۱۳۸۹ شهریور ۱۱, پنجشنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

24 ساعت قبل از راهپیمایی قدس

ترفندها برای جلوگیری ازحضورسران جنبش سبز

در فاصله ٢٤ ساعت تا برگزاری راهپیمایی حکومتی روز قدس که سال گذشته به تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات تبدیل شد،  نیروهای شبه نظامی و امنیتی وابسته به سپاه و بسیج برای جلوگیری از تکرار احتمالی تبدیل این مراسم حکومتی به راهپیمایی هواداران جنبش سبز، حمله به رهبران این جنبش و محدود کردن حرکات آنها را در دستور کار قرار داده اند. در همین راستا علاوه بر حمله لباس شخصی ها به منزل مهدی کروبی، زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی و  استاد دانشگاه هم مورد تعرض برخی از لباس شخصی ها قرار گرفته که مانع از تردد وی شده اند.
 بنا به گزارش خبرگزاری های مستقل از تهران، در طی روزهای گذشته عوامل وابسته به سپاه و بسیج با تجمع در برابر منازل چهره هایی چون مهدی کروبی و عبدالله نوری، به این رهبران هشدار داده اند که در صورت شرکت در راهپیمایی فردا با "خشم انقلابی مردم" مواجه می شوند.
در اینباره سایت سحام نیوز، ارگان خبری حزب اعتماد ملی در باره محاصره چند باره منزل مهدی کروبی از رهبران اصلی جنبش سبز که پیش از این از حضور خود در راهپیمایی فردا خبر داده بود، نوشته است: "منزل شخصی مهدی کروبی، در سه شب گذشته در محاصره نیروهای لباس شخصی و بسیجی قرار داشته است و افراد محاصره کننده به چماق و گاز اشک‌آور مسلح بوده و سازماندهی شده بودند".
حسین کروبی، فرزند این رهبر جنبش سبز نیز به وبسایت "العربیه" گفته است:"لباس شخصی ها اعلام کرده اند که روزپنجشنبه نیز تجمع خود را از سر خواهند گرفت و در روز قدس هم مانع از حضور آقای کروبی در راهپیمایی خواهند شد. این افراد در بلندگوهایی که به همراه آورده بودند آقای کروبی را رسما به مرگ تهدید کردند و بارها نیز شعارهایی در حمایت از آیت الله خامنه ای سردادند".
تجمع مکرر عوامل امنیتی نهادهای نظامی و امنیتی موجب شد تا فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی دیروز دومین نامه سرگشاده خود به آیت الله خامنه ای درباره سازماندهی این تجمعات را منتشر کند.
همسر مهدی کروبی در این نامه، خطاب به آیت الله خامنه ای  آورده است: "متاسف‌ هستم کار انقلاب اسلامی به اینجا رسیده که عده‌ای مزدور را جمع می‌کنید و شبانه می‌آورید تا ایجاد رعب و وحشت کنند. ما اکنون در محاصره نیروهای مزدور آقایان هستیم".
او افزوده: "جمعی متعلق به نیروهای بسیج و سپاه در سه شب متوالی، با تجمع مقابل مجتمع مسکونی متعلق به ما و اشخاص دیگر اقدام به اهانت، آزار و رنجش همسایگان و تخریب اموال کردند. این گروه سازمان دهی شده که خود را سرباز ولایت نامیدند اوج وحشگیری خود را با بکارگیری الفاظ سخیف علیه همسرم و خانواده، شعار نویسی بر دیوار مجتمع و همسایگان و تخریب اموال نشان دادند. این جرایم مشهود بنام حمایت از حضرتعالی و در مقابل نیروی انتظامی صورت گرفت و جالب آنکه این نیرو حتی جرات نزدیک شدن به این جماعت تحت الحمایه را نداشت".
 از سوی دیگر رسانه های حامی دولت محاصره منزل مهدی کروبی را "تجمع خودجوش" نامیده و گزارش این محاصره را با تیتر "اجازه حضور سران فتنه را در راهپیمایی روز قدس نمی دهیم"، بازتاب داده اند.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ارگان غیر رسمی بسیج در مطلبی درباره این محاصره چنین نوشته است: "حدود200 نفر از مردم اعم از دانشجويان و اقشار مذهبي و هيئتي به صورت خودجوش به دليل مواضع منافقانه‌ كروبي از سال گذشته تاكنون در مقابل منزل وي دست به تجمع اعتراض‌آميز زدند. تجمع‌كنندگان با شعارهايي از جمله «كروبي بي سواد عامل دست موساد»، «كروبي فتنه‌گر»، «مرگ بر منافق» اعتراض خود را نسبت رفتارهاي كروبي اعلام كردند.در اين تجمع كه به صورت آرام برگزار شد، شركت كنندگان به عزاداري و نوحه‌سرايي پرداختند".
این ارگان افراطیون افزوده است: "تجمع كنندگان در پايان مراسم خود اعلام كردند به دليل مواضع منافقانه و ضد اسلامي كروبي و جريان متبوعش در مراسم روز قدس سال گذشته، با تجمع در مقابل منزل وي امسال اجازه حضور او و ساير سران فتنه را در اين مراسم مذهبي و ملي نخواهند داد".
در همین حال روز گذشته محافل خبری از تجمع همین افراد در برابر منزل عبدالله نوری، از روحانیون برجسته هوادار جنبش سبز و  دولت اصلاحات خبر دادند.
سایت خبری "ایران امروز" درباره حضور عوامل لباس شخصی در مقابل منزل این چهره اصلاح طلب چنین گزارش داده است: "در آستانه شب های قدر و جهت جلوگیری از هر گونه برنامه احیا وعزاداری توسط حامیان جنبش سبز، حضور گسترده نیروهای امنیتی وانتظامی دراطراف منزل عبدالله نوری، خیابان ها و کوچه های منتهی به منزل عبدالله نوری را به پادگانی از نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی تبدیل کرد".
شاهدان عینی نیز دراینباره به روز گفته اند که تجمع کنندگان با خودروهای "ون" به محل اعزام شده اند و محل استقرار آنان نیز در دو روزگذشته مجتمعی به نام "مجتمع فرهنگی شهید باهنر" در خیابان نیاوران بوده است.
این شاهدان همچنین از مجهز بودن این عوامل به انواع سلاح و بی سیم خبرداده اند.
گفته می شود محمد افکانه و محمد مهدی مقام فر دو تن از لباس شخصی های شناخته شده که در دیدار اخیر عوامل سرکوب دانشگاه ها با آیت الله خامنه ای حضور داشتند، در این محاصره حضور دارند.
در همین راستا، آنطور که سایت کلمه گزارش داده است، زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی و  استاد دانشگاه هم مورد تعرض برخی از لباس شخصی ها قرار گرفته و آنها برای دقایقی مانع از تردد وی شده اند.
کلمه دراینباره نوشته است: "هنگامی که رهنورد در هنگام غروب و نزدیکی افطار به تنهایی و پیاده از خانه خود در یکی از کوچه های فرعی خیابان پاستور خارج شد، ناگهان با جمع کوچکی از لباس شخصی ها مواجه شد که او را در حلقه محاصر خود قرار داده بودند".
کلمه متن بازجویی خیابانی ای را منتشر کرده که عوامل لباس شخصی طی آن درباره حجاب از رهنورد سئوال کرده و یا الفاظ رکیک وی را خطاب قرار داده اند.
بنا به گفته یک منبع آگاه، فرماندهی عملیات سرکوب روز جمعه بر عهده سردار نقدی خواهد بود و وی برای این کار به نیروهای لباس شخصی بسیج و نیز گاردهای نیروی انتظامی آماده باش داده است.
گزارش ها یدیگر همچنین حاکی از آن است که شب گذشته ورزشگاه شیرودی تهران واقع در ضلع جنوبی میدان هفت تیر بار دیگر شاهد اسکان نیروهای سرکوب نیروی انتظامی و انتقال تجهیزاتی از جمله ماشین های آبپاش، قفس های متحرک، موتورسیکلت های نیروهای نوپو بوده است.

 

 

دیدار کروبی با خانواده تاجزاده؛ تاکید بر ضرورت پیگیری شکایت از کودتاگران

کلمه:

جت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی با حضور در منزل سید مصطفی تاجزاده، یکی از هفت شکایت کنندگان از سردار مشفق که به همین دلیل به مدت ۱۸ روز است در مکان نا معلومی نگهداری میشود، به دلجویی از خانواده وی پرداخت.
به گزارش تحول سبز، وی در این دیدار استقامت و شهامت تاجزاده و صبوری و اسقامت خانواده اش را ستود و اقدام شجاعانه شکایت از اقتدار گرایان و کودتاچیان را حائز اهمیت فوق‌العاده دانست و از اظهارات کذب و افترا آمیزی که در نواری در تیراژ وسیع توزیع شده است و تقریباً همه نیروهای انقلابی و مومن را زیر سئوال میبرد اظهار تاسف نمود.
محتشمی پور همسر تاجزاده نیز در این دیدار با اعلام بی‌خبری از وضعیت همسرش و عدم پاسخگویی مقامات قضایی، احتمال فشار نیروهای امنیتی سپاه و همکاران مشفق را در این زمینه بی تأثیر ندانست و تحرکات اخیر ارگان کودتا در ایجاد جنجال تبلیغاتی و انتشار اخبار کذب و بر آمده از شنودها را مؤید ادعای خود دانست.
وی همچنین مشکلات به وجود آمده برای کروبی را در شب‌های قدر، هر چند توسط نوخاستگانی بی‌ریشه صورت گرفته است، را حاصل تدبیر دشمنان انقلاب ارزیابی کرد که نه امام را قبول داشته و دارند و نه یاران و مریدان و همفکران وی را برمیتابند.
وی اظهار امیدواری کرد بزرگانی که مصلحت کشور و نظام و مردم را بر قدرت طلبی اقلیتی خشونت طلب ترجیح میدهند، در مقابل اینگونه اقدامات غیر اخلاقی و غیر شرعی ساکت نمانند و مسئولین مربوطه هم بیش از این در مقابل گروه‌های خودسر اغماض ننمایند تا بیش از این شائبه مصونیت آنان و ارتباطشان با ارگانهای رسمی صورت نگیرد.
در پایان این دیدار کروبی اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر تدبیری برای آزادی همه زندانیان سیاسی اندیشیده شود.

 

 

تدوام روند کشتار سیستماتیک شهروندان کرد

خبرگزاری هرانا - روز دوشنبه هشتم شهریورماه، ماموران نیروی انتظامی در توابع شهرستان سقز، یک خودروی تویوتا که مشکوک به حمل کالای قاچاق بوده به همراه دو سرنشین آن را، به رگبار می بندند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محمد خدارحمی 20 ساله، یکی از سرنشینان خودرو بوده که به دلیل اصابت چندین گلوله در دم جان می بازد و انور خدارحمی سرنشین دیگر این خودور به شدت زخمی شده و به بیمارستان شهر سقز منتقل می شود.
بنابه گفته شاهدان محلی این خودر فاقد هر گونه کالای قاچاق بوده و این دو نفر مشغول جمع آوری علوفه از روستاهای اطراف بوده اند.
بر همین اساس شاهدین اعلام آمادگی کرده اند در جلسه دادگاه علیه ماموران اننتظامی شهادت بدهند.
شایان ذکر است به دلیل عدم پیگیرد قضایی کشتار شهروندان کرد توسط نیروهای انتظامی روز به روز روند سیستماتیک کشتار ایشان به بهانه حمل کالای قاچاق گسترده تر می شود.

 

 

دو کارگر کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - حکم یک سال حبس تعزیری برای دو کارگر کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول صادر شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، "علیرضا سعیدی" و "بهروز ملازاده" به اتهام "توهین به رهبری" به تحمل یکسال زندان محکوم شدند.
این دو فعال کارگری دی ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از صدور قرار وثیقه 70 میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند.
شایان ذکر است علت بازداشت و صدور چنین حکمی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب دزفول وجود کلیپی طنزآمیز در تلفن همراه ایشان عنوان شده است.

 

نیروی انتظامی تهران عملیات "مهار در تهران" را در تدارک روز قدس به اجرا گذاشت

خبرگزاری هرانا - نیروی انتظامی تهران امروز صبح عملیاتی را با عنوان "طرح مهار در تهران" برای آمادگی در روز قدس با حضور گسترده ماموران به اجرا گذاشت.
حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران به خبرگزاری های ایران گفته است که هر سه ماه، تمرینی عملیاتی به منظور "ایجاد تعامل بین نیروی های تخصصی پلیس" اجرا می شود و پنج شنبه صبح هم نیروهای عملیاتی در نقاط حساس تهران مستقر شدند تا به مقابله و برخورد با جرائم بپردازند.
این در حالی است که وی این امر را در ادامه طرح‌هایی که در طول ماه رمضان در تهران انجام شده عنوان کرده است.
لازم به ذکر است سال گذشت در روز قدس پس از سخن‌رانی آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در تهران گروه‌های معترض مردمی دست به تجمع زده که با برخورد نیروهای انتظامی، سپاه و افراد موسوم به لباس شخصی مواجه شدند.

 

 

اینترنت کشور دچار اختلال شد

خبرگزاری هرانا - از بامداد امروز، پنج شنبه یازدهم شهریورماه، کاربران اینترنت در کشور با مشکلات عمده ای روبه رو شده اند.
اختلال در سرویس هاس اینترنتی که با کم شدن سرعت اینترنت خانگی آغاز شده تا جایی ادامه یافته که در سرویس های پر سرعت ADSL و VPN نیز به وضوح قابل مشاهده است.
به گزارش برخی سایت های خبری سرویس جی میل و یاهو نیز با اختلالاتی همراه شده و هم چنین دسترسی به بسیاری از سایت ها هم چون فیس بوک و سایت های خبری نیز مختل شده است.
این مشکلات در تهران بیش از سایر نقاط کشور مشاهده شده است.
گفته می شود اعمال این محدودیت ها مربوط به نزدیک شدن "روز قدس" است که در سال گذشته مخالفان دولت در آن تجمع هایی اعتراضی برپا نمودند.

 

 

ممانعت از خروج جعفر پناهی و شرکت در جشنواره های بین المللی

خبرگزاری هرانا - علی رغم آزادی جعفر پناهی، کارگردان سرشناس کشورمان، کماکان از خروج وی از کشور و شرکت در جشنواره های بین المللی ممانعت به عمل می آید.
جعفر پناهی روز چهارشنبه در بیانیه ای از این که به رغم آزادی از زندان هنوز هم نمی تواند در جشنواره های فیلم شرکت کند انتقاد کرده است.

این بیانیه قبل ازنمایش فيلم کوتاه "آکاردئون" ساخته جعفر پناهی در  جشنواره ونيز  قرائت شده است.

به گزارش رويترز، جعفر پناهی  در این بیانیه خطاب به «جشنواره  ونيز» تصريح کرده است که طی پنج سال گذشته ساخت فيلم های او به طور رسمی ممنوع شده است.

آقای پناهی نوشته است: "به رغم آزادی (از زندان)، من هم چنان  آزاد نيستم که به خارج  کشور  سفرکرده  و در فستيوال های فيلم شرکت کنم".

جعفر پناهی اضافه کرده است: وقتی به يک فيلمساز اجازه داده نمی شود که فيلم بسازد، به مثابه اين است که فکر او هم چنان در زندان است. ممکن است او در سلول کوچکی در حبس نباشد، بلکه او در زندان بسيار بزرگتری سرگردان است.

جعفر پناهی برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال 2000، اخيرا پس از 88 روز بازداشت در زندان اوين، با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

جعفر پناهی دهم اسفندماه سال گذشته در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او، اعتراض های گسترده ای را در داخل و خارج از ايران به دنبال داشت.

جعفر پناهی در بخشی از نامه خود از تلاش ها سينما گران در حمايت از آزادی وی، به ويژه در جريان جشنواره کن، تشکر کرده است.

جعفر پناهی گفته است: فکر می کنم همه اين حمايت ها از طرف کسانی بود که به سينما و آزادی بيان فيلمساز اعتقاد راسخ داشتند. اميدوار باشيم که روزی همه دولت ها در جهان نيز به چنين باوری برسند.

قرار بود که همزمان با نمايش فيلم "آکاردئون" جعفر پناهی نيز در ونيز حضور داشته باشد.

جورجيو جوزتی، نماينده ارشد بخش "روز مؤلفان" جشنواره ونیز، پیشتر در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته بود: "عميقاً اميدوارم که آقای پناهی بتواند در ونيز در کنار ما باشد تا 10 سال پس از زمانی که به خاطر فيلم دايره برنده شير طلايی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سينما عشق می‌ورزند، مورد تحسين واقع شو"».

"آکاردئون" بخش مختصری از فيلم بلند در دست ساخت آقای پناهی به نام "آنگاه و اکنون؛ ورای مرز‌ها و تفاوت‌ها" است که بر اساس اصل 18 اعلاميه جهانی حقوق بشر که آزادی انديشه، فکر و مذهب را حق هر فرد می‌داند، ساخته شده است.

جعفر پناهی در "آکاردئون" دو نوازنده دوره‌گرد در تهران را به تصوير می‌کشد که بر حسب اتفاق آکاردئون خود را گم می‌کنند.
جعفر پناهی مهرماه سال 88 قرار بود به پاریس سفرکند اما از خروج او از ايران جلوگيری و گذرنامه وی توقیف شد.

جشنواره فیلم ونیز اول سپتامبر آغاز شد و در تاریخ 11 سپتامبر  پس از یازده روز، با اکران فیلم «طوفان» اثر جولی تایمور، کارگردان آمریکایی به کار خود پایان خواهد داد.

 

 

حمله ی نیروهای بسیج به منزل مهدی کروبی

خبرگزاری هرانا - بامداد امروز، پنج شنبه یازدهم شهریور ماه، منزل مهدی کروبی مورد حمله ی نیروهای بسیجی قرار گرفت.
به گزارش سحام نیوز، در پی نامه ی اعتراض آمیز شب گذشته فاطمه کروبی به آیت الله خامنه ای و هم چنین اعلام حضور مهدی کروبی در راهپیمایی روز قدس، از ساعت پایانی چهارشنبه شب تعداد کثیری از نبروهای بسیجی در اقدامی هماهنگ واز قبل طراحی شده اقدام به تجمع در جلوی ساختمان محل سکونت مهدی کروبی نمودند.
این افراد به نوعی از حمایت نیروهای انتظامی نیز برخوردار شده اند، بطوریکه در شب احیا و شب شهادت امام اول شیعیان نیز این افراد بدون هیچ گونه ابایی اقدام به بر هم زدن نظم عمومی و آسایش مردمی که مشغول انجام مراسم مذهبی یودند؛ شدند.
این افراد با سردادن شعارهایی بر علیه مهدی کروبی و در حمایت از رهبری اقدام به پرتاب سنگ و پاشیدن رنگ بر روی ساختمان محل سکونت مهدی کروبی نمودند. اقدام این افراد موجب وارد آمدن خسارت های  به ساختمان شد. آن ها علاوه بر شکستن شیشه های ساختمان اقدام به پاشیدن رنگ و دزدیدن دوربین های امنیتی ساختمان نمودند.
این افراد که وابسته به قرارگاه شهید محلاتی هستند با سر دادن شعارهایی هم چون "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد و …"، "امریکا- کروبی- پیوندتان مبارک"و پرتاب سنگ و اشیاء مختلف به سمت ساختمان مسکونی، موجب بر هم زدن آسایش مردم منطقه شدند.
این گزارش ادامه می دهد که این افراد هم چون 3 شب گذشته با به همراه داشتن سلاح های گرم و سرد قصد ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در اذهان عمومی و علی الخصوص جلوگیری از حضور مهدی کروبی در راهپیمایی روز قدس را دارند.

 

محکومیت یک شهروند اهل اشنویه به ده ماه حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل اشنویه به نام منصور عقاب پنجه، فرزند مولود، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل ده ماه حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، منصور عقاب پنجه که چندی پیش بازداشت شد و هم اکنون در زندان اشنویه بسر می برد به اتهام "همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام" توسط دادگاه انقلاب به ده ماه حبس محکوم شده است.
نامبرده در پرونده ای دیگر نیز به اتهام عبور غیرقانونی از مرز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.