۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 

امنیتی بودن فضای برخی از شهرهای کشور در روز قدس

خبرگزاری هرانا
روز گذشته، مورخ دوازدهم شهویرماه که مقارن با آخرین جمعه ی ماه رمضان و روز قدس بود، فضای برخی شهرهای کشور به دلیل تجمع احتمالی مخالفان دولت امنیتی توصیف شده است.
فضای امنیتی روز جمعه در شهر بابل
به گزارش دانشجونیوز، نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي از صبح روز جمعه، چندين دستگاه اتوبوس حامل نيروهاي لباس شخصي را از روستاهاي اطراف بابل براي سركوب احتمالي معترضين در راهپيمائي روز قدس به به خيابان ها آورده بودند.
گزارش ها حاكي از آن است كه در آستانه روز قدس اداره اطلاعات شهرستان بابل طي تماس هایي که با خانواده هاي برخي از فعالين سياسي و دانشجویي داشت، تهديد كرده بود "كه در صورت حضور اين فعالين در راهپيمایي روز قدس، شاهد شديدترين برخوردها از سوي مقام هاي امنیتی خواهند بود".
منابع آگاه به نقل از شاهدان عيني گزارش مي دهند كه مسيرهاي منتهي به مصلي، واقع در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، به شدت تحت كنترل و بازرسي نيروهاي امنيتي و لباس شخصي بوده است. همچنين برخوردهاي فيزيكي نيروهاي لباس شخصي و انتظامي با برخي از شهروندان گزارش شده است.
لازم به ذکر است در چند روز اخير فرمانداري شهرستان بابل طي دستوري به تمامي كارمندان ادارات دولتي اين شهرستان ،خواستار حضور در راهپيمائي روز قدس شده بود.
در ادامه اين خبر منابع آگاه از برخورد مامورين گارد ويژه با دختران دوچرخه سوار در شب هاي اخير گزارش مي دهند.
به گفته يكي از شاهدان عيني مامورين گارد ويژه، در شب گذشته، پس از توقيف دوچرخه يكي از دختران، اقدام به ضرب و شتم وي نمودند كه با اعتراض جمعي از شهروندان مواجه شدند.
مامورين پس از اعتراض شهروندان، اقدام به بازداشت دختر دوچرخه سوار و يكي از معترضين حاضر کردند. گفتني است در هفته ي اخير امام جمعه بابل، حجت الاسلام حسن روحاني، نسبت به اشاعه فرهنگ دوچرخه سواري بانوان در فضاي شهرستان بابل ابراز نگراني كرده و خواستار برخورد مسئولين قضاي و نهادهاي ذي ربط با دختران دوچرخه سوار شده بود.

فضای امنیتی روز جمعه در مشهد
به گزارش جرس، حضور نیروهای امنیتی ، انتظامی و گارد ویژه در خیابان ها و میادین اصلی شهر مشهد در روز قدس خصوصا از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر کاملا مشهود بوده است.
استقرار نیروهای امنیتی و انتظامی دولت در میدان آزادی ، فلکه برق ، فلکه ضد ، فلکه تقی آباد و خیابان های سجاد ، احمد آباد و وکیل اباد مشهد گسترده تر گزارش شده است.
شایان ذکر است در روزهای گذشته و در آستانه روز قدس دهها مغازه بلوار سجاد که از خیابان های اصلی تجمعات و راهپیمای های مشهد محسوب می شود ، با بهانه های مختلف پلمپ شده بود و همچنین نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم احیا شبهای قدر توسط دانشجویان مشهدی نیز جلوگیری کرده بودند.

فضای امنیتی روز جمعه در شهر تهران
گزارش ها از تهران نیز حاکی از حضور تعداد زیادی از نیروهای انتظامی و  لباس شخصی در خیابانهای منتهی به میدان انقلاب بود.
یک روز قبل از روز قدس نیز در تهران نیروهای امنیتی و انتظامی اقدام به برگزاری مانور کرده بودند که فضای شهر کاملا امنیتی شده بود.
گرچه حضور حامیان جنبش سبز به دلیل جو شدید امنیتی به وضوح دیده نمی‌شود اما در داخل ون های نیروی انتظامی در کنار میدان هفتم تیر چند نفر بازداشت شده بودند که همان‌جا فرم مشخصات افراد دستگیر شده را تکمیل می کردند.
این گزارش ها حاکی است که مرد جوانی که روبان سبز به سر بسته بود در ضلع شرقی میدان دستگیر و تحویل نیروهای امنیتی شد.
شاهدان عینی گفته اند حضور سنگین نیروهای امنیتی با تمام تجهیزات نشان دهنده میزان هراس حاکمیت از حضور حامیان جنبش سبز در خیابان‌ها ست.

 

دادگاه شیوا نظر آهاری ،روزنامه نگار و فعال حقوق بشر برگزار شد


کلمه:

دادگاه شیوا نظر آهاری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر امروز شنبه ۱۳ شهریور ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی برگزار شد .
به گزارش کلمه، این فعال حقوق بشر ۲۶ ساله که از به یک سال پیش در زندان اوین به سر می برد امروز به اتهام محاربه ، تبانی و اجتماع برعلیه امنیت ملی ، اخلال در نظم عمومی و تبلغ علیه نظام محاکمه شد .
این دادگاه که با حضور محمد شریف وکیل این زندانی و خانواده نظر آهاری برگزار شد با طرح اتهامات و شنیدن دفاعیات شیوا و وکیلش ادامه یافت. شیوا نظر آهاری در این دادگاه که یکی از اتهاماتش محاربه از طریق ارتباط با سازمان منافقین اعلام شده بود ، ضمن ابراز انزجار از این سازمان گفت که هرگز ارتباطی با این سازمان نداشته و هر گونه ارتباط خود را با این سازمان رد می کند .این اتهام را از اساس بی پایه می داند و نه تنها هرگز ارتباطی با این سازمان نداشته که همواره اعمال این سازمان تروریستی را محکوم کرده است.
همزمان با برگزاری دادگاه شیوا نظر آهاری ، دادگاه سعید حائری دیگر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز برگزار شد.
به گفته شاهدان عینی، شیوا را با دست بند به دادگاه آوردند . این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر بعد از دادگاه دوباره به بند نسوان زندان اوین بازگردانده شد .
شیوا نظرآهاری روزنامه نگار و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، که در دوران حبسش بیش از ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی گذرانده است .اکنون در انتظار صدور حکم به سر می برد .
وی در سال ۸۸ و درست یک روز بعد از انتخابات جنجال برانگیز دهم دستگیر و روانه زندان اوین شد .اما پس از سه ماه با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد .اما طولی نکشید که وی بار دیگر در ۲۹ آذرماه وقتی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود دستگیر و زندانی شد .
خانواده شیوا نظر آهاری از کارشناس پرونده وی و همچنین قاضی پیر عباسی در خواست کرده اند که با صدور قرار وثیقه زمینه آزادی موقت شیوا را تا صدور حکم وی امکان پذیر کنند . 



بی خبری از محل نگه داری صفایی فراهانی پس از حمله قلبی در زندان اوین


 کلمه:
بی خبری از وضعیت سلامتی و شرایط نگهداری محسن صفایی فراهانی ،از زندانیان حوادث پس از انتخابات، موجب نگرانی خانواده این فعال سیاسی و همچنین یارانش در بند ۳۵۰ اوین شده است محسن صفایی فراهانی پنج روز پیش در زندان اوین دچار.حمله قلبی شد .
به گزارش خبرنگار کلمه، وی چند روز پیش در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار حمله قلبی و به بهداری زندان منتقل شد،اما تاکنون هیچ اطلاع دقیقی ازوضعیت سلامتی وی در دست نیست.
صفایی فراهانی دیروز در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده اش تنها گفته که شرایط بهتری نسبت به روزی که دچار حمله قلبی شد، دارد اما اجازه ندارد که بگوید کجا بستری است . خانواده صفایی که به شدت نگران وی هستند ، خواهان ملاقات با وی در بیمارستان محل بستری اش هستند.
هم بندان او در بند ۳۵۰ زندان اوین نیزنسبت به سرنوشت او ابراز نگرانی می کنند . آنها می پرسند چه بلایی بر سر صفایی فراهانی آمده است و آیا او تاکنون به بیمارستان انتقال یافته است یا همچنان در بهداری اوین با کمترین امکانات به سر می برد ؟ آنها برای مطلع شدن از وضعیت صفایی فراهانی در این پنج ، روز بارها به مسوولان بند ۳۵۰ از جمله بزرگ نیا ،رییس بند ۳۵۰مراجعه کرده اند اما مسوولان زندان از دادن هرگونه خبری در باره وی خودداری می کنند..
محسن صفایی فراهانی ،یکی از هفت اصلاح طلبی است که علیه سپاه پاسداران شکایت کرده است .وی که ،از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت است پس از انجام مصاحبه ای در مورد شکایت هفت فعال سیاسی از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، به زندان بازگردانده شد.
هفت فعال سیاسی نامدار کشور از جمله صفایی فراهانی در شکایتنامه ای که درواقع سندی است درباره ظلم ها و کارشکنی های عده ای متوهم که متاسفانه لباس نظامی و امنیتی بر تن کرده اند، به اظهارات فردی موسوم به “سردار مشفق ” اشاره کرده و آن را سند مهمی در جهت روشن شدن مسائل پشت پرده انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث بعد از آن و اقدامات خلاف قانون گروه استبداد طلب پیش گفته، در جریان انتخابات و پس از آن دانسته بودند.



آقای دادستان! امروز نا اهلان و نامحرمان میراث خوار انقلابند


 کلمه:
فخرالسادات محتشمی پور پس از گذشت بیست روز از بازداشت همسرش مصطفی تاجزاده در بیستمین عریضه خود خطاب به دادستان نوشت: نمی دانم چه حکمتی بود که ما نسل انقلاب بمانیم و میراث خواری نااهلان و نامحرمان را از سفره ای که همه مردم به رهبری امام راحل(ره) در کشور سروها و آلاله ها گستردند، شاهد باشیم. حالااز قافله جاماندیم و نظاره گر چیزهایی شدیم که یادآوریش عرق شرم بر جبینمان می آورد.
متن عریضه ی بیستم  محتشمی پور به دادستان  تهران به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
عریضه بیستم در بیست و چهارم رمضان المبارک
از : همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت از کودتاگران نظامی
به : دادستان تهران
سلام آقای دادستان
اوقاتتان خوش. ایام به کام! راستی این «ایام به کام» ممکن است؟ ایام چگونه به کام می شود شما می دانید؟ اصلا این کام چیست؟ چه رنگی است؟ چه شکلی است؟ چه عطر و طعمی دارد؟ بعضی می گویند آرزوی به کام شدن ایام را در دنیا باید به گور برد و فقط در نتیجه اعمال آدم ها در آن دنیا می شود ایامی به کام داشت و کامیاب بود. اما گفته مولایمان علی (ع) امام عدل و شهید محراب، که می گوید« چنان زندگی کنید که گویی مرگی در کار نیست و در عین حال به گونه ای زندگی کنید که انگار زمان وداع با دنیاست» آدم را می گذارد در میان خوف و رجا. نه رخوت و سستی و بی حرکتی و نه خودکشی برای دنیای فانی هیچکدام پسندیده نیست در آیین مسلمانی. این روزها ولی عده ای دارند بدجور خودکشی می کنند برای زندگی کامکارانه و کامروایانه. یک عده بدبخت مادرمرده هم دارند خودکشی می کنند برای زندگی کامکارانه و کامیابانه آن عده قبلی! عجیب است نه ؟ این که آدم دین خود را به دنیای دیگران بفروشد. و امان از این دین فروشی که بازار گرمی دارد این روزها در کشور اسلامی ما. نمونه هایش آنقدر زیاد شده که دارد از شمار خارج می شود. خدایشان نبخشاید که شهوت قدرت چشمانشان را کور کرد و آتش هوای نفسشان شعله بر اعتقادات یک نسل کشید. خدایشان نبخشاید که با عَلَم دین به مصاف دین رفتند. اما نور خدا که خاموش شدنی نیست. بچه های این سرزمین اهورایی دارند خدایشان را در هر جایی که بویی از معنویت باشد، جستجو می کنند. همان ها که بازجوهای بداخلاق بی دین ته مایه های دین که هیچ شرف و انسانیت را در وجودشان به سخره گرفتند. زبان شرم دارد از بیان شنیده ها. بگذارید در این ماه امساک، زبان از افشای گناهان کبیره آن از خدابی خبران بربندیم و خدا نکند که نام مبارک امام عصر(ع) با این گمنامان بی آبرو نزد خدا و بندگان خدا پیوندی یابد. نعوذبالله.
آقای دادستان
نمی دانم چه حکمتی بود که ما نسل انقلاب بمانیم و میراث خواری نااهلان و نامحرمان را از سفره ای که همه مردم به رهبری امام راحل(ره) در کشور سروها و آلاله ها گستردند، شاهد باشیم. حالا از قافله جاماندیم و نظاره گر چیزهایی شدیم که یادآوریش عرق شرم بر جبینمان می آورد. حکمتش را خدا بهتر می داند اما عبرتش را آیندگان بیش از ما خواهند گرفت. هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان! ایوان مدائن را آیینه عبرت دان!
باری ما از قافله عاشقان بازماندیم تا باز هم در میدان بلا و ابتلا سنجش شویم و … راستش را بخواهید آقای دادستان بارقه های امید در دل هایمان ما را به پایداری وامی دارد. ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. سبزو با نشاط. حقانیت ما امروز بر کسانی آشکار شده که تا دیروز دشمن نقاب دار را دوست فرض می کردند و امروز بدخواهان انقلاب و امام و این مردم شریف ناخواسته در هر اقدام ناصوابشان نقاب از رخ بر می دارند. می بینید؟ هرچه می کنند برای تخریب حقیقت تنها مایه افشای ماهیت اهریمنی خودشان است. سخنان مشفق را چندباره بخوانید و به آن گوش بسپارید. شما که دسترسی دارید به آن متن کامل که به گفته خودش نزد مسئولین عالیرتبه تشریح  و تبیین کرده برای توجیه کودتا. رفتارهای وقیحانه اراذل و اوباش مزدورشان را ببینید در شب های عزیز قدر با مردان علم و دین. نوشته هایشان را بخوانید. گفتارشان را بشنوید. کثافت و پلشتی گناه از سطر سطر و واژه واژه کذب نوشته ها و مفتریانه گفته هایشان برون می تراود. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگویید و بخوانید وبشنوید. کجایند آنان که دنبال دست خدا می گردند که بر فراز همه دست هاست؟؟؟ نمی بینید مکر خیرالماکرین را در باطل کردن سحر جادوگران این
عصروزمان؟ الله اکبر. الله اکبر و لله الحمد.
آقای دادستان
می دانم این روزها سرتان شلوغ است و فرصتتان اندک. برای همین هم پاسخ تلفن های مکرر ما را نمی دهید. سرتان شلوغ است و انگار هر روز هم شلوغ تر می شود و حوصله شنیدن حواشی را ندارید. باشد ما هم می رویم سر اصل مطلب: بفرمایید که بالاخره بعد از بیست روز بی خبری ما از محل نگهداری و بازداشت آزاده دلاور، وارسته صادق، همسرم مصطفای تاجزاده نمی خواهید بگویید او را کجا برده اید و کجا و در چه شرایطی زندانیش کرده اید؟ نمی خواهید پاسخ ما را بدهید؟ امروز هم بعد از این که به سالن ملاقات مراجعه کردم و به من گفتند در این زمینه دستوری ندارند و گفتند که دستور را شما باید بدهید با دفترشما و معاونتان تماس گرفتم باز هم گفتند باید مراجعه حضوری داشته باشید و باز هم پاسخ من این بود که اگر پاسخی هست همین الان بدهید و باز هم ماندم پشت خطتتان. باز هم باز هم باز هم. خانمی که در سالن ملاقات برگه درخواست مرا گرفت خسته و عصبی بود. سلام که کردم به سختی جواب داد. من آرام گفتم لبخند خواهرجان!روزه باید برای ما حسن خلق به ارمغان بیاورد و او از کم خوابی گله کرد و من گفتم آدم دلش برای اخلاق تنگ می شود در این کشور اسلامی و بعد دیدم بنده های خدا انگار نشسته اند پشت این میزها و این تلفن ها که اعصاب هم نوعانشان را به هم بریزند با جواب های بی سروته، با از سرخود بازکردن پرسشگران، با فرستادن هم ولایتی ها به دنبال نخود سیاه و تو ناگهان در تمرین خوش خلقی دوباره خلقت تنگ می شود، حالت دگرگون می شود، فشارت بالا می رود، قلبت فشرده می شود و صدایت می رود بالا. باید جواب مرا بدهند. به آقای دادستان بگویید محتشمی گفت میان زمین و آسمان اوین که نمی شود همسر عزیزتر از جانم را نگاه داشته باشید. او کجاست؟ او کجاست؟؟؟؟؟؟؟این سوالی است که خانواده نوری زاد هم تکرار می کنند و به جواب نمی رسند. حالا یکی به ما بگوید سوال جرم است یا عدم پاسخگویی؟ مگر مجبور بودید او را ببرید که حالا مجبور باشید پاسخ سوال به این سادگی را بدهید و دربمانید؟؟!!! می بینید این سوال های ما همیشه با تعجب همراه است. من! همسر مظلوم و بی پناه یک همسر زندانی سیاسی در کشور خودم که قانون اساسی اش در نوع خود از عالی ترین قوانین موضوعه بشری است و برای انسان به ما هو انسان حق قائل است، از حقوق خودم بازمانده ام. حق پرسش. حق گرفتن پاسخ. حق داشتن همسرم در کانون گرم خانواده. و همسر عزیزم از حقوق اولیه خود محروم است و هیچ کس خود را موظف به پاسخگویی نمی داند.
آقای دادستان
شما واقعا نمی دانید همسرم کجاست؟ یا می دانید و اجازه ندارید به ما بگویید؟ چه کسی باید به شما اجازه بدهد آقای دادستان؟ شما برای انجام وظایف ذاتی تان از چه کسی یا کسانی دستور می گیرید؟ امروز یک حقوق دان به من می گفت دادستان وظیفه ذاتی اش رسیدگی به جرم و جنایت است حتی اگر شاکی نداشته باشد. حالا ما همسران عزیزمان قربانی کودتای نظامی شده اند و خودشان شاکی شده اند و شکایت حقوقی شان هم ثبت شده و به جای رسیدگی به شکایت بازداشت شده اند و امکان تماس تلفنی ندارند و ملاقات حضوری ندارند و یک تماس تلفنی و ملاقات کابینی کوتاه ظرف بیست و یک روز هم صدقه ای است که آقای دادستان در ماه برکت و رحمت به اینجانب ارزانی داشته اند. آقا یادتان باشد ما از سلاله ساداتیم و صدقه به ما تعلق نمی گیرد. حقمان را بدهید صدقه ها ارزانی خودتان و کسانی که نمی دانم چرا جرأت افشای نامشان را ندارید.
یا جوادالسائلین
یا جوادالسائلین
یا جوادالسائلین




اعتراضات جهانی به ادامه بازداشت شيوا نظرآهاری

 

رادیوزمانه:

همزمان با تجمع‌های ايرانيان خارج از کشور برای آزادی شيوا نظرآهاری، طی روزهای اخير سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقق بشر و اتحاديه اروپا نيز از اين خواسته حمايت کرده‌اند.
طبق گزارش‌های منتشر شده در تارنماهای گروه‌های حقوق بشری از ايران، ايرانيان خارج از کشور در چند روز اخير تجمع‌هايی برای آزادی شيوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر در ايران برگزار کردند و امروز، شنبه نيز اين گردهمايی‌ها ادامه خواهد داشت.
همچنين کمپينی از سوی «کميته گزارشگران حقوق بشر» برای آزادی نظرآهاری تشکيل شده است که طی روزهای گذشته به فعاليت‌هايی در اين راستا دست زده است.
در چند روز اخير در شهرهايی چون برلين، لندن، پاريس، رم، واشنگتن، فرانکفورت، تورنتو و گوتنبرگ در اين رابطه تجمع‌هايی از سوی ايرانيان برپا گرديد.
از سوی ديگر دو سازمان مدافع حقوق بشر خواهان آزادی اين فعال حقوق کودکان و حقوق زنان شدند.
فيليپ لوتر، معاون دبيرکل خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل در رابطه با اتهامات نظرآهاری گفت:«چنين اتهامات مبهمی نمی تواند به عنوان اتهام کيفری مطرح شود. مقامات ايرانی بايد خيلی فوری خانم نظرآهاری را آزاد کنند چرا که او هيچ خلافی مرتکب نشده و فقط به شکل صلح‌طلبانه به دنبال حق آزادی بيان بوده است.»
آقای لوتر اين محاکمه را « تلاش ماموران اطلاعاتی و امنيتی ايران برای مشروعيت دادن به ادامه سرکوب ناراضيان، دگرانديشان و مدافعان حقوق بشر» دانست.
سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز سه روز پيش اعلام کرد که قوه قضاييه ايران موظف است دادگاهی عادلانه برای شيوا نظر آهاری تشکيل دهد که شامل دسترسی کامل به وکيل، وقت مناسب جهت آماده شدن به دفاع، و نيز توانايی زير سوال بردن مدارکی که عليه او ارايه شده باشد. اين سازمان از قوه قضاييه ايران خواست که به بازداشت موقت او که «ناقض قوانين بين‌الملل و ايران می‌باشد» پايان دهد.
همچنين خانم هاوتالا، رئيس کميسيون حقوق بشر اروپا در پارلمان اين اتحاديه، سه روز پيش با صدور بيانيه‌ای به نام شيوا نظرآهاری، از مسئولان ايرانی خواست وی را فوراً آزاد کنند. خانم هاوتالا در بيانيه خود گفت از اين نگران است که «جان خانم شيوا نظرآهاری در خطر باشد.»
شيوا نظرآهاری، در جريان ناآرامی‌های اعتراضات به نتيجه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران، روز يک‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نيروهای امنيتی حکومت ايران در محل کار خود بازداشت و در مهر ماه همان سال با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.
اما بار ديگر در آذر ماه ۱۳۸۸ پيش از حضور در مراسم خاک‌سپاری آيت‌الله منتظری بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد.
از آن زمان تا کنون وی در زندان به سر می‌برد و اتهامات او، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم، تبليغ عليه نظام و محاربه است.
نظرآهاری در هر دو بازداشت بعد از انتخابات مدت طولانی را در سلول انفرادی به سر برده است.
نگرانی مدافعان حقوق بشر از وضعيت شيوا نظرآهاری به دليل آن است که وی ممکن است به اتهام محاربه مجازات شود. اتهام محاربه از جمله اتهاماتی است که در جمهوری اسلامی ايران حکم آن مرگ است. وکيل و خانواده وی اين اتهام را رد می‌کنند.
طبق اعلام قبلی محاکمه شيوا نظر‌آهاری قرار است امروز برگزار شود.




 
جرس:
پس از گذشت 52 روز از اعتصاب غذای ارژنگ داودی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر، همسر وی موفق شد با وی ملاقات کوتاهی داشته باشد.
 به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این ملاقات در حالی انجام پذیرفت که داودی با ویلچر به اتاق ملاقات آورده شد و به گفته همسرش وضعیت جسمانی وی به قدری وخیم بوده که او قادر به بازکردن چشمانش نبوده است.
 ارژنگ داودی، در ملاقات امروز از ضعف جسمانی، افت فشار و نداشتن تعادل در صحبت کردن رنج می‌برده و این امر به شدت موجب نگرانی خانواده و دوستان وی شده است.
 ملاقات امروز در حالی انجام شده که روز پنجشنبه، روز ملاقات مخصوص آقایان است و به نظر می‌رسد وضعیت جسمانی ارژنگ داودی آن‌قدر وخیم بوده که مسئولان زندان اجازه ملاقات به خانواده این زندانی سیاسی را داده‌اند.
 علت اعتصاب غذای ارژنگ داودی، مصادره منزل شخصی وی بوده است. به گفته خانواده داودی، منزل شخصی آن‌ها توسط کارشناس یا بازجوی پرونده، مصادره شده است.



 
جرس: 
دادگاه کامران آسا و بیژن رضایی، برادر و خویشاوند کیانوش آسا، جانباخته اعتراضات خرداد سال گذشته، روز یکشنبه 14 شهریور ماه در شعبه هشت دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شود.
 به گزارش هرانا، این پرونده مربوط به بازداشت این افراد در روز 16 آذر سال 88 است که کامران آسا و بیژن رضایی هنگام ورود به دانشگاه علم و صنعت جهت حضور در مراسم یادبود روز دانشجو، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
 کامران آسا مدت دو ماه را در زندان اوین بازداشت بود و با قرار وثیقه آزاد است. وی بار دیگر و در آستانه سالگرد مرگ برادرش مجددا در کرمانشاه بازداشت شد و پرونده مفتوح دیگری نیز در آنجا دارد.
 دادگاه کامران آسا در حالی برگزار می‌شود که به رغم پیگیری‌های مستمر خانواده در مورد نحوه جان باختن کیانوش آسا، تاکنون هیچ پاسخی از جانب نهادهای زیربط داده نشده است.




 
جرس: 
جلسه رسیدگی به اتهامات داریوش عندلیبیان، ستار برازش، یوسف سودبر، سجاد عزیزی و بابک آکسون از فعالین مدنی آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای) روز دوشنبه 8 شهريور 89 در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد برگزار شد.
به گزارش ساوالان سسی، قاضی خدادادی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد(سویوق بولاق) اتهام این فعالین را تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری مراسم فرهنگی در یکی از مکان های سر سبز اطراف شهر میاندوآب عنوان نموده است.
 این افراد پس از برگزاری مراسم فرهنگی آذربایجانی در 13 فروردین 89 که در بین آذربایجانیها به روز طبیعت معروف است با این اتهامات روبرو شده اند. مراسم روز طبیعت در میاندوآب(قوشاچای) هر ساله با اجرای موسیقی و رقص آذربایجانی در مناطق سرسبز اطراف این شهر برگزار می شود و صدها خانواده در این مراسم حضور می یابند.
 در جریان مراسم امسال ماموران سپاه و نیروی انتظامی ضمن ممانعت از برگزاری مراسم کل راههای منتهی به محل اجرای مراسم را مسدود کرده بودند. مامورین در این مراسم با ورود به چادرهای خانواده های شرکت کننده در مراسم اقدام به فیلمبرداری از افراد داخل چادرها نموده و با مردم شرکت کننده در مراسم درگیر شده بودند.




 
جرس: 
نوید خانجانی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با احضاریه کتبی برای شرکت در جلسه دادگاه در روز 13 مهر 89 در شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شد.
  به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در برگه احضاریه از اتهامات نام نبرده اند ولی در جلسه دفاع آخر نوید خانجانی در روز 30 خرداد وی تفهیم اتهام به اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، تشکیل گروه غیر قانونی (گروه محرومین از تحصیل بهایی، کمیته ی حق تحصیل)، عضویت و همکاری موثر در گروه غیرقانونی کمیته گزارشگران حقوق بشر شد که وی تمام این اتهامات را رد کرده و اعلام داشت تمامی فعالیت‌های وی "در راستای احقاق حقوق محرومین از تحصیل و از طرق کاملا قانونی انجام پذیرفته است."
 نوید خانجانی شامگاه 11 اسفند در منزل پدری اش در اصفهان بازداشت شد و پس از دو ماه در 13 اردیبهشت با تودیع وثیقه 100 میلیونی از بند دو الف در زندان اوین آزاد شد.




ضرب و شتم طلبه های مدرسه آیت الله دستغیب توسط لباس شخصی ها

خبرگزاری هرانا 
هم اکنون در مسجد قبای شیراز بین نیرو های لباس شخصی و طلبه های آیت الله دستغیب درگیری فیزیکی جریان دارد.
بعد از راهپبمایی روز قدس در شیراز همانطور که آیت الله دستغیب پیش بینی کرده بود، عده ای سازماندهی شده به سمت مسجد قبا رفتند. به گزارش انقلاب سبز، لباس شخصی ها که گزارش می شود بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفرهستند داربست های اطراف مسجد را شکسته و وارد مسجد شدند و به ضرب و شتم طلبه های آیت الله دستغیب پردختند.
پیش از این مسئولین مسجد قبا با نیروی انتظامی تماس گرفته و به آنان گفته بودند که این چنین برنامه ای تدارک دیده شده است، اما نیروی انتظامی از اعزام نیرو خود داری کرده و تنها به بستن حصارکشی و داربست پرداختند.
طی چند ماه گذشته این دومین بار است که لباس شخصی ها با حمله به مسجد آیت الله دستغیب به طلاب این مدرسه حمله کرده اند




تفکیک جنسی دانشگاه علمی کاربردی مرکز ورامین

خبرگزاری هرانا 
رییس دانشگاه علمی کاربردی مرکز ورامین در دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین با برشمردن مزایای موجود در تفکیک جنسیتی دانشگاه ها از اجرای این طرح در ترم جدید این مرکز خبر داد.
به گزارش سایت های خبری، رضاطباطبایی رییس دانشگاه علمی کاربردی مرکز ورامین که به همراه هیئت رئیسه و تنی چند از پرسنل این مرکز برای دیدار با آیت الله محمودی گلپایگانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین حضور یافته بود حضور وی را به عنوان یکی از اعضاء هیئت امناء این مرکز را فرصتی بسیار مناسب برای دانگاه علمی کاربردی مرکز ورامین دانست.
وی هم چنین با ارائه گزارشی از عملکردها و دستاوردهای علمی فرهنگی این مرکز خاطر نشان ساخت: مرکز ورامین مدت ها از فقدان یکی از معاونت های مهم رنج می برد تا اینکه با انتخاب سید محسن احمدی در این سمت شاهد تغییرات شگرف بخش فرهنگی و پیشرفت های خوبی در این زمینه هستیم، آقای احمدی از افراد فرهنگی هستند و در این زمینه تلاش شایانی می نمایند ، معاونت آموزشی مرکز نیز در ماه های اخیر به آقای بنی عامر واگذار گردیده است.
طباطبایی سپس با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی کلاس های دانشگاه علمی کاربردی ورامین از برنامه مدون این مرکز برای تفکیک و جداسازی روزهای حضور دختران و پسران در دانشگاه خبرداده و افزود: با کوشش های فراوان و سعی و تلاش دوستان از ترم جدید این تفکیک صورت می پذیرد، برنامه درسی ترم جدید در حال حاضر مشخص شده و این امر در آن لحاظ شده است.




چهار تن از اعضای کومله به دست نیروهای امنیتی کشته شدند+تصویر یکی از کشته شدگان

خبرگزاری هرانا 
چهار تن از اعضای حزب کومله به دست نیروهای امنیتی در نزدیکی سد قشلاق شهر سنه کشته شدند.
یک منبع نزدیک به کومله زحمتکشان اعلام کرده است که امجد سنه، آزاد سقز، زاگرس و سعدی ته‌وری که چهار تن از پیشمرگه‌های این حزب بوده‌اند؛ در داخل یک خودرو بوده که هدف تیراندازی نیروهای مسلح سپاه و بسیج قرار گرفته و کشته شده‌اند.
بر اساس گفته ی معاون سياسی و امنيتی استانداری کردستان این چهارتن که از اعضای کومله جناح عمر ايلخانی زاده بودند "پيش از هر اقدامی" توسط نیروهای امنیتی شناسایی و کشته شدند.
حزب کومله در این باره تاکنون اطلاعیه ای رسمی منتشر نکرده است.
گفته می شود سعدی ته‌وری یکی از دوستان نزدیک احسان فتاحیان که بیستم آبان ماه سال 88 در سنندج به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" اعدام شد، بوده است.

سعدی ته‌وری یکی از چهار شهروند کشته شده


انتقال 4 زندانی سیاسی به انفرادی برای محو آثار شکنجه

خبرگزاری هرانا
چهار شهروند اهل ارومیه که هشت ماه قبل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، در بلاتکلیفی به سر برده و خانواده ی ایشان نسبت به وضعیتشان اظهار نگرانی می نمایند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، کامل شبلویی، بشیر چارطاق و بهروز آلخانی اهل سلماس و اکبراکبرلو اهل شهرستان خوی هستند که هشت ماه قبل به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" بازداشت شدند. این شهروندان، بیش از هفت ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه محبوس بودند و پس از انتقال به زندان مرکزی ارومیه نیز به علت وجود آثار شکنجه در بدن، کماکان در سلول انفرادی نگهداری می شوند تا آثار این صدمات از بین برود.
این چهار زندانی سیاسی از زمان بازداشت تاکنون ممنوع الملاقات و تلفن هستند و مسئولان در مقابل پیگیری خانواده ها به ایشان اطلاعات درستی نداده و بعضا حتی منکر محبوس بودن آن ها می شوند.