۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

روز یکشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

جرس : هفت پرده این هفته را با اندوه نامه ایرانشناسان و ایران پژوهان ژاپنی در سوگ زنده یاد ایرج افشار آغاز می کنیم؛ به یادداشتی که روزنامه دولتی "ایران" علیه شجریان نوشته و ادعا کرده که او محبوبیت خود را بخاطر دفاع از جنبش سبز از دست داده، سرمی زنیم؛ شعرحسین علیزاده را با عنوان "کوله بار عشق وطن" می خوانیم؛ علت راه نیافتن ناشران ایرانی را به نمایشگاه بین المللی کتاب لندن پی گیری می کنیم؛ خبر توقیف مجموعه تلویزیونی "ساختمان پزشکان" را می خوانیم؛ از بزرگداشت بهمن قبادی در دانشگاه "هاروارد" با خبر می شویم؛ به نامه سرگشاده تهمینه میلانی در مورد برنامه سینمائی "هفت" و تبعیضهای رفته بر فیلمش می پردازیم؛ و بالاخره با یک کمانچه نواز ایرانی آشنا می شویم که به تازگی مدیر توسعه جهانی شبکه اینترنتی "فیس بوک" شده است.

اندوه نامه ایران شناسان ژاپنی در سوگ ایرج افشار


پس از درگذشت استاد ایرج افشار ایرانشناس و پژوهشگر نامدارتاریخ و فرهنگ ایران زمین، ایرانشناسان و ایران پژوهان ژاپنی با انتشار اندوه نامه ای، در گذشت او را به جامعه فرهنگی ایران، ایران شناسان جهان و بستگان آن مرحوم تسلیت گفتند. ایرانشناسان ژاپنی در نشست سالانه خود که امسال 26 و 27 مارس در دانشگاه "کیوتو" برگزار شد، بخشی را به بررسی نوشته ها و فعالیتهای شادروان ایرج افشار اختصاص دادند که اسفندماه گذشته در 85 سالگی درگذشت. در پایان این نشست، اندوهنامه ای تنظیم شد وبه امضای نزدیک به 60 ایرانشناس ژاپنی رسید که درآن آمده است:
يو- نو- ناکا ئو / زندگي را
ناني ني تاتوئم / به چه مانند توان کرد؛
آسابيراکي / بامدادان قايقي رانده به دريا
کوگي‌اينيشي فُونه- نو- / اثرش بر ساحل
آتو ناکي گوتوشي / نقشِ بر آب

قطعه‌اي از "مانيوءشُو" کهن‌ترين مجموعه شعري ژاپن، سروده "سامي- نو- مانزه‌اي" شاعراوايل سده هشتم ميلادي، به فارسي درآورده "يُوکو فُوجيموتو" و هاشم رجب‌زاده.
جامعه ايران‌پژوهان ژاپن، اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها، محققان زبان و فرهنگ و تاريخ و جامعه ايران در بنيادهاي مطالعاتي، و دانش‌پژوهان دوره‌هاي عالي ايران‌شناسي، با اندوه گران و دريغ فراوان از فقدان دانشمند نستوه و بزرگ‌مرد دنياي ايران‌شناسي، استاد ايرج افشار، خود را در اين غم بزرگ با جامعه فرهنگي ايران، ايران‌شناسان جهان، و دوستان و بستگان و خانواده آن زنده‌ياد سهيم مي‌دانند. چندين نسل ايران‌شناسان ژاپن در گذر بيش از ‌٥٠ سال از دوستي، راهنمايي دقيق و گسترده علمي، و ياري‌هاي بي‌دريغ استاد ايرج افشار برخوردار بوده‌اند. از نيمه سده بيستم تا به امروز بسياري از استادان ژاپني آن زنده‌ياد را دوست صميمي و ياري‌رسان خود يافته، و جوان‌ترها آن دانشمند راستين را استاد مهربان و بزرگواري شناخته‌اند که دلبستگي‌اش به ايران، ميهن گرامي‌اش، با دوستي سرشار و عميق وي براي تمدن و فرهنگ و ادب و مردم ژاپن، احترام و ستايش فزاينده همکاران و شاگردان ژاپني او را برانگيخته بود. ياد آن استاد پرمهر فرزانه در ذهن و دل ايران‌پژوهان ژاپن، که آرزوي قلبي‌شان اعتلاي ايران است، همواره زنده و تازه خواهد بود."

روزنامه دولتی "ایران": شجریان دیگر محبوب نیست!

آواز خوان بزرگ و مردمی ایران، استاد محمدرضا شجریان و محبوبیت بی نظیر او در میان پیروجوان، هیچ برای حکومت جمهوری اسلامی و دولت احمدی نژاد خوش آیند نیست. نه تنها مجوز برگزاری کنسرت و انتشار آثارش را در داخل کشور به وی نمی دهند، بلکه در هر فرصتی به او که همچنان بر سر پیمان خود با مردم ایستاده و سبز مانده است، می تازند و بدگوئیش را می کنند بی آنکه بدانند با همین بدگوئیها همچنان به محبوبیت شجریان می افزایند. پس از روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری، حالا نوبت به روزنامه دولتی ایران رسیده است که ادعا کند شجریان بلد نیست بخواند، "استاد" بودن او را زیر سوال ببرد؛ محبوبیتش را انکار کند؛ کیفیت موسیقی او را پائین بداند؛ وکنسرتهای او را کم مشتری قلمداد کند. بهتر است این مطلب را که اخیرا در سایت "ایران" منتشر شده خودتان بخوانید که جمله به جمله آن جای اندیشه و سوال دارد:
"با آن که بیش از شش ماه از ارائه آخرین آلبوم محمدرضا شجریان به بازار می‌گذرد اما برخلاف شانتاژهای رسانه‌ای برخی سایت‌های نزدیک به شجریان، فروش این آلبوم نه تنها خوب نبوده که نسبت به آثار قبلی وی با یک کاهش فروش عمده هم روبه‌رو بوده است. آلبوم جدید شجریان «رندان مست» نام دارد که آهنگسازی و تنظیم قطعات آن برعهده مجید درخشانی بوده که با همراهی گروه شهناز اجرا شده است.
اگر بخواهیم دلایل مرتبط با فروش پایین آلبوم شجریان را که در بزم‌های دوستانه «استاد» خطابش می‌کنند مرور کنیم، قبل از هر چیز باید به موضع‌گیری نادرست او در حوادث پس از انتخابات اشاره کنیم که به جای بها دادن به رسانه‌های هموطنش به سراغ بنگاه دروغ‌پراکنی بریتانیا رفته و در رد حضور پرشور مردم در انتخابات 88 حرف‌هایی را به زبان آورد. مخاطبان ایرانی همواره نشان داده‌اند که به اندازه سبک کاری یک هنرمند برای ویژگی‌های اخلاقی وی هم اهمیت قائلند و دقیقا به همین دلیل است که وقتی عقاید غیرمردمی هنرمندی را می‌بینند به شدت در برابر وی موضع‌گیری می‌کنند. اما این فقط یکی از دلایل فروش پایین «رندان مست» است و کیفیت پایین فضای موسیقایی این اثر هم به اندازه کافی در کاهش مخاطب آن نقش داشته است.
متاسفانه تکراری شدن سبک کاری شجریان به خصوص طی دهه اخیر موجب آن شده که بسیاری از مخاطبان پیشین وی نیز طی این سال‌ها به آثار وی توجهی نشان نداده و به جای وی علایق هنری خود را در میان خوانندگان جوان‌تر عرصه موسیقی سنتی که به اندازه شجریان از تغییر واهمه ندارند، جستجو کنند. شجریان آن قدر خودش را بزرگ می‌داند که نه تنها از تغییر در سبک به شدت تکراری موسیقی خود واهمه دارد بلکه با لابی‌های فراوانی که طی دوران اصلاحات با مسئولان ارشاد داشت، از رشد بسیاری از جوانان مستعد عرصه موسیقی که زمانی به شاگردی وی افتخار می‌کردند(!) جلوگیری کرد تا همچنان خود در صدر باشد و باقی در ذیل اما این رویه در درازمدت نه فقط سبب‌ساز دلخوری بسیاری از شاگردانش از وی شد بلکه رفته رفته مخاطبان وی را هم کاهش داد. تا جایی که وی برای پرکردن صندلی‌های خالی کنسرت‌هایش مجبور است تعداد زیادی از ظرفیت هر سالن را به مهمانانی اختصاص دهد که جز مجیزگویی کار دیگری بلد نیستند.
اینها همه دست به دست هم داده‌اند و شرایطی را فراهم کرده‌اند که فروش «رندان مست» نسبت به دیگر آلبوم‌های موجود در بازار و از جمله آثار پاپ که شجریان هیچ گاه آنها را جزیی از موسیقی نمی‌دانسته، بسیار کمتر باشد."

علیزاده و کوله بار عشق وطن!

برنامه بداهه نوازی استاد حسین علیزاده همراه با مجید خلج در شهرهای مختلف ایران، با چهار شب اجرا در تهران به پایان آمد. کسانی که در تهران به کنسرت رفتند، در بروشورهای مخصوص این برنامه شعری کوتاه را از این موسیقی دان برجسته کشورمان خواندند که در مورد اجراهای خود در قزوین، گلستان، اصفهان، فارس و بندرعباس سروده و به مردم این مناطق تقدیم کرده بود. عليزاده که در روزهاي پاياني سال 89 پدرش و در نوروز 90 در سوگ مادرش نشسته بود، اجراي اين چهار شب را به آنها تقديم كرده و گفته بود: "با ياد مادرم و با ياد پدرم که رنج‌هايشان در نغمه‌هايم نهفته است به روي صحنه خواهم رفت" و برای مردم ایران سروده بود:

سفر،
چه حس زيبايي،
شهر عارف،شهر انگور،
بوي زيتون،بوي باران،بوي دريا،
رنگ گل‌هاي گلستان،
نقش و آواز تركمن روي فرش‌ها
بوي بهار،بوي نارنج،
شهر حافظ،بوي خاك،بوي كوير،
شهر خورشيد،
آواز ناخدا،در دل دريا
شوق و نفس گرم مردم
همه و همه
كوله بار عشق،از ايران...وطنم

شک نمایشگاه کتاب لندن به ناشران ایرانی؟

نمایشگاه بین المللی کتاب لندن که از 22 تا 24 فروردین ماه  با حضور 1600 بنگاه انتشاراتی از 58 کشور جهان در پایتخت انگلستان برگزار شد، ناشرین ایرانی را به خود راه نداد و در تنها غرفه ای که به کتابهای ایرانی اختصاص داشت، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در لندن تعدادی از کتابهای انتشارات دولتی الهدی، بنیاد اندیشه، کانون پرورش فکری کودکان و امیر کبیر را به نمایش گذاشته‌ بود. موزه هنرهای معاصر ایران در غرفه‌ای جداگانه کتاب‌های نفیس خود را به نمایش گذاشته بود که رباعیات مصور خیام، دیوان حافظ با مینیاتورهای فرشچیان و مجموعه نگارگری ایران مهمترین آنها بودند. قرار بود در این نمایشگاه 22 ناشر ایرانی حضور داشته باشند که سفارت انگلستان در تهران از صدور روادید برای آنان که از سوی اتحادیه ناشرین ایران معرفی شده و مدارک لازم را ارائه داده بودند، خودداری کرد.
مژگان انصاري راد مديرانتشارات «مضمون» در گفت و گو با خبرگزاری "فارس"در مورد اینكه چرا به شما اجازه سفر به لندن را ندادند و در پاسخ به در خواست روادید شما چه نوشته شده بود؟ گفته است: "در نامه بارها از كلمه شك استفاده شده بود. در ابتدا نوشته شده بود «من شك دارم كه هدف اصلي شما از مسافرت به بريتانيا حضور در نمايشگاه باشد» اين در حالي بود كه من شخصا براي شركت در نمايشگاه اقدام نكرده بودم و اتحاديه اين كار را كرده بود. شك دومشان اين بود «... من شك دارم كه شما در پايان مدت بازديدتان از نمايشگاه به كشور خود باز مي‌گرديد» و شك سومشان اين بود كه من شك دارم شما هزينه برگشت به كشورتان را داشته باشيد در صورتي كه حداقل چيزي كه وجود داشت اين بود كه من بليت برگشت از انگلستان را هم تهيه كرده بودم."
مدير انتشارات مضمون در پاسخ به اين سئوال كه شما چند ناشر بوديد كه مي‌خواستيد در اين نمايشگاه كتاب شركت كنيد؟ گفته است: "ما 22 ناشر بوديم من دقيقا نمي‌دانم در نامه هر يك چه نوشته بودند اما در صحبت با آنها هم متوجه شدم جواب‌هاي توهين‌آميز مشابهي داده بودند و تنها به درخواست محمدقاسم صالح رامسري مدير انتشارات معين و ناصر تبريزي مدير انتشارات فيض كاشاني موافقت شده بود كه اين دو ناشر هم به دليل اعتراض به اهانت سفارت انگليس به ديگر ناشران ايراني از شركت در نمايشگاه لندن منصرف شدند. تنها نيلوفر تيموريان مدير انتشارات ايران‌بان كه جزو هيات مديره اتحاديه ناشران هست و خودش تا به حال سه چهار بار به انگليس رفته و براي درخواست ويزا به صورت مستقل اقدام كرده بود، با درخواستش موافقت شد و به لندن رفت."

مجموعه تلویزیونی "ساختمان پزشکان" توقیف شد

ماجرای توقیف آثار نمایشی، از سینما و تئاتر به تلویزیون جمهوری اسلامی هم رسید و مجموعه "ساختمان پزشکان" به کارگردانی "سروش صحت" که قرار بود پخش آن از یکشنبه 21 فروردین ماه از شبکه سوم سیما آغاز شود، به دستور علی دارابی قائم مقام سازمان صدا و سیما توقیف شد تا بجای آن مجموعه "چهار چرخ" ساخته جواد مزدآبادی به روی آنتن برود. سرپرست نویسندگان "ساختمان پزشکان" پیمان قاسمخانی است که در کارنامه او آثار طنز اجتماعی مانند فیلم "مارمولک" و مجموعه های "مرد هزار چهره"، "پاورچین"،"شب‌های برره" و "قهوه تلخ" به چشم می خورد.

"ساختمان پزشکان" قصه چند پزشک متخصص در یک ساختمان پزشکان را به تصویر می‌کشد و روابط خانوادگی و دوستانه آنان نیز بخشی از داستان‌ها را تشکیل می‌دهد. در خلاصه داستان سریال آمده است: نیما افشار، روانشناس شهرستانی الاصل در کنار همسرش که بیمار سابقش است در همسایگی والدینش زندگی می‌کند. داستان‌های مجموعه به زندگی پر درد سر نیما می‌پردازد. او درگیرودار مشکلاتش با بیماران مختلف، ناچار است به مشکلاتی مانند گرفتاری‌های مالی ناشی از پرداخت اجاره خانه و اقساط مختلف، مهریه همسر سابقش، تلاش دائمی برای حفظ آرامش و صلح بین والدین بی‌ملاحظه و همسر وسواسی‌ خود نیز بپردازد. به گزارش "خبرآنلاین" گویا مسئولان صداوسیما با انتقاد از گزنده بودن داستان، خواستار اضافه شدن شخصیت پزشک روانشناسی به مجموعه شده‌‌اند که نقشی مثبت داشته باشد، اما گروه نویسندگان مجموعه چندان از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند.
این اتفاق در شرایطی رخ داده که 40 قسمت از این مجموعه 70 قسمتی آماده پخش شده است. بنابرخبرهای منتشر شده، قرار بود این مجموعه زمستان 1389 پخش می‌شود، اما این اتفاق نیافتاد و زمان پخش آن به شنبه 20 فروردین امسال موکول شد. شنبه هم گذشت و خبری از پخش این سریال نشد و به جایش مخاطبان شبکه سه شاهد زیرنویسی شدند که از موکول شدن پخش سریال صحت به یکشنبه شب حکایت داشت که آن نیز اتفاق نیافتاد و خیر توقیف "ساختمان پزشکان" بوسیله رسانه های خبری انتشار یافت.

بزرگداشت بهمن قبادی در دانشگاه هاروارد

نمایش فیلمهای بهمن قبادی فیلمساز صاحب نام و صاحب سبک ایرانی در دانشگاه "هاروارد" در شهر بوستون آمريکا آغاز شده و تا 29 فروردین (18 آپریل) ادامه خواهد یافت. قبادی که پنج فیلم سینمائی بلند در کارنامه خود دارد، پس از بازداشت و آزادی نامزدش "رکسانا صابری" خبرنگار ایرانی/آمریکائی که به جرم جاسوسی در تهران محاکمه شد، کار در ایران را رها کرد و ششمین فیلمش بنام "آخرین شعر کرگدن" را با حضور بهروز وثوقی و بازیگر سرشناس ایتالیائی "مونیکا بلوچی" در ترکیه جلوی دوربین برد که هنوز آماده نمایش نشده است.
اینک دانشگاه "هاروارد" با نمايش پنج فيلم سينمايی از «بهمن قبادي»، بزرگداشتي برای اين فیلمساز ایرانی برگزار مي کند. به گزارش خبرگزاری ايلنا مؤسسه «هاروارد فيلم آرشيو» در بزرگداشتي برای «بهمن قبادي»، با حضور خود وی پنج فيلم سينمايی قبادی را به نمایش در می آورد. در اين برنامه فيلم هاي «آوازهاي سرزمين مادري ام» و «لاکپشت ها هم پرواز مي-کنند» در روز 26 فروردين (15 آوريل)، فيلم سينمايی «کسي از گربه هاي ايراني خبر نداره» در روز 27 فروردين (16 آوريل)، فيلم سينمايی «زماني براي امستي اسب ها» در روز 28 فروردين (17 آوريل) و همچنين فيلم سينمايی «نيوه مانگ» در روز 29 فروردين (18 آوريل) به نمايش در می آیند. "هاروارد فيلم آرشيو" مجموعه ای است که سعي دارد با دعوت از فيلم سازان بزرگ سينمايي از سراسر دنيا و برگزاري جلسات بحث و گفتگو درباره آثار اين فيلم سازان، تعاملي بين آنها و دانشجويان، استادان و هنر دوستان بوجود آورد و در عين حال از آنها نيز تقدير کند.

جای تهمینه میلانی را در "هفت" به ده نمکی دادند

جمعه پیش دربرنامه سینمائی "هفت" که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، بیش از نیمی از زمان سه ساعته برنامه را به مسعود ده نمکی اختصاص دادند تا هر چه می خواهد در مورد فیلمش "اخراجیها" داد سخن سر دهد و "پیام" آنرا بازگو کند؛ در حالیکه قرار بود در این برنامه نه او، بلکه تهمینه میلانی فیلمساز باسابقه حضور داشته باشد که در آخرین ساعتها دستور رسید جای وی را با ده نمکی عوض کنند و همین امر موجب اعتراض میلانی شد تا در نامه ای سرگشاده خواستار استعفای "فریدون جیرانی" سازنده و مجری "هفت" شود. با همین اعتراض، میلانی را این هفته (جمعه 26 فروردین) به این برنامه فراخواندند.
تهمینه میلانی در یادداشتی که شنبه گذشته در روزنامه "شرق" منتشر شد، در واکنش به اقدام برنامه "هفت" خواستار استعفای جیرانی شد و نوشت که از پیش از عید قرار بوده در اولین برنامه هفت در سال جدید حضور داشته باشد تا این‌که یک روز پیش از تاریخ وعده داده شده ،یعنی در روز پنج شنبه 18 فروردین فریدون جیرانی به او اطلاع می‌دهد که مسوولان تلویزیون مسعود ده‌نمکی را جایگزین او کرده‌اند.
او نوشته است: "من همان‌جا به جیرانی پاسخ دادم که دود این سیاست‌های غلط هنری بی‌شک به چشم همه مردم ایران به وی‍ژه جامعه هنری مستقل می‌رود. وقتی آقای جیرانی به من گفت بدون تمایل قلبی ایشان، نام من از برنامه حذف شده است، از ایشان خواهش کردم برای احترام به سینمای ملی استعفا دهد."
کارگردان فیلم‌های «دو زن» و «یکی از ما دو نفر» در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته: "جالب است همه این اتفاق‌ها در شرایطی روی داده که 35 سینما در اختیار «اخراجی‌ها»ست و همه تیزرهای سینمایی و زیرنویس های تلویزیون به این فیلم اختصاص داده شده است، اما انگار این تبلیغات کافی نبوده است و تلاش شده تا کارگردان «اخراجی‌ها 3» در برنامه زنده هفت جایگزین من شوند و برای فیلم خود تبلیغ کنند."
این کارگردان سینما در ادامه نوشته که این تنها قدم خلاف برای مطرح شدن این فیلم نیست که انجام شده است. ابتدا معلوم نیست که براساس کدام تصمیم ،سینما «ایران» یکی از سینماهای نمایش دهنده «یکی از ما دو نفر» به سینماهای نمایش دهنده «اخراجی‌ها 3» اضافه شد. به دنبال پیگیری این وضعیت سازندگان «یکی از ما دو نفر» به شورای صنفی نمایش شکایت کردند که موضوع در حال بررسی است. او در ادامه یادآور شده است: «با همه این پیگیری‌ها اما یک موضوع خیلی واضح است و آن هم این است که با همه این اجحاف‌ها ،استقبال مردم از فیلم «یکی از ما دو نفر» را کم نکرده و فیلم همچنان به خوبی فروش می‌کند."

کمانچه نوازایرانی، مدیر جدید فیس بوک؟

دوستداران موسیقی ایرانی با نام "ذوالفنون" آشنائی بسیار دارند؛ استاد جلال ذوالفنون نوازنده برجسته سه تار و برادرش دکترمحمود ذوالفنون استاد ویولن و نوازنده برنامه "گلها" در رادیو و پدر این دو شادروان حبیب ذوالفنون نوازنده تار و سازنده سرشناس این ساز ایرانی که متولد شهر آباده بود. حالا یکی از اعضای نسل سوم خانواده "ذوالفنون" که او نیز نوازنده کمانچه است، مدیر جدید سرمایه گذاری و توسعه شبکه جهانی "فیس بوک" شده است: امین ذوالفنون!
امین که متولد سال 1350 خورشیدی در تهران است، پس از انقلاب همراه خانواده و در پنج سالگی به آمریکا آمد و از یازده سالگی آموزش سه تار نوازی و سپس کمانچه را آغاز کرد. او پس از پایان دوره دبیرستان، مهندسی کامپیوتر و دکترای حقوق (وکالت) خود را از دانشگاه "سانتا کلارا" در شمال کالیفرنیا گرفت. وی سه سال در یک شرکت جدید مخابراتی مدیر حقوقی بود و سپس برای هشت سال مدیر توسعه تجاری شرکت "گوگل" و مسئول سرمایه گذاری های جدید این شرکت بود. وی نوروز امسال از گوگل جدا شد و مدیریت توسعه جهانی "فیس بوک" را برعهده گرفت.
 امین ذوالفنون در گفت و گوئی با سایت "کدوم" موفقیت کاری خود را مدیون "چند بعدی" بودن زندگی خود و تاثیر فرهنگ اصیل ایرانی در آن خوانده و می گوید در خانواده ای بزرگ شده که پدر، عمو و برادران وی الهام بخش وی بوده اند و منزل آنها محل رفت و آمد بزرگانی چون محمدرضا شجریان، سیمین بهبهانی وحسین علیزاده بوده و فرهنگ و سنت ایرانی همواره درآن مورد تاکید و تکریم قرار گرفته است. هنگامی که پورناظری ها و گروه "شمس" برای دیدار به منزل آنها رفته بودند، امین با خرید کمانچه ای از آنها، شروع به خود آموزی و بعدها نواختن این ساز اصیل ایرانی کرد. همه برادران امین نیز با وجود اشتغال به کارهای تجاری و اقتصادی، با سازهای ایرانی آشنائی کامل دارند. امیر سه تار می نوازد، امید فارغ التحصیل کنسرواتوار وین و نوازنده چلو و گیتار است و رامین نوازنده تار و پیانو است که فیلمی از پیانو نوازی او به همراه آواز استاد شجریان در "یوتیوب" موجود است.
 
 
 
 
 
 

 
جرس: 
بدنبال اقدامات دولت عراق در اردوگاه اشرف، معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برخورد با منافقین، کار دولت عراق و خواست ملت عراق است و ما هم رضایتمان را انکار نمی‌کنیم.

سردار محمد حجازی معاون آماده و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اقدامات دولت عراق سردار حجازی: رضایتمان را از حمله دولت عراق  به اردوگاه اشرف انکار نمی‌کنیمدر این رابطه گفت: اقدامات منافقین در سرکوب مردم عراق هیچگاه از ذهن این ملت پاک نمی‌شود و دولت عراق که الان به نمایندگی از ملت خود بر سر کار است، باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد و اخراج منافقین و همدستان صدام در سرکوب مردم عراق، در راستای مطالبات مردم این کشور است.
وی ادامه داد: منافقین هیچگاه دست از اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران برنداشته‌اند و طبعا دولت و مردم عراق که در پی دوستی و همکاری با ایران هستند، نمی‌توانند وجود دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران را در کشور خود تحمل کنند. لذا برخورد عراقی‌ها با منافقین طبیعی است و از ابتدا هم دولت عراق قصد برخورد با آنها را داشت اما آمریکایی‌ها مانع این اقدام می شدند.
حجازی تصریح کرد: امروز که با استقرار دولت عراق نفوذ آمریکایی‌ها در این کشور کمی کمتر شده است، فرصت مناسب پیدا شده و برخورد صورت گرفته است.
معاون آماده و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما رضایتمان را از این اقدام دولت عراق انکار نمی‌کنیم، خواستار اخراج کامل منافقین از کشور عراق شد.
حجازی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعضای این گروهک می‌خواهند به دامن جامعه بازگردند باید از اقدامات خصمانه خود توبه کنند و دست از حرکت‌های ضد انقلابی بردارند و در این صورت مانند بقیه افراد این گروهک که وارد ایران شده و در جامعه مشغول به کار شدند، ممانعتی نیست البته به شرطی که این افراد در ریختن خون بیگناهان شرکت نداشته باشند ولی اگر بخواهند همچنان به کارهای تروریستی خود پایبند باشند طبعا هیچکس آنها را نمی‌پذیرد.

  
 
 
 
 
جرس: آمارها نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین حد خود رسیده است که بر این اساس، باید در قوانین بهبود فضای کسب و کار بازنگری انجام شود.
به گزارش مهر، محمد نهاوندیان امروز یکشنبه در دیدار با منتخبان هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور گفت: علی‌رغم چالش‌ها و ناهمواری‌ها در مسیر اقتصاد عزم خود را جزم کرده‌ایم تا اقتصاد ایران را شکوفایی هر چه بیشتر ببخشیم و ملت ایران را به جایگاه بایسته‌ای که شایسته اش است، در عزت‌مندی اقتصاد و حراست اقتصادی از عزت و استقلال سیاسی برسانیم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در اتاق بازرگانی عنوان افراد اهمیت زیادی ندارد بلکه نیت اهمیت بسیاری دارد و نیت مشترک هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی خدمت است؛ به این سبب اگر فردی در هیأت نمایندگان دوره قبل حضور داشته و هم اکنون انتخاب نشده است، او را از مسئولیت در قبال اقتصاد کشور و ملت ایران معاف و مستثنی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: هنر اتاق باید در این باشد که از تمامی سرمایه‌های اجتماعی که در اقتصاد می‌تواند یاری‌رسان باشد دست نکشد.
نهاوندیان با اشاره به نامگذاری سال 90 به عنوان جهاد اقتصادی، اظهارداشت: هدیه‌ای بهتر از این نمی‌توان برای فعالان اقتصادی تصور کرد، بر همین اساس از این پس فعالان اقتصادی، جهادگران اقتصادی نام گرفته‌اند که هم وظیفه آنها سنگین‌تر شده و هم جایگاه و حرمت آنها در جامعه باید به تناسب آن وظیفه، رفیع‌تر باشد.
وی ادامه داد: فردی که برای جامعه جوان ایرانی تلاش و فرصت اشتغال ایجاد می‌کند قطعا یک جهادگر است، این در حالی است که اتاق تجلی گاه روحیه تلاش برای اقتصاد کشور بوده و منفعت مادی دنبال نمی‌کند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی هشدار داد: اتاق جای نفع‌طلبی شخصی نیست بلکه جایگاه حراست از فضای کسب و کار و تامین شرایط برای تولید ثروت است و اعضای هیأت نمایندگان باید اتاق را محل خدمت بدون چشمداشت بدانند.
وی خاطر نشان کرد: این طرفه، هنر تبیین می‌خواهد و منتخبان باید این هنر را دارا بوده و این پیام را به جامعه منتقل کنند که اگر چه تشکل‌های اقتصادی مباحث صنفی را پیگیری می‌کنند اما پیگیری آنها از منظر ملی و مصلحت عمومی است.
نهاوندیان اظهار داشت: اینکه با برچسب نفع‌پرستی نظرات تشکل‌های اقتصادی کنار زده شود به ضرر کشور است.
وی اتاق و تشکل‌های اقتصادی را جایگاه تجمیع آرا و نظرات صاحب‌نظران دانست و تاکید کرد: بر همین اساس اتاق باید در تمام مراجع تصمیم‌گیر اقتصادی حضور داشته باشد و نشان دهد که بخش خصوصی به دنبال اهداف سیاسی نیست و درتشکلهای خود می‌خواهد حرف اقتصادی کارشناسی بزند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطر نشان کرد: نهادسازی‌ای که در کشور به آن احتیاج است در اصلاح حکمرانی اقتصادی در کشور باید صورت گیرد که بر این اساس، نخستین جلسه شورای گفت‌وگو برگزار شد و توانست دستاورد بزرگی برای اتاق بازرگانی باشد؛ به این معنی که به جای اینکه رویکرد و رفتار در اقتصاد ایران رویکرد از بالا به پایین و یکسویه باشد تاسیس شورای گفت‌وگو این رویکرد را تغییر می دهدو رابطه در اقتصاد ایران میان سیاست‌گذاران و مدیران دوسویه می‌شود و هر دو طرف سخن همدیگر را خواهند شنید.
نهاوندیان ابراز امیدواری کرد که مسیر همدلی و تعامل در اقتصاد ایران، بخش خصوصی و اتاقهای سراسر کشور ادامه یابد.به اعتقاد وی، اتاق بازرگانی خوشبختانه ثابت کرده که ظرفیت خوبی برای تعامل و توانمندسازی دارد که باید از آن بهره گرفت.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: شعار اتاق باید شعار اغنای مستدل باشد که این امر جز با کار کارشناسی حاصل نمی‌شود؛ بر همین اساس هر یک از منتخبانی در هیأت نمایندگان اتاق ایران حضور دارند باید بدانند که جفا است اگر بر صندلی هیأت نمایندگان بنشینند و نظرات شخصی خود را بازگو کنند.
نهاوندیان با اشاره به انتخاب 555 نفر در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق‌های شهرستان؛ گفت: اگر این افراد بخواهند منافع شخصی را دنبال کنند هزاران نفر همانند آنان در کشور وجود دارند اما اگر جنبه نمایندگی بخش خصوصی را مرتبا حفظ، حراست و تقویت کنند و ارتباط آنها با پشتوانه نظرات کارشناسی پایدار باشد آن گاه تمام توان اقتصاد کشور به نمایش گذاشته می‌شود.
وی گفت: قوت اتاق بازرگانی در این است که ارتباط با اعضا را کماکان برقرار و حفظ کنند و هیأت نمایندگان بریده از بدنه اعضا نشود.
به اعتقاد وی؛ بخش خصوصی نیاز به نظم تشکلی دارد و اتاق ایران تشکل تشکل‌ها است بر همین اساس؛ اگر بتوانیم در بخش خصوصی این نظم و نظام را ایجاد کنیم که هر فرد فعال در هر گونه فعالیت به یک شبکه نظام مند متعلق شود می‌تواند حرف خود را به گوش سیاست‌گذاران بزند.
نهاوندیان اظهار داشت: بخش خصوصی این قدرت را دارد که اقتصاد را که در بخش دولتی مدیریت شده به عهده گیرد، ضمن اینکه اتاق بازرگانی مکلف شده تمامی قوانین و مقررات اقتصادی مخل تولید و کارآفرینی را بررسی و گزارش‌های مستمری به کمیته 6 نفره متشکل از دو نماینده از قوه مجریه‌، دو نماینده از قوه قضائیه و دو نماینده از قوه مقننه ارائه دهد و راه حل‌های لازم برای اصلاح قوانین را پیگیری کند.
وی معتقد است طبیبی می‌تواند به مداوای بیمار برخیزد که مشکل او را تشخیص داده باشد؛ بنابراین هیأت نمایندگان باید راه حل‌های دلسوزانه را رصد کرده و با بیان واقع بینانه و دلسوزانه به مسئولان منتقل کند.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه آمار چک‌های برگشتی، افزایش چشمگیری داشته است، گفت: آمار چک‌های برگشتی به بالاترین حد در زمان خود رسیده است که باید با اصلاح فضای کسب و کار و برخی قوانین آن را از بین ببریم.
 
 
 

تشکیل بی سر وصدای حزب توابین!

غلامعلی رجایی
منبع: وبلاگ نویسنده
مدتهاست این نکته را در ذهنم مرور می کنم که هرچند بر خلاف قول معروف اما غلط رایج، “تاریخ تکرار می شود” تاریخ قابل تکرار نیست مثلا دیگرهرگزکربلا وحسین تکرارنمی شوند اما به گونه هایی می توان مشایهت هایی درمیان برخی ازحوادث تاریخی در زمانهای متفاوت یافت.
یکی از این حوادث تاریخی ، شکل گیری نهضت توابین در میان بعضی از اهالی کوفه است که درماجرای کربلا به یاری امام حسین (ع)برنخواستند اما بعد ازشهادت فرزتد رسولخدا (ص) ازعدم همراهیشان یا امام حسین پشیمان شده و درخوانخواهی امام مظلوم سر به شورش بر داشتند.
چنین به نظر می رسد که در زمان ما و بویژه درسالهای پر حادثه وعبرت آور اخیرهم نمونه هایی از ظهور توابین به چشم می خورد.
این توابین برخلاف اصطلاح رایج ،اعضای بریده سازمان منافقین خلق – که بریدگی آنها به دلیل آشکار شدن ماهیت سازمانی بود که به آن وابسته بودند – نیستند.
توابین جدید که – از قضا نمونه های آنها در دو سو دیده می شود – کسانی هستند که در این سالها مواضعی در حمایت و طرفداری از بعضیها! گرفته اند اما اکنون با اظهار نظرهایی که می کنند معلوم است ازحمایتهای خود پشیمان شده اند .
استاد اخلاق دولت ،همسر سخنگوی سابق دولت مداح معروف مسجدارک تهران – که در هر سفرهیئت دولت به استانها همراه اعضای محترم آن بود و دعای کمیل رادر شهر میزبان می خواند و در حمایت از دولت به این وآن حمله می کرد – و دهها نفر دیگر در زمره پیوستگان به این حزب می باشند .
بنظرمن در آینده ای نه چندان دور باید منتظر پیوستن دیگرانی هم به حزب جدید بی تابلو اما رسما تشکیل شده توابین بود تا جایی که می توان حدس زد به صورت فرگیرترین حزب سیاسی کشور درآید!
در عین حال باید این حرکت را که در آن رگه هایی از تدین و انصاف دیده می شود به فال نیک گرفت و هرگز از در طعن و طعنه و کنایه با آن روبرو نشد
برای نمونه به سایت اعتدال مورخه ( ۲۴ /۱/۹۰ ) بروید و سخنان جناب آقای – آیت الله – مصباح یزدی را در دیدار با جمعی از شورای عالی زنان ببینید و بر روی مصادیق واژه های “کسی” و “برخی” و “کسانی”تامل کنید .
چگونه کسی که در عمرش با عالمی ارتباط نداشته و علاوه بر آن هر روز ضربه‌ای به اسلام می‌زند، می‌تواند برای اسلام مفید باشد، و معلوم نیست چه شده که برخی نیز به آن‌ها دل بسته‌اند!
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اگر تنبلی کنیم زمانی از خواب غفلت بیدار می‌شویم که تیرگی فتنه همه جا را فراگرفته است و می‌بینیم همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم. این عزل و نصب‌ها از کجا در می‌آید؟ این حرف‌های ملی‌گرایانه و مکتب ایرانی، آن هم در زمانی که نهضت اسلامی در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، برای چیست؟ ملی گرایی و دم زدن از مکتب ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند صورت بگیرد؟
نکته مهم دیگر که در این یادداشت به آن اشاره می شود درمورد هشدارجناب ایشان – که من بطور تصادفی! درکیهان چهارشنبه هفته قبل خواندم – نسبت به تجدید سازمان مخوف فراماسونی درایران در شکل و قالب مذهب وآدمهایی با ظاهر دینی است.
دریافت و تجربه تاریخی ما چنین اقتضا می کند که از این اعلام خطرها که گاه دیگران هم از سر درد به آن اشاره می کنند به آسانی عبور نکنیم و این هشدارها را سخت جدی بگیریم .
هرچند در اینکه حرکت این افراد از چشمان تیز بین دوستان تلاشگر دستگاه امنیتی مخفی نیست کمترین تردیدی ندارم اما سخت بر این باورم که باید به مردم و بویژه نسل جوان که در این زمینه اطلاع چندانی ندارد در مورد ماهیت روشها نمونه عملکرد و.در نهایت خطراین افراد توسط کسانی که تریبونهای موثری در اختیار دارند و صدا وسیما هم با آنان بر سر مهر است ! و نیز دست اندرکاران رسانه های خبری وغیر خبری آگاهیهای لازم داده شود
انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید و رژیم فاسد و وابسته پهلوی دوم که رفت تازه به برکت اسناد به دست آمده لیست شخصیتهای درجه اول ماسونی نظام از جمله در مجلس و دولت در دو رژیم پهلوی پدر و پسر به دست آمد.کسانی مانند فروغی که تا جایگاه نخست وزیری و ریاست مجلس هم بالا آمده اما ماسونی بودند .
آیا می توان در کمال ساده اندیشی منکر ماسونهای جدید در داخل نظام بود و یا خطر نفوذ آنان را دست کم گرفت؟
اگر نه ، باید از خود پرسید :
ماسونهای نظام چه کسانی هستند؟
چه روشهایی دارند؟
چه می کنند؟
چه اهدافی دارند؟ و ..
چه فایده دارد در دهه های بعد که دیگر بعضی از این افراد خر مرادشان از آب گذشته است ویا تشریفشان را از این دنیا برده اند لیستی منتشر شود که در آن اسامی بعضی افراد به عنوان فراماسونهای نفوذی نظام افشا شود.
خدایا به حرمت خون مظلوم کربلا این نظام را از آسیب دشمنان داخلی و بیرونی آن مصون بدار
-بعدالتحریر
با اینکه هرگزبا این نوع سخن گفتن با رییس دولت دهم و حتی اقای مشایی موافق نیستم ولی مناسب دیدم به جدیدترین اظهارات یکی دیگر از عضای حزب توابین جدید که بعد از نوشتن این یادداشت درسایت شفاف نیوز دیدم اشاره کنم.
توصیه می کنم دوستان در کامنتهایی که می گذارند نمونه های دیگری راکه سراغ دارند و کم هم نیستندبیاورند.
سعید حدادیان:آقای احمدی نژاد تا از بهشت حزب الله خارج نشدی تکلیف مشائی را روشن کن
سعید حدادیان یکی از مداحان مشهور تهران در سخنانی ،مطالبی را در خصوص مشایی بیان داشته که احتمالا در روزهای آینده و با فراگیر شدن آن حاشیه های زیادی به همراه خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از آتی، خلاصه صحبت های این مداح مشهور از نظرتان می گذرد:
• از احمدی نژاد توقع نداشتم که زحمت های زیادی کشیده و بسیار پرکار بوده ولی از مشایی حمایت کند .
• چرا احمدی نژاد به انتقاد علما و مراجع و شخصیت های اصولگرا در خصوص مشایی توجهی نمی کند .
• خدایا اگر مشایی استعفاء نمی دهد و یا احمدی نژاد او را برکنار نمی کند ، سریعتر او را به بهشت ببر ، البته با توجه به مهم بودن حق الناس جای او ته جهنم است .
• حیف وقت علما و روحانیون و شخصیت های سیاسی است که وقت بگذارند و جواب او صحبت های او را بدهند و با مشایی باید با طنز انتقاد کرد.
• آقای احمدی نژاد تا از بهشت حزب الله اخراج نشدی سریع تر دور مشایی را خط بکش .
• حدادیان در ادامه سخنان خود از ازدیاد مشاغل و پست های مشایی ، صحبت های او در مورد پیامبران و اسرائیل و … انتقادهای شدیدی داشته است .
• چرا حرف ها و تفکرات نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق از اطرافیان رئیس جمهور شنیده میشود .
• نمی دونم چرا احمدی نژاد زحمت های خود را بر باد می دهد .
• چرا از برگزاری مجالس گناه و برگزاری کنسرت ها حمایت میشود .
در پایان شبکه خبری آتی نیوز از انتشار برخی مطالب این بلوتوث پخش شده بدلیل بدور بودن از اخلاق معذور است و به اطلاع می رساند ، موج اعتراضات مداحان مشهور مانند : حاج منصور ارضی و حسین سازور و … به اقدامات ضدفرهنگی و انتصابات و صحبت های رئیس دفتر احمدی نژاد در ایام دهه اول فاطمیه همچنان ادامه دارد.

 
 

نماینده تهران: شکاف بین سطح رفاه کارگران با کل کشور روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است

علیرضا محجوب رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نادیده گرفته شدن نظرات این فراکسیون در تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال جاری، گفت: پیشنهاد فراکسیون کارگری تعیین حداقل دستمزد ۴۶۵هزار تومانی برای کارگران بود که با تصویب ۳۳۵ هزار تومان به‌عنوان حداقل دستمزد در سال ۹۰ نه تنها نظرات فراکسیون نادیده گرفته شد، بلکه موجب بروز نگرانی جدی در زمینه تامین نیازهای معیشتی کارگران نیز شد.
به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب از نادیده گرفته شدن نظرات فراکسیون کارگری در تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال‌جاری انتقاد کرد و گفت: شکاف بین سطح رفاه کارگران و حد استاندارد رفاه در کشور روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است و نادیده گرفتن نظرات فراکسیون کارگری که صدای این قشر از مردم جامعه هستند، به این موضوع دامن می‌زند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین نگرانی این فراکسیون در سال ۹۰ به مشکلات معیشتی کارگران مربوط است، افزود: پیشنهاد فراکسیون کارگری تعیین ۴۶۵ هزار تومان دستمزد به‌عنوان حداقل دستمزد کارگران در سال‌جاری بود که نهاد تصمیم‌گیر در این زمینه با نادیده گرفتن نظر کارشناسی فراکسیون، مبلغ ۳۳۵ هزار تومان را بعنوان حداقل دستمزد اعلام کرد.
وی همچنین افزود: فراکسیون کارگری ۹ کمیته تخصصی را برای بررسی مشکلات کارگران تشکیل داده است که این کمیته‌ها با همکاری کارشناسان این حوزه در حال گردآوری اطلاعات و آمارهای مربوط به کارگران هستند.
ربیس فراکسیون کارگری با بیان این که کمیته‌های ۹گانه این فراکسیون اطلاعات اولیه مسائل مربوط به حوزه‌های کارگری را به این فراکسیون ارائه کرده‌اند، افزود: فراکسیون با آغاز نشست‌های تخصصی خود در آینده نزدیک، نتایج نهایی فعالیت این کمیته‌ها را به صورت طرح و اصلاحیه به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند.
 
 
 

آخرین آمار از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی: بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان

رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی فاش کرد که بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
علی اکبر خبازها در خصوص بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی، به خبرگزاری فارس گفت: بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی ناشی از تعهداتی است که دولت در اختیار گرفته است.
وی در ادامه به وعده احمدی نژاد اشاره کرد که سال گذشته گفته بود تا پایان دولت دهم تعهدات دولت به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، و تاکید کرد که: این امر محقق نشد.
این در حالی است که احمدی‌نژاد در اولین کنفرانس خبری خود در سال ۹۰ ادعا کرده بود که دولت هیچ‌گونه بدهی به تامین اجتماعی یا ارگان دیگری ندارد!
ادعایی که مشخص نیست چگونه با رقم نجومی بدهی دولت به تامین اجتماعی که بارها مورد تایید و تاکید نمایندگان مجلس و کارشناسان و حتی وزیر رفاه همین دولت قرار گرفته است.
 
 
 

گزارش بانک مرکزی از گرانی اکثر اقلام خوراکی در هفته گذشته

بانک مرکزی با اعلام متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه جاری، گزارش داد که در هفته گذشته، قیمت قند، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت گوسفند، برنج تولید داخل، اکثر اقلام لبنی، اکثر انواع حبوبات، برخی اقلام میوه‌جات، گوجه فرنگی و سیب زمینی افزایش یافت.
به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش داد: در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه، در گروه لبنیات بهای پنیر پاستوریزه و شیر استریلیزه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت. بهای تخم مرغ کاهش یافت و شانه ای ۴۳۸۰۰ الی ۵۸۰۰۰ ریال فروش می رفت.
در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی کاهش جزئی ولی بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش داشت. در گروه حبوبات قیمت لوبیا قرمز بدون تغییر بود. بهای عدس کاهش جزئی ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران پرتقال درجه دو و لیموشیرین عرضه نمی گردید ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار می فروختند. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای پرتقال درجه دو، نارنگی و به ویژه لیموشیرین افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در گروه سبزی های تازه بهای گوجه فرنگی و سیب زمینی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه به ویژه پیاز نسبت به هفته قبل کاهش یافت. در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت مرغ نسبت به هفته قبل افزایش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله کاهش داشت. در هفته مورد بررسی بهای قند، شکر و روغن نباتی جامد افزایش ولی قیمت چای خارجی اندکی کاهش یافت. بهای روغن نباتی مایع ثابت بود.
لبنیات و تخم مرغ
در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه، در گروه لبنیات بهای پنیر پاستوریزه و شیر استریلیزه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۷ درصد تا ۷٫۹ درصد افزایش یافت. بهای تخم مرغ معادل ۰٫۴ درصد کاهش داشت.
برنج و حبوب
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی معادل ۰٫۴ درصد کاهش ولی بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو هر یک معادل ۰٫۹ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت. در گروه حبوب قیمت لوبیا قرمز بدون تغییر بود. بهای عدس معادل ۰٫۲ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۲ درصد تا ۱٫۹ درصد افزایش داشت.
میوه ها و سبزی های تازه
در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه، در گروه میوه های تازه بهای پرتقال درجه دو معادل ۰٫۲ درصد، نارنگی ۱ درصد و لیموشیرین ۲۰٫۵ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۱٫۶ درصد تا ۷٫۸ درصد کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای گوجه فرنگی معادل ۵٫۳ درصد و سیب زمینی ۴٫۱ درصد افزایش ولی قیمنت سایر اقلام این گروه بین ۱٫۴ درصد تا ۲۱٫۱ درصد کاهش داشت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفند معادل ۰٫۱ درصد و گوشت مرغ ۱٫۴ درصد افزایش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ۲٫۲ درصد کاهش یافت.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در هفته مورد گزارش، بهای قند معادل ۰٫۳ درصد، شکر ۲٫۷ درصد و روغن نباتی جامد ۰٫۱ درصد افزایش ولی قیمت چای خارجی معادل ۰٫۱ درصد کاهش داشت. بهای روغن نباتی مایع ثابت بود.
 
 
 
 
درپی درگذشت مرحوم حاج میراسماعیل موسوی، نماینده ای از سوی رهبری با خانواده وی دیدار کرد.
به گزارش «تابناک»، چندی پیش محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری،  با حضور در منزل حاج میرعبدالله موسوی  برادر بزرگ میرحسین موسوی،  ضمن ابلاغ پیام تسلیت  آقای خامنه‌ای، با خانواده‌ آن مرحوم ابراز همدردی کرد.
گفتنی است بدنبال درگذشت پدر میرحسین موسوی، مراسم تدفین آن مرحوم در فضای امنیتی برگزار شد و مراسم ترحیم نیز با فشارهای امنیتی لغو شد.
 
 
 
 
سحام نیوز: دهها نفر از کارگران نساجی قزوین، عصر روز شنبه ٢٧ فروردین ماه، در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش جرس، یکی از کارگران نساجی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ما بیش از یک سال است که حقوق و مزایای دیگر دریافت نکرده ایم.
یکی دیگر از تجمع کنندگان به خبرنگار ما اظهارکرد:ما شب عید را بدون حقوق و پول گذراندیم ، راه دیگری جز تجمع برای ما نگذاشته اند.
بر اساس این گزارش لحظاتی پس از حضور کارگران، پلیس ضد شورش در این مکان حضور یافته و از دادن شعار توسط کارگران جلوگیری به عمل آمد.
در ادامه این خبر آمده است پس از متفرق کردن کارگران توسط پلیس ضد شورش، آنها در پارک پاستور دست به تحصن زدند.
گزارشها حاکی از آنست که وضعیت صنایع نساجی در زمان احمدی نژاد بدترشده است، چرا که قرار بود دولت قانون نوسازی صنایع نساجی را اجرا کند و از محل حساب ذخیره ارزی ‫به صاحبان صنایع نساجی وام بدهد که این محقق نشد و تعدادی از واحدهایی
که کار نساجی را انجام می دادند در حال ورشکست شدن می باشند.‬
 
 
 
سحام نیوز: در پی تشدید فشار بر دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط حضور گسترده نیروهای حراست در سطح دانشگاه و نصب تعداد بسیار زیادی دوربین مدار بسته، عده ای از دانشجویان مستقل این داشکده با صدور بیانیه ای نسبت به وضع موجود و حضور نیروهای امنیتی اعتراض کردند.
به گزارش دانشجو نیوز، در بخشی از این بیانیه که روز ۲۷ فروردین منتشر شده،آمده است: عادت کردنِ ما به سیستم‏های نظارتی و کنترلیِ تحقیرآمیز، خیالی خام خواهد بود. ما در برابر روند توهین‏ آمیز نسبت به ساحت دانشگاه و دانشجو سکوت نخواهیم کرد و تا پایان دادن به این روند، بر راه خویش استوار خواهیم ماند.
متن کامل بیانیه به شرح ذیل می باشد:
چندی است که دانشکده ‏ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آلوده به سیستم ‏های نظارتی و کنترلی بر تمامی جوانب زیست دانشجویی آن شده است. مکانیسمی که از حضور خواهران مامور حراست برای کنترل و نظارت بر دانشجویان گرفته تا نصب دوربینهای مدار بسته در نقاط مختلف دانشکده به بهانه‌های گوناگون، سعی بر اِعمال فشار در فضای دانشجویی دارد.
حضور نیروهای امنیتی و حراست دانشگاه در جریان صنفی‌ترین و مدنی‌ترین اعتراض دانشجویان به یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌هایشان نیز در ادامه ‏ی این روند، مهر تاییدی بود بر تلاش برای تبدیل کردن دانشگاه به پادگانی برای تمامیت‏خواهان در تمامی حوزه‌ها.
رفتار توهین‏ آمیز ماموران حراستی دانشگاه در هفته‏ی گذشته با دختران دانشجو و تهدید در مورد نوع پوشش آنها، بار دیگر تعارض سیستم‏های نظارتی و امنیتی را با نهاد دانشگاه عیان ساخت.
بدون شک مدیرانی که در تداوم این روند اصرار ‌ورزند، خاستگاهی جز معیارهای توجیه‏ آمیزشان، آنان را وادار به این نوع تحقیر و توهین‌ها به ساحت دانشگاه کرده است.
ما دانشجویان دانشکده‏ ی علوم اجتماعی ادامه روند توهین، تحقیر و بدل کردن فضای زیستِ دانشجویی به پادگان را تاب نخواهیم آورد.
عادت کردنِ ما به سیستم‏های نظارتی و کنترلیِ تحقیرآمیز، خیالی خام خواهد بود. ما در برابر روند توهین‏ آمیز نسبت به ساحت دانشگاه و دانشجو سکوت نخواهیم کرد و تا پایان دادن به این روند، بر راه خویش استوار خواهیم ماند.
دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی
بیست و هفتم فروردین ماه سال یک‏هزار و سیصد و نود
 
 
 
 
 
سفر کلینتون به ژاپن به منظور ابراز حمایت این کشور
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سفر به ژاپنهیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا،  امروز یک شنبه، به منظور انجام یک سفر چند ساعته وارد توکیو شد و ضمن ابراز تاسف از شرایط پیش آمده گفت که کشورش از هیچ کوششی برای کمک به بازسازی ژاپن دریغ نخواهد کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به منظور اعلام حمایت از ژاپن که درگیر مشکلات ناشی از پیامدهای زمین لرزه و سونامی ماه مارس است، امروز یک شنبه، به منظور انجام یک سفر چند ساعته وارد توکیو شد و ضمن ابراز تاسف از شرایط پیش آمده گفت که کشورش از هیچ کوششی برای کمک به بازسازی ژاپن دریغ نخواهد کرد.
خانم کلینتون در جریان این سفر با "آکی هیتو" امپراتور ژاپن و همسرش دیدار کرد و بر خلاف تشریفات رسمی به سبک و شیوه خود با امپراطوری ژاپن دیده بوسی نمود. از زمان جنگ جهانی دوم، امپراطوری ژاپن، بعنوان "نماد کشور و وحدت مردم" شناخته می شود. امپراطور ژاپن و همسرش تنها با سران کشورها دیدار می کنند بدین جهت رسانه های ژاپنی این دیدار را غیرمعمول ارزیابی کرده اند.
کاهش سطح تشعشات اتمی نیروگاه فوکوشیما تا سه ماه آینده
شرکت تپکو، شرکت گرداننده نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، اعلام کرد ظرف مدت شش تا نه ماه آینده، فعالیت رآکتورهای این نیروگاه متوقف خواهد شد.
مدیر شرکت تپکو، امروز یک شنبه در یک نشست مطبوعاتی خاطرنشان کرد این شرکت بحران اتمی پدید آمده را طی شش تا نه ماه آینده مهار خواهد کرد و احتمالا تا سه ماه آینده موفق خواهند شد تا سطح تشعشعات هسته ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد ادامه کار تعمیرات در نیروگاه هسته ای همچنان ادامه دارد و این احتمال می رود که تا سه ماه آینده این شرکت موفق به راه اندازی مجدد سیستم های خنک کننده نیروگاه شود و در فاز دوم توقف کامل فعالیت رآکتورها صورت خواهد پذیرفت.
 
 
 
 
 
تهدید امارات، عربستان و آمریکا از سوی یک گروه ناشناس به نام "منتقمون اللوء لوء"
نوشتۀ فواد روستائی
گروهی که خود را "منتقمون اللوء لوء" یا انتقام گیرندگان میدان لوءلوء معرفی می کند آمریکا، امارات و عربستان سعودی را به حمله به منافع آنان تهدید کرد. میدان "لوء لوء" در منامه مرکز اصلی اعتراض های ضد دولتی مردم بحرین بوده است که آکثریت آنان را شیعیان تشکیل می دهند.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی از تهران می نویسد یک منبع آگاه نزدیک به دیپلماسی بحرین در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری ضمن اعلام خبر ظهور این گروه افزوده است که هر چند هویت این گروه برای مقامات بحرینی اشکار نشده اما مقام های ارشد امنیتی این کشور این تهدید را جدی گرفته اند.
ایرنا مدعی است مقامات بحرینی از ترس عقب نشینی نیروهای امارات و عربستان از بحرین، نیروهائی که ایرنا از آن با عنوان "اشغالگران" یاد می کند، تا کنون از افشای این موضوع خودداری کرده اند.
به نوشتۀ این خبرگزاری، برخی مقام های بحرین پیام هائی با امضای این گروه دریافت کرده اند که به خصوص دولت عربستان و امارات را تهدید به گرفتن انتقام خون مردم بحرین کرده است.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران می نویسد مقام یا منبع دیپلماتیک بحرینی شخصاً یکی از پیام های گروه "منتقمون اللوء لوء" را دیده است. پیامی که در آن آمده است اگر کشتار مردم بحرین ادامه یابد این گروه آرامش را از دبی، ریاض و منافع آن ها در منطقه خواهد گرفت.
در پی بروز ناآرامی ها در بحرین و گسترش تظاهرات ضد دولتی، دولت منامه از عربستان و امارات متحدۀ عربی درخواست کمک کرد و این دو کشور نیروهائی را به بحرین اعزام کردند.
اعزام این نیروها با واکنش مخالف و انتقادهای شدید رهبران و دیگر مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران همراه بوده و به بروز بحران و تنش بی سابقه ای میان تهران و منامه منجر شده است.
بحرین، عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس که شش کشور منطقه را در بر می گیرد ایران را به مداخله در امور داخلی بحرین و دیگر کشورهای عضو این شورا متهم کرده اند. اتهامی که طبیعتاً از جانب تهران رد شده است.


انفجار دو بمب صوتی در سنندج

image
انفجار دو بمب صوتی در میدان آزادی شهر سنندج با فاصله ای کمتر از یک دقیقه باعث شکستن شیشه ساختمان های اطراف این میدان شد.
انفجار دو بمب صوتی  در میدان آزادی شهر سنندج با فاصله‌ی کمتر از یک دقیقه باعث شکستن شیشه ساختمان‌های اطراف این میدان شد. خبرگزاری مهر زمان انفجار این بمب را حوالی ساعت ۱۰ شنبه شب اعلام کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این دو بمب صوتی با فاصله‌ای کمتر از یک دقیقه از همدیگر منفجر شدند که به دلیل صدای مهیبی که ایجاد شد، شیشه ساختمان‌های اطراف میدان آزادی و ابتدای خیابان حسن آباد تا حدودی آسیب دیده و شکسته شدند.

مهر همچنین نوشته است یکی از بمب‌های کارگذاشته شده در داخل محوطه میدان آزادی سنندج منفجر شد که بعد از گذشت ثانیه‌هایی، دومین بمب نیز که در دستگاه خودپرداز بانک کشاورزی شعبه حسن آباد کار گذاشته شده بود، منفجر شد که صدای انفجار به حدی بود که در صدها متر دورتر از حادثه شنیده شد. به گفته مسوولان فرماندهی انتظامی کردستان کسی در این حادثه آسیب ندیده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از ابراهیم قائد رحمتی، فرمانده نیروی انتظامی كردستان، این حادثه هیچگونه تلفات جانی نداشته است.
 با این حال گفته می‌شود به دلیل فرو ریختن شیشه‌های برخی اماكن تجاری در خیابان حسن آباد به تعدادی از رهگذران عبوری صدماتی جزئی وارد شده است.تا این لحظه هیچ شخص یا گروهی مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته است

در ماه‌های گذشته رويدادهايی از اين دست در کردستان افزايش داشته است. در آخرین نمونه بامداد روز شنبه ۱۳ فروردين‌ماه نيز در حمله افراد مسلح ناشناس به يک پاسگاه مرزی در روستای سياناو نزديکی روستای کانی‌کبود مريوان يکی از پرسنل کادر و سه سرباز وظيفه کشته و دو سرباز وظيفه ديگر نيز زخمی شدند. پژاک، حزب حیات آزاد کردستان مسوولیت این عملیات را به عهده گرفت.



کمک ۶/۵ میلیارد تومانی دولت به ناشران مفاتیح و کتاب‌های آخوندی

وزارت ارشاد در اقدامی اجحاف‌آمیز، به بهانه سفرهای اخیر رهبر جمهوری اسلامی به قم، کمک ۶/۵ میلیارد تومانی به ناشران این شهر کرده است.
وزارت ارشاد در اقدامی اجحاف‌آمیز، به بهانه سفرهای اخیر رهبر جمهوری اسلامی به قم، کمک ۶/۵ میلیارد تومانی به ناشران این شهر کرده است.
۵ میلیارد تومان از این مبلغ به صورت وام ۲۵۰ میلیون تومانی به برخی از ناشران قمی و ۵۰۰ میلیون تومان آن نیز به صورت وام بلاعوض به اتحادیه ناشران قم است.
 همچنین دولت یک میلیارد تومان را به تعدادی از موسسات فرهنگی٬ هنری و قرآنی استان قم اختصاص داده است.
سالانه به طور متوسط بیش از ۵۰میلیون نسخه قرآن، مفاتیح و نهج‌البلاغه در قم منتشر می‌شود. ناشران قمی علاوه بر این، کتاب‌های مذهبی و کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه را نیز منتشر می‌کنند.
چندی پیش، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به قرآن‌سوزی، گفت: «به ازای هر قرآن سوخته شده یک میلیون قرآن چاپ و در دنیا توزیع خواهیم کرد.»
کمک ۶/۵ میلیاردی دولت به ناشران قم در حالی است که بعضی از ناشران معتبر و خصوصی کشور نظیر نشر نی، با بحران‌های مالی مواجه هستند و دولت اقدامی برای تسهیل فعالیت آنها انجام نمی‌دهد.



لباس‌شخصی‌ها؛ متهم اصلی آتش‌سوزی دفتر محمدعلی زم

image
موسسه سينمايي بنیان‌فیلم متعلق به محمد‌علي زم، بامداد امروز توسط فرد یا افراد ناشناسی به آتش کشیده شد. هنوز عاملان این حادثه مشخص نشده‌آند اما احتمال آن مي‌رود كه اين اقدام توسط لباس‌شخصی‌ها و عناصر حکومتی صورت گرفته باشد.
«محمدعلي زم» در اين رابطه به خبرنگاران گفته است: «ساعت ۳ صبح بود كه سرايدار وقتي خواب بود، احساس كرد كه سر و صدايي مي‌آيد و او فكر كرده كه دزد آمده اما بعد كه سر و صدا بيشتر شد، سرايدار احساس كرد كه موكتي آتش گرفته و تا سايرين را مطلع كند، در و پنجره‌ها را باز كند فردي را مشاهده كرد كه با وانت در حال فرار بود.»
مدير عامل انجمن صنفي ويدئو رسانه در ادامه خاطرنشان كرد: «در هر حال يك آتش سوزي مهيبي رخ داده و حدود ۲ ميليون دي وي دي، دستگاه‌ها، در و پنجره، ساختمان و سنگ‌ها مورد آسيب جدي قرار گرفته است.»
گفته می‌شود دفتر فیلمسازی محمدعلی زم که رییس اسبق حوزه هنری است، اکنون کاملا از بین رفته است. احتمال آن مي‌رود كه اين اقدام توسط لباس‌شخصی‌ها و عناصر حکومتی صورت گرفته باشد.
آخرين فيلم توليدي در دفتر فیلمسازی محمدعلی زم، فيلم «كباب غاز» بر اساس داستانی از محمدعلي جمالزاده بود كه تهيه‌كنندگي و كارگرداني اين فيلم به عهده صالح دلدم عضو حزب اعتماد ملي و از مشاوران هنري مهدي كروبي بوده است  صالح دلدم در در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات رياست جمهوري، ۷ ماه بازداشت شد.
همچنین چندي پيش فيلم «دموكراسي تو روز روشن» به تهيه كنندگي محمدعلي زم اكران و پخش شد كه در زمان نمايش اين فيلم موضع‌گيري‌هاي تندي توسط گروه‌هاي افراطي حاكميت عليه اين فيلم و سازندگان آن صورت پذيرفت تا آنجا كه از عوامل آن توسط نيروهاي حزب‌اللهي به مراجع قضايي شكايت صورت گرفت. رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس از نویسنده و کارگردان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» در حضور وزیر ارشاد، شکایت کرد.
سردار سيدمحمد باقرزاده، گفت: كجاي فيلم «دموكراسي تو روز روشن» با معارف اسلامي ما هم‌خواني دارد كه معاونت سينمايي وزارت ارشاد اجازه اكران و پخش آن را داده است؟ آيا تهيه‌كننده و يا كارگرداني كه دست به خلق اين اثر زده است، سري به اين كتاب‌هاي دفاع مقدس زده‌، آيا خاطرات رزمندگان ما را مرور كرده است؟ در كجاي معارف اسلامي ما اجازه داده شده كه شما حقايق مسلم تربيتي و اخلاقي را ناديده بگيريد؟
فیلم «دموکراسی تو روز روشن» به کارگردانی  کارگردان:علی عطشانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی زم، روایتی از سرگذشت زندگی یک فرمانده سپاه در جنگ ایران و عراق است که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ فرصتی می‌یابد تا خطاهایش را جبران کند. این اتفاقات در قالب طنز موقعیت رخ می‌دهند.
هيأت خانواده‌‌هاي شهدا و ايثارگران نیز از علي عطشاني کارگردان این فیلم و محمدعلی زم تهيه کننده آن بابت آنچه آن را «توهين‌هاي مکرر و مداوم به جانبازان و خانواده‌هاي معزز شهدا و سرداران جنگ» خواندند، به دادستان تهران شکايت کردند.
همچنین خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نیز این فیلم را ضدارزش خواند. «پژمان كريمي» منتقد سينما نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که فيلم «دموكراسي توي روز روشن» جفايي ناخواسته و ناشي از جهل مركب است.



«هفت صبح» بی‌صاحب ماند

image

مشایی در مراسم اختتامیه منشور کوروش زمانی که در برابر پرسش خبرنگاران از نسبتش با روزنامه «هفت صبح» قرار گرفت، اعلام کرد: «روزنامه هفت صبح مال من نیست. من هیچ روزنامه ، حزب یا گروهی ندارم که از این طریق بخواهم حرف‌هایم را بزنم.»
مجادلات بر سر روزنامه هفت صبح، که مالکیت آن به اسفندیار رحیم مشایی نسبت داده می‌شود، همچنان ادامه دارد. موج انتقادها از این روزنامه و نحوه پرداخت‌های آن، کار را تا جایی پیش برده که مشایی در تازه‌ترین سخنان خود مالکیت این روزنامه را تکذیب کرده است.
اگر چه در ماه‌های گذشته حتی رسانه‌های نزدیک به دولت نیز این روزنامه پرحاشیه را به مشایی نسبت داده‌اند، اما در پی انتقادات شدید روزنامه نگاران منتقد دولت از دیگر همکاران‌شان که با وجود سابقه همکاری با رسانه‌های اصلاح‌طلب، این روزها خود را برای حضور در تحریریه روزنامه هفت صبح آماده می‌کنند، مشایی خود را با مالکیت این روزنامه بی‌ارتباط معرفی کرد.
مشایی در مراسم اختتامیه منشور کوروش زمانی که در برابر پرسش خبرنگاران از نسبتش با روزنامه هفت صبح قرار گرفت، اعلام کرد: «روزنامه هفت صبح مال من نیست. من هیچ روزنامه، حزب یا گروهی ندارم که از این طریق بخواهم حرف‌هایم را بزنم.»

ماجرای انکار مالکیت مشایی در روزنامه هفت صبح از آن‌جایی شروع شد که دو روز پیش رضا حقيقت‌نژاد یکی از اعضای تحریریه این روزنامه در یادداشتی که برای سایت «عصر ایران» نوشت، مدعی شد شک دارد که مشایی مالک این روزنامه باشد و سعی کرده تلویحا این روزنامه را با مشایی بی‌ارتباط جلوه دهد. وی تلاش کرد با زیر سوال قرار دادن وابستگی روزنامه هفت صبح با مشایی و در عین حال ناتوان دانستن مشایی در پیگیری تئوری‌هایش از طریق این روزنامه، تصمیم روزنامه‌نگارانی را که قصد همکاری با این روزنامه پرحاشیه دارند، موجه جلوه دهد.
 در طول هفته‌های گذشته روزنامه‌نگاران منتقد دولت به شدت به انتقاد از آن دسته از روزنامه‌نگارانی نشسته‌اند که با وجود داشتن سوابق طولانی همکاری با رسانه‌های اصلاح‌طلب، تن به همکاری با مشایی، بار دیرینه محمود احمدی‌نژاد داده‌اند.
 در مقابل اما روزنامه‌نگارانی که در تیررس این حملات قرار گرفته‌اند استدلال می‌کنند که این همکاری استقلال حرفه‌ای آن‌ها را زیر سوال نمی‌برد. در عین حال، شرایط وخیم روزنامه‌نگاری در ایران و توقیف پی در پی نشریات روزگار سختی را برای روزنامه‌نگاران فراهم آورده که آن‌ها را در حالت استیصال قرار داده است.
 اما با وجود هفته‌ها مجادله بر سر حضور در این روزنامه، همچنان این کشمکش‌ها پایان نیافته و در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، گودر و ... ادامه دارد. هچنین شایعاتی مبنی بر دستمزدهای چندبرابری وعده داده شده به اعضای هیات تحریریه روزنامه هفت صبح وجود دارد.
 آرش خوشخو، که به عنوان سردبیر این روزنامه معرفی شده است، پیش از این سردبیر روزنامه تهران امروز، نزدیک به محمدباقر قالیباف، بوده است. وی در آن زمان نیز به علت برخی جهت‌گیری‌های سوال برانگیز روزنامه تهران امروز با انتقادات فراوانی روبرو بود.  
روزنامه هفت صبح که قرار است از ابتدای اردیبهشت ماه روی کیوسک روزنامه فروشی‌ها قرار گیرد، توانسته است در دو ماه اخیر میان روزنامه‌نگاران مجادلاتی فراوان درباره همکاری و حضور در ترکیب هیات تحریریه این روزنامه به همراه داشته باشد.



کارآفرینی
مركز آمار ايران کسی را که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل به حساب می آورد
قدرت الله علیخانی، نماینده مجلس ایران با انتقاد از سیاست های کارآفرینی دولت ایران گفت که نرخ واقعی بیکاری در ایران بیش از پانزده و نیم درصد است و چهار میلیون بیکار در این کشور وجود دارد.
آقای علیخانی روز شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) در گفتگو با ایلنا گفت: "اگر دولت در مورد تعدیل قیمت های حامل های انرژی، به خصوص در بخش تولید و کشاورزی اقدام عاجل و جدی انجام ندهد، بسیاری از صنایع کشور تعطیل و کشاورزان بسیاری هم بیکار خواهند شد."
او همچنین با اشاره به تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر بخش صنعت و کشاورزی گفت: "به دلیل گرانی گاز و سوخت، فقط در بوئین زهرا ۵ هزار نفر از کارگران کوره پزخانه های آجرپزی بیکار شده اند."
آقای علیخانی همچنین از اعلام نرخ ۱۰ درصدی بیکاری توسط مسئولان وزارت کار ایران انتقاد کرد و گفت که بر اساس اطلاعاتی که از "مراجع رسمی" به نمایندگان مجلس ایران رسیده است، نرخ واقعی بیکاری ۱۵ و شش دهم درصد است و چهار میلیون بی‌کار در کشور وجود دارد.
محمود احمدى نژاد، رئیس جمهوری ایران چند روز پیش گفته بود که امسال سال جهش هاى بزرگ اقتصادى در ایران است و در سال ۱۳۹۰، دو و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد شد و تا دو سال دیگر معضل بی‌کارى در این کشور برطرف خواهد شد.
این در حالی است که به گفته آقای علیخانی "با گفتن ایجاد اشتغال یک میلیون و ۶۰۰ هزار موردی در سال ۸۹ و دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری برای سال جاری، نمی توان اشتغال واقعی و محسوس برای افراد ایجاد کرد."
گروهی از کارشناسان روش محاسبه نرخ بیکارى را در ایران نادرست مى دانند و معتقدند که اگر از روش دقیق ترى براى بررسى وضعیت نیروى کار استفاده شود، نرخ بیکارى بیش از چیزی است که دولت می گوید.
بنا بر روش مرکز آمار ایران، شاغل به کسى گفته مى شود که "حداقل یک ساعت در هفته" کار کند.
بسیارى از کارشناسان این نحوه محاسبه را نادرست مى دانند و معتقدند که کسى که یک ساعت در هفته کار کند، نباید در ردیف شاغلان قرار بگیرد.
آخرین آمار رسمى که از سوى مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان مى دهد که میزان بیکارى جمعیت ۱۵ سال به بالا در بهار سال گذشته با رشدى ۳.۵ درصدى نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۸به ۱۴.۶ درصد رسیده است.

تعدیل نیرو به خاطر گرانی سوخت

اشتغال
در طول سالیان اخیر همواره نرخ بیکاری در ایران دو رقمی بوده است
آقای علیخانی همچنین در گفتگوی امروز خود با خبرگزاری ایلنا به بیکار شدن برخی از کشاورزان و کارگران به علت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرده است.
به گفته این نماینده مجلس ایران، "پنج برابر شدن مبلغ فیش گاز کارخانه مهرام" پس از تلاش ناموفق مسئولان این کارخانه برای افزایش بهای محصولات خود، منجر به بی‌کار شدن ۱۴۰ کارگر از مجموع ۳۵۰ کارگر این کارخانه شده است.
آقای علیخانی که از نمایندگان استان قزوین در مجلس ایران است، همچنین به افزایش هزینه چاه های آب کشاورزان در این استان به علت افزایش بهای قیمت سوخت" اشاره کرده و گفته است: "دولت باید هر چه سریعتر فکری کند تا از خسارات بیشتر به بخش تولید و و کشاورزی جلوگیری کند."
در طول سالیان اخیر همواره نرخ بیکاری در ایران دو رقمی بوده و دولت نتوانسته است اهداف خود را عملی کند.
به عقیده تحلیلگران اقتصادی، در شرایط کنونی که اقتصاد ایران در رکود به سر می برد و سرمایه گذاری به شدت کاهش پیدا کرده، کاستن از نرخ بی‌کاری برای دولت این کشور بسیار دشوار است.



مجتمع پتروشیمی
کارگران مجتمع پتروشیمی ماهشهر که از ۲۰ فروردین ماه در اعتراض به دستمزد کم دست به اعتصاب زدند، همچنان با گذشت هشت روز در اعتصاب به سر می برند.
براساس گزارش های رسیده کارگران معترض هر روز در محل کار خود حاضر می شوند اما کار نمی کنند و با تجمع در مقابل دفتر مرکزی مجتمع شعار می دهند.
اسدالله صادقی فعال کارگری در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت که انگیزه اصلی افزایش دستمزد اندک این کارگران است اما کارگران معترض امکان گفت وگو با رسانه ها را ندارند و در صورت مصاحبه با بازداشت و اذیت و آزار خود و خانواده روبرو می شوند.
آقای صادقی معتقد است این اعتصاب در ادامه اعتراض های کارگران در پتروشیمی تبریز است و مطالبات این معترضان شبیه یکدیگر است
از دیگر خواسته های کارگران حذف شرکت های پیمانکار است که واسطه ای بین کارگران و شرکت است.
براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۴ قرار است که شرکت های پیمانکاری حذف شوند اما با گذشت شش سال از این مصوبه همچنان این شرکت ها به فعالیت خود ادامه می دهند.
آقای صادقی با اشاره به همین خواسته کارگران می گوید:"شرکت های پیمانکاری عموما وابسته به افراد حکومتی است و قسمتی از حقوق کارگر از سوی کارخانه ها و مجتمع های پتروشیمی به این شرکت های پیمانکار داده می شود. این مسئله فشار را بر کارگران مضاعف می کند. "
به گفته این فعال کارگری، در شرکت های پیمانکاری شرایط کار، دستمزد، اضافه کاری و حقوق، متفاوت با کارگرانی است که در شرکت ها به شکل رسمی استخدام شده اند. مزایای این کارگران کم است و فشار بر آنها زیاد است.
برخی از کارشناسان معتقدند بیکاری و نیاز مالی باعث می شود که برخی از کارگران با این شرایط حاضر به کار شوند. آقای صادقی نیز با تاکید بر همین مسئله می گوید کارگران چاره ای ندارند یا تسلیم زندگی رنج آور شوند و یا با این فشار های غیر انسانی مبارزه کنند. همین روحیه باعث شده کارگران مقاومت کنند.
یکی دیگر از مسائلی که به گفته آقای صادقی باعث شده که کارگران از خواسته های خود کوتاه نیایند، قول و قرار هایی است که تاکنون بدون نتیجه و تنها مقطعی بوده است. این فعال کارگری با اشاره به اعتراض و اعتصاب های انجام شده می گوید در تمام اعتراض ها به ویژه در واحدهایی سود ده نظیر پتروشیمی وعده هایی مطرح می شود اما پس از شناسایی معترضان و سازمان دهندگان اعتراض ها و دستگیری و تهدید و اخراج آنها باز وضعیت به روال قبلی باز می گردد.
به گفته آقای صادقی"مقاومت کارگران به این معنی نیست که آنها اهل کنار آمدن نیستند و می خواهند ستیز کنند، کارگران تنها حقوق خود را می خواهند. "
با گذشت هشت روز از اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی بندر ماهشهر این اعتراض ها به دیگر واحدها رسیده است.
آقای صادقی در این خصوص می گوید دیگر مجتمع های پتروشیمی نظیر رازی، امیرکبیر، تندگویان، بوعلی و اروند نیز از دیگر واحدهایی هستند که کارگران در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایشان دست به اعتصاب زده اند. "
اعتصاب در شرایطی ادامه دارد که به نوشته وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، مصطفی موسوی، مشاور مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندر امام، روز شنبه در نامه ای که برای کارگران خوانده شد، از آنان خواست که روز یکشنبه سرکار خود حاضر شوند و گفت که به رغم اعتصاب یک هفته گذشته، حقوق آن روزها پرداخت می شود، کسی اخراج نخواهد شد و او پیگیر خواسته ومطالبات کارگران خواهد بود.
بر اساس این گزارش، کارگران اعلام کردند که تا تحقق خواسته هایشان، به اعتصاب ادامه خواهند داد.



تهیه کننده فیلم ظهور بسیار نزدیک است، "گروه فرهنگی مبشران ظهور" نام دارد که ظگفته می شود دارای۴۱ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران است
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، با اشاره به اخبار حاکی از در دست تولید بودن دومین فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"، خواستار برخورد دستگاه قضایی با این اقدام شد.
عکس از سایت مهدی یاور
سایت خبر آنلاین، امروز ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) نوشت که آقای مکارم شیرازی در سخنانی در جمع طلاب و روحانیون در مسجد اعظم قم، با انتقاد از کسانی که "مساله ظهور و انتظار امام زمان را ابزار مسائل سیاسی و غیر سیاسی قرار داده‌اند" هشدار داده: "اعتقادات ما خط قرمز ماست و نباید این گونه [از مساله ظهور] برای رسیدن به اهداف و مقاصد استفاده ابزاری بکنیم."
در هفته‌های گذشته، توزیع گسترده و رایگان فیلمی به نام "ظهور بسیار نزدیک است" در مورد زمان ظهور امام دوازدهم شیعیان و کسانی که مقدمه ظهور او را فراهم می‌آورند، با واکنش‌های فراوانی رو به رو شده است.
در این فیلم، ادعا شده که محمود احمدی‌نژاد، آیت الله علی خامنه‌ای و حسن نصرالله، به ترتیب "شعیب بن صالح"، "سید خراسانی" و "سید یمانی" هستند که در برخی از منابع شیعه، به عنوان سه نفر از یاران امام دوازدهم مورد اشاره قرار گرفته‌اند.
سازمان تهیه کننده فیلم ظهور بسیار نزدیک است، "گروه فرهنگی مبشران ظهور" است که مطابق اطلاعات موجود در وبسایت آن، ۱۸ زیر مجموعه فرهنگی و ۴۱ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران دارد.
سه هفته پیش، سایت محافظه کار مشرق، از جمله رسانه‌های منتقد اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، بدون توضیح بیشتر نوشت که گروه مبشران ظهور، با حمایت "محافل خاص" فعالیت غیر رسمی خود را از اواسط سال ۱۳۸۸ آغاز کرده و از اسفند‌‌ همان سال به فعالیت علنی پرداخته است.

انتقادات قبلی مکارم شیرازی

این اولین بار نیست که آیت الله مکارم شیرازی نسبت به تهیه و توزیع فیلم ظهور بسیار نزدیک است واکنش نشان می‌دهد.
این مرجع تقلید شیعه، چهار روز قبل هم در ابتدای درس خارج فقه خود، با ابراز نگرانی از "انتشار سی دی دوم ظهور بسیار نزدیک است" نسبت به "استفاده سیاسی" از مفهوم ظهور امام دوازدهم شیعیان ابراز نگرانی کرده بود.
آقای مکارم شیرازی همچین در اولین روز از سال جدید، در سخنانی در مسجد جمکران در نزدیکی قم، با مشکوک دانستن توزیع گسترده سی دی بحث انگیز گفت که "دشمنان" و "دست‌های خارجی" در پشت این اقدام قرار دارند.
وی پرسید: "اینکه سی دی مذکور به صورت میلیونی در میان مردم به صورت رایگان توزیع می‌شود، این سوال را در ذهن هر انسانی ایجاد می‌کند که هزینه این سی دی از کجا آمده است و هدف از آن چیست؟"
ناصر مکارم شیرازی تنها شخصیتی نیست که نسبت به محتویات فیلم ظهور بسیار نزدیک است واکنش نشان داده و غیر از او، بسیاری از دیگر چهره‌های مذهبی، سیاسی و رسانه‌ای ایران نیز به انتقاد شدید از این فیلم و گردانندگان آن پرداخته‌اند.
در همین راستا، غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور هفته پیش این فیلم را "کذب" دانسته و گفته بود که قوه قضاییه در مورد آن پرونده‌ای تشکیل داده است.
در واکنشی غیر مستقیم به مجموعه انتقادات آیت الله مکارم شیرازی علیه فیلم ظهور بسیار نزدیک است، علی اصغر سیجانی کارگردان این فیلم چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا، اخبار حاکی از توزیع میلیونی و نیز ساخته شدن بخش دوم آن را رد کرده است.
پیش‌تر، سایت جهان نیوز که از سایت‌های اصولگرای منتقد دولت محسوب می‌شود، نوشته بود که تهیه کنندگان فیلم تصمیم دارند که سی دی دوم آن را در سالگرد تولد امام دوازدهم شیعیان (نیمه شعبان مصادف با ۲۶ تیر) و به دو زبان انگلیسی و عربی توزیع کنند.

اتهام ارتباط سازندگان با رحیم مشایی

سایت جهان از سوی دیگر ادعا کرده که اخیرا سازندگان فیلم ظهور بسیار نزدیک است با یکی از اعضای ارشد "گروه کاری نزدیک به آقای رحیم مشایی" ملاقات کرده و بعد از اعلام برنامه‌های خود، مورد تشویق او قرار گرفته‌اند.
در واکنشی دیگر، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در یادداشتی با عنوان "ظهور نزدیک است یا انتخابات؟!" از "شواهد و قرائن فراوان" وابستگی سازندگان این فیلم به "حلقه حاشیه ساز دولت" خبر داده است.
کیهان مدعی شده: "تهیه کنندگان سی دی... قصد داشته‌اند با توزیع گسترده آن ابتدا آقای دکتر احمدی‌نژاد را در اذهان عمومی‌‌ همان شعیب بن صالح معرفی کنند و بعد در دوران انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و یا... با استناد به اینکه از افراد نزدیک به آقای احمدی‌نژاد و مورد وثوق و اطمینان ایشان هستند، لیست نامزدهای مورد قبول خود برای مجلس و یا نامزد ریاست جمهوری مورد نظر خود را، نامزد و نامزدهای مورد تایید حضرت بقیه الله الاعظم- ارواحنا له الفداء- جا بزنند."
اسفندیار رحیم مشایی هفته پیش با رد انتساب فیلم ظهور نزدیک است به خود، گفت: "من اصلا از ساختن چنین فیلمی اطلاعی نداشته و نمی‌دانم که تهیه کنندگان آنچه کسانی هستند."
آقای مشایی همچنین در پاسخ به این پرسش که "احمدی‌نژاد درباره مشابهت سازی یکی از شخصیت‌های این فیلم به خودش موضع گیری کرده است یا نه؟" گفته که تاکنون در این مورد چیزی نشنیده است.
در واکنشی دیگر، علی اصغر سیجانی تهیه کننده فیلم نیز گفته است که هیچ ارتباطی با رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران ندارد.



شرکت برق توکیو (تپکو) گرداننده نیروگاه فوکوشیما امروز (یکشنبه 17 آوریل ) اعلام کرد که قصد دارد بحران هسته ای این نیروگاه را تا پایان سال جاری مهار کند.
به گفته مقامات این شرکت هدف آنان کاهش تشعشعات اتمی ظرف سه ماه و خنک کردن راکتورهای اتمی تا نه ماه دیگر است.
شرکت برق توکیو در حالی این موضوع را اعلام می کند که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در ژاپن به سر می برد، تا مقامات این کشور را از بابت حمایت قاطع آمریکا از بازسازی مناطق آسیب دیده از سونامی و زلزله مطمئن سازد.

راه اندازی مجدد سیستم های خنک کننده

روز جمعه 15 آوریل میزان مواد رادیواکتیو در آب دریای مجاور راکتور شماره دو در نیروگاه فوکوشیما به 6،500 بار بیشتر از حد مجاز رسید، در حالی که یک روز قبل از آن تنها 1،100 بار بیشتر از میزان مجاز بود.
این موضوع سبب نگرانی از بابت احتمال نشت جدید مواد رادیو اکتیو شد.
سو نه هیسا کاتسوماتا، مدیر شرکت تپکو امروز (یکشنبه 17 آوریل ) در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که راه اندازی مجدد سیستم های خنک کننده راکتورها احتمالا نه ماه وقت لازم خواهد داشت و اظهار امیدواری کرد که ساکنان منطقه بتوانند پس از این مدت به محل سکونت شان باز گردند.
شرکت تپکو به دستور دولت ژاپن مجبور به تعیین تاریخ پایان دادن به بحران نیروگاه فوکوشیما شده است.
اما به گفته خبرنگار بی بی سی در توکیو معلوم نیست که شرکت برق توکیو طی این مدت موفق به راه اندازی مجدد سیستم های خنک کننده در نیروگاه شود.
خبرنگار بی بی سی می گوید که در حال حاضر جلوگیری از نشت مواد رادیو اکتیو به اقیانوس آرام در اولویت قرار دارد.
هزینه بازسازی در ژاپن 300 میلیارد دلار تخمین زده شده است که بالاترین خسارت وارده از بلایای طبیعی در تاریخ است.
پیشتر د ولت ژاپن از شرکت تپکو خواسته بود که به ساکنان مناطق اطراف نیروگاه غرامت بپردازد.
شرکت تپکو در پی این درخواست اعلام کرد که به حدود ۴۸ هزار خانوار که در فاصله ۳۰ کیلومتری اطراف پایگاه فوکوشیما زندگی می کنند معادل دوازده هزار دلار غرامت اولیه پرداخت خواهد شد.
این میزان غرامت "علی الحساب" توصیف شده و پرداخت آن روز ۲۸ آوریل ۲۰۱۱ آغاز می شود.
تخمین زده می شود که شرکت تپکو تا پایان سال جاری میلادی بابت این غرامت ها ۲۴ میلیارد دلار بدهکار شود.
هنوز معلوم نیست که دولت ژاپن چطور می خواهد به این شرکت در تأمین این پول کمک کند.



وزیر اقتصاد ایران: ذخایر ارزی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از ذخایر ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری و بدهی خارجی ۲۰ میلیارد دلاری ایران خبر داد.
شمس‌الدین حسینی که برای شرکت در نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن به‌سر می‌برد این مطلب را روز شنبه در یک نشست خبری در دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی بیان کرد.
آبان‌ماه گذشته خبرگزاری های ایران گزارش داده بودند که بدهی‌های خارجی ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱۸٫۹ میلیارد دلار است که بنا بر آمار جدید وزیر دارایی، میزان بدهی خارجی ایران هم‌اینک ۱٫۱ میلیارد دلار بیشتر شده‌است.
رقم ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی ایران از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی اعلام می شود که رییس کل بانک مرکزی ایران، آبان‌ماه سال گذشته همین عدد را از قول بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده‌بود.
محمود بهمنی در این زمینه بدون تایید یا رد این آمار گفته بود: «بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول ... ذخیره ارزی را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی روز شنبه با تکرار گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اظهار داشت که «اقتصاد ایران به لحاظ تجاری برای شرکای خود، جذابیت بی‌نظیری دارد.»
آقای حسینی افزود که «جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و فشارها، در یک سال گذشته از رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار بوده‌است.»
وی با اظهار اینکه «ایران در سال گذشته با ۱۹۰ کشور مبادلات نفتی و غیرنفتی داشته» گفت که «با وجود بحران‌های موجود در جهان، ارزش بورس تهران به میزان ۷۰ درصد رشد داشته‌است.»
اعلام رقم ۱۰۰ میلیارد دلار برای ذخایر ارزی ایران در حالی است که خبرگزاری فارس به تازگی گزارش داد که «خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان شش ماهه سال گذشته به بیش از ۶۷ میلیارد دلار رسیده‌است.»
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای کاهش نگرانی افکار عمومی، به‌ویژه در ارتباط با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اطمینان داده‌است که ایران از امکانات کافی برخوردار است و از جمله «بیش از صد میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد.»
اما تحلیلگران اقتصادی می گویند که این ذخایر یک بار برای همیشه از سوی دولت به بانک مرکزی فروخته شده و در اختیار دولت نیست که بتواند در جریان بحران‌های آینده از آن استفاده کند.



ادامه اعتصاب در بندر امام و ماهشهر و تجمع کارگران دو کارخانه قزوین

گزارش ها از ادامه اعتصاب ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام و صدها کارگر شرکت های پتروشيمی در منطقه ويژه ماهشهر حکايت دارد.
اعتصاب در مجتمع پتروشيمی بندر امام از روز بيستم فروردين شروع شد و کارگران شرکت های پتروشيمی در منطقه ويژه ماهشهر از روز ۲۲ فروردين ماه به آنها پيوستند.
خواست اعتصابيون اين است: انعقاد قراردادهای مستقيم با خود کارگران، موضوعی که دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ تصويب کرد، اما هنوز به اجرا در نيامده است.
کارگران اعتصابی ضمن درخواست حذف شرکت های پيمانکاری خواستار آن هستند تا از مزايای کارگران رسمی نيز برخوردار شوند.
اعتصاب در شرايطی ادامه دارد که به نوشته وبسايت اتحاديه آزاد کارگران ايران، مصطفی موسوی، مشاور مديرعامل مجتمع پتروشيمی بندر امام، روز شنبه در نامه ای که برای کارگران خوانده شد، از آنان خواست که روز يکشنبه سرکار خود حاضر شوند و گفت که به رغم اعتصاب يک هفته گذشته، حقوق آن روزها پرداخت می شود، کسی اخراج نخواهد شد و او پيگير خواسته ومطالبات کارگران خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، کارگران اعلام کردند که تا تحقق خواسته هایشان، به اعتصاب ادامه خواهند داد.
همزمان با مجتمع پتروشيمی بندر امام، کارگران شرکت‌های پتروشيمی اميرکبير، خوزستان، شيميايی رازی، تندگويان، بوعلی و اروند در منطقه ويژه ماهشهر با طرح خواسته های مشابه دست به اعتصاب زده اند.
در همين حال، اخبار مربوط به اين اعتصاب بزرگ در برخی از وبسايت‌های اصولگرا منتشر شده است. برای مثال، وب سايت بولتن نيوز، شمار کارگران معترض و اعتصابی را بيش از پنج هزار نفر ذکر کرده است.
با اين همه، وب سايت‌های دولت و مجتمع پتروشيمی بندر امام در قبال اين اعتصاب گسترده سکوت کرده‌اند و مقام‌های دولت و وزارت نفت نيز تاکنون واکنشی در اين مورد نشان نداده‌اند.
موضوع لغو واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران در ايران بوده است.
اين خواسته از جمله در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز عنوان شده‌اند که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است.
اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران در شهرهای گوناگون ايران در سال‌های اخير رو به افزايش گذاشته است. از جمله اين شهرها می‌توان به تبريز، تهران، قائمشهر، اراک، آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز اشاره کرد.
تجمع کارگران دو کارخانه قزوین در تهران
 وبسايت جرس، نزديک به اصلاح طلبان، گزارش داد که دهها کارگر کارخانه نساجی قزوين، عصر روز شنبه در مقابل نهاد رياست جمهوری تجمع کردند.
بر اساس اين گزارش، کارگران نساجی قزوين گفته اند بيش از يک سال است که حقوق و مزايا دريافت نکرده اند.
به نوشته جرس، پليس ضد شورش ضمن جلوگيری از دادن شعار توسط کارگران، آنها را متفرق کرد، اما آنها به تحصن خود در پارک پاستور ادامه دادند.
خبرگزاری فارس نيز گزارش داد که کارگران شرکت نازنخ قزوين صبح روز يکشنبه در مقابل مجلس‌ شورای اسلامی تجمع کردند.
اين تجمع در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه دستمزد کارگران صورت گرفت.

کاسترو خواستار محدوديت دوران زمامداری در کوبا شد

رائول کاسترو ۷۹ ساله همراه با برادرش، فيدل، در مجموع ۵۲ سال بر کوبا حکومت کرده‌ اند.
رائول کاسترو، رييس جمهور کوبا، برای نخستين بار از زمان به قدرت رسيدن او و برادرش در ۵۰ سال پيش، پيشنهاد کرد که دوران زمامداری رهبران در کوبا محدود شود.
آقای کاسترو که ۷۹ ساله است و همراه برادرش، فيدل کاسترو، در مجموع ۵۲ سال بر کوبا حکومت کرده‌ اند، در سخنان خود از نبود افراد جوان در حاکميت کشور اظهار تأسف کرد و گفت کوبا اکنون بهای اشتباهاتی را می‌پردازد که در گذشته صورت گرفته است.
رئيس جمهور کوبا که در نشست حزب کمونيست سخن می‌ گفت اظهار داشت که شخصاً «جوان‌گرايی نظام‌ مند» در حکومت را آغاز خواهد کرد.
رائول کاسترو در ادامه گفت که سياستمداران و ديگر مقام‌های مهم مملکتی، از جمله خود وی به عنوان رئيس جمهور فعلی، بايد طول زمان خدمتشان به دو دوره ۵ ساله محدود شود.
وی در اين زمينه به محدوديت زمامداری «رياست شورای حکومتی و وزيران او» اشاره کرد. آقای کاسترو در حال حاضر رياست اين شورا را بر عهده دارد.
رييس جمهور کوبا پس از تشديد بيماری برادرش، فيدل، در سال ۲۰۰۸ روی کار آمد و در صورتی که محدوديت اشغال مناصب دولتی از سوی او رعايت شود، وی حداقل تا سال ۲۰۱۸ بر سر کار خواهد بود.
رائل کاسترو در اشاره به محدوديت دوران زمامداری در کوبا گفت که او و برادرش تلاش های مختلفی برای ارتقاء رهبران جوان صورت داده اند ولی اين تلاش ها موفقيت آميز نبوده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نظر می رسد که اشاره آقای کاسترو به برکناری وزير امور خارجه و معاون رييس جمهور در سال ۲۰۰۹ است که بعدها به سوء استفاده از قدرت متهم شدند.
وی افزود: امروزه ما با پيامدهای فقدان رهبران جوان دست به گريبان هستيم.
رائول کاسترو در سخنرانی دو ساعت و ۳۰ دقيقه ای خود همچنين پيشنهادهای ديگری برای ايجاد تغييرات در کوبا مطرح کرد که شامل حذف تدريجی دفترچه های سهمیه و یارانه ساير کالاها، غير دولتی کردن اقتصاد کشور و دادن اختيارات بيشتر به بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود.
وی اظهار داشت: حزب کمونيست مدتهاست که در حال مطالعه قانونی کردن فروش خودرو و مسکن است. اين فعاليت های اقتصادی از زمان انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ تا کنون ممنوع است.
رييس جمهور کوبا گفته که اين کشور برای سال های طولانی مشکلات را ناديده گرفته است و تاکيد کرد که بقاء کوبا بستگی به اتخاذ تصميم های حياتی دارد.
آقای کاسترو گفت: «هيچ کشور يا شخصی نمی تواند بيش از آنچه که دارد خرج کند. دو با دو، چهار می شود. نه پنج، شش يا هفت که ما بعضی وقت ها اين گونه حساب می کرديم.»
وی اظهار داشت که اعمال تغييرات مورد بحث با عجله صورت نخواهد گرفت ولی اين تغييرات بدون وقفه خواهد بود. آقای کاسترو در عين حال هرگونه اعمال شوک به اقتصاد کوبا را رد کرد.
رييس جمهور کوبا از زمان به قدرت رسيدن در مقام ریاست جمهوری، دهها هزار هکتار از زمين های دولتی را به کشاورزان خرده پا واگذار کرده و به کوبايی ها اجازه داده است تا کسب و کار خود را راه بياندازند، خانه اجاره کنند و نيروی کار استخدام نمايند.



نگرانی اسرائيل از لحن تازه‌ی قاهره

بنیامین نتانیاهو از آینده‌ی مناسبات اسرائيل و مصر بیم دارد

سه ماه پس از آغاز ناآرامی‌های سیاسی در مصر که به برکناری حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری این کشور انجامید، این نگرانی در دولت اسرائيل افزایش می‌یابد که رهبران تازه در قاهره، رویکردی دشمنانه نسبت به اسرائيل اتخاذ کنند.

به گزارش روزنامه‌ی اسرائیلی «هاآرتص»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، در گفت‌وگویی که اخیرا با سفیران کشورهای اتحادیه‌ی اروپا داشت، گفته است که از برخی موضعگیری‌های تازه‌ی دولتمردان مصر بشدت نگران است.
طبق گزارش «هاآرتص آنلاین»، نگرانی نتانیاهو بویژه از اظهارات نبیل العربی، وزیر امور خارجه‌ی کنونی مصر است. نخست‌وزیر اسرائيل نسبت به موضعگیری‌هایی واکنش نشان می‌دهد که اخیرا از سوی مقامات بلندپایه‌ی وزارت خارجه‌ی مصر و دولت این کشور اتخاذ و در آن‌ها اسرائيل به عنوان «دشمن» معرفی شده است.
برای نمونه، سمیر ردوان، وزیر دارایی مصر، اخیرا در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های اسرائيل در مصر گفته است: «به سرمایه‌گذاری "دشمن" نیازی نیست».
تشدید جو ضداسرائيلی و نزدیکی مصر به ایران
افزون بر آن، روز جمعه (۱۵ آوریل/۲۶ فروردین)، تظاهراتی ضداسرائيلی در برابر سفارت اسرائيل در قاهره و نیز در برابر کنسولگری این کشور در اسکندریه برگزار شد که در آن هزاران مصری شرکت کرده بودند.
همچنین طبق ارزیابی سیاستمداران اسرائيل، نامزدهایی که خود را برای شرکت در انتخابات ماه سپتامبر در مصر آماده می‌کنند، همواره با شعارهای ضداسرائيلی تندتری برای جلب آرای انتخاب‌کنندگان تلاش می‌ورزند.
روزنامه‌ی «هاآرتص» در تفسیری نوشته است که نامزدهای انتخابات برای گزینش جانشین حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری سرنگون‌شده‌ی مصر، همواره مواضع ضداسرائيلی افراطی‌تری اتخاذ می‌کنند. دولت موقت در قاهره همچنین قصد دارد قراردادهای منعقد شده با اسرائيل در مورد صدور گاز را تغییر دهد و تدریجا به ایران نزدیک‌تر می‌شود.
دوره‌ی تازه‌ای در مناسبات مصر و اسرائیل؟
طبق تفسیر «هاآرتص»، دولت دست‌راستی اسرائيل از نظر بین‌المللی منزوی شده است و دولت مصر می‌تواند با اسرائيل خصومت ‌بورزد، بدون اینکه از پیامدهای آن برای مناسباتش با آمریکا و اروپا بیم داشته باشد.
به نظر می‌رسد که پس از مبارک، دوره‌ی تازه‌ای در مناسبات میان مصر و اسرائيل آغاز می‌شود که در آن اسرائيل دیگر نمی‌تواند مانند گذشته روی پشتیبانی مصر حساب باز کند. به گفته‌ی مفسر رسانه‌ی یاد شده، بویژه در شرایطی که فشار بین‌المللی برای خروج اسرائيل از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی افزایش می‌یابد، نتانیاهو بیش از پیش فقدان دوست بازداشت‌شده‌ی خود مبارک را احساس می‌کند.
حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری پیشین مصر سرانجام پس از هفته‌ها تظاهرات اعتراضی در مصر در تاریخ ۱۱ فوریه از مقام خود کناره‌گیری کرد. دادستانی مصر در قاهره اخیرا حکم بازداشت موقت او را به اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت صادر کرد.
پس از کناره‌گیری حسنی مبارک، دولتمردان تازه‌ی مصر تضمین کردند که به پیمان صلحی که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل منعقد کرده‌اند، همچنان وفادار خواهند بود.



استقبال بریتانیا از تحریم «ناقضان حقوق بشر» در ایران

بریتانیا ضمن حمایت از تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ۳۲ تن از مقامات حکومت ایران که ناقض حقوق بشر دانسته شده‌اند، اعلام کرد، کسانی که تحریم در بریتانیا را بشکنند مجازات خواهند شد. احتمال افزایش تحریم‌شدگان نیز وجود دارد.

سایت سفارت بریتانیا در ایران بیانیه‌ای را با عنوان "تحریم ناقضان حقوق بشر" منتشر کرده است. در این بیانیه اسامی ۳۲ تن از مقامات جمهوری اسلامی آمده است که عاملان «نقض جدی حقوق بشر در ایران» شناخته شده‌اند. از موارد نقض حقوق بشر توسط آنان، اعمال شکنجه و  مجازات اعدام علیه کسانی اعلام شده که اتهام‌شان مبهم بوده و محاکمه عادلانه‌ای نداشته‌اند.
تصمیم اتحادیه اروپا و استقبال آمریکا
وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین) توافق کردند که ۳۲ مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران تحریم کنند. این ۳۲ نفر از مقام‌های سیاسی، امنیتی و قضایی ایران‌اند. در میان آنان اسامی دادستان و کارکنان زندان نیز به چشم می‌خورد. طبق اعلام اتحادیه اروپا، این ۳۲ نفر مسئول مستقیم سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، سرکوب روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، دانشجویان و سایر گروه‌هایی هستند که در دفاع از حقوق مشروع خود سخن گفته‌اند.
در پی تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا، دفتر مطبوعاتی کاخ سفید آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم کشورهای اروپایی برای تحریم شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی استقبال کرد. برای نخستین بار نیز این آمریکا بود که در سپتامبر سال گذشته میلادی ۸ تن از فرماندهان سپاه و مقام‌های انتظامی و قضایی ایران را به خاطر مشارکت در «سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری» سال ۱۳۸۸ تحریم کرد.
واکنش ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، رامین مهمان‌پرست، روز شنبه (۱۶ آوریل / ۲۷ فروردین) اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مقام‌های ایرانی را محکوم کرد و آن را نشانه «تقلید اتحادیه اروپا از سیاست و رویکرد آمریکا و نشانگر فاصله داشتن اتحادیه از اتخاذ سیاست مستقل از آمریکا» دانست. مهمان‌پرست همچنین اقدام اتحادیه اروپا را «تلاشی برای انحراف افکار عمومی از نقض فاحش و بی‌شمار حقوق بشر در کشورهای غربی و منطقه» خواند.
هشداری به دیگر مقامات: «آلوده نقض حقوق بشر نشوید»
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
در بیانیه سفارت بریتانیا قول ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، نقل شده که می‌گوید، به نظر می‌رسد در حالی که در خاورمیانه بسیاری تغییرات در حال وقوع است، ایران می‌پندارد که می‌تواند وضعیت حقوق بشر در کشور را پنهان کند. هیگ به زندانی کردن رهبران اپوزیسیون، آمار بالای روزنامه‌نگاران در بند، استفاده مفرط از مجازات اعدام آن هم با "اتهاماتی مبهم" اشاره دارد. وی تاکید می‌کند که اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده است که ۳۲ تن از مقامات جمهوری اسلامی مسئولان یا مباشران سیاست‌های ناقض حقوق بشر در ایران هستند.
در این بیانیه آمده است که تصمیم اتحادیه اروپا نشانگر نگرانی جدی این اتحادیه از وضعیت حقوق بشر در ایران است و این نگرانی باعث شده که در ۲۴ مارس جامعه بین‌الملل نیز برای تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران به توافق برسد.
نام اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در فهرست ناقضان حقوق بشر ایران آمده استبه نوشته سایت سفارت بریتانیا در ایران، تحریم‌هایی که در مورد ناقضان حقوق بشر در ایران در نظر گرفته شده، شامل مسدود کردن دارایی‌های گسترده و نیز ممنوع‌الورود شدن آنان به اروپا می‌شود.  بر اساس این بیانیه، اداره خزانه‌داری بریتانیا مجازات‌های کیفری برای نقض این تحریم‌ها وضع خواهد کرد و چنانچه این تحریم‌ها در بریتانیا شکسته شوند، خاطیان به مجازات تا ۲ سال زندان و جریمه نقدی نامحدود محکوم می‌شوند.
در بیانیه تاکید شده، امکان آن هست که افراد بیشتری به فهرست ناقضان حقوق بشر در ایران اضافه شوند و این موضوع در دست بررسی است.
در پایان بیانیه سفارت بریتانیا در ایران هشدار داده شده که هدف از تحریم‌ها آن است که افرادی که نامشان در فهرست آمده رفتار و رویه خود را تغییر دهند؛ همچنین تحریم این افراد هشداری است به دیگر مقامات که «خود را به نقض حقوق بشر آلوده نکنند».