۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها





ارتش اسرائیل: انفجار در سایت کرج برنامه توسعه موشکی ایران را کند کرده است

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
"ژنرال بارون" رئیس واحد تحقیقات و اطلاعات ارتش اسرائیل اعلام کرده است که انفجار انبار مهمات سپاه پاسدارن در نزدیکی شهر کرج در12 نوامبر ماه جاری، برنامه توسعه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی را کند کرده است.

وی تأیید کرد که این انفجار می تواند توقف کامل تولید اینگونه موشک ها را در این سایت بدنبال داشته باشد.
با این وجود، ژنرال بارون در برابر کمیسیون دفاع و امور خارجه پارلمان اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی ایران سایت های دیگری را برای توسعه موشک های بالیستیک در اختیار دارد.
بر اساس روزنامه اسرائیلی "هاآرتض" ژنرال بارون شایعاتی را مبنی بر آنکه اسرائیل و آمریکا انفجار سایت تولید موشکهای بالیستیک سپاه پاسداران را در حوالی کرج برنامه ریزی کره اند را انکار کرد.
سردار حسن فیروز آبادی فرمانده ستاد مشترک سپاه پاسداران اخیراً اعلام کرده است که سایت سپاه که انفجار در آن رخ داده است در حال فعالیت بر روی یک محصول نظامی استثنایی بوده است که میتوانست علیه آمریکا و اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.
یادآور می شویم که در انفحار سایت سپاه پاسداران در ١٢نوامیر سردار حسن مقدم مسئول برنامه های توسعه تسلیحات سپاه به همراه ٣٥ تن دیگر جان باختند.
 



ایجاد سه منبع مالی تازه برای بسیج

بسیج مستضعفین صاحب سه منبع مالی تازه شد. بنا به طرحی که در مجلس شورای تصویب شد از این پس نه تنها سالانه نیم درصد از افزایش درآمد فروش نفت به بسیج اختصاص خواهد یافت؛ بلکه ۱۰ درصد از اعتبار مربوط به بخش جوانان و ۱۰ درصد از اعتبار سازمان‌های امدادی نیز در اختیار بسیج قرار می‌گیرد.

گفتگو با محمد رهبر، روزنامه‌نگار ساکن مالزی
 
29/11/2011
 نوشته: رضا ولی‌زاده
صبح امروز مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن از این پس هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد فروش نفت و میعانات گازی به سازمان بسیج مستضعفین اختصاص می‌یابد. دولت باید این نیم درصد را پیش از واریز کردن به حساب ذخیرۀ ارزی از طریق واریز به خزانه در اختیار بسیج قرار دهد.
همچنین دولت باید هر سال ۱۰ درصد از اعتبار بخش جوانان را به گسترش بسیج برای رویارویی‌های احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اختصاص دهد.
سومین منبع مالی تازه‌ای که برای بسیج تعریف شد اختصاص ۱۰ درصد از اعتبار سازمان‌های امدادی نظیر حلال احمر است که برای انجام عملیات‌های امداد و نجات به وسیلۀ بسیج، تعیین شده است.
طرح ایجاد منابع مالی تازه برای بسیج با ۱۱۰ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نمایندهٔ حاضر به تصویب رسید.
خبرگزاری ایسنا نوشته عبدالحسین ناصری که یکی از طراحان یک فوریتِ این طرح است، بودجۀ سالانۀ ۵۷۰ میلیاردی بسیج را یک «بودجهٔ قطره چکانی» برای انجام تکالیف بسیج دانسته است.
عیسی جعفری، که یک فوریتِی بودن این طرح را با توجه به شرایط کنونی کافی ندانست تأکید کرد: «در حالی که ۲۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای مقابله با بسیج اختصاص یافته ما می‌خواهیم تنها نیم درصد به بسیج کمک کنیم.»

محمد رهبر، روزنامه‌نگار ساکن مالزی در گفت‌و‌گو با رادیو بین‌المللی فرانسه دربارۀ تصویب طرح مجلس گفت: «این طرح احتمالا از طرف رهبری به مجلس دیکته شده است. نظام جمهوری اسلامی هم در داخل و هم از خارج از کشور با فشار بسیاری روبه روست و در افق آینده احتمال وقوع جنگی را می‌دهد و برای همین هم نیاز دارند نیروهای نظامی نظیر بسیج را تقویت کنند.»
محمد رهبر در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی منابع مالی این طرح را با توجه به تعریف مأموریت‌های مشخص ارتش و سپاه در مقابله با تهدید خارجی، به آن‌ها اختصاص نداده است، گفت: «تکلیف ارتش مشخص است، چرا که از آغاز انقلاب هم مورد سوءظن جمهوری اسلامی بوده و چندان تمایلی برای تقویت و گسترش آن وجود نداشته است. اما در مورد سپاه باید گفت در واقع این امکانات دارد در اختیار سپاه قرار می‌گیرد. بسیج جزو نیروهای پنج گانۀ سپاه محسوب می‌شود و هر امکاناتی که در اختیار بسیج قرار می‌گیرد گویی که در اختیار سپاه قرار گرفته است. جنگی که جمهوری اسلامی دارد پیش بینی می‌کند ابدا یک جنگ کلاسیک نیست و به همین دلیل سال هاست که بر روی جنگ‌های نامنظم، نامتقارن، چریکی و غیرکلاسیک برنامه ریزی می‌کنند. بنابر این بسیج به عنوان یک نیروی جنگی نامنظم بیشتر به کارشان می‌آید.»
این روزنامه‌نگار همچنین بخشی از تقویت و گسترش بسیج مستضعفین را در اعزام نیروهای استشهادی و تروریستی به خارج از ایران دانست.



کدیور
محسن کدیور احکام اعدام افراد به خاطر "توهین" به مقدسات را "ترور" و "ترویج بی قانونی" دانسته است
محسن کدیور اسلام شناس، در واکنش به حمایت محمد جواد فاضل لنکرانی از روحانیون قم از قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی، صدور فتوای "مهدور الدم" بودن افراد را"فاقد هر گونه مستند قرآنی"و برخلاف "روح قرآن" دانسته است.
آقای کدیور روز دوشنبه هفتم آذر ۱۳۹۰، در نامه ای خطاب به محمد جواد فاضل لنکرانی ضمن اشاره به فتوایی که چند سال پیش از سوی پدر او، آیت الله محمد فاضل لنکرانی در مهدور الدم دانستن این نویسنده آذربایجانی صادر شد، این گونه فتواها را مغایر اسلام و موجب "تشویق مومنان به نقض قانون" دانسته است.
در بخشی از این نامه آمده: "چگونه می توان به مذهبی باور داشت که منتقدان و مخالفانش را بدون حق دفاع قانونی و بدون برگزاری دادگاه، به ترور و اعدام محکوم می کند؟"
آیت الله فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه که در خرداد ۱۳۸۶ درگذشت، در آذر ماه ۱۳۸۵ با صدور فتوایی رافق تقی را به خاطر انتشار مطالب "توهین آمیز" مستحق مرگ دانسته بود.
رافق تقی چند روز پیش در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، هدف ضربات چاقوی افراد ناشناس قرار گرفت و پس از چهار روز در بیمارستان درگذشت.
روز گذشته فرزند آیت الله لنکرانی از قتل این نویسنده حمایت کرد و یاد پدرش را گرامی داشت.

نقد حکم اعدام سلمان رشدی

محسن کدیور در نامه خود به آقای لنکرانی، فتوای پدر او را در ادامه فتوای آیت الله خمینی درباره "مهدور الدم" دانستن سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی دانسته و مردود دانسته است.
او با تاکید بر اینکه روایات مورد استناد در توجیه اعدام توهین کنندگان به مقدسات "نمی تواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد"، نوشته است بر فرض اعتبار این روایات، بسیاری از فقهای ارشد اجرای چنین احکامی را تنها در زمان حضور پیامبر اسلام یا امامان شیعه ممکن می دانند.
آقای کدیور ضمن اشاره به اینکه سلمان رشدی و رافق تقی تنها کسانی نیستند که به پیامبر اسلام و قرآن و اسلام "اهانت" کرده اند اظهار داشته: "در این صورت مومنین و مقلدین والد [پدر] جنابعالی و دیگر مراجعی که بر همین منوال سلوک می کنند، اگر بخواهند به وظیفه شرعی خود عمل کنند می باید کشتن اینگونه افراد - یا به زبان امروزی ترور- را پیشه خود کنند".
محسن کدیور سپس به نقد نتایج عملی فتواهای مهدور الدم بودن افراد پرداخته و این گونه فتواها را باعث "وهن اسلام" و عامل رواج هرج و مرج و بی قانونی دانسته است.
بخشی از نامه محسن کدیور به محمد جواد فاضل لنکرانی
این اسلام شناس مقیم آمریکا "دادگاههای صالحه" را در هر کشوری مرجع رسیدگی به اتهامات در مورد توهین به عقاید مذهبی معرفی کرده و افزوده است: "اثبات و اجرای هر حکمی، به ویژه احکامی که با جان انسان ها سرو کار دارد منحصر در دادگاه صالحه است‫."
وی افزوده است: "در دادگاه صالحه متهم و وکیل وی حق دفاع دارند، هیات منصفه بر حکم چنین دادگاه علنی نظارت دارد‫.‬ فقیه یا مرجع تقلید در عرف حقوقی دادگاه صالحه نیست‫".
آقای کدیور تاکید کرده که مسلمانان، حتی اگر در کشورهایی زندگی می کنند که قوانین آنها توهین به مقدستات را جرم نمی دانند، باید در جهت تغییر قانون بکوشند یا برای ایجاد فرهنگ احترام به باورهای مذهبی تلاش کنند.
نویسنده این نامه در پایان، خطاب به محمدجواد فاضل لنکرانی آورده است: "بر خلاف شما من از کشته شدن این شهروند بی ادب آذری نه تنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانه او به نام اسلام و و تشییع و مرجعیت و فتوا شرمنده ام".




دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حمله به مجموعه‌های سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل بحث در مورد این موضوع را آغاز کرده است.
سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورش حمله به سفارت بریتانیا را به شدت محکوم می کند و آماده است که از همپیمانانش در شرایط سخت حمایت کند.
یک سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از وقایع امروز تهران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را "حمله ای کاملا غیر قابل قبول" خواند.
در این حال نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت و گو در مورد این وقایع را آغاز کردند.
نمایندگان کشورهای غربی خواهان صدور بیانیه ای در محکومیت حملات امروز هستند.
این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران از "رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان" ابراز تأسف کرده و گفته است که ایران قوانین و مقررات بین المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک را محترم می داند.
مقامات ایران می گویند که از قصد معترضان برای ورود به سفارت بریتانیا بی خبر بوده اند و تلاش پلیس برای جلوگیری از آن هم بی نتیجه مانده است.
پیش تر وزارت امور خارجه بریتانیا از حملات علیه دو مجموع سفارت خود در تهران به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده بود.
حمله به سفارت بریتانیا در تهراناین وزارتخانه تأکید کرده بود که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون وین، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه ها در این کشور است.

حملات

سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران بعد از ظهر امروز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت.
به نوشته واحد مرکزی خبر، "تعدادی از دانشجویان خشمگین که قصد تصرف سفارت (در خیابان فردوسی) را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شیشه های سفارت را شکستند و گوشه ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نیز آتش گرفت".
خبرگزاری جمهوری اسلامی هم خبر داد که "اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی" بریتانیا در تهاجم معترضان به باغ قلهک به مصادره آنها در آمده است و "تعدادی از اتباع بیگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نیز توسط دانشجویان محافظت می شوند".
خبرگزاری فارس چند ساعت بعد، از آزاد شدن "۶ کارمند انگلیسی که در باغ قلهک در محاصره دانشجویان بودند" توسط پلیس دیپلماتیک خبر داد.

'تلاش مقامات ایران برای خارج کردن مهاجمان'

گزارش خبرگزاری های ایران، مرتضی تمدن، استاندار تهران و احمدرضا رادان، جانشین فرمانده کل پلیس ایران در محل سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی حاضر شده اند تا دانشجویان را وادار به خروج از محوطه و ساختمان سفارت کنند.
خبرگزاری فارس از بروز درگیری شدید میان مهاجمان درون سفارت با پلیس خبر داده و نوشته است که چند پلیس مجروح شده اند و حال یکی از دانشجویان هم "وخیم" است.
در تصاویر منتشر شده از حوادث امروز، یک خودرو که در داخل محوطه سفارت به آتش کشیده شده و تعدادی از مهاجمان که مدارک و اموال را از داخل ساختمان سفارت خارج می کنند، دیده می شوند.
روابط ایران و بریتانیا در هفته های اخیر و در پی تشدید تحریم ها علیه ایران توسط دولت بریتانیا پرتنش بوده است و مجلس ایران کاهش روابط این کشور با بریتانیا را به سطح کاردار تصویب کرده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که مقامات ارشد این وزارتخانه با کاردار ایران در بریتانیا گفت و گو کرده اند و مستقیما خواهان واکنش سریع دولت ایران شده اند.
موقعیت مجموعه های سفارت بریتانیا در تهران
موقعیت مجموعه های سفارت بریتانیا در تهران
بریتانیا از شهروندان خود در ایران خواسته است که در خانه بمانند.



خبر تکمیلی/ کاخ سفید حمله به سفارت بریتانیا در تهران را شدیدا محکوم کرد

کاخ سفید واشنگتن حمله به سفارت بریتانیا در تهران در روز سه‌شنبه (۸ آذر) را به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست، از اهانت‌های بیشتر به مراکز دیپلماتیک جلوگیری کند.
به گزارش خبرگزاری رویتزر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای از ایران خواست، به الزامات بین‌المللی احترام گذاشته، این اقدام را محکوم کرده و مهاجمان را تحت پیگرد قرار دهد، به نحوی که چنین رویدادهایی دیگر تکرار نشود، چه برای سفارت بریتانیا و چه برای مراکز دیپلماتیک دیگر کشورهای خارجی در ایران.
کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرده که با بریتانیا روابط تنگاتنگ دارد و آماده است تا «در زمان‌های دشوار به کمک» متحد خود بشتابد.



خبر تکمیلی/ وزارت خارجه ایران نسبت به حمله به سفارت بریتانیا ابراز تأسف کرد

وزارت خارجه ایران طی بیانیه‌ای نسبت به حمله عده‌ای از دانشجویان به سفارت بریتانیا در تهران ابراز تأسف کرد.
در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه منتشر شده رفتار عده‌ای «معدود» از شرکت‌کنندگان این تجمع اعتراضی «غیر قابل قبول» توصیف شده است.
وزارت خارجه ایران این تجمع را که در آن به ساختمان سفارت سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب شد و عده‌ای وارد ساختمان سفارت شدند «خارج از کنترل» خواند و از مسئولین خواست، اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه را به عمل بیاورند.
در این بیانیه آمده است که «وزارت خارجه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللی و با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك ، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ايران به حفاظت و صيانت از اماكن و ماموران ديپلماتيك تاكيد می‌نمايد.»
وزارت خارجه ایران افزود: «بديهی است از طريق مجاری قانونی و مبادی ذی‌ربط موضوع مورد پيگيری قرار خواهد گرفت.»
بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی تند نشان داد. وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را «شنیع» قلمداد کرد و با اشاره به کنوانسیون وین دولت ایران را مسئول حفظ امنیت کارکنان سفارت و مدارک و متعلقات این سفارت‌خانه خواند.
طبق قوانین مندرج در کنوانسیون وین، سفارت‌‌های خارجی جزو خاک کشورها محسوب شده و کشور میزبان حق هیچ‌گونه تعرض به آن را ندارد.


حمله مجدد نیروهای بسیج به سفارت بریتانیا

مهاجمان به سفارت بریتانیا پس از برگزار کردن نماز جماعت در مقابل این سفارتخانه بار دیگر وارد سفارت شدند. شش تن از کارکنان به گروگان رفته در باغ قلهک به نماینده‌ سفارت بریتانیا تحویل داده شدند. (به‌روزشده ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه)

[به‌روز شده به ساعت ۱۸:۱۵ به وقت اروپای مرکزی]
خبرگزاری مهر می‌نویسد، حمله‌کنندگان بار دیگر با بالا رفتن از دیوار سفارت بریتانیا وارد محوطه‌ی سفارت شده‌اند.
این خبرگزاری افزود، به‌رغم تلاش نیروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان، مهاجمان پراکنده شدن از اطراف سفارت را مشروط به آزادی تمامی مهاجمانی که در داخل سفارت هستند کردند.
گالری عکس: یورش مهاجمان به سفارت بریتانیا
پیش‌تر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گزارش کرده بود که مهاجمان وابسته به سپاه پاسداران ایران چند تن از کارکنان سفارت بریتانیا را به گروگان گرفته‌اند.
خبرگزاری دولتی فارس، مدعی شد که "گروه‌های مختلف دانشجویی و مردمی از دانشگاه‌های مختلف برای حضور در خیابان های اطراف سفارت بریتانیا در تهران" حرکت کرده‌اند.

واکنش وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی
وزارت خارجه ایران طی بیانیه‌ای نسبت به حمله عده‌ای از دانشجویان به سفارت بریتانیا در تهران ابراز تأسف کرد.
در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه منتشر شده رفتار عده‌ای «معدود» از شرکت‌کنندگان این تجمع اعتراضی «غیر قابل قبول» توصیف شده است.
وزارت خارجه ایران این تجمع را که در آن به ساختمان سفارت سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب شد و عده‌ای وارد ساختمان سفارت شدند «خارج از کنترل» خواند و از مسئولین خواست، اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه را به عمل بیاورند.
در این بیانیه آمده است که «وزارت خارجه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللی و با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك ، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ايران به حفاظت و صيانت از اماكن و ماموران ديپلماتيك تاكيد می‌نمايد.»
وزارت خارجه ایران افزود: «بديهی است از طريق مجاری قانونی و مبادی ذی‌ربط موضوع مورد پيگيری قرار خواهد گرفت.»
بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی تند نشان داد. وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را «شنیع» قلمداد کرد و با اشاره به کنوانسیون وین دولت ایران را مسئول حفظ امنیت کارکنان سفارت و مدارک و متعلقات این سفارت‌خانه خواند.
طبق قوانین مندرج در کنوانسیون وین، سفارت‌‌های خارجی جزو خاک کشورها محسوب شده و کشور میزبان حق هیچ‌گونه تعرض به آن را ندارد.
مقام امنیتی: برخوردهای قاطع‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت
بر اساس این گزارش یک مقام امنیتی ضمن تشکر از احساسات "استقلال‌طلبانه دانشجویان و مردم" از آنان درخواست کرد که از حضور در اطراف مجموعه سفارت بریتانیا خودداری کنند.
این مقام امنیتی همچنین اطمینان داده است که در صورت ادامه سیاست‌های خصمانه بریتانیا، نهادهای قانونی جمهوری اسلامی برخوردهای قاطع‌تری را در دستور کار قرار خواهند داد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران «به منظور کنترل اوضاع و خروج دانشجویان از سفارت بریتانیا»، وارد این سفارتخانه شده است.
بنابر این گزارش، نیروی انتظامی ایران به حمله کنندگان بسیجی اولتیماتوم داده است تا هرچه زودتر این سفارتخانه را ترک کنند. پیش از این از حضور سردار ساجدنیا، رئیس پلیس تهران بزرگ در این محل گزارش شده بود.

هویت نامشخص مهاجمان
خبرگزاری مهر تخمین زده است که بیش از ۲۰۰ مهاجم در حال حاضر در سفارت به سر می‌برند. چند مهاجم روی سر در سفارت بریتانیا نشسته و از بقیه‌ی مهاجمان، که آن‌ها "دانشجو" خوانده است، می‌خواهند تا وارد سفارت شوند.
این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد: «تلاش نیروی انتظامی برای ممانعت دانشجویان از ورود به سفارت با توجه به تعداد بالای دانشجویان و انگیزه فراوان آن‌ها برای اعتراض به سیاست‌های دولت بریتانیا بی‌نتیجه مانده است.»
خبرگزاری‌های وابسته به حکومت ایران در گزارش‌های خود مهاجمان را با هویت‌های متفاوتی معرفی کرده‌اند. در این گزارش‌ها، از "بسیجی"، "دانشجو" و در ساعات آخر از "نیروهای مردمی" نام برده می‌شود.
به نوشته خبرگزاری‌های داخلی و خارجی تعداد تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت کمتر از هزار نفر برآورده شده است.

حضور سردار طلایی در میان مهاجمان
پیش از این گزارش شده بود که سردار مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران در جمع حمله‌کنندگان به باغ قلهک حضور یافته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، طبق رایزنی مهاجمان با مسئولانی که این خبرگزاری از آن‌ها به عنوان «مسوولان ذیربط» خوانده، موافقت کردند که با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی از این باغ خارج شوند.
همچنین بر اساس این توافق قرار است کارکنان سفارت بریتانیا در باغ قلهک که به گروگان گرفته شده بودند به دست مامورین نیروی انتظامی سپرده شوند.
خبرگزاری مهر مدعی شده اسنادی که از باغ قلهک بدست آمده طی چند روز آینده با صلاحدید مسئولان مربوطه برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

اظهارات نماینده کمیسیون امنیت ملی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این رابطه گفت که دولت بریتانیا در مواردی مانند پشتیبانی از رژیم پهلوی و گروه‌های ضدانقلاب سابقه دارد.
کاظم جلالی افزود: «انگلیسی‌ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت‌آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات آن‌ها نشان ندهند.» وی تاکید کرد که ایران در مقابل «واکنش‌های رادیکالی و تند» دولت بریتانیا واکنش مناسب نشان خواهد داد.



آمریکا و اتحادیه اروپا، فشار بر ایران را افزایش می‌دهند

در راستای شدت گرفتن تحریم‌های غرب علیه ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز دوشنبه جمهوری اسلامی را به «اقداماتی مضاعف» تهدید کردند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از دیدار با طرف‌های اروپایی در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت در حالی که درهای دیپلماسی با ایران هم‌چنان باز خواهد بود، قدرت‌های غربی توافق کردند تا فشار بر ایران را هم‌چنان افزایش دهند.
وی در این باره به خبرنگاران گفت: «توافق کردیم که فشارها را بر حکومت ایران ادامه بدهیم تا این حکومت از مسیر توسعه سلاح هسته‌ای دست بکشد، و تأکید کردیم که هم‌چنان امید به راه حل دیپلماتیک داریم، راه حلی که به ایران اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مطابق با تعهدات بین‌المللی‌اش بدهد.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از برگزاری این نشست در واشینگتن، بیانیه‌ای مشترک در این رابطه منتشر کردند.
هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درخصوص حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، در بیانیه مذکور بار دیگر بر عزم واشینگتن و بروکسل برای «حرکت به سوی راه حل دیپلماتیک» برای مناقشه هسته‌ای ایران تأکید شده‌است.
اما در ادامه این بیانیه مشترک آمده‌است «به این خاطر که ایران هم‌چنان از عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود سر باز می‌زند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری را در این رابطه در نظر دارند.»
بریتانیا، کانادا و ایالات متحده هفته گذشته تحریم‌های تازه‌ای را بر بخش‌های مالی، پتروشیمی و انرژی ایران اعمال کردند و انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا نیز پس از دیدار وزرای خارجه ایران اتحادیه در روز سه‌شنبه، تصمیم مشابهی را اتخاذ کند.
طبق اعلام قبلی، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دهم آذرماه درباره تحریم نفت ایران به گفت‌وگو بنشینند؛ تحریمی که از نظر رستم قاسمی، وزیر نفت ایران «بعید به نظر می‌رسد
موج جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده و شدت گرفته‌است. در این گزارش از احتمال قوی انجام تحقیقات بر روی ساخت سلاح هسته‌ای در ایران صحبت شده‌است؛ اتهامی که ایران آن را بی‌اساس و «مضحک» می‌داند.
کشورهای غربی نگران این هستند که برنامه هسته‌ای ایران ابعادی نظامی را با خود به همراه داشته‌باشد اما ایران این نگرانی‌ها را رد می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جام جم گفت که «استفاده از انرژی هسته‌ای به دلیل پاک‌تر و سالم‌تر بودن برای بشر مفیدتر است و ایرادهایی که از سوی قدرت‌طلبان مطرح می‌شود بیشتر موضوع سیاسی است.»
وی در این گفت‌وگو افزود: «آنها از تمامی اهرم‌ها علیه ملت ایران استفاده کرده و در واقع خودشان راه گفت‌وگو با ملت ایران را سخت می‌کنند.»
به گفته محمود احمدی‌نژاد «کسانی که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند دچار فقدان تحلیل درست بوده و مدام برای خود محدودیت ایجاد می‌کنند.»
ایران هم‌اینک با چهار دور از تحریم‌های سازمان ملل و هم‌چنین تحریم‌های یک‌جانبه از سوی شماری از کشورهای غربی روبه‌رو است که هدف از این تحریم‌ها واداشتن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم است.
بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم‌چنین به مسئله طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن اشاره کرده و بر «عزم آمریکا و اروپا برای محاکمه مرتکبان این توطئه و هم‌دستان آنان» تأکید کرده‌است.
ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که دو شهروند ایرانی به نام‌های منصور ارباب‌سیر و  غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. ادعایی که به شدت از سوی  تهران رد شده‌است.
مقام‌های قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کرده‌اند.



«تصاویر ماهواره‌ای نشانگر تخریب گسترده در پایگاه موشکی سپاه است»

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) مستقر در واشینگتن که به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار پادگان سپاه پاسداران در ملارد پرداخته می‌گوید که این انفجار ظاهراً مرتبط با موتور موشک است و بر اثر این انفجار تأسیسات سپاه در این محل «به شدت آسیب دیده‌است.»
پادگان نظامی سپاه پاسداران واقع در بیدگنه در شهرستان ملارد روز بیست و یکم آبان، دوازدهم نوامبر، محل وقوع انفجار عظیمی بود که صدای آن در مناطق مختلف تهران و البرز شنیده شد.
به دنبال وقوع این انفجار روابط عمومی سپاه ضمن اشاره به این که این انفجار هنگام «جابه‌جایی مهمات» رخ داده‌است، آمار تلفات در آن را ۲۷ نفر اعلام کرد؛ اما فهرست‌هایی که از نام کشته‌شدگان در این انفجار منتشر شده، حاکی است که این حادثه «دست‌کم ۳۶ کشته» بر جای گذاشته‌است.
در گزارش تحلیلی تصاویر ماهواره‌ای که روز دوشنبه بر روی وب‌سایت «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» منتشر شد در مورد این پایگاه  آمده‌است: «برخی از ساختمان‌ها کاملاً تخریب شده‌اند. البته بخشی از ویرانی‌هایی که در تصاویر دیده می‌شود ممکن است بر اثر تخریب کنترل‌شده ساختمان‌ها و تخلیه آوار به‌وجود آمده باشد.»
این گزارش ادامه می‌دهد: «در این محل قطعات زیادی مربوط به تجهیزات سنگین نظیر جرثقیل یا کامیون‌های تخلیه دیده نمی‌شود و مقادیر قابل توجهی از آوار هنوز در محل وجود دارد.»
در همین حال مقام‌های ارشد دفاعی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند ایالات متحده بر این باور است که اعضای سپاه پاسداران در زمان وقوع انفجار، در حال مخلوط کردن سوخت ناپایدار برای موتور یک موشک بالیستیک بزرگ بوده‌اند.
مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی نیز در گزارش خود به همین نتیجه رسیده و نوشته‌است: «ایران به هنگام وقوع این انفجار ظاهراً در این محل در حال اجرای پروسه نامطمئنی مرتبط با موتور موشک بوده‌است.»
گزارش‌ها و تصاویر مربوط به تخریب گسترده ساختمان‌های این پادگان در حالی منتشر شده‌است که حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پیش از این گفت که این انفجار «فقط تولید یک محصول تحقیقاتی در این پادگان را دو هفته عقب انداخته‌است.»
این فرمانده ارشد نظامی ایران به «محصول در دست تولید» در این پادگان اشاره نکرد، ولی پیش از گزارش «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» نیز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال آزمایش سوخت موشک‌های شهاب در این محل مطرح شده‌بود.
پیشتر یک منبع امنیتی غربی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تایم» گفته بود که موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، مسئول این انفجار بوده‌است.



رحیم صفوی در رویای فتح جهان با ساماندهی بسیجیان

امید کشتکار

imageدستیار و مشاور عالی نظامی رهبر ایران که در چند روز اخیر بسیار پرکار شده و گفته‌های متنوعی از او منتشر می‌شود، در یک سخنرانی خواستار تعمیم الگوی «بسیج» به سایر کشورهای اسلامی، در راستای فتح جهان به دست اسلام شده است.
 به گزارش فارس، رحیم صفوی در همایش مرکز مقاومت بسیج وزارت ارشاد، گفت: «بیداری اسلامی تنها یک حرف نیست. بلکه امروز نهضت‌ها و قیامهای مردم برای به دست گرفتن سرنوشت سیاسی خود، از الگوی بسیج مردمی ایران بهره می‌گیردند. امروز حضور تفکر و اندیشه بسیجی برگرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌تواند به عنوان یک الگو کارآمد در سایر کشورهای آزادی خواه که بدنبال استقلال سیاسی خود هستند، نقش اساسی داشته باشد.»
فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه اشاره کرد: «باید باور داشت که می‌توان با تعمیم الگوی بسیج و سازماندهی بسیجیان جهان اسلام، به قدرت بسیج جهان اسلام دست یافت و اسلام را فاتح جهان کرد. بسیج با عظیم‌ترین تشکل مردمی، بزرگ‌ترین پشتوانه و از ارکان قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ بسیج یک نیاز همیشگی است و باید در متن زندگی جریان داشته باشد.»
صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهار عربی و قیام‌های مردمی کشورهای منطقه گفت: «شرایط به گونه‌ای است که ملت‌های کشورهای اسلامی اسیر حاکمانی ظالم، فاسد و سرسپرده می‌باشند و امروز بهترین راه رهایی ملت‌های منطقه آزادیخواه، تمسک به قیام و فرهنگ عاشورا است و تبیین فرهنگ عاشورا می‌تواند نقش موثری در بیداری ملتهای اسلامی ایفاء کند.»
رحیم صفوی در چند روز گذشته گفته بود در صورت حمله نظامی غرب به ایران تمام خاک اسرائیل را به همراه حزب الله لبنان و گروه حماس موشک باران خواهیم کرد.
وی همچنین در جریان یک سخنرانی خواستار پیش دستی ایران برای حمله نظامی به اسرائیل و کشورهای غربی شده بود.



حمله حزب‌الله به اسرائیل؛ آیا جنگ تهران و تل‌آویو آغاز شده است؟

imageدر ساعات آغازین صبح امروز، سه‌شنبه، چندین راکت از داخل خاک لبنان به شمال اسرائیل شلیک شد و چندین ساختمان را ویران کرد. گفته می‌شود این راکت‌ها که از جنوب لبنان شلیک شده، پاسخ حزب‌الله لبنان به آنچه در ایران و سوریه می‌گذرد، است.
به گزارش یورونیوز، ارتش اسراییل می‌گوید چندین راکت از داخل خاک لبنان به شمال اسراییل شلیک شده و به چندین ساختمان آسیب وارد کرده است.
مقامات ارتش این کشور با اعلام اینکه این اصابت این راکت‌ها به شمال اسراییل تلفاتی به دنبال نداشته، دولت لبنان را مسئول هر گونه حمله از خاک لبنان به اسراییل می‌دانند.
ارتش اسراییل از دولت لبنان خواسته است هر چه سریعتر این حملات را متوقف کند.
العربیه  نیز به نقل از یک سخنگوی ارتش اسراییل گزارش داده که این حملات، اولین حمله راکتی از سال ۲۰۰۹ به بعد در این منطقه مرزی است.
پیش از آن در سال ۲۰۰۶ نیز  این حملات جنگ ۳ روزه‌ای بین اسراییل و حزب‌الله که از طرف ایران حمایت می‌شود را در پی داشت.
مرز لبنان و اسراییل طی سال‌های اخیر نسبتا آرام بوده و این منطقه شاهد درگیری بزرگی نبوده است.
حمله به شمال اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که به گفته روزنامه‌های اسرائیلی، اسرائیل در انفجار ملارد دست داشته است. همچنین دیروز صدای مهیبی در اصفهان به گوش رسید که بر اساس آن گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انفجار در تأسیسات هسته‌ای اصفهان نیز مطرح شد. 
حسن نصرالله چندی پیش در یک سخنرانی اعلام کرده بود هر گونه اقدام نظامی اسراییل علیه ایران و یا مداخلۀ نظامی در سوریه علیه دولت بشار اسد، از سوی حزب الله لبنان پاسخ داده خواهد شد.





کدامیک از این ها دانشجویند؟

Protesters enter the gate of the British embassy in Tehran

A protester walks with a poster from the British embassy in Tehran

A protesters removes the emblem of the British embassy in Tehran

A cleric spray paints graffiti inside the British embassy compound in Tehran

Iran British Embassy
Iran British Embassy

Protesters burn a British flag taken down from the British embassy in TehranPolice chase protesters as they enter the gate of the British embassy in TehranA protester ducks on the ground after being beaten by riot police outside the British embassy in Tehran


از دیوار سفارت انگلیس هم بالا رفتند

image۳۲ سال بعد از اشغال سفارت آمریکا، این بار گروهی از «دانشجویان» از دیوار یک سفارت‌خانه دیگر بالا رفتند. به دنبال تیره شدن رابطه میان جمهوری اسلامی و انگلستان، گروهی از طرفداران قطع رابطه با انگلستان امروز با وجود روبرو شدن با نیروی انتظامی، بعد از عبور از دیوار وارد سفارت این کشور شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروی انتظامی نتوانسته است در مقابل دانشجویان مقاومت کند.
این حمله پس از یک تجمع روبه‌روی سفارت بریتانیا و قرائت بیانیه‌های «اعتراضی» صورت گرفته است.
خبرگزاری‌های داخل ایران از جمله مهر و ایلنا گزارش داده‌اند که ظهر امروز «دانشجویان» در اعتراض به سياست‌های بریتانیا به داخل سفارت این کشور رفتند و مدارک موجود در این سفارتخانه را به بیرون محوطه سفارت پرتاب کردند.
بر اساس همین گزارش‌ها، هم اکنون دانشجویان با پایین کشیدن و به آتش کشیدن پرچم انگلیس، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر سر در سفارت انگلیس در تهران نصب کرده‌اند.
خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که اقدام دانشجویان در سالگرد ترور دکتر شهریاری بوده است.
به گزارش ایسنا تجمع كنندگان در اعتراض به اخبار منتشر شده از بي‌بي‌سي، فعاليت برخي تاسيسات ماهواره‌اي نصب شده در اين سفارتخانه را متوقف كردند.
تجمع کنندگان همچنین تجمع‌کنندگان تصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در دست دارند. بعد از متهم شدن نیروی قدس سپاه پاسداران به طراحی توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، میزان حساسیت‌ها نسبت به این فرمانده سپاهی بالا رفته است.
اقدام این گروه از جوانان حامی نظام به دنبال کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلستان رخ داده است. پس از تحریم بانک مرکزی از سوی انگلستان، مجلس و دولت ایران به این اقدام واکنش نشان دادند.
دو روز پیش، مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که به موجب آن روابط با بریتانیا کاهش پیدا می‌کند و سفیر این کشور طی دو هفته از ایران اخراج می‌شود. دولت بریتانیا نیز بلافاصله نسبت به این طرح واکنش نشان داد و گفت «در مشورت با شركای بین‌المللی‌ به شكلی قاطعانه» به این اقدام جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.



واکنش شدید انگلیس در خصوص حمله به سفارت این کشور

سحام نیوز: دولت بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی شدید نشان داد. وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از این حمله که روز سه‌شنبه (۸ آذر/۲۹ نوامبر) انجام شد و در آن عده‌ای از دانشجویان(نیروهای بسیجی) وارد سفارت‌‌ این کشور شده و برخی مدارک را سوزاندند به شدت خشمگین است.
به گزارش رویتزر، در این بیانیه آمده است که وزارت خارجه هنوز از جزئیات ماجرا خبر ندارد و جزئیات به مرور روشن خواهد شد.



استاندار تهران در سفارت انگلیس حضور یافت

سحام نیوز: مرتضی تمدن استاندار تهران دقایقی پیش برای بررسی وضعیت در سفارت انگلیس حضور پیدا کرد.
به گزارش فارس، درحالی که دقایقی پیش برای سومین بار جمعی از دانشجویان بسیجی وارد سفارت انگلیس شدند، مرتضی تمدن استاندار تهران و رییس شورای تامین استان برای بررسی اوضاع مقابل سفارت انگلیس حضور پیدا کرد.
تمدن در حال تلاش برای ورود به سفارت انگلیس و بررسی وضعیت و صحبت با دانشجویان بسیجی حاضر در سفارت انگلیس است.
همچنین ۶تن از کارمندان انگلیسی باغ قلهک که گزوگان گرفته شده بودند، حدود نیم ساعت پیش توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.
این کارمندان انگلیسی دقایقی پیش تحویل نماینده سفارت انگلیس در تهران شدند.




حمله به سفارت انگلیس و باغ قلهک در تهران

تصویری از حمله امروز به سفارت انگلیس
سحام نیوز: گزارش ها از تهران حاکی است که گروهی از معترضان که در مقابل سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران تجمع کرده بودند، وارد ساختمان سفارت شده اند و پرچم انگلیس را پایین کشیدند.
به گزارش بی بی سی، همچنین گزارش‌ها از تهاجم به اقامتگاه کارکنان سفارت در باغ قلهک حکایت دارد.
واحد مرکزی خبر نوشته است که “تعدادی از دانشجویان خشمگین که قصد تصرف سفارت را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شیشه های سفارت را شکستند و گوشه ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نیز آتش گرفت”.
خبرگزاری جمهوری اسلامی هم خبر داده است که “اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی” انگلیس در تهاجم معترضان به باغ قلهک به مصادره آنها در آمده است و “تعدادی از اتباع بیگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نیز توسط دانشجویان محافظت می شوند”.
وزارت امور خارجه انگلیس از این حملات به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.
این وزارتخانه تأکید کرده است که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون وین، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه ها در این کشور است و بنابراین از این دولت انتظار دارد که به سرعت وضعیت را مهار کند و سلامت کارکنان سفارت و امنیت ساختمان ها را تضمین نماید.
خبرگزاری فارس نوشته است که مأموران نیروی انتظامی نتوانستند جلوی مهاجمان به مجموعه سفارت انگلیس در خیابان فردوسی را بگیرند.
خبرگزاری ایلنا گزارش می دهد که معترضان بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کرده اند.
پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، به طور مستقیم تصاویری را از مقابل ساختمان سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران پخش کرد.
در این تصاویر تعدادی از معترضان روی دیوار سفارت دیده می شدند که پرچم ایران و پرچم هایی با شعارهای مذهبی را در هوا تکان می دادند.
گزارشگر پرس تی وی که در محل حاضر بود، گفت که مأموران امنیتی در حال تلاش برای آرام کردن معترضان هستند.
گزارشگر شبکه خبر تلویزیون ایران هم گفت که تعدادی از دانشجویان در داخل محوطه سفارت هستند و پلیس سعی می کند آنها را به بیرون راهنمایی کند.
روابط ایران و بریتانیا در هفته های اخیر و در پی تشدید تحریم ها علیه ایران توسط دولت بریتانیا پرتنش بوده است و مجلس ایران کاهش روابط این کشور با بریتانیا را به سطح کاردار تصویب کرده است.




هفت سال زندان برای یک جوان ۱۸ ساله کرد به اتهام هواداری از احزاب اپوزیسیون

به گزارش منابع خبری، در ادامه‌ افزایش ‌فشار بر زندانیان و بازداشت و صدور احکام ناعادلانه‌، “شاهو احمدی” شهروند اهل مریوان، به ‌۷ سال زندان محکوم شد.
تارنمای نوروز گزارش داده است که شاهو احمدی جوان ۱۸ ساله‌ که‌ حدود ۴ ماه پیش به ‌همراه عثمان صالحی، ناصر گلاویژی، اقبال ایزدی، عثمان گلاویژی و محمد صالحی به‌ اتهام هواداری از یکی از احزاب اپوزیسیون کردی بازداشت ‌شده بود، از سوی دادگاه انقلاب به‌ ۷ سال زندان محکوم گردید.
گفتنی‌ است بقیه‌ بازداشت شدگان به‌ همراه کاوه‌ فرجی، آرام رستات و کاوه‌ مرادی نیز که‌ چند ماه پیش بازداشت شده‌اند هم‌چنان بلاتکلیف هستند.
هفته گذشته نیز، دو شهروند کرد شهرستان دهگلان استان کردستان بازداشت و یک شهروند اهل سنندج به دادگستری این شهر احضار و روانه زندان شد.
ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این دو نفر راکمال کریمی و کوروش کریمی در شهرستان دهگلان استان کردستان اعلام کرده و آژانس خبری موکریان نیز، از احضار و بازداشت آزاد (کاوه) لطف پوری در سنندج خبر داده بود.
لطف پوری به همراه چند شهروند دیگر سنندجی به نام های بهزاد احمدی، آرش صالح، محمد قربانیان و اسعد باقری در تیرماه سال امسال، توسط نیروی انتظامی در سنندج دستگیر و پس از ساعاتی آزاد شده بودند.




وضعیت رضا شهابی در زندان نگران کننده است / اطلاعیه مطبوعاتی

خبرگزاری هرانا - دبیر خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پی اعلام اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری در بند و وخامت حال جسمی وی در زندان با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی نیست به وضعیت این زندانی ابراز نگرانی کرد.
این مجموعه حقوق بشری ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی شد.
هم چنین این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور دانسته است.
متن این اطلاعیه مطبوعاتی که در وب سایت رسمی این گروه منتشر شده است به قرار زیر است:
رضا شهابی، «عضو هیات مدیره‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» و مسئول اسبق کمیته کارگری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» که در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ توسط چهار مامور امنیتی در محل کارش بازداشت شده بود، در اعتراض به بلاتکیلفی خود از اول آذرماه سال جاری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.
این اعتصاب قسمتی از مجموعه اعتراضات آقای شهابی در خصوص بلاتکلیفی و رویه قضایی غیرقانونی است که همچنان ایشان را بدون حکم در بازداشت نگه داشته است. بلاتکلیفی که علیرغم برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان در اولین سالگرد بازداشت (۴ خرداد ۹۰) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و وعده قاضی مربوطه برای صدور حکم طی ۴ روز بصورت غیرقانونی همچنان ادامه دارد.
آقای شهابی در حالی در اعتصاب غذای چند باره در سلولهای بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد که از بیماری های استئوآتریت (آرتروز)، افت فشار خون، نارحتی قلبی و بیماری کبدی نیز در رنج است و به خصوص در مورد بیماری آرتروز ایشان که در ایام بازداشت منجر به بی حسی سمت چپ بدن ‪وی شده است پزشکان بر فوریت تحت عمل جراحی قرار گرفتن ایشان تاکید کرده اند.
با اشاره به تمامی مخاطرات جانی فوق که سلامتی این زندانی عقیدتی را تهدید می کند، از وضعیت جسمی و سلامتی ایشان پس از اعلام اعتصاب غذا نیز اطلاعی در دست نیست، موضوعی که موجب نگرانی روزافزون مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شده است.
این مجموعه عنوان می دارد این فعال سندیکایی در حالی قریب به ۱۸ ماه در بلاتکلیفی به سر می برد که طبق بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود. هم چنین اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تاکید می نماید که موضوع اتهام فرد بازداشتی با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت «بیست و چهار ساعت» پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
علاوه بر این، عدم رسیدگی پزشکی که موجب به خطر افتادن سلامت آقای شهابی شده است، ناقض بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان و ماده ۱۰۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است که بر تحت درمان قرار گرفتن زندانیان بیمار در محیطی خارج از زندان تاکید ‌می‌ورزد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی ست. این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور می داند.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۸ آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱




هرانا؛ صدور ۱۷۵ سال حبس برای ۱۲ نفر طی دو سال / به همراه اسامی

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارشات رسیده به خبرگزاری هرانا شعبه یک دادگاه انقلاب خوی در سالهای ۸۶ – ۸۸ برای ۱۲ تن از شهروندان آذربایجان غربی ۱۷۵ سال حبس تعزیری توام با ۴۳ سال تبعید حکم صادر کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از خوی، در میان محکومین یک فرد در زمان بازداشت ۹۸ سال سن داشته است که می بایست ۱۲ سال حبس را در زندان متحمل شود.
 بر اساس این گزارش محکومین یاد شده ذیل از حق دسترسی به وکیل و محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و اکثرا در زمان بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.
اسامی محکومین به شرح زیر است:
درویش زندی اهل شهرستان بازردگان به ‌اتهام محاربه‌ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید به بندر لنگه محکوم شده است.
حمید سلیمانی اهل پلدشت به ‌اتهام اقدام علیه ‌امنیت ملی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۶ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان یاسوج محکوم شده است.
حسن جیلان اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
حاج علی جیلان ۹۸ ساله اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
سید عمرپور اهل یولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
عبدالله‌ عمرپور اهل یولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
سید اهوز اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
محمد عمر پور اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
اردشیر دالایی میلان اهل پلدشت به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی ‌ به ‌۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید به‌ زندان بوشهر محکوم شده است.
احمد علم هولی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
رسول فتوحی اهل شوط به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان اهواز محکوم شده است.
حسن اوهامی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با گروه های معاند نظام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزیری محکوم شده ‌است.



۱۲ کافی نت در شهر قزوین پلمپ شد

خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات حفظاتی ۱۲ کافی نیت در شهر قزوین پلمپ شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ پاسدار علی شعبانی در این باره گفت: در جهت اجرای طرح ساماندهی مراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی در فضای تولید و تبادل اطلاعات استان از ابتدای آذر ماه امسال با تشکیل کارگاههای آموزشی با شرکت مسئولان کافی نتهای شهر قزوین و اقبالیه، دارندگان این مراکز با اهمیت فعالیت در این حوزه آشنا شدند.
وی افزود: در این کلاسهای آموزشی ضمن تشریح ماموریتهای پلیس فتا، شگردهای مجرمانه اینترنتی در استفاده از اماکن عمومی مجازی هم تبیین و تشریح شد.
سرهنگ شعبانی تصریح کرد: علیرغم توصیه جدی پلیس به متصدیان کافی نت ها در خصوص رعایت نکات حفاظتی و امنیتی متاسفانه برخی از این واحدها به این موضوع توجه جدی نکردند.
این مسئول یادآورشد: پس از توصیه مسئولان مراکز خدمات اینترنتی روز گذشته ماموران پلیس فتا با هماهنگی دستگاه قضایی استان، از کافی نت های شهر قزوین بازدید کردند که ۱۲ کافی نت که هیچیک موارد حفاظتی و امنیتی را رعایت نکرده بودند پلمب شدند.
رئیس پلیس فتا استان قزوین اظهارداشت: از متصدیان کافی نت ها درخواست می شود واحدهای خود را به دوربین های مدار بسته مجهز کنند و قبل از آن که سیستم را جهت کاربری در اختیار مشتری قرار دهند با دریافت کارت ملی نسبت به احراز هویت افراد و مشتری ها اقدام کنند.
وی افزود: همچنین متصدیان کافی نت ها ضروری است تا ساعت شروع و پ



صبح امروز ۹ نفر در کرمانشاه و ساوه اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - صبح امروز دو زندانی در میدان آزادی کرمانشاه و در ملاء عام به اتهام تجاوز اعدام شدند.
بر اساس این گزارش، این اعدام صبح امروز ساعت ۱۰ با حضور برخی از مسئولان قضایی، انتظامی و جمعیت زیادی از شهروندان کرمانشاهی به اجرا درآمد.
هم چنین دادستان کرمانشاه در بین خبرنگاران از اجرای حکم شش زندانی دیگر در بامداد امروز در زندان این شهر به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داد.
گفتنی است هویت این افراد از سوی دادستانی اعلام نشده است.
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا نیز اعلام کرد: مرد جوانی در ساوه به نام «م. س» که اقدام به تجاوز به عنف کرده بود، سحرگاه روز سه‌شنبه (امروز) ‌در میدان خلیج فارس این شهر و در ملاء عام به دار مجازات آویخته شد.
وی در مورد همدستان این مجرم نیز گفت: این فرد به همراه دو تن دیگر مرتکب این جرم شدند اما فرد اعدامی به عنوان سردسته این افراد با شناسایی بانوانی که به صورت مجرد زندگی می‌کردند آن‌ها را شناسایی و مرتکب زنای به عنف می‌شدند.
درودگر خاطر نشان کرد: حکم اعدام دو تن دیگر نیز صادر شده است اما هنوز آماده اجرا نیست.

روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

یادداشت نوری‌زاد برای آریا آرام‌نژاد: بمان و با هر سختی بساز

محمد نوری‌زاد در یادداشتی برای آریا آرام‌نژاد نوشت:
در سلول های انفرادی زندان اوین، زیباترین موسیقی ای که مرا غرق شعف می کرد و سلول های سردم را گرما و انرژی می داد، صدای مرد دوره گردی بود که در بلندگوی دستی خود داد می زد: سبزی، بادمجون، خیار، کدومسما، آی خانوم خونه دار زنبیلو ور دار وبیار..
هر از چند روزی این مرد دوره گرد می آمد و در کوچه های اطراف زندان اوین می گشت و همین ها را فریاد می کشید. من با هر فریاد او به دامان زندگی چنگ می بردم و به امید فردایی بهتر، نفسی تازه می کردم. با خود عهد کردم اگر یک روز آزاد شدم، به یک دوره گرد پول بدهم تا همین چیزها را دربلندگوی دستی اش داد بزند و در اطراف زندان اوین پرسه بزند. و حتی با خودم گفتم یک چند بیت از اشعار حافظ هم به او می دهم تا با خیار و بادمجانش قاطی کند.
بعدها که از زندان کوچک اوین خلاص شدم و به زندان بزرگ جامعه داخل شدم، صمیمانه بگویم که هر موسیقی ای را که می شنیدم ، حظ و لذتش به گرد پای آن فریاد مرد دوره گرد نمی رسید. تا این که صدای آریا آرام نژاد را شنیدم که متفاوت می خواند.
او در هرقطعه ای که می خواند، می دیدم که پاره های وجودش را در یک بلندگوی دستی فریاد می کشد. آن هم در اطراف زندان و برای خوشامد زندانیانی که از او و از صدای او امید و زندگی و رهایی آرزو داشته و دارند.
من با اطمینان می گویم صدای این جوان از آسمان زیبایی ها روح می گیرد و همان روح را به جان مخاطبانش تزریق می کند.
آریای عزیز
بمان
باهر سختی بساز
که سازها بی تاب تواند.
وخود را برای صدای تو کوک می کنند.
به امید رهایی تو و سایر همرزمانت
و رهایی ایران عزیز
محمد نوری زاد


 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: به فکر چاره نباشیم، خزر هم به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود

یک عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از عملکرد سازمان اجرایی به‌ویژه سازمان محیط زیست در رابطه با کنترل ورود فاضلاب به دریاچه خزر، نسیت به نابودی محیط زیست این دریاچه هشدار داد.
عفت شریعتی‌ در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با بیان این که دریاچه خزر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، افزود: متأسفانه دریاچه خزر با دارا بودن ظرفیت‌های بسیار به مکانی برای انباشت زباله و فاضلاب‌ها تبدیل شده است.
نماینده مشهد در مجلس، کنترل ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به دریاچه مازندران را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: سازمان مربوطه به ویژ سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل ورود فاضلاب به دریاچه خزر انجام نداده است.
وی با بیان این که منابع آبی کشور به‌ویژه دریاها از مواهب خدادادی به‌شمار می‌آید، بیان کرد: این منابع در کنترل آب‌وهوا، رشد و شکوفایی محیط زیست و گیاهان و… نقش به‌سزایی دارند.
شریعتی‌ عملکرد سازمان اجرایی به‌ویژه محیط زیست را در رابطه با حفاظت از منابع آبی ضعیف ارزیابی کرد و گفت: عملکرد نامناسب این سازمان موجب شده که‌ هم‌اکنون بیشتر منابع آبی کشور مانند رودخانه زاینده‌رود، دریاچه ارومیه و تالاب‌های دیگر کشور با نابودی روبه‌رو شوند.
وی با بیان این که مسئولان هیچ وقت انتظار خشک شدن دریاچه ارومیه را نداشتند، افزود: متأسفانه اگر سازمان‌های مرتبط به فکر چاره‌ای نباشند، دریاچه خزر هم به عاقبت دریاچه ارومیه دچار می‌شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هشتم، با بیان این که ورود فاضلاب به دریاچه خزر موجب نابودی محیط زیست به‌ویژه آبزیان است، بیان کرد: مسئولان باید برای حل مشکل آلودگی دریاچه مازندران برنامه‌ریزی انجام دهند.

 

 تصویب اعطای نیم درصد درآمد نفتی به بسیج در مجلس، تنها ۹ مخالف داشت


نمایندگان مجلس هشتم در جلسه‌ی علنی صبح امروز (سه شنبه)، به یک فوریت طرح کمک به اجرای ماموریت‌های فرهنگی جوانان بسیج رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد فروش نفت در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا،‌ به موجب ماده واحده این طرح دولت موظف شد هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را قبل از واریز به حساب ذخیره‌ی ارزی و معادل ریالی آن را پس از واریز به خزانه در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قراردهد.
در این طرح همچنین آمده که دولت باید هر سال ۱۰ درصد از اعتبارات بخش مربوط به جوانان را به منظور مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جهت بست و گسترش بسیج در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار دهد.
همچنین دولت موظف شد، ۱۰ درصد اعتبارات و کمک‌هایی که هر سال در قالب امداد و نجات به سازمان‌های امدادی از جمله هلال احمر تخصیص می‌دهد را به منظور ایجاد زیر ساخت‌ها و اتخاذ ساز و کارهای لازم در برنامه‌های دفاعی و بحران ( امداد و نجات )‌ در اختیار سازمان بسیبج مستضعفین قرار دهد.
عبدالحسین ناصری از طراحان یک فوریت این طرح، با اشاره به بودجه‌ی ۵۷۰ میلیاردی بسیج در طول سال گفت: آیا با این بودجه‌ی قطره چکانی، بسیج توانایی انجام تکالیفی را که بر عهده ی آن گذاشته‌ایم دارد یا اینها تکالیف مالایطاق است؟
عیسی جعفری به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: در حالی که ۲۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای مقابله با بسیج اختصاص یافته ما می‌خواهیم تنها نیم درصد به بسیج کمک کنیم!!
ذاکر، نماینده‌ی ارومیه نیز در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: اگر می‌گوییم باید از رهبری و بنیان گذار نظام دفاع کرد و معتقدیم بسیج در این راستا نقش ذوالفقار را دارد باید این ذوالفقار را صیقل دهیم و آن را جهت دفاع آماده کنیم.
به گزارش ایسنا،‌ این طرح با ۱۱۰ رای موافق ،۹ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده‌ی حاضر به تصویب رسید.

 

 ناطق نوري: تمايلي به حضور در جامعه روحانيت مبارز ندارم

باشگاه خبرنگاران
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:‌ در جلسات جامعه روحانيت مبارز شرکت نداشته ام و تمايلي به حضور در فعاليت هاي جامعه ندارم.
علي اکبر ناطق نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، از پايان حضور خود در جامعه روحانيت مبارز که پيش تر از اين يکي از اعضاي فعال اين جامعه بود خبر داد و گفت:‌تمايلي به همکاري با جامعيت روحانيت مبارز ندارم و فعاليت هايم در اين راستا مسکوت است.
وي خاطرنشان کرد: علي رغم شايعات منتشر شده در برخي از رسانه ها در خصوص حضور من در جلسات جامعه روحانيت مبارز، چنين خبري صحت نداشته و بنده در اين جلسات شرکت نخواهم کرد.
شايان ذکر است علي اکبر ناطق نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يکي از اعضاي فعال جامعه و باسابقه روحانيت مبارز بوده که اکنون به علت وجود پاره اي از اختلافات از حضور در جلسات جامعه صرفنظر کرده است.

 

عضو هیات حقوق بشری جمهوری اسلامی به نیویورك:
كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سال جدید میلادی به ایران سفر می كند
سازمانهای مردم نهاد و رسانه های آمریكایی اصرار می کردند بمب اتمی بسازیم

(تیتر از جنگ خبر)
ایرنا
تهران - رییس كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی می گوید دبیركل سازمان ملل در سال جدید میلادی به ایران سفر خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، زهره الهیان در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر هیات حقوق بشری ایران به نیویورك گفت: این هیات كه با محوریت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به آمریكا سفر كرده بود با دبیركل سازمان ملل دیداری داشت و از وی برای سفر به ایران دعوت كرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این سفر ضمن اعتراض به گزارش كمیساریای ویژه حقوق بشر در خصوص ایران اعتراض كشورمان را اعلام كرد.
...
الهیان با بیان اینكه قرار است خانم پلای كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سال جدید میلادی (‌احتمالا اردیبهشت ماه سال آینده )‌ به ایران سفر كند، یادآور شد: بعد از سفر وی ، دبیركل سازمان ملل هم قول داده است كه به ایران سفری داشته باشد و از نزدیك با فعالیت های حقوق بشری كشورمان آشنا شود.
...
رییس كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش كه آیا گزارش احمد شهیر به صورت رسمی به ایران گزارش شده است یا خیر؟ گفت: گزارش وی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است، اما در دیداری كه با سفیر ایران در آمریكا و برخی سازمان های حقوق بشری داشته برای سفر به ایران اعلام آمادگی كرده است.
الهیان یادآور شد: در جلسه ای با دبیركل سازمان ملل در خصوص این درخواست گفتیم اگر وی بخواهد گزارش هایی فنی و حقوقی كه منابع آن سازمان های اپوزسیون و ضد نظام كشورمان نباشد تهیه كند حاضریم گزارش های كارشناسی شده در اختیار او قرار دهیم.
...
رییس كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ادامه داد : همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص فعالیت های سازمان های مردم نهاد در ایران به دبیركل سازمان ملل داده شد و وی رضایت خود را از مشاركت های بالای مردم اعلام و از این موضوع تعجب كرد.
نماینده تهران در مجلس هشتم تصریح كرد: همچنین در این دیدار به دبیركل سازمان ملل گفتیم كه ایران حاضر است در گزارش های دوره ای سازمان ملل همكاری های لازم را داشته باشد و گزارش های مستند و خوبی به آنها ارایه كند.
دبیر كمیته حقوق بشر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در گزارش دوره ای حقوق بشر در خصوص آمریكا 223 مورد نقض حقوق بشر در این كشور اعلام شده است كه هم اكنون اسناد آن در سازمان ملل ثبت شده تصریح كرد : بنا داریم گزارشی از وضعیت حقوق بشر در آمریكا تهیه و به سازمان های بین المللی ارایه دهیم.
...
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محورهای گزارش حقوق بشری علیه ایران، گفت: موضوع اعدام ها و حقوق زنان از مهمترین محورهای این گزارش بود در حالی كه بیش از 70 درصد اعدام ها در ایران به واسطه جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و آمریكاست كه ما از آنها انتظار حمایت از ایران را داریم اما آنها در حال كارشكنی هستند.
....
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در برخی از جلساتی كه با سازمانهای مردم نهاد و رسانه های آمریكایی داشتیم، آنها می گفتند كه چرا ایران نباید در موضع دفاع از خودش در برابر اسراییل كه مجهز به كلاهك های هسته ای است سلاح هسته ای داشته باشد؟ كه به آنها توضیح دادیم ایران اساسا داشتن سلاح هسته ای و كشتار جمعی را در تضاد با شرع و اخلاق می داند.
الهیان افزود: همچنین به آنها یادآور شدیم كه رهبر معظم انقلاب در حكمی شرعی ،‌ رفتن به سمت تولید سلاح های هسته ای را در ایران حرام اعلام كرده اند و ایران هیچ برنامه ای برای تولید آن ندارد.
نماینده تهران ادامه داد: براساس دیدگاه رهبری ، تهدید را با تهدید پاسخ می دهیم و طرح كاهش رابطه با انگلیس در جهت همین استراتژی بوده است.
....
الهیان تصریح كرد: آنها از حضور یك خانم به عنوان رییس كمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در هیات ایرانی به شدت تعجب كردند و وقتی ما برای آنها از حضور زنان در اجتماع و جامعه سخن می گفتیم، گفتند باید از تجربیات شما برای حل مشكلات زنان آمریكایی استفاده كنیم و ما از شما ایده گرفتیم.
رییس كمیته حقوق بشر مجلس با بیان اینكه آنها از شنیدن گزارش های ما در خصوص نقش زنان در جامعه ایرانی به شدت تعجب كرده بودند،گفت: پس از جلسه شاهد درخواست سفر و تمایل آنها برای حضور در ایران بودیم.
نماینده تهران از تلاش های گروه منافقان برای برهم زدن برخی برنامه های هیات حقوق بشر ایران به نیویورك خبر داد و گفت: گروهك منافقین هم اكنون در تلاش است كه با لابی كنگره آمریكا خود را از لیست گروه های تروریستی خارج كند.
الهیان افزود: با اقداماتی كه این گروه انجام داده احتمال این كه كنگره آمریكا منافقان را از لیست گروه های تروریستی خارج كند وجود دارد كه اگر چنین شود نشان دهنده حمایت های آشكار آمریكا از گروهك های تروریستی است.
رییس كمیته حقوق بشر گفت: آمریكایی ها ابایی از اینگونه حمایت ها ندارند چرا كه برای ترورهای مخفیانه در ایران در تلاش هستند.
نماینده مردم تهران یادآور شد: پنتاگون در نامه ای محرمانه برای ارتش آمریكا مجوز خرابكاری مخفیانه در ایران را داده است.
وی مهمترین دلیل لغو سفر اعضای كمیته حقوق بشر ایران به برزیل و دیدار با رییس جمهوری این كشور را لابی صهیونیست ها در مجلس و دولت این كشور دانست و اظهار امیدواری كرد این دیدار بزودی انجام شود.

 

تبرئه آقازاده حائری شیرازی از اتهام زمین‌خواری

(تیتر از جنگ خبر)
سفیر
محمدطاهر(شجاع الدین) حائری شیرازی که 8ماه پیش در دادگاه بدوی به جرم زمین خواری به شش سال حبس و برگرداندن اموال مردم محکوم شده بود، در حکمی به یکباره از تمام اتهامات تبرئه شد.
به گزارش شیرازنا برخی منابع آگاه خبر از تبرئه شدن شجاع الدین حائری که به جرم زمین خواری در اسفند ۸۹ محکوم شده بود دادند.
بنا بر این گزارش هفته گذشته دادگاه تجدید نظر شعبه ۱۶ استان فارس حکم تبرئه شدن محمدطاهر حائری شیرازی را صادر کرده است.
محمدطاهر(شجاع الدین) حائری شیرازی فرزند حضرت آیت الله حائری شیرازی ۸ماه پیش در دادگاه بدوی به جرم زمین خواری به شش سال حبس و برگرداندن اموال مردم محکوم شده بود.

 

انفجار در اصفهان؛ سانسور در «فارس»

image
خبرگزاری فارس امروز خبر وقوع انفجاری بزرگ در اصفهان را مخابره اما به سرعت از روی سایت خود برداشت. به گزارش خبرنگار فارس این صدا از بزرگمهر تا دروازه شیراز به گوش رسیده است. در ارتباط با دلیل این صدای انفجار طی تماس‌های مکرر با مسئولان استان، محمد مهدی اسماعیلی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان وجود صدا را تایید کرد
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران امروز اعلام کرد: «به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حوالی ساعت ۲:۴۰ دقیقه بعدازظهر امروز دوشنبه صدای انفجار مهیبی در اصفهان شنیده شد. به گزارش خبرنگار فارس این صدا از بزرگمهر تا دروازه شیراز به گوش رسیده است. در ارتباط با دلیل این صدای انفجار طی تماس‌های مکرر با مسئولان استان، محمد مهدی اسماعیلی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان وجود صدا را تایید کرد.»
این خبر از روی سایت خبرگزاری فارس برداشته شده است.
به گزارش فارس، سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران استانداری نیز وقوع این صدا را تایید کرده‌اند.
البته برخی رسانه‌ها، خبر امروز فارس و خبر پارسال ایسنا در باره انفجاری در سال ۱۳۸۹ را با هم تلفیق کرده‌اند.


ایران در والیبال از مصر پیش افتاد، مصر در دموکراسی ایران را جا گذاشت

خودنویس
image
در روزی که والیبالیست‌های ایرانی از مصری‌ها پیش افتادند، دموکراسی در مصر یک گام از ایران سبقت گرفت. دیروز، میلیون‌ها مصری که در هفته‌های اخیر شاهد نزاع‌ها ورقابت‌های تند سیاسی در نقاط حساس کشورشان بوده‌اند، در انتخاباتی شرکت کردند که حسنی مبارک و یارانش نتیجه را تعیین نمی‌کنند. با وجودی که بسیاری به سلامت انتخابات امید بسته‌اند، اما نمی‌توان نگرانی‌های غرب و بسیاری از مصری‌ها بابت قدرت گرفتن «اخوان المسلمین» و گروه‌های اسلام‌گرا را نادیده گرفت.
روز گذشته شاید برای طرفداران والیبال روزی به یاد ماندنی بود. ایران قهرمان آفریقا را شکست داد، اما کسانی که تحولات اجتماعی را می‌نگرند شاید افسوس خوردند که چرا در ایران، برگزاری انتخاباتی مثل انتخابات دیروز و امروز مصر غیر قابل تصور است.
دیروز کسانی به پای صندوق‌ها رفتند که سال‌های سال نتیجه‌ای جز رفتن گزینه‌های حاکمیت به پارلمان را ندیده بودند. یک شهروند مصری به شبکه رادیویی ملی آمریکا ، ان‌پی‌آر، گفت: «ما برای به‌دست آوردن آزادی رای می‌دهیم. ما در بردگی بودیم، الان عدالت را در درون آزادی جستجو می‌کنیم.» این شهروند که برای نخستین بار رای می‌داد نگرانی خود را بابت به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین بیان کرده اما می‌گوید که سی سال مبارک بالای سرش بوده و او را تحمل کرده، پس می‌توان اخوان‌المسلمین را هم تحمل کند.
در قاهره، هزاران هزار نفر از ساعات پیش از باز شدن حوزه‌های رای‌گیری به صف ایستاده بودند تا در نخستین انتخابات آزاد بعد از سقوط حسنی مبارک شرکت کنند. بخشی از رای دهندگان کسانی هستند که هیچ‌گاه در رای‌گیری‌های دوران مبارک مشارکت نکرده‌اند اما اینک به امید اثرگذاری و حتی مراقبت از کشورشان در برابر اسلام‌گرایان به پای صندوق‌ها رفته‌اند.
با این حال گروهی از کسانی که میدان تحریر قاهره را «اشغال» کرده‌اند رای خود را به صندوق‌ها نریخته‌اند و انتخابات را تحریم کرده‌اند. سرویس جهانی بی‌بی‌سی گزارش داد که این گروه نگران کنترل قدرت به دست ژنرال طنطاوی، رئیس شورای نظامی که مسوول انتقال دموکراتیک قدرت است. در درگیری‌های چند هفته اخیر بیش از ۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
ساکنان تعدادی از استان‌ها از جمله قاهره و اسکندریه دیروز و و امروز (دوشنبه و سه شنبه) به پای صندوق‌های رای می‌روند ولی برخی از استان‌ها در ماه‌های دسامبر و ژانویه برای فرستادن نمایندگان‌شان به مجلس در انتخابات شرکت خواهند کرد.

 

پیشنهاد فرانسه برای شرکت ترکیه در شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا

نوشتۀ واسع محسن
دولت فرانسه می گوید پیشنهاد کرده است، ترکیه که عضویت اتحادیه اروپا را ندارد، برای بحث در باره ‏بحران سوریه در شورای وزیران کشور های عضو این اتحادیه شرکت کند. این شورا روز پنجشنبه آینده در ‏بروکسل دایر خواهد شد.

"برنارد والرو"، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز دوشنبه گفت : «ما پیشنهاد کرده ایم از ترکیه دعوت ‏بعمل آید در شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا شرکت کند. در این شورا، دبیر کل اتحادیه عرب، تحلیل ها ‏و اقدامات تصویب شده در اتحادیه عرب را برای پایان دادن به سرکوب ها در سوریه ارائه خواهد کرد».‏
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت دعوت از ترکیه برای شرکت در این شورا در بروکسل تحت بررسی ‏قرار دارد.‏
بگفته یک دیپلمات اروپایی، "کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا هنوز در مورد دعوت ‏احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این شورا مردد به نظر می رسد در حالیکه برخلاف با دعوت از ‏نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب موافقت کرده است. ‏
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در همین حال طی اظهاراتی از تصمیم بی سابقه اتحادیه عرب برای اعمال ‏مجازات ها علیه رژیم سوریه استقبال و با اشاره به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار امیدواری کرد این ‏تصمیم «به تحرک فزاینده و مشترک در تمام نهاد های بین المللی برای پایان دادن به حمام خون در سوریه ‏منجر گردد».‏
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنان در پاسخ به پرسشی در مورد پیشنهاد فرانسه مبنی بر ایجاد معبر ‏کمک های بشردوستانه بداخل سوریه گفت: هدف از این اقدام حفاظت از مردمی است که تحت تهدید قرار دارند و ‏تضمین امکان ورود بداخل سوریه برای ارسال کمک های بشر دوستانه می باشد.‏
بگفته او وضعیت در سوریه روز بروز بدتر می شود و خطر سقوط این کشور بدامن یک بحران بشردوستانه ‏یک واقعیت بشمار میرود. ‏
 



اوجگیری اسلامگرایی در مراکش

نوشتۀ آرش ادیب زاده
حزب اسلامگرای معتدل عدالت و توسعه با کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی مراکش برای نخستین بار در تاریخ نوین این کشور هدایت دولت را به عهده خواهد داشت.

گفتگوی واسع محسن با جواد طالعی، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل بین المللی مقیم آلمان
 28/11/2011 by واسع محسن
 وزارت كشور مراكش با صدور بيانيه‌ای درخصوص نتايج نهايی انتخابات پارلمانی كه روز جمعه جهت انتخاب 395 عضو پارلمان برگزار شد، اعلام كرد كه حزب اسلامگرایان معتدل عدالت و توسعه  با کسب107 كرسی فاتح انتخابات به حساب می آید.
بدین ترتیب حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه" 107 كرسی، حزب نخست وزیر کنونی موسوم به "حزب استقلال" 60 كرسی، حزب وزیر کنونی اقتصاد و دارایی موسوم به "تجمع ملی افراد مستقل" 52 كرسی، حزب دموكراتيک "اصالت و هم‌عصری" 47 كرسی و" حزب اتحاد سوسياليست گروه‌های مردمی" به عنوان بزرگترين حزب چپ‌ گرا در مراكش 39 كرسی را از آن خود كردند.
در پی پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی مراکش، عبدالاله بن كيران، دبيركل حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه" در یک نشست مطبوعاتی در پايتخت اين كشور اظهار داشت: «پادشاه رئیس دولت است و هیچ تصمیم مهمی در شورای وزراء بدون موافقت ایشان اتخاذ نخواهد شد».
وی در ادامه متذکر شد که: «هدف ما این است که ثبات كشور را به خطر نيندازيم. دولت آينده هرگز آزاد ‌ها  فرد  را محكوم نخواهد كرد بلكه در دولت جديد اولويت با افراد باكفايت و صداقت است و با هرگونه فساد و ظلم برخورد قضايی خواهد شد».
رئیس حزب پیروز در انتخابات که در پارلمان قبلی تنها 47 کرسی از 325 کرسی موحود را در اختیار داشت تأکید کرد که بدون شک حزبش برای حکومت با دیگر احزاب همکاری خواهد کرد ولی در وهلۀ اول باید صبر کرد تا پادشاه رئیس دولت جدید را تعیین کند، تأسیس مذاکرات با دیگر احزاب آغاز شود.
شایان یاد آوریست که حزب اسلامگرایان معتدل موسوم به "عدالت و توسعه" در سال 1997 تنها 9 نماینده در مجلس داشت ولی اکنون، یعنی تنها با گذشت چهارده سال بیش از یک چهارم کرسی های پارلمان را در اختیار دارد.
بدین ترتیب تنها پنج ماه پس از همه پرسی برای تغییر قانون اساسی و آغاز رفرم در مراکش به ابتکار پادشاه این کشور برای برقراری ثبات در کشورش، بنا به قوانین جدید رئیس دولت از میان اعضای حزب پیروز در انتخابات  برگزیده می شود.






اخبار روز: 

دیگربان: علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با معرفی مجید شهریاری به عنوان برجسته‌ترین دانشمند ایران اعلام کرد وی تنها دانشمندی بود که با محاسبات هسته‌ای٬ جمهوری اسلامی را به توان ساخت تولید صفحات سوخت ۲۰ درصدی رساند.
آقای صالحی این مطلب را روز دوشنبه (هفتم آذر) در گفتگو با بخش «پیک بامدادی» خبر رادیو ایران اعلام کرده است.
این برای نخستین‌بار بعد از گذشت یک‌ سال از ترور مجید شهریاری است که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وی را برجسته‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران معرفی می‌کنند.
وزیر امور خارجه ایران گفته که شهریاری تنها دانشمند هسته‌ای ایران بود که نمره ۱۰۰ داشت و نمره سایر دانشمندان هسته‌ای ایران در بهترین شرایط ۵۰ است.
صالحی همچنین از افتتاح «مدرن‌ترین کارخانه‎ تولید صفحات سوخت هسته‌ای جهان» در آینده‌ای نزدیک به ‌نام مجید شهریاری خبر داده است.
فریدون عباسی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تائید اظهارات آقای صالحی گفته که مجید شهریاری «باسواد‌ترین مرد هسته‌ای» ایران بود.
مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای هشتم آذر ۱۳۸۹ در تهران ترور شد.
مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی٬ آمریکا و اسرائیل را به برنامه‌ریزی و اجرای ترور این دانشمند هسته‌ای و تعداد دیگری از دانشمندان ایران متهم می‌کنند.
فریدون عباسی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که با مجید شهریاری در یک روز ترور شده بود٬ هفته گذشته در قم اعلام کرد نهاد‌های اطلاعاتی پیش‌تر به وی درباره ترورش هشدار داده بودند.
آقای عباسی در عین حال گفته است ترور وی زمانی صورت گرفت که نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی فراموش کرده بودند نام وی در فهرست ترور قرار دارد.

 

 

 

بررسی وال استریت در دانشگاه تهران

اخبار روز: 

روز دوشنبه ۷ آذر در محل انجمن جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، جلسه بررسی اجتماعی – اقتصادی جنبش وال استریت با حضور فریبرز رئیس دانا (اقتصاد دان)، ناصر فکوهی (استاد انسان شناسی)، محمد مالجو (اقتصاد دان)، محسن حکیمی (نویسنده و مترجم)، علی رضا ثقفی (نویسنده و مترجم)   برگزار شد. نکته قابل توجه استقبال زیاد مخاطبان بود که بیش از ظرفیت سالن برگزاری بود. در نتیجه به قول مجری برنامه عده ای از حضار بر روی زمین نشستند. بسیاری هم به صورت سرپا به سخنرانی ها گوش دادند.
در ابتدای جلسه مجری برنامه اعلام کرد در این جلسه ابتدا هر کدام از سخنرانان به تشریح ماهیت جنبش و خواست های آن و همچنین چشم انداز های پیش روی جنبش می پردازند سپس در بخش دوم به پرسش های حضار پاسخ خواهند داد.

ثقفی: بنیان جنبش وال استریت بر تغییر جهان است
اولین سخنران جلسه علی رضا ثقفی بود که ابتدا به مقایسه بین جامعه شناسی آکادمیک و جامعه شناسی علمی پرداخت و در این زمینه گفت: جامعه شناسی علمی از فلسفه منتج شده است. البته فلسفه تا قبل قرن ۱۹ عمدتا در پی تفسیر جهان بود اما از قرن ۱۹ به بعد بحث درست بر سر تغییر آن است. فرق جامعه شناسی علمی با جامعه شناسی دانشگاهی درست در این نقطه است که جامعه شناسی علمی در پی تغییر جهان است در حالی که آکادمیک ها تنها در تفسیر جهان باقی می مانند.
وی در ادامه تاکید کرد: جنبش وال استریت هم بحث اصلی است و بنیانش بر مسئله تغییر جهان استوار است. جنبش وال استریت برای تغییر این جهانی آمده است. جهانی که نا به سامان است، غیرعادلانه است، این همه بی خانمان دارد، این همه کودک کار دارد. در واقع بحث بر سر تغییر این وضعیت است. وضعیتی که در آن یک اقتصاد انگلی در جامعه جهانی امروز حاکم است و باید تغییر کند. دراین جا این سوال مطرح است که چه چیزی باعث به وجود آمدن این شده است که عده ای بخواهند برای تغییر وضع موجود موجود در جهان جنبش به راه بیاندازند؟
این نویسنده و مترجم در ادامه به تشریح پاسخ خود از این سوال پرداخت: در این جنبش ضدسرمایه داری که در بسیاری از کشورهای جهان به راه افتاده است یک مبنای اصلی و مشترک وجود دارد این که همه معترضان بر این اعتقاد هستند که سلطه بازار مالی بر جهان باعث بدبختی های موجود در سطح جوامع شده است. در همان آمریکا که جنبش وال استریت در ان جریان دارد بر طبق آمارهای رسمی ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند. این بازار مالی به شکل اختاپوسی در آمده است که همه جامعه را تحت سلطه خود قرار داده است و در این میان حتی بسیاری از طبقات دیگر هم از این وضع ناراضی شده اند.
وی در ادامه گفت: وضع اسفناک این سرمایه داری حتی به جایی رسیده است که خود طرفداران سرمایه داری هم خواهان بازگشت به وضعیت گذشته شده اند. صدای خود سرمایه دارها هم در آمده است. از سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ به بعد بود که تمام شغل های رسمی به قراردادی تبدیل شدند. بسیاری از امتیازاتی که در طول دهه های قبل داده شده بود از طرف سرمایه داری بازپس گرفته شد. در واقع اقتصاد بازار رسمی اکنون به یک اقتصاد غیررسمی قاچاقچی و انگلی تبدیل شده است. در این وضعیت این که بازارهای مالی همچون یک حباب عمل می کنند. تنها با تزریق پول بدون پشتوانه است که می خواهد بحران را دور بزند که خود این امر بحران های جدی تری را ناشی می شود که ناگهان با ترکیدن بحران خودش را نشان می دهد که ما نشانه های بحران اخیر را در سال ۲۰۰٨ می بینیم. در واقع موج بزرگ بی کاری و رکود شدید نشان گر آن است.
ثقفی تصریح کرد: در این شرایط است که ما با یک اقتصاد انگلی روبرو هستیم. وضعیت سرمایه داری کنونی را می توان با اواخر دوران اشرافیت فئودالی مقایسه کرد. دیگر این سیستم نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. کارگران بی کارند، مردم گرسنه اند. خانه ندارند و دهها مشکل دیگر از این دست. در این جا ما با ۲ مسئله اساسی رو برو می شویم.
وی در انتها این دو مسئله را این گونه دسته بندی کرد: ۱- مبارزات جدید و خواست های جدید با روش های جدید اعتراضی وارد میدان شده اند و با مدل های مبارزاتی گذشته بسیار متفاوت هستند. باید این امر را به دقت بررسی کرد. جنبش وال استریت از همین جنس است.۲- راه حل سرمایه داری در این میان چیست؟ آیا باز هم سرمایه داری می خواهد پول تزریق کند؟ و حباب قیمت ها را باد کند؟ سرنوشت یونان، پرتغال، اسپانیا، فرانسه، انگلستان و خود امریکا روبروی ما است برای برون رفت از این بحران چه باید کرد؟ در واقع جنبش وال استریت برای پاسخ به این مسئله پا به میدان گذاشته و جواب خود را از دل همین جنبش بیرون می کشد.

در ادامه جلسه فریبرز رئیس دانا اقتصاددان مقاله ای را قرائت کرد که در چند روز آینده متن کامل آن منتشر می شود که در این جا صرفا اشاره ای گذرا به آن می شود. وی در این مقاله علاوه بر نقد سرمایه داری جهانی به برخی از مدافعان وطنی آن نیز نقد وارد کرد که در نشریات خود دروغ ها و لجن پراکنی های بر ضد جنبش وال استریت کرده اند. همچنین به ترسیم افق های مبارزاتی فعالان ضدسرمایه داری در جنبش وال استریت پرداخت.

حکیمی: جنبش وال استریت از سلطه احزاب و اتحادیه سنتی رهایی یافته است
سخران بعدی جلسه محسن حکیمی مترجم و نویسنده بود. وی سخنان خود را با ذکر این نکته آغاز کرد که: در واقع می توان گفت حدود ۲ ماه از عمر جنبش وال استریت می گذرد اما در واقع سابقه ی این جنبش خیلی بیشتر از این ها است. در اصل این نوک قله کوه یخی است که از آب بیرون زده است و حضور آشکار پیدا کرده است. بر اساس این حضور آشکار است که برخی فاکت ها به دست ما می آید که بر مبنای همین فاکت ها نیز می توانیم به ارزیابی نقاط قوت و ضعف این جنبش بپردازیم.
وی در ادامه گفت: من بر مبنای آن چیزی که می توان مانیفست این جنبش نامید و خود فعالان این جنبش آن را منتشر کرده اند پیش می روم. انان نوشته اند که: جنبش تصرف وال استریت مقاومت بدون رهبری عده ای است از رنگ ها، حنسیت ها و باور های سیاسی مختلف که تنها نقطه مشترک بین آنان این است که ۹۹ درصدی هستند که توسط ۱ درصد سرمایه داران نادیده گرفته شده اند. راهکار ما برگرفته از بهار عربی است و برای این که حداکثر ایمنی را برای همه ی شرکت کنندگان در این جنبش فراهم کنیم بر استراتژی عدم خشونت تاکید می کنیم. در ضمن ما می خواهیم از پایین تا بالای این مناسبات را تغییر دهیم و در هر خانه و هر گوشه ی خیابانی مجامع عمومی خود را برپاداریم. ما می خواهیم سرنوشت خود را بسازیم نه بورس بازان وال استریت و سیاست مدرانی که ادعای ساختن جهان بهتری برای ما دارند. تنها راه حل از نظر ما همان انقلاب جهانی است.
حکیمی در ادامه نقاط قوت این جنبش را از نظر خودش این گونه بر شمرد: این جنبش یک جنبش اصالتا "ضدسرمایه داری" است. پیش از این تمام جنبش هایی که در آمریکا و اروپا بوده است بیشتر بر ضد امپریالیسم و جنگ و ضد جهانی سازی بوده است این اولین بار است که نوک حمله درست بر ضد خود سرمایه داری است. در این جنبش البته نقش زنان، دانشجویان، بیکاران و بی خانمانان نیز بسیار پر رنگ است.
وی در ادامه گفت: بر خلاف تصور عمومی که وجود دارد با وجود این که از نظر قانونی و حقوقی زنان با مردان در غرب و آمریکا برابر هستند اما در همان مناسبات سرمایه دارانه هنوز ستم جنسیتی بر زنان همچنان ادامه دارد. بر اساس آماری که خود سازمان جهانی کار منتشر کرده است. نرخ دستمزد زنان هنوز هم حدود ۷۰-٨۰ درصد دستمزدی است که مردان در برابر کار برابر می گیرند. از طرف دیگر زنان در امریکا خواهان تسلط بر بدن خود هستند. مسئله سقط جنین همچنان مطرح است بسیاری از زنان به این جرم در زندان های آمریکا هستند. خشونت بر ضد زنان هنوز در این جامعه جریان است. این همه به نظر من معلول نظام سرمایه داری است. در نتیجه زنان در این جنبش یک رکن هستند.
در کنار زنان شاهد حضور دانشجویان هستیم. دانشجویان به دلیل سیاست های نئولیبرالی در دهه های اخیر ضربات بسیاری دیده اند. آموزش تماما تبدیل به یک امر پولی و تجاری شده است. به همین دلیل دانشجویان اکنون زیر بار قرض های هنگفت دانشگاهی هستند و جنبش دانشجویی جدی در این زمینه وجود دارد که تحصیل رایگان را یک حق خود می داند. در کنار این ها بی کاران و بی خانمان ها نیز وجود دارد.
این نویسنده و مترجم همچنین از علل دیگر ضد سرمایه دارانه بودن این جنبش را این گونه تشریح کرد: برای اولین باز است که فضاهایی در شهرها به وجود امده است که تحت کنترل و پوشش عده ای که خواهان تغییر هستند قرار گرفته است. مثلا در این فضاها است که بیماران ایدزی و دیگر بیمارانی که محصول جامعه سرمایه داری هستند تحت درمان و مراقبت قرار گرفته اند. به بی خانمانان و کسانی که از تنهایی رنج می برند کمک می شود. در واقع افرادی که در جنبش های قبلی به حاشیه رانده می شدند الان مورد توجه هستند.
وی تاکید کرد: این که گفته می شود این جنبش ۹۹ درصدی است شعار نیست. تحصن های که در پارک ها و مراکز دولتی اشغال شده دیده می شود تنها نوک آن کوه عظیمی است که از یخ بیرون زده است. بدنه ی اصلی این جنبش در اعماق جامعه خوابیده است. در واقع ما شاهد یک نوع صف بندی طبقاتی هستیم. یک طف طبقه کارگر است که در مقابل سرمایه داری ایستاده است. در واقع این بحث ۹۹ درصدی آن درک های قدیمی از طبقه کارگر را تغییر داده است. طبقه کارگر بر خلاف ادعایی که در همین آمریکا می شد که آب رفته است و کمتر شده است بیشتر هم شده است. بر خلاف این تصور که تنها کارگران صنعتی را نگاه می کردند و بخش خدمات را نادیده می گرفتند. اکنون این جنبش نشان داده است که فقط کارگران صنعتی نیستند که در صف مبارزه بر ضد سرمایه داری ایستاده اند. بلکه کارگران غیرمولد نیز هستند کارگران خدماتی، معلمان، پرستاران، فروشندگان بی خانمانان، هنرمندان معترض همه ی این ها در این صف قرار دارند به این معنا ۹۹ درصدی ها قابل درک است.
این نویسنده و مترجم تاکید کرد: البته این تعریف جدید از طبقه کارگر نیست. بلکه همان تعریف اصولی است که سال ها زیر آوارهای سرمایه داری مانده بود و اکنون با این جنبش بیرون کشیده شده است. در کنار این امر یکی از خواست های این جنبش تغییر از پایین تا بالای جامعه بوده است که در واقع یک دگرگونی اساسی است نه یک رفورم سطحی. انقلاب در تمامی مناسبات اجتماعی_ اقتصادی و بحث برپایی مجامع عمومی در سرتاسر جامعه! اکنون بحث برای برگزاری مجامع عمومی در ۴ جولای در تمام شهرهای امریکا است.
حکیمی در ادامه افزود: بحث دیگر این جنبش این است که این یک انقلاب جهانی بر ضد سرمایه داری است نه تنها مخصوص آمریکا. در واقع بحران جهانی به جایی رسیده که باید برای ان یک راه حل دیگر جست و این جنبش یک انقلاب جهانی را راه حل خود می داند. اما در این جا باید این نکته را در نظر گرفت که این جنبش از سلطه احزاب و اتحادیه های سنتی که همواره سعی در انحراف جنبش های مردمی داشته اند، رهایی یافته است. این جنبش به این معنا بدون رهبر است وگرنه خودش برای خودش نوعی رهبری و سازماندهی را تعریف کرده است و اجرایی نیز کرده است.
وی در ادامه در مورد درسی که ایرانیان از این جنبش می گیرند این گونه گفت: مهمترین بحثی که برای ما ایرانیان مطرح است این نکته کلیدی است که برخلاف کسانی که در این چند سال خصوصا در رسانه های انچنانی شان می خواهند به ما نشان دهند که دموکراسی لیبرال آمال و آرزو و غایت ما است و بهشت برین ماست باید بهشان گفت که نه خیر! این جنبش نشان داد که لیبرال دموکراسی آن بهشتی نیست که شما ترسیم کرده اید. ما می خواهیم از ان فراتر رویم و دموکراسی واقعی را بر قرار کنیم.
حکیمی برخی از نگرانی های خود را از برخی ضعف های حنبش وال استریت بر شمرد و تاکید کرد در صورت رفع این ضعف ها است که می توان امید داشت چشم انداز روشنی برای این جنبش ضد سرمایه داری در نظر گفت: این جنبش یک رابطه ارگانیک با طبقه کارگر و جنبش کارگری نگرفته است و باید به ان سمت برود. از ان طرف هنوز برخی توهمات به دولت وجود دارد و برخی در این جنبش سعی دارند آن را وابسته به کمپ انتخاباتی اوباما بکنند که باید مراقب آن بود. باید مراقب گرایشاتی باشند که می خواهند سلطه خود را بر این جنبش تحمیل کنند.
وی در انتها تاکید کرد: این جنبش زمانی می تواند امید به پیروزی داشته باشد که یک منشور پایه ای و مطالباتی مدون و مشخص از خودش منتشر کند و در واقع تعیین کند چه می خواهد و برای رسیدن به این خواست ها چه کاری می خواهد انجام دهد؟

مالجو: کدام بدیل؟ با چه راه حل سیاسی
در ادامه جلسه محمد مالجو اقتصاددان سخنان خود را حول سه محور اصلی آغاز کرد. وی گفت: ما برای این که وارد بحث شویم باید ٣ محور را در نظر بگیریم:۱- تعمیق بحران های سرمایه داری ۲- تشدید مبارزه و منازعه طبقاتی ٣- تشکیل نظام بدیل.
از نظر این اقتصاددان، مارکسیسم کلاسیک برای این ٣ بحث ادعاهایی دارد: مارکسیسم کلاسیک می گوید سرمایه داری الزاما بذرهای نابودی خود را در خودش می افشاند و به موازات تعمیق بحران است که تجمع ثروت و فقر جامعه را دو قطبی می کند و در این جا مبارزه طبقاتی تشدید می شود. و این مبارزه می رود به سمت تشکیل اتحادیه ها و حزب سیاسی طبقه کارگر و نظام بدیل از همین شرایط مادی به وجود می آید و کمونیسم در زهدان سرمایه داری پرورش می یابد.
وی گفت: البته باید در سده ۲۰ به جنگ این واقعیت رفت که چرا این نظر مارکسیسم کلاسیک محقق نشد. به نظر لنین امپریالیسم با فرافکنی بحران به کشورهای جهان سوم از تعمیق بحران جلوگیری کرد و با تشکیل طبقه متوسط هم منازعات طبقاتی را کاهش داد. دیوید هاروی نیز با وارد کردن عنصر فضا و جغرافیا به بحث به مفهوم انباشت سرمایه به این نتیجه رسید که مرز نهایی بحران جایی است که همه چیز حتا کلیه های بدن انسان ها نیز تبدیل به کالا بشود. به نظر می رسد بحران هرچقدر هم عمیق باشد تا زمانی که مبارزه طبقاتی تشدید نشود سرمایه داری با رفورم هایی می تواند از ان فرار کند و بیرون بیاید. در این جا بحث اصلی در مورد هژمونی سرمایه داری است.
مالجو در ادامه گفت: هر جا که قدرت است مقاومت هم است. در واقع این عمق بحران نیست که عامل تعیین کننده است. بلکه این پروژه ی هژمونی و پروژه ی ضدهژمونیک است که تعیین کننده است. در واقع نیروی محرکه این پروژه ی ضدهژمونیک هم همان بدیلی است که ارائه داده می شود. هم خود بدیل هم راه رسیدن به آن!
وی در مورد جنبش وال استریت هم گفت: این جنبش درست هم در زمان مناسب که همین زمان است که عمیق ترین بحران های سرمایه داری پدید آمده، بروز کرده است. و هم در مکان مناسب رخ داده است. یعنی وال استریت جایی که اولین نشانه های بحران در سال ۲۰۰٨ از ان جا ساطع شد. البته سرمایه داری نشان داده است که اگر هژمونی خود را حاکم کند بحران های عمیق تر از این را هم می تواند از سر رد کند. اما در این جا درست بحث توازن قوا است. یعنی در یک طرف نظام سرمایه داری که تمام جنبه های زندگی مردم را در دست گرفته است وجود دارد. در طرف دیگر نیز ۹۹ درصد انانی که زیر سلطه هستند.
مالجو در انتها تاکید کرد: این جنبش باید از خیابان ها نیز فراتر رود. استمرار جنبش وال استریت در گرو حداقلی از اجماع است که در تعریف نظام بدیل و راه حل سیاسی مناسب رسیدن به ان است. اجماع بر سر این که کدام نظام بدیل؟ و چه راه حل مناسبی برای رسیدن به آن وجود دارد؟ در این جا هم نیاز است که جنبش به پیش برود و از دل جنبش و از دل دیالوگی که بین نخبگان و توده ها وجود دارد این بحث بیرون بیاید.

فکوهی: ژورنالیست های ایرانی نئوفاشیست در خدمت نئولیبرالیسم هیولایی
در ادامه جلسه ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران از منظر دیگری وارد بحث شد. بحث وی بیشتر معطوف به برخورد برخی رسانه ها که وی آنان را شرم ژورنالیسم نامید با جنبش وال استریت بود. فکوهی در این زمینه گفت: متاسفانه در این چند سال ما شاهد یک سناریو ژورنالیستی در ایران هستیم که روزی به کانون نویسندگان ایران توهین می کند و روزی به دکتر مصدق گیر می دهد. این افراد که خود روزگاری رانت خوار نفتی دولت بوده اند اکنون به مصدق تهمت بی سوادی سیاسی می زنند. همین به ظاهر ژورنالیست ها که آبروی ژورنالیسم را برده اند به وال استریت حمله می کنند. به ژیژک با ادبیات نیش دار می تازند. با یک ادبیات که بیشتر شبیه انشاهای بچه های دبیرستانی است مطلبی را بر ضد این جنبش می نویسند که حتی نشریات شبه فاشیستی در اروپا هم شرم می کنند آن را چاپ کنند.
فکوهی در ادامه تاکید کرد: من نمی دانم این توهم آقایان کی می خواهد تمام شود؟ حرف هایی که این به اصطلاح ژرونالیست ها و روشنفکران ایرانی می زنند را حتی جریانات نئوفاشیست هم در اروپا دیگر نمی زنند. و در این جا ادعای چاپ نشریات مترقی هم دارند. آنان حتی از خود مک کین و سارکوزی هم فراتر می روند.
این استاد دانشگاه تهران دلیل این نوع برخورد را این گونه تشریح کرد: البته من به گمانم ما با یک نئولیبرالیسم هیولایی طرف هستیم که همه چیز ما را بلعیده است. الان در همه کوچه های تهران ما شاهد رشد قارچ گونه بانک هستیم به شکلی که دیگر جایی برای سوپرمارکت های دریانی هم باقی نمانده است. اگر در نئولیبرالیسم آمریکایی شاهد یک نوع سوپاپ اطمینان هستیم اما در ایران حتی آن را هم نمی بینیم. در واقع اگر الان از وال استریت صحبت می شود باید بگوییم که ما چه درسی از این می توانیم بگیریم. در واقع ما درون یک نئولیبرالیسم هیولایی داریم زیست می کنیم.

فریبرز رئیس دانا: بدیل ما سوسیالیسم است
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ حضار بود که بیشتر در حول بحث ارائه بدیل می گذشت که در این زمینه تنها به ذکر کوتاه سخنی از دکتر مالجو و دکتر فریبرز رئیس دانا اکتفا می کنیم:
مالجو بدیل را اینگونه تشریح کرد که باید جامعه ای درست شود که در آن دیگر ٣ رکن اساسی کار، طبیعت و پول از کالایی بودن رها شود. در واقع ما باید از این ٣ عنصر اصلی کالایی زدایی بکنیم تا به ان جامعه که مرحله گذار است وارد شویم.
و اما دکتر فریبرز رئیس دانا با لحنی شورانگیز که بارها مورد تشویق حضار قرار گرفت در مقابل یکی از سوال کنندگان که نظرگاهی مخالف داشت این گونه پاسخ داد که ما به صراحت بارها اعلام کرده ایم که بدیل ما چیزی نیست جز سوسیالیسم! اما ما برخلاف سیاستمداران دزد و دروغگوی سرمایه داری همین الان بدیل خود را از آستین بیرون نمی کشیم، بلکه بدیل ما از دل جنبش و همراه با آموختن از جنبش مردمی ساخته می شود.
سوسیالیسمی که ما می گوییم از این نظام سرمایه داری آدم کش و انسان ستیز فراتر خواهد رفت و یک سوسیالیسم انسانی خواهد بود که معایب قبلی را هم نخواهد داشت.
رئیس دانا در مقابل سوالات این فرد که اصرار داشت که بدیل خود را روشن بگویید، پاسخ داد: زمانی شما از ما بدیل می خواهید که روزگاری که همه به سوسیالیسم فحاشی می کردند و ان را تمام شده تلقی می کردند من و این دو دوستم - با اشاره به محسن حکیمی و علی رضا ثقفی - در گوشه زندان بودیم. الان شما از من انتظار دارید به شما بدیل ارائه دهم که بار دیگر بروم حبس بکشم؟ اما با این وجود من اعلام می کنم، ما می خواهیم همه ی انسان ها به حکم انسان بودن شان دارای حق زندگی باشند. حق خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، بهداشت رایگان! البته اگر این تیغ تیز سانسور و سرکوب از روی سر ما برداشته شود ما با صدای بلند بدیل خود را که همان سوسیالیسم است فریاد خواهیم زد. سوسیالیسمی که از دل خود جنبش مردمی مثل جنبش وال استریت بیرون می آید.

گزارش از فواد شمس

 




"يونان و ايتاليا؛ مخالفان تحريم نفت ايران در پارلمان اروپا"

ديپلمات‌ها می‌گويند فرانسه پيشنهاد تحريم نفت ايران را در پارلمان اروپا مطرح ساخته و بريتانيا و آلمان از آن پشتيبانی کرده‌اند اما يونان و ايتاليا در برابر اين پيشنهاد مقاومت می‌کنند.
رويترز از بروکسل گزارش می‌دهد ديپلمات‌هايی که در مباحث امروز، دوشنبه چهارم آذرماه (۲۸ نوامبر) پارلمان اروپا حضور داشتند معتقدند بنا به همين دليل تا پيش از برگزاری نشست سران اتحاديه اروپا در روز جمعه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) نمی‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو اين اتحاديه به تصميم مشترکی در اين‌باره برسند.
همچنين بنا به اين گزارش تا پيش از ديدار وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در روز پنج‌شنبه نيز تصميمی گرفته نخواهد شد.
کارشناسان کشورهای عضو اتحاديه اروپا در حال بررسی تحريم‌های بيشتر در زمينه‌های بانکی، مبادلات تجاری و مؤسسات انرژی و همچنين ممنوعيت وارد کردن نفت ايران هستند.
به گفته ديپلمات‌ها بيش از همه يونان، کشور بحران‌زده و مقروض اروپا مخالف تحريم نفت ايران است. يونان نيمی از نفت خود را از ايران وارد می‌کند و بسياری از نيازهای انرژی خود را با واردات نفت تأمين می‌سازد.

همچنين ايتاليا نيز که کمابيش در بحران اقتصادی به‌سر می‌برد از تحريم نفت ايران چندان راضی نيست به‌ويژه پس از تحريم نفت ليبی، کشور نفت‌خيز نزديک به ايتاليا، تحريم نفت ايران نيز می‌تواند بر اقتصاد اين کشور تأثير منفی بگذارد.
در نيمه نخست سال جاری ميلادی ۱۸ درصد صادرات نفت ايران به اروپا بوده است که سهم بيشتر آن در اختيار ايتاليا است.
وزارت نفت ايران هفته گذشته اعلام کرد که اگر واردات نفت ايران به اروپا ممنوع شود به اندازه کافی خريداران ديگری وجود دارد.
با اين حال اتحاديه اروپا بر افزايش تعداد مقام‌های ايرانی در فهرست کسانی که از سفر به اروپا ممنوع شده و دارايی‌های آنان مسدود می‌شود به توافق رسيده‌اند.
پيش از اين بريتانيا به تنهايی تصميم گرفت تمامی بانک‌های ايرانی از جمله بانک مرکزی را مورد تحريم قرار دهد.
مجلس ايران نيز در پاسخ به بريتانيا روز يکشنبه ششم آذرماه به کاهش روابط ايران با بريتانيا از سطح سفير به سطح کاردار و کاهش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با اين کشور رأی موافق داد.
اين تصميم مجلس امروز از سوی شورای نگهبان نيز مورد تأييد قرار گرفت.
با اين حال بريتانيا در واکنش به تصميم مجلس ايران در بيانيه‌ای اعلام کرد که با کمک هم‌پيمانان جهانی خود پاسخ "قاطعانه‌ای" به ايران خواهد داد.
فرانسه در کنار مسدودسازی حساب‌های بانک مرکزی ايران پيشنهاد تحريم نفت ايران را نيز مطرح ساخته بود.
دولت آلمان نيز ضمن پشتيبانی از تحريم نفت ايران پيشنهاد بررسی تحريم‌های تازه در زمينه‌های حمل و نقل و خودرو و قطع روابط بانکی را ارائه داده است.
تحريم‌های تازه عليه ايران پس از انتشار گزارش دو هفته پيش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که ايران را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود، برقرار شده است.

 

مذاکرات روسيه با ايران و چين درباره سپر دفاع موشکی

روسيه قصد دارد درباره سپر جهانی موشکی با چين و ايران گفت‌وگو و مذاکره کند.
 به گزارش ريانووستی، دميتری راگوزين، نماينده روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) در اواسط ماه ژانويه ۲۰۱۱ برای مذاکره درباره سپر جهانی موشکی به چين و ايران سفر می‌کند.
نماينده روسيه در ناتو، روز دوشنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ (هفت آذر ۱۳۹۰) در مجلس دوما گفت: "می‌خواهم به آگاهی شما (نمايندگان دوما) برسانم که ما بنا به مأموريت از طرف رييس‌جمهور (دميتری مدودف) در نظر داريم در آينده نزديک به چين و ايران سفر کرده و مسائل مربوط به اجرای نقشه‌های سپر جهانی موشکی را در اين کشورها مورد بررسی قرار بدهيم."
راگوزين در چين با وزير امور خارجه و رييس ستاد مشترک اين کشور و در ايران با دبير شورای عالی امنيت و نمايندگان وزارت خارجه ايران ديدار و گفت‌وگو می‌کند.

دميتری مدودف، رييس‌جمهور روسيه ۲۳ ماه نوامبر از نيروهای مسلح اين کشور خواست تدابيری برای مقابله با سپرموشکی ناتو و آمريکا در مواقع لزوم آماده کنند.
روسیه گفته است اگر آمريکا و ناتو با وجود اعتراضات مسکو به اجرای نقشه‌های خود برای ايجاد سپر اروپايی موشکی ادامه بدهند، نظاميان روسی موشک‌های خود را به طرف سپر موشکی اروپايی نشانه‌گيری می‌کنند.
مذاکرات روسيه و ناتو درباره سپر موشکی به دليل اينکه غرب حاضر نشده به روسيه تضمين حقوقی دهد که اين سامانه دفاعی در ضديت با مسکو قرار ندارد، به بن‌بست رسيده است.
آندره گروشکو، معاون وزير امور خارجه روسيه آبان ۱۳۹۰ گفت وضع فعلی مذاکرات "دلگرم‌کننده" نيست.
آمريکا و ناتو با وجود اعتراضات مسکو به استقرار سامانه‌های سپر موشکی در اروپا ادامه می دهند. روسيه در مقابل بر ضرورت تضمين حقوقی درباره اين‌که سپر اروپايی موشکی در ضديت با مسکو قرار نداشته باشد، پافشاری می‌کند.
نماينده روسيه در ناتو چندی پيش گفته بود: "سپر موشکی صرفاً يک سيستم دفاعی نيست. کارشناسان، چه در روسيه و چه در ديگر کشورها از اين بيم دارند که ايجاد يک سپر موشکی در اروپا که هدف رسمی آن دفع تهديدات ايران خواهد بود، در واقع به‌عنوان بهانه‌ای برای آماده‌سازی حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد."
در همين حال ترکيه نيز با استقرار سپر موشکی در اين کشور موافقت کرده که با واکنش تند مقامات ايران روبه‌رو شد. برخی از مقامات سپاه پاسداران ايران در روزهای اخير هشدار داده‌اند در صورت تهديد نظامی عليه ايران، سپر موشکی در ترکيه را نيز مورد هدف قرار خواهند داد.
به گفته روگوزين، آمريکايی‌ها می‌خواهند با "اهريمنی" جلوه دادن برنامه موشکی ايران، برنامه‌های موشکی خود را توجيه کنند.
مرکز پژوهش‌های مجلس ايران نيز در گزارشی که روز ۲۵ تيرماه سال جاری منتشر شد گفت "سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند تهديدی جدی عليه ايران تلقی شود."
سپر دفاع موشکی يکی از موضوع‌های اساسی مورد اختلاف آمريکا و روسيه در چند سال اخير است.
اين طرح در زمان جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريکا در رابطه با آن‌چه که تهديدات ايران و کره شمالی می‌خواند، مطرح شد.

 

 

دادستان کل ایران: برای مدیرعامل سابق بانک صادرات قرار مجرمیت صادر شد

محمد جهرمی
جهرمی به خاطر "کوتاهی مدیریتی" در گشایش اعتبار اسنادی ریالی از مدیریت بانک صادرات برکنار شده بود
دادستان کل از صدور کیفرخواست برای برخی از متهمان پرونده اختلاس بانکی از جمله مدیرعامل سابق بانک صادرات خبر داده است.
غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل جمهوری اسلامی و مسئول پیگیری پرونده اختلاس بزرگ بانکی، در یک مصاحبه خبری گفته است که تا یک ماه دیگر کیفرخواست شماری از متهمان پرونده فساد بانکی صادر می شود و افزوده است: "اتهام تعدادی از متهمانی که در پرونده خسارت بزرگ بانکی برای آنان قرار مجرمیت صادر شده، اخلال در نظام اقتصادی کشور و برای تعدادی دیگر، معاونت در اخلال در نظم اقتصادی کشور است."
"اخلال در نظام اقتصادی" از جمله جرایم مهم کیفری در جمهوری اسلامی محسوب می شود و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی، مجازات هایی شامل جریمه مالی، شلاق و دوره های طولانی حبس را برای محکومان اینگونه پرونده ها پیش بینی کرده است.
طبق این قانون، اگر ارتکاب جرایم مالی و اقتصادی مندرج در این قانون "به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور" باشد، مرتکبین این جرایم به اعدام محکوم می شوند.
آقای اژه ای در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت محمد جهرمی، مدیرعامل برکنار شده بانک صادرات، گفت که "در پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات قرار مجرمیت صادر شده است و به زودی، کیفرخواست آن صادر می شود."
وی در مورد وضعیت کنونی آقای جهرمی و احتمال بازداشت او توضیح بیشتری نداد و مشخص نکرد که اتهام مدیرعامل سابق بانک صادرات به چه مواردی ارتباط دارد.
اوایل مهرماه سال جاری و در پی انتشار اخبار آنچه که "اختلاس بزرگ بانکی" در ایران نام گرفته، یک مقام وزارت اقتصاد اعلام کرد که به نظر کمیته منتخب دولت برای رسیدگی به موضوع فساد مالی، مسئولیت کوتاهی مدیریتی در زمینه گشایش اعتبار اسنادی ریالی داخلی بر عهده بانک صادرات بوده و این بانک نظارت و کنترل داخلی لازم را در این زمینه اعمال نکرده است.
این مقام دولتی گفته بود که کمیته منتخب دولت تصمیم گرفت که مدیرعامل بانک صادرات را برکنار و در زمینه "اصلاح مدیریتی" در این بانک اقدام کند.
خاوریبه گفته اژه ای اقدامات برای بازگرداندن خاوری به کشور "تا کنون نتیجه نداده است و وی هنوز بازنگشته است
محمد جهرمی در سال 1388 به سمت مدیرعامل بانک صادرات منصوب شده بود و پیش از آن، به عنوان وزیر کار در کابینه محمود احمدی نژاد عضویت داشت اما در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، در کنار آقای اژه ای، از جمله اعضای هیات دولت بود که برکنار شدند.
آقای جهرمی قبل از ورود به کابینه، در سمت های مهم حکومتی جمهوری اسلامی از جمله معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان قانون اساسی، مسئول امور کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداری در مناطق مختلف کشور خدمت کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جهرمی در واکنش به اظهارات دادستان کل، گفته که "زوایای این پرونده را آقای محسنی اژه ای در رسانه ملی اعلام کردند" و افزوده است که هنوز کیفرخواست را مشاهده نکرده و بعدا در مورد این پرونده صحبت خواهد کرد.
آقای اژه ای در مصاحبه خود به وضعیت محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی نیز اشاره کرده که از او نیز در ارتباط با پرونده اختلاس بانکی نام برده شده است.
آقای خاوری اوایل مهرماه و در حالیکه همچنان سمت مدیریت عامل بانک ملی ایران را برعهده داشت به خارج سفر کرد درحالیکه پیش از آن، در ارتباط با پرونده اختلاس بانکی از او سئوالاتی شده بود.
کوتاه مدتی پس از آن، اعلام شد که آقای خاوری، که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی است، احتمالا به ایران باز نخواهد گشت و کمیته منتخب دولت برای پیگیری ماجرای اختلاس بانکی اعلام داشت که مدیران عامل بانک ملی و بانک ساسان هم که در تنظیم اعتبارات اسنادی برای شرکت متهم اصلی پرونده دخیل بوده اند، برکنار شده اند.
پس از اعلام برکناری محمودرضا خاوری، برخی منابع گفتند که با توجه به تابعیت خارجی آقای خاوری، انتصاب اولیه او به یک مقام مهم دولتی مجاز نبوده است.
دادستان کل در مورد اقدام قضایی برای بازگرداندن آقای خاوری گفته است: "این موضوع نیز در مرحله اجراست، البته اقدامات تا کنون نتیجه نداده و وی هنوز به کشور باز نگشته است."

خروج پول از کشور

اژه ایدادستان کل جمهوری اسلامی در مصاحبه اخیر خود با رسانه ها گفت که تا کنون برای پنجاه نفر در ارتباط با پرونده اختلاس بانکی قرار مجرمیت صادر شده است و تا یک ماه دیگر، نخستین کیفرخواست ها به اتهام اخلال در نظام اقتصادی یا معاونت در این جرم نیز صادر خواهد شد.
غلامحسین محسنی اژه ای در عین حال تاکی که پرونده اختلاس بانکی ابعاد سنگینی دارد و افزود "نه مردم و نه قانون و نه وجدان از ما می پذیرد که آنقدر شتاب کنیم که ماهیت قضیه روشن نشود."
اژه ای پیچیدگی های پرونده از جمله در مورد میزان ارز خارج شده از کشور سخن گفته است
آقای اژه ای در بخش دیگری از مصاحبه خود به موضوع خروج مبالغی از کشور نیز پرداخت.
وی گفت که شرکت های متعلق به شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا، که متهم اصلی پرونده است، به دو طریق پول از کشور خارج کرده اند که یکی از طریق نظام بانکی و برای خرید مواد اولیه و تجهیزان بوده "که روشن و مشخص است و زیاد هم نیست."
به گفته آقای اژه ای "مبلغی هم وجود دارد که متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم رقمخ دقیق آن را محاسبه کنیم زیرا دو سه نوع خلاف مرکب صورت گرفته است."
دادستان کل توضیح داد که متهمان پرونده، با ایجاد شرکت های وابسته به یکدیگر و تبانی و پرداخت رشوه به افرادی در سیستم بانکی، توانسته بودند مبالغ هنگفتی را به صورت اعتبار اسنادی ریالی برای خریدهای موهوم دریافت و سپس آنها را نزد سیستم بانکی تنزیل کنند و بخشی از این مبالغ نیز به جای حساب شرکت ها، به حساب شخصی متهم اصلی پرونده واریز می شده است.
وی گفت: "بخشی از این پول به شرکت ها برگشته و مصرف شده که حسابرسی این بخش هنوز به پایان نرسییده و بخشی نیز بابت دیون یا معاملاتی که صورت گرفته، به افراد پرداخت شده که مشخص است."
اقای اژه ای در عین حال گفت که متهمان "مقداری از این پول را که قرار بود برای خرید مواد اولیه به کار رود، تبدیل به چک پول کرده اند، و گفته اند که این چک پول ها را از بازار آزاد ارز گرفته اند و مدعی هستند که از طریق خارج از نظام بانکی به خارج کشور فرستاده اند که این از پیچیدگی های پرونده است که باید بررسی شود."
شرکت امیرمنصور آریا
صاحبان شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا متهمان اصلی پرونده بزرگترین اختلاس مالی در ایران هستند
آقای اژه ای گفت که مقدار پولی که متهمان گفته اند از کشور خارج کرده اند هشتاد میلیارد تومان است اما افزود: "ما صد در صد نمی دانیم که این پول از کشور خارج شده است یا نه و این موضوع برای ما دقیقا روشن نیست."
به گفته دادستان کل، افرادی که در فروش و انتقال ارز برای متهمان فعالیت داشته اند پیدا شده اما هنوز هم مشخص نیست که آیا این پول واقعا از کشور خارج شده باشد.
ماجرای موسوم به "اختلاس بزرگ بانکی" به برداشت غیرقانونی مبلغ سه هزار میلیارد تومان (حدود سه میلیارد دلار) از شبکه بانکی ایران ارتباط دارد که گزارش های آن در اواخر تابستان سال جاری در برخی رسانه های ایران انعکاس یافت.
در گزارش های بعدی، گفته شد که این مبلغ توسط صاحبان شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا و شرکت های متعدد زیر مجموعه آن و عمدتا از طریق دریافت اسناد اعتباری ریالی از چند شعبه بانک و تنزیل آنها در بانک های دیگر صورت گرفته است.
با فاش شدن ابعاد گسترده این فساد مالی و انتشار گزارش های گوناگون در رسانه های خبری ایران، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به رسانه ها دستور داد تا پیگیری این ماجرا را متوقف کنند و تنها با اطلاعاتی را در دسترس مردم قرار دهند که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود.
گزارش این اختلاس در جریان درگیری های جناح های اصولگرای طرفدار و مخالف دولت محمود احمدی نژاد منتشر شد و برای مدتی، رسانه ها و برخی اعضای این دو جناح، یکدیگر را به ارتباط با این ماجرا یا کوتاهی در جلوگیری از آن متهم کردند.


وزارت خارجه ایران در مورد اقدام دولت مجارستان در چلوگیری از عبور هواپیمای وزیر امور خارجه ایران از فضای آن کشور از سفیر آن کشور توضیح خواسته و گفته است که مقامات مجارستان این تصمیم را به "برخی مسائل فنی" نسبت داده اند که قانع کننده نبوده است.
یکشنبه شب این هفته، هواپیمای حامل علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، که عازم شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی عازم لاهه، در هلند بود، اجازه عبور از فضای مجارستان را نیافت و به ایران بازگشت.
اتحادیه اروپا، که مجارستان از کشورهای عضو آن است، شماری از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی اکبر صالحی را در ارتباط با برنامه های هسته ای و همچنین نقض حقوق بشر در ایران مشمول تحریم قرار داده اند اما برخی از این افراد گاه برای شرکت در نشست های بین المللی اجازه سفر به این کشورها را یافته اند.


به گفته ارتش اسرائیل سه موشک که از جنوب لبنان به سمت این کشور پرتاب شده است، در شمال اسراییل فرود آمده است.
گزارش شده است که این موشک‌ها تلفاتی ببار نیاورده اند.
ارتش اسرائیل می‌گوید که به این حملات واکنش نشان داده است اما جزئیات بیشتری ارایه نداده است.
این اولین باری است که طی چند ماه گذشته ازجنوب لبنان به داخل مرز اسرائیل حمله موشکی صورت می‌گیرد.
در سال ۲۰۰۶ جنوب لبنان شاهد جنگ بین اسرائیل و حزب الله بود.


اوباما
یک سخنگوی کاخ سفید آمریکا می‌گوید که باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی را در اثر یک حمله صورت گرفته از سوی ناتو، "اسف بار" خوانده است.
به گفته این سخنگوی کاخ سفید، آقای اوباما مراتب همدردی خود را با خانواده سربازان کشته شده در این حادثه و همچنین مردم پاکستان، ابراز کرده است.
آقای اوباما در عین حال تاکید کرده است که رابطه آمریکا و پاکستان برای هر دو کشور مهم است.
پیشتر مقامات ارتش پاکستان گزارش‌های منتشره شده در این خصوص که تیراندازی از سوی نیروهای این کشور در یک منطقه مرزی با افغانستان، باعث تحریک و حمله هوایی نیروهای ناتو در روز شنبه ( ۲۶ نوامبر) به منطقه قبیله نشین مهمند پاکستان شده را رد کرد.
ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان، گفته است که گزارش های منتشر شده از سوی منابع ناشناس افغان و همچنین مقامات غرب مبنی بر این که ناتو در واکنش به آتش نیروهای پاکستانی اقدام به حمله کرده خلاف واقع هستند.
پاکستان واکنشی خشمگینانه به این حمله نیروهای ناتو نشان داده و آن را متناقض حاکمیت ملی آن کشور و تعهد نیروهای بین المللی در افغانستان دانسته است.
ناتو ضمن عذرخواهی از این حمله، آن را "حادثه ای غم انگیز و غیرعمد" توصیف کرد.
اما این حمله باعث بروز تنش بین پاکستان، آمریکا و ناتو شده است و یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان نیز، این حمله را "تجاوزی آشکار به حق حاکمیت پاکستان" خوانده است.
دولت پاکستان همچنین گفته‌ است که تمام همکاری‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترک خود با ناتو و آمریکا را در زمینه‌های اطلاعاتی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی مورد تجدید نظر قرار می‌دهد.
در پی حمله هوایی ناتو، مسیر تدارکاتی آن سازمان از پاکستان به افغانستان توسط دولت پاکستان بسته شد.
دولت پاکستان همچنین از آمریکا خواسته که ظرف ۱۵ روز پایگاه هوایی شمسی را تخلیه کند. آمریکایی‌ها از این پایگاه برای به پرواز در آوردن هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده می‌کنند.



سازمان ملل نظامیان سوریه را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد

کمیته ویژه پیگیری بحران سوریه وابسته به سازمان ملل متحد، دوشنبه ۲۸ نوامبر در گزارشی  نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز . این اقدام‌ها، کشتن و شکنجه معترضان و تجاوز به آن را شامل می‌شود در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی و ارتش سوریه در جریان سرکوب اعتراض‌های این کشور، دست به اقدام‌هایی زدند که در رده «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرند و مسئولیت همه این اعمال بر عهده دولت بشار اسد است.
کمیته تحقیق که با ۲۲۳ سه قربانی و شاهد عینی از جمله شماری از جداشدگان از ارتش سوریه دیدار کرده، خواستار متوقف کردن «نقض فاحش حقوق بشر»، آزادی تمام دستگیرشدگان حوادث اخیر و اجازه ورود نمایندگان رسانه‌ها و ناظران بین المللی برای حمایت از غیر نظامیان شده است.
این کمیته سه نفره در گزارش ۳۹ صفحه‌ای خود که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارادئه داده، افزوده است: «از ماه مارس گذشته، نیروهای دولتی سوریه اقدام به دستگیری‌های گسترده، شکنجه، اعدام و تجاوز در مقابله با تظاهرات خواهان دموکراسی کرده‌اند. این اعمال کودکان را هم شامل شده است. این در حالی است کسانی که دست به چنین اعمالی می‌زنند، از مصونیت برخوردارند.»
کمیته ویژه سازمان ملل متحد که ریاست آن را پائولو بنهیرو حقوقدان برزیلی برعهده دارد در گزارش خود افزوده است: «از همین رو کمیته معتقد است دستور شلیک آتش به سمت تظاهر کنندگان و بد رفتاری با غیر نظامیان ناشی از سیاست‌ها و دستورهایی است که از سوی عالی رتبه‌ترین مقام‌های نظامی و حکومتی صادر شده است.»
سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود، شماره کشته شدگان از آغاز نا‌آرامی‌های سوریه را، بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرده است.
از سویی، آمریکا و اتحادیه اروپا دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک، از دولت سوریه خواستند فورا خشونت‌ها را متوقف کرده و راه را برای انتقال دموکراتیک قدرت، هموار سازد.

المعلم: اتحادیه عرب علیه سوریه اعلام جنگ گرده است
از سوی دیگر، ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه، تحریم بانک مرکزی کشورش از سوی اتحادیه عرب را به مثابه «اعلام جنگ اقتصادی علیه سوریه» توصیف کرد.
المعلم در این کنفرانس خبری که تلویزیون دولتی سوریه آن را پخش کرد گفت: «باید اندکی به تحریم‌هایی که به اعمال آن افتخار می‌کنند پرداخت. برادران! برمبنای قوانین بین‌المللی، تحریم بانک مرکزی به معنی اعلام جنگ اقتصادی است. این اقدام بی‌سابقه است. اگر می‌خواهند عاقلانه با سوریه تعامل کنند، باید تمام این تحریم‌ها را لغو کنند.»
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، در نشست یکشنبه گذشته خود، بسته‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را تصویب کردند. ممنوعیت سفر مقام‌های سوریه به کشورهای عربی، بلوکه کردن اموال دولت و شخصیت‌های رسمی سوریه در بانک‌های عربی، تحریم بانک مرکزی سوریه و متوقف کردن مبادله کالا با حکومت این کشور به استثنای کالاهایی که بر معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد، از جمله این تحریم‌ها است.
المعلم در خصوص بلوکه کردن حساب‌های بانکی سوریه گفت: «به شما اطمینان می‌دهم، ۹۵ تا ۹۴ درصد سپرده‌ها را تا کنون از بانک‌ها خارج کرده‌ایم. اما متوقف کردن مبادله کالا می‌تواند به روابط تجاری میان سوریه و کشورهای عربی ضرر بزند.»
وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر اینکه کشورش از هیچ تلاشی برای حل بحران فروگزار نکرده است، ادامه داد: «همانگونه که پیشتر وعده داده بودم، ما هیچ روزنه‌ای را برای محافظت از همکاری مشترک عربی‌‌ رها نکردیم، اما آنها تصمیمی گرفتند که تمام روزنه‌ها را بست.»
او اظهار داشت: «برخی از اعضای اتحادیه عرب بحران را به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌رانند.» و تاکید کرد: «چنانچه در تصمیم‌های خود بازنگری کنند، راه برای همکاری‌های آینده گشوده خواهد شد.»
نبیل العربی دبیرکل تحادیه عرب روز یکشنبه اعلام کرد چنانچه دولت سوریه فورا سرکوب معترضان را متوقف کرده و به ناظران اجازه ورود بدهد، اتحادیه در تحریم‌ها تجدید نظر خواهد کرد.
المعلم در پایان تاکید کرد که «سیاست آرام» سوریه پایان یافته و از این پس، راه‌های دیگری را خواهد رفت.

۱۹ کشته در سوریه
از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب سوریه اعلام کرد دوشنبه دستکم ۱۹ تن از غیر نظامیان، توسط ارتش یا نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.
بنا بر این گزارش، در حمص ۱۲ نفر کشته شدند. سه تن از کشته‌ها از حومه دمشق بودند، دوتن از حماه بودند و در حلب و ادلب هر کدام یک نفر کشته شده است.
به موازات این، در دمشق، هوداران بشار اسد تظاهرات بزرگی در محکومیت تحریم‌های اتحادیه عرب، به راه انداختند.



بخش خصوصی ایران بیمناک سرنوشتی شبیه کره شمالی

سخنان برخی دست‌اندکاران امور بازرگانی و تجاری ایران نشان از نگرانی عمیق آن‌ها نسبت به تحریم‌ها سیستم بانکی ایران دارد. برخی حتی می‌پرسند در صورت تشدید بحران اقتصادی، آیا مسئولان چار‌ه‌ای برای نجات مردم از گرسنگی دارند؟

در پی تحریم مجموعه سیستم بانکی جمهوری اسلامی از سوی بریتانیا، اقداماتی مشابه از سوی  آمریکا و اروپا نیز در مرحله رایزنی است.  به نظر می‌رسد تحرکات جدید نمایندگان بخش خصوصی ایران را به شدت نگران کرده است.
محمدرضا بهزادیان، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران محمدرضا بهزادیان، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی که امروز منتشر شد تلاش کرده راه‌حل‌هایی ارائه دهد که شاید برای مدتی از بار فشار تحریم‌ها بکاهد. با این حال او در انتهای یادداشت خود با اشاره به آن‌چه برسر کره شمالی آمده‌، از «گرسنگی»‌یی سخن‌ گفته که به قول او «پشت انسان را به لرزه در می‌آورد».
جمعه گذشته (۲۵ نوامبر/ ۴ آذر)  پدرام سلطانی، نایب رئيس اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از شرایطی ابراز نگرانی کرد که شرکای تجاری اصلی ایران یعنی چین، امارات متحده عربی، کره‌جنوبی و ژاپن با تحریم بانک مرکزی همراهی کنند. او گفت درصورتی‌که این کشورها «به واسطه منافع خود و همچنین سطح روابطشان با غرب به این تصمیم تن دهند، اقتصاد و روابط تجاری ایران آسیب ‌زیادی خواهد دید.»
 نگرانی از دور جدید تحریم‌ها با سفر دیوید کوهن، معاون خزانه‌داری آمریکا به امارات متحده عربی و اسرائیل شدت گرفته است. دیوید کوهن روز شنبه (۲۶ نوامبر) وارد خاورمیانه شد تا درباره مسایل منطقه و قبل از همه با امارات متحده عربی پیرامون گسترش تحریم‌ها علیه ایران رایزنی کند.
امارات متحده‌ عربی، با این که از یک‌سال پیش مناسبات بانکی و بازرگانی خود را با جمهوری اسلامی محدود کرده، همچنان یکی از شرکای عمده ایران در خاورمیانه است و واسط بخش عمده مبادلات تجاری ایران با شرکت‌های خارجی نیز محسوب می‌شود.
سفر دیوید کوهن بدنبال معرفی رسمی ایران به عنوان یکی از کشورهای «عمده پولشویی» از سوی آمریکا و اعلام تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا آغاز شد.

طرحی برای تحریم‌های سریع و قاطع
گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان از "پیشنهادهای مشخص" دولت آلمان به شرکای خود برای تشدید "سریع و قاطع" تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داد. طرح آلمان شامل توقف واردات نفت ایران و قطع  ارتباط‌های مستقیم بانکی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی است.
 پدرام سلطانی، نایب رئيس اتاق بازرگانی ایران این کشور پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های بانک تجارت که شعبه‌ای در پاریس دارد نیز زیر نظر گرفته شود و مقدمات تحریم شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و حمل و نقل که با ایران ارتباط دارند مورد بررسی قرار گیرد.
 قرار است تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل بیمه‌ی اعتبارهای صادراتی نیز بشود. ظاهرا در این طرح تنها صادرات کالاهایی مانند مواد غذایی و دارو که از سوی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرند از دایره‌ی تحریم بیرون می‌ماند.

«راه‌حل»های دوران جنگ
محمد رضا بهزادیان، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران ضمن ابراز نگرانی از تحریم بانک مرکزی ایران و تاثیر آن بر فروش نفت، کوشیده‌ است در یادداشت خود راه‌حل‌هایی ارائه دهد که به گفته او می‌توانند از هزینه این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کم کنند.
From: او یادآوری می‌کند که ایران چه در عرصه دیپلماسی، چه اقتصادی دوستان زیادی ندارد. به  گفته بهزادیان بسیاری از کشورهایی که تا پیش از این در برابر سیاست‌های غرب علیه ایران ایستادگی می‌کردند، حالا با این سیاست‌ها همراه شده‌اند. او در این زمینه به چین، روسیه، برزیل و ترکیه اشاره کرده است.
بهزادیان پیشنهادهایی داده تا در صورت مواجه اقتصاد تک محصولی ایران با تحریم‌هایی در حوزه صادرات نفت، روزنه‌ای برای مبادله با جهان خارج باقی بماند. او به اقداماتی که در زمان جنگ به کار گرفته شد اشاره کرده است. مبادلاتی که نیازی به رابطه بانکی نداشته باشد، از جمله مبادله کالا با کالا و یا مبادله تولید‌ات ایرانی در  بازار کشورهای همسایه با ارز خارجی.
ولی برای پیشنهاد دهندگان چنین «راه‌حل‌»‌هایی روشن است که این‌ها راه‌کارهایی کوتاه مدت و تنها مختص دوران بحران هستند. به همین خاطر هم هست که آقای بهزادیان از صحنه‌های «تکان‌دهنده گرسنگی»  ابراز نگرانی می‌کند که تحریم‌ها بر سر کره شمالی آورد‌ه‌اند.
فریدون خاوند، استاد اقتصاد در دانشگاه پاریس درباره این گونه اقدامات به دویچه وله می‌گوید: «به هر حال تحریم بانک مرکزی یا تضییقات علیه نظام نفتی، مالی و بانکی ایران ضربات سختی به ایران و روابط آن با اقتصاد جهان خواهد زد. طبعا کشورهایی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، دست به اقدامات جایگزین می‌زنند که از جمله آن‌ها همین پیشنهادهایی است که رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران داده است. منتهی این اقدامات تنها می‌تواند بخشی از زیان‌های ناشی از تضییقات بین‌المللی را جبران کند و نمی‌تواند جایگزین روابط عادی ایران با جهان خارج شود.»

«متحدان فرصت طلب»
مقام‌های حکومت ایران این را نیز می‌دانند که کشورهای همسایه و متحدین قدرتمندی مانند روسیه یا چین تنها بنا بر مصلحت خود موضع می‌گیرند. حشمت فلاحت‌پیشه، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در سخنان امروز (۲۸ نوامبر) خود در کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که «اعتراض چین و روسیه به قطعنامه‌ها علیه ایران برای بالا بردن رای خودشان است والا آن‌ها نگاه راهبردی به ایران ندارند.» او تاکید کرده است که نباید در روابط با آژانس انرژی اتمی «احساسی عمل کرد».
با وجود چنین هشدارهائی، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهند ظاهری خونسرد از خود نشان دهند. رستم قاسمی، وزیر نفت ایران ادعا می‌کند که «در حال حاضر هیچ گونه مشکلی برای فروش نفت خام ایران وجود ندارد». بسیاری دیگر از مسئولان هم مدعی‌‌اند که تحریم‌ها هیچ تاثیر نداشته است.

زمان برای ایران سپری می‌شود
در خارج از ایران اما زمان به سرعت برای این کشور سپری می‌‌شود. قرار است کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (۱۰ آذر / ۱ دسامبر) در مورد تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. امروز دوشنبه (۲۸ نوامبر) باراک اوباما و هیلاری کلینتون با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه درباره اقدام‌های مشترک علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی  به رایزنی پرداختند.
در صورت توافق بر سر طرحی که دولت آلمان تنظیم کرده است، در کنار توقف واردات نفت ایران، ارتباط‌های مستقیم بانکی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نیز قطع خواهد شد.
آلمان پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های بانک تجارت که شعبه‌ای در پاریس دارد نیز زیر نظر گرفته شود و مقدمات تحریم شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و حمل و نقل که با ایران ارتباط دارند مورد بررسی قرار گیرد.
تاثیر این تحریم‌ها را قبل از مردم، به‌‌ویژه صاحبان شرکت‌های متوسط و کوچک در ایران احساس می‌کنند.. یک بازرگان ایرانی درباره آثار تحریم‌ها روی روابط تجاری بازرگانان ایرانی با شرکت‌های اروپایی به دویچه وله گفته است: «با این‌که هنوز همه بانک‌های ایران تحریم نشده‌اند، در عمل هیچ بانکی در اروپا با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کند.»
مریم انصاری
 تحریریه: جواد طالعی



تحریک درگیری میان شیعه و سنی در ایران

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان به "تخریب چهره‌ی علما و شخصیت‌های اهل سنت" توسط رسانه‌های وابسته به "افراطیون خشونت طلب" اعتراض کرد. آگاهان مسائل اهل سنت نگران تحریک درگیری میان شیعه و سنی در ایران هستند.

منابع اطلاع رسانی اهل سنت از جمله "سنی آنلاین"، پایگاه رسمی اهل سنت ایران که به چهار زبان منتشر می‌شود، خبر می‌دهند: «مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از برخی سایت‌ها و نیز یک نشریه جدیدالانتشار در سیستان و بلوچستان که از طریق تهمت و افترا، درصدد تخریب چهره‌ی علما و شخصیت‌های معتدل اهل سنت هستند، به شدت انتقاد کرده است».
امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان در ۴ آذر ۱۳۹۰ گفت، مجبور کردن دیگران به سکوت و عدم مطالبه‌ی حقوق قانونی مهمترین اهداف این قبیل سایت‌ها و روزنامه‌هاست.
وی افزود: «وقتی افراد از راه قانونی و منطقی خواستار حقوق خود می‌شوند، این سایت‌ها و روزنامه‌ها، به منظور خفه کردن صدای حق‌طلبی، شروع به هیاهو، اهانت و افترا می‌کنند، در حالی که خفه کردن صدای حق طلبی، پیامدهای بسیار خطرناکی دارد، از جمله این‌که کار در دست افراطیون خشونت‏ طلب افتاده و امنیت جامعه به مخاطره می‌افتد».

صدایی که خاموش نشده است
دکتر عبدالستار دوشوکی تحلیل‌گر مسائل اقلیت‌ها، درباره‌ی انگیزه صحبت‌های مولانا عبدالحمید توضیح می‌دهد که فشاربه اهل سنت در ایران بخصوص در سیستان و بلوچستان تشدید شده است. وی مثال می‌آورد:« به اهل سنت اجازه ندادند نماز عید در تهران و کلان شهرهای ایران برگزارکنند، مانع سفر برخی رهبران اهل سنت به حج شدند و مدارس دینی آن‌ها به شدت کنترل می‌شود. تنها صدایی که در میان اهل سنت منعکس می‌شود، صدای مولانا عبدالحمید است».

این کارشناس مقیم لندن همچنین اضافه می‌کند: «به دلیل اعتراض‌ها و انتقادهای مولانا عبدالحمید سایت‌های وابسته به خشونت‌طلب وی را متهم به همکاری با سلفی‌ها، وهابیون و اصلاح طلبان یعنی با موسوسی و کروبی می‌کنند».
به‌گفته دوشوکی این تبلیغات قبلا هم بوده ولی اکنون شدت یافته است.

اجبار امامان جمعه مناطق سنی‌نشین
گرچه عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از سایت‌ها و نشریات مشخصی نام نبرده، اما به عقیده‌ی آقای دوشوکی تارنمای "زاهدان پرس"، "قائم نیوز" و "زاهدان نیوز" همواره درباره‌ی مسائل اهل سنت مطالب توهین آمیزی منتشر می‌کنند.نماز جماعت اهل سنت در شمال ایران
دوشوکی همچنین می‌گوید، در برخی از مناطق سنی‌نشین، علما و امامان جمعه را مجبور کرده‌اند مواضع جمهوری اسلامی را میان پیروان اهل سنت تبلیغ و تکرار کنند. وی اما تاکید می‌کند: «استثنایی که هست این است که مولانا عبدالحمید همیشه از حقوق ضایع شده مردم اهل سنت دفاع کرده و تاکنون در مثل امامان جمعه‌ دیگر حرف‌هائی را که از تهران دیکته می‌شود، بیان نکرده است».

افزایش نفوذ عبدالحمید در میان اهل سنت
دوشوکی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: «وقتی مولانا به خراسان، کرمان و هرمزگان سفر می‌کند هزاران نفر از ایشان استقبال می‌کنند و به همین دلیل او اکنون حق مسافرت و خروج از استان سیستان و بلوچستان را ندارد. مسئولین جمهوری اسلامی نگران رشد محبوبیت ایشان در بین مردم اهل سنت ایران و کشورهای همسایه و همچنین در بین آزادیخواهان شیعه ایران هستند».
این کارشناس ادامه می‌دهد: «عبدالحمید در طی هفته‌های اخیر درباره دیکتاتوری و استبداد تحت نام مذهب و دین و یا ملیت هشدار داده و گفته است که دیکتاتورها به سرنوشت بن‌علی، مبارک و قذافی دچار خواهند شد».

حمله رسانه‌ای با پشتوانه‌ حکومتی
سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که به مسائل اهل سنت در ایران نیز آشنائی دارد، به دویچه وله می‌گوید: «بیان مسائل اهل سنت، در فضای بسته کشور، به‌خصوص برای افرادی که موقعیت خاص سیاسی و فکری دارند معمولا تحمل نمی‌شود. اما من فکرمی‌کنم آخرین مواضع ایشان  که به سرکوب‌ها اعتراض کردند، نشان می‌دهد که فشار بر سنی‌ها اکنون ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است».سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار آشنا با مسائل اهل سنت
به نظر رسول پور افراطیون خشونت‌طلب و رسانه‌های آن‌ها به نهاد قدرت وصل هستند. وی در این رابطه چنین توضیح می‌دهد: «هیچ رسانه‌ای در ایران بدون پشتوانه‌ی حکومتی چنان حملاتی را نمی‌تواند علیه اهل سنت انجام دهد. حکومت به این جریان‌ها میدان می‌دهد و این عمل خشم و اعتراض سنی‌ها را برمی‌انگیزد و آن‌ها را نه تنها از حاکمیت ناامید می‌کند، بلکه موجب حساسیت‌های مذهبی می‌شود».
رسول پور نتیجه می‌گیرد: «با توجه به حاکم شدن فضای جدید در منطقه، امکان دارد که سنی مذهب‌ها اعتراض‌های خود را به شکل عملی نشان دهند. در آینده بعید نیست که سنی‌های ایران حقوق خودشان را بصورت رساتری مطالبه کنند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان : ما ضعیف نیستیم
امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه نماز جمعه ۴ آذر تاکید می‌کند: «ما با این امید که مسئولین جلوی این اقدامات را می‌گیرند، سکوت کردیم. اما باید توجه داشته باشیم که از وجود تعصبات قومی و مذهبی در جامعه، نه تنها ما، بلکه نظام و کل سیستم حکومتی و ملت ایران، اعم از شیعه و سنی، متضرر شده است. لذا نباید بگذاریم که تعصبات مذهبی در جامعه حاکم شود و افرادی به علما و شخصیت‌های اهل سنت، و یا به شخصیت‌های شیعه، اهانت و بی‌احترامی ‌کنند».
مولوی عبدالحمید ادامه می‌دهد: «این افراد احساس قدرت می‌کنند و دست به چنین کارهایی می‌زنند، اما آن‌ها باید بدانند که اگر چه قدرت را آن‌ها در دست دارند، اما ما نیز به آن اندازه ضعیف نیستیم که کسی حق ما را ضایع کند و پا را بر گردن ما بگذارد و ما سکوت کنیم».
هر دو کارشناسی که با دویچه وله صحبت کردند، متفق‌القولند که در شرایط کنونی پیروان اهل سنت و رهبران آن‌ها در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند و فشارعلیه آن‌ها بیش از پیش شدت یافته است. آن‌ها همچنین تاکید دارند که ادامه‌ی این روند می‌تواند به تقابل و اختلاف شیعه و سنی در ایران بیانجامد.

طاهر شیرمحمدی
تحریریه: جواد طالعی



خبر انفجار در اصفهان و واکنش‌های ضد و نقیض به آن

 
عکس تزیینی است روایت‌های ضد و نقیضی از وقوع یک «انفجار مهیب» در اصفهان٬ در خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده است. درباره منشا این حادثه و خسارات احتمالی آن گزارشی از سوی مقامات رسمی منتشر نشده است.
 
از عصر روز گذشته٬ دوشنبه (۲۸ نوامبر٬ ۷ آذر) گزارش‌های ضد و نقیضی پیرامون وقوع یک «انفجار مهیب» در اصفهان منتشر شده است. رسانه‌های وابسته به دولت ایران در ابتدا به‌طور مختصر این انفجار را پوشش دادند٬ اما خبر انفجار در استان اصفهان٬ که بسیاری از تاسیسات کلیدی هسته‌ای در آن‌جا قرار دارد٬ با گذشت مدت کوتاهی از روی خروجی خبرگزاری‌های فارس و مهر که به سپاه پاسداران و دولت نزدیک هستند حذف شد.
خبرگزاری فارس٬ اولین رسانه فارسی بود که از شنیده شدن صدای انفجار در ساعت ۲:۴۰ بعد از ظهر در اصفهان خبر داد. در خبر این خبرگزاری آمده بود که «صدای انفجار از خیابان بزرگمهر تا دروازه شیراز به گوش رسیده است.»
رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرد که «حوالی بعد از ظهر صدایی شبیه انفجار شنیده شد» اما درباره منشا این حادثه و دیگر حوادث احتمالی در این زمینه٬ گزارشی از عوامل امنیتی و انتظامی دریافت نشده است. غلام‌رضا انصاری معتقد است «اتفاق مهمی رخ نداده است.»
حذف زودهنگام خبر از روی خروجی خبرگزاری‌هایی نظیر فارس و مهر، شبهاتی درباره‌ی این حادثه و امنیتی بودن موضوع برانگیخته است. ایرنا٬ خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز به نقل از مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی اصفهان٬ وقوع این انفجار را تکذیب کرده است.
شبهاتی پیرامون سانحه در تاسیسات هسته‌ای ایران
روزنامه گاردین٬ ساعاتی پیش از انتشار این گزارش، اعلام کرده که انفجاری در شمال شرقی اصفهان و در جایی در نزدیکی تاسیسات حساس و بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران رخ داده است. این روزنامه به نقل از چندین شهروند ساکن اصفهان نوشته که صدا و برد انفجار در برخی از مناطق به حدی بوده که شیشه‌های ساختمان‌ها را لرزانده است.
بخش بزرگی از تاسیسات حساس هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم ایران در اصفهان واقع است. مرکز اصلی غنی‌سازی کشور در نظنز٬ در شمال شرقی شهر اصفهان قرار دارد و قرار گرفتن بخش عمده سانتریفیوژهای ایران در این نقطه٬ شبهات پیرامون سانحه در تاسیسات هسته‌ای را تقویت می‌کند.
مارک تونر٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که دولت ایالات متحده دسترسی محدودی به گزارشگران در محل وقوع حادثه دارد و نمی‌تواند درباره صحت و سقم آن گزارش‌ دقیقی مخابره کند٬ اما به دقت پیگیر ماجراست.
موارد مشابه در ایران و لبنان
نزدیک به دو هفته پیش٬ وقوع انفجاری در یکی از زاردخانه‌های سپاه پاسداران که گفته می‌شود در ارتباط با برنامه توسعه موشک‌های ایران بود٬ منجر به کشته شدن سرلشگر حسن تهرانی مقدم و ۲۰ نفر دیگر از اعضای سپاه شد. این پایگاه نظامی در روستای بیدگنه در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران قرار داشت و صدای انفجار آن در بسیاری از نقاط تهران بزرگ شنیده شد. در این حادثه نیز برخی از خبرگزاری‌های داخلی در ابتدا صدای این «انفجار مهیب» را به وقوع حادثه‌ای در یکی از پمپ‌های گاز نسبت داده بودند.
چند روز پیش هم انفجاری در یکی از انبارهای مهمات حزب‌الله لبنان رخ داد. گفته می‌شود شباهت‌هایی میان این انفجار با انفجار پایگاه بیدگنه در ایران وجود دارد و ممکن است سیستم اطلاعاتی اسرائیل در طرح‌ریزی و اجرای آنها نقش داشته باشد. برخی از مقامات اسرائیلی٬ در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور٬ نقش مقامات اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو در این انفجارها را تایید کرده‌اند.