۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

وزارت دادگستری مصر علیه ۴۳ تن از اعضای سازمان‌های غیردولتی این کشور اعلام جرم کرده‌ است که از این تعداد ۱۹ نفر از شهروندان آمریکایی هستند.
گزارش‌ها حاکی است که این امر خشم دولت آمریکا و کنگره ایالات متحده را در بر داشته‌ است و مقام‌های آمریکایی در این رابطه گفته‌اند که این اقدام مصر ممکن است بر کمک‌های مالی آمریکا به این کشور نیز تأثیر بگذارد.
در این رابطه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته ‌است که «این اقدام‌ها ممکن است برای مناسبات ما و برنامه‌های کمکی ما پیامدهایی داشته باشد».
مصر سالانه ۱٫۳ میلیارد دلار از ایالات متحده کمک نظامی دریافت می‌کند.
دولت مصر سازمان‌های غیردولتی هوادار دموکراسی در مصر را متهم می‌کند که با دریافت پول از ایالات متحده به تبلیغ برای برخی از احزاب تازه در این کشور می‌پردازند و «با این کار به ناآرامی‌ها در کشور کمک می‌کنند»، اتهامی که از سوی این سازمان‌ها رد می‌شود.
اقدام تازه حکومت نظامیان بر مصر علیه نهادهای غیردولتی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های نظامی مصر پیش از این قول توقف فوری بازرسی و پلمب این سازمان‌ها و بازگرداندن اسناد و اموال آنها را داده ‌بودند.
اعلام جرم روز دوشنبه علیه این سازمان‌های مردم‌نهاد پس از آن صورت می‌گیرد که کشور مصر پنج روز از ناآرامی و خشونت را پشت سر می‌گذارد که از هفته گذشته در یک ورزشگاه فوتبال آغاز شد و تا روز دوشنبه ادامه داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای عالی نیروهای مسلح مصر در واکنش به این ناآرامی‌ها به کمیسیون عالی انتخابات این کشور دستور داده است تا روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را سرعت ببخشند و ثبت نام نامزدها را به جای ماه آوریل از دهم مارس آغاز کنند.
روز دوشنبه در پنجمین روز از ناآرامی‌ها در قاهره، نیروهای امنیتی مصر با معترضانی که سنگ و بمب‌های بنزینی دست‌ساز پرتاب می‌کردند درگیر شدند. معترضان مصری که از عملکرد پلیس و حاکمان نظامی آن کشور در برخورد با حوادث مسابقه فوتبال روز چهارشنبه ناراضی هستند، در چند شهر مختلف دست به اعتراض زدند.
خشونت‌ها در قاهره پس از آن آغاز شد که درگیری طرفداران دو تیم فوتبال در ورزشگاهی در پورت سعید در ۱۳ بهمن امسال به کشته شدن ۷۴ تن انجامید.
در همین حال، گروه اخوان‌المسلمین، یکی از گروه‌های اصلی سیاسی مصر، هواداران حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر، را متهم کرد که عامل اصلی خشونت در این بازی فوتبال بوده‌اند.
در روزهای اخیر بر وسعت درخواست‌ها از نظامیان برای تسلیم قدرت به غیر نظامیان افزوده شده است.




بدهی ۱۴۴ میلیون دلاری تجار ایرانی برنج به هند به دنبال تحریم

در ادامه تشدید فزاینده تحریم‌ها علیه ایران و آشکار شدن تدریجی اثرات آنها، صادرکنندگان هندی برنج به ایران اعلام کردند که ایران از پرداخت پول ۲۰۰ هزار تن برنج به آنها بازمانده است. صنف صادرکنندگان برنج هند خواستار مداخله دولت هند در این امر شده است.
به گفته تجار هندی، حدود ۲۰ شرکت ایرانی در ماه گذشته میلادی از پرداخت بدهی‌های خود به آنها بازمانده‌اند.
رئیس صنف صادرکنندگان برنج هند روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن آن که احتمال عقب افتادن بیشتر بدهی ایران را کم ندانسته، چنین اظهار نظر کرده است که هند نباید بیش از این برنج نسیه به ایران بفروشد.
تعدادی از صادرکنندگان هندی برنج در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌اند که تجار ایرانی در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۱ در مجموع ۲۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار از هند خریده و در پرداخت پول آن با مانع روبه‌رو شده‌اند.
رویترز می‌گوید که اغلب فروشندگان هندی برنج مهلتی ۳ ماهه برای دریافت پول به مشتریان خود می‌دهند.
ایران سالانه بیش از یک میلیون تن، معادل ۷۰ درصد از برنج مصرفی خود، خصوصا برنج معطر باسماتی، را از هند وارد می‌کند.
بنا بر این گزارش، با توجه به افت شدید ارزش ریال در دو ماه اخیر که باعث افزایش هزینه‌های خرید برای تاجران ایرانی شده، تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها باعث شده است که آنها از راه‌های غیررسمی، مانند دلالانی که در دبی واسطه پرداخت پول هستند، نیز در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شوند.
در همین زمینه روزنامه جهان صنعت در شماره روز سه‌شنبه خود گزارش کرده است که در سه هفته اخير، خودداری بانک‌های دبی «از به جريان انداختن بهای پرداختی خريداران ايرانی، باعث شده ۲۰ کشتی حامل غلات نتوانند محموله خود را به ايران منتقل کنند».
ویجی ستیا، رئیس صنف صادرکنندگان برنج هند، به رویترز گفته است که «این موضوع بسیار جدی است و... ما از دولت هند خواسته‌ایم که در این امر مداخله کند».
به گفته وی، هند نباید صادرات برنج به ایران را ادامه دهد، کما این که «دیگر صادرکنندگان برنج مانند پاکستان، ویتنام و تایلند پیشتر صادرات برنج به ایران را متوقف کرده‌اند».
خبر عقب افتادن بدهی ایران به هند در حالی منتشر شده است که هفته گذشته نیز پنج کشتی حامل غله برای ایران در پی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و توقف معاملات پولی و بانکی، از تخلیه بار در ایران بازمانده و راهی کشورهایی دیگر شده‌اند.
از طرف دیگر هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران با واردات سالانه معادل ۱۱ میلیارد دلار نفت از این کشور است و خود از سال ۲۰۱۰ به این سو تحت فشارهای فزاینده آمریکا در پرداخت بدهی‌های نفتی خود دچار مشکل شده، تا آنجا که هند در حال حاضر بالغ بر هشت میلیارد دلار به ایران بدهکار است.
در همین حال، به گزارش رویترز، در حالی که هند از طریق «هالک بانک» ترکیه بخشی از بدهی نفت خود به ایران را پرداخت می‌کند، صادرات کالاهایی مانند برنج از طرق غیر رسمی مانند شبکه دلالان در دوبی انجام می‌شود.
دلالان در دوبی پول برنج صادراتی هند را از ایرانی‌ها به ریال می‌گیرند و به هندی‌ها دلار می‌دهند، در حالی که محموله‌های برنج مستقیما از هند به ایران فرستاده می‌شود.
اما مشکل از زمانی شروع شده است که ارزش ریال در ماه گذشته به شدت سقوط کرده و پرداخت بدهی ماه‌های قبل هزینه‌های گزافی برای این تجار ایجاد کرد، به عبارتی، با سقوط ارزش پول ملی ایران، مقدار و حجم بدهی‌ها از بابت برنج وارداتی در ماه‌های گذشته افزایش یافته است.




مخالفان مسلح رژیم سوریه ۱۱ ایرانی ربوده شده در این کشور را با وساطت ترکیه آزاد کردند. یک فعال سوری تأکید کرده که تهران در مقابل اطمینان داده است برای آزادی زنان و کودکان محبوس در زندان‌های سوریه تلاش می‌کند.
مخالفان مسلح سوری ۱۱ ایرانی ربوده شده در این کشور را آزاد کردند. رسانه‌های جمهوری اسلامی به نقل از منابع ترک اعلام کردند که شهروندان ایرانی با میانجیگری دولت ترکیه آزاد شده‌اند.
خبرگزاری آلمان به نقل از یک فعال سوری نوشته است که ۱۱ مرد ایرانی ربوده شده در سوریه روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن/ ۷فوریه) تحویل مقامات ترک شدند. این فعال سوری همچنین اعلام کرده که تهران در مقابل به «ارتش آزاد سوریه» اطمینان داده است که برای آزادی زنان و کودکان محبوس در زندان‌های سوریه تلاش خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه آزاد شدن ۱۱ شهروند ایرانی در سوریه را تأیید کرد. رامین مهمانپرست بدون اشاره به جزئيات گفت: «در اولین بخش ۱۱ نفر از زائران ایرانی با کمک کشورهای دوست آزاد شدند.»


جمهوری اسلامی ایران از حامیان حکومت اسد به شمار می‌رود
ارتش آزاد سوریه: با ملت ایران دشمنی نداریم
همزمان با آزادی ۱۱ ایرانی، ارتش آزاد سوریه که متشکل از نظامیان جدا شده از ارتش سوریه است، تصریح کرده است که «هیچ‌گونه دشمنی با مردم ایران نداشته و تنها به حمایت جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد معترض است».
رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز خیزش مردمی در سوریه، از یازده ‌ماه پیش تا کنون، ‎اخبار و گزارش‌های مربوط به تحولات این کشور را از دریچه‌‌ای به تصویر می‌کشد که زاویه‌ا‌ی متفاوت با اغلب رسانه‌های گروهی جهان دارد.
درحالی‌که به گزارش سازمان ملل متحد در ناآرامی‌های ۱۱ ماه گذشته در سوریه بیش از ۵ هزار انسان قربانی خشونت شده‌اند، مقامات جمهوری اسلامی با حمایت از موضع رسمی دولت سوریه اوضاع این کشور را تحت کنترل و ناآرامی‌ها را پیامد خرابکاری‌های مقطعی می‌دانند.

بیانیه اخوان المسلمین سوریه در محکومیت ایران، چین و روسیه
ایران ضمن حمایت از موضع چین و روسیه، از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه توسط این کشورها استقبال کرد. این اقدام با انتقاد گسترده نیروهای اپوزیسیون سوریه همراه شد که روسیه و چین را مسئول ادامه کشتار در سوریه می‌دانند.
اخوان‌المسلمین سوریه نیز روز دوشنبه (۱۷ بهمن/ ۶ فوریه) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «ما روسیه، چین و ایران را همدستان مستقیم در کشتار هولناکی می‌دانیم که علیه مردم ما صورت می‌گیرد»
رامین مهانپرست در نشست خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی در مورد این بیانیه تأکید کرد: «ما به هیچ‌وجه دخالتی در مسائل سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را نیز نادرست می‌د‌انیم که می‌تواند ثبات را به خطر بیاندازد» وی در ادامه افزود: «در داخل سوریه بخشی ممکن است مطالباتی داشته باشند که اصلاحات توسط دولت سوریه پسندیده است.»
مخالفان بشار اسد در مقابل حکومت ایران را متهم می‌کنند که در سرکوب مخالفان به ارتش و نیروهای امنیتی اسد کمک می‌کند. تا کنون، دست‌کم دو محموله سلاح از ایران به مقصد سوریه توقیف شده است.
این اتهامات با ربوده شدن ۷ ایرانی در شهر حمص ابعاد تاز‌ه‌ای به خود گرفت. مخالفان ویدئویی از این ۷ نفر تهیه و در اینترنت منتشر کردند. ایرانی‌های ربوده شده در این فیلم کوتاه اعتراف می‌کنند که از سوی جمهوری اسلامی برای کمک به سرکوب مخالفان به سوریه فرستاده شده‌اند.

فعالیت «خیرخواهانه» ایرانی‌های ربوده شده
مقامات ایرانی در مقابل ضمن تکذیب همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب مخالفان، ویدئوی پخش شده را «جوسازی در جهت انحراف افکار عمومی» خواندند.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، تأکید کرد که «فعالیت این مهندسان برای راه‌اندازی نیروگاه برق شهر حمص بوده» و آنها با وجود هشدار در مورد وضعیت این شهر اعلام کرده بودند که کارشان «خیرخواهانه» است.

سرکوب مخالفان سوری توسط نیروهای ارتش ادامه دارد
مدت کوتاهی پس از پخش این ویدئو ، سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد ۱۱ زائر بامداد چهارشنبه (۱۲ بهمن/ ۱ فوریه) در مسیر حلب به حما در شمال سوریه به دست افراد مسلح ربوده شدند.
به گفته مدیر نمایندگی سازمان حج و زیارت سوریه، این افراد در قالب کاروانی از استان لرستان و به صورت آزاد راهی سوریه شده بودند.
در پی این حادثه رئیس پلیس گذرنامه و اتباع بیگانه نیروی انتظامی ایران اعلام کرد که خروج زائران ایرانی به مقصد سوریه از طریق مرزهای زمینی ممنوع شده است.
محمود صادقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت، با توجه به اقدامات گروه‌های تروریستی از روز جمعه (۱۴ بهمن / ۳ فوریه) از سفرهای زمینی زائران ایرانی به سوریه جلوگیری می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد، در مجلس شورای اسلامی سرانجام نمایندگان منتقد دولت موفق شدند برای نخستین بار احمدی‌نژاد را وادار به پاسخ‌گویی در مجلس شورای اسلامی کنند. این چالش جدید در آستانه انتخابات می‌تواند واکنش‌های سیاسی متفاوتی را در پی داشته باشد.
سرانجام ۷۹ نماینده منتقد دولت موفق شدند محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخ‌گویی به سوالات خود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بکشانند. محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت گفت: «نمایندگان سوال‌کننده طی نامه‌ای که به هیات رئيسه رسیده است، اعلام کردند که از پاسخ‌ها قانع نشدند و درخواست حضور رئیس‌جمهور را مطرح کرده‌اند. از این رو رئیس‌جمهوری باید ظرف یک ماه آینده برای پاسخ به این سوالات به مجلس بیاید.»
زمان حضور احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس برای پاسخ‌گویی برای نیمه دوم اسفند ماه در نظر گرفته شده است. به گفته رسانه‌های داخلی، احمدی‌نژاد باید حداکثر تا ۱۸ اسفند ماه یعنی چند روزی پس از دور اول انتخاب آتی مجلس در ۱۲ اسفندماه در مجلس حضور یابد. آنچه مسلم است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت الشعاع پاسخ‌های احمدی‌نژاد قرار خواهد گرفت.
نمایندگان با پاسخ همکاران احمدی‌نژاد قانع نشده‌اند
طراحان سوالات در نامه خود به هیات رئیسه مجلس آورده‌اند، «نمایندگان سوال‌کننده اتفاق نظر داشتند که هیچ یک از پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی دولت قانع کننده نبوده و برای حسن تفاهم مجلس و دولت لازم است که این سوالات در صحن علنی از سوی رئیس‌جمهوری پاسخ داده شود».

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی
نمایندگان منتقد با طرح ۱۰ سوال سرانجام احمدی‌نژاد را مجبور به پاسخ‌گویی در مقابل مجلس کردند. این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که مقام ریاست ‌جمهوری مجبور به پاسخ‌گویی به نمایندگان مجلس می‌شود.
در تابستان امسال نیز ۱۰۰ نماینده مجلس با امضای خود خواهان حضور احمدی‌نژاد در مجلس شده بودند که با اراده هیات رئیسه این درخواست نمایندگان اجابت نشد. دولت به جای احمدی‌نژاد، نمایندگان وی را به کمیسیون‌های مجلس فرستاد تا به سوالات پاسخ گویند.
پرسش‌های اقتصادی از احمدی‌نژاد
در نامه تنظیم شده ۱۰ پرسش آمده است که برخی جنبه‌های اقتصادی و برخی دیگر جنبه‌های سیاسی و حتا نظری دارند. برخی پرسش‌ها پیشتر در نامه ۱۰۰ نماینده مجلس نیز مطرح شده بودند.

آیا احمدی‌نژاد به حمایت از رحیم‌مشایی همچنان ادامه خواهد داد؟
عدم اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران، تفاوت در آمار رشد اقتصادی کشور و ناتوانی دولت در اشتغال‌زایی، چگونگی هزینه کردن بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در امور فرهنگی و افزایش هزینه‌های تولید در پی اجرای هدفمندی یارانه‌ها بخش اقتصادی سوالات نمایندگان را در بر می‌گیرد.
پرسش‌های سیاسی نمایندگان
آما آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند پرسش‌های سیاسی نمایندگان است. یکی از این پرسش‌ها چنین است: «مقاومت یازده روزه جناب‌عالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟»
نمایندگان مجلس همچنین درباره ضرورت عزل منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در انجام ماموریتش در سنگال پرسیده‌اند. یکی دیگر از پرسش‌های نمایندگان درباره جایگاه مجلس است. در نامه نمایندگان آمده است:«این سخن جناب‌عالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور منتخب رهبر جمهوری اسلامی به چالش کشیده شده است.
وضعیت حجاب و نحوه معرفی وزیر ورزش و جوانان نیز از جمله پرسش‌های نمایندگان است. در پایان نمایندگان درباره "ترویج مکتب ایران" به جای "مکتب اسلام" از رئیس‌جمهور سوالی سیاسی- نظری کرده‌اند و در ادامه خواهان برائت وی از گروه موسوم به "جریان انحرافی" شده‌اند.
اسفندیار رحیم‌مشایی، یکی از یاران نزدیک احمدی‌نژاد، از مبلغان اصلی "مکتب ایران" به شمار می‌آید. علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از وی خواست که مشایی را از معاونت خود عزل کند. احمدی‌نژاد تنها پس از روزها مقاومت و بر خلاف میل خود سرانجام تسلیم دستور رهبری شد.
چالش دوباره مجلس و رئیس‌‌جمهور
برخی نمایندگان حامی دولت پیشتر مدعی ‌شده بودند که پرسش از احمدی‌نژاد خلاف خواست رهبر جمهوری اسلامی است. روح‌الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس و حامی دولت گفته بود: «قطعاَ طرح سوال از رئیس‌جمهوری مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست.»

در مقابل علی مطهری یکی از منتقدان اصول‌گرای دولت طرح سوال از دولت را قانونی و ضروری می‌دانست و به خاطر جلوگیری هیات رئیسه مجلس از حضور احمدی‌نژاد از نمایندگی مجلس استعفا کرد‌، اما کناره‌گیری وی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفت. گرچه دور مجلس هشتم رو به اتمام است، اما به نظر می‌رسد که در آستانه انتخابات جدید توازن نیروها به سود مطهری و منتقدان دولت تغییر یافته و فصل جدیدی از چالش میان دولت و مجلس رقم زده خورده است.
پس از تصویب عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران، در سال ۱۳۶۰ حال پس از ۳۰ سال بار دیگر مجلس شاهد رویارویی مستقیم با شخص رئیس‌جمهور است. محمدرضا باهنر گفته بود که نخستین تلاش‌ها برای کشاندن احمدی‌نژاد به مجلس به صلاحدید "بزرگان نظام" متوقف شده بود. حال باید به انتظار واکنش بیت رهبری به حضور ناگزیر رئیس‌جمهور در مجلس نشست.


تجسس ماموران قضایی مصر در دفاتر سازمان‌های غیردولتی
دستگاه قضایی مصر دو کارمند آلمانی «بنیاد کنراد آدناوئر» را دادگاهی می‌کند. این اقدام اعتراض شدید مسئولان ارشد این بنیاد و دولت آلمان را درپی داشت. بنیاد کنراد آدناوئر به حزب دمکرات مسیحی آلمان نزدیک است.
دادگستری مصر ۴۳ نفر از اعضای سازمان‌های غیردولتی فعال در این کشور را محاکمه خواهد کرد.
در میان افراد متهم از سوی سازمان‌های قضایی مصر، نام دو کارمند آلمانی «بنیاد کنراد آدناوئر» نیز وجود دارد. این بنیاد به حزب دمکرات مسیحی آلمان، حزب آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نزدیک است.
روز دوشنبه، ۶ فوریه، هانس گرت پترینگ، رئیس بنیاد کنراد آدناوئر اعتراض خود را از محاکمه‌ی کارمندان این بنیاد در مصر به سفیر این کشور در آلمان ابراز کرد.
او در دیدار با سفیر مصر، با غیرقبول خواندن تصمیم دستگاه قضایی مصر، از سفر قریب‌الوقوع اعضای ارشد این بنیاد به قاهره خبر داد.
بنیاد کنراد آدناوئر در قاهره
هانس گرت پترینگ، رئیس بنیاد کنراد آدناوئر، قرار است در جریان این سفر با دو کارمند این بنیاد دیدار کند. او ابراز امیدواری کرد که با یافتن راه حلی مناسب، از لطمه به روابط بنیاد کنراد آدناوئر و مصر که سابقه‌ای چندین ساله دارد، جلوگیری شود.
هرمان گروهه، دبیر کل حزب دمکرات مسیحی آلمان نیز با ابراز تاسف از اخبار منتشر شده در مورد کارمندان سازمان‌های غیردولتی در مصر گفت: «فعالیت این افراد در مصر هم جهت با ارزش‌هایی است که موجب شکل‌گیری بهار عربی شد و به مردم مصر جرات داد تا به خیابان‌ها بیایند.»
اتهام این افراد کمک‌های مالی به سازمان‌های حقوق‌بشری و غیردولتی در مصر اعلام شده است. علاوه بر دو کارمند آلمانی، ۱۹ آمریکایی، پنج نفر صرب و سه شهروند از کشورهای عربی نیز وجود دارند.
در حال حاضر فعالیت دفا‌تر برخی از سازمان‌های غیردولتی خارجی در مصر متوقف شده است و کارمندان آنها ممنوع‌الخروج شده‌اند.
واکنش وزارت خارجه آلمان
از سوی دیگر گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان نیز از اخلال در فعالیت نهادهای خارجی در مصر شدیداَ انتقاد کرده است. وزیر امورخارجه آلمان تصریح کرد که رویه سازمان‌های دولتی مصر در این زمینه غیرقابل قبول است.
در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، ماموران قضایی مصر دست به تفتیش بنیاد کنراد آدناوئر در قاهره زدند و برخی اسناد این بنیاد را با خود بردند. اقدام مشابهی در مورد چهار سازمان غیردولتی دیگر نیز در‌‌ همان زمان رخ داد.
تصمیم  دادگستری مصر در دادگاهی کردن کارمندان سازمان‌های غیردولتی در این کشور که شامل ۱۹ آمریکایی نیز می‌شود، واکنش دولت آمریکا را نیز به همراه داشته است.
روز گذشته یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن ضمن ابراز نگرانی در مورد اخبار منتشر شده، اعلام کرد، این وضعیت می‌تواند بر روی کمک‌های مالی دولت آمریکا به مصر تاثیر گذارد.


دو جاسوس احتمالی سوریه در برلین بازداشت شدند. دادستانی آلمان اعلام کرد که این دو تن مظنون‌اند در خدمت سازمان امنیت سوریه، فعالان اپوزیسیون این کشور در آلمان را زیرنظر داشته و درباره آنان تحقیق می‌کرده‌اند.
دادستانی آلمان در کارلسروهه خبر بازداشت دو جاسوس احتمالی سوریه را روز سه‌شنبه (۷ فوریه/۱۸ بهمن) اعلام کرد. گفته شد که دادستانی در مورد شش تن دیگر نیز مشغول تحقیق است که از قرار معلوم در جاسوسی از مخالفان رژیم سوریه در آلمان شرکت داشته‌اند.
محافل امنیتی گفته‌اند که شماری از این افراد وابستگان به سفارت سوریه در برلین هستند. تفتیش خانه‌ی افراد مظنون تا ظهر سه‌شنبه همچنان ادامه داشت و محافل امنیتی انتظار دارند که اسناد بیشتری در رابطه با فعالیت‌های این افراد به دست آید. گفته شده که ۷۰ مامور امنیتی در این عملیات شرکت داشته‌اند.

یکی از افراد بازداشت شده مردی ۴۷ ساله و دارای تابعیت دوگانه‌ی لبنانی و آلمانی است. نفر دوم مردی ۳۴ ساله و تبعه‌ی سوریه است. این افراد از مدت‌ها پیش تحت نظر سازمان حراست از قانون اساسی آلمان (سازمان امنیت داخلی این کشور) بوده‌اند و قرار است روزچهارشنبه در برابر قاضی قرار گیرند.

سردی در مناسبات آلمان و سوریه
در ماه دسامبر سال گذشته نیز حمله به یک شهروند سوری در برلین مناقشه‌برانگیز شد. فرهاد احما که از اعضای شورای ملی اپوزیسیون سوریه در آلمان است، در خانه‌ی خود در برلین مورد حمله‌ی دو مرد ناشناس مسلح به چماق قرار گرفت و مجروح شد. وی حدس می‌زد که این حمله از طرف سازمان امنیت سوریه برنامه‌ریزی شده است. هنوز معلوم نیست که بازداشت‌های اخیر در رابطه با این موضوع بوده است.
بازداشت دو فرد مظنون به جاسوسی برای سازمان امنیت سوریه، مناسبات میان آلمان و سوریه را از آن چه تا کنون بوده است وخیم‌تر خواهد ساخت. مناسبات میان دو کشور به دلیل سرکوب خونین جنبش اعتراضی در سوریه توسط رژیم بشار اسد به سردی گراییده است. رژیم اسد با سیاست کنونی خود در پهنه‌ی بین‌المللی به گونه‌ای فزاینده منزوی شده است.
آلمان قصد دارد فشار بر رژیم سوریه را افزایش دهد. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز سه‌شنبه در برلین گفت، معنای این سخن دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه سوریه است. وی افزود که این سخن همچنین به معنای تشکیل یک «گروه تماس» از دوستان یک سوریه‌ی دمکراتیک است.

استقبال هواداران اسد از لاوروف
سه روز پس از ناکامی قطعنامه‌ی شورای امنیت در محکومیت رژیم بشار اسد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، برای دیدار با بشار اسد وارد دمشق شد. در این سفر همچنین میخائيل فرادکوف، رئیس سازمان امنیت خارجی روسیه همراه لاوروف است.
آن دو پس از ورود به دمشق، با کاروانی از اتومبیل‌ها به سوی کاخ ریاست جمهوری رهسپار شدند.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، جمعیتی چند هزار نفره در حالی که پرچم‌های روسیه را تکان می‌دادند از وزیر خارجه‌ی روسیه استقبال کرده‌اند. آنان فریاد می‌زدند: «سپاس روسیه، سپاس چین!».
مسکو و پکن دو کشوری بودند که قطعنامه‌ی شورای امنیت در محکومیت رژیم سوریه را وتو کرده بودند. تلویزیون دولتی سوریه مراسم استقبال از لاوروف را مستقیما پخش می‌کرد.

لاوروف در دیدار با اسد، پشتیبانی خود را از وی اعلام کرد و گفت که برای سیاست او در بحران کنونی سوریه تفاهم دارد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لاوروف خطاب به اسد گفته است: «هر رهبری در هر کشوری باید به مسئولیت خود آگاه باشد و شما به مسئولیت خود آگاهید». بدین‌سان مسکو بر پشتیبانی خود از رژیم بشار اسد تاکید کرده است.
پیش‌تر اعلام شده بود که موضوع کانونی در سفر لاوروف به دمشق، مذاکره برای پایان دادن به خشونت در سوریه است. ولی از مضمون این گفت‌وگوها تا کنون اطلاعی در دست نیست. وزارت خارجه‌ی روسیه در مسکو اعلام کرد که لاوروف در دمشق تلاش خواهد کرد دولت سوریه را به انجام «اصلاحات ضروری دمکراتیک» ترغیب کند.

ابتکار تازه‌ی اردوغان
ترکیه نیز در پی ابتکار تازه‌ای برای یک همکاری بین‌المللی علیه دولت سوریه است. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در برابر نمایندگان حزب عدالت و توسعه‌ی ترکیه در آنکارا گفت: «ما ابتکار تازه‌ای را با آن دسته از کشورها آغاز کرده‌ایم که طرفدار مردم سوریه هستند و نه طرفدار دولت این کشور».
اردوغان و عبدالله گل، رئيس‌جمهوری ترکیه، اخیرا ناخرسندی خود را از وتوی روسیه و چین در شورای امنیت اعلام کردند. اردوغان در سخنرانی روز سه‌شنبه‌ی‌خود به‌شدت به بشار اسد حمله کرد و گفت او دیر یا زود باید برای اعمال خشونت علیه مردم سوریه پاسخگو باشد.
عبدالله گل نیز روز دوشنبه گفته بود رهبری سوریه در بن‌بستی گرفتار شده است که برای آن راه برون‌رفتی وجود ندارد.


با قطع تامین مالی مبادلات بازرگانی ایران از سوی قطر و امارات فعالیت‌های تجاری جمهوری اسلامی دشوارتر از پیش شده است. ایران هنوز هزینه‌ی برنج‌هایی را که چهارماه پیش خریده به تاجران هندی بدهکار است.
برخلاف ادعای مسئولان ارشد جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد که تاثیر تحریم‌های بانکی و مالی بر بازرگانی خارجی ایران کمرشکن است. در پی تصمیم اخیر بانک‌های مرکزی قطر و امارات متحده عربی در مورد ممنوعیت تامین مالی مبادلات بازرگانی ایران، مهم‌ترین راه دور زدن تحریم‌های بانکی نیز به روی جمهوری اسلامی بسته شد.
یکی از بازتاب‌های تاثیر تحریم را می‌توان در اختلالی که در روابط بازرگانی ایران با یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری‌اش، هند پیش آمده مشاهده کرد. این کشور در پرداخت بهای نفت خام ایران چار مشکل است و ناتوانی طرف ایرانی در پرداخت بدهی‌های خود، تامین محصول استراتژیک برنج را به مخاطره انداخته است.

سایه‌ی تحریم بانکی بر سر برنج وارداتی
جمهوری اسلامی حدود ۷۰ درصد از برنج وارداتی مورد نیاز خود را که سالانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌شود از هند می‌خرد. صادرکنندگان هندی هنوز بهای ۲۰۰ هزار تن برنجی را که پاییز امسال به ایران فروختند دریافت نکرده‌اند. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن به نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند، ویجای ستیا نوشت، بدهی ایران به ۱۴۴ میلیون دلار می‌رسد و احتمال افزایش آن بسیار است.
ویجای ستیا به صادرکنندگان هندی توصیه می‌کند دیگر به مشتریان ایرانی اعتبار ندهند. چنین تصمیمی پیش از این از سوی صادرکنندگان برنج تایلند، پاکستان و ویتنام علیه شرکت‌های ایرانی گرفته شده است. مهمترین مانعی که بر سر راه مبادلات بازرگانی ایران و هند وجود دارد تحریم‌های بانکی و مالی علیه تهران است. ایران پیش از این مبادلات تجاری خود را از طریق واسطه‌هایی در کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌داد.

برنج یکی از واردات مهم به ایران
برنج یکی از واردات مهم به ایران
فاصله گرفتن اجباری از تجارت رسمی
روز دوشنبه (۶ فوریه/۱۷ بهمن) وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به موسسه‌ها و نهادهایی که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران یاری می‌رسانند هشدار داد. این هشدار در پی فرمان رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما برای گسترش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی داده شد. اوباما در نامه‌ای به کنگره نوشت «بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایران دست به اقدامات فریبکارانه برای پنهان کردن معاملات شامل تحریم» می‌زنند.
همزمان با ابلاغ فرمان اوباما بانک‌های مرکزی قطر و امارات متحده عربی به تمام بانک‌ها و موسسه‌های مالی این دو کشور دستور داده‌اند از گشایش اعتبار و تامین مالی مبادلات تجاری با ایران خودداری کنند. مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترك ایران و امارات روز دوشنبه، ۱۷ بهمن با تایید این خبر به ایسنا گفت پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل کنیم، اعتبار اسنادی در کشور امارات باز می‌کردیم اما اکنون دیگر شرکت‌های ایرانی ناچار هستند که به کشورها و گزینه‌های دیگر برای گشایش ال.سی مراجعه کنند
مسعود دانشمند راه دیگر حل مشکل موجود را تجارت از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل ذکر می‌کند و در مورد آن می‌گوید "با این اتفاق از تجارت رسمی فاصله می‌گیریم." به گفته‌ی دانشمند حجم مبادلات تجاری از طریق امارات در سال گذشته ۲۵ میلیارد دلار بوده که بدون تصمیم اخیر نیز کاهش پیدا کرده است.


تحریف خبرگزاری مهر و جایگزینی ریال با ریل
خلاف‌گویی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی در مورد تاثیر تحریم‌ها از سوی دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌های وابسته به حکومت نیز تکرار می‌شود. خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن گزارش رویترز را با تحریف بخش‌هایی از آن زیر عنوان "زیان تاجران هند از تحریم ایران" منتشر کرد. در گزارش این خبرگزاری آمده است «به نوشته رویترز، هر چند به دلیل شبکه قدیمی ریلی هند صادارت برنج از این کشور به ایران با مشکلاتی همراه بود اما اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب علیه ایران موجب شده که ادامه صادرات برنج به ایران بسیار پرهزینه باشد.»
این عبارت در گزارشی که خبرگزاری مهر مدعی استناد به آن است به صورت دیگری درج شده است. رویترز می‌نویسد تجارت برنج با ایران با دو معضل اساسی روبروست که یکی از آنها کاهش "ارزش پول ملی این کشور، ریال" است. اشاره‌ی رویترز به سقوط پنجاه درصدی ارزش "ریال" در برابر ارزهای خارجی در کمتر از چهار ماه گذشته است که توسط خبرگزاری مهر به "شبکه قدیمی ریلی هند" تغییر داده شده است.

انتقاد از امنیتی کردن بازار ارز
مدیرعامل بانك توسعه صادرات، بهمن وکیلی، ۱۸ بهمن در یک نشست خبری با اشاره به تصمیم اخیر امارات و قطر گفت «به هر حال این مشكل بروز كرده اما می‌توان كشورهایی مانند چین‌، تركیه و كره را جایگزین آن كرد.» به نظر می‌رسد دست‌کم کشوری مانند چین امکانی برای جایگزینی امارات نمی‌تواند باشد. چنانچه مسعود دانشمند توضیح می‌دهد بخش بزرگی از مبادلات تجاری ایران با چین از طریق واسطه‌ها در امارات انجام می‌شد. چین به دلیل تحریم‌ها برای معاملات خود با ایران نیز دچار مشکل است.
بهمن وکیلی که نامش در فهرست تحریمی‌های اتحادیه اروپا قرار دارد در بخش دیگری از نشست خبری روز سه‌شنبه به نوسان‌های اخیر در بازار ارز اشاره کرد و مسئولیت آن را به گردن عده‌ای انداخت که به گفته‌ی او قصد ایجاد اختلال در بازارهای مالی کشور را دارند.
همزمان، رئیس پلیس آگاهی کشور، محمد بتولی از "فاز جدید شناسایی دلالان و عوامل پشت‌پرده بازار ارز" خبر داده است. او می‌گوید «با تصمیمات دولت و مسئولان اقتصادی، پلیس موظف شد برخورد با دلار فروشان را در دستور کار خود قرار دهد به همین منظور کارهای اطلاعاتی و شناسایی دلارفروشان به صورت نامحسوس انجام شد.»
محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی اعتقاد دارد «باید توجه داشت که با امنیتی و پلیسی کردن بازار ارز، نمی‌توان التهاب موجود را کاهش داد.» خبرگزاری مهر از قول او نوشت «روش اجرای سیاست‌ها در بازار ارز باید به نحوی باشد که اولا همکاری مردم و بخش خصوصی را جلب کند، ثانیا به شایعات بی‌اساس دامن نزند، یعنی هم در طرف عرضه باید مدیریت کرد و هم با ایجاد اعتماد متقابل، تقاضای سفته بازانه را از بازار خارج کرد.»





سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به دمشق سفر کرده، خواهان حل بحران سوریه بر اساس طرح اتحادیه عرب شده است.
وزیر امور خارجه روسیه مذاکرات خود با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را "بسیار مفید" توصیف کرد.
به گفته آقای لاوروف، رئیس جمهور سوریه آمادگی خود را برای انجام گفتگو با تمام گروه‌های سیاسی در داخل سوریه اعلام کرده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که آقای اسد نسبت به ادامه و گسترش ماموریت اتحادیه عرب در کشورش ابراز علاقه کرده است.
وزیر خارجه روسیه امروز، سه شنبه هیجدهم بهمن ماه ( هفتم فوریه) در حالی برای مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به این کشور سفر کرده که شش کشور شورای همکاری خلیج فارس،فرانسه و ایتالیا در اعتراض به شدت گرفتن سرکوب معترضان، سفرای خود را از سوریه فراخوانده‌اند.
گزارش های همچنین حاکی از که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، سفرای سوریه را از کشورهایشان اخراج کردند.
در همین حال تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از هواداران بشار اسد را که در خیابان های دمشق به استقبال آقای لاوروف آمده اند، نشان داده است.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آقای لاوروف خواسته است تا " با استفاده از این فرصت برای بشار اسد روشن کند که تا چه حد در شرایط فعلی حکومت او در انزوا قرار دارد. "
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از آقای لاوروف خواست تا " بشار اسد را به پذیرش طرح اتحادیه عرب ترغیب کرده و مقدمات دولت انتقالی را فراهم کند."
روز گذشته آمریکا اعلام کرد که سفارتخانه اش را در دمشق تعطیل و تمامی کارکنان این سفارتخانه را از سوریه خارج کرده است.
بریتانیا هم به نشانه اعتراض با سیاست های سرکوبگرانه بشار اسد سفیرش را برای مشورت از این کشور فراخواند.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ضمن انتقاد شدید از روسیه و چین به خاطر وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که این اقدام آنها به معنای خیانت به مردم سوریه است.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هم در آنکارا به نمایندگان پارلمان این کشور گفته است :" ما با کشورهایی که حامی مردم سوریه هستند ابتکار عمل جدیدی را آغاز خواهیم کرد."
سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم افزایش خشونت ها در سوریه را "غیرقابل قبول" دانسته و از جامعه بین الملل خواست تا برای توقف خشونت ها در این کشور بر تلاش هایشان اضافه کنند.
در همین حال، همزمان با سفر وزیر خارجه روسیه به دمشق، گزارش ها حاکی است که ارتش این کشور عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی شهر حمص را با شدت بیشتری از سر گرفته است.
براساس گزارش های دریافتی، واحدهای ارتش سوریه اعزامی به شهر حمص از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، پس از چند ساعت وقفه، برای چهارمین روز متوالی آتشباری سنگین به سوی مناطق مسکونی این شهر را از سر گرفته اند.
حمص از مراکز عمده تظاهرات اعتراضی علیه حکومت بشار اسد است.
شاهدان عینی گفته اند که آتشباری سنگین به امکانات و کادر پزشکی در این محل آسیب رسانده و زخمی های حملات ارتش در وضعیت ناگواری به سر می‌برند در حالی که خانواده های آنان هم از بیم بازداشت و شکنجه، از مراجعه به بیمارستان های دولتی و حتی خصوصی اکراه دارند.
عملیات نظامی در حمص از روز شنبه و پیش از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سیاسی در سوریه با شدت آغاز شد.
این قطعنامه، که از جمله شامل توصیه به کناره گیری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه زیر نظر نهادهای بین المللی بود، به دلیل وتوی روسیه و چین به تصویب نرسید.
همزمان بودن وتوی قطعنامه شورای امنیت و حملات گسترده ارتش سوریه در حمص این گمان را تقویت کرده است که دولت روسیه پیشاپیش در مورد وتوی این قطعنامه به حکومت سوریه اطمینان خاطر داده بود تا حکومت نیز، با استفاده از این فرصت، در صدد پایان دادن به اعتراضات یازده ماهه برآید.
روسیه از زمان شوروی سابق همواره از متحدان و حامیان حکومت سوریه بوده است و در حال حاضر نیز، از تامین کنندگان اصلی اسلحه مورد نیاز ارتش این کشور بوده و نیروی دریایی روسیه از امکانات بنادر سوریه در دریای مدیترانه برخوردار است و مقامات روسی، حکومت سوریه و حکومت های مخالف غرب را بخشی از "حوزه نفوذ" خود محسوب می کنند.





مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که 'بی‌اعتمادی' میان دولت این کشور و اسرائیل در مورد نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران باید به سرعت برطرف شود چون ممکن است به آسیب دیدن امنیت ملی آمریکا بینجامد.
آقای راجرز جمعه شب ۶ فوریه (۱۷ بهمن) در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل به استراتژی آمریکا در این مورد اندکی بی اعتماد است و این مسئله باعث به وجود آمدن تنش میان دو کشور شده است.
او گفت که اسرائیلی ها در مورد برنامه اتمی ایران خط قرمزی دارند و بارها به آمریکا پیام داده اند که اجازه نخواهند داد ایران از آن خط عبور کند.
آقای راجرز گفت که دولتمردان آمریکا و اسرائیل در حال حاضر کمی از هم دلخور هستند و این مسئله باید به سرعت ترمیم شود، زیرا "اگر اسرائیل به تنهایی به ایران حمله کند، برای منافع امنیت ملی آمریکا مشکل اساسی ایجاد خواهد شد".




مقامات ترکیه گفته اند که ارسال گاز از جمهوری آذربایجان و ایران به دلایل فنی در روز سه شنبه هیجدهم بهمن ماه ( ۷ فوریه) متوقف شده است.
اختلال در انتقال گاز به ترکیه با سرمای شدید در این کشور همزمان شده و دشواری هایی را برای مصرف کنندگان به همراه آورده است.
به گفته مقامات ترکیه انتظار می رود که مشکلات ایجاد شده در انتقال گاز ایران به ترکیه تا بعدازظهر سه شنبه هیجدهم بهمن ماه برطرف شود.
ترکیه سالیانه ۶.۶ میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان خریداری می کند که این میزان حدود ۱۶ درصد از نیاز این کشور به گاز را تامین می کند.
این کشور همچنین حدود ۱۰ میلیارد مکعب گاز از ایران وارد می کند.




فلسطینیان خواهان آشتی فتح و حماس
بهار عربی در سال ۲۰۱۱ که به سال جاری هم کشیده شده، به بی‌ثباتی برخی از حکومت‌های مستبد منطقه دامن زده، برخی از آنها را سرنگون کرده و برخی را نیز با بحران‌های بزرگ روبرو کرده است.
این تحولات ناگزیر بازآرایی توازن منطقه‌ای را رقم می‌زند و دولت‌ها و نیروهای فعال در عرصه سیاسی خاورمیانه را به صف‌آرایی‌ها و یارگیری‌های جدید سوق داده و می‌دهد.
گروه‌های فلسطینی‌ و از جمله حماس هم گرچه به طور مستقیم در معرض بهار عربی نبوده‌اند، ولی از پیامدها و تاثیرات آن در امان نمانده‌اند. یارگیری‌های جدید، فرونهادن اتحادهای پیشین با برخی از کشورهای منطقه و نیز بازخوانی مشی و رویه سیاسی تا کنونی از مهم‌ترین تاثیرات یادشده بوده است.

بهار عربی؛ هم معضل، هم فرصت

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس در غزه
تا زمانی که جنبش‌های اعتراضی بهار عربی به شمال آفریقا محدود بود، نیرویی همچون حماس در حمایت از آنها سنگ تمام می‌گذاشت و حتی در در نوار غزه در حمایت از سرنگونی رژیم قذافی تظاهراتی در حمایت از معترضان سازمان می‌داد. ولی دامنه اعتراض‌ها که به سوریه رسید، حماس به دردسر افتاد.
بسیاری از بنیانگذاران حماس از درون جنبش اخوان‌المسلمین برخاسته یا از آن متاثر بوده‌اند. اخوان المسلمین در سوریه یکی از نیروهای فعال در میان معترضان و مخالفان حکومت بشار اسد است. هم به این دلیل و هم برای از دست‌ندادن حمایت کشورهای سنی مذهب عربی، حماس باید به گونه‌ای رفتار می‌کرد که به حمایت از رژیم اسد در برخورد با مخالفانش یا سکوت در برابر این رویه متهم نشود.
این رویکرد اتحاد پایدار حماس با دولت سوریه را دچار تزلزل ساخت. این در حالی بود که سوریه از سال ۱۳۷۸ مقر اصلی رهبران در تبعید حماس بوده و حکومت بشار اسد حمایت همه جانبه‌ ای از آن کرده است. ایران و حزب‌الله لبنان نیز به عنوان دو نیروی اصلی ضد اسرائیلی و ضد "رژیم‌های غربگرا" از طریق سوریه سایه حمایت خود را بر سر حماس گسترانده بودند.
با این همه برای حماس بر خلاف حزب‌الله، گسستن از رژیم سوریه چندان دشوار نبوده است، زیرا علاوه بر شیعه‌نبودن این گروه و اشتراک مذهبی آن با کشورهای عرب خلیج فارس، رابطه آن نیز هیچگاه با این کشورها قطع نشده است. حتی عربستان سعودی نیز به رغم خصومت با رژیم سوریه هیچگاه در صدد برنیامد که حماس را به خاطر اتحاد با این رژیم به عنوان دشمن خود تلقی کند و از آن به عنوان متحدی بالقوه در زمانی که شرایطی متفاوت در منطقه شکل بگیرد، صرفنظر کند.

دوری از سوریه و ایران

تظاهرات در سوریه علیه بشار اسد
در حال حاضر قطر در تلاش است که امکانات تازه‌ای را برای رهبری در تبعید حماس و گسست قطعی آنها با رژیم اسد فراهم کند. ولی این تنها شانس حماس نیست، زیرا در مجموع بهار عربی امکانات و شرایط منطقه‌ای مساعدتری را برای حماس ایجاد کرده است.
در مصر در پی سقوط حسنی مبارک، اخوان المسلمین که تنگ‌ترین رابطه را با حماس داشته به نیروی اصلی سیاسی در این کشور بدل شده است.
برداشته‌شدن محاصره و محدودیت‌های مصر ‌ بر گرد نوار غزه که زیر سلطه حماس است از نتایج اولیه این تغییر و تحولات به شمار می‌رود. این گونه بود که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس در غزه که از سال ۱۳۸۶ امکان خروج از این منطقه را نداشت دوباره به سفرهای خارجی دست زد. اولین مقصد سفر او مصر بود و در آنجا اولین فردی را هم که ملاقات کرد، کسی نبود جز محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین مصر.
ایران در اولویت‌های سفر هنیه نبوده است و او حتی قبل از سفر به این کشور دیدار دوستانه‌ای از بحرین داشت. با توجه به تنش کنونی در مناسبات میان ایران و بحرین این اقدام هنیه حاوی معنای سیاسی معینی است و می‌تواند از نمودهای بارز دورشدن حماس از ایران تلقی شود.
علاوه بر امکاناتی که بهار عربی برای افزایش قدرت مانور حماس فراهم آورده، سرسختی اسرائیل در ادامه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی و بی‌علاقگی دولت این کشور به پیشبرد مذاکرات واقعی صلح نیز عملا محمود عباس و تشکیلات خودمختار فلسطینی را که حامی این گونه مذاکرات بودند در موقعیت ضعیفی قرار داده است. عباس و مشاوران او اینک نزدیکی به حماس را عاملی برای قوی‌ترشدن خود و تشدید فشار بر اسرائیل و متحدان غربی آن تلقی می‌کنند.
حماس نیز در چارچوب تحولات جدید مشغول بازبینی مشی و سیاست خود در قبال اسرائیل است. این بازبینی به بحث سود و زیان‌ استفاده از خشونت علیه اسرائیل بیش از پیش دامن زده و نشانه‌هایی از وداع با حملات تروریستی و مسلحانه علیه اسرائیل و قبول موجودیت این کشور در مرزهای ۱۹۶۷ را در درون این سازمان تقویت کرده است.
این که غرب حاضر شده با گرایش‌های معتدل اسلامی منطقه مانند اخوان المسلمین از در گفت‌وگو و همکاری درآید و حضور آنها در دولت‌های برآمده از بهار عربی را به عنوان واقعیتی عادی و مشروع بپذیرد نیز، الگویی برای حماس است که با فاصله‌گیری از مشی رادیکال خود از فهرست تروریستی غرب بیرون بیاید و با پیروزی احتمالی‌اش در انتخابات آینده مناطق فلسطینی رسمیت و اقبال بین‌المللی بیشتری پیدا کند

دشواری‌ها در پیشبرد مشی جدید

بر خلاف متحدان قبلی حماس یعنی ایران و سوریه و حزب‌الله، متحدان تازه آن در کشورهای عربی و ترکیه مشوق چنین سیاستی هستند. در صورتی که محاسبات حماس درست از کار درآید و غرب همچون اخوان‌المسلمین با این سازمان هم مشی تعامل‌آمیزی در پیش گیرد، آن‌گاه برای اسرائیل بیش از پیش تروریست‌خواندن حماس و عدم مذاکره با تشکیلات خودمختار به دلیل "فقدان مرزبندی" با این سازمان دشوار خواهد شد و با انزوای بیشتری در سطح بین‌المللی مواجه خواهد شد.
خالد مشعل و محمود احمدی نژاددر مجموع بحث‌ها و تصمیمات کنونی در باره تشکیل دولت انتقالی مشترک میان فتح و حماس، برگزاری انتخابات عمومی همزمان در ماه‌های آینده در نوار غزه و کرانه غربی و نیز مباحث مربوط به امکان ادغام حماس در سازمان آزادییخش فلسطین (ساف) را باید از نتایج بهار عربی، سیاست‌های سرسختانه و غیرسازنده اسرائیل در مذاکرات صلح و تحولات نظری ناشی از این روندها در درون حماس و فتح، تلقی کرد.
البته تحولات نظری در درون حماس با نوسان‌هایی روبرو است. سیاست‌های تازه را عمدتا خالد مشعل، عمده‌ترین چهره تبعیدی حماس و رئیس دفتر سیاسی آن نمایندگی و ترویج می‌کند. دفتر سیاسی تا کنون سیاستگذار اصلی در زمینه مناسبات خارجی حماس و نوع رویکرد آن در قبال اسرائیل و نیز تامین کننده اصلی پول و سلاح برای این سازمان بوده است.
در میان رهبران حماس در درون غزه اما مخالف‌خوانی‌هایی با رویکردهای جدید در جریان است. برخی از این رهبران مانند محمود زهار، از بنیانگذاران حماس، ضمن مخالفت با مفاد موافقت‌نامه حماس و فتح، می‌گویند که فراهم آمدن امکان برای خروج حماس از انزوا نه نتیجه تغییر در مواضع آن، که برعکس، ناشی از ایستادگی بر سر این مواضع است.
این که شرایط جدید منطقه رهبری درون غزه را از انزوا خارج کرده و آنها خود در تامین پول و سلاح دست بازتری پیدا کرده‌اند ظاهرا موقعیت خالد مشعل و دفتر سیاسی تحت رهبری او را دچار تزلزل کرده است. اعلام خالد مشعل مبنی بر این که مایل است در آینده‌ای نزدیک مقام خود را واگذار کند، شاید پیامد همین تضعیف موقعیت او و دفتر سیاسی تحت رهبری او در ساختار سیاسی و اجرایی حماس باشد.

انگیزه‌های متفاوت یک کناره‌گیری

خالد مشعل
با این همه، در آخرین توافقات اخیر حماس با تشکیلات خودمختار فلسطینی به رهبری محمود عباس عملا خالد مشعل نقش اصلی را داشته است. این احتمال هم بعید نیست که کناره گیری مشعل زمینه‌سازی برای نامزدی او جهت احراز ریاست تشکیلات خودمختار فلسطینی باشد. برگزاری این انتخابات در سال جاری نیز جزیی از توافق حماس و فتح است.
محمود عباس گفته است که دیگر خود را نامزد این مقام نخواهد کرد. در درون فتح کمتر چهره شاخصی برای احراز این مقام وجود دارد و شانس مشعل در صورتی که مواضع معتدل‌شده او در میان همه فلسطینیان با اقبال و اعتماد روبرو شود، کم نیست؛ هر چند که معلوم نیست کشورهای غربی به همین سرعت از حضور او در راس تشکیلات خودمختار استقبال کنند و یا خواهان ادامه تصدی مسائل مربوط به سیاست خارجی فلسطینی‌ها در دستان فتح نشوند.
در مجموع به نظر می‌رسد که فضای نسبتا تلطیف‌شده جدید در مناسبات میان غرب و برخی نیروهای اسلامگرا که در پی بهار عربی در خاورمیانه به قدرت رسیده‌اند و نزدیکی و تاثیر ملموس این نیروها بر حماس، به علاوه دوری این سازمان از قطب‌های رادیکال منطقه همچون ایران و حزب‌الله و روی‌ آوردنش به کشورهای میانه‌رو عربی همه و همه از عواملی هستند که به سود مشی رو به اعتدال حماس و فرادستی جناح مروج این مشی عمل خواهند کرد.
با این همه شناوربودن وضعیت خاورمیانه مانع از آن است که در این باره بتوان با قطعیت سخن گفت و روندهایی مانند بروز انشعاب در درون حماس و ادامه پایبندی جناحی از آن به مشی و رویکردهای سابق را با تشویق و حمایت حکومت‌هایی مانند جمهوری اسلامی، به کلی منتفی دانست.




محمود احمدی نژاد
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران گفت که با توجه به قانع نشدن نمایندگان سئوال کننده از پاسخهای نمایندگان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور این کشور، او باید ظرف یک ماه برای پاسخ دادن به این سئوال شخصا در مجلس حاضر شود.
آقای باهنر که ریاست جلسه امروز سه شنبه ۱۸ بهمن (۷ فوریه) مجلس ایران را به عهده داشت، گفت که هیأت رئیسه مجلس در این مورد موضعی ندارد و تنها بر اساس قانون عمل می کند.
مصطفی رضا حسینی، سخنگوی طراحان سئوال از آقای احمدی نژاد روز شنبه اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور قانع نشده اند.
طرح سئوال از رئیس جمهور با ۷۹ امضا و ۱۰ محور، در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۹ آذر تحویل هیات رئیسه مجلس شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به هیات رئیسه مجلس دستور داد که این طرح به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شود.
متن این سئوال امروز و در پی قانع نشدن نمایندگان سئوال کننده از پاسخ نمایندگان آقای احمدی نژاد که در این کمیسیون ها مطرح شده بود، در صحن علنی مجلس قرائت شد.
محور سئوالات نمایندگان از آقای احمدی نژاد اظهارات او درباره جایگاه برتر دولت نسبت به مجلس و اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، بی توجهی به مسائل فرهنگی جامعه از جمله حجاب، اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه، قهر یازده روزه و اختلاف نظر با آیت الله خامنه ای بر سر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و اجرا نشدن قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار بودجه به مترو بود.
این طرح تیر ماه امسال با امضای ۱۰۰ نماینده به هیات رئیسه مجلس هشتم ارائه شد اما هیات رئیسه آن را در دستور کار قرار نداد.
طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که دست کم یک چهارم نمایندگان سوالی را در مورد یکی از وظایف رئیس جمهور مطرح کنند، او موظف است در مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان پاسخ بدهد.
بعد از تلاس نمایندگان سرانجام در آبان ماه پس از تشکیل یک کمیته ویژه در مجلس، قرار شد که نمایندگان آقای احمدی نژاد در کمیسیونهای مختلف حاضر شوند و به سئوالات جواب دهند.
این اولین بار در تاریخ ایران است که رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سئوال نمایندگان، به مجلس احضار می شود.




رییس دفتر رهبری: همه از هوش و توانایی خامنه‌ای متحیر هستند

image
محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی گفت هرگاه فردی با خامنه‌ای دیدار می‌کند، از هوش و توانایی‌های وی متحیر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس محمد محمدی گلپایگانی٬ رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی امروز در مراسم روز «نیروی هوایی» در اظهاراتی با ستایش از شخصیت خامنه‌ای گفته است که رهبری اهل «مبالغه» نیست٬ هوش و توانایی «متحیر کننده‌ای» دارد، و حتی نلسون ماندلا هم زمانی خامنه‌ای را با عنوان «رهبر من» خطاب کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تهدید‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است اگر روزی جنگ آغاز شود «در دنیا بسیاری از افراد هستند که منتظر اشاره و ایمای ایشان هستند تا جان خود را بر کف دست بگذارند و اجرای فرمان کنند.»
آقای گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود فرماندهی خامنه ای بر نیروهای مسلح را هم بسیار کارآمد توصیف کرده و در این خصوص گفته است: «در طول هفته یک روز ایشان کاملا صرف نیروهای مسلح می‌شود، چون خودشان شخصا فرماندهی را بر عهده دارند و هر یکشنبه‌ها فرماندهان به حضور ایشان می‌آیند و گزارش کار می‌دهند و ایشان هم از آنها سؤال و جواب می‌کنند و شخصا نیروهای مسلح را هدایت می‌کنند.»
رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پایان سخنان خود هم گفته است که نظام جمهوری اسلامی «به هیچ عنوان هزار فامیل نیست.»


معاون سیاسی استانداری: در سال ۸۸، حتی یک تانک هم به خیابان نیامد

imageمعاون سیاسی استانداری تهران در اظهارات جدیدی پیرامون وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ می‌گوید که در آن زمان هیچ مسئولی نگفته بود که کسی از چوب و چماق برای ضرب و شتم مردم معترض استفاده کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب، صفرعلی براتلو با تقلیل آن ماجرا و نیز مقایسه بحران ایران با کشورهای عربی گفته است که در کل ماجراهای بعد از انتخابات فقط سی نفر (از بسیج و مردم) کشته شدند و حتی یک تانک هم به خیابان نیامد.
وی گفته است: «در برخی از کشورهای عربی تنها ظرف چند ماه ۳ هزار نفر کشته شدند؛ حال آنکه ما پس از انتخابات هشت ماه درگیر بودیم و اتفاق خاصی نیفتاد و فقط در آن روزها، نزدیک به ۳۰ نفر از نیروهای بسیج و مردم کشته شدند و همانند سایر کشورهای عربی یک تانک به داخل خیابان‏های شهر وارد نشد.»
براتلو در ادامه سخنان خود، «تندروی‌های» صورت گرفته را کار «معدودی از سربازان نیروی انتظامی» دانسته و گفته است «گروه‏‌های بسیاری در نیروی انتظامی مشغول به خدمت هستند و بخشی از آنها را سربازان وظیفه تشکیل می‏‌دهند؛ از این رو، ممکن است حرکتی تند از سوی سربازی بروز پیدا کند.»
این مقام سیاسی با بیان این‌که پس از خطبه‌های نماز جمعه خامنه ای در ۲۹ خرداد «تنها عده معدودی» در کف خیابان‏‌ها ماندند افزود که هدف نظام در آن زمان فقط کنترل آن بحران «بدون اعمال هرگونه خشونت» بود.

برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی این جایزه را «سطحی» خواند

image
قباد آذرآیین که کتابش از سوی داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان اثر قابل تقدیر برگزیده شده، جوایز دولتی از جمله جایزه جلال آل‌احمد و جایزه کتاب سال را «سطحی و غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.
در حالی کتاب قباد آذرآیین برگزیده جایزه جلال آل‌احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی شده که این اثر ناتمام است.
نویسنده این کتاب گفته است: «انتخاب جلد اول از رمان ۵ جلدی «جاده‌ جنگ» ازسوی داروان جلال آل‌احمد، انتخابی سطحی و غیرقابل توجیه بوده و تایید جایزه‌ كتاب سال نیز بر این كتاب، تایید اشتباه پیشین است.»
این نویسنده كه خود در دوره‌ی دوم از جایزه‌ی جلال، در جمع نامزدهای نهایی این جایزه قرار گرفته بود به همراه مصطفی مستور، از دریافت این جایزه انصراف داد.
وی معتقد است: «واقعا وضعیت جوایز دولتی به گونه‌ای‌ست كه نمی‌توان نظر خاصی در مورد نوع داوری‌ها و معیار‌های انتخاب در آن داد. به نظر من؛ گردانندگان این جوایز، خودشان هم نمی‌دانند با این جوایز چه بكنند؛ نه می‌توانند تعطیلش كنند و نه از پس اداره‌ی صحیح آن برمی‌آیند.»




دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی : هاشمی امضاء نکند؛ دخالت می کنیم

سحام نیوز: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به احتمال تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد در صورت عدم امضای حکم رئیس جدید این دانشگاه از سوی هاشمی رفسنجانی گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هیچ بن بستی ندارد چرا که این شورا موسس دانشگاه آزاد و تصویب کننده اساسنامه آن بوده است.
به گزارش مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی یک جشنواره با اشاره به مذاکره با هاشمی رفسنجانی درباره امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد گفت: در این مذاکرات در خصوص امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد بحث و گفتگو می شود.
وی افزود: امضای این حکم در چهارچوب اساسنامه دانشگاه آزاد است.
مخبردزفولی با اشاره به احتمال تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد در صورت عدم امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد از سوی هاشمی توضیح داد: شورایعالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هیچ بن بستی ندارد چرا این شورا موسس دانشگاه آزاد و تصویب کننده اساسنامه این دانشگاه است.
وی افزود: در صورتی که ضرورتی ایجاد شود شورا در جهت تثبیت رئیس و تشکیلات جدید دانشگاه آزاد اقدام خواهد کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص احتمال تغییر در اساسنامه متذکر شد: تغییر در اساسنامه در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر ضرورتی ایجاد شود این تغییرات اعمال می شود.
مخبردزفولی در عین حال با تاکید بر اینکه ضرورتی برای تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برداشت من این است که حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد امضاء خواهد شد و فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید فعالیت خود را آغاز می کند و امور این دانشگاه را بیش از گذشته پیگیری خواهد کرد.





در سی امین روز اعتصاب غذا

درخواست سید محمد خاتمی از مهدی خزعلی برای شکستن اعتصاب غذا

سید محمد خاتمی در تماس تلفنی با خانواده مهدی خزعلی از فرزند وی درخواست کرد پیام وی را مبنی بر درخواست شکستن اعتصاب غذای یک ماهه که انتظار همه دلسوزان و کسانی است که به مهدی خزعلی و انقلاب و ایران دلبستگی دارند به گوش وی برساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خاتمی، رئیس جمهوری سابق کشورمان در گفت و گو با فرزند مهدی خزعلی ضمن اظهار تأسف فراوان از وضعیت این نویسنده منتقد و صدور احکام بسیار سنگین برای او در سی و چهارمین سالروز عروج برادر شهیدش خاطر نشان کرد: در حالی که انتظار می رفت در ایام دهه فجر که باید دل ها به هم نزدیک تر شود شاهد گشایش امور و بازتر شدن فضا، بخصوص برای کسانی باشیم که در دلبستگی آن ها به اسلام و انقلاب و ایران و مردم تردیدی نیست شاهد این برخوردها هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این گشایش را ببینیم.
سید محمد خاتمی در ادامه افزود: چون من دسترسی به ایشان ندارم خواستم اگر میسر است از طریق شما یا همسر مکرمشان (که در موقع تماس به دادگاه دکتر مهدی خزعلی مراجعه کرده بودند) درخواست کنم که پیام مرا به گوش ایشان برسانید.
خاتمی خاطرنشان کرد: وجود عزیزانی چون ایشان گران بها است و حفظ آن لازم است. خواهشمند است دست از اعتصاب غذا بردارند و این، انتظار همه دلسوزان و کسانی است که به جناب آقای دکتر مهدی خزعلی و انقلاب و ایران دلبستگی دارند. با این امید که مسؤولان ذی ربط نیز به خواست های ایشان توجه کنند.
همچنین صبح امروز همسرشهید همت در نامه ای دیگر به مهدی خزعلی گفته است: بمان و ما را در این تلخ نوشی مدد برسان و مگذار شب پرستان از نبود تو دهان به قهقهه بگشایند.
به گزارش کلمه، همسر این شهید دفاع مقدس همچنین خطاب به همرزم همسرش گفته است: روزی که مرا و پسرم را در خیابان می زدند، کسی نبود از جرممان بپرسد. کسی نبود از شهیدمان سراغ بگیرد. کسی نبود حرمت یک بانوی داغدار را نگه دارد. می دانی چرا؟ بخاطر این که من و پسرم و مردمی که به این ویژه خواری ها و آسیب ها و نفرت ها و خسارت ها معترض بودیم، حالا دیگر”دشمن” شده بودیم. روزی را باور می کردی که ما را بزنند و خونمان بریزند؟
خانم بدیهیان در نامه ی خود پرسیده است: آیا می خواهی فرزندان تو را هم بدین سرنوشت مبتلا کنند؟ با شهید شدن بخیال خود پای در وادی آسایش می گذاری اما دریغ که همسر و فرزندانت، اگر بخواهند یاد و راه تو را زنده بدارند، در کانون دشمنی قرار می گیرند تا هر بی چشم و رویی به آنها سنگ بپراند و پرده حرمت آنان بدرد. بیا و بمان و همچون گذشته از درد ما و درد این مردم بی پناه و اسیر بنویس.
مهدی خزعلی، رزمنده دفاع مقدس و نویسنده منتقد روز گذشته در پیامی خطاب به همسر شهید باکری، همسر شهید همت و محمد نوریزاد گفته بود: بگذارید قبل از اینکه در سوگ ارزش ها دق کنم برای احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی جان خویش فدا کرده و جایی برای خویش در خیل شهیدان باز کنم.
شب قبل از آن نیز همسران شهید باکری و همت و همچنین محمد نوریزاد در نامه ای خطاب مهدی خزعلی، خواسته بودند که برای فردایی که همه چشم به راه اویند به اعتصاب خود پایان دهد.
در این نامه آمده بود: متوجه شدیم که او را به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان حکم داده اند. و افزون بر اینها: نود ضربه شلاق!
چند روز پیش در خبرها آمده بود که مهدی خزعلی پس از بیست و پنج روز اعتصاب غذا بر اثر خونریزی معده به بهداری بند ۳۵۰ منتقل شده است.
این گزارش حاکی است هر چند وضعیت جسمی این زندانی سیاسی مناسب نیست و تاکنون بیش از ۱۶ کیلو کاهش وزن داشته است، اما او اعلام کرده که به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد.


 جـــرس: 
در پی هشدار وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی در خصوص امضای حکم تغییر ریاست دانشگاه آزاد، و ادعای فرهاد دانشجو مبنی بر "عدم تمایل هاشمی به امضای حکم" ریاست وی، دفتر هاشمی‌رفسنجانی با ارسال نمابری به رسانه ها توضیحاتی را در این خصوص ارایه كرد.
باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای حکومتی ایران به نقل از فرهاد دانشجو، رئیس انتصابی دانشگاه آزاد نوشته بود که هاشمی‌رفسنجانی برای امضای حكم دانشجو تمایلی ندارد.
به گزارش آفتاب، در نمابر دفتر هاشمی به رسانه ها آمده است: "در روزنامه شرق مورخ ۱۷/۱۱/۹۰ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبری از قول جناب آقای فرهاد دانشجو درج شده است مبنی بر اینكه «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حاضر به امضای حكم من نیست» به همین خاطر لازم است برای جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها، توضیحاتی جهت تنویر افكارعمومی و اطلاع‌ خوانندگان محترم آن روزنامه و سایر رسانه‌ها داده شود."
در ادامه این نمابر توضیح داده شده است که "با توجه به اطلاع‌ كامل دو تن از دیداركنندگان اعضای محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با هاشمی‌رفسنجانی از مواضع صریح ایشان در مورد نحوه انتخاب رییس دانشگاه آزادی اسلامی در جلسه هیات امنا كه حتما به اطلاع كل اعضای این شورا نیز رسیده است درج مطالبی خلاف واقع درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی در برخی رسانه‌های همسو كه با قصد و غرض سیاسی عنوان می‌شود و هدفی جز متشنج كردن فضای جامعه و مخدوش كردن اذهان عمومی ندارند، جای تاسف و تعجب دارد."
در این نمابر با اشاره به ملاقات دو تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با هاشمی‌رفسنجانی آمده است: "به هر حال برای شبهه‌زدایی از شانتاژهای تبلیغاتی به عمل‌آمده توسط این رسانه‌ها اعلام می‌گردد كه دو تن از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در ملاقات حضوری با هاشمی‌رفسنجانی در مورد امضای حكم رییس جدید با ایشان مذاكره كردند. در همان جلسه هاشمی‌رفسنجانی با ایراد اشكالاتی قانونی به نحوه رای‌گیری و انتخاب رییس جدید دانشگاه آزاد در هیات امنا، با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات امنا، رزومه‌ها و برنامه‌های آقای دانشجو و سایر نامزدهای اعلام‌شده در صورت تمایل، استماع و سپس را‌ی‌گیری شود."
در ادامه این نمابر ضمن ابراز تاسف از اظهارات فرهاد دانشجو تاكید شده است"با توجه به این تصمیم و اعلام نظر شورای انقلاب فرهنگی برای انتخاب و مذاكره پنج نفر از اعضای این شورا با هاشمی‌رفسنجانی، ایشان به‌رغم برنامه‌ریزی‌های قبلی و پر بودن زمان ملاقات‌های هفتگی، موافقت و اعلام كردند این جلسه به خاطر امكان شركت حاج سیدحسن خمینی كه باید از قم حضور یابند در عصر روز چهارشنبه مورخ ۱۹/۱۱/۹۰ برگزار گردد. به‌رغم تعیین زمان برگزاری این جلسه و اعلام رسمی آن به آقای محمدیان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهارات جناب آقای فرهاد دانشجو قبل از تشكیل این جلسه و شانتاژها و القائات منفی برخی رسانه‌ها كه بدون توجه به واقعیات همچنان قدم‌به‌قدم شیوه‌های تخریبی خود را در برخورد سیاسی با دانشگاه آزاد دنبال می‌كنند، جای تاسف دارد."





جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، در اثر حمله قلبی ، بهزاد فراهانی قدرت تکلم خود از دست داده بود و وضعیت جسمی مناسبی نداشت، ولی به مرور زمان بهتر شد و بعد از مراقبت‌های ویژه پزشکی به وضعیت ثبات رسید.
به گزارش مهر، این سینماگر ایرانی که به خاطر عارضه قلبی در بیمارستان فیروزگر بستری بود، بعد از یک هفته دیروز 17 بهمن ماه مرخص شد.
یکی از پزشکان بیمارستان فیروزگر تهران گفت: بهزاد فراهانی به علت حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بود. او را حدود یک هفته پیش در حالی به بیمارستان ما آوردند که به هیچ‌وجه حال مساعدی نداشت.
وی افزود: در اثر حمله قلبی که به صورت کاملاً آنی به او دست داد، آقای فراهانی قدرت تکلم خود از دست داده بود و وضعیت جسمی مناسبی نداشت، ولی به مرور زمان بهتر شد و بعد از مراقبت‌های ویژه پزشکی به وضعیت ثبات رسید.
این پزشک گفت: بعد از یک هفته دیروز 17 بهمن ماه پزشک معالج وی اجازه مرخصی به او داد و آقای فراهانی به خانه برگشت.
بهزاد فراهانی بازیگر و فیلمنامه نویس متولد اول بهمن ماه سال ۱۳۲۳ خورشیدی از روستای درمنک از توابع فراهان واقع در استان مرکزی (اراک) است. دوره‌هایی از تئاتر را در فرانسه گذراند و در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی فارغ التحصیل شد.
با حضور در فیلمهای ملاقلی پور به سینما راه یافت. بازی در نقش امیربهادر در اپیزود اول فیلم نسل‌سوخته او را به عنوان بازیگری توانا معرفی کرد اما شاید با حضور در مجموعه تلویزیونی غریبه بود که شناخته شد.
میعادگاه خشم (1350) نقره داغ (1350) تجاوز (1351) گرگ بیزار (1352) دستمزد (مجید جوانمدر، 1368) صنوبرهای سوزان (عباس شیخ بابایی، 1368) راز کوکب (کاظم معصومی، 1368) رعنا (داود میرباقری، 1369) مار (مجید جوانمرد، 1370) امام علی (ع) (مجموعه تلویزیونی، داود میرباقری، 1370) بلندیهای صفر (حسینعلی لیالستانی، 1372) راه افتخار (داریوش فرهنگ، 1373) سالهای بیقراری (مسعود نوابی، 1373) ماه مهربان (قاسم جعفری، 1374) مهره (محمدعلی سجادی، 1376) آخرین تک سوار ایل (محمد سیف زاده، 1377) طوطیا (ایرج قادری، 1377) دختری به نام تندر (حمیدرضا آشتیانی پور، 1379) خاکستری (مهرداد میرفلاح، 1380) چپ دست (آرش معیریان، 1384) و چندین و جند فیلم و سریال را نیز در کارنامه هنری خود دارد.





سفر وزیر خارجه روسیه به سوریه و تداوم حمایت از بشار اسدجـــرس: درحالیکه کشتار و سرکوب در نقاط مختلف سوریه همچنان ادامه دارد، سرگئی لاورُف، وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه برای دیدار و گفت و گو با مقامات سوریه وارد دمشق شد و بالافاصله مذاکرات خود را با بشاراسد رئیس جمهوری سوریه، آغاز نمود.
روز سه شنبه همچنین ارتش سوریه عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی شهر حمص را با شدت بیشتری از سر گرفته و همزمان با سفر وزیر خارجه روسیه به دمشق، دولت سوریه بر ادامه این عملیات تاکید نهاده است.
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، در واکنش به تداوم حمله نیروهای نظامی دولت سوریه به شهر حمص در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حملات گفت: به توپ و بمب بستن شهر حمص، برای بشریت انسانیت پذیرفتنی نیست و این حمله مشروعیت حاکمیت دمشق را از بین برده است."
همزمان، ترکیه با ابرازخشم، اقدام روسیه و چین درشورای امنیت در حمایت از اسد و وتوی قطعنامۀ بازدارنده را یک "ورشکستگی دیپلماتیک" از سوی حامیان اسد توصیف کرد.

دیدار  از دمشق
به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاورُف درآغاز دیدارخود به بشاراسد گفته است: "هر رهبری باید مسئولیت خود را دررویداد ها بپذیرد، و شما نیز باید مسئولیت خود را بپذیرید".
با ورود لاورُف دمشق تلویزیون دولتی سوریه تصاویری را به نمایش گذاشت که گروهی از حامیان اسد درحومه دمشق با دادن شعار، به خاطر وتوی قطعنامه شورای امینت از روسیه و چین سپاسگزاری می کردند.
در روزهای اخیر به دنبال اوج گیری بیسابقه کشتارهای رژیم سوریه درنقاط مختلف این کشور و بروز جو اضطراری درمحافل دیپلماتیک غربی، درمسکو اعلام شد که وزیرامور خارجه دولت پوتین برای گفت و گو با بشاراسد به دمشق می رود.

در این حال در سه روز پس ازهمراهی با روسیه در وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم سوریه، دولت پکن امروز اعلام داشت که احتمالاً درمورد اعزام فرستاده ویژه ای به خاورمیانه برای بررسی اوضاع سوریه تصمیم خواهد گرفت.

روسیه و چین روز شنبه، درنشست شورای امنیت قطعنامه ارائه شده درجهت محکومیت کشتارها درسوریه را وتو کردند و تلاش های دیپلماتیک کشورهای اروپائی و آمریکا درفرستادن پیامی به بشاراسد ازطریق شورای امنیت بی نتیجه گذاشتند.
به دنبال وتوی دو جانبه روسیه و چین علیه قطعنامه شورای امینت که خشم جهانی را برانگیخت، رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه روز سه شنبه هفتم ژانویه طی سخنانی درآنکارا گفت که با توجه به وتوی دوکشور در روز شنبه، دولت وی به همراه کشورهای مخالف سرکوب های رژیم سوریه بزودی ابتکارعمل تازه ای را ارائه خواهد کرد.
وی گفت ما درحال تهیه این پیشنهاد هستیم. وی با ابرازخشم خود اقدام روسیه و چین را درشورای امنیت یک "ورشکستگی دیپلماتیک" توصیف کرد.
به دنبال اعتراضات شدید مقامات سیاسی ترکیه و رهبران اخوان المسلمین سوریه به مواضع ایران درحمایت بی قید و شرط ازسرکوب های رژیم سوریه، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز دخالت در امور سوریه را تکذیب کرد.
اخوان المسلمین سوریه با انتشاربیانیه ای روسیه، چین و ایران را همدستان رژیم اسد درقتل عام مردم سوریه توصیف کرد و گفت این کشورهای هستند که با حمایت سیاسی ونظامی ازرژیم دمشق دراین سرکوب ها شرکت دارند.
دراین حال گزارش های رسیده از سوریه نشان می دهد که همزمان با سفروزیرامور خارجه روسیه از حامیان اصلی رژیم اسد به سوریه، سرکوب ها خونین دراین کشور به ویژه درشهرحُمص شب دوشنبه و روز سه شنبه (ششم و هفتم ژانویه) همچنان ادامه داشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای مسلح ارتش سوریه بامداد امروز سه شنبه باردیگر شهرحُمص را هدف حمله قرار داده که براساس بیلان اولیه حداقل یکصد نفر غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.
سازمان جهانی یونیسف (نهاد سازمان ملل برای کودکان) با انتشارگزارشی در ژنو اعلام داشت که از آغاز اعتراضات علیه رژیم بشاراسد، درکنارهزاران غیرنظامی، حداقل چهارصد کودک نیز در سرکوب ها و گلوله باران توسط نظامیان حکومتی جان خود را ازدست داده اند.

واکنش بان گی مون
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به سومین روز از حمله نیروهای نظامی دولت سوریه به شهر حمص در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حملات گفت: «به توپ و بمب بستن شهر حمص، برای بشریت انسانیت پذیرفتنی نیست و این حمله مشروعیت حاکمیت دمشق را از بین برده است.»
به گزارش رویترز، بان گی مون در بیانیه ای گفته که افزایش آمار کشته ها در سوریه و به ویژه در دو روز گذشته "ترسناک و مخوف" است و باید هرچه سریع تر هرگونه عامل کشتار متوقف شود.
دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود گفته است: "این گونه رفتارها به شدت محکوم می شود و هیچ دولت و حاکمیتی نیست که به این گونه کشتارها دست بزند و خون مردم خودش را بریزد و هنوز بتواند بگوید که دارای مشروعیت است."
بان گی مون با اشاره به وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه از سوی چین و روسیه گفته است: "مخالفت و وتوی چین و روسیه دلیل نمی شود که حاکمیت سوریه فکر کند که مجوز کشتار به دست آورده است.» دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده که «هرگونه خشونت باید سریعا و فوری متوقف شود."

تداوم کشتار
حملات سنگین نیروهای نظامی به حمص از روز یکشنبه و پس از وتوی قطعنامه توقف خشونت ها در سوریه توسط روسیه و چین، شروع شده است. به گزارش سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن طی اعتراض ها در روسیه در ۱۱ ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی کشته شده اند.
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم روز دوشنبه در قاهره به دولت دمشق هشدار داد دست از خشونت بردارد و گفت که به شدت نگران وضعیت استفاده از خشونت سنگین علیه مردم غیرنظامی است.
شهر حمص که از آن در میان معترضان سوریه به عنوان «پایتخت انقلاب سوریه» یاد می شود، در ۱۱ ماه گذشته صحنه اعتراض ها و حضور سنگین نظامی بوده و حتی بخش هایی از آن به کنترل شورشیان و معترضان مسلح درآمده است.
به گزارش رويترز، روز شنبه در پی حمله نيروهای دولتی سوريه، بيش از ۲۰۰ تن در شهر حمص کشته شدند. منابع خبری می گويند نيروهای سوريه از صبح زود روز دوشنبه حملات سنگين به حمص را از سرگرفته اند.
به گزارش بی بی سی، ارتش سوریه عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی شهر حمص را با شدت بیشتری از سر گرفته است.
گزارش شده است که واحدهای ارتش سوریه اعزامی به شهر حمص، از مراکز تظاهرات اعتراضی علیه حکومت این کشور، از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، پس از چند ساعت وقفه، برای چهارمین روز متوالی آتشباری سنگین به سوی مناطق مسکونی این شهر را از سر گرفته اند.
ساکنان شهر حمص خبر داده اند که به خصوص محله بابا عمرو که از آن به عنوان یکی از مناطق مهم فعالیت مخالفان حکومت در حمص نام برده می شود، زیر آتشباری تانک و پرتاب مداوم خمپاره قرار گرفته است.
این محله در محاصره تانک های ارتش سوریه قرار دارد و آب و برق و ارتباط تلفنی آن کاملا قطع شده است.
شاهدان عینی گفته اند که آتشباری سنگین به امکانات و کادر پزشکی در این محل آسیب رسانده و زخمی های حملات ارتش در وضعیت ناگواری به سر می برند در حالیکه خانواده های آنان هم از بیم بازداشت و شکنجه، از مراجعه به بیمارستان های دولتی و حتی خصوصی بیم دارند.



سخنگوی وزارت خارجه، اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه ضد سوریه را ستودجـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن حمایت مجدد و کامل از رژیم بعث سوریه، اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامۀ بازدارندۀ شورای امنیت را ستود و گفت: "اقدام چین و روسیه درست و در جهت جلوگیری از مداخله سایر کشورها در امور داخلی سوریه است و در پشت صحنه اقدامات علیه سوریه نیز، در هم شکستن جریان مقاومت و دفاع از اسرائیل قرار دارد."
سفر مجدد هیئت آژانس به تهران ،نامه جلیلی به اشتون به زودی، توصیه به مقامات غرب درخصوص ۲۲بهمن، واکنش به وتوی قطعنامه ضد سوری و مواضع برخی مقامات ترک و تکذیب بازداشت هیئت جوانان مصری از جمله اظهارات و مواضع سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی سه شنبه ۱۸ بهمن ماه بود.
به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در رابطه با سفری که هیئتی از آژانس به سرپرستی آقای ناکارتس معاون مدیر کل آژانس به کشورمان داشت این سفر را در چارچوب همکاری معمول با آژانس و طبیعی می دانیم.

سفر مجدد هیئت آژانس به تهران در اسفندماه
وی با بیان اینکه همکاری ما با آژانس به صورت کاملا شفاف ادامه دارد تصریح کرد: این همکاری ها می تواند به شناخت بهتر آژانس از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران بینجامد و زمینه ساز تامین حقوق ما باشد.
مهمانپرست فضای سفر هیئت آژانس را مثبت عنوان کرد وگفت: گفتگوهای خوبی در این سفر صورت گرفت و توافق شد مذاکرات ادامه یابد که در روزهای دوم و سوم اسفند با سفر مجدد این هیئت بحث ها دنبال خواهد شد.

نامه جلیلی به اشتون به زودی
دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ ، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم ما از مذاکرات همه جانبه حول نقاط مشترک و در فضای مثبت که تعامل را دنبال کند استقبال می کنیم.
وی یادآور شد: آقای جلیلی به زودی نامه ای در پاسخ به نامه اشتون ارسال خواهد کرد و فکر می کنیم با اقدامی که توسط اشتون باید صورت بگیرد به سمت تعیین تاریخ و محل اجلاس بعدی خواهیم رفت.

از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم اما ...
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با امضای تحریم های جدید از سوی اوباما رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: تحریم هایی که کشورهای غربی دنبال می کنند موضوع جدیدی ندارد و سابقه ای بیش از سی سال دارد. ما آن را اقدام خصمانه تلقی می کنیم و نشاندهنده این است که غربی ها ملت ما را نشناخته اند. اگر قرار باشد برای توقف پیشرفت کشورمان فشارهای غیر منطقی وارد شود پاسخ مطلوب آن از طرف ما داده خواهد شد.
مهمانپرست در رابطه با همراهی قطر و امارات با تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: اینکه کشورهای دیگر با تحریم ها همراهی کنند باید بدانند منافع ملی خود را قربانی اهداف سیاسی نامشروع دیگران کرده اند در نتیجه خودشان متضرر می شوند.
وی تاکید کرد ما از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم. اما این تحریم ها که پایه و اساس و منطق ندارد و برای اهداف سیاسی در نظر گرفته شده نتیجه ای نخواهد داشت و منجر به حرکت سریع تر ملت ایران خواهد شد.

توصیه به مقامات غرب
خبرنگاری در رابطه با تحریم های جدید آمریکا پرسید آیا ایران اموالی در آمریکا دارد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: بسیاری از اقدامات در فضای جنگ روانی و اقدامات تبلیغاتی دنبال می شود و خیلی موضوعات تاثیری در روند فعالیت های ما ندارد.
مهمانپرست با اشاره به اینکه در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، با بیان اینکه غربی ها می توانند پاسخ اقداماتشان را در روز ۲۲ بهمن مشاهده کنند، گفت: من به آنها توصیه می کنم که در روز ۲۲ بهمن هر کاری دارند کنار بگذارند و حضور مردم ما را در نقاط مختلف کشور به دقت تماشا کنند. دیدن حضور یکپارچه مردم ایران شاید برای آنها پیام هایی داشته باشد تا در اقداماتشان تجدید نظر کنند.

واکنش به وتوی قطعنامه ضد سوری
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدام چین و روسیه در وتوی قطعنامه ضد سوری، گفت: اقدامی که توسط برخی از کشورها در رابطه با سوریه دنبال می شد با احساس مسئولیت چین و روسیه در قبال برخوردهای یکجانیه و سیاسی غرب نشاندهنده این است که در دنیای امروز تصور تحمیل نظرات یکجانبه برخی کشورها به دیگران ناشی از اشتباه در محاسبات آنهاست.
مهمانپرست اظهار عقیده کرد: کشورهای غربی باید به جای ادبیات زیاده طلبانه و تحمیل نقطه نظرات خود به سایر کشورها در مسیری حرکت کنند که در جهان امروز مشارکت همه در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: اقدام چین و روسیه درست و در جهت جلوگیری مداخله سایر کشورها در امور داخلی سوریه است و در پشت صحنه اقدامات علیه سوریه در هم شکستن جریان مقاومت و دفاع از اسرائیل قرار دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل سوریه را انجام اصلاحات مطلوب در داخل سوریه توسط دولت و ایجاد فضای مناسب می دانیم و بهتر است جریاناتی که در این موضوع دخالت می کنند اجازه ندهند که با اقدامات آنها و مسلح شدن برخی گروه ها سوریه با مشکلات جدی تری روبرو شود.

آخرین وضعیت زائران ربوده شده در سوریه
مهمانپرست در رابطه با آخرین وضعیت زائران ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: اقدام به ربودن زوار ایرانی نمی تواند تلاشی برای نشان دادن حقانیت این گروه های رباینده باشد بلکه در جهت بر هم زدن ثبات داخلی سوریه تلقی می شود و اقدامی خلاف اصول انسانی، اخلاقی و تعهدات بین المللی است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش های زیادی برای آزادی زائران ایرانی صورت گرفته، گفت: در اولین بخش یازده نفر از زائران ایرانی با کمک کشورهای دوست آزاد شدند.

خصومت با ایران عکس العمل در پی دارد
مهمانپرست در پاسخ به اینکه نظر وی را در رابطه با طرح توقف فروش نفت به اروپا بعد از طرح این اتحادیه برای تحریم نفت ایران جویا شد، تصریح کرد: بیشتر از هر کسی از تحریم نفت ایران مردم کشورهای اروپایی دچار زیان خواهند شد و این جای تاسف دارد که چطور مسئولان اروپایی بدون در نظر گرفتن منافع مردم خود وارد مسیری می شوند که مردمشان تحت فشار قرار گیرند.
وی از بحران های اجتماعی و اقتصادی در اروپا خبر داد و گفت: مسئله وارد کردن مردم کشورهای اروپایی به مشکلات جدید که ناشی از اقدامات این کشورها است را باید مقامات اتحادیه اروپا پاسخگو باشند.
دستیار ویژه وزیر امور خارجه تاکید کرد: ورود به بازی سیاسی و تسلیم فشار آمریکا شدن، اروپا را وارد مسیری می کند که امنیت مردم و رفاه آنها را به خطر می اندازد و پاسخ این سئوالات را باید مسئولان اروپایی بدهند که شروع کننده اقدامات هستند و با اقدامات نسنجیده مردم خود را دچار فشار می کنند.
مهمانپرست در رابطه با طرح ایران برای توقف فروش نفت به اروپا نیز گفت: نمایندگان ملت ما اقداماتی را در دستور کار دارند و این مسئله طبیعی است که اگر کشورهایی به دنبال خصومت با ما باشند عکس العمل هایی را در پی خواهد داشت.
مهمانپرست در خصوص سئوال دیگر این خبرنگار، گفت: ما فکر می کنیم فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران چارچوب روشن و مشخصی دارد و بر اساس حقوق تعریف شده و رعایت معاهده ان پی تی است.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر دوستانی مایل باشند از توانایی کشور ما در بخش هسته ای برای پیشرفت استفاده کنند ما آمادگی گفتگو و همکاری با کشورهای دوست را خواهیم داشت و هر کس مایل است از این توانایی ها برای پیشرفت بهره مند شود می تواند روی همکاری کشور ما حساب کند.

مردم ما خیلی هم ناراحت نیستند
خبرنگاری در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و انگلیس سئوال کرد که مهمانپرست با شرح اتفاقاتی که در رابطه با کاهش سطح روابط سیاسی ایران و انگلیس و سپس تعطیلی سفارتخانه دو کشور صورت گرفت یادآور شد: فکر می کنم مردم ما خیلی از این مسئله ناراحت نیستند چون روابطی که بر اساس احترام به حقوق ملت ها بنا نشود نمی تواند پایدار و با قوت دنبال شود.
وی در عین حال گفت: ما در اصول سیاست خارجی به دنبال روابط با همه کشورها هستیم مگر کشورهایی که خصومت آنها با ما ثابت شده و ادامه دار باشد و نشانه هایی مبنی بر اصلاح مشاهده نشود.
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین وضعیت روابط نیز گفت: آخرین وضعیت بحث هایی بوده که برای اقدامات در جهت تسهیلات کنسولی صورت گرفته و با اقدامات خوبی که در وزارت خارجه انجام شد خیلی از مسائل ایرانیان مقیم انگلیس برطرف شد و با ادامه روش های کمک به مسائل کنسولی جای نگرانی وجود ندارد.
مهمانپرست با بیان اینکه اجازه نمی دهیم این مسائل منافع مردم ما را با مشکل مواجه کند گفت: البته به دنبال این هستیم اگر توافقی صورت بگیرد تسیهلات کنسولی با توافق طرفین شکل مناسب تری داشته باشد.

تعلیق پذیرفتنی نیست
خبرنگار رویترز در رابطه با خواسته غرب مبنی بر تعلیق غنی سازی از سوی ایران سئوال کرد که مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ گفت: خیلی صحبت ها صورت گرفته و نقطه نظرات طرفین کاملا روشن است. ما اقدامات زیادی برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دنبال کرده ایم. یکی از موضوعات طرح مدالیته است که انجام شد و قرار بود همه ابهامات آژانس مطرح شود و بعد از رفع آن پرونده ایران روال طبیعی در آژانس به خود بگیرد که انجام شد و تمام سئوالات را پاسخ دادیم و ما نقطه درخشانی در همکاری ها در مدالیته داریم.
مهمانپرست تاکید کرد: هر مسئله ای که ملت ما را از حقوق خود محروم کند، پذیرفتنی، قابل ذکر و قابل شرح نیست.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در رابطه با بحث تحریم ها علیه ایران با تاکید بر اینکه این تحریم ها هیچ تاثیری نخواهد داشت، گفت: این تحریم ها دست طرف مقابل را که مرتب تهدید به تحریم می کند خالی خواهد کرد چون وقتی بالاترین سطح توانایی برای تحریم یک ملت به کار گرفته شود و باز مردم مسیر خود را طی کنند نشان می دهد آنها توانایی متوقف کردن مردم را ندارند.
وی گفت: رویکرد اشتباه و محاسبات اشتباه نتیجه ای برای مقامات غربی به دنبال نخواهد داشت.

بازداشت هیئت مصری درست نیست
خبرنگاری در رابطه با بازداشت برخی اعضای هیئت مصری که در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی در ایران شرکت کرده بودند در فرودگاه قاهره سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: خبری که اعلام کردید فکر نمی کنم درست باشد تا جایی که اطلاع داریم دستگیری از هیئت مصری نبوده و مسئله ای در گمرک صورت گرفته که عادی است و ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه مشکل و مزاحمتی صورت گرفته باشد دریافت نکردیم.
مهمانپرست ادامه داد: رفت و آمد مردم می تواند بسیار مفید باشد و مردم را به یکدیگر نزدیک کند.
خبرنگاری در خصوص مذاکرات آمریکا با طالبان گفت: این مسائل نشان دهنده این است که آمریکایی ها همچنان به دنبال مداخله در امور سایر کشورها هستند و نتیجه 9 سال حضور آنها در افغانستان به جایی منجر می شود که نشان می دهد شعارهای آنان مبنی بر مقابله با افراط گرایی بهانه ای برای ورود به منطقه بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ملت افغانستان از ظرفیت لازم برای اداره کشور خود برخوردار هستند.

از مردم سوریه انتقام می گیرند
خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با اظهارات اخوان المسلمین سوریه مبنی بر همدستی ایران در کشتار مردم این کشور و اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه مطمئن نیست با توجه به مواضع ایران در خصوص سوریه ایران کشوری اسلامی باشد، سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ به سئوال نخست، گفت: ما به هیچ وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را نیز نادرست می دانیم که می تواند ثبات را به خطر بیندازد و اظهارات مختلف برای اینکه صورت وضعیت فلسطین برای همه بیان نشود صورت می گیرد در داخل سوریه بخشی ممکن است مطالباتی داشته باشند که اصلاحات توسط دولت سوریه پسندیده است. اما برخی کشورها و جریانات مایل به حل مسائل داخل سوریه نیستند و هر وقت بحث اصلاحات در این کشور مطرح می شود فضا را به هم می زنند و اتهامات به ایران برای این است که مسائل سوریه را به سمت درگیری پیش ببرند.
وی افزود: ما برای سوریه بهترین آرزوها را برای ثبات داریم و فکر می کنیم گناه اصلی آنها ایستادن در کنار مقاومت است که عصبانیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیانش را به دنبال داشته و آنها دارند از مردم سوریه انتقام می گیرند.

اشتباه محاسباتی برخی مقامات ترک
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دوم این خبرنگار گفت: فکر می کنیم برخی مقامات کشور ترکیه درباره سوریه دچار اشتباه در محاسبات شده اند که باید شناخت دقیق تر داشته باشند ما بهترین راه حل را فضای مناسب برای گفتگو، اصلاحات و کنار گذاشتن خشونت و عدم مداخله دیگران در این کشور می دانیم.

مسئولان امنیتی به دنبال حفظ ثبات
خبرنگاری در رابطه با ادعاهای رسانه های غربی مبنی بر فشار ایران به خانواده کارکنان رسانه های غربی از جمله بی بی سی سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه با تاکید بر اینکه رسانه های غربی به خصوص بی بی سی سابقه بدی در عملکرد دارند، گفت اگر قصد ایجاد فضای خصمانه را علیه ملت ما را داشته باشند نباید انتظار داشته باشند تسهیلات برای آنها فراهم باشد. مسئولیت رسانه ها انعکاس وقایع است و نباید ابزار قدرت های سیاسی شوند و طبیعی است مسئولان امنیتی هر کشوری برای حفظ ثبات با هر اقدام خصمانه مقابله خواهند کرد."





جـــرس: درحالیکه مقامات جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه تلاش کشورهای منطقه جهت جایگزین سازی نفت خود به جای ایران هشدار داده و همزمان از تصمیم برای توقف صادرات نفت به اروپا خبر می دهند، یک منبع بین المللی روز سه شنبه اعلام کرد که عربستان صادرات نفت خود به اروپا برای جایگزینی نفت ایران را افزایش داده و مقامات ریاض "با این کار خطر عصبانیت تهران را به جان خریده اند."
همزمان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در پاسخ به درخواست نمایندگان برای در دستور کار قرار گرفتن سریع دو طرح دوفوریتی برای قطع صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا گفت که "مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست."
به گزارش فارس، فایننشال تایمز روز سه شنبه نوشت عربستان اخیرا صدور میزان کمی نفت اضافه بر تولید معمول خود به چند کشور اروپایی را آغاز کرده و این کشورها نیز کاهش خرید نفت ایران را کلید زده اند.
این گزارش افزود اقدام عربستان، ریاض را در مسیر برخورد با تهران قرار می دهد و در واقع مقامات سعودی با این کار خطر عصبانیت تهران از خود را به جان خریده اند.
در عین حال مقامات شرکت های وارد کننده نفت گفتند در حال حاضر میزان نفت اضافه ای که از عربستان به اروپا صادر می شود کم است ولی پیش بینی شده که تا اواخر امسال این میزان افزایش یابد. یکی از این مقامات اظهار داشت: "ما به عربستان روی آورده ایم. آنها هم پاسخ مثبت داده اند."
اتحادیه اروپا ماه گذشته با تحریم نفتی ایران موافقت کرد، اما اجرای این تحریم ها را به اول ماه جولای موکول کرد تا کشورهایی همچون یونان، اسپانیا و ایتالیا فرصت بیشتری برای جایگزینی سایر تولید کنندگان با ایران داشته باشند. اما برخی پالایشگاه های اروپا از جمله رپسول اسپانیا از هم اکنون کاهش اتکای خود به نفت ایران را آغاز کرده اند. برخی دیگر نیز همچون توتال فرانسه به کلی واردات خود از ایران را متوقف ساخته اند. گفته می شود شرکت های دیگر پالایش نفت نیز در حال کاهش حجم واردات نفت خود از ایران هستند.
به گفته منابع آگاه، همزمان با کاهش خرید نفت پالایشگاه های اروپا از ایران، این شرکت ها به سوی خرید نفت بیشتر از عربستان روی آورده اند.
یکی از مقامات نفتی عربستان نیز با تایید اینکه چرخشی تدریجی از نفت ایران به نفت عربستان آغاز شده است. اقدام عربستان در راستای سیاست دراز مدت این کشور در تامین نفت مورد نیاز مشتریان، به هر میزان تقاضای صورت گرفته، ارزیابی می شود. وی افزود: "این یک تجارت است، نه یک تصمیم سیاسی."
رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی اخیرا از عربستان و سایر اعضای اوپک خواسته تا عرضه نفت خود را برای جبران کمبود نفت اروپا ناشی از تحریم ایران افزایش ندهند .
بر اساس برآوردهای اداره انرژی آمریکا، اتحادیه اروپا سال گذشته روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، که حدود یک چهارم حجم کل صادرات نفت ایران را شامل می شود. ایتالیا و اسپانیا بزرگترین وارد کنندگان اروپایی نفت ایران به شمار می روند. بر این اساس یونان، دیگر کشور عضو اتحادیه اروپا، با خرید حدود یک سوم نفت مورد نیاز خود، بیشترین وابستگی را به نفت ایران در اروپا دارد.
تهران در طی دو هفته گذشته مکررا تهدید کرده که در اقدامی پیش دستانه صدور نفت به اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد، اما تا کنون این اظهارات در حد حرف باقی مانده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماه گذشته اعلام کردند که قصد دارند قانونی را به تصویب برسانند که به موجب آن فروش نفت به اروپا متوقف خواهد شد. با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس در ایران، مشخص نیست که بالاخره مجلس چه موضعی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.
در روزهای گذشته مقامات نفتی جمهوری اسلامی نیز نسبت به تلاش کشورهای همسایه در جایگزین کردن نفت ایران هشدار داده بودند.
محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک، در گفت‌وگو با روزنامه‌ شرق ضمن هشدار به کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس گفته بود که "اگر کشورهای عربی در جایگزینی نفت ایران همکاری کنند، در حوادث بعدی شریک خواهند بود."

لاریجانی: آماده هستیم
در واکنش به این رخدادها و در حالیکه مجلس شورای اسلامی از دو هفته قبل برای توقف صادرات نفت به اروپا دورخیز کرده بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در پاسخ به درخواست محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، برای در دستور کار قرار گرفتن سریع دو طرح دوفوریتی برای قطع صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا گفت که "مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست."
به گزارش فارس، کریمی قدوسی روز سه شنبه از هیئت رئیسه مجلس خواست که در اولین فرصت دو طرح دوفوریتی که مجلس برای قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا تهیه کرده‌ را در دستور کار قرار دهد تا، به گفته او، "بار دیگر قدرت ملت ایران را زورگویان عالم ببینند."
نماینده مشهد در ادامه اظهار داشت: "مجلس در طرح‌های یاد شده فرصت ۱۰ روزه برای اروپا در نظر گرفته و امیدواریم همان طور که رئیس مجلس در مصاحبه‌ خود اشاره کردند و گفتند که نمایندگان مصمم‌ هستند که در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند و به سرعت در این زمینه یک اقدام صورت گیرد."
به گزارش فارس، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کریمی قدوسی گفت: "موضوعی که شما مطرح کردید، بحث مطرحی در مجلس است و نمایندگان هم نگاه بسیار دقیقی به این موضوع و حوادث جاری در این رابطه دارند."
وی افزود: "کمیسیون امنیت ملی هم در این زمینه فعال شده و قطعا لازم است که در مقابل این گونه افکار غیرعقلانی که اروپایی‌ها در مورد نفت ایران دارند، یک پاسخ درخوری به آنها داده شود."
علی لاریجانی در پایان اظهار داشت: "مجلس این آمادگی را دارد و بنده دیروز هم این موضوع را اعلام کردم؛ امیدوارم که کمیسیون مربوطه با سرعت بیشتری این موضوع را بررسی کرده و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد."
گفتنی است، احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، روز یک‌شنبه در واکنش به تحریم‌های نفتی اروپا، ضمن تأکید بر آمادگی ایران برای قطع فوری صادرات نفت به اروپا هشدار داد که شرکت‌های اروپایی یا باید قراردادهای نفتی بلندمدت با ایران منعقد کنند، یا هم‌ اکنون خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کنند.




نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از برخورد با منتقدان در خوزستان

سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از مقامات ایران خواسته است که در مورد گزارش های مربوط به کشته شدن دو تن از بازداشت‌شدگان اخیر در استان خوزستان تحقیق کنند.
این سازمان به نقل از فعالان محلی نوشته است که بیش از ۶۵ عرب ایرانی در ماه های اخیر توسط مأموران امنیتی ایران بازداشت شده اند که دو تن از آنها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات جان باخته اند.
دید‌ه‌بان حقوق بشر می گوید که سایر بازداشت شدگان باید فورا آزاد شوند یا اتهام آنها روشن شود.
منابع خبری نزدیک به مخالفان دولت ایران در روزهای اخیر از بازداشت های گسترده در استان خوزستان خبر داده بودند.
یوسف عزیزی بنی طرف، روزنامه نگار و کارشناس جهان عرب روز شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که این برخوردها، از شهر شوش شروع شده و سپس به سایر مناطق استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و حمیدیه گسترش یافته است.
به نوشته بعضی از سایت های خبری، نیروهای امنیتی پس از دیوارنویسی عده ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس نهم، با یورش به این مناطق تعدادی از جوانان را دستگیر کرده اند.
این سایت ها همچنین از کشته شدن دو تن از دستگیر شدگان در اثر بدرفتاری بازجویان در بازداشتگاه خبر داده اند.
آقای بنی طرف به بی بی سی گفت که روزنامه نگاران و رسانه های مستقل یا تشکل های سیاسی منتقد در خوزستان اجازه فعالیت ندارند و به همین دلیل اخبار مربوط به برخوردهای امنیتی در این استان به موقع و به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد.



اخراج سفرای سوریه از کشورهای شورای همکاری خلیج

کشورهای شورای همکاری خلیج روز سه شنبه 7-2-2012 طی بیانه ای از فراخوانی سفیران خود از دمشق و اخراج سفرای سوریه در کشورهای عضو خبر دادند.
به نوشته وبسایت العربیه، به دنبال اعتراض کشورهای غربی به کشتار مردم سوریه توسط رژیم این کشور و فراخوانی سفیران خود از دمشق، کشورهای همکاری خلیج نیز تصمیم گرفتند که سفیران خود را از سوریه فراخوانند.
در این بیانه آمده است " کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با ابراز خشم و تاسف شدید، کشتار کودکان، زنان و سالمندان سوری توسط رژیم این کشور را به دقت دنبال می کنند .
در این بیانه تاکید شده که" رژیم اسد بدون در نظر گرفتن ارزش های اخلاقی و انسانی به رفتارهای زشت خود ادامه می دهند و با کشتار دسته جمعی در سوریه هر روز فاجعه ای تازه ببار می آورد."
در بیانه همچنین آمده است که کشور پادشاهی سعودی که ریاست دوره ای اتحادیه عرب را به عهده دارد اعلام کرد، کشورهای شورای همکاری همه سفیران خود را از دمشق فرا می خوانند.
همزمان با فراخوانی سفیران شورای همکاری مقرر شد که سفرای دمشق نیز کشورهای عضو را ترک کنند.
در این بیانیه افزوده شده است "پس از آنکه سوریه تمام تلاش های کشورهای عربی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در این کشور را با شکست مواجه ساخت دیگر ضرورتی برای باقیماندن سفرایش در این کشورها وجود ندارد.
شورای همکاری خلیج و اتحادیه عرب قرار است هفته آینده تصمیم سرنوشت سازی را در قبال کشتار بی رحمانه و خطرناک مردم سوریه اتخاذ کنند.
پیش از این کشور تونس سفیر سوریه را از خاک خود طرد کرده بود.




هرانا؛ بازداشت شهروند تبریزی به دلیل نوشتن نامه به اوباما

خبرگزاری هرانا - نصیر شعاریان شهروند تبریزی حدود یک ماه قبل توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و پس از ۹ روز بازجویی در اداره ی اطلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، این شهروند تبریز در پی نوشتن نامه ای به اوباما است که در آن از وی خواسته بود بدون توجه به گرایشات سیاسی ساکنین «اشرف» در عراق حقوق انسانی در برخورد با آنان را در نظر بگیرد.
نصیر شعاریان از منتسبین به یکی از خانواده های مذهبی تبریز (خانواده ی شعاریان) است که جلسات تدریس و تفسیر قرآن این خانواده یکی از قدیمی ترین کلاس های مذهبی درشهر تبریز است.
ارودگاه اشرف در عراق محل اسکان جمعی از مخالفین نظام وابسته به مجاهدین خلق ایران است که در طی سالهای اخیر و در پی اشکال این اردوگاه توسط نیروهای عراقی شاهد خونریزی ها فجیع در اخراج آنها از عراق بوده است.




پلمب ۱۵ واحد صنفی فروش پوشاک غیر مجاز در اصفهان

خبرگزاری هرانا - پلیس ایران میگوید: در راستای تشدید ارتقاء امنیت اجتماعی و اخلاقی طرح بازدید از صنوف فروش پوشاک در چند نقطه از شهر اصفهان اجرا و در این رابطه ۱۵ واحد صنفی به علت فروش پوشاک غیر مجاز پلمب شدند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، در راستای ارتقاء‌امنیت اجتماعی و اخلاقی طرح بازدید از واحد های صنفی پوشاک باهدف برخورد با عوامل توزیع کننده محصولات ضد فرهنگی، جمع آوری البسه و کالاهایی که مبین مظاهر علنی فساد و فرهنگ منحط غربی می باشد و وضعیت ویترین، مانکن ها و اتاق های پرو در چند نقطه از شهر اصفهان توسط به مرحله اجرادرآمد.
وی افزود: در این رابطه ماموران در بازدید از ۱۵ واحد صنفی تعدادی از پوشاک و لباس ها که به صورت قاچاق و غیر مجاز وارد کشور شده بودند را کشف و ضبط کردند.
این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی واحدهای صنفی متخلف با حکم قضایی پلمب شدند عنوان داشت: در این خصوص متصدیان این واحد ها نیز دستگیر به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
سرهنگ صوفی وند گفت: برخورد ریشه ای و قاطعانه با مروجان فرهنگ بد پوششی یکی از برنامه های اصلی فرماندهی انتظامی استان بوده و در این زمینه طرح بازدید از واحدهای صنفی فروش پوشاک در سطح استان به صورت هفتگی اجرا و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.




کارگران ۵۴ واحد مشکل دار در استان قزوین از ۳ تا ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری هرانا - دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: کارگران و بازنشستگان حضور موثری در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و انتخابات ۱۲ اسفند سال جاری خواهند داشت.
به گزارش ایلنا از قزوین؛ عید علی کریمی در اجتماع بزرگ کارگران، بازنشستگان، روسای و اعضای شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های اسلامی کارخانجات و انجمن شرکت‌های ساختمانی استان قزوین که به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه اسلامی کار شهر الوند شهرستان البرز قزوین برگزار شد، افزود: حضور حداکثری کارگران و بازنشستگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی تحقق منویات مقام معظم رهبری است.
وی اشاره کرد: مسایل و مشکلات فعلی جامعه کارگری در کشور نباید بر حضور و مشارکت پویا و آگاهانه کارگران و بازنشستگان استان قزوین در برپایی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأثیر منفی بگذارد.
دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با اظهار اینکه افزایش سطح تحصیلات نامزدهای انتخابات مجلس موجب شد کشاورزان و کارگران نتوانند نمایندگان واقعی خود را به مجلس شورای اسلامی بفرستند، تصریح کرد: در هر حال خانه کارگر قزوین از نامزدهای انتخاباتی که دیدگاه‌هایشان به جامعه کارگری نزدیکترند، حمایت خواهد کرد و بر اساس دعوت از نامزدهای انتخاباتی در جلسه هیئت اجرایی خانه کارگر، برنامه اکثر آنان را بررسی کرده است و در زمان مناسب این افراد به طور رسمی معرفی می‌شوند.

* شورای عالی کار در حال حاضر یک سویه عمل می‌کند و شورای دولتی است
رئیس پیشین کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین در بخش دیگر سخنانش با اعلام اینکه باید نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی کار و سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق واقعی کارگران در سال آینده فعال‌تر و تأثیر گذار تر عمل کنند، گفت: در خصوص افزایش قیمت سکه و طلا در ماه گذشته، باید دولت فکری به حال آن می‌کرد، ولی در همین حین قیمت کالاهای اساسی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه اگر برای سال ۹۱ حقوق صد در صد هم افزایش یابد بازهم تکاپوی تامین زندگی کارگران را نخواهد داد چرا که مشخص نیست چند ماه دیگر تورم چقدر افزایش می‌یابد، افزود: شورای عالی کار در حال حاضر یک سویه عمل می‌کند و شورای دولتی است بهتر نمایندگان کارگری در شورای عالی کار و تامین اجتماعی هر چیزی را که برای خود در نظر می‌گیرند برای کارگران نیز ببینند.

* برای رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی متأسفم
عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شهرستان البرز استان قزوین تصریح کرد: برای رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی متأسفم که به جای اینکه به عنوان نماینده این قشر مظلوم عمل کند، مثل رئیس سازمان تامین اجتماعی شده است و به جای اینکه میزان عیدی را رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کند، رئیس کانون بازنشستگان اعلام می‌کند.
کریمی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی هر مقداری را که برای عیدی کارکنان و بازنشستگان سازمان خود مشخص می‌کند باید برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کند، تصریح کرد: کانون بازنشستگان به جای اینکه به دنبال تسهیل استفاده بازنشستگان از خدمات درمان مستقیم و توسعه آن باشد به دنبال توسعه بیمه تکمیلی است، بیمه‌ای که کانون بازنشستگان برای تبلیغ تلویزیونی بیمه دی از جیب بیمه شدگان یک میلیارد ریال به صدا و سیما ‌داد.
وی عدم شفاف سازی نوع و کیفیت و سطح خدمات بیمه تکمیلی به بیمه شدگان بیمه تکمیلی را یکی دیگر از مشکلات بیمه دانست.

*کارگران ۵۴ واحد مشکل دار در استان قزوین از ۳ تا ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین افزود: مشکل شرکت‌های مشکل دار استان یک قسمتی مربوط به دولت و بخشی مربوط به کارفرمایان فرصت طلب بحران آفرین است.
کریمی افزود: در پایان سال گذشته در خانه کارگر تعداد کارخانه‌های مشکل دار در استان قزوین را اعلام کردیم، که استاندار، خانه کارگر را به سیاه نمایی متهم کرد، در عین حال کلیه نهادهای مربوط را مسوول پیگیری موضوع ادعاهای خانه کارگر کرد که بعد ۹ ماه تلاش و پیگیری به حرف‌های خانه کارگر رسیدند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون کارگران ۵۴ واحد مشکل دار در استان قزوین از ۳ تا ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند، خبر داد: متأسفانه برای کم‌رنگ کردن اعتراضات کارگران در سفر دیروز رئیس جمهور، یک شبه حقوق معوقه چندین واحد مشکل دار را پرداخت کردند تا کارگران از آنان پیش رئیس جمهوری تظلم خواهی نکنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به افتتاح بیش ارز ۵۰۰ طرح و پروژه در استان در ایام دهه فجر امسال گفت: این نشانگر توانایی کشور در توسعه و ترقی است، بنابراین باید با تحمل سخنان همدیگر به ویژه منتقدان و مشارکت کلیه گروه‌های ذینفع تصمیمات خوبی برای صنعت استان گرفت.




بازداشت و صدور حکم برای دو شهروند در ارومیه و اشنویه

خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل ارومیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شد.
به گزارش موکریان این شهروند که محمود اردهالی بارانی نام دارد روز گذشته توسط نیروهای دولتی در ارومیه بازداشت و روانه زندان مرکزی این شهر شده است.
گفته می شود که محمود اردهالی بارانی که بیش از شصت سال سن دارد پیش از انقلاب مدتی را در زندان سپری نموده بود.
تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروند از طرف مقامات قضایی شهر ارومیه اعلام نشده است.
همچنین براساس گزارش دیگری، یک شهروند اهل اشنویه به نام کامران عبدالله نژاد به یک میلیون جزای نقدی محکوم گردید.
گفته می شود اتهام این شهروند که چندی پیش از سوی نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و روانه زندان ارومیه شده، تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.