۱۳۹۰ آبان ۲۲, یکشنبه

روز یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

باید بحران‌سازان داخل حکومت ایران را هدف قرار داد

بیاینه جمعی از فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویی، دانشگاهی و روزنامه‌نگاران:جمهوری اسلامی تنها مخل حقوق و کرامت انسانی شهروندان ایران زمین نیست بلکه تهدیدی علیه صلح و ثبات جهانی نیز بشمار می‌آید. در مخالفت با جنگ باید بحران‌سازان داخل حکومت را هدف اصلی قرار داد. برخورد مسئولانه و موثر در جلوگیری از جنگ نیازمند سازمان‌دهی جنبش اجتماعی قدرتمند با حضور گرایش‌ها و بخش‌های مختلف موزائیک اجتماعی ایران است که خواهان استقلال، سربلندی، دموکراسی، رعایت حقوق بشر، صلح پایدار و انسانی و تعامل و دوستی با دنیا هستند و با آرامش قبرستانی، بی‌عدالتی، خودکامگی و صلح استبدادی سر سازش ندارند.



بیاینه بیش از ۱۵۷ نفر از فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویی، دانشگاهی و روزنامه‌نگاران در مخالفت فعال با جنگ از طریق توقف موقت و مشروط غنی سازی اورانیوم و تعطیلی تمامی جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای
هموطنان گرامی و ایرانیان آزاده

اکنون کالبد میهن عزیزمان خسته از ضربات پی در پی ولایت جور و ستم و حکومت عاری از مشروعیت، روز‌های دشواری را می‌گذراند. اصرار و لجاجت حکومت بر تداوم روش‌های خصمانه و مخل منافع ملی و سرزمینی که با تکیه بر سیاست مشت آهنین، وحشت پراکنی و تحکیم فضای پلیسی دنبال می‌شود، آینده تاریکی را پیش روی مردم و وطن قرار داده است. 

یکی از وجوه مخرب عملکرد حکومت در دهه اخیر دمیدن بر تنور بحران آفرینی در عرصه بین المللی بوده است. تعقیب ماجراجویی هسته‌ای در مرکز این اقدامات تنش زا قرار دارد که با بی‌اعتنایی به قوانین و معاهدات بین‌المللی در صدد هماوردطلبی دن‌کیشوت‌وار در پهنه جهانی و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی است. 

حکومت می‌کوشد با استمرار بحران خارجی و گروگان‌گیری از طریق تقویت کانون‌های بی‌ثبات‌ساز در سطح منطقه و جهان ضمن انتقال تهدید‌ها به بیرون از مرز‌ها، بستر‌های لازم برای تداوم حاکمیت امنیتی و نگاه داشتن کشور در شرایط حساس و اضطراری را فراهم نماید. 

انتشار گزارش جدید آژانس انرژی اتمی شواهدی را ارائه می‌دهد که اراده حاکمیت بر منحرف کردن برنامه هسته‌ای به مسیر نظامی وارد مرحله تعیین کننده‌ای شده است. حاکمین فعلی‌ با گفتمان خصمانه و عدم همکاری با آژانس روز به روز بر خطر مقابله نظامی با ایران می‌‌افزایند. در شرایطی که همسایگان ایران با تقویت روابط اقتصادی با اقصی نقاط جهان و جذب سرمایه و فن‌آوری‌های بروز گام‌های بلندی را در راه رشد اقتصادی و بهبود رفاه عمومی مردمان‌شان بر‌می‌دارند، ماجراجویی‌های بین‌المللی حکومت، ایران را روز به روز در انزوای عمیق‌تری فرو می‌برد . نتایج این انزوا در زندگی روزمره تمام مردم ایران مشهود و ملموس است و در صورت عملی‌شدن تحریم بانک‌ مرکزی ممکن است به سطح غیرقابل تحملی برسد.

حاکمانی که در انتخابات ۸۸ حقوق حقه مردم را زائل کردند و اعتراضات مسالمت‌آمیز آنان را به خاک و خون کشیده‌اند امروز شاخ و شانه‌ کشیدن در سطح جهانی را وسیله‌ای برای بازیافت مشروعیت داخلی‌ می‌دانند و خطر حمله خارجی‌ را چون چماقی برای سرکوب بیش از پیش اعتراضات کنش‌گران آزدیخواه ایرانی بکار می‌برند. 

حکومت تمامیت خواه در عرصه بین‌المللی با دادن اطلاعات گمراه کننده، بازی با زمان، عدم همکاری کامل با آژانس انرژی اتمی، تخطی از قرار داد ان پی تی و سرپیچی از اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، صلح ستیزی را در مسیری مشابه برخورد‌های داخلی در سپهر جهانی دنبال می‌کند.

مدارا با جهان و احیاء حقوق شهروندان ایرانی به یک دیگر پیوند خورده است. شهروندان ایرانی در کنار مطالبه حقوق اساسی می‌بایست در حرکت خویش فقدان درک و آمادگی حاکمان در حل اختلافات جهانی از این جنس را زیر سوال ببرند.

ما تداوم بن‌بست کنونی، بلند پروازی هسته‌ای و قدرت‌نمایی تو خالی حکومت را زمینه ساز افزایش برخورد نظامی محتمل در آینده می‌دانیم که قطعا قربانی اصلی آن مردم ایران و بخصوص کودکان و اقشار زحمتکش خواهند بود. البته باید در نظر داشت بزرگنمایی خطر جنگ و هراس افکنی نیز تبعاتی منفی را متوجه مصالح جامعه ایران می‌کند.

تبعات ویرانگر جنگ اعم از محدود و اشغالگرانه بی‌نیاز از توضیح است اما به باور ما صرفا با محکومیت لفظی و کتبی جنگ و یک کاسه کردن سلسله جنبانان نظامیگری جهانی و آتش افروزان داخلی نمی‌توان جلوی تهاجم نظامی را گرفت. حساسیت‌ها و نگرانی‌های جامعه بین‌المللی مسیری متفاوت با شکاف ملت - دولت در ایران امروز دارد. جمهوری اسلامی تنها مخل حقوق و کرامت انسانی شهروندان ایران زمین نیست بلکه تهدیدی علیه صلح و ثبات جهانی نیز بشمار می‌آید. توجه به تمایز ماهوی این دو مقوله در بازدارندگی موثر اهمیت کلیدی دارد. این جدایی لزوما بدین معنا نیست که نمی‌توان حوزه مشترک بین مطالبات داخلی و خواسته‌های مشروع جهانی پیدا کرد. 

به اعتقاد ما وظیفه نیروهای معتقد به دموکراسی و منافع ملی - سرزمینی ایران همسو کردن فشار‌های خارجی و مبارزات داخلی است. در این میان تنزه طلبی اخلاقی، برخورد ایدئولوژیک و منفعلانه کارساز نیست بلکه باید با ارائه راه حلی به جهان نشان داد که جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران این ظرفیت را دارد تا اجازه ندهد تنش آفرینی حکومت از آستانه تحمل نهادهای بین‌المللی عبور کند. در این راستا پرهیز از سیاه و سفید دیدن مناسبات جهانی و مبنا قرار دادن دو گانه دوست و دشمن دائمی و یا دیو و فرشته و عبور از انگاره‌های مربوط به دوران جنگ سرد ضرروی است. نگرش واقعبینانه به شرایط کنونی کشور و دنیا گوشزد می‌سازد وقتی یک جنبش فراگیر اجتماعی با ملاحظه نگرانی‌های مشروع جهانی در داخل کشور وجود ندارد آنگاه در فرایند تصمیم گیری جهانی، خواست نیرو‌های سیاسی اپوزیسیون وزنی نخواهد داشت. 

غفلت از این موضوع و اسارت در پای برخورد کلیشه‌ای و دیدگاه کلاسیک ضد امپریالیسم بدون اینکه ابتکاری برای برون رفت از بحران ارائه دهد در نهایت منجر به جدایی کامل مسیر رویارویی جامعه جهانی از مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران می‌شود. این گسست با توجه به شکاف ترمیم ناپذیر ملت - دولت در ایران و انفعال در حوزه عمل مشوق قدرت‌های جهانی برای انتخاب گزینه برخورد نظامی با قصد نابود سازی تاسیسات هسته‌ای و نظامی کشور خواهد شد. امری که طیف افراطی حکومت از صورت کنترل یافته آن استقبال می‌کند تا هم سیطره خود بر شریان‌های اقتصادی و منابع قدرت را تثبیت سازد و هم برای قرار گیری در صف اول پیکار بنیادگرایی اسلامی با غرب برای خود مشروعیت ایجاد نماید. 

برخورد مسئولانه و موثر در جلوگیری از جنگ نیازمند سازمان دهی جنبش اجتماعی قدرتمند با حضور گرایش‌ها و بخش‌های مختلف موزائیک اجتماعی ایران است که خواهان استقلال، سربلندی، دموکراسی، رعایت حقوق بشر، صلح پایدار و انسانی و تعامل و دوستی با دنیا هستند و با آرامش قبرستانی، بی‌عدالتی، خودکامگی و صلح استبدادی سر سازش ندارند. 

در این میان وجود مشکلات در نظام جهانی و پاره‌ای از استاندارد‌های دو گانه چون عدم اعتراض به برنامه نظامی هسته‌ای اسرائیل، هند و پاکستان باعث نمی‌شود تا چشم بر روی خطا‌های حاکمیت بحران‌زا ببندیم و با گرفتن زهر فشار‌های خارجی، دست حاکمیت را باز بگذاریم تا با سوء استفاده از احساسات ملی‌گرایانه و وجود ایرادات در عرصه بین‌المللی و قربانی شدن مناسبات انسانی در پای منافع دول قدرتمند دنیا در برخی حوزه‌ها، راه خطرناک خود را ادامه دهد. می‌توان هم خواستار برچیده شدن تسلیحات اتمی با اولویت بخشی به نابود سازی تسلیحات اتمی دول منطقه خاورمیانه و دولت تمامیت خواهی چون کره شمالی در پروسه خلع سلاح اتمی در عرصه بین‌المللی شد و هم با برنامه هسته‌ای مخرب حکومت کنونی ایران مقابله کرد.

در این راستا می‌توان ضمن حفظ استقلال کشور از ظرفیت‌های مشروع جامعه بین‌المللی برای پیشبرد دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت ملی در ایران استفاده کرد. بجای صدور احکام کلی و قطعی در مدح و یا مذمت حمایت خارجی، شایسته است تا در یک گفتگوی ملی شرایط، پیش نیاز‌ها، محدوده‌های موجه، موضوع و مصداق حمایت‌ها و ساز و کار نظارتی برای جلوگیری از استفاده‌های شخصی و گروهی در برخورد حمایتی جامعه جهانی را مشخص نمود و از میدان گرفتن افراد فرصت طلب و آلترناتیو سازی از جریانات مشکوک جلوگیری کرد. راه دموکراسی در ایران از اتکا به نیروی لایزال ملت و وجود رهبری موثر و سازمان یافته می‌گذرد.

مساله اصلی تمرکز قوا بر روی چگونگی فعال کردن نیروی خفته جنبش دموکراسی خواهی است. حمایت خارجی اشکال گوناگونی دارد. ما مدافع حمایت سیاسی جامعه جهانی از مطالبات دموکراسی خواهانه در ایران هستیم. 

جامعه جهانی نیز باید آگاه باشد که هر گونه اقدامی که منجر به نقض تمامیت ارضی و منافع ملی‌ کشور ایران گردد باعث بالا رفتن مشروعیت سرکوب نیروهای آزادی خواه در ایران خواهد شد و گفتمان صلح‌طلب را تضعیف می‌کند.

هر نگاهی به چگونگی و علت بحران خارجی کنونی داشته باشیم باز در تحلیل آخر نظام جمهوری اسلامی و بخصوص بخش افراطی آن است که با خطای محاسباتی خود شعله‌های جنگ محتمل را بر خواهد افروخت. در مخالفت با جنگ باید بحران سازان داخل حکومت را هدف اصلی قرار داد. در شرایطی که تبعات رکود جهانی دامنگیر اقتصاد ایران نیز شده و معضلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت دولت را تشدید کرده است، هیچ معیار منطقی و انسانی توجیه نمی‌کند تا مردم ایران و بخصوص افراد زیر خط فقر که هیچگاه در جریان چگونگی ماهیت برنامه هسته‌ای قرار نگرفته‌اند و چونان نا محرمان با آنان رفتار شده است، تاوان قدرت نمایی حاکمان بی درد و مرفه را پس بدهند! 

در این راستا همکاری کامل و شفاف با آژانس انرژی اتمی و توقف موقت و مشروط غنی سازی اورانیوم هسته‌ای تا اعتمادسازی در چارچوب کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های اتمی و پایان بخشی فوری به تمامی وجوه نظامی مربوط به برنامه هسته‌ای می‌تواند به عنوان یکی از مطالبات محوری جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران در زمینه صلح خواهی مد نظر قرار گیرد. ترکیب این خواسته در کنار خواست رعایت حقوق بشر، آزادی‌های اساسی و دموکراسی به مراتب پتانسیل بیشتری را برای تضعیف توامان استبداد و تجاوز گری و لذا جلوگیری از جنگ خواهد داشت. 

اسامی امضاکنندگان

احمد احمدیان، کمال ارس، اردوان ارشاد، جمشید اسدی، فرید اشکان، مرتضی اصلاحچی، امیر حسین اعتمادی، بیژن افتخاری، علی افشاری، مریم اکبری، محمد جواد اکبرین، کیان امانی، مهدی امینی، فریبا امینی، نادر انتصار، مریم اهری، احمد آزاد، رحیم باجغلی، احمد باطبی، حسین باقرزاده، مهران براتی، محمد برزنجه، شهلا بهار دوست، میثاق پارسا، بهزاد پرنیان، کتایون پزشکی، سعید پور حیدر، سعید پیوندی، علی تارخ، حبیب تبریزیان، علی تقی پور، کامران تلاطف، نیره توحیدی، مهدی جامی، جهانشاه جاوید، محمد حسین جعفری، رضا جعفریان، مهدی جلالی، آرش جنتی عطایی، مهران جنگلی مقدم، آیدین جهانبخش، پویا جهاندار، گیسو جهانگیری، رضا چرندابی، آرام حسامی، بیژن حکمت، فرامرز خدایاری، کمال داوودی، فریبا داوودی مهاجر، مهرداد درویش پور، عبدالستار دوشوکی، مهشید راستی، نیما راشدان، احمد رافت، علی راکعی، محمد رضا رحیمی راد، امیر رشیدی، سحر رضا زاده، فرامرز رفیعی، مریم روزبهانی، مینا زند سیگل، حمید زنگنه، محسن سازگارا، نسیم سرابندی، رضا سیاوشی، سلمان سیما، کریم شامبیاتی، رحیم شامبیاتی، منصوره شجاعی، حسن شریعتمداری، حسن شهپری، عباس شیرازی، محمد صادقی، کوروش صحتی، بیژن صفسری، سیاوش صفوی، رامین صفی زاده، حسن طالبی، علی طایفی، میثم طهماسبی، شهره عاصمی، غلام عباسی، مزدک عبدی پور، سیاوش عبقری، شهلا عبقری، نازلی عراقی، مهدی عربشاهی، کاظم علمداری، حسین علوی، مهرنوش علی آقایی، لیونا عیسی قلیان، حمید غفرانی، علی فاتحی، شیرین فامیلی، امیر حسین فتوحی، روزبه فروزان، کامبیز فروهر، امیر علی فصیحی، فیروزه فولادی، شهاب فیضی، آیدا قاجار، پروین قاسمی، سعید قاسمی نژاد، رضا قاضی نوری، رضا قریشی، مهدی قلی زاده اقدم، علی‌اکبر قنبری، فرزاد قنبری، امیر کلینی، آزاده کیان، علیرضا کیانی، امیر حسین گنجبخش، حمید مافی، مجید محمدی، پویان محمودیان، پرویز مختاری، احمد مدادی، علی مستشاری، نریمان مصطفوی، فواد مظفری، منصور معدل، امیر معماریان، رضوان مقدم، حسن مکارمی، پیمان ملاز، امید ملک، مرتضی ملک محمدی، فرشته ملکشاهی، رویا ملکی، محمود منشی پوری، اشکان منفرد، علی مهتدی، محمد مهدیان، بهزاد مهرانی، بهناز مهرانی، سید داوود موسوی، علیرضا موسوی، احمد میر فخرایی، امیر حسین میرابیان، کاویان میلانی، همایون نادری فر، ابراهیم نبوی، یوحنا نجدی، روجا نجفی، آرش نراقی، پری نشاط، بورگان نظامی نرج آباد، علی نظری، شروین نکوئی، مرتضی نگاهی، داوود نوائیان، شیوا نوجو، مهدی نوربخش، نادر هاشمی، شیخ محمد هدایتی، فرزین وحدت، احمد وحدت خواه، سجاد ویس مرادی




سوریه خواهان برگزاری نشست اضطراری سران عرب شد

دولت سوریه خواهان برگزاری نشست اضطراری سران عرب برای بررسی بحران جاری در این کشور شده است. 

یک روز بعد از آن که اتحادیه عرب، عضویت سوریه را به دلیل ناکامی در اجرای طرح این اتحادیه برای توقف خشونت علیه معترضان سوری تعلیق کرد، دولت سوریه اعلام کرد که همچنان به این طرح پایبند است.

سوریه از اتحادیه عرب خواسته است تا هیاتی بلندپایه را برای نظارت بر اجرای این طرح به سوریه بفرستد.
در همین حال به گزارش خبرگزاری رویتر، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرده است که نمایندگان گروه‌های مخالف حکومت سوریه روز سه‌شنبه (۱۵ نوامبر) با مقام‌های اتحادیه عرب دیدار خواهند کرد.
هم‌زمان ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف این کشور علیه تعلیق سوریه در اتحادیه عرب تظاهرات کردند.
تلویزیون دولتی سوریه تصاویر جمعیت انبوهی را نشان می‌دهد که عکس‌های بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و پلاکاردهایی در اعتراض به اتحادیه عرب را در دست دارند.
روز شنبه (۱۲ نوامبر) اتحادیه عرب بعد از یک را‌ی‌گیری اعلام کرد تا زمانی که سوریه طرح اعراب را برای توقف سرکوب مخالفان سیاسی را اجرا نکند، هیئت سوری حق حضور در نشست‌های اتحادیه عرب را نخواهد داشت.
مقام‌های سوری این رای را مغایر با منشور اتحادیه عرب خواندند و این اتحادیه را متهم به اجرای برنامه‌های آمریکا و غرب کردند.
در همین حال مخالفان حکومت سوریه می‌گویند در شهر حماة چهار نفر در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.

مخالفت با دخالت خارجی



دولت مصر اعلام کرده است که با هر گونه دخالت خارجی در امور سوریه با هر توجیه یا بهانه‌ای مخالف است.
وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای حفظ یکپارچگی سوریه را از اولویت‌های سیاست خارجی خود عنوان کرده است.
مصر از دولت بشار اسد خواسته است که به طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای توقف خشونت‌ها عمل کند تا این اتحادیه بتواند در تصمیم خود مبنی بر تعلیق سوریه از شرکت در نشست‌های آتی آن تجدید نظر کند.
دولت مصر این بیانیه را در شرایطی صادر کرده که گفته می‌شود رای اتحادیه عرب می‌تواند راه را برای مداخله خارجی در سوریه هموار کند.
در تحولی دیگر عربستان سعودی حمله به سفارت این پادشاهی در دمشق توسط هواداران بشار اسد را محکوم کرد.
روز شنبه در پی رای مثبت دو کشور عربستان سعودی و قطر به تعلیق سوریه از شرکت در نشست‌های اتحادیه عرب، سفارتخانه‌های این کشور در سوریه مورد حمله قرار گرفت.
عربستان سعودی دولت سوریه را متهم کرده که اقدامات کافی برای پیشگیری از حمله به ساختمان سفارت این کشور در دمشق را انجام نداده است.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که صدها نفر از هواداران دولت سوریه به سوی سفارتخانه سعودی در دمشق سنگ پرتاب کرده‌اند و گروهی از آنها با ورود به ساختمان شیشه‌ها را شکسته و اقدام به غارت اموال این سفارتخانه کرده‌اند.
این خبرگزاری به نقل از وزارت خارجه عربستان سعودی مقام‌های سوری را مسئول تامین امنیت و حفاظت از منافع عربستان در سوریه خوانده و حمله به سفارتخانه سعودی در دمشق را به شدت محکوم کرده است.
هواداران حکومت سوریه به سفارت قطر در دمشق نیز حمله کردند و با بالا رفتن از دیوارهای این سفارتخانه پرچم قطر را پایین کشیدند و به جای آن پرچم سوریه را بر فراز ساختمان نصب کردند.
به گزارش خبرگزاری رویتر کنسولگری‌های فرانسه و ترکیه در شهر لاذقیه هم روز شنبه مورد تهاجم قرار گرفت.



نتانیاهو: مسابقه ایران برای بمب اتمی را متوقف کنید

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جهان خواست برای متوقف کردن "مسابقه ایران برای تسلیح خود به جنگ افزار اتمی" درنگ نکند 

او این سخنان را پیش از جلسه غیرعلنی امروز هیات دولتش برای بررسی گزارش هفته پیش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان می کرد.

این گزارش حاوی اسنادی بود که به گفته آقای آمانو مدارکی مستند درباره تلاش ایران برای ساخت کلاهک اتمی و آزمایش با مواد منفجره قوی است.
ایران این اسناد را بی اعتبار و جعلی خوانده، ولی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، می گوید تهران باید به این اتهامها پاسخی روشن بدهد.
امروز آقای نتانیاهو گفت که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی "اتهامهای بسیاری از کشورهای جهان از جمله اسرائیل را تایید می کند که ایران بطور نظام مند بدنبال ساخت جنگ افزار هسته ای است."
نخست وزیر اسرائیل افزود: "هر دولت مسئولیت پذیر دنیا باید نتایجی واضح (از این گزارش) بگیرد. جامعه بین الملل باید به موقع مسابقه ایران برای تسلیح خود به جنگ افزار اتمی را متوقف کند، مسابقه ای که صلح کل دنیا را به خطر می اندازد."
آقای نتانیاهو در حالی ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می کند که کشورش متهم است بیش از دویست کلاهک هسته ای دارد. اسرائیل سیاستی استراتژیک برای عدم تائید یا تکذیب زرادخانه اتمی خود دارد.
دولت ایران داشتن برنامه نظامی اتمی را رد کرده و می گوید ملتش برای مقابله با تهدیدهای دشمنان خارجی به جنگ افزار هسته ای نیاز ندارد.
دولت اسرائیل که اصرار می کند فعلا برنامه ای برای حمله به تاسیسات اتمی ایران ندارد، امیدوار است گزارش تازه آقای آمانو راه را برای دور تازه تحریمهای بین المللی علیه تهران هموار کند.
چین و روسیه گفته اند مخالف تحریم تازه علیه ایران هستند.
رسانه های اسرائیل امروز گزارش دادند که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در نامه ای خطاب به آقای نتانیاهو قول داده است که کشورش قویا از وضع تحریمهای جدید علیه ایران حمایت خواهد کرد.
هفته گذشته اعلام شد که آقای سارکوزی در جریان گفتگویی خصوصی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در کن فرانسه گفته که آقای نتانیاهو دروغگوست.
کاخ الیزه ارسال این نامه را تائید کرده ولی درباره مفاد آن اظهار نظر نکرده است.
بازنگری در همکاری با آژانس
در همین حال، ایران که با فشار بین المللی تازه روبرو شده، تهدید به بازنگری در سطح همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی کرد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفت که ایران رویکرد آژانس را خصمانه و همسو با "سیاستها و دستورهای رژیم صهیونیستی و آمریکا" می داند.
به گفته آقای لاریجانی، مجلس بازنگری در همکاری با آژانس را ضروری می داند، زیرا این نهاد سازمان ملل تصمیمهایی نامنصفانه می گیرد.
رئیس مجلس ایران از کمیسیون امنیت ملی خواست این موضوع را بررسی کند و نتایج تحقیقش را به هیات رئیسه بدهد.
در همین حال علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در گفتگویی با مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که کشورش دیگر نمی تواند بر سر پرونده اتمی امتیازی به غرب بدهد.
او گفت: "مساله اتمی تنها بهانه ای برای تضعیف ما بهر وسیله ای است."
این گفتگو در حالی منتشر شده که یک مقام دولت آلمان اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته حجم مبادلات تجاری با ایران را محدود کند.
آلمان بزرگترین صادرکننده اروپا به ایران است.
اتحادیه اروپا در حال تدوین دور تازه ای از تحریمهای یکجانبه است که انتظار می رود تا اول دسامبر آماده تصویب شود.

کاوه موسوی: اگر گزارش درباره نحوه پذیرش مهدی هاشمی علنی نشود، دانشگاه را دادگاهی می‌کنم

خودنویس

image
کاوه موسوی که اعتراض‌اش به دانشگاه آکسفورد در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی برای دوره دکترا، نام دانشگاه آکسفورد را دوباره در رسانه‌های فارسی، سر زبان‌ها انداخت، به خودنویس گفت که با وجود قانون آزادی اطلاعات، دانشگاه آکسفورد گزارش کامل تحقیق در باره نحوه پذیرش فرزند هاشمی رفسنجانی را منتشر نکرده و هنوز محرمانه نگاه داشته است. به گفته موسوی، این تحقیقات منتهی به سخت‌گیری‌های بیشتر دانشگاه آکسفورد در پذیرش دانشجو در آینده خواهد شد تا دیگر دانشجویی با شرایط مهدی هاشمی پذیرفته نشود.
انتشار گزارش روزنامه ساندی تایمز باعث شد به سراغ کاوه موسوی که به نحوه پذیرش مهدی هاشمی به دانشگاه آکسفورد معترش و شاکی بود گفتگو کنیم. .
موسوی به خودنویس گفت که پس از اعتراض او، دانشگاه آکسفورد بررسی در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی را آغاز کرد اما برخلاف ادعای طرح شده، آنچه تحت نام پاسخ گروه تحقیق «سرپیتر نورت» منتشر شده، گزارش کامل نیست و حتی اسم دانشجو در آن قید نشده است. موسوی معتقد است که علت پنهان نگاه داشتن گزارش، کشف خلاف‌هایی است که انجام شده: «دانشگاه تا این تاریخ گزارش پیتر نورت را منتشر نکرده و حتی به من به عنوان شاکی اجازه نداده این گزارش را ببینم. قانون اداری انگلستان خیلی صریح است  و می‌گوید که شاکی حق دارد دلیل نتیجه‌ای که دانشگاه یا حکم یا موسسه‌ تصمیم‌گیرنده را به طور مستدل و مدلل بداند و ببیند. دانشگاه پا روی قانون گذاشته و اعلام جرم کرده‌ام که اگر گزارش نورت را به من ندهید، کار به دادگستری می‌کشانم. آقای هاشمی گفته است که پیتر نورت هیچ چیزی بر  و  واقعیت عکس این است. آنچه که دانشگاه بدون ذکر نام آقای هاشمی در یک جمله گفت این است که "اعتراضی در مورد نحوه ورود یک دانشجو به دانشگاه رسیده بود، پیتر نورت تحقیق کرد، دانشگاه اقدام انضباطی بر علیه دانشجو نخواهد کرد." این را مطبوعات و آقای هاشمی و طرفداران ایشان تعبیر به این می‌کنند که پیتر نورت چیزی علیه ایشان کشف نکرد. این واقعیت ندارد، یک مسوول دانشگاهی برای من نامه‌ای نوشت که به رسانه‌ها داده‌ام و می‌گوید که گزارش پیتر نورت محرمانه خواهد بود، اما مطالبی کشف شد اما ما داریم به طور اضطراری، قوانین و مقرراتی در باره نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه را تجدید نظر می‌کنیم. سوال خیلی واضحی است که به رئیس دانشگاه نوشته‌ام. اگر مشکلی در مورد نحوه پذیرش وجود نداشت، چرا دارید قوانین را عوض می‌کنید، و چرا به طور اضطراری؟ و دیگر اینکه چرا گزارش پیتر نورت را چاپ نمی‌کنید؟ هیچ کدام از این سوال‌ها را جواب نداده‌اند.»
موسوی گفت دقیقا مورادی که در شکایت آمده، از جمله نحوه پذیرش و نیز میزان تسلط دانشجو به زبان انگلیسی از جمله مقرراتی است که تغییر کرده: «این تغییرات برای این است که پذیرش کسانی مثل آقای هاشمی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، یا کسانی که در دوبی می‌خواهند زندگی کنند و شرایط زیرپاییه‌ای تحصیل‌شان به هیچ وجه به رشته‌ای که می‌خواهند بخوانند نمی‌خورد، دیگر تکرار نشود».
کاوه موسوی همچنین در باره گفته دکتر همایون کاتوزیان که تاکید کرده بود  از نسبت خانوادگی مهدی هاشمی بی‌اطلاع بوده است گفت:« برای من تردیدی وجود ندارد که آقای کاتوزیان می‌دانسته مهدی هاشمی کیست». موسوی ادامه می‌دهد: « آقای مهدی هاشمی در مدارک ارائه شده برای اثبات صلاحیت خود نوشته بود که کتاب‌های خاطرات پدر خود را ویراستاری کرده است. آقای کاتوزیان برای‌اش این سوال پیش نیامد که این کسی که کتاب‌های هاشمی رفسنجانی را ویرایش کرده کیست؟ وقتی من بار اول در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۰ از این مساله مطلع شدم، از آقای کاتوزیان سوال کردم(ایمیل) که آیا می‌داند آقای مهدی هاشمی که به اینجا آمده و شاگرد شده کیست، پاسخ‌های ناروشنی دارد و به من می‌گوید که ایشان آمده شاگرد ادموند هرتزیگ شده و من چیزی نمی‌دانم. من صرَها از ایشان پرسیدم که آیا ایشان شرایط لازم را برای پذیرفته شدن دارد یا نه؟ ایشان نوشتند که من فرض می‌کنم که دارد. اما بعدا در گفتگو با رسانه‌ها می‌گویند که ایشان از نظر علمی آنچنان کارش قوی است که باز هم اگر بودم ایشان را قبول می‌کردم. ایشان می‌گوید در ورود این آدم نقشی نداشته اما بعدا به مطبوعات چیز دیگری می‌گویند. اینها تناقضاتی است که برای یک حقوق‌دان تردید بوجود می‌آورد.»
موسوی همچنین می‌گوید با وجود اظهار بی‌اطلاعی آقای کاتوزیان از موقعیت فامیلی آقای هاشمی قبل از علنی شدن پذیرش ایشان، با پروفسور ادموند هرتزیگ در همین ارتباط در تماس بوده است. یکی از ایمیل‌هایی که آقای موسوی بر اساس قانون آزادی اطلاعات از دانشگا آکسفورد گرفته، مربوط به پنجشنبه ۳ جون ۲۰۱۰ است. بر اساس این نامه، ادموند هرتزیگ به کاتوزیان می‌نویسد که دوشنبه یا سه‌شنبه بعد از آن در باره کارهای‌ معمول‌شان از جمله دانشجوهای مشترک گپ بزنند، و به تقاضانامه «مهدی هاشمی» نیز اشاره می‌کند. نسخه‌ای از تصویر این نامه در اختیار خودنویس است.




ایران از مقابله با «سومین ویروس جاسوسی» خبر داد


 رییس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی از مقابله با «سومین ویروس جاسوسی»‌ در ایران خبر داده است. به گفته وی، پس از «استاکس‌نت» و «استارس»، «دکیو» سومین بدافزار «جاسوسی» است که ایران با آن مواجه شده است.


غلامرضا جلالی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، با اعلام این‌که مقابله با «دکیو» در مراحل اولیه قرار دارد، گفت: «همه مراکز و دستگاه‌های مشکوک به آلودگی به این ویروس، کنترل می‌شوند و می‌توان گفت در سازمان‌هایی که این ویروس نفوذ کرده، کار مقابله و پاکسازی انجام شده است.»

«سمانتیک»، مؤسسه‌ ایمنی که مقابله با بدافزارهای کامپیوتری را بر عهده دارد، اواخر مهرماه اعلام کرد که «استاکس‌نت»، ویروسی که ظاهرا برای خرابکاری در مراکز کنترل برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود، برادر کوچک‌تری دارد.

این مؤسسه از آن‌جایی که این ویروس تمامی پرونده‌های اطلاعاتی جمع‌آوری کرده را با پیش‌شناسه «DQ» ثبت می‌کند، آن را «دوکو» نامیده و جمهوری اسلامی این بدافزار را «دکیو» می‌نامد.

اگرچه «سمانتیک» از امکان ارتباط این ویروس با «استاکس‌نت» سخن به میان آورده، ولی غلامرضا جلالی، در خصوص ارتباط این ویروس با استاکس‌نت و «استارس» گفته است که تحقیقات در مرحله ابتدایی هستند و سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

آزمایشگاه های تخصصی رایانه‌ای در روزهای اخیر از آلودگی برخی از رایانه‌های ایران به این ویروس خبر دادند. پیشتر نیز خبرگزاری‌های خارجی خبر آلوده شدن برخی مراکز کنترل صنعتی غربی به این ویروس را منتشر کرده بودند.

بدافزار «دوکو» برخلاف «استاکس‌نت» که به خرابکاری می‌پرداخت، با کنترل کی‌بورد و صفحه کامپیوتر‌ها به صورت پنهانی تمام عملیات انجام شده در این مراکز را شناسایی و زیر نظر می‌گیرد.

موسسه ایمنی شبکه‌های کامپیوتری «سمانتیک» می‌گوید: «به نظر می‌رسد که کارکرد بدافزار «دوکو» در حقیقت پیش‌درآمد حمله یک ویروسی دیگر شبیه به «استاکس‌نت» است که در آینده براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط «دوکو» می‌تواند مراکز مدیریت صنعتی مشابه را مورد حمله قرار دهد.»

گفته می‌شود حمله سایبری «استاکس نت» که سال گذشته صورت گرفت، نیمی از سانتریفوژهای ایران را یا از کار انداخت یا در حدی به آنها آسیب زد که دیگر برای ادامه کار قابل اعتماد نبودند.

در اردیبهشت‌ماه هم سازمان پدافند غیرعامل ایران از شناسایی ویروس «جاسوسی»‌ دیگری با نام «استارس» خبر داد و گفت که ممکن است اين ويروس با فايل های اجرايی دستگاه‌های دولتی اشتباه گرفته شود.

اکثر کار‌شناسان ایمنی شبکه‌های کامپیو‌تری معتقدند که سازمان‌های امنیتی- اطلاعاتی کشورهای غربی، بدافزار «استاکس‌نت» را طراحی کرده و شرایطی را فراهم کردند که این بدافزار به مراکز کنترل برنامه هسته‌ای ایران که از سیستم‌های مدیریت صنعتی ساخت شرکت آلمانی زیمنس استفاده می‌کند حمله کنند.

ایران همواره کشورهای غربی و اسرائیل را پشت حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی دانسته است.





سپاه: يکی از کشته شدگان انفجار روز شنبه، بنيانگذار «برنامه موشکی سپاه» بود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز يکشنبه با انتشار اطلاعيه ای، اطلاعات تازه ای درباره سرلشگر حسن تهرانی مقدم که در پی انفجار روز شنبه در پادگانی در نزديکی ملارد کرج کشته شد، منتشر کرد.

بر اساس اطلاعيه سپاه، حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه بوده است. وی همچنين بنيانگذار «توپخانه و موشکی سپاه» در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق معرفی شده است.

بر اساس اطلاعيه فدراسيون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، اين فرمانده سپاه پاسداران عضو سابق هيات ‌رييسه اين فدراسيون نيز بوده است.

همچنین واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای تهرانی مقدم را «پژوهشگر دانشگاه امام حسین» معرفی کرده است.

در پی انفجاری که روز شنبه در زاغه مهمات يکی از پادگان های سپاه در بيدگنه، حوالی شهر ملارد در ۲۰ کيلومتری تهران، رخ داد، علاوه بر حسن تهرانی مقدم، ۱۶ تن ديگر از نيروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

بر اثر اين انفجار دود سفيدی به هوا برخاست و شدت اين انفجار به گونه ای بود که در تهران نيز احساس شد.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران دلیل بروز این حادثه را «جابجایی مهمات» اعلام کرده است.

سپاه پاسداران در بيانيه روز يکشنبه خود اشاره نکرده است که حسن تهرانی مقدم چرا به اين پادگان رفته بود ولی تاکيد کرده که «مجاهدت و تلاش های فاخر وی در راه اندازی و سازماندهی واحدهای توپخانه و موشکی سپاه ادامه خواهد یافت.»

خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که به دنبال کشته شدن اين فرمانده سپاه، برخی از مقام های جمهوری اسلامی از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس، در خانه حسن تهرانی مقدم حاضر شده و با خانواده وی ابراز همدردی کرده اند.

با اين حال، يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس از بررسی حادثه «انفجار زاغه مهمات در ملارد» در اين کميسيون خبر داد.

کريم قدوسی به خبرنگار مهر گفته است: «آنچه مهم است يکی از مراکز حساس نيروهای مسلح زاغه مهمات است و کوچکترين غفلت در اين خصوص حادثه آفرين است.»

ابراهيم رييسی، معاون اول قوه قضاييه، نيز به خبرنگاران گفته است که «نيروهای مسلح در حال بررسی موضوع هستند و بايد منتظر انجام اين بررسی‌ها بود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۵۷ از سوی آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، ايران تاسيس شد در دو دهه گذشته فعاليت های موشکی خود را توسعه داده است.

اين نيروی نظامی هم اکنون دارای موشک های با برد دو هزار کيلومتر است که قادر است اهدافی را در اسرائيل و خاک اروپا هدف قرار دهد.

بسياری از فرماندهان سپاه پاسداران در فهرست تحريم های شورای امنيت سازمان ملل قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان نظامی آمريکايی اواخر ماه اکتبر در يک نشست کنگره پیشنهاد کردند که آمریکا عمليات پنهانی برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران سازماندهی کند.





وستروله از تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه سوریه خبر داد

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان

به گفته‌ی وزیر امور خارجه آلمان، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل درباره اعمال تحریم‌هایی دیگر علیه سوریه تصمیم خواهند گرفت. اتحادیه‌ی عرب نیز روز شنبه عضویت هیئت سوری را به حالت تعلیق درآورد.

تلاش‌های اتحادیه عرب برای برقراری آرامش در سوریه ثمربخش نبوده است. اینک قرار است، به گفته گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی جدید فشار بر سوریه را افزایش دهد تا دولت اسد بکارگیری خشونت علیه منتقدان خود را متوقف کند. از جمله تحریم‌هایی که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان) به بحث گذاشته خواهد شد، تحریم‌های مالی و نیز محدودیت سفر برای افرادی مشخص است. وزیر امور خارجه آلمان که در روز یکشنبه در فرانکفورت در حاشیه نشست حزب لیبرال‌های آلمان با خبرنگاران سخن می‌گفت، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست در این مورد متحدانه عمل کنند.
اتحادیه عرب در روز شنبه (۲۱ آبان) اعلام کرد که سوریه دیگر نمی‌تواند در نشست‌های این اتحادیه شرکت کند. افزون بر این، اتحادیه عرب درصدد است تحریم‌هایی اقتصادی و سیاسی علیه سوریه مقرر سازد. همچنین این اتحادیه از همه اعضای خود خواست سفیران خود را از سوریه فراخوانند.
چندی پیش اتحادیه عرب با نمایندگان رژیم سوریه بر سر طرح صلحی به توافق رسیده بود که طبق آن قرار بود از جمله ارتش از مناطق ناآرام عقب‌نشینی کند. اما از آنجا که دولت سوریه تا کنون از اعمال خشونت علیه معترضان به حکومت چشم‌پوشی نکرده، اتحادیه عرب خط مشی دیگری اتخاذ کرده است.
وزیر امور خارجه آلمان از تصمیم جدید اتحادیه عرب استقبال کرد و گفت این اقدام تاثیر خود را بر منطقه خواهد گذاشت. وی افزود، این بسیار مهم است که اتحادیه عرب به روشنی نشان داده سرکوبی را که رژیم اسد علیه مردم سوریه اعمال می‌کند نمی‌پذیرد.
حمله طرفداران اسد به سفارت‌های عربستان سعودی و قطر
اتحادیه‌ی عرب سوریه را به تحریم‌های اقتصادی و سیاسی نیز تحریم کرده استطرفداران بشار اسد در اعتراض به تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر مجاز نبودن شرکت سوریه در جلسات این اتحادیه، به سفارتخانه‌های عربستان سعودی و قطر در دمشق حمله کردند. وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که گروهی از تظاهرکنندگان در برابر ساختمان سفارت جمع شده، به سمت آن سنگ پرتاب کرده و به طرف آن هجوم آورده‌اند.
به گفته مسئولان سفارت عربستان سعودی،‌ نیروهای انتظامی سوری تلاشی برای دور نگاه داشتن تظاهرکنندگان از سفارت نکردند و تنها پس از مدتی گروهی را که به درون سفارتخانه راه یافته بودند، از آنجا بیرون راندند. عربستان سعودی در تاریخ ۸ اوت سفیر خود را از دمشق فراخواند تا به گفته خود بدین وسیله مخالفت خود را با نقض حقوق بشر در سوریه نشان دهد.
همچنین گروهی از طرفداران دولت اسد به سفارت قطر در دمشق حمله برده، از نرده‌های سفارت بالا رفته و در زمین سفارت پرچم سوریه را به جای پرچم قطر نشاندند. سفیر قطر در ماه ژوئیه سوریه را ترک کرد.
طبق اخبار رسیده، حمله‌هایی مشابه به کنسولگری‌های ترکیه و فرانسه در شهر لاذقیه صورت گرفته است.



آریا آرام نژاد در سلول انفرادی و ممنوع الملاقات است

پنج روز پس از بازداشت آریا آرام نژاد، خواننده ی سبز مردمی، وی در تماس تلفنی با خانواده از سلامت و ممنوع الملاقات بودن خود خبر داد.
به گزارش کلمه، عادله ضیایی، همسر آریا آرام نژاد، در صفحه ی فیس بوک خود خبر داد که امروز یکشنبه،۲۲  آبان، آریا آرام نژاد طی تماس کوتاهی خبر از سلامتی خود داد و گفت در بازداشت اداره اطلاعات شهرستان ساری و در سلول انفرادی، ممنوع الملاقات و ممنوع از تلفن است.
آریا آرام نژاد در این تماس تلفنی به همسرش گفته که در بازجوئی به سر می برد و موارد اتهامیش، آهنگ هایی است که ساخته، اما قادر به ارائه توضیح بیشتر در مورد روند پرونده اش نبوده است.
به گفته ی عادله ضیایی، او از وضعیت جسمی و شرایط نگهداریش ابراز رضایت کرده اما گفته است که اجازه دریافت کتاب و لباس را ندارد.
همسر این خواننده ی مردمی صدای او را عین آرامش مثل همیشه رسا و امید بخش دانسته و گفته است که آریا خواسته سلامش به همه دوستان و دوستدارانش رسانده شود.
شب گذشته خانم ضیایی در صفحه خود در فیس بوک نوشته بود: در حالی پنج روز از بازداشت آریا آرام نژاد میگذرد، که من مانند بسیاری دوستدارانش کماکان منتظر دریافت خبری از او هستم. درد آور است که مراجع قضائی این روزها در حالی مُصر به مُجاب کردنم برای قبول استقلال! خود هستند، که امروز در خواست ملاقاتم با آریا که به سرعت مورد موافقت و همکاری آقای دادستان قرار گرفت، با واکنش گنگ و منفی اداره اطلاعات شهرستان بابل مواجه شد.
حانم ضیایی تصریح کرده بود: آنچه باعث فوران اتشفشان نگرانی، خشم و آزردگی من شده، مراجعات مکرر، پیگیری های بی نتیجه و اخبار ضد و نقیض از زبان افراد معتمد و غیر معتمدی است که باید! به من رسانده شود. و من برای اندکی، فروکش کردن این آتشفشان، موکدا خوستار ملاقات با آریا، برای پرسش در مورد علت بازداشت؛ مورد اتهام، شرایط نگهداری و در اختیار قرار دادن لباس مناسب و مایحتاجش در این روزهای سرد پاییزی هستم و می دانم هیچ کس و هیچ کس موثق تر از خود او، منبع درستی یا نادرستی واقعیت ها و شایعات نخواهد بود.
همسر این خواننده حامی جنبش سبز خاطر نشان کرده بود: صبوری ام در مورد مسائل مربوط به بازداشت آریا دوستانم را شگفت زده کرده است. امیدوارم و می خواهم تا فردا موفق به دریافت خبری از آریا از طریق خود او شوم، تا همچنان چرخش اتخاذ تصمیماتم، بر مدار خرد و خویشتن داری باقی بماند.
آنطور که فعالان جنبش سبز در بابل گزارش کرده‌اند، پنج مامور اداره اطلاعات استان مازندران امروز با ورود به منزل این هنرمند جوان هوادار جنبش سبز در بابل، او را بازداشت کرده‌اند. این در حالی است که او در همین روز برای برای پیگیری پرونده خود در مرحله تجدیدنظر، به شهر ساری و دادگاه استان مازندران مراجعه کرده و در زمان هجوم ماموران، تازه از ساری برگشته بود.
گزارش شده که دستگیری این فعال جنبش سبز با ضرب و شتم همراه بوده و ماموران در داخل منزل به آقای آرام نژاد دستبند زده اند. آنها همچنین ضمن تفتیش منزل، بخشی از دست نوشته های آریا و مدارک کاری و همچنین کامپیوتر شخصی او را نیز توقیف کرده و با خود برده‌اند.
آریا آرام نژاد، هنرمند جوان و آهنگ‌ساز نام‌آشنای هوادار جنبش سبز است که پس از عاشورای ۱۳۸۸ ترانه‌ای با عنوان «علی برخیز» منتشر کرد. او چندی بعد، در پی استقبال قابل توجه از این اثرش در فضای مجازی، در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط اداره اطلاعات بابل به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد.
او پس از گذراندن نزدیک به ۵۰ روز انفرادی و زندان که تمام این مدت را در بند انفرادی زندانهای متی‌کلا شهرستان بابل و بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان ساری سپری کرده بود، به قید وثیقه آزاد و در دادگاه انقلاب شهرستان بابل به نه ماه حبس تعزیری محکوم شد.



توسط وزیران خارجه عرب در قاهره به تصویب رسید

جزئیات قطعنامه اتحادیه عرب علیه رژیم سوریه در نشست فوق العاده


اتحادیه عرب روز شنبه 12 – 11 – 2011 در نشست فوق العاده خود در قاهره پس از عدم اجرای توافقات دوجانبه توسط رژیم سوریه عضویت این کشور را تعلیق کرده است.

پیش از این کمیته ای از اتحادیه عرب برای برون رفت از بحران جاری در این کشور با نمایندگان سوریه به توافق رسید تا دولت سوریه همه نوع خشونت در این کشور را متوقف کند ، بازداشت شدگان حوادث اخیر را آزاد کند ، نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی خارج سازد ، به رسانه های مستقل اجازه دهد از واقعیت ها در سوریه گزارش تهیه کنند ، به نمایندگان اتحادیه عرب اجازه دهد از همه مناطق سوریه دیدار کنند و به سرپرستی اتحادیه عرب با مخالفان گفتگو کند.

رژیم سوریه که با همه بندهای این طرح اعلام موافقت کرده بود یک روز پس از امضای طرح به کشتار مخالفان ادامه داد واز عقب نشینی نیروهای نظامی از خیابان ها خودداری کرد.

وزیران خارجه عرب در واکنش به این اقدام در نشست فوق العاده خود بندهای ذیل را به تصویب رساندند:

1- شرکت نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات اتحادیه عرب و همه سازمان های وابسته از تاریخ 16 – 11 – 2011 تا زمان اجرای همه تعهدات این کشور در قبال طرح اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه که در تاریخ 2/11/2011 مورد توافق قرارگرفت به حالت تعلیق درمی آید.

2- اتحادیه عرب برای حمایت از غیرنظامیان با سازمان های مربوطه در جهان عرب ارتباط برقرار می کند و در صورت عدم توقف خشونت ها و کشتار دبیرکل اتحادیه عرب با سازمان های جهانی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل تماس برقرار خواهد کرد و برای توقف خونریزی با نمایندگان گروه های مخالف رژیم سوریه همکاری خواهد کرد و نتیجه این اقدام را در نشست 16-11-2011 به اطلاع وزیران خارجه عرب خواهد رساند.

3- دعوت از ارتش جمهوری عربی سوریه برای توقف خشونت و کشتار غیرنظامیان.

4- اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه دولت سوریه.

5- دعوت از کشورهای عرب برای فراخواندن سفیران خود از دمشق. هر کدام از کشورها می توانن بر اساس حاکمیت ملی در این زمینه تصمیم بگیرند.

6- دعوت از همه گروه های مخالف سوریه برای نشست در مقر اتحادیه عرب طی 3 روز پس از توافق بر آینده مرحله انتقالی در سوریه و اتحادیه عرب پس از آن اقدام لازم برای به رسمیت شناختن مخالفان رژیم سوریه انجاتم خواهد داد.

7- برگزاری نشست در سطح وزیران با همه گروه های مخالف رژیم سوریه بر اساس توافقات بند ششم.

8- اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه به شکل پیوسته تشکیل جلسه می دهد.



اطلاعیه دفتر عبدالله نوری

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر و آخرین بار، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰، خبرها و مطالبی با عناوینی چون «تمایل و تحرک عبدالله نوری برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو» و یا «رایزنی عبدالله نوری با فعالان و چهره‌های اصلاح‌طلب درباره چگونگی بازگشت به نظام و عذرخواهی از رهبری» منتشر شد. دفتر عبدالله نوری تاکید می‌کند انتشار این گونه مطالب نادرست، ترفندی شیطنت آمیز در ادامه‌ی خط شایعه پراکنی و اختلاف افکنی در صف جریان اصلاح‌طلبی مردم آزادی خواه ایران است.

به نام خدا

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر و آخرین بار، روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰، خبرها و مطالبی با عناوینی چون «تمایل و تحرک عبدالله نوری برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو» و یا «رایزنی عبدالله نوری با فعالان و چهره‌های اصلاح‌طلب درباره چگونگی بازگشت به نظام و عذرخواهی از رهبری» منتشر شد.

انتشار این گونه اخبار و مطالب کذب که متاسفانه بدل به رویه جاری برخی گروه ها، چهره‌ها و رسانه‌ها شده است، موجب شگفتی نخبگان سیاسی، اهالی رسانه و افکار عمومی گردیده که نسبت به پیشینه‌ی سیاسی و نیز افکار عبدالله نوری در دفاع از اصلاحات ساختاری و نیز حمایت از حقوق مردم آشنائی دارند. 

دفتر عبدالله نوری چون گذشته و مجددا تاکید می‌کند انتشار این گونه مطالب نقل قول‌‌هایی نادرست و آمیخته با دروغ و تحریف است و ترفندی شیطنت آمیز در ادامه‌ی خط شایعه پراکنی و اختلاف افکنی در صف جریان اصلاح طلبی مردم آزادی خواه ایران می باشد.

این قبیل شایعه پراکنی‌ها، اظهار نظرها و گاه جعل سخنرانی و مصاحبه ساخته و پرداخته‌ ی جریان‌های سیاسی مختلفی است که اندک مشروعیت خود را در میان مردم رو به زوال می بینند و به نظر می‌رسد عاملان این دروغ‌ پردازی‌ها استفاده از اعتبار سیاسی و جایگاه اجتماعی چهره‌های مورد حمایت مردم را برای مشروعیت بخشیدن به صاحبان قدرت در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از رسانه ‌های مستقل نیز انتظار می‌رود تا خبرهای مربوط به آقای عبدالله نوری را از دفتر ایشان پیگیری نموده و به شایعات توجه ننمایند.

دفتر عبدالله نوری
۲۲ آبان ماه ۱۳۹۰




روزنامه ساندی تایمز انگلستان امروز نوشت که دکتر رضا شیخ‌الاسلامی، استاد ارشد دانشگاه آکسفورد که می‌خواست یک میلیون پوند به این دانشگاه کمک مالی کند، به خاطر «انزجار» از رفتار این دانشگاه از تصمیم خود منصرف شده است. این مساله مربوط به نحوه پذیرش مهدی هاشمی، در دانشگاه آکسفورد است. این مساله به حکم دادگاهی در کانادا علیه مهدی هاشمی مربوط است.
ساندی تایمز در نسخه امروز خود در گزارشی به ماجرای ثبت نام «مساله‌دار» مهدی هاشمی اشاره کرده است. 
در گزارش آمده که دکتر رضا شیخ‌الاسلامی، نخستین استاد مطالعات ایرانی دانشگاه آکسفورد، این دانشگاه را متهم به سرپوش گذاشتن روی شواهد مربوط به نحوه پذیرش مهدی هاشمی در این دانشگاه کرده است. دکتر شیخ‌الاسلامی در گفتگو با خودنویس به این مساله اشاره کرده بود. بر اساس شهادت‌نامه این استاد بازنشسته، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداخت پول به یک نفر دیگر، «پروپوزال» خود را تهیه کرده و به دانشگاه داده بود.
برپایه همین گزارش، دانشگاه آکسفورد در روز جمعه اعتراف کرده است که در مورد میزان تسلط به زبان انگلیسی هاشمی که جزو ملزومات پذیرش دانشجویان دوره دکترا است، چشم‌پوشی کرده است. 
انصراف دکتر شیخ‌الاسلامی از کمک مالی به دانشگاه، به دنبال صدور حکم دادگاهی در کانادا علیه مهدی هاشمی صورت می‌گیرد. بر اساس این حکم، مهدی هاشمی موظف است میلیون‌ها دلار خسارت به فردی(و خانواده‌اش) بپردازد که هاشمی در شکنجه او [بر اساس حکم] دخیل بوده است. هوشنگ بوذری سال پیش در گفتگو با خودنویس به روند دستگیری‌، شکنجه و از دست رفتن بخشی از دارایی‌اش در ایران را توضیح داده بود. مهدی هاشمی آن زمان از پاسخ‌گویی به پرسش‌های خودنویس خودداری کرد. پیش از ان نیز قرار بود آقای هاشمی مدارکی را که ادعا می‌کرد علیه هوشنگ بوذری دارد به خودنویس برای انتشار بدهد اما هیچ‌گاه مدرکی به دست خودنویس نرسید.
بر اساس گزارش ساندی تایمز، در ماه آگست امسال، مهدی هاشمی به صورت غیابی در دادگاهی در استان انتاریوی کانادا محاکمه شد. برپایه حکم، هاشمی به خاطر دخالت در شکنجه رقیب اقتصادی‌اش در سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲) محکوم به پرداخت خسارت شده است. بر پایه گزارش، هوشنگ بوذری به مدت هفت ماه بعد از آنکه حاضر نشده بود مبلغی معادل ۳۱ میلیون پوند به مهدی هاشمی بپردازد، که آن زمان ۲۴ سال داشته و از مدیران شرکت ملی نفت بوده به زندان افتاده بود.
این گزارش می‌افزاید که مهدی هاشمی متهم به دریافت رشوه از شرکت‌های نفتی بزرگی مثل استات‌اویل* نروژ و توتال فرانسه است.
مهدی هاشمی به خبرنگاری که این گزارش را تهیه کرده گفته است که اتهام‌های طرح شده علیه او در باره گرفتن رشوه از استات اویل و توتال بررسی شده و واقعیت ندارد. او همچنان گفته است که بر اساس گزارش سر پیتر نورت، اتهامات طرح شده علیه او بی‌اساس بودها ست. سر پیتر نورت مسوول بررسی ادعاهای  طرح شده علیه آقای هاشمی در دانشگاه آکسفورد بود.
شیخ‌الاسلامی به ساندی تایمز می‌گوید که مهدی هاشمی بعد از آنکه به دانشگاه گفته شده بود که «پروپوزال» را فردی دیگر نوشته، برای ادامه تحصیل در دانشکده «وولفسون» پذیرفته شد. این استاد بازنشسته دانشگاه شواهد مرتبط با نوشته شدن «پروپوزال» از سوی دانشجویی دیگر را به مسوولان دانشگاه ارائه کرده بود، اما «سر پیتر نورت» معاون سابق دانشگاه که مسوول بررسی پرونده بود اعلام کرده بود که هیچ پایه و اساسی برای رد این دانشجو از سوی دانشگاه وجود ندارد. اما بعد از آن، تحقیق و تفحص باعث بازنگری در نحوه پذیرش دانشجو از سوی این دانشگاه شده است. بررسی مجدد پرونده، سوال‌هایی در باره صلاحیت علمی مهدی هاشمی برای گرفتن دکترا در رشته‌ای که نیازمند سوابق و پشتوانه «حقوقی» است، ایجاد کرده. مهدی هاشمی فارغ‌التحصیل مهندسی است. یک منبع به خودنویس گفت که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی ایشان مرتبط با دوره‌ای تحصیلی است که دانشگاه صنعتی شریف با بودجه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت که در زمان مدیریت مهدی هاشمی راه‌اندازی کرده بود.
مساله نحوه پذیرش مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد تقریبا هم‌زمان با استعفای مدیر مدرسه عالی اقتصاد لندن به خاطر گرفتن کمک‌های مالی از دولت سابق لیبی است. سر هوارد دیویس مدیر موسسه‌ای بود که سیف‌الاسلام قذافی در آن دانشجوی دکترا بود و بعدا معلوم شد که در رساله دانشگاهی‌اش تقلب کرده بود. چندی پیش، دکتر هوشنگ امیراحمدی به خودنویس گفته بود که سیف‌الاسلام قذافی از دوستان مهدی هاشمی است.
لینک‌های مرتبط:

گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۱)

گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۲)

  گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۳)

*  با وجود آنکه آقای مهدی هاشمی‌ دریافت هرگونه وجهی را از شرکت استات اویل نروژ تحت عنوان کمیسیون، یا  «حق مشاوره» رّد می‌کند، سازمان‌های مالی‌  فدرال آمریکا شرکت استیت اویل را به خاطر پرداخت «رشوه» به یک مقام ایرانی به پرداخت ۲۱ میلیون دلار جریمه محکوم کرده‌اند. شرکت استات اویل مسوولیت این پرداخت رشوه را پذیرفته است. فایل پی‌دی‌اف مرتبط ضمیمه است.

Statoil Admits Iran Bribe; U.S. Sets $21 Million Fine

گزارش روزنامه دانشجویی آکسفورد در باره پذیرش مهدی هاشمی پیوست است.






اصطلاحی جدید در زبان فارسی محصول سانسور وزارت ارشاد: «نوشیدنی» شرم بر پیشانی!

سهند خوانساری

image
یکی از شیوه‌های رایج در اداره سانسور وزارت ارشاد، جست‌وجوی کامپیوتری «واژه‌های خلاف شرع» در فایل pdf و یا word متون ادبی است و جایگزین کردن ماشینی آنها با «واژه‌های حلال» است. «شیوه‌های نوین سانسور» وزارت ارشاد باعث شگفتی اهالی ادبیات در ایران شده است؛ گفته می‌شود وزارت ارشاد به دلیل حجم بالای کتاب‌هایی که هر روز باید آن‌ها را از فیلتر سانسور خود عبور دهد، دست به دامان «شیوه‌های مکانیکی» شده است.

یکی از این شیوه‌ها، جست‌وجوی کامپیوتری «واژه‌های خلاف شرع» در فایل pdf و یا word متون ادبی است و جایگزین کردن ماشینی آنها با «واژه‌های حلال» است.
در تازه‌ترین گفت‌وگویی که با رییس اداره کتاب یا همان بخش سانسور وزارت ارشاد در مطبوعات ایران منتشر شده، خبرنگار برای این مقام دولتی نمونه‌ای از سانسور دولت را آورده است: در داستانی هرجا واژه «عرق» بوده است توسط کامپیوتر تبدیل به «نوشیدنی» شده بود و به دلیل مكانیكی بودن این جابه‌جایی‌ها در بخشی از كتاب آمده بود: «نوشیدنی شرم بر پیشانی‌ام نشست»!
این نوع «سانسور خودکار» از سوی اداره کتاب برای دقت بیشتر و جا نیفتاده واژه غیرشرعی و خلاف عفت عمومی انجام می‌گیرد.
اداره کتاب تا کنون حاضر نشده است که اسامی کسانی را که به سانسور کتاب‌ها می‌پردازند معرفی کنند؛ اما گفته می‌شود که بخش مهم این سانسورچی‌ها همان نویسندگان نزدیک به دولت هستند که به «نویسندگان متعهد» در جمهوری اسلامی معروف شده‌اند.
همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، «محمد اللهیاری فومنی» رییس اداره سانسور وزارت ارشاد می‌گوید که خود کتابی را منتشر کرده است.
وی که تحصیل‌کرده دانشگاه حکومتی امام صادق است می‌گوید پژوهشش را درباره پرونده هسته‌اي ايران به صورت کتاب منتشر کرده است.
نکته جالب این است که با وجود این‌که در سیستم فعلی وزارت ارشاد هر کتاب برای اخذ مجوز نشر ماه‌ها سرگردان و معطل می‌ماند، اما کتاب رییس اداره کتاب وزارت ارشاد که در زمان مدیریت وی منتشر شده، به گفته خودش، برای انتشار «معطل» نماند.




حسن فتحی، خبرنگار بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی یک خبرنگار را به علت مصاحبه با بی بی سی فارسی بازداشت نمودند.
به گزارش هرانا و به نقل از سایت حکومتی فارس،حسن فتحی که در چند روز گذشته در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی به عنوان خبرنگار شرکت کرده بود به اتهام همکاری با این شبکه تلویزیونی بازداشت شده است.
لازم به ذکر است اتهام این خبرنگار در این گزارش "نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی" ذکر شده است.
این گزارش می‌افزاید: «بی‌بی‌سی در روزهای اخیر با این فرد به عنوان خبرنگار از تهران ارتباط برقرار کرده بود و اطلاعات موجود نشان می‌دهد وی همکار و خبرنگار رسمی این شبکه غیرقانونی بوده است.»
گفتنی است، بی‌بی‌سی فارسی در تهران دارای دفتر نیست و مقام‌های قضایی همکاری با آن را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.


هیات منصفه مطبوعات مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری را مجرم شناخت

خبرگزاری هرانا - هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری را به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مجرم شناخت.
«علی اکبر کسائیان» روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری صبح امروز - یکشنبه - از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد. 
دبیر هیات منطصه مطبوعات ادامه داد: همچنین اعضای هیات منصفه با اکثریت آرا مدیر مسوول نشریه مردم سالاری را مستحقق تخفیف ندانست. 

کسائیان همچنین درباره برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات مدیر مسوول روزنامه روزگار به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی گفت: درباره نشریه روزگار اعضای هیات منصفه مطبوعات با توجه به برگزاری محاکمه مدیر مسوول نشریه روزگار بدون وکیل رسمی، به رییس دادگاه پیشنهاد تجدید جلسه دادگاه را دادند که مورد موافقت قرار گرفت.




تجمع معلمان اخراجی مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - حدود ۲۰ معلم شرکتی از استان فارس و اصفهان با تجمع مقابل مجلس نسبت به اخراج خود اعتراض دارند.
به گزارش ايسنا، تجمع كنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي از نمايندگان مجلس، خواستار حمايت از مطالباتشان شدند.
این معلمان پارچه‌نوشته‌هایی مبنی بر «اخراج معلمان شرکتی با خدمت صادقانه چرا؟ نمایندگان محترم حمایت حمایت»، «ما خدمتکاران آموزش و پرورش با سابقه ۱۰ تا ۱۵ سال از بلاتکلیفی خسته شدیم، در مورد ما معلمان اصفهانی بی‌عدالتی شده است به داد ما برسید» در دست دارند. 








65 درصد دریاچه ارومیه به کویر نمک تبدیل شده است

خبرگزاری هرانا - حسن عباس‌نژاد افزود: میزان بارندگی در ۴۵ روز نخست پاییز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در ارومیه ۶۰ درصد افزایش دارد. 

به گزارش مهر، این مقام مسئول با بیان اینکه عمیق‌ترین بخش دریاچه ارومیه دارای حداکثر عمق یک متری است، تصریح کرد: با کاهش میزان آب دریاچه ارومیه مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است. 

وی با اشاره به افزایش تعداد جزایر دریاچه ارومیه، افزود: با کاهش میزان آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر تعداد جزایر در سطح دریاچه ارومیه افزایش یافته است. 

عباس‌نژاد اعلام کرد: در جزایر ۹ گانه موجود در دریاچه ارومیه انواع پرنده‌ها به ویژه فلامینگو‌ها تخم‌گذاری نمی‌کنند و از نظر آمار ۸۰ درصد جمعیت تخم‌گذار فلامینگو‌ها در حال حاضر در جزایر دریاچه ارومیه دیده نمی‌شوند. وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه نیازمند ۲۰ میلیارد مترمکعب آب است، گفت: امید به بهبودی دریاچه ارومیه برای رسیدن به حالت قبلی کار مشکلی است. 

این مسئول اظهارداشت: اگر ازطریق منابع آب موجود در حوزه دریاچه ارومیه، رواناب‌ها، سد‌ها، صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بارورسازی ابر‌ها آب برای احیای دریاچه ارومیه تامین شود باز جوابگوی نیاز نخواهد بود. 

عباس‌نژاد با بیان اینکه اجرای هرگونه طرح‌های توسعه‌ای در حوزه دریاچه ارومیه ممنوع شده است، اظهار داشت: عوامل انسان ‌ساخت مانند سدسازی، کشاورزی، شرب و صنعت بر روی دریاچه تاثیر داشته که از میان عوامل یادشده عمده‌ترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که ۷۰ درصد آن به هدر می‌رود.


تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در رشت تجمع کردند

خبرگزاری هرانا - صبح امروز تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در مقابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان تجمع کردند.
به گزارش ایلنا از گیلان، این کارکنان که مدعی بودند چندین ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، خواستار ملاقات با امید عزیزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری گیلان شدند ولیکن به دلیل حضور این مقام مسوول در تهران محل را ترک کردند.
خبرنگار ایلنا به سراغ مدیر اجرایی موزه میراث روستایی گیلان رفت، ولی از پاسخ خودداری کرد. 

کیانوش لیاقت ورز در برابر اصرار تلفنی خبرنگار ایلنا، ضمن تائید عدم دریافت حقوق چندین ماهه کارکنان این موزه از خبرنگار این رسانه خواست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت‌و‌گو کند. 

به دنبال آن خبرنگار ایلنا طی تماس تلفنی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار ارایه پاسخ شد، اما امید عزیزی با اشاره به حضور در جلسه‌ای در تهران خواستار ارایه سوالات به واحد فرهنگی این اداره کل شد. 

خبرنگار ایلنا با مسوول فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تماس گرفت، ولی، محمد تقی شعبانی در پاسخ، گفت: از معاونت توسعه مدیریت اداره کل سوال کنید. 

گفتنی است خبرنگار ایلنا با معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان تماس گرفت، ولی کسی پاسخگو نبود.




حسین نجفی فعال سیاسی استان فارس بازداشت شد

ماموران اداره اطلاعات استان فارس روز چهارشنبه صبح در حالی که حسین نجفی در نیریز بود، به خانه وی هجوم برده و  اقدام به بازرسی منزل وی کردند.

به گزارش دانشجونیوز، ماموران اداره اطلاعات تمام اسباب و وسایل شخصی این فال سیاسی را با خود بردند. این در حالی است که قبلا ماموران به خانواده آقای نجفی گفته بودند که وی باید شنبه صبح خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

اما این مهلت به او داده نشد و حسین نجفی روز پنجشنبه از جلوی دانشگاه "نیریز" بازداشت کر شد و تا این لحظه پیگیری های خانواده ایشان نتیجه ای نداشته است و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که وی در کجا و چه وضعیتی به سر می برد.

به گفته خانواده آقای نجفی، احتمالا او در "پلاک ۱۰۰" زندانی است.
این بار دوم است که حسین نجفی بازداشت می شود. پیش از این وی در اوایل حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ به مدت ده روز در بازداشت به سر برده بود. وی از اعضا فعال شاخه جوانان جبهه مشارکت استان فارس و ستاد میر حسین موسوی در استان فارس بود.
گفتنی است وی در گذشته به دو سال حبس محکوم شده بود.