۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

تجمع صدها تن از کارگران تبریزی در مقابل اداره کار به مناسبت روز چهانی کارگر

خبرگزاری هرانا - صدها تن از کارگران و مردم در مقابل اداره کار شهر تبریز واقع در خیابان امام خمینی، به مناسبت وز جهانی کارگر (اول ماه مه) دست به تجمع زدند.
این تجمع صبح امروز شنبه 11 اردیبهشت ماه آغاز شد و تجمع کنندگان ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر به اخراج های گسترده، بیکاری و فقر  موجود اعتراض کردند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، با وجود حضور گسترده ی نیروهای امنیتی، هر لحظه بر تعداد شرکت کنندگان افزوده می شد.
شایان ذکر است، در حالی کارگران در چنین روزی اعتراض خود را به وضعیت معیشتی اسفبارشان اعلام می دارند که مسئولین و نهاد های امنیتی به طور کلی، از تجمع کارگران عموما و در روز جهانی کارگر خصوصا ممانعت به عمل می آوردند.

تجمع اعتراضی هزاران تن از کارگران در قزوین

خبرگزاری هرانا - کارگران قزوین برای گرامیداشت روز جهانی کارگر، با برپایی تجمعی علیه اخراج کارگران و سایر مشکلات کارگری دست به اعتراض زدند.
هزاران تن از کارگران شهر قزوین از ساعت 9 صبح امروز شنبه، 11 اردی بهشت ماه، در ورزشگاه یادگار امام تجمع کرده و روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، نمایندگان کارگران طی سخنرانی های خود خواستار پایان دادن به قرار دادهای موقت و رسمی شدن کارگران، حق بیمه و  حل سایر مشکلات کارگری شدند.
در همین راستا کارگران اقدام به سر دادن شعارهایی علیه شرایط فاجعه بار معیشت خود کردند. این تجمع تا ساعت 13 ادامه داشت.
شایان ذکر است که از صبح امروز نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر قزوین مستقر شدند و با خودروها و ماتورهای خود در سطح شهر گشت می زدند. حضور  این چنین نیروهای امنیتی در سطح شهر قزوین، بی سابقه عنوان شده است.

در پی حضور غیرمنتظره احمدی نژاد در دانشگاه تهران دانشجویان دست به تجمع اعتراضی زدند

گفته می شود صبح امروز احمدی نژاد به صورتی کاملا غیرمنتظره برای شرکت در مراسم حکمت مطهر به دانشگاه تهران رفت. دانشجویان این دانشگاه نیز به تدریج در صحن دانشگاه و در مقابل سالن ابن سینا گرد هم آمدند تا نسبت به حضور احمدی نژاد اعتراض خود را نشان دهند.
به گزارش دانشجو نیوز، در ابتدا مامورین بسیار پرتعداد حراست و انتظامات که از سایر دانشگاه ها به دانشگاه تهران منتقل شده بودند تجمع اعتراضی اولیه را پراکنده کردند. اما به تدریج که دانشجویان این دانشگاه از حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه مطلع شدند بر تعداد دانشجویان معترض افزوده شد و ایشان توانستند تا با شکل دادن یک تجمع صدها نفره اعتراض خود را به رئیس دولت کودتا نشان دهند.
این درحالی است که نیروهای بسیجی و مامورین امنیتی در برابر سالن ابن سینا حضور چشمگیری داشتند و ورودی سالن را کاملا بلوکه کرده بودند.
پس از آن دانشجویان که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده شده بود به سمت سردر اصلی دانشگاه حرکت کرده و شعارهایی چون "یا حسین میرحسین"، "مرگ بر دیکتاتور"، "نصر من الله و فتح القریب، مرگ بر این دولت مردم فریب" سر دادند.
بنابراین گزارش تجمع دانشجویان معترض که از حضور بی سروصدای احمدی نژاد خشمگین بودند تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشته است.
حضور بی اطلاع احمدی نژاد در دانشگاه نشانه ای ازترس وی در مواجه شدن با دانشجویان معترض است. پیش از این احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری اش چند بار به برخی دانشگاه های عمده تهران رفته بود که هربار با اعتراضات وسیع دانشجویی مواجه شده بود.
به نظر می رسد شدت و خشونت اعمال شده در سرکوب جریانات دانشجویی قادر به انفعال حرکت های اعتراضی دانشجویان نبوده است. شکل گیری چنین اعتراضی در بازه محدود زمانی یک ساعته  و در حالی که عمده دانشجویان از حضور احمدی نژاد در دانشگاه مطلع نبوده اند نشانگر حیات،  پویایی و قدرت جنبش دانشجویی در دانشگاه هاست.
شایان ذکر است که بسیاری حضور بی سرو صدای وی در روز جهانی کارگر امسال را برای کاهش اعتراضات دانشجویی عنوان کرده اند.

محمد اولیایی فر، وکیل دادگستری بازداشت شد


خبرگزاری هرانا: محمد اولیایی‌فرد حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری صبح امروز بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این وکیل دادگستری که امروز صبح به دادگاه انقلاب رفته بود، توسط "ستاری" مدیر دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به بخش اجرای احکام دادگاه معرفی و پس از جلب به زندان اوین منتقل شد.
محمد اولیایی فرد در اسفند ماه گذشته نیز به بهانه ‌بررسی پرونده‌ چند تن از موکلانش به دادگاه فراخوانده شده بود، توسط مدیر دفتر شعبه ۲۶ به اجرای احکام معرفی و بازداشت شد.
این وکیل پایه یک دادگستری در پی اعدام بهنود شجاعی در مصاحبه ای اجرای حکم موکلش را به دلیل صغر سنی وی غیرقانونی خوانده بود ابتدا به دادسرای کارکنان دولت احضار و پس از تشکیل پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به اشد مجازات محکوم شد.
طی سه ماه گذشته این دومین بار است که این حقوقدان توسط بخش اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران به بهانه‌ گذراندن محکومیت یک ساله‌اش به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه بازداشت و روانه‌ زندان می‌شود، این در حالی ست که حکم مذکور تا به این لحظه به اولیایی فرد و هیچ یک از وکلایش به طور قانونی ابلاغ نشده است و در واقع بازداشت ایشان به شیوه‌ای کاملا غیرقانونی و بدون رعایت مهلت بیست روزه‌ی اعتراض و تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان صورت گرفته است.
گفتنی است، محمد اولیایی فرد وکیل بسیاری از افراد زیر ۱٨ سال محکوم به اعدام است و همچنین فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی است که پیش از این نیز در پی طرح مسئله‌ شکنجه توسط بازجویان وزارت اطلاعات در سال ٨۷ به سیاه نمایی و توهین و افترا علیه وزارت اطلاعات متهم شده بود.

آیا دادرسی هست؟ نامه ی مادر زندانی سیاسی دکتر اکبر کرمی

به نام خدا
آیا دادرسی هست؟

فرزندم، آقای دکتر اکبر کرمی پزشک و پژوهشگر و از مدافعان حقوق بشر! حدود ۱۶۰ روز پیش در قم در مطب خود بازداشت شده، و کامپیوتر و یاداشت‏ها ووسایل شخصی او را نیز برده‏اند. مدّتها کسی پاسخگوی نگرانی مادر سالخورده و بیمار و همسر و فرزند و برادران و خواهران و دوستان او نبود، و از دلیل بازداشت او، جز از سنگین بودن پرونده‏ی‏اش، برای‏ارعاب خانواده‏اش چیزی نمی‏گفتند. اینک پس از ماه‏ها انفرادی و انواع فشار و تحمیل، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات دولتی را به او نسبت می‏دهند، و همچنان بلاتکلیف دربند اسارت و فشار است.

از همه‏ی خیرخواهان و دلسوزان برای نجات او مدد می‏جوییم و از مقامات مسئول، تقاضای رفع مظلومیت از فرزندم و پاسخ‏خواهی از کسانی را داریم که این‏همه فشار و آزار را برای وادارساختن او به اعتراف به‏کارهای ناکرده و حرف‏های نزده را داریم. آیا دادرسی هست؟

مادر سالخورده‏ی زندانی سیاسی-عقیدتی دکتر اکبر کرمی

گفتگوی برنامه ی تلویزیونی رهایی زن با خانم فاطمه ی اسالو




خانم فاطمه اسانلو مادر آقای منصور اسانلو در گفتگوئی با مینو همتی در برنامه رهائی زن از کانال یک ماهواره از وضعیت نامساعد این فعال سندیکائی در زندان رژیم اسلامی سخن میگوید:


مینوهمتی : در آستانه اول ماه می روز جهانی کارگر هستم و همچنان رژیم جمهوری اسلامی فعالین جنبش کارگری را در بند و اسارت خود دارد، نمونه بارز آن آقای منصور اسانلو رائیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه هستند که علی رغم شدت بیماری، از امکانات پزشکی مناسب محرم شده است در همین ارتباط از آخرین وضعیت آقای اسانلو که در آن قرار داراد صحبتی دارم با مادر منصور اسانلو، ضمن سلام به شما لطف کنید آخرین خبری را که از وضعیت فرزند خود آقای منصور اسانلو دارید برای بینندگان ما بازگو کنید ضمن اینکه اشاره کنید به اینکه آقای اسانلو چند مدت است که‌ در زندان به‌ سر می برد و آخرین دیدار شما با فرازند خود چه زمانی بوده است؟

فاطمه اسانلو: سلام دارم خدمت همه شما عزیزان که زحمت می کشید . من نزدیک بیست روز به عید بود که رفتم به دیدن پسرم نمی دانم چطور شد که ملاقات حضوری به من دادند ولی من خودم تنها بودم چون به اندازه ای این زندان دور است که ما نمی تونیم برویم ، ملاقاتی هر هفته یک باراست ولی من و خانم ایشان نمی توانیم برویم در هر صورت من رفتم دیدنش در آن زمان وضعیت روحی خوبی داشت ولی حال جسمی خوبی نداشت .
پسرم بیشتراز یک سال و نیم می شود که در زندان گوهردشت رجایی شهر به سر می برد ، من و همسر اسانلو هر تلاشی کردیم و میکونیم ولی هیچ جوابی به ما نمی دهند و پسرم را تحت شکنجه روحی قرار می دهند هر چند مدت به یک بند می فرستند در حال حاضر انتقال دادند به بند پنج زندان گوهردشت و در هر بند دو نفر هستند که همان بیست روز مانده به عید به من ملاقاتی داداند و دیگر به ما ملاقاتی ندادند حالا نمی دانم به زندانی های دیگر ملاقات داداند یا ندادند ولی به‌ ما ملاقاتی ندادند تا این زمانی که‌ دارم با شما صحبت میکنم موفق به دیدن پسرم نشدیم چون زود بندایشان را عوض می کنند یک بار سلول انفرادی می برند یک روز تحت فشار می زارند به خاطر چه چیزی به خاطرخواسته های انسانی ، این که مثلا یک فرشگاهی باشد که دوتا لیمو ترش وجود داشته باشد چون قلب و ریه فرزندم درد می کند.


مینوهمتی: ما می دانیم منصور اسانلو از نارحتی قلب و کمر رنج می بردند لطف کنید از وضعیت ایشان توضح بدهید و این را می دانیم که پزشک قانونی بیش از سه بار تاکید کرده که ایشان قادر به‌ تحمل این وضعیت نیست و باید آزاد شود و تحت مداوا قرار بگیرد به نظر شما وضعیت جسمانی ایشان چطور است؟

فاطمه اسانلو: ما قبل از عید خیلی تلاش کردیم حتی در شمال هم خانه آماده کرده بودیم که پسرم بیاد ببریم که انجا تنها باشد و قلب و ریه و کبد ایشان تحت درمان قرار بگیرد تمام وضع داخلی فرزندم به هم ریخته است . دیروز که برادرش و پسرش به ملاقتی رفته بودند گفته بودن ساعت یازده می توانید ایشان را ببینید ولی تا ساعت یک انجا می مانند بعد می گویند که قرار ملاقات ندارند شما تصورکنید که دیروز من چه قدر مریض شدم که می خواستند بستری بشوم به خودم قدرت دادم که زنده بمانم ، تلفن زدیم به زندان که هیچ جوابی به ما ندادند ، ما خیلی ناراحت و نگران بودیم که چرا ملاقاتی ندادند یا اجازه ندادن که با پسرم صحبت کنیم تا ساعت شیش نگران حال ایشان بودیم تا اینکه اسانلو یک تماس کوتاهی با ما گرفت و گفت امرز که روز ملاقتی بود با پابند و داست بند می برند بیرن از زندان برای معاینه ریه ، قلب ، و چشم هایش وقتی برگشته بود یک سرباز به پسرم خبر می دهد که امده بودن ملاقاتی و تماس گرفتیم نگران هستیم بعد تماس گرفت گفتم مادر جان من که از بین رفتم شما کجا هستید گفت که من را بردن با داست بند و پابند معاینه.


مینو همتی : در حال حاضر چند سال است ایشان دستگیرشده است؟

فاطمه اسانلو: سه سال است که دستگیر شده و یک سال و نیم است که بعد از اینکه چشم هایش را معالجه کردیم باید هشت ما تحت نظر پزشک های بیرن زندان بود که دو ماه مانده بود که ایشان را از زندان اوین به گوهردشت کرج انتقال دادند ، یک سال و نیم است که به ایشان مرخصی نداده اند من که مادرش هستم ایشان را ببینم حتی برای پسرش که می خواست ازدواج بکند مراسم عقد بگیریم می خوستیم ایشان یک ساعت بیاید در مراسم شرکت کند که قاضی ایشان اقای حداد گفت که من اجازه نمی دهم اگر تمام دنیا هم اجاز بدهد و اگر هم اجازه بدهم با قفل و زنجیر میاد که من خیلی ناراحت شدم و یک سال و نیم هست که پسرم اصلا مرخصی بیرنی ندادند


مینو همتی :اشاره کنید در کدام زندان و در کدام بند هستند؟

فاطمه اسانلو: بند معتاد ها و قاتل ها ی که اصلا که هیچی ندراند، مسئولین به ما می گویند پسرشما ما را ازیت میکند فرض کنید پسر من می گوید گناه من چه چیزی است که من را از این بند به یک بند دیگر می برید بعد می گویند ایشان نباید حرف بزند هیچی نباید بگوید ،می خواهم بدانم گوسفند زبان دارد یا ندارد تا سرش را نبریدن حرف میزند انسان هم حرف می زند اگر حرف نزنیم که اتفاقی نمی افتد انسان بیاد حرف خود را بگوید. حالا خواسته من این است که ایشان از زندان آزاد شود چون ما خیلی زحمت کشیدیم نامه دادیم پیش آقایانی که جدید سر کار امداند رفتیم هیچ گونه جوابی به ما ندادند من دلم می خواست به عنون یک مادر بچه ام شب عیدی در کنارم باشد یا بیرون از زندان معالجه شود ، هیچ انسانی هیچ قانونی در کشور ما نیست چون ایشان یک سال و نیم باید بیرون از زندان باشد، حالا یک سال از زندان ایشان مانده حداقل این یک سال را ایشان بیرون از زندان تحت درمان باشد.


مینو همتی : شما اگر بخواهید کوتاه یک پیام بفرستید به نهاد های بین المللی . اتحادیه های کارگری و به تامام کسانی که در سراسر دنیا صدای شما را به عنوان یک مادری که نگران وضعیت فرزند خود است ، بشنوند چه صحبتی دارید ؟

فاطمه اسانلو: من از سازمان های کارگری از صنف کارگری و اتحادیه بین المللی کارگری خواهش می کنم یک کاری بکنند پسرم دارد از لحاظ جسمی وضعیت وخیمی پیدا کرده است توان ماندن در زندان را ندارد دیروز نزد پزشک بوده است ،من امروز خیلی تلاش کردم تماس بگیرم ولی جواب ندادند خوشبختانه اسانلو تماس گرفت گفت مادر اینجا خیلی شلوغ است از بند خود ما تمام تلفن ها بسته بود از یک بند دیگر تماس می گیرم پرسیدم به شما چه جوابی دادن که معاینه شدی گفت مادر به من هیچ جوابی ندادند باید جواب ها را به قاضی بدهند انها هم که جواب نمی دهند این بار چهارم است که پزشکان خود زندان گفتند ایشان باید بیرون از زندان معالجه شود و درخواست من از کل کارگران دنیا و اتحادیه ها و صنف های کارگری می خواهم که یک کاری انجام بدهند نامه بفرستند درخواست کنند که پسرم آزاد شود عفو نمی خواهد چون فرزند م کاری نکرده بود که عفو شود باید حالا بیرون از زندان باشد .


مینو همتی: خانم اسانلو مایلم تاکید کنم در واقع تالاش می شود اخبار ها منتشر میابد به طور قطع صدای شما شنیده می شود مایلم از وضعیت همسر ایشان که تحت فشارهای اقتصادی هستند و طبیعی است که نگران وضعیت جسمانی همسر خود اقای منصور اسانلو هم باشند ، صحبت کنید؟

فاطمه اسانلو: باید گفت یک زن کارگر من به چنین عرسی افتخار می کنم و در واقع پنج ساله اینها گرفتار شده اند ایشان دو شیفت کار میکند که بچه ها درست تربیت شوند و تحصیل کنند اما مشکلات زیادی سر را ایشان هستند خیلی سختی می کشند باید کرایه خانه پسر برزگ اسانلو را بدهد که بی کار است و کار نیست که کار بکند پسر کوچک که دانشگاه تحصیل می کند ،اما با تمام وجود دوست دارند که پدر در کنار انها باشد زن اسانلو دست دارد که شوهرش درکنارش باشد برای یک زن خیلی سخت است که سه سال بدون همسر زحمت می کشد من وبچه ها و عروسم خیلی سختی میکشیم، من از عروسم خیلی تشکر میکنم که تحمل می کند ومشکلات را با سر بلندی تحمل میکند چون همسرش بی گناه بود و بغییر از حق کارگر چیزی نمی خواست بغییر از این که اتحادیه کارگران شرکت واحد را به نتیجه رساند گناهی نداشت مگر این کار زندانی دارد در کجای دنیا این کار زندان دارد اگر بخواهید به کارگران کمک کنید . حالا در زندانی هستند که با چه بدبیختی میوه به دست انها می رسد دو هفته است که میوه به اسانلو ندادند ایشان باید لیمو ترش داشته باشد، ما که هیچ کاری نمی توانیم برای اسانلو انجام بدهیم نمی توانیم که پول بفرستیم پنجاه هزار هم که می فرستیم رفته میوه گرفته می گویند اقای اسانلو بیاید کار داریم ایشان میوه را انجا می گزارد شب عید بوده گفته که دور هم خوش باشند من پسرم را می شناسم، ایشان را تا ساعت پنج در یک سالون نگه می دارند که اسانلو اعتراض می کند می گوید مگر من چکار کردم ، هم میوه های شب عید را از دست می دهد هم من یک مقدار تخمه سبزی داده بودم که بکارد وقتی کاشت بود از بند انتقال دادند که حالا یک ماه و بیست روز می شود که انتقال دادند ، من خیلی ناراحت و نگران هستم همیشه پسرم جلو چشمم هست . ناراحتی من این است که چرا پسرم بی گناه زندان افتاده چرا این مسئولین گوش به حرف هیچ کسی نمی دهند.
من درخواستم این است که پسرم بیرون از زندان معالجه شود از اتحادیه ها و سازمان های حقوق بشر می خواهم درخواست کنند که این انسان های بی گناه آزاد شوند از جمله اسانلو ، از تمام سازمانهای که تلاش کردند و زحمت کشیدند تشکر می کنم و به یلاش خود ادامه بدهند


مینو همتی: با سپاس فراون که به ما وقت دادید آرزو مندم آن روز برسد که تمام عزیزانی که در بند هستند منجمله آقای اسانلو و دیگر فعالین جنبش کارگری رها بشوند و برگردند به آغوش گرم خانواده می دانیم که وجود تک تک این انسان های شرافتمند برای جامعه ما مفید است


فاطمه اسانلو: من خیلی ممنون هستم از شما حرف های که می خواستم بگویم شما گفتید به جای من ، دست شما درد نکند به فکر ما هستید.

صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ۱۰ تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد


 
در موج سوم برخورد با دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و در آستانه خرداد ماه ۱۵ تن از دانشجویان منتقد دانشگاه آزاد مشهد با احکام سنگین کمیته انضباطی این دانشگاه روبرو شدند.
رهانا: برای ۵  نفر از این دانشجویان حکم تذکر کتبی و درج در پرونده صادر شده است ، اما برای بیش از ۱۰ تن دیگر احکام محرومیت از تحصیل به مد یک و دو نیمسال صادر شده است. پیش از این نیز طی دو مرحله برای بیش از ۴۰ دانشجوی این دانشگاه احکام سنگین محرومیت از تحصیل صادر شده بود.
به گزارش دانشجو نیوز، در روزهای گذشته نهاد های امنیتی شهر مشهد بارها فعالان دانشجویی دانشگاه های مختلف مشهد را احضار و بازجویی کرده اند. در همین راستا در دو هفته گذشته نهاد های امنیتی شهر مشهد فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد و خانواده های آنها را به صورت  تلفنی تهدید به بازداشت در صورت ادامه فعالیت دانشجویی نموده اند.
شایان ذکر است در پی حمله وحشیانه نیروهای انصار در روزهای ۱۰ و ۱۱ دیماه سال گذشته به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد ، بیش از ۲۱۰ دانشجو این انشگاه بازداشت شدند که هم اکنون دادگاه برخی از این فعالان دانشجویی در حال برگزاری است.
فشار های اخیر بر دانشجویان دانشگاه های مشهد با توجه به نزدیک شدن به خرداد ماه و احتمال بروز تجمعات دانشجویی در این ماه ها ، ارزیابی می شود.

احضار و بازجویی از سروه ویسی دانشجوی کرد

سروه ویسی ، ۲۳ ساله، اهل مریوان و دانشجوی ترم پنجم مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا تهران مجدداً احضار و بازجویی شد.
رهانا: سروه ویسی روز چهارشنبه به دادسرای مستقر در زندان اوین تهران احضار و در آنجا بدون حق برخوداری از وکیل مورد بازجویی قرار گرفت و بازپرس بار دیگر اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام را روبروی این دانشجوی کرد کرده است. اتهامی که نامبرده پیشتر نیز آن را به کلی انکار کرده است.
به گزارش خبرنگار رهانا، سروه ویسی در روز ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۸۸ همراه با لیلا محمدی و پخشان عزیزی و چهار دانشجوی دیگر در گردهمایی اعتراض آمیز دانشجویان کرد دانشگاه تهران به اعدام احسان فتاحیان بازداشت و مجموعاً ۲۵ روز را در سلول انفرادی همراه با شکنجه جسمی و روحی و ۸۴ روز را در بند عمومی گذرانده بود. نامبرده هم اکنون به قید وثیقه آزاد است.

آخرین وضعیت سعید سودملی، از متهمان وقایع پس از انتخابات


کمیته گزارشگران حقوق بشر - سعيد سودملی، از متهمان وقایع پس از انتخابات، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی در تاریخ ۱۰ دی سال ۸۸ در خیابان فلسطین در حال فيلم‌برداری از ترافيک خيابان توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شد.
به گزارش منابع آگاه، سودملی که دارای مدرک لیسانس کشاورزی است، در یکی از پيتزافروشی‌های اطراف میدان فلسطین مشغول به کار بوده که با مشاهده ترافیک سنگین خیابان از مغازه خارج شده و با تلفن همراه خود شروع به فیلم‌برداری می‌کند که بلافاصله بازداشت می‌شود.
به گفته نزدیکان این زندانی سیاسی، بازجوی سعید سودملی از وی به صورت چهار جوابی بازجویی کرده است.برای مثال در بازجويی از وی پرسیده شده «به نظر شما کدامیک از عوامل زیر در حوادث اخیر و بازداشت شما مقصر بوده اند؟ موسوی، احمدی نژاد، خودتان یا دولت.»
دادستان با استناد به بازجویی‌هایی از این قبیل برای سعید سودملی کیفرخواستی صادر کرده که در آن وی به «اقدام علیه امنیت ملی، تبليغ علیه نظام و اجتماع و تبانی» متهم شده است.
قاضی پیرعباسی در دادگاه بدوی وی را از اتهام‌های تبلیغ عليه نظام و اجتماع و تبانی تبرئه کرد ولی به اتهام اقدام علیه امنيت به يک سال حبس تعزیری محکوم شد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و در پی اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات، تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که از اسامی و محل نگهداری بسیاری از آنان اطلاعی در دست نیست. خبرگزاری‌ها تعداد بازداشت‌شدگان را هزاران نفر تخمین زده‌اند.

تایید حکم اعدام دو تن از متهمان وقایع پس از انتخابات


کمیته گزارشگران حقوق بشر - حکم اعدام محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی، دو تن از متهمان وقایع پس از انتخابات از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.
پیش از این شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه، این دو تن را به اتهام «محاربه از طریق همکاری و ارتباط با منافقین» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به اعدام محکوم کرده بود.
محمد علی حاج آقایی و جعفر کاظمی، در ۲۷ شهریور در یکی از تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند.
لازم به ذکر است وکیل این دو متهم، در طول مراحل دادرسی از مطالعه پرونده محروم بوده و حکم دادگاه تجدیدنظر نیز «با تاخیر» به وی ابلاغ شده است.
در روزهای اخیر اخبار دیگری مبنی بر صدور حکم اعدام برای برخی دیگر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات منتشر شده بود. معصومه یاوری نیز از بازداشت‌شدگانی است که گزارش‌ها حاکی از «درخواست صدور حکم اعدام» برای وی است.
مطهره بهرامی، محسن دانش‌پور مقدم، احمد دانش‌پور مقدم، ریحانه حاج ابراهیم و هادی قائمی نیز از بازداشت‌شدگان عاشورا هستند که به اعدام محکوم شده‌اند.
محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور، به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی در بهمن‌ماه سال گذشته اعدام شدند. دادستان تهران، این افراد را با اتفاقات روز عاشورا مرتبط دانست در حالی که آنان پیش از انتخابات بازداشت شده بودند.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، هزاران نفر از مردم معترض بازداشت شدند. تعدادی از بازداشت‌شدگان کشته شده و برخی دیگر به «اعمال شکنجه در بازداشت‌های مخفی برای اخذ اعتراف» اشاره کردند.
بسیاری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به صدور حکم اعدام برای معترضان به نتیجه انتخابات اعتراض کردند.
معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، پس از اعدام علی‌زمانی و رحمانی‌پور گفت: «این اعدام‌ها نشان می‌دهد که چگونه مسئولان در ایران از نظام قضایی به عنوان وسیله‌ای برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند.»

یاد کودکان کار گرامی باد/ گزارش تصویری