۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

استفاده ارتش سوریه از شهروندان بعنوان سپر انسانی





بی خبری از وضعیت بازداشت شدگان راهپیمایی دیروز

ندای سبز آزادی
با گذشت یک روز از راهپیمایی سکوت بیست و پنجم بهمن ماه، همچنان از وضعیت بسیاری از بازداشت شدگان این روز خبری در دست نیست.

روز گذشته پس از تاریک شدن هوا، ماموران اقدام به دستگیری گسترده راهپیمایان در چند نقطه از شهر تهران کردند. گفته می شود نیروهای لباس شخصی با ظاهری مثل مردم عادی و در میان راهپیمانان نفوذ کرده و معترضان رو شناسایی می کردند. با این حال برخی گزارش ها حاکی است، تعداد زیادی از بازداشت شدگان که به کلانتری های مختلف منتقل شده بودند، در آخرین ساعات شب گذشته آزاد شدند.
با این حال گزارش رسیده به ندای سبز آزادی حاکی است، تعدادی از دستگیر شدگان که به ظن نیروهای امنیتی، به سازماندهی شعارها می پرداخته اند همچنان در بازداشت به سر می برند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
راهپیمایی دیروز که به دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید و در اولین سالگرد حصر غیر قانونی رهبران جنبش سبز برگزار شد، در جو شدید امنیتی و با حضور سنگین نیروهای نظامی و انتظامی مواجه شد. با این حال به نظر می رسد نیروهای امنیتی در ساعات اولیه و با وجود حضور سنگین و محسوس خود در خیابان ها، تلاش می کردند از برخورد حساسیت برانگیز با راهپیمایان بپرهیزند. اما با شکل گیری راهپیمایی و افزایش جمعیت، و همزمان با تاریک شدن هوا، اقدام به دستگیری گسترده در نقاط مختلف تهران کردند.
از سوی دیگر، شب گذشته در بسیاری از محلات شهر تهران و خیابان‌های اصلی شهر، از ساعت هشت شب، صدای سوت اعتراض حامیان جنبش سبز شنیده شد و فراخوان سوت اعتراض رسانه‌های حامی جنبش سبز با استقبال گسترده حامیان جنبش سبز مواجه شد. فریاد الله اکبر تعداد زیادی از شهروندان تهران نیز از پشت بام و پنجره‌ خانه‌های محلات متعددی در تهران شنیده شد.
پیش از این سایت‌های اینترنتی نزدیک حامی جنبش سبز فراخوانی از «جمعی از جوانان سبز ایران» منتشر کرده‌بودند که از حامیان جنبش سبز دعوت کرده‌ بود روز ۲۵ بهمن، ساعت ۲۰، با دمیدن در سوت از پشت بام و پنجره خانه خود یا در خیابان، در سالگرد حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، برای دقایقی به شکل نمادین اعتراض خود را به این حصر و نیز بی‌کفایتی اقتصادی دولت و فشارهای مضاعف و اجتناب‌پذیر اقتصادی بر مردم اعلام کنند.







دستگیری فعال کارگری، مهرداد امین وزیری
کمیته هماهنگی - 25 بهمن
بر اساس گزارش رسیده، ظهر روز سه شنبه 25 بهمن 1390، مهرداد امین وزیری از فعاللین کارگری شهر سنندج و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، توسط مامورین لباس شخصی در محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین لازم به ذکر است که مامورین کیس کامپیوتر نامبرده را نیز ضبط کرده و به همراه خود بردند.
این گزارش حاکی است که مهرداد امین‌وزیری به دلیل اتهامات واهی در تاریخ 30/7/90 در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس که به مدت 5 سال تعلیق است، محکوم شده بود.
کمیته ی هماهنگی ضمن محکوم کردن دستگیری این فعال کارگری، خواستار آزادی کلیه فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند می باشد.




قطعنامه اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
در مورد تحریمهای اقتصادی و تهدیدات جنگی


اخبار روز: 
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران سیاست های توسعه طلبانه وجنگ طلبانه سرمایه داری جهانی را شدیدا محکوم می کند و خود را در جبهه جهانی طبقه کارگر، در کنار جنبش ضد سرمایه داری و ۹۹ درصد مردم جهان، برای صلح واقعی و پایدار برمبنای آزادی، برابری، عدالت اجتماعی و اقتصادی و محو استثمار می داند.

·       اتحاد بین المللی تهدید به دخالت نظامی و جنگ علیه ایران از سوی آمریکا و متحدینش و نیز فراهم کردن شرایط نظامی از سوی رژیم جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب شدیدتر مبارزات کارگران و دیگر اقشار زحمتکش جامعه برای حقوق انسانی خود را به شدت محکوم می کند. اتحاد بین المللی، از موضع استقلال طبقاتی کارگران، هر دو سوی این نزاع را بورژوایی، سرکوبگر و ضدکارگر میداند. ما همه جا علیه سیاست های میلیتاریستی، ویرانگر و ضدبشری آمریکا و متحدینش مبارزه خواهیم کرد و همزمان از منظر استقلال طبقاتی کارگران به تلاش ها و فعالیت های خود برای کسب حمایت های بین المللی طبقاتی و مترقی از مبارزات کارگران علیه کلیت سرمایه داری و رژیم ضدکارگر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

·       اتحاد بین المللی مخالف قاطع سیاست های تحریم اقتصادی است. تحریم اقتصادی ایران توسط قدرت های سرمایه داری غرب و متحدین آن باعث تشدید و گسترش باز هم بیشتر فقر و فلاکت و بیکاری در ایران خواهد شد. عوارض این تحریم ها هم اکنون خود را در افزایش شدید قیمت ها، کمبود مواد اولیه و بیکار شدن گسترده تر کارگران نشان داده است. تحریم اقتصادی بیش از آنکه فشاری علیه رژیم حاکم در ایران باشد بار سهمگینی است بر گرده کارگران و اکثریت مردم ایران. در واقع، تحریم اقتصادی همچون تهدیدات جنگی، ابزاری است ضدانسانی علیه کارگران و مردم محروم و در خدمت اهداف و سیاست های سرمایه داری جهانی. از سوی دیگر، تحریم اقتصادی و تهدیدات جنگی وسیله ای است در دست حکومت سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران برای تشدید سرکوب اعتراضات کارگری و حق طلبانه و گسترش فضای ترس و اختناق در جامعه.

بنابراین، اتحاد بین المللی از کارگران و جنبشهای کارگری و مترقی در سراسر جهان می خواهد که با برافراشتن پرچم همبستگی طبقاتی:

- تحریم اقتصادی و سیاستهای میلیتاریستی و جنگ طلبانه آمریکا و متحدینش در مورد ایران را محکوم کنند.

- از مبارزات طبقه کارگر و دیگر اقشار زحمتکش در ایران برای حق تشکل مستقل، آزادی بیان، تجمع، اعتراض، اعتصاب و حضور طبقاتی در جامعه حمایت نمایند.

- برای ایجاد کارزارهای بین المللی بر مبنای محور مبارزه علیه تحریم اقتصادی و تهدیدهای نظامی، اعتراض به سرکوب مبارزات کارگران و مردم توسط رژیم جمهوری اسلامی و حمایت از مبارزات کارگری و مترقی در ایران اقدام نمایند.

زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۲۵ بهمن ۱۳۹۰- چهارده فوریه ۲۰۱۲  





پیرامون مصاحبه ی صدای آمریکا با پرویز ثابتی

اخبار روز - سهراب مبشری: آقای یداله بلدی در نوشته ای که در اخبار روز انتشار یافته است، تلنگری ضروری به وجدان عمومی جامعه سیاسی ایرانی زده اند که ایهالناس، چه نشسته اید که پرویز ثابتی سرشکنجه گر، در صدای آمریکا مشتی اراجیف و دروغ بی شرمانه به خورد صدها هزار و بلکه میلیونها بیننده که اکثر آنها سنشان به زمان جنایات آقای ثابتی نمی رسد، داده است. پس از خواندن نوشته آقای بلدی و متن مصاحبه سیامک دهقان پور با ثابتی، بسیار با خود جدل کردم که اصلا لازم است با پاسخگویی، کسانی را هم که حرفهای ثابتی را نشنیده اند به شنوندگانش تبدیل کنم و اگر هم لازم است، حرفی هست که آقای بلدی نزده باشد یا نه. نتیجه این جدل، این شد که در زیر می خوانید.
رسم چند سال اخیر شده است که رنج قربانیان جنایات حکومتی و سیاسی دهه های اخیر ایران، به دکانی برای شماری بی وجدان تبدیل شود. از بنیانگذاران این رسم، آن بخش از دستگاه اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی است که اسناد ساواک را در اختیار دارد و هر از چندی، چه برای قربانی کردن دوباره قربانیان ساواک و چه برای کیسه دوختن برای درآمدی متکی بر یک انحصار اطلاعاتی، کتابهایی با موضوعات گوناگون و حاوی برخی اسناد دستچین شده یا حتی دستکاری شده ساواک چاپ می کند. به عنوان نمونه، چند سال پیش کتابی حاوی برخی اوراق پرونده های ساواک در مورد سازمان چریکهای فدایی خلق ایران منتشر شد. من برای این که پولی از من به جیب وزارت اطلاعات رژیم نرود، خرید این کتاب را تحریم کردم اما ناگزیر و از طریق نوشته های برخی از دوستانم دریافتم که چگونه تنظیم کننده یا تنظیم کنندگان کتاب، نمک بر زخم شکنجه شدگان در سیاهچالهای ساواک و بازماندگان جان باختگان پاشیده اند و آنان را دوباره به مسلخ برده اند.
چندی پیش هم که خبر شدم پرویز ثابتی پس از سی سال از سوراخی که به درون آن خزیده بود بیرون آمده و صدها ورق کاغذ سفید و بی گناه را به لوث سخنان خود آلوده است، خشم خود را فرو خوردم و بدین امید بستم که یکی از مسئولان اصلی دستگاه شکنجه و قتل رژیم شاه، خواننده زیادی نیابد. اما اکنون، رسانه ای پربیننده به سراغ آقای ثابتی رفته است و چاره ای نیست جز این که باز بر خشم خود فائق آییم و ره نقد بگشاییم.

نقد من به رفتار کسانی است که خود را روزنامه نگار می دانند اما به مسئولیتی که این شغل می آورد، بی اعتنایند. توصیه من به آنان این است که درباره ماجرایی که اخیرا توجه افکار عمومی هلند و آلمان را به خود جلب کرد تحقیق کنند تا دریابند مسئولیت روزنامه نگاری یعنی چه. ماجرا از این قرار بود که هاینریش بوره، عضو اس.اس. که در سال ۱۹۴۴ سه شهروند هلندی را هنگام اشغال هلند توسط آلمان نازی به قتل رسانده بود، دهها سال تحت حمایت آلمان غربی در این کشور زندگی می کرد و آلمانی ها حاضر نشده بودند بوره را تحویل دستگاه قضایی هلند بدهند. در سال ۲۰۱۰، شصت و شش سال پس از وقوع جنایت، یک دادگاه آلمان بوره را مجرم شناخت و محکوم کرد. در جریان محاکمه سال ۲۰۱۰، دو خبرنگار هلندی به نامهای یله فیسر و یان پولتسن به منظور تهیه گزارش برای یک شبکه تلویزیونی هلندی به سراغ بوره رفتند. از آنجا که مأمور پیشین اس.اس. با تهیه فیلم از خود او مخالفت کرده بود، فیسر و پولتسن با دوربین مخفی از او فیلم گرفتند. خبرنگاران هلندی می دانستند که کارشان غیرقانونی است و باید بهای آن را احتمالا جریمه یا حتی زندان می بود، بپردازند. با پخش فیلم، جنایتکار نازی، از دو خبرنگار شکایت کرد. محاکمه دو خبرنگار، هفته گذشته در اشوایلر آلمان برگزار شد و قاضی با استناد بدین که حق افکار عمومی برای آگاهی بر حق مصونیت حریم خصوصی یک فرد اولویت دارد، رأی به برائت دو خبرنگار هلندی داد. اما این سرانجام، محتوم نبود. فیسر و پولتسن، هنگام فیلمبرداری مخفی از بوره، حساب جریمه و شاید حتی زندان را کرده بودند.
رفتار دو خبرنگار هلندی را مقایسه کنید با اعمال برخی از روزنامه نگاران هموطن ما. به یاد آوریم که چگونه روزنامه نگار ایرانی تبار مقیم سوئد، خود را تا حد پذیرش شرایط فرح پهلوی در مورد عدم طرح سئوالهای نامطلوب، خفیف کرد. اکنون نیز هر دو مصاحبه کننده با پرویز ثابتی، چه کسی که کتاب را منتشر کرده و چه آنکه از سوی صدای آمریکا به مصاحبه با مهمترین مقام امنیت داخلی در سیاهترین سالهای دیکتاتوری شاه نشسته است، زحمت این را به خود نداده اند که به اسناد عفو بین الملل و صلیب سرخ در دهه ۱۹۷۰ میلادی که در دسترس همه است مراجعه کنند تا دریابند داوری ناظران بی طرف بین المللی درباره دستگاه تحت مسئولیت آقای ثابتی چه بود. صدها قربانی و شاهد زنده شکنجه شده توسط زیردستان ثابتی در اروپا و آمریکای شمالی در دسترس اند و یک روزنامه نگار زبده حتی اگر به اظهارات تک تک افراد اعتماد نکند، می تواند با مقایسه اطلاعات منابع مختلف، به حقیقت امر راه یابد. مصاحبه با متهمان به جنایت و امثال ثابتی به خودی خود مذموم نیست، به این شرط که گفته های این گونه افراد بدون تفسیر نماند. کتاب «نبرد من» هیتلر را هم می توان خواند اگر مورخان، بر آن حاشیه بنویسند و بگویند که تک تک جملات آن کتاب، چگونه دسته دسته انسانها را به اتاقهای گاز فرستاده است.
اما با تأسف شاهد آنیم که آقای ثابتی می تواند بدون آنکه هیچ واکنشی از سوی خبرنگار برانگیزد، بگوید «بنده همیشه به سهم خودم با شکنجه که یک چیز غیرقانونی بود مخالفت کرده ام و چون حقوق خوانده بودم به سهم خودم همیشه با هرچیزی که منجر به شکنجه شود مخالفت کرده ام و هیچ وقت هم خودم نه شکنجه دیده ام (منظور این است که شاهد شکنجه نبوده است – س.م.) و نه بازجویی کرده ام». خبرنگار، آنقدر نادان و فاقد آمادگی است که نمی گوید آقای ثابتی، شما مسئولیت اعمال کل دستگاه امنیت داخلی رژیم شاه را به گردن دارید. گیرم که ادعای شما در مورد عدم دخالت شخصی در شکنجه را بپذیریم (که البته این نیز قطعا قابل پیگیری و به احتمال زیاد رد کردن است)، با انبوه مدارک درباره جنایات دستگاه تحت مسئولیت خود چه می کنید؟ مگر آدولف آیشمن صرفا با اثبات نقش او به عنوان جنایتکار پشت میز نشین محکوم نشد؟
پیشنهاد من به بازماندگان جان باختگان در شکنجه گاه های ساواک، به قربانیان شکنجه که امروز بین مایند این است: می دانم که هر کنکاشی در آن رنج ها، به نوعی دوباره از سرگذراندن آنهاست. اما یکی از مسئولان اصلی آن فجایع، در محیطی دوباره سر برآورده است که دستگاه قضایی مستقل دارد، قضات با وجدان دارد. کشتن انسانها زیر شکنجه، در نظام حقوقی هیچ کشور اروپا و آمریکای شمالی مشمول مرور زمان نمی شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی، برای پیگیری جنایاتی مانند قتل و شکنجه، مهم این نیست که این جنایت در خاک آن کشورها صورت گرفته باشد یا جایی دیگر. در آمریکا نیز شاید بتوان دعاوی جنایی یا جنحه (سیویل) در مورد قتل و شکنجه را، آن هم در موردی که محل اختفای متهم پس از سی سال روشن شده باشد، پیگیری کرد (حقوقدانان بهتر می توانند در این مورد اظهار نظر کنند). بر خلاف تصور برخی، طرح دعوا علیه امثال ثابتی نه تنها به ضرر مبارزه علیه جمهوری اسلامی نیست، بلکه دقیقا در خدمت این مبارزه است. یک لحظه در نظر آوریم سر برآوردن دوباره ثابتی در محافل ایرانی و عادی شدن مصاحبه بی تفسیر با او، به امثال حسین طائب در دستگاه قتل و شکنجه فقها چه پیامی می دهد. این پیام چنین است: می توان انسانها را کشت و شکنجه کرد و بعد از آنکه آبها از آسیاب افتاد، انگار اتفاقی نیافتاده است، به زندگی ادامه داد، و حتی از رفتار احترام آمیز بهره مند شد، و از بابت روایت جنایات، پولی هم به جیب زد (من نمی دانم پرویز ثابتی با مصاحبه های اخیر، کاسبی هم کرده است یا نه، اما مسلم است در این آشفته بازار، اگر بخواهد، می تواند).
برای اینکه به جنایت عادت نکنیم، برای آنکه به همین مسئولان فعلی جنایت در جمهوری اسلامی پیام لازم را بدهیم، لازم است همه کسانی که شهادت یا مدرکی در مورد جنایات اداره امنیت داخلی (حوزه مسئولیت پرویز ثابتی) دارند، از یاری حقوقدانان، گروه های مدافع حقوق بشر و همه آزادیخواهان بهره مند شوند تا بتوانند علیه آقای پرویز ثابتی، مقیم محلی که آقای سیامک دهقانپور کارمند صدای آمریکا می داند، اقامه دعوای حقوقی کنند. و شرم بر هر یک از ما روزنامه نگاران باد اگر در فرصت بعدی که برای گفتگو با آقای رضا پهلوی پیش آمد، نظر او را درباره چنین دعوایی جویا نشویم.  






اخبار روز - گزارش دریافتی: مراسم یادبود خانم عالمتاج کلانتری نظری، مادر بردبارِ چهره سرشناس جنبش فدایی، زنده یاد بیژن جزنی و خواهر بزرگ شهدای نامدارِجنبش، مشعوف (سعید) و منوچهر کلانتری، روز شنبه ۲۹ بهمن ماه در سالن اجتماعات مجتمع آ-اس-پ در تهران، از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر، برگزار می شود. خبر این مراسم در روزنامه های اطلاعات و شرق (روز پنچ شنبه) نیز اعلام خواهد شد.





اخبار روز: 

اخبار روز - گزارش دریافتی: در مراسمی در شهرک غرب تهران یاد ابراهیم یونسی گرامی داشته شد. در این مراسم که عصر امروز برگزار شد جمع زیادی از جمله اهل قلم و نشر و هم اندیشان او و نیز هم میهنان کرد علاقمند به این نویسنده و مترجم توانا و ارزشمند شرکت کردند.
علاوه بر پخش لوح فشرده ویادداشتی در مورد زندگی و آثار وی میان حاضران، یکی از نزدیکان وی سخنان پرشوری در این باره ایراد کرد. سخنران به نقل از فرزند وی گفت او یک بار از مادر زاده شد بار دیگر در پیوستن به مبارزه بر ضد رژیم شاه و سپس در فعالیت فرهنگی اش...
به نقل از او گفته شد: زندان دانشگاه بزرگی بود. تعداد زیادی تحصیل کرده تعدادی دکتر،مهندس، و لیسانس که در آنجا می شد همه چیز یاد گرفت.
در یادداشت پخش شده در مراسم آمده، "... و همانجا کتابهایی چون آرزوهای بزرگ نوشته چارلز دیکنز، اسپارتاکوس نوشته هوارد فاست، ... را ترجمه و به چاپ رساند. وی همچنین در زمینه داستان نویسی به تحقیق و مطالعه پرداخت و پس از آزادی از زندان در حکومت دکتر امینی در سال ۱٣۴۱ حاصل مطالعات خود را در قالب کتابی تحت عنوان "هنر داستان نویسی" به چاپ رساند."

یادش گرامی باد!




ایران-اسرائیل: موتور جنگنده بمب افکنهای اسرائیلی به صدا در آمده




نوشتۀ فرزاد جوادی
روزنامه اومانیته، چاپ پاریس: مقامات اسرائیلی این روزها علنأ و بدون رودربایستی قصد خود را مبنی بر حمله به جمهوری اسلامی ایران اعلام میدارند. نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، بدون آنکه کمترین سند یا مدرکی در اثبات ادعاهای خود ارائه دهد، ایران را به تولید بمب اتمی متهم میکند


بررسی نشریات امروز فرانسه

اومانیته: مسئولین دولت اسرائیل در حقیقت سالهاست که خود را آماده حمله به ایران می نمایند، و تا بحال چندین مانور تمرینی در این راستا بر فراز آبهای دریای مدیترانه انجام داده اند. بنوبه خود، آمریکائیها از پیش در نقاط مختلف اسرائیل پایگاه های پرتاب موشکهای ضد-موشکی مستقر ساخته اند تا در صورت واکنش دولت اسلامی تهران و پرتاب موشک از ایران بسوی اسرائیل، این موشکها را قبل از رسیدن به هدفشان در حین پرواز نابود سازند.
بنوشته اومانیته، سوء قصدهای روز دوشنبه گذشته در هند و گرجستان علیه سفارتخانه های اسرائیل و همچنین انفجارهای دیروز در بانگوک بهانه جدیدی بدست بنیامین نتانیاهو داده است تا طرح حمله به ایران را توجیه کند.
باعتقاد مفسر روزنامه اومانیته، انگیزه واقعی نتانیاهو از طرح ریزی جنگ علیه ایران، بیش از آنکه ناشی از بهانه دستیافتن عنقریب ایران به سلاح اتمی باشد، بمنظور منحرف ساختن افکار عمومی جهان از ادامه سیاستهای استعماری اسرائیل است که هر روز بخش بیشتری از سرزمین فلسطینیان را اشغال می نماید... 
  




ناتو، دلیل قتل هشت کودک را، مسلح بودن آنان گفته است



نوشتۀ عزیز احمد فرد
ناتو اعلان کرده است که هشت کودکی که حکومت افغانستان، کشتن آنان را به ناتو منسوب کرده است، در واقع، نوجوان بودند و طیاره های ناتو آنان را به دلیل مسلح و تهدید آمیز بودن آنان، بمباران کرده اند.


در حالیکه ناتو در عین زمان اعلان کرده است، که نمیداند که این قربانیان، جزء طالبان بودند، یا نبودند، مسئولین پولیس میگویند که اهالی محلی که در آن این اتفاق افتاده است، و مسئولیت امنیتی آن به دست نیروهای فرانسوی آیساف است، یعنی شمال شرق کابل، مخالف طالبان استند. این خبر باعث قهر حامد کرزی و مسئولین محلی شده بود. آنان گفته بودند که ناتو با کشتن اطفالی که در یک محل امن، دور آتش جمع شده بودند، مرتکب یک اشتباه نظامی شده است.
مایک ویگستون، قوماندان نیروهای هوایی ناتو با تصریح این که آنان 15 یا 16 ساله بودند، گفته است که این جوانان، قد و اندام بزرگسالان را داشتند و قوی و ورزشکار بودند. او همچنان گفته است که ما آنان را به دلیل اینکه طالب یا شورشی یا قاچاقبر بودند، بمباران نکردیم، بلکه دلیل بمباران این بود که ما فکر میکردیم آنان مایۀ تهدید استند. و اضافه کرده است که قد آنان تنها معیار نیست. این هم است که آنان اسلحه حمل میکردند و طرز حرکت و محل حضور آنان هم در تصمیم بمباران تعین کننده بوده است. ولی مسئولین محل میگویند که آنان، بجز از یک نفر، بین هشت تا 14 سال سن داشتند.
مسئولین کابل، درین سالهای اخیر، بمباران ها و حملات شبانۀ ناتو را مورد انتقاد قرار میدهند. این طرز کار، به گفتۀ انان، نه تنها مفید نیست بلکه برعکس،مردم را در آغوش طالبان می فرستند.




بی توازنی های بودجۀ افغانستان



نوشتۀ عزیز احمد فرد
سنای افغانستان، طرح بودجۀ پیشنهادی حکومت را مورد انتقاد قرار داده، روی بی توازنی در جهات مختلف، منجمله میان ولایات شمال و جنوب افغانستان، انگشت گذاشته است.


گفتگو با صدیقه بلخی، نمایندۀ مزارشریف در سنا

متعاقب انتقاد سنا، اگر چه وزیر مالیۀ افغانستان عمر زاخیلوال، توضیحاتی داده است، ولی به نظر می آید که این توضیحات از جانب سنا، کافی تلقی نشده است، و صحبت از درخواست از وزیر برای حضور در سنا است، و جواب داده به سوالات سناتوران. آقای عمر زاخیلوال گفته است که این پروژه ها امکان ندارد که همزمان در همه ولایتها اجرا شود، ولی بی توازنی مالی بین ولایات شمال و جنوب، در افغانستان سابقه دارد.

در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با خانم صدیقه بلخی، نمایندۀ ولایت بلخ در سنا. خانم بلخی بعد از شرح این که بسیاری از ولایات کلان مملکت، همانند بسیاری از وزات خانه های افغانستان، نمیتوانند بودجآ را که به آنان اختصاص داده شده است، در طی سال به مصرف برسانند. البته این باعث میشود که پروژه ها هم به پیش نرود و مکتب و شفاخانه و سرک و چیز های ضروری دیگر، ساخته نشود. نارضایت مردم باعث میشود که بصورت طبیعی این انتقادات از راه نهاد های مملکت مطرح شوند.

در مورد برخورد قومی حکومت در امور مالی، و اینکه آیا وزیر مالیه همیشه پشتون نبوده است، خانم صدیقه بلخی تصریح میکند که او با این مسایل دید قومی ندارد و کسانیکه مسایل را به این ترتیب مطرح میکنند، ممکن است کسانی باشند که به مناطق آنان به نحوی از انحا رسیدگی نشده است، و آنان ملاک، زبان را قرار میدهند. خانم بلخی با تصریح اینکه او زبان را ملاک قرار نمیدهد، میگوید که دلیل این بی توازنی، شاید ضعف بعضی از وزرا باشند، که از از برنامه های خود دفاع نکرده اند، و یا هم سال قبلش، نتوانسته اند بودجۀ خود را به مصرف برسانند.

در نهایت خانم بلخی میگوید که احتمال دارد با تغیر کمی سنا با وزیر مالیه روی این طرح بودجه تفاهم کند، و بودجه به تصویب برسد.



ادامۀ همزمان سرکوب های رژیم و تلاش نومیدانۀ کشورهای عربی و غربی و اعلام همه پرسی قانون اساسی در سوریه




بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نوشتۀ فواد روستائی
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، همزمان با ادامۀ سرکوب خونین مردم معترض این کشور در شهرهای مختلف که تا کنون از خود بیش از ٦٠٠٠ کشته بر جای گذاشته است، امروز با امضای فرمانی دستور برگزاری یک همه پرسی در روز ٢٦ فوریه برای تصویب تغییراتی در قانون اساسی این کشور را صادر کرد.


گفتگو با حسن هاشمیان

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، همزمان با ادامۀ سرکوب خونین مردم معترض این کشور در شهرهای مختلف که تا کنون از خود بیش از ٦٠٠٠ کشته بر جای گذاشته است، امروز با امضای فرمانی دستور برگزاری یک همه پرسی در روز ٢٦ فوریه برای تصویب تغییراتی در قانون اساسی این کشور را صادر کرد.
در این تغییرات حذف سیادت حزب بعث سوریه بر کشور و برقراری نظام چند حزبی پیش بینی شده است.
افزون بر این در قانون اساسی جدید دورۀ ریاست جمهوری به ٧ سال محدود بوده و هر فرد می تواند فقط برای دو دوره عهدار این مقام شود.
حافظ اسد، پدر بشار اسد، مدت ٢٩ سال رئیس جمهوری سوریه بود و پس از مرگ او در ١١ سال پیش، پسرش بشار بر جای او تکیه زده است.
و اما ادامۀ خونین سرکوب مردم سوریه و ناتوانی جامعۀ بین المللی برای جلوگیری از کشتار مردم این کشور از سوی رژیم بشار اسد به خاطر مخالفت چین و روسیه با تصویب هر قطعنامۀ ضد این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، کماکان یکی از مسائل مطرح در سخنان بلندپایگان پایتخت های جهان و شهرهای مقر نهادهای بین المللی است.
در پاریس، آلن ژوپه- وزیر امورخارجۀ فرانسه- امروز (چهارشنبه) بار دیگر خواستار آن شد که شورای امنیت سازمان ملل ایجاد یک راهرو یا کریدور بشردوستانه در سوریه را برای رساندن کمک های لازم به مردم این کشور مورد بحث و گفتگو قرار دهد.
آلن ژوپه ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت ایجاد این راهرو کمک رسانی و شتافتن به یاری مردم سوریه گفت تحقق این هدف به سازمان های غیر دولتی (NGO) اجازه خواهد داد که در این وضعیت بحرانی و وخیم به مردم نیازمند کمک در سوریه یاری رسانند.
در ارتباط با رجاع مسألۀ کشتار مردم سوریه به دادگاه کیفری بین المللی، وزیر امورخارجۀ سوریه یادآور شد که تنها شورای امنیت سازمان ملل قادر به این کار است و این شورا نیز در مورد سوریه با احتلاف نظر رو به روست.
در استکهلم، پایتخت سوئد، کارل بیلد- وزیر امورخارجۀ این کشور- امروز از سازمان ملل متحد خواست برای افزایش فشار بر رژیم سوریه از پیشنهادها و طرح های اتحادیۀ عرب پشتیبانی کند.
وزیر امورخارجۀ سوئد ضمن یادآوری ادامۀ سرکوب خونین و بی رحمانۀ مردم سوریه و تأکید بر این که دوران حیات رژیم دمشق در شرف پایان گرفتن است گفت در این اوضاع و احوال اتحادیۀ عرب در پی جلب پشتیبانی سازمان ملل است و باید از این پشتیبانی برخوردار شود.
کارل بیلد گفت جامعۀ بین المللی وظیفه دارد در عین افزایش فشار بر رژیم سوریه از تمامی افراد و نهادهائی که برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه کوشش می کنند حمایت کند.
خبرگزاری رویترز در تفسیری بر اوضاع سوریه با توجه به سخنان خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، به این نتیجه رسیده است که دولت باراک اوباما ظاهراً تصمیم گرفته است در خارج از چهارچوب سازمان مل متحد به ائتلافی زیر عنوان "دوستان سوریه" متوسل شود.
به گفتۀ هیلاری کلینتون، "ائتلافی از کشورهای برخوردار از تجربه و دامنۀ عملی محدود" بهترین احتمال و بخت یاری رساندن به اپوزیسیون سوریه و خروج از بن بستی است که روسیه و چین با توسل به حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد به وجود آورده اند.
رویترز می نویسد با وجود این در حال حاضر پشتیبانی واشنگتن از این طرح در مرحلۀ نظری است و با موضع کشورهائی چون فرانسه و ترکیه که از یک خط مشی مداخله جویانه طرفداری می کنند فاصله دارد.
در جبهۀ مخالفان ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع یا مداخله در سوریه، چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست در ارتباط با سوریه رویکردی بسیار محتاطانه و بسیارمسئولانه اتخاذ کند.
معاون رئیس جمهوری چین که برای دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن سفر کرده است گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند با اتخاذ یک تصمیم نامناسب وضع را در سوریه وخیم تر کرده و خونریزی را بیشتر کند.
چین دیروز (سه شنبه) اعلام کرده بود که فرستادۀ ویژۀ این کشور در روز دوشنبه در قاهره با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیۀ عرب، در مورد اوضاع در سوریه دیدار و گفتگو کرده است.
"ون ژیابائو"*، نخست وزیر چین، نیز به نوبۀ خود امروز تأکید کرد که پکن در سوریه حافظ و پشتیبان هیچ یک از طرف های درگیر از جمله دولت دمشق نیست.
به گفتۀ سخنگوی وزارت امورخارجۀ چین، فرستادۀ ویژۀ این کشور پس از دیدار با دبیر کل اتحادیۀ عرب برای گفتگو با رهبران قطر و عربستان راهی این کشورها شده است.
در همین حال، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، امروز ضمن تأکید بر ضرورت افزایش فشار بر رژیم بشار اسد، پس از یادآوری نمونه های عراق، لیبی و سومالی گفت هرگونه مداخلۀ نظامی در سوریه اوضاع را وخیم تر کرده و به زیان مردم این کشور خواهد بود.
 با افزایش تلاش ها بین المللی برای طرح قطعنامه تازه ای درمورد سرکوب ها خونین سوریه، سرگئی لاورُف وزیرامور خارجه روسیه باردیگر با حمایت از رژیم سوریه گفت: تلاش برخی کشورها برای به انزوا کشاندن بشاراسد رئیس جمهوری سوریه یک اشتباه است. وی گفت اعلام تاریخ انجام رفراندمی برای اصلاح قانون اساسی یک گام به پیش است.
وزیرامور خارجه روسیه درادامه افزود: ما فکر می کنیم که گفت و گوی سیاسی می تواند کارسازباشد، به گفته وی بحران سوریه نیز می تواند راچارچوب این گفت وگو ها مورد بحث قرارگیرد




ایران خواستار خروج نیروهای بیگانه از بحرین شد

علی اکبرصالحی، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
علی اکبرصالحی، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران، با ارسال نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستارخروج نیروهای خارجی از بحرین گردید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صالحی دراین نامه به دبیرکل سازمان ملل که به مناسبت اولین سالگرد شورش های شیعیان دربحرین انتشاریافته می نویسد: ادامه سرکوب ها و پایمال شدن حقوق شهروندان و اعزام نیروهای بیگانه به بحرین، علیه خواستهای مشروع مردم این کشور، طی یک سال گذشته موجب کشته شدن ده ها تن از مردم این کشورشده است.
اشاره وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی به نیروهای امارات متحده عربی و بویژه عربستان سعودی است که درجریان ماه مارس میلادی گذشته برای یاری رساندن به نیروهای ضدشورش بحرین به منامه اعزام شدند که براساس گزارش ها همچنان دراین کشورحضوردارند.




دستگیری های گسترده در تهران


نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو


به دنبال دعوت اپوزیسیون حکومت اسلامی در داخل و خارج از کشور، روزگذشته درتهران و برخی از شهرهای این کشور تظاهرات اعتراضی علیه سیاست ها حکومت برگزارشد.

به گزارش سامانه خبری "جرس" وابسته به هواداران میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز، درتظاهرات روزسه شنبه صدها نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیرشده اند.
سامانه جرس شماردستگیرشدگان را حداقل چهارصد نفرگزارش کرده است.
به گزارش همین منبع خبری، درمشهد نیز "تظاهرات سکوت" برگزار شده است.
به گزارش جرس، علی رغم حضورصدها مامورو خودروهای پلیس مشهد مردم به صورت گسترده و به آرامی درحال قدم زدن و راهپیمائی درپیاده رو های خیابان احمد آباد بوده اند.
درپایان تظاهرات خیابانی درشهرهای ایران، عفو بین الملل با انتشاربیانیه ای اعلام داشت که تظاهرات درتهران و شهرهای ایران مورد سرکوب حکومت قرار گرفته است.
عفو بین الملل می گوید: رژیم ایران همچنین دسترسی به سرویس خدماتی ایمیل را مسدود کرده بوده است.




بازگشت ناو هواپیما برآمریکا به خلیج فارس



نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
ناوهواپیمابر "جان اس تی نز" که ماه گذشته میلادی از خلیج فارس خارج شده بود، باردیگر باعبور از تنگه هرمز به آبهای این منطقه بازگشت.


هیچ گزارشی از واکنش نیروهای ایرانی درنواحی عبور این ناو منتشرنشده است.
این ناو هنگامی که از خلیج فارس خارج شد، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی هشدارداده بود که این ناو نباید به خلیج فارس برگردد.
سرلشکرعطاءالله صالحی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی دراین رابطه گفته بود: " به آنها توصیه، هشدار و تذکر می دهیم که این ناو به منطقه بازنگردد، چرا که ما عادت نداریم  تذکر را تکرار کنیم  و فقط یک بار تذکرمی دهیم".
با این حال، به گزارش خبرگزاری ایرانی مهر، ناو آمریکائی روز گذشته با عبور ازتنگه هرمز وارد آبهای خلیج فارس گردید.
همزمان با بازگشت ناو جان اس تی نز به محل سابق خود، ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکولن به آبهای این منطقه اعزام شده بود، باعبور ازتنگه هرمز منطقه را ترک کرد.




دو شهروند ایرانی به دست داشتن درسوءقصدهای تروریستی درتایلند متهم شدند




نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
به دنبال انفجاری که روزگذشته بانکوک پایتخت تایلند را لرزاند دولت این کشور دو ایرانی بازداشت شده را به اتهام دست داشتن درتوطئه اقدامات تروریستی درخاک تایلند رسماً تحت پیگرد قرار داد.


علی رضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات پلیس تایلند می گویند سفارت اسرائیل دراین کشورهدف این توطئه تروریستی بوده است.
روزگذشته اعلام شده که درجریان انفجارپیش بینی نشده یکی ازبمب ها ئی که قراربود علیه دیپلمات های اسرائیلی به کارگرفته شود، یکی از بمب گذاران، که یک شهروند بیست وهشت ساله ایرانی بوده، دو پای خود را ازدست داده است.

مقامات امنیتی تایلند می گویند: درحال بررسی این احتمال هستند که آیا میان انفجارهای روز سه شنبه دربانکوک و حمله تروریستی علیه سفارت اسرائیل دردهلی نو، پایتخت هند، ارتباطی وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از دستگیرشدگان جوان بیست هشت ساله ای به نام سعید مرادی که دو پای خود را درانفجارروزسه شنبه ازدست داده است.
به گفته مقامات قضائی تایلند دو شهروند ایرانی درحال حاضربه اتهام انفجاربمب دراماکن عمومی تایلند تحت تعقیب قرارگرفته اند.
رئیس دیپلماسی تایلند حاضرنشد رویداد دیروز را یک اقدام تروریستی بنامد، ولی گفت که حادثه به رویداد تروریستی دهلی شباهت دارد که درآن یک دیپلمات اسرائیلی مجروح شد.
ولی اهود باراک وزیردفاع اسرائیل حادثه بانکوک با حکومت اسلامی ایران نسبت داد و گفت: این اقدام نشان می دهد که ایران برای اجرای سیاست ها خود همچنان به اقدامات تروریستی متوسل می شود.
با دنبال این رویداد ها وانتشارخبراتهامات وارده با دو شهروند ایرانی درتایلند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هرگونه ارتباط ایران با این رویداد ها را رد کرد. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی دراین ارتباط گفت: دولت ایران اعتقاد دارد که مامورین "رژیم صهیونیستی" (اسرائیل) خود مسئولین این جنایات هستند و ایران حاضراست برای روشن شدن قضیه با دولت تایلند کمال همکاری را به نماید.

با توجه به تشدید تنشهای میان دو کشور ایران و اسرائیل، تا چه حد احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی، در حالیکه این کشور ادعای دست داشتن در این سلسله عملیات تروریستی را رد می کند، وجود دارد؟
دکتر علی رضا نوری زاده، روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن، معتقد است که جمهوری اسلامی تاکنون، هیچ یک از عملیات تروریستی را که حتی در برخی موارد نیز، عواملش دستگیر شده اند قبول نکرده است؛ حتی زمانیکه سران مخالفان را در خارج از کشور ترور نمود، در تمامی این موارد را اعلام کرده است که بدلیل نزاع داخلی میان خود این افراد بوده است، در حالیکه تفصیل تمامی این ماجراها آشکار شده است و افرادی نیز در این زمینه دستگیر شده اند. بنابراین نفی جمهوری اسلامی، دلیل بر بی گناهی جمهوری اسلامی نیست. 
به گفته این تحلیلگر سیاسی، نکته دیگری که در خصوص انفجار در تایلند حائز اهمیت است دو روز قبل از انفجاری که در آپارتمان در تایلند رخ داد وزیر دفاع اسرائیل در تایلند بود و این احتمال می رود که ایهود باراک، هدف این عملیات بوده است. بعد از کشته شدن مصطفی احمدی روشن، کارشناس هسته ای ایران،  مقامات امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی تهدید کردند که اگر خیابانهای ایران امنیت نداشته باشد، این عدم امنیت را جمهوری اسلامی می تواند در جاهای دیگر نیز باعث شود و این یک تهدید مستقیم بود. حتی زمانیکه در مورد اسرائیل نیز اخباری مبنی بر دست داشتن این کشور منتشر شد، جمهوری اسلامی بطور مستقیم اسرائیل را تهدید کرد که منتظر ضربات انتقامی باشد.
این تحلیلگر سیاسی معتقد است که با توجه به این شواهد می توان تصور کرد که آنچه که در گرجستان، هند و تایلند رخ داد بخشی از برنامه ای بود که جمهوری اسلامی، برای سالروز قتل "عماد مغنیه " که اسرائیل را مسئول این قتل می داند، تهیه کرده بود که سفارتخانه های اسرائیل و وزیر دفاع این کشور در جریان دیدار از  بانکوک مورد هدف قرار بگیرد.
همزمان این سوال مطرح می شود که چرا جمهوری اسلامی هدفهایش را در کشورهائی انتخاب کرده است که از معدود دوستانش به شمار می روند؟
 علی رضا نوری زاده می گوید: هند با ایران روابط گسترده اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد، با گرجستان روابط نسبتا خوبی دارد، شمار زیادی از دانشجویان ایرانی در گرجستان درس می خوانند و این حضور چشمگیری در این کشور دارد، در تایلند هم دست جمهوری اسلامی بسیار باز بوده به گونه ای که حتی ماموران جمهوری اسلامی موفق شدند یکی از افرادشان را که گریخته، به ایران بازگردانند. بنابراین تایلند بعنوان یک بازار سرگشاده برای جمهوری اسلامی بوده که بسیاری از کالاهای نظامی و تجهیزاتی را که لازم دارد از طریق تایلند خریداری و به ایران  ارسال می کند.
بعقیده این تحلیلگر سیاسی، انتخاب این سه کشور جای ابهام دارد که چرا این عملیات در این سه کشور انجام گرفته است.
علی رضا نوری زاده، در خصوص احتمال اینکه این عملیات از سوی اسرائیل برنامه ریزی شده باشد، می گوید: تا پیش از آنکه یک شهروند ایرانی در حادثه انفجار در تایلند صدمه ببیند و دو پایش را از دست بدهد و پیش از آنکه دو ایرانی در تایلند دستگیر شوند، این تردید وجود داشت که در حالیکه هیچ یک از افراد اسرائیلی در انفجارهای هند و گرجستان کشته نشده اند، پس اسرائیل در پشت این عملیات بوده است، اما دستگیری شهروندان ایرانی در تایلند، بدست آمدن مقادیری مواد انفجاری در این کشور، نظریه ی حضور دست کم بخشی از جمهوری اسلامی همانند ماموران سپاه و یا سپاه قدس به نوعی در این ماجراها دست داشته اند.




تصمیم ایران به قطع صادرات نفت به شش کشور اروپائی اعلام شد



نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
سفرای شش کشوراتحادیه اروپا، برای ادای توضیحات درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی با تحریم نفت ایران، به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی دعوت شدند.


حسن منصور، کارشناس اقتصاد و انرژِی

به گزارش منابع خبری ایران، این شش کشورعبارتند ازفرانسه، ایتالیا، یونان، پرتقال، هلند و اسپانیا.
این دعوت ازسوی حسن تاجیک مدیرکل اروپا دراین وزارتخانه صورت گرفته است. لازم به یاد آوری است که این شش کشوراز وارد کنندگان نفت ایران بوده اند که اعلام کرده اند با حمایت از تحریم نفت ایران ازسوی اتحادیه به واردات نفت خود ازایران تا شش ماه آینده پایان خواهند داد.
ایران درحال حاضرروزانه سه میلیون و پانصد هزار بشکه نفت تولید می کند که دو میلیون و پانصد هزاربشکه آن بخش صادرات نفتی این کشوررا تشکیل می دهد. کشورهای اروپائی تا کنون بیست درصد نفت خود را ازایران تامین می کرده اند.
برخی مقامات ایران تهدید کرده بودند که ازاول ماه ژوئیه صادرات نفت به اروپا را متوقف خواهد شد، ولی این تصمیم تا امروز رسماً اعلام نشده بود.

آخرین گزارش ها ی انتشاریافته ازمنابع خبری ایرانی حکاتی از آن دارد که مسئول اداره اروپا دروزارت امورخارجه ایران دردیدارامروز خود با سفرای شش کشور به اطلاع دولت ها متبوع آنان رسانده است که صادرات نفت ایران به این کشورها ازاول اول ماه ژوئیه سال جاری میلادی متوقف خواهد شد. ماه ژوئیه تقریباً  همزمان با پایان مهلتی است که اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو درجهت قطع خرید نفت از ایران تعیین کرده است..
خبرگزاری دولتی ایران "ایرنا" سفیرفرانسه درتهران پس از ملاقات با مقام وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده است که با پاسخ ایران به نامه خانم کاترین اشتون مسئول روابط بین المللی اتحادیه اروپا، مذاکرات پنج به علاوه یک دراسرع وقت ازسرگرفته شود
همزمان با این سخنان دیپلمات فرانسوی،  "العالم" .کانال عرب زبان تلویزیون دولتی ایران امروز گزارش داد که نامه ی موافقت ایران با ازسرگیری مذاکرات اتمی با پنج به علاوی یک تسلیم دفترخانم کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است.به گفته العالم نماینده  ایران دراین نامه خواستارعمق بخشیدن به مذاکرات دو طرف درمورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی شده است.
  دنیس راس دیپمات سرشناس آمریکائی می گوید : تحریم های اعلام شده از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی درحال عملکردن است. دنیس راس که درسال های اخیرمسئولیت مشاورت اوباما درامور خاورمیانه را برعهد ه داشته است درگفت و گو با روزنامه اسرائیلی هآرتص به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران اشاره کرده و گفته است این موضوع، که طی تنها شش هفته صورت گرفته، می تواند نمودی از حاصل عملکرد تحریم ها علیه ایران باشد. .

 دراین حال، درنیویورک ، سیلون شلوم معاون نخست وزیر اسرائیل روز گذشته دردیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواستارتشدید تحریم ها علیه ایران گردید.
سیلون شلوم دریک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل به ارباب چراید گفت: ایران باید بدون فوت وقت به برنامه ها ی اتمی خود پایان دهد.

روز چهارشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها








مخالفان دولت سوریه می گویند که یک لوله اصلی انتقال نفت در حاشیه شهر حمص منفجر شده است.
شاهدان گفته اند که دود سیاه و غلیظی حتی چندین ساعت پس از انفجار لوله نفت در منطقه دیده می شد.
رسانه های دولتی سوریه مخالفان دولت را به انفجار لوله نفت متهم کرده اند.
اما شورشیان مدعی اند که انفجار کار خود دولت بوده است. گروهی از آنها می گویند که هواپیماهای نظامی دولتی لوله را منفجر کرده اند و گروهی دیگر از مخالفان می گویند که انفجار کار توپخانه ارتش بوده است.
این لوله در طول یازده ماه گذشته که شورشهایی علیه دولت سوریه آغاز شد، چندین بار مورد هدف مخالفان قرار گرفته بود.
لوله منفجر شده، نفت خام را از میدان رمیله به پالایشگاه حمص، یکی از تنها دو پالایشگاه سوریه، انتقال می داد. این پالایشگاه سوخت دمشق و منطقه جنوبی سوریه را تامین می کند.
مخالفان دولت می گویند که در طول ده روز گذشته حدود 400 نفر در درگیریهای نیروهای دولتی با شورشیان در حمص کشته شده اند.
درگیریهایی میان مخالفان و نیروهای دولتی در شهر حماه نیز گزارش شده است .
بر اساس این گزارشها، ارتش سوریه مقادیر زیادی اسلحه در حماه کشف کرده است.








با گذشت دو هفته از اعتصاب غذای محمد صادق کبودوند فعال کرد و دبیر سازمان حقوق بشر کردستان، خانواده وی نسبت به بی‌اطلاعی از وضعیت‌اش و ادامه اعتصاب غذای او ابراز نگرانی کردند.
پریناز حسنی، همسر آقای کبودوند، با اشاره به وضعیت نامساعد همسر و بیماری فرزندش به بی بی سی فارسی گفت:" فرزندم از یک ماه پیش دچار مشکل خونی شده و وضعیتش بحرانی است.به دلیل شرایط موجود، در این دو هفته امکان ملاقات با همسرم را نداشته‌ام."
همسر این فعال کرد و زندانی سیاسی افزود:" دو هفته پیش با دادیار و همسرم در سالن ملاقات صحبت کردم، وضعیت فرزندم را توضیح دادم و از او خواهش کردم که اگر به آقای کبودوند مرخصی نمی‌دهند، همسرم را با مامور به بیمارستان ببرند تا فرزندم را که وضعیتش بحرانی است را ببیند. دادیار گفت درخواست می‌دهد اما تاکنون هیچ اقدامی نکردند. همسرم هم پس از اطلاع از وضعیت فرزندم کاملا به هم ریخته است."
خانم حسنی که پس از بازداشت و زندانی شدن نسرین ستوده وکیل آقای کبودوند پرونده همسرش را پیگیری کرده است همچنین ادامه داد: " تمام کارهای اداری را خودم انجام می‌دادم و وقت اینکه وکیل بگیرم، پیدا نکردم."
آقای کبودوند در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل "سازمان حقوق بشر کردستان" و فعالیت در آن، به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد و در زندان اوین دوران محکومیتش را می‌گذراند.
همسر محمد صدیق کبودوند، پیشتر در خصوص وضعیت او گفته بود: "همسرم سه بار سکته ناقص قلبی و مغزی داشته است.گزارش پزشکانی که ایشان را ملاقات کردند این بود که او باید بستری شود و دریچه های رگ قلبش باید عمل شود. همچنین پروستات ایشان هم باید سریعا جراحی شود."
آقای کبودوند از زمان بازداشتش تاکنون به مرخصی نیامده است.










زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ در مقیاس ریشتر، امروز ۲۶ بهمن‌ماه شرق استان تهران را لرزاند.
به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در نزدیکی شهرستان دماوند بوده است که در ۷۷ کیلومتری تهران قرار دارد.
در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ تهران سه بار لرزیده که اولین مورد آن در آذرماه، دومین مورد روز ۲۱ بهمن ماه و سومین مورد امروز بوده است.










پلیس مالزی می گوید که یک ایرانی مظنون به ارتباط با انفجارهای روز گذشته در بانکوک را بازداشت کرده است.
پلیس می گوید که در حال تحقیق از این فرد است، اما نمی تواند جزئیاتی در مورد زمان یا چگونگی بازداشت او یا احتمال استرداد او منتشر کند.
پلیس تایلند دیروز سه شنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) از وقوع چند انفجار در بانکوک، پایتخت این کشور و بازداشت دو نفر که گمان می رود ایرانی هستند در رابطه با این انفجارها خبر داده بود.
به گفته پلیس تایلند، سه مرد پس از آنکه یک وسیله انفجاری در اثر اشتباه در محل سکونت آنها منفجر شد قصد فرار داشتند، اما یکی از آنها در اثر انفجار دوم به شدت مجروح شد.










آیت الله خامنه ای و بشار اسد
آمریکا می‌گوید که نگران است تسلیحاتی که روسیه و ایران در اختیار حکومت بشار اسد می‌گذارند در سرکوب مخالفان دولت سوریه مورد استفاده قرار گیرند.
توماس کانتریمن، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین المللی و خلع سلاح امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که ایران در حال تسلیح مجدد حکومت سوریه است.
او همچنین گفت که دولت آمریکا گمان نمی کند ارسال محموله سلاح از روسیه برای حکومت بشار اسد به یافتن راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه کمک کند.
روسیه و چین اخیرا پیش نویس پیشنهادی اتحادیه عرب و مورد حمایت غرب در مورد سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند.
آقای کانتریمن همچنین در مورد سرنوشت سلاح های شیمیایی و موشک های قابل حمل ضد هوایی که به گفته او در اختیار دولت سوریه است ابراز نگرانی کرد.
او گفت: "مدت هاست که می دانیم سوریه برنامه تولید سلاح شیمیایی دارد. سوریه از معدود کشورهای جهان است که معاهده بین المللی منع استفاده از این گونه سلاح ها را امضا نکرده است".
آقای کانتریمن در عین حال تأکید کرد که هیچ نشانه ای حاکی از آن نیست که کنترل این سلاح ها از دست حکومت خارج شده باشد یا تصمیمی بر استفاده از آنها وجود داشته باشد.
او گفت که دولت آمریکا به کشورهای همسایه سوریه هشدار داده است که مواظب عبور احتمالی این سلاح ها از مرزهای خود باشند.
به گفته آقای کانتریمن، دولت سوریه ده ها هزار موشک قابل حمل ضد هوایی دارد که اگر به دست گروه های تروریستی بیفتد، ممکن است علیه هواپیماهای مسافربری به کار گرفته شود.





روسیه در دریای خزر سامانه‌ی موشکی مستقر کرد. ارتش این کشور مرکزی را از جمله برای "رصد" اوضاع ایران تاسیس کرد. کارشناسان معتقدند مسکو خود را برای شرایط پس از حمله به ایران آماده می‌کند.
نیکلای ماکاراف، رئیس ستاد ارتش روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور اعلام کرد: «مسكو در صورت وقوع هرگونه درگیری نظامی احتمالی در منطقه، گزینه‌های متفاوتی را پیش روی خود دارد.» خبرگزاری روسی ریانووستی از قول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه می‌نویسد: «ایران نقطه‌ی درد و جای حساسی است. احتمالا باید نزدیک به تابستان نوعی تصمیم‌گیری در رابطه با آن صورت بگیرد.»
"پاول فلگن‌هاور" کارشناس آلمانی مسائل نظامی روسیه معتقد است که روسیه خود را برای احتمال درگیری‌های نظامی آتی علیه ایران آماده می‌کند. وی می‌افزاید:«روسیه به دلیل ترس از به خطر افتادن منافع کشورش در قفقاز و حوزه‌ی دریای خزر چنین آمادگی را ضروری می‌داند». این کارشناس با توجه به اوضاع کنونی پیش آمده پیرامون ایران، به انتقال بیش‌تر نیروهای ارتش روسیه و تجهیزات پیشرفته به قفقاز و حوزه‌ی دریای خزر هم اشاره می‌کند.

پاول فلگن هاور، کارشناس مسائل نظامی روسسامانه‌ی موشکی در خزر
ایگور گوربول، رئیس سرویس خبری ناوگان نظامی جنوب روسیه نیز از استقرار سامانه‌ی موشكی در ساحل دریای خزر خبر داده است. خبرگزاری روسی اینترفاکس از قول این مقام روسی می‌نویسد:« در ظرف یک سال قراراست نیروی موشكی ناوگان نظامی جنوب روسیه سه پرتاب با موشک‌های جدید به اهداف فرضی انجام دهد».
این مقام روسی همچنین تاکید می‌کند: «سامانه‌ی موشکی مستقر در خزر می‌تواند حتی در شرایط آب‌وهوائی نامساعد به صورت شبانه روزی هرگونه هدفی را در سطح آب ردیابی و نابود كند.»
لئونید گوسییف، کارشناس ارشد "مرکز تحقیقات بین‌المللی دانشکده دولتی روابط بین‌الملل وزارت خارجه‌ی روسیه" در این رابطه به دویچه وله می‌گوید:«استفرار سامانه‌ی موشکی روسیه در سواحل دریای خزر با تشدید بحران در خلیج فارس مقارن بوده و روسیه نگران بحرانی شدن اوضاع پیرامون ایران است و خود را برای چنین شرایطی آماده می‌کند».

ارتش روسیه و تعقیب اوضاع ایران

ماکاراف بالاترین مقام ارتشی روسیه همچنین از تاسیس "مرکز مطالعات وزارت دفاع روسیه" نیز خبر داده است. یکی از وظایف عمده‌ی این مرکز بررسی و تحلیل اوضاع ایران خواهد بود. ماکاراف در این رابطه چنین توضیح ‌می‌دهد: «تمامی اطلاعات بطور همزمان به مرکز مطالعات وزارت دفاع خواهد رسید و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه می‌تواند اوضاع ایران را به‌صورت زنده و مستقیم تعقیب کند».
به نظر لئونید گوسییف، مطالعه درباره‌ی نیروهای درگیر از جمله وظایف مهم ارتش روسیه است. وی این اقدام روسیه را هم بخشی از آماده شدن روسیه در قبال بحرانی شدن اوضاع پیرامون ایران تلقی می‌کند.

چاره اندیشی‌ پیش از آغاز جنگ
به نظرلئونید گوسییف، کارشناس روس در مسکو، هرگونه تهاجم نظامی احتمالی علیه ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل برای روسیه فاجعه بار خواهد بود و به همین دلیل مسكو تمامی تلاش‌های خود را خواهد کرد تا چنین اقداماتی انجام نگیرد.
وی در این رابطه اضافه می‌کند: «روسیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد و با آمریکا، ناتو و همچنین با اسرائیل صحبت خواهد کرد. کشورما با اسرائیل رابطه‌ی خوبی دارد. ما با ایران از طریق دریای خزرهم مرز هستیم و بحرانی شدن اوضاع ایران در مرزهای جنوبی ما ثبات و امنیت کشورهای قفقاز را هم برهم خواهد زد.»
گوسییف اما سخنان رئیس ستاد ارتش روسیه در رابطه با "حل مسئله‌ی ایران تا تابستان" را نادرست می‌داند. وی معتقد است که "مسئله‌ی ایران" تا انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا ادامه خواهد یافت. این کارشناس همچنین تاکید دارد که غرب درگیر مشکلات سوریه است و فکر می‌کند نخست مسئله سوریه باید حل شود.

عبور ناو آمریکائی از تنگه‌ی هرمز
تحلیل‌گران و مقام‌های نظامی روس تاکید می‌کنند که اوضاع پیرامون ایران پس از تهدیدهای این کشور در تنگه هرمز بحرانی‌تر شده است. ناو هواپیمابر آبراهام لینکن نیز ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ از نزدیکی آبهای ایران در تنگه‌ی هرمز عبور کرد و وارد خلیج فارس شد.
درياسالار مارک فاکس، فرمانده‌ی ناوگان پنجم آمریکا مستقردر بحرين، پیش از این گفته بود که نيروی دريايی آمريکا، آمادگی هرگونه برخورد با ايران را دارد.

همزمان با عبور ناو آمریکائی از تنگه‌ی هرمز، رئیس ستاد ارتش روسیه هم به آمریکا هشدار داد که در صورت هرگونه تهاجم نظامی احتمالی به ایران با واكنش تندی از سوی ایران مواجه خواهد شد. وی در این رابطه همچنین گفت:«روسیه به شكلی واقع‌بینانه وضعیت پیرامون ایران را رصد می‌كند و هر گونه تحرک نیروهای خارجی در منطقه را تحت نظر دارد.»

جنگ اجتناب ناپذیر
پاول فلگن‌هاور، کارشناس مسائل نظامی روسیه با توجه به تشدید تنش‌ها وقوع جنگ را اجتناب ناپذیر می‌داند. وی در اشاره به نقش روسیه می‌گوید: «در جنگ احتمالی خلیج فارس روسیه دخالتی نخواهد کرد. اما چگونگی حمایت‌های روسیه از کشورهمسایه ایران بستگی به اوضاع داخلی روسیه خواهد داشت. روسیه منافع عظیمی در قفقاز دارد و هرگونه بی‌ثباتی در این منطقه و در حوزه‌ی دریای خزر منافع این کشور را به خطر می‌اندازد. بنابراین، ارتش روسیه وضعیت ایران را دقیق تحت نظر دارد و در صورت وقوع یک جنگ احتمالی علیه این کشور نخست از منافع خود در منطقه‌ی قفقاز و حوزه‌ی دریای خزردفاع خواهد کرد.»
فلگن‌هاور نتیجه می‌گیرد، استقرار سامانه‌ی موشکی روسیه در خزر، تاسیس مرکز مطالعات جدید ارتش این کشور و اقدامات پیشگیرانه روسیه برای جلوگیری از بروز ناآرامی در مرزهایش، از جمله نشانه‌های آماده شدن مسکو برای یک جنگ احتمالی علیه ایران است.

طاهر شیرمحمدی
تحریریه: جواد طالعی





خبرگزاری ایرنا از راه‌اندازی نخستین زنجیره سانتریفوژهای نسل جدید در نیروگاه نطنز خبر داده است. این راه اندازی پس از سوخت‌گذاری رآکتور تهران، از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور محمود احمدی‌نژاد انجام شده است.
خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده که ماشین‌های جدید غنی‌سازی در نیروگاه نطنز در مقایسه با ماشین‌های نسل قدیم دارای مزایایی از جمله «ظرفیت بالای خوراک دهی به میزان سه برابر ماشین‌های قبلی» هستند.
در گزارش ایرنا آمده که نسل جدید سانتریفوژها ساخت ایران هستند و در آن‌ها از "روتورهای کامپوزیتی" به جای "روتورهای فلزی" استفاده شده است. این خبرگزاری هم‌چنین از افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفوژ جهت غنی سازی تا سقف سه و نیم درصد در سایت نطنز یاد کرده و به نقل از مسئولان پروژه نوشته که پس از این، توان جمهوری اسلامی در زمینه تولید اورانیوم ۵ / ۳ درصد، ۵۰ درصد بیشتر می‌شود.
رونمایی از نخستین زنجیره سانتریفوژهای نسل جدید در نطنز پس از افتتاح نخستین "صفحه سوخت ۲۰ درصد تولید داخل ایران" و بارگذاری این صفحه در راکتور تحقیقاتی تهران توسط محمود احمدی‌نژاد انجام گرفت.
مقامات ایرانی می‌گویند که رآکتور تهران، ماموریت تولید دارو برای تامین نیازهای بیماران سرطانی و بیماری‌های بسیار دشوار را برعهده دارد.
پرده‌برداری از صفحه سوخت رآکتور تهران با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور، علی اکبر صالحی وزیر خارجه، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی و نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رییس جمهور برگزار شد.
احمدی‌نژاد به دلیل هم‌زمانی رونمایی از پروژه‌های هسته‌ای ایران، در مراسم راه‌اندازی نخستین زنجیره سانتریفوژهای نسل جدید در نطنز‌ از طریق ویدئو حضور یافت.

خبرگزاری ایرنا نوشته که در مراسم مربوط به راکتور تحقیقاتی تهران، سفیران و دپیلمات‌های برخی کشورها از جمله روسیه و چین، جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور، خانواده کشته‌شدگان عرصه فناوری هسته‌ای از جمله فرزند مجید شهریاری حضور داشته‌اند.
تغییر نام سایت‌های هسته‌ای ایران
خبرگزاری فارس در این میان از تغییر نام سایت‌های هسته‌ای ایران و استفاده از نام کارشناسان اتمی ایران به جای آن‌ها خبر داده است. به گزارش فارس، از این پس سایت غنی‌سازی فردو به نام "شهید مسعود علی‌محمدی"، سایت غنی‌سازی نظنز به نام  "شهید مصطفی احمدی‌روشن"، مجتمع غنی‌سازی ۵۸ سایت نطنز به نام "شهید رضا قشقایی"، پردیس مرکزی سازمان انرژی اتمی به نام "شهید شهریاری" و مجتمع پردیس مرکزی سایت تهران به نام "شهید داریوش رضایی‌نژاد" خوانده می‌شوند.
محمود احمدی‌نژاد در مراسم سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی گفته بود که به زودی جهانیان شاهد "دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران" خواهند بود.
رسانه‌های خارجی از جمله نیویورک تایمز پیش‌تر نوشته بودند که احتمالا راه‌اندازی کامل تاسیسات هسته‌ای فردو نیز از دیگر خبرهای جدید هسته‌ای ایران خواهد بود. خبر غنی‌سازی احتمالی اورانیوم در سایت زیرزمینی  فردو از نگاه این رسانه‌ها، امری تحریک‌کننده ارزیابی شده است، زیرا مقامات ایرانی پیش‌تر گفته بودند که در این مرکز کارهای پژوهشی انجام می‌شود.





اسرائیل ایران را متهم می‌کند که در انفجار چندین بمب در فاصله ۲۴ ساعت در سه پایتخت جهان دست داشته است. ایران با رد این اتهام، اسرائیل را متهم به سناریوسازی می‌کند. تنش‌های دو کشور وارد مرحله تازه‌ای شده است.
نخست‌وزیر اسرائیل ایران را به "گسترش فعالیت‌های تروریستی" و "هدف قرار دادن دیپلمات‌های بی‌گناه" در سراسر جهان متهم کرد. بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه (۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن) در جریان سخنرانی خود در پارلمان این کشور تأکید کرد که ایران در انفجارهای هند و گرجستان، که هدف آن‌ها دیپلمات‌های اسرائیلی بودند، دست ‌داشته است. وی افزود: «این خشونت‌ها اگر مهارنشوند به سایر کشورهای جهان نیز سرایت خواهند کرد.»
نخست‌وزیر اسرائیل انفجارهای شهر بانکوک را کار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: «ايران در حال بی ثبات کردن جهان است. مردم دنيا بايد اين حوادث را محکوم و خط قرمزی برای اين تجاوزگری های ايران ترسيم کنند.»

سه ایرانی مضنون به عملیات تروریستی هنگام ورود به تایلند در فرودگاه
در حالی‌که یک مقام بلندپایه اطلاعاتی تایلند هدف سه تبعه ایرانی که در بانکوک دستگیر شدند را ترور دیپلمات‌های اسرائیلی از جمله سفیر اسرائیل در بانکوک دانسته، ایران اتهام دست داشتن در انفجارهای بانکوک را رد می‌کند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهام دست داشتن ایران در انفجارهای تایلند، اسرائیل را به تلاش برای «تخریب روابط دوستانه و تاریخی بین ایران و تایلند» متهم کرد.
پیام روشن ایران به اسرائیل
برخی مفسران بر این باورند که ایران با هدف قرار دادن دیپلمات‌های اسرائیلی از ترور پژوهشگران هسته‌ای خود انتقام می‌گیرد. شیوه بمب‌گذاری در دهلی‌نو که موتورسواری یک بمب مغناطیسی را به اتومبیل دیپلمات اسرائيلی چسباند، درست ‎مشابه شیو‌ه‌ای است که پژوهشگران هسته‌ای ایران ترور شدند.
در آخرین مورد در دی‌ماه سال جاری (۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی) مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت نطنز بر اثر انفجار بمب مغناطیسی کارگذاشته شده در اتومبیلش در تهران کشته شد.
اتومبیل دیپلمات اسرائیلی در دهلی‌نو با یک بمب مغناطیسی منفجر شد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از ترور مصطفی احمدی‌روشن تأکید کرده بود که ایران ‎"هرگز از مجازات عاملان این جنایات چشم‌پوشی نخواهد کرد." مقامات ایرانی به طور مشخص اسرائیل را مسئول ترور پژوهشگران هسته‌ای ایران می‌دانند.
بوآز گانور، مدیر اجرایی موسسه بین المللی ضد تروریسم «هرتزیلیا» در اسرائیل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرده است که استفاده از این شیوه بمب‌گذاری در دهلی‌نو "پیام روشن" ایران به اسرائيل بوده است.
سازمان اطلاعات مخفی اسرائیل در پی ارتباط انفجارهای اخیر
روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست نیز در مقاله‌ی روز چهارشنبه خود نوشته است: «جنگ ایران و اسرائیل اکنون از سایه بیرون آمده است.»
نویسنده این مقاله با اشاره به انفجارهای اخیر تأکید کرده است:« تا زمانیکه این حملات موفقیت‌آمیز نباشند، برگی در دست اسرائيل برای جلب حمایت بین‌المللی برای افزایش فشار به ایران در پرونده اتمی این کشور خواهد بود.»

اسرائیل خواستار افزایش فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.
نویسنده مقاله اورشلیم پست در ادامه خاطر نشان کرده است که «سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل مشغول بررسی انفجارهای اخیر هستند و تلاش می‌کنند ارتباط سه حادثه اخیر را پیدا کنند و در نهایت قادر خواهند بود ادعای اسرائیل را ثابت کنند که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است.»





وضعیت نیروهای اپوزیسیون در سوریه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. بر اساس نشانه‌های بارز، حضور و فعالیت تروریست‌های شبکه "القاعده" در میان مبارزان راه آزادی و دموکراسی این کشور، هر روز پررنگ‌تر می‌شود.
بر اساس گزارش اپوزیسیون سوریه در داخل کشور، نیروهای ارتش بشار اسد با خودروهای زرهی و سلاح‌های ضدهوایی در صبحگاه روز ۱۵ فوریه، به سوی مناطق مسکونی شهر حما آتش گشوده‌اند. همین گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که درگیری‌های نظامی بین نیروهای موافق و مخالف رژیم دمشق در شهر حمص، برای سیزدهمین روز پیاپی ادامه دارد.
این در حالی ‌است که روز ۱۵ فوریه خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، صدور حکم برگزاری رفراندوم قانون اساسی جدید از سوی رئیس جمهور این کشور را منتشر ساخت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این همه‌پرسی قرار است، روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند) صورت گیرد.
سانا هم‌چنین گزارش داد که کمیسیون مسئول تدوین طرح قانون اساسی، پیش‌نویس قانون جدید را روز ۱۲ فوریه به بشار اسد ارائه داده است. رئیس جمهور سوریه قرار است پس از بازبینی، پیش‌نویس را ابتدا به رأی نمایندگان در پارلمان و سپس به رأی مردم بگذارد.

واکنش جهانی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با این‌حال، در صدد تنظیم بیانیه‌ای علیه رژیم دمشق است. در طرح بیانیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل، «سرکوب نیروهای مخالف از سوی رژیم سوریه و زیرپا گذاشتن موازین حقوق بشر» به عنوان دلیل محکومیت قید شده است.
قرار است طرح این قطعنامه‌ روز شانزدهم یا هفدهم فوریه (۲۷ یا ۲۸ بهمن) به رأی اعضای سازمان ملل گذارده شود. بیانیه‌‌های مجمع عمومی سازمان ملل لازم‌الاجرا نیست و تنها اعتبار سیاسی دارد. این اقدام در پی وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل صورت می‌گیرد.
در این میان شبکه تروریستی القاعده نیز رسماً از مبارزه علیه بشار اسد حمایت کرده است.

"القاعده" در کنار نیروهای اپوزیسیون
ایمن الظواهری، رهبر جدید شبکه تروریستی القاعده نیز از هم‌کیشان خود خواسته است، علیه "رژیم ضد اسلامی" اسد بجنگند. او در یک ویدئوی ۸ دقیقه‌ای به هواداران سازمان رهنمود داد که با «پول، ابراز عقیده، تبادل اطلاعات و زندگی خود» در جهت سرنگونی رژیم «خشن و سرطانی» دمشق بکوشند.
ایمن الظواهری، به ویژه سنی‌های لبنان، ترکیه، اردن و عراق را مخاطب قرار داد و از آنان خواست، «به ایمان خود به خدا متوسل» شوند و با نیروهای بشار اسد بجنگند.
کارشناسان سیاسی اعلام حمایت ایمن الظواهری را نشانه‌ی "حضور پررنگ" نیروهای القاعده در میان مخالفان سوری می‌دانند. دولت دمشق بارها اعلام کرده است که در حال مبارزه علیه "خارجی‌ها"، "تروریست‌ها" و "گروه‌های مسلح" است.

"شورای ملی سوریه" و "ارتش آزاد سوریه" که بازوی مسلح این شورا خوانده می‌شود، این اتهامات را رد می‌کنند و جنبش مخالفان را "قیامی توده‌ای" برای کسب آزادی و دموکراسی می‌داند.
با وجود این نشانه‌های بارزی از حضور هواداران القاعده در صفوف مخالفان بشار اسد دیده می‌شود. به‌گزارش یک افسر سوری در بیروت که هفته‌ی گذشته در درگیری‌های "ارتش آزاد سوریه" با نیروهای دولتی در حمص حضور داشت، "صدها جنگجوی خارجی" خود را به واحدهای "ناراضیان ارتش سوریه" که به صفوف "ارتش آزاد سوریه" پیوسته‌اند، معرفی کرده‌اند. به گفته‌ی این افسر، این داوطلبان سنی تابعیت عراق، لبنان و چند تن نیز تابعیت عربستان سعودی را داشته‌اند.‌

به نظر کارشناسان نظامی، حمله‌ی تروریستی هفته‌ی گذشته در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه،‌‌ نیز ُمهر عملیات خرابکارانه‌ی اسلام‌گرایان افراطی را بر خود دارد. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی سوریه،‌ در این عملیات بمب‌گذاری در ساختمان پلیس امنیتی ارتش سوریه ۲۸ تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شده‌اند.
هیچ سازمانی تا به‌‌حال مسئولیت این بمب‌گذاری را به عهده نگرفته است. بر اساس گمانه‌زنی‌های کارمندان دولتی آمریکا، سازمان القاعده در این خرابکاری دست داشته است. این منابع بر این باورند که بمب‌گذاری انتحاری در ۲۳ دسامبر و در ۶ ژانویه در دمشق نیز که در آن‌ها بیش از ۷۰ نفر کشته شدند، از سوی یکی از واحدهای شبکه‌ی القاعده در عراق صورت گرفته است.

دخالت "القاعده" در سوریه
کارشناسان سیاسی معتقدند که در حال حاضر دخالت در سوریه به سود شبکه القاعده است. ولفگانگ مهلبرگر، یکی از کارشناسان "آکادمی امور دفاعی کشور" در شهر وین اتریش می‌گوید: «سازمان القاعده در حال حاضر با مشکل وجهه‌ و مطرح شدن روبروست. کاملاً ممکن است که رهبری این سازمان بخواهد با انجام عملیاتی در سوریه، برخی از گروه‌های ویژه را به خود جلب کند.»
به نظر برخی از کارشناسان، اسلحه‌ی مورد نیاز سازمان القاعده از عراق تأمین می‌شود. معاون وزیر کشور عراق، عدنان الاسدی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه تأئید کرده است که قاچاق‌چیان اسلحه «بین عراق و سوریه در رفت‌ و آمدند و برای اعضای این گروه اسلحه قاچاق می‌کنند».
به گفته‌ی الاسدی، این قاچاق‌چیان با این کار خود حتی بر بهای کلاشنیکف در عراق هم افزوده‌اند. معاون وزیر کشور عراق، در این رابطه می‌گوید: «پیشتر قیمت یک AK-47 بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بود. در حال حاضر بهای آن به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار رسیده است.»
بر اساس گمانه‌زنی‌های کارشناسان، اگر نشانه‌های حضور "جنگجویان خارجی" در میان نیروهای مخالف سوریه در هفته‌های آینده افزایش یابد، نیروهای واقعی اپوزیسیون با دشوارهای فاجعه‌آمیزی روبرو خواهند بود. این نیروها بیشتر بر روی حمایت سیاسی کشورهای خارجی و پشتیبانی جامعه‌ی جهانی، کمک‌های مالی و حتی ارسال اسلحه از سوی غرب حساب می‌کنند. افزایش نشانه‌های حضور نیروهای القاعده در صفوف مبارزان کسب آزادی و دموکراسی، به معنای پایان این انتظارات است.





رئیس‌قوه قضاییه پنج نفر از متهمان پرونده اختلاس بانکی را مفسد فی‌الارض دانست. صادق لاریجانی هشدار داد که دستگاه قضایی در برخورد با فساد اقتصادی جدی است. البته تکلیف یکی متهمان اصلی این پرونده هنوز روشن نیست.
سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که محاکمه علنی متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به زودی آغاز می‌شود. همزمان، رئیس‌قوه قضاییه ۵ نفر از متهمان این پرونده را "مفسد فی‌الارض" دانست.
بنا بر ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی اگر اتهام مفسد فی‌الارض بودن یک مجرم احراز شود، حکم حد، اعدام یا قطع عضو برای او صادر خواهد شد. صادق ‌لاریجانی رئيس قوه قضائيه روز چهارشنبه (۱۵فوریه/ ۲۶ بهمن) در نشست مسئولان عالی قضايی گفت که در پرونده اختلاس بانکی برای ۳۲ نفر از متهمان کيفرخواست تهيه شده است.

صادق لاریجانی، رئیس‌قوه قضاییه از برخورد جدی با متهمان خبر دادرئیس‌قوه قضاییه افزود: «۵ نفر از متهمان اين پرونده حسب کيفرخواست صادرشده مصداق ماده يک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نيز ماده چهار قانون تشديد مجازات مرتکبين ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌‌الارض است، تشخيص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در اين خصوص شده است.»

خاوری کجاست؟
به گفته رئیس‌قوه قضائیه در پرونده اختلاس بانکی اخیر "عده زیادی "احضار شدند. صادق لاریجانی در این مورد افزود: «از ۱۱۰ نفر که اتهام داشتند تحقيقات لازم انجام گرفته که در نهايت ۳۲ نفر با صدور قرار مجرميت و کيفرخواست جهت رسيدگی به دادگاه معرفی شدند.»
پیش‌تر سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور اعلام کرده بود که دادگاه علنی متهمان پرونده اختلاس بانکی اخیر از شنبه ۲۹ بهمن‌(۱۷ فوریه) آغاز می‌شود.
غلامحسین محسنی اژه‌ای تأکید کرده بود که برای برخی متهمان هنوز کیفرخواست صادر نشده است. یکی از این متهمان مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، محمودرضا خاوری است.
محمودرضا خاوری که تابعیت دوگانه ایرانی کانادایی دارد، در پی انتشار اخباری مبنی بر اطلاع وی از اختلاس کلان بانکی، ۵ مهرماه ایران را به مقصد کانادا ترک کرد.
محمودرضا خاوری (چپ) کنار شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم مدیرعامل سابق بانک ملی ایران در کانادا خانه ۳ میلیون دلاری خود را با قیمت یک دلار به نام دختر خود کرد تا درصورت تعقیب قضائی از دست وی خارج نشود. تا کنون حکمی برای بازداشت محمود رضا خاوری صادر نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور تنها به آقای خاوری توصیه کرده بود به ایران بازگردد چون "کسانی که اتهام داشتند و به خارج از کشور رفته اند، سرنوشت خوبی پیدا نکرده اند و اگر خاوری بازگردد حداقل به نفع دنیایش خواهد بود."

"مانند بقیه مردم دنبال روزی حلال باشید"


با این که برای تعقیب قضائی خاوری هیچ اقدامی صورت نگرفته است، رئیس‌قوه قضائیه روز چهارشنبه با اشاره به دادگاه علنی متهمان اختلاس بانکی تأکید کرد:« مردم بايد ببينند و بدانند که نظام و دستگاه قضايی با کسانی که قصدشان کسب ثروت‌های بادآورده است، برخورد جدی و قاطع خواهد کرد.»
رئیس قوه قضائیه به افراد ديگری هم که در پی رانت‌خواری و ويژه‌خواری هستند توصيه کرد:«مانند بقيه مردم به دنبال روزی حلال باشند ... چرا که عاقبت رانت‌خواری آنان گرفتاری در چنگال قانون خواهد بود.»









در پی جنجالی که بر سر قطع صدور نفت ایران به شش کشور اروپایی به راه افتاده است، سرانجام وزارت‌ امور خارجه همه گزارش‌های پیشین را رد کرد. مدیرکل بخش اروپای غربی این وزارت‌خانه گفت که صدور نفت «فعلا» قطع نشده است.
روز چهارشنبه (۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن) پخش پیاپی گزارش‌های ضدونقیض درباره احضار سفیران شش کشور اروپایی و قطع صدور نفت ایران به این کشورها، سبب سردرگمی افکار عمومی در داخل ایران و جهان غرب شد. به‌دنبال انتشار این خبرها از سوی شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی و خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و مهر، سرانجام حسن تاجیک مدیرکل اداره اروپای غربی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی، در تماس با ایرنا اعلام کرد که فعلا صدور نفت به هیچیک از کشورهای اروپایی متوقف نشده است.
تاجیک گفت که وزارت‌خارجه در احضار سفیران شش کشور اروپایی، تنها پیام محکمی به آنان داده است که باید به کشورهای خود منتقل کنند. به‌گفته تاجیک، فشرده این پیام این است که اگر جمهوری اسلامی مجبور شود در واکنش به تحریم‌ها، برای کشورهای اروپایی که با ایران قرارداد دارند جایگزین‌هایی بیابد، تقصیر این کار، که اروپا را با کمبود انرژی روبرو می‌کند، با دولت‌هایی است که جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند.

قطع صدور نفت، موضوعی نیست که معمولا در انتشار خبر آن یک سیاست متمرکز عمل نکند. به همین دلیل، تغییر پیاپی خبرها ظرف چند ساعت متوالی پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است.
«اولتیماتوم تنها به چهار کشور»
پیش از انتشار اظهارات مدیرکل بخش اروپای غربی وزارت‌خارجه، خبرگزاری مهر به نقل از "یک مقام مطلع در شرکت نفت" گزارش داد که جمهوری اسلامی صدور نفت به دو کشور اروپایی هلند و فرانسه را قطع کرده و به چهار کشور دیگر تنها اولتیماتوم داده است. برپایه این گزارش، به کشورهای اسپانیا، یونان، ایتالیا و پرتغال هشدار داده شده است که اگر قراردادهای بلند مدت خود را تمدید نکنند، تحویل نفت به آن‌ها نیز قطع خواهد شد. منظور از قراردادهای بلندمدت، قراردادهایی است که مدت آن‌ها بیش از دوسال است.
پیش‌تر، شبکه ‌تلویزیونی پرس تی‌وی نیمروز چهارشنبه اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران صدور نفت به شش کشور اروپایی را قطع کرده است. برپایه این‌‌گزارش، هلند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان و پرتغال کشورهایی هستند که صدور نفت به آن‌ها قطع شده است. در پی انتشار این گزارش، خبرهای ضدونقیضی درباره توقف صدور نفت منتشر شد.
خبرگزاری رویترز، اندکی بعد از پخش گزارش پرس‌ تی‌وی نوشت که وزارت نفت ایران گزارش این شبکه تلویزیونی را تکذیب کرده است. این خبرگزاری از یک سخنگوی وزارت نفت نقل کرد:«اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود، از سوی شورای‌عالی امنیت ملی اعلام خواهد شد.» اندکی پس از انتشار گزارش رویترز، خبرگزاری مهر خبر قطع صدور نفت به دو کشور و دادن اولتیماتوم به چهار کشور دیگر را منتشر کرد.
ساعاتی پیش از انتشار خبر قطع صدور نفت، خبرگزاری‌های داخلی ایران از احضار سفیران شش کشور اروپایی اطلاع داده بودند. خبرگزاری ایسنا نوشت که سفیران اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، پیش از ظهر چهارشنبه به وزارت‌خارجه فراخوانده شدند. سفیران پرتغال، یونان و هلند نیز برای بعدازظهر احضار شده‌اند.
اخراج ایران از شبکه بانکی سویفت
رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی روز شنبه گذشته از احتمال قطع نفت به برخی کشورهای اروپایی خبر داده بود. اما این تصمیم ساعاتی پس از انتشار خبر اخراج ایران از "شبکه جهانی ارتباطات میان‌بانکی" (سویفت) اعلام شد.
به‌ گزارش خبرگزاری‌آلمان، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند ایران را از سویفت اخراج کنند. این اقدام، در کنار مشکلاتی که برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند، می‌تواند سبب افزایش بهای نفت شود. با این‌همه، آمریکا و اروپا ظاهرا مصمم هستند که برای وادار ساختن تهران به تجدیدنظر در برنامه اتمی خود، دست به این کار بزنند.
اخراج ایران از شبکه بانکی سویفت که بیش از ۸۰۰ بانک معتبر جهان را در بر می‌گیرد، دادوستدهای بین‌المللی جمهوری اسلامی را دشوارتر از آنچه هست می‌کند.
احتمال گران شدن نفت‌خام

خبر رایزنی برای اخراج ایران از شبکه جهانی ارتباطات میان بانکی جهانی، یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات ایرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی میله‌های سوخت هسته‌ای در مرکز فردو خبر دادند. غرب این اقدام را تحریکی تازه تلقی کرد. پیش‌تر اعلام شده بود که در مرکز فردو تنها کارهای پژوهشی انجام می‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دلیل اقدام مشترک آمریکا و اروپا برای اخراج ایران از شبکه سویفت آن است که دو طرف معتقدند تحریم‌های تاکنونی در وادار ساختن جمهوری اسلامی به تجدیدنظر در برنامه اتمی به‌اندازه کافی موثر نبوده است. اما دنیس‌روس مشاور پیشین باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به روزنامه هاآرتص گفته است که اثرات این تحریم‌ها به تدریج آشکار می‌شوند.

چین از ایران تخفیف می‌خواهد
به گفته دنیس‌روس، تحریم‌نفت ایران سبب شده که جمهوری خلق چین میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش دهد و خواستار تخفیف در قیمت آن شود. وی که در رسانه‌های غربی "کارشناس‌خاورمیانه" معرفی می‌شود، افزوده است:«ارزش پول ایران ظرف شش هفته گذشته به نصف رسیده است. دولت‌هایی که با چنین روندی روبرو می‌شوند، معمولا با مشکل روبرو هستند.»
برپایه اظهارات مشاور پیشین باراک اوباما، فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا تا همین حالا چنان موثر بوده است که سبب شود رهبران جمهوری اسلامی به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای تمایل نشان دهند.
همزمان با اظهارات دنیس روس، سیلوان شالوم قائم مقام نخست‌وزیر اسرائيل پس از دیدار با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شد که ایران در اندیشه تجدید حیات امپراطوری پارس، تغییر رژیم‌های منطقه و تبدیل شدن به بزرگترین قدرت منطقه‌ای است. این موقعیت باید از طریق دسترسی به بمب‌اتمی نصیب جمهوری اسلامی شود.
قائم مقام نخست‌وزیر اسرائيل افزود:«اگر جمهوری اسلامی بتواند رژیم‌های منطقه را تغییر دهد و به بمب‌اتمی دسترسی پیدا کند، به یکی از ابرقدرت‌های جهانی تبدیل خواهد شد.»
ساعاتی پس از اعلام خبر رایزنی آمریکا و اتحادیه اروپا برای اخراج جمهوری اسلامی از شبکه جهانی ارتباطات بین‌بانکی، وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی سفیران شش کشور اروپائی را احضار کرد. به‌گزارش ایسنا، هدف از احضار سفیران اروپایی، اعتراض ایران به گسترش تحریم‌ها بوده است.

تمایل تهران به دوستی با فرانسه
برپایه گزارش ایسنا، برنارد فوشه سفیر فرانسه پس از دیدار با حسن تاجیک مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت:«مقامات رسمی ایران پیامی را در ارتباط با تحریم‌های اتحادیه اروپا برای دولت فرانسه داشتند. در این پیام اعلام شده که اتحادیه اروپا علیه ایران روش درستی را اتخاذ نکرده و جمهوری اسلامی آمادگی دارد درباره موضوعات اصلی مذاکره کند.»
سفیر فرانسه، بدون اشاره به قطع صدور نفت ایران به شش کشور اروپایی، افزود:«مقامات رسمی ایرانی پیام داده‌اند که مایلند روابط میان ایران و فرانسه در سطح خوب، مستمر و بازرگانی باقی بماند.» برنارد فوشه در پاسخ به یکی از خبرنگاران تاکید کرد که خطر حمله نظامی به ایران به صورت جدی وجود دارد. وی گفت که ما مایلیم پیش از مطرح شدن گزینه نظامی مذاکرات میان طرفین برقرار شود.








وزارت خزانه داری آمریکا ابهام در تحریم نفتی ایران را برطرف کرد

 وزارت خرانه داری آمريکا روز سه شنبه ابهامی را که پس از امضای قانون مجازات بانک ها و شرکت های وارد کننده نفت از ايران بوجود آمده بود، روشن کرد. گفته می شود با اعلام مقررات جديد افزايش واردات يا حتی حفظ خريدهای کنونی نفت از ايران برای کشورهايی مانند چين  دشوار تر خواهد شد.
قانون جديد تحريم ايران که روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ با امضای باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به اجرا گذاشته شد صادرات نفت ايران را از طريق تحريم معاملات  با بانک مرکزی  ايران هدف گرفته است.
در اين قانون به رييس جمهوی آمريکا اختيار داده شده که برای جلوگيری از تاثير منفی بر بازار جهانی نفت، اجرای آن را برای مدت شش ماه به تاخير بياندازد و برخی کشورها را نيز که به طور چشمگيری واردت  نفت خام خود را از ايران  کاهش دهند، از مجازات معاف کند.
اما بلافاصله پس از امضای قانون جديد، اين سوال مطرح شد که منظور از کاهش چشمگير واردات، از نظر حجم خريد نفت از ايران است يا ارزش آن.
وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد که منظور، کاهش قابل توجه حجم واردات نفت از ايران تا پايان ماه ژوئن، اوايل تيرماه است.
رورنامه «فايننشال تايمز» چاپ لندن، با اشاره به مقرارت جديد اعلام شده، نوشته است که آمريکا می کوشد با کاهش دسترسی ايران به  ارز حاصل از درآمدهای نفتی، جمهوری اسلامی را در ارتباط با برنامه هسته ايش زير فشار بگذارد و همزمان اسرائيل را متقاعد کند که در اين زمينه جدی است.
به نوشته اين روزنامه، اما دولت اوباما در عين حال می کوشد اين قانون را به نحوی به اجرا بگذارد که سبب افزايش ناگهانی قيمت نفت و آسيب بيشتر به اقتصاد جهان و لطمه به شانس انتخابات مجدد خود در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر آمريکا نشود.
اتحاديه اروپا هم  تحريم های مشابهی را عليه بانک مرکزی ايران اعلام کرده است. روزنامه فاينشال تايمز می نويسد روشن کردن اينکه منظور از کاهش چشمگير واردات نفت، کاهش حجم آن است، اهميت زيادی دارد. چون اگر کاهش ارزش نفت وارداتی مدنظر بود در اين صورت برخی کشورها می توانستند با بهره جويی از تحر يم هايی که اتحاديه اروپا اعلام کرده، برای تخفيف گرفتن قابل توجه قيمت نفت با ايران مذاکره کنند و حجم واردات خود را نه نتها در حد جاری حفظ بلکه حتی آن را افزايش دهند.
بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا در حالی روز سه شنبه منتشر شد که شی جين پينگ، معاون رييس جمهوری چين که از او به عنوان جانشين آينده هوجين تائو نام برده می شود، برای ديداری رسمی در واشنگتن به سر می برد و سه شنبه شب با اوباما گفت و گو کرد.
موضع چين در ارتباط با تحريم واردات نفت از ايران اهميتی اساسی دارد. چين بزرگترين خريدار نفت خام ايران است و به نوشته فايننشال تايمز ظرفيت پالايش نفتی را که تاکنون به اتحاديه اروپا فروخته می شده است نيز داراست.
چين در سال گذشته ميلادی روزانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ايران خريده که حدود ۱۰ درصد کل واردات نفت خام اين کشور است.
بر پايه گزارش خبرگزاری بلومبرگ در چند هفته اخير ميزان واردات چين از ايران کاهش يافته است.
مارک پرون، تحليگر نفتی بانک «ای ان زد» در ملبورن استراليا  به خبرگزاری آشوشيتدپرس گفته است که چين با اين کار می کوشد ايران را زير فشار بگذارد تا درباره قيمت نفت خود تخفيف دهد و اگر موفق شود، ممکن است واردات اين کشور در ماه های آينده افزايش يابد.
تحليگران می گويند چين درصد است ميزان ذخاير استراتژيک خود را بالا ببرد. همزمان هند خريدار بزرگ ديگر نفت ايران در آسيا، در ماه ژانويه، وارات خود از ايران را به ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزايش داد. اين در حالی است که در سال گذشته ميلادی، اين رقم روزانه ۳۴۰ هزار بشکه بود.
به گفته تحليلگران، مشخص نيست که هند بتواند رقم وارات ماه ژانويه را حفظ کند و مشکل پرداخت بهای نفت خريده شده از ايران نيز همچنان باقی است. اما ژاپن و کره جنوبی، دو کشور ديگر که آمريکا می کوشد آنها را برای کاهش وارات نفت از ايران زير فشار بگذارد، هنوز تصميم خود را رسما اعلام نکرده اند.
کره جنوبی می گويد که موضوع را در دست بررسی دارد و نخست وزير ژاپن نيز روز جمعه گفت که  گرايش آنها به سوی کاهش وارات نفت از ايران است و آنها در جستجوی تامين نفت خود از ساير کشورهای خاورميانه هستند.
در همين حال خبرگزاری بلومبرگ می گويد که واسطه های خريد نفت خام با فرض اينکه افزايش تنش با ايران و جنگی احتمالی سبب بزرگترين اختلال در صادرات  نفت از تنگه هرمز از سال ۱۹۹۰ خواهد شد، پيش بينی می کنند که قيمت نفت برنت بين ۵ تا ۱۵ دلار برای هر بشکه افزايش خواهد يافت.








آیا رويارويی سرويس های اطلاعاتی ايران و اسرائيل شدت يافته است؟

گزارش روز دوشنبه واشنگتن پست پيرامون ترور همسر وابسته نظامی اسرائيل در دهلی، و انتشار همزمان خبر خنثی ساختن اقدام تروريستی ديگری عليه «اسحاق گربر» سفير اسرائيل در تفليس، يک روز پس از احضار جوانشير آخوندف سفير جمهوری آذربايجان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی و اعتراض نسبت به آنچه «همکاری با شبکه های جاسوسی اسرائيل» خوانده شده، نشانه بالاگرفتن رويارويی تلافی جويانه سرويس های اطلاعاتی دو کشور طی هفته های اخير است.
  روزنامه کيهان چاپ تهران که سردبير آن مشهور به داشتن مناسبات نزديک با منابع امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی است، در ۱۱ ژانويه سال جاری، پس از  ترور مصطفی احمدی روشن، کارشناس دست درکار فعاليتهای اتمی ايران، طی ياد داشتی ضمن متهم ساختن سرويسهای اطلاعاتی آمريکا، بريتانيا و اسرائيل به دست داشتن در اقدام ياد شده، مدعی شد که  «منافع رژيم صهيونيستی»  در سراسر جهان هدف قرار خواهند گرفت.
  روز بعد، روزنامه هاارتص چاپ تلاويو از قول «يرمان کوهن»، رييس سازمان امنيت داخلی اسرائيل، نوشت : «مهم نيست که اتهام دست داشتن اسرائيل در ترور کارشناسان اتمی ايران مقرون به حقيقت باشد يا خير، در هر حال ايران يک کشور بزرگ است و اجازه نخواهد داد اين گونه اقدامات ادامه يابند. آنها می خواهند مانع از ادامه ( ترورها ) بشوند، از اين لحاظ رهبران اسرائيل را وادار خواهند کرد پيش از صدور دستور ترور های ديگر، به هزينه های آن ( تلافی جويی ايران ) فکر کنند.»
  روز نامه کيهان با تاخيری نسبتا طولانی، در روز ۴ فوريه ضمن نقل مطلب ماه ژانويه روزنامه هاآرتص و اظهارات يرمان کوهن در اين مورد، بار ديگر موضوع تلافی جويی ايران عليه اسرائيل را مطرح ساخت.

روزنامه تايمز
  روز شنبه ۱۱ فوريه جاری روزنامه تايمز چاپ لندن مقاله مفصلی پيرامون حضور آزاد ماموران اطلاعاتی اسرائيل در جمهوری آذربايجان، با هدف گردآوری اطلاعات و تدارک اقدامات مخفی در داخل ايران خبر داد.
احضار سفير جمهوری آذربايجان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی، يک روز بعد از انتشار مقاله تايمز صورت گرفت و گلايه هايی را نيز برای تاخير در انجام چنين اقدامی در ساير نشريات و سايت های داخلی ايران، منجمله سايت تابناک منسوب به محسن رضايی، بر انگيخت.
  دو روز قبل از انتشار مقاله تايمز، شبکه تلويزيونی-خبری ان بی سی، از قول مقامات آمريکايی، مدعی شد که سازمان مجاهدين خلق و سازمان جاسوسی برون مرزی اسرائيل موساد  در ترور دانشمندان و کارشناسان هسته ايران همکاری دارند.
  مقاله روزنامه تايمز حاوی نقل قولهای مستند، با معرفی مصاحبه شوندگان دانشگاهی، و اعضاء سابق دولت آذربايجان بود. در مقاله ياد شده به حضور گسترده سپاه پاسداران در جمهوری آذربايجان نيز اشاره شده بود و اقدامات باز و کمتر پوششی ماموران ايرانی را با عمليات موثرتر ماموران اسرائيلی مقايسه کرده بود.
  در مقاله ياد شده از مرزهای مشترک ايران و جمهوری آذربايجان، که فرصت تردد کنترل نشده در آنها به راحتی فراهم است، به عنوان منطقه خاکستری ياد شده بود.
يک مامور سازمان اطلاعاتی اسرائيل آذربايجان را برای تدارک عمليات پنهان جاسوسی عليه ايران با نروژ در زمان جنگ عليه هيتلر مقايسه کرده و با کو را از اين لحاظ  «مرکز تغيير و تحولات سريع و عميق خوانده بود.»     

انگيزه های جمهوری آذربايجان
  بعد از بروز سردی نسبی در مناسبات ترکيه و جمهوری  آذربايجان، که تا حدود زيادی ناشی از نزديک تر شدن ترکيه به ارمنستان طی چند سال اخير است، اسرائيل تلاش کرده که فضای خالی شده را تا حد ممکن پر کند.
  عامل ديگری که در نزديک شدن اسرائيل و جمهوری آذربايجان نقش موثر داشته، مناسبات گرم جمهوری اسلامی با ارمنستان است. از اين لحاظ، باکو نزديکی به تلاويو را اقدامی متناسب در قبال مناسبات گرم تهران و ايروان ميبيند.

نياز اسرائيل به تامين انرژی، و نياز آذربايجان به افزايش ظرفيت دفاعی خود، اين نزديکی را از توجيهات بيشتری برخوردار ساخته. اسرائيل ۳۰ در صد از نفت خام مصرفی خود را از آذربايجان دريافت ميکند، و مايل به خريد گاز طبيعی از آن کشور است.
  در مقابل، اسرائيل نيرو های نظامی و امنيتی آذربايجان را آموزش داده و به آن کشور اسلحه تحويل ميدهد. ساخت يک کارخانه مونتاژ هواپيماهای بدون سرنشين در آذربايجان تازه ترين نمونه همکاری های نظامی دو کشور است.
  از اين لحاظ، و به رغم نزديکی های فرهنگی و مذهبی مردم جمهوری آذربايجان که شيعه مذهب اند، با مردم ايران، دولت آذربايجان همکاری نزديک با اسرائيل را، بی اعتنا به نارضايتی عميق جمهوری اسلامی، در جهت مصالح خود ميبيند.

سابقه ترور ها و تصوير آينده  
  عوامل اطلاعاتی-امنيتی وابسته جمهوری اسلامی طی ۳ دهه گذشته، علاوه بر تعقيب و ترور مخالفان سياسی مقيم خارج نظام، متهم به تدارک و اجرای اقدامات تروريستی عليه کشور های ديگر، بخصوص اسرائيل، نيز بوده اند.
  انفجار روز ۱۸ ژوئيه سال ۱۹۹۴ مرکز يهوديان ( ساختمان آميا ) در بوئنس آيرس پايتخت آرژانتين که به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ نفر انجاميد، قويا به جمهوری اسلامی نسبت داده شده و پرونده آن ضمن احضار تعدادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچنان در دست پيگيری است.
  طرح ترور عادل الجبير سفير عربستان سعودی در واشنگتن که موضوع آن در اکتبر ۲۰۱۱ مطرح گرديد نمونه خبر ساز ديگری است که عوامل منسوب به  جمهوری اسلامی متهم به تدارک آن شده اند.
  در اين رابطه، دو فرد ايرانی تبار و ايرانی، به نامهای منصور ارباب سيار، و غلام شکوری ( عضو ارشد سپاه ) در آمريکا به دادگاه احضار شده و پرونده آنها در دست بررسی است.
جمهوری اسلامی، در گذشته از درگير ساختن مستقيم عوامل خود در اقدامات امنيتی و يا طرحهای تروريستی خارج از کشور، تا حد امکان، پرهيز داشت.
  با اين وجود،  فشار های فزاينده عليه جمهوری اسلامی طی دو سال اخير، و افزايش تعداد ترور ها عليه دست در کاران برنامه های موشکی و اتمی جمهوری اسلامی اين روال را ظاهرا تا حدودی تحت تاثير قرار داده است.
  جمهوری اسلامی همچنين، در صورت اتخاذ تصميم،  قادر به استفاده از اتباع لبنانی و فلسطينی و هم چنين اقوام مناطق مرزی دارای ريشه مشترک با قوم های ايرانی، در اجرای طرحهای پنهانی خارج از کشور است.
  اسرائيل، نيز بجای استفاده از ماموران اسرائيلی، و به دليل آگاهی از هزينه سنگين به دام افتادن احتمالی ماموران خودی، عموما از اتباع کشور هدف در اجرای طرحهای تروريستی  استفاده ميکند.
  مجله «فارن پاليسی» ( سياست خارجی ) چاپ آمريکا در ۱۴ ژانويه سال جاری مدعی شد که ماموران اسرائيلی با آمريکايی معرفی کردن خود گروه جندالله در بلوچستان و عبدالملک ريگی را به همکاری با خود فراخوانده اند-مشابه گزارش همکاری  مجاهدين خلق با موساد در ترور کارشناسان هسته ای ايران که هفته گذشته مورد ادعای ان بی سی قرار گرفت.
  بی شک همراه با افزايش فشار های خارجی عليه جمهوری اسلامی، اقدامات تروريستی و خرابکاری در داخل ايران، مشابه ارسال کرم رايانه ای موسوم به استاکسنت، انفجار های مشکوک در مرکز موشکی ايران در کرج، و مرکز هسته ای ايران در اصفهان، و ترور دست در کاران برنامه های موشکی و اتمی، ادامه خواهد يافت.
  در مقابل اقدامات تلافی جويانه ايران نيز عليه کشور های متخاصم، بدون پذيرفتن مستقيم مسئوليت دست داشتن در آنها، همچنان پيگيری شده و رفتار های خارجی جمهوری اسلامی را خشن تر ميسازد.
 








رونمایی از پروژه‌های تازه سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران

رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه خبر دادند که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران از سه پروژه جدید هسته‌ای رونمایی کرده است.
به گفته تلویزیون دولتی ایران، پروژه نخست مربوط به فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در کارخانه‌ای در نطنز است؛ پروژه دوم، وارد کردن میله‌های سوخت هسته‌ای ساخت ایران به قلب راکتور پزشکی تهران است و پروژه سوم نیز مربوط به افتتاح نوع جدیدی از سانتریفوژهای پر سرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است.
به گزارش خبرگزاری مهر، صفحه‌های سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد «تولید ایران» عصر چهارشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه، و فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، در راکتور تحقیقاتی پنج مگاواتی تهران کار گذاشته شد.
سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که تهران «نسل چهارمی از سانتریفوژهای الیاف کربن راه‌اندازی کرده‌است که سرعت بیشتری دارند، ضایعات کمتری تولید می‌کنند و در حالی که با سرعت فراصوتی برای خالص‌سازی اورانیوم می‌چرخند فضای کمتری نسبت به مدل‌های پیشین اشغال می‌کنند.»
در حالی که منابع سوختی برای راکتور تهران که در دهه ۹۰ میلادی از آرژانتین خریداری‌شده در حال اتمام است گزارش رسانه های ایران حاکی است که ایران روز چهارشنبه توانست از صفحات سوخت ۲۰ درصدی ساخت داخل برای استفاده در این راکتور رونمایی کند.
در حالی که تحلیلگران غربی نسبت به توان فنی ایران برای تولید صفحات سوختی با غنای ۲۰ درصدی ابراز تردید کرده‌اند، تلویزیون دولتی ایران از ساخت این صفحات و هم‌چنین از موفقیت در روند غنی‌سازی بیست‌درصدی در نطنز خبر داده است.
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز شنبه، در پایان راه‌پیمایی سالگرد ۲۲ بهمن در تهران اعلام کرد: «طی روزهای آینده، دنیا شاهد رونمایی از چند دستاورد بزرگ هسته‌ای ایران خواهد بود.»
رسانه‌های داخلی ایران در میان پروژه‌های رونمایی شده از افتتاح سایت جدید غنی‌سازی در فُردو در استان قم که انتظار آن می‌رفت خبری نداده‌اند اما علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه‌شنبه به خبرگزاری ریا نووستی روسیه گفت: «تاسیسات هسته‌ای فردو وارد عملیات شده‌است و این تأسیسات تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال کار کردن است.»
منابع دیپلماتیک نیز دوشنبه هفته گذشته گفته بودند ایران فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو، در نزدیکی قم، را گسترش داده‌است.
تأسیسات فردو که در حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده، قادر به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح ۳٫۵، ۴ و ۲۰ درصد است.
سوخت راکتور پزشکی تهران قرار بود از سوی روسیه و فرانسه تأمین شود اما با شکست توافق‌های اولیه‌ای که در ماه اکتبر ۲۰۰۹ در این زمینه حاصل شده‌بود ایران کوشید تا خود به تولید و تأمین این نوع سوخت اقدام کند.
از زمانی که ایران اعلام کرد تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را به سایت فردو منتقل می‌کند، نگرانی‌ کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تشدید شده‌است.
اعلام پیشرفت‌های هسته‌ای از سوی ایران در حالی است که قدرت‌های غربی خواهان توقف این برنامه از سوی جمهوری اسلامی هستند و برای اجرای این خواسته همواره بر فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران می‌افزایند.
قدرت‌های غربی و اسرائیل در مورد اینکه این برنامه هسته‌ای ممکن است به سوی ساخت بمب اتم و تهدید هسته‌ای علیه اسرائیل سوق داده شود نگران هستند؛‌ حکومت ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.








سخنگوی اشتون: پاسخ جلیلی را دریافت کرده‌ایم

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد پاسخ نامه کا‌ترین اشتون از سوی تهران را دریافت کرده و مشغول بررسی این نامه است و متعاقبا نتیجه را اعلام خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی خانم اشتون روز چهارشنبه در بروکسل اعلام کرد نامه ایران را دریافت کرده و بررسی آن در دستور کار قرار دارد.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا هم روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد سعید جلیلی با ارسال نامه‌ای برای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن استقبال از آمادگی گروه پنج به علاوه یک برای بازگشت به گفت‌و‌گو‌ها، آمادگی تهران را برای ادامه مذاکرات اعلام کرده است.
به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در این نامه تاکید کرده که «موفقیت گفت‌و‌گو‌ها در گرو برخورد سازنده گروه پنج به علاوه یک با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود. ‌ این گزارش به جزییات دیگر مطرح شده در این نامه، اشاره‌ای نکرده است.
کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۲۹ مهرماه سال جاری در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نوشته بود اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای است، قدرت‌های جهانی آماده‌اند، ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند.
خانم اشتون که به نمایندگی از پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران گفت‌وگو می‌کند، در نامه خود همچنین تاکید کرده بودکه هرگونه مذاکره‌ای نباید تکرار مباحث گذشته باشد و دست یافتن به «نتایج ملموس» در این مذاکرات از «ضرورت» برخوردار است.
آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ سال گذشته در ترکیه بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت و دو طرف حتی حاضر به انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک نشدند.
ایران پیشتر اعلام کرده بود آماده از سرگیری گفت‌وگوهاست ولی بروکسل اعلام کرده بود تا پاسخ نامه خانم اشتون دریافت نشود و در آن پیشنهادهای سازنده‌ای نباشد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ابراز علاقه کرده بود که این بار هم ترکیه میزبان گفت‌وگوها باشد.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.
تهران از سوی دیگر در حال گفت‌وگو و مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به تازگی مذاکراتی سه روزه با هیاتی عالی رتبه از آژانس داشت. به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هنوز هیچ نتیجه قطعی از این مذاکرات به دست نیامده ولی این گفت‌وگوها قرار است ادامه یافته و دنبال شود.








روسیه: روند برنامه هسته‌ای ایران برای ما نگران‌کننده است

روز چهارشنبه همزمان با اعلام پیشرفت در سه پروژه هسته‌ای توسط رسانه‌های داخلی ایران، وزارت خارجه روسیه مصاحبه‌ای را با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه منتشر کرد که وی در این مصاحبه می‌گوید: «اینکه فاصله میان ایران و برخوردار شدن فرضی از دانش ساخت سلاح هسته‌ای در حال کم شدن است برای ما نگران‌کننده است.»
در همین روز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از تهران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و گفت‌وگوهای متوقف‌شده هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی را از سر بگیرد.
رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه از رونمایی سه پروژه جدید هسته‌ای خبر دادند. این پروژه‌ها مربوط به تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصدی و غنی‌سازی اورانیوم هستند.
مقام‌های روسی تاکنون از ابراز نگرانی‌های جدی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرده‌بودند و اظهارات تازه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، درخصوص نگرانی کشورش از مسیر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات در نوع دیدگاه روسیه به این برنامه به‌شمار بیاید.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی ریابکوف در مصاحبه خود با یک نشریه روسی که تاریخ آن ذکر نشده اما این مصاحبه روز چهارشنبه در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت که «فعلاً شواهدی مبنی بر اینکه ایران آماده باشد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را کنار بگذارد نمی‌بینم.»
وی افزود که «این شرایط برای روسیه احتمالاً هشداردهنده‌تر از بسیاری کشورهای دیگر است؛ و به این خاطر به نظر ما باید در گفت‌وگوها به نتایجی برسیم.»
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که یک ایران مسلح به سلاح اتمی مطلوب روسیه نیست چراکه ایران و روسیه همجوار هستند.
 وی در عین حال گفت هنوز شواهدی  قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.
سرگئی ریابکوف در ادامه گفت که ایران برای گفت‌وگو با شش طرف بین‌المللی این پیش‌شرط را گذاشته که حق تهران برای غنی‌سازی اورانیوم محفوظ شناخته شود.
معاون وزیر خارجه روسیه اما در این مورد افزود: «ما نمی‌توانیم این امر را بپذیریم، زیرا اصولاً شرط گذاشتن پیش از هر گفت‌وگویی غیرقابل قبول است، به‌خصوص در گفت‌وگوها بر سر چنین موضوع حساسی.»
آقای ریابکوف در عین حال نسبت به احتمال برخورد نظامی با ایران نیز هشدار داد و گفت: «برخی شاید به وضعیت کنونی به عنوان یک فرصت نگاه کنند و به حالتی منفعت‌طلبانه در مسیر تغییر حکومت در تهران گام بردارند تا بدین‌وسیله مشکلات عدیده‌ای را یکجا حل کنند، اما روسیه به چنین روندی ملحق نخواهد شد و به هر صورت درخصوص چنین گام‌هایی مسئولیت سیاسی و قانونی احساس می‌کند.»
در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه با اشاره به مناقشه هسته‌ای با ایران گفت: «علاقه‌مندیم تا ایرانیان را به همکاری با آژانس ترغیب کنیم. ما قویاً آنها را ترغیب می‌کنیم تا به گفت‌وگو بر سر موارد مشکوک و خاص ادامه بدهند.»
سرگئی لاوروف که در یک نشست خبری در لاهه هلند سخن می‌گفت افزود که: «امر مهم این است که هر آنچه که در عرصه اتمی اعلام یا انجام می‌شود باید تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.»
نگرانی قدرت‌های غربی از ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران روندی فزاینده داشته و مقام‌های اسرائیلی نیز اخیراً اظهارات مختلفی در مورد یک حمله احتمالی به تأسیسات ایران داشته‌اند.
ایران نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را تکذیب می‌کند و در مقابل تهدید حمله به تأسیسات خود تهدید به حمله‌های متقابل می‌کند.
رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه گفت که به باور او قدرت‌های غربی احتمالاً در تابستانی که پیش رو است در مورد واکنش نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «تصمیم» خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری ریانووُستی روسیه، نیکلای ماکاروف، در باره برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و نوع برخورد با آن گفت: «ایران، البته به مثابه یک نقطه زخم است. باید به‌زودی تصمیمی در قبال آن اتخاذ شود.»








بيش از ۳۵۰ کشته در آتش‌سوزی زندان هندوراس

در جریان یک آتش سوزی در زندانی در شمال هندوراس،  بيش از ۳۵۰ تن کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این آتش سوزی شامگاه سه‌شنبه در زندان «کومایاگوا» واقع در یکصد کیلومتری شمال پایتخت هندوراس روی داد. مقامات رسمی می‌گویند دستکم ۳۵۰ تن کشته شده‌اند. این زندان در کل پذیرای ۸۵۳ زندانی بوده است.
گزارش‌ها حاکی است خانواده شماری از زندانیان که نگران وضعیت وابستگان خود در زندان بودند، قصد داشتند برای کمک وارد زندان شوند که با مخالفت نیروهای پلیس روبرو شده و با آنها درگیر شدند. نیروهای پلیس هم در مقابل با شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی، سعی داشت معترضان را متفرق کند.
رییس جمهوری هندوراس وعده داده «این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهد تا دلایل و ابعاد این فاجعه تاثربار و غیرقابل قبول» مشخص شود. وی همچنین گفت مقامات فعلی زندان را تا پایان مدت بررسی، از کار تعلیق خواهد کرد.
بنا بر این گزارش یک ساعت طول کشید تا این آتش  از سوی نیروهای آتش نشانی، مهار شده و خاموش شود. به گزارش رویترز، شماری از زندانیان در سلول‌های خود به حدی سوخته‌اند که قابل شناسایی نیستند.
جوسو گارسیا، سخنگوی آتش نشانی کومایاگوا می‌گوید در درون زندان «صحنه‌ای جهنمی» برپا بوده چرا که ماموران هم باید آتش را خاموش می‌کردند و هم با صحنه تلاش زندانیان برای فرار از مهلکه روبرو شده بودند.
جوسو گارسیا در مورد اینکه چرا اقدام به نجات زندانیان گرفتار نکرده، گفت: «ما نمی‌توانستیم آنها را آزاد کنیم چرا که کلید سلول‌ها را در اختیار نداشتیم و هیچ یک از نگهبان‌هایی که کلید داشتند را هم نتوانستیم پیدا کنیم.»
یکی از زندانیانی که توانسته از شعله‌های آتش فرار کند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «من از فریاد‌ها و جیغ‌های وحشتناک دیگر زندانیان فهمیدم اتفاق وحشتناکی در حال وقوع است. تنها راه فرار برای ما این بود که سقف بالای سرمان را به شکلی باز کرده و فرار کنیم در نتیجه همه تلاش می‌کردیم به نوعی سقف شکاف داده و یا خراب کنیم.»
لوسی ماردر، مسئول تیم تحقیق و امداد کامایواگا گفت: «نمی‌توان گفت تمامی ۳۵۶ تن که گفته شده، جان سپرده‌اند. البته می‌توان بیشتر آنها‌ را کشته شده دانست ولی عده‌ای هم هستند که ممکن است فرار کرده و یا زخمی شده باشند.»
گزارش‌ها حاکی است جمعی از خانواده زندانیان در بیرون از زندان تجمع کرده و خواهان روشن شدن وضعیت وابستگان خود هستند. بیمارستان‌های پایتخت پذیرای قربانیان این حادثه است و نزدیک به ۳۰ تن با سوختگی حاد و شدید گزارش شده‌اند.
آتش نشانان می‌گویند وقتی برای کمک به داخل زندان رفتند، شاهد صحنه تیراندازی بودند در نتیجه سخت می‌توانستند کار خود را انجام دهند. رسانه‌های محلی می‌گویند پیش از گسترش آتش، در زندان شورش و اعتراض در حال برگزاری بوده است.
دانیل اورلانا، رییس اداره زندان‌های هندوراس این مسئله را تکذیب کرده و به رویترز گفته است: «ما با دوفرضیه روبرو هستیم. یکی اینکه یکی از زندانیان تشک خود را به آتش کشیده و همه چیز از آنجا شروع شده یا اینکه مشکل و نقص فنی در سیم‌های برق، باعث آتش سوزی شده باشد.»
به گزارش رویترز، هندوراس یکی از بالا‌ترین آمارهای جنایت و کشتار را دارد و زندان‌های این کشور به دلیل حضور باند‌ها و دسته‌های مختلف، پذیرای زندانیانی بیش از ظرفیت خود است.










کیهان: عزت‌الله فولادوند مروج همجنس‌بازی است

 
imageروزنامه کیهان در دوشنبه ۲۴ بهمن، عزت‌الله فولادوند مترجم آثار فلسفی، را به ترویج همجنسگرایی در ایران متهم کرده و نوشته است: «اسلام‌ستيزي فولادوند هربار در شكلي ظهور مي‌كرد.»
پیام فضلی‌نژاد، یکی از نویسندگان روزنامه کیهان، در شماره روز دوشنبه ۲۴ بهمن اتهاماتی را متوجه عزت‌الله فولادوند مترجم برجسته آثار فلسفی در ایران کرده است.
وی در یادداشت‌هایی که با عنوان «ارتش سري روشنفكران» منتشر می‌کند، به دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی اشاره کرده و نوشته است:‌ »مقالات فولادوند در روزنامه ايران (ارگان رسمي دولت) منتشر مي‌شد و يك بار با ترجمه متني از پيتر جونز، آن هم در سالگرد جشن‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي، به دولتمردان اصلاح‌طلب توصيه كرد تا با پيروي از ليبرال‌ها دغدغه اخلاق نداشته باشند و با تدوين قوانين جديدي اجازه دهند كه بيان اموري كه اخلاقاً جايز نيست، قانوناً مجاز شمرده شوند!»
فضلی‌نژاد تأکید کرده است که فولادوند «با دفاع از همجنس‌بازی» اسلام‌ستيزي می‌کند.
عزت‌الله فولادوند هفتاد و شش ساله، یکی از بزرگترین مترجمان آثار فلسفی ایران است.








خودزنی ایران: صادرات نفت به شش کشور اروپایی متوقف شد

image
در واکنش به تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، ساعاتی پیش، جمهوری اسلامی اعلام کرد که صادرات نفت به شش کشور عضو اتحادیه اروپا را متوقف کرده است.
در حالی که ایران بیست درصد از نفت خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌فروشد که در بین آنها، یونان، اسپانیا و ایتالیا خریداران اصلی محسوب می‌شوند؛ ایران صادرات نفت خود به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، یونان و فرانسه را متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «پرس‌تی‌وی» سفرای این کشورها امروز به وزارت خارجه ایران احضار شدند و در این زمینه با مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه دیدار کردند.
گفتنی است دیپلمات‌های اروپایی سوم بهمن ماه سال جاری در نشستی در بروکسل با تحریم نفت صادراتی ایران موافقت کردند و قرار شد این طرح از ماه جولای (تیرماه ۹۱) اجرا شود؛ اما ایران نیز در واکنش متقابل گفته بود در اقدامی پیش‌دستانه قبل از ماه جولای، صادرات نفت خود را به اروپا متوقف خواهد کرد که امروز این تصمیم برای این شش کشور اروپایی اتخاذ شد.
تکمیلی: قطع نفت به شش کشور اروپایی تکذیب شد
در حالی که خبرگزاری مهر خبر قطع صادرات نفت را منتشر کرد، ساعتی پیش حسن تاجیک، مدیركل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینكه اروپا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می گذارند گفت فعلا صادرات نفت به اروپا قطع نشده است.
به گزارش ایرنا آقای تاجیک با بیان این موضوع گفت «سعی كردیم در یك حركت جوانمردانه به مردم اروپا این پیام را برسانیم كه اگر از این ناحیه مشكلی متوجه آنان شود مسئولیت آن برعهده كشورهای اروپایی است.»
در همین حال دقایقی پیش رویترز گزارش داد که پس از اعلام قطع صادران نفت توسط ایران قیمت نفت به بیش از ۱۱۹ دلار در هر بشکه رسیده است که بالاترین قیمت نفت در شش ماه اخیر است.








آیت‌الله خامنه‌ای: مغزهای الکلی، ۲۲ بهمن را که دیدند فهمیدند چه خبر است

imageرهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راهپیمایی دولتی در روز ۲۲ بهمن گفت در این روز مردم «بصیرت بالایی» به خرج دادند به «صحنه» آمدند و «بر دهان دشمن کوبیدند.»
در حالی که همواره در تاریخ جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای، فردای ۲۲ بهمن از راهپیمایی دولتی مردم تشکر می‌کرد؛ این‌بار با کمی تاخیر و یک روز پس از تجمع اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن ماه، این کار را انجام داد و گفت «حضور مردم بسیار گسترده» بود، و «مغزهای الکلی و آفت دیده» دیدند که در ایران چه خبر است.
به گزارش خبرگزاری فارس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز، چهارشنبه در دیدار با مردم آذربایجان گفت: «آنهایی که در مغزهای الکلی و آفت دیده خود، خیالاتی در سر می‌پروراندند، متوجه شدند که در ایران چه خبر است و ملت قهرمان ایران چگونه در صحنه حاضر است.»
وی حضور مردم در راهپیمایی دولتی ۲۲ بهمن را «بسیار به موقع» خواند و گفت همه‌ی اینها از «بصیرت بالای مردم» نشات می‌گیرد.
خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات مجلس نهم که قرار است اسفند ماه برگزار شود اشاره کرد و گفت «مردم با حضور فراوان خود در انتخابات مجلس نهم، ضربه سخت دیگری به دشمن خواهد زد.»







طلب‌کاری به جای پاسخ گویی: سرعت پایین اینترنت، احساس کاربران است

imageبا گذشت نزدیک به یک هفته از قطعی‌های شدید ارتباطات اینترنتی در ایران، بالاخره یک مقام مسوول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره سخن گفت و بخشی از آن را گردن احساس کاربران انداخت
در حالی که سرعت اینترنت در ایران، اندکی بهتر شده و کاربران داخلی، کمی از وضعیت بحرانی این چند روز خلاصی یافته اند، این باور عمومی که این اختلالات بخاطر جلوگیری از ارتباط معترضین در آستانه دعوت به راه‌پیمایی ۲۵ بهمن بود تقویت شده است، بالاخره یک مقام مسوول در این باره سخن گفت.
علیرضا اصغریان، مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به خبرگزاری مهر گفته که «این که کاربران در باز کردن برخی سایت‌ها مشکل دارند را نمی‌توان دلیلی بر کندی سرعت اینترنت دانست.»
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی به منظور ایفای وظایف حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است.
صدور پروانه عرضه خدمات اینترنت صدور پروانه توزیع اینترنت و تعیین استاندارد‌ها از جمله وظایف این سازمان است.
مدیر کل نظارت این سازمان، درباره «مشکلات اخیر کاربران اینترنتی، برای عدم دسترسی مناسب به سایت‌های اینترنتی» گفته «کاربران اینترنت باید بدانند  چه توقعی از سرویسی که خریداری می‌کنند دارند و این که انتظارشان از رویسی که دریافت می‌کنند، چیست؟»
او گفته که این کاربران هستند که باید «بدانند که چه سرویسی خریداری می‌کنند و چه انتظاری از این سرویس دارند و چنانچه، در نحوه استفاده و کاربری خود مشکلاتی دارند باید موضوع را به رگولاتوری گزارش دهند.»
او همچنین گفته: «در برخی مواقع انتظار کاربران از سرویسی که دریافت می‌کنند بیشتر از میزان پهنای باندی است که در اختیار دارند.»
اصغریان، گفته که «نا آگاهی و دانش ناکافی» کاربران اینترنت موجب بروز برخی نارضایتی‌ها است.
او سپس درباره به اشتراک گذاشتن یک خط اینترنتی میان چند کاربراز طرف برخی شرکت‌های اینترنتی سخن گفته و افزوده است که: «بحث اینترنت بحثی احساسی نیست که کاربر احساس کند سرعتش پایین آمده است و یا خیر؛ بلکه تمامی ابزارهای سنجش سرعت اینترنت وجود دارد که به راحتی می‌توان مشخص کرد که کاربر با چه سرعتی به اینترنت دسترسی دارد.»
 مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: «اینکه برخی سایت‌ها باز نمی‌شود ربطی به سرعت اینترنت ندارد و می‌تواند از موضوعات مختلفی همچون پروکسی سیستم، اپراتور تا مشکل سرور و یا بحث‌های دیگر که در این حوزه مطرح است، ناشی شود. اما این‌که کاربران از سرعت دسترسی احساس نارضایتی می‌کنند بحث دیگری است که می‌توان با ابزارهای سنجش سرعت آن را مشخص کرد.»
وی با تاکید براینکه چنانچه کاربران در باز کردن سایت‌های اینترنتی مشکل دارند باید بررسی شود تا مشکل رفع شود، اظهار داشت: «باز شدن و نشدن یک سایت به سرعت بستگی کامل ندارد و به راحتی نمی‌شود گفت که اگر به عنوان مثال یاهو و یا گوگل باز نمی‌شود پس سرعت اینترنت مشکل دارد.»





اسید پاشی به صورت یک خبرنگار «پرس‌تی‌وی»

image
سازمان گزارش‌گران بدون مرز در وب‌سایت خود ضمن خبر دادن از «تیزاب‌پاشی» به صورت یک خبرنگار، آن را محکوم کرده و خواستار تحقیق مقامات مسوول در این زمینه و شناسایی و بازداشت عاملان این حمله شده است.
به گزارش وب‌سایت گزارشگران بدون مرز در این مورد اسید‌پاشی که در کابل روی‌داده است، پرویز صافی، فیلم‌بردار شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران، «پرس تی وی»، از سوی سه فرد ناشناس در کابل مورد حمله قرار گرفته است.
به نوشته‌ی این سایت زندگی این خبرنگار در خطر نیست و وی از ناحیه صورت و گردن با سوختگی از نوع درجه دو مجروح شده است و آسیب جدی به چشمانش وارد نشده است.
گفتنی است این دومین مورد «تیزاب‌پاشی» به خبرنگاران در یک سال اخیر علیه خبرنگاران در کابل بوده است و به گفته‌ی گزارشگران بدون مرز در سال گذشته نیز رزاق مامون، همکار بسیاری از رسانه‌های مستقل افغانستان و مجری یکی از برنامه‌های تلویزیون طلوع، در مقابل منزل خود از سوی فردی ناشناس مورد حمله قرار گرفت.





سایت «قم‌نیوز» گزارش کرد:

استقبال گسترده از روز «ولنتاین» در شهر قم

سایت «قم‌نیوز» با انتشار گزارشی در مورد برگزاری روز «ولنتاین» در میان جوانان شهر قم٬ از مسئولان و مراجع تقلید خواسته برای جلوگیری از گسترش این مراسم چاره‌ای بیابند.
این سایت روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) در گزارش خود آورده است: «هر سال در روز ولنتاین برابر با ۲۵ بهمن٬ هدیه دادن و هدیه گرفتن در شهر قم نیز مانند سایر شهر‌ها از سوی بسیاری از جوانان انجام می‌شود.»
«قم‌نیوز» به نقل از برخی فروشندگان «هدیه‌های مخصوص ولنتاین» نوشته است تمام اقلام مربوط به این روز در قم به فاصله چند روز مانده به ۲۵ بهمن به طور کامل به فروش می‌رسد.
در گزارش این سایت آمده که برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر قم به مناسبت روز «ولنتاین» بخشی از ویترین خود را به تبلیغ اجناس مربوط به این مراسم اختصاص می‌دهند.
«قم‌نیوز» در پایان٬ رواج مراسم برای روز «ولنتاین» در قم را «زنگ خطری» برای این شهر اعلام کرده که «ظاهرا کسی قصد شنیدن صدای آن را ندارد.»
قم یکی از مذهبی‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شود که مرکز اصلی مراجع تقلید و طلاب حوزه‌های علمیه است.




فضای امنیتی و شبه نظامی در مشهد

سحام نیوز: پی فراخوان سبزهای مشهد برای راهپیمایی سکوت در روز بیست و پنجم بهمن فضای امنیتی و شبیه حکومت نظای در خیابانها و میادین اصلی مشهد حاکم شده است.‏
به گزارش کلمه، از ظهر امروز نیروهای یگان ویژه، انتظامی و لباس شخصی به طرز مشهودی در خیابان های وکیل آباد، سجاد، راهنمایی و به ویژه خیابان احمدآباد مستقر شده اند.
همچنین در پی فراخوان طرح ترافیک سبز در خیابان احمدآباد، تعداد زیادی از خودروهای راهنمایی و رانندگی در این مسیر و میادین و خیابان های اطراف مستقر شده اند و از توقف خودروها ممانعت می کنند.
از دیگر تفاوت های این روز حضور نیروهای امنیتی و گشت زنی با اتوبیل های پلاک شخصی در مسیر راهپیمایی است. سرنشینان این خودروها در ترافیک بین اتومبیل ها حرکت میکنند و خودروهایی که چند جوان در آن میباشند را متوقف کرده و با پرسش و پاسخ و تهدید به خارج شدن از مسیر خیابان احمد آباد مجبور میکنند. برخی از مغازه های مسیر خیابان احمد آباد از ظهر بسته شده اند.‏
خبرنگار کلمه گزارش داده که از ساعت حدود ۴ عصر مردم در حال قدم زدن در پیداه رو ها بودند و اندک اندک به جمعیت مردم افزوده میشد. تا لحظه تنظیم خبر هیچگونه درگیری یا برخوردی بین مردم و نیروهای انتظامی روی نداده است و فقط نیروهای امنیتی از ایستادن و جمع شدن مردم جلوگیری میکنند.‏
***
حدود ساعت هشت شب ماموران یگان ویژه در سه راه راهنمایی مشهد دست کم ۵ جوان را بازداشت کردند و با ون های نیروی انتظامی به بازداشتگاه های این نیرو منتقل کردند.‏
همچنین تعدادی دیگر از مردم در تقاطع طالقانی خیابان احمد آباد بازداشت شدند. شاهدان عینی از بازداشت دست کم ۱۰ معترض در مشهد خبر میدهند.‏ گفته میشود همه بازداشت شدگان به بازداشتگاه کلانتری ناجا واقع در خیابان رضا شهر منتقل شده اند.‏
همزمان با افزایش حضور آرام مردم در پیاده روهای خیابان احمدآباد و ایجاد ترافیک سنگین در این خیابان، ده ها موتورسوار نیروهای یگان ویژه موسوم به نوپو مجهز به اسلحه های ساچمه ای و گاز اشک آور، از بین خودروهای مردم حرکت میکردند و مانور وحشت میدادند.‏ این موتورسوار ها مرتب از تقاطع های مختلف خیابان احمد آباد به تقاطع دیگری که حضور جمعیت بیشتر بود حرکت میکردند و مانع از شکلگیری جمع های گسترده مردم میشدند.‏
ترافیک شدید مردم در خیابان احمد آباد عملا امکان رفت و آمد سریع خودروهای پلیس و یگان ویژه را از بین برده بود.‏
حضور گسترده نیروهای امنیتی، یگان ویژه و پلیس در خیابان های اصلی مشهد تا ساعت هشت و نیم شب کاملا مشهود بود.‏
ایجاد فضایی شبیه حکومت نظامی در بسیاری از خیابان های مشهد باعث شد که بسیاری از مردم درباره اعتراضات مسالمت آمیز سبزها و ترس حکومت از آن و وجود اعتراضات بالقوه و بالفعل با هم صحبت کنند.‏
اعتراض آرام، همراه با سکوت و کم هزینه مردم و پادگانی کردن خیابان های مشهد از ترس اعتراضات مردمی، سند دیگری از زنده و پویا بودن جنبش سبز در مشهد و وجود اعتراضات پیدا و پنهان گسترده در سطح مردم حکایت دارد.‏


مسعود باستانی روزنامه‌نگار زندانی که در پی وخامت وضعیت سلامتی‌اش، تحت‌الحفظ به بیمارستان اعزام شده بود، به زندان برگردانده شد.
به گزارش کلمه این روزنامه‌نگار روز دوشنبه و پس از انجام آزمایشات متعدد از بیمارستان به زندان منتقل شد. سر دردهای او از نوع کلاستر و بی‌حسی دست و پا نیز به دلیل ضعف عصب
و عضله تشخیص داده شد.
مسعود باستانی در دوسال و نیم گذشته حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و خانواده او خواستار اعطای مرخصی به این روزنامه‌نگار هستند تا بقیه درمان خود را انجام دهد.



کلمه-زهرا صدر:
همسر محسن امین زاده می گوید: نگرانی خانواده و دوستان و همبندان همسرم از این است که با توجه به شرایط زندان اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد با توجه به ساختار زندان، خصوصا بند ۳۵۰ با توجه به ملاحظات و حساسیت ها سیاسی و امنیتی، تا مرحله ی اقدام و رسیدگی پزشکی مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و در این فاصله هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.
مهناز اصغر زاده، همسر محسن امین زاده، معاون وزیر امور خارجه دولت سیدمحمد خاتمی در گفتگو با کلمه با اشاره به اینکه قرار بر این بود که همسرش ۶ ماه تحت نظر پزشک باشد، گفت: قبل از اینکه ۶ ماه طول درمان ایشان تمام شود او را به بیمارستان برگرداندند و در حال حاضر وضعیت جسمی نامساعد و نگران کننده ای دارند.
به گفته ی همسر این فعال سیاسی، محسن امین زاده تا به حال چندین بار در زندان از حال رفته و هم بندان و دوستان مرتب گویند که پیگیر مرخصی استعلاجی باشد که هر لحظه ممکن است اتفاق خطرناکی برای وی بیفتد.
اما مهناز اصغرزاده با اشاره به اینکه “من چه کاری غیر از کارهای قانونی از دستم بر می آید” تاکید می کند که بارها در این مدت به دادستانی مراجعه کرده که جواب داده اند پرونده ی همسرش به سپاه مربوط می شود نه دادستانی.
وی خاطرنشان می کند که در نامه ای به دادستان شرح وضعیت محسن امین زاده را داده در آن تاکید کرده ام قبل از آنکه اتفاق غیر قابل جبرانی رخ دهد اقدامی کنید، که جوابی نگرفته است.
همسر محسن امین زاده در ادامه تصریح می کند که نگرانی خانواده و دوستان و همبندان وی از این است که با توجه به شرایط زندان اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد با توجه به ساختار زندان، خصوصا بند ۳۵۰ با توجه به ملاحظات و حساسیت ها سیاسی و امنیتی، تا مرحله ی اقدام و رسیدگی پزشکی مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و در این فاصله هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.
وی می گوید: دوستانش هر بار خبرهای بدی از وضعیت ایشان به من می دهند و مرتب به من گوشزد می کنند که وضعیت درمانگاه مناسب نیست. تجربه ی آقایان صابر و صفایی فراهانی هم آن ها را نگران تر کرده، اما من فکر میکنم ظاهرا مسئولان باز هم منتظرند اتفاق بد دیگری بیفتد تا اقدامی دیر هنگام داشته باشند.
زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین و شهادت دهندگان نامه ی مشهور، پس از شهادت هدی صابر بارها اذعان کرده اند که اگر مسئولان زندان بی توجهی نمی کردند و حاضران در بهداری اوین با مسئولیت به وضعیت جسمی آقای صابر می پرداختند وی جان خود را از دست نمی داد.
مهناز اصغرزاده با اشاره به آخرین ملاقات کابینی خود با همسرش می گوید: به شدت ضعیف شده و حال مناسبی ندارد. آریتمی قلب، کلیه ها، نوسان شدید فشار خون و کبدها روی هم رفته وضعیت جسمی همسرم را خطرناک کرده است.
وی با تاکید بر اینکه همسرش قبل از بازداشت مشکل قلب و کبد نداشته است، تصریح می کند: آریتمی قلب و مشکل کبد در زندان و به گفته ی پزشکان تحت استرس و فشار انفرادی و بازجویی ایجاد شده است.
همسر محسن امین زاده با اشاره به اینکه وضعیت روحی وی هنوز هم محکم و مقاوم است تاکید می کند که آقای امین زاده باید تحت درمان قرار بگیرد. پزشکی قانونی گفته بود که ایشان بعد از ۶ ماهت تحت نظر بودن باز هم باید به آن ها مراجعه کند تا اطمینان حاصل شود که بهبودی نسبی به دست آمده و خطر رفع شده یا خیر اما آقای امین زاده کمتر از ۳ ماه به زندان برگردانده شد بدون اینکه بهبود پیدا کرده باشد. من از مسئولان تقاضا میکنم قبل از اینکه اتفاق ناخوشایندی رخ دهد که همه را از بی توجهی پشیمان کند به این قضیه رسیدگی کنند.
محسن امین‌زاده در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت های گسترده بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و به زندان اوین بند دو الف متعلق به حفاظت اطلاعات سپاه منتقل شد و ۴ ماه را در سلول های انفرادی سپری کرد.
رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان حامی میرحسین موسوی از جمله زندانیانی بود که در دادگاه‌های گروهی بعد از انتخابات ریاست جمهوری که به دادگاه‌های «نمایشی» معروف شد، شرکت داده شد اما در دادگاه سخنی نگفت. نهایتا معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام‌های او «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با شبکه‌های خارجی عنوان شده است. علی‌رغم اعتراض او و وکیلش و ارائه دفاعیه ۴۰ صفحه‌ای دادگاه تجدیدنظر با یک سال کاهش، حکم قطعی پنج سال زندان را به او ابلاغ کرد.
معاون وزیر امور خارجه دولت سیدمحمد خاتمی اواخر سال ۸۸ به مرخصی رفت و در پی عدم موافقت با تمدید مرخصی، در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۸۹ برای اجرای حکم به زندان اوین بازگشت. در واقع دلیل بازگشت او به زندان که به سرعت نیز صورت گرفت، نگارش شکایتی علیه یک مقام امنیتی به نام سردار مشفق و قرارگاه ثارالله سپاه بود به آمران و مباشران تقلب و کودتا در انتخابات ۸۸ به همراه۶ اصلاح طلب دیگر بود. این شکایت به رئیس قوه قضاییه ارسال شد اما هیچ گاه مورد رسیدگی قرار نگرفت و به جای آن نویسندگان این شکایت نامه یک به یک به زندان بازگشتند.




روز گذشته قرار بود کیوان صمیمی برای مداوا و میثاق یزدان نژاد برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شوند اما مسئولین زندان اجازه نداده و گفته اند که از دادستانی دستور داریم فعلا زندانیان سیاسی را منتقل نکنیم.
به گزارش خبرنگار کلمه، علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر ضرورت اعزام فوری کیوان صمیمی به بیمارستان، مسئولان زندان رجایی شهر از انجام این کار ممانعت می کنند.
این زندانی سیاسی و فعال ملی مذهبی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در حبس به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.
کیوان صمیمی، روزنامه نگار زندانی، هشتم آذر ماه سال ۸۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. او یک بار آن هم در بهار سال ۸۹ از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.
کیوان صمیمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده ی نامه و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او همچنین عضویت در کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل را در پرونده کاری خود دارد. او از زندانیان سیاسی در دوران نظام شاهنشاهی بوده است.
همچنین در خبری دیگر میثاق یزدان نژاد که بنا به دستور دادستانی برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شود، در زندان رجایی شهر ماندگار شد.
این دانشجو از بیماریهای حاد رنج می برد و سال گذشته هنگامی که برای عمل جراحی از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، در آخرین لحظات از تخت بیمارستان خارج و به زندان گوهردشت کرج تبعید شد.






نامه تکان دهنده به احمد منتظری از آنچه در بند 350 اوین دیده است

مهدی خزعلی: شاید شهادت من از نفوذ منافقان در اطلاعات و سپاه کم کند

مهدی خزعلی رزمنده دوران دفاع مقدس و نویسنده منتقد در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین احمد منتظری با تشکر از پیام محبت آمیز وی،که به دستش رسیده بود تاکید کرده است: ظلمی که بر من می‌رود یک از صد برابر ستمی است که بر هم بندی‌های من روا داشته‌اند.مهدی خزعلی که بیش از ۳۷ روز است در اعتراض به رفتارهای غیر قانونی مسئولان قضایی کشور در اعتصاب غذا به سر می برد در بخشی از نامه خود با شرح آنچه این روزها از رفتار بازجویان و قاضی های دادگاه ها در بند ۳۵۰ اوین دیده است، با بیان اینکه حال می‌فهمم که والد معظم شما از چه فریاد می‌زد، خدایش رحمت کند و ریشه این ظلم را بکند، آورده است: این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟

به گزارش کلمه، مهدی خزعلی در اثر اعتصاب غذا، بسیار ضعیف شده و بر خلاف درخواست هم بندیان و دوستان و خانواده و فعالان سیاسی حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نیست.
وی تاکنون چندین بار بر اثر اعتصاب و نوسان شدید فشار، تغییر رنگ صورت و بی حالی مفرط به بهداری اوین منتقل شده اما همچنان می گوید که خود را برای شهادت آماده کرده است و اعتصاب خود را نخواهد شکست.
مهدی خزعلی به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان و نود ضربه شلاق محکوم شده است.
متن این نامه که با کمک یاران گمنام جنبش سبز، از اوین در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارجمند حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد منتظری دام عزه
پیام محبت آمیز شما واصل شد، ظلمی که بر من می‌رود یک از صد برابر ستمی است که بر هم بندی‌های من روا داشته‌اند!
در میان ما کسانی از زندانیان دهه شصت هستند که از قتل عام شهریور ۶٧ جان سالم بدر برده‌اند، وقتی از شرایط زندان‌های آن دوران سخن می‌گویند، مو بر تن انسان سیخ می‌شود، می‌گویند در سلول های انفرادی که مرا حبس کرده بودند، یک تخت سه طبقه قرار می‌دادند و ٣٠ نفر در آن جا می داده‌اند، در هر طبقه ٩ نفر چمباتمه می‌زدند و سه نفر در فضای باقیمانده جلوی در چمباتمه می‌زده‌اند. و هنگام رفتن به دستشویی زانو‌ها باز نمی شده است! (به این می‌گفتند زندان مجرد‌ها)
یا قصه قفس‌های آهنی و تابوت و کیسه حاج داوود آهنگر (رییس زندان) دهشتناک است! حال می‌فهمم اگر فریاد اعتراض پدر شما نبود، چه بر سرما می‌آمد، اینجا همه زندانیان برای والد معظم شما دعا می‌کنند وبرایش علو درجات مسئلت دارند.
بگذار جان ناقابل من نیز سبب شود تا آیین دادرسی در محکمه‌ها رعایت شود و از نفوذ عناصر ضد انقلاب و منافق در وزارت اطلاعات و سپاه کاسته شود، شاید آیندگان برای من نیز خدا بیامرزی بگویند.
شاید با شهادت من بساط بیدادگاههای انقلاب و این شعب فرمایشی و شعب تجدید نظر کذایی جمع شده و این رسوایی از دامن دستگاه قضا برچیده شود!
آنچه من به چشم خویش دیدم، کمترین حقوق متهم وزندانی در دادگاههای انقلاب رعایت نمی‌شود. بسیاری ازحق وکیل محرومند و اکثرا امکان ملاقات با وکیل ندارند، کسی اجازه خواندن پرونده خویش را برای دفاع ندارد، بدون ادله و مستندات و اقرار به صرف گزارش وزارت اطلاعات، حکم انشاء (ببخشید امضاء) می‌شود. شما را از داشتن حکم و دادنامه محروم می‌کنند، قبل از رویت حکم از شما به اجبار امضا می‌گیرند که حکم به شما ابلاغ شده است، حتی رای دادگاه را نمی‌توانی بخوانی!
سه نفر از هم اتاقی‌های مرا بدون ادله و مستندات و اقرار قاضی پیرعباسی ظرف دو دقیقه دادگاه به ١٧سال حبس محکوم کرده است و اینک از ١۴بهمن به اعتصاب غذا پیوسته‌اند.
فرد دیگری را بدون ادله و اقراریر به صرف یک ایمیل ١/۵ سطری دریافتی مجعول به اعدام محکوم کرده‌اند!
دیروز یکی ازهم بندی‌ها که توسط صلواتی دو بار به اعدام محکوم شده بود، در اعاده دادرسی آزاد شده و نزد خانواده‌اش رفت. مراسم تودیع او از زندان یکی از شاد‌ترین و بی نظیر‌ترین خاطرات شیرین همه زندانیان بود. این نشانه‌ای از دقت نظر قاضی کذایی است!
هفته گذشته جوانی را به خاطر تکذیب نکردن عقایدش که در چند بیانیه آمده بود به زندانی دیگر تبعید کردند تا باقیمانده حبس را به او و مادرش سخت گردانند!
سه تن را به جرم مسیحیت دربند کرده‌اند درحالی که کاری به سیاست و حکومت ندارند و تنی چند دیگر را به صرف عقاید مذهبی، دینی و فرقه‌ای و فارغ از سیاست به حبس‌های طویل المدت محکوم کرده‌اند و ما با آن‌ها صرف نظر از اختلاف عقایدشان از تمام حقوق شهروندی محروم کرده‌اند!
بسیاری را فقط به خاطر تسویه حساب با برخی از مسؤلان عالی رتبه نظام در بند کرده اند و با شکنجه‌های وحشتناک جسمی، روانی از آن‌ها خواسته‌اند، اعتراف‌های کذبی در ارتباط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه و اختلاس از سازمان‌های دولتی کنند، هر چند ریالی از آن سازمان کسر یا اختلاس نشده است! در شکنجه‌ها رعایت موارد دینی و اخلاقی هرگز نشده است تا جایی که عزیزان دربند شکنجه گران را به “بی‌بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها” سوگند می‌دهند و بازجو باتمسخر می‌گوید: “این حاجیه خانم کیه؟!” و در‌‌ نهایت قاضیان بیدادگاههای انقلاب آن‌ها را در محاکمه چند دقیقه‌ای بدون حضور وکیل به حبس‌های طویل المدت محکوم، و زندگیشان را متلاشی می‌کنند!
این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟ حال می‌فهمم که والد معظم شما از چه فریاد می‌زد، خدایش رحمت کند و ریشه این ظلم را بکند.
ان شاءالله
حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر
١٣٩٠/١١/٢۴
سی ششمین روز اعتصاب غذا
مهدی خزعلی
اوین بند ٣۵٠






جـــرس: در پی اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص قطعیت حکم حبس علی اکبر جوانفکر، مشاور رئیس دولت، وكیل مدافع این مقام دولتی، از اقدام وی برای اعمال ماده 18 قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب جهت اعتراض به رای محكومیت حبس 6 ماهه‌اش خبر داد.
قهرمان شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قطعی شدن محكومیت 6 ماه حبس علی‌اكبر جوانفكر در دادگاه تجدیدنظر، افزود: ما از مجاری قانونی برای اعتراض به حكم اعراض نخواهیم كرد.
وی درپاسخ به این سوال كه "آیا برای اعتراض به حكم در مرحله بالاتر اقدام كرده‌اید یا خیر؟" گفت: موكلم اعمال ماده 18 قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب را برای اعتراض به رای درخواست كرده است.
گفتنی است، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضایی، روز دوشنبه درباره پرونده علی اکبر جوانفکر، مدیر مسئول روزنامه ایران و مشاور رئیس دولت و اینكه روند رسیدگی به این پرونده چگونه است، گفته بود: درباره این پرونده باید گفت كه بیش از یك پرونده مطرح بوده و برای یكی از پرونده‌ها حكم صادر شده كه مجازات او شش ماه حبس است. شش ماه حبس نیز در مرحله تجدیدنظر خواهی قطعی شده است.





جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، بانک‌های دولتی و خصوصی 10 ماه ابتدای امسال را کمتر وام دادند و متقاضیان تسهیلات خرد را با پاسخ‌هایی چون اعتبار نداریم و بخشنامه اعطای وام هنوز ابلاغ نشده است، شرمنده خود کردند.
بر اساس گزارش همشهری، اخیرا ابلاغ بسته پولی جدید این امیدواری را ایجاد کرده بود که قفل تسهیلات بانکی باز خواهد شد و پرونده‌های بایگانی شده در صف اعطای وام قرار می‌گیرد اما عملا نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این در بسته‌تر هم شد. جالب اینکه سنت همه ساله بانک‌ها مبنی بر عدم‌پرداخت تسهیلات در 2 ماه پایانی سال بازهم امیدها را کمرنگ کرد.
به گزارش این روزنامه، هر سال در ماه‌های پایانی، بانک‌ها پرداخت تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی را به بهانه‌های مختلف متوقف می‌کنند و هشدار مقامات اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی هم تا‌کنون راهگشا نبوده است تا بازگشایی پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی به ماه‌های ابتدایی سال بعد موکول شود.

براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی بانک‌ها در 9 ماه ابتدای سال‌جاری بیش از توان خود وام داده‌اند که علت اصلی پیشی گرفتن سقف تسهیلات بانکی نسبت به منابع بانک‌ها بیشتر ناشی از اعمال سیاست‌های دستوری پولی و اعتباری بوده است.

در سال‌های اخیر به‌دلیل سرکوب سیاست‌های پولی، شبکه بانکی در جذب سپرده‌های مردم کم توان‌تر از همیشه شده است اما آزادسازی نسبی نرخ سود سپرده‌های بانکی این انتظار منطقی را ایجاد کرده که بانک‌ها بتوانند با جذب نقدینگی سرگردان، شیر اعطای وام را به روی تشنگان ایستاده در صف تسهیلات بانکی بازکنند اما...
این گزارش می افزاید هرچند ابلاغ دیرهنگام و تاخیر توأم با مقاومت دولت و اعضای شورای پول و اعتبار در مقابل آزادسازی نسبی نرخ سود سپرده‌های بانکی، باعث شده تا بانک‌ها فرصت زیادی برای جمع‌آوری پول‌های سرگردان را از دست بدهند اما یک ماه پس از آزادسازی سیاست‌های پولی به‌نظر می‌رسد بانک‌ها عزمی برای تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی ندارند.
افزون بر فعالان بخش خصوصی که سال‌جاری را با دشواری‌های زیادی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود پشت سر می‌گذرانند، بسیاری از جوانان، کارآفرینان، کسبه خرده پا و در یک کلام مردم عادی برای رفع نیازهای مالی اندک خود هم موفق به گرفتن وام و تسهیلات نشدند و الزام‌های قانونی مبنی بر آسان‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ تسهیلات خرد و ارزان قیمت با نرخ سود عقود مبادله‌ای یا همان 12 تا 14‌درصد هم عملا توسط مدیران بانک‌ها به بایگانی سپرده شد.
این گزارش می‌افزاید: تلاش توأم با وعده دولتمردان مبنی بر شفاف‌سازی‌ و آسان‌سازی‌ مسیر دریافت تسهیلات در 6 سال گذشته به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌های رنگارنگ و پرشمار تاکنون نتیجه مطلوب به همراه نداشته جز اینکه بسیاری از تسهیلات تکلیفی بانک‌ها دچار پدیده عدم‌بازگشت و معوق ماندن و بلوکه‌شدن منابع بانکی شدند و چاره‌ای پیش روی دولتمردان نماند مگر اینکه به بدهکاران بانکی همچنان ارفاق شود و برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی‌شان مهلت بگیرند.

وام‌های بانکی‌؛ بدهکاران وام‌گیرنده و حسرت در صف ماندگان
بسیاری از مردم در روزهای اخیر با اشاره به تبلیغات رنگارنگ و پرشمار بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردم با نرخ سود بالاتر این پرسش را  مطرح می‌کنند که چرا در طول 3 دهه اخیر هیچ بانکی برای اعطای تسهیلات تبلیغ نمی‌کند و چگونه است که همواره عده‌ای به هر دلیلی به راحتی می‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند ولی بسیاری از مردم برای گرفتن وام‌های خرد جهت رفع نیازهای ضروری خود باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند و دست آخر هم دست خالی و ناامید، بانک‌ها را ترک کنند؟





اخبار متناقض در خصوص قطع فوری صادرات نفت ایران به چند کشور اروپاییجـــرس: در حالی که برخی از منابع خبری گزارش داده اند که  ایران  صدور نفت خود  را به شش کشور  اروپایی کرده است، مقامات وزارت امورخاجه آن را تکذیب کرده اند.
در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، سفرای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند در تهران امروز (چهارشنبه) به وزارت خارجه دعوت شدند.
همزمان جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را به شش کشور اروپايی قطع می کند. تهران می گويد که اين تصميم در واکنش به تحريم های جديد نفتی اروپا عليه تهران اتخاذ شده است.
به گزارش فارس، در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان سفرای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند در تهران امروز (چهارشنبه) به وزارت خارجه دعوت شدند.
هنوز از جزئیات اعتراض دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و مفاد این احضاریه خبری منتشر نشده است، اما تلويزيون انگليسی زبان «پرس تی وی»، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی، در خبری فوری اعلام کرد که صادرات نفت ايران به کشورهای هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال قطع خواهد شد.
اين تصميم جمهوری اسلامی در جريان احضار روز چهارشنبه شش سفير اروپايی به وزارت امور خارجه ايران اعلام شد. وزارت امور خارجه ايران گفته بود که اين سفيران را برای گفت‌وگو درباره تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران احضار کرده است.
واحد مرکزی خبر در اين زمينه گزارش داد که وزارت خارجه با احضار سفيران شش کشور اروپايی به آنها اعلام کرد که تهران فروش نفت خود به آنها را مورد تجديدنظر قرار می دهد.
اما ساعاتی بعد خبرگزاری مهر به نقل از "یک مقام مطلع در شرکت نفت" گزارش داد که صدور نفت تنها به دو کشور اروپایی هلند و فرانسه قطع شده است و به چهار کشور اسپانیا، یونان، ایتالیا و پرتغال تنها التیماتوم داده شده است که که اگر قراردادهای بلند مدت خود را تمدید نکنند، تحویل نفت به آنها نیز قطع خواهد شد.
از طرفی دیگر حسن تاجیک، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه  در گفتگو با ایرنا قطع شدن صدور نفت را تکذیب کرد و گفت که که سفیران شش کشور اروپایی را احضار کرده و به آنها در مورد تحریم ها هشدار داده است، اما صدور نفت ایران به اروپا قطع نشده است.
به نظر می رسد که مقامات جمهوری اسلامی در زمینه تصمیم‌گیری برای قطع صدور نفت هماهنگ نیستند .
به دنبال اين تصميم ايران، قيمت نفت برنت دريای شمال با يک دلار افزايش به ۱۱۸ دلار و ۳۵ سنت رسيد. نفت وست تگزاس اينترمديت نيز با ۷۳ سانت افزايش به ۱۰۱ دلار و ۴۷ سانت به ازای هر بشکه رسيد.
وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز ۲۳ ژانويه طرح تحريم نفت ايران را تصويب کردند ولی به منظور کاهش فشار اقتصادی بيشتر به کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ به آنها فرصت داده شد که به قراردادهای موجود خود با ايران پايان دهند.
تصويب اين تحريم ها خشم مقام های جمهوری اسلامی را برانگیخت و زمزمه هايی مبنی بر قطع زودهنگام صادرات نفت به کشورهای اروپايی از سوی مقام های ايرانی مطرح شد.
احمد قلعه بانی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، در اولتيماتومی شديد خطاب به کشورهای اروپايی گفت: «يا همين حالا خريدتان را قطع و يا رابطه طولانی مدت خودتان با ايران را حفظ کنید."
رستم قاسمی، وزير نفت ايران نيز روز ۱۵ بهمن ماه از قطع صادرات نفت به کشورهايی خبر داد که به گفته وی، تصميم دارند شش ماه ديگر نفت ايران را مورد تحريم قرار دهند.
مجلس شورای اسلامی طی دو هفته اخیر در صدد تصویب طرحی برای قطع صادرات نفت به اروپا بود.




قطع مجدد تماس های تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین

خبرگزاری هرانا - امکان تماس های تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین که به تازگی برقرار شده بود، از این هفته دوباره به طور کامل قطع شده است.
گزارش منتشر شده از سوی جرس حاکی از آن است که در این بند نزدیک به دویست زندانی سیاسی نگهداری می شوند و امکان تماس های تلفنی آنها پیش از این دو تا سه دقیقه در هر ماه برای هر زندانی بود، که همین هم قطع شد.
بر اساس این گزارش، یکی از ماموران امنیتی با بریدن سیم تلفن همگانی نصب شده در بند ۳۵۰ که زندانی ها اخیرا اجازه استفاده از آن را پیدا کرده بودند، مجددا این امکان را از آنها گرفت.
گزارش ها حاکی از آنست که در دوره جدید که از حدود سه ماه پیش آغاز شده بود، هر زندانی اجازه داشت که یکبار در هرماه با خانواده اش تماس تلفنی بگیرد.
ماموران امنیتی علت قطع دوباره تماس های تلفنی را انتقال خبر زندانیان به بیرون عنوان کرده اند. این در حالی است که تمامی تلفن های زندانیان شنود می شود و خانواده های برخی از زندانیان می گویند که زندانی های شان در یک زمان دوتا سه دقیقه ای تنها فرصت حال و احوالپرسی را با خانواده خود داشته اند.
تا یک سال پیش زندانیان این بند حق داشتند روزانه با خانواده هایشان تماس تلفنی کوتاهی داشته باشند اما ناگهان مسوولان قضایی، زندانیان را از این حق قانونی خود محروم کردند .
گفتنی است، حق تماس تلفنی از حقوق اولیه و تصریح شده زندانیان در آیین نامه سازمان زندان هاست و در بندهای زندان اوین، زندانیان عادی می توانند به راحتی و هر روزه با خانواده های خود تماس تلفنی داشته باشند؛ حقی که از زندانیان سیاسی همچون بسیاری از حقوق دیگرشان سلب شده است.
هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی از حق ملاقات حضوری و مرخصی بی بهره اند و تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین نیز که زندانیان شهرستانی هستند، امکان ملاقات هفتگی با خانواده شان را هم ندارند.




دادگاه «علیرضا رجایی» برگزار شد

خبرگزاری هرانا - صبح روز چهارشنبه ۲۶ بهمن اولین جلسه ی دادگاه «علیرضا رجایی» برگزار شد.
یوسف مولایی در گفت وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دراین باره اظهار کرد: اولین جلسه دادرسی «علیرضا رجایی»، موکلم صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.
وی در خصوص اتفاقات دادگاه تصریح کرد: در دادگاه دفاعیات لازم انجام شد اما رای صادره مشخص نیست و طبق قانون دادگاه یک هفته وقت دارد که رای را صادر کند.
وکیل مدافع رجایی افزود: هم چنین دادگاه یک هفته مهلت داده است تا لایحه دفاعیه را تقدیم دادگاه کنیم. وی اتهام موکلش را عضویت در شورای فعالان ملی و مذهبی و تبلیغ علیه نظام بیان کرد.




پنج نفر از متهمان پرونده اختلاس مفسد فی الارض هستند

خبرگزاری هرانا - رئیس قوه قضاییه گفت: ۵ نفر از متهمان پرونده فساد مالی اخیر حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.
به گزارش فارس، لاریجانی با تأکید بر این‌که دستگاه قضایی نیز در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مشغول انجام وظیفه درخصوص روند برگزاری انتخابات است به فعالیت ستادهای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخباری درخصوص تخلف انتخاباتی و تبلیغات پیش از موعد برخی کاندیداها و گروه‌ها گزارش شده است و بر همین اساس اعلام می‌کنیم تمام کاندیداها و هواداران آنها بدانند که قوه قضاییه در اسرع وقت به تخلفات و جرائم انتخاباتی در چارچوب قانون رسیدگی می‌کند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به برگزاری دادگاه ۳۲ نفر از متهمان فساد مالی اخیر اشاره کرد و افزود: بعد از وقوع چنین فسادی که موجب تاسف و تاثر همه مسئولان و مردم شد، ان شاءالله با رسیدگی قاطع، سریع و عادلانه دستگاه قضایی، مرهمی بر جراحات افکار عمومی در این زمینه شود.
آملی لاریجانی با اشاره به کیفرخواست تهیه شده برای ۳۲ نفر از متهمان فساد مالی افزود: ۵ نفر از متهمان این پرونده حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.
وی اظهار داشت: دستگاه قضایی براساس مدارک و اسناد معتبر به این پرونده و تمام پرونده‌ها رسیدگی خواهد کرد و هرگز اسیر تبلیغات و جنجال‌ها نخواهد شد و همین مسئله یعنی لزوم دقت و دستیابی به اسناد و مدارک موجب طولانی شدن رسیدگی به این پرونده شد.
آملی لاریجانی افزود: در این پرونده عده زیادی احضار شدند و از ۱۱۰ نفر که اتهام داشتند تحقیقات لازم انجام گرفت که در نهایت ۳۲ نفر با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه معرفی شدند.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ‌ دادگاه این متهمان برحسب موازین شرعی و قانونی تشکیل خواهد شد و متهمان و وکلای آنان طبیعتاً از خود دفاع خواهند کرد و امیدواریم رای مناسب و عادلانه‌ای در این خصوص صادر شود.
وی گفت: مردم باید ببینند و بدانند که نظام و دستگاه قضایی در برخورد با کسانی که به دنبال فساد اقتصادی هستند و قصدشان کسب ثروت‌های بادآورده است، برخورد جدی و قاطع خواهد کرد و به افراد دیگری هم که در پی رانت‌خواری و ویژه‌خواری هستند توصیه می‌شود مانند بقیه مردم به دنبال روزی حلال باشند و از رانت‌خواری و تخلفات اقتصادی پرهیز بکنند چرا که عاقبت رانت‌خواری آنان گرفتاری در چنگال قانون خواهد بود.





دستگیری ۱۷ نفر در تجمع ۲۵ بهمن در شهر كرمان

خبرگزاری هرانا - دادستان عمومی و انقلاب کرمان از دستگیری و بازداشت تعدادی از شرکت‌کنندگان در تجمع غیر قانونی روز ۲۵ بهمن در شهر کرمان خبر داد.
به گزارش ایسنا، یدالله موحّد با اشاره به برگزاری تجمع غیرقانونی روز ۲۵ بهمن در یکی از میادین شهرکرمان گفت: هفده نفر در این تجمع دستگیر و برای هشت نفر از آنان قرار بازداشت موقت صادر و مابقی با قرار التزام آزاد شدند.
به گزارش دادگستری کرمان، وی افزود: پرونده این هشت نفر به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، اقدام علیه امنیت داخلی کشور، تبلیغ علیه نظام، برپایی تجمعات غیر قانونی و توهین به مقدسات و مسوولان نظام در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است.




۱۵ کارگر بومی در پاوه بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - در پی عدم پرداخت حقوق معوقه ۷ ماهه تعدادی ازکارگران بومی سد داریان پاوه، کارگران و اهالی روستای داریان سه روز پی در پی اقدام به تجمعات اعتراضی در بخش اداری کارفرمای این سد کرده‌اند.
به گزارش کُردپا، در پی این اعتراضات، روز گذشته ۲۵ بهمن‌ماه تعداد ۱۵ نفر از معترضین توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.
محمد صداقت عضو شورای روستای داریان، کامیل محمودی، احمد حمیدی، محسن رشیدی، فاتح محمودی، ناجح بهرامی و اکرم صدیقی از جمله‌ی بازداشت‌شدگان روز گذشته هستند.
این اقدام اهالی روستای داریان و کارگران به دلیل پرداخت حقوق معوقه ۷ ماهه‌ی آنها از سوی شرکت «کولهام» و اخراج کارگران بومی و استخدام نیروی کار غیر بومی صورت پذیرفت.
در پی این اقدام اعتراضی به دستور فرمانداری شهر پاوه حدود ۳۰۰ نفر از نیرو‌های نظامی در محل اعتراض حاضر شده و بازداشت ۱۵ نفر رقم زده شد.
این اعتراض‌ها از روز بیست و دوم تا امروز ادامه داشته است.