۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


فرامرز دادرسصدای آمریکا، در دامگه ساواک

فرامرز دادرس

سی وسه سال پس از انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)، صدای آمریکا در دامگه ساواک گرفتارشد! سه شنبه هفتم فوریه 2012، در برنامه ای به نام افق، به بهانه انتشار کتاب « در دامگه حادثه» ظاهراً به علل و عوامل فروپاشی حکومت پهلوی و نقش ساواک پرداخته شد.
در این برنامه ، برای نخستین بار، صدای از پیش ضبط شدهِ  پرویز ثابتی، مدیر کل امنیت داخلی این سازمان در دوران حکومت پادشاهی، از راه تلفن پخش شد. عرفان قانعی فرد، نویسنده کتاب « در دامگه حادثه» که بخش بزرگی از کتاب خود را به گفتگو با پرویز ثابتی اختصاص داده است، از یونان و نادر انتصار، استاد دانشگاه در آلاباما، از راه تلفن و اسکایپ شرکت کرده بودند.
 پرویز ثابتی و عرفان قانعی فرد، توانستند زیرکانه، هماهنگی نامحسوسی میان خود به وجود آورند و برنامه  را از مسیر پیش بینی شده آن خارج کنند. این دو موفق شدند، با استفاده از عدم تجربه و نا آگاهی، سیامک دهقانپور، مجری برنامه، در زمینه های اطلاعاتی و امنیتی، برخی نقطه نظر های حقوقی نادر انتصار، را تحت الشعاع قرار دهند وجریان مصاحبه را به سود ثابتی و ساواک تغییر داده ، و به تسویه حساب و تخریب برخی از چهره های سیاسی ایرانی پرداختند.
 پرویز ثابتی، مانند اغلب کارگزاران حکومت پادشاهی، همه تقصیرات را به گردن دیگران انداخت، وی بار دیگر نشان داد که هنوز توان آن را دارد که آدم های ساده لوح را  بازیچه قرار دهد.

عرفان قانعی فرد، نویسنده کتاب در نقش وکیل شیطان! خودنمایی کرد و با بیان برخی شایعات در قالب اطلاعات! سیامک دهقانپور، مجری برنامه را هیپنوتیزم ! کرد.
 نادر انتصار، به اقرار خود چیزی بیش از شایعات در باره پرویز ثابتی، مقام امنیتی و ساواک نمی دانست و تنها به اظهار نظر کلی پرداخت، روشن نشد که چرا وی در آغاز کتاب به مقدمه نویسی پرداخته است.
هدف از اجرای این برنامه چه بود؟! « بررسی علل و عوامل فروپاشی حکومت پهلوی و نقش ساواک» !  آن چه که بیشتر به چشم آمد، تطهیر و احیای ساواک و شخص پرویز ثابتی، توسط صدای آمریکا بود، آن هم  سی و سه سال پس از انحلال آن سازمان که با لایجه پیشنهادی شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوران پادشاهی، و در چهارم بهمن ماه هزار و سیصد پنجاه و هفت، با راًی موافق اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی، که خود دست نشانده حکومت پادشاهی بودند، به تصویب رسید.
شاپور بختیار، به دلیل گناه نابخشودنی انحلال ساواک، در پایان برنامه، با خشم غیر قابل تصور عرفان قانعی فرد، نویسنده کتاب روبرو شد، قانعی فرد، در یک فرصت کوتاه از چارچوب گفتگو خارج شد و با استفاده از فرصتی که در اختیار داشت، اتهاماتی به شاپور بختیار، وارد کرد. قانعی فرد، تنها به تکرار حرف های گذشته پرویز ثابتی پرداخت و سخنان وی را به عنوان سند جعل کرد. در جایی که خود ثابتی، در این برنامه ثابت کرد! که از گفتن حقایق رویگردان است.
قانعی فرد، با اشاره به اسناد خانه ریچارد سدان، که بخشی از آن ها توسط مظفر بقایی منتشر شده بود، بختیار را منتخب انگلیسی ها برای نمایندگی مجلس از حوزه آبادان دانست و افزود؛ « بختیار در شرکت شیشه قزوین با اسدالله رشیدیان، از عوامل انگلیسی ها در ایران همکاری می کرده است و هنگام رخداد های سال پنجاه و هفت، به درخواست نخست وزیر سابق انگلیس و فرح پهلوی و سپهبد مقدم " آخرین رئیس ساواک " به نخست وزیری منصوب شد، و آخر الامر به دامان صدام حسین و حزب بعث برای حمله به کشور ما رفت. »
پرویز ثابتی، در بخشی از سخنان خود، دلیل خودکشی غلامرضا تختی، قهرمان کشتی را، ناتوانی جنسی وی عنوان کرد. ثابتی که در رشته حقوق درس خوانده است، می توانست منظور خود را به گونه بهتری بیان کند. اثبات این گفته ثابتی در باره غلامرضا تختی، نیاز به مدارک مستند پزشکی دارد.
 ثابتی، در بخشی از سخنان خود، گفت شاه، نصیری، رئیس ساواک را ماًمور کرد، ترتیبی دهد که مقاله ای علیه خمینی منتشر شود، همان مقاله معروفی که آغاز گر شورش های مردم شد  و در پایان موجبات سقوط حکومت شاه را فراهم کرد.
ثابتی، در باره  نقش برخی از درباریان، در قاچاق مواد مخدر گفت؛ این شایعه در مورد اشرف پهلوی ،خواهر شاه بیمورد است، ولی نقش امیر هوشنگ دولو قاجار، از دوستان نزدیک شاه را در قاچاق مواد مخدر تاًیید کرد. ثابتی روشن نکرد که چرا در سپتامبر 1977، به جان اشرف پهلوی، خواهر دو قلوی شاه در، ژوان له پین، در جنوب فرانسه سوء قصد شده بود ؟ به گزارش روزنامه های فرانسوی در این سوء قصد غیر سیاسی! فروغ خواجه نوری، که همراه اشرف پهلوی بود کشته شد، این دو تن نیمه شب هنگام بازگشت از یک کازینو مورد حمله افراد یک باند مافیایی و قاچاق مواد مخدر قرار گرفتند، در آن شب بطور تصادفی، اشرف پهلوی صندلی  خود را در اتومبیل، با فروغ خواجه نوری عوض کرده بود و تیر های آدم کشان مافیا، خواجه نوری را از پای در آوردند.
گویا، سیامک دهقانپور، مجری برنامه  و عرفان قانعی فرد، نویسنده کتاب، « در دامگه حادثه» ، از این حادثه! مهم بی خبر بودند، به نظر می آید؛ هر دو این آقایان در آن دوران، کودکان دبستانی بودند و از تغذیه رایگانی که  در مدارس ایران به مدیریت شاهدخت اشرف پهلوی، پخش می شد بهره مند می شدند. در این برنامه تلویزیونی، کسی نبود، که از  پرویز ثابتی، که به راستی کعب الاخبار بود، دلیل سوء قصد به جان خواهر شاه ایرا ن را بپرسد.
در طول برنامه، پرویز ثابتی، مدیرکل امنیت داخلی ساواک، که به گفته بسیاری از ایرانیان، نفر دوم این سازمان مخوف بود، کوشید، تا با وارد نشدن به جزئیات و ریزه کاری ها، از خود چهره ای مصلح، قانونمند و میهن پرست به نمایش گذارد. ثابتی با بهره گیری از اوضاع بهم ریخته حکومت اسلامی و سر در گمی اپوزیسیون، خود را در قالب یک خیرخواه اپوزیسیون ایران معرفی کرد و گفت؛ اکنون برای سرنگونی حکومت اسلامی به وحدت ملی نیاز داریم، وی روشن نکرد که این وحدت ملی پیرامون چه محوری خواهد بود.

درطول این برنامه، به نکات مهمی که همگان درانتطار شنیدن آن بودند، هرگز اشاره ای نشد. ثابتی، اعمال شکنجه و کشتار برخی از زندانیان سیاسی را انکار کرد و مدعی شد که چون در دانشگاه درس حقوق خوانده در نتیجه با این اعمال غیر قانونی مخالف بوده است، وی همه مقامات کشور را متهم به سهل انگاری در برابر آخوند ها نمود. ثابتی، مقام و منزلت خود را در دستگاه پادشاهی بسیار با اهمیت و مهم نشان داد، ولی نقش خود و سازمان زیر فرمانش را در گسترش فساد، بی قانونی و خرابی هایی که منجر به واژگونی رژیم پادشاهی شد، کمرنگ تر از آن چه  که بود، جلوه داد.
در این برنامه کسی از ثابتی، در باره یکی از معروف ترین قتل های دوران حکومت شاه، پرسشی نکرد! در این ماجرا، راننده پرویز ثابتی، در برابر چشمان مردم، مردی را که به همسر ثابتی نگاه کرده بود با شلیک گلوله کشت، این قتل درزمان قدرت ثابتی و سال های  پایانی حکومت شاه، در كفاشی "شارل ژوردن" در خيابان وزرای تهران اتفاق افتاد.
از همان آغاز انقلاب اسلامی در ایران شایع شد؛ پرویز ثابتی پس از خروج از ایران، به اسرائیل رفته و با عمل جراحی پلاستیک تغییر چهره داده است. ثابتی، سپس به فرانسه رفت و مدتی در خانه «عباس وثوقی » یکی از خبر چین های ساواک اقامت کرد، نام رمز این خبر چین با سابقه « آبتین»  بود.
سابقه آشنایی ثابتی با این شخص بر می گردد به دورانی که مسئله زمین خواری در اطراف تهران گسترش پیدا کرده بود، عباس، از کارگزاران رحیمعلی خرم، مالک پارک تفریحی خرم، در نبش جاده تهران به کرج بود. خرم با همکاری برخی از عوامل دربار، یک شبکه زمینخواری  به راه انداخته بود. رحیمعلی خرم، عباس را که دارای لیسانس حقوق بود برای کار چاق کنی به استخدام خود در آورد. خرم، از حمایت های ارتشبد نعمت الله نصیری، رئیس ساواک و پرویز ثابتی، مقام امنیتی، برخوردار بود.
خرم پس از انقلاب، در یک قرار ملاقات از پیش تعیین شده با کارگزار خود، وثوقی، در هتلی در تهران، به دام ماًمورین کمیته های انقلاب افتاد وبه حکم دادگاه انقلاب اسلامی، تیر باران شد.
 وثوقی، همه جا خود را صیغه زاده وثوق الدوله، عاقد قرار داد 1919 با انگلیسی ها معرفی می کند، نام فامیل این شخص در کودکی عقبائی بود و هنگامی که مادرش صیغه وثوق الدوله شد، وی سنین کودکی را می گذراند. نام پدرعباس، علی بود، و در پیچ شمیران به کار پینه دوزی و واکس زنی اشتغال داشت، و به علی واکسی معروف شده بود، علی، در جوانی بر اثر بیماری درگذشت. عباس بعد ها به کمک وثوق الدوله ، به مدرسه رفت و از دانشگاه تهران در رشته حقوق، لیسانس گرفت، وی در حقیقت پسر خوانده وثوق الدوله به شمار می رفت، نتیجه وصلت وثوق الدوله با مادر عباس، یک فرزند بیمار و عقب افتاده به نام جمشید بود که در کودکی درگذشت. عباس یک بار دیگر نام فامیل خود را در اروپا تغییر داد.
عباس، چند ماه پیش از انقلاب به همراه داریوش فروهر، در پاریس به دیدار آیت الله خمینی رفت و مبلغی هم به عنوان سهم امام به وی پرداخت، وی موفق شد روابط نزدیکی با برخی از سران حکومت اسلامی بهم زند، درهمان هنگام، وی خانه خود در شمال تهران را در اختیار گروهی از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی قرار داد تا جلسات مشورتی در باره قانون اساسی جمهوری اسلامی در این خانه برگزار شود، ثابتی، توسط عباس، از کم و کیف جریانات با خبر می شد و سازمان های اطلاعاتی اسراییل و آمریکا را در جریان می گذاشت.
در فرانسه، ثابتی و وثوقی، کوشیدند تا خود را به شاپور بختیار و نهضت مقاومت ملی نزدیک کنند، ولی بختیار حاضر به پذیرفتن آنان نشد، بختیار از این دو نفر به عنوان جرثومه فساد یاد کرده بود.
به گفته مجاهدین خلق و برخی گروه های چپ، ثابتی از طریق وثوقی، با جمهوری اسلامی به یک توافق محرمانه رسیده و در ازای امنیت خود، اطلاعاتی را در باره گروه های نامبرده بالا، دراختیار مقامات امنیتی جمهوری اسلامی قرار داده است.
ثابتی در نهایت به آمریکا رفت و در فلوریدا ساکن شد. در آمریکا، پرویز ثابتی، نام کوچک خود را،  به « پیتر»  تغییر داد و همچنان به شرکت خود با عباس در زمینه خرید و فروش زمین و ساختمان سازی در آمریکا و فرانسه ادامه داد. اغلب معاملاتی که ثابتی انجا م می دهد  به نام همسر و دو دخترش می باشد و در محضر یکی از بستگانش در آمریکا، به نام هوشنگ ثابتی،  به ثبت می رسد. ثابتی، مالک چند شرکت ساختمانی در آمریکا و اروپا  می باشد.
وثوقی، در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، توانست با زد و بند، صد ها هکتار از زمین های اطراف تهران و دماوند را که پس از انقلاب، از سوی رژیم اسلامی مصادره شده بود آزاد کند. این زمین ها حاصل زمین خواری رحیمعلی خرم و شرکاء  بود، بخش بزرگی از این زمین ها به فروش رفت و میلیون ها دلار  به اروپا  و آمریکا  انتقال یافت ، بخشی از این پول ها سهم ثابتی بود.
درآمریکا، ثابتی، از حامیان جرج بوش و سناتور مک کین، در انتخابات ریاست جمهوری بود و کمک هایی نیز به ستاد انتخاباتی این دو کاندیدا نموده است و گفته می شود که وی با گروه های سیاسی و تندروی آمریکایی نیز در ارتباط است و نقش مشاور امنیتی شاهزاده رضا پهلوی، فرزند محمد رضا شاه را بازی می کند. رد پای ثابتی و چند تن از عوامل سابق ساواک، در ماجرای  شخصی به نام خالقی یزدی، «هخا»  ! دیده شده بود.
یکی از بازجویان سرشناس کمیته مشترک ضد خرابکاری، به نام ناصر نوذری، معروف به دکتر رسولی، پس از انقلاب توانسته بود از ایران بگریزد، وی سال ها در فرانسه  پناهنده بود و با ثابتی ارتباط نزدیکی داشت. نوذری به کمک ثابتی به آمریکا رفت و در خدمت مستیقم وی قرار گرفت. نوذری کسی بود که در جریان بازجویی و شکنجه، اشرف دهقانی، از اعضای سازمان چریک های فدایی خلق ایران، در کمیته مشترک ضد خرابکاری، به این زن تجاوز جنسی کرده بود و همه جا با افتخار از آن یاد می کرد.
ساواک، از بدو تاًسیس تا انحلال ، یک سازمان پلیس سیاسی، مخوف و سرکوبگر به شمار می رفت. این سازمان بار ها از سوی نهاد های جهانی حقوق بشر، به دلیل عدم رعایت قوانین انسانی محکوم شده بود، این سازمان یکی از نقاط ضعف رژیم پادشاهی بود، اعمال و رفتار کارکنان این سازمان، به شدت نارضایتی های مردم افزود، بطوری که بسیاری این سازمان را مسئول عمده سرنگونی حکومت سلطنتی در ایران می دانند.
پس از به قدرت رسیدن آخوند ها در ایران، برخی از باز ماندگان ساواک، به همکاری با رژیم تازه تن دادند، و درآغاز ساواما ( سازمان اطلاعات و امنیت ملی ایران) و سپس واواک ( وزارت اطلاعات و امنیت کشور) را بنیان نهادند. در سازمان امنیتی و سرکوبگر اسلامی، جانشین و همطراز پرویز ثابتی کسی جز سعید امامی، طراح سرشناس  قتل های زنجیره ای نبود، سعید امامی، چندی بعد به زندان افتاد و گفته شد؛ با داروی نظافت خود کشی کرده است.
پرویز ثابتی، با زیرکی، موقعیت شناسی و هوش سرشاری که داشت، توانست از مهلکه بگریزد، ولی همه چهار تن رؤسای پیشین ساواک که از افسران ارتش بودند، به قتل رسیدند، سپهبد تیمور بختیار به فرمان شاه به دست فرستادگان ساواک در عراق کشته شد، جانشینان وی سرلشکر حسن پاکروان، ارتشبد نعمت الله نصیری وسپهبد ناصر مقدم،  به فرمان آیت الله خمینی به جوخه های اعدام سپرده شدند
کنت الکساندر دو مارانش، رئیس سازمان اسناد برون مرزی و ضد جاسوسی فرانسه، که توانسته بود با معرفی سلطان حسن دوم پادشاه مراکش، اعتماد شاه را به دست بیاورد و با وی دوستی برقرار کند، نقاط ضعف ساواک را به شاه گوشزد کرده بود، کنت دو مارانش گفته بود؛ ساواک از اهداف یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی به دور است و بیشتر نقش یک سازمان پلیس سیاسی و سرکوبگر را ایفا می کند، وی به شاه پیشنهاد کرده بود که آموزش افراد ساواک را به فرانسوی ها واگذار کند، تا بتواند یک سازمان اطلاعات و امنیت بر اساس معیار های علمی در کشورهای مدرن غربی پایه ریزی کند. در آن دوران ساواک همکاری های بسیار نزدیکی با سازمان های اطلاعاتی و امنیتی، اسراییل و آمریکا داشت، به همین دلیل، پیشنهاد کنت دو مارانش هر گز به جایی نرسید.
پس از سقوط حکومت شاه در ایران، هنگامی که شاه و خانواده اش در مراکش اقامت داشتند، کنت دو مارانش به دیدار شاه رفت و به درخواست محرمانه سلطان حسن دوم، از شاه تقاضا کرد که برای جلوگیری ازبروز اغتشاش از سوی اسلام گرایان در مراکش، خاک این کشور را ترک کند.
February 9th, 2012

 

 

در پی تحریم کشورهای اروپایی، اوکراین نشست سران اروپا را لغو کرد

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که به جرم سوءاستفاده از قدرت در زندان به سر می‌برد، در اعتراض به سوءرفتار با خود به اعتصاب غذا زده است
در پی تحریم نشست سران اروپای شرقی و مرکزی از سوی چند کشور اروپایی در اعتراض به نحوه رفتار با رهبر زندانی مخالفان دولت اوکراین، این کشور این نشست را لغو کرد.
روسای جمهور آلمان، ایتالیا، رومانی، اتریش و چند کشور دیگر در اعتراض به سوءرفتار با یولیا تیموشنکو، رهبر مخالفان و نخست وزیر سابق اوکراین که در زندان به سر می برد، گفته بودند که این نشست را تحریم می کنند.
الکساندر دیکوساروف، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که این نشست در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.
آقای دیکوساروف گفت: "با توجه به اینکه تعدادی از رهبران کشورهای اروپایی نمی توانند در هجدمین نشست کشورهای اروپای مرکزی شرکت کنند، اوکراین ضرورتی برای برگزاری این نشست در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه مه در شهر یالتا نمی بیند."
چند کشور اروپایی تهدید کرده اند در صورتی که اوکراین رفتارش را با خانم تیموشنکو تغییر ندهد، مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ (جام ملتهای اروپا) به میزبانی اوکراین را هم تحریم خواهند کرد.
مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ ماه آینده به طور مشترک در دو کشور اوکراین و لهستان برگزار می شود.
یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که به جرم سوءاستفاده از قدرت در زندان به سر می برد، به دلیل سوءرفتار مأموران دست به اعتصاب غذا زده است.
دو هفته پیش تصاویری از او منتشر شد که در آن زخم هایی بر تنش دیده می شد. او گفته است که حدود دو هفته پیش در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.
مخالفان دولت اوکراین می‌گویند که سه مرد با حمله به یولیا تیموشنکو، با مشت به شکم او زده‌اند، ولی مقامات رسمی اوکراین این ادعا را رد می‌کنند.

 

انتخابات محلی در ایتالیا
چرخش رای‌دهندگان در ایتالیا، فرانسه و یونان به سمت احزاب و گروه‌های چپ محسوس بود
احزاب چپ میانه در انتخابات محلی ایتالیا توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند.
موفقیت چپ‌ها و نمایندگان جنبش اعتراضی، به معنای ناخرسندی عمومی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور برآورد شده است.
با شمارش تعداد بیشتری از صندوق های رای، مشخص شده است که حزب راست میانه مردم آزادی به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا نتوانسته در این انتخابات موفق شود.
حزب اعتراضی "پنج ستاره" که توسط بپه گریلو، کمدین ایتالیایی راه اندازی شده، توانسته در شهر پارما در شمال ایتالیا، تقریبا به ۲۰ درصد آرا دست پیدا کند.
انتخابات محلی در ۹۰۰ شهر و روستا، اولین آزمون برای دولت تکنوکرات ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا است که نوامبر سال پیش قدرت را در دست گرفت.
در انتخاباتی که این هفته در فرانسه و یونان برگزار شد، چرخش رای‌دهندگان به سمت احزاب و گروه‌های چپ محسوس بود.
انتخابات سراسری در ایتالیا قرار است سال آینده برگزار شود و از این رو انتخابات محلی به عنوان محکی برای سنجش افکار عمومی، حائز اهمیت بوده است.
نه میلیون ایتالیایی در این انتخابات واجد شرایط رای دادن بودند.
این اولین انتخابات در ایتالیا از زمان سقوط دولت سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق به شمار می‌رود.
ماریو مونتی، اقتصاددان و کمیسر سابق اروپا، بدون برگزاری انتخابات، از سوی رئیس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت جدید شد تا کشور را از ورشکستگی نجات دهد.
وظیفه اصلی او در ماه‌های پس از انتصاب به این سمت، اجرای برنامه ریاضت اقتصادی به منظور مقابله با بحران بدهی ایتالیا بوده است.
سال پیش، هزینه استقراض ایتالیا به شدت بالا رفت و دولت این کشور، سیاست‌های جدید تدابیر ریاضتی را با هدف جلوگیری از ورشکستگی کشور و نجات یورو از سقوط به اجرا گذاشته است.
ایتالیا، سومین قدرت اقتصادی حوزه یورو به شمار می‌رود.

 

هشدار ایران به کشورهای همسایه در مورد اسکان مجاهدین خلق

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، در نشست خبری هفتگی خود در مورد احتمال اسکان یافتن اعضای سازمان مجاهدین خلق در جمهوری آذربایجان گفت که «اگر طراحی صهیونیستی - آمریکایی باشد که آنها در کشورهای منطقه مستقر شوند ما حساسیت بالایی نسبت به این موضوع داریم و به شدت واکنش نشان خواهیم داد».
رامین مهمانپرست در ادامه گفت که «انتظار داریم کشورهای همسایه متوجه این حساسیت ما باشند و با اقدامی که تبعات منفی بالایی برای آنها دارد، کاری نکنند که روابط خوب ایران با آنها دچار خدشه شود».
خبرگزاری فارس روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت خبری را در مورد احتمال اسکان اعضای مجاهدین خلق در جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر همسایه ایران منتشر کرده و منبع خود برای درج این خبر را «اطلاعات موثق از منابع نزدیک به منافقین» و «شواهد خبری موجود» عنوان کرده بود.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در ارتباط با موضع جمهوری اسلامی نسبت به سازمان مجاهدین خلق بار دیگر از این سازمان با عنوان «گروهک» و «منافقین» یاد کرده و گفت که «موضع ما در رابطه با منافقین کاملا روشن است. این گروهک پرونده سیاهی از جنایت‌ها داشته و علاوه بر ۱۶ هزار جنایت که مردم و مسئولان ما را هدف ترور قرار داده‌اند در خود عراق نیز جنایات زیادی مرتکب شده‌اند که نفرت مردم عراق از آنها قابل مشاهده‌ است.»
خبرگزاری فارس در گزارش خود نوشته بود که «اطلاعات موثق از منابع نزدیک به منافقین نشان می‌دهد که با توجه به اخراج تدریجی این گروهک از عراق، دولت آمریکا طی رایزنی‌هایی با ۵ کشور همسایه ایران برای انتقال منافقین به توافق رسیده‌ است.»
فارس افزود: «بر این اساس توزیع عناصر گروهک منافقین در بین کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی، اردن، آذربایجان، قطر و پاکستان خواهد بود.»
خبرگزاری فارس هم‌نین نوشت که «بر اساس شواهد خبری موجود، لابی صهیونیستی با فشارهای خود به آمریکا و مقامات باکو در صدد استقرار منافقین در پایگاه‌هایی هستند که اخیراً طی سفر لیبرمن رایزنی‌هایی در خصوص نحوه استفاده از فرودگاه‌های نظامی متروکه انجام شده‌ است.»
در ادامه این خبر آمده‌ است که «طبق بررسی‌های صورت گرفته، جمهوری آذربایجان دارای ۱۶ فرودگاه متروکه‌ است که با اقدامات صورت گرفته شده، هم اکنون ۴ فرودگاه از آنها فعال شده‌اند و دولت آذربایجان در حال حاضر بدنبال فعال‌سازی بقیه آنهاست و اجاره ۴ فرودگاه برای صهیونیست‌ها نیز در همین راستا صورت گرفته‌ است.»
محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران، روز هشتم دسامبر ۲۰۱۱ در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود برخی کشورها از جمله آذربایجان تعداد قابل توجهی» از افراد سازمان مجادهدین خلق را پذیرفته‌اند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «نه تنها آذربایجان، بلکه برخی کشورهای دیگر در حدود ۹۰۰ نفر از این افراد را پذیرش کرده‌اند.»
اعضای سازمان مجاهدین خلق از ۲۵ سال پیش و در دوران جنگ ایران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده‌ بودند. این اردوگاه در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.
دولت عراق که مخالف حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور است پیشتر تا پایان سال ۲۰۱۱  فرصت داده بود تا اعضای مجاهدین خلق اردوگاه اشرف را ترک کنند.
در همین حال روز شانزدهم اردیبهشت اعلام شد که پنجمین گروه از اعضای مجاهدین خلق روز جمعه از پایگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی (آزادی) در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایتخت عراق، منتقل شدند؛ بنا بر گزارش‌ها تعداد این گروه ۴۰۰ نفر بود که ۳۵۰ نفر از آنان زن هستند.



انتقال صائب عریقات به‌خاطر سکته قلبی به بیمارستان

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها در امور صلح با اسرائیل، پس از سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد.
ناما، همسر صائب عریقات ۵۸ ساله، در این باره به‌خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت عمل قلبی انجام شده موفقیت‌آمیز بوده است.
پزشکان بیمارستان محل درمان عریقات نیز اعلام کرده‌اند که عمل با موفقیت انجام شده و حال او بهتر است. پزشکان اما تاکید می‌کنند که او باید پس از مرخصی از بیمارستان استراحت کند.



نگرانی جمهوری اسلامی از انتقال مجاهدین به کشورهای همسایه

با انتقال نیمی از ساکنان قرارگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی، اسکان نهایی اعضای مجاهدین خلق اهمیت بیشتری یافته است. دولت ایران با ابراز نگرانی از اسکان احتمالی مجاهدین در کشورهای همسایه به این کشورها هشدار داد.
با شروع انتقال ساکنان قرارگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی (حریه) در بغداد گمانه‌زنی‌ها پیرامون سرنوشت مجاهدین خلق در عراق تشدید شده است. به گفته نهادهای بین‌المللی تا کنون حدود نیمی از ساکنان اشرف این قرارگاه را ترک کرده‌اند.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روزشنبه، ۵ مه اعلام کرد که پنجمین گروه از ساکنان اشرف به اردوگاه لیبرتی منتقل شده‌اند. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرد که ایالت متحده با تمرکز بیشتری در صدد انتقال امن اعضای مجاهدین به خارج عراق است.
هشدار سخنگوی وزارت خارجه ایران به کشورهای همسایه
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت/ ۸ مه) تصریح کرد که ایران به شدت به اسکان اعضای مجاهدین در کشورهای همسایه واکنش نشان خواهد داد.
مهمانپرست درباره احتمال انتقال اعضای مجاهدین به جمهوری آذربایجان تصریح کرد که موضع ایران نسبت به این گروه سیاسی کاملاَ روشن است.

اعضای سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف
به گفته مهمانپرست این سازمان «پرونده سیاهی از جنایت‌ها داشته و علاوه بر ۱۶ هزار جنایت که مردم و مسئولان ما را هدف ترور قرار داده‌اند در خود عراق نیز جنایات زیادی مرتکب شده‌اند.»
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه گفت که اگر طراحی این مسئله از سوی آمریکا و اسرائیل صورت گرفته باشد که آنها در کشورهای منطقه مستقر شوند «ما حساسیت بالایی نسبت به این موضوع داریم و به شدت واکنش نشان خواهیم داد و انتظار داریم کشورهای همسایه متوجه این حساسیت باشند و با اقدامی که تبعات منفی بالایی برای آنها دارد، کاری نکنند که روابط خوب ایران با آنها دچار خدشه شود.»
خبرگزاری فارس پیش از این در ۲۳ فروردین امسال گزارش داده بود که "مخالفت قاطع دولت عراق" با ادامه حضور اعضای مجاهدین در عراق «آمریکا را وادار به تلاش برای حل این بحران کرده است.»
در این گزارش آمده بود که انتقال ساکنان اشراف به «کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی، اردن، آذربایجان، قطر و پاکستان خواهد بود.»
سفر کوبلر به تهران
مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت سفری به ایران داشت و با حسین امیر عبداللهیان، معاون کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه دیدار کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا «در این دیدار کوبلر ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، گزارشی از اقدامات سازمان ملل ونهادهای وابسته در عراق در راستای بهبود هر چه بیشتر شرایط در این کشور ارائه داد و با قدردانی از نقش بارز و مثبت جمهوری اسلامی ایران در تقویت روند سیاسی و تحکیم ثبات و امنیت در عراق و منطقه خواستار تداوم همکاری و تبادل نظر و ارائه راه‌کار در مسائل مورد نظر گردید.»
همزمان دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران در ۱۸ اردیبهشت با انتشار اطلاعیه‌ای درباره مذاکرات پشت پرده هشدار داد و از مجامع بین‌المللی خواست که در "پرونده اشرف و سازمان مجاهدین خلق" دولت ایران را وارد نکنند. این دبیرخانه، دخالت جمهوری اسلامی در سرنوشت ساکنان اشرف را "خط قرمز عبورناپذیر" خود خوانده است.
پیشتر مسئولان سازمان مجاهدین خلق پیشنهاد کرده بودند که به کمپ آوارگان در مرز اردن منتقل شوند تا با کمک نهادهای بین‌المللی راه حلی نهایی برای اعضای این گروه یافته شود. اما این پیشنهاد عملاَ بی نتیجه ماند.
دشواری حقوقی برای انتقال اعضای مجاهدین به آمریکا
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا از کشورهای دوست و هم‌پیمان ایالات متحده خواسته است که برای انتقال مجاهدین و یافتن راه‌حلی بشردوستانه اقدام کنند. به نظر می‌رسد که قرار داشتن سازمان مجاهدین در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، اسکان اعضای این گروه در ایالت متحده را با دشواری‌های حقوقی روبرو ساخته باشد.
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در آغاز انتقال اعضای مجاهدین به اردوگاه لیبرتی در گفت‌وگو با اعضای کنگره این کشور گفته بود که میزان همکاری این سازمان در بستن مسالمت‌آمیز قرارگاه اشرف می‌تواند «یک عنصر کلیدی در هر گونه تصمیم‌گیری درباره وضعیت سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی باشد.»



۲۵ ضربه شلاق برای کشیدن کاریکاتور نماینده اراک

محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه "نامه امیر" به‌خاطر ترسیم کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش ایلنا، در جلسه دادگاه، اعضای هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات وکیل شاکی و ابوالفضل نیک‌عهد، مدیرمسئول نشریه "نامه امیر" این هفته‌نامه را در زمینه درج کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک، مجرم شناخت.
اسماعیل کوثری، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، در مورد این‌که آیا حکم شلاق برای یک کاریکاتور حکم سنگینی نیست، گفت: «به‌هر حال هرجایی یک حکمی دارد، یک جا شلاق است، یک جا زندان است و یک جا جریمه.»
کوثری در پاسخ به این پرسش که برای کاریکاتور نباید حکم شلاق در نظر گرفت، می‌گوید: «این نظر شماست و نظر شما برای خود شما محترم است و برای ما محترم نیست. نظر شما می‌گوید شلاق نباشد ما می‌گوییم هرچه شرع گفته باید اقدام شود.»
نشریه "نامه امیر" دهمین سال فعالیت مطبوعاتی خود را می‌گذراند و به گفته خود این نشریه پرتیراژترین نشریه استان مرکزی و نشریه‌ای با مشی انتقادی است.


یک روز پس از برگزاری انتخابات مجلس سوریه نیروهای دولتی بر شدت حمله‌های خود بر مخالفان افزودند. صلیب سرخ جهانی وضعیت مناطق جنگ‌زده سوریه را اسف‌بار توصیف کرد و خواستار اجازه کمک‌رسانی سریع به این مناطق شد.
روز سه‌شنبه (۸ مه / ۱۹ اردیبهشت) نیروهای دولتی سوریه حملات گسترده‌ای ‌را علیه مخالفان در شهرهای حماه، ادلب، حمص و مناطق حومه دمشق آغاز کردند. بنا به گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر سوریه در پی این حملات دست‌کم هفت غیرنظامی کشته شدند.
هنوز نتایج انتخابات مجلس سوریه که روز دوشنبه (۷ مه / ۱۸ اردیبهشت) برگزار شد اعلام نشده است. اپوزیسیون سوریه این انتخابات را تحریم کرده بود.
در همین حال گزارش‌های رسیده از دمشق حاکی از آنند که پیش از چهارشنبه نمی‌توان نسبت به اعلام نتایج انتخابات امیدوار بود. بنا به اطلاع رسانه‌های دولتی سوریه انتخابات دو محله دمشق به دلیل تخلفات زیاد باید روز سه‌شنبه دوباره انجام شوند.
از چهارده ماه پیش تا کنون هزاران نفر از ساکنان مناطق بحران‌زده سوریه به کشورهای اطراف از جمله ترکیه گریخته‌اند از چهارده ماه پیش تا کنون هزاران نفر از ساکنان مناطق بحران‌زده سوریه به کشورهای اطراف از جمله ترکیه گریخته‌اند
صفحه ویژه تحولات سوریه
اپوزیسیون سوریه این انتخابات را "فرمایشی" و "ساختگی" خواند و از مردم خواست که در آن شرکت نکنند. در پی اصلاحاتی که سه ماه پیش توسط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در قانون اساسی این کشور داده شد، احزاب دیگر غیر از حزب حاکم در این کشور امکان یافتند که در انتخابات شرکت کنند.
با وجود تحریم انتخابات از سوی نیروهای مخالف درگیری‌های خشونت‌آمیزدر روز انتخابات نیز در این کشور ادامه یافت. به گزارش اپوزیسیون سوریه در این روز دست‌کم ده نفر در ‌شهرهای درعا، حماه، حمص و مناطق اطراف دمشق به‌وسیله نیروهای دولتی کشته شدند.
خواست صلیب سرخ برای امکان کمک فوری به مناطق جنگ‌زده
سازمان صلیب سرخ جهانی از دولت اسد خواست که هرچه سریع‌تر امکان امدادرسانی مستقیم به هزاران تن از مردم جنگ‌زده در مناطق بحرانی این کشور را فراهم کند.
جیکوب کلن‌برگر، رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی روز سه‌شنبه (۸ مه / ۱۹ اردیبهشت) در ژنو اعلام کرد که باید هرچه سریع‌تر به مردم نواحی جنگ‌زده سوریه کمک شود. به اطلاع این سازمان ساکنان غیرنظامی در این نواحی به مواد غذایی، آب و کمک‌های اولیه پزشکی نیاز ضروری دارند.

با وجود استقرار ناظران صلح سازمان ملل در سوریه درگیری‌های خشونت‌آمیز و سرکوب خونین مخالفان در این کشور ادامه دارد با وجود استقرار ناظران صلح سازمان ملل در سوریه درگیری‌های خشونت‌آمیز و سرکوب خونین مخالفان در این کشور ادامه دارد
کلن‌برگر تأکید کرد که « در سوریه آتش‌بس اعلام شده از تاریخ ۱۲ آوریل در بسیاری از مناطق مراعات نشده است» و به همین جهت سازمان صلیب سرج سرگرم مذاکره با دولت بشار اسد است که با اعلام آتش‌بس کوتاه «فرصت دو ساعته‌ای را در روز برای انجام کمک‌های انساندوستانه به امدادگران این سازمان بدهد.» در این فاصله نیروهای صلیب سرخ می‌توانند زخمی‌ها را از منطقه بحرانی خارج کنند و مواد غذایی و آب در اختیار ساکنان این مناطق بگذارد.
بنا به اطلاع رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از ساکنان غیرنظامی سوریه در شرایط اضطراری به‌سر می برند و باید هرچه سریع‌تر مواد غذایی، دارو و آب در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
درگیری‌های خشونت‌آمیز در سوریه موجب آوارگی هزاران تن از ساکنان مناطق بحران‌زده شده است. صلیب سرخ جهانی تنها سازمان امدادی در سوریه است که در حال حاضر امکان کمک‌رسانی به غیرنظامیان این کشور را دارد.

سازمان ملل متحد رژیم اسد را متهم می کند که هزاران غیرنظامی را در زندان محبوس کرده است. همکاران سازمان صلیب سرخ تا به حال موفق شده‌اند تنها از یک زندان بازدید کنند.
نگرانی بان کی مون از شدت گرفتن درگیری‌ها
بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه از ادامه خشونت‌ها در سوریه ابراز نگرانی کرد. وی در واشنگتن گفت، «ما زمان کوتاهی را در اختیار داریم تا از بروز آتش یک جنگ داخلی در این کشور جلوگیری کنیم.» وی افزود، دولت سوریه با وجود آغاز روند استقرار ناظران سازمان ملل متحد در این کشور به برخوردهای خشونت‌آمیز خود نسبت به مخالفان ادامه می‌دهد.
دبیر کل سازمان ملل متحد این نکته را نیز دور از انتظار ندانست که رژیم اسد از استقرار نیروهای سازمان ملل به منظور «آمادگی نیروهایش برای حملات بعدی به مخالفان» استفاده کند. وی گفت، اپوزیسیون سوریه نیز بر دامنه حملات خود افزوده‌است.
بنا به اطلاع سازمان‌های مدافع حقوق بشر از شروع درگیری‌ها در سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱ تا به امروز بیش از یازده هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند. هم‌ اکنون ۶۰ تن از ناظران سازمان ملل متحد در سوریه به‌سر می‌برند. شماراین ناظران تا پایان ماه مه (تا سه هفته دیگر) به ۳۰۰ نفر خواهد رسید.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه قرار است سه شنبه شب گزارش خود را در مورد اوضاع این کشور در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهد.


نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که از دوم اردیبهشت در زندان به سر می‌برد، دچار فلج موقت عضلانی شده است. تقی رحمانی همسر وی می‌گوید نرگس را گروگان گرفته‌اند تا به او فشار آورند.
نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس شورای ملی صلح از روز دوم اردیبهشت ماه در بازداشت به سر می‌برد. او به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به شش سال زندان محکوم شده، اما تقی رحمانی همسر وی می‌گوید نوع بازداشت و شرایط نگهداری او نشانی از اجرای حکم ندارد.
آقای رحمانی که مجبور به ترک کشور شده به دویچه‌وله گفت: «درست بعد از آمدن من به خارج از کشور، حکم نرگس تأیید می‌شود. حکمی که تایید شده باید به وسیله‌ی اجرای احکام و رسماً به متهم و وکیلش ابلاغ شود. این با توجه به آن که این پروسه گذرانده نشده، دقیقاً می‌تواند حربه‌ای باشد برای فشار آوردن به من و گروگان‌گیری که یک عمل نادرست، غیرعرفی، غیر اخلاقی و غیرشرعی ا‌ست و هیچ کسی را به خاطر گناه دیگری نباید مجازات کرد.»



تقی رحمانی می‌گوید در هر شرایطی از حداقل آزادی‌ها دفاع خواهد کرد و به آن وفادار خواهد ماند تقی رحمانی می‌گوید در هر شرایطی از حداقل آزادی‌ها دفاع خواهد کرد و به آن وفادار خواهد ماند
وی همچنین تاکید می‌کند که ماموران پرونده به آنها گفته بودند باید از تهران خارج شوند و اطمینان داده بودند که احکامشان اجرا نخواهد شد. به گفته‌ی رحمانی آنها در حالتی از "تبعید" در زنجان به سر می‌بردند اما به محض خروج وی از کشور، حکم خانم محمدی تایید و وی در منزلش دستگیر می‌شود.
شرایط نگهداری نرگس محمدیدر زندان نیز منطبق با کسی نیست که برای اجرای حکم به زندان می‌رود. تقی رحمانی می‌گوید نرگس را در شرایط سلول انفرادی و در بند امنیتی ۲۰۹ نگه داشته‌اند در حالی که اگر او را برای اجرای حکم برده بودند قاعدتا می‌بایست در بند عمومی نگهداری شود.
تقی رحمانی می‌گوید: «ما با حاکمیتی طرف هستیم که برای شهروند خودش احترام و اعتباری قائل نیست و از موضع ارباب و رعیت با آدم‌ها برخورد می‌کنند. چون ما از نظر این آقایان تابع ایران هستیم، شهروند ایرانی نیستیم. این‌ها پیام‌های‌شان را با رفتارشان به آدم می‌دهند و شما باید حدس بزنید. با توجه به این فعل و انفعالات به نظر من نرگس برای فشار آوردن به من گروگان گرفته شده‌است.»
فلج موقت عضلانی؛ سوغات بند ۲۰۹ اوین
نرگس محمدی در تماس تلفنی که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با منزل مادر همسرش داشته گفته که در زندان دچار حمله عصبی شده و تا حدود دو ساعت عضلات بدنش کاملا فلج بوده‌اند.
این گونه حملات از زمانی آغاز شد که نرگس محمدی در سال ۱۳۸۹ و درست در شبی به زندان برده شد که فرزند سه ساله‌اش از عمل جراحی در بیمارستان مرخص شده بود.
وی که در آن مقطع به شدت نگران حال فرزند بیمارش بود، در بند ۲۰۹ زندان اوین دچار یک بیماری ناشناخته عصبی شد به طوری که بازجویان او را مستقیم از زندان به بیمارستان ایرانمهر تهران بردند.
تقی رحمانی همسر خانم محمدی می‌گوید که همان زمان ماموران وزارت اطلاعات پرونده پزشکی نرگس را از بیمارستان گرفته و به وی گفته‌اند که «ما معتقدیم همسر شما این بیماری را از قبل داشته ولی در زندان عود کرده است.» تقی رحمانی می‌گوید این بدان معنی است که ماموران وزرت اطلاعات به بیماری نرگس واقفند.

نرگس محمدی در تابستان ۱۳۸۹ پس از آزادی از زندان، به مدت یک ماه در بیمارستان ایرانمهر بستری بود نرگس محمدی در تابستان ۱۳۸۹ پس از آزادی از زندان، به مدت یک ماه در بیمارستان ایرانمهر بستری بود
آقای رحمانی می‌گوید: «ما برای مداوای نرگس یکسال و نیم تلاش کردیم تا حال او رو بهبود رفت ولی دکترها می‌گویند او باید در محل بدون استرس و فضای بدون تنش باشد تا مداوا کامل صورت گیرد. حالا دوباره او را برگردانده‌اند به همان مکانی که این بیماری به او دست داده، در صورتی که قرار بوده برود حکمش را بکشد، او را در شرایط انفرادی نگه‌ داشته‌اند که در هر صورت تشدید این بیماری‌ست و آقایان آگاهانه این را می‌دانند و بالطبع مسئولش هم باید باشند.»
تقی رحمانی می‌گوید احتمالا بازداشت نرگس به این خاطر صورت گرفته که آقای رحمانی دست از فعالیت‌هایش در خارج از کشور بردارد و حتی شاید دوباره به ایران بازگردد.
وی اما می‌گوید: «من آن کاری را که درست بدانم می‌کنم. به این خاطر که من به حداقل آزادی‌ها قناعت کردم و در زیر سقف سانسور در این مملکت فعالیت کردم. هزینه‌ی زیادی هم پرداخت کردم، ولی هیچ وقت به رادیکالیزم مبتلا نشدم. الان هم از حداقل آزادی‌ها در هر شکلی دفاع می‌کنم و به آن وفادار خواهم بود.»
تقی رحمانی که ۱۴ سال از عمر ۵۲ ساله‌اش را در زندان‌های جمهوری اسلامی گذرانده آخرین بار در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ دستگیر شد. وی به اتهام "طراحی تظاهرات ۲۵ بهمن"، فعالیت در جنبش سبز و حضور در گروه مشاوران کروبی به پنج سال زندان محکوم شد.
آقای رحمانی در اسفند سال ۱۳۹۰ به طور مخفیانه از ایران خارج شد و به محض رسیدن به پاریس طی نامه سرگشاده‌ای با عنوان «چرا آمدم یا چرا رفتم؟» دلایل خود برای خروج غیرقانونی از ایران را شرح داد.


در حالی که دولت تقاضای ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را کرده بود، کمیسیون تلفیق با ۶۶ هزار میلیارد اعتبار موافقت کرده است. آیا این مصوبه چراغ سبز مجلس به دولت است؟
به‌نظر می‌رسد تقاضاهای احمدی‌نژاد در جلسه روز ۱۳ اردیبهشت از اعضای کمیسیون تحول اقتصادی مجلس نتیجه داده باشد. وی در آن جلسه گفته بود: «بگذارید دست من باز باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنم. اگر امکان داشت امسال یا در عمر این دولت هدفمندی تمام شود، تمام نگرانی‌هایی که شما نمایندگان دارید تمام می‌شود. هیچ جای نگرانی نیست، مطمئن باشید، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پیش نخواهد آمد.»
روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، خبرگزاری مهر گزارش داد که کمیسیون تلفیق مجلس ۶۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصویب کرده است. این خبرگزاری مصوبه اخیر مجلس را "چراغ سبزی" به افزایش ۷۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی نامید.

در عین حال یک عضو این کمیسیون  در گفتگو با مهر تاکید کرده که  دولت تنها مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی را دارد و در تصویب جزئیات، این موضوع به دولت تذکر داده خواهد شد.
به گزارش مهر، در ۱۵ ماه نخست اجراى فاز اول طرح هدفمندسازى يارانه‌ها، دولت حدود ۲۵ هزار ميليارد تومان درآمد از محل آزادسازى قيمت حامل‌هاى انرژى كسب كرده است.  با اين وجود، دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ تقاضای ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی را کرده بود که با مخالفت‌های شدید نمایندگان روبرو شد.
از مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل یارانه نان و برق و سایر ردیف‌ها و ۵۶ هزار میلیارد تومان از محل افزایش و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست خواهد آمد و این یعنی افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت انرژی.
 گزارشگر مهر پیش‌بینی کرده که در سال جاری بنزین بیش از ۱۰۰۰ تومان، گازوئیل ۳۰۰ تومان و قیمت برق و گاز طبیعی نیز چند برابر خواهد شد.
الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر گفته که این اقدام نمایندگان جلوی افزایش بیشتر قیمت حامل‌های انرژی را گرفته است. به نقل از وی «اگر اعتبار ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت تصویب می شد باید منتظر افزایش چندین برابری قیمت سوخت و انرژی در کشور بودیم. اما کمیسیون تلفیق با تصویب اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی مانع ظهور بنزین مثلا دو هزار تومانی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شده است.»
اما به‌نظر می‌رسد که دولت هنوز از این مصوبه راضی نیست. به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی اقتصادی دولت درباره مصوبه اخیر مجلس گفته است: «باید شرایط این مصوبه را در نظر گرفته و ببینیم مصوبه در صحن علنی مجلس چه سرنوشتی پیدا می كند.» شمس‌الدین حسینی تاکید کرده که دولت مصمم به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌هاست و بر همین اساس نیز اقدام خواهد کرد.
افزایش سهم یارانه‌های نقدی و ثابت ماندن سهم تولید
با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، سهم یارانه‌های نقدی نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. این بدان معناست که سهم سالانه هر نفر از دریافت نقدی یارانه‌ها ۱۱۴ هزار تومان معادل ماهیانه ۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.
یارانه بخش تولید، صنعت و کشاورزی اما نسبت به سال قبل افزایش نخواهد داشت.
روزنامه اعتماد در مقاله‌ای پیرامون مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، این اقدام را جلوگیری از زیاده‌خواهی دولت دانسته و نوشته است: «قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با شکست روبه‌رو شده و نتایج نامطلوبی به بار آورده و از سوی دیگر، آنچه را که وعده داده بودند، محقق نشده است. در شرایطی که دولت با مساله‌ای شبیه به رفتار سیاست‌زده، کل بار هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به گردن مجلس انداخته و با توجه به اینکه مطالبه دولت دو برابر آن چیزی است که مجلس پذیرفته، داوری این است که مجلس از توانایی محدود خود استفاده کرده و زیاده‌خواهی دولت را ۵۰ درصد کاهش داده است.»
هرچند غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس هفته گذشته  از سه ترمز مجلس در برابر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود، اما ظاهرا مجلسی‌ها به تب افزایش ۶۶ هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح راضی شده‌اند تا از مرگ ۱۳۵هزار میلیاردی مورد مطالبه دولت رهایی یابند.



دستگیری نظامیان در ترکیه ادامه دارد

در پی دستگیری برخی از نظامیان ترکیه، حکم بازداشت ۱۸ افسر دیگر نیز صادر شده است. این افسران متهم هستند که در سال ۱۹۹۷ برای سرنگونی دولت اسلام‌گرای وقت ترکیه به رهبری نجم‌الدین اربکان، تلاش کرده‌اند.
به گزارش رسانه‌های ترکیه، احکام دستگیری افسران ارتش ترکیه از سوی دادستانی آنکارا صادر شده است. تا کنون ۴۰ نظامی به اتهام اجرای "کودتای مخملی" علیه اربکان که منجر به استعفای او از مقام نخست‌وزیری در سال ۱۹۷۷ شد، بازداشت شده‌اند.

سلف اردوغان
نجم‌الدین ارباکان، رهبر حزب اسلام‌گرای "رفاه" بود که در سال ۱۹۷۲ تشکیل شد. این حزب در انتخابات اکتبر ۱۹۷۳ نزدیک به ۱۲ درصد آرا را کسب کرد و به سومین نیروی سیاسی ترکیه بدل شد. حزب نجم‌الدین ارباکان، با وعده‌ی "استقرار نظامی اسلامی مبتنی بر قوانین شرعی" در این دوره، آرای توده‌ی گسترده‌ی تهی‌دستان سنتی در شهرهای کوچک و روستاهای ترکیه را از آن خود ساخت. احزاب اسلام‌گرای امروز ترکیه، از جمله حزب حاکم "عدالت و توسعه"، به رهبری رجب طیب اردوغان تحت تأثیر جهان‌بینی این حزب شکل گرفته‌اند.

برنامه‌های اردوغان
کارشناسان سیاسی دستگیری این نظامیان را در چارچوب برنامه‌های دراز مدت اردوغان برای دستیابی به مقام "ریاست جمهوری" و تحکیم قدرت حزب اسلام‌گرای "عدالت و توسعه" می‌دانند. به عقیده‌ی این کارشناسان، ارتش ترکیه که خود را مهم‌ترین پشتیبان قانون اساسی و ساختار سکولار حکومتی ارزیابی می‌کند، بزرگ‌ترین مانع اردوغان برای رسیدن به این هدف است. نظامیان ترکیه تا کنون سه بار در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۰ "برای حفظ قانون اساسی ترکیه" دست به کودتا زده‌اند.
اردوغان برای جلوگیری از احتمال کودتا، ابتدا مصونیت قضایی نظامیان را لغو کرد و راه را برای دستگیری دو فرمانده‌‌ی نظامی آخرین کودتای ارتش این کشور در سال ۱۹۸۰، از جمله ژنرال ایکلر باشبوغ، به اتهام همکاری با یک "تشکل تروریستی" هموار ساخت. این نظامیان در حال حاضر در زندان بسر می‌برند.

تغییر قانون اساسی
حزب "عدالت و توسعه" هم‌چنین در نظر دارد ساختار جمهوری ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تغییر دهد. تحقق این امر مستلزم تغییر بندهایی از قانون اساسی این کشور است. با تغییر این قانون، اردوغان می‌تواند به عنوان نامزد مقام ریاست جمهوری در این انتخابات شرکت کند و به این سمت دست یابد.
در حال حاضر کمیسیونی متشکل از نمایندگان "حزب عدالت و توسعه"، "حزب جمهوری خواه خلق ترکیه"، "جنبش ملی ترکیه" و "حزب صلح و دموکراسی" که اقلیت کرد در این کشور را نمایندگی می‌کند، مشغول بررسی قانون اساسی بیش از ۶۰ کشور جهان‌اند. متن قانون اساسی جدید ترکیه قرار است تا پایان سال تدوین و به همه‌پرسی گذاشته شود.
قانون اساسی فعلی ترکیه در سال ۱۹۸۲ تصویب شده است. امکان این که نمایندگان چهار حزب اصلی ترکیه در این کمیسیون که اختلاف نظرهای اساسی با یکدیگر دارند، بر سر بندهای قانون اساسی جدید به توافق نرسند، منتفی نیست. در این صورت تدوین قانون اساسی وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد شد.



در نتیجه تحریم‌ها ایران در برابر نفت از چین یوان می‌گیرد

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اختصاصی خبر داده است که در پی تشدید تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا و اروپا علیه ایران، جمهوری اسلامی مجبور به پذیرش ارز رایج چین، یوان، در برابر نفت‌خام ارسالی به چین شده است.
خبر دریافت یوان از سوی ایران، در برابر نفت‌خام ارسالی کشور به چین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است. روزنامه فایننشال تایمز، در گزارشی اختصاصی اطلاعات بی‌سابقه‌ای پیرامون معاملات نفتی ایران و چین منتشر کرده؛ معاملاتی که در سایه تحریم‌های فلج‌کننده جامعه جهانی علیه ایران، محدودیت‌های گسترده‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.
فایننشال تایمز به نقل از برخی از مدیران اجرایی صنعت نفت و موسسات بزرگ بانکی در پکن، کویت و دوبی، آورده است که با محدودیت‌های ایجاد شده بر سر راه مبادلات تجاری با ایران، تهران در اقدامی بی‌سابقه مجبور به پذیرش یوان شده است؛ ارزی که به سادگی قابل تبدیل به یورو و دلار نیست و گذشته از این، تبدیل آن به ارزهای دیگر ضررهای هنگفتی را به اقتصاد متکی به نفت ایران تحمیل خواهد کرد.

ارزش معاملات سالانه نفتی ایران و چین بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود
بهای نفت در بازارهای جهانی به دلار محاسبه می‌شود. چالش‌ها و زیان‌های تبدیل یوان به ارزهای رایج در بازارهای جهانی، جمهوری اسلامی را به سمتی سوق داده که به‌جای دریافت نقدی بخش عمده‌ای از درآمدهای خود، مجبور به واردات کالا و خدمات از چین شود. ۲۱ درصد از نفت‌خام تولیدشده در ایران، هر ساله به چین صادر می‌شود.
این خبر بحث‌برانگیز در زمانی کوتاه بسیاری از رسانه‌های جهان منعکس شده است. محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اطلاعات منتشرشده در گزارش فایننشال تایمز را تایید کرده است.با تشدید تحریم‌ها، شانس یوان برای این‌که به ارزی رایج در مبادلات نفتی تبدیل شود، افزایش یافته است
بخش بزرگی از فرآیند انتقال نفت ایران به چین از طریق کمپانی یونی‌پک (Unipec) بازوی تجاری کمپانی سینوپک (Sinopec) - که دومین کمپانی بزرگ نفتی چین است - و یک کمپانی دیگر به نام «ژوآی ژنرونگ» انجام می‌شود. ارزش سالانه معاملات نفتی ایران و چین بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ایران بخش بزرگی از این درآمد را به ناچار صرف واردات کالاهای چینی می‌کند. به‌عنوان مثال، کمپانی ژوآن ژنرونگ، به‌جای پرداخت بدهی‌های ایران خدمات حفاری ارائه می‌کند.
پرداخت یوان در برابر نفت ایران از چند ماه پیش آغاز شد. به گفته مقامات بلندپایه صنعت نفت و نهادهای بانکی، با افزایش فشارهای آمریکا، بانک‌های داخلی چین هم مبادلات تجاری خود با ایران را متوقف کردند. در مقابل، بخشی از پولی که باید به ایران انتقال یابد، از مجرای بانک‌های روسی می‌گذرد. فایننشال تایمز می‌گوید بانک‌های روسی بابت این وساطت، حق کمیسیون بسیار گزافی از ایرانی‌ها می‌گیرند.

با تشدید تحریم‌ها، شانس یوان برای این‌که به ارزی رایج در مبادلات نفتی تبدیل شود، افزایش یافته است
فایننشال تایمز همچنین اعلام کرده که مقامات بانک مرکزی ایران و مدیران کمپانی سینوپک و ژوآی ژنرونگ از پاسخ‌گویی به سوالات این روزنامه درباره این اطلاعات خودداری کرده‌اند.

بخت بلند یوان؛ چرخش از غرب به شرق
مدیر اجرایی یکی از بانک‌های دوبی،‌در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفته «بحران در اقتصاد جهانی شتاب بیشتری به روند چرخش از غرب به شرق بخشیده و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، امکان پذیرش یوان به‌عنوان ارز رایج در معاملات را افزایش داده است.»
آمریکا اوایل سال ۲۰۱۲ کمپانی چینی ژوآی ژنرونگ را به‌خاطر گزارش‌هایی که درباره صادرات بنزین از سوی این کمپانی به ایران دریافت کرد، تحت تحریم قرار داد. این کمپانی اتهامات وارد شده از سوی ایالات متحده را رد کرده است.
ارزش ریال در ماه‌های اخیر و در پی تحریم‌ها، در برابر ارزهای جهانی سقوط کرده استواشنگتن همچنین برای افزایش تاثیرگذاری تحریم‌ها، بسیاری از کمپانی‌ها و نهادهای مالی و بانکی جهان را بر سر دوراهی معامله با ایران یا معامله با آمریکا قرار داده است. به این ترتیب، موسساتی که معاملات خود با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را متوقف نکنند، شانس رقابت در بازار بزرگ آمریکا را از دست خواهند داد.
تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که عمدتا نبض اقتصادی ایران، یعنی صنعت نفت کشور را هدف قرار داده، موجب شده که بسیاری از کشورها، از جمله ژاپن، کره جنوبی، هند و حتی چین، از میزان وابستگی خود به نفت ایران بکاهند. این چهار کشور پیش از این در مجموع خریدار بیش از ۶۰ درصد نفت ایران بودند.
هند، روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت، ۷ مه) در پی هشدار هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که واردات نفت خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. هند هم در برابر نفت دریافتی از سوی ایران، روپیه می‌پردازد.
چین هم در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۲ از میزان واردات نفت خود از ایران به‌طور چشمگیری کاسته‌، اما برخی از تحلیلگران می‌گویند ممکن است این میزان از کاهش واردات را در طول ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۱۲ جبران کند.



اتحادیه اروپا از اسراییل خواسته فورا امکانات درمانی و حق ملاقات به فلسطینیان زندانی را بدهد که در اعتصاب‌غذا به‌سر می‌برند. هیات اعزامی اتحادیه اروپا به رام‌الله و بیت‌المقدس از شرایط این زندانیان ابراز نگرانی کرده است.
هیات اعزامی اتحادیه اروپا به رام‌الله و بیت‌المقدس در روز سه‌شنبه (۸ مه/۱۹ اردیبهشت) بیانیه‌ای در باره شرایط وخیم پنج فلسطینی محبوس در زندانهای اسراییل منتشرکرده و خواستار رسیدگی پزشکی فوری به آنها شده‌ است.
این زندانیان در اعتراض به وضعیت حبس خود از دو ماه پیش در اعتصاب غذا هستند. در این بیانیه آمده که دو نفر از این زندانیان از ۷۰ روز پیش تاکنون چیزی نخورده‌اند و خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند.
در بیانیه اتحادیه اروپا از دولت اسراییل خواسته شده که به فوریت امکان رسیدگی‌های پزشکی و درمانی برای این ۵ زندانی را فراهم سازد و همچنین اجازه دهد آنان با خانواده‌های خود ملاقات کنند. این افراد از ۷ تا ۱۰ هفته پیش در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندانهای اسراییل اعتصاب غذا کرده‌اند.
دستگیری این افراد تحت عنوان قانونی به نام "بازداشت اداری" صورت گرفته و هنوز هیچ اتهامی متوجه آنها نشده است.
بلال دیاب ۲۷ ساله و طاهر هلهله ۳۳ ساله از ۷۰ روز پیش تاکنون از خوردن غذا امتتاع کرده‌اند و پزشکان به شدت نگران سلامتی آنها هستند. مقامات اسراییلی در طول اعتصاب غذا اجازه ملاقات آنها با خانواده‌هایشان را نیز نداده‌اند.
در بیانیه اتحادیه اروپا به قانون "بازداشت اداری" اعتراض شده است. بر اساس این قانون می‌توان افراد مظنون را بدون آن که اتهامی متوجه آنها باشد، برای دوره‌هایی تجدید شونده تا شش ماه در بازداشت نگاه داشت.
هیات اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرده که افراد دستگیر شده حق آگاهی از اتهام خود و حق محاکمه‌ای عادلانه در مدت زمان معقول را دارند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده که اتحادیه اروپا، شرایط صدها زندانی فلسطینی دیگر را که در اعتصاب غذا هستند از نزدیک دنبال می‌کند و خواستار آن است که به حقوق بین‌المللی همه زندانیان احترام گذاشته شود.
در این میان دادگاه عالی اسراییل اعلام کرده که اعتصاب غذا موجب آزادی هیچ زندانی فلسطینی نخواهد شد. وکیل مدافع بلال دیاب و طاهر هلهله با ابراز تاسف از این موضع، اعلام کرده که موکلانش در مبارزه و اعتراض به شرایط خود تا انتها پیش خواهد رفت.
افراد یاد شده مظنون به عضویت در سازمان اسلام‌گرای جهاد هستند. یک دادگاه نظامی اسراییلی پیش از این و در ماه آوریل، درخواست آزادی افراد یاد شده را رد کرده بود.
در حال حاضر بیش از یک سوم زندانیان فلسطینی در اسراییل در اعتصاب غذا به سر می‌برند. مسئولان زندانهای اسراییل رسما اعلام کرده‌اند که از میان ۴۷۰۰ زندانی فلسطینی دستکم ۱۵۵۰ نفرشان به اعتصاب غذاهای طولانی یا محدود پیوسته‌اند.


مجلس هشتم تصویب کرد که فرزندان زنان ایرانی از مردان خارجی از حقوق یکسان با سایر شهروندان برخوردار شوند. تابعیت اما هنوز تنها از پدر منتقل خواهد شد. ماده جنجالی ۲۳ لایحه حمایت از خانواده نیز که حذف شد.
مجلس شورای اسلامی ایران طرح یک فوریتی اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تصویب کرد.
بنا به این قانون از این پس فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز همچون شهروندان ایرانی از حق شخصی، بهداشت و درمان رایگان، اشتغال و تامین اجتماعی و حق برخورداری از یارانه برخوردار می‌شوند.
بنا به تبصره‌ای که به این قانون اضافه شد، فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی حق اقامت دایم در ایران را نیز خواهند داشت و تا سن ۱۹ سالگی از پرداخت تعرفه اقامت نیز معاف هستند.
این قانون اما حق تابعیت از مادر به فرزند را هم‌چنان قانونی نکرده است و تابعیت ایرانی هم‌چنان از مادر به فرزند منتقل نخواهد شد. بااین‌حال برخلاف گذشته این فرزندان اجازه "اقامت دائم" در ایران را براساس این مصوبه جدید پیدا می‌کنند.

پیش از این فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها بنا بر قوانین ایران "هویت نامشخص تابعیت" داشتند. بیشتر این افراد حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردانی هستند که تابعیت افغان یا عراقی دارند.
در سال‌های اخیر بعد از طرح خروج افغان‌ها از ایران، فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها با مشکلات متعددی از جمله تابعیت نامشخص، ممنوعیت از تحصیل و ممنوعیت از حق بهداشت و درمان مواجه شدند.
مجلس هشتم در آخرین هفته‌های کاری خود بالاخره این قانون را که سال‌هاست بر سر آن بحث و مناقشه است و اعتراض بسیاری از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر را به‌دنبال داشت، اصلاح کرد.
این مصوبه تازه تنها برای زوجینی قابل اجرا است که با اخذ "اجازه قانونی" از وزارت امور خارجه‌ی ایران ازدواج کردند.
 بنا بر قوانین جمهوری اسلامی ایران زنان ایرانی برای ازدواج با مرد غیرایرانی باید از وزارت امور خارجه اجازه کتبی بگیرند. بسیاری از ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان افغان و عراقی بدون کسب این اجازه‌نامه کتبی صورت گرفته است و این مصوبه کمکی به بهبود وضعیت نامشخص هویتی و اقامت  فرزندان آن‌ها نخواهد کرد.
در صورت تصویب نهایی شورای نگهبان، این مصوبه بلافاصله اجرایی خواهد شد. در طرح ابتدایی ۶۸ نماینده امضاکننده خواسته بودند که "تابعیت" نیز از طریق مادر به فرزند منتقل شود. با این‌حال در اصلاح قانون تابعیت، حق تابعیت دست‌نخورده باقی مانده و تابعیت همچنان تنها از پدر به فرزندان منتقل خواهد شد.
پیش از این زهره الهیان، نماینده مردم تهران که یکی از تنظیم‌کنندگان طرح انتقال تابعیت از مادران بود به رسانه‌ها گفت:«به واسطه این طرح فرزندان زنان ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج می‌کنند، از همه حقوق سایر افراد برخوردار شده و بعد از ۱۸ سالگی می‌توانند خود تصمیم بگیرند و تابعیت پدر یا مادر را انتخاب کنند.»
بااین‌حال در طرح نهایی بار دیگر حق انتقال تابعیت هم‌چنان تنها منحصر به پدران باقی ماند. ماده ۱۷ قانون ازدواج با اتباع بیگانه نیز هم‌چنان دست نخورده باقی ماند. بنا به این قانون مصوب سال ۱۳۱۰ هر غیرایرانی که بدون کسب اجازه‌ی کتبی از مقامات وزارت امور خارجه‌ی ایران با زن ایرانی ازدواج کند، به حبس تادیبی از ۱ تا ۳ سال محکوم می‌شود.

حق انتقال تابعیت هم‌چنان تنها منحصر به پدران باقی ماند. حق انتقال تابعیت هم‌چنان تنها منحصر به پدران باقی ماند.
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای درباره مهاجرت، تابعیت و تغییر تابعیت را دارد و  درباره مساله ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی نیز مقررات سختی را اعمال می‌کند.
حذف ماده‌ی جنجالی ۲۳ از لایحه حمایت از خانواده
مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری خود در سکوت خبری ماده جنجالی ۲۳ را نیز از لایحه‌ی حمایت از خانواده حذف کرد. لایحه "حمایت از خانواده" در تیرماه ۱۳۸۶  بعد از پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه‌ی هیات دولت به ریاست محمود احمدی‌نژاد تصویب و به مجلس فرستاده شد.
بنا به ماده ۲۳ این لایحه اختیار همسر دائمی دوم یا بیشتر برای مردان، منوط به اجازه‌ی دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران شد. در قانون فعلی مرد برای اختیار کردن همسر دائمی دیگر باید اجازه‌ی کتبی زن اول را کسب کند.
این ماده جنجال بسیاری را در ۴ سال اخیر به دنبال داشته و فعالان حقوق زنان اعتراض‌های بسیاری را علیه این ماده ترتیب دادند. در یکی از این اقدامات برخی فعالان حقوق زنان دسته‌جمعی به مجلس شورای اسلامی رفته و نامه‌هایی از اعتراض‌های زنان به این ماده را به نمایندگان تحویل دادند.
در ماه ۲۵ لایحه حمایت از خانواده نیز مهریه‌ای که هنوز پرداخت نشده است، بخشی از دارایی و درآمد زن محسوب شده و به آن مالیات تعلق می‌گیرد. منتقدان این ماده لایحه را نیز به ضرر زنان ارزیابی کرده و می‌گویند  دولت باید معضلات ناشی از عدم توانایی مالی پرداخت مهریه را با جایگزین کردن خدمات اجتماعی و تامین مالی برای زنان مطلقه حل کند؛ این در حالی است که در این ماده هیچ پشتوانه‌ی مالی و اجتماعی جایگزینی برای مهریه پیش‌بینی نشده است.
بعد از جنجال‌های فراوان، مجلس شورای اسلامی در مصوبه نهایی لایحه "حمایت از خانواده" ماده ۲۳ را حذف کرد، با این حال ماده ۲۵ که بر سر ان مناقشه است هم‌چنان در لایحه باقی مانده است.


واشنگتن و پکن قصد دارند با اعتمادسازی متقابل از تشدید "جنگ سایبری" میان خود جلوگیری کنند. وزیر دفاع چین در دیدار از واشنگتن اعلام کرد که همه‌ی حملات سایبری علیه آمریکا از سوی چین نبوده است.
سفر لیانگ گوانگلی، وزیر دفاع چین به واشنگتن برای ملاقات با همتای آمریکایی خود لئون پانه‌تا، آشکارا نشان  می‌دهد که موضوع "جنگ سایبری" در پنتاگون و وزارت دفاع چین، در عالی‌ترین سطوح به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.
این نخستین سفر یک وزیر دفاع چین به آمریکا از سال‌ها پیش تا کنون است. گفته می‌شود که در کانون گفت‌وگوها میان پانه‌تا و گوانگلی، موضوع جاسوسی و خرابکاری در اینترنت قرار داشته است.
افزون بر ایجاد امنیت در فضای سایبری، سلاح‌های اتمی، اوضاع کره‌ی شمالی، فروش جنگ‌افزار آمریکایی به تایوان و نیز مدرنیزه کردن ارتش چین، از دیگر موضوعات اصلی این مذاکرات بوده است.
دو کشور همچنین قرار گذاشتند که امکانات همکاری در موارد اضطراری و فاجعه‌آمیز و پیکار علیه راهزنی دریایی را مورد بررسی قرار دهند.
مناسبات نظامی میان دو کشور پیچیده و حساس است. در حالی که ایالات متحده‌ی آمریکا نگران تکامل جنگ‌افزارهای چینی است که می‌توانند علیه ماهواره‌ها و کشتی‌های آمریکایی به کار گرفته شوند، چین ناخشنود و نگران است که واشنگتن گرانیگاه نظامی خود را به منطقه‌ی اقیانوس آرام منتقل کرده است.

"همه‌ی حملات کار چین نبوده"
وزیر دفاع چین پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در برابر رسانه‌ها گفت که موج حملات سایبری اخیر علیه آمریکا همه از سوی چین نبوده است. وی تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم همه‌ی حملات علیه ایالات متحده‌ی آمریکا را به چین نسبت دهیم.»
این فرمول‌بندی وزیر دفاع چین نشان می‌دهد که وی حملات سایبری چین به آمریکا را بطور کلی انکار  نکرده است. چین تا کنون چنین حملاتی را تکذیب می‌کرد.
حملات سایبری چین تا کنون بیشتر متوجه شرکت‌های آمریکایی بوده است و چین از طریق این حملات سعی می‌کرد به اسرار و اطلاعات تکنولوژیک شرکت‌های آمریکایی دستبرد بزند.
به گفته‌ی کارشناسان، یکی دیگر از عرصه‌های "جنگ سایبری" را می‌توان در از کار انداختن تاسیسات اتمی و موسسات تولیدی جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد. گفته می‌شود که احتمالا سرویس‌اطلاعاتی اسرائیل در پشت این حملات قرار داشته است.
از دیگر نمونه‌های "جنگ سایبری" می‌‌توان به حملات سایبری روسیه به تاسیسات استونی و گرجستان اشاره کرد.

"جلوگیری از محاسبات اشتباه"
لئون پانه‌تا پس از دیدار با همتای چینی خود اعلام کرد که واشنگتن و پکن قصد دارند همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌ی جنگ سایبری در اینترنت را بهبود بخشند. وی افزود که آمریکا و چین فن‌آوری‌هایی ساخته‌اند و باید در همکاری با یکدیگر از "محاسبات و ارزیابی‌های خطایی" جلوگیری کنند که می‌توانند به یک بحران منجر گردند.
به گفته‌ی وزیر دفاع آمریکا، هر دو کشور باید همچنین مراقب حملاتی باشند که از سوی کشور یا بازیگر سومی انجام می‌گیرد.
چین امیدوار است که با همکاری خود با آمریکا از سوی این کشور به عنوان یک قدرت بزرگ پیشتاز به رسمیت شناخته شود. لیانگ گوانگلی تصریح کرد که نیروهای نظامی دو کشور باید مناسبات تازه‌ای ایجاد کنند که بر پایه‌ی "برابری، سود متقابل و همکاری" استوار باشد.
گوانگلی دیدار خود از واشنگتن را نشانه‌ی "تغییری در مناسبات دوجانبه‌آمریکا و چین" خواند. قرار است پانه‌تا نیز متقابلا در نیمه‌ی دوم سال جاری از پکن دیدن کند.




مرگ کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران

سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با انتشار بیانیه‌ای رسمی از جان باختن یک کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اثر حادثه رانندگی در استان مرکزی در ایران خبر داد.
خبرگزاری‌های داخلی ایران نام این کارشناس آژانس را «اوک-سِئوک سئو» اهل کره جنوبی عنوان کرده و نوشته‌اند که وی در حین ماموریت در نزدیکی مجتمع خُنداب در استان مرکزی دچار سانحه رانندگی شده و به علت شدت آسیب‌دیدگی جان خود را از دست داد.
به نوشته خبرگزاری‌ دانشجویان ایران، ایسنا، در این حادثه که حدود ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه جاری رخ داد، خودروی حامل دو کارشناس آژانس انرژی اتمی از مسیر اصلی منحرف و واژگون شده است.
گان سک، از اسلواکی، دیگر کارشناسی بود که در این سانحه مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
مجتمع خنداب یک رآکتور تحقیقاتی آب سنگین است که در نزدیکی شهر خنداب استان مرکزی در دست ساخت است.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که مقر اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین هنوز در مورد این خبر اظهارنظر نکرده و گزارشی منتشر نکرده‌ است.
این سانحه کمی پیش از آن رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و آژانس قرار است در روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه مه، کمتر از یک هفته دیگر، دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای فنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را در وین برگزار کنند.
مذاکراتی در سطح بالاتر نیز قرار است میان ایران و قدرت‌های جهانی روز سوم خرداد، ۲۳ مه جاری، در بغداد انجام شود.



پیش‌بینی گرانی ۷۰ درصدی بنزین درپی تصویب اعتبار یارانه‌ها

مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را تصویب کرد که این امر، به گفته الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، منجر به افزایش دست‌کم ۷۰ درصدی قیمت بنزین و دیگر انواع سوخت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دولت «سناریوی ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی» را برای اعتبار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه کرده‌ بود که این پیشنهاد با مخالفت شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و آنها در این خصوص عدد ۶۶ هزار میلیارد تومان را تصویب کردند.
الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، در گفت‌وگو با مهر با بیان این که «کسب درآمد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی منجر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت حامل‌های مختلف انرژی خواهد شد»، افزود: «اگر اعتبار ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت تصویب می‌شد که باید شاهد افزایش چندین برابری قیمت سوخت و انرژی در کشور می‌بودیم.»
عباسعلی نورا، عضو کمیسیون تلفیق، روز دوشنبه در این باره به خبرگزاری فارس گفته‌ بود: «با این پیشنهاد ۶۵ هزار میلیارد تومانی دولت امکان افزایش صددرصدی حامل‌های انرژی را نیز خواهد داشت یعنی قیمت گازوئیل از ۱۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان و قیمت بنزین از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند.»
از زمان اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.
طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و هم‌اینک بر اساس مصوبه مجلس، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تا تیرماه سال جاری به تعویق افتاده‌ است.
از زمان مطرح شدن اجرای سریع مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، نگرانی‌ها در مورد افزایش شدید بهای سوخت نیز شدت گرفته‌ است.
در این زمینه عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، روز سه‌شنبه در واکنش به احتمال رشد افسارگسیخته قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به مهر گفت: «در فاز دوم هدفمندی دولت تنها مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و برق را دارد.»
در ادامه نگرانی‌های یادشده علی لاریجانی، رئیس مجلس، که پیش از این نامه‌ای نیز در این‌ خصوص به رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌ بود روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، گفت که دولت می‌خواهد که «بنزین ۲ هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل ۳ برابر شود» و افزود که «قطعاً مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود».
در واکنش به این اظهارات، دولت نیز روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئله تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان را تکذیب کرده و اعلام کرد که «این اظهارات کاملاً عاری از حقیقت است».
سال گذشته صندوق بین‌المللی پول از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت ایران که هدف از آن کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار تورم اعلام شدتمجید کرده‌ بود؛ اما هم‌اینک منتقدان می‌گویند که ادامه پرشتاب برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها باعث تورم شدید شده‌ است و افزایش تورم را نیز به دنبال خواهد داشت.




طرح القاعده برای بمب گذاری در خطوط هوايی توسط « سيا » خنثی شد

به گفته کاخ سفيد دستگاههای امنيتی آمريکا طرح بخش يمنی گروه القاعده برای استفاده از بمب های جاسازی شده در لباس زير برای منفجر کردن هواپيماهايی که به مقصد آمريکا پرواز می کنند را خنثی کرده است.
اف بی آی . پليس فدرال آمريکا، در بيانيه ای اعلام کرد که وسايلی را کشف و ضبط کرده است که با نمونه های قبلی بمب های ساخت تشکيلات القاعده در يمن و عربستان سعودی شباهت دارد ولی از نمونه هايی که در سال ۲۰۰۹ کشف شده بودند پيچيده تر است.
خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول يک مقام آمريکايی بدون ذکر نام وی نقل کرده است که قرار بوده اين بمب ها توسط القاعده به فرد بمب گذار تحويل داده شوند و فرد بمب گذار خود زمان و پرواز مشخص برای استفاده از اين بمب را انتخاب کند.
طبق گزارش اين خبرگزاری ماموران سيا توانستند طی عملياتی اين بمب را کشف و ضبط کنند ولی از سرنوشت فرد بمب گذار خبری منتشر نشده است.
به نوشته روزنامه بريتانيايی « گاردين » مقامات کاخ سفيد ، سيا و اف بی آی. بخش اعظم مطالب مندرج در گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس را تاييد کرده اند به غير از اين نکته که ظاهرا قرار بوده اين بمب گذاری هفته پيش و همزمان با سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده صورت بگيرد.
يک سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا گفت که رييس جمهور ماه گذشته از اين توطئه با خبر بوده است و کشف اين بمب دست ساز نشان می دهد که هنوز هم بايد در مورد احتمال وقوع حملات تروريستی در خاک آمريکا و خارج از کشور هوشيار بود.
خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد که هفته پيش از اين رويداد با خبر شده ولی به خاطر ادامه اين عمليات امنيتی با تقاضای مقامات آمريکا موافقت کرده و انتشار خبر آن را به هفته جاری موکول کرده است. کاخ سفيد از اين خبرگزاری خواسته بود که تا روز سه شبنه اين هفته و صدور بيانيه رسمی دولت آمريکا صبر کند.
ولی مسئولان اين خبرگزاری با در نظر داشت اينکه ديگر ملاحظه امنيتی خاصی در کار نيست گزارش مربوط به کشف اين توطئه را روز دوشنبه منتشر کردند.
روزنامه « گاردين » يادآوری می کند که هفته گذشته و همزمان با سالروز کشته شدن اسامه بن لادن به خاطر احتمال وقوع حملات تروريستی از سوی القاعده تمام سازمانها و نهادهای امنيتی در سراسر جهان در حالت آماده باش بودند. با وجوديکه عمليات کشف بمب دست ساز توسط القاعده يمنی در جريان بود، اداره امنيت ملی آمريکا هفته گذشته در بيانيه خود گفت که در روزهای مصادف با سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن خطر و يا توطئه جدی از سوی اين گروه آمريکا را تهديد نمی کند.
در سال ۲۰۰۹ يک مرد نيجريه ای به نام « عمر فاروق عبدالمطلب» در پروازی از شهر آمستردام هلند به شهر ديترويت در آمريکا سعی کرد مواد منفجره پلاستيکی را که در لباس زير خود پنهان کرده بود منفجر کند. او به جرم خود اعتراف کرد و در فوريه سال جاری در دادگاهی در آمريکا به حبس ابد محکوم شد. بخش القاعده در شبه جزيره عربستان و يمن در سال ۲۰۰۹ مسئوليت اين بمب گذاری نافرجام را برعهده گرفت.
پليس فدرال آمريکا در بيانيه ای روز سه شنبه منتشر شده است می گويد:« اين بمب دست ساز با موردی که در سال ۲۰۰۹ کشف شده شباهت فراوانی دارد. اين وسيله انفجاری هيچگاه خطر جدی برای امنيت عمومی ايجاد نمی کند ولی دولت آمريکا در همکاری با متحدان و همکاران خود در سطج جهان در حال بررسی راههای مقابله با خطر ناشی از اين نوع وسايل انفجاری است.»




شکاف های تازه در سياست و اقتصاد اروپا

در واکنش به انتخابات فرانسه و يونان، بازار های مالی به سياست صبر و انتظار روی آورده اند. گفت و گوی اقتصادی امروز راديو فردا به همين موضوع می پردازد.

راديو فردا: به رغم پيروزی نامزد سوسياليست ها در انتخابات رياست جمهوری فرانسه و پيشروی چشمگير چپ های افراطی در انتخابات پارلمانی يونان، بازار های سهام اروپا دوشنبه در مجموع روز خوبی را تجربه کردند و به نظر نمی رسيد چندان نگران تحول های سياسی باشند. واکنش نسبتا آرام محافل مالی اروپا به تحولات فرانسه و يونان چه دلايلی دارد؟
فريدون خاوند:
شمار زيادی از بازارهای سهام اروپا از جمله در مادريد، ميلان و در خود پاريس، در اولين روز کاری بعد از پيروزی فرانسوآ اولاند در انتخابات رياست جمهوری فرانسه، روز بسيار خوبی را، همراه با اوج گيری نسبتا چشمگير شاخص های سهام، تجربه کردند.
اين واکنش احتمالا چند دليل داشت: اول اين که در تاريخ نيم قرن جمهوری پنجم فرانسه، سوسياليست ها حدود نوزده سال زمام امور اين کشور را در دست داشته اند و هيچ وقت تغييرات تکان دهنده ای را در اقتصاد اين کشور به وجود نياورده اند.
دوم اين که فرانسوآ اولاند رييس جمهوری منتخب فرانسه به جناح ميانه رو حزب سوسياليست تعلق دارد و به نظر می رسد که نخست وزير و وزير اقتصاد  آتی هم به شخصيت های ميانه رو تعلق خواهند داشت.
بنابراين محافل مالی اروپا در مجموع چندان نگران اوضاع فرانسه نيستند. البته انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه در پيش است که قرار است حدود پنج هفته ديگر برگزار شود و نتايج آن هم بر سياست آينده فرانسه به شدت تاثير خواهد گذاشت. ولی بازارها، در حال حاضر، به اين وعده انتخاباتی توجهی ندارند.
در عوض، اوضاع سياسی يونان بعد از انتخابات روز يکشنبه نگران کننده است و به همين دليل هم بورس اين کشور حدود هفت درصد فرو ريخت، چون دو حزب حکومتی راست و سوسياليست اين کشور تعداد زيادی از کرسی های شان را از دست داده اند و در عوض چپ افراطی خيلی بالا رفته و زندگی سياسی آينده يونان با يک علامت سوال بزرگ روبرو است.
در واقع در وضعيت فعلی نه تنها حزب دست راستی «دموکراسی جديد» و حزب دست چپی «پازوک» به تنهايی نمی توانند دولت تشکيل بدهند، بلکه حتی در صورت ائتلاف هم از تشکيل دولت ناتوانند و با اکثريت فاصله زيادی خواهند داشت. در اين صورت احتمال اين که يونان مجبور شود انتخابات ديگری را برگزار کند، بسيار زياد است. در شرايط فعلی، يونان غير قابل حکومت شده.
می بينيم که يونان يک بار ديگر نگران کننده شده است، ولی به نظر می رسد که بازارهای مالی به بحران های اين کشور عادت کرده اند.

فرانسوآ اولاند، رييس جمهوری منتخب فرانسه، برای مقابله با بحران بدهی ها هم در کشورش و هم در اروپا، راهی متفاوت با رهبران آلمان را پيشنهاد می کند. آيا اين دوگانگی مشکلات بيشتری را در مديريت بحران اروپا به وجود نخواهد آورد؟
در زمينه مقابله با بحران فعلی اروپا، خانم مرکل صدر اعظم آلمان و آقای اولاند رييس جمهوری منتخب فرانسه نظريات مشابهی ندارند. روز دوم مارس سال جاری، زير فشار آلمان، ۲۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا سندی را به نام «منشور بودجه» امضا کردند که نام اصلی آن «قرارداد ثبات و هماهنگی و حاکميت در درون اتحاديه اقتصادی و پولی» است. تنها انگلستان و جمهوری چک از امضای اين قرارداد خودداری کردند.
بر اساس اين قرارداد، کشورهای امضا کننده متعهد شده اند حداکثر انضباط را در بودجه های شان رعايت کنند، و اجازه ندهند کسری بودجه آنها از نيم در صد توليد ناخالص داخلی شان فراتر برود. به علاوه الزام به انجام اين تعهد بايد در قوانين اساسی کشور های امضا کننده گنجانده شود تا دولت ها نتواند آن را زير پا بگذارند. اين همان «قانون طلايی» است که از جهان بينی فلسفی آلمانی الهام گرفته که بر اساس آن، بی انضباطی مالی به تورم و بدهکاری منجر می شود و بايد با آن مبارزه کرد.
بخشی از گرايش های سياسی در اروپا، به خصوص در بلوک «کشور های مديترانه» ای، اين فلسفه را خطرناک می دانند و آلمان را متهم می کنند که با تاکيد يک جانبه بر انضباط بودجه و رياضت کشی اقتصادی، به رکود دامن می زند، بيکاری را گسترش می دهد و حتی خطر شورش را به وجود می آورد.
فرانسوآ اولاند خواستار تجديد نظر در اين قرارداد است و خواستار آن است که تعهداتی هم در مورد رشد اقتصادی، در آن گنجانده شود. استفاده از سرمايه گذاری برای يک سلسله امور زير بنايی، از ديدگاه سوسياليست های فرانسوی، می تواند بخشی از بيکاران را جذب کند و اقتصاد های اروپايی را از رکود بيرون بياورد.
رهبران آلمان هر گونه تجديد نظری را در «منشور بودجه» منتفی دانسته اند. آنها می گويند که رشد بايد از درون اصلاحات ساختاری اقتصادی به وجود آید، نه با تکيه بر سرمايه گذاری هايی که انجام آنها تنها بار بدهی های اروپا را سنگين می کند.
به هر حال اين اختلاف نظر می تواند شکاف جدی بين دو قدرت اصلی اقتصادی اروپا به وجود آورد و برای حل مشکلات اين قاره مشکلات تازه ای ايجاد کند.

آيا اختلاف نظر ميان خانم مرکل و آقای اولاند، آينده يورو، پول واحد اروپا را بيش از بيش به خطر نمی اندازد؟
در اين که سرنوشت يورو هنوز در هاله ای از ابهام است، حرفی نيست.
شکاف بيشتر در روابط برلن و پاريس می تواند برای آينده پول واحد اروپا بسيار خطرناک باشد. ولی در همان حال رشد جنبش های اعتراضی در يونان، اسپانيا و ديگر کشور های اروپايی هم می تواند به همان اندازه و يا بيشتر به يورو ضربه بزند.
تنها نکته اميدوار کننده آن است که هم آنگلا مرکل و هم فرانسوآ اولاند، هر دو به وحدت اروپا به شدت پايبند هستند و به حفظ يورو به عنوان نماد اين وحدت علاقه دارند. اين تنها عاملی است که می تواند به حفظ محور پاريس – برلن به عنوان ستون فقرات وحدت اروپا کمک کند.




کشتن الاغی در سمیرم با پتک؛ «دستگاه قضایی انگیزه رسیدگی ندارد»

«انجمن حمايت از حيوانات» در ايران کليپی چند ثانيه ای را منتشر کرده است که در آن فردی با ضربه های پتک بر سر الاغی می کوبد و اين الاغ را از پا در می آورد. اين فرد با تلفن همراه خود از اين صحنه فیلمبرداری کرده است و همزمان با وارد آمدن ضربه ها بر سر الاغ، صدای خنده و قهقه ضارب هم شنيده می شود.
اين اتفاق بار ديگر در سميرم رخ داده است، جايی که تقريبا يک سال پيش معلمی سميرمی به همراه دو نفر ديگر ماده خرسی قهوه ای را با شليک گلوله کشت و توله های کوچکش را زنده سلاخی کرد. اين حادثه منجر به تشکيل پرونده ای قضايی شد که همچنان در انتظار تشکيل دادگاه و صدور رای به سر می برد.
رادیو فردا درباره اين تصاوير تازه منتشر شده با رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمايت از حيوانات ايران گفت و گو کرده است:

رضا جوالچی: حدود يک هفته پيش يکی از معتمدين انجمن که در استان اصفهان و شهرستان سميرم ساکن هستند اين فيلم را برای انجمن ارسال کردند و بر اساس تحقيقاتی هم که ما انجام داده ايم متوجه شده ايم که اين اتفاق در شهرستان سميرم اتفاق افتاده است. بعد از اينکه اطمينان حاصل شد ما اين فيلم را در سايت انجمن منتشر کرديم.

اين بار اول نيست که چنین اتفاقی در منطقه سميرم رخ می دهد.
البته نمی شود اتفاقاتی را که در ايران رخ می دهد منحصر به يک منطقه جغرافيايی خاص دانست و ممکن است کاملا تصادفی بوده باشد که اين مسائل در منطقه سميرم و پشت سر هم رخ داده است. ولی به هر حال منطقه ای که کار فرهنگی کمتری روی آن انجام شده و طبيعتا دسترسی بيشتری به حيات وحش دارند ممکن است مکان بروز بيشتری برای اين قبيل خشونت ها باشد.
پارسال دقيقا در همين مقطع زمانی بود که مسئله کشتن توله خرس ها اتفاق افتاد و ما فکر می کنيم که اگر يک برخورد قضايی مناسب با بانيان خشونت بر عليه خرس ها انجام می شد، طبيعتا می توانست بازدارندگی به همراه داشته باشد تا مجددا اين مسئله دوباره تکرار نشود.
اما متاسفانه با وجود گذشتن يک سال از ماجرای خرس ها هنوز هم کسی که متهم اصلی آن پرونده است آزادانه دارد زندگی اش را می کند و هنوز هم دادگاهی برای او تشکيل نشده است.

آيا هويت فردی که دست به کشتن اين الاغ زده است برای انجمن حمايت از حيوانات احراز شده است؟
خير. هويت اين فرد احراز نشده است. ولی با توجه به شواهدی که در فيلم مشهود است و با توجه به صداهای ضبط شده من فکر می کنم که اگر دستگاه قضايی و امنيتی تمايل داشته باشند به راحتی می توانند در زمان خيلی کوتاهی اين اشخاص را شناسايی کنند.

آیا انجمن حمايت از حيوانات در اين خصوص اقدامی کرده است؟
طبيعتا کاری که ما وظيفه خودمان دانستيم انجام دهيم برای اينکه مسئولين مملکتی مان وادار به واکنش بشوند، رسانه ای کردن و انتشار اين فيلم در سايت انجمن بود. در مرحله دوم هم طبيعتا نامه ای خطاب به دادستانی سميرم آماده و ارسال شد. در اين نامه درخواست شده است که دادستانی نسبت به شناسايی و دستگيری اين اشخاص اقدام کند.

با توجه به اينکه خود شما گفتيد که در مورد قبلی و در مسئله آزار خرس های قهوه ای در منطقه سميرم هنوز هم رويه قضايی طی نشده است، هنوز هم دادگاهی تشکيل نشده است، فکر می کنيد در اين مورد خاص می توان اميدوار بود که قوه قضائيه با توجه به اينکه دو مورد مشابه در آن موقع رخ داده است، اقدام مقتضی را انجام دهد؟
متاسفانه آن طور که از شواهد موجود برمی آيد اين است که دستگاه قضايی ما انگيزه های لازم را برای پيگيری اين مسائل را ندارد. به هر حال انجمن حمايت از حيوانات نمی تواند خودش راسا اقدام به مجازات اين اشخاص کند و طبيعتا تنها راه ما توسل به دستگاه قضايی است که وظيفه رسيدگی به اين قبيل پرونده ها را در کشور ما بر عهده دارند.

سازمان حمايت از محيط زيست تا به حال در اين مورد چه واکنشی داشته است؟
هيچ واکنشی از خودش نشان نداده است. در مورد مسائل خيلی مهم تری که مرتبط تر با سازمان محيط زيست بوده است هم اين سازمان تا به حال هيچ واکنش يا عکس العملی از خودش نشان نداده است.
در حقيقت شاکيان اصلی پرونده توله خرس ها انجمن حمايت از حيوانات بوده است و خود دادستانی سميرم. سازمان محيط زيست حتی با وجود داشتن وکلای خيلی مبرز و قوی و وظيفه ای که قانون برای حفظ اين گونه ها بر عهده اش گذاشته است، هيچ گونه اقدامی تا به حال به عمل نياورده است.
در مورد الاغ طبيعتا سازمان محيط زيست می تواند ادعا کند که چون الاغ يک حيوان اهلی و شهری است و جزو حيات وحش حساب نمی شود، بنابر اين به آنها مربوط نمی شود.



محاکمه ده روزه ۱۸۹ تن از دراويش گنابادی «بدون حضور وکیل»

وب سايت «مجذوبان نور»، پایگاه خبری دراويش گنابادی گزارش داده که محاکمه ۱۸۹ نفر از دراويش گنابادی از روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه شروع شده و تا ۲۴ ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
اين تعداد از دراويش در حالی محاکمه می‌شوند که تاکنون برای عده‌ای از آنها احضاريه فرستاده نشده و بعضی از آنها از داشتن وکيل محرومند.
به گزارش وب سايت «مجذوبان نور»، وکالت ۱۷ وکيل از سوی قاضی دادگاه پذيرفته نشده و اين ۱۸۹ درويش تنها دو وکيل دارند.
درباره پرونده اين دراويش با فرهاد نوری، از مسوولان وب سايت «مجذوبان نور» گفت و گو کرده ایم.

رادیو فردا: چرا تعداد دراويشی که محاکمه می‌شوند تا اين حد زياد است و چرا اين افراد محاکمه می‌شوند؟
فرهاد نوری: سال ۸۶ که حسينيه بروجرد توسط لباس شخصی ها و متحجرين تخريب شد، يک سری دراويش – يعنی ۱۸۲ تن از دراويش هم بعد از اين اقدام بازداشت شدند.
اوايل سال ۹۰ يک بار اين ۱۸۲ نفر به صورت دسته جمعی به سه اتهام بازداشت شدند. اتهامات اين افراد اخلال در نظم عمومی، توهين به رهبری و ايجاد ضرب و شتم اعلام شد.
تعداد زيادی از آنها در ارديبهشت ماه سال گذشته  از دو اتهام ذکر شده تبرئه شدند ولی کماکان اتهام اخلال در نظم عمومی باقی ماند.
حالا يک عده ای از اين لباس شخصی ها و بسيجی هايی که به حسينيه بروجرد حمله کرده بودند به عنوان شاکی خصوصی از اين دراويش شکايت کرده اند که اين اتهام ضرب و جرح در کنار اتهام اخلال در نظم عمومی برای اين دراويش کماکان به قوت خود باقی مانده است.
از روز ۱۴ ارديبهشت ماه تا روز ۲۴ ارديبهشت ماه هر روز تقريبا بين ده تا ۱۵ نفر ازاين دراويش محاکمه خواهند شد.
سايت مجذوبان نور گزارش داده که برای تعدادی از دراويشی که قرار است محاکمه شوند احضاريه دادگاه فرستاده نشده است. مشخص است تعداد کسانی که احضاريه نگرفته اند چند نفرند و اينکه چرا احضاريه برای اين افراد ارسال نشده است؟
به اين دليل که اينها هم از جنبه خبری  و هم از اين بابت که نمی خواهند همگی دراويش با هم محاکمه شوند، اينها را به صورت گروه های ده يا ۱۵ نفره دسته بندی و محاکمه می کنند. معمولا هم يک روز يا دو روز قبل از روز محاکمه برايشان احضاريه ارسال می کنند. فکر نمی کنم دليل خاص ديگری داشته باشد. فقط از آن جايی که شهر بروجرد يک شهر کوچکی است و اينها نمی خواهند اين مسائل زياد بزرگ جلوه کند.
آقای نوری، تعدادی از وکلای دراويش گنابادی خودشان هم در زندان به سر می برند. کسانی که قرار است محاکمه شوند خودشان اجازه داشتن وکيل دارند؟
از آن تعدادی که الان در زندان هستند يک سری از همين دراويش موکلان آنها بوده اند ولی چون الان بازداشت داشتند طبيعتا نمی توانند ديگر به پرونده موکلان شان رسيدگی کنند.
ولی چهار نفر از وکلای دراويش پيگير اين پرونده بوده اند ولی ۱۷ تن از وکلای ديگر که جزو خود دراويش هم نيستند آمده بودند و وکالت عده ای از دراويش را بر عهده گرفته بودند ولی متاسفانه قاضی دادگاه به دلايلی با همکاری اين وکلا با دراويش موافقت نکرده است.
اخيرا فشارها بر دراويش نعمت اللهی گنابادی شدت زيادی به خود گرفته است. دليل اين فشارها را چه می دانيد؟
فشارهای وارده بر دراويش گنابايد بيشتر جنبه سياسی دارد تا اعتقادی. مسئله مهم اين است که جمهوری اسلامی با هر تفکری که عليه خودش تلقی می کند و فکر کند که ممکن است آن تفکر احیانا عليه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد، مخالفت و برخورد می کند.
اين در حالی است که دراويش نه قصد براندازی دارند و نه کار سياسی می کنند. کلا اعتقاد دراويش بر اين مبناست که سياست از دين جداست.



سفیر ایران در کابل اخیرا از رئیس مجلس سنا خواسته بود که موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان را تائید نکند
وزارت امور خارجه افغانستان روز سه شنبه هفتم ماه مه، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در کابل را فرا خوانده بود تا در مورد اظهارات اخیرش در رابطه به موافقتنامه آمریکا و افغانستان، توضیح دهد.
اما عصر روز سه شنبه، این وزارت با انتشار اعلامیه ای از دیدار مستشار سفارت ایران در کابل با رئیس بخش شرق میانه و آفریقا در وزارت امور خارجه افغانستان خبر داد.
در این اعلامیه آمده است که: "هدف این ملاقات را مطالبه توضیحات پیرامون اظهارات اخیر جناب سفیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در کابل راجع به امضای موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده آمریکا، تشکیل می داد."
دو روز قبل، رئیس مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که سفیر ایران درکابل خواهان آن شده است که سنای افغانستان موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان را امضا نکند.
این موافقتنامه که هفته پیش توسط باراک اوباما و حامد کرزی در کابل امضا شد، در صورتی قابل اجرا است که از سوی کنگره آمریکا و شورای ملی افغانستان ( مجلس نمایندگان و سنا) نیز تائید شود.
این اعلامیه می افزاید که نجیب الله علی خیل، رئیس شرق میانه و آفریقا در وزارت خارجه افغانستان در دیدارش با محمد کاظم نعیمی مستشار سفارت ایران در کابل، "خاطر نشان ساخت" که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل حق دارد که با هر کشور دیگری از جمله آمریکا "به عقد اسناد همکاری، مبادرت کند."
در بخش دیگر از اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که در این ملاقات تصریح شد که امضای موافقتنامه استراتژیک با آمریکا، خواست مشروع مردم افغانستان بوده و "بدون شک در تقویت امن و ثبات و نیز رفاه مردمان منطقه، حائز اهمیت فراوان می باشد."
اظهارات آقای ظهره وند در مورد موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان در نخستین هفته های کارش در کابل، واکنش شدید، مجلس سنا، مجلس نمایندگان و شماری از گروه های سیاسی افغانستان را بر انگیخت و در رسانه های داخلی افغانستان نیز بازتاب گسترده ای داشت.
سنای افغانستان از وزارت امور جارجه خواست که سفیر ایران در کابل را احضار کند و در مورد اظهارات اخیرش از او توضیح بخواهد.
چهار روز پس از امضای موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان، وزارت امور خارجه ایران امضای این سندی را برای کشور های منطقه نگران کننده توصیف کرد.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است."
در موافقتنامه ای که بین آمریکا و افغانستان امضا شده، جنبه امنیتی و اینکه نیروهای خارجی و آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ چه نقشی در افغانستان خواهند داشت، به سند دیگری موکول شده است.
ایران تنها کشور منطقه است که به موافقتنامه افغانستان و آمریکا واکنش نشان داده است.




معلم زن یک مدرسه اسلامی دخترانه در بنگلادش که دانش آموزان را به دلیل کوتاهی در خواندن نماز به شدت تنبیه می کرد با شکایت والدین دانش آموزان بازداشت شده است.
یاسمن اختر، معلم این مدرسه، دست کم چهارده دختر هشت تا دوازده ساله را به خاطر نخواندن نماز، با قرار دادن میله آهنی داغ شده در آتش بر ران هایشان شکنجه کرده و پس از شکایت والدین این دختران، از بیم دستگیری مخفی شده بود.
دولت بنگلادش در سال ۲۰۱۰ میلادی هر نوع تنبیه بدنی را در موسسات آموزشی این کشور ممنوع کرد.




آمار واردات نفت ایران به ترکیه در ماه مارس حاکی است که ترکیه در این ماه بالاترین میزان خرید نفت خام از ایران را از ماه ژوئیه سال 2011 میلادی داشته است.
صادرات نفت ایران به ترکیه در ماه مارس سال جاری با افزایش همراه بوده است. براساس گزارش سایت رسمی مرکز آمار ترکیه، میزان نفت صادراتی به ترکیه در ماه مارس ۱.۱۷۴ میلیون تن برآورده شده که این میزان حدود ۲۷۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.
آمار صادرات نفت ایران به ترکیه در ماه مارس حاکی از آن است که ترکیه در این ماه بالاترین میزان خرید نفت خام از ایران را از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی داشته است.
این آمار همچنین نشان می دهد که به نسبت ماه مشابه در سال گذشته، واردات نفت از ایران ۹۰ درصد افزایش داشته است.
با توجه به این که تحریم خرید نفت از ایران در اول ماه ژوئیه (۱۱ تیرماه) به اجرا گذاشته می شود، احتمالا شرکت توپراس به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ترکیه قصد داشته که تا قبل از این تاریخ بیشترین خرید نفتی را از ایران داشته باشد.
پیشتر تانر ییلدیز، وزیر نفت ترکیه گفته بود که آن کشور در پایان ماه مارس از منابع مختلفی نفت مورد نیازش را تامین می کند.
آقای ییلدیز همچنین گفت که "ترکیه خرید نفت از بعضی از کشورهای آفریقایی نظیر لیبی و نیجریه را آغاز کرده است."
وزیر نفت ترکیه از عراق هم به عنوان یکی از تامین کنندگان نفت ترکیه نام برد.

ایران یکی از منابع مهم نفت هند

هند روز سه شنبه ۸ مه ( ۱۹ اردیبهشت ) اعلام کرد که ایران همچنان "یکی از منابع مهم تامین نفت" آن کشور بشمار می رود.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که در حال دیدار از هند است در ملاقات با مقامات این کشور از آنها خواست تا میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در ملاقاتش با مقامات هند آنها خواست تا میزان واردات نفت ایران را کاهش دهند.
هند سال گذشته ۱۲ درصد نفت مورد نیازش را از ایران خریداری کرده بود.
وزیر امور خارجه هند با تاکید بر این که ایران همچنان یکی از منابع مهم تامین نفت آن کشور خواهد بود در مورد کاهش خرید نفت از ایران گفت که در نهایت، خرید هند براساس تصمیم پالایشگاهها خواهد بود که واردات نفت را براساس نیازهای تجاری، فنی و امکانات مالی خود انجام می دهند.

عربستان سعودی تولید نفت را افزایش می دهد

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی روز سه شنبه ۸ مه (۱۹ اردیبهشت) گفت که کشورش برای افزایش تولید نفت آماده است.
آقای نعیمی که به ژاپن سفر کرده گفت که تولید روزانه عربستان در حال حاضر حدود ده میلیون بشکه است، اما آن کشور ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون بشکه نفت دیگر را هم دارد.
او با اشاره به قیمت بالای نفت، تاکید کرد که عربستان توانایی تامین تقاضاهای جدید را دارد.

چین در مقابل نفت ایران، یوان می پردازد

محمد رضا فیاض، سفیر ایران در امارات متحده عربی گفته است که چین هزینه های خرید نفت از ایران را با یوان، واحد پول کشورش پرداخت می کند.
ایران معمولا در مقابل فروش نفت دلار دریافت می کند، اما تحریم های اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی، هر گونه داد و ستدی را با پرداخت دلار دشوار کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر ایران در امارات گزارش چاپ شده در روزنامه فاینشنال تایمز را که در آن ادعا شده شرکت یونی پک وابسته به شرکت سینوپک که شرکت نفتی دولتی چین است، از طریق واحد تجاری موسوم به ژوهایی ژن رونگ اقدام به خرید نفت از ایران کرده است.
در همین حال چین در تلاش است تا استفاده از یوان را به عنوان رقیبی برای دلاردر تبادلات تجاری بین المللی افزایش دهد.
با نزدیک شدن به زمان تحریم صنعت نفت ایران، امریکا کشورهای چین، هند و کره جنوبی را برای کاهش خرید نفت از ایران تحت فشار قرار داده است.
چین در سه ماهه اول سال جاری میزان نفت وارداتی از ایران را به نصف کاهش داده است.
هنوز معلوم نیست که کاهش خرید نفت از ایران درسال جاری ادامه خواهد داشت یا نه.




عبدالرحیم عبد الحفیظ الکیب، رئیس دولت انتقالی لیبی
مشخص نیست که عبدالرحیم الکیب، رئیس دولت انتقالی لیبی در زمان درگیری‌ها در داخل ساختمان بوده یا نه
گزارش‌ها از طرابلس، پایتخت لیبی حاکی از آن است که در درگیری‌های شدید در اطراف مقر نخست‌وزیری این کشور دو نفر از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
یک مقام رسمی در گفت و گو با بی بی سی کشته شدن این دو نفر را تائید کرده است.
این مقام همچنین توقف درگیری‌ها را تائید کرده است.
گفته شده افراد مسلحی که به ساختمان نخست وزیری حمله‌ کردند از شورشیان سابق این کشور هستند.
این افراد در سرنگونی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی نقش داشتند و از این که برنامه پرداخت پول به آنها به حالت تعلیق در آمده، خشمگین هستند.
این برنامه به دلیل طرح ادعاهای کلاهبرداری متوقف شده است.
آنها همچنین خواهان آن هستند که زخمی‌های آنها برای مداوا به خارج از کشور فرستاده شوند.
سخنگوی نخست وزیری لیبی به بی بی سی گفت که در این درگیری‌ها دو نفر کشته شده‌اند و در درون ساختمان نیز تیراندازی‌هایی شده است.
گروهی از افراد مسلح توانستند وارد ساختمان شده و از داخل دست به تیراندازی بزنند.
خبرنگار بی بی سی می‌گوید که حداقل ده وانت مسلح مجهز به ضد هوایی، ساختمان نخست وزیری را محاصره کرده‌ بودند.
مشخص نیست که عبدالرحیم عبد الحفیظ الکیب، رئیس دولت انتقالی لیبی در زمان درگیری‌ها در داخل ساختمان بوده یا نه اما مشاور رسانه‌ای او می‌گوید او در مکان امنی به سر می‌برد.
بسیاری از افراد داخل ساختمان از جمله وزیر دارایی و معاون نخست وزیر، به دنبال شروع درگیری‌ها، ساختمان را ترک کردند.
پس از شروع درگیری‌ها، تمام راه‌های منتهی به ساختمان نخست وزیری مسدود شد و خبرنگار بی بی سی می‌گوید نیروهای دولتی کنترل این ساختمان را در دست دارند.




عده ای از نمایندگان مجلس معتقدند که آیین نامه فعلی، سوال از رئیس جمهور را به اقدامی بی اثر تبدیل کرده و حتی او را از پاسخگویی جدی به سوالات نمایندگان بی نیاز کرده است
نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه خود بخشی از اصلاحیه اخیر آئین نامه داخلی مجلس را حذف کردند که بر استیضاح رئیس جمهور در صورت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های او به ۶ سئوال آنها دلالت داشت.
بر اساس مصوبه قبلی مجلس، نمایندگان هر بار می توانستند تا ۵ سئوال از رئیس جمهور مطرح کنند و در صورت قانع نشدن اکثریت (نصف به علاوه یک) نمایندگان از پاسخ های او، سئوال ها را برای رسیدگی به قوه قضائیه بفرستند. در صورتی که تعداد سئوال های ارجاع شده به قوه قضائیه به عدد ۶ می رسید، طرح استیضاح رئیس جمهور در دستور کار مجلس قرار می گرفت.
اما شورای نگهبان این مصوبه را مغایر اصولی از قانون اساسی تشخیص داد که استیضاح رئیس جمهور را به درخواست مستقیم یک سوم نمایندگان مجلس منوط می کند و رأی به عدم کفایت سیاسی او پس از استیضاح را مستلزم موافقت دست کم دو سوم نمایندگان می داند.
نمایندگان مجلس علاوه بر حذف بخش مربوط به استیضاح، فرستادن سئوال به قوه قضائیه را هم به قانع نشدن دست کم "دو سوم" نمایندگان منوط کردند تا نظر شورای نگهبان تأمین شود.
بر اساس اصلاحیه امروز مجلس، بخشی از ماده ۱۹۶ آیین نامه داخلی به این ترتیب تغییر کرد: "پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنها را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند."
براساس تبصره یک این ماده،" تعداد سوال یا سوالات نباید از پنج سوال بیشتر باشد" و بر اساس تبصره ۲ این ماده، پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور "کاهش امضاها سبب خروج از دستور نمی شود."
در مصوبه قبلی آمده بود که پس از ارسال سئوال برای رئیس جمهور، نمایندگان نمی توانند امضاهای خود را پس بگیرند.
شورای نگهبان در جلسه ای در اردیبهشت ماه، با استناد به اصول ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی، به مصوبه مجلس در مورد اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس ایراد گرفت .
سخنگوی شورای نگهبان گفت که بر اساس نظر اعضای این شورا تبصره ۲ ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مغایر با اصل ۸۸ قانون اساسی و بند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی شناخته شد.
شورای نگهبان به استناد اصول ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی به مصوبه مجلس در مورد اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس ایراد گرفت
مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی در مورد استیضاح رئیس جمهور، "در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رییس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد."
مطابق این اصل، "در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رأی دادند، مراتب جهت اجرای بند ده اصل ۱۱۰ به اطلاع مقام رهبری می‌رسد."
اصل ۱۱۰ قانون اساسی، به شرح مجموعه وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی می پردازد که یکی از آنها "عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏، یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به‏ عدم‏ کفایت‏ وی‏ بر اساس‏ اصل‏ ۸۹" است.
بحث در مورد ضرورت تغییر آیین نامه مجلس در مورد نحوه طرح سئوال از رئیس جمهور، از اواخر اسفند ماه گذشته و پس از آن بالا گرفت که محمود احمدی نژاد برای جواب دادن به سوالات گروهی از نمایندگان در مجلس حاضر شد، اما متهم شد که به بسیاری از سئوالات پاسخ نداده است و با شوخی های خود به نمایندگان توهین کرده است.
بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان نتوانستند پس از پاسخ های رئیس جمهور در مورد اینکه آیا قانع شده اند یا نه رأی گیری کنند.
طراح اصلاح ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس علی مطهری نماینده مردم تهران بود که پی گیری کننده اصلی طرح سوال از رئیس جمهور نیز محسوب می شد.



ملیسا چن، در پنج سال گذشته خبرنگار این شبکه در چین بود.
شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید دفتر بخش انگلیسی خود در چین را تعطیل کرده است.
دلیل این اقدام الجزیره انگلیسی، امتناع دولت چین از تجدید ویزای کاری ملیسا چن، خبرنگار این شبکه در پکن اعلام شده است.
ملیسا چن، در پنج سال گذشته خبرنگار این شبکه در چین بود.
مقامات چینی همچنین از پذیرش خبرنگار جانشین برای خانم چن خودداری کرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران خارجی در چین از این اقدام دولت، ابراز انزجار کرده و دولت چین را متهم کرده که از مساله صدور ویزا برای سانسور و ارعاب خبرنگاران استفاده می‌کند.
این باشگاه گفته است که مقام‌های چینی از مستندی که سال پیش در باره چین از الجزیره انگلیسی پخش شده بود، خشمناک بودند.
الجزیره گفته است که ملیسا چن در تهیه این مستند دخالتی نداشته است.
الجزیره اعلام کرده که تنها دفتر بخش انگلیسی تعطیل می‌شود و فعالیت بخش عربی کماکان ادامه دارد.
تصمیم چین به عدم تجدید مجوز کار و ویزای ملیسا چن برای اولین بار است که طی ۱۵ سال‌ گذشته علیه یک خبرنگار خارجی صورت می‌گیرد.
وزارت امور خارجه چین از بیان این مساله که خانم چن از این کشور اخراج شده، امتناع می‌ورزد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است: "ما بارها تاکید کرده‌ایم که همگان باید از قوانین چینی و قوانین حرفه‌ای تبعیت کنند."
شبکه الجزیره نیز گفته است که به درخواست‌های خود برای حضور در چین ادامه خواهد داد.
خانم چن ماه پیش و پس از انقضای ویزای یک ماهه خود مجبور به ترک چین شد.
در سال ۱۹۹۸، یورگن کرمب، خبرنگار هفته‌نامه آلمانی اشپیگل به ظن تملک اسناد محرمانه دولتی از چین اخراج شد. آقای کرمب خود این اتهامات را رد کرده بود.




چرا و چگونه بحث فدرالیسم به جنگ هفتاد و دو ملت تبدیل شد؟

* عبدالستار دوشوکی فعال سیاسی و مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن است
دو خط موازی هرگز بهم نمی رسند مگر آنکه خدا بخواهد! هشت سال پیش علیرغم اختلاف نظرها، این دو خط موازی یعنی فدرالیست های مرکزگریز و دمکرات های مرکزگرا ابائی از نشستن در زیر یک سقف و گفتمان در مورد ساختار اداری آینده ایران نداشتند.
یکی از اولین و شاید هم آخرین نمونه های این نوع نشست ها و اجماع برای دیالوگ در ماه مه سال ٢٠٠٤ در لندن صورت گرفت که در آن بیش از نود شخصیت و فعال شناخته شده از نحله های مختلف سیاسی در "سمينار نقش اقوام ايرانی در آينده ايران" شرکت کردند.
بر طبق گزارش بی بی سی "سمينار اقوام ايرانی در لندن از لحاظ اينکه توانست امکان گفتگوی آزاد ميان طيف گسترده ای از فعالان سياسی قوميتهای ايرانی و طرح نظرات آنان را فراهم آورد در نوع خود کم سابقه بود؛ و همين سمينار نشان می داد که همه اين گروهها، از گروههای دارای گرايش قومی گرفته تا سلطنت طلبان و جمهوریخواهان بر ميثاقهای جهانی که حقوق اقوام در آنها تعريف و تبيين شده توافق نظر دارند و بر شيوه مبارزه مسالمت آميز برای دست يافتن به اين حقوق همصدا هستند. موضوع فدراليسم و تشکيل ايرانی دموکراتيک و فدرال مورد اتفاق اغلب سخنرانان و شرکت کنندگان در سمينار بود".
اما در دنیای سیاست هشت سال زمان بسیار طولانی است. و اینگونه شد که اکنون این دو خط دافع با مسافتی هشتاد ساله از یکدیگر فاصله گرفته اند. براستی چرا زمانی مرحوم دکتر داریوش همایون حاضر بود با طرفداران فدرالیسم به گفتگو بپردازد، ولی اکنون حتی نیروهای چپ سنتی که شعار "حق تعیین سرنوشت برای خلق های ایران" را می دادند، تمایلی برای همنشینی بر سر بحث فدارلیسم را ندارند؟
برای کالبد شکافی و درک علل این شکاف عمیق باید بطور اختصار به تاریخچه گسل های سیاسی، مذهبی، اجتماعی، جنسیتی، قومی، فرهنگی و زبانی موجود در کشورمان بهره ای که دولت های قانونگریز و مستبد مرکزی از آن برده اند، نقش دول بیگانه در طی بیش از صد سال اخیر و همچنین رشد واکنشی و فارس ستیز و تعصبات قومی از یک سو و عکس العمل ناسیونالیستی به آن از سوی دیگر، و حوادث منطقه ای در طی هشت سال اخیر رجوع کرد.
هشت سال اخیر از آن جهت می گویم که بعنوان مثال تا آن موقع کمتر شخصیت یا نیروی سیاسی دمکرات ایرانی در مقابل خواسته و شعار "دمکراسی برای ایران ـ خودمختاری برای کردستان" مخالفت می ورزید و آن را خطری بالقوه برای یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور تلقی می کرد. ولی با اشغال همسایگان شرقی و غربی ایران توسط آمریکا و متحدانش در اوایل دهه ٢٠٠٠ میلادی، و طرح شعار فدرالیسم توسط سازمان ها و احزاب قومی در سال ٢٠٠٥ و تقدم راهبردی آن بر دمکراسی، شکاف فزاینده و مملو از بدبینی وسوءظن تبدیل به یک گسل وسیع بی اعتمادی و بدگمانی بین نیروهای سیاسی برونمرزی وابسته به اقوام و ملیت ها از یک سو و بخش قابل توجه ای ازهموطنان از سوی دیگر شد که به تفصیل به آن خواهم پرداخت.
فروپاشی ها و پیدایش بیش از ٣٠ کشور جدید در طی ٢٢ سال اخیر نیز دایره تردیدها را در اذهان بسیاری از هموطنان گسترده تر کرده است.
ملت ایران از زمان كهن، از اقوامى با رسوم، زبان ها، فرهنگ ها و مذاهب گوناگون تشكیل شده است که بر خلاف بسیاری از نقاط جهان، همواره بطور مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی کرده و آمیزش داشته اند.
این تکثر و تنوع در قانون اساسی مشروطه که از آن به مثابه "خونبهای رادمردان و آزادیخواهان ایران" یاد می شود، به رسمیت شناخته شده بود. اما متاسفانه دولت های مرکزی در دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی با نفی کثرت‌گرایی و با تلاش برای یکسان سازی بر مبنای جبر و نقض قانون اساسی، بستر نامناسب یاس و نارضایتی اقوام مختلف ایرانی را فراهم کردند.
در رهگذر این تاریخ تلخ، تجربه حکومت خودمختار آذربایجان و جمهوری مهاباد هیچگونه کمکی به رفع سوءتفاهم ها نکرد. با توجه به چنین پیش زمینه تاریخی و تجربه های متفاوت باید گرایش به نوعی درک متقابل و تفاهم ملی صورت می گرفت. اما متاسفانه دولت های مرکزی هرگز بستر مناسب را برای درک و احترام متقابل در یک پروسه دمکراتیک، کثرت‌گرا و غیر متمرکز از نظر ساختار اداری مهیا نکردند و در نتیجه عرصه بر همه تنگ شده و زمینه برای تنش و اصطکاک و عصبیت ایلی فراهم شده است.
بعد از سرنگونی صدام حسین و استقرار نظامی فدرالی بخصوص در اقلیم کردستان عراق، شعار "خودمختاری" احزاب کرد به شعار "فدرالیسم" تبدیل شد. نمایندگان احزاب و سازمان های اقوام و ملیت های ایرانی در ژانویه سال ٢٠٠٥ در لندن گرد هم آمدند و حدود نیمی از آنها با تشکیل کنگره ملیت های ایران فدرال در چارچوب تمامیت ارضی ایران موافقت کردند.
اگر چه برخی از گروه ها مطالباتی فراتر از فدرالیسم را مطرح می کردند و به کنگره نپیوستند. این گروه ها بعدها جبهه ملل تحت ستم ملی برای حق تعيين سرنوشت را تشکیل دادند و استفاده از ادبیات سیاسی فارس‌ستیز و رادیکال را در پیش گرفتند.
آنها در این راستا به زعم خویش برای احقاق حقوق ملی با کنگره به رقابت پرداختند. مشکل اساسی، به عقیده من، از آنجا آغاز شد که کنگره نیز به این چالش رقابتی گروه های رادیکال تن داد و برای ربودن گوی سبقت از آنها، اجازه داد که گفتمان فارس‌ستیز و رادیکال و شیوه های انتزاعی مبارزه جایگزین سیاست راهبردی تفاهم و همکاری بین نیروهای سیاسی ایرانی شود. اصرار بر فدرالیسم قومی ـ جغرافیایی به عنوان یک پیش شرط اساسی برای همکاری و همچنین پافشاری غیر ضروری بر این نکته که فارس زبان ها نیز یک ملیت هستند، فعالان و سازمان های اقوام را در سراشیبی یک جدال ناخواسته و زیان آور به سوی دره عمیق سوءظن و بی اعتمادی سوق داد.
مقوله فدرالیسم بمثابه یک ساختار تجربه شده موفق در دهها کشور جهان، که می توانست در فضایی از تفاهم و اعتماد متقابل مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به یک موضوع جدل برانگیز و از منظر برخی به یک چالش جدی برای همزیستی مسالمت آمیز اقوام ایرانی وتمامیت ارضی ایران تبدیل شد.
ناسیونالیسم تمرکزگرایانه و به عبارتی وحدت طلب برای مقابله با خواسته های مشخص کنگره یعنی فدرالیسم قومی ـ جغرافیایی در بین نحله های مختلف سیاسی رشد کرد، تا بدانجا که پاره ای از هموطنان، فدرالیسم را پیش زمینه تجزیه ایران می پندارند و از آن به عنوان خط قرمز یاد می کنند. به عقیده نگارنده این یک قضاوت و عکس العمل احساساتی، شتابزده و ناموجه است چون اقوام و ملیت های ایرانی (صرفنظر از اختلافات لغوی) خواهانه تجزیه کشور نیستند و اساس عملکرد کنگره نیز در چارچوب تمامیت ارضی ایران است.
دامن زدن به نزاع های قومی و یا مذهبی کاملا ً غیر انسانی و نامطلوب است و باید با آن مقابله کرد. اما درخواست برای رفع ستم مضاعف، نفی دید برتری طلبی و به چالش کشیدن تبعیضات نهادینه شده در ساختار حکومتی و حتی فرهنگ عامه هرگز به معنای عمده کردن تضاد های قومی و وجوه افتراق در راستای تعارض و جدایی نیست.
عدم درک دلهره و نگرانی های هموطنان برای یکپارچگی کشور یکی از نقاط ضعف پروسه کاری کنگره می باشد. همانگونه که اقوام از دیگران انتظار دارند تا درد آنها را درک کنند، بسیاری از هموطنان نیز از فعالان قومی این انتظار را دارند تا نگرانی آنها در مورد تمامیت ارضی ایران را درک کنند و در تعمیق گسل بی اعتمادی و سوءظن تلاش نکنند. وانگهی بسیاری از هموطنان معتقد هستند که در دنیای مدرن قومیت و یا مذهب را نباید اساس ساختار سیاسی یک مملکت دمکراتیک قرار داد.
متاسفانه سازمان ها و فعالان قومی به جای بیان دردهای بیشمار و شرح تبعیضات و ستم های عدیده و مضاعف که از طرف دولت های مرکزی، و نه از طرف هموطنان فارسی زبان، به آنان تحمیل شده است، بدون اعتماد سازی و فرهنگ سازی لازم، بر خواسته هایی ساختاری بر مبنای فدرالیسم قومی ـ جغرافیایی برای همه ایران اصرار می ورزند، که از دیدگاه حداقل بخش وسیعی از هموطنان ما کاملا ً نامانوس است.
آنها باید آرمانگرایی فدرالیسم را در افق ذهن خویش جای دهند و نه در گستره آن. بخش وسیعی از هموطنان از ستم و تحقیر زبانی، فرهنگی، اقتصادی و قومی توسط ماموران حکومت های مستبد مرکزی بر اقوام ایرانی مطلع نیستند و برای آنها درک اینگونه مصائب مضاعف تنها از مسیر تجربیات شخصی و حس ستم یگانه و مشترک ملی میسر است.
از سوی دیگر عدم درک دردها و نگرانی های اقوام توسط برخی از هموطنان حتی به ظاهر دمکرات نیز یکی از معضلات ریشه ای در بوجود آمدن گسل بی اعتمادی است.
به عنوان مثال بعضی از رهبران فعلی جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی در رژیم گذشته در سیستان و بلوچستان در تبعید بودند. آنها در آن زمان به بلوچها این تضمین را می دادند که در حکومت آنها تبعیضات قومی برطرف خواهد شد؛ که نه تنها اینگونه نشد بلکه تبعیضات دیگری نیز بر آن اضافه شد.
بنا به تجربیات تلخ و مکرر بیش از صد سال گذشته، اکنون نیز هیچگونه اعتماد و باوری به تضمین های اپوزیسیون وجود ندارد. بخصوص که در عرصه عمل و به عنوان مثال در حیطه کار رسانه ای برونمرزی، گروهی از هموطنان فارسی زبان ما با موضع گیری های قیم مابانه و به طرق گوناگون بر علیه اقوام و ملیت های ایرانی تبعیض و تمایز قائل می شوند.
ادعای مبنی براینکه به همه مردم ایران ستم شده و همه را به طور یکسان از حقوق خود محروم کرده اند، نه تنها ساده نگری و چشم بستن به واقعیات تلخ است، بلکه هیچگونه کمکی به اعتماد سازی نخواهد کرد. زیرا تبعیضات حقیقی و حقوقی متعدد در لایه های مختلف قانونی و فراقانونی برعلیه زنان، مذاهب و ادیان، اقوام و اقشار مختلف مردم اعمال می شود و درد به صورت یکسان و مساوی بین همه ایرانیان تقسیم نشده است.
یکی از سیاست های تاکتیکی و راهبردی سازمانهای قومی و از جمله کنگره، تقدم فدرالیسم بر دمکراسی و یا در بسیاری از موارد پافشاری بر مساوی بها دادن به هر دو است. از دیدگاه آنها گسل اصلی عدم توازن قدرت سیاسی، فرهنگی و طبعا ً اقتصادی بین هموطنان فارسی زبان و اقوام ایرانی است. در حالیکه فعالان سراسری یا بعبارتی فارسی زبان شکاف اصلی را بین دمکراسی و استبداد بدون پرداختن به اجزای لاینفک دمکراسی قلمداد می کنند.
فعالان قومی معتقد هستند که بین دمکراسی و گزینه آرزویی آنان یعنی فدرالیسم رابطه معناداری وجود دارد، و بدون فدرالیسم دمکراسی ابتر خواهد بود. آنها اکنون بر دیده مجنون نشسته اند و بغیر از خوبی لیلی فدرالیسم چیز دیگری نمی بینند.
واقعیت این است که در ممالک دمکرات و کاملاً آزاد نه تنها حقوق اقوام نقض نشده است بلکه تبعیض هم تقریبا ً وجود ندارد. وانگهی در بریتانیا که یک کشور فدرال نیست، اما در آن دمکراسی وجود دارد، اسکاتلند، ویلز و ایرلند شمالی از خودمختاری نسبتا ً غیر قابل مقایسه ای حتی نسبت به پیشرفته ترین سیستم های فدرال دنیا برخوردار هستند.
پاکستان در همسایگی ما یک کشور فدرال است، اما به دلیل نبود دمکراسی و سلطه نظامیان در آنجا نه از تاک نشانی باقیمانده است و نه از تاکنشان.
در نتیجه پر واضح است که دمکراسی بر فدارالیسم تقدم دارد و اصرار بر نواختن شیپور دمکراسی از سر گشاد فدرالیسم چاره ساز نخواهد بود. از دمکراسی می توان به احقاق حقوق اقوام، عدم تمرکز قدرت و نوعی فدرالیسم رسید ولی در مورد عکس آن هیچگونه تضمینی وجود ندارد.
عده ای نیز علیرغم مخالفت شدید با فدرالیسم قومی ـ جغرافیایی، با فدارالیسم استانی بر اساس ساختار استان های فعلی کشور موافقند. اما پاره ای از هموطنان از جمله عده ای از کسانی که ده ها سال در کشورهای فدرال دنیا نظیر هندوستان، مالزی، بلژیک، سویس، آلمان، کانادا و آمریکا زندگی کرده اند نسبت به واژه فدرالیسم حساسیت دارند. این بیانگر حقیقت تلخ طرح مسئله فدرالیسم به صورت انتزاعی و جدال برانگیز و از منظر آشتی ناپذیر قومی ـ جغرافیایی و غلبه گفتمان رادیکال فارس ستیز از یکسو و ضدیت شدید و استعمال القابی نظیر فدرالیسم نژادی توسط مخالفان آن، از سوی دیگر است.
متاسفانه اینگونه جدل ها نه تنها فدرالیسم را به جنگ هفتاد و دو ملت تبدیل کرده، بلکه دره ای عمیق از بد گمانی و بی اعتمادی بین دو خط جدال به وجود آورده است.
در پایان باید تاکید کرد که اقوام و ملیت های مختلف ایرانی در طی سده ها با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته اند و نیروهای سیاسی سراسری و جریانات وابسته به اقوام باید منعکس کننده واقعیت ملت و جامعه ایران باشند. تاکید بر دمکراسی و منشور جهانی حقوق بشر و رفع تبعیض در همه اشکال آن و بخصوص درک متقابل از نگرانی ها و دردهای طرف دیگر می تواند پادزهری برای رفع سوءظن ها و بدبینی ها باشد.




موریس سنداک
موریس سنداک، نویسنده آمریکایی کتاب پرفروش کودکان "جایی که وحشی ها هستند" که در ایران به نام "سفر به سرزمین وحشی ها" ترجمه شده است، در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
مایکل دی کاپوآ، ویراستار آقای سنداک به روزنامه نیویورک تایمز گفت که او به تازگی سکته کرده بوده و تحت تاثیر عوارض همین سکته در گذشته است.
موریس سنداک که حدود ۱۷ عنوان کتاب نوشته است، تصویرگر قدرتمندی هم بود اما بیشتر به خاطر کتاب "جایی که وحشی ها هستند" شناخته شده است.
این اثر که در سال ۱۹۶۳ نوشته شده است، قصه مکس است که پادشاه وحشی ها می شود.
در سال ۲۰۰۹ اسپایک جونز، از روی این کتاب موریس سنداک، فیلم سینمایی ساخت.
اقتباس های دیگری هم از این اثر شده است مانند انیمیشن کوتاهی که در سال ۱۹۷۳ ساخته شد و یا اپرایی که در سال ۱۹۸۰ به روی صحنه رفت.
از این کتاب که به عنوان اثر کلاسیک کودکان در آمریکا شناخته می شود، در سراسر جهان ۱۹ میلیون نسخه به فروش رفته است. این کتاب روایت پسر بچه ای است که بعد از این که بدون شام، برای خواب به تختخوابش فرستاده می شود، به یک سفر خیالی می رود.
وقتی این کتاب برای نخستین منتشر شد، به خاطر تصاویرش بسیار مورد بحث قرار گرفت. برخی منتقدان، تصاویر این کتاب را که توسط خود موریس سنداک کشیده شده بود، برای بچه ها مناسب نمی دانستند و می گفتند که این تصاویر ترسناکند.
همین کتاب، نشان معتبر کلدکات را برای بهترین کتاب کودک در سال ۱۹۶۴ به خود اختصاص داد.
موریس سنداک در سال ۱۹۲۸ در بروکلین به دنیا آمد و در همین شهر با والدین یهودی لهستانی بزرگ شد. سنداک گفته بود که سبک صادقانه، هنرمندانه و بی پرده او نتیجه هولوکاست و رویدادهای جنگ جهانی دوم و اتفاقات مربوط به آن بوده است.

باله و اپرا

موریس سنداک
موریس سنداک نشان هانس کریستین آندرسن را در سال ۱۹۷۰ به خاطر تصویر سازی‌هایش از آن خود کرد
از دیگر آثار موریس سنداک می توان به "آشپزخانه شبانه"، "بیرون، آنجا" و Nutshell Library اشاره کرد. آخرین کتاب مصور او با نام Bumble-Ardy در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.این کتاب حکایت یک خوک یتیم است که برای خودش یک جشن تولد شلوغ و پر آشوب ترتیب می دهد.
قرار است شعری از سنداک در کتابی به نام "کتاب برادرم" در ماه فوریه سال آینده منتشر شود. تصاویر این کتاب هم کار سنداک هستند. این کتاب تحت تاثیر علاقه موریس سنداک به برادرش که پیش از او فوت کرده بود، نوشته شده است.
موریس سنداک نشان هانس کریستین آندرسن را در سال ۱۹۷۰ به خاطر تصویر سازی هایش از آن خود کرد.
علاوه بر نوشتن، سنداک برای باله و اپرا هم لباس درست می کرد. او همچنین تهیه کننده سریالهای انیمیشن تلویزیونی زیادی بود که بر اساس تصاویر خودش ساخته شده بودند.
بیل کلینتون در زمان ریاست جمهوری خود، نشان ملی هنر آمریکا را در سال ۱۹۹۶ به خاطر گستردگی آثار و فعالیت هایش به او تقدیم کرد.




بنیامین نتانیاهو و شائول موفاز تا دیروز رقبای سرسخت بودند اما امروز از اتحاد خبر داده اند.
رهبران احزاب لیکود و کادیما با این اقدام بسیاری از اسرائیلی ها را متعجب و رقبایشان را غافلگیر کرده اند.
شائول موفاز به عنوان یکی از معاونان نخست وزیر وارد کابینه راستگرای آقای نتانیاهو می شود و در مقابل حزب کادیما تا اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی به دولت وفادار باقی خواهد ماند.
به این ترتیب، تهدید حزب "یش آتید" (آینده ای وجود دارد) به رهبری یائیر لاپید، دست کم در کوتاه مدت، علیه لیکود و کادیما خنثی شده است.
حزب "یش آتید" یک حزب چپ میانه رو است که اقبال به آن اخیرا افزایش یافته است و در صورت برگزاری انتخابات زودرس، احتمالا می توانست تعدادی از کرسی های کنست را به دست آورد.
انتظار می رفت که رهبر "یش آتید" که روزنامه نگاری سرشناس است در انتخابات پیش از موعد اسرائیل موفقیت چشمگیری داشته باشد.
توافق حاصله همچنین از وابستگی بنیامین نتانیاهو به جناح راست افراطی یا احزاب مذهبی می کاهد و لغو معافیت یهودیان حریدی از خدمت نظام وظیفه را آسان تر می کند.

ابقای اهود باراک

به باور برخی از ناظران، برنده دیگر این مانور غیرمنتظره در عرصه سیاسی اسرائیل، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل است.
بر اساس نظرسنجی ها، حزب "استقلال" او در انتخابات زودرس بخت بالایی نداشت و به احتمال زیاد نمی توانست پست مهمی را نصیب او کند.
گیل هافمن، خبرنگار امور سیاسی روزنامه جروزالم پست، به بی بی سی فارسی گفته است: "اهود باراک محبوبیت سیاسی ندارد. اگر انتخابات برگزار می شد او شکست می خورد و باید کنار می رفت. با توافقی که صورت گرفته باراک یک سال و نیم دیگر در سمت وزیر دفاع باقی خواهد ماند."
به گفته این روزنامه نگار، هیچ کس در اسرائیل به اندازه اهود باراک در مورد ایران جدی نیست و او و بنیامین نتانیاهو جلوگیری از اتمی شدن ایران را "بزرگ ترین هدف زندگی" خود می بینند.
این در حالی است که ایران با رد اتهامات اسرائیل و آمریکا بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.
عده ای از تحلیلگران اسرائیلی همچنین بر این باورند که علاوه بر ایران، باراک اوباما هم در محاسبات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو جایگاه مهمی دارد.
این احتمال وجود دارد که اگر آقای اوباما در ماه نوامبر امسال رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد، بنیامین نتانیاهو را برای توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطینیان و آغاز مذاکرات تحت فشار قرار دهد.
شاید به همین دلیل باشد که آقای نتانیاهو، شائول موفاز را به عنوان مسوول اصلی امور فلسطینیان در کابینه بعدی خود تعیین کرده است.




دلایل بحران اقتصادی در یونان و راه حل های آن

نوشتۀ عزیز احمد فرد
 وضع نابسمان اقتصاد یونان، علاوه بر بحران اقتصادی که دامنگیر همۀ کشور های اروپایی شده است،دلایل خاص خود را هم دارد. از سوی دیگر، برای حل این بحران فرضیه های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها، خروج یونان از فضای پولی اروپا است.

گفتگوی با آقای فریدون خاوند، استاد اقتصاد در فرانسه
More
 عزیز احمد فرد
یکشنبه گذشته تنها در فرانسه انتخابات نبود، بلکه همچنان در یونان هم انتخابات پارلمانی بود. در این انتخابات، مخالفین ریاضت اقتصادی اکثریت را بدست آورده اند و در میان آنان "حزب چپ رادیکال" مسئول شده است تا حکومت جدید را تشکیل بدهد.
مشکل یونان، مشکل اقتصادی است و از قرار معلوم کسر بودجه باعث قرض داری حکومت شده، قرض و بخصوص بهرۀ قرض؛ که در این اواخر بسیار ازدیاد یافته و کسر بودجه را بیشتر ساخته است.
***
در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با آقای فریدون خاوند، استاد اقتصاد.
آقای خاوند میگوید که دلیل اصلی این بحران این است که یونان نتوانست یک اقتصاد مدرن داشته باشد، در حالیکه دستگاه حکومتی این کشور بسیار عریض و طویل است؛ اخذ مالیات طوریکه لازم است در آن وجود ندارد و زمانی که یونان وارد اروپا شد نتوانست خودش را با معیار های اروپایی هم آهنگ بسازد.
بعد از شرح ریاضت اقتصادی که انظباط بسیار شدیدی را همراه دارد و مواردی از آن همین حالا هم در یونان عملی شده است، آقای خاوند میگوید که تحمل این شرایط برای مردم مشکل است و همین باعث شد که در انتخابات دو روز قبل، مردم یونان به گروه های افراطی رأی بدهند.
در جواب به این سؤال که کسر بودجه، بدهی های فراوان و بهرۀ بیش از حد این بدهی ها، تنها دامن گیر یونان نشده است بلکه فرانسه و ایتالیا و اسپانیا هم از این مسایل رنج میبرند و چرا تنها یونان در این حالت قرار گرفته است، آقای خاوند از ناتوانی های اقتصادی حکومت صحبت میکند که در عین زمانی که منبع درآمد معمولی حکومت ها که مالیات باشد در این کشور اخذ نمیشود، سیستم بازنشستگی یونان بسیار سخاوتمندانه است.
اقتصاد یونان ضعیف است و چیزی برای صادر کردن ندارد. حتی در بخش توریسم هم، یونان نمیتواند با کشور های همجوار خود مثل ترکیه رقابت کند.
در نهایت، در مورد تجدید نظری که سوسیالیست های فرانسه میخواهند در مورد بانک اروپا صورت بگیرد و در آینده این بانک بتواند مستقیماً به حکومت ها بدهی بدهد، آقای فریدون خاوند اظهار خوشبینی میکند و میگوید که شاید فشار های فرانسه، بعد از اینکه آقای فرانسواهولاند در کاخ "الیزه" مستقر شد، بتواند بتواند تحولاتی را در این زمینه بوجود بیاورد.
توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم...




تشکیل حکومت جدید و موافقت یا مخالفت با ریاضت اقتصادی

نوشتۀ عزیز احمد فرد
Alexis Tsipras رئیس حزب چپ رادیکال یونان، مسئول تشکیل حکومت جدید برای کشورجناح مخالف ریاضت اقتصادی در یونان، ١٥١ کرسی از ٣٠٠ کرسی پارلمان این کشور را به دست آورده است و احتمال دارد حکومت آیندۀ یونان را این جناح تشکیل بدهد.

بعد از شکست حزب محافظه کار "آنتون ساماراس" در تشکیل حکومت، در حالیکه این حزب مقام اول را به دست آورده بود، "الکسی تسیپراس"٭- رئیس حزب چپ رادیکال، که در انتخابات یکشنبه گذشته جای حزب سوسیالیست را که در مقام دوم قرار داشت گرفته، مسئول شده است تا برای این کشور یک حکومت جدید تشکیل بدهد.
در حالیکه احزاب معمولی یونان، با طرح سیاسی ریاضت اقتصادی موافق هستند، حزب چپ رادیکال که ١٦٫٧ در صد آراء را به دست آورده است، با این سیاست مخالف است. ولی قانون اساسی یونان حکم میکند، اگر حزبی که مقام اول را به دست آورده است، موفق به تشکیل حکومت نشود، این مسئولیت به دوش حزب دوم قرار میگیرد.
"سیریزا"- حزب چپ رادیکال، با ریاضت اقتصادی که اروپا میخواهد به یونان تحمیل کند مخالف است و اعلان کرده است که میخواهد بعد از نشکیل یک حکومت چپی، برنامه های تصفیۀ اقتصادی یونان را با نهاد های طرف معامله، یعنی اروپا و صندوق بین المللی پول بررسی مجدد کند، تا در تصامیمی که برای ریاضت سیاسی گرفته شده است، انعطاف بوجود بیاید.
اگر حزب چپ افراطی "سیریزا" موفق به نشکیل حکومت نشد، بر اساس قانون اساسی یونان این مسئولیت به حزب سوم داده خواهد شد که این مقام را در انتخابات یکشنبه گذشته حزب سوسیالیست به دست آورده است.
مخالفین ریاضت اقتصادی، در این انتخابات اکثریت را به دست آورده اند، یعنی از ٣٠٠ کرسی پارلمان، ١٥١ آنرا از آن خود کرده اند. حزب سوسیالیست و حزب محافظه کار "دموکراسی جدید" که هر دو با برنامۀ اقتصادی ریاضت موافق هستند، تنها ١٤٩ کرسی پارلمان را دارند.
در صورتیکه یونان برنامۀ ریاضت اقتصادی را اعمال نکند، احتمال دارد کار به جایی برسد که آنان مجبور شوند از "اورو" بیرون بیایند و دو باره پول سابق خود را احیا کنند. این فرضیه باعث تشویش بسیاری از متخصصین شده است چون در این صورت،پول مشترک اروپاییان، یعنی "اورو"، آسیب می بیند و تلاش متخصصین در این است که نشان بدهند که حتی اگر یونان از "اروپا" و "اورو" خارج هم شود، این واحد پولی بصورت عموم در خطر نیست.




ناخشنودی وسیع افغان ها از دخالت ایران در امور داخلی افغانستان

نوشتۀ بیژن برهمندی
شاه حسین مرتضوی- روزنامه نگار و تحلیلگر مقیم کابل، با اشاره به موج اعتراضات علیه اقدام مداخله جویانه سفیر ایران ، معتقد است که در ده سال اخیر ، این هفته یکی از شدیدترین فضاهای ضد ایرانی در افغانستان احساس میشد. او فکر می کند که سفیر ایران در کابل دچار یک اشتباه پر اهمیت سیاسی شده است.

گفتگو با شاه حسین مرتضوی، روزنامه نگار و تحلیلگر مقیم کابل
More
 بیژن برهمندی
بدنبال درخواست سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل از رئیس مجلس سنای افغانستان مبنی بر مخالفت با قرارداد راهبردی میان آمریکا و افغانستان، این روزها اعتراضات فراوانی علیه این اظهارات در محافل سیاسی افغانستان و نیز مطبوعات این کشور براه افتاده است.
بنا به روایت " نثار حارث"- سناتور کابل در مجلس سنای افغانستان که خود در جلسه گفتگو میان سفیر ایران- ابوالفضل ظهره وند و رئیس مجلس سنا- فضل الهادی مسلم یار، حضور داشته است، سفیر ایران تهدید کرده است که «در صورت تأیید پیمان راهبردی توسط پارلمان افغانستان ، ایران افغانی های مقیم آن کشور را اخراج خواهد کرد».
در حالیکه روز گذشته رئیس مجلس سنای افغانستان اظهارات سفیر ایران را غیر مسئولانه و نیز مخالف موازین دیپلماتیک و حسن همجواری نامیده بود، امروز خبر رسید که مجلس نمایندگان افغانستان نیز در این باره واکنش تندی داشته است و بسیاری از نمایندگان نسبت به این مداخلات ایران اظهار ناخشنودی کرده اند.
نمایندگان مجلس همچنین از وزارت خارجه افغانستان خواسته اند که سفیر ایران را احضار کرده و از او در باره اظهاراتش توضیح بخواهد .
رنگین دادفر- سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان، در سفرش به هرات در گفتگوئی با خبر نگاران توضیح داد که کشورهای همسایه افغانستان نباید نسبت به این قرارداد نگران باشند. او تآکید کرد که افغانستان خواستار سیاست تقابل با ایران نیست و می خواهد با این کشور روابط دوستانه داشته باشد.
مشاور امنیت ملی افغانستان، همچنین توضیح داد که آنها قبلاً چندین بار در مورد این پیمان راهبردی با کشور های منطقه از جمله ایران پاکستان، چین و روسیه گفتگو کرده اند.
علاوه بر سفیر ایران در افغانستان، رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز از این توافق نامه میان آمریکا و افغانستان انتقاد کرده و گفته است که این پیمان نه فقط ثبات را در منطقه تأمین نخواهد کرد، بلکه خود باعث ناامنی در منطقه خواهد شد.
***
در گفتگوئی با شاه حسین مرتضوی روزنامه نگار و تحلیلگر مقیم کابل ، او با اشاره به موج اعتراضات علیه اقدام مداخله جویانه سفیر ایران ، معتقد است که در ده سال اخیر ، این هفته یکی از شدیدترین فضاهای ضد ایرانی در افغانستان احساس میشد.
او فکر می کند که سفیر ایران دچار یک اشتباه سیاسی شده و احتمالاً دستاورد های دهسال گذشته این سفارت خانه در افغانستان، در میان افکار عمومی از دست رفته است.
حسین مرتضوی توضیح می دهد که رسانه های تصویری، چاپی و وب سایت ها، بخش بیشتری از وقت خود را به تحلیل این اظهارات پرداخته اند و فضا کاملاً ضد ایرانی است.
 



هم گرایی بین مواضع اولاند و اوباما در باره پرونده هسته ای ایران

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
کارشناسان بین المللی پیش بینی می کنند که مواضع فرانسوا اولاند- رئیس جمهوری جدید فرانسه، در باره بسیاری از پرونده های بزرگ بین المللی از جمله پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در تطابق و هماهنگی با مواضع آمریکا قرار دارد.

تنها وجه اختلاف بنظر آنان، می تواند موضوع هماهنگی درتاریخ خروج نیروهای این دوکشور از افغانستان باشد.
فرانسوا اولاند رسماً در ١٥ ماه مه مسئولیت ریاست جمهوری فرانسه را به عهده خواهد گرفت و اکثر اوقات وی در نخستین هفته زمامداریش در خاک آمریکا خواهد گذشت. او از ١٨ تا ٢١ ماه مه جاری در در دواجلاس G8 و ناتو به ترتیب در کمپ دیوید وشیکاگو شرکت خواهد کرد.
برخی از کارشناسان روابط خارجی آمریکا در مؤسسه "بروکینگز" واشنگتن اعتقاد دارند که باراک اوباما بیشتر بر روی پروند ه هایی متمرکز شده که شانس انتخاب مجدد وی را در ٦ نوامبر آینده افزایش می دهند. به نظر آنان پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و موضوع بحران مالی و اقتصادی در منطقه یورو در این چارچوب قرار می گیرند.
در باره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، فرانسوا اولاند قبلاً گفته است که موضع فرانسه در این خصوص تداوم در قاطعیت می باشد.



توافق میان "ناتانیاهو" و "شائول مُفاذ" برای ادامه کاردولت وحدت ملی

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
حزب میانه رو "کادیما" به رهبری شائول مُفاذ که جدیداً به این سمت برگزیده شد، اعلام داشت که به دولت ائتلافی بینامین ناتانیاهو می پیوندد.

توافق میان "ناتانیاهو" و "شائول مُفاذ" برای ادامه کاردولت وحدت ملیبه گزارش منابع خبری این توافق غیره منتظره میان دو حزب "لیکود" و "کادیما" درحالی اعلام شد که کنست پارلمان اسرائیل خود را آماده انحلال پارلمان واعلام انتخابات پیش ازموعد می کرد.
این هفته بنیامین ناتانیاهو- نخست وزیراسرائیل، روز دوشنبه هفتم ماه مه اعلام کرد که درنظردارد درماه سپتامبرآینده یک سال پیش از موعد مقرر، انتخابات پارلمانی را انجام دهد.
به این ترتیب با پیوستن "کادیما"- اصلی ترین فراکسیون اپوزیسیون به دولت، برگزاری انتخابات زود هنگام درحال حاضرمنتفی است و بگفته کارشناسان، دولت وحدت ملی اسرائیل می تواند به کارخود پایان دهد.
درحال حاضرحزب کادیما به رهبرشائول مفاذ سیاستمدارمتولد ایران دارای بزرگترین فراکسیون در کنست است.
به نوشته مطبوعات اسرائیل احتمال دارد شائول مفاذ به عنوان وزیر، وارد کابینۀ ناتانیاهو گردد.




یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی درحادثه رانندگی جان خود را ازدست داد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
یک عضو هیئت کارشناسی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریک تصادف رانندگی درجنوب ایران جان خود را ازدست داد ویک بازرس دیگر بشدت زخمی گردید.

به گزارش خبرگزاری ایرانی فارس، این حادثه در نزدیکی مجتمع خنداب دراستان مرکزی روی داد است. هردو این کارشناسان درحال انجام مأموریت بوده اند.
بنا بر این گزارش کارشناس اتمی که جان خود را ازدست داده شهروند کره جنوبی و دیگری که به علت شدت جراحات به بیمارستان منتقل گردیده اهل جمهوری اسلواکی بوده است.
هنوزگزارش دقیقی از چگونگی مأموریت این دو مأمورآژانس بین المللی انرژی اتمی و نحوۀ حادثه رانندگی منتشرنشده است.
 




بیانیه جدید اتحادیه اروپا خطاب به ایران قبل ازمذاکرات بغداد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
اتحادیه اروپا،  دریک اقدام جمعی جدید علیه برنامه هسته ای ایران، با انتشاربیانیه ای اعلام کرد  ایران باید برنامه های غنی سازی اورانیوم  خود را متوقف نموده و به مفاد چهارقطعنامه شورای امنیت تمکین نماید.

 به گزارش منابع خبری، دراین بیانیه که روز دوشنبه هفتم ماه مه انتشاریافت اتحادیه اروپا، علی رغم انتشارخبرهای جسته گریخته مبنی بر توافق پشت پرده برای دادن فرصت ادامه غنی سازی به ایران، درحد ٥ و یا حتی٢٠درصد، از ایران می خواهد قبل از آغازدوردوم مذاکرات دربغداد مفاد قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا گذاشته و غنی سازی را درهمه تأسیسات خود متوقف نماید.
این امربارها ازسوی کشورها عربی خواسته شده بود، ولی ایران درهمه موارد با تأکید برصلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود ازاجرای مفاد قطعنامه های شورای امنیت خود داری کرده است.
غرب ایران را به داشتن هدف های نظامی دربرنامه های اتمی خود متهم می کند، ولی ایران می گوید برنامه های هسته ای این کشورتنها هدف های صلح آمیزداشته و براساس فتوای مقامات مذهبی ایران تولید بمب هسته ای حرام اعلام شده است.
به گفته دیپلمات های نزدیک به مذاکرات اتمی، ایران هنوزبه عاجل ترین درخواست بازرسان مبنی بر بازدید ازسایت نظامی "پارچین" در یکی از حومه های تهران پاسخ مثبت نداده اند.
کارشناسان غربی براین گمان تأکید دارند که بخش مهمی ازتلاش های اتمی ایران که می تواند جنبه نظامی داشته باشد، درسایت نظامی "پارچین" و تحت اشراف سپاه پاسداران انجام می گیرد.
ازهنگام پایان مذاکرات دو روزه ایران و گروه ١+٥  دراستانبول درماه آوریل گذشته، مقامات غربی تأکید می کنند که مذاکرات بغداد که قرار است درآن ایران پاسخ های روشنی به درخواست های غرب دهد، باید ازسوی مقامات ایران آخرین بخت مذاکرات و حل وفصل بحران اتمی ایران به حساب آید.
دراین حال روز دوشنبه درحاشیه کنفرانس اتمی که دروین مقرآژانس بین المللی انرژی اتمی برگزارشد نماینده آمریکا "رابرت وود"٭ با ابرازنگرانی خود از هدف های ایران ازمذاکرات کنونی گفت: آمریکا همچنان نگران عدم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی درزمینۀ پیمان عدام تکثیرتسلیحات هسته ای است.
این مقام آمریکائی تأکید کرده است که ایران باید درراه اعتماد سازی گام ها استواری بردارد و دراین راه برای رفع ابهامات باید بپذیرد که بازرسان بتوانند ازهمه ی تأسیسات اتمی ایران بازدید کرده و کلیه اسناد مورد درخواست بازرسان دراخیتارآنان قرار داده شود.



بان کی مون: شمارش معکوس آغاز جنگ داخلی در سوریه

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
شورای امنیت سازمان ملل متحد در آستانه تشکیل اجلاس شورای امنیت در باره سوریه، بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم نمودن خشونت های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی بشار اسد و حملات نیروهای اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز گردیده و از این پس جامعه جهانی در برابر این واقعیت قرار گرفته و تلاش می کند تا از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری نماید.

در حالی که کوفی عنان- فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، برای سوریه قرار است امروز در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد ارزشیبابی خود را از عملکرد طرح خروج از بحران در سوریه گزارش دهد، بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم نمودن خشونت های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی بشار اسد و حملات نیروهای اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز گردیده و از این پس جامعه جهانی در برابر این واقعیت قرار گرفته و تلاش می کند تا از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری نماید.
گردهم آیی شورای امنیت سازمان ملل متحد در فردای انتخابات مجلس سوریه صورت می پذیرد. انجام این انتخابات در شرایطی که خشونت ها در کشور گسترش یافته و اپوزیسیون سوریه آن را تحریم نموده، نمی تواند مورد تأیید باشد. لذا این انتخابات از سوی جامعه جهانی محکوم گردیده است.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره اعلام نمود که این انتخابات در شرایط ادامه خشونت ها نمی تواند در چارچوب مورد قبول جامعه جهانی قرا گیرد؛ وی اعلام کرد سازمان دادن یک انتخابات در شرایطی که مردم سوریه از حداقل حقوق اولیه و پایه انسانی خود محروم بوده و خشونت ها همچنان ادامه دارد، امکان پذیر نمی باشد.
با وجود حضور ناظران صلح سازمان ملل متحد، خشونت ها در این کشور همچنان ادامه دارد. تنها در روز انتخابات، حداقل ٢٧ تن در اثر خشونت ها در سوریه جان باختند. در بین کشته شدگان ١٧ غیر نظامی، ٣ سرباز فراری و ٥ تن از افراد نظامی ارتش سوریه به چشم می خورند.
امروز، در حمله نیروهای امنیتی و نظامی بشار اسد به یک روستا در حومه شهر ادلب در شمال غربی سوریه، سه غیر نظامی جان خود را از دست دادند.همچنین یک غیر نظامی دیگر در شهر حمص هدف تک تیراندازان نیروهای امنیتی بشار اسد قرا گرفته و جان باخت.
یاد آور می شویم که سوریه از ١٥ مارس سال میلادی گذشته دستخوش ناآرامی های بسیار گسترده مردمی علیه رژیم حاکم بر این کشور می باشد.اعتزاضات مردمی با شدت و خشونت از سوی نیروهای امنیتی رژیم بشار اسد سرکوب گردیده و با مسلح شدن بخشی از اپوزیسیون و تشکیل ارتش آزاد سوریه کشور در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار قرار گرفته است.
خشونت های ١٤ ماهه اخیر در سوریه بیش از ١١٠٠٠ کشته بر جای گذاشته که اکثریت آنان را غیر نظامیان تشکیل میدهند.بر اساس سازمان ملل متحد طی این مدت حداقل ٦٥ هزار از مخالفان رژیم بشار اسد ناگزیر به ترک وطن شده و ده ها هزار تن دیگر در زندان های رژیم بشار اسد گرفتار آمده اند.




پیش بینی افزایش قیمت بنزین بیش از لیتری ١٠٠٠ تومان

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
با تصویب اعتبار ٦٦ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای سال٩١، در واقع مجلس در جهت افزایش ٧٠ درصدی بهای بنزین و سایر حامل های های انرژی به دولت چراغ سبز نشان داد.در صورت تصویب مجلس، پیش بینی می شود که بهای بنزین به  بیش از ١٠٠٠ تومان و گازوئیل به بیش از ٣٠٠ تومان برسد  و  به زودی شاهد افزایش چند برابری قیمت برق و گاز طبیعی  در فاز دوم هدفمندی  یارانه ها خواهیم بود.

اعضای کمیسیون تلفیق روز گذشته اعتبار ٦٦هزار میلیارد تومانی را برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند که سهم اعتبار یارانه نقدی از این میزان، ٤٨ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
از ٦٦ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال ٩١، نزدیک به ١٠ هزار میلیارد تومان از محل یارانه، نان، آرد و برق، حدود ٤ هزار میلیارد تومان از محل مالیات و دیگر عوارض و باقی مانده ( حدود ٥٠ هزار میلیارد تومان) از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی تامین خواهد شد.
با تصویب اعتبارات فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی می‌شود فقط از محل اصلاح قیمت حامل های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت سفید، نفت کوره، CNG و برق باید حدود ٥٠ هزارمیلیارد تومان درآمد کسب شود.
خبر گزاری مهر گزارش می دهد که با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت حامل های انرژی روندی بیش از ٢٠ درصد خواهند داشت.
در این صورت، ظهور بنزین بیش از ١٠٠٠ تومانی، گازوئیل ٣٠٠ تومانی و افزایش چند برابری قیمت برق، گاز طبیعی و CNG به عنوان پرطرفدار ترین حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی دور از دسترس نخواهد بود.
یاد آور می شویم که بررسی های آمارهای نشان می دهد که در مدت زمان حدود ١٥ ماه بیش از ٥١ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده که از این میزان، تنها ٤٧٫٩ درصد منابع از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات، ٥٢٫١ درصد دیگر شامل ٢٢٫٧ درصد از محل بودجه عمومی دولت، ١١ درصد به طور مستقیم از محل نفت خام و میعانات گازی و ١٧٫٦ درصد از محل منابع بانک مرکزی گزارش شده است.




اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار گام های سریع و مؤثر ایران در جهت اعتماد سازی

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
رابرت وود - نماينده آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمینمایندگان اتحاديه اروپا و آمريکا از ایران خواستند تا از فرصت پیش آمده در مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در بغداد استفاده نموده و گام های عملی برای اعتماد سازی بردارد.همزمان، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که ایران باید در چارچوب اعتماد سازی گام های عملی و مؤثری بردارد و در این راه باید تمامی فعالیت‌های حساس اتمی اش، از جمله غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

نمايندگان اتحاديه اروپا، آمريکا و ايران روز گذشته دريک کنفرانس بين المللی در وين در خصوص معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای سخنرانی کردند.
"رابرت وود"٭- نماينده آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از ايران خواست تا در مذاکرات آینده هسته ای در بغداد گام های عملی و فوری در راستای رفع نگرانی های بين المللی بردارد.
رابرت وود، در این کنفرانس گفت که جامعه جهانی در خصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در انتظار روندی پایدار و اطمینان بخش است که نتایج دقیق و مشخصی در پی داشته باشد؛ وی افزود که برای تحقق این هدف، جمهوری اسلامی ایران باید گام‌های عملی و محکمی بردارد.
نماینده آمریکاهمچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع ابهامات موجود، باید اجازه دهد تا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون استسثنا از همه تأسیسات هسته ای این کشور بازدید نمایند و قبول نماید تا اطلاعات، اسناد و افراد لازم را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد.
همزمان، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که ایران باید در چارچوب اعتماد سازی گام های عملی و مؤثری بردارد و در این راه باید تمامی فعالیت‌های حساس اتمی اش، از جمله غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.




حذف مخالفان در سپاه یا مرگ طبیعی سرداران؟

image
در روزهای گذشته یک فرمانده ارشد سپاه نیز براثر عارضه قلبی درگذشت؛ این درحالی است که امروز نیز فارس نوشت دو فرمانده دیگر سپاه هم در حادثه رانندگی فوت کرده‌اند. همچنین در ماه‌های گذشته نیز چندین نفر از مقامات سپاه به‌طرز مشکوکی از دنیا رفته‌اند. در همین حال یکی از وب‌سایت‌های سبز نوشته است که به دنبال حادثه انفجار ملارد؛ ده‌ها فرمانده سپاه بازداشت شده‌اند.
هنوز مشخص نیست و سند دقیق وجود ندارد که آیا درگذشت فرماندهان بعضا میانسال سپاه که جملگی بر اثر «عارضه قلبی» فوت می‌کنند در راستای حذف مخالفان در سپاه پاسداران است یا نه؛ این بیماری است که به‌سراغ این افراد می‌آید و آنها را از پای درمی‌آورد. اما چندی قبل مهدی خزعلی در یادداشتی با اشاره‌ به مرگ مشکوک سید احمد خمینی نوشت که امنیتی‌های جمهوری اسلامی برای حذف مخالفان، به سراغ داروهای آنها رفته و با شناخت از داروهای مصرفی مخالفان، و از طریق رابطین، به‌صورتی کاملا بی‌خطر یک «قرص با دوز بالا» را درون یک بسته دارو جایگزین و منتظر حذف می‌نشنیند. حذفی کاملا بی‌خطر برای نظام که به گفته‌ی آقای خزعلی مرگ احمد خمینی هم اینگونه بوده است.
به هرحال در طی ماه‌های گذشته و به‌خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری ده‌ها تن از فرماندهان سپاه به‌طرز مشکوکی درگذشته‌اند. پس از آنکه در بهمن ماه سال ۹۰ وفا غفاریان (۵۲ ساله)٬ عباس مهری (۵۲ ساله)٬ احمد سیاف‌زاده (۵۵ ساله) و منصور ترکان (۵۰ ساله) چهار تن از فرماندهان سپاه بر اثر یک بیماری مشترک درگذشتند؛ در روزهای گذشته نیز سردار دیگری هم بر اثر همین عارضه قلبی درگذشت.
نام این فرد، سردار احمد منصوری بود که معاونت سابق آموزش نمایندگی ولی فقیه در سپاه را برعهده داشت.
در ادامه‌ی همین سریال ساعاتی پیش نیز خبرگزاری فارس از جان باختن دو فرمانده سپاه استان لرستان در سانحه رانندگی خبر داد. به نوشته‌ی فارس سرهنگ پاسدار نجف علی خیرالهی٬ یکی از فرماندهان سپاه ناحیه سلسله استان لرستان و سرهنگ پاسدار نصیرپور فرمانده حفاظت و اطلاعات سپاه این ناحیه٬ در یک سانحه رانندگی جان باختند.
در رویدادی دیگر مرتبط با فرماندهان سپاه وب‌سایت جرس خبر از بازداشت پانزده نفر از پرسنل سپاه در ارتباط با انفجار شش ماه قبل ملارد خبر داده است.
به نوشته‌ی این سایت، چون این انفجار در روزی که قرار بود علی خامنه‌ای از این پادگان دیدار کند صورت گرفت؛ مقامات سپاه ۱۵ پرسنل سپاه را بازداشت و چندین ماه تحت بازجویی قرار داده‌اند و در نهایت این افراد اعتراف کرده‌اند که همگی «اعضای شبکه مرتبط با برخی کشورهای خارجی بوده‌اند.»
جرس در پایان هم نوشته است که بجز فرمانده کل و فرماندهان ارشد سپاه و بازجوهای ویژه هیچکس حق ورود به بازداشتگاه این افراد را نداشته است که البته خبررسان جرس را هم باید به این تعداد اضافه کرد.




یک کارشناس نظامی عرب: امارات سه‌هفته‌ای نیروی هوایی ایران را نابود می‌کند

image
یک هفته پس از آنکه استراتژیست‌های پنتاگون اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا در کمتر از یک ماه و حدود سه هفته می‌تواند نیروهای نظامی ایران را «نابود یا تضعیف» کند؛ این بار یک کارشناس نظامی عرب هم نوشته است که امارات می‌تواند «حتی کمتر از سه‌هفته» نیروی هوایی ایران را «نابود» کند.
تهدیدهای امارات ادامه دارد و این تهدیدها نه تنها از زبان مقامات امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بیان می‌شود بلکه رسانه‌های عرب زبان هم مشغول خط و نشان کشیدن برای جمهوری اسلامی هستند.
در تازه‌ترین خبر یک کارشناس نظامی در رسانه‌های عرب زبان به نام «خیرالله محمد ساجر الدلیمی» که خود را دارنده‌ی دکترای علوم نظامی از آکادمی نظامی کره شمالی معرفی کرده در رسانه‌های عرب‌زبان با فهرست کردن قدرت نیروی هوایی امارات نوشته است که این کشور قادرست نیروی هوایی ایران را سه هفته‌ای نابود کند.
به گزارش «انتخاب» خیرالله نوشته است که «نیروی هوایی امارات از نظر فنی و کارآمدی نسبت به نیروی هوایی ایران ۱۰۰ درصد برتر است.»
وی افزوده است: «من مطئمن هستم که نیروهای هوایی امارات متحده عربی قادر به نابودی کامل نیروهای هوایی ایران در جنگ هوایی است. شکست نیروی هوایی ایران توسط امارات بیش از ۳ هفته طول نمی‌کشد. امارات می‌تواند در روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ مرتبه در آسمان تهران و دیگر شهرهای ایران حضور پیدا کند و حملات خود را انجام دهد.»

این کارشناس نظامی عرب در ادامه با فهرست کردن ناوگان هوایی امارات نوشته است که این کشور «۱۳۰ هواپیمای پیشرفته F16؛ ۵۰ جنگنده میراژ (2000- 9)؛ ۴۰ جنگنده میراژ (2000)؛ ۵۰ هواپیمای F15؛ و ۵۰ هواپیمای هاک» در اختیار دارد.
نویسنده در پایان هم گفته است که در حال حاضر حدود ۶۰ اماراتی در آمریکا در حال آموزش خلبانی یک هواپیمای پیشرفته هستند و تا چند ماه آینده به کشورشان باز می‌گردند.




ارائه نسخه تازه بسته «ادوبی سی‌اس۶»

image
شرکت ادوبی، اعلام کرده که آخرین نسخه بسته طراحی حرفه‌ای اش، یعنی ادوبی سی‌اس‌۶، از امروز در دسترس مشتری‌هاست.
این شرکت همچنین تاریخ ارائه سرویس ابری اش را با نام «کریتیو کلاود» ۴ روز دیگر اعلام کرد.
این سرویس اجازه می‌دهد که ثبت‌نام کنندگان به تمام محصولات ادوبی، از جمله فتوشاپ، ایندیزاین و لایت روم، با ۵۰ دلار هزینه در ماه دسترسی داشته باشند.
برای اطلاع از فلسفه سیستم‌های ابری و آشنایی با سیستم ابری «گوگل درایو»، این مطلب را در خودنویس بخوانید.
ادوبی، تغییراتی را در بسته تازه‌اش برای نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ داده است. 

قیمت استفاده از این نرم افزارها متغیر است. برای مثال برای یک فتوشاپ با استفاده یک نفره، ۶۹۹ دلار و برای بسته ۱۶ نرم‌افزاری رقم ۲۵۹۹ دلار تعیین شده است. 

اگر تا به حال از نسخه آزمایشی سی‌اس‌۶ استفاده می‌کردید، راه حل مناسب، جایگزین کردن نسخه تازه است. چرا که ادوبی، در حال حاضر دانلود نسخه قدیمی را متوقف کرده است.





پالس منفی اتحادیه اروپا 2 هفته مانده به مذاکرات بغداد: غنی سازی ایران کاملا تعلیق شود

عصر ایران
دو هفته مانده به مذاکرات بغداد ، اتحادیه اروپا از ایران خواست فعالیت های غنی سازی اورانیوم را کاملا تعلیق کند.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، مجموعه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی در محل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین ، با صدور بیانیه ای از ایران خواست فعالیت های غنی سازی اورانیوم را کاملا تعلیق کند. این اقدام تنها چند هفته مانده به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در روز سوم خرداد در بغداد صورت می گیرد.
وین در روز دوشنبه میزبان نشستی برای بررسی معاهده منع گسترش سلاح هسته ای بود.
دیپلمات های غربی در این باره گفته اند که فرصت های دست یابی به راه حل برای مسئله هسته ای ایران را در نشست بغداد "اندک" می دانند زیرا از یک طرف ایران بر لغو فوری تحریم ها اصرار دارد ولی غرب مخالف لغو تحریم ها تا قبل از توافق نهایی است به ویژه تحریم نفت ایران تصمیمی است که گرفته شده است.
این در حالی است که پیش از این خبرهایی مبنی بر امکان پذیرش غنی سازی اورانیوم ایران در سطح پایین در قبال لغو تحریم ها منتشر شده بود.
منابع دیپلماتیک در اروپا هم گفته اند: بسیاری از افراد درباره مذاکرات بغداد سخن می گویند. ما نیز به این مذاکرات، امیدوار هستیم اما مهم این است که واقعگرا باشیم. نشست بغداد، یک آغاز است و نه پایان.
رویترز می نویسد: مجموعه اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس یعنی سه عضو مهم گروه 1+5، با صدور این بیانیه هیچ نشانه ای را درباره پذیرش غنی سازی اورانیوم در ایران - حتی با غنای درصد پایین - بروز نداده اند.
"جورجی مارتن زانائی " رئیس هیات اروپایی در نشست هسته ای وین نیز گفت: ایران باید فعالیت های غنی سازی اورانیوم، طرح های مرتبط با آب سنگین و حتی طرح های تحقیقاتی و توسعه را تعلیق کند.
"روبرت وود" نماینده آمریکا هم در این نشست نگرانی خود را از ادامه عدم پایبندی ایران به التزام های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای اعلام کرد.
وی افزود: تلاش می کنیم در ارتباط با مسئله هسته ای ایران ، نتایج ملموسی به دست آید. از ایران می خواهیم برای اعتماد سازی گام های عملی و فوری دست بزند و همه تعهدات هسته ای اش را عملی کند.
اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در این نشست گفت: تهران با قدرت به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای براساس تعهداتش پایبند است.
سلطانیه پیش از این گفته بود ایران به هیچ وجه غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کند و او دلیلی برای تعطیلی سایت غنی سازی اورانیوم فردو نمی بیند.
رویترز می نویسد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند هر گونه راه حلی که دو طرف به آن دست یابند نیازمند عقب نشینی و امتیاز دادن از دو طرف است؛ راه حلی که به ایران اجازه غنی سازی محدود اورانیوم را بدهد و در مقابل ، سازمان ملل متحد اجازه یابد بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران را افزایش دهد.






خبرگزاری سپاه پاسداران خبر داد: انفجار مهیب در شوشتر
خبرگزاری فارس
دقایقی قبل انفجاری شهر شوشتر را لرزاند و باعث رعب و وحشت در مردم این شهرستان شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر دقایقی قبل انفجاری مهیب در منطقه شوشترنو باعث لرزیدن منازل و ایجاد رعب و وحشت در مردم ساکن این منطقه شد.
بر اساس این گزارش گروه‌های امدادی و آتش‌نشان برای بررسی موضوع و رساندن امداد‌های احتمالی به این منطقه مسکونی اعزام شده‌اند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرستان شوشتر در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: گروه‌های امدادی در حال اعزام به محل هستند.
مهدی ایوبی افزود: این حادثه در منازل مسکونی شوشترنو اتفاق افتاده است و باید به محل اعزام شد تا جزئیات این اتفاق را بتوان گزارش کرد.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.




دادگاه جنایی در بغداد حکم آزادی یک عضو حزب الله لبنان را صادر کرد

العربیه.نت فارسی
دادگاه جنایی عراقی در بغداد دوشنبه 7-5-2012 تصمیم گرفت علی دقدوق عضو حزب الله لبنان را که ژانویه 2007 به اتهام مشارکت در قتل سربازان آمریکایی در عراق بازداشت شده بود، آزاد کند. او خطرناکترین عضو حزب الله زندانی در عراق خوانده شده بود.
عبد المهدی المطیری وکیل مدافع دقدوق در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: "دادگاه جنایی به دلیل کافی نبودن اسناد و مدارک برای محاکمه دقدوق، حکم آزادی او را صادر کرد."
نیروهای آمریکایی اواخر سال گذشته پیش از خروج کامل خود از عراق، دقدوق را تحویل مقام های عراقی داده بودند. او در بصره دستگیر شده بود.
آمریکا دقدوق را به مشارکت در سازماندهی سلسله عملیات مختلف علیه نیروهای خود در عراق متهم کرده بود.
در جریان حمله مسلحانه ژانویه 2007 به نیروهای آمریکایی در شهر کربلا ، افراد مسلح یک سرباز آمریکایی را کشتند و چهار تن دیگر را ربودند. چهار سرباز ربوده شده هم بعدها کشته شدند. ارتش آمریکا، سپاه قدس وابسته به جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در این عملیات کرده و معتقد است دقدوق این عملیات را سازماندهی کرده بود.
علی دقدوق که آمریکا می گوید برای آموزش شورشیان با همکاری سپاه قدس به عراق رفته است، آخرین زندانی است که تحویل مقام های عراقی داده اشت. خبرگزاری "رویترز" نیز گزارش داده است مسئولان آمریکایی خواستار ادامه بازداشت دقدوق و تسلیم نکردن او به عراقی ها بودند. آن ها بیم آن را داشتند که مقام های عراقی توان بازداشت او برای طولانی مدت و محکوم کردنش را نداشته باشند. به گفته مسئولان آمریکایی، موافقت با تسلیم دقدوق به عراقی ها پس از آن صورت گرفتن که مقام های عراقی، قول محاکمه او را دادند.
وکیل مدافع دقدوق می گوید که مقام های عراقی او را یا به لبنان باز خواهند گرداند یا تحویل سفارت لبنان در بغداد خواهند کرد.





جـــرس:
در پی عدم تحقق وعده های رئیس دولت در جریان سفرهای استانی، یک نماینده با اشاره به این موضوع گفت: "متاسفانه احمدی نژاد در مقابل دهها هزار تن قول هایی داد اما به قولش عمل نکرد. اکنون کشاورزان زیر بار وام‌ها کمرشان شکسته است و دولت وام ۲۲ درصد به آنها می‌دهد .احمدی نژاد قول داد که این مشکلات را حل می‌کنیم پس چه شد."
به گزارش ایلنا، در پی عدم تصویب لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان مجلس، ذوالقدر نماینده بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی در مجلس هشتم در نطق میان دستور خود در صحن علنی گفت: ۳۰ سال از انقلاب می‌گذرد و در این مدت فقط ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان اضافه شده اند. قانون اساسی می‌گوید باید هر۱۰ سال تعداد نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و متاسفانه نمایندگان کوتاهی کردند و رای ندادند و امیدوارم در مجلس آینده بررسی شود و تعداد لازم اضافه گردد.
وی با اشاره به نزدیک بودن تولد حضرت زهرا و روز زن گفت: متاسفانه آمار طلاق بسیار زیاد شده و آمار ازدواج کاهش یافته است و باید مسئولین به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: من در دوران نمایندگی در ارتباط با سفرهای احمدی نژاد گفتم که این سفرهای استانی سفرهای خوبی است، اما اگر به مصوبات عمل نشود بسیار بد است، متاسفانه احمدی نژاد در شهر رودان در مقابل ۳۰ هزار نفر قول داد که معدن کاریاب که جزء رودان بود را به رودان بر می‌گردانند اما به قولش عمل نکرد.
وی ادامه داد: کشاورزان زیر بار وام‌ها کمرشان شکسته است و الان وام ۲۲ درصد به کشاورزان می‌دهند .احمدی نژاد قول دادند که این مشکلات را حل می‌کنیم پس چه شد.
نماینده بندرعباس با اشاره به اینکه امسال سال تولید ملی است، گفت: بروید در بازار و انبوه کالاهای خارجی را ببینید. واقعا کشاورزی از بین رفته است و دولت می‌خواهد پیاز را هم از چین وارد کند و پیاز مردم را که هر کیلو ۳۰۰ تومان هزینه تولید آن بوده است، می‌خواهد کیلویی ۱۰۰ تومان خریداری کنند این ظلم در حق کشاورز است.
وی ادامه داد: نباید وعده بدهیم و عمل نکنیم و به مسئولین می‌گویم که باید قدر این مردم را بدانید.
نماینده بندر عباس تصریح کرد: متاسفانه دولت اعلام می‌کند که می‌خواهد ۲۰ میلیارد واردات انجام دهد.
وی در پایان در تذکراتی به وزارت نیرو و وزارت بهداشت گفت: مسئولین برق استان هرمزگان می‌گویند ما خاموشی داریم و همچنین مسئولین بهداشت استان هنوز بیمارستان‌ها را افتتاح نکردند و لابد ما باید منتظر باشیم تا امام زمان ظهور کند و این بیمارستان‌ها را افتتاح کند. من به مسئولین حرف امام را یادآوری می‌کنم که اگر کسی در حق محرومین خیانت کند به انقلاب خیانت کرده است.





بیانیه جدید اتحادیه اروپا خطاب به ایران قبل ازمذاکرات بغداد
جـــرس: رهبران اتحادیه اروپا طی یک اقدام جمعی جدید علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، با انتشاربیانیه ای اعلام کردند که "ایران باید برنامه های غنی سازی اورانیوم خود را متوقف نموده و به مفاد چهارقطعنامه شورای امنیت تمکین نماید."
این درحالیست که سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی نیز، غرب را به سازماندهی اعمال فشار بر ایران پیش از مذاکرات هسته ای در بغداد متهم کرد و به این کشورها هشدار داد که تهران اجازه نمی دهد به حقوق ایران کوچک ترین خدشه ای وارد شود.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، دراین بیانیه اتحادیه اروپا، علی رغم انتشارخبرهای جسته گریخته مبنی بر توافق پشت پرده برای دادن فرصت ادامه غنی سازی به ایران، درحد ٥ و یا حتی٢٠درصد، از ایران می خواهد قبل از آغازدوردوم مذاکرات دربغداد مفاد قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا گذاشته و غنی سازی را درهمه تأسیسات خود متوقف نماید.
این امر بارها ازسوی کشورها غربی خواسته شده بود، ولی ایران درهمه موارد با تأکید برصلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود ازاجرای مفاد قطعنامه های شورای امنیت خود داری کرده است.
غرب ایران را به داشتن هدف های نظامی دربرنامه های اتمی خود متهم می کند، ولی ایران می گوید برنامه های هسته ای این کشورتنها هدف های صلح آمیزداشته و براساس فتوای مقامات مذهبی ایران تولید بمب هسته ای حرام اعلام شده است.
به گفته دیپلمات های نزدیک به مذاکرات اتمی، ایران هنوزبه عاجل ترین درخواست بازرسان مبنی بر بازدید ازسایت نظامی "پارچین" در یکی از حومه های تهران پاسخ مثبت نداده اند.
کارشناسان غربی براین گمان تأکید دارند که بخش مهمی ازتلاش های اتمی ایران که می تواند جنبه نظامی داشته باشد، درسایت نظامی "پارچین" و تحت کنترل سپاه پاسداران انجام می گیرد.
ازهنگام پایان مذاکرات دو روزه ایران و گروه ١+٥ دراستانبول درماه آوریل گذشته، مقامات غربی تأکید می کنند مذاکرات بغداد که قرار است درآن ایران پاسخ های روشنی به درخواست های غرب دهد، یا ازسوی مقامات ایران آخرین بخت مذاکرات و حل وفصل بحران اتمی ایران به حساب آید.
دراین حال درحاشیه کنفرانس اتمی که عصر دوشنبه در وین مقرآژانس بین المللی انرژی اتمی برگزارشد نماینده آمریکا با ابرازنگرانی خود از هدف های ایران ازمذاکرات کنونی گفت: آمریکا همچنان نگران عدم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی درزمینۀ پیمان عدم تکثیرتسلیحات هسته ای است.
این مقام آمریکائی تأکید کرده است که ایران باید درراه اعتماد سازی گام های استواری بردارد و دراین راه برای رفع ابهامات باید بپذیرد که بازرسان بتوانند ازهمه ی تأسیسات اتمی ایران بازدید کرده و کلیه اسناد مورد درخواست بازرسان دراخیتارآنان قرار داده شود.

واکنش تند ایران
در پی صدور بیانیه اتحادیه اروپا و اعلام موضع آمریکا، سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی، روز سه شنبه، غرب را به سازماندهی اعمال فشار بر ایران پیش از مذاکرات هسته ای در بغداد متهم کرد و به این کشورها هشدار داد که تهران اجازه نمی دهد به حقوق ایران کوچک ترین خدشه ای وارد شود.
رامین مهمانپرست در واکنش به سفرهای مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا به اسرائیل، اراضی فلسطینی و دیدار تنی چند از مقامات واشنگتن از جمله هیلاری کلینتون به لبنان و هند گفت: "رفت و آمدها و رایزنی های غرب با هم پیمانانش پیش از مذاکرات هسته ای پیش بینی شده در بغداد، برای تغییر فضای مذاکرات و به دست آوردن یک سری امتیاز است، اما غربی ها باید بدانند جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد به حقوق ملت بزرگ ایران خدشه ای وارد شود."
مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای موسوم به گروه (١+٥) مرکب از ٥ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) و کشور آلمان که از ژانویۀ سال پیش متوقف شده بود پس از یک وقفۀ ١٥ ماهه امسال در استانبول از سر گرفته شد.
در پایان مذاکران یک روزۀ امسال در استانبول، طرفین ضمن ابراز رضایت از گفتگوها و سازنده و مثبت خواندن فضای حاکم بر آن تصمیم گرفتند این گفتگوها را در ٢٣ ماه مه (١٧ روز دیگر) در بغداد، پایتخت عراق، دنبال کنند.





جـــرس: 
رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ایران و معاون دولت اصلاحات، بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران را یک "طرح نمایشی" خواند، که مطالعات دقیق و مشخصی ندارد.
به گزارش خبرگزاری «میراث فرهنگی»، به اعتقاد معصومه ابتکار، مطرح شدن طرح های اینچنینی نتیجه ناتوانی از حفظ محیط زیست و طبیعت است که برای جبران این خلاء‌ها "کارهای نمایشی" دنبال می‌شود.
رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ایران مثال‌های فراوانی از این دست کارهای نمایشی عنوان کرد و تاکید نمود که احیای میراث تنوع زیستی ایران و احیای نسل ببر مازندران و وارد کردن شیر از کشورهای دیگر از جمله کارهایی است که هر کارشناس محیط زیست و حیات وحش و یا ژنتیک از همان اول متوجه می‌شود نمایشی است و هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد.
او در ادامه برنامه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران را هم از همین دست برنامه‌ها می‌داند و می‌گوید: این طرح مطالعات متقنی ندارد و اگر هم داشته باشد هیچ مرجع علمی و زیست محیطی این مطالعات را تایید نخواهد کرد چرا که اصلا این کار توجیه اقتصادی ندارد.
به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اگر همه معادلات فنی و زیست محیطی این کار حل شود از نظر اقتصادی بسیار گران خواهد بود. این آب اول باید توسط آب شیرین‌کن‌ها شیرین شود و باید صدها کیلومتر از ارتفاعات عبور داده شود.
به اعتقاد ابتکار مطرح‌شدن اینگونه کارها در زمانیکه حفاظت صحیح منابع آب در داخل کشور وجود ندارد بی‌مورد است. او در ادامه می‌افزاید: تا یک مقطعی برداشت از آب‌های زیرزمینی در خیلی از مناطق کشور مدیریت می‌شد و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت. این محدودیت‌ها هم خیلی جدی بود برای اینکه باید ابتدا اجازه بدهیم که سفره آب تغذیه شود اما در این دولت تحت عنوان کمک به کشاورزان ناگهان تمام محدودیت‌ها لغو شد.
ابتکار با اشاره به اینکه مردم دچار مشکل از لغو محدودیت برداشت آب خوشحال شده‌اند اضافه می‌کند: اما مردم وظیفه ندارند افق بلندمدت برنامه‌ها و عمق و مسائل پشت صحنه را ببینند، این وظیفه دولت‌ها و حاکمیت است که آینده را ببیند. وقتی می‌گوییم میراث یعنی ثروتی که سرمایه است و نمی‌شود امروز خرجش کرد. این ثروت را باید تحت عنوان سرمایه از آن استفاده کرد و متعلق به نسل‌های آینده هم هست. نمی‌شود امروز همه آن را خرج کرد. حق نداریم که نسبت به میراث اینطور فکر کنیم. میراث را ما از کسان دیگری به ارث برده‌ایم و باید آن را به دست آیندگان برسانیم.
او با تاکید بر اینکه طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی حرف تازه‌ای نیست، می‌گوید:این طرح هیچ‌وقت توجیه کارشناسی پیدا نکرد و مورد تایید قرار نگرفت. در این دولت هم خیلی عجولانه و بیشتر با یک نگاه نمایشی به سراغ آن رفته‌اند.



اوکراین نشست سران اروپا را لغو کرد

سحام نیوز: در پی تحریم نشست سران اروپای شرقی و مرکزی از سوی چند کشور اروپایی در اعتراض به نحوه رفتار با رهبر زندانی مخالفان دولت اوکراین، این کشور این نشست را لغو کرد.
به گزارش بی بی سی، روسای جمهور آلمان، ایتالیا، رومانی، اتریش و چند کشور دیگر در اعتراض به سوءرفتار با یولیا تیموشنکو، رهبر مخالفان و نخست وزیر سابق اوکراین که در زندان به سر می برد، گفته بودند که این نشست را تحریم می کنند.
الکساندر دیکوساروف، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که این نشست در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.
آقای دیکوساروف گفت: “با توجه به اینکه تعدادی از رهبران کشورهای اروپایی نمی توانند در هجدمین نشست کشورهای اروپای مرکزی شرکت کنند، اوکراین ضرورتی برای برگزاری این نشست در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه مه در شهر یالتا نمی بیند.”
چند کشور اروپایی تهدید کرده اند در صورتی که اوکراین رفتارش را با خانم تیموشنکو تغییر ندهد، مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ (جام ملتهای اروپا) به میزبانی اوکراین را هم تحریم خواهند کرد.
مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ ماه آینده به طور مشترک در دو کشور اوکراین و لهستان برگزار می شود.
یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که به جرم سوءاستفاده از قدرت در زندان به سر می برد، به دلیل سوءرفتار مأموران دست به اعتصاب غذا زده است.
دو هفته پیش تصاویری از او منتشر شد که در آن زخم هایی بر تنش دیده می شد. او گفته است که حدود دو هفته پیش در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.
مخالفان دولت اوکراین می‌گویند که سه مرد با حمله به یولیا تیموشنکو، با مشت به شکم او زده‌اند، ولی مقامات رسمی اوکراین این ادعا را رد می‌کنند.



مدودف، نخست وزیر روسیه شد

سحام نیوز: پارلمان روسیه، نخست وزیری دمیتری مدودف را تائید کرده است.
به گزارش بی بی سی، انتصاب مدودف، یک روز پس از آغاز ریاست جمهوری مجدد ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.
در دوران ریاست جمهوری آقای مدودف، ولادیمیر پوتین سمت نخست وزیری را به عهده داشت.
این جابجایی با خشم مخالفان رو به رو شده است که می‌گویند قدرت در روسیه در انحصار گروهی بسته است.
در تظاهرات اخیر مخالفان رئیس جمهوری روسیه، دهها نفر بازداشت شدند.




مهدی کروبی و پایان انتخابات نمایشی؛ آغاز مجلس فرمایشی!

سحام نیوز: مهدی کروبی در پنجم دی ماه ۹۰ در پیامی که توسط همسر خود به مردم داد پیش بینی کرده بود و گفت: “آقایان هیچ اعتقادی به رای مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.”
رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از پیام خود در خصوص انتخابات نهم افزوده بود: ““موضع‌گیری‌هایی که از دبیر شورای نگهبان و وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان و مخصوصا صدا و سیما شنیده‌ام حاکی از آن است که به اعتقاد “آنان” دشمنان انقلاب و نظام می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و امنیت کشور را برهم زنند! من از این دیدگاه‌ها استنباط کردم که آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند. البته بنده معتقدم مردم بر ماهیت این اقدامات نمایشی به خوبی واقفند.”
انتخابات نمایشی و فرمایشی مجلس نهم در حالی پایان یافت که منابع مستقل از کاهش چشمگیر حضور مردم در پای صندوق ها حکایت داشتند.
منابع خبری سحام تنها چهارماه پس از این سخنان آقای کروبی؛ یعنی در روز پنجم اردیبهشت ماه، از دیدار دو نفر از حقوق دانان شورای نگهبان با هاشمی رفسنجانی خبر دادند. طی این گزارش آمده بود که نرخ مشارکت واقعی در کل کشور ۳۸٪ سی و هشت درصد واجدان شرایط بوده این درحالیست که نرخ مشارکت اعلام شده توسط حکومت ۶۴/۲٪ شصت و چهار و دو دهم درصد بوده است.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش نرخ مشارکت واقعی مردم در تهران ۱۸٪ هجده درصد واجدان شرایط بوده، این در حالیست که همین نرخ در گزارش وزارت کشور به ۴۸% رسیده است.
“در آن دیدار هاشمی رفسنجانی پس از شنیدن آمار واقعی، می پرسد «آیا رهبری از این آمار اطلاع دارند؟» حقوقدانهای شورای نگهبان پاسخ می دهند که گزارش آمار واقعی انتخابات به عرض معظم له رسیده است اما آمار کل کشور روی منحنی برده شده است و کلیه آمار اعلام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.”
این گزارش کوتاه، خود نشان دهنده اوج نمایشی بودن و عمق بی اعتمادی مردم به حاکمان در این انتخابات بود. اما متاسفانه برخی از نیروهای سیاسی اصلاحطلب بدون آگاهی از خواسته های واقعی مردم و بدون درنظر گرفتن خواسته های مطرح شده توسط گروه ها، فعالین و رهبران جنش طی دو سال و نیم گذشته، با دلایلی که صرفا برای شخص خودشان توجیه پذیر بود، در این نمایش شرکت کردند.
مجلس جدید فرمایشی در حالی طی روزها آینده کار خود را آغاز خواهد نمود که درگیری ها برای ریاست این نهاد به اصطلاح مردمی میان گروه های مختلف اصولگرا در جریان است.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی، اکنون در بدترین شرایط ممکن در حبس خانگی به سر می برند. تعداد کثیری از فعالین سیاسی و دانشجویان و روزنامه نگاران در پی حوادث پس از انتخابات همچنان در زندانند و این ظلم تا آنجا پیش می رود که برخی از این زندانیان، منجمله محمد داوری طی دوران محکومیت خود از اندک ساعتی مرخصی هم محروم بوده اند. شکنجه های عبدالله مومنی ها، کودکان نرگس محمدی ها و نسرین ستوده ها، احکام سنگین هدایت ها و تبعید زیدآبادی ها و … نادیده گرفته می شود. خون نداها و سهراب ها در کنار خیل عظیم تبعیدی ها و مهاجران اجباری و بی اعتمادی مردم و سوء مدیریت های سیاسی و اقتصادی در کنار بحران آفرینی بین المللی نادیده گرفته می شود. و این درحالیست که آینده در خصوص رفتار گذشتگان بهتر قضاوت خواهد کرد.
مهدی کروبی آنچنان که خود گفته و می گوید، تا آخرین قطره خون خود در کنار مردم و دفاع از حقوق بر حق آنان خواهد ماند و در حالی که بیش از ۴۴۰ روز از حبس خانگی خود را سپری می کند، بر عهد خود با مردم وفادار مانده و تاکید می کند که آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در دفاع از مردم خواهد بود.




نماینده مجلس: آینده​گان بدون ترس از حبس و حصر راجع به قدرتمندان گذشته قضاوت می​کنند

سحام نیوز: نصرالله ترابی نماینده چهارمحال و بختیاری در پایان جلسه علنی امروز آخرین نطق​ مجلسش را بیان کرد.
به گزارش خبرآنلاین، ترابی خطاب به نمایندگانی که در دور بعد هستند یا نیستند گفت: خوشحال نباشید زیرا به قول دکتر شریعتی دنیا بی‌ارزش‌تر از آن است که به دست آوردنی مرا خوشحال سازد و من فقیرتر از آن که از دست دادنی مرا ناراحت کند. مدعیان اخلاق بگویند مفهوم سیاست ما عین دیانت ماست چیست؟ آیا منتهی دینداری، اخلاق نیست، پس اگر سیاستمداری بداخلاق باشد، سکولار است. حال قضاوت کنید آیا بداخلاقان سیاسی سکولارند یا آنان که اخلاق را منش سیاسی خود قرار داده‌اند؟
وی یادآور شد: در هر دوره مجلس بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نمایندگان حذف می‌شوند آیا این اشکال مجلس و ساختار انتخابات است یا مردم و شناخت آنها و یا چیز دیگری؟ به نظر می‌رسد عقلای قوم باید به این مهم بیشتر بیندیشند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم خطاب به کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در کنار فرهنگ انسان‌ساز انقلاب، ادبیات دیگری توسط رقبای سیاسی به منظور حذف رقیب از صحنه قدرت به وجود آمد که لغات را به میل خود تعریف و در سخنرانی‌ها و رسانه‌ها گسترش می‌دادند. از اینجا بود که ادبیات حذف به وجود آمد و ما شاهد شکل‌گیری لغاتی مانند متدین ـ مرتجع، معتدل ـ لیبرال، ایران‌دوست ـ واداده، مخالف من ـ مخالف نظام، اصلاح‌طلب ـ فتنه‌گر، طرفداران دولت ـ منحرف و شبیه به این بودیم.
وی با بیان این که تاریخ برای شناخت آیندگان از شرایط امروز است گفت: تاریخ برای آن است که آینده گان بدون ترس از حبس و حصر بتوانند راجع به قدرتمندان گذشته قضاوت کنند. همانطور که ما امروز می‌کنیم؛ پس بدانیم اگر امروز برخی نمی‌توانند در مورد ما قضاوت کنند ولی از قضاوت آیندگان در امان نیستیم.
ترابی خطاب به نمایندگان و مسولان ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری برای آن نیست که مسولان آن را در سخنرانی‌های استانی با مردمی سلحشور، خط شکن در جبهه‌ها، رتبه برتر در انتخابات بنامند اما در زمان توزیع اعتبارات از آخر اول باشد! پس این همه شعار عدالت برای چیست؟
عضو کمیسیون اجتماعی با تبریک به نماینده حوزه انتخابیه خود در مجلس نهم تاکید کرد: اگر دستگاه ها به دلیل اصلاح‌طلبی در زمان بنده کم توجهی کردند حداقل به وی که اصولگرا و از خودشان است رحم کنند.
سحام به این گزارش می افزاید که در روز نهم دی ماه سال ۸۸، در پی انتقاد این نماینده اصلاحطلب از سیاست های دولت، برخی اراذل و اوباش حکومتی به دفتر وی در شهر کرد حمله و آن را به آتش کشیدند.




یک کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران جان باخت

سحام نیوز: یک کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در حادثه رانندگی جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دو تن از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حال ماموریت در نزدیکی مجتمع خنداب در استان مرکزی دچار سانحه رانندگی شدند و یکی از آن‌ها به نام ok_seok seo از کره جنوبی به علت شدت آسیب‌دیدگی جان خود را از دست داد.
در این حادثه که حدود ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جاری رخ داد ، خودروی حامل کارشناسان از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد.
جزئیات بیشتری در خصوص این حادثه منتشر نشده است.




اعتراض موسوی گرمارودی به سانسور و ممیزی کتاب

سحام نیوز: سیدعلی موسوی گرمارودی، پژوهشگر و مترجم کتاب، خواستار آن شد که سانسور و ممیزی کتاب در کشور از بیخ و بن برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه ممیزی کتاب یک اتفاق نامناسب بوده و شایسته کشور ما و انقلاب اسلامی نیست، در گفت و گویی که در نمایشگاه کتاب تهران با خبرگزاری مهر انجام داد، گفت: به نظرم یکی از راه‌هایی که کتاب را در جامعه ما نهادینه می‌کند، همین نمایشگاه کتاب است. البته قبل از این عامل، مساله دیگری وجود دارد و آن این که ابتدا کاغذ را به طور رایگان در اختیار ناشران قرار بدهند یا یارانه وسیعی تا حدود ۶۰ درصد برای آن در نظر بگیرند. دوم این که سانسور ان شا الله از بیخ و بن برداشته شود.
این قرآن‌پژوه در ادامه گفت: منظورم همان ممیزی است که امیدوارم از ریشه برداشته شود یا بعد از انتشار کتاب اعمال شود. فکر نمی‌کنم هیچ ناشری در ایران داشته باشیم، که آن‌‌قدر فرومایه باشد که بخواهد فقط برای مسائل غیراخلاقی کتاب چاپ کند. بنابراین به نظرم سانسور کتاب‌ها یک اتفاق نادرست در کشور ما است. این موضوع برای کشوری که مدعی است پایه‌های انقلابش فرهنگی است، شایسته نیست. به نظرم فواید نبودن سانسور و ممیزی، خیلی بیشتر از فواید بودنش است.
موسوی گرمارودی درباره جمع‌آوری تعدادی از عناوین آثار از نمایشگاه کتاب، گفت: اگر بخواهیم بدون رودربایستی صحبت کنیم باید بگوییم که این برخوردها، رفتارهای بسیار بدی است. حالا ضربه خوردن به وجهه بین‌المللی به جهت این که در این زمینه مقیاسی ندارم، مد نظر من نیست. سخن من این است که این کارها به لحاظ فرهنگی کارهای زشتی است.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: اگر از لفظ تمام استفاده نکنیم، ۹۹ درصد ناشران ما مسلمان هستند و انسان‌های معتقدی هستند. کسی که سرمایه‌اش را به جای وارد کردن لوازم آرایشی و سرخاب سفیدآب، خرج کتاب و نشر می‌کند، در درجه اول وجدانش با وجدان دیگران تفاوت دارد. نمی‌توان وجدان چنین فردی را با وجدان فردی که هندوانه وارد می‌کند یا موز خام از فیلیپین وارد می‌کند که نه دیگر آن مزه را دارد و هم این که سه برابر به مردم می‌فروشد، مقایسه کرد. آیا کسی که سرمایه‌اش را برای نشر فرهنگ در این کشور خرج می‌کند، با کسی که سرمایه‌اش را صرف وارد کردن کامیون هووو از چین می‌کند، برابر است؟
رایزن سابق ایران در ازبکستان با تاکید بر زشت بودن عمل سانسور کتاب در کشورمان، گفت: چنین رفتارهایی در خور شان فرهنگی ما و انقلاب ما نیست. نمایشگاه ما غنیمت بزرگی است. به نظرم به لحاظ مراجعه مردم در جهان نظیر ندارد. نمایشگاه فرانکفورت مالی‌تر از نمایشگاه ماست ولی نمایشگاه ما فرهنگی‌تر است. اگر گرفتاری گرانی کاغذ و سانسور یا ممیزی حل بشود، نمایشگاه ما در دنیا مانندی نخواهد داشت و زمینه‌های کتابخوانی در خانواده‌ها با رعایت این دو عامل واقعا فراهم خواهد شد. من این نمایشگاه را صد در صد قبول دارم فقط باید دعا کنیم این دو نکته برطرف بشود چون ظاهرا مسئولان قصد ندارند این مسائل را برطرف کنند و باید فقط دعا کنیم.





گرامی باد ۱۹ اردیبهشت/ سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، روز معلم آزاده

خبرگزاری هرانا - در آستانه دومین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همگام با سایر گروههای مدنی و مدافع حقوق بشر «۱۹ اردیبهشت، روز معلم آزاده» را با یاد فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر و بعنوان یک قربانی نقض حقوق بشر با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی گرامی داشت، این تشکل همچنین بر لزوم اعلام محل دفن اعدام شدگان در کنار تعقیب مسئولین خاطی این پرونده در دستگاههای قضایی و امنیتی تاکید کرد.
متن این اطلاعیه که در وب سایت رسمی این گروه منتشر شده است به شرح زیر است:
اطلاعیه مطبوعاتی
حکومت جمهوری اسلامی ایران در بامداد نوزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ مصادف با آخرین روز از هفته معلم در ایران، فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر را به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر (علی حیدریان، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان) مخفیانه و بدون اطلاع وکیل و خانواده‌ در محوطه‌ی پارکینگ زندان اوین اعدام کرد.
صدور و اجرای این حکم در میان موج بی سابقه اعتراضات داخلی و بین المللی در حالی صورت گرفت که به گواه اسناد موجود، روند حقوقی پرونده آقای کمانگر مملو از موارد مشخص نقض حقوق بود از جمله بازداشت مغایر قانون، نگهداری بلند مدت ایشان در سلولهای انفرادی، عدم اجازه دسترسی به وکیل در ایام بازداشت، اعمال شکنجه های جسمی و روحی بر وی به خصوص در بازداشتگاههای اطلاعات سنندج و کرمانشاه و همینطور موارد متعدد نقض آیین دادرسی، بطوری که ایشان بدون امکان دفاع در یک دادگاه هفت دقیقه‌ای «محارب» شناخته شد و حکم مرگ برای وی صادر شد، وکیل کمانگر در این رابطه ضمن متهم کردن دستگاه قضایی به اتخاذ رویه سیاسی در این پرونده و عدم استقلال آن دستگاه اعلام کرد که «دادگاه صحبت‌های ایشان را نشنیده و موکلش بی‌گناه است». همچنین لازم است اشاره شود بدلیل دفن مخفیانه پیکر اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت، علیرغم گذشت دو سال از این واقعه، دستگاههای مربوطه از استرداد پیکر فرزاد کمانگر یا حتی نشان دادن محل دفن وی کماکان امتناع می‌ورزند در مقابل خانواده‌ی این فعال حقوق بشر نیز با ابراز تاسف از این روند، اعلام کرده است که چنین اقدامی تداوم نقض حقوق آنان و فرزند جان باخته آنها است، خانواده کمانگر تاکید کرده است که همگام با سایر خانواده های جان باختگان ۱۹ اردیبهشت تا رسیدن به حقوق خود تحقق این خواسته را پیگیری خواهد کرد.
موج گسترده حمایتهای داخلی و بین المللی، رویه پرخطای این پرونده، شخصیت برجسته فرزاد کمانگر بعنوان یک معلم، فعال صنفی و مدافع حقوق بشر و همزمانی این اعدام با مناسبت هفته معلم در ایران باعث شد تا برای نخستین بار در اولین سالگرد جان باختن وی، این روز از سوی تعدادی از کانونهای صنفی معلمان تحت عنوان «۱۹ اردیبهشت روز معلم آزاده» نامگذاری شود، اقدامی که با حمایت گسترده بسیاری از شخصیتها، احزاب، سازمانها و گروههای مدنی تاکنون همراه شده است.
اکنون در آستانه دومین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همگام با سایر گروههای مدنی و مدافع حقوق بشر «۱۹ اردیبهشت، روز معلم آزاده» را با یاد فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر و بعنوان یک قربانی نقض حقوق بشر در ایران گرامی میدارد، این تشکل همچنین بر لزوم اعلام محل دفن اعدام شدگان در کنار تعقیب مسئولین خاطی این پرونده در دستگاههای قضایی و امنیتی تاکید می کند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران میخواهد تا با استفاده از ظرفیتهای موجود تحقیق کاملی در رابطه با این پرونده صورت دهد و در گزارش بعدی خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل آن را لحاظ نماید.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ برابر با ۷ می ۲۰۱۲




هرانا؛ حملات گسترده سایبری به تارنمای یادمان فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا – در دومین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر، تارنمای یادمان وی مورد حملات گسترده سایبری قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، از صبح امروز ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۱ حملات گسترده سایبری از سوی عوامل ناشناس موجب شد تا فعالیتهای وب سایت یادمان فرزاد کمانگر که مجموعه گزارشات و مراسمات این روز را پوشش می دهد مختل شده و وب سایت موقتا از دسترس خارج شود.
لازم به یادآوری است پیش تر بخش سایبری سپاه پاسداران از طریق انتشار گزارشاتی مسئولیت حملات به این وب سایت را در کنار حمله به وب سایتهای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عهده دار شده بود. بنابراین احتمال میرود حملات امروز نیز از طریق این سازمان یا بخشهای مشابه در دستگاه امنیتی حکومت ایران سازماندهی شده باشد.
این حملات که با نقض قوانین موجب اخلال در روند گردش آزاد اطلاعات میشود بعنوان یک ابزار در دستگاه امنیتی حکومت ایران مورد استفاده قرار میگیرد.



هرانا؛ سه فعال سیاسی در شاهین شهر محاکمه شدند

خبرگزاری هرانا - جلسه رسیدگی به اتهامات سه تن از فعالین سیاسی مرتبط با حزب پان ایرانیست در شاهین شهر اصفهان برگذار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رضا کرمانی، حجت کلاشی، حسین شهریاری به اتهام عضویت در حزب پان ایرانیست، تبلیغ علیه نظام و فعالیت به نفع جنبش سبز صبح دیروز هجدهم اردیبهشت ماه در شاهین شهر اصفهان محاکمه شدند.
قاضی احمدی، ریاست شعبه ۲ دادگاه انقلاب شاهین شهر پس از شنیدن دفاعیات متهمین صدور حکم را به چند روز آینده موکول نمود.
رضا کرمانی، حجت کلاشی و حسین شهریاری در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۸۹ جهت سفری عازم اصفهان بودند که در حوالی شاهین شهر اصفهان ربوده شدند.




احمد رضا یوسفی به دو سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - دو سال از زمان بازداشت احمدرضا یوسفی روزنامه نگار و معاون سابق فنی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می گذرد این در حالی است که یوسفی در مدت این دو سال از تمامی حقوق یک زندانی همچون مرخصی و آزادی مشروط و …. محروم بوده است.
به گزارش کلمه، احمد رضا یوسفی در بهار سال ۸۹ هنگامی که برای ادامه تحصیل قصد حروج از کشور را داشت به اتهام ارتباط با بیگانگان بازداشت شد. یوسفی که به دلیل فعالیت در حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب در دوران انتخابات قربانی سناریوی تسویه حساب نهادهای امنیتی شده بود، پس از یک سال بلاتکلیفی و بازداشت موقت از سوی قاضی صلواتی به ۲ سال حبس قطعی و ۳ سال تعلیقی محکوم شد.
یوسفی دارای فوق لیسانس مدیریت اجرایی است وی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۴ به طور پیوسته معاون فنی ایسنا بوده است. وی همچنین مدتی دبیر سرویس بین الملل این خبرگزاری را بر عهده گرفت. همکاری با خبرگزاری ایلنا از دیگر سوابق اوست.
احمد رضا یوسفی در سال ۸۸ و در آستانه انتخابات و بعد از آن با برخی از سایتهای اصلاح طلب از جمله قلم نیوز، سلام خاتمی، یاری نیوز و سلام میرحسین همکاری داشته است.




هرانا؛ تجمع اعتراضی در دانشگاه صنعت نفت پس از لغو مراسم فارغ التحصیلی

خبرگزاری هرانا – در پی لغو جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده نفت آبادان روز گذشته دانشجویان این دانشکده در مقابل کلاس ها تجمعی اعتراضی برگذار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شورای فرهنگی دانشگاه با لغو مجوز برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان و با اکتفا به مراسم اهدای لوح و سخنرانی مسئولین، از برگزاری جشن فارغ التحصیلی مهندسین نفت دانشگاه با گروه ارکستر، خواننده و برگزاری تئاتر و پخش فیلم مخالفت نمودند.
در همین راستا بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشکده نفت اهواز نیز تحصن کرده ودر سر کلاسها حاضر نشده اند پس از این اعتراضات حراست و معاونت دانشجوئی معترضین را به برخورد قانونی تهدید نمودند.
همه ساله دانشجویان این دانشگاه جشن فارغ التحصیلی خود را در دو نوبت صبح وعصر برگزار می نمایند اما در سال جدید با تعویض ریاست جدید حراست و برسر کار آمدن چند نیروی تندرو از برگزاری این مراسم به دلیل مغایر بودن با شئونات اسلامی جلوگیری کردند.




نرگس محمدی در زندان به فلج عضلانی مبتلا شد

خبرگزاری هرانا - بر اثر فشارهای وارده به نرگس محمدی فعال حقوق بشر بیماری مضمن فلج عضلانی وی که در دستگیری پیشتر خود به آن مبتلا شده بود دوباره اوج گرفته است.
به گزارش سحام نیوز، روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت نرگس محمدی در تماس تلفنی با خانواده خود از بازگشت بیماری عصبی و فلج عضلانی خود خبر داد. خانم محمدی در این تماس تلفنی، پس از گفت و گو با دو فرزند دوقلوی پنج ساله اش، که در غیاب پدر و مادر، نزد مادر بزرگ پدری خود زندگی می کنند، به خانم رحمانی، مادر همسرش تقی رحمانی، گفته است که در زندان گرفتار حمله بیماری شده و به دلیل طولانی شدن حمله، سه آمپول به او تزریق شده و داروهایی نیز مصرف می‌کند.
در همین راستا تقی رحمانی، فعال ملی-مذهبی و همسر نرگس محمدی می‌گوید همسرش را به عنوان گروگان و برای فشار آوردن به او گرفته‌اند. تقی رحمانی در این رابطه گفت: «نرگس را برای فشار آوردن بر من به گروگان گرفته اند و این نه اخلاقی است، نه دینی، نه جوانمردانه و نه درست. در کدام حدیث و اخلاق و عرف و مذهبی آمده که کسی را به جای کس دیگر تنبیه کنند؟ از آنها می خواهم که اگر وجدان دارند از این کار دست بردارند.» به گزارش صدای آمریکا خانم محمدی پیش تر در خرداد سال۱۳۸۹ پس از تحمل یک هفته بازجویی و زندان انفرادی در بند ۲۰۹ به این بیمار دچار شده بود که با فلج بخشی از بدن و گاه حالت بیهوشی و ناتوانی از حرف زدن همراه بود.
تقی رحمانی می گوید: «به نرگس حتی احضاریه برای اجرای حکم هم ابلاغ نشده. بازداشت نرگس اگر برای اجرای حکم بوده چرا باید دوباره بازجویی شود و به انفرادی برود؟ چرا به آن صورت تحت الحفظ بازداشت شود؟ مسلما اگر نرگس برای اجرای حکم احضار می شد خودش به بازداشت گاه مراجعه می کرد.» او نتیجه می گیرد: «همه این ها برای انتقام گیری و فشار آوردن به خانواده او و برمن است و در این میان دارند نرگس را به عنوان گروگان قربانی می کنند.»
تقی رحمانی که بیش از پانزده سال از عمرخود را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است، وقتی بار دیگر حکم احضاربه دستش رسید، برای پرهیز از بازگشت دوباره به زندانی دراز مدت، به طور غیرقانونی از کشور خارج شد و به محض رسیدن به پاریس در نامه ای دلایل خود را برای ترک ایران اعلام کرد. او در این نامه تاکید کرد که نتوانسته بود همسرش را متقاعد با خروج غیرقانونی از کشور کند. زیرا او معتقد بود که باید در ایران ماند و حضور داشت. در پی این اقدام، همسر او نرگس محمدی که به صورت نیمه تبعیدی با دو فرزند پنج ساله شان در زنجان زندگی می کرد در خانه خود توسط ماموران اطلاعاتی بازداشت و به زندان اوین و سپس به بند ۲۰۹ انفرادی منتقل شد.
تقی رحمانی به صدای آمریکا می گوید: «اگر قرار بود نرگس را برای اجرای حکم زندان احضار کنند چرا دوباره از او بازجویی می کنند و او را به انفرادی می برند؟ این نشان می دهد که برای نرگس دارند پرونده جدیدی باز می کنند و بیماری او نشان می دهد که بشدت تحت فشار روحی قرار دارد.»
کیانا و علی، فرزندان تقی رحمانی و نرگس محمدی اکنون در غیاب پدر و مادر به خانه مادر بزرگ پدری خود منتقل شده اند.
در تماس تلفنی روز یکشنبه، خانم محمدی با کودکانش نیز گفت و گوی کوتاه تلفنی داشته است.
از آقای رحمانی می پرسم که آیا خود او با فرزندانش در ارتباط است؟
تقی رحمانی: «بله. بهشان تلفن می زنم و با آنها حرف می زنم»
ـ چه می گویند؟
تقی رحمانی: «می گویند بابا کجایی، چرا نمی آیی؟ چرا مامان نمی آد؟»
ـ شما چه می گویید؟
تقی رحمانی: «خوب بچه ها که تصوری از مسافت و راه دور ندارند. بهشان می گویم جای دوری هستم ولی برمی گردم…» آقای رحمانی با صدایی بغض آلود ادامه می دهد: «بهشان می گویم بر می گردم… با اسب سفید برمی گردم…»
ـ بچه ها پس از تلفن مادرشان چه عکس العملی نشان دادند؟
تقی رحمانی: «آنها مادرم را مامانی صدا می زنند. به مادرم گفته اند مامانی تو نمیری. اگه تو بمیری ما تنها می شیم.»
فعالان حقوق زندان در ایران و در خارج از کشور و حامیان مادران پارک لاله با انتشار دو بیانیه خواستار آزادی فوری نرگس محمدی و حمایت از حقوق کودکان زندانیان و مادران زندانی شده اند.
۳۵۰ فعال حقوق بشر و حقوق زنان در بیانیه ای مشترک خواستار آزادی بی قید و شرط نرگس محمدی شده اند. فعالان حقوق کودکان و زنان نیز در حمایت از فرزندان زندانیان نامه ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر – کمیته حقوق کودک – کمیته منع تبعیض علیه زنان نوشته اند.
لازم به ذکر است در دستگیری گذشته، وضعیت سخنگوی شورای ملی صلح به حدی وخیم شده بود که پزشکان زندان به مقام های زندان گفته بودند اگر نمی خواهید زهرا کاظمی دیگری داشته باشید باید او را به بیمارستان منتقل کنید. خانم محمدی از آن پس به مدت دوسال تحت درمان بود و گویا توانسته بود تاحدی سلامت خود را بازیابد. اکنون وضعیت جسمی این فعال حقوق بشر، پس از ۱۵ روز زندان در بند ۲۰۹ انفرادی، بار دیگر به حالت بروز بیماری خود بازگشته است.
نرگس محمدی پیش تر در دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان محکوم شده و بر اثر فشارهای مقام های اطلاعاتی در حالت تبعید غیررسمی در زنجان زندگی می کرد.



جمع‌آوری كودكان كار از خيابان‌ها، عوامل نياز به كارِ كودكان را از بين نمی‌برد

خبرگزاری هرانا - یک مددکار اجتماعی می‌گوید سیاست جمع‌آوری کودکان کار از سطح خیابان‌های اصلی تنها به قصد زیباسازی شهر و پنهان کردن این کودکان از دید مردم است و نمی‌تواند عوامل نیاز به اشتغال را در میان این کودکان از بین ببرد.
به گزارش ایلنا، علی بنی‌هاشمی ضمن اشاره به تاثیر بحران‌های اقتصادی اخیر بر اقشار ضعیف جامعه، گفت: "مسئولین به جای جمع‌آوری این کودکان از سطح خیابان‌ها باید از وقوع بحران اقتصادی و رشد تورم جلوگیری کنند تا این کودکان بتوانند به دور از دغدغه‌های معیشتی به تحصیل بپردازند."
مدیر داخلی جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان با تاکید بر بازتولید فقر به دلیل محرومیت از تحصیل در میان کودکان کار، اظهار داشت: "گاهی سرپرستان خانواده‌های ضعیف تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی و بیکاری ناچار می‌شوند منطق و احساساتشان را زیرپا بگذارند و با محروم کردن کودکانشان از تحصیل آنان را روانه بازار کار کنند که طبیعتا محرومیت از تحصیل باعث بازتولید فقر در میان این اقشار خواهد شد."
این مددکار اجتماعی در ادامه با تاکید بر اثرات مخرب اشتغال در سنین کودکی بر انگیزه‌های آنان در بزرگسالی جهت ورود به مشاغل تولیدی و مفید، بیان کرد: "به دلیل فشارهای شدید عصبی و بحران‌های روانی در سنین کودکی، کودکان کار اگر در بزرگسالی درگیر بزهکاری و خرید و فروش مواد مخدر نشوند، به جمعیت عظیم بیکاران می‌پیوندند یا به مشاغل کاذب روی می‌آورند."
بنی‌هاشمی در خاتمه با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع جهت رفع ریشه‌های نیاز به اشتغال در میان این کودکان، گفت: "دولت به جای برنامه‌های کوتاه مدت که تنها به کار زیباسازی موقتی شهر می‌آید باید با کاهش واردات و به تبع رونق تولید داخلی، زمینه را برای اشتغال سرپرستان خانواده‌های ضعیف فراهم کند."