۱۳۹۱ خرداد ۲۳, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تا رهایی تو از پا نخواهیم نشست!


http://www.dw.de/image/0,,16016291_303,00.jpg

http://www.dw.de/image/0,,16016292_303,00.jpg

http://www.dw.de/image/0,,16016293_303,00.jpg






دولت محمود احمدی‌نژاد مدعی ایجاد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در دو سال گذشته است. کارشناسان این ادعا را نادرست می‌دانند و یک فعال کارگری نسبت به هجوم لشکر بیکاران در تابستان هشدار می‌دهد.
افزایش ناگهانی جمعیت در دهه‌ی شصت خورشیدی تاثیر خود را بیش از پیش در بازار کار ایران آشکار می‌کند. نوزادان آن زمان اکنون جوانانی هستند که وارد بازار کار می‌شوند بدون این که دولت، جز شعار و ادعا، سیاست مشخص و کارآمدی برای اشتغال‌ آنان داشته باشد. ادعاهای دولت در مورد ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی منتقدان و معترضان فراوان دارد.
هشدار در مورد بحران بیکاری
علی دهقان‌کیا، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران می‌گوید، در بهترین حالت دولت در سال ۹۰ حداکثر ۴۰۰ هزار و سال قبل از آن به همین میزان فرصت شغلی پایدار ایجاد کرده است. او روز سه شنبه، ۲۳ خرداد به خبرگزاری مهر گفت، اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و طرح اجرای مرحله دوم آن بدون حمایت از تولید و واحدهای تولیدی کشور به ویژه واحدهای بحرانی، ممکن است به شدت به ایجاد شرایط ریزش نیروی کار و بحران بیکاری دامن بزند.
مطابق قانون موسوم به هدفمندی یارانه‌ها دولت موظف است دست‌کم ۲۰ در صد از درآمد حاصل از افزایش بهای حامل‌های انرژی را برای رونق تولید داخلی به این بخش اختصاص دهد. در فاز اول نه تنها این رقم پرداخت نشد که دولت مجبور شد برای تامین کسری بودجه از موجودی بانک‌ها نیز برداشت کند.
ایجاد شغل در کشورهای صادرکننده
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید، ما در شاخص توسعه فضای كسب و كار در بین ۱۸۳ كشور در سال ۹۱، رتبه ۱۴۴ هستیم که سال قبل ۱۴۰ و سال قبل‌تر در رتبه ۱۳۲ بودیم ، و این یعنی بدتر شدن وضعیت كارآفرینی در كشور.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توکلی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس گفت، در مطالعات انجام شده از سوی صاحبان كسب و كار، تعطیلات بیش از حد بانك‌ها و ضعف نقدینگی از عمده مشكلات این بخش بیان شده است.
اغلب کارشناسان واردات بی‌رویه و اختلاف فاحش بهای رسمی ارز با بازار آزاد را از علت‌های مهم افزایش بیکاری تلقی می‌کنند. علی اکبر آقایی مغانجویی، نماینده سلماس در ۲۳ خرداد در گفتگو با خبرگزاری مجلس گفت، اگر هزینه‌ای که صرف واردات کرده بودیم در بخش‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و عمرانی سرمایه گذاری می‌شد نیازی به واردات انواع کالای مصرفی نداشتیم. او تاکید می‌کند با افزایش واردات و صرف درآمدهای نفتی در این راه «با ثروت ملی کشور برای بیگانگان اشتغال ایجاد کرده‌ایم.»
کارخانه‌ها در آستانه تعطیلی
نادر‌قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در نشست علنی روز سه شنبه‌ مجلس، بانک مرکزی را مسئول رسیدگی به وضعیت کارخانه‌ها دانست و اظهار داشت، اکثر کارخانه‌های کشور یا تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار دارند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد با خاطر امضای قراردادهای جدید تجاری با چین گفت «بهتر است توضیح دهید که چرا این همه اجناس چینی وارد کشور می‌شود‌.
به گزارش ایسنا محمدرضا عزیزی، نماینده اردل در انتقاد از دولت می‌گوید «صنعت و اقتصاد كشور از ناحیه واردات تولیدات صنعتی بی‌كیفیت به ویژه محصولات چینی ضربات جبران‌ناپذیری دیده است.» محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد در سفر به چین ابراز خوشحالی کرد که حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور بیش از انتظار رشد کرده و در سال گذشته به ۴۵ میلیارد دلار رسیده است.
آمار بیکاران خلاف ادعای اشتغال‌زایی
پایین رفتن رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار جهانی و گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران در مورد میزان بیکاری نشان می‌دهد ادعاهای دولت در مورد اشتغال‌زایی نمی‌تواند درست باشد.
بر اساس تازه‌ترین آمار این مرکز میزان بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۶ / ۱۴ درصد در بهار ۸۹ به بیش از ۲۶ درصد در پاییز ۹۰ افزایش یافته است.
به گزارش مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در پاییز سال ۹۰ نزدیک به ۲۴ درصد بوده است. این در حالی است که دولت با گذشته سه ماه از سال جاری و برخلاف وعده‌های قبلی هنوز طرح اشتغال‌زایی سال ۹۱ را ارائه نکرده است.
ظاهرا با توجه به همین واقعیت‌هاست که علی دهقان‌کیا احتمال می‌دهد «در تابستان امسال شاهد تشدید از بین رفتن مشاغل موجود و لشکر بیکاران باشیم.»



دبیر جشنواره بین ‌المللی فیلم ویدیویی تهران از دخالت نیروی انتظامی در سینمای ایران به‌شدت انتقاد کرد. با این حال پلیس ایران می گوید برای سالم‌سازی سینمای ایران اقداماتی را به اجرا خواهد گذارد.
محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم ویدیویی تهران و مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با انتقاد از قانون‌شکنی پلیس ایران گفت: «نیروی انتظامی با اقدام اخیر‌ش که منجر به پلمپ دو سالن سینمایی شد وضعیت خوبی فراهم نکرد. فردا هم اداره آب و فاضلاب می‌گوید از این فیلم خوشم نمی‌آید، پس آب آن سالن سینما را قطع می‌کنیم.»
ماموران اداره اماکن نیروی انتظامی تهران در چند روز اخیر دو پردیس سینمایی "ملت" و "زندگی" را به علت پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا پلمپ کردند.
به گزارش خبرآنلاین روز دوشنبه ۲۲ خرداد (۱۱ژوئن) ساعاتی قبل از شروع یکی از بازی‌های جام ملت‌های اروپا و در زمانی که چند فیلم سینمایی در پنج سالن پردیس سینمایی "زندگی" در غرب تهران در حال نمایش بود، ماموران اداره اماکن بعد از خارج کردن تماشاگران از سالن‌های نمایش‌ فیلم، پردیس سینمایی "زندگی" را پلمپ کردند.

پلیس فاسد و سینمای غیرارزشی
محمدرضا عباسیان در واکنش به این اتفاقات در جریان اولین نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تصریح کرد: «الحمدالله امنیت کامل در کشور به واسطه نیروی انتظامی حکم‌فرماست؛ همه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، در پارک‌ها هیچ کس مزاحم نوامیس مردم نمی‌شود و فقط مشکل سینما‌ها باقی بود که خدا را شکر آن هم با اقدام دیشب نیروی انتظامی در پلمپ دو سالن سینمایی در حال حل شدن است.»
اشاره این فعال سینمایی به حمله‌ی عده‌ای موتورسوار در پارک طالقانی تهران در شامگاه جمعه ۱۹ خرداد ماه است.

درباره‌ی این حادثه یک شاهد عینی به خبرگزاری مهر گفت: «حدود ۲۰ نفر با چند دستگاه موتورسیکلت وارد محوطه پارک شدند و با عربده‌کشی و تهدید شروع به شکستن شیشه‌های خودروهای پارک شده در حاشیه پارک کردند. متاسفانه هیچ پلیسی نیز با وجود ایستگاه سیار پلیس در پارک وارد عمل نشد و برخی از شهروندان که به رفتار این افراد اعتراض کردند مورد حمله اراذل قرار گرفتند.»
ایرانیان از تماشای فوتبال در سالن‌های سینمایی استقبال کرده‌اند گزارش تصویری: «تماشای فوتبال در شان زنان نیست»
آقای عباسیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران که گفته بود ما سینمای فاسد نمی‌خواهیم، تصریح کرد: «ما هم می‌گوییم پلیس فاسد نمی‌خواهیم. چگونه است که اجازه نمی‌دهند فیلمی ساخته شود که حتی یک نفر از شخصیت‌های آن یک پلیس فاسد و رشوه‌گیر باشد. مگر با این معضل روبرو نیستیم؟»
روز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی پلیس ایران در مراسم افتتاحیه انجمن سینمایی پلیسی گفت که نیروی انتظامی به وضع فعلی سینما معترض است.
وی با اشاره به اینکه سینما نباید ترویج دهنده بدپوششی و بدحجابی باشد افزود: «اعتقاد پلیس این است که هنر و فرهنگ زمانی می‌تواند موثر باشد که به دنبال ارزش‌ها باشد. هنری که به دنبال ارزش‌ها و دنباله رو انقلاب و نظام نباشد مضر است.»

کشمکش بر سر "سینمای پلیسی"
سینمای ایران به شدت زیر کنترل دستگاه‌های دولتی و به خصوص وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی قرار دارد. با این وجود به نظر می‌رسد که مسوولان پلیس ایران این نظارت‌ها را کافی نمی‌دانند.
اظهارات سردار بهمن کارگر و چند مقام ارشد پلیس ایران از تشدید سیاست کنترل سینمای ایران حکایت دارد. اما به نظر می‌رسد این کنترل تنها محدود به فضا‌های سینمایی و برخورد با تماشاگران نیست. معاون اجتماعی نیروی انتظامی با انتقاد از برخی هنرمندان که به گفته وی "ادای اپوزیسیون" را در می‌آورند افزود: «مردم آن‌ها را سر جای‌شان خواهند نشاند».
بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی "هنرمندان حزب‌اللهی" مقابل خانه‌ سینما
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری اما معتقد است که نباید در برابر این شرایط سکوت کرد: «هر کس در این شرایط سکوت کرده، حال در هر حوزه‌ای و حتی خود شما خبرنگاران که در این حوزه سکوت کرده‌اید، در دخالت‌های بیرونی در حوزه سینما مقصرید، من هم مقصرم.»
گرچه همچنان خبرهای تایید نشده‌ای در مورد رفع پلمپ چند سالن سینمای پردیس "ملت" و "زندگی" و صدور مجوز تماشای مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا منتشر شده، اما به باور برخی کارشناسان و فعالان سینمای ایران، این اتفاقات مقطعی نخواهد بود.
این کارشناسان با اشاره به آسیب‌های ورود پلیس به بحث سینمای ایران تصریح می‌کنند: نیروی انتظامی نه تنها در پی کنترل فضای فیزیکی سینما‌های کشور است که دخالت در محتوا و جهت‌گیری کلی سینما را نیز در دستور کار خود قرار داده است.



جواب آزمایش الکل و اعتیاد ۲۶ درصد رانندگان تهرانی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ مثبت بوده است.‌ از سوی دیگر سن اعتیاد به زیر ۲۰ سال رسیده و ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرده که دست‌کم ۱۲ میلیون نفر در معرض خطر اعتیادند.
روزنامه‌ی "شرق" به نقل از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گزارش داده که پلیس در ماه گذشته از ۹۵ راننده ‌در شهر تهران تست الکل و اعتیاد گرفته و مشخص شده که ۲۵ نفر از این افراد تحت‌تاثیر الکل رانندگی می‌کردند.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران به روزنامه "شرق" گفته است:«این آزمایش با تشخیص ماموران آموزش‌دیده‌ی راهور که در محل حضور دارند انجام گرفته است.»
خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" نیز گزارش داده که تنها در خرداد ماه سال ۱۳۹۱، مرگ ۷ تن بر اثر مسمومیت ناشی از نوشیدنی‌های الکلی و بستری شدن ۱۷ تن در اثر مسمومیت الکلی گزارش شده است.
بنا به آمار رسمی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در سال ۱۳۹۰ در شهر تهران ۸۲۹ راننده‌ی پرخطر که تحت تاثیر الکل رانندگی می‌کردند متوقف شده‌اند و گواهینامه‌ی رانندگی آن‌ها به شکل موقت باطل شده است. بنا به گزارش رسمی پلیس ۴۳ تن از این رانندگان زن بودند.

پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران در حالی از تحت تاثیر الکل بودن ۲۶ درصد رانندگان خبر می‌دهد که پیش از این فرماندهی مرزبانی کشور اعلام کرده بود میزان مشروبات کشف‌شده در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال‌های قبل افزایشی ۶۹ درصدی داشته است.
ورود وزارت بهداشت به میدان مقابله با مشروبات الکلی
تاکنون نهادهای قضایی در جمهوری اسلامی به موضوع مقابله با مشروبات الکلی وارد می‌شدند، اما مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در ایران در چندسال اخیر آن‌چنان افزایشی داشته که پای وزارت بهداشت نیز به عرصه مقابله با این بحران باز شده است.
باقر لاریجانی، رئيس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در نشستی خبری به خبرنگاران اعلام کرد که این وزارتخانه طرحی را با عنوان «سند نقشه راه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل» در دست دارد.
این مقام مسئول وزارت بهداشت با اعتراف به این‌که مصرف الکل در کشور به شدت افزایش داشته است، تاکید کرد:« باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتا بیشتر از امراضی چون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم. مصرف الکل در کشور بسیار بالا گرفته و از برخی مغازه‌ها به راحتی می‌توان مشروبات الکلی را تهیه کرد.»
علیرضا مصداقی‌نیا، معاون وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری "ایسنا" با ابراز نگرانی از رواج گسترده‌ی اعتیاد به الکل در ایران گفت که آماری رسمی از میزان استفاده از مشروبات الکلی در کشور در دست نیست.
مصداقی‌نیا تاکید کرد:«به دلیل ان‌که در گذشته مصرف الکل تا این حد رایج نبوده است، تحقیقات جدی آماری در این باره صورت نگرفته است. اما در شرایط فعلی که با نوعی بحران مواجه‌ایم، انجام تحقیقات آماری دقیق ضروری است.»
بحران استفاده‌از مشروبات الکلی و اعتیاد به الکل صدای روزنامه‌ی محافظه‌کار "جمهوری اسلامی" را هم که نزدیک به حاکمیت است، بالا برده است.

در ایران دست‌کم ۲ میلیون قطعی وجود دارد
در ایران دست‌کم ۲ میلیون قطعی وجود دارد
این روزنامه در یادداشتی با نقد اتکای مسئولان دولتی به افزایش آمار اعتکاف، تاکید کرده که این آمار حقیقت فراگیر شدن "ناهنجاری‌های اجتماعی" در کشور را نمی‌پوشاند. این روزنامه یکی از نشانه‌های "ناهنجاری اجتماعی" و "گسترش فساد" در کشور را بالا رفتن استفاده از مشروبات الکلی و اعتیاد به موادمخدر دانسته است.
سن اعتیاد به زیر ۲۰ سال رسید
نه تنها استفاده از مشروبات الکلی، که تعداد معتادان به مواد مخدر نیز در کشور افزایش داشته است.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ در بیست و هفتمین همایش "انجمن مددکاران اجتماعی" اعلام کرد که در ایران دست‌کم ۲ میلیون معتاد قطعی وجود دارد.
حمید صرامی در این نشست از متاهل بودن دستکم ۶۰ درصد معتادان قطعی خبر داد و افزود که با احتساب اعضای خانواده‌ها، حداقل ۱۲ میلیون نفر در کشور در معرض خطر اعتیاد بوده و دسترسی آسانی به موادمخدر دارند.
مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آن که سن اعتیاد در ایران به زیر ۲۰ سال رسیده، اذعان کرد که "گرفتاری‌های اقتصادی و مالی" و "فقر تحصیلی" از عوامل افزایش ابتلا به اعتیاد هستند.
حمید صرامی در همایش مددکاران اجتماعی با تاکید بر این‌که مرد و زن هر دو به یک میزان در معرض خطر اعتیاد هستند، افزود:« ما عمیقا نیازمند علم سازمان‌یافته و سیسمتی مدون در امر پیشگیری هستیم، ضمن این‌که به یک سرمایه‌گذاری جدی درازمدت برای معضل اعتیاد احتیاج داریم.»
این مسئول مبارزه با مواد مخدر با اعتراف به آن که دستگاه‌های اجرایی کشور در امر پیشگیری و مقابله با بحران اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند، تصریح کرد:«توجه صرف به پیشگیری موضعی و غفلت از پیشگیری اجتماعی و حل مشکلات ریشه‌ای سبب شده که افراد بیشتری به شیوه‌های آسان‌تر به سراغ استفاده از مواد مخدر بروند.»
افزایش تعداد معتادان به الکل و موادمخدر در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که آمار اعتیاد در بسیاری از کشورهای غربی با برنامه‌های طولانی مدت آموزشی کاهش یافته است. "دفتر مرکزی رسیدگی به اعتیاد" آلمان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱ مصرف سیگار و مشروب نزد نوجوانان و جوانان آلمانی کاهش داشته است و نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله‌ی کمتری در این کشور به سراغ سیگار و الکل می‌روند.




سخنگوی کوفی عنان اعلام کرده که یک گروه تماس بین‌المللی به زودی تشکیل جلسه خواهد داد تا برای حل بحران سوریه یک راه حل صلح‌آمیز پیدا کنند. همزمان وزیر خارجه بریتانیا گفته است که دخالت نظامی راه حل بحران سوریه نیست.
سخنگوی کوفی عنان اعلام کرده که بزودی یک "گروه تماس" بین‌المللی تشکیل خواهد شد تا راه‌های اجرای طرح صلح کوفی عنان را با دولت سوریه و گروه‌های مخالف بررسی کند.
به گزارش رویترز، احمد فوزی گفته: «هدف اصلی تشکیل این گروه بررسی راه‌هایی است برای متقاعد کردن احزاب سوریه تا کلیات طرح کوفی عنان را اجرایی کنند نه اینکه راه و نقشه جدیدی خلق کنند».
جلسه ملاقات این گروه تماس تا کنون به دلیل مخالفت آمریکا با شرکت ایران در این گروه برگزار نشده است.
ایران، روسیه و چین سه کشوری هستند که تا کنون مانع اعمال فشار شورای امنیت بر سوریه شده‌اند.
با این وجود به گفته‌ی سخنگوی کوفی‌عنان اعضای این گروه مشخص شده‌اند و کوفی عنان امیدور است که هرچه زودتر جلسه ‌این گروه برگزار شده و بتواند یک راه حل دیپلماتیک برای سوریه پیدا کند.

تاکید بریتانیا بر راه حل صلح‌آمیز
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن، ۲۳ خرداد اظهار داشت که تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه بر راه‌حل‌های صلح‌آمیز متمرکز است و دخالت نظامی گزینه مطرحی نیست.
به گزارش رویترز وی در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان گفته: «ما به دنبال دخالت نظامی در سوریه نیستیم. به عقیده‌ی من ما نباید به سوریه به چشم یک لیبی دیگر نگاه کنیم».
ویلیام هیگ موقعیت کنونی سوریه را بیشتر شبیه جنگ‌های شبه‌جزیره بالکان در دهه ۹۰ میلادی دانسته و تاکید کرده که رژیم سوریه علیه شهروندان با سلاح سنگین مقابله کرده و مردم عادی را قتل‌عام می‌کند.
وزیر امور خارجه بریتانیا که به طور مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، در ادامه افزود: «تمام سعی ما بر این است که یک راه حل صلح‌آمیز برای سوریه پیدا کنیم و از یک گذار صلح‌آمیز در این کشور حمایت کنیم».
ویلیام هیگ همچنین تصریح کرده که هرگونه راه حل خشونت آمیز می‌تواند موج کشتار در سوریه را قویتر کرده و سختی‌های بیشتری را بر مردم این کشور متحمل کند.





.
مسئولان جمهوری اسلامی از شرایط خوب اقتصادی این کشور خبر می‌دهند اما این سخنان با واکنش تند برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها روبرو شده که دولت ایران را به بی‌خبری از وضعیت اقتصادی شهروندان متهم می‌کنند.
شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد ایران به همراه وزیر صنایع و رییس بانک مرکزی روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۲ژوئن) در مجلس ایران حاضر شدند تا گزارش خود در مورد شرایط اقتصادی این کشور را ارائه کنند.
حسینی در این گزارش مدعی شد که ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است. وی همچنین ابراز تردید برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد صحت آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط دولت را در راستای منافع "دشمنان نظام جمهوری اسلامی" دانست.
بیشتر بخوانید: قیمت نان در ایران افزایش می‌یابد
سخنان وزیر اقنصاد ایران با واکنش برخی نمایندگان مجلس روبرو شد. محمدرضا باهنر رییس مجلس در این جلسه تصریح کرد: «برخی آقایان از مشکلات موجود می​گویند و برخی هم متقابلا می‌گویند که همه چیز امن و امان است. آقایان وزرا اینگونه که اوضاع را به تصویر می​کشند، کشور خیلی باید گل و بلبل باشد. ولی واقعیتش این است که مشکلات زیاد است و اینگونه نیست.»
احمد توکلی در این جلسه با اشاره با تورم بالا و نابسامانی بازار ارز گفت: «در مورد فضای کسب و کار، ما از نظر رتبه در بین ۱۸۳ کشور در سال ۹۱ در رتبه ۱۴۴ هستیم. سال قبل در رتبه‌ی۱۴۰ و سال قبل‌تر در رتبه ۱۳۲ بودیم؛ یعنی به انتهای لیست نزدیک می‌شویم.»
وی همچنین در تذکری آیین نامه‌ای به سخنان مسوولان اقتصادی دولت در مجلس تصریح کرد: «هیات رئیسه باید این آقایان را بازخواست کند که چرا در محضر ملت اطلاعات نادرست می​دهند؟»

انتقاد رسانه‌ها از "وضعیت خوب اقتصادی"
محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۲۰ خردادماه در مراسم روز جهانی صنایع دستی ادعا کرد که هم وضعیت اقتصاد ایران خوب است و هم شهروندان این کشور در شرایط خوب اقتصادی قرار دارند.
روزنامه "آرمان" همزمان با این سخنان رحیمی، در گزارشی با استناد به تحقیقات اقتصادی مسعود نیلی، اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف نوشت: «، ایران رکورددار استمرار تورم در دنیا است.»
این استاد اقتصاد با اشاره با تشریح سه نوع تورم پایین، متوسط و ابرتورم در اقتصاد، تصریح کرده که در سال‌های۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ تنها ایران و دو کشور آفریقایی زامبیا و زیمباوه مشمول تورم‌های متوسط بوده و باقی کشورها همه به گروه کشورهای با تورم پایین پیوسته‌اند.

بر اساس آمار دولتی تورم در اردیبهشت ماه به بالای ۲۲ درصد رسیده است

گالری عکس: کودکی برباد رفته کودکان کار در ایران

روزنامه "تهران امروز" نیز یک روز پس از سخنان معاون اول محمود احمدی‌نژاد در مقاله‌ای با عنوان "تاملی بر وضع خوب ما" نوشت: «آقای رحیمی روشن نكرده است كه وضع خوب اقتصادی به چه معناست و وضع بد كدام است؟»
در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به انتشار آمار تورم بالای ۲۲ درصد در اردیبهشت ماه تصریح شده است: «همزمان هم ‌نان رسما گران شد كه افزایش قیمت آن از جمله در تهران تا ۳۰ درصد به تصویب رسید. در سوی دیگر هم شاهد افزایش قیمت مواد غذایی و لبنی مانند گوشت، شیر و تخم مرغ هستیم كه همگی این شاخص‌ها نشانه این است كه هزینه خانوارها هر ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا می كند.»
روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه ۲۲ خرداد در سرمقاله‌ی خود به اظهارت محمدرضا رحیمی پاسخ داد.
در بخشی از این سرمقاله با اشاره به افزایش قیمت نان در چند روز اخیر آمده است: «یک احتمال این است که چون مدیران ارشد دولتی فکر می‌کنند وضع اقتصادی عامه مردم خوب است، از نظر آنها اشکالی وجود ندارد که نان گران شود و البته سایر اقلام مورد نیاز مردم نیز هر روز با قیمت گران‌تر عرضه شوند.»
سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به بی اطلاعی مسوولان دولتی از شرایط اقتصادی شهروندان می‌افزاید: «آیا مسئولان و مدیران ارشد دولتی خبر دارند که بسیاری از مردم نمی‌توانند حتی ماه‌ها یک کیلو گوشت خریداری کنند و به خانه ببرند؟ آیا حضرات اطلاع دارند که مرغ در بسیاری از سفره‌های اقشار ضعیف نایاب است؟»

اقتصاد ایران؛ شعب ابی‌طالب یا بدر و خیبر
تاکید مقامات دولت ایران به شرایط خوب اقتصادی پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در تشریح وضعیت کنونی ایران در بهمن ماه ۱۳۹۰ بیش از پیش مطرح شده‌اند. پیش آن سخنان، محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران شرایط اقتصادی ایران در شرایط تحریم را به شعب ابی‌طالب تشبیه کرده بود.
رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از رییس بانک مرکزی با رد این سخنان گفت: «این روسیاه‌هاى بدمحاسبه‌گر خیال می‌کنند ما امروز در شرایط شعب ابى‌طالبیم. اینجور نیست. ما امروز در شرایط شعب ابى‌طالب نیستیم؛ ما در شرایط بدر و خیبریم.»
بیشتر بخوانید: گوشت و سبزی در ایران تا ۷۹ درصد گران شده است
پس از آن سخنان پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای در مقاله‌ای در توضیح این ادعا نوشت: «هم‌اکنون ما اگر سختی داریم، نسبت به ایده‌آل‌ها سختی داریم و نه نسبت به دوران ستم‌شاهی. آن موقع نه پزشک داشتیم، نه مهندس داشتیم، نه جاده داشتیم؛ اما داستان امروز ما داستان پس از خیبر است.»
شرایط شعب ابی‌‌طالب اشاره به در محاطره اقتصادی قرار گرفتن پیروان پیامبر مسلمانان در سال‌های ابتدای تبلیغ دین اسلام در مکه است. بر اساس منابع تاریخی اسلامی، مسلمانان پس از این فشارها از مکه به مدینه مهاجرت کردند و در جنگ‌های بدر و خیبر توانستند بر دشمنان خود پیروز شوند و زمینه تسلط اسلام بر شبه جزیره‌ی عربستان فراهم شد.
تشبیه شرایط حاضر سیاسی و اقتصادی ایران به اتفاقات صدر اسلام در جمهوری اسلامی تازگی ندارد. با این حال به نظر می‌رسد این اظهارات نتوانسته باشند افکار عمومی، نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایران را راضی کنند.
در این شرایط آنچه بیشتر برای شهروندان ایران ملموس است، افزایش قیمت‌ها و نابسامانی اقتصادی است. گرچه مسوولان دولتی با کم اهمیت شمردن این مشکلات آن را ناشی از شرایط نه چندان با ثبات اقتصاد جهانی می‌دانند اما منتقدان می‌گویند این سخنان دوای درد سفره‌های مردمی نیست که روز به روز در تامین مایحتاج خود با دشواری‌های بیشتری روبرو می‌شوند.





«ده‌ها» زندانی از حضور در سالن ملاقات اوین خودداری کردند

گزارش‌ها حاکی است که ۲۲ خردادماه، به دنبال خودداری ده‌ها زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین از حضور در سالن ملاقات در اعتراض به وضعیت این زندان، گارد ویژه با حمله به معترضان، تعدادی را به بند ۲۰۹ منتقل کرده‌اند.
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن تأیید این خبر، تعداد زندانیان معترض را «حدود ۵۰ تن» اعلام کرد و گفت این افراد در سومین سالروز انتخابات سال ۸۸ و سالگرد مرگ هدی صابر، در اعتراض به مرگ این زندانی سیاسی در اوین و همچنین وضعیت زندان، ضمن گرفتن «روزه سیاسی» از حضور در سالن ملاقات و دیدار با خانواده‌های خود خودداری کردند.
این فرد آگاه که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفته است که به دنبال اعتراض این زندانیان سیاسی، گارد ویژه زندان وارد بند شده و با حمله به معترضان، تعدادی از آن‌ها را به بند ۲۰۹ منتقل کرده است.
وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش کرده است که «بهمن احمدی امویی، سعید جلالی‌فر، فرشاد قربان‌پور، آرش سقر، سعید متین‌پور و جواد علیخانی»، افرادی هستند که به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.
کلمه تأکید کرده است که بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار، پس از انتقال به انفرادی ۲۰۹، «ساعت یک نیمه‌ شب، به قرنطینه رجایی‌شهر کرج و ۱۰ صبح امروز (سه شنبه) به بند سیاسی» منتقل شده است.
این وبسایت خبری گزارش کرده است: «این روزنامه نگار زندانی که با...دستنبد و پابند منتقل شده، به هنگام ورود توسط ماموران با توهین و بی احترامی، برهنه و تفتیش شده است... وی حتی فرصت و اجازه ی جمع آوری و بردن وسایل شخصی اش را نیز پیدا نکرده است.»
کلمه که از حضور افرادی چون «عبدالله مومنی، محسن میردامادی، علیرضا رجایی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا بهشتی، ابوالفضل قدیانی، رضا بنی‌تبار و سیامک قادری» در این اعتراض خبرداده است، می‌افزاید که در واکنش به حمله گارد ویژه به بند ۳۵۰ اوین، معترضان شعار «یاحسین، میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.
به گفته منبع آگاهی که با رادیو فردا گفت‌و‌گو کرده است، از جمله موارد اعتراض این زندانیان، کمبود ملاقات‌های حضوری و قطع بودن تلفن‌های بند ۳۵۰ بوده است.
وبسایت خبری کلمه نیز گزارش کرده است که این اقدام در اعتراض به «افزایش محدودیت‌ها و اعمال فشارهای روانی از سوی دستگاه‌های قضایی و نهادهایی امنیتی» زندان صورت گرفته است و افزوده است که این زندانیان از «حق تماس تلفنی، ملاقات منظم و برخوردای از مرخصی قانونی محرومند».
این افراد همچنین در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده مرگ هدی صابر، دست به این اقدام زده‌اند.
هدی‌ صابر، فعال ملی- مذهبی که در اعتراض به وقایع منجر به درگذشت هاله سحابی، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود، ۲۲ خردادماه بر اثر سکته قلبی ناشی از اعتصاب غذا، جان خود را از دست داد که به دنبال آن، علیرغم درخواست‌های مکرر برای بررسی علت درگذشت وی، نهادهای قضایی هیچ پاسخ مشخصی به این درخواست ندادند.





چين واردات نفت از ايران را «۲۰ درصد» کاهش داد

یک روز پس از انتشار فهرست جدید مشتریان نفتی ایران که از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند، چین اعلام کرد که برای سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را ۱۶ الی ۲۰ درصد کاهش داده و این کاهش را ادامه خواهد داد.
یک مقام رسمی اجرایی در صنعت نفت چین به خبرگزاری رویترز گفته است که شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی چین، در راستای گریز از تحریم‌های احتمالی و «سخت» آمریکا علیه خریداران نفت ایران قصد ندارد واردات نفت از ایران را نسبت به میزانی که هم اکنون از ایران وارد می‌کند، افزایش دهد.
چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، طی ماه‌های ژانویه تا آوریل واردات نفت از ایران را به نصف تقلیل داد، اما طی دو ماه گذشته، واردات نفت از ایران را افزایش داده بود.
با این همه، طبق گزارش رویترز و به نقل از مقام رسمی نفتی چین، سینوپک هم اکنون روزانه ۴۰۰ الی ۴۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند که نسبت به واردات ۵۰۰ هزار بشکه نفت این شرکت از ایران در سال گذشته، کاهشی ۱۶ الی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.
شرکت «پترو چاینا» دیگر پالایشگاه کوچک چین، طی سال گذشته روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید، اگرچه شرکت‌های چینی از ابتدای سال جاری واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند، با این همه، آمریکا نگران است که پکن نتواند در مقابل وسوسه «تخفیف زیادی که احتمالا ایران برای قیمت نفت خود پیشنهاد کند» مقاومت نماید، اما مقام نفتی چین گفته است که پکن قبلا با پیشنهادهایی از این دست از طرف ایران داشته و در مقابل وسوسه‌ای که آمریکا نگران آن است «مقاومت» کرده است.
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد هفت کشور هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان کشورهایی هستند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده و به فهرست ۱۱ کشور قبلی که از تحریم‌ها معاف شده بودند، اضافه می‌شوند.
در لیست معافیت تحریمی آمریکا، نامی از چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران طی سال گذشته، که روزانه ۵۵۵ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود، برده نشده است. آمریکا ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن را قبلا از تحریم‌های احتمالی معاف کرده بود.
دور جدید تحریم‌های مریکا که از ۲۸ ژوئن، ۱۶ روز دیگر به اجرا گذاشته خواهد شد، شامل شرکت‌هایی خواهد بود که با بانک مرکزی ایران که نقل و انتقالات مالی نفت صادراتی ایران از طریق این بانک انجام می‌شود، داد و ستد کنند و در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه، دسترسی این شرکت‌ها به سیستم مالی امریکا قطع خواهد شد.
در حالی که دو سوم نفت صادراتی ایران به بازارهای آسیایی روانه می‌شود، سه کشور عمده آسیایی وارد کننده نفت ایران، شامل هند، ژاپن و کره جنوبی، به خاطر «کاهش محسوس و قابل توجه» واردات نفت ایران، درفهرست معافیت تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند.
مقام نقتی چین گفته است که آنچه مسلم است، چین واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش داده و برای سال جاری همین کاهش را «مسلما» ادامه خواهد داد و این نشانگر اهمیتی است که دولت چین به روابط با آمریکا می‌دهد.
به غیر از مشتریان شرقی نفت ایران، بنابر گزارش رویترز، ترکیه نیز طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش داده و در لیست معافیت آمریکا قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا نیز که سال گذشته به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، تا ۱۸ روز دیگر، اول ژوئیه، واردات نفت از ایران را کاملا قطع خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز، همچنین روز سه شنبه، ۲۳ خرداد از قول مقام‌‌های سنگاپور که به عنوان یکی از مشتریان کوچک نفت ایران مطرح است، نوشته که شرکت‌های سنگاپوری به امید معاف شدن از تحریم‌های آمریکا از ماه گذشته واردات نفت از ایران را قطع کرده‌اند.
حتی مشتریان کوچک نفت ایران مانند سریلانکا با ۳۹ هزار بشکه، تایوان ۳۳ هزار بشکه، آفریقای جنوبی با ۹۸ هزار بشکه واردات نفت از ایران در سال گذشته، به خاطر کاهش «قابل توجه» واردات نفت خام ایران شامل معافیت از تحریم‌های آمریکا شده‌اند و سنگاپور تنها مشتری کوچک نفت ایران است که تلاش می‌کند نام خود را در فهرست معافیت آمریکا ثبت کند.




والتر گروپیوس
والتر گروپیوس با تاسیس باوهاوس به دنبال تحقق‌ رویایی بود که توسط آن می‌توانست زندگی‌ جامعه را تغییر دهد
‫باربیکن لندن چهارده سال تجارب و آموزه های هنری در باوهاوس را به نمایش گذاشته است.
این نمایشگاه که به بررسی‌ تاثیرگذارترین مدرسه هنر و معماری قرن بیستم می‌پردازد، بزرگترین نمایشگاهی است که در چهل سال گذشته در انگلستان در مورد باوهاوس برگزار شده است. این نمایشگاه مانند مستندی می‌ماند که به خوبی چهارده سال تجربه و زندگی با باوهاوس را به نمایش گذاشته است.
استیو جابز بنیان گذار شرکت اپل که اکتبر سال گذشته در گذشت، زمانی گفته بود سه چیز در دنیا منبع الهام او بوده است: ذن از آئین بودایی، ال‌ اس‌ دی و باوهاوس.
به جز شرکت اپل، بسیاری از اشیایی که روزمره با آنها سر و کار داریم تحت تاثیر جنبش هنری نشأت گرفته از باوهاوس تولید شده‌اند. مثال بارز آن شرکت آی کیا (IKIA) است که امروزه کمتر کسی‌ پیدا میشود که از لوازم آن در خانه یا محل کار برخوردار نباشد.
باوهاوس نام مدرسه هنر و معماری‌ای است که در سال ۱۹۱۹ در وایمار توسط والتر گروپیوس، معمار برجسته آلمانی تأسیس شد. گروپیوس، باوهاوس را بر مبنای این مفهوم تاسیس کرد که "فرم همیشه باید متاثراز کارایی باشد." گروپیوس گفته است که منبع الهام او برای تاسیس و شکل‌گیری باوهاوس کتاب طراحی‌های فرانک لوید رایت، معمار سرشناس آمریکایی است که در سال ۱۹۱۰ در آلمان منتشر شد.
گروپیوس با تاسیس باوهاوس به دنبال تحقق‌ رویایی بود که توسط آن می‌توانست زندگی‌ جامعه را تغییر دهد. او در بیانیه ای که بعدها به مانیفست باوهاوس معروف شد به لزوم وحدت همهٔ هنرها برای رسیدن به هنری مدرن اشاره می‌کند. او همچنین دراین بیانیه مرزبندی میان جنبه‌های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود می‌شمرد. او دعوت به تشکیل صنف جدیدی از صنعتگران می‌کند که در آن از تمایزات طبقاتی بین هنرمندان و صنعتگران خبری نیست.
جلد این مانیفست معروف که در ابتدای نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده، گراوور چوبی‌ای‌ است با عنوان کاتدرال اثر لیونل فاینینگر. این طرح کلیسایی‌ گوتیک است که اشاره به قرون وسطی و اواخر دوران گوتیک دارد. مانیفست باوهاوس تحت تاثیر نظریه ویلیام موریس انگلیسی‌ نوشته و طراحی شده بود. موریس معتقد بود که کاتدرال‌های قرون وسطا نشانه‌ای از وحدت هنر و فن، ترکیب هماهنگ مغز و بازو، فرد و جامعه‌اند. باوهاوس نیز همین اصل را در اصول اولیه سیستم آموزشی خود قرار داد.
لحن انقلابی بیانیه باوهاوس انعکاس شرایط و روحیه جامعه آن زمان بود. دوران پس از جنگ جهانی‌ اول و انقلاب آلمان که منجر به برکناری امپراطور آلمان و تأسیس جمهوری وایمار شد. ایدئولوژی باوهاوس نیز در سال‌های ابتدایی آن ضدسرمایه داری بود.
یکی‌ از اهمیت‌های ویژه باوهاوس در تاریخ هنر، انقلابی بود که در سیستم آموزشی به وجود آورد. با گشایش باوهاوس در وایمار کارگاه‌های آموزشی به راه افتاد که شاگردانش هنر و صنعتگری را هم زمان یاد می‌گرفتند. به این ترتیب باوهاوس به نوعی معنای‌ دانشجوی هنر بودن را تغییر داد.
گروپیوس هنرمندان پیشروی زمان خود را برای سرپرستی کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی باوهاوس انتخاب کرده بود. هنرمندانی چون گئورگ موخه، اسکار اشلمر، پل کله، لوتار اشریر و واسیلی کاندینسکی همگی‌ بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ به باوهاوس ملحق شدند.
بنابر بیانیه گروپیوس متقاضیان ‪ بدون در نظر گرفتن پیشینه‌ خود در باوهاوس پذیرفته می شدند. دوره‌های مقدماتی به سرپرستی یوهانس ایتن برگزار می‌شد. این کلاس‌ها به تجزیه تحلیل بصری، مطالعه مواد و آموزش و بررسی‌ رنگ و فرم می‌پرداخت. هدف این کلاس‌ها رهاکردن شاگردان از هر گونه عرف و رسوم سنتی‌ و تقویت پتانسیل خلاق آنها بود.
ایتن پیرو یکی‌ از شاخه‌های آئین زرتشتی بود. سرش را می‌تراشید و با عبای بلند بر سر کلاس‌ها حاضر می‌شد و کلاس‌هایش را با مدیتیشن آغاز می‌کرد. بسیاری از شاگردانش از او تقلید می‌کردند و حتی رژیم غذایی‌ خاصی‌ را رعایت می‌کردند. نقل قولی‌ از آلما مالر همسر گروپیوس هست که از بوی سیر دهان شاگردان باوهاوس مینالد.
هرچند گروپیوس در وایمار کلاس‌های معماری تشکیل نداد، اما توانست زمینه تجربهٔ ساختاری بسیار مفیدی را برای شاگردانش تهیه کند. وقتی‌ یکی‌ از مشتریان گروپیوس، آدولف سامرفلِد سفارش ساخت خانه‌ای را در ۱۹۲۰ به او داد؛ اثاثیه و دکوراسیون داخلی خانه همگی در کارگاه‌های آموزشی باوهاوس تهیه گردید.
خانه چوبی سامرفلد، واقع در برلین، اولین پروژه گروهی باوهاوس بود که در آن شاگردانی چون جوزف آلبرز و مارسل بروئر شرکت داشتند. این ساختمان به خوبی منعکس‌کننده بیانیه گروپیوس در لزوم وحدت همه هنرها برای ساختن و همچنین تاثیر فرانک لوید رایت بر معماری گروپیوس است. این خانه در جنگ جهانی‌ دوم تخریب شد. در این نمایشگاه عکسها و برخی‌ از اثاثیه خانه به نمایش گذشته شده است.
از سال ۱۹۲۳ به بعد، باوهاوس وارد جریان جدیدی شد و به دنبال یک استتیک منطقی‌، به تدریج جنبه اکسپرسیونیسم نشأت گرفته از کلاس‌های ایتن را کنار گذاشت. این تغییر با ملحق شدن تئو وان دوسبرگ یکی‌ از پایه‌گذاران جنبش دی استایل (De Stijl) شروع شد و منجر به کناره‌گیری یوهانس ایتن شد که با باورهای معنویش، باوهاوس را دچار نوعی درگیری داخلی‌ کرده بود. جایگزین ایتن در باوهاوس لازلو موهولی ناگی بود. موهولی ناگی به لحاظ سبکی کنستراکتیویست بود و با آمدن او به طور مشخص مدرسه به هدف اصلیش، یعنی‌ ادغام هنر و صنعتگری نزدیک‌تر شد.
باوهاوس
گروپیوس همیشه در پی‌ آن بود که باوهاوس مدرسه‌ای مستغنی باشد. از این رو به تدریج طراحی‌ها و ساخت‌های تکی و منحصربه‌فرد جای خود را به طراحی‌های دارای قابلیت تولید انبوه از روی مدل‌های خلاق دادند تا قابلیت تولید صنعتی را در بازار داشته ‌باشند. از همین طریق مدرسه با برخی‌ صاحبان صنایع در آلمان قرارداد امضا کرد. بسیاری از لوازم و اشیایی که امروزه دارای طراحی ظریف و مدرن قرن بیستمی هستند در زمانی‌ که در باوهاوس تولید و برای اولین بار دیده شدند، برای انظار عمومی‌ بیش از حد صاف و ساده می‌آمدند.
همچنین برای اثبات دستاورد‌های مدرسه، نمایشگاهی در باوهاوس برگزار شد که تمام اعضای مدرسه ماه‌ها وقت خود را صرف آماده کردن آن کردند. این نمایشگاه که در اتاقکی در باربیکن بازسازی شده، شامل کارهایی از شاگردان و همچنین استادان باوهاوس بود. محور اصلی‌ نمایشگاه ساخت خانهٔ Haus am horn کمی‌ دورتر از مکان مدرسه بود. این خانه طرحی از موخه بود که با همکاری گروپیوس و و آدولف مِیِر ساخته شده بود. اثاثیه خانه توسط مارسل بروئر که آن زمان هنوز دانشجو بود و چراغ‌ها توسط موهولی نگی طراحی شده بودند. این خانه نمونه اولیه از دیدگاه باوهاوس از معماری و خانه مسکونی در جامعه مدرن و صنعتی بود.
در سال ۱۹۲۴ با روی کار آمدن نیروهای محافظه کار در وایمار، کمک‌های مالی که از طرف دولت به باوهاوس می‌شد به شدت کاهش یافت و مدرسه تحت فشار قرار گرفت تا مکان جدیدی را برای ادامه کار خود پیدا کند. پس از آن باوهاوس به دسائو رفت، شهری صنعتی که به سرعت به رشد خود ادامه می‌داد. مکان و بودجه ساختِ ساختمان مدرسه جدید توسط شهرداری لیبرال دسائو پرداخته شد.
آنچه که امروزه بیشتر به عنوان چهره باوهاوس شناخته شده در دسائو اتفاق می‌افتد. ساختمان باوهاوس در دسائو خود از تولیدات نمادین باوهاوس است. این ساختمان بتنی‌ با نمای شیشه‌ای توسط گروپیوس طراحی شد و بعدها بسیاری از ویژگی‌های آن به عنوان مشخصه معماری مدرن شناخته شد.
تاثیرات مهم باوهاوس بر معماری و هنرهای کاربردی از بعد از این نقل مکان آغاز شد. در این ساختمان جدید بود که مارسل بروئر ساختار صندلی‌ را به ناب‌ترین شکل آن کاهش داد تا بتوان از آن برای تولیدات انبوه استفاده کرد. از دیگر نو‌آوری‌هایی بروئر، صندلی‌ای معروف به صندلی‌ واسیلی، در تجلیل از واسیلی کاندینسکی است. ساخت این صندلی آغاز فصل جدیدی در مبلمان مدرن بود. این اولین صندلی‌ای بود که در آن از لوله فولادی خم شده استفاده شد. سبک بود و فضای کمی‌ را اشغال می‌کرد. تولید آن هم آسان و به صرفه بود و نمونه بسیار مناسبی برای تولید انبوه بود که هنوز ادامه دارد.
چراغ واگنفلد از محبوب‌ترین طرح‌های مدرسه و سرویس چای‌خوری ماریانا برانت از دیگر تولیدات مشهوری هستند که همگی‌ در دسائو اتفاق ‌افتاد.
کلاس‌های معماری برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ در باوهاوس تاسیس شد. گروپیوس، هانس مایر را به عنوان سرپرست بخش معماری دانشکده استخدام کرد. مایر خودش مارکسیست بود و به جنبه های مهندسی صرف در معماری توجه داشت و حتی فراتر از گروپیوس می رفت. معماری برای مایر کاملا مطابق با اندیشه‌های سوسیالیستی بود. شعارش "نیازهای مردم به جای نیاز برای تجملات" بود.
گروپیوس در سال ۱۹۲۸ از مدیریت باوهاوس استعفا داد و مایر جانشین او شد. اما دو سال بعد به دلیل عقاید چپ افراطیش توسط شهردار دسائو اخراج شد و لودویگ میس فان در روهه جانشین او شد. نقشه‌ها و طراحیهای ساختمان اصل مدرسه اتحادیه کارگری آلمان ‪ ‬(ADGB‪) ‪ از کارهای مایر در باربیکن به نمایش گذاشته شده است
رویکرد میس فان در روهه بسیار متفاوت از رویکرد مایر و حتی گروپیوس بود. او مخالف عملکردگرایی صرف در معماری بود و بر جنبه‌های زیباشناسی و هنری نیز تاکید داشت.
او همچنین هرگونه فعالیت سیاسی را در باوهاوس ممنوع کرد. اما با این حال دیری نپایید که با قدرت گرفتن حزب راست افراطی در دسائو همانند وایمار، باوهاوس در اینجا هم تعطیل شد.بعد از آن کلاسهای آموزشی را برای مدت کوتاهی‌ به کارخانه قدیمی‌ تلفن سازی در برلین منتقل کردند. اما از آنجا که تحت فشار زیادی از طرف نازی‌ها قرار گرفته بودند، تصمیم گرفتند آن را به کلی منحل کنند.
اتاق آخر نمایشگاه سال‌های آخر باوهاوس و مشکلات آن با نازی‌ها را به نمایش گذاشته است. برای مثال می‌توان به کولاژ‌ی از ایواو یاماواکی اشاره کرد که در آن سربازان نازی بر روی ساختمان واژگون باوهاوس رژه می‌روند.
از آنجا که بسیاری از هنرمندان و مدرسان مدرسه پس از بسته شدنش از آلمان مهاجرت کردند؛ باوهاوس در دهه‌های پس از تعطیل شدنش تاثیر عمده‌ای بر روند هنر و معماری در جهان به خصوص در اروپای غربی و آمریکا، کانادا و اسرائیل گذاشته است و از آن مکتب هنری به وجود آمد که تا به امروز ادامه دارد.





با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸، هنوز عده زیادی از روزنامه نگاران، چهره های سیاسی اصلاح طلب، فعالان دانشجویی و حقوق بشری و شهروندان شرکت کننده در تجمع های خیابانی در زندان به سر می برند
بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه، ۲۲ خرداد، هنگامی که زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین مشغول برگزاری مراسمی برای سالمرگ هدی صابر بوده اند، نیروهای گارد ویژه به این بند حمله کرده و عده ای از زندانیان را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.
به گزارش وبسایت کلمه، وابسته به مخالفان دولت ایران، روز گذشته (دوشنبه) هنگام برگزاری این مراسم، برق این بند قطع شده و ۵۰ نفر از نیروهای گارد ویژه وارد این بخش از زندان شده اند.
به دنبال این حمله، شماری از زندانیان از جمله سعید جلالی فر، فرشاد قربان پور، سعید متین پور و بهمن احمدی امویی به سلول انفرادی منتقل شده اند.
همچنین گزارش شده که بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی پس از انتقال به انفرادی، به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است. او ابتدا به قرنطینه این زندان و سپس صبح روز سه شنبه به بند زندانیان سیاسی منتقل شد.
بر اساس این گزارش آقای احمدی امویی با دمپایی، پیژامه و دستنبد و پابند به زندان رجایی منتقل شده است. گفته شده حتی اجازه جمع آوری لوازم شخصی به آقای احمدی امویی داده نشده است.
بهمن احمدی امویی در پی نوشتن چند مقاله انتقادی در حوزه عملکرد اقتصادی دولت در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از محاکمه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
مراسم دیروز به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت هدی صابر، فعال ملی - مذهبی برگزار شده که سال گذشته در پی مرگ مشکوک هاله سحابی در جریان مراسم خاکسپاری پدرش (عزت الله سحابی) دست به اعتصاب غذا زد.
آقای صابر که در بند ۳۵۰ به سر می برد چند روز پس از اعتصاب غذا در پی عارضه قلبی درگذشت.
مخالفان دولت ایران مقامات زندان را به سهل انگاری در مراقبت از آقای صابر متهم کردند. اما مقام های قضایی ایران این ادعا را رد کردند.
زندانیان بند ۳۵۰ بارها نسبت به نقض حقوق شان در این بند اعتراض کرده اند و نهادهای حقوق بشری در مورد وضعیت و شرایط زندانیان در این بند ابراز نگرانی کرده اند.
ملاقات با اعضای خانواده، تماس تلفنی و استفاده از حق مرخصی از جمله حقوق اولیه زندانیان است که به گفته فعالان حقوق بشر اجازه آن به برخی از زندانیان سیاسی داده نمی شود.
با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸، هنوز عده زیادی از روزنامه نگاران، چهره های سیاسی اصلاح طلب، فعالان دانشجویی و حقوق بشری و شهروندان شرکت کننده در تجمع های خیابانی برای تحمل محکومیت های خود در زندان به سر می برند.
بسیاری از آنان به تحمل زندان به بین ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده اند.




محاکمه کودک ۱۱ ساله در بحرین به اتهام شرکت در تجمع غیرقانونی

کلمه – گروه بین الملل: علی حسن، پسر ۱۱ ساله بحرینی به جرم شرکت در تجمع غیر قانونی و مسدود کردن خیابان ها در دادگاه محاکمه شده است.
گفته می شود او یک ماه گذشته را در زندان بسر برده است. همزمان گزارش های متعددی در مورد زندانی کردن کودکان در بحرین توسط سازمان های حقوق بشر منتشر شده است.
جمعیت‌های حقوقی و بین‌المللی و انجمن‌های دفاع از حقوق کودکان اقدام رژیم آل خلیفه علیه این کودک ۱۱ ساله را محکوم کرده‌اند، زیرا رژیم بحرین به گونه‌ای با این کودک رفتار می‌کند که گویی او یک تروریست خطرناک است.
به گفته شهزلان خمیس، وکیل او، علی حسن در اواخر ماه گذشته در نزدیکی خانه اش در محله بلاد قاسم، محله ای شیعه نشین در حومه شهر منامه دستگیر شد و پس از بازداشت به چند ایستگاه مختلف پلیس منتقل شد. او توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفته و از او خواسته شده نام پسران منطقه ای را که در آن زندگی می کند را بنویسد.
پلیس منامه ادعا می کند که علی ۱۲ ساله است و او را متهم می کند که در خیابان به همراه دوستان خود مشغول آتش زدن لاستیک بوده است.
داستان از این قرار بوده که او روز یکشنبه ۱۳ می ۲۰۱۲ برای بازی با دوستانش در محله الفریج از خانه خارج شده است. اما با وجود آنکه در آن لحظه این منطقه شاهد هیچ درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان نبود، خبر دستگیری او نیز از طریق دوستانش به خانواده‌اش رسیده است.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، علی حسن در مصاحبه ای گفته است که با دو نفر از دوستان هم سن و سال خود در خیابان بازی می کرده اند که خودرویی که سرنشینان آن اسلحه داشته اند به آنها نزدیک می شود دو پسر دیگر فرار می کنند. سرنشینان خودرو که به گفته علی حسن، پلیس لباس شخصی بوده اند، با تفنگ ساچمه ای به سمت آنها شلیک می کنند و او وادار به ایستادن می شود.
وکیل او می گوید: علی متهم به شرکت در تجمع غیر قانونی است که در بحرین به معنای این است که در تجمع بیش از ۵ نفر شرکت داشته. همچنین او متهم شده که با زباله خیابان ها را مسدود کرده است در حالی که حمل آن همه زباله برای دو مرد قوی هیکل نیز مشکل است.
خانم خمیس می گوید: حکومت در حالی مدام دم از اصلاحات سیاسی می زند به راحتی حقوق بشر را نقض می کند، برخورد حکومت با تظاهرات طرفداران دموکراسی در کشور شرم آور است.
او اضافه می کند: چگونه دولت های آمریکا و بریتانیا که خود را نگران حقوق بشر در سوریه و لیبی نشان می دهند در مورد بحرین سکوت کرده اند و ریاکارانه در خدمت حکومت سلطنتی بحرین هستند.
مقامات بحرینی تا کنون پاسخی به نهاد های حقوق بشر و معترضان در مورد بازداشت کودکان نداده اند اما روز ۲۲ خرداد دادگاهی برای رسیدگی به اتهام علی حسن برگزار شده بود او را آزاد کرده است.
به اعتقاد ناظران حقوق بشری، بازداشت کودکان نشان دهنده آن است که رژیم بحرین یک رژیم پلیسی است که هیچ تفاوتی میان یک معارض و اقدام سهوی یک کودک نمی‌بیند. پدر این کودک ۱۱ ساله نیز پیش از این خواستار آزادی فرزندش شد و تاکید کرد که باقی ماندن او در بازداشت به ضرر دولت بحرین است.
رژیم آل خلیفه با حمایت ارتش عربستان طی یک سال گذشته شدیدترین سرکوب‌ها را علیه مردم کشورش به کار گرفته است و با وجود تلاش شورای حقوق بشر برای مطرح کردن مسئله این کشور، آمریکا و عربستان مانع از تحرک بین‌المللی برای توقف خشونت‌ها در بحرین شدند.
اداره اطلاعات منامه با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که نوجوانانی مانند علی خمیس باید در مرکزی مورد مراقبت های اجتماعی قرار بگیرند.
نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین تا کنون چندین بار به بازداشت کودکان توسط رژیم آل خلیفه اعتراض کرده است. به گفته نبیل رجب تا کنون ۶۰ کودک در جریان اعتراضات بحرین دستگیر شده اند و به سه نفر از آنها حکم ۱۵ سال حبس داده شده است.




اجازه تدریس زبان کردی در مدارس ترکیه داده می شود

سحام نیوز: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته که برای نخستین بار، به مدارس اجازه تدریس زبان کردی داده می شود و این اقدام را “تحولی تاریخی” خوانده است.
به گزارش بی بی سی، با اینهمه، سیاستمداران کرد گفته اند که اجازه تدریس زبان کردی کافی نیست و باید کردها از امکان تدریس تمامی دروس به زبان خود برخوردار باشند.
کردها یک اقلیت بزرگ قومی و زبانی در ترکیه هستند و در سال های اخیر، دولت ترکیه برای پایان دادن به شورش کردها که طی دهه های اخیر چند هزار کشته برجای گذاشته، محدودیت های قبلی در استفاده از زبان کردی را کاهش داده است.




کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ترکیه از ایران

سحام نیوز: خبرگزاری رویترز بر اساس داده‌های حمل و نقل دریایی، روز دوشنبه گزارش کرده است که ترکیه، طی ماه گذشته، ماه مه، تحت فشار تحریم‌های امریکا و اروپا، واردات نفت از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.
به گزارش فردا، داده‌ها حاکی از این است که پنجمین مشتری بزرگ نفت ایران در سال گذشته، به تعهدات خود به آمریکا مبنی بر کاهش خرید نفت خام از ایران عمل کرده است.
تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه اول ماه آوریل اعلام کرده بود که این کشور برای سال جاری میلادی، واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.
رویترز می‌نویسد که ترکیه از ماه ژانویه تا آوریل، بیشتر از متوسط خرید ماهانه نفت این کشور از ایران در سال گذشته، نفت از ایران خریده و ذخیره کرده است.
بنابر این گزارش، ترکیه در چهارماه نخست سال جاری بطور متوسط روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است، به ویژه در ماه مارس، اسفند-فروردین، این کشور روزانه ۲۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود، در حالی که متوسط خرید روزانه نفت ترکیه از ایران در سال گذشته ۱۸۵ هزار بشکه در روز بوده است.
دور جدید تحریم های آمریکا بر علیه ایران نیز از ۲۸ ژوئن، ۱۷ روز دیگر، به اجرا در می‌آید. آمریکا اعلام کرده است که درصورتی که مشتریان نفت ایران، به «میزان ملموس و قابل توجهی» واردات نفت از ایران را کاهش دهند، احتمالا از اقدامات تنبیهی آمریکا و قرار گرفتن در لیست سیاه این کشور و قطع دسترسی آنها به نظامی مالی آمریکا معاف شوند.
رویترز در ادامه بر اساس داده‌های حمل و نقل دریایی که در اختیارش قرار گرفته، گزارش کرده است که «توپراس» شرکت دولتی نفت ترکیه در ماه مه، روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که در مقایسه با سال گذشته، کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
ترکیه طی ماه می‌، ۱۵۲ هزار تن (هر تن معادل ۷، ۳۳ بشکه) نفت خام ایران را در بندر «علی آقا» و ۴۴۳ هزار تن نفت ایران را در «توتون چیفت لیک»، دومین پایانه نفتی ترکیه تحویل گرفته است.
ترکیه در نظر دارد برای ماه جاری نیز به‌‌ همان میزان ماه مه، از ایران نفت وارد کند.
بنابر بر آمار‌ها، ترکیه در چهارماه اول سال جاری میلادی، ۵۸ درصد از واردات نفت خود را، به میزان ۶ میلیون تن، از ایران تامین کرده است.




بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی سرطان دارند !

سحام نیوز: مسئول کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران گفت: در سی سال گذشته سرطان در ایران با رشد وحشتناکی روبه رو بوده است به طوری که اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.
به گزارش ایلنا؛ پیام آزاده با اعلام این خبر، گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که سال گذشته ۹۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند که نسبت به سال قبل ازآن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است،‌البته آمارهای غیررسمی بیش از این را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: این در حالی است که دو سال قبل ۷۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند البته این آمارخیلی دقیقی نیست.
این عضوهیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی سرطان دستگاه گوارش و پستان راشایع‌ترین سرطان‌ها در ایران عنوان کرد و افزود: سرطان گوارش در ایران از نظر وفور و مرگ و میر سیر عجیب و غریبی داشته است.
وی با تاکید براینکه در درمان سرطان مشکلی نداریم، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که برنامه ریزی‌های دقیقی برای کنترل سرطان در کشور وجود ندارد به طوری که برای هیچ یک از عوامل فردی، خطر اجتماعی، غربالگری و آموزش مردم برنامه ریزی درست درمانی نداریم.
مسئول کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران تصریح کرد: سرطان دستگاه گوارش که شایع‌تر از دیگر سرطان‌ها است عوامل خطر جدی‌تر از وراثت درابتلا به آن است.
آزاده با تاکید براینکه به اعتقاد من به سمت سرطانی شدن کل جامعه پیش می‌رویم، افزود: من نسبت به این موضوع در کوتاه مدت و میان مدت خیلی خوش بین نیستم.
مسئول برنامه ریزی برنامه راهبردی جامع کنترل سرطان، خاطرنشان کرد: باید در انتظار یک موج عظیم سرطان در سال‌های آینده باشیم و به این منظور باید برنامه ریزی بسیار دقیقی در کوتاه مدت و درازمدت داشته باشیم.
به گفته وی نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی درحال تدوین برنامه کنترل سرطان درکشورهستند، اما این مساله عزم ملی می‌خواهد و خارج از توان یک وزارتخانه و دولت است.





چرا مجاهدین خطر ماندن در اردوگاه اشرف را می پذیرند؟

نوشتۀ شهلا رستمی
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد- "مارتین کوبلر"، دیروز از خطر بروز خشونت در صورت دیر کرد در جابجائی باقی مانده مجاهدین خلق ایران از اردوگاه اشرف به اردوگاه "آزادی"، ابراز نگرانی کرد.

گفتگو با حسین باقر زاده، فعال حقوق بشر وتحلیل گرسیاسی
More
 شهلا رستمی
او با تشویق این مجاهدین گفت: جابجائی حدود ٣٤٠٠ نفر از ساکنان اردوگاه که از ماه فوریه آغاز شده و دو سوم آنها منتقل شده بودند، از روز پنجم ماه مه متوقف شده است.
"مارتین کوبلر"، با ناپذیرفتنی بودن هر گونه اعمال خشونت، از دولت عراق خواست که از اعمال زور برای انجام این جابجائی خود داری کند.
مجاهدین خلق در ماه مه، دولت عراق را متهم به زیر پا گذاشتن پی در پی قول‌های خود به این گروه کرده، گفته بودند این جابجائی مادام که تضمین های پیشین به اجرا گذاشته نشده اند، محدود خواهد شد. آنهائی هم که هم اکنون در اردوگاه "آزادی" بسر می برند از شرایط زندگی خود گله دارند و می گویند مقامات و نیروهای عراقی با آنها بد رفتاری می کنند.
***
در آغاز از حسین باقر زاده، فعال حقوق بشر وتحلیل گرسیاسی، می پرسم: چرا مجاهدین خطر ماندن در اردوگاه اشرف را می پذیرند؟ دیگر این که چرا علیرغم پیشنهادات کشورهای مختلف و با در نظر گرفتن این که گفته می شود پاره ای از این افراد دارای ویزای اقامت در کشورهای اروپائی هستند، باز برای ماندن در اردوگاه پافشاری می کنند؟ و سرانجام این که به چه دلیل مجاهدین حمایت‌های نا پایدار آمریکا و عراق را می پذیرند و علیرغم تحمل انواع شکنجه های روحی و جسمی، در موضع خود تغییری بوجود نمی آورند؟
گفتنی است که عراق در سال ٢٠١١ تصمیم گرفت اردوگاه اشرف را که در ٨٠ کیلومتری مرز ایران قرار دارد، ببندد.
به این گفتگو گوش کنید...




زنان از دیدن فوتبال هم محروم شدند

نوشتۀ شهلا رستمی
سالن سينمای "زندگی"، به دليل فروش بليت مسابقات فوتبال "يورو ٢٠١٢" به زنان، پلمپ شد.


گفتگو با پروین اردلان- فعال حقوق زنان
More
 شهلا رستمی
پليس تهران با انتشار این خبر افزود که تماشای مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي اروپا (يورو ٢٠١٢)٭ تنها براي آقايان مجاز است و سينماهايي كه قصد فروش بليت در اين زمينه را دارند، بايد با هماهنگي انجمن سينماداران و پليس اماكن تهران براي دريافت مجوز در اين خصوص اقدام كنند.
این پایمالی حق برخورداری زنان از آزادی رفت و آمد به اماکن عمومی و بویژه گام نهادن در سینماها، در حالی انجام می گیرد که شاهد سخت تر شدن مقررات در مورد پوشش زنان و تلاش بر جدا سازی‌های توجیه نا پذیر و افراطی زنان و مردان و حتا کودکان در مکان‌های عمومی و مدارس هستیم. در عین حال می دانیم که هیچ قانونی برای منع زنان در رفتن به اماکن عمومی پیش بینی نشده است.
***
از پروین اردلان- فعال حقوق زنان، می پرسم آیا یک چنین تصمیم گیری‌هائی سلیقه‌ایست و در چنین صورتی چگونه می توان با آن برخورد کرد؟ بویژه کسانی که این ممنوعیت ها را بر قرار و اعمال می کنند، نمی گویند دلیلشان چیست؟ و در اصل فرقی بین تماشای یک فیلم و یا یک بازی فوتبال در سینما دیده نمی شود.
گفتنی است که از کارهائی که مدام در پیوند با محدود کردن زنان، بویژه در پیوند با حجاب آنهم در فصل تابستان انجام می گیرد، علاوه بر حضور پررنگ تر گشتی های امر به معروف و نهی از منکر، سخنان شماری از مقامات است؛ از جمله رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مریم مجتهد زاده، که با اشاره به اقدامات مختلف سازمان متبوعش برای فرهنگ سازی حجاب، از اختصاص ٦ میلیارد تومان اعتبار برای این کار خبر می‌دهد.
در جای دیگر خانم مجتهد زاده می گوید: «مرکز امور زنان و خانواده برای نهادینه سازی و ترویج حجاب و عفاف در جامعه، برنامه‌های متعددی از جمله توسعه صنعت فرهنگی تولید و عرضه محصولات مرتبط با حجاب و عفاف در کشور و معرفی آن در سطح جهانی دارد».




فرانسه بقصد یافتن راه حلی برای بحران سوریه با مسکو گفتگو می کند

Bernard Valéro - سخنگوی وزارت خارجه فرانسه

نوشتۀ بیژن برهمندی
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، ضمن ابراز نگرانی از تدارک یک کشتار وسیع دیگر در سوریه، در عین حال خبر داد که فرانسه بقصد یافتن یک راه حل دیپلماتیک با مسکو در تماس است

در حالیکه درگیری های خونین امروز در نقاط مختلف سوریه تا این لحظه لااقل ١٥ کشته داشته است و ارتش این کشور با هلی کوپتر و خمپاره انداز در شهر های "حفه" و "حمس"، به اهداف غیر نظامی حمله کرده است، کوشش ها برای یافتن راهی بقصد خروج دیپلماتیک از بحران سوریه در سراسر جهان ادامه دارد.
امروز "برنارد والرو"٭- سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، ضمن ابراز نگرانی از تدارک یک کشتار وسیع دیگر در سوریه، در عین حال خبر داد که فرانسه بقصد یافتن یک راه حل دیپلماتیک با مسکو در تماس است.
والرو خبر داد که " ژاک اودی بر"- یکی از مدیران وزارت خارجه، فردا به مسکو می رود تا مذاکرات را پی گیرد.
کوشش های جدید فرانسه بدنبال دعوتی انجام میگیرند که شنبه گذشته از سوی سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه، مطرح شد؛ روسیه در این پیام خواهان برگزاری کنفرانسی شد که «با سریع ترین شکل ممکن» تشکیل گردد و طرح کوفی عنان را به مرحله اجرا بگذارد. از نظر روسیه، علاوه بر کشورهای عضو شورای امنیت و کشورهای عضو اتحادیه عرب و چند کشور همسایه سوریه، ایران نیز باید در این کنفرانس شرکت کند.
گفته می شود که کشور های غربی با حضور ایران در این تجمع بین المللی موافق نیستند.
امروز برنارد والرو، بار دیگر تأکید کرد که فرانسه بیش از هر زمان دیگری بر طرح کوفی عنان پا می فشارد.
امروز همچنین رامین مهمان- پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، از پیشنهاد مسکو برای تشکیل کنفرانس بین المللی با شرکت ایران حمایت کرد و در عین حال مدعی شد که بحران سوریه باید بدست خود مردم سوریه بر طرف گردد.
مهمان پرست گفت ما از هرپیشنهادی که حل مسائل سوریه را از طریق گفتگو میان دولت و اپوزیسیون مطرح سازد حمایت می کنیم.
باید یادآوری کرد که این اعلام موضع ایران درزمانی انجام میگیرد که وزیر خارجه روسیه قرار است فردا از تهران بازدید کند.
مهمان پرست بار دیگر تأکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و هر نوع مداخله نظامی به ایجاد بی ثباتی در منطقه خواهد انجامید.
امروز همچنین شورای ملی سوریه، با انتشار اطلاعیه‌ای از همه هواداران خود در سراسر جهان خواست که فردا (چهارشنبه) را به روز اعتراض علیه روسیه تبدیل کنند و همه‌جا در مقابل سفارتخانه های این کشور دست به تظاهرات بزنند.





خشونت‌ها در برمه و تلاش برای تحت فشار قراردادن مخالفان در روسیه

نوشتۀ واسع محسن
صفحات اول و بخش عمده مطالب روزنامه های امروز فرانسه به بررسی نتایج دور اول انتخابات پارلمانی این کشور اختصاص یافته اما خشونت‌های اخیر در برمه یا میانمار، فشار دولت روسیه بر مخالفان ولادیمیر پوتین وبالاخره موضع‌گیری جدید اسرائیل در قبال بحران سوریه نیز از جمله مطالب مهم روزنامه های امروز بشمار میروند.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 واسع محسن
روزنامه لاکروا نگاهی دارد به خشونت‌های جاری در برمه، و مینویسد از روز جمعه گذشته تا کنون ٧ تن در این خشونت‌ها کشته و ١٧ تن دیگر زخمی شده اند.
لاکروا، بعد تر به این موضوع اشاره می کند که اگر چه ریشه درگیری‌های اخیر میان اکثریت بودائیان و اقلیت مسلمانان "روهینگیاس" به قضیه تجاوز به یک زن بودایی و کشته شدن ١٠ تن از مسلمانان مظنون به دست بودائیان در ده روز پیش بر می گردد، اما واقعیت آن است که اقلیت مسلمان روهینگیاس در وضع رقت‌باری در این کشور زندگی می کند. دولت برمه این اقلیت را برسمیت نمی شناسد و ٨٠٠ هزار مسلمان وابسته به آن در داخل کشور خود بی وطن محسوب میشوند.
به نوشته لاکروا، اگرچه ورود خانم "آنگ سان سوکی"، چهره سرشناس مخالف دولت به پارلمان برمه، روند دمکراتیزه شدن در این کشور را بازتاب میدهد اما مسأله اقلیت‌ها در برمه تا کنون راه حلی نیافته است.
لاکروا از قول یک کارشناس مسایل مذهبی در آسیا اظهار نگرانی می کند که مبادا درگیری‌های تازه، زمینه بازگشت به یک حکومت پلیسی در برمه را هموار کند، آنهم در حالی که سازمان ملل نیز کارکنان خود را از مناطق خشونت زده خارج کرده است.
روزنامه لیبراسیون نگاهی دارد به تلاش های سرکوب گرانه دولت روسیه علیه مخالفان ولادیمیر پوتین- رئیس جمهور این کشور، که هدف از آن جلوگیری از وسعت تظاهرات امروز مخالفان در مسکو بوده است.
بگزارش لیبراسیون، روز گذشته مقامات امنیتی منازل شماری از رهبران عمده مخالفان از جمله "الکسی نوالنی"- وبلاگ نویس سرشناس ضد فساد در روسیه، را مورد بازرسی قرار دادند. مقامات امنیتی گفته اند این بازرسی ها به قضیه تظاهرات ٦ مه گذشته و دستگیری ١٢ تن به اتهام ایجاد ناامنی مربوط بوده است اما به نوشته لیبراسیون این فشارها درست زمانی اعمال می گردد که پارلمان روسیه، ده روز پیش یک قانون جدید برای مجازات سرپیچی از قانون تظاهرات را به تصویب رساند.
بر اساس این قانون، افراد و سازمان‌هایی که برای اخلال نظم عامه تلاش کنند، به ترتیب به پرداخت ٧ و ٢٥ هزار یورو جریمه محکوم خواهند شد اما معلوم نیست هدف مقامات روسیه از اخلال نظم عامه چیست.
با روزنامه فیگارو از روسیه به اسرائیل می رویم که "شیمون پرز"- رئیس جمهور این کشور در تازه ترین اظهارات خود ضمن ستایش از شجاعت شورشیان مخالف بشار اسد گفته است آرزو دارد شورشیان در سوریه به پیروزی برسند.
فیگارو این اظهارات رئیس جمهور اسرائیل را موضع‌گیری بسود شورشیان توصیف کرده و می نویسد دولت اسرائیل با این برآورد که سقوط بشار اسد به تضعیف ایران منجر خواهد شد، اکنون از بیطرفی خود در قبال بحران سوریه دست برداشته است.
دولت اسرائیل مدت زیادی رژیم بشار اسد را «کمترین ضرر» برای این کشور تلقی کرده است و مرزهای اسرائیل با سوریه هم از چهل سال بدین‌سو امن‌ترین منطقه بوده اما ظاهرا به‌نظر میرسد کشتار های اخیر در سوریه، که بدست طرفداران رژیم دمشق انجام شده، موجب تغییر موضع اسرائیل بسود شورشیان شده است.
مطابق اظهارات سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، این کشور اکنون معتقد است که کشتار ها در سوریه بطرز بی سابقه شدت یافته است و موضع‌گیری جدید اسرائیل هیچ رابطه ای با "اپورتونیسم" ندارد.
یک کارشناس دانشگاهی اسرائیلی معتقد است عوامل دیگری از جمله نومیدی اسرائیل از بهم ریختن اتحاد ایران- سوریه نیز در این میان مۀثر بوده است. بگفته این کارشناس، همزمان با افزایش فشار های بین المللی بر رژیم بشار اسد، بر خلاف انتظار اسرائیل، سوریه هرچه بیشتر بدامن ایران پناه می برد، آنهم ایرانی که با برنامه اتمی خود بزرگترین دشمن اسرائیل محسوب میشود.
فیگارو بعد تر از "میر داگان"- رئیس پیشین موساد- سازمان اطلاعاتی اسرائیل- که مخالف حمله پیشگیرانه اسرائیل علیه تأسیسات اتمی ایران است می نویسد، سقوط بشار اسد بهترین وسیله برای تضعیف رژیم ایران بشمار میرود؛ با اینحال اسرائیل بهیچ‌وجه قصد ندارد بگونه مستقیم در سوریه مداخله کند، زیرا نمیخواهد بهانه بدست بشار اسد بدهد تا با بزرگترین انبار سلاح شیمیایی خود، اسرائیل را مورد تهدید قرار بدهد.





نمایندگان مخالف دولت عراق، تعرض جدیدی را علیه نوری‌المالکی آغاز کردند

نوری المالکی، نخست وزیرعراق

نوشتۀ بیژن برهمندی
حیدر آل ملا- نماینده عضو فهرست العراقیه (لائیک)، تأکید دارد برای جمع آوری امضاء، نمایندگان پارلمان با فشار شدیدی روبرو هستند که از سوی ایران وارد میشود تا از مالکی حمایت کند

گفتگو با ایلیا جزایری- تحلیلگر مسائل خاور میانه
More
 بیژن برهمندی
با ناکامی استیضاح نخست وزیر- عراق نوری المالکی، مخالفان او در پارلمان این کشور دور جدیدی از مبارزه بقصد برکناری او را آغاز کرده اند.
دیروز مقتدا صدر اعلام کرد که سلب اعتماد از نوری المالکی هنوز پایان نیافته و تازه آغاز شده است.
مسعود بارزانی- رئیس منطقه خودمختار کردستان، نیز ادعا کرد که هم اکنون ١٧٠ امضاء علیه دولت مالکی جمع کرده است که در نامه جدیدی به جلال طالبانی، اسامی را به اطلاع او خواهد رسانید.
آزاد جندیانی- سخنگوی رسمی دفتر سیاسی اتحاد میهنی کردستان (وابسته به جلال طالبانی)، نیز اظهار نظر کرد که درصورت رسیدن امضاها به حد نصاب، این موضوع به پارلمان ابلاغ خواهد شد تا مراسم رأی عدم اعتماد به مالکی بمرحله اجرا در آید.
یک پایگاه خبری در کردستان عراق نیز تأکید کرد که نیروهای سیاسی عراق همچنان بر ضرورت برکناری نخست وزیر کنونی عراق تأکید دارند.
سه تشکل سیاسی مقتدا صدر، فهرست العراقیه و ائتلاف کردستان مصمم هستند که به نوری المالکی رأی عدم اعتماد بدهند و او را از ریاست دولت برکنار کنند.
این بحران پر اهمیت سیاسی که در چند روز گذشته تشدید شده و بنظر می رسد که در روزهای آینده نیز با التهاب سیاسی همراه خواهد بود، در شرایطی انجام میگیرد که طرفین درگیری، کشور های همسایه را در ایجاد و ادامه بحران سهیم می دانند.
حیدر آل ملا- نماینده عضو فهرست العراقیه (لائیک)، تأکید دارد برای جمع آوری امضاء، نمایندگان پارلمان با فشار شدیدی روبرو هستند که از سوی ایران وارد میشود تا از مالکی حمایت کند.
مقتدا صدر نیز بی آنکه نامی از کشوری ببرد، «یکی از کشور های همسایه» را متهم کرد که از نوری المالکی حمایت می کند.
این در حالی است که برخی از شخصیت های حزب "ائتلاف دولت قانون"، وابسته به نوری المالکی، عربستان سعودی ، قطر و ترکیه را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می کنند و بحران فعلی کشور را ناشی از این دخالت ها میدانند. مطبوعات وابسته به حکومت ایران نیز بطور مرتب این اتهام را متوجه همسایگان عراق می کنند.
***
ایلیا جزایری- تحلیلگر مسائل خاور میانه، در گفتگوئی درباره بحران عراق و مولفه‌های تشکیل دهنده اپوزیسیون فعلی پارلمان علیه دولت نوری المالکی، از جمله به حضور مقتدا صدر در این ترکیب اشاره می کند و معتقد است که اگر صدر در ائتلاف ضد مالکی حضور نداشت، این ائتلاف اقتدار فعلی را پیدا نمی کرد.
بنظر او مقتدا صدر باعث شده که تعداد زیادی از شیعیانی که پشت مالکی بودند، الان به مخالفان او تبدیل شده اند. جزایری اعتقاد دارد که خروج مقتدا صدر از این ائتلاف می تواند تمام نقشه های این ائتلاف را نقش بر آب کند.
او درباره مناسبات مقتدا صدر با جمهوری اسلامی ایران می گوید که چند ماهی است اختلاف میان آنان بوجود آمده و اینک با ماجرای مالکی تشدید شده است.
ایلیا جزایری ، ضمن تأیید دخالت آشکار ایران و ترکیه و عربستان سعودی و قطر در حوادث داخلی عراق اعتقاد دارد که از زمانی که آمریکائی ها از عراق خارج شدند، این کشور به صحنه رودر روئی های منطقه‌ای تبدیل شده است.
 




سازمان امنیت و همکاری اروپا، روسیه را به رعایت حقوق بشر فراخواند

نوشتۀ فواد روستائی
"ماتئو مکاچی"*- رئیس کمیسیون دموکراسی، حقوق بشر و اقدامات بشردوستانۀ مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد همۀ کشورها موظفند به عقاید شهروندان منتقد و ناراضی احترام بگذارند و آزادی بیان و تظاهرات آنان را رعایت کنند.

"سازمان امنیت و همکاری اروپا" (L’OSCE)* امروز (سه شنبه) همزمان با تظاهرات ده ها هزار نفر از مردم این کشور علیه ولادیمیر پوتین- رئیس جمهوری روسیه، از مقامات این کشور خواست «حق آزادی بیان» شهروندان را محترم بشمارند.
تظاهرات امروز علیه مقررات و قوانین تازه‌ای بر پا شد که سرکوب تظاهرات و جلوگیری از بیان آزاد خواست های مردم از طرف آنان را برای دولت آسان‌تر می کند.
ماتئو مکاچی"*- رئیس کمیسیون دموکراسی، حقوق بشر و اقدامات بشردوستانۀ مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد همۀ کشورها موظفند به عقاید شهروندان منتقد و ناراضی احترام بگذارند و آزادی بیان و تظاهرات آنان را رعایت کنند.
"ماتئو مکاچی" افزود محدود کردن حقوق بنیادین مدنی و سیاسی با دموکراسی سازگار نبوده و برای مقامات کشور راهی خطرناک خواهد بود.
رئیس این کمیسیون در بیانِیۀ خود از مقامات روسیه می خواهد که به محدود کردن آزادی بیان و اجتماعات پایان دهند.
سازمان دهندگان تظاهرات امروز شمار تظاهر کنندگان را ١٠٠هزار نفر و پلیس مسکو عدۀ آنان را ١٨هزار نفر اعلام کرده است.
شمار متعددی از سایت های اینترنتی مخالفان دولت امروز مسدود بود و مأموران پلبس دیشب به منازل ده ها تن از رهبران اپوزیسیون ریخته و به بازرسی و ضبط اموال آنان پرداختند.
مقرمجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، در کپنهاگ- پایتخت دانمارک، قرار د ارد.





ده نمکی غلط می‌کند بازیگر بدحجاب می‌آورد !

در پی رشادت غیور دلیران نیروی انتظامی که دیشب طی حمله‌ای برق‌آسا به برج میلاد با سرافرازی خاصی توانستند یک قبضه کنسرت را منهدم imageو تمام تماشاگرنماها را نیز به اسارت اسلام دربیاورند، لیلا اوتادی یکی از بازیگران مورد علاقه مسعود ده نمکی که تا دیروز عامل محکم‌کاری فرهنگ و هنر انقلابی-اسلامی-ارزشی جامعه بود، بدلیل اشاعه فحشاء و بسط فسق و گسترش فجور و ترویج فرهنگ مانکنیسم در سطح جامعه از طریق عقب رفتن روسری‌اش نیز به اسارت ارتش سرافراز اسلام درآمده و بلافاصله خبر این فتح المبین، طی مصاحبه غیوری که باعث پشم‌ریزان امت اسلام شد، به تائید فرماندهی انتظامی تهران بزرگتر رسید. بر این اساس جمعی از عاشقان و سینه سوختگان و پدرسوختگان آن حضرت (در اینجا نوع حضرت زیاد مهم نیست)، درحالیکه هنوز نمی‌دانستند که کفن‌های خودشان را باید بپوشند یا کفن‌های قبلی را دربیاورند یا خلاصه چه کسی را کفن بکنند، طی نامه‌ای حمایت و همزمان خشم خود را از مسعود ده نمکی بدلیل اُسکل کردن روحیه‌ی لطیف و هنر دوست رهروان خط امام – شابدل عظیم اعلام نموده، خواستار تولید قسمت جدید فیلم اخراجی‌ها و سپس توقیف آن شدند.
این عده در فرازهائی از نامه‌ی خود که قرار شد از ترم آینده بعنوان دو واحد عملی در دانشگاه آزاد تدریس بشود، عکس پپسی در ماه و همزمان عبور شیء نورانی و بدحجابی لیلا اوتادی را بطرز مشکوکی مرتبط بهم دانسته و با احوال موجود احتمال ظهور امام زمان را در همین جمعه یا جمعه‌ی آینده یا جمعه‌ی دو هفته بعد یا خلاصه یک جمعه‌ای، صد درصد دانستند. این افراد سپس در ادامه‌ی نامه خود ناگهان متوجه شدند که چون الآن هنوز امام خامنه‌ای سقط نشده و بنابراین جهان پر از یک عالمه خیر و برکت است، پس امام زمان واقعاً برای چی حضور بکند و لذا در حال نوشتن نامه کفن‌های خود را پوشیدند. همین افراد درحالیکه نامه را ادامه می‌دادند یکدفعه متوجه شدند که بیخود کفن پوشیده‌اند چون نیروی انتظامی قبلاً عوامل بروز جنایت در جامعه از طریق مانتو و شال و روسری را دستگیر و عنقریب اعترافات آنها از تلویزیون پخش خواهد شد و لذا دوباره کفن‌های‌شان را درآوردند.
افراد مورد اشاره سپس فتح مسجد الاقصی را تنها راه ریشه‌کن کردن فرهنگ مانکنیسم در جهان دانسته و چون علیرغم اینکه امام خیلی دلش می‌خواست ولی مسجد الاقصی هنوز فتح نشده تصمیم گرفتند که تا نامه تمام نشده لااقل برای فتح قدس هم که شده دوباره کفن‌هایشان را بپوشند. در این زمان تلویزیون در برنامه‌ی وزین «فرازهائی از زلال آینه» قسمتی از خاطرات این امام از اون امام را پخش نمود که طی آن ایشان درحالیکه بخاطر نماز داشت از پنجره قطار می‌پرید بیداری ملت فلسطین را تنها راه نجات مسجد الاقصی عنوان کرده بود. در این زمان یاران فداکار انقلاب دوباره کفن‌ها را درآورده و ادامه‌ی نامه پرداختند که ناگهان تلویزیون که هنوز روشن بود در برنامه بعدی خود با نام «هنر در دشت کربلا» که به بررسی نقش سینمای اسلامی در نجات فرهنگ و اندیشه‌ی جهان می‌پرداخت و در سکانس‌های مختلفی تعداد بازیگر مانکن‌نما را در حال نجات هنر به زور اسلام نشان می‌داد، آنها را غافلگیر نمود. افراد مزبور که هنوز خشتک کفن‌شان نصفه پائین بود اینبار برای نجات هنر دوباره فوراً خشتک‌ها را بالا کشیدند ولی چون دقیقاً متوجه نشدند که سینمای اسلامی چطوری می‌تواند با بازیگران مانکن‌نما فرهنگ جهان را نجات بدهد به ادامه‌ی نامه پرداختند.
خبرها حاکی از آنست که این نامه هنوز تمام نشده و کفن‌پوشان رشید همچنان در حال بالا و پائین کشیدن کفن می‌باشند!




بازهم از افاضات اکبرشاه رفسنجانی!

فاجعه‌ای که نظام اسلامی در ایران پدید آورده است، آنقدر وحشتناک و ریشه‌دار هست که به سهولت و آسانی بر طرف شدنی نیست!
بیشترین کسانی که از عمق فاجعه باخبرند، همانا نیروهای نظام هستند که هراز گاهی از آن سخن می‌گویند تا خود را تبرئه ساخته تا نزد مردم خویش را محبوب سازند!
یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل گیری فاجعه حکومت اسلامی در شخصیت زیرک هاشمی رفسنجانی نهفته شده است اما او دوران اقتدار خود را به شکوفائی گزارش می‌دهد و حاکمان فعلی را ناتوان و بی کفایت معرفی کرده و زمینه‌های برگشت خویش را عرصه قدرت آماده می‌سازد!
رفسنجانی به‌عنوان دوست دیرینه خامنه‌ای، همواره رهبری را ستایش کرده است. اما این در حالیست که مصطفی تاج‌زاده  طی نامه‌ سرگشاده‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را ‌مسوول مستقیم او در رسیدن کشور به شرایط امروز اشاره کرده است.

توافق رهبری و هاشمی رفسنجانی در مورد دادگاه مهدی هاشمی
پاي انقلاب و نظام خواهم ايستاد
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: «تا پايان عمر پاي انقلاب و نظام ايستاده و خواهم ايستاد
زمانی هاشمی برای محبوب کردن خویش گفته بود: «اگر مردم ما را نمی‌خواهند،ما باید برویم که همین باعث نارضایتی رهبر شده بود. اما او این روزها در کنار خامنه‌ای برای حفظ نظام به میدان آمده است وهمه حرفهای فریبنده خویش را فراموش کرده است!»
با جملاتی که آقای رفسنجانی در بالا بیان کرده‌اند و با گفته‌های اخیر ایشان مبنی بر اتکای جمهوری اسلامی به آرای مردم بسیار تناقض دارد!
رفسنجانی در روزهای گذشته در مصاحبه‌های گوناگون از دمکراسی مدل خویش بسیار سخن رانده است اما کسی بدان اهمیت نداده است، چرا که وی چهره خونین خویش را بخوبی در اولین دوره آغازین رژیم اسلامی  و در دوره‌های ریاست جمهوری و اقتدار خود ـ نشان داده است!

یا اینکه آقای رفسنجانی نیز مانند بشار اسد می‌خواهد تا آخرین روز حیات رژیم  حاکم بر سوریه  مردم خویش را کشتار نماید و به سرنگونی رضایت ندهد؟
به این بخش از وبلاگ خط انقلاب توجه کنید:
«امام خمینی (ره)» در جایی فرمودند: نهضت زنده است تا هاشمی زنده است.
و در آخر عمر خود فرمودند:
من در طول نهضت و انقلاب به واسطه سالوس و اسلام نمايي بعضي افراد، ذكري از آنها كرده و تمجيدي نموده‌ام كه بعد فهميدم از دغل بازي آنها غافل شدم. آن تمجيدها در حالي بود كه خود را به جمهوري اسلامي متعهد و وفادار مي‌نماياندند و نبايد از آن مسائل سوءاستفاده شود و ميزان در هركس حال فعلي اوست.
این پاسخ امام به متملقان چاپلوس و عمله‌های هاشمی است.
محمد رضا شاه پهلوی نیز بارها در دوران حکومت خویش یاد آوری کرده بود،  اگر او از حکومت کنار گذاشته شود ـ ایران به ایرانستان تبدیل خواهد شد!او نیز رفتن خود را بسیار محتمل می‌دانست و پیشا پیش به مردم اخطار می‌داد تا حافظ او باشند!
اما خمینی در پاسخ شاه در تابستان ۱۳۵۴ گفته بود: «تو از ایران برو، ما نمی‌گذاریم تا ایران به ایرانستان تبدیل گردد!»
گویا این روزها کابوس سرنگونی جمهوری  به خواب هاشمی رفسنجانی نیز سرایت کرده است و نامبرده خود را برای ایستادگی در دفاع جانانه از حکومت اسلامی آماده می‌سازد!
هاشمی حتی آماده شده است که برای حفظ نظام با امریکا نیز بطور مستقیم و بدون واسطه به مذاکره و دوستی بپردازد!

 هاشمی رفسنجانی صراحتا می‌گوید «چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟»
هاشمی رفسنجانی به ناپایداری نظام کنونی پی برده است. او به درستی دریافته است که وضعیت سیاسی جمهوری اسلامی بسیار لرزان است.وی فهمیده است که حکومت  دیگر مانند گذشته نمی‌تواند برمردم حکمرانی کند ومردم نیز دیگر حاضر نیستند مانند گذشته ازجباریت حکومت فرمانبرداری نمایند.
هاشمی سیاستمداری پراگماتیست و هوشیار وموقعیت سنج است. بدین لحاظ او خود و اطرافیانش را برای جانشینی نظامی دیگر که از حکومت اسلامی ولایت فقیه کنده شوند و به شکل نوین جمهوری در قالب‌های اسلامی با قرائتی تازه و با نظارت کامل روحانیت نخبه طرفدار نظم نوین درحال انتقال می‌بیند.
درمقابل تفکر ارتجاعی محمد تقی مصباح یزدی که می‌گوید، ولی فقیه مشروعیتش را از الله می‌گیرد  و به رای مردم اصلا احترام نمی گذارد.ت هدیدات امروز وزیر اطلاعات علیه هاشمی با اجازه و توصیه خامنه ای بوده است چرا که وزیر اطلاعات از سخنان هاشمی اینگونه استنباط کرده است: به دیدگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مردمی ولایت فقیه گفت "هاشمی  همچنین ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقیه را بخواهند باید باشد و اگر مردم او را نخواهند، باید کنار رود .»
 این در حالی است که هاشمی رفسنجانی نگفته است اگر مردم ولی فقیه را نخواهند، باید کنار برود بلکه او گفته است اگر مردم ما را نخواهند ما باید برویم! اونیز خود را به‌ اندازه خامنه‌ای صاحب نظام می‌داند و در بنیان گذاری جمهوری اسلامی شریک اساسی تلقی می‌نماید و نمی‌خواهد تا نظامی که به‌دست او شکل گرفته است با چموش‌گری‌های افراد تازه در حکومت از میان برود. هاشمی قلبا برای نظام دل می‌سوزاند. رفسنجانی خواسته است این بار با زبان مستقیم نه مانند گذشته با گفته‌های ایماء و اشاره  به مردم بگوید اگر رهبری کنونی کشور را نمی‌خواهید پس خود را برای انتخاب رهبر تازه که شاید خودش باشد، آماده سازید! هاشمی رفسنجانی که از عواقب مصاحبه اخیر مطبوعاتی خویش پیشاپیش مطلع بود در این مورد چنین گفته بود: برخی رای مردم را زینتی می‌دانند!

 هاشمی تصریح کرد: «بنده ساکت نیستم ولی اکنون در شرایطی قرار داریم که حرف زدن تحمل نمی‌شود و سخن گفتن ما برای جامعه مفسده دارد.»
رفسنجانی بدون ملاحظات موقعیت خامنه‌ای هرگز به چنین مصاحبه ای دست نمی‌زد!هاشمی بسیار موقعیت شناس و زیرک هست. رفسنجانی هم از نرمش‌های امریکا در قبال ایران باخبرشده است و نیز از آمادگی جمهوری اسلامی در برابر امریکا که همه اینها برایرئیس تشخیص مصلحت نظام موقعیت ویژه ای فراهم ساخته هست تا برای حفظ سکان کشتی نظام و برگشت جدی به صحنه تصمیم گیری‌های کلان در عرصه سیاست را آغاز نماید!
آفتاب: «دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: 'مدیریت به‌جا و هوشمندانه' هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت دست یابی به اولویت‌ها واهداف نظام با حل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان بسیار کارآمد بوده است.»
اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه از «فتنه» دولت محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی برای ماندن در قدرت به هر قیمتی خبر داد...
این عضو حزب موتلفه بدون آنکه نامی از احمدی‌نژاد و نزدیکانش ببرد، گفته که «برخی افراد در جریان اصولگرایی هستند که فکر می‌کنند به هر نحوی که شده باید قدرت دست آن‌ها باشد و استدلال می‌کنند که می‌خواهیم خدمت کنیم ولی این مسیر اشتباه است.»
چندی پیش نیز محمدرضا باهنر نماینده مجلس در اظهاراتی کم‌سابقه به صراحت گفته بود «فتنه» آینده از میان محافظه‌کاران شکل خواهد گرفت.
خامنه‌ای با آگاهی از روزهای سخت برای حکومت اسلامی و در راه حفظ نظام، هاشمی رفسنجانی را در ارگان بی‌فایده اما برای روزهای بحرانی در سمت رئیس تشخیص مصلحت نظام ابقاء کرد در تا از او برای ماموریت‌های خاص بهره برداری نماید!




آیا هزینه داده‌های خرداد ۸۸ احساس برد دارند؟

image
این روزها، سومین سالگرد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۸۸ است، انتخاباتی که هزینه‌های بسیاری را هم بر حاکمیت و هم بر مردم تحمیل کرد. پرسش اصلی فارغ از عمده نظرات و تحلیل‌های نوستالژیک این است که کسانی که در این ماجرا هزینه دادند؛ آیا در این نزاع خونین احساس برد دارند؟
جنگ‌ها از دور حماسه است و چون به درب خانه می‌رسد، به تراژدی تبدیل می‌شود. دیدن صحنه های زد و خورد در خیابان‌های پایتخت، و یا شنیدن اخبار حبس و تظاهرات عظیم مرگبار و اشک‌آورها و گاز فلفل، آن هنگام که به نظاره بنشینی، حماسه‌ای است که انسان را به شعف وامی‌دارد؛ اما زمانی که به ما خبر می‌رسد فی‌المثل خواهرمان براثر ضربه‌ی باطومی دچار آسیب نخاعی شده و یا برادرمان براثر شلیک مستقیم گلوله‌ای درگذشته است؛ حماسه سریعا به حزن و اندوهی جبران ناپذیر تبدیل می‌شود.
جمله‌ی پرفریب «مبارزه هزینه دارد»؛ جمله‌ای است انتزاعی که از قضا توجیه‌گر خوبی هم برای رفع عذاب وجدان‌های احتمالی است؛ اما چه کسی این هزینه‌ها را به عدالت بین مردم تقسیم کرده و آیا این نوع عدالتِ تصادفی کافی‌ست تا خود را تبرئه کنیم؟
از طرف دیگر دیکتاتور باید برود و دیکتاتوری درد دارد؛ پس چه باید کرد؟ آیا مفری هست؟
آندره مالرو در یکی از رمان‌هایش از پیرزنی می‌نویسد که فرزندش در جنگی پیروزمندانه، کور شده است. پیرزن رمان مالرو می‌گوید که حاضر بود در آن جنگ شکست می‌خوردند و یا اصلا دنیا ویران می‌شد؛ اما فرزندش نابینا نمی‌شد.
پس اگر با بهره‌گیری از همین جمله‌ی حسی مالرو از مادر سهراب و ندا و نزدیکان دیگر کشته شدگان بپرسیم که آیا حاضر بودند که پس از اعلام نتایج کودتا، مردم حرکتی نمی‌کردند و دیکتاتوری ادامه می‌یافت (کما اینکه ادامه یافت و تنها هزینه‌هایی بر نظام تحمیل شد)، و در عوض جگرگوشه‌های آنان اینک در کنارشان بودند؛ نظری که با واقعیت انسانی سروکار داشته باشد چیست؟ یعنی اگر ما بودیم چه می‌گفتیم؟ این پرسشی است باز...




یک نماینده مجلس: پیروزی میرحسین، شرایطی بدتر از «فتنه» را رقم می‌زد

image
یکی از نمایندگان مجلس گفت اگر در انتخابات جنجالی سال ۸۸، میرحسین موسوی به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شد؛ شرایط بدتری نسبت به «فتنه» برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل کوثری از فرماندهان سابق سپاه و از نمایندگان مجلس امروز سه‌شنبه در سالگرد انتخابات جنجالی سال ۸۸ گفت اگر میرحسین موسوی در این انتخابات پیروز می‌شد شرایطی به مراتب بد‌تر از حوادث سال ۸۸ برای کشور رقم می‌خورد.

آقای کوثری همچنین گفته است که با پیروزی میرحسین موسوی؛ نزدیکان او بر کشور مسلط می‌شدند و «پروژه تغییر نظام را دنبال می‌کردند.»

گفتنی است سخنان آقای کوثری در شرایطی بیان می‌شود که بیش از یک سال است میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد در حبس خانگی بسر می‌برند.




داستان فساد در ایران از واقعیت به طنز کشیده شده است!

imageبخش تحلیل خودنویس: با مروری بر خبرهای دیروز و امروز در خصوص پرونده‌های فساد کلان مالی که متهمان آن هم از مقامات ارشد جمهوری اسلامی هستند؛ می‌توان گفت که داستان فساد در ایران و برخورد با آن، در عین حالی که واقعیتی تلخ است؛ به طنزی مضحک هم تبدیل شده که فقط در کشورهایی چون ایران می‌توان شاهد چنین پدیده‌هایی بود.
روز گذشته در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی اختلاس بیمه و استانداری،  آقای «د، س» علنا گفت که به محمدرضا رحیمی، معاون احمدی‌نژاد یک و نیم میلیارد تومان رشوه داده است.
طنز ماجرا اینجاست که صبح دیروز در دادگاه علنا گفته می‌شود که به رحیمی رشوه میلیاردی داده شده، پیشتر نیز نمایندگان مجلس بر این موضوع صحه گذاشته بودند؛ اما شامگاه دیشب آقای رحیمی در اقدامی قابل تامل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را با ریاست خود برگزار می‌کند.
در رویدادی دیگر در همین زمینه، دیروز نیز ساعاتی پس از متهم شدن علنی رحیمی، احمدی‌نژاد به میدان آمد و در انتقاداتی کم سابقه از مخاطبان خود گفت «اگر جرات دارید بروید سراغ همان‌هایی که اصل کاری هستند.»
منظور احمدی‌نژاد از «اصل‌کاری‌ها» چه کسانی است؟ رهبری و تیم و نهادهای نزدیک به او یا دیگران؟ پاسخ این پرسش اگرچه نزد بسیاری از آگاهان سیاسی روشن است؛ اما ساعتی پس از سخنان احمدی‌نژاد، سایت‌های نزدیک به خامنه‌ای، ابتدا گفته‌های رییس دولت را در خصوص «اصل‌کاری‌ها» جرح و تعدیل کردند، و مدتی بعدتر نیز مستقیما نوشتند که منظور آقای احمدی‌نژاد از «اصل‌کاری‌ها» هاشمی رفسنجانی است.
و آخرین موضوع در خصوص پرونده فساد میلیاردی نیز مربوط به محمود رضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی است که امروز سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به وی گفت درخواست دادیم تا با وی ملاقات داشته باشیم؛ اما او نپذیرفت!
فارس در این خصوص نوشته است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفته است: «درخواست کردیم با خاوری ملاقاتی داشته باشیم و درباره بازگشت وی به ایران مذاکراتی را انجام دهیم، خاوری درخواست ملاقات را نپذیرفت و در آن جلسه حاضر نشد و ما همچنان پیگیری‌های لازم را درباره بازگشت خاوری انجام می‌دهیم.»
مهمانپرست همچنین گفته است که بازگرداندن خاوری به ایران «ابعاد مختلفی دارد که باید توسط ارگان‌های مختلف انجام شود.»




قدردانی خانواده رونقی ملکی از حامیان «بابک خرم‌دین»

imageحسین رونقی ملکی که بسیاری او را با نام آنلاین «بابک خرم‌دین» می‌شناسند، با پذیرش خواسته‌هایش از سوی دستگاه قضایی و سپاه، امروز اعتصاب غذای خود را شکست. خانواده رونقی نیز در پیامی که از طریق یکی از نزدیکان حسین برای خودنویس فرستاده شده، از همه کسانی که «با تمام توان خود در رساندن صدای حسین به گوش همه جهانیان اهتمام ورزیدند» قدردانی کرده‌اند.
یک عضو خانواده رونقی ملکی در تماس با خودنویس گفت: «حسین اعتصابش را امروز ظهر (۲۲ خرداد)شکست و قول داده‌اند تا چند روز عمل جراحی بکنند.»
اعضای خانواده رونقی امیدوارند بعد از عمل نیز امکان استراحت حسین در خارج از محیط زندان فراهم شود تا ناراحتی‌های بعد از عمل در دفعات پیشین تکرار نشود.
این منبع همچنین پیام خانواده رونقی ملکی را در اختیار خودنویس قرار داد. متن این پیام به شرح زیر است:
خانواده رونقی کمال تشکر و مراتب قدردانی خود را از همه فعالان حقوق بشر و همه سازمان‌ها و رسانه‌ها و  نیز همه عزیزانی که در این روزهای سخت همراه و حامی حسین بوده و با تمام توان خود در رساندن صدای حسین به گوش همه جهانیان اهتمام ورزیدند ابراز داشته و از  تک تک عزیزانی  که با ما یکدل شدند و نگذاشتند حسین تنها بماند و حمایتشان مایه استقامت و اصرار وی در رسیدن به خواسته هایش شد، سپاسگزاریم.
ما نیز چون قطره‌ای از دریای بیکران ملت از وجود چنین فرزندانی(فعالان حقوق بشر) که باعث افتخار ایران و ایرانی هستند به خود می بالیم.
با سپاس
خانواده حسین رونقی




مشاهدات خیابان از حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر تهران در ۲۲ خرداد ۹۱

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ کسری آل اسحاق
image
عکس تزئینی است (مهر)
در سومین سالروز انتخابات ریاست جمهوری جنجال آفرین ۲۲ خرداد ۸۸، امروز تهران شاهد جو امنیتی و حضور نیروهای یگانه ویژه و لباس شخصی در میدان ونک، میدان ولی عصر و دیگر میادین اصلی شهر بود. هر چند که دعوت به راهپیمایی سکوت از طرف شورای هماهنگی راه سبز امید برای روز ۲۵ خرداد اعلام شده است.

اما از چند روز پیشتر از ۲۲ خرداد حضور نیروهای امنیتی، به‌ویژه نیروهای انتظامی در میادین اصلی شهر و گاها از طریق ایجاد ایست‌های بازرسی در برخی مناطق شرق تهران شدت گرفته است.

در طی چند روز نزدیک به ۲۲ خرداد حضور نیروهای انتظامی بیشتر در میادین اصلی با ون‌ها و خودرو های الگانس نیروی انتظامی مشهود بود. اما امروز در ۲۲ خرداد ۹۱ حضور نیروهای گارد ویژه نیز در میان نیروهای انتظامی مستقر در میادین به چشم می‌خورد.

در میدان ونک علاوه بر افزایش نیروهای انتظامی [(وظیفه ( با یونیفرمهای سبز روشن ) و رسمی ( یونیفرم‌های سبز تیره)] نسبت به روزهای گذشته، نیروهای لباس شخصی با چفیه نیز دیده می‌شدند.
چندین ون نیروی انتظامی در تقاطع میدان ونک با خیابان ملاصدار مستقر شده بودند و در کنار انها نیروهای موتور سوار لباس شخصی چفیه به گردن و نیروهای گارد ویژه قرار گرفته بودند. هر چند که از لحاظ تحرک عملا مشغول استراحت بودند.

گفتگوی برخی از مردم در مکان‌های عمومی و وسایل نقلیه‌ی عمومی توام با تعجب در باره فضای امنیتی و خفقان موجود در جامعه است.




هرانا؛ امین زرگرنژاد در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز

خبرگزاری هرانا - امین زرگرنژاد از فعالان سیاسی چپ تبریز که در روز شنبه ۲۰ خرداد ماه توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد، طی تماسی با خانواده خود عنوان داشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز بسرمیبرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین زرگرنژاد از فعالان سیاسی چپ در آذربایجان که شامگاهان روز شنبه مورخه ۲۰ خرداد سال جاری در تبریز و توسط نیروهای موسوم به لباس شخصی بازداشت شده بود در اولین تماس تلفنی با خانواده خود عنوان نموده که در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز بسرمیبرد.
گفتنی‌ست، امین زرگر‌نژاد دانش آموخته مقطع کار‌شناسی ارشد رشته ریاضی از دانشکده فارابی بوده و متولد شهر خوی می‌باشد.




هرانا؛ ۵. ۱۸ سال حبس و ۱۱۱۰ ضربه شلاق برای مدافعین دریاچه ارومیه

خبرگزاری هرانا – ۳۷ مدافع دریاچه ارومیه در دادگاه به تحمل ۵. ۱۸ سال حبس و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز دوشنبه ۲۲ خرداد حکم ۳۷ مدافع دریاچه اورمیه که به ریاست قاضی شکوه تازه مورد محاکمه قرار گرفته بودند ابلاغ گردید.
براساس حکم صادره فعالین مدنی و مدافعان دریاچه اورمیه که در شهریور ماه سال گذشته دستگیر گردیده بودند، مجموعا به ۵. ۱۸ سال حبس و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.
اسامی این ۳۷ نفر که هریک به ۶ ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم گردیده‌اند به قرار ذیل است:
۱. خانم بهجت فرامرزی
۲. جعفر پوربایقی
۳. مهرداد آقاپور
۴. ناصر عبدی
۵. مهیار قربانی
۶. پیمان آتش بناب
۷. مسعود پیدایی
۸. صابر احمدی
۹. محمد اسماعیلی
۱۰. علیرضا حسین‌زاده
۱۱. نورالدین زارعپور
۱۲. نادر عامری سحرقی
۱۳. ابولفضل بخش‌پور
۱۴. رامین قلی‌پور
۱۵. حامد نیکنام‌پور علیلو
۱۶. علی عسگر مختارپور
۱۷. علی جبرائیل‌زاده
۱۸. جواد عیوضی
۱۹. علی رافع‌پور عیوبی
۲۰. محمد اسدی
۲۱. رضا شیری
۲۲. حسین مقتدر احسانی
۲۳. محمد چناری
۲۴. مجتبی صباغ عاطفی
۲۵. وحید برزگری
۲۶. سید مرتضی موسوی
۲۷. رضا بردبار جمال آبادی
۲۸. فرخ تقیلو
۲۹. توحید اصلانی
۳۰. سامان جهانپور
۳۱. حمید قاسمی
۳۲. ستار احمدی فر
۳۳. محسن علی شاهی
۳۴. پدرام عسگری دوادگر
۳۵. حامد دانش‌پور زندآبادی
۳۶. علیرضا ازهری
۳۷.کیومرث قربانی




متهم به تجاوز به یک دختر دانشجو در آستانه اعدام

خبرگزاری هرانا - قضات دادگاه کیفری استان تهران اجرای حکم اعدام جوانی که متهم است، دختر دانشجویی را مورد تجاوز قرار داده‌ تایید کردند.
به گزارش شرق، حکم این جوان بعد از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام در هیات عمومی دیوان عالی کشور تایید شد. مرد جوان متهم است سه سال قبل دختری به نام «سوگل» را میان شمشاد‌های میدان آزادی مورد آزارجنسی قرار داده‌است.
در این پرونده که در شعبه ۷۲ دادگاه کیفری‌استان تهران رسیدگی شد، متهم با وجودی که در ابتدا تجاوز به دختر دانشجو را پذیرفته بود در دادگاههای بعدی علت این کار خود را شکنجه و تحت فشار بودن از سوی مامورین آگاهی برشمرده وگفت: "این دختر خودش خواست با من رابطه داشته باشد. او به میان شمشاد‌ها رفت تا با هم رابطه داشته‌ باشیم. او تلفن همراه من را دزدیده‌ و می‌گوید این مدرکی است برای اینکه ثابت کند به او تجاوز کرد‌ه‌ام. بنابراین من از او شکایت دارم."
قضات شعبه ۷۲ دادگاه کیفری‌استان تهران بعد از محاکمه مرد جوان، وی را مجرم شناختند و او را به اعدام محکوم کردند. متهم به رای صادره اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت. قضات دیوان رای صادره را نقض و اعلام کردند چون او اتهامش را در جلسه محاکمه انکار کرده‌است بنابراین حکم درست نیست و شعبه هم‌عرض باید به پرونده رسیدگی کند. این بار پرونده به شعبه ۷۷ دادگاه کیفری‌استان تهران رفت و قضات این شعبه متهم را یک‌بار دیگر محاکمه کردند.
این مرد باز هم اتهام تجاوز را رد کرد و گفت: دختر دانشجو خودش خواست با من رابطه داشته‌باشد و بعد هم چون از کارش پشیمان شد از من شکایت کرد.
این انکار کارساز نبود، چرا که هیات قضات شعبه ۷۷ اعلام کردند متهم را مجرم می‌دانند. بنابراین قضات شعبه ۷۷ هم رای بر اعدام متهم دادند.
این حکم یک‌بار دیگر مورد اعتراض قرار گرفت و دیوان عالی کشور هم بر نظر خود باقی ماند، بنابراین پرونده برای تعیین تکلیف به هیات عمومی دیوان عالی کشور رفت. ۵۰ قاضی دیوان برای بررسی پرونده تشکیل جلسه دادند و در ‌‌نهایت با اکثریت آرا مرد جوان را مجرم شناختند و رای دادگاه کیفری را مورد تایید قرار دادند.
پرونده برای طی کردن مراحل قانونی جهت اجرای حکم به دادسرای اجرای احکام فرستاده شد و روز گذشته پیشنهاد شد این مجرم در میدان آزادی اعدام شود. قضات شعبه ۷۷ برای بررسی این پیشنهاد تشکیل جلسه دادند که به زودی تصمیم خود را اعلام می‌کنند.




انتقال بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی به زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - به گزارش منابع خبری، در پی تشنج در زندان اوین، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار زندانی که در حال گذراندن محکومیت خود در بند ۳۵۰ آن زندان اوین بود به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد..
به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، شب گذشته بهمن احمدی امویی از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.
براساس این گزارش مامورین امنیتی در برخوردی توهین آمیز این روزنامه نگار زندانی را با دستبند و پابند به زندان رجایی شهر منتقل کرده اند.
مامورین امنیتی همچنین به او اجازه نداده اند که وسایل شخصی خود را نیز با خود همراه ببرد.
این روزنامه نگار زندانی درپی جلوگیری ماموران زندان از برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهادت هدی صابر توسط توسط زندانیان سیاسی، به همراه ، سعید جلالی‌فر، سعید متین‌پور، آرش سقر، فرشادقربان‌پور و جواد علیخانی به انفرادی منتقل شده بود.
بر اساس گزارش ها، ماموران زندان اوین روز دوشنبه مراسم شهید صابر را با قطع‌کردن برق بند نیمه‌ کاره گذاشتند و پس از آن که تلاش کردند زندانیان را به اجبار به اتاق ها بفرستند، فضای بند متشنج شد و دهها مامور گارد وارد بند شدند.





۱۷کارخانه مولیبدن تعطیل و۱۷۰۰ کارگر بیکار شدند

خبرگزاری هرانا - ۱۷ کارخانه تولید مولیبدن بر اثر تحریم‌ها و افزایش بهای مواد اولیه تعطیل شده و ۱۷۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.
به گزارش ایلنا، در نامه‌ای از سوی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن به احمدی‌نژاد آمده است: "باستحضار می‌رساند تولید‌کنندگان مشتقات مولیبدن از جمله تولید‌کنندگانی هستند که با توجه به طبیعت صادراتی محصولات خود که به بیش از ۹۵ درصد تولید آنان می‌رسد در معرض بیشترین آسیب از جانب تحریم‌های ناجوانمردانه و یک طرفه استعمار غرب بوده و با این وجود با تمام توان و با پذیرفتن سختی‌های موجود تلاش خود را برای استمرار تولید و صادرات محصولات خود داشته‌اند."
در ادامه این نامه آمده است: "متاسفانه طی یک ماه گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران که تولید‌کننده انحصاری ماده اولیه مصرف این صنعت می‌باشد اقدام به گران نمودن این ماده اولیه در بورس کالا نموده است و علیرغم توصیه مسئولین محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کندگان و بورس کالای ایران نسبت به کاهش نرخ کالا اقدام ننموده است و موجب گردیده تا وجه اقتصادی تولید در این صنعت به زیان تبدیل شده و عملا شرکت‌های فعال در این امر تولید مشتقات مولیبدن به دلیل گرانی مواد اولیه و عدم توجیه اقتصادی تولید از خرید ماده اولیه مورد نیاز خود خودداری نموده و در تعطیلی بسر برند."
بر این اساس مطرح شده؛ "مکاتبات صورت گرفته طی یک ماه گذشته و انعکاس موضوع به مراجع ذیربط و عدم پاسخگویی آنان که موجب تعطیلی کامل ۱۷ کارخانه با اشتغال ۱۷۰۰ کارگر از این صنعت گردیده است دلیل ارسال این نامه و تصدیع جنابعالی می‌باشد. در سالی که مزین به عنوان تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می‌باشد و عدالت و مهر پروری شعار آن دولت محترم می‌باشد شاهد هستیم که شرکتی با دسترسی به انفعال و استفاده از یارانه‌های دولتی در قالب انرژی و... انتظار دارد ماده اولیه تولیدی خود را در تهران به قیمت تعیین شده در اروپا و با نرخ ارز بازار آزاد و به صورت نقدی به فروش برساند و تولید‌کنندگان با قبول تمام ریسک‌های موجود در قالب تغییرات نرخ ارز آزاد، تغییرات قیمت جهانی مولیبدن، تأخیر در دریافت پول (حداقل ۳ ماه) و ریسک جابجایی و ارز و... با شرایط یک طرفه تعیین شده آنان اقدام به خرید ماده اولیه کنند."
نصیری در این نامه خطاب به احمدی‌نژاد تصریح کرد: "از جنابعالی تقاضا دارد دستور فرمایید تا هر چه سریع‌تر با رسیدگی به این موضوع از تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی جلوگیری بعمل آمده و به هر نحوی که صلاح می‌دانید ضرر و زیان ناشی از عرضه گران این ماده اولیه که منجر به تعطیلی ۱۷ واحد تولیدی گشته است، جبران گردد. با مرور اقدامات انجام شده طی یک ماه اخیر اطمینان دارد تنها دستور رسیدگی فوری جنابعالی می‌تواند این مشکل را مرتفع سازد چرا که در پیگیری‌های به عمل آمده، یک روز دفتر بازرسی جنابعالی را توصیه کننده گران شدن این ماده اولیه معرفی می‌کنند و روز دیگر بازرسی کل کشور را و روز دیگر نهاده‌های نظارتی کشور را. امیدوار است دستور رسیدگی فوری جنابعالی تحریم داخلی اعمال شده توسط تأمین کننده انحصاری ماده اولیه مورد نیاز این صنعت رفع نماید و زمینه ادامه تولید و فعال شدن کارخانجات را فراهم سازد."
گفتنی‌ست، ملیبدن فلزیست که در تولید آلیاژها مختلف و همچنین ساخت سرامیک، رنگها، جوهر چاپ، کاتالیزور و ... بکار می‌رود.




هرانا؛ احضار تلفنی هفت شهروند بهایی در استان سمنان

خبرگزاری هرانا – ۷ تن از شهروندان بهایی استان سمنان بصورت تلفنی به ستاد خبری وزارت اطلاعات این استان احضار و بازجویی شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۷ تن از شهروندان بهایی استان سمنان بصورت تلفنی به ستاد خبری وزارت اطلاعات این استان احضار شدند و از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر در آنجا مورد بازجویی قرار گرفتند.
موضوع سئوالات عمدتا در مورد تشکیلات بهایی و عکسی مربوط به کلاس درس اخلاق ۱۰ سال پیش بوده است.
گفتنی‌ست، در حالی بازجویان وزارت اطلاعات در مورد کلاس درس اخلاق ۱۰ سال پیش بازجویی می‌کردند که یکی از احضار شدگان بنام طناز فیروزیان، تنها ۱۸ سال سن دارد.
اسامی باقی احضار شدگان به قرار زیر می‌باشد:
بهدخت خانجانی، خواهر بهفر خانجانی و همسر علی احسانی که هردو اکنون در زندان سمنان بسر می‌برند.
شمیل پیراسته که همسر بهفر خانجانی می‌باشد.
مهوش سبحانی
شهدخت خانجانی
الهام معانی
املیا رشیدی




اجرای حکم یک سال و نیم حبس تعزیری سیاوش حاتم، فعال دانشجویی

خبرگزاری هرانا - سیاوش حاتم، فعال دانشجویی، صبح امروز برای گذارندن دوران محکومیت خود راهی بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
به گزارش تارنمای کلمه، این فعال دانشجویی که به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، صبح امروز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد تا حکم خود را بگذراند.
سیاوش حاتم، دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی همدان، پاییز سال ۸۹ پس از چهار هفته بازداشت با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده بود.
وی که پیش از آن نیز در پی اعتراضات انتخاباتی سال گذشته بازداشت و پس از مدتی با قید ضمانت آزاد شده بود، روز دوم آذرماه درحالی‌که در جلسه رسمی امتحان در دانشگاه شهید بهشتی حضور داشته توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به خارج از دانشگاه منتقل شده بود.