نوسانات شدید قیمت سکه و طلا در ایران سود ۷۰ درصدی را در سال جاری برای فعالان این بازار به همراه داشته است، این موضوع را محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات کشور، بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد.
بخشی از این سود سرشار، ریشه در اختلاف قیمت دلار دولتی با دلار آزاد دارد که با حساب دلار ۱۶۹۵تومانی، و نرخ مرجع ۱۱۲۶ تومانی، رانت حاصل از این اختلاف به ۵۶۹ تومان رسیده است.
شاید از این جهت است که محمد علی خطیب، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، روز شنبه ۲۴ دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:
«پول های اضافی در بخش مسکن و بانک ها روانه بازار ارز شده است»

نتیجه این اقدام به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) که بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ دی ماه انتشار یافت: «قیمت مسکن ۲۰ درصد افزایش یافت. این خبری بود که طی هفته‌های اخیر شوک زیادی را نه تنها به افراد بدون مسکن بلکه به تمامی جامعه وارد کرد؛ چرا که این افزایش ۲۰ درصدی در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران دفترهای املاک معتقدند بازار مسکن در رکود شدیدی به سر می‌برد.»

در حالی که دولت نوسانات شدید بازار ارز بر روی قیمت مسکن را انکار می کند مجلس شورای اسلامی بر این موضوع اصرار دارد.
ابوالفضل صومعلو، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که تغییرات نرخ ارز نمی‌تواند تأثیر چندانی روی قیمت‌مسکن داشته باشد. زیرا به گفته وی، بخش مسکن نسبت به سایر اقلام صنعتی و مصرفی از ارزبری کمتری دارد، و بیشتر مصالح مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در داخل کشور تولید می‌شوند. هر چند علی اکبر آقایی مغانجویی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر روز شنبه ۲۴ دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بیان این که قیمت ارز تاثیر خود را در بازار مسکن داشته است، گفت:
«نوسانات بازار ارز به خصوص در بخش مواد اولیه، فولاد و بخش های دیگری مانند تاسیسات واحدهای مسکونی تاثیر زیادی دارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، «انبوه سازان به دنبال آهنگ رشد قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی در بازار، نسبت به افزایش قیمت ساخت و هزینه تمام شده مسکن در آینده ابراز نگرانی کردند.»
جمشید اسدی، کارشناس امور اقتصادی و استاد دانشگاه در فرانسه، با تاکید بر این موضوع که «گرانی که امروز به سراغ صنعت ساختمان رفته است هیچ جای تعجب ندارد»
به صدای آمریکا گفت:
«متاسفانه کل اقتصاد کشور ما در بحران تورم فرو رفته است و به علت تحریم ها و ندانم کاری های داخلی این تورم به شدت ادامه خواهد داشت. حتی آقای اسدالله عسگراولادی که از ستون های نظام است گفته است که تورم دی ماه ۴۰ درصد است.

وقتی که در سطح اقتصاد کلان با یک چنین نرخ تورمی مواجه هستیم، بدیهی است که هیچ فعالیت اقتصادی در امان نمی ماند.
جمشید اسدی، در پاسخ به پرسش صدای آمریکا مبنی بر میزان اهمیت صنعت ساختمان در ساختار اقتصاد ایران گفت:
«در کشور ما بعد از صنایع نفت و گاز، صنعت ساختمان نمایانگر فعالیت های اقتصادی در کشور ماست. هر وقت فعالیت های ساختمان رشد داشته باشد، موید این است که امور به خوبی می گذرد، و یا در حد رضایت بخشی است.»
محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان روز شنبه ۲۴ دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به تبعات رشد نرخ ارز بر بازار آهن گفت: « از یک ماه قبل تاکنون، قیمت آهن در بازار با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده و حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.»
به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان «در صورتی که تا اواخر بهمن ماه نرخ دلار هیچگونه افزایشی نسبت به نرخ کنونی نداشته باشد و در همین نرخ باقی بماند، قیمت آهن و میلگرد نسبت به قیمت کنونی باز هم ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) «اگرچه طي سه سال گذشته تمام توجه دولت در بخش مسكن به طرح مسكن مهر معطوف شده است اما برخي كارشناسان بر اين باورند كه اين‌طرح جوابگوي نياز مسكن همه اقشار جامعه نخواهد بود و اگر دولت قصد دارد مسكن را به كالاي مصرفي تبديل كند بايد به فكر اجراي طرح‌هاي ديگر نيز باشد.»
جمشید اسدی، در واکنش به این نظریه به صدای آمریکا گفت:
« افزایش قیمت ها در ایران ربطی به این و یا آن طرح ندارد. زمانی که کشور ما در رکود تورمی فرو رفته است شما نمی توانید بگوید که حالا دولت طرحی بیاورد که خارج از تورم باشد.»
جمشید اسدی، در زمینه طرح مسکن مهر به صدای آمریکا گفت:
«دولت اگر بخواهد طرح مسکن مهر را به بهره برداری برسد، باید به مقدار بسیار زیادی پول تزریق کند که با در نظر گرفتن به این موضوع که دولت در مورد تعهدات پیشین خود نیز به مانند پرداخت یارانه نقدی و یارانه سهم صنعت در جریان قانون هدفمند کردن یارانه ها ناکام بوده است، حالا چگونه می تواند زیر بار تعهد جدید برود؟»
در حالی شاهد گرانی ۲۰ درصد مسکن در ایران هستیم،که پیش تر گفته شد اجاره بها نیز به رشد شتابان قیمت دلار واکنش نشان داده، و گران تر شده است.