۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

بیانیه ی کانون مدافعان حقوق کارگر در باره دستگیری علی اخوان

ساعت دو نیمه شب سیزدهم خرداد، ماموران امنیتی به منزل شخصی علی رضا اخوان وارد شده و بدون داشتن حکم قانونی، پس از جست و جوی کامل منزل که بیش از دو ساعت به طول انجامید، وی را دستگیر کرده و با خود بردند. در تماس تلفنی که اوپس از 24 ساعت با منزل داشته، از بازداشت خود در سلول انفرادی 209 اوین خبر داده است. علیرضا اخوان هیچ گونه فعالیتی به جز دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان نداشته است.

تا کنون هیچ گونه اتهام مشخصی علیه وی اعلام نشده است. این اولین بار نیست که حقوق اولیه افراد نقض شده و مراحل قانونی در باره دستگیری افراد زیر پا گذاشته می شود.

کانون مدافعان حقوق کارگر ضمن محکوم کردن بازداشت غیر قانونی یکی از یاران خود، خواهان آزادی بدون قید وشرط تمامی زندانیان سیاسی وعقیدتی می باشد.

کانون مدافعان حقوق کارگر

16 خرداد

رضا اکوانیان به شش سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - رضا اکوانیان  شاعر ، وبلاگنویس از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب یاسوج به شش سال حبس محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا،رضا اکوانیان از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و عضو کمپین یک میلیون امضا به اتهام توهین به رئیس جمهور و رهبر در وبلاگ، شرکت در تجمعات اعتراضی تهران و ارتباط با بیگانگان از طریق ارسال اخبار و گزارشات به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.
لازم به ذکر است آقای رضا اکوانیان 25 ساله و اهل شهرستان دهدشت، ساکن یاسوج در 13 بهمن ماه سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات و به همراه دو تن از اقوام خود بازداشت و مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته بود.

یک نفر در اصفهان اعدام شد/ شمار اعدامیان امروز به چهارده تن رسید

خبرگزاری هرانا - سحر گاه امروز یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا،  یک زندانی مرد به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر برای مصرف شخصی که پیشتر از سوی شعبه چهار دادگاه عمومی اصفهان به اعدام محکوم شده بود و پس از تائید توسط دادستانی کشور در سی و یکم خرداد ماه سال گذشته در محوطه زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.
شایان ذکر است نامبرده دو مرتبه درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه ارائه داده بود که هر باز درخواست از سوی کمیسیون مذبور رد شد.
لازم به یادآوریست هفته گذشته در این زندان یک تبعه افغان نیز به دار آویخته شده بود.
گفتنی است صبح امروز در زندان قزل حصار کرج نیز 13 زندانی که به اعدام محکوم شده بودند به دار آویخته شدند،
واحد آمار،نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با احتساب اعدامهای امروز تعداد اعدامیان از اول خرداد ماه را 32 تن اعلام کرد.

محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان مجددا بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران روز یکشنبه مورخ 17 خرداد ماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان که پیشتر در آستانه هفته معلم در هشتم اردی بهشت ماه بازداشت و یازدهم خرداد ماه آزاد شده بود مجددا از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شد.
شایان ذکر است ، آقایان عبدی و باغانی از دیگر معلمان بازداشتی هم چنان در بند 209 زندان اوین نگهداری می شوند.

سیزده زندانی در قزل حصار اعدام شدند/ اعدامیان خرداد ماه به 31 تن رسید

خبرگزاری هرانا، سحرگاه امروز 13 تن از زندانیان زندان قزل حصار کرج که پیشتر در دادگاه های عمومی و انقلاب به اعدام محکوم شده بودند، به دار آویخته شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته 26 تن از زندانیان محکوم به اعدام جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان قزل حصار منتقل شدند.
محمد مصطفایی، وکیل پایه یک دادگستری روز گذشته در مصاحبه با رسانه های برون مرزی خبر انتقال زندانیان را از طریق یکی از موکلین خود به رسانه ها اعلام نمود.
آقای مصطفایی اعلام داشت که اکثر این زندانیان درخواست عفو به کمیسیون مربوطه ارائه نموده بودند که مورد موافقت قرار نگرفته است و در پرونده برخی از این افراد سابقه کیفری وجود نداشته است.
از اسامی و چگونگی اجرای حکم این افراد اطلاعی در دست نیست و رسانه های حکومتی تا کنون خبر اجرای حکم این تعداد زندانی را با ذکر جزئیات اعلام نکرده اند.
گفته می شود اکثر این افراد به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند، واحد آمار ، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر تعداد اعدام شدگان خرداد ماه را تا کنون 31 نفر اعلام نموده است.

گفتگو با پدر امیر جوادی فر یکی از قربانیان کمپ کهریزک

روز آنلاین - فرشته قاضی

هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، امروز در حالی در دادسرای نظامی تهران برگزار می شود که پدر امیر جوادی فر، یکی از جانباختگان این کهریزک در گفتگو با "روز" خبر داده است که به دلیل اعتراض خانواده های جان باختگان به کیفرخواست، قاضی دادگاه دستور تحقیق داده و برگزاری دادگاه را متوقف کرده بود.
علی جوادی فر همچنین خبر میدهد که از قضاتی که دستور انتقال فرزندش به کهریزک را داده اند به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده است. با آقای جوادی فر در حالی گفتگو کرده ام که همچون ماههای گذشته به شدت متاثر است و به راحتی قادر به سخن گفتن نیست.
امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد قزوین بود. پیکر بی جان این جوان 25 ساله که روز 18 تیر سال گذشته بازداشت شده بود، در حالی به خانواده اش تحویل داده شد که آنها پیش از آن نمی دانستند فرزندشان کجا و در چه شرایطی نگهداری می شود.
پیشتر آقای جوادی فر به "روز" گفته بود که: "روز 18 تیر با من تماس گرفتند و گفتند بچه شما در بیمارستان فیروز گر است و از ما خواستند به این بیمارستان برویم. ما هم رفتیم. در آنجا آثار ضرب و شتم برروی بدن امیر مشخص و تحت مداوا بود. ما از آنجا او را با ماموری که همراهش بود به بیمارستان لاله در شهرک غرب منتقل کردیم. در آنجا فهمیدیم چند جای بدنش شکستگی دارد و تا ظهر روز 19 تیر تحت درمان بود اما ظهراو را مرخص کردند و ما چون مامور همراه او بود مجبور شدیم او را تحویل بدهیم. خودم به اتفاق مامور او را بردم و به پلیس امنیت تهران تحویل دادم تا مساله حل شود و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از او نداشتیم و در به در دنبال او می گشتیم اما نتوانستیم هیچ خبری کسب کنیم؛ در لیست زندانیان اوین هم نام پسرم نبود تا اینکه اطلاع دادند بیائید بچه تان را تحویل بگیرید و او را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل گرفتیم".
و اینک از آقای جوادی فر پرسیده ام:
روند برگزاری دادگاه را چگونه می بینید آیا امیدی هست که این دادگاه به نتیجه ای که شما و سایر خانواده های جان باختگان و شاکیان این بازداشتگاه انتظار دارید برسد؟
فعلا نمی توان اظهار نظر کرد چون نتیجه دادگاه هنوز معلوم نیست و حکم صادر نشده است. ما هم صبر میکنیم ببینیم بالاخره به کجا می رسد.

گویا شما به روند دادگاه اعتراض داشتید ممکن است در این مورد توضیح دهید؟
بله ما به قسمت هایی از کیفرخواست اعتراض کردیم و به همین دلیل برگزاری دادگاه متوقف شد یعنی آخرین جلسه در فروردین ماه برگزار و بعد از اعتراض ما متوقف شده بود.

اعتراض شما دقیقا به چه بود؟ آیا این اعتراض فقط از جانب شما بود یا سایر خانواده ها هم اعتراض داشتند؟
ما در واقع به یکسری از موارد اتهامی و یکسری از افرادی که که در کیفرخواست، اسمی از آنها نیست اعتراض کردیم و خواستار حضور و محاکمه آمران در دادگاه نیز شدیم.  این اعتراض هم از سوی وکیل ما و هم از سوی وکلای خانواده های محمد کامرانی و محسن روح الامینی صورت گرفت. قاضی دادگاه هم دستور تحقیق مجدد داد و روند برگزاری دادگاه را متوقف کرد. حالا امروز بعد از یک ماه و نیم، جلسه دادگاه برگزار می شود و ما امروز خواهیم فهمید که به اعتراض ما ترتیب اثر داده اند یا نه.

اسم قاضی مرتضوی و سایر قضاتی که دستور انتقال فرزند شما و سایر بچه ها را به کهریزک داده اند در کیفرخواست این دادگاه نیست. آیا اعتراض شما به این موضوع بوده یا...
نه، متاسفانه چون دادگاه غیرعلنی است و مرتب تاکید می شود که اطلاع رسانی از دادگاه جرم است نمی توانیم زیاد حرفی بزنیم. اعتراض ما به بخش هایی از کیفرخواست و نبودن اسامی برخی افراد در کیفرخواست است. ما رسما در دادگاه گفتیم که باید آمران نیز در کنار عاملان محاکمه شوند. در حالیکه در این دادگاه فقط عاملان هستند و اسمی از آمران نیست؛ ما گفتیم فقط اینها را نمی خواهیم باید آمران نیز بیایند و محاکمه شوند و اکنون منتظر جلسه بعدی هستیم که امروز خواهد بود.  درباره قضات نیز بله ما اعتراض کرده  و گفته ایم که باید به اتهامات آنها نیز رسیدگی شود، اما قاضی دادگاه گفت که به اتهامات آنها در دادسرای انتظامی قضات رسیدگی خواهد شد و این دادگاه  فقط مربوط به اتهامات افراد نظامی است. در اصل گفته اند که پرونده دو قسمت دارد که قسمت مربوط به پرسنل ناجا در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می شود و بخش مربوط به قضات در دادسرای انتظامی قضات خواهد بود اما هنوز نگفته اند دادگاه انها چه زمانی برگزار خواهد شد.

آیا شما در دادسرای انتظامی قضات نیز شکایتی مطرح کرده اید؟
ما در دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده و خواهان محاکمه قضاتی که بچه هایمان را به کهریزک فرستاده اند شده ایم و منتظر هستیم که به شکایت مان در آنجا نیز رسیدگی کنند.

چرا دادسرای کارکنان دولت؟
پی گیری کردیم گفتند باید آنجا شکایت کنیم و پرونده الان در شعبه 12 این دادسرا است؛ گویا این دادسرا پرونده به دادسرای انتظامی قضات ارجاع خواهد داد.

در کیفرخواست دادسرای نظامی، متهمان چه کسانی هستند؟
12 نفر از پرسنل نیروی انتظامی با رتبه ها و درجه های مختلف در این دادگاه به عنوان متهم هستند که به اتهامات آنها رسیدگی می شود. اما نمی توانم بیش از این توضیح دهم چون ما را از اطلاع رسانی منع کرده اند.

برخی شایعات از صدور حکم اعدام برای متهمان خبر میدهد آیا این قضیه صحت دارد؟
هنوز حکمی صادر نشده و هنوز دفاع آخر متهمان صورت نگرفته است.

اگر برای متهمان این دادگاه حکم اعدام صادر شود و...
ما خواهان محاکمه آمران هستیم و با اعدام چند نفر که به عبارتی عاملان هستند ما آرامش نخواهیم یافت و در اصل پاسخ درستی به عدالت خواهی ما نخواهد بود. ما میخواهیم عدالت اجرا شود. ما روز اول به سیستم اعتماد کردیم و من فرزندم را خودم بردم تحویل دادم اما بعد... اکنون فقط اجرای عدالت را میخواهیم؛ اگر عدالتی است آمران و عاملان و همه کسانی که دست داشتند را محاکمه کنند، اگر هم عدالتی نیست و مثل روال سابق می خواهند داستان سازی کنند که من به خدا می سپارم و دادم را از خدا میخواهم و...

آقای جوادی فر، سالگرد امیر نزدیک است شما برای این روز مراسمی خواهید داشت؟
بله ما روز 23 تیر که سالگرد امیر است همچون شب سوم او، در پارکینگ منزلمان مراسم خواهیم داشت.

آقای جوادی فر میدانم برای شما بسیار سخت است و پوزش میخواهم باز باعث ناراحتی شما شدم و...
نه دخترم این ناراحتی ماههاست که با ماست؛ هر روز برای ما دقیقا مثل روز اولی است که با شما صحبت کردم و از امیر گفتم. امیر فرزند من بود و داغ فرزند همیشه برای پدر و مادر سخت است و عادی نیست و.... اما ما تحمل میکنیم و در ازای این صبر و تحمل اگر عدالتی باشد و اگر ما اعتقادی به خدا و پیغمبر داریم این صبر به نتیجه می رسد. اگر هم عدالتی نباشد که مسببین را به خدا واگذار کرده ام. مطمئنم که خدا حق ظالمان و کسانی را که به من و مردم و کشور ظلم کرده اند خواهد ستاند. کسی نمی تواند بچه مرا و بچه های دیگر را زنده کند؛ بچه های ما جانشان را در راه مملکت از دست دادند و اگر کمی عدالت وجود  داشته باشد آمر و عامل و مسبب را باید با هم محاکمه کنند.

علم الهدی:دانشگاهها،نیازمند انقلاب فرهنگی دوم

 

خبرگزاری هرانا - امام جمعه مشهد با اشاره به انقلاب فرهنگی در دانشگاهها گفت: در انقلاب فرهنگی پالایش نیروی انسانی در دانشگاه صورت گرفت و تا حدودی موفق عمل شد اما امروز نیازمند انقلاب فرهنگی دوم برای چینش نیروی علمی در دانشگاهها هستیم.
به گزارش مهر، آیت الله سیداحمد علم الهدی پنجشنبه در نشست هیئت رئیسه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی با تشریح نظام اجتماعی جامعه لائیک گفت: در جامعه لائیک محور جامعه همزیستی انسانها با یکدیگر و زندگی مادی است در حالیکه این محور در امت مطرح نیست و امت به معنای جامعه قاصد است.
وی افزود: در جامعه قاصد دو عنصر حرکت و هدف حاکم است. جامعه قاصد به طرف یک نقطه مقصدی حرکت می کند که عنصر اصلی آن جمع شدن انسان ها براساس ساختار امت است.
موقعیت دانشگاه در امت باید متناسب با ساختار امت هماهنگ باشد
امام جمعه مشهد اظهار داشت: موقعیت دانشگاه در امت باید متناسب با ساختار امت هماهنگ باشد لذا آنچه مهم است مدیریت فرهنگی و علمی در دانشگاهها است.
اجرا نکردن مدیریت فرهنگی در دانشگاه به معنای سقوط دانشگاه است
وی با تأکید بر اینکه در عرصه مدیریت فرهنگی باید فرهنگ متناسب با همه ارزش های دینی باشد گفت:‌ پرورش و رشد نیروهای کارآمد در عرصه های مختلف باید در بستر یک سلسله ارزشهای فرهنگی و اسلامی باشد لذا بی تفاوتی به فرهنگ سقوط مدیریت فرهنگی دانشگاه است.
علم الهدی گفت: اگر دانشگاه از نظر مظاهر ارزشی به یک تفریحگاه تبدیل شود، مدیریت فرهنگی اجرا نشده و این دانشگاه به تمام معنا ساقط شده است.
وی اظهار داشت: حجاب و عفت عمومی اصلی برای مدیریت فرهنگ و همچنین مدیریت علمی و فرهنگی است.
65 تا 70 درصد تشکلهای دانشجویی نهادهای ارزشی در حوزه اجتماعی، سیاسی هستند
امام جمعه مشهد در عین حال اظهار داشت: علیرغم اینکه سعی دارند جامعه دانشگاهی را یک جامعه فاصله گرفته از ارزش های دینی نشان دهند، اساتید و دانشجویان ما متعهد و متدین در همه رشته ها هستند به طوریکه حدود 65 تا 70 درصد تشکل‌های دانشجویی را نهادهای ارزشی در حوزه اجتماعی، سیاسی تشکیل می دهند.
30 درصد تشکلهای دانشجویی مربوط به جریانهای غیرارزشی است
امام جمعه مشهد تنها 30 درصد تشکلهای دانشجویی موجود در دانشگاههای کشور را مربوط به جریانهای غیر ارزشی دانست و گفت: بی تفاوت بودن به مظاهر ارزشی نشان از سقوط مدیریت فرهنگی دانشگاهها است.

بهزاد باقری، فعال دانشجویی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - بهزاد باقری، فعال دانشجویی، روز شنبه ۸ خردادماه، در شاهین‌شهر اصفهان بازداشت شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، تا این لحظه تلاش خانواده و مادر این فعال دانشجویی برای به دست آوردن خبری از علت بازداشت و محل نگهداری وی بی‌نتیجه بوده است.
بهزاد باقری دانشجوی دانشگاه تهران، در نشریات دانشجویی «خاک» و «طلوع» فعال بود و پیش از این در جریان بازداشت گسترده دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب در سال ۸۶ بازداشت شد.
پیش‌تر، بهمن خدادادی از دیگر فعالان دانشجویی طیف چپ در اصفهان در ۱۸ اردیبهشت‌ماه بازداشت شد. در ماه‌های اخیر تعداد دیگری از فعالان دانشجویی طیف چپ در اصفهان، از جمله اشکان شریعتی احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

منصور اسانلو به بند عمومی منتقل شد

خبرگزاری هرانا - منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز يکشنبه  مجددا به بند پنج زندان رجايی شهر کرج منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، آقای منصور اسانلو در پی شکایت یک زندانی عادی که به جرم قتل برادرش در زندان بسر می برد با اتهام جدیدی که با تهدید و اعمال فشار مسئولین حفاظت زندان بر این زندانی انجام شده است، به سلول انفرادی سپاه پاسداران در زندان رجایی شهر منتقل شد.
منصور اسانلو که در تير ماه سال ۱۳۸۶ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است، او از بيماری های قلبی و بینایی در رنج است.
تشکل های کارگری درايران و اتحاديه های بين المللی کارگری در جهان بارها خواستار اعطای مرخصی به آقای اسانلو برای درمان پزشکی و همچنين آزادی فوری او و ساير فعالان کارگر زندانی مانند ابراهيم مددی شده اند.
بند پنج زندان رجايی شهر به خاطر حضور زندانيان معتاد و مبتلا به بيماری های عفونی و مقاربتی «بند متادونی» خوانده می شود و آقای اسانلو بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان معتاد به مواد مخدر و خطرناک تحمل حبس می نماید.
شایان ذکر است سید محمد روح الله هاشمی - فرزند مجتبی هاشمی - که به اتهام قتل برادر و همسر برادرش در زندان رجایی شهر محبوس است، به تحریک کرمانی رییس و معاونش فرجی، از مسئولان حفاظت زندان بر علیه منصور اسانلو اعلام شکایت کرده و پرونده جدیدی برای این فعال کارگری از سوی دادگاه انقلاب تشکیل شده است.
روح الله هاشمی پس از شکایت علیه اسانلو به سایر زندانیان اعلام داشت که با تهدید افراد مذکور دست به این اقدام زده است.

هرانا؛ پلمپ، احضار و تهدید بازاریان در شهرهای کردستان

خبرگزاری هرانا – در پی اعتصاب جمعی از بازاریان شهرهای مختلف کردستان در اعتراض به اجرای حکم 4 فعال سیاسی کرد برخی از بازاریان و اصناف شهرهای مختلف به اداره اطلاعات احضار و محل کسب برخی نیز از سوی اداره اماکن پلمپ شده است.
گزارشگران هرانا در روزهای اخیر اخبار متعددی از پلمپ و تهدید اصناف شهرهایی که در اعتصاب عمومی کردستان نقش فعال داشتند بدست آورده است و در برخی موارد اداره امکان اقدام به پلمپ محل کسب این افراد نموده است.

در آخرین مورد که از سوی گزارشگران هرانا به ثبت رسیده است، اداره امکان شهر مریوان اقدام به پلمپ کردن تعدادی از مغازهای شهر مریوان کرده است و از صاحبان مغازه ها خواسته اند، روز پنچ شنبه جهت ارائه ی پاره ای توضیحات به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مریوان مراجعه بکنند.
پیشتر گزارشاتی از احضار و تهدید اصناف شهرهای سنندج، کامیاران، مهاباد و .... به دست گزارشگران این خبرگزاری رسیده است.
لازم به یادآوریست در روز 23 اردیبهشت 89 بسیاری از شهرهای استان کردستان در اعتراض به اجرای حکم 4 فعال سیاسی کرد دست به اعتصاب عمومی زده و محل کسب خود را تعطیل کردند.