۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

افزایش بی‌سابقه بهای جهانی مواد غذایی

گندم

سازمان خوار و بار جهانی، وابسته به سازمان ملل، اعلام کرده است که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژانویه به بالاترین حد خود رسیده است.
فهرست این سازمان که قیمت عمومی مواد غذایی در بیست سال گذشته در آن ثبت شده، نشان می دهد که قیمت این مواد در نخستین ماه سال جاری میلادی، حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم، از همیشه بیشتر بوده است.
در این میان قیمت غلات هنوز به رکورد سال ۲۰۰۸ نرسیده است، اما در حال افزایش است.
عبدالرضا عباسیان، یکی از اقتصاددانان سازمان خوار و بار جهانی به بی بی سی فارسی گفت که علت اصلی این افزایش قیمت، مشکلات مربوط به آب و هوا در طول سال ۲۰۱۰ بوده است.
به گفته او، مواردی چون خشکسالی و آتشسوزی های بزرگ در روسیه، سیل های پاکستان، بارندگی شدید در آمریکا و شمال اروپا و همچنین سیل در استرالیا باعث شد که تولید مواد غذایی در بسیاری از کشورها کاهش یابد.
آقای عباسیان پیش بینی کرد که قیمت مواد غذایی در طول سال جاری میلادی هم افزایش یابد.
افزایش قیمت این مواد در هفته های گذشته باعث بروز ناآرامی هایی در کشورهای خاورمیانه شد که در مواردی به تغییر حاکمان و دولت ها انجامیده است.

 

 

راه حل هند برای پرداخت پول نفت به ایران

بانک اروپا و ایران
بانک اروپا و ایران وظیفه تسویه پرداختهای نفتی هند را برعهده می گیرد
ایران از یافتن راه حلی برای مشکل مبادلات نفتی با هند خبر داده اما منابع هندی تنها یافتن یک راه حل موقت را گزارش کرده اند.
روز جمعه، 15 بهمن (4 فوریه)، تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که نمایندگان چند سازمان دولتی هند در جلسه ای که به منظور یافتن راه حلی برای پرداخت بهای نفت وارداتی هند از ایران تشکیل دادند، موافقت کردند که این پرداخت ها به یورو و از طریق یک بانک مستقر در شهر هامبورگ، آلمان، صورت گیرد.
در ماه دسامبر سال گذشته، بانک مرکزی هند اعلام کرد که قادر به ارائه تسهیلات بانکی، از جمله گشایش اعتبارنامه و تامین ضمانت ارزی برای واردکنندگان نفت خام از ایران نیست و تسویه مبادلات ارزی مربوط به واردات نفت از ایران در چارچوب "اتحادیه پایاپای آسیا" صورت نمی گیرد.
دلیل توقف تسویه مبادلات ارزی ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیا وضع تحریم های یک جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل ادامه برنامه های هسته ای این کشور بود.
تصمیم بانک مرکزی هند مشکلات عمده ای را در راه تسویه حساب ارزی مربوط به واردات نفت از ایران ایجاد کرد و باعث نگرانی در مورد توقف معاملات نفتی دو کشور شد.
تلویزیون دولتی ایران به نقل از قائم مقام وزارت اقتصاد هند گزارش داد که دولت به بانک دولتی هند - بزرگترین بانک دولتی آن کشور - دستور داده است که از روز پنجشنبه، بیش از دو میلیارد بدهی به ایران را پرداخت کند.
وی گفت که بیش از دو میلیارد دلار از ماه سپتامبر و حدود سه میلیارد دلار از ماه دسامبر بابت خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران پرداخت نشده است.
با دستور دولت، این مبالغ به صورت یورو به حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک اروپا - ایران در هامبورگ واریز می شود.
'راه حل موقتی'
در همانحال، خبرگزاری هندی پرس تراست هند (آی پی تی) در گزارشی در روز جمعه، ترتیبات جدید را راه حلی موقتی برای مشکل پرداخت نفتی هند به ایران توصیف کرد و گفت که قرار است راه حل نهایی این مساله در مذاکرات دو طرف در هفته آینده مورد بررسی قرار گیرد.
پمپ بنزین در هند

به گزارش این خبرگزاری، شرکت ملی نفت ایران دارای حسابی نزد بانک اروپا و ایران (ئی آی اچ) است و این بانک فعلا تسویه پرداخت های نفتی هند به ایران را برعهده گرفته است.
بر اساس این ترتیبات، مقرر شده شرکت های نفتی هندی بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران را از طریق بانک دولتی هند به حساب این شرکت نزد بانک اروپا و ایران واریز کنند.
تلویزیون دولتی ایران در گزارش خود گفته است که بانک مرکزی هند تحت فشار شدید آمریکا و اروپا اعلام کرده بود که شرکت های نفتی هند باید مبادلات نفتی خود را با ایران قطع کنند اما وزیر نفت هند بر تمایل به ادامه این مبادلات تاکید کرده بود.
ایران پس از عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت خام به هند بوده است.
این گزارش می افزاید که اگرچه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل شامل فروش و صادرات نفت ایران نمی شود اما آمریکا و اروپا در اقدامی یک جانبه، شرکت های نفتی بین المللی را از خرید نفت ایران برحذر داشته و جریمه های سنگینی را برای آنها وضع کرده اند اما مشتریان آسیایی ایران، همچنان به وارد کردن نفت از ایران ادامه می دهند.
در ماه ژوئیه سال گذشته، ایالات متحده با تشدید تحریم های یک جانبه علیه برنامه های اتمی ایران، شرکت های آمریکایی را از صدور فرآورده های نفتی به ایران و یا سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور منع کرد و محدودیت هایی را برای شرکت های غیر آمریکایی هم که به چنین اقداماتی مبادرت کنند، در نظر گرفت.
اتحادیه اروپا نیز پس از آن تحریم های مشابهی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت.

 

 

سپاه پاسداران: در صورت تهدید، تنگه هرمز را می بندیم

تنگه هرمز
بخش زیادی از نفت جهان را نفتکشهایی حمل می کنند که از تنگه هرمز رد می گذرند
سرتیپ علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران هشدار داده که: در صورت تهدید به آن پاسخ داده و تنگه هرمز را خواهیم بست.
خبرگزاری مهر از قول آقای فدوی نوشته که این کشور توانمندی لازم را برای بستن تنگه هرمز را دارد و "اگر هر عاملی و قدرتی کوچکترین حرکتی انجام دهد که به امنیت منطقه خدشه وارد گردد پاسخ بسیار قاطع به آن خواهیم داد."
بخش زیادی از نفت جهان را نفتکشهایی حمل می کنند که از تنگه هرمز رد می گذرند و برخی مقامات نظامی ایرانی بارها هشدار داده اند که در صورتی که ایران هدف حمله قرار بگیرد با بستن تنگه هرمز از صدور نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس به جهان جلوگیری خواهند کرد.
نگرانی ها احتمال بسته شدن تنگه هرمز باعث شده تا کشورهای منطقه راههای دیگری را برای انتقال و صادرات نفت دنبال کنند. یکی از این طرحها، ساخت بندر نفتی از سوی امیرنشین دوبی در ساحل دریای عمان است.
امیرنشین ابوظبی که نود درصد ذخایر نفتی امارات متحده عربی را در اختیار دارد در حال ساختن بندرنفتی عظیمی در ساحل دریای عمان و در امیرنشین فجیره است تا در صورتی که ایران تصمیم به بستن تنگه هرمز بگیرد، برای صدور نفت خود نیازی به خلیج فارس و تنگه هرمز نداشته باشد.
این فرمانده ارشد سپاه پاسداران گفته که خلیج فارس و تنگه هرمز به طول کامل تحت کنترل نیروی دریایی سپاه است و دریای عمان تحت نظر نیروی دریایی ارتش قرار دارد.
حدود دو سال و نیم پیش و همزمان با به بن بست رسیدن مذاکرات ایران با غرب بر سر پرونده هسته ای، سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هم اعلام کرده بود که موشک های ضد هوایی و دریایی در برخی از جزایر خلیج فارس و در نزدیکی خطوط کشتیرانی تنگه هرمز مستقر شده است.
او تهدید کرده بود که در صورت حمله نظامی به ایران، این کشور تنگه هرمز را به روی نفتکش ها خواهد بست.
اما وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این تهدید ایران اعلام کرد که این اقدام بیش از هر کشوری به ضرر اقتصاد خود ایران خواهد بود.
اقتصاد ایران به شدت به صدور نفت خام وابسته است و عواید صادرات نفت بخش عمده ای از درآمدهای ارزی و بودجه دولت را تشکیل می دهد.



واکنش های متفاوت به درخواست راهپیمایی رهبران اصلاح طلب ایران

میرحسین موسوی - مهدی کروبی
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیروز از وزارت کشور ایران درخواست مجوز راهپیمایی کردند
روزنامه کیهان درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور ایران را برای برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس، اقدامی هدایت شده از سوی اسرائیل دانست.
این روزنامه، که مدیر مسئول آن منصوب آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است، امروز ۱۸بهمن (۷ فوریه) نوشت که رهبران اصلاح طلبان "می دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند" و درخواست اخیر را به این منظور مطرح کرده اند که " اندکی از بار تحقیرها مبنی بر اینکه بی عرضه و بی خاصیت هستند، کاسته شود".
در واکنشی متفاوت، اردشیر امیرارجمند مشاور حقوقی میرحسین موسوی در مصاحبه با سایت جرس، نزدیک به مخالفان دولت، گفته است: "این درخواست راهپیمایی آزمونی بر ادعای آنهایی است که مدت مدیدی است می‌گویند جنبش سبز مرده و وجود ندارد."
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، دیروز در نامه ای به وزیر کشور ایران "برای دعوت به راهپیمایی مردمی" درخواست مجوز کردند.
این دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم، در نامه خود نوشتند که برای "اعلام همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه به ویژه قیام آزادیخواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در کشور" و طبق اصل بیست و هفت قانون اساسی، خواستار برگزاری راهپیمایی در ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه ۲۵ بهمن از میدان امام حسین تا میدان آزادی هستند.
طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است‏‏".
اردشیر امیر ارجمند در مصاحبه با جرس تاکید کرده است که عدم موافقت با درخواست مجوز راهپیمایی، نشانه این خواهد بود که"حکومت‌داران ایران تا چه حد از ابراز عقیده مردم ایران می‌ترسند و نگران این هستند با راهپیمایی مردم به دعوت آقایان موسوی و کروبی، میزان حمایت ایرانیان از جنبش سبز آشکار شود".
مشاور حقوقی میرحسین موسوی، پیش ‌تر در اظهار نظری جداگانه گفته بود: "اگر حاکمیت واقعا مخالف دیکتاتوری است، بگذارد مردم ایران و جنبش سبز دست به راهپیمایی و تظاهرات مسالمت‌آمیز بزنند تا معلوم شود وضعیت حاکمیت در ایران بهتر است یا وضعیت مبارک و بن علی در مصر و تونس".
درخواست برگزاری راهپیمایی از سوی دو کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری، واکنش هایی را در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است.


رفسنجانی: هیچ دیکتاتوری نمی تواند جلوی مردم را بگیرد

اکبر هاشمی رفسنجانی
تعدادی از حامیان رهبر ایران، در ماه های اخیر خواستار کنار رفتن اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان شده اند
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر اینکه "هیچ دیکتاتوری" نمی‌تواند جلوی حرکت‌های مردمی را بگیرد گفت که اعتراضات عمومی، محدود به تونس و مصر نخواهد ماند.
آقای رفسنجانی امروز ۱۸ بهمن (۷ فوریه) با انتشار یادداشتی در سایت خود به مناسبت تحولات اخیر منطقه تاکید کرد: "اگر حکومت‌ها وقیحانه و بیرحمانه با مطالبات خیرخواهانه برخورد نمی‌کردند، امروز با این مطالبات مهم و ریشه‌ای رو به رو نمی‌شدند که نه تنها به فرار حاکمان راضی و آرام نمی‌شوند، بلکه خواهان محاکمه آنان و دور کردن بقایای اندیشه آنان از حکومت‌های بعدی هستند."
یادداشت اکبر هاشمی رفسنجانی در شرایطی منتشر می شود که یک ماه مانده به برگزاری نشست مجلس خبرگان رهبری، تعدادی از رسانه ها و چهره های مدافع دولت و رهبر ایران خواستار کنار رفتن آقای رفسنجانی از ریاست این مجلس شده اند.
در یکی از جدیدترین واکنش ها در همین زمینه، امروز سایت رجانیوز با انتقاد از "حضور نیافتن" اکبر هاشمی رفسنجانی در جدیدترین مراسم نماز جمعه تهران که سه روز پیش به امامت آیت الله خامنه ای برگزار شد نوشت: "پیش‌بینی می‌شود این انزوا طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد."
این سایت نزدیک به دولت با تاکید بر اینکه "هاشمی سال گذشته نیز در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد به امامت رهبر انقلاب شرکت نکرد" نوشت: "تقریباً تمام برآوردها حاکی از نارضایتی نمایندگان مجلس خبرگان از وضعیت ریاست مجلس خبرگان است".
سایت رجانیوز همچنین متن سخنرانی شنبه شب علیرضا پناهیان از روحانیان نزدیک به آیت الله خامنه ای در قم را به چاپ رسانده که در بخشی از آن آمده است: "ما انتظار داریم مجلس خبرگان در جهت تقویت رهبری آن کاری را بکند که تا به حال نکرده، یعنی کاری بکند که لکه ننگین فتنه ۸۸ برای همیشه پاک شود."
آقای پناهیان بدون اشاره مستقیم به منظور خود از "لکه ننگین فتنه ۸۸" افزوده است: "ما همان حیا و نجابتی را دنبال می‌کنیم که امام داشتند و مقام معظم رهبری دارند و از صدقه سر همان نجابت و حیاست که خیلی‌ها زنده‌اند، اما منتظر اقداماتی هستیم که در جهت تقویت ولایت است."
هواداران رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعتراضات خیابانی صورت گرفته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را "فتنه" می نامند.



پرده برداری ایران از چهار ماهواره جدید

تنگه هرمز
بخش زیادی از نفت جهان را نفتکشهایی حمل می کنند که از تنگه هرمز رد می گذرند
ایران از چهار ماهواره جدید ساخت داخل پرده برداری کرده و همزمان از تولید انبوه موشک هایی برای اهداف دریایی خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا در این مراسم در روز دوشنبه تحت عنوان "سالروز پرتاب ماهواره ملی امید" به فضا، از چهار ماهواره ملی ظفر، رصد 1، فجر و آتست پرده برداری شد.
این مراسم همزمان با دهه فجر برگزار شد که دولت ایران طی آن معمولا اقدام به نمایش پیشرفت های فنی و نظامی اش می کند.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مراسم دوشنبه گفت که این ماهواره ها کاربردهای علمی دارد و همچنین فیلم یک موشک ماهواره بر را نمایش داد.
او گفت: "ما باید در سال های آینده به نقطه ای برسیم که هر کشوری متقاضی فناوری فضایی بود این دانش را در اختیار آنها قرار دهیم."
به گزارش ایرنا او همچنین گفت که هم اکنون 65 متخصص در حوزه هوافضا در دانشگاه امیرکبیر کار می کنند که "این تعداد باید در کل کشور به 65 هزار دانشمند افزایش یابد."
ایران در سال 2009 برای اولین بار یک ماهواره ساخت داخل را راهی مدار زمین کرد، گامی که باعث افزایش نگرانی های غرب نسبت به برنامه های موشکی ایران شد. ایران می گوید برنامه موشک های فضایی اش کاملا علمی است، اما فناوری مورد استفاده در ساخت این موشک ها مشابه موشک های دوربرد نظامی است.

موشک 'خلیج فارس'

همزمان در روز دوشنبه محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران گفت این کشور تولید انبوه موشک های بالستیک هوشمند - به نام خلیج فارس - برای اهداف دریایی را آغاز کرده است.
او سرعت این موشک را سه برابر صوت اعلام کرد به طوری که "قابل ردگیری و خنثی سازی توسط دشمنان نیست."
به گزارش منابع خبری ایران امیرعلی حاجی زاده از فرماندهان سپاه گفت درباره خصوصیات این موشک گفت: "موشک هوشمند و بالستیک خلیج فارس یک موشک کشتی زن و مافوق صوت بوده و تفاوت آن با موشک های قبلی این است که دیگر موشک ها عمدتا با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می کردند اما خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمومی از ارتفاع بالا می تواند هرگونه ناو یا شناور را مورد هدف قرار دهد."
او شعاع برد عملیاتی این موشک را 300 کیلومتر با کلاهکی حاوی 650 کیلوگرم مواد منفجره اعلام کرد.
در تصاویر تلویزیونی نشان داده شده در ایران، این موشک از یک سکوی متحرک از محیطی صحرایی پرتاب شد.
همزمان در روز دوشنبه سرتیپ علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، هشدار داد درصورتی که ایران تهدید شود "تنگه هرمز را خواهیم بست."
بخش زیادی از نفت جهان را نفتکشهایی حمل می کنند که از تنگه هرمز رد می گذرند و برخی مقامات نظامی ایرانی بارها هشدار داده اند که در صورتی که ایران هدف حمله قرار بگیرد با بستن تنگه هرمز از صدور نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس به جهان جلوگیری خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر آقای فدوی گفت ایران توانمندی لازم را برای بستن تنگه هرمز را دارد و "اگر هر عاملی و قدرتی کوچکترین حرکتی انجام دهد که به امنیت منطقه خدشه وارد گردد پاسخ بسیار قاطع به آن خواهیم داد."
تحلیلگران خارجی می گویند بعید است ایران دست به بستن تنگه هرمز بزند زیرا در آن صورت صادرات نفت ایران نیز مختل خواهد شد.


ادامه اعتراضات مصر علیرغم افزایش حقوق بخش دولتی

معترضان همچنان خواهان کناره گیری حسنی مبارک هستند
درحالی که با ادامه اعتراضات در مصر اوضاع این کشور همچنان در حالت غیرعادی است، دولت مصر می گوید حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان را افزایش خواهد داد.
بانک ها بازگشایی شده اند، اما بازار بورس تا روز 13 فوریه کار خود را از سر نخواهد گرفت. همزمان ارزش پوند مصر به کمترین میزان در شش سال اخیر سقوط کرده است.
دولت قصد دارد 2/2 میلیارد دلار اوراق قرضه کوتاه مدت را برای فروش ارائه کند تا عایدی حاصل از آن را به اقتصاد آسیب دیده این کشور تزریق کند. برآورد می‌شود که ناآرامی های اخیر، روزانه ۳۱۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد کرده است.
هزاران تظاهرکننده برای چهاردمین روز متوالی در میدان تحریر قاهره، کانون تظاهرات دو هفته اخیر، حضور دارند و از ترک آن خودداری می کنند.
آنها می گویند که فقط زمانی میدان را ترک خواهند کرد که حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، کناره گیری کند.

ناملایمات اقتصادی

کابینه مصر - که روز 31 ژانویه در پی اخراج چند وزیر از سوی آقای مبارک اصلاح شده بود - برای اولین بار روز دوشنبه در شکل تازه ملاقات کرد و برای افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان بخش دولتی و همچنین حقوق بازنشستگان بخش دولتی به توافق رسید.
سمیر رضوان وزیر دارایی حدود شش و نیم میلیارد پوند مصری برای تامین اضافه حقوق شش میلیون کارمند اختصاص داد.
این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دولت برای بازگرداندن حالت عادی به قاهره می کوشد.
رفت و آمد در خیابان های این شهر دوباره به جریان افتاده و شماری از بانک‌ها کار خود را از سر گرفته اند. اما مدارس قاهره همچنان تعطیل است.
بازگشایی بازار بورس مصر که قرار بود روز دوشنبه هفت فوریه انجام شود، اکنون تا 13 فوریه به تعویق افتاده است.
مخالفان و دولت روز یکشنبه مذاکراتی انجام دادند.
در این مذاکرات دولت در مواردی حاضر به عقب‌نشینی و دادن امتیاز به مخالفان شد، اما گروه های مخالف این امتیازات را کافی ندانستند.
مذاکرات به میزبانی عمر سلیمان، معاون ریاست جمهوری مصر برگزار شد و نمایندگان شش گروه مخالف، از جمله اخوان المسلمین و ائتلاف سازمان‌های جوانان مصر در آن حضور داشتند.
بعد از پایان گفت‌و‌گوها تلویزیون دولتی مصر از توافق میان دولت و مخالفان بر سر تشکیل کمیته‌ای برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور خبر داد.
اما رهبران گروه‌های مخالف نسبت به حسن نیت دولت مصر ابراز تردید کردند و اقدامات دولت را کافی ندانستند.
اخوان المسلمین اعلام کرد که تنها در صورتی در ادامه مذاکرات شرکت خواهد کرد که دولت در برآورده کردن خواسته‌های این گروه، یعنی کناره گیری آقای مبارک، انحلال مجلس، پایان وضعیت فوق‌العاده و آزادی تمام زندانیان سیاسی، عزم جدی از خود نشان دهد.
محمد البرادعی، از چهره‌های مخالف دولت مصر در مذاکرات روز یکشنبه حضور نداشت، اما به صورت جداگانه نماینده ای را برای مذاکره با عمر سلیمان فرستاد.
آقای برادعی پیشرفت در گفت‌وگوها را "مبهم" توصیف کرده و پیشنهاد داده است که در یک دوره انتقالی یک‌ساله و تا آماده شدن شرایط برگزاری انتخابات، کشور توسط یک شورای سه‌نفره ریاست جمهوری اداره شود.

'انتقال قدرت، همین الان'

رئیس جمهوری مصر تا کنون درخواست مخالفان برای کناره‌گیری از سمت ریاست جمهوری را رد کرده و گفته است که استعفای او باعث ایجاد هرج و مرج در کشور خواهد شد.
آقای مبارک اعلام کرد که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در ماه سپتامبر نامزد نخواهد شد، اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواهان " انتقال منظم" قدرت در اسرع وقت شده است.
آقای اوباما در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: "مردم مصر به دنبال آزادی هستند. آنها انتخابات آزاد و منصفانه می‌خواهند. آنها دولتی می‌خواهند که نماینده مردم باشد. به همین دلیل آن چه که ما گفته‌ایم این است که انتقال قدرت باید از همین الان آغاز شود."
باراک اوباما گفت که آمریکا نمی تواند آقای مبارک را مجبور به انجام کاری کند، اما می تواند به او توصیه کند که "الان زمانی است که شما باید تغییرات در کشور را آغاز کنید."

طی رفراندم سراسری، سودان جنوبی استقلال یافت
جرس: با گذشت سه هفته از رفراندم سراسری در سودان پیرامون استقلال بخش جنوبی (مسیحی نشین) آن کشور، سرانجام نتایج سراسری مشخص کرد که شرکت کنندگان در رفراندوم، با رای قاطع به جدايی از سودان رای داده و جدیدترین کشور جهان را تاسیس کرده اند. منابع خبری همچنین گزارش دادند که عمرالبشير، رئیس جمهور سودان (شمالی)، نتيجه را پذيرفته و آمريکا، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا هم از نتیجه این رفراندوم، استقبال کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در رفراندومی که طی روزهای نهم تا ۱۵ ژانويه ٢۰۱۱ برگزار و روز دوشنبه هفتم فوریه نتايج قطعی آن اعلام شده، بيش از ۹۸ درصد مردم جنوب سودان، رای به جدايی و استقلال دادند و حدود يک و نيم درصد از رای دهندگان نیز به وضع فعلی رای داده اند و از مردم شمال نیز، بیش از نیمی از آنها به این استقلال رای مثبت دادند.
بنا بر این گزارش، رياست جمهوری سودان در بيانيه ای اعلام کرد روند انتخابات و نتيجه آن را می پذيرد و به رای مردم احترام می گذارد. عمر البشير خاطرنشان کرد "هرچند جنوب سودان رای به جدايی داده، اما ما روابط را نگه می داريم و با جنوب سودان روابط و همکاری نزديک خواهيم داشت."
به گزارش رویترز، عمر البشير همچنين اعلام کرد روند جدايی دنبال می شود و حدود پنج ماه ديگر به طور رسمی انجام خواهد گرفت.
این خبرگزاری گزارش داد که غرب به اين رفراندوم واکنش مثبت و خوبی نشان داده و هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا ضمن استقبال از رفراندم مردمی، خواستار حفظ همکاری و ارتباط نزديک ميان سودان شمالی و جنوبی شد و کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز خواستار روابط نزديک و طولانی مدت با کشور جديد سودان جنوبی شد.
بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد از همه کشورهای جهان خواست به امنيت و ثبات هر دو کشور سودان، شمال و جنوب کمک کنند و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به هر دو کشور خبر داد.
همزمان رهبر جنوب سودان در جلسه ای مشترک با عمر البشير گفت: "استقلال جنوب سودان پايان راه نيست و ما بايد روابط نزديک و قوی با شمال سودان داشته باشيم"
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه دوشنبه در جوبا، پايتخت کشور سودان جنوبی، مردم به پايکوبی خیابانی پرداخته اند.
درگیری و جنگهای خونین بین شمال و جنوب سودان که ۲۲ سال ميان مسيحيان جنوب و مسلمانان عرب شمال به طول انجامید، به کشته شدن حدود دو ميليون تن منتهی شد.
گفتنی است خطیبان نماز جمعه ایران طی هفته های گذشته، این رفراندم و نتیجۀ آنرا "ناشی از بی بصیرتی مردم" و دسیسه های غرب اعلام کرده بودند.
نشت نفت در آبهای استان بوشهر هنوز مهار نشده است
جرس: بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی، نشت نفت که به دلیل فرسودگی خطوط انتقال نفت خام و نتیجتا شکستگی لوله در بندر دیلم بوشهررخ داده، موجب شده است که ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی و لکه نفتی به طول ۲۰ وعرض ۷ کیلومتر در خط ساحلی خلیج فارس، این منطقه را دچار بحران آلودگی نفتی کند و کماکان مهار آن با مشکلات جدی روبرو شده است.
به گزارش ایسنا، در پی ترکیدگی خط لوله آغاجاری به گوره دیلم در استان بوشهر و جاری شدن سیل و آلودگی نفتی ۲۰ کیلومتر از خط ساحلی این منطقه، مدیرکل مدیریت بحران بوشهر از پاکسازی حدود ۵ درصد از نفت نشت کرده به سواحل منطقه خبر داد و گفت که خوشبختانه با آرام شدن دریا، عملیات پاکسازی منطقه و نصب بوم‌ها برای جلوگیری از نشت نفت به داخل دریا با کمک دو دستگاه شناور از امروز آغاز شده است. در عین حال معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به این که لکه نفتی به طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتر به ساحل آمده است گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه به نفت آلوده شده است.
این خبرگزاری همچنین گزارش داد که در پی پوسیدگی و ترکیدگی خط لوله آغاجاری به گوره در دیلم استان بوشهر نشت نفت از این خط لوله آغاز شد که به گفته مهندس اتابک زاده ـ مدیر کل محیط زیست بوشهر ـ این نشتی، روز بعد از حادثه با تغییر خط لوله متوقف شد. اما روز چهارشنبه هفته گذشته به دلیل جاری شدن سیل، این نفت به دریا نشت کرد که به دلیل وضعیت بد جوی و توفانی بودن دریا، نفت حدود ۲۰ کیلومتر از ساحل منطقه دیلم را دچار آلودگی کرد.
نشت نفت حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آلوده کرده است دکتر سید محمد باقر نبوی ـ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ـ در خصوص آخرین وضعیت نشت نفت در منطقه با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه به نفت آلوده شده‌اند به ایسنا گفت: با توجه به مسطح بودن منطقه، جذر و مد دریا می‌تواند اثرات مخربی بر محیط زیست ساحلی داشته باشد.
وی در خصوص جزئیات حادثه گفت: در پی شکستگی خط لوله نفت آغاجاری به گوره دیلم در استان بوشهر حجم زیادی نفت به منطقه سرازیر شد که مسوولان تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ورود آن به دریا، نفت را به دره‌ای در کنار منطقه هدایت کنند.
وی با اشاره به این که قرار بود مسوولان نسبت به احداث خاکریزی در جلوی دره مذکور جهت جلوگیری از ورود نفت به دریا اقدام کنند افزود: متاسفانه به دلیل بارندگی شدید، امکان احداث این خاکریز فراهم نشد، از سوی دیگر مقداری از نفت نیز که به یک رودخانه فصلی ریخته شده بود، توسط مسوولان شرکت نفت برای جلوگیری از ورود به دریا سوزانده شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه روز چهارشنبه به دلیل جاری شدن سیلاب تمام نفتی که به این دره هدایت شده بود، وارد دریا شد و بر اساس برآوردهای اولیه که توسط مسوولان نفت، بنادر و محیط زیست توسط یک دستگاه بالگرد صورت گرفت، لکه نفتی به طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتر، سواحل دیلم را فرا گرفت.
وی با اشاره به این که روز پنجشنبه نیز مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت تلاش کردند تا از طریق نصب بوم‌ها و بکارگیری اسکیمر نسبت به مکش نفت نشت کرده اقدام کنند که متاسفانه به دلیل توفانی بودن دریا هیچ یک از شناورهای سازمان بنادر و حتی بخش خصوصی نیز موفق به انجام این کار نشدند و عمده نفت به ساحل آمده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که عملیات پاکسازی ساحل از روز پنجشنبه در منطقه آغاز شده است، گفت: بر این اساس نسبت به جابجایی شناهای آلوده توسط لودرها و کامیون‌ها در منطقه اقدام می‌شود که این عملیات همچنان ادامه دارد.
وی در پایان از مسوولان خواست با رعایت الزامات زیست‌محیطی هرچه سریعتر نسبت به پاکسازی مناطق آلوده اقدام کنند.

۵ درصد نفت نشت کرده تا کنون جمع‌آوری شده است
غلامرضا کشتکار ـ مدیرکل مدیریت بحران بوشهر ـ با اشاره به نشت نفت به سواحل دیلم در پی شکستگی خط لوله آغاجاری و جاری شدن سیلاب در هفته گذشته به ایسنا گفت: در روز پنجشنبه به دلیل بروز توفان و مواج بودن دریا، این لکه بزرگ نفتی وارد ساحل شد و در حال حاضر گروه‌های امدادی شرکت نفت ، شهرداری دیلم و شرکت نفت خارک مشغول جمع‌آوری نفت وارد شده به سواحل هستند که تا کنون حدود ۵ درصد از منطقه پاکسازی شده و امیدواریم تا پایان هفته تمام نفت جمع‌آوری شود.
وی افزود: با توجه به اینکه نفت نشت کرده به ساحل آمده و بر روی ماسه‌ها نشسته است، امکان بازگشت آن به دریا وجود ندارد اما در حال حاضر دو فروند شناور در دریا مشغول گشت‌زنی هستند تا در صورت مشاهده لکه‌های نفتی اقدام به پاکسازی کنند.
کشتکار خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه هم شناورهای مورد نظر در دیلم مستقر شدند که به دلیل توفانی بودن دریا نتوانستند عملیاتی را انجام دهند اما پس از آرام شدن دریا عملیات بوم‌گذاری تا حدودی انجام شد.
به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر در پی نشت نفت به دریا تا کنون گزارشی از تلفات آبزیان دریافت نشده است.
وی با بیان اینکه شرکت نفت موظف است خسارت‌های مربوط به این حادثه را جبران کند، در رابطه با خسارت‌های احتمالی وارد شده به زمین‌های کشاورزی هم اظهار کرد: هنوز گزارشی در این رابطه داده نشده است اما تا فردا برآورد نهایی در رابطه با میزان خسارت‌های احتمالی مشخص می‌شود.

اگر لکه‌های نفتی در این مناطق سریع جمع‌آوری نشود می‌تواند به محیط زیست منطقه خسارت زیادی وارد کند
مهندس اتابک زاده ـ مدیر کل محیط زیست بوشهر ـ نیز در این خصوص به ایسنا گفت: این خط لوله که جهت صادرات نفت استفاده می شده است، به دلیل پوسیدگی دچار نشتی شد و هم‌اکنون عملیات پاکسازی سواحل توسط مسوولان در حال انجام است.
وی در خصوص برآورد میزان خسارات وارده از نشت نفت افزود: کارشناسان محیط زیست هم‌اکنون در حال برآورد این خسارت هستند اما با توجه به این که اراضی ساحلی دیلم زیستگاه بسیاری از پرندگان دریایی و موجوادتی نظیر خرچنگ‌هاست، اگر لکه‌های نفتی در این مناطق سریع جمع‌آوری نشود می‌تواند به محیط زیست منطقه خسارت زیادی وارد کند.
منابع خبری و رسمی کشور گزارش دادند که از این خط لوله جهت صادرات نفت کشور استفاده می‌شود.
گفتنی است چند ماه پیش و در پی نشت نفت در آبهای خلیج مکزیک و آغاز بحرانی بزرگ و زیست محیطی، سپاه پاسداران ایران مدعی شده بود که اگر غربیها نمی توانند آن را مهار کنند، سپاه پاسداران امکان و قدرت مهار آنرا دارد.




 جرس:  در حالی که مسیحیان شهر اسکندریه مصر جمعه گذشته دورتا دور نمازگزاران مسلمان زنجیره انسانی ساختند تا آنان را از تعرض احتمالی هواداران حسنی مبارک در امان دارند، مقام ها و رسانه های حکومتی ایران دست به دست هم داده اند  تا اعتراض های مصر را یک انقلاب اسلامی معرفی کرده و آن را الهام گرفته از تجربه جمهوری اسلامی بنامند. تلاش مقام های ایران برای مصادره جنبش های ضد دیکتاتوری در خاورمیانه اما نه تنها با اقبالی از سوی معترضان در این کشورها روبرو نشده بلکه واکنش شدید آنان را نیز به همراه داشته است. اظهارات اخیر آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران که تحولات شمال آفریقا را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانسته بود با واکنش قاطع عمده ترین جریان اسلام گرای مصر ( اخوان المسلمین ) روبرو شده و  "راشد الغنوشی" رهبر اسلام گرایان تونس نیز پیشتر برائت گروه متبوع خود را از وابستگی به ایدئولوژی و مرام جمهوری اسلامی ابراز کرده بود.

تبری از جمهوری اسلامی

گروه های اسلام گرا در تونس و مصر که طبق پیش بینی ها  نقشی مهم در آینده سیاسی کشورهایشان خواهند داشت به صراحت اعلام کرده اند که قصد ندارند تجربه انقلاب اسلامی ایران را دنبال کنند. آنها گفته اند که از آزادی انتخابات و دموکراسی حمایت می کنند و حق تعیین سرنوشت شهروندان را به رسمیت می شناسد. گروه اسلام گرای اخوان المسلمین مصر در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی آورده که "  این گروه نه به دنبال کسب قدرت است و نه برنامه ای برای این کار دارد، بلکه فقط خواستار اصلاحات در مصر است." برخی رهبران اخوان المسلمین نیز به تازگی در گفتگو با "کریستین امان پور" خبرنگار سرشناس بین المللی اعلام کرده اند که حتی قصد معرفی کاندیدا در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر را ندارند. اخوان المسلمین مصر همواره از سوی حکومت حسنی مبارک به تلاش برای برقراری بنیادگرایی اسلامی در این کشور متهم بوده و اعضایش با شدیدترین روش ها سرکوب شده اند.
 از نگاه ناظران، اعلام حمایت های جمهوری اسلامی از اعتراض های مصر در واقع کمکی به حکومت مبارک است که می تواند این اعتراض ها را به ایران پیوند دهد و آن را دلیلی بر جدی بودن خطر بروز بنیادگرایی اسلامی بنامد. با این حال موضع گیری های کنونی رهبران اخوان المسلمین در رد اظهارات مقام های ایران نشان دهنده هوشیاری آنان نسبت به شرایط موجود است . آنها با تاکید بر تنوع اقوام و مذاهب در مصر، آرمان خود را  بنا شدن حکومتی معرفی کرده اند که در آن تنوع اقوام و مذاهب و آزادیهای اساسی به رسمیت شناخته شود. در تونس نیز رهبر اسلام گرایان که سالهای سال به دلیل خفقان دوران " زین العابدین بن علی " ناگزیر از تبعید شده بود پس از به ثمر نشستن جنبش اعتراضی مردم به کشورش بازگشته و گفته است که مواضعش نه به جمهوری اسلامی بلکه به حزب اسلام گرای عدالت و توسعه ( حزب حاکم ترکیه ) نزدیک است. حزب عدالت و توسعه که رهبری آن را " رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه بر عهده دارد طی سالهای اخیر نمونه ای کارآمد از دولتی اسلام گرا بوده که علاوه بر توانایی در بالابردن رشد اقتصادی کشور، از آزادی های سیاسی و شهروندی نیز صیانت کرده است.

انگیزه های جاه طلبانه

انگیزه مقام های ایران از تلاش برای مصادره نهضت های ضد دیکتاتوری خاورمیانه تقریبا روشن است. اکثر ناظران معتقدند که ایران قصد دارد با حمایت از گروه های معترض در کشورهای عربی جاه طلبی های منطقه ای اش را پیش ببرد. در نگاه این ناظران،جمهوری اسلامی از فروپاشی قدرت های کنونی منطقه استقبال می کند چرا که آن را در جهت تثبیت موقعیت خود می بیند. ایران طی سالهای پس از انقلاب روابط متلاطمی را با قدرت های عربی منطقه تجربه کرده و سیاست تنش زدایی با این کشورها که در دولت های " علی اکبر هاشمی رفسنجانی" و "محمد خاتمی" دنبال می شد علی رغم دستاوردهای قابل توجه اش پس از روی کار آمدن "محمود احمدی نژاد" جای خود را به سیاست های تهاجمی داده است. از طرفی به نظر می رسد که رهبر ایران همچنان رویای زعامت جهان اسلام را در سر دارد و ترکیبی از منافع سیاسی و ایدئولوژیک باعث خشنودی کنونی وی از تحولات اخیر منطقه شده است. در نگاه ایران، کنار رفتن رهبرانی چون "حسنی مبارک" در مصر و عقب نشینی "ملک عبدالله" پادشاه اردن در مقابل خواست معترضان زمینه نقش آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی در معادلات فلسطین را فراهم خواهد کرد. مقام های تهران مدعی اند که سیاست های ضد اسراییلی و ضد آمریکایی آنها نگاه مثبت شهروندان کشورهای عربی را به همراه داشته است. آقای خامنه ای سال گذشته در خطبه های نماز جمعه عید فطر در تاکید بر همین ادعا اظهار داشت که در قهوه خانه ای در شمال آفریقا هنگام بازی تیم فوتبال ایران با یک تیم دیگر تماشاچیان برای تیم ایران دست می زنند. تمسک رهبری به چنین مثالی در خطبه های نماز جمعه تا حد زیادی سطحی بودن تحلیل وی از شرایط را نشان می دهد.اتفاق های اخیر در تونس و مصر شواهد دیگری از ضعف ادعاها درباره محبوبیت جمهوری اسلامی میان جوامع عربی را آشکار ساخته است. برای مثال گزارشها حاکی است که در تظاهرات مصر گاهی اوقات ماموران افرادی را دستگیر می کردند و برای آن که افراد حاضر در محل نسبت به دستگیری این افراد اعتراض نکنند  ادعا می کردند که دستگیر شدگان جاسوس ایران هستند. گزارشهای دیگری نیز منتشر شده که نشان می دهد حمایت مقام های ایرانی از اعتراض های مصر نه تنها قوت قلبی به معترضان نداده بلکه باعث دو دستگی میان آنان شده است. در واقع گروه های غیر اسلامی شرکت کننده در تظاهرات روزهای اخیر تا حدی دچار این بدبینی شده اند که مبادا اسلام گراهای مصر راهی را بروند که جمهوری اسلامی رفته است. با این حال به نظر می رسد دغدغه گروه های غیر اسلامی از جانب اسلام گرایان به خوبی درک شده است و بیانیه اخیر اخوان المسلمین در واکنش به اظهارات آقای خامنه ای نشان دهنده تلاش این گروه برای تداوم پیوند با سایر گروه های معترض است.

تردید در حسن نیت ایران

حمایت مقام های جمهوری اسلامی از اعتراض های اخیر خاورمیانه فارغ از جنبه های سیاسی آن حاوی نکات تامل برانگیز دیگری نیز هست. حکومت ایران رژیم حسنی مبارک را دقیقا به خاطر مسائلی مورد ملامت قرار می دهد که خود آن را در مقیاسی به مراتب وسیع تر از رژیم مبارک اعمال کرده است. برای نمونه "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته خود از رژیم مبارک خواست که با معترضان برخورد خشونت آمیز نداشته باشد و حق اعتراض مسالمت آمیز شهروندان را به رسمیت بشناسد. او همچنین گفت که نباید درباره اعتراض های مردمی مصر لفظ " اغتشاشگری " را به کار برد. در همین حال "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با تقبیح رفتار دولت مصر در ایجاد اختلال برای شبکه های ارتباطی مانند اینترنت و تلفن های همراه گفت: "جوانان امروز از مسائل سیاسی آگاه هستند و با قطع شبکه‌ها و اینترنت دردی دوا نمی‌شود." چنین انتقادهایی از سوی مقام های ایرانی نسبت به رفتار حکومت مبارک با معترضان واکنش کنشگران جنبش سبز را به همراه داشته است. در شبکه های اجتماعی هواداران جنبش سبز بر این موضع تاکید شده که اگر مقام های ایرانی واقعا در موضع خود صادق هستند اجازه دهند که شهروندان مخالف وضع موجود در یک راهپیمایی مسالمت آمیز شرکت کنند. از نگاه هواداران جنبش سبز اظهارات اخیر مقام های ایرانی که در آن سعی شده با پرستیژی دموکراسی خواهانه عملکرد رژیم مبارک مورد سرزنش قرار گیرد نشانه ای واضح از دو رویی و بی صداقتی آنان است. موضع مقام های ایرانی حتی با واکنش هایی در عرصه بین المللی نیز روبرو بوده است چنانکه سخنگوی کاخ سفید در اظهارات اخیر خود گفته است : با توجه به سرکوب خشونت‌بار منتقدان و اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در سال گذشته، مقام های جمهوری اسلامی در جايگاهی نيستند که درباره اتفاقات مصر نظر دهند." وی اظهار داشته : "همان طور که مردم در قاهره هم‌اينک می‌توانند تظاهرات کنند، دولت ايران اگر به حرف های خود پايبند است، به مردم خود نيز چنين اجازه‌ای بدهد."

ادعایی که خریدار ندارد

واکنش های شدیدی که نسبت به اظهارات مقام های ایرانی درباره تحولات خاورمیانه ابراز شده نشان می دهد که این اظهارات مخاطب خود را در داخل و خارج کشور از دست داده است. این نخستین بار نیز نیست که تلاش حکومت ایران برای مصادره وقایع داخلی و خارجی با انتقادهای شدید روبرو می شود. مقام های حاکم در ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته سعی کردند حضور چهل میلیونی مردم پای صندوق های رای را نشانه رضایت از وضع موجود و بالا بودن مشروعیت حکومت تفسیر کنند. چنین ادعایی با تظاهرات خیابانی میلیونها هوادار جنبش سبز پاسخ داده شد. در حوزه تحولات منطقه ای نیز زمانی که رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های عید فطر امسال نسبت به مذاکرات صلح فلسطین و اسراییل موضع گیری کرد،گروه فلسطینی فتح که مسوولیت اداره کرانه باختری را بر عهده دارد به این اظهارات واکنشی بی سابقه نشان داد  و در بیانیه ای  آن را " سوء استفاده بی شرمانه از مبارزات ملت فلسطین و رهبری آن و دخالت آشکار در مسائل داخلی" آن خواند. پیش از انتشار این بیانیه  نیز "نبیل ابو ردینه" سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای درباره اظهارت احمدی نژاد پیرامون مساله فلسطین گفته بود : "فردی که نماینده مردم ایران نیست و در انتخابات تقلب کرده و مردم ایران را سرکوب می کند و قدرت را دزدیده ، نمی تواند در باره فلسطین و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سخن بگوید." چنین موضع گیری هایی نسبت به اظهارات مقام های ایرانی از نگاه ناظران،نشان از افت شدید جایگاه جمهوری اسلامی میان کشورهای منطقه دارد. این در حالی است که در بعد داخلی نیز تلاش حکومت برای مصادره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نتیجه ای جز شکست دربر نداشته است. به رغم بکارگیری تمام مکانیزم های سرکوب توسط حکومت، کنشگران جنبش سبز همچنان اعتراض های خود را نسبت به وضع موجود را ابراز می کنند و ترس حکومت هنوز در حدی است که پس از فراخوان های چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی جنبش سبز برای برگزاری اعتراض های خیابانی، گزارش ها حکایت از گسیل نیروهای امنیتی در خیابان ها و اختلال در شبکه اینترنت دارد. از نگاه ناظران همین سیاست سرکوب است که به بی باوری عمومی نسبت به ادعاهای ایران درباره حمایت از اعتراض های مردمی در کشورهای خاورمیانه  دامن زده است. آنها می گویند که چهره عبوس اقتدارگرایی از پشت نقاب دموکراسی خواهی حکومت ایران برای کشورهای منطقه قابل رویت است و کمتر کسی است که حالا فریب چنین نقابی را بخورد






  جنبش های اخیر در ایران و مصر و تونس و یمن و اردن، نظریات پیشین انقلاب ها را منسوخ کرده است. 
 بسم الله الرحمن الرحیم
 پرده اول
جنبشی بی سر برای زندگی نه در «جمهوری اسلامی»

قاهره این روزها آیینه ای از تهران 88 را در اذهان زنده می کند. روزهایی سرشار از تلاش برای زندگی، برای احقاق حقوق، برای رهایی از منت سفلگان چسبیده به دولت نفتی و برای لذت بردن از آزادی. خونی که در رگ جنبش سبز ایران، که اینجا تمامی شهرها و روستاهای کشور را درنوردیده بود، می جوشید ناگهان از میان خلیج فارس و دریای احمر گذشت، صحرای تفتیده حجاز را زیر پا نهاد و از سینا نرم نرمان خرامید و به تونس و سپس به قاهره رسید و جنبش 6 آوریل را خلق کرد که مادر نهضت کنونی مصر بود. آن روز پیام سبز ایران نخست تونس را شورانید و سپس گام در مصر نهاد. مصر سرزمین آبا و اجدادی جنبش های معاصر و نهضت های آزادیبخش و ضد استعماری که صد افسوس هر بار، دیکتاتوری را با دیکتاتوری دیگر عوض کرده بود، این بار به راهی دیگر افتاد.
جنبش های اخیر در ایران و مصر و تونس و یمن و اردن، نظریات پیشین انقلاب ها را منسوخ کرده است. همواره انقلاب ها بر سه پایه: رهبری، ایدئولوژی و مردم تعریف می شدند و خشونت جزئی از ذات انقلاب شمرده می شد. اما جنبش های اخیر نشان داد که انقلاب های مردمی دموکراسی خواه و آزادی جو در غیاب ایدئولوژی ها و رهبران صورت می گیرند و از خاکستر شبکه های بهم فشرده و متراکم اجتماعی معترض سر بر می آورند. به نظر می رسد می توان از این فرض دفاع کرد که جنبش ها در غیاب ایدئولوژی ها، استبداد را با استبداد جدیدی معاوضه نمی کنند. تنها برای حذف مستبد حاکم براه نیفتاده اند بلکه بدنبال آزادی، احقاق حقوق ملت و رعایت الزام آور حقوق بشر و دموکراسی و نان و عدالت هستند. گویا سابقه انقلاب های مبتنی بر ایدئولوژی و رهبران ایدئولوگ که از تعریف نظری آزادی و برابری و حقوق ملت فراتر نرفتند، در این تغییر بنیادین بی تاثیر نبوده است. جنبش سبز ایران تنها در پی یافتن پاسخی شکل گرفت که برای فهم و درک آن نیاز به نظریه و فلسفه نداشت. این جنبش به دنبال پرسش از حقی بنیادین شکل گرفت. این پرسش و ملتی که پاسخ آنرا می طلبید نیازی به ایدئولوگ و نظریه پرداز برای فهم و پیگیری حق فطری خود نداشت. او خود این حق را یافته و با آن زندگی کرده بود. دموکراسی نیاز به تمرین داشت نه معلم و زیستن در کنار هم به ملت نشان داد که چه ظرفیت های نهفته ای برای زندگی آزادانه و مبتنی بر ایمان و اسلام در این کشور وجود دارد. اینجا بود که شعور یک ملت؛ فارغ از مذهبی و غیرمذهبی، پیر و جوان، تحصیل کرده و بیسواد، ثروتمند یا فقیر یک خواست را هدف گرفت و بدل به «جنبش ملی» شد و هزینه ملی داد. این خط را بگیرید و به مصر و تونس بیایید. انقلاب برای آزادی و رفع فقر و برقراری دموکراسی و عدالت، دیرفهم و دشواریاب نیست. اینها همه نیازهای آنی ملی است. این جنبش دارای سرها و شبکه های بیشماری است که نسبت به درد خود وقوف و آگاهی دارند و از همین روست که می توان امیدوار بود جنبش های بی سر و صدا، یعنی بی رهبر و ایدئولوژی کنونی، استبداد را با استبدادی دیگر جایگزین نکنند و تنها به حذف دیکتاتور نیندیشند. اتفاقی که دقیقا در ایران افتاد و پیام مشترک و ساده معترضانه خود را از دل همه این جنبش ها به گوش فراعنه رساند: برای حکومت به چقدر زمان نیاز دارید تا خود را عرضه کنید و صبر مردم را بیازمایید؟ پرسش مستتر ساده اما بنیادین در هر دو جنبش این بود؛ در ایران برای بسیاری پس از خطبه های 29 خرداد رهبر ایران رخ داد و در مصر، از پیش در محور گفتگوهای حوزه عمومی مطرح بود. اینجاست که آیت الله خامنه ای با وجود ابراز دشمنی با مبارک به او بسیار نزدیک می شود و در اعمال دیکتاتوری و مضحک کردن جمهوری از او پیشی می گیرد. اگر فرض کنیم که آیت الله خامنه ای به این شباهت و قرائن واقف نیست و خود را مصلح و ناجی ملت می داند، قاعدتا پاسخ اخوان المسلمین او را از تغافل خارج کرده است. اخوان صریحا گفته است که نه به انقلاب اسلامی و نه به حکومت اسلامی فکر نمی کند. اخوان جنبش مصر را ملی و آمیخته ای از همه اقوام و مذاهب و ادیان و مکاتب سیاسی توصیف کرده و با این کار میزان علاقه خود به آنچه که اینک نتیجه اش را در رهبری جمهوری اسلامی و نظام سیاسی آن می بیند، نشان داده است. از این نیز بی توجه نگذریم که رهبری جمهوری اسلامی با این خطای سیاسی خود بزرگ ترین خدمت را به دیکتاتور مبارک و تندروهای اسرائیل می کند چرا که به اسرائیل و نیز اروپا و آمریکا نشان می دهد، نتیجه جنبشی که اخوان در آن به قدرت برسد، چیزی شبیه به جمهوری اسلامی است و بنیادگرایی اسلامی در مصر در طمع قدرت له له می زند. او با این موضع گیری تاییدی بر سخن مبارک نیز می گذارد که نتیجه جنبش را به قدرت رسیدن اسلام گرایان تندرو دانسته بود اما اخوان با سابقه روشن و نیز مرزبندی با تندروهای التکفیر و الجهاد، دغدغه های اصلی خود را به روشنی نشان داده و فاصله واضح خود را با جمهوری اسلامی تعریف کرده است. آیت الله خامنه ای و صدا و سیمای جمهوری اسلامی یک نمازجمعه مصر را بارها تکرار کرده و از آن دم زدند تا بگویند مردم مصر این همه جهاد کردند تا به برگزاری نماز جمعه و اجرای احکام اسلام برسند اما در این مصادره ناشیانه به این توجه نکردند که مدل حکومت مورد تنفر و اعتراض ملت مصر چقدر به نظام جمهوری اسلامی شبیه است. آنان از خود نپرسیدند که چرا یک مصری در این همه روز فریاد حکومت اسلامی سر نداد اما تمام ندای خود را در آزادی و عدالت و رفع فقر خلاصه کرده و سقوط دیکتاتور را می جست. آیت الله خامنه ای سال هاست از یاد برده است که می توان نماز جمعه خواند و در آن تهمت و افترا و تهدید و دروغ و ناسزا و دشمن تراشی و تملق و چاپلوسی و مدح رهبری تک نفره نداشت. می توان اسلام را دوست داشت و مسلمان بود اما در زندان و شکنجه و نفرت و کینه نزیست. هیچ دیکتاتوری دوست ندارد با دیدن سرنوشت بن علی و مبارک، روحیه خود را از دست دهد و به شباهت ها بیندیشد. عموما رفتار کلی در این زمان این است که به دنبال تفاوت ها بروند و آن را برجسته کنند و تفاوت برجسته ای که میان مصر و ایران بود در سکولار بودن دیکتاتوری بود که به کار رهبر ایران نیز می آمد. این نکته را در بخش دوم توضیح خواهم داد اما پیام مصر و بویژه اخوان المسلمین این پندار باطل را به آسانی فرو ریخت. مشکل از حافظه آیت الله خامنه ای بود یا از دمادم طوفانی بحران ها که آدم باید تغافل پیشه کند؟ آیا باید اخوان المسلمین چنین پاسخی می داد تا آیت الله خامنه ای به یاد آورد که مدل حکومت اسلامی که در آن پای هاشم خواستار، یک معلم بیمار معترض در بیمارستان با غل و زنجیر بسته شود، ارزش جایگزینی ندارد. مدل حکومت اسلامی که در آن زبان آقای اسانلو، یک راننده باوجدان و شجاع و آزادیخواه اتوبوس بریده می شود و خودش وسط خیابان در روز روشن ربوده می شود و خبری به خانواده اش داده نمی شود و اکنون مدتهاست که ازسرنوشت او خبری در دست نیست، ارزش الگوگیری ندارد. مدل حکومت اسلامی که در آن خانم ستوده، به عنوان یک وکیل آزاده و غیور به سالها زندان وبند کشیده می شود، ارزش تطابق ندارد. مدل حکومت اسلامی که یکی از بهترین هنرمندان خود، آقای پناهی را بیست سال محروم و محکوم و ممنوع از خلق اثر هنری کند و شش سال به زندان بفرستد، متاع با ارزشی برای عرضه ندارد. مدل حکومت اسلامی که برای یک معلم شاعر، آقای عبدالرضا قنبری به جرم شرکت در تظاهرات روز عاشورا و به جرم کتک خوردن و ناسزا شنیدن و پاسخ تلفنی از خارج از کشور را ندادن! حکم اعدام دهد در حالیکه همسر معلم او باید هر روز از پاکدشت ورامین تا اوین به دنبال خبری از همسرش بیاید و دختر ده ساله اش در آرزوی دیدار پدر اشک بریزد، محبت و عاطفه ای برای عرضه ندارد. حکومتی که خواهر آقای عبدالرضا تاجیک را به جرم! پیگیری وضعیت برادر و اعتراض به هتک حیثیت او در زندان به زندان محکوم کند، سال هاست ارزش های خود را زیر پا نهاده است. حکومتی که آقایان سحرخیز، تاجزاده و وحید طلایی را به جرم مخالفت با کودتا و یاری به آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات محبوس می کند و خانواده ایشان را از وضعیت عزیزانشان به عمد و اصرار بی خبر نگه می دارد، صورت و سیرت مهربانی ندارد تا همراهی مسلمانان دیگر کشورها را به دست آورد.
مصر، تونس، اردن و یمن و ... تمام جوانان مسلمان این کشورها به یاد رهبری جمهوری اسلامی آوردند، مدل حکومت اسلامی که تبدیل به بزرگترین زندان خاورمیانه شده و افتخارش اینست که در یک ماه 97 نفر را اعدام کرده است و هنری جز پیر کردن جوانان و پوساندن پیران آزادیخواهش ندارد، اصلا شایسته یک جامعه اسلامی نیست. این همه به آیت الله خامنه ای یادآوری کرد که مدل حکومتی که شما اینک طوق کهریزک آنرا بر گرده ملتتان افکنده اید و اوین اینک از تمام نمادهایتان بزرگ تر و برجسته تر و پرجمعیت تر شده است، از اساس اسلامی نیست و آنرا نسبتی با اسلام نیست.   


جرس: مجمع مدرسین و محققین با صدور بیانیه ای بمناسبت پیروزی انقلاب اسلامی تصریح دارد: نظامی که بر اساس ظلم ، بی قانونی و نادیده گرفتن حقوق مردم قرار گیرد پایه های آن به حکم سنت الهی درهم فرو می ریزد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع مدرسین و محققین در این بیانیه تاکید شده است: عوامل اصلی سقوط شاه و دلایل و عوامل حضور مردم برای برپایی حاکمیت ملت و اجرای قانون و پاسخگویی مسئولان فراموش نگردد

متن کامل این بیانیه بشرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«تلك الايام نداولها بين الناس و ليعلم الله الذين امنوا و يتخذ منكم شهداء والله لا يحب الظالمين» (آل عمران 140)
«و ما اين روزهاي ( پيروزي و شكست ) را در ميان مردمان مي گردانيم تا خدا افرادي را كه ايمان آورده اند، بداند ( و شناخته شوند) ،و از ميان شما گواهاني مي گيرد. و خدا ستم پيشگان را دوست ندارد »
فرا رسيدن 22 بهمن روز سرنگوني نظام استبدادي - سلطنتي وسر آغاز نظام جمهوري اسلامي وحاكميت مردم ،روز نويد بخش تاريخ ايران و اسلام است . هماهنگي ملت ايران در آن روز براي نابودي نظام شاهنشاهي و محو آثار سلطنتي يعني : ديكتاتوري ،دست نشاندگي ، بي تفاوتي به حقوق اساسي ملت، حيف و ميل كردن ثروت ملي ، بي توجهي به منافع ملي در عرصه جهان ، از پديده هاي مهم در تاريخ اين مرز و بوم بود.
 ملت ايران يكپارچه به دنبال رهبري داهيانه و شجاعانه امام خميني (قدس سره)براي تحقق آرمانهايي كه ايشان در سخنان ومصاحبه هايش همواره مطرح مي كرد ، حركت نمود و خواستار ادامه راهي شد كه در آن ارزش هاي انساني و اسلامي و در راس آن حاكميت مردم ، آزادي هاي سياسي و عدالت اجتماعي و اجراي مرّ قانون بود و اين كه هيچ كس در هيچ جايگاهي حق تخطي از قانون را ندارد ، حاكميت مطلقه در ر‍ژيم گذشته از آن جا بوجود آمد كه شخص شاه حاكم بر قانون بود و در مقابل قانون و ملت پاسخگو نبود، خود را ما فوق قانون مي پنداشت و مفسران قانون براي تقرب به اعلي حضرت ، قانون را به نفع طبقه حاكمه تفسير مي كردند . البته نهاد هاي قانوني نظارت بر قدرت مانند مجلسين و مطبوعات نيز دست نشانده و ثنا گوي شخص شاه بودند.
به خاطرحاكميت شخص بر قانون، بزرگترين دست آورد ملت ايران در انقلاب مشروطه ، يعني قانون اساسي كه در روزگار خود بهترين ره آورد در منطقه بود، زير پا نهاده شد و حقوق ملت ايران ، با تحريف قانون ، در راه بقاي سلطنت ضايع گرديد .بي شك عوامل عمده به وجود آورنده حركت يكپارچه مردم در 22 بهمن و سرنگوني رژيم پيشين ، يكه تازي ، غرور،تحقير ملت، بي تحملي و بلند پروازي شاه واطرافيان او در عرصه اقتصاد، سياست و فرهنگ كشور بود.
بلند پروازي هاي شخص اول مملكت چنان او را در هاله اي ازغرور قدرت و ثروت فرو برده بود كه هيچ مخالفي را بر نمي تافت ، دستور سركوبي منتقدين را شخص او صادر مي كرد ، آنان را به زندان مي انداخت و گاه تا مرز اعدام به جلو مي برد. از آن سو اقتصاد و منافع ملي كشور ،در كام خود كامگي ،به حالت ايستايي و عقب ماندگي در آمد . بودجه بر آمده از نفت آن سرمايه ملي كه بايد صرف عمران و آباداني و سرمايه گذاري كشور مي شد تا ريشه فساد را بخشكاند ، هزينه تسليحلات و تبليغات و تقويت بنيه نظامي و انتظامي و در راس آن ساواك مي شد اختناق و گرفتن حق اعتراض از مردم و تك صدايي كردن مطبوعات و رسانه ها، حتي احزاب درون حكومتي خويش، سركوبي داخلي و ژاندارم منطقه بودن ، زيان هاي بزرگي را براي ملت ايرا ن ببار آورد ، كه در نهايت آثار آن تاختن مركب بيداد بر گرده ملت بود . «فتلك بيوتهم خاوية بما ظلموا انّ في ذلك لاية لقوم يعملون» اين خانه هاي آنهاست كه بخاطر ظلم و ستم شان خالي مانده ، و در اين نشانه روشني است براي كساني كه آگاه اند. ( سوره نمل آيه52)
بنابراين اگر بخواهيم علت سقوط نظام پيشين را در يك جمله كوتاه خلاصه نماييم بايد گفت ، نظامي كه بر اساس ظلم ، بي قانوني و ناديده گرفتن حقوق مردم قرار گيرد پايه هاي آن به حكم سنت الهي درهم فرو مي ريزد.
همچنان كه در اين روزگار شاهديم كه چگونه ملت هاي مظلوم و ستمديده منطقه در برابر حكومت هاي خود كامه حاكمان دست نشانده اجانب ايستاده اند و يقينا ايستادگي مردم در برابر اين مستبدان فرجام آن پيروزي خواهد شد چرا كه اين سنت قطعي الهي است كه ظلم پايدار نمي ماند.
مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم روز 22 بهمن را براي هميشه گرامي مي دارد و همواره خواهان اين است كه عوامل اصلي سقوط شاه و دلايل و عوامل حضور مردم براي برپايي حاكميت ملت و اجراي قانون و پاسخگويي مسئولان فراموش نگردد تا دگر بار خصلت هاي خود كامگان پيشين در هيچ لباسي باز نگردد و اهداف و آرماني كه ملت و رهبري بزرگ انقلاب در پي آن بود محقق شود.

«لقد كان في قصصهم عبرة لاولي الالباب»(سوره يوسف آيه 111 )
مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم




راه اندازی صفحات فیس بوک و توئیتر، برای حمایت و هماهنگی تظاهرات ٢۵ بهمن
 جرس: 
در جهت هماهنگی و گسترش حمایت ها از تظاهرات ٢۵ بهمن که میرحسین موسوی و مهدی کروبی آنرا اعلام کرده اند، گروهی از فعالان و حامیان جنبش سبز- با در نظر گرفتن اهمیت محیط مجازی در فراخوانی و یکپارچگی اعتراضات- صفحات فیس بوک و توئیتر "٢۵ بهمـن" را راه اندازی کرده اند.
مهدی کروبی ومیرحسین موسوی درنامه ای مشترک به وزارت کشور، صدورمجوز برای دعوت راهپیمایی مردمی درجهت حمایت از قیام مردم مصر و تونس را خواستار شده اند. بر اساس این درخواست، راهپیمایی گسترده ای، روز دوشنبه ٢۵ بهمن ماه ٨٩، از ساعت سه بعدازظهر در حدفاصل میدان های امام حسین تا آزادی برگزار می شود.
 پس از انتشار خبر درخواست مجوز برای تظاهرات فوق الذکر و در راستای استفاده از پتانسیل های شبکه های اجتماعی مجازی چون فیس بوک و توئیتر، وب سایتهای سبز به طور گسترده ای دست به انتشار خبر گشایش صفحات فیس بوک و توئیتر ٢۵ بهمن زده اند.
گفتنی است پس از نقش راهبردی شبکه های اجتماعی در اعتراضات مصر و انتشار نسخه جعلی وب سایت «کلمه»، بیم آن می رفت که بخش سایبری سپاه، از چنین امکاناتی علیه معترضان استفاده کند.
گفتنی است آخرین پوسترها، بیانیه ها، اخبار و... لحظه به لحظه در این صفحه در دسترس قرار خواهند گرفت.
همچنین امکان تبادل نظر با اعضا دیگر نیز در این صفحات لحاظ شده است.




معترضان در میدان اصلی قاهره چادر زده و کناره گیری مبارک را انتظار می کشند
جرس: با گذشت یک روز از مذاکرات بی نتیجۀ میان گروههای مخالف حکومت مصر با معاون رئیس جمهور آن کشور، در چهاردهمین روز از اعتراضات مردمی، هزاران نفر از فعالان معترض مصری - بدون توجه و اعتماد به وعده های دولت- کماکان خواستار برکناری حسنی مبارک از قدرت بوده و روز دوشنبه هفتم فوریه نیز، همچنان میدان التحریر(آزادی) قاهره، در تصرف مخالفین قرار داشت.
عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر روز گذشته - بدون قبول کناره گیری مبارک از قدرت- با تشکیل کمیته ای مرکب از شخصیت های قضایی و سیاسی برای انجام اصلاحات در قانون اساسی موافقت کرده و گفته بود که این اقدام تا ماه مارس آینده پایان خواهد یافت و بر اساس این اصلاحات نامزد های بیشتری خواهند توانست در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کنند. سلیمان همچنین وعده داده بود که موانع موجود بر سر راه آزادی مطبوعات را حذف و قانون وضعیت فوق العاده را لغو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراضات روز دوشنبه هفتم فوریه – ۱٨ بهمن، در فضایی آرام و بدون درگیری با نیروهای امنیتی، یا حضور و تشنج آفرینی لباس شخصی های حامی حکومت برگزار شد، و بسیاری از معترضان نیز از امروز در میدان چادر زده اند و می گویند تا استعفای حسنی مبارک از ریاست جمهوری، میدان را ترک نخواهند کرد.

گفتنی است روز گذشته و بعد از پایان مذاکرات میان مخالفان و حکومت، گروه اخوان المسلمین تا پایان هفته برای کناره گیری حسنی مبارک از قدرت زمان تعیین کرد.
این گروه و دیگر گروهها روز یکشنبه شدیدا معترض بودند که دولت نتوانسته خواست اصلی آنها را که استعفای فوری مبارک است، تامین کند. آنان امتیازهای پیشنهادی دولت را کافی نمی دانند اما درعین حال آن را اولین قدم به سوی برقراری گفت و گو تعبیر می کنند.
بنا به گزارش رویترز، مذاکرات روز یکشنبه میان حکومت مصر و گروه بزرگ مخالف آن (جمعیت اخوان المسلمین)، نخستین باری بود که در تاریخ صورت می گرفت، چرا که اخوان المسلمین اجازه فعالیت علنی ندارد اما اعضای آن به صورت مستقل در مجلس حضور دارند.
این جمعیت در رویکردی انعطافی، قیام مردم مصر را قیامی در راستای برقراری دموکراسی، و متشکل از تمام طیف ها و گروهها و مذاهب اعلام کرده و رهبران ارشد آن نیز، این نظر که انقلاب مصر، انقلابی اسلامی است را، رد کرده اند.
به گزارش خبرگزاری الجزیره، یکی از اعضای عالی‌رتبه اخوان‌المسلمین روز دوشنبه (هفتم فوریه) با اشاره به گفت و گوهای روز گذشته میان مخالفان و دولت گفته است: "ما سرگرم بررسی وضعیت جاری هستیم و قصد داریم،‌ درباره گفت و گوها بر اساس نتایج حاصل از آن تجدید نظر کنیم. برخی از خواسته‌های ما برآورده شده است، اما اصلی ترین خواسته ما که همانا کناره‌گیری حسنی‌ مبارک است، بدون پاسخ مانده است."
خبرگزاری آلمان امروز همچنین از آغاز به کار دولت و تشکیل جلسۀ هیئت دولت برای اولین بار طی دو هفته اخیر خبر داده و گزارش کرد که کابینه مصر - که روز ٣۱ ژانویه در پی اخراج چند وزیر از سوی مبارک اصلاح شده بود - برای اولین بار روز دوشنبه هفتم فوریه در شکل تازه تشکیل شد و برای افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان بخش دولتی و همچنین حقوق بازنشستگان بخش دولتی به توافق رسید.  
  وعده های دولت و حکومت مصر برای معترضان بدون اعتماد باقی مانده است.
بنا به آخرین گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان مصری از ادامه تظاهرات در روزهای آینده و به ویژه روزهای پنج‌شنبه و جمعه (تا کناره گیری یا برکناری مبارک از قدرت) خبر داده‌اند و گروه‌های مخالف حکومت نیز بطور جدی خواستار ایجاد ساختاری به منظور برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، محدود کردن دوره ریاست جمهوری، انحلال پارلمان،‌ آزادی زندانیان سیاسی و لغو حالت فوق‌العاده در کشور شده اند.

 


جرس:
سید محمد خاتمی در دیداری که در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داشت، با مرور ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران که برخاسته‌از خواست‌های اصلاح‌طلبانه مردم ایران بود، بر این نکته که “ما پایبند به انقلاب بوده و هستیم” تاکید کرد و گفت: “معتقدیم ملت ما بسیار برای انقلاب هزینه داده است و باید از آن پاسداری شود”.
 
به گزارش وب‌سایت رسمی سید محمد خاتمی، وی از “جمهوری اسلامی” به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب نام برد و خاطرنشان کرد: پاسداری از این جمهوری اسلامی با همان وجهه ای که در انقلاب بود و عرضه شد بزرگترین کار انقلابی است و کسی که از این دفاع کند او انقلابی واقعی است و کسی که به آن لطمه بزند ولو به نام دین و یا هر نام دیگری اوست که از انقلاب فاصله گرفته است ولو ادعای انقلابی گری کند.
رییس دولت اصلاحات با دعوت از اصلاح‌طلبان در جهت تبیین و بسط صحیح اندیشه اصلاح‌طلبی در شرایط موجود ، تصریح کرد: یکی از رسالت های اصلاحات دفاع از انقلاب و آرمان های انقلاب است برای اینکه بیگانگان با روح انقلاب با هر عنوان و تبلیغاتی نیایند محور همه کارها شوند و جامعه بشری را بدبین یا مردم را دلسرد کنند.
سید محمد خاتمی همچنین با بیان این‌که امروز به ناحق “گروه های قانونی و دلسوز “منحل می شوند و راه فعالیت به روی دیگران هم بسته می شود، به طرح این پرسش که چرا باید احزاب و تشکل ها طی دو سال گذشته حتی نتوانند کنگره سالانه خود را برگزار کنند؟! پرداخت و پیشنهاد داد به عنوان گام خیرخواهانه اول اجازه داده شود همه احزاب کنگره خود را با امنیت و آزادی برگزار کنند.
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدن ها همچنین با اشاره آنچه در تونس گذشت و اعتراض‌های مردمی علیه مبارک در مصر؛ به مرور سیر روشنفکری دینی در مصر طی ادوار مختلف تاریخی پرداخت و گفت: امروز خواست مردم مصر مشخص است و آن این است که دیکتاتور برود؛ آزادی احزاب و گروه ها باشد و مردم تعیین کننده سرنوشت خود باشند و خیرخواهانه به نمایندگی از ملت برای عدالت؛ برای حیثیت و امنیت زندگی مصریان تلاش کنند.
وی با آرزوی توفیق برای مردم مصر افزود: امیدوارم خداوند به آنها توفیق دهد و موفق باشند؛هزینه داده اند و هزینه می دهند ولی مطمئنا این مسیر غیر قابل برگشت است.

متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در این دیدار به شرح ذیل است :
از دیدار با شما خوشحالم؛ از اینکه این دیدار همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی صورت می گیرد خوشحالی مضاعف دارم.
انقلاب اسلامی برای همه ما مهم است.مخصوصا باید تاکید کنیم که برای ما و به نظر همه کسانیکه مدعی اند مسیر اصلاحات درست را طی می کنند انقلاب یک مبدا تحول برای نظام و جامعه و همه مردم ما بوده است و در واقع آن را اوجی از اصلاحات دیرپایی می دانیم که ملت ایران از قدیم الایام تاکنون می خواسته است.
حرکت پیامبران را هم اصلاحی می دانیم
به طور کلی حرکت پیامبران را هم اصلاحی می دانیم.همچنانکه قیام حضرت سید الشهداء یک جریان اصلاحی بود؛در قبل از مشروطیت هم حرکتی که در ایران شروع شده بود حرکت اصلاحی بود.مشروطیت نتیجه اصلاحات بزرگ بود.
و نیز در طول صد سال بعد از مشروطیت همواره جریان اصلاحات حقیقی و اساسی؛اصلاحاتی بر اساس ارزشهای الهی برای اعتلاء و رشد دادن انسان و به اصطلاح تامین حق و حرمت انسان اصلاحات اساسی بوده و هست.
انقلاب اسلامی هم همین بود و هست و ما پایبند به انقلاب بوده ایم و هستیم و معتقدیم ملت ما بسیار برای آن هزینه داده است و باید از آن پاسداری شود.
انقلاب واقعه بزرگی در جهان بود
انقلاب واقعه بزرگی در نه ایران بلکه در منطقه و به یک معنا در جهان بود.ملتی با دست های تهی به پا خواست با یک رهبری ممتاز الهی. منتهی رهبری که به حقوق و حق و حرمت انسان اعتقاد داشت و این را بارها بیان کردپس انقلاب ما برای رهایی انسان؛برای برداشتن قید ها و زنجیرها و برای از بین رفتن استبداد و وابستگی به بیگانه و عوامل عقب ماندگی کشور و ملت و برای اینکه هم جامعه ما پیشرفته باشد هم در دنیا جایگاه والایی داشته باشد و انسانها احساس هویت و حق و حرمت کنند و برای اینکه به جای اینکه تصمیم هایی از بیرون تعیین کننده راه و روش و مدیریت کشور باشد این تصمیم ها از درون ملت برخیزد و حاکمیت از سوی ملت آمده باشد و در مقابل ملت مسئول باشد مطالبی است که امام هم بارها گفته اند و ملت ما هم از صمیم انقلاب به آنها باور داشت و برای گذر از آن وضع ناگوار و رسیدن به وضعیت مطلوب قیام کرد.
امام اینها را از موضع اسلام بیان کردند ومردم دیدند؛ اسلامی که امام می گوید اسلامی است که می تواند همه خواست ها ی مادی و معنوی آنها را برآورده سازد بدون آنکه جا را برای دیگران تنگ کند.
انقلاب آنچنان که ملت می خواست و آن گونه که عرضه و معرفی شد این بود که می شود به خدا ایمان داشت در عین حال حرمت بندگان خدارا نگه داشت.می شود بنده خدا بود و در همان حال از آزادی انسان دفاع کرد؛می شود خواستار عدالت و اخلاق در جامعه بود و در عین حال با پیشرفت همه جانبه توام با عدالت کشور موافق بود.
می توان ارزش های الهی را پاسداشت در عین حال میزان را رای ملت و رای مردم دانست.می شود جمهوری اسلامی داشت و در متن جمهوری اسلامی حتی غیر مسلمان نه تنها جناح ها و سلیقه های مختلف بلکه هر کسی با هر آئین و مرامی وقتی زیستن در این نظام را پذیرفته است و در چارچوب میثاق وحدت ملی کشور یعنی قانون اساسی حرکت می کند شهروند جمهوری اسلامی است و دارای حق و حرمت و حقوقی است که یک شهروند دارد.
این اسلامی است که در انقلاب ما مطرح شد به خصوص هنگامی که داشت نظام جایگزین عرضه می شد.
مردم هم به همین رای دادند و دستاورد بزرگ انقلاب ما جمهوری اسلامی است و پاسداری از این جمهوری اسلامی با همان وجهه ای که در انقلاب بود و عرضه شد بزرگترین کار انقلابی است و کسی که از این دفاع کند او انقلابی واقعی است و کسی که به آن لطمه بزند ولو به نام دین و یا هر نام دیگری اوست که از انقلاب فاصله گرفته است ولو ادعای انقلابی گری کند باید دید این جمهوری اسلامی که حاصل انقلاب ما بود چه بود و چه می خواست.
اصلاحات واقعی با پایبندی به این مبانی و اصول و معیارها است واگر انحراف و اشتباهی بود باید با همین معیارها اصلاح بشود.اگر جایی دیده شد ظلمی می شود؛کارآمدی نیست؛با کارشناسی درست مدیریت پیش نمی رود؛اگر درجایی دیده شد افراد به خاطربیان عقیده و فکرشان هزینه باید بپردازند؛اگر در جایی دیده شد انتخاباتی که اینقدر مهم و قلب دموکراسی و مردم سالاری است اشکالاتی در آن است اینها بیان بشود و راهکار هم داده شود نه فقط انتقاد شود اصلاحات یعنی این.
آن چیزی که ما می گوییم اصلاحات؛خدا و پیغمبر و همه اینها هم قبول و نظامی را می خواهیم که ارزش های الهی در آن حاکم باشد احکام الهی در آن اجرا شود البته باز هم اینجا تاکید می کنم؛ امام هم فرمودند احکام باید با توجه به زمان و مکان که دو عنصرتعیین کننده در اجتهاد اسلامی هستند باشد و به گونه ای که بتواند مشکلات انسان امروز را حل کند ؛ همچنان که امام مواضع بسیار شجاعانه ای در مورد زنان؛فرهنگ و هنر و مسائل اقتصادی گرفتند و گره گشایی کردند و رفتند اینها ارزش هایی است که ما به آنها اعتقاد داشتیم و اعتقاد داریم در عین حال به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ما که آزاد شدن مردم بود چه از قید سلطه خارجی چه از قید استبداد درونی و دستیابی حاکمیت بر سرنوشت که در قانون اساسی ما به عنوان حق الهی شناخته شده است.اگر دنیا امروز حاکمیت بر سرنوشت را به عنوان حق انسان یک دستاورد بزرگ دنیای مدرن می داند که به جای اینکه افراد خاص، سران قبیله و طبقه ویژه ای حاکمیتشان را بر جامعه تحمیل کنند مردم باید تعیین سرنوشت کنند و این را حق طبیعی می داند ما بالاتر در قانون اساسی مان این را حق الهی دانسته ایم.
اینها دستاورد و جهت انقلاب ما بود و قرار بر این بود انقلاب وضعی را که تولید و زراعت و صنعت در رژیم شاه داشت؛وضع ارتش؛حاکمیت مستشاران خارجی در کشور و هم پیمانی آن رژیم با رژیم صیهونیستی و جاهای دیگر ،تنگنا هایی که برای افراد صورت می گرفت ودرها را به روی مردم بسته بودند ؛ در سایه انقلاب همه اینها تحول پیدا کند و الحق که خیلی تغییرات هم حاصل شد ؛امام آمد و با همیاری مردم انقلاب پیروز شد و امروز در سی و دومین سالروز آن قرار داریم.
جا دارد به شما و همه ملت ایران این دهه را تبریک بگوییم و باید این انقلاب را پاس بداریم. که انشالله در راه درست تداوم هم پیدا کند.
متاسفانه فضایی شده آنهایی که دلبستگی و وابستگی شان به انقلاب بیشتر است بیشتر مورد تهاجم هستند
شما عزیزانی که عنوان پاک اصلاحات را بر خود دارید با تکیه بر محکمات اصلاحات ؛باید حضور فعال داشته باشید.گفتم محکمات اصلاحات تا اشاره باشد به اینکه ممکن است کسانی ،چیزی درباره اصلاحات بگویند که با اصول و معیارها در تناقض باشد البته هر کس هر چه خواست بگوید آزاد است ما هم از ازادی بیان دفاع می کنیم ولی نظر خود را هم می گوئیم.تلاشی شد که اصول اصلاحات تدوین شود وشد و در اختیار همگان است شما باید اینها را به بحث بگذارید و با توجه به زمان و مکان ممکن است اصلاحات نیاز به اصلاح داشته باشد و اینها در سطح مردم تبلیغ شود به خصوص با این وضع ناگوار تبلیغات سوء یک طرفه وسیعی که علیه هر انسان خردمند خیر خواهی ولواینکه وابستگی به این انقلاب دارد؛وجود دارد. متاسفانه فضایی شده آنهایی که دلبستگی و وابستگی شان به انقلاب بیشتر است بیشتر مورد تهاجم هستند.
انتقاد کنید؛ اصلاح کنید و کار را پیش ببرید
ولی در این فضا اگر حکومت بد رفتار کند خود به خود این بد رفتار کردن تبلیغ به نفع کسانی که به حکومت اعتراض و انتقاد دارند خواهد بود منتهی ما که به اصل نظام و انقلاب پایبندیم وقتی محدود می شویم آن وقت دیگران حق را به جانب کسانی می دهند که اصل را قبول ندارند نه انتقاد نسبت به فلان روش حکومت دارند.
شما بروید اینها را بسط دهید؛صحبت و انتقاد کنید اصلاح کنید و کار را پیش ببرید.
ما باید این انقلاب و راه درست امام و راهی را که انقلاب معین کرد و از خواست ها و آرمان های ملت ایران را تبیین کنیم و از آنها دفاع و راهکارهایمان را برای آینده بگوییم حالا اینکه بگذارند یا نگذارند حرف دیگری است.همه ما رفتنی هستیم نباید انتظار داشته باشیم همیشه ما کاره ای باشیم.
بلاخره حرف ها و مواضع ما در تاریخ می ماند ؛قضاوت نسل های گوناگون را جدی بگیریم به خصوص نسل امروز که دفعتا در اثر انفجارجمعیت وضعیت ترکیب جمعیتی را عوض کرد نسلی الان روی کار است که ۷۰ درصد آنها انقلاب و جنگ را ندیده یا اگر جنگ بوده خیلی خردسال بوده اند باید از انقلاب دفاع کنیم تا دیگرانی که با اصل مخالفند نیایند همه چیز را زیر پا بگذارند.
یکی از رسالت های اصلاحات دفاع از انقلاب و آرمان های انقلاب است
اتفاقا یکی از رسالت های اصلاحات دفاع از انقلاب و آرمان های انقلاب است برای اینکه بیگانگان با روح انقلاب با هر عنوان و تبلیغاتی نیایند محور همه کارها شوند و جامعه بشری را بدبین یا مردم را دلسرد کنند.
مساله دیگر که قابل ذکر است چیزی است که در شمال آفریقا و سطح وسیعی در مصر و با شدت و ضعف در همه کشورهایی که دچار عقب ماندگی تاریخی به خاطر حکومت های فاسد و وابسته اند بوده و در جهان اسلام به نحوی از انحاء در حال رخ دادن است این امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم.
در تونس که کشور کوچکی است و نسبتا هم از نظر اقتصادی بد نبودند ولی دیکتاتوری نفس گیری که هم با دین و هم با دنیای مردم مخالف بود حکومت خودکامه داشت؛ دیدیم چه رخ داد. شاید تا سه چهار روز قبل کسی احساس نمی کرد این رژیم در مقابل حضور مردم اینگونه فرو بپاشد از شروع این جنبش تا فرار دیکتاتور آنجا ۲۹ روز طول کشید.
در مصر هم همین طور بخصوص مصر جوان به صحنه امده در مقابل رژیم مسلطی که کاملا مورد پشتیبانی در دنیا بود.مصر ،کوچک نیست بلکه تمدن چند هزار ساله دارد. به هر حال ملت تمدن ساز ؛ملت بزرگی است همچنان که ما دارای سابقه تمدن بزرگ هستیم.
بعد از اسلام هم مصر مثل ایران از کانون های ایجاد و بسط و گسترش تمدن اسلامی بود.
” اگر ایران کفوی داشته باشد مصر است و اگر مصر همتائی داشته باشد ایران است “
تعبیری که من از یکی از مصری ها شنیدم که می گفت:ایران و مصر دو بالی هستند که تمدن اسلامی به کمک این دو بال برخاست و اوج گرفت.اگر ایران کفوی داشته باشد مصر است و اگر مصر همتائی داشته باشد ایران است.مصر این پایگاه و جایگاه را داشته است و ملت مصر ملتی ارجمند است که در دنیای اسلام تاثیر گذار بوده است.در ۱۵۰ سال گذشته هم واقعا یکی از کانون های مبارزه با استعمار و پیشتازی با حق و حرمت مردم و مبارزه با دخالت خارجی بوده است.
“سید جمال الدین اسد آبادی” وقتی از همه مایوس می شود به مصر می رود و آنجا فضای را ایجاد می کند و می بیند که با اصلاح و تغییر موافق است و برای طرح اسلام مترقی وپیشرو ونیز مبارزات ضد استبدادی و استعماری مصر را جایگاه مناسب می بیند.مصر این چنین کشوری است و تجربه های مختلفی را هم داشته است.در انجا حرکت ها و موج های اسلامی هم بوده است.
اگر ما چیزی به عنوان روشنفکری اسلامی داشته باشیم ؛ در مصر یکی از کانون های بسط روشنفکری اسلامی بوده.پیشتازی مصریان در دفاع از آرمان مردم فلسطین و نفی و محکوم کردن و حتی مقابله با جنایاتی که رژیم صیهونیستی با اشغال و جنایتش داشته است پیشتاز بوده است.
دو جریان افراطی و تفریطی از درون حرکت ها و جنبش های اسلامی و مبارزاتی بیرون آمد
دو جریان افراطی و تفریطی هم از درون حرکت ها و جنبش های اسلامی و مبارزاتی بیرون آمد ولی روح غالب مردم مصر و متفکران اسلامی از این دو جریان جدا بود.یکی جریان افراطی و خشونت گرا است که از اسلام جز ظواهر را نمی شناسد و این ظواهری که بخشی از آنها هم عادت زدگی های تاریخی است نه واقعا ظواهر صد در صد اسلامی که باید باشد ولی به نام اسلام تلقی شده جز این هیچ چیز را حقیقت نمی داند و هیچ روشی جز خشونت نمی بیند و هیچ ساز و کاری برای مدیریت جامعه به جز استبداد نمی شناسد.
صحبت او این نیست که حکومت های مستبد سر کارند و باید بروند بلکه می گوید استبداد من که از ارزش های اسلامی دفاع می کنم خوب است ان استبداد بد است که ما نمونه اش را در همسایگی خود برای سالها دیده ایم و این جریان تند تنها ابزار را “زور” می شناسد و به راه کارهای خود عنوان دینی می دهد و نابود کردن کسانی که با ذهنیت و سلیقه آنها موافقت ندارند را دنبال می کند.
این جریان افراطی از درون جنبش های اسلامی در آمده از آنطرف هم جمع تفریطی جریانی که تحت تاثیر تحولات غربی بوده و آنچه در غرب رخ داده است و به خیال خود خواسته است اسلام را پویا کند ولی در این پویا کردن بیشترین زیان را اسلام دیده است.
نمی خواهم بگویم آنها سوء نیت داشته اند ولی واقعا این حرکت تفریطی جریانی بود که تحت تاثیر تحولات غرب بود و می گفت متن و نص را باید تفسیر و تاویل کرد و آن را روز آمد نمود البته تاویل در صورتی قابل قبول است که به اصل متن ضربه نزند.
در جریانات روشنفکری تفریطی می بینیم که به نام تاویل اینقدر سایش در متن ایجاد شود که به پایین که می رسیم اصلا متن و وحی و کلامی که کلام خدا باشد محو می شود؛بهر حال این جریانات بوده است.
ولی غالب مردم و متفکران مصر اسلام را قبول دارند واقع بین هم هستند. هم به وحی و کلام الهی پایبنداند؛ هم دنیای امروز را درک می کنند و هم نیازهای مردم امروز را می فهمند البته در مصر غیر مسلمان هم کم نیستند که محترم اند در این چند دهه مصریان تجربه های سیاسی و اجتماعی زیادی را نیز از سر گذرانده اند.
بازگشت به خویشتن و نیز مقابله با استعمار و سلطه بیگانه و مقابله با ظلم؛ وجه مشترکی بین همه جنبش های اسلامی اجتماعی و فکری
وجه مشترکی بین همه جنبش های اسلامی اجتماعی و فکری وجود داشته است و آن بازگشت به خویشتن خویش حالا یا خویشتن ملی یا دینی خود و نیز مقابله با استعمار و سلطه بیگانه و مقابله با ظلم به همین دلیل است که مردم مصر با همه اختلافاتی که دارند به محمد عبده احترام می گذارند همچنان که به جمال عبدالناصر احترام می گذارند.جمال عبدالناصر به مصر آزادی نداد ولی هویت داد ؛ تحقیر شدگی ملت مصر را بازگرداند و در مقابل استعمار ایستاد.بیان گر درد های مظلومان و به خصوص فلسطینیان و دفاع از آرمان فلسطین شد.تلاش کرد عدالت در جامعه بیشتر شود.ولی در قاموس او نیز اینها آزادی که امروز خواست غالب و فرگیر ملت های جهان و کشور های اسلامی است خیلی جایگاهی نداشته است .ولی همین اندازه که کسی بوده در مقابل تحقیر ملت ایستاده است مورد احترام است چون هیچ ستم و ضربه ای بالاتر از تحقیر شدگی در تاریخ نیست.
انسان آزادی توام با گرسنگی را بر سیری با استبداد ترجیح میدهد
انسان گرسنگی را می تواند تحمل کند ولی تحقیر شدگی تا مغز استخوان او را می سوزاند و استبداد انسان را تحقیر می کند انسان نمی تواند استبداد را بپذیرد. انسان آزادی توام با گرسنگی را بر سیری با استبداد ترجیح میدهد؛ این فطرت انسان است.
کسی که با تحقیر شدگی مقابله می کند مورد احترام قرار می گیرد. و حالا مردم مصر می بینند که مصر با آن سابقه در این سالیان دراز؛ نه دست آورد اقتصادی تاثیر گذار در زندگی مردم داشته است ،نه فضای باز سیاسی را تجربه کرده است نه از لحاظ بین المللی اعتبار لازم را دارد.
البته تحولات اقتصادی و علمی هم در مصر هم صورت گرفته اما اینکه مردم اثار این بهبودی را در زندگی عمومی خودشان احساس کنند نبوده و این مهم است که اگر ما تحول ایجاد کنیم و مردم احساس نکنند که آن تحول در زندگیشان اثر دارد آن تحول اقتصادی مانع از مشکلات بعدی که پیش خواهد آمد نخواهد بود.
از طرف دیگر آزادی هایشان سرکوب شده نه انتخابات درستی وجود دارد نه احزاب امکان نفس کشیدن دارند همین اخوان المسلمین هم که معتدل هم هست منحل می شود . حزب حاکم جا را برای همه تنگ می کند و به صورت فرمالیته انتخابات برگزار می شود؛فضا فضای خفقان آور و نفس گیر است و بالاتر از آن نه تنها از ارمان دفاع از مظلوم و فلسطین و مقابله با تجاوزات یک رژیمی که دارد نسبت به مردم مظلوم فلسطین جنایت می کند و منشاء فساد در منطقه است دفاع نمی شود بلکه حکومتشان دست در دست دشمن؛ و در مقابل ملت های منطقه و ملت مظلوم فلسطین ایستاده است این مردم نمی توانند تحمل کنند و یکباره می بینیم این اتفاق مبارک می افتد.
تکرار دیکتاتوری؛ نگرانی مصری ها
البته یک نگرانی هم در مصری ها وجود دارد که گذر از این مرحله مبادا به نام ناسیونالیسم؛آزادی؛سوسیالیسم و به هر نام دیگری دوباره شاهد دیکتاتوری دیگری باشند چون مصر اینها را تجربه کرده است یا خدای ناکرده به نام اسلام یک نوع افراط گرایی و خشونت گرایی سر کار بیاید و راه را بر همه ببندد.
خواست آنها مشخص است؛دیکتاتور برود آزادی احزاب و گروه ها باشد و مردم تعیین کننده سرنوشت خود باشند و خیرخواهانی به نمایندگی از ملت برای عدالت ؛برای حیثیت و امنیت زندگی مصریان تلاش کنند.
این چیزی است که الان در مصر است و امیدوارم خداوند به آنها توفیق دهد و موفق باشند؛هزینه داده اند و هزینه می دهند ولی مطمئنا این مسیر غیر قابل برگشت است.
امیدواریم ملت مصر موفق باشد و بتواند از این مرحله سنگین و دشوار با پیروزی بیرون بیاید.
خواست ما؛ استقرار و پایداری توأمان ارزش های الهی، آزادی انسان و پیشرفت جامعه
برگردم به خودمان؛ما همواره گفتیم و می گوییم که خواست ما استقرار و پایداری جمهوری اسلامی است.نظامی که در آن هم ارزش های الهی حاکم است هم ازادی انسان و هم پیشرفت جامعه و هم حق اعتراض و انتقاد وجود دارد و هم مسئولیت قدرت مداران در مقابل مردم و نهادهایی و این حاصل انقلاب ما بوده و باید باشد بجای آنچه افراط گرایان خشونت طلب مثلا در افغانستان می گفتند و اگر ما در ارائه الگو موفق باشیم خود به خود دیگران از اینجا الگو می گیرند.نه تنها اکثریت که مسلمانند بلکه اقلیت های غیر اسلامی هم احساس می کنند اگر این الگو پیاده شود در چارچوب این الگو و نظام حق و حرمت دارند و چرا این راه را انتخاب نکنند!
در نظامی که هم ارزش های الهی و هم اخلاق و عدالت و هم آزادی و پیشرفت و کار کارشناسی و مسئولیت حاکمان باشد خود به خود الگو می شود.
انتخابات آزاد؛آزادی بیان و آزادی اندیشه و تبادل اندیشه و رای و هزینه نداشتن انتقاد و اعتراض را در جمهوری اسلامی مهم می دانیم و جنبه های منفی با اخلاق و عدالت الهی پر می شود.
باید برای الگو سازی تلاش کنیم
کار ما بعد از انقلاب اسلامی فقط حفظ مرزها یمان نیست؛مرزهای عقیدتی مان هم باید حفظ کنیم،باید برای الگو سازی تلاش کنیم.
معتقدیم انقلاب ما انقلاب آزاد کننده بود و این آزادی باید در همه عرصه ها باشد به همین دلیل می گوییم در نظام جمهوری اسلامی رای ؛آزادی،حرمت مردم و عدالت باید جایگاه والا داشته باشد ومنظور از آزادی ولنگاری و هرج و مرج نیست اتفاقا ما به اخلاق در کنار آزادی و عدالت تکیه بسیار زیادی باید بکنیم و می کنیم ؛همچنانکه در جنبه سلبی استبداد و استعمار را باید با هم نفی کنیم.
فضای مطلوب در همان چارچوبی که قانون اساسی می گوید و در آرمان های ملت ایران بود و در انقلاب بیان شد و مطابق در خواست های تاریخی ملت بود اگر درست تامین شود بهترین خدمت به جمهوری اسلامی شده است ومردم ما با اشتیاق بیشتری در صحنه خواهند بود و خودشان را صاحب همه چیز می دانند.
من اصلا کاری به محتوای انتخابات گذشته ندارم ولی ببینید چقدر نیروها به خاطر مشارکت در انتخابات دچار تنگنا شدند؛این نه با معیارهای منطقی و شرعی و قانونی نظام جمهوری اسلامی سازگار است و نه به مصلحت خود نظام و حاکمیت.
این فضا باید باز شود از این فضای امنیتی باید بیرون رویم اگر واقعا دلبسته به انقلا هستیم همه هم باید تلاش کنیم.
به عنوان نقد نباید تخریب کرد؛ از ان طرف هم اعتراض و نقد نباید هزینه داشته باشد
نه به عنوان نقد باید تخریب کرد از ان طرف هم اعتراض و نقد نباید هزینه داشته باشد آن وقت خواهیم دید باز چه شورو شوقی در مردم ایجاد خواهد شد و چه دلبستگی هایی برای مردم خارج از مرزها ایجاد می شود که حرکتشان به این سو باشد.
به صراحت عرض کنم فضای کنونی کشور نه به مصلحت کشور و جامعه و حتی حکومت است و نه مطابق با معیارها وملاک هایی که قانونا و شرعا داریم.
به عنوان گام خیرخواهانه اول اجازه داده شود که همه احزاب کنگره خود را با امنیت و آزادی برگزار کنند
امروز به ناحق گروه های قانونی و دلسوز منحل می شوند و راه فعالیت به روی دیگران هم بسته می شود. چرا باید احزاب و تشکل ها طی دو سال گذشته حتی نتوانند کنگره سالانه خود را برگزار کنند؟!به عنوان گام خیرخواهانه اول اجازه داده شود که همه احزاب کنگره خود را با امنیت و آزادی برگزار کنند این یعنی باز شدن آن فضای سیاسی و اجتماعی که البته این کافی نیست بلکه همه باید بتوانند در فرآیندهای تعیین کننده مثل انتخابات ؛ با تضمین امنیت و ازادیشان حضور فعال داشته باشند.
باید در ساز و کار انتخابات تجدید نظر شود
ساز و کار انتخابات طوری باشد که همه گروه ها احساس کنند آزادانه و با امنیت می توانند حضور داشته باشند و نامزد داشته باشند و برگزاری انتخابات به صورتی باشد که واقعا رای و نظر واقعی مردم تامین شود.
همه دولت ها و همه وزرای کشور در همه ادوار اجماع روی این داشته اند که باید در ساز و کار انتخابات تجدید نظر شود.آیا دیگر اجماعی بالاتر از این وجود دارد!؟این کار زودتر باید انجام شود و خود نظام هم بایدآن را انجام دهد.
با این امر می توان نگاه به اینده داشت نه نگاه به گذشته؛وقتی افق روشن باشد!آن وقت میبینید کشور دوباره متحد؛منسجم و پیشرو و همه در عرصه خواهند بود.
بزرگترین تضمین کننده نظام و انقلاب حضور مردم در صحنه است
بزرگترین تضمین کننده نظام و انقلاب حضور مردم در صحنه است.حضور مردم هم انگیزه و شوق می خواهد.نظام و حاکمیت بیشترین نقش را می تواند در ایجاد فضا برای حضور مردم و تضمین حضور انها داشته باشد.
انشالله دل های همه ما تحول پیدا کند و همه ما به سویی برویم که درآن همه نیروهایی که عاقلند و علاقمندند امکان حضور تضمین شده ای داشته باشند آن وقت است که ما مطمئنیم گامی بزرگ در جهت رسیدن به اهداف انقلاب برداشته ایم.
*      *      *
بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی سید محمد خاتمی، در آغاز این دیدار نیزرییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ارائه گزارشی از اقدامات؛ فعالیت ها و برنامه های این شورا پرداخت.
همچنین تنی چند از اعضای این شورا در خصوص مسائل جاری کشور،نقطه نظرات خود را بیان کردند.از جمله موارد مورد تاکید، لزوم گسترش فضای سیاسی کشور؛ فعالیت آزادانه احزاب و رفع محدودیت های وارد بر آنان و همچنین اطلاع رسانی آزاد رسانه ها؛ رعایت قانون و احترام به حقوق شهروندان بود.


راهی جز تحول دیدگاه حاکم واقدام فوری برای پاسخگویی به مطالبات مردم وجود ندارد
جرس: در ادامه حمایت ها از درخواست مجوز راهپیمایی توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی طی صدور بیانیه ای تفصیلی و تحلیلی از شرایط فعلی کشور، ضمن انتقاد از شرایط موجود، خواستار برگزاری انتخابات آزاد وبدون نظارت استصوابی - با نظارت نهادهای مردمی و رسانه های آزاد - آزادی زندانیان سیاسی , آزادی رسانه ها و روزنامه ها, ازمیان برداشتن سانسور و فیلتر وپارازیت , آزادی احزاب وگروه های سیاسی وآزادی حق برگزاری اجتماعات و راهپیمایی ها, به رسمیت شناختن حقوق مردم وحق انتخاب کردن و انتخاب شدن گردید.


در بخشی از این بیانیه آمده است: انقلاب اسلامی با مؤلفه های آزادی خواهی , عدالت جویی , واستقلال طلبی با مشارکت گسترده مردم و حضور وهمراهی گروه های سیاسی با دیدگاه ها ونگرش های گوناگون سیاسی وعقیدتی به پیروزی رسید .جمهوری اسلامی ویا به عبارتی جمهوریت واسلامیت تجلی گاه آرمان های مردم وبه ویژه آرمان آزادی وعدالت تلقی وازسوی مردم پذیرفته شد .همزمان با شکل گیری نهادهای نظام جمهوری اسلامی برخی کاستی ها ازسویی وسوء تدبیر برخی گروه های سیاسی آن مقطع تاریخی ازسویی دیگر, به درگیری ها وخشونت ها دامن زد. وپس از آن نیزبا بروز جنگ فضای سیاسی تساهل وروامداری دچار انسداد شد .
این بیانیه می افزاید: با گذر از شرایط جنگی , تغییر قانون اساسی , درگذشت امام خمینی , کشوروارد مرحله ای تازه شد ؛ تغییرات ساختاری منجر به تمرکز قدرت در حوزه مدیریت کلان کشور شد .رویکرد تمرکز قدرت غیر پاسخگو آغازپررنگ ترشدن تفکر به حاشیه راندن مردم واصول آزادی وعدالت شد ؛که تجلی این رویکرد را درمقاطع مختلف انتخابات می توان مشاهده نمود .
مجمع نمایندگان تصریح دارد: شکل عریان وناب این تفکر در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری خودنمایی نمود , علیرغم استقبال بی نظیر اقشار مختلف اعم از کار گران , جوانان , زنان , دانشگاهیان واندیشمندان جامعه برخوردی در خور شآن ملت بزرگ ایران با مردم صورت نگرفت واندیشه آزادیخواهی با سد تفکر سازمان یافته اقتدار گرایی وتمامیت خواهی روبه رو شد .

پاسخ اعتراض مدنی ومسالمت جویانه مردم چیزی جز سرکوب , دستگیری وشکنجه وزندان واعدام نبود .
این بیانیه خاطر نشان کرد:.به موازات کم رنگ کردن نقش مردم , مسدود کردن آزادی های قانونی ومدنی ؛ نا کار آمدی مدیریت سیاسی کشور وسوء مدیریت ها , اتخاذ خط مشی های نسنجیده وبرنامه های نادرست موجب گردید که روند شاخص های اقتصادی ومعیشتی مردم شیب نزولی پیدا کرده وکارگران وکشاورزان , کارمندان ؛ دانشگاهیان وفرهنگیان وتولید کنندگان در تنگنای معیشتی قرار گرفته وبیکاری ورکود وفقدان شرایط شرایط سرمایه گذاری وگرانی قیمت کالا وخدمات گریبانگیر مردم شود .
مجمع نمایندگان می افزاید: همه اینها چیزی نیست جز دورشدن از آرمان ها واصول اولیه انقلاب چون آزادی وعدالت ورعایت حقوق شهروندی وبه رسمیت شناختن حق آزادی بیان واحزاب, حق آزادی انتخابات وآزادی انتخاب کردن وانتخاب شدن , حق آزادی اجتماعات وراه پیمایی ها , حق آزادی روزنامه ها , ممنوعیت شنود وباز کردن نامه ها وبسته های پستی وعدم دخالت در زندگی خصوصی افراد , مجاز نبودن تفتیش عقاید وممنوعیت سانسورو... , که درقانون اساسی مورد توجه وپذیرش ودر عمل به فراموشی سپرده شده است .
این بیانیه در خاتمه تصریح دارد: در آستانه سی وسومین سالگرد انقلاب هیچ منفعت ومصلحتی برتر از خوشبختی مردم ورفاه وآسایش وآزادی آنان وجود ندارد وهمبستگی ملی از راه به رسمیت شناختن آزادی ها ی قانونی ورعایت حقوق شهروندی ممکن می گردد .
برای پاسداشت انقلاب وهزینه گزافی که مردم متحمل شده اند راهی جز تحول دیدگاه حاکم واقدام فوری برای رفع کاستی ها و نابسامانی ها و پاسخگویی به مطالبات مردم وجود ندارد .

 کاملِ بیانیۀ هفده ماده ای مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر می باشد:
1-پیروزی انقلاب اسلامی حاصل همراهی وهماهنگی همه گروه ها وفعالین سیاسی واجتماعی با دیدگاه ها ونگرش های گوناگون سیاسی وعقیدتی بود , در روند مبارزه طولانی وبا بهره بردای از فضا ی مناسب جهانی نیروها ی سیاسی کشور با پذیرش رهبری امام خمینی نظام شاهنشاهی را سرنگون ونظام مبتنی برخواست واراده ملی را جایگزین آن کردند ؛ مبنای رفتار سیاسی مردم ونخبگان بیانات واظهارات امام خمینی به وِیژه نظرات ایشان در زمان اقامت در پاریس بود .که نظام جمهوری اسلامی را برگرفته از آرا وانتخاب آزاد مردم دانسته وبر اهمیت آزادی های فردی واجتماعی ؛ آزادی انتخاب کردن وانتخاب شدن ؛ آزادی عقیده وبیان وحاکمیت مردم درهمه شئؤن دانسته , دامنه این آزادی ها را تا آزادی واختیار در نوع پوشش بانوان وآزادی کمونیست ها در ارائه دیدگاه ونظراتشان بسط وگسترش دادند. سخنان امام خمینی در پاریس مانیفیست نظام جمهوری اسلامی ومبنایی برای شکل گیری هماهنگی وهمراهی همه اقشار ملت در پیروزی انقلاب اسلامی شد .
2- شهید گرامی استاد مطهری دربیان به کار نگرفتن واژه دمواکرتیک در عنوان نظام جمهوری اسلامی که پیشنهاد گروهی از سازمان های سیاسی برای همه پرسی تعیین نوع نظام آینده کشور بود براین نکته تاکید می کردند که به کار گیری این واژه از انجا که جمهوری اسلامی نظامی کاملا دموکراتیک است درست نبود ه وآزادی ها مردم ناشی از واژه دموکراتیک تلقی می شود , درحالی که جمهوری اسلامی همه حقوق وآزادی های مردم را تامین وتضمین می کند , وبا چنین دیدگاه ونگرشی جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم ونه یک کلمه بیش تجلی خواست رهبری ومردم شد .
3- هرچند سرعت دگرگونی ها وسیر شتابان رخدادها سبب شد که سازمان های سیاسی برای رویارویی با وضع نو پدید فاقد برنامه ریزی ها ی دور اندیشانه واجرایی باشند , ولی برگزاری انتخابات وتشکیل مجلس خبرگان ؛ قانون اساسی را مبنایی برای میثاق ملی ووحدت همگانی نمود , افسوس که بزرگمردی چون آیت الله طالقانی درمیان راه رخت از میان بست ولی در مجلس خبرگان برای حاکمیت رای مردم وقانونی کردن شوراها برای اداره کشور همه همت خودرا به کار گرفت وقانون مترقی وپیشرفته شوراها نتیجه پایمردی وایستادگی بزرگمردی چون ایشان وهمراهی خبرگان برگزیده مردم در مجلس خبرگان بود .مردم نیز به عنوان صاحبان اداره کشور در جریان روند قانون گزاری قرار گرفته ودامنه بحث وگفتگو در همه زمینه ها در کشور رونق یافته بود . البته بروز پاره ای رخدادها چون اشغال سفارت امریکا بازهم به فضای هیجانی در زمان تدوین قانون اساسی دامن زده وموضوع دیگری نیز همزمان با قانون اساسی به عنوان موضوع گفتگو شرایط کشوررا در بر گرفت وبه گونه ای جا یگزین گفتگوهای دامنه دار در باره مواد قانون اساسی شد . سقوط دولت بازرگان که پیامد اشغال سفارت امریکا بود به بر آمدن دولتی تازه با محوریت شخصیت های روحانی شده وهمین امر راه را برای ورود روحانیون به دستگاه اجرایی هموار تر وپذیرفتنی تر نمود . حاصل این کنش ها وواکنش ها به دگرگونی های معنادار در ساخت سیاسی کشور منجر شد .
4- پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضای تساهل وروامداری در کشور به گونه ای رواج پیدا کرد که شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی در تلویزیون با سران گروه های سیاسی چون توده ای وفدائیان خلق ودیگر گروه های سیاسی در باره دیدگاه ها ی عقیدتی به بحث علنی وآزاد می پرداختند ورونق فضای گفتگو در کشور همه را به اندیشیدن در باره دیدگاه ونظرات سیاسی وبرنامه های کاری گروه های گوناگون وادار وجامعه چند صدایی واقعی را نوید می داد . بیان دیدگاه سیاسی وعقیدتی گروه های سیاسی به عنوان روشی برای آزاد اندیشی فضای جامعه را تحت تاثیر قرار داده وهمه را به عنوان صاحبان اصلی انقلاب به آینده امیدوار می نمود
5- تحلیل شرایط روزهای نخستین انقلاب وباز گو کردن همه رخدادها به آسانی ممکن نیست ولی انقلاب اسلامی مردمی ترین حرکت مردمی در قرن بیستم بود که تحولات سریع منطقه ای وجهانی را دامن زد ,نا گفته نباید گذاشت که بروز در گیری ها در گنبد وکردستان وبرخی مناطق دیگرو بی تدبیری برخی از گروه های سیاسی که درک درستی از دگرگونی ها وشرایط کشور نداشتند سبب شد که شرایط سیاسی داخلی دستخوش تغییرات جدی شده وبرخی از عوارض ناخواسته برکشور ومردم تحمیل شود که پیامدها ونتایج آن هنوزهم بر کشور سایه افکند ه وروند سالم سازی ساختار سیاسی کشور را نیز دستخوش دگرگونی ها ی معنادار کرد ؛ افزون براین رفتارهای نا موزون وویرانگر که سلاح را در مناسبات سیاسی جایگزین گفتگو کرد , رفتارهایی که خشونت را برعرصه سیاسی تحمیل وروامداری را از میدان سیاست به گوشه های انزوا فراری داد .که این حدیث مفصلی است وناگفته های بسیار دارد, بدهی سازمان های سیاسی به مردم که خشونت وسلاح را وارد میدان سیاست کردند بسیار وسنگین است . انقلاب فرهنگی وتعطیل دانشگاه های کشور وپاکسازی دانشگاه ها برگی دیگر از تاریخ سیاسی ماست که باید به درستی مورد بازخوانی وبررسی قرار گیرد . خاستگاه انقلاب فرهنگی وپیامدهای آن وچرایی تعطیل دانشگاه هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است . جنگ خونین عراق برعلیه ایران با پشتیبانی کشورهای بزرگ وتامین اسلحه توسط کمپانی ها ی بزرگ اسلحه سازی شرق وغرب وتامین هزینه های گزاف توسط حاکمان کشورهای عربی منطقه و حضورمزدوران وفرماندهان جنگی برخی کشورها درمیدان های جنگ علیه ایران فرصت های بزرگی از کشوررا گرفت ومنابع بزرگ مادی ومعنوی را به کام خود فرو برد .که این موضوع واهمیت آن در شکل گیری مناسبات وساختار سیاسی وپیامدهای آن نیازمند بررسی همه جانبه است , امام خمینی در نامه ای که به مسؤلین کشور در زمان پذیرش قطعنامه نوشتند نکته های مهمی را مطرح وبراهمیت بررسی جنگ وسرانجام آن تاکید کردند , امری که همچنان مغفول مانده است .
6- با گذر از شرایط جنگی؛ تغییر قانون اساسی , رحلت امام خمینی کشور وارد مرحله ای تازه شد. دولت سازندگی جایگزین دولت دوران جنگ شد , قدرت ریاست جمهوری ورهبری درقانون اساسی نسبت به دوران پیش از آن وزمان امام گسترده تر شد , با حذف پست نخست وزیری ریاست جمهوری بالاترین مقام اجرایی ومسؤل گزینش وزیران ومعرفی به مجلس شد وجایگاه مجلس در ابراز اعتماد به نخست وزیر ازبین رفت , با حذف شورای عالی قضایی؛ گزینش ریاست دستگاه قضایی به رهبری سپرده شد , صدا وسیما به عنوان زیر مجموعه رهبری شرایط تازه ای پیدا کرد .شورای امنیت ملی درقانون اساسی نهادینه شد , دستگاه های قضایی وقانون گذاری واجرایی به گونه ای زیر نظر رهبری قرار داده شد .دولت سازندگی برچنین بستری برای گذر از شرایط جنگی زمامدار اداره کشورشد .اصلاحات اقتصادی وسازندگی سرلوحه شعارها وبرنامه هاقرار گرفت, هرگونه مخالفت با دولت هم به عنوان مخالفت با رهبری وپیامبر به شعارهای سیاسی راه پیدا کرد , ریاست جمهوری ورهبری به عنوان اداره کنندگان اصلی کشور مدیریت کلان کشوررا دردست داشتند .مجلس چهارم با رد گسترده نیروهای سیاسی شکل گرفت وگام بزرگ شورای نگهبان در به کار گیری نطارت استصوابی برداشته شد , کار زار سیاسی در انتخابات مجلس چهارم که نخستین مجلس پس از امام بود با حملات وموج گسترده تبلیغاتی رادیو وتلویزیون به شکل گیری مجلسی یک دست تر ومطیع تر انجامید ودرهمان مجلس نظارت استصوابی به عنوان ماده قانونی در قانون انتخابات گنجانیده شد . شورای نگهبان که در انتخابات مجلس اول از رد صلاحیت آقای کیانوری رهبر حزب توده خودداری کرده ودلایل قانونی برای ردصلاحیت را در دسترس نمی دید تبدیل به شورای نگهبانی می شود که در انتخابات مجلس سوم در پی عدم تایید صحت انتخابات شهر تهران بوده که با دخالت امام وبرگزیدن نماینده ای برای بررسی موضوع ازعدم تایید صحت انتخابات تهران ناتوان می شود , درانتخابات مجلس چهارم بدون هیچ مانع وبا پشتوانه های تازه به رد صلاحیت بیش از چهل نفر از نمایندگان مجلس سوم وبسیاری ازفعالین سیاسی خوشنام دیگر در سراسر کشور دست می زند. اختیاری که هم چنان شورای نگهبان برای خود قائل است وبرخی گروه های سیاسی ویا نظامی برای حذف رقبای سیاسی آن را ابزاری مفید وکار آمد تشخیص داده اند .
7- با پایان دولت سازندگی , دولت اصلاحات براساس نیاز به باز سازی وآزادی فضای سیاسی وتوسعه همه جانبه موجی از امیدرا د ردل مردم بر انگیخت وجلوه تازه از زندگی سیاسی را با تا کید برحقوق شهروندی وآزادی های سیاسی واجتماعی وشکل گیری ؛نهادهای مدنی وروزنامه های آزادتردربرابر مردم قرار داد , ادبیات سیاسی تازه وواژه های نو جای خودرا در گفتمان حاکم پدید آورد , مردم به خودباوری بیشتر رسیده ونویسندگان ونخبگان وروزنامه نگاران امنیت بیشتری احساس می کردند , روزنامه ها با شکل وشمایل تازه راه خودرا به سوی دکه ها باز کردند وروزنامه درهزینه سبد خانوار جایی برای خود پیدا کردند , شور ونشاط اجتماعی زندگی مردم را درخود گرفته بود که اندکی پس از آن طومار مطبوعات آزاد درهم پیچیده شد وشرایط دشواری برای روزنامه نگاران رقم خورد .دولت اصلاحات کامیابی ها ی بزرگ وناکامی های بزرگی را تجربه کرد افزایش اعتبار ایران در مجامع بین المللی وداخلی نتوانست مانع برنامه ریزی ها کار شکنانه وویرانگر شود , مساله با کارشکنی در دولت اصلاحات پایان نیافت وجمع کردن سفره تساهل وتسامح به عنوان راهبرد دربرنامه ریزی های مخالفان داخلی پررنگ ترشد.دولت ومجلس اصلاحات در پیشبرد مصوبات وبرنامه های قانونی با دشواری های بزرگی دست وپنجه نرم می کردند. مجلس هفتم با رد صلاحیت گسترده فعالین سیاسی اصلاح طلب وبرگزاری انتخابات توسط دولت اصلاحات علیرغم تاکید ریاست جمهور بربرگزاری انتخابات آزاد رویه ای تازه را برکشور حاکم کرد , به نظر می رسد که ناگفته های آقای خاتمی از چگونگی برگزاری انتخابات مجلس هفتم برای درک بهتر شرایط سیاسی درشرایط کنونی کشور مفید ولازم باشد .به ناگزیر برخی کاستی های اصلاح طلبان نیز در این دوره از دایره بررسی بیرون نخواهد بود .
8- .پراکندگی اصلاحات طلبان وعدم برنامه ریزی درست ازسویی وروش های به کار گرفته شده وسازماندهی های دراز مدت وبا استفاده از نهادهای قدرت سبب شد که انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به سربرآوردن دولتی تازه با روش های نو منجرشود , مروری دوباره بر گزارش تحقیق وتفحص مجلس ششم از برگزاری انتخابات مجلس هفتم به درک بهتر وآگاهی ازروش های دخالت های سازمان یافته در انتخابات کمک کننده ومفید است . قدرت یافتن آشکار بیشتر نهادهای نظامی از پیامدهای این مرحله از تاریخ سیاسی کشور ماست .به موازات ایجاد محدودیت برای رسانه ها ونهادهای مدنی شیوه ای نوین از مدیریت مبتنی برسخنرانی های جنجالی وبدون مطالعه موج تازه ای از دشمنی وکاهش اعتبار برای کشور رقم زده شد . فضای سیاسی واجتماعی وفرهنگی کشور با بسته انگاری با مشکلات تازه ای روبه روشد .در آمدهای کشور رو به فزونی وبهبود اقتصادی رو به کاستی گذاشت , سرمایه های ملی دستخوش نا کار آمدی شد . وبا چنین شرایط کشور آماده ورود به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری شد , وسرفصل تازه ای در تاریخ سیاسی ایران گشوده شد .
9- انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با سازماندهی نهادهای سیاسی وفعالیت گسترده کنشگران اجتماعی وسیاسی به ویژه جوانان ودانشجویان, زنان , ونخبگان؛ وهمدلی وهمراهی اقشار گوناگون مردم به زیباترین وبزرگترین همایش سیاسی در ایران بدل شد , مناظره های رادیو وتلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری واجتماعات انتخاباتی وبه کار گیری تارنماهای اینترنتی، مدنی ترین رفتار سیاسی از مردم ایران را در برابر چشم جهانیان قرار داد .خیابان های شهر های کشور به جایگاهی برای ابراز مخالفت ویا موافقت همرا ه با دوستی ومهربانی شده بود , واین امر نوید پدید آمدن همبستگی ملی ؛ وگذر آسان تر به مردمسالاری را می داد .آنچه در روزهای پیش از برگزاری انتخابات در ایران توسط مردم وجوانان با گرایش های گوناگون فکر وسیاسی آفریده شد نمونه ای ارزشمند وبارز از آگاهی وتوان برنامه ریزی سیاسی نیروها ی مدنی بود, اگر چه می شد مدیریت مناظره ها با نمایش بی طرفی صدا وسیما همراه بشود که نشد ولی مردم به عنوان داوران بی طرف نقش خودرا به خوبی ایفا کردند . آنچه بعد از 22 خرداد برکشور گذشت سایه ای سنگین بررفتار مدنی ومسالمت جویانه گروه های مختلف سیاسی در پیش از برگزاری انتخابات انداخته است .وبا همین استدلال کشورفاقد توان وزمینه لازم برای دست یابی به مردم سالاری معرفی می شود ولی بازخوانی آنچه در آن مرحله گذشت به درک روشن تری از زمینه های سیاسی واجتماعی وفرهنگی انجامیده ونقش برخی گروه های سیاسی وحاکمیت در دامن زدن به نارسایی هاوناتوان جلوه دادن مردم را بیشتر نشان خواهد داد .
10 – روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری داستان پر ازاندوه وآهی است که زیان های ناشی از آن برای مردم وکشور وحاکمیت به این زودی ها از میان نخواهد رفت , اعتبار های از دست رفته به دست نیامده وآسیب های وارده جبران نخواهد شد .شکوه حضور میلیونی مردم تهران در روز بیست وپنج خرداد 1388درخیابان های تهران که بیش ازسه میلیون نفر بر آورد شد , بزرگترین همایش سیاسی تاریخی این مرز وبوم است , راهپیمایی سکوت واعتراض آرام مردم می توانست دستمایه بزرگی برای کشور به شمار آمده وراهی مناسب برای پاسخگویی به درخواست مردم برگزیده شود . سوگمندانه باید گفت که این بزرگی وآزادمنشی مردم کشور درمیدان آزادی با شلیک گلوله رنگ خون به خود گرفت , وشب پیش از آن کوی دانشگاه قربانی جنایت بزرگ وتاریخی شد, وخاطره شوم حمله به کوی دانشگاه در 18 تیر با شکلی وحشیانه تر تکرارشد .روزهای پس از آن مردم با حضوری آرام برخواست های مدنی خود تاکید کردند ولی روز 30 خرداد شهر به خون کشیده شد . دستگیری فعالین سیاسی که ازهمان شامگاه 22خرداد شروع شده بود به شکلی گسترده رواج پیدا کرد , زندان ها پر وپر وپرتر شد , کهریزک از دل دستگیری جوانان وبی تدبیری دست اندرکاران شکل گرفت ونمونه ای از جنایت تاریخی علیه بشریت شد ,دادگاه ها و اعترافات ساختگی واحکام غیر عادلانه اعتبار دستگاه قضا را ازبین برد , سکوت برخی بزرگان دینی پرسش های بسیاری را در برابر نسل جوان قرار دادواگر نبود سخنان وموضع گیری های فقیه مجاهد آیت الله العظمی منتظری واعتراض آیات بزرگوار صانعی ودسغیب وبیات زنجانی وطاهری اصفهانی وبرخی دیگر از بزرگان دینی معلوم نبود چه برسر دین ودینداری در این کشور می آمد , انجام این همه رفتارهای نادرست ونا خوشایند وخشن به نام دین واستفاده ابزاری درهمه جا وبرای همه چیز از دین به دین گریزی درجامعه رواج ورونق داد , وقایع روز عاشورا به شکل وارونه ای بازتاب داده شد وصدا وسیما اعتبار خودرا با مخدوش نشان دادن واقعیت ها از دست داد؛ درحالی که موضوع کشته شدگان درخیابان های تهران مورد چشم پوشی قرار می گرفت از شادی وکف وسوت گروهی در روزعاشورا گفته می شد بدون اینکه ازدلیل آن کف وسوت چیزی به نمایش در آید و بدون آنکه واقعیت های آن روز وخواست های مردم بازتاب داده شود , آنچه گذشت وتصویرهایی که ثبت وبازتاب داده شد درذهن مردم ایران وجهان به صورت حکایت سخت این روزها ماندگار شده است .وبا کمال تاسف سرمایه های بزرگی را از دسترس خارج وعوارض جبران نا پذیری برجای گذاشته است ؛ دست اندرکاران حکومت آنچه را به دست آورده اند در برابر آنچه از دست داده اند بسیار کم وکم ارزش تر است , وبا رفتارهای غیر قابل قبول وامنیتی ونظامی کردن فضای سیاسی کشور دامنه سختگیری ها ودستگیری ها ومحکومیت ها را گسترده تر کرده وبا ناتوانی از قانع کردن مردم سانسور وفیلتر وپارازیت را به عنوان ابزار به کار بسته اند تا راه آگاهی یافتن مردم را از واقعیت ها بسته نگاه دارند وشگفتا که چاره کاررا در این یافته اند که سر فصل های آموزشی علوم انسانی را در دانشگاه تغییر داده تا از این رهگذر برای ناتوانی خود در استدلال راهی پیدا کنند.
11- با چنین شرایطی سی ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته وپا در آستانه سی وسومین سال می گذاریم درحالی که موج حرکت های مردمی کشورهای تونس ومصر ویمن را در نوردیده وصدای اعتراض مردم اردن و الجزایر به گوش می رسد ودیری نخواهد پایید که این موج آزادیخواهی وعدالت طلبی به سرزمین سوریه هم برسد , ملت ایران پیشتاز این حرکت سرنوشت ساز وامید آفرین در خاورمیانه وشمال آفریقا است ,پیامی که همه کشورهای مسلمان منطقه را فرا گرفته وبساط دیکتاتوری واستبداد ونابرابری وفساد را ازمیان برخواهدداشت , جنبش سبز که ادامه جنبش اصلاح طلبی است بازگو کننده خواست ها ونیازها ی مردم است . مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به عنوان بخشی از جنبش سبز مردم ایران با پشتیبانی از حرکت وقیام های آزادیخواهانه کشور های مسلمان نمی تواند نسبت به آنچه در کشور می گذرد سکوت اختیار کرده وبرنارسایی ها وناروایی چشم پوشیده وراه های گذر از بحران را بامردم وحاکمیت در میان نگذارد .هرچند که این روزها پیام ها وتوصیه های خیرخواهانه به هیچ گرفته شده ویا با انبوهی از دشنام پاسخ داده می شود .
12- راه حل های آقای هاشمی در آخرین نماز جمعه ایشان در سال گذشته وپیشنهادهای آقایان موسوی وکروبی در روزها وماه های پس از انتخابات ودر تازه ترین نمونه آن پیشنهاد آقای خاتمی در باره چگونگی شرکت در انتخابات درخواست های حداقلی پیش نیاز هر گونه راه حل برای برون از تنگناها ودشواری ها وبحران موجود است .رهبران جنبش سبز آقایان موسوی وکروبی وخاتمی در حوادث پس از انتخابات با خویشتنداری وتوصیه به آرامش وبازنگه داشتن هر گونه روش ورویه اصلاحی بزرگترین رهبران آشتی ملی ومدافعان قانون ویک پارچگی سرزمینی بوده اند , انها به درستی براین نکته تاکید کرده اند که باید با به رسمیت شناختن حقوق همه افراد وگروه های سیاسی وقومیت ها وپیروان آئین ها وادیان گوناگون راه را برای مشارکت همه جانبه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی وبه فعلیت در آوردن اراده ملی هموار کرد . نادیده گرفتن این توصیه ها وپیشنهادهای خیر خواهانه برای کشور ومنافع ملی زیان بار است .
13-مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی انتخابات آزاد وبدون نظارت استصوابی با نظارت نهادهای مردمی ورسانه های آزاد را یکی ازمهمترین وکم هزینه ترین روشها برای پاسخ به درخواست های مردم می داند , زمینه ساز انتخابات آزاد , آزادی زندانیان سیاسی , آزادی رسانه ها وروزنامه ها, ازمیان برداشتن سانسور وفیلتر وپارازیت , آزادی احزاب وگروه های سیاسی وآزادی حق برگزاری اجتماعات وراهپیمایی ها, به رسمیت شناختن حقوق مردم وحق انتخاب کردن وانتخاب شدن می باشد , شورای نگهبان که به جای داوری در جایگاه یک حزب سیاسی با پشتوانه نظامی –امنیتی قرار گرفته است خود صلاحیت خودرا به چالش کشیده است , اجرای درست اصول قانون اساسی وپذیرش همه اصول آن ازجمله حق نظارت بررهبری از سوی خبرگان , اجرای تمام وکمال فصل سوم قانون اساسی وبه رسمیت شناختن حقوق شهروندی ؛تشکیل مجلس خبرگان براساس قانون اساسی که همه صاحب نظران وفعالان سیاسی دارای تخصص درحوزه های مربوط به وظایف رهبری بتوانند به عنوان نامزد در آن شرکت داشته وتنها به فقیهان مورد پذیرش شورای نگهبان بسنده نشود از خواست های مهم دیگری است که با بی اعتنایی مواجه شده است وبه ناگزیر باید به آن پاسخ مناسب داده شود .
از آنجا که مبنای حرکت آزادیخواهانه وعدالت طلبانه مردم ایران وجنبش سبز قانون وقانون گرایی است علاوه براجرای اصول معطل مانده قانون اساسی اصلاح روش اصلاح قانون اساسی نیز از مقولاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا امکان تفاهم ملی وهمبستگی برای رفع مشکلات وگذر از بحران فراهم شود .
14- تشکیل یک گروه حقیقت یاب مرکب از کارشناسان حقوقی بی طرف برای بررسی روند برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وحوادث پس از آن از جمله تیراندازی درمیدان آزادی در روز 25 خرداد 1388, حمله به کوی دانشگاه تهران در 25 خرداد 1388 ؛ حوادث خونبار 30 خرداد , وقایع روز عاشورا وکشتار عزاداران , ماجرای کهریزک , دادگاه های پس از انتخابات , اعترافات تلویزیونی , شکایت زندانیان سیاسی از آنچه در ماجرای باز جویی ها گذشته است وشکایت زندانیان سیاسی از سردار مشفق وسایر موارد پرداخته وگزارش روشن وکاملی از آنچه در کشور گذشته است دراختیار مردم گذاشته شود .این گزارش نه برای دامن زدن به انتقام گیری بلکه باهدف روشنگری وشناخت ریشه مشکلات از اهمیت ویژه ای برخورداراست .مشکل وبحران سیاسی کشور راه حل سیاسی دارد ونمی توان با شیوه های نظامی وامنیتی براین مشکل غلبه کرد .آنچه پس از 22 خرداد 88 گذشت به تنهایی گویای نا درستی روش های به کار گرفته شده می باشد .اینکه کشور در شرایط نظامی – امنیتی نگه داشته شود بیش از آنکه ناشی ازتدبیر وغلبه بربحران باشد نشانه ای از پایداری بحران وحل نشدن مشکلات جاری کشور است .
15-عدالت وآزادی دو ارزش بنیادین جامعه بشری می باشند این دومقوله به هم پیوسته ولازم وملزوم هم می باشند , نه عدالت را به بهانه آزادی می توان قربانی نمود ونه می توان آزادی را می توان به بهانه عدالت به کنار گذاشت ؛شواهد تاریخی وبه ویژه تاریخ معاصر ایران به درستی گواه پافشاری وخواست مردمان این مرز وبوم بر تحقق دو اصل آزادی وعدالت است .عدالت به مفهوم اعم اقتصادی, سیاسی ؛فرهنگی واجتماعی وهم چنین آزادی به مفهوم اعم اقتصادی , سیاسی وفرهنگی واجتماعی در قالب قوانین سنجیده ودرست از نیازهایی است که بایست به آن پرداخته شود .
وضعیت معیشتی واقتصادی مردم همواره از ضرورت ها ونیازهای اولیه مردم بوده است , توده مردم به رغم برخورداری کشور از منابع وامکانات فراوان با دشواری های معیشتی دست وپنجه نرم می کنند, روند شاخص های اقتصادی وشاخص رضایتمندی مردم درسالهای اخیرحکایت از چشم اندازی نگران کننده وناروشن درعرصه های تولید , صنعت , کشاورزی و......دارد .
بالا بودن نرخ بیکاری , تورم , رکود وبه عبارتی کندی روند توسعه اقتصادی...نگران کننده است وآمارهای نادرست چیزی از کاستی ها موجود کم نمی کند .استفاده از توان کارشناسی کشور وبرنامه های دقیق ومبتنی برمطالعات همه جانبه وتوجه به اصول آزادی وعدالت از پیش نیازهای اصلاح این روند نا مناسب ونادرست می باشد .
16- برگزاری راهپیمایی ها وگردهمایی ازحقوق به رسمیت شناخته شده وقانونی شهروندان است , این حق قانونی آشکارا نادیده گرفته شده ومردم با تهدیدات وبرخوردهای غیر قانونی از این حق محروم شده اند , استفاده ابزاری از حضور مردم در راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی ومصادره به مطلوب شرکت مردم از شگردهایی است که مخالفان مردم سالاری به کار بسته ومی بندند.اگر گروه بزرگی از مردم با تاکید بر دستاوردهای انقلاب ومخالف با روش های جاری بخواهند برای یاد آوری درخواست های مردم در مقطع پیروزی وبا برداشت متفاوت با برگزار کنندگان رسمی راهپیمایی جشن پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی بدارند نهادی که که مسؤلیت امنیت مردم را برعهده گیرد وجود ندارد درحالی که براساس قانون این وظیفه نیروی انتظامی است که امنیت مردم وهر گونه راهپیمایی را باید تضمین کرده وبرعهده بگیرد , امری که تا به حال به گونه ای دیگر رقم خورده است .
17-بار دیگر برخواست های قانونی واهمیت توجه به حقوق شهروندی وآزادی انتخابات تاکید کرده وپشتیبانی همه جانبه خودرا از سران جنبش سبز مردم ایران اعلام می داریم ؛ این بزرگواران یعنی آقایان موسوی وکروبی وخاتمی شایسته تکریم واحترام روزافزون هستند وادبیات نامناسب در مورد آنان توهین به شعور وآگاهی مردم ایران یعنی صاحبان اصلی کشور است؛ دفاع از آزادی های قانونی مردم , دفاع از حقوق شهروندی؛ تاکید بر رعایت قانون در دادرسی ها ومحاکم , محکومیت کشتار وزندانی کردن آزادیخواهان , محکوم کردن اعدام زندانیان واجرای احکام بدون طی مراحل قانونی , نادرست شمردن رفتارهای نامناسب با زندانیان فتنه وفتنه گری نیست بلکه آزادمنشی وآزادیخواهی نام دارد .مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از آزادی وآزادیخواهی پشتیبانی کرده وهمبستگی وهمراهی همه ایرانیان باهر نگرش وفکر وعقیده درهرجای جهان را برای دست یابی به آزادی از نیازهای این مرحله تاریخی دانسته وبران تاکید می کند .
زنده باد ایران , زنده باد آزادی وعدالت , زنده باد جنبش سبز
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
تهران بهمن ماه 1389 .




مادر بهاره هدایت: ما را حتی از دیدن چهره اش پشت شیشه محروم کردند

خبرگزاری هرانا - بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، طی هفته گذشته بار دیگر به دادگاه احضار شد.
وی همراه با مجید توکلی و مهدیه گلرو به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه منتقل شد. قاضی پرونده از این سه فعال دانشجویی خواسته بود پیام هایی که از سوی آنان در آستانه ۱۶ آذر امسال منتشر شد، تکذیب کنند تا پرونده جدیدی که برای آنها گشوده شده، بسته شود.
بهاره هدایت، از فعالان باسابقه دانشجویی، یکی از سنگین ترین احکام زندان را در میان فعالین دانشجویی و مدنی پس از وقایع انتخابات ۸۸ دریافت کرد. وی که برای پنجمین بار طی دو دوره عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد، در حال سپری کردن دوران محکومیت ۹ سال و نیم خود در بند قرنطینه متادون زندان اوین است.
مادر بهاره هدایت در گفتگویی با دانشجونیوز اعلام کرد که بهاره به روند برگزاری این دادگاه اعتراض و اظهار کرده است که بدون حضور وکیل هیچ حرفی در دادگاه نخواهد زد.
از مادر بهاره هدایت وضعیت جسمی بهاره را به دلیل ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا در زندان جویا شدیم. وی گفت علیرغم وضعیت نامناسب بهاره و دردهای مکرر به دلیل سنگ کیسه صفرا، به وی مرخصی جهت عمل جراحی که توصیه اکید پزشک مختصص در زندان بوده، داده نشده است. او همچنین تأکید کرد یک ماه و نیم از آخرین ملاقات کابینی بهاره می گذرد و خانواده وی علیرغم مراجعات و درخواست های مکرر از حق ملاقات فرزندشان محروم هستند.

لطفا در مورد وضعیت کنونی بهاره هدایت در بند متادون زندان اوین توضیح دهید. به چه دلیل وی را مجددا به دادگاه احضار کردند؟

- بهار بیشتر از یک سال است که در زندان به سر می برد. تا الان سه دادگاه برای او تشکیل شده است. از تماس تلفنی ماه هاست محروم و امکان ملاقات کابینی نیز سلب شده، بارها درخواست ملاقات حضوری داده ایم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم. از آخرین باری که بهاره ملاقات حضوری داشت ۱۰ ماه می گذرد. بهاره روزی که در منزلش بازداشت شد، سالم بود و هیچ بیماری جسمی نداشت. ولی به دلیل وضعیت نامناسب زندان، تغذیه نامناسب و فشارهای روحی، بیمار هم شده و نیاز به جراحی دارد. اما اجازه آن را هم نمی دهند. الان هم پرونده ای جدید دوباره تشکیل داده اند و به دادگاه احضارش کرده اند. جالب این که قاضی که باید در رسیدگی به پرونده ها بی طرف باشد قبل از آغاز رسیدگی به پرونده تهدیدش کرده که اگر ادعای آن ها را تایید نکند برایش حکم سنگین دیگری می دهد.
دختر جوانم را حکم ۹ سال زندان داده اند، از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی محروم است و در زندان بیمار شده است. ما را حتی از دیدن چهره اش پشت شیشه هم محروم کردند. من، پدر و همسرش بارها درخواست مرخصی داده ایم اما هیچ جوابی به ما ندادند.
مدتی سکوت کردیم. با هیچ رسانه ای صحبت نکردیم به امید آنکه شاید به دخترم مرخصی بدهند. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که پرونده های جدیدی تشکیل و در نهایت هم به بند متادون همراه باقی زنان زندانی سیاسی منتقل شد.
از مادر بهاره پرسیدیم با توجه به این که بیش از یک سال از بازداشت بهاره می گذرد، او در زندان وقتش را چگونه می گذراند. وی در پاسخ گفت بهاره مدتی مسئول کتابخانه کوچک بند نسوان بود که نه تنها او را برکنار کردند بلکه با انتقال به بند متادون عملا زندانیان سیاسی زن از امکان کتابخانه و تلفن هم محروم شدند. قبلا کلاس قالی بافی در زندان می رفت که از آن هم محروم شد.
خانم هدایت در ادامه به دانشجونیوز گفت: "در حال حاضر نگرانی ام بیشتر به خاطر وضعیت جسمی بهاره است. او نیاز فوری به جراحی دارد و با توجه به اینکه ممنوع الملاقات شده کابوس هر شب ام این است که اتفاقی برایش بیفتد و ما بی خبر باشیم. گذشته از ظلمی که طی یک سال گذشته به بهاره و ما شد، شرایط جسمی او بحرانی است و مسئولان زندان نه تنها پاسخگو نیستند که هر بار درخواست مرخصی دادیم، جوابشان منفی بوده. دخترم فشارهای روحی بسیاری را تحمل کرده، چه کسی است که نداند پس از بازداشت برای چندمین بار وقتی با حکم ۹ سال و نیم زندان مواجه می شوی و پرونده های جدید هم برایت باز می کنند، چه قدر گذراندن روزها و تحمل سختی ها دشوار می شود. حال که حتی از شنیدن صدایش هم از پشت تلفن ماه هاست محروم شده ام. بهاره سنی ندارد و به تازگی ازدواج کرده.  شرایط زندان سخت بود هر روز با افزایش محدودیت ها و فشارها عرصه را بیشتر بر او و باقی زندانی ها تنگ می کنند."
ایشان در ادامه گفت که برای گرفتن مرخصی بهاره و انجام معالجات پزشکی در حال پیگیری هستند و تأکید کرد: "هر اتفاقی برای بهاره در زندان بیفتد مسئول آن قاضی پرونده، بازجو و مسئولان زندان اوین هستند که حتی اجازه درمان هم به فرزندم ندادند."
لازم به ذکر است که از خانواده بهاره هدایت و مجید توکلی ومهدیه گلرو خواسته شده که برای تشکیل دادگاه پرونده جدید آنها به شعبه ۲۸ وکیل معرفی کنند.



مادر حسن جولانی: پسرم فقط یکبار تلفن زد و گفت به داد من برسید

مصاحبه از مژگان مدرس علوم
جرس
حسن جولانی نابغه ریاضی و شاگرد اول  دانشکده ریاضی دانشگاه تهران که تاکنون ١٢ مقاله بین المللی نوشته است، از روز یازدهم آبان ماه امسال که توسط ماموران لباس شخصی ربوده شده، پس از گذشت بیش از سه ماه هنوز اطلاعی از وضعیت ومحل نگهداری وی در دست نیست.
مادر این دانشجوی نمونه با گریه و فریاد دادخواهی می گوید: "خبری از پسرم ندارم، نمی دانم درکجا زندانی است. در جلوی دانشگاه گرفتندش وچشمهاش را بستند و بردند. بعد لختش کرده بودند و آب سرد رویش ریخته بودند. یکبار تماس گرفت و گفت نمی داند کجاست و فقط تکرار می کرد "به داد من برسید، به داد من برسید." ای خدا با بچه ام چه کردند؟ خدایا به داد ما برس!"
گفتنی است، حسن جولانی که از ۴ دانشگاه برتر ریاضی جهان دعوت نامه دارد، پیش از این یک بار در تاریخ ۱۶ آذر سال ۸۸ دستگیر و بعداز ۴ ماه آزاد شده بود. وی بارها از طرف وزارت اطلاعات مورد تهدید وآزار قرار گرفته، بطوریکه مانع او برای ادامه تحصیل در رشته دکترای ریاضی شدند.
به همین مناسبت با مادر حسن جولانی در خصوص  بی خبری از وضعیت فرزندش به گفتگو نشستیم که این گفتگو بارها به علت گریه و فریاد مظلومیت این مادر قطع شد.
متن این گفتگو در پی می آید:
خانم جولانی لطفا در خصوص آخرین اطلاعی که از فرزندتان دارید صحبت بفرمایید.
خبری ندارم، نمی دانم درکجا زندانی است. از جلوی در انشگاه که گرفته بودنش وچشمهاش را بسته بودند و بردند. بعد لختش کرده بودند و آب سرد روش ریخته بودند. نمی دانم الان بچه ام کجاست؟
خدایا بداد ما برس!

الان چه مدتی است که از فرزندتان خبر ندارید؟
الان سه ماه می شود. پارسال هم او را گرفته بودند که ضامن گذاشتیم و آزاد شد. سه ماه پیش دوباره نمی دانم از طرف سپاه یا کجا گرفتندش و لختش کردند و آب سرد روش ریختند. بچه من نابغه ریاضی محض است الان چرا باید با او این کارها را بکنند؟ خانواده ما درستکار هستند کسی را اذیت نکردند پس چرا این جور می کنند؟ بچه من که داشت درس می خواند و سرش توی لاک خودش بود. بچه ام از زمان مدرسه تا  آخر دانشگاه، همیشه شاگرد ممتاز بود و بهترین نمره ها را داشته، چرا باید زجر این بچه ها را ببینیم؟ این پاداشش است؟ خدایا بچه ام را به تو می سپارم. من نگران بچه ام هستم، چه کار کنم؟ کجا برم؟
یا امام رضای غریب کمکم کن!

برای پیگیری به کجاها مراجعه کرده اید؟
جایی را بلد نیستم پدرش هم مریض شده و از نگرانی حسن مریض شده است. من هم مواظب او هستم.  به کجا بروم؟ کسی جوابم را نمی دهد...(به علت اشک و آه جملات ناتمام ماند)
خدایا تو کمکم کن!
به قرآن قسم، اینقدر برای دانشگاه این بچه خرج کرده بودیم و الان هم زیر بار قرض هستیم و با سختی تمام هزینه هایش را می دادیم چون درس خوان و با استعداد بود.

الان در زندان اوین هستند؟
فکر نکنم چون در این مدت یکبار تماس گرفت و گفت نمی داند کجاست و فقط تکرار می کرد "به داد من برسید، به داد من برسید." ای خدا با بچه ام چه کردند؟ خدایا به داد ما برس!
بچه من شبانه  روز درس می خواند. تو دانشگاه تبریز نمونه بود همه تعریف و تمجیدش می کردند. بچه ام پشت تلفن کمک می خواست بعد هم قطع شد. یک شماره ای افتاده بود هر چه آن شماره را می گیرم کسی جواب نمی دهد. دوستاش به من زنگ زدند گفتند پسرت را در تلویزیون نشان دادند من ندیدم. نمی دانم الان کجاست و چه کارش کرده اند؟

فرزندتان چند سال دارد و از خصوصیات اخلاقی اش برای ما بگویید؟
بیست و شش سالش است. همیشه درس می خواند معدلش همیشه نوزده بود. چندین مقاله علمی داده بود. تمام استادها در تبریز می گفتند عجب بچه نابغه ای داری! حتی بچه ام برای دکترای ریاضی محض قبول شد. اما نگذاشتند وارد دانشگاه شود. بعد هم از خارج دعوتش کردند برود برای ادامه تحصیل اما قبول نکرد.
تمام زندگی ام را خرج این بچه کردم، نابغه بود. یا امام حسین به داد بچه ام برس.
هر صحبتی با مسئولین قضایی دارید بفرمایید.
بچه من کاری نکرده بود. چرا لختش کردند و رویش آب ریختند؟ چرا سرش را بستند و بردند؟ الان کجاست؟ من و پدرش بیماریم. جواب ما را بدهند که بچه مان کجاست؟ از نگرانی، شب و روز نداریم.
من و پدرش روز به روز داریم از بین می رویم نگرانیم، ترابخدا بگویید بچه امان کجاست؟






حکومتی که مرگ می‌پراکند/ محمدحسین نیری

۱) مجازات اعدام به عنوان شدیدترین نوع مجازات، همواره مورد انتقاد مراجع بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر قرار داشته است. در این میان جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بالاترین آمار اعدام (به نسبت جمعیت) بخش عمده‌ی این انتقادات را به خود اختصاص داده است. گرچه این مجازات از دیرباز در زمره‌ی موارد اختلاف برانگیز میان حقوقدانان، فلاسفه و جامعه‌شناسان بوده و به بحث‌های متعددی دامن زده است، ولی امروزه با دستیابی به نوعی اجماع جهانی، شاهد جنبشی فراگیر برای الغای مجازات اعدام در سطح جهان هستیم. نتیجه‌ی این انتقادات و تلاش‌های بین‌المللی، لغو مجازات اعدام در بیش از دو سوم کشورهای دنیاست. در حالیکه برخی دولت‌ها با طرح دلایل مختلف ازجمله تاکید بر جنبه‌ی بازدارنده و ارعابی مجازات اعدام مایل به حذف آن نیستند، مخالفان مجازات اعدام با استناد به دلایل متعدد نظری و عملی، خواهان لغو کامل این مجازات در قوانین داخلی کشورها هستند. مخالفین مجازات اعدام با استناد به آمار جرایم در کشورهایی که چنین مجازاتی را لغو کرده‌اند، معتقدند برخلاف تصور دولت‌ها، مجازات اعدام هیچ تاثیر مثبتی در مسیر کاهش جرایم ندارد و اقدامات پیشگیرانه و تلاش برای از بین بردن زمینه‌های ارتکاب جرم، نقش به مراتب مهم‌تری را در کاهش جرایم ایفا می‌کنند. به‌علاوه در صورتی که به هر دلیلی فردی بی‌گناه به اعدام محکوم شود و پس از اجرای حکم، بی‌گناهی او آشکار شود، راه بازگشتی در کار نخواهد بود. مضاف بر این‌که مجرمان معمولاً به هنگام ارتکاب جرم به عواقب عمل خود نمی‌اندیشند و بسیاری از جرایم تحت تاثیر هیجان‌ها و احساس‌های آنی صورت می‌گیرند. در مورد مجرمین حرفه‌ای نیز تصور فرار از چنگال قانون و مجازات، قوی‌تر از اندیشیدن به عواقب جرم است.
امروزه به جرئت می‌توان گفت مجازت اعدام و به‌خصوص اجرای آن در ملاء عام که در کشورهای معدودی از جمله ایران صورت می‌گیرد، نه تنها باعث کاهش جرایم مهم و خشن نمی‌شود، بلکه به خشونت در میان افراد جامعه دامن می‌زند.

۲) از لحاظ موازین حقوق بشر نیز مجازات اعدام، نقض حقوق بنیادین بشر از جمله «حق حیات» است که در جوامع دموکراتیک دارای ارزش اساسی است و حکومت‌ها از سلب آن از شهروندان تحت هر شرایطی منع شده‌اند و هیچ استثنا و توجیهی برای نقض این حقوق پذیرفته نیست. مطابق ماده‌ی شش «میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی»، حق حیات از حقوق ذاتی انسان‌ها است و مجازات اعدام به جز در موارد استثنایی و در مورد مهم‌ترین جرایم قابل اجرا نیست.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی، علی‌رغم الحاق به این سند بین‌المللی و الزام‌آور بودن آن، به بسیاری از مواد این میثاق عمل نمی‌کند و برنامه‌ای نیز برای تطبیق با آن و کاهش موارد متعدد مجازات اعدام ندارد. ایران همچنین از امضای دومین پروتکل اختیاری این میثاق نیز که به‌طور اختصاصی به لغو مجازات اعدام پرداخته خودداری کرده است.
از سوی دیگر «مجازات اعدام» می‌تواند به حربه‌ای در دست دولت‌ها علیه مخالفان آنها تبدیل شود؛ کما اینکه بسیاری از دولت‌ها از اعدام برای سرکوب مخالفان سیاسی و به‌ویژه اقلیت‌های نژادی و قومی استفاده می‌کنند. به خصوص در شرایط جنگ و یا نا‌آرامی‌های داخلی، دولت‌ها بیشتر به این حربه متوسل می‌شوند تا به‌زعم خود بقای حکومت را با از بین بردن مخالفان با سریع‌ترین و خشن‌ترین روش تضمین کنند. این حکومت‌ها در حالی به شهروندان خود «مرگ» هدیه می‌کنند که وظیفه‌ی آنها حیات بخشیدن و تضمین حق زندگی برای تمام افراد جامعه است.
این اعدام‌ها را در حقیقت می‌توان نوعی «قتل عمدی» شهروندان توسط دولت‌ها دانست که متاسفانه جمهوری اسلامی در این زمینه سابقه‌ای طولانی از ابتدای تاسیس خود دارد. گرچه حذف فیزیکی مخالفین و استفاده‌ی گسترده از مجازات اعدام، همواره موجب عمیق‌تر شدن اعتراض‌ها و مخالفت‌ها می‌شود، ولی جمهوری اسلامی از خود تمایلی برای زمین گذاشتن این سلاح رعب‌آور نشان نمی‌دهد.

۳) حکومت ایران برای کنترل بیشتر جامعه و سرکوب مخالفان، خود را به شدت نیازمند به حفظ مجازات اعدام می‌بیند. مانع دیگری بر سر راه لغو مجازات اعدام- که برخلاف موارد قبلی غیر ‌قابل تغییر به نظر می‌رسد- مقررات اسلامی به خصوص احکام مربوط به «حدود و قصاص» است.
مقامات جمهوری اسلامی همواره اعتراض سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به احکام اعدام صادره توسط مراجع قضایی ایران را با توجیه‌هایی نظیر مبتنی بودن این احکام بر احکام مسلم و تغییرناپذیر دین اسلام پاسخ داده‌اند. بدین‌ترتیب مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهند با مستند کردن این قوانین به احکام مسلم و قطعی اسلام از خود سلب مسئولیت کنند و رعایت موازین حقوق بشر در این زمینه را تعلیق به محال کنند. به خصوص حکم «قصاص نفس» با توجه به اینکه به صراحت در قرآن ذکر شده، امکان لغو مجازات اعدام را در کشورهای اسلامی از جمله ایران به ظاهر منتفی ساخته است.
توجیه غیر منطقی و بیهوده‌ی مقامات جمهوری اسلامی در مراجع بین‌المللی مبنی بر تفاوت اعدام و قصاص نیز بر همین مبنا صورت می‌گیرد. در حالیکه آن‌چه در اسناد بین‌المللی حقوق بشر ازجمله پروتکل «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» منع شده، هرگونه مجازات منجر به مرگ یا به تعبیر حقوقی «سالب حیات» است.
بنابراین، نه وجود «حق قصاص نفس» توسط اولیای دم تغییری در این خصوص ایجاد می‌کند و نه روش متفاوت و البته سبعانه‌تری برای سلب حیات مانند سنگسار. در این رابطه باید گفت احکام اجتماعی اسلامی، تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند و با اثبات این‌که آثار منفی مجازات اعدام بیش از آثار مثبت آن است، نه تنها امکان تغییر این احکام وجود دارد، بلکه ضرورت آن بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. به علاوه تعلق برخی انواع مجازات مرگ در شریعت اسلامی مانند سنگسار و گردن زدن با شمشیر و به صلیب کشیدن و غیره به دوران ماقبل مدرن و نفوذ رسوم قبیله‌ای و جاهلی در این احکام، بدیهی و در دنیای مدرن غیر قابل پذیرش است.

۴) در ایران، بسیاری از احکام اعدام در رابطه با جرایمی صادر می‌شود که به طور مستقیم ارتباطی با احکام اسلامی ندارد؛ مانند جرایم مرتبط با مواد مخدر. عدم تاثیر مجازات اعدام در کاهش جرایم مواد مخدر به حدی آشکار است که حتی برخی مقامات مسئول در این زمینه نیز به صراحت به آن اذعان کرده‌اند. فقر و بیکاری گسترده در سطح کشور به‌خصوص در استان‌های همجوار با کشور افغانستان که مرکز اصلی کشت و تولید مواد مخدر است، زمینه‌ی ارتکاب این جرایم را مهیا ساخته و جمهوری اسلامی با اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تنها به حذف معلول می‌پردازد و علت را آگاهانه و عامدانه رها کرده است.
بخش دیگری از احکام اعدام نیز اختصاص به جرایم امنیتی و سیاسی دارد که با استناد به مقررات مربوط به محاربه و افساد فی‌الارض جنبه‌ی مذهبی به آن داده می‌شود. برخی قضات وابسته، با تفسیر موسع و سلیقه‌ای از جرایمی همچون اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، هرگونه اقدامی که برخلاف میل حکومت صورت گیرد، به‌طور بالقوه، قابلیت تلقی شدن به عنوان محاربه و افساد فی‌الارض و در نتیجه محکومیت به مجازات اعدام را دارد.
جرم محاربه از جمله جرایم مبهم و اختلاف ‌برانگیز است و حکومت ایران با انتساب محاربه به کسانی که هیچگونه اقدام مسلحانه‌ای انجام نداده‌اند، حتی میدان وسیع محاربه را نیز برای یکه‌تازی خود کوچک می‌بیند و با گشاده‌دستی به وسعت آن می‌افزاید. در حقیقت جمهوری اسلامی و استفاده‌‌ی آن از این جرم، دلیلی قطعی و تاییدی بر امکان سوء استفاده‌ی حکومت‌ها از هرگونه مجازات اعدام در قوانین داخلی آنها است.
این همان خطری است که بسیاری از مدافعان حقوق بشر و سازمان‌ها و اسناد بین‌المللی نسبت به وقوع آن هشدار می‌دهند و برای احتراز از آن، مبارزه و تلاش گسترده‌ای را برای لغو تمام اشکال مجازات مرگ پیگیری می‌کنند. به عبارت دیگر، در صورت وجود حتی یک مورد مجازات اعدام در قوانین یک کشور، احتمال اینکه حکومت با توسل به آن به حذف ظاهراً قانونی مخالفانش اقدام کند وجود دارد. اتهامات مضحک و ساختگی همچون کشف مواد مخدر یا اسلحه از منزل یا محل کار برخی فعالان سیاسی و اجتماعی و یا تلاش برای انتساب آنها به گروه‌های تروریستی نیز دقیقاً در همین مسیر صورت می‌گیرد. تنها راه جلوگیری از اینگونه سوء استفاده‌ها، لغو تمام اشکال مجازات مرگ است.
در حقیقت تاکید بر لغو مجازات اعدام در ایران، گرچه دارای مبانی جرم‌شناسانه و مبتنی بر موازین حقوق بشر است، ولی در شرایط حاضر در درجه‌ی اول به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ی حکومت از این مجازات برای حذف مخالفین سیاسی صورت می‌گیرد.
اجازه بدهید با صراحت بگویم، تفاوتی نمی‌کند که مطابق نظر شخصی یا بر اساس تحلیل‌ها و استدلال‌های فلسفی یا حقوقی مخالف یا موافق مجازات اعدام باشیم. تفاوتی نمی‌کند که متجاوز به عنفی را که قربانیان خود را با فجیع‌ترین روش به قتل رسانده مستحق مرگ بدون بخشش می‌دانیم یا او را معلول شرایط جامعه می‌بینیم و اگرنه تمام، حداقل بخشی از تقصیر را متوجه حکومت و شرایط اجتماع می‌کنیم. این را هم بیافزاییم که تفاوتی نمی‌کند آیا در حال حاضر جزو حکومت‌کنندگان هستیم یا حکومت‌شوندگان. به گواهی تاریخ، تضمینی وجود ندارد که قرعه‌ی روزگار به نام حاکمان نیفتد و با قوانین مصوب‌ی خود محاکمه و محکوم نشوند.

۵) هر نگرشی که به «مجازات اعدام» داشته باشیم و در هر جایگاهی که باشیم، باید بدانیم تلاش برای لغو مجازات اعدام در شرایط فعلی به منظور جلوگیری از خطر به مراتب بزرگ‌تری صورت می‌گیرد که تمامی جامعه و آینده‌ی آن را تهدید می‌کند و همانا قتل دولتی و اعدام کسانی است که تنها جرم‌شان آزادی‌خواهی و دگراندیشی و در یک کلام مطالبه‌ی حقوق فردی و آزادی‌های اساسی است.
صدور حکم مرگ برای دگراندیشان و مخالفین سیاسی، با محروم کردن دایمی جامعه از صاحبان اندیشه و پاسداران آزادی، راه را بر رشد و تعالی جامعه خواهد بست و زمینه را برای استقرار حکومت‌های خودکامه و نقض تمامی حقوق انسانی شهروندان فراهم می‌کند.
کوتاه سخن آن‌که، در شرایط حاضر با توجه به نارسایی و وابستگی سیستم قضایی ایران، عدم وجود حداقل معیارهای دموکراسی و سوء استفاده‌ی آشکار دولت جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای انتقام‌گیری از مخالفین سیاسی خود، لغو کامل مجازات اعدام باید در زمره‌ی باورها، مطالبات و آرمان‌های تمام مدافعان حقوق بشر قرار گیرد و با آگاهی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف تلاش شود.
محمدحسین نیری، وکیل دادگستری
سلسله گفتارهای اعدام*
رادیو زمانه

*بهنام دارایی‌زاده- اعدام در ایران، تنها مسئله‌ای حقوقی نیست. در میان تمامی کشورهایی که هنوز در آنها مجازات مرگ اجرا می‌شود، ایران بالاترین میزان اعدام را به نسبت جمعیت خود دارد (تقریباً شش برابر کشور چین). پنهان نمی‌توان کرد که بخش قابل ملاحظه‌‌ای از جامعه‌ی ایران نیز با اجرای این مجازات موافق است.
بهره‌برداری‌های سیاسی- امنیتی از اجرای اعدام، سکوت نسبی جامعه‌ی روشنفکری در قبال این وضعیت، آمیختگی نظام حقوقی ایران با موازین مذهبی، نبود ساز و کارهای مستقل نظارتی و ده‌ها مسئله‌ی دیگر ازجمله موضوعاتی هستند که درباره‌ی آنها باید به‌طور جدی اندیشید، آنها را ریشه‌یابی‌ کرد و در صورت امکان راهکار داد.

رادیو زمانه بنا دارد در چهارچوب سلسله گفتارهایی به «مجازات اعدام» بپردازد. در گفتار نخست «محمدحسین نیری»، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق، یادداشتی با عنوان «حکومتی که مرگ می‌پراکند» برای وب‌سایت «زمانه» نوشته است.



نامهٔ مادر مهدی محمودیان به دادستانی تهران

خبرگزاری هرانا - خانم فاطمه الوندی مادر زندانی سیاسی مهدی محمودیان (عضو جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان) در بیست و چهارم دیماه ۸۹ به عباس جعفری دولت آبادی - دادستان تهران نامه ای جهت اطلاع رسانی وضعیت فرزندش، ارسال کرده است.
متن این نامه، که نسخه ای از آن در اختیار ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا"، قرار گرفته است، به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران
با سلام - احتراما اینجانب فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان زندانی شما در زندان رجایی شهر که تا کنون مدت ۱۶ ماه از دوران محکومیت خود را سپری کرده است و در این مدت به انواع و اقسام بیماری‏‌ها دچار گردیده که شرح بیماری‏های به وجود آمده در دوران بازداشت را طی نامه‏های متعدد برای شما و سایر مقامات قضایی اعلام داشته‏ام و تا کنون هم نتیجه‏ای نگرفتم که البته از شما بیشتر انتظار پاسخگویی دارم چرا که شما دادستان هستید و وظیفه شما بسیار سنگین‏‌تر از سایر مقامات قضایی می‌‏باشد و امیدوارم روزی که همگان در پیشگاه خداوند متعال ایستاده‏ایم شما نیز به اندازه مسئولیتتان جوابی برای پاسخگویی داشته باشید
- آقای دادستان همانگونه که در نامه‏های قبلی اشاره شد مدت‏‌ها است که فرزندم علاوه بر بیماری‏های دیگر به علت نگه‏داری در دمای صفر درجه با کمترین لباس و به مدت حدود ۸ ساعت در فضای باز در فصل زمستان زندان اوین (که شرح آن قبلا و بار‌ها اعلام گردیده است) در ‌‌نهایت دچار نارسایی تنفسی شده است و بعد از پیگیری‏های مکرر و به دستور جناب‏عالی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت و اعلام گردیده که یکی از ریه‏های ایشان از بین رفته است و نیاز فوری به دارو درمان تخصصی در خارج از زندان دارد چرا که این امکان در زندان فراهم نیست و به همین سبب بار‌ها و بار‌ها به صورت کتبی از شما درخواست نموده‏ام که معالجه ایشان در خارج از زندان دستور مقتضی صادر نمایید که با کمال تاسف تا کنون بی‌جواب مانده است.
آقای دادستان تا زمانی که سلامتی فرزندم حاصل نشود همه روزه بعد از نماز صبح برای فرزندان شما دعا می‌‏کنم تا به سرنوشت فرزند من دچار شوند تا رنجی که یک مادر و پدر سالخوره همه روزه از دیدن چهره بیمار فرزندشان می‌‏بینند شما هم بهره‏مند شوید.
در پایان یکبار دیگر درخواست می‌‏نمایم دستور فرمایید امکان معالجه فرزندم در خارج از زندان فراهم شود تا مرتبا شاهد تحلیل رفتن فرزندم نباشم

با احترام فاطمه الوندی
مادر مهدی محمودیان زندانی زندان رجایی شهر
۲۴ دی ۱۳۸۹


هرانا؛ نامه سرگشاده شادی صدر به وزیر خارجه هلند

خبرگزاری هرانا - شادی صدر مدیر سازمان عدالت برای ایران در نامه سرگشاده به وزیر امور خارجه هلند می گوید: زمان آن فرا رسیده است که دولت هلند، به نمایندگی از خانواده تبعه خود، زهرا بهرامی و نیز در دفاع از حقوق همه قربانیان نقض حقوق بشر در ایران، ابتکار عمل را برای اینکه اتحادیه اروپا، هر چه سریع‌تر و در گستره‌ای هر چه وسیع‌تر، تحریمهای موثری علیه مقاماتی که در نقض گسترده و شدید حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند اتخاذ کند را برعهده بگیرد.
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
آقای روزنتال، وزیر خارجه محترم هلند
مطمئنیم که اعدام غیرمنتظره زهرا بهرامی شهروند ایرانی- هلندی، شما را هم مثل همه ما، متاثر کرده است. زهرا بهرامی که به دلیل شرکت در تظاهرات معترضان در عاشورای سال ۸۸ دستگیر شده بود، پس از ماه‌ها بازداشت، به محاربه و نگهداری و قاچاق مواد مخدر متهم شد. دادگاه انقلاب در تهران او را به اتهام نگه داری و حمل مواد مخدر به اعدام محکوم کرد اما به اتهامات سیاسی وی هیچگاه رسیدگی نشد. این زن ایرانی الاصل تبعه هلند، که در دادگاه گفته بود اقرار وی به داشتن مواد مخدر تحت فشار بازجویی‌ها و زندان انفرادی بوده است، شنبه ۲۹ ژانویه، در زندان اوین تهران به دار آویخته شد. جمهوری اسلامی ایران نه تنها به تعهدات بین المللی خود وقعی نمی‌نهد بلکه حتی قوانین داخلی خود را که مقرر می‌دارد در صورتی که فردی به طور همزمان به دو جرم متفاوت متهم شده باشد، حتی اگر در یکی از آن‌ها به اعدام محکوم شده باشد، اجرای این حکم تا مشخص شدن تکلیف اتهام دیگر به حالت تعلیق در خواهد آمد، اجرا نمی‌کند. در واقع، قتل زهرا بهرامی، در حالی که هنوز به اتهامات امنیتی او به عنوان یکی از تظاهر کنندگان مخالف دولت رسیدگی نشده بود، پیامهای زیادی برای همه ما در بر داشت که مهم‌ترین آن‌ها این بود که در حوزه نقض حقوق بشر، هر چیزی در جمهوری اسلامی ایران ممکن است.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دیپلماسی تاکنونی کشورهای اروپایی در تلاش برای وادار کردن دولت ایران برای احترام به موازین حقوق بشر، نتیجه‌ای در بر نداشته است. ما می‌دانیم که اعضای اتحادیه اروپا، چه به طور جمعی و چه جداگانه، از جمله دولت هلند، همواره و به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) بار‌ها در چارچوب بیانیه‌ها و نامه‌های علنی، نگرانی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام داشته‌اند. همچنین ما می‌دانیم که سفرای اروپایی در تهران بار‌ها تلاش کرده‌اند تا از طریق مذاکرات غیر علنی با دولت ایران، به بهبود وضعیت حقوق بشر کمک کنند. در عین حال ماههاست که بحث اتخاذ تحریم‌های حقوق بشری از قبیل ممنوعیت ورود و توقیف دارایی‌های ناقضان ایرانی حقوق بشر، مانند آنچه اخیرا توسط رییس جمهور ایالات متحده علیه ۸ نفر از مقامات ایران اتخاذ شد، در سطح اتحادیه اروپا مطرح است. با این همه، امید واهی دولتهای اروپایی به نتیجه بخش بودن دیپلماسی سکوت و مذاکره و نگرانی انان نسبت به اینکه اگر سیاستهای شدیدتری در پیش بگیرند، دولت ایران درهای مذاکره در زمینه حقوق بشر را به روی آن‌ها ببندد، تاکنون مانع اتخاذ چنین تحریمهای هوشمندی شده است.
مجموعه وقایع یک سال گذشته، به خصوص روند رو به افزایش اعدام زندانیان سیاسی در ایران که آخرین آن‌ها، زهرا بهرامی بود به روشنی نشان می‌دهد که دولت ایران نه تنها به مذاکرات پشت پرده بلکه حتی به شدید اللحن‌ترین بیانیه‌ها توجهی ندارد. این موضوع، ضرورت اتخاذ اقداماتی جدی‌تر و موثر‌تر را برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ایران آشکار می‌کند. با اینکه دولت هلند اعلام کرده که کلیه ارتباطات خود با دولت ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد، اما این اقدام بدون پیگیری مجدانه پرونده اعدام زهرا بهرامی از طریق تمامی مکانیزمهای سیاسی و حقوقی موجود در سطح اتحادیه اروپا و نیز در سطح سازمان ملل کافی نیست. حداقل اینکه کلیه آمران و عاملان اعدام زهرا بهرامی، که همگی در موارد متعدد دیگر نقض حقوق بشر نیز دست داشته‌اند، باید عقوبت عمل خود را همین امروز مشاهده کنند.
آقای وزیر،
شما دو ماه پیش، در دسامبر ۲۰۱۰، در مراسم جایزه لاله مدافعان حقوق بشر، خطاب به من گفتید: «در حال حاضر ما در حال مشغول وادار کردن اتحادیه اروپا برای اینکه مانند ایالات متحده، ناقضان حقوق بشر در ایران را به کشورهای اروپایی ممنوع الورود کند هستیم و هر روز، همکاران بیشتری در اتحادیه اروپا از این اقدام حمایت می‌کنند.» به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که دولت هلند، به نمایندگی از خانواده تبعه خود، زهرا بهرامی و نیز در دفاع از حقوق همه قربانیان نقض حقوق بشر در ایران، ابتکار عمل را برای اینکه اتحادیه اروپا، هر چه سریع‌تر و در گستره‌ای هر چه وسیع‌تر، تحریمهای موثری علیه مقاماتی که در نقض گسترده و شدید حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند اتخاذ کند را برعهده بگیرد. مطمئن باشید در این راه، نه تنها سازمان «عدالت برای ایران»، که تمامی جامعه مدنی ایرانی مدافع حقوق بشر در شناسایی این افراد، جمع آوری اسناد و مدارک و شهادت علیه آنان و نیز پیگیری در پیشبرد این روند از شما حمایت خواهد کرد.
با تقدیم احترام
شادی صدر
مدیر سازمان عدالت برای ایران
۱۳ بهمن ۱۳۸۹


رونوشت به: مقامات هلند و اتحادیه اروپا، سازمانهای حقوق بشری و رسانه‌ها




سازمان عفو بين الملل خواستار آزادی فوری چهار فعال کارگر زندانی در ايران شد

سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط چهار فعال کارگر زندانی در ايران شد.
اين چهار فعال کارگری، منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی و غلامرضا غلام حسينی، از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه هستند.
بنا بر گزارش رادیو فردا، سازمان عفو بين الملل نوشت که اعتقاد دارد اين چهار فعال کارگری به دليل فعاليت های مسالمت آميز سنديکايی خود بازداشت و زندانی شده اند.
آقايان اسانلو و مددی، رئيس و نايب رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در سال ۱۳۸۶ به اتهام های امنيتی بازداشت و زندانی شدند.
آقايان شهابی و غلام حسينی نيز در تابستان سال جاری بازداشت شده و تاکنون نيز محاکمه نشده اند.



مسعود کیمیایی خواستار تجدید نظر قوهٔ قضائیه در حکم جعفر پناهی شد

خبرگزاری هرانا - مسعود کیمیایی، کارگردان سر‌شناس سینمای ایران در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خواستار تجدید نظر قوه قضائیه در حکم جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران شد.
به گزارش خبرآنلاین، مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر جمعه شب پانزدهم بهمن ماه در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار شد و در این برنامه علاوه بر اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی هفت بزرگداشت و دو یادبود نیز برپا شد.
در بخش بزرگداشت مسعود کیمیایی که با تشویق گرم حاضران همراه بود، این کارگردان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «سلام و سپاس. آنچه که همین طور به من می‌گوید بگو، رفتن نعمت حقیقی دوست با وفای من است؛ دوستی که ۱۰ فیلم با او گرفتیم. دوست دیرینه من؛ به یادش هستم.»
او ادامه داد: «بحث اولم این است که بعد ۳۰ سال جشنواره فیلم فجر به یاد من افتاد و این دوره، دوره‌ای است که به دلیل لطف و مهر آقایان پذیرفتم و خدمت رسیدم.»
کیمیایی سخنان خود را در مورد پناهی چنین آغاز کرد: «و اما من ۷۰ سالم است. ۵۲ سال است در این سینما کار می‌کنم و ۳۰ فیلم در این سرزمین ساختم و هیچ جای دیگری نبودم. هیچ جای دیگری نمی‌توانم باشم.»
کارگردان «حکم» گفت: «من با کمال فروتنی و تواضع با این ۷۰ سال سنم از قوه قضائیه می‌خواهم تجدید نظری در حکم جعفر پناهی کند.»
این بخش از سخنانان کیمیایی با تشویق گسترده حاضران در سالن روبرو شد و تعدادی از حاضران کیمیایی را برای بیان این سخن ایستاده تشویق کردند.
این کارگردان بعد از پایان تشویق‌ها، سخنان خود را در مورد پناهی چنین ادامه داد: «من خودم با این ۷۰ سال سن و با کمال فروتنی می‌خواهم چنین شود. من یکی از فیلم‌هایم را به نام «حکم» با پناهی مونتاژ کردم. او دوستم است. خواهش می‌کنم در حکم او تجدید نظر شود.»




قلعه تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان در حال تخریب است

خبرگزاری هرانا – قلعه ریشهر به دلیل عدم رسیدگی از سوی سازمان میراث فرهنگی، در حال نابودی و تخریب است.
عضو شورای شهر بوشهر گفت: اگر چاره‌ای برای وضعیت نابسامان قلعه ریشهر اندیشیده نشود بزودی شاهد فروریختن قلعه تاریخی ریشهر هستیم.
به گزارش فارس، داریوش پوربهی افزود: میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای حفظ این اثر به جای مانده از ۲ هزار سال پیش ندارد و می‌طلبد که شهرداری و میراث فرهنگی چاره‌ای برای ترمیم و نگهداری از این قلعه بسیار زیبا و تاریخی بیندیشند.
عضو شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه موج‌هایی که از دریا به دیواره این قلعه برخورد می‌کنند، موجب تخریب این بنای تاریخی می‌شوند در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی باید بودجه خود را برای ترمیم و نگهداری از این قلعه تاریخی، سیاسی، نظامی، کشتیرانی و اقتصادی بوشهر صرف کند.
پوربهی افزود: میراث باید اهتمام بیشتری به خرج دهد تا این قلعه بر جای مانده از دوره ساسانیان بازسازی شده و در معرض دید شهروندان بوشهری قرار گیرد.
پوربهی همچنین لزوم سرمایه‌گذاری در زمین‌های خشک اطراف بوشهر را یادآور شد و عنوان کرد: باید با سرمایه‌گذاری در زمین‌های خشک اطراف شهر بوشهر زمینه را برای تفریح شهروندان و همچنین جذب توریست مهیا کنیم.
وی از پارک لیان به عنوان یک ظرفیت توریستی مهم برای استان و شهر بوشهر نام برد و ادامه داد: پس از هزینه ۹ میلیارد تومانی، این طرح را به حال خود‌‌ رها کردند.



تایید حکم جهانگیر محمودی؛ خلع لباس و محرومیت دائم از وکالت

خبرگزاری هرانا - دادگاه تجدید نظر ویژه روحانیت اصفهان، حکم خلع لباس جهانگیر محمودی و محرومیت دائمی او از وکالت را تایید کرد.
به گزارش جرس، امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۹) حکم صادر شده از سوی دادگاه ویژه روحانیت اصفهان به ریاست حسین بهرامی مبنی بر «خلع لباس و محرومیت دائمی از وکالت از پایان اعتبار پروانه» توسط قضات دادگاه تجدید نظر ویژه روحانیت تهران علیه جهانگیر محمودی قطعی شد.
اتهام اصلی جهانگیر محمودی، برعهده گرفتن وکالت برخی از فعالان سیاسی از جمله حشمت الله طبرزدی، عیسی خان حاتمی، ابوالفضل عابدینی و … است.
بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت اصفهان جهانگیر محمودی به اتهام «عدم رعایت شئون روحانیت» و «نگهداری تجهیزات ماهواره‌ای»، به خلع لباس و به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت دائم از وکالت محکوم شده بود.
دادگاه ویژه روحانیت موارد عدم رعایت شئون روحانیت را، برعهده گرفتن وکالت افراد مسئله دار، برعهده گرفتن وکالت بانوان اجنبی و همچنین نوع ریش وی اعلام کرده است.
پیش از این نیز دادگاه ویژه روحانیت اهواز، محمودی را محکوم به صد روز زندان کرده بود.



رضا کرمانی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا – مهندس رضا کرمانی، فعال سیاسی از سوی دادگاه انقلاب کرج به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش تارنمای حزب جوانان پان ایرانیسم، پیرو تماس تلفنی دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی کرج روز یکشنبه مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ مهندس سید رضا کرمانی از اعضای حزب پان ایرانیسم در این شعبه حاضر و رای صادره به ایشان ابلاغ شده است.
آقای آصف الحسینی ریاست شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی کرج با استناد به مصاحبه‌های صورت گرفته توسط مهندس کرمانی با رسانه‌های خارج از کشور این موضوع را اقدام علیه امنیت کشور تشخیص داده و حکم به یک سال حبس تعزیری صادر نموده است.


دستگیری ۷۸ شهروند مرتبط با شرکت‌های هرمی در آذربایجان غربی

خبرگزاری هرانا - ۷۸ شهروند در استان آذربایجان غربی به اتهام فعالیت‌های هرمی بازداشت شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سرهنگ الینقی‌پور، رئیس پلیس آگاهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: "در این زمینه سه سرشاخه و ۷۵ زیرمجموعهٔ چند شرکت هرمی که زیرنظر شرکت‌های هرمی در تهران فعالیت می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند."
طی یک ماه اخیر دستکم ۱۴۵۰ نفر در ارتباط با شرکت‌های هرمی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند.
مجلس شورای اسلامی در ایران، در سال ۱۳۸۴ قانونی مبنی بر منع فعالیت شرکت‌های هرمی در ایران را تصویب کرده است.
شرکت‌های هرمی از طریق تبلیغ و فروش یک "کالا" یا یک "پروژه" توسط خریدار به خریداران بعدی گسترش می‌یابند و در سال‌های اخیر فعالیت این شرکت‌ها به تشکیل پرونده‌های قضایی بسیاری انجامیده است.
این نوع بازاریابی که در اصطلاح اقتصادی به "بازاریابی شبکه‌ای" معروف شده است، در دهه اخیر در ایران رواج بسیاری یافته است.



تدوام بازداشت ابراهیم فیروزی، شهروند مسیحی

خبرگزاری هرانا – مسئولین قضایی به دلیل عدم توان در پرداخت وثیقه ابراهیم فیروزی توسط خانواده‌اش از آزادی وی ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ابراهیم فیروزی از نوکیشان مسیحی و از اعضای کلیساهای خانگی با گذشت نزدیک به یکماه همچنان در زندان بسر می‌برد و علی رغم تعیین وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به دلیل عدم توان مالی خانواده در پرداخت وثیقه هم چنان در زندان رجایی شهر و در بین زندانیانی با جرایم مواد مخدر نگهداری می‌شود.
نامبرده در تاریخ ۲۱ دی ماه سالجاری توسط مامورین امنیتی رباط کریم بازداشت و پس از انجام چندین مرحله بازجویی و محاکمه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
اولین جلسه دادگاه این جوان ۲۶ ساله مسیحی در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۸۹در دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم برگزار گردید نامبرده به اتهام بشارت دادن، نگهداری تعداد زیادی کتاب مقدس، ارتباط با عوامل خارجی و «ارتداد» تفهیم اتهام شد.
یکی از دوستان ایشان که از نزدیک در جریان دادگاه وی بود در گفتگو با «محبت نیوز» اظهار داشت: ابراهیم فیروزی بدلیل شرایط مالی قادر نبود تا در جریان دادگاه برای خود وکیلی بگیرد.
وی همچنین افزود، قاضی دادگاه به خانواده ایشان گفته است اتهامات ابراهیم فیروزی با توجه به موضوع «ارتداد» می‌تواند حکم مرگ و یا حبس ابد را برای ایشان داشته باشد.
این منبع مطلع نیز گفت، نتیجه نهایی از سوی دادگاه انقلاب رباط کریم در ارتباط با این پرونده تا یکماه دیگرصادر خواهد شد.
شایان ذکر است نامبرده پس از انجام برگزاری دادگاه به زندان رجایی شهر کرج و به بند دارالقرآن انتقال یافت.
لازم یادآوری است در تداوم برخورد گسترده با نوکیشان مسیحی به خصوص در استان تهران، ابراهیم فیروزی به دفعات از سوی ستاد خبری اطلاعات شهرستان رباط کریم احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود که در ‌‌نهایت در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۸۹در حالی که در خانه پدری خود بود پس از ورود نابهنگام ماموران امنیتی لباس شخصی به آنجا بدون هیچ توضیحی بازداشت شد.



تجمع کارگران پروژه احداث تصفیه خانه آب شرب طبس مقابل فرمانداری

خبرگزاری هرانا - حدود ۴۰ نفر از کارگران پروژه احداث تصفیه‌خانه آب شرب طبس، ظهر روز۱۶بهمن ماه با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری طبس از عدم پرداخت حقوق خود طی هفت ماه اخیر خبر دادند.
پیمانکار پروژه ساخت مخازن و تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس، شرکت مهندسی فرایندکاو است که به دلیل تاخیر در پرداخت‌های کارفرما یعنی شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان یزد، قادر به پرداخت حقوق کارگران نیست.
به گزارش فارس، کارگران با بیان اینکه مکاتبات متعددی با نهادهایی همچون فرمانداری، نهاد امامت جمعه و اداره‌کار و امور اجتماعی طبس به‌ منظور پیگیری برای پرداخت حقوق معوق کارگران انجام داده‌اند، اعلام کردند که با وجود انتقال مشکل به مسئولان، اما تا این لحظه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیده‌اند.
به دنبال تجمع کارگران شرکت فرایند کاو در مقابل ساختمان فرمانداری طبس، رئیس شورای اسلامی شهر و شهرستان، رئیس اداره‌کار و امور اجتماعی و فرمانده انتظامی شهرستان طبس، در جمع کارگران معترض حاضر شدند و وعده پیگیری پرداخت هر چه سریع‌تر حقوق معوقه آنها را دادند.



نرخ واقعی بیکاری، دو تا سه برابر آمار دولتی است

خبرگزاری هرانا - یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که نرخ بیکاری اعلام شده از سوی دولت، یک سوم یا یک دوم نرخ واقعی بیکاری است و درحقیقت بیکاری واقعی ۲ تا ۳ برابر نرخ اعلام شده است.
به گزارش ایلنا، سید علی محمد موسوی، نماینده مردم مبارکه، درباره آمار اعلام شده از سوی مسئولان درباره نرخ بیکاری درکشور، تصریح کرد که این ‌آمار واقعی نیست.
وی در عین حال مقصر واقعی نبودن این آمار را با استدلال به اینکه افراد بیکار باید خود به ادارات کار مراجعه کنند؛ به جای ادارات کار، بیکاران کشور دانسته است.
این نماینده افزود: درست است ‌که وظیفه ادارات کار و وزارت کار تنظیم روابط ‌کار است اما برای دستیابی به آمار واقعی نرخ بیکاری در کشور ثبت‌نام بیکاران در ادارات کار سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد.


تورم دست و صورت حسین رونقی بر اثر تشدید بیماری

خبرگزاری هرانا - مسئولین وزارت اطلاعات با پا فشاری به عدم رسیدگی وضعیت حسین رونقی ملکی جان این زندانی سیاسی را به خطر انداخته‌اند و وی را بدون رسیدگی پزشکی در زندان نگهداری می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، حسین رونقی ملکی به علت تورم کلیه نیاز فوری به عمل جراحی در یک بیمارستان تخصصی را دارد؛ اما مسئولین قوه قضاییه و وزارت اطلاعات با مانع تراشی از این امر جلوگیری کرده و از رسیدگی پزشکی به این زندانی خود داری می‌کنند.
وضعیت این زندانی به شدت وخیم گزارش شده به طوری که تمام صورت و دستهای این زندای متورم شده و نیاز فوری به عمل جراحی در خارج از زندان دارد.
ماموران وزارت اطلاعات با تهدید خانواده این زندانی کماکان به عدم اطلاع رسانی پا فشاری کرده و گفته‌اند تا زمانی که خبر رسانی در مورد این زندانی شکل می‌گیرد ما برای حسین کاری انجام نمی‌دهیم.
خانواده این زندانی که چندین نامه به رییس قوه قضاییه و دادستان تهران نوشته و خواستار ملاقات با این مقامات شده‌اند که با عدم توجه این مقامات مسئول مواجه شده‌اند.
لازم به یاد آوری است که در چند روز گذشته یکی از زندانیان محبوس در زندان اوین به نام «آرش ارکان» که از ناراحتی کلیوی رنج می‌برد بر اثر عدم رسیدگی مسئولین جان خود را از دست داد.
از سوی دیگر ماموران وزارت اطلاعات با کارشکنی در پرونده این زندانی از تودیع وثیقه یک میلیاردی وی ممانعت به عمل آورده‌اند و از ملاقات‌های حضوری این زندانی با خانواده‌اش جلوگیری می‌کنند.
حسین رونقی در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت و به مدت یک سال در سلول‌های انفرادی زندان اوین زیر شکنجه‌های روحی و جسمی شدید به سر می‌برد. وی در مهر ماه سال جاری به ۱۵ سال زندان محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدید نظر تایید گشت.



بازداشت یکی از دراویش شهرستان الیگودرز

خبرگزاری هرانا - در ادامه فشارهای وارده بر دراویشِ نعمت اللهی گنابادی، "پیرکریمی" یکی از دراویش شهرستان الیگودرز بازداشت شد.
به گزارش وب سایت مجذوبان نور، در ساعات اولیه بامدادِ دوشنبه ۱٨ بهمن ماه، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل آقای پیرکرمی، مجلس دار شبهای دوشنبه دراویش گنابادی در شهرستان الیگودرز، وی را بازداشت نمودند.
ماموران هم چنین اقدام به تفتیش، توقیف و ضبط غیر قانونی شماری از اقلام فرهنگی و وسایل شخصی وی کردند.
پیر کرمی قبل از بازداشت نیز، بار‌ها بصورت تلفنی از سوی ماموران اداره اطلاعات، احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود.
چندی پیش نیز دادگاه جزایی کیش، دو وکیل دادگستری به نام‌های فرشید یداللهی فارسی و امیر اسلامی -که وکالت دراویش را بر عهده داشتند- را به اتهام نشر اکاذیب به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.



بی‌خبری خانوادهٔ رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی از وضعیت فرزندانشان

خبرگزاری هرانا - خانوادهٔ رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی، قریب به ۲۰ روز است که هیچ گونه اطلاعی از چگونگی وضعیت فرزندانشان در زندان، ندارند.
بنا به اطلاع گزارشگران اولین خبرگزاری تخصصی حقوق بشر در ایران "هرانا"، قطع تماس‌های تلفنی زندانیانِ سیاسیِ زندان رجایی شهر کرج، به دستور مسئولین و عدم امکان ملاقات برای خانوادهٔ شریفی بوکانی و حردانی، موجب بی‌خبری مطلق ایشان شده است.
آن دسته از زندانیان سیاسی که خانواده‌هایشان در شهرستان زندگی می‌کنند، به دلیل مسافت طولانی و عدم استطاعت مالی، قادر به سفر به تهران و ملاقات هفتگی با فرزاندان خود نیستند.
از اوایل بهمن ماه سال جاری، مسئولان امنیتی، کلیهٔ زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را به سالن۱۲ بند ۴، این زندان منتقل نموده و با تشکیل بندی امنیتی مانع از برقراری هرگونه تماس تلفنی ایشان با خارج از زندان شدند.
در همین راستا، علاوه در اینکه زندانیان سیاسی از ارتباط گیری با زندانیان سایر بند‌ها منع شده‌اند، از حداقل رسیدگی پزشکی به برخی زندانیان که در وضعیت حاد جسمی قرار دارند نیز، ممانعت به عمل می‌آید.
برخی این محل را مشابه بند ۳۵۰ زندان اوین می‌دانند و عده‌ای معتقدند که اعمال این گونه محدودیت‌ها از دههٔ ۶۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.



امسال حقوق اسفندماه بازنشستگان با تاخیر پرداخت می‌شود

خبرگزاری هرانا - رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرد که برخلاف سال های گذشته، امسال به دلیل کمبود نقدینگی، حقوق اسفند ماه نسبت به گذشته با تاخیر پرداخت می‌شود.
علی اکبر خبازها، رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی، با اشاره به این که در سال‌های گذشته مستمری بهمن و اسفند بازنشستگان به صورت یکجا و در بهمن ماه پرداخت می‌شد، اعلام کرد: امسال به دلیل کمبود نقدینگی، چنین تمهیدی اندیشیده نشده و در حال حاضر تنها حقوق بهمن ماه بازنشستگان در حال پرداخت است.
وی اضافه کرد: حقوق اسفند ماه بازنشستگان نیز مطابق رویه هر ماه در طول ایام اسفند پرداخت خواهد شد.
خبازها درباره پرداخت عیدی بازنشستگان نیز به ایسنا، گفت: در نیمه نخست اسفند ماه، عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز پرداخت می‌شود.
رحمت الله حافظی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، نیز با اشاره به این که پرداخت حقوق بهمن ماه بازنشستگان از پنجم بهمن آغاز شده و تا ۲۵ این ماه ادامه دارد، اعلام کرده که عیدی بازنشستگان به صورت جداگانه از فیش حقوقی آن‌ها پرداخت می‌شود.



پیکر زهرا بهرامی بدون حضور خانواده دفن شد

خبرگزاری هرانا - پیکر زهرا بهرامی زندانی سیاسی که چندی پیش توسط دستگاه قضایی اعدام شد، در شهر سمنان بدون حضور خانواده دفن شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه مامورین وزارت اطلاعات با بنفشه نایب‌پور فرزند زهرا بهرامی تماس گرفته و به وی اعلام می‌کنند که در ساعت ۳۰: ۱۶ قصد دفن پیکر مادر ایشان را در سمنان دارند.
مامورین وزارت اطلاعات به فرزند وی اعلام کردند که در صورت تمایل یک نفر از اعضای خانواده وی می‌توانند در مراسم دفن حاضر شوند و این در حالی بود که نامبرده تنها یک ساعت وقت داشت از تهران به سمنان برود و عملا با عدم اعلام بموقع از حضور وی در این مراسم نیز جلوگیری کردند.
مقامات اطلاعاتی و قضایی در حالی اقدام به دفن مخفیانه جسد زهرا بهرامی نموده‌اند که وی به گفته ایشان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده است و طبق روال عادی پیکر زندانیان اعدامی مواد مخدر به خانواده ایشان تسلیم می‌شود تا مراسم تدفین وی را خانواده قربانی انجام دهند.
این گزارش می‌افزاید خانواده زهرا بهرامی از برگزاری مراسم محروم شده‌اند و ماموران وزارت اطلاعات در تماس تلفنی با خانواده زهرا بهرامی به ایشان اعلام کرده است که دفن مخفیانه وی را به سفارت هلند اطلاع ندهند.



بی خبری ازسرنوشت یک دانشجوی بازداشتی در سقز

خبرگزاری هرانا - از سرنوشت یک دانشجوی سقزی به نام محمد رحیم (هیمن) دهقانی که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اطلاعی در دست نیست.
به گزارش موکریان نیوز، تاکنون از سرنوشت محمد رحیم دهقانی که حدود۲۰ روز پیش در مقابل درب دانشگاه پیام نور این شهر دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده خبری در دست نیست.
گفتنی است نیروهای امنیتی در جریان مراجعه به خانه این دانشجو کامپیو‌تر و تعدادی از کتابهای وی را با خود برده‌اند
گفته می‌شود علیرغم پیگیری‌های خانواده دهقانی، مقامات مسئول هیچگونه توضیحی در رابطه با محل نگهداری این فعال دانشجویی و اتهامات احتمالی وی نداده‌اند.



محمد ایلخانی زاده، دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمد ایلخانی­‌زاده، دانشجوی فوق لیسانس دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، محمد ایلخانی‌زاده که توسط اطلاعات سپاه پاسداران بوکان (محل زندگی خانواده­‌اش) احضار شده بود، روز شنبه ۱۶ بهمن ماه پس از مراجعهٔ خود، بازداشت شده است.
روز گذشته، یکشنبه ۱۷ بهمن ماه، خانوادهٔ ایلخانی‌زاده به محل بازدداشت فرزندشان مراجعه کردند تا جویای حال وی شوند، اما مسئولان به آن‌ها اعلام کردند نامبرده دیگر در این محل نیست.
احتمال می‌رود که آقای ایلخانی­‌زاده برای ادامه بازجویی­‌ها به تهران منتقل شده باشد.



ضرب و شتم شدید ارژنگ داوودی در زندان رجایی شهر کرج

انتقال مصطفی اسکندری به سلول انفرادی
خبرگزاری هرانا - ارژنگ داوودی، زندان محبوس در سلول‌های انفرادی بند یک زندان رجایی شهر کرج، مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفته است.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، صبح امروز، یکشنبه هفدهم بهمن ماه، ماموران گارد ویژه مستقر در زندان رجایی شهر کرج، با مراجعه به سلول انفرادی آقای داوودی، ضمن اینکه تمامی لباس‌های وی را از تنش خارج کردند اقدام به ضرب و شتم شدید وی با باتوم نمودند.
گفته می‌شود در حال حاضر تمامی نقاط بدن این زندانی سیاسی کبود و بعضا به علت شدت جراحات وارده، دچار خونریزی شده است.
ارژنگ داوودی از چهاردهم بهمن ماه از بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج به سلول‌های انفرادی بند یک منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده است.
علاوه بر این صبح امروز مصطفی اسکندری، یکی دیگر از زندانیان محبوس در بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج نیز به سلول‌های انفرادی بند یک منتقل شده است.
مصطفی اسکندری، در تاریخ هشتم مردادماه سال ۸۸ به همراه همسرش کبری زاغه دوست در جریان اعتراضات پس از انتخابات، در گورستان بهشت زهرا بازداشت شده است.
وی قریب به ۷ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین زیر شکنجه‌های روحی و جسمی گذراند و پس از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
به گزارش هرانا، در بسیاری از بازجویی های اولیه مسئولان برای اعتراف گیری از آقای اسکندری و خانم زاغه دوست، ایشان را در برابر یکدیگر و تحت فشار قرار می دادند.


بیش از هزار کارگر کارخانهٔ لاستیک البرز از روز شنبه اعتصاب کرده‌اند

خبرگزاری هرانا - ۱۳۰۰ تن از کارگران کارخانهٔ لاستیک البرزِ واقع در تهران، طی روزهای شنبه و یکشنبه در اعتراض به اجرا نشدن تعهدات وزارت صنایع و کارفرمای خود دست به اعتصاب زدند.
وزارت صنایع و کارفرمای کارخانهٔ لاستیک البرز، در پی اعتصاب دی ماه کارگران این کارخانه، به آنان وعده داده بودند که حقوقشان به موقع پرداخت و به وضعیت نابسامان تولید پایان داده شود.
به گزارش رادیو فردا، کارگران لاستیک البرز در این دو روز اقدام به تجمع در داخل و خارج از کارخانه کردند؛ هم چنین شماری از کارگران، تعدادی لاستیک فرسوده را در محوطه کارخانه لاستیک البرز آتش زدند.