ها از‌‌ همان اوان کودکی وقتی که شخصیت‌شان شکل بگیرد باید با یک سری مفاهیم آشنا شوند تا وقتی که بزرگ‌تر می‌شوند، قبول دین و مذهب برای‌شان راحت‌تر باشد.

اصلا باید بچه‌ها از‌‌ همان دوران مهدکودک بسیاری از مسائلی را که با سن‌شان هماهنگی دارد، آموزش ببینند تا شخصیت‌شان از‌‌ همان کودکی شکل بگیرد.
  • نظر خانواده‌ها در این مورد چیست؟ به عنوان مثال، اگر آن چیزی که آقای نصر عنوانش را رقص و آواز گذاشته‌اند از برنامه‌های مهدکودک حذف شود، آیا خانواده‌ها با این تغییر موافقت می‌کنند؟
ما با چند دسته از اولیا طرفیم، یک دسته مذهبی‌اند، عده‌ای بین مذهبی و غیرمذهبی هستند و عده دیگری هم اعتقادات ضعیف‌تر دینی دارند.
در هر صورت وقتی با آگاهی از برنامه‌های مهدکودک فرزندشان را در مهدکودک ثبت نام می‌کنند، یعنی قبول کرده‌اند که فرزندشان در‌‌ همان محیط و تحت‌‌ همان آموزش‌ها باید قرار بگیرد. در نتیجه آنها هم خودشان را با برنامه مهدکودک وفق می‌دهند. اما این که در خانه‌های‌شان چه می‌گذرد، ما دیگر نمی‌دانیم.
  • این جور برنامه‌ها که به صورت بخشنامه و دستورالعمل به شما ابلاغ می‌شود، چه قدر بر عملکرد و کار شما تاثیر می‌گذارد؟
ما دو شیوه مدیریت داریم. یکی رفتارهای خودمان و دیگری رفتارهایی است که به ما ابلاغ می‌شود. بنده خودم را نمی‌گویم، برخی مدیریت‌های مهدکودک‌های دیگر این احتمال وجود دارد که خودشان هم برخی برنامه‌ها را قبول نداشته باشند. ولی وقتی چیزی به شکل قانون ابلاغ می‌شود، تقریبا همگی اجرا می‌کنند.
الان تمام جامعه ما این مدلی است. در نتیجه این مسائل اموری نیست که کیفیت کار را پایین بیاورد.‌‌ همان طور که گفتم ما تا آن حد آزادی داریم که بچه‌ها سرود‌های‌شان را با آهنگ بخوانند. و بچه‌ها و خانواده‌ها هم معمولا در همین حد و حدود انتظار دارند.
الان در جامعه ما کلاس رقص و باله و آواز خیلی زیاد است. کلاس‌های آزاد در این مورد خیلی زیاد است و خانواده‌هایی که مایل باشند می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند.
  • قبل از این که بخواهند چنین طرح‌هایی بدهند، تا به حال شده است که با شما که مدیر یک مهدکودک هستید، سابقه کافی دارید و چند سال است که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنید، نشستی برگزار کنند؟ آسیب‌شناسی کنند و بعد از آن چنین طرح‌هایی را به اجرا بگذارند؟
هرگز چنین چیزی نبوده است.



اردوغان به ایران: صداقت ندارید و وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهید

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه ، در واکنش به  ابراز بی‌میلی تهران در برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در استانبول، اظهار داشت ایران با چنین رفتارهای وجهه بین‌المللی خود  را از دست می‌دهد.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه،  ۱۷ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.»
نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما باید رو راست باشیم؛ چراکه به خاطر این عدم صداقتِ ایرانی‌ها همینطور وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند.»

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: «این زبان دیپلماسی نیست. اسم این چیز دیگری است اما من اینجا نمی‌توانم بگویم.»
رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «این نشست برای ما هیچ وجهه‌ای نخواهد داشت و ما هم به دنبال  چنین وجهه‌ای نیستیم. ایران در اینجا بنده خواهد بود. چرا؟ به خاطر اینکه ما رویکرد منصفانه‌ای برای آنها را دنبال می‌کنیم.»
ترکیه به ایران پیشنهاد داده بود که در ماه جاری میلادی میزبان گفت‌وگوهای اتمی با گروه ۱+۵  در  استانبول باشد و تا چند روز پیش هم مقام‌های ایرانی از این میزبانی ابراز رضایت می‌کردند.
رجب طیب اردوغان این اظهارات شدیداللحن را درست یک هفته پس از سفر به ایران و دیدار با مقام‌های بلندپایه ایرانی بیان کرده است.
مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر  به ويژه پس از کنفرانس «دوستان مردم سوریه»  گفته‌اند که مایلند گفت‌وگو در جایی غیر از  استانبول برگزار شود و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
یک روز پیش از این  احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که  سفیر ایران در آنکارا به خاطر مواضع مقام‌های ایرانی درباره کنفرانس سوریه احضار شده است.



لاریجانی: فاز دوم هدفمندی یارانه ها را نمی توان بدون مصوبه مجلس اجرا کرد

در حالی که دولت احمدی نژاد مبلغی را با عنوان «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» طرح هدفمندی یارانه ها به حساب‌ برخی یارانه بگیران واریز کرده است، علی لاریجانی می گوید که دولت بدون مصوبه مجلس نمی‌تواند گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.
رییس مجلس ایران که در قم به سر می برد روز پنجشنبه اعلام کرد: «بدون مصوبه مجلس نمی‌توان گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد... مقاومت مجلس در این زمینه به دلیل آن است که هنوز مشخص نیست منابع مالی تأمین اجرای مرحله دوم از کجا خواهد بود.»
آقای لاریجانی به خبرنگاران گفت: «قانون در این زمینه گفته است در هر مرحله باید چهار ردیف درآمدها و نوع هزینه ها به تصویب و بعد به مرحله اجرا در آید که این امر تاکنون عملی نشده است.»
این اظهارات در حالی مطرح شده است که دولت روز یکشنبه، ششم فروردین ماه اعلام کرد که مبلغ ۲۸ هزار تومان به حساب مردم ریخته شده است.
دولت این مبلغ را مربوط به «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» طرح هدفمندی یارانه ها دانسته است. این در حالی است که مجلس می‌گوید دولت با این عنوان عملا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را بدون تصویب مجلس کلید زده است و علی لاریجانی نیز روز ۱۵ فروردین، پرداخت یارانه جدید از سوی دولت را «خلاف صریح قانون» دانست.
علی لاریجانی روز پنجشنبه نیز با بیان اینکه «طرح فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل در اختیار مجلس نیست و این مسئله سبب ایجاد مشکل می‌شود» گفت: «اجرای این طرح بدون تصویب مجلس امکان پذیر نیست زیرا بر اساس قانون اساسی هر نوع هزینه‌ای در کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»
پیش از انتشار سخنان علی لاریجانی، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته بود که واریز ۲۸ هزار تومان به منزله اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست و این رقم تا زمان آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قابل برداشت نیست.
بهروز مرادی شامگاه چهارشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران همچنین ضمن تأکید بر این‌که دولت در پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه ندارد، تأکید کرد: «سرانه یارانه نقدی به ازای هر نفر در ماه، همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و تغییر نکرده است.»
دولت در حالی از واریز ۲۸ هزار تومان به حساب مردم خبر داده که برخی از دریافت‌کنندگان یارانه اعلام کرده‌اند که این مبلغ را دریافت نکرده ‌اند.
بهروز مرادی روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «پرداخت مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومانی مرحله دوم برای همه نخواهد بود، بلکه بر اساس قانون برای جمع محدودی خواهد بود و افرادی که درآمد بالایی دارند این رقم را دریافت نخواهند کرد.»
این در حالی است که یک کارمند بانک به خبرگزاری فارس گفته است: «بعد از ۲۶ سال سابقه و با حقوق پایه ۷۰۰ هزار تومان، آیا متمکن به حساب می‌آیم که بخواهند یارانه‌ام را قطع کنند؟»
به گفته رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به افرادی که از سوی دولت متمکن به حساب می‌آیند، پیامک انصراف ارسال شده است، اگر چه به گزارش خبرگزاری فارس، رقم ۲۸ هزار تومان برای برخی که پیامک انصراف هم دریافت نکرده‌اند، واریز نشده است.




خودکشی در برابر پارلمان یونان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی

  دراعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت، یک داروساز بازنشسته یونانی، روز چهارشنبه، در برابر پارلمان این کشور به ضرب گلوله به زندگی خود پایان داد و این کشور را در شوک  فرو برد.
این بازنشسته ۷۷ ساله در یادداشتی دلیل خودکشی خود را سیاست‌‌های اقتصادی دولت اعلام کرده و گفته است که به دلیل این سیاست‌ها، حقوق بازنشستگی وی از بین رفته و او را در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است.
دیمتریس کریستوالاس، در این یادداشت وضع کنونی یونان را با یونان اشغال شده از سوی  نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ مقایسه کرده، و نوشته است: «این دولت اشغالگر... به معنی دقیق کلمه، توانایی من برای  ادامه حیات را از بین برده، چراکه من  به مدت ۳۵ سال با حقوق بازنشستگی امرار معاش می‌کردم.»
این شهروند یونانی در آخرین یادداشت زندگی‌اش، می‌نویسد: «من  راه دیگری برای پایان شرافتمندانه پیدا نکردم قبل از اینکه مجبور بشوم از میان آشغال‌ها برای خود غذا پیدا کنم.»
خبرگزاری فرانسه به مقل از یک منبع آگاه در پلیس یونان گزارش کرده که این شهروند مبتلا به بیماری سرطان نیز بوده است.
یونان از سال ۲۰۱۰ تمهیدات بسیار سخت اقتصادی را در این کشور به اجرا گذاشته تا بتواند  شرایط دریافت وام از اتحادیه اروپا و  صندوق بین‌المللی پول را برآورده کند.
میدان سینتاگما، که پارلمان یونان در آن قرار دارد از  دوسال پیش تاکنون صحنه‌ اعتراض‌های گسترده معترضان یونانی بوده است.
عصر چهارشنبه نزدیک به هزار نفر در محل خودکشی این بازنشسته یونانی اجتماع کرده و برای  او شمع روشن کردند که به زد و خورد با پلیس منتهی شد.
در ایتالیا نیز، که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، در طول دو هفته گذشته ۵ نفر به دلایل اقتصادی خودکشی کردند.
روزنامه نئا، روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که در طول سال گذشته در یونان نزدیک به ۴۵۰ نفر  به زندگی خود پایان دادند و ۶۰۰ نفر نیز خودکشی ناموفق داشتند.



علی لاریجانی
آقای لاریجانی گفته که استیضاح وزیر توسط عده ای از نمایندگان مطرح شده و این حق طبیعی نمایندگان است.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دخالت هیات عالی حل اختلاف به ریاست محمود شاهرودی در استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را رد کرده و گفته که نیازی به ورود هیات حل اختلاف نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی گفته که "استیضاح یک وزیر جزء اختلافات قوا محسوب نمی شود که هیات حل اختلاف بخواهد به آن ورود کند اما باز با این وجود هر کسی که بتواند در این رابطه گام مثبتی بردارد از آن استقبال می شود."
این سخنان بعد از آن مطرح شده که گزارشهایی در باره درخواست محمود احمدی نژاد رئیس جمهور از محمود هاشمی شاهرودی، رئیس هیات عالی حل اختلاف منتشر شده است که در آن خواسته شده با دخالت این هیات، موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه و اجتماعی منتفی شود.
خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که محمود احمدی نژاد در نامه ای به هاشمی شاهرودی رئیس شورای حل اختلاف خواستار حل مشکل استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است.
طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین مجلس ایران اعلام وصول شد.
۲۰ نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی خواهان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی شده اند.
ماه گذشته سعید مرتضوی که به گفته طراحان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرونده اش در خصوص رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ همچنان مفتوح است، به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد. این نمایندگان در طرح خود این انتصاب را "بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان" دانسته اند.
پرویز سروری نماینده تهران به خبرگزاری فارس گفته که "بحث شورای حل اختلاف موضوعی است که به رئیس قوه مقننه (علی لاریجانی) بر می گردد و اگر وی احساس نیاز نکند، مسئله حل اختلاف قوا کنار می رود."
عبدالرضا شیخ الاسلامی تابستان گذشته به عنوان نخستین وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفت
آقای سروری در عین حال ابراز امیدواری کرده که "وزیر کار نسبت به برکناری آقای مرتضوی اقدام کرده و یا خود مرتضوی با استعفا از این مسئولیت این قائله را ختم کند و یا با توافق طرفین، شورای حل اختلاف این موضوع را حل کند."
مرداد ماه سال گذشته آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هیات پنج نفره ای به نام هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه به ریاست محمود شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه تشکیل داد. آ
قای خامنه ای در حکم انتصاب اعضای این هیات، مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی را ملزم کرد که در تعامل با یکدیگر، "روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند" و با این هیات نیز همکاری کنند.

انتصاب جنجال برانگیز

استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح استیضاح که در هشت محور تنظیم شده، نوشته اند: آقای مرتضوی "در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است."
در این طرح همچنین آمده است که در خصوص پرونده دانشگاه آزاد "اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی" و همچنین "اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است".
به گفته استیضاح کنندگان، آقای مرتضوی برای مدیرعاملی این صندوق "تخصص و تجربه مناسب" ندارد و به همین علت "بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌".
در پی انتشار خبر غیر رسمی انتصاب آقای مرتضوی در اسفند ماه گذشته، عده ای از نمایندگان مجلس تهدید کرده بودند که در صورت پافشاری دولت برای این انتصاب، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استیضاح خواهد شد. با این حال مراسم معارفه آقای مرتضوی در شغل جدیدش در آخرین روزهای سال خورشیدی برگزار شد.
سعید مرتضوی پس از برکناری از دادستانی تهران، ابتدا به معاونت دادستان کل کشور و سپس به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد
در بند آخر این طرح آمده است: "گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است. وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد."
قرار است هفته آینده نمایندگان مجلس طرح استیضاح آقای شیخ الاسلامی و گزارش کمیسیون اقتصادی را بررسی کنند که به تحقیق و تفحص در باره عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص دارد.
آقای مرتضوی پیش از آنکه به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شود، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود.
آقای مرتضوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ دادستان تهران بود، اما در پی عملکرد خبرساز خود در جریان اعتراضات انتخاباتی، از این سمت برکنار شد. او پس از برکناری اش ابتدا به معاونت دادستان کل کشور و سپس به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد.
او در حوادث بعد از انتخابات، از سوی کمیسیون ویژه مجلس به عنوان صادرکننده دستور انتقال بازداشت‌شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی شد، اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه از لغو قرار تعقیب قضایی آقای مرتضوی به عنوان دادستان سابق تهران خبر داد.
سعید مرتضوی پیش از انتصاب به دادستانی تهران، رئیس دادگاه مطبوعات بود و حکم توقیف ده ها نشریه اصلاح طلب با امضای او بوده است.
وی همچنین در زمان تصدی دادستانی تهران، حکم بازداشت و محکومیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مخالف را صادر کرد.
نام سعید مرتضوی در جریان کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی، بار دیگر مطرح شد. زهرا کاظمی در زندان اوین و در زمانی که به حکم سعید مرتضوی در بازداشت بود کشته شد. مقام های ایران برخورد جسم سخت به سر خانم کاظمی را دلیل کشته شدن او اعلام کردند.



نفتکش
چین مشتری بیشتر از بیست درصد نفت صادراتی ایران است.
یکی از شرکت های اصلی بیمه دریایی در چین اعلام کرده از تابستان امسال، نفتکش‌هایی که نفت صادراتی ایران را حمل کنند، بیمه نخواهد کرد.
دو نفر از مسئولان "کنسرسیوم خدمات بیمه چین" به خبرگزاری رویترز گفته اند که علت این اقدام، در راستای تحریم های اقتصادی ای است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران وضع شده است.
این اقدام می تواند واردات نفت از ایران به چین را با مشکل رو به رو کند.
چین اصلی ترین خریدار نفت ایران در جهان است و بیش از ۲۰ درصد از نفت خام ایران را خریداری می کند.
دیگر خریداران اصلی نفت ایران از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی نیز با مشکلاتی برای واردات نفت ایران رو به رو هستند.
پیش از این بیمه گران بزرگ اروپایی و ژاپنی هم ارائه خدمات بیمه دریایی به ایران را متوقف یا محدود کرده بودند.
"کنسرسیوم خدمات بیمه چین" متعلق به صنایع کشتیرانی چین که بیش از هزار فروند کشتی را بیمه می کند، نخستین شرکت بیمه دریایی چینی است که خدمات خود را برای نفتکش های حامل نفت خام ایران متوقف خواهد کرد.
شرکت های بزرگ کشتیرانی مانند سینوترانس و کاسکو از اعضای این کنسرسیوم هستند. بخش بزرگی از نفت صادراتی ایران به آسیا توسط این کنسرسیوم بیمه می شود.
یک منبع از این کنسرسیوم که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: "کنسرسیوم پوشش خسارت های بیمه ای برای نفتکش هایی که نفت ایران را حمل می کنند، لغو خواهد کرد. نفتکش هایی که وارد آبهای ایران شوند خود مسئول خسارات و خطرات احتمالی هستند که متوجه آنهاست."
بر اساس این تحریم ها شرکت های بیمه در جهان دیگر مجاز به بیمه نفتکش هایی که حامل نفت خام و مواد نفتی ایران هستند، نخواهند بود.
مهرداد عمادی، از مشاوران اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره به بی بی سی فارسی گفت که این شرکت در پی توقف شرکت های بریتانیایی و سوئیسی برای بیمه نفتکش های حامل نفت ایران، اصلی ترین شرکت بیمه گر نفت صادراتی ایران بود و ممکن است توقف خدمات این شرکت، منجر به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران شود.
آقای عمادی افزود: "ایران مجبور است برای صادرات نفت خود، به خریداران به اندازه ای تخفیف دهند که خریدار خود هزینه بیمه نفتکش ها را تقبل کند."
او گفت که بعید است از این پس شرکت های بزرگ بیمه گر دولتی و بین المللی نفت صادراتی ایران را بیمه کنند و فقط شرکت های کوچک تر ریسک خواهند کرد نفت ایران را آن هم مقطعی بیمه کنند.
تحریم‌های مصوب آمریکا علیه ایران از روز ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) و تحریم‌های اتحادیه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال اجرایی می‌شوند و با نزدیک شدن این موعد، تعداد کشورهایی که اعلام کرده‌اند به تبعیت از این تحریم‌ها واردات نفت ایران را متوقف می‌کنند، در حال افزایش است.




این عکس از یک فیلم ویدئویی برداشته شده است که منتشرکنندگانش مدعی هستند شهر حلب را زیر آتش توپخانه ارتش سوریه نشان می‌دهد
همزمان با ورود کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه به دمشق، پایتخت این کشور، مخالفان دولت از آغاز دوباره حمله‌های نظامیان سوری به مناطق مسکونی در بخش‌های مختلف این کشور خبر داده‌اند.
در همین حال ترکیه می گوید شمار کسانی که از سوریه به ترکیه فرار می کنند از دیروز (چهارشنبه، ۴ آوریل، ۱۶ فروردین) به شدت افزاش یافته و ظرف ۲۴ ساعت گذشته، نزدیک به هزار نفر از مردم سوریه وارد خاک ترکیه شده اند.
مخالفان دولت گفته‌اند که چندین شهر از جمله حمص، درعا و منطقه دوما در حومه دمشق، زیر آتش نیروهای ارتش سوریه بوده‌اند.
محمد سعید، یکی از مخالفان دولت در منطقه دوما گفته است که سربازان از افرادی که بازداشت کرده‌اند، به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کنند.
او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "سربازان در نزدیکی بازار سبزی‌فروشان، پشت سر بازداشت‌شدگان راه می‌رفتند."
او گفت: "آنها (نظامیان) این کار را می‌کنند تا اعضای ارتش آزاد سوریه به سمت ارتش تیراندازی نکنند."
با این حال، یک سخنگوی آقای عنان گفته است که دولت سوریه از خروج تعدادی از نیروهای ارتش از مناطق مسکونی خبر داده است و سازمان ملل متحد انتظار دارد که تا روز ۱۲ آوریل، در این کشور آتش‌بس کامل برقرار شود.
هرچند آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که به باور او، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، "در حال فریب دادن همه است".
او گفت که نسبت به موثر بودن طرح (صلح پیشنهادی کوفی عنان)، خوش‌بین نیست.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از نزدیک به یک سال پیش تاکنون بیش از ۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
دولت سوریه، "گروه‌های تروریستی" را مسئول خشونت‌ها در این کشور معرفی کرده و گفته است که حدود ۳ هزار نفر از نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.
رسانه‌های بین‌المللی، محدودیت زیادی برای فعالیت در سوریه دارند و به همین دلیل تایید ادعاهای هر یک از دو طرف به راحتی امکان‌پذیر نیست.

'هجوم پناهجویان به ترکیه'

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که در روستای کفرشمس در جنوب سوریه و منطقه دوما در حومه دمشق، درگیری‌های جدیدی رخ داده است.
مخالفان دولت همچنین گفته‌اند که نیروهای امنیتی به دنبال یورش به دو روستا در شمال استان حلب سوریه نیز بوده‌اند. این منطقه در همسایگی ترکیه قرار دارد.
فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند که در درگیری‌های اخیر در سوریه، ده‌ها نفر کشته شده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده است که از هفته گذشته که سوریه با طرح صلح آقای عنان اعلام موافقت کرد، مرگ ۲۳۲ نفر را ثبت کرده است.
همچنین بر اساس اعلام مقامات رسمی ترکیه، تعداد افرادی که از خشونت‌ها در سوریه گریخته‌اند، در بیست و چهار ساعت گذشته، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
براساس گزارش‌ها از شهر مرزی ریحانلی ترکیه، در این مدت، نزدیک به هزار نفر از مردم سوریه وارد خاک ترکیه شده‌اند که بیشترین رقم در ماه‌های اخیر است.
گزارش شده است که نزدیک به ۲۱ هزار نفر پناهجوی سوری در ترکیه به سر می‌برند.

'عنان به ایران می‌رود'

سخنگوی کوفی عنان روز پنجشنبه، پنجم آوریل (۱۷ فروردین)، در جمع خبرنگاران در ژنو گفت که آنها در حال ارزیابی ادعای دولت سوریه مبنی بر عقب‌نشینی گروهی از نیروهای نظامی، هستند.
او گفت که دولت سوریه "به طور مشخص از سه شهر درعا، ادلب و الزبدانی‎ نام برده است."
او همچنین گفت که آقای عنان روز چهارشنبه هفته آینده (۱۱ آوریل)، به ایران می‌رود تا حمایت منطقه‌ای بیشتری را برای طرح صلح پیشنهادی خود جلب کند.
در عین حال، گروهی از نمایندگان سازمان ملل متحد برای بررسی توافق‌ها و فراهم کردن تمهیدات اعزام احتمالی ناظران صلح به سوریه در حال مذاکره در دمشق، پایتخت این کشور هستند.
این گروه قرار است درباره چگونگی اعزام حدود ۲۵۰ نفر تحت عنوان ناظر صلح به سوریه، با دولت این کشور گفت‌وگو کند. اعزام این افراد برای نظارت بر روند برقراری صلح در سوریه، یکی از مفاد طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان بوده است.
با این حال، تا زمانی که گام‌های لازم برای پایان دادن به خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی و مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برداشته نشده است، ناظران صلح به سوریه نخواهند رفت.
بشار اسد موافقت کرده است که تا روز سه‌شنبه آینده، نیروهای نظامی را از شهرها و روستاها خارج و استفاده از تسلیحات سنگین علیه مخالفان را متوقف کند.




عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که انتخابات دو حوزه انتخابیه "تنکابن، رامسر و عباس آباد" و "دماوند و فیروزکوه" باطل شده است.
آقای کدخدایی گفته که در حوزه سمیرم نیز انتخاب نفر اول در این حوزه باطل شده و "نفرات دوم و سوم به مرحله دوم انتخابات راه یافتند."
در حوزه انتخابیه، "زابل، زهک و هیرمند" نیز انتخابات در خصوص نفر دوم ابطال شده و نفرات سوم و چهارم به مرحله بعد راه یافتند.
مرحله دوم انتخابات مجلس ایران، پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار می شود و تکلیف نمایندگان باقی‌مانده روشن می شود.
در مرحله اول انتخابات که روز ۱۲ اسفند برگزار شد، در کل ایران ۲۲۵ نامزد موفق شدند به مجلس راه پیدا کنند که نتایج دو حوزه از سوی شورای نگهبان باطل شده است.
قرار است تکلیف نمایندگان دیگر در مرحله دوم مشخص شود.
در مرحله اول نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سی کاندیدای تهران تنها پنج نفر موفق شدند با کسب حداقل یک چهارم آراء به مجلس راه پیدا کنند و پنجاه کاندیدای دیگر در تهران و برخی نیز در سایر شهرستان‌های ایران به دور دوم انتخابات راه یافتند.
تعداد کرسی های نمایندگی در مجلس ایران در حال حاضر ۲۹۰ کرسی است.




سمیر جعجع، سرسخت ترین چهره سیاسی مخالف ایران و حزب الله در لبنان، از ترور جان سالم به در برد.
سمیر جعجع که ایران او را مسئول ناپدید شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان می داند دیروز، چهارشنبه (۱۶ فروردین) بیرون از محل سکونتش در حومه شمال شرقی بیروت هدف گلوله قرار گرفت اما گلوله ها به صورت تصادفی به خطا رفتند و او جان سالم به در برد.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور نافرجام را به عهده نگرفته است.



کارگران در ایران
در پی اعلام خبر اخراج تمامی کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب ایران(کوره بلند)، مسعود اقلامی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اعلام کرد که "اخراجی در کار نبوده بلکه قرارداد این کارگران تمدید نشده است."
خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از نماینده ۲۰۰ کارگر اخراجی کارخانه تولید شمش چدن بدون ذکر نامش نوشته: "کارگران این واحد تولیدی در آزمون کتبی و مصاحبه اختصاصی و ارائه مدارک و گذراندن دوره‌های آموزشی و ایمنی در خردادماه سال گذشته مشغول به کار شدند، اما در آغاز سال جدید با عدم تمدید قرار کاری‌شان اخراج شدند."
به گفته نماینده کارگران اخراجی در آبان‌ماه سال گذشته به علت کمبود مواد اولیه فعالیت کارخانه متوقف شد و شرکت قرارداد خود با پیمانکار را به صورت یک جانبه در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۰ فسخ کرد و از آن زمان با کلیه پرسنل و کارگران قراردادی دو ماهه امضا کرد که در آن ختیارات کارگران سلب شده بود.
نماینده کارگران اخراجی این کارخانه ادامه داد :"با پایان تعطیلات نوروزی و مراجعه کارگران برای ادامه کار از ورود کلیه کارگران ممانعت به عمل آمد و تنها به سه نفر از مهندسین اجازه ورود داده شده است."
مسئولان کارخانه در پاسخ به دلیل اخراج کارگران گفته اند که این کارخانه ورشکسته شده و توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده است.
اما نماینده کارگران اخراج شده گفت:" این شرکت در اواخر سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش از سوی دولت دریافت کرده است."
نماینده کارگران با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز سه شنبه۱۵ فروردین در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اعلام کرد: "در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد".
این درحالی است که مسعود اقلامی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان در گفت و گو با خبرگزاری فارس با تاکید براینکه این کارگران اخراجی نیستند و قرارد آنها تمدید نشده است، گفت:" طبق قانون کار، پس از اتمام قرارداد کارفرما می‌تواند تمدید کند یا نکند اما باید گفت حق و حقوق و عیدی این کارگران پرداخت شده است."
اما خسرو سامری، معاون عمرانی استاندار همدان گفته است که "تمامی این کارگران حق و حقوق خود را گرفته‌اند و آنها باید به سمت بیمه بیکاری بروند تا مجدد کارخانه کار خود را آغاز کند و بر سر کار خود بازگردند."



از جمله اتفاق هایی که در سال ۱۳۹۰ افتاد این بود که مردم جهان بالاخره حسنی مبارک را روی تخت دیدند. او روی تخت روان به دادگاهی رفت که می خواهد حالا حالاها جرایم او را بشمارد. رئیس جمهوری پیشین مصر که سی سالی می شد در قدرت بود، حالا روزگارش طور دیگری شده است.
ماز جبرانی، کمدین ایرانی هم توجهش به این موضوع جلب شده است.



در حالی که انتقادها از احتمال شروع مرحله دوم حذف یارانه ها در ایران افزایش یافته، دولت ایران اعلام کرده است فعلا به منظور آمادگی برای شروع مرحله دوم مقداری اضافه پول به حساب خانوارها واریز کرده اما این پول تا زمان شروع مرحله دوم قابل برداشت نخواهد بود.
بهروز مرادی، مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها در عین حال به تلویزیون دولتی ایران گفته که ۲۸ هزار تومان به عنوان "مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی یارانه ها" به حساب خانوارها واریز شده است ولی این "به معنای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیست."
واریز این اضافه یارانه نقدی، انتقادهای تندی به دنبال داشته و دولت اکنون می گوید که کار قانونی انجام داده است و این پول به همه ۷۳ میلیون نفری که یارانه نقدی می گیرند، پرداخت نمی شود بلکه برای "جمع محدودی خواهد بود و افرادی که درآمد بالایی دارند این رقم را دریافت نخواهند کرد."
حذف گروهی از یارانه‌بگیران از سوی دولت، پس از آن صورت می گیرد که دولت از یارانه بگیران با درآمدهای بالا خواست که از گرفتن یارانه انصراف دهند ولی به نظر می رسد که پاسخ خانوارهای ایرانی به این درخواست منفی بوده است.
طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها که از زمستان سال گذشته شروع شد، برنامه ای برای حذف یارانه هاست و در این طرح دولت همزمان با افزایش قیمت برخی کالاها نظیر مواد سوختی، مبالغی را به عنوان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می کند.
میزان یارانه نقدی هر فرد ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و دولت می گوید که "به تشخیص دولت و توجه به وضعیت درآمدی افراد، برای اقشار مرفه ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی به ازاء هر فرد واریز نشده است."
افزایش یارانه نقدی مجلس ایران را نگران کرده است و نمایندگان مجلس این کار دولت را "تخلف یارانه ای" می دانند و علی لاریجانی رئیس مجلس گفته که افزایش یارانه های نقدی نه تنها منفعتی ندارد بلکه ضررهای فراوانی به دنبال دارد.
آقای لاریجانی روز پانزدهم فروردین در اولین جلسه مجلس در سال جدید خورشیدی افزایش یارانه ها را "غیر کارشناسی" دانست و گفت که این کار"طوفان تورم" ایجاد می کند برای همین هم مجلس نمی تواند با طرح های غیر کارشناسی موافقت کند.
اقدام دولت در افزایش میزان یارانه نقدی در حالی صورت گرفته که بودجه امسال به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس و برگزاری انتخابات، تصویب نشده است و مجلس فقط به دولت اجازه داده در دو ماه اول سال ۱۳۹۱ به ۲۳ هزار میلیارد تومان تنخواه دسترسی داشته باشد تا زمانی که بودجه در صحن علنی تصویب شود.
در طرح مصوب مجلس برای بودجه دو ماه اول سال، دولت موظف شده است که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در دو ماه اول سال ۱۳۹۱، معادل سه ماه پایانی سال ۱۳۹۰ اجرا کند که به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی، این به معنی تلاش برای به تاخیر انداختن اجرای مرحله دوم حذف یارانه هاست.
اما آقای مرادی می گوید که "ما بر اساس تکلیف قانونی در قانون هدفمندی یارانه ها و قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کشور در اجرای هدفمندی یارانه ها عمل کرده‌ایم و احکام این دوقانون برای اجرای کل مراحل هدفمندی یارانه ها تاکید دارد و برای کل مراحل همین دو قانون کافی است."
بنابر گزارش سازمان هدفمندی یارانه ها، دولت در پانزده ماه اول اجرای این طرح یعنی تا پایان سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی به خانوارها پرداخت کرده است و به گفته آقای مرادی، دولت برای همراهی با مردم از حق خود عدول کرد و سهم دولت به مردم پرداخت شد.
پرداخت سهم دولت به عنوان یارانه نقدی و ندادن سهم بخش تولید از مهمترین انتقادهای کارشناسان به طرح حذف یارانه هاست. این گروه از کارشناسان اقتصادی می گویند که درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت ها به اندازه کافی نبوده است و دولت برای پرداخت یارانه نقدی از بودجه بخش های دیگری نظیر نفت و برق برداشت کرده و علاوه بر آن سهمیه در نظر گرفته شده برای بخش تولید را نیز نپرداخته است.
بنابر قانون دولت باید بخشی از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت کالاها را به واحدهای تولیدی اختصاص می داد تا مدیران آنها بتوانند از این طریق با نوسازی واحدهای تولیدی، مصرف انرژی خود را کنترل و هزینه‌های خود را کاهش دهند.
مجلس ایران نگران شروع مرحله دوم حذف یارانه هاست و آن را "تخلف یارانه ای" دولت می داند و معتقد است این کار در شرایط فعلی تورم زاست
اما دولت در عمل پولی به این واحدها اختصاص نداد و مانع از افزایش قیمت کالاها نیز شد به گونه ای که برخی گزارش‌ها نشان می دهد فشارها به قدری زیاد بوده که برخی واحدها برای کاهش هزینه‌ها، تولید را کاهش داده و به تعدیل نیرو روی آورده اند.

نگرانی از تشدید تورم

در شروع طرح حذف یارانه ها، نرخ تورم حدود ده درصد بود و آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران در آذر ماه سال گذشته یعنی درست در یک سالگی برنامه حذف یارانه ها ۲۰.۶ درصد بود و بعد از آن، انتشار گزارش مربوط به تورم متوقف شد.
دولت در آن زمان با تکیه بر این آمار سعی کرد عملکرد خود را در حذف یارانه ها موفق نشان دهد و بگوید که پیش‌بینی منتقدان اقتصادی دولت در افزایش شدید تورم نادرست بوده است. اکنون با متوقف شدن انتشار گزارش نرخ تورم، برخی منتقدان اقتصادی دولت می گویند که افزایش شدید تورم در سه ماه پایانی سال باعث شده که دوباره دولت مانع از انتشار نرخ تورم شود.
دولت در جلوگیری از انتشار آمار اقتصادی سابقه دارد به گونه ای در سال ۱۳۸۷ وقتی نرخ رشد اقتصادی با بالای شش درصد به کمتر از یک درصد سقوط کرد، جلوی انتشار این آمار را گرفت و نزدیک به سه سال طول کشید تا سر انجام با فشار مجلس بخشی از این آمار منتشر شد.
نگرانی مجلس و برخی کارشناسان اقتصادی این است که شروع بخش دوم حذف یارانه ها و افزایش دوباره قیمت ها، آتش تورم را شعله‌ورتر کند و این وضعیت در شرایطی که دامنه تحریم‌ها هر روز گسترده‌تر می شود، فشار مضاعفی به خانوارها وارد کند.

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران

گزارش‌گران بدون مرز زندانی کردن مهران فرجی و محکومیت زندان برای ریحانه طباطبایی و منصوره بهکیش را محکوم می‌کند

١٧ فروردین ١٣٩١ - گزارش‌گران بدون مرز، زندانی کردن و صدور احکام زندان برای روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را محکوم می‌کند.
در تاریخ ١٦ فروردین ١٣٩١ مهران فرجی در پی احضار به بخش اجرای احکام زندان اوین زندانی شد. روزنامه‌نگار روزنامه شرق و روزنامه ‌توقیف شده اعتماد ملی، پیش از این، از تاریخ ١٨ آذر تا ١٦ بهمن ماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود. در آبان ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر به شش ماه زندان قطعی و شش ماه زندان تعلیقی کاهش یافت. این روزنامه‌نگار از آرتورز شدید گردن رنج می‌برد و شرایط زندان می‌تواند بیماری وی را تشدید کند.
ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار دیگر روزنامه شرق در تاریخ ١٥ فروردین مطلع شد که از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان محکوم شده است. وی نیز در تاریخ ٢١ آذر ماه ١٣٨٩ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافته بود، که در تاریخ ٢٦ دی ماه با سپردن وثیقه ١٠ میلیون تومانی به شکل موقت آزاد شد.
منصوره بهکیش- مهران فرجی ساعتی پیش از زندانی شدن

وکیل منصوره بهکیش، ٥٩ ساله، یکی از معترضان به اعدام‌های غیرقضایی زندانیان سیاسی در دهه شصت، در تاریخ ١٦ فروردین مطلع شد، که موکلش از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و نیم زندان برای " اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق تشکیل گروه "مادران عزادار " و تبلیغ علیه نظام" محکوم شده است. این شهروند وب‌نگار مقالات بسیاری برای روشن شدن همه حقایق در باره‌ی اعدام‌های زندانیان سیاسی بر روی اینترنت منتشر کرده است و به شکل مستمر از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی و یا بازداشت قرار گرفته است. در تاریخ ١٨ دی ١٣٨٩ به همراه سی و سه مادر عزادار در پارک لاله بازداشت شده بود، که بعد از چند روز ازاد شد، مجددا در تاریخ ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافت که یک پس از یک ماه با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شد. منصوره بهکیش همچنین از جمله "مادران خاوران" است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانیان در سال ١٣٦٧ است. خانواده‌های این قربانیان که خواهان دادخواهی و انجام آزادنه مراسم یادمان و سوگواری هستند، از سوی مسئولان ایرانی شدیدا تحت فشار قرار دارند. شش تن از اعضای خانواده منصوره بهکیش از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند.

٢٩ اسفند - آزادی موقت سه روزنامه‌نگار و وب‌نگار
گزارش‌گران بدون مرز در استانه سال نو خورشیدی ١٣٩١ از آزادی موقت علی موسوی خلخالی روزنامه‌نگار و همکار سایت دیپلماسی ایران در تاریخ ٢٧ اسفند مطلع شد. وی ٥ اسفندماه ١٣٩٠ در منزل‌اش پس از بازرسی و ضبط لوازم شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
در همان روز پروین مخترع، مادر وب‌نگار زندانی کوهیار گودرزی، که در تاریخ ١٠ مرداد ماه، در شهر کرمان بازداشت شده بود، آزاد شد. وی پس از بازداشت و در زندان برای مصاحبه با رسانه‌ها در باره وضعیت پسرش در آذر ماه ١٣٨٨ به "تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری" متهم و در تاریخ اول دی‌ماه ١٣٩٠ به ٢٣ ماه زندان محکوم شده است. با وجود تغییر این حکم از سوی شعبه دادگاه تجدی نظر کرمان، ولی مقامات قضایی از آزادی وی به دلیل داشتن پرونده‌ای دیگر خودداری کرده بودند
در تاریخ ٢٩ اسفند ماه مهدی خزعلی ، مدیر وبلاگ باران با قید کفالت از زندان آزاد شد. وی در تاریخ ١٩ دی ماه سال جاری بازداشت شد. این وب‌نگار به چهار سال زندان و ده سال تبعید محکوم شده بود.

٢٣ اسفند - آزادی موقت دو روزنامه‌نگار
گزارش‌گران بدون مرز از آزادی موقت رحیم سرکار، سردبیر هفته نامه حدیث قزوین مطلع شد، این روزنامه نگار در تاریخ ١٨ اسفند پس از احضار به دادگاه انقلاب قزوین بازداشت شد، که پس از دو روز با سپردن ٥٠ میلیون وثیقه از زندان به طور موقت آزاد شد. در تاریخ ٨ اسفند هفته‌نامه‌ی حدیث قزوین به گفته‌ی مقامات قضایی برای " القاء سیاه نمایی و حرکت ضد انقلابی در ایجاد روحیه یاس و نا امیدی و تشویش اذهان عمومی در آستانه انتخابات " تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. بنا به گفته این مقامات در " آخرین شماره این هفته نامه و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صفحه آخر تصاویری چون اعدام ، زندان ، فقر ، گرانی و... را تحت عنوان بدون شرح به چاپ رسانده که ذهن خوانندگان را به عدم شرکت در انتخابات تحریک و تداعی گر این خواهد بود که شرکت در انتخابات منجر به بروز این مسائل خواهد شد."
سازمان همچنان از آزادی موقت، علی دینی ترکمانی نویسنده و اقتصاددان و همکار سایت البرز نت، در تاریخ ٥ دی ماه مطلع شده است. وی در شهریورماه سال جاری بازداشت شده بود.

٩ اسفند – قربانیان "عملیات چشم روباه" آزاد شدند، یک عکاس جوان بازداشت شده است
گزارش‌گران بدون مرز از آزادی موقت پرستو دوکوهکی وبلاگ‌نویس و مدافع حقوق زنان، مرضیه رسولی، روزنامه نگار و همکار صفحات فرهنگی و ادبی بسیاری از روزنامه‌های تهران و سهام‌الدین بورقانی روزنامه‌نگار و همکار سایت دیپلماسی ایران در تاریخ ٧ و ٨ اسفندماه ١٣٩٠ مطلع شده است. این حرفه‌کاران رسانه‌ها در تاریخ ٢٥ و ٢٨ دی ماه در تهران بازداشت و تا هنگام آزادی در سلول‌های انفرادی بندهای ٢٠٩ و دو الف زندان اوین که در کنترل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌سر بردند. اطلاعیه گزارش‌گران بدون مرز در باره بازداشت )
یک روز پیش از آزادی « مرکز بررسی جرایم سازمان یافته» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت رسمی آنگرداب، بازداشت شدگان را به " همكاری با شبكه بی‌بی‌سي فارسی و نهادهای امنیتی غرب و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور" متهم کرده بود. « مرکز بررسی جرایم سازمان یافته» اعلام کرده است که دستگیری این روزنامه‌نگاران و تعدادی دیگر با "انهدام شبکه مربوط به فعالیت های شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران" در عملیاتی به نام "چشم روباه" داده است. شبکه بی بی سی بارها اعلام کرده است که در ایران همکار ندارد.
گزارشگران بدون مرز همچنین از بازداشت عکاس جوان تهمینه منزوی مطلع شده است، وی در تاریخ ٣٠ بهمن ١٣٩٠ در محل کارش از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شده است. تاکنون به خانواده علت دستگیری و محل بازداشت عکاس ٢٢ ساله اطلاع داده نشده‌ است.

٢٧ بهمن - نگرانی از وضعیت سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در اعتصاب غذا
گزارش‌گران بدون مرز نگران وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند است. سردبیر هفته‌نامه توقیف شده‌ی پیام مردم کردستان از دو هفته پیش در اعتصاب غذا بسر می‌برد. این روزنامه‌نگار که از تیر ماه ١٣٨٦ زندانی و به یازده سال زندان محکوم شده است، از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد، در اعتراض به تصمیم مقامات قضایی در ممانعت از دیدار با فرزندش که بیمار و در بیمارستانی در تهران بستری شده است، اعتصاب غذا کرده است. سخت‌گیری بی‌رحمانه علیه این روزنامه نگار امری تازه‌ای نیست، وی با وجود سه بار سکته خفیف تاکنون از مرخصی محروم بوده است و دستگاه قضایی درخواست‌های مکرر وی برای معالجه و مرخصی را نظام‌مند رد می‌کند.
٢٥ بهمن - محمد حسین آغاسی، وکیل وب‌نگار زندانی مهدی خزعلی در مصاحبه‌ای با رادیو فردا در تاریخ ٢٥ بهمن اعلام کرد، مدیر وبلاگ باران به چهار سال زندان و ده سال تبعید محکوم شده است. " این اولین حکمی‌ست که در باره‌ی موکلش به طور کتبی به او ابلاغ شده و حکم قبلی به طور شفاهی بوده است" به گفته‌ی این وکیل، مهدی خزعلی برای شش مورد توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. وی در تاریخ ١٩ دی ماه سال جاری بازداشت و از فردای دستگیری دست به اعتصاب غذا زده است.
١٩ بهمن - گزارش‌گران بدون مرز از آزادی موقت سعید رضوی فقیه همکار سابق بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب مطلع شد. وی در تاریخ ٢ بهمن‌ماه ١٣٩٠ به هنگام ورود به کشور در فرودگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

٢٠ بهمن – ادامه‌ی سرکوب مطبوعات
گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت رضا طالشی جلودارزاده، سردبیر هفته‌نامه توقیف شده صبح آزادی، در تاریخ ١٥ بهمن مطلع شده است. این هفته نامه‌ در تاریخ ٢٧ مهرماه ١٣٩٠ به دلیل انتشاری عکسی از رئیس جمهور اسبق ایران اکبر هاشمی رفسنجانی توقیف شده بود. رضا طالشی جلودارزاده از مجروحان جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق است و از بیماری جدی رنج می‌برد. علت بازداشت این روزنامه‌نگار اعلام نشده است.
محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران و مدیر ماه‌نامه‌ی ائین گفت و گو از لغو امتیاز این نشریه بنا بر تصمیم هیات نظارت بر مطیوعات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تاریخ ١١ بهمن ١٣٩٠ مطلع شده است. علت لغو امتیاز این ماه‌نامه " انتشار نامنظم" اعلام شده است. نخستین شمار این نشریه در ٢٧ آذر ماه سال جاری منتشر شده بود.
گزارش‌گران بدون مرز از آزادی موقت پیمان پاک‌مهر روزنامه‌نگار و مدیر سایت تبریزنیوز در تاریخ ٤ بهمن ماه به دلیل بیماری قلبی مطلع شد. این روزنامه‌نگار با سپردن ٢٢٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شد و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است. پیمان پاک‌مهر در تاریخ ٢٧ دی ماه به دستور شعبه ٥ بازپرسی دادسرای اوین از سوی ماموران وزارت اطلاعات در تبریز، به اتهام " تبلیغ علیه نظام" بازداشت شد. بنا بر گفته نزدیکان این روزنامه‌نگارسپس به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده بود.

١٨ بهمن - محکومیت یک وب‌نگار به زندان و شلاق و تبعید، توقیف یک روزنامه، بازداشت یک روزنامه‌نگار
مهدی خزعلی مدیر وبلاگ باران در تاریخ ١٦ بهمن ١٣٩٠ از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به چهارده سال زندان، ده سال تبعید در شهر برازجان و ٧٠ ضربه شلاق تهران محکوم شد. این وبلاگ نویس در تاریخ ١٩ دی ماه سال جاری بازداشت شده بود. در طی دوسال گذشته این وبلاگ نویس سه بار بازداشت و زندانی شده است. پزشک وبلاگ‌نویس فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی عضو موثر شورای نگهبان از بدو تاسیس آن است، با وجود آزار و اذیت ماموران اطلاعاتی و دستگاه قضایی همچنان بر روی سایت خود به انتشار نوشته‌های انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی و سیاست سرکوب منتقدان ادامه می‌داد.
سایت مشرق نیوز نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران، از احتمال بازداشت شهرام گلشنی مدیر سایت مثقال، در تاریخ ١٥ بهمن خبر داده است. سایت اعلام بهای انلاین ارزهای خارجی، سکه و طلا، متهم به " ایجاد التهاب در بازار " شده است. درپی صدور دستور تحریم بانک ملی ایران در روزهای نخست سال ٢٠١٢ از سوی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، و با وجود دخالت بانک مرکزی، بهای ریال به شدت کاهش و بهای دلار افزایش بی‌سابقه‌ای یافت. سایت مثقال در همان روزها مسدود شد. مدیر این سایت به "داشتن کیش بهایی" و عامل "اشفتگی بازار ارز و سودجویی" متهم شده است.
سیمین نعمت‌اللهی همکار سایت مجذوبان نور در تاریخ ١٥ بهمن ١٣٩٠ با سپردن ١٠٠ میلیون وثیقه در انتظار تشکیل دادگاه، آزاد شد. وی در تاریخ ٢١ دی ماه در منزلش در تهران از سوی ماموران وزارت اطلاعات به اتهام " تبلیغ علیه نظام " بازداشت شد.
در تاریخ ١٥ بهمن روزنامه روزگار برای سومین بار در طی سه سال گذشته، با دستور دادستانی، توقیف موقت شد. علت پیشگیری از انتشار این روزنامه انتشار گفت و گو و عکس محمدرضا خاتمی یکی از رهبران اصلاح‌طلبان در آخرین شماره روزگار است.
گزاش‌گران بدون مرز بازداشت سعید رضوی فقیه همکار سابق بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب را محکوم می‌کند. وی که در تابستان گذشته ایران را ترک کرده بود، در تاریخ ٢ بهمن‌ماه ١٣٩٠ به هنگام ورود به کشور در فرودگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است. سعید رضوی فقیه از اعضای شورای سردبيری روزنامه‌ی توقیف شده یاس نو از سال ١٣٨٣ ،در فرانسه اقامت دارد ودر رشته فلسفه به تحصیل خود ادامه می‌داد.وی در ١٤ بهمن ١٣٨٧ نیز در پی ورود به فرودگاه تهران پاسپورتش از سوی ماموران امنیتی ضبط و ممنوع خروج شده بود در ١٥ بهمن ١٣٨٧ به هنگام معرفی خود به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب بازداشت شد که پس از ١٥ روز با سپردن ١٠٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شده بود. این روزنامه‌نگار برای "تبلیغ علیه نظام" به شکل غیابی محاکمه و به چهار سال زندان و ٧٥ ضربه شلاق محکوم شده بود. سعید رضوی فقیه یکی از دبیران شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در تیرماه سال ١٣٨٢ نیز بازداشت که پس از دو ماه از زندان آزاد شده بود.

١٢بهمن - آزادی موقت دو روزنامه‌نگار
گزارش‌گران بدون مرز از ازادی حسن فتحی روزنامه‌نگار و مستندساز در تاریخ ١٠ بهمن و فاطمه خردمند در تاریخ ١٢ بهمن مطلع شده است. حسن فتحی ٢١ ابان‌ماه چند ساعت پس از مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری رسمی فارس علت بازداشت وی را اتهام " تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب" اعلام کرده است. فاطمه خردمند روزنامه‌نگار نشریه گزارش صنعت چاپ در تاریخ ١٧ دی در منزلش از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد. مسعود لواسانی به رسانه‌ها اعلام کرده است که همسرش از سوی ماموران وزارت اطلاعات برای " داشتن ارتباط با خانواده زندانیان سیاسی " بازداشت شده است. مسعود لواسانی روزنامه‌نگار از تاریخ ٤ مهرماه ١٣٨٨ تا ١٤ شهریور ١٣٩٠ در بازداشت بسر برده بود. وی در آذر ماه همان سال به ٨ سال زندان محکوم شده بود. این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به دوسال کاهش یافت.
١٠ بهمن - پلیس سایبری ایران فتا، اعلام کرد که " شبکه پاف ‌وداف در فیسبوک كه در بين جوانان فساد و فحشا را ترويج مي‌كرد، توسط پليس فتا كشف شد و عوامل باند، شامل دو آقا و ۲ خانم شناسایی و دستگیر شدند." صفحه فیسبوک پاف ‌وداف که متهم "به ترویج فحشا و فساد در میان جوانان" شده است، صفحه‌ای برای جوانان بود که با لایک کردن زیباترین مردان و یا زنان از سوی کاربران انتخاب می‌شدند.

٣٠ دی ماه - بازداشت مدیر سایت تبریز نیوز و زندانی کردن یک روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در بوشهر
٢٩ دی ماه - پیمان پاک‌مهر روزنامه‌نگار و مدیر سایت تبریز نیوز در تاریخ ٢٧ دی ماه به دستور شعبه 5 بازپرسی دادسرای اوین از سوی ماموران وزارت اطلاعات، به اتهام " تبلیغ علیه نظام" بازداشت شد. بنا بر گفته خانواده‌ی این روزنامه‌نگار، وی به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده است.
گزارش‌گران بدون مرز از زندانی شدن اسماعیل جعفری روزنامه‌نگار و وب‌نگار در تاریخ ٧ دی ماه مطلع شده است. مدیر وبلاگ راه مردم در فروردین ماه ١٣٨٨ به هشت ماه زندان محکوم شده بود. این وب‌نگار پیش از این دوبار دستگیر و مدتی را در زندان گذرانده بود. وی نخستین بار در ١٩ فروردين ١٣٨٧ به هنگام پوشش خبری تظاهرات ده‌ها کارگر اخراجي شرکت ايران صدرا در برابر استانداری بوشهر بازداشت شد، که در تاريخ ٥ ارديبهشت ماه پس از سه هفته بازداشت با سپردن ٥٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. همکار روزنامه‌های محلی بوشهر در تاریخ ٢٥ آذر ١٣٨٧ ماه در یکی از خیابان های بوشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و تا ٢٧ اسفند ماه را در زندان بسر برد. در ابان ماه ١٣٩٠ اسماعيل جعفری برای سپری کردن مدت محکومیت احضار شده بود.

٢٨ دی ماه – موج تازه‌ی دستگیری
بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد. در طی سه روز گذشته سه روزنامه‌نگار و وب‌نگار از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت شده‌اند. سهام‌الدین بورقانی روزنامه‌نگار و همکار سایت دیپلماسی ایران در تاریخ ٢٨ دی ماه در منزلش بازداشت شد. این وب‌نگار به هنگام بازداشت تنها در خانه بوده است. ماموران امنیتی یادداشتی بر در خانه گذاشته‌اند که " ما سهام و وسائل را بردیم." محل و علت بازداشت وی مشخص نیست. سایت دیپلماسی ایرانی متعلق است به صادق خرزای سفیر سابق ایران در فرانسه و یکی از نزدیکان محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران.
٢٥ دی ماه، پرستو دوکوهکی وبلاگ‌نویس و مدافع حقوق زنان و مرضیه رسولی، روزنامه نگار و همکار صفحات فرهنگی و ادبی بسیاری از روزنامه‌های تهران، در منازل خود بازداشت شدند. ماموران امنیتی علت بازداشت این دو را " اقدام علیه امنیت ملی" ذکر کرده‌اند. پیش از انتقال این دو روزنامه‌نگار به زندان اوین، ماموران منازل انها بازرسی و وسایل شخصی، کامپیوترهای آنها را به همراه خود برده‌اند.
پیش از این در تاریخ ٢٠ دی ماه، محمد سلیمانی‌نیا مدیر سایت یو ٢٤ شبکه اجتماعی متخصصان ایرانیان، طراح و میزبان بسیاری از سایت‌های انجمن‌های جامعه مدنی و روشنفکران ایرانی، پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد. و در تاریخ ٢١ دی ماه سیمین نعمت‌اللهی همکار سایت مجذوبان نور در منزلش در تهران از سوی ماموران وزارت اطلاعات به اتهام " تبلیغ علیه نظام " بازداشت شده بود.
در تاریخ ١٧ دی ماه نیز روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی و در تاریخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌ بودند.
گزارش‌گران بدون مرز از احضار بسیاری از حرفه‌کاران رسانه‌ای در سراسر ایران مطلع شده است.
در ایران هم‌اکنون ٣٠ روزنامه‌نگار و ٢٤ وب‌نگار در زندان بسر می‌برند.




لوموند: دومین تروریست معروف جهان آزادانه در پاکستان میگردد

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
روزنامه لوموند، روزنامه بزرگ عصر فرانسه گزارشی دارد از پاکستان در باره عمیق شدن اختلافات بین آمریکا و پاکستان، این متحد استراتژیک آمریکا، در زمینه مبارزه با تروریسم. این روزنامه می نویسد که پاکستان به جای مبارزه با تروریسم، منطق گفتگو با گروهای بنیاد گرای اسلامی فعال در مناطق قبیله ای این کشور را ترجیح می دهد.

تیترها و عناوین بزرگ روزنامه های امروز فرانسه و همچنین اکثریت گزارش ها و مقالات این روزنامه ها به موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور اختصاص یافته است.
دور نخست انتخابات در 22 ماه جاری بر گزار میگردد. بر اساس آخرین نظر سنجی ها در دور نخست این انتخابات، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری کنونی و فرانسوا هولاند کاندیدای حزب سوسیالیست فرانسه هر کدام در حدود 29 در صد آرا را بدست خواهند آورد و به دور دوم راه خواهند یافت. این همه پرسی ها بر آورد می کنند که "ژان لوک ملانشون" کاندیدای جبهه مشترک چپ فرانسه با حدود 15 در صد آراء به مقام سوم خواهد رسید.
شایان توجه است که تمامی نظر سنجی ها یی که تاکنون بر ای دور دوم انتخابات صورت پذیرفته، پیروزی فرانسوا هولاند رابه عنوان رئیس جمهوری آینده اعلام می کنند.
روزنامه لوموند، روزنامه بزرگ عصر فرانسه گزارشی دارد از پاکستان در باره عمیق شدن اختلافات بین آمریکا و پاکستان، این متحد استراتژیک آمریکا، در زمینه مبارزه با تروریسم. این روزنامه می نویسد که پاکستان به جای مبارزه با تروریسم، منطق گفتگو با گروهای بنیاد گرای اسلامی فعال در مناطق قبیله ای این کشور را ترجیح می دهد.
در این رابطه، دولت آمریکا در سوم آوریل گذشته حافظ محمد سعید یکی از بنیانگذاران لشکر طیبه در پاکستان را به عنوان دومین نفر در لیست سیاه تروریسم جهانی قرا داد و برای بازداشت وی مبلغ 10 میلیون دلار جایزه تعیین نمود. این موضوع درپاکستان با واکنش هایی همراه بود که نشانگر گستره و عمق بی اعتمادی بین مسئولان دو کشور آمریکا و پاکستان می باشد.
از دیدگاه واشنگتن، حافظ محمد سعید که رهبری گروه " جماعه الدعوه" که یکی از شاخه های لشکر طیبه می باشد را به عهده دارد، متهم اصلی در چندین عملیات تروریستی شناخته شده است. وی از سوی مسئولان آمریکایی مقصر اصلی در حملات تروریستی در شهر بمبئی هندوستان شناخته شده که در سال 2008 میلادی صورت پذیرفت و در اثر آن 166 تن، از جمله شش آمریکایی جان باختند.
حافظ محمد سعید پس از ایمان الظواهری مصری که رهبری سازمان القاعده را به عهده دارد، در ردیف دومین تروریست معروف جهان شناخته شده است.
با این وجود،وی فقط در لیست افراد تحت نظارت نیرو های امنیتی پاکستان قرار دارد و می تواند آزادانه به نقاط مختلف کشور سفر می کند و بر اساس شاهدان عینی وی حتا در اواخر ماه مارس در برابر پارلمان این کشور در اسلام آباد در تظاهرات ضد آمریکایی شرکت نموده و خواستار قطع روابط دیپلماتیک پاکستان با آمریکا شده بود.
وی همچنین در گذشته از دولت پاکستان خواسته بود که جاده های این کشور را بر روی واحد های ترابری ارتش آمریکا به سوی افغانستان مسدود سازند.
روز سوم آوریل پس از اعلام تعیقب جهانی وی از سوی دولت آمریکا به عنوان دومین تروریست معروف جهان، حافظ محمد سعید در یک نشست خبری در شهر "روال پندی" پاکستان شرکت نمود و در آنجا اعلام داشت که اگر آمریکایی ها میخواهند وی را دستگیر کنند، روز بعد در شهر لاهور خواهد بود.
یاد آور می شویم که دولت اسلام آباد رهبران لشکر طیبه را پس از حملات شهر بمبئی دستگیر کردند، اما پس از مدتی همه آنان، از جمله حافظ محمد سعید را آزاد ساختند.
پس از رویداد های اخیر، مسئولان کشور پاکستان اعلام کردند که برای دستگیری حافظ محمد سعید امریکا باید مدارک مستدلی ارائه نماید که اتهامات وی را به ثبوت برسانند. دولت اسلام آباد گفته است که نمی تواند علیه وی اقدامی انجام دهد، مگر آنکه پلیس و دادگاه های این کشور رسماً دستور پیگرد قانونی وی را صادر نمایند.
روزنامه لوموند می نویسد که تصمیم آمریکا در این خصوص در پاکستان به منزله فشار آمریکا بر پاکستان در جهت باز گشایی مجدد راه حمل و نقل محموله های ناتو از پاکستان به افغانستان تعبییر می شود. تصمیم به بازگشایی راه ترابری ناتو از پاکستان به رأی پارلمان پاکستان بستگی دارد. لوموند تأکید می کند که تصمیم پارلمان پاکستان در باره باز گشایی راه ترابری ناتو در گرو تضمین آمریکا مبنی بر توقف کامل عملیات درون های(هواپیماهای بدون سرنشین) آمریکا یی در خاک پاکستان است. این در ست همان موضعی است که کلیه جنبش های اسلامی بنیاد گرای منطقه، از جمله طالبان دربرابر آمریکا اتخاذ کرده اند.



مداحان در خدمت اهداف سیاسی جمهوری اسلامی به دانشگاه میروند

نوشتۀ دلبر توکلی
بعد از جمهوری اسلامی و با رسمیت پیدا کردن حکومت روحانیت ، مداحان کارکرد متفاوتی پیدا کردند و سازمان تلیغات اسلامی در هر فصل مداحان را سازماندهی می کرد و از طریق آنان پیام های خاص سیاسی را به مردم می رساند. مهم ترین دوره ای که مداحان در سیاست به خدمت گرفته شدند در سال 1376 زمان انتخابات ریاست جمهوری بود.

گفتگو با محمد جواد اکبرین
More
 دلبر توکلی
خانه مداحان اهل بیت رسول الله روز 25 فروردن ماه اقدام به برگزاری آزمون تعیین سطح مداحان خواهد کرد .
به گزارش خبرگزاری فارس،این آزمون میان مداحان متقاضی و شرکت کننده برگزار می‌شود تا مقدمات ورود آنها به دانشگاه علمی کاربردی مداحان فراهم شود.
این نخستین بار است که در نظام جمهئری اسلامی مداحان به پشت میزهای دانشگاه می روند تا در فضای آکادمیک دوره مداحی را بگذرانند..
"محمد جواد اکبرین" روزنامه نگار و پژوهشگر در حوزه دین، در این خصوص گفت:« مداحی سنتی است در جوامع شیعه که مداحان مصیبت ها و رنج های که خاندان پیامبر متحمل شدند را یاد آوری می کنند تا مردم قدر زحمات و رنج های آن ها را بیشتر بدانند.»
او گفت:« کسانی که از صدای بهتری برخوردار بودند و تاریخ زندگی خاندان پیامبر را مطالعه کرده بودند در مجالس ویژه مانند ماه محرم آنها را برای مردم در دستگاه های موسیقی می خواندند و یا نقل می کردند. اما بعد ازروی کار آمدن جمهوری اسلامی و با رسمیت پیدا کردن حکومت روحانیت ، مداحان کارکرد متفاوتی پیدا کردند و سازمان تلیغات اسلامی در هر فصل مداحان را سازماندهی می کرد و از طریق آنان پیام های خاص سیاسی را به مردم می رساند.»
این روزنامه نگار در ادامه گفت:« مهم ترین دوره ای که مداحان در سیاست به خدمت گرفته شدند در سال 1376 بود. زمان انتخابات ریاست جمهوری که بحث بر سر روی کارآمدن اقای خاتمی بود سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین تلاش را کرد تا مداحان در جهت تخریب آقای خاتمی که درآن زمان نامزد اصلاح طلبان بود بکوشند.»
اکبرین با تاکید بر این که مداحان برای رساندن اهداف سیاسی جایگاه ویژه ای در جمهوری اسلامی دارند گفت:« مداحی در ایران به صورت فله ای رشد کرد و ناگهان با تعداد زیادی مداح روبرو شدیم که مطالعه کافی در مورد زندگی اهل بیت نداشتند و این دستگاه روحانیت سنتی را به شدت نگران کرد و اعتراض زیادی به حکومت شد که افرادی که سواد در این حوزه ندارند مداحی می کنند و چیزهایی رابه پیامبر و خانواده پیامبر نسبت می دهند که واقعیت ندارد و این رشته تحصیلی راه اندازی شده تا به نوعی پاسخگوی این موج اعتراضات بخشی از روحانیت باشد.»



نامه های بی پاسخ مادر قاسم شعله سعدی به آیت الله خامنه ای

نوشتۀ دلبر توکلی
دستور فرمایید سینه مرا هم محافل خودسر بشکافند همانطور که سینه پروانه فروهر را شکافتند و مرا به گورستان ببرند تا به فرزند شهیدم اصغر بپیوندم.
مادر دکتر قاسم شعله سعدی زندانی سیاسی و شهید اصغر شعله سعدی شهید دفاع مقدس، در نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای، با انتقاد شدید از عملکرد رهبری جمهوری اسلامی، از او پرسید "چرا علی وار جلوه می کنید ولی در زمان اجرای عدالت تجاهل می کنید.


گفتگو با محمد جواد شعله سعدی
More
 دلبر توکلی
طی چند ماه گذشته این دومین نامه ای است که مادر 86 ساله قاسم شعله سعدی به رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای می نویسد.
"محمد جواد شعله سعدی" فرزند قاسم شعله سعدی، با اشاره به این که تا کنون این نامه ها بی پاسخ مانده است گفت:« به رغم آن که مدت حبس قانونی پدرم که یک سال زندان بود به اتمام رسیده است مسئولان از آزاد کردن او سر باز می زند و او همچنان در زندان بسر می برد.»
فرزند قاسم شعله سعدی گفت:« پدرم بابت نامه ای که 10 سال قبل یعنی در سال 2002 به آیت الله خامنه ای نوشته بود چند سال قبل، به یک سال و نیم حبس محکوم شد اما آن حکم توسط رئیس وقت قوه قضائیه آقای شاهرودی خلاف بیَن شرع قلمداد شد و این حکم نقض شد.همچنین بر اساس قوانین جمهوری اسلامی این حکم مشمول مرور زمان نیز شده است. اما تلاش های ما مبنی بر این که پدرم علاوه بر حبس قانونی که متحمل شده است زمان بیشتری را در زندان نماند تا امروز بی جواب مانده است.»
او در ادامه گفت:« پدرم دچار عارضه شدید نخاعی شده است و حتا دکترهای زندان و پزشکی قانونی اعلام کرده اند که قاسم شعله سعدی از نظر جسمی تحمل کیفر را ندارد و نیاز به عمل جراحی دارد و باید هر چه زودتر آزاد شود.»
محمد جواد شعله سعدی در پاسخ به این پرسش که آیا مادربزرگش تا کنون با فرزند خود دیدار داشته است گفت:« مادر قاسم شعله سعدی فقط یک بار با فرزندش ملاقات کابینی داشت .»
مادر قاسم شعله سعدی در بخش دیگری از نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آورده است:« چنین محکمه‌ای و چنین حکمی هیچ زیبنده آن طرح دلفریبی که شما ترسیم ‌می‌کنید نیست. هست؟ البته رای صادره چنان ناشیانه و بی‌پایه بود که رئيس قوه قضائيه منصوب شما که گویا استاد شما هم بوده حکم صادره را خلاف بین شرع تشخیص و دستور توقف اجرای حکم و اعمال ماده ۱۸ را داده است که ظاهرا طبق قانون می‌بایست رسیدگی مجدد ماهوی می‌شد اما هم اکنون به شما خبر می دهم که چنین کاری هیچ گاه صورت نگرفت و اکنون با گذشت ۱۰ سال از اتهام، به علت مرور زمان امکان رسیدگی نیست. می دانید که من مادر خانواده ای هستم که حقوقدانان متعددی به کشور تقدیم کرده و لذا شاید الفبای حقوق را بدانم. معلوم نیست که دستگاه قضایی ناعادلانه شما که باید پشتیبان حقوق و آزادی های مردم باشد به چه مجوزی از آزادی فرزندم خودداری و اصرار به اجرای حکم نقض شده و مشمول مرور زمان شده که مطلقا قابلیت اجرا ندارد می نماید.».
قاسم شعله‌سعدی (زاده ١٣٣٣ در شیراز) وکیل دعاوی، نماینده شیراز در مجالس دوره سوم و چهارم، زندانی سیاسی، فعال حقوق بشر، استاد حقوق بین‌الملل دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران بود.او برای اولین بار در سال ۱۳۸۱، به غیر قانونی بودن انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و انتقادات تند دیگری نیز علیه او مطرح ساخت که سبب بازداشت او شد.
او پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) بازداشت و در مجموع به سه سال زتدان محکوم شد.
او همچنین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دهم ( در سال ۱۳۸۸) ثبت نام کرد که توسط شورای نگهبان در کنار برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده طیف اصلاحات رد صلاحیت شد.


مشکلات دانشگاه های افغانستان در جذب دانش آموزان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
اسم نویسی محصلین دانشگاه های افغانستان، به دلیل کم ظرفیتی دانشگاه ها و به دلایل دیگر، باعث بحث های شده است که دامنۀ آن، حتی به سنای افغانستان هم رسیده است.

گفتگو با استاد مسعود، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل
More
 عزیز احمد فرد
گذشته از این که دانشگاه های افغانستان ظرفیت جذب همۀ کسانیرا که از مکاتب فارغ میشوند، ندارند و به همین دلیل تنها تعداد کمی از فارغان مدارس، میتوانند با کامیاب شدن در کانکور، وارد دانشگاه شوند، امسال مشکلاتی هم در طرز عمل این مسایل وجود داشت. از قرار معلوم، اینکه تعدادی، بعد از موعد، توانستند وارد دانشگاه ها شوند، باعث برآشفتگی شده است و حتی این موضوع را تعدادی، یک نوعی از بی عدالتی خوانده اند.
در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با استاد مسعود، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل. استاد مسعود میگوید که در امتحانات کانکور، در نتایج آن و در انتخاب دانشجویان، بر اساس این نتایج، تقلب نشده است، چون این مسایل بصورت کامپیوتری انجام میشود، ولی احتمال اینکه در توصیح، تقلب شده باشد، وجود دارد. مشکل عمده، کمی ظرفیت ها است. آقای استاد مسعود در مورد کسانیکه در امتحان کانکور موفق نشدند، ولی در دارالمعلمین راه پیدا کردند، هم توضیحاتی میدهد.
در کنار دانشگاه های رسمی، که مربوط به حکومت است، تعداد زیادی از موسسات خصوصی هم در ساحۀ تعلیمات عالی فعالیت دارند. البته این موسسات بیشتر در خدمت کسانی قرار دارند، که امکانات مالی بیشتر دارند. و بالاخره در مورد تحصیلات عالی در کشور های خارج، هم، استاد مسعود میگوید که تعداد آن در حال ازدیاد است و نه تنها کشور های متعددی به محصلین افغان بورس تحصیلی میدهند، بلکه همچنان، تعدادی از متخصصین این کشور ها با دانشکاه های افغانستان هم، همکاری میکنند.





تجزیۀ کشور مالی توسط شورشیان و کودتا گران

نوشتۀ عزیز احمد فرد
در حالیکه جنوب مالی را نظامیان، با یک کودتا، تسخیر کرده اند، در شمال این کشور، طوارق و جنبش ملی برای آزادی «آزاواد»، به تصرف خود درآورده است.

برای مقابله با بحران مالی در افریقا، رؤسای ستاد مرکزی ارتش های کشور های عضو اتحاد اقتصادی کشور های افریقای غربی، امروز پنجشنبه، در ابیجان، تشکیل جلسه دادند. مالی هم عضو این تجمع کشور های افریقایی بود، ولی متعاقب کودتای 22 مارس، عضویت آن در این مجمع، به حالت تعلیق درآمده است. علاوه بر ده کشور افریقای غربی، در این اجلاس، هیئت هایی از نیجر، نیجریا، ساحل عاج، فرانسه و ایالات متحده هم شرکت کردند.
کشور های غرب افریقا میخواهند نظم و قانون اساسی را در مالی دوباره احیا کنند. بعد از کودتای نظامی در باماکو، جنوب این کشور در اختیار نظامیان است و شمال آنرا شورشیان طوارق و جنبش ملی برای آزادی «آزاواد»، به تصرف خود دراورده است.
در حالیکه اجلاس کشور های افریقایی در برابر نظامیانی که در جنوب مالی کودتا کردند، اعلان تحریم اقتصادی کرده است، خود این نظامیان، از کشور های دیگر خواسته اسند تا بر ضد شورشیان شمال مالی نیروی نظامی بفرستند. وزیر امور خارجۀ فرانسه هم، برای جلوگیری از پیشرفت اسلامیست ها، از اقدامات نظامی احتمالی کشورهای عضو اتحاد اقتصادی کشور های افریقای غربی، ابراز پشتیبانی کرده است.



سوریه، روی دیگر سکه

نوشتۀ علی مهتدی
رهبران ایران تعارف را کنار گذاشته‌اند و صریحا اعتراف می‌کنند که از هر وسیله ممکن برای نگاه داشتن بشار اسد بر اریکه قدرت استفاده می‌کنند. سقوط اسد، ایران را در منطقه فلج  کرده و ارتباط استراتژیک آن با حزب‌الله و دسترسی به مرزهای اسراییل را از بین برده و علاوه بر آن نفوذ این کشور در میان گروه‌های فلسطینی را نیز کاملا محدود می‌کند.

نزدیک به چهارده ماه از شروع اعتراضات مردمی در سوریه می‌گذرد و شرایط نه تنها تغییری نکرده؛ بلکه روز به روز شکل پیچیده‌تری نیز به خود می‌گیرد. رسانه‌ها و سیاستمداران در سراسر دنیا بخش مهمی از اخبار خود را به سوریه اختصاص داده و تحریم‌های جهانی عملا این کشور را در تنگنا قرار داده است.
با این حال و علیرغم اینکه آمار رسمی اعلام شده حاکی از کشته شدن دست کم ده هزار نفر در درگیری‌های این کشور دارد، هنوز هیچ راه‌حلی برای خاتمه بخشیدن به بحران پیدا نشده است. موقعیت استراتژیک سوریه و نقش مهمی که این کشور در دهه‌های گذشته در خاورمیانه ایفا کرده باعث شده تا نوعی اهتمام جهانی و به خصوص منطقه‌ای نسبت به این کشور ایجاد شود.
اما چه عواملی باعث شده تا این کشور کماکان وضعیت بحرانی داشته باشد و شرایط کنونی و تحرکات جاری بیانگر چه تحولی در آینده است؟ چرا اکثر رهبران عربی که در سال گذشته با اعتراض مردمی مواجه شدند، ظرف مدت کمی سقوط کردند ولی پایه‌های حکومت سوریه هنوز هم به شکل جدی به لرزه در نیامده است؟
غافلگیری در قدم نخست
با شروع اعتراضات مردمی در تونس و آنچه که بعدها «بهار عربی» نام گرفت، اکثر کشورهای تاثیرگذار غربی و همچنین رهبران سنتی اعراب مثل عربستان و مصر دچار نوعی غافلگیری شدند. هیچکس گمان نمی‌کرد ملت‌های عرب که به رخوت و تن دادن به وضعیت حاکم معروف بودند، به ناگاه سر به شورش برداشته و علیه رهبران مستبد خود قیام کنند. سقوط زین‌العابدین بن‌علی بلافاصله اتاق‌های فکر و بررسی را در غرب فعال کرد تا این کشورها بار دیگر دچار این غافلگیری نشوند. حاصل این فعالیت، بلافاصله خود را در مصر نشان داد بطوریکه روند انقلاب جوانان این کشور به گونه‌ای با زیرکی تمام هدایت شد که عملا یک سال پس از سقوط حسنی مبارک، جوانان مصری به حاشیه رانده شده‌اند و هیچ چیز در این کشور تغییر نکرده است. قدرت کماکان در دست نظامیان و دستگاه اطلاعاتی مصر است و اخوان‌المسلمین نیز که گمان می‌رفت آخرین گروهی باشد که با آمریکا مصالحه خواهد کرد، در ترکیه رضایت آمریکایی‌ها را جلب کرده و قدرت را زیر نظر ارتش به دست گرفت.
تحولات دیگر کشورهای عرب نظیر لیبی، بحرین و یمن نیز به خوبی نشان داد که غرب دقیقا می‌داند چه می‌خواهد و از چه راهی قصد دارد به خواسته خود برسد. در حمله نیروهای ناتو، سرنوشت لیبی عملا در اداره این نیروها قرار گرفت تا اکنون که لیبی رو به سمت تجزیه می‌رود. بحرین و یمن نیز به عربستان سعودی سپرده شد تا در یکی نیروهای نظامی خود را وارد کرده و در دومی، ابتکارعملی را به اجرا درآورد که علی عبدالله صالح، جان سالم از خشم مردم به در برده و دولتی که بر سر کار می‌آید نیز به هیچ وجه از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان منحرف نشود.
سوریه اما وضعیتی به کلی متفاوت دارد و حجم تبلیغات رسانه‌ای نیز در عمل مانع از آن می‌شود که کسی بتواند روی دیگر سکه را نیز نظاره کند. در سوریه نیز بسان دیگر کشورهای عربی، عنصری به نام غافلگیری از معادلات حذف شد تا همگان در انتظار شروع اعتراض مردمی باشند، اما از اینجا به بعد بود که وضعیت کاملا برخلاف پیش‌بینی‌های غرب تغییر کرد.
در ابتدا این باور وجود داشت که سناریوی مصر برای سوریه نیز قابل اجراست، بطوریکه اپوزیسیون سوریه را در ترکیه گرد هم آوردند تا توافقی نسبی میان آنها ایجاد شده و میان غرب و اپوزیسیون نیز تفاهمی ابتدایی شکل گیرد، چرا که مرزهای مشترک سوریه با اسراییل و سیاست‌های قدیمی این کشور در حمایت از حزب‌الله و حماس و هم‌پیمانی با ایران، مسائلی نبود که به سادگی بتوان از کنار آنها گذشت و سرنوشت کشور را به دست گروه‌هایی داد که سیاست آینده آنها مشخص نبود.
غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن امید داشتند که اسد خیلی سریع سقوط کند و با سیطره بر سوریه، به خار گلویی که از سوی ایران «محور مقاومت» نام گرفته بود برای همیشه خاتمه دهند؛ اما عملا این اتفاق رخ نداد.
نقش روسیه و چین
روسیه در ابتدای بهار عربی و شروع تنش‌ها در لیبی با غرب به تفاهمی دست پیدا کرد تا بر اساس آن در مقابل عدم استفاده از حق وتو در شورای امنیت در پرونده لیبی، نقشی در آینده این کشور نفت‌خیز به دست آورد. با این حال، با سقوط قذافی عملا این آمریکا و فرانسه بودند که لیبی را در انحصار خود گرفته و روسیه دست خالی میدان را ترک کرد.
تجزیه سودان در قدم بعدی که به رهبری و مدیریت آمریکا شکل گرفت، زنگ خطری برای روس‌ها بود تا دریابند که در شرف از دست دادن محور قدرتمند و موثری در آفریقا و کشورهای عرب هستند. سودان یکی از بزرگ‌ترین معادن اورانیوم را در خود نهفته داشته و در کنار لیبی از مهم‌ترین کشورهای نفت‌خیز آفریقا هستند.
از این نقطه به بعد بود که موضع روس‌ها در قبال سوریه به شدت سخت و غیر قابل نفوذ شد. ظرف ماه‌های گذشته، هفته‌ای نیست که مسئولان آمریکایی و اروپایی برای جلب رضایت روسیه به این کشور سفر نکنند و پاسخ روسیه اما همواره جز این نیست که در مورد سوریه حتی ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهند کرد.
خبرهای منتشر شده حاکی از این است که روسیه علاوه بر حمایت بی چون و چرا از دولت بشار اسد در شورای امنیت، این کشور را نیز به سلاح‌های مختلف مجهز کرده و اجازه نمی‌دهد تا پایه‌های دولت اسد به لرزه درآمده و پایگاه نظامی مهم روس‌ها در بندر طرطوس سوریه به خطر بیافتد. علاوه بر این، سقوط سوریه، عملا منطقه خاورمیانه را وارد دوره‌ای به کلی جدید می‌کند که در آن قطعا روس‌ها سهمی نخواهند داشت.
چین اما به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های اقتصادی حال حاضر جهان، فصلی نو را در سیاست خارجی خود تجربه می‌کند. طبق سنت نانوشته‌ای که در سال‌های گذشته در شورای امنیت وجود داشت، چینی‌ها هیچگاه طرح قطعنامه‌ای را وتو نمی‌کردند و همواره در تصمیم‌گیری‌هایی که با آن اختلاف داشتند به رای ممتنع اکتفا کرده و بر روی وتو روسیه حساب می‌کردند.
اقدام چین در وتوی قطعنامه علیه سوریه به شکل همزمان با روسیه پیامی بسیار واضح برای غرب داشت مبنی بر اینکه چین از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی به مرحله‌ای رسیده که دیگر خود را به عنوان یک ابرقدرت مطرح کرده و داعیه سهم‌خواهی از مسائل جهانی را سر دهد.
حال غرب با دو حریف قدر باید دست و پنجه نرم کند؛ حریفانی که در پرونده سوریه هیچکدام حاضر به کوتاه آمدن نبوده و به خوبی می‌دانند که اولین عقب‌نشینی در این پرونده با شکست نهایی تفاوت چندانی ندارد.
حمایت‌های ایران
در کنار روسیه و چین، ایران نیز نقش مهمی در سوریه ایفا می‌کند که دیگر بر کسی پوشیده نیست. رهبران ایران، تعارف را به کنار گذاشته‌اند و صریحا اعتراف می‌کنند که از هر وسیله ممکن برای نگاه داشتن بشار اسد بر اریکه قدرت استفاده می‌کنند. سقوط اسد، ایران را در منطقه فلج کرده و ارتباط استراتژیک آن با حزب‌الله و دسترسی به مرزهای اسراییل را از بین برده و علاوه بر آن نفوذ این کشور در میان گروه‌های فلسطینی را نیز کاملا محدود می‌کند.
بسیار طبیعی است که ایران برای حفظ نظام سوریه از تمامی راهکارهای خود اعم از ارسال سلاح و پول تا اعزام فرماندهان سپاه به سوریه استفاده کند. در معادلات جهانی که بر اساس منافع کشورها تعریف می‌شود، سوریه برای حکومت ایران پشتوانه‌ای بسیار قوی است که به جرأت می‌توان گفت پایه‌های سیاست خارجی ایران بر این کشور و نقش آن بنا نهاده شده است.
ایران در این زمینه موفق شده تا حمایت عراق را نیز جلب کرده و مسئولان این کشور را از سرنوشت مخوفی که در صورت سقوط نظام سوریه گریبانگیرشان می‌شود بترساند تا عراق به تنها کشور عربی تبدیل شود که در کنار ایران، روسیه و چین جزو حامیان نظام سوریه قرار گیرد.
تغییر وضعیت حاکم بر سوریه
حداقل ظرف یک ماه گذشته تغییراتی در سوریه صورت گرفته که به نوعی توسط رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود. قطر که خود را در چند سال گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران سیاسی منطقه معرفی کرده، عملا برنامه‌های شبکه خبری الجزیره را تعطیل کرده و شبانه روز به موضوع سوریه می‌پردازد؛ کاری که در مورد هیچکدام از دیگر کشورهای عربی انجام نداده بود.
این حجم از تبلیغات جهانی در کنار تصاویر دهشتناکی که از خشونت‌های حاکم بر سوریه منتشر می‌شود باعث شده تا عملا روی دیگر سکه دیده نشود. این امکان وجود ندارد که نیروهای اپوزیسیون سوریه و به خصوص ارتش آزاد ملی به عنوان شاخه نظامی اپوزیسیون از پول و سلاح کشورهای عرب و در راس آنها قطر و عربستان بی‌بهره مانده باشند.
در اینجا مدعای دولت سوریه مبنی بر اینکه مخالفان اسد، مسلح هستند و از طرف نیروهای بیگانه تغذیه می‌شوند، صحیح به نظر می‌رسد. برخی تحولات در لبنان و عراق به خصوص درگیری‌هایی که در شمال لبنان رخ داد و سپس ورود ارتش سوریه به لبنان به بهانه پیگرد مخالفان نشانه‌هایی بودند از اینکه منابع تغذیه اپوزیسیون سوریه به سلاح و پول برای دولت سوریه روشن است.
خبرهای تائید نشده در محافل عرب همچنین حاکی از این است که دولت سوریه کشف کرده که بسیاری افسران خارجی در شهر حمص حضور داشتند که مشغول سازماندهی نیروهای اپوزیسیون بودند. به همین دلیل بود که شهر حمص و به خصوص منطقه بابا عمرو تبدیل به نقطه‌ای استراتژیک و حیاتی شد و درگیری‌های شدیدی را نیز شاهد بود. بازدید بشار اسد به عنوان رییس‌جمهور سوریه که مدت‌هاست در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود از منطقه بابا عمرو حمص و سپس بیانیه دولت این کشور مبنی بر خاتمه یافتن «شورش‌ها» خود به خود اهمیت این نقطه استراتژیک را روشن می‌کند.
چهره‌های سنتی نزدیک به حکومت سوریه در لبنان خبر داده‌اند که ارتش سوریه موفق شده در شهر حمص، نظامیان خارجی را دستگیر کند که قصد دارد از آنان برای داد و ستد سیاسی با غرب استفاده کند.
کوفی عنان و عقبگرد غرب
تحولات برشمرده باعث شد تا عملا وضعیت در سوریه شکل کلافی سر درگم را به خود بگیرد، کلافی که دیگر با تهدید و شاخ و شانه کشیدن قابل حل نبود. در این مرحله، تعیین کوفی عنان به عنوان نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه بیش از هر چیز بیانگر عقب‌نشینی غرب از مواضع سابق خود و تلاش برای یافتن راه‌حلی میانه است، هر چند که این راه‌حل هنوز پیدا نشده است.
کوفی عنان که به نزدیکی با آمریکا معروف است، از چهره‌های معتبر جهانی است که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد از نام و اعتبارش برای کشتن وقت سوء استفاده شود. در واقع وقتی کوفی عنان می‌پذیرد که در پرونده سوریه وارد شود، یعنی خبرهایی پشت پرده وجود دارد که بیانگر امتیازدهی طرفین به یکدیگر و بارقه‌های امید برای حل و فصل هر چند موقت بحران است.
نتیجه
هر چند که هزاران کشته و وضعیتی به راستی بحرانی، حاصل چهارده ماه درگیری در سوریه است، اما نشانه‌ها حاکی از این هستند که راهی برای سقوط بشار اسد توسط کشورهای غربی پیدا نشده و اپوزیسیون این کشور نیز قدرت کافی برای سرنگونی اسد را ندارد. در کنار آن، غرب نیز در کنار عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن نمی‌تواند به شکست در این نقطه استراتژیک تن داده و به محور روسیه، چین و ایران امتیاز دهد؛ چرا که بعد از این همه تلاش، باقی ماندن اسد بر قدرت با از دست رفتن کامل رشته امور در خاورمیانه برای غرب مترادف است.
شش سال قبل و در بحبوحه جنگ اسراییل و حزب‌الله، کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا سخنانی تاریخی بر زبان آورد و از «به دنیا آمدن خاورمیانه جدید» سخن گفت. بسیار دور از انتظار و نامعقول است که این طرح به کلی به بایگانی رفته باشد. حال و پس از شکست نسبی غرب در سوریه و در شرایطی که وضعیت بیشتر از هر زمان دیگری بیانگر احتمال باقی ماندن اسد بر قدرت است، نگاه‌ها همه متوجه ایران شده و تهدیدات علیه تهران روز به روز افزایش می‌یابد.
حمله نظامی به ایران، سومین اقدام برای در هم شکستن محوری است که برای دهه‌ها غرب و هم‌پیمانانش را در منطقه آزار داده است. جنگ علیه حزب‌الله در عمل به شکست خورد؛ چرا که حزب‌الله بر خلاف نویدهای مسئولان آمریکایی و اسراییلی «محو» نشد. نبرد علیه نظام سوریه در آستانه شکست قرار دارد و حال سومین حلقه از این زنجیره باید آزمایش شود. مقدمه این اقدام در جدایی کامل جنبش حماس از ایران و سوریه تبلور یافت تا ایران یکی از بازوهای مهم منطقه‌ای خود را از دست بدهد.
 



تاکید معظم رهبری به تولید داخلی به‌مناسبت واردات دسته بیل!

imageدر راستای افشاء «اسناد تکان‌دهنده‌ای» مبنی بر واردات دسته بیل از اندونزی، رهبر مسلمانان جهان با صدور پیام وحشتناکی بر ضرورت هرچه بیشتر تولید داخلی تاکید و ابراز امیدواری کرد که تا آخر سال ۹۱ لااقل در بحران دسته‌ی بیل، کشور به خودکفائی انبوه رسیده و چشم دشمن را دربیاورد. متن این پیام وحشتناک با حذف سه هزار و چهارصد و نود و هشت تا «دشمن» در آن به این شرح است :

بسم ... البیل بی دسته
صحنه را دیدم. آورین! اینجانب در سال نود و یک به خودم و تمامی مسلمانان جهان توصیه می‌کنم که در راه گشایش محل تولید داخلی خود و دیگران، لحظه‌ای از نقش دسته‌ی بیل غافل نشوند. شک نیست که از ابتدی انقلاب عظیم اسلامی تاکنون و خصوصاً پس از ورود بی‌احساس جعبه‌ی امام راحل به کشور، دشمن با دست‌های از آستین بیرون آمده و با نیت شوم وابسته نمودن مسلمان جهان و به قصد بند آوردن انواع تولیدات داخلی ایشان، انحصار دسته بیل را در ید قدرت خود گرفته تا مانع گشایش اسلام در سطح منطقه بشود. بنده از کلیه‌ی متخصصان داخلی، صنعتگران، هنرمندان، دانشمندان، فضانوردان و دیگر «دان»های کشور می‌خواهم تا پس از پایان شکافت مولکولی در تمامی علوم، گام‌های کوبنده و موثری نیز در زمینه‌ی رفع وابستگی دسته بیل برداشته، مشکل تمام ابعاد ملت همیشه صحنه‌دار را برای همیشه حل بنمایند. (احتمالاً منظور این بوده که مشکل ملت در تمام ابعاد حل بشود)
خجستگی‌های اقتصادی امروز ایران اسلامی مایه سرافرازی تمام ملت‌های مسلمان منطقه و حومه شده است به‌نحوی که امروز شاهد بهار عربی در سوئد هستیم و تمام کشورهای به ظاهر پیشرفته که بنده خودم از نزدیک دیده‌ام که هیچکدامشان بیل‌هایشان دسته ندارد از اینهمه شکوفائی ملت ایران طی سی سال گذشته شگفت‌زده شده‌اند. البته در سال 58 دولت موقت جمهوری اسلامی که یک عده منافق وابسته بودند، دولت بعدش هم که از همانموقع فتنه می‌کردند، دولت بعدیش هم که دست خواص بی‌بصیرت بود، دولت بعدترش هم که هرچی بدبختی می‌کشیم از همان وقت است، این دولت هم که جریان همه‌شان انحراف دارد، شما ببینید با تمام این توطئه‌های داخلی باز هم این ملت مقتدرانه حتی بدون دسته بیل چه پیشرفت‌هائی کرده‌اند.
اینجانب جسم ناقصی دارم (صدای گریه)، مختصر تولید داخلی‌ای دارم (گریه)، یک آقا مجتبی دارم (گریه)، چندتا بسیجی ریغو دارم (گریه)، چندتا دوست و برادر چینی دارم (گریه)، یکی دوتا برادر روسی هم دارم (گریه)، آورین! (گریه)، بنده همینجا اعلام می‌کنم که هرگز زیر بار بدعت‌ها نخواهم رفت (گریه)، اگر نخبگان سیاسی بخواهند از مالزی دسته‌ی بیل بما حواله بدهند خواسته يا ناخواسته، مسئول خون‌ها، خشونت‌ها و هرج و مرج‌ها خواهند بود (گریه). دسته بیلی نشانشان بدهیم که هشت‌تا دسته کلنگ از آنطرفشان بزند بیرون (گریه)!



رفسنجانی بدون هماهنگی با خامنه‌ای از سازش سخن نمی‌گوید!


خامنه‌ای با آگاهی از روزهای سخت برای حکومت اسلامی ودر راه حفظ نظام، هاشمی رفسنجانی را درارگان بی فایده اما برای روزهای بحرانی در سمت رئیس تشخیص مصلحت نظام ابقاء کرد در تا از او برای ماموریت‌های خاص بهره برداری نماید! اینک خامنه‌ای برای حفظ نظام شدیدا به هاشمی رفسنجانی محتاج شده است! بعد از مرگ خمینی، هاشمی رفسنجانی با به رهبری رساندن خامنه‌ای می‌خواست که مقام ولایت فقیه و دولت را در کنترل و هدایت خویش داشته باشد اما خامنه‌ای بعدها از رفسنجانی عدول کرد. رهبر جمهوری اسلامی اینک به دوست دیرینه خویش ماموریت ویژه‌ای اعطاء کرده است. اگر رفسنجانی از چنین مسئولیتی موفقیت حاصل نماید، بیشتر به خامنه‌ای نزدیک خواهد شد. خامنه‌ای توسط رفسنجانی به مقام رهبری دست یافت و هرگز نمی‌تواند به او نمک نشناسی نماید!خامنه ای که همه مقام رهبری خودرا مدیون رفسنجانی هست اینک باید بین او احمدی نژاد ،یکی را انتخاب نماید!
خامنه‌ای در سخنرانی‌های متعددی رابطه با آمریکا را مشروط بر تغییر رفتارکاخ سفید دانسته‌است وتاکنون به جز موارد خاص مانع از انجام هرگونه مذاکراتی شده است. او مذاکره با آمریکا را مغایر با منافع ملت ایران می‌داند و در این باره گفته‌است که اگر رابطه با آمریکا به نفع مردم ایران باشد خود او برای مذاکرات پیشقدم خواهد شد.
حمله به ایران فایده‌ای ندارد
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به همکاری‌های نزدیک واشنگتن و تل‌آویو در تمام سطوح نظامی و استراتژیک، اعلام کرد که حمله یک جانبه اسرائیل به ایران به نفع هیچ کس نیست.
امریکا در روزهای گذشته تاکید کرده است که جمهوری اسلامی باید در عمل ثابت کند که سلاح اتمی حرام هست!
اما اسرائیل همچنان اصرار فراونی بر خطرناک بودن پروژه اتمی جمهوری اسلامی دارد تا امریکا ترغیب نماید تا به پایگاه‌های اتمی حمله نماید!
 «آمريکا قدرت برتر دنياست. مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتی از ديد ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟»؟هاشمی رفسنجانی
هاشمی رفسنجانی به ناپایداری نظام کنونی پی برده است. او به‌درستی دریافته است که وضعیت سیاسی جمهوری اسلامی بسیار لرزان است. وی فهمیده است که حکومت  دیگر مانند گذشته نمی‌تواند برمردم حکمرانی کند و مردم نیز دیگر حاضر نیستند مانند گذشته ازجباریت حکومت فرمانبرداری نمایند.هاشمی سیاست‌مداری پراگماتیست و هوشیار وموقعیت سنج است.‌‌ بدین لحاظ او خود و اطرافیانش را برای جانشینی نظامی دیگر که از حکومت اسلامی ولایت فقیه کنده شوند و به شکل نوین جمهوری در قالب‌های اسلامی با قرائتی تازه و با نظارت کامل روحانیت نخبه طرفدار نظم نوین درحال انتقال می‌بیند.
درمقابل تفکر ارتجاعی محمد تقی مصباح یزدی که می‌گوید، ولی فقیه مشروعیتش رااز الله می‌گیرد  وبه رای مردم اصلا احترام نمی‌گذارد اما هاشمی رفسنجانی رسما گفته است اگر مردم ما را نمی‌خواهند، ما باید برویم که همین باعث نارضایتی رهبر شده است. تهدیدات امروز وزیر اطلاعات علیه هاشمی با اجازه و توصیه خامنه‌ای بوده است چرا که وزیر اطلاعات از سخنان هاشمی اینگونه استنباط کرده است: به دیدگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مردمی ولایت فقیه گفت «هاشمی  همچنین ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقیه را بخواهند باید باشد و  اگر مردم او را نخواهند، باید کنار رود.» این در حالی است که هاشمی رفسنجانی نگفته است اگر مردم ولی فقیه را نخواهند، باید کنار برود بلکه او گفته است اگر مردم «ما» را نخواهند ما باید برویم! اونیز خود را به اندازه خامنه‌ای  صاحب نظام می‌داند و در بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی شریک اساسی تلقی می‌نماید ونمی خواهد تا نظامی که بدست او شکل گرفته است با چموش گری‌های افراد تازه در حکومت از میان برود. هاشمی قلبا برای نظام دل می‌سوزاند. رفسنجانی خواسته است این بار با زبان مستقیم نه مانند گذشته باگفته‌های ایماء واشاره  به مردم بگوید اگر رهبری کنونی کشور را نمی‌خواهید پس خود را برای انتخاب رهبر تازه که شاید خودش باشد، آماده سازید! هاشمی رفسنجانی که از عواقب مصاحبه اخیر مطبوعاتی خویش پیشاپیش مطلع بود در این مورد چنین گفته بود: برخی رای مردم را زینتی می‌دانند! 
 «هاشمی تصریح کرد: بنده ساکت نیستم ولی اکنون در شرایطی قرار داریم که حرف زدن تحمل نمی‌شود و سخن گفتن ما برای جامعه مفسده دارد.«
رفسنجانی بدون ملاحاضات موقعیت خامنه‌ای هرگز به چنین مصاحبه‌ای دست نمی‌زد! هاشمی بسیار موقعیت شناس و زیرک هست. رفسنجانی هم از نرمش‌های امریکا در قبال ایران باخبرشده است و نیز از آمادگی جمهوری اسلامی در برابر امریکا که همه اینها برای رئیس تشخیص مصلحت نظام موقعیت ویژه ای فراهم ساخته هست تا برای حفظ سکان کشتی نظام و برگشت جدی به صحنه تصمیم گیری‌های کلان در عرصه سیاست را آغاز نماید!
آفتاب: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: «'مدیریت به‌جا و هوشمندانه' هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت دست یابی به اولویت‌ها واهداف نظام با حل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان بسیار کارآمد بوده است.» 
اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه از «فتنه» دولت محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی برای ماندن در قدرت به هر قیمتی خبر داد...
این عضو حزب موتلفه بدون آنکه نامی از احمدی‌نژاد و نزدیکانش ببرد، گفته که «برخی افراد در جریان اصولگرایی هستند که فکر می‌کنند به هر نحوی که شده باید قدرت دست آن‌ها باشد و استدلال می‌کنند که می‌خواهیم خدمت کنیم ولی این مسیر اشتباه است.»
چندی پیش نیز محمدرضا باهنر نماینده مجلس در اظهاراتی کم‌سابقه به صراحت گفته بود «فتنه» آینده از میان محافظه‌کاران شکل خواهد گرفت.
شماره تابستان ۱۳۸۵ مجله حکومت اسلامی، در زمینه رابطه رابطه مجلس خبرگان و رهبری از هاشمی رفسنجانی نقل کرده است: «مجلس خبرگان فرضش بر این بود که هر چیزى که به رهبرى مربوط مى شود را پیگیرى کند، مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما، نیروهاى مسلح و هر چه که تحت امر رهبرى است . اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهاى خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیاناً اگر اشکال و ایرادى هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند، این به صورت قانون در آمد. اما وقتى بعضى از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهاى خودشان را بدهند، دفتر رهبرى مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبرى نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست.»
به نوشته شماره پاییز ۱۳۸۵ مجله حکومت اسلامی، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و از اعضای مجلس خبرگان نیز در زمینه مخالفت رهبر با نظارت بر زیر مجموعه‌های خود گفته است: «نظر عده زیادى از اعضاى خبرگان بر این بود که باید هیأت تحقیق در نهادهاى زیر نظر مقام معظم رهبرى تحقیق و بررسى کند که آیا درست اداره مى شوند یا نه؟ نظر اکثریت بر این بود. تا این که موضوع را با مقام معظم رهبرى در میان گذاشتیم. چندین جلسه صحبت شد، ایشان با این نظر موافق نبودند.»
جنتی در گفتگو با مجله حکومت اسلامی ادامه داده است: «در مورد نیروهاى مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، براى این که در نیروهاى مسلّح امکان این که کسى تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهاى مسلّح جاى این حرف‌ها نیست. مگرمى شود کسى در میان نیروهاى مسلح وارد شود و راجع به مسائلى ایجاد شبهه کند؟ در این صورت فرمانده نمى تواند کار کند. به هر حال طى دو ـ سه جلسه اى که با ایشان داشتیم و بحث هاى زیادى شد، با این موضوع مخالفت کردند.»





فقط بیمه «ابوالفضل» باقی مانده، چینی‌ها هم کشتی‌های حامل نفت‌ ایران را بیمه نمی‌کنند

image
یک شرکت بزرگ بیمه چین، تیر خلاص را به بخش عمده‌ای از صدور نفت ایران شلیک کرد. در زمانی که هر شرکتی که بار نفت ایران را بیمه کند وارد لیست سیاه تحریم کنندگان ایران می‌شود، شرکت‌های بیمه باقی مانده هم یکی یکی جمهوری اسلامی تا تنها می‌گذارند.
رویترز گزارش داد که یک شرکت بزرگ بیمه چینی از شرکت‌های زیر مجموعه خود خواسته است بیمه محموله‌های نفت ایران را از آغاز ماه جولای امسال قطع کند. منابعی در شرکت چینی  P&I Club .به رویترز گفته‌اند که نمی‌خواهند در موقعیتی که بیمه کنندگان اروپایی و ژاپنی پوشش بیمه از کشتی‌های حامل نفت ایران را قطع می‌کنند، در  بازار تنها بمانند.
این مساله می‌تواند باعث مشکلات تازه‌ای برای وارد کنندگان نفت خام از ایران شود. هند، ژاپن و کره جنوبی، دیگر وارد کنندگان عمده نفت ایران نیز به خاطر تحریم گسترده جمهوری اسلامی دچار مشکل مشابهی شده‌اند.
رویترز همچنین گزارش می‌دهد که محدودیت‌های اخیر باعث افزایش ۱۴ درصدی قیمت نفت خام از ابتدای سال جاری میلادی شده است.
یک مسوول این شرکت بیمه در هنگ کنگ به رویترز گفته است که این بیمه‌گر با توجه به تحریم‌های گسترده، برای بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران «ریسک» نخواهد کرد. این مقام که خواهان پنهان ماندن اسمش شده، گفته است که از به حمل‌کنندگان نفت ایران گفته است که با مسوولیت خودشان به انتقال نفت این کسور دست بزنند و به آنها توصیه کرده چنین نکنند.
با اعمال تحریم‌ها از ماه جولای، شرکت‌های اروپایی از بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران منع خواهند شد.
با این حال یک مقام دیگر این شرکت در بیجینگ گفته است که ممکن است راه حل‌هایی هم برای کنار آمدن با این موضوع پیدا شود. یک شرکت بیمه ژاپنی گفته است که تنها بخشی از خدمات بیمه‌ای نفت‌کش‌هایی که حامل نفت ایران هستند را می‌تواند پوشش دهد.




درخواست احمدی نژاد از هاشمی شاهرودی

سحام نیوز: احمدی نژاد در نامه‌ای از هاشمی شاهرودی رئیس هیئت حل اختلاف خواسته است تا موضوع استیضاح وزیر کار، حل و فصل شود. به گزارش فارس، روز گذشته احمدی نژاد در نامه‌ای به هاشمی شاهرودی رئیس هیئت حل اختلاف خواستار حل مشکل استیضاح شیخ‌الاسلامی شده است.
این گزارش افزوده است که این موضوع امروز با واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شده و گفته است که نیازی به ورود هیئت حل اختلاف در استیضاح وزیر کار نیست.
درخواست احمدی نژاد، از سوی شورای حل اختلاف با موافقت روبرو شده است.
طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین مجلس ایران اعلام وصول شد و متن آن در مجلس خوانده شد.
این طرح یک روز پیش با امضای ۲۱ نماینده تقدیم هیئت رئیسه شد که یکی از نمایندگان، امروز امضای خود را پس گرفت.
۲۰ نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی خواهان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی شده اند.
ماه گذشته سعید مرتضوی که به گفته طراحان استیضاح وزیر کار، پرونده اش در خصوص رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ همچنان مفتوح است، به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد.
این نمایندگان در طرح خود این انتصاب را “بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان” دانسته اند.




زندانیان داروهای خود را از فروشگاه زندان تهیه کنند !

سحام نیوز: بر اساس بخشنامه جدید ابلاغی از سوی مسئولان زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در روز سه شنبه، برخی از اقلام دارویی مورد نیاز و ضروری زندانیان که پیشتر توسط بهداری این زندان به زندانیان ارائه می گردید، از این پس توسط خود زندانیان و از فروشگاه! زندان تهیه خواهد شد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، هجده قلم از داروهایی که پیشتر و در صورت نیاز زندانیان زندان رجایی شهر کرج از سوی بهداری این زندان به زندانیان ارائه می شد، طی بخشنامه جدید از لیست داروهای بهداری حذف، و زندانیان در صورت نیاز می بایستی از فروشگاه زندان و با قیمتی چند برابر قیمت واقعی اقدام به تهیه این داروها کنند.
بسیاری از این داروها از قبیل قرص آهن، فولیک اسید، شربت معده، شربت سینه، کپسول چرک خشک کن پنی سیلین، قرص و شربت ملین، کپسول و قرص ویتامین دی، شربت سرفه، ویتامین های مکمل، کپسول امگا ۳ و پمادها و کرم های طبی، از جمله داروهایی است که به علت وضعیت بسیار نامناسب غذایی و شرایط نامطلوب نگهداری زندانیان بطور دایمی مورد استفاده ایشان قرار می گیرد.
لغو ارائه این داروها از سوی بهداری زندان در حالی است که زندانیان این زندان به علت وضعیت بسیار نامناسب غذایی و کمبود شدید ویتامین ها و دیگر مشکلات تغذیه ای، برای حفظ سلامتی خود همواره به مصرف این مکمل ها نیاز داشته و محدودیت های جدید در میان مدت آسیب های جبران ناپذیری به سلامت این افراد وارد خواهد آورد.
با این اقدام مسئولان، بطور خاص زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر که از هنگام تاسیس بند ویژه امنیتی این زندان در زمستان سال ۸۹ با محدودیت های جدی در دریافت خدمات درمانی مواجه بوده اند در معرض بیشترین آسیب ها قرار خواهند گرفت که طی این مدت به منظور اعمال فشار مضاعف از جانب مقامات امنیتی قضایی، از درمان و ارائه خدمات مناسب درمانی در بحرانی ترین شرایط به ایشان خودداری شده و عمدتاً در شرایط نامناسب و بعضاً خطرناکی از نظر جسمانی به سر می برند.
یادآوری می شود که ماده ۹۹ آئین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز صراحتاً «فروش دارو در فروشگاههای مؤسسه یا زندان» را ممنوع کرده است.



ترور نافرجام سرسخت ترین چهره سیاسی مخالف ایران و حزب الله در لبنان

سحام نیوز: سمیر جعجع، سرسخت ترین چهره سیاسی مخالف ایران و حزب الله در لبنان، از ترور جان سالم به در برد.
به گزارش خبرگزاری بی بی سی، سمیر جعجع که ایران او را مسئول ناپدید شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان می داند دیروز، چهارشنبه (۱۶ فروردین) بیرون از محل سکونتش در حومه شمال شرقی بیروت هدف گلوله قرار گرفت اما گلوله ها به صورت تصادفی به خطا رفتند و او جان سالم به در برد.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور نافرجام را به عهده نگرفته است.







منطق غلطی که سال هاست به غلط، حاکم است

دست بر طبل‌های توخالی؛ چشم به دهان آمریکا

کلمه – سید کاظم قمی:
انتشار سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح مبنی بر این که تهدیدهای جهانی را باید نشانه قدرت و تأثیرگذاری ایران دانست، تکرار مکرر منطق غلطی است که سال هاست به عنوان ملاک و معیار شناخت کردارهای حق از باطل در داخل و سیاستگذاری های درست از نادرست در عرصه بین الملل، مورد استناد قرار گرفته است. به بیان دیگر، مسئولان سیاسی ایران، میزان مشروعیت کردارها و تصمیم های خود را در آئینه کنش و واکنش دیگران ارزیابی می کنند. این سخن که «کثرت تهدیدها نشان‌دهنده قدرت نظام اسلامی است، زیرا اگر جمهوری اسلامی قدرت و تأثیرگذاری بالایی نداشت، بدخواهان ملت ایران اینگونه سراسیمه خود را به آب و آتش نمی‌زدند»، برخاسته از چنین منطقی است. یادمان نرفته که در دوران تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ، اقتدارگرایان در تبلیغ علیه رقبای خود، با تمسک به همین منطق، مشروعیت یا عدم مشروعیت نامزدهای غیرحکومتی را براساس ادبیات رسانه های بیگانه تعیین می کردند. در نتیجه، اگر رسانه ای خارجی از موسوی یا کروبی تعریف و تمجید می کرد، آن را به عنوان دلیلی برای چشمداشت دشمنان نظام به این دو نفر تفسیر می کردند. در حوادث پس از انتخابات نیز شاهد همین روش در محکومیت جنبش سبز و همراهان آن به کار گرفته می شد. تفسیرها و تحلیل های «کیهان مآبانه» دستگاه های امنیتی و قضایی در وابسته نشان دادن جنبش سبز نیز بر همین منطق استوار بوده و هست.
ضعف بزرگ این منطق اما، تعمیم ناپذیری آن است. شاید هم بتوان گفت که در صورت تعمیم آن به همه موارد، ناقوس ناکارآمدی آن خود به خود به صدا در می آید. به عنوان مثال، اگر این منطق صحیح باشد، اشتراک منافع و به دنبال آن اشتراک مساعی ایران و غرب در قبال حذف طالبان از صحنه سیاسی افغانستان و به زیرکشیدن صدام از سریر قدرت در عراق، غیرقابل توجیه و توضیح خواهد شد. این در حالی است که همکاری تنگاتنگ سپاه و نیروهای ناتو در افغانستان و عراق تحت نظر مستقیم رهبری صورت پذیرفت. آیا اظهارات فرماندهان و سیاستمداران آمریکایی در قدردانی از همکاری و هماهنگی ایران در این دو مورد باید به حساب ضعف و ناتوانی نظام جمهوری اسلامی گذاشته می شد؟
واقعیت این است که اظهاراتی مانند آنچه در دیدار با فرماندهان نظامی ابراز شد را صرفا می توان به مثابه یک مانور منفعلانه در جنگ تبلیغاتی میان غرب و ایران دانست. همه می دانند که دفتر رهبری چند هفته ای است که سلطان قابوس را واسطه مذاکره با آمریکا قرار داده و آنچه در صحنه مذاکرات نمایندگان ۱+۵ با ایران در جریان است، به دور از عرصه اصلی مذاکرات انجام می گیرد. تبعیت ایران از روسیه درباره تعیین محل جدید برای مذاکرات (بغداد به جای استانبول) و آشفتگی دستگاه دیپلماسی ایران در این رابطه را باید در آن عرصه فرعی فهمید و نه به عنوان جزئی از فرایند مذاکره جدی تری که در جریان است. حاکمیت نیاز دارد که بطور مستمر شکست ها و عقب نشینی های بزرگ خود را به منظور اقناع افکار عمومی داخل تفسیر و از طریق بنگاه های دروغ پراکنی خود به طرفداران در حال کاهش خود عرضه نماید. سخنانی که تأثیری در مواضع طرف مقابل ندارد و صرفا برای آن گفته می شود که نوشیدن جام زهر را از انظار تیزبین ملت ایران پوشیده نگه دارد. ای کاش حاکمیت بجای تلاش برای به صدا در آوردن طبل های تو خالی، صادقانه به اشتباهات خود اعتراف می کرد و بجای تاخت و تاز در راه خطایی که در پیش گرفته، به آغوش ملت باز می گشت. تنها در آن حال است که مردم یکپارچه پشت سرش خواهند ایستاد تا بتواند به نوبه خود با تکیه بر قدرت واقعی برخاسته از حمایت مردمی، در برابر زیاده خواهی قدرت های جهانی ایستادگی کند.



فرودگاه پر حادثه مشهد؛ لاستیک هواپیما ترکید/ عکس

کلمه: فرودگاه حادثه خیز مشهد باز حادثه آفرید.
هواپیمای مسیر کرمان – مشهد، ظهر پنجشنبه پس از فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار حادثه شد و لاستیک آن ترکید.
مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه های خراسان رضوی ضمن تایید این مطلب افزود: این پرواز که ظهر روز پنجشنبه در فرودگاه مشهد به زمین نشست، حین حرکت بر روی باند به سمت توقفگاه هواپیما، دچار حادثه شد.
حسن جعفری گفت: در این حادثه هیچ مشکلی برای مسافران ایجاد نشد و تمام مسافران به سلامت تخلیه و فرودگاه را ترک کردند.
زمستان سال گذشته نیز، پرواز مشهد- کیش پس از طی بخشی از مسیر به علت نقص فنی به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بازگشت.
پیش از آن نیز، خلبان پرواز ساعت ۱۷ مشهد – تهران به علت نقص فنی هواپیما، در میانه راه، از ادامه سفر منصرف شد.
این در حالی بود که در ماه گذشته هواپیمای مشهد – اصفهان نیز در فرودگاه مشهد به گل نشست.
این پرواز توسط شرکت تابان با شماره ۶۲۷۳ و در ساعت ۳۰/۱۷ انجام شد که به علت تغییر فشار هوا در داخل کابین خلبان از ادامه مسیر بازماند و به فرودگاه مشهد بازگشت.
مسافران این پرواز پس از مدت کوتاهی با یک فروند هواپیمای دیگر متعلق به شرکت تابان به سمت کیش پرواز کردند.
چند تن از مسافران این پرواز نیز در تماس با ایرنا بازگشت این هواپیما به فرودگاه مشهد را نقص فنی اعلام کردند.
شهریور ماه هواپیمایی در فرودگاه شهید هاشمی نژاد هنگام فرود به زمین خورد و تعدادی از مسافران مجروح شدند.
طی سه‌دهه گذشته وقوع بیش از ۲۰سانحه هوایی را تجربه کرده که این حوادث به مرگ قریب به ۱۸۰۰نفر منجر شده است.
در این میان مشهد رتبه اول را دارد. اولین حادثه سه دهه قبل که در سال۱۳۵۹ رخ داد، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر در مسیر مشهد- تهران سقوط کرد و ۱۲۸کشته بر جای گذاشت.




ابطال انتخابات مجلس نهم در دماوند و رامسر

شورای نگهبان نظر قطعی خود را درباره ۱۹ حوزه انتخابیه باقیمانده اعلام کرد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از ابطال نتیجه دور نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه “تنکابن، رامسر، عباس‌آباد” و “دماوند و فیروزکوه” خبر داد و گفت که نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه سمیرم درخصوص نفر اول ابطال شد و نفرات دوم و سوم نیز به مرحله دوم راه یافتند.
رامسر زادگاه مشایی است. شمس الله شریعت نژاد و درویشعلی شمس در انتخابات ۹ اسفند ماه به دور دوم انتخابات در این حوزه راه یافته اند هرچند شمس با اختلاف کمتر از ۳۰۰ رای توانست غلامرضا مشایخی را پشت سر بگذارد اما بعد از اعلام نتایج انتخابات هم مشایخی و هم حجتی نیا نفر چهارم انتخابات به نتیجه اعلام شده اعتراض کردند.
وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه زابل، زهک و هیرمند انتخابات درخصوص نفر دوم ابطال شد و نفرات سوم و چهارم نیز به مرحله دوم راه یافتند.



نامه بهاره هدایت به همسرش از زندان اوین: در دنیای دیگری زندگی می کنیم

کلمه: بهاره هدایت در نامه ای به همسرش نوشته است: ما اینجا در دنیای دیگری زندگی می کنیم، خیلی دور..وقتی که برگردیم، نه ما دیگر آن آدم های سابقیم و نه شما. من از این فاصله ها می ترسم.
در این نامه که به مناسبت چهارمین سالگرد ازدواجشان در صفحه فیس بوک امین احمدیان همسر بهاره هدایت منتشر شده، آمده است: اینجا هدر رفتِ زندگیمان خیلی زیاد است ، حالا تو بگو با خوشی..از طرفی بر باد رفته هایمان کاملاً مقهور کننده است.
بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در رویدادهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دی‌ماه سال ۱۳۸۸بازداشت شد.
وی در دادگاه به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام” به پنج سال حبس، به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال و به اتهام “توهین به رئیس‌جمهوری” و “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس محکوم شده بود.
در همین حال حکم دو سال حبس تعلیقی وی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲خرداد سال ۸۵” نیز از حالت تعلیق خارج و به این حکم اضافه شد.
وی در مجموع به ده سال زندان محکوم شده است و اکنون در بند زنان زندان اوین به‌سر می‌برد.
وی چندی پیش جایزه هرالد ادلستام سوئد را به دلیل “شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت فعالانه در برابر نقض حقوق بشر در ایران” دریافت کرد.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
امینم، عزیزترین، چهارمین سالگرد ازدواجمان هم رسید.
آنقدر غرق شادکامی و ناکامی ام که باور نمی کنی..بچه ها برایمان یک “جشن باشکوه” گرفتند ، مهدیه دوتا کیک درست کرد ، یکی برای تولدم، یکی هم برای سالگرد ازدواجمان، کلی هم هدیه گرفتم..همه کلی آرزوهای خوب برایمان کردند..عروس شده بودم ماه! D: عکست را گذاشتم روی میز و گفتیم دادماد خارج است! D: ..همه چیز خوب بود، بچه ها(مهدیه-عاطفه-شبنم و مریم) سنگ تمام گذاشتند، یک هفته-تقریباً یک هفته- داشتند یک عروسک خوشگل می بافتند، کلی سر به سرشان می گذاشتم، و آنها هم!
فریبا و نوشین بلوز نیم تنه بافتند..مهوش یک لباس هدیه داد..محبوبه و لادن و المیرا و نازیلا و ریحانه و ژیلا و نازنین هم هدیه دادند و بقیه هم کلی شادباش و از این حرفها!
کلا عید هم بساطمان همین بود ، خیلی خوش بودیم..خجسته طوریم همگی!!
گاه به گاه بغض هایمان می ترکد و راز نهان از پرده بیرون می افتد ولی…واقعاً نمی تونم توضیح بدم که چه وضعیه اینجا..مثلاً سر سال تحویل، بعد چند روز تدارک و همکاری بچه ها، سفره هفت سین مفصلی چیدیم، به هم هدیه دادیم، سرود خواندیم..هر گروهی دعای خودش رو کرد..رقصیدیم و بعد هم با هیاهو ناهار دسته جمعی خوردیم و مسخره بازی درآوردیم و خندیدیم..
اما درست لحظه تحویل سال که دور سفره حلقه زده بودیم و دست های هم را گرفته بودیم (فکر کن همگی بَزَک کرده و لباس های خوشگل پوشیده) یکدفعه خود به خود اشک هایمان سرازیر شد..یادم نمی آید کسی را آنروز در آغوش گرفته و بوسیده باشم که چشمهایش سرخ نبوده باشد یا به پهنای صورت اشک نریخته باشد..
یک دوگانگی از بابت ظلمی که می کشیم و نیرویی که می گذاریم تا به خود مسلط و برجا بمانیم..واقعاً قابل تحسین است، نمی دانی اینجا چند نفر مادر داریم که بچه های کوچک و نوجوانشان را آن بیرون سپرده اند و اینجا آنقدر به نظر شادند که باور نمی شود کرد که ته دلشان چه خبر است!
من و مهدیه مسابقه نون خامه ای خوردن گذاشتیم و دقیقاً برابر شدیم..آنروز مرده بودیم از خنده و لودگی! هر روز بعد از ظهر می رفتیم مهمانی خانه یک گروه!!حالا تصور کن که مهمانی دو تخت آنطرف تر یا سه تخت اینطرفتر است!بازی..نمایش..جیغ و فریاد و هیاهو و دوباره تبریک سال نو! بعد بزرگترها خاطرات زندان می گفتند و جدی می شدیم..تلوزیون اصلاً نگاه نکردیم، برنامه هایش خیلی بد بود امسال، کلاه قرمزی هم درست ساعتی پخش می شد که ما می رفتیم عید دیدنی یا مهمان داشتیم D:
کلی از روزهای عید ناهار عمومی داشتیم و با سر و صدا و هیاهو ناهار خوردیم، این روزهای آخر هم پسرها از بند ۳۵۰ برایمان ماهی و سبزی و برنج و روغن و زعفران و کلی مخلفات فرستادند و سبزی پلو با ماهی خوردیم..سیزده به در هم که ترکاندیم و کلی خوش گذشت، من هنوز هم پای چپ و بازوی راستم از آنروز درد می کند از بس که توی سر و کله هم زدیم وقت بازی..آنروز استثنائاً دو ساعت بهمان تایم دادند تا تویِ گذر پشتِ بند باشیم(چون هواخوری خیلی کوچک است و کَفَش کامل موزائیک) آن پشت یک ردیف درخت بود و می شد توی معبر دوید..اونجا دست رشته و وسطی و زوو و از این بازیها که توپ را می اندازند هوا و اسم یکی را صدا می کنند و چندتا بازی دیگر کردیم..شکل عروسک های مختلف شدیم اَدا درآوردیم و خندیدیم..بعد هم آمدیم و ناهار خوردیم..
می دانی امین، من نمی دانم آدم های بیرون چه تصوری از زندان دارند، شاید فکر می کنند ما اینجا نون خشک سَق می زنیم و مدام اشک می ریزیم و افسرده ایم.. وقتی یک جدید الورود می آید معمولاً می گوید: وضعتان زیاد هم بد نیست..خوب است، فکر نمی کردم اینطور باشد! من که شخصاً بهشان می گویم صبر کنید، سختی اینجا خیلی از جنسِ خورد و خوراک و لباس و آسایش و وسیله نیست، شاید آنقدری که ما اینجا به هر بهانه ای جشن می گیریم و دور هم هستیم آن بیرون از این خبرها نباشد، اما اینجا نداشتن های بزرگی دارد..خیلی بزرگتر از این که ظاهراً به نظر می آید، دلتنگی ها را هم اگر بگذاریم کنار-که البته نمی تواند کنار گذاشته شود- اینجا سر ریز شدن عمرت را می بینی که به خاک می ریزد و فرو می رود..بی آنکه بتوانی در محیطی طبیعی فکر و رشد کنی، تازه اگر همت کنی و کتابخوان باشی و کتاب هم از گذرگاه های تنگِ سانسور به دستت برسد، باز اندیشه ات محک نمی خورد، من گاهی می بینم که تحلیل هایمان از یک خبر معمولی چقدر متوهمانه است یا هراسمان از یک خبر دیگر چقدر بی جا بوده…یاد آن فیلم (Under Ground) می افتم، یک زندگی کامل در آن زیرزمین جریان داشت، تقریباً همه تشریفات زندگی بود، اما پسرکی که از نوزادی تا ازدواج آنجا مانده بود وقتی بیرون آمد و ماه را دید به پدرش گفت:پدر این خورشید است؟!(یا برعکس) و همین طور مبهوت مانده بود..
اینجا هدر رفتِ زندگیمان خیلی زیاد است ، حالا تو بگو با خوشی..از طرفی بر باد رفته هایمان کاملاً مقهور کننده است..
هیچوقت یادم نمی رود اولین باری که فریبا می خواست توی ملاقات حضوری با دخترش ترانه برایش فلاسک چای ببرد، دیدم هی قند می گذارد تویِ ظرف، فکر می کند..قند را برمی دارد، شکلات می گذارد..باز فکر می کند و آن را برمی دارد و خرما می گذارد! پرسیدم چه کار می کنی؟گفت یادم نیست ترانه چایش را با قند می خورد یا چیز دیگر..آخرش هم هر سه تا را برد!
جلوی فریبا به روی خودم نیاوردم، اما بعد جلوی اشک هایم را نمی توانستم بگیرم..فکر کن این دختر ۱۲ ساله بوده که مادرش را گرفته اند، حالا ۱۷ ساله است..فریبا مادر است ولی ریزه کاری های مادرانه از یادش رفته، به ستم از مخیله اش بیرون کشیده اند…یا آنهایی که بچه های دو سه ساله دارند..فکر می کنی نسرین و مریم حجم از دست داده هایشان چقدر باشد؟به چه کیفیتی؟!
راستش نه این حرف که می گویند “زندان هیچ تاثیری ندارد” حرف دقیقی است و نه آنکه می گوید “کاملا شکننده است” درست می گوید..
ما اینجا در دنیای دیگری زندگی می کنیم، خیلی دور..وقتی که برگردیم، نه ما دیگر آن آدم های سابقیم و نه شما..من از این فاصله ها می ترسم، گو اینکه می دانم برای فرد آگاه تطبیق یافتن با وضع جدید ناممکن نیست، اما تو فکر می کنی چقدر آگاهی هست؟! زندانی کاملا مستعد پروریدنِ خیال خامِ مرکز عالم امکان بودن است، گناهی هم ندارد چون در شرایط قطع ارتباط با دنیای بیرون-یا ارتباطی با خطوط مشخص شده-دنیای رنگارنگ خارج از زندان برایش به یک دنیای تک رنگ خلاصه می شود و بعد ببین که چه اتفاقاتی می افتد و چه خیالاتی که به سر نمی زند.. و جالب اینجاست که از بیرون هم همه چشم ها به زندان است!!
بس کنم، این حرف ها کلی بود، تو نگرد که مصداقش را پیدا کنی! خیلی حرف زدم برگردم به خودمان..
———-
یادمه یه روز توی دانشکده رفته بودی پیش دکتر منطقی، نمی دونم در مورد چی بود(نشریه،انتخابات انجمن یا چیز دیگه) باهاش حرف بزنی، من پشتِ در بودم و از لای در میدیدمت، یه جا گفتی که ما دیگه بچه نیستیم آقای دکتر، ۸-۲۷ سالمونه! فکر کنم اون تاثیری رو که می خواستی این حرف روی دکتر منطقی بذاره روی من گذاشت! دلم ریخت:بیست و هفت هشت سال؟چقدر بزرگه!من چقدر کوچیکم!دیدی داره پیر میشه و ما به هم نرسیدیم!..در عین حال خوشم میومد که بزرگ تر بودی، اصلا یکی از چیزایی که عاشقت شدم همین بود.
نه حالا جدی، امین ۳۱ سالم شد..و چهارمین سالگرد ازدواجمون…یه جوریه ، نه؟!!
” فراقِ یار نه آن می کند که بتوان گفت ”
نمی توان گفت…واقعاً نمی توان گفت…چیزی نمی گویم..
بهارِ تو
شانزدهم فروردین ۱۳۹۱ – اوین.




قرض ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت از مردم

پیش‌بینی تامین ۵۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده دولت به وسیله فروش اوراق مشارکت و به عبارت دیگر قرض گرفتن از مردم، زمانی تعجب‌برانگیز می‌شود که توجه کنیم براساس آمارهای بانک مرکزی، مجموع اوراق مشارکت فروخته‌شده توسط کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از ابتدای سال ۱۳۷۳ تا شهریور امسال، حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است!
مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی‌شده برای فروش اوراق مشارکت در سال آینده، تقریبا دو برابر کل بودجه عمرانی مصوب قانون بودجه ۸۹ و بیش از دو برابر کل بودجه سالیانه مربوط به پرداخت دستمزد همه کارکنان دولت است. ضمن آنکه با فرض موفق شدن دولت به فروش این حجم از اوراق مشارکت و با فرض پرداخت سود ۲۰ درصدی، دولت باید سالانه مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را فقط برای سود این اوراق مشارکت پرداخت کند. چنین موضوعی، در حالی مرکز توجه و بحث‌های کارشناسی شده که دولت با چالش‌های مربوط به ورود به فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها نیز مواجه است.
در همین راستا برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت، تنها باید برای تامین منابع مالی طرح‌های عمرانی دارای توجیه اقتصادی قوی اختصاص یابد و جابه‌جایی منابع ناشی از فروش اوراق مشارکت برای پوشش هزینه‌های جاری دولت، به طور کلی غیرقانونی است.
دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و نماینده سابق وزارت اقتصاد در هیات امنای صندوق ذخیره ارزی، در گفتگو با سایت «الف» اشاره کرد: حجم بالای انتشار اوراق مشارکت در اسفندماه، با وجود بالا بودن نرخ سود مربوطه، مورد استقبال مردم قرار نگرفت. علت اصلی این مساله، به وجود شایعاتی مبنی بر صرف منابع مالی به دست آمده از انتشار اوراق مشارکت برای مصارفی به غیر از طرح‌های عمرانی مربوط می‌شود.
وی نفس انتشار اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز ایجاد تاسیسات زیربنایی مانند سدها، آزادراه‌ها و یا شبکه‌های آبیاری را، امری پسندیده در اقتصاد دانست، اما اضافه کرد: این منابع باید در جای مناسب خود هزینه شده و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات بر عملکرد انتشار اوراق مشارکت نظارت داشته باشد تا دولت از منابع مالی به دست آمده بر اثر فروش اوراق مشارکت، در راستای تامین هزینه‌های جاری خود استفاده نکند.
آرمان با بیان اینکه مجلس نباید اجازه برداشت از بودجه عمرانی برای تامین هزینه‌های جاری را به دولت بدهد گفت: هم منابع مالی حساب ذخیره ارزی و هم منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت، باید فقط برای پروژه‌های عمرانی استفاده شود. در حالیکه پس از بر سرکار آمدن دولت نهم و آغاز یک سیاست ضد توسعه‌ای، میزان بودجه‌های عمرانی به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر به نظر می رسد تنها ۱۰ درصد بودجه عمومی کشور را بودجه‌های عمرانی تشکیل می‌دهد.
وی با هشدار نسبت به بحران احتمالی ناشی از استفاده از اوراق مشارکت برای جبران کسری “بودجه جاری” دولت، تاکید کرد که انتشار اوراق مشارکت و به عبارت دیگر قرض گرفتن دولت از مردم، باید فقط برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و ایجاد زیربناهای توسعه‌ای باشد. اما اگر دولت از انتشار اوراق مشارکت برای تامین کسری “بودجه جاری” خود استفاده کند، با افزایش کسری بودجه و عدم افزایش تولید ناخالص داخلی، به تدریج نسبت کسری بودجه از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت و در این صورت به سرنوشتی همانند یونان، اسپانیا و یا ایرلند دچار خواهیم شد.
دکتر محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس نیز میزان چشمگیر عرضه اوراق مشارکتی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده را غیرواقعی دانسته و امکان فروش این حجم بالای اوراق مشارکت را دور از ذهن دانست.
به گفته خوش‌چهره، ظاهرا دولت با مشکلات عدیده‌ای برای بودجه سال آینده مواجه است و بخشی از این مشکلات در پیش‌بینی کسب درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی از طریق فروش اوراق مشارکت نمود پیدا کرده است. هیچ‌گاه در تاریخ کشور سابقه نداشته است که دولت بخواهد چنین مبلغ عظیمی را از مردم قرض بگیرد.
براساس گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس، فروش این حجم عظیم اوراق مشارکت در یک سال، بار مالی سنگینی را بر بودجه سال‌های آینده دولت تحمیل خواهد کرد چرا که دولت موظف است هرسال مبلغی را به عنوان سود اوراق فوق، به خریداران پرداخت کند که این مساله هزینه‌های سنگینی را بر بودجه سال‌های آینده دولت تحمیل خواهد کرد.




کوفی عنان ۲۳ فروردین به تهران می آید

همزمان با بروز درگیری شدید میان نیروهای نظامی هوادار بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با مخالفان مسلح در اطراف دمشق، سخنگوی کوفی عنان اعلام کرد که آقای عنان قرار است برای بحث درباره سوریه روز یازدهم آوریل به تهران سفر کند.
کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به یکسال بحران داخلی و نا آرامی در سوریه است.
به گزارش رادیو فردا، احمد فوزی، سخنگوی آقای عنان روز پنجشنبه گفت که وی قرار است روز یازدهم آوریل- ۲۳ فروردین- به تهران سفر کند.
آقای عنان روز ۲۷ فوریه و چند روز پس از تصدی سمت نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در ژنو سوئیس دیدار و درباره بحران سوریه با او گفت و گو کرده بود.
کوفی عنان طرحی شش ماده ای برای حل بحران سوریه ارائه کرده و از دمشق خواسته است تا از روز دهم آوریل نیروهای نظامی خود را از شهرهای این کشور خارج کرده و آتش بس برقرار کند. دمشق پذیرفته است که این طرح را به مرحله اجرا در آورد.
سخنگوی کوفی عنان روز پنجشنبه در ژنو گفت دولت سوریه به آنها اطلاع داده است که کار عقب نشینی نیروهای خود را از سه شهر درعا، ادلب و زابادانی آغاز کرده است. در صورت عقب نشینی این نیروها قرار است که ناظران سازمان ملل برای نظارت بر اجرای آتش بس، در مناطق مختلف سوریه مستقر شوند.





گفتگو با مصطفی تاجزاده درباره پیامدهای بهار عربی و شرایط سیاسی ایران

سیدمصطفی تاجزاده: چرا جمهوری اسلامی نباید حق فعالیت منتقدان و مخالفان را به رسمیت بشناسد؟

سیدمصطفی تاجزاده، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره تفاوت مدل مطلوب اسلام گراهای منتخب با آن چه اکنون جهان به عنوان جمهوری اسلامی ایران می شناسد، معتقد است: احزاب پیروز مسلمان در تونس و مصر در مجموع هوشمندانه و واقع بینانه عمل کرده و درصددند تا هم به مسائل واقعی جامعه خود بپردازند و هم بهانه ای به بدخواهان ندهند و امیدوارم تا به آخر این هوشیاری و همه جانبه نگری را حفظ کنند. در هر حال نوع حکومتی که آنان درصدد تأسیس آن هستند تفاوت های بنیادین با آن چه اکنون در ایران حاکم است، دارد.
سید مصطفی تاجزاده در گفتگوی که دو ماه پیش با کلمه انجام داده بود، درباره بهار عربی گفت: بهار عربی در عمر یک ساله خود سرنگونی چهار مستبد و به لرزه افتادن و سست شدن پایه های دیکتاتوری در برخی از کشورهای منطقه به ویژه در بحرین و سوریه را شاهد بود و در مراکش نیز تغییرات مهمی را موجب شد. در این جنبش همگانی، علما و روشنفکران و احزاب مسلمان در کنار دیگر آزادی خواهان و عدالت طلبان حضور چشمگیری داشتند و در انتخابات آزاد و صد در صد رقابتی در مصر و تونس و مراکش، رقبای خود را پشت سر گذاشتند. باوجود این خوشبختانه هیچ کدام از احزاب پیروز انحصارطلبی پیشه نکردند و به تقسیم و توزیع مصادر و مناصب حکومتی پرداختند و بعضاً کابینه ائتلافی تشکیل دادند. برای فقها و روحانیون حق ویژه ای در سیاست و رهبری کشور قائل نشدند و سبک زندگی آزاد را به رسمیت شناختند.
به گفته ی مصطفی تاجزاده، آنان حجاب را اجباری نکردند و اولویت دولت های منتخب را پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود رفاه شهروندان و مهار بیکاری خواندند. به طور خلاصه راهبردشان را می توان « توسعه دموکراتیک » نامید.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره نگرانی اشخاص و جناح هایی در اروپا و آمریکا از پیروزی احزاب اسلامی گفت: احزاب پیروز در عمل ثابت کردند که اسلام با دموکراسی در تضاد و تقابل نیست و منتخبان حقوق همه هم وطنان خود را به رسمیت می شناسند و به آن ها احترام می گذارند و کاملاً آماده اند که در رقابتی آزاد و برابر خود را در معرض قضاوت و رأی مردم قرار دهند و ضمن دفاع از اسلام و ارزش های آن، هرگز درصدد اجرای احکام متعارف فقهی و شرعی با توسل به زور و اجبار نیستند و حتی بعضی مانند «راشد الغنوشی» علناً اعلام می کنند که این سیاستی شکست خورده است و برای مثال حجاب اجباری را نام می برند و نمی خواهند دوباره آن را تجربه کنند. به این ترتیب آنان با «اسلام هراسی» به بهترین شکل به مقابله پرداخته اند و از این به بعد نیز هرچه از استبداد دینی بیشتر فاصله بگیرند و بر لزوم رعایت موازین دموکراتیک و حقوق بشری تأکید بیشتری کنند، به همان میزان اشخاص و گروه های ضد اسلام یا بدبین به مسلمانان را در غرب خلع شعار کرده و چهره ای انسانی و جذاب از اسلام ارائه می کنند.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره تفاوت مدل مطلوب اسلام گراهای منتخب با آن چه اکنون جهان به عنوان جمهوری اسلامی ایران می شناسد، توضیح داد: احزاب پیروز مسلمان در تونس و مصر در مجموع هوشمندانه و واقع بینانه عمل کرده و درصددند تا هم به مسائل واقعی جامعه خود بپردازند و هم بهانه ای به بدخواهان ندهند و امیدوارم تا به آخر این هوشیاری و همه جانبه نگری را حفظ کنند. در هر حال نوع حکومتی که آنان درصدد تأسیس آن هستند تفاوت های بنیادین با آن چه اکنون در ایران حاکم است، دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:
اول آن که حکومت مطلقه فردی را کاملا نفی می کنند. آنان هیچ مقام یا مسئول مادام العمری را قبول ندارند و حاضر نیستند حدود ۷۰% قدرت را به یک نفر واگذار نمایند. به این دلیل که او فقیه و باتقواست.
دوم آن که معیار سیاست ورزی و استفاده هم میهنان شان از حقوق شهروندی و آزادی های اساسی مانند انتشار کتاب و روزنامه و فعالیت های فرهنگی و هنری، ایجاد نهادهای مدنی و صنفی، تشکیل احزاب، تأسیس اتحادیه و سندیکاها، شرکت در انتخابات چه به عنوان نامزد و چه رأی دهنده و برپایی اجتماعات اعتراضی را تعهد داوطلبان به استقلال و یک پارچگی سرزمینی و فعالیت در چهارچوب قوانین می خوانند. نه این که اعتقاد و التزام به مثلاً رهبر یا نفر اول کشور را شرط بهره مندی از حقوق و آزادی ها از جمله نامزد شدن در انتخابات بدانند.
سوم آن که معتقدند و بارها اعلان کرده اند که همه قشرها از دانشگاهیان تا روحانیون و از کارگران تا کارمندان و … حق مشارکت سیاسی و اجتماعی دارند و امتیاز خاصی را برای قشر خاصی به عنوان یک حق انحصاری قائل نیستند.
چهارم از سبک آزاد زندگی دفاع می کنند و معتقدند وظیفه حکومت دخالت در پوشش مردم یا نوع خوراک آنان نیست و اسلام مجازاتی برای روسری سرنکردن در نظر نگرفته است.
پنجم- برآن باورند که رادیو- تلویزیون نباید سخنگوی انحصاری و بلندگوی اختصاصی رهبر حزب حاکم و پیروز باشد. آنان اساساً رادیو- تلویزیون تک صدایی را نفی می کنند و مخالف راه اندازی شبکه های خصوصی توسط جریان های فکری و سیاسی نیستند.
ششم- آزادی اطلاع رسانی به کرات مورد تأکید این احزاب و رهبرانشان قرار گرفته است.
هفتم- نگاه آنان به مسائل منطقه و جهان هم متفاوت از جمهوری اسلامی ایران است. آنان ضمن دفاع از استقلال میهن خود و احساس عضویت در امت اسلامی و حمایت از آرمان فلسطین، خواهان مناسبات عادی با دولت های غربی هستند هم چنان که با چین و روسیه ارتباط دارند.
تاجزاده تأکید کرد که تفاوت های فوق باعث شد که آیت الله خامنه ای رسماً اعتراف کند که این احزاب مدل حکومتی ایران را الگوی خود قرار نداده اند که البته به نظر من این مسأله موجب تأسف است. زیرا ما قادر بودیم نه فقط الهام بخش مردم منطقه در برپایی قیام علیه استبداد داخلی و استعمار و دخالت خارجی باشیم بلکه در صورت تداوم دوره اصلاحات، می توانستیم مدل حکومتی مناسبی برای جهان اسلام محسوب شویم و از ترکیه پیشی بگیریم. کمااین که حزب عدالت و توسعه درس های زیادی از اندیشه و مشی آقای خاتمی و عمر اصلاحات گرفته و اکنون به عنوان کشور و مدلی از آن یاد می شود که ثابت کرده اسلام با دموکراسی سازگار است. به همین دلیل بین مسلمانان و حتی در جهان غرب افکار عمومی و دولت ها اعتبار زیادی کسب کرده و از این موقعیت، به سود اهداف اقتصادی و اجتماعی و بین المللی ترکیه بهره برده است. احزاب پیروز در انتخابات مصر و تونس و مراکش نیز همان مدل را برگزیده اند.
نظر تاجزاده را در مورد گرایش سلفی برخی از احزاب و گروه ها و میزان پایگاه اجتماعی آنان پرسیدیم. وی در پاسخ گفت: بهترین راه شناخت بینش، روش و منش سلفی های سنی و اخباری های شیعه که تبارشان به خوارج صدراسلام می رسد، مطالعه دیدگاه ها و عملکرد طالبان در افغانستان و جریان آقای مصباح یزدی در ایران است. باید دقت کرد که تضاد اصلی آنان با دموکراسی و حقوق شهروندی است. آنان به سوء استفاده اروپا و امریکا از دموکراسی و حقوق بشر انتقادها و حملات زیادی می کنند اما نه با این نیت و هدف که دولت های غربی را افشا و ثابت کنند خود به این موازین پای بندند. برعکس، آنان اصل دموکراسی و حقوق بشر را غربی و غیراسلامی و گاهی ضد اسلامی می خوانند تا نقض سیستماتیک حقوق و آزادی های هم وطنان خود را توجیه دینی کنند. هم چنان که کمونیسم روسی با سرمایه داری خواندن دموکراسی، با حقوق مردم خویش به مقابله پرداخت و ضدیت خود را با دموکراسی توجیه ایدئولوژیک کرد.
این فعال اصلاح طلب در ادامه افزود: مدل مطلوب حکومت سلفی- طالبانی، چه نوع سنی و چه شکل شیعی آن،تک صدا، فردی، سلسله مراتبی، خشونت گرا و در نتیجه استبدادی است و در نقطه مقابل اسلام سازگار با دموکراسی قرار دارد. خوشبختانه درحال حاضر در اکثر قریب به اتفاق کشورهای اسلامی طرفداران این نگرش در اقلیت به سر می برند. اما فراموش نکنیم که این افراد و گروه ها بسیار فعالند و با انگیزه به ترویج اندیشه و مشی تکفیری – حذفی خود مشغول اند. همین مسأله وظیفه و رسالت اصلاح طلبان مسلمان، اعم از شیعه و سنی را سنگین تر و خطیرتر می کند.
وی هم چنین گفت: شعار جریان سلفی «تشکیل حکومت اسلامی» و «اجرای شریعت به هر قیمت» است. آنان به علاوه در سطح بین الملل در پی احیای جنگ های صلیبی اند و در داخل حذف فیریکی مخالفان و حتی منتقدان خود را دنبال میکنند. هم چنان که دیدیم ده سال پیش القاعده در فاصله چند روز احمدشاه مسعود را ترور وبه برج های دوقلو در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن حمله کرد. از سوی دیگر دستاویز جریان های ضداسلامی در اسلام هراسی، اندیشه و عملکرد سلفی های عصر جدید است. این فعال انتخاباتی که از ۲۳خرداد ۸۸ در زندان به سر می برد، درباره تلاش هایی که برای رودر رو قرار دادن شیعیان و اهل سنت صورت می گیرد، گفت: با کمال تأسف باید اعتراف کرد همراه با بهار عربی و رشد گرایش های دموکراسی خواه، نه فقط شاهد شکل گیری صف بندی انحرافی و خطرناک شیعه – سنی در برخی از کشورها هستیم، بلکه به علت اشتباهات جناح حاکم در ایران از یک سو و تلاش برنامه ریزی شده جنگ طلبان غربی و اسرائیلی از سوی دیگر که البته با همکاری برخی دولت های عربی مانند عربستان سعودی همراه است، تقابل فوق در حال توسعه یافتن است و اگر برای مهار آن فکر و برنامه ریزی همه جانبه نشود، بیم آن می رود که یک بازی باخت – باخت به مردم منطقه تحمیل وشود و به همه مسلمانان، به ویژه شیعیان که در هر حال در جهان اسلام در اقلیت هستند، آسیب ها و لطمه های جدی و شاید بعضاً جبران ناپذیروارد آید وی گفت هم اکنون مردم بحرین و سوریه هزینه زیادی بابت این موضوع می پردازند. در بحرین، به علت این که اکثریت جمعیت را شیعیان تشکیل می دهند، جنایات آل خلیفه با تأیید یا دست کم سکوت بسیاری از دولت ها و حتی گروه ها و جریان های اسلامی آزادی خواه و عدالت طلب از اهل سنت مواجه است. همین مسأله دست رژیم بحرین را برای سرکوب حرکت های اعتراضی مردمی بازگذاشته است و فریاد قربانیان مظلوم بحرینی انعکاس کمی در وجدان و افکار عمومی مسلمانان و جهانیان پیدا می کند. حزب بعث سوریه نیز به علت پشتیبانی برخی دولت های حامی او که در منطقه تأثیرگذار هستند به ویژه روسیه و ایران، به نام و بهانه مقابله با القاعده و تروریسم با توپ و تانک به سرکوب هر ندای اعتراضی مردمی می پردازد و هم زمان به اختلافات و تضادهای فرقه ای، به ویژه بین علویان و سنی های سوری، دامن می زند. به گونه ای که چشم انداز یک کشتار بزرگ را اسد چه بماند و چه برود، ترسیم می کند.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در نقد عملکرد جمهوری اسلامی در بحرین و سوریه گفت: عملکرد حکومت کنونی در قبال بحران بحرین به رفتار یک گروه دانشجویی بیشتر شباهت دارد و در یک حرکت افشاگرانه به سود مردم مظلوم آن کشور و محکومیت رژیم آل خلیفه و شعار برای سرنگونی آن خلاصه می شود. غافل از آن که تبلیغات وسیع ایران علیه رژیم بحرین، با توجه به بافت جمعیتی آن کشور، در برخی مواقع اثر سوء می گذارد و به نگرانی قشرهای وسیعی از اهل سنت در مورد تغییر رژیم بحرین و سرنگونی آن دامن می زند. باید توجه داشت که هم اکنون حتی در قشرهای وسیعی از مردم عرب در کشورهای گوناگون، به علت رشد روزافزون شکاف شیعه – سنی، حداقل هم بستگی با مردم بحرین دیده می شود. حال آن که اگر تلقی عمومی از اعتراضات مردمی در بحرین مانند مصر و تونس و یمن بود، مردم بحرین از حمایت وسیعی بهره مند می شدند.از سوی دیگر سیاست ها و تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی سکوت تأییدآمیز از اقدامات و بعضاً جنایات حزب بعث سوریه است. این در حالی است که بافت جمعیتی و ترکیب حکومتی در سوریه و بحرین از منطق یک سانی پیروی می کنند. یعنی حکومت دمشق در اختیار اقلیت علویان است. اگرچه هم آل خلیفه و هم رژیم اسد هیچ کدام دربند موازین و الزامات شیعی یا سنی و حتی موازین انسانی نیستند و صرفاً به تداوم قدرت خود می اندیشند. اما در هر حال به لحاظ وابستگی مذهبی به جمعیت اقلیت در کشور خود وابسته اند و سعی می کنند این اقلیت را در برابر اکثریت مردم تحریک و بسیج کنند. نتیجه روشن است: ایجاد بستر برای جنگ داخلی و خلق فاجعه! متأسفانه اعمال معیارهای دوگانه توسط جمهوری اسلامی ایران درباره سرنگونی رژیم های بحرین و سوریه، بهانه خوبی به عربستان و دیگر متحدان آمریکا و انگلیس داده است که استانداردهای دوگانه آن ها در قبال سوریه و بحرین تحت الشعاع قرار گیر.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت سیدمحمد خاتمی، در مورد راهبرد صحیح ایران در قبال سوریه و بحرین گفت: ما در هر دو کشور می توانستیم نقش مؤثرو بسیار مفیدی ایفا کنیم. بر این اساس لازم بود با طرفین ماجرا از موضع قاضی بی طرف به گفت و گو بنشینیم و با محکومیت هرگونه توسل به خشونت به ویژه در سوریه از سوی دو طرف، نقش میانجی را برای اصلاحات فوری و تأثیرگذار بازی کنیم و محل گفت و گوهای ملی و بین المللی در این زمینه باشیم به جای این که موضع تلاش برای سرنگونی رژیم بحرینی و حمایت مطلق رژیم بعث را اتخاذ کنیم. چنین عملکردی، صرف نظر از آن که اعتراضات مردمی در دو کشور به کجا می رسد، جایگاه و موقعیتی انسانی و اسلامی برای ایران رقم می زد و اجازه سوء استفاده ارتجاع منطقه و حامیان خارجی آن ها را، چه در حمایت از رژیم بحرین و چه در تشدید خشونت ها در سوریه به آن ها نمی داد. به علاوه مانع گسترش یافتن شکاف شیعه – سنی و عرب – ایرانی می شد و نیز موضع و جایگاه متحدان و همراهان ایران را در عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین تقویت می کرد. هم چنین موجب جلب اعتماد و احترام مخالفان رژیم سوریه می شد. متأسفانه در حال حاضر متهم شده ایم به این که از مردم بحرین و رژیم سوریه دفاع می کنیم چون شیعه هستند و با رژیم بحرین و مردم سوریه تضاد داریم چون سنی هستند! در چنین فضایی و با کمال تأسف بعضا شاهد پاره کردن یا آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط معترضان هستیم.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در زمینه آن چه « پارادوکس اقتدارگرایان ایرانی» می خواند، گفت: اقتدارگراهای ایرانی درباره بهار عربی در یک دو راهی گرفتار شده اند که از هردو سو بن بست است و تبعات منفی فراوانی علیه میهن و ملت به دنبال دارد. اگر هر چه سریع تر به اصلاح روش های خود هم در داخل کشور و هم در سطح منطقه و جهان نپردازند، تناقض مذکور به این شکل است که برای مصرف داخلی و توجیه حکومت مطلقه فردی و مقابله با حقوق فردی و جمعی ایرانیان به نام اسلام و انقلاب رسماً و علناً مسلمانان و اعراب را به تشکیل حکومت اسلامی و اجرای شریعت دعوت می کنند. با این که می دانند شعار فوق متعلق به سلفی – طالبانی های جهان اسلام است که شدیداً ضد شیعه و ضد ایران هستند و حاکمیت آنان چهره ای زشت و خشن و بی منطق از اسلام ارائه می کند. در تردید نیست که هر قدر راهبرد و شعار فوق پررنگ تر شود به سود چنین گروه های فرقه گرا و تکفیری البته ضد آمریکایی و ضد شیعی است و نتیجه آن تحت فشار قرار گرفتن شیعیان در کشورهای مختلف، به ویژه در جوامعی است که اقلیت به شمار می روند، از یک سو و تضعیف پایگاه و جایگاه ایران در منطقه و جهان از سوی دیگر است. باوجود چنین وضعی شعار رسمی کشور دراین سمت و سوست! راهبرد دوم دفاع از دموکراسی و اندیشه «هرفرد یک رأی» یا «ایران برای همه ایرانیان» و «مصر برای همه مصریان» است. یعنی این که حقوق همه شهروندان صرف نظر از اعتقادات، جنسیت، طبقه، قومیت، زبان و … به یک سان پذیرفته شود و در عمل به آن تمکین گردد و اشخاص و احزاب مسلمان تشویق به پذیرفتن حقوق دیگران و فعالیت آزاد و و رقابتی با آنان شوند. علت این که جناح حاکم در ایران چنین راهبرد و شعاری را مطرح نمی کند این است که اتخاذ چنین استراتژی انسان گرایی سوال های زیادی در طرفداران جناح اقتدارگرا در ایران ایجاد می کند که چرا جمهوری اسلامی ایران نباید مانند تونس، ترکیه، مصر، پاکستان، عراق، لبنان، مالزی و حتی فلسطین و افغانستان، حقوق همه شهروندان را از جمله منتقدان و مخالفانی که حاضر به فعالیت در چارچوب قوانین هستند، به رسمیت بشناسد وعملاً رعایت کند؟! چرا منتقدان رهبر و سیاست های کلان کشور حق ندارند به انتشار روزنامه بپردازند، حزب تشکیل دهند، در انتخابات نامزد شوند و تجمعات اعتراض آمیز مسالمت جویانه برپا کنند؟! تاج زاده گفت: در هر حال جای شکرش باقی است که اکثریت مردم مصر و تونس و مراکش و … به اشخاص و احزاب مسلمانی رأی داده اند که علاوه بر اعتقاد عمیق به اسلام و آرمان هایش، راه نجات کشور خود را دموکراسی می دانند و براین باورند که انحصارطلبی و تلاش برای حذف و نادیده گرفتن دیگران، حتی عرفی گراها، فضای متشنجی در داخل و بی اعتباری در خارج از مرزهای میهن شان را به دنبال دارد.
مشاور سیاسی رئیس جمهور در دوره خاتمی در پاسخ به این پرسش که چرا معتقد است در حال حاضر دوگانه «دموکراسی یا جنگ داخلی» حرف اول را در کشورهای مسلمان می زند، گفت: به اوضاع سیاسی و آرایش نیروهای سیاسی در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، فلسطین، پاکستان ،یمن، ترکیه و … نگاه کنید. تنوع فکری و سیاسی جریان های فعال در عرصه سیاست به گونه ای است که حذف هیچ بخشی ممکن نیست ودیگر نمی توان حتی با اعمال استبداد، منتقدان و مخالفان حکومت را از حقوق خویش محروم کرد. چرا که همه گروه ها و جناح ها اعم از مسلمانان و دموکرات، بنیادگراهای مسلمان، سکولارها چه نوع لیبرال و چه شکل سوسیالیست آن، از تشکل های نیرومند سیاسی، منابع مستقل مالی، نهادهای اطلاع رسانی و انتشاراتی، پایگاه اجتماعی مردمی و حمایت های منطقه ای و بین المللی بهره مندند. بنابراین باید مانند لبنان عمل کنند. یا با تفاهم و مشارکت همگانی کشور را اداره کنند یا به جنگ علیه هم بپردازند. راه سوم که تاکنون استبداد بوده، منتفی است. به ویژه آن که در نوع این کشورها مشکلات و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی مردم به قدری است که اگر همه گروه ها دست به دست هم بدهند تا هم کشورشان پیشرفت کند و هم گرانی و تورم و بیکاری مهار شود و اوضاع شهروندان بهبود یابد، معلوم نیست چقدر بتواند در کوتاه مدت موفق شوند. بنابرین خردمندانه نیست که یک حزب یا جریان مسئولیت همه نارسایی ها، ضعف ها، فسادها و سوء استفاده ها را به عهده بگیرد و هم زمان به نبرد با دیگر نیروهای سیاسی متشکل و دارای رسانه، منابع مالی، پشتیبانی مردمی و منطقه ای و جهانی به منظور حذف کامل آن ها در عرصه سیاست بپردازد.
تاجزاده در ادامه افزود: حتی در ترکیه که حزب عدالت و توسعه در سه انتخابات آزاد و سالم بیشترین آراء را کسب کرده و توانسته است دولت تشکیل بدهد، باز هم بخش های قابل توجهی از قدرت و حکومت در بخش های قضایی، ارتش و پلیس، دانشگاه ها و ادارات، شبکه های رادیو – تلویزیونی و … در اختیار سکولارها و کمالیست هاست. به علاوه با وجود پیشرفت های قابل توجه در دهه گذشته در عرصه های اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی، تحت رهبری حزب عدالت و توسعه، آنان هنوز نتوانسته اند همه چالش های تاریخی آن کشور را حل کنند. برای مثال اوضاع در مناطق کردنشین ترکیه و نیز مسأله یونان ، قبرس و ارامنه هنوز به شکل قابل قبول، حل نشده است. خطر بازگشت نظامیان نیز صد در صد منتفی نیست، اگرچه بسیار کاهش یافته است وسرانجام آن که رعایت معیارهای حقوق بشری در ترکیه کاملا نهادینه نشده است. من قبلاً هم گفته ام چناچه آقای اردوغان و هم فکرانش مغرور نشوند و استبداد را پیشه نکنند و به موازین دموکراتیک و حقوق بشری کاملاً پای بند بمانند، می توانند الگوی مختار بسیاری از احزاب مسلمان در جهان اسلام باشند و در برابر اسلام سلفی – خوارجی که انحصارطلب، خشونت ورز و تکفیری است، مدل اسلام سازگار با دموکراسی را ارائه کنند. به خصوص توجه کنیم که تا قبل از فروپاشی عثمانی ها بعد از جنگ جهانی اول، ترک ها چند قرن پرچم خلافت اسلامی را در دست داشتند و چنان چه امروز با قواعد دموکراتیک، کشور خود را اداره کنند، می توانند تأثیرات بسیار مثبت حقوق بشری در جوامع اسلامی ایفا کنند. چنین مدلی به سود مردم ایران هم هست که دائماً به حکومت و اقتدارگراها هشدار می دهند که کشور را می توان به روش دموکراتیک اداره کرد، بدون آن که امنیتش لطمه ببیند یا هنجارهای اسلامی از رونق بیفتد یا مفاسد اجتماعی گسترش یابد و یا امریکا بر آن حاکم شود.
تاجزاده در پاسخ به سوالی درباره ی دیدگاهش درباره شروع مجدد مذاکرات بین ایران و کشورهای ۵+۱ گفت: به نظر می رسد تحریم ها و فشارهای اخیر دولت امریکا و اتحادیه اروپا، اقتدارگراها را اندکی نگران و نرم کرده باشد. به یاد داریم که آقای احمدی نژاد قطع نامه های تحریم شورای امنیت سازمان ملل را ورق پاره و بی اثر بر اقتصاد کشور می خواند. بارها نیز اعلام کرد که مسأله هسته ای تمام شده و ما دیگر در این مورد حرفی نداریم و بحث نمی کنیم و اگر هم با ۵+۱ بحثی هست درباره مدیریت جهانی و ضرورت اصلاح آن است!با وجود این اکنون مجبور شده اند درباره مسأله هسته ای رسماً به گروه ۵+۱ نامه بنویسند و شروع مذاکرات را درخواست کنند. جالب تر آن که استراتژی ایران را گفت و گو وهمکاری اعلان کرده و خواهان بازی برد – برد شده اند. به گونه ای که طرفین یعنی امریکا و انگلیس و متحدانش از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر احساس پیروزی کنند. این راهبرد مثبتی است که می توانست و باید قبل از گسترش تحریم ها وحتی پیش از آن که پرونده ما در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، اتخاذ شود نه در زمانی که بانک مرکزی ایران تحریم شده و کنترل قیمت ارز و سکه از دست دولت خارج شده و تورم حدود ۳۰ درصدی فشار زیادی بر مردم، به ویژه قشرهای آسیب پذیر و متوسط شهری وارد می کند. تاج زاده هم چنین گفت: در کنار اقدام تنش زدای فوق، جناح حاکم باید به مردم توضیح دهد که چرا با دولت های امریکا و انگلیس می توان بازی برد – برد براساس «گفت و گو و همکاری» انجام داد اما درباره منتقدان داخلی سرکوب کامل در دستور کار نیروهای امنیتی و دادگاه های فرمایشی قرار گرفته و فضای کشور کاملاً پلیسی و امنیتی است؟ توجه داریم که اکنون نه فقط احزاب مستقل و مطبوعات مستقل تحمل نمی شوند و بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان دانشگاهی، وکلا و فعالان انتخاباتی و سیاسی در زندان به سر می برند، بلکه نهادهای مدنی مانند خانه سینما هم تحمل نمی شوند هم چنان که مدتی پیش انجمن صنفی مطبوعات تعطیل شد و تلاش زیادی برای انحلال خانه احزاب صورت گرفت و خانه هنرمندان نیز در حال فرمایشی و دولتی شدن است.
این فعال سیاسی درباره اعتقاد یا حتی التزام به ولایت فقیه و انتقادهایش به برخی عملکردهای رهبری گفت: به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ کس نمی تواند مانع استفاده شهروندان از حقوق خویش درباره نقد حکومت و ارکانش و سیاست هایش بشود. حتی خود رهبری یکی دو مرتبه براین مسأله تأکید کرده است. اگرچه در عمل در جمهوری اسلامی تنها یک جرم سیاسی وجود دارد که با مجازات و محکومیت بعضاً شدید روبرو می شود و آن هم «انتقاد به دیدگاه ها یا عملکرد رهبری نظام» است و بقیه عناوین اتهامی صرفاً پوششی بر این مسأله است. ولی گذشته از تناقض به رسمیت شناختن حق انتقاد به رهبری و با عملکرد نهادهای زیرنظر ایشان، یعنی معونت اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، مسأله اصلی این است که ما به ولایت فقیهی رأی داده ایم که بزرگترین سد راه دیکتاتوری خوانده می شد و رهبر فقید انقلاب بارها تصریح کرده بود چنان چه ولی فقیه یک گام یا یک لحظه استبداد بورزد، خود به خود از مقام خود ساقط است معنای چنین سخنی نیز ظاهراً این است که مردم دیگر نباید از چنین شخصی اطاعت کنند چون نقض عهد کرده است. اما ولایت فقیهی که اکنون توسط امثال آقای مصباح یزدی و دیگر تئوریسین های استبداد دینی معرفی می شود، با دیدگاه های رهبر فقید انقلاب و با آن چه در قانون اساسی آمده است، نسبتی ندارد و عملاً به معنای حکومت مطلقه فردی و غیرپاسخ گو است که به جای نظارت مؤثر نهادمند اجتماعی بر عملکرد رهبری، معتقد است که رهبر باید مسائل را بین خود و خدا باید حل کند.
تاجزاده هم چنین گفت: از رهبر کشور با آن جایگاه خاص در قانون اساسی انتظار می رود که به عنوان سمبل و نماد وحدت ملی، به همه اشخاص، گروه ها، احزاب و جناح هایی که حاضرند در چهارچوب قانون به فعالیت مسالمت آمیز و مدنی بپردازند، یک سان نگاه کند و مدافع حقوق همگان باشد. نه این که به گونه ای رفتار کند که هر منتقد و مخالف ملتزم به قانون گرایی با شعار ضد ولایت فقیه از حقوق و آزادی های اساسی خویش محروم شود وی هم چنین نباید اجازه دهد کسانی که خود را سخنگویان انحصاری ولی فقیه و دیدگاه هایش می خوانند و بعضاً منصوب ایشان هستند، سخیف ترین و گاه هتاکانه ترین ادبیات و غیرانسانی ترین روش ها را علیه منتقدان به کار گیرند و با تأیید یا سکوت رهبری مواجه شوند. مهم تر آن که خود رهبر باید در انتصاب ها، سیاست گذاری ها و سخنان خود از استفاده از ادبیات و واژگانی که به قطبی شدن جامعه می انجامد و به خشم و نفرت دامن می زند، خودداری کند و آن چه حائز اهمیت است، رعایت عدالت در همه عرصه های رقابت های داخلی است. تصور کنید مربی تیم ملی به علت سمپاتی و هم دلی از یک باشگاه فقط از بازی کنان یک تیم در بازی های ملی بهره ببرد و یا داوری را در نظر بگیرد که در بازی حساس شهرآورد یا دربی های پایتخت، کاملاً به سود یک تیم سوت بزند. در این صورت چه بر سر ورزش کشور، بازی کنان، تماشاگران حاضر در استادیوم و نیز علاقمندان به آن ورزش و تیم ها در سراسر میهن خواهد آورد و مسئولیت عواقب سوء چنین رفتار(مربی و داور نورچشمی پرور) با کدام فرد یا نهاد خواهد بود؟ من از همه دلسوزان می پرسم تقلیل دادن جایگاه رهبری از مربی تیم ملی و داوری مهم ترین مسابقات به رهبر یک تیم و جناح و تازه در همین تیم و جناح نیز منحصر شدن رهبری به معدودی افراطی و کارنابلد که مهم ترین هنرشان هتاکی و توطئه چینی علیه رقبای قدر خود است، جفا به اسلام و انقلاب و مردم و میهن نیست؟! در این زمینه هم رهبر مسئول است و پاسخ گو و هم تک تک ما مسئولیم و نباید اجازه چنین وضعیتی را بدهیم.
این فعال ستاد انتخاباتی خاتمی و موسوی درباره ادعای اخیر آقای احمدی نژاد مبنی بر داشتن دو نوار از مخالفان سنتی خود که علیه دولتش توطئه کرده اند، گفت: آقای احمدی نژاد یا دروغ می گوید یا اگر هم واقعاً چنین نواری را در اختیار داشته باشد، جرأت انتشار و پخش علنی آن را ندارد. علت آن هم کاملاً روشن است. او و همکارانش آنقدر نقاط منفی و افشا نشده در کارنامه شان دارند که از علنی شدن آن ها هراسناکند. بنابراین ادعای فوق نیز مانند ادعاهای قبلی اوست که می گفت اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب دارد ولی هرگز از جیبش بیرون نیامد و افشا نشد. البته در عوض شاهد بزرگترین اختلاس تاریخ ایران در دولت او بودیم که تاکنون مقامات سه وزارت خانه و نیز مدیران عامل بزرگترین بانک های کشور در معرض اتهام رشوه گیری کلان قرار گرفته اند!باوجوداین دولت خود را پاک ترین دولت تاریخ ایران از دوره مادها تاکنون می خواند.
تاجزاده در مورد اختلافات اصول گراها نیز گفت: علت علنی شدن بخشی از این اختلافات، عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم بود اما قسمت اصلی آن به سهم خواهی طیف های متفاوت اقتدارگرایان و محافظه کاران و نیز اختلاف دیدگاه و جایگاه آینده آنان برمی گردد که به نظر من از این به بعد گسترش بیشتری می یابد. در هر حال تلاش کانون قدرت در ایران حذف همه اشخاص، گروه ها و احزاب جاافتاده است. زیرا فردی شدن حکومت، هیچ کانون مستقلی را برنمی تابد. حتی اگر این نهادها و گروه ها مراتب اطاعت خود را از رأس هرم قدرت بارها و بارها اعلام کنند. مفهوم ذوب در ولایت در نهایت یعنی فعالان عرصه سیاست نباید از خود هیچ گونه شخصیت و هویتی مستقل از «شخص رهبر» داشته و آماده باشند که به محض صدور فرامین ایشان و انتقاد به فرد، جناح، یا موضوعی، ذوب شدگان بدون هیچ چون و چرایی سلاح های خود را به آن سو نشانه گیری و فی الفور شلیک کنند. وی افزود: در تاریخ ایران چه پیش از مشروطه و چه پس از آن، روندی مشاهده شده است که بی هویتان با برنامه ریزی برای حذف اشخاص صاحب نظر و جاافتاده، خود را چنان به کانون قدرت نزدیک می کنند و به تملق و چاپلوسی و تمجید و تعریف های اغراق آمیز روی می آورند که به تدریج امر برای کسی که در رأس هرم قدرت قرار دارد مشتبه می شود که نکند به راستی فاصله میان این علی با آن علی یک آینه است! به نظر می رسد اکنون جبهه پایداری و آقای مصباح یزدی تلاش زیادی در هر دو جهت، یعنی تخریب رفقای سابق و رقبای کنونی محافظه کار خود از یک سو و نشان دادن باند خود به عنوان تنها وفاداران رهبر و جان نثاران او از سوی دیگر مبذول می دارند تا بتوانند همه رقبا را از سر راه خود، البته به نام دفاع از رهبری، حذف بردارند. با کمال تأسف باید گفت که چنین کوششی با سکوت تأییدآمیز رهبری مواجه است.
عضو شورای امنیت کشور در دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه آیا انرژی هسته ای بهانه بوده و تحریم جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و اروپا سی ساله است؟گفت: این ادعا، هسته ای از حقیقت را دربردارد اما به طور کلی و د رمجموع نادرست است. درست آن است که ما درمجموع سه دهه گذشته توسط دولت امریکا تحریم شده ایم اگرچه در مقاطعی تحریم ها بسیار کم بوده است. مانند اوایل دولت آقای هاشمی تا پیش از تحریم ایران با اتهامات تروریستی در دوره اول ریاست جمهوری کلینتون و دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی. جالب آن که این تحریم مجدداً در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی کاهش یافت تا این که در زمان آقای احمدی نژاد به طرز بی سابقه ای اوج گرفت و به تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی ما کشیده شد. در هرحال تحریم گسترده کنونی ناشی از سیاست های نادرست حکومت یک دست اقتدارگرایان در پنج سال گذشته است و به هیچ وجه قابل قیاس با تحریم های پیشین نیست و ماهیتاً نیز متفاوت است. تاجزاده در ادامه افزود: در سال های اخیر، شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را تحریم کرده است. یعنی جمهوری اسلامی رأی ۱۰ کشور عضو غیرثابت این شورا را به همراه آرای اعضای ثابت و دارای حق وتو از جمله روسیه و چین علیه خود جلب کرده است . همین موضوع، فشار تحریم ها را به میهن و مردم زیاد کرده است. به علاوه تا به حال سابقه نداشته که بانک های کشور به ویژه بانک مرکزی تحریم شوند و در نتیجه ما منابع و سپرده ارزی خوبی داشته باشیم اما نتوانیم از آن ها استفاده کنیم! به نظر من جناح حاکم در این تصور به سر می برد که چون ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با افزایش بی سابقه قیمت نفت هم زمان شده است آنان می توانند با نفت بشکه ای یک صد دلار هرگونه تحریمی را پشت سر بگذارند. غافل از آن که دیپلماسی غلط و روش های تبلیغاتی غلط تر موجب شد که اروپا به امریکا بپیوندد. با این که هم در درون خود و هم در مجموع با دولت آمریکا اختلاف منافع زیادی دارند. به علاوه روسیه و چین هم بر تحریم های ایران صحه بگذارند. به این ترتیب دولت ها و صاحبان اقتصادهای بزرگی مانند هند و ژاپن نیز خود را متعهد به رعایت تحریم های شورای امنیت بخوانند و تنها به تحریم های یک جانبه اخیر امریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به طور کامل نپیوندند. به نظر این فعال اصلاح طلب ادعاهای تحریم سی ساله بیشتر به منظور انحراف افکار عمومی ارائه می شود تا مردم تصور کنند ما هر کار بکنیم، حتی اگر دیپلماسی عاقلانه و واقع بینانه ای نیز داشته باشیم، دنیا ما را تحریم خواهد کرد. بزرگ ترین دلیل اشتباه بودن این ادعا آن است که تجربه سی و سه سال گذشته بطلانش را نشان داده است. چراکه هروقت ما عاقلانه عمل کرده ایم، توانسته ایم ضمن حفظ استقلال ملی و یک پارچگی سرزمینی، از منافع و امنیت ملی خود دفاع کنیم و تهدیدهای خارجی را برطرف سازیم و هزینه سنگینی بابت تحریم ها نپردازیم.





نادران: استیضاح پس گرفتنی نیست/ تجری: استیضاح زیبنده مجلس نیست/ لاریجانی: بن بستی در کار نیست
جـــرس: 
در حالیکه اعلام شده بود طرح استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی که ‌با امضای گروهی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده، به دلیل دخالت رهبری مسکوت خواهد ماند، یكی از طراحان این موضوع گفت که استیضاح كنندگان جدی هستند و تا حل موضوع انتصاب مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی، استیضاح را پس نمی گیرند.
اما همزمان، نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نباید به این صورت و پر شتاب به موضوع استیضاح وزیر كار ورود پیدا كند و طرح آن در ابتدای سال مناسب نیست. لذا بهتر است با تعامل بیشتراین كار خاتمه یابد و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز ادعا کرد: استیضاح شیخ الاسلامی زیبنده مجلس و نمایندگان نیست. یک نماینده اصولگرای حامی دولت نیز، عملكرد وزیر مربوطه را مثبت توصیف كرد و مدعی شد می توان به جای استیضاح با گفت وگو مشكل را حل كرد.
این درحالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بن بستی در این خصوص وجود ندارد.
گفتنی است، روز گذشته یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با اشاره به سخنان تحکم آمیز رهبر جمهوری اسلامی در خصوص "لزوم تعامل مجلس و دولت"، اعلام کرد که "بعید است بحث استیضاح وزیر کار ادامه پیدا کند."
همزمان، طراحان استیضاح وزیر کار، از ارائه طرح استیضاح مذکور به هیات حل اختلاف دولت و مجلس با موافقت رئیس دولت خبر دادند.

کوتاه نمی آییم
به گزارش جام جم آنلاین، الیاس نادران، از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به اعلام وصول استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس افزود: "هیئت رئیسه مجلس باید در هماهنگی با هیئت دولت زمان جلسه استیضاخ را مشخص كند و البته وزیر هم باید اعلام آمادگی كه چه روزی می تواند با حضور در صحن مجلس به موارد استیضاح پاسخ دهد."
این طراح استیضاح شیخ الاسلامی تاكید كرد: از آنجا كه استیضاح روز چهارشنبه اعلام وصول شد و طبق قانون وزیر باید ظرف ده روز در صحن مجلس حاضر شود، قاعدتا این استیضاح باید در ۲۳ فروردین و یا یكشنبه ۲۷ فروردین در دستور كار مجلس قرار گیرد.
نادران در خصوص ارجاع موضوع استیضاح به هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و بررسی و حل و فصل این موضوع در آنجا، گفت: ما از هر تلاشی كه منجر به حل مساله شود استقبال می كنیم اما در تصمیم خود جدی هستیم.
لازم به یادآوری است، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در ۲۷ اسفند سال گذشته به ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد كه این امر واكنش منفی نمایندگان را در پی داشت و برخی از نمایندگان اعلام كردند به همین دلیل وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی را استیضاح می كنند.
اما اواسط هفته، رهبر جمهوری اسلامی با مداخله مجدد در وظایف پارلمان، مجلسیان را به تعامل با دولت فراخواند، که متعاقب این امر، زمزمه های عقب نشینی و در مُحاق ماندن استیضاح برخاست.

طرح استیضاح تامل برانگیز است
در همین رابطه، نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقد هستم مجلس نباید به این صورت و پر شتاب به موضوع استیضاح وزیر كار ورود پیدا كند و طرح آن در ابتدای سال مناسب نیست لذا بهتر است با تعامل بیشتراین كار خاتمه یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، ابراهیمی با ادعای "تامل برانگیز بودن طرح استیضاح" وزیر اظهارداشت: بهتر است در این خصوص مجلس تعامل بیشتری با دولت داشته باشد.
وی با اشاره به سخنان مداخله آمیز رهبری گفت: مجلس و دولت باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند.

استیضاح وزیر کار زیبنده مجلس نیست
همچنین نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با ادعای اینکه وزیر کار بیشترین تعامل را بین وزیران دولت با نمایندگان مجلس دارد، گفت: استیضاح شیخ الاسلامی به دلیل یک انتصاب زیبنده مجلس و نمایندگان نیست.
فرهاد تجری در گفتگو با مهر، با اشاره به تلاش عده‌ای از نمایندگان برای استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت: استیضاح او به دلیل یک انتصاب زیبنده مجلس و نمایندگان نیست و نوعی گروکشی محسوب می شود در حالیکه مجلس باید به توصیه رهبری مبنی بر همراهی و همدلی قوا و مسئولان با یکدیگر بیشتر توجه کند.همکاران ما در مجلس ابتدا باید فضا را بسنجند و سپس قدم بردارند .
وی گفت: این حرکت تبلیغاتی و صرفا شانتاژ است و حیف است که عده ای مجلس را وجه المصالحه و وجه المعامله مباحث سیاسی و بازیهای خود قرار دهند

استیضاح فضای مجلس نیست
همچنین یک نماینده اصولگرای دیگر و از حامیان دولت در مجلس شورای اسلامی، عملكرد شیخ الاسلامی را مثبت توصیف كرد و گفت وی از وزرای موفق و پر تلاش دولت بوده و تعاملش با مجلس هم خوب است لذا به نظر می‌رسد می توان به جای استیضاح با گفت وگو مشكل را حل كرد.
به گزارش ایرنا، فاطمه آلیا از نامناسب بودن فضای جامعه و مجلس برای استیضاح خبر داد و بدون اشاره به تذکرهای متعدد نمایندگان در خصوص انتصاب سعید مرتضوی و بی توجهی دولتی ها گفت: بهتر است در یك جلسه مسائل و مشكلات پیش رو با گفت وگو و تفاهم بررسی و حل شود.
این عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فضای عمومی مجلس برای استیضاح وزیر كار مناسب نیست.

ارسال پرونده استیضاح شیخ‌الاسلامی به هیات حل اختلاف مشروط شد
بر اساس گزارش ها، یکی از طراحان استیضاح وزیر کار با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای ارائه پرونده استیضاح شیخ الاسلامی به هیات حل اختلاف دولت و مجلس از شرط طراحان استیضاح برای بررسی این پرونده در هیات حل اختلاف خبر داد.
حمیدرضا فولادگر در گفتگو با مهر، با بیان اینکه استیضاح منتفی نشده است و مسیر خود را طی می کند، گفت: پیشنهادی از طرف برخی نمایندگان امروز در رابطه با بررسی پرونده استیضاح در هیات حل اختلاف مطرح شد که این پیشنهاد مورد پذیرش دولت هم قرار گرفته است.
نماینده اصفهان اظهار داشت: طراحان استیضاح صرفنظر از استیضاح و ارسال این پرونده به هیات حل اختلاف را مشروط به عزل مرتضوی توسط وزیر کار کرده اند.
وی تصریح کرد: در مهلت ده روزه حضور وزیر کار در مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح، وزیر فرصت دارد با عزل مرتضوی به پرونده استیضاح خاتمه دهد.

بن بستی نیست
در حالیکه هنوز کشاکش ادامه دارد، رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح وزیر کار مدعی شد که "بن بستی در این خصوص وجود ندارد."
به گزارش مهر، علی لاریجانی قبل از ظهر پنج شنبه در حاشیه دیدار نوروزی مدیران استان قم، در خصوص اینکه آیا می‌شد هیئت حل اختلاف قوا در استیضاح وزیر کار وارد عمل شده تا این مشکل را بتوان با گفتگو حل کرد گفت: استیضاح توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس مطرح شد که البته این حق طبیعی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. راه‌های مختلفی وجود داشت، هم در قبل و هم بعد از اعلام وصول استیضاح در مجلس، تا این امر صورت نگیرد. هم اکنون نیز می‌توان این موضوع را حل کرد و در این زمینه بن بستی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه استیضاح وزیر کار از مواردی نیست که هیئت حل اختلاف بخواهد در این زمینه وارد عمل شود افزود: البته هر کسی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود تا با قانع کردن نمایندگان استیضاح کننده این موضوع را با گفتگو حل کنند.
با این حال، برخی نمایندگان اصولگرای مجلس با اشاره به دخالت و سخنان تحکم آمیز رهبر جمهوری اسلامی در خصوص "لزوم تعامل مجلس و دولت"، اعلام کرده اند که "بعید است بحث استیضاح وزیر کار ادامه پیدا کند."





پدر شهید علی موسوی: آزادی را از خانواده میرحسین سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم
میرحسن حبیبی موسوی، پدر شهید علی موسوی، شهید عاشورای ۸۸ و همسر خواهر میرحسین موسوی، می‌گوید: «آزادی ما را سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم.»
جـــرس: میرحسن حبیبی موسوی، پدر شهید علی موسوی، شهید عاشورای ۸۸ و همسر خواهر میرحسین موسوی، از فشارها موجود و عدم امنیت خانواده میرحسین خبر داده و خاطرنشان می کند که "آزادی ما را سلب کرده اند و هیچ گونه امنیتی نداریم."
او در گفتگو با سایت روز می افزاید: "همه جا زیر نظر هستیم، تلفن هایمان کنترل است و هیچ گونه تامین امنیتی نداریم."
آقای حبیبی موسوی، پدر دو شهید است، یکی از فرزندانش در جنگ ایران و عراق و دیگر فرزندش، روز عاشورای ۸۸ و در جریان اعتراضات مردمی شهید شده اند. خود او هم سال گذشته و در جریان مراسم تشییع پیکر میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی به اتفاق چند تن دیگر از اعضای خانواده موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده بود.
او اکنون می گوید که هیچ گونه مراسمی برای اولین سالگرد درگذشت پدر میرحسین موسوی که نهم فروردین بود، برگزار نشد.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات کشور نیز مسئولیت حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی را برعهده نگرفته اند.

سالگرد پدر میرحسین موسوی در سکوت
بر اساس گزارش ها، نوروز امسال دومین نوروزی بود که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر بردند. آنها در روزهای نخست سال نو و در حضور نیروهای امنیتی با دختران خود دیدار کرده اند اما میرحسن موسوی حبیبی می گوید که سایر اعضای خانواده موفق به دیدار با آنها نشده اند.
همسر خواهر میرحسین موسوی می گوید: ما ملاقات نداشتیم فقط تلفنی صحبت کردیم. خیلی نگران حالشان بودیم اما حالشان بهتر بود یعنی اینطور تشخیص دادیم که حالشان خوب است. روحیه شان هم عالی بود.
آقای موسوی می افزاید: ما در این مدت یکبار وقتی پدر مهندس در گذشت و او را بالای سر پیکر پدرشان آوردند دیدیم و یکبار هم که به خانه برادرشان آورده بودند. غیر از این در این مدت دیداری نداشته ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون درخواست ملاقات با آقای موسوی و خانم رهنورد را داده اید؟ می گوید: نه. از چه کسی درخواست ملاقات کنیم؟ تا به حال نکرده و این توقعات را نداشته ایم؛ در حقیقت تامین امنیتی نداریم و احساس امنیت نمیکنیم. حتی سالگرد درگذشت پدر مهندس هم که چند روز پیش بود نتوانستیم مراسمی بگیریم چون مرتب تلفن می کردند و ما هم گفتیم اصلا مراسمی نداریم.
آقای موسوی می افزاید: خودمان نهم فروردین رفتیم سر مزار؛ آنجا را هم که نیروهای امنیتی قرق کرده بودند. بعد هم فهمیدیم زمانی که ما نبودیم مهندس را سر خاک برده بودند.
گفتنی است، میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی نهم فروردین سال گذشته در ۱۰۳ سالگی فوت کرد. از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر او جلوگیری شد، بهشت زهرا در تصرف نیروهای امنیتی، گارد ضد شورش و لباس شخصی ها به حالت نیمه تعطیل درآمد.
تعدادی از اعضای خانواده آقای موسوی بازداشت شدند و مراسم ترحیم (شب سوم) هم به دلیل فشارهای امنیتی لغو شد. مراسم شب هفتم و همچنین چهلم نیز به دلیل فشارهای امنیتی برگزار نشد و اکنون با گذشت یکسال از درگذشت او، مراسم سالگرد نیز به همین دلیل برگزار نشد.
پیشتر، سایت کلمه، از فشارهای امنیتی بر خانواده میرحسین موسوی و تهدید دختران او به بازداشت خبر داده و اعلام کرده بود که ماموران امنیتی پیش از این هم دختران آقای موسوی را “تهدیدهای کاری و جانی” کرده بودند و این بار، در تماس با آنان، گفته اند که “آنها را بازداشت و به زندان یا مکانی منتقل خواهند کرد که هیچکس از آن خبردار نشود.”
موسوی در همین زمینه می گوید: این جریانات تبعاتی برای همه ما دارد و همه جا تحت نظر هستیم، تلفن هایمان کنترل است و آزادی نداریم. در حقیقت آزادی ما سلب شده اما جز صبر چاره ای نیست.
او می افزاید: از خدا می خواهیم این گرفتاری ها برطرف شود. نه فقط برای ما، که این گرفتاری های عمومی برطرف شود، همه زندانیان آزاد شوند و دو زندانی ما نیز که در حصر هستند و در واقعیت زندانی اند و ما آن را زندان می دانیم، همراه با بقیه آزاد شوند.




راه اندازی دانشکده تخصصی مداحی در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی مداحان در کشور راه اندازی خواهد شد.
«خانه مداحان اهل بیت رسول الله» اعلام کرده است که در روز ٢۵ فروردین ماه اقدام به برگزاری آزمون تعیین سطح مداحان خواهد کرد تا براساس آن مداحان بتوانند در کلاسهای دانشگاه علمی کاربردی مداحی شرکت کنند.
به گزارش دانشجونیوز، جواد احمدی مدیر روابط عمومی خانه مداحان پیش از این از انجام هماهنگی های لازم با دانشگاه علمی - كاربردی برای راه اندازی دانشكده تخصصی مداحی در كشور خبر داده بود.
جواد احمدی در سخنانی گفته بود: "دانشگاه كه امیدواریم از سال آینده دانشجو پذیرش كند، به منظور ارتقا سطح علمی مداحان موجود دوره های آموزشی طراحی شده است. در این راستا آزمون های اولیه ای برای سنجش و ارزیابی سطح علمی مداحان برگزار می شود كه نخستین مرحله آن ٢۵ فروردین ماه برپا می شود.
در این آزمون وضعیت مداحان به لحاظ علمی و تخصص سطح بندی و درجه بندی می شود و ضعف های آنان محاسبه و بر این مبنا تحت آموزش و برخورداری از دوره های آموزشی قرار می گیرند."



کوفی عنان هفته آینده به ايران سفر می کند

همزمان با بروز درگيری شديد ميان نيروهای نظامی هوادار بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، با مخالفان مسلح در اطراف دمشق، سخنگوی کوفی عنان اعلام کرد که آقای عنان قرار است برای بحث درباره سوريه روز يازدهم آوريل به تهران سفر کند.
کوفی عنان نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب برای پايان دادن به يکسال بحران داخلی و نا آرامی در سوريه است.
احمد فوزی، سخنگوی آقای عنان روز پنجشنبه گفت که وی قرار است روز يازدهم آوريل- ۲۳ فروردين- به تهران سفر کند.
آقای عنان روز ۲۷ فوريه و چند روز پس از تصدی سمت نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب با علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، در ژنو سوئيس ديدار و درباره بحران سوريه با او گفت و گو کرده بود.
ايران مهمترين متحد منطقه ای سوريه به شمار می رود و آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دهم فروردين ماه در ديدار با نخست وزير ترکيه گفت که ايران از رژيم سوريه پشتيبانی می کند و با هر طرح آمريکا درباره اين کشور مخالف است.
کوفی عنان طرحی شش ماده ای برای حل بحران سوريه ارائه کرده و از دمشق خواسته است تا از روز دهم آوريل نيروهای نظامی خود را از شهرهای اين کشور خارج کرده و آتش بس برقرار کند. دمشق پذيرفته است که اين طرح را به مرحله اجرا در آورد.
سخنگوی کوفی عنان روز پنجشنبه در ژنو گفت دولت سوريه به آنها اطلاع داده است که کار عقب نشينی نيروهای خود را از سه شهر درعا، ادلب و زابادانی آغاز کرده است. در صورت عقب نشينی اين نيروها قرار است که ناظران سازمان ملل برای نظارت بر اجرای آتش بس، در مناطق مختلف سوريه مستقر شوند.
در حالی که چند روز بيشتر به آغاز اجرای طرح کوفی عنان باقی نمانده است، ارتش سوريه همچنان به حملات توپخانه ای خود عليه مخالفان و معترضان به رژيم اسد ادامه می دهد.
ناظران حقوق بشر در سوريه که مقر آن در لندن است روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمليات گسترده ای» در حومه دوما در جريان است و نيروهای دولتی با اعزام تانک به منطقه در حال گلوله باران حومه دمشق هستند و با مخالفان مسلح درگير شده اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، محمد سعيد، يکی از فعالان سوری ساکن دوما، می گويد که اين يکی از خشونت بارترين حملات عليه اين منطقه از زمان آغاز ناآرامی ها در سوريه در مارس سال ۲۰۱۱ است.
گزارش ها حاکی است که در جريان گلوله باران منطقه، دود غليظی از ساختمان های اين محل به آسمان بلند شده است.
در استان حلب که در نزديکی مرز با ترکيه قرار دارد نيروهای امنيتی به دو روستا هجوم برده و به مدت دو ساعت با مخالفان مسلح بشار اسد درگير شدند. ناظران حقوق بشر در سوريه می گويد که «از طريق بلندگوهای مستقر در مساجد محلی از سربازان دولتی خواسته شد تا به مخالفان بپيوندند و به شهرها سرازير شوند.»
گزارش شده که در اين منطقه چهار سرباز کشته شده و تعدادی از شهروندان سوری نيز مجروح شده اند.
در همين حال، ترکيه اعلام کرد که ظرف روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶۰۰ تن از شهروندان سوريه از اين کشور فرار کرده و به ترکيه پناه آورده اند. فرار اين افراد با گزارش های مخالفان مبنی بر تشديد درگيری ها در شهرهای ادلب و عزاز همزمان شده است.
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در مورد مسلح کردن مخالفان دولت سوريه هشدار داد.
سرگئی لاوروف در مورد پيشنهاد‌های مطرح شده در نشست روز يکشنبه «دوستان سوريه» در استانبول گفت که مسلح کردن مخالفان و يا گسترش تحريم‌ها عليه دولت سوريه هرگونه تلاش برای صلح را خنثی خواهد کرد.
سخنان وزير خارجه روسيه در حالی بيان می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه در جريان نا‌آرامی‌های سوریه، ۵۶ نفر ديگر در نقاط مختلف این کشور کشته شدند.
به گزارش سازمان ملل، از سال گذشته تاکنون حدود ۹ هزار نفر در سوريه کشته شده‌اند.
رادیو فردا




احضار ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل، برای اجرای حکم پنج سال زندان

ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل و شهروند بهائی برای اجرای محکومیت ۵ سال حبس تعزیری خود به زندان اوین احضار شد.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، بر اساس اخطاریه‌ای که چندی پیش برای این فعال حق تحصیل فرستاده شده، اعلام شده در صورتی که آقای شهیدی خود را به زندان معرفی نکند، وثیقه‌ی مربوطه ضبط خواهد شد.
پیش از این حکم پنج سال حبس تعزیری شهیدی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تایید شده بود.
این شهروند بهائی در دادگاه بدوی به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «عضویت در جامعهٔ بهائی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.



۳۰ درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطیل شده‌اند

خبرگزاری هرانا - دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطیل هستند و در صورت وجود شرایط موجود سایر مرغ‌داری‌ها نیز تعطیل می‌شوند.
بهرام پاکزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: تمام مسئولان دغدغه تولید را دارند، اما در بخش اجرایی اراده‌ای برای این امر وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: باید از تولیدکنندگان حمایت شود که این امر سبب ایجاد اشتغال و از بین رفتن بسیاری از مشکلات جامعه است.
دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در ارتباط با واردات مرغ گفت: در آغاز هدفمندی یارانه‌ها، قانون منع واردات تصویب و قرار بر این بود که هزینه یارانه‌ها برای امر تولید بازگردانده شود که این امر میسر نشد.
در همین راستا واردات صورت گرفت و این در حالی است که واردات فرصت‌های شغلی موجود را از بین می‌برد.
پاکزاد با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان بیان داشت: باید از تولیدکنندگان حمایت شود در صورتی که در حال حاضر تولیدکنندگان سرگردان و نگران از آینده هستند که امر اقتصاد با بلاتکلیفی سازگار نیست.
تولیدکننده باید از حمایت دولت اطمینان داشته باشد و وضعیتش مشخص باشد و در صورت وجود امنیت شغلی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در مورد اهمیت دادن به بخش خصوصی تاکید کرد: باید به بخش خصوصی بها داده شود، زیرا در صورت عدم اختیار بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و زمانی در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که اطمینان از آینده وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر با شرایط موجود ظرفیت تولید مرغ در کشور دو میلیون تن است و به دلیل عدم وجود دیدگاه حمایت از تولیدکننده و نفع عده‌ای از افراد در زمینه واردات از تولیدکنندگان حمایت نشده و واردات صورت گرفته است.
پاکزاد با اشاره به تعطیلی تعدادی از مرغداری‌ها تاکید کرد: مرغ‌داری‌ها قابلیت چهار تا پنج مرتبه جوجه‌ریزی در طول سال را دارند، اما در حال حاضر و با شرایط موجود، تنها سه مرتبه جوجه‌ریزی در سال انجام که این امر سبب کاهش بهره‌وری می‌شود.
وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر ۳۰ درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطیل شده‌اند و در صورت ادامه این شرایط احتمال تعطیلی سایر واحدها نیز وجود دارد.
دبیر انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان به واردات تجهیزات مورد نیاز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ذرت، سویا و واکسن‌های مورد نیاز با قیمت دلار آزاد وارد می‌شود که این امر سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.



هرانا؛ مرتضی عوض‌پور، در تبریز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - مرتضی عوض‌پور، از فعالین مدنی اهل تبریز روز دوشنبه، چهاردهم فروردین ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه، چهاردهم فروردین ماه، مرتضی عوض پور به همراه پسرخاله اش پیش از شروع مراسم ترحیم پدرش، توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر شد.
هنوز علت دقیق بازداشت آقای عوض‌پور و هم‌چنین اتهام یا اتهامات وارده به وی مشخص نشده است.