۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



این کودکان نیز عزیز مادر و پدر بودند! 

ای جلّاد ننگت باد!








اخبار روز: 

ایرانیان ربوده شده در سوریه آزاد و تحویل سفارت ایران در ترکیه شده اند.
به گزارش تابناک، یازده ایرانی که حدود سه ماه پیش در دو عملیات متفاوت در سوریه توسط گروه های مسلح ربوده شده بودند آزاد شدند و تحویل سفارت ایران در ترکیه شده اند.
این یازده نفر شامل پنج مهندس ایرانی شرکت مپنا و شش زائر دیگری هستند که در دو عملیات متفاوت در ناآرامی های سوریه ربوده شده اند هستند.
شبکه پرس تی وی هم لحظاتی پیش خبر آزادی پنج مهندس ایرانی ربوده شده را منتشر کرد و گزارش داد که آنها هم اکنون در ترکیه به سر می برند.
۲۹ آذر ماه سال گذشته هفت تن از مهندسان شرکت مپنا که پیمانکار ایرانی ساخت نیروگاه در سوریه است ربوده شدند. پس از آن در ۱۲ بهمن ماه سال گذشته نیز گروه های مسلح با حمله به یک اتوبوس از زائران ایرانی در خاک سوریه یازده تن از زائران را به اسارات گرفتند.
بنا بر گزارش خبرنگار تابناک تا کنون پنج تن از مهندسان ربوده شده و شش تن از زائران آزاد شده اند و هنوز از سرنوشت بقیه اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه خبری در دست نیست.
اسامی پنج تن از افراد آزاد شده به شرح زیر اعلام شده است: «درویش فتح پور»، «نورالدین بهاروند»، «حسین پورمیرزا»، «حسن بازیگر» و «چراغ علی علیپور».



اتحادیه عرب همزمان با آغاز نشست خود در بغداد، خواستار آغاز گفتگو ملی در سوریه شد. دبیر کل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه آمریکا نیز برای رایزنی در مورد بحران سوریه راهی بغداد و ریاض شدند.
درحالیکه سوریه اعلام کرده است هرگونه ابتکار عمل نشست اتحادیه عرب در بغداد در مورد بحران این کشور را رد می کند، کشورهای عضو این اتحادیه پنج‌شنبه (۲۹ مکارس/ ۱۰ فروردین) همزمان با آغاز نشست خود در بغداد خواستار آغاز گفتگوی ملی در سوریه شدند.
وزرای خارجه اتحادیه عرب یک روز پیش‌تر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده بوند که بر پایان خشونت‌ها و آغاز گفتگوی حکومت سوریه با مخالفان تاکید می‌کند.
در مقابل سخنگوی وزارت امورخارجه سوریه روز چهارشنبه در واکنش به این قطع‌نامه تأکید کرده بود که با توجه به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب دمشق خود را ملزم به پذیرش تصمیم‌های این اتحادیه نمی‌بیند. علی‌رغم موافقت حکومت سوریه با طرح صلح سازمان ملل متحد، کشورهای بسیاری در مورد اجرای این طرح تردید دارند.


دبیر کل سازمان ملل از رئیس‌جمهور سوریه خواست هرچه سریعتر به تعهدات خود عمل کند
سفر دبیرکل سازمان ملل به بغداد
بان کی ‌مون، دبیر کل سازمان ملل پذیرش این طرح از سوی حکومت سوریه را "گام نخست" ‌خوانده که می‌تواند به خشونت‌های این کشور پایان دهد.
بان کی مون که برای برای دیدار و گفتگو با نمایندگان ‎کشورهای عضو اتحادیه راهی بغداد شده است، روز پنج‌شنبه تأکید کرد: «من از رئیس‌جمهور سوریه می‌خواهم هرچه سریعتر به تعهدات خود (در اجرای طرح صلح) عمل کند.»
این طرح شش ماد‌ه‌ای شامل: آغاز گفتگو میان حکومت و مخالفان، خروج نیروهای ارتش از مراکز پرجمعیت،  صدور مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه، آزادی زندانیان، آزادی برگزاری اجتماعات و اجازه فعالیت خبرنگاران خارجی در سوریه  می‌شود.
دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار حمایت کشورهای عربی از اجرای طرح صلح سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه است. همزمان وزیر خارجه آمریکا نیز برای دیدار و گفتگو با رهبران شماری از کشورهای عربی راهی ریاض شده است.

دیدار کلینتون با وزرای خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس
هیلاری کلینتون قرار است دو روز آینده، روزهای جمعه و شنبه با ملک عبدالله پادشاه عربستان، سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور و نیز با  وزرای خارجه پنج کشور عربی حاشیه خلیج فارس: کویت، بحرین‌، قطر، امارات متحده عربی و عمان دیدار کند.

وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون تا روز یکشنبه با پادشاه عربستان و وزرای خارجه پنج کشور عربی دیدار می‌کند
هدف از این سفر چگونگی متقاعد کردن رئیس‌جمهور سوریه به اجرای کامل مفاد طرح صلح سازمان ملل و پایان دادن به  سرکوب جنبش مردمی و همچنین بررسی راه‌های کمک به مخالفان این کشور است.
وزیر خارجه آمریکا به همکاری رئیس‌جمهور سوریه با طرح صلح سازمان ملل تردید دارد. ‌
وی روز سه‌شنبه (۲۷مارس/ ۸ فروردین) ، همزمان با اعلام موافقت بشار اسد با طرح کوفی عنان تصریح کرد که جامعه جهانی این تصمیم آقای اسد را بر اساس رفتارهای بعدی او و اتفاقات آینده قضاوت خواهد کرد.
  وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یکشنبه (اول آپریل/  ۱۳ فروردین) راهی استانبول می‌شود تا در اجلاس "دوستان سوریه" در این شهر شرکت کند.
هیلاری کلینتون ماه فوریه در پایان اجلاس اول "دوستان سوریه" در تونس، هدف از برگزاری اجلاس بعدی در استانبول را هماهنگ کردن تلاش کشورهای غربی‌ و عربی برای متقاعد کردن چین و روسیه به حمایت از قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت سوریه عنوان کرده بود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: دنیا اعمال اسد را فراموش نمی‌کند
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است شواهد روشنی مبنی بر شرکت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در نقض حقوق بشر در این کشور در دست داد. خانم ناوی پیلای در مصاحبه با شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی که روز چهارشنبه از بخش جهانی این بشکه پخش شد گفت که بشار اسد‌، فرمانده کل نیروهای نظامی سوریه و مسئول رفتار این نیروهاست.
وی تأکید کرد که بسیاری از جنایات سوریه توسط نیروهای امنیتی و ارتش این کشور سوریه صورت گرفته که از سوی بالاترین مقام فرماندهی مجوز داشتند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت:«رئیس‌جمهور اسد می‌تواند به سادگی فرمان دهد که کشتار پایان یابد و کشتار پایان خواهد یافت. قضات دادگاه بین‌المللی جنایی در بازجویی موارد جنایت علیه بشریت توجه می‌کنند که چه کسی مسئول فرمان بوده است.»
خانم پیلای  اسد را به اعمال پلیدی از جمله شلیک گلوله به پای کودکان و خودداری ازارائه خدمات پزشکی به آنها متهم  کرد. وی در ادام افزود: «چرا کودکان را در بازداشت نگه می‌دارند؟  چنین رفتاری برنامه‌ریزی شده و هدفمند  به نظر می‌رسد.»
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل شواهد کافی در اختیار دارد که ارائه آنها به دادگاه بین‌المللی جنایی را توجیه می‌کند. او به بشار اسد هشدار داد که دنیا اعمال او را فراموش نخواهد کرد. خانم پیلای گفت :«آدم‌هایی مانند او ممکن است مدتها به رفتارشان ادامه دهند اما بالاخره یک روز مقابل قانون قرار خواهند گرفت.»  



فعالیت دفاتر مهاجرتی تحت عنوان سرمایه‌گذاری، تحصیل و اشتغال در ایران "ممنوع" شد. صاحب یکی از موسسات مهاجرت در تهران به دویچه‌وله می‌گوید، هر چند وقت یک‌بار برای موسسات مهاجرت در ایران خط و نشان می‌کشند.
معاون وزیر کار جمهوری اسلامی فعالیت دفاتر مهاجرتی در ایران تحت عناوین "سرمایه‌گذاری در خارج کشور، اقامت، تحصیل و اشتغال" را ممنوع اعلام کرد.
به گفته محمدحسین فروزان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه، تبلیغات این دفاتر در فضاهای مجازی صورت می گیرد و به دلیل رقابت با دفاتر کاریابی بین‌المللی، تاکنون توانسته‌اند متقاضیان زیادی برای کار در خارج کشور را به سوی خود جلب کنند.
بشنوید: گفت‌و‌گو با آقای میرآفتاب، صاحب یکی از موسسات مهاجرت در تهران
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین فروزان از برخورد با فعالیت کاریابی‌های غیرمجاز از طریق "مراجع قضایی" خبر داده و گفته است: «آن مجموعه‌هایی که مسئول رسیدگی به دفاتر مهاجرتی هستند باید مکانیزم‌های نظارتی و کنترلی را نیز در این بخش فراهم کنند.»
آقای میرآفتاب، صاحب یکی از دفاتر مهاجرتی در تهران درباره اعلام ممنوعیت فعالیت دفاتر مهاجرتی از سوی معاون وزیر کار به دویچه‌وله می‌گوید: «وضعیت دفاتر مهاجرتی در ایران تعریف نشده است، تعریف استانداردی از طرف وزارت کار یا سازمان‌های ذیربط برای دفاتر مهاجرت وجود ندارد. اصلا نمی‌توان اسم صنف روی ما گذاشت، چون اصلا تشکیلاتی وجود ندارد. استاندارد تعریف شده‌ای برای این کار یعنی "دفاتر مهاجرتی" وجود ندارد و این دفاتر مهاجرتی موجود هم خودجوش فعالیت می‌کنند. هر از چندگاهی هم خط و نشانی برای دفاتر مهاجرتی می‌کشند.»
"کارمندان آموزش عالی، رقیب دفاتر مهاجرتی هستند"
"مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری"، "گرفتن ویزای تحصیلی" و "گرفتن ویزای کار" بیشترین عناوین تبلیغی استفاده شده در سایت‌های موسسات مهاجرت است. آقای میرآفتاب درباره تقسیم‌بندی دفاتر مهاجرت می‌گوید: «اگر دفاتر مهاجرت در ایران را تقسیم‌بندی کنیم، یکسری از دفاتر مهاجرت دنبال ویزاهای تحصیلی هستند. کسانی که در این شکل فعالیت می‌کنند، خودشان متولی صدور مجوز برای دفاتر مهاجرتی هستند. پنج سال پیش بنده به شخصه برای گرفتن مجوز به آموزش عالی رفتم تا بتوانم برای گرفتن انواع ویزاهای تحصیلی تلاش کنیم. متوجه شدم کسانی که در آموزش عالی هستند، خودشان هر کدام یکی، دوتا از این شرکت‌های مهاجرتی دارند و راه فعالیت برای دیگران را بسته‌اند و نمی‌خواهند برای خودشان رقیب ایجاد کنند.»
مبالغ کلان برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
با نگاهی کوتاه به تبلیغات سایت‌های متنوع مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، رقم‌هایی مختلفی برای این نوع مهاجرت می‌توان یافت. از ۲۵۰ هزار دلار تا ۸۰۰ هزار دلار مبلغ سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلفی همچون استرالیا، کانادا و ... به چشم می‌خورد.
آقای میرآفتاب درباره این نوع مهاجرت تخصص خود را مهاجرت به استرالیا عنوان می‌کند و درباره مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور می‌گوید: «مبلغ سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به استرالیا قبلا ۳۰۰ هزار دلار بود ولی از مارس ۲۰۱۱ این مبلغ به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافت. با توجه به این‌که مبلغ دلار در ایران خیلی بالا رفته، قبلا ۳۰۰ هزار دلار را ۳۰۰ میلیون تومان حساب می‌کردیم اما الان اگر کسی بخواهد از طریق سرمایه‌گذاری به استرالیا مهاجرت کند باید چیزی حدود یک میلیارد تومان پول داشته باشد. مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری به کانادا فرق می‌کند. بعضی‌ها می‌گوید مهاجرت به استان کبک یک قیمت می‌خواهد. بعضی‌ها می‌گویند با ۲۰۰ هزار دلار این کار را انجام می‌دهند، بعضی‌ها می‌گویند با ۴۰۰ هزار. تخصص من مهاجرت به کانادا نیست.»
به گفته این کارشناس مهاجرت در تهران، به خاطر وضعیت بد حاکم بر ایران بسیاری ‌از جوانان علاقه‌مند هستند از ایران مهاجرت کنند. با این حال هر از چندگاهی اخباری مبنی بر کلاهبرداری برخی از موسسات مهاجرت در رسانه‌های داخل ایران منتشر می‌شود.
آقای میرآفتاب درباره احتمال کلاهبرداری شرکت‌های مهاجرت می‌گوید: « اگر مورد کلاهبرداری در بین موسسات مهاجرت پیدا می‌شود یا پرونده‌ای طولانی می‌شود و مردود می‌شود، بیشتر به علت تغییر قوانین کشور مقصد است. چون این پروسه طولانی است و چیزی حدود ۲ سال طول می‌کشد. کمترین پروسه هم مربوط به ویزای تحصیلی و ازدواج است. خود من هم می‌خواهم این کار را تعطیل کنم. چون در ۳ یا ۴ سال اخیر کشورهای مقصد به‌قدری کار را برای متقاضیان مهاجرت مشکل کرده‌اند که عملا وضعیت پرونده‌ها خیلی سخت شده است.»
حدود ۵ میلیون ایرانی خارج از ایران
ایران در میان کشورهای توسعه‌نیافته از کشورهایی است که بیشترین آمار مهاجرت را داراست. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۰۹، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه‌نیافته جهان، مقام نخست را دارد.
به استناد گزارش سال ۲۰۰۹ صندوق بین‌المللی پول، «سالانه ۱۸۰ هزار نیروی آموزش‌‌دیده از ایران مهاجرت می‌کنند که فرار ۱۸۰ هزار نیروی آموزش دیده، به معنای خروج سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز از کشور است.»
هر چند آمار دقیقی از تعداد ایرانیانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند وجود ندارد اما برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند حدود ۵ میلیون ایرانی در خارج از ایران به سر می‌برند.
حسین کرمانی
تحریریه: داود خدابخش

دولت ترکیه قصد دارد از این پس تمامی سربازانی را که کشته می‌شوند اعم از مسلمان و غیر مسلمان "شهید" بداند و به بازماندگان آنها حقوق بازنشستگی بدهد. حزب ناسیونالیست "حرکت ملی" اما با این طرح مخالف است.
در ترکیه بحث بر سر این موضوع درگرفته که آیا کشته‌شدگان غیر مسلمان نیز باید عنوان "شهید" بگیرند یا نه. بر اساس قانون ترکیه بازماندگان سربازان کشته‌شده‌ای که عنوان "شهید" بگیرند، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.
تا کنون این قانون تنها شامل سربازان مسلمان می‌شد ولی حکومت ترکیه قصد دارد این قانون را به تمامی شهروندان تسری دهد و عنوان "مسلمان" را از این قانون حذف کند.

حزب ناسیونالیست "حرکت ملی" اما با این طرح مخالف است. "دولت باغچلی" رهبر این حزب گفته تنها مسلمانان می‌توانند شهید محسوب شوند.
بالا گرفتن این گونه بحث‌ها در ترکیه، اموری را که تا به حال جزو بدیهیات تلقی می‌شده زیر سوال برده است. در کشوری که رسماَ خود را سکولار می‌داند احزاب راست سیاسی پیوسته کوشیده‌اند میان ملیت ترک و دین اسلام ارتباطی تنگاتنگ برقرار کنند.
تسری حق یادشده به همه شهروندان ترکیه این نتیجه را در بر خواهد داشت که به عنوان مثال "هرانت دینک" روزنامه‌نگار ارمنی ترکیه نیز که در سال ۲۰۰۸ به دست یک جوان ۱۷ ساله افراطی ترک کشته شد، شهید محسوب می‌شود.
رهبر حزب حرکت ملی در سخنرانی خود در فراکسیون این حزب در پارلمان ترکیه گفت: «این قانون، توهین و تمسخر قهرمانان ملی‌ای است که زندگی خود را به خاطر سرزمین پدری قربانی کردند».
در جبهه مخالف این حزب از جمله خانواده یک سرباز ارمنی ترکیه قرار دارند که سال گذشته توسط هم‌قطارش کشته شد. وی تا به حال به عنوان شهید شناخته نشده و مادر او گفته با سخنان رهبر حزب حرکت ملی احساس می‌کند به حاشیه رانده شده است.
معاون نخست‌وزیر ترکیه به شبکه تلویزیونی NTV ترکیه گفته این قابل قبول نیست که سربازان کشته‌شده‌ی مسلمان، شهید محسوب شوند و بقیه کشته‌شدگان از این امتیاز برخوردار نباشند.

پارلمان اروپا: پیشرفت ناکافی ترکیه در آزادی مذاهب
همزمان پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای از دولت ترکیه خواسته است که اصلاحات بیشتری را انجام دهد. به عقیده نمایندگان اتحادیه اروپا تلاش در جهت این اصلاحات، لازمه احقاق شرایط برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپاست. در قطعنامه از این موضوع انتقاد شده که ترکیه در زمینه آزادی مذهب پیشرفت اندکی داشته است. از این رو دولت آنکارا باید شرایطی را ایجاد کند که همه جوامع مذهبی در ترکیه به رسمیت شناخته شوند و با آنها برخوردی مساوی و عاری از تبعیض انجام شود.
لزوم تلاش بیشتر در راه تامین حقوق زنان نیز از دیگر محورهای قطعنامه اروپا در باره ترکیه است. نمایندگان پارلمان اروپا تاکید دارند که خشونت علیه زنان و کودکان نباید به هیچوجه در ترکیه تحمل شود. بهبود زندگی شهروندان کرد ترکیه نیز از دیگر خواست‌های مطرح در قطعنامه است.
نمایندگان پارلمان اروپا به ویژه از برخورد دولت ترکیه با روزنامه‌نگاران انتقاد کرده‌اند. در قطعنامه آنها آمده است که وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه‌ها بدتر از گذشته شده و شمار محاکمات علیه روزنامه‌نگاران و روندهای طولانی بسیاری از این محاکمات که معمولا با بازداشت بلندمدت روزنامه‌نگاران توام است باعث نگرانی است.


استاندار قم اعلام کرده این استان تا هشتمین روز تعطیلات نوروزی، ۲۱ میلیون مسافر داشته است. همزمان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران به مردم توصیه کرده اگر تجهیزات کافی ندارند روز سیزده به در در خانه بمانند.
استان قم دومین استان کوچک ایران بعد از استان تازه‌تاسیس البرز است. جمعیت این استان نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. استاندار این استان اعلام کرده که در هشت روز اول تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۱، ۲۱ میلیون نفر به قم سفر کرده‌اند، یعنی حدود یک چهارم جمعیت کل ایران.
جاذبه‌‌های توریستی استان قم تنها در زیارتگاه‌های مذهبی این شهر خلاصه می‌شود؛ مقبره دختر هفتمین امام شیعیان و مسجدی که معتقدان به امام دوازدهم شیعیان آنجا را متعلق به او می‌دانند و البته چاهی در این مسجد که عریضه‌نویسان به این امام، نامه‌های خود را در آن می‌اندازند و معتقدند این نامه‌ها به دست امام دوازدهم شیعیان می‌رسد.
شیرینی سوهان قم نیز از مشهورترین شیرینی‌های ایرانی است. اما آیا این‌ها برای کشانیدن ۲۱ میلیون نفر در عرض هشت روز به استانی با مساحت ۱۱۵۰ کیلومتر مربع کافی است؟ و آیا این استان برای نگاه داشتن و پذیرایی کردن از ۲۱ میلیون نفر در عرض هشت روز امکانات دارد؟
اینها پرسش‌هایی هستند که آمار ارائه شده توسط استاندار روحانی قم را مورد شک قرار می‌دهند. سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نیز این شک خود را علنی کرده و نوشته: «شاید ما وسواسی شده‌ایم که این آمار‌ها در کتمان نمی‌رود، شاید هم مسئولین اینقدر رقابت تنگاتنگی با همدیگر دارند که گاهی یادشان می‌رود دو دو تا را چهار تا دربیاورند».
نویسنده این گزارش سپس با ارائه آمار و ارقام نتیجه می‌گیرد که منظور استاندار قم احتمالا تعداد مسافران عبوری از این استان بوده و می‌نویسد: «به راستی چه کسی باور می‌کند که روزانه بیش از دو و نیم میلیون نفر (حاصل تقسیم کردن ۲۱ میلیون نفر بر هشت روز) از محورهای مواصلاتی یک استان عبور کنند، بماند که نمی‌دانیم بالاخره این جمعیت در کجا ساکن شده‌اند تا زیرساخت‌های موجود با مشکل روبه‌رو نشوند؟».
االبته این اولین بار نیست که استاندار قم چنین آماری ارائه می‌دهد. سال گذشته در همین روزها نیز وی اعلام کرد آمار مسافران نوروزی استان قم تا روز ۱۲ فروردین، ۱۴ میلیون نفر بوده است.
محمد حسین موسی‌پور البته درگزارش پارسالش بلافاصله تاکید کرد که قم مسیر عبور ۱۸ استان کشور است و به همین دلیل عبور از آن بسیار زیاد است. وی همچنین گفت متوسط ميزان اقامت مسافران در این استان سه تا هفت ساعت است و مسئولان در تلاش هستند تا با افزايش امكانات موجود، اين ميزان را افزايش دهند.


آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان در قم

مجهز نیستید در خانه بمانید!
احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران تنها زمانی که درباره سرکوب "فتنه‌گران" یا مبارزه با "اراذل و اوباش" و یا برخورد با "هنجارشکنان و بدحجابان" سخن می‌گوید بر سر زبانها نمی‌افتد.
وی این بار درباره سفرهای روز سیزده‌به‌در نیز اظهار نظر کرده و البته بدون استفاده از واژه "سیزده به در"  گفته: «در روز ۱۳ فروردین در برخی مناطق کشور بارش داریم و از مردم خواهش می‌کنیم که لوازم کافی و تجهیزات به همراه داشته باشند و اگر این تجهیزات را ندارند روز سیزده فروردین را در خانه بمانند».
روز سیزده به در آخرین روز تعطیلات نوروزی است و از آنجا که در باور ایرانیان این روز را باید بیرون از خانه گذراند، ترافیک جاده‌ها در این روز در بالاترین حد تعطیلات نوروزی است.
سردار رادان اما بدون توجه به باور ایرانیان از آنها خواسته تا بازگشت سفر خود را "مدیریت" کرده و آن را به آخرین روز تعطیلات که همان سیزده به در است موکول نکنند.
وی گفته: «جاده‌های مسافرخیز به گونه‌ای است که اگرهمه بخواهند بازگشت از سفر را به روزهای پایانی واگذار کنند با ترافیک چند ۱۰ کیلومتری مواجه می‌شویم که این ترافیک خستگی را به همراه داشته و ممکن است به افزایش تصادفات و تلفات منجر شود. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم بازگشت از سفر را توزیع کرده و به روز آخر نگذارند».
بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی تا پایان روز ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۰، تعداد کشته شدگان تصدفات جاده‌ای ۱۲۰۴ نفر بوده است.
بر اساس آمار رسمی، سالانه ۲۰ هزار نفر در جاده‌های ایران جان خود را از دست می‌دهند.
سیزده به در در سال‌های پیش ازانقلاب مناسبتی برای شادمانی و تفریح و دست‌افشانی بود. حکومت پس از انقلاب اما پیوسته خواهان آن بوده که چنین اقدامات به زعم آنها "غیرشرعی" به کنج خانه‌ها محدود بماند و به مکان‌های عمومی کشیده نشود .
سردار رادان در اظهارات تازه خود بر این نکته هم تآکید می‌کند که "پليس با تمام امکانات انتظامی و امنيتی در تمامی تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی کشور، آماده خدمات‌رسانی به گردشگران در سيزده فروردين ۹۱ است". با نگاه به نوع نگرش مقامات مسئول به رسومی چون سیزده به در و چهارشنبه سوری، میتوان از این سخنان اینگونه نتیجه گرفت که تفریح و تفرج مردم نباید از معیارها و چارچوب‌های رسمی و "شرعی" مورد قبول حکومت خارج شود.



محمود احمدی‌نژاد در دیدار با رجب طیب اردوغان خواستار گسترش مناسبات ویژه دو کشور در زمینه ‌انرژی شد. اردوغان نیز موضع صریح ترکیه مبنی بر لزوم پایان خشونت‌ها در سوریه را ابراز کرد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در تهران صبح پنجشنبه (۱۰ فروردین/۲۹ مارس) دیدار کردند. محورهای این دیدار گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای تهران و وضعیت سوریه گزارش شده است.
نخست وزیر ترکیه، چهارشنبه در راس هیاتی وارد تهران شده بود. اردوغان در تهران نه توسط همتای‌ خود، محمود احمدی‌نژاد، بلکه از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور مورد استقبال قرار گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد طی این دیدار از آنچه مواضع "صریح و روشن" ترکیه درباره موضوع هسته‌ای ایران نامید، تشکر کرد.
به گزارش سایت فارسی‌زبان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (RTR)، مهم‌ترین موضوعات مورد مذاکره در این دیدار که در کاخ سعدآباد صورت گرفت، دو مناقشه‌ی بین‌المللی سوریه و مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است.
این رسانه‌ای دولتی ترکیه می‌افزاید که رجب طیب اردوغان موضع روشن و صریح ترکیه درخصوص وقایع خشونت بار در سوریه را به رئیس جمهور ایران ابراز کرده است.
همین منبع افزوده است، آقای اردوغان که پس از شرکت در اجلاس انرژی هسته‌ای در سئول به ایران سفر کرده است، "تصمیمات متخذه در اجلاس را با احمدی‌نژاد در میان گذاشته است".


روز چهارشنبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی به استقبال نخست‌وزیر ترکیه به فرودگاه رفته بود

پیشنهاد غیرمنتظره‌ معاون رئیس‌جمهور
محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای اردوغان در کاخ سعدآباد تهران، در اقدامی غیرمنتظره گفت که ایران حاضر است فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در اختیار همه "دوستان و برادران خود به ویژه ترکیه قرار دهد".
به گفته وی این پیشنهاد ایران در حالی مطرح می‌شود که "غرب می‌خواهد فناوری هسته‌ای را در انحصار خود قرار دهد".
دور بعدی مذاکرات ایران و غرب بر سر برنامه اتمی تهران، ۱۳ آوریل در ترکیه برگزار خواهد شد. ترکیه میزبان دور قبلی این مذاکرات در ژانویه ۲۰۱۱ نیز بود.
انتظار می‌رود اردوغان احمدی‌نژاد را در جریان انتظارات غرب از این مذکرات و نیز پیامدهای شکست احتمالی گفتگوها قرار داده باشد.
به نوشته خبرآنلاین، اردوغان که پیش از سفر به تهران با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دیدار کرده بود، در دیدار با رحیمی، سوال خبرنگاران ایرانی مبنی بر این که آیا حامل پیام خاصی از سوی غرب برای ایران است را بی‌پاسخ گذاشت.
ایران پیش‌تر درخواست غرب مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده بود.
شبکه خبری تی‌آر‌تی ترکیه نیز نوشته که اردوغان موضع صریح کشورش درباره وقایع خشونت‌بار سوریه را در دیدار با احمدی‌نژاد مطرح کرده است.
همزمان با افزایش خشونت‌ها و سرکوب معترضان در سوریه، شمار بسیاری از شهروندان این کشور به ترکیه پناهنده شده‌اند.

مقام‌های رسمی ترکیه نیز با حمایت از طرح اتحادیه عرب برای پایان خشونت‌ها در این کشور، بارها از اسد خواسته بودند زمینه حضور ناظران بین‌المللی برای ورود به سوریه و کمک به حل بحران در این کشور را فراهم کند.
این در حالی است که در ایران، نه تنها احمدی‌نژاد بلکه سایر مقام‌های ایرانی هم بارها حمایت صریح خود از بشار اسد را اعلام کرده بودند.

دید ار با علی لاریجانی
علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز چهارشنبه (نهم فروردین/ ۲۸ مارس) در دیدار با نخست وزیر ترکیه گفت که نباید اجازه داد در شرایط کنونی "خط مقاومت" علیه اسرائیل "مخدوش" شود.
وی همچنین با اشاره به موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه، ابراز امیدواری کرد با "رایزنی‌ها و مشورت‌های نزدیک دو کشور این موضوع حل شود".
اردوغان نیز در این دیدار گفت: «نباید به کسانی که می‌خواهند به روند رو به توسعه همکاری‌های برادرانه ایران و ترکیه ضربه بزنند اجازه فعالیت داد.»
برنامه اردوغان در سفر دو روزه خود به ایران دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم گزارش شده بود.
گفته شده که اردوغان برای انجام سفری "سیاحتی زیارتی" نیز به مشهد خواهد رفت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هر ساله در نوروز به مشهد سفر می‌کند و در حال حاضر در این شهر اقامت دارد.
به نظر می‌رسد سفر احتمالی نخست وزیر ترکیه به این شهر به منظور دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای باشد.
وزرای امور خارجه، اقتصاد، انرژی، معاون سازمان اطلاعات ملی، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس سازمان انرژی اتمی ترکیه و همسر و دختر اردوغان، وی را در این سفر همراهی می‌کنند.




ایران به پرداخت خسارت به قربانیان حملات ۱۹۸۳ بیروت محکوم شد

دادگاهی در آمریکا روز چهارشنبه جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت نزدیک به ۴۵ میلیون دلار غرامت به بازماندگان آمریکایی حملات انتحاری بیروت در سال ۱۹۸۳، و خانواده قربانیان این حادثه محکوم کرد.
قاضی فدرال، رویس لمبرت، این حکم را پس از بررسی دادخواست جفری پل اوبراین و دانیل نیل گافنی، دو تفنگدار دریایی آمریکایی، صادر کرد که در حادثه بیروت زخمی شده بودند، دادخواستی که در آن ایران به مشارکت در این حمله انتحاری متهم شده است.
در این حملات انتحاری که ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، اول آبان‌ماه ۱۳۶۲، در خلال جنگ‌های داخلی لبنان رخ داد، برخورد جداگانه دو خودروی بمب‌گذاری شده به محل اقامت تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فراسوی عضو نیروهای چندملیتی در بیروت ۲۹۹ کشته بر جای گذاشت که در میان آنها ۲۴۱ آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی بودند.
گرچه در آن زمان سازمان جهاد اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، برخی از گمانه‌زنی‌ها بر نقش ایران در این حمله تأکید می‌کرد.
اکنون نزدیک به ۳۰ سال پس از این حادثه شکایت و پیگیری دو تن از مصدومان آمریکایی این حملات منجر به صدور این حکم شده، و بر اساس رأی این قاضی آمریکایی هر یک از این دو نفر ۶.۷ میلیون دلار دریافت خواهند کرد.
این دادگاه همچنین مبالغی را هم به عنوان خسارت قابل پرداخت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی این حملات تعیین کرده است.
صدور این حکم در حالی است که به نوشته روزنامه واشینگتن پست، احتمالا تلاش برای دریافت چنین مبلغی با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.
این در حالی است که خبرگزاری آسوشتیدپرس به نقل از وکیل این دو شاکی آمریکایی نوشته است که به اعتقاد او چنین مبلغی از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا قابل تخصیص است.
ایران از جمله به دلیل حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا و شبه‌نظامی فلسطینی و لبنانی، از سوی غرب متهم به پشتیبانی از تروریسم است، اما خود همواره با رد اتهام پشتیبانی از تروریسم، حمایت خود از این گروه‌های اسلام‌گرا را حمایتی معنوی توصیف کرده است.




افزایش ۳۰ درصدی پرونده‌های قاچاق هسته‌ای،‌ بیشتر با واسطه‌های ایرانی

به گفته مقامات دولت ایالات متحده، پرونده‌های مربوط به قاچاق هسته‌ای در سال جاری نسبت به سه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته و بر اساس تحقیقات مربوطه جمهوری اسلامی هم‌چنان به دنبال اقلام دارای کاربرد دوگانه است.
آن دسته از مواد خام، قطعات و تجهیزاتی که علاوه بر کاربرد معمول و صلح‌آمیز خود می‌توانند در فعالیت‌های اتمی نیز استفاده شوند «دارای کاربرد دوگانه» به حساب می‌آیند و بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه تهران صادرات آنها به ایران جرم تلقی می‌شود.
برخی از این اقلام و مواد دارای کاربرد دوگانه همچون پمپ‌‌های خلاء و مواد فیبر کربن به‌ویژه در صنایع اتمی و غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دارند، اقدامی که جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم‌های فراوان هم‌چنان بر آن اصرار می‌ورزد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از «مقامات آمریکایی»، تعداد پرونده‌های مربوط به قاچاق هسته‌ای و اقلام دارای کاربرد دوگانه نسبت به سه سال پیش افزایش ۳۰ درصدی داشته و پیش از هر کس واسطه‌های ایرانی و چینی در این پرونده‌ها دخیل‌اند.
رویترز به نقل از منابع خود در دولت آمریکا می‌گوید که تهران «هم‌چنان به دنبال به دست‌آوردن اقلام دارای کاربرد دوگانه است».
این خبرگزاری همچنین بر اساس بازبینی «پرونده‌های عمده صادرات» در هشت سال گذشته که وزارت دادگستری آمریکا بر آنها تمرکز کرده و کیفرخواست صادر کرده است می‌گوید که «در تقریبا یک سوم» این پرونده‌ها مسئله قاچاق به ایران مطرح بوده است.
از ۲۶۰ پرونده عمده‌ای که از سال ۲۰۰۳ در وزارت دادگستری آمریکا مطرح شده، ۸۳ پرونده به ایران و پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی مربوط بوده است. 
این در حالی است که تهران همواره با رد اتهام غرب تاکید کرده است که برای فعالیت صلح‌آمیز تولید برق به فعالیت اتمی خود ادامه می‌دهد و ساخت تسلیحات اتمی مورد نظرش نیست.
خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک «مقام امنیتی» می‌گوید که دولت‌های اروپایی در حال حاضر «صدها» پرونده را در دست بررسی دارند که حاکی از فعالیت واسطه‌ها برای خرید تکنولوژی‌هایی برای ایران است که می‌توانند کاربرد اتمی نیز داشته باشند.
برای دستگیری واسطه‌ها، ماموران آمریکایی معمولا در شرکت‌هایی صوری خود را به جای خریدار یا فروشنده تسلیحات و اقلام دارای کاربرد دوگانه جا می‌زنند.
در دو سال گذشته، تعداد ایرانی‌ها یا ایرانی - آمریکایی‌هایی که به دلیل صادرات اقلام مشکوک به ایران، در ایالات متحده به دادگاه رفته و بعضا به زندان افتاده‌اند افزایش چشمگیری داشته است.




انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بغداد همزمان با نشست سران اتحادیه عرب

همزمان با برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در بغداد پایتخت عراق، انفجاری قوی مقابل سفارت ایران و در نزدیکی محل برگزاری نشست روی داد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دود از محل انفجار برخواست و نیروهای امنیتی بلافاصله به محل حادثه شتافتند.
یک مقام مسئول در پلیس عراق که خواسته نامش فاش نشود، گفت که این انفجار ناشی از شلیک یک خمپاره است که در نزدیکی سفارت ایران فرود آمد. او تاکید کرد که انفجار تلفات جانی در پی نداشته و تنها شیشه‌های سفارت ایران فرو ریخت.
افتتاحیه نشست سران اتحادیه عرب پنجشنبه در بغداد برگزار شد. این نخستین نشست سران اتحادیه عرب پس از آغاز انقلاب در برخی کشورهای عربی است. پس از ۲۲ سال عراق میزبان این نشست در کاخ ریاست جمهوری (کاخ پشیشین صدام حسین) است.
سران تنها ۹ کشور عربی یعنی کمتر از نیمی از آنها در نشست بغداد شرکت کردند و دیگر کشور‌ها به فرستادن نماینده بسنده کردند. شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت از جمله رهبرانی است که در این نشست شرکت کردند. با توجه به سال‌های طولانی تنش میان عراق و کویت که اوج آن در حمله سال ۱۹۹۰ ارتش صدام حسین به کویت بود، این حضور تاریخی به شمار می‌آید.
نکته قابل توجه دیگر در این نشست حضور همزمان عمر حسین البشیر رئیس جمهور سودان که تحت پیگرد دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی است و‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در یک سالن و بر گرد یک میز است.
برای نخستین بار است که سوریه به دلیل تعلیق عضویتش در اتحادیه عرب در نشست سران حضور ندارد. پس از بیش از سه دهه حضور چهره‌های جدیدی به نمایندگی از لیبی، مصر، تونس و یمن، چهار کشوری که نظام‌های آنها در سال گذشته در انقلاب‌های مردمی سرنگون شده‌اند، از دیگر مسائل جالب توجه در نشست بغداد است.
در جلسه افتتاحیه، رهبرانی که سخنرانی کردند، بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید ورزیدند. در این جلسه مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که کشورش ریاست دوره پیشین اتحادیه عرب را بر عهده دارد، تاکید کرد «قتل عام‌ها و شکنجه‌های اعمال شده از سوی نظام سوریه، تسریع در تلاش‌ها برای حل و فصل بحران این کشور را ضروری می‌کند.»
جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و رئیس نشست بغداد هم در سخنرانی خود از «خشونت‌ها و حمام خون در سوریه» ابراز نگرانی کرد. او بر ضرورت «یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه از طریق اتحادیه عرب با استفاده از تلاش‌های میانجیگران بین‌المللی به ویژه کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه» تاکید کرد.
منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس، در سخنان خود، سناریوی یمن در انتقال قدرت در این کشور را بهترین راه حل برای بحران سوریه دانست و خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح عربی با پوشش سازمان ملل متحد به سوریه شد.
اما نوری مالکی نخست وزیر عراق نسبت به نفوذ القاعده در کشورهای عربی شاهد تغییر هشدار داد.




آذربایجان تحویل پایگاه هوایی در مرز ایران به اسرائیل را تکذیب کرد

دولت آذربایجان با تکذیب گزارش مجله «فارن پالسی» درباره تحویل یک پایگاه هوایی این کشور در مرز ایران به دولت اسرائیل اعلام کرد که خاک آذربایجان به هیچ وجه سکوی حمله به ایران نخواهد بود.
مجله «فارن پالسی» روز چهارشنبه در گزارشی به قلم مارک پری با استناد به گفته چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده از تصمیم آذربایجان برای قرار دادن یک پایگاه هوایی در اختیار اسرائیل خبر داده بود.
مارک پری در مقاله خود با استناد به گفته‌های چند مقام بلندپایه آمریکایی نوشته است که دولت باراک اوباما بر این باور است که جنبه «پنهانی» روابط استراتژیک و امنیتی آذربایجان و اسرائیل در حال بالا بردن ریسک حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران است.
چهار دیپلمات بلندپایه و یک مقام امنیتی آمریکا در گفت‌وگو با این نشریه ادعا کرده‌اند که آذربایجان به اسرائیل اطمینان داده است امکان دسترسی اسرائیل به یک پایگاه هوایی این کشور در مرز شمالی ایران را فراهم کند.
این نشریه هدف از این اقدام را ذکر نکرده است.
در همین زمینه یک مقام دولتی آمریکا ماه گذشته میلادی، فوریه، به این نشریه گفته بود که اسرائیلی‌ها یک پایگاه هوایی آذربایجان را خریده‌اند.
منابع رسمی در ادامه گفته‌اند که روابط رو به گسترش اسرائیل و آذربایجان نگرانی‌های آمریکا از تهدید دولت اسرائیل به اقدام نظامی علیه ایران را افزایش داده است.
این همکاری‌ها، به گفته مقامات آمریکایی، باعث نگرانی دولت ترکیه برای منافع اقتصادی خود در صورت حمله به ایران نیز شده است و مقامات ترکیه در دیدار با مقامات دو دولت آمریکا و آذربایجان این موضوع را گوشزد کرده‌اند.
با این همه اواخر سال گذشته، صفر ابی‌یف، وزیر دفاع آذربایجان، در سفر دوروزه خود به تهران، در دیدار با احمد وحیدی، همتای ایرانی خود، اعلام کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران استفاده کند و هیچ کشوری نیز قادر نیست که آذربایجان را در برابر «کشور دوست و همسایه» خود قرار دهد.
در واکنش به مقاله «فارن پالسی» علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «خاک جمهوری آذربایجان هیچ زمان علیه ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار نگرفته، نمی‌گیرد و نخواهد گرفت».
به گفته وی، این گونه گزارش‌ها با هدف بر هم زدن روابط ایران و آذربایجان منتشر می‌شود و با توجه به بحران موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران، «برخی محافل» سعی در سوء‌استفاده از این موضوع را دارند.
وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، با رد تحویل پایگاه هوایی به اسرائیل، اعلام داشته است که گزارش منتشر شده «بی‌اساس و مسخره» است.
جمهوری آذربایجان اخیرا قراردادی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های دفاع ضد هوایی با اسرائیل امضا کرد که ارزش آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شد، موضوعی که باعث احضار سفیر آذربایجان در تهران به وزارت خارجه ایران شد.
آذربایجان می‌گوید که برای بازپس گرفتن قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن که «توسط نیروهای ارمنستان اشغال شده است» باید ارتش خود را تقویت کند و برای این کار مجبور است سلاح و تجهیزات بخرد و تمام سلاح‌ و تجهیزاتی که خریداری می‌شود، در اختیار ارتش آذربایجان است و در هیچ صورت علیه ایران استفاده نخواهد شد.
در همین حال اخیرا روابط ایران و آذربایجان دچار تنش‌های روزافزون شده است.
بهمن‌ماه سال گذشته، وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد با این محتوی که برخی از «تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران» در جمهوری‌ آذربایجان «تردد» داشته و این افراد از «برخی تسهیلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» و «سفر به اسرائیل» برخوردار هستند.
آذربایجان این ادعا را «افترا» نامید.
از سوی دیگر آذربایجان نیز طی دو ماه گذشته ۲۴ نفر را به اتهام همکاری و جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران بازداشت کرده است.





کشورهای عضو بریکس
سهم کشورهای عضو بریکس از اقتصاد جهانی طی سال های اخیر به سرعت افزایش پیدا کرده است
رهبران کشورهای عضو سازمان بریکس (پنج قدرت نوظهور اقتصادی جهان) پیشنهاد تشکیل بانکی را داده‌اند که رقیب بانک جهانی خواهد شد.
در دیدار نمایندگان کشورهای برزیل، روسیه، هند،چین و آفریقای جنوبی در دهلی، این کشورها توافق کردند تا از وابستگی خود به کشورهای اروپایی و شمال آمریکا بکاهند و روابط تجاری و پولی نزدیکتری برقرار کنند.
۲۸ درصد اقتصاد جهان در اختیار این کشورهاست.
در نشست رهبران عضو سازمان بریکس، در باره مسایل مختلفی چون برنامه هسته‌ای ایران و مسایل سوریه و خاورمیانه گفت‌و‌گو شده است.
مانموهان سینگ، نخست وزیر هند با اشاره به تحولات اخیر در این منطقه نسبت به اقداماتی که ممکن است بازارهای انرژی و جریان معاملات آن را مختل کند، هشدار داد.
رهبران بریکس در بیانیه مشترکی گفتند که گفت‌و‌گو، تنها راه حل پایدار برای حل مسایل ایران و سوریه است.
رهبران این کشورها در بیانیه خود با اشاره به اوضاع حساس سوریه و ایران، بر اهمیت حیاتی ثبات، صلح و امنیت خاورمیانه و شمال آفریقا برای جامعه جهانی تاکید کردند.
این کشورها خواهان پایان دادن فوری به کلیه خشونت ها و موارد نقض حقوق بشر در سوریه شدند و گفتند در مورد ایران، "نباید اجازه داد، اوضاع به مرحله کشمکش کشیده شود چرا که تبعات فاجعه بار آن، به نفع هیچ کس نخواهد بود."

همکاری‌های نزدیک اقتصادی

رهبران کشورهای بریکس
امروز پنجشنبه، ۲۹ مارس، دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، هو جینتائو، رئیس جمهوری چین و مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در دهلی در برابر دوربین‌های خبرنگاران حاضر شدند و عکس گرفتند.
کشورهای عضو بریکس در نشست یک روزه خود توافق کرده اند تا جزئیات طرح تاسیس بانک توسعه جنوب-جنوب را بررسی کنند.
نخست وزیر هند گفته است که این بانک توسط کشورهای عضو این سازمان و سایر کشورهای در حال توسعه تاسیس و اداره خواهد شد.
در بیانیه رهبران از وضعیت اقتصادی فعلی جهان به خصوص وضعیت منطقه اقتصادی یورو، ابراز نگرانی شده است.
این بیانیه خاطرنشان می کند که کشورهای عضو بریکس آماده همکاری با جامعه جهانی در مورد وضعیت اقتصاد جهان هستند. آنها همچنین آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای اروپایی برای ارائه مساعدت‌ها و کمک های لازم اعلام کرده اند.
این کشورها همچنین سرمایه خود در بانک جهانی و سایر موسسات را برای اطمینان خاطر حاصل کردن از ثبات اقتصاد جهانی افزایش می دهند.
پنج کشور عضو بریکس در بیانیه خود از اصلاحات کند در صندوق بین المللی پول ابراز نگرانی کردند.
سهم کشورهای عضو بریکس از اقتصاد جهانی طی سال های اخیر به سرعت افزایش پیدا کرده و انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته خبرنگاران، وزن دیپلماتیک این کشورها نیز در حال افزایش است.




ارتش فرانسه از خروج ۲۰۰ سرباز این کشور از افغانستان خبر داده است.
یک سخنگوی نیروهای فرانسوی در افغانستان به بی بی سی فارسی گفت که این سربازان در منطقه سروبی در شرق کابل مستقر بودند و روز چهارشنبه، ۹ حمل/فروردین به کشور خود بازگشتند.
این سخنگوی ارتش فرانسه افزود: "هنوز شماری زیادی از سربازان ما در پایگاه سروبی هستند که نقش حمایتی و نظارتی دارند. هنوز واحد نیروهای رزمی ما در مناطق سروبی و کاپیسا حضور دارند. آنها برخی عملیات‌ها را رهبری می کنند."
سروبی یکی از مناطق ناآرام ولایت کابل است و نیروهای فرانسوی مستقر در آن جا بارها با اعضای گروه طالبان درگیر شده اند.
این درگیری ها برای ارتش فرانسه تلفاتی هم در پی داشته است.
اما حادثه‌ای که زمان خروج نیروهای فرانسه از افغانستان را جلو انداخت، شلیک یک سرباز افغان به سربازان فرانسوی در یک منطقه نزدیک به سروبی بود که منجر به کشته شدن چهار سرباز فرانسوی و زخمی شدن ۱۶ تن دیگر از این نیروها شد.
این چهار سرباز روز ۳۰ جدی (دی) سال گذشته در منطقه تگاب ولایت کاپیسا، در شمال شرق کابل، هدف تیراندازی سرباز ارتش افغانستان قرار گرفتند.
در حال حاضر فرانسه ۳۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد و قرار است تا پایان سال جاری میلادی یک هزار سرباز فرانسوی از افغانستان بیرون شوند.
بر اساس تصمیمی که دولت فرانسه در پی شلیک سرباز افغان به سربازان فرانسه در تگاب گرفت، قرار است همه نیروهای فرانسوی تا آخر سال ۲۰۱۳ میلادی از افغانستان خارج شوند.
پیش از آن پایان جدول زمانی خروج تدریجی ارتش فرانسه از افغانستان آخر سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام شده بود.
فرانسه یکی از پنج کشوری است که بیشترین نیرو را در افغانستان دارند.
ارتش فرانسه در ده سال گذشته ۹۲ سرباز خود را در افغانستان از دست داده است.




جلسه مقدماتی اتحادیه عرب
اجلاس عالی اتحادیه عرب با شرکت رهبران و سران تعدادی از کشورهای عضو و شنیده شدن صدای چند انفجار در بغداد گشایش یافت. مهمترین موضوع در دستور کار اجلاس بحران سیاسی در سوریه است.
روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، اجلاس رهبران و مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه عرب در میان تدابیر شدید امنیتی در پایتخت عراق آغاز به کار کرد. بحران سوریه، روابط اعراب و اسرائیل، شرایط اقتصادی اعراب و مسایل بین‌المللی مرتبط با این کشورها از جمله موضوعات در دستور کار اجلاس است.
به گزارش آسوشیتدپرس، تنها رهبران ده کشور از بیست و دو کشور عضو اتحادیه عرب در این اجلاس شرکت دارند و از میان سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هم فقط امیر کویت به اجلاس بغداد آمده است.
دولت عراق برای حفاظت از شرکت کنندگان و جلوگیری از عملیات تروریستی در جریان برگزاری این اجلاس، با صرف دهها میلیون دلار، به اقدامات گسترده امنیتی دست زده و حدود دویست هزار تن از نیروهای نظامی و انتظامی خود را در مناطق مختلف بغداد مستقر کرده، بخش های بزرگی از شهر به روی رفت و آمد مردم بسته شده و ورود هواپیماهای تجاری به فرودگاه بغداد و پرواز آنها در حریم هوایی فرودگاه ممنوع است.
با این همه، براساس برخی گزارش ها، همزمان با گشایش اجلاس صدای چند انفجار، از جمله از نزدیک سفارت ایران و منطقه امن موسوم به کمربند سبز، به گوش رسید که احتمالا ناشی از پرتاب خمپاره یا نارنجک بوده است اما از آسیب جانی احتمالی این انفجارها گزارشی در دست نیست.
این نخستین بار از زمان سقوط صدام حسین، رهبر سابق عراق است که این کشور میزبانی یک اجلاس اتحادیه عرب را بر عهده می‌گیرد.
اجلاس قبلی اتحادیه عرب در بغداد در سال ۱۹۹۰ و کوتاه مدتی قبل از حمله عراق به کویت و اشغال خاک آن کشور برگزار شد در حالی که عراق یک کشور عرب تاثیرگذار در منطقه محسوب می شد.
با وجود تاکید مقامات عراقی بر اهمیت اجلاس جاری بغداد به عنوان گامی در راه رفع مشکلات جهان عرب، ناظران انتظار ندارند که این همایش بتواند دستاورد قابل توجهی، به خصوص در زمینه حل و فصل مساله سوریه داشته باشد زیرا کشورهای عضو اتحادیه نظر واحدی در مورد نحوه برخورد با این موضوع ندارند.
ماموران امنیتی در بغداد
شامگاه چهارشنبه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در گزارشی پیرامون جلسات مقدماتی وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد، گرایش کلی دستور کار این اجلاس را شرح داد.
آقای زیباری گفت که موضع اتحادیه عرب کاملا مشخص است و افزود که اجلاس بغداد "اقدامات تندی را در قبال بحران سوریه پیشنهاد نخواهد کرد."
اظهارات وزیر خارجه عراق به معنی آن است که اجلاس بغداد خواستار تشدید فشار بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای کناره گیری از قدرت به عنوان گام اول در راه پایان دادن به خشونت در آن کشور نخواهد شد.
وزیر خارجه عراق گفت که "گزینش یا انتخاب رهبری سوریه به مردم سوریه ارتباط دارد و موضوعی نیست که اتحادیه عرب یا کس دیگری بتواند در باره آن تصمیم‌گیری کند" هر چند بر لزوم حل بحران سیاسی سوریه نیز تاکید کرد و گفت که "البته نمی توان برای همیشه نسبت به اوضاع سوریه بی‌تفاوت ماند."

اختلاف اعراب

با توجه به اینکه دولت به رهبری شیعیان در عراق با حکومت ایران روابط دوستانه ای دارد، موضعگیری علیه تغییراتی در حکومت سوریه، به عنوان متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه، طبیعی است.
در مقابل، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده‌اند که بشار اسد با توسل به خشونت و کشتار وسیع شهروندان کشور خود، اعتبار و صلاحیت ادامه حکومت بر سوریه را از دست داده و باید از این سمت کناره گیری کند.
زیباری
این کشورها برای سوریه نیز راه حلی را تجویز کرده اند که به پیشنهاد آنان برای پایان دادن به بحران سیاسی یمن شباهت دارد.
پس از یک سال تظاهرات اعتراضی و خشونت بین طرفداران و مخالفان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، وی سرانجام با کناره گیری از قدرت در برابر مصونیت از پیگرد قضایی موافقت کرد و به این ترتیب شرایط انتخاب رئیس جمهوری موقت و ایجاد زمینه برگزاری انتخابات آزاد در آینده فراهم آمد.
دولت سوریه چنین پیشنهادی را به شدت رد کرده و با توصیف معترضان با عنوان وابستگان به گروه های تروریستی و تبهکار و یا عوامل خارجی، گفته است که آنان در نظر دارند با سرنگونی حکومت سکولار سوریه، زمینه را برای تسلط اسلامگرایان تندرو بر این کشور فراهم آورند.
رئیس جمهوری سوریه گفته است که تنها راه حل بحران کنونی، اجرای اصلاحات مورد نظر اوست اما مخالفان این اصلاحات را ظاهری دانسته و گفته اند که هدف بشار اسد آرام ساختن اعتراضات کنونی است تا در فرصت مناسب، به سرکوب بی سروصدای مخالفان بپردازد و ادامه حکومت حزب بعث به رهبری خانواده اسد را تضمین کند.
جای خالی سوریه در اجلاس اتحادیه عرب
روز گذشته، نخست وزیر قطر گفت که "اگر فداکاری های مردم سوریه به باد رود، برای همه ما شرم آور خواهد بود" و افزود که کشورهای عرب با انتخابی دشوار مواجه هستند: یا باید در کنار اسد باشند یا همراه مردم سوریه.
شورای همکاری خلیج فارس و به خصوص قطر خواستار اقدامات جدی اتحادیه عرب برای پایان دادن به تحولات سوریه شده و به طور خصوصی، نسبت به نتیجه جلسات اتحادیه عرب در شرایط حاضر ابراز دلسردی کرده اند.
برخی از این کشورها موضوع مسلح کردن گروه های مخالف دولت سوریه و ایجاد مناطق امن در نواحی مرزی آن کشور با ترکیه را مطرح کرده اند هر چند دولت ترکیه ظاهرا استقبال چندانی از این پیشنهاد نکرده است.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترکیه در نظر دارد به زودی باز هم اجلاسی را تحت عنوان "همایش دوستان سوریه" برگزار کند که احتمالا مقامات شماری از کشورهای عربی و غربی مخالف حکومت سوریه به آن دعوت خواهند شد.
در واکنش نسبت به برگزاری اجلاس بغداد، وزیر خارجه سوریه، که کشور او به این اجلاس دعوت نشده، گفته است هر تصمیمی که در غیاب سوریه گرفته شود غیرقابل قبول است.
اواخر سال اتحادیه عرب در واکنش به برخورد حکومت سوریه با معترضان و نادیده گرفتن توافقنامه با این اتحادیه، عضویت آن کشور را به حالت تعلیق در آورد.




یک دانشمند هسته ای فرانسوی که در آزمایشگاه 'سرن' سوئیس کار می کرد، به اتهام طراحی حملات تروریستی در فرانسه محاکمه شده است.
ادلین هیشور دو سال و نیم قبل دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت بوده است.
در آن زمان، پلیس ایمیل‌های او را با فردی که گفته می شود از عوامل شبکه القاعده است، تحت نظر گرفت.
بنابر گزارش‌ها، در این ایمیل‌ها اهدافی برای حمله در نظر گرفته شده بود و مندرجات آنها نشان می داد که آقای هیشور مایل است بخشی از یک واحد فعال باشد.
وکیل این دانشمند هسته ای می گوید کل آن چیزی که موکلش انجام داده، بیان دیدگاه‌های بحث‌برانگیز در اینترنت بوده و او در هیچ توطئه ای مشارکت نداشته است.




دو برادر میلیاردر هنگ‌کنگی که صاحب پر رونق‌ترین شرکت معاملات املاک هستند، به اتهام پرداخت رشوه بازداشت شده‌اند.
ریموند و توماس کووک، توسط نهاد مبارزه با فساد بازداشت شده‌اند. منابع خبری محلی همچنین از بازداشت یک مقام پیشین بلندپایه خبر داده‌ و نام او را رافائل هوی اعلام کرده‌اند. او پیشتر دومین مقام رسمی در هنگ کنگ بود.
خبرنگار بی بی سی می گوید این مساله احتمالا باعث خواهد شد تا ارتباط احتمالی میان دولت و میلیاردرهای این شهر به دقت زیر نظر گرفته شود.



در دو حادثه جداگانه در ایالت بلوچستان پاکستان، افراد مسلح ناشناس هشت نفر را به ضرب گلوله از پای درآورده اند.
به گزارش منابع خبری پاکستان، نخستین حادثه در کویته، مرکز بلوچستان روی داد و در جریان آن، افراد مسلح به سوی خودروی حامل چند تن از شیعیان قوم هزاره تیراندازی کردند و شش نفر، از جمله یک زن را به قتل رساندند.
در دومین حادثه در منطقه مستونگ، دو کارمند پاکستانی سازمان ملل به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.
در مورد عوامل این حملات، انگیزه آنان و ارتباط احتمالی بین این دو حادثه جزئیات بیشتری انتشار نیافته است.




استن تولگفورس، وزیر دفاع سوئد، به دلیل اتهام ارتباط مخفیانه دولت آن کشور با طرحی برای ساخت یک کارخانه اسلحه سازی در عربستان سعودی از سمت خود کناره گیری کرده است.
قرار است نخست وزیر سوئد در یک نشست خبری دلایل این استعفا را توضیح دهد.
احزاب مخالف سوئد خواستار انجام تحقیقات در مورد این طرح شده و گفته اند که دولت این کشور نمی بایست از آنچه که "نظام دیکتاتوری در عربستان" خوانده اند حمایت می کرد.




'امید نام من است' نمایشگاهی است از یادگاری های قربانیان اعدام های دهه شصت ایران که از ٢٠ اسفند ماه سال ۹۰ در خانه آنا فرانک شهر فرانکفورت آلمان افتتاح شده است. پرستو فروهر، هنرمند ایرانی ساکن آلمان و فرزند داریوش و پروانه فروهر ( از قربانیان قتل های زنجیره ای) و منیره برادران، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی دهه شصت، بانیان برگزاری این نمایشگاه هستند.
فروهر و برادران در این نمایشگاه برای واکاوی خاطرات دهه نخست پس از انقلاب، به سراغ فرزندان قربانیان آن رفته اند تا از زاویه تجربیات و یادگاری های آنها از والدینشان آنچه در دهه شصت بر مخالفان سیاسی گذشته را بازخوانی کنند.
نام "امید" در عنوان نمایشگاه، به بیان خانم فروهر، سمبلی است از فرزندان "نسل سرکوب شده ای که در آن سالها به زندان افتادند، بسیاری از آنها اعدام شدند و بسیاری هم ناچارشدند سرزمین خود را ترک کنند و در تبعید زندگی کنند... "
هرچند بعضی از این بازماندگان حتی خاطره ای هم از والدینشان ندارند و با روایت هایی که از زبان دیگران شنیده اند بزرگ شده اند و برای خود تصویرهایی از آن دوران و پدر و مادری را که به خود ندیده اند در ذهن ساخته اند.
محل برگزاری نمایشگاه، "خانه آنا فرانک"، نیز بی ارتباط با تم کلی آن نیست: "آنا فرانک" دختر نوجوان یهودی بود که مدتها به همراه خانواده اش در دخمه ای پنهان شده بود تا از شر نازی ها جان به در ببرد اما در نهایت مخفیگاه آنها فاش شد و آنا و بیشتر اعضای خانواده اش در اردوگاه های نازی ها جان باختند؛ تنها دفتر خاطراتی که او شرح روزگارش را در آن می نوشت، راوی فاجعه ای شد که طی جنگ جهانی دوم بر او، خانواده اش و بسیاری دیگر رفت.
این نمایشگاه در بخش نخست خود با نام "دهلیز حال"، سرگذشت فرزندان نسلی را که در دهه شصت قربانی شد بهانه می کند تا به زندگی خود آن نسل نیز نقب بزند و نشان بدهد خشونت های سیاسی چطور می تواند زندگی چند نسل را ویران کند.
پرستو فروهر در توصیف تجربه مهیبی که این جوانان در کودکی و هم اکنون با آن دست به گریبانند می گوید: "امروز که آنها به سن جوانی رسیده اند چطور با این خاطرات کلنجار می روند- در حالی که بسیاری از آنها در اروپا زندگی می کنند ، در دنیایی که سرگذشت انها سنخیت چندانی با زندگی مردم آن ندارد؟ کلنجارهای هویتی که این جوانان به جهت این عدم سنخیت دچار آن می شوند تم اصلی "دهلیز حال "است. این نمایشگاه تلاشی است برای ثبت هویت این جوانان و این بخش خاص از تاریخ ایران در جوامعی که آنها به عنوان تبعیدی در آن روزگار می گذرانند."
در دهلیز حال ، فیلمی از ٥ جوان حدودا سی ساله را می توان دید که از آنچه بر آنها و والدینشان گذشته می گویند: پدر یا مادری که از ترس جان و با تحمل خطر با فرزندانشان موفق به فرار از ایران شده اند و یا والدینی که سالها زندانی بوده اند یا در زندانها اعدام شده اند؛ یکی از این جوانان حتی - در پی دستگیری مادر باردارش- خود نیز در زندان متولد شده است. روی یکی دیگر از مانیتورهای دهلیز خاطره نیز فیلمی از سودابه اردوان، یکی از زندانیان سیاسی دهه شصت را می بینیم که تجربه های زندان و آنچه را بر خود و دوستانشان رفته روایت می کند و از بازتاب آن در نقاشی های خود حرف می زند.
خانم برادران می گوید شناخت این نسل - که چه در خارج و چه در داخل ایران سکوت کرده اند یا ساکت نگه داشته شده اند - و نگریستن به فجایع آن سالها از نگاه آنها یکی از اهداف اصلی نمایشگاه بوده است: " برای ما بسیار مهم بود که بر این بچه ها که آن روزها را تجربه کرده اند چه گذشته؛ می خواستیم آنها ماجرای خود را روایت کنند چون اغلب ما بزرگسالان داستان هایمان را گفته ایم و یا خاطراتمان را نوشته ایم اما حتی نسل ما هم چندان با این نسل آشنا نیست، همیشه آنها را کودک دیده است در حالی که اکنون آنها بزرگ شده اند و قابلیت تاثیرگذار شدن دارند."
به اعتقاد منیره برادران نه تنها جامعه ایران بلکه جامعه اروپا هم باید این نسل را بشناسد.

دهلیز خاطره

برای ورود به بخش دوم نمایشگاه "دهلیز خاطره" باید از دهلیز حال عبور کرد و از درگاهی سیاه رنگ گذشت که روی آن این کلمات با فونت درشت سفید و به زبان آلمانی به چشم می خورد:" نام تو، دادخواست من است."
از بلند گوهای نصب شده در این درگاه صدایی نجوا گونه به گوش می رسد که نام حدود چهار هزار اعدامی دهه شصت را پشت سر هم و بی وقفه تکرار می کند.
پس از این پیش درآمد، بیننده قدم به " دهلیز خاطره" می گذارد و با ویترین های کوچکی مواجه می شود که باید به سوی آنها رفت و سر خم کرد- به زعم فروهر به احترام- تا بتوان محتوای آنها را دید: بخشی از این اشیا کاردستی هایی است که زندانیان برای عزیزانشان ساخته اند، گلی که با کشیدن تکه های نخ از لباس روی پارچه ای دوخته شده، هسته های خرمای یا سکه هایی که پس از روزها سائیده شدن با ابتدایی ترین ابزارها به شکل گردنبندی در امده اند، عروسکی پارچه ای که مادری برای دخترکش در بیرون زندان درست کرده، نامه ها ، قبض های تحویل وسایل با سربرگ زندان اوین و اشیائی از این دست که از خانواده های قربانیان جمع آوری شده است.
عکس روی پوستر نمایشگاه نیز که پرنده ای است در قفس، در واقع کاردستی یکی از زندانیان است که با نخ و روزنامه برای فرزندش ساخته است و در یکی از ویترین های نمایشگاه به چشم می خورد.
در کنار هر یک از این اثار چند سطری شرح و یا نقل قول از بازماندگان قربانیان نوشته شده که به بیننده یادآوری می کند که سازندگان این کاردستی ها اغلب دیگر در میان ما نیستند. بخش دیگری از این یادگاری ها نیز اشیاء کوچکی است که از گریز از کشور به یادگار مانده است، عکس هایی از نخستین روزهای گریختن از ایران و قدم گذاشتن به اروپا، دست نوشته های مربوط به تجربه پرخطر گذشتن از مرز به امید جان به در بردن.
یکی از تاثیرگذار ترین این یادگارها ، کاپشنی قرمز رنگ است که مادری به تن فرزند چند ماهه خود کرده بود تا او را از سرمای مناطق مرزی کردستان نجات بدهد و به اروپا برساند و برای نمایش در این نمایشگاه از همان فرزند - که اکنون سی ساله است - به امانت گرفته شده.
مواجهه با این اشیا - خصوصا آثار هنری کوچکی که می توان تصور کرد در چه شرایطی دشواری به طور مخفیانه ساخته و به خارج زندان منتقل شده اند- تجربه ای منحصر به فرد از مشاهده همزمان "خشونت و زیبایی " را برای بیننده رغم می زند: اغلب این زندانیان که آثار آنها در این نمایشگاه در معرض تماشا قرار داده شده اعدام شده اند.
در واقع هر یک از این ویترین ها داستان تلخی از یک زندگی از دست رفته و خانواده ای از هم پاشیده را روایت می کند، اما در عین حال تلاش آنها برای خلق چیزی زیبا نشان از شوق به زندگی است.
به بیان پرستو فروهر: "لحظه ای که این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و به زندان افتادند حقوق اولیه انسانی شان- سوای عقایدشان- پایمال شد و این نمایشگاه بازگو کننده آن لحظه است، لحظه ای که انسان از انسانیت و آزادی خود محروم می شود. در آن لحظه انکار، انسانی که از همه چیز محروم شده سعی می کند از دل همان دخمه ها به حس های اولیه انسانی مثل عشق و محبت و به آزادی پلی بزند. هیچ فرقی نمی کند که این زندانیان چه گذشته سیاسی و چه عقایدی داشته اند، آنچه مهم است این تلاش انسانی برای بازپس گیری حق دوست داشتن، زندگی و آزادی است. آفریدن یک اثر هنری در آن موقعیت بی رحمانه و پرخشونت، تلاشی است برای خلق یک لحظه زیبایی برای خود زندانی و دیگران. این افرینش زیبایی در چنان دخمه انسانی ای که به این افراد تحمیل شده بود دقیقا چیزی است که ما می خواستیم به نمایش بگذاریم. "
منیره برادران نیز - که ایده اصلی نمایشگاه متعلق به اوست - جادوی حضور اشیا را برجسته ترین ویژگی این نمایشگاه و دلیل تازگی آن می داند: "یکی از آرزوهای من همیشه این بود که نمایشگاهی متشکل از این اشیاء به نمایش بگذاریم، نمایشگاهی که در آن اشیا به عنوان سندهایی ملموس از تجربه ها فردی این زندانیان حرف بزنند و تصور می کنم با نگاه هنرمندانه پرستو فروهر این اشیا طوری به نمایش گذاشته شدند که معنای عمیق و دردناکی که در پشت هر کدامشان خوابیده را به خوبی در مقابل چشم بیننده عیان کنند."
با وجود ذات سیاسی سوژه، برگزارکنندگان این نمایشگاه می گویند که قصد نداشته اند مانیفست سیاسی ارائه بدهند. پرستو فروهر در این مورد می گوید: "به لحاظ محتوایی این نمایشگاه به هیچ وجه قصد ارائه تحلیل سیاسی در مورد این دهه را ندارد، قصد ندارد در مورد گذشته سیاسی و یا عقاید قربانیان این دهه حرف بزند، لحظه ای که این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و به زندان افتادند سوای عقاید سیاسی حقوق اولیه انسانی شان پایمال شده و این نمایشگاه بازگو کننده آن لحظه است، لحظه ای که انسان از انسانیت و آزادی خود محروم می شود."
این نمایشگاه به مدت شش ماه (تا اخر اکتبر) ادامه خواهد یافت و طی آن ٦ برنامه جانبی نیز به صورت ماهیانه برگزار خواهد شد از جمله کتابخوانی، سخنرانی، بحث و گفت و گو و موسیقی که محوریت همه این برنامه ها مسائل حقوق بشری مربوط به ایران خواهد بود و فرزندان قربانیان و زندانیان سیاسی سابق از شرکت کنندگان اصلی آن خواهند بود.
هرچند فروهر و برادران تاکید می کنند که این نمایشگاه و موضوع آن ـ خشونت های سیاسی ـ چهارچوب ملیت ندارد و تنها به دلیل محل برگزاری آن است که به زبان آلمانی برگزار شده است، اما هر دو بیش از هرچیز آرزو می کنند که این نمایشگاه روزی در ایران برگزار شود، جایی که در واقع به آن تعلق دارد.
برادران در این مورد می گوید: "این نمایشگاه در مورد دهه شصت ایران است اما خشونت سیاسی موضوعی جهانشمول است که برای هر کسی از هر ملیتی می تواند جالب توجه و مهم باشد. گذشته از این، این داستان کماکان در کشور ما ادامه دارد و تکرار می شود، در نتیجه این رنج هرچند در گذشته روی داده اما 'تاریخ' نیست: سیستم کماکان در قدرت است و مانند قبل عمل می کند بی آنکه پاسخگو باشد، هر اتفاقی می تواند در ایران روی بدهد بی آنکه کسی خود را ملزم به پذیرش مسئولیت بداند. یکی از اصلی ترین پایه های دموکراسی پاسخ گویی است و فاش شدن حقایق به پاسخ گویی خواهد انجامید. این نمایشگاه قدمی است در مسیر وادار کردن بانیان حوادث به پاسخ گویی و امیدواریم روزی در ایرانی آزاد -که در ان زندان اوین به موزه تبدیل شده- به نمایش گذاشته شود."
 



پشتیبانی ترکیه از برنامۀ هسته ای ایران

نوشتۀ عزیز احمد فرد
دیدار رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی نژاد- رئیس جمهوری ایران در تهران
در سایت اینترنتی محمود احمدی نژاد- رئیس جمهوری ایران، آمده است که ترکیه از موضع ایران در مورد انرژی اتمی پشتیبانی میکند؛ این موضوع را رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه، حین ملاقات با محمود احمدی نژاد ابلاغ کرد.

رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه، که سفر دو روزه به ایران دارد گفته است که «حکومت و مردم ترکیه همیشه و بصورت روشن از موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد اتم پشتیبانی کرده اند» و همچنان بر اساس اخبار این سایت، احمدی نژاد از موضع روشن و صادقانۀ ترکیه در مورد مسایل اتمی ایران استقبال کرده است.
ترکیه همچنان پیشنهاد میزبانی ملاقات آینده میان ایران و کشور های (١+٥) را کرده است.
به گفتۀ علی اکبر صالحی- وزیر امور خارجۀ ایران، قرار است مذاکرات میان ایران و کشور های ایالات متحده، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان، به تاریخ سیزدهم ماه آوریل، دوباره از سر گرفته شود. یکی از دیپلمات های اروپایی در بروکسل، تاریخ از سر گیری این مذاکرات را تأیید کرده است و در مورد محل آن گفته که این موضع هنوز هم مورد بحث است.
اردوغان همچنان گفته است که در کنفرانس امنیت اتمی در سئول- کره جنوبی، ترکیه این پیشنهاد را مطرح کرده است و حالا او منتظر جواب کشورهای(١+٥) است؛ مذاکرات هسته ای میان ایران و کشور های (١+٥) بعد از اجلاس استامبول در سال گذشته به تعلیق در آمده است.
در مورد تهدید اسرائیل، اردوغان گفته است که «هیچ کشوری حق ندارد یک کشور دیگر را که میخواهد تکنولوژی هسته ای مسالمت آمیز را رشد بدهد تهدید کند یا به آن حملۀ نظامی کند».
طی این سفر، اردوغان با رهبر مذهبی ایران- آیت الله علی خامنه ای هم ملاقات کرد.




پنج کشور نو ظهور اقتصادی جهان « گفتگو» را تنها وسیله قطع خشونت در سوریه و حل بحران اتمی ایران دانستند

نوشتۀ بیژن برهمندی
همایش سران ٥ کشور نوظهور اقتصادی جهان "BRICS" در دهلی نوبیانیه پایانی همایش امروز ٥  قدرت نوظهور اقتصادی تأکید کرده است که همه شرکت کنندگان این همایش از طرح کوفی عنان بقصد حل مسالمت آمیز بحران سوریه حمایت می کنند

همایش سران ٥ کشور نوظهور اقتصادی جهان در دهلی نو  که به کشور های" بریکس"٭ معروفند، امروز با انتشار بیانیه ای بکار خود پایان داد.
این کشور ها (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) که مایلند قدرت اقتصادی پر اهمیت خود را در جهان به یک نفوذ قابل توجه سیاسی در سطح بین المللی تبدیل کنند، در بیانیه امروز خود تأکید کرده اند که همه شرکت کنندگان در این همایش اعتقاد دارند که تنها راه حل قطع خشونت در سوریه و حل بحران پرونده اتمی ایران توسل به گفتگو است.
بیانیه دهلی، عمیق ترین نگرانی ها را نسبت به موقعیت سوریه ابراز داشته و خواهان پایان فوری خشونت ها و نیز نقض حقوق بشر در سوریه شده است.
این بیانیه تأکید کرده است که همه شرکت کنندگان این همایش، از طرح کوفی عنان بقصد حل مسالمت آمیز بحران سوریه حمایت می کنند.
در این بیانیه هر نوع اقدام بقصد تشدید بحران اتمی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده است که نتایج «مخرب» آن به نفع هیچکس نیست.
کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که به مجموعه "بریکس" معروفند و ٤٠ در صد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، از نظر اقتصادی وزن پر اهمیتی در جهان بعهده دارند و حجم مبادلات اقتصادیشان در سال گذشته به ٢٣٠ میلیارد دلار یعنی ٢٨در صد مبادلات جهانی می رسد.
بیانیه امروز همچنین نوید داد که این پنج قدرت نوظهور جهانی در آینده یک بانک توسعه تأسیس خواهند کرد که بتواند همچون وزنه ای در مقابل بانک جهانی و نهاد های مالی غرب عمل کند.




راست و چپ در فرانسه، اخوان المسلمین در مصر، تبت و کوکائین

نوشتۀ عزیز احمد فرد
بحث های سیاسی پیش از انتخابات میان راست و چپ در فرانسه، اخوان المسلمین و پیش نویسی قانون اساسی در مصر، خود کشی های سیاسی در تبت و کوکائین و بدبینی مردم در مورد آن، مسائلی است که امروز از مطبوعات فرانسه برای شما انتخاب کرده ام.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
  عزیز احمد فرد
 در مورد انتخابات فرانسه، لیبراسیون که صفحۀ اول خود را به «فشار "ملانشان"- کاندیدای جبهۀ چپ» یا کاندیدای چپ افراطی تخصیص داده است مینویسد که او با ١٤ در صد آراء، وارد محوطۀ حزب سوسیالیست شده است.
در نظر سنجی های قبل از انتخابات، تعداد کسانی که اعلان میکنند که به "ژان لوک ملانشان" رأی خواهند داد، بصورت متداوم در حال ازدیاد است. لیبراسیون به گذشتۀ "ملانشان" در حزب سوسیالیست می پردازد و از رقابت سی سالۀ او با "فرانسوا هولاند"- کاندیدای حزب سوسیالیست، مینویسد.
ولی روزنامۀ دست راستی فیگارو، روی اختلافات دو کاندیدای چپ تأکید میکند و مینویسد که در برابر "هولاند"، "ملانشان" لحن خود را شدید تر کرده است و اضافه میکند که کاندیدای سوسیالیست، یعنی "هولاند" که از جناح چپ مورد تهدید است، از مردم درخواست میکند، تا از اولین دور انتخابات، متحد شوند. 
قابل یاد آوری است که در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور اول، گرایش های مختلف سیاسی حاضر هستند و رسم بر این است که مردم گرایشی را که با آن احساس نزدیکی میکنند «انتخاب» کنند و در دور دوم، چون تنها دو نفر حاضر هستند، کسانی که کاندیدای آنان حذف شده است، اگر نمیخواهند در میان این دو نفر یکی را انتخاب کنند، لا اقل میتوانند آن یکی را که به نظر آنان بد تر است «حذف» کنند؛ به همین دلیل میگویند که دور اول برای انتخاب است و دور دوم برای حذف کردن.
 موضوع مهمی که درین اواخر در فرانسه روی داد و میتواند روی اذهان عامه اثر داشته باشد،همان حملۀ محمد مراح به سربازان و مدرسۀ یهودی بود.
این موضوع دو بعد دارد: یکی امنیتی و دیگر، مهاجرتی؛ یعنی این حادثه مردم را به این دو بعد سیاسی فرانسه بیشتر متوجه میسازد و به همین دلیل در فیگارو آمده است که "سارکوزی" به ابعاد امنیت و مهاجرت میپردازد و در لیبراسیون این حرف در مورد "لوپن" گفته شده است و البته هردوی این گفته ها حقیقت دارند؛ چون هر دو تا کاندیدا های راست و راست افراطی، خود را حلال مسایل مربوط به ترس از خارجی ها و بی امنیتی میدانند.
در لوموند، در این مورد از زبان "فرانسواهولاند" آمده است که حملات شهرهای "تولوز" و "مونتوبان" ارجعیت فرانسوی ها را نغیر نداده است؛ سوال اصلی هنوز هم این است که آیا این سیاست های فعلی را ادامه بدهیم یا سیاست ها را تغیر بدهیم؟
 لوموند نوشتۀ جالبی در مورد کوکائین دارد که در فرانسه، استفاده کنندگان آن ٤٠٠ هزار تن شمارش شده اند.
در این نوشته میخوانیم که اثرات بد این مادۀ مخدر، تصویری را که مردم از آن داشتند مخدوش کرده است. در فرانسه کوکائین شهرت به این داشت که یک مادۀ مخدر جشنی است، ولی به دلیل گرانی آن و به دلیل اینکه استفاده کنندگان میخواهند هر چه بیشتر از آن مصرف کنند، این ماده زندگی اجتماعی استفاده کنندگان را مختل میکند.
 لیبراسیون، بعد از شرح مفصل تفاوت ها میان دو کاندیدای چپ که مثلاً "ژان لوک ملانشان" روی حق بازنشستگی در سن شصت سالگی تأکید میکند ولی موضع کاندیدای رسمی حزب سوسیالیست- "فرانسوا هولاند" در این مورد انعطاف دارد.  در مورد اروپا، "ملانشان" طرفدار تجدید نظر در قرارداد ها است ولی "هولاند" قرار داد های گذشته را قبول دارد، به "تبت" میپردازد. در این «کشور» بودایی که توسط چین اشغال و جزئی از خاک آنان حساب شده است، بعضی ازکسانی که از این اشغال به ستوه آمده اند، دست به خودکشی میزنند. در رپورتاژی که خبرنگاران لیبراسیون از "تبت" فرستاده اند، میخوانیم که هفدهم مارس گذشته، یک چوپان که پدر چهار فرزند هم بود، دست به خود سوزی زد و این بیست و نهمین خود سوزی در طول یک سال بود. 
 در لیبراسیون آمده است که قانون اساسی مصر را اسلامیست ها  خواهند نوشت. به گفتۀ این روزنامه، برادران مسلمان یا اخوان المسلمین همراه با سلفی های النور مجلسی را که در آن قانون اساسی تصویب خواهد شد از آن خود کرده اند و ارتش مصر، از این بابت در تشویش است.
 کارزار انتخابات، محل بررسی بیلان کار رئیس جمهور فعلی هم هست. در لیبراسیون، امروز رفورم های حکومت "نیکلاسارکوزی" در آموزش و پرورش (معارف) نقد شده است و آمده است که در سال ٢٠٠٨، قانونی که در اسم نویسی های بچه ها در مدارس انعطاف بوجود آورد و هدف آن مخلوط کردن قشرهای مختلف اجتماعی اعلان شده بود، بر عکس باعث ازدیاد نا برابری ها شده است.
و آخرین موضوع را هم از لوموند برای شما انتخاب کرده ام که در آن صحبت از قانون برابری حضور کاندیدا ها در مطبوعات است. بر اساس قانون در فرانسه، طی مدت رسمی کارزار انتخابات، رسانه ها باید وقت مساوی در اختیار هر یک از کاندیدا ها بگذارند. در گفتگویی با "مشل بویان"- رئیس شورای عالی سمعی بصری، میخوانیم که این قانون کیفیت بحث سیاسی را تضعیف میکند و باید در مورد آن تجدید نظر شود.




در برخی از دادگاه های افغانستان، وکلای مدافع زنان را مسخره می کنند

نوشتۀ بیژن برهمندی
سازمان دیده بان حقوق بشر از وجود ٤٠٠ زندانی زن در افغانستان خبر دادعلت زندانی کردن زنان فراری آن است که شورای عالی محکمه، یک راهنمائی برای دادستان های دادگاه های افغانستان فرستاده و تذکر داده است که طبق شریعت اسلامی، زنانی که از خانه فرار می کنند باید به پنجه قانون سپرده شوند و بازداشت شده و تحت محاکمه قرار بگیرند

گفتگو با جواد دروازیان، عضو بخش حقوق بشر بنیاد آرمان شهر و دبیر نشریه این بنیاد
More
  بیژن برهمندی
  سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه ای از وجود ٤٠٠ زندانی زن در افغانستان خبر داد که «جرم» شان فرار از خانه و یا در مواردی روابط نامشروع جنسی است.
این سازمان با محکوم کردن این اقدامات تأکید دارد که در افغانستان هیچ قانونی، فرار زنان از خانه را «جرم» محسوب نمی کند. بعقیده این سازمان ادعای داشتن روابط نامشروع هم در بسیاری از موارد اثبات نشده است و بطور عمده به انگیزه انتقام جوئی از سوی خانواده شوهر مطرح می شود.
***
در گفتگوئی با جواد دروازیان عضو بخش حقوق بشر بنیاد آرمان شهر و دبیر نشریه این بنیاد ، وضعیت زنان زندانی و رفتار دادگاه ها با آنان مورد بحث قرار گرفته است که شما را به شنیدن آن دعوت می کنیم.
در حالیکه فرار زنان از خانه در قوانین افغانستان جرم بحساب نمی آید، از جواد دروازیان درباره علت محکومیت زنان فراری پرسیدیم.
بعقیده او علت زندانی کردن زنان فراری آن است که شورای عالی محکمه یک راهنمائی برای دادستان های دادگاه های افغانستان فرستاده و تذکر داده است که طبق شریعت اسلامی زنانی که از خانه فرار می کنند باید به پنجه قانون سپرده شوند و بازداشت شده و تحت محاکمه قرار بگیرند.
جواد دروازیان درباره وضعیت دادگاه ها توضیح می دهد که در برخی ولایات، وکلائی را که می خواهند از زنان دفاع کنند مورد تمسخر قرار می دهند. او می گوید با وجود اینکه علیه زنان فراری قانونی وجود ندارد وکیل مدافع جرأت نمی کند از متهمین دفاع کند.
بعقیده این فعال حقوق بشر اگر وضعیت زندان های افغانستان را بررسی کنیم بمراتب بدتر از موقعیتی است که رسانه ها و گزارش ها تصویر می کنند؛ او می گوید مثلاً در ولایت هرات از ١٣٤ زندانی زن ، ٨٧ نفر به جرائم «اخلاقی» بازداشت شده اند که اکثر آنها هم، به جرم فرار از منزل یا جرائم اینچنینی در زندان هستند.



دولت الجزیره با دفن محمد مراح- عامل کشتار هفت فرانسوی، در الجزایر مخالفت کرد

نوشتۀ فواد روستائی
تصویر ویدئویی از محمد مراحدر پی مخالفت دولت الجزایر با انتقال جسد محمد مراح- متهم به قتل هفت شهروند فرانسوی، به الجزایر برای دفن در آن کشور، نمایندۀ متولی مسجد بزرگ پاریس از دفن پیکر او در گورستانی در جنوب غرب فرانسه خبر داد

نمایندۀ متولی مسجد بزرگ پاریس افزود جنازۀ محمد مراح در ساعت پنج بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در قطعۀ مسلمانان در گورستان "کورنباریو" در نزدیکی شهر تولوز به خاک سپرده می شود.
محمد مراح، جوان بیست و سه سالۀ الجزایری تبار فرانسوی، در ماه مارس جاری در دو فقره تیراندازی، سه سرباز فرانسوی از جمله دو سرباز عرب تبار مسلمان این کشور را در شهرهای "تولوز" و "مونتوبان" و در تیراندازی سوم در مقابل مدرسۀ یهودیان شهر "تولوز"، یک آموزگار این مدرسه و دو فرزند کوچک او و دانش آموز خردسال دیگری را به طرزی فجیع به قتل رساند.
محمد مراح که سفرهائی به افغانستان و پاکستان داشته است، خود را وابسته به القاعده معرفی کرده و ضمن قبول مسئولیت کشتار این هفت نفر در شهرهای "تولوز" و "مونتوبان" انگیزۀ خود را گرفتن انتقام خون کودکان فلسطینی و اعتراض به حضور نظامی فرانسه در افغانستان دانسته بود.
محمد مراح پس از محاصرۀ آپارتمان مسکونی او، که سی و دو ساعت به درازا کشید در جریان در گیری با پلیس کشته شد.
نگرانی از تبدیل گور او به زیارت گاهی برای اسلام گرایان تندرو و هراس از ویران کردن آن به وسیلۀ افراطیون راست گرا یا اسلام ستیز باعث شد که دولت و خانوادۀ او به انتقال جسد به الجزایر و دفن آن در آن کشور بیاندیشند اما مخالفت الجزایر راهی جز دفن جسد در فرانسه را باقی نگذاشت.





نشست سران اتحادیه عرب درموردبحران سوریه دربغداد

نشست سران اتحادیه عرب در بغداد - هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق (سمت راست) و احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب (سمت چپ)نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
نشست سران اتحادیه عرب با شرکت شماری از رهبران کشورهای عرب دربغداد تشکیل شد.

پس از بیست و دو سا ل این اولین باراست که اتحادیه عرب پس تعیررژیم درعراق نشست خود را درپایتخت عراق برگزار می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، درنشست مقدماتی این اجلاس که دو روز به طول انجامید وزرای امورخارجه کشورهای عرب پیش نویس بیانیۀ سران را آماده کردند.
بیانیه نشست سران عرب به سوریه و بحران این کشوراختصاص دارد.
به گفته هوشیارزیباری- وزیرامور خارجه عراق، دربیانیه پایان سرکوب ها درسوریه خواسته شده است ولی به گفته وی دربیانیه اشاره ای به رفتن یا ماندن بشاراسد درقدرت نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه همچنین درمورد ارسال احتمالی سلاح برای اپوزیسیون سوریه سکوت کرده است.
ازبیست و دو عضو اتحادیه عرب، تنها نه تن ازرهبران کشورهای عرب برای شرکت درنشست به عراق رفته اند. این اولین باراست که پس حمله ارتش صدام حسین به کویت، امیرکویت برای شرکت درنشست اعراب به بغداد سفر می کند.
عربستان سعودی و قطر حتی شرکت خود دراجلاس عراق را به سطح سفیرتنزل داده اند. نخست وزیرقطر دریک اظهارنظردرباره عدم حضوردرنشست بغداد یاد آوری کرد که این اقدام ما باید پیامی به دوستان عراقی ما تلقی شود؛ وی درمورد پیام مورد نظرخود توضیحی نداد.
درمیان کشورهای عربی، سوریه به نشست بغداد دعوت نشده است. اتحادیه عرب درنشست ژانویه خود عضویت سوریه را به دلیل سرکوب های خونین این کشوربه حالت تعلیق درآورند.
بان کی مون- دبیرکل سازمان ملل، نیز درنشست امروز اتحادیه عرب پیرامون سوریه حضوردارد؛ وی به هنگام ورود به بغداد باردیگرازبشاراسد خواست تا دراسرع وقت مفاد طرح کوفی عنان را به مرحله اجرا بگذارد.
سخنرانی افتتاحیه نشست امروز توسط رئیس شورای ملی لیبی صورت گرفت.
همانگونه که قبلاً دربرنامه نشست بغداد پیش بینی شده بود، این نشست به بررسی اوضاع درسوریه اختصاص یافت . اتحادیه عرب درماه ژانویه نیز نشستی را به بحران خونین سوریه اختصاص داده بود.
دولت دمشق روز سه شنبه اعلام کرده بود که طرح شش ماده ای کوفی عنان- دبیرکل سابق سازمان ملل، را برای پایان دادن به سرکو ب ها می پذیرد ولی دراین مورد تاکنون بیانیه ای ازسوی دولت دمشق منتشرنشده است؛ ازهمین روست که به گزارش العربیه دولت واشنگتن اعلام داشت که حتی درصورت پذیرش طرح عنان ازسوی حکومت سوریه، بشاراسد باید ازقدرت کناره گیری نماید.




سفر دانشجویان ایرانی و دانشجویان یهودی فرانسه به لهستان برای بازدید از "آشویتس"

نوشتۀ فواد روستائی
Auschwitz-Birkenau
گروهی متشکل از شماری از دانشجویان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان یهودی فرانسه دیروز (چهارشنبه) راهی لهستان شدند. به گفتۀ "جاناتان هیون"*- رئیس اتحادیۀ دانشجویان یهودی فرانسه، هدف از این سفر بازدید از بازداشتگاه های "آشویتس- بیرکناو"٭ و "تربلینکا"٭ و دیدار با جامعۀ یهودیان در آنجاست.

رئیس "اتحادیۀ دانشجویان یهودی فرانسه" دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت شمار اعضای هیأتی که عازم لهستان شد در حدود بیست نفر است.
"جاناتان هیون" افزود برنامۀ این سفر از مدتی پیش ریخته شده و هدف از آن مبارزه با یهودی ستیزی و انکار هولوکاست و تقویت دوستی میان ایرانیان و یهودیان است.
به گفتۀ "جاناتان هیون" تنش های مداوم میان میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران یکی از انگیزه های ترتیب دادن این سفر بوده است اما با رویدادهای اخیر در شهرهای "تولوز" و "مونتوبان" در فرانسه، تمایل و علاقۀ دانشجویان ایرانی و یهودی به انجام این سفر بیشتر شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، ساغر کسرائی- سخنگوی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، در کنفرانس مطبوعاتی دیروز از جمله گفت این سفر علاوه بر تشویق و ترغیب دوستی میان یهودیان و ایرانیان تسلیت و ابراز همدردی با قربانیان رویدادهای تولوز نیز می باشد.
در رویدادهای "تولوز" و "مونتوبان"، یک فرانسوی الجزایری تبار در دو فقره تیراندازی سه سرباز فرانسوی از جمله دو سرباز مسلمان عرب تبار و سه دانش آموز و یک آموزگار مدرسۀ یهودیان تولوز را کشت.
محمد مراح، عامل این کشتار، که در پایان محاصرۀ طولانی آپارتمانش در درگیری با پلیس کشته شد خود را وابسته به القاعده دانسته و انگیزۀ اقدام خود را اعتراض به حضور نظامی فرانسه در افغانستان و انتقام خون کودکان فلسطینی اعلام کرده بود.
باید یادآوری کنیم که مقامات دولت اسرائیل ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی ایران و تهدید های مکرر به حملۀ نظامی به تأسیسات هسته ای این کشور تلاش می کنند که نشان دهند با مردم ایران خصومتی ندارند.
در سال جاری خورشیدی، شیمون پرز- رئیس جمهوری اسرائیل، نیز برای نخستبین بار به مناسبت نو شدن سال، پیام تبریکی خطاب به ایرانیان فرستاد و در پایان پیام خود با جمله ای کوتاه به زبان فارسی نوروز را تبریک گفت.





گنجی: جنبش سبز شکست خورد، باید راه دیگری جست

image
عکس: نیک آهنگ کوثر
اکبر گنجی می‌نویسد: «آنچه جنبش سبز ناميده شد، پيامدناخواسته ی انتخابات رياست جمهوری خرداد ۸۸ بود...مدعای اصلی اصلاح طلبان اين بود که رژيم توانايی محدودی برای تقلب در انتخابات دارد. اگر اکثريت مردم در انتخابات شرکت کنند، مسأله ی تقلب منتفی شده و دوم خرداد ۱۳۷۶ تکرار خواهد شد...جنبش سبز که محصول مشارکت همگانی مخالفان بود، شکست خورد.» گنجی سپس پیشنهاد می‌کند روش مخالفان حکومت‌های شیلی و آرژانتین را برانداختند از سوی ایرانی‌ها مطالعه و بررسی شود.»
اکبر گنجی در یادداشتی در سایت رادیو فردا، به بررسی تجربه سال‌های ۸۸ تا ۹۰ پرداخته است.
گنجی، جنبش سبز را پیامد ناخواسته انتخابات ۱۳۸۸ می‌خواند و می‌نویسد: «آنچه جنبش سبز ناميده شد، پيامدناخواسته‌ی انتخابات رياست جمهوری خرداد ۸۸ بود(اگر چه علل و دلايل تاريخی- اجتماعی بستر وجودی آن را پديد آورده بود). احزاب و سازمان‌ها و کانديداها هيچ برنامه يا طرحی نداشتند که پس از انتخابات مردم را به خيابان‌ها بکشانند. مدعای اصلی اصلاح طلبان اين بود که رژيم توانايی محدودی برای تقلب در انتخابات دارد. اگر اکثريت مردم در انتخابات شرکت کنند، مسأله ی تقلب منتفی شده و دوم خرداد ۱۳۷۶ تکرار خواهد شد. شور و نشاط هفته های پيش از انتخابات نيز نشان می‌داد که اکثريت مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

اکبر گنجی با تفکیک نگاه طرفداران جنبش سبز و اصلاح طلبان می‌افزاید: «اصلاح طلبان ضمن قبول اسلام، انقلاب، قانون اساسی، جمهوری اسلامی و امام خمينی، به دنبال اصلاح نظام بودند و هستند، نه براندازی نظام. هيچ برنامه ای برای رويارويی با نظام و قرار گرفتن در برابر رهبری وجود نداشت.»

گنجی، خیابانی شدن اعتراض‌ها را ناشی از عدم کارکرد  صندوق‌های رأی می‌خواند: «برای سبزها که خود را پيروز انتخابات می‌دانستند، آن چه رخ داده بود معنايی جز "تقلب" نداشت. به همين دليل مردم به خيابان‌ها ريختند و تنها پرسش آنها اين بود: "رأی من کجاست". وقتی صندوق های رأی درست کار نمی‌کرد، نوبت "خيابان"ها شد تا مردم با پاهای خود تکليف "سياست" را روشن سازند. رژيم که سه دهه با برپايی تظاهرات خيابانی نوعی مشروعيت برای خود به نمايش می‌گذارد، اينک با اين مسأله مواجه شده بود که خيابان‌ها در دست مخالفان بود. به تعبير ديگر، نظام "غافلگير" شد. چند ماه طول کشيد تا "اعتراض سياسی" مردم ، توسط رژيمی که "توانايی" و "اراده" ی سرکوب داشت، به شکست کشانده شد.»
بر اساس نگاه گنجی، اصلاح طلبی پیش از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، «بسيج اجتماعی» و «نافرمانی مدنی» را بر نمی‌تافت. او همچنین معتقد است که این نگاه طرفدارانی دارد و می‌نویسد: «سيد محمد خاتمی همچنان به اصلاح طلبی ماقبل ۲۲ خرداد ۸۸ معتقد است و آن پروژه را تعقيب می‌کند. به طور طبيعی گروهی از اصلاح‌طلبان به دنبال او خواهند رفت، چون نه تنها خاتمی همچنان يک "سرمايه ی ملی" است، بلکه روايت او از اصلاح طلبی طرفدارانی دارد. نامه ی خانم آمنه خاتون فهيمی- مادر سهراب اعرابی- به خاتمی و پاسخ خاتمی به او، نمادی از اين خط مشی است.»

گنجی در یادداشت خود جنبش سبز را شکست خورده و سرکوب شده می‌خواند: «که محصول مشارکت همگانی مخالفان بود، شکست خورد(يعنی  سرکوب شد).اگر چه دلايل و علل "اعتراض سياسی" همچنان وجود دارد، اما شکست، یأس و سرخوردگی پديد می‌آورد. همه را به لاک تنهايی و تک افتادگی باز می‌گرداند. گرد مرگ بر همه جا می‌پراکند. ولی هميشه، دوباره شاهد باز شدن مفرها خواهيم بود. دوباره همه گرد می‌آيند تا از فرصت استفاده کرده و کاری صورت دهند. اينک وقت بازنگری سه سال گذشته، استراتژی و تاکتيک ها، و گشودن راه های تازه(يا باز شدن مفرهای جديد) است.»
این روزنامه‌نگار و محقق ضمن اشاره به نگاه گروه‌هایی که معقتدند تنها راه کنار زدن رژیم تهران، حمله نظامی با کمک خارجی است، پیشنهاد می‌کند که به به جای «تسخیر قدرت سیاسی» باید به سوی «تسخیر مردم» رفت: «به جای تسخير قدرت سياسی، به فکر تسخير مردم- يا هژمونی در جامعه ی مدنی- بود. اگر خواهان دموکراسی هستيم، بايد مردم را از طريق سازمان يابی های متنوع و متکثر قدرتمند ساخت. بايد در ميان مردم پايگاه اجتماعی پديد آورد. با طرح شعارهای انتزاعی معطوف به تسخير دولت، لزوماً نمی‌توان به مقصدی رسيد. بايد به سراغ اقشار متفاوت اجتماعی رفت، آنان(کارگران، معلمان، و...) را سازماندهی کرد و مطالبات آنها را بيان و پيگيری کرد. دموکراسی محصول موازنه ی قوا ميان جامعه و دولت است. اگر مردم قدرتمند نباشند يا نشوند، حتی اگر رژيم سرنگون شود، دموکراسی ای در کار نخواهد بود. اگر هدف گذار از رژيم استبدادی به نظام دموکراتيک ملتزم به آزادی و حقوق بشر است، بايد نگاه‌ها را به جامعه و مردم ايران معطوف کرد. به سراغ اقشار متفاوت اجتماعی رفت. سازمان يابی متنوع آنها قدرت آفرين است. مطالبات آنها به زبان سياسی بيان نمی‌شود.»
گنجی ادامه می‌دهد: «اپوزيسيونی که بخواهد "مفت" و "مجانی" به قدرت برسد، بايد تحريم‌های اقتصادی کمرشکن و تهاجم نظامی به ايران را تشويق نمايد. اما "اپوزيسيون ملی" به دنبال دموکراسی از طريق قدرتمند کردن مردم است. برای اين کار، بايد در برابر قدرت نظام سياسی، در داخل جامعه قدرت آفريد، پايگاه اجتماعی درست کرد، "نارضايتی" را به "اعتراض سياسی" تبديل کرد، ميان قدرت جامعه ی مدنی و رژيم سياسی توازن ايجاد تا تا "موازنه ی قوا"ی واقعی پديدار شود. ناقدان می‌گويند که "رژيم نمی‌گذارد". گويی رژيم های فرانکو و پينوشه و توتاليتر اروپای شرقی می‌گذاشتند. گويی که رژيم جمهوری اسلامی سرکوبگرتر از رژيم فرانکو(اسپانيا) و پينوشه(شيلی) و ياروزلسکی(لهستان) است. مخالفان در رژيم پينوشه چه کردند و چگونه اين رژيم مورد حمايت دولت آمريکا را عقب راندند؟ آيا مخالفان پينوشه از دولت آمريکا درخواست کردند تا شيلی را بمباران کند؟»
گنجی سپس پیشنهاد می‌کند که روش مخالفان برای سرنگونی دیکتاتوری‌ها در آرژانتین و شیلی از سوی مخالفان حکومت ایران بررسی شود: «مخالفان در آرژانتين چه کردند؟ چگونه هزاران اعتصاب به راه انداختند؟ جنبش مادران ناپديد شدگان که به دنبال فرزندان مفقود شده ی خود بودند، چگونه به وجود آمد؟ آيا ديکتاتورهای نظامی آمريکای لاتين به مردم اجازه ی "اعتراض سياسی" می‌دادند ، يا مخالفان خود را بر آنها تحميل کردند؟ در آرژانتين هم دولت آمريکا حامی ديکتاتوری نظامی بود، نه مخالفان. اگر مخالفان گمان می‌کنند که رژيم استبدادی مطابق قانون به آنها اجازه می‌دهد تا سنديکا و اتحاديه تشکيل دهند، گرفتار خطای مهلکی شده اند.مخالفان بايد به طور غير قانونی(نافرمانی مدنی) اين نهادها را تشکيل دهند. ضمن آن که مطابق قوانين بين المللی و قانون اساسی ايجاد تشکل‌های مدنی حق مردم است. بدين ترتيب، وقتی مخالفان می‌توانند مردم خود را عليه سرکوبگرترين ديکتاتوری‌های مورد حمايت دولت آمريکا بسيج کنند، چرا مخالفان در ايران نتوانند مردم را عليه ديکتاتوری سلطان علی خامنه ای، که در ضمن "مغضوب دولت‌های غربی" است، بسيج کنند؟»
گنجی در باره گذار به دموکراسی در جوامع نمختلف می‌گوید: «در جوامعی که گذار به دموکراسی صورت گرفت، نگاه مخالفان معطوف به قدرتمندسازی مردم از طريق سازمان يابی آنها بود، نه آن که دولت‌های غربی به رهبری دولت آمريکا به جای آنها،از طريق تحريم‌های فلج کننده و بمباران کشور، رژيم ديکتاتوری شان را سرنگون سازد. راهکار روشن بود: قدرتمندسازی مردم از طريق سازمانی يابی، بسيج اجتماعی، نافرمانی مدنی، فلج کردن کار رژيم از طريق اعتصابات و اعتراضات، تشکيل ميز مخالفان، مذاکره ، برگزاری انتخابات آزاد منتهی به "انتقال قدرت" از زمامداران حاکم به مخالفان(در صورت پيروزی در انتخابات)، تغيير قانون اساسی.»





جــرس: 
در پی انتشار گزارشی در مجله بین المللی «سیاست خارجی» (فارن پالسی) درباره تحویل یک پایگاه هوایی جمهوری آدربایچان در مرز ایران به اسرائیل، دولت آذربایجان این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که خاک آن کشور به هیچ وجه سکوی حمله به ایران نخواهد بود.
مجله «فارن پالسی» روز چهارشنبه در گزارشی به قلم مارک پری با استناد به گفته چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده از تصمیم آذربایجان برای قرار دادن یک پایگاه هوایی در اختیار اسرائیل خبر داده بود. مارک پری در مقاله خود با استناد به گفته‌های چند مقام بلندپایه آمریکایی نوشته که دولت باراک اوباما بر این باور است که جنبه «پنهانی» روابط استراتژیک و امنیتی آذربایجان و اسرائیل در حال بالا بردن ریسک حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران است.
چهار دیپلمات بلندپایه و یک مقام امنیتی آمریکا در گفت‌وگو با این نشریه ادعا کرده‌اند که آذربایجان به اسرائیل اطمینان داده است امکان دسترسی اسرائیل به یک پایگاه هوایی این کشور در مرز شمالی ایران را فراهم کند.
به گزارش رادیو فردا، در واکنش به مقاله «فارن پالسی» علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «خاک جمهوری آذربایجان هیچ زمان علیه ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار نگرفته، نمی‌گیرد و نخواهد گرفت».
به گفته وی، این گونه گزارش‌ها با هدف بر هم زدن روابط ایران و آذربایجان منتشر می‌شود و با توجه به بحران موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران، «برخی محافل» سعی در سوء‌استفاده از این موضوع را دارند.
وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، با رد تحویل پایگاه هوایی به اسرائیل، اعلام داشته است که گزارش منتشر شده "بی‌اساس و مسخره" است.
این اظهارات در حالیست که جمهوری آذربایجان اخیرا قراردادی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های دفاع ضد هوایی با اسرائیل امضا کرد که ارزش آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شد، موضوعی که باعث احضار سفیر آذربایجان در تهران به وزارت خارجه ایران شد.
آذربایجان می‌گوید که برای بازپس گرفتن قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن که "توسط نیروهای ارمنستان اشغال شده است" باید ارتش خود را تقویت کند و برای این کار مجبور است سلاح و تجهیزات بخرد و تمام سلاح‌ و تجهیزاتی که خریداری می‌شود، در اختیار ارتش آذربایجان است و در هیچ صورت علیه ایران استفاده نخواهد شد.
در همین حال اخیرا روابط ایران و آذربایجان دچار تنش‌های روزافزون شده است.
بهمن‌ماه سال گذشته، وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد با این محتوی که برخی از "تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران" در جمهوری‌ آذربایجان «تردد» داشته و این افراد از برخی تسهیلات برای همکاری با "شبکه‌های جاسوسی اسرائیل" و "سفر به اسرائیل" برخوردار هستند.
دولت آذربایجان این ادعا را افترا نامید.
از سوی دیگر آذربایجان نیز طی دو ماه گذشته ۲۴ نفر را به اتهام همکاری و جاسوسی برای سپاه پاسداران را بازداشت کرد، که منجر به واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی شد.
بر اساس گزارش ها، در گزارش نشریه فارن پالیسی، منابعی گفته‌اند که روابط رو به گسترش اسرائیل و آذربایجان نگرانی‌های آمریکا از تهدید دولت اسرائیل به اقدام نظامی علیه ایران را افزایش داده است.
این همکاری‌ها، به گفته مقامات آمریکایی، باعث نگرانی دولت ترکیه برای منافع اقتصادی خود در صورت حمله به ایران نیز شده است و مقامات ترکیه در دیدار با مقامات دو دولت آمریکا و آذربایجان این موضوع را گوشزد کرده‌اند.
با این همه اواخر سال گذشته، صفر ابی‌یف، وزیر دفاع آذربایجان، در سفر دوروزه خود به تهران، در دیدار با احمد وحیدی، همتای ایرانی خود، اعلام کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران استفاده کند و هیچ کشوری نیز قادر نیست که آذربایجان را در برابر "کشور دوست و همسایه: خود قرار دهد.
 





اعتراف ناخواسته معاون احمدی نژاد به حکومتی بودن تجمع ۹ دی ماه ۸۸
جــرس: 
درحالیکه مقامات و نهادهای حکومتی و رسانه های محفلی وابسته به آنان، طی دو سال اخیر، مدعی "خودجوش" و "مردمی" بودن تظاهرات ۹ دی ماه ۸۸ بوده و آنرا "تحکیم مشروعیت نظام و بیعت با رهبری" خوانده بودند، معاون احمدی نژاد طی مصاحبه ای گفت: "در همین ماجرای ۹ دی، ما خودمان گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم خودم هم صف اول بودم همه کارمندان هم آمدند عاشقانه هم آمدند وقتی که روسای سازمان جلوی صف بودند کارکنان هم پشت ما آمدند حالا ما جار بزنیم که این کارها را کرده ایم؟ ما این کارها را برای کس دیگری می کنیم."
رهبر جمهوری اسلامی نیز، ماهها پیش در اعترافی ناخواسته، حکومتی بودن راهپیمایی نهم دی ماه را مورد اشاره قرار داده و گفته بود: "دشمنان با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف دو روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابانها بکشاند."
به گزارش شبکه خبری ایران، حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، طی مصاحبه ای با خراسان، ضمن بیان این ادعا که "مردم عاشق رهبری هستند"، گفت: "حال ما برای اینها مرز بکشیم؟ در همین ماجرای نهم دی ما، خودمان گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم خودم هم صف اول بودم همه کارمندان هم امدند عاشقانه هم امدند وقتی که روسای سازمان جلوی صف بودند کارکنان هم پشت ما آمدند حالا ما جار بزنیم که این کارها را کرده ایم؟ ما این کارها را برای کس دیگری می کنیم.این اعتقاد قلبی من است من اعتقاد به چاپلوسی ندارم مهم نیست بعضی باور کنند یا نکنند.من اعتقاد دارم جامعه را باید وسیع تر ببینیم وهمه را به صحنه بیاوریم احمدی نژاد را ببینیم که وقتی به سفر استانی می رود چه جمعیتی از ان استقبال می کند ببینیم و درس بگیریم."
وی در این مصاحبه، پیرامون مصادیق اصولگرایی اظهار عقیده کرد: "ما قصه عاشورا را داریم در عاشورا خیلی ها عزاداری عاشقانه دارند و اقعا عاشقانه برای سیدالشهدا عزاداری می کنند من می توانم برای اینها مرز قایل شوم باتوجه به این تفکر من سوال دارم من بارها گفته ام وقتی سیدالشهدا گفت به من کمک کنید حر به او کمک کرد. حر تا پیش از عاشورا سرلشکر یزید بود خیلی ها هم در کوفه ادعا داشتند که یار حسین علیه اسلام هستند ما نمونه های بسیاری هم در زمان جنگ داشتیم یکی از نزدیکانم یکی از فرماندهان ارتش تعریف می کرد که او در زمان شاه یک افسر معمولی بود کسی که همین الان تابلویش سر در یکی از خیابان های تهران است همین فرد بعداز انقلاب متحول شد. وقتی در زمان جنگ دخترش فوت کرد و به او خبر دادند گفت من نمی آیم این رزمندگان هم بچه های من هستند بعد ما اینها را خط بزنیم. بگوییم چون ریش و سبیل ندارد. که از قضا این فرمانده هم نداشت از صحنه پاکش کنیم؟"
وی در خصوص نمایش و مانور رئیس دولت با منشور کوروش و اظهار نظراتی ناسیونالیستی  گفت: "عده ای می گویند ما دنبال ناسیونالیسم هستیم. ناسیونالیسم چیست؟ ناسیونالیسم مرد! ما دنبال نخبه گرایی می رویم ما می گوییم نخبه گرایی ایران ما می گوییم ایران و ایرانی نخبه است، نخبه بودن شاخص دارد که یکی منشور است منشور کورش نشان می دهد که ما در طول تاریخ نخبه بوده ایم همین ایده ای که برده داری را در دو هزار و اندی سال پیش لغو کند هنر است ان هم در شرایطی که برده داری امر عادی در جهان بوده است ما اصلا به دنبال ناسیونالیسم نیستیم ما به دنبال نخبه گرایی و واقعیت های انسانی هستیم جامعه ما به دنبال این موضوع است. مباحث اصلی جامعه این موضوع است که مردم اعتقاد به یک شخص دارند که سالم باشد."
حمید بقایی افزود: "ما اعتقاد داریم امام زمان می اید و وقتی ندا می دهد همه دور او جمع می شوند مثل امام حسین. شما روز عاشورا را ملاک بگذارید در خیابان می بینید خانمی حجاب زیادی ندارد ولی شربت درست کرده و نذری می دهد ما با اینها نمیتوانیم بازی کنیم. این ها اعتقاد مردم است نمی توان بر روی انها خط کشید. من نباید جای خدا باشم تصمیم بگیرم خدا خودش مدیریت می کند. من دیدم افرادی را که گاهی به او ایراد گرفته اند اما همین شخص به صورت پنهانی به دیگران کمک می کند و خیرات می دهد."

نمایش نهم دی ماه
در حالی معاون احمدی نژاد به حکومتی بودنِ تجمعاتِ نهم دی ماه ۸۸ اعترافی ناخواسته می کند، که رهبر جمهوری اسلامی نیز با اعترافی ناخواسته به حکومتی بودنِ همین کارناوال گفته بود: "آنها با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف 2 روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابانها بکشاند."
گفتنی است، در جریان راهپیمایی نهم دی ماه ۸۸، ادارات، کارخانجات و دوائر حکومتی و دولتی، با تعطیلی مراکز خود و بسیج کارمندان و کارگران به شرکت در راهپیمایی، سعی در "خودجوش و مردمی" بودن این نمایش داشتند.
چندی پیش گزارشی منتشر شده بود مبنی بر این که شرکتهایی همچون سایپا، طی دعوت نامه ای از کارمندان خود خواسته بود در راهپیمایی "خودجوش" نهم دی ماه شرکت کنند.






جــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر ترکیه، با حمایت از حکومت مستقر در سوریه تاکید کرد که نباید اجازه داد در شرایط کنونی خط مقاومت علیه اسرائیل مخدوش شود.
به گزارش مهر، علی لاریجانی و رجب طیب اردوغان بعد از ظهر روز گذشته چهارشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
لاریجانی در این دیدار به چشم انداز تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: ایران و ترکیه با همکاری نزدیک یکدیگر می توانند بسیاری از معضلات و مشکلات پیچیده منطقه را سامان دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری های دوستانه فیمابین دو کشور بویژه مناسبات اقتصادی و تجاری همکاری های پارلمانی دو کشور را پشتوانه مهمی بر توسعه روابط دو جانبه خواند و افزود: مجلس شورای اسلامی حامی گسترش همه جانبه روابط برادرانه دو کشور است.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه اشاره و ابراز اطمینان کرد با رایزنی ها و مشورت های نزدیک دو کشور این موضوع حل شود.
 بر اساس این گزارش، اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با سازنده و مفید خواندن مذاکرات خود با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی گفت: مناسبات ایران و ترکیه ریشه در تاریخ طولانی و اشتراکات عمیق فرهنگی دینی دو ملت دارد.
نخست وزیر ترکیه در ادامه بر آمادگی کشورش برای توسعه همه جانبه مناسبات برادرانه با ایران و بویژه در زمینه همکاری های اقتصادی تجاری و منطقه ای تاکید کرد و افزود: نباید به کسانی که می خواهند به روند رو به توسعه همکاری های برادرانه ایران و ترکیه ضربه بزنند اجازه فعالیت داد.
 بر این اساس، طرفین در این دیدار همچنین درباره چشم انداز تحولات منطقه بویژه اوضاع سوریه و عراق گفت و گو و تبادل نظر کرده و توافق کردند به رایزنی ها مشورت های نزدیک خود در قبال تحولات منطقه ادامه دهند.
گفتنی است، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در صدر هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی ، بامداد چهارشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال صالحی وزیر امور خارجه قرار گرفت.

دیدار اردوغان و رحیمی
نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه همچنین با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت دیدار و در پایان طی کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد از قوه قهریه علیه کشوری که فعالیت های آن در جهت اهداف صلح آمیز هسته ای است، استفاده کند.
رجب طیب اردوغان گفت: هر عقل سلیمی مخالف استفاده تسلیحاتی از فن آوری هسته ای است ولی در عین حال با فعالیت های صلح آمیز هسته ای نباید هیچ مخالفتی صورت بگیرد.
وی در خصوص گفت وگوهای ایران و گروه 1+5 هم گفت: ما از قبل پیشنهاد میزبانی برای برگزاری این گفت و گوها را در استانبول مطرح کرده ایم و طرف ایرانی هم تمایل و آمادگی خود را از قبل اعلام کرده است.
نخست وزیر ترکیه افزود: با طرف مقابل ایران در گفت و گوهای 1+5 هم در چند روز گذشته در کره جنوبی رایزنی هایی داشتیم و منتظر نتیجه این رایزنی ها و دیدگاه آنها هستیم. نظر ما این است که به روند این گفت وگوها کمک کنیم.
نخست وزیر ترکیه که پیش از سفر به تهران در سئول با اوباما رئیس جمهور امریکا درباره ایران گفت و گو کرده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حامل پیام خاصی از سوی برخی مقامات غربی برای ایران است، این سوال را بدون پاسخ گذاشت.
نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه روابط تهران-آنکارا در سال های اخیر جهش قابل ملاحظه ای داشته است، گفت: در پایان سال 2011 میزان مبادلات تجاری از 16 میلیارد دلار گذشت و هدف ما این است که این رقم را تا سال 2015 به 35 میلیارد دلار برسانیم.






جــرس:
 دبیر شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به زودی پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد‌الاقصی جشن می‌گیریم.
به گزارش فارس، احمد جنتی طی سخنانی در خراسان‌رضوی اظهار عقیده کرد: با وجود ضربات سخت و مهلک ملت ایران در دوره‌های مختلف به استکبار هنوز اسرائیل از خواب بیدار نشده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تهدید نظامی غرب و اسرائیل علیه ایران، گفت: اسرائیل به هیچ عنوان جرات حمله به ایران را ندارد و در این راستا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اسرائیل هنوز دچار توهم در رابطه با ایران و جهان اسلام است.
به زودی جشن پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد‌الاقصی می‌گیریم
وی ادامه داد: بر اساس وعده‌هایی که به ما رسیده بزودی جشن پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد الاقصی می گیریم.
جنتی با بیان اینکه بزودی شاهد ذلت استکبار خواهیم بود، اظهار عقیده کرد: طولی نمی‌کشد که آمریکا و تمامی زورگویان در سراشیبی که قرار گرفته‌اند سقوط می‌کند.
رهبری قدرت و عظمت ایران را حفظ کرده است
وی از "نقش بسیار کلیدی رهبری در هدایت کشتی انقلاب" خبر داد و گفت امروز کشور ما با رهبری حکیمانه وی قدرت و عظمت خود را بیش از پیش حفظ کرده است.
جنتی  در ادامه گفت: کشور ما کشور پیامبر و خانه امام حسین است.





جــرس: یک روز پس از آنکه دبیر کل سازمان ملل متحد از رئیس جمهور سوریه خواست تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده این سازمان و اتحادیه عرب را فورا به اجرا درآورد، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، تا زمانی که نمایندگان دولت این کشور در نشستهای اتحادیه عرب حضور نداشته باشد، دمشق با هیچ ابتکارعملی از طرف اتحادیه عرب در ارتباط با بحران اخیر در این کشور تعامل نخواهد کرد.
بان کی مون از بشار اسد خواسته بود تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده این سازمان و اتحادیه عرب را فورا به اجرا درآورد. این طرح شامل شش پیشنهاد از جمله خاتمه نبردها با نظارت سازمان ملل متحد، خارج شدن نیروهای دولتی از شهرهای تحت تصرف مخالفان و بهبود دسترسی به مناطق جنگ زده برای ارائه کمک های انساندوستانه بود.
وزیر امور خارجه عراق نیز روز گذشته اعلام کرده بود که در پیش‌نویس بیانیه نشست سران اتحادیه عرب از طرح کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می‌شود.
اما بامداد پنجشنبه، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، تا زمانی که نمایندگان دولت این کشور در نشستهای اتحادیه عرب حضور نداشته باشد، دمشق با هیچ ابتکارعملی از طرف اتحادیه عرب در ارتباط با بحران اخیر در این کشور تعامل نخواهد کرد.
وزارت امور خارجه سوریه در حالی این بیانیه را صادر کرد که برخی از رسانه های منطقه از رایزنی شرکت کنندگان در نشستهای مقدماتی اجلاس سران عرب در بغداد از ابتکار عملی درباره بحران سوریه خبر دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه یاد شده تصریح کرد، تا زمانی که حضور نمایندگان سوریه در نشستهای اتحادیه عرب و نهادهای زیر مجموعه آن به تعلیق درآمد، نسبت به ابتکار عملهای این اتحادیه اهتمام نخواهد داشت.
جهاد مقدسی همچنین افزود، از این پس، سوریه روابط خود را با سایر کشورهای عربی در چارچوب دوجانبه پیش می برد.

ورود مجدد اتحادیه عرب به بررسی بحران
بی بی سی گزارش داده است که روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، رهبران و مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه عرب در میان تدابیر شدید امنیتی در پایتخت عراق تشکیل جلسه می دهند و انتظار می رود بحران سیاسی در سوریه مهمترین موضوع مورد گفتگو در این اجلاس باشد هر چند مسایل متعددی، از جمله روابط اعراب و اسرائیل، شرایط اقتصادی اعراب و مسایل بین‌المللی مرتبط با این کشورها هم در دستور کار اجلاس قرار گرفته است.





جــرس: رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص "نقش تحریم های بین المللی می گوید: "در نتیجه تحریم ها، وضعیت اقتصادی کشور غیرعادی شده و ایران باید خود را برای مقابله با تحریم محتمل بانک مرکزی نیز آماده کند. تحریم بانک مرکزی پیش‎بینی‎پذیر بود و باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده می‎کردیم. تحریم‎‎های بین‎المللی بر بازار ارز در کشور بی‎تأثیر نیست و کسی نمی‎تواند این را کتمان کند. مثلا حمله به سفارتخانه انگلستان در تهران، تقاضای ارز را افزایش داد و اگر کوه اُحد هم باشیم، سیاست‎‎های ارزی کشور از این دست بحران‎ها اثر می‎پذیرند. تحریم‎‎های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده؛ به‎طوری که انتقال ارز از طریق صرافی‎ها و بانک‎ها به‎صورت حواله صورت می‎پذیرد و این، هزینه‎ها را افزایش می‎دهد. "
 محمود بهمنی، رییس کل  بانک مرکزی، همچنینمی گوید: "اگر قرار باشد بین تورم و رکود یکی را انتخاب کنیم، قطعا باید تورم را انتخاب کرد؛ چون رکود، بیکاری و تعطیلی تولید و کارخانجات را به‎دنبال دارد. در حال حاضر، ما بايدحفظ اشتغال و سپس ایجاد اشتغال را مدنظر داشته باشیم و این بدان معناست که باید سعی کنیم کارخانجاتی را که در حال کار هستند، حتی با ظرفیت‎‎های پایین، حفظ و حمایت کنیم."
وی  با اینکه مدعی استقلال بانک مرکزی شده و آنرا "خط قرمز مدیریتی" خود می‎داند و بر آن تأکید جدی دارد و حتی بار‎ها اعلام کرده که اگر مستقل نیست، استعفا می‎دهد، با این‎حال، بر همراهی بانک مرکزی با دولت تأکید دارد.
بهمنی طی گفتگویی با هفته نامه «پنجره»، در شرح اهداف بانکداری پس از انقلاب و ناکام ماندن آن گفت: "در آن زمان بانک‎‎ها کارکرد تجاری داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت بانکداری به‎سمت بازار اسلامی رفت. اما  اجرای این مصوبه بنا به دلایلی به کندی صورت گرفت. این کندی فقط در دوران جنگ نبود، بلکه در دولت‎‎های بعدی هم این رویه کند ادامه یافت. اما اکنون گام بلندی در این‎باره برداشته شده است. تأکید بر مبارزه با پول‎شویی، تأسیس بانک قرض‎الحسنه و حمایت از مؤسسات و بانک‎‎های ارائه‎دهنده خدمات قرض‎الحسنه از این دست است. حتی معاملات بورس‎مان با شریعت اسلام انجام می‎شود و شورای فقهی بانک مرکزی وظیفه نظارت بر عملکرد‎ها را برعهده دارد. اصلا یکی از کار‎های عمده ساماندهی حدود 2 هزار صندوق و مؤسسه مالی و اعتباری است. "
 
این مقام دولت، به افزایش سود بانکی توسط دولت اشاره ای نکرد.
 رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که "با اتفاقات اخیر برخی شائبه‎‎ها را درباره استقلال بانک مرکزی ایجاد کرده که بانک مرکزی تابع سیاست‎‎های مالی دولت، به خصوص تأمین بودجه است. از جمله، افزایش قیمت ارز و سکه که عرضه آن، انحصارا، در دست بانک مرکزی است"، مدعی شد: "نهاد‎های مالی به‎طور مستقل یا زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‎کنند. بانک مرکزی از نظر سازمانی، زیر نظر هیچ نهادی نیست و مجلس این استقلال را کاملا تصویب کرده است. دلیل این‎که می‎گوییم حق تحریم بانک مرکزی را ندارند، همین دولتی نبودن است. سیاست‎‎های بانک مرکزی کاملا مستقل و زیر نظر شورای پول و اعتبار و قانون مجلس تصویب می‎شود."
 وی مدعی شد: "من از اعضای هیأت دولت هستم؛ اما من به‎عنوان عضو کابینه کاملا مستقل می باشد و آقای احمدی نژاد می‎داند که بانک مرکزی استقلالش کامل است و سیاست‎‎های پولی تحت کنترل خودمان و شورای پول و اعتبار است. من رییس شورای پول و اعتبار هستم و این ارگان به‎عنوان بالاترین نهاد تصمیم‎گیری پولی، نظر خود را به‎طور مستقل اعلام می‎کند."
 بهمنی در خصوص "نقش تحریم در به‎وجود آمدن مشکلات فعلی" گفت: "وضعیت اقتصادی کشور در نتیجه تحریم‎‎های بین‎المللی غیرعادی شده و ایران باید خود را برای مقابله با تحریم محتمل بانک مرکزی نیز آماده کند.  البته طبق قوانین بین‎المللی، تحریم بانک مرکزی غیرقانونی است؛ اما غرب این کار غیر قانونی را انجام داده است. تحریم بانک مرکزی ایران پیش‎بینی‎پذیر بود و باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده می‎کردیم. تحریم‎‎های بین‎المللی بر بازار ارز در کشور بی‎تأثیر نیست و کسی نمی‎تواند این را کتمان کند. مثلا به هنگام حمله به سفارتخانه انگلستان در تهران، تقاضای ارز افزایش یافت و اگر کوه اُحد هم باشیم، سیاست‎‎های ارزی کشور از این دست بحران‎ها اثر می‎پذیرند. تحریم‎‎های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده است؛ به‎طوری که انتقال ارز از طریق صرافی‎ها و بانک‎ها به‎صورت حواله صورت می‎پذیرد و این، هزینه‎ها را افزایش می‎دهد. "
 وی در پاسخ به این نکته که "بسیاری می‎گویند دولت به علت ترس از افزایش نقدینگی، به تولید‎کنندگان کمک نمی‎کند؟ درحالیکه  آمریکا و اروپا نیز میلیارد‎ها دلار به صنعت خودشان کمک کرده‎اند"، گفت: "تزریق نقدینگی در بخش تولید به هیچ عنوان تورم ایجاد نمی‎کند. ممکن است در کوتاه مدت بحث نقدینگی را افزایش بدهد؛ اما در طولانی مدت نمودار رشد قیمت‎ها کاهش را نشان می‎دهد. در حقیقت ما قبل از آن‎ها به این نکته رسیدیم و این راه را راه درستی می‎دانیم. شاید برخی فکر می‎کردند که با این کار منابع به‎جامعه تزریق می‎شود و براثر افزایش پایه پولی، تورم نیز افزایش می‎یابد. اما این نظرات بدون توجه به موقعیت بخش تولید و صنعت است و تا زمانی که بیماری ایجاد نشده است، باید با واکسن جلوی آن را گرفت؛ ولی زمانی که بحران ایجاد شد باید خیلی هزینه کرد تا بهبودی حاصل شود.




مهدی سحرخیز: کسانیکه از داخل زندان بی اطلاعند، اظهارات بی پایه و اساس می کنند
  جرس: در واکنش به سخنان عباس عبدی مبنی بر جعلی بودن امضای بیانیه سی و نه زندانی سیاسی و عدم اطلاع آنان از چنین بیانیه هایی، مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز یکی از امضا کنندگان بیانیه سی و نه زندانی سیاسی به "جرس" می گوید: "بیانیه هایی که امضای زندانیان سیاسی پای آن است در شرایط سختی نوشته شده و مورد تایید همه زندانیان امضاکننده آن است. صحبتهای افرادی که در زندان نیستند و می گویند این بیانیه ها را زندانیان ننوشته اند کاملا خلاف واقع است. زندانیانی که فشارها و تهدیدات زیادی بر روی آنهاست با هم در درون زندان بیانیه ای می نویسند و با امضای خود بمنظور آگاهی رسانی به مردم با خطرکردن فراوان به بیرون از زندان می فرستند کاملا تایید شده است. متاسفانه افرادی که در بیرون از زندان هستند و از شرایط داخل زندان بی اطلاع هستند و نام آنها هم پای اسامی امضا کننده ها نیست، اظهارنظرهایی می کنند که واقعیت ندارد و بی پایه و اساس است." 
چند ماه پیش از انتخابات مجلس نهم، سی و نه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای کشور در واکنش های اعتراضیِ به وضعیت حاکم بر کشور با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات مجلس، خاطرنشان کردند که "امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است. بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است."
اما چندی پیش، عباس عبدی در گفتگویی با عصر ایران مدعی شده است که آن بیانیه ای که قبل از انتخابات به نام زندانیان منتشر شد و شرکت در انتخابات را تحریم کرده بود، متعلق به زندانیان نبود و دیگران بدون اجازه و در خارج از زندان آن را نوشته بودند! وی در پاسخ به این سوال که شما مطمئن هستید که آن بیانیه را زندانیان اصلاح طلب ننوشتند؟ می گوید: "صد در صد! تردید نداشته باشید."
فرزند عیسی سحرخیز با ابراز "تاسف" از اینگونه اظهارات غیرواقعی خاطرنشان می کند: "به نظر من امثال آقای عبدی در زندان بودند و بخاطر صحبتهایی که کردند از زندان آزاد شدند، بعبارتی در نوبت اخیر زندانشان ترجیح دادند شرایط سخت زندان را تحمل نکنند و حاضر به صحبتهایی شدند که از زندان آزاد شوند. این در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله امضا کنندگان بیانیه ها حاضرند شرایط سخت و دشوار زندان را تحمل کنند اما اندکی از مواضع خودشان عقب ننشینند و همچنان در زندان بمانند. بارها و بارها پدر من از داخل زندان حرفهای خودشان را زده و با تمام فشارها و برخوردها از دیدگاههای خود دست برنداشتند."
مهدی عیسی سحرخیز با بیان اینکه بارها شاهد بودیم که بیانیه های زندانیان سیاسی توسط افراد ناآگاه تکذیب می شود، تصریح می کند: "ما بارها شاهد بیانیه هایی بودیم که به امضای زندانیان و پدرم بوده و از داخل زندان نوشته شده است، اما توسط افرادی در خارج از زندان تکذیب شده است. خود خانواده های زندانیان بیشتر در جریان هستند که زندانیان آنها چه مواضعی دارند و بیانیه ها را امضا کرده اند تا اینکه افرادی که آگاهی ندارند اظهار نظر کنند."
مهدی سحرخیز با اشاره به تاثیر مثبت تحریم انتخابات در فضای کشور می افزاید: "نظر پدر من هم دقیقا مانند بقیه امضا کنندگان در بیانیه ۳۹ نفره مطرح شده و عدم مشارکت در انتخابات را تجویز کرده بودند و این عدم مشارکت را تاثیرگذار می دانستند."
لازم به یادآوری است که پس از انتشار بیانیه هایی از داخل زندان پیرامون تحریم انتخابات و موضع گیری صریح زندانیان سیاسی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات، رسانه های حکومتی سعی در خبرسازی دروغ مبنی بر "عدم امضای برخی زندانیان" کردند. بسیاری از امضا کنندگان به دادسرای اوین منتقل و تحت بازجویی قرار گرفتند. آنها تحت فشار قرار گرفتند تا امضای خود را تکذیب کنند، اقدامی که با مقاومت و پافشاری کلیه زندانیان امضاکننده بر مواضع خود در بیانیه ها مواجه گردید.
شیوا فلاح همسر امیر خسرو دلیرثانی فعال ملی مذهبی در بند در گفتگویی با جرس از احضار همسرش به دادسرای زندان اوین خبر داده و گفته بود: "این هفته ها هر بار یک عده از زندانیانی را که بیانیه هایی را امضا کرده بودند به دادسرای اوین احضار می کنند و از آنها در خصوص این بیانیه ها سوال می کنند. همسرم هم در جواب آنها گفته است که این مطالبی که در این بیانیه ها ذکر کرده ایم "خواسته های به حق ملت است و ما هم جزو ملت ایران هستیم" و هیچ چیزی خلاف قانون بیان نکرده و نخواسته ایم."
شایان ذکرست جرس می کوشد با آقای عباس عبدی نیز مصاحبه ای ترتیب دهد و پرسشها و ابهامات موجود در مواضعش را با وی در میان گذاشته پاسخهایش را به اطلاع خوانندگان برساند.



دو فرد دستگیر شده در جنوب شرق کشور در حال تخلیه‌ی اطلاعاتی هستند

خبرگزاری هرانا - پس از آنکه سپاه پاسداران اعلام کرد در یک عملیات در مرزهای جنوب شرقی کشور دو نفر را بازداشت کرده است، جانشین فرمانده‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید، این افراد در حال تخلیه‌ی اطلاعاتی هستند.
به گزارش فارس، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه دو نفر دستگیر شده در محل درگیری زخمی شدند تاکید کرد که این افراد در حال تخلیه‌ی اطلاعاتی می‌باشند.
وی هم‌چنین مدعی شده است که تجهیزات مناسبی هم از این افراد گرفته‌اند.
روابط عمومی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته از درگیری نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با یک گروه مسلح که "ضد انقلاب" توصیف شده، در جنوب شرق ایران خبر داده بود.
بنا بر ادعای سپاه پاسداران، اعضای این گروه از خارج از مرزها وارد خاک ایران شده‌اند.




هرانا؛ ممانعت از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی

خبرگزاری هرانا -گزارش‌ها حاکی از آن است که معاون دادستان تهران از آزادی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ممانعت به عمل می‌آورد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان عارف در ۲۴ اسفندماه سال گذشته به دلیل شکایت شخصِ "رشته احمدی"، معاون دادستان تهران بازداشت شده است.
این مسئول قضایی- امنیتی که شاکی پرونده و خود مجری قانون است، علی‌رغم صدور و تودیع قرار کفالت برای آزادی پیمان عارف مانع آزادی او شده و مسئولان در برابر پیگیری‌های خانواده اعلام کرده‌اند که دستور دارند نامبرده را در زندان نگه دارند.
این در حالیست که این زندانی سیاسی خود نیز پیش‌تر از رشته احمدی شکایت کرده بود.
آقای عارف از ۲۸ اسفندماه ۹۰ تا ۶ فروردین ۹۱ در اعتراض به بازداشت خود، در حال اعتصاب غذا بود و حتی در اثر وخالت حالش نیز به بیمارستان منتقل گردید که در نهایت بنا به درخواست همسر خود موقتاً تا ۱۴ فروردین حاضر به شکستن اعتصاب غذایش شده است.
گفتنی ست که خانم سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف هم به دلیل شوک شدید ناشی از این مسائل دچار ناراحتی قلبی شده تا جایی به بیمارستان منتقل شد.
لازم به یادآوری ست که ماموران امنیتی پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی را در طی سال ۹۰، سه مرتبه بازداشت نمودند.




جعفر آذرنوش، شهروند مریوانی به زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا - جعفر آذرنوش، شهروند اهل مریوان، که سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هم اکنون در زندان مرکزی شهر بوکان بسر می برد، با حکم دادگاه انقلاب به هشت ماه زندان محکوم شد.
به گزارش موکریان نیوز، جعفر آذرنوش به اتهام همکاری با یک حزب غیرقانونی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به تحمل ۸ ماه حبس محکوم گردید.
گفتنی است این شهروند کُرد که سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در بوکان دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بود، هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی این شهر سپری می نماید.




هرانا؛ بلاتکلیفی اعضای یک خانواده‌ی بهایی پس از ۸۰ روز بازداشت موقت

خبرگزاری هرانا - علی‌رغم گذشت بیش از ۸۰ روز از زمان بازداشت اعضای یک خانواده به نام‌های"بختیار راسخی"، "فرحناز نعیمی" و "فرین راسخی"، این سه شهروند بهایی ساکن کرمان کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، اعضای یک خانواده‌ی بهایی کرمانی در حالی کماکان در بازداشت به سر می‌برند که فرحناز نعیمی، مادر خانواده، پس از گذشت اندک زمانی از بازداشت دچار خونریزی شدید روده شده است.
با پیگیری‌های صورت گرفته آقای سلیمانی رئیس زندان، قول دادند که خانم نعیمی را به بیمارستان اعزام کنند اما وزارت اطلاعات مانع از دیدار وی با هرگونه پزشک شده است.
نامبرده در حالی تاکنون تحت معالجه قرار نگرفته است که بیش از ۱۰ روز است به دستور مستقیم آقای مسعود ولایتی (معاذاللهی) قاضی و بازجوی پرونده ممنوع الملاقات و ممنوع التماس شده‌است. مسئولان زندان در این خصوص مدعی شده بودند که تمامی تلفن‌های زندان قطع است.
از سوی دیگر بختیار راسخی، پدر خانواده نیز از ابتدای زمان بازداشت تا به امروز، در سلول انفرادی به سر می‌برد و هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. این در شرایطی ست که قاضی پرونده به صورت کتبی با ملاقات موافقت اما وزارت اطلاعات در این مورد کارشکنی می‌نماید.