۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

روز یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


مقامات دولتی ایران بارها اعلام کرده اند که خرید نفت این کشور مشمول تحریم نخواهد شد
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران بار دیگر تاکید کرده است که صادرات نفت ایران به اروپا "قطعا" تحریم نخواهد شد.
وی امروز یکشنبه (۲۰ آذر) در یک نشست خبری گفت که نباید یک "مشکل نامتعارف" را با تحریم نفت ایران به "اقتصاد جهانی تحمیل" کرد.
اظهارات آقای قاسمی در حال مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرده بود که ممکن است خرید نفت از ایران را تحریم کند.
روسیه نیز که همواره از وضع تحریم های بیشتر علیه برنامه جنجال برانگیز هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل خودداری می‌کند، در واکنش به این تهدید اعلام کرد که "بی طرف" خواهد ماند.
سرگئی اشماتکو، وزیر نفت روسیه گفت که کشورش هیچ گونه وارادت نفتی از ایران ندارد و لزومی نیز برای "ملحق شدن به ممنوعیت خرید نفت ایران نمی‌بیند".
ایران که همواره تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است، به عنوان دومین صادر کننده بزرگ نفت اوپک، ۱۸ درصد از نفت خود را به اروپا صادر می‌کند.
آقای قاسمی همچنین بار دیگر هشدار داد که "نبود ایران" به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت، بازار جهانی آن را "به هم می‌ریزد".
رستم قاسمی
وزیر نفت ایران می‌گوید که تحریم خرید نفت از کشورش موجب به هم ریختن بازارهای جهانی نفت خواهد شد
وزیر نفت ایران پیشتر هم در حاشیه کنگره جهانی نفت در دوحه، ابراز اطمینان کرده بود که از تحریم احتمالی خرید نفت کشورش توسط اتحادیه اروپا نگران نیست.
به نظر می‌رسد عدم نگرانی و اطمینان خاطر آقای قاسمی بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که ایتالیا، اسپانیا و فرانسه حدود ۱۴ درصد از صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا را خریداری می‌کنند و در حال حاضر اکثر این کشورها به دلیل بحران فزاینده بدهی‌های خود، تمایلی به تحریم خرید نفت از ایران ندارند.
با این همه گونتر اوتینگر، مسئول امور انرژی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که کشورهای اروپایی در مورد ضرورت چنین تحریمی اتفاق نظر دارند.
برخی از کارشناسان مسائل انرژی کشورهای اتحادیه اروپا معتقدند که می‌توان در آینده نیاز ۱۸ درصدی خرید نفت از ایران را از طریق عراق و لیبی، تامین کرد.
آقای قاسمی در این باره نیز گفته است که با بازگشت نفت لیبی و افزایش تولید نفت عراق، "باید" ظرفیت تولید نفت در برخی از کشورهای عضو اوپک کاهش یابد.
به گزارش سایت خبرآنلاین، اظهارات آقای قاسمی در حالی مطرح می‌شود که "بیشترین افزایش تولید نفت مربوط به عربستان است و بارها با درخواست کاهش تولید و رسیدن به سطح تعهد به اوپک اجتناب کرده است".
به گفته آقای قاسمی، پیش بینی می‌شود تا سال آینده، ظرفیت تولید روزانه نفت لیبی به یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 

 

هشدار رئیس کل بانک مرکزی درباره آثار تحریم‌های غرب

جامعه دو سال در شعب ابی‌طالب گرفتار خواهد شد

محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: «باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم.»
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای بهمنی این مطلب را روز یکشنبه (۲۰ آذر) در نشست صبحانه با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بیان کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته راه‌کارهایی برای مقابله با تحریم‌های غرب علیه ایران در نظر بگیرند.
براساس روایات تاریخی٬ شعب ابی‌طالب محلی است که پیامبر اسلام و مسلمانان، سه سال در آنجا در محاصره اقتصادی- اجتماعی به سر می‌بردند٬ «تا آنجا که از گرسنگی بر شکم خود سنگ می‌بستند.»
مقایسه وضعیت اقتصادی ایران در پی تحریم‌های غرب با شعب ابی‌طلب از سوی رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد این تحریم‌ها برخلاف ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی تاثیر‌گذار بوده است.
یحیی آل‌اسحاق٬ رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این جلسه مشترک٬ با تائید وضعیت اقتصادی بغرنج جمهوری اسلامی گفته که ایران در حال حاضر در شرایط «جنگ اقتصادی» به‌سر می‌برد.
آمریکا و غرب طی شش سال گذشته تحریم‌های گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که از آثار و نتایج آن گزارشی رسمی منتشر نشده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی با ادامه دادن به برنامه هسته‌ای خود می‌گویند تحریم‌های آمریکا و غرب بی‌تاثیر بوده و آن‌ها را در راهی که انتخاب کرده‌اند٬ مصمم‌تر کرده است.
در هفته جاری نیز حسین سبحانی‌نیا٬ یک عضو هیات رئیسه مجلس از پیشنهادی با امضای ۳۰ نماینده برای برگزاری جلسه رسمی غیرعلنی با موضوع بررسی تاثیر تحریم‌ها و تهدید‌های غرب بر وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران خبر داده است.
به نظر می‌رسد امضاکنندگان این پیشنهاد نگران آثار تحریم‌های گسترده‌ای هستند که در هفته‌های اخیر از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی و بسیاری از مقام‌های آن وضع شده است.

 

۹ ماه پس از آغاز ناآرامی ها در سوریه درگیری ها همچنان ادامه دارد. امروز ارتشی هایی که این روزها در صف مخالفان دولت بشار اسد می جنگند با نیروهای دولتی درگیر شدند. مخالفان حکومت می گویند تاکنون این شدیدترین درگیری ها بین دو گروه بوده است. درگیری ای که جرقه آن را اعتصاب سراسری زد.
نگین شیرآقایی گزارش می دهد.

 

پیکر ۹۰ سرباز عراقی و ۳ سرباز ایرانی که در جنگ بین دو کشور در دهه ۱۳۶۰ کشته شده بودند، امروز (یکشنبه ۲۰ آذر) طی مراسمی در مرز شلمچه در جنوب عراق، مبادله شدند.
هر چند که ۲۳ سال از پایان جنگ ایران و عراق می‌گذرد، هنوز پیکر بسیاری از سربازانی که در این جنگ ۸ ساله کشته شده‌اند، نامشخص است.
مهدی تمیمی، یکی از مقامات دفتر حقوق بشر دولت عراق، به خبرگزاری رویترز گفته است که در طی پانزده سال گذشته، عراق باقیمانده ۲ هزار و ۲۲۹ سرباز، و ایران، پیکر هزار و ۴۷۳ سرباز خود را از طریق مرز شلمچه از طرف مقابل دریافت کرده‌اند.
به گزارش رویترز، به غیر از یک تابوت، که حاوی باقیمانده پیکر یک سرباز عراقی بود، سایر تابوت‌ها بدون هویت بود.

 

وزارت امور خارجه ایران در اطلاعیه‌ای به شهروندان آن کشور هشدار داده است که در سفرهای خارجی خود مراقب "پیشنهادهای مختلف از سوی افراد و گروه‌های ناشناس" باشند.
در این اطلاعیه هرچند به مورد خاصی اشاره نشده اما آمده است که "با توجه به سابقه اقدامات ضد ایرانی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غرب" به مسافران ایرانی توصیه شده که در برخورد با این قبیل موارد با وکیل خود یا دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی مشورت کنند.
همچنین براساس این اطلاعیه از شهروندان ایرانی خواسته شده است که اگر با پیشنهادهای مالی، کاری، تجاری، اعطای اقامت و تابعیت مواجه شدند، از پذیرش آن خودداری کنند.

 

برخی گزارش‌ها از ایران حاکیست که با تعطیل شدن دو شیفت کاری شرکت ایران خودروی شهر تبریز، ۵ هزار نفر بیکار شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، تعطیلی این دو شیفت به دلیل عدم شماره گذاری وانت پیکان صورت گرفته است.
پیشتر سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که "هر وقت استاندارد این خودرو را آوردند، ما هم آن را شماره گذاری خواهیم کرد".
گفته می‌شود که خطوط تولید کارخانه ایران خودرو تبریز فقط قادر به تولید وانت پیکان است و جایگزینی وانت پیکان در این شرکت، زمانبر خواهد بود.
به گزارش ایسنا، کارخانه ایران خودروی تبریز در شهریور ۱۳۸۶ با تولید وانت پیکان کار خود را آغاز کرد که با احتمال تعطیل شدن آن، فرصت‌های شغلی بسیاری در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

 


در سوریه همزمان با اعلام اعتصاب سراسری توسط فعالان مخالف دولت، گزارشها حاکیست که حداقل ۱۸ نفر در جریان درگیری های تازه کشته‌اند.
کمیته های هماهنگی محلی که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد را سازمان دهی می کنند، می‌گویند ۱۱ نفر در شهرهای حمص و حماة کشته شده اند.
گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه هم خبر داده که نیروهای ارتش و سربازانی که به مخالفان پیوسته اند در استان ادلب در شمال سوریه درگیر شدند که در جریان این درگیریها دو نفر کشته شدند.
خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داده که مقامات در استان ادلب با "یک گروه مسلح تروریستی" درگیر شده‌اند.
تظاهرات در سوریهسازمان ملل متحد تخمین می‌زند که در طی ۹ ماهی که از آغاز ناآرامی ها در سوریه می گذرد، بیش از ۴۰۰۰ نفر از جمله ۳۰۷ کودک و نوجوان کشته شده‌اند.
بر اساس گزارشها بخش عمده ای از این تلفات در شهر حمص رخ داده که یکی از مراکز اصلی اعتراضات مخالفان دولت به شمار می رود.
دولت سوریه فعالیت رسانه های خارجی در آن کشور را به شدت محدود کرده است و به همین دلیل امکان تایید گزارشهای مربوط به ناآرامی ها وجود ندارد.
باوجود سرکوب شدید معترضان در سوریه هیچ نشانه ای از آرام شدن اعتراضات در آن کشور دیده نمی شود
گزارش شده که در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن هم درگیریهایی میان نیروهای دولتی و سربازانی که به مخالفان پیوسته اند، در گرفته است.
همزمان در تحولی دیگر در امان پایتخت اردن، سفارت سوریه به صحنه درگیری مخالفان بشار اسد و مسئولان سفارتخانه تبدیل شده است.
در مورد شرح ماجرا گزارشهای ضد و نقیضی موجود است.
برادر یکی از معترضان به بی بی سی گفت که هفت نفر از شهروندان سوری ساکن شهر امان هنگامی که وارد سفارت سوریه شدند، به دلیل آنکه تصویر پرچم مخالفان را بر لباس خود داشتند، مورد توهین قرار گرفتند.
اما مسئولان سفارت سوریه در امان می گویند که کارمندان آنها مورد حمله معترضین قرار گرفته و مجروح شده اند.

'مغازه های سوخته'

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه از شنیده شدن صدای تیراندازی مسلسل در ساعات پیش از سپیده دم در شهرکفر تخاریم در استان ادلب خبر داده و گزارش داده که دو خودرو زره پوش هم در جریان درگیری به آتش کشده شده است.
شورای ملی سوریه که جبهه ای از مخالفان دولت این کشور است، نسبت به احتمال یک حمله نظامی قریب الوقوع به شهر حمص ابراز نگرانی کرده است.
خبرگزاری رویترز از فعالان و ساکنان محلی نقل کرده که در شهر بصر الحریر واقع در نزدیکی مرز اردن صدها نفر از سربازانی که به مخالفان پیوسته اند با نیروهای وفادار به دولت که از پشتیبانی تانک برخوردارند درگیر شده اند.
در همین حال گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه می گوید که در استان درعا در نخستین روز کاری هفته، دعوت فعالان به برگزاری اعتصاب سراسری با استقبال گسترده مواجه شده و بسیاری بر سر کار حاضر نشده اند.
به گفته این گروه، در بخشهایی از شهر دمشق هم دانش آموزان و کارمندان دولت در خانه مانده اند هرچند در مناطق مرکزی شهر نشانه ای از اعتصاب دیده نمی شود.
اما کمیته های هماهنگی محلی خبر داده اند که در استان ادلب مغازه هایی که کرکره های خود را پایین کشیده اند توسط سربازان ارتش به آتش کشیده شده اند.
دولت بشار اسد تحت فشار بین المللی قرار دارد تا به سرکوب مخالفان پایان دهد.
گزارش شده که اتحادیه عرب قرار است برای بررسی واکنش دمشق به پیشنهاد آن اتحادیه جهت اعزام ناظر به سوریه، دو نشست اضطراری برگزار کند.
ماه گذشته اتحادیه عرب در اعتراض به ادامه سرکوب مخالفان در سوریه، علاوه بر اعمال تحریمهای اقتصادی علیه آن کشور عضویت آن در اتحادیه عرب را نیز به حال تعلیق در آورد.

 

محمدجواد لاريجانی: روشنفکری مفهومی آویزان است

محمدجواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه

نوشتۀ فرید وهابی
به گفتۀ محمد جواد لاریجانی، مفهوم روشنفکری جای بصیرت را گرفته است. وی با دفاع از مرجعیت گفت «اگر كسي آدرس نقطه مرجع را به جاي انقلاب به دوره‌ باستان ببرد و به جاي امام، كورش را قرار دهد دچار اشتباه شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد لاريجاني در حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران، به مناسبت روز شانزدهم آذر سخنانی ایراد کرد و از جمله در بارۀ لزوم بصیرت گفت: «بصيرت اصطلاحي مظلوم است و در محيط دانشگاه بصيرت كلمه‌اي درجه دو و در عوض روشنفكري كلمه‌اي درجه يك تلقي شده است».
او افزود: «روشنفكري مفهومي آويزان است، اما بصيرت كلمه‌اي حق‌مدار. روشنفكري ژست ترديد دارد و بنابراين سكولار است و كساني كه سعي كردند آن را اسلاميزه كنند موفق نشدند چراكه اين واژه ظرفيت حمل اين معني را ندارد».
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييۀ جمهوری اسلامی سپس به دفاع از مرجعیت برخاست و "نقطۀ مرجع" را نوعی دستگاه راهنما، یا GPSسياسي توصیف کرد و گفت: «امروز براي ما نقطه مرجع انقلاب و افكار امام است... اگر كسي نقطه‌ ديگري آدرس دهد بدانيد كه وضعيت ما دچار مشكل خواهد شد».
لاریجانی ادعا کرد که اصلاح‌طلبان قصد داشتند دکتر مصدق را مهم‌تر از آیت‌الله خمینی قلمداد کنند. او گفت: «در زماني كه دوستان دوم خردادي ما قدرت را در اختيار داشتند بحث‌هاي مفصلي صورت گرفت كه نقطۀ مرجع را از انقلاب به نهضت ملی شدن نفت برده و مصدق را جاي امام قرار دهند، اما قطع نظر از حوادث تاريخي اين نقطه غلط است».
او در ادامه از کسانی انتقاد کرد که قصد مطرح کردن ارزش‌های پیش از اسلام را دارند و گفت: «همچنين اگر كسي آدرس نقطه مرجع را به جاي انقلاب به دوره‌ باستان ببرد و به جاي امام، كورش را قرار دهد باز دچار اشتباه شده است».
محمدجواد لاريجاني مهمترين دستاورد انقلاب را "عقلانيت اسلامي" دانست و افزود: «اين موضوع، تجربه بزرگ ملت ما و داراي ابعاد مهمي است و اگر از من بپرسيد كه دليل دشمني‌هاي غرب چيست، مي‌گويم دليل دشمني آمريكا، انگليس و ساير كشورهاي اروپايي همين تجربه است».
او گفت: «غرب نسبت به قدرت و شأن جمهوري اسلامي ايران دچار يك پريشاني شده است و امروز شاهديم كه عليه ايران به عنوان مهد و ام‌القراي تجربه بزرگ نظام مدني مبتني بر عقلانيت اسلامي تلاش مي‌كند».
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در بارۀ دشمنی غرب با ایران اضافه کرد: «غرب دلش لك زده براي اين‌كه مردم در خيابان‌ها به نظام اسلامي فحش دهند و با تمام امكانات تلاش دارد اين جبهه معارض داخلي را راه بيندازد و هر كسي كه بتواند خراشي به چهره نظام بيندازد مورد حمايت آمريكا قرار مي‌گيرد»...
لاریجانی در جای دیگری از سخنانش تأکید کرد که «كابوس وحشتناكي كه در پس ذهن سياستمداران غربي بود در آستانه تحقق است و آن زنده شدن اسلام است».
لاریجانی سپس در بارۀ جنبش‌های معروف به "بهار عرب" گفت: «ما پشتيبان حركت‌هاي مردمي در كشورهاي منطقه هستيم و معتقديم كه آن‌ها بايد حق راي داشته باشند و اسلام خود را پياده كنند و بدون شك همه اين اتفاقات بلااستثنا به نفع ايران خواهد بود».
وی با انتقاد از دولت عربستان سعودی افزود: «عربستان اشتباه بزرگي كرد كه وارد ماجراجويي شد. اين كشور حريف اين انقلاب‌ها نخواهد شد».
 

 

کلینتون خواستار آزادی بدون قیدوشرط یوسف ندرخانی شد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی شد. درهمین حال نامه‌ای با امضای ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی در حمایت از کشیش ندرخانی به دولت آمریکا ارسال شده است.
خانم کلینتون گفت: «ما از تمامی دولت‌ها می‌خواهیم تمامی زندانیانی که به خاطر عقیده و اندیشه خود به زندان افتاده‌اند، از جمله کشیش یوسف ندرخانی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.»
اظهارات خانم کلینتون مقارن با روز جهانی حقوق بشر ایراد شد. سخنان هیلاری کلینتون درباره این کشیش ایرانی پس از آن بود که بیش از ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی بیانیه مرکز آمریکایی قانون و عدالت را امضا کرده و در آن خواستار اقدام دولت آمریکا برای نجات کشیش یوسف ندرخانی شده‌اند.
یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گراییده است، دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شد و دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به «ترک دین» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرد.
در متن حکم  بدوی یوسف ندرخانی با تأکید بر «ارتداد» وی ذکر شده است که دادگاه پس از شنیدن اظهارات متهم، با توجه به «مسئله هشت از تحریرالوسیله» آیت‌الله خمینی و «فتاوی» اعلام شده از سوی مراجع تقلید، «متهم را به مجازات اعدام به طریق حلق‌آویز» محکوم کرده است.
عباس سلمان پور، وکیل آقای ندرخانی پیشتر در گفت وگو با رادیو فردا گفته بود حکم اعدام برای این کشیش پروتستان، نقض شده است.
وکیل آقای ندرخانی گفته بود: «حکم اعدام نقض شده و رسیدگی مجدد هم در شعبه صادرکننده حکم قبلی انجام شده و الان در انتظار صدور حکم جدید هستیم.»
مرکز آمریکایی قانون و عدالت، در بیانیه‌ای از موضع خانم کلینتون تقدیر کرده وگفته است: «ما ضمن تقدیر از سخنان وزیر خارجه آمریکا در حمایت از آزادی کشیش یوسف ندرخانی، کماکان از سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و سران کشورهای مسلمان می‌خواهیم  این نقض جدی حقوق بشر دست به کار شوند و برای آزادی کشیش ندرخانی فشار بیاورند.»
این بیانیه می‌افزاید: «پیش بینی ما این است که نظر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد این پرونده قرار است در ماه جاری اعلام شود و ما به تلاش‌های خود و همکاری با وزارت خارجه آمریکا برای نجات یوسف ندرخانی ادامه خواهیم داد.»
دیوان عالی كشور هم پیشتر در اطلاعیه‌ای اعلام كرده پرونده اتهامی «یوسف ندرخانی» کشیش مسیحی به دلیل «نقص تحقیقاتی» در این دیوان نقض شده و تاكنون نظر نهایی درباره آن داده نشده است. محمد علی دادخواه، دیگر وکیل آقای ندرخانی هم به رادیو فردا گفته بود این پرونده برای کسب نظر، به آیت الله علی خامنه ای ارجاع شده است.



رئیس‌جمهور روسیه دستور بررسی انتخابات را صادر کرد

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه یک روز پس از تظاهرات گسترده معترضان به نتیجه انتخبات پارلمانی این کشور در مسکو، در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که دستور داده تا در مورد انتخابات "تحقیق" شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه‌ دیمتری مدودف یکشنبه (۲۰ آذر/ ۱۱ دسامبر) در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «من با هیچیک از شعار‌ها و بیانیه‌هایی که در انتخابات داده شد موافق نیستم. با این حال، دستور دادم تا در حوزه‌های رای‌گیری همه اطلاعات در مورد مطابقتشان با قوانین انتخاباتی مورد بررسی قرار گیرد.»
رئیس‌جمهور روسیه مشخص نکرده است که چه نهادی مسئول بررسی ذکر شده خواهد بود. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی روسیه و اعلام پیروزی حزب روسیه متحد به رهبری پوتین، موجی از اعتراضات مردمی شهرهای مختلف این کشور را فرا گرفته است.



ایران و رد اتهام همکاری با القاعده در انفجار سفارت آمریکا در کنیا

سفارت آمریکا در نایروبی پس از انفجار مهیب که ۲۰۰ کشته به جای گذاشت

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی رای دادگاه آمریکایی درباره ارتباط ایران با بمب‌گذاری سفارت آمریکا در نایروبی را محکوم کرد. پیشتر شش نفر شهادت داده بودند که جمهوری اسلامی در این انفجار با القاعده همکاری داشته است.

رامین مهمانپرست،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران حکم دادگاه ایالتی واشنگتن مبنی بر ارتباط جمهوری اسلامی با القاعده در انفجار سال ۱۹۹۸ سفارت آمریکا در کنیا را رد کرد.
بمب‌گذاری القاعده در سفارت آمریکا در نایروبی در ماه اوت سال ۱۹۹۸ منجر به قتل ۲۰۰ نفر و ویرانی کامل این سفارتخانه شد. در حال حاضر در محل انفجار، پارکی به‌عنوان یادبود قربانیان بنا شده است.
چندی پیش ۶ نفر در دادگاه ایالتی واشنگتن گواهی داده بودند که جمهوری اسلامی ایران در این انفجار با نیروهای القاعده همکاری داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب سخنان این ۶ نفر، اتهام مطرح شده از سوی قاضی دادگاه را به «محکوم کرد» و آن را «سناریویی از پیش طراحی شده» توسط دولت آمریکا خواند.
قاضی دادگاه بررسی پرونده این بمب‌گذاری‌ها، روز پنجشنبه (اول دسامبر / ۱۰ آذر ماه) جمهوری اسلامی و سودان را در این ماجرا مسئول شناخته و و اعلام کرده بود که ایران و سودان تجهیزات لازم و کمک‌های مالی مورد نظر را در اختیار القاعده جهت اجرای این عملیات قرار داده‌اند.

کادرهای القاعده از ایران
آذر ماه ۱۳۸۹، نشریه "تایمز" به نقل از محافل امنیتی پاکستان و خاورمیانه از آزادی اعضای بلندپایه القاعده در ایران خبر داده و نوشته بود که یکی از مظنونان حمله به سفارت‌آمریکا در کنیا و تانزانیا در میان کسانی است که ایران را ترک کرده‌اند.
این روزنامه انگلیسی از آزادی دست‌کم ۶ نفر از کادرهای القاعده از زندان‌های ایران خبر داده و افزوده بود که در میان آزادشدگان نام سیف العادل نیز به چشم می‌خورد.
دولت آمریکا سیف العادل، شهروندی مصری را مظنون طراحی یا اجرای حمله به سفارتخانه‌های این کشور در تانزانیا و کنیا می‌داند.
انفجار هم‌زمان بمب دیگری در سفارت آمریکا در دارالسلام، پایتخت تانزانیا هم به مرگ ۱۲ آمریکایی انجامیده بود.





«تحریم‌ها و جنگ اقتصادی تمام عیار»

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران

محمود بهمنی، ريیس کل بانک مرکزی ایران در نشست صبحانه با مسئولان اتاق صنایع و بازرگانی تهران، تحریم‌های جاری را "جنگ اقتصادی تمام عیار" نامید و افزود که دولت باید سکان امور را به بخش خصوصی بسپارد اگرنه موفق نخواهد بود.

محمود بهمنی، یکشنبه (۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر) در نشست صبحانه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد جمهوری اسلامی، تحریم احتمالی بانک مرکزی ایران و بازار ارز و طلا سخن گفت.
وی شرایط تحریمی کشور را به مراتب سخت‌تر از یک جنگ فیزیکی دانست و تصریح کرد: «ما یک جنگ تمام عیار اقتصادی را آغاز کرده‌ایم.» او اشاره کرد که در زمان جنگ ایران با عراق، بسیاری امور به سادگی انجام می‌گرفت، «اما شرایط امروز با گذشته متفاوت است و گذار از آن با وحدت و همگونی و تفاهم میسر است.»
رییس بانک مرکزی ایران افزود که «بسیاری هنوز به این باور نرسیده‌اند که کشور در شرایط تحریم قرار دارد.» به گفته‌ی وی «شرایط تحریم، مقررات تحریم را می‌طلبد.» بهمنی از لزوم سپردن امور اقتصادی به دست بخش خصوصی سخن گفت و خاطرنشان ساخت که دولت در غیر این صورت در عبور از تحریم‌ها موفق نخواهد بود.
یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پیش از سخنان بهمنی، گفته بود که ایران کشوری "بانک محور" است. وی مشکلات موجود در نظام بانکی کشور را نیز ناشی از "عدم استقلال بانک مرکزی" دانسته بود.
آل اسحاق تاکید کرد که بانک مرکزی ابزار سیاسی نیست و نباید وسیله تامین نیازهای دولتی باشد. او گفت: «کشور درگیر جنگ اقتصادی است. در چنین شرایطی فعالان اقتصادی، افسران جبهه عملیات اقتصادی و مسئولان بانکی، فرماندهان این میدان هستند».

تبدیل سپرده‌های بانکی به طلا
محمود بهمنی با ابراز اطمینان از ذخیره کافی طلای ایران، از تدبیر بانک مرکزی در سه برابر کردن موجودی ارزی ایران در بانک‌های اروپایی خبر داد و گفت: «ایران در سه سال و نیم قبل، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار سپرده در بانک‌های اروپایی داشت که با توجه به شرایط تحریم، این پول تبدیل به ذخیره طلا شد.» به تاکید بهمنی، آن زمان بهای طلا ۶۵۶ دلار بود و ایران اینک با افزایش جهانی قیمت طلا، سودی سه برابری کسب کرده است.
رییس کل بانک مرکزی ایران، افزایش نرخ ارز را نیز متاثر از تحریم‌ها و مسائل سیاسی دانست و گفت: «ما برنامه‌ریزی داشتیم که قیمت ارز را تک نرخی کنیم و داشتیم به ثبات نزدیک می‌شدیم که موضوع سفارت بریتانیا پیش آمد و دوباره بازار به هم ریخت.» بهمنی اضافه کرد که بانک مرکزی اصلا سیاسی نیست اما مسائل ارزی وابسته به تحریم‌ها است.
سخنان بهمنی در مورد ارتباط نرخ ارز با حمله به سفارت بریتانیا، ساعتی بعد از سامانه‌های خبری اصولگرا حذف و تکذیب شد.

تحریم "غیراخلاقی" بانک مرکزی
محمود بهمنی تحریم احتمالی بانک مرکزی را بحثی غیراصولی و غیراخلاقی خواند و گفت که «باید پیش‌بینی این تحریم را داشته باشیم تا بتوانیم کشور را یکی دو سال یا بیشتر حفظ و اداره کنیم.»
بحث تحریم بانک مرکزی ایران از مدتی پیش شروع شده و سنای آمریکا در روز ۳۰ نوامبر، متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی، به تحریم بانک مرکزی ایران خواهد انجامید. این در حالی است که دولت باراک اوباما با تحریم بانک مرکزی ایران مخالف است.
پاره‌ای تحلیل‌گران می‌گویند که در صورت تحریم گسترده‌ی بانک مرکزی، ایران به نظام مالی بین‌المللی دسترسی نخواهد داشت و امکان دارد که از وصول میلیاردها دلار درآمد نفتی خود محروم شود.




وزیر اطلاعات: سفارتخانه مجازی، یک طعمه است

سحام نیوز: وزیر اطلاعات در مورد سفارتخانه مجازی که از سوی دولت آمریکا ایجاد شده است، اظهارکرد: این یک تور و طعمه است تا افرادی را برای مباحث جاسوسی دنبال کند و باید مردم به خصوص جوانان هوشیاری لازم در این ارتباط داشته باشند.
به گزارش سحام و به نقل از ایسنا، مصلحی عصر روز یک‌شنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: سفارت تعبیر و اصطلاحی است که در عرف دیپلماتیک معنی دارد و تاسیس یک سفارت در یک کشور دیگر باید مورد قبول آن کشور قرار گیرد و اعتبارنامه داده شود اما چیزی که آن‌ها مطرح کرده‌اند بحث سفارتخانه مجازی است، مجازی یعنی چه؟ یعنی وجود خارجی ندارد و‌آ‌قایان در وهم و خیالات هستند واین فعالیت‌ها را می‌کنند.
وزیر اطلاعات در ادامه گفت: “به عنوان دستگاه اطلاعاتی کشور می‌گویم وضعیت سیستم اطلاعاتی آمریکا ورشکسته است و ما با تمام وجود به این ورشکستگی پی‌ برده‌ایم و این که می‌بینیم در موقعیت‌های مختلف دست به این اقدامات می‌زنند دلیل بر ورشکستگی آن‌هاست و این که از اقدامات‌شان نتیجه نگرفته‌اند و مردم ما با اقدامات آن‌ها همراهی نداشته‌اند. ما بارها گفته‌ایم که در فضای سایبری و فضای مجازی ما تسلط و اشراف خوبی داریم به گونه‌ای که به خیلی از کشورهای دیگر اخیرا انتخابات داشته‌اند گوشزد کرده‌ایم که آمریکا برای شما طراحی دارد و حتی به آن ها گفته‌ایم چه کسانی چه کارهایی می خواهند انجام دهند و آن‌ها تعجب می‌کردند که ما چگونه این اطلاعات را داریم.”
وی در خصوص تسخیر سفارت امریکا در اوایل انقلاب گفت: “سفارت آمریکا در کشور ما یک جاسوس‌خانه بود که توسط مردم فتح شد و به دنیا نیز فهم شد که آنجا لانه جاسوسی بود، سفارت مجازی نیز همان است و همان مشی و مسیر را طی می‌کند.”
مصحلی در پایان گفت: ‌اجازه دهید تا مدت زمانی بگذرد تا ببینیم مردم انقلابی ما چه برخوردی می‌کنند و چه جواب عکسی به این اقدامات می‌دهند.
هفته گذشته وزارتخارجه امریکا اقدام به راه اندازی سفارتخانه مجازی نمود. ساعاتی پس از راه اندازی این سفارتخانه؛ دولت ایران این سایت را فیلتر کرد.




تایید حکم حبس آریا آرام نژاد و ۷فعال جنبش سبز بابل

سحام نیوز: حکم حبس فعالان جنبش سبز بابل، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
بر اساس رای شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان مازندران، احمد میری به دوازده ماه، علیرضا شهیری به نه ماه، آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، محمد رضا ملکی، محمد معصومیان، ومصطفی ابراهیم تبار هریک به شش ماه و علی اکبر سروش به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
این احکام جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام بابل ابلاغ شده است.



  جرس: در پی سرکوب خشونت‌بار معترضان سوری توسط ارتش و نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، مخالفان اسد مردم را از روز یکشنبه دعوت به اعتصاب سراسری کردند.  
  به گزارش خبرگزاری آلمان، اپوزیسیون سوریه یکشنبه (۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر) ویدئوهای در اینترنت منتشر کرده است که تصاویری از بازارهای تعطیل و خیابان‌های خلوت در شهرهای مختلف این کشور را نشان می‌د‌هند. ویدئوهای منتشر شده از جنوب سوریه حاوی تصاویری از حمله معترضان به تانک‌های ارتش و نیروهای وفادار به بشار اسد است.
العربیه نیز گزارش داد که شهرهای مختلف سوریه روز یکشنبه در پاسخ به فراخوان کمیته های هماهنگی محلی شاهد اعتصاب عمومی گسترده شد.
این فراخوان تحت عنوان " اعتصاب کرامت " به هدف ایجاد اختلال در عملکرد رژیم بشار اسد سازماندهی شده است.
منابع مخالفان اعلام کردند در تجمع های اعتراضی مختلف روز گذشته دست کم 21 تن کشته شدند.
نیروهای اپوزیسیون همچنین با انتشار فراخوانی در اینترنت خواستار تحریم انتخابات محلی روز دوشنبه (۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر) شدند.
در همین حال برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه از جامعه جهانی و اتحادیه عرب خواست بر روسیه فشار وارد سازند تا سازمان ملل بتواند رژیم سوریه را فورا محکوم کند.
غلیون پس از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا گفت :" محافظت از مردم سوریه از مسئولیت های سازمان ملل است. در سوریه جنگ داخلی در کار نیست. رژیم در حال سرکوب ملت است."
از سوی دیگر وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد رم به فشار علیه رژیم سوریه و همپیمانان آن برای توقف خشوت ها ادامه می دهد.
او از آمادگی ایتالیا برای درمان زخمی شدگان تجمع های اعتراضی در کشورهای مجاور سوریه خبر داد.

بشار اسد در دیدار با روحانیون درزی
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با تعدادی از روحانیون درزی که از لبنان به دیدار او آمدند حوادث جاری در کشور خویش را پایان یافته دانست و گفت سوریه بر توطئه خارجی پیروز شد.
بر اساس گزارشی که روزنامه کویتی " الانباء " روز شنبه 10 – 12 – 2011 منتشر کرده است بشار اسد در این دیدار گفت :" سوریه بر فتنه خارجی پیروز شد ، حوادث پایان یافته است و بر همه مسائل اشراف داریم."
او افزود :" از طرف تعدادی از افرادی که علیه سوریه موضع خصمانه گرفته بودند به ما پیام رسید که آنها به زودی به کشور بازخواهند گشت."
رئیس جمهور سوریه تحریم هایی را که اتحادیه عرب علیه این کشور به تصویب رسانده بود را بیهوده توصیف کرد و گفت :" آنها چه می توانند انجام دهند ، هیچ کاری نمی توانند بکنند ، همه این اتفاق ها توطئه خارجی است ... برخی کشورهای خلیجی بیمار هستند."
بشار اسد گفت :" هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند ، آنها با این قطعنامه ها خود را محاصره می کنند. ایران با ماست و عراق نیز پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی به بهترین جایگاه خود بازخواهد گشت. لبنان در کنار ماست و اردن نیز تحریم ها را رد کرده است. آنها می خواهند چه کنند؟ هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند."
رئیس جمهور سوریه همچنین گفت :" ما ثابت قدم هستیم. موضع ما قوی و ثابت است آنها از طریق عملیات تروریستی که توسط خارجی ها پشتیبانی می شود در پی از بین بردن امنیت و استقرار سوریه هستند."
بشار اسد گفت :" تبلیغات و فعالیت رسانه ای آنان هیچ زیانی به ما نمی رساند. در قاموس ما ترس وجود ندارد. روحیه ما بالا است."



هرانا؛ پیمان عارف از اتهامات وازده تبرئه و آزاد شد

خبرگزاری هرانا – پیمان عارف، فعال دانشجویی عصر امروز از زندان اوین آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی صبح امروز پس از انتقال به دادگاه و تبرئه از اتهامات وارده از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین پس از انجام اقدامات اداری عصر امروز از زندان اوین آزاد شد.
در پی مصاحبه این فعال سابق دانشجویی در خصوص اجرای حکم شلاق وی با رسانه های برون مرزی و پس از بازداشت وی در مزار ندا آقا سلطان، نامبرده مجددا پس از آزادی به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و بازداشت شده بود.



تائید محکومیت فعالین سیاسی بایل از سوی دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا - حکم حبس هفت تن از فعالین و شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شهر بابل، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
به گزارش سحام نیوز، بر اساس رای شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان مازندران، احمد میری به دوازده ماه حبس، علیرضا شهیری به نه ماه حبس، آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، محمد رضا ملکی، محمد معصومیان، ومصطفی ابراهیم تبار هریک به شش ماه و علی اکبر سروش به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
این احکام جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام بابل ابلاغ شده است.



هرانا؛ نقل و انتقال ۵ زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - پنج زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج در ساعت ۱۴ امروز به سالن ۱۰ بند مذکور منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از کرج، رضا شریفی بوکانی، لقمان مرادی، زانیار مرادی، هادی امینی، ابراهیم حسین پور، عمر فقیه پور پنج زندانی سیاسی کرد هستند که عصر امروز به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان منتقل شدند.
احتمال می رود زندانیان دیگری نیز به سالن های دیگر این بند از محل استقرار زندانیان سیاسی جهت اقدام تنبیهی منتقل شده باشند.
هادی امینی از زندانیان مرتبط با حزب حیات آزاد کردستان است که اخیرا از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.
زندانیان سیاسی که به سالن ۱۰ منتقل شده اند از کمبود فضا به دلیل استفاده بیش از ظرفیت سالن شکایت داشته و با توجه به ایزوله بودن سالن ۱۲ خواهان انتقال به این سالن هستند.
این زندانیان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بین زندانیان متهم به عضویت در سازمان القاعده نگهداری می شوند.



اجرای حد قطع پا و دست دو سارق در شیراز

خبرگزاری هرانا - حكم قطع پا و قطع دست دو سارق با دستور دادستان عمومي و انقلاب شيراز، در زندان عادل‌آباد اجرا شد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دادگستري استان فارس، حد قطع پاي سارق مسلح بانک‌هاي شيراز که در دادگاه انقلاب اسلامي اين شهرستان صادر شده بود، با دستور علي القاصي‌مهر ـ دادستان شيراز ـ در محل زندان عادل‌آباد به مرحله اجرا درآمد.
حد قطع يد اين سارق مسلح نيز قبلا اجرا شده بود.
بر اساس اين گزارش، حکم سارقي ديگر نيز که به اتهام چند فقره سرقت حدي در حوزه قضايي خنج به قطع يد محکوم شده بود در اجراي نيابت واصله و با دستور دادستان مرکز استان در زندان عادل‌آباد اجرا شد.
دادستان عمومي و انقلاب شيراز، اجراي حدود شرعي را در راستاي برخوردهاي قاطع دستگاه قضايي با جرايم، مهم خواند و اظهار كرد: دستگاه قضايي فارس در برخورد شديد با جرايم مهم و اجراي حدود الهي مصمم خواهد بود.
وي حتميت و جديت در اجراي احکام و حدود شرعي را يکي از راهکارهاي پيشگيري کيفري در وقوع جرايم مهم و خطرناک خواند و اجراي اين احکام را درس عبرتي براي مجرمان سابقه‌دار دانست.




مرگ رهبری در تخیلات محمد نوری زاد

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و مستند ساز منتقد نظام اسلامی

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
"محمد نوری زاد" روزنامه نگار و مستند ساز منتقد نظام اسلامی در تازه ترین نامه خود خطاب به آیت الله خامنه ای چشم انداز فضای سیاسی بحرانی ایران را پس از مرگ رهبری در قالب داستانی تخیلی به رشته تحریر کشانده است.

گفتگو با حسن شریعتمداری، فعال سیاسی مقیم آلمان
 
10/12/2011 by شاهرخ بهزادی
نوری زاد در این نامه خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته است که رهبران هم میمیرند و از وی خواسته است که به جانشین احتمالی خود فکر کند.
محمد نوری زاد در این نامه نوشته است که «وای به روزی که فردی مانند آقای مصباح یزدی بر سریر رهبری نظام اسلامی جلوس نماید. در چنین فردایی، حال وروز مردم با نگرش ویژه ای ای که ایشان به جایگاه ولایت فقیه دارند که در آن کمتر از اختیارات خدا برای رهبری خود رضایت نمی دهند، بسیار تماشائی است».
وی در این ارتباط نوشته که «شاید به همین منظور آقای مصباح یزدی از سال ها پیش به این سوی و بسیار زیرکانه شاگردان خود را به هر کجای سپاه پاسداران(یعنی کانون قدرت و ثروت) تزریق کرده اند».
وی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته است که «باور کنید، تجسم این فردای هول انگیز، همه مارابه دعای شب و روز برای دوام عمر و بقای مستمر شما فرا برده است».
نوری زاد در بخش دیگری از نامه اش نوشته است که «هرکجا سخن از سپاه می گویم، غرضم همان رأس نشینان فربه از مال حرام است.جماعتی که بر کوهی از پول و اسلحه خیمه بسته اند و به هیچ دستگاهی نیز پاسخگو نیستند. این تشکیلات سیری ناپذیر که شما به اسم سپاه آراسته اید و به هر کجای ما نفوذش داده اید، مگر به این سادگی ها در برابر رهبر آینده سر خم می کند».
***
در باره این نامه با حسن شریعتمداری فعال سیاسی مقیم آلمان به گفتگو نشسته ایم و از وی میپرسیم این داستان تخیلی محمد نوری زاد تا چه حد می تواند چشم انداز بحران رهبری در نظام اسلامی را تبیین کند؟
حسن شریعتمداری می گوید نامه های نوری زاد، نامه هایی است که در تاریخ ثبت خواهد شد. این نامه ها نامه های شخصی است که مدت ها از افراد مورد اعتماد آیت الله خامنه ای بوده و پس از انتخابات سال ١٣٨٨ بیداری وجدانش وی را به سمت معترضین کشانده است.
وی از یک منظر درون نظامی و معترض اطلاعاتی را در نامه های سرگشاده خود بیان می کند که نشانگر شکاف ها در نظام اسلامی می باشد و باید آنرا در نظر گرفت. حسن شریعتمداری ادامه میدهد که با این وجود، در این نامه ها رابطه منطقی بین اشخاص و ساختار های نظام به چشم نمی خورد...





سه ماه زندان انفرادی و بی‌خبری از اتهامات امیرعلی علامه‌زاده

امیرعلی علامه‌زاده، روزنامه‌نگار و دبیر سابق سرویس دیپلماسی خبرگزاری ایلنا روز شنبه در دیدار با پدر و وکیلش اعلام کرده در زندان شکنجه شده است.
امیرعلی علامه‌زاده سه ماه پیش بازداشت شد و پرونده او از شعبه ۱۴ بازپرسی کارکنان دولت و اصحاب رسانه به دادسرای اوین منتقل شده است.
زینب علامه‌زاده، خواهر امیرعلی علامه‌زاده در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در رابطه با پرونده برادرش پاسخ داده است.
گفت‌وگوی فرین عاصمی با زینب علامه‌زاده در مورد وضعیت امیرعلی علامه‌زاده
  • خانم علامه‌زاده ابتدا از ملاقات دیروز پدر خود با برادرتان بگوید.
آخرین ملاقات با برادرم دیروز بود که پدرم ایشان را دیدند. یعنی از سه ماه گذشته و از روز ۲۷ شهریور ماه که ایشان را بازداشت کرده‌اند، ما از ایشان بی‌خبر بوده‌ایم. در یک یکشنبه ریختند در خانه‌مان. بدون اینکه احضاریه‌ای داشته باشند آمدند و ایشان را برداشتند و با خودشان بردند الان هم حدود سه ماه است که ایشان در انفرادی هستند و ما خبری از اتهامشان داریم و نه می‌دانیم برای چه مسئله‌ای ایشان را با خودش برده‌اند.
  • در خبرها آمده است که برادرتان به پدرتان گفته که ایشان را شکنجه کرده‌اند. شما چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟
بله. این حرف را دیروز به پدرم زده‌اند. اصلاً نمی‌توانسته صحبت کند. به جز ملاقاتی که دیروز با پدرم داشته است کلاً سه بار دیگر هم با اعضای خانواده ملاقات کرده که شرایط ملاقات کاملاً غیرطبیعی و جلوی دوربین بوده است.
در این ملاقات‌ها هم به خودش و هم به خانواده‌ام گفته‌اند که راجع به اتهامش هیچ نپرسید و حق ندارید در مورد اتهامش صحبت کنید و به جز احوالپرسی حق هیچ گونه صحبت دیگری را ندارید.
کاملاً شرایط غیرعادی بود به شکلی که در این چند ملاقات نه ما چیزی فهمیدیم و نه او توانست چیزی بگوید تا اینکه دیروز فقط توانسته است همین را به پدرم بگوید و چیز دیگری نتوانسته بگوید.
تمام این مدت هم تمام بازجویی‌ها و بازپرسی‌هایش بدون حضور وکیل و به صورت غیرقانونی بوده است و حتی از داشتن حق وکیل هم محروم بوده است.
  • شما در مورد این حرفی که برادرتان زده است مبنی بر اینکه در زندان شکنجه شده چه اقدامی خواهید کرد؟
ما بعد از گذشت سه ماه تازه توانسته‌ایم برایش وکیل بگیریم. صد در صد ما یک کاری می‌کنیم. من همین اندازه می‌دانم که از روزی که برادرم را بازداشت کرده‌اند تا همین امروز، تمام مراحلی که طی شده است به کلی غیرقانونی بوده است. از روزی که او را بازداشت کردند بدون احضاریه بوده است. الان سه ماه تمام است که او در زندان انفرادی است، بدون اینکه حتی ما بدانیم که اتهامش چیست یا حتی بتواند وکیل داشته باشد.
حتی خبر نداریم که چه قراری برایش صادر کرده‌اند. اگر با قرار بازداشت موقت در زندان است که الان سه ماه از این ماجرا می‌گذرد و این کار غیر قانونی است آنهم در شرایط که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. سلول انفرادی خودش نوعی شکنجه است. نگهداری زندانی در طول سه ماه بدون اینکه با کسی دیداری داشته باشد خودش یک نوع شکنجه است.
  • پدرتان در دیداری که با برادرتان داشته است از وضعیت جسمی و روحی امیرعلی علامه‌زاده چه می‌گفت؟
من نمی‌دانم چه بگویم. راستش را بخواهید باید بگویم حالش خوب نیست. اصلاً شرایط روحی خوبی ندارد. تصور کنید آدمی که سه ماه تمام در انفرادی به سر ببرد و هیچ کس را نتواند ببیند. بعد از چند وقت یک ملاقات ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشد که نتواند راجع به خودش چیزی بگوید و حتی نتواند بگوید که شرایط جسمی و روحی‌اش چطور است. واقعاً حال روحی خوبی ندارد و در وضعیت مناسبی نیست.
  • خانم علامه‌زاده، قبلاً شما در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلفی گفته بودید که اگر فیلمی از اعترافات برادرتان پخش بشود، جعلی  بوده و آن را قبول ندارید. چرا اصولاً این مسئله را عنوان کرده‌اید ؟ دلیل خاصی داشته است؟
قبلاً هم گفته بودم. چون ما هیچ چیزی در مورد پرونده‌اش یا موارد اتهامی او نمی‌دانیم و واقعاً نمی‌دانیم که الان پرونده‌اش در چه مرحله‌ای قرار دارد، از آن جایی که تمام روند بازداشت و تشکیل پرونده برادرم غیرقانونی بوده است، اگر زمانی چیز دیگری بر مبنای این روند غیرقانونی به پرونده برادرم اضافه شد، فاقد صحت قانونی است.
منظور من این بوده است. من دلم می‌خواهد از مسئولین جمهوری اسلامی بپرسم بر اساس چه دلایل و مستنداتی برادر مرا بازداشت کرده‌اند و برده‌اند، بدون اینکه اعلام کنند که او با چه اتهامی روبه‌روست. بر اساس چه مستند قانونی کسی را که فعالیت روزنامه‌نگاری داشته است، الان سه ماه است که با خودشان برده‌اند و پرونده‌اش را هم از شعبه ۱۴ کارکنان دولت به شعبه دوم دادسرای اوین منتقل کرده‌اند.
می‌خواهم بدانم که با چه هدفی این کار را انجام داده‌اند. پرونده را از روند قانونی خودش خارج کرده‌اند و این انتقال پرونده با چه هدفی انجام شده است. این انتقال پرونده خودش محل اشکال است.
  • خانم علامه‌زاده، الان که برای پیگیری پرونده برادرتان به مراجع قانونی و قوه قضائیه مراجعه می‌کنید، چه پاسخی به شما می‌دهند؟
اصلاً الان که پرونده به دادسرای اوین منتقل شده است هیچ کس جوابگو نیست. حتی حاضر نیستند در این باره صحبت کنند. قبلاً که پرونده در دادسرای کارکنان دولت بود، حداقل آدم می‌توانست با کسی صحبت کند. الان که اصلاً کسی پاسخگو نیست. پدر من از صبح جلوی دادسرای اوین ایستاده تا آخر وقت، ولی اصلاً کسی پاسخگو نیست.




گیلانی:راه انتقال تدارکات ناتو به افغانستان همچنان بسته خواهد ماند

از کامیون های پاکستانی برای انتقال تدارکات ناتو استفاده می شود
یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان در جریان گفتگویی با بی بی سی گفته است که احتمالا کشورش مسیر کاروان های ناتو به افغانستان را که از طریق پاکستان می گذرد، برای چندین هفته دیگر مسدود نگه خواهد داشت.
پاکستان گفته است در اعتراض به حملات هوایی دو هفته پیش آمریکا ، راه انتقال تدارکات ناتو به افغانستان را بسته است.
در جریان حملات هوایی آمریکا به یک پست بازرسی ارتش درمناطق مرزی افغانستان دست کم ۲۶ سرباز کشته شدند.
ناتو پیشتر ضمن عذرخواهی از دولت پاکستان، این حمله هوایی را "حادثه تاسف بار و غیرعمدی" توصیف کرد و کاخ سفید کشته های این حادثه را یک حادثه اسف بار خواند.
آقای گیلانی، گمانه زنی ها در باره بسته شدن حریم هوایی پاکستان به روی آمریکا را تائید نکرد.
اما مقامات پاکستان تائید کردند که در پی خاتمه مهلت تعیین شده، نیروهای آمریکایی یک پایگاه هوایی این کشور را در منطقه بلوچستان پاکستان تخلیه کردند.
در همین رابطه یکی از مقامات امنیتی پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت:" یک هواپیمای امریکایی امروز یکشنبه ( ۱۱ دسامبر) پایگاه هوایی شمسی در بلوچستان را به همراه ۳۲ نفر از آخرین پرسنل آمریکا ترک کرده است.
ارتش پاکستان هم در بیانیه ای گفته است : " ارتش پاکستان این پایگاه را در کنترل خود دارد."
آقای گیلانی در جریان این گفتگو ضمن تاکید بر ایجاد اعتماد بین دو کشور پاکستان و آمریکا گفت:" شکاف محسوسی در روابط دو کشور وجود دارد و هنوز اعتمادی بین دو کشور وجود ندارد."
نخست وزیر پاکستان برضرورت بهبود در روابط دو کشور تاکید کرد.