۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 سوتی جدید فارس نیوز! (تصاویر + ویدئو)

"زن آمريكایی الاغ را به همسری برگزيد"

داستان واقعی در باره یک حیوان خانگی است به نام مونالیسا که نتیجه آمیزش یک گورخر و الاغ بوده، صحبتی هم از ازدواج با صاحبش نیست!
 
[خبر در سایت شبکه ای بی - سی لس آنجلس] [و سایت خبری میل آنلاین] [این هم گزارش خبرگزاری فارس]
farsNewsDonkey1.jpg




تابوشکنی هوشمندانه علامه زاده یا تلاش دیرهنگام برای پشتیبانی از حقوق بهائیان ایرانی؟ 

علی اصغر سلیمی
علامه زاده در فیلم مستندش، فشرده و دقیق گرانیگاه و جایگاه دشمنان آزادی و حقوق انسانی و حقوق اقلیتهای ایرانی و ریشه های دشمنی علیه بهائیت را در تفکر و منش و رفتار رژیم ولایت فقیه که در هراس از مردمش و در ستیز با تمدن و جهان امروز قرار دارد را، تشریح و به تصویر میکشاند. 
ویژه خبرنامه گویا نقدی بر فیلم «تابوی ایرانی» اثر رضا علامه زاده
aliasgharsalimi.jpgمدتی است فیلم تابوی ایرانی رضا علامه زاده که با همکاری منصور تایید، بیژن شاهمرادی و احمد مهرآذر و با همگامی و پشتیبانی شخصیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میهنمان، که در فیلم مورد گفتگو قرار گرفته اند، به سر انجام رسیده و تا کنون در برخی از شهرهای آمریکای شمالی و کانادا به نمایش گذارده شده است.
روز نهم مارس در شهر تورنتو همراه با ٥٢٩ تن از هم میهنانمان که بیشترشان از بهائیان مقیم کانادا بودند فیلم تابوی ایرانی را تماشا کردم. فیلمی مستند، تاریخی، اجتماعی و با نگاهی پخته و چندگانه و با دقت نظر و آگاهی به پهنه های پایمال شده مختلف حقوق انسانی و شهروندی جامعه بهائیان ایران.

علامه زاده درمورد دیرهنگام بودن و یا احساس مسئولیت خود به بهائیان ایرانی در مصاحبه با رادیو فردا اینچنین میگوید:«در واقع من زودتر باید این کار را انجام میدادم و باید جواب بدهم که چرا زودتر این کار را شروع نکردم.» پیرامون این بیان کوتاه و البته فروتنانه علامه زاده در ابتدا باید گفت که این فیلم بیش از هر چیز فضای سنگین و پر از تعصب، غیر بردبارانه، و پر از ناآگاهی مرکب و پیش داوریهای بیرحمانه اکثریت ما ایرانیان در برخورد با بهائیان را به بیننده یادآور میشود و نه دیرکرد و دیرهنگامی کوشش علامه زاده و همکارانش در تهیه این فیلم را. به جرئت میتوان گفت شاید انجام زودتر چنین تلاشهایی چکاندن قطره ها در دل کویر میبود.

ابعاد تراژدی زندگی بهائیان و شدت سرکوب آنان در ایران را میتوان در مقایسه با جنایتهای جمهوری اسلامی علیه دیگر اقلیتهای ایران بیشتر سنجید و تعیین کرد. صحبت بر سر این است که اقلیتی از مردم میهنمان شامل صدها هزار نفر، به صرف تولد در یک خانواده بهائی و از آن رو اعتقاد به دیانت بهائی نه تنها از حق داشتن کارت ملی و یا شناسنامه که در آن دینشان ذکر شده باشد، از ادامه تحصیلات عالی و ادامه کار و کسب بطور کامل محروم هستند بلکه حتی دردناک تر از آن، امر ازدواج این نسل و نسلهای پیشین بهائیان و تشکیل خانواده میان آنان، که همه خود را دینداران معتقدی میدانند نیز، از نظر جمهوری اسلامی غیر شرعی قلمداد میگردد. بدین معنا جمهوری اسلامی به نهانی ترین امر بهائیان نیز تعرض میکند. به دلیل تبلیغات نسبتا سنگین ملایان ارتجاعی شیعه و بر اثر پیش داوریها و ناآگاهی بخشی بزرگی از مردم ایران، این اقلیت به انواع اتهامات هنجاری، اخلاقی و رفتاری منسوب میگردند. علاوه بر آن به صرف اینکه رهبر دینی شان بدست عثمانیان در سرزمینی که بعدها نام اسرائیل یافته، به زندان افتاده و به خاک سپرده شده است، هر فرد بهائی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و انگلیس متهم و محکوم میگردد. اینها همه خود ابعاد ویژه بودن و غلظت سرکوب این اقلیت مذهبی در زیر سلطه جمهوری اسلامی را نشان میدهد.

از تجربیات خودم در این رابطه در سالهای پیشین مختصرا بگویم. در تب و تاب مبارزه علیه رژیم پیشین و چند سال قبل از انقلاب ٥٧ دو دانشجوی جوان دانشگاه تهران (مرد شیعه و زن بهائی) با هم ازدواج کردند. برغم اینکه هر دو روشنفکر چپ و سنت شکن و منتقد بودند جوان شیعه هرگز قادر نشد به پدر ملای خود ابراز کند که همسرش، که بسیار به او نیز علاقمند بود، بهائی است. خلاصه اینکه حاصل این عدم انطباق و عدم پذیرش خانواده، رفتن وی به جبهه جنگ و کشته شدنش در یک عملیات انتحاری و به ظاهر قهرمانانه بود. من بعنوان دوست نزدیک وی شاهد این مسئله بودم که این عدم انطباق بود که عملا خودکشی این فرد کمونیست را بدنبال داشت.

در نمونه ای دیگر زن بهائی جوان باید شناسنامه اش را پس از ازدواج با مرد شیعه به مسجد محل و سپس به محضر میبرد تا کلمه بهائی را از شناسنامه اش بردارند و یا شناسنامه ای دیگر برای او صادر کنند تا همسرش و ازدواج آنها بتواند مورد پذیرش خانواده مرد قرار گیرد. نمونه دیگر حتی وجود ابلاغیه ها در بین نیروهای چپ بود مبنی بر تامل در عضویت رسمی بهائیان در تشکیلات و یا چیدن تمهیداتی برای در حاشیه گذاشتن موقتی آنان، تا حوزه های سازمانی مورد آسیب قرار نگیرند. در شمال ایران در اواخر سالهای ٤٠ و اوایل دهه ٥٠ تبلیغات و فعالیتهای ضدبهائیت از سوی کانونهایی از قبیل انجمن حجتیه بشدت رواج یافته بود، که حتی تحمل خواندن کتابی از آنان را نیز نداشتند و عمدتا آنان را از جنبه های اخلاقی و هنجاری و وابستگی به دولتهای استعماری آماج حمله قرار میدادند.

علامه زاده ضمن انداختن نگاه و پرتوی تاریخی به جریان بهائیت نیرومندانه و موشکافانه و بدور از تردیدها و ابهامات به کانون داغ این معضل فرهنگی ـ فکری جامعه ایرانی میپردازد و میتازد. دوربین علامه زاده در جریان وقایع تلخ و ناگوار زندگی روزانه مردمی ساده و زحمتکش و نسل اندر نسل متعلق به خاک این کهن دیار، ریشه های دشمنی علیه بهائیان را میکاود، در تهران، شیراز، سمنان، مازندران، اصفهان، تبریز، جلفاو حتی در «ایول»، روستایی در قلب بلندیهای مازندران و در میان مردمان ساده این روستا. در تمام این بیش از صد و چند ده سال از آغاز شکل گیری بهائیت و بلکه دورتر از آن، از زمان شکل گیری جنبش بابیگری مردم این مناطق همراه با جنبش اجتماعی روشنگرانه ای که علیه استبداد قاجاریه شکل گرفته بود به جنبش بابیگری پیوستند و در این مناطق ریشه دواندند. در این سی و چند سال جمهوری اسلامی ولی با آنان بدتر از اسیران جنگی رفتار کرده است و این در حالی است که این جامعه نه اعلان جنگی به جمهوری اسلامی داده اند، نه در سازمانهای سیاسی متشکل با نظم آهنین فعال بوده اند تا باصطلاح به «طرح براندازی» جمهوری اسلامی یاری رسانده باشند، بلکه به حداقل سطوح و انتظارات ممکن زندگی شخصی خود قانع بوده و کوشیده اند تا در خاک میهنشان بمانند. ولی این حداقل ها نیز از سوی ارتجاع شیعی ـ ولایی پذیرفته نگردیده است. براستی چرا؟

رژیم قدار و قرون وسطائی اسلامی ـ شیعی بدنبال نابودی چه چیزی است؟ از چه چیزی میهراسد؟ در جستجوی چیست؟ زندگی چندصد هزار بهائئ (به روایتی٣٠٠ ـ ٤٠٠ هزار نفر)چه آسیبی میتواند به جمعیت ٧٥ میلیونی ایرانی و به این حکومت ولایی ـ نظامی تا دندان مسلح آقای خامنه ای بزند؟

علامه زاده در فیلم مستندش، فشرده و دقیق گرانیگاه و جایگاه دشمنان آزادی و حقوق انسانی و حقوق اقلیتهای ایرانی و ریشه های دشمنی علیه بهائیت را در تفکر و منش و رفتار رژیم ولایت فقیه که در هراس از مردمش و در ستیز با تمدن و جهان امروز قرار دارد را، تشریح و به تصویر میکشاند.

ما هفت سال پیش نیز شاهد لحظه شناسی و تعهد و دفاع بی شائبه علامه زاده در دفاع از حقوق بشر در ایران بواسطه خلق اثر هنری وی، هنگامی که ١٢٣مین زادروز دکتر مصدق در شهر کلن را برگزار میکردیم، بودیم. در آن هنگام نیز تیم رضا و بیزن و ناصر و همکاران پرکوش و ارجمند دیگرشان براستی پس از ماهها کار و تلاش سنگین و با انواع موانع و مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با محدودیتهای کاری و مالی، نمایش فیلم دکتر مصدق را به پایان رساندند و آنرا در سالن نمایشی در شهر کلن با ظرفیت هزار نفر، در سالهایی که به سختی میشد چند صد نفر را نیز گرد آورد، به روی اکران آوردند. پس از آن نمایش فیلم دکتر مصدق از سوی هزاران نفر از هم میهنانمان در تورهای اروپایی و آمریکایی آن مورد توجه قرار گرفت. بر این باو.رم که فیلم تابوی ایرانی علامه زاده و تیمش نیز در ادامه تور کانادا ـ آمریکای شمالی آن همچنان مورد استقبال گسترده جهانی ایرانیان قرار خواهد گرفت.

سخت کوشی و پایداری و تب و تاب بدور از هیاهوی رضا علامه زاده، آنگونه که رحمانی نژاد به درستی نیز میگوید به عنوان فیلمساز، نویسنده و کوشنده حقوق بشری که ٥ دهه از عمرش را در راه آزادی و بهروزی ایرانیان به اهتمام گذرانده است، برایم حداقل بیش از سه دهه آشنایی با او، آشکار بود. اما باید صمیمانه اعتراف کنم وقتی شنیدم فیلم تابوی ایرانی آماده نمایش شده است، نگران بودم که رضا چگونه با این آتش بازی خواهد کرد و این معضل تاریخی ـ فکری ـ فرهنگی را چگونه به تصویر و فیلم خواهد کشاند؟!

علامه زاده فیلم مستند تابوی ایرانی را ساخت و در واقع تابوشکنی بزرگی را، بدور از طرح شعارهای تند و تکراری سیاسی انجام داد. او به حصارهای ذهنی و پیش داوری های من تماشاگر و حتی روشنفکر تاخت. در توصیف کارهای رضا علامه زاده و کوشش جدیدش دوست ارجمندم ناصر رحمانی نژاد چه زیبا و رسا گفت: «رضا علامه زاده با این فیلم سومین سفر خود را از ایران برای یافتن گوشه پناهی در این جهان آشفته انجام داده و خوشبختانه در این سفر نیز مانند دو سفر پیشین با موفقیت به مقصد رسیده است.» علامه زاده در آستانه ٧٠ سالگیش به فراز دیگری از زندگیش دست یازید. آنگونه که شنیده و میدانم، این تلاش و فراز بزرگ بدون پشتکار و بردباری صمیمانه بیژن شاهمرادی و همکاری ها و رایزنی های دقیق هنرمند ارجمند بهائی منصور تایید و احمد مهرآذر مقدور نمی گردید.

روستای مه آلود و رازآلوده «ایول» تجسم ژاله ها و شبنم ها و قطرات اشک بهائیانی است که بوئژه در این سی و سه سال فراوان باریده اند و بقول خیام:
« در چنبر چرخ جان چندین پاکان میسوزد و خاک میشود، دودی کو»
صدای گرم و دردآشنای داریوش اقبالی، در متن موسیقی اسفندیار منفردزاده موجب تلطیف فضای فکری پربار فیلم و انگیزش هرچه بیشتر تماشاگران میگردد.

در آستانه بهار و نوروز خجسته، این فراز جدید سینمای ایران و این موفقیت بزرگ کوششهای حقوق بشری را پیش از همه به جامعه بهائیان ایرانی و علامه زاده و تیمش شادباش میگویم.
a.salimi@gmx.de




در پی تکفیر چند امام جماعت، دو فیلم نوروزی پائین کشیده شدند

فیلم سینمایی «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی
فیلم سینمایی «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی
نوشتۀ بیژن برهمندی
متهم کردن این فیلم ها به تمسخر امر به معروف و نهی از منکر و نیز ارزش های اسلامی، در شرایطی انجام میگیرد که خبرگزاری های جمهوری اسلامی بطور مرتب از موفقیت های چشم گیر یک فیلم دیگر نوروزی بنام " قلاده های طلا" یاد می کنند که گویا با " استقبال کم نظیر" مردم مواجه شده و فروشش صد در صد رشد داشته است. این فیلم بگفته خبرگزاری فارس به " ماجرای حضور جاسوسان غربی در ایران در ایام اغتشاشات بعد از انتخابات 88 می پردازد

در حالیکه اعتراض علیه دو فیلم سینمائی نوروزی "گشت ارشاد " و "خصوصی" بالا گرفته است و در برخی موارد به تظاهرات حزب الهی ها در شهرستان ها علیه این دو فیلم انجامیده است، امروز سینما های متعلق به شهرداری پایتخت و نیز سینما های وابسته به " سازمان سینمائی سوره – حوزه هنری" اعلام کردند که این دو فیلم را از صحنه پائین می کشند.
ماجرای اعتراض به این دو فیلم از نماز جمعه ها آغاز شد و ابتدا امام جمعه مشهد و سپس خاتمی امام جمعه تهران و نیز چند شهر دیگر این فیلم ها را "مستهجن" خواندند و سپس آنچه که " اعتراضات مردمی " نامیده می شود در مقابل سینما ها اغاز شد و این دو فیلم در شهر های مختلف کم کم به پائین کشیده شدند.
بدنبال این حرکات سازمان امور سینمائی با انتشار اطلاعیه ای " هر گونه جابجائی در اکران فیلم ها را " موکول به نظارت سازمان سینمائی کشور کرد و یاد اور شد که" این گونه نیست که با تصمیم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت"
البته این اطلاعیه کاملاً بی اثر ماند و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار اطلاعیه ای ضمن تاکید بر این که فیلم ها همه باید با توجه به رهنمود های رهبری " روح امید و اعتماد به کشور تزریق کند" اعتراف کرد که دو فیلم یاد شده " ضد ارزش " هستند و حالا که موج نگرانی ها نسبت به آنها " به اوج خود رسیده است" حوزه هنری که وظیفه اش پاسداری از "دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی اسلامی "است، ظرفیت نمایش سالن های سینمائی خود را در اختیار " فیلم های ضد ارزشی "قرار نخواهد داد.
این بیانیه البته توضیح نداده است که چرا این فیلم ها ضد ارزشی شده اند و چرا مقامات کشور به آنها اجاز اکران داده اند؟ همین پرسش را امروز سایت اینترنتی تابناک وابسته به محسن رضائی نیز مطرح کرده و می گوید " چگونه فیلم هائی را که مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد برای نمایش آنها مجوز داده اند به صورت یک جانبه توسط مسئولان محلی توقیف می شوند؟" به اعتقاد تابناک چنین مدیریتی در عرصه فرهنگ " مایه شرمساری "است.
تابناک پیش بینی می کند که با توقیف این فیلم ها در چشم بر هم زدنی این دو فیلم از حوزه های فرهنگی خارج شده و به ابزاری سیاسی و امنیتی تبدیل شوند .
متهم کردن این فیلم ها به تمسخر امر به معروف و نهی از منکر و نیز ارزش های اسلامی ، در شرایطی انجام میگیرد که خبرگزاری های جمهوری اسلامی بطور مرتب از موفقیت های چشم گیر یک فیلم دیگر نوروزی بنام " قلاده های طلا" یاد می کنند که گویا با " استقبال کم نظیر" مردم مواجه شده و فروشش صد در صد رشد داشته است. این فیلم بگفته خبرگزاری فارس به " ماجرای حضور جاسوسان غربی در ایران در ایام اغتشاشات بعد از انتخابات 88 می پردازد."



برای بررسی اوضاع درسوریه کوفی عنان عازم مسکو شد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل امروز درمسکو با دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه این کشور دیدارو پیرامون آخرین تحولات بحران سوریه با آنان به گفت وگو پرداخت.

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه
اکنون دو هفته است که عنان به درخواست بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب تلاش هائی را برای پایان دادن به خونریزی های سوریه آغازکرده است. درهمین رابطه، عنان تاکنون دو بار به دمشق سفرکرده که ظاهراً با توجه به ادامه کشتارها ازسوی نیروهای مسلح رژیم اسد، ماموریت وی تا کنون موفق به پایان دادن به خونریزی نشده است.
کوفی عنان قراراست روز سه شنبه ی این هفته برای دیداربا مقامات دولت پکن وطرح مسئله بحران سوریه عازم چین گردد. چین و روسیه دو حامی سرسخت رژیم بشاراسد درشورای امنیت سازمان ملل هستند که تاکنون دو قطعنامه این شورا درمورد محکومیت خونریزی های یک ساله ی رژیم اسد را وتو کرده اند.
همزمان با حضورعنان درروسیه، درالجزایراعلام شد که یک معاون وزارت امور خارجه روسیه برای گفت و گو و تبادل نظر با مقامات دولت بوتفلیقه درباره چگونگی راه های پایان دادن به بحران درسوریه درالجزیره به سرمی برد.
درهمین حال، درگیری های مسلحانه امروزنیز درنقاط مختلف سوریه ادامه یافت. به گفته یکی از سخنگویان سازمان های غیردولتی درسوریه نیروی متمرد فراری ازارتش منظم که مسلح شده اند، امروزیک پاسگاه نیروهای امنیتی حکومت را در حوالی دمشق هدف حمله قرار دادند. گزارش ها حاکی است که
همزمان با این درگیری ها، نیروهای ارتش سوریه امروز همچنان به بمباران کانون های تمرکزمخالفین رژیم، ازجمله درشهرحُمص، ادامه دادند.
به گفته فعالین حقوق بشرسوریه، تنها طی بیست و چهارساعت شنبه به یک شنبه، بیست وپنجم مارس، درزدو خوردهای داخلی سوریه چهل و شش نفرکشته شده اند که بیست هشت تن ازآنان راغیرنظامیان تشکیل می داده اند.
ازسوی دیگر درسئول، پایتخت کره ی جنوبی، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه طی دیداری درحاشیه نشست سران برای"امنیت اتمی درجهان"، پیرامون بحران سوریه به بحث و تبادل نظرپرداختند.
به گفته یک مقام آمریکائی، رهبران ترکیه و آمریکا خواستارارسال کمک های غیرنظامی، ازجمله وسائل مخابراتی، برای شورای ملی اپوزیسیون سوریه گردیده اند.
این هفته قراراست، نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع درسوریه دربغداد پایتخت عراق تشکیل گردد.
این اولین بارپس از پایان جنگ درعراق است که نشست اتحادیه عرب دراین کشورتشکیل می گردد.
به گفته نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، قرار است دراین نشست، آخرین تحولات بحران سوریه مورد بحث و تبادل نظرقرار گیرد. نبیل العربی درگفت وگوئی درباره این نشست با روزنامه کویتی الحیات گفته است که کشورهای عرب دراین نشست خواستاربرکناری بشاراسد ازقدرت نخواهند شد.
عضویت سوریه دراین اتحادیه درماه نوامبرگذشته به دنبال سرکوب های خونین رژیم این کشوربه حالت تعلیق درآمد و ازآن هنگام تاکنون مقامات سوری به نشست های اتحادیه عرب دعوت نشده اند.




پرونده اتمی ایران درمطبوعات هفتگی فرانسه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
رویداد خونین تروریستی دردوشهرفرانسه، با هفت قربانی، درهفته ای که گذشت، یک باردیگر این کشور را، مانند شماردیگری از کشورهای جهان، با معضل تروریسم بین المللی و یا آنچه که، تروریسم بنیادگرائی اسلامی، نامیده می شود رو به روساخت.

 فرانسه درحالی این هفته با سوءقصدهای تروریستی درتولوز و مونتو بان رو به رو شد که هنوزچند شهروند این کشوردراسارت گروگانگیران درآفریقا به سرمی برند.
همانگونه که درخبرهای هفته گذشته آمده بود، یک جوان بیست و چهارساله فرانسوی، به نام "محمد مراح" وابسته به سازمان تروریستی القاعده، طی دو اقدام تروریستی، سه نظامی فرانسوی و سه کودک مدرسه کلیمیان تولوز به همراه آموزگار آنان را به قتل رساند.
با اینکه این ماجرا با شناسائی سریع عامل ترورها و رفع خطربه پایان رسید، ولی علل و عوامل وقوع چنین حوادثی ازسوی یک جوان ناراضی همچنان توجه محافل سیاسی و مطبوعاتی این کشوررا به خود مشغول داشته است.
علاوه برروزنامه های هفت روزگذشته، هفته نامه های این هفته نیزگزارش هائی را به رویداد های دو شهرتولوز و مونتوبان اختصاص داده اند.
درکناراین تیترمشترک، مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری درفرانسه، ایران و پرونده اتم این کشور، سوریه و ادامه کشتارهای معترضین توسط نیروهای دولتی ازدیگر عناوین هفته نامه های این هفته فرانسه هستند.
لوپوئن، درکنارگزارش های خود پیرامون اوجگیری مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری درفرانسه و رویداد تروریستی هفته گذشته، درگزارشی به تحولات این هفته دربحران داخلی سوریه می پردازد.
لوپوئن می نویسد: آنچه می توان گفت این است که اکنون هیچ کس حاضرنخواهد بود برسر ثبات آینده رژیم بشاراسد شرط بندی نماید.
کافی است به اوضاع کنونی دراین کشورتوجه کنیم که روز به روز درحال وخیم ترشدن است. درروزهای پایانی هفته گذشته سوءقصد های مهیب درپایتخت و دو شهربزرگ درعا و حلب نشان داد که حوادث به صورت شتاب ناکی رویاروئی ها را به سوی نظامی شدن کامل سوق می دهد.
لوپوئن می نویسد: با این حال داده حا حکایت ازآن دارد که دراین اوضاع آشفته رژیم هنوز برخی از کارتهای بازی را دراختیاردارد .
برای مثال، به نوشته لوپوئن، درزمینه نظامی نیروهای وفاداربه رژیم این هفته توانستند با بازپس گیری مناطق شمال کشور، به ویژه شهرادلب مرزهای میان ترکیه و سوریه را تحت کنترل خود درآورند.
فرار ازارتش وفادار به رژیم به ویژه نیروهای ویژه تحت فرمان ماهراسد،برادربشاراسد، کاهش یافته است و یا دشوارترشده است. لوپوئن می افزاید، توان نظامی سرکوب حکومت همچنان براپوزیسیون برتری دارد، زیرا، تسلیحات ارسالی از سوی عربستان سعودی و قطرنتوانسته است تعادل نیروی نظامی را به نفع اپوزیسیون تغیردهد و به نظرمی رسد که ماه ها نیز طول خواهد کشید تا دراین مورد شاهد تغیری قابل توجه باشیم.
لوپوئن می افزاید: علاوه این کمبود توان نظامی، درزمینه سیاسی نیز اپوزیسیون رژیم بشدت دچارافتراق و تشتت است. وجود جناح های گوناگون و ناهمآهنگ دراپوزیسیون باعث شده است که روابط میان قیام کنندگان داخل کشورو اپوزیسیون خارج، اگر هم وجود داشته باشد، درهمه حال بسیارضعیف و ناکارآمد باقی بماند.
لوپوئن به زمینه های دیپلماتیک دررابطه با بحران سوریه اشاره می کند ومی نویسد: اگر چه، درهفته های اخیر، روسیه ناخشنودی خود را ازادامه اقدامات رژیم دمشق نشان می دهد، با این حال ظاهراً مسکو درنظرندارد رژیم بشاراسد را رها کند. روس ها دارای منافع نظامی وسیعی درسوریه هستند، علاوه برآن، کرملین ازاحتمال به قدرت رسیدن اسلامیون دراین کشورنگران است.
واما همانگونه که گفته شد، ایران و بحران حاصل ازپرونده اتمی این کشورهمچنان ازموضوعات مورد توجه مطبوعات جهان ازجمله فرانسه بوده است.
اکسپرس درشماره این هفته خود درگزارش تحت عنوان" جنگ غیرعلنی اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران " می نویسد: قتل های برنامه ریزی شده، جنگ سایبری، انفجارهای مرموز، این ها حربه هایی هستند که دولت اسرائیل برای مقابله با برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ازآن ها سود می جوید. اکسپرس درآغازبه دشواری گفت و شنود نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری آمریکا می پردازد و خاطرنشان می سازد که درحال حاضر،علی رغم فشارهای دولت اورشلیم، درغرب این سیاست همچنان این نظردست بالارا دارد که: باید سیاست شمشیردولبه علیه ایران، یعنی تهدید احتمال حمله نظامی و افزایش بارتحریم را ادامه داد.
اکسپرس می نویسد: واقعیت این است که فشار تحریم ها هم اکنون نیز درحال ازنفس انداختن اقتصاد ایران است. اکسپرس می نویسد: آمریکا نگران انجام یک حمله نظامی ناموفق است، زیرا مسئولین امریکائی می دانند که اماکن تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی بسیار پراکنده است و صربه زدن به همه آنها کاراسانی نخواهد بود.
به نوشته اکسپرس، با این حال، علی رغم عدم وجود حمله نظامی دردستورکارغرب، جنگ غیرعلنی اسرائیل علیه برنامه های اتمی ایران همچنان ادامه دارد. این درست که جنگ مسلحانه ای میان اسرائیل و ایران درمیان نیست، ولی قتل های هدفمند، خرابکاری درتاسیسات اتمی، توقف و بازرسی کشتی های ایرانی نشانه های جنگی هستند که اسرائیل درحال پیش برد آن است و روز به روز نیز بردامنه ی آن افزوده می شود.
اکسپرس می نویسد: درپیشبرد همین جنگ ناپیدا تنها طی دو سال گذشته چهارتن از کارشناسان کم و بیش کارآمد اتمی رژیم اسلامی درخیابان ها تهران ازپای درآمده اند. اکسپرس می افراید: این پرسش مطرح است که چگونه این عملیات انجام می گیرد؟ آیا مامورین موساد خود عملیات را طراحی و اجرا می کنند؟ بدون تردید این نوع عمل کرد می تواند بسیارمخاطره امیز باشد، ازاین رو، به احتمال زیاد موساد ازعوامل داخلی درایران برای انجام طرح های خود استفاده می کند. درهرحال مجریان این ترورها افرادی هستند که میدان عملکرد خود را به خوبی می شناسند. عاملین قطعاً ازدشمنان سرسخت رژیم اسلامی، شاید هم سازمان هائی مانند مجاهدین خلق و یا سنُنی های مخالف رژیم بوده باشند.
یک افسراطلاعاتی اسرائیل می گوید: این درست است که کشته شده دو سه یا چهاردانشمند اتمی نمی توان ضربه کارسازی باشد، ده هاتن ازهمین کارشناسان آماده اند که برنامه ها را ادامه دهند، ولی این ضربات کوچک می تواند از نظرروانی نگرانی دیگران رابرانگیزد و احتمالاً هریک ازآنان ازخود بپرسندکه نفربعدی چه کسی خواهد بود؟.
اکسپرس پس ازشرح آخرین رویداد ها ی منطقه وجهان دررابطه با برنامه اتمی ایران، به آنچه که نشست آخرین شانس نامیده شده می پردازد و می نویسد: قراراست نسشتی که ازآن باعنوان آخرین بخت پیش گیری ازجنگ یاد می شود درجریان ماه میلادی آینده، آوریل، درشهراستانبول ترکیه برگزارگردد، واگراین مذاکرات یه توافقی مهم اصولی نیانجامد، به گفته یک کارشناس ایرانشناس، ایرانی تباراسرائیل ازماه ژوئیه منطقه وارد دوران خطرناک خود خواهد شد. به گفته مئیرجاودان فر ایران شناس مقیم اسرائیل درهردو صورت درزمینه دیپلماتیک تابستان داغی درپیش است.
********************************************
نوول ابزرواتور، هفته نامه دیگر پاریس نیزگزارشی را به برنامه اتمی ایران و بویژه احتمال حمله نظامی اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته ای این کشوراختصاص داده.
این گزارش که تحت عنوان، هدف حمله فُوردو نام دارد، نگاشته شده یادآوری می کندکه ، غرب توسط مامورین اطلاعاتی خود ازسال دوهزارو هشت درجریان ساختمان تاسیسات زیرزمینی فُوردو درقلب کوه های نزدیک قم قرارداشت . یکی ازمامورین اطلاعاتی غرب که این تاسیسات را زیرنظرداشت توسط ایرانیان به قتل رسید و لی ماموروابسته به اسرائیل توانست به موقع به ترکیه انتقال داده شود، درهرصورت اطلاعات مربوط به فُوردو دراختیارواشنگتن، پاریس، لندن و تل اویو قرارگرفته بود، از این رو، اقدامات متقابل غرب علیه حکومت ایران درمورد این سایت اتمی ازسال دو هزارو نُه آغازشد.
نوول ابزرواتور می نویسد: اکنون مسئله فُوردو یکی ازعمده ترین دلمشغولی های قدرت های غربی است، تا جائیکه، ممکن است همین سایت هسته ای پنهان؛ موجبات بروز یک جنگ علیه ایران را فراهم آورد.
به نوشته هفته نامه فرانسوی از سال دوهزارویازده است که ایران غنی سازی اورانیوم را به زیرزمین های فُوردو انتقال داده است و این آن چیزاست که اسرائیل را بشدت نگران می کند. اسرائیلیان با ابراز این نگرانی می گویند، نمی توانند منتظربمانند و ببینند که غنی سازی دراین سایت اتمی تا حد ساختن سلاح اتمی ادامه یابد.
نوول ابزرواتورمی افزاید: ساختمان این سامانه غنی سازی اورانیوم چنان برای اسرائیل وغرب ازاهمیت برخوردار بوده است که مقامات اطلاعاتی آمریکا، حتی قبل از ادای سوگند توسط باراک اوباما، وی را درجریان اهمیت آن قرار دادند؛ و درسال دوهزاروهشت میلادی نیز یکی ازاولین کارهای نیکولا سارکوزی، پس ازورود به کاخ الیزه، جمع آوری و بررسی اطلاعات مربوط به فُوردو بوده است.
نوول ابزرواتورآنگاه به تسلیحات جدید اعلام شده ازسوی ارتش امریکااشاره می کند که قادراست تونل های زیرزمنینی فُوردو را درهم بکوبد. هفته نامه فرانسوی می نویسد: ولی پرسش این است که آیا اوباما حاضر خواهد بود فرمان استفاده ازاین بمب های سنگرشکن را علیه تاسیسات جمهوری اسلامی صادرنماید. با اینکه مقامات واشنگتن گفته اند وتاکید می کنند که همه ی گزینه ها روی میزقرار دارد، ولی مقامات نزدیک به کاخ سفید تصریح می کنند که خط قرمز واشنگتن با خط قرمز تل آویو تفاوتی اساسی دارد.
به نوشته هفته نامه فرانسوی : برای تل آویو، حتی تلاشهای اولیه ایران درجهت تسلیحات اتمی نیز نگران کننده است، این درحالی است که دستگاه رهبری اوباما براین باوراست که تنها زمانی باید دست حمله نظامی زد که ایران عملاً وارد مرحله تولید بمب اتمی شده باشد.
 





اتحادیه اروپا رئیس قوه قضائیه و رئیس صدا و سیما را در لیست تحریم قرار داد

نوشتۀ بیژن برهمندی
در این فهرست علاوه بر رئیس قوه قضائیه و رئیس صدا و سیما نام دو تن از نزدیکان آیت الله خامنه ای هم دیده می شود. این دو نفر علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و اصغر میر حجازی معاون امنیتی -سیاسی او هستند

 هفده نفر دیگر از مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه آیت الله لاریجانی برادر رئیس قوه مقننه ، و نیز عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیما ، به جرم تجاوز به حقوق بشر، مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفتند.
این لیست جدید که مورد تایید وزرای امور خارجه کشور های عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت ، روز شنبه منتشر شد. در این فهرست علاوه بر رئیس قوه قضائیه و رئیس صدا و سیما نام دو تن از نزدیکان آیت الله خامنه ای هم دیده می شود.
رضا تقی پور وزیر اطلاعات و فن آوری نیز بعنوان مسئول سانسور و کنترل کننده فعالیت های اینترنتی در این فهرست سیاه قرار گرفته است.
علی سعیدی نماینده ایت الله خامنه ای در سپاه پاسداران و نیز اصغر میرحجازی معاون امنیتی –سیاسی دفتر آیت الله خامنه ای نیز در زمره افراد این لیست تحریمی قرار دارند.
نام معاون سیاسی وزارت کشور نیز به اتهام نقش داشتن در محدود سازی آزادی بیان در این فهرست جا گرفته است
به روایت خبرگزاری رویترز، تا کنون هفتاد و هشت نفر از مقامات بلند پایه رژیم جمهوری اسلامی شامل تحریم ها شده اند. این تحریم ها بیشتر بدلیل نقض حقوق بشر، شرکت و یا آمریت در سرکوب مردم ، ایجاد جو اختناق و اذیت و آزار مردم به افراد مذکور تحمیل شده است.
لیست جداگانه ای هم از تحریم ها تهیه شده که علیه افرادی اعمال می شود که در پرونده هسته ای ایران نقش فعالی دارند.
تحریم شصت و یک نفر از اعضای یک فهرست قدیمی تر ، توسط وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوباره تمدید شد.
 



دریچه دیپلماتیک برای حل بحران اتمی ایران در حال بسته شدن است


نوشتۀ بیژن برهمندی
باراک اوباما اظهار نظر کرد که بعقیده او هنوز هم این امکان وجود دارد که بحران اتمی ایران از راههای دیپلماتیک برطرف گردد. با این حال رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد که فکر می کند دریچه حل این بحران از راههای دیپلماتیک در حال بسته شدن است

رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، امروز در سئول، پس از انجام مذاکراتی با طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره پرونده اتمی ایران ، اظهار نظر کرد که بعقیده او هنوز هم این امکان وجود دارد که بحران اتمی ایران از راههای دیپلماتیک برطرف گردد. با این حال رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد که فکر می کند دریچه حل این بحران از راههای دیپلماتیک در حال بسته شدن است.
باراک اوباما که امروز وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد قرار است در یک کنفرانس بین المللی درباره امنیت هسته ای – که فردا دوشنبه آغاز خواهد شد- شرکت کند.
باید یاد اوری کرد که آمریکا و اروپا اخیراً علیه پرونده هسته ای ایران لحن خود و نیز تحریم های خود را سخت تر کرده اند. همین دیروز اتحادیه اروپا اسامی هفده نفر از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی را که به نقض حقوق بشر متهمند، مورد تحریم قرار داد. ممنوعیت صدور ویزا برای این افراد و نیز مسدود کردن اموال و دارائی های آنان موضوع این تحریم هاست.




اتحادیه اروپا اسامی ۱۷ مقام ایرانی را که به اتهام "نقض فاحش حقوق بشر" در فهرست تحریم‌های خود جای داده بود، اعلام کرد. رئیس قوه قضائیه، وزیر ارتباطات و سرپرست صدا و سیما از جمله این مقام‌ها هستند.
اتحادیه اروپا نام ۱۷ مقام ایرانی، از جمله رئیس قوه‌قضائیه‌ی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد. این افراد متهم هستند نقش کلیدی در نقض فاحش حقوق بشر در ایران داشته‌اند.
وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه (۲۳ مارس/۴ فروردین) با قراردادن نام این ۱۷ نفر در فهرست سیاه اعلام کردند که اموال این افراد در سطح اتحادیه اروپا مسدود شده و آن‌ها اجازه ورود به قلمرو کشورهای عضو این اتحادیه را نخواهند داشت.


عزت‌الله ضرغامی، سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فن‌آوری و عزت‌الله ضرغامی سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دو تن از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای از جمله مسئولان ارشد حکومت ایران در این فهرست هستند.
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به اتهام تأیید و امضای احکام اعدام، سنگسار، قطع عضو بدن، شلاق و ریختن اسید در چشم متهم در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار گرفته است.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری
علی سعیدی‌، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداراندر بیانیه‌ی رسمی اتحادیه اروپا آمده است که رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری یکی از مهره‌های کلیدی در عرصه‌ی سانسور و کنترل کاربران در شبکه‌ی اینترنت است.
عزت‌الله ضرغامی، سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جرم گرفتن "اعترافات اجباری" و مشارکت در اجرای "دادگاه‌های نمایشی" پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۸۸ متهم به نقض شدید حقوق بشر در ایران است.
علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران و اصغر میرحجازی، معاون امنیتی و سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای از افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هستند که در این فهرست جای دارند. میرحجازی متهم به دست داشتن در سرکوب‌‌مردم معترض پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ است.

این فهرست اسامی مقام‌های ایرانی تحریم شده جدا از فهرستی است که اتحادیه اروپا به همراه آمریکا و متحدان‌شان پیش از این در رابطه با مناقشه هسته‌ای با ایران به تصویب رسانده بود.
نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ بدین سو سانسور مطبوعات و کنترل و فیلترینگ شبکه‌ی اینترنت و شنود مکالمات تلفنی به امری روزمره بدل شده است. شمار بسیاری روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان به زندان افتاده ‌و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.
هفته‌ی گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل مأموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را تمدید کرد.
علاوه بر این، اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا قانون ممنوعیت صادرات تجهیزات و فن‌آوری‌‌هایی که برای جاسوسی و کنترل و شنود مکالمات تلفن و اینترنت می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد را نیز برای مدت یک‌سال تمدید کرد.




هیأت تحقیق آمریکایی درباره کشتار ۱۷ غیر نظامی افغان در قندهار می‌گوید که متهم جنایت را در دو مرحله مرتکب شده: او پس از قتل چند نفر در یک روستا به پایگاه نظامی برگشته تا سپس در روستایی دیگر به کشتار ادامه دهد.
به گزارش رسانه‌ها، بازرسان آمریکایی پرونده قتل ۱۷ شهروند افغانستان در قندهار می‌گویند سرباز آمریکایی‌ای که متهم به کشتار این ۱۷ نفر در یکی از روستاهای شهرستان پنجوایی در ولایت قندهار شده، جنایت خود را در دو مرحله اجرا کرده است. تاکنون منابع رسمی آمریکایی می‌گفتند که درجه‌دار آمریکایی، رابرت بیلز، پس از کشتن ۱۷ غیر نظامی افغان در روز ۱۱ مارس به اقامتگاه خود در قندهار بازگشته و در همانجا بی‌آنکه دست به مقاومت بزند دستگیر شده است.
اما اینک بازرسان آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که بیلز پس از آنکه در یکی از روستاها چند نفر را کشته، به پایگاه نظامیان در قندهار برگشته است و سپس دوباره در شامگاه آن روز برای انجام کشتار در روستایی دیگر از اقامتگاه خود خارج شده است.
این درجه‌دار ۳۸ ساله متهم است به اینکه ۱۷ نفر را کشته که ۹ تن از آنان خردسال بوده‌اند. دادگاه نظامی آمریکا روز جمعه (۲۳ مارس / ۴ فروردین) اتهام علیه بیلز را قتل ۱۷ نفر عنوان کرده است. همچنین ۶ مورد تهاجم و قصد قتل نیز علیه بیلز در این دادگاه مطرح شده است.
۵۰هزار دلار خسارت برای بازماندگان
به گزارش "اشپیگل آنلاین" مقامات نظامی آمریکایی می‌گویند در صورتی که بیلز مجرم شناخته شود، خطر مرگ او را تهدید خواهد کرد. در عین حال این رسانه آلمانی پیش‌بینی می‌کند که این درجه‌دار را اعدام نکنند، بلکه در صورت مقصر دانستن وی، او را محکوم به مجازات حبس کنند.

هنوز معلوم نیست که شواهد برای انجام محاکمه بیلز در آمریکا کافی هستند یا نه. خویشاوندان قربانیان کشتار قندهار خواستار آن شده‌اند که محاکمه رابرت بیلز در افغانستان صورت گیرد.
این درجه‌دار آمریکایی در حال حاضر در زندان پایگاه نظامی فورت‌لیونوورث در ایلت کانزاس آمریکا به سر می‌برد. یک سخنگوی ارتش آمریکا گفت به احتمال زیاد بیلز در آمریکا محاکمه خواهد شد.
در این میان به گفته یکی از اعضای شورای ولایتی قندهار، بازماندگان مقتولان ۵۰ هزار دلار از سوی آمریکا به عنوان خسارت دریافت کرده‌اند. همین عضو شورای ولایتی گفته است که به مجروحان ۱۱ هزار دلار داده شده است.
در حالیکه ارتش آمریکا و نیروهای بین‌المللی به فرماندهی ناتو (ایساف) تاکید می‌کنند که کشتار در قندهار تنها توسط رابرت بیلز صورت گرفته، از سوی افغانستان صداهای انتقادی به گوش می‌رسد که این روایت را نادرست می‌دانند. از جمله یک هیأت پارلمانی افغانستان گفته است که برخلاف ادعای آمریکا این کشتار کار یک گروه و سازماندهی شده بوده است.



ایران طی هفته‌های گذشته میزان قابل توجهی غلات از کشورهای مختلف وارد کرده و بهای آن را از طریق بانک‌های ترکیه و یا معامله پایاپای و یا با طلا پرداخته است.
بر اساس منابع بازرگانی، در طول حدود یک ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن غلات به بنادر بزرگ تجاری ایران رسیده‌اند. گفته می‌شود، خرید غلات ایران به طور عمده با کمک و واسطه‌ی بانک‌های ترکیه صورت گرفته‌اند تا تحریم‌های بین‌المللی دور زده شوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران مقادیر زیادی از گندم مورد نیاز سالانه‌ی خود را در طول حدود یک ماه سفارش داده که بهای آن را با ارزی غیر از دلار پرداخت کرده است.
از نظر پیتر فام، مدیر نهاد آمریکایی "شورای آتلانتیک"، این اقدام ایران در رابطه با احتمال حمله نظامی به تأسیسات اتمی این کشور صورت گرفته و اینکه رهبری ایران احتمال می‌دهد، در صورتی که دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار بیاید، وضعیت واردات غلات وخیم‌تر خواهد شد.
در شرایط کنونی تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل مواد غذایی نمی‌شوند، ولی اقدامات مالی تحریمی مسیرها را به روی مؤسسه‌های مالی و بانک‌های ایران برای فعالیت‌های بازرگانی و استفاده از سیستم جهانی بانکی بسته‌اند.
یک منبع آگاه در امور بازرگانی به خبرگزاری رویتزر گفته است، ایران در شرایط کنونی مشکل چندانی برای پرداخت ندارد و این کار را از طریق بانک‌هایی انجام می‌دهد که در فهرست تحریم قرار ندارند.

ایران در ماه گذشته میلادی حدود دو میلیون تن گندم از روسیه، آلمان، کانادا، برزیل و استرالیا وارد کرده است.
منابع بازرگانی می‌گویند، ایران بهای خریدهای مواد غذایی خود را با یورو و دلار آمریکا از طریق بانک‌های تحریم‌نشده پرداخت کرده است.
برخی منابع بازرگانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، ایران در کنار استفاده از بانک‌های ترکیه، از بانک‌های سوئیسی نیز برای خریدهایی در ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌کند و حتا برخی خریدهای خود را با طلا می‌پردازد و بدین‌گونه تحریم‌ها را دور می‌زند.
روز جمعه (۲۳ مارس) ۱۲ کشتی در بندر امام خمینی در خلیج فارس پهلو گرفتند تا بار خود را تخلیه کنند. در این میان فقط شش کشتی حدود ۶۰ هزار تن غلات با خود حمل می‌کردند.
یک منبع بازرگانی به خبرگزاری رویترز گفت: «هنوز دشوار است بتوان میزان واردات گندم ایران طی هفته‌های گذشته را تخمین زد.» گفته می‌شود ایران تاکنون حدود ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تن گندم وارد کرده است.
انتظار می‌رود طی هفته‌‌های آینده بارهای بیشتری از واردات غلات در بنادر بزرگ ایران تخلیه شوند.
اوایل ماه مارس اعلام شد که ایران حدود ۱۸۰ هزار تن گندم از آمریکا خریداری کرده است.
از سوی دیگر ایران پیشنهاد خرید یک میلیون تن گندم را به پاکستان داده است.
منابع بازرگانی گفته‌اند که ایران پول زیادی در اختیار دارد. آنها می‌افزایند: «پول ما از طریق ترکیه پرداخت شده است.»
مدیر مؤسسه "شورای آتلانتیک" در این رابطه می‌افزاید، ایرانی‌ها دریافته‌اند که اگر با ساختارهای پیچیده عمل کنند، دولت آمریکا متحدان خود را چندان تحت فشار نخواهد داد و ایران هم خواهد توانست تحریم‌ها را دور بزند. وی از بانک‌های ترکیه به‌عنوان نمونه نام برد.








شامگاه شنبه حدود هزار نفر در نخستین تظاهرات بزرگ ضد جنگ علیه ایران در اسرائيل شرکت کردند. بر روی پلاکاردها شعارهایی حاکی از ابراز دوستی به ایرانیان و در منع جنگ خطاب به سیاستمداران اسرائيلی دیده می‌شد.
به گفته‌ی سخنگوی پلیس تل‌آویو، شامگاه شنبه (۵ فروردین / ۲۴ مارس) حدود هزار نفر در تظاهرات ضد جنگ علیه ایران در تل‌آویو شرکت کردند. آنان خطاب به نخست وزیر اسرائيل، بنیامین نتانیاهو که به "بیبی" معروف است، و وزیر دفاع اسرائيل، ایهود باراک، شعار می‌دادند: «بیبی، باراک، جنگ بازی نیست».
بسیاری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، متاثر از موفقیت کمپین اینترنتی "اسرائيل ایران را دوست دارد"، پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر آن نوشته شده بود: «ایرانیان، ما شما را دوست داریم، ما هیچگاه کشورتان را بمباران نمی‌کنیم» یا «بیبی، ایران را بمباران نکن».
کمپین اینترنتی ضد جنگ ایران و اسرائيل
کمپین اینترنتی ضدجنگ را یک زوج اسرائيلی در روز ۱۹ مارس در فیس‌بوک راه انداختند. هدف از این کمپین ابراز محبت و دوستی نسبت به شهروندان ایرانی و مخالفت با جنگ احتمالی اسرائيل علیه ایران بود. در عرض یک هفته بیش از ۳۷ هزار نفر در فیس‌بوک به این کمپین پیوسته‌اند.

بر پلاکاردها نوشته‌اند: «بمب نیندازید، گفت‌وگو کنید!»
بر پلاکاردها نوشته‌اند: «بمب نیندازید، گفت‌وگو کنید!»
یک روز پس از آغاز کمپین ضد جنگ توسط زوج اسرائيلی، یک زوج ایرانی در فیس‌بوک هم صفحه‌ای را با نام "مردم اسرائيل! ایرانی‌ها شما را دوست دارند" ساختند. این صفحه فیس‌بوکی نیز نشانگر تلاش برای نشان دادن نقاط مشترک انسانی میان شهروندان اسرائيلی و ایرانی است. شمار شرکت‌کنندگان در این کمپین نیز تا کنون حدود ۹ هزار نفر شده است.
مجید که در کنار همسرش این کمپین را به راه انداخته، نیت مشترک دو زوج اسرائيلی و ایرانی را بدین‌گونه برای روزنامه آمریکایی"نیویورکر" بیان کرده است: «در حالی که رهبران سیاسی تهدید به جنگ می‌کنند و می‌خواهند کشور ما را بمباران کنند، ما شهروندان ایران و اسرائيل پیشتر یکدیگر را با عشق و صلح بمباران می‌کنیم.»

انگیزه شرکت‌کنندگان در تظاهرات تل‌آویو
رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بیشتر شرکت‌کنندگان در تظاهرات شامگاه شنبه در تل‌آویو متعلق به جریان‌های سیاسی چپ بوده‌اند، گرچه با توجه به موفقیت کمپین اینترنتی انتظار می‌رفته که شهروندانی با گرایش‌های فکری گوناگون در این تظاهرات شرکت جویند.
به گزارش شماره روز یکشنبه (۲۵ مارس) روزنامه "جروزالم پست" تظاهرکنندگان انگیزه خود برای شرکت در تظاهرات را پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیر حمله نظامی احتمالی علیه تاسیسات اتمی ایران و قربانیانی که احتمالا چنین حمله‌ای خواهد گرفت، عنوان کرده‌اند. آنان همچنین هزینه سنگینی را مطرح می‌کنند که جنگ علیه ایران بر گرده‌ی جامعه اسرائيل خواهد نهاد و در نتیجه از خدمات اجتماعی در این کشور کاسته خواهد شد.
طبق نظرسنجی‌ای که در اوایل ماه مارس انجام گرفته، ۵۸ درصد اسرائیلی‌ها با اقدام یکجانبه‌ی اسرائيل علیه ایران مخالف‌اند. نتانیاهو بارها تهدید کرده است که اسرائيل به تاسیسات اتمی ایران حمله خواهد کرد تا نگذارد ایران صاحب سلاح اتمی شود.
آمریکا از اسرائيل خواسته است صبر کند تا تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آشکار گردد. به عقیده مقام‌های آمریکایی، حمله نظامی تنها در صورتی که همه‌ی درهای دیگر بسته شوند، توجیه‌پذیر خواهد بود.




دولت ایران مبلغ یارانه نقدی را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است. این پول درحالی به حساب مردم واریز شده که بودجه سال ۹۱ هنوز تصویب نشده است. شماری از نمایندگان مجلس از این اقدام دولت به شدت انتقاد کردند.
دولت ایران یارانه نقدی ماهانه را با ۲۸ هزارتومان افزایش به حساب خانوارها واریز کرده است. البته، به گفته بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مبلغ تا زمان اجرای مرحله دوم هفمندی قابل برداشت نیست.
بهروز مرادی در گفتگو با خبرگزاری مهر تأکید کرده است که واریز شدن این مبلغ به معنای آغاز مرحله دوم هدفمندی نیست و "مابه‌‌التفاوت دو مرحله" به شمار می‌رود. در مقابل، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس‌کمیسیون ویژه‌ی طرح تحول اقتصادی مجلس، اقدام دولت در واریز مبلغ افزایش یافته یارانه‌ها را "بدون بودجه و منبع مالی" دانسته که "تخلف آشکار و عبور از قوانین" است.

بر اساس مصوبه مجلس‌، دولت اجازه ندارد در فروردین و اردیبهشت ماه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کند
وی یک روز پس از واریز این مبلغ به حساب خانوارها، یکشنبه (۶ فروردین/ ۲۶ مارس) به خبرگزاری مهر گفت: «هنوز بودجه ۹۱ تصویب نشده است و میزان یارانه هایی که در دور دوم قرار است تقسیم و توزیع شود مشخص نشده، لذا این شتابزدگی دولت با هیچ منطقی توجیه ندارد.»
به گفته این نماینده مجلس، دولت در مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با کسری بودجه مواجه بوده است. غلامرضا مصباحی مقدم اکنون این پرسش را مطرح کرده که دولت از کجا در پایان سال چنین وجوهی را به حساب خانوارها واریز کرده است.

«برخلاف قانون عمل کردن برای دولت عادت شده»
الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اقدام دولت را غیرقانونی خوانده است. وی تأکید کرده است که بر اساس مصوبه مجلس، دولت در دو ماه نخست سال نمی‌تواند وارد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شود. به گفته الیاس نادران افزایش مبلغ یارانه‌ها غیرقانونی است.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرده که دولت از جمله به دلیل مبهم بودن منابع تأمین مبلغ یارانه‌ها نتوانسته است مجلس را در مورد این طرح متقاعد کند و مجلس هشتم هم در دو ماه باقی‌مانده از کار خود به دولت اجازه نداده است که وارد مرحله دوم این طرح شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال تصریح کرده است: «از آنجا که مجلس در مقابل اقدامات دولت برخورد جدی نداشته لذا برخلاف قانون عمل کردن برای دولت به یک رویه و عادت تبدیل شده است.»

فاز دوم هدفمندی یارانه، طرحی با منابع مالی مبهم
مشخص نیست که دولت افزایش بیش از ۵۰ درصدی مبلغ یارانه را از چه منبعی تأمین خواهد کرد. دبیر ستاد هدفمندی سازی‌یارانه پایان سال ۹۰ اعلام کرده بود حدود ۱۰ میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی در سال آینده از دریافت یارانه حذف می‌شوند.
به نقل از منابع رسمی در حال حاضر ۷۴ میلیون نفر از جمعیت ۷۵ میلیون نفری ایران ماهانه ۴۵ هزار و پانصد تومان یارانه دولتی دریافت می‌کنند.
روشن نیست که دولت بر اساس چه معیارهایی تصمیم دارد ده میلیون نفر را از این آمار ‌حذف کند. سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها اواخر اسفندماه با ارسال پیامک برای سرپرست خانوارها از آنها دعوت کرد: «نظر به تمکن مالی، لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه refahi.ir مراجعه کنید.»
این درخواست درحالی مطرح شده که افزایش نرخ تورم قدرت خرید میلیون‌ها نفر از جمعیت ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
به گفته مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ایران نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است. این درحالی است به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی این رقم  بسیار بالاتر است و به حدود دو برابر می‌رسد.
علاوه افزایش قیمت مواد خوراکی، بازار مواد سوختی نیز در ایران بسیار آشفته است. به عنوان مثال بنزین با سه نرخ متفاوت لیتری ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود و هزینه گاز تا ۵۰۰ درصد گرانتر شده است.




وزیر امور خارجه آلمان امیدوار است که عمان در مناقشه اتمی با ایران نقشی مؤثر ایفا کند. گیدو وستروله از جمله درخواست کرد که عمان و دیگر کشورهای منطقه جلوی قاچاق کالاهای تحریم‌شده به ایران را بگیرند.
وزیر امور خارجه آلمان، گیدو وستروله، شامگاه شنبه آلمان را به مقصد مسقط، پایتخت عمان، ترک کرد تا در روز یکشنبه (۲۵ مارس / ۶ فروردین) از جمله با همتای عمانی خود، یوسف علوی، و پادشاه عمان، سلطان قابوس بن سعید، دیدار کند. در برنامه سفر او به عمان همچنین دیدار با نمایندگان جامعه مدنی این کشور حاشیه خلیج فارس، از جمله فعالان حقوق زن، پیش بینی شده بود. این دومین سفر گیدو وستروله به عمان از زمان شروع دوره وزارت وی است.
مشکل قاچاق کالاهای تحریم شده به ایران
گیدو وستروله هنگام دیدار خود از عمان از کشورهای منطقه درخواست کمک کرد تا برنامه تحریم بین‌المللی علیه ایران متحقق شود. او روز یکشنبه پیش از دیدار با سلطان قابوس بن سعید در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که تاثیر سیاست تحریمی موجود علیه ایران «بیشتر و بیشتر» نمایان می‌شود. وستروله افزود: «هرچه تعداد کشورهایی که در این زمینه همکاری می‌کنند بیشتر شود، این سیاست تحریمی هم مؤثرتر خواهد بود. برای همین ما از طرف‌های گفتگوی خود می‌خواهیم که دراین سیاست تحریمی سهیم باشند.»
یک مشکل بزرگ در منطقه، و نیز در عمان، قاچاق کالاهای تحریم‌شده از راه تنگه هرمز به ایران است. وستروله در این باره گفت: «وقتی من درباره سیاست تحریمی صحبت می‌کنم، منظورم فقط شرکت در آن نیست، بلکه منظورم این است که از نقض این سیاست هم خودداری شود.» وی افزود که این موضوع تنها شامل یک کشور یا یک مرز نمی‌شود، بلکه چندین کشور در منطقه در این امر دخیل‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بسیاری از کالاهای تحریم شده برای ایران از عمان به ایران فرستاده می‌شوند؛ قایق‌هایی بدون علامت و شماره کالاهای ممنوع را به ایران می‌رسانند. یک مأمور گمرک عمان به خبرگزاری فرانسه گفته است که در ماه جاری حدود ۵۰۰ قایق حامل کالا از تنگه هرمز گذشته‌اند که در عمان حرکت‌شان مجاز بوده، اما به محض ورود به آب‌های ایران غیرقانونی محسوب می‌شوند.
ایفای نقش در حل مناقشه
وزیر امور خارجه آلمان در عمان گفت مهم است که در رابطه با موضوع مناقشه اتمی با ایران با کشورهایی مشورت شود که به طور سنتی نقش میانجیگر را در منطقه بازی کرده‌اند. کشور عمان تا کنون دخالتی در مناقشه اتمی ایران نداشته است. این در حالی است که غرب عمان را به عنوان کشوری می‌شناسد که به طور سنتی رابطه‌ای نیکو با ایران دارد.
وزیر امور خارجه آلمان شامگاه یکشنبه از مسقط به سئول، پایتخت کره جنوبی، سفر خواهد کرد. قرار است از روز دوشنبه رؤسای حکومت‌ها و دولت‌ها و وزرای امور خارجه بیش از ۵۰ کشور جهان و نیز نمایندگان عالی‌رتبه سازمان‌های بین‌المللی با هم نشستی دور روزه درباره امنیت اتمی داشته باشند. وستروله در این نشست به عنوان نماینده صدراعظم آلمان شرکت خواهد کرد.





تظاهرات مخالفان جنگ با ایران در تل آویو؛ مردم جلوتر از احزاب

روز شنبه نزدیک به یک هزار تن از مردم اسرائیل در تل آویو دست به تظاهرات زده و مخالفت خود با اقدام نظامی این کشور علیه ایران را نشان داده‌اند. این مخالفان جنگ شعارهایی هم با این مضمون سرداده و سیاست‌های تند و افراطی دولت حاکم در اسرائیل را مورد انتقاد قرار دادند.
فرنوش رام، خبرنگار در اسرائیل در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره تجمع و تظاهرات روز شنبه این چنین می‌گوید:
«نزدیک به یک هزار تن در این تجمع حاضر شده بودند ولی البته در این گونه تظاهرات‌ها تعداد اصلا مهم نیست. به خاطر اینکه این یک جریان کاملا خودجوش و تازه تنها دو سه روز بعد از راه افتادن کمپینی است که یک زوج جوان گرافیست تل آویوی به راه انداخته بودند با این پیام که «ای ایرانی‌ها ما عاشق شما هستیم و ما قصدی برای بمباران کردن کشور شما نداریم.»

و همین شعارها که در کمپین ضد جنگ مطرح شده است در تظاهرات شنبه شب هم استفاده می شد؟ در این تظاهرات شعارها چه بود؟
 بله، کمابیش‌‌ همان شعار‌ها بود. البته یک سری مسائل داخلی و محلی هم با شعار مطرح می‌شد. به خاطر دارید که در تابستان سال ۲۰۰۶ اسرائیل درگیر یک نبرد ۳۳ روزه با گروه حزب الله لبنان شد و مقدار زیادی از شعار‌ها به ناکامی‌ها و تحقق نیافتن هدف‌هایی که در آن جنگ مقامات وقت اسرائیلی برای خودشان تعیین کرده بودند.
در یک جایی در شعار‌ها هم حتی خطاب به مردم اسرائیل نوشته بودند که مگر دوباره دلتان برای موشک پرانی‌ها تنگ شده است؟ الان همین دو سه هفته پیش جنوب اسرائیل آماج یک سری راکت‌های کوتاه برد بود.
در شعار‌ها گفته بودند که این بار صحبت از موشک‌های کوتاه برد نیست بلکه صحبت از موشک‌های حقیقی خواهد بود و تاکید کرده بودند که ملت اسرائیل به هیچ وجه خواهان وضعیت جنگی نیست.

چه احزاب، سازمان‌ها و تشکل‌های اسرائیل در این گردهمایی و تظاهرات ضد جنگ شرکت داشتند؟
اولا می‌خواهم بگویم که احزاب چپ اسرائیل به مقدار زیادی حسودیشان شده است به این کمپینی که آن زوج اسرائیلی گرافیک توانستند تنها در چند روز راه بیاندازند و با صحبت و خطاب کردن ملت ایران توجه افکار عمومی دنیا را به خودشان جلب کنند.
در ادامه آن کمپین این تظاهرات ایجاد شد و تقریبا می‌شود گفت که احزاب در ایجاد آن نقشی نداشتند. اما هیچ تردیدی نیست که احزاب میانه و چپ اسرائیل هم مسلما از این نوع تجمع‌ها طرفداری می‌کنند.




اعتراض انصار حزب الله و توقف نمايش «خصوصی» و «گشت ارشاد»

نابسامانی و آشفتگی در اکران سينماها. اين شايد صريح ترين توصيف از وضعيت نمایش فيلم در سينما های ايران باشد.
درپی اعتراض های صورت گرفته از جانب جريان معروف به انصار حزب الله، نمايش دو فيلمی که با مجوزهای وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد ساخته شده،متوقف شده است.
عليرضا سجادپور، مدير کل اداره نظارت و ارزشيابی وزارت ارشاد روز يکشنبه به خبرگزاری ايسنا گفت که در جلسه فوق العاده شورای صنفی نمايش به زودی دو فيلم جايگزين فيلم های«خصوصی» و «گشت ارشاد» خواهند شد.
  گزارش بابک غفوری آذر از توقف نمایش دو فیلم
فيلم هايی که انصار حزب الله می گويند که مصداق توهين به کليت نظام جمهوری اسلامی و ترويج ابتذال و شهوات هستند.
انصار حزب الله از آغاز نمايش اين دو فيلم در هفته پايانی سال گذشته با انتشار بيانيه ها و برگزاری تجمعات و راهپيمايی هايی، صريحا خواستار توقف نمايش آنها شده بود.
دامنه اين اعتراض ها و انتقادها به خطبه های اولين نماز جمعه سال ۱۳۹۱ در چند شهر از جمله تهران و مشهد هم کشيده شد.
فيلم خصوصی ساخته حسين فرح بخش داستان يک مدير دولتی سابق است که حالا در مقام مدير مسئول يک روزنامه منتقد با وجود داشتن همسر، با  دختری جوان رابطه برقرار می کند.
گشت ارشاد، ساخته سعيد سهيلی هم داستان چند جوان است که به دروغ خود را در قالب ماموران گشت ارشاد جا می زنند و از اين راه قصد پول درآوردن دارند.

گشت ارشاد



رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر درباره مخالفت های صورت گرفته نسبت به اين دو فيلم به راديو فردا می گويد:  «اين دو فيلمی که انصار حزب الله به آن اعتراض کردند يکی ساخته سعيد سهيلی است و ديگری ساخته فرح بخش از تهيه کنندگان سينمای ايران است.
آقای صدیق می افزاید «هر دو  فيلمساز، گرايش های نزديک به حاکميت دارند، حتی فرح بخش در اين يکسال اخير جزو منتقدان اصلی خانه سينما و سينماگران معترض به حساب می آمد و سعيد سهيلی هم از ابتدای فيلمسازی اش اثبات کرده است که فيلمساز نظام است.»
این روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر می گوید «سهیلی فيلمسازی است که ساخته و پرداخته و قوام گرفته نظام است و در حکومت جمهوری اسلامی رشد کرده است. او در اين چند وقت اخير به سينمای طنز و کمدی گرايش پيدا کرده و آخرين فيلم او هم گشت ارشاد است. نکته خيلی جالب اين است که هر دوی اين فيلمسازها عليرغم اينکه نزدیک حاکميت هستند و عليرغم اينکه حتی در جشنواره فجر منتقدين وقتی درباره اين فيلم ها صحبت می کردند، آنها را سفارش حکومت می دانستند، ولی الان شاهديم که انصار حزب الله در مورد اين فيلم ها بيانيه داده و آنها را خلاف فرهنگ و شئونات اسلامی و انقلاب می داند.»
تصميم به توقف اکران دو فيلم خصوصی و گشت ارشاد در حالی گرفته می شود که سازمان سينمايی کشور ، نهاد جايگزين معاونت سينمايی ، عصر روز شنبه با صدور اطلاعيه ای از تصميم توقف اين دو فيلم در شهرستانها بدون هماهنگی با اين نهاد انتقاد کرد . و گفت اين گونه نيست که با تصميم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت.
اين اطلاعيه گمانه هايی مبنی بر تصميم مديران سينمايی دولت محمود احمدی نژاد برای مقاومت در برابر فشارهای وارده را تقويت کرد.
اما به فاصله يک روز بعد تصميم به جايگزينی اين دو فيلم به شکل رسمی تاييد شد.
رضا صديق بروز چنين اتفاقاتی در اکران فيلم ها را نشانه ای از وجود اختلاف ميان مديران فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد و جريان های نزديک به حاکميت جمهوری اسلامی می داند.
آقای صدیق می افزاید «يک مقدار پارادوکس هست در رفتارهای حکومت و دولت که به نظرم نشان دهنده اختلاف بين ديدگاه های حاکميت و دولت است. ما تقريبا از بعد از اتمام رياست جمهوری آقای خاتمی شاهد اين نوع تجمع ها و بيانيه ها در دولت آقای احمدی نژاد نبوديم.»
وی می گوید «به نظر می رسد که اين نوع رفتار بعد از سوال از احمدی نژاد در مجلس که به شکلی از مقام بالاتر اجازه برای طرح اين گونه نقدها صادر شد، اختلافات درون حکومتی را نشان می دهد که هميشه انصار حزب الله اهرمی در دست حاکميت و نه دولت بوده است برای اينکه بتواند با توسل به آن به اعمال فشارهای بيشتر دست بزند.»
رضا صدیق در پایان می افزاید «الان که اين تجمع صورت گرفته به نظر من بايد از اين پس شاهد اين باشيم که دولت مقداری دست به عصاتر در بحث نمايش فيلم حرکت کند تا تجمعات انصارحزب الله ادامه پيدا نکند. چون ادمه پيدا کردن اين تجمع ها منجربه بروز همان اتفاقاتی خواهد شد که در دوره خاتمی افتاد و به سود دولت آقای احمدی نژاد در اين شرايط نخواهد بود.»
روز يکشنبه مسئولان سينمايی حوزه هنری با صدور بيانيه ای از توقف اکران فيلم های خصوصی و گشت ارشاد که آنها را ضد ارزش ناميده اند در سينماههای متعلق به اين نهاد خبر دادند.
تصميمی که با انتقاد حبيب کاووش، سخنگوی شورای صنفی نمايش مواجه شده است.
آقای کاووش به خبرگزاری ايسنا گفته است : حوزه هنری کمی احساسی برخورد کرده است و قانون بايد برای همه ملاک باشد.
 




تروريسم اتمی در کنفرانس سئول،غيبت ایران و کره شمالی

 رهبران بيش از ۵۰ کشور جهان، از روز دو شنبه طی «کنفرانس امنيت اتمی» در سئول، نگرانی های خود را پيرامون خطر استفاده از مواد اتمی در اقدامات تروريستی و ضرورت افزايش همکاری های بين المللی در مورد حفاظت از مواد هسته را در غياب رهبران کره شمالی و ايران مورد بررسی قرار می دهند.
شاید بتوان گفت که يکی از دلايل عدم دعوت کره جنوبی از ايران برای شرکت در کنفرانس ياد شده، پيشگيری از تلاش مسئولان جمهوری اسلامی برای استفاده تبليغاتی از گرد همايی دو روزه سئول بوده است.
دليل ديگر را ميتوان در متهم ساختن فعاليتهای اتمی جمهوری اسلامی به نقض تعهدات مربوط به منع گسترش سلاحهای اتمی و صدور قطعنامه های تنبيهی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی نسبت داد.

علی اصغر سلطانيه سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز ۹ ماه مارس رسما مراتب نارضايتی تهران را از دعوت نشدن به کنفرانس سران در سئول ابراز داشت و رفتار کره جنوبی را  «گزينشی و تخلف از مفاد مصوبه کنفرانس قبلی امنيت اتمی» خواند.

طی کنفرانس قبلی امنيت اتمی، برک اوباما پيشنهاد کرد که توسعه همکاری های بين المللی تا سال ۲۰۱۴ ، منجر به قرار دادن تمامی مواد اتمی خارج از کنترل، تحت نظارت جامعه جهانی بشود.

همسو با هدف اعلام شده از سوی رييس جمهوری آمريکا ، سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه طی مقاله ای که روز جمعه ۲۳ مارس و پيش از آغاز کنفرانس سئول در روزنامه واشنگتن پست انتشار داد، همه کشور ها ی جهان را به پيوستن به معاهده بين المللی مبارزه با عمليات تروريسم هسته ای فراخواند.  

ايران و کره شمالی 

در کنفرانس سئول تمامی کشورهای عضو رسمی باشگاه اتمی، و همچنين نمايندگان هند و پاکستان حضور دارند. گيلانی نخست وزير پاکستان، و اردوغان نخست وزير ترکيه هيات های نمايندگی کشورهای خود را در کنفرانس سئول هدايت ميکنند.

انتظار ميرود در فاصله کوتاهی پس از پايان يافتن کنفرانس سئول، تدارک نهايی برای انجام گفتگو مابين نمايندگان گروه ۱+۵ با ايران پيرامون بر نامه های اتمی جمهوری اسلامی صورت گيرد.

اگرچه امکان دسترسی گروهای افراطی اسلام گرا به مواد  اتمی از طريق پاکستان، به مراتب بيشتر از امکان قرار دادن چنين موادی از سوی ايران در اختيار آنها است، با اين وجود برگزار کنند گان کنفرانس دعوت از اسلام آباد را به دعوت از تهران ترجيح داده اند.

علاوه بر بحث پيرامون تروريسم اتمی، ساير جنبه های امنيت اتمی، مخاطرات و نگرانی های جاری جامعه جهانی در مقابل خطر گسترش سلاحهای اتمی نيز در کنفرانس سئول مورد بررسی قرار ميگيرد.

يکی از نگرانی های  جامعه جهانی و همسايگان ايران و کره شمالی، تلاش دو کشور ياد شده برای دست يافتن به سيستم پرتاب و حمل بمب اتمی است.

سازمان ملل هدف توسعه برنامه های موشکی ايران در پناه برنامه های فضايی را اقدامی در جهت استفاده دوگانه از اين ظرفيت و در عمل، تکميل سيستم پرتاب موشکی مجهز به کلاهک اتمی ميداند.

سازمان ملل در مورد برنامه های موشکی-فضايی کره شمالی نيز دارای نظر مشابهی است. کره شمالی اعلام داشته که در نيمه ماه آوريل، به مناسبت يکصدمين سال تولد "کيم ايل سونگ" پدر بزرگ رهبر کنونی و بنيانگذار سلسله کيم، قصد دارد ماهواره ای را در مدار زمين قرار دهد.

با توجه به فقر اقتصادی کره شمالی و نياز آن کشور به دريافت کمکهای غذايی از کشور های همسايه، بخصوص کره جنوبی و ژاپن بمنظور پرهيز از گرسنگی،  توجيه عقلی تلاشهای " فضايی " پر هزينه کره شمالی برای دنيای خارج آسان نيست
از اين لحاظ و در انعکاس نگرانی های جامعه جهانی، بان کی مون دبير کل سازمان ملل، دو روز پيش از آغاز بکار کنفرانس سئول، از رهبران کره شمال خواست که از پرتاب موشک و تلاش برای قرار دادن ماهواره در مدار زمين خودداری نمايند.

تلاشهای موشکی ايران و اقدام جمهوری اسلامی به پرتاب ماهواره نيز همواره واکنشهای منفی کشور های غربی و سازمان ملل را به دنبال داشته است.     
 
مواد اتمی پراکنده

در حال حاظر بيش از ۱۶۰۰ تن اورانيوم با غلظت نظامی و ۵۰۰ تن پلوتونيوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی در جهان موجود است. با استفاده از اين مواد ميتوان در حدود ۱۲۶.۵۰۰ بمب اتمی ساخت.

از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰۰ مورد تلاش برای قاچاق مواد اتمی و خريد و فروش غير قانونی مواد اتمی و راديو اکتيو صورت گرفته. اطلاعات و آمار  آژانس انرژی اتمی حاکی است که ۶۰ در صد از مواد اتمی قاچاق شده همچنان خارج از کنترل باقی مانده اند.

در سال ۲۰۱۰ سند موسوم به << استراتژی امنيت ملی اتمی آمريکا>> تروريسم اتمی را بزرگترين خطر موجود عليه امنيت ملی آن کشور معرفی کرد.

استفاده از ميزان اندک مواد اتمی در هر اقدام تروريستی، ميتواند به کشتار شمار بزرگی از مردم در هر کشور جهان منجر شود.

انتظار ميرود در قطعنامه روز سه شنبه کنفرانس سئول، تعهدات جامعه جهانی برای به حد اقل رساندن خطر استفاده از اورانيوم غنی سازی شده با غلظت نظامی مورد تاکيد قرار گيرد.
 ۴۷ کشور شرکت کننده در کنفرانس سئول طی دو سال گذشته، به ۸۰ در صد از تعهدات خود در قبال خواسته های کنفرانس امنيت اتمی سال ۲۰۱۰ ، منجمله تصويب  قوانين لازم در داخل، عمل کرده اند.

کره شمالی به عنوان يک نمونه غير متعارفی با ساير کشور های جهان، همچنان از تن دادن به شرکت در مذاکرات اتمی با گروه موسوم به ۶ خودداری ميورزد و ايران نيز علی رغم تکرار خواسته های سازمان ملل، در حال افزايش ذخيره اورانيوم غنی سازی شده، و کاهش فاصله غلظت بخشی از ذخيره های اورانيوم خود  با ميزان غلظت نظامی (۹۰ در صد ) است.      
 




«سلفی‌ها با شمشیر به ما حمله کردند»

آمنه عزوز، از مدرسان دانشگاه «منوبه» در تونس می‌گوید که سلفی‌ها، هفتم ماه مارس با شمشیر و چاقو، به دانشجویان مترقی حمله کرده‌اند.
سایت فرانسوی «رو ۸۹» می‌نویسد که گروه گوچکی از سلفی‌ها چند ماهی است که در دانشگاه علوم انسانی منوبه که ۱۳ هزار دانشجو دارد، دست به اعتراض و تحصن زده‌اند.




سلفی‌ها می‌گویند دختران دانشجو باید حق داشته باشند با «نقاب» به دانشگاه بیایند.
هفتم ماه مارس، گروهی از سلفی‌ها نزدیک در دانشگاه دست به تظاهرات زده، پرچم تونس را پایین کشیدند.
شاهدان عینی می‌گویند سلفی‌ها با چاقو و شمشیر به دانشجویان مترقی حمله کردند و پلیس تونس در دانشگاه حضور نداشته و زمان ضرب وشتم مداخله نکرده است.
آمنه عزوز می‌گوید پلیس با تاخیر زیادی وارد عمل شد. امروز من ترسیدم بمبیرم. ولی فردا بدون ترس، به دانشگاه می‌روم و تدریس می‌کنم.
خودسوزى محمد بوعزیزى یک جوان دستفروش تونسى درهفدهم دسامبر سال گذشته - برابر با بیست و ششم آذر ماه ـ به نشانه‌ى اعتراض، نقطه‌ى ‌ آغاز اعتراض‌هاى ضددیکتاتورى در تونس و سپس جهان عرب شد.
منصف مرزوقى، رئیس جمهورى تونس که پس از سرنگونى زین‌العابدین بن على، به این سمت برگزیده شد.
حزب «النهضه» تونس که از آن به عنوان حزب اسلامی میانه‌رو یاد می‌شود در نخستین انتخابات آزاد این کشور پس از سرنگونی دیکتاتور پیشین، با به دست آوردن ۹۰ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس مؤسسان به پیروزی دست یافت.
 سلفی ها به احزاب این کشور  فشار می آورند که قوانین سفت و سخت اسلامی را به اجرا بگذارند.
 




«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»

تصويری که امروز رسانه‌های دولتی و شبه دولتی جمهوری اسلامی از جامعه‌ ايران به صورت پراکنده عرضه می کنند- با همه‌ی اصراری که بر سفيد نمايی در داخل و سياه نمايی در خارج کشور دارند- جامعه‌ای است که از هر جهت در سراشيبی و انحطاط است.
کافی است قطعات اطلاعات عرضه شده در رسانه‌های داخلی را در کنار هم قرار دهيم و از نگاه يک پرنده به آن نظری بيفکنيم. ناهنجاری‌هايی که می آيد در ديگر جوامع نيز به چشم می خورند اما اين ناهنجاری‌ها در ايران سير صعودی دارند و برنامه و سياستی نيز برای کاهش آنها به چشم نمی خورد.

فقر و نابرابری
  درسال ۱۳۸۶، ۱۲ ميليون نفر در جامعه زير خط فقر زندگی می کردند و ۲ ميليون نفر نيز زير خط فقر خشن بودند. (مهر ۸ ارديبهشت ۱۳۸۶) اين رقم در سال ۱۳۸۷ به ۱۴ ميليون نفر رسيد. (نوروز، ۴ ژانويه ۲۰۰۹) در سال ۸۰ حدود ۹ ميليون نفر در ايران زير خط فقر بودند و در طی هفت سال اين آمار به ۱۴ ميليون نفر رسيد.
حتی بنا به آمارهای مسئولان دولتی در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد که همواره با آمار و ارقام بازی می کنند: "‏در ايران يک درصد افراد جامعه زير خط فقر شديد [گرسنگی] قرار دارند و تعداد آنها ۷۰۰ هزار نفر ‏است. تعداد افرادی که علاوه بر رفع گرسنگی قادر به تامين هزينه مسکن، پوشاک و ‏آموزش خود نيز نيستند و در واقع زير خط فقر مطلق زندگی می کنند، هفت ميليون و ۸۰۰ ‏هزار نفر معادل ۱/۱۱ درصد جمعيت کشور هستند." (مديرکل دفتر فقرزدايی وزارت رفاه و تامين اجتماعی، روزآنلاين، دسامبر ۲۰۰۷)
  با توجه به اعلام ۲ ميليون  و حدود هشتصد هزار تا يک ميليون تومان درآمد به عنوان آستانه‌ی گذر از خط فقر و اعلام ۳۹۰ هزار تومان به عنوان پايه‌ی درآمد کارگران در کنار ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ تورم (با توجه به تورم ۲۷ درصدی سال ۱۳۹۰) پيش بينی می شود که ميان ۶۰ تا هفتاد درصد از مردم ايران در زير خط فقر قرار گيرند. با توجه به افزايش ضريب جينی در دوره‌ی احمدی نژاد (از حدود ۰.۴۰ تا ۰.۵۸) شکاف طبقاتی در ايران افزايش يافته است.

فساد
  فساد اقتصادی و سوء استفاده از قدرت به بخشی جدايی ناپذير از رفتار و منش مقامات جمهوری اسلامی تبديل شده است. اختلاس، واگذاری اموال دولتی به خاصان درگاه ولايت، اختصاص طرح‌های بزرگ اقتصادی به نظاميان و امنيتی‌ها، بخشی از اين فساد گسترده هستند. کمتر مقامی در جمهوری اسلامی است که در مقطعی از مديريت خود از قدرت سوء استفاده نکرده باشد با روی کار آوردن قوم و خويش و دوستان تا استفاده از امکانت دولتی برای حمل و نقل اعضای خانواده تا سفرهای بی دليل به خارج کشور برای گرفتن ارز دولتی و تفريح به هزينه‌ی دولت تا تحصيل در ضمن مديريت و از گرفتن مقام بدون شايستگی تا درست کردن مدارک قلابی.

نتيجه‌ی مستقيم فساد کاهش اعتماد عمومی و مسابقه بر سر رسيدن به همه چيز در مدتی کوتاه است. به همين دليل در سطوح پايين تر نيز با افزايش چک‌های برگشتی از ۳.۵ ميليون در سال ۱۳۸۴ تا حدود شش ميليون در سال ۸۹ مواجه هستيم که فساد اقتصادی را در بطن جامعه گواهی می کند. تعداد چکهای صادره از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۸ از حدود ۸۰ ميليون به حدود ۴۸ ميليون کاهش يافته است. 

مواد مخدر
  اعتياد پيامد و کارکردی بجز بيکاری و فروپاشی خانواده و در پی آن تضعيف پيوندهای اجتماعی و کاهش سرمايه‌ی اجتماعی ندارد. افزايش مصرف مواد مخدر جهت گيری جامعه به سوی سقوط را بيان می کند. مردم ايران در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵ ميليارد دلار هزينه‌ی مستقيم و غير مستقيم برای مصرف مواد مخدر پرداخت کرده‌اند که تخمين زده می شود تا سال ۱۳۹۳ به ۱۸ ميليارد دلار می رسد. (تابناک، ۱۸ دی ۱۳۹۰) اين در حالی است که هزينه‌ی مصرف شير يا لوازم بهداشتی يا گوشت در ايران به اين رقم نمی رسد. بر اساس آمارهای دستگاه های دولی ميان دو تا هفت ميليون نفر معتاد در ايران وجود دارد (بر اساس معيارهای مختلف) و اعتياد حتی به خوابگاه های دانشجويی و کودکان مدارس راهنمايی نيز گسترش يافته است.

  رجوع به پليس
   تنها در شهر تهران در عرض يک ماه (آذر ۱۳۹۰) هفت ميليون و ۳۳۳ هزار و ۴۲۸ نفر با مرکز فوريت‌های پليسی ۱۱۰ ارتباط برقرار کرده اند.
  از کل تماس‌های برقرار شده، دو ميليون و ۷۵۱ هزار و ۶۸۲ مورد منجر به عمليات پليسی و حضور به موقع مأموران در سر صحنه شده است(معاون عمليات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، واحد مرکزی خبر، ۱۸ دی ۱۳۹۰).
  اين بدين معنی است که به طور متوسط همه‌ی شهروندان تهرانی  (فراخوان و شکايت يک طرفه به پليس ممکن نيست و حدود ۱۵ ميليون نفر- مورد در اين ارجاعات به پليس درگير هستند، با فرض ۸.۵ ميليون جمعيت برای تهران يا ۱۲ ميليون برای تهران بزرگ) در طول ماه حداقل يک بار با پليس تماس می گيرند و از اين رقم حداقل در يک سوم شرايط برخوردها در حدی است که پليس بايد مستقيما دخالت کند. اين رقم نيز در حال کاهش نبوده بلکه در آذر ۱۳۹۰ در مقايسه با آذر ۱۳۸۹، تعداد تماس‌های عملياتی هفت درصد و کل تماس‌های برقرار شده يک درصد افزايش يافته است. (همانجا)

مراجعه به دستگاه قضايی
  تعداد پرونده‌های موجود در قوه‌ی قضاييه همواره رو به افزايش بوده و در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۳ ميليون پرونده (صادق لاريجانی، رئيس قوه‌ی قضاييه، خبر آنلاين، ۱۹ مهر ۱۳۹۰) يا ۱۶ ميليون پرونده (مديرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت پيشگيری از وقوع جرم قوه قضائيه، خبر آنلاين ۱۴ دی ۱۳۹۰) يعنی يک پرونده به ازای حدود چهار ايرانی بالای ۱۸ سال رسيده است. تنها در سال ۱۳۹۰ پرونده های قضايی ۱۳ درصد افزايش يافته است. (محمدباقر ذوالقدر، معاون قوه‌قضائيه، ايسنا، ۲۳ مهر ۱۳۹۰) اين رقم در سال ۱۳۸۱ حدود ۵ ميليون (روزنامه بنيان، ۲۴ فروردين ۱۳۸۱) يعنی حدود يک پرونده به ازای حدود هفت ايرانی بالای ۱۸ سال و در سال ۱۳۸۶ حدود هشت ميليون يعنی يک پرونده به ازای حدود ۶ ايرانی بالای ۱۸ سال بوده است.
  اکثر اين پرونده‌ها مربوط می شوند به جرائم مواد مخدر، صدور چک بلا محل، تخلف در ثبت اسناد و املاک، قولنامه‌ها، ثبت شرکت‌ها، ماليات، و امور اقتصادی و امنيتی، نزاع و درگيری. (محمد جعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری، مهر ۲۱ آبان ۱۳۹۰) مقامات اين قوه همچنين تحت فشار دستگاه‌های امنيتی و تبليغاتی جرائم تازه‌ای را (مثل آب بازی جوانان در خيابان يا فرستادن فانوس به آسمان) خلق می کنند.

عدم رعايت قانون
  نگاهی به جرائم در جامعه‌ی ايران بيندازيد: وجود ۶۰ هزار خودروی سرقتی در کشور (تابناک، ۱۷  تير ۱۳۸۷)؛ بازداشت ۵۰هزار سرباز فراری در سال  ۱۳۸۶ (رييس سازمان وظيفه عمومی ناجا، گويا نيوز، ۱ مرداد ۱۳۸۷)
  دستگير شدن  ۳۸۲ هزار نفر در موضوع سرقت در ۶ ماه اول ۱۳۸۹ (تابناک، ۵ آبان ۱۳۸۹). تنها در تونل توحيد تهران، روزانه به صورت ميانگين ۶۵۰ خودرو متخلف از طريق دوربين جريمه می‌شوند. (رئيس پليس راهور تهران، خبرگزاری مهر ۱۸ دی ۱۳۹۰) تنها در آذرماه ۱۳۹۰، ۵۵۹ هزار مورد تخلف برای ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيک و ۱۹۲ هزار تخلف درعدم استفاده از کمربند و کلاه ايمنی در تهران رخ داده است. (رئيس اجرائيات پليس راهنمايی و رانندگی کشور، پايگاه خبری پليس، ۲ اسفند ۱۳۹۰) اين بدين معنی است که در تصور شهروندان تهرانی رعايت قانون به نفع آنها نيست و هرکسی تلاش می کند با نقض قانون از ديگران پيشی بگيرد. عدم رعايت قانون است که شهروندان را، چه کسانی که حقوق ديگران را نقض می کنند و چه کسانی که حقوشان نقض شده، به مراکز انتظامی و قضايی می فرستد.

انحطاط اخلاقی
  نصب تنديس تمام قد ذبيح الله بخشی (معروف به حاجی بخشی) در يکی از ميدان‌های اصلی شهر کرج با هدف "ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و گراميداشت مقام شهدا و ايثارگران و الگوسازی برای نسل جديد و نسل‌های آينده" (مهدی ايزدی، مدير کل اداره بنياد شهيد و امور ايثارگران استان البرز، مهر، ۹ بهمن ۱۳۹۰) از نمودهای بارز فروپاشی اخلاقی در جامعه‌ی ايران است.
اين تنديس از نگاه مقامات جمهوری اسلامی با اين انگيزه نصب می شود که "نسل جديد و نسل های آينده اين مرز و بوم بايد اهداف، آرمانها و شخصيت های فردی و اجتماعی اسطوره ها و ايثارگران ايران اسلامی را بشناسند و آنها را الگوی گفتار و کردار خود دهند." (همانجا) در جامعه‌ای که اسطوره‌های معرفی شده به آن حمله کنندگان به مردم در خيابان‌ها و ناسزاگويان و قداره بندان باشند جايی برای اصول اخلاقی در حوزه‌ی عمومی باقی نمی ماند.

وقتی اعضای انصار حزب الله الگوی رفتاری جوانان باشند، آنها هيچ اصل اخلاقی را رعايت نخواهند کرد. بر اساس يک پژوهش انجام گرفته که يافته‌های آن در "همايش ملی آسيب شناسی مسائل جوانان" ارايه شد، ۶۰ درصد دانشجويان مورد پرسش اظهار داشتند که به روش‌های مختلف تقلب می کنند. (خبر گزاری مهر، ۵ ارديبهشت ۱۳۸۷)
  از وجوه ديگر انحطاط اخلاقی در جامعه‌ی ايران شوهر دادن دختران زير پانزده سال است. در سال ۸۵، ۳۳هزار و ۳۸۳ دختر زير ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال ۸۶ به ۳۵هزار و ۹۳۱ مورد، در سال ۸۷ به ۳۷ هزار و ۹۹۶ مورد و در سال گذشته به ۴۳ هزار و ۴۵۹ مورد رسيده است. آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در خلال اين سال‌ها نسبت به آمار کل ازدواج‌ها افزايش ۴۵ درصدی داشته است. (فرشيد يزدانی، عضو انجمن دفاع از حقوق کودکان، ايسنا، ۲۰ اسفند ۱۳۹۰) در همين جامعه اندکی آرايش دختران جوان يا بيرون بودن موی آنها از زير روسری يا تنگی مانتوها به عنوان انحطاط اخلاقی معرفی می شود. نيروی انتظامی برای تحکيم اخلاق در جامعه فروش عروسک‌های باربی را ممنوع می کند و دستور جمع آوری آنها را از مغازه ها می دهد (تابناک، ۲۶ دی ۱۳۹۰) اما خيابان‌های شهرهای بزرگ به محلی برای عرضه‌ی تن فروشانی با سنين پايين تبديل شده است.
بنا به گزارش ارائه شده در همايش اسلام و آسيب‌های اجتماعی در تهران، ۱۱درصد روسپيان تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپيگری می زنند. در دهه ۶۰ و ۷۰ سن روسپيگری بالای ۳۰ سال بود اما در دهه‌ی هشتاد سن روسپيگری به ۱۵ سال و بالاتر رسيده است (آفتاب، ۱۸ تير ۱۳۸۷).



وزیر خارجه آلمان: علیه قاچاق کالا به ایران وارد عمل شوید

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان، روز يکشنبه در عمان خواستار اقدام کشورها عليه قاچاق کالا به ايران شد و گفت تاثير تحريم ها بر ايران آغاز شده است ولی قاچاق کالا به اين کشور، اين تاثيرگذاری را کاهش می‌دهد.
سخنان وزير خارجه آلمان در حالی بيان می شود که قاچاق کالا از عمان به ايران در ماه های گذشته، پس از تشديد تحريم ها عليه تهران، رونق گرفته است.
وزير خارجه آلمان در مسقط، پايتخت عمان، گفت به اجرا گذاشتن تحريم ها، مانع از  تشدید بحران هسته ای ايران خواهد شد.
وزير خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: «تحريم ها تاثيرگذارتر خواهد بود، زمانی که کشورهای بيشتری در جهان وارد عمل شوند. ما سعی می کنيم مخاطبان خود را به انجام اين کار متقاعد کنيم.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای وستروله افزود «فقط به اجرا گذاشتن تحریم ها کافی نیست، بلکه بايد از دور زدن آنها نيز جلوگيری کرد».
يکی از ماموران گمرگ عمان به این خبرگزاری گفت اين ماه، روزانه ۵۰۰ قايق از تنگه هرمز عبور کرده‌اند. در صورتی که اين قايق ها وارد آب های ايران شوند، عمل غيرقانونی صورت گرفته است.
پيشتر رويترز گزارش داده بود که که تحت تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران تجار ايرانی حتی در عمان نيز نمی توانند معاملات يا اعتبار بانکی لازم را تامين کنند و به همين خاطر از موقعيت تجارعمانی به عنوان واسطه استفاده می کنند.
آقای وستروله همچنین از سخنان اسرائیل در مورد احتمال حمله به ایران انتقاد کرد.
وزير خارجه آلمان افزود آلمان درپی حل بحران هسته ای ايران از طريق سياسی است و از کشورهای منطقه مانند عمان می خواهد از نفوذ خود در اين راه استفاده کنند.
وی گفت اروپا در کنار تشديد تحريم ها، خواستار آغاز مذاکرات ايران و گروه ۵+۱ برای حل بحران هسته ای ايران است.
  وی ابراز اميدواری کرد که اين گفتگوها در ماه آوريل صورت گيرد. گروه ۵+۱ شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان است.
  اين شش قدرت بزرگ جهان، ماه گذشته ، پس از دريافت نامه ای از ايران و تعهد اين کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته ای ايران، حاضر شدند که دور جديدی از مذاکرات را برگزار کنند.
آخرين دور مذاکرات بيش از يک سال پيش در استانبول صورت گرفت که نتيجه ای در بر نداشت.




باراک اوباما: دریچه مذاکره با ایران در حال بسته شدن است

رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید اگرچه هنوز فرصت برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق دیپلماسی باقی است، این دریچه در حال بسته شدن است. وی ضمن درخواست از اسرائیل برای پرهیز از هرگونه حمله نظامی به ایران، تأکید کرده است که گزینه نظامی همچنان مطرح است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما که برای شرکت در نشست دو روزه «امنیت هسته‌ای بین‌المللی» به کره جنوبی رفته است،» روز یکشنبه در سخنانی گفت: «من معتقدم که دریچه‌ای برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد اما با گذشت زمان این دریچه در حال بسته شدن است.»
وی با این‌حال از اسرائیل‌ خواست تا از حمله نظامی با تأسیسات هسته‌ای ایران پرهیز کند و به تحریم‌ها و دیپلماسی فرصت اثرگذاری بدهد.
غرب که معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و سعی دارد با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، جمهوری اسلامی را به سوی شفاف‌سازی در این زمینه سوق دهد.
ایران در مقابل بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید دارد و می‌گوید تحریم‌های غرب مردم ایران را تحت فشار قرار می‌دهد.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در این خصوص به رادیو بی‌بی‌سی گفت که این تحریم‌ها نه برنامه هسته‌ای ایران که مردم ایران را نشانه رفته و بر زندگی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.
وی در ادامه تأکید کرد که ایران همچنان به پیشروی برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
باراک اوباما که برای حل مسئله هسته‌ای ایران همواره بر راه حل دیپلماتیک تأکید کرده است، اواخر اسفندماه گفت که روزنه دیپلماتیک برای حل این مناقشه در حال بسته شدن است.
وی آن زمان اعلام کرد: «ما هرکاری می‌کنیم که این موضوع از راه دیپلماتیک حل شود، اما در نهایت ما باید یک نفر را آن طرف میز داشته باشیم که این موضوع را جدی بگیرد و من امیدوارم که رژیم ایران این مسئله را دریابد.»
آقای اوباما روز یکشنبه نیز اگرچه بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد، توضیح داد که گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان روی میز است و در صورت شکست تمام راه‌های پیش رو برای حل مسئله هسته‌ای ایران، این گزینه می‌تواند مطرح شود.
رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را پیش از نشست دو روزه امنیتی هسته‌ای که در سئول برگزار می‌شود، مطرح کرده است.
پیش‌بینی می‌شود در این نشست که روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار می‌شود، رهبران بیش از ۵۰ کشور جهان شرکت کنند.
باراک اوباما، بامداد یکشنبه در آغاز سفرش به کره جنوبی، از منطقه غیرنظامی مرزی بین دو کره دیدار کرد و از بالای برج دیده‌بانی و از پشت شیشه‌های ضد گلوله،  با دوربین کره شمالی را نظاره کرد.

تظاهرات علیه جنگ احتمالی با ایران در تل آویو
اظهارات باراک اوباما در خصوص بسته شدن دریچه مذاکره با ایران در حالی مطرح شده است که شامگاه شنبه مخالفان اسرائیلی جنگ با ایران به خیابان‌های تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، آمده، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری آلمان سخنگوی پلیس تل آویو تعداد تظاهرکنندگان را نزدیک به هزار تن گزارش کرده است.
این خبرگزاری تأکید کرده است که تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی نظیر «بی‌بی (نام اختصاری بنیامین نتانیاهو و (اهود) باراک، جنگ بازی نیست» و  «ایرانی‌ها، ما هرگز کشور شمارا بمباران نمی‌کنیم. ما شما را دوست داریم» اعتراض خود به حمله نظامی احتمالی به ایران را ابراز کردند.
در این تظاهرات عده‌ای نیز پوستر‌هایی با مضامینی چون «بی‌بی، ایران را بمباران نکن»، در دست داشتند.
این تظاهرات در حالی به جریان افتاد که پیشتر یک زوج جوان اسرائیلی با گشودن صفحه‌ای در فیس‌بوک، با ابراز همبستگی با ملت ایران، از احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران ابراز انزجار و تأکید کردند که ملت اسرائیل خواهان جنگ با ایران و بمباران ملت ایران نیست.
سازمان‌دهندگان راهپیمایی شامگاه شنبه گفته‌اند این تظاهرات اگرچه توسط این زوج جوان برنامه‌ریزی نشده بود، الهام گرفته از اقدام اینترنتی آن‌ها بود.




صادق لاریجانی و عزت‌الله ضرغامی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نام ۱۷ تن از مقام‌های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی را که به تازگی به اتهام «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران مورد تحریم قرار گرفته بودند، منتشر کرد. در این فهرست نام صادق لاریجانی و عزت‌الله ضرغامی به چشم می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا که روز جمعه با  مسدود شدن اموال و ممنوعیت صدور ویزا برای ۱۷ مقام ایرانی موافقت کرده بود، روز شنبه در خبرنامه رسمی خود نام این ۱۷ تن را منتشر کرد.
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی از جمله افرادی هستند که نامشان در این فهرست جای گرفته است.
خبرنامه اتحادیه اروپا از آقای تقی‌پور به عنوان یکی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی یاد کرده است که «مسئولت سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی» در ایران را بر عهده دارد.
این خبرنامه همچنین در توضیح دلیل حضور نام عزت‌الله ضرغامی در فهرست ناقضان حقوق بشر در ایران، به نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» اشاره کرده است.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، دیگر فردی است که نامش در این فهرست به چشم می‌خوردم، مقامی که این اتحادیه تأکید کرده است که «امضای احکام اعدامی نظیر سنگسار و همچنین احکامی چون شلاق، قطع عضو و ریختن اسید در چشم متهم» را در کارنامه خود دارد.
فهرست جدید اتحادیه اروپا همچنین دو تن از مقام‌هایی را که به مستقیما تحت فرمان رهبر جمهوری اسلامی هستند، در این فهرست تحریمی خود قرار داده است؛ علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران و اصغر میرحجازی، معاون امنیتی-‌سیاسی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای.
صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزارت کشور، نیز از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی است که به اتهام «نقش داشتن در محدودسازی آزادی مطبوعات» در ایران نامش در این فهرست جای گرفته است.
لازم به توضیح است که خبرگزاری رویترز به اشتباه نام اصغر میرحجازی را «علی میرحجازی» و نام صولت مرتضوی را نیز نادرست درج کرده است.
با قرار گرفتن نام این ۱۷ تن در فهرست ناقضان حقوق بشر در ایران، شمار این فهرست به ۷۸ تن رسید.
از جمله افرادی که پیشتر نامشان در این فهرست جای داشت می‌تواند به حیدر مصلحی، مصطفی محمد نجار، حسن فیروز‌آبادی، اسماعیل احمدی‌مقدم، سعید مرتضوی و حسین طائب اشاره کرد.
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه ضمن افزودن نام ۱۷ تن به این فهرست، تحریم‌ها علیه ۶۱ فردی را که پیشتر نام‌شان در فهرست سیاه این اتحادیه قرار داشت برای یک سال دیگر تمدید کردند.




چند هفته‌ای است که شایعه‌ای خوفناک در عراق پیچیده است.
شایعه این است که افراط‌گراها، نوجوانان عراقی را که لباس‌های چسبان سیاه رنگ می‌پوشند، می‌دزدند و بعد جمجمه آنان را با بلوک‌های سیمانی خرد می‌کنند.
به قربانیان "ایمو" اطلاق می‌شود. اصطلاحی که در غرب برای جوانانی که به موسیقی راک گوش می‌دهند و لباس‌های متفاوت و غریب می‌پوشند به کار می‌رود.
اما در عراق دایره آن می‌تواند شامل هر مردی با موی بلند یا ظاهری کمی زنانه شود. همچنین گاهی به ایموها، شیطان‌پرست، خون‌آشام، همجنس‌‌گرا و فراماسون هم می‌گویند.
بعضی رسانه‌های عراقی می‌گویند اخیرا ده‌ها تن از آنان، شاید بیش از ۷۰ نفر، به قتل رسیده‌اند.
خیلی زود رسانه‌های این کشور کوشیدند تا روایت خود از این پدیده غیرمنتظره و وحشت ناشی از آن را به مخاطبان ارائه دهند.
تنها ایراد این است که موارد معدودی از این قتل‌ها تائید شده‌اند.
به گفته مقامات، هیچ یک از این داستان‌ها حقیقت ندارد. سخنگوی پلیس عراق گفته است بعضی جوانان پوشش "عجیب و غریب" دارند و با مسالمت با آنها "برخورد" شده است. علاء جاسم می‌گوید رسانه‌ها بیهوده این قضیه را گنده کرده‌اند.
او به پرونده قتل مرد جوان ۱۷ ساله‌ای به اسم سیف اشاره می‌کند، اما می‌افزاید که این تنها یک "قتل عشیره‌ای" بوده که ارتباطی با ظاهر او نداشته است.

'ارعاب هدفمند'

قطعا این به نفع مقامات دولتی است که هر تلقی از باز بودن دست افراط‌گرایان، آن هم در حد کشتار نوجوانان را رد کنند. اما دیگران محتاطانه با این گزارش‌ها برخورد می‌کنند.
بی‌بی‌سی با یکی از سخنگویان یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، تماس گرفت.
جایا مورتی که در بغداد مستقر است ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیقات دولتی در این باره است. ولی می‌افزاید یونیسف نمی‌تواند هیچ یک از این موارد را تائید کند.
بعدتر بیانیه مشترکی از سوی عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کمیسیون بین‌المللی حقوق همجنس‌گراها اعلام کرد که "ارعاب و خشونت هدفمندی علیه جوانان عراقی که به خرده‌فرهنگ‌ها تعلق دارند در جریان است."
همه می‌توانند این ارعاب را ببینند. در شهرک صدر، محله‌ای سنتی در شرق بغداد، اعلامیه‌هایی حاوی نام مردان جوان پخش شده است.
آنان را "همجنس‌گرا" خوانده‌اند و به مرگ تهدید کرده‌اند، مگر آن که "شیوه‌شان را عوض کنند" و از رفتار مثل "قوم لوط" دست بردارند.
و این آشکارترین شیوه ترس‌افکنی است. بی‌بی‌سی تلاش‌ زیادی کرد تا با مردان جوانی که به نظر می‌رسید جزء ایموها باشند مصاحبه کند اما همه آنان در لحظه آخر جا زدند. ترس آنها واقعی است.
اما این که یک جریان مشخص خشونت هدفمند وجود داشته باشد چندان قطعی نیست.
یکی از سخنگویان عفو بین‌الملل می‌گوید نمی‌تواند با قاطعیت موردی را تائید کرده یا نام قربانیان را اعلام کند.
سعید بومدیحه می‌گوید همه تصاویری که در این باره روی اینترنت منتشر شده متعلق به جنازه سیف و "شاید" یک قربانی دیگر است.

داستان سیف

سیف کسی است که همه در باره او حرف می‌زدند. یکی از دوستانش به بی‌بی‌سی گفت او "آخر ماه قبل یا اوایل همین ماه" به خاطر پوشش و آرایش مویش به قتل رسید.
پیکر او را صبح زود و در نزدیکی خانه‌اش در شرق بغداد یافتند. او را با خرد کردن سرش کشته بودند.
دوست سیف می‌گوید یک نفر دیگر را هم همین طور کشته‌اند. او می‌گوید خودش مقتول دوم را نمی‌شناخته است اما تصاویرش را روی فیسبوک دیده است.
به رغم همه تردیدها، رسانه‌های عراقی همچنان از وقوع ده‌ها قتل گزارش می‌دهند.
صفیه سهیل از نمایندگان مجلس عراق می‌گوید یک برنامه افراط‌گرایانه در جریان است. به گفته او "نیروهای سیاسی و اجتماعی در کشور وجود دارند که می‌خواهند عراق با جهان‌بینی آنان سازگار شود."
آیت‌الله علی سیستانی، پرنفوذترین روحانی عراق
او از دولت می‌خواهد که مساله را جدی بگیرد و به حمایت از آسیب پذیر بپردازد. اما در عین حال اغراق و بزرگنمایی را هم بخشی از مشکل می‌داند.
او می‌گوید: "خود این مبالغه‌ها هم یک برنامه‌اند. همه موارد به شمار معدودی {از قربانیان} اشاره دارند، ولی شایعه از اینجا به آنجا همین طور شاخ و برگ می‌گیرد. گویا بعضی از رسانه‌های عراق سهوا به گسترش ترس میان جوانان عراقی دامن می‌زنند."
در همه پریشانی‌ها کورسوی امیدی هم هست.
بیانیه مشترک گروه‌های حقوق بشری می‌گوید که برخلاف موج حملات علیه مردان همجنس‌گرا عراقی در ۲۰۰۹، "اتفاقات اخیر شدیدا در عراق محکوم شده‌اند."
آنها به بیانیه آیت‌الله علی سیستانی، پرنفوذترین روحانی عراق، اشاره می‌کنند که قتل‌ها را اعمال غیراسلامی تروریستی خوانده است.
این در حالی است که همزمان با انتشار اخبار تائید نشده از ده‌ها قتل توسط رسانه ها، مقاله‌نویسان روزنامه های عراقی به افراط‌گرایان حمله می‌کنند و از دولت می‌خواهند که حامی آزادی بیان باشد.




این روزها صدای تیراندازی هایی از فراز تپه های سوریه در امتداد مرز ترکیه شنیده می شود و از طریق دوربین ها هم می توان سربازانی را دید که بر بالای ساختمان ها مستقر شده اند.
جنگ داخلی سوریه به مرزهای ترکیه بسیار نزدیک شده است. کنترل نیروهای دولتی بر تمامی شهرهای بزرگ، بسیاری از دهکده ها و اکثر جاده ها در استان ادلب که هم مرز با ترکیه است، باعث شده که هزاران پناهنده وارد خاک ترکیه شوند.
این پناهندگان که اکثرا به همراه کودکان، افراد مسن و در مواردی مجروحان از طریق تپه ها و جنگل ها وارد خاک ترکیه می شوند، روایت هایی از خشونت های سربازان دولتی و شبه نظامیان طرفدار دولت را نقل می کنند.
دولت پس از آن که ماه گذشته کنترل نواحی اطراف شهر حمص را در اختیار گرفت، نیروهای نظامی، خودروهای زرهی و هلی کوپترهای خود را به سوی ادلب روانه کرد.
بخش های زیادی از این شهر از اواخر سال گذشته در کنترل ارتش آزاد سوریه بود.
اما حال فشار زیاد نیروهای دولتی باعث عقب نشینی مخالفان شده است.
مخالفان قادر به دفاع از خود در مقابل تانک ها و هلی کوپترهای ارتش سوریه نبودند، اما این به معنای دست کشیدن آنها از مبارزه نیست.
عمار الواوی، از افسران سابق اداره امنیت که حال یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه در داخل مرز ترکیه است، می گوید: "ارتش سوریه شهرها و دهکده های ما را اشغال نکرده، بلکه آنها را منهدم کرده است."

کمبود سلاح

بسیاری از تپه های واقع در حومه شهر ادلب هنوز محل فعالیت افراد مسلح مخالف دولت است، هر چند که این افراد تحت کنترل مستقیم ارتش آزاد سوریه قرار ندارند.
این افراد که با کمبود سلاح مواجهند، امیدوارند که نیروهای طرفدار دولت با بروز درگیری هایی در سایر نقاط سوریه، از این منطقه عقب نشینی کنند و آنها از این فرصت برای تسلط یافتن بر برخی از مواضع اصلی استفاده کنند و بتوانند بار دیگر مسیر عبور تجهیزات و مواد غذایی را از ترکیه باز کنند.
با توجه به این که بسیاری از پایگاههای سابق نیروهای مخالف در این منطقه در کنترل دولت قرار دارد، در حال حاضر نواحی همرز با ترکیه به محلی مناسب برای زنده نگه داشتن اعتراضات توسط فعالان مخالف دولت سوریه تبدیل شده است.
سوری های ساکن در کشورهای غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس با آمدن به این منطقه تلاش هایی را در جهت سازماندهی کمک ها و همچنین جمع آوری پول آغاز کرده اند.
در این منطقه همچنین شبکه هایی از نیروهای داوطلب برای مراقبت از مجروحان تشکیل شده است.
افرادی که شرایطی وخیم تر دارند معمولا به بیمارستان های ترکیه اعزام می شوند و افراد با جراحات کمتر به کلینیک هایی که به طور مخفی در ساختمان های مسکونی استان انطاکیه بر پا شده، منتقل می شوند.

پناهگاه‌ها

دولت ترکیه، هفت اردوگاه برای اسکان پناهندگان برپا کرده است. گفته می شود که در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ پناهجو در این اردوگاهها زندگی می کنند.
هر چند که تلاش می شود ارائه جا و غذا برای این پناهجویان از کارایی لازم برخوردار باشد. اما این چادرها مناسب زمستان و هوای بسیار سرد نیستند.
این پناهجویان همواره از وجود جاسوسان وابسته به اداره اطلاعات محلی در هراس هستند.
بسیاری از مردان جوان ساکن در این اردوگاهها، می گویند که خواستار کمک به ارتش آزاد سوریه هستند. حتی بعضی از آنها با عبور از مرز به مخالفان مسلح دولت می پیوندند، که البته همیشه این تلاش آنها موفقیت آمیز نیست.
امیدها برای مداخله بین المللی در میان گروه های مخالف کم رنگ شده و جای آن را راه حل نظامی و خشونت بار برای در هم شکستن رژیم اسد گرفته است.

خشم

دولت ترکیه اکثر سربازانی را که از ارتش فرار کرده و از مرز عبور می کنند در اردوگاههایی ویژه در نزدیکی شهر آپایدین اسکان می دهد. از جمله این افراد سرهنگ ریاض الاسد است که به عنوان فرمانده ارتش آزاد سوریه شناخته می شود.
مقامات ترکیه برای تامین جان ساکنان، این اردوگاهها را تحت تدابیر شدید قرار داده و کمتر به خبرنگاران اجازه دسترسی به آن را می دهند.
البته سیاست ترکیه آن است که هر گونه اعتراضی را که علیه دولت سوریه در داخل خاکش صورت می گیرد، تحت کنترل داشته باشد.
دولت ترکیه به طور لفظی از مخالفان بشار اسد حمایت کرده است، اما دولت این کشور تاکنون اجازه نداده که تسلیحاتی از راه این کشور به ارتش آزاد سوریه برسد.
این کشور همچنین مانع هرگونه حمله مسلحانه از خاک ترکیه علیه دولت سوریه شده است.
سرهنگ عمار الواوی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه، خود خواسته است برای سازماندهی فعالیت هایش در سوریه در خارج از این اردوگاه که تحت محافظت شدید قرار دارد، زندگی کند.
آقای الواوی می گوید: "این یک انقلاب است."
او همچنین به کشورهایی که از بشار اسد حمایت می کنند، هشدار داده که "این یک جنگ داخلی است و آنهایی که با رژیم اسد می جنگند، خشمگین تر و مسلح تر می شوند."
به گفته آقای الواوی بدون کمک بیشتر به مخالفان، این خشم تنها گریبان چین و روسیه به عنوان حامیان رژیم بشار اسد را نمی گیرد، بلکه شعله های خشم کسانی راکه از معترضان حمایت نمی کنند را هم خواهد گرفت.




کودتا در چین؛ وقتی شایعه دهن به دهن می‌چرخدبه گوشتان رسیده که در چین کودتایی رخ داده؟ تانک‌ها را در خیابان‌های پکن و بقیه شهرها دیده‌اند، بعضی‌ها دور و بر دفتر مرکزی حزب کمونیست صدای گلوله شنیده‌اند.
پیش از آن که زیادی سراسیمه شوید، باید بدانید که کودتایی در کار نبوده. به بیان دقیق‌تر تا آنجایی که می‌دانیم کسی اقدام به کودتا نکرده است.
اگر بخواهیم کاملا دقیق باشیم باید بگوییم نمی‌دانیم موضوع از چه قرار است. حقیقت این است که هیچ مدرکی برای اثبات وقوع کودتا در دست نیست، اما این موضوع هفته‌ها است بسیاری را در چین گرفتار خود کرده است.
به دنیای عجیب و غریب خبرنگاری در روزهای اخیر چین خوش آمدید. شایعات در مورد کودتا اینجا و آنجا، اغلب روی اینترنت، می‌چرخند، بعضی‌هایشان هم توجه روزنامه‌های غربی را جلب کرده‌اند. وبلاگ‌های چینی لبریز از گمانه‌زنی است. سند و مدرک، پدیده‌ای ناموجود است.

پاکسازی و جنگ قدرت

بو شیلای، رییس پوپولیست حزب کمونیست در چونگ‌کینگ
عکس‌هایی از تانک‌ها و خودروهای نظامی، شبکه‌های توییتر و جاهای دیگر را پر کرده است. اما با بررسی دقیق به نظر می‌رسد بعضی‌ از این عکس‌ها، قدیمی‌اند و مربوط به رژه‌ها و مانورهای ارتش هستند و برخلاف آنچه ادعا می‌شود، در پکن گرفته نشده‌اند.
با این حال گویا بسیاری معتقدند که یک خبری هست. نکته جالب شدت گسترش و میزان کشش این بحث برای چینی‌ها است. و اینکه چنین امری از چه چیزی در چین امروز حکایت می‌کند.
مهمترین نکته این است که اکنون دورانی عادی در چین نیست. فضای سیاسی تنش‌آمیز است، مملو از بحث‌هایی درباره پاکسازی، اصطکاک داخلی و جنگ قدرت در راس حزب کمونیست چین، آن هم در حالی که امسال این حزب برای انتخاب ده سال یک بار رهبری کشور آماده می‌شود.
حزب کمونیست مایل است چهره‌ای متحد، یکپارچه و با ثبات از خود نشان دهد، در جامه رهبری چین برای هدایت به "شکوه احیا شده".حزب همیشه خواسته است نشان دهد که می‌تواند به آرامی از پس مدیریت تبعات تغییر رهبری در میان کادرهایش بربیاید. و این اصلا چیزی نیست که اینک شاهدیم.
واقعیت این است که در هفته‌های گذشته وقایع سیاسی بسیار نادری گریبانگیر چین شده‌اند، وقایعی که از کشاکش سیاسی آشکاری در لایه‌های زیرین خبر می‌دهند.
داستان با پناه بردن ونگ لی‌جون، جانشین شهردار و رییس پلیس شهر چونگ‌کینگ، به کنسولگری ایالات‌متحده و درخواست پناهندگی او آغاز شد.

تراژدی‌های تاریخی

ون جیابائو، نخست وزیر چین
درخواست او رد شد و نیروهای امنیتی چین بازداشتش کردند. این به خودی خود اتفاقی غیرعادی بود، اما گفته شد که سندهای محکمی دال بر فساد او در دست است.
دعوا به رئیس او هم رسید، بو شیلای، رییس پوپولیست حزب کمونیست در چونگ‌کینگ و از اعضای پولیتبوروی حاکم. کسی که انتظار می رفت در جریان تغییر و تحول امسال در کادر رهبری، به پست بالایی برسد.
در بیانیه رسمی کوتاهی اعلام شد که او از مقام خود در چونگ‌کینگ برکنار شده است. او اینک از صحنه محو شده است.
انفصال او پس از این اتفاق افتاد که نخست‌وزیر چین او را نزد عموم سرزنش کرد و هشدار داد: "فجایع تاریخی چون انقلاب فرهنگی باز هم ممکن است به وقوع بپیوندند."
این که یکی از ، بسیار نامعمول بوده است، اما آنچه به شدت از تنشی عمیق خبر می‌داد ارتباط دادن این موضوع به انقلاب فرهنگی چین از سوی نخست وزیر بود، دوره‌ای از عذاب و مصیبت هولناک در چین.
به نظر می‌رسید که این هشداری نسبت به مشی پوپولیستی بو شیلای بود.
بلافاصله پس از این تحولات، بحث‌هایی درباره جنگ قدرت، اینترنت چین را فرا گرفت. وبلاگنویس‌های چینی اخباری را منتشر کردند که گویا از لابه‌لای تحقیقات دولتی درباره فساد خانواده بو به بیرون درز کرده بود.

'اشراف زادگان'

شی جین‌پینگ
خبر گریز ونگ لی‌جون به همراه عکس‌هایی از محاصره کنسولگری ایالات متحده توسط نیروهای پلیس چین به دنیای آنلاین درز کرد. اما همه چیز به اخبار این چنینی خلاصه نمی‌شد.
شایعات، بر جنگ قدرت میان دو اردوگاه متمرکزند. در یک سو هو جین‌تائو، رئیس جمهوری چین، ون جیابائو، نخست‌وزیر و هواداران جنبش جوانان حزب کمونیست قرار گرفته‌اند.
در سوی دیگر محفل شانگهای و 'اشراف زادگانی' از جمله شی جین‌پینگ قرار دارند، مردی که انتظار می‌رود رهبر بعدی حزب کمونیست باشد و پدرش از قهرمانان انقلاب چین بود.
پدرخوانده محفل شانگهای، جیانگ زمین، رییس‌جمهوری پیشین چین است. تصور عمومی این است که این دو گروه قدرت را بین خود دست به دست می‌کنند، اما ممکن است این امر با کشمکش‌هایی همراه باشد.
بو شیلای هم از شاهزادگان است. "چپ‌گرایانی" که برنامه موفق کمک به محرومان و فقرای او را در چونگ‌کینگ دوست دارند، حامی او هستند. شایعه‌ای هم هست که می‌گوید یکی از حامیان "چپ‌گرای" او در پولیتبورو، ژو یونگ‌کانگ، رییس قدرتمند سازمان امنیت داخلی، نیز تحت فشار برای خروج از صحنه است.

خردمند و صاحب‌رای

و این جایی است که شایعه کودتا از آن آغاز شد. فرضیه این است که این تلاشی بوده که ژو یونگ‌کانگ، که دستگاه عظیم امنیت داخلی چین را در اختیار دارد، برای برکناری هو جینتائو و ون جیابائو انجام داده است.
وبلاگ‌های چینی می‌گویند ژو "از هو و ون شکست خورده" و "ژو یونگ‌کانگ تحت بازداشت خانگی است."
مشکل حزب کمونیست چین این است که هیچ روش موثری برای رد کردن این گفته‌ها ندارد. هیچ سخنگوی رسمی یا منبعی نیست که برای رسانه‌ها توضیحی بدهد.
آیا اتفاقی افتاده است؟ هیچکس نمی‌داند، پس شایعات دهان به دهان می‌چرخند.
هو جین‌تائو، رئیس جمهوری چین
این چندان غیرمنتظره نیست که شکاف‌ و جنگ قدرتی به وجود آمده باشد. چنین پیش‌آمدهایی برای هر سازمانی محتملند و نه فقط سازمان‌های سیاسی. کسانی که به صدر حزب کمونیست دست بیابند منابعی وسیع را در اختیار خواهند گرفت، به قدرت، ثروت و حامیان دسترسی خواهند داشت. این تصور که چنین حزبی بتواند متفاوت عمل کند و بری از شکل‌گیری چنین دسته‌ها و محافلی باشد واقع‌بینانه نیست.
اما حزب کمونیست چین هنوز با راه‌های مرموز خود می‌کوشد تا قدرت را کنترل و تقسیم کند. در عین حال جامعه چین به سرعت در حال دگرگونی است. موفقیت عمده حزب کمونیست در هدایت رشد اقتصادی چین به این معنا است که این کشور دیگر آن جامعه فقیر و دهقانی روزگار قائد اعظم، مائو نیست.
چین تغییر کرده است. صدها میلیون نفر از مردم چین اینک شهرنشین، باسواد و تحصیلکرده، مطلع، روشنفکر و صاحب‌رای هستند. بسیاری از آنان از اینترنت برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. آنان می‌دانند که جنگ قدرتی در جریان است و مشتاقند بدانند که پشت درهای بسته چه می‌گذرد.
همه منتظرند ببینند که سرانجام سقوط بو شیلای و نبرد قدرت چه خواهد بود. اما در غیاب هرگونه اطلاعاتی در رسانه‌های رسمی پرسانسور چین، مردم به شایعات و گمانه‌زنی‌های اینترنتی اکتفا می‌کنند.
جیانگ زمین، رییس‌جمهوری پیشین چینرسانه‌های رسمی که اغلب منتظر رسیدن خط سیاسی تبلیغی از بالا می‌مانند، کند و بی‌توجه خواهند بود. بسیاری چنان به مساله سانسور بدگمان هستند که حتی اگر حرف درستی هم از دهان حزب کمونیست بشنوند آن را به سختی باور می‌کنند. به جایش به حرف‌های نیمه‌راست یا جعلی اینترنتی بیشتر اعتماد دارند. این برای اقتدار حزب چون خوره‌ای خواهد بود.
برای نخبگان کمونیست چین که در ترسیم تصویری متحد و با ثبات وسواس دارند، این مشکلی جدی است.
حزب می‌خواهد به نرمی جابه‌جایی قدرت را کنترل کند. اما نمی‌شود همزمان هم اعتماد مردم را جلب کرد و هم همه چیز را مخفی نگه داشت.
درحالی که جنگ قدرتی در سایه‌ها در جریان است و همه از وقوع کودتا حرف می‌زنند، چین آنقدرها هم با ثبات به نظر نمی‌رسد.



دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که ماموریت کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، احتمالا آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی دراین کشور باشد.
آقای مدودف این سخنان را امروز ( یکشنبه ۲۵ مارس) در جریان دیدارش با آقای عنان که برای مذاکره با مقامات روسیه به این کشور سفر کرده، بیان کرد.
مقامات روسیه در عین حال گفته اند که هیچ ضرب الاجلی نباید در مورد اجرای طرح صلح آقای عنان وجود داشته باشد.
آقای عنان در تلاش است تا روسیه را که از متحدان اصلی سوریه به شمار می رود، تشویق به اتخاذ سیاست هایی محکم تر در قبال بشار اسد کند.
او از حمایت کامل روسیه در مورد ماموریتش در سوریه استقبال کرد. آقای عنان گفت که این ماموریت فرصتی برای سوریه است تا به خشونت ها در این کشور پایان دهد.
نماینده ویژه سازمان ملل و اتحاده عرب در امور سوریه همچنین بار دیگر از دولت این کشور خواست تا اجازه دهد کمک ها انساندوستانه به مناطق مورد نیاز در سوریه ارسال شود.
آقای عنان پیش از این، طرحی را برای برقراری صلح و پایان دادن هرچه سریع‌تر به خشونت‌ها در سوریه ارائه کرد که در چارچوب آن، نیروهای ارتش سوریه باید به عملیات نظامی علیه غیرنظامیان پایان دهند و از مناطق غیرنظامی خارج شوند.
دولت سوریه گفته است که باید ابتدا مخالفان دولت به فعالیت‌های نظامی خود پایان دهند.
قرار است آقای عنان پس از دیدار و مذاکره با مقامات روسیه به چین از متحدان دیگر سوریه سفر کند.
در همین حال ارتش آزاد سوریه و شورای نظامی مخالفان اعلام کرده اند که با همکاری یکدیگر اقداماتی نظامی را علیه دولت سوریه انجام خواهند داد.
فعالان مخالف همچنین از انجام درگیری های بیشتر در روز یکشنبه ۲۵ مارس ( ششم فروردین ) در اطراف شهر حمص خبر داده اند.
به گفته آنها این درگیری ها تلفات زیادی به همراه داشته است.
در همین حال فعالان گفته اند که در جریان درگیری های روز شنبه ۲۴ مارس دست کم ۵۰ نفر کشته شدند که اکثر این کشته ها در حمص بودند.
روسیه تاکنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه را وتو کرده، اقدامی که با واکنش تند جامعه جهانی روبرو شده است.
این در حالی است که به گفته خبرنگار بی بی سی، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، از مخالفان دولت بشار اسد حمایت می کنند. این کشورها خواستار کناره گیری آقای اسد از قدرت هستند.
در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درجریان دیداری که امروز یکشنبه ۲۵ مارس( ششم فروردین ) با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه داشت بر ضرورت کمک رسانی بیشتر از جمله ارائه تجهیزات ارتباطی به مخالفان دولت تاکید کرد.
اما رهبران دو کشور در عین حال فراهم کردن هرگونه تسلیحات برای مخالفان را رد کردند.
آنها همچنین تاکید کردند که باید درجریان نشست "دوستان سوریه" در مورد اقدامات جدید در زمینه ارسال کمک به سوریه مذاکره شود. قرار است این نشست هفته آینده در ترکیه برگزار شود.




ویلیام پتی، سفیر بریتانیا در کابل
آقای پتی در آستانه پایان ماموریت دو ساله خود در افغانستان قرار دارد
سفیر بریتانیا در کابل، اعلامیه اخیر گروه طالبان در مورد توقف مذاکرات با آمریکا را حرکت "تاکتیکی" توصیف کرده و گفته است که تصور نمی کند تمامی شاخه های طالبان با این تصمیم موافق باشند.
ویلیام پتی به خبرنگاران در کابل گفت که مهم است تا مشکلات جاری در افغانستان از طریق مسالمت آمیز حل شود و افزود که طالبان هنوز می تواند در ساختار سیاسی افغانستان جا داشته باشد.
طالبان اخیرا با انتشار اعلامیه ای گفت که موضع آمریکا در قبال مذاکرات صلح "مبهم" است و از این رو این گفتگوها را متوقف می کند.
اعلامیه طالبان همچنین آمریکا را مسئول توقف مذاکرات دانسته است اما با این حال، سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا هنوز به ادامه گفتگو با طالبان پایبند است.
سفیر بریتانیا در کابل که در پایان ماموریت دو ساله خود در افغانستان قرار دارد، دورنمای افغانستان را خوب ارزیابی کرد و گفت که افغانستان با تلاشهای موجود، در مسیر درستی در حرکت است.
'اشتباه'
مذاکره با طالبان و تلاش برای پایان دادن به خشونتها از طریق گفتگو، از برنامه های اصلی دولت افغانستان در سالهای اخیر بوده است و متحدان اصلی این کشور، از جمله آمریکا و بریتانیا و پیمان ناتو نیز از این برنامه حمایت کرده اند.
این تلاشها به حدی جدی بوده که بسیاری از نهادهای جامعه مدنی در افغانستان نسبت به بازگشت طالبان به قدرت ابراز نگرانی کرده اند.
با این حال، سفیر آمریکا در کابل می گوید که این نگرانی ها بی اساس است.
آقای پتی گفت که اگر طالبان به این فکر هستند که پس از خروج نیروهای ناتو، می توانند دوباره قدرت را در افغانستان بدست بیاورند، اشتباه می کنند.
او گفت: "فکر می کنم اگر طالبان منتظر خروج نیروهای خارجی و ساقط کردن حکومت (افغانستان) هستند، اشتباه می کنند. امیدوارم چنین فکری در سر نداشته باشند، چرا که برای طالبان بهتر است به فکر پایان جنگ و پیوستن به روند سیاسی باشند."
آقای پتی همچنین نسبت به توانایی نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو ابراز خوشبینی کرد، اما در عین حال گفت که جامعه جهانی برخی از فرصت هایی را در افغانستان از دست داد که می توانست اوضاع را در این کشور بهبود بخشد.
او گفت که افغانستان در سه سال اخیر به پیشرفت های مهمی دست یافته است، اما افزود که عدم توجه کافی به افغانستان در شش سال اول حضور جامعه جهانی در این کشور، باعث عقب ماندن شد.
سفیر بریتانیا گفت: "ما برخی فرصت ها را از دست دادیم. فکر می کنم پس از آنکه نیروهای ائتلاف به اینجا (افغانستان) آمدند و طالبان را از قدرت کنار زدند، ما شاید توجه کافی به افغانستان نکردیم. وظایف خود را به درستی درک نکرده بودیم."




باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به کره شمالی هشدار داده است که اگر برنامه‌اش برای پرتاب یک راکت را عملی کند، با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
او روز یکشنبه ۲۵ مارس گفت که کره شمالی با "تهدید یا اقدامات تحریک‌آمیز به چیزی دست نخواهد یافت."
رئیس جمهور آمریکا در شرایطی این هشدار را داده است که کره شمالی در حال فراهم کردن مقدمات پرتاب یک راکت است.
آقای اوباما گفته است که پرتاب این راکت، پوششی برای یک آزمایش موشکی است.
مقامات کره شمالی گفته‌اند که به دنبال فرستادن یک ماهواره به مدار زمین هستند و به همین دلیل، این راکت را پرتاب خواهند کرد.
گزارش شده است که کره شمالی این راکت را به موقعیت پرتاب منتقل کرده است.
آقای اوباما که برای شرکت در نشست جهانی امنیت هسته‌ای در سئول، پایتخت کره جنوبی به سر می‌برد، با لی میونگ بک، رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار کرده است.
رهبران کره جنوبی و آمریکا در جمع خبرنگاران در سئول گفته‌اند که کره شمالی در صورتی که برنامه خود برای پرتاب راکت را لغو نکند، خود را در معرض انزوا و تحریم‌های بیشتر قرار می‌دهد.
آقای اوباما گفت: "کره شمالی با تعهدات خود آشناست و باید برای عمل به این تعهدات، قدم‌هایی برگشت‌ناپذیر و غیرقابل تغییر بردارد."
او اضافه کرد که دولت‌های آمریکا و کره جنوبی بر سر این موضوع "کاملا در کنار هم" هستند.
لی میونگ بک، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز گفت که او و همتای آمریکاییش توافق کرده‌اند تا "به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یا تهدید از سوی کره شمالی پاسخی قاطعانه" بدهند و "به طور مرتب، آمادگی دفاعی مشترک دو کشور را تقویت کنند."
در عین حال، او گفت که جامعه بین‌الملل آماده است تا به کره شمالی کمک کند وضعیت زندگی شهروندانش را بهبود بخشد، به شرطی که این کشور "مسیر صلح" را انتخاب کند.
کره شمالی برای پرتاب یک راکت در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۶ آوریل برنامه‌ریزی کرده و گفته است که پرتاب این راکت با یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، رهبر سابق کره شمالی، همزمان است.





انفجار در دوشنبه
بعد از ظهر روز یکشنبه 25 مارس در نزدیکی ترمینال اتبوسهای شهر دوشنبه انفجاری رخ داد.
به گفته منابع وزارت امور داخلی تاجیکستان، در این حادثه کسی کشته نشده است.
یک منبع این وزارتخانه به بی بی سی گفت فردی که "به اتهام راهزنی" مورد جستجویی پلیس بود، به هنگام بازداشت نارنجکی را منفجر کرده است.
اما در اثر این انفجار هیچ کس آسیب ندیده و خود فردی هم که دست به انفجار زده بود، جراحت برداشته و به بیمارستان منتقل شده است.
این منبع گفت که هویت این شخص معلوم است، ولی پلیس از افشای آن به خاطر مختل نشدن روند تحقیق خودداری می‌کند.
وی گفت: "این شخص افراط گرا نبود، با هیچ گروه افراط گرا هم ارتباط نداشت، ولی تنها به اتهام راهزنی مورد جستجوی پلیس قرار داشت."
شاهدان عینی پیشتر به بی بی سی گفته بودند که این مرد از تعقیب مأموران پلیس فرار کرده و در خیابانی که از نزدیکی تیرمینال اتوبوسهای شهر دوشنبه معروف به "اتووُکزال" رد می‌شود، "خود را منفجر کرده است."
یک شاهد عینی گفت: "ما از نزد اداره پلیس محلی رد می‌شدیم که چندی از مأموران پلیس با تفنگ کالاشنیکف از این ساختمان بیرون شدند و به طرف "اتووُاکزال" دویدند."
اما یک شاهد عینی دیگر گفت که در اثر انفجار دست یک مرد (ظاهراً همانی که مورد تعقیب پلیس بود و نارنجک را منفجر کرد) قطع شده است.
قبل از انفجار در این محل صدای تیراندازی نیز به گوش رسیده است.
انفجار
یک ساکن محله موسوم به "پرُفسویوز" به بی بی سی گفت که مأموران پلیس حرکت به سوی ترمینال مسافربری را مدتی محدود کردند و خودروها را نمی‌گذاشتند که در ایستگاه نزد ترمینال توقف کنند.
در لحظات پس از انفجار حرکت صدها خودرو در راه نزدیکی ترمینال اتوبوسها برای مدتی متوقف شده بود. اما دیرتر راه باز شد، ولی تعدادی مأمور پلیس و امنیتی در محل به تحقیق حادثه مشغول بودند.
خبرنگار بی بی سی که از محل انفجار دیدن کرد، می‌گوید که در محل حادثه آثار خون و کلاهی که ظاهراً به مرد عامل انفجار تعلق داشته، دیده می‌شد.
این انفجار پس از انجام مراسم جشن جهانی نوروز در "نوروزگاه" شهر دوشنبه و قبل از ملاقات رهبران چهار کشور ایران و افغانستان و تاجیکستان و پاکستان رخ داد.
به گفته منابع پلیس تاجیکستان، این حادثه با جشن نوروز و یا دیدار رؤسای جمهوری چهار کشور منطقه در دوشنبه هیچ ارتباطی ندارد.
در سالهای اخیر، گروههای تندرو اسلامی، بویژه عده‌ای از تحصیل کردگان مدارس اسلامی کشورهای عربی، نوروز را "جشن مجوسان" خوانده و از مردم دعوت کرده‌اند که از برگزاری این جشن خودداری کنند.
اما روحانیان بانفوذی مانند حاجی اکبر توره جان زاده، گفته‌اند که برگزاری جشن نوروز که "سال نو ملی" محسوب می‌شود، با اسلام هیچ تناقضی ندارد.





بی‌بی‌سی دریافته است که به خانواده‌های افرادی که جان خود را در حمله دو هفته پیش یک سرباز آمریکایی در قندهار از دست داده‌اند و نیز به افرادی که در این حمله زخمی شده‌اند، غرامت پرداخت شده است.
یک مقام رسمی افغانستان گفته است که خانواده هر یک از کشته‌شدگان این حمله ۴۶ هزار دلار و هر فردی که زخمی شده است ۱۰ هزار دلار دریافت کرده است.
رابرت بیلز، سرباز آمریکایی، روز جمعه، چهارم فروردین (۲۳ مارس)، رسما درباره ارتکاب به ۱۷ فقره قتل عمد، تفهیم اتهام شد.
اقدام این سرباز آمریکایی در تیراندازی و قتل غیرنظامیان در ولایت قندهار در روز یازدهم مارس، واکنش افکار عمومی افغانستان را به دنبال داشت و بر تنش در روابط افغانستان و آمریکا افزود.
رابرت بیلز به قتل هفده شهروند افغان با برنامه‌ریزی قبلی متهم شده است.
او همچنین متهم است که به یک مرد، یک زن و چهار کودک دیگر حمله و تلاش کرده است آنها را به قتل برساند.
هنوز مشخص نیست که چه کسی غرامت قربانیان این حادثه را به خانواده‌های آنها پرداخته است.
اما بی‌بی‌سی دریافته است که اعضای خانواده‌های قربانیان، در دفتر والی قندهار، جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان ارتش آمریکا و نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان داشته‌اند.
به این افراد گفته شده است که تعدادی از شاهدان این حمله، به آمریکا فرستاده می‌شوند تا در این باره شهادت دهند. بقیه شاهدان نیز می‌توانند به صورت ویدئویی در جریان جلسه محاکمه آقای بیلز قرار بگیرند.

"اعترافی نشده است"

رابرت بیلز که ۳۸ سال دارد، هم‌اکنون در زندانی نظامی در کانزاس آمریکا به سر می‌برد. او هفته گذشته از افغانستان به آمریکا منتقل شد و از آن زمان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.
وکیل او گفته است که آقای بیلز وقایع (شب حمله) را "خیلی کم" به یاد می‌آورد. با این حال، او گزارش‌هایی را که درباره مست بودن آقای بیلز در شب حادثه منتشر شده‌اند، رد کرده است.
او همچنین گفت که آقای بیلز به ارتکاب جرمی اعتراف نکرده است.
با آن که مقامات افغانستان بارها گفته‌اند که بیش از یک نفر در کشتار قندهار نقش داشته است، رابرت بیلز تنها فرد متهم در این حادثه شناخته می‌شود.
گفته می‌شود که روند محاکمه آقای بیلز طولانی خواهد بود، ولی طبق قانون، در صورت محکومیت، او ممکن است اعدام شود.






بر اساس گزارش‌ها از دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، "جشن جهانی نوروز" روز یکشنبه، ششم فروردین (۲۵ مارس)، با حضور رئیس‌جمهورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان در این شهر برگزار شده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، مراسم جشن نوروز که سومین "جشن جهانی نوروز" خوانده می‌شود، در کاخ سامان در شهر دوشنبه برگزار شده است.
نمایشگاهی از صنایع دستی، میراث فرهنگی و رسوم و سنت‌های نوروزی کشورهای حاضر در این جشن نیز در کاخ سامان برگزار شده است.
ایران در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ میزبان اولین و دومین "جشن جهانی نوروز" بود.
گزارش شده است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران که از روز شنبه، پنجم اسفند، به تاجیکستان رفته است، با رئیس‌جمهورهای حاضر در جشن نوروز در جشن نوروز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.





رأی‌گیری در منطقه اوستیای جنوبی برای انتخاب رئیس‌جمهور این منطقه آغاز شده است.
گرجستان که مورد حمایت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا است، اعلام کرده است که این منطقه بخشی از گرجستان است و برگزاری انتخابات اخیر در آنجا غیرقانونی است.
روسیه از استقلال اوستیای جنوبی حمایت می‌کند.
با این حال، نامزدی که گفته می‌شد مورد حمایت روسیه است، در انتخابات ماه نوامبر در اوستیای جنوبی نتوانست رأی مورد نیاز خود را کسب کند. هرچند اندکی بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، مقامات اوستیای جنوبی، روند رأی‌گیری را غیرقانونی خواندند و خواهان برگزاری انتخاباتی دوباره شدند.





در مصر، اسلام گراهای این کشور اکثریت کرسی های هیاتی را که قرار است قانون اساسی جدید کشور را تدوین کنند، دراختیار گرفته‌اند.
به گفته مقامات، در انتخابات روز گذشته شنبه ۲۴ (مارس) که توسط دو مجلس علیا و سفلی که تحت تسلط اسلام گرایان است، برگزار شد، حدود هفتاد درصد از صد عضو منتخب این هیات از احزاب اسلام گرا هستند.
احزاب اسلام گرا حدود سه چهارم اعضای پارلمان مصر را تشکیل می دهند.
روز گذشته گروهی از احزاب سکولار و لیبرال ضمن خارج شدن از روند انتخاب هیات تدوین قانون اساسی نسبت به عواقب حضور چشمگیر اسلام گرایان و نفوذ آنها هشداردادند.
به گفته لیبرال ها و سکولارها، اسلام گرایان در تلاشند تا روند تدوین قانون اساسی را به انحصار خود دربیاورند.
از مواردی که قرار است این هیات به آن بپردازد، میزان اثر گذاری قوانین اسلامی بر قانون اساسی جدید مصر خواهد بود.