۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مجریان تلویزیون زنانه - مردانه می شوند

اخبار روز: خبرگزاری ایسنا خبر داده است مجریان تلویزیون زنانه و مردانه شده اند و مجریان مرد فقط پذیرایی میهمانان مرد و مجریان زن پذیرای میهمانان زن خواهند بود.
به گزارش این خبرگزاری، نگاهی به برنامه‌های گفت‌وگو محور و ترکیبی تلویزیون، حکایت از اجرای جدی طرحی دارد که از آن به عنوان «تفکیک مجریان زن و مرد» یاد می‌شود؛ بر اساس این طرح از این پس مجریان مرد باید مهمانان مرد داشته باشند و مجریان زن باید در کنار مهمانان زن به اجرای برنامه بپردازند.
این گزارش می افزاید: چنین طرحی در حالی به شبکه‌های تلویزیونی ابلاغ شده است که مسلما اجرای جدی آن، بسیاری از برنامه‌های سیما که تنها با حضور یک مجری به روی آنتن می‌روند را در انتخاب و دعوت از مهمانان دچار مشکل می‌کند. و در شرایطی که برنامه‌های گفت‌وگو محور سیما هم اکنون با مشکلاتی چون عدم جذابیت، عدم دانش کافی مجری و مهمان و ... دست به گریبان هستند، به نظر می‌رسد چنین محدودیت‌هایی بیش از پیش سازندگان گفت‌وگوهای تلویزیونی را با مشکل مواجه کند. 



 
کشف میکروب‌هایی در اعماق چاله‌های ساحل شرقی آمریکا دانشمندان را به کشف حیات در مریخ امیدوار کرده است. دانشمندان امیدوارند که با حفاری ‌‌در سیاره مریخ در چاله‌ها و شکاف‌هایی مشابه آثار حیات بیابند.
دانشمندان در چاله‌هایی که ۳۵ میلیون سال پیش بر اصابت یک سنگ آسمانی (شهاب سنگ) به زمین ایجاد شد ارگانیزم‌های کوچکی کشف کرده‌اند.
کشف این میکروارگانیزم‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است بتوان ارگانیز‌م‌های مشابهی را در سیاره قرمزرنگ مریخ پیدا کرد.
بنا بر گزارش منتشره در مجله علمی "استروبیولوژی"، تیم پژوهشی دانشگاه ادینبورگ به سرپرستی چارلز کاکل (Charles Cockell) در حفاری‌های خود درحدود دو کیلومتری اعماق چاله‌ای در خلیج چساپیک (Chesapeake – Bay) در ساحل شرقی ‌آمریکا موفق به کشف میکروب‌هایی شده‌است.
این چاله که بر اثر اصابت سنگ آسمانی پدید آمده بزرگ‌ترین چاله‌از این دست در سطح جهان است.

دانشمندان معتقدند، کشف این میکروارگانیز‌م‌ها به این معنا است که چاله‌هایی مشابه می‌توانند پناهگاه‌های امنی برای رشد میکروب‌ها باشند.
این پناهگاه‌ها میکروب‌ها را در برابر تغییرات فصلی و رویدادهایی مانند تغییرات شدید ‌آب و هوایی محافظت می‌کند و به آنها امکان ادامه حیات می‌دهد.
پژوهش‌گران با تکیه بر این کشف احتمال می‌دهند که در چاله‌های مشابه در سیاره مریخ هم امکان حیات موجودات مختلف وجود داشته باشد. آنها به این باور رسیده‌اند که حفاری‌هایی که در سطح مریخ انجام می‌گیرد می‌تواند به کشف چنین موجوداتی بیانجامد.
در حالی که گرما امکان حیات گونه‌ها در سطح را از بین می‌برد، چاله‌ها و شکاف‌های درون صخره‌ها این امکان را در اعماق به وجود می‌‌آورند که با در دسترس بودن آب و مواد غذایی لازم، موجودات زنده امکان ادامه حیات داشته باشند.


فریدون پوررضا، زاده‌ی "لشت نشا" در استان گیلان است. اما او را صدای گیلان و آوازش را به زلالی باران می‌دانند. اهمیت او نه تنها در صدایش، که در پژوهش‌های موسیقایی او در خطه‌ی شمالی ایران است.
درگذشت فریدون پوررضا برای مردم ایران، از دست دادن آوای گیلان بود. پوررضا هم مانند بسیاری دیگر از موسیقی‌دانان ایرانی به اهمیت موسیقی بومی پی برده و سال ها در کار جمع‌آوری و بازخوانی تکه‌های ناب ناشناخته از موسیقی گیلان بود. از فریدون پوررضا ۴۶۹ ترانه با گویش‌های متفاوت گیلکی و کتابی با عنوان "آوازی به زلالی باران" و یک مجموعه که در دست انتشار است به یادگار مانده است.
بشنوید: زندگی پوررضا در گفت‌وگو با پسرش و نواهای گیلانی وی
موسیقی بومی در ایران، با وجود آن که پیشینه‌اش به قدمت نخستین مردمان روستایی در این مرز و بوم می‌رسد، اما خیلی دیر به اهمیت و ارزش موسیقایی آن پی برده شد. نخستین بار "روبیک گرگوریان" بود که با تحصیلات آکادمیک در موسیقی، پژوهشی علمی در این زمینه را در اواخر دهه بیست خورشیدی آغاز کرد. رادیو، تنها رسانه‌ی شنیداری و محبوب در آن زمان، سال‌ها پس از تاسیس، به فکر پخش موسیقی محلی افتاد. "روحبخش" و "دلکش" نخستین مفسران ترانه‌های روستایی بودند که صدایشان از رادیو شنیده می شد. پژوهش‌های گرگوریان سبب شد، دست اندرکاران موسیقی علمی همچون "ثمین باغچه‌بان"، "منیر وکیلی" و "پری زنگنه" به سراغ ترانه‌های محلی بروند و در اشاعه آن در میان مردم بکوشند.
موسیقی بومی با ساده‌ترین کلمات همراه با سازهای محلی از درد و رنج روستائیان می‌گوید، از شادی و زندگی می‌گوید و با ضرباهنگ‌های ویژه، روستاییان را در شالیزارها و مزارع همراهی می‌کند. ترانه‌هایی که از دل مردم برخاسته بود، بر دل‌ها نشست و جای خود را در میان مردم غیربومی نیز باز کرد. ترانه‌های بومی با صدای خوانندگانی که از همان محل برخاسته و همه با موسیقی سنتی ایران نیز آشنایی داشتند، از رادیو پخش می‌شد. کسی به اصالت و درستی بیان آن توجه نداشت. "سیما بینا" و فریدون پوررضا، دو پژوهنده‌ای بودند که برای یافتن ترانه‌های اصیل به روستاها رفتند و آن را از زبان چوپان و دهقان و شالیکار، در عزا و در شادی شنیدند و ثبت کردند.
همکاری با رادیو
فریدون پوررضا که پدر را در کودکی از دست داده و مادر نیز از او جدا شده بود، خود می‌گوید: «صدایم از ده سالگی در کشاکش دنیای رذلی که داشتم، مرثیه‌خوان عزای زنده مرگیم شد». او برای یادگیری گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی در سال ۱۳۲۹ به تهران می‌رود و نزد استادانی چون دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان راه و رمز آواز خوانی را فرامی گیرد. پوررضا از سال ۱۳۴۰ به همکاران رادیو می پیوندد و نخستین ترانه‌ی محلی‌اش در همان سال از این رسانه پخش می شود. دوستانش از همان آغاز کار به او گفته بودند که تو بوی شالیزار می‌دهی، برو به شالی. توصیه یکی از همین دوستان که صدای او را مه گرفته و به غربت نشسته و مبین احوال روستایی می‌دانست، عزم پوررضا را برای گردآوری ترانه‌های فولکلوریک جزم می‌کند.
"اسماعیل نواب صفا"، ترانه سرا که در آن زمان مسئول رادیو رشت بوده، او را در برداشتن نخستین گام‌ها یاری داده است. تحقیقات پور‌رضا از سال ۱۳۴۵ تا آغاز انقلاب ادامه یافت. او معتقد بود که: «آهنگ‌های مردمی بیشترین کار برد عاطفی را دارند و سال‌های سال که بگذرد، کهنه نمی‌شوند.»
"فردین" پنجمین فرزند از هشت فرزند فریدون پوررضا را چند روزی پس از درگذشت پدر در کلن آلمان یافتیم. او که هم در موسیقی بومی و هم در زمینه پاپ کار می کند از آشنایی خود با ترانه‌های پدر و همکاری و همیاری با او می گوید: «زمانی که من فقط هشت ـ نه سالم بود، با کارهای پدر آشنا شدم و خوشبختانه دقیقاً در همین سن توانستم همراه پدر باشم، یار و یاوری برایش باشم و کارهای ایشان را سعی می‌کردم بخوانم. صدای من صدای چپ کوک بود. یعنی هنوز چون به سن بلوغ نرسیده بودم، ترانه‌های پدرم را دقیقاً با صدای چپ کوکی که داشتم می‌خواندم و در کنارش در همان سن و سال با دستگاه‌ها و با قدری از گوشه‌های موسیقی ایرانی توسط پدر آشنا شدم. می‌توانم بگویم من با ایشان بودم تا زمانی که فعالیت‌های هنری داشتند.»
در کوه کمر در جست و جوی ترانه
پوررضا اما تنها خواننده‌ی ترانه‌های گیلکی نبود. "عاشورپور" و "ناصر مسعودی" نیز شهرتی داشتند و از محبوبیتی در میان مردم برخوردار بودند. اما آن چه پوررضا را برجسته می‌سازد، یافتن لهجه‌های گوناگون روستایی از شرق و غرب گیلان است که او عینا آن را ادا می‌کرده است. ترانه‌ی "سیا ابران" که غمی نیز در آن نهفته است، در یکی از روستاهای دور افتاده گیلان، در برخورد با چوپانی گیلکی ساخته می‌شود. فردین می‌گوید روستاییان این ترانه‌ها را به راحتی برای هر کسی نمی خوانند:
«ایشان تا جایی که ذهنم به من کمک می‌کند، مدت‌های مدیدی را در دیلمان، در شرق گیلان، در غرب گیلان، در دشت‌ها و کوه‌ها با کسانی که در مزارع کار می‌کردند و با چوپان‌ها همدم می‌شدند. حتی ترانه‌ی به‌یادماندنی «رعنا». زمانی که پدر این کار را از زبان چوپانی شنید، از او خواست که یک بار دیگر آن را بخواند. چوپان با حجب و حیای روستایی گفت: من این کار را به هیچ کسی غیر از پوررضا نمی‌دهم، چون فقط پوررضاست که می‌تواند با تلفظ درست ادا کند. بعد پدر من می‌گوید پوررضا من هستم. اول روستایی باور نمی‌کند. پدر مجبور می‌شود تکه‌ای برایش بخواند. بعد که پدرم خواند، روستایی با همان اصالت و صداقت خاص خودش می‌گوید تو با همین لب و لوچه ترانه‌ی «پرچین» یا «پرجان» را می‌خواندی؟ خیلی خاطره‌ی جالبی بود که پدر همیشه ازش یاد می‌کرد.»
میرزا قاسمی اصیل
فریدون پوررضا، با به کارگیری سازهای غربی در ترانه‌های محلی موافقتی نداشت و معتقد بود که آمیختن این دو با هم از اصالت ترانه‌ها می‌کاهد. فردین می‌گوید: «اعتقاد داشتند که اصلاً نباید در اجرای ترانه‌های فولکلوریک سازهای غربی به آنها اضافه شود. حتی من خودم که در زمینه‌ی موسیقی پاپ فعالیت دارم، بارها در این زمینه با او صحبت کردم و می‌گفتم پدر چرا نه؟ چرا نباید یک ایتالیایی یک ترانه‌ی فولک شمالی را بشنود؟ شاید لذت ببرد! پدر جوابی که به من داد، همان جوابی بود که حدودا سی سال پیش به آقای محمد نوری، خواننده‌ی پرآوازه داده بود. به او گفته بود آقای نوری ما در گیلان غذایی داریم به اسم میرزاقاسمی که ترکیبی‌ست از سیر، تخم‌مرغ و بادمجان. اگر به آن گوشت هم اضافه کنیم، شاید چیز بسیار لذیذی از آب دربیاید. اما دیگر هیچ وقت میرزاقاسمی نیست.»
موسیقی و شعر، رشته‌ای بود که پوررضا را با دیگر هنرمندان و فرهیختگان پیوند می‌داد. خانه‌اش در گیلان محل تجمع یاران هنر دوست بود. فردین خاطره‌ای هم از این گردهمایی‌ها دارد: «من تجربه کردم که در کنار بزرگوارانی باشم که واقعاً برای فرهنگ و ادب ایران خیلی زحمت کشیده‌‌اند. در رأس همه‌ی این عزیزان زنده ‌یادش باد، احمد شاملو بود. افتخار می‌کنم که این سعاد ت نصیب من شد که بتوانم در کنار ایشان، در کنار آقای اسپهبد، در کنار آقای دولت‌‌آبادی و کسان دیگر که در منزل تشریف داشتند، کارهای پاپ خودم را بخوانم و جالب این بود که این نشست دقیقاً همزمان شده بود با انتقادی که زنده ‌یادش باد شاملو از موسیقی ملی کرده بود. از محدود بودن موسیقی ملی و این که خیلی غم‌انگیز است. پدر خیلی با او صحبت کرد که ما در موسیقی ملی نغمه‌های شاد هم داریم و به صورت زنده برایش اجراء کرد. به خاطر همان این جمله را استاد شاملو گفت که "اگر دنیا اینقدر سیاه نبود چه راحت می‌شد در این جمع به عمق سعادت دست پیدا کرد. و مصداق این کلمه را به چشم خود دید، اما آنچه پوررضا برای ما خواند، روایت فاجعه‌ی تلخ حیات ملتی بود که تاروپود غم و شادیش از جنس واحدی‌ست".»
حرف های دیگران
دکتر "محمد عاصمی"، روزنامه نگار و نویسنده و شاعر مازندرانی نیز درباره‌ی او گفته است: «آوای دلپذیر تنها صدای خوش نیست. جوشش احساس صمیمانه‌ای است که از دل بر می‌آید و لاجرم بر دل می‌نشیند. وقتی از گیلان می‌خوانی، در صدایت چنان نوازش مهربانانه‌ای طنین دارد که شور و شوق فرزندی را نسبت به مادر می‌نمایاند. به کلمات جان تازه می بخشی، جانت تازه باد!»
"رضا مقصدی"، شاعر مقیم آلمان نیز همچنان در پوررضا عاطفه‌ای سبز می‌جوید: «آن جا که عاطفه‌ای سبز در ما جوانه می‌زند، چون درختی تناور با سایه‌ساری بلند در کنار ما می‌ایستد. یا جایی که اندوهی سیاه بر جان ما می‌نشیند، غم آوای آرام بخشی را بر ما فرومی‌خواند. آی.....ای حنجره‌ی آبی! این چنین است غزل‌خوان و صراحی در دست، روی آواز تو می آیم.»
و کلام آخر را درباره‌ی پوررضا از زبان "داریوش علیزاده"، نوازنده و آهنگساز بشنویم که می گوید: «شناخت فریدون پور رضا نسبت به موسیقی سنتی و فولک، درست بمثابه نگاه به شیئی عتیقه‌ای است که در گذر زمان به جای مانده است. در آهنگ‌های او، نجابتی به ارزش نان و نمک و قداستی هم طراز با رقص سماع و اخلاصی در مقام یک فنجان چای ملحوظ است.»
مراسم تدفین فریدون پوررضا، آن گونه که در خبرها آمده است با شکوه بسیار و با حضور هزاران تن از دوستدارانش انجام شد. فردین چگونگی برگزاری این مراسم را از برادرش شنیده است: پدرم حاصل نیم قرن فعالیت‌اش را با قدرشناسی مردم گرفته. کاری که مردم گیلان در تاریخ ۲۴ فروردین در مراسم تدفین‌اش انجام دادند در شهر رشت باورنکردنی‌ست. یکی از برادران من به من گفت که وقتی از مردم خواهش کردیم که یک‌مقدار به ما فضای بیشتری دهند که به تابوت پدرمان نزدیک باشیم و سریع‌تر این مسئله را انجام دهیم، مردم حتی با حالت تعرض گفتند که این متعلق به شما نیست، این مرد این انسان متعلق به این خاک و به این استان و شمال ایران است. و این حق ماست که ایشان را تا آن لحظه‌ی آخر پیاده در قطعه‌ی هنرمندان در شهر رشت همراهی کنیم.»
الهه خوشنام
تحریریه: بهمن مهرداد



یکی از فرماندهان طالبان در افغانستان با مراجعه به یک پاسگاه پلیس و تسلیم خود خواستار ۱۰۰ دلار پاداشی شد که برای دستگیری‌او تعیین شده بود. نظامیان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که این مرد خطرناک آدم "سبک مغزی" است.
در افغانستان وقتی نیروهای شورشی طالبان به یک پاسگاه ‌پلیس نزدیک می‌شوند کمتر پیش می‌آید که ماجرا پایان خوشی داشته باشد. اما ماجرای که اکنون بارتاب وسیعی در رسانه‌های جهان یافته بیشتر به یک شوخی شبیه است تا واقعیت.
روزنامه "واشینگتن پست" گزارشی در مورد مردی به نام محمد اشان منتشر کرده که از قرار یکی از رهبران رده ‌میانی شورشیان طالبان افغانستان است. این مرد هفته گذشته در حالی که یک اطلاعیه در دست داشته، وارد یک ایستگاه پلیس در ایالت پکتیا شده است.

مردم در افغانستان به دلیل هراس از طالبان اغلب اطلاعیه‌‌های جستجوی شورشیان طالبان را نادیده می‌گیرند
روی این اطلاعیه عکس این مرد چاپ شده بوده است. در بخشی از این آگهی که پرتال اینترنتی ۲واشینگتن‌ پست آن را منتشر کرده، آمده است: «در سال ۱۳۸۹ در منطقه "سر رزه" پکتیا نیروهای ائتلاف توسط یک بمب دست ساز هدف حمله قرار گرفتند. مدارک و اسناد جمع آوری شده در ارتباط با این حمله نشان می دهد که محمد اشان در این حمله حضور داشته است.»
در این اطلاعیه برای بازاشت محمد اشان ۱۰۰ دلار پاداش تعیین شده بود. محمد اشان با نشان دادن این اطلاعیه از مأموران پلیس خواسته است ۱۰۰ دلار پاداشی که برای دستگیری او در این اطلاعیه وعده داده شده را به خود او دهند.
نیروهای ائتلاف اما بلافاصله این مرد را دستگیر و تحویل نظامیان آمریکایی دادند. نظامیان آمریکایی نیز پس از بررسی اطلاعات بیومتری و آزمایش‌های تشخیص هویت اعلام کردند که این مرد به راستی محمد اشان است.

"فرمانده سبک‌مغز" عملیاتی با مواد منفجره دست‌ساز
محمد اشان فرماندهی گروهی از شورشیان طالبان را بر عهده داشته است که با مواد منفجره دست‌ساز حملات خود را طراحی می‌کردند.

به نقل از شبکه جهانی بی‌بی‌سی افسران ناتو در حال حاضر مشغول بررسی انگیزه محمد اشان از "بازداشت" خود هستند تا دریابند او برای چه هدفی در پی دریافت ۱۰۰ دلار پاداش بازداشت خود بوده است.
به گزارش دیلی‌تلگراف یک افسر ناتو در مورد این پرونده گفته است: «عملیات‌ جستجوی عمومی در افغانستان به ندرت به نتیجه می‌‌رسد، چون مردم این کشور حتی اگر فرد تحت تعقیب را بشناسند هم به دلیل هراس از نیروهای طالبان به پلیس مراجعه نمی‌کنند.»
نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در عین حال هشدار می‌دهند که رفتار محمد اشان نشان از سطح فکر و وضعیت نیروهای طالبان در افغانستان دارد. یک افسر آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته است : «این مرد به وضوح آدم سبک‌مغزی است.»


رئیس‌ کنگره یهودیان اروپا در مورد شکل گرفتن "سونانی نفرت" علیه یهودیان در صورت شدت گرفتن تنش‌ها در خارومیانه هشدار داد. موشه کانتور افزایش تنش میان ایران و اسرائیل را بر افکار عمومی اروپا موثر دانست.
رئیس ‌کنگره یهودیان اروپا در مورد افزایش نفرت علیه یهودیان اروپا هشدار داد. موشه کانتور روز چهارشنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو گفت که تنش میان اسرائيل و ایران بر افکار عمومی اروپا تأثیر گذاشته است. او افزود، این مناقشه بهانه‌ای برای حملات ضدسامی علیه یهودیان ساکن اروپا فراهم کرده است.
موشه کانتور ضمن هشدار در مورد شکل گرفتن "سونامی نفرت" علیه یهودیان اروپا، از مقامات مسئول اسرائیلی خواست راه‌کاری برای مقابله با ادامه این روند بیاندیشند تا در صورت حمله احتمالی اسرائیل به "تأسیسات غیرقانونی ساخت سلاح‌هسته‌ای ایران"، موجی از نفرت علیه یهودیان اروپا به راه نیافتد.

اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت یهودیان


کنگره یهودیان اروپا نگران افزایش خشونت علیه یهودیان ساکن اروپاست رئیس‌ کنگره یهودیان اروپا خواستار اقداماتی شد که جامعه یودیان اروپا را از هر گونه "خشونت و تحریک" محافظت کند.
او با اشاره به اینکه "مساجد اروپا در حال رشد هستند"، تأکید کرد که باید در چارچوب برنامه‌ای پیشگیرانه‌ در مورد وضعیت یهودیان اطلا‌ع‌رسانی شود. او همچنین در مورد شدت گرفتن تنش‌ها در خارومیانه هشدار داد.
کمتر از یک ماه پیش یک مرد جوان مسلمان در شهر تولوز فرانسه سه کودک دانش‌آموز یهودی و یک روحانی یهودی را به ضرب گلوله به قتل رساند. این جوان که محمد مراح معرفی شد، به پلیس فرانسه گفته بود که دانش‌آموزان یهودی را به انتقام خون کودکان فلسطینی کشته است.
رئیس ‌کنگره یهودیان در کنفرانس خبری روز چهارشنبه همزمان از آخرین اظهارت گونتر گراس، نویسنده آلمانی دارنده نوبل ادبیات انتقاد کرد. موشه کانتور افزود که گونتر گراس با شعر تازه خود به طور غیرمستقیم موجب برانگیختن نفرت علیه یهودیان شده است.
گونتر گراس در خطابه منثوری با نام "آنچه باید گفت" اسرائیل را متهم به تداراک احتمالی حمله نابودکننده به ایران کرد و رویکرد این کشور را تهدیدی برای صلح جهانی دانست. این خطابه با واکنش‌های انتقادی بسیاری مواجه شد.

از نظر بسیاری از منتقدان، گراس در تشریح مناقشه کنونی بر سربرنامه اتمی ایران توازن را رعایت نکرده و حتی معلول را به جای علت گرفته است.

"نتانیاهو به اسرئیل صدمه می‌زند"
دولت اسرائیل در واکنش به نوشته گونتر گراس، او را عنصر نامطلوب خواند و از حق سفر به اسراییل محروم ساخت. الی جیشای، وزیر کشور اسراییل حتی خواستار آن شد که آکادمی نوبل در واکنش به سخنان گونتر گراس، جایزه وی را بازپس گیرد.
گارس پس از اعتراض‌ها و انتقادهایی که به شعرش مطرح شده‌اند، از نظرات خود دفاع کرد، اما در عین حال اذعان داشت که اگر یک بار دیگر می‌خواست این شعر را بسراید، ترجیحا لفظ کلی "اسرائیل" را به کار نمی‌برد.
گراس تاکید کرد که هدف انتقاد وی در وهله نخست سیاست‌های دولت کنونی اسرائیل و رئیس آن بنیامین نتانیاهو بوده است.
به عقیده این نویسنده‌ی آلمانی، نتانیاهو شخصیتی است که در حال حاضر بیش از همه به اسرائیل لطمه می‌زند و این نکته‌ای است که به گفته‌ی خودش می‌بایست آن را در شعر برجسته می‌کرد. وی در عین حال از اتهامات کلی و دردآوری که به او انگ یهودستیزی می‌زنند، ابراز دلسردی کرد.

 
کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر بر تصمیم خود مبنی بر رد صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، پافشاری می‌کند. حزب سلفی‌ها از این رو تهدید به اعمال خشونت کرد و گفت مصر شاهد یک "انقلاب اسلامی" خواهد شد.
فاروق سلطان، رئیس کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرده است که نامزدان ردصلاحیت شده، دلایل جدیدی که بر اساس آن کمیسیون بتواند در تصمیم خود تجدید نظر کند، ارائه نداده‌اند.
با اعلام این خبر، هواداران یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده، حازم صلاح ابواسماعیل که از بخت‌های اصلی گروه‌های اسلام‌گرای این کشور‌ است، به زد و خورد با پلیس و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی پرداختند. طرفداران نامزد حزب سلفی‌ها، مدت‌هاست که در برابر ستاد هیات انتخابات در قاهره، تحت نظارت واحدهای نظامی، تحصن اختیار کرده‌‌اند.
ابو اسماعیل، پیشتر تهدید کرده بود که در صورت رد صلاحیت وی، مصر شاهد "یک انقلاب اسلامی" خواهد شد. یکی از وکلای ابواسماعیل گفت که در این صورت خطر "در غلطیدن کشور به ورطه‌ی بحرانی بزرگ" منتفی نیست.
ابواسماعیل که رهبر طالبان، اسامه بن لادن را "شهید" می‌خواند، بارها اعلام کرده است که در مبارزه برای پیروزی اسلام، از دست زدن به خشونت ابایی ندارد.

واکنش کاربران مصری
به گزارش "اشپیگل آنلاین" هزاران کاربر مصری در شامگاه روز ۱۷ آوریل، در اینترنت رای تائيد تصمیم هیات انتخابات مصر را مورد انتقاد قرار دادند و آن را ناشی از "اعمال نفوذ نیروهای طرفدار رژیم سابق" اعلام کردند.
برخی از این کاربران صلاحیت فاروق سلطان، رییس هیات را به عنوان افسر سابق و قاضی دادگاه نظامی رژیم مبارک، زیر سوال بردند و او را متهم کردند که از "جناح‌های خاصی" جانبداری می‌کند.

رد اعتراض
کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر پیشتر تقاضای ۱۰ تن از ۲۳ نامزد شرکت در انتخابات مصر را رد کرده بود. این نامزدان می‌توانستند، ظرف ۴۸ ساعت اعتراضات خود را به نتایج اعلام شده، به این هیات تسلیم کنند. عمر سلیمان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مصر در رژیم مبارک، حازم صلاح ابواسماعیل و خیرت شاطر، نامزد نخست حزب اخوان المسلمین، از جمله نامزدان رد صلاحیت‌شده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر بودند. دلیل رد صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، نامزد سلفی‌ها، تابعیت آمریکایی مادر وی ذکر شده است.
خیرت شاطر نامزد نخست حزب اخوان المسلمین نیز طبق تصمیم هیات انتخابات مصر از شرایط لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برخوردار نیست. این عضو اخوان المسلمین در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی از زندان آزاد شد.
بر اساس قوانین، مصر محکوم‌شدگان دست‌کم شش سال پس از آزادی می‌توانند برای شرکت در انتخابات نامزد شوند.

آمادگی حزب برای رد صلاحیت
کارشناسان معتقدند که حزب اخوان المسلمین، پیش از رد صلاحیت نامزدی خیرت شاطر، خود را برای مقابله با پی‌آمدهای آن آماده کرده بود و محمد مورسی، دبیر اول حزب "برای عدالت و آزادی" را به عنوان جانشین خیرت شاطر برای نامزدی ریاست جمهوری در نظر گرفته بود. به نظر مفسر "اشپیگل آنلاین"، ولی این فرد فاقد جاذبه و قدرت رهبری است.
با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای احزاب اصلی مصر، شانش پیروزی سه نامزد دیگر افزایش یافته است: عمر موسی، رئیس سابق اتحادیه‌ی عرب، عبدل منیم ابوالفتوح، که به گروه میانه‌روی اسلام گرایان منشعب از اخوان المسلمین تعلق دارد و احمد شفیق، نخست وزیر سابق مصر.
فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری روز ۲۶ آوریل منتشر خواهد شد. کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری نیز در همین روز آغاز خواهد شد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری مصر، در روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه مه سال جاری برگزار ‌شود.

 
با وجود ارزیابی "مثبت" گروه ۵+۱ از مذاکرات هسته‌ای با ایران، احتمال گسترش تحریم‌ها هم‌چنان تهدیدی جدی برای ایران به شمار می‌رود. سنای آمریکا معتقد است فشار بر ایران را باید افزایش داد.
هری رید، رئیس فراکسیون اکثریت سنای ‌آمریکا دیروز (سه‌شنبه ۱۷ آوریل) گفت که کنگره این کشور باید تحریم‌های جدیدی را که سنا در زمینه صادارات نفتی و مناسبات بانکی با ایران پیشنهاد کرده تصویب کند و فشار بر ایران را افزایش دهد.
دستیار دفتر هری رید امروز با گروه‌های خارج از کنگره دیدار کرد تا در این باره با آن‌ها نیز مشورت کند. سخنگوی هری رید این دیدارها را امری عادی دانست.
سناتور هری رید در رابطه با لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: «سپری شدن هر روز بدون این که تشدید فشارها برای ایران ملموس شود به زیان جهان و به نفع ایران است.» او تاکید کرد: «ما باید در این مسیر هرچه سریع‌تر حرکت کنیم.»
ماه گذشته نیز آقای رید با مطرح کردن بسته‌ای از تحریم‌های بانکی و نفتی جدید که کمیته بانکی سنا تهیه کرده، بر عاجل بودن تصمیم‌گیری درباره آن پافشاری کرده بود.
شرط برداشتن تحریم‌ها
هم‌زمان برخی سناتور‌ها خواهان ایجاد تغییراتی در رابطه با تحریم‌ها هستند. مایک کرک سناتور جمهوری‌خواه طرحی را پیشنهاده کرده است که بر اساس آن کشورهایی که در همراهی با تحریم‌ها واردات نفت‌ خود از ایران را کاهش ندهند، مجازات شوند. این مجازات شامل نرساندن خدمات شرکت‌های بیمه به نفت‌کش‌هایی است که به مقصد ایران حرکت می‌کنند.

مذاکرات شنبه گذشته میان ایران و سران ۵+۱ در استانبول علیرغم تاکید بر مثبت بودن آن هم‌چنان مبهم و دوپهلو ارزیابی می‌شود و منجر به کاهش فشار تحریم‌ها بر این کشور نخواهد شد. این در حالی است که ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها برای رسیدن به راه‌حلی قابل قبول است.
علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی مدعی شده است که موضوع لغو تحریم‌های نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در دستور کار دور دوم مذاکرات میان ایران و گروه پنج یک گنجانده شده است. این مذاکرات قرار است روز سوم خرداد در بغداد انجام شود.
سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره‌کننده با گروه ۱+۵ نیز خواستار رفع تحریم‌ها تا پیش از تشکیل نشست بغداد شده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا تنها دو روز پس از پایان مذاکرات با ایران درخواست مقام‌های این کشور مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی را رد کرد و گفت تحریم‌ها و «فشار بر ایران» با وجود از سرگیری مذاکره‌ی نمایندگان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ همچنان برقرار خواهند ماند.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد تنها در صورتی که ایران اقدام عملی انجام دهد، غرب پاسخی متناسب با آن خواهد داد.

انتقاد به سیاست‌های مالی و ارزی بانک مرکزی و دولت شدت گرفته است. سازمان بازرسی کل کشور از "تصمیم‌ها و مدیریت ناصحیح در کنترل نرخ ارز" انتقاد می‌کند و یک نماینده مجلس آن‌ها را بسترساز مفاسد اقتصادی می‌خواند.
بانک مرکزی برای کنترل بهای ارزهای خارجی تا آن‌جا پیش رفت که در دی‌ماه سال گذشته ارز بدون برگه‌ی خرید را کالای قاچاق اعلام کرد. به این ترتیب خرید و فروش و حتا داشتن ارز بدون برگه جرم محسوب می‌شد و متخلفان به برخورد انتظامی و قضایی تهدید می‌شدند.
بانک مرکزی کمتر از دو ماه بعد عملا به ناکام ماندن سیاست‌های خود اعتراف کرد و در روزهای پایانی سال ۹۰ صرافان و دلالان بازار ارز دوباره مشغول به‌کار شدند. در روزهای اخیر بر شدت انتقاد به سیاست‌های مالی و ارزی دولت و بانک مرکزی افزوده شده است.

سیاست‌های ارزی زمینه‌ساز فساد
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی صبح چهارشنبه ۳۰ فروردین از قول جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نوشت، تغییر نظام ارزی کشور از حالت مدیریت شناور به سمت نظام ارزی چند نرخی، فساد مالی و اقتصادی را به همراه دارد. بانک مرکزی بهای رسمی دلار آمریکا را ۱۲۲۶ تومان تعیین کرده است. در کنار این، قیمت‌های دیگری نیز برای دلار از جمله تحت عنوان ارز مسافرتی، وارداتی و صادراتی تعیین شده است.
دولت در لایجه‌ی بودجه سال ۹۱ پیشنهاد کرده برای ارزهای خارجی سه قیمت متفاوت در نظر گرفته شود. عباسعلی نورا، یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ۲۹ فروردین به خبرگزاری مجلس گفت، اجرایی شدن این پیشنهاد به بلاتکلیفی بخش خصوصی می‌انجامد و بستر‌ساز فساد مالی و رانت‌خواری خواهد شد.

«بانک مرکزی شوک درمانی نکند»
سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی که به بررسی علت نوسان‌های شدید بهای ارز و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در سال ۹۰ اختصاص دارد، تدبیرهای این بانک را غیرکارشناسی و غیرقانونی ارزیابی کرده است. بنابر این گزارش، که خلاصه‌ی آن ۳۰ فروردین منتشر شده، قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه تصریح می‌کند که نظام ارزی کشور باید "شناور مدیرست شده" باشد.

نوسانات ارزی در ایران مهارناپذیر شده است، دولت و بانک مرکزی زیر فشار انتقادها
مطابق قانون برنامه پنجم توسعه بهای ارزهای خارجی باید هر سال متناسب با اختلاف میان میزان تورم داخلی و جهانی تعیین شود. به گزارش خبرگزاری مهر سازمان بازرسی کل کشور بانک مرکزی را متهم می‌کند «به عنوان عرضه کنده انحصاری ارز در بازار، اقدامی در راستای افزایش نرخ ارز متناسب با اختلاف میان تورم داخلی و جهانی صورت نداده است.»
سازمان یاد شده در گزارش خود به بانک مرکزی توصیه می‌کند که ضمن پرهیز از اقدام‌هایی نظیر شوک درمانی در بازار ارز، که موجب ایجاد التهاب در این بازار و به تبع آن سایر بخش‌های اقتصاد می‌شود، به تکلیف‌های مشخص شده در قانون برنامه پنجم توسعه عمل کند.

انتشار غیرقانونی چک‌پول
اقدام‌های غیرقانونی دولت و بانک مرکزی موضوع انتقاد علی لاریجانی رئیس مجلس نیز شده است. خبرگزاری مهر، ۳۰ فروردین به نقل از اتاق تهران نوشت، لاریجانی با استناد به بررسی‌های هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد.
به گزارش مهر، علی لاریجانی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ نامه عدم تطبیق مصوبه بانک مرکزی در مورد انتشار ایران‌چک با قوانین را ابلاغ کرد و به دولت و بانک مرکزی یک هفته مهلت داد تا در مدت زمان تعیین شده نسبت به توقف انتشار ایران‌چک‌های جدید اقدام کند.
رئیس مجلس در نامه‌ی خود با اشاره به این که انتشار ایران‌چک در ده مورد با قوانین جاری کشور مغایرت دارد، از دولت خواسته بود تخلف از قانون را در این زمینه متوقف کند. ظاهرا این تخلف، که با مصوبه هیات دولت در اسفند ماه سال ۸۶ آغاز شده، همچنان ادامه دارد. به رغم خلاف قانون اعلام کردن ادامه انتشار چک‌پول، منظور لاریجانی بی‌اعتبار بودن چک‌پول‌هایی که هم اکنون در گردش هستند نبوده است.

سیاست ارزی سال ۹۱
یک روز پیش از انتشار گزارش سازمان بازرسی کل کشور، شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد به تشریح سیاست‌های ارزی سال ۹۱ پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت شمس‌الدین حسینی هدف از سیاست‌های ارزی سال ۹۱ را «حفظ نرخ ارز دولتی و تعدیل تدریجی قیمت ارز در بازار غیر رسمی» اعلام کرده است.
با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، که دولت را موظف به افزایش بهای ارز متناسب با تورم می‌کند، ثابت نگه داشتن بهای ارز رسمی غیرقانونی خواهد بود. از سوی دیگر تجربه‌ی نوسان‌های شدید بهای ارز در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد ادعای حسینی در مورد تعدیل بهای ارز در بازار آزاد را نمی‌توان جدی گرفت.
سایت خبرآنلاین چهارشنبه ۳۰ فروردین در گزارشی زیر عنوان صعود دوباره نرخ‌ها در بازار ارز و سکه نوشت «با وجود برقراری آرامش نسبی در بازار جهانی طلا، از صبح امروز قیمت‌ها در بازار داخلی ارز و طلا افزایش یافت.» بنابر این گزارش، بهای دلار آمریکا که عصر سه‌شنبه ۱۷۹۸ تومان بود ظهر چهارشنبه به ۱۸۴۰ تومان رسید.





بمناسبت ٢٢ بهمن ١٣٩٠
 سی و سه سال پیش در٢٢ بهمن ١٣٥٧ در ایران نظامی بر مملکت حاکم گردید وهیولایی بنام جمهوری اسلامی پا به عرصه ظهور گذاشت که نه حقوقی برای مردم قائل بوده و هست و نه قادر به حل مشکلاتی است که در ظرف حیات سی و سه ساله اش بر جامعه و کشور ما تحمیل کرده است؛ رژیمی که در یک کلام باعث روی کار آمدن باند عظیم مافیایی و غارتگری شده است که فاقد هرگونه عرق ملی بوده، بر جان و مال مردم ایران چنگ انداخته و با دامن زدن به تشنجات بین المللی تمامیت ارضی مملکت را بخطر افکنده است.
 این تولد شوم زمانی صورت گرفت که حکومت پادشاهی مرعوب ومریض که تا آن زمان همه هشدارهای رهبران ملی به رعایت قانون اساسی را به هیچ میگرفت، متوجه قیام مردم علیه خود شده و نظاره گر ناتوان بهم ریختن ارکان دیکتاتوری پوشالیش، اعم از ارتش شاهنشاهی، مجلس فرمایشی و حزب واحد خود ساخته، گردیده بود. او که فقط در پی نجات جان خود و فرار از مملکت بود بناچار به فکر دعوت از شخصیت های ملی و آزادیخواهی همچون دکتر صدیقی و دکتر شاپور بختیار افتاد، که آنان را با کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی روانه ی زندان ساخته بود، و در چنین حالتی که، با بیگانه ساختن نسل های جدید با مفهوم دموکراسی و معنا و اعتبارِ قانون اساسی ضامن آن، کشور را به لب پرتگاه نابودی کشانده بود آنان را برای در دست گرفتن  زمام دولت و نجات مملکت فراخواند.
 دکتر بختیار به منظور جلوگیری از نابودی دست آوردهای انقلاب مشروطیت و انهدام کشور به دست نوادگان شیخ فضل ﷲ نوری، بخاطر دفاع از غرور ملی ملتی که  بیش از صد سال برای آزادی و استقلال مبارزه نموده و اکنون دردام خدعه و نیرنگ  ساحری مجهز به مشتی شعارهای گنگ، و به همین دلیل فریبنده، چون:
  "دولت اسلام یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است "؛ " حکومت اسلامی، حکومت ملی است "؛ "دلخوش نباشید که مسکن فقط می سازیم، آب و برق را مجانی می کنیم، اتوبوس رامجانی می کنیم، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را و روحیات شما را عظمت می دهیم... ما هم دنیا را آباد می کنیم و هم آخرت را"،
  و بالاًخره شعار «شاه باید برود»، که در آن اوضاع خوش ظاهر می نمود، افتاده بود، و برای اجتناب از خطر از دست رفتن فرصت پیش آمده برای نجات مملکت از دیکتاتوری، و جلو گیری از سقوط آن به ورطه ی شوم ترِ یک دیکتاتوری ایدئولوژیک به نام دین، قبول مسٶلیت نموده و اعلام کرد:
  " دولت اينجانب نتيجه مسلم انقلابی كه از دو سال پيش برای رفع تجاوزات مستمر و فجايع غير قابل توصيف كه در كشور متداول گرديده است، ميباشد - دولت اينجانب به اصول اهداف جبهه ملی ايران همواره چشم دوخته و در راه تحقق آنها كوشش خواهد نمود."
 دکتر بختیار پس از قبول مسٶلیت کوشید که نظر مردم را به یک نظام دموکراتیک که در آن رای آزاد و آزادانه مردم حرف اول و آخر را می زند جلب نماید. اوبر این نظر بود که حاکمیت حق مسلم و بی چون و چرای ملت است، و خواست و اراده مردم ایران بایستی سرچشمه هر تصمیمی در نحوه اداره کشور قرار گیرد، و برای هیچ ایرانی در این باره تفاوتی قائل نبود. اومعتقد بود که مردم ایران فارغ از اینکه زن باشند یا مرد و از نظر دیانت در اکثریت باشند یا اقلیت، دارای حقوق مساوی و برابرند، ودیانت و مذهب از دید او امری بحساب می آمد که مربوط به احوال و اعتقادات شخص میشود.
 از این رو به مردم اخطارمی نمود که فریب شعارهای فریبنده خمینی را نخورده بدنبال یک "جمهوری اسلامی" مجهول که هیچ‌کس نمی‌داند چیست نروند؛ اومیگفت:
 " شما باید آزاد باشید و انتخاب بکنید. من معتقدم که آنچه من می‌‌گویم وحی منزل نیست. من می‌گویم شما آنچه را که من می‌گویم بسنجید با معیار اصول فلسفی و اخلاقی و... [هر گونه حزب و] اجتماعی که دارید [و] بعد انتخاب بکنید... ایشان [خمینی] از یک موضعی صحبت می‌کنند که [یعنی]آنچه را که من می‌گویم باید بشود. من از یک موضع دیگری صحبت می‌کنم و آن این است که هرچه من می‌گویم بسنجند با تعقل، بدون هیجان روحی، بدون داد و فریاد و راه خودشان را انتخاب بکنند..."
 در سال ١٣٥٧اکثریت مردم ایران فرصت این را نیافتند که به گفتار و اندیشه های دکتر بختیار توجه نموده، نسبت بدانها با آگاهی و تعقل بیشتری برخورد نمایند. نتیجه اینکه فریبکاری و دغلبازی های نیروهایی که"حكومت [را ]  شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله" می دانستند بر شعور و اراده آزاد مردمانی  ساده دل و فاقد تجربه ی سیاسی پیروزگردید، وحکومتی توتالیتر بدون ارائه هرگونه برنامه ای برای آینده مملکت به سرکردگی خمینی زمام امور مملکت را در دست گرفت.  
 حال نیز نمی بایست چنین تصور کنیم که ارزش و اعتبار راه و سخنان مصدق و بختیار به زمان مبارزات و زمامداری آنان محدود می شود.
 اکنون با گذشت سی و سه سال و مشاهده آنچه دراین فاصله بر مردم و مملکت ما گذشته است، و آینده مبهمی که در برابر ما قرار دارد،  برماست که آنچه را که دکتر بختیار در آنزمان مطرح میکرد دوباره و چندباره مرور نماییم، و، با اجتناب از راه های کاذب، از آن آموزش بعنوان بخشی از گنجینه حافظه تاریخی ملت ایران و وصیت نامه سیاسی مردی که غمی جز استقرار حاکمیت ملی و استقلال مملکتش نداشت و جان خود هم را در این راه باخت، برای ساختن ایرانی آزاد، دموکراتیک و آباد و سر بلند استفاده نماییم.
 سی و سه سال پس از آن تجربه ی ساده اندیشی سیاسی و توتالیتاریسم زاییده ی آن، بر خلاف دموکرات های کاذبی که قصد دارند تاریخ دموکراسی در ایران را از روز روگردانی خود از رژیم خمینی آغاز کنند، و بر رغم وابستگان به رژیم دیکتاتوری پیشین که مواهب حاکمیت ملی را بعد از سقوط پهلوی ها کشف کرده اند، بر دموکرات های آزاده و صمیمی است که مبارزه ی ملت ایران در راه احیاء دستاوردهای مشروطه و نهضت ملی و استیفای همه ی حقوق از دست رفته ی خویش را درست از همانجایی از سر بگیرند  که نبرد مصدق و بختیار گسسته و ناتمام ماند؛ نه فریب تجدیدنظرطلبان واخورده ی جمهوری اسلامی را بخورند و نه به دام خیمه شب بازی های واماندگان دیکتاتوری سابق بیافتند که هرروز در سایه ی حمایت های سرویس های سری بیگانه، و با بندوبست با گروه قبل، اینجا و آنجا کنفرانس های به اصطلاح "نجات ملی"، اما جدا از تاریخ نهضت ملی برپا می دارند.

اگر مبارزه برای آزادی ملتِ خود حق هر شهروند محسوب می شود، ولی برای آنکه تجربه ی سی سه سال پیش به گونه ی دیگری و به دست بخشی از بازیگران همان فاجعه تکرار نشود، این هم یک وظیفه ی حیاتی آزادیخواهان واقعی است که پیش از اقبال احساسی و نسنجیده به هر پیشنهادی سابقه ی آزادیخواهی و خدمات پیشنهاد دهندگان و علمداران جدید آزادی را از هر یک از این مدعیان دموکرات مَنِشی یا نظام عرفی به دقت جویا شوند، یا درباره ی او خود راًسآ تحقیق به عمل آورند تا سَرَه از ناسَرَه بازشناخته شود، و با خنثی شدن بازی های جهت دار و مشکوک راه اتحاد و همآهنگی آزادیخواهان واقعی هرچه سریع ترهموار گردد.

ایران هرگز نخواهد مرد
نهضت مقاومت ملی ایران 
سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۰
۷ فوریه ۲۰۱۲







تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به ایران تا ۴۵ درصد گران شد

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی ایران روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، از افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید شاهمرادی، مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، روز چهارشنبه دلیل افزایش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی را «حمایت از تولیدات داخلی» عنوان کرد.
سعید شاهمرادی در برنامه تلویزیونی این هفته «ثریا» که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و روز یک‌شنبه در شبکه خبری رجانیوز نیز بازتاب یافت اظهار داشت که در مورد میزان واردات تجهیزات پزشکی به ایران «دو آمار وجود دارد» و افزود که «یکی از مشکلات ما آمار دقیق است».
وی در این برنامه آمار بازگوشده توسط مجری برنامه مبنی بر این که «بر اساس داده‌های آماری حدودا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وارداتِ تجهیزات پزشکی داریم و حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان تولید داریم که در واقع ۱۵ درصد بازار مختص کالای ایرانی است و ۸۵ درصد از آن وارداتی است» را رد نکرد.
آقای شاهمرادی افزود که آمار دقیقی وجود ندارد، اما به باور او در زمینه تجهیزات پزشکی «در سال ۹۰، ۷۰۰ میلیون واردات داشته‌ایم و ۳۰۰ میلیون تولید و به عبارتی حداقل ۳۰ درصد بازار در دست ماست».
در همین حال خبری دیگر که روز دوشنبه توسط خبرگزاری فارس گزارش شد حکایت از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی ایران دارد.
بنا بر این گزارش، محمد صاحب‌الزمانی، دبیر شورای عالی نظام‌پزشکی، گفت که «امسال با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز در نظر داریم تا طبق پیشنهاد شورای عالی نظام پزشکی ۳۰ درصد افزایش تعرفه داشته باشیم و وزیر بهداشت هم حداقل افزایش تعرفه را نرخ تورم سال ۹۱ (۲۵ درصد) اعلام کرده‌ است».
اعلام خبر گرانی تعرفه‌ تجهیزات پزشکی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که به کرواسی سفر کرده گفت که ایران قصد دارد واردات کالا از ۱۰۰ شرکت اروپایی را قطع کند.
در همین رابطه ساسان خدایی، مسئول ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران، نیز روز جمعه گذشته گفته بود که «واردات کالاهای لوکس و مصرفی از ۱۰۰ شرکت اروپایی متوقف می‌شود»؛ او علت این اقدام را تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه ایران عنوان کرده بود.






هشدار بانک مرکزی: خطر بی‌اثر شدن یارانه‌ها به دلیل تورم بالا

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به افزایش تورم در ایران در اثر اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت به خطر بی‌اثر شدن و بی‌فایدگی یارانه‌های نقدی، کاهش سطح رفاه مردم و افزایش شکاف طبقاتی در کشور هشدار داد.
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، اعلام کرد که بانک مرکزی در گزارش اخیر خود با تأکید بر تأثیر اندک قانون هدفمندسازی در زمستان سال ۸۹ بر وضعیت هزینه زندگی در کشور آورده است که یارانه‌ها در واقع تنها تورم را خنثی می‌کنند.
در این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود با توجه به این که دهک‌های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیت‌های مالی روبه‌رو نیستند، یارانه‌های نقدی اثر چندانی بر مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه‌های جاری خانوارها را خنثی نماید.»
بانک مرکزی ضمن هشدار نسبت به خطر بی‌اثر شدن یارانه‌های نقدی، تأکید کرده است که قشر کم‌درآمد جامعه برای رفع احتیاجات خود به یارانه‌های نقدی متکی است.
بانک مرکزی به تازگی نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ را با ۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۲۱.۵ درصد اعلام کرد، رقمی که آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به رشد قیمت‌ها آن را «غیرواقعی» دانسته و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این نرخ را «شک‌برانگیز» خوانده است.
طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و از آن زمان تاکنون موج انتقادها از دولت محمود احمدی‌نژاد از نحوه اجرای این قانون بالا گرفته است.
به گفته برخی از مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به افزایش گرانی و تورم دامن زده است.
بانک مرکزی نیز در گزارش اخیر خود تأکید کرده است تا زمانی که تمامی مبلغ یارانه‌ها صرف جبران تورم می‌شود، شکاف طبقاتی در کشور ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد همواره اجرای این طرح را به نفع اقتصاد جامعه دانسته است. وی به تازگی تأکید کرد که این طرح یکی از «کارهای اساسی برای پرکردن فاصله‌ها و ایجاد جهش در آبادانی کشور» است، اگرچه آمار بانک مرکزی چیز دیگری را نشان می‌دهد.
در همین حال، به گفته بانک مرکزی، در زمستان سال ۹۰، دویست هزار تن به تعداد بیکاران افزوده شده و نرخ بیکاری در این فصل با ۲.۳ درصد افزایش به ۱۴.۱ درصد رسیده است.
در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص هزینه و درآمد خانوارهای شهری در سال ۱۳۸۹ نیز آمده است که در این سال متوسط هزینه یک خانوار شهری بیش از متوسط درآمد آن بوده و همچنین ۲۲.۵ درصد خانوارها در سال ۱۳۸۹ بدون فرد شاغل بوده‌اند.








خودداری سوییس از تحریم بانک مرکزی ایران

دولت سوییس روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرده اما بانک مرکزی ایران را به دلیل احتمال لطمه وارد کردن به اقتصاد ایران، تحریم نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این فهرست هشت شرکت و سه تن از مقامات ایرانی قرار دارند و دولت سوییس اعلام کرده در راستای حمایت از تشدید تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود علیه ایران را افزایش داده است.
دولت سوییس اعلام کرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم نکرده  چرا که این بانک  برای اقتصاد دارای اهمیت است.
آمریکا  و اتحادیه اروپا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.
دولت سوییس در فهرست تحریم‌های جدید خود، اشاره‌ای به جزییات شرکت‌ها و یا شخصیت‌های حقیقی مورد تحریم نکرده است.
دولت سوییس تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به اجرا گذاشته است.
با این حال بانک‌های سوییسی از سوی حامیان تحریم ایران در آمریکا متهم به دست داشتن و همکاری با بانک‌های ایرانی می‌شوند.
اتحادیه اروپا در آخرین تحریم‌های خود علیه ایران، خرید نفت از ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و همچنین دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مسدود کرد.
دولت سوییس همچنین اعلام کرده در مورد دیگر تحریم‌ها علیه ایران، بررسی‌های خود را ادامه خواهد داد و در مورد آن اعلام نظر خواهد کرد.
ایران در حال حاضر دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ها با کشورهای پنج به علاوه یک را آغاز کرده که دور اول آن در استانبول برگزار شد و دور دوم آن در بغداد برگزار خواهد شد.
دو طرف از این مذاکرات و شروع آن ابراز رضایت کرده‌اند. گزارش شده دو طرف در حال تهیه نقشه راهی هستند تا به صورت گام به گام همکاری کنند.






پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی زیر نیم درصد برای ایران

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود ضمن اعلام رشد اقتصادی ۲ درصدی برای ایران در سال ۲۰۱۱، پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی، ۲۰۱۲، به چهار دهم درصد، ۰.۴، تنزل کند.
این در حالی که متوسط نرخ رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت برای سال ۲۰۱۱ حدود ۴ درصد و برای سال جاری میلادی ۴.۸ درصد برآورد شده است.
بر اساس گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول، ایران در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقای جنوبی، به استثنای سودان، کمترین نرخ رشد اقتصادی را در سال جاری تجربه خواهد کرد.
در این میان نرخ رشد اقتصادی کشورهایی مانند مصر و تونس (به ترتیب ۱.۵ و ۲. ۲ درصد) که طی سال گذشته انقلاب و سرنگونی دولت را نیز تجربه کرده‌اند، چندین برابر ایران خواهد بود.
از طرفی نرخ رشد اقتصادی برخی کشورهای صادرکننده نفت مانند عراق، عربستان و کویت برای سال جاری به ترتیب ۱۱.۱، ۶ و ۶. ۶ درصد پیش‌بینی شده است.
اعلام نرخ رشد اقتصادی پایین‌تر از نیم درصدی ایران برای سال جاری در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، هنگام تحویل لایحه بودجه سال ۹۱ به مجلس، محور اصلی بودجه سال جاری را رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد عنوان کرد.
آقای احمدی‌نژاد نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۹۰ را نیز ۷.۳ درصد اعلام کرد.
بانک مرکزی ایران نیز که از سال ۲۰۰۸ تاکنون نرخ رشد اقتصادی کشور را پنهان نگاه داشته بود، اخیرا در گزارشی نرخ رشد اقتصادی کشور را برای سال ۸۹ حدود ۶.۱ درصد اعلام کرد.
در همین حال مرکز آمار ایران همین رقم را برای‌‌ همان سال ۷.۳ درصد ارزیابی کرده است.
در بخش دیگری از گزارش صندوق بین‌المللی پول با عنوان «چشم‌انداز اقتصادی جهان» به موضوع بیکاری در ایران اشاره شده و نرخ بیکاری را در سال گذشته ۱۵.۱ درصد، برای سال جاری ۱۶.۷ درصد و برای سال آینده ۱۸.۱ درصد ارزیابی کرده است.
این در حالی است که دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که در سال ۸۹ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است.
آقای احمدی‌نژاد هنگام تحویل لایحه بودجه سال جاری به مجلس نیز اعلام کرد که «طی سال جاری، ۱۳۹۱، دولت اشتغال ۲.۵ میلیون نفری را هدف‌گذاری کرده است که امیدوارم علی‌رغم مشکلات مصنوعی و غیر مصنوعی که ایجاد شده، ما به آن مرز برسیم».
مرکز آمار ایران هفته گذشته در گزارشی نرخ بیکاری را برای سال ۸۹ حدود ۱۳.۵ درصد و برای سال ۹۰ با ۱.۴ درصد کاهش، ۱۳.۹ درصد اعلام کرد.
این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد قول داده است که تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ریشه بیکاری را در ایران بخشکاند.
صندوق بین‌المللی پول همچنین در گزارش جدید خود، نرخ تورم در ایران را برای سال گذشته میلادی ۲۱.۳ درصد اعلام و پیش‌بینی کرده است که در سال جاری این رقم به ۲۱.۸ درصد افزایش یابد.
این در حالی است که برای دیگر کشورهای صادرکننده نفت این رقم به طور متوسط برای سال جاری و سال آینده دو برابر کمتر از ایران، یعنی ۱۰.۳ درصد، ارزیابی شده است.








ادامه دعوا بر سر جزیره ابوموسی و «تضعیف» موضع امارات

تشکيل جلسه فوق العاده شورای وزيران شش کشور عضو اتحاديه همکاری های خليج فارس، در واکنش به ديدار روز ۱۱ آوريل محمود احمدی نژاد از جزيره ايرانی ابوموسی و صدور بيانيه ای مشابه با بيانيه های تکراری پيشين، تنها به تضعيف بيشتر دست امارات در ادامه دعوای ۴۰ ساله عليه ايران انجاميده است.
جلسه روز سه شنبه شورای وزيران شش کشور عربی، پس از سه روز چانه زنی و تلاش سرانجام در دوحه، پايتخت قطر، برگزار شد. پيشتر انتظار می رفت و اعلام شده بود که عربستان سعودی ميزبان جلسه اضطراری شورای وزيران خواهد بود.
امارات همچنين خواسته بود(به منظور تدارک ابزار تبليغاتی) که جلسه شورا روز چهارشنبه ۱۸ آوريل برگزار شود، حال آنکه ساير اعضاء، برگزاری سريع و کوتاه جلسه و پشت سر نهادن تبعات آن را ترجيح می دادند.
مشاجرات داخلی کشورهای عضو شورای همکاری، پيش از طرح اعتراض عليه ايران، روز شنبه در جلسه سفرا و چند نماينده اعزامی آنها به منامه پایتخت بحرين، مطرح شد.
عربستان ضمن رد در خواست امارات برای ميزبانی جلسه وزيران خارجه شورا در رياض، پذيرفت که در جلسه عادی هيات دولت خود بيانيه مستقلی، مشابه بيانيه های تکراری پيشين در پشتيبانی لفظی از دعاوی امارات صادر کند.
ايران اين اقدام را نيز با احضار سفير سعودی به بهانه اعتراض عليه بدرفتاری با اتباع خود تلافی کرد.
سرانجام جلسه ياد شده روز سه شنبه در دوحه برگزار شد و در پايان، با صدور بيانيه ديگری در خط بيانيه های قبلی، يک برگ دیگر بر دفتر بيانيه های شورا در مورد دعاوی امارات عليه ايران افزود.

اقدام حساب شده
بی شک زمان ديدار روز ۱۱ آوريل احمدی نژاد از ابوموسی، همزمان با حضور کوفی عنان، دبير کل سابق سازمان ملل در تهران، و سه روز پيش از برگزاری اجلاس روز ۱۴ آوريل میان نمايندگان ايران و گروه ۱+۵ در استانبول، با محاسبه تعيين شده بود.
از يک سو، دست يافتن به توافق با گروه ۱+۵ موقعيت منطقه ای ايران را بهبود بخشيده و مانع از همراهی لفظی و اعلام پشتيبانی کشورهای منطقه و قدرت های فرا منطقه ای از مواضع امارات می شد و از سوی ديگر واکنش های ملی گرايانه داخلی موضوع مذاکرات اتمی در استانبول را تحت الشعاع قرار می داد.
واکنش سرد آمريکا به تحولات مربوط به جزيره ابو موسی و اعلام پشتيبانی از «راه حل های مسالمت آميز»، در حقيقت حمايت در لفافه واشنگتن از مواضع ايران است که همواره در این زمینه خواستار «گفت و گو» با امارات شده است.
آنچه امارات انتظار داشت، محکوم ساختن ديدار احمدی نژاد از ابوموسی و اعلام پشتيبانی قاطع از دعاوی اين شيخ نشين عليه جزاير سه گانه بود. آنچه در عوض به دست آورد، بيانيه تازه بی رمقی بود که تنها بر ضخامت دفتر بيانيه های شورا افزود.
متفاوت با اجتماعات گذشته اعراب و هماهنگی آنها در طرح اعتراض عليه ايران، اين بار مصر، ليبی و تونس ترجيح دادند که در قبال تحول اخير سکوت اختيار کنند، حال آنکه در گذشته، حتی دولت سوريه نيز از داخل شدن در اين اعتراض ها و اعلام پشتيبانی از ادعاهای امارات خودداری نکرده بود.
اردن و مراکش نيز که به عنوان ميهمان دعوت شده بودند تنها رسم ميهمانی را رعايت کردند.
در گذشته ای دورتر، یکی از بهانه های اصلی صدام در آغاز جنگ عليه ايران، آزادسازی سرزمين های عربی (جزاير تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) اعلام شده بود. در مقايسه با مواضع گذشته اعراب، به نظر می رسد که ادعای سرزمینی امارات عليه جزاير سه گانه ايرانی، به تدريج حتی پشتيبانی لفظی حاميان سنتی خود را نزد اعراب از دست داده است.

اتحاديه مدعيان غير متحد 
از دست دادن تدريجی پشتيبانی خارجی، از ادعايی که در گذشته وزير خارجه امارات آن را با اشغال لبنان و فلسطين از سوی اسرائيل مقايسه کرده بود، به دليل ادامه اختلاف های سرزمینی و سياسی میان کشورهای عضو شورای همکاری، اينک در داخل اتحاديه نيز با سردی نسبی و تدريجی روبر شده است.
ادامه اختلاف های سرزمینی و تشديد رقابت میان امير نشين های خليج فارس در اين تغيير وضعيت نقش محسوسی داشته است. در اين زمينه ميتوان به اختلاف های سرزمینی عربستان با کويت، قطر و يمن، قطر با بحرين، عمان با امارات، و هفت شيخ نشين عضو امارات در درون خود آنها اشاره کرد.
سال گذشته نيرو های گارد ساحلی قطر بر سر اختلاف پيرامون جزيره «حوار» که مورد ادعای قطر و بحرين است، يک ماهيگير بحرينی را به قتل رسانده و تعداد زيادی را دستگير و زندانی کردند.
قطر اخيرا تهديد کرده است که در صورت ادامه رفتار بحرين پيرامون جزيره حوار، از کشيدن شاخه دوم راه استراتژيکی که عربستان را به جزيره بحرين متصل می کند و اتصال قطر به بحرين، خودداری خواهد کرد.
به همين بهانه بحرين نيز دفتر شبکه خبری و تلويزيونی «الجزيره» متعلق به قطر را در منامه تعطيل کرد.
اين در حالی است که عربستان پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران قسمت بزرگی از اختلافات سرزمینی خود در خليج فارس را با قبول مالکيت ايران بر جزيره «فارسی»، با تهران حل کرده بود.

ادامه اختلاف ها
طبيعت سياسی منطقه خليج فارس و تجربه های گذشته حاکی است که اختلاف های سرزمینی در منطقه، حتی در صورت دست يافتن به توافق مسالمت آميز و عقد پيمان و قرار داد، پايان يافتنی نيست.
نقض قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير مبنی بر تقسيم منصفانه اروند رود ميان ايران و عراق توسط حکومت صدام که در شرايط ضعيف شدن ايران پس از انقلاب رخ داد، نمونه ای گويا در این زمینه است.
از اين لحاظ، شدت گرفتن و يا سرد شدن دعاوی سرزمینی تنها با افزايش و يا کاهش قدرت در يک سوی معادله و طرف مناقشه تغيير می کند.
اگر چه امارات طی دو دهه اخير با دست يافتن به قدرت ناشی از کسب ثروت ناپايدار، در طرح دعاوی خود عليه ايران پر سر و صداتر از گذشته عمل کرده است، ولی در عمل برای اثبات ادعاهای خود کمترین توفیقی داشته است.
ايران با برخورداری از جمعيت بزرگ، وسعت خاک، در اختيار داشتن تمامی سواحل شمالی خليج فارس و جزايری که از تنگه هرمز تا منتهی اليه حدود شرقی آب های خليج فارس گسترده شده اند، از عمق استراتژيکی و برتری غير قابل مقايسه ای در مقايسه با امارات متحده عربی برخوردار است.
منابع کلان نفت و گاز ايران نيز، مانند منابع نيروی انسانی، دير يا زود، محکوم به قرار گرفتن در مسير بهره برداری و مديريت بهتر است. آميزه اين ثروت و منابع قدرت، ايران را محکوم به تجديد موقعيت تاريخی خود در آب های خليج فارس می کند.








پخش یک «مستند» درباره نحوه آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران

شبکه ده تلويزيون اسرائيل تنها رسانه ای در جهان است که برای نخستين بار امکان يافته است تا از فاصله ای بسيار نزديک در باره آمادگی های نيروی هوايی اسرائيل برای يک حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران فيلم و گزارش تهيه کند، زيرا به گفته اين شبکه «لحظه حقيقت نزديک می شود».
در اين گزارش که شامگاه يکشنبه از اين شبکه پخش شد، خلبانان اسرائيلی که برای رويارويی احتمالی با ايران آماده می شوند، مورد مصاحبه قرار گرفتند و نظرات آنها در باره چنين عملياتی که اگر قطعی شود و مخاطرات عظيمی که خود آنها به جان می خرند، پرسيده شد.
اين گزارش در روزهای پيش از آغاز مذاکرات ايران با کشورهای دائم عضو شورای امنيت و آلمان در استانبول ترکيه بر سر پرونده هسته ای ايران، فيملبرداری و تهيه شده بود اما يک روز پس از ابراز خشنودی طرف های مذاکره کننده در استانبول، از شبکه ده اسرائيل پخش شد.
عصر همان روز نخست وزير اسرائيل در ملاقات با جو لیبرمن، سناتور يهودی مستقل آمريکايی، گفت که مذاکرات استانبول «يک دستخوش پنج هفته ای ديگر به ايران داده است تا در اين مدت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پيش ببرد»؛ سخنانی که به فاصله يکی دو ساعت پس از آن با واکنش باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روبرو شد که گفت: تنها چيزی که به ايران داده شده است، تحريم های سخت بوده است و اگر ايران در تمکين به خواسته جهانی در برنامه هسته ای خود جديت بيشتر نشان ندهد، تحريم های بيشتری نيز در انتظار ايران خواهد بود.
در گزارش شبکه ده تلويزيون اسرائيل گفته شد که اگر تلاش های سياسی جهانی برای وادار کردن ايران به تغيير مسير برنامه هسته ای اين کشور موفقيت آميز نباشد و نخست وزير اسرائيل سرانجام به سوی گزينه نظامی پيش برود، جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل وارد عمل خواهند شد.
در اين گزارش هواپيماهای جنگنده ای که اکثراً ساخت آمريکاست با سيستم های مشترک درونی آنها که اسرائيلی - آمريکايی است، هواپيماهای سوخت رسان در هوا، بالگردهای امدادی، پهپادها و تجهيزات الکترونيک پيشرفته ای نشان داده شد که در برنامه ريزی وسيع برای چنين حمله پرمخاطره ای مورد نياز است؛ در ميان پهپادهای پيشرفته ساخت اسرائيل از جمله به پهپاد «ايتان» که می تواند فاصله هزار و سيصد کيلومتری ميان اسرائيل و ايران را نيز طی کند، اشاره شد.
در اين گزارش گفته شد که با وجود چنين توانايی نيروی هوايی اسرائيل، يک عمليات کاملا حرفه ای و به دقت طراحی و اجراء شده و بسيار موفق نيز هرگز نخواهد توانست که تاسيسات هسته ای ايران را کاملاً منهدم کند – اما زيان وارده به آن سنگين و جدی خواهد بود.
گزارشگر امور نظامی اين شبکه تاکيد کرد تا زمانی که مذاکرات هسته ای جاری با ايران در ميان است، حمله ای در کار نخواهد بود و فرمان حمله تنها در صورت ناکامی اين گفت و گوها صادر خواهد شد؛ جنگی که بر اساس اين گزارش، نخستين کارزار نظامی جدی برای اسرائيل در سی سال اخير محسوب خواهد شد و در مقايسه با آن، حملات اسرائيل به کوره اتمی عصيراک عراق در اوايل دهه هشتاد ميلادی و يا حمله اوايل پاييز سال ۲۰۰۷ به تأسيسات نيمه تمام هسته ای در منطقه «ديرالزور» در سوريه، بدون مخاطره و مثل آب خوردن بوده است.
ورود به اين عرصه، ممکن است که اسرائيل را آماج حملات راکتی گسترده حزب الله لبنان کند؛ سازمانی که اهرمی در دست جمهوری اسلامی ايران است، و در کنار خطر حملات وسيع راکتی از حزب الله، ديگر هيچ جای اسرائيل برای مردم اين کشور امن نخواهد بود.
خلبانان جوانانی که در مستند شبکه تلویزیونی اسرائيل مورد مصاحبه قرار گرفتند، اذعان داشتند که می دانند  ممکن است در اين عمليات سهمگين، جان بدر نبرند؛ اسير ايران شده يا کشته شوند؛ آنها می گفتند که در صورت رفتن به سوی مخاطره جنگی و پيش از آغاز نبرد، رهنمود گرفته اند که دستورالعمل هايی را در مورد خانواده خود اجرا کنند و آنها را از پايگاه های نظامی دور نمايند.
دراين مستند دست اندرکاران امور نظامی اسرائيل تأکيد داشتند که نگران توانايی هايی خارق العاده از سوی هواپيماهای جنگی ايران نيستند زيرا نيروی هوايی ايران جنگنده های مدرنی ندارد و اکثر هواپيماهايش فرسوده است اما نگرانی جدی اسرائيل از سيستم های پدافند هوايی موسوم به «اس ۱۷» و «اس ۲۲» است که روسيه در اختيار ايران و سوريه گذاشته است و قدرت بسياری داشته و می تواند اخلال و مانعی جدی بر سر پرواز جنگنده های اسرائيلی باشد؛ اين سيستم ها هر چند شبيه مدل های قديمی تر جنگنده های آمريکايی اف- ۱۵ است اما قدرتی بالاتر از هواپيماهای اسرائيلی ها دارند.
در اسرائيل، ارتش تحت فرمان نخست وزير و کادر سياسی اين کشور است و رييس ستاد کل ارتش مأموريت های محوله از سوی نخست وزير و وزير دفاع را اجراء می کند. اما ارتش خود نحوه اجرای مأموريت را تعيين  و برنامه ريزی می کند.
روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز يکشنبه نوشته بود که ايران در مذاکرات شنبه در استانبول خواهان گرفتن تضيمن در اين باره بود که تا پای ميز مذاکرات نشسته است، سخن از حمله در ميان نباشد.
شبکه ده تلويزيون اسرائيل، يکی از دو شبکه تجاری از ميان سه شبکه اين کشور است. آلون بن داويد خبرنگار کارکشته امور نظامی اسرائيلی، مجری و گزارشگر اصلی در تهيه اين مستند کم سابقه بود.
هر چند خبرنگاران نظامی متعدد اسرائيل همواره گزارش های بسياری از مسايل نظامی کشور خود تهيه می کنند و يا اينکه رسانه های جهانی هر از گاهی اجازه می يابند که به درون ساختار ارتش اسرائيل وارد شوند، اما نهاد سانسور نظامی اسرائيل اجازه پخش برخی از جزييات را نمی دهد؛ اما در گزارش اين بار، شبکه ده توانسته بود از فاصله ای بسيار نزديک، جزييات بسياری را در باره آمادگی نظامی اين کشور برای ضربه زدن به تأسيسات هسته ای ايران منتشر کند.
برخی از ناظران در اسرائيل می گويند که هدف از انتشار چنين گزارشی، سنگين تر کردن عامدانه اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ايران و نيز نشان دادن جديت اسرائيل در کاربرد گزينه نظامی است تا هم جمهوری اسلامی ايران با احساس خطر از ماهيت نظامی برنامه هسته ای خود کوتاه آيد و هم جامعه جهانی  برای بازداشتن اسرائيل از رفتن به مسير نظامی در برابر ايران، جمهوری اسلامی را مورد فشار بيشتری قرار دهد.
سران بسياری در جهان به تازگی آشکارا گفته اند که تحريم های گسترده و خرد کننده عليه ايران بيشتر برای اين است که اسرائيل را از در پيش گرفتن گزينه نظامی در قبال ايران باز دارند.
سياست اسرائيل در يک کلام خطاب به جامعه جهانی در مورد ايران اين است: «من دارم ديوانه می شوم، مرا زنجير کنيد»؛ سياستی که موفقيت آميز نيز بوده است و برنامه هسته ای ايران را به معضلی اصلی در صدر دستور کار جهانی قرار داده است.








«دمکرات های ايران را فدای توافق هسته ای نکنيد»

پاتريک کلاوسون، مدير مرکز پژوهشی مطالعات خاور نزديک در واشینگتن در تحليلی که نشريه «فارن پاليسی» آن را منتشر کرده است هشدار می دهد که رييس جمهوری آمريکا در تلاش برای رسيدن به يک توافق بر سر بحران هسته ای ايران برخلاف جهت تحولات در آينده حرکت می کند.
اين کارشناس آمريکايی يادآوری می کند، در دوره اخير آنچه که به عنوان تنها محور اختلافات راهبردی ايران و آمريکا در رسانه ها منعکس می شود فقط بحران هسته ای است. ولی فراموش نکنيم که باراک اوباما در پيام نوروزی خود خطاب به ملت ايران صراحتا به نقض حقوق بشر در آن کشور نيز به عنوان يک مسئله مهم اشاره کرد.
اما در روزهايی که مذاکرات هسته ای بين ايران و نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک برگزار شده در سخنان ديپلمات ها و مقامات آمريکايی و غربی هيچ اشاره ای به موضوع حقوق بشر ديده و شنيده نمی شود. کسی به شمار اعدام ها در ايران و يا بازداشت و حبس گسترده روزنامه نگاران ، فعالان مدنی و سياسی اشاره نمی کند و کسی به ياد سرکوب و آزار اقليت های قومی و مذهبی در ايران نيست.
سکوت غرب در مورد مسئله حقوق بشر و يا ناديده گرفتن آن در سايه مذاکرات هسته ای ، سياستمداران مخالف رژيم ايران را به شدت نگران کرده است. بسياری از آنها معتقدند که حکومت جمهوری اسلامی برای بقاء خود حاضر است به هر گونه توافقی با غرب برسد به شرط آنکه کشورهای ديگر در مورد مسائلی نظير حقوق بشر و يا سرکوب آزادی های سياسی و مدنی به آن دولت فشار نياورند.
پاتريک کلاوسون می افزايد: يکی از دلايل نگرانی طرفداران دمکراسی در ايران از اينکه ممکن است در راه يک توافق بر سر بحران هسته ای فدا شوند اين است که ما در غرب و آمريکا دقيقا مشغول همين کار هستيم. حقيقت اين است که آمريکا و غرب حاضر است در راه رسيدن به راهی برای حل بحران هسته ای ايران دمکراسی و حقوق بشر را در آن کشور فدا کند.
آنچه که تاکنون مانع رسيدن به يک چنين توافقی شده نه نگرانی و اصرارهای غرب بر سر رعايت حقوق بشر در ايران بلکه عدم توافق دو طرف بر سر امتيازهای امنيتی و اقتصادی است که حاضرند روی آن معامله کنند.
سابقه رفتار حکومت ايران نشان داده که حتی اگر به احتمال بسيار ضعيف توافقی در مورد بحران هسته ای صورت گيرد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پايبند نخواهد ماند. ايران پس از موافقت با تعليق غنی سازی در سال ۲۰۰۳ دوباره به شکل مخفيانه اين فعاليت ها را آغاز کرد و تا زمانی که تداوم غنی سازی افشا نشده بود تلاش می کرد تعهد خود را زير پا بگذارد.
مقامات ايرانی بعدها اعتراف کردند که دليل عمده پذيرش اين تعليق موقت اين بود که کار سانتريفوژهای آنها با مشکل جدی روبرو شده بود.
از سال ۲۰۰۶ و همزمان با بحرانی شدن وضع عراق و تضعيف موقعيت آمريکا در منطقه، ايران دوباره غنی سازی را از سرگرفت. در فاصله سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تعداد سانتريفوژهای ايران از حدود دو هزار دستگاه به ۹ هزار دستگاه رسيده است. به زبان ديگر واقعا نمی توان گفت که مدت دو سال و نيم توقف غنی سازی در ايران روی برنامه های هسته ای آن کشور تاثير چندانی داشته است.
پاتريک کلاوسون در ادامه تحليل خود در نشريه «فارن پاليسی» يادآوری می کند که شايد اميد به توافق برای حل واقعی بحران هسته ای ايران درست به اندازه حمايت از طرفداران دمکراسی در ايران يک قمار پر خطر باشد. چرا بايد روی توافقی نيم بند و موقتی قمار کرد که در نهايت تمامی اختلافات راهبردی دو کشور و نگرانی های آمريکا در مورد ايران را حل نخواهد کرد. در صورتی که گزينه ديگر يعنی حمايت از دمکراسی و طرفداران دمکراسی در ايران ممکن است علاوه بر کمک به حقوق بشر و آزادی های سياسی زمينه های سقوط رژيم جمهوری اسلامی را فراهم کند.
برخی ممکن است استدلال کنند که تحولات سياسی عميق در کشوری نظير ايران به زمان طولانی نياز دارد. ولی در پاسخ بايد گفت همان طور که نمونه کشورهای عربی نشان داده انقلاب ها يک باره به وقوع می پيوندند. هيچ کس انتظار نداشت که در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹ چنين جنبش عظیمی شکل بگيرد. بنابراين هيچ کس نمی تواند زمان وقوع تحول سياسی ديگری را در ايران پيش بينی کند.
پاتريک کلاوسون هشدار می دهد که در صورت توافق غرب و ايران بر سر برنامه های هسته ای، دولت ايران مسلما از اين موقعيت برای تثبيت خود و سرکوب مخالفان و طرفداران دمکراسی بهره برداری خواهد کرد. علاوه بر اين يک بار ديگر در تاريخ معاصر ايران دمکراسی خواهان آن کشور شاهد خواهند بود که آمريکا به جای طرفداری از نيروهای مردمی و ترقی خواه از نيروهای ارتجاعی دفاع کرده است. نمونه حمايت آمريکا از کودتای نظامی عليه حکومت مردمی دکتر محمد مصدق هنوز در خاطره سياسی ايرانيان زنده است.
من نيز ادعا نمی کنم که طرفداران دمکراسی به زودی قدرت را در ايران در دست خواهند گرفت. ولی نگاهی به سخنان هشدار آميز آيت الله خامنه ای در مورد «توطئه غرب» و هراس حکومت ايران از به راه افتادن موج ديگری از جنبش های دمکراسی خواهی و اصلاح طلبانه نشان می دهد که جمهوری اسلامی به شدت از وقوع چنين تحولاتی نگران است و مسلما آنها وضعيت حکومت و مردم کشور را بهتر از همه ما می دانند.
اين کارشناس آمريکايی در پايان تحليل خود يادآوری می کند که مسلما تعيين نوع حکومت در ايران حق مردم آن کشور است و نه دولت های خارجی. ولی در عين حال غرب نبايد در برابر تحولات سياسی و جنگ قدرت در ايران منفعل باشد.
با وجودی که سياست دولت جرج بوش با عنوان «تغيير رژيم» اکنون مورد قبول بسياری نيست ولی در اين نکته نبايد شک کرد که چه در آن سالها و چه اکنون بهترين اميد برای پرهيز از دستيابی ايران به سلاح هسته ای، تشويق و حمايت از تحولات دمکراتيک در سياست ايران است.








اسلام گرايان جديد و تن دادن به واقعیت های زمینی

نشريه «فارن پاليسی» چاپ آمريکا نگاهی دارد به کتابی جديد با نام «اسلام گرايان از راه می رسند، آنها واقعا کیستند؟» اين کتاب روز هیجدهم آوريل توسط «انستيتو صلح آمريکا» و«مرکز بين المللی وودرو و ويلسون برای پژوهش های دانشگاهی» به بازار عرضه شد.
محور اصلی مقالات و تحقيقات منتشر شده در اين کتاب حول اين موضوع متمرکز است که چگونه در سال های اخير سرسخت ترين طرفداران اسلام سياسی و تندرو خود را با تحولات زمانه انطباق می دهند.
سئوال قديمی و هميشگی مربوط به سازگاری اسلام و دمکراسی اکنون وارد دوران تعيين کننده ای شده است. از زمان وقوع تحولات اخير در کشورهای عربی، اسلام سياسی و دمکراسی به شکل فزاينده ای به يکديگر گره خورده اند. اکنون بحث بر سر سازگاری و يا عدم سازگاری اين دو عملا بيهوده است چون در شرايط فعلی هيچ يک از اين دو بدون ديگری نمی توانند به بقا خود ادامه دهند.
تحولات سياسی اخير در جهان عرب راه را برای بازگشت موثر اسلام گرايان به صحنه سياست گشوده است ولی در عين حال آنها را مجبور کرده است که به تبعيت از خواست های معترضان، روش های دمکراتيک مثل انتخابات را بپذيرند حتی اگر به چنين راهکارهای دمکراتيکی اعتقاد نداشته باشند.
بحث بر سر رابطه اسلام سياسی و دمکراسی در گذشته مثل ماجرای مرغ و تخم مرغ بود و اين سئوال مطرح می شد که کداميک اول پديد آمده است.
مسلما هيچ گاه در گذشته دمکراسی در جهان بينی اسلام گرايان جايگاهی نداشته است. ولی در عين حال اشتباه است اگر چنين تصور کنيم که اسلام گرايان قبل از ورود به قدرت سياسی و مشارکت در روند دمکراسی بايد بنيان های اعتقادات مذهبی خود را متحول کنند.
به نظر می رسد که در حال حاضر توسعه و تحول اسلام سياسی همزمان و در ارتباط تنگاتنگ با بسط دمکراسی پيش می رود هر چند ممکن است سرعت اين تحول در هر يک از دو زمينه ها متفاوت باشد.
امروزه مبنای تشخيص سازگاری اسلام سياسی با دمکراسی نه بنيان های اعتقادی بلکه واقعيت های سياسی جوامع در حال تحول است. واکنش ها و خواسته های اکثر دين باوران در جوامع عربی نه بر اساس مبانی اعتقادی اسلام بلکه بر اساس حقوق شهروندی رقم می خورد. بنابراين يک شکل جديد از مذهب گرايی در حال تکوين است که مختصات آن با روش های دمکراتيک سازگاری بيشتری دارد.
در سال های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ميلادی نوعی از اسلام گرايی ظهور کرد که در احاطه جريان های بسيار تندرو بود و به روش های فعاليت «انقلابی» و خشونت آميز اعتقاد داشت. اما طی ۳۰ سال گذشته جريان های مذهبی در جهان عرب دستخوش تغيير و تنوع فراوانی شده و ميراث ويرانگر و مرگبار گروه های خشونت طلب باعث شده که بخش زيادی از جريان های اسلام گرا از اين گذشته فاصله بگيرند.
در عين حال تحت تاثير تحولات و تغييرات بنيادی در جوامع عربی گرايش های اسلام گرا نيز دستخوش تغيير شده اند. قدرت گيری اسلام گرايان در دور اخير نه فقط محصول انقلاب های سياسی بلکه تابع تحولات و انقلاب های فرهنگی در اين جوامع است . نسل جديدی از فعالان سياسی و مدنی پا به عرصه وجود گذاشته اند که خواستگاه، سطح آموزش، نگرش آنها به جهان و ديدگاه آنها در مورد راهکارهای مدنی در جوامع عرب با سی سال گذشته تفاوت های فاحشی دارد.
در تاريخ معاصر از نقطه نظر بحث مربوط به سازگاری اسلام با دمکراسی، روشنفکران و رهبران اسلام گرای جهان عرب را می توان به سه اردو تقسيم کرد.
گروه اول کسانی بوده اند که دمکراسی و سکولاريسم را به عنوان مظاهر غربی از اساس رد کرده و حتی حاضر به بحث در اين مورد نبودند. به عنوان نمونه روحانيون وهابی در عربستان، طالبان در افغانستان و جريانهای سلفی در کشورهای گوناگون عربی از اين جمله اند.
گروه دوم کسانی بودند که مدعی اند بازگشت به اصول ناب اسلام بهترين مدل دمکراسی را به ارمغان خواهد آورد. بر اساس اين تفکر دين باوران می توانند برای يافتن طريقت صحيح گزينه های ديگر را بررسی کنند ولی به هيچ وجه نبايد در اين اصل ترديد کرد که حقيقت ناب در اسلام نهفته است و اين سازش پذير نيست.
اين گرايش از اسلام گرايی مفهوم «توحيد» را مطرح می کند که در هيچ شرايطی نبايد آن را با اراده و حق مردم جايگزين کرد. البته اين گرايش در حد ايجاد شوراها و يا نهادهای مشورتی برای کمک به اداره امور جامعه با روش های جديد سياسی موافقت دارد.
گروه سوم طرفداران «اجتهاد» و يا تفسير اسلام بر اساس نيازهای زمانه و از جمله انطباق آن با برخی از مفاهيم دمکراسی هستند. اين گرايش بيشتر در ميان روشنفکران دينی طرفدار دارد. برخلاف برداشت روحانيون محافظه کار که معتقدند دوران تفسير از اسلام در قرون وسطی به پايان رسيده است، گشودن درهای «اجتهاد» زمينه شکل گيری انديشه های نو آور و متنوعی را فراهم کرده که البته همه آنها با يکديگر توافق ندارند.
نحله جديد اسلام گرايی به شکل فزاينده ای ديوانسالاری مدرن را با ارزش های سنتی و محافظه کارانه خواهد آميخت. اين بخش از اسلام گرايان که به جنبش های سياسی در کشورهای عربی پيوسته اند نمی توانند به سيستم سياسی چند حزبی پشت کنند. بخش اعظم جمعيت کشورهای عربی اکنون خواستار پيشرفت، ثبات و صلح هستند و نه انقلاب و خشونت.
اسلام گرايان در کشورهای در حال گذار مثل مصر و يا تونس با شرايط دشواری برای رعايت يک نوع تعادل در سياست های خود روبرو خواهند شد. بسياری از نيروهای اسلام گرا هنوز به روش های دمکراتيک اعتقادی ندارند ولی در فضای سياسی ناشی از تحولات و انقلابات اخير، آنها راه ديگری به غير از احترام به اين اصول ندارند.
آنها ناگزير خواهند شد به مسائل حساس و بحث برانگيزی مثل برابر حقوق زنان، آزادی برای نهادهای مدنی، رعايت حقوق اقليت های مذهبی و ساير موازين جهانشمول حقوق بشر بپردازند. در اين مسير آنها از يک سو تحت فشار مردم و به خصوص نسل جوان خواهند بود و از سوی ديگر ممکن است به شدت از سوی محافل و  روحانيون محافظه کار تحت فشار قرار بگيرند.
اما احتمالا دشوارترين وظيفه و يا بزرگترين چالش برای اسلام گرايانی که در قدرت سياسی شريک می شوند حل معضلات اقتصادی اين کشورهاست.
«شريعت» يا سنت ها و قوانين دين اسلام هيچ راهکار روشنی برای اداره امور اقتصادی جوامع مدرن ندارد. اين گروه ها بايد در چهارچوب مکانيزم های اقتصادی جامعه خود و اقتصاد جهانی، راه حل هايی برای پاسخگويی به خواست ها و مطالبات رفاهی مردم پيدا کنند. اين کار ساده ای نخواهد بود و به احتمال فراوان اسلام گرايان را ناگزير خواهد کرد که بيش از گذشته به واقعيت های زمينی تن داده و از جهان بينی سنتی خود فاصله بگيرند.






از آلودگی ۴۶ برابری خلیج فارس تا کمبود ۵۰ درصدی پرستار

اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

آلودگی خلیج فارس ۴۶ برابر حد مجاز است
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، روز شنبه گفت: «میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان ۴۶ برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی‌ها مربوط به خلیج فارس است.»
به گفته این کارشناس، دریای خزر نیز یکی از آلوده‌ترین آبگیرهای دنیاست و دو گونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض هستند.
محمد درویش در پاسخ به اینکه سال‌هاست تجهیز سکونتگاه‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به سیستم تصفیه فاضلاب مطرح است اما اجرا نشده‌ است گفت: «از سال گذشته این موضوع تبدیل به قانون شده‌است و معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست بایستی پیگیر اجرای آن باشد.»

قرارداد ۱۷۰ میلیارد تومانی سدسازی با سپاه
خبرگزاری فارس، روز یک‌شنبه خبر داد که قرارداد پروژه‌های سد هراز در شهرستان آمل به میزان ۱۷۰ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه بسته شده‌است.
رمضان طهماسبی، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه «قرارگاه خاتم‌الانبیا جای چینی‌ها را در سد هراز گرفت» گفت: «حضور شرکت‌های خارجی هم یکی از گزینه‌های تامین اعتبار است، ولی با شرایط جدید در یک ماه اخیر ایجاد شده امیدواریم این اعتبار از طریق تامین اعتبار قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین شود.»

۱۰۰ پرونده در ارتباط با فساد بزرگ مالی در دادستانی مفتوح است
روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نوشت که ۱۰۰ پرونده در ارتباط با فساد بزرگ مالی در دادستانی مفتوح است.
دولت آبادی با اعلام اینکه احکام صادره قابل تجدید نظر است گفت: «هنوز صد پرونده دیگر مرتبط با این پرونده در دادسرا مفتوح است که در حال رسیدگی سریع به آنها هستیم. در این پرونده‌ها هیچ اغماضی صورت نمی‌گیرد و ارفاغهای انجام شده نیز براساس دفاعیات متهمان بوده‌است.»

«ارسال پيامک حذف دريافت يارانه برای یک ميليون و ۲۵۰ هزار خانوار»
روزنامه دنيای اقتصاد روز چهارشنبه گزارش داد که «سرانجام آمار دريافت‌کنندگان پيامک انصراف از دريافت يارانه نقدی اعلام شد.»
این روزنامه خبر داد بر اساس آماری که «مسئولان ستاد هدفمندی يارانه‌ها در جلسه با کميسيون تلفيق مجلس» اعلام کرده‌اند «شمار دريافت‌کنندگان پيامک حذف از دريافت يارانه ۱,۲۵۰,۰۰۰ خانوار» است.

کسر بودجه چهار میلیون تومانی خانوارهای ایرانی
روزنامه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در گزارشی به تحلیل بخشی از آمار تازه منتشر شده بانک مرکزی از هزینه و درآمد خانوارهای شهری در ایران در سال ۸۹، پرداخته و نوشته که «در سال ۸۹ هزینه‌ها خانوارهای شهری در ایران، چهار میلیون تومان بیشتر از درآمدشان» بوده‌ است.

درز اطلاعات صدها هزار حساب بانکی
خبرگزاری مهر روز یکشنبه نوشت: به دنبال  انتشار گزارش‌هایی مبنی بر  لو رفتن  اطلاعات صدها هزار مشتری بانکی  در ایران، ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در نشستی خبری گفت: «مجوز شرکتی که اطلاعات بانکی مشتریان را لو داد، لغو شده» ولی «اطلاعاتی که به بیرون درز کرده، اهمیتی برای سوءاستفاده از حساب‌های بانکی افراد، ندارد.»

کمبود ۱۰۰۰ دندان‌پزشک در مراکز درمانی دانشگاهی
خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه گزارش داد: حمید صمدزاده، قائم‌مقام رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «مراکز دندانپزشکی زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، یکهزار دندانپزشک کمبود دارند.»
وی افزود: «سه هزار مرکز دندان‌پزشکی وابسته به بخش دولتی وجود دارد که به دلیل کمبود نیروی انسانی، حدود یکهزار مرکز غیر فعال است.»
وی، استقبال کمرنگ دندان‌پزشکان برای فعالیت در بخش دولتی را ناشی از حقوق پایین این بخش و کمبود دندان‌پزشک در مراکز دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیان کرد.

کمبود ۵۰ درصدی تعداد پرستاران در ایران
خبرگزاری مهر روز چهارشنبه به نقل از غضنفر میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری گزارش داد: «در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی ۰٫۵ نفر در ۲۴ ساعت نیرو موجود است که باید به ۱٫۵ نفر برسد که نشان می‌دهد دو برابر وضع فعلی نیاز به پرستار داریم.»
وی با بیان اینکه «بیش از ۷۰ درصد جمعیت نظام سلامت را در کشور جامعه پرستاری تشکیل می‌دهد» افزود: «استانداردهای حرفه‌ای پرستاری باید تعریف شود که به دنبال آن هم مردم، هم پرستاران و هم سازمان نظام پرستاری وظایفشان مشخص باشد.»

یک مربی بهداشت برای هر چهار هزار دانش‌آموز
خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه در گزارشی زیر عنوان «بهداشت، گمشده‌ای در مدارس» نوشت: بر اساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر ۷۰۰ نفر دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت در مدرسه وجود داشته باشد در حالی که با فعالیت حدود سه هزار و ۵۰۰ مربی بهداشت در مدارس ایران این رقم در کشور ما یک مربی به ازای حدود چهار هزار دانش‌آموز است.
محمود محمدی، یکی از مربیان بهداشت مدارس مروج سلامت، به ایرنا گفت که «امروزه یکی از مهم‌ترین وظایف مربیان بهداشت آشنا کردن والدین با روش‌های بازگویی مسائل و دانسته‌های بهداشت بلوغ به نوجوانان است اما متأسفانه برخی والدین و یا حتی مربیان بهداشت ارائه این آگاهی‌ها را برای خود تابو دانسته و بازگویی آن را نوعی پرده‌دری و حرمت‌شکنی می‌دانند.»

۳۰ درصد از معتادان درمان شده فاقد اشتغال هستند
خبرگزاری فارس روز دوشنبه گزارش داد که عباس دیلمی‌زاده، مدیر عامل «جمعیت تولد دوباره» گفته است: «در حال حاضر ۳۰ درصد از معتادان درمان شده فاقد اشتغال هستند.»
وی در خصوص راه‌اندازی نخستین مرکز درمان زنان وابسته به محرکات (شیشه) اظهار داشت: «در حال حاضر جمعیت تولد دوباره دارای ۸۶ کمپ و ۴۰ مرکز DIS است.»

غیبت ۲۸ نفر از ۳۰ مدیر دعوت شده به جلسه امور جوانان لرستان

خبرگزاری ایلنا روز شنبه به نقل از حامد نظرنیا، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان، نوشت:‌ «۳۰ نفر از مدیران ارشد دستگاههای اجرایی دخیل در امور جوانان برای حضور در اولین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان دعوت شده بودند اما متاسفانه تنها دو نفر از مدیران در این جلسه شرکت کردند.»

وی با بیان اینکه «با تشکیل وزارت ورزش و جوانان حرکت در حوزه جوانان کند شد اگر چه ورزش روی ریل حرکت خود بود» گفت: «در مقابل هر حرکتی مقاومت و سیاه‌نمایی وجود دارد.»
وی هم‌چنین خبر داد که واگذاری ۹ خانه جوان لرستان به اداره کل ورزش و جوانان عملیاتی نشده‌است.

بیماری قلبی و عروقی، بیشترین علت مرگ و میر ایرانی‌ها
خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه از قول سازمان ثبت احوال کشور نوشت: ۲۴ هزار و ۶۲۸ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور فوت کردند که بیشترین علت فوت آنان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده‌است.
به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، از این تعداد ۱۳هزار و ۵۲ نفر مرد و ۱۱ هزار و ۵۷۶ زن بودند.
این گزارش می‌افزاید: بیشترین موارد فوتی با ۱۴ هزار و ۵۸۱ مورد در گروه سنی ۶۵ سال به بالا قرار داشتند.

«جمعیت سالمند کشور ظرف ۱۰ سال آینده دو برابر می‌شود»
خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه به نقل از مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد: هم اکنون بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود این جمعیت در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر برسد.
وزیر بهداشت با اظهار اینکه «۳۸.۵ درصد مراجعان به کلینیک‌های تخصصی را سالمندان تشکیل می‌دهند» گفت: «سالمندان بار درمانی زیادی را به کشور وارد می‌کنند بنابراین برای سلامت آنان باید برنامه‌ریزی جدی شود.»

۴۰ درصد محصول گندم شرق اصفهان خشک شد
ایرنا روز چهارشنبه نوشت: در پی افزایش جریان آب رودخانه زاینده‌رود در ایام نوروز سال‌جاری، بسیاری افراد تصور می‌کردند که مشکل آب کشاورزان شرق اصفهان حل شده و این در حالی است که ۴۰ درصد خوشه‌های گندم این منطقه بدلیل کمبود آب خشک شده‌است.
کاظم محمدی، نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان،‌ به این خبرگزاری گفته است: مسئولان استان دلیل کم آبی برای کشاورزی در شرق اصفهان را خشکسالی‌های چند سال اخیر عنوان می‌کنند، اما کشاورزان معتقدند برداشت‌های غیرمجاز در مناطق بالادست رودخانه زاینده‌رود و در استان چهارمحال و بختیاری، توسعه صنعت در استان‌های اصفهان و یزد و توسعه فضای سبز، دست به دست هم داده تا کشاورزی در شرق اصفهان رو به نابودی برود.

۸۰ درصد کاربران ایرانی با شماره‌گیر به اینترنت وصل می‌شوند
روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه نوشت: گزارش مرکز آمار حاکی است ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری ۱۸.۹ درصد و در نقاط روستایی ۴ درصد بوده و از کل کاربران اینترنت نحوه دسترسی ۸۳.۸ درصد شماره‌گیری (dial up) بوده‌است.
بر اساس این گزارش، نتایج طرح آمارگیری از کاربران اینترنت ۱۳۸۹ ‌مربوط به دوره زمانی یکساله از ۱۲ ماه قبل از زمان آمارگیری تا زمان آمارگیری (دی‌ماه ۱۳۸۹) است.
این آمارگیری نشان داده‌است که «از مجموع ۲۰.۳ میلیون خانوار کشور در حدود ۴.۳ میلیون خانوار (۲۱.۴درصد) در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته‌اند که از این تعداد ۹۴درصد در نقاط شهری و ۶درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کردند.»






«مرتضوی کجاست، استيضاح‌کنندگان کجا؟»

روزنامه های ابتکار، دنيای اقتصاد و شرق «لغو ناگهانی گفت‌وگوی خبری احمدی نژاد» در تلويزيون جمهوری اسلامی ایران را در شماره های روز چهارشنبه خود مورد توجه قرار داده اند.
روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «راست و چپ برای انتخابات» خبر داده که «مصطفی‌ پورمحمدی و عبدالله نوری» که هر دو روزگاری سکاندار وزارت کشور بودند، اين روزها خود را برای ورود احتمالی به انتخابات آينده رياست جمهوری آماده می کنند.
روزنامه کيهان از تشکيل «قرارگاه مديريت بحران حوادث هسته ای» گزارش داده و از قول ریيس سازمان پدافند غيرعامل کشور «از تشکيل قرارگاه مديريت بحران حوادث پرتوی و هسته ای، موسوم به رافع» خبر داده است.
روزنامه خراسان در گزارشی با تيتر «مرتضوی کجاست، استيضاح‌کنندگان کجا؟» اظهارات يک عضو هيات ریيسه مجلس شورای اسلامی درباره حضور دوباره مرتضوی در سازمان تامين اجتماعی را منتشر کرده و از قول حسن سبحانی نيا نوشته است: «از حضور مرتضوی بر سر کار خبر موثق داريم.»

«لغو گفت و گوی  تلويزيونی محمود احمدی نژاد»
روزنامه های ابتکار، دنيای اقتصاد و شرق خبر «لغو ناگهانی گفت ‌و گوی خبری احمدی نژاد» در تلويزيون جمهوری اسلامی را در شماره های روز چهارشنبه، سی فروردين ماه، مورد توجه قرار داده اند.
روزنامه ابتکار تيتر يک شماره ۳۰ فروردين ماه را به «لغو ناگهانی گفت‌ و گوی خبری احمدی نژاد» اختصاص داده و نوشته است: «در حالی که از چند روز پيش اعلام شده بود که ریيس جمهوری در گفت ‌و گوی تلويزيونی خود در شامگاه سه شنبه با مردم سخن خواهد گفت و عصر روز سه شنبه نيز معاون اول ریيس جمهوری اعلام کرده بود که محمود احمدی نژاد رسما دستور اجرای فاز دوم هدفمندی را صادر خواهد کرد» اما «در ساعات پايانی سه شنبه به ناگهان اعلام شد که اين گفت‌وگو لغو شده است.»
اين روزنامه همچنين نوشته که اگرچه هيچ توضيحی درباره «لغو گفت و گوی  تلويزيونی احمدی نژاد داده نشد»، اما از دلايل آن می‌توان به «ابراز مخالفت های برخی از مسئولين با اجرای فاز دوم هدفمندی اشاره کرد.»
روزنامه شرق هم در این زمینه نوشته است: در حالی که محمدرضا رحيمی، سه شنبه خبر داده بود «محمود احمدی‌نژاد برای صدور دستور اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها شب به تلويزيون می‌رود»، اما ساعتی بعد «پايگاه اطلاع ‌رسانی دولت اعلام کرد گفت ‌و گوی تلويزيونی سه ‌شنبه ‌شب رييس ‌جمهوری که قرار بود پس از خبر ۲۱ از شبکه اول سيما انجام شود به زمان ديگری موکول شده است».
به نوشته شرق، به اين ترتيب «گفت‌وگوی پيشتر اعلام‌شده احمدی‌نژاد» عصر سه شنبه  لغو شد و اکنون «برخی کارشناسان معتقدند جو کنونی و پيش‌بينی مخالفت جدی با صدور دستور اجرای فاز دوم هدفمندی موجب شد برنامه تلويزيونی شب گذشته احمدی‌نژاد لغو شود» اما «پايگاه اطلاع‌رسانی دولت بدون اشاره به اين مساله تنها به ذکر اين نکته بسنده کرد که؛ اين گفت‌وگو به زمان ديگری موکول شده است».
روزنامه شرق همچنين از قول علی مطهری خبر داده که طراحان سئوال از احمدی نژاد از سوی نزديکان رییس دولت مورد تهديد قرار گرفته اند.
به نوشته اين روزنامه، علی مطهری در جريان بررسی طرح «اصلاح روند سوال از رييس‌جمهور» گفته است «در دوران ارائه طرح سوال از رييس‌ جمهوری شاهد چه فشارهايی به نمايندگان بوديم» تا آنجا که «وزرا و استانداران راسا به نمايندگان زنگ می‌زدند و تهديد می‌کردند که اگر امضايت را پس نگيری فلان پروژه حوزه انتخابيه‌ات را می‌خوابانيم».
روزنامه جمهوری اسلامی نيز در تيتر يک شماره روز چهارشنبه خود از قول نمايندگان مجلس هشتم نوشته است: «دولت بدون اجازه مجلس حق اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها را ندارد.»
به نوشته اين روزنامه، «نمايندگان تاکيد می‌کنند اجرای مرحله هدفمندی يارانه‌ها نياز به قانون مجلس دارد که تاکنون اين اجازه از طرف مجلس به دولت داده نشده است» و «نمايندگان مجلس تصريح می‌کنند مجلس برای دو ماه اول سال ۹۱ تنخواه به دولت داده و بودجه‌ای برای اجرای مرحله بعدی هدفمندی يارانه‌ها اختصاص نداده است» و به همين دليل «لذا دولت نمی‌تواند بودجه اين مرحله را تامين کند».

«عبدالله نوری و مصطفی پورمحمدی به سوی انتخابات»
روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «راست و چپ برای انتخابات» خبر داده که «مصطفی ‌پورمحمدی و عبدالله نوری» که هر دو روزگاری سکاندار وزارت کشور بودند،  اين روزها برای ورود به انتخابات آينده رياست جمهوری آماده می کنند.
به نوشته اين روزنامه، به رغم  آنکه «فضای سياسی ايران اين روزها درگير مباحث مربوط به مجادلات مجلس و دولت است» اما «در اردوگاه چپ و راست افرادی هم هستند که آرام، آرام خود را برای انتخابات رياست جمهوری يازدهم آماده می‌کنند» از جمله «مصطفی‌ پورمحمدی و عبدالله نوری» که «هر دو روزگاری سکاندار وزارت کشور بودند اين روزها برای ورود به پاستور در حال رايزنی با حلقه‌مشاورين خود هستند».
روزنامه اعتماد ضمن يادآوری سوابق مصطفی پورمحمدی و عبدالله نوری نوشته است: «شباهت اين دو عهده‌دار بودن يکی از مهمترين و کليدی‌ترين وزارتخا‌نه‌های دولت جمهوری اسلامی است، اما سرنوشت آنها متفاوت بود» چرا که «نوری در مجلس پنجم با استيضاح نمايندگان جناح راست مواجه و با چشم گريان مجبور به خروج از ساختمان فاطمی شد، اما پورمحمدی به واسطه دستور احمدی‌نژاد از کابينه اخراج شد» اما حالا «اين دو نفر در تب و تاب انتخابات رياست جمهوری هستند.»
اين روزنامه از سوابق مصطفی پورمحمدی به «قائم مقامی وزارت اطلاعات» و «مسئول سياسی- اجتماعی بيت رهبری» ياد کرده  و به روند ورود و اخراج او از دولت احمدی نژاد نيز اشاره کرده و نوشته است: «روز سه شنبه مصطفی پورمحمدی ۵۳ ساله که در افکار عمومی بيشتر به عنوان يک چهره اطلاعاتی- امنيتی شناخته شده است در جمع خبرنگاران احتمال کانديداتوری‌اش در انتخابات آتی رياست‌جمهوری را رد نکرد و تنها به اين جمله بسنده کرد که درباره حضور يا عدم حضورم در انتخابات رياست‌جمهوری به وقتش صحبت می کنم».
روزنامه اعتماد از عبدالله نوری به عنوان يکی از «چهره‌های سر‌شناس اصلاحات»، «وزير کشور دوره اصلاحات و مجری توسيعه سياسی»، «موسس و مدير روزنامه خرداد» نام برده و يادآوری کرده که او در اواخر دهه هفتاد به اتهام  انتشار روزنامه خرداد و مطالب منتشر شده در اين روزنامه «در دادگاه ويژ روحانيت به پنج سال حبس محکوم» و «روانه ‌زندان شد».
اين روزنامه همچنين به استناد سخنان اخير عبدالله نوری در «آسيب شناسی» اصلاحات، نوشته است: «نوری بعد از مدت‌ها به سخن آمده و سکوت را شکسته است» و «منابع سياسی به روزنامه اعتماد» گفته ‌اند: «چهره‌هايی همچون غلامحسين کرباسچی و حلقه اصفهان تلاش‌هايی برای آماده کردن عبدالله نوری برای انتخابات انجام داده‌اند».

تشکيل «قرارگاه مديريت بحران حوادث هسته ای»
روزنامه کيهان از تشکيل «قرارگاه مديريت بحران حوادث هسته ای» خبر داده و از قول «ریيس سازمان پدافند غيرعامل کشور از تشکيل قرارگاه مديريت بحران حوادث پرتوی و هسته ای ، موسوم به رافع، خبر داده است.»
به نوشته اين روزنامه، غلامرضا جلالی، ریيس پدافند غيرعامل کشور طی سخنانی در حضور ریيس سازمان انرژی هسته ای، گفته است: «در کشور ما به علت ساختار سياسی خاص، ايجاد هماهنگی بين بخش دفاعی و کشوری موضوعی قابل تامل است که بر همين اساس، ریيس جمهوری اختيارات خود را به کميته پنج نفره به نام کميته دائمی پدافند غيرعامل تفويض کرده که رياست اين کميته به عهده سرلشگر فيروزآبادی ریيس ستاد کل نيروهای مسلح است».
ریيس پدافند غيرعامل کشور با «برشمردن اهداف تشکيل اين قرارگاه» گفته است: «اين قرارگاه دارای چهار هدف بسيار مهم شامل دفاع پرتوی، سايبری، بيولوژيکی و دفاع شيميايی است» و «در زمينه دفاع پرتوی و سايبری کارهای بسيار خوب و شايسته ای انجام شده و در بحث دفاع بيولوژيکی درحال بررسی و مطالعه هستيم».
کيهان همچنين از قول غلامرضا جلالی نوشته است: «قرارگاه دفاع پرتوی وظيفه آماده سازی و کاهش اثرات حادثه در زمان بحران را برعهده دارد و وظايف ستاد مديريت بحران در زمان حادثه، مقابله با آلودگی ها، مراقبت و مانيتورينگ تهديدات، درمان مصدومين، پاک سازی آلودگی ها، اطلاع رسانی و کاهش تهديدات و همچنين ارتقای آمادگی، سازماندهی و ايجاد ساز و کار مناسب در زمان بحران، برگزاری رزمايش، اطلاع رسانی و آموزش همگانی است».

«مرتضوی کجاست، استيضاح‌کنندگان کجا؟»
روزنامه خراسان اظهارات يک عضو هيات ریيسه مجلس شورای اسلامی درباره حضور مرتضوی در سازمان تامين اجتماعی را منتشر کرده و از قول حسن سبحانی نيا نوشته است: «از حضور مرتضوی بر سر کار خبر موثق داريم.»
به گزارش اين روزنامه، در حالی که استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی  وزير کار، پس از «قول شرف» سعيد مرتضوی برای استعفا از سمت رياست سازمان تامين اجتماعی منتفی شد، حسين سبحانی نيا عضو هيات ریيسه مجلس روز سه شنبه اعلام کرد که «از حضور مرتضوی بر سر کار خبر موثق داريم» و صبح روز سه شنبه «خبر موثقی مبنی بر اين که مرتضوی بر سر کار خود حاضر شده اعلام شد» و «يکی از نمايندگان با وی تماس گرفته و مرتضوی به همکار ما گفته من عازم محل کارم هستم، آيا اين که بعد از آن اتفاق ديگری افتاده باشد، اطلاعی ندارم، اما همکارمان اعلام کرد مرتضوی به حضور خود در سر کار تاکيد کرده است.»
روزنامه خراسان همچنين از قول حسن سبحانی نيا نوشته است: «اين که مرتضوی به سر کار بر گردد با اين سبک قول و قرار پيش بينی می شد» و «وقتی به استعفای شفاهی و پذيرش نشده اکتفا شود طبيعی است که امکان عملی شدن آن بسيار کم است.»
روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «مرتضوی کجاست، استيضاح ‌کنندگان کجا؟»، نوشته است که روز سه شنبه در مجلس «نه خبری از موتور و کليدش بود نه از نمايندگانی که سه روز قبل‌تر در برابر هزاران شنونده و بيننده مشروح مذاکرات مجلس، قول داده بودند که اگر مرتضوی برگشت و زير قولش زد باز استيضاح را دوباره به جريان می‌اندازيم.»
اين روزنامه همچنين نوشته است: «نمايندگان نزديک به علی لاريجانی می‌گويند که تصميم ندارند خودشان برای استيضاح دوباره وزير کار به خاطر عدم برکناری مرتضوی پيش‌قدم شوند» چرا که «به گفته آن ها، مردم قول برگشت استيضاح در صورت رجعت مرتضوی به محل کارش» را شنيده‌اند و همان‌ها بايد جوابگوی مردم باشند.






لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای مذاکره در مورد سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر سابق لیبی به این کشور سفر کرده است.
دولت انتقالی لیبی از تحویل سیف الاسلام برای محاکمه در هلند خودداری کرده است.
او به جنایت علیه بشریت متهم شده است.
یک منبع آشنا با این پرونده به بی بی سی گفته است احتمالا در این دیدار بر سر این موضوع توافق خواهد شد که سیف الاسلام در لیبی اما تحت نظارت دیوان بین المللی کیفری محاکمه شود.
پسر معمر قذافی هم اکنون در غرب لیبی و نزد گروه‌ پیکارجویی است که در ماه نوامبر او را بازداشت کردند.








سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش ایران، حضور ۲ ناو هواپیمابر آمریکا در آب های خلیج فارس را "ژست تبلیغاتی" و فاقد ارزش نظامی دانست و گفت که "قبلا به آنها تذکر داده ایم که برخی مناطق برای ما مناطق تهدید در خلیج فارس محسوب می شوند که آنها هم به این اخطار توجه کردند."
آقای صالحی گفت: "عبور و مرور این ناوها برای خود آنها جز یک ژست تبلیغاتی دستاورد دیگری ندارد و برای ما هم یک هدف شیرین است."
در حال حاضر دو ناو هواپیمابر آمریکایی "جان سی استنیس" و "آبراهام لینکلن" در منطقه خلیج فارس حضور دارند.
سرلشکر صالحی گفت که میزان تجهیزات و حضور نیروهای فرا منطقه ای در پایگاه های نظامی مستقر در بعضی از کشورهای جنوبی خلیج فارس، "قطعا به مراتب بیش از چیزی است که در یک ناو چندصد متری جمع شود."
آقای صالحی در اوایل سال جاری میلادی هم با اشاره به خروج موقتی ناو از منطقه خلیج فارس گفته بود: "به آنها توصیه، هشدار و تذکر می دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم."
این اظهارات با واکنش‌ وزارت دفاع آمریکا روبه‌رو شد که اعلام کرد که حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مانند دهه‌های گذشته ادامه خواهد داشت.








میدان نفتی سودان
درگیری‌های دو طرف، جدی‌ترین درگیری‌ میان دو کشور از زمان استقلال سودان جنوبی در ژوئیه سال گذشته به شمار می‌رود
درگیری‌ها میان سودان و سودان جنوبی به منطقه دیگری در امتداد مرز میان دو کشور گسترش پیدا کرده است.
گسترش درگیری‌ها منجر به تشدید نگرانی‌ها از بروز یک جنگ تمام عیار میان دو کشور شده است.
سودان و سودان جنوبی یکدیگر را به گشودن جبهه جدید متهم می‌کنند.

دلایل اصلی مناقشه میان سودان و سودان جنوبی

  • مبلغ حق ترانزیتی که سودان جنوبی برای استفاده از خط لوله ها باید به سودان بپردازد
  • علامتگذاری مرزها
  • دو طرف مدعی مالکیت بر منطقه ابیی هستند
  • حقوق شهروندان دو کشور که هم اینک در کشور خارجی زندگی می‌کنند. نزدیک به ۵۰۰ هزار شهروند سودان جنوبی در سودان هستند و ۸۰ هزار سودانی در سودان جنوبی
  • دو طرف، یکدیگر را به حمایت از گروه‌های شورشی متهم می‌کنند
درگیری‌های جدید در غرب میدان نفتی هجلیج روی داده است. این میدان نفتی اخیرا از سوی سودان جنوبی اشغال شد.
سخنگوی ارتش سودان جنوبی به بی بی سی گفت در درگیری‌های جدید ۲۲ سرباز (هفت سرباز سودان جنوبی و پانزده سرباز سودانی) کشته شدند و نیروهایی از هر دو طرف زخمی شده‌اند.
سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت دو کشور با استدلال‌های خود وارد جنگ شده‌اند.
او گفت شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی وضع احتمالی تحریم‌هایی برای فشار وارد کردن بر دو کشور برای توقف درگیری‌هاست.
درگیری‌های دو طرف، جدی‌ترین درگیری‌ میان دو کشور از زمان استقلال سودان جنوبی در ژوئیه سال گذشته به شمار می‌رود.
ارتش سودان جنوبی می گوید درگیری‌های تازه میان دو کشور زمانی آغاز شد که یک سرباز سودان جنوبی که سه‌شنبه شب برای تهیه آب رفته بود، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
روسای جمهوری سودان و سودان جنوبی چند روز پیش نسبت به احتمال وقوع جنگ به مردم کشورهای خود هشدار دادند و عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، سودان جنوبی را متهم کرده که راه جنگ را برگزیده است.
ناظران می‌گویند منطقه نفت‌خیز مورد مناقشه دو کشور، منجر به افزایش تنش‌ها شده است.
دولت سودان در اعتراض به اقدام سودان جنوبی در حمله به میدان نفتی هجلیج که مدعی مالکیت آن است، به مذاکراتش با دولت سودان جنوبی خاتمه داده است.
نزدیک به سه چهارم ذخایر نفتی سودان در جنوب این کشور قرار دارد ولی خط لوله های نفت صادراتی، از شمال سودان می‌گذرد.








همزمان با بالا گرفتن دور تازه ای از تنش های لفظی میان ایران و امارات، آمریکا حمایت "دوباره" خود را از "راه حلی صلح آمیز بین امارات متحده عربی و ایران بر سر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک" اعلام کرده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که ۱۷ آوریل منتشر شده، آمده است: " تلاش های امارات متحده عربی در این خصوص مورد تصدیق آمریکاست و آمریکا از ایران می خواهد که به ابتکار امارات متحده عربی برای حل موضوع از طریق مذاکرات مستقیم، دیوان بین المللی دادگستری، یا هر مرجع مناسب دیگری، به صورت مثبت پاسخ دهد."
سفر رئیس جمهوری ایران به ابوموسی در هفته گذشته باعث اعتراض دولت امارات متحده عربی شد که نسبت به این جزیره، و دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک، ادعای ارضی دارد.
در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "اقدام هایی نظیر دیدار احمدی نژاد، ریس جمهور ایران، از جزیره ابوموسی، تنها تلاش ها برای حل این مساله را تنها پیچیده تر می کند."
وزیر امور خارجه امارات در واکنش به سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی گفته بود که اختلاف بر سر جزایر خلیج فارس امنیت جهانی را تهدید می کند.

واکنش وزارت خارجه ایران

پس از سفر آقای احمدی نژاد به ابوموسی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، که امارات یکی از شش عضو آن است، با انتقاد از این سفر، از موضع امارات حمایت کرده بود.
امروز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن رد مفاد بیانیه اجلاس اخیر وزرای خارجه این شورا در دوحه، این امر را دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران توصیف و آن را محکوم کرد.
آقای مهمانپرست گفت: "دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه های شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است."
او سفر رئیس جمهوری ایران به ابوموسی را مربوط به حاکمیت سرزمینی ایران دانست و افزود: "تعلق این جزایر به خاک ایران امری ثابت، لایتغیر و غیر قابل مذاکره است."

نمایندگان مجلس ایران: ادعای امارات واهی است

در همین حال، ۲۲۵ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای، ادعاهای مجلس ملی اتحادیه امارات عربی متحده را "واهی و مردود" دانستند.
نمایندگان مجلس ایران در این بیانیه "تمامیت ارضی و حاکمیت ملی" بر جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی را "غیرقابل مذاکره" اعلام کردند ولی "برای تقویت مناسبات بین دوکشور و رفع سوء تفاهمات احتمالی"، از مذاکرات مستقیم و دوجانبه با دولت امارات استقبال کردند.
نمایندگان مجلس ایران، در بیانیه خود، سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را در ادامه سفرهای استانی او و موضوع داخلی ایران دانستند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: "طرح ادعاهای واهی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی از سوی امارات هیچگاه به حقانیت تاریخی و حقوق ملی کشور ایران نسبت به این جزایر به عنوان جزئی از خاک کشورمان خدشه وارد نمی‌کند."
در همین حال، امروز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، استاندار هرمزگان گفته است که همایش بین المللی روز خلیج فارس که هر سال در شهر بندر عباس برگزار می‌شود در سال جاری در جزیره ابوموسی تشکیل خواهد شد و میهمانان این همایش "از راه هوایی" به محل اجلاس انتقال می یابند.
پیش از این نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته بود که بر اساس مصوبه جدید دولت ایران، جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری تبدیل می شود که هدف از آن افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره است.
ابوموسی در حال حاضر در تقسیمات کشوری ایران جزو استان هرمزگان محسوب می شود.
روابط امارات متحده عربی و ایران طی سال‌های اخیر بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است.
سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت‌الحمایه بریتانیا بود.
پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.
ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.
ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.






لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای بین المللی در افغانستان، عکس گرفتن سربازان آمریکایی در کنار اجساد متلاشی شده حمله کنندگان انتحاری را به شدت محکوم کرده‌اند.
این عکس‌ها را روزنامه لس آنجلس تایمز با وجود درخواست وزارت دفاع آمریکا از رسانه ها مبنی بر عدم انتشار آنها، منتشر کرده است.
این عکسها توسط یک چتر باز آمریکایی در سال ۲۰۱۰ در افغانستان گرفته شده است.
جان آلن فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که تحقیقات کامل در این مورد انجام خواهد شد.
این چندمین باری است که عکسهایی حاکی از رفتار های مشابه نیروهای آمریکایی در افغانستان منتشر می شود.
انتشار ویدیویی که حتک حرمت سربازان آمریکایی به اجساد شورشیان را نشان می داد و همچنین انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن نسخه های سوخته ای از متون مقدس در پایگاه هوایی بگرام، در سال گذشته، رابطه آمریکا و دولت افغانستان را به شدت تیره کرد.
در ماه ژانویه و پس از انتشار ویدیوی بی حرمتی سربازان آمریکایی با چند جسد که ظاهرا متعلق به شورشیان بود، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از رفتار شماری از سربازان آمریکایی عمیقا اظهار تاسف کرد.
خانم کلینتون این گونه رفتارها را به دور از ارزش‌ها و معیارهایی دانست که از سربازان آمریکایی انتظار می‎‌رود. گرچه او گفت که اکثریت نیروهای نظامی آمریکایی به اینگونه ارزش‌های اخلاقی پایبند هستند.
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز چنین رفتارهایی را غیر قابل پذیرش و باعث انزجار خواند.
انتشار خبر پیدا شدن نسخه های سوخته قرآن در پایگاه هوایی بگرام، چندین روز تظاهرات را در مناطق مختلف افغانستان در پی داشت که در مواردی به خشونت کشیده شد و تلفاتی نیز بجا گذاشت.








عبدالحکیم بلحاج، فرمانده نظامی لیبی
آقای بلحاج، آقای استراو را به تبانی در شکنجه خود متهم کرده است.
وکلای یک فرمانده نظامی لیبیایی علیه جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، در ارتباط با اتهام صدور مجوز انتقال فراقانونی موکل خود طرح شکایت کرده اند.
وکلای عبدالحکیم بلحاج، که از مخالفان حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی بوده، گفته اند که در سال ۲۰۰۴ و زمانی که آقای استراو وزیر خارجه بریتانیا بود، ماموران سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - اجازه یافتند موکل آنان و همسرش را به طور غیرقانونی از مناطق تحت حاکمیت بریتانیا به لیبی منتقل کنند و در اختیار نیروهای امنیتی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق آن کشور، قرار دهند.
آقای بلحاج وزیر خارجه پیشین بریتانیا را متهم کرده که اوراق مربوط به انتقال فراقانونی را امضا کرده و در نتیجه، مسئول عواقب این اقدام است.
آقای بلحاج گفته است ماموران سازمان سیا او را از طریق جزیره دیه‌گو گارسیا، که در حاکمیت بریتانیا است به لیبی منتقل کردند.
این فعال سیاسی سابق لیبیایی روند طرح شکایت قانونی علیه جک استراو را از دسامبر سال پیش آغاز کرد و بی بی سی مطلع شده که احضاریه دادگاه این هفته به وکلای آقای استراو ابلاغ شده است.
وکلای آقای بلحاج در ارسال احضاریه برای آقای استراو به گزارش روزنامه ساندی تایمز در این زمینه استناد کرده اند که نوشته بود آقای استراو، به عنوان وزیر امور خارجه، مجوز انتقال موکل آنان به لیبی را صادر کرد.
آقای بلحاج نیز جک استراو را به تبانی در شکنجه خود متهم کرده است.
وزرای دولت بریتانیا دست داشتن در شکنجه و انتقال فراقانونی این شهروند لیبیایی را رد کرده و آقای استراو از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری ورزیده است.
جک استراو، پیشتر گفته بود از چنین موضوعی در ارتباط با لیبی اطلاع نداشته است.
اوائل ماه جاری میلادی بی بی سی فاش کرد که دولت بریتانیا انتقال آقای بلحاج و همسرش به لیبی را تائید کرده بود اما مشخص نیست این تائید در چه سطحی از دولت صورت گرفتت.
نشریه بریتانیایی ساندی تایمز در مقاله ای در شماره روز ۱۵ آوریل این نشریه به نقل از منابعی مدعی شد که آقای استراو، شخصا مجوز مربوط به انتقال عبدالحکیم بلحاج را امضا کرده بود.
روز سه شنبه، موسسه حقوقی لی دی و شرکا در بریتانیا، که وکالت عبدالحکیم بلحاج را برعهده گرفته، احضاریه آقای استراو را به او ابلاغ کرد و خواهان پاسخ به اتهامات مربوطه شد.
وکلای آقای بلحاج می‌گویند این اولین بار است که اقدامی قانونی علیه یک وزیر خارجه سابق به جریان می افتد.
آنها خواهان دریافت غرامت بابت خسارات وارد شده به موکل خود هستند.
جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا
وکلای آقای بلحاج می گویند جک استراو به عنوان وزیر امور خارجه، مسئول اقدامات سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (ام آی سیکس) در زمان انتقال بلحاج بود
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا سپتامبر سال پیش گفت ادعاهای مربوط به دخالت سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا در انتقال چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی باید توسط یک کمیته تحقیق مستقل، بررسی شود.
در سال ۲۰۰۴ آقای بلحاج رهبر یک گروه اسلامی لیبیایی بود و به دلیل نقش برجسته‌ ای که در مخالفت با حکومت معمر قذافی داشت، در تبعید زندگی می کرد.
در آن زمان، سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا (ام آی فایو) بر این باور بود که این گروه، روابط نزدیکی با شبکه القاعده دارد.
آقای بلحاج مدعی است که او و همسرش در حالی که قصد داشتند برای دریافت پناهندگی سیاسی به بریتانیا سفر کنند، توسط ماموران سازمان سیا در مالزی بازداشت شدند.
او بر این باور است که هواپیمایی که آنان را به لیبی منتقل می کرد، در جزیره سن دیه‌گو در اقیانوس هند که در تملک دولت بریتانیا است، سوختگیری کرده است.
آقای بلحاج مدعی است که او و همسرش در جریان انتقال به لیبی و پس از زندانی شدن در آن کشور، درمعرض شکنجه قرار گرفتند.
وکلای آقای بلحاج پیشتر ادعانامه‌ای را برای دریافت خسارات علیه دولت بریتانیا، نیروهای امنیتی آن و سر مارک آلن، از مقامات ارشد سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (آم آی سیکس) به دادگاه تقدیم کرده اند.
وکلای آقای بلحاج می گویند ادعانامه علیه آقای استراو بر پایه همان اتهاماتی تدوین شده که در شکایت از دولت و سر مارک آلن آمده است.
آنها می گویند آقای استراو به عنوان وزیر امور خارجه، مسئولیت سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (ام آی سیکس) را در زمان انتقال آقای بلحاج بر عهده داشت، و نامه ای هم در سال ۲۰۰۴ از سر مارک به رئیس سایق سازمان اطلاعات لیبی وجود دارد که به لیبیایی ها برای ورود سالم و بدون دردسر آقای بلحاج به آن کشور تبریک گفته است.
وکلای آقای بلحاج می گویند انتظار دارند پاسخی که از آقای استراو دریافت می کنند، شبیه پاسخ مشاور حقوقی دولت بریتانیا باشد که در پاسخ خود، ادعاهای مطرح شده را "نه تائید و نه تکذیب" کرده است.








چهار روز تا دور اول انتخابات ریاست جمهوری

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 امروزچهارروزبه اولین دورانتخابات ریاست جمهوری درفرانسه باقی مانده است

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 رحمت قاسم بیگلو
  نگاهی به صحنه مبارزات انتخاباتی نشان می دهد که دردوراول این انتخابات، روزیک شنبه بیست و سوم آوریل، سرنوشت کرسی ریاست جمهوری میان پنج کاندیدای اصلی یعنی "نیکولا سارکوزی"- نماینده احزاب راست میانه (باحدود ٢٤ درصد آرا)، "فرانسوا هُلاند"- نمایندۀ احزاب و تشکل های چپ میانه یا سوسیالیست های دموکرات (با حدود ٢٩ درصد آرا)، "ژان لوک ملانشون"- بخش چپ تندروی حزب سوسیالیست ومتمایل به کمونیست ها (با حدود ١٤ درصد آرا)، "فرانسوا بایرو"- نماینده لیبرال های میانه رو (باحدود ١٠ درصد آرا)، که این دو کاندیدا می توانند با اعتلاف بایکی از دو جناح راست میانه ویا چپ میانه ترازوی قدرت را به نفع یکی از دو طرف سنگین ترنمایند و بالاخره "مارین لوپن"- رهبرحزب راست ناسیونالیست جبهه ملی فرانسه (با حدود ١٧ درصد آرا) که وی نیز می تواند دردوردوم درصورت لزوم به نفع راست میانه وارد میدان شود ولی احتمال بسیارکمی وجود دارد که دردوردوم به نفع راست میانه توصیه ای به هواداران خود بکند.
روزنامه های امروز فرانسه بسته به گرایش سیاسی سردبیران و مدیران آن، درشماره های امروز خود به دلایل لزوم پیروزی یکی از دوشخصیت سیاسی "نیکولا سارکوزی" و "فرانسوا هُولاند" پرداخته اند؛ زیرا با توجه به آرایش نیروهای سیاسی بدون تردید یکی از این دو نفرمستاجربعدی کاخ الیزه خواهند بود.

واما درسوریه مردم این کشورهمچنان برای آزادی رنج و قربانی راتحمل می کنند. روزهای گذشته، علی رغم پذیرش آتش بس ازسوی حکومت بشاراسد، سرکوب و بمباران همچنان ادامه یافته است.
روزنامه های امروزفرانسه، سوریه و بحران این کشوررا همچنان درصدراخبارو گزارش های خود قرار می دهند. روز گذشته به دلیل ادامه ی سرکوب ها وعدم رعایت آتش بس الن ژوپه وزیرامور خارجه فرانسه ازجامعه جهانی خواست تا تحریم ها را علیه حکومت سوریه افزایش دهند. "آلن ژوپه"- وزیر خارجه فرانسه، گفت تحریم ها مؤثربوده و می تواند مؤثرباشد زیرا درهمین مدت کوتاه آغازتحریم ها منابع مالی رژیم دمشق به نصف تقلیل یافته است.
درحالی که درپایتخت های غربی همچنان این امید وجود دارد که بالاخره طرح صلح شش ماده ای کوفی عنان به نتیجه برسد و کشتارها پایان یابد، برخی محافل متنفذ درمنطقه به نتیجه بخش بودن این طرح خوشبین نیستند.
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی- امیرقطر، که ازحامیان سرسخت اپوزیسیون سوریه به شمارمی رود گفته است که بخت موفقیت طرح دبیرکل سابق سازمان ملل را تنها ٣ درصد ارزیابی می کند.
امیرقطرتأکید کرده است که ازطرق دیپلماتیک نمی توان به مردم سوریه کمک کرد، تنها با سلاح است که می توان به کمک آنان رفت.
این سخنان امیرقطردرمطبوعات عرب نیز بازتاب گسترده ای داشته است. الشرق می نویسد: کشورهای عرب باید سلاح دراختیار اپوزیسیون سوریه قراردهند؛ روزنامه عرب تأکید می کند که برای پایان دادن به خونریزی ها، اعزام نیروی عرب به سوریه لازم است.

درفیگارو، پیرروسلن- روزنامه نگارقدیمی این روزنامه، درصفحه نگاه ها و نظرها به دیدار روزشنبۀ کشورهای گروه ١+٥ و هیئت اتمی ایران اشاره کرده است.
پیرروسلن مینویسد: تا روزدیدار، شنبه بیست وسوم آوریل دراستانبول، غرب خواستار تحقق چند شرط عمده ازسوی ایران بود که ٣ مورد آن عبارت است از: توقف غنی سازی، دادن اجازه بازرسی از کلیه اماکن تأسیسات اتمی ایران ازجمله "فُردو" و اجرای قطعنامه های شورای امینت؛ ولی درآن غرب این شروط را مطرح نکرد، زیرا ایران نیز شرایط خود را که برسمیت شناخته شدن غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم ها بود به عنوان پیش شرط مطرح نکرد.
پیرروسلن می نویسد: همین گذشت طرفین به عنوان اولین گام مثبت از سوی پنج عضو گروه١+٥ تعبیرشده است.
نویسنده فیگارو یادآوری می کند که ایران این باربا استناد به فتوای آیت الله خامنه ای به مذاکرات آمده است و جلیلی گفته است که این فتوا می تواند پایه ای برای موفقیت مذاکرات برای خلع سلاح جهانی قرارگیرد.
پیرروسلن می افزاید: با این حال ما ازهدف بسیاردورهستیم، زیرابعید به نظرمی رسد که ایران درمذاکرات درچارچوب خلع سلاح عمومی به تسلیحات اتمی اسرائیل انگشت نگذارد.
دربرخی از روزنامه های امروز فرانسه به اختلاف نظری اشاره کرده اند که میان انگستان و دادگاه حقوق بشراروپا پیش آمده است.
لاکروا و لیبراسیون دو گزارش مفصل را به این موضوع اختصاص داده اند موضوع به طورخلاصه این گونه مطرح است که برخی از افراد که دردادگاه های کشورهای اروپائی به خواست های خود دست نمی یابند، به دادگاه حقوق بشراروپا شکایت می برند که نتیجه آن با دادگاهای ملی کشورهای عضو درتناقض قرارمی گیرد.
انگستان مایل است دراین مورد و برخی موارد دست دادگاه حقوق بشررا ازنقض احکام داخلی کشورها کوتاه نماید.
 








تصمیم ناتو برای حمایت مالی از ارتش افغانستان و خروج از این کشور

گردهمایی امروز ( ١٨ آوریل ) کشورهای عضو ناتو در بروکسل۲۸ کشورعضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، امروز در بروکسل، به منظور تصمیم گیری در مورد خروج نیروهای خود از افغانستان گرد آمدند.

در این نشست کشورهای عضو ناتو، نحوۀ تأمین مالی نیروهای امنیتی افغانستان را پس از خروج خود از این کشور بررسی می‌کنند.
اگر چه ناتو اعلام کرده است مأموریت نیروهای اعزامی سال ۲۰۱۴ در افغانستان به پایان خواهد رسید، اما کشورهای استرالیا، فرانسه، کانادا و هلند تصمیم گرفته‌اند یک سال زود‌تر نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کنند.
در فرانسه دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری در آخرین روزهای رقابت خود هر دو اعلام کرده‌اند در صورت رسیدن به ریاست جمهوری فرانسه، می‌کوشند تا به مأموریت نیروهای نظامی فرانسه در افغانستان پایان بخشند.
رهبران ناتو اعلام کرده‌اند با توجه به حملات اخیر طالبان به کابل، قرار نیست استراتژی ناتو در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستانی پس از پایان سال ۲۰۱۴ متوقف شود.
دبیر کل ناتو ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت که خروج ناتو از افغانستان بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر انجام می‌شود؛ به همین خاطر شاید تمامی مسئولیت‌ها در سال ۲۰۱۳ به نیرو‌های افغان سپرده شود.
حامد کرزای- رییس جمهوری افغانستان، پیش از این در نشست بن خواستار ۱۰ سال حمایت جامعۀ جهانی از نیروهای امنیتی افغانستان شده بود.
کشورهای عضو ناتو قرار است ماه آینده در شیکاگو دربارۀ میزان بودجۀ امنیتی و حمایت مالی از نیروهای نظامی افغانستان تصمیم بگیرند.






حال بد حشمت الله طبرزدی در زندان رجایی شهر کرج

حشمت الله طبرزدی

نوشتۀ شهلا رستمی
حشمت الله طبرزدی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج با بیماری های بسیار جسمی دست و پنجه نرم می‌کند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، با انتشار این خبر می نویسد: حشمت الله طبرزدی- روزنامه نگار، فعال دانشجویی و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی راه ‏و ساختمان دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیر کبیر) که در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۸۸، پس از رویداد ۶ دی ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به ۹ سال حبس محکوم گردید، هم اکنون در وضعیت وخیم جسمی بسر می‌برد و از مشکلات قلبی و درد شدید معده رنج می برد.
گفتنی است که حشمت الله طبرزدی پیش‌تر، بیش از ۹ سال را در زندان و بازداشت در بازداشتگاه‌های سپاه و وزارت اطلاعات سپری کرده است. ‎




جزئيات تازه از «هدف های تيم ترور متخصصان ایرانی»

نوشتۀ شهلا رستمی
وزارت اطلاعات ایران در خبری که توسط خبرگزاری فارس پخش شد به جزئیات هد ف های بیش از ١٥ فرد بازداشت شده در پیوند با کشتن متخصصان ایرانی می پردازد و می گوید: کليه عناصر مرتبط با اين مأموريت تروريستی دستگير و تمامی تجهيزات همراه آنها، کشف و ضبط گرديده است.

در این راستا اين وزارتخانه می گوید: این افراد بسیاری از جزئیات سناریوی طراحی شده توسط "موساد" را بیان کردند و ضمن اعتراف صريح پيرامون مأموريت‌هایی که به عهده آنها گذاشته شده، از جمله برمأموریت شناسايی و ترور يکی از متخصصان، بمب گذاری در برخی تأسيسات زير بنايی کشور وانجام عمليات‌ تروريستی در روز ۲۱ بهمن ماه سال گذشته ، تأکید ورزیده اند.
وزارت اطلاعات ایران همچنین ادعا می کند که اسرائیل در این راه از امکانات، تسهيلات، پوشش ها و نمايندگی های ديپلماتيک مستقر در خاک تعدادی از کشورهای غربی بهره گرفته است
آنها همچنین يک پايگاه جاسوسی عملياتی، در يک کشور همجوار بر پاکرده اند که شناسايی شده است. این نهاد قول می دهد که مستندات این فعالیت ها پس از رفع محذورهای امنيتی و حفاظتی افشاء خواهد گرديد.



رضا شهابی فعال کارگری، در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زد

نوشتۀ شهلا رستمی
رضا شهابیربابه رضايی همسر رضا شهابی، در این پیوند گفت او به دليل حکم ناعادلانه‌اش، از روز شنبه ۲۶ فروردين‌ماه در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

رضا شهابی- عضو هيأت مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پس از نزديک به دو سال که از زمان بازداشتش می گذرد و ۵ جلسه دادگاه را پشت سر گذاشته، به اتهام تبليغ عليه نظام به يکسال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی بر عليه امنيت ملی، به ۵ سال حبس محکوم شده است؛ او همچنين بر اساس اين حکم به ۵ سال محروميت از فعاليت های اجتماعی نيز محکوم شده است.
گزارش ها حکایت از این دارند که رضا شهابی که روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۹ بازداشت شد، در طی دوران بازجويی مورد ضرب و شتم قرار گرفته از این رو آسيب های نخاعی به وی وارد آمده است؛ آسیب هائی که تا امروز نيز بطور کامل درمان نشده است
او پيش از اين، به يک هفته اعتصاب خشک و ۴۵ روز اعتصاب تر، در اعتراض به وضعيتش و عدم رسيدگی پزشکی دست زده است.



ایران: گفتگو پیرامون تعلق جزایر سه گانه به ایران بی مورد است

نوشتۀ شهلا رستمی
رامین مهمان‌پرست- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به بیانیه پایانی سیزدهمین اجلاس فوق العاده وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، تعلق این جزایر را به خاک ایران امری ثابت، لایتغیر وغیر قابل مذاکره خواند.

او همچنین از تکرار ادعاهای بی اساس شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ابراز تأسف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست در عین حال مفاد بیانیه همایش اخیر وزرای خارجه این شورا را دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران توصیف نمود و آن را محکوم کرد
مهمان‌پرست افزود: دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است.
در همین حال و به گزارش خبرگزاری فارس، ۲۲۵ نفر از نمايندگان مجلس با امضای بيانيه‌ای اعلام کردند که طرح ادعاهای واهی عليه جزاير سه‌گانه ايرانی از سوی امارات هيچگاه به حقانيت تاريخی و حقوق ملی ملت ايران خدشه وارد نمی‌کند.
آنها همچنین گفتند که سفر محمود احمدی‌نژاد به شهرستان ابوموسی در ادامه سفر وی به ساير جزاير ايرانی خليج فارس، و يک موضوع داخلی ايران بوده است.
مجلس شورای اسلامی ايران همچنین تآکيد می‌کند که جمهوری اسلامی ايران با اينکه تماميت ارضی و حاکميت خودش بر جزاير ابوموسی،‌ تنب کوچک و تنب بزرگ اساساً غيرقابل مذاکره می‌داند ولی همچون گذشته در قالب روابط دوستانه و حسن همجواری از مذاکرات مستقيم دوجانبه با دولت امارات متحده عربی به منظور راه‌های تقويت هرچه بيشتر مناسبات بين دو کشور و رفع سوء تفاهمات احتمالی استقبال می‌کند.
گفتنی است که در پی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ابوموسی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را در پیوند با حاکمیت سرزمینی ایران توصیف کرد، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا از این سفر انتقاد کردند.
مارک تونر- یکی از سخنگویان وزارت خاریجه آمریکا، با حمایت آمریکا از مواضع امارات متحده عربی، مبنی بر گفتگو برای حل اختلافات و یا مراجعه به دادگاه داوری بین المللی گفت این گونه عملیات جز پیچیده تر کردن کوشش هائی که به منظورحل مسئله انجام می گیرند، سودی در پی نخواهد داشت.
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار هرمزگان گفته است که همایش بین المللی روز خلیج فارس که هر سال در شهر بندر عباس برگزار می شود در سال جاری در جزیره ابوموسی تشکیل خواهد شد و میهمانان این همایش «از راه هوایی» به محل همایش انتقال خواهند یافت.




وزارت نفت ایران قطع صادرات نفت به یونان و اسپانیا را تکذیب کرد

نوشتۀ بیژن برهمندی
مدیر امور بین الملل شرکت نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که "پرس تی وی" از قول وزیر نفت خبر داد ه بود که صادرات نفت به  دو کشور اسپانیا و یونان قطع خواهد شد، اظهار داشت که «این ادعا از سوی "پرس تی وی" اعلام شده است نه وزیر».

محسن قمصری- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفتامروز در مراسم گشایش هفدهمین نمایشگاه نفت در تهران، محسن قمصری- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، طی سخنانی اعلام کرد که تاکنون دستوری مبنی بر قطع صادرات نفت خام ایران به دو کشور اسپانیا و یونان دریافت نکرده است.
این در حالی است که درست در آستانه نشست ١+٥ با ایران در استانبول که روز شنبه گذشته انجام گرفت، ابتدا خبرگزاری ها و سپس رسانه های کشور بطور وسیعی خبر قطع نفت ایران به اسپانیا و یونان را از قول شبکه دولتی "پرس تی وی"  منعکس کردند و برخی مفسران رسانه های موسوم به اصولگرا نیز این خبر را نتیجه « اقتدار» دولت ایران در آستانه مذاکرات نامیدند.
مدیر امور بین الملل شرکت نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که "پرس تی وی" از قول وزیر نفت خبر داد ه بود که صادرات نفت به این دو کشور قطع خواهد شد، اظهار داشت که «این ادعا از سوی پرس تی وی اعلام شده است نه وزیر»!
این مقام مسئول وزارت نفت تأکید کرد که این وزاتخانه تنها دو کشور فرانسه و انگلیس را تحریم کرده است.
در مراسم افتتاح نمایشگاه نفت تهران وزیر نفت- رستم قاسمی، نیز طی سخنانی نقش ایران در بازار نفت را «تعیین کننده» نامید و گفت که با تحریم ایران قیمت نفت حدود «بیست در صد» تغییر کرده است و مدعی شد که اگر تحریم ها ادامه یابند، «حتماً بازار نفت غیر از این خواهد شد».
همزمان با افتتاح این نمایشگاه، خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی در این باره از قول صاحبان صنایع خارجی که امروز در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز تهران شرکت کرده اند نقل می کند که با ادامه تحریم های اقتصادی بین المللی، تجارت نفت ایران دچار ضربه شده است.
در واقع تحریم های بانکی و نفتی تحمیل شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و نیز فشارهای آمریکا نسبت به برخی مؤسسات نفتی که با ایران همکاری دارند، باعث سقوط رقم تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال شده است بطوریکه بجای ٤٩٦ مؤسسه شرکت کننده در نمایشگاه سال گذشته، امسال تنها ٣١٥ شرکت خارجی در نمایشگاه شرکت کرده اند.
بگزارش خبرگزاری فرانسه ، چه شرکت های پر اهمیتی مثل کمپانی "شل" و یا  کمپانی "ای.ان.آی." ایتالیائی ، که دیگر روابطشان را با ایران قطع کرده اند و چه شرکت هائی مثل "توتال" فرانسوی که هنوز با ایران کار می کنند ولی حجم فعالیتشان را تقلیل داده اند، همگی از سوی کمپانی های خود دستور داشتند که از اظهار نظر درباره وضعیت تجارت نفت ایران خود داری کنند.
با این حال بقول خبر گزاری فرانسه همه شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه- البته بدون ذکر نام- اعتراف می کنند که تجارت نفت ایران، چه بدلیل تحریم های نفتی و چه بدلیل تحریم های بانکی، با مخاطراتی روبروست.




واشنگتن از سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی انتقاد کرد

نوشتۀ بیژن برهمندی
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به بازدید محمود احمدی نژاد از جزیره ابوموسی انتقاد کرد و گفت عملیاتی از این دست، جز پیچیده تر کردن کوشش هائی که بقصد حل مسئله انجام میگیرند، ثمری در پی ندارد

گفتگو با منصور فرهنگ، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل ایران در آمریکا
More
 فواد روستائی
ساعاتی پس از اتمام همایش دوحه، که بقصد بررسی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جزیره ابوموسی تشکیل شده بود و با یک بیانیه اعتراضی به این سفر به پایان رسید، ایالات متحده آمریکا ضمن انتقاد به سفری که «جز پیچیده کردن اوضاع ثمری ندارد»، طرفین اختلاف را فرا خواند که به شکلی مسالمت آمیز بر اختلافاتشان فائق آیند.
مارک تونر٭- یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، با قرائت بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر شده است، در عین حال حمایت آمریکا را از مواضع امارات متحده عربی مبنی بر مذاکره بقصد حل اختلافات و یا مراجعه به دادگاه داوری بین المللی اعلام کرد. مارک تونر از ایران خواست که به پیشنهاد امارات متحده عربی پاسخ مثبت دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این اعلام موضع، به بازدید محمود احمدی نژاد از جزیره ابوموسی انتقاد کرد و گفت عملیاتی از این دست جز پیچیده تر کردن کوشش هائی که بقصد حل مسئله انجام میگیرند ثمری در پی ندارد.
امروز همچنین کاظم جلالی- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسلامی، «ادعاهای» دولتمردان امارات را در سازمان ملل «خنده دار و مضحک» توصیف کرد؛ او خطاب به خبرنگار خبرگزاری ایلنا اظهار داشت که « دولتمردان امارات، قبل از این که بخواهند در سطح منطقه و جهان ادعائی را مطرح کنند بهتر است تاریخ کل سرزمین ایران و کشور خود را مطالعه کنند».
کاظم جلالی مدعی شد که در این صورت در بیان ادعاهای خود «خجالت» خواهند کشید.
استفاده از واژه های غیر دیپلماتیکی نظیر «مضحک و خنده دار» و یا «خجالت آور» برای اولین بار نیست که از جانب مقامات رسمی کشور علیه مسئولان کشور امارات متحده عربی بکار گرفته می شوند. روز گذشته دریا دار حبیب الله سیاری- فرمانده نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی، نیز در واکنش به سخنان وزیرخارجه امارات متحده عربی مدعی شد که نامبرده «عددی نیست» که بخواهد در مورد جزایر ایرانی اظهار نظر کند.
امروز همچنین ابراهیم عزیزی- استاندار هرمزگان، نیز از بزرگداشت "روزملی خلیج فارس" خبر داد که در روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه با حضور مقامات عالی کشوری در بندر عباس برگزار خواهد شد.
بگفته استاندار هرمزگان بر اساس تقویم رسمی کشور روز دهم اردیبهشت ماه هر سال به نام "روزملی خلیج فارس" نامگذاری شده است.
***
درگفتگوبی با منصور فرهنگ، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل ایران در آمریکا، از او پرسیدیم انتقاد دولت آمریکا از سفر محمود احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی با چه انگیزه هائی مطرح شده و چه توجیهی دارد؟
منصور فرهنگ در پاسخ به این پرسش ابتدا به انتقاد از دوگانگی ها و تناقض های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می پردازد و  پس از یادآوری سخنان و اظهارات اخیر علی اکبر صالحی در راستای رفع تنش با کشورهای عرب از طریق گفتگو با مقامات این کشورها می گوید، درست همزمان با این موضع گیری و اقدامات وزیر امور خارجه، رئیس جمهوری به ابوموسی می رود و همه را به چالش می طلبد.
منصور فرهنگ تأکید می کند که واکنش مخالف کشورهای عرب به هیچ وجه غیر قابل پیش بینی و دور از انتظار نبود و حتا تنها کشور عرب  متحد تهران یعنی سوریه نیز به دفاع از اقدام احمدی نژاد بر نخاست.
از نظر این تحلیل گر مسائل ایران، موضع گیری آمریکا نیز چندان دور از انتظار نیست چرا که به باور آقای فرهنگ آمریکائیان بر این عقیده اند که اگر هم در انعطاف اخیر ایران در ارتباط با مذاکرات هسته ای واقعیتی وجود داشته باشد این انعطاف حاصل تحریم ها و فشارهاست و به همین دلیل باید از هر فرصتی برای اعمال فشار بیشتر بر دولت ایران استفاده کرد.
منصور فرهنگ، سفر اخیر احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی را بهترین خدمت رئیس جمهوری ایران به محافل راست و جنگ طلب در آمریکا و دیگر کشور ها می داند و از این کار نا بهنگام انتقاد می کند.
آخرین نکته در سخنان این استاد دانشگاه در ارتباط با این مسأله این است که احمدی نژاد در چهارچوب مبارزه با مخالفان خود در داخل، از جمله مجلس و رهبر جمهوری اسلامی دست به این کار زده است، کاری که آنان را در موقعیتی قرار می دهد که نمی توانند از اقدام او انتقاد کنند.
منصور فرهنگ در پایان می گوید نامۀ نمایندگان مجلس در این ارتباط نشانه ای از موفقیت احمدی نژاد در این عرصه است اما این گونه موفقیت ها و بردها در مقابل رقبای داخلی ممکن است زیان هائی غیر قابل جبران برای ملت و مملکت در برداشته باشد.




وزیر خارجه سوریه اطمینان داد که طرح کوفی عنان رعایت خواهد شد

نوشتۀ بیژن برهمندی
یانگ جیشی- وزیرخارجه چین، امروزاعلام کرد که وزیر خارجه سوریه- ولید معلم، اطمینان داده است که کشورش تمام مساعی خود را بقصد رعایت و عملی کردن طرح شش ماده ای کوفی عنان بکار خواهد گرفت

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه وزارت خارجه چین صبح امروز با انتشار اطلاعیه ای به نقل تعهدات دولت سوریه نسبت به اجرای طرح کوفی عنان اقدام کرد و از قول ولید معلم وزیر- خارجه سوریه، تأکید کرد دمشق به تعهدات خود پایبند است و همه کوشش خود را بکار خواهد گرفت تا آتش بس رعایت گردد و یگان های نظامی به پادگان ها عودت داده شوند.
یانگ جیشی- وزیر خارجه چین، امروز اعلام کرد که وزیر خارجه سوریه- ولید معلم، اطمینان داده است که کشورش تمام مساعی خود را بقصد رعایت و عملی کردن طرح شش ماده ای کوفی عنان بکار خواهد گرفت.
ولید معلم نیز امروز بار دیگر به تعهد سوریه مبنی بر همکاری کردن با ناظران بین المللی که به سوریه فرستاده شده اند تأکید کرد.
این اطمینان دادن ها در حالی اعلام می شوند که مخالفان سوریه در داخل کشور به ادامه حملات ارتش اشاره می کنند و از جمله خبر داده اند که محله های شورشی شهر حمس امروز هم توسط ارتش سوریه بمباران شده است.
همین منابع به استناد حملات نظامی، آینده تعهدات دولت را نا مطمئن توصیف کرده اند.
در سومین روز ورود ناظران بین المللی به کشور جنگ زده سوریه، تانک ها و خمپاره اندازها هنوز هم در مناطق بحران زده سوریه به فعالیت خود ادامه می دهند.
امروز خبرگزاری "ایلنا" (خبرگزاری کار ایران) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "العالم" متعلق به حزب الله لبنان ، مصاحبه ای را از سید حسن نصرالله نقل کرده است که گفته شده توسط "ژولین آسانژ" انجام گرفته است. در این مصاحبه سید حسن نصرالله مدعی شده است که مخالفان دولت سوریه آماده مذاکره نیستند.
نصرالله گفته است که «ما با برخی از طرف های مخالف سوریه تماس گرفتیم تا آنها را برای گفتگو با نظام ترغیب کرده و فرایند مذاکره را تسهیل کنیم، ولی آنها مخالفت کردند».
حسن نصرالله نتیجه گرفته است که مخالفان سوریه آماده گفتگو نیستند و تنها خواست آنها سرنگونی نظام است. نصرالله مدعی است که «شخصاً» دریافته است که بشار اسد آمادگی بسیار زیادی برای انجام اصلاحات ریشه ای و مهم در سوریه دارد؛ او همچنین گفته است که حزب الله لبنان «دوست سوریه است ، نه مزدور آن». حسن نصرالله در این مصاحبه اعتراف کرده است که حوادث سوریه حزب الله را در لبنان در تنگنا قرار داده است. بعقیده نصرالله «امروز همان کسانی که از وجود سوریه در لبنان استفاده کردند، با ما دشمنی می کنند».
 




نقدی: تیم ملی نماز شب بخواند، برزیل را هم شکست می‌دهد

image
فرمانده سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید اگر تیم ملی فوتبال ایران نماز شب بخواند و با وضو به میدان مسابقات برود؛ حتی می‌تواند تیم ملی برزیل را هم شکست دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج در جمع بسیجیان ورزشکار ضمن بیان این موضوع خواستار پیاده کردن فرهنگ بسیج در ورزش شد و گفت: «اگر فرهنگ بسیج را در ورزش پیاده کنیم، می‌توانیم در صدر رتبه‌های ورزش جهان قرار گرفته و سکوهای قهرمانی را فتح کنیم به همان دلیل که در دفاع، سیاست و علم توانستیم موفق شویم.»
وی همچنین خواستار تولیدات فرهنگی در زمینه ورزش شد و گفت باید «تحقیقات و پژوهش‌های علمی در موضوعاتی همچون ورزش اسلامی، فقه و ورزش، اخلاق ورزشی مبتنی بر اسلام و ... را انجام داد تا منشاء تحول در ورزش شویم که این امر توسط بسیج ورزشکاران شروع شده است.»
آقای نقدی در پایان هم عرصه‌های ورزشی موجود در کشور را «الهام گرفته از الگوهای غربی» دانست و خواستار مدل اسلامی ورزش شد و کلید این کار را هم در دست مربیان دانست.
گفتنی است چندین سال قبل نیز آیت‌الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری علت باخت ایران در مقدماتی جام جهانی ۹۸ را «برکناری یک مربی نماز شب‌خوان [محمد مایلی کهن] و بکارگیری یک مربی عرق‌خور [ویرا] دانسته بود.»




خاتمی: باید کاری کنیم هم حاکمیت سود ببرد هم مردم

image
محمد خاتمی در تازه‌ترین اظهارات خود وضعیت نظام در سه سال گذشته را «دارای مشکل» توصیف کرده و برای برون رفت از این اوضاع گفته است که باید فضایی را فراهم آورد که در آن هم حاکمیت سود ببرد و هم مردم از حقوق اساسی خود بهره‌مند شوند.
به گزارش وب‌سایت محمد خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران در جمع اعضای بنیاد باران ابتدا تاکید که وی خود را «داخل نظام می‌داند» و سپس انتقادات لطیفی را متوجه حاکمیت کرد.
آقای خاتمی گفت: «به هر حال خواستم بر این نکته تأکید کنم که ما خود را داخل نظام و مدافع آن می‌دانیم، ولی می‌گوییم چرا باید سیاست‌ها، روش‌ها و رفتارهایی را شاهد باشیم که به اصل نظام لطمه می‌زند و دود آن به چشم مردم می‌رود.»
رییس جمهور سابق ایران در ادامه سخنان خود قانون اساسی ایران را بسیار «کارآمد» دانست و گفت روح این قانون با اسلام سازگار است و «در همین قانون اساسی زمینه‌های خوبی برای تامین خواست مردم و مصلحت عمومی و پایدار شدن مردم سالاری و پیشرفت کشور وجود دارد.»
وی ضمن اینکه خواستار توجه کامل حکومت به قانون اساسی شد، هدف اصلاحات را نیز همین دانست: «آنچه مورد بحث است اینکه ظرفیت‌های مورد غفلت یا اعراض این قانون کم نیست و از جمله اهداف اصلاحات هم توجه به همین ظرفیت‌ها، به‌خصوص حقوق ملت و حقوق شهروندی» بود.
محمد خاتمی سپس به ماجراهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و راه «برون رفت از این مشکلات به‌صورتی که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند» را «تامل در گذشته» دانسته و گفته است این کار برای داشتن آینده‌ای بهتر لازم است.
وی گفته است که باید فضای مناسبی را فراهم آوریم؛ «به‌گونه‌ای که همه سود ببرند، نه حاکمیت تضعیف شود و نه مردم از حقوق اساسی خود محروم باشند.»
آقای خاتمی در انتها هم خواستار آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و برداشتن حصرها شده است: «اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و حصرها برداشته شود و فضایی فراهم آید که هر کس با هر عقیده و نظر و گرایشی که دارد همین که پای‌بندی خود را در عمل به قانون اساسی اعلام می کند و حاضر است در چارچوب آن عمل کند آزادی فعالیت و تشکیلات و تجمع و … داشته باشد و حد آزادی بیان و تجمعات و احزاب هم عمل به قانون اساسی باشد، خواهیم دید که آفتاب امید از پس ابرهای نومیدی و دل‌زدگی دست کم در بخش مهمی از جامعه خواهد دمید.»




خبر اعدام هشت ایرانی در عربستان و تکذیب وزیر خارجه ایران

image
رسانه‌های وابسته به معترضین عربستان این تصویر را به عنوان یکی از اعدام‌شدگان منتشر کرده‌اند
درحالی که علی اکبر صالحی ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران «ضمن تشکر از مقامات عربستان» خبر از توقف اجرای حکم اعدام هشت ایرانی در عربستان را داد؛ اما اخبار منتشره حاکی از اعدام این هشت نفر در سه روز پیش است.
شیعه آنلاین نوشت که ریاض هشت تن از هم‌وطنان کشورمان را که در زندان شهر «دمام» در شرق سعودی بازداشت بودند را اعدام کرد.
به نوشته‌ی این وب‌سایت اعدام این هشت ایرانی بدون هرگونه محاکمه و یا اقدامات لازم قانونی انجام شده است.
این وب‌سایت زمان دقیق اعدام این افراد را روز یکشنبه (۱۵ آوریل) ذکر کرده و نوشته است رسانه‌های سعودی این خبر را محرمانه اعلام کرده‌اند.
شیعه آنلاین همچنین از قول یک فعال سیاسی سعودی افزوده است که علت اعلام نشدن این خبر، اختلاف شدید درون خاندان حاکم سعودی بر سر اجرای حکم اعدام این هشت ایرانی بوده است و نیز دستور اعدام این ایرانی‌ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود.
در همین حال ساعاتی قبل وزیر امور خارجه ایران گفت که با همتای سعودی خود صحبت کرده و مطمئن شده که حکم اعدام این افراد تعلیق شده است.
به گزارش ایرنا علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه امروز و در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن اعلام توقف حکم اعدام این هشت ایرانی گفت: «برخی از هم‌وطنان ما که در شهر دمام زندانی هستند، محکوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هم‌وطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه بین ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.»
گفتنی است این هشت ایرانی که از شهروندان شهرهای جنوبی ایران بوده‌اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.



جـــرس:
 در ادامه فشارهای گسترده و تحریم های فراگیر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، یکی از مقام‌های بلندپایه مجلس سنای ایالات متحده گفت که کنگره آمریکا باید با تصویب طرح تحریم‌های پیشنهادی جدید سنا علیه جمهوری اسلامی، به اعمال فشار بر تهران به دلیل برنامه هسته‌ایش ادامه دهد.
به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از رویترز، هری رید،‌ نماینده دموکرات و رئیس اکثریت سنای آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، با تأکید بر تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت هر روزی که بدون اعمال بیشتر فشار از سوی ایالات متحده علیه ایران می‌گذرد، "جهان متضرر می‌شود و ایران نفع می‌برد."
سخنگوی هری رید نیز در همین روز اعلام کرد که دستیاران دفتر آقای رید ۲۹ فروردین به منظور بررسی گام‌های بعدی در جهت تصویب تحریم‌های جدید بانکی و نفتی علیه ایران، با "گروه‌های خارج از کنگره" دیدار کرده‌‌اند.
به گفته سخنگوی این نماینده دموکرات، این دیدار یک دیدار عادی و روزمره بوده است.
هری رید روز سه‌شنبه در خصوص این دیدار گفت که اعضای دفتر وی در تلاش هستند بر سر گام‌های بعدی اعمال فشار بر ایران با دیگر گروه‌ها به توافق برسند.
اوایل فروردین‌ماه سال جاری، هری رید اعلام کرد که کمیته بانکی سنا بسته‌ای از تحریم‌های جدید بانکی و نفتی را علیه جمهوری اسلامی تهیه کرده است و تأکید داشت که این بسته تحریمی بدون اتلاف وقت و بدون اعمال تغییرات به تصویب برسد.
این سناتور دموکرات از ایالت نوادا روز سه‌شنبه در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه تهران گفت: "ما باید با سرعت تمام به جلو حرکت کنیم."
این در حالی است که برخی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه خواهان فرصت بیشتر برای اعمال تغییر در طرح تحریم‌های جدید هستند.
در این میان از جمله مایک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، بسته‌ای از اصلاحات را در دست دارد و پیشنهاد کرده است که کشورهایی که واردات نفت از ایران را به حد "قابل توجهی" کاهش نداده‌اند به این صورت مجازات شوند که شرکت‌های بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران که به مقصد این کشورها حرکت می‌کند خدمات ارائه ندهند.
گفت‌وگوها در سنای آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی در حالی در جریان است که ایران و گروه ۵+۱ روز ۲۶ فروردین‌ماه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را برگزار کردند و به دنبال آن وزارت خارجه جمهوری اسلامی بحث از میان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران را به میان کشید، که بلافاصله اتحادیه اروپا و سپس هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، تأکید کردند که تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.





به گزارش ایلنا، فرامرز توفیقی، عضو :کمیته مزد» ضمن بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسیدن به خط فقر شدید به شغل های دوم و سوم روی آورده‌اند.
او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و با توجه به این که نرخ خط فقر شدید ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط فقر شدید در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معیشت می‌کنند.
عضو کمیته مزد با اشاره به بلاتکلفی کارفرمایان و کارگران در سال جاری تصریح کرد: کارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته‌های حمایتی در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند. در صورتی که دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری کند در سال جاری با بحران بیکاری مواجه خواهیم شد.
او افزود: عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌های‌شان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و در شرایطی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند ناچارا برای حفظ آبرویشان بیش از حد کار کنند.

دولت صدای اعتراض را در راهپیمایی روز كارگر بشنود
همزمان، یك فعال كارگری در شیراز در اعتراض به سخت گیری دولتی ها نسبت به برگزاری تظاهرات کارگری گفت: باید صدای كارگرانی را كه بر اثر سیاست‌های اقتصادی دولت جایگاه خود را از دست داده‌اند در راهپیمایی روز جهانی كارگر شنیده شود.
علی راستگو، دبیر اجرایی خانه كارگر شیراز در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار كرد: وزارت كشور به تقاضای کارگران مبنی بر برگزاری راهپیمایی روز کارگر توجه كند و مجوز راهپیمایی را که در آن خواسته‌های صنفی کارگران مطرح می‌شود صادر کنند.
او با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف نام گذاری امسال همه مسئولان و مردم باید به صورت جدی حضوری پر رنگ داشته باشند، تصریح کرد: اگر پیام نامگذاری امسال بخواهد بصورت شعاری باقی بماند گره از کار تولید و صنعت باز نخواهد شد.
این فعال کارگری با بیان اینکه جامعه کارگری با ۷ میلیون کارگر و بیش از یک میلیون بازنشسته با احتساب خانواده‌های‌شان ۴۷ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: مسئولان با کمال صداقت در جهت رفع موانع اشتغال و حمایت از کارگر ایرانی تلاش کنند.
خبرگزاری کار ایران، ایلنا، طی گزارشی خاطرنشان کرده است "امسال تعیین غیر واقعی دستمزدها، كاهش و فقدان امینت شغلی، تبعات بحران اقتصادی و آثار سیاستهای دولت در آزد سازی قیمت‌ها، تغییر نرخ بهره بانکی و بهای ارز و... همه انگیزه‌هایی برای شركت كارگران در راهپیمایی روز جهانی كارگر هستند تا به این طریق صدای خود را به گوش دولت برسانند. "

پیاده‌روی اعتراضی زیر چتر سوراخ قانون اساسی
این گزارش که " پیاده‌روی اعتراضی زیر چتر سوراخ قانون اساسی" عنوان دارد، با اشاره به فشارهای وارده به کارگران و وضعیت معیشتی سخت آنان و همچنین اعمال محدودیت ها جهت برگزاری مراسم روز کارگر از سوی نهادهای دولتی می نویسد:
تا چهار سال پیش مطابق یک عرف معمول در ایران، مراسم روز جهانی کارگر هر سال در قالب یک راهپیمایی قانونی برگزار می‌شد، راهپیمایی نمادینی که در آن شرکت کنندگان برای آگاه سازی سایر اقشار جامعه و مسئولین حكومتی خواسته‌های صنفی خود را فریاد می‌زدند یا در قالب پارچه‌نوشته‌های كوچك یا عظیمی حمل می‌كردند.
اما از اردیبهشت ۸۶ به بعد، به تدریج روند کسب مجوز قانونی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر رو به سختی و پیچیده شدن گذاشت و به هفت خوان رستم شبیه شد. نحوه برگزاری این مراسم نیز با تغییری ۱۸۰ درجه‌ای ازراهپیمایی‌ سراسری به تجمع‌های پراکنده در سالن‌های سرپوشیده و پیاده‌روی‌های خانوادگی تغییر ماهیت داد.
به بیان دیگر از ۱۱ اردیبهشت ۸۶ که آخرین مراسم روزجهانی کارگر در تهران در قالب راهپیمایی و تجمع برگزار شد و طی آن هزاران کارگران با پیمودن خیابانهای طاللقانی و مفتح در محل استادیوم شیرودی جمع شدند، دیگر کارگران تهرانی مراسم این روز را با اجتماع در سالنهای سربسته مجموعه‌های ورزشی برگزار کرده‌اند.
اوج گیری اعمال محدویدتها برای برگزاری هرچه کمرنگ تر مراسم روزجهانی کارگر درحالی است که از یکسو قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها به شرط عدم حمل سلاح و محفوظ ماندن مبانی اسلام را به عنوان یک حق شهروندی پذیرفته است و از سوی دیگر متولیان و مجریان روز کارگر هر سال با سخاوت و گشاده دستی تمام به جای یک روز، یک هفته را به تقدیر از کارگران اختصاص می‌دهند.
با این حال گرچه دیگر کارگران نسبت به تکرار راهپیمایی‌ها و تجمع‌های پر رونق سالهای گذشته در روز جهانی کارگر چندان امیدوار نیستند اما هر چه به این روز نزدیکتر میشویم؛ چگونگی برخورداری از حق برگزاری این مراسم برای آنها و نیز برای حقوق دانان، وکلای دعاوی و مجلس و نیز چهره‌های سیاسی بیشتر اهمیت پیدا می کند.

از نگاه كارگران؛ در دوران اصلاحات می توانستیم...
بر اساس این گزارش، علی دهقان کیا عضو هیات مدیره کانونعالی شواهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه درخواست مجوز برگزاری راهپیمایی روز كارگر طی روزهای آینده به وزارت كشور ارائه خواهد شد؛ می‌افزاید: یازده اردیبهشت یك روز جهانی برایكارگران به شمار می‌رود كه طبق قانون اساسی كارگران می‌توانند در این روز خواسته های صنفی خود را به گوش مسئولین برسانند. اما دولت به مدت هفت سال است كه براساس دلایل سیاسی از برگزاری تجمع در این روز خودداری می‌كند که این مسئله جای انتقاد دارد.
 او بایادآوری اینکه كارگران در دوران اصلاحات می توانستند هر ساله با برگزاری راهپیمایی در روز جهانی كارگر خواسته‌های صنفی خود را مطرح كنند می‌افزاید: بعد از دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی، كارگران به سختی مجوزقانونی برگزاری تجمع را هم گرفته اند.
دهقان‌کیا می‌گوید: در صورت دریافت مجوز راهپیمایی كارگران مشكلات ایجاد شده در پی اجرای قانون هدفنمدی یارانه‌ها را یكصدا به گوش مسئولین خواهند رساند.
در عین حال یكی دیگر از اعضای هیات مدیره كانون شوراهای اسلامی كار استان تهران می‌گوید حتی ‌در صورت عدم ارائه مجوز از سوی وزارت كشور، كارگران با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی به صورت خودجوش راهپیمایی می‌كنند.
علی‌اكبر عیوضی برگزاری راهپیمایی را از تعهدات ایران طی مقاوله نامه‌های سازمان بین المللی كار می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر دولت به دلیل عدم ارائه مجوز برخلاف مقاوله نامه‌های سازمان بین المللی كار عمل می‌كند و در صورتی كه امسال هم نسبت به ارائه مجوز در این روز اقدام نكند، سازمان بین المللی كار به این مسئله وارد خواهد شد.
عبدالله مختاری دیگر عضو هیات مدیره كانون شوراهای اسلامی كار استان تهران نیز با اشاره به جلوگیری‌های دولت از برگزاری راهپیمایی روز جهانی كارگر می‌گوید: كارگران نه تنها در روز كارگر كه در تمامی روزهای سال برای بیان خواسته‌های صنفی خود نباید نیازی به مجوز داشته باشند و هرگونه ممانعت دولت غیر قانونی است.
وی می‌افزاید: طبق اصل ۲۷قانون اساسی دولت موظف است تجمع و راهپیمایی صنفی كارگران را به رسمیت بشناسد زیرا در صورتی كه كارگران در طول سال بتوانند خواسته های صنفی خود را به صورت آزاد مطرح كنند برگزاری راهپیمایی در روز جهانی كارگر تنها حركتی نمادین خواهد بود.
مختاری با بیان این كه تجمع صنفی كارگران باید در جهت رساندن صدای جامعه كارگری به گوش مسئولان به منظور بهبود شرایط زندگی و كار نیروی كار صورت بگیرد یاد آور میشود:‌ خواسته‌های صنفی كارگران را نباید با مسائل سیاسی درهم آمیخت.
همچنین محمد رضا عمادی از کارشناسان مسائل کارگری نیز با اشاره به ممانعت دولت‌های نهم دو دهم از برگزاری راهپیمایی روز كارگر طی سال‌های گذشته، می‌گوید:‌ در شرایطی كه دولت به نیازهای كارگران در طول ۳۶۵ روز سال پاسخ نمی‌دهد، طبیعی است كه حق راهپیمایی اعتراضی در روز جهانی كارگر را هم به رسمیت نشناسد.
حسین طاهر زاده از فعلان صنفی کارگری نیز با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته می‌گوید: اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز كارگر در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و كار عبس و بیهوده‌ای است.
این فعال كارگری، راهپیمایی روز جهانی كارگر را فرصتی جهت رساندن صدای كارگران به گوش دولت‌ها دانسته و تاکید دارد: روز جهانی کارگر در قانون کار ایران به رسمیت شناخته شده است، چرا كه فرصتی است تا كارگران جهت دفاع ازحقوق صنفی خود و ارج نهادن به مقام كارگر در سراسر جهان همزمان راهپیمایی‌های باشكوهی را برگزار كنند.
در این ارتباط فتح‌اله بیات، رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی كشور نیز معتقد است: سال حمایت از كار و تولید ملی با مجوز برگزاری راهپیمایی در روز جهانی كارگر معنا می‌یابد.
او بابیان اینکه برگزاری تجمعات كارگری را در روز جهانی كارگر از خواسته‌های صنفی كارگران است می‌گوید: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی كارگران حق دارند در این روز با برگزاری تجمع خواسته‌های صنفی خود را اعلام كنند.
این فعال صنفی کارگری با انتقاد از ممانعت دولت در روند برگزاری راهپیمایی روز جهانی كارگر طی سال‌های گذشته، تصریح كرد: كارگران در دوران دولت اصلاحات در روز جهانی كارگر هر سال نسبت به برگزاری راهپیمایی اقدام می كردند و با توجه به جلوگیری دولت‌های نهم و دهم از برگزاری راهپیمایی و حتی تجمع در این روز، ما كارگران از دولت خواستاریم تا در جهت هدفگذاری حمایت از كار در سال جاری مجوز برگزاری تجمع و راهپیمایی را در روز جهانی كارگر صادر كند.
رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی با بیان این كه دولت به نیازها و درخواست های كارگران پاسخی نمی‌دهد تصریح كرد: كارگران هر ساله در روز ۱۱ اردیبهشت می توانند خواسته های صنفی خود را مطرح كنند اما دولت چهار سالاست كه مجوز برگزاری راهپیمایی را در روز جهانی كارگر به كارگران نمی دهد.
همچنین رجبعلی شهسواری رئیس پیشین این اتحادیه نیز می‌گوید: دولت باید به كارگران اجازه برگزاری راهپیمایی و تجمع را بدهد تا بتواند صدای اعتراض نیروی كار را بشنود.
گفتنی است، هفته گذشته در پی انتشار اخباری مبنی بر اعطای مجوز تظاهرات روز جهانی کارگر به کارگران پایتخت در بیابان های اطراف بهشت زهرای تهران، یک فعال كارگری با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته گفت: اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز كارگر در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و كار عبث و بیهوده‌ای است.






جـــرس: 
اعتصاب غذای خشک محمدرضا معتمدنیا و انتقال چند ساعته وی به بیمارستانبه گزارش منابع خبری، محمدرضا معتمد نیا، مشاور ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی روز گذشته و پس از آغاز اعتصاب خشک، برای چند ساعت به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده و دوباره به انفرادی بازگشته است.
به گزارش کلمه، محمدرضا معتمد نیا، زندانی سیاسی که هفته گذشته در پیامی از زندان اوین، اعلام کرده بود تا رفع کامل حصر خانگی نخست وزیر امام اعتصاب غذای تر خواهد کرد، از دوشنبه شب وارد اعتصاب خشک شده است.
معتمد نیا که بعد از ظهر یکشنبه با دستور مسئولان زندان اوین به سلول انفرادی بند٢۴٠ منتقل شده بود ظهر روز گذشته به دلیل بدحالی و افت شدید فشار به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده و پس از ساعاتی به انفرادی بند ۲۴۰ بازگردانده شد.
معتمد نیا، مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه نخست وزیری رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن در پیام خود تاکید کرده بود در اعتراض به ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و نا عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی مان، به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.
این زندانی سیاسی بهمن ماه سال گذشته نیز دست به اعتصاب غذای تر زده بود که پس از موافقت با خواسته هایش به اعتصاب غذا پایان داد.
آن زمان دادستان تهران طی نامه ای دستور موافقت و اجرایی شدن خواسته های این زندانی سیاسی را صادر کرده بود.




جـــرس: 
 درحالیکه در پی فساد مالی و اختلاس های سنگین در برخی کشورها، هیچ یک از مقامات ارشد کشور در صدد عذرخواهی از مردم و استعفا نیستند، یک مقام مسئول در کشور بنگلادش، پس از متهم شدن منشی و دو معاونش به دریافت رشوه، از سمت خود استعفا کرد و این استعفا را "به احترام افکار عمومی" اعلام نمود.
به گزارش الف به نقل از رویترز، پس از آن که سه تن از مقامات وزارت راه‌آهن بنگلادش به دریافت رشوه در ازای کارچاق کنی برای یک پیمانکار خارجی راه آهن متهم شدند، «سورانجیت سنگوپتا»، وزیر راه آهن بنگلادش استعفا کرد و گفت به احترام افکار عمومی و بخاطر پرهیز از جنجال و مهیا شدن زمینه انجام تحقیقات، از سمت خود کناره‌گیری کرده است.
برخی از کارشناسان در بنگلادش از این اقدام وزیر راه‌آهن بنگلادش به عنوان بخشی از اقدامات نخست‌وزیر برای پاکسازی دولت پیش از برگزاری انتخابات عمومی در سال آینده یاد کرده‌اند.
نخست‌وزیر بنگلادش پیش از این به دنبال پاسخگویی به انتقادها در مورد عدم مجازات اعضای متهم به فساد و سوءاستفاده از قدرت در کابینه‌اش بوده است. وی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ در حال انجام اقداماتی برای مقابله با مقامات متهم به فساد و سوءاستفاده از قدرت است.
روزنامه‌های بنگلادش اعلام کردند وزیر راه‌آهن بنگلادش به دنبال استعفا گفت که با هدف "تقویت مردمسالاری" تصمیم به استعفا گرفته است. وی گفت که هیچ دخالتی در این پرونده دریافت رشوه نداشته است اما از مردم بنگلادش خجالت می کشیده که افراد فاسد را به سمتهای مهم منصوب کرده و متوجه رشوه خواری زیر دستانش نشده است.
به گفته مقامات ضد فساد بنگلادش، پس از آنکه منشی شخصی و دو مقام رسمی این وزارتخانه با حدود ۵۴ هزار دلار در مینی‌بوسی دستگیر شدند، قرار است وزیر راه‌آهن بنگلادش در مورد این پرونده فساد مورد بازجویی قرار بگیرد.
این سه مقام وزارت راه‌آهن بنگلادش گفته‌اند که این پول را از وکیل یکی از مقاطعه کاران بزرگ خارجی دریافت کرده بودند.



جـــرس:
 در حالیکه بانک مرکزی ایران از ۳۸ و نیم درصد افزایش قیمت مواد خوراکی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، رسانه های خبری اعلام کرده اند که طی حدود ۷ سال اخیر، قیمت ها به طور میانگین نزدیک به ۳۰۹ درصد رشد داشته و سال قبل (هفته سوم فروردین ۹۰) متوسط تغییرات قیمت سالانه مواد غذایی در تهران نزدیک به ۲۵ درصد بوده است و این رقم امسال به ۳۸ درصد رسیده که در جای خود مهم به نظر می رسد. همزمان برخی کارشناسان اقتصادی می گویند ۹۰۰ هزار تومان هزینه ماهانه برای یک خانواده چهارنفره تنها برای زنده ماندن است. 
طی روزهای اخیر، خبرگزاری های اقتصادی از جمله ایلنا، از "افزایش حداقل سی درصدی قیمت کالاهای ضروری" در بازار خبر داده و با افزایش نگرانی ها نسبت به این روند، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم "افزایش گرانی ها در شش ماه دوم سال جدید" را پیش بینی کرده اند.
بر اساس این گزارش ها و آمار آمار قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی که توسط بانک مرکزی منتشر شده، قیمت مواد غذایی در هفته سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۸ و نیم درصد افزایش داشته است.
امیر هادی انواری، تحلیلگر اقتصادی، در وبگاه اقتصادی خود نوشته است: "همین امروز دیدم بالاخره پس از نزدیک به یک سال بانک مرکزی ارائه آمارهای اقتصادی خود را از سر گرفت. در آمار قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در تهران، شاهد رشد متوسط ۳۸/۵ (سی و هشت و نیم) درصدی قیمت ها در هفته سوم فروردین امسال نسبت به هفته سوم فروردین سال ۹۰ هستیم. در اینجا قیمت های فعلی را با قیمت های هفته منتهی به ۱۹ فروردین ۹۰ و هفته اول مرداد ۸۴ مقایسه کردم."
انواری می نویسد: "نتیجه اینکه طی حدود ۷ سال قیمت ها به طور میانگین نزدیک به ۳۰۹ درصد رشد داشتند. نکته اینکه سال قبل(هفته سوم فروردین ۹۰) متوسط تغییرات قیمت سالانه مواد غذایی در تهران نزدیک به ۲۵ درصد بوده است، این رقم امسال به ۳۸ درصد رسیده که در جای خود مهم به نظر میرسد."
این تحلیلگر اقتصادی ادامه می دهد: "گروه های لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات، میوه ها، قند و شکر، چای، روغن، برنج، گوشت قرمز و گوشت سفید به ترتیب: ۸/۲، ۸/۹۹، ۶/۲۷، ۵/۲۹، ۶/۴۶، ۵/۸، ۸/۵، ۶/۲۵، ۷/۱۲، ۹/۷ و ۴/۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد قیمت داشتند."
همزمان خبرگزاری آلمان به نقل از فریدون خاوند، یکی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی می نویسد: "مسئله‌ی تورم عمدتاً از داده‌ها و فعل و انفعالات درونی ایران سرچشمه می‌گیرد."
دکتر خاوند علت رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در سال‌های اخیر را در چند عامل می‌داند. اول افزایش نقدینگی. او معتقد است این مشکل در طول سالیان پس از انقلاب همیشه وجود داشته اما بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تزریق یارانه‌های نقدی به جامعه، این مشکل پررنگ‌تر شده است.
دومین عامل به نظر خاوند، تضعیف بخش تولید است. او می‌گوید: «بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار بود کمک‌هایی به بخش تولید انجام گیرد، این کمک‌ها انجام نگرفت و در نتیجه هزینه‌ی بخش تولید افزایش پیدا کرد و این هزینه‌ها طبعاً در نرخ تورم مؤثر افتاده».
کاهش ارزش ریال، عامل دیگری است که فریدون خاوند از آن به عنوان علت تورم نام می‌برد. به اعتقاد او چون ارزش پول ملی ایران طی یکسال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، درنتیجه قیمت کالاهای وارداتی و به‌ خصوص مواد غذایی مثل گوشت که از خارج وارد می‌شود، به شدت بالا رفته است.
گفتنی است، بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، نرخ تورم در سال جاری ۲۲ و نیم درصد است، که کارشناسان مستقل معتقدند این نرخ واقعی نیست و تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده است.

بحرانی عمیق
به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «بازتاب»، آنچه اطلاعات بانک مرکزی حکایت دارد، کمی بیشتر از یک گرانی ساده است. در آمار قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در تهران، شاهد رشد متوسط ۵/۳۸(۳۸ممیز۵) درصدی قیمت ها در هفته سوم فروردین امسال نسبت به هفته سوم فروردین سال ۹۰ هستیم. در جدول، قیمت های فعلی را با قیمت های هفته منتهی به ۱۹ فروردین ۹۰ و هفته اول مرداد ۸۴ مشاهده می کنید.
بر اساس گزارش مذکور، طی حدود ۷ سال قیمت ها به طور میانگین نزدیک به ۳۰۹ درصد رشد داشته است. نکته اینکه سال قبل(هفته سوم فروردین ۹۰) متوسط تغییرات قیمت سالانه مواد غذایی در تهران نزدیک به ۲۵ درصد بوده است و این رقم امسال به ۳۸ درصد رسیده که در جای خود مهم به نظر می رسد.
این گزارش ادامه می دهد:
"اگر به طور متوسط طبق جدول یک خانواده چهار نفره از این اقلام مصرف کند، یعنی هزینه ماهانه تهیه اقلام ضروری در هفته سوم فروردین سال قبل بالغ بر ۲۵۲هزار تومان بوده است، این مبلغ با همین نسبت در هفته سوم فروردین امسال به ۳۳۵ هزار تومان رسیده است. همین سبد با همین میزان مصرف ماهانه در مردادماه سال ۸۴ نزدیک به ۸۷ هزار تومان قیمت داشته است.
توجه داشته باشید علاوه بر این سبد کوچک، خوارکی ها و اقلام مصرفی دیگری نیز وجود دارند، اقلامی نظیر نان و غلات، رب گوجه فرنگی، انواع سس ها، انواع سبزیجات ....
همچنین مایحتاج ضروری یک خانواده را تنها خوراکی ها تشکیل نمی دهد، بلکه شوینده ها نیز نقش مهمی در مصرف یک خانواده دارد که قیمت آنها بر اساس آخرین گزارش ها ۹ تا ۱۲ درصد افزایش داشته است.
برای مثال شاخص قیمت نان و غلات که در سبد مصرفی خانوار بانک مرکزی از ضریب اهمیت ۲۸ درصدی نیز برخوردار است، در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال قبل نزدیک به ۴۷ درصد افزایش داشته است.
تنها تهیه خوراک، آن هم بر اساس سبد کالایی که در بالا ذکر شد، با حداقل مصرف برای یک خانواده چهار نفره ۳۳۵هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. به این رقم حداقل اجاره خانه 300 هزار تومانی خانه مسکونی را اضافه کنید.
اگر در این خانواده حداقل یکی از فرزندان نیز دانشجوی دانشگاه آزاد حتی در رشته های علوم انسانی باشد، برای هر ترم نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان نیز هزینه تحصیل وی برای خانواده اهمیت دارد. این یعنی هر ماه نیز ۱۵۰هزار تومان هزینه تحصیل فرزند خانواده به لیست بالا اضافه میشود.
قاعدتا این خانواده نیاز به حمل و نقل نیز دارند، حتی اگر روزانه تنها ۱۰۰۰ تومان هر کدام از اعضای خانواده هزینه حمل و نقل کنند، یعنی هر ماه نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان نیز هزینه رفت و آمد به این لیست اضافه خواهد شد.
اگر این خانواده ماهانه شش قالب صابون مصرف کنند، یعنی سه هزار تومان نیز باید هزینه صابون(صابون ایرانی ارزان قیمت) کنند، یک شامپو هم لااقل ۲۵۰۰ تومان برای یک خانواده در ماه به نظر زیاد نمیرسد؛لااقل چهار بسته پودر رخت شویی به قیمت ۸۵۰تومان هم برای شستشو ضروری به نظر می رسد که سر جمع نزدیک به ۳۵۰۰ تومان نیز هزینه پودر رخت شویی خواهد بود.
اضافه کنید به این لیست یک بسته مایع ظرف شویی ۹۰۰ تومانی را، خدای ناکرده در اثر بیماری و.. آن هم در فصل سرما شاید هر ماه به طور میانگین ده تا بیست هزار تومان(با وجود بیمه) هزینه درمان شود.
بهای گاز، برق، تلفن، شارژ آپارتمان و... به حساب یارانه نقدی کنار گذاشته میشود. خرید لباس، تفریح، لوازم غیر ضروری خانگی، احتمالا عطر و... را کنار میگذاریم.
یعنی یک خانواده چهار نفره جمع و جور فقط اگر بخواهند به بقا در فروردین امسال ادامه دهند، بالای نهصد هزار تومان ماهانه نیاز دارند.
 این خانواده هیچ پس اندازی نخواهد داشت، بسیاری از خانواده ها درگیر انواع اقساط نیز هستند، در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟ موضوع کم یا زیاد مصرف کردن نیست، موضوع زندگی اشرافی و... هم نیست، ما در مورد حداقل های زندگی در تهران سال ۹۱ صحبت می کنیم... "
 





جـــرس: 
اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که دولت آل سعود، هشت تن از ایرانیانی که در زندان شهر «دمام» در شرق سعودی بازداشت بودند را اعدام کرده است.
به گزارش شیعه آنلاین، گفته می شود اعدام این هشت ایرانی بدون هرگونه محاکمه و یا اقدامات لازم قانونی انجام شد. زمان دقیق اعدام این هموطنانمان روز یکشنبه پانزدهم آوریل (۲۷ فروردین) بوده اما این خبر تا به این لحظه از هراس واکنش جمهوری اسلامی، توسط رسانه های سعودی محرمانه مانده بود.
در همین حال یک فعال سیاسی سعودی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که علت اعلام نشدن این خبر، اختلاف شدید درون خاندان حاکم سعودی بر سر اجرای حکم اعدام این هشت ایرانی بوده است.
دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود و وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.
گفتنی است این هشت ایرانی که از هموطنان شهرهای جنوبی ایران بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.
نام این هشت ایرانی اعدام شده بدین شرح است: شاکر یعقوب إسحاق، عادل عبد الباری رضوی، سید جواد موسوی، سالم شرهان، سعید حمید عطار، صباح عاشور، قاسم رضوی، یعقوب فارسی نجات.




سدسازی چینی ها، صدها هزار نفر را آواره کرد

رسانه‌های دولتی در چین می‌گویند بیش از یکصد هزار نفر دیگر به دلیل تهدیدهای ناشی از سد سه دره باید به مکان دیگری منتقل شوند.
تهدید ناشی از رانش زمین و ریزش کناره‌های رودخانه باعث شده تا مقام‌های چینی ساکنان این منطقه را به مکان دیگری منتقل کنند.
به گزارش بی بی سی، تا کنون نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار نفر از نزدیکی‌های این سد که بر روی رود یانگ‌تسه ساخته شده، جا به جا شده‌اند.
سد روی این رود، بزرگ ترین نیروگاه برق‌آبی (هیدروالکتریسیته) دنیا به شمار می رود.
از زمان بالا آمدن آب در سد به بیشترین سطح خود در سال ۲۰۱۰، موارد رانش زمین افزایش یافته است.
گفته شده که برای ساخت این سد نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار هزینه شده است.
لیو یوان، بازرس وزارت منابع طبیعی چین به رادیوی ملی این کشور گفته است که نزدیک به یکصد هزار نفر احتمالا طی سه تا پنج سال آینده از زمین های حوالی سد منتقل خواهند شد.
آقای لیو گفته است که مقامات سعی دارند تا ۳۵۵ نقطه در حوالی سد را که با رانش زمین و سقوط سنگ رو به رو بوده اند، تثبیت کنند.
او گفته است ۵۳۸۶ نقطه خطرناک دیگر نیز زیر نظر هستند.
سطح آب در دریاچه پشت سد بنا به فصل، کم و زیاد می شود و این موجب بی ثباتی کناره‌های رودخانه می شود.
او می گوید در بیش از یکصد نقطه، کناره های رودخانه ریزش کرده است.
مائو، رهبر انقلابی چین، رویای ساخت سد سه‌دره را داشت.
ساخت این سد در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید. آب‌گیری آن دو سال پیش به پایان رسید که در نتیجه آن ۱۳ شهر، ۱۴۰ شهرک و ۱۳۵۰ روستا زیر آب رفتند.
دولت چین اذعان کرده که برای افرادی که مجبور به ترک خانه های خود شده اند، کار چندانی نکرده است.





قوه قضاییه بشدت و با قاطعیت برخورد می کند

صادق لاریجانی رسانه ها را تهدید کرد: مثل قارچ روییده اند و طلبکارند

کلمه: رییس قوه قضاییه در سخنان شدیداللحن تهدید کرد که با رسانه هایی که به گفته وی «به راحتی به افراد توهین می‌کنند و همواره در مقام افترا و شایعه‌پراکنی هستند» به شدت برخورد خواهد شد. وی البته درباره عملکرد صداوسیما و دیگر همکاران رسانه‌ای‌اش در این سه ساله چیزی نگفت و صرفا به انتقاد از رسانه‌ای پرداخت که از برادرش انتقاد کرده است!
بر اساس گزارشی که روابط عمومی قوه قضاییه از سخنان امروز صادق لاریجانی در جمع مسئولان عالی قضایی در اختیار رسانه ها قرار داده، وی ضمن حمله به «روزنامه‌ها، سایت‌ها و حتی وبلاگ‌هایی که مثل قارچ روییده‌اند» گفته است: «حتی آن هنگام که دستگاه قضایی بر حسب وظیفه قانونی خود به برخورد با این متخلفان می‌پردازد طلبکارانه اعلام می‌کنند که چرا دستگاه قضایی برخورد می‌کند.»
به نظر می‌رسد اشاره او به یکی از سایت‌های جریان اصولگرا است که به دلیل انتقاد تند از علی لاریجانی، برادر رئیس دستگاه قضایی، تحت پیگیرد قرار گرفته است. اخیرا تلاش‌هایی در سطح رسانه‌های محافظه‌کار برای جلوگیری از این برخورد صورت گرفته بود که ظاهرا خشم صادق لاریجانی را برانگیخته است.
قاضی‌القضات ایران حتی پرسش از چرایی برخورد با این رسانه‌ها را هم جرم تلقی کرده و در گزارش روابط عمومی قوه قضاییه آمده است: «آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این‌که طرح این مسئله که “چرا قوه قضاییه با سایت‌ها و روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که توهین می‌کنند برخورد می‌کند” اعلام کرد: این مسئله نیز خود نوعی توهین به قوه قضاییه است و من اعلام می‌کنم که قوه قضاییه بشدت و با قاطعیت با تمام کسانی که آبرو و اعتبار افراد و مسئولان را می‌برند برخورد می‌کند چرا که وظیفه ما برخورد است.»
نکته جالب‌تر اما آنجاست که لاریجانی خواستار «شفاف‌سازی و سالم‌سازی جامعه از طریق انتقادهای درست و در چارچوب قانون» شده و گفته است: «وجود رسانه‌های پرقدرت و سالم به سالم‌سازی جامعه کمک می‌کند و حضور آنها ضروری است.»
وی البته اشاره نکرده که این اظهارات با فضای سنگین و بسته ای که برای رسانه‌های واقعا منتقد حاکمیت فعلی ایجاد شده، چه ربطی دارد و یا آنجا که می‌گوید «دستگاه قضایی به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که با توهین کردن به افراد راه را برای مقاصد سیاسی خود باز کند» چگونه عملکرد صداوسیما و رسانه‌های دولتی و حکومتی در سه سال اخیر را توجیه می‌کند؛ رسانه‌هایی که برای اغراض جناحی و قدرت‌طلبی مقام‌های متبوع خود، از هیچ دروغ و توهین و افترایی علیه فرزندان انقلاب و دلسوزان کشور دریغ نکردند.
احتمالا رئیس محترم دستگاه قضایی پخش شدن فریاد «مرگ بر موسوی و کروبی» از تلویزیون جمهوری اسلامی و یا تخریب‌های صورت گرفته در این رسانه علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت و یا دهها و صدها خبر و گزارش دروغ پخش شده از رسانه های رسمی و غیر رسمی وابسته به جریان حاکم در این سالها را فراموش کرده‌اند که از ضرورت فعالیت پرقدرت رسانه‌ها سخن می‌گویند و به تریبون‌هایی که «آبرو، اعتبار و حرمت افراد یا مسئولان کشور را را به ناحق خدشه‌دار می‌سازند» اینگونه می‌تازند.
آیا ایشان حاضر است همان چیزی را که در حق برادرش نمی‌پسندد، برای دیگران هم نپسندد و از توهین و تخریب به بزرگان کشور و سابقه‌داران انقلاب هم به خشم بیاید؟


تاکید چند باره سیدمحمد خاتمی بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصرها

سید محمد خاتمی با تاکید چند باره بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز می گوید: اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و حصرها برداشته شود و فضایی فراهم آید که هر کس با هر عقیده و نظر و گرایشی که دارد همین که پای بندی خود را در عمل به قانون اساسی اعلام می کند و حاضر است در چارچوب آن عمل کند آزادی فعالیت و تشکیلات و تجمع و … داشته باشد و حد آزادی بیان و تجمعات و احزاب هم عمل به قانون اساسی باشد، خواهیم دید که آفتاب امید از پس ابرهای نومیدی و دلزدگی دست کم در بخش مهمی از جامعه و مچ گیری اطراف قضیه از یکدیگر خواهد دمید.
وی با اشاره به رویدادهای سه سال اخیر افزود: اینک که قریب سه سال است که جامعه با مشکلات تازه ای روبرو شده است و کشور هم با تهدیدهای زیادی روبرو است، راه برون رفت از این مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم. به گونه ای که همه سود ببرند، نه حاکمیت تضعیف شود و نه مردم از حقوق اساسی خود محروم باشند.
سید محمد خاتمی در جمع اعضای بنیاد باران تصریح کرد: راه برون رفت از این مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم. به گونه ای که همه سود ببرند، نه حاکمیت تضعیف شود و نه مردم از حقوق اساسی خود محروم باشند.
رئیس جمهوری سابق ایران که در پنجاه و چهارمین نشست ماهانه بنیاد باران سخن می گفت با تأکید مجدد بر حفظ جنبه اسلامی انقلاب و نظام، خواستار اهتمام برای اجرای ظرفیت های معطل مانده قانون اساسی، بخصوص در تأمین حقوق و آزادی های مصرح شهروندی شد.
به گزارش وبسایت سیدمحمد خاتمی، متن کامل این سخنرانی را در ادامه بخوانید:
‫بسم الله الرحمن الرحیم‬
با فروردین بهار می آید و با بهار طبیعت نو می شود و زندگی طراوت و شادابی می یابد.‬
تعیین اولین روز بهار به عنوان آغاز سال نو نشانه روح با طراوت و اعتدال خواه ایرانی است و نوروز مورد تأیید اسلام نیز قرار گرفته است.‬
بهار برای همه ما سرشار از خاطره های شیرین است و یکی از برجسته ترین این خاطره ها تولد جمهوری اسلامی ایران است.‬
جمهوری اسلامی حاصل انقلابی بزرگ و فراگیر بود. مردم به صحنه آمدند، خون دادند، سختی کشیدند و فریاد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برآوردند، ولی به این حضور شکوهمند اکتفاء نشد، بلکه استقرار جمهوری اسلامی به همه پرسی گذاشته شد و دوازدهم فروردین آغاز مرحله تازه زندگی اجتماعی، سیاسی و تاریخی ملت ایران است.‬
آنچه رخ داد این که نظامی وابسته و ضد مردم و مصالح آنان رفت و نظام جانشین جمهوری اسلامی بود. یعنی نظامی برآمده از رأی و اراده مردم که در آن قدرت متکی به مردم و پاسخگو در برابر ملت است. یعنی نظام ملت مدار و مردم محور به جای جباریت و استبداد حاکم محور.‬
و این جمهوری، اسلامی است، یعنی به اقتضاء هویت و خواست اکثریت مردم می باید احکام و ارزشهای اسلامی بر آن حاکم باشد.‬
نقش دین در تحولات دوران اخیر تاریخ ایران نقشی برجسته است و ما هم به عنوان مسلمانی که به دخالت دین در سپهر زندگی اجتماعی باور داریم و دین را دارای رسالت در جهت دادن جامعه و اداره اجتماع می دانیم و هم به عنوان تحلیل گران واقع بین حوادث و تحولات تاریخی و اجتماعی جایگاهی که اسلام در این تحولات و نیز در عمق فرهنگ مردم دارد نمی توانیم و نباید از اسلام چشم بپوشیم و هم اکنون هم بر اسلامی بودن انقلاب و لزوم نگاهداشت جانب دین در نظام و حکومت تأکید می کنیم.‬
‬ولی نکته ای را که نباید مورد غفلت قرار داد این است که در بررسی سیر حرکت جامعه از پیش از مشروطیت تا امروز، تحولات تاریخی ناظر به مسائل عینی جامعه و متأثر از آن بوده است. چه آنگاه که مردم خواستار «عدالت خانه» بودند، بیزاری خود را از استبداد لگام گسیخته و خودکامگی بوالهوسانه اعلام می کردند، چه آنگاه که با بسط خواست تاریخی خود نظامی را جستجو می کردند که مشروطه بود، یعنی این که هم در پدید آمدن و هم در تداوم
اولا مشروط به اراده و خواست مردم باشد
ثانیا تأمین کننده مصالح عمومی باشد
ثالثا دارای حکومتی مسؤول و پاسخگو در برابر مردم و قابل جابجایی با اراده ملت باشد
رابعا غیر وابسته به بیگانه باشد
خامسا تأمین کننده آزادی های اساسی باشد
و سادسا زمینه ساز پیشرفت کشور و رهایی از عقب ماندگی باشد.
در سراسر این دوران تا انقلاب اسلامی، دین که جان مایه فرهنگ و هویت تاریخی جامعه است همواره حضور داشته است و بدون تردید معدل رویکرد مردم، دین خواهی و نگاهداشت جانب دین و حاکمیت معیارها و ارزش های دینی در جامعه بوده است.
درست است که در همه مراحل کسانی حضور و تأثیر داشتند که انگیره دینی نداشته اند، ولی
اولا گرایش توده مردم که محور و مدار حرکت و تحول اند دینی بوده است.
ثانیا پیشوایان دینی بیشترین تأثیر را در جریان ها داشته اند، بخصوص در دو سوی اصلی حرکت یک صد ساله یعنی مشروطیت و انقلاب اسلامی نقش دین و رهبری دینی برجسته تر بوده است. اما از یاد نبریم که خواست های عینی و دردهای ملموس که هم از اسباب مهم انقلاب و هم نیروی محرکه و تعیین کننده اهداف آن بوده است در این میان نقش مهمی داشته است و حتی نگاه به دین و تلقی از آن هم در عرصه حیات اجتماعی متأثر از همین انگیزه ها و خواست ها بوده است.
درد فقر و تبعیض، درد خفقان و استبداد، درد تحقیر شدگی توسط حکومت های جبار و وابسته و پشتیبانان آنان، درد ناامنی و عقب ماندگی، این ها اموری است که یکایک افراد ملت چه از روی تحلیل و چه با فطرت خود آن ها را احساس کرده و می کنند و خواستار رفع آن ها بوده اند و دین اسلام را نیز چنان دیده و دریافته اند که نه تنها با این بدبختی ها سازگار نیست، بلکه خواستار و دعوت کننده به تغییر آن ها بوده است.
وقتی همه جهات سلبی و ایجابی جمع شد و قوام یافت انقلاب اسلامی که واقعا اسلام را می خواست و اسلام آن هم آزادی و پیشرفت و استقلال و حاکمیت مردم بر سرنوشت را تأیید می کرد پیروز شد و جمهوری اسلامی با چنین ویژگی هایی به عنوان پیمانی استوار مورد قرارداد واقع شد.
پس اسلامی که در انقلاب نقش داشت و پسوند جمهوری و مبنای هویت نظام ما بود و رأی مردم به آن تعلق گرفت نه تنها با جمهوریت سازگار بود، بلکه تنها مجرای تحقق آن در روزگار ما در عرصه اجتماعی و حکومت نیز جمهوری است. و بدون هیچ رودربایستی بگویم، نگاه و بینشی که مردم را هیچ کاره می داند و ارزشی برای رأی مردم قائل نیست و نسبت به خواست های تاریخی جامعه بی توجه است، نگاهی که تنها به ظواهر می اندیشد و زمان و مکان را دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد نمی داند و فاقد روح توحید و اخلاق و آزادگی (که جان مایه دین خداست) می باشد و برای شهروندان حق و حقوقی قائل نیست نه با جمهوری اسلامی سازگار است و نه آن است که رهبر فقید انقلاب عرضه داشتند و مردم به آن رأی دادند.
اگر داعیه داران چنین اسلامی بخواهند میداندار صحنه شوند و با بهانه های مختلف هرکس و هر چیز را که نمی پسندند طرد و حذف کنند نه تنها برخلاف نظر اجمالی و خواست تاریخی مردم اقدام کرده اند، بلکه تعریفی تحریف شده از انقلاب و نظام به دست داده اند.
حال ماییم و جمهوری اسلامی و آنچه باید مورد اهتمام باشد این که:
۱- مبنای نظم، قانون اساسی است که البته یک امر بشری است و قابل ترمیم و اصلاح که در خود قانون هم به این امر توجه شده است، ولی به هر حال این قانون اساسی با نظر خبرگان منتخب ملت تصویب شده و با شیوه ای دموکراتیک مورد همه پرسی قرار گرفته است و با وجود مقبولیتی که امام داشتند و هر تصمیمی می گرفتند مورد قبول و اقبال بود، ولی ایشان اصرار داشتند که خود مردم نظر بدهند و تصمیم بگیرند.
۲- آنان که دغدغه دینی بیشتر دارند دست کم اطمینان برایشان حاصل است که این قانون ناسازگار با اسلام نیست.
۳- در همین قانون اساسی زمینه های خوبی برای تأمین خواست مردم و مصلحت عمومی و پایدار شدن مردم سالاری و پیشرفت کشور وجود دارد.
آنچه مورد بحث است این که ظرفیت های مورد غفلت یا اعراض این قانون کم نیست و از جمله اهداف اصلاحات هم توجه به همین ظرفیت ها، بخصوص حقوق ملت و حقوق شهروندی و مبعوث بودن حکومت از سوی مردم و نظایر آن است و معتقدیم که قانون اساسی یک کل جامع است که همه جانبه باید مورد اهتمام و عمل واقع شود، بنابراین پای بندی به قانون اساسی و شعار اجرای کامل و همه جانبه آن یک اصل و یک شعار اصلی است و راه حل مشکلات نیز تن دادن به قانون از سوی مردم و نهادها و جریان ها بخصوص حکومت است.
و نکته مهم دیگر این که علاوه بر نص قانون اساسی باید به روح آن نیز اهتمام داشت. نمی شود به استناد یک اصل اصول دیگر را نقض کرد.
اجازه بدهید مثالی بزنم.
در قانون اساسی ما امنیت و آزادی هم طراز است و به صراحت بیان شده است که به بهانه یکی نمی شود و نباید دیگری را نقض کرد. ولی مواردی بوده است که به بهانه امنیت، آزادی های اساسی نقض شده است.
مسلم ترین حق اساسی و حق شهروندی وجود اجتماعات، احزاب و گروه ها و فعالیت آزاد آن ها و نیز نقد ساز و کارها و مدیریت ها و حتی اعتراض های مدنی است که خود از مصادیق بارز آزادی است.
اگر با تحلیل نادرست یا توهم، آزادی های اساسی و مصرح در قانون ضد امنیت به حساب آید و اتخاذ هر شیوه ای در برخورد با افراد و گروه ها نیز مجاز باشد و براساس آن به جریان هایی آزادی داده شود تا هر نسبت ناروایی به طرف مخالف بدهند و فضا آلوده گردد و حتی بدون رعایت موازین و نصوص قانون اساسی همین ادعا مبنای بررسی و دادرسی قرار گیرد و احکام سنگین صادر شود نه تنها مخالف با روح قانون اساسی که مغایر نص آن نیز هست و وقتی می گوییم قانون اساسی اجرا گردد نباید شاهد چنین رویه ها و رفتارهایی باشیم. البته که نباید به بهانه آزادی امنیت کشور نیز لطمه ببیند.
به مناسبت خوب است به نکته دیگری اشاره کنم.
می دانید که در دولت من کار درستی صورت گرفت و برای انجام وظیفه مهمی که ریاست جمهوری بر عهده دارد یعنی اجرای قانون اساسی هیأت نظارتی تشکیل شد که منشاء خدماتی هم بود. متأسفانه برای مدت ها این امر تعطیل شد و مورد بی مهری قرار گرفت، حال با هر انگیزه ای وقتی دوباره احیاء می شود خیلی ها آن را بر نمی تایند! چرا؟‌ آیا اعمال نظارت بر اجرای قانون اساسی که صریح قانون اساسی است خلاف قانون اساسی است؟
از طرف دیگر باید گفت نظارت بر اجراء قانون اساسی در کجا و چگونه؟
اگر نظارت بر اجراء، ناظر بر تخلف از قانون اساسی و نقش آن از سوی نهادها و جریان های صاحب قدرت و امکانات، بخصوص نهادهای امنیتی و نظامی که قدرت و امکانات دارند، ولی پاسخگو نیستند باشد بسیار امر مبارکی است.
هرچند اولا نظارت کننده باید در عمل پای بندی خود را به قانون، بخصوص قانون اساسی نشان داده باشد.
ثانیا این نظارت نیازمند ضمانت اجرا است. یعنی نیازمند نهاد یا سازمانی به نام دادگاه قانون اساسی یا هر نام دیگر است که باید نهادی بی طرف و غیرقابل نفوذ و کاملا مستقل باشد که در زمان ما پیش بینی شده بود که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.
به هر حال خواستم بر این نکته تأکید کنم که ما خود را داخل نظام و مدافع آن می دانیم، ولی می گوییم چرا باید سیاست ها، روش ها و رفتارهایی را شاهد باشیم که به اصل نظام لطمه می زند و دود آن به چشم مردم می رود و مهم ترین اهداف اصلاحات نیز اصلاح این سیاست ها و روش ها و در واقع بازگشت به روح نظام و قانون اساسی است.
اینک که قریب سه سال است که جامعه با مشکلات تازه ای روبرو شده است و کشور هم با تهدیدهای زیادی روبرو است، راه برون رفت از این مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم. به گونه ای که همه سود ببرند، نه حاکمیت تضعیف شود و نه مردم از حقوق اساسی خود محروم باشند.
اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و حصرها برداشته شود و فضایی فراهم آید که هر کس با هر عقیده و نظر و گرایشی که دارد همین که پای بندی خود را در عمل به قانون اساسی اعلام می کند و حاضر است در چارچوب آن عمل کند آزادی فعالیت و تشکیلات و تجمع و … داشته باشد و حد آزادی بیان و تجمعات و احزاب هم عمل به قانون اساسی باشد، خواهیم دید که آفتاب امید از پس ابرهای نومیدی و دلزدگی دست کم در بخش مهمی از جامعه و مچ گیری اطراف قضیه از یکدیگر خواهد دمید.
اگر چنین فضای مبارکی پدید آید (که انقلاب و قانون اساسی ما هم آن را می خواسته است) پدید آمدن آن نشانه حکمت و تدبیر و نیز و دلیلی بر اقتدار واقعی نظام است اگر چنین شود.
اولا رسیدن به اجماع در باب مصلحت عمومی و منفعت اساسی کشور و ترجیح آن بر هر منفعت و مصلحت از سوی همگان آسان خواهد بود همبستگی واقعی ملی زیر چتر جمهوری اسلامی پدید خواهد آمد.
ثانیا با بازبودن فضا و حاکمیت بحث و نقد منطقی بسیاری از فسادهایی که متأسفانه در این سال ها شاهد بدترین انواع آن بوده ایم جلوگیری خواهد شد.
ثالثا مدیریت های ناکارآمد که موجب هدررفتن سرمایه های مادی و معنوی می شود تبدیل به مدیریت های عقلانی و مسؤولیت شناس خواهد شد و به جای فضای احساسی که یک طرف آن نفرت و طرف دیگر آن شیدایی و احیانا فرصت طلبی است، عقلانیت سیاسی – که سخت نیازمند آنیم- بر جامعه، حکومت، مردم و نهادهای مردمی حاکم خواهد شد.
رابعا بی تردید جلو تهدیدهایی که موجودیت کشور را نشانه گرفته است خواهد گرفت. یا در چنین فضای مناسبی تهدیدها کارگر نخواهد افتاد.
به امید چنین روزی



باز هم تناقض در آمارهای دولتی، این بار درباره طرحهای نیمه‌تمام صنعتی

در ادامه تناقض‌گویی‌های آماری مسئولان دولتی، دو معاون یک وزارتخانه دولتی آمارهای متناقضی را درباره تعداد طرحهای نیمه تمام صنعتی در کشور اعلام کردند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی وعده به سرانجام رساندن طرحهای نیمه تمام صنعتی را مطرح کرده و برای آن خواستار ۴٫۵ میلیارد دلار منابع ارزی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع بانکی شده که بین دو معاون این وزارتخانه در خصوص عدد طرح های مذکور، اختلاف برآورد فاحشی وجود دارد.
اواخر سال ۱۳۹۰ بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی طرحهای نیمه تمام صنعتی، از دستور احمدی نژاد برای اختصاص میلیاردها دلار منابع ارزی و دو هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای تکمیل ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد خبر داد.
اما با این حال، آمارهای اعلامی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد طرحهای نیمه تمام صنعتی در کشور با یکدیگر در تناقض بوده است. از آن جمله رضا فاطمی‌امین، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته اعلام کرد که حدود ۱۸ هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد. به گفته وی استانهای آذربایجان شرقی و اصفهان دارای بیشترین تعداد طرحهای نیمه‌ تمام صنعتی در کشور هستند.
این در حالی است که تعداد طرحهای مهم نیمه‌ تمام صنعتی در کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۱۵۰ طرح اعلام شده است. وزارتخانه مذکور همچنین ادعا می‌کند که وضعیت این طرحها به صورت هفتگی پایش می‌شود.
اما از سوی دیگر، فخرالله مولایی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، نیز به تازگی اعلام کرده که هم‌اکنون حدود ۲۷ هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در شهرکها و نواحی صنعتی وجود دارد که باید هرچه سریعتر به اتمام برسند.
این اظهارات در حالی مطرح شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت اتمام طرحهای نیمه تمام را از مهمترین اولویتهای کاری خود بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس اعلام کرده بود.
خبرنگار ایسنا نیز امروز گزارش داد که پیگیری‌های وی برای اطلاع از دلایل تفاوت آمار اعلامی از سوی معاونان این وزارتخانه درباره تعداد طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور نتیجه‌ای در بر نداشته است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که صاحبان پروژه‌های نیمه‌ تمام صنعتی با هر میزان پیشرفت فیزیکی می‌توانند از صندوق توسعه‌ ملی و بانکها تسهیلات بگیرند. اما این وزارتخانه تاکنون آمار روشنی درباره‌ میزان تسهیلات پرداختی از صندوق توسعه ملی به طرحهای بزرگ صنعتی کشور هم ارائه نکرده است.




فریادی از سر درد؛ ” احمدی نژاد گشنمه”/ ویدئو

کلمه_ حامد آرین:  پیرمرد در میان همه صداهایی که هست یک فریاد دارد ” احمدی نژاد گشنمه!” پیرمرد بی وقفه می گوید و تکرار می کند نه یک بار نه دو بار…. ” احمدی نژاد گشنمه!”……
محمود احمدی نژاد که مثل همیشه مردم را در خیابان به دنبال خود می کشاند، این بار با صحنه ای رو به رو شد که اطرافیانش را هم شگفت زده کرد و به واکنش وا داشت.
پیرمردی رنجور با چهره ای آفتاب سوخته، مردی از خلیج فارس. فرزند دریا و گرسنه. مردی که روی رفتن به خانه ندارد. کارگری بازنشسته در سرزمینی که خدا نعمت را بر آن تمام کرده. بندر عباس یکی از مهمترین بنادر صادرات و واردات کشور. به استقبال رییس هیات دولت آمده. همو که در هر سفری به بهانه دیدار با مردم، عزت آنان را خدشه دار می کند و برای یک نامه مردمی را که مستحق خدمتند به دنبال خود می کشاند.
پیرمرد در میان همه صداهایی که هست یک فریاد دارد ” احمدی نژاد گشنمه !” پیرمرد بی وقفه می گوید و تکرار می کند نه یک بار نه دو بار…. ” احمدی نژاد گشنمه”……
صدای لرزان پیرمرد حتی در میان شعار اطرافیان که می خواهند با گفتن ” صلی علی محمد یاور رهبر آمد” آن را بی اثر کنند هم گم نمی شود. او باز بلندتر فریاد می زند…. ” احمدی نژاد گشنمه!” شعار می دهند و می خواهند صدای درد یک ملت را با یاوری رهبر بودن خاموش کنند. صدایی که خاموش نمی شود و هر روز بلندتر از روز قبل از گوشه ای شنیده می شود.
صدای این پیرمرد بازتاب همه فریادهایی است که سال ها از سوی دلسوزان و علاقه مندان نظام سر داده می شود. صدای مظلومیت مردمی است که سال ها صبوری کرده اند. صدای شکستن استخوان هایی است که در زیر بی کفایتی و سو مدیریت کسانی خرد می شود که عرضه اداره یک نانوایی را هم ندارند. صدای دردمندان است و مستاصلان. آنان که برای لقمه نانی در کشوری که در سالی که گذشت بالاترین میزان در آمد افسانه ای ارزی را داشت، در مانده اند.
و صدای مردی است که به پاس حق گویی اش به حبسش کرده اند او که از صاحبان قدرت پرسیده بود “با مشکلات بر زمین مانده اقتصادی و معیشتی کشور که به دلیل ضعف مفرط دولت روزبروز وخیم تر می شود چه می کنید؟”
مردی از جنس همین مردم که خیلی پیش تر نسبت به این همه ظلمی که می رود هشدار داده بود و انذار کرده بود. میرحسین در بند که درد مندانه گفته بود: «مگر ما شیعه‌های حضرت علی (ع) نیستیم؟» «مگر مسلمانان صدر اسلام را الگوی خود قرار نمی‌دهیم؟»، «آیا بارها نشنیده‌ایم که گفته‌اند مردم را در رکاب خود ندوانیم؟ پس چرا این‌ کارها را می‌کنیم؟» کار خوب را باید برای خدا انجام دهیم و در این صورت است که اثر خواهد داشت و یقینا خدا هم برکت خواهد داد.
و اینگونه است کاری که برای خدا نیست و برای بالا رفتن از پله های قدرت است، نتیجه ای ندارد جز اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و ” فاسد ترین دولت” تاریخ جمهوری اسلامی.




یک فعال کارگری: باید صدای کارگران معترض در روز جهانی کارگر شنیده شود

يك فعال كارگري در شیراز گفته است: بايد صداي كارگراني را كه بر اثر سياست‌هاي اقتصادي دولت جايگاه خود را از دست داده‌اند در راهپيمايي روز جهاني كارگر شنيده شود.
به نوشته خبرگزاری دولتی ایلنا،علی راستگو، دبير اجرايی خانه كارگر شيراز اظهار كرد: وزارت كشور به تقاضای کارگران مبني بر برگزاري راهپیمایی روز کارگر توجه كند و مجوز راهپیمایی را که در آن خواسته‌های صنفی کارگران مطرح می‌شود صادر کنند.
او با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف نام گذاری امسال همه مسئولان و مردم بايد به صورت جدی حضوری پر رنگ داشته باشند، تصریح کرد: اگر پیام نامگذاري امسال بخواهد بصورت شعاری باقی بماند گره از کار تولید و صنعت باز نخواهد شد.
به گفته راستگو با وحدت و انسجام و کنار گذاشتن اختلافات و داشتن صداقت است که می‌شود بر مشکلات و موانع غلبه کرد. این فعال کارگری با بیان اینکه جامعه کارگری با ۷ میلیون کارگر و بیش از یک میلیون بازنشسته با احتساب خانواده‌هاي‌شان ۴۷ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: مسئولان با کمال صداقت در جهت رفع موانع اشتغال و حمایت از کارگر ایرانی تلاش کنند.




ابراهیم مددی، فعال کارگری آزاد شد

خبرگزاری هرانا - ابراهیم مددی کارگر، عضو هیأت‌ مدیره و نایب‌ رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با پایان دوره‌ی محکومیتش از زندان آزاد شده است.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ابراهیم مددی ساعت ۱۴ امروز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۹۱ پس از تحمل سه و نیم سال حبس سرانجام از زندان آزاد شد.
بر اساس این گزارش جمعی از اعضای خانواده، آشنایان و کارگران شرکت واحد با حضور در مقابل زندان اوین به استقبال ایشان شتافتند و با انداختن حلقه‌ی گل در گردن‌اش به تبریک و شادباش آزادی وی پرداختند.
گفتنی ست که تعدادی از کارگران و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد برای اعلام همبستگی و تأکید بر خواسته‌های کارگران شرکت واحد با پوشیدن لباس کار متحدالشکل شرکت واحد در این مراسم استقبال حضور یافتند.




حکم اعدام پسر جوانی توسط دیوان عالی تایید شد

خبرگزاری هرانا - پسر جوانی به نام "حسن" که در جریان درگیری در یک قهوه خانه مرتکب قتل شده بود با تائید حکم اعدامش در دیوان عالی در یک قدمی چوبه‌ی دار قرار گرفت.
به گزارش مهر، حکم پسر جوانی که پیش‌تر از سوی شعبه‌ی ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شده بود، در شعبه‌ی ۲۹ دیوان عالی جمهوری اسلامی تایید شد.
"حسن" متهم است که در شامگاه ۱۲ دی ماه سال ۸۹ در قهوه خانه‌ای در تهران و در جریان یک درگیری فردی به نام "حجت" را از پای درآورده است.
بر اساس این گزارش، متهم به قتل در اعترافاتش گفته است: "شب حادثه یکی از دوستانم به نام حامد در قهوه خانه درگیر شد من هم در هواخواهی از او وارد درگیری شدم. مقتول به طرفم حمله کرد و من در دفاع از خود او را با چاقو زدم."
گفتنی ست که این پرونده برای اجرای حکم به شعبه‌ی اجرای احکام دادسرای جنائی فرستاده شده است.



تجمع اعتراضی کارگران پروژه‌ی سد بنیر در سنندج

خبرگزاری هرانا - جمعی از کارگران اخراجی پروزه‌ی سد بنیر در قسمت تونل توار مشغول به کار بوده‌­اند، صبح روز ۲۷ فروردین ماه سال جاری در سنندج دست به تجمعی اعتراضی زدند.
به گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، حدود ۷۰ نفر از کارگران اخراجی موسسه‌ی یونس وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا که در پروژه‌ی سد بنیر در قسمت تونل توار مشغول به کار بودند، در ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۷ فروزدین ماه ۹۱ در مقابل اداره‌ی کار سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند.
ین کارگران که در تاریخ  ۱۵ بهمن ماه سال گذشته از کار بیکار شده و به صورت قراردادی کار می‌­کردند، ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌­اند.
کارگران معترض از مسئولین اداره کار خواستند که به مشکلاتشان رسیدگی کند اما اداره‌ی کار پاسخ به آنان اعلام کرده که شکایت کنید تا رسیدگی شود.
بر اساس این گزارش کارگران اعلام کرده‌اند که در صورت عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع خواهند زد.




دستگیری ۱۰۵ نفر در طرح ارتقا امنیت اجتماعی در خرم اباد

خبرگزاری هرانا - فرمانده انتظامی شهرستان خرم اباد لرستان، صبح امروز از دستگیری ۱۰۵ نفر، طی دوروز گذشته در این شهرستان خبر داد.
به گزار ش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ بهمن پاکزاد فرمانده انتظامی خرم اباد در این باره گفت: ماموران انتظامی کلانتری و پاسگاه‌های خرم اباد طی ۴۸ ساعت گذشته در اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در ۱۲ محله با حضور کلیه نیروهای ستادی و کلانتری‌ها و معاونتهای تخصصی، با هماهنگی مقام قضایی ۵۲ معتاد تابلو، دو نفر فروشنده مواد مخدر، ۱۰ نفر مشمول فراری و غایب، ۳۶ نفر مزاحم خیابانی و ۵ نفر متهم تحت تعقیب مراجع قضایی و انتظامی را، دستگیر و مقدار ۶۰ گرم تریاک را، کشف و ضبط کردند.
وی د ر ادامه افزود: در این طرح تعداد ۳۰دستگاه خودرو و ۴۰دستگاه موتورسیکلت متخلف نیزتوقیف شد.
سرهنگ پاکزاد ادامه داد: در پاکسازی تعدادی سفره خانه‌های سنتی نیز ۱۲۰ عدد قلیان جمع اوری شد.
فرمانده انتظامی خرم اباد د ر پایان گفت: متهمان با پرونده متشکله راهی مراجع قضایی شدند.




وضعیت جسمی نامساعد اسدالله اسدی در پی عدم رسیدگی پزشکی

خبرگزاری هرانا - دکتر اسدالله اسدی یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ اوین، علی رغم اینکه مدت‌هاست که از ناحیه‌ی چشم، دچار ناراحتی جدی و حاد است، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.
به گزارش وبسایت فعالین حقوق بشر و دموکراسی، اسدالله اسدی ماه‌هاست که از ضعف بینایی رنج می‌برد، به گونه‌ای که وسعت دیدش به کمتر از یک متر کاهش یافته است.
این در حالی است که پیگیری‌های مکرر برای مهیا شدن امکان ویزیت ایشان از سوی متخصص چشم پزشکی بی‌نتیجه مانده است و بیم آن می‌رود که با پیشرفت بیماری، وی بینایی خود را از دست دهد.
اسدالله اسدی در روز ۲۳ تیرماه سال ۸۹ توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر شد. این زندانی سیاسی به مدت ۶ ماه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات تبریز و ۴ ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ و ۲۴۰ تحت شکنجه‌ و فشار قرار می‌گیرد و  پس از ۶ ماه بازداشت موقت، از طرف بازپرس هاشم‌زاده به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور متهم می‌شود.
آقای اسدی در دادسرای اوین دادگاه انقلاب تهران توسط بازپرس بیگی مورد بازجویی قرار گرفته و تا به حال چندین بار به شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب منتقل شده است و توسط قاضی صلواتی تحت فشار قرار گرفته است.
گفتنی ست که نامبرده از بدو دستگیری تا به حال از داشتن وکیل محروم بوده است.




اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی سمنان

خبرگزاری هرانا - دادگستری کل استان سمنان صبح امروز از به دار آویخته شدن یک زندانی در شهرستان سمنان خبر داده است.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان، یک نفر با هویت "م- ق" و اهل مشهد به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر، صبح امروز چهارشنبه، سی‌ام فروردین ماه در زندان مرکزی سمنان اعدام شد.
بر اساس این گزارش، این فرد با جرم حمل و نگهداری سه کیلو و ۹۸۴ گرم هروئین فشرده (کراک) توسط دادگاه انقلاب سمنان به اعدام محکوم شده بود.
حکم وی پس از تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه، به اجرا درآمده است.
روابط عمومی دادگستری استان سمنان هم چنین اضافه کرد: "تقاضای عفو این متهم در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی‏‌های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد."