۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سخن با سينه‌چاکان رهبر، پرسش از شيفتگان خاتمی، پيشنهاد به معترضان

 مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
موضوع و موضع خاتمی را به خود او بسپاريم. اگر توضيحاتی که قرار است در اختيار مردم قرار دهد برای اکثريت فعالان جنبش سبز قانع‌کننده بود او همچنان يکی از نقش‌آفرينان مؤثر جنبش خواهد بود. اگر هم توضيحات او تئوری رجبعلی مزروعی (دريچه سازش و مذاکره) را ثابت کرد هيچ‌کس حق ندارد به او خرده بگيرد. اگر چنين باشد از آقای خاتمی و ياران او که مهم‌ترين شعار ايشان شفافيت و صداقت بوده، انتظار می‌رود با صراحت، همين سخن را با مردم در ميان بگذارند و پرچم خود را برافراشته کنند. بعيد نيست که آن پرچم، محور وحدت عده زيادی شود که مشکل آن‌ها با وضعيت فعلی ففقط عملکرد برخی از مديران اجرايی و نه رأس نظام است
ويژه خبرنامه گويا
از ماهها قبل، سران نظام تلاش گسترده ای را آغاز کردند تا به جهانيان نشان دهند روز دوازدهم اسفندماه ، انتخاباتی بی نظير در ايران برگزار خواهد شد . تأکيد می کنم که تلاش سران نظام، تنها بر جلب نظر جهانيان متمرکز بود و نه ملت ايران . زيرا برای حاکميت جمهوری اسلامی، نوع نگاه ايرانيان به حکومت و ميزان مقبوليت نظام در داخل کشور اهميتی ندارد . به هرحال برای رسيدن به آن هدف، راههای گوناگونی آزموده شد اما از آنجا که برگزاری يک انتخابات واقعی ، به مقبوليت عمومی نظام وابسته است و حاکميت فعلی ايران از اين مقبوليت بهره ای ندارد اغلب تلاش های رژيم راه به جايی نبرد . حتی آخرين حربه سران حکومت برای بهره گيری از پوشش خبری خارجی برای تغيير نگاه غير ايرانيان به واقعيت های ايران نيز نتيجه معکوس داد زيرا به خاطر محدود سازی های همراه با نگرانی که توسط دستگاههای امنيتی جمهوری اسلامی بر خبر نگاران خارجی اعمال شد آنها را قانع کرد که آنچه روز جمعه در ايران برگزار می شود هرچيزی می تواند ياشد جز يک انتخابات واقعی . لذا همان خبرنگارانی هم که به صورت گزينشی موفق به اخذ ويزا برای پوشش نمايش دوازدهم اسفند شده بودند گزارش های فراوانی به کشورهای خود مخابره کردند که نشان می داد هيچکس اجازه کسب اطلاع از ديدگاه واقعی ملت ايران ، ميزان حضورمردم در حوزه های رأی گيری که برای نمايش تلويزيونی آماده نشده اند و نحوه فعاليت تبليغات منتقدان را ندارد.
تبليغات نظام در داخل کشور که برای فريفتن اقشار خاصی طراحی می شود نيز به گونه ای بود که حتی کم هوش ترين افراد را به خنده وامی داشت . در تهران از ميان هزاران محل اخذ رأی ، تنها چهار مسجد برای پوشش تمام وقت انتخاب شده بود و همين مسئله نشان می داد امکان تهيه گزارش ـ ولو محدود ـ از حضور قابل قبول مردم درهزاران صندوق ديگرپايتخت وجود ندارد . چهار مسجد انتخاب شده برای استقرار دوربين های تلويزيونی نيز هريک ويژگی خاصی داشت . مسجد النبی تهران تنها سينمای محله نارمک در سالهای قبل از انقلاب بود که توسط گروهی از متمولان متدين خريداری و به مسجد تبديل شد . در حال حاضر بنيانگزاران آن مسجد ، هيچ نقشی در اداره آن ندارند و در عوض ، يکی از اعضای دفتر رهبری ـ موسوی کاشانی ـ امامت و مديريت مسجد را در اختيار گرفته است . امامت مسجد امام حسين (ع )به عهده سيد محمد حسن ابوترابی ـ سرليست جبهه متحد اصولگرايی درتهران ـ است . مسجد لرزاده نيز در سالهای اخير همواره يکی از مراکز تجمع تندروترين وافراطی ترين حاميان رهبر بوده است. امامت اين مسجد تا چندی قبل به عهده مرحوم عميد زنجانی بود که مواضع او بر عليه دانشجويان واساتيد دانشگاه پس از انتصاب به رياست دانشگاه تهران ـ در دولت اول احمدی نژاد ـ هيچگاه فراموش نخواهد شد. چهارمين مسجدی که روز دوازدهم اسفند به پايگاهی برای نمايش های تلويزيونی انتخابات تبديل شده بود مسجد امير نام داشت که در طول سال و در مناسبت های مختلف مذهبی ، پايگاهی برای تجمع افراطيون ظاهرالمذهب است. حسينيه ارشاد که در تمام انتخابات های پيشين ، مرکز استقرار دوربين های تلويزيون حکومتی بود امسال مورد توجه جدی حکومت قرار نداشت. اما در عين حال عده ای از مزدوران حکومت ، از پنجشنبه شب در آن حسينيه مستقر شدند و اين حضور دستوری، با ناشی گری سايت خبری جهان نيوز افشا شد . اين سايت حکومتی در ساعات اوليه روز دوازدهم اسفند نوشت:
«محمد مهدی مخبريان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه در فضای حاکم فعلی جامعه که مردم برای ديدن يک مسابقه فوتبال يا خريد سکه از شب تا صبح در صف های طويل المدت حضور دارند گفت: ما با توجه به اهتمامی که به فرمايشات رهبر معظم انقلاب داريم به صورت نمادين از ساعت ۱۲ امشب تا صبح فردا مقابل شعبه اخذ رأی حسينيه ارشاد تجمع خواهيم کرد.» اين فعال حوزوی ادامه داد: در اين برنامه بعد از اين تجمع نمادين که به منظور نشان دادن اشتياق به اطاعت از کلام رهبری صورت می گيرد رای خود را پس از رای دادن مقام معظم رهبری به صندوق خواهيم انداخت.»(۱)
کسانی که تبليغات ناشيانه حکومت و تمرکز تبليغات در چهار مسجد فوق الذکر را مشاهده نمودند ترديدی ندارند که سران نظام حتی قبل از آغاز رسمی نمايش انتخاباتی، از بی روتقی اين دوره انتخابات آگاه بودند . آنچه که در عمل مشاهده شد نيز همان پيش بينی های قبلی نظام را تأييد کرد و لذا در هيچيک از ساعات روز دوازدهم اسفند ماه ، گزارش مستقيمی از ساير مراکز رأی گيری در تهران پخش نشد . گفتگوهای سفارشی که به عنوان مصاحبه با مردم پخش می شد نيز دليل ديگری بر دستوری بودن همه اقدامات تبليغاتی - انتخاباتی تلويزيون جمهوری اسلامی بود . ظاهراً همه دست اندرکاران اجرايی و تبليغاتی ، مأموريت داشتند « دقت » و « صحت » پيش بينی رهبری در خصوص « حضور پٌرشکوه مردم در انتخابات » و «زدن سيلی به چهره دشمنان » را ثابت کنند. بر همين اساس ، سخنگوی شورای نگهبان حدود ساعت يازده صبح دوازدهم اسفند از افزايش هشت درصدی مشارکت خبر داد .اين ادعا در حالی مطرح شد که هيچ مکانيزمی برای مقايسه ميزان شرکت کنندگان در انتخابات اخير و دوره های قبلی رأی گيری در ساعات معين وجود ندارد (۲). گزارش های تهيه شده به عنوان مصاحبه های مردمی هم بدون استثنا شامل اظهار نظر کليشه ای مصاحبه شوندگان در خصوص « شرکت در انتخابات برای زدن مشت به دهان و سيلی به چهره دشمنان » بود .
البته برای ساکنان پايتخت و اهالی ساير شهرهای کشور که خود شاهد کسادی بازار « متوليان انتخابات در اغلب حوزه های رأی گيری » بودند نيازی به توضيح نيست چون همه آنها وضعيت شهر خود را ديده اند و با ساير همشهريان خويش ، سخن گفته اند . ضمن آنکه به دليل تعطيلی تمام برنامه های تفريحی تلويزيون . اغلب ايرانيان دروز جمعه اصولا به سراغ رسانه غير حرفه ای جمهوری اسلامی نرفتند که تحت تأثير تبليغات آن قرار بگيرند . غير ايرانيان هم به زودی با دريافت گزارش هايی که توسط خبرنگاران خارجی حاضر در ايران تهيه شده ، از واقعيت های انتخابات مطلع خواهند شد .اين نکته ای است که سران نظام هم به خوبی از آن آگاه هستند ولذا به نظر می رسد اين حد از تبليغات و پرداخت های کلان به برخی مجريان تلويزيونی برای حنجره درانی ، تنها با هدف فريب اقليتی ناچيز از مردم و گروهی از روحانيون سنتی در قم و مشهد انجام شده تا با قانع کردن آنها نسبت به برخورداری رهبر از پشتيبانی مردمی ، هرگونه ابراز مخالفت يا انتقاد توسط همان گروه از روحانيون و مردم ، متوقف شود .

در اين بخش از يادداشت روی سخنم با سينه چاکان رهبر است که سينه چاکی آنها نه از سر اعتقاد بلکه ناشی از باج های کلانی است که توسط سران نظام و البته از جيب ملت به عده ای معدود از مزدوران پرداخت می شود . آنها بايد بدانند تمسک به اينگونه اقدامات فريب کارانه ، مختص نظام هايی است که به آخر خط رسيده اند و تبليغات فريب کارانه آنها تنها با هدف تعويق سرنگونی يا روحيه بخشی به بخشی از حاميان ناآگاه است . آنها ميزان حضور مردم واقعی ذر انتخابات راديدند . در اين دوره ، بر خلاف دوره های گذشته ، از ميان هنرمندان مردمی ، ورزشکاران محبوب ، سياستمداران خوشنام و روحانيون غير حکومتی ، هيچ کس حاضر به همراهی با حکومت برای دعوت مردم به شرکت در انتخابات نشد . در اين دوره برای نخستين بار در طول دوره استقرار جمهوری اسلامی ، کسانی همچون محمد نوری زاد در صف دعوت کنندگان به تحريم بودند و قهرمانانی مانند مهدی خزعلی برای دعوت عملی مردم به تحريم ، جان خود را درکف دست گرفتند . در اين دوره ، نه تنها رئيس مجمع تشخيص مصلحت در روزهای قبل از انتخابات ، مردم را به مشارکت در اين نمايش مسخره دعوت نکرد بلکه رئيس دولت کودتا هم حاضر نشد که از دعوت کنندگان جدی برای فراخواندن مردم به پای صندوق های رأی باشد . همه اينها ، بشارت برای مردمی است که از ادامه حاکميت دروغ ، تزوير وبی کفايتی در کشور به تنگ آمده اند وهشدار جدی برای کسانی است که نظام را به خاطر ثروت فراوان کشور و بذل وبخشش های بی حساب رهبر به مزدوران خود می خواهند .آنها اگر اين سخن را امروز نشنوند و به دلايلی که موجب برگزاری بی رونق ترين انتخابات بعد از انقلاب شد نينديشند بعيد است فرصت ديگری برای نجات خويش بيابند . حاميان رهبر در اين دوره نيز با پخش شايعاتی در خصوص قطع يارانه کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند يا وحشت آفرينی در ميان برخی خانواده ها در مورد احتمال مشکل آفرينی برای دانشجويان يا مستخدمان دولت که در انتخابات شرکت نمی کنند توانستند عده ای را به حضور غير رضايتمندانه در نمايش انتخاباتی ، يا ساير نمايش های حکومتی وادار کنند اما بسيار زودتر از آنکه تصور می شود همين اقشار از ميليونها هموطن خود که در انتخابات شرکت نکرده اند خواهند شنيد که دولت ،توانايی اعمال چنين تنبيهاتی را ندارد . ضمن آنکه به زودی با ناتوانی دولت در پرداخت يارانه های نقدی ، حربه « خريد رأی در برابر يارانه »حتی در ميان نيازمندترين اقشار جامعه نيز بی اثر خواهد شد و اگر تا يکسال ديگر ، فشار های داخلی و خارجی ، کار نظام را يکسره نکرده باشد اين حربه در بسيج اقشاری از جامعه برای مشارکت ناخواسته در برخی فراخوانهای حکومتی ، به کمک نظام نخواهد آمد .
اين دوره از انتخابات، يک سورپرايز هم داشت که توسط خبرگزاری فارس افشا شد. اين سورپرايز چيزی نبود جز اعلام حضور سيد محمد خاتمی در پای يکی از صندوق های رأی و شرکت در انتخابات . اين خبر آنقدر غير منتظره بود که تا ساعت ها ، کسی آن را باور نمی کرد . اما اکنون ديگر در صحت خبر ، هيچ ترديدی وجود ندارد . وعده داده شده که سيد محمد خاتمی به زودی در اين مورد با مردم سخن خواهد گفت . پيش از ارائه توضيحات شخصی آقای خاتمی ،يکی از حاميان بسيار جدی وی ، داستان ملاقات چند ساعته خود با او را نقل کرده که نشان می دهد حضور رئيس جمهور پيشين ايران در انتخابات به خاطر نگرانی نسبت به سرنوشت زندانيان و خطراتی بوده که او نسبت به امنيت کشور احساس می کرده است . در اين ماجرا، گروهی مانند هميشه ، به دفاع از خاتمی پرداخته اند چون او « خاتمی » است . به عبارت ديگر ، به يقين می توان گفت چنانچه جای خاتمی با کروبی يا موسوی ، عوض می شد قطعا همين شيفتگان خاتمی فرياد بر می آوردند که « خاتمی از درون زندان خانگی ، خواستار عدم مشارکت در انتخابات فرمايشی شده ، اما کروبی و موسوی در زدوبندی اشکار با رهبر ، خواسته خاتمی را زير پا گذاشته اند و اتحاد شکل گرفته پيرامون تحريم انتخابات را شکسته اند»!
من بر خلاف همه کسانی که در طی دو روز گذشته بی تحملی خود در برابر خاتمی را به نمايش گذاشته اند اقدام اخير را بسيار مبارک می دانم . امروز خاتمی می تواند بار ديگر پرچم اصلاحات با قرائت خويش را در دست بگيرد و جلودار کسانی شود که اولاً گمان می کنند راهی جز تن دادن به انتخابات در قالب نظم موجود وجود ندارد و ثانياً برگزارکنندگان و ناظران انتخابات در ايران، در حدی از امانت داری هستند که پس از کودتای بيست و دوم خرداد هشتاد وهشت، همچنان متولی برگزاری انتخابات باشند. کسی نمی داند شايد اين پرچم و پرچمدارش، بتوانند تعداد بسياری از معترضان را در گرد خود جمع کنند و به اتکای آنان به مذاکره با حکومت بنشينند (آقای رجبعلی مزروعی به عنوان يکی از حاميان سرشناس اقای خاتمی ، ضمن دفاع از حضور او در انتخابات، خاتمی و رفسنجانی را «دريچه های سازش » معرفی کرده و خواستار خودداری از بستن اين دريچه شده است).
در طرف مقابل ، کسانی هم که مانند موسوی و کروبی می انديشند و جنتی را دزد آرای مردم و تسهيل کننده «ادامه حکومت رمالان دروغگو و فاسد بر کشور» می پندارند بايد بدانند که خاتمی علاقه ای به پرچمداری و حتی همراهی با آنها راندارد. اين شفاف سازی خاتمی را هم درموقعيت بهتری قرار خواهد داد و اگر او بار ديگر تصميم به مشارکت در انتخاباتی داشته باشد که شيخ احمد جنتی و يارانش برگزارکننده آن هستند برای عملی ساختن اراده خويش ، احساس شرمندگی نخواهد داشت. اما اکنون که قرار است اقای خاتمی ، به پرسش های ايجاد شده در اين زمينه پاسخ گويد من هم مايلم دو سؤال مشخص را مطرح و پاسخگويی آن را از سيد محمد يا شيفتگانی که در روزهای اخير به دفاع بی چون و چرا از مراد خويش پرداخته اند تقاضا نمايم .
در دفاعيات اوليه نسبت به اقدام آقای خاتمی ، دو نکته به صورت برجسته وجود دارد .اين دونکته در توضيحاتی که يکی از ياران آقای خاتمی بر روی صفحه فيس بوک خود نوشته ، قابل مشاهده است :
«۱- خاتمی اخبار نگران کننده‌ای را طی دو روز منتهی به انتخابات درباره برنامه و نقشه‌های تندروهای جريان حاکم در زمان پس از انتخابات دريافت کرده بوده که حرکتی غافلگير کننده را برای بر هم زدن آن ايجاب می‌کرده است".
۲-آقای خاتمی از همه نيروهای اصلاح طلب و سبز خواسته است که "پيچيده بودن شرايط سياسی داخلی و بين المللی و ابعاد مختلف را که می‌تواند بر تصميمات تاثير بگذارد" درک کنند.»
سؤالات من دقيقا معطوف به همين دو نکته است. اگر اخبار نگران کننده ، دو روز قبل از انتخابات به دست خاتمی رسيده ، چرا آن را حتی با نزديک ترين دوستان ، ياران و بستگان خود نيز در ميان نگذاشت به طوری که محمد رضا خاتمی و همسرش نيز از اقدام خاتمی بی اطلاع بودند ؟ آيا نبايد ساير عناصر مؤثر اصلاحات هم از اين نقشه های خطرناک مطلع می شدندتا در تصميمی که مشترکاً با خاتمی برای عدم حضور در انتخابات گرفته بودند تجديد نظر نمايند ؟اما پرسش مهم ترآنکه تدبير خاتمی برای بر هم زدن ‪"‬نقشه تندروهای جناح حاکم ‪‬ چه بوده است؟ »خاتمی در يک روستای دورافتاده به دور از چشم رسانه ها در رأی گيری شرکت کرد تا نقشه تندروهای جناح حاکم را خنثی نمايد . نکته جالب و سؤال انگيز در اين ميان آنست که خبر اين حضور - که به تصور آقای خاتمی، بر هم زننده آن نقشه های خطرناک بود ـ توسط خبرگزاری دروغ پرداز فارس و بازوی رسانه ای « تندرو ترين لايه های حکومت » منتشر شد!! ساعتی بعد هم ، مرتضی تمدن استاندار تهران که فرماندهی خشن ترين عمليات بر عليه کروبی و موسوی را به عهده داشته و از افراطی ترين عناصر حکومت تلقی می شود اين خبر را تأييد کرد . راستی اگر خبرگزاری فارس در هماهنگی با « اربابان تندرو» از انتشار خبر حضور اقای خاتمی در انتخابات خودداری می کرد آيا خاتمی شخصاً خبر مشارکت در انتخابات را در اختيار رسانه ها می گذاشت؟ يا مثلا ًبا ارسال کپی «شناسنامه مُهر خورده خود »برای « بخش کمتر تندرو حکومت » آنها را قانع می ساخت که بخش «تندروتر» را از اجرای نقشه های خطرناک ، منصرف نمايند ؟ پاسخ به اين پرسش ساده و درعين حال مهم ، می تواند بسياری از ابهامات را برطرف نمايد .
اما پيشنهادی برای معترضان! فراموش نکنيم که نمايش روز دوازدهم اسفند، يک رسوايی بزرگ برای حکومت بوده و سران نظام، از سرگرمی ما به موضوع حضور خاتمی در انتخابات و غفلت از افشای «رسوايی دوازدهم اسفند» بسيار خوشنودند . پس موضوع و موضع خاتمی را به خود او بسپاريم . اگر توضيحاتی که قرار است در اختيار مردم قرار دهد برای اکثريت فعالان جنبش سبز ، قانع کننده بود او همچنان يکی از نقش افرينان مؤثر جنبش خواهد بود . اگر هم توضيحات او ، تئوری رجبعلی مزروعی ـ نقش آفرينی خاتمی در کنار رفسنجانی به عنوان دريچه سازش و مذاکره ـ را ثابت کرد هيچکس حق ندارد به او خرده بگيرد . اگر اينچنين باشد از اقای خاتمی و ياران او که مهم ترين شعار ايشان شفافيت وصداقت بوده، انتظار می رود با صراحت، همين سخن را با مردم در ميان بگذارند و پرچم خود را برافراشته کنند . بعيد نيست که آن پرچم ، محور وحدت عده زيادی شود که مشکل آنها با وضعيت فعلی ، ففقط عملکرد برخی از مديران اجرايی و نه رأس نظام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نويس
http://jahannews.com/vdcfjyd0ew6dyma.igiw.html
۲- سخنگوی شورای نگهبان ، هم زمان با ادعای افزايش مشارکت ، اعتراف کرد که در اين دوره از انتخابات مراحل رأی گيری در همه حوزه ها ، به صورت کامپيوتری انجام نمی شود . ضمن آنکه در انتخابات گذشته ، به دليل مخالفت شورای نگهبان با نرم افزار ارائه شده برای اجرای کامپيوتری انتخابات ، همه مراحل اخذ و ثبت آرابه صورت دستی انجام شد . به عبارت واضح تر ، در سال هشتاد وشش هيچ آماری از ميزان شرکت کنندگان در در ساعات مختلف رأی گيری وجود نداشت ولذا به نظر می رسد ادعای سخنگوی دروغ پرداز شورای نگهبان مبنی بر افزايش هشت درصدی مشارکت تا ساعت يازده و پيش بينی او برای افزايش مشارکت تا پايان روز دوازدهم ، تنها بر اساس انجام وظيفه برای تحقق پيش بينی رهبر بوده است

 

 

شيرين عبادی در واکنش به تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر: 

گويا مسئولان قضايی در خواب غفلت فرو رفته اند، سايت کانون مدافعان حقوق بشر

فشار بر مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی و درخواست های نيروهای امنيتی از آنان برای انجام مصاحبه های فرمايشی و همچنين صدور حکم عبدالفتاح سلطانی، واکنش "شيرين عبادی"، برنده جايزه صلح نوبل را به همراه داشت.
به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر تحت فشار قرار گرفته اند تا عليه کانون مدافعان حقوق بشر و شخص شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل مصاحبه کنند و پذيرش چنين خواسته ای را شرط بسته شدن پرونده آنان عنوان کرده اند.
شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گوی کوتاهی گفت: "دولت ايران به جای آنکه اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر را دستگير کند و تحت فشار جسمی و روحی، از آنان بخواهد تا به اعتراف های دروغين تن دهند، آيا بهتر نيست در رفتار خود با مردم تجديد نظر کند تا از اساس موضوع حل شود."

آقای سلطانی و ديگر اعضای کانون مدافعان در حال پرداخت بهای سنگين هستند
عبادی در خصوص فشارهای وارده به فعالان حقوق بشر گفت: "آقای سلطانی و تعداد زيادی از همکاران کانون مدافعان حقوق بشر که به زندان رفته اند، از سوی بازجو که در تمامی موارد يک نفر بوده است، تحت فشار قرار گرفته اند تا عليه کانون مدافعان و من صحبت کنند."
او افزود: "بازجو با اصرار به اين افراد گفته است که بايد در اعتراف های خود بگويند، از آنجا که کانون مدافعان حقوق بشر برای دفاع از زندانيان سياسی از مراجعان پول طلب نمی کرده، دريافت کمک های نقدی از سفارتخانه های بيگانه بوده است."
عبادی گفت: "بازجوی واحد در تمامی موارد به دوستان فشار آورده است که اگر آنها در يک مصاحبه تلويزيونی اعلام کنند که جايزه صلح نوبل را به خاطر مسائل سياسی و براندازی به عبادی داده اند، آزاد شده و به آنها اجازه خروج از کشور داده می شود."
او در ادامه گفت، از آنجا که هيچ يک از اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر حاضر نشده اند تن به چنين خواسته ای بدهند، در حال پرداخت بهای سنگينی هستند.
عبدلفتاح سلطانی، پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شده است. اين وکيل و فعال حقوق بشر در اولين پرونده خود حکم تبرئه دريافت کرده است. عبادی در اين خصوص گفت که گويا مسئولان قضايی در خواب غفلت فرو رفته اند.
عبادی در پاسخ به اين سؤال که آيا می توان فردی را که برای يک اتهام حکم تبرئه گرفته است، مجدد بازداشت کرد، گفت: "آقای سلطانی در حال حاضر در زندان هستند و توسط قاضی پيرعباسی محاکمه شده اند. بازجو در ابتدای بازجويی به آقای سلطانی گفته بود که اگر اينبار اعتراف نکنی بلايی را که برسر نسرين ستوده آوردم بر سر تو نيز می آورم."
او در ادامه گفت: "از آنجايی که دادگاه استقلال خود را از دست داده است، قاضی پير عباسی به وکلای آقای سلطانی اعلام کرده است که ايشان به ۱۰ سال حبس، محکوم شده است. البته اين حکم هنوز به صورت کتبی به آقای سلطانی يا وکلای ايشان ابلاغ نشده است."
عبادی گفت: "طبق گفته وکلای آقای سلطانی، ايشان روز محاکمه به قاضی می گويد که تو قاضی نيستی، زيرا که قاضی من بازجويی است که حکم را قبلاً داده است. رييس دادگاه نيز در اين زمان با لبخند می گويد که از اين مسأله بگذريم و از خود دفاع کنيد. آقای سلطانی هم می گويد که اين دادگاه صالح برای رسيدگی به پرونده اش نيست، زيرا اتهامات سياسی است و بنابراين بايد اين پرونده در دادگاه عمومی و با حضور هیأت منصفه رسيدگی شود. از سوی ديگر ايشان به قاضی گفته اند که در گذشته برای عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر محاکمه و تبرئه شده اند و اکنون نيز به همان اتهام تحت محاکمه قرار گرفته اند و چون به حرف بازجو گوش نکرده است می خواهند او را محکوم کنند."
رييس کانون مدافعان حقوق بشر با بيان اينکه در اين خصوص فقط آقای سلطانی نيست که با چنين مسائلی رو به رو می شود، گفت: "متأسفانه پرونده افراد زيادی در اختيار بازجوی واحدی است که اين شخص واحد، حاکم بر سرنوشت افراد شده است."
عبادی در ادامه با اشاره به بازداشت عبدالرضا تاجيک و نرگس محمدی گفت: "همين بازجو بارها به اين دو نفر اعلام کرده است که شرط بسته شدن پرونده آنها اين است که عليه کانون مدافعان حقوق بشر صحبت کنند يا خانم ستوده يا آقای سيف زاده که در زندان هستند، تحت فشار قرار دارند.

او گفت: "آقای سيف زاده که در يک پرونده محکوم شده است و دو پرونده مفتوح نيز دارند، بارها به خاطر پرونده های مفتوح خود در زندان بازجويی شده اند و بارها همان بازجوی واحد با اصرار از ايشان خواسته است تا عليه کانون مدافعان صحبت کند."
به گفته عبادی تنها مؤسسان و همکاران رسمی کانون مدافعان حقوق بشر زير فشار نبوده اند بلکه هرفرد مرتبط با کانون مدافعان و فعال حقوق بشر، با اين فشارها مواجه بوده است.
مسلم می دانم آقای مدنی تحت شکنجه برای اعتراف هستند
برنده جايزه صلح نوبل با اشاره به بازداشت سعيد مدنی که از اعضای "کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" بوده است، گفت: "آقای سعيد مدنی بيش از ۵۰ روز است که در زندان به سر می برند، بدون اينکه مشخص شود در کدام زندان هستند و اتهامشان چيست."
عبادی با بيان اينکه پيگيری خانواده و وکلای آقای مدنی راه به جايی نبرده است، گفت: "مسلم می دانم که همان بازجوی معروف، الان ايشان را تحت شکنجه روحی و جسمی قرار داده است تا از او اعتراف بگيرد."
برنده جايزه صلح نوبل در ادامه با اشاره به تحت فشار قرار دادن اعضای "شورای ملی صلح" و "کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" گفت که اين دو نهاد توسط کانون مدافعان حقوق بشر پی ريزی شده است که جلساتشان نيز در کانون تشکيل می شده اما در ماهيت، استقلال خود را داشته اند.
عبادی با بيان اينکه کليه اعضای اين دو نهاد يا زندان و بازجويی شده اند و يا مجبور به ترک وطن، گفت: "بازجوی امنيتی که همه ما را مورد بازجويی قرار داده است در اوايل سال ۱۳۸۸ در يک مکالمه به من گفت که بايد شورای ملی صلح را تعطيل و آنها را از کانون بيرون کنی که من پاسخ دادم، افرادی که به کانون مدافعان می آيند، بسيار وزين تر از من هستند و اين چنين صحبت کردن راجب به افرادی چون آقايان امير انتظام، يزدی، پيمان، سحابی، صدر و پناهی و بسياری ديگر از نام آوران صحيح نيست."

 

 

 

خواست چین از اسد برای پایان دادن به خشونت

دولت سوریه عملیات سرکوب مخالفان خود را شدت بخشیده است. همزمان با افزایش انتقادهای بین‌المللی چین با ارائه پیشنهادی خواستار پایان خشونت شده است. سازمان صلیب‌سرخ جهانی همچنان‎ منتظر صدور مجوز ورود به حمص است.
علی‌رغم انتقاد گسترده جامعه‌جهانی از سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوریه، دولت این کشور عملیات سرکوب را شدت بخشیده است. شاهدان عینی از حمله ‌تانک‌ها به شهر القصیر در فاصله ۱۲ کیلومتری مرز سوریه‎ با لبنان خبر می‌دهند.
به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی صدای انفجار در مرز لبنان هم شنیده می‌شود. به گفته غیرنظامیانی که از این شهر گریختند، سربازان پس از ورود به شهر مردم را به گلوله بستند. شمار بسیاری از آوارگان این شهر زنان و کودکان هستند.
به نقل از اپوزیسیون سوریه، شهرحمص نیز همچنان زیرآتش خمپاره‌های ارتش قرار دارد. مخالفان دولت اسد همچنین از بمباران هوایی شهر رستن خبر می‌د‌هد. بنا به گزارش‌ها ارتش سوریه از روز شنبه (۳ اسفند/ ۱۳ مارس) مناطق مسکونی این شهر را زیر آتش گرفته است.

کاروان امداد سازمان صلیب‌سرخ جهانی منتظر ورود به محله باباعمرو در شهر حمص استفعالان حقوق بشر و سازمان‌های امدادرسانی از آوار‌ه‌گی هزاران غیرنظامی این شهر خبر می‌دهند. آژانس امور پناهندگان سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است، حدود ۲ هزار نفر از شهروندان سوریه در پی شدت گرفتن خشونت‌های در این کشور، به لبنان پناه برده‌اند.

"تأخیر در صدور مجوز به منظور پاک‌ کردن ردپای جنایت است"
سازمان صلیب سرخ جهانی روز یکشنبه (۴ مارس/ ۱۴ اسفند) ابراز امیدواری کرد که سرانجام پس از چندین روز مذاکره با دولت سوریه اجازه پیدا کند وارد محله باباعمرو در شهر حمص شود.
صالح دباکه، سخنگوی این سازمان روز یکشنبه گفت: «ما امیدوارم بتوانیم به زودی وارد این محله شویم.» محله باباعمرو که مخفیگاه شماری از نظامیان مخالف اسد به شمار می‌رفت بیش از ۲۰ روز زیر آتش خمپاره و گلوله‌های ارتش سوریه قرار داشت و سرانجام توسط نیروهای ارتش اشغال شد.
دولت سوریه تا بعدازظهر روز یکشنبه از صدرو مجوز ورود امدادگران سازمان صلیب‌سرخ جهانی به این محله خودداری ‌کرده است. کاروان این سازمان، متشکل از هفت کامیون حامل کمک‌های امدادی، مواد غذایی و دارو و همینطور یک آمبولانس همچنان منتظر صدور مجوز است.
صالح دباکه ضمن اشاره به این نکته که در عمل تمامی ساختمان‌های مسکونی باباعمرو آسیب دیده‌اند، روز یکشنبه تأکید کرد: «ما بسیار نگران ساکنان محله باباعمرو هستیم.»
بسیاری ساکنان این منطقه، که هفته‌های متوالی از دسترسی به مواد خوارکی‌، کمک‌های پزشکی و نفت برای گرم‌کردن خانه‌هایشان محروم بودند، خانه و کاشانه خود راترک کرده‌اند. نیروهای اپوزیسیون، دولت اسد را به کشتار مردم این منطقه متهم می‌کنند و می‌گویند تأخیر در صدور مجوز برای ورود کاروان صلیب‌سرخ، برای زدودن ردپای جنایات ارتش است.
 
تلاش چین برای ارائه نقشی فعال در پایان دادن به بحران سوریه
چین روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) پیشنهادی برای پایان خشونت‌ها در سوریه ارائه کرد. در این پیشنهاد که در بیانیه‌ی از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده، آتش‌بس و همینطور مذاکره میان نیروهای اپوزیسیون و دولت اسد با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب مطرح شده است.
دولت چین همچنین خواستار صدور هرچه سریع‌تر مجوز ورود سازمان‌های کمک‌رسانی به سوریه شده است. این کشور البته باردیگر "دخالت خارجی با هدف تغییر رژیم دمشق" را رد کرده است.
در بیانیه‌ی که در سایت وزارت‌خارجه چین منتشر شده، آمده است: «ما مخالف هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه، تحت عنوان مسائل "انسان‌دوستانه" هستیم.» چین همچنین باردیگر بر مخالفت خود با تصویب‌تحریم‌های جدید علیه سوریه تأکید و تصریح کرده است: «تحریم‌ها نمی‌توانند تأثیری در حل بحران داشته باشند.»
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از زمان آغاز خیزش مردمی سوریه تا کنون دستکم ۷ هزار و ۵۰۰ انسان جان خود را از دست داده‌اند. تا کنون تصویب قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه، دو بار به دلیل وتوی چین و روسیه به شکست انجامیده است.
این اقدام روسیه و چین با انتقاد شدید جامعه‌ جهانی از جمله اتحادیه عرب همراه شده است. به عقیده ناظران، چین از این رو تلاش می‌کند نقشی فعال در حل بحران سوریه، آنهم در سطح دیپلماتیک بازی کند.



پژوهش یک دانشمند سوئدی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ دو آزمایش مخفی اتمی در کره شمالی انجام گرفته است. چند سازمان امنیتی معتقدند که دست‌کم یکی از این دو آزمایش می‌تواند مربوط به ایران بوده باشد.
وبسایت روزنامه آلمانی "ولت" روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) گزارشی را با عنوان "ایران احتمالا در کره شمالی آزمایش بمب اتمی انجام داده است" منتشر کرده است. این گزارش را هانس روله Hans Rühle، کارشناس تکنولوژی و تسلیحات اتمی، نوشته که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ ریاست ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشته است.
هانس روله گزارش خود را با بحثی آغاز می‌کند که سالهاست جریان دارد: جامعه بین‌الملل ایران را مظنون به داشتن برنامه اتمی نظامی می‌داند، ایران سرسختانه این ظن را رد می‌کند و حتی برخی کارشناسان تسلیحاتی غرب در این مورد تردید دارند، چون معتقدند تا کشوری دست به آزمایش اتمی نزده باشد نمی‌توان یقین داشت که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد اتمی دنبال می‌کند.


به گفته روله، اما لزومی ندارد که ایران آزمایش اتمی‌اش را در خاک خودش انجام داده باشد، بلکه ممکن است چنین آزمایشی در خاک کشوری دوست چون کره شمالی صورت گرفته باشد. آغازگر بحث در این مورد به گفته روله، گزارشی است که ماه گذشته در نشریه مشهور "Nature" چاپ شد و در آن آخرین نتایج تحقیقات لارس اریک دگیر، فیزیکدان اتمی سوئدی، انتشار یافت که برای آژانس پژوهشی دفاعی سوئد در مورد رادیوایزوتوپ در جو تحقیق می‌کند.
هانس روله، کارشناس تکنولوژی و تسلیحات اتمی
دگیر به سفارش سازمان قرارداد منع همه‌جانبه آزمایش‌های اتمی (CTBTO) اطلاعاتی را بررسی کرده بود که از ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری در کره جنوبی، ژاپن و روسیه جمع‌آوری شده بودند.
براساس پژوهش دگیر کره شمالی در سال ۲۰۱۰ احتمالا دست به انجام مخفیانه دو آزمایش سلاح‌های اتمی زده است. هانس روله می‌نویسد که البته دانشمندان دیگر به این پژوهش انتقاد کرده‌اند، اما اطلاعاتی که دانشمند سوئدی به آن استناد می‌کند "مطمئن" هستند. روله اشاره می‌کند به اینکه این دانشمند در رابطه با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری درآزمایشهای اتمی دارای تجربیاتی از دوره جنگ سرد است.
گزارش دگیر بر مبنای کشف رادیوایزوتوپ‌های مختلف با عمری کوتاه است که تنها می‌توانند به طور مصنوعی تولید شده باشند؛ برای نمونه وجود باریوم ۱۴۰ در اندازه‌گیری‌ها می‌تواند به گفته این دانشمند سوئدی تنها نتیجه حادثه اتمی‌ای ناگهانی باشد.
این دانشمند می‌گوید که از ترکیب همه رادیوایزوتوپ‌های اندازه‌گیری شده تنها می‌توان نتیجه گرفت که ماده اولیه آزمایش اورانیوم بوده است. گزارش این دانشمند قرار است در شماره ماه آوریل نشریه "Science and Global Security“ منتشر شود.
دانشمند سوئدی در گزارش خود به تجزیه و تحلیل یافته‌هایش پرداخته و گمانه‌زنی کرده که احتمالا کره شمالی دست به آزمایش دو سلاح اتمی زده است.
مخفی‌کاری در مورد آزمایش اتمی
هانس روله، نویسنده گزارش "ولت"، می‌پرسد چه لزومی دارد کره شمالی که همواره آزمایش‌های اتمی خود را با جار وجنجال در رسانه‌ها اعلام کرده، در مورد این دو آزمایش خود سکوت کند؟ به نظر هانس روله، آنچه در گزارش دانشمند سوئدی می‌تواند قابل توجه و جنجال‌برانگیز باشد این است که ماده آغازین برای انجام هر دو آزمایش اورانیوم بوده است. او اشاره می‌کند به اینکه سالهاست کره شمالی ادعا می‌کند که اورانیومی که به کار تسلیحات اتمی بیاید ندارد و بنابراین تاسیسات غنی‌سازی‌در این کشور که از پایان سال ۲۰۱۰ به عموم معرفی شده، نمی‌تواند در این میان نقشی ایفا کرده باشد. دو آزمایشی هم که این کشور در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام داده با استفاده از پلوتونیوم صورت گرفته است.
بدین خاطر روله می‌پرسد که اورانیوم غنی‌شده در دو آزمایش سال ۲۰۱۰ از کجا ممکن است بیاید. به نظر روله دو امکان وجود دارد که می‌تواند علت مخفی نگاه داشتن این آزمایش‌ها را هم توضیح دهد: نخست اینکه ممکن است این اورانیوم تولید خود کره شمالی بوده، اگر چه این کشور تا پاییز ۲۰۱۰ منکر داشتن توانایی برای غنی‌سازی بوده است. اما در این میان معلوم شده که این کشور از سال ۱۹۹۸ به کمک سانتریفوژهای پاکستانی مدل P1 اورانیوم غنی می‌کرده است. بنابراین کره شمالی می‌توانسته تا سال ۲۰۱۰ بدون مشکل اورانیوم غنی‌شده کافی برای دو آزمایش تولید کند. در این صورت به عقیده هانس روله علت مخفی‌کاری این دولت می‌توانسته این باشد که جلوی برملا شدن دروغ‌هایی را بگیرد که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش می‌گفته است.

به نظر کارشناس هسته‌ای آلمانی، هانس روله، امکان دوم می‌تواند این باشد که در کره شمالی آزمایش هسته‌ای کشوری دیگر، در این مورد ایران، انجام گرفته است. روله معتقد است که این موضوع می‌تواند جنجالی باشد، اما چندان دور از انتظار نیست، چنانچه چند سالی است سازمان‌های امنیت در سطح جهان در مورد همکاری نزدیک کارشناسان ایرانی و کره شمالی برای تدارک آزمایش‌های هسته‌ای گزارش می‌د‌هند.
آن‌گونه که روله می‌نویسد، تا بحال البته بیش ازهر چیز سخن از آزمایش تسلیحات اتمی زیرزمینی در خاک ایران بوده است و حال این موضوع مطرح شده که ایران ممکن است اسلحه اتمی خود را در کره شمالی آزمایش کرده باشد. از نظر روله انتقادی که می‌توان به این سناریو کرد این است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران تا کنون اورانیومی که به کار تسلیحات اتمی بیاید تولید نکرده است. به نظر روله اما این انتقاد مبتنی بر شواهد ضعیفی است.
تولیدات سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ کجا هستند؟
روله می‌نویسد که آژانس بین‌المللی تنها تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو را کنترل می‌کند و این به معنای آن است که غنی‌سازی اورانیوم در ایران با به‌کاراندازی تاسیسات نطنز در سال ۲۰۰۷ شروع شده است. اما معاون رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند وقت پیش گفته بود که غنی‌سازی اورانیوم در ایران دست کم از سال ۱۹۹۸ آغاز شده بوده است. روله می‌پرسد اگر چنین چیزی درست باشد، تولیداتی که در فاصله ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ شده کجا هستند.

کره شمالی به طور معمول در مورد آزمایش‌های اتمی خود با افتخار خبر داده است
به نوشته روله بحث در این باره هیچگاه به قدر کافی گشوده نشد، چون سازمان‌های مخفی آمریکایی در سال ۲۰۰۷ اعلام کردند که ایران برنامه اسلحه اتمی داشته ولی آن را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. اعلام این خبر باعث شد دیگر کسی در مورد سال‌های فعالیت اتمی ایران پیش از نطنز سوالی نکند. در عین حال به گفته روله گزارش سازمان امنیت ملی آمریکا دربرگیرنده جمله‌هایی بود که باید به آن توجه می‌شد: «ما مطمئن هستیم که ارتش ایران به رهبری دولت این کشور تا سال ۲۰۰۳ سرگرم کار بر روی سلاح اتمی بوده است.»
روله می‌نویسد حتی اگر بتوان پذیرفت که ایران در سال ۲۰۰۳ همه فعالیت‌های اتمی‌اش را متوقف کرده بوده، باز پرسش این است که تولیدات دوره زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ کجاست؟ او می‌افزاید، کارشناسی وجود ندارد که معتقد نباشد که فعالیت کانونی برنامه هسته‌ای ایران زیر نظارت ارتش و به سخن دیگر در دست ارتش است. روله از سخن ترز دلپش، مدیر پیشین پژوهشکده سازمان انرژی اتمی فرانسه یاد می‌کند و آن را قابل فهم می‌داند که گفته است: «آنچه ما زیر عنوان برنامه اتمی غیرنظامی ایران می‌بینیم چیزی نیست مگر دروغی بزرگ که پرخرج اما موثر است.»
به نظر روله ارتش ایران توانایی آن را داشته که در سال ۲۰۱۰ کلاهکی هسته‌ای برای آزمایش به کره شمالی ارسال کند و از این رو تعجبی ندارد اگر برخی سازمانهای امنیتی در این میان بر این نظر باشند که کره شمالی در سال ۲۰۱۰ دست کم یک آزمایش اتمی برای ایران انجام داده است.
روله همچنین اشاره می‌کند به اینکه چند روز پیش معلوم شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدرکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آیت‌الله خمینی خودش در سال ۱۹۸۴ تصمیم گرفت جمهوری اسلامی برنامه اتمی ایران را که پس از سرنگونی شاه متوقف شده بود دوباره از سربگیرد، چون «او هم مثل جانشین‌اش آیت‌الله خامنه‌ای به بمب اتم به عنوان تنها راه برای حفاظت از انقلاب اسلامی و ترساندن دشمنان تا ظهور امام غایب مهدی می‌نگریست».
ایران مصمم است قدرت اتمی شود

آزمایش اتمی در صحرای نوادا در آمریکا
به نظر هانس روله گزارشی که از درون محافل رهبری ایران به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که آنچه به طور معمول از قول آیت‌الله خمینی به عنوان فتوا نقل می‌شود و طبق آن اسلحه اتمی با آموزه‌های اسلام سازگاری ندارد، غلط انداز است و ایران دهه‌هاست مصمم است قدرت اتمی شود.
این کارشناس اتمی در گزارش خود برای "ولت" می‌نویسد که دست‌اندرکاران آزمایش ‌اتمی سال ۲۰۱۰ در کره شمالی این ظن را که این آزمایش متعلق به ایران بوده انکار خواهند کرد و نتایج عملی بی‌واسطه‌ای از این موضوع حاصل نخواهد شد، اما شک و تردید نسبت به رهبری حکومت ایران فزونی خواهد گرفت و در نهایت جو سیاسی مسموم خواهد شد.
به گفته روله اگرچه آزمایش اتمی ایران در خاک کره شمالی می‌تواند دور از انتظار به‌نظر برسد، اما در طول تاریخ تسلیحات اتمی چنین مواردی غیرعادی نبوده است. معروف‌ترین آن آزمایشی است که به‌نام "Vela Incident" در تاریخ ثبت شده که عبارت است از آزمایش سلاح نوترونی اسرائيل در جزایر پرنس ادوارد متعلق به آفر:)یقای جنوبی؛ آزمایش‌های اتمی آمریکا در ایالت نوادا برای بریتانیا در دهه ۱۹۹۰ و آزمایش اتمی چین برای پاکستان در مه ۱۹۹۰نمونه‌های دیگری از این دست هستند که بطور مخفیانه انجام گرفته‌اند.

اسرائیل از ایالات متحده تضمین می‌خواهد که واشنگتن خود در صورت شکست مذاکرات اتمی با ایران و بی‌نتیجه ماندن تحریم‌ها، به ایران حمله کند. اسرائیل فقط در این صورت حاضر به انصراف از حمله نظامی است.
از نظر وزیر امور خارجه اسرائیل، این کشور باید در رابطه با مناقشه اتمی با ایران، تصمیم‌های محرمانه را "در محافل متناسبت" اتخاذ کند. آویگدور لیبرمن تصریح کرد که کشورش در نوع برخورد با جمهوری اسلامی به تنهایی تصمیم خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه (۵ مارس / ۱۵ اسفند) در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، ملاقات خواهد کرد. در این ملاقات مناقشه‌ی هسته‌ای با ایران در کانون مذاکرات رهبران دو کشور قرار خواهد داشت.
به گزارش رسانه‌‌های اسرائیلی، رهبری آمریکا قصد دارد مانع از حمله‌‌ی نظامی اسرائیل به ایران شود.
رادیو اسرائیل روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) با استناد به یک کارمند عالی‌رتبه‌ی دولت گزارش داد که دولت اسرائیل از رهبری آمریکا به طور رسمی این ضمانت را می‌خواهد که ایالات متحده آماده باشد خود در صورت لزوم به ایران حمله کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
لیبرمن در این رابطه گفت: «اوباما به مشورت ما نیاز ندارد، او وضعیت را خیلی خوب می‌شناسد و خوب می‌داند چه باید بگوید؛ ما نیز سخنان او را خواهیم شنید و آن را در نظر خواهیم گرفت.»
وزیر امور خارجه اسرائیل با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا مهم‌ترین ابرقدرت جهان و "مهم‌ترین دوست دولت اسرائیل" است، تصریح کرد: «ما هم‌زمان مستقل هستیم و در نهایت این دولت اسرائیل است که بر اساس درک خود بهترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد.»

اوباما خطاب به رهبری ایران: بلوف نمی‌زنم!
در آستانه‌ی دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، باراک اوباما در مصاحبه‌ای که با نشریه‌ی "آتلانتیک"، روز جمعه (۲ مارس / ۱۲ اسفند)، داشت، به صراحت گفت، در صورت نیاز به صورت قهرآمیز مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا منظور خود از برخورد قهرآمیز را توضیح داد و گفت: این برخورد «ابزار نظامی را نیز دربر خواهد گرفت، و من فکر می‌کنم انسان‌ها می‌فهمند این به چه معناست.»
وی غیرمستقیم خطاب به رهبری تهران افزود: «من به ‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بلوف نمی‌زنم.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سپتامبر ۲۰۱۱
بدین‌گونه رئیس‌جمهور آمریکا با تشدید لحن خود علیه تهران، به خواست اسرائیل نزدیک می‌شود. رهبری اسرائیل معتقد است که فقط با تهدید جدی نظامی می‌توان مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شد. این کشور به همین دلیل حق گزینه‌ی نظامی را برای خود محفوظ می‌داند.
به گفته‌ی مقام‌های عالی‌‌رتبه‌ی آمریکا که در هفته‌های گذشته به اسرائیل سفر کرده بودند، نتانیاهو بارها به فرستادگان دولت آمریکا گفته است: «اگر می‌خواهید حمله نکنم، از سوی شما احتیاج به تضمین دارم.»

ضمانت برای انصراف از حمله نظامی به ایران
انتشار خبر انتقال تأسیسات حساس هسته‌ای به یک "منطقه امن" در اعماق زمین از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، رهبری اسرائیل را بیش از پیش به فکر واداشته است.
ر پی اعلام این خبر، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، مرحله‌ی "منطقه‌ی امن" را نقطه عطفی در تصمیم اسرائیل برای ایراد ضربه‌ی نظامی دانست.
با توجه به این وضعیت، مقام‌های اسرائیلی می‌گویند، اگر باراک اوباما انصراف اسرائیل از حمله‌ی نظامی به ایران را می‌خواهد، باید بهای آن را با ضمانت خود بپردازد. بر اساس این تضمین، در صورتی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و مذاکرات سیاسی با جمهوری اسلامی به شکست بیانجامند، آمریکا خود باید اقدام به حمله‌ی نظامی علیه تأسیسات هسته‌‌ای ایران کند.
محمود احمدی‌نژاد در گذشته بارها خواستار "محو اسرائیل از نقشه‌ی زمین" شده بود. همین امر باعث نگرانی‌های شدید در اسرائیل شده است. هم‌اکنون در افکار عمومی اسرائیل و در صحنه‌ی سیاسی این کشور با شدت تمام بر سر ضرورت برخورد نظامی با ایران بحث می‌شود.



در حالی که شمارش آرای انتخابات مجلس نهم در ایران ادامه دارد، وزیر کشور از قطعی شدن راه‌یابی ۱۹۰ نماینده به مجلس خبر داده است. مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز از مردمی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، تشکر کرد.
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران بعد از ظهر روز یکشنبه (۱۴ اسفند) ورود ۱۹۰ نماینده به مجلس را "قطعی" اعلام کرد و از راه یافتن ۶۰ نفر از نامزدها برای کسب ۳۰ کرسی مجلس به دور دوم انتخابات خبر داد. به،گفته‌ی وی «این ۱۹۰ نماینده به مراحل بعدی از جمله تأیید شورای نگهبان راه یافته‌اند.»
بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور تا بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۴۲۲ رأی در سراسر ایران شمارش ‌شده‌اند.
وزیر کشور ایران اعلام تعداد کل آرای مأخوذه در سراسر کشور را به پایان کار شمارش آرا در ۲۳ حوزه دیگر موکول کرد و اظهار داشت که آرای مربوط به حوزه‌هایی نظیر" تهران و مناطق صعب‌العبور" در حال شمارش است.
در همین حال سخنگوی شورای نگهبان نیز اعلام کرده است که این شورا و وزارت کشور هنوز در مورد تعیین زمان برگزاری دور دوم انتخابات جلسه‌ای تشکیل نداده‌اند و در این مورد تصمیمی نگرفته‌اند.
عباسعلی کدخدایی در رابطه با تأیید نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور به خبرگزاری مهر گفته است: «شورای نگهبان نتایج به دست آمده را پس از اتمام مهلت شکایت از روند برگزاری انتخابات تأیید خواهد کرد.»

ابراز تشکر از سوی اردشیر امیرارجمند
انتخابات مجلس نهم روز جمعه (۲ مارس/ ۱۲ اسفند) در ایران برگزار شد و به ادعای حکومت ایران "کمی بیش از ۶۴ درصد" از شهروندان در این انتخابات شرکت داشته‌اند.
ارائه این آمار تردیدها‌ی فراوانی را از سوی مخالفان دولت به همراه داشت. انتشار تصاویر وید‌ئویی و عکس‌هایی از حوزه‌های رأی‌گیری که نشان‌دهنده‌ی حضور شمار اندکی از مردم بودند، بیش از پیش پرسش‌ها در مورد سلامت این انتخابات و صحت آمار ارائه شده از سوی دولت را پررنگ کرد.

به ادعای حکومت ایران "کمی بیش از ۶۴ درصد" از شهروندان در این انتخابات شرکت داشته‌اند.
اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی‌ در گفت‌وگویی با وبسایت "کلمه" که روز یکشنبه (۱۴ اسفند / ۴ مارس) منتشر شد، از تمامی کسانی که «با عدم شرکت در انتخابات نمایشی اعتراض خود را به وضعیت اسفبار کشور اعلام کرده‌اند» تشکر کرد.
آقای امیر ارجمند گفت: «قطعا بر همگان آشکار است که میزان مشارکت در این انتخابات نیز از قبل مشخص شده بود تا ادعای رکوردشکنی‌های متوالی البته در کنار رکوردهای مربوط به فساد، اختلاس، بی‌کاری، جرائم اجتماعی، نرخ ارز و غیره ادامه یابد.»
مشاور میر حسین موسوی همچنین اضافه کرده است که «ظاهرا میزان مشارکت برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و شخص رئیس‌جمهور آینده نیز مشخص شده است.»
از سوی دیگر اسماعیل گرامی‌مقدم، نماینده سابق مجلس و مشاور مهدی کروبی نیز پیش‌تر در گفت‌وگویی با دویچه‌وله آمار "۶۰ درصدی" وزارت کشور را بر خلاف منطق دانسته بود: «آماری که تک به تک از شهرستان‌ها می‌رسد حاکی از این است که انتخابات پرشور نبوده ولی وقتی وزارت کشور میزان مشارکت را ۶۰ درصد اعلام می‌کند، این فاصله بسیار معنادار است. در حالی‌که آمار تک به تک شهرستان‌ها یا زیر ۵۰ درصد است و یا ۵۰ درصد، چگونه می‌شود جمع آن در سراسر کشور به ۶۰ درصد برسد؟»

لیست نمایندگان حوزه انتخابیه تهران
در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به شمارش آرا در حوزه انتخابی تهران (تا بعد از ظهر روز یکشنبه) غلامعلی حداد عادل با ۵۵۱ هزار و ۵۲۱ رأی بیشترین میزان آرای کسب شده را از میان ۶۰ نامزد این حوزه به خود اختصاص داده است.
ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرده است که تا زمان ذکر شده در بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۳۱ رأی شمارش شده است.
به گفته‌ی این نهاد تنها ۱۰۴ هزار و ۶۹۸ رأی از میان آرای به دست آمده، صحیح نبوده است.
پس از غلامعلی حداد عادل، محمد حسن ابوترابی، علیرضا مرندی، مرتضی آقاتهرانی و مسعود میرکاظمی، به ترتیب نفرات دوم تا پنجم لیست "بیشترین آرای کسب‌شده" معرفی شده‌اند.
در این لسیت ۶۰ نفره نام هفت نماینده زن نیز به چشم می‌خورد.

واکنش ایران به سخنان وزیر امور خارجه انگلیس
ایران نسبت به اظهارات ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز واکنش نشان داده است.
آقای هیگ یک روز پس از برگزاری انتخابات در ایران‌‌، آن را "منصفانه و آزاد" ندانسته بود و افزوده بود که «این انتخابات خواست شهروندان این کشور را منعکس نکرده است.»
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنان ویلیام هیگ را تلاشی برای تحت‌الشعاع قرار دادن "عظمت و شکوه حضور گسترده مردمی در انتخابات آزاد و عادلانه" مجلس خواند.
وی افزوده است: «سخنان وزیر امورخارجه انگلیس یکبار دیگر مواضع مداخله‌جویانه و سرخوردگی دولتمردان این کشور از تحقق نیافتن خصومت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.»
ایران همانند سال‌های گذشته به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به کشور و بررسی روند برگزاری انتخابات را در روز جمعه (۲ مارس / ۱۲ اسفند) نداده بود.



کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد بر اساس نتایج اولیه آرا، ولادیمیر پوتین در این انتخابات پیروز شده است. ناظران مستقل انتخاباتی از تخلف گسترده در حوز‌ه‌های رأی‌گیری خبر می‌د‌هند.
کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ساعاتی پس از پایان این انتخابات در ساعت ۱۷ روز یکشنبه (۴مارس/ ۱۴ اسفند) ولادیمیر پوتین را پیروز این انتخابات اعلام کرد. به نقل از کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در مسکو، تا کنون ۸/ ۶۱ درصد آرا شمرده شده به ولادیمیر پوتین تعلق داشته است. یا این حساب، نخست‌وزیر کنونی در دور نخست ‌انتخابات موفق به کسب اکثریت آرا شده است و در ماه مه (اردیهشت/خرداد) برای سومین بار ساکن کاخ کرملین می‌شود.
کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مسکو، از حضور پرشمار واجدین شرایط رأ‌ی‌دهی در حوزه‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده بود. به نقل از این کمیسیون، تا ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) به وقت گرینویچ، حدود ۳۰ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. حدود ۱۱۰ میلیون نفر در روسیه واجد شرایط رأی‌دهی بودند.
انتخابات ریاست جمهوری روسیه شنبه شب (۳ مارس / ۱۳ اسفند) ساعت ۲۰ به وقت گرینویچ از منتهاالیه شرق روسیه آغاز شد و حدود ۲۱ ساعت بعد، روز یکشنبه ساعت ۱۷ به وقت گرینویچ در کالینین‌گراد، در غرب روسیه، به پایان می‌رسد.

نخستین حوزه‌های شرق کشور بسته و شمارش آرا در آن‌ها آغاز شده است
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، نیز پنجمین و آخرین نامزد این انتخابات بود که صبح یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) رأی خود را در مسکو به صندوق انداخت.
وی که برای نخستین بار در چند ماه اخیر همراه همسرش در انظار عمومی حاضر شده بود، به خبرنگاران گفت :«خوب خوابیدم، ورزش کردم و بعد هم به اینجا آمدم.»
به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، پوتین افزود: «مسلم است که انتظار دارم استقبال خوبی از این انتخابات شود.»

افزایش دوران ریاست جمهوری با تغییر قانون اساسی
رئیس جمهور روسیه، به دلیل نقش تعیین‌کننده و نفوذ بین‌المللی این کشور، در عمل یکی قدرتمند‌ترین مردان جهان به شمار می‌رود. روسیه پس از ایالات متحده آمریکا، بزرگترین انبار تسلیحات اتمی جهان را دارد. این کشور از نظر عرض جغرافیایی پهناورترین کشور دنیاست که ۹ منطقه زمانی دارد.
ولادیمیر پوتین، رئیس سابق سازمان امنیت روسیه که پیش‌تر دو دوره، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی رئیس جمهور این کشور بوده است.

در انتخابات ریاست جمهوری روسیه پنج نامزد حضور دارند
از آنجا که بر اساس قانون اساسی روسیه، پیشتر رئیس جمهور می‌توانست تنها دو دوره متوالی چهارساله پست ریاست جمهوری را در اختیار داشته باشد، ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۸ مشاور نزدیک خود، دمیتری مدودف را راهی کاخ کرملین کرد.
این قانون اکنون تغییر کرده و دوره ریاست جمهوری از چهار به شش سال افزایش پیدا کرده است.

تعویض صندلی‌ها میان پوتین و مدودف
دمیتری مدودف به نفع پوتین از نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری روسیه خودداری کرده است. ولادیمیر پوتین اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، مدودف را به ریاست دولت برخواهد گزید.
تداوم جابه‌جایی قدرت میان پوتین و مدودف در ۱۲ سال گذشته با انتقاد گسترده نیروهای اپوزیسیون همراه بوده است.
با این حال هیچکدام از چهار نامزد دیگر این انتخابات شانس بالایی برای پیروزی بر پوتین ندارند. میخائیل پروخروف، میلیاردر تازه‌وارد به عرصه سیاست، گنادی زیوگانف، رئیس حزب کمونیست، و همین‌طور دو نامزد دیگر، ولادیمیر ژیرینوفسکی و سرگئی میرونف، هیچیک نفوذ قابل توجهی در میان مردم ندارند.

گزارش ناظران مستقل از تخلف و دستکاری آرا
در پی انتخابات مناقشه‌برانگیز پارلمان روسیه در ماه دسامبر (دی‌ماه) گذشته، جامعه مدنی این کشور شمار قابل توجهی ناظر انتخاباتی مستقل را روز یکشنبه راهی حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری کرده است. علاوه بر آن حدود ۲۰۰ ناظر انتخاباتی سازمان "امنیت و همکاری اروپا" نیز در این انتخابات حضور دارند.
همچنین برای نخستین بار به دلیل نگرانی از تقلب در انتخابات، در اغلب ۹۶ هزار حوزه رأی‌گیری در سراسر روسیه دوربین‌های اینترنتی نصب شده بود. وزرات کشور روسیه اعلام کرده است که علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت webvybory2012.ru به طور مستقیم روند رأی‌گیری در حوزه‌های مختلف کشور را دنبال کنند.
با این حال، ناظران مستقل انتخاباتی از هزاران مورد تخلف در حوزه‌های مختلف رأی‌گیری خبر می‌د‌هند. سازمان "گولوس" (Golos) روز یکشنبه اعلام کرد که این تخلف‌ها شباهت زیادی به شیوه‌ی تقلب‌ها در انتخابات پارلمان روسیه در ماه دسامبر دارند.
حزب لیبرال "جاب‌لوکو" (Jabloko) که نامزد آن اجازه حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری را پیدا نکرد، حتی از دستکاری آرا خبر می‌دهد. هم‌زمان وزارت کشور روسیه اعلام کرده است که تا کنون تنها ۶۰ مورد اعتراض دریافت کرده که هیچکدام حاکی از "تخلف جدی" در انتخابات نیستند.



ستاد انتخابات ایران: 5 نفر تاکنون بطور قطعی به مجلس راه یافته اند

صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات ایران اعلام کرده  که در کل کشور تنها شمارش 7 حوزه انتخابیه باقیمانده است. او گفته که  90 درصد آرای تهران نیز شمرده شده است . او در مورد نتایج آرا  تهران گفته است 5 نفر در مرحله اول اکثریت آرا را به دست آورده و به  مجلس راه یافته اند،
که عبارتند از غلامعلی حداد عادل، علیرضا مرندی، محمد حسن ابوترابی فرد ، مرتضی آقاتهرانی و مسعود میرکاظمی.
اوهمچنین  اسامی 50 نفر از نامزدها را که احتمالا به دور دوم انتخابات در شهر تهران راه یافته اند تا 25 نفر از بین آنها انتخاب شوند، اعلام کرد ه است. علی مطهری و احمد توکلی جزء این عده اند.




چین ۱۱درصد بودجه نظامی خود را افزایش داد

 چین روز یکشنبه اعلام کرد بودجه نظامی خود را در سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۱.۲ درصد افزایش‌ می‌دهد. این افزایش در پی آن صورت گرفته که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که بر توان نیروهای آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام خواهد افزود.
لی ژائوچینگ، سخنگوی کنگره ملی خلق، این افزایش بودجه را اعلام کرد؛ بدین ترتیب آماری رسمی هزینه نظامی چین امسال به ۱۰۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. سال گذشته هم، چین ۱۲.۷ درصد به بودجه نظامی خود افزوده بود.
چین پس از ایالات متحده، به لحاظ هزینه‌های نظامی در رتبه دوم کشورهای جهان قرار دارد.
شماری از کارشناسان با این حال معتقدند رقم  واقعی بودجه نظامی چین می‌تواند تا ۵۰ درصد بیش از رقم رسمی اعلام شده باشد.
لی ژائوچینگ، سخنگوی کنگره ملی خلق، یک روز پیش از  نشست سالانه کنگره در یک کنفرانس خبری اظهار داشت بودجه نظامی چین به نسبت تولید ناخالص ملی در مقایسه با دیگر کشورها و به ویژه آمریکا، رقم کوچکی است.
سخنگوی کنگره ملی خلق چین اظهار داشت: «چین به راه توسعه صلح‌آمیز متعهد است و سیاست امنیت ملی‌اش ماهیت دفاعی دارد.»
لی ژائوچینگ افزود: «چین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت دارد، با سرزمین بزرگ و سواحل طولانی، اما بودجه دفاعی ما در مقایسه با دیگر کشورهای بزرگ به نسبت کم است.»
سخنگوی کنگره ملی خلق اظهار داشت که سال گذشته آنچنانکه بانک جهانی می‌گوید  هزینه‌های نظامی چین ۱.۲۸ درصد اقتصاد چین بود اما  آمریکا ۴.۸ از اقتصاد خود را صرف هزینه‌های نظامی کرد.
چین در سال ۲۰۱۱  نخستین نمونه جنگنده‌های رادارگریز خود را آزمایش کرد و در ماه اوت نیز نخستین ناو هواپیمابر خود را به آب انداخت.
این کشور همچنین در حال ساخت زیردریای‌های جدید، موشک‌های بالستیک زمین به دریا و ضدکشتی جدید است.
در دی ماه امسال باراک اوباما، راهبرد تازه دفاعی آیالات متحده را اعلام کرد که در آن تصریح شده است آمریکا حضور بیشتری در قاره آسیا خواهد داشت.
در این سند راهبردی از چین و ایران، به عنوان دو کشوری که می‌توانند قدرت مانور دریایی و هوایی آمریکا را به چالش بکشند، یاد شده است.
افزون بر آمریکا، کشورهای دیگری نظیر هند، ویتنام، فیلیپن، ژاپن و تایوان نیز افزایش توان دفاعی چین را به دقت دنبال می‌کنند.
کشورهای دریای جنوبی چین‌، هم‌اکنون بر سر جزایر این منطقه با یکدیگر اختلاف دارند؛ کنترل این جزایر افزون بر گسترش مزرهای آبی ‌می‌تواند کنترل ذخایر نفت و گاز احتمالی را نیز تضمین کند.




عبدالفتاح سلطانی در دادگاه بدوی به ۱۸ سال زندان محکوم شد

معصومه دهقان همسر عبد الفتاح سلطانی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا  از صدور حکم ۱۸ سال زندان و تبعید به شهر برازجان و همچنین ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت برای همسرش خبر داد.
این حکم را شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی صادر کرده است. اتهام‌های سلطانی «تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام» اعلام شده است.
همچنین «تحصیل مال حرام» از طریق دریافت جایزه حقوق بشری نورنبرگ یکی از دیگر از اتهامات سلطانی و مبنای صدور حکم اعلام شده است.
حکم یاد شده شنبه به وکلای آقای سلطانی ابلاغ شده است. او ۱۹ شهریور ماه دستگیر شد و از آن هنگام تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.
معصومه دهقان در این باره اظهار داشت: «یکی از وکلا با من تماس گرفت و از صدور این حکم خبر داد.»
او تاکید کرد که قرار است وکلای عبد الفتاح سلطانی به این حکم اعتراض کنند «چون آقای سلطانی در دادگاه از خود دفاع نکرد زیرا معتقد بود این دادگاه بدون حضور هیات منصفه صلاحیت رسیدگی به اتهامات او را ندارد. در حقیقت این احکام بر اساس اتهام‌ها صادر شده است. از زمان صدور رای ۲۰ روز برای اعتراض به رای وجود دارد. روند قانونی این هست که وکلا با آقای سلطانی دیدار کنند و لایحه دفاعیه را تهیه کنند تا در دادگاه تجدید نظر از او دفاع کنند. امیدواریم به اعتراض در شعبه‌ای بی‌طرف و منصف رسیدگی شود.»
خانم دهقان در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت روحی و جسمی آقای سلطانی در زندان در آخرین ملاقات گفت: «از حدود  ۶ماه پیش زمان دستگیری آقای سلطانی، ملاقات حضوری با او نداشتیم و از نزدیک او را ندیده‌ام. تنها از پشت شیشه هر ۱۵ روز یک بار او را می‌بینم. از نظر ظاهری آقای سلطانی بسیار لاغر شده است. او بیماری هموروئید و پولیت روده دارد. شرایط مناسب باید برای او آماده شود. او نیاز به پیاده‌روی، خوردن میوه، آب سالم و غذای سالم دارد. یقینا این شرایط در زندان فراهم نیست به ویژه استرس که این بیماری را تشدید می‌کند. اما از نظر روحی وضعیت آقای سلطانی بسیار مناسب است.»
در خصوص محل نگهداری این وکیل دادگستری همسر او خاطرنشان کرد: «شرایط‌‌ همان است که بود، نه به بند عمومی منتقل شد، نه قلم و کاغذ و نه کتاب در اختیار او قرار داده‌اند و این محدودیت‌ها همچنان برقرار است.»
به گفته خانم دهقان، عبدالفتاح سلطانی ۱۲ وکیل دارد که در دادگاه اول ۱۱ تن از آنها و در دادگاه دوم ۸ تن از آنها حاضر بودند. این وکلا تصمیم دارند برای تنظیم لایحه دفاعی با این وکیل دادگستری ملاقات کنند.
عبدالفتاح سلطانی، برنده جایزه حقوق بشری نورنبرگ شده بود که از سوی شهرداری شهر نورنبرگ آلمان به فعالان حقوق بشری اعطا می‌شود. همسر او این جایزه را به نیابت از آقای سلطانی دریافت کرد. این جایزه‌ای است هر ساله به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.
سلطانی پیش ‌از این در سال ۱۳۸۴ بازداشت و مدت ۲۱۹ روز را رد سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود. قاضی مرتضوی او را به به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند، به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرد. اما دادگاه تجدید نظر سلطانی را از کلیه اتهامات تبرئه کرد.
این وکیل دادگستری پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ در روز ۲۶ خرداد ماه یعنی ۴ روز پس از انتخابات بازداشت و مدت دو ماه در زندان نگهداری شد. سرانجام با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.




وزير کشور ايران: تکليف ۱۹۰ کرسی مجلس مشخص شده است

وزير کشور جمهوری اسلامی ايران می گويد که کار شمارش آراء انتخابات مجلس نهم ادامه دارد و تا ظهر روز يکشنبه تکليف ۱۹۰ کرسی مجلس مشخص شده است. گزارش ها حاکی از تسلط ۷۵ درصدی اصولگرايان بر کرسی های مجلس است.
مصطفی محمدنجار روز یکشنبه در گفت و گو با بخش خبری ساعت دو بعد از ظهر شبکه يک تلويزيون دولتی ايران گفت: «تا اين لحظه و بر اساس گزارش های دقيق دريافت شده از ۲۰۷ حوزه اصلی، تاکنون به جز ۲۳ حوزه، کار شمارش آرای مابقی حوزه ها انجام شده است.»
به گفته وی، «تکليف ۱۹۰ کرسی مجلس نهم تا اين لحظه مشخص شده و نمايندگان منتخب مردم از اين مرحله به بعد به مراحل بعدی يعنی تاييد شورای نگهبان و غيره می روند.»
آقای نجار افزود: «در ۲۳ حوزه باقی مانده که شمارش آرای آنها در حال انجام است، تکليف ۷۰ کرسی مجلس نهم مشخص خواهد شد مانند حوزه تهران، ری و شميرانات.»
وزير کشور ايران می گويد که «۳۰ کرسی مجلس به دور دوم راه پيدا کردند که ۶۰ نفر از نمايندگان برای کسب اين ۳۰ کرسی به دور دوم می روند.»
بر اساس آخرين آماری که وزارت کشور ايران اعلام کرده است، تا ظهر روز يکشنبه «کل آرای ماخوذه از ۴۴ هزار و ۷۰۸ شعبه شمارش شده، ۲۹ ميليون و ۴۶۸ هزار و ۴۲۲ رای بوده است.» با اين حال، آقای نجار گفته است که شمارش آرای صندوق های ديگر ادامه دارد.
انتخابات مجلس نهم روز جمعه- دوازدهم اسفندماه- در سراسر ايران برگزار شد و در غياب اصلاح طلبان و مخالفان حکومت، رقابت اصلی بين گروه های مختلف اصولگرا بود.
بر اساس آمار مقدماتی به دست آمده از نتايج رای گيری روز جمعه، نزديک به ۷۵ درصد از کرسی های مجلس در اختيار اصولگرايان قرار گرفته است.
هواداران آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد در اين انتخابات در دو گروه اصلی «جبهه متحد اصولگرايان» و «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» وارد صحنه شدند و آمار اوليه نشان می دهد که جبهه متحد متشکل از اصولگرايان سنتی و به رهبری آيت الله مهدوی کنی و سخنگويی علی اکبر ولايتی، مشاور رهبر ايران، اکثريت کرسی ها را از آن خود کرده اند.
نتايج انتخابات روز جمعه مجلس می تواند دست آيت الله خامنه ای را برای انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ بازتر بگذارد و موضع محمود احمدی نژاد را که از ارديبهشت ماه رو به ضعف گذاشته است، ضعيف تر کند.
نامزدهای طرفدار آیت الله خامنه ای که از سوی جبهه متحد اصولگرایان معرفی شده اند در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و تبریز بیشترین آراء را به دست آورده اند.
در میان اسامی ۱۹۰نامزد راه یافته به مجلس که اسامی آنها منتشر شده است، تنها نام سه زن به چشم می خورد که از حوزه های انتخابیه ساوه و زرندیه، سراب و اصفهان حائز اکثریت آراء شده اند.
نتايج انتخابات تهران که حائز اهميت بسياری در شکل گيری مجلس نهم دارد هنوز به طور قطعی اعلام نشده است ولی در فهرست ۶۰ نفره ای که وزارت کشور از نامزدهای دارای بيشترين آراء منتشر کرده است، نشان می دهد که غلامعلی حدادعادل، رييس پيشين مجلس و پدر عروس رهبر ايران، با ۵۵۰ هزار رای پيشتاز انتخابات تهران است.
پس از وی، محمدحسن ابوترابی فرد، عليرضا مرندی، مرتضی آقا تهرانی و سيد مسعود ميرکاظمی قرار دارند. علی مطهری چهره شاخص منتقدان دولت در رده هشتم قرار دارد و نامزدهايی که خود را نماينده جامعه کارگری معرفی کرده اند، در رده های ۳۰ به بعد هستند.
احتمال می رود پنج نفر اول تهران که يک چهارم آراء را از آن خود کرده اند به طور مستقيم به مجلس راه پيدا کنند و ۲۵ نفر بعدی در دور دوم انتخابات به رقابت بپردازند.
ر همین حال، خبرگزاری ایلنا، گزارش داده است که در شمارش آراء نامزدهای انتخابات تهران، رای برخی از کاندیداها به جای افزایش، کاهش یافته است.
این خبرگزاری به طور مشخص به نام افرادی چون الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم، مهرداد بذرپاش، حسین مظفر، حسین فدایی آشتیانی، لاله افتخاری، مجتبی رحماندوست و اسماعیل کوثری اشاره کرده که به گفته آن، صبح، رای آنها بالا بوده ولی بعد از ظهر آراء آنها کاهش یافته است.




انتخابات در ۱۱ استان و شهر تهران به مرحله دوم کشیده شد

با ادامه شمارش آرای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پایان شمارش در برخی از حوزه‌ها، حوزه‌هایی که انتخابات در آنها به مرحله دوم کشیده شده در حال مشخص شدن است. آمار اولیه نشان می‌دهد که در ۲۰ حوزه انتخابیه و از جمله تهران، انتخابات مرحله دوم برگزار خواهد شد.
برپایه قانون انتخابات، چنانچه در مرحله اول یک یا چند نفر از نامزد‌ها یک چهارم آرا به علاوه یک را به دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.
بر این پایه، میان نامزدهایی که اکثریت یک چهارم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، تنها به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از میان کسانی که بیشترین رای در مرحله اول کسب کرده‌اند، رقابت انتخاباتی در مرحله دوم برگزار می‌شود.
براساس آخرین آمار ستاد انتخابات کشور که شامگاه شنبه ۱۳ اسفندماه منتشر شد، ۱۶۳
نماینده مجلس شورای اسلامی مشخص شدند. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ کرسی دارد.
قرار است آمار نهایی پیش از ظهر یکشنبه اعلام شود.
این آمار نشان از آن دارد که نمایندگان ۱۹ استان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به طور کامل مشخص شدند. اما در برخی از حوزه‌های ۱۲ استان دیگر، قرار است انتخابات دور دوم برگزار شود.
لرستان، خوزستان، ایلام، اصفهان، همدان، یزد، گیلان، کرمانشان، کردستان، فارس، اردبیل و تهران استان‌هایی هستند که شاهد برگزاری انتخابات دور دوم خواهند بود.
با توجه به تقسیم بندی کشور به ۱۱۴ حوزه انتخابیه، تکلیف ۹۴ حوزه در مرحله اول مشخص می‌شود و تکلیف ۲۰ حوزه دیگر در مرحله دوم تعیین می‌شود.
خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که در حوزه تهران بزرگ اکثر نامزد‌ها که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، موفق به کسب یک چهارم آرا نشده‌اند و بر همین اساس انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده خواهد شد.
حسنعلی نوری جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور هم شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات در تهران گفت: «معمولا در انتخابات مجلس حوزه انتخابیه تهران به دور دوم کشیده می‌شود.»
هنوز زمان دقیق برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص نیست. مصطفی محمد نجار وزیر کشور جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه سوم سیما در خصوص مرحله دوم انتخابات گفته بود: «در برخی حوزه‌ها مرحله دوم را خواهیم داشت و بعد از جمعبندی نتایج و تأیید شورای نگهبان حداکثر ظرف مدت یک ماه زمان مرحله دوم انتخابات مجلس نهم را با توافق شورای نگهبان تعیین می‌کنیم.»




آمریکا: دخالت سپاه در سرکوب مخالفان بشار اسد بسیار گسترده است

چند هفته پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حضور دوباره قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه و تشکیل «اتاق جنگ» برای مقابله با معترضان مخالف حکومت بشار اسد، یک گزارش جدید اطلاعاتی آمریکا از «اعطای کمک‌های وسیع ایرانی که به قتل‌های بسیاری در هفته‌های گذشته در سوریه منجر شده‌است»، خبر می دهد.
گزارش اطلاعاتی آمریکا که شامگاه شنبه در واشینگتن منتشر شد، با استناد به سه منبع اطلاعاتی این کشور که نام شان ذکر نشده، می‌گوید که دخالت نیروهای سپاه پاسداران ایران برای سرکوب ناآرامی‌ها در سوریه و از بین بردن کانون‌های مقاومت علیه نیروهای نظامی تحت فرمان بشار اسد، «بسیار گسترده» است.
این گزارش می‌نویسد که در کنار «فعالیت‌های چشمگیر» نیروهای ایرانی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران «تجهیزات الکترونیک بسیاری» را نیز در اختیار سوریه با هدف مقابله‌ای کارآتر با مخالفان قرار داده‌است.
گزارش این منابع آمریکایی می‌گوید که ایران قابلیت‌های اطلاعاتی و تجارب خود را نیز «با دست و دل بازی» در اختیار سوریه قرار داده‌است؛ این در حالی است که وزارت خارجه ایران ارسال کمک‌های تسلیحاتی و نفرات به سوریه را رد کرده‌است.
روزنامه واشینگتن پست تاکید دارد که در کنار این تلاش وسیع ایران برای نجات حکومت سوریه از بزرگ‌ترین بحرانی که از آغاز حکومت خاندان علوی اسد بر این کشور دامنگیر آن شده‌است، گزارش‌های فزاینده‌ای نیز در زمینه فعالیت چشمگیر نیروهای حزب‌الله لبنان در این عرصه به چشم می‌خورد.
سران حزب‌الله، پس از مدتی سکوت، دوباره به تازگی بر لزوم حفظ حکومت اسد تأکید کرده اند؛ از یک سو، حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله گفت که بحران سوریه، «توطئه صهیونیستی-استکباری» برای برافکندن یکی از موثرترین حکومت‌های حامی «مقاومت» در برابر اسرائیل است و از دیگر سو، شیخ نعیم قاسم نیز هفته گذشته در مصاحبه با رویترز، بار دیگر قاطعانه از حکومت اسد و لزوم پایان دادن به این بحران سخن گفت.
به نوشته واشینگتن پست، نیروهای حزب‌الله لبنان به‌ویژه در «محاصره مخالفان مسلح سوریه در نزدیکی مرز سوریه با لبنان» مشارکت دارند.
این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌است که تنها در روز شنبه از کشته شدن ۲۴۰ نفر در ادامه وضعیت وخیم شهر حمص خبر داده شده بود.
مخالفان روز جمعه اعلام کرده بودند اسلحه و مهماتی که در اختیار دارند، به پایان رسیده‌است و از این رو به «عقب‌نشینی تاکتیکی» از حمص اقدام می‌کنند.
در پی این «عقب‌نشینی تاکتیکی»، ارتش سوریه با تانک ها و خودروهای زرهی وارد آخرین کانون‌های مقاومت مخالفان شد و بویژه محله «بابا عمرو» را به زیر تسلط خود در آورد.
گزارش‌های شبانه‌روز اخیر حاکی است که نیروی هوایی سوریه نیز به آتشباری سنگین هوایی در حمص اقدام کرده‌است.
روزنامه‌نگاران خارجی که در روزهای اخیر از حمص رهایی یافتند و به اروپا رسیدند، می‌گویند که یک فاجعه انسانی هولناک در این شهر در جریان است.
پل کونروی، خبرنگار انگلیسی که به تازگی از حمص گریخته‌است، گفت «رخدادهای تکان‌دهنده‌ای» که دیده «شبیه جنایات ضد بشری در بوسنی و قتل عام مسلمانان بوسنیایی به‌دست صرب‌ها (در دهه نود میلادی) و یا فجایع روآندا است.»
احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز شنبه در سخنانی درباره وضع در سوریه به‌ویژه در شهر حمص، از وقوع فاجعه‌هایی شبیه رخدادهای جنگ بالکان در دهه نود میلادی سخن گفت.
سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» روز شنبه اعلام کرد که در چهار هفته محاصره شهر حمص دستکم ۷۵۰ نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر زخمی هستند.
به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» حدود پنجاه نفر از سربازان که در طول حصر حمص می‌خواستند به صف مخالفان بپیوندند، در جا اعدام شدند.
سازمان‌های جهانی و اپوزیسیون سوریه اتفاق نظر دارند که ارتش سوریه با قاطعیت و دلگرمی بیشتری به کشتارها ادامه می‌دهد.
به گفته اپوزیسیون سوریه به‌نظر می‌رسد که دلیل این دلگرمی، کمک‌های گسترده‌ای است که ارتش سوریه از برخی کشورها دریافت کرده‌است.
به نوشته واشینگتن پست، منابع آمریکایی همچنین گفته‌اند که در کنار فرماندهان سپاه که با حضور در سوریه به این کشور مشورت می‌دهند، اسلحه و مهمات و همچنین پول نقد بسیاری به تازگی از ایران به سوریه رسیده‌است.
در تابستان نیز از انتقال دستکم پنج میلیارد دلار با «فرمان آیت‌الله خامنه‌ای» به سوریه خبر داده شده بود.
در گزارش تازه نیروهای اطلاعاتی آمریکا به شهادت‌های مخالفانی استناد شده‌است که از حضور افرادی ریش‌دار که عربی نمی‌دانند، در کنار نیروهای سرکوبگر سوری سخن گفته‌اند؛ یکی از شاهدان از مجروح شدن یکی از این نیروهای بیگانه خبر داده‌است.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یک سالی که بحران سوریه ادامه یافته‌است، بارها بر حمایت و هم پیمانی با حکومت بشار اسد تأکید کرده‌است.
فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه، نیز در ماه‌های گذشته بر حمایت از سوریه در برابر «توطئه‌های صهیونیستی- غربی» تأکید کرده‌اند.
با وجود همه این‌ها، وزارت خارجه ایران ارسال کمک‌های تسلیحاتی و نفرات به سوریه را رد کرده ولی همزمان از حمایت ایران از اصلاحات در سوریه سخن گفته‌است.
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز از اصلاحاتی که موجب رفع بحران سوریه شود، حمایت کرده‌اند.





اوباما: جمهوری اسلامی حاضر است خارج از عرف عمل کند و این خطرناک است

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز ۲۷ فوریه در محل کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود، دیداری که از دید بسیاری از تحلیل‌گران حائز اهمیت بسیار زیادی بود و دستاوردهای حاصل از آن تأثیر زیادی بر شکل‌گیری تحولات جهانی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو خواهد داشت.
اما همان طور که پیش‌بینی هم می‌شد مسئله «ایران» در صدر صورت جلسه گفت‌وگوها و چانه زنی‌های دو رهبر متحد جای داشت و، آن طور که جفری گُلدبرگ نویسنده کتاب «زندانیان» و خبرنگار مجله آمریکایی قدیمی و معتبر «آتلانتیک» می‌نویسد: اوباما «تلاش خواهد کرد نخست وزیر اسرائیل را مجاب کند که هر گونه برنامه‌ای برای بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران طی ماه‌های آینده دارد به تعویق بیندازد.»
در عین حال رئیس جمهوری آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل به نخست وزیر آن کشور اطمینان داده که در صورتی که تحریم‌های اقتصادی در بازداشتن تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای موفق نبود، ایالات متحده «پشت سر اسرائیل می‌ایستد» و رهبری کنونی آمریکا به ارتش آن کشور دستور خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند. 
    گفت‌وگوی جفری گلدبرگ با باراک اوباما، مفصل ترین مصاحبه‌ای است که چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده تا کنون درباره بحران فزاینده ایران و مسائل پیرامون آن انجام داده‌است. در بخشی از همین مصاحبه اوباما تأکید می‌کند ایران و اسرائیل هردو می‌بایست احتمال وارد عمل شدن آمریکا علیه تأسیسات اتمی ایران را جدی بگیرند و تصریح می‌کند: «فکر می‌کنم دولت اسرائیل متوجه باشد که من به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، بلوف نمی‌زنم.»
برگردان فارسی قسمت‌هایی از مصاحبه «جفری گلدبرگ» با «باراک اوباما» را در ادامه این مطلب خواهید خواند.

جِفری گُلدبرگ: به نظرم نخست وزیر اسرائیل از شما خواهد خواست که به طور دقیق خطوط قرمز را [درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران] تبیین کنید. پیام شما به ایشان چیست؟
باراک اوباما: مدت‌هاست که هم ایالات متحده آمریکا و هم اسرائیل به طور پیوسته درباره مسئله‌ای پیچیده با یکدیگر در حال مذاکره و مشورت بوده‌اند، یعنی مسئله چشم‌انداز دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای، این موضوع یکی از پنج رأس اصلی نگرانی‌های سیاست خارجی من از زمان تصدی پست ریاست جمهوری بوده؛ به محض اینکه کارم را به عنوان رئیس جمهوری آغاز کردم، راهبردی را طرح ریزی کردیم که در چهارچوب آن بتوانیم جامعه جهانی را حول این موضوع متحد کنیم و با انزوای ایران به رهبران این کشور پیامی روشن بفرستیم که برای بازگشتشان به جمع دیگر ملت‌های جهان راهی وجود دارد، و اگر از پذیرش این راه سر باز بزنند، پیامدهای شدیدی در انتظارشان خواهد بود. 
سه سال از آن زمان گذشته، و با نگاهی به راه طی شده می‌توانیم بگوییم که فراتر از انتظارات موجود موفق عمل کرده‌ایم. وقتی ما سکان دولت را در دست گرفتیم، جمهوری اسلامی متحد بود و در حال حرکت، از آن طرف دنیا هم درباره اینکه چطور باید با مسئله ایران برخورد کند دچار چنددستگی و اختلاف بود. امروز، جهان بیش از همیشه بر سر ضرورت تغییر رفتار ایران اتفاق رأی دارد و جمهوری اسلامی به انزوا کشیده شده و تأثیرات شدید تحریم‌های چندگانه را احساس می‌کند.
در عین حال، می‌دانیم حرف آخر این است که: آیا این مشکل در نهایت حل می‌شود؟ تأکید من همواره بر این بوده که پیش‌گیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای تنها به سود اسرائیل نیست، بلکه عمیقاً در راستای منافع امنیتی آمریکا نیز هست، و اینکه وقتی می‌گویم هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار نمی‌گذاریم، بر سر حرفمان هستیم. آنقدر به فشار وارد کردن بر ایران ادامه خواهیم داد که راهش را عوض کند.

گلدبرگ: برگردیم به این جمله «همه گزینه‌ها بر روی میز هست، » احتمالاً تا کنون ۵۰ یا ۱۰۰ بار این جمله را تکرار کرده‌اید. خیلی‌ها هم حرف شما را باور می‌کنند، اما در این میان دو نفر مخاطبان اصلی شما هستند: یکی رهبر جمهوری اسلامی و دیگری نخست وزیر اسرائیل، که شاید بتوان گفت زیاد به حرف شما اعتماد ندارند. به نظر می‌رسد دولت اسرائیل فکر می‌کند این حرف یک تهدید گنگ است که سال‌های سال پیوسته تکرار شده، برای پاسخ به این برخورد آیا تغییر و تشدیدی را در لحن شما شاهد خواهیم بود؟
باراک اوباما: فکر می‌کنم هم مردم اسرائیل، هم مردم آمریکا و همچنین مردم ایران حرف من را می‌فهمند. این گزینه‌ها شامل اجزای مختلف هستند: جزئی از آن سیاسی است که شامل انزوای ایران می‌شود، جزئی اقتصادی است که شامل تحریم‌های بی‌سابقه و فلج‌کننده است، جزئی دیگر دیپلماتیک است که در این بخش ما موفق شده‌ایم  ائتلاف کشورهای ۱+۵ را تقویت کنیم که گزینه‌های مختلفی را در برابر ایران قرار می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارزیابی برنامه تسلیحاتی ایران قدرت عمل دارد، در نهایت گزینه‌های یادشده شامل جزئی نظامی هم می‌شوند. فکر می‌کنم مردم متوجه این مسئله شده باشند.
به باور من دولت اسرائیل متوجه هست که من به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، بلوف نمی‌زنم. همچنان که، طبق اصول سیاست سنجیده و صحیح، راه نمی‌افتم تا تصمیمات‌مان را جار بزنم. به نظرم، هر دو دولت ایران و اسرائیل می‌دانند که وقتی ایالات متحده می‌گوید داشتن جنگ‌افزار اتمی توسط ایران ناپذیرفتنی است، سر حرفمان ایستاده‌ایم. بگذارید توضیح بدهم چرا روی این مسئله انگشت گذاشته‌ایم.
علاوه بر تهدید عمیقی که ایران متوجه اسرائیل می‌کند، که یکی از قدرتمندترین هم‌پیمانان ما در جهان است، به علاوه لحن تندی که رهبران ایران نسبت به اسرائیل داشته‌اند، اگر ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد، این مسئله در تضاد کامل با سیاست‌های جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود. خطر اینکه سلاح اتمی ایران به دست گروه‌های تروریستی بیفتد بسیار جدی است. به احتمال قریب به یقین دیگر بازیگران منطقه هم احساس نیاز خواهند کرد که جنگ‌افزار هسته‌ای خود را داشته باشند. در چنین حالتی چشم‌انداز یک مسابقه تسلیحاتی را در منطقه‌ای بسیار بی ثبات خواهید داشت، جایی که سرشار است از دولت‌های بی ثبات و تنش‌های فرقه‌ای. چنین حالتی به ایران این امکان مضاعف را خواهد داد تا [بیش از پیش] از عوامل خود در انجام حملات تروریستی حمایت کند، چون در آن زمان ترس کمتری از مقابله و اقدام تلافی جویانه خواهند داشت.

گلدبرگ: اگر اسرائیل در این معادله حضور نداشت، موضع شما چه تغییری می‌کرد؟
باراک اوباما: در آن صورت باز هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مسئله امنیت ملی بسیار مهمی برای ایالات متحده به شمار می‌آمد.

گلدبرگ: سه سال پیش کمی قبل از برگزیده شدن به مقام نخست وزیری، نتانیاهو در یک مصاحبه به من گفت که به باور او ایران را یک «فرقه آخرالزمانی در انتظار منجی» رهبری می‌کند. هفته پیش، ژنرال «مارتین دِمپسی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا رهبری ایران را «معقول» توصیف کرد. موضع شما در این محور وسیع کجا قرار می‌گیرد؟ فکر می‌کنید رهبران ایران آنقدر غیر معقول هستند که آن طور که از دید ما به نفعشان است عمل نمی‌کنند؟
باراک اوباما: شکی نیست که رهبران ایران به انزوا کشیده شده‌اند. نظام سیاسی ایران هم بسیار عریض و طویل است. فلسفه وجودی این حکومت هم بر مبنای دشمنی با ایالات متحده، اسرائیل و تا حدی غرب بنیان گذاشته شده و به پیش می‌رود. این افراد نشان داده‌اند که برای رسیدن به اهدافشان حاضرند خارج از چهارچوب قوانین و عرف بین‌المللی عمل کنند. این ویژگی‌ها چنین نظامی را خطرناک می‌کند. [جمهوری اسلامی] نشان داده آماده‌است که مخالفان درون کشور را به شیوه‌ای بی‌رحمانه و خونین سرکوب کند.

گلدبرگ:  [بر همین اساس] به نظر می‌رسد رژیمی که بنیانش بر ضدیت با آمریکا بنا نهاده شده، تمایلی برای تسلیم در برابر تحریم‌های به رهبری آمریکا نشان نخواهد داد.
باراک اوباما: فکر می‌کنم پرسش این است که: خواست اصلی این حکومت چیست؟ در چند هفته گذشته دیده‌ایم و از زبان رهبران این رژیم شنیده‌ایم که سلاح‌های اتمی معصیت‌بار و غیر اسلامی هستند. این جملات سخنان رسمی رهبر جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه‌شان بوده‌است.

گلدبرگ:  صداقتشان را باور می‌کنید؟
باراک اوباما: مقصود من این نیست که صداقت کلامی را که از این رژیم می‌آید باور می‌کنم. منظورم این است که برای این نظام اثبات اینکه مقاصد صلح‌آمیزی دارند و به دنبال جنگ‌افزار هسته‌ای نیستند منافاتی با آنچه گفته‌اند ندارد. لازم هم نیست در برابر ما گردن بنهند. اما حتماً لازم است که به جهان در عمل نشان دهند که عمل و کلامشان هماهنگ است. در عین حال، باید بدون اینکه وجهه خود را از دست بدهند، امکان انجام این کار را هم برایشان میسر ساخت.
تنها شرایط مشابهی که می‌توان با ایران مقایسه کرد کره شمالی است. ما فشار زیادی بر کره شمالی وارد کرده‌ایم و، در واقع، حکومت کره شمالی تا به امروز موافقت کرده که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای و آزمایش موشکی خود را متوقف کند و بر سر میز مذاکره بازگردد. اما کره شمالی در انزوای بیشتری هم فرو رفته و به طور حتم نسبت به ایران توان کمتری برای شکل دادن به محیط اطرافش دارد. از این رو به باور من خطرات دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای، که می‌تواند منجر به پخش این تسلیحات در خاورمیانه شود، بسیار زیاد است.

گلدبرگ:  من به طور خاص می‌گویم، تصور کنیم حزب‌الله به اسرائیل حمله کند. اسرائیل به لبنان لشکرکشی می‌کند. ایران به حالت آماده‌باش هسته‌ای در می‌آید و بعدش هم یک، دو و سه...
باراک اوباما: پتانسیل زبانه کشیدن آتش بحران در چنین وضعیتی عمیقاً خطرناک است، و علاوه بر هزینه انسانی یک رویارویی هسته‌ای در خاورمیانه، فکر کنید یک چنین شرایطی چه تأثیری بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت. اقتصاد جهان به نقطه توقف خواهد رسید. بنابراین وقتی من می‌گویم به نفع ایالات متحده است، منظورم این نیست که ما مایلیم این مسئله را حل و فصل کنیم. منظورم این است که باید از پس حل این مسئله بر آییم.

گلدبرگ:  آیا می‌توانید راجع به سوریه به عنوان یک مسئله راهبردی صحبت کنید؟ به عنوان یک مسئله حقوق بشری، البته به نظرم در عین حال یکی از راه‌هایی که می‌توان ایران را منزوی کرد از میان برداشتن یا کمک به حذف تنها متحد عرب ایران است.
باراک اوباما: البته.

گلدبرگ:  پس سؤال این است که دولت کنونی آمریکا چه کار دیگری می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟
باراک اوباما: خوب، ببینید، شکی نیست که ایران هم‌اینک نسبت به یک سال پیش، دوسال پیش یا سه سال پیش بسیار تضعیف شده. اگر چه بهار عربی دست‌اندازها و مسائل خاص خودش را دارد، اما جنبشی است که برای [نظام] ایران یک شکست استراتژیک را نمایندگی می‌کند. چون مردم آن منطقه به چشم خود دیده‌اند که تمامی خواست‌های آزادی‌خواهانه از قبیل تعیین سرنوشت، آزادی بیان، آزادی گردهمایی به شکلی پیوسته توسط [جمهوری اسلامی] نقض شده، و رهبری ایران دوستدار حرکت به سوی حقوق بشر و آزادی سیاسی نیست.
اما تأثیر این جنبش هم اکنون به شکلی مستقیم‌تر سوریه را در بر گرفته و این کشور عربی تنها هم‌پیمان راستین حکومت ایران در منطقه است.
برآوردهای ما نشان می‌دهد که روزهای [رئیس جمهوری بشار اسد] در مسند قدرت به شمارش افتاده و [سقوط او] دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نخواهد داشت. حال، ما برای تسریع این تحول چکار می‌توانیم بکنیم؟ ما در حال همکاری با جامعه جهانی هستیم، درباره مورد سوریه ماجرا نسبت به موارد مشابه، مثلاً لیبی، متفاوت و پیچیده‌تر است چون سوریه کشوری بسیار بزرگتر و پیشرفته‌تر است، چنددستگی در میان مخالفان به شدت وجود دارد و اگرچه جهان عرب هم اکنون بر سر مسئله سوریه به توافق رسیده در عرصه بین المللی کشورهایی مانند روسیه کماکان در برابر قطعنامه‌ها یا اقدامات بالقوه سازمان ملل می‌ایستند.
ازین رو، کاری که ما انجام می‌دهیم – وزیر امور خارجه به تازگی از سفری به تونس برای رهبری گروه دوستان سوریه در تونس بازگشت – تلاش برای اتخاذ راهبردهایی است که کمک‌های انسانی را به افراد درون مرزهای سوریه برساند و در عین حال توانایی سرعت بخشیدن به بر سر کار آمدن دولتی صلح‌دوست، با ثبات و نماینده واقعی ملت سوریه را داشته باشد. اگر به چنین دستاوردی برسیم، شکستی بزرگ به [جمهوری اسلامی] تحمیل خواهیم کرد.

گلدبرگ:  کاری هست که شما با انجام آن بتوانید این حرکت را سریع‌تر انجام به پیش ببرید؟
باراک اوباما: خوب، [البته که هست] اما نه آن چیزی که بتوانم با شما در میان بگذارم، چون رتبه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده شما برای دانستنش کافی نیست. (خنده.)




آیا یکی از فرضیه‌های بنیادی اینشتین زیر سؤال رفته‌است؟

سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای «سِرن CERN» در ژنو اعلام کرده‌است یافته‌های چشمگیر چند ماه گذشته‌اش که به نظر می‌آمد نادرستی یکی از فرضیه‌های بنیادی اینشتین را نشان می‌دهد ممکن است ناشی از کابلی شُل و نقص فنی بوده‌باشد.
به‌دنبال آزمایش‌های سپتامبر گذشته در آزمایشگاه سِرن گزارش شد، ذرّاتی شبه اتمی بنام «نوترینو» می‌توانند «اندکی سریع‌تر از نور» حرکت کنند.
دانشمندان در موسسهٔ پژوهشی سرن اینک در نظر دارند در ماه مه آینده آزمایش‌های خود را تکرار کنند.
در این‌باره با دکتر شروین تقوی لاریجانی، دانشمند ایرانی و مخترع ساعت اتمی سازمان فضایی آمریکا، ناسا گفت‌وگو کرده‌ایم:
گفت‌وگوی بکتاش خمسه‌پور با شروین تقوی، دانشمند ایرانی، درباره آزمایش‌های سرن
شروین تقوی، در پاریس: چیزی که الان متوجه شده‌اند این است که شما وقتی آزمایش می‌کنید، سیستماتیک‌های مختلفی هست، منبع‌های اشتباه زیادی هست، در اینجا هم دو منبع خطا وجود داشته‌است که مشخص و معلوم شده‌است.
یکی اینکه گویا در کابل‌های فیبرهای نوری نقصی وجود داشته‌است.
دومی برمی گردد به این که اینها توانسته‌اند از مرجع زمانی استفاده کنند که به نحوی به سیستم‌های جی پی اس و ساعت‌های اتمی ربط دارد که با دقت خیلی دقیق می‌خواهند آن را آزمایش کنند و در اصل خطایی در آن وجود داشته‌است.
که اگر به مثال دونده مان برگردم، همان ثانیه شمار یا صدم ثانیه شمار یا کرونومتری که وجود داشته‌است، یک خطایی در آن وجود داشته‌است.
بر اساس فرضیه اینشتین تنها می‌توان به همان سرعت نور که ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه‌است، نزدیک شد.
اگر این آزمایش در آینده به نتیجه برسد و در ذرات بنیادی عنصری پیدا بشود که بتواند در حد سرعت نور یا فراتر از آن حرکت کند، این اختلاف به حدی ریز و در حد نانو است که به نوعی می‌توان گفت در حد صفر است. آیا این معیارها و اندازه‌های فوق العاده کم در نتیجه بخش بودن این آزمایش‌ها اثرگذار است؟

ببینید. ما داریم الان راجع به فیزیک کوانتیک صحبت می‌کنیم.
اگر بخواهیم راجع به اندازه گیری با مقیاس فیزیک کلاسیک  نگاه کنیم باید بگویم نه. اینها نیست و اتفاقا شما درست گفته‌اید.
یعنی این اختلافات خیلی خیلی کوچک و محدود است. ولی در حوزه فیزیک نظری اینها می‌تواند خیلی مهم باشد. این مسئله ممکن است یکی از فرضیه‌های اینشتین را هم زیر علامت سوال ببرد.
خود من هم که بر روی ساعت‌های اتمی آزمایش‌هایی انجام داده بودم به این نتیجه رسیدم که پیگیری این آزمایش‌ها شاید یکی از فرضیه‌های برابری اینشتین را زیر علامت سوال ببرد.
اگر دقت کنید برخی از این فرضیه‌های اینشتین را دیگران زیر علامت سوال می‌برند. ولی در این میان حرف شما درست است. یعنی با سرعت خیلی ناچیز و در حد نانو است. یعنی در اندازه گیری اگر شما بخواهید به میزان و مرجع انسانی آن را ارجاع بدهید می‌فهمید که اصلا وجود ندارد. ولی در سطح فیزیک هسته‌ای یا مکانیک کوانتیک وجود دارد و این فرضیه را زیر علامت سوال می‌برد.
چنانچه روزی بشر بتواند به سرعت فراتر از نور دست پیدا کند، گفته می‌شود در آن صورت است که در حوزه تئوری می‌تواند به نوعی زمان را مهار کرده به عقب ببرد.
علم تا وقتی درست است که شما بیایید و برعکسش را نشان بدهید. بزرگترین فرضیه‌های علمی که تا به حال وجود داشته‌است در زمان خودش یک مرجع ثابت بوده‌است، مثل بت بوده‌است تا وقتی که کسی بیاید و برعکس آن فرضیه را نشان دهد.
اگر از من می‌پرسید باید بگویم همه چیزی در این دنیا شدنی است. این فرض شما هم شامل همین می‌شود. چرا که نه؟ در آینده فکر کنید چرا نباید این اتفاق بیافتد؟
برای اینکه تمام واقعیات این مرجع‌های علمی تا زمانی درست است که شما نتوانید برعکس آن را ثابت کنید. ولی همیشه این امکان وجود دارد که کسی بیاید و برعکس آن را نشان بدهد و خلاف آن فرضیه را ثابت کند و فرضیه‌های پیش از خود را زیر علامت سوال ببرد.
دستاوردهای یک چنین آزمایش‌هایی چه می‌تواند باشد؟
دستاوردهایش همینی است که شما گفتید. البته این در سطح هسته‌ای است. این که انسان بخواهد تندتر از سرعت نور برود را شما درست می‌گویید، یعنی در اصل انسان می‌تواند در زمان به عقب برگردد.
ولی اگر در نظر بگیرید همین الان تولید کردن پرتو نوترینو، انرژی بسیار بسیار زیادی می‌طلبد و در علم فیزیک امروزی اگر جسمی در حد و اندازه انسان بخواهد در زمان مسافرت کند، انرژی که نیاز دارد ممکن است برابر با انرژی کهکشان باشد.
یعنی این مسئله از نظر انرژی، شدنی نیست. ولی همین هم که شما بتوانید نشان بدهید که یک جرم، هر چند که یک جرم کوچک باشد، بتواند بالاتر از سرعت نور حرکت کند، خودش خیلی خیلی مهم است.



مردی برای فصل‌های گذشته؛ بازگشت پوتین به کاخ کرملین

بازگشت پوتین به کاخ کرملین به عنوان رئیس جمهور روسیه نه در نتیجه برگزاری انتخابات، که بنا بر نظر بسیاری مردم آن کشور، از سال ۲۰۰۸ و در نتیجه استقرار یک زیرساخت سیاسی کنترل شده و اقتدارگرا تعیین، و روز ۴ مارس در بسته تزئینی دمکراسی انتخاباتی به رأی‌دهندگان عملا تحمیل شده بود.
به دلیل پیشگیری از رشد مطبوعات آزاد و احزاب سیاسی مستقل، و پیگیری رفتار‌های اقتدارگرایانه  طی ۱۲ سال حکومت مستقیم و غیر مستقیم پوتین در روسیه، نقش چهار رقیب انتخاباتی او به تزئین صحنه انتخابات محدود شده بود تا رقابت جدی با وی.
در میان نامزد‌های رقیب، گنادی ژوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه که از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در آغاز دهه نود، همواره پای ثابت و شکست‌خورده تمام انتخابات آن کشور بوده شناخته‌شده‌تر از دیگران است.
سه رقیب عمده دیگر پوتین را، ولادیمیر ژیرینوفسکی، چهره جنجالی و ملی‌گرای دست راستی، میخائیل پروخوروف سرمایه‌دار نسل نو، در نقش کاندیدای مستقل، و سرگئی میرونف، رئیس پیشین مجلس بالای روسیه از گروه حزبی کوچک و مایل به چپ «عدالت» تشکیل می‌دادند؛ بدون داشتن کمترین تجربه مدیریت دولتی و یا پایگاه سیاسی شناخته شده.
گروه‌های پراکنده لیبرال و طرفداران آزادی و دموکراسی، که قابل مقایسه با اصلاح‌طلبان سرکوب شده در ایران به‌نظر می‌رسند، دور از رقابت در صحنه انتخابات روز ۴ مارس، توان خود را در حاشیه، برای اعتراض علیه فساد دستگاه اداری و آنچه دیکتاتوری پوتین معرفی می‌کنند به‌کار گرفتند.

مشکلات روسیه  
بدون تردید روسیه طی ۱۲ سال گذشته، نسبت به ۸ سال پرتلاطم و بی‌ثبات دوران بوریس یلتسین، ثبات نسبی را تجربه کرده و از شرایط فقرزدگی عمومی و دوران از هم پاشیدگی ساختار اداری فاصله گرفته‌است.
اما استعداد‌های طبیعی و نیروی انسانی روسیه بسیار فراتر از قناعت ورزیدن به حداقل، و رضایت دادن به سیری، به‌جای برخورداری از رفاه بیشتر و آزادی‌های ژرف‌تر است.
روسیه با داشتن استعدادهای کشاورزی کافی برای تولید غذای جمعیت خود و حتی مبادرت به صادرات مواد خوراکی، در ردیف ده کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر ده فلز درجه یک، و دارای بزرگترین ذخیره گاز طبیعی، و بالاترین میزان تولید نفت خام (در کنار عربستان) دارای استعداد کافی برای قرار گرفتن در ردیف ۵ کشور ثروتمند جهان است.
به رغم استعداد‌های برشمرده طبیعی و جمعیتی برای پیشرفت، اقتصاد روسیه عمدتا متکی بر صادرات نفت و گاز باقی مانده و از دست یافتن به تنوع و شرایط رشد مطمئن باز مانده است.
فساد اداری، فقدان سیستم‌های نظارت بر عملکرد دولت، و عدم تغییر مقررات بازدارنده، به‌ویژه محدودیت حق مالکیت، تاکنون مانع از حضور فعال‌تر سرمایه‌های خارجی در آن کشور، و پیوند خوردن روسیه به جوامع آزاد شده‌است.

مسائل خاص پوتین     
بازگرداندن ثبات نسبی به روسیه، پس از آشفتگی‌های دوران یلتسین، پوتین را به چهره مرد قدرتمندی تبدیل ساخت که خود نیز به‌تدریج شیفته آن شد. در پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۰۸، پوتین باور داشت که همچنان رسالت ناتمامی را بر عهده دارد، که اتمام آن از عهده دیگری ساخته نیست.
به‌روی صحنه آوردن مدودیف توسط پوتین، که پیشتر در مقام معاونت سرگئی ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه خدمت می‌کرد، و دادن مقام نخست‌وزیری به وی چند ماه پیش از انتخابات سال ۲۰۰۸، صحنه‌سازی اصلی برای ادامه قدرت پوتین و بازگشت وی به قدرت بود- بیش و کم همان نمایشنامه‌ای که یلتسین، با فراخواندن پوتین به خدمت، چند ماه پیش از کناره رفتن از قدرت، به صحنه آورده بود.
علاوه بر اقتدارگرایی، که شاید ذهنیت ناشی از دوران خدمت در سازمان امنیت وقت روسیه (کا-گ-ب) به‌شمار می‌رود، پوتین، از کیش شخصیت نیز رنج می‌برد. پوتین داشتن مدعی و رقیب را نمی‌پسندد، و در ردیف اتهاماتی که بر او وارد آمده، سیاهه بزرگی است از نام روزنامه‌نگاران، چهره‌های مخالف و سرمایه‌دارانی که یا به طرز مرموز در داخل و خارج از روسیه به قتل رسیده، و یا در زندان بسر می‌برند.

همسر پوتین و زنان روسیه   
یکی از آشکارترین راز‌های پوتین، محبوبیت او به عنوان قهرمان، و مرد قدرتمند، نزد زنان روسی است. ظاهر شدن پوتین بر پشت اسب با سینه عریان، پرواز با هواپیما و عکس گرفتن در لباس کشتی، ماهی‌گیری، موتورسواری، بخشی از تلاش‌های تبلیغاتی او برای تقویت این چهره نزد افکار عمومی است.
اگر چه این محبوبیت نزد زنان در خیابان، کارخانه، و به‌خصوص گروه‌های کارگری، شاید با میزان محبوبیت او در خانه وی یکسان نیست.
بر خلاف میشل اوباما، کارلا برونی سرکوزی، و یا ساماتا کمرون، لودمیلا پوتینا، همسر ولادیمیر پوتین، چهره غایب در فعالیت‌های انتخاباتی همسرش بود.
در روسیه شایعات فراوانی پیرامون زندگی زناشویی پوتین بر سر زبان‌ها است، ازجمله روابط خصوصی نخست‌وزیر کنونی و رئیس جمهور آینده روسیه با انیا کابایوا، ژیمناست روسی برنده مدال طلای المپیک.
پوتین با وجود حفظ حلقه ازدواج ۲۹ ساله  با لودمیلا، در انظار عمومی با همسر خود ظاهر نمی‌شود. آخرین بار پوتین و همسرش در اکتبر سال ۲۰۱۰ کنار هم دیده شدند.

حامیان پوتین و آینده روسیه
حامیان پوتین بیشتر در مناطق کارگری و صنعتی روسیه متمرکزند. در مسکو که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن‌را طبقه متوسط تشکیل می‌دهند، میزان محبوبیت پوتین پائین‌تر از نقاط دیگر روسیه است.
در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر گذشته، که حزب پوتین برنده آن اعلام شد، مسکو شاهد تظاهرات صد‌ها هزار تن شد. در واکنش به این تظاهرات، پوتین نیز راهپیمایی سازمان داده شده‌ای را به طرفداری از خود برپا کرد.
نصب دوربین مداربسته در ۹۰ هزار حوزه اخذ رأی اقدام دیگری بود که پوتین برای خنثی ساختن اتهام تقلب در انتخابات به آن تن داد. مخالفان پوتین همچنان اصرار می‌ورزند که برای  تقلب راه‌های دیگری هم هست.
پوتین نزد رهبران کشورهای غربی نیز مخالفان فراوانی برای خود دست و پا کرده‌است. از زمان پا گرفتن جنبش موسوم به «بهار عربی» که تا حدودی الهام‌بخش انقلاب «روبان سفید» روسیه نیز بوده، بسیاری از کشور‌های غربی از ایستادگی روسیه در کنار دیکتاتوری‌های به چالش خوانده شده ابراز نارضایتی کرده‌اند.
پوتین نیز متقابلا تظاهرات اعتراضی در داخل روسیه را به سرویس‌های امنیتی خارجی نسبت می‌دهد.
بی‌شک پوتین با وجود به قدرت رسیدن دوباره (و یا استمرار در قدرت با نام‌هایی متفاوت) نه در داخل و نه در خارج از روسیه، پوتین سال ۲۰۰۸ نیست. پایه‌های قدرت پوتین در حال سست شدن، و اندازه‌های او در حال آب رفتن به‌نظر می‌رسد.
قدرت جنبش مخالفان پوتین در داخل افزایش خواهد یافت. دمکراسی در روسیه به یک موج تعیین‌کننده تبدیل خواهد شد. اقتدار کنونی پوتین زمانی به چالش جدی خوانده می‌شود، که اقتصاد متکی بر درآمد‌های ناشی از صادرات نفت و گاز روسیه، در نتیجه یک بحران جهانی، بخصوص در بازار‌های انرژی، مورد تهدید قرار بگیرد.




سعید مرتضوی؛ ارتقا در دولت، به جای محاکمه در پرونده کهریزک

روزنامه تهران امروز خبر داده که «انتصاب سعید مرتضوی» از متهمان «جنایات بازداشتگاه کهریزک» به ریاست سازمان تامین اجتماعی، بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی کشور، «قطعی شده‌است.»
روزنامه‌های کیهان و رسالت دو روزنامه وابسته میزان مشارکت اعلام شده از سوی وزارت کشور را در تیتر یک شماره چهاردهم اسفند منتشر کرده‌اند. روزنامه رسالت در سرمقاله شماره یک‌شنبه بر «تک‌ضلعی» بودن انتخابات مجلس نهم در غیاب اصلاح‌طلبان تاکید کرده اما مدعی شده که نرخ مشارکت در انتخابات نهم، ۱۲ درصد بیش از آزادترین انتخابات مجلس پس از انقلاب، یعنی انتخابات دوره اول مجلس، است.
روزنامه تهران امروز در گزارشی فهرست اسامی «۷۵ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی» را به عنوان «نمایندگان بازمانده از مجلس نهم» منتشر کرده، و روزنامه اعتماد از «میدان‌داری مستقل‌ها» و «شکست جبهه پایداری» در انتخابات مجلس، خبر داده‌است.
روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده که پروین احمدی نژاد خواهر محمود احمدی نژاد پس از شکست در شهر زادگاهش، گرمسار، «به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌است.» این روزنامه همچنین از تجمع اعتراض‌آمیز هواداران دو کاندیدا در خرم آباد خبر داده‌است.
روزنامه خراسان هم از قول معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی نوشته «۹۳ درصد جرایم سال ۹۰ مربوط به سرقت است.»

سعید مرتضوی؛ ارتقا در دولت، به جای محاکمه در پرونده کهریزک
روزنامه تهران امروز خبر داده که «انتصاب سعید مرتضوی» به ریاست سازمان تامین اجتماعی، بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی کشور، «قطعی شده‌است.»
به گزارش این روزنامه «رفتن سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران به سازمان تامین اجتماعی قطعی شده و او به زودی سکان بزرگترین هلدینگ سرمایه گذاری اقتصادی کشور  سازمان اقتصادی ایران یعنی سازمان تامین اجتماعی را بر عهده می‌گیرد.»
روزنامه تهران امروز با اشاره به سوابق سعید مرتضوی در «دادستانی تهران» و «ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» یادآوری کرده که او «حوزه قضایی» سوابقی دارد اما در کارنامه اش «هیچ سابقه مدیریتی و ریاستی در پست‌های اقتصادی دیده نمی‌شود» و به همین دلیل «انتشار این خبر احتمالی باعث برخی واکنش‌های اعتراضی شده‌است.»
این روزنامه همچنین با مروری کوتاه بر سوابق سعید مرتضوی به برخی از «شکایت‌ها» از  این مقام قضایی در سال‌های اخیر اشاره کرده و از جمله نوشته «مرتضوی با صدور دستور انتقال برخی متهمان انتخاباتی به بازداشتگاه کهریزک زمینه‌ساز برخی اتفاقات ناخوشایند و هزینه‌ساز شده‌است» اتفاقاتی که در جریان آن دستکم  چهار نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات؛ امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی، رامین قهرمانی و محسن روح‌الامینی براثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند.
تهران امروز نوشته که پس از این شکایت‌ها علیه سعید مرتضوی بود که به دنبال «انتصاب صادق لاریجانی به ریاست قوه‌قضائیه، محمود احمدی‌نژاد او را به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.»
این روزنامه با انتصاب از ارتقاء مرتضوی در دولت، پرسیده که «آیا دولت احمدی نژاد در تدارک است با انتصاب مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی به او ارتقای مقام بدهد آن هم پستی که با تخصص مرتضوی هیچ سنخیتی ندارد؟»

اعلام نرخ مشارکت انتخابات نهم؛ ۱۲ درصد بیش از آزادترین انتخابات مجلس
روزنامه‌های کیهان و رسالت دو روزنامه وابسته به جناح حاکم تیترهای اصلی شماره یک شنبه را به میزان مشارکت اعلام شده از سوی وزارت کشور اختصاص داده و درصدی نیز بر آن افزوده‌اند.
روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در تیتر یک میزان مشارکت در انتخابات را از قول وزیر کشور «۶۵ درصد» اعلام کرده اما در متن گزارش نوشته که «مصطفی محمد نجار مجموع مشارکت در سراسر کشور را حدود ۶۴ و دو دهم درصد اعلام کرده‌است.»
روزنامه رسالت دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم ضمن آنکه در سرمقاله شماره چهاردهم اسفند با اشاره به عدم حضور «اصلاح طلبان» در عدم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از اصلاح طلبان به عنوان «یک ضلع رقابت‌های سیاسی» در ایران نام برده و نوشته «یک ضلع رقابت‌های سیاسی کشور که از مجلس سوم به عنوان یک جریان مقبول و مشروع در رقابت‌های سیاسی حضور می‌یافت، با نافرمانی مدنی و مدیریت شورش اشراف بر جمهوریت نظام در انتخابات گذشته سفره خود را از رقابت‌های سیاسی جدا کرد.»
این روزنامه وابسته به جناح حاکم، نرخ مشارکت در آزاد ترین انتخابات مجلس در سال‌های پس از انقلاب یعنی انتخابات اولین دوره مجلس پس از انقلاب را «۵۲٫۱۴ درصد» اعلام کرده و نوشته «در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی که همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی حتی منافقین(مجاهدین خلق) و جبهه ملی و... هم شرکت کرده بودند  ۵۲٫۱۴ درصد مشارکت داشتیم»، اما ادعا کرده که در انتخابات نهمین دوره مجلس که تنها با حضور «اصولگرایان» برگزار شده «میزان مشارکت ۶۵ درصد» است.
روزنامه رسالت تاکید کرده که «انتخابات نهمین دوره مجلس» مشابه «انتخابات دومین دوره مجلس» و مدعی شده که در انتخابات دومین دوره مجلس «بسیاری از گروه‌ها حذف شدند و منافقین (مجاهدین خلق)، کفار و ملحدین شروع به سمپاشی کردند» اما «مشارکت به ۶۴٫۲۴ درصد رسید.»
روزنامه شرق از «کاهش ۱۳‌درصدی آرای علی لاریجانی» خبر داده و نوشته «علی لاریجانی از حوزه انتخابیه قم، مجوز ورود به مجلس نهم را کسب کرد اما میزان آرای وی به نسبت انتخابات مجلس هشتم، از کاهشی ۱۳‌درصدی را حکایت می‌کند.»
روزنامه جهان صنعت در تیتر یک شماره چهاردهم اسفند ماه گزارش داده بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم در حوزه انتخابیه تهران نوانسته‌اند در دوره اول انتخابات حدنساب «حداقل ۲۵ درصد آراء» برای ورود به مجلس را کسب کنند، و  دستکم « ۲۰ نماینده تهران در دور دوم تعیین می‌شود.»

تغییر آرایش سیاسی مجلس نهم

روزنامه تهران امروز در گزارشی فهرست اسامی «۷۵ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی» را به عنوان «نمایندگان بازمانده از مجلس نهم» منتشر کرده و نوشته که دستکم ۷۵ نماینده مجلس هشتم در مجلس نهم حضور ندارند.
این روزنامه نوشته که براساس نتایج تاکنون اعلام شده انتخابات نهمین دوره مجلس «اکثریت کرسی‌ها در اختیار کاندیداهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفته‌است»، اما «آرایش سیاسی مجلس نهم تغییرات مهمی داشته‌است و اگرچه اصولگرایان اکثریت را همچنان در اختیار دارند ولی نمی‌توان تحولات احتمالی فراکسیونی را نادیده گرفت.»
روزنامه اعتماد از «میدان‌داری مستقل‌ها» در مجلس آینده خبر داده و نوشته «پیروزی راست سنتی یا همان جبهه متحدی‌ها به صورت میانه بود، اما اصلی‌ترین پیروزهای انتخابات نهم مجلس، چهره‌های ناشناس یا کمتر شناخته‌شده‌ای هستند که می‌گویند مستقلیم.»
این روزنامه درعین حال تاکید کرده «حداقل تجربه هشتم به خوبی ثابت کرد» که نمایندگان مستقل «پس از راه یافتن به هرم سبز، ممکن است به هر سمتی سوق یابند» و «احتمال می‌رود مستقل‌ها، همان احمدی‌نژادی‌های خاموش باشند»، اما تا «روزهای مهم سمت‌گیری مانند انتخاب رییس مجلس و زمان تایید اعتبارنامه‌ها نشود، کمتر می‌توان به تمایلات سیاسی پشت قاب‌های مستقل پی برد.»
روزنامه اعتماد  همچنین از «جبهه پایداری» که شامل اصولگرایان نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی و حامی احمدی نژاد است به عنوان گروه «ناکام» در انتخابات نامبرده و از «باخت جبهه پایداری در برابر مستقل‌ها و راست سنتی» خبر داده‌است.
این روزنامه با انتشار فهرستی از کاندیداهای شکست خورده جبهه پایداری در شهرهای مختلف از جمله «پروین احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق ولی‌فقیه در سپاه، ستار هدایتخواه، قاسم روانبخش» و «حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو جبهه پایداری و رییس دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی» که در شهرهای مختلف از رقبای دیگر شکست خورده‌اند، نوشته «همین اسامی بازنده خود گویای وضع جبهه پایداری در شهرستان‌هاست.»
روزنامه شرق نیز در گزارشی با تیتر «خانه‌تکانی در بهارستان و طرح سوال از رییس‌جمهور» نوشته «دو هفته مانده به پایان سال در بهارستان خانه‌تکانی شد» و «برخی از نمایندگان خود را برای ترک صندلی‌های سبز پارلمان آماده خواهند کرد و برخی دیگر بیرون از مجلس انتظار خرداد ماه را می‌کشند تا وارد ساختمان هرمی شکل بهارستان شوند.»
روزنامه شرق با تاکید براینکه اغلب امضاء کنندگان سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس نهم حضور نخواهند داشت، نوشته «گرچه خیال جناح اصولگرا از کسب اکثر کرسی‌های پارلمان در این انتخابات آسوده بود» اما «ترکیب فراکسیون‌های سیاسی مجلس دستخوش تغییرات اساسی شده‌است» و «این تغییرات مطمئنا بر دستور کارهای باقی‌مانده در مجلس هشتم و عملکرد نمایندگان مجلس آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

اعتراض پروین احمدی‌نژاد، اعتراض دو کاندیدا در خرم‌آباد

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که پروین احمدی نژاد خواهر محمود احمدی نژاد پس از شکست در شهرل زادگاهش، گرمسار، «به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌است.»
در حالی وزارت کشور جمهوری اسلامی در جریان اعلام نتایج انتخابات نهمین دوره مجلس «غلامرضا کاتب» را به عنوان کاندیدای پیروز انتخابات در گرمسار و نماینده این شهر در مجلس آینده معرفی کرده‌است، روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده که «پروین احمدی نژاد کاندیدای انتخاباتی حوزه انتخابیه گرمسار» پس از شکست و عدم راهیابی به مجلس، گفته‌است «هنوز آرای قطعی در این حوزه اعلام نشده‌است.»
به نوشته این روزنامه، پروین احمدی نژاد ادعا کرده که «در روز برگزاری انتخابات در حوزه گرمسار، تخلفات انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای این حوزه مشاهده شده‌است» و گفته «این امر خلاف قانون بوده و بنده اعتراض خودم را نسبت به این موضوع تسلیم مسئولین برگزاری انتخابات خواهم کرد.»
روزنامه جمهوری اسلامی از قول خواهر محمود احمدی نژاد نوشته «نباید با زیر سوال بردن سلامت برگزاری انتخابات آب به آسیاب دشمن ریخت» اما «بنده اعتراض کتبی خود را نسبت به بروز تخلفاتی که توسط بسیاری از مردم گرمسار رؤیت شده به فرمانداری ارائه خواهم کرد و منتظر پاسخ مسئولین ذیربط در این رابطه خواهم ماند.»
روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» شماره یک شنبه از «تجمع هواداران دو کاندیدا در یکی از مساجد خرم آباد» خبر داده و نوشته «از ظهر شنبه عده‌ای از طرفداران دو کاندیدای نمایندگی مجلس در مسجد علوی خرم آباد به همراه خود کاندیداها تجمع کرده و نسبت به عملکرد رئیس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی استانداری لرستان اعتراض کردند.»
به نوشته این روزنامه «تجمع کنندگان از استاندار لرستان و هیأت نظارت استان خواستار اجرای درست قانون انتخابات بخصوص ماده خرید و فروش آراء و تخلفات انجام شده در حوزه‌های خرم آباد شدند.»
روزنامه جمهوری اسلامی  دو کاندیدای معترض به انتخابات مجلس در خرم آباد  را از «افراد شاخص اصولگرا» معرفی کرده و نوشته که این دو کاندیدا «از نیروهای شاخص امنیتی استان» هستند و به رغم تجمع در مسجد علوی «از طرفداران خود خواستند بهانه به دست دشمن ندهند و اعلام کرزده‌اند که استاندار لرستان و اعضای هیأت نظارت این استان نسبت به موضوع شبهه خرید و فروش آراء که در قانون انتخابات هم منع شده‌است و دیگر تخلفات رسیدگی خواهند کرد.»
این روزنامه نام‌های دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات مجلس در خرم اّباد را اعلام نکرده‌است.

«۹۳ درصد جرایم سال ۹۰ مربوط به سرقت است»

روزنامه خراسان از قول معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی  نوشته «۹۳ درصد جرایم سال ۹۰ مربوط به سرقت است.»
به گزارش این روزنامه، فریدون خالقی‌فر معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با اشاره به آمار وقوع سرقت در کشور طی فروردین تا پایان بهمن ماه سال ۹۰ اعلام کرد که «در این بازه زمانی حدود ۹۳٫۷ درصد از جرایم رخ داده در کشور مربوط به سرقت است.»
این مقام نیروی انتظامی همچنین گفته «سرقت‌ها در کشور به سه طبقه وسایل نقلیه، اماکن و جیب‌بری و کیف‌قاپی تقسیم بندی می‌شود» و «۵۲ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت وسایل نقلیه و وسایل داخلی آن، ۱۸ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت از منزل و بانک، و ۲۲ درصد سرقت‌ها به کیف‌قاپی و جیب‌زنی اختصاص یافته‌است.»
روزنامه خراسان از قول معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نوشته «سرقت هم اکنون آحاد جامعه را تهدید می‌کند بنابر این ضروری است با مجموعه اقدامات تامینی این موضوع کنترل شود.»
سرهنگ فریدون خالقی‌فر همچنین گفته «دو موضوع انگیزه و زمینه مساعد در سرقت باید درباره مبارزه با این جرم در نظر گرفته شود» و  « وقتی عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شرایط را به نوعی فراهم آورد که انگیزه سرقت در جامعه ایجاد شود و زمینه‌های مساعد برای این امر فراهم باشد باید گفت که آمار سرقت در جامعه بالا خواهد رفت.»
محمد محمدی، کارشناس مسائل اجتماعی نیز در این باره که «چرا جرم سرقت در رأس جرایم قرار گرفته‌است» به روزنامه خراسان گفته «در وقوع پدیده سرقت علل و عوامل مختلفی دخیل است که مهم ترین آن شرایط اقتصادی و اعتیاد است.»
این کارشناس مسائل اجتماعی تاکید کرده «افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و بیکاری در وقوع پدیده سرقت موثر است و سارقان را وادار به کسب درآمد از راه نامشروع می‌کند.»



مقامات رسمی در جنوب یمن می‌گویند که به دنبال حمله افراد مسلحی که با القاعده در ارتباط بوده‌اند، دست کم ۵ سرباز ارتش یمن کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند.
براساس گزارش‌ها، افرادی که سوار یک خودروی بمبگذاری شده بودند، خود را در مقابل دو پایگاه در نزدیکی شهر زنجبار منفجر کرده‌اند.
از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در یمن که به کناره‌گیری علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری منجر شد، خشونت‌ها در جنوب یمن، شدت یافته است.





خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه، ۱۴ اسفند، از بازداشت گردانندگان یک سایت شرط‌بندی فوتبال در ایران خبر داده است.
در این گزارش به نقل از اطلاعیه معاونت اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) نیروی انتظامی ایران آمده است که کارآگاهان پلیس فتا در پی رصد فضای مجازی، با سایتی با مضمون پیش‌بینی و شرط‌بندی فوتبال مواجه شدند که در آن، فرد یا افرادی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کردند.
بر اساس اعلام معاونت اجتماعی پلیس فتا، دو نفر در ارتباط با این سایت بازداشت شده‌اند.




دولت چین اعلام کرده است که بودجه دفاعی این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که ۱۱.۲ درصد بیش از بودجه دفاعی چین سال گذشته است.
پیشنهاد افزایش بودجه دفاعی در گزارش بودجه‌ای دولت به مجلس چین ارائه شده است.
چین بعد از آمریکا بیشترین هزینه‌های رسمی دفاعی در دنیا را دارد، اما تحلیلگران می‌گویند که هزینه‌های دفاعی واقعی چین به مراتب بیشتر است.




باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به رهبران ایران هشدار داده است که برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای، در مورد توسل به زور تردید نخواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا ضمن سخنانی در اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک، همچنین گفت که اسرائیل همیشه این حق را دارد که در مورد تدابیر امنیتی خود راسا تصمیم بگیرد.
پیشتر شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در این جلسه گفته بود که ایران برای تمام جهان خطرناک است.
آقای اوباما در سخنان امروز خود گفت: "در چند هفته گذشته لفاظی در مورد جنگ تنها قیمت نفت را بالا برده و فقط به سود دولت ایران تمام شده است، زیرا آنها برای تامین بودجه برنامه اتمی خود به درآمد نفت متکی هستند."
او با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت اسرائیل، آمریکا و صلح و امنیت جهان، گفت: "حالا وقت این رجز خوانی ها نیست."
آقای اوباما گفت که باید فرصت داد تا فشارهایی که علیه حکومت ایران اعمال می شود اثر کند.
او افزود: "حالا وقت آن است که به نصیحت ماندگار تدی روزولت (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) توجه کنیم که می گفت ملایم حرف بزن، ولی چماقی بزرگ همراه داشته باش."
رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به زمزمه هایی که اخیرا در مورد احتمال تن دادن آمریکا به اتمی شدن ایران و مسلح کردن کشورهای همسایه برای ایجاد توازن قوا مطرح شده است، گفت: "رهبران ایران باید بدانند که من چنین سیاستی ندارم. سیاست من جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی است. همانگونه که بارها در خلال ریاست جمهوری ام تصریح کرده ام هر گاه برای دفاع از آمریکا و منافعش ضروری بدانم، برای توسل به زور درنگ نخواهم کرد."
حدود دو هفته پیش بیش از ۳۰ سناتور آمریکایی قطعنامه ای را پیشنهاد دادند که در صورت دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح اتمی، رئیس جمهوری آمریکا را از اتخاذ سیاست مهار (ایجاد توازن قوا با مسلح کردن همسایگان) منع می کند.




علی مطهری
آقای مطهری می گوید که تعدادی از اصولگرایان فکر می‌کردند با حضور او، اقبال قشر "حزب‌الهی" به این لیست کم می‌شود
علی مطهری نماینده مجلس ایران می گوید که غلامعلی حداد عادل مانع از آن شد که نام او در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار بگیرد.
آقای مطهری روز یکشنبه ۱۴ اسفند (۴ مارس) در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفت: "من اطلاع دقیق دارم که از بین دوازده رای، هفت رای مثبت و پنج رای منفی کسب کردم و قاعدتا اسم من باید در لیست جبهه متحد اصولگرایان می بود، اما با تصمیمی از پیش گرفته شده نام مرا از این لیست حذف کردند."
به گفته آقای مطهری یکی از دلایلی که باعث حذف نام او از این لیست شده، این بوده است که "تعدادی از اصولگرایان فکر می کردند با حضور من اقبال قشر متدین و حزب الهی به این لیست کم خواهد شد."
او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی معتقد بودند این اتفاق برای آن افتاد که آقای حداد عادل می خواست نماینده اول تهران باشد و بعد هم رئیس مجلس بشود، گفت:"من نمی توانم در مورد نیت افراد قضاوت کنم، اما اگر قصد برنامه ریزی داشته اند که آقای الف رئیس مجلس شود و یا نامزدها را گونه ای بچینند که در انتخاب رئیس جمهور بعدی هم موثر باشد، این کار نوعی خیانت به رای مردم است."
پیش از این و پس از انتشار لیست جبهه متحد اصولگرایان که اسم آقای مطهری و چند نماینده دیگر منتقد دولت در آن دیده نمی شد، او گفته بود: "ما در برخی مبانی اصولگرایی مانند مفهوم آزادی و ولایت فقیه با آنها اختلاف داریم و من شخصاً حق می دهم اسم ما را در لیست قرار ندهند."
جبهه متحد اصولگرایان، ائتلافی از تشکل های سیاسی اصولگرا بود که در ماه های اخیر به رقبای سیاسی محمود احمدی نژاد و همکارانش تبدیل شده اند. رهبران این تشکل ها، در پی بروز اختلاف میان رئیس جمهور و رهبر ایران بر سر مدیریت وزارت اطلاعات در فروردین ماه گذشته، به انتقاد پی در پی از سیاست های دولت پرداختند.
با این حال گروهی از اعضای جبهه متحد اصولگرایان، با وجود انتقاد از قوه مجریه، حاضر به همراهی با اقدامات نمایندگانی مانند علی مطهری علیه دولت و دیگر نهادهای حکومتی نبوده اند و این اقدامات را در راستای مصالح کلی حکومت نمی دانند.
در واکنش به مواضع معتقدان به این تفکر در مجلس هشتم، آقای مطهری در تیر ماه گذشته، به انتقاد از نمایندگانی پرداخته بود که به ادعای وی "دائما برای هر کاری از دفتر رهبری سوال می‌کنند و به صورت شاخه‌ای از دفتر رهبری درآمده اند".

استیضاح رئیس جمهور

احمدی نژاد
علی مطهری امروز در مورد طرح سوال از رئیس جمهور گفته است: "اهمیت طرح سوال از رئیس جمهور این است که مجلس رئیس جمهور را احضار می کند و او برای تخلفات صورت گرفته باید پاسخگو باشد."
به گفته او، اگر رئیس جمهور در مجلس جواب های قانع کننده ندهد یا "حرف های گذشته خود را تکرار کند که فلان قانون را نمی دانم یا اجرا نمی کنم"، احتمال استیضاح او وجود دارد.
طرح سوال از رئیس جمهوری، که آقای مطهری از طراحان اصلی آن است، در تیرماه سال گذشته با امضای ۱۰۰ نماینده به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.
از زمان مطرح شدن طرح سئوال از رئیس جمهور، تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و حامیان آقای احمدی نژاد در مجلس سعی کرده اند تا نمایندگان را از پیگیری این طرح منصرف کنند.
در آن زمان محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس، گفته بود که اکثر اعضای هیات رئیسه طرح سوال از رئیس جمهوری را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت نمی دانند.
روح الله حسینیان از نمایندگان حامی دولت هم تاکید کرده بود که "با توجه به ملاقات اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب، قطعا طرح سؤال از رئیس جمهوری مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست."
در پاسخ به این گفته آقای حسینیان، آقای مطهری گفته بود که آیت الله خامنه ای، در آن ملاقات تنها به نمایندگان به خاطر قطع کردن سخنان محمود احمدی نژاد در هنگام سخنرانی در مجلس تذکر داده و این تذکر "ربطی به سوال از رئیس جمهوری ندارد".




صلیب سرخ جهانی که برای سومین روز پیاپی نتوانسته است به محله باباعمرو در شهر حمص دسترسی پیدا کند، کمک به ساکنان فراری از این منطقه را آغاز کرده است.
صلیب سرخ امروز یکشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) بار دیگر مذاکره با مقامات سوریه را برای رساندن کمک به بابا عمرو از سر گرفته است.
کاروان صلیب سرح که شامل هفت کامیون کمک‌ و تدارکات مورد نیاز آسیب‌دیدگان است، از روز جمعه در شهر حمص متوقف شده است.
مقامات سوری به مقامات صلیب سرخ گفته اند که در حال پاکسازی بابا عمرو از تله های انفجاری هستند.
مخالفان دولت سوریه این ادعا را رد می کنند و می گویند که دلیل تاخیر در امداد رسانی، عملیات انتقام جویانه نیروهای سوری است.
از بابا عمرو گزارش هایی تایید نشده ای حاکی از کشتارهای تلافی‌جویانه و اعدام‌های خودسرانه توسط نیروهای دولتی سوریه منتشر شده است.
به گفته جیم میور، خبرنگار بی بی سی در لبنان، امدادگران صلیب سرخ و هلال احمر توزیع مواد غذایی و پتو را در بین کسانی که از باباعمرو به اطراف این منطقه گریخته اند و در معرض سرمای شدید قراردارند، آغاز کرده اند.
پل کنروی، عکاس ساندی تایمز که در شهر حمص زخمی شده بود ولی موفق به خروج از سوریه شده است، به بی بی سی گفت که در سوریه "کشتار سیستماتیک مردم" صورت می گیرد.
او افزود: "من در چند جنگ حضور داشتم ما هرگز وقایعی نظیر سوریه را شاهد نبودم".
در تحولی دیگر در رابطه با سوریه، بنا به گزارش ها، اجساد رمی اشلیک، خبرنگار عکاس فرانسوی و ماری کالوین، خبرنگار آمریکایی که در حمص کشته شده بودند، با هواپیمای ایرفرانس به پاریس حمل شده است.




انتخابات ریاست جمهوری در روسیه
ساعت رای‌گیری در مسکو در حالی به پایان رسیده است که الکساندر ناوالنی از رهبران مخالفان و وبلاگ نویس مشهور با انتقاد از روند برگزاری انتخابات گفت: "موارد متعدد تخلفات انتخاباتی روی نتیجه آن تاثیر چشمگیری دارند."
او از مردم خواست تا در تظاهرات روز دوشنبه شرکت کنند.
قرار است با پایان ساعت رای‌گیری پس از ساعت ۹ شب به وقت مسکو نتایج نظرسنجی‌های اولیه پس از انتخابات منتشر خواهد شد.
با پایان ساعت رای‌گیری، جمعیت زیادی در حال حرکت به سوی مناطق مرکزی شهر برای حضور در جشن پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری هستند.
در همین حال هواداران حکومت هشدار داده‌اند که تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات می تواند باعث بروز آشوب شود.
سخنگوی ولادیمیر پوتین هم در گفت و گویی تظاهرات از قبل طراحی شده نسبت به انتخاباتی که هنوز در جریان است را کاملا احمقانه خواند.
همچنین خبرنگار بخش روسی بی‌بی‌سی گفت که برگه رای حداقل سه نفر به افرد دیگری با مدارک جعلی داده شده است.
در ادامه انتقاد به روند برگزاری انتخابات، سایت روزنامه مسکو تایمز و برخی منابع خبری مخالفان تصاویری از افرادی به همراه اتوبوس منتشر کرده اند که مدعی هستند در مراکز متعددی اقدام به رای دادن کرده‌اند.
از مدتها پیش مخالفان می گفتند که نیروهای دولتی گروه هایی را با اتوبوس به اماکن مختلف رای گیری می فرستد و مسئولان این ستادها نیز این موارد را نادیده گرفته و بدون مهمور کردن کارت های شناسایی آنها اجازه رای دادن می‌دادند.
مخالفان می‌گویند در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر نیز از چنین روشی استفاده شد.

چچن

گزارش‌ها از چچن نیز حاکی از حضور ۹۰ درصدی مردم برای شرکت در انتخابات است.
البته در این منطقه همواره مشارکت مردم بالاگزارش شده است و در مقابل مخالفان می گویند این آمار تقلبی است.
گروه ناظران مستقل گالوس می گوید گزارش های زیادی دریافت کرده که در مراکز رای گیری وب‌کم های نصب شده کار نمی‌کنند.
تدابیر امنیتی در اطراف مقر کمیسیون مرکزی انتخابات نیز تشدید شده است. مخالفان پس از انتخابات، این کمیسیون و رئیس آن را به همراهی با پوتین و حزب حاکم متهم کردند.
در سایت اجتماعی توییتر نیز انتشار توییتی منسوب به سفیر آمریکا در روسیه باعث بروز واکنش هایی شد. در این توییت که معلوم شد ارتباطی با سفیر آمریکا نداشته و جعلی بوده از موارد تخلف خبر داده شده بود و نوشته بود که این امر مشروعیت انتخابات را زیر سئوال برده است.
فعالیت حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر روسیه از صبح روز یکشنبه، چهارم مارس، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در جریان بوده است.
مسئولان انتخابات در روسیه می‌گویند که استقبال رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکنون به مراتب بیشتر از انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر گذشته و نیز انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی است.
در انتخابات اخیر روسیه، ولادیمیر پوتین برای سومین بار به دنبال ورود به کاخ ریاست جمهوری است.
او که در چهار سال گذشته نخست وزیر روسیه بوده است، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی، رئیس جمهور روسیه بود، ولی از آنجا که قانون اساسی روسیه اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور بعد از دو دوره متوالی، بلافاصله برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، نتوانست به فعالیتش به عنوان رئیس جمهور ادامه دهد.
ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با چهار نفر رقابت می‌کند.
سه نفر از رقبای آقای پوتین در انتخابات پیشین هم با او رقابت کرده‌اند.
آرمن نرسسیان، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به مسکو رفته و از صبح روز یکشنبه در چند حوزه رأی‌گیری این شهر حضور یافته است، می‌گوید که به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این انتخابات شده است.
مقامات رسمی روسیه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه را ۴۸ درصد اعلام کرده اند، هرچند خبرنگار ما می‌گوید که به نظر می‌رسد میزان مشارکت در انتخابات در مسکو کمتر از شهرهای دیگر بوده است.
به گزارش آرمن نرسسیان، به تدریج و با نزدیک شدن به پایان مهلت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه، نیروهای امنیتی در مرکز و اطراف کرملین حضور گسترده‌ای دارند و خیابان‌های اطراف این منطقه بسته شده است.
او می‌گوید که طرفداران ولادیمیر پوتین در حال جمع شدن در میدان سرخ هستند و به نظر می رسد که مقدمات جشن پیروزی آقای پوتین و برگزاری کنسرت در این منطقه در حال فراهم شدن است.
در عین حال، او اضافه می‌کند که در خیابان های منتهی به میدان سرخ، صدها اتوبوس متوقف شده‌اند که نشان می‌دهد حاضران در مراسم جشن احتمالی در میدان سرخ از مناطق اطراف به مسکو منتقل شده‌اند.
حوزه‌های رأی‌گیری در روسیه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به وقت محلی هر منطقه فعالیت خواهند کرد و اعلام شده است که آخرین حوزه‌های رأی‌گیری در کالینگراد غربی، ساعت ۵ بعداز ظهر به وقت گرینوچ در روز یکشنبه، چهارم مارس، بسته می‌شوند.

'نگرانی‌ها از تخلف'

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که روز یکشنبه، چهارم مارس، به چند حوزه رأی‌گیری رفته است، می‌گوید که ناظران نامزدهای انتخابات و ناظران مستقل در این حوزه‌ها حضور داشتند. او می‌گوید: زن مسنی از این گله داشت که چرا این همه ناظر در حوزه‌ها وجود دارد و در قدیم از این ناظران خبری نبود.
آرمن نرسسیان، خبرنگار ما، می‌گوید: در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری، ناظری از جمهوری آذربایجان از طرف هیات ناظران کشورهای مستقل‌المنافع حضور داشت و به ما گفت که از ساعت هشت صبح به چندین حوزه رأی‌گیری سر زده است.
این ناظر انتخابات در مسکو به خبرنگار ما گفت که تا پیش از ظهر روز یکشنبه، چهارم مارس، موردی دال بر نقض قوانین ندیده است و تنها برخی اشکالات فنی مشاهده کرده که در نتیجه تاثیری ندارد.
در عین حال، خبرنگار ما یادآور می‌شود که ناظران سی‌ای‌اس (کشورهای مشترک‌المنافع) معمولا ایراد و اشکالی به روند انتخابات نمی‌گیرند و بلکه از روند برگزاری آن حمایت می‌کنند.
ناظر جمهوری آذربایجان که عضو مجلس این کشور هم بود، به خبرنگاران گفت که ناظران غربی معمولا کار ناظران سی‌ای‌اس را زیر سئوال می‌برند.
خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مسکو می‌گوید که وضعیت صندوق‌های رأی در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده، مایه نگرانی مخالفان است.
او اضافه می‌کند که با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت رأی‌گیری، گالوس از گروه‌های مستقل ناظران، از صدها مورد تخلف در انتخابات خبر داده است.

"اعتراض به تقلب"

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که به تازگی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه، مخالفان دولت در اعتراض به آنچه که "تقلب در انتخابات" خواندند، دست به اعتراض زدند.
رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که وزارت کشور ۶ هزار نیروی پلیس را از مناطق مختلف به مسکو منتقل کرده است.
در این انتخابات، گنادی ژیوگانوف، رقیب اصلی آقای پوتین به شمار می‌رود. او برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شده است.
سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی، ملی‌گرای افراطی، میخاییل پروخوروف، یکی از ثروتمندان روسیه که به طور مستقل نامزد شده است و سرگئی میرونوف، سخنگوی سابق مجلس علیای روسیه از چپ میانه، هستند.
اگر آقای پوتین نتواند بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم این انتخابات با نامزد دیگری که بتواند بیشترین آرا را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست آورد، رقابت کند.
در عین حال، مخالفان لیبرال دولت که در تعدادی از اعتراضات اخیر روسیه نقش مهمی داشته‌اند، هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارند.
جنبش موسوم به روبان سفید در تظاهرات اخیر توانست بیش از ۵۰ هزار نفر را در مسکو و شهرهای دیگر به خیابان‌ها بیاورد.
این اعتراض‌ها پس از طرح گزارش‌هایی از تقلب گسترده در انتخابات دوما (پارلمان روسیه) آغاز شد. هرچند در روزهای بعد، تعداد تظاهرکنندگان مشابهی از حامیان ولادیمیر پوتین و طرفداران کمونیست‌ها نیز در راهپیمایی ‌های جداگانه شرکت کردند.

دوربین‌های جنجالی

ولادیمیر پوتین در واکنش به اعتراضات اخیر به نتیجه انتخابات پارلمانی روسیه اعلام کرد که در تمام ۹۰ هزار حوزه رأی‌گیری در روسیه، دوربین‌های اینترنتی (وبکم) نصب خواهد شد، هرچند منتقدان او نسبت به موثر بودن این کار ابراز تردید کرده‌اند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، مخالفان می‌گویند که دولت می‌تواند روش‌هایی غیر از تقلب آشکار در حوزه‌های رأی‌گیری به کار بگیرد؛ روش‌هایی که از طریق دوربین‌ها قابل ثبت نیست.
خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مسکو می‌گوید که تصویر دوربین‌های کار گذاشته شده در مراکز رأی‌گیری روسیه، از روز شنبه، سوم مارس، در دسترس بوده و از برخی از این دوربین‌ها تصاویر جالبی پخش شده است؛ از جمله در یکی از مراکز رأی‌گیری در استان تیومن، جشن بازنشستگی برگزار شده است و دوربین‌ها میزی پر از نوشیدنی و خوردنی، و جمعیتی در حال رقص را نشان داده‌اند.
درعین حال، به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، در برخی مناطق، مردم پیش از رأی‌گیری، به اقداماتی عجیب دست زده‌اند؛ رسانه‌های روسی می‌گویند که در نووسیبیرسک، بزرگ‌ترین شهر سیبری، گروهی از رأی‌دهندگان در هوای پنج درجه زیر صفر، پیش از رأی دادن و در حالی که مدارک شناسایی خود را بالای سرشان گرفته بودند، با لباس شنا وارد آب‌های یخ شده‌اند و بعد برای رأی دادن به مرکز رأی‌گیری رفته‌اند.
او می‌گوید که یک رأی‌دهنده نیز لباس خرس قطبی پوشیده و با این لباس، به مرکز رأی‌گیری رفته است.

'گزارش‌هایی از تقلب'

در عین حال، یک ناظر انتخابات به رادیو کامرسانت مسکو گفته است که در یک مرکز رأی‌گیری که او در آنجا حضور داشت، شاهد گروهی از افراد بوده است که با اتوبوس و برای رأی دادن به این مرکز آورده شده بودند.
خبرنگار ما در مسکو نیز می‌گوید که کاربران سایت اجتماعی توییتر، گزارش‌هایی مبنی بر نقض قانون منتشر کرده‌اند؛ کاربران به خودروهایی اشاره کرده‌اند که جمعیتی را برای رأی دادن از یک مرکز به مرکز دیگر رأی‌گیری می‌بردند.
روزنامه مسکوتایمز گزارش داده است که تاکنون پلیس چند نفر را که در تلاش برای رأی دادن با کارت شناسایی دیگران بودند، بازداشت کرده است.
یکی از این افراد گفته است که با این کار می‌خواسته هشیاری مقامات را امتحان کند.
برای خواندن گزارش و تحلیل‌های بیشتر درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به کلیک صفحه ویژه این انتخابات در بی‌بی‌سی فارسی بروید.




دولت آمریکا با همکاری سازمان ملل متحد موفق شد انتقال ساکنان کمپ اشرف به اردوگاهی دیگر به نام کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد را عملی کند.
سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده آماده است همه ساکنین کمپ اشرف را از عراق خارج کند و به جای اسکان در اردوگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد موقتاً در اردوگاهی در مرز اردن مستقر نماید.
این سازمان با انتشار بیانیه ای در وب سایت خود به نقل از مریم رجوی از رهبران مجاهدین خلق نوشته: "اگر دولت عراق جلوگیری نکند همه ساکنان اشرف و لیبرتی آماده اند در ماه مارس، عراق را با اموال منقولشان ترک کنند و با نظارت صلیب سرخ و کمیساریا[ی عالی پناهندگان سازمان ملل متحد]، با هزینه خودشان، به طور موقت در منطقه مرزی اردن مستقر شوند."
دولت عراق مدت هاست خواستار بسته شدن کمپ اشرف شده، اردوگاهی که اعضای سازمان مجاهدین خلق نزدیک به بیست و پنج سال در آن ساکن بودند.
ایران می گوید سازمان مجاهدین خلق از کمپ اشرف برای فعالیت های خرابکارانه در ایران استفاده می کند.
با این همه سازمان مجاهدین خلق مدعی است که در سال ۲۰۰۳ میلادی هنگام حمله آمریکا به عراق خلع سلاح شده، دیگر دست به عملیات مسلحانه نمی زند.
دولت آمریکا با همکاری سازمان ملل متحد موفق شد انتقال ساکنان کمپ اشرف به اردوگاهی دیگر به نام کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد را عملی کند.
با این همه براساس بیانیه ای که در وب سایت این سازمان منتشر شده مریم رجوی به دولت آمریکا اطلاع داده که برای انتقال کامل ساکنان کمپ اشرف به کمپ لیبرتی باید تضمین های حداقلی به سازمان مجاهدین داده شود از جمله "خروج مأموران عراقی مسلح به تیربار از ۷ نقطه در داخل محوطه کمپ، که حدود ۱۰۰۰زن مسلمان در آن سکونت خواهند کرد" ، دسترسی آزادانه و مستقیم به خدمات پزشکی، وکیل و بستگان، آزادی رفت و آمد، انتقال خودروها و اموال منقول از اشرف به لیبرتی یا انتقال آنها به خارج از عراق و فروش مالکیتهای غیرمنقول در اشرف تحت نظارت ملل متحد و بازپرداخت آن برای هزینه های انتقال و باز اسکان در کشورهای ثالث.
بر اساس این بیانیه اگر این تضمین های حداقلی داده نشوند، ساکنان اشرف حاضرند که موقتا به منطقه ای در مرز اردن انتقال یابند؛ جایی که در زمان آغاز جنگ عراق اردوگاه پناهجویان بوده است.
تا کنون نزدیک به ۴۰۰ نفر از بیش از سه هزار ساکن کمپ اشرف به اردوگاه لیبرتی منتقل شده اند.
سازمان مجاهدین خلق در فهرست سازمان های تروریستی دولت آمریکاست و تلاش می کند دولت این کشور را به حذف نامش از این فهرست متقاعد کند.




روزنامه واشنگتن پست گزارش داده ایران حمایت نظامی و اطلاعاتی خود از نیروهای سوریه را همزمان با سرکوب ها در این کشور افزایش داده است.
این روزنامه به نقل از سه مقام آمریکایی که به گزارش های اطلاعاتی منطقه دسترسی دارند، بدون ذکر نام آنها، آورده تهران میزان ارسال تسلیحات را در حالی افزایش داده که بشار اسد تلاش می کند مخلالفان خود را سرکوب کند.
این روزنامه به نقل از یکی از این مقامات نوشته: "ایران کمک هایش را به سوریه بیشتر کرده و این کمک ها روز به روز بیشتر در جهت کشتار متمرکز می شود."
بر اساس این منبع گزارش هایی که با یافته های سرویس های اطلاعاتی آمریکا همخوانی دارد حاکی از آن است یکی از ماموران ایرانی اخیرا در عملیات مشترک با نیروهای امنیتی سوریه در این کشور زخمی شده است.
یک مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفته : "ایران تجهیزات، تسلیحات، و حتی ابزار نظارتی در اختیار سوریه می گذارد تا این کشور را در سرکوب مخالفانش کمک کند."
همین گزارش می افزاید مقامات امنیتی ایران برای انتقال این کمک ها خود به دمشق سفر کرده اند.
به نوشته این روزنامه صحبت های مقامات آمریکایی با گزارش هایی که شورشیان مخالف دولت سوریه از داخل این کشور می دهند همخوانی دارد.
واشنگتن پست می نویسد رهبران مخالف دولت در سوریه از جمله یکی از آنها که از مقامات عالیرتبه سابق ارتش بوده می گویند ایران صدها مشاور، مقام امنیتی و ماموران اطلاعاتی خود را همراه با تسلیحات، پول و تجهیزات الکترونیک جاسوسی به سوریه فرستاده است.
ایران همواره رابطه نزدیکی با سوریه داشته است اما اخیر سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه تهران گفت ایران به سوریه سلاح نمی دهد.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است: "ایران با مردود دانستن هر گونه مداخله نظامی در تحولات سوریه، اخبار منتشر شده درباره ارسال سلاح و کمک نظامی به دولت سوریه را کذب محض می‌داند."
او اضافه کرده است که موضع ایران در قبال سوریه "همواره حمایت از هر گونه اصلاحات به نفع مردم این کشور و مخالفت با دخالت عناصر بیگانه در مسایل داخلی سوریه با هر شیوه و روشی است."




چرا محمد خاتمی رأی داد

چرا خاتمی رأی داد؟ بهترین کسی که می تواند به این پرسش پاسخ دهد خود خاتمی است. این که دلایل او پذیرفتنی است یا ناپذیرفتنی، مسأله دیگری خواهد بود که پس از شنیدن ادله می توان درباره آنها داوری کرد. هرچند از ابتدا روشن است که دلایل خاتمی برای ساختارشکنان معتقد به سرنگونی جمهوری اسلامی پذیرفتنی نخواهد بود.
آیا می شود خود را به جای خاتمی گذاشت و با همدلی و ذهن خوانی، علل و دلایل کنش او را بازگو کرد؟ عده ای این کار را کرده و می کنند. ما هم خطر کرده و دست به همین عمل خواهیم زد.
یکم- خاتمی اصلاح طلب است، نه ساختار شکن. "اصلاح طلبی" دارای پیشینه ای بلند در جهان سیاست است. اما در اینجا مراد، "اصلاح طلبی به روایت خاتمی" است. "نافرمانی مدنی"، عملی اصلاح طلبانه و متعلق به نظام های مشروع است، اما در"اصلاح طلبی به روایت خاتمی"، جایگاهی ندارد. "تحریم انتخابات" نیز عملی اصلاح طلبانه است، اما در "اصلاح طلبی به روایت خاتمی" وجود ندارد. شاید عدم رأی دادن هم با "اصلاح طلبی به روایت خاتمی" ناسازگار باشد.
دوم- نابخردی های سال های اخیر، وضعیت بسیار دشواری برای مردم پدید آورده است. تحریم های اقتصادی فلج کننده ای که تصویب شده، کمر مردم را خواهد شکست. قطار تحریم ها که به راه افتاده، در صورت عدم عقلانیت، به مقصد تهاجم نظامی به ایران خواهد رسید. خاتمی -و هیچ ایران دوستی- نمی تواند موافق چنین امری باشد.
برگزاری بدون حادثه انتخابات مجلس با مشارکت ۶۵ درصدی مردم -به صدق و کذب این مدعا فعلاً کاری نداشته باشید- شاید اطمینان خاطر داخلی ای در آیت الله خامنه ای ایجاد کند که نظام همچنان مورد تأیید وسیع مردم است. حال که "مجلسی سلطانی" برساخته شده، یک احتمال این است که او اندکی (مثلاً با آزاد کردن تعدادی از زندانیان سیاسی) فضای سیاسی داخلی را بگشاید، تا فرصت حل مسأله خطرناک نزاع با دولت های غربی مهیا شود. این احتمال-هر قدر اندک- مقبول خاتمی و هاشمی رفسنجانی است. ممکن است "فرصت" فعالیت مجدد -البته در سطح جامعه مدنی، نه دولت- برای اصلاح طلبان فراهم شود.
سوم- "اپوزیسیون سازی" دولت های غربی برای ایران در خارج از کشور نیز موجب نگرانی خاتمی شده است. او به تجربه لیبی و سوریه می نگرد. فکر می کند که فرایند دموکراتیزه کردن نظام، باید از داخل کشور رهبری شود، نه این که دولت های غربی از طریق "چلبی سازی" رهبری مخالفان را در دست گیرند. برای رسیدن به این مقصود، باید "امکان" فعالیت برای مخالفان داخل کشور به وجود آید. برای ساختارشکنان، هرچه شکاف بین رژیم و مردم افزایش بیشتری یابد، مطلوب تر است. این شکاف باید تا آنجا افزایش یابد که بین رژیم و مخالفان جز دره ای خونین وجود نداشته باشد. اما خاتمی برای اصلاح نظام و پیاده کردن بخش "حقوق ملت" قانون اساسی، به فرصت فعالیت نیاز دارد. او قطعاً هیچ مخالفتی با رهبری مخالفان توسط رهبران مستقل داخلی ندارد، اما مخالف سپردن رهبری حرکت اعتراضی به ایرانیان مقیم خارج است. خصوصاً اگر این رهبری توسط دولت های خارجی "ساخته" شود.
چهارم- به گمان خاتمی، حداقل بخشی از نظام، قصد دارد او و اصلاح طلبان را به "مخالفان برانداز" مبدل سازد. بدین ترتیب، امکان هرنوع فعالیت سیاسی از آنها گرفته خواهد شد. خاتمی به روش های گوناگون در برابر این رویکرد ایستاده است. به دنبال گفت و گو با رهبری نظام است تا پنجره ای بگشاید ، خطرها را از ایران دور سازد، حداقل راه عملی شدن سه مطالبه ای که بیان کرده را هموار سازد.
پنجم- نهاد انتخابات-با همه اشکالاتی که دارد و خاتمی با ارائه لوایح دوگانه قصد اصلاح آن را داشت- مهم است. انتخابات هر اندازه هم که ناعادلانه و غیر آزاد باشد- با توجه به این که نهادی است که با آن هر کاری نمی توان کرد، برخی ظرفیت های خود را در هر صورت بروز خواهد داد. به تعبیر دیگر، دخل و تصرف در انتخابات، نمی تواند بی نهایت باشد. به عنوان مثال، ذوالنور جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. آیت الله محمد یزدی به عنوان یکی از عضای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی اطلاعیه ای او را کاندیدای اصلح شهر قم قلمداد کرد و از مردم خواست به او رأی دهند، اما رأی نیاورد. رأی ندادن مردم قم به او- و به طریق اولی به آیت الله محمد یزدی- بسیار مهم است. محمد تقی مصباح یزدی اینک رهبری افراطی ترین گروه- جبهه پایداری- را برعهده دارد. روح الله حسینیان یکی از رهبران جبهه پایداری است. با این همه ، حجت الاسلام حسین جلالی، عضو جبهه پایداری و رئیس دفتر آقای مصباح یزدی در کرمان و راور رأی نیاورد. بردار ناطق نوری -نماینده ای که سی سال در مجلس حضور داشت- نیز حذف شد. خواهر احمدی نژاد هم در زادگاه خود حذف شد و رأی نیاورد. تعداد زیادی نماینده مستقل -که در هیچ لیستی نبوده اند- به مجلس راه یافته اند. پس احتمالا به گمان خاتمی، از همین انتخابات هم می شد استفاده کرد.
ششم- تحریم انتخابات تاکنون جواب نداده و نظام همیشه توانسته است بالای پنجاه درصد مردم را پای صندوق های رأی بیاورد. این میزان رأی ، حتی از آرایی که در نظام دموکراتیکی چون آمریکا به صندوق ها ریخته می شود، بیشتر است. با عدم شرکت در انتخابات، خود را از فرایند سیاسی نظامی که خود ساخته ایم، حذف می کنیم. نظام متعلق به خود ماست. او دوباره به جمهوری اسلامی رأی داده است. منتها جمهوری اسلامی به روایت خاتمی، "حقوق ملت" را به رسمیت شناخته است.
* اکبر گنجی، روزنامه نگار، پژوهشگر و فعال سیاسی ایرانی است که اکنون در آمریکا اقامت دارد



حکومتِ ایران شورای نگهبانی است

* محمد رهبر روزنامه نگار و تحلیلگر مقیم مالزی است.
شورای نگهبان، نام یک نهادِ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست، بلکه نوع حکومتی است که بر ایران حاکم است. نظام نه جمهوری است و نه حتی می‌توان عنوانِ «تئوکراسی» را به مسامحه بر آن گذارد، شاید بهترین تعبیر ازنوعِ حکومت فعلی ایران «شورای نگهبانی» است.
شورای نگهبان جمعی است متشکل از شش فقیه عالی رتبه که رهبری اختیار کامل در انتخابشان دارد ۱ و در واقع نگهبانی است که نخواهد گذاشت، نظام به سمتِ رژیم جمهوری یا پارلمانی رود.
شجره شورای نگهبان به متمم قانون اساسی مشروطیت می‌رسد: زمانی که روحانیان با کوششی که شیخ مشروعه خواه، فضل الله نوری به جان کرد و دیگر علما هم بر ثمره‌اش پای فشردند، در اصل دوم قانون اساسی مشروطه، حقی را فرض گرفتند که بنابر آن در همهٔ اعصار، پنج نفر از فقهایِ عالم به مقتضیات زمان، قوانین مجلس شورای ملی را با قواعد اسلام بسنجند تا مصوبه‌ای خلاف شرع، تصویب نشود.

نحوه انتخاب علمایِ ناظر این گونه بود که مراجع و فضلا، بیست نفر را به مجلس شورای ملی معرفی می‌کردند و مجلس یا به قرعه و یا به قاطبه آرا، پنج نفر فقیه ناظر را برمی گزید. استبداد با تولد سلسله پهلوی، بازگشتی شکوه‌مند داشت و همه قانون اساسی بر زمین ماند و این اصل نیز هم.
شورای نگهبان فعلی گرچه آبشخورش از آن اصلِ دوم قانون مشروطیت است اما چنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ریشه دوانده که دیگر اصول، حاشیه‌ای بر متن است. مجلس شورای اسلامی بی‌حضور شورای نگهبان نه قانونیت دارد و نه مشروعیت، شورای نگهبان در آن واحد هم خلاف شرع را تشخیص می‌دهد و هم تعارض با قانون اساسی. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، مرجع نظارتی بر انتخاباتِ خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان است و بس.
حتی قوه قضاییه هم نمی‌تواند به شکایتِ رد صلاحیت شدگان رسیدگی کند، مرجع رسیدگی به شکایت رد صلاحیت شدگان نیز عزیزانِ شورای نگهبان هستند. می‌ماند تفسیر قانون اساسی و اینکه اصلا نظارت تا کجاهاست، مُفسر قانون اساسی نیز کسی نیست جز شورای نگهبان، بنابر این فقهای ششگانه می‌توانند صلاحیت شورا را به گونه‌ای مُوسع تفسیر کنند تا نظارت اهالی شورا، از استطلاعی به استصوابی برسد و تا جایی صاحب اخیتار باشند که بتوانند نماینده را در‌‌ همان دوره نمایندگی رد صلاحیت کنند، البته شورای نگهبان لازم ندیده از این اختیار استفاده کند، اما حقش بنابر تفسیر به رای شورا ازقانون اساسی، محفوظ است.
شورای نگهبان خیلی زود به تمامی وظایفش عمل کرد، تنها انتخابات آزادنه و متنوع عصر جمهوری اسلامی، مجلس شورای ملی اول بود، در دومین دوره مجلس با رد صلاحیتِ گسترده نامزدهای دگر اندیش از نهضت آزادی گرفته تا طرفداران دکتر شریعتی و چپ‌های زنده مانده از جنگ خیابانی، شورای نگهبان، چهره واقعی جمهوری اسلامی را نمایان کرد.
اگر نظریه ولایت فقیه، فقهی بر مبنای قدرت سیاسی ساخت که اتفاقا بیشترینه علمای حجره نشین را نمایندگی نمی‌کرد، شورای نگهبان ید مبسوطه ولایت فقیه بود که اجازه نمی‌داد، دست نامحرمان به ساحتِ قدرت رسد. از همین است که حکومتِ «شورای نگهبانی»، تئوکراسی هم نیست و طبقه روحانیان را بر مسند نمی‌نشاند. فقهای شورای نگهبان خود مجتهدند و کاری به مبانی فقهی دیگر فقیهان ندارند. اینجا قدرت، فقه را می‌سازد و اجتهادِ فقهای ششگانه می‌تواند دفتر و منبرِ مرجع تقلیدی یا فاضل و عالمی را بر باد دهد، آنگونه که نامزدهای روحانی مجلس خبرگان، باید در محضر فقهای ششگانه امتحان شوند و یا اگر مجلس شورای اسلامی که کثیری از روحانیان در آنجا نیز بیتوته دارند، قانونی رابه تصویب رساند و اتفاقا آن روحانیانِ نماینده هم نظر موافق داشتند، باز این فقه قدرتِ فقهای ششگانه است که میزانِ اسلام را می‌سازد.
آیت الله خامنه‌ای راز قدرت نظام را خوب دریافته بود، سال۶۸ به رای متنفذ همین فقهایِ شورای نگهبان که عضو حقوقی مجلس خبرگان نیز تشریف دارند، به رهبری رسید و چاره کار این دید که به جای تکیه زدن بر طبقه روحانیان که نه او را آیت الله می‌دانستند و نه بعد‌ها مرجعیتش قبول داشتند، راه میان بر فقه قدرت راطی کند و با دست پرتوانِ شورای نگهبان، قدرتش را بسط دهد.
آیت الله خامنه‌ای قدرتش را با پیر باستانی شورای نگهبان، احمد جنتی سهیم شد. بیراه نیست که احمد جنتی همراه با سید علی خامنه‌ای، قدرتی مادام العمر دارد. خدمات متقابلِ جنتی و خامنه‌ای آنچنان است که در واقع گویا رهبری ایران با موجودی دو سر است. حذف گسترده منقدان بالقوه رهبری در اولین دوره خبرگان پس از زعامت آیت الله خامنه‌ای پیشکش شورا بود به رهبر تازه رسیده و دفاع رهبر از این اولین کشتار صلاحیت‌ها در دوره‌اش، دست پیوند همیشگی رهبر بود و شورا.
جالب اینجاست که هر آنچه از اصلاحات و اصلاح طلبی در حاکمیت دیده‌ایم، حاصل اشتباه محاسباتی شورای نگهبان بوده است_ شورای نگهبان در این معنا دژی است که بیت رهبری نیز در‌‌ همان حصار است_ تایید صلاحیت محمد خاتمی و شکل گیری دوم خرداد بر پایه این گمان شورا بود که خاتمی رای بیار نیست و احمد جنتی بعد‌ها این تایید صلاحیت را یک خطای بزرگ دانست.
مجلس شورای دوره ششم هم در موقعیتی بود که طوفان اصلاح طلبی موج می‌زد و رهبر و احمد جنتی صلاح ندیدند تا خطر کنند، آن روز‌ها هنوز طبقه سرکوب را مهیا نکرده بودند و شورای نگهبان، دشمن را به مجلس راه داد و آنجا از اختیار دیگرش استفاده کرد و حتی یک مصوبه اصلاح طلبانه را تنفیذ نکرد و در مجلس هفتم با یک رد صلاحیت عظیم، جای اکثریت و اقلیت را عوض کرد.
بازی مبارزه سیاسی و اصلاح طلبی در ایران پس از انقلاب در واقع در زمین محدودی بوده که یا با غفلت شورای نگهبان و یا با عقب نشینی موقتش باز می‌شده است، سالهاست که عرصه سیاست ایران دو کارگردان دارد: آیت الله علی خامنه‌ای و احمد جنتی، و از همین است که سریال غمناکِ زندگی ایرانیان این چنین تکراری است، با چنین تقدیری که رهبری می‌سازد و تدبیری که فقهای ششگانه می‌کنند.
پانوشت
ا. حقوقدانان شورای نگهبان هم به واسطه رییس قوه قضاییه، انتخابِ رهبری هستند اما با این تبصره که رایشان در اعلام تغایر قوانین با اسلام مدخلیتی ندارد و البته فق‌ها می‌توانند در باب مغایر بودن قوانین با قانون اساسی همراه با ایشان اظهار نظر کنند، حقوقدانان در واقع به هیچ روی آن شانیت فقهای ششگانه راندارند.