۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

گزارشات تصویری از اعتراضات ایرانیان در خارج از کشور



گوتنبرگ سوئد: گزارش تصویری از تظاهرات ۲۲ خرداد

اخبار روز: 










آمستردام: گزارش تصویری از تظاهرات ۲۲ خرداد

اخبار روز: 









هامبورگ: گزارش و عکس از تظاهرات ۲۲ خرداد
عکس ها از شهلا بهاردوست

اخبار روز: 


اخبار روز - گزارش دریافتی: روز شنبه برابر با ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰ تظاهراتی در شهر هامبورگ آلمان برپا گردید. این تظاهرات به مناسبت سالگرد قیام میلیونی مردم در تهران و سایر شهرها در خرداد ۸۸ بر پا شد، اعتراضاتی که در
واقع فوران خشم ۳۰ سالهٔ مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بود و جلوه‌های شکوهمندی از اراده و شجاعت در به میدان آمدن میلیونها انسان برای تحقق خواسته‌هایشان و عقب راندن یک رژیم سرکوبگر و جنایتکار را به نمایش گذشت.

این تظاهرات و راهپیمایی به فراخون گروه ۲۲ خرداد هامبورگ سازمان داده شده بود، راهپیمایان با حرکت از اطراف دانشگاه هامبورگ به سمت راه آهن مرکزی شهر و با عبور از مراکز، خیابانهای مهم و پر تجمع شهر و در نهایت تجمع در محوطهٔ راه آهن مرکزی هامبورگ به راهپیمایی خود خاتمه دادند. در طول مسیر حرکت شعارهایی به زبان آلمانی و فارسی (بیشتر به زبان آلمانی) با تاکید بر حمایت از حقوق اولیه مردم چون دموکراسی و آزادی برای مردم ایران، آزادی برای کلیه زندانیان سیاسی کشور، لزوم آزادی مطبوعات، اندیشه و عقاید متنوع سیاسی، و اتحاد همه جانبه از طرف کلیه مردم آزدیخواه دنیا در حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم ایران از زبان سازمان دهندگان تظاهرات و شرکت کنندگان داده شد، و هم آوایی با سرود یار دبستانی بار‌ها در حمایت از دانشجویان آزادیخواه کشور فضای شهر هامبورگ را جلوه‌ای خاص بخشید.



با تجمع در محوطهٔ راه آهن مرکزی شهر جمعی از تظاهرکنندگان در حمایت از مبارزات مردم ایران و خصوصا همصدایی با شعار‌های شبانه مردم تهران از فراز بامهای شهر در شب گذشته، شروع به سر دادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر جمهوری اسلامی، زنده باد آزادی و برابری، مرگ بر اصل ولایت فقیه و زندانی سیاسی آزاد باید گردد نمودند، در ادامه مراسم با پخش موزیک، اهدای یک تابلوی هنری از مبارزات میلیونی مردم آزادیخواه ایران در سال ۸۸، به شهرداری هامبورگ برای نصب در تالار شهرداری شهر هامبورگ و سخنرانی‌ نمایندهٔ شهرداری و تنی چند از اعضای فعال سیاسی و اجتمأعی شهر هامبورگ در حمایت از مبارزات مردم ایران ادامه یافت. در پایان این تظاهرات و راهپیمایی با پخش سرود "ای ایران" و تشکر سازمان دهندگان تظاهرات از کلیه شرکت کنندگان اعم از چپ تا راست به پایان رسید.



این راهپیمایی و تظاهرات بیش از ۲ ساعت به طول انجامید و شرکت کنندگان آنرا ایرانیان شهرهای هامبورگ و اطراف، جمعی از دانشجویان آلمانی، حامیان جنبش سبز، گروه‌های دانشجویان ۲۲خرداد هامبورگ و افرادی از شهرهای اطراف، انجمن حقوق بشر و دموکراسی هامبورگ، جمعیت مادران ایرانی‌ شهر هامبورگ، حزب کمونیست کارگری و سازمانهای طرفدار پرچم شیر و خورشید (احزاب سلطنت طلب) و دیگر سازمانها با جمعیتی در حدود ۱۰۰۰ نفر در بر گرفت.


این آکسیون اعتراضی نماد زیبایی بود از اتحاد ایرانیان و دیگر مردم آزاده خارج کشور در حمایت از مبارزات شجاعانه مردم ایران، که از پیوندی عمیق بین مبارزات ایرانیان داخل و خارج کشور حکایت دارد و طلوع صبح آزادی در آینده‌ای نزدیک را نوید میدهد.




کلن: گزارش تصویری از تظاهرات ۲۲ خرداد
عکس ها از تونیا ولی اوغلی

اخبار روز: 

















کپنهاگ: گزارش تصویری از تظاهرات ۲۲ خرداد در برابر سفارت جمهوری اسلامی

اخبار روز: 










پاریس: گزارش و تصویر از تظاهرات ۲۲ خرداد

اخبار روز:


اخبار روز - گزارش دریافتی: صدها تن از ایرانیان مقیم پاریس روز شنبه ۲۲خرداد ماه مصادف با ۱۲ ژوئن در اولین سالگرد کودتای انتخاباتی در میدان صلح پاریس تجمع اعتراضی بر پا کردند.
در این تجمع اعتراضی که از ساعت ۲ بعدازظهر با حضورجریانات مختلف سیاسی برگزار گردید برخی از شخصیتهای سیاسی فرانسوی از جمله نماینده جنبش آزادیخواه فرانسه، رئیس بخش بین المللی حزب کمونیست فرانسه و معاون شهرداری پاریس با ایراد سخنانی سرکوب مردم و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم و از جنبش اعتراضی مردم ایران حمایت نمودند.

در ادامه عبدالکریم لاهیجی فعال حقوق بشری طی سخنانی به نقض آشکار، گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران اشاره نمود.  

شیرین عبادی دریافت کننده جایزه صلح نوبل نیز در اظهاراتی ضمن اشاره به اجرای حکم ناعادلانه اعدام ۵ تن از فعالان سیاسی که اخیرا در زندان اوین تهران به اجرا درآمد از تشدید نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران خبر داد.

عبادی در سخنان خود با اشاره به تحویل ندادن جنازه اعدام شدگان از سوی نهادهای امنیتی گفت:"آیا دولتی که حتی از جنازه منتقد خود می ترسد قوی است؟"
وی در بخش دیگری از اظهاراتش از راه اندازی کمپین دفاع از زندانیان ایرانی خبر داد و از همه حامیان حقوق بشر خواست که با این کمپین همکاری نمایند.               

گفتنیست در حاشیه این تجمع که در پی فراخوان کمیته ضد سرکوب ایرانیان در پاریس تشکیل شده بود برگزار کنندگان این تجمع با احضار پلیس فرانسه ازپیوستن جمعی از شرکت کنندگان که قصد داشتند با نمادهای خود در این تجمع شرکت کنند ممانعت به عمل آوردند که به دنبال اعتراض اکثریت شرکت کنندگان آنان نیز توانستند به جمعیت تظاهر کنندگان بپیوندند.

گزارشات انقلاب اسلامی در هجرت از ۲۲ خرداد ۸۹ در تهران



اخبار روز:  

گزارشات ۲ گزارشگر نشریه انقلاب اسلامی در هجرت از صبح تا ساعت ۲۱ شب ۲۲ خرداد ٨۹ از تهران
۲۲خرداد ٨۹- تهران

ایمیل دریافتی از یکی ازگزارشگران دانشجوی نشریه انقلاب اسلامی در هجرت
ساعت ۱۱ قبل از ظهر ۲۲ خرداد ٨۹
با سلام
بازرسیهای بسیجی مزدور سر هر ایستگاهی شدید به چشم میخورد
مردم را میگردند و کیفهایشان را بدنبال یک مدرک جرم ۱
یکی از دوستان زنگ زد گفت در خیابان کارگر گارد ویژه مستقر کرده اند
حیف که موسوی ترسید و گفت مردم نیایند به تظاهرات! ای کاش برعکس میگفت مردم بیایید و به صورت میلیونی در تظاهرات حاضر شوید!
تا ارسال گزارش بعدی خدا نگهدار
***

گزارش دوم
از سوی گزارشگر انقلاب اسلامی در هجرت از تهران
خطوط اینترنتی بسیار کند عمل میکنند
نیروهای انتظامی در میدان امام حسین تهران در چادرهایی نیروهای خود را مستقر کرده اند
ورودی وخروجی خیا بانها سخت کنترل میشوند .من هنوز نیروی شورش در خیابنی خودم با چشم خودم ندیده ام ولی هر کس را میشناسم میگویند در خیابانهایی که سر زده اند نیروهای انتظامی و یا بسیجی را استقرار داده اند
از چند جوان شنیدم که میگفتند بهتر است بصورت پراکنده در خیابانهای مختلف شعار داده و پراکنده شویم تا نیروها را از نفس بیندازیم تجمع یکباره و زیاد تنها امکان سرکوب ما را زیاد میکند و گویا بدون تلفن و با ارسال شخص معتمد( پیک ) در خیابانها گروهها و دستجات را هماهنگ می کردند

***
گزارش سوم گزارشگر نشریه انقلاب اسلامی در هجرت از تهران
ساعت ۱۵ بوقت ایران
دلت برای بازداشت شدن لک زده؟ گفتم من موبایلم اصلا دوربین نداره و آنرا نشانش دادم. گفت پس د یالله گورتو گم کن ! گفتم مودب باشید لطفا من هم مثل شما ایرانیم و فردای آزادی وطن باید با هم در همین وطن زندگی کنیم!رنگش سفید شد مثل کسی که خجالت کشیده باشد مودب گفت برادر خواهش میکنم وای نسا برو!من مامورم!
من هنوز دستجات بزرگی از مردم را ندیدم که شعار بدهند. ولی در تاکسی مردم خیلی راحت حرف میزنند وبخصوص علیه خامنه ای وبی کفایتی وی .جالب اینکه چه در خانه و میهمانیها چه در تاکسی و محفلهای کوچک که کمی امن تر است کسی نمیگوید جنبش خوابیده ! همه می گویند باید راه چاره های جدید سنجید. هر کسی راه حلی می دهد.ولی همه متفق میگویند درجه تحمل ما کم شده و بخصوص فرزندان جوانمان مثل آتشفشان قبل از فوران و انفجارند.باید به اعتصابات سراسری بیاندیشیم تا رژیم مثل دوران شاه از پا در بیاد.
امروزاز یکی ازخانمها در تاکسی که خانم تحصیل کرده و روشنی به نظر میرسید پرسیدم آیا شما موافق ماندن در چهارچوب این قانون اساسی هستید که آقای موسوی مرتب تکرار میکند؟ تا آمد جواب بدهد راننده تاکسی گفت اگر خانم اجازه بدهند من نظرم را اول بگویم. او نیز گفت بفرمایید.راننده تاکسی گفت اول موسوی به مردم جواب بدهد مگر دعوای مردم با شخص خامنه ای است که او برود و یکی دیگر بیاید. مردم اصل ولایت فقیه را نمی خواند . هرکس جای خامنه ای بنشیند مثل او نشود بدتر میشود. پس به نظر من کل قانون اساسی باید عوض بشود وعین کشورهای دیگر مردم از شر آقا بالاسر با اینهمه اختیار راحت شوند. آن خانم نیز در تایید راننده تاکسی گفت : آقا خود قضاوت کنید وقتی مردم ایران تا این اندازه هوشمندند که راننده تاکسی اش با این صراحت و دقت نظر میدهد و پیک صدیق خرد ایرانی -مسلمان است برای سایر مسافران، آیا چنین ملتی دیگر تحمل مقامی مثل مقام ولایت فقیه را دارد؟ آقایان موسوی و کروبی با این اصرار خود شاید نادانسته بزرگترین ضربه را به جنبش میزنند. امیدوارم در کنار مقاومتشان که قابل تحسین است از نظر مردم نیز درس و بهره بگیرند.
در همان موقع راننده تاکسی ماشینی را نشانم داد که بسیار عجیب بود و گفت متعلق به گارد ویژه است و مجهز به همه وسائل سرکوب.و گفت این رژیم سراپا ترس است وگرنه اگر معتقد بود رژیمی مشروع است چنین وسائلی را علیه مردم بکار می بست؟
پسر جوان ۱۶/۱۷ ساله ای نیز که مسافر بود گفت به نظر من باید خود دانش اموزان در مدارس تیمهای جوانان را تشکیل دهند که بین هم قراربگذارند در تظاهرات به شکل پراکنده ولی در هر خیابای یکی دو دسته و در سطح همه شهر پخش شوند ولی نه در محله خودشان که قابل شناسایی باشند. بلکه محله ها را عوض کنند . به خدا قسم مامور که آنقدر ندارند که در همه محله ها بگذارند اینجوری از پا در میاند و بیکباره گفت تعجب نکنید به خدا قسم خوردم چون من و خانواده ام همه مسلمانیم وبیشترین چیزی که پدرم را آزار میدهد این است که مسئولین این حاکمیت ادعای مسلمانی میکنند. به نظر من اینها اصلا دین ندارند چون اگر داشتند که مردم را به گلوله نمی بستند. راننده تاکسی رو کرد به اون خانم و من گفت وقتی جوان دانش اموز انقدر باهوشه میخواهید این رژیم نترسه ؟ و بعد رو کرد به اون جوان که میخواست پیاده بشه و گفت نمیخواهد کرایه بدی پسرم. قدم تو بر چشمان من .حاضرم هر روز بیام دم خانه ات هر جا خواستی مجانی ببرمت و گفت میخوای شماره موبایل خودم را بهت بدم هر وقت خواستی در خدمتت هستم. اون جوان بسیار تشکر کرد و قبول نکردو پیاده شد. راننده تاکسی در حالی که با بغض حرف میزد رو کرد به او و گفت پسرم یادت نره که فقط حرف نزنی .این ایده های خوب را تو و بقیه باید عملی کنید!
... الان که دارم این گزارش را مینویسم در تمام وجودم تنها چیزی که ازش خبری نیست ترس از این رژیم و یاس است بسیار امیدوار به جنبش مردم هستم و دلشاد که نسل ما هم صبح آزادی را تجربه می کند. زن و مرد و جوان ایرانی که اینجور فکر کنند این رژیم است که بیگانگی خود را با فهم و خرد و فرهنگ ایران و اسلام فریاد می زند.

***
گزارش چهارم
تهران در عصر ۲۲ خرداد به جنبش و جوشش و خروش در آمد
گزارش چهارم گزارشگر نشریه انقلاب اسلامی در هجرت از تهران
مردم تهران با دقت رفتار ماموران و نوع استقرار ماموران را در خیابانها زیر نظر داشتند تا با اطلاع از تناسب قوا وآرایش نیروها   به خیابهانها بیایند. حوالی ظهرگرچه دستجات کمی در برخی خیابانها منجمله خیابان کارگر و کشاورز صبح و ظهر به خیابانها در امدند ولی اکنون تهران در عصر ۲۲ خرداد ٨۹ بی اعتنا به پیامهایی که مردم را به ماندن در خانه ها ترغیب میکرد به جوشش در امده است. هوای تهران اکنون در ساعت ۱۶گرم است و علیرغم گرمای آزار دهنده ، مردم در خیابانهای مختلف منجمله آزادی و انقلاب و گارگر و بلوار کشاورز ونواب و مصدق در تجمعات کوچک ولی دسته دسته های مختلف اعم از زن و مرد و پیر و جوان حتی با بهمراه داشتن نوزاد ،شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر میدهند و ماورران نظام نیز با شلیک گلوله های رنگی بدانها قصد دارند مانع تجمع آنها شوند.حتی در خیابان طالقانی صدای شلیک گلوله بگوش رسیده است و گاز اشک آور به سمت مردم پراکنده اند. ماموران قصد دارند مغازه داران را به بستن مغازه های خود مجبور سازند. این تجمعات در خیابانهای آرژانتین ، طالقانی ،دروازه دولت ،میدان ونک ، متروی ۱۵ خرداد ، فردوسی و وصال صورت گرفته است. در زیر پل حافظ شاهد شعار مرگ بر خامنه ای مردم بودم.رانندگان اتوموبیلها نیز با بقیه مردم همراهی می کنند و به بوق زدنهای ممتد میپردازند هرچند که میدانند ماموران شیشه جلو انها را با باتوم خرد میکنند.
خیابانهای تهران مملو از مردم غیور و شجاع تهران است و اینگونه که مردم بهم اطلاع میدهند امشب از تاریکی هوا استفاده کرده به افزایش تجمعات خود میپردازند.
در دانشگاه تهران میان ماموران نظام و خیل عظیمی از دانشجویان شجاع این دانشگاه درگیری رخ داده است و تعداد زیادی ازدانشجویان معترض را بعد از مضروب کردن با باتوم به جای نامعلومی انتقال داده اند.دانشجویان حتی صورت خود را نپوشانده بودند و ماموران به فیلم برداری از انها پرداخته اند.
همچنین در دانشگاه شریف تجمع دانشجویان ادامه دارد.

***
گزارش پنجم
گزارشگر نشریه انقلاب اسلامی در هجرت از تهران
خواهر خوبم ... سلام
میبخشی در نوشتن گزارش تاخیر رخ داد .من باید میرفتم   سری به خانه میزدم چون شنیدم برادرم که نوجوان است در مید ان فلسطین زخمی شده .او میگفت با دوستانش به میدان فلسطین رفته و دیده که جوانها و مردم شعار مرگ بر خامنه ای میدهند وی نیز با دوستانش به دادن این شعار می پردازد که ماموران با گاز اشک آور حمله میکنند و وی برای چند لحظه چشمهایش میسوزد و جایی را نمیبیند و با سر به لبه پیاده رو میخورد . خانمی مسن وی را زیر چاد رمی گیرید و به کمک یک خانم جوان دیگر از منطقه دور میکنند و آن خانم با پاره کردن چادر خود سر زخمی وی را می بندد تا خون بند بیاید و آن یکی خانم چشمان وی را با آبی که همراه داشته مرتب میشوید تا اینکه حالش بهتر میشود. برادر ۱۵ ساله ام میخواسته به میدان فلسطین برگردد که ان خانم مسن میگوید پسرم تو سهم خود را بخوبی انجام دادی حالا برگرد خانه مادرت ببیند سالمی خدایا شکر
وی می گفت ...نمیدانی مردم و بخصوص زنها چه شجاعانه جلو ماموران می ایستادند و میگفتند خامنه ای حیا کن ایرانمونو رها کن
خودم نیز قبلش ساعت ۷ شب در خیابان آزاد ی بودم باور کن که مردم شجاعانه مبارزه می کنند و مقاومت و می گویند تازه اول شب است امشب تا نیمه شب نشانشان میدهیم وبا تاکتیک بگو و در رو خود و دستهای کوچک ولی زیاد خود ماموران را درسیت و حسابی کلافه و مستاصل کرده اند. راستی در این فرصتی که اومدم خانه سری نیز به سایتها زدم دیدم سایت موسوی سایت کلمه تا ساعت ۹ شب هیچ خبری از تظاهرات و مقاومت مردم پخش نکرده !! عجیب است تا مردم به حرف اینها گوش ند ادند یکباره مبارزه مردم حتی ارزش خبری خود را از دست میدهد!!
این نوع موضع گیری ها از دید تیز و بینای مردم دور نخواهد ماند .البته دوستی نیز میگفت سایت جرس نیز همینطور است و بیکباره خبرنگارن درون کشورش غیبشان زده است از خیابانها که گزارش بدهند و مجبور شده از بی .بی.سی نقل قول کند انهم تنها در یک خبر!
من اخر شب و اگر شد در نیمه شب نیز گزارش میدهم
ممنون که سایت شما اخبار درون کشور را بموقع پخش میکند

خاموشی کردستان در چهلم جان باختگان ۱۹ اردیبهشت / گفتگو با مادر فرزاد کمانگ


خبرگزاری هرانا

فرزاد کمانگر معلم کرد، در 19 اردی بهشت ماه سالجاری در زندان اوین به صورت مخفیانه اعدام شد و خانواده وی برای تحویل پیکر وی با گذشت بیش از یک ماه همچنان بلاتکلیف هستند.

متن زیر گفتگویی است با مادر فرزاد کمانگر پس از گذشت یک ماه از اعدام فرزندش، وی در گفتگو با گزارشگران هرانا اعلام داشت از اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز مردم ایران در چهلم جانباختگان 19 اردی بهشت ماه حمایت می کند.

خانم رضایی ابتدا بفرمائید تلاشهای خانواده اعدام شدگان 19 اردیبهشت ماه برای تحویل اجساد به کجا رسیده است؟

- خانواده ما همان روز یک شنبه و ساعاتی پس از اجرای حکم از طریق تماس های فعالین مدنی در جریان اعدام فرزاد و همراهانش قرار گرفت. ابتدا پذیرفتن این حقیقت تلخ برای همه ما بسیار دشوار بود و به همین خاطر فوری تصمیم گرفتیم برای اطلاع دقیق از درستی خبر به تهران برویم. همان روز همراه چندین تن از اعضای خانواده دیگر اعدام شدگان دیگر به تهران رفتیم. به مدت چند روز که در آنجا بودیم ابتدا به زندان اوین مراجعه کردیم تا واقعا ببینیم این خبر واقعیت داره یا نه!

بعد از اینکه مطمئن شدیم فرزندانمان بعد از چهار سال شکنجه و زندان عاقبت توسط دشمنان انسانیت اعدام شده، تصمیم گرفتیم طبق وصیت فرزندم پیکر وی را تحویل بگیرم و در روستای پدری اش دفن بکنیم ولی متاسفانه تمام تلاش هایمان در طول آن چند روز در تهران به جایی نرسید و نه نمایندگان مجلس و نه مسولان قضایی جواب مشخصی به ما می دادند. همه می گفتند اگر جنازه ها رو تحویل بدهیم در کردستان آشوب به پا می شود. هر چند آقای بهرامیان وکیل فرزاد هم اعلام کرد حاضر است تعهد بدهد که بدون اینکه مشکلی پیش بیاید جنازه رو تحویل بگیرد و در کامیاران دفن نماید، اما آنها باز پاسخی به درخواست ما ندادند. آنان خودشان خوب می دانستند چه جنایتی انجام داده اند و از پیامدهای آن می ترسیدند، آنان می دانستند فرزاد و همراهانش فعال حقوق انسانی بوده اند و در دل تمام هر وجدان آگاهی جای دارد، می ترسیدند از تهران تا کردستان کاروانهای پیشوازی از پیکر شهدا به راه انداخته شود. بعد از بازگشت از تهران نیز به دلیل حضور گسترده مردم از تمام مناطق ایران نتوانستم شخصا به تراه بروم تنها چند تن از اعضای خانواده همراهی اعضای خانواده دیگر اعضای خانواده دوباره به تهران رفتند اما باز هم به جوابی ندادند.

ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که جنازه را تحویل ندهند در جلوی استانداری همراه اعضای خانواده شهید فرهاد وکیلی و علی حیدریان تحصن بکنیم اما چند روز قبلش گویا یکی از نمایندگان کرد مجلس تماس گرفته بود و اعلام کرد بود قولهای به وی داده اند به همین خاطر جلوی استانداری تحصن نکنیم. ما هم پذیرفتیم اما باز هم خبری از آنها نشد. تا اینکه هفته گذشته فکر کنم چهارشنبه بود

همراه خواهر شهید فرهاد وکیلی و مادر و خواهران علی حیدریان به استانداری کردستان مراجعه کردیم و توانستیم با استاندار ملاقات بکنیم. زمانی که مه به تهران رفته بودیم استاندار هم آنجا بود و به ما قول داد که بعدا پیکر شهدا رو به ما تحویل بدهند. من هم از استاندار خواستم طبق قولی که داده بود جنازه ها رو به ما تحویل بدهد چون در تهران شایعاتی منتشر شد که استاندار و اطلاعات کردستان اجازه تحویل پیکر شهدا رو نمی دهند. اون روز استاندار کردستان اعلام کرد که جنازه ها در جایی خاص دفن شده است و بعدا مکانش در زمان مناسب را به ما اعلام می کنند. حرفهای دیگر زد که با واکنش من مواجه شد و فوری همراه محافظانش اتاق رو ترک کرد و درب را به روی ما بستند، موقعی که نیروهای حراسات ما رو از ساختمان خارج کردند مشاهده کردیم که تعداد زیادی نیروی در محوطه استانداری مستقر شده اند، مثل اینکه آنان از چهار تا پیره زن ترسیده بودند.

خانم رضایی آیا نیروهای امنیتی و انتظامی در برگزاری مراسم ختم فرزندتان برای خانواده شما ممانعت ایجاد کردند؟

- موقعی که ما از تهران برگشتیم به ما اطلاع دادند که اطلاعات تماس گرفته و اعلام کرده نباید مراسم ختم در مسجد برگزاری بشود و تنها اجازه برگزاری مراسم رو در خانه خودمان داده بودند. ما هم که به عنوان خانواده فرزاد دوست نداشتیم در این مراسمات برای کسی مشکلی ایجاد شود به همین خاطر تنها در منزل خودمان درهای خانه رو به روی دوستاران آزادی و برابری باز کردیم و حتی نه اعلامیه ایی و نه چیز دیگر پخش کردیم. اما مردم شهر به چند مسجد شهر رفته بودند تا برای برگزاری مراسم ختم با خادم مساجد هماهنگی بکنند، اما دیده بودند همه مساجد رو بسته اند. شرکت کسترده مردم سبب شد که واقعا تمام اتاق منزل و حتی راهروها پر بشود، به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم

طبق عرف محلی که همیشه مراسم ختم رو در مسجد برگزاری می کنند ما هم همراه کردم شهر به مسجد نزدیک منزلمان رفتیم. هنوز یم ساعت نگذشته بود که نیروهای اطلاعاتی اقدام به محاصره مسجد کردند و از اعضای خانواده خواستند ما مسجد رو همراه مردم ترک بکنیم، ما هم که چون نمی خواستیم در این مدت مشکلی برای کسی ایجاد شود از مسجد بیرون آمدیم یا بهتر بگم ما رو از خانه خدا بیرون کردند. ما در هیچ دین و مذهبی ندیدم که برای حضور در خانه خدا باید از حکومت باید اجازه گرفت.

ولی چون فرزاد تمام عمرش را برای رفاه و آسایش مردم صرف کرده بود، نمی خواستیم شلوغی پیش بیاید و در این میان مردم بی گناه قربانی ای از خدا بی خبران بشوند.

واقعا تا امروز هم مردم از همه شهرها به منزلمان آمده اند و با ما ابراز همدردی کرده اند. جای دارد از همه این خانواده ها تشکر نمایم.

خانم رضایی آیا برای برگزاری مراسم چهلم فرزاد برنامه ی خاصی دارید؟

- در طی چند روز گذشته تعدادی از فعالین مدنی که به خانه امان آمدند، اعلام کردند آنان تصمیم دارند شب چهلم شهدا ( پنج شنبه ساعت 10 شب ) به پاس احترام به روح پاک پنج پروانه راه آزادی و همچنین اعلام نارضایتی از اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی و درخواست توقف این جنایتها لامپهای منازلشان را به مدت 5 دقیقه خاموش می کنند، من هم پیشنهاد آن را مناسب دیدم و از این حرکت حمایت می کنم. دیروز ما ابراهیم ها ، احسان ها ، کیانوش ها ، نداها و سهراب ها رو از دست دادیم ، امروز هم شیرین ها ، فرهاد ها ، علی ها ، فرزادها و مهدی ها در زندان اعدام شدند، فردا هم شاید نوبت زینب ها ، حبیب ها ، عبدالرضاها ، شیرکوه ها و صارمی ها می باشد، نباید در قبال این جنایت بی تفاوت باشیم، ملت کرد در 23 اردیبهشت ثابت کردند که در کنار فرزاندشان هستند و با اقتدار اعلام کردند که دیگر مسئولان جمهوری اسلامی باید اجرای اعدام های سیاسی در زندانها را متوقف بکنند، من هم سعی می کنم تاآخرین نفسهایم آن را مقدسی که فرزاد برگزیده بود ادامه بدهم. راه انسایت و برابری ما الان نمی توانیم برای توقف اعدامها از مردم بخواهیم به خیابانها بریزند چون واقعا رژیم در کردستان همه را در خیابانها غلط در خون خواهد کرد، اما حداقل می توانیم با اعتصاب و کارهای همچون خاموش کردن لامپها از کسانی که همه چیز خویش را در راه آزادی فدا کردند، حمایت بکنیم.

تا جایی که من همیشه شنیده بودم دولتها خدمت گذار مردم هستند ولی متاسفانه اینجا ...

خانم رضایی در پایان اگر پیامی خاصی دارید، بفرمائید؟

- من از همه کسانی که در مدت این چهار سال همراه فرزاد بودند و تمام تلاشهایشان رو برای آزادی فرزاد انجام دادند، تشکر می کنم. اعتقاد دارم فرزاد و همراهانش برای همیشه در تاریخ جاویدان شدند.

نکته که جای دارد به عنوان مادر فرزاد به اون اشاره بکنم این است فرزاد همیشه از من می خواست نباید اجازه بدهیم دشمنان احساس بکنند با بازداشت ، شکنجه و اعدام فرزندان این میهن توانسته اند به ما ضربه بزنند.

هر چند از دست دادن فرزاد برای من به عنوان یک مادر ناگوار است و نمی توانم باور بکنم که دیگر نمی توانم صدای فرزندم را پشت تلفن زندان بشنوم، اما اعلام می کنم که ما مادران سرافراز این میهن هستیم نه مادران عزادار ما باید به وجود چنین فرزندانی افتخار بکینم و این واقعیت را بپذیریم که روح آنان امروز شاد هستش و این راهیست که آنان با درک دشواریهای آن برگزیدند.

در پایان هم جای دارد به مقاومت زندانیان سیاسی در سیاهچالهای جمهوری اسلامی درود بفرستم و از اینجا برای همه آنها سلام دارم.





آخرین گزارشها از 22 خرداد



يونس رستمی عضو جبهه ملی بازداشت شد
خبرگزاری هرانا
 يونس رستمی روز 19 خرداد بازداشت شده است.
 به گزارش دفتر مردمداری جبهه ملی، آقای یونس رستمی مسئول شاخه سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران در شهرستان آبدانان، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و به زندان ایلام انتقال داده شد
هیچگونه خبری از وضعیت آقای رستمی بدست نیامده است.

کوروش جنتی بازداشت شد
خبرگزاری هرانا
 کوروش جنتی، دانشجوی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، صبح روز گذشته، شنبه ۲۲ خرداد، پس از احضار به حراست دانشگاه، بازداشت شد.
نیروهای امنیتی، پس از بازداشت جنتی، به منزل پدری وی رفته و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی کرده‌اند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، تا این لحظه هیچ اطلاعی از محل نگهداری و علت بازداشت این فعال دانشجویی در دست نیست.
پیش از این، کوروش جنتی، طی احکام جداگانه به سه ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.


بازداشت سعید فدایی اصل و فرنوش رزقی دو فعال دانشجویی
خبرگزاری هرانا
در جریان اعتراضات روز گذشته دو فعال دانشجویی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، سعید فدایی اصل و فرنوش رزقی از فعالان دانشجویی روز گذشته در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
گفتنی است، تلاش خانواده دو بازداشت شده برای پیگیری وضعیت ایشان تا کنون به جایی نرسیده است و مسئولین و ارگان های مختلف از پاسخ شفاف به خانواده ها خودداری می کنند.


بازداشت بیش از ششصد مرد و سیصد زن در پی اعتراضات روز گذشته
خبرگزاری هرانا
در پی اعتراضات مردمی در اولین سالگرد اعتراض به نتایج دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری، بیش از 900 تن از شهروندان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دستکم 300 تن از این افراد بازداشتی را زنان تشکیل می دهند و خانواده های بازداشت شدگان از چگونگی وضعیت عزیزانشان بی اطلاع اند.
این روند تا جایی است که نیروهای امنیتی با بستن تقاطع خیابان "شهدای ژاندارمری" و "کارگر جنوبی" برای ممانعت از تجمع خانواده ها در مقابل "ستاد فرماندهی تهران بزرگ" ممانعت به عمل آورده اند.
گفتنی است تا کنون دست کم مشخصات 15 تن از زنان بازداشتی که کارت شناسایی به همراه نداشتند به خانواده ها اعلام شده و از ایشان خواسته شده که مدارک شناسایی این افراد را تحویل دهند.
مسئولان به خانواده ی مردان بازداشت شده نیز گفته اند که از فردا برای پیگیری وضعیت عزیزانشان باید به "پلیس امنیت" مراجعه کنند.
شایان ذکر است در ساعت 2 بامداد 23 خرداد ماه، سی تن از بازداشت شدگان که همگی در ردیف سنی 20-25 سال بودند به وسیله ی یک ون به میدان انقلاب منتقل و در آن جا رها شدند.



آزادی 90 بازداشتی / انتقال ده ها بازداشتی به مکان نامعلوم
خبرگزاری هرانا
شب گذشته 60 تن از زنان و 30 تن از مردان بازداشت شده توسط پلیس پیشگیری آزاد و ده ها بازداشتی به بازداشتگاه نامعلوم منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در ساعت 3 بامداد امروز 60 تن از زنان بازداشتی پس از شناسایی و ثبت هویت توسط پلیس پیشگیری آزاد شدند و ده ها بازداشتی در ساعت 3:30 بامداد در سه دستگاه اتومبیل "ون" به بازداشتگاه نامعلومی منتقل شدند.
شاهدان عینی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کردند که بازداشت شدگان پس از ثبت هویت و تشکیل پرونده به بازداشتگاه وزرا و یا زندان اوین منتقل شده اند.
گفتنی است در ساعت 2 بامداد شب گذشته 30 تن از بازداشت شدگان روز گذشته با دو دستگاه خودرو "ون" از بازداشتگاه نامعلومی به میدان انقلاب منتقل و در آنجا آزاد شدند.
شایان ذکر است در تجمعات روز گذشته دست کم 900 نفر توسط نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی بازداشت و به بازداشتگاه های نامعلومی منتقل شدند.