۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

اعتراض به تعطیلات به بهانه گرما

روزآنلاین:

بی برنامگی دولت و بلاتکلیفی مردم

اعلام خبر تعطیلی در چند استان ایران تاروز دو شنبه، که براساس شایعات به دلیل ناآرامی های اخیر در بازار تهران صورت گرفته، علاوه برنارضایتی شهروندان، واکنش نمایندگان مجلس و برخی از روزنامه هایی راکه در روز گذشته منتشر شدند، برانگیخت. در همین راستا برخی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با رسانه های منتقد دولت، خواستار اعلام "دلیل واقعی" تعطیلی ها شدندو نسبت به تصمیم نا بهنگام دولت اعتراض کردند. به اعتقاد این نمایندگان، گرمای هوا در تهران اتفاقا از دیروز  رو به کاهش گذاشته و دولت اهداف دیگری از اعلام این تعطیلی در سر داشته است.روزنامه همشهری نیز روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد که عنوان اش چنین بود: "کمر اقتصاد کشور زیر تعطیلات خم شد".
روزنامه همشهری می نویسد: "ناتواني وزارت نيرو براي تامين برق كشور باعث شد تا دولت به خاطر گرماي تابستان و ناپايداري شبكه برق، كارمندان ادارات دولتي 21 استان را به تعطيلات ناخواسته بفرستد. ايران يكي از كشورهاي دنياست كه تعطيلات رسمي آن زياد است و اعلام تعطيلي‌هاي ناخواسته باعث اختلال در فعاليت‌هاي اقتصادي شده است. تعطيلي كارمندان دولتي البته باعث اعتراض جامعه كارگري هم شده است".
در گزارش این روزنامه همچنین می خوانیم: "اين تعطيلات و اينگونه تعطيل‌كردن، هيچ كمكي به سامان دادن به فعاليت‌هاي جاري و خدماتي كشور نكرده، بلكه در آن نيز اختلال ايجاد مي‌كند.  از طرف ديگر، اگر استدلال‌هاي مسئولان تصميم‌گير در امر تعطيلي را بپذيريم، يك سؤال مهم پيش مي‌آيد و آن اينكه چرا دولت در دقيقه 90 اعلام  تعطيلي مي‌كند و چرا با وجود پيشرفت‌هاي فراوان در پيش‌بيني وضعيت جوي و اينكه مسئولان ذيربط اطلاع از وضعيت موجود داشتند 3روز قبل تعطيلات را اعلام نكردند و در دقايقي اعلام كردند كه بسياري از افرادي كه امكان سفر داشتند يا نتوانند به سفر بروند يا اينكه به مسافرتي  پردردسر و پرحاشيه اقدام كنند؟"
این روزنامه می افزاید: "عنصر برنامه‌ريزي در كشور ما فاقد پشتوانه و جايگاه است و در زماني‌كه دنيا براي تك‌تك لحظات خود برنامه دارد چگونه مي‌شود به يكباره 21استان كشور تعطيل شود؟  انتظار اين است كه در سال همت مضاعف و كار مضاعف، به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه جبران عقب‌ماندگي‌ها شود  تا بتوان  با تدبير بر مشكلات فائق آمد اما ظاهرا برخي اقدامات، فرهنگ كار و همت را نه‌تنها مضاعف نمي كند بلكه، كمرنگ و رقيق مي‌كند. حال كه براساس تدبير مسئولان ذيربط، 2روز چهارپنجم كشور با تعطيلي روبه‌رو شده‌اند خوب است اعلام شود چقدر در مصرف انرژي صرفه‌جويي مي‌شود و آيا راه‌حل كم‌كاري‌ها و بي‌تدبيري‌ها تعطيلي است؟ شايد زمان آن باشد كه به جاي پاك‌‌كردن صورت مسئله،  به فكر حل مسئله باشيم".
روزنامه جهان اقتصاد  نیز در یادداشتی مشابه، به انتقاد از تصمیم دولت درباره تعطیلی پرداخته و نوشته است: "هر حال بايد پذيرفت که مهم‌ترين برنامه دولت براي رفع مشکلا‌ت کشور تعطيلي است چون مشکل تامين انرژي کشور به صورت بلندمدت حل نشده و مديريت انرژي طي سال‌هاي گذشته مورد غفلت و کم‌توجهي- اگر که نگوييم بي‌توجهي- قرار گرفته است چراکه دو سال قبل هم مشابه همين بحران را در تامين برق کشور داشتيم و به قولي مديريت کم‌آورد و کشور را تعطيل کرد. آن روزها هم هيچ‌کس جوابگوي آن نبود که اين تعطيلي‌ها چقدر براي کشور هزينه در بر داشته است. اما امروز بايد بپرسيم در سالي که مزين به نام همت مضاعف و کار مضاعف است، اين تعطيلي‌ها که در بين‌التعطيلي‌ها و موارد مشابه باب شده است چه ميزان است و به چه دليلي پديد مي‌آيد. انگار که تعطيلي و اتراق زيرکولر بيشتر از کار مي‌چسبد که کسي اعتراضي ندارد".
گفتنی است آشفتگی موجود در اطلاعیه هیات دولت موجب شد برخی از روزنامه های سراسری روز گذشته منتشر شوند و برخی دیگر  اعلام تعطیلی کنند. بنا به گزارش ایسنا، روزنامه‌های فرهنگ آشتی، آفتاب یزد، راه مردم، ‌شرق، خراسان، همشهری، ابتكار، رسالت، آرمان، جهان اقتصاد، جام جم  و حتی روزنامه ایران، ارگان دولت، منتشر شده، اما روزنامه‌های اسرار، اعتدال و کیهان اعلام كرده اند در دو روز تعطیلی منتشر نخواهند شد.

 اعتراض نمایندگان
تصمیم نابهنگام و آشفته دولت در اعلام تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه، با واکنش برخی از نمایندگان مجلس نیز رو به روشد.در همین باره، محمدرضا خباز، از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس در گفت و گو با ایلنا، اعلام کرد: "ما در دهلی‌نو شاهد گرما 47 درجه بودیم، در این شهر علاوه بر گرمای هوا به دلیل نزدیکی به دریا گرما بسیار مرطوب و شرجی بود اما در این گرمای طاقت فرسا و در شرایطی که 60 درصد از مردم از نهمت برق بی‌بهره‌اند، کار را تعطیل نکردند".
وی افزود: "باید تعطیلی را تعطیل کنیم چرا که در غیر اینصورت فاصله بین ما و کشورهای پیشرفته صنعتی روز به روز بیشتر خواهد شد".
نصرالله ترابی، دیگر نماینده عضو این فراکسیون نیز به پارلمان‌نیوز گفت: "این تعطیلی و اینگونه اعلام کردن نه از نظراقتصادی و نه از نظر عمومی به نفع مردم نیست. بدون در نظر گرفتن تاثیرات سوء این تعطیلی‌ها بر اقتصاد کشور، این سئوال مطرح است که اگر قرار بود این دو روز تعطیل باشد چرا زودتر اعلام نشد تا مردم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و بتوانند از این تعطیلات بهترین استفاده را بکنند. اما تاثیرات اقتصادی این تعطیلی‌ها حتی نیاز به گفتن هم ندارد، چرا که هم کارشناسان و هم آنانی که حتی با الفبای اقتصاد آشنا نیستند، می‌دانند تعطیلی ادارات یعنی تعطیلی سایر بخش‌ها و تعطیلی کشور".
وی درباره دلایل پنهان اعلام تعطیلات غیر مترقبه می افزاید: "ما در کشورمان در سال‌های متمادی آب و هوای مختلف را پشت سر گذاشتیم و طی پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این چند روز که تعطیلی اعلام شد گرمای هوا اتفاقا نسبت به چند روز پیش از این افت پیدا کرده و این گرمای 40 و 41 درجه نمی‌تواند مبنای تعطیلی باشد، مگر اینکه بحث دیگری در میان باشد که لازم است دولت آن دلیل اصلی و واقعی را به صورت شفاف به مردم بگوید".
نماینده اصلاح‌طلب شهرکرد در مجلس ادامه داد: "اعلام تعطیلی از سوی دولت ارمغانی جز وقفه در ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های دولتی به مردم و در پی آن وقفه در زندگی مردم ندارد. در سالی که همت مضاعف و کار مضاعف نامیده شده گویا بنا بر این است که  کار و همت معمولی هم صورت نگیرد و یا حداقل دنبال کار مضاعف نیستیم، باید دلیل این رفتارها و تصمیم‌ها به مردم گفته شود، مشخص نیست چه فردی و بر اساس چه قاعده‌ای موجب اخذ چنین تصمیماتی است".
گفتنی است اردیبهشت ماه گذشته نیز دولت محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه، دو روز کاری در تهران را به دلیل اجلاس گروه ١٥ تعطیل کرد اما پس از افزایش انتقاد ها مجبور به بازپس گیری تصمیم خود شد. در آن زمان هم آشفتگی در تصمیم هیات دولت موجب شد تا برخی از صنوف و سازمان ها و همچنین مراکز آموزشی، تعطیلی دولت را به رسمیت نشناسند. اینبار نیز علاوه بر مجلس، سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران و ستاد کل نیروهای مسلح، دانشگاه آزاد و بخش خصوصی تصمیم دولت را به رسمیت نشناخته اند.
 گفتنی است این چندمین بار طی سال های اخیر است که دولت محمود احمدی نژاد، به طور ناگهانی اعلام تعطیل عمومی می کند. آگاهان معتقدند، نحوه تعطیلی اعلام شده از سوی دولت با توجه به بی نظمی در برنامه آن، موجب افزایش هزینه ها می شود به طوریکه با استثناء کردن بانک ها و مراکز خدماتی، سردرگمی شهروندان و نهاد های نیمه دولتی و خصوصی افزایش می یابد و علاوه بر انباشته شدن امور اداری برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه، موجب بروز نا هماهنگی در معاملات، حمل و نقل و حتی انتشار روزنامه ها می شود.
با وجود افزایش انتقاد ها از تصمیم نابهنگام دولت، حسین باقری رئیس مرکز ستاد بحران کشور اعلام کرده در صورت افزایش دما ممکن است تعطیلات ادامه پیدا کند. این درحالی است که سایت فرارو در گزارشی از اولین روز تعطیلات غیر عادی ایران از عدم  حضور کارکنان بانک ها  در محل کار، قطعی مداوم شبکه بین بانکی کشور، قطعی مدام برق، افزایش تلفات و تصادفات جاده ای به دلیل بار ترافیکی سنگین در استان های گیلان و مازندران خبر داده است

زهرا رهنورد در مصاحبه با روز: از انتقادات به جنبش سبز استقبال می کنیم

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

در حالیکه بحث لزوم انتقاد یا عدم انتقاد از جنبش سبز و میرحسین موسوی، بالا گرفته است زهرا رهنورد در مصاحبه با "روز" می گوید: "کسی که از او انتقاد نشود می پوسد و مثل مرداب خواهد بود و ما از همه انتقاداتی که از سر دوستی و علاقه به جنبش مطرح می شود استقبال می کنیم."

با زهرا رهنورد در حالی مصاحبه کرده ایم که از آغاز شکل گیری جنبش سبز، با وجودی که موسوی و کروبی، دو کاندیدای معترض به تقلب در انتخابات، از "تکثرگرایی" جنبش سبز سخن گفته و به کرات تاکید کرده اند در این جنبش همه مخالفان وضع موجود نقش و حضور دارند، در خارج از کشور برخی چهره ها و گروه بندی های سیاسی، تفاسیری از جنبش سبز و همراهان آن داده اند که بسیار بحث انگیز بوده است.اما رهنوردبا تاکید بر اینکه "تکثر و چند صدایی از خصوصیات جنبش سبز است" می گوید:" همه کسانی که به تغییر و تحول به سوی آزادی، دموکراسی، انتخابات آزاد، عدم دخالت نظام و حکومت در زندگی شخصی مردم اعتقاد دارند، سبز هستند."

مصاحبه "روز" با زهرا رهنورد، نویسنده، هنرمند و استاد دانشگاه را در ذیل بخوانید.



پیشتر آقای موسوی در مصاحبه با سایت کلمه اعلام کرده بودند هیچ سخنگویی در خارج از کشور ندارند؛ مدتی از آن مصاحبه گذشته و این بار من میخواهم از شما بپرسم که آیا آقای موسوی نماینده یا سخنگویی در خارج از کشور دارند یا نه؟

آقای موسوی بارها این نکته را اعلام کرده و قطعا هیچ نماینده و سخنگویی در خارج از کشور ندارد.



اخیرا برخی چهره ها و سایت های سیاسی، به خط کشی میان سبزها پرداخته اند؛ خط کشی هایی که اعتراضات زیادی هم به دنبال داشته است. آیا این خط کشی ها به نمایندگی از سوی آقای موسوی یا جنبش سبز اعلام می شود و نظرات آقای موسوی است؟

هرفردی، براساس آنچه که در بیانیه های آقای موسوی ذکر شده، یک رسانه است، اما "هر فردی یک رسانه است" به این معنا نیست که نماینده آقای موسوی یا جنبش سبز باشد. نظرات آقای موسوی در بیانیه های ایشان به صراحت اعلام شده است.



به طور مشخص می پرسم: آقای مهاجرانی در سخنانی به این نوع خط کشی پرداخت که جنجالها و اعتراضات بسیاری هم به دنبال داشت؛ سپس سایت جرس، مطلبی منتشر کرد که براساس آن، دایره جنبش سبز را بسیارمحدودترکرد به طوریکه مدعی شد "هر کس که مخالفت کرد، لزوما در چارچوب جنبش سبز نمی گنجد و هر کس که برای بیان شعار و عقیده خود به خیابان آمد و هزینه داد، در زمره جنبش سبز نیست" و.... نظر شما چیست؟ آیا با این خط کشی ها موافق اید؟

ما تعابیر خود را به کار می بریم، آنها هم تعابیر خودشان را می گویند و طرح نظرات مختلف، چالش مفید و سازنده ای را ایجاد میکند. یعنی هر کسی نظر خودش را می گوید و طرح آن هم اشکالی ندارد. ما به جامعه تک صدایی عادت کرده ایم اما باید بدانیم که یک دست بی صدا است و همه باید نظرات خود را بگویند؛ همین تکثر و چند صدایی از خصوصیات جنبش سبز است و لزوما ما با همه نظرات موافق نیستیم.



خانم رهنورد از دیدشما سبزها چه کسانی هستند و جنبش سبز شامل چه طیف هایی است؟

جنبش سبز یک جنبش تکثر گرا است و همه کسانی که به تغییر و تحول به سوی آزادی، دموکراسی، انتخابات آزاد، عدم دخالت نظام و حکومت در زندگی شخصی مردم اعتقاد دارند، سبز هستند. این بدان معنا نیست که سبزها دارای یک ایدئولوژی و تفکر و عقیده باشند بلکه من به عنوان کسی که تئوری پردازی جزو کارهای اصلی ام است، معتقدم تمام کسانی که در جنبش سبز هستند روی وجه توافق هایشان است و این توافق ها فرصتی است که همه ما را با همه اختلافات سلیقه ای و عقیده ای که داریم، دور هم جمع کرده و تفاوت هایمان هم سر جای خودش است. به طور مثال در همین جنبش سبز، ممکن است یک کسی خیلی مذهبی باشد و کس دیگری نباشد و کسان دیگری در درجات متفاوت از علایق و عقاید مذهبی باشند؛ تفاوت هایمان سر جای خودش است اما سر چیزهایی که توافق داریم با هم هستیم. میخواهم بگویم ما در جنبش سبز با وجود همه تفاوت هایمان، روی توافق هایی که بر جریان تحول داریم در کنار هم هستیم.



این توافق هایی که می گویید مشخصا بر چه مبنایی است؟

این توافق ها بر مبنای تغییر و تحول است. اما یکی از این توافق ها، قانون اساسی است که ما معتقدیم باید تمام اصول مغفول مانده آن اجرا شود.



اما بخشی از سبزها به همین قانون اساسی نیز اعتراض دارند. آیا می توانیم بگوییم آنها سبز نیستند؟

ما حول محور قانون اساسی دور هم جمع شده ایم و نکته توافق ما همین است، اما این بدان معنا نیست که قانون اساسی وحی منزل است و نمی توان تغییری داد. هیچ یک از قانون اساسی ها در هیچ جای جهان وحی منزل نیستند و هر ده یا دوازده سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرند. متاسفانه قانون اساسی تبدیل به اجسادی می شوند که حکومت ها روی آنها هم پا می گذارند. در حقیقت ما می گوییم الان توافق همه ما اجرای بدون تنازل و صحیح همه اصل های قانون اساسی است اما وقتی به موفقیت و پیروزی دست یافتیم می توان روی آن بحث کرد و مورد بررسی و بازنگری قرار داد. باز تاکید میکنم قانون اساسی وحی منزل نیست بلکه ما را از کورمال کورمال راه رفتن و آنارشیسم محفوظ میدارد. اجرای بدون شرط تمام اصول قانون اساسی، اصول و جنبه های مغفول مانده آن به سمت دموکراسی، آزادی، حق بیان، رفع تبعیض و روش های قیم مآبانه درباره زنان، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد و بدون تقلب و غیر فرمایشی و آزادی تجمعات، پروسه آزادیخواهی مدنی ما است.



اظهارنظر برخی ها درباره جنبش، تقسیم بندی خودی و غیر خودی را در ذهن تداعی میکند.اما در صحبت هایی که با شما داشته ام بارها گفته اید در جنبش سبز خودی و غیر خودی نداریم. اما سئوال من این است که آیا شما در این جنبش خط قرمزی هم دارید؟ چه کسانی از نظر شما نمی توانند جزو جنبش سبز محسوب شوند؟

منافقین (سازمان مجاهدین خلق) عملا نمی توانند و جزو جنبش سبز نیستند. این گروه مرده سیاسی که حکومت در صدد زنده کردن آنها برآمد، اکنون ادعاهای خنده داری مطرح میکند.اما جنبش سبز، با این گروه مرده، حد و دیواری دارد و همه مااز جمله خود من، آقای موسوی، آقای خاتمی و آقای کروبی و هویت های درون جنبش سبز، منافقین را جزو جنبش سبز نمی دانیم. متاسفانه حاکمیت یا با مقصود یا به اشتباه این گروه مرده را زنده کرد که من فکر میکنم با مقصود بوده و خواسته به خیال خود رقیبی برای جنبش سبز ایجاد کند که همین نیز خیلی خنده دار است. چون جنبش سبز، جنبشی مردمی، زنده و پویاست و این حد دیوار قرمز را با آنها دارد. اما باقی، با هر روح و فکری که هستند بر سر توافق هایی که ذکر کردم در صورت تمایل، جزو جنبش سبز هستند و انشاالله پیروزی هم با جنبش سبز است.



خانم رهنورد این روزها بحث انتقاد یا عدم انتقاد از جنبش سبز و بخصوص آقای موسوی بسیار مطرح می شود. برخی معتقدند نقد در شرایط فعلی منجر به تضعیف جنبش می شود و برخی دیگر می گویند مخالفان جنبش از این قضیه سواستفاده میکنند. نظر شما در این زمینه چیست؟

اصولا انتقاد خوب و سازنده است و ما استقبال می کنیم. خود من معتقدم کسی که از او انتقاد نشود می پوسد و مثل مرداب خواهد بود؛پس ما از همه انتقاداتی که از سر دوستی و علاقه به جنبش مطرح می شود استقبال می کنیم؛ اگر هم از روی دشمنی، نقدی شکل گیرد که در مرور زمان ثابت خواهد شد. در عین حال باید بگویم آقای موسوی را تنها در نظر نگیرید، جمعی هستند متشکل از آقای خاتمی و آقای کروبی و آقای موسوی و افراد صاحب نظری که من هم در کنار آنها هستم. هیچ کدام هم ادعای رهبری ندارند و از نقد استقبال می کنیم و معتقدیم باعث شکوفایی جنبش و سازندگی می شود اما اینکه حاکمیت توتالیتر فعلی ممکن است از این نقدها خیلی خوشحال شود و فکر کند جنبش تضعیف می شود، اهمیتی ندارد. من معتقدم که نقد باعث پیشرفت و رشد جنبش می شود. خود من به عنوان یک هنرمند همیشه از دوستانم میخواهم کارهای مرا نقد کنند و معتقدم این نقد ها است که باعث پیشرفت می شود.



گفتید آقایان موسوی، کروبی و خاتمی، ادعای رهبری جنبش را ندارند. اما ما بارها در شعارهای مردمی شنیده و دیده ایم که حداقل آقای موسوی و آقای کروبی را به عنوان رهبر جنبش مورد خطاب قرار میدهند.

اما خود آقای موسوی و آقای کروبی همیشه می گویند در کنار جنبش و در کنار مردم هستند.



دراین صورت لطفا بگویید رهبری جنبش سبز با چه کسی است؟

مهم ترین رهبر همه ما در شرایط فعلی قانون اساسی است اگر مورد توافق همه قرار بگیرد می توانیم با اتکا به آن جلو برویم و بگوییم که تصویری که همه دور آن جمع بشویم را داریم.



همین بحث رهبری جنبش یکی از بحث هایی است که به شدت نسبت بدان انتقاد وجود دارد؛عده ای آقای موسوی را رهبر جنبش میداننددر حالیکه آقای موسوی خود را نه رهبر که در کنار مردم میداند. عده ای هم می گویند جنبش رهبر ندارد و این نشانگر ضعف آن است و.....

ما حول قانون اساسی جمع می شویم و می گوییم همه در کنار هم و در کنار مردم هستیم. این بدان معناست که همه جریان های جنبش سبز، خود را در فشار اجبار از بالا نبینند. سیستم مدیریت های جدید هم، مدیریت های فرآیندی است و در یک مسیری تعریف می شود و مدیریت هرمی نیست. البته ما به مدیریت هرمی عادت کرده ایم در حالیکه مدیریت فرآیندی و نگرش زمان بند بسیار کارساز است. من و آقای موسوی بارها گفته ایم که در کنار جنبش هستیم و ادعای رهبری و پیشوایی را درست نمی دانیم چون این ادعا یعنی اینکه همه مثل من و ما بیندیشید.



به عنوان آخرین سئوال میخواهم سوالی متفاوت بپرسم. اخیرا بحث سنگسار یک زن در تبریز مطرح بود و اکنون 3 مرد و یازده زن در خطر سنگسار قرار دارند. شما پیشتر درباره اعدام تا حدودی نظر خود را اعلام کرده اید؛ میخواهم در این زمینه نیز نظر شما را بدانم که اخیرا آقای محمد جواد لاریجانی از آن به عنوان حکمی شرعی یاد کرده است.

من روی حقوق زنان و رفع تبعیض و حذف روش قیم مآبانه ای که درباره زنان است مصر هستم. هیچ کجای قرآن مجید، بحث سنگسار را ندیده ام و معتقدم که این بحث در قرآن مجید وجود ندارد و در مطالعات خودم در قرآن جز رافت و شفقت نسبت به انسان ها ندیده ام. من به شدت برتبعیض و قوانین قیم مآبانه ای که در مورد زنان وجود دارد انتقاد دارم و روح این قوانین را اسلامی نمیدانم و معتقدم باید اصلاح شوند و هرگز هم در این مسیر کوتاه نمی آیم و شخصا خود را برای چوبه دار آماده کرده ام.