۱۳۹۰ اسفند ۵, جمعه

روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 
نوشتۀ فواد روستائی
احتمال تک نرخی شدن بنزین در سال ١٣٩١ و تعیین ١٠٠٠ تومان به عنوان قیمت یک لیتر آن، هشدار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به برخی از بانک ها در مورد تبلیغ برای پرداخت سود بانکی بیش از ٢٠٪ به سپرده گذاران، آغاز اجرای دومین مرحله یا فاز قانون هدفمند کردن یارانه ها، ادعای به نفع ایران بودن تحریم نفتی ایران از سوی اروپا با توسل به استدلال افزایش قیمت نفت و بالاخره اعلام آماری از سوی مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نرخ رشد اقتصادی و بیکاری در کشور از مهم ترین خبرهای اقتصادی ایران در هفتۀ جاری است.
بنا بر گزارش های منتشر شده در رسانه ها و از جمله در روزنامۀ ابتکار احتمال می رود که در سال آینده یعنی سال ١٣٩١، نرخ بنزین تک نرخی شده و قیمت هر لیتر این حامل انرژی ١٠٠٠ تومان تعیین شود. بنزین در حال حاضر دارای دو نرخ ٤٠٠ و ٧٠٠ تومان است.
به نوشتۀ روزنامۀ اعتماد، کاظم جلالی- قائم مقام ستاد مدیریت مصرف سوخت، از سناریوی جدید افزایش قیمت بنزین در سال آینده خبر داده و از افزایشی به میزان ٢٠٪ آن هم در چهارچوب مصوبۀ طرح هدفمند کردن یارانه ها سخن گفته است. این مقام جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری این نکته که تصمیم گیری در این عرصه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، است افزوده است که افزایش می تواند از ٢٠٪ هم بیشتر باشد.
روزنامۀ اعتماد یادآور می شود که طرح وزارت نفت برای افزایش قیمت بنزین زمانی مطرح می شود که جایگاه داران، یعنی عرضه کنندگان بنزین، اخیراً خواهان دریافت مطالبات معوقۀ خود شده و ادامۀ همکاری با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را منوط به شرایطی نیز کرده اند.
البته در مورد میزان این مطالبات معوقه رقمی ذکر نشده است اما با توجه به وجود ٢٠٠٠ جایگاه در کشور می توان این مطالبات را هزارها میلیارد تومان برآورد کرد. به باور مفسر روزنامۀ اعتماد این مطالبات می تواند طرف بدهکار را به ورشکستگی سوق دهد.
تصمیم بانک مرکزی ایران مبنی بر آزاد گذاشتن دست بانک ها در تعیین نرخ سود برای سپرده گذاران و رقابتی کردن این مسأله، ظاهراً مسئولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را با چالش جدیدی روبرو کرده است.
در پی هجوم بی سابقۀ مردم برای خرید ارز، سکه و طلا و اوج گیری سرسام آور ارزش برابری یورو و دلار، بانک مرکزی ایران تصمیم گرفت برای تشویق مردم به سپردن نقدینگی خود به بانک ها یا خارج نکردن سپرده ها، افزایش نرخ سود بانکی را البته بر اساس نرخ تورم به بانک ها واگذار کند.
در آن زمان، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد به این ترتیب بانک ها خواهند توانست در فضای رقابتی سپرده های مردم را جذب و سود مورد نظر آنان را تأمین کنند. مقامات ایران در آن زمان از ٢١٪ به عنوان نرخ تورم یاد کرده بودند.
ظاهراً در پی این تصمیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شماری از بانک ها و مؤسسات اعتباری اقدام به تبلیغ برای پرداخت سودهائی با نرخ بیش از ٢٠٪ به سپرده گذاران کرده اند و بانک مرکزی در این ارتباط به آنان هشدار داده است.
ابراهیم درویشی- معاون نظارتی بانک مرکزی، در واکنش به این تبلیغات هشدار داده است که این اقدام مغایر قانون است. این مقام بانک مرکزی البته در توضیح بیشتر یادآور شده است که چنین کاری از سوی بانک ها مستلزم ارائۀ گزارشی «توجیهی» از سوی بانک ها و مؤسسات اعتباری و تصو.یب آن از سوی بانک مرکزی است.
به گفتۀ معاون نظارتی بانک مرکزی، ارائۀ این گزارش «توجیهی» جزئی از توافق حاصله میان دو نهاد بانکی یعنی "شورای هماهنگی بانک های دولتی" و "کانون بانک های خصوصی" در ارتباط با تعیین نرخ سود بانکی است.
ابراهیم درویشی به مؤسسات در شرف تأسیسی که برای دادن سودهای بانکی بیش از ٢٠٪ تبلیغ کرده اند هشدار داد که در صورت تداوم چنین روندی، مجوز فعالیت به آنان اعطا نخواهد شد.
با نگاهی به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در مورد نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مجلۀ رادیوئی تازه های اقتصادی ایران را به پایان می بریم.
به گزارش خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران ، مرکز آمار این کشور با ارائۀ گزارشی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ١٣٨٩ را ٣/٧٪ اعلام کرده و مدعی شده است که بر اساس یک مطالعۀ مقایسه ای ایران در میان ٢٢ کشور منتخب دنیا از نظر رشد اقتصادی در سال ١٣٨٩ در مرتبۀ ششم قرار گرفته است.
در گزارش این خبرگزاری ها می بینیم که رشد اقتصادی ایران از کشورهائی چون انگلیس، فرانسه، دانمارک و سویس بیشتر بوده است.
رسیدگی به این ادعا و تعیین صحت وسقم آن فرصت دیگری می طلبد.
 




استرداد یک انگلیسی متهم به فروش قطعات موشک به ایران به آمریکا

کریستف تاپین به هنگام تحویلش به پلیس های آمریکائی در فرودگاه "هیث رو" ی لندن، این استرداد را شرم آور خواند نوشتۀ شهلا رستمی
یک بازرگان 65 ساله بازنشسته انگلیسی به نام "کریستف تاپین"، امروز، جمعه، در پی شکست در یک روند قضائی دراز، به آمریکا تحویل داده شد.

آمریکا این شخص را متهم به فروش باطری های ویژه موشک های زمین به هوا به ایران نموده بود.
"کریستف تاپین" به هنگام تحویلش به پلیس های آمریکائی در فرودگاه "هیث رو" ی لندن، این استرداد را شرم آور خواند.
این بازرگان که همواره بر بیگناهی خود تأکید کرده، می گوید در زمانی که رئیس یک شرکت بین المللی ترخیص کالا بوده به دام سرویس های اطلاعاتی آمریکا افتاده است. او می گوید مقصد این باطری ها صنایع اتومبیل سازی هلند و یا یک شرکت نفتی نروژی بوده است. در حالی که مقامات قضائی آمریکا بر این تأکید دارند که این کالا قرار بود از راه هلند به ایران فرستاده شود.
وکلای این فرد می گویند مأموران آمریکائی در لباس نمایندگان یک شرکت صادرات-وارداتی موکل آنها و صادر کنندگان دیگر انگلیسی را گول زده در دام انداخته اند.
مورد این فرد که می تواند به 35 سال زندان محکوم شود بحث بسیاری را در جراید انگلستان برانگیخت وشماری از حقوق دانان طبیعت مزورانه معاهده های استرداد میان انگلستان و آمریکا را زیر پرسش بردند. به گفته آنان، آمریکائی ها به نسبت انگلستان مدارک کمتری را برای تقاضای استرداد یک انگلیسی ارائه می کنند تا انگلستان برای استرداد یک شخص از آمریکا.
 





گزارش رئیس آژانس به شورای حکام احتمالاً روز جمعه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمیچهارروز پس از پایان آخرین ماموریت هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، در مقرآژانس، در وین، اعلام شد یوکیو آمانو رئیس آژانس قراراست امروز، جمعه بیست وچهارم فوریه، گزارش این سفر را دراختیارسی وپنج عضو شورای حکام قراردهد.

روزیک شنبه، نوزدهم فوریه، ساعتی پس از پایان ماموریت هیئت عالی رتبه آژانس بین المللی درتهران، دروین اعلام شده که ماموریت بازرسان آژانس با شکست رو به رو شده است.
به گفته منابع نزدیک به آژانس، هیئت بازرسان دراین سفرخواستاربازدید از سایت نظامی "پارچین" درحومه تهران شده بودند که دولت تهران این خواست را رد کرده است.
یوکیو آمانو با ابراز تاسف نسبت به امتناع ایران ازدادن اجازه بازدید ازسایت نظامی پارچین گفته است : ما با حسن نیت خواستارپیشرفت درحل پرونده اتمی ایران گردیده بودیم و لی مذاکرات تهران به جائی نرسید وحتی برای تجدید دیدار نیز قرار ی گذاشته نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکنون که ماموریت هیئت آژانس با شکست به پایان رسیده، این احتمال وجود دارد که شورای حکام تصمیم بگیرد که باردیگر پرونده را به شورای امنیت واگذارکرده و خواستارتصمیمات این شورا گردد.
لازم به یاد آوری است که شورای امنیت سازمان ملل از سال دو هزارو هفت میلادی تاکنون چهارقطعنامه علیه ایران صادرکرده است که درسه قطعنامه خواستارتوقف غنی سازی دراین کشور شده است. دراین حال، خبرگزاری فرانسه، امروز، به نقل ازدیپلمات های نزدیک به آژانس گزارش داد که ممکن است رئیس آژانس درگزارش امروز خود به شورای حکام، اطلاعات تازه و منتشرنشده ای را درمورد فعالیت های ایران درسایت اتمی "فوردو" دراختیارآنان قرار دهد.
گفته می شود که ایران دراین سایت اتمی، که دردل کوه تاسیس شده، به غنی سازی اورانیوم در حد بیست درصد ادامه می دهد، ولی دیپلمات های آژانس می گویند که ایران هرآن که اراده کند می تواند، غنی سازی اورانیوم را از بیست درصد به نود درصد، (حد لازم برای تولید سلاح هسته ای) افزایش دهد

 




نزدیک به هفتاد کشور جهان بر بالین بحران سوریه

نیروهای دولتی سوریه در روزهای اخیر شهر های مختلف این کشور را  گلوله باران کرده اند.

نوشتۀ فواد روستائی
راه اندازی یک برنامۀ کمک های بشردوستانه، آغاز روند به رسمیت شناختن اپوزیسیون سوریه و پشتیبانی از روند گذار به "مردم سالاری" (دموکراسی) از جمله مسائل مطرح در نشست تونس خواهد بود.

نمایندگان نزدیک به ٧٠ کشور جهان البته بدون چین و روسیه به منظور یافتن راه حلی برای بحران سوریه در تونس گرد آمدند.
کشورهای عضو اتحادیۀ عرب و اتحادیۀ اروپا، آمریکا و ترکیه و گروه های تشکیل دهندۀ اپوزیسیون سوریه از جمله شرکت کنندگان در این گردهمائی هستند که تنها چند ساعتی به درازا خواهد کشید.
از سوی دیگر دیروز (پنجشنبه) در ژنو اعلام شد که کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، به عنوان "نمایندۀ مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب" مأموریت یافته است که در راستای یافتن راه حلی برای بحران سوریه بکوشد.
راه اندازی یک برنامۀ کمک های بشردوستانه، آغاز روند به رسمیت شناختن اپوزیسیون سوریه و پشتیبانی از روند گذار به "مردم سالاری" (دموکراسی) از جمله مسائل مطرح در نشست تونس خواهد بود.
یافتن راهی برای شتافتن به یاری مردم سوریه و به ویژه مردم شهر حمص، گرانیگاه خیزش مردم سوریه علیه رژیم بشار اسد، که در دوهفتۀ اخیر هدف گلوله باران ارتش و نیروهای امنیتی با استفاده از جنگ افزارهای سبک و سنگین از جمله تانک های ارتش بوده است، برای شرکت کنندگان در گردهمائی تونس از فوریت و اولویت برخوردار است.
کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل، نیز به نوبۀ خود ابراز امیدواری کرد که تمامی طرف های درگیر در بحران سوریه به گونه ای تمام عیار با او همکاری کنند.
این درخواست همکاری کوفی عنان با واکنش مساعد و مثبت مسکو رو به رو شد.
وزارت امورخارجۀ روسیه در بیانیه ای که بر روی سایت اینترنتی این وزارت خانه قرار گرفت اعلام کرد آمادۀ همکاری تنگاتنگ با کوفی عنان است.
در این میان، فعالان ضد رژیم سوریه که در تشکل های سیاسی و سازمان های غیر دولتی گردآمده اند از کشورهای شرکت کننده در نشست تونس خواستند بیش از آن که حرف بزنند عمل کنند.
سرکوب خونین مردم از سوی رژیم سوریه طی نزدیک به یک سال بیش از ٧٦٠٠ کشته از خود بر جای گذاشته است.
 



Iran Parlamentswahlen 2012; Copyright: Isna چهار حزب کردستان طی بیانیه مشترکی از مردم این خطه خواسته‌اند تا انتخابات مجلس نهم را تحریم کرده و در روز انتخابات در خانه‌های خود بمانند. یک تحلیلگر کرد احتمال پیروی از این فراخوان را زیاد می‌داند.
حزب دمکرات کردستان، کومله ‌زحمتکشان کردستان، پارت آزادی کردستان و سازمان خبات کردستان ایران در بیانیه مشترکی از مردم کردستان خواسته‌اند که انتخابات نهمین دور مجلس شورای اسلامی را تحریم کنند.
در بیانیه چهار حزب کردستان آمده است: «تجربه‌ی تلخ مردم ایران از پیامد انتخابات پیشین به ویژه ‌دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری که‌ به‌ مصادره‌ی آرای مردم و خارج ساختن احمدی نژاد از صندوق‌های رأی از سوی رهبر نظام و سپاه پاسداران انجامید، بی‌اعتمادی مردم به ‌این رژیم و به ویژه ‌دم و دستگاه‌های ذیربط در انتخابات را به ‌اوج خود رسانده ‌است. از طرف دیگر گردانندگان رژیم ایران در روند تأیید صلاحیت کاندیداها، حلقه‌ی "خودیها" را آنقدر تنگ کرده‌اند که‌ حتی بسیاری از مهره‌های سابق این رژیم درآن جای نگرفته ‌و رد صلاحیت شده‌اند».
بر اساس این اظهارات، نویسندگان این بیانیه به این نتیجه رسیده‌اند که «پروسه‌ی انتخابات از تمامی معیارهای یک انتخابات آزاد و دمکراتیک خالی است و مجلس نمی‌تواند خارج از امر و اراده‌ی خامنه‌ای عمل کند». به همین دلیل افق پیش روی انتخابات مجلس نهم را "تیره و تار" توصیف کرده‌اند.
در پایان این بیانیه از مردم کردستان درخواست شده تا روز انتخابات از طریق شبکه‌های اجتماعی و به‌ هر شیوه‌ی ممکن، به طور فشرده ‌در راستای تحریم انتخابات فعالیت کنند.
احزاب کردستان معمولا انتخابات‌های برگزارشده در جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند. البته استثناهایی هم وجود داشته است. "همن سیدی" تحلیلگر مسائل کردستان به دویچه‌وله می‌گوید تحریم انتخابات یک سنت و کلیشه در کردستان نیست. او می‌گوید: «حزب دموکرات کردستان ایران که آن زمان با حزب دموکرات کردستان یکی بودند، در سال ۱۳۷۸، انتخابات مجلس ششم را نه تنها تحریم نکرد، بلکه از مردم خواست که به کاندیداهای آزادیخواه رأی دهند و به‌ هرحال شرکت در انتخابات را تأیید کردند بنابراین اینطور نیست که فقط به خاطر رویدادهای پیش آمده در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ چنین تحریمی صورت گرفته باشد. دو حزب از این چهار حزب تحریم‌کننده کنونی نیز ازجمله حزب دموکرات کردستان و پارت آزادی کردستان در انتخابات پیشین ریاست جمهوری مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرده بودند. پس این را نمی‌توانیم به‌عنوان یک کلیشه یا روتین یا یک سنت کلی درنظر بگیریم. این خودش یک ابتکار است».
بشنوید: گفت و گو با همن سیدی
بیانیه‌های جداگانه، مواضع مشترک
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ حزب دموکرات کردستان و پارت آزادی کردستان پس از سخنان مهدی کروبی در دفاع از حقوق اقلیت‌ها، از این کاندیدا حمایت کردند و مردم را به شرکت در انتخابات و رای دادن به کروبی تشویق کردند. همین موضع‌گیری نیزانتقادات زیادی را از سوی سایر احزاب کردستان در پی داشت.

پیشتر در دی‌ماه دو حزب دموکرات کردستان ایران و کومله کردستان ایران در بیانیه مشترکی انتخابات مجلس را تحریم کرده بودند. از آقای سیدی پرسیدیم که چرا حالا که موضع تحریم در بین احزاب عمده کردستان مشترک است، تمامی آنها با هم بیانیه نمی‌دهند. همن سیدی می‌گوید: «از لحاظ منطقی درستش این بود که این شش حزب باهم این بیانیه را بدهند و مطمئنا تأثیرگذاری‌اش بیشتر بود. ولی به‌هرحال در سالهای اخیر روابط سالمی بین این احزاب برقرار نبوده. بسیاری از این احزاب دارای انشقاقها و انشعاب‌هایی ازهم هستند و روابط خوبی باهم ندارند. هرچند الان نفس این کار جمعی را باید یک قدم به جلو در نظر بگیریم، ولی خب تأثیرگذاریش در این حد که شش حزب باهم اعلامیه را می‌دادند، طبعاً نخواهد بود».

همن سیدی می‌گوید تحریم انتخابات یک سنت و کلیشه در کردستان نیستهمن سیدی می‌گوید تحریم انتخابات یک سنت و کلیشه در کردستان نیست

اهمیت انتخابات مجلس برای اقلیت‌ها
انتخابات مجلس برای ساکنان شهرهای کوچک و همچنین اقلیت‌های قومی ومذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در بسیاری از شهرستان‌ها در حالی که رقم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار پایین است ولی میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یا شوراها بسیار بالاست.
مسائل مشترک منطقه‌ای و قومی، و ضرورت داشتن یک نماینده در مجلس برای این گروه در بسیاری موارد بر خواست‌های سیاسی پیشی گرفته است. آیا این عامل در کردستان هم وجود دارد و می‌تواند علیرغم فراخوان تحریم از سوی شش حزب عمده کردستان، مردم را به پای صندوق رای بکشاند؟

پاسخ آقای سیدی منفی است: «این نظریه هست که در انتخابات محلی و انتخابات در سطح شهرستان، میزان استقبال و رقابت معمولاً بیشتر از انتخاباتی مثل انتخابات ریاست جمهوری است. ولی در کنار این فاکتور، فاکتور دیگری هم هست و آن میزان سیاسی بودن مردم کردستان است که به نظر من فاکتور قبلی را خنثی می‌کند. شاید در مناطقی که فقط رقابت‌های محلی، طایفه‌ای و عشیره‌ای و رقابت‌های در سطح شهر و بخش و شهرستان و روستا جاری است و آگاهی سیاسی بالا نیست، این فاکتور بسیار پررنگ باشد. ولی در کردستان ضمن این که این فاکتور هم دخیل است، متقابلاً فاکتوری هم هست که این را خنثی می‌کند و آن این که کردستان در سه دهه‌ی اخیر نشان داده که از میزان شعور و آگاهی سیاسی بالایی برخوردار است. به همین دلیل به نظر من این فاکتور در کردستان زیاد دخیل نخواهد بود».


دعوت به خانه نشینی در روز انتخابات
در بیانیه حزب دمکرات کردستان، کومله ‌زحمتکشان کردستان، پارت آزادی کردستان و سازمان خبات کردستان ایران از مردم کردستان خواسته شده تا در روز ۱۲ اسفند، روز برگزاری انتخابات مجلس نهم در خانه‌های خود بمانند.
در بیانیه این چهار حزب آمده است: «برای آنکه ‌بایکوت انتخابات در کردستان، انعکاس و بازتاب بهینه‌ای داشته‌ باشد، خواستار آنیم که ‌روز دوازدهم اسفند، مردم در منازل خود باقی بمانند تا مراکز رأی گیری، خیابانها و اماکن عمومی خلوت باشند و تنها نیروهای سرکوبگر و عوامل جمهوری اسلامی در آنها مشاهده ‌شوند».
این همان دعوتی است که شورای هماهنگی راه سبز امید نیز از مردم ایران به عمل آورده است. ولی در بیانیه چهار حزب کردستان هیچ اشاره‌ای به دعوت قبلی نشده است.
همن سیدی تاکید می‌کند که ابتکار ماندن در خانه در روز انتخابات در کردستان سابقه قبلی دارد. او به شعار تبلیغاتی احزاب کرد در تحریم‌های قبلی اشاره می‌کند که عنوان می‌کردند: «صندوق‌های رای را با ناظران انتخابات تنها بگذارید».
وی البته تاکید می‌کند که اگر در این مورد ائتلافی بین احزاب کرد و اصلاح‌طلبان صورت می‌گرفت بسیار تاثیرگذارتر بود اما به نظر او هنوز زمان این ائتلاف نرسیده: «این هماهنگی نیاز به کار بیشتری دارد البته روابط جریانات سیاسی کردستان با جریانات سراسری الان در وضعیت بهتری نسبت به گذشته است اما هنوز به این مرحله نرسیده که با هم اعلامیه مشترکی بدهند. شاید در آینده شاهد این ائتلاف باشیم».

میترا شجاعی
تحریریه: بهمن مهرداد




فرصت رفسنجانی برای امضای حکم ریاست دانشگاه آزاد پایان یافت

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی محمود احمدی نژاد رئیس این شورا به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزای فارس، در این مصوبه رئیس هیئت امنا موظف شده است پس از تصویب انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، حکم وی را صادر نماید و در صورتی که در مدت مقرر حکم رئیس دانشگاه از سوی رئیس هیئت امنا صادر نشود، حکم مزبور توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و صادر می‌شود.
بر این مبنا آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، تا تاریخ ۲۷ بهمن ماه فرصت داشت تا حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد را ابلاغ و امضا کند و چون این امر تاکنون محقق نشده حکم فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه آزاد، می‌تواند طی دو روز آینده از سوی احمدی نژاد ابلاغ و امضا شود.
در پی ادامه‌ی امتناع هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، از امضاء حکم فرهاد دانشجو، طرح تغییر اساس‌نامه این موسسه برای بی‌نیازی از امضای رفسنجانی نیز مطرح شده بود.
به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، دبیرخانه هیأت موسس این دانشگاه اعلام کرد جلسه هیأت امنای دانشگاه را عصر چهارشنبه ۱۰ اسفندماه برای انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کند.




حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه با دو زخمی

در پی حمله هواپیماهای اسرائیل به نوار غزه دو فلسطینی زخمی شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور پنجشنبه شب (۳ اسفند / ۲۲ فوریه) در منطقه زیتون در شمال نوار غزه به یک گروه فلسطینی حمله کرد. این گروه در نظر داشت به سوی شهرک‌های مرزی اسرائیل موشک پرتاب کند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که با این حمله هوایی امکان پرتاب موشک از این گروه فلسطینی سلب شد.
سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت روز پنجشنبه دو موشک از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد. این دو موشک به مناطق بی‌سکنه اسرائیل اصابت کرد و خسارتی وارد نیاورد.


pixel
کارشناسان و مسئولان افزایش آسیب‌ها و بیماری‌های روانی در ایران را نگران‌کننده می‌دانند. ظاهرا ۲۶ درصد از مردان و ۱۵ درصد زنان این کشور از این بیماری‌ها رنج می‌برند و شیوع بیماری در میان جوانان شدیدتر است.
تا دو سه دهه پیش بسیاری از ناهنجاری‌های روانی در ایران چندان شناخته نبود؛ اگر هم بود اغلب در جای خود و به مفهوم واقعی یک بیماری یا ناهنجاری دیده نمی‌شد. اکنون معضلاتی چون افسردگی یا از دست دادن تعادل روانی در قالب اصطلاح‌های نوظهوری مانند "دپرس بودن" و "قاط ‌زدن" به فرهنگ کوچه نیز راه یافته و توسط کودکان دبستانی نیز تکرار می‌شود. کارشناسان می‌گویند میزان و شتاب شیوع اختلال‌های روانی در ایران بسیار نگران‌کننده است.

اختلال روانی یک پنجم ایرانیان
قشرهای ضعیف هر جامعه بیش از دیگر شهروندان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند. پناهندگان، بیکاران، بی‌خانمان‌ها، کودکان و نوجوانان و ساکنان مناطق حنگ‌زده از تشکیل دهندگان این قشرها محسوب می‌شوند. در کشورهای دیکتاتوری، به ویژه در استبدادهای دینی و حکومت‌های ایدئولوژیک شدت و دامنه‌ی انواع خشونت چنان فراگیر می‌شود که هیچ قشری از پیامدهای آن در امان نمی‌ماند.
وجود قوانین تبعیض‌آمیز و محدودیت‌هایی که به یک قشر یا افراد یک قوم و پیروان یک آیین خاص بیشتر اعمال می‌شود می‌تواند به افزایش میزان اختلال روانی در میان آنها منجر شود. در جمهوری اسلامی زنان، جوانان و اقلیت‌های قومی و مذهبی را می‌توان به عنوان مصداق‌های این تبعیض‌ها و فشارها قلمداد کرد.
عباسعلی ناصحی، مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می‌گوید، بررسی شیوع اختلال‌های روانی در سطح کشور که در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که ۲۶ در صد زنان و ۱۵ درصد مردان دچار این اختلال‌ها هستند. این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت شامل یک پنجم کل شهروندان می‌شود.
ناصحی تبعیض‌های اجتماعی نسبت به زنان و وضعیت نامناسب اقتصادی آنها نسبت به مردان را از علت‌های اختلاف فاحش در آمار به دست آمده عنوان می‌کند. احمد جلیلی، رئیس انجمن روان‌پزشكان ایران، شمار زنان مبتلا را اندکی بیشتر و تا دوبرابر مردان عنوان می‌کند. او نیز اعتقاد دارد که "شرایط محیطی و نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی در این مسئله موثر است." جلیلی می‌گوید در میان جوانان افسردگی شایع‌تر از دیگر گروه‌های سنی است و علت آن را مشکلات محیطی ذکر می‌کند.

ناآشنایی با انواع بیماری‌های روانی
اغلب کارشناسان بر این نظرند که شمار شهروندانی که در ایران دچار آسیب‌ها و اختلال‌های روانی هستند بسیار بیشتر از آماری است که مراجع رسمی، از جمله وزارت بهداشت منتشر می‌کند. این آمار بر اساس موارد شناخته شده و شمار افرادی به دست آمده که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.
سطح نازل آگاهی عمومی نسبت به آنچه در پزشکی اختلال روانی خوانده می‌شود و نگرانی از "بیمار روانی" قلمداد شدن از علت‌هایی است که باعث می‌شود بسیاری از افرادی که سلامت روانی‌شان آسیب دیده از آن آگاه نباشند یا به مراکز درمانی رجوع نکنند. رئیس انجمن روانپزشکان چنین مواردی را "اختلال‌های خاموش روانی" خوانده و می‌گوید، بسیاری از افراد در جامعه هستند كه مبتلا به یكی از انواع اختلالات روانی هستند كه از آن بی‌اطلاع‌اند. او معتقد است که شناخت از انواع بیماری‌های روانی باید در جامعه گسترش یابد.

مصرف بی‌رویه‌ی دارو در ایران به شدت افزایش یافته است


افزایش ۶۰ درصدی بیماری در ۹ سال
با انگیزه‌ی افزایش آگاهی عمومی در مورد اختلال‌های روانی و بررسی نقش رسانه‌ها، دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه، سوم اسفند ماه ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد. احمد نوربالا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری این همایش گفت، دو مطالعه‌ای که در سال‌های ۱۳۷۸ و ۸۷ انجام شده نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلال‌های روانی در میان ایرانیان در فاصله‌ی ۹ سال ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و به اندکی بیش از ۳۴ درصد رسیده است.
احمد نوربالا می‌گوید در سال جاری نیز مطالعه‌ی جدیدی در مورد میزان شیوع بیماری‌های روانی انجام شد که نشان می‌دهد این روند همچنان سیری صعودی دارد و به بیش از ۳۵ درصد رسیده است. او می‌افزاید «هر گونه سیاست یا برنامه‌ای که ماحصل آن استرس، اضطراب و تنش است، همچنین مشخص نبودن آینده برای آحاد جامعه به وجود آورنده انواع بیماری‌ها در حوزه سلامت روان است.»
در این میان افزایش اختلال‌هایی چون اضطراب و پیش‌فعالی در میان کودکان و نوجوانان نیز توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است. خبرگزاری مهر از قول جواد علاقبندراد، رئیس انجمن روانپزشکى کودک و نوجوان می‌نویسد «در دوران نوجوانى یا پس از دبستان، انواع و اقسام اختلالات ارتباطى، پرخاشگرى و افسردگى وجود دارد و می‌توان گفت که ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان ایرانى زیر ۱۸ سال مبتلا به یکى از انواع اختلالات روانى و نیازمند کمک هستند.»

ایران پیشتاز بیماری‌های روانی در منطقه
مصطفی معین، رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت در ایران که از برگزارکنندگان همایش سوم اسفند بود می‌گوید، میزان شیوع اختلالات روانی در جوامع مختلف ۲۰ تا ۳۰ درصد است که ۸۰ تا ۹۰ درصد این میزان به کشورهای جهان سوم به ویژه ایران تعلق دارد. به گزارش خبرگزاری ایلنا معین در این همایش گفته است «استرس‌های مختلف مانند نابرابری‌های اقتصادی، ‌سو استفاده از دین، تبعیض جنسیتی و قومی می‌تواند موجب کاهش قدرت دفاعی بدن و به دنبال آن وقوع انواع مشکلات روانی برای افراد شود.»
کارشناسان معتقدند شتاب گرفتن میزان شیوع بیماری‌های روانی از سویی حاصل آشنایی بیشتر با این اختلال‌ها و مراجعه به مراکز درمانی، از طرف دیگر بازتابی از افزایش تنش‌ها و نابرابری‌های اجتماعی است. معاون سلامت وزارت بهداشت اواخر سال ۸۷ پیش‌بینی کرده بود که به تدریج اختلال‌های روانی رتبه‌ی نخست را در میان بیماری‌های مردم ایران به خود اختصاص دهد.

اثر رفتار حکومت بر سلامت روانی جامعه
ظاهرا پیش بینی معاون وزیر بهداشت مدتی است به واقعیت تبدیل شده است. آنچه همچنان متخصصان را نگران می‌کند بی‌توجهی به رفتاری است که با معیارهای سازمان بهداشت جهانی از اختلال‌های روانی محسوب می‌شوند اما به علت شیوع بیش از حد در کشورهایی چون ایران به هنجارهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.
پرخاشگری، واکنش‌های عصبی، ارعاب، رفتار خشونت‌آمیز، بی‌اعتنایی به حقوق دیگر شهروندان و بی‌اعتنایی به قوانینی که برای تنظیم روابط اجتماعی و امنیت عمومی ضروری هستند از مواردی است که اغلب از سوی حکومت نهادینه می‌شود و شهروندان با تکرار آن بهداشت روانی خود و دیگران را مختل می‌کنند.


شمار قربانیان تصادفات رانندگی در ایران چشمگیر است

رتبه نخست تصادف و مصرف دارو
شمار چشمگیر قربانیان حوادث رانندگی در ایران یکی از نمونه‌هایی است که در آن با همکاری حکومت و بخشی از شهروندان اختلال‌های روانی چون افسردگی و اضطراب به جامعه تحمیل می‌شود. ایران با حدود ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در سال به نسبت جمعیت‌اش در رتبه نخست جهان قرار دارد.
بی‌توجهی و بی‌کفایتی حکومت در تولید خودروهای استاندارد و بهبود وضعیت جاده‌ها و خیابان‌ها، در کنار بی‌اعتنایی شهروندان به قوانین و قواعد رانندگی به قربانی شدن بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سه دهه‌ی گذشته انجامیده که هر یک چندین خویشاوند و دوست و همکار داشته‌اند. چنین حوادثی می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی بازماندگان شود.
وضعیت نگران کننده ایران در افزایش بی‌رویه و اغلب بدون تجویز داروهای آرام‌بخش نیز منعکس است. ایران با حدود ۷۵ میلیون نفر پس از چین با بیش از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون نفر جمعیت بزرگترین مصرف‌کننده دارو در آسیاست.
آمار مربوط به موارد شناخته شده اختلال‌های روانی در ایران نشان می‌دهد که این میزان گرچه از کشورهای پیشرفته بیشتر است، ولی تقریبا به همان میزانی است که در دیگر کشورهای توسعه‌نیافته ثبت شده است. آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد موارد ناشناخته و "اختلال‌های رفتاری و روانی" است که از فرط تکرار در خانه و خیابان و رسانه‌های رسمی ناهنجار جلوه نمی‌کند.




عبدالقیوم سجادی
آقای سجادی گفت مقامهای آمریکایی تعهد داده اند در برخورد با عاملان این حادثه تلاش کنند و از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنند.
یک عضو مجلس افغانستان گفته که فرماندهان آمریکایی در بگرام گفته اند که عدم آشنایی یک مترجم با کتابهای عربی باعث "بی‌حرمتی" به قرآن شده است.
عبدالقیوم سجادی، که در ترکیب هیات بررسی این حادثه به پایگاه بگرام رفته بود، روز جمعه، ۵ حوت/اسفند به بی بی سی گفت که این هیات یافته های تحقیقات خود را به حامد کرزی، رئیس جمهور ارائه کرده است.
آقای سجادی افزود که ظاهراً فرماندهان آمریکایی در بگرام به مترجمان دستور داده بوده اند که کتابهای مشوق "افراطگرایی" چاپ پاکستان را از بین کتابهای کتابخانه بازداشتگاه جدا کرده و حریق کنند.
این فرماندهان و دو فردی که در این ارتباط به طور مستقیم دخیل بوده اند، به هیات مجلس گفته اند که مترجمان هنگام جداسازی، این کتابها را که برخی نسخه های قرآن هم در بین آنها بوده، در محل مشخصی گذاشته بوده اند.
آقای سجادی از قول آنها افزود "وقتی که شیفت تغییر می کند و افراد دیگری می‎آیند، بی‌خبر از این که در بین این کتابها چه هست و چه نیست" آنها را دور می‌ریزند. "آنها نمی دانستند که در بین این کارتن‌ها قرآن شریف یا کتابهای دینی بوده اند".
این عضو مجلس افزود که مقامهای آمریکایی گفته اند که پیش از این زندانیان به وسیله این کتابها برخی یادداشتها را به زبانهای فارسی، پشتو و عربی با هم تبادل کرده بودند و این مساله هم باعث دامن زدن به شک و تردیدهایی شده بوده است.
عبدالقیوم سجادی گفت که فرماندهان آمریکایی گفته اند که در بررسی این مساله و همچنین برخورد با عاملان این حادثه تلاش می کنند و از تکرار این گونه موارد جلوگیری خواهند کرد.
این عضو هیات تحقیق گفت در گزارشی که به رئیس جمهور افغانستان ارائه شده، گفته شده که "بی‌توجهی" نسبت به این مساله صورت گرفته است.
آقای سجادی گفت که هیات خواستار تحقیقات قانونی در این زمینه شده است.
انتشار خبر بی‌حرمتی به قرآن در بگرام در روز سه شنبه گذشته باعث خشم مردم در افغانستان شده و چندین شهر این کشور شاهد تظاهرات اعتراضی نسبت به این قضیه بوده است.
در برخی موارد این تظاهرات، در سه روز گذشته به خشونت هم کشیده شده و چند نفر در جریان آن در چند شهر افغانستان کشته و زخمی شده اند.
تظاهرات اعتراضی در این ارتباط روز جمعه نیز در برخی شهرهای افغانستان و از جمله کابل ادامه یافته است. در این اعتراضها، نمازگذاران پس از نماز جمعه به خیابانها آمده و شعارهای ضدآمریکایی سر داده اند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و ژنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان در پی این حادثه از مردم افغانستان معذرت خواسته و آن را حادثه ای غیرعمدی خوانده اند.





«تمايل دولت اين است که حقوق کارگران را به طور واقعی افزايش ندهد»

علی دهقان کيا، عضو هيات‌ مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران به خبرگزاری ايلنا گفته است که ۷۰۰ هزار تومان فاصله بين حداقل حقوق کارگران با خط فقر حدودا يک ميليون تومانی در ايران وجود دارد.
اين فاصله بسيار زياد بين دخل و خرج کارگران زمانی اهميت دارد که بدانيم به گفته شماری از تشکل ها و فعالان کارگری، حدود ۸۰ درصد از هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر در ايران حداقل حقوق ماهانه ۳۳۰ هزار تومانی مصوب شورای عالی کار را دريافت می کنند و اين در حالی است که حتی به درصد قابل توجهی از اين کارگران همين ميزان هم پرداخت نمی شود.
شورای عالی کار سال پيش حداقل حقوق ماهانه ۳۳۰ هزار تومانی را برای سال جاری تعيين کرد؛ تصميمی که انتقاد شديد تشکل‌های کارگری را به دنبال داشت. اما مقام‌های دولت محمود احمدی نژاد با دفاع از اين تصميم گفتند حداقل حقوق ۳۳۰ هزار تومان بر اساس واقعيت اتخاذ شده است.

يک کارگر بيکار در اهواز در مورد حقوق ماهانه ۳۳۰ هزار تومانی مصوب شورای عالی کار به راديو فردا می گويد: « عضو اين شورايی که حقوق ۳۳۰ هزار تومانی را تعيين کرده، به بچه اش بگويد به بازار برود و چرخی بزند و برگردد، ببيند اين مقدار حقوق مثلا به درد يک خانواده در اهواز می خورد يا نه. حتی ۴۰۰ هزار تومان هم اگر تعيين کنند کفاف خانواده را نمی دهد. ما بيشتر سختی ها را تحمل می کنيم. اين شورای عالی کار واقعا بايد انصاف داشته باشد.»
بحث حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حالی مطرح می شود که بر اساس اصل ۴۱ قانون کار، افزايش دستمزد کارگران بايد با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و همين طور سبد هزينه يک خانوار چهار نفره تعيين شود.
عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه اعلام کرد  دولت در مورد تعيين دستمزد کارگران تصميم گيرنده نيست.
اين وزير دولت محمود احمدی نژاد اضافه کرد افزايش حقوق با مشورت شورای عالی کار صورت ‌می‌گيرد.
در اين ارتباط محمد ساکی، بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، گفته است: «شورای عالی کار به علت فشارهای سياسی قادر به افزايش نرخ دستمزد کارگران به صورت واقعی نيست.»
اما او اشاره نکرد اين فشارها از سوی چه نهادی يا چه کسی وارد می‌شود.
صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، در مورد ترکيب شورای عالی کار و سخنان وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راديو فردا می گويد:« طبق ماده ۴۱ قانون کار که البته بعدا در زمان آقای جهرمی باز هم تغيير يافت، نمايندگان کارگران و دولت و کارفرمايان به طور مساوی يعنی سه نفر از هر کدام بايد ميزان افزايش دستمزد کارگران را تعيين کنند ولی متاسفانه اين ماده تغيير پيدا کرد و به پنج نماينده از طرف دولت، سه نماينده از طرف کارفرما و سه نماينده از طرف کارگران تبديل شد. دولت به عنوان بزرگترين کارفرما نقش اصلی را دارد و تمام سازوکارهای موجود و تمايل دولت در اين است که حقوق کارگران را به طور واقعی افزايش ندهد.»
آقای کارگر در عين حال به اين نکته اشاره کرد که در نشست های قبلی شورای عالی کار، نمايندگان کارفرمايان در برخی موارد، بيش از نمايندگان دولت از افزايش حداقل دستمزد ماهانه کارگران حمايت می کردند.
در اين ميان، پيش از آن که شورای عالی کار مانند ساليان قبل در روزهای پايانی اسفند ماه حداقل حقوق کارگران را اعلام کند، اظهار نظر تشکل ها و فعالان کارگری در اين مورد شروع شده است.
برای مثال غلامرضا خادمی زاده، رئيس هيات مديره انجمن های صنفی کارگری،  اعلام کرد: به دليل اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها و نامشخص بودن تورم سال آينده، شورای عالی کار بايد دستمزد کارگران را به صورت فصلی تعيين کند.
همچنين امرالله رهنما، رئيس انجمن صنفی ملوانان استان بوشهر، اعلام کرد: هشت هزار ملوان بوشهری نسبت به ثابت ماندن دستمزد خود در طول پنج سال اخير معترض هستند.
به گفته او حداقل دريافتی ملوانان بوشهری بعد از يک سفر دو ماهه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و هيچ ارگانی به جهت سختی کارشان از آنها حمايت نمی‌کند.
در اين ميان پروين محمدی، نايب رئيس هيات مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، با اشاره به چند برابر شدن قيمتها گفت: اگر دستمزد ۳۳۰ هزار تومانی کارگران سه برابر هم شود و به يک ميليون تومان برسد، دردی از کارگران دوا نخواهد شد.
خانم محمدی تاکيد کرد حقوق کمتر از دو ميليون  تومان، پاسخگوی هزينه های يک خانواده کارگری نخواهد بود.





«آمریکا باور ندارد ایران در تلاش برای ساخت سلاح اتمی است»

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، چهارم اسفندماه، منتشر شد با تکیه بر سندی بسیار محرمانه متعلق به دولت آمریکا می‌گوید که ایالات متحده باور ندارد که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت یا تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است.
بر اساس این «گزارش اطلاعاتی بسیار محرمانه» که در آغاز سال گذشته میلادی، ۲۰۱۱، در اختیار سیاست‌مداران آمریکایی قرار گرفته، ایران صرفا «در حال انجام تحقیقاتی است که می‌توانند به توانایی ساخت سلاح اتمی ختم شوند».
بر اساس این گزارش که به گفته لس‌آنجلس تایمز بیانگر اتفاق نظر ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکاست، جمهوری اسلامی تاکنون به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.
در این گزارش نیز همچون گزارشی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد اشاره شده است که ایران از سال ۲۰۰۳ به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.
این روزنامه همچنین به نقل از «مقامات آمریکایی» می‌گوید که گرچه ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین است، آنها تاکنون به شواهدی برنخورده‌اند که محتوای این سند محرمانه را  نقض کند.
لس‌آنجلس تایمز همچنین از قول «مقامات عالی‌رتبه» در دولت باراک اوباما می‌گوید که حتی اسرائیل نیز به این تحلیل اطلاعاتی ایرادی وارد نمی‌داند.
این در حالی است که دست‌کم در دو ماه گذشته روزی نبوده که خبری از شایعات مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر نشود، و برخی از مقامات اسرائیلی از جمله اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، علنا ابراز عقیده کرده‌اند که باید پیش از آن که دیر شود کار فعالیت هسته ای ایران را یکسره کرد.
در همین حال تهران نیز کار را چندان آسان نکرده و به گفته تحلیل‌گران با عدم شفافیت به شایعات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود دامن زده است.
از جمله هفته گذشته در خبرها آمد که مقامات ایرانی از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین در نزدیکی تهران جلوگیری کرده‌اند.
به گزارش لس‌آنجلس تایمز، هیئت مذاکره و بازرسی آژانس در پی آن بوده که با بازدید از سایت پارچین مشخص کند که آیا آزمایش مواد منفجره در این مرکز با ساخت تکنولوژی اتمی در ارتباط بوده است یا خیر.
در حالی که یوکیا آمانو، مدیرکل دیدبان اتمی سازمان ملل، قرار است روز جمعه گزارشی از تازه‌ترین بازدید هیئت این آژانس از ایران منتشر کند، آخرین گزارش این نهاد که در ماه نوامبر منتشر شد حاوی «نگرانی جدی» از «ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران بود.
رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی تاکید کرد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اصلا داشتن آن را «گناه بزرگ می‌داند»، موضعی که بارها از سوی مقامات تهران بر آن تاکید شده است.
آیت‌الله خامنه‌ای با این حال گفت که «فشار، تحریم، تهدید و ترور نتیجه‌ای نخواهد داشت».




حضور ۸۵ هزار بسیجی برای «تأمین امنیت» انتخابات مجلس نهم

نیروی انتظامی ایران می‌گوید آمادگی کامل دارد تا با مشارکت «۸۵ هزار» نیروی بسیج، امنیت انتخابات مجلس نهم را تأمین کند. این هشدار در حالی داده شده است که بسیاری از اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی شرکت در این انتخابات را تحریم کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز جمعه با اظهار این ‌که پلیس «برای درگیری‌های احتمالی» در حوزه‌های انتخابات آمادگی کامل دارد، گفت: «برای تأمین انتخابات، علاوه بر مأموران انتظامی، ۸۵ هزار نیروی بسیج نیز مشارکت دارند.»
وی که در کرمان این سخنان را بیان می‌کرد افزود: «نیروی انتظامی با افرادی که قصد ایجاد آشوب و بحران داشته باشند، قاطعانه برخورد می‌کند.»
اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در حالی بیان شده‌اند که بسیاری از اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی گفته‌اند به پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت.
در عین حال شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در بیانیه‌ای از مردم ایران خواسته است تا دوازدهم اسفندماه، روز برگزاری انتخابات مجلس نهم، به نشانه «همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز»، همراه خانواده خود در خانه بمانند.
اين شورا همچنين از مردم خواسته است که يک روز پیش از انتخابات برای آگاهی دادن به دیگران در مورد انتخابات به گفته این شورا «نمايشی» مجلس، در اماکن عمومی حضور پيدا کنند.
این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیش از این مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی از جمله دادستان عمومی و انقلاب تهران و جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص اخلال در انتخابات و ترغیب مردم به عدم مشارکت در رأی‌گیری ۱۲ اسفندماه هشدار داده بودند.
در همین زمینه اواسط بهمن‌ماه نیروهای امنیتی و انتظامی با یورش به محلاتی در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر از شهروندان ایرانی عرب‌زبان را بازداشت کردند، بازداشتی که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر در ارتباط با فعالیت‌های این افراد در جهت تحریم انتخابات صورت گرفته است.
اواسط دی‌ماه نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داد و گفت این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند.
در حال حاضر تبلیغات یک‌هفته‌ای برای انتخابات مجلس ‌آغاز شده است و گروه‌های اصول‌گرا در غياب اکثریت اصلاح‌طلبان و مخالفان دارای بیشترین بخت برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس آینده هستند.
اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کردند تا فهرست واحدی از نامزدهای خود ارائه دهند، اما در نهایت اختلاف‌های درونی موجب شد که در قالب حداقل هشت گروه اصول‌گرایی وارد صحنه رقابت‌ها شوند.
به گفته وزارت کشور جمهوری اسلامی، برای اين دور از انتخابات مجلس از میان نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ کاندیدا، صلاحيت تنها حدود سه هزار و ۵۰۰ کانديدا از سوی شورای نگهبان تاييد شده است که برای ۲۹۰ کرسی مجلس با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.
در این میان به گفته رئیس ستاد انتخابات، از مجموع «۲۶۱ نماینده» فعلی مجلس که برای انتخابات آتی نام‌نویسی کرده بودند، «۳۳ تن» رد صلاحیت شده‌اند.
انتخابات مجلس نهم دوازدهم اسفندماه در يک‌هزار حوزه اصلی و فرعی و ۴۷ هزار و ۶۶۵ شعبه اخذ رای در سراسر کشور انجام می‌شود و به گزارش مهر حدود ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن واجد شرایط شرکت در این رأی‌گیری هستند.




ایران در تلاش برای واردات گندم پاکستان از طریق مبادله پایاپای

در حالی که بر اثر تحریم‌های بین‌المللی واردات مواد خوراکی به ایران با مشکلات فراوان مواجه شده است، یک مقام ارشد در اسلام‌آباد می‌گوید تهران خواستار آن است تا از طریق مبادله پایاپای «میلیون‌ها تن» گندم از پاکستان وارد کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سید نوید قمر، وزیر آب و نیروی پاکستان، روز جمعه به یک خبرگزاری دولتی این کشور گفته است که ایران پیشنهاد کرده است در ازای دریافت «میلیون‌ها تن» گندم «۲۰۰ هزار تن» برنج، سنگ آهن و کود به پاکستان صادر کند.
در همین زمینه یک مقام ارشد وزارت بازرگانی پاکستان که نخواست نامش فاش شود به رویتر گفته است که هنوز این معامله قطعی نشده و برخی مسائل باید حل شوند.
وی توضیح داده است: «با توجه به تحریم‌ها مشکلات پرداختی وجود دارند و همین مسائل این گونه تجارت‌ها را بیش از حد معمول دشوار می‌کند.»
در حال حاضر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ایران با توجه به تحریم‌ها در واردات چای و برنج از هند دچار مشکل شده است.
همچنین خبرگزاری رویترز اویل بهمن‌ماه گزارش کرد که در پی تحریم‌ها، ۹ کشتی حامل گندم و دیگر غلات در نزدیکی بندرهای ایران بدون تخلیه‌ بارشان متوقف مانده‌اند.
اواخر بهمن‌ماه صادرکنندگان مواد غذايی در اروپا گفته بودند که به دنبال تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اين کشور برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده و تلاش می‌کند برای پرداخت بهای گندم وارداتی از طلا و نفت استفاده کند.
در عین حال برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ایران در تلاش است تا با استفاده از ارزهایی غیر از دلار و یورو به خرید غلات بپردازد.
خبرگزاری رویترز ۲۷ بهمن‌ماه به نقل از برخی منابع بازرگانی گزارش کرد که تجار ایرانی در تلاش‌اند تا در ازای واردات غلات از روسیه، روبل بپردازند.
در عین حال ۲۹ بهمن‌ماه رفیق احمد، رئیس سازمان صادرکنندگان هند، به رویترز گفت که ایران در تلاش است بدهی‌های خود به هند را با روپیه پرداخت کند و در عین حال با استفاده از روپیه از این کشور کالا بخرد.
به گزارش رویترز به نقل از منابع بازرگانی، ایران در دو هفته گذشته نزدیک به دو میلیون تن گندم وارد کرده است.
این خبرگزاری تأکید کرده است که شرکت بازرگانی دولت ایران از جمله هفته گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن گندم از روسیه و ۳۰۰ هزار تن گندم از استرالیا خریداری کرده است.
این خرید دولتی در حالی صورت گرفته است که به گفته رویترز واردات غلات در ایران معمولا از سوی بخش‌های خصوصی انجام می‌شود.
به گفته شورای بین‌المللی غلات، ایران سالانه ۴.۵ میلیون تن غله وارد می‌کند. ۳.۵ میلیون تن از خرید سالانه غلات ایران به واردات ذرت اختصاص دارد، دانه‌ای که در تغذیه احشام نقش اساسی دارد.





ناگفته‌ها در نامه پيمان معادی به اصغر فرهادی

شرق

ستارگان جهان از «جدايی...» می‌گويند
وودی آلن، اسپيلبرگ، برد پيت و ... نماينده ايران در اسکار را ستودند
حميد جعفری: اگر همه چيز طبق برنامه و مرتب پيش رفته باشد، در ساعاتی که زينک صفحات روزنامه زير ماشين چاپ می‌رود، هواپيمايش از تهران به مقصد لس‌آنجلس پرواز می‌کند. البته اين پرواز مستقيم نيست، پس در استراحت کوتاهی که در يک کشور دوم دارد، دست‌کم نامه‌اش را در سايت روزنامه می‌تواند ببيند. می‌رود به لس‌آنجلس تا چند روز ديگر درست مثل زمانی که در هتل «بورلی هيلز» (گلدن‌گلوب) همراه «اصغر» بود، در لس‌آنجلس و تالار «کداک تيه‌تر» هم همراهش باشد.
«پيمان معادی» قبل از اينکه مسافر اين سفر باشد در همين تهران که انار ندارد، سيمرغ بهترين فيلم از نگاه مردم را برای فيلم «برف روی کاج‌ها» با خود می‌برد. سيمرغی که باعث شد تا ياد قدردانی «فرهادی» از مردم سرزمينش بيفتد، سيمرغی که بهانه‌ای شد تا برای «اصغر فرهادی» نامه‌ای بنويسد.
نوشته است از تمام اتفاقاتی که برای سينمای ايران به بهانه يک «جدايی... » رخ داده است. از اظهار نظر «وودی آلن» و «اسپيلبرگ» درباره «جدايی... » تا واکنش «برد پيت» و «آنجلينا جولی» حين تماشای فيلم. پيغام‌ها و پسغام‌هايی سينمايی که خواندن‌شان غرورآفرين است و ثبت‌شان توسط «معادی» برگی از تاريخ سينمای ايران.


advertisement@gooya.com 

شمارش معکوس برای مراسم اسکار آغاز شده است. دوشنبه ۲۶ فوريه يا همان هشتم اسفند سال جاری می‌تواند روز مهمی برای ايرانيان باشد. مثل همه «هشتم»‌های ديگر که ايران را غرق شادی کرد. مثل هشتم آذر ۷۶. انگار که «اصغر فرهادی» همان «خداد عزيزی» باشد. چه فرقی می‌کند بهانه فوتبال باشد، سينما يا حتی سياست! برای اين فرقی ندارد که يک‌بار در فيلم مستند «تهران انار ندارد» ديدم و شنيدم که؛ « از اهالی تهران، ۹۴درصد شاعرند و بقيه سينماگر» باری مهم اين است که مردم دوباره می‌خندند.
حالا اين شما و اين نامه «پيمان معادی» که بايد به دست «اصغر فرهادی» برسد.
اصغر فرهادی عزيز
از زمان بازگشتم از مراسم گلدن‌گلوب و حلقه منتقدان لس‌آنجلس که همراه با تو و فيلم‌مان در آن حاضر بودم، می‌خواستم اين نامه را بنويسم؛ اما تلاش برای آماده شدن فيلم اولم «برف روی کاج‌ها»، مجال مناسبی باقی نگذاشت.
در مراسم پايانی جشنواره فجر، وقتی فيلمم جايزه بهترين فيلم از نگاه مردم را می‌گرفت، ياد تو افتادم. تو که هميشه قدردان مردم سرزمينت، سرزمين‌مان، بودی و هستی؛ و با خودم گفتم حالا وقت اين نامه است. به‌خصوص که کمتر از ۱۰روز ديگر به برپايی مراسم اسکار مانده؛ و خواهم گفت ربط اين ماجرا با آن ياد و ارزش مردم و نظرشان چيست.
يکی از خطاهای ديد آدمی، اين است که وقتی چيزی را از نزديک تجربه می‌کند، متوجه عظمت آن نمی‌شود. سفر و تجربه‌های اخيری که با ديدن و شنيدن واکنش‌های مختلف نسبت به «جدايی نادر از سيمين» در کنارت داشتم، به تلاشم برای اينکه دچار اين خطای ديد نشوم، بسيار کمک کرد. مطمئنم خيلی از مردم ايران از خواندن اين واکنش‌ها شادمان خواهند شد. خصوصا در روزهايی که عده‌ای تلاش دارند، موفقيت‌های اين فيلم را به دلايل واهی به سياست ربط دهند و همين انگيزه برای من کافی است تا اين نامه را بنويسم و منتشر کنم.
واکنش‌های ديگری هم که پيش می‌آيد، ممکن است حرف‌هايی را در پی داشته باشد که چندان اهميتی ندارد. از قديم می‌گفتند هميشه بدتر از اين‌که پشت سرت حرف بزنند، اين است که پشت سرت هيچ حرفی نزنند!
همان اوايل سفر اخير، وقتی محمود کلاری که در شرق آمريکا و در تجربه تحسين شدن فيلم در حلقه منتقدان نيويورک همراهت بود، در تماس تلفنی به من گفت که تجربه بسيار عجيبی در مورد اين فيلم در انتظارمان است، به قدر کافی تعجب کردم.
کلاری می‌گفت نکته اساسی اين است که ما با سينما زندگی کرده‌ايم و سال‌های سال فيلم و مراسم سينمايی را ديده‌ايم؛ و حالا به خودمان می‌گوييم قرار است بعضی از نام‌های بزرگ را در اين‌گونه مراسم ببينيم، در حالی که اين بار در کمال تعجب، آنها منتظرند تا ما را ببينند! و اين خاصيت فيلم‌های بزرگ است.
تجربه‌های قبلی البته ميزان تعجب يا هيجان آدم را از اين واکنش‌ها کمتر می‌کند. اما هرگز آن را از بين نمی‌برد. حس پشت حرف کلاری را بعدا ذره‌ذره لمس کردم. وقتی وودی آلن که هميشه در نظرم سرچشمه خلاقيت بوده، به واسطه خواهرش برايت پيغام داده بود که طبق معمول نمی‌تواند - يا نمی‌خواهد - به مراسم بيايد ولی دوست دارد در نيويورک ما را ملاقات و درباره فيلم صحبت کند، تازه فهميدم آنچه از قول او درباره فيلم شنيده بودم، چه معنايی داشت: آلن گفته بود سال‌ها بود نه‌تنها از سينمای ما، بلکه به‌طور کلی از سينما انتظار نداشته که در اين دوران بتواند چيزی بيافريند که چنين تاثيری روی او بگذارد!
وقتی توماس لانگمن پسر کلود بری، کارگردان و تهيه‌کننده مشهور و تازه درگذشته فرانسوی که خودش تهيه‌کننده فيلم آرتيست و برنده انبوهی جايزه است، می‌گفت همه دارند از محصول من تعريف می‌کنند اما وقتی فيلم تو را ديدم، آرزو کردم که کاش من آن را تهيه کرده بودم، همه چيز داشت معنای کامل‌تری پيدا می‌کرد.
وقتی براد پيت می‌گفت شب قبل از برگزاری جلسه مطبوعاتی گلدن‌گلوب، دی‌وی‌دی جدايی نادر از سيمين را در دستگاه گذاشته‌اند و در ميانه‌های همان صحنه دادگاه اول فيلم، آنجلينا جولی با ديدن آن جدل زناشويی فيلم را نگه داشته، متاثر شده، فاصله‌ای انداخته و بعد از چند لحظه باز تماشا را ادامه داده‌اند، اطمينانم بيشتر شد وقتی آنجلينا جولی درباره کار بعدی‌ات پرسيد و ساده و راحت درخواست کرد که در فيلمت بازی کند و در پاسخ حرفت که گفتی شخصيت زن فيلمت فرانسوی زبان است و گفت تا آن تاريخ می‌تواند زبان فرانسه ياد بگيرد، من غرق در غرور شدم.
وقتی مريل استريپ درباره جزييات کارگردانی يا بازی صحنه‌های مختلف فيلم می‌پرسيد و با اشتياق گفت دوست دارد با تو کار کند، وقتی استيون اسپيلبرگ گفته بود که اعتقاد دارد جدايی نادر از سيمين با فاصله زياد بهترين فيلم امسال دنياست، وقتی ديويد فينچر نيم‌ساعت وقت گذاشت تا با تو حرف بزند و نظرهايش را بگويد، وقتی چند سينماگر سرشناس می‌گفتند که فيلم را نديده‌اند اما تعريف‌های زياد فرانسيس فورد کوپولا را درباره آن شنيده‌اند و خيلی کنجکاوند، وقتی الکساندر پين که خودش گلدن‌گلوب فيلم و کارگردانی را گرفت فقط به دليل علاقه به فيلم تو در طول آن روزها به يکی از نزديک‌ترين دوستان هم صحبت‌ات بدل شده بود و در هر دو مراسم گلدن‌گلوب و حلقه منتقدان لس‌آنجلس می‌گفت در طول حرف‌هايت روی صحنه سعی می‌کرده انرژی مثبت به سمت تو بفرستد. وقتی ديگرانی که مجاز نيستم نام‌شان را بياورم، از فيلمت به عنوان يکی از محبوب‌ترين‌های فهرست شخصی‌شان در دو، سه سال اخير ياد می‌کردند، تازه درست دستگيرم شد که فيلم در دل آدم‌هايی که سالی ده‌ها فيلم بزرگ و تاثيرگذار می‌بينند يا يکی‌، دوتايش را هر سال می‌سازند، چه مرزهايی را درنورديده و چه قله‌هايی را فتح کرده است.
در مراسم برگزيدگان منتقدان آمريکا (Critics’ Choice Award) که باب ديلن بزرگ قطعه جديد بسيار زيبايی را روی صحنه اجرا کرد، ما از لذت شنيدن و ديدن اجرايش حرف می‌زديم و به ما گفتند اگر می‌دانستيد خود باب درباره فيلم‌تان با چه لذتی حرف می‌زد، چه می‌گوييد. و اين تازه بخشی از آن چيزی است که من شنيدم و ديدم. باقی‌اش بماند برای روزگاری ديگر، مخصوصا داستان تو و رابرت دنيرو که اميدوارم آقای کلاری روزی تعريفش کند.
اصغر فرهادی عزيز، در جلسه مطبوعاتی ويژه گلدن‌گلوب، يکی از چهار، پنج باری که حاضران به شکلی استثنايی در ميان حرف‌های تو دست زدند، در جواب سوالی بود که می‌پرسيد چطور با محدوديت‌های توی ايران چنين فيلمی‌ساخته‌ای. گفتی هيچ‌کس مرا مجبور نکرده بود آنجا با وجود محدوديت‌ها فيلم بسازم، خواست خودم و قصه‌ای که داشتم، طوری بود که بايد همانجا و با همان شرايط ساخته می‌شد و برای ساخت اين فيلم شما فکر کنيد همه چيز همان‌طور که من دلم می‌خواسته فراهم بوده است.
گفتی نمی‌خواهم بگويم شرايط فيلمسازی در کشورم آرمانی است، اما تصويری هم که شما از فيلمسازی در ايران داريد، خيلی دقيق نيست. اين حرف‌هايت وقتی يادم آمد که لابه‌لای حرف‌ها و کارها و مصاحبه‌های مختلف، به من راجع به طرحی می‌گفتی که قرار است در آينده در تهران بسازی و آن را خيلی دوست داری.
حرف ديگرت که باز به تشويق حاضران آن جلسه انجاميد، همان بود که گفتی تفاوت‌های مردمان نقاط مختلف دنيا بسيار کمتر از شباهت‌هايشان است، اما به نفع سياست است که تفاوت‌ها و فاصله‌ها را بيشتر جلوه دهد و بر آنها تاکيد کند.
اين روزها که در ايران خبر جوايز فيلم تو حتی مانند نوعی گسترش فرهنگی عمل می‌کند و از جمله، گاهی حتی طيف‌هايی را به پيگيری اخبار فرهنگی وامی‌دارد که به طور معمول هيچ کاری به اتفاق‌های هنری نداشتند، اين روزها که تبريک‌های هر همکار و هر دوست، هر رهگذر خيابان و حتی هر بيمار اتاق‌های بيمارستانی که برای بستری کردن و ترخيص پدرم به آن پا گذاشتم، اميد را در دل آدم می‌کارد و می‌پروراند، ياد همان حرفت می‌افتم. بله، بين مردمان مختلف دنيا و احساس‌های انسانی‌شان، تفاوت‌ها ناچيز است. اما آن نفعی که گفتی، آنقدر همه جا رخنه کرده که همين مردم اين روزها در گذر و خيابان از من می‌پرسند وقتی از آمريکا برگشتی، کاری با تو نداشتند؟
در خود مراسم، چه حال خوبی بود وقتی من هم مثل ميليون‌ها ايرانی حرف‌هايت را موقع دريافت جايزه شنيدم. از آن بالا که چشم می‌انداختی، می‌ديدی همه بزرگان سينما که عمری کارهايشان را ديده‌ای و درباره‌شان خوانده‌ای، بهت زل زده‌اند؛ و انگار عشق و انرژی مردم ايران باعث شده بود ما آنجا محکم بايستيم. آن لحظه‌ای که تو از مردم ياد کردی، می‌دانستم ميليون‌ها نفر در کشورمان هم به ما زل زده‌اند و تو به پشتوانه عشق‌شان، به جای هر عزيز ديگرت از آنها ياد کردی؛ و راستش اصغر، آن بالا چه حالی داد ايرانی بودن.
قدر و منزلتی که تو برای اين مردم قايلی، زمانی با آن نمايندگی کردن به‌درستی پيوند می‌خورد که حرف آن منتقد آمريکايی را به ياد بياوريم؛ که در يادداشتی بر جدايی نادر از سيمين نوشته بود: «اگر می‌خواهيد تهديدی نثار اين کشور کنيد، بهتر است قبل از آن اين فيلم را ببيند، تا بدانيد با چه مردمانی روبه‌روييد، تا در تصميم خود تجديد‌نظر کنيد.»
اينکه يک فيلم بتواند چنين دستاوردی، چنين تاثيری داشته باشد، يعنی اينکه تو بارها بيشتر از آن جمله‌هايی که در ستايش مردمان ديارمان می‌گويی، دين خودت را به آنها ادا کرده‌ای. حالا ديگر واقعا مهم نيست که فيلم در يکی از دو رشته «فيلم خارجی» و «فيلمنامه» که نامزد شده، جايزه آکادمی را بگيرد يا نه. مهم‌تر اين است که اين فيلم در طول اين مدت به اين مردم اميد، اشتياق و افتخار بخشيد.
برای همين اميد، اشتياق و افتخار است که می‌خواهم با صدايی صد بار بلندتر از آن فريادی که بعد از جايزه گرفتن‌ات در جشنواره برلين، در سالن برليناله پالاس برآوردم، فرياد بزنم: «اصغر؛ خيلی چاکريم! »





در اعتراض به فدائیان خلق (اکثریت): آقایان! به راستی در کجای جهان ایستاده اید؟
شنیدیم و خواندیم که در روز ۱٨ فوریه ی ۲۰۱۲، در شهر اسن آلمان سازمان فدائیان خلق (اکثریت) بزرگداشتی در یادبود چهل و یکمین سالگرد قیام سیاهکل برگزار نموده و در کمال شگفتی، یکی از سخنرانان اصلی این سمینار، آقای رجبعلی مزروعی (نماینده ی پیشین مجلس شورای اسلامی) بوده است. برای ما که وابستگی سازمانی و گروهی و حزبی نداشته و نداریم، بی آن که خواسته باشیم «سازمان چریک های فدایی خلق ایران» و رویکرد تاریخی آن را «تقدیس» کنیم، از آن جائی که به این جنبش آزادی خواهانه ی تاریخ معاصر ایران علاقه مندیم، عملکرد سازمان اکثریت تکان دهنده بود. بدیهی است که هر کس می تواند حرف خود را بزند و نقد و آرایش را داشته باشد ولی سازوکاری که منجر به چنین قلب ماهیتی می شود برای ما پرسش برانگیز است. قصد ما تخطئه ی آقای مزروعی نیست، بلکه پرسشی است از مسئولین سازمان اکثریت - که به نوعی، خود را منادی آرمان های فداییان می داند - و آن این که چگونه آقای مزروعی که از معتقدین به آرمان های مذهبی و جمهوری اسلامی هستند (و بارها هم بر آن پای فشرده اند) و از مخالفین جریانات روشنفکری چپ بوده اند، در انتخاب آن ها برای تجلیل و نکوداشت قیام سیاهکل جای گرفته است؟ آیا این کار - آن هم در این فضای مه آلود که سردسته ی شکنجه گران ردای برائت می پوشد و منادی حقوق بشر شده است - نعل وارونه ای نیست که دعوت کنندگان این سمینار بر مسیر ناهموار تاریخی ما می زنند؟ به راستی چرا می خواهند بر چشم پویندگان در راه و نسل آینده خاک بپاشند و سکه ی تقلبی به آن ها بنمایانند؟ آقایان: به راستی در کجای جهان ایستاده اید؟
ما، امضاء کنندگان که در سال های سیاه شصت و هفتاد از بازماندگان جنبش فدایی روایت جانباختگی و شرافت شنیده ایم و در بازتولید نقاط قوت این جنبش ماندگار، کوشیده ایم والبته بر آن در برخی جای ها نقد نیز داشته ایم. اکنون می بینیم که آقای مزروعی قرار است جنبش فدائیان خلق را گرامی بدارد! چه می توانیم کرد جز این که متاسف باشیم برای جریانی که خود را ادامه ی تاریخی فدائیان نشان می دهد اما درتلاش است با سیاسی کاری ها و مصلحت طلبی های دور از آرمان «ببرهای عاشق»، آن را مستحیل سازد. آیا این اعلام رسمی آغاز به کار تجارت خانه ای سیاسی نیست که دیوارهایش پر است از عکس های یادگاری با جنازه ها؟ آیا این صحنه از نمایش سازمان اکثریت، کمدی به بار آمده از تکرار تراژدی گذشته ی آن ها نیست؟
نزد ما، اقدام اخیر فدائیان اکثریت جدا از رویه ی تاریخ حیات اش، از جمله خط و مشی سال های اخیر آن - در انتزاع از جامعه ی معترض به منظور اتحاد با "بالادست" ها - نیست و بنا به جهت گیری های متناقض و آشکارا ضد چپ این سازمان، سویه ی غیرمنتظره و شگفتی آوری در آن نمی بینیم. اما از آن جا که سازمان اکثریت با اجتناب از اعلام رسمی گسست خود با جنبش فدایی، کماکان سرمایه ی معنوی این جنبش را به نفع مشی کنونی خود هزینه می کند، انتشار این متن را ضروری یافتیم. چرا که جنبش فدایی را بخشی از میراث مبارزاتی مردم می دانیم که وفاداری به آن لازمه تداوم رادیکالیسم در زنجیره مبارزات اجتماعی است.
لحظه ای چشم ها را می بندیم و بر ذهن سیال می گذرانیم، امیر پرویز پویان را که لختی سر می جنباند و زیر لب زمزمه می کند: تاریخ توالی فصول نیست، چشم اندازهای بی بازگشت است ...
فوریه ۲۰۱۲ بیست و یکم
مریم افشاری - بابک اکبری فراهانی - بهزاد باقری - فاطمه حسن زاده- امین حصوری - بهمن خدادادی - مینا زاده - فواد شاکری فرد - سوسن شهبازی- غزال طبری - فرشین کاظمی نیا - آرش کیا - امیرمحسن محمدی - پژهان مختاری - آرمان معجنی- یونس میرحسینی- آرمین نیکنام - مرضیه هداوند - حمید یاوری - هژیر پلاسچی، عسل اخوان، منصور تیفوری، مصی شیروانی، طاها زینالی





وزیر دفاع ایران: آرزوی ما، جنگ با اسرائیل است

سحام نیوز: احمد وحیدی، وزیر دفاع ، گفته است که حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران به نابودی دولت اسرائیل خواهد انجامید و حکومت ایران آرزوی نبردی رو در رو با اسرائیل را دارد.
خبرگزاری فارس به نقل از وزیر دفاع نوشته است که حکومت اسرائیل “ضعیف‌تر از گذشته و درمانده‌‌تر از قبل با ارتش سرخورده و خسته روزهای بدی را سپری می‌کند.”
احمد وحیدی با تمجید از حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان گفت “برخی او را با نهرو و ماندلا مقایسه می‌کنند اما بدون شک سیدحسن نصرالله از آنها بالاتر است چراکه مثلا نهرو فقط به هند فکر می‌کرد و ماندلا فقط در فکر آفریقا بود، اما سید حسن نه فقط به لبنان بلکه به افقی بالاتر یعنی جهان اسلام می‌اندیشد.”



جـــرس: 
وزیر دفاع تركیه اعلام كرد كه كشورش قصد دارد برای بالا بردن توان نیروی هوایی خود صد فروند هواپیمای نظامی از آمریكا خریداری كند.
به گزارش ایسنا، عصمت یلماز، وزیر دفاع تركیه در گفت‌وگو با رادیو "سوا" آمریكا اعلام كرد كه آنكارا قصد دارد به منظور بالا بردن توان نیروی هوایی خود صد فروند هواپیمای جنگنده "اف ۳۵" به قیمت ۱۶ میلیارد دلار از آمریكا خریداری كند.
این نخستین بار است كه یك مقام تركیه‌ای به ارزش این قرارداد اشاره می‌كند هر چند آنكارا پیشتر اعلام كرده بود كه قصد دارد در تعداد هواپیماهایی كه می‌خواهد خریداری كند، تجدید نظر نماید.
پروژه ساخت هواپیماهای اف ۳۵ یكی از هزینه‌بردارترین پروژه‌های وزارت دفاع آمریكا محسوب می‌شود كه علاوه بر آمریكا كشور دیگری از جمله انگلیس، ایتالیا، تركیه و هلند شركت داشتند.
چندی پیش نیز گزارش شده بود که آمریکا در یکی از بزرگترین معاملات تسلیحاتی در تاریخ خود، پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگنده و هلی‌کوپترهای نظامی را در اختیار عربستان سعودی قرار می‌دهد.
وزارت خارجه‌آمریکا اعلام کرده بود که این کشور تصمیم گرفته به میزان ۶۰ میلیارد دلار جنگنده‌های نظامی به عربستان سعودی بفروشد. به گفته کارشناسان این یکی از بزرگ‌ترین معاملات تسلیحاتی است که تاکنون واشنگتن بدان دست زده است.
همچنین طی ماههای اخیر، کشورهای عمان با بیش از ۱۲ میلیارد دلار، کویت با بیش از ۷ میلیارد دلار و امارات متحده عربی نیز با حدود ۳۶ میلیارد دلار، دست به تقویت نیروهای نظامی خود زده اند.
در این میان باید به خرید نخست ۲۰ و سپس ۵۵ فروند هواپیمای رادارگریز اف‌۳۵ از سوی اسراییل نیز اشاره کرد.
قطر نیز اعلام کرده است که قصد دارد با قراردادی شصت میلیارد دلاری، میزان گسترده ای سلاح خریداری کند.





جـــرس: یکی از مراجع تقلید مقیم قم تاکید کرد "باید قاضی چنان استقلال و قدرتی داشته باشد که هر کس در هر مقامی که باشد را بتواند احضار کند و احکام الهی را درباره او اجرا نماید."
به گزارش سایت رسمی آیت الله صافی‌گلپایگانی، این مرجع سنتی شیعه، در دیدار جمعی از قضات، کارآموزان و پرسنل دادگستری قم، استقلال قاضی را یکی از مؤلفه‌های مهم و اساسی در امر قضا دانست و افزود: باید قاضی چنان استقلال و قدرتی داشته باشد که هر کس در هر مقامی که باشد را بتواند احضار کند و احکام الهی را درباره او اجرا نماید.
این مرجع تقلید گفت: هیچ اصولی در زمینه قضا، از اصول قرآنی و اسلامی محکم‌تر و دقیق‌تر نیست. کتاب‌هایی که در این باره، علما و بزرگان ما نوشته‌اند، مثل مرحوم فاضل نراقی رحمه الله، اگر انسان آن‌ها را به دقت مطالعه کند متوجه می‌شود که چه احکام و دستورات قضایی در اسلام وجود دارد که واقعاً همه‌اش معجزه است و اگر اجرایی شود، ما می‌توانیم بهترین و کامل‌ترین برنامه قضایی را به دنیا عرضه کنیم. قضای ما قضایی است که حدود 1400 سال است که صدها میلیون مردم بر اساس این امور قضایی و حقوقی اداره می‌شوند.
صافی گفت: یکی از نکات مهمی که اسلام در رابطه با امر قضاوت مطرح کرده است، استقلال قاضی است، یعنی باید قاضی مستقل باشد، و اگر استقلال نداشته باشد، و یا نتواند مدعی علیه را در محکمه احضار کند، اجرای عدالت ناقص خواهد بود.
این مرجع تقلید گفت: مسأله مهم دیگری که مورد توجه اسلام است، این است ‌که افراد متصدی امر قضاوت، باید بدانند که این کار، شغلی نیست مثل مشاغل دیگر. کسانی که عهده‌دار این مقام می‌شوند، اولاً باید خودشان را ساخته باشند و به طور کامل تسلیم عدالت باشند، و ثانیاً احکامی را که می‌دهند همه از روی عدالت باشد.
به گزارش بازتاب، اظهارات آیت الله صافی در حالی مطرح می شود که چندی پیش احمد توکلی از عدم احضار معاون اول رییس‌ دولت به شدت انتقاد کرده و مدعی شده بود، به جای احضار، وی در دفتر وزیر دادگستری بازجویی شده است.
دفتر محمدرضا رحیمی در واکنش به این انتقاد، بدون تکذیب این مساله، ابهاماتی را درباره نحوه تحصیل و دکترا گرفتن احمد توکلی مطرح کرد. این در حالی است که حدود یک سال از زمانی که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور او را متهم دانسته می گذرد و با وجود این که بارها شایعاتی درباره برکناری یا بازداشت وی منتشر شده، هیچ کدام از این موارد محقق نشده است.





جـــرس:
 روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۳ فوریه- چهارم اسفندماه، منتشر شد با تکیه بر سندی بسیار محرمانه متعلق به دولت آمریکا می‌گوید که ایالات متحده باور ندارد که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت یا تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است.
به گزارش رادیو فردا، بر اساس این "گزارش اطلاعاتی بسیار محرمانه" که در آغاز سال گذشته میلادی، ۲۰۱۱، در اختیار سیاست‌مداران آمریکایی قرار گرفته، جمهوری اسلامی صرفا "در حال انجام تحقیقاتی است که می‌توانند به توانایی ساخت سلاح اتمی ختم شوند."
بر اساس این گزارش که به گفته لس‌آنجلس تایمز بیانگر اتفاق نظر ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکاست، جمهوری اسلامی تاکنون به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.
در این گزارش نیز همچون گزارشی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد اشاره شده است که ایران از سال ۲۰۰۳ به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.
این روزنامه همچنین به نقل از «مقامات آمریکایی» می‌گوید که گرچه ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین است، آنها تاکنون به شواهدی برنخورده‌اند که محتوای این سند محرمانه را نقض کند.
لس‌آنجلس تایمز همچنین از قول "مقامات عالی‌رتبه" در دولت باراک اوباما می‌گوید که حتی اسرائیل نیز به این تحلیل اطلاعاتی ایرادی وارد نمی‌داند.
این در حالی است که دست‌کم در دو ماه گذشته روزی نبوده که خبری از شایعات مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر نشود، و برخی از مقامات اسرائیلی از جمله اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، علنا ابراز عقیده کرده‌اند که باید پیش از آن که دیر شود کار فعالیت هسته ای ایران را یکسره کرد.
در همین حال تهران نیز کار را چندان آسان نکرده و به گفته تحلیل‌گران با عدم شفافیت به شایعات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود دامن زده است.
از جمله هفته گذشته در خبرها آمد که مقامات ایرانی از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین در نزدیکی تهران جلوگیری کرده‌اند.
به گزارش لس‌آنجلس تایمز، هیئت مذاکره و بازرسی آژانس در پی آن بوده که با بازدید از سایت پارچین مشخص کند که آیا آزمایش مواد منفجره در این مرکز با ساخت تکنولوژی اتمی در ارتباط بوده است یا خیر.
در حالی که یوکیا آمانو، مدیرکل دیدبان اتمی سازمان ملل، قرار است روز جمعه گزارشی از تازه‌ترین بازدید هیئت این آژانس از ایران منتشر کند، آخرین گزارش این نهاد که در ماه نوامبر منتشر شد حاوی "نگرانی جدی" از "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه هسته‌ای ایران بود.







 جـــرس:  
دکتر صادق آخوندی توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، دکتر صادق آخوندی، دانشیار گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از احضار تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان صبا تهران، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
ماموران وزارت اطلاعات فاقد حکم بازداشت و بازرسی معتبر بوده اند اما آخوندی را پس از بازداشت با خود به مطب و منزل برده و این اماکن را بازرسی کرده اند.
این حادثه روز دوشنبه بیست و چهارم بهمن ماه اتفاق افتاده است و دکتر آخوندی از آن زمان همچنان در بازداشت غیر قانونی وزارت اطلاعات است.
خانواده و همکاران وی به امید اینکه آقای آخوندی بزودی آزاد خواهد شد تا کنون از انتشار خبر بازداشت وی ممانعت کرده بودند.
دکتر اخوندی که از اساتید برجستۀ دانشکده دندانپزشکی است، در عین حال معاون پژوهشی مرکز تحقیقات دندانپزشکی، مدیر مسئول مجلۀ علمی دندانپزشکی و نیز معاون سردبیر مجلۀ انگلیسی مرکز تحقیقات دندانپزشکی نیز هست.
وی فرزند مرحوم حجه الاسلام آخوندی رئیس انتشارات دارالکتب اسلامیه است و خانوادۀ او سابقۀ دیرینه ای در فعالیت انقلابی و انتشار کتب اسلامی در پیش و پس از انقلاب داشته و دارند. انتشارات دارالکتب اسلامیه پیش از انقلاب پاتوق بسیاری از فعالان مذهبی بوده و اکثر رهبران روحانی انقلاب به دفتر آن رفت و آمد داشته وبا پدر دکتر آخوندی مراوده داشته اند.
دکتر آخوندی در انتخابات دهم ریاست جمهوری از مهندس موسوی حمایت و طرفداری نمود و پس از حوادث سال 88 در زمرۀ فعالان جامعۀ پزشکی در حمایت از رأی مردم و حقوق قانونی و شهروندی آنان بوده و به همراهی جنبش سبز افتخار می کرد.
بر اساس این گزارش، نام او را می توان در ذیل تمامی نامه هایی که اعضاء جامعۀ پزشکی در این مدت در دفاع از حقوق مردم و حمایت از رهبران جنبش نوشته اند، دید.
یکی از آشنایان دکتر آخوندی به ندای سبز آزادی گفته است که در این مدت اساتید دانشکدۀ دندانپزشکی برای پیگیری وضعیت وی و تلاش برای آزادی او دو دیدار جمعی با دکتر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و برادر رئیس قوۀ قضائیه و نیز ابوترابی نماینده اسبق رهبری در دانشگاه که از نزدیک دکتر آخوندی و جایگاه وی را در جامعه دانشگاهی و دندانپزشکان می شناسند، داشته اند اما تا کنون نتیجه ای نگرفته اند.
گفته می شود بازداشت دکتر آخوندی بدلیل آن بوده است که در برابر تحکم مامورین وزارت اطلاعات مقاومت کرده و با آنان مشاجره کرده است. وی ابتدا توسط حراست دانشگاه احضار شده بود و پس از آنکه نپذیرفت برنامۀ کاری خود را برای حضور در دفتر حراست تغییر دهد مستقیماً توسط مأموران اطلاعات که به وی تحکم کرده بودند در ساعت بخصوصی در دفتر پیگیری حاضر شود، بازداشت شد.



جـــرس: 
خطیب نمازجمعه تهران بدون توجه به عدم امکان برگزاری انتخابات آزاد و سالم و منصفانه در کشور مدعی شد: "دشمنان تمام توان خود و تمام رسانه‌ها و تبلیغات خود را در راستای عدم شرکت مردم در انتخابات بسیج کردند اما به فضل خداوند این دوره حضور مردم باشکوه‌تر از ۸دوره پیشین مجلس شورای اسلامی خواهد بود."
این عضو مجلس خبرگان همچنین ادعا کرد "حضور مردم پای صندوق‌های رأی هم واجب عقلی و هم واجب شرعی است و بر اساس آیه ۶۲ سوره نور و ۵۸ سوره نساء این امر به عنوان یک واجب شرعی مطرح می‌شود."
به گزارش فارس، سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران، "اقدام نظام اسلامی در بستن شیرهای نفت به روی بعضی از کشورهای اروپایی" را بسیار شایسته خواند و افزود: کشورهای اروپایی خواستار تحریم نفتی ایران به منظور ایجاد بحران در کشور بودند که این بحران شکننده برای خودشان شکل گرفت و اکنون شاهد هستیم که قیمت نفت روز به روز در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: هشدار داده بودم که اروپا با طناب پوسیده آمریکا به چاه نرود و در این سرمای زمستانی که حدود ۵۰۰ کشته نیز برای اروپایی‌ها دربر داشته است موضعی خصمانه وضع نکند و جا دارد به انسان‌های منصفی که فریاد اعتراض علیه سرمایه‌داری در اروپا و غرب سر می‌دهند بگوییم که باید بر علیه سران خود نیز اعتراض کند.
خاتمی پیرامون مسئله انتخابات نیز، بدون توجه به انسداد سیاسی موجود و عدم امکان برگزاری انتخابات آزاد و سالم در کشور مدعی شد: "دشمن تمام توان خود و تمام رسانه‌ها و تبلیغات خود را در راستای عدم شرکت مردم در انتخابات بسیج کردند اما به فضل خداوند این دوره حضور مردم باشکوه‌تر از ۸دوره پیشین مجلس شورای اسلامی خواهد بود."
وی افزود: "حضور مردم پای صندوق‌های رأی هم واجب عقلی و هم واجب شرعی است؛ واجب عقلی زیرا تقویت نظام اسلامی و تقویت اسلام ناب محمدی در گرو شرکت مردم در انتخابات است و بر اساس آیه ۶۲ سوره نور و ۵۸ سوره نساء این امر به عنوان یک واجب شرعی مطرح می‌شود."
امام جمعه موقت تهران ادعا کرد: خداوند در آیه ۶۲ سوره نور خطاب به مؤمنین می‌فرماید در امور جامع همراه با پیامبر باشند که این امر جامع می‌تواند جهاد یا نماز جمعه باشد و من با همین ملاکها می‌گویم انتخابات کنونی ما نیز امری جامع است و مؤمنان در این زمینه نباید از ولی خود جدا شوند.
وی اظهار داشت: در آیه ۶۲ سوره نور رسول به عنوان شخصیتی حقوقی مطرح است و در شرایط فعلی نیز ولی فقیه و نایب حضرت حجت به این عنوان مطرح می شود.
خاتمی در ادامه به آیه ۵۸ سوره نسا نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه دستور می‌دهد که امانات را به اهلش بازگردانید که در این زمینه رهبری بالاترین مسئولیت را دارد و از رهبری به عنوان امانت یاد شده است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی که تحقیقا در رأس امور است یک نهاد و نمادی از مردمسالاری دینی است و کسی حق ندارد حضور مجلس که همان حضور مردم در رأس امور است را رد کند یا منکر شود و مردم نیز موظفند بر اساس این آیه امانت را به امانتدار شایسته‌ای بسپارند.
امام جمعه موقت تهران با ادعای اینکه در نظام اسلامی مجلس توسط رأی مردم تعیین می‌شود، اظهار داشت: مردم باید مجلسی بسازند که در آن افرادی اصلح تصمیمات شایسته‌ای اتخاذ کنند. کاندیداها نیز نباید از ولایت استفاده ابزاری کنند که در صورت چنین رخدادی مصداق بارزی از بداخلاقی است.
خطیب موقت نمازجمعه تهران مدعی شد: روسیاهی برای ذغال‌های تحریمی است که خواستند انتخابات تحریم شود اما خود دور ماندند



بازداشت سه فعال سیاسی در استان لرستان

خبرگزاری هرانا - طی روزهای گذشته و در تداوم بازداشت فعالان سیاسی و منتقدان، سه نفر از چهره‌های سرشناس استان لرستان، از سوی ماموران اداره اطلاعات خرم آباد دستگیر شده‌اند.
به گزارش جرس، مهندس «اردشیر بیرانوند» و مهندس «محمد تقی با روزه»، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه و مهندس رضا خواجوی دبیر سابق سیاسی جبهه مشارکت استان لرستان در اول اسفند ماه دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان لرستان منتقل شده اند.
گفتنی است، طی هفته گذشته، چندین تن از معترضان در تهران و چندین شهر دیگر، طی روزهای ۲۵ بهمن و بعد از آن بازداشت شدند، که از سرنوشت بسیاری از آنها خبری منتشر نشده است.
گفتنی ست که تعدادی از این بازداشت شدگان در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند.




دستگیری توزیع كنندگان شب نامه در شمال کشور

خبرگزاری هرانا - از شمال كشور خبر رسیده است كه سه فردِ توزیع كننده‌ی شب نامه علیه انتخابات مجلس نهم دستگیر شده‌اند.
به گزارش ایرنا، یک مقام محلی در این باره گفت: "با بررسی و پیگیری به عمل آمده و با تشكیل یك تیم امنیتی، یک نفر به هنگام توزیع شب نامه و سپس دو فرد دیگری نیز در این ارتباط دستگیر شدند."
وی مدعی شده است که این افراد همزمان با توزیع شب نامه در معابر شهر، پیامک‌هایی هم ارسال می كردند.
این مقام مسئول به هویت بازداشت شدگان اشاره‌ای نکرده است.