۱۳۹۰ آذر ۲۲, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


سکوت مقام های ایران درباره علت انجام این سفر‌ها

سفر نمایندگان خامنه‌ای به روسیه و عربستان

برخی رسانه‌های روسیه و عربستان از سفر اعلام نشده سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو و حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات به ریاض پایتخت عربستان خبر داده‌اند.

رامین مهمانپرست روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) با تائید گزارش‌ها درباره سفر جلیلی به مسکو٬ گفته که این سفر ارتباطی با هواپیمای تجسسی آمریکا که در حال حاضر در اختیار ایران است٬ ندارد.
پیش‌تر برخی رسانه‌ها این سفر را بی‌ارتباط با خواست روسیه مبنی بر بازدید از این هواپیمای تجسسی٬ ندانسته بودند.
آقای مهمانپرست در عین حال حاضر نشده است به جزئیات دیدار جلیلی با مقام‌های روس و علت این سفر اشاره‌ صریحی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گزارش‌ها در مورد سفر حیدر مصلحی به عربستان را تائید کرده٬ اما همچون سفر جلیلی حاضر نشده درباره جزئیات آن توضیحاتی ارائه کند.
سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی برجسته‌ترین نماینده علی خامنه‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب است که محمود احمدی‌نژاد میانه خوبی با وی ندارد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز در گزارشی از دیدار  روز دوشنبه (۲۱ آذر) حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولیعهد این کشور خبر داده است.
این خبرگزاری همچنین از حضور «مقرن بن عبدالعزیز» رئیس دستگاه اطلاعات عمومی عربستان در این دیدار خبر داده است.
این در حالی است که برخی از رسانه‌ها نیز از سفر فيليپ هاموند، وزير دفاع بریتانیا به عربستان سعودی همزمان با سفر مصلحی به این کشور خبر داده‌اند.
حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات دومین نماینده علی خامنه‌ای محسوب می‌شود که در یک هفته گذشته پس از سفر جلیلی به مسکو٫ بدون اعلام قبلی راهی عربستان شده است.
سفر مصلحی به ریاض در شرایطی صورت گرفته که روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به شدت تیره شده است.
مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی تاکنون به جزئیات وعلت سفر نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی به عربستان و روسیه اشاره‌ای نکرده‌اند.
اسماعیل احمدی‌ مقدم٬ فرمانده پلیس:

نرم‌افزارهای خارجی ابزاری برای جاسوسی هستند


اسماعیل احمدی‌ مقدم٬ فرمانده پلیس می‌گوید نرم‌افزار‌های خارجی کامپیوتر ابزار‌هایی «ضد امنیتی» و «جاسوسی» هستند و باید از نرم‌افزار‌های تولید داخلی استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای احمدی‌مقدم روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) در هفدهمین نمایشگاه الکامپ با اعلام این مطلب گفته که با استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی «اطلاعات مهم کشور ما به صورت رایگان در اختیار دیگر کشور‌ها قرار» می‌گیرد.
این فرمانده پلیس به طور مشخص نامی از نرم‌افزار‌هایی که در داخل ایران می‌تواند به عنوان ابزار جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد٬ نبرده است.
احمدی‌مقدم همچنین نگفته که کاربران ایرانی و ادارات دولتی از کدام نرم افزار‌های کامپیوتری ساخت داخل می‌توانند استفاده کنند.
در حال حاضر بسیاری از نرم‌افزار‌های کامپیوتر‌ها در ایران٬ ساخت شرکت‌های خارجی است و معلوم نیست آقای احمدی‌مقدم با چه پشتوانه‌ای خواستار استفاده نکردن از این نرم‌افزار‌ها شده است.
اسماعیل احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود از «علم دیجیتال» با عنوان «چاقویی دو دم» یاد کرده که به گفته وی «ضروری است با تاکید بر محاسن آن و مقابله با مضراتش از این تکنولوژی بهره بگیریم.»
مقامات ایرانی درخواست روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درمورد بازگرداندن یک هواپیمای بدون سرنشین این کشور را رد کرده اند.
احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران ضمن اشاره به این که جزئیاتی بیش از این که تاکنون درباره این هواپیمای بدون سرنشین منتشر شده، اعلام نخواهد شد گفت وظیفه این گونه هواپیماها شناسایی است و توانمندی های تکنولوژی بالایی دارد.
آقای وحیدی همچنین درپاسخ به درخواست آقای اوباما گفت که "هواپیمای جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی است و کشورمان تصمیم می گیرد که در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد."
رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در واکنش به درخواست روز گذشته باراک اوباما درمورد بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین گفت:" مثل این که ایشان فراموش کرده که به حریم هوایی ایران تجاوز شده است."
آقای مهمان پرست تاکید کرد که پیگیری این مسئله به طور جدی در دستورکار ماست و آمریکا باید در مورد این اقدام پاسخگو باشد.
یکشنبه هفته گذشته خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از منابع نظامی گزارش کردند که نیروهای ایرانی، یک هواپیمای بدون سرنشین مدل RQ-۱۷۰ را "با اندک خسارتی" در اختیار گرفته‌اند.
ایران بعدا این هواپیما را در تلویزیون این کشور به نمایش گذاشت که سالم به نظر می رسید.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم امروز ( سه شنبه ۲۲ آذرماه) در جمع خبرنگاران در مورد استرداد این هواپیمای بدون سرنشین به آمریکا گفت :" قطعا استردادی وجود نخواهد داشت."
آقای بروجردی همچنین گفت:" درخواست رسمی غیر از مصاحبه آقای اوباماست . درخواست رسمی معمولا از طریق مجاری دیپلماتیک صورت می گیرد این بدین معناست که سفیر سوئیس باید به عنوان حافظ منافع آمریکا درخواست این کشور را به وزارت خارجه تحویل دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است. "
رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این که عذرخواهی کف مطالبات ایران از آمریکاست، یاد آور شد که "آمریکا باید کلیه خسارت های مترتب در این امر را بپذیرد، به این دلیل که برای خنثی سازی این تجاوز انرژی و امکانات صرف کرده ایم."
ایران در روزهای اخیر به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
این مدل، نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به رسانه های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا به کارگیری آن را تایید کرد.
در سال های اخیر، نیروهای آمریکایی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، نفرات و مواضع گروه های شورشی مسلح در خاک پاکستان را هدف قرار داده اند و مشخص نیست که آیا این هواپیما به اشتباه وارد حریم هوایی ایران شده و یا ماموریت مشخصی داشته و در چنین صورتی، آیا این نخستین ماموریت از اینگونه در داخل خاک ایران بوده است یا نه.
برخی کارشناسان نظامی گفته اند که ممکن است کشورهای رقیب ایالات متحده، به خصوص چین و روسیه، به منظور آگاهی از فناوری فضایی آمریکا، در صدد دستیابی به هواپیمای ساقط شده برآیند.



حسن نصرالله سفارت آمریکا در بیروت را لانه جاسوسی توصیف کرده است
حزب الله لبنان نام کسانی را که ادعا می‌کند جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در لبنان بوده‌اند، فاش کرده‌ است.
هویت این افراد جمعه شب از طریق شبکه تلویزیونی المنار لبنان اعلام شد. در فیلم‌های ویدیویی که به شکل انیمیشن تهیه شده، دیدارهایی که ادعا می‌شود بین مقامات سیا و این جاسوسان در مکان‌هایی مانند استارباکس و پیتزا هات صورت گرفته، به تصویر کشیده شده است.
یکی از سخنگویان سیا گفته است که در مورد "ادعاهای جعلی" اظهار نظر نمی‌کند.
شبکه تلویزیونی المنار می‌گوید که سیا ۱۰ کارمند در لبنان داشته است که همگی تحت پوشش دیپلماتیک در این کشور کار می‌کرده‌اند. به ادعای المنار این افراد یک شبکه جاسوسی را در لبنان، که همسایه شمالی اسرائیل است، اداره می‌کرده‌اند.

جنگ جاسوسی

جنیفر یانگ‌بلاد، از سخنگویان سیا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "این سازمان به طور کلی به ادعاهای نادرستی که از طرف گروه‌های تروریستی مطرح می‌شود، پاسخ نمی‌دهد."
آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، حزب الله احتمالا تصاویر این افراد را قبلا به ایران، متحد نزدیکش هم داده است.
این ماجرا، تازه‌ترین نمونه از جنگ جاسوسی است که مدتی است میان حزب الله و سیا در گرفته است.
سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، در اوایل سال جاری میلادی گفته بود که ۲ نفر از اعضای گروه او اعتراف کرده‌اند که برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرده‌اند.
آمریکا هم متقابلا، ادعای حزب الله را که از نظر آمریکا یک سازمان‌ تروریستی است، تکذیب کرد.
گفته می‌شود که پس از دستگیری عده‌ای اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای لبنان در سال ۲۰۰۹، سیا تصمیم گرفت آن قسمت از فعالیت‌های خود را که بیشتر در معرض شناسایی و در نتیجه در معرض خطر قرار داشت، مورد بازنگری قرار دهد.
در سال ۱۹۸۴، رئیس دفتر سیا در لبنان توسط حزب الله ربوده و کشته شد.
ایران ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای آمریکا در مورد برنامه نظامی و هسته‌ای ایران دستگیر کرده است.
سال گذشته نام دو تن از روسای دفتر سیا در پاکستان در اختیار رسانه‌های این کشور قرار گرفت که منجر به بازگشت دست کم یکی از آن‌ها از اسلام‌آباد به آمریکا شد.




صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» در تهران

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه‌شنبه از صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» در ایران به اتهام دست زدن به «اقدامات جاسوسی» علیه جمهوری اسلامی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از مراسمی که روز سه‌شنبه با حضور این مقام جمهوری اسلامی در تهران برگزار شده دادستان تهران اعلام کرده است که برای این ۱۵ «جاسوس» کیفرخواست صادر شده است.
آقای جعفری دولت‌آبادی اشاره نکرده است که این افراد در چه زمانی و دقیقا به چه اتهامی دستگیر شده‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگویش با خبرنگاران تنها اشاره کرده است که «متهمان این پرونده... اقدامات جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دادند».
عباس جعفری دولت‌آبادی هیچ اطلاعات دیگری نیز در مورد این متهمان به جاسوسی نداده و روشن نکرده است که «۱۵ جاسوس آمریکایی» شهروند آمریکا هستند یا ملیت دیگری دارند.
در گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی همچنین اشاره نشده است که آیا این «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» ۱۲ نفری را نیز شامل می‌شود که ماه گذشته در چند خبر و گزارش به عنوان «جاسوسان سازمان سیا» مورد اشاره قرار گرفتند یا خیر.
به دنبال تأکید مقامات اطلاعاتی آمریکا در آبان‌ماه گذشته بر دستگیری «بیش از ۱۰ جاسوس سازمان سیا» در ایران و لبنان، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات را «۱۲ تن» اعلام کرد و گفت این افراد قصد جاسوسی در عرصه نظامی و امنیتی را داشتند.
پرویز سروری، این نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی این نهاد، دوم آذرماه با اظهار این‌ که افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات «جاسوسان سازمان سیا» بودند، خاطرنشان کرد که بخش اعظم مأموریت این افراد در راستای مسائل «امنیتی و نظامی» بوده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر خود بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا اشاره کرده است که جمهوری اسلامی گه‌گاه خبر از «دستگیری یا اعدام» چند «جاسوس آمریکایی یا اسرائیلی» می‌دهد، اما «پس از آن هیچ اطلاعات دیگری در این زمینه منتشر نمی‌کند».
در همین زمینه وزارت اطلاعات ایران اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرد که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌ است.


بودجه و تحریم‌های اقتصادی: از شعار تا واقعیت

چشم‌انداز شدت گرفتن تحریم اقتصادی علیه ایران بار دیگر ضرورت تنظیم یک بودجه اضطراری را در محافل اقتصادی جمهوری اسلامی مطرح کرده است. رادیوفردا در گفت‌وگوی اقتصادی روز خود با فریدون خاوند، کارشناس امور اقتاصدی، به همین موضوع می‌پردازد.
  • رادیوفردا: به گزارش رسانه‌های تهران، دولت جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و امکان شدت گرفتن آنها، به احتمال زیاد، در کنار لایحه بودجه سال آینده، لایحه یک بودجه اضطراری را زیر عنوان «بودجه سایه» تهیه خواهد کرد. اصولا «بودجه سایه» چه مفهومی دارد و آیا طی سال‌های اخیر، بودجه‌ای زیر این عنوان به مجلس تقدیم شده است یا نه؟
فریدون خاوند: ‌ به نوشته خبرگزاری مهر، تهیه «بودجه سایه» برای مقابله با تحریم‌های احتمالی علیه ایران، در رابطه با پرونده هسته‌ای، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳، زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، از سوی شورای امنیت ملی در جمهوری اسلامی مطرح شد.
گفت‌وگو با فریدون خاوند درباره بودجه اضطراری یا «بودجه سایه»

ظاهرا «بودجه سایه» به آن معناست که در کنار لایحه بودجه برای دخل و خرج کشور در شرایط عادی، لایحه بودجه دومی تهیه می‌شود که ناظر بر شرایط اضطراری است تا جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم غافلگیر نشود.

در سال ۱۳۸۵ هم که قرار بود محمود احمدی‌نژاد اولین بودجه‌اش را به مجلس ببرد، بار دیگر بحث بر سر «بودجه اضطراری» یا «بودجه سایه» در محافل سیاسی و اقتصادی تهران بالا گرفت.

در آن موقع این فکر طرفدارانی داشت و مخالفانی. طرفداران آن می‌گفتند که «بودجه سایه» کشور را از آسیب تحریم‌های احتمالی دور نگه می‌دارد. در عوض مخالفین معتقد بودند که از نظر قانونی چیزی به نام «بودجه سایه» وجود ندارد و دولت تنها می‌تواند یک لایحهٔ بودجه را به مجلس ارائه دهد.

به هر حال تا امروز چیزی به نام «بودجه سایه» وجود نداشته، مگر آن که پنهانی چنین سندی را تصویب کرده باشند و ما از آن خبر نداشته باشیم.

  • در حال حاضر لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل کشور در هیئت وزیران جمهوری اسلامی در دست تهیه است و قرار است به زودی به مجلس ارائه شود. آیا امسال، با توجه به شدت گرفتن تحریم‌ها، و احتمال تشدید باز هم بیشتر آنها، امکان تهیه یک «بودجه سایه» در کنار بودجه عادی، نسبت به سال‌های گذشته، بیشتر نشده است؟
تحریم‌ها مسلما شدید‌تر شده و امکان تشدید آنها هم افزایش یافته، ولی تهیه لایحه دومی به نام «بودجه سایه» از سوی آقای احمدی‌نژاد بسیار بعید به نظر می‌رسد.
در واقع شعار دائمی رئیس جمهوری همیشه این بوده که اصولا تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته و تقریبا همه اعضای دولت او هم همین شعار را تکرار می‌کنند.

در این شرایط چگونه امکان دارد که همین دولت، برای مقابله با تحریم‌ها، رسما لایحه دومی را زیر عنوان «بودجه سایه» تهیه کند؟ اگر قرار به پیش‌بینی باشد، تاثیر تحریم‌ها باید در لایحه اصلی بودجه در نظر گرفته بشود.

  • اصولا تحریم اقتصادی بین‌المللی به چه صورت می‌تواند در لایحه بودجه دولت منعکس شود؟
تحریم‌های اقتصادی خارجی مسلما بر بسیاری از متغیر‌های اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارند و بودجه سالانه، بدون در نظر گرفتن این تاثیر‌ها، یک بودجه غیرواقعی خواهد بود.
نفت، ستون اصلی بودجه، زیر فشار این تحریم‌هاست. بودجه‌های سالانه آقای احمدی‌نژاد بیش از بیش به نفت وابسته بوده و دولت‌های نهم و دهم نفتی‌ترین بودجه‌های تاریخ معاصر کشور را تنظیم کرده‌اند.

طی دوران زمامداری خود، محمود احمدی‌نژاد بیش از چهار صد و هفتاد میلیارد دلار درآمد ارزی ناشی از صدور نفت خام را هزینه کرده. اگر واقعا او بخواهد خود را برای مقابله با شدت گرفتن تحریم‌ها آماده کند، اولین تلاشش باید در راستای این افزایش بیمارگونه به درآمد‌های نفتی انجام بگیرد.

ولی وضع به گونه‌ای معکوس جریان دارد. اقتصاد ایران در هیچ دوره‌ای این گونه معتاد «طلای سیاه» نبوده و همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها، رهبران جمهوری اسلامی سرمست از سخن‌سرایی‌های انقلابی، اصرار داشته و دارند درجه این اعتیاد را بالا ببرند. با اطمینان می‌توان گفت که لایحه بودجه ۱۳۹۱ درجه این اعتیاد را بالا‌تر خواهد برد، گویی قرار است درآمد‌های ارزی ایران همچنان بالا برود و هر گونه تحریمی برای کاهش صادرات نفتی کشور، مثلا از سوی اروپاییان، سال‌های سال عقیم بماند.

نرخ ارز و نوسانات آتی آن زیر فشار‌های خارجی نیز برای بودجه سرنوشت‌ساز است. مقدار یارانه پرداختی به هر نفر، زیر فشار تورم و نوسانات نرخ ارز، به سرعت در حال تغییر است. حدود یک سال پیش، مقدار یارانه پرداختی به هر نفر (معادل ۴۵۵۰۰ تومان) معادل ۴۳ دلار آمریکا بود. در حال حاضر‌‌ همان مقدار یارانه معادل ۳۳ دلار است و در صورت بالا رفتن باز هم بیشتر نرخ ارز (از جمله زیر فشار تحریم‌ها)، معادل دلاری یارانه نقدی باز هم کمتر می‌شود و دولت، برای حفظ قدرت خرید آن، چاره‌ای ندارد جز دو برابر کردن آن. در بودجه سال آینده برای این بار بسیارسنگین چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

بخش بزرگی از درآمد‌های دولت، از جمله از محل مالیات‌ها، به گونه‌ای غیرمستقیم از نفت و درآمد‌های نفتی تاثیر می‌پذیرد. به عنوان نمونه، می‌توان به مالیات و عوارضی اشاره کرد که بر واردات بسته می‌شود. بدون درآمد‌های ارزی ناشی از نفت، بخش مهمی از واردات کالا متوقف می‌شود و مالیات ناشی از این واردات هم بر باد می‌رود. این خود ضربه دیگری است که می‌تواند کل دخل و خرج پیش‌بینی شده در بودجه سالانه را بر هم بزند.

نرخ رشد اقتصادی کشور هم، که حجم بخش مهمی از مالیات‌های دریافتی دولت را تعیین می‌کند، تا اندازه زیادی از تحریم‌های خارجی تاثیر می‌پذیرد. و این فهرست را می‌توان ادامه داد...

در شرایط کنونی کشور، هر بودجه‌ای که تاثیر تحریم‌های خارجی را در نظر نگیرد، و چشم‌انداز شدت گرفتن این تحریم‌ها را در محاسبات خود نگنجاند، نقش بر آب است.

هیچ کشوری نمی‌تواند دخل و خرج سالانه خود را بدون در نظر گرفتن فضای بین‌المللی‌اش تنظیم کند. هر کس غیر از این فکر کند، اقتصاد را با شعار‌های تبلیغاتی عوضی گرفته است.




توافق کاخ سفید و کنگره بر سر تحریم بانک مرکزی ایران

مخالفت‌های اوباما با طرح اولیه تحریم بانک مرکزی ایران، منجر به اعمال تغییراتی در این طرح شد. نمایندگان سنای امریکا اظهارامیدواری کرده‌اند، این طرح تا پایان هفته جاری به امضای رئیس‌جمهور امریکا رسیده و به قانون تبدیل شود.

کاخ سفید و مجلس سنای آمریکا علیرغم مخالفت اوباما، روز دوشنبه (۲۱ آذر/۱۲ دسامبر) بر سر تحریم بانک مرکزی ایران به توافق رسیدند. این تحریم‌های جدید منجر به فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی برای توقف برنامه اتمی‌اش خواهد شد.
هیئتی متشکل از نمایندگان سنا و نمایندگان کاخ سفید که مسئول بررسی این موضوع بودند ضمن اعلام این خبر گفته‌اند امیدوار هستند تا پایان هفته جاری این طرح به تصویب نهایی سنا و کنگره آمریکا برسد.
اعضای این کمیته که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن عضویت دارند، گفته‌اند که تغییراتی که مورد نظر دولت اوباما بوده در طرح اولیه اعمال شده است. این تغییرات قدرت مانور شرکت‌های طرف قرارداد با بانک مرکزی ایران را برای یافتن راه‌های بدیل بیشتر می‌کند.
کاپیتول، مقر کنگره آمریکا در واشنگتن سناتور "کارل لوین" از حزب دموکرات به خبرگزاری رویترز گفته علیرغم این تغییرات این لایحه تا ۹۶ درصد همان لایحه‌ای است که هفته گذشته در سنای امریکا به تصویب رسید.
لایحه‌ای که هفته گذشته در سنا به تصویب رسید، موسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند مشمول جریمه قرار می‌داد اما لایحه فعلی تنها محدویت‌هایی را بر این شرکتها تحمیل می‌کند.
قانون‌گذاران می‌گویند تغییرات اعمال‌شده دست دولت امریکا را باز می‌گذارد تا استثناهایی را برای کشورهایی که در اعمال فشار بر ایران با امریکا همکاری کرده‌اند در نظر بگیرد.
کارل لوین همچنین تاکید کرده که این قانون به منظور اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی برای توقف برنامه اتمی‌اش تنظیم شده. وی همچنین اظهار امیدواری کرده که باراک اوباما این لایحه را امضا کرده و آن را به قانون تبدیل کند.
ایالات متحده قبلا بانک‌های خود را از معامله با بانک مرکزی ایران منع کرده بود اما این ممنوعیت شامل بانک‌های خارجی نمی‌شد. لایحه‌ای که هفته گذشته سنای امریکا به تصویب رساند «به منظور اعمل فشار بر موسسات مالی بین‌المللی است با این هدف که بین معامله با امریکا و ایران یکی را انتخاب کنند». این گفته سناتور "مارک کرک" از حزب جمهوری‌خواه است که به همراه "رابرت مندنز" از حزب دموکرات طرح اولیه این لایحه را تنظیم کرده‌اند.
آنچه که مقامات کاخ سفید از قانون‌گذاران می‌خواستند «ملایم‌تر کردن تحریم‌های هدفمند» بود به این دلیل که این مقامات معتقدند ترساندن دیگر کشورها راه خوبی برای همکاری آنها با امریکا علیه ایران نیست.
مقامات خزانه‌داری امریکا هفته گذشته به قانون‌گذاران گفته‌بودند که آنها نیز به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران بوده‌اند اما می‌خواستند این کار به روش قانونمند انجام شود و همچنین از آشفتگی در بازار نفت و یا تبدیل متحدان امریکا به مخالفان این کشور جلوگیری شود.
  ایران مدعی است برنامه اتمی‌اش حنبه صلح‌آمیز دارد و تنها به منظور تولید برق از آن استفاده می‌کند اما واشنگتن تهران را متهم کرده که از این برنامه برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.
واکنش ایران
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایرانمحمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا را یک "مانور سیاسی" نامیده و گفته: «برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند، در حالی که بانک مرکزی مستقل است و در تمام دنیا نیز بانک‌های مرکزی وابسته به دولت‌ها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیر اصولی و غیرمنطقی است».
وی همچنین این اقدام را تحریمی علیه ملت ایران دانسته که به گفته‌ی او "مغرضانه، غیراستاندارد و غیر اصولی" است.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرده: «فکر نمی‌کنیم این اتفاق رخ دهد، البته یک یا دو بار در برخی از کشورها، تحریم بانک مرکزی اتفاق افتاده است؛ ولی عملا این کار، یک کار غیر اصولی است و اگر یک کشوری چنین کاری را انجام دهد، دنیا به او خواهد خندید».
سید شمس الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت نیز در این باره گفته: «کشورهایی که به دنبال تحریم ایران هستند حتی نتوانسته‌اند نظر شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل را جلب کنند و باید گفت تحریم بانک مرکزی برای آنها یک گزینه ناکام است و ایران خود را برای شیطنت‌های آنها آماده کرده است».
بانک مرکزی اصلی‌ترین مجرای انتقال پول در معاملات بین‌المللی است و در صورت تحریم این بانک، ایران حتی برای دریافت پول نفت صادراتی خود دچار مشکلات جدی خواهد شد.



پژوهش دانشگاهی: جهان در جنگ است

بر اساس این پژوهش ۹۰ درصد درگیری‌های مسلحانه در

شمار جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در جهان برای نخستین بار پس از ۶ سال رو به افزایش گذاشته است. پژوهشی تازه در دانشگاه هامبورگ نشان می‌دهد که جهان در سال ۲۰۱۱ بیش از سال‌های گذشته شاهد جنگ و خونریزی بوده است.

بر اساس پژوهش دانشگاه هامبورگ، آفریقا با ۱۳ مورد، آسیا با ۱۱ مورد و خاورمیانه و غرب نیز با ۱۱ مورد مناطقی بوده‌اند که بیش از همه از درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۱ آسیب دیده‌اند.
در سال ۲۰۱۰ میلادی،  ۳۳ مورد جنگ در جهان به ثبت رسیده بود و به این ترتیب این سال پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۳ را تجربه کرد. اما در سال ۲۰۱۱ شمار جنگ‌های ثبت شده افزایش یافته و به ۳۶ مورد رسیده است.
برای نمونه امسال در آمریکای لاتین تنها یک جنگ در کلمبیا به ثبت رسیده که از سال ۱۹۶۴ در جریان است.
در آفریقا نیز سه مورد تازه درگیری در سودان‌، ساحل عاج و بروندی وجود داشته است.
قاره آسیا در این سال شاهد درگیری تازه میان تایلند و کامبوج بوده و در خاورمیانه نیز جنگ در لیبی و درگیری‌های مسلحانه در یمن آغاز شده‌اند.  پژوهش دانشگاه هامبورگ با بررسی جغرافیای این درگیری‌ها نتیجه گرفته که ۹۰ درصد این کشمکش‌های مسلحانه در جهان سوم روی داده‌اند.
به گفته‌ی دست اندرکاران این پژوهش، رویدادهای سال ۲۰۱۱، مشاهدات کارشناساسی مبتنی بر توزیع نابرابر جنگ در سراسر جهان از سال ۱۹۴۵ را تایید می‌کند.

در عین حال، شماری از درگیری‌ها در سال جاری میلادی به پایان رسیده‌اند. از جمله فعالیت‌های مسلحانه علیه شورشیان حوثی در یمن، کشمکش‌ها میان چاد و سودان و همچنین فعالیت‌ها علیه گروه تروریستی "راه درخشان" در پرو.

طولانی‌ترین جنگ از سال ۱۹۴۸ علیه گرو‌ه‌های اقلیت‌ در میانمار در جریان است. در همین حال فیلیپین نیز از سال ۱۹۷۰ شاهد دو درگیری مسلحانه، یکی در میندانائو و دیگری علیه سازمان کمونیستی NPA در این کشور است.

در این پژوهش واژه "جنگ" به درگیری‌های گروهی خشونت‌آمیزی اطلاق شده است که  دست‌کم دو نیروی مسلح در آن شرکت داشته و از هدایتی مرکزی برخوردار باشند. ‌هم‌چنین اقدامات نظامی با استمرار و مدت زمان خاصی روی دهند.
جنگ‌ها نیز زمانی پایان یافته تلقی می‌شوند که درگیری‌ها دست‌کم برای مدت یک سال متوقف شده یا کم و کیف آن‌ها پایین‌تر از تعریف معمولی باشد که از "جنگ" ارائه می‌شود.


هند قدم در راه سانسور اینترنت می‌گذارد

وزیر ارتباطات هند خواهان آن شده که محتوای شبکه‌های اجتماعی در هند قبل از انتشار کنترل شده و هرگونه تمسخر و توهین کاربران هندی حذف شود. این سخنان موج اعتراض کاربران و مخالفت شرکت‌های اینترنتی را درپی داشته است.

کپیل سیبال، وزیر ارتباطات و فن‌آوری هند در آخرین اظهارات خود جملاتی به کار برده است که فضای شبکه‌های اجتماعی هند را متشنج کرده و موجب نگرانی جدی بسیاری از کاربران اینترنت این کشور شده است. کپیل سیبال در دیدار با معاونان شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بزرگی مثل «گوگل»، «فیس‌بوک»، «مایکروسافت» و «یاهو» خواهان آن شده است که این شرکت‌ها بر محتوای منتشره در سایت‌های خود و آن‌چه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، نظارت کنند.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری هند، خود از معاونان محلی این شرکت‌ها در هند دعوت کرده است تا در دفتر او حاضر شوند. او یکی از صفحات «فیس‌بوک» را که برای تمسخر سونیا گاندی، رئیس حزب اکثریت پارلمان هند درست شده را به معاونان شرکت‌های بزرگ اینترنتی نشان داده و گفته است وجود چنین صفحه‌هایی "توهین‌آمیز و غیرقابل قبول" است.
کپیل سیبال به این شرکت‌ها پیشنهاد داده است که محتوایی را که  بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر اینترنت در هند منتشر می‌کنند،  قبل از انتشار "بررسی" کرده و در صورت لزوم، از انتشار مطالب توهین‌آمیز و جنجال‌آفرین در آنها جلوگیری کنند.
 این اظهارات و دعوت غیرمنتظره‌ی کپیل سیبال از معاونان معروف‌ترین شرکت‌های اینترنتی و فن‌آوری، موجی از اعتراض و نگرانی در میان کاربران به راه انداخته است. کاربران اینترنت می‌گویند این وزارت‌خانه و دولت قصد اعمال فیلترینگ و ایجاد محدودیت برای دسترسی کاربران به محتوا را دارند و می‌خواهند حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را مختل کنند.
شمار کاربران اینترنت در هند بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است
در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی نیز وزرات ارتباطات و فن‌آوری هند دستورالعملی را به دولت ارائه کرد که شرکت‌های اینترنتی را که دفاتر محلی در هند دارند، موظف می‌‌کرد  برخی تصاویر و محتوای "جنجال‌برانگیز" و "ضد آیین‌های هند" را در صورت درخواست نهادهای متولی فن‌آوری و اینترنت در این کشور، پاک کنند. این لایحه با جنجال و مخالفت‌های بسیار بالاخره تصویب و قانونی شد.
«گفت‌وگو»، نه سانسور
بلافاصله بعد از اظهارات کپیل سیبال، اعتراض‌ها، مخالفت‌ها و نگرانی‌ها شروع شد. وبلاگ‌نویس‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در هند کمپینی علیه گفته‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات و فن‌آوری را آغاز کرده‌اند.
 یکی از وبلاگ‌نویسان معروف هندی، در یادداشتی سیبال را «احمق» خطاب کرد و از کاربران «فیس‌بوک» در هند خواست که استاتوسی با جمله‌ی «کیپل سیبال احمق است» بنویسند. او گفته بود تا وقت هست این جمله را استاتوس کنید، چرا که «به زودی وزارت‌خانه‌ی این آقا اجازه‌ی استاتوس نوشتن آزادانه شما را سلب خواهد کرد.»
 انتشار توئیت‌هایی با هش‌تگ «کیپل سیبال احمق» نیز در «توئیتر» شروع شد و تا الان هزاران توئیت با این هش‌تگ ثبت شده است. دامنه‌ی اعتراض به اظهارات وزیر ارتباطات و فن‌آوری هند، به هنرپیشه‌های معروف، نویسنده‌ها، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران مخالف نیز رسیده و هزاران یادداشت وبلاگی، استاتوس «فیس‌بوک» و توئیت در تمسخر سخنان او منتشر شده است.  صفحه‌ی فیس‌بوکی که در مخالفت با این اظهارات راه افتاد، در کمتر از سه ساعت بیش از ۴۰۰ لایک گرفت.
دانشجویان دانشکده‌ی فنی دانشگاه دهلی، در وبلاگ گروهی این دانشکده با "بی‌سواد" خواندن کیپل سیبال نوشتند که اصلن امکان «اعمال نظارت قبل از انتشار» از نظر فنی مقدور نیست. آنها  خطاب به وزیر گفته‌اند که جوانان هند نیاز به قواعد و قانون‌های نوشته‌ی وزارت‌خانه‌‌ی متبوع ایشان ندارند و اگر صفحه‌ای یا محتوایی توهین‌آمیز باشد،  همه‌ی شبکه‌های اجتماعی امکان گزارش‌دهی دارند و صفحه یا متن بعد از بررسی، حذف خواهد شد.
در پی این انتقادها و جنجال‌ها بود که کپیل سیبال، یک قدم از اظهارات خود عقب نشست و مدعی شد که معاونان شرکت‌های اینترنتی، گفته‌های او را درست متوجه نشده‌اند.
سلمان خورشید، وزیر قانون و دادگستری هند  نیز که از همفکران نزدیک سیبال است، در گفت‌وگویی با رسانه‌های این کشور گفت که منظور وزیر ارتباطات و فن‌آوری از جلسه‌با معاونان شرکت‌های اینترنتی و سخنانش، «فراخوان برای گفت‌وگوی نزدیک درباره‌ی محتوای توهین‌آمیز و جنجال‌آفرین در اینترنت» بوده است و نه سانسور و اعمال فیلترینگ.
حساسیت مقامات هندی نسبت به خانواده‌ی گاندی

شواهد حاکی از آن است که هند نیز به جمع کشورهای سانسورکننده‌ی محتوای وب می‌پیوندد
معاونان شرکت‌های «گوگل»، «فیس‌بوک»، «یاهو» و «مایکروسافت» می‌گویند که همه‌ی مثال‌های «توهین و اهانت» که  کپیل سیبال در دیدار خود با آن‌ها مطرح کرده است، درباره‌‌ی خانواده‌ی گاندی بوده‌اند.
اکثر مقامات  و مسئولان هند نسبت به خانواده‌ی گاندی تعصب داشته و هرگونه توهین و تحقیر این خانواده‌ی سیاسی معروف را تاب نمی‌آورند. بنا به گفته‌ی معاونان شرکت‌های اینترنتی، کیپال در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش و تاثیر و حرمت خانواده‌ی گاندی گفته است:«ما باید نسبت به حساسیت‌های ملت خود هوشیار باشیم و از حساسیت‌های فرهنگی و مذهبی و مقدسات مردم در برابر توهین و تمسخر محافظت کنیم.»
دولت هند در سال ۲۰۱۰ نیز انتشار ترجمه‌ی رمانی اسپانیایی زبان را که شخصیت اصلی آن سونیا گاندی، رهبر حزب اکثریت در پارلمان است، ممنوع کرد. این اقدام نیز اعتراض‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر و نویسندگان هند را به دنبال داشت.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری هند گفته است آن‌ها باید از توهین و تمسخر باورهای آیینی مردم خود در وب جلوگیری کنند
یکی از کاربران هندی شبکه‌ی اجتماعی «توئیتر» در توئیتی در انتقاد از تعصب دولت نسبت به خانواده‌ی گاندی نوشت:«من عاشق سونیا گاندی هستم. او معرکه است. او خداست و هرگز اشتباه نمی‌کند و تصمیم نادرست نمی‌گیرد. این پیام را وزارت‌خانه‌ی آقای سیبال تایید کرده است.» این توئیت بارها از سوی دیگر کاربران «توئیتر» بازنشر شد.
واکنش شرکت‌های اینترنتی به خواسته‌ی وزیر
«فیس‌بوک»، پرطرفدارترین شبکه‌ی اجتماعی جهان در بیانیه‌ای بعد از دیدار کپیل سیبال با معاون منطقه‌ای این شرکت گفته است که متوجه‌ی حساسیت‌های دولت هند درباره‌ی توهین‌های قومیتی و مذهبی هست. مسئولان این شبکه اعلام کرده‌اند که آن‌ها همیشه صفحات و شناسه‌های کاربری را که قوانین این شرکت را نقض کرده و به توهین‌های نژادپرستانه و قومیتی یا رواج خشونت می‌پردازد، حذف می‌کنند.
«فیس‌بوک» در بیانیه خود گفته است:« در رابطه با کاربران اینترنت در هند و محتوای این کاربران نیز همه‌ی قوانین شرکت به دقت اعمال می‌شود، اما فراتر از این قوانین، شرکت ما به اعمال کنترل بیشتر تن نخواهد داد.»
غول اینترنتی «گوگل» نیز که «یوتیوب» و شبکه‌ی اجتماعی «اورکات» هم زیرنظر آن است، در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات و فن‌آوری هند اعلام کرده که آن‌ها تنها محتوا و تصاویری را که برخلاف اصول و قواعد این شرکت باشد حذف می‌کنند.
«گوگل» در بیانیه‌ی خود خطاب به مقامات هند گفته است که تن به سانسور نمی‌دهد و در حذف محتوا، فقط به قواعد شرکت پایبند است
«گوگل» در بیانیه‌ی خود گفته است:«اگر محتوایی برخلاف قواعد شرکت ما یا مروج خشونت نباشد، ما تن به حذف و اعمال سانسور نمی‌دهیم. این اظهارنظر که محتوا ممکن است در کشور شما مناقشه‌برانگیز باشد برای ما دلیل موجهی نیست، چرا که ما به حق آزادی بیان و تفاوت دیدگاه‌ها و باروها معتقدیم و تا زمانی که محتوا و ویدیو و تصویری قوانین ما را نقض نکرده است، به اعمال فشار شما برای حذف و سانسور تن نخواهیم داد.»
دولت هند پیشتر سعی کرده بود «گوگل» را مجاب کند که بر روی نرم‌افزار و مسنجر «اسکایپ»  که  تحت مالکیت این شرکت است سیستم فیلترینگی نصب کند که به آن‌ها اجازه دهد مکالمات اسکایپی کاربران هند را کنترل کنند. «گوگل» به این خواسته‌ی هند تن نداده و چنین درخواستی را خلاف اصول شرکت و نقض‌کننده‌ی حریم شخصی و آزادی بیان کاربران دانسته بود.
دو شرکت «مایکروسافت» و «یاهو» که معاونان آن‌ها نیز در این نشست حضور داشته‌اند، هنوز در این مورد اعلام نظر رسمی نکرده و بیانیه‌ای منتشر نکرده‌اند.
فرناز سیفی
تحریریه: مهیندخت مصباح

اشغال سفارت انگلستان آئینۀ جدال قدرت در ایران

نوشتۀ ناصر اعتمادی
هفته نامۀ اکسپرس در آخرین شمارۀ خود اشغال سفارتخانۀ انگلستان را در تهران نشانۀ تشدید منازعات قدرت در جمهوری اسلامی ایران در نتیجۀ فشارها و تحریم های بین المللی دانسته است.

بررسی هفته نامه های فرانسه
 
11/12/2011 by ناصر اعتمادی
1-هفته نامۀ اکسپرس در آخرین شمارۀ خود اشغال سفارتخانۀ انگلستان را در تهران نشانۀ تشدید منازعات قدرت در جمهوری اسلامی ایران در نتیجۀ فشارها و تحریم های بین المللی دانسته است.
اکسپرس معتقد است که حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران که از سوی گروهی از بسیجیان صورت گرفت آئینۀ جدال قدرتی است که از چندی پیش میان محمود احمدی نژاد - رییس جمهوری ایران - و آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، آغاز شده است. مفسر اکسپرس معتقد است که این جدال قدرت با دو انتخابات پیش رو، یعنی انتخابات مجلس اسلامی در اسفندماه و انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه ١٣٩٢ رو به شدت گذاشته است و رقبای قدرت از هیچ اقدامی برای حذف دیگری دریغ نمی کنند.
اکسپرس سپس به چگونگی عزل حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات توسط محمود احمدی نژاد و انتصاب دوبارۀ وی از سوی آیت الله خامنه ای در بهار گذشته اشاره کرده و آن را مرحلۀ تازۀ جدال قدرت میان محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای دانسته است. اکسپرس می افزاید که شبح شورش ها و اعتراض های بعد از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران همچنان در رفت و آمد است و صاحبان قدرت را همچنان نگران کرده است. اکسپرس می افزاید : آیت الله خامنه ای که با ساماندهی تقلبات گستردۀ انتخاباتی زمینۀ روی کار آمدن دوبارۀ محمود احمدی نژاد را فراهم ساخت در عین حال به حقانیت تضعیف شدۀ خود ضربۀ سنگینی نیز وارد ساخت.
در این حال، اکسپرس می افزاید، محمود احمدی نژاد که به عدم حقانیت خود واقف است می کوشد در این میانه خود را نماد اعتراض مردم علیه حکومت انحصاری روحانیان جلوه دهد.
اکسپرس می نویسد که از نظر آیت الله خامنه ای خطر محمود احمدی نژاد این است که بر اساس دریافتی متمایز از شیعه گری و مهدویت در واقع پایه های نظام اسلامی، یعنی ولایت فقیه را زیر سئوال برده است. در این بین، ملی گرایی احمدی نژاد که به ایران باستان و غیراسلامی رجوع می کند بر این نگرانی آیت الله خامنه ای و دیگر روحانیان در قدرت می افزاید.
اکسپرس در پایان می افزاید که بزرگترین نقطۀ ضعف محمود احمدی نژاد در جدال قدرتش با آیت الله خامنه ای این است که از پشتیبانی سپاه پاسداران برخوردار نیست، هر چند، به نوشتۀ اکسپرس، محمود احمدی نژاد هر آنچه توانست برای تقویت قدرت سپاه پاسداران انجام داد.
2- هفته نامۀ نوول ابزرواتور در شمارۀ جدید خود مصاحبۀ مفصلی انجام داده است با "لخضر ابراهیمی" دیپلمات شناخته شدۀ الجزایری و فرستادۀ پیشین سازمان ملل در امور افغانستان و عراق دربارۀ انقلابات جوامع عرب.
در این مصاحبه "لخضر ابراهیمی" در توصیف انقلاب های عرب، برغم گوناگونی شان، گفته است که میل وافر به تغییر وضع موجود و به ویژه آزادی بیان از دستاورهای بزرگ انقلابات جهان عرب است. "لخضر ابراهیمی" مهمترین ملاحظه در مورد این انقلاب ها را بازگشت اسلام سیاسی به صحنه توصیف کرده و افزوده است که تغییرات صورت گرفته پایدارند و اکنون باید دید که کشورهای عرب با دستاوردهای شان و به ویژه با آزادی بیان چگونه رفتار خواهند کرد.
آنچه در این انقلاب ها به گفتۀ لخضر ابراهیمی مهم است این است که بخش های گسترده ای از جامعه که معمولاً تحت عنوان جریان های اسلامی شناخته می شوند طی سال ها از صحنۀ سیاست طرد شده بودند و در عین حال معتقد بودند که هیچگاه به آنان فرصت داده نشده که راه حل های خود را در مقابل مشکلات جامعه معاصر ارایه کنند.
"لخضز ابراهیمی" در ادامه گفته است : هم اینکه چنین فرصتی به جریان های اسلامی داده شده، فی نفسه تحول مثبتی است و اکنون نوبت جریان ها و احزاب اسلامی است که قابلیت های خود را در حل مشکلات ارایه کنند. "لخضر ابراهیمی" یادآور شده است که جریان های اسلامگرا همواره در جوامع عرب حضور داشته اند و برخلاف تصور رایج آنان پدیدۀ تازه ای نیستند.
به یک معنا، "لخضر ابراهیمی" معتقد است که روی کار آمدن و صعود اسلامیون از خلال انقلاب های عرب طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده است، زیرا این صعود نتیجۀ سرخوردگی و ناامیدی مردم از جریان های غیراسلامی، اعم از نوگراها، ترقی خواه ها و عرفی گراها طی دست کم پنج دهه گذشته بوده است.
"لخضر ابراهیمی" در جای دیگری از سخنانش افزوده است که نقطۀ مشترک انقلاب های عرب مقاومت علیه بن بست موجود و میل به تغییر بوده است. او سپس به مورد انقلاب سوریه اشاره کرده و گفته است: سوریه کشوری منحصر به فرد است که در آن همزیستی اقوام و جوامع دینی به خوبی صورت گرفته است. دیپلمات الجزایری سپس افزوده است که بشار اسد و اطرافیانش شماری از گروه های قومی و دینی را از انقلاب جاری ترسانده اند. و این امر یکی از عوامل فراگیر نشدن جنبش اعتراضی در سوریه امروز است. افزون بر این، بورژوازی دمشق و حلب شدیداً از آشوب نگران است و مسیحیان دروزی و شیعیان علوی بسیار روی خوشی به انقلاب نشان نمی دهند. "لخضر ابراهیمی" اضافه کرده است که علویان که اقلیتی بیش در سوریه نیستند، امتیازات فراوانی دارند و نگران از نابودی آنها هستند. دیگر اقلیت ها و بخش های جامعه نیز از آرامش و صلح برخوردارند.
"لخضر ابراهیمی" سپس بر نقش کشور کوچک قطر با دویست هزار نفر جمعیت (یا حداکثر یکی دو میلیون نفر جمعیت اگر خارجیان این کشور را نیز در محاسبه در نظر بگیریم) نقش چشمگیری در به وجود آمدن انقلاب های عربی داشته است و در این بین شبکۀ خبری الجزیرۀ مهمترین نقش را ایفا کرده است. این شبکه، به گمان "لخضر ابراهیمی" تکان بی سابقه ای در افکار عمومی مردم منطقه به وجود آورد و علاقه به آزادی و آزادی بیان را در دل و روح مردمان منطقه پراکند.
 
3- در آخر نگاهی می اندازیم به تفسیر "کلود امبر" مفسر نشریه لوپوئن تحت عنوان «بهار اسلامی» که در واقع به صعود اسلامگرایی در کشورهای عربی اختصاص دارد.
"کلود امبر" نوشته است که اسلامگرایان در وقوع انقلاب های عرب علیه مستبدان نقش بازی نکردند. اما، همه جا میراث داران و فرزندان انقلاب همان هایی نیستند که لزوماً انقلاب را آفریده اند و از این قاعده به نوشتۀ سرمقاله نویس لوپوئن انقلاب های جهان عرب مستثنی نیستند.
"کلود امبر" نوشته است که هیچکس نمی داند که اسلامیون پیروز شده در مراکش، تونس و یا مصر چه مضمونی به ساختار قدرت خواهند داد و چه رویکری در قبال شریعت اسلامی اتخاذ خواهند کرد. "امبر" اضافه کرده است: خطرناکتر از همه جا، مورد مصر است که در آن موفقیت انتخاباتی سلفییون که از پشتیبانی عربستان سعودی نیز بهره مندند مایۀ نگرانی اخوان المسلمین نیز شده است و در نهایت این حزب را به اتحاد با نظامیان وادار خواهد ساخت. با این حال، از نظر "کلود امبر" مهمترین نتیجۀ مثبت تحولات جهان عرب این است که در همه جا – به استثناء شاید ساحل - جریان های اسلامی جهادی در عقب نشینی کامل هستند.
 

آمریکا از انتشار یک گزارش در مورد برنامه حمله ایران در آمریکا اظهار تشویش کرد

نوشتۀ واسع محسن
مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجۀ امریکا-تصویر آرشیوی
وزارت خارجه امریکا انتشار یک گزارش تلویزیونی درباره یک برنامه حمله درخاک آمریکا از جانب ایران را تشویش آور توصیف کرد. برمبنای این گزارش تلویزیونی که از سوی شبکه اسپانیایی زبان یونیویزیون Univision پخش شده، ایران برنامه حمله در خاک آمریکا از جمله بر تاسیات اتمی این کشور را طرح ریزی کرده بوده است.

در گزارش یاد شده ادعا شده است که خانم لیویا آنتونیتا اکوستا، کنسول ونزوئلا درایالت فلوریدای آمریکا درطراحی برنامه حمله ایران در خاک آمریکا شریک و کوبا نیز با این برنامه مرتبط بوده است.
  مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت اداره اوباما این گزارش ها ی نگران کننده و اقدامات مربوط به آن را تحت بررسی دارد.
  سخنگوی وزار خارجه امریکا درهمین حال افزود آمریکا در حال حاضر اطلاعاتی را که با گزارش منتشر شده از یونیویزیون منطبق باشد در اختیار ندارد.
  در گزارش یاد شده گفته شده که  لیویا آنتونیتا اکوستا، در سال 2007هنگامی که در سفارت ونزوئلا در مکسیکو بحیث سکرتر ایفای وظیفه می کرده در توطئه علیه آمریکا شرکت داشته است.
  در این برنامه حمله، یک رشته بمبگذاری و احتمالا حملات رایانه ای، مراکز اصلی امنیتی آمریکا از جمله مراکز اتمی و فرودگاه کندی در نیویورک را هدف قرار می داده است.
  روبرت مناندز، یک سناتور دمکرات آمریکایی روز نهم دسامبر گذشته بعد از تماشای گزارش یونی ویزیون از نفوذ فزاینده ایران در آمریکای لاتین اظهار نگرانی کرده بود.
  ایران در ماه اکتبر گذشته به طراحی یک توطئه برای کشتن سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم شده بود.
  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا فعالیتهای ایران در آمریکای لاتین را جدی گرفته و این فعالیت ها را از نزدیک تحت نظارت دارد.   



مساله؛ امضای تحریم‌ها یا ضمانت اجرایی آنها؟

image
بخش تحلیل خودنویس: این روزها باراک اوباما تحت فشار است تا اصلاحیه تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران که در سنای آمریکا به تصویب رسیده است را امضا کند. دولت اوباما معتقد است که با این تحریم‌های جدید برخلاف آنچه انتظار می‌رود، درآمد نفتی ایران و در نتیجه امکان دست یابی این کشور به سلاح هسته‌ای افزایش خواهد یافت. آیا اوباما همان راه کلینتون را خواهد رفت؟
شاید بهتر باشد که پرزیدنت اوباما در این زمینه از تجربیات بیل کلینتون استفاده کند.از آنجا که در سال ۱۹۹۶ و در زمان ریاست جمهوری آقای کلینتون، اتفاقی مشابه در آمریکا رخ داد. بعد از ژانویه ۱۹۹۵ وقتی که جمهوری‌خواهان سنای آمریکا را قرق کردند، کلینتون بیش از همیشه تحت فشار قرار گرفت تا سیاست جدی تری علیه ایران به کار گیرد. آنچه بعد از این اتفاق افتاد، کشمکشی بود میان محافظه کاران و دولت کلینتون بر سر ایران.
  در سال ۱۹۹۵ آمریکا از سوی دولت‌های اروپایی به دلیل برخورد دوگانه در مورد تحریم‌ها علیه ایران مورد انتقاد قرا گرفت. در حالی که آمریکا دولت‌های اروپایی را برای تحریم ایران تحت فشار قرار می‌داد، کمپانی‌های آمریکایی معادل چهار بیلیون دلار نفت از ایران خریداری کرده بودند. به دلیل این انتقادها، در مارچ ۱۹۹۵، دولت کلینتون، طرحی را تصویب کرد که طی آن کمپانی‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی ایران منع شدند. این طرح دقیقا ده روز بعد از اینکه یک کمپانی آمریکایی قراردادی به ارزش یک بیلیون دلار با ایران امضا کرد، تصویب شد*. نتیجه اینکه، قرارداد شرکت آمریکایی با ایران فسخ و توتال فرانسوی جانشین این کمپانی آمریکایی شد. اگرچه که دو ماه بعد، دولت کلینتون، تحریم‌ها را به قطع تجارت و سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های اقتصادی ایران گسترش داد اما جمهوری‌خواهان به دنبال تحریم‌های شدیدتر بودند. در آن زمان ایران به حمایت از حملات تروریستی و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی متهم بود.
 در سال ۱۹۹۶ طرحی به نام تحریم ایران و لیبی تسلیم سنای آمریکا شد. کلینتون و دولت‌اش، احتمالا به دلیل پیش‌بینی شوک نفتی و زیان متحدان آمریکا با این طرح مخالف بودند.  اما با وجود تحریم‌های جامع سال ۱۹۹۵، تلاش جمهوری‌خواهان نتیجه داد و قانون تحریم ایران ولیبی معروف به «ایلسا» در سال ۱۹۹۶ تقریبا بدون رای مخالف به تصویب سنا رسید. طبق این طرح قرار بود کمپانی‌های نفتی آمریکایی و غیر آمریکایی که مبلغ چهل میلیون دلار یا بیشتر در صنایع نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند، تحریم شوند. این میزان بعدها به بیست میلیون دلار کاهش داده شد.
 اما، طرح تحریم‌ها نیازمند امضای کلینتون بود و او با این طرح مخالف! عدم امضای طرح به دلیل پیامی که برای ایران و البته سنای آمریکا داشت، غیر ممکن بود. کلینتون در نهایت قانون «ایلسا» را امضا کرد اما قانون امضا شده دارای دو بند بسیار مهم بود. این بندها به کلینتون اجازه می‌داد که استثنائاتی قائل شود. طبق این مفاد، اگر کشور کمپانی مد نظر بتواند از امکانات دیپلماتیک خود برای مهار دسترسی ایران به سلاح کشتار جمعی استفاده کند و یا اگر رئیس جمهوری آمریکا تحریم را به ضرر منافع ملی بداند، کمپانی غیر آمریکایی تحریم نمی‌شود. این بندهای بسیار کلی به ریاست جمهوری آمریکا اجازه می‌دهند تا تحریم کمپانی‌های غیر آمریکایی را مورد به مورد بررسی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. قانون «ایلسا» باید هر پنج سال مجددا به امضای ریاست جمهوری وقت آمریکا برسد. این قانون دوباره در سال ۲۰۰۱ تمدید شد. سپس در سال ۲۰۰۶ به قانون تحریم ایران «ایسا» تغییر نام داد ودوباره برای پنج سال پس از آن و تا پایان دسامبر ۲۰۱۱ تمدید شد. یعنی کمتر از یک ماه دیگر این قانون نیازمند امضای اوباما برای یک دوره پنج ساله دیگر خواهد بود. اما در این پنج ساله آخر دو قانون دیگر نیز تصویب شد. اولی در سال ۲۰۰۹ و دیگری در سال ۲۰۱۰ که هر دو تحریم‌های نفتی و غیر نفتی تحت قانون «ایسا» را گسترش می‌داد.
 اما واکنش اتحادیه اروپا به «ایلسا» حتی با وجود این دو بند بسیار جالب است. سال ۱۹۹۶ که اتحادیه اروپا با بحرانی هم درگیر نبود، به دلیل منافع احتمالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران در غیاب آمریکا، با این تحریم به شدت مخالفت کرد.در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۶، طرحی برای مقابله با «ایلسا» در اتحادیه اروپا تصویب شد. این قانون طراحی شده بود تا از همکاری کمپانی‌های اروپایی با «ایلسا» جلوگیری نماید. پیام اتحادیه اروپا واضح و روشن بود. براساس این طرح، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نباید به طور مستقیم، غیر مستقیم، از طریق اشخاص یا شرکت‌های فرعی و واسطه، به وضوح یا مخفیانه با «ایلسا» همکاری نماید. اتحادیه اروپا همچنین، اعضای‌اش را به وضع تحریم بر شرکت‌های همکاری کننده با «ایلسا» تشویق کرد و نیز تصمیم گرفته شد تا شکایتی از آمریکا به سازمان تجارت جهانی تسلیم شود.
 به نظر می‌رسد که اوضاع این روزهای اوباما به اوضاع کلینتون در سال ۱۹۹۶ بسیار شبیه باشد. طرح اصلاحیه تحریم‌ها علیه ایران بدون هیچ رای مخالفی در سنا تصویب شده و رد طرح از سوی اوباما به معنی ارسال پیامی کاملا مخالف با رویه‌ای است که جامعه جهانی در رابطه با ایران در پیش گرفته است. در زمین متحدان اروپایی آمریکا اما، این روزها با اینکه اوضاع کمی فرق کرده ما نتایج مشابه است. کشورهای اروپایی، نظیر بریتانیا مدت‌هاست که تجارت نفتی خود با ایران را کاهش داده‌اند و توافقی کلی برای وضع تحریم‌های همه جانبه علیه ایران بعد از آخرین گزارش سازمان ملل در مورد تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به بمب اتمی به وجود آمده است. اما اروپا که با بحرانی مالی دست و پنجه نرم می‌کند، تمایلی به ایجاد شوک نفتی خود خواسته ندارد. ضمن اینکه برخی از کشورهای اروپایی نظیر یونان، ایتالیا و اسپانیا به میزان قابل توجهی به واردات نفت از ایران وابسته هستند. همین امر باعث شد که اعضای اتحادیه اروپا در نشست ماه گذشته خود بر سر تحریم نفتی ایران به توافق نرسندموضع چین و روسیه که مشخص است. ترکیه و ژاپن هم حاضر به حمایت از تحریم‌های نفتی ایران نشده است. هند هم تصمیم گرفته اظهار نظر نکند. اوپک، سازمان بین المللی انرژی و سایر موسسات مالی هم که نسبت به عواقب تحریم نفتی ایران هشدار داده‌اند.
 یکی از نگرانی‌های دولت اوباما، شوک نفتی حاصل از عدم خرید نفت ایران است. شاید این به اصطلاح زمان خریدن‌های اتحادیه اروپا و دولت اوباما هم به علت یافتن جانشین‌های مناسبی برای نفت ایران باشد. اما باید توجه داشت که اولا ایران بیشتر به کشورهای مثل چین، ژاپن وهند نفت صادر می‌کند تا کشورهای اروپایی و ثانیا زمان خریدن‌های غرب به ایران نیز این اجازه را می‌دهد تا بازارهای تازه‌ای به خصوص در آسیای شرقی برای خود بیابد. این یعنی همانقدر که از شوک نفتی جلوگیری می‌شود از اثر تحریم‌ها هم کاسته می‌شود. یکی دیگر از نگرانی‌های دولت اوباما، عکس‌العمل متحدانی نظیر ژاپن است که معاملات نفتی قابل توجهی با ایران دارند. ژاپن مدعی شده است که می‌تواند از روابط مبتنی بر اعتماد دو طرفه این کشور با ایران در جهت تشویق ایران به منع سلاح هسته‌ای استفاده کند. شواهد نشان می‌دهد حتی با امضای اوباما و تمدید قانون اصلاح شده «ایسا»، آن دو بند معروف یا بندهای مشابه می‌تواند به کمک اوباما آمده و به طور مثال کمپانی‌های ژاپنی را از خطر وضع تحریم‌ها نجات می‌دهد.
با وجود همه اینها باید منتظر بود و دید که شرایط تا پایان ماه دسامبر تغییر می‌کند یا خیر. آیا اتحادیه اروپای درگیر بحران مالی برای  تحریم واردات نفت ایران تغییر عقیده خواهد داد؟ آیا جانشین‌های جدیدی برای عرضه نفت مورد نیاز پالایشگاه‌های اروپایی که امسال به دلیل قطع صادرات نفت لیبی، حاشیه سودی منفی را تجربه کرده‌اند، پیدا خواهد شد؟ و آیا اوباما تحریم‌های شدیدتر را بی‌چون و چرا و با اتکا به همان دو بند طلایی می‌پذیرد یا بندها و مفاد جدیدی به آن می‌افزاید؟ در واقع مساله اساسی این است که حتی اگر تحریم نفت و بانک مرکزی ایران توسط اوباما امضا شود، آیا تحریم‌ها ضمانت اجرایی خواهند داشت؟ تحریم‌های جدید علیه ایران هر چند در طراحی هوشمند و مخرب هستند اما بدون ضمانت اجرایی و با وجود بندهای طلایی عملا کارایی خود را از دست می‌دهند.



عضو کمیسیون اقتصادی از بیکاری کارگران در پی تخلف دولت خبر داد
جـــرس: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از بیکاری کارگران فصلی در پی تخلف محرز دولت سخن گفت.
همزمان، نزدیک به ۱۰۰نفر از کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.همچنین کارگران شرکت سامیکو صنعت همدان نیز، پس از گذشت ۱۰ سال از تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی خود، برای چندمین بار در مقابل خانه کارگر استان دست به تجمع زدند.
به گزارش ایلنا، سید کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به واردات میوه اظهار داشت: اگر از واردات بی رویه مرکبات و انواع میوه‌ها جلوگیری نشود کارگران فصلی همچنان با مشکل بیکاری مواجه بوده و این معضل بر دیگر چالش‌های اقتصادی افزوده ‌می‌شود.
نماینده صومعه سرا ، واردات میوه را تخلف آشکار دولت خواند و افزود: در این عرصه کشاورزان و باغداران آسیب‌های جدی ‌می‌بینند این امر نیازمند هوشیاری دولت برای حل بحران موجود و جلوگیری از چالش‌های پیشرو است.
وی همچنین از حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت‌، معدن و تجارت در کمیسیون‌های مجلس خبرداد و افزود‌: وزرای مربوط به این موضوع به مجلس دعوت شدند و البته اظهارنظرهای متفاوتی ارائه دادند اما صورت مساله همچنان باپرجاست.
دلخوش ادامه داد: اظهارنظرها هرچه که باشد رفع تقصیر نمی کند این قصور از هر نهادی که سر زده باشد تاوان سنگینی متوجه باغداران و کشاورزان و در نهایت اقتصاد و اشتغال کشور کرده است.
نماینده صومعه سرا با بیان اینکه علاج واقعه قبل وقوع باید کرد، گفت: دولت متعهد شده است که از این پس چنین اتفاقی رخ ندهد اما هنوز راهکاری برای جبران خلاء‌های ناشی از بیکاری کارگران فصلی پیش بینی نکرده است.
گفتنی است، دولت محمود احمدی نژاد طی سالهای اخیر، به طور مداوم مدعی موفقیت دولت در اشتغال زایی و ریشه کنی بیکاری شده است، اما نظر کارشناسان، نمایندگان مجلس و گزارش های تحقیقی حاکی از رشد چشمگیر بیکاری و تعطیلی هزاران واحد تولیدی – صنفی در کشور می باشد.

تجمعات کارگری
همزمان، نزدیک به ۱۰۰نفر از کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. همچنین کارگران شرکت سامیکو صنعت همدان نیز، پس از گذشت ۱۰ سال از تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی خود، برای چندمین بار در مقابل خانه کارگر استان تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، این تجمع که از ساعات اولیه صبح سه شنبه آغاز شده، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کارگران ذوب آهن اصفهان انجام می شود.
یکی از معترضین در این زمینه گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲ ماه است که حقوق مان را پرداخت نکرده‌اند و ما از اصفهان برای اعتراض به این شرایط در اینجاحاضر شدیم.
این کارگر اصفهانی تاکید کرد: از طرفی می‌گویند صندوق بازنشستگی شما خالی شده است و ما اینجا هستیم تا ببینیم چطور این مسئاله اتفاق افتاده است.
لازم به ذکر است معترضین در حال امضای طوماری هستند که مشکلات خود را به نمایندگان مجلس اعلام کنند.
به گزارش مهر، یکشنبه هفته جاری هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه خود مقرر کرد دو نفر از اعضای هیئت رئیسه با دولت در رابطه با وضعیت و مشکلات صندوق بازنشستگان فولاد رایزنی کند، اما هنوز خبری از نتیجه این موضوع منتشر نشده است.
همزمان، کارگران شرکت سامیکو صنعت همدان نیز، پس از گذشت ۱۰ سال از تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی خود، برای چندمین بار در مقابل خانه کارگر استان تجمع کردند.
کارگران این شرکت با انتقاد از سهل‌‏انگاری و عدم توجه مسئولان استان برای رفع مشکلات خود خواستار رسیدگی به این امر و ارائه جواب قانع‌‏کننده‌‏ مسوولان شدند.
به گزارش ایلنا، تجمع‌‏کنندگان با بیان این‌‏که شرکت سامیکو صنعت در سال ۸۱ به رغم تولید بالا اعلام ورشکستگی کرد، گفتند: ۳۶۰ نفر نیروی انسانی شامل ۱۶۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی در زمان تعطیلی در این شرکت فعالیت داشتند که به دلیل سو‌‏ء مدیریت ۶ ماه حقوق دریافت نکرده بودند.
کارگران معترض شرکت سامیکو صنعت اظهار داشتند: به رغم پیگیری و مراجعه کارگران به مسوولان کشوری و استانی، هنوز هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات کارگران این شرکت انجام نگرفته است و مسوولان این موضوع را به مدیران استان همدان ارجاع داده‌‏اند که تاکنون پاسخ قانع‌‏کننده‌‏ای در این زمینه دریافت نشده است.
گفتنی است، روز گذشته در جریان مراسمی در مازندران، جمعی از کارگران نساجی مازندران، با شعارهایی علیه دولت، سخنرانی احمدی نژاد را با اخلال مواجه کرده و به سمت وی کفش پرانی کردند.
یکی از کارگران اخراجی به نام رشید - ش که خود را به صندلی های ردیف مقابل احمدی نژاد رسانده بود پس از پرتاب کفش نسبت به مشکلات کارگران اعتراض کرد.
بر اساس گزارش سایت های خبری این کارگر اخراجی پس از ضرب و شتم توسط نهادهای انتظامی حاضر در محل بازداشت شده است.





جـــرس:
در حالیکه عرصه های منطقه ای و بین المللی بر حکومت بشار اسد، رئیس جمهور  سوریه، همچنان تنگ تر شده و به اجماع جهانی نزدیک می شود، یک روزنامه عرب زبان فرامنطقه ای به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران، از بخشی از اپوزیسیون اصلاح طلب سوریه دعوت کرده است تا به تهران سفر کنند.
روزنامه القدس العربی چاپ لندن، گزارش داده است که ایران از اصلاح‌طلبان سوریه برای سفر به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی دعوت کرده است.
یک عضو ارشد در "شورای هماهنگی ملی سوریه" - متشکل از شماری از مخالفان داخلی حکومت سوریه - اعلام کرد این شورا تماسی را از طرف سفارت ایران در دمشق دریافت کرده است. در این تماس از طرف مقامات ارشد ایرانی از اعضای این شورا برای سفر به تهران دعوت شده است.
این عضو ارشد شورای هماهنگی ملی سوریه -که نامش در خبر نیامده است- اضافه کرد: این شورا هم اکنون در حال بررسی این دعوتنامه و شرح ملاقات‌ها در تهران است.
وی ضمن خودداری از اعلام طرف دعوت‌کننده در ایران و اینکه وزارت خارجه بوده است یا ریاست‌جمهوری توضیح داد: این شورا از نگاه منافع دوجانبه، از ارتباط با همه کشورهای منطقه و جهان از جمله ایران استقبال می‌کند.
شورای هماهنگی ملی سوریه متشکل از شماری از مخالفان داخلی سوریه‌، پس از آغاز اعتراضات در سوریه علیه حکومت این کشور، تشکیل شد. این شورا هدف خود را ایجاد تغییر ملی و دموکراتیک در این کشور اعلام کرده است.
گفتنی است، هم اکنون کشورهای ترکیه، اتحادیه عرب و جهان غرب، حمایت خود را معطوف به "جبهه ملی سوریه" متشکل از اپوزیسیون برانداز آن کشور نموده است.
چندی پیش، بثینه شعبان مشاور رئیس‌جمهور سوریه، طی سفری به روسیه، مواضع جمهوری اسلامی در قبال تحولات سوریه را ستوده و آنرا "بسیارعالی" و "ارزشمند" ‏توصیف كرده بود.
به گزارش العربیه، مشاور رییس‌جمهوری سوریه درباره موضع تهران نسبت به تحولات منطقه از جمله سوریه گفت‏: ایران با در نظر گرفتن تمامی جوانب و ابعاد تحولات جاری منطقه ای گام های موزون و سنگینی بر می دارد.
سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد که شمار کشته شدگان در اعتراضات نه ماه اخیر سوریه، از مرز پنج هزار تن گذشته است.




 
 جـــرس: در پی تشدید انسداد سیاسی و عدم برقراری شرایط انتخابات آزاد و عادلانه و منصفانه در کشور، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از تصمیم این شورا برای ارائه نکردن لیست انتخاباتی برای انتخابات مجلس نهم خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی‌محمد غریبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ابراز عقیده کرد: با وجود تلاش‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای مناسب شدن فضای انتخاباتی، متاسفانه عرصه هر روز تنگ‌تر می‌شود و در نتیجه این شورا تصمیم گرفته است لیست انتخاباتی ارائه ندهد و از هیچ‌کس حمایت نکند.
وی با بیان این‌که اصلاح‌طلبان در یک موقعیت حساس و سرنوشت‌ساز قرار دارند، تصریح کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر این امر واقف است که اگر کوچکترین اشتباهی در برنامه اصلاح‌طلبی و روند کار خود داشته باشد و یا از اهداف و اصول اصلاح‌طلبی انحراف پیدا کرده یا در مدیریت خود اشتباه کند، یقیناً موجب شکست خواهد بود و از نظر آیندگان غیرقابل بخشش است.
وی تاکید کرد: این شورا خود را موظف می‌داند که در حال حاضر تمام تلاش خود را برای اتحاد و اتفاق بیشتر و محکم‌تر ارتباط میان اصلاح‌طلبان به کار گیرد و کاملا ظریف و هوشمندانه برنامه‌ریزی کند، به طوری که اجازه سوءاستفاده بهانه‌جویی و فرصت‌طلبی را نداده باشد.
رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتقاد از فضای سیاسی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌خواست یک فضای مناسب انتخاباتی در کشور بوجود بیاید و مشارکت جدی و حضور فعال داشته باشد، ولی با این وجود، پس از ماه‌ها انتظار و تلاش برای باز شدن فضای عادلانه انتخاباتی، به صراحت گفته شد، اگر اصلاح‌طلبان توبه کنند، باز هم پذیرفته نیست.
وی گفت: چون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، عرصه و میدان رقابت در این انتخابات را برای خود مساعد نمی‌داند، با حفظ تمام شئونات و یکپارچگی کشور و با رعایت همه اصول اعتقادی و وطن‌خواهی خود و همچنین حفظ شکوه و عظمت ایران اسلامی ، در دو جلسه اخیر خود پس از طرح مباحث طولانی، اعضای شورا به این جمع‌بندی رسیدند که لیست انتخاباتی ارائه ندهند و از کسی هم حمایت نکنند.
رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین یادآور شد: لغو پیش همایش هم اندیشی اصلاح‌طلبان و مساعد نشدن شرایط برای برگزاری هم‌اندیشی سراسری اصلاح‌طلبان از جمله نشانه‌های مناسب نبودن فضا برای حضور در انتخابات است.
غریبانی در پایان، از انتشار بیانیه یا بیانیه‌هایی از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: در جلسه اخیر مصوب شد که طی روزهای آینده یک یا چند اطلاعیه و بیانیه صادر شود تا بدین ترتیب این شورا، دلایل خود را برای نداشتن کاندیدای انتخاباتی دوره نهم مجلس شورای اسلامی اعلام کند.





گزارش تفریغ بودجه ۸۸ ارائه شد

۶۴ درصد احکام بودجه سال ۸۸ به طور کامل رعایت نشده است

چکیده :دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۸ که در صحن مجلس قرائت شد تاکید کرده است در ۳۶ درصد موارد، احکام ماده واحده بودجه این سال کاملا رعایت شده اما در ۶۴ درصد موارد احکام آن به طور کامل رعایت نشده است. ...

دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۸ که در صحن مجلس قرائت شد تاکید کرده است در ۳۶ درصد موارد، احکام ماده واحده بودجه این سال کاملا رعایت شده اما در ۶۴ درصد موارد احکام آن به طور کامل رعایت نشده است.
به گزارش مهر، موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه گزارش این کمیسیون درباره تفریغ بودجه ۱۳۸۸ کل کشور را قرائت کرد.
این گزارش قرائت شده خلاصه گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه ۸۸ است که در ۲۷۲ صفحه به مجلس ارائه شده است.
در چکیده گزارش تفریغ بودجه ۸۸ آمده است: ماده واحده بودجه ۱۳۸۸ کل کشور با منظور نمودن قانون اصلاح قانون بودجه دارای ۱۲۱ بند و جزء بوده است که در ۴۳ بند و جزء، احکام قانونی کاملا رعایت گردیده و در ۷۸ بند و جزء، احکام قانونی به طور کامل رعایت نگردیده و یا اهداف مد نظر محقق نشده است.
به عبارت دیگر در ۳۶ درصد موارد، احکام ماده واحده کاملا رعایت شده و در ۶۴ درصد موارد، احکام ماده واحده به طور کامل رعایت نگردیده است که از این میزان ۴۹ درصد بخشی از حکم رعایت نشده، ۱۳ درصد احکام کاملا رعایت نشده و ۳ درصد نیز اهداف قانونگذار محقق نشده است.
بر اساس این گزارش منابع وصول شده بودجه عمومی دولت بالغ بر ۸۵۵٬۰۰۰ و ۲۶۳ میلیارد ریال و منابع وصول شده شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بدون کسر ارقام ۲ بار منظور شده بالغ بر ۳٬۳۳۲٬۰۰۰ و ۹۲۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال است. مبالغ پرداختی بابت مصارف بودجه عمومی دولت مبلغ ۸۴۹ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال و مبالغ پرداختی بابت مصارف شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بدون کسر ارقام ۲ بار منظور شده مبلغ ۳٬۲۷۳٬۰۰۰ و ۷۳۳ میلیارد ریال بوده است. مبالغ پرداختی بابت اعتبارات هزینه‌ای مبلغ ۱۴۱هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال بیشتر از درآمدها بوده است که از محل واگذاری دارایی‌های مالی تامین شده است.
اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پس از اصلاحات قانونی ۲۳۴ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال بوده که مبلغ تحقق یافته آن ۱۸۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال یعنی ۷۹ درصد بودجه مصوب بوده است.
همچنین اعتبارات هزینه ای پس از اصلاحات قانونی نیز ۵۹۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال بوده که ۵۸۸ هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال یعنی ۹۹ درصد بودجه مصوب تحقق یافته است.
در این گزارش قید شده است: آنچه قابل توجه نمایندگان است این است که اصلاح‌ها و متمم‌ها باعث می‌شود از سهم بودجه عمرانی پیش‌بینی شده هر سال کاسته شود و به سهم بودجه هزینه‌ای اضافه گردد و ساختار مناسب ظاهری اولیه بودجه در پایان سال به کلی دچار تغییر شود و جایگاه و سهم بودجه عمرانی به شدت تقلیل یابد.
در این گزارش قید شده است قراردادی برای تنظیم رابطه دولت و وزارت نفت و اعمال حق مالکیت دولت بر صنایع نفت و گاز کشور منعقد نشده است.
همچنین گزارش می‌افزاید مطالب بررسی‌ها صد در صد درآمد حاصل از درآمد نفت خام پس از کسر مبلغ ۴٬۹۷۵٬۰۴۴٬۹۱۵ دلار و ۸۹ سنت بابت معاوضه بدون مجوز مقدار ۷۶۴۱۹۰۳۴ بشکه نفت خام به جهت واردات فرآورده‌های نفتی به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است. در سال ۸۸ مقدار ۷۶٬۴۱۹٬۰۳۴ بشکه نفت خام به ارزش ۴٬۹۷۵٬۰۴۴٬۹۱۶ دلار به صورت معاوضه صرف واردات مقدار ۴۶۹٬۰۰۷٬۰۰۰ ۷۱۶ بنزین معمولی و ۷٬۳۴۷٬۷۹۱٬۹۵۹ لیتر بنزین سوپر و ۱٬۸۱۲٬۰۷۵٬۵۴۸ لیتر نفت گاز گردیده است.
همچنین در گزارش تفریغ بودجه ۸۸ تاکید شده علیرغم تصریح جزء ل بند ۷ ماده واحده بودجه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، گاز ایران و صنایع پتروشیمی نه تنها در مهلت مقرر بلکه تا پایان سال ۸۸ نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.
دیوان محاسبات در بخش دوم این گزارش نظرات خود درخصوص مفاد بندهای ماده واحده قانون بودجه و سایر قسمت‌های بودجه‌ای که تحت عنوان نظرات کلی در ۲۸ بند ارائه کرده است.
تفریغ بودجه ۸۸، دی ماه سال ۸۹ به مجلس ارائه شد و از اردیبهشت ماه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما با بیش از ۶ ماه تاخیر در قرائت آن این گزارش در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۲ آذر ماه قرائت شد این در حالیست که گزارشات تفریغ بودجه باید خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: محدودیت برای فعالیت احزاب، بی‌توجهی به قانون‌اساسی ‌است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی و داوری حزب اسلامی کار، برگزاری کنگره سراسری این تشکّل را کاری بزرگ و مفید خواند و با اشاره به نقش اساسی و تردیدناپذیر احزاب در اداره جوامع کنونی، گفت: در حال حاضر احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند بهترین کمک به حکومت‌ها باشند، چرا که با تربیت انسان‌های توانمند و ارائه برنامه‌های مؤثر با گرایش‌های گوناگون، نظام‌ها و حکومت‌ها را از ضربه‌های مضر و نابودکننده مصون نگه می‌دارند.
به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از وضعیت احزاب کشور در مقطع کنونی، راه صحیح و درست برای اداره کشور را نقش‌آفرینی احزاب فراگیر، سالم و توانمند دانست و تصریح کرد: در این حالت اگر حزبی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت و دچار نارسایی شد، صدمات آن متوجه اصل نظام نخواهد شد و با برگزاری انتخابات و واگذاری امور کشور به دیگر احزاب، کشور در مسیر درست قرار خواهد گرفت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکید قانون اساسی بر تعدد احزاب، جلوگیری یا ایجاد محدودیت برای فعالیت تشکّل‌ها و احزاب را بی‌توجهی به خواست عمومی و قانون اساسی خواند و تأکید کرد: تکیه بر نظرات معدودی افراد خاص برای اداره کشور، خسارت جبران‌ناپذیری را متوجه ارکان نظام می‌کند و کشور را از توانمندی احزاب و تشکّل‌های برنامه‌دار و فراگیر محروم خواهد کرد. چرا که تنها احزاب شناسنامه‌دار هستند که در مواقع حساس، برخلاف افراد و اشخاص، مسئولیت‌ عملکردها را می‌پذیرند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطبوعات و رسانه‌ها را رکن به درستی چهارم دموکراسی خواند و با تأکید بر لزوم حضور فعال احزاب و رسانه‌ها در کنار هم تصریح کرد: فعالیت آزاد و مسئولانه احزاب و رسانه‌ها بهترین و مؤثرترین ابزار نظارت بر عملکرد دولت‌ها و حکومت‌هاست و امر به معروف و نهی از منکر اسلام هم به خوبی بیانگر اهمیت و لزوم حضور این ناظران در جامعه است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگرچه خاستگاه دموکراسی‌های امروزی، کشورهای غربی هستند، ولی اسلام و اعتقادات اسلامی را نیز حامی و پشتیبان بی‌چون و چرای نظارت‌پذیری حاکمان دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر مورد تأکید دین مبین اسلام در واقع همین اصل نظارت عمومی در جوامع امروزی است که به شیوه جدید توسط احزاب و رسانه‌ها به عنوان چشم و زبان جامعه بر حاکمان اعمال می‌شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش لزوم توجه جدّی و اساسی به تولید و صنعت و فضای کار را یادآور و با بیان آسیب‌پذیری بیش از پیش اقشار ضعیف جامعه به ‌خصوص کارگران، گفت: اگرچه قشر کارگر جامعه همواره نجیب و همراه انقلاب بوده، اما افزایش اعتراضات و گسترش تجمعات برای اشتغال و دریافت دستمزدهای معوق، باید اهتمام بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی این قشر را سبب شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت از واحدهای تولیدی فعال کشور در قالب پرداخت سهم آنان از قانون هدفمندی یارانه‌ها را یکی از راه‌های باز گرداندن نشاط و حیات به اقتصاد و اشتغال کشور خواند و تأکید کرد: تأمین نقدینگی و تسهیلات موردنیاز تولید، صنعت کشاورزی و نیز هموار کردن فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری راه صحیح ایجاد اشتغال و تولید در کشور است.
در ابتدای این دیدار آقای کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری کنگره سراسری این حزب، انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی و علی‌البدل و نیز شورای داوری این حزب را یکی از دستاوردهای این نشست عنوان کرد و گفت: علی‌رغم موانع و سنگ‌اندازی‌های گوناگونی که در مسیر برگزاری کنگره سراسری حزب اسلامی کار انجام شد، این نشست به موقع برگزار شد، اما بسیاری از احزاب و تشکّل‌ها هستند که به دلایل متعدد نمی‌توانند اجلاس‌های خود را برگزار و فعالانه در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما به احزاب با دید اپوزیسیون نگریسته می‌شود، گفت: احزاب موجود و شناسنامه‌دار کشور دلسوز نظام و انقلاب هستند و می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی کمکی برای نظام و کشور باشند، اما همین اندازه هم تحمل نمی‌شود.
کمالی هدف حزب کار را علاوه بر حمایت از کارگران کشور، رونق فضای کار و تولید عنوان و تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ کار و تلاش در سایه بی‌بندوباری اداری در کشور به محاق رفته که نتیجه آن رشد فساد و گسترش رکود، تورم و خاموشی تولید در کشور است.
همچنین علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر با ارائه گزارشی از وضعیت کار و اشتغال در کشور، اوضاع محیط کار و تولید را راضی‌کننده ندانست و گفت: واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ کشور نیازمند حمایت‌های فوری و جدّی هستند، وگرنه باید بیش از پیش شاهد تعطیلی یا ورشکستگی صنایع کشور باشیم.





نامه پانزدهم محمدنوری زاد خطاب به رهبری

رهبر گرامی! به آقای تائب بفرمایید از اندرون خانه های مردم سر بیرون کشد

به آقای تائب بفرمایید با دستهای خونین خود چه می کند…
محمد نوری زاد که در چند هفته اخیر هر جمعه نامه‌های دلسوزانه ای درباره  وضعیت جاری کشور خطاب به رهبری می نویسد اینبار در نامه ای که زودتر آن را  به دلیل تهدیدات نیروهای امنیتی منتشر کرده است از هجمه و هراس افکنی نیروهای اطلاعات سپاه برای او و خانواده اش گفته  است.
نوری زاد در این نامه خطاب به رهبری می گوید: کاری که اطلاعات سپاه با من و با خانواده ام شروع کرده است، آنقدرمشمئز کننده و سخیف است که من هیچگاه یک چنین رفتاری را از ساواک شاه، نه شنیده و نه درجایی خوانده ام.
این مستند ساز و  جهاد گر دوران دفاع مقدس همچنین به تنهایی ناجوانمردانه ای که در این هنگامه برای او ایجاد شده است اشاره و از شماری از شخصیتها خواسته است تا آنان نیز دست به قلم برده و به نیت اصلاح امور  رهبری را خطاب قرار دهند.
متن نامه محمد نوری زاد به شرح زیر است:
به نام خدایی که سیل آفرید
بارانی در راه است!
سلام به رهبر جمهوری اسلامی ایران
من ناگزیر این نامه را که باید در واپسین ساعات روز جمعه منتشر می شد، همین حالا منتشر می کنم. نگرانم که مرا جمعه ای در کار نباشد. بازی کودکانه ای که سازمان اطلاعات سپاه با من و با خانواده ام شروع کرده است، ازدیروز- دوشنبه – وارد مرحله ی تازه ای گردیده است. آری، ممکن است بنا به فرمایش مأمورانی که به من گفتند: پودرت می کنیم و درصد سایت داخلی و خارجی آبرویت را می بریم، هم پودرم کنند، وهم بزعم خود با آبرویم بازی کنند.
کاری که اطلاعات سپاه با من و با خانواده ام شروع کرده است، آنقدرمشمئز کننده و سخیف است که من هیچگاه یک چنین رفتاری را از ساواک شاه، نه شنیده و نه درجایی خوانده ام. گلی به گوشه ی جمال شما با این سازمانی که برزانو نشانده اید و آنان را مثل جادوگران بابِلِ قدیم، به سمت خانواده ها و درهم کوفتن مناسبات خانواده یِ منتقدانِ خود گسیل می فرمایید.
کاش مأموران شما آنقدر مرد بودند که به نوشته های من، با نوشته پاسخ می گفتند، نه آنکه به حریم خصوصی من نفوذ کنند و برای ترمیم سرشکستگی ها و فضاحت های جاریِ خود، به تخریب زندگی من بسیج شوند. از قول من به آقای تائب – رییس سازمان اطلاعات سپاه – ومأموران نابالغِ وی بفرمایید: قبول، به فرض که نوری زاد و خانواده اش را پودر کردید و از هم دریدید، با دست های خونین خود چه می کنید؟ از قول من به آقای تائب بفرمایید: جناب حجت الاسلام والمسلمین، خونِ دست های شما، آنگاه که مغز جوانان ما را متلاشی کردید و همزمان خونشان را انکار فرمودید، آنچنان با سنت ها و محکمات تاریخی در آمیخته است که نآنا با آب هزار دریا نیز زدوده نمی شود.
رهبرگرامی،
مأموران سپاهی شما ، درانتقام از تیزابی که من در نامه هایم برسرشان فرو باریده ام، آشکارا به حریم خصوصی من دخول کرده اند و درکثیف ترین شکل ممکن، برای برهم زدن و متلاشی کردن کانون خانواده ام، بکارهای ابلهانه ای دست برده اند. ای خاک برسرِ دم و دستگاه یک سیستم اطلاعاتی که با ورود به حریم خصوصی منتقدان، به ترمیم عجز خود می پردازد. اگر هنوزدر قاموس فکری و حیثیتیِ شخصِ شما، خانواده و حریم خانواده ارزشی دارند، به مأموران اطلاعات سپاه و سایرینی که در وزارت اطلاعات به همین کارها مشغولند، بفرمایید سراز خانواده ی من وسایر معترضان بیرون کشند. ویا اگرنه، ورود این نابخردان و افسار گسیختگان به اشاره ی جناب شما صورت پذیرفته و می پذیرد، بفرمایید تا ما، باورهای ایمانی و انسانی خود را با شاخص جدیدی که شما باب کرده اید تنظیم کنیم.
نامه های من با هر مضمونی که برشانه حمل می کنند، از امید و نیکفرجامی سرشارند. ما هنوز به شما و به فرجام نیک شما دلبستگی داریم. حساب شما را از حساب جباران تاریخ جدا کرده ایم. ما نمی خواهیم شما را و مأموران شما را در انزوایی که در پسِ مرزهای تاریخیِ ما پای می کوبد، گرفتار ببینیم. یک روزهایی ما ادب را، احترام را، تکریم آحاد خانواده را، وخط قرمزی به اسم حریم خصوصی مردمان را از جناب شما فهم می کردیم. من اطمینان دارم افسار گسیختگان اطلاعات سپاه، دور از چشم مبارک شما سربه اندرون خانواده های ما فرو برده اند. من نمی توانم باور کنم آندسته از مأموران اطلاعات سپاه که در مجاورت هیولاگونگی سربرآورده اند، از جناب شما برای سرک کشیدن به خانواده ها و آشفتن نظام آن خط گرفته و می گیرند. مباد آن روز که بشنوم حضرت شما به این هیولاها فرموده باشید: بروید و هربلایی که می توانید برسر نوری زاد وخانواده اش بیاورید. نه نه ، ما هنوز شما را درحوزه ی ادب ورزی و رعایت اصول اخلاقی، صاحب وجاهت می دانیم. اگر روزی درهمین نزدیکی ها اتفاقی نامبارک در کانون زندگی من رخ داد، خواهم دانست – و برای شما خواهم نوشت – که شخص جناب شما در ترسیم این نامبارکی دخیل بوده اید و شخصاً به مأموران خود فرمان فرموده اید که با من آن کنند که با کافرِحربی نمی کنند.
رهبرگرامی،
احتمال دارد من به همین زودی توسط مأموران وفادار شما پودر شوم. وخانواده ام به آوارگی درافتد و متلاشی گردد. اگر اجازه بدهید و موافق باشید، من ازمخاطبان خود می خواهم که در غیاب من به نگارش نامه همت کنند و همچنان جناب شما را با الفاظ شایسته ندا دردهند. ما هنوزبه شما و به رفتار متوازن شما امید داریم. شما را بخدایی که می پرستید، از چنبره ای که گِرداگِرد شما بالا برده اند، بیرون بزنید. هوای جامعه را آنگونه که هست استنشاق کنید. اجازه ندهید موریانه هایی که چهار ستون مناسبات ما وشما را می جوند، شما را در شرایطی که خود پدید آورده اند، گرفتار کنند و از زبان شما آن برآورند که خود می خواهند. من زنده یا مرده، در پیشگاه خدای متعال، ودر پیشگاه مردم فلک زده ی ایران عزیز، جمعی از نخبگان جامعه ی خویش را به مدد می گیرم تا از هفته ی آینده، یک به یک، یا چند به چند، روبه جناب شما نامه بنویسند و شما را از آسیب ها و الفت ها با خبر کنند.
این عزیزانی را که من نام می برم و از آنان می خواهم تا برای شما نامه بنویسند، از سرشناسان وادی علم و ادب و ایمان و تقوایند. من اینان را در اجابت درخواستم، یا حتی دربی بها دانستن آن، به خدا وا می گذارم.
من و خانواده ام در این چند وقت، رنج فراوانی را تحمل کرده ایم. اگر تا هفته ی بعد و هفته های بعد زنده بودم و خانواده ام برقرار بود، همچنان برای شما خواهم نوشت. وگرنه فردای قیامت، اگر مرا فرصتی و امکانی بود، هم گریبان شما را خواهم گرفت، وهم گریبان این چند نفری که یک به یک نامشان شماره می کنم و مختصری با آنان سخن می گویم:
۱ – همسرشهید همت و همسر شهید باکری: شما خوبان در این دوسال بسیار آسیب دیده اید. آقای شریعتمداری کیهان از شما نیز فروگذارنکرد و برشما ناسزاها بارید. شرمم باد که دهان قلم خویش را به تکرار و یادآوری آن ناسزاها بیالایم. شما ازآبروداران بنامِ سرزمین مایید. من شما را به نمایندگی از خانواده های مکرم شهدا به این معارضه فراخوانده ام. می دانم برای شما سخت است، اما شما را به عزیزان وشهیدانتان سوگند، قلم برگیرید و هرچه بشارت و هرچه هشدار سراغ دارید به سمت رهبرمان اشارت دهید. من شما دوتن را بسیار غیور یافته ام. شاید پرچمداریِ شما در این تقاضایی که من به میان آورده ام، دیگران را برسرشوق آورد و آنان نیز به تکاپو درافتند. شما در فردای قیامت جلوی خیلی ها را خواهید گرفت و از آنان به پیشگاه خدای خوب شکوه خواهید بّرد. اما چرا من و خانواده ام در همان فردا، جلوی شما را نگیریم و نگوییم چرا ما را دراین ورطه ی بلا تنها گذاردید؟ مباد آن روز. من با تمام ارادتم در پیشگاه سلامت و صلابت شما دوتن سرتعظیم فرود می آورم.
۲ – حضرت آیت الله وحید خراسانی: من جناب شما را بسیار دوست می دارم. همین که درآن دیدار کوتاه سکوت فرمودید تا من هرآنچه را که دردل داشتم برشما ببارم، برعلاقه ی من نسبت به خود افزودید. من درآن دیدار جسورانه به شما گفتم: جناب وحید، مردم ما چقدرِ دیگر باید هزینه کنند تا برای شما علما بقدر آن خلخالِ ربوده شده از پای آن زن یهودی بیارزد تا شما علما یک تکانی بخورید و عمامه از سربگیرید و پای برهنه از بیت شریفتان بیرون بزنید و فریاد کشان نسبت به فجایع جاری کشور بر بشورید؟! به شما گفتم: چرا خروج نمی کنید؟ چرا آبرویی را که از مردم و از دین خدا دارید، خرج مردم و دین خدا نمی کنید؟ گفتم: مگر قرآن نفرموده : برای خدا قیام کنید اگر چه به زیان خودتان و به زیان پدر ومادرتان و به زیان خویشاوندانتان تمام شود؟ گفتم: جناب وحید، مردم را کشته اند و اموال مردم را سوخته اند و تخریب کرده اند و چهره ی بسیج و بسیجی را تا حد شعبان بی مخ ها خراشیده اند.پس کی می خواهید اعتراض کنید؟ وشما با تبسمی مدام به من فرصت دادید تا سخنم و آتش درونم فرو بنشیند. درپایان فرمودید: آقای نوری زاد، والله اگر برمن مسجّل شود که خروجم به نتیجه خواهد انجامید، همین فردا خروج خواهم کرد. اکنون به محضر شما عارضم که: خروج نه، اما برای رهبر نامه ای بنویسید و با آن شجاعتی که از شما سراغ داریم، جناب ایشان را به مخاطرات پیش رو وبه کورسوهای امید هشدارو بشارت دهید. قرارما و شما، فردای قیامت بجای خود، قرار ما درهمین دنیا. مباد نامه های خود را محرمانه برای ایشان ارسال فرمایید. بنای ما بر انتشارِعلنی نامه هاست.
۳ – حضرت آیت الله جوادی آملی: من شما را شخصیتی فرهیخته و عارف و عالم و با تقوا می دانم. اما از شجاعتتان سراغی نمی بینم. حضرتعالی به قرآن و نهج البلاغه بسیار مسلط اید و بدانها اشراف دارید. اگر به فراخوان من بها ندهید، شما را به همان قرآن و به همان نهج البلاغه ای وا می گذارم که عمرخود را مصروف فهم آن ها فرموده اید. سکوت فراوان شما در قبال حادثه های این دوسال اخیر، چه به اسم تقیه و چه به هر اسم و به هر دلیل شرعی و عقلی، مردمان ما را به انزجار از اسلام ترغیب کرده است. دست به قلم ببرید و برای رهبرمان نامه ای و نامه هایی بنویسید و از ایشان بخواهید فکری برای اینهمه انشقاق مردم بکنند و به آغوش مردم باز گردند. به ایشان بفرمایید که پوزش خواهی از مردم، و ترمیم رنج های آنان، به خداوندی خدا، ای بسا عزت ایشان را مضاعف گرداند. اگر به اینگونه اشارات من تمایل ندارید، به هرچه که خود بدان متمایلید اشاره فرمایید. مهم این است که مردم ما از جناب شما یک دو خط نامه بخوانند و باور کنند که علمای شیعه، هیچگاه وامدار حکومت ها نبوده اند و به وقت ضرورت، به میان آمده اند و از حق و از مظلومان دفاع کرده اند. وگرنه، این چند روز دنیا را به سکوت و تماشا سپری فرمایید. که در این صورت، من و خانواده ام و هزاران خانواده ی دیگر، فردای قیامت راه را برشما خواهیم گرفت.
۴ – حضرت آیت الله مکارم شیرازی: شما نیز از صاحب نامان این روزگارید. حادثه های این دوسال اخیر را تماشا کردید و ترجیح دادی سکوت کنید. اما نه ، یک چند باری به بدحجابی ها و فعالیت وهابی ها اعتراض فرمودید. خون جوانان بی گناه مردم را به چشم دیدید و ازیک اعتراض ساده هراسیدید. ظاهراً برای مرجعیت، برخورداری از شجاعت، یک ضرورت حتمی است. ما شما را شجاع می خواهیم. با آن قلم شیوایی که آثار علمی فراوانی پدید آورده، نامه ای به رهبرمان بنویسید و وی را به فرداهای مهیبی که در کمین کشور ماست هشدار دهید و خیرخواهانه حضرت ایشان را به آشتی و دلجویی از مردم معترض و آسیب دیده ترغیب فرمایید. وعده ی ما و شما نیز فردای قیامت. بخدا قسم حضرت آیت الله، ما نیز چون شما خانواده ی خود را دوست داریم و از رواج آشوب و اضطراب در خانواده و در کلیت کشورمان در رنجیم.
۵ – حضرت آیت الله صانعی: من به شخص شما ارادت ویژه ای دارم. نامه ی شما به رهبرمان، با وجود همه ی لطمه هایی که از هواداران ایشان تحمل فرموده اید، می تواند راهها را بگشاید و بن بست ها را پس بزند. در یک سال و نیمی که من در زندان بودم، نمایندگان جناب شما به خانواده ی من سرزدند و از آنان دلجویی کردند. امروز همان خانواده در معرض آسیب و دربدری است.
همان خانواده ی خون جگر، توسط مأموران هرزه ی اطلاعات سپاه، به سمت آشوب و گسست رانده می شود. من شخصاً درمعرض تهدید شما درشکستن سکوت صاحب وجاهت اید. با نامه ای به رهبر، از آسمان خدا برای مردم ما برکت و رشد و همدلی، و برای رهبرما نیکنامی و فرود آمدن از بلندای دست نیافتنی ای که برای وی برساخته اند، آرزو کنید. شما را به خدا مبادا نگارش نامه را به دوردست ها احاله دهید! پسندیده است که درهمین هفته ی آینده، هجوم نامه های شما عزیزان به سوی رهبرمان بال بگشاید و وی را در زیر بارش کلمات شریف انسانی و آسمانی غسل دهد.
۶ – حضرت آیت الله بیات زنجانی: جناب شما نیز از ارادت من به خویشتن نیک خبردارید. دست به قلم ببرید و با ترنم کلمات، فضایی از درستی و رعایت حقوق مردم و انصاف و خیرخواهی ترسیم کنید و رهبرمان را به این فضا دعوت فرمایید. من اطمینان دارم بارش کلمات زمینی و آسمانی عزیزانی چون شما می تواند دل سنگ را بشکافد چه برسد به دل رهبر ما که یک زمانی ما از او نور می نوشیدیم.
۷ – حضرت آیت الله علیمحمد دستغیب: شما را دوست دارم. آزادگی شما را می ستایم. از تهران به شوق شما تا شیراز رانندگی کردم تا به دیدار عزیزی نائل آیم که نخواست منبرآزادگی اش از سلامت و صلابت تهی باشد. شمانیز ای عزیز دست مرا در این نهضت بزرگ بگیرید و همراهی ام کنید. ای بسا روزی درهمین نزدیکی ها، با هرنامه ی من هزاران نامه همراه شود و هجوم این همه نامه، همانند آن گلهایی باشد که ما در روزهای انقلاب به داخل لوله های تفنگ سربازان شاه فرو می کردیم.
۸ – حضرت آیت الله موسوی اردبیلی: نامه ی شما درکنار نامه های دیگران می تواند راهگشایی کند. ما از تلاش شما برای راه گشودن دراین دوسال اخیر نکته های نیکی شنیده ایم. قلم به دست بگیرید و رهبرمان را به آن روزی بشارت دهید که فتنه های واقعی را نه در خواست های بحق مردم، که در رفتار پلیدانی بنگرد که نقاب رفاقت به صورت بسته اند و از پشت به ایشان خنجر زده اند و می زنند.نامه های شما خوبان به ایشان، می تواند از دیوارهای ضخیم این روزهای بیت رهبری گذر کند و بردل وی تأثیربگذارد.
۹ – جناب سید محمد خاتمی: از میزان ارادت من به شخص خود آگاهید. شاید برای شما کمی سخت باشد که دست به قلم ببرید و از رهبر بخواهید به روزهای خوبِ درکنار مردم بودن نظر کنند. اما نه، شما دراین دوسال تلخ، نرم ترین مواضع را اتخاذ فرموده اید و قلم شیوای شما بی تاب نگارش یک نامه ی دلنشین و شریف است. به این تقاضای من حتماً عمل کنید. بخدا قسم من روزها و ساعت های بسیار سخت و فرساینده ای را سپری کرده ومی کنم. اطمینان دارم طعم تنهایی را چشیده اید. اگر بنویسید و هوشمندانه و قاطع و درست و منصفانه رهبر را به فرداهای نیک بشارت بدهید و از خطاها و احتمال های حتمی برحذر دارید، من از همین اکنون برکات آن نامه و نامه ها را برای شما تضمین می کنم. ما با این نامه ها قرار است برای هزارمین بار حجت را بر رهبرمان تمام کنیم. نه آنکه خدای ناکرده وی را در معرض تهدید و تنگنا قرار دهیم، بلکه از این منظر که ایشان بدانند آن سوتر از هواداران رسمی رهبری، هستند مشفقان غیرت مندی که به نیک فرجامی ایشان و رهایی کشور، عمیق تر و آگاهانه تر می نگرند. شاید نیاز به این نباشد که بگویم: اگر ننویسید و منتشر نکنید، من و خانواده ام چشم به راه قیامت نخواهیم ماند. درهمین دنیا از شما گله خواهیم کرد. وشما با اعتنا به آموزه های دینی مان، ازمیزان نفوذ آه بی پناهان با خبرید.
۱۰ – جناب هاشمی رفسنجانی: شما شاید بیش از همه ی ما به این نامه نگاری ها مستحق باشید. چرا که شما و خاندان شما در این دوسال آنچنان در معرض آسیب و خراش بوده اید که هیچ انسان منصفی هجوم آنهمه بلا را به ساحت شمایان نمی پسندد. شما یک روز چشم و چراغ این کشور بودید و جایگاهتان بسیط بود. درکل کشورجایی نبود که تاثیر نفوذ شما درآن تعریف نشده باشد. بویژه قلب رهبر.
که دریک تنگنای عاطفی، اشک درچشم فرمودند: هیچ کس برای من هاشمی نمی شود. اما گذر زمان، به توفانی سهمگین انجامید و جای شما را در دل رهبر به دیگران سپرد و شما را از هرطرف به تنگ آورد و به گوشه ای ناگزیر پرتاب کرد. قلم به دست بگیرید و مارا از هجوم بلایی که مأموران بی حیای اداره ی اطلاعات سپاه برایمان تدارک دیده اند بدرببرید. اگر همچنان بنا را برسکوت بگذارید، به خدای کعبه سوگند، تنهای تنها به راهی که آغاز کرده ام ادامه خواهم داد و تا پای جان به افشای مفسده های سپاهیان فربه از مال حرام و اطلاعاتی های هیولا صفت دست خواهم برد. اگرچه این افشاگری به نابودی من و خانواده ام بیانجامد. واز آن پس: دیدارمان به قیامت!
۱۱ – جناب سید حسن خمینی: قبول می فرمایید که در این دوسال اخیرشما را سخت ترسانده اند. پدرشما مشکوک از دنیا رفت. شاید به شما گفته باشند که همان سرنوشت پدرمرحوم می تواند برای شما نیز رقم بخورد. من به جایگاه مردمی شما آگاهم. مردم شما را دوست دارند. به همان دلیلی که درآن ملاقات حضوری به شما گفتم، شما می توانید در فرابردنِ فضای جامعه به سمت اصلاح، و به سمت پاکسازی از مفسده ها نقش اساسی داشته باشید. قرار نیست شما قلم بربگیرید و آسمان و زمین را به هم بدوزید. قرار است به رهبرمان بگوییم: شاید فردا دیر باشد. و باید ازهمین امروز به فکر فردا بود. مردم ما برای دوست داشتن شما دلیل می خواهند. نشانشان بدهید که مستحق این دوست داشتن های بی ریای مردم هستید. هیچ مأمور اطلاعات و هیچ سپاهی اطلاعاتی، از این که شما سخن مشفقانه به رهبر بگویید و وی را به روشنایی ها و تاریکی ها بشارت و هشدار بدهید، برشما نمی شورد. سرتان را به خدا بسپرید. اگر سکوت کنید، شاید درهمین دنیا خانواده ی من یک روز جلوی شما را بگیرند و به شما بگویند: نوری زاد را پودر کردند و ما را از هم گسستند و شما سکوت اختیار کردید.
۱۲ – آقای علی مطهری: شما از نام پدر شهیدتان سود می برید. گرچه گاه نشان داده اید که روح آن شهید بزرگوار در شما به تکاپو در می افتد و از زبان شما جاری می شود و حق خواهی می کند. قلم به دست گیرید و به رهبرمان بنویسید که ولایت فقیه آنجا خواستنی است که ما از او جز عدالت و علم و تقوا و پاکیزگی و شجاعت و پاکدستی و جهان شناسی و فهم مقتضیات روز نبینیم. به وی بنویسید که با رویت ابتدایی ترین تراشه های ظلم، مقبولیت شرعی وی به مخاطره می افتد. به وی بنویسید که شجاعت تنها در برآوردن فریاد نیست. شاید عالی ترین مراتب شجاعت، پوزش خواهی از مردم است بهنگام رواج ظلم. آقای مطهری، یکبار به شما گفتم:
شما نمایندگان در تک تک فاجعه های جاری کشور سهیمید. و امضای شما برهرقطره خونی که از بی گناهان به زمین ریخته شده، نشسته است. گفتم: سکوت شما نمایندگان در مجلس، به معنای تایید فجایع کشوراست. رهبر، شما را و خاندان شما را دوست دارد. شاید قلم شما و صداقت قلم شما از تیزی قلم من کارگرتر افتد و دل ایشان به سوی مردم واگشوده شود. تنهایی، حتماً قابل تحمل است اما تنهایی ای که با ناجوانمردی آمیخته باشد، فرساینده است. من اما گفته باشم: والله اگر هیچ یک از شما عزیزان به ندای من پاسخ نگویید، تا هرکجا که مقدورم باشد، به افشای مفاسد جاری کشور، بویژه مفاسدی که از آتشفشان سپاه و وزارت اطلاعات بیرون می زند، اصرار خواهم ورزید. به هرقیمتی که برای خودم و برای خانواده ام تمام شود.
۱۳ – سردارپاسدار حسین علایی: من یک بارهم به شما گفته ام. که اگربخواهم جانم را در رکاب یک پاسدارحقیقی فدا کنم، آن یک نفر شمایید. گرچه امثال شما فراوانید و شکرخدا ذخیره های سلامت برای فردای کشوربشمار می روید اما من شخصاً شما را پاسداری فهیم، تیزبین، اهل مطالعه، منصف، مردمی، پاک، جنگ دیده، جهان دیده، به روز، مومن، صبور و اهل مدارا یافته ام. اینها که برشمردم مگر کم سرمایه است؟ شما نیزتقاضای مرا اجابت فرمایید و نامه ای از زاویه ای که خود می پسندید برای رهبرمان بنویسید. متاسفانه دوست گرامی من، جماعتی در سپاه، به این نهاد پاک آسیب نشانده اند. کجا شما باور می کردید بعضی از پاسدارانِ از اسارت برگشته، و پاسداران جنگ دیده، به روزی درافتند که با تلسکوپ های خود به زندگی امثال نوری زاد فرو شوند و با شنود تلفن های او و غارت اموال او و بیرون کشیدن فیلمهای خصوصی او و خانواده اش از و انتشار فیلمهای به غارت رفته ی او بخواهند او را به زانو درآورند؟ اینها را اضافه کنید به پاسدارنماهایی که سربه اموال مردم فرو برده اند و از هزار اسکله ی قاچاق مشغول حفظ نظامند. نامه ای بنویسید و مرا در این راه پرخطر یاوری فرمایید.
۱۴ – جناب دکتر سروش: متاسفانه شأن علمی شما در کشورما به چالش درافتاد و قدر شما دانسته نشد. امامان ما با دانشمندان ملحدی چون ابن ابی العوجا به بحث می نشستند و به شاگردان خود شیوه های مدارا و داد و ستد علمی را می آموختند. شما اما درجایگاه یک دانشمند شیعی نیز تحمل نشدید و ناگزیر به ترک و جلای وطن شدید. یکی از رازهای تحمل نشدن شما، این بود که علمای دینی ما نخواستند با درافتادن به مباحث روزجهانی که شما مبدع آن درکشوربودید، خود را با شتاب علوم و مباحث تازه هماهنگ کنند. شاید به همین دلیل است که زمان و جهان پیش رفته اند و بسیاری از علمای ما در دوردست های علمی جا مانده اند. با این همه من از جناب شما تقاضا دارم نامه ای از سر رفاقت و شفقت به رهبر بنویسید. می دانم اجابت این تقاضا برای شما ای بسا ناگوار باشد و ناشدنی. اما اجازه بدهید این مکتوب
جمعی، از شیوایی قلم شما نیز بهره مند باشد. حتماً شجاعت برای شما نیز در همین فرو خوردن محاکاتی است که به شما نهیب می زند: ننویس! اما شما بنویسید. ما بنا داریم با این نوشتن ها به تاریخ نشان بدهیم که: شاید فردا دیر نباشد. وبشود ایران عزیز را مجدداً احیا کرد. اگر ننوشتید، ایرادی نیست. من و خانواده ام در فردای قیامت با شما کاری نخواهیم داشت. شما به اندازه ی کافی آسیب دیده اید.
۱۵ – جناب دکتر کدیور: از جناب شما نیز تقاضا دارم نامه ای خیرخواهانه برای رهبربنویسید. گرچه شما پیش از این نیز نشان داده اید که درهمراهی و مساعدت فکری صادق و منصف اید. ازهرچه که صلاح می دانید بنویسید. شما اکنون می توانید از موضع یک عالم دینیِ دور از وطن، آسیب های درکمین را وابشکافید. می توانید افق های روشن را – هرچند در دوردست نشان ما بدهید. نگران ناسزاهای امثال آقای شریعتمداری کیهان نباشید. او را اگر به حال خود هم وابگذاریم، از قلمش ناسزا می چکد. شما بنویسید تا در تاریخ بماند. تا آیندگان قضاوت کنند که جماعتی خیرخواهانه و با به خطرانداختن خود و خانواده ی خود، تلاش کردند کشورشان را از کام هزار حادثه ی درکمین بدر ببرند اما کسی صدایشان را نشنید. باور بفرمایید من هنوز ناامید نیستم. چرا که می دانم درسخن حق نوری نهفته است که مخاطب خود را می جوید و کام او را به نور خود برمی آورد.
۱۶ – من از نمایندگان مجلس، ازمدیران و مسئولان، چه با اسم خود و چه با اسم مستعار، درهرکجای ایران و جهان تقاضا دارم مرا در این حرکت بزرگ یاری دهند. ما می توانیم چند به چند، یک به یک، با همین نامه های خود بارانی از کلمات شایسته برسر رهبر بباریم و او را به آسیب ها و به نادرستی ها و به کجی ها هشدار دهیم. محل انتشار این نامه ها می تواند سایت های شخصی و حرفه ای باشد.
می توانید نامه های خود را برای من، یا به سایت آقای دکتر خزعلی ارسال فرمایید. یا به سایت کلمه و جرس و هرکجا که خودتان صلاح می دانید. شایسته می دانم دراین نهضت بزرگِ نامه نگاری، از رواج واژه های زشت و ناپسند پرهیزکنید. قرار ما تا زمان انتخابات. البته بنا نیست در آن روز اتفاق حیرت انگیزی رخ بدهد و همه ی آبهای رفته به جوی بازگردد. اما انتهای این راه را همان ایام انتخابات رصد می کنیم. همه می نویسیم و رهبر را مخاطب نوشته های صریح اما مشفقانه ی خویش قرار می دهیم. به امید اثربخشی اقیانوسی از کلمات خیرخواهانه. بدرود



وکیل مشایی : سخنان داوود احمدی نژاد ‘کذب’ است

سحام نیوز: سیدعلی‌اصغر حسینی وکیل اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور، با انتشار متنی به اظهارات داود احمدی‌نژاد درباره سوابق و دیدگاه‌های موکلش واکنش نشان داد.
در این متن با اشاره به سخنان داود احمدی‌نژاد که در تاریخ ۱۹ آذر ماه جاری توسط این خبرگزاری منتشر شده، اظهارات برادر رئیس جمهوری و بازرس ویژه اسبق وی مصداق بارز “افترا و نشر اکاذیب” دانسته شده است.
وکیل مشایی اعلام کرد: اظهارات آقای داود احمدی‌نژاد علیه موکل اینجانب، من جمله “برخورداری از سابقه نفاق و اباحی گری و لیبرال بودن، عضویت در انجمن حجتیه، تعظیم در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی، عدم اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، ادعای ارتباط با امام زمان (عج) و …، اکاذیب و اباطیلی ساخته و پرداخته ذهن وی و همفکران اوست.
حسینی افزود: این اظهارات مصداق بارز عناوین مجرمانه افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی موضوع مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شود و مسلما در اسرع وقت نسبت به طرح شکایت کیفری علیه ایشان اقدام خواهد شد.
داود احمدی‌نژاد برادر محمود احمدی‌نژاد که مدتی در دولت وی مسئولیت بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری را بر عهده داشت، اخیرا در سخنانی با تشبیه ”مشایی” با “مهاجرانی” به ذکر مطالبی درباره سوابق و دیدگاه‌های رئیس دفتر رئیس جمهور پرداخت.



احتمال وجود مهمات خنثی نشده در میان آهن قراضه های فولاد یزد

سحام نیوز: مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت: یکی دیگر از مصدومان حادثه انفجار فولاد غدیر یزد به علت شدت جراحات وارده درگذشت و به این ترتیب آمار کشته شدگان به ۹ نفر رسید.
علی سلیمان زاده اظهار داشت: به دنبال انفجار در کارخانه فولاد غدیر یزد ۱۹ نفر کشته و زخمی شدند که آمار کشته شدگان تا دیروز به هشت نفر رسیده بود اما امروز یکی دیگر از مجروحان به علت شدت جراحات وارده جان سپرد. به دنبال حادثه انفجار در کوره نورد کارخانه فولاد ۱۹ نفر از ۲۳ کارگر موجود در این بخش کشته و مجروح شدند.
سلیمان ‌زاده بیان داشت: در محل کارخانه پنج نفر در دم جان سپردند و ۱۴ نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند. لحظاتی پس از بستری مجروحان در بیمارستان سوانح سوختگی یزد، دو نفر دیگر نیز جان سپردند که به این ترتیب آمار کشته شدگان به هفت نفر رسید. روز گذشته یک نفر دیگر از مجروحان و امروز یکی دیگر از مصدومان به علت شدت جراحات سوختگی جان خود را از دست دادند و اجساد آنها به پزشکی قانونی منتقل شد. وی یادآور شد: هم‌ اکنون ۱۰ نفر از مصدومان در بیمارستان بستری هستند که تعدادی از آنها دچار سوختگی ۱۰۰ درصدی هستند.
تمام کشته ‌شدگان حادثه فولاد غدیر تعیین هویت شدند
مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت: هویت تمام کشته ‌شدگان حادثه انفجار فولاد غدیر یزد مشخص شد. علی سلیمان ‌زاده اظهار داشت: عدنان عزیزی، عبدالحمید صادقی، مصیب کریمی ‌راد، مرداد خالق ‌پور، ایرج مهاجری، ولی محمدی، رحم‌الدین نورزهی و خدارحم اولیازهی کشته شدگان این حادثه هستند که جسد آنها به پزشکی قانونی ارجاع شده است. وی عنوان کرد: هم ‌اکنون بقیه زخمی شدگان در بیمارستان سوانح سوختگی یزد بستری هستند.
سیلمان‌زاده گفت: تاکنون دو نفر از فوتی‌ های حادثه به نام‌ های ایرج مهاجری و خدارحم اولیا زهی نیز به خانواده‌ هایشان تحویل داده شده‌اند.
یکشنبه شب بر اثر حادثه ‌ای در یکی از کوره‌های ذوب فلزات فولاد غدیر یزد انفجاری رخ داد که به دنبال آن هشت نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.مسئولان هنوز علت حادثه را مشخص نکرده‌ اند ضمن اینکه مدیرعامل این کارخانه که متعلق به بخش خصوصی است هم‌ اکنون در بازداشت به سر می ‌برد.اغلب حادثه دیدگان و کشته شدگان فولاد غدیر یزد افراد غیربومی بوده اند.

علت انفجار فولاد غدیر مشخص نیست/ یزد این روزها داغدار است
انفجار کارخانه فولاد غدیر یزد در پایان شیفت کاری روز یکشنبه شوکی بود که بر پیکره یزد وارد شد و آه از نهاد همه شهروندان یزدی برخواست اما با گذشت سه روز از این حادثه هنوز علت قطعی انفجار مشخص نیست. در واحدهای فولاد سازی بخش اعظم مواد اولیه آهن قراضه است به همین دلیل هر عاملی می تواند این انفجار مهیب را باعث شده باشد.

مصدومان حادثه دچار سوختگی ۱۰۰ درصدی شده اند
مصدومان این حادثه به هیچ وجه در وضعیت مناسبی قرار ندارند و سوختگی تعدادی از آنها صد درصدی است.
طی سال ۸۶ تاکنون پنج حادثه در فولاد غدیر رخ داده است
گرچه این کارخانه در طول سالهای گذشته نیز تلفاتی داشته است اما هرگز عمق فاجعه به این میزان نبوده است. برخی کارگران کارخانه اعلام کردند: از سال ۸۶ که این کارخانه کار خود را آغاز کرد، پنج حادثه دیگر در آن به وقوع پیوسته که مسئولان کارخانه هرگز اجازه انتشار اخبار آن را نداند. البته تلفات به این میزان نبوده اما به هر ترتیب جان انسانهایی در اثر بی توجهی گرفته شده است به عنوان نمونه در سال گذشته یکی از کارگران در حادثه مشابهی جان خود را از دست داده است. اکنون با وقوع حادثه ای به این شدت، مسئولان بر آن شده اند تا علل وقوع حادثه را بررسی کنند تا شاید کمتر شاهد بروز چنین حوادث دلخراشی باشیم.

دستور استاندار برای کشف علت حادثه و دلجویی از مصدومان
استاندار یزد روز گذشته پس از عیادت از مجروحان حادثه دستور سریع برای تشکیل تیم کارشناسی علت وقوع حادثه، همچنین دلجویی از خانواده های مصدومان و کشته شدگان صادر کرد. اما با وجود گذشته سه روز از وقوع حادثه هنوز علت آن مشخص نیست و مسئولان امر کماکان به دنبال بررسی علل بروز آن هستند.
مدیرعامل آتش نشانی یزد در این زمینه اظهار داشت: تیم کارشناسی تشکیل شده و همه با جدیت مشغول به کار هستند اما هنوز علت حادثه مشخص نیست. هر عاملی ممکن است علت وقوع حادثه باشد و حتی یک لیتر آب نیز می تواند چنین انفجاری را رقم زده باشد. میرجلیلی بیان داشت: آب هنگامی که به درجه بحرانی برسد، به گاز تبدیل شود و این گاز می تواند عامل انفجار در کوره شده باشد. وی با تاکید بر اینکه این حادثه می تواند علتهای متفاوتی داشته باشد، عنوان کرد: کار پیگیری عوامل حادثه به شدت حساس است و از آنجا که کشته شدگان و خانواده های آنها، مصدومان، مسئولان کارخانه و حتی شرکتهای بیمه در این زمینه ذی‌ نفع هستند، نباید ذره ای خطا در روند پیگیری علت این حادثه وجود داشته باشد.
گرچه هیچ یک از مسئولان هنوز نمی توانند دلیل مشخصی برای بروز این حادثه اعلام کنند اما برخی مسئولان به طور غیر مستقیم به مسائلی اشاره کرده اند که وقوع حادثه بنا به این دلایل دور از ذهن نیست.

گمانه زنی در مورد احتمال وجود مهمات خنثی نشده در میان آهن قراضه ها
برخی منابع اعلام می کنند از آنجا که حجم زیادی از مواد اولیه کارخانجات ذوب آهن، آهن قراضه است و بخش اعظمی از آهن قراضه ها از غرب کشور وارد یزد می شود، بعید نیست که در میان آهن قراضه ها مهمات عمل نکرده وجود داشته و با قرار گرفتن در دمای بسیار بالای کوره های ذوب آهن، منفجر شده باشد و برد تخریبی آن به چندین برابر رسیده باشد. عده ای دیگر نیز وجود کپسول گاز را در میان ضایعات ذوب آهن عامل این انفجار اعلام کرده اند.
برخی مسئولان نیز از علت این حادثه اظهار بی اطلاعی می کنند و اعلام می دارند در صورت نیاز پس از کشف علت حادثه، مسئولان ارشد استان خود علت این حادثه را اعلام می کنند.


نماینده سقز:کم کم نان و آب هم با سفره فقرا خداحافظی خواهدکرد

سحام نیوز: نماینده سقز و بانه گفت: اجرای ناقص و نادرست هدفمند کردن یارانه، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه کم‌کم آب و نان با سفره فقرا خداحافظی خواهد کرد.
به گزارش خبر‌آنلاین، فخر الدین حیدری نماینده سقز و بانه در نطق میان دستور خود با انتقاد شدید از عملکرد دولت در خصوص اشتغال پرداخت و با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان‌ها برای افتتاح طرح‌های بزرگ اشتغال‌زایی هستیم اما سهم کردستانی‌ها از این برنامه‌ها، افتتاح گازرسانی روستاها و مرغداری‌های خصوصی است.
وی با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده کردستانی روز به روز بیکارتر می‌شوند، افزود: تا دیروز تنها دیپلمه‌ها و دیپلم ردی‌ها بیکار بودند، اما امروز جمعیت عظیمی از لیسانس‌ها و فوق‌لیسانس‌ها بیکارند و دستیابی به شغل برای آنها به یک کابوس تبدیل شده است.
حیدری با بیان این که از شنیدن آمارهای غیرواقعی دولت انگشت به دهان مانده‌ایم ، تصریح کرد: در تعجب مانده‌ایم که این آمارها را باور کنیم یا این میزان فراوان جوانان تحصیلکرده بیکار جویای شغل را ببینیم که البته قطعا واقعیت ارجح‌تر است.
وی خطاب به احمدی نژاد گفت: شما به عنوان مجری قانون اساسی موظف به اجرای آن بوده و هستید؛ پس چرا اصل ۱۵ قانون اساسی را درباره زبان کردی اجرای نمی‌کنید؛ چرا که رهبر معظم انقلاب این زبان را یک سرمایه ملی توصیف کرده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: نمی‌دانم سخنرانی‌هایی پر از وعده و وعید شما را باور کنیم یا وعده‌های عمل نشده است، زیرا در سفرهای استانی با انرژی فراوان به مردم سقز و بانه وعده دادید در حالی که همچنان فرودگاه، کنارگذر، دانشکده کشاورزی این دو شهر نیازمند توجه هستند و هیچ کدام از مصوبه‌های دولت در این رابطه به نتیجه نرسیده‌اند.
وی به شرایط سخت مردم کردستان در دوران جنگ تحمیلی اشاره و بیان کرد: قرار بود در سفر سوم دولت به استان کردستان مشکل فرهنگیان حل شود اما بعد از گذشت یک سال، هر کدام از مسوولان این موضوع را به دیگری واگذار می‌کند و باید پرسید اگر نمی‌خواستید به این موارد عمل کنید، پس چرا وعده دادید؟
حیدری همچنین با اشاره به وضعیت روحانیون اهل سنت استان کردستان گفت: این افراد در روند رو به رشد استان شب و روز در تلاشند اما دولت هیچگونه تسهیلات و امکاناتی در اختیار آنها قرار نداد و طلبه‌های این قشر کمبود امکانات و نبود کمک هزینه مناسب برای تامین کتابهای خود مواجه هستند.
وی ادامه داد: نیروهای اهل سنت به دلیل سنی بودن در مراکز کار مورد رد صلاحیت واقع می‌شوند، سربازان سنی در مناطق سنی‌نشین حق خدمت ندارند، آیا اینگونه برخورد ظلم به اهل سنت، مسلمانان و نظام نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی در پایان سخنان خود از وضعیت بیمارستان‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: به جای آنکه سالانه یکصد میلیارد تومان برای ساخت و ساز افغانستان هزینه کنید به فکر افراد بی‌بضاعت کشور باشید همچنان که قرار بود پول نفت را بر سر سفره مردم بیاورید اما با اجرای ناقص و نادرست هدفمند کردن یارانه، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه کم‌کم آب و نان با سفره فقرا خداحافظی خواهد کرد
وی همچنین با اشاره به موضوع سوء استفاده مالی اخیر در کشور، اظهار داشت: قرائن نشان می دهد در اختلاس ۳ هزار میلیاردی دستهای درکار است تا با مرور زمان این پرونده دچار مرور زمان شود و برخی به گونه ای صحبت می کنند که انگار ۳ هزار میلیارد تومان« پول توجیبی» است.
حیدر پور با اشاره به افزایش سخت گیری های بانک ها بعد از سوء استفاده مالی اخیر در خصوص افنتتاح ال سی های داخلی، افزود: آقای رئیس جمهور بیانیه و ابلاغیه رئیس بانک مرکزی جوابگو نیست، به داد تولید کنندگان برسید.
وی ادامه داد: سال قبل در جریان بررسی برنامه پنجم تلاش شد بانک مرکزی« بانک مرکزی نظام جمهوری اسلامی ایران» باشند نه بانک مرکزی نمی دانیم کجا ولی در نهایت بر سر این مساله قیل و غال شد. به عملکرد بانک مرکزی نگاه کنید که چه بر سرمملکت آورده است و هیچ کس هم جوابگوی انها نیست.



هرانا؛ انتقال شش تن از زندانیان سیاسی زندان ارومیه به مکانی نامعلوم

خبرگزاری هرانا - حبیب‌ الله گلپری‌پور، احمد تموئی، جهانگیر بادوزاده، علی‌ احمد سلیمان، مصطفی علی احمد و مصطفی (یوسف) کاکه ممی، شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، از بند ۱۲ به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفته‌ی گذشته حبیب‌ الله گلپری‌پور، احمد تموئی، جهانگیر بادوزاده، علی‌ احمد سلیمان، مصطفی علی احمد و مصطفی (یوسف) کاکه ممی توسط مسئولان از محلی که در آن محبوس بودند خارج، و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
از علت انتقال این زندانیان تاکنون هیچ اطلاعی به دست نیامده است.
لازم به ذکر است که حبیب الله گلپری پور، بر اساس رای دادگاه انقلاب و به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزوسیون کردی، با حکم اعدام مواجه است.



تجمع کارگران بازنشسته شرکت فولاد اصفهان مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - کارگران بازنشسته شرکت فولاد اصفهان امروز سه شنبه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش مهر، کارگران و بازنشسته شرکت فولاد اصفهان در اعتراض به قطع مستمریشان صبح امروز سه شنبه بیست و دوم آذرماه روبروی درب مجلس تجمع کردند. حدود یک ماه پیش نیز این افراد مقابل مجلس تجمع کرده بودند.
کمیسیون اجتماعی تحقیق و تفحصی را در رابطه با وضعیت صندوق بازنشستگان شرکت فولاد اصفهان در دست بررسی دارد.
یکشنبه هفته جاری هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه خود مقرر کرد 2 نفر از اعضای هیئت رئیسه با دولت در رابطه با وضعیت و مشکلات صندوق بازنشستگان فولاد رایزنی کند.



یک زندانی در رشت و در ملاءعام به دار آویخته شد

خبرگزاری هرانا - بامداد امروز سه شنبه، ۲۲ آذر ماه یک شهروند به نام "محمدرضا تال" فرزند "علی" در محله‌ی سلیمانداراب رشت(استان گیلان) و در ملاءعام به دار آویخته شد.
به گزارش فارس، محمدرضا تال فرزند علی، صبح امروز در محله‌ی سلیمانداراب رشت با حضور مسئولان مربوطه و جمعی از مردم اعدام شد.
بر اساس این گزارش نامبرده به اتهام خرید و فروش مواد مخدر و نگهداری ۴۴ کیلوگرم هروئین از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود.
گفتنی ست که اجرای احکام اعدام در ملاءعام، از مصادیق بارز بازتولید خشونت در جامعه محسوب می‌شود.



تجمع كارگران ساميكو صنعت مقابل خانه كارگر همدان

خبرگزاری هرانا - کارگران شرکت سامیکو صنعت همدان پس از گذشت ۱۰ سال از تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی خود، برای چندمین بار در مقابل خانه کارگر استان تجمع کردند.
کارگران این شرکت با انتقاد از سهل‌‏انگاری و عدم توجه مسئولان استان برای رفع مشکلات خود خواستار رسیدگی به این امر و ارائه جواب قانع‌‏کننده‌‏ مسوولان شدند.
به گزارش ایلنا، تجمع‌‏کنندگان با بیان این‌‏که شرکت سامیکو صنعت در سال ۸۱ به رغم تولید بالا اعلام ورشکستگی کرد، گفتند: ۳۶۰ نفر نیروی انسانی شامل ۱۶۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی در زمان تعطیلی در این شرکت فعالیت داشتند که به دلیل سو‌‏ء مدیریت ۶ ماه حقوق دریافت نکرده بودند.
کارگران معترض شرکت سامیکو صنعت اظهار داشتند: به رغم پیگیری و مراجعه کارگران به مسوولان کشوری و استانی، هنوز هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات کارگران این شرکت انجام نگرفته است و مسوولان این موضوع را به مدیران استان همدان ارجاع داده‌‏اند که تاکنون پاسخ قانع‌‏کننده‌‏ای در این زمینه دریافت نشده است.



دو شهروند در پیرانشهر بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - دو شهروند پیرانشهری(استان آذربایجان غربی)، به دلایل نامعلومی توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات بازداشت شده‌اند.
بنا به گزارش وبسایت کُردپا از پیرانشهر، طی چند روز گذشته دو نفر به نام‌های "خدر نبی" ملقب به محمود و "صدیق برشان" اهل روستای "کوپر" از توابع پیرانشهر توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده‌اند.
گفتنی ست که تا زمان انتشار این خبر، از دلیل و محل بازداشت و اتهام‌های احتمالی وارده به این دو شهروند کرد هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.



۵۰ درصد کارگران جنسی در ايران زنان متأهل هستند

خبرگزاری هرانا - يک مقام سازمان بهزيستی ايران گفته است ۵۰ درصد کارگران جنسی در اين کشور، زنان متأهل هستند.
به گزارش رادیو زمانه، حبيب‌الله فريد، مديرکل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستی ايران کارگران جنسی (روسپی‌گری) را شامل زنانی دانست که "يا مشکل اقتصادی دارند و يا برای افزايش کيفيت زندگی‌شان" به اين کار روی می‌آورند. با اين حال اين مقام سازمان بهزيستی آمار مشخصی از شمار کارگران جنسی در ايران نداده است.
وی گفت: "اين افراد در ابتدا از ميزان آسيب‌هايی که متوجه آنان است مطلع نيستند و پس از ورود به اين چرخه در معرض مواد مخدر، ايدز، خشونت و تماس‌های حفاظت نشده جنسی قرار می‌گيرند و به آسيب‌های اجتماعی دامن می‌زنند."
حبيب‌الله فريد افزود در برخی از اين کارگران جنسی، "اعتياد جنسی" وجود دارد. به گفته وی "اين افراد نياز به درمان‌های روانشناختی دارند زيرا که ميزان اختلالات روان شناختی در آنان بيشتر از ساير افراد جامعه است."
بر اساس آمارها در ايران ميزان اعتياد جنسی از اعتياد به مواد مخدر بالاتر است اما اين آمار به دليل "محرمانه بودن" هيچ‌گاه به‌طور رسمی اعلام نمی‌شوند.
به گفته حبيب‌الله فريد "بايد به سمت ارائه خدمات جامع و توانمندسازی زنان حرکت کرد و تدوين يک پروتکل برای توانمندسازی زنان ويژه و کارگران جنسی در اين زمينه الزامی است."
مديرکل امور آسيب ديدگان اجتماعی گفت: "رويکرد سازمان بهزيستی در بحث کارگران جنسی بايد رويکردی فعالانه‌تر باشد زيرا اغلب کارگران جنسی با اينکه خواهان دريافت کمک‌های سازمان بهزيستی و لوازم پيشگيری هستند، در عين حال به اين خاطر که روسپی‌گری در کشور جرم است برای دريافت خدمات مراجعه نمی‌کنند."
روزنامه شرق نيز در شماره سه‌شنبه ۲۲ آذر نوشته است: "پيش از اين و با استناد به تحقيقات دهه ۴۰ گمان می‌شد اکثر زنان ويژه (روسپی) مجرد، بی‌سواد، مهاجر و فقير هستند. حال آن‌که مديرکل بهزيستی از تحقيقاتی سخن گفت که براساس آن در ميان اين زنان افرادی هستند که ميزان درآمد متوسطی دارند و برای افزايش کيفيت زندگی و ماديات اين کار را انجام می‌دهند."
شرق می‌نويسد براساس پژوهش‌ها بيشتر از ۹۵ درصد "زنان تن‌فروش" در تهران باسواد هستند، اين در حالی است که ميزان باسوادی اين‌ زنان در سال ۴۷، کمتر از ۲۰ درصد عنوان شده بود.
همچنين بنابر يافته‌های جديد مشخص شد که ۳۲.۶ درصد از "تن‌فروشان" فعلی تهران سابقه مراجعه به روان‌پزشک يا روان‌شناس را داشته‌اند که عمده اختلال در ميان آن‌ها افسردگی گزارش شده است.
بر پايه مطالعه انجام شده مشخص شد ۱۱.۷ درصد زنان تن‌فروش اولين رابطه جنسی خود را به اجبار برقرار کرده‌اند و به ترتيب "مشتريان، اقوام و والدين" بيشترين سهم را در وادار کردن زنان به اولين رابطه جنسی اجباری داشته‌اند.
گزارش روزنامه شرق می‌افزايد ۱۱.۸ درصد زنان روسپی در حال حاضر با همسر خود زندگی مشترک دارند.