۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 

تبعیض بر علیه افغان ها و دیگر مهاجران و گروه های قومیتی را در ایران متوقف کنید نامه ۱۵۷ نفر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و مدنی ایران
مراسم ۱٣ بدر امسال نیز مطابق سنت دیرینه باستانی با جشن و شادی مردم ایران در دل طبیعت برگزار شد. اما در این میان موضعگیری تاسف برانگیزی از سوی برخی از مسئولین نیروی انتظامی شهرستان اصفهان رخ داد که اسباب شرمندگی گردید.
در تاریخ ۱۰ فروردین چند روز قبل از مراسم سیزده بدر ، یک مقام مسئول در بخش امنیت مسافرتی پلیس اصفهان خبر از ممنوعیت ورود افغان های مقیم اصفهان به پارک صفه داد. وی اظهار داشت : "حضور وسیع افغان ها در سال های گذشته فضای پارک را برای خانواده های ایرانی نا امن کرده بود لذا امسال برای رفاه حال آنها ، از ورود افغان ها جلوگیری می شود."
این ممنوعیت با اعتراض و خشم گسترده فعالان درون و برون مرزی ایران در شبکه های اجتماعی همراه شد و اقدام تبعیض آمیز و نژاد پرستانه فوق بر علیه مهاجران افغان را شدیدا محکوم کردند. پس از بالا گرفتن اعتراضات در رسانه ها ، مسئولین مربوطه این خبر را تکذیب نمودند و مدعی شدند که شایعه ای بیش نبوده است.
ایران در دو سه دهه گذشته میزبان سخاوتمندی برای بیش از دو میلیون مهاجر افغانی بوده است. اما در سالیان اخیر تعدادی از آنها به بهانه ورود غیر قانونی مجبور به ترک کشور ایران شده اند. افغان های ساکن در ایران از تبعیضات قانونی متعددی رنج می برند و همچنین محدودیت هایی در تحصیل و دسترسی به اماکن عمومی و امکانات همگانی از جمله استخر های عمومی و پارک ها دارند.
ما امضاء کنندگان این بیانیه معتقدیم این رویداد اخیر علی رغم تکذیب مسئولین مربوطه معضل بزرگ تر برخورد های تبعیض آمیز با مهاجران و گروه های قومیتی را منعکس می سازد. متاسفانه تعصبات نژادی ،کلیشه ها و تبعیضات فقط مختص حکومت و نیرو های وابسته به آن نیست . بخش قابل توجهی از مردم معمولی ایران نیز حامل نگاهی تبعیض آمیز و توام با تعصبات گروهی و برتری طلبی قومی هستند. از این رو ما موکدانه و به شدید ترین وجه هر گونه رویکرد تبعیض آمیز و متعصبانه نسبت به مهاجرین خارجی و اقلیت های قومی را محکوم می کنیم. هر مکان عمومی در هر جای دنیا متعلق به افرادی است که می خواهند به نحو مسالمت آمیز وارد آن شوند . هیچ محدودیتی در این خصوص پذیرفتنی نیست.
ما از مقامات مسئول می خواهیم تا به شکل رسمی از اتفاق نا خوشایند رخ داده عذر خواهی کنند. از نظر ما یکی از وظایف و مسئولیت های اصلی دولت، آموزش شهروندان برای جلوگیری از رفتار های نژاد پرستانه و نفی هر گونه تعصب و پیش داوری بر اساس نژاد، زبان ،جنسیت، مذهب، قومیت، گرایش جنسی، و طبقه اقتصادی است. تمامی اقشار و دسته های مختلف اجتماعی و فرهنگی باید از احترام و حقوق یکسان در جامعه برخوردار باشند.
ما تمایل داریم به برادران و خواهران افغان خودمان اعلام کنیم که فرمان صادر شده از سوی یکی از مقامات محلی ارتباطی با نگرش بخش وسیعی از مردم ایران که پیگیر برابری و دموکراسی هستند، ندارد و از نظر بسیاری از ایرانیان این اقدامات تبعیض آمیز غیر قابل قبول هستند.

اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا :
الف (۲۵-۱) . بابک اجلالی، مهرداد احسانی پور، عبدالرضا احمدی، احمد احمدیان، امین احمدیان، پروین اردلان، کمال ارس، زینت اسماعیل زاده، علی افشاری، نصیر امامی، الهه امانی، محمد علی امید پور، مهدی امینی، آسیه امینی، نادر انتصار، مریم اهری، نیکروز اولاد اعضمی، سهراب ایرانی، سولماز ایکدر، آرش آباد پور، رسول آذرنوش، احمد آزاد، فرشید آزاد، داریوش آشوری ،سعید آگنجی
ب(٣۵-۲۶). میثم بادامچی، احمد باطبی ،حسین باقر زاده، مهران براتی، حجت بزازی، خسرو بندری، شهلا بهار دوست، محمد بهبودی، 
سهراب بهداد، امیر بیگلری
پ( ۴۱-٣۶). میثاق پارسا،مهناز پراکند، بهزاد پرنیان، سعید پور حیدر، سعید پیوندی، راضیه ( پری) نشاط
ت( ۴۶-۴۲). علی تارخ،کامران تلاطف، نیره توحیدی ،بهرام توکلیان ،مجید تولایی
ث( ۴۷). ستاره ثابتی
ج( ۵۰-۴٨). جهانشاه جاوید، آرش جنتی عطایی، رامین جهانبگلو
ح(۵۱).آرام حسامی
خ(۵٣-۵۲) رامین خرسندی، مصطفی خسروی
د(۵۵-۵۴). مهرداد درویش پور، عبدالستار دوشوکی
ر(۶۴-۵۶).نیما راشدان، احمد رافت، نسرین رحیمیه، امیر رشیدی، مریم رضائی، علی اصغر رمضانپور ،میثم رودکی، مریم روزبهانی ،امین ریاحی
ز(۶۷-۶۵). سامان زمان زاده، محسن زمانی، ارسلان زیازی
س(۷۲-۶٨).حسین سبحان اللهی، بهروز ستوده، امیر سرخابی، ابراهیم سلطانی، اکبر سیف
ش(۷۹-۷٣).سجاد شاه مرادی، غلامرضا شاه مرادی، منصوره شجاعی، حسن شریعتمداری ،روحی شفیعی، هوشنگ شهابی، شهاب الدین شیخی
ص(٨۴-٨۰)بالی صداقت، محمود صدری، صوفیا صدیق پور، بیژن صفسری، فرهاد صوفی
ط(٨۷-٨۵)علی طایفی، علی طباطبایی ،رویا طلوعی
ع(۹٨-٨٨).غلام عباسی، صابر عباسیان، مزدک عبدی پور، سیاوش عبقری، مهدی عربشاهی، علیرضا عزیزی، کاظم علمداری، حسین علوی ،نیلوفر علوی، رضا علیجانی، طیبه علیرضایی
غ(۹۹).آبتین غفاری
ف(۱۰۴-۱۰۰).شیرین فامیلی، سیاوش فرجی، امیر فصیحی، فیروزه فولادی، علی فتوتی
ق( ۱۰۹-۱۰۵).آیدا قاجار، رضا قاضی نوری، امیر قدیم خانی، رضا قریشی، محمد قلیخانی
ک(۱۱۵-۱۱۰).منیر کاشف، علی کلائی، امید کوهی، آزاده کیان، علیرضا کیانی، تقی کیمیایی اسدی
گ(۱۱۷-۱۱۶).امیر حسین گنج بخش، رضا گوهر زاد
م(۱٣۷-۱۱٨).رضا مبین، مجید محمدی، پویان محمودیان ،احمد مدادی، آزاد مرادیان ،علی مصلحی، منصور معدل، عبدالحمید معصومی ،امیر معماریان، رضوان مقدم، منوچهر مقصود نیا، حسن مکارمی، فرشاد ملک محمدی، احمد منتظری ،ابراهیم مهتری، علی اکبر مهدی، محمد مهدیان، بهناز مهرانی، علی اکبر موسوی خوئینی، زیبا میر حسینی
ن( ۱۵۲-۱٣٨).حسن نایب هاشم، روجا نجفی ،مزدک نصیری ،بورگان نظامی نرج آباد ،علی نظری، آرسن نظریان، شروین نکوئی ،مرتضی نگاهی، شیوا نوجو ،مهدی نوذر ،فرهاد نوری، فرهاد نومانی ،گلرخ نیازی ،اعظم نیرومند راد، محمد رضا نیک فر
ه(۱۵۴-۱۵٣).نادر هاشمی، مرسده هاشمی،
و(۱۵۵).فرزین وحدت
ی(۱۵۷-۱۵۶).اشکان یزدی، عبدالبصیر یوسفی



حملات تازه طالبان در افغانستان و مذاکرات هسته ای ایران و غرب

نوشتۀ واسع محسن
حملات روز یکشنبه گذشته طالبان به کابل و چند شهر دیگر افغانستان، ورود ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، تحولات انتخاباتی در مصر و مذاکرات هسته ای ایران و کشور های عضو گروه (١+٥)، مطالب مهم روزنامه های امروز فرانسه را تشکیل میدهند.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 by واسع محسن

گروه طالبان روز گذشته در حملاتی همزمان، کابل- پایتخت  افغانستان و شهر های ننگرهار، لوگر و پکتیا را هدف گلوله  و حملات انتحاری قرار دادند.
روزنامه لیبراسیون در گزارشی این حملات را آغاز عملیات بهاری طالبان عنوان کرده و می نویسد، طالبان با پایان فصل زمستان، دست به یک رشته حملات علیه اهداف سمبولیک دولتی و بین المللی در افغانستان زده اند.
لیبراسیون حمله طالبان به پارلمان در غرب کابل و درگیری ها در ناحیه دیپلماتیک در شمال این شهر را، بخشی از این اهداف توصیف کرده و می نویسد: در جریان یکی از این حملات، سفارت آلمان هدف قرار گرفت و سفارت فرانسه نیز مجبور شد کارمندانش را به یک پناهگاه زیرزمینی منتقل کند.
لیبراسیون با یادآوری این موضوع که شماری از نمایندگان پارلمان افغانستان در جریان حمله طالبان به ساختمان پارلمان با آنان به درگیری پرداختند، ادامه میدهد اگرچه ذبیح الله مجاهد- سخنگوی طالبان، مسئولیت این حملات را از جانب این گروه بعهده گرفته است اما به نظر میرسد شبکه حقانی در پاکستان نیز در آن دست داشته است.
لیبراسیون می افزاید، حملات دیروز اگرچه قربانیان زیادی به همراه نداشته اما ناکامی تلاش های صلح دولت افغانستان و آمریکا با گروه طالبان را به تصویر می کشد.
  روزنامه هومانیته بنوبه خود حملات دیروز طالبان را نشانه قدرت دست نخوردۀ این گروه در طول ده سال جنگ وشکست کامل استراتژی غرب در برابر این گروه و برای افغان هایی توصیف کرده است که در طول این دوره هیچ پیشرفتی در زندگی آنان رونما نگردیده است.
    روز یکشنبه گذشته و اندکی قبل از ورود ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، این کشور شاهد بمباران شهر حمص و درگیری ها در شهر ادلب بود.
  روزنامه فیگارو در مطلبی در این باره می نویسد بمباران های دیروز آتش بس توافق شده در سوریه را در حالی با پرسش روبرو ساخته که دولت بشار اسد اعلام کرده است در صورت عدم حضور نمایندگان سوریه در مراحل پیش بینی شده در نظارت بر این آتش بس، امنیت ناظران را تضمین نخواهد کرد. قرار است نزدیک به ٢٥٠ ناظر دیگر سازمان ملل در مراحل بعدی وارد سوریه گردند.
فیگارو با اشاره به چند مرحله ای بودن مأموریت نظارت از آتش بس در سوریه، از یک دیپلمات سازمان ملل نقل قول می کند که گفته است این سازمان ترجیح میدهد گام بگام عمل کند و تا اینجا هم موفق شده است، از بروزیک  جنگ منطقه ای جلوگیری کند.
 روزنامه لوموند سرمقاله امروز خود را به مذاکرات هسته ای استانبول میان ایران و کشور های عضو گروه ١+٥ اختصاص داده است.
 لوموند در این سرمقاله، مذاکرات انجام شده و توافق برای انجام مذاکرات بعدی در بغداد را با خوش بینی محتاطانه مورد ارزیابی قرار داده و می نویسد: در صورتی که همه چیز بر وفق مراد به پیش برود هردو طرف مذاکره، یک رشته اقدامات متقابل و مرحله بمرحله ای را برای حل بحران هسته ای ایران به اجرا خواهند گذاشت.
 به نوشته روزنامه، از یکسو اداره اوباما که تلاش دارد جلو حمله احتمالی اسرائیل به ایران و افزایش قیمت نفت در صورت درگیری در تنگه هرمز را بگیرد در این راستا مصمم به نظر میرسد واز سوی دیگر دولت ایران نیز با آگاهی از دشواری های اقتصادی این کشور، آماده مذاکرات است.
مساله اصلی اما در ادامه این گفتگوها، به نوشته لوموند، این است که چگونه از یکسو با پذیرش ظرفیت محدود اتمی ایران از سوی غرب، آبروی این کشور حفظ شود و از سوی دیگر قدرت های بزرگ غربی و اسرائیل، اطمینان یابند تهدید بزرگ سلاح هسته ای ایران، دست از سر آنها برداشته است.
به نوشته روزنامه، انجام مذاکرات بسیار دقیق و متکی بر جزئیات اصلی درباره تخطی های ایران و کنترل برنامه اتمی این کشور یکی از راه های نیل به توافق در این زمینه خواهد بود و درک این مساله که، زمان برای دست یابی به این توافق نیز برای همیشه نا محدود نخواهد ماند.   
 




وزیرامورخارجۀ ایران: غرب تا زمان گفتگوهای بغداد نسبت به رفع تحریمها اقدام کند

نوشتۀ فواد روستائی
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران
علی اکبر صالحی ضمن «ساختگی» خواندن پروندۀ هسته ای ایران و تأکید بر این که بسته شدن این پرونده بنفع طرفین است، کشورهای گروه (١+٥) را به آغاز اقداماتی در راستای «اطمینان سازی» تا نشست بغداد فراخواند و گفت غرب تا فاصلۀ باقی مانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتماد سازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم ها اقدام کند.

گفتگو با محمد رضا جلیلی، استاد سیاست خارجی و روابط بین المللی مقیم سویس
More
 رضا ولی زاده
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، دیشب در گفتگوئی با شبکۀ تلویزیونی "جام جم"- یکی از تلویزیون های ماهواره ای ایران گفت، غنی سازی اورانیوم طیفی گسترده از اورانیوم طبیعی تا اورانیوم ١٠٠٪ غنی شده را در بر می گیرد که می شود روی آن بحث کرد.
وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این مطلب افزود صحبت کردن در این مورد فعلاً زود است و این امر منوط می شود به مذاکرات بغداد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این سخنان علی اکبر صالحی اختصاص داده است چنین نتیجه گیری کرده است که از نظر وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، برغم خودداری تهران از چشم پوشی از حق قانونی خود در این عرصه، «کاهش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی تهران منتفی نیست».
علی اکبر صالحی در بخش دیگری از گفتگو با تلویزیون جام جم ادعا کرد که غربی ها به این نتیجه رسیده اند که ایران در هر شرایطی کار خود را پیش می برد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی در اظهار نظر در این مورد که آیا ایران در مذاکرات استانبول از مواضع خود عقب نشینی کرده یا امتیاز خاصی به طرف مقابل داده است گفت: همانطور که سعید جلیلی-(دبیر شورای عالی و امنیت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای ایران، اعلام کرده است «ایران بر حق و حقوق خود پایدار و استوار است».
علی اکبر صالحی ضمن «ساختگی» خواندن پروندۀ هسته ای ایران و تأکید بر این که بسته شدن این پرونده به نفع طرفین است، کشورهای گروه (١+٥) را به آغاز اقداماتی در راستای «اطمینان سازی» تا نشست بغداد فراخواند و گفت غرب تا فاصلۀ باقی مانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتماد سازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم ها اقدام کند.
باید یادآوری کنیم که کشورهای عضو این گروه به نوبۀ خود بارها جمهوری اسلامی ایران را به شفاف سازی و جلب اعتماد جامعۀ جهانی در ارتباط با فعالیت های هسته ای خود فراخوانده اند.
مذاکرات استانبول در روزشنبه (پریروز) پس از یک وقفۀ ١٥ ماهه از سرگرفته شد و طرفین در پایان گفتگوها ضمن مثبت و سازنده خواندن فضای مذاکرات، از حصول توافق برای از سرگیری گفتگوها در بغداد در ٢٣ ماه مه خبر دادند.




بان کی مون خواستار برخورداری مردم کشورهای در حال رشد از برق شد

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۱۶ آوریل) در نشست اتحادیه اروپا در باره انرژی پایدار در بروکسل خواستار برخورداری میلیون‌ها تن از مردم کشورهای در حال رشد از الکتریسیته شد.
بان کی مون در آغاز این نشست گفت: «کودکان در تاریکی نمی‌توانند یاد بگیرند.» بان افزود، در حال حاضر در سراسر جهان از هر پنج نفر یک نفر به الکتریسیته مدرن دسترسی ندارد.
خوزه مانوئل باروسو، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد، اتحادیه اروپا قصد دارد در دو سال آینده ۵۰ میلیون یوروی اضافی برای بهبود تأمین انرژی در کشورهای در حال توسعه اختصاص دهد.



«پروژه عظیم طرح انتقال آب به دشت مركزی ایران را به حول و قوه الهی آغاز می‌كنیم». این جمله احمدی‌نژاد هنگام زدن کلنگ افتتاح طرح انتقال آب خزر بود. پروژه‌ای که به نظر کارشناسان مستقل هم عظیم است و هم ناممکن.
صبح روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه شهرستان ساری در استان مازندران میزبان هیأتی بود که در راس آن محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی قرار داشت.

این هیأت با حرکت نمادین زدن کلنگ بر خاک سواحل دریای خزر توسط احمدی‌نژاد، طرحی را افتتاح کردند که قرار است ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریای خزر را ابتدا شیرین کرده و سپس به فلات مرکزی ایران سرازیر کند.
قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، پیمانکار این طرح است و بر اساس برآوردهای انجام‌شده، هزینه آن ۳ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گفته این طرح در عرض دو سال اجرا خواهد شد.
تامین آب آشامیدنی و صنعتی حاشیه فلات مركزی، توسعه صنایع و معادن، رشد اشتغال، توسعه كشاورزی صنعتی با استفاده از پس‌آب‌های حاصل از اجرای طرح و تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی از اهداف اجرای این طرح عنوان شده است.

مشکلات زیست‌بومی
پاییز سال ۱۳۸۹ اعلام شد طرح انتقال آب خزر به کویر لوت اجرایی خواهد شد و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز پیمانکاری آن را بر عهده گرفته است. همان زمان دکتر مهران افخمی کارشناس آلودگی‌های آب به دویچه‌وله گفت که این طرح زیان‌های زیادی برای محیط زیست هردو منطقه دارد. وی اولین مانع را انتقال آب از ۲۶ متری زیر سطح دریاهای آزاد جهان به ارتفاعی بیش از هزار متر عنوان کرد که البته با پمپاژ آب و انتقال آن از طریق کانال و تونل ممکن است اما این کار اثرات زیادی بر زیست بوم منطقه خواهد داشت.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که انتقال آب قرار است از طریق احداث کانال صورت بگیرد و این کانال‌ها یا تونل‌هایی که احداث می‌شود، عملاً زیستگاه را به دو بخش تقسیم می‌کند و در نتیجه مهاجرت گونه‌ها از این مسیر با اختلاف مواجه می‌شود که این پدیده یک رویداد نامناسب برای اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی این منطقه است.
آقای افخمی همچنین بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در مسیر انتقال و احتمال ایجاد مانداب را مشکل دیگر این انتقال می‌داند که درنهایت می‌تواند به شیوع انواع بیماری‌ها در این مناطق منجر شود.

مشکلات اقتصادی

احمد علوی
قرارگاه خاتم‌الانبیا، پیمانکار طرح انتقال آب خزر به کویر لوت اعلام کرده که ۳ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح است. همچنین از آنجا که قرار است آب خزر ابتدا توسط دستگا‌ه‌های پیشرفته شیرین شود، قیمت تمام‌شده‌ی هر متر مکعب آب آشامیدنی با این روش بین یک هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
آیا این هزینه، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود؟ پاسخ دکتر احمد علوی، کارشناس اقتصادی مقیم استکهلم به‌این پرسش منفی است. به نظر وی آن چیزی که می‌تواند بخش بزرگی از هزینه این پروژه را تامین کند و از سوی مسئولان نیز مطرح شده، صادرات بخشی از این آب آشامیدنی است، اما ایران چون امکان رقابت با دیگر صادرکنندگان آب آشامیدنی را ندارد، نمی‌تواند در بازار جهانی برای خود جایگاهی پیدا کند.
بشنوید: گفت و گو با احمد علوی
دکتر علوی همچنین معتقد است اصولا با توجه به شرایط فعلی اقتصادی اجرای پروژه‌ای به این عظمت امکان‌پذیر نیست. او می‌گوید: «ما می‌دانیم الان دولت تنگناهای شدیدی برای پرداخت بدهی‌هایش به پیمانکاران دارد. علاوه‌ براین دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی هم با مشکل روبرو است و هفت هزار میلیارد تومان آنجا کسری دارد. همچنین ما می‌دانیم که تحریم‌های بین‌المللی درآمد دولت را محدود و محدودتر کرده. با توجه به این واقعیت‌ها، حتی پروژه‌های کوچک‌تر از این هم، واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد».
قرارگاه خاتم‌الانبیاء و قراردادهای بزرگ
انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر، میدان نفتی پارس جنوبی، طرح توسعه میدان گازی کیش، پروژه متروی تبریز و ساخت دو نیروگاه برق از جمله طرح‌های اقتصادی هستند که در دست قرارگاه خاتم‌النبیا قرار دارند.
احمد علوی می‌گوید این پیمانکار، سابقه خوبی در اجرای طرح‌های بزرگ ندارد و تحقق غالب پروژه‌هایی که قرار است در یک زمان معین به بهره‌برداری برسند، سه تا پنج برابر زمان تعیین‌شده به درازا می‌کشند.
آقای علوی می‌افزاید: «نمونه‌های چنین پروژه‌هایی را نه تنها در مورد مسئله‌ی سدسازی بلکه در مورد مناطق نفتی و عسلویه هم می‌توانیم ببنیم. قرارگاه خاتم‌الانبیا آنجا را بلوکه کرد و در خدمت گرفت. اما بعد از مدتی به علت ناتوانی آن را کنار گذاشت. دراساس برای اجرای پروژه‌های ملی در این سطح حتی در کشورهای دیگر، پیمانکاران بزرگی در قالب یک کنسرسیوم وارد کار می‌شوند و آن را اجرا می‌کنند. حال آن‌که ما چه از نظر مدیریت چه از نظر سازماندهی و چه از نظر شرکت‌هایی که قابلیت مدیریت و سرمایه‌گذاری را داشته باشند، این توانایی را در کشور نداریم و با توجه به این که الان قرارگاه خاتم‌الانبیا مسئولیت‌های زیادی در کشور دارد، به نظر نمی‌آید این توانایی در ایران وجود داشته باشد که ما بتوانیم چنین پروژه‌ای را اجرا کنیم».
انتقال آب خزر به زادگاه احمدی‌نژاد

بنا به اعلام قرارگاه خاتم‌الانبیا، پیمانکار طرح، ۳ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح است
هدف اولین مرحله طرح انتقال آب خزر به کویر لوت، استان سمنان اعلام شده؛ استان محل تولد احمدی‌نژاد. همین انتخاب، ناظران را به این باور نزدیک کرده که یکی از اهداف این پروژه می‌تواند تبلیغات برای احمدی‌نژاد در زادگاهش باشد.
احمد علوی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد ایران و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و نیز توجه به این نکته که پروژه انتقال آب خزر سالیان طولانی است که مطرح بوده و به یک‌باره در این دوره اجرایی می‌شود، می‌گوید این پروژه بیش‌تر از آن‌که جنبه‌های اقتصادی و اهداف بلندمدت، واقعی و ملموس برای مردم داشته باشد، هدفش ایجاد شور و هیجان و تبلیغات است.
ناصر کرمی، کارشناس محیط زیست در صفحه فیس‌بوک خود مطلب مفصلی درباره موانع اجرای طرح انتقال آب خزر نوشته و در نهایت نیز به زبان طنز بر قابل اجرا نبودن آن تاکید کرده است. او نوشته: «ظاهرا طرح لوله كشی آب آشاميدنی تهران سال‌های متمادی وعده داده می‌شده و اجرا نمی‌شده است و تهرانی‌های شوخ طبع از اين ماجرا تمثيلی درست كرده‌اند برای همه‌ی وعده‌های غير قابل اجرا. ظاهرا كانال خزر-خليج فارس كم كم دارد جای لوله كشی تهران قديم را می‌گيرد. با اين فرق كه آن طرح در نهايت شدنی بود و لازم و اين طرح ناشدنی است و نالازم و حتی زيان‌بار. پس خدا می‌داند كه شوخی برآمده از اين طرح چه خواهد بود. به هر حال كسی بايد به همه آبزيان خزر اطلاع دهد كه نگران نباشند چون اين هم لوله كشی آب تهران است!».

میترا شجاعی
تحریریه: جواد طالعی



رئیس تشکیلات خودگردان در نامه‌ای به نخست‌وزیر اسرائیل نوشت که دولت اسرائیل باعث شده، این تشکیلات عملا منحل شود. محمود عباس برای مذاکره با اسرائیل اعلام آمادگی کرده اما برای این منظور شرایطی قائل شده است.
روز دوشنبه (۱۶ آوریل / ۲۸ فروردین) خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کپی نامه‌ی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در اختیار دارد. بر اساس این گزارش، عباس نوشته است که «نتیجه‌ی اعمال دولت‌های اسرائیل در سال‌های گذشته این است که تشکیلات خودگردان فلسطین اقتدار خود را از دست داده و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اقلیمی و امنیتی هیچ‌ نقشی ندارد.» او به نتانیاهو هشدار می‌دهد:«شورای خودگردان فلسطین دیگر توجیهی برای موجودیت خود ندارد و اگر این وضعیت ادامه یابد، تشکیلات خودگردان قادر نخواهد بود به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، منظور از تعهدات بین‌المللی، توافقنامه‌هایی است که دو طرف پس از قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ تا کنون امضا کرده‌اند.
این نامه قرار است توسط سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودمختار فلسطین به نتانیاهو تحویل داده شود. فیاض در روزهای آینده در راس هیئتی با نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات می‌کند. این نخستین دیدار مقامات بلندپایه‌ی اسرائیلی و فلسطینی در یک سال ونیم گذشته است. آخرین مذاکرات صلح در اواخر سال ۲۰۱۰ به دلیل ادامه‌ی شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی قطع شد.
شرط‌های مذاکره

«آلمان برای تشکیل یک کشور فلسطینی کمک خواهد کرد»؛ عکس: محمود عباس و گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان -  ژانویه ۲۰۱۲ در برلین «آلمان برای تشکیل یک کشور فلسطینی کمک خواهد کرد»؛ عکس: محمود عباس و گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان - ژانویه ۲۰۱۲ در برلین
محمود عباس در نامه‌ی خود از نخست وزیر اسرائیل خواسته است "هر چه زودتر" نظرش را راجع به این مسائل بیان کند: اصل ایجاد یک کشور فلسطینی و به رسمیت شناختن مرزهای ۱۹۶۷، توقف فعالیت‌های اسرائیل در زمینه‌ی شهرک‌سازی، آزادی تمامی زندانیان فلسطینی در اسرائیل و لغو تمامی تصیماتی که با توافق‌های میان دو کشور در تضاد است، به ویژه توافقاتی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون صورت گرفته‌اند.
عباس نوشته است، در صورتی که تشکیلات خودگردان فلسطین در این موارد پاسخ مثبت دریافت کند، حاضر است با دولت اسرائیل وارد مذاکره شود. اما او تاکید کرده است که حداقل شرط مذاکره، توقف شهرک‌سازی و به‌رسمیت شناختن مرزهای ۱۹۶۷ است.
نتانیاهو روز ۴ آوریل در یک مصاحبه اظهار داشت که با ایجاد یک کشور فلسطینی موافق است. به اعتقاد او، بدیل دیگر در مقابل تشکیل یک کشور فلسطینی این است که فلسطینیان درون اسرائیل زندگی کنند، که «این امر ساختار یهودی کشور اسرائیل را تخریب می‌کند.» نخست‌وزیر اسرائیل در پایان مصاحبه‌اش گفت: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود خواهم کوشید ساختار یهودی و دمکراتیک اسرائیل حفظ شود.»
مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه تل‌آویو قبلا اعلام کرده است که با توجه به رشد جمعیت اعراب مقیم اسرائیل، آن‌ها در آینده نزدیک ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد. در این صورت، اسرائيل اگر بخواهد یک کشور دموکراتیک باقی بماند، مجبور است حاکمیت اکثریت عرب را بپذیرد و در این صورت دیگر یک کشور یهودی نیست. اگر حاکمیت اکثریت را نپذیرد، دیگر یک کشور دموکراتیک نخواهد بود.
پشتیبانی آلمان از کشور مستقل فلسطین
یک هفته پیش از این مصاحبه، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان در دیدار با سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات
خودگردان فلسطین، در برلین اعلام کرد که دولت آلمان به ایجاد یک کشور فلسطینی کمک خواهد کرد. به گفته‌ی وستروله، کمک‌های آلمان به تشکیلات خودگردان در سال جاری میلادی تا ۷۰ میلیون یورو افزایش یافته است.
وزیر خارجه‌ی آلمان تاکید ورزید که آلمان در صورتی از تاسیس کشور فلسطین پشتیبانی خواهد کرد که اسرائیل و فلسطینیان در این زمینه به توافق رسیده باشند.
شهرک‌سازی یکی از مهم‌ترین موانع ادامه‌ی مذاکرات صلح است. در حال حاضر بیش از ۳۴۰ هزار یهودی در کرانه‌ی باختری رود اردن و ۲۰۰ هزار نفر در شرق اورشلیم مسکن گزیده‌اند. جامعه‌ی جهانی تاکنون اشغال شرق اورشلیم را به‌رسمیت نشناخته است. سازمان ملل متحد شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی را، حتی اگر با مجوز دولت اسرائیل صورت گرفته باشد، به‌رسمیت نمی‌شناسد.



سرگی برین، یکی از دو بنیان‌گذار موتور جستجو‌گر گوگل، فیس‌بوک و اپل رامتهم کرد که مانند کشورهای سرکوبگر آزادی در اینترنت را به خطر انداخته‌اند. برین افزایش قوانین اینترنت را موجب تنگ شدن عرصه نوآوری دانست.
سرگی برین، یکی از دو بنیان‌گذار موتور جستجوگر گوگل، به شدت از دو رقیب قدرتمند گوگل، فیس‌بوک و اپل و همینطور صنایع تفریحی فعال در اینترنت انتقاد کرد. سرگی برین معتقد است سیاست اینترنت صنایع تفریحی و "دیواری" که دو رقیب گوگل، فیس‌بوک و اپل به دور خود کشیده‌اند، اینترنت آزاد را تهدید می‌کند.
او در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین، فیس‌بوک و اپل را مانند چین، عربستان و ایران تهدیدی برای اینترنت آزاد خواند. برین این دو شرکت را متهم کرد که سعی در کنترل دسترسی آزاد به اینترنت دارند. او ادامه داد: «در تمام دنیا نیروهای بسیار قدرتمند علیه اینترنت آزاد شکل گرفته‌اند.» برین ضمن تأکید بر افزایش نگرانی خود، این وضعیت را "رعب‌آور" توصیف کرد.

مشکل انتقال داده‌ها از فیس‌بوک به گوگل
سرگی برین که خود شخصأ مسئول شماری از پروژه‌های شرکت گوگل، از جمله عینک سایبری گوگل است، در گفت‌وگو با گاردین به ویژه فیس‌بوک را مورد انتقاد شدید قرار داد. او گفت: «باید براساس قوانین آن‌ها بازی کرد، قوانینی که بسیار محدود هستند.»

سرگی برین و لری پیج، بنیان‌گذاران گوگل
برین تأکید کرد در چنین شرایطی او و لری پیج‌، هرگز نمی‌توانستند موتور جستجو‌گری مانند گوگل طراحی کنند و افزود: «پروژه ما به نتیجه رسید به دلیل این‌که اینترنت باز در اختیار داشتیم. قوانین محدودکننده اینترنت باز، نوآوری را در نطفه خفه می‌کنند.»
گوکل و فیس‌بوک از سال‌ها پیش در مورد تبادل اطلاعات کاربران اختلاف دارند. گوگل پائیز سال ۲۰۱۰ دسترسی به تحلیل اطلاعات لیست‌های آدرس ایمل خود را مسدود کرد تا فیس‌بوک را زیر فشار بگذار و این شرکت را مجبور کند پایگاه‌ داده‌های خود را باز کند.
فیس‌بوک به کاربرانش این امکان را می‌دهد که با جستجو در جی‌میل یا هات‌میل سریع‌تر آشناهای خود راپیدا کنند. سرگی برین در مصاحبه خود گفت که فیس‌بوک سال‌ها اطلاعات جی‌میل را مکیده اما فرایند انتقال داده به سایر سرویس‌ها مثل گوگل را برای کاربرانش مشکل کرده است.

"قوانین اینترنتی، عامل سانسور"
برین همچنین با لحی تند از صنایع تفریحی فعال در اینترنت انتقاد کرد که خواستار محدود شدن کپی غیرمجاز در اینترنت هستند. او قوانین حق مولف در آمریکا که مورد حمایت صنایع موزیک یا فیلم هستند پیش‌زمینه حرکت در مسیری دانست که در نهایت مانند چین یا ایران راه را برای سانسور در اینترنت فراهم می‌کند.

او صنایع تفریحی را نیز شکست خورده ‌دانست و گفت تا وقتی سرگرم شدن با دانلود قانونی ساده‌تر نشود، کاربران به دانلود غیرقانونی ادامه می‌دهند.
سرگی برین در این گفت‌وگو همچنین اعتراف کرد که گوگل گاهی می‌بایست اطلاعات کاربران خود را در اختیار مقامات آمریکائی قرار دهد. او ضمن تأکید بر این نکته که شرکت او همه اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا امنیت اطلاعات کاربران را حفظ کند، افزود: «اگر دستی جادویی ما را زیر تیغ قانون نیاندازد، خوب است.»
گفت‌وگوی سرگی برین، یکی از دو بنیان‌گذار گوگل با روزنامه گاردین با واکنش متفاوت کاربران اینترنت همراه شده است.
در حالی‌که گروهی از کاربران حمایت او از اینترنت آزاد را ستایش می‌کنند، گروه دیگر او را متهم می‌کنند که تنها سود مالی شرکت خود را در نظر دارد.
این گروه معتقدند که گوگل می‌خواهد به همه نوع اطلاعات دسترسی داشته باشد، فرقی هم نمی‌کند چه باشد: کتاب مورد علاقه، آدرس خیابان محل کار، شماره خانه، اطلاعات فیس‌بوک یا باقی مانده ماکارونی شب گذشته‌تان.



امارات متحده عربی با احضار سفیر ایران در ابوظبی، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را محکوم کرد. امارات یک روز پس از این سفر، سفیر خود را از تهران فراخوانده و به سازمان ملل شکایت کرده بود.
انور محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی دوشنبه (۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین) سفیر ایران در ابوظبی را احضار کرد. به گزارش خبرگزاری امارت (وام)، محمد قرقاش با احضار سفیر ایران به دفتر کل وزارتخانه، یادداشت اعتراض‌آمیز این کشور در انتقاد از سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را به وی ابلاغ کرد.
احضار سفير ايران در ابوظبی، پس از آن صورت می گيرد که امارات متحده عربی، یک روز پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، سفیر خود را از تهران فراخوانده بود. شیخ عبدالله زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات سفر رئيس‌جمهوری اسلامی به ابوموسی را "نقض حاکمیت" امارات متحده عربی بر این جزیره توصیف کرده بود.

شورای همکاری خلیج‌ از ادعای امارات بر مالکیت جزایر سه‌گانه خلیج فارس حمایت می‌کند
امارات متحده عربی همزمان روز پنجشنبه( ۱۲ آوریل/ ۲۴ فروردين) با ارسال يادداشتی به سازمان ملل نسبت به سفر رئيس جمهور ايران به جزيره ابوموسی اعتراض کرده است.
انور محمد قرقاش نیز روز دوشنبه در دیدار با سفیر ایران، سفر محمود احمدی نژاد را نقض حاکمیت امارات عربی متحده و تجاوز آشکار به توافقنامه بین دو کشور درباره ایجاد ساز و کاری برای حل اختلاف بین دو طرف از طریق مذاکرات دوجانبه خواند.
وزیر مشاور در امور خارجه امارات تأکید کرد: «سفر رئیس جمهور ایران حقایق تاریخی و حقوقی را تغییر نخواهد داد و حاکمیت دولت امارات بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ ،تنب کوچک و ابوموسی را نقض نمی‌کند.»
انور محمد قرقاش از ایران خواست به "اشغالگری" این جزیرایر پایان دهد و به درخواست امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز و عادلانه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی پاسخ دهد.

حمایت "شواری همکاری خلیج" از امارات و واکنش ایران
امارات متحده عربی جزایر سه‌گانه تنب بزرگ ،تنب کوچک و ابوموسی را بخشی از خاک خود می‌داند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز از ادعای امارات پشتیبانی می‌کنند. شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات روز یکشنبه (۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین) نیز، در دیدار با سفرای کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل در ابوظبی، سفر رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی را محکوم کرد.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه وزرای خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج" در نظر دارند در نشستی اضطراری روز سه‌شنبه در دوحه در مورد راهکار دیپلماتیک مقابله به ایران مشورت کنند.
ایران در مقابل، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی می‌داند. محمود احمدی نژاد در جریان سفر خود به این جزیره چهارشنبه (۱۱ آوریل/ ۲۳ فروردين) تاکيد کرده بود که خلیج فارس بر اساس "همه اسناد تاريخی" "فارس" است.
وی خطاب به کسانی که خلیج فارس را با نام دیگری می‌خوانند گفت: «آنهایی که خلیج فارس را با عنوانی دیگر خطاب می‌کنند، اول باید به عقل خود مراجعه کرده و نگاهی به نقشه ایران بیاندازند تا بدانند با چه کشور بزرگ و قدرتمندی در حال حرف‌زدن هستند.»
حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی در امور کشورهای عربی و آفریقائی نیز بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی خوانده که در چارچوب سفر استانی رئیس جمهور انجام شده است.
امیرعبداللهیان در واکنش به اعتراض امارات متحده عربی به این سفر و فراخوان سفیر این کشور از تهران تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران "اراد‌ه‌ای جدی" در توسعه و تحکیم روابط دو کشور دارد و خواستار گفت‌وگوهای دوجانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی شده است.
با این حال شماری از نمایندگان مجلس از جمله حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار «پاسخ دندان شکن» ایران به ادعاهای امارات شده‌اند.




صالحی: در مذاکرات اتمی، در پی تهیه نقشه راهی گام به گام هستیم

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت که از مذاکرات هسته ای راضی است و از آمادگی ایران تا حل نهایی این پرونده خبر داد. وی افزود: در پی تهیه نقشه راهی گام به گام هستیم که هر طرف یک گام برای حل مسئله بردارد تا بتوانیم آن را تا آخر ادامه دهیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی با رضایت از مذاکرات استانبول گفت: «این نشست نقطه عطفی در مذاکرات بود زيرا در نشست‌های قبلی در مورد کليات صحبت می‌شد و به همان کليات بسنده می‌شد و به نتيجه‌ای نمی‌رسيد و هر طرفی مواضع خود را بيان می‌کرد.»
 سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران که رياست هيات مذاکره کننده هسته ای تهران را با گروه پنج به علاوه يک بر عهده دارد روز شنبه، ۲۶ فروردين ماه، دور تازه گفت و گوهای خود را با نمايندگان اين گروه در استانبول ترکيه برگزار کرد. اين مذاکرات پس از يکسال توقف در گفت و گوهای طرفين انجام شد و هدف آن پيدا کردن راه حلی برای برنامه هسته ای ايران است.
آقای صالحی در مورد پروژه غنی سازی اورانیوم در ایران گفته است: «شهيد شهرياری يکی از عناصر عمده اين پروژه توليد سوخت ۲۰ درصد بود و به ديگر دانشمندانی که در اين زمينه نيز بسيار تلاش کردند خسته نباشيد می‌گوييم. آنها واقعا افتخار آفريدند. ای کاش می‌توانستيم نام آنها را ببريم و به مردم عزيزمان معرفی کنيم.»
مجید شهریاری، فیزیکدان استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران که گفته می‌شد با برنامه‌های اتمی ایران مرتبط است و همچنین فریدون عباسی دوانی استاد دیگر فیزیک اتمی، هر دو بیش از یک سال پیش در شمال تهران در فاصله‌ای نه چندان دور از هم، به شیوه مشابهی در یک روز، مورد سوء قصد قرار گرفتند.
در جریان این سوءقصد مجید شهریاری کشته شد اما فریدون عباسی دوانی پس از پایان دوران نقاهت ناشی از جراحت، به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز منصوب شد و این مقام را هنوز در اختیار دارد.
وزیر خارجه ایران گفته است: «ما طبق رويه خود تاکيد کرده‌ايم اهل شفاف‌سازی، ‌گفت ‌وگو و برون ‌رفت برد ـ برد هستيم. ظاهرا آنها از ديد خود نگرانی‌هايی نسبت به فعاليت هسته ای ما دارند و ما نيز از ديد خود حق و حقوقی برای خود قائليم. ما حاضريم شرايط رفع نگرانی‌های ساختگی را که آنها در ذهن خود ايجاد کرده‌‌اند ‌فراهم کنيم؛ زيرا به کار خود اطمينان داريم.»
آقای صالحی گفته است: «ما از آنها خلع سلاح را می‌طلبيم و آنها از ما می‌خواهند که هيچ گاه به سمت فعاليت‌های غيرصلح‌آميز نرويم. از ديدگاه ما اين چارچوب مناسبی است.»
وی همچنین افزود: «در استانبول قرار شد دو طرف در فاصله بيش از يک ماه تا نشست بغداد نقشه راهی را تعريف کنند که تعيين کننده طرح‌های گام به گامی باشد که طرفين متفقا بر آن تفاهم کرده باشند که بر مبنای آن يک گام ما برمی‌داريم و يک گام همزمان نيز آنها برمی‌دارند.»

اگر ضمانت تامین سوخت بدهند، موضوع فرق خواهد کرد
علی اکبر صالحی همچنین گفته است: «ما تاکيد داريم که غنی‌سازی حق جمهوری اسلامی ايران است. بسته به نيازمان در مورد درصد غنی‌سازی که حق انجام آن را داريم تصميم‌گيری می‌کنيم. اما اگر ضمانت دهند که سوخت را در غناهای مختلفی که نياز داريم به ما بدهند موضوع فرق خواهد کرد.»
تعلیق غنی سازی اورانیوم یکی از خواسته های مورد مذاکره با ایران است. شورای امنیت سازمان ملل هم طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.
ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. مدیرکل آژانس هم در چند گزارش اخیر خود به پرسش های زیادی که در مورد فعالیت های اتمی ایران مطرح است اشاره کرده و گفته که ایران همکاری لازم را نشان نمی دهد.
وزیر خارجه ایران گفته است: «غنی‌سازی حق جمهوری اسلامی ايران است، اما در مورد اين که چگونه اورانيوم با درصدهای مختلف غنا را به دست آوريم می‌توان در مذاکرات به آن پرداخت.»
ایران از زمان دور آخر مذاکرات در استانبول که بدون نتیجه پایان یافته بود، مذاکره ای با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک نداشت. آمریکا و اتحادیه اروپا از آن زمان تحریم های یکجانبه ایران را دنبال کرده اند. قرار است مذاکرات هسته ای با ایران دنبال شود و شاید بغداد، میزبان دور بعدی گفت وگوها باشد.



شهرداری تهران مسوول «میلیاردها تومان» خسارت به مترو معرفی شد

معاون عمرانی استاندار تهران می‌گوید بی‌توجهی شهرداری به لایروبی کانال‌های تهران که باید پیش از بارندگی‌های بهاری صورت می‌گرفت باعث شکسته شدن کانال‌ها و صدها میلیارد تومان خسارت شده و آسیب‌های زیادی هم به مترو خط چهار تهران زده‌ است.
در پی دو روز بارش سنگین باران بهاری در تهران، مشکلات زیادی در پایتخت ایران به وجود آمده و حتی خطوط مترو هم با تعطیلی موقت روبه‌رو شده اند. سازمان آتش‌نشانی تهران نیز تا یک‌شنبه شب از وقوع ۲۲۰ مورد آب‌گرفتگی در سطح پایتخت ایران خبر داده‌ است.
محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «خسارت‌های ناشی از بارندگی روز گذشته تهران بیش از صدها میلیارد تومان است که این هزینه‌ها از جیب مردم می‌رود.»
معاون استاندار تهران با بیان اینکه «مسئولین شهری باید جوابگو باشند چرا که این پول‌ها از جیب مردم هزینه می‌شود و متاسفانه با یک بی‌تدبیری این خسارت‌ها به بار آمده‌است» گفت: «کاش می‌شد شهردار تهران برخی از مدیران بی‌کفایتش را عزل می‌کرد تا مردم دلشان کمی راضی شود.»
​​ محمدرضا محمودی اما در همین روز در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در اظهارنظری کاملاً متضاد با گفته‌های فوق با بیان اینکه «حادثه افتاده کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود» گفت که «شهرداری تهران در حادثه اتفاق افتاده در تونل خط چهار متروی تهران تقصیری ندارد و عملکرد خوبی در مدیریت این بحران داشته‌است.»
این در حالی است که وی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا علت شکسته شدن یکی از دیوارهای کانال در منطقه کن را «لایروبی نشدن کانال‌ها» دانست و در ادامه گفت: «در زمان مدیریت سابق مترو دیواری در کنار مترو شهید ستاری (بلوار فردوس) کشیده شد اما از آنجا که این دیوار از مقاومت کافی برخوردار نبود و چون کانال‌ها کشش آب را نداشتند باعث شکسته شدن دیوار کانال و ورود آب به ایستگاه اکباتان وارد خط چهار مترو شده‌ است... و خطر ریزش وجود دارد.»

احتمال نشست دو ایستگاه مترو
روز دوشنبه علی‌محمد قلی‌ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به خبرگزاری مهر گفت: «اگر آبی که به تونل‌های مترو تهران هدایت شد در مکان‌های دیگر طغیان می‌کرد خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برای شهروندان به وجود می‌آمد.»
وی با اشاره به آخرین وضعیت خط چهار مترو تهران گفت: «سطح آب را تا چهار متر تخلیه کرده‌ایم و سازمان مدیریت بحران و معاونت خدمات شهری همچنان در حال تخلیه و تلاش برای راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته هستند.»
علی‌محمد قلی‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال نشست ایستگاه‌های دکتر حبیب‌الله  و استادمعین وجود دارد گفت: «اینها پیش‌بینی‌های ستاد مدیریت بحران است که در صورت اتفاق آمادگی لازم را داشته باشیم.»
علیرضا علوی‌تبار، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی و خدمات عمومی پایتخت نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا از نشست دیوار یک منزل مسکونی در غرب تهران خبر داد و گفت: «شب گذشته شدت بارش‌ها سبب نشست دیوار یک منزل مسکونی در بلوار استاد معین شد که عوامل آتش‌نشانی پس از حضور در محل نسبت به ایمن‌سازی محیط اقدام کردند.»
در پی بارندگی‌های روزهای اخیر شدت آبگرفتگی در سطح شهر تهران به حدی بود که در برخی نقاط، خودروها به دلیل ورود آب به موتور ماشین خاموش شدند و عابران پیاده امکان گذر از خیابان‌ها و تقاطع‌ها را نداشتند.
سازمان هواشناسی ایران اعلام کرده‌است که «سامانه بارشی تا روزهای پایانی هفته جاری در سطح کشور فعال است و مناطق مختلف را به تناوب تحت تاثیر قرار خواهد داد.»




تبلیغی که احمدی نژاد و خشایارشاه را یکی دانست

جمعی از ايرانيان فعال در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری و سياسی در کانادا دورهم جمع شده و در اقدامی مشترک در برابر آگهی چاپ شده يک سازمان یهودی کانادايی در روزنامه نشنال پست کانادا که تاريخ و فرهنگ ايرانی را زير سوال برده بود واکنش نشان دادند.
اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی که برای اولين بار دست به حرکتی مشترک می زدند فعاليت های خود را در جريان يک کنفرانس خبری در روز سه شنبه دهم آوريل در اختيار رسانه ها قرار دادند.
  يک سازمان يهودی کانادايی طرفدار اسرائيل به نام «بنايی بريت» (B’nai Brith Canada) همزمان با سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به کانادا برای ديدار با همتای کانادايی خود درابتدای ماه مارس امسال يک آگهی در روزنامه نشنال پست در روز شنبه سوم مارس با عنوان «بدون تاج پادشاهی. همان برنامه مرگبار» درج کرد که ايرانيان را به يهودی کش بودن متهم می کرد. در متن اين آگهی آمده است: يک يادآوری که خشايارشاه (خشایارشا)  برای از بين بردن قوم يهود دسيسه کرد و امروز ستمگر ديگری، احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران اعلام کرده است که قصد انجام همان کار را دارد.

اين آگهی در بند دوم چنين پايان می يابد: بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، پيام مهمی را با کانادايی ها به اشتراک گذاشته است؛ ايران نه تنها خطری برای جامعه يهود، بلکه برای سراسر دنيای غرب است. اين پيامی است که بايد شنيده و وارد قلب ها شود.
به دنبال درج اين آگهی در روزنامه نشنال پست، افرادی از جامعه ايرانی کانادايی که در جشن نوروز پارلمان انتاريو حضور داشتند، موضوع را با همديگر در ميان گذاشتند و سپس تصميم گرفتند در جلسه ای به بررسی آن بپردازند.
پس از چند هفته جلسه و بررسی دقيق موضوع، اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی که از سازمان هايی چون کميته همبستگی با مردم ايران، جبهه متحد دانشجويی، مرکز بين المللی حقوق بشر، انجمن سکولارهای سبز تورنتو، شبکه ايرانيان کانادا، مجله شهروند، مجله سلام تورنتو، تلويزيون ايران زمين، و تعدادی شخصيت های مستقل حضور داشتند، موفق شدند در برابر آگهی سازمان «بنای بريت کانادا»، يک آگهی در همان روزنامه و البته بدون اشاره به نام و آگهی سازمان «بنای بريت» در تاريخ شنبه هفتم آوريل با پيام صلح و دوستی منتشر کنند.
  سازمان بنايی بريت کانادا در پاسخ به نامه اين طيف از ايرانيان کانادا گفته است که قصد زير سوال بردن تمدن و فرهنگ ايرانی را نداشته و تنها به دو دوره موازی تاريخی اشاره کرده است و از حقوق بشر در ايران حمايت می کند.
در جريان کنفرانس خبری اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی در روز سه شنبه دهم آوريل، خانم آزاده شاهنواز به نمايندگی از جمع بيانيه ای را قرائت کرد و گفت: اولين جلسه ما در روز ششم مارچ با حضور ۲۷ نفر از جمله دکتر رضا مريدی نماينده پارلمان انتاريو برگزار شد. و حال، اين جمع بسيار مسرور است که پس از روزها جلسه و کار کارشناسی، توانست موفقيت قابل توجهی بدست آورد.
  علی وکيلی فعال مدنی در تورنتو که مديريت امور مالی اين جمع را برعهده داشت، در حاشيه اين نشست به راديو فردا گفت: «اقدام اين سازمان کليمی يک تهمتی بود به جامعه ايرانی و تحريف تاريخ که ما ضروری ديديم با دقت با آن روبرو شويم. بنابراين جلساتی ترتيب داديم که ۲۹ روز طول کشيد و علاوه بر آن حدود ۳۹۷ ايميل نيز ميان اعضای اين جمع ردوبدل شد.»
  علی وکيلی افزود: «چند گروه کاری ايجاد کرديم با عناوين کميته مالی، کميته تحريريه، کميته گرافيک و کميته مديا. خوشبختانه افراد دلسوز از جامعه ايرانی با افکار مختلف که دورهم جمع شده بودند به دستاورد خوبی رسيدند و ما برای اولين بار توانستيم با حمايت مالی تعدادی از افراد خير و نازنين ايرانی برای دفاع از موقعيت و چهره ايرانيان يک آگهی در روزنامه کانادايی نشنال پست به چاپ برسانيم.»
  دکتر محمد ظهوری فعال اجتماعی در تورنتو و عضو کميته مديا پس از پايان کنفرانس خبری در مورد اهداف اين جمع به راديو فردا گفت: «ما قصد داشتيم با دورهم جمع شدن برای روشن کردن ذهن جامعه کانادا که با آگهی سازمان «بنای بريت» به اطلاعات نادرست آغشته شده بود اقدام کنيم. اين ادعای حيثيتی بود از طرف جامعه ايرانی و نيز نشان دادن چهره واقعی ايرانيان. چرا که مردم ما مردم صلح طلبی هستند و حتی توريست هايی که به ايران می روند همواره می گويند ايرانی ها مهمان نواز و صلح طلب هستند.»
  دکتر ظهوری می افزايد: «جامعه ايرانی کانادايی نسبت به جوامع ديگر مهاجر جوانتر است اما با اين حال بسيار موفق عمل کرده است.»
  دکتر فرخ زندی استاد دانشگاه يورک در تورنتو و عضو کميته تحريريه و کميته مديا در اين جمع به راديو فردا گفت: «جامعه ايرانی خودش را در فاصله زيادی از رژيم جمهوری اسلامی می بيند. حساب احمدی نژاد از مردم جداست و آن بخشی از آگهی سازمان «بنای بريت» که توهين به مردم است توهين به ما نيز محسوب می شود و ما لازم بود اقدام کنيم. ما زمان زيادی در جلسات صرف کرديم چرا که بتوانيم نکات لازم برای معرفی چهره واقعی ايرانيان را مطرح کنيم و از طرفی نيز از درگيری پرهيز کنيم و بگوييم که همه ما يک مردم هستيم. ما می خواستيم بگوييم که ما هم از جمهوری اسلامی درد می کشيم و نبايد مردم را قربانی کنيم.» دکتر محمد ظهوری در پايان با اشاره به اينکه آگهی سازمان «بنای بريت» احمدی نژاد را مورد خطاب قرار داده است، گفت: دليل حضور ايرانيان در خارج وجود حکومت جمهوری اسلامی است. طبيعی است که هر حکومت ديکتاتوری (جمهوری اسلامی) از هر امکانی که دارد برای خراب کردن مخالفانش (غرب) استفاده می کند ولی احمدی نژاد رئيس جمهور من نيست و من در کانادا زندگی می کنم.
میترا فرهمند،خبرنگار در اسرائیل به رادیو فردا می گوید که  این سازمان یهودی کاملا دچار اشتباه شده است و «عید پوریم برای قدردانی ملت یهود از ملت و پادشاه ایران است. این امر که خشایارشاه در نتیجه دلجویی و درخواست ملکه استر موجب نجات یهودیان ایران از قتل عام شد. در تورات نیز آمده است که وقتی یهودیان نجات یافتند، «تمامی سرزمین شوش  و پارس درشور و شادمانی و پایکوبی بود.  طبق کتاب استر در تورات، در واقع هامان، نخست وزیر خشایارشاه قصد توطئه علیه یهودیان را داشت که به دستور پادشاه ایران خنثی شد.»




رسانه‌های ایران می‌گویند که سفیر عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده است.
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید که علت این احضار "دریافت اخبار نگران كننده‌ای در خصوص وضعیت تعدادی از اتباع ایرانی در زندان شهر دمام عربستان" است.
به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی معاون كنسولی و امور ایرانیان وزارت امورخارجه ایران سفیر عربستان را احضار کرده است.
معاون وزارت خارجه ایران در این ملاقات از وضعیت اتباع ایرانی ابراز نگرانی کرده و خواستار "اقدام فوری" عربستان جهت روشن شدن سرنوشت افراد بازداشتی شده است.
رسانه های ایرانی به علت بازداشت اتباع ایرانی در عربستان که مورد اعتراض وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته، اشاره‌ای نکرده‌اند.




یک نماینده مجلس ایران گفته است که قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه امسال ۸۵ دلار پیش بینی شده است. قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال گذشته دولت ایران اندکی بیش از ۸۱ دلار در نظر گرفته شده بود.
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به نقل از علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسون تلفیق مجلس خبر داده است که در جریان رای گیری برای تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱، رستم قاسمی وزیر نفت ایران هم حضور داشته است.
درآمدهای نفتی سهم بزرگی در تامین بودجه دولت ایران دارد، از همین رو تعیین قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران در لایحه بودجه، تاثیر مستقیمی در تنظیم درآمدهای دولت خواهد داشت.
لایحه بودجه پس از تصویب در کمیسیون تلفیق، در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود.
دولت محمود احمدی نژاد لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را با تاخیر به مجلس سپرد و به دلیل کمبود وقت مجلس در روزهای پایانی سال گذشته و همزمانی آن با انتخابات نهمین دوره مجلس، بررسی آن در زمان تعیین شده قانونی میسر نشد.




حملات ظاهراً هماهنگ شده در کابل پایتخت افغانستان و سه شهر دیگر این کشور، سطح بالای هماهنگی را در میان گروه‌های شورشی نشان می‌دهد.
طالبان و حامیان آنها استدلال خواهند کرد که توانایی شان در انجام حملات، به ویژه در کابل، نشان‌دهنده درامان نبودن پایتخت از اینگونه حمله هاست. اما همزمان، مقام های افغان و ناتو، واکنش فعال نیروهای امنیتی افغان به این حملات و تاثیر این واکنش را ستودند.
با این حال ناظران بر این باورند که این نیروها، به کمک هلی‌کوپترها و نیروهای ویژه ناتو نیاز داشتند. بسیاری از ناظران نظامی معقتدند درسی که می توان از حمله‌های روز یکشنبه گرفت، این است که تا زمانی که نیروهای امنیتی افغان به تنهایی قادر به انجام این گونه عملیات نباشند، ظرفیت‌های اصلی نظامی ناتو، باید (حتی پس از سال 2014) در افغانستان باقی بماند.
هر طرف شاید برداشت خود را از حمله‌های اخیر داشته باشد، اما این حوادث، به رغم اینکه یکی از بزرگترین حملات از نوع خود، پس از عملیات ماه سپتامبر طالبان در سال 2011 است، در واقع چیزی را نمی تواند تغییر دهد. شورشیان توانایی تازه و مهمی از خود نشان ندادند. در صورتی که به نظر می رسد که نیروهای امنیتی افغان، به خوبی به این حملات پاسخ دادند.
باور برخی از ناظران بر این است که این حملات، دارای همه نشانه های روش عملیاتی شبکه حقانی است؛ گروهی که مقر آن در پاکستان است. اگر واقعاً گروه حقانی در پس این حملات باشد، این موضوع شاید یک بار دیگر رابطه آمریکا با پاکستان را خدشه دار کند.
اما روی هم رفته، این حملات نشان داد که به سختی می توان از راه زور، به چیزی دست یافت و این به نوبه خود نشان می دهد که آینده افغانستان، تنها می تواند از راه سیاسی تامین شود. چیزی که بیش از هر زمانی دیگری در حال حاضر دور از تحقق به نظر می رسد.




ویلی سوندال وزیر خارجه دانمارک، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته است که هیچ برنامه ای برای کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران وجود ندارد.
وی افزوده تا زمانی که ایران گام هایی را درمتقاعد کردن جامعه بین المللی نسبت به برنامه های اتمی اش برندارد، تغییری در تحریم ها علیه این کشور صورت نخواهد گرفت.
وزیر خارجه دانمارک، روزدوشنبه ( ۱۶ آوریل)، در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران در زمانی که مذاکره با این کشور در جریان است، گفت: "فکر می‌کنم وضعیت خطرناکی ایجاد خواهد شد، اگر ما به ایران بگوییم که احتمالا بخشی از تحریم ها را لغو خواهیم کرد."
آقای سوندال گفت:" ایران قهرمان جهان در انجام مذاکرات طولانی است که البته در نهایت به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود."
وزیر خارجه دانمارک این سخنان را درحالی بیان کرد که اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز شنبه ۱۴ آوریل در استانبول ترکیه برگزار شد.
در پایان این دور از مذاکرات سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرد و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرد.
خانم اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم در پایان دور اول مذاکرات با تاکید بر این نکته که گفتگوهایش با آقای جلیلی بسیار صریح بود، گفت که آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و افزود که موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.
قرار است دور بعدی مذاکرت در ۲۳ ماه مه ( سوم خرداد) برگزار شود.




دو روز پس از آغاز دوباره مذاکرات اتمی ایران و کشورهای ۱+۵ (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان) و رضایت نسبی طرفین درباره محتوی مذاکرات، گزارش‌ها از کاهش قیمت سکه و ارز در ایران حکایت دارد.
بر اساس گزارشها قیمت سکه طلا، طرح قدیم برای معاملات روز دوشنبه ۲۸ فروردین به ۶۹۷ هزار تومان و نرخ فروش هر دلار آمریکا به ۱۷۹۰ تومان رسید که نسبت به دو روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.
به گفته برخی از از کارشناسان، امیدواری نسبت به نتیجه مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی که قرار است پنج هفته دیگر در عراق ادامه پیدا کند، دلیل اصلی کاهش قیمت بوده است.
در هفته های پایانی سال گذشته خورشیدی (کمتر از یک ماه پیش) قیمت دلار آمریکا از مرز ۲هزار تومان عبور کرده بود.
در جریان شدت گرفتن اختلافات ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم سال گذشته خورشیدی، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران افزایش یافت و در پی آن نرخ سکه طلا و ارز در ایران با افزایش پی در پی رو به رو شد.
پیش بینی ادامه کاهش قیمت ارز و طلا
برخی از وب سایت های اعلام نرخ سکه و ارز در ایران، برای معاملات (فردا) سه شنبه ۲۹ فروردین (هفدهم آوریل) ادامه کاهش قیمت را پیش بینی کرده‌اند.
قیمت جهانی طلا هم ظرف دو روز گذشته کاهش یافته که این موضوع می‌تواند بر پایین رفتن نرخ طلا در بازار ایران تاثیر گذار باشد.
مذاکرات اتمی اخیر ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک به میزبانی ترکیه، باعث واکنش مثبت بازار سکه و سهام و ارز در ایران شده است
بانک مرکزی ایران هم اعلام کرده از روز سه شنبه (فردا) پیش فروش ۴ میلیون قطعه سکه طلا را با هدف پایین بردن قیمت آن آغاز خواهد کرد.
یک روز پیش از این هم، گزارش‌ها از بهبود شاخص بورس اوراق بهادر تهران خبر می‌داد.
بنابر این گزارش‌ها، شاخص بورس تهران در طی هفته گذشته ۴۵۷ واحد رشد کرده و از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است.
مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت مذاکرات را بر عهده داشتند، گفت و گوهای اخیر را مثبت و سازنده ارزیابی کردند.



علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت در مجلس ایران در واکنش به خارج شدن استیضاح وزیر کار از دستور کار مجلس ایران، اعلام "استعفای" سعید مرتضوی را "ترفندی" خواند که به گفته او هدفش خام کردن استیضاح کنندگان بوده است.
آقای مطهری در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت که راه برای استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار، همچنان باز است و به گفته او "حال که گفتگو و ملاطفت نتیجه نداده است باید اقدام عملی کرد".
او گفت: "به نظر من آقای مرتضوی می خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه اش تسریع نشود."
دیروز یکشنبه ۲۷ فروردین، پیش از آغاز استیضاح وزیر کار در مجلس ایران، احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل، از نمایندگان اصولگرای مجلس به نمایندگان دیگر گفتند که آقای مرتضوی به آنها گفته است که استعفا داده است و به این ترتیب امضا کنندگان طرح استیضاح امضای خود را پس گرفتند و استیضاح انجام نشد.
آقای مرتضوی هنوز درستی سخنان آقای توکلی و آقای حدادعادل را به صراحت تائید یا تکذیب نکرده است.
در حالیکه علی مطهری می گوید "استعفای" بیش از نصف روز دوام نداشته و او برسرکار خود بازگشته است، مشاور آقای مرتضوی به خبرگزاری مهر گفته که آقای مرتضوی در دو روز گذشته به دفتر کار خود در صندوق تامین اجتماعی نرفته است.
به گفته او به همین دلیل جلسه شورای معاونان و مشاوران این نهاد نیز امروز (دوشنبه) به دلیل عدم حضور آقای مرتضوی لغو شده است.

'وزیران کاره ای نیستند'

آقای مطهری در مورد پذیرش وعده استعفای آقای مرتضوی توسط نمایندگان گفت: "عجیب است که خود این آقایان، مرتضوی را متهم به دروغگویی و فریب می کنند و در عین حال به قول او مبنی بر استعفا و نرفتن به سر کار، حتی اگر استعفا پذیرفته نشود، اعتماد می کنند. دیدیم که این اعتماد خطا بود و سر کار نرفتن ایشان هم نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد."
اشاره او به نمایندگان طراح استیضاح است که در طرح خود آقای مرتضوی به علت "مقصر شناخته شدن در ماجرای کهریزک"، "اقدامات غیرقانونی و سوءاستفاده از موقعیت شغلی" و "عدم داشتن تجربه و تخصص مناسب" فاقد صلاحیت برای تصدی مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی دانسته بودند.
آقای مطهری افزود: "دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسما استعفای او را می پذیرفت نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند."
او معتقد است که حتی وزیر کار هم در پذیرفتن این استعفا نمی توانسته نقشی داشته باشد، "زیرا در دولت آقای احمدی نژاد، وزیران کاره ای نیستند و خود آقای احمدی نژاد تصمیم گیر است و روشن است که ایشان هیچ گاه از راهی که رفته، هر چند اشتباه باشد، بر نمی گردد".
منابع خبری نزدیک به دولت روز گذشته به نقل از آقای احمدی نژاد که برای حضور در جلسه استیضاح وزیر کار به مجلس رفته بود، نوشتند که او با شنیدن خبر خارج شدن طرح استیضاح از دستور کار مجلس، گفته است که دولت قولی در رابطه با کناره گیری آقای مرتضوی نداده است.
آقای مطهری می گوید که تنها کسی از میان ۲۰ نماینده طراح استیضاح است که امضای خود را پس نگرفته، چون باقی نمایندگان نتوانستند او را قانع کنند.
به گفته او، تا زمانی که "معضل" حل نشده، پس گرفتن امضا "کاری ناشایست و موجب کاهش اعتبار مجلس" است.
الیاس نادران، پرویز سروری، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، مسعود پزشکیان و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار بودند.
علی مطهری همچنین از میانجی گری آقای حداد عادل در این رابطه انتقاد کرد و گفت: "وارد کردن آقای حداد به ماجرای استیضاح هم اشتباه دیگر این دوستان بود، چون این شائبه را به وجود آورد که اینها می خواهند با معرفی کردن آقای حداد به عنوان حلال مشکل، مقدمه ریاست ایشان بر مجلس نهم را فراهم کنند و دیدیم که نمایندگان هم از این موضوع ناراحت شدند."
غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس پیشین مجلس، با انتشار نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که آقای مرتضوی پیشنهاد او را برای استعفا پذیرفته است.
ماه گذشته سعید مرتضوی که به گفته طراحان استیضاح وزیر کار، پرونده اش در خصوص رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ همچنان مفتوح است، به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد که با واکنش منتقدان دولت رو به رو شد.





غلامحسین الهام٬ عضو شورای مرکزی «جبهه پایداری»:

مجمع تشخیص کارایی خود را از دست داده است

غلامحسین الهام٬ عضو شورای مرکزی «جبهه پایداری» گفته که علی خامنه‌ای «برای جلوگیری از بیکاری برخی چهره‌های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده است.»
آقای الهام این مطلب را در گفتگو با سایت «رجا‌نیوز» بیان کرده و افزوده است: «مجمع تشخیص مصلحت نظام کارایی خود را از دست داده است.»
به گفته وی «در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آن‌ها در یک جایی در نظام استفاده شود که می‌شود.»
اظهارات الهام در شرایطی بیان می‌شود که کمتر از ۱۰ روز پیش علی خامنه‌ای در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع را «مظهر خرد جمعی» در نظام اسلامی دانسته بود.
محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی به خاطر حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ رابطه حسنه‌ای با این مجمع ندارد.
احمدی‌نژاد که مدت‌هاست در هیچ‌یک از جلسات مجمع شرکت نمی‌کند با وجود برخی تغییرات در ترکیب آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی همچنان به رویه خود ادامه می‌دهد.
غلامحسین الهام ۱۸ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام را «حزبی و سیاسی» خوانده و گفته بود احمدی‌نژاد به همین دلیل در جلسات آن شرکت نمی‌کند.
هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد سال‌هاست با یکدیگر اختلاف دارند، اما آقای خامنه‌ای خرداد ماه سال ۸۸ در خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرد در دعوا میان این دو مقام جمهوری اسلامی از مواضع احمدی‌نژاد دفاع می‌کند.
اختلاف‌ها میان مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ افزایش یافته و روز به روز دامنه این اختلاف‌ها عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.




افزایش اعتراض‌ها به ادامه سرکوب «دانشجویان انقلابی»


۱۴۰ فعال فرهنگی٬ سیاسی و دانشگاهی به همراه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای٬ از قوه قضائیه و هیات نظارت بر مطبوعات خواستند در رویه خود در برخورد با رسانه‌ها و فعالان سایبری حزب‌الله تجدید‌نظر کند.
سایت فیلتر شده «تریبون مستعغین» روز یکشنبه (۲۷ فروردین) گزارش کرده که در بیانیه این ۱۴۰ نفر از هیات نظارت بر مطبوعات به طور خاص خواسته شده در حکم خود مبنی بر توقیف نشریه «هابیل» تجدید‌نظر کند.
نشریه «هابیل» که از سوی گروهی از دانشجویان و طلبه‌های وفادار به جمهوری اسلامی منتشر می‌شد٬ سال گذشته از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده است.
این نشریه یکی از چندین رسانه محافظه‌کاری است که در ماه‌های اخیر توقیف شده است.
اعتراض فعالان سایبری حزب‌الله و رسانه‌های محافظه‌کار مبنی بر رفع توقیف این نشریه با بی‌اعتنایی هیات نظارت بر مطبوعات مواجه شده است.
در ماه‌های اخیر روند برخورد با رسانه‌ها و فعالان سایبری حزب‌الله تشدید شده به طوری که چندین سایت خبری آن‌ها مسدود و برخی مسئولان آن‌ها به دادگاه احضار شده‌اند.
«جنبش عدالتخواه دانشجویی» در اعتراض به این روند با انتشار بیانیه‌ای فیلتر شدن سایت‌های خبری وفادار به جمهوری اسلامی را اقدامی «غیرقانونی» از سوی قوه قضائیه اعلام کرده است.
در این بیانیه به سرکوب «دانشجویان مسلمان انقلابی» از سوی قوه قضائیه انتقاد شده و به مسئولان این قوه هشدار داده شده که با برخورد‌های خود منجر «به از دست دادن سرمایه­ مردمی نظام» نشوند.








نمایندگان مجلس اعلام کردند:

ایران در مذاکرات بغداد دنبال لغو تحریم‌ها است

رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بدون آنکه به جزئیات توافق‌های ایران با گروه ۱+۵ در استانبول اشاره‌ای کنند٬ اعلام کردند در نشست بغداد٬ موضوع لغو تحریم‌های نفتی و بانکی ایران پیگیری خواهد شد.
تازه‌ترین دور مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول ترکیه برگزار شد و قرار است ماه آینده دور دوم این مذاکرات در بغداد برگزار شود.
طرفین مذاکره با گذشت بیش از دو روز از زمان برگزاری نشست استانبول٬ تاکنون حاضر نشده‌اند به جزئیات توافق‌های مذاکرات اشاره‌ای کنند.
در این میان علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته در دور دوم مذاکرات قرار است درباره لغو تحریم‌های نفتی و بانکی جمهوری اسلامی بحث و تبادل نظر شود.
حسین ابراهیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اعلام کرده که پیگیری لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی محور مذاکرات آینده ایران با گروه ۱+۵ خواهد بود.
سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در نشست مطبوعاتی خود در استانبول به صراحت گفته که خواست تهران در مذاکرات لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است.
مقام‌های جمهوری اسلامی و غربی از روند مذاکرات استانبول ابراز رضایت می‌کنند٬ اما هنوز مشخص نیست چرا از سوی طرف‌های ایرانی بحث لغو تحریم‌ها به یکی از خواسته‌های اصلی تبدیل شده است.
به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی برخلاف ادعاها در مذاکرات استانبول امتیاز‌هایی به طرف‌های غربی داده و انتظار دارد در مذاکرت بغداد تحریم‌های بین‌المللی لغو شود.



احمدی‌نژاد از ترس انگشت‌نگاری به المپیک نمی‌رود

image
بهرام افشارزاده، دبیر کمیته ملی المپیک ایران خبر داد به علت قانون انگشت‌نگاری برای روسای جمهور و مقامات «بعضی» از کشورهای شرکت‌کننده در المپیک لندن، احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه المپیک و پاراالمپیک شرکت نخواهد کرد.
به گزارش خبر آنلاین، افشارزاده گفته است: «در آیین‌نامه و دستورالعملی که کمیته تشکیلاتی بازی‌ها ارسال کرده، آمده که همه مقامات حتی روسای جمهور کشورهایی که کشور انگلستان تعیین می‌کند، ‌ باید انگشت‌نگاری شوند. ضمن اینکه کارت شناسایی وزرشکاران به منزله ویزای آن‌ها هم هست و بعضا ممکن است از ورزشکاران هم انگشت‌نگاری شود.»
همچنین علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک با تائید این مطلب، گفته است: «راستش در آیین نامه اجرایی بازی‌ها که برای آقای افشارزاده و کمیته ملی المپیک ارسال شده، چنین قانونی وجود دارد و این یکی از قوانین برگزاری بازی هاست.»
با ابلاغ این قانون به نظر می‌رسد که حتی وزیر ورزش ایران در هنگام ورود به لندن انگشت نگاری شود. قابل ذکر است که احمدی‌نژاد در دوره گذشته مسابقات المپیک در پکن در کنار ورزشکاران جانباز و معلول در افتتاحیه پارالمپیک حاضر شده بود.
کمیته برگزاری المپیک لندن، قانون انگشت نگاری مقامات سیاسی را تنها برای پاره‌ای از کشور‌ها در نظر گرفته است.






الهام: رهبر «بیکارها» را به مجمع تشخیص مصلحت می‌برد

imageغلامحسین الهام عضو سابق شورای نگهبان گفته است که رهبر ایران افراد بیکار را به عضویت مجمع انتخاب کرده زیرا «بیکاری برای سیستم، ایجاد مزاحمت می‌کند.» وی همچنین حضور جبهه پایداری در انتخابات مجلس را برای مقابله با هاشمی رفسنجانی ارزیابی کرده است.
سخنگوی سابق دولت احمدی‌نژاد در گفتگویی مفصل با وبسایت رجانیوز، به مسائل مختلفی از جمله انتخابات مجلس اشاره کرده است. در بخشی از این سخنان وی با اشاره به اینکه هاشمی می‌توانست بر روی جبهه متحد اصولگرایان سوار شود و از نزدیکان خود استفاده کند، گفت: «می‌توانست با تقویت این‌ها، به میدان آوردن این‌ها در یک فضائی، با حداقل مشارکت، به میدان ورود کنند و یا اگر از بعضی از شاخص‌هایشان هم نگرانی دارد، حساب شده و با جذب رأی اصلاح‌طلبان و سبز‌ها، آن‌ها را به عنوان چهره‌های خاکستری و ناشناخته این جریان، در متن اصولگرایان و در متن نظام نگه دارد و در جایگاه‌های حساس نظام از این ظرفیت استفاده کند. من نمی‌خواهم این اتهام را بزنم. اگر حرکتی مثل سئوال از رئیس جمهور تبدیل به یک سوم برای بی‌کفایتی رئیس جمهور می‌شد- یک سوم نمایندگان برای به هم زدن بازی کشور و مشکل‌سازی، کافی هستند – می‌توانستند چنین مشکلی برای کشور بسازند. فکر می‌کنید در این کار، مدیریت با چه کسی می‌توانست باشد؟ آیا آن‌ها نمی‌توانستند از این روش‌ها برای اثبات فرضیه‌های شکست خورده‌شان در سال ۸۸ استفاده کنند؟ مگر این‌ها در سال ۹۰ به دلایل دیگری دنبال این اتفاق نیامدند که ورود کنند و به طرح انتخابات زودرس ریاست جمهوری دامن بزنند؟ باید روی این حرکت‌ها در بزنگاه‌های حساس حساب کرد. آن‌ها چه با مشارکت حداقلی و چه با اضافه شدن برخی از رأی‌های سبز می‌توانند برای اخلال در نظام، جریانی را سازمان بدهند، لذا باید روی افراد، حساسیت و تمرکز ویژه‌ای داشت.»
همسر فاطمه رجبی درباره رای خاتمی نیز گفت: «جریان اصلاح‌طلب در بعد مبارزه منفی هیچ گونه ظرفیت تأثیرگذاری در فضای جامعه را ندارد، یعنی انفعال آن‌ها در عرصه سیاست کاملاً مشخص است و این مسئله در حقیقت توان این‌ها را در تأثیرگذاری بر روند کلی حرکت مردم نشان داد که این هم از ویژگی‌های‌ معنادار انتخابات است و شاید اگر این روال را از طریق تحریم و قهر بخواهند دنبال کنند، نتیجه حتمی، حذف کامل آن‌ها خواهد بود. رأی خاتمی برای این است که چنین بن‌بستی ایجاد نشود و یک سرپلی بماند، کما اینکه یک طیف خاصی از آن‌ها هم به‌نحوی در انتخابات حضور پیدا کردند که خود این موضوع هم چندگانگی در درون این جبهه را نشان می‌داد. اگر این چندگانگی در خوش‌بینانه‌ترین حالتش تعریف شده و برنامه ریزی شده باشد، برای نگهداشتن جای پاست تا بتوانند فرصت فعالیت سیاسی در درون نظام را برای خودشان تعریف کنند.»
ابوالمشاغل دولت نهم در پاسخ به سوالی درباره دلیل انتصاب بعضی از افراد رای نیاورده مجلس، در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «به نظرم مقام معظم رهبری می‌خواهند از همه چهره‌های سیاسی موجود جامعه، به‌خصوص افرادی که احتمال می‌رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کنند. بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند. در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آن‌ها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود. تثبیت آقای هاشمی را هم رهبری بر تغییر وی ارجح می‌بینند، ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است.»






جام زهر نوشیده می‌شود؟ صالحی: آماده‌ایم «به راحتی» مشکلات هسته‌ای را حل کنیم

image
وزیر امور خارجه ایران در حالی که سایر مقامات حکومتی از بی‌اثر بودن تحریم‌ها سخن می‌گویند، خواستار برداشته شدن تحریم‌های ایران تا مذاکرات بغداد شد و گفت که ایران آمادگی دارد «بسیار سریع» و «به راحتی» مسائل را حتی تا نشست بغداد حل کند.
به گزارش ایسنا علی اکبر صالحی در نشستی در این خبرگزاری گفت: «غرب در فاصله باقیمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند.»
وی سپس ادامه داد: «غرب اگر می‌خواهد اعتمادسازی کند باید اعتمادسازی را در عرصه تحریم آغاز کند؛ زیرا این اقدام می‌تواند روند به نتیجه رسیدن مذاکرات را تسریع کند. درست است که امکان دارد روند لغو تحریم‌ها فرآیندی طولانی داشته باشد، اما دلیلی بر طولانی بودن آن وجود ندارد. اگر حسن نیت باشد بسیار راحت می‌توان این فرآیند را طی کرد و ما این آمادگی را داریم که بسیار سریع و به راحتی و حتی در نشست بغداد تمام موضوعات را حل کنیم. در این صورت ما اعتماد بیشتری خواهیم کرد و در می‌یابیم که آن‌ها در اقدامشان صادق هستند.»
وی همچنین فتوای علی خامنه‌ای درباره بمب اتمی را در خلع سلاح هسته‌ای جهانی موثر دانست و گفت: «با فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن سلاح هسته‌یی، ذهنیت خطرناک بودن ایران فرو ریخت. نخست‌وزیر ترکیه نیز تاکید کرد این فتوا فقهی است و بر مبنای مقاصد سیاسی نیست که بسیار موثر بود و وزیر خارجه آمریکا نیز بر آن تاکید داشت و آن را به عنوان تحول مهم مطرح کرد. اگر به درستی با این فتوا تعامل شود می‌تواند به عنوان عنصر قوی برای حفظ منع اشاعه و تقویت آن باشد. این فتوا مبانی علمی، فقهی، اصولی و اخلاقی دارد که می‌تواند در جهت تقویت ان. ‌پی‌. تی و خلع سلاح موثر باشد.»









احضار مجدد ابوالفضل قدیانی به دادگاه انقلاب
 جـــرس: به گزارش منابع خبری، برای چندمین بار، زندانی سیاسی ابوالفضل قدیانی، به اتهام نامه نگاری به رهبری احضار شد، اما این عضو سازمان مجاهدین انقلاب و فعال جنبش سبز اعلام کرده که در دادگاه انقلاب به دلیل غیر قانونی بودن آن شرکت نخواهد کرد.
به گزارش کلمه، روز یکشنبه ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۲۸ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب بهمن ماه سال گذشته به شعبه چهارم بازپرسی احضار و به وی تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار نامه تحلیلی مبنی بر تحریم انتخابات و مسولیت رهبری در وقایع امروز کشور تفهیم اتهام شده بود.
این بار نیز مانند دفعات قبل قدیانی دادگاه انقلاب را غیرقانونی دانسته و کتبا اعلام کرده که در آن شرکت نخواهد کرد.
این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او در آذرماه ۹۰ همچنان در زندان به سر می برد.
کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.
انتقال قدیانی از زندان به شعبه چهارم بازپرسی موجب حیرت بازپرس شعبه چهار شد چرا که معتقد بود به لحاظ قانونی اکنون نباید وی در زندان باشد و حکم شعبه ۱۵ مبنی بر ۳ سال حبس هنوز توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.
ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین در اخرین نامه تحلیلی خود، انتخابات مجلس نهم را نامشروع خوانده و آنرا تحریم کرده بود.
نامه مذکور در نهم دیماه در سالروز لشکرکشی خیابانی که پس از وقایع عاشورا با تبلیغات فراوان سازماندهی شده بود منتشر شد و موج تبلیغاتی و رسانه ای مدعیان اصولگرایی را تحت تاثیر خود قرار داد.
پس از انتشار نامه فشارها بر این زندانی سیاسی قبل و بعد از انقلاب شدت گرفت. قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیروید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند و بتدریج وزن خود را از دست می دهد، بااینحال یکی از پرروحیه ترین و مقاومترین زندانیان بند ۳۵۰ است که نام وی در تمام بیانیه های اعتراضی زندانیان بچشم می خورد.

متن نامه ی "عدم شرکت در دادگاه" ابوالفضل قدیانی به شرح زیر است:
موضوع: عدم حضور در دادگاه
به: ریاست شعبه٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران
با استناد اصول ١۵٩، ١٧٢، ١٧٣ قانون اساسی اولا دادگاههای انقلاب علی الاصول غیر قانونی بوده ثانیا با استناد اصل ١۶٨ قانون اساسی و تبصره ذیل ماده ٢٠ قانون تشکیل دادگاههای انقلاب مصوب سال ٧٣و اصلاحی سال ٨١، رسیدگی به اتهام سیاسی انحصارا و اختصاصا در محاکم عمومی دادگستری و با حضور هیات منصفه واقعی (نه حکومتی) و بصورت علنی برگزار می‌گردد لذا چون دادگاه های انقلاب واجد اوصاف قانونی فوق نبوده در دادگاه شرکت نخواهم کرد.
اساسا برگزارى چنین دادگاهى را فعلى مجرمانه و برگزار کننده یا برگزار کنندگان را مجرم مى دانم.
واضح است آن آراء غیر قانونى باید وفق مقررات قانونى دربند٣۵٠ به اینجانب و نیز وکیلم جناب آقاى سید جلال الدین موسوى ابلاغ گردد.
ابوالفضل قدیانى
بند ٣۵٠ اوین
٩١/١/٢٧





به دنبال اعتصاب غذای نامحدود این زندانی سیاسی انجام شد

انتقال محمدرضا معتمدنیا به سلول انفرادی در میان شعار “یا حسین میرحسین” زندانیان

Kaleme Newsمسئولان زندان اوین، روز گذشته محمدرضا معتمدنیا را از بند٣۵٠ خارج و به سلول انفرادی منتقل کردند.
به گزارش خبرنگار کلمه، این زندانی سیاسی بند٣۵٠ که در اعتراض به ادامه حبس میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از تاریخ ٩١/١/٢١ اعتصاب غذا کرده بود، بعد از ظهر یکشنبه ٢٧ فروردین در شرایطی که شدت ضعف ناشی از اعتصاب در چهره اش نمایان بود، با دستور مسئولان زندان اوین به سلول انفرادی بند٢۴٠ منتقل شد.
این گزارش حاکی است پس از پخش نام معتمدنیا از بلندگوی بند٣۵٠ و اعلام انتقال تنبیهی و انضباطی وی به سلول انفرادی، دیگر زندانیان سیاسی اطراف وی حلقه زدند و یکصدا شروع به خواندن سرودهای یار دبستانی و ای ایران کردند.
بر اساس این گزارش، مشاور شهید رجایی و مهندس موسوی نیز هنگام ترک سالن بند ٣۵٠ جلوی پای زندانیانی که برای بدرقه وی آمده بودند، سجده کرد و در حالی که زمین زندان را می بوسید، از پروردگار خویش خواست تا بساط ظلم و ظالم را از این سرزمین برچیند. همبندیان وی نیز در فضایی عاطفی، با شعار “یا حسین میرحسین” او را بدرقه کردند.
محمدرضا معتمدنیا، که مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه شهید رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بوده، در حالی به دنبال اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل شده است که انگشتان دست راستش به دلیلی نامشخص بی حس و فلج شده است.
وی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ در تاریخ ٨ تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار و بازداشت شد و پس از دو ماه انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد. وی در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم و در تاریخ ٢١ مرداد ماه ٩٠ برای سپری کردن دوران محکومیتش روانه زندان اوین شد.
آقای معتمدنیا به دلیل فشارهای روحی و شرایط نامناسب دوران بازداشت در بند ٢الف سپاه به بیماری لثه و آسیب های نخاعی دچار شده است. لثه او بر اثر عفونت شدید دچار خون‌ریزی های مکرر شده است، تا جایی که پزشکان زندان عنوان کرده اند درمان وی باید در خارج از زندان انجام شود. با این حال این عضو ستاد میرحسین موسوی هم اکنون در سلول انفرادی بند ٢۴٠ زندان اوین به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد و اعلام کرده که تا شکسته شدن حصر و حبس رهبران جنبش سبز مقاومت خواهد کرد.
این اولین بار نیست که زندانیانی که دست به اعتصاب غذا می‌زنند، برای اعمال فشار بر آنها جهت دست کشیدن از اقدامشان، به سلول انفرادی منتقل می‌شوند؛ تا جایی که این به یک رویه در رفتار مسئولان زندان‌ها بدل شده است.




علی مطهری: سر آقای حداد عادل کلاه رفت، مرتضوی برکنار نشد

در حالی که طرح استیضاح وزیر کار از دستور مجلس خارج شد و سعید مرتضوی به سر کارش بازگشت، علی مطهری می گوید: به نظر من آقای مرتضوی می خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه اش تسریع نشود.
وی ادامه داد: آقای مرتضوی با این ترفند که به کار برد دوستان ما را خام کرد و به هدفش رسید. عجیب است که خود این آقایان، مرتضوی را متهم به دروغگویی و فریب می کنند و در عین حال به قول او مبنی بر استعفا و نرفتن به سر کار حتی اگر استعفا پذیرفته نشود اعتماد می کنند. دیدیم که این اعتماد خطا بود و سر کار نرفتن ایشان هم نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد.
به گزارش مهر، نماینده تهران با اشاره به نامه حداد عادل در خصوص استعفای مرتضوی خاطرنشان کرد: دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسما استعفای او را می پذیرفت نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند. البته من در جلسه شب یکشنبه برخی استیضاح کنندگان حضور داشتم. در آنجا گفته شد آقای مرتضوی استعفای خود را نوشته و قرار است توسط آقای حداد اعلام شود ولی آنچه توسط آقای حداد اعلام شد این بود که آقای مرتضوی برای استعفا اعلام آمادگی کرده است.
مطهری که خود از امضا کنندگان استیضاح وزیر کار است، تصریح کرد: این مسئله هم روشن بود که استعفای آقای مرتضوی پذیرفته نخواهد شد زیرا در دولت آقای احمدی نژاد، وزیران کاره ای نیستند و خود آقای احمدی نژاد تصمیم گیر است و روشن است که ایشان هیچ گاه از راهی که رفته هر چند اشتباه باشد بر نمی گردد.
وی افزود: دوستان ما باید در ابتدای جلسه استیضاح از وزیر سوال می کردند آیا استعفای آقای مرتضوی را می پذیرد، تا استیضاح منتفی شود؟ طبعا وزیر به آقای احمدی نژاد حواله می داد و ایشان هم نمی پذیرفت و استیضاح آغاز می شد.
مطهری گفت: وارد کردن آقای حداد به ماجرای استیضاح هم اشتباه دیگر این دوستان بود، چون این شائبه را به وجود آورد که اینها می خواهند با معرفی کردن آقای حداد به عنوان حلال مشکل، مقدمه ریاست ایشان بر مجلس نهم را فراهم کنند و دیدیم که نمایندگان هم از این موضوع ناراحت شدند.
وی ادامه داد: شاید من تنها کسی بودم که امضای خود را پس نگرفتم چون استدلال دوستان مرا قانع نکرد و اساسا پس گرفتن امضا را تا زمانی که معضل مورد نظر برطرف نشده، کاری ناشایست و موجب کاهش اعتبار مجلس می دانم.
نماینده تهران گفت: با وضعیت موجود معتقدم راه استیضاح باز است و حال که گفتگو و ملاطفت نتیجه نداده است باید اقدام عملی کرد. البته ضعف قوه قضائیه هم در این ماجرا آشکار شد که در حد مطلوب قادر به رسیدگی به پرونده افراد متصل به قدرت نیست و در واقع قانون در مقابل اقویا ضعیف است و در مقابل ضعفا قوی.
پس از آنکه احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل جلساتی با مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار کردند و در توصیه به وی خواستار استعفایش از این سمت شدند، طرح استیضاح وزیر کار که قرار بود به دلیل این انتصاب در دستور کار جلسه دیروز مجلس باشد، از دستور خارج شد. اما این لغو دستور اعتراضات جمعی از نمایندگان را به دنبال داشت و آنها معتقد بودند تضمینی برای کنار رفتن مرتضوی و پذیرفتن استعفای وی وجود ندارد.
مرتضوی که به گفته استیضاح کنندگان در گفتگو با حداد عادل و زاکانی نمایندگان تهران به شرف خود سوگند یاد کرده که در صورت پذیرفته نشدن استعفا از سوی وزیرکار و دولت، در خانه بماند و سر کار حاضر نشود، تا امروز هیچ مطلب رسانه ای در این خصوص منتشر نکرده و این خبر رسما از سوی وی تکذیب نشده است.
این درحالی است که امروز جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد در یادداشتی تاکید کرده است ادامه کار مرتضوی در سمت ریاست تامین اجتماعی یک درس پند آموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون می دانند.
بازگشت مرتضوی به تأمین اجتماعی با دستور احمدی‌نژاد
فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: سعید مرتضوی، مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی امروز با دستور احمدی نژاد به صندوق تأمین اجتماعی بازگشت.
این در حالی است که احمدی نژاد گفته بود هیچ تعهدی برای برکناری و قبول استعفای مرتضوی نداده است.
متهم کهریزک هم گفته بود قانونا و شرعا از دستورات احمدی نژاد پیروی می کند!




هرانا؛ وضعیت جسمی نامناسب زندانی بهایی سام جابری

خبرگزاری هرانا – یکی از زندانیان بهایی در زندان وکیل آباد شیراز بنام سام جابری در وضعیت جسمی نا مساعدی بسر میبرد و مسئولین زندان از اقدامات درمانیبرای ایشان سرباز میزنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بعد از پیگیری‌های زیاد خانوادهٔ سام جابری نسبت به وضعیت جسمی ایشان و حتی آوردن نامه از پزشک که بر بیماری و نیاز وی به درمان سریع تاکید میکند و همچنین با وجود نامه معاون دادستان مبنی بر اعزام ایشان به بیمارستان قاضی پرونده از دادن دستور اعزام سر باز میزند. سام جابری که بجز کمرد درد، از مشکلات حد ریوی نیز رنج میبرد.
بستگان آقای سام جابری ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی ایشان گفتند تا کنون چند بار حال وی بهم خورده و خون بالا آورده است.




هرانا؛ انتقال اعضای بازداشتی یک خانواده‌ی بهایی به بند عمومی

خبرگزاری هرانا - سه نفر از اعضای بازداشتی یک خانواده‌ی بهایی در کرمان، به بند عمومی زندان شهاب کرمان منتقل شده‌‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، پس از گذشت حدود نود و هشت روز، بختیار راسخی به زندان شهاب کرمان منتقل شد. ایشان بعد از گذراندن ۶ روز در بخش قرنطینه‌ی این زندان، سرانجام صبح امروز به بند عمومی منتقل شده است.
هم‌چنین خانم‌ها فرحناز نعیمی و فرین راسخی نیز به بند عمومی زنان زندان شهاب کرمان منتقل شدند.
این دو تن بعد از یک ماه ممنوع الملاقاتی و ممنوع التلفنی امروز موفق شدند با منزل‌شان تماس تلفنی برقرار کنند.
بختیار راسخی، فرحناز نعیمی و فرین راسخی، اعضای یک خانواده‌ی بهایی کرمانی اند که از ۱۶ دی ماه سال گذشته، در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می‌برند و کماکان بلاتکلیف‌اند.




زنان كارگر در تولیدی‌های كوچک از حمایت قانون محرومند

خبرگزاری هرانا - یك فعال كارگری می‌گوید با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از كارگاه‌های تولیدی كوچك كه عمده كارگران‌شان را زنان تشكیل می‌دادند ناچار به كاهش تولید شدند و به این ترتیب بسیاری از زنان كارگر شغل‌شان را از دست دادند.
پروین محمدی در گفتگو با ایلنا عمده زنان كارگر را خارج از چتر حمایتی قانون كار دانست و افزود: "بخش عمده‌ای از زنان شاغل را كسانی تشكیل می‌دهند كه سفارش كار را از تولیدی‌ها دریافت و در خانه تولید می‌كنند كه متاسفانه با این كارگران قرار كار قانونی منعقد نمی‌شود."
او ادامه داد: "حتی موارد بسیاری از زنان شاغل در كارگاه‌ها وجود دارد كه صرفا به دلیل زن بودن پیش از شروع كار مجبورند فرم‌هایی را امضا كنند و خود را از تمامی مزایا و حمایت‌های قانون كار محروم كنند."
محمدی با تاكید بر غیر قانونی بودن این شیوه افزود: "به دلیل فراوانی تقاضای نیروی كار به نسبت عرضه فرصت‌های شغلی، به خصوص برای زنان، این كارگران نمی‌تواند حقوق خود را از طریق مراجع قانونی پیگیری كنند."
این فعال كارگری همچنین نسبت به شرایط كار زنان كارگر شاغل در كارگاه‌های كمتر از ده كارگر هشدار داد و از وزارت كار خواست با تقویب بازرسی كار مانع از ضایع شدن حقوق این كارگران به دلیل زن بودن شوند.




هشت زندانی در شیراز اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – بامداد امروز هشت زندانی به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.
علی القاصی دادستان شیراز با اعلام این خبر گفت: "این احکام در راستای ادامه سیاست‌های مجموعه قضایی استان در برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر و جرائم مهم اجرا گردید و از ادامه اجرای احکام سایر سوداگران مرگ و مرتکبین جرائم خشن در آینده نزدیک و پس از طی تشریفات قانونی خبر داد."
وی افزود: "حکم اعدام این ۸ قاچاقچی به صورت همزمان در زندان عادل آباد شیراز اجرا گردید که تعدادی از آن به نیابت از شهرستان‌های استان فارس بوده است."
دادستان شیراز در خصوص اتهام معدومین گفت: "یکی از این معدومین متهم به قاچاق چهارهزار عدد آمپول تمجیزک است که با تعیین درجه خلوص، این آمپول‌ها حاوی ۶۰۰ گرم هروئین بود."
القاصی ادامه داد: "نفر دوم متهم به قاچاق ۱۸ کیلوگرم مرفین، نفر سوم و چهارم هر کدام ۵۰ و ۷۷ کیلوگرم کراک و نفر پنجم و ششم هرکدام یک کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین بودند."
وی اظهار داشت: "علاوه بر این افراد، دو قاچاقچی دیگر نیز متهم به قاچاق ۹۰۰ گرم و یک کیلو گرم هروئین بودند."




هرانا؛ بازداشت یک خانواده بهایی در بجنورد

خبرگزاری هرانا - در روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۱ ماموران امنیتی به منزل هوشمند ثنایی شهروند بهایی ساکن شهرستان بجنورد مراجعه کرده و پس از تفتیش و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را به همراه همسرش، شعله شهیدی بازداشت مکنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شعله شهیدی در‌‌ همان روز پس از چند ساعت بازجویی آزاد می‌شود ولی دوباره صبح روز شنبه ۲۶ فروردین، شعله شهیدی به اداره اطلاعات احضار که پس از تفهیم اتهام بازداشت و به زندان منتقل می‌گردد. در پی این بازداشت در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه شایان ثنایی فرزند ایشان نیز به اداره اطلاعات احضار که نامبرده نیز بازداشت می‌شود.
قابل ذکر است مسئولین دادسرای انقلاب شهرستان بجنورد اتهام این سه شهروند بهایی را تبلیغ آئین بهایی عنوان کرده‌اند.




هرانا؛ اجرای حکم شلاق و پرونده سازی مجدد برای رضا ملک

خبرگزاری هرانا – علی رغم اجرای حکم شلاق رضا ملک و با وجود پایان دوره محکومیت، مامورین از آزادی این زندانی ممانعت کرده و برای وی پرونده جدیدی مفتوح نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته رضا ملک از ماموران سابق وزارت اطلاعات که به دلیل افشای برخی از جزئیات قتلهای زنجیره‌ای از ۱۲ تیر ۱۳۸۰ در زندان به سر می‌برد و در حال حاضر در سالن دو اندرزگاه ۷ زندان اوین و خارج از بند ۳۵۰ نگهداری می‌شود، تحت عنوان آزادی ناشی از اتمام محکومیت از بند خارج شده و پیش از آزادی برای اجرای حکم شلاق که تحت عنوان «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» از طریق انتشار فیلمی از درون زندان علیه وزارت اطلاعات اخیرا بدان محکوم شده بود، به دادیاری اجرای احکام دادسرای اوین (مقدس) منتقل می‌گردد.
این زندانی سیاسی سپس در یکی از اتاقهای طبقه زیرزمین دادسرای اوین و در حضور «خدابخشی» دادیار اجرای احکام دادسرای اوین به صورت حدی اجرا می‌گردد.
این زندانی که در زیر ضربات شلاق اقدام به سر دادن شعار بر علیه رهبر جمهوری اسلامی نموده بود، به اتهام توهین به رهبری مجددا به دادیاری شعبه دوم دادسرای اوین به ریاست حجت الاسلام نوریان منتقل و با تشکیل پرونده جدید او را مجددا به زندان باز می‌گردانند. گزارشهای دریافتی از اندرزگاه ۷ اوین از وخامت شدید شرایط جسمانی این زندانی مسن حکایت دارد.
گفتنی است این شلاق اخیرا به عنوان مجازات اتهام نشر اکاذیب از طریق انتشار فیلمی از درون زندان که در سال ۸۸ توسط مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر گردید، توسط قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و با شکایت وزارت اطلاعات صادر گردیده بود.


 

حملۀ همزمان به ٥ ولایت

نوشتۀ عزیز احمد فرد
پلیس افغان در اطراف لاشه اتوموبیلی که توسط یک حمله کننده انتحاری مورد استفاده قرار گرفت. کابل ١٦ آوریل٢٠١٢بعد از حملۀ طالبان که طی آن در کابل علاوه بر ٣٦ تن حمله کننده، ٨ تن از نیروهای پولیس و ٣ تن غیر نظامی هم کشته شدند، سفارت آمریکا پیشرفت نیروهای امنیتی را ستایش کرد و فرمانده ناتو در افغانستان هم از واکنش سریع نیروهای داخلی در این حادثه قدر دانی کرد.

گفتگو با دکتر فیض الله جلال، استاد روابط بین الملل در دانشگاه کابل
More
 عزیز احمد فرد
حملات دیروز طالبان، که تا امروز صبح ادامه داشت، هفده ساعت طول کشید و در کل ٤٧ کشته به جای گذاشت.
در کابل، لا اقل ٦ حمله صورت گرفت که هدف آن، پارلمان، یکی ازمعاونین رئیس جمهور، نیروهای ناتو و بعضی از سفارتخانه های کشورهای غربی بود. علاوه بر ٤٧ کشته، در این حملات که در کابل و چهار ولایت دیگر صورت گرفت، حدود ٤٠ تن از افراد پولیس و ٢٥ تن از غیر نظامیان زخمی شدند.
در جلال آباد، هدف حملۀ طالبان، پایگاه ناتو بود. بگفتۀ جنرال ایوب سالنگی، حمله کنندگان حدود ٤٠ تن از غیرنظامیان را دریک ساختمان نزدیک به پارلمان، گروگان گرفته بودند و این اشخاص زنده و سالم نجات داده شدند.
در مورد اینکه چگونه حمله کنندگان موفق شدند با اسلحه و مهمات وارد شهر کابل شوند درحالیکه استحکامات نظامی در این شهر بیشتر از هر جای دنیاست، بسم الله محمدی- وزیر داخلۀ افغانستان، گفته است که: «دو تن از حمله کنندگان، چادری به سر داشتند ودر دست آنان گل بود». ولی در هر صورت اینکه طالبان موفق شدند در عین زمان به چندین محل حمله کنند بدون آنکه نیروهای انتظامی متوجه شوند، باعث تشویش متخصصین شده است.
در عین زمانیکه با این حمله نیروهای افغانی قدرت واکنش خود را به نمایش گذاشتند، طالبان هم امکانات حملۀ انتحاری خود را ظاهر کردند. ولی درین میان آنچه مسلم است، شکست اطلاعات جاسوسی یا کشف است.
حامد کرزی در این مورد، هم از نیروهای داخلی انتقاد کرده است و هم از نیروهای ناتو.
***
بررسی این حوادث، موضوع گفتگوی ما با آقای دکتر فیض الله جلال، استاد روابط بین الملل در دانشگاه کابل است.
آقای جلال بعد از قدر دانی از واکنش سریع نیروهای افغان، با در نظر داشت اینکه درین واکنش هلیکوپترهای ناتو از نیروهای داخلی پشتیبانی کرد، در مورد ظرفیت نیروهای داخلی اظهار تردید میکند.




احمدی‌نژاد مانع استعفای سعید مرتضوی شد

سعید مرتضوینوشتۀ رضا ولی زاده
تلاش مجلس شورای اسلامی برای وادار کردن سعید مرتضوی به استعفا از ریاست سازمان تأمین اجتماعی بی نتیجه ماند و محمود احمدی نژاد با این استعفا مخالفت کرد.

پس از انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی، ۲۰ تن از نمایندگان مجلس، طرح استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی را ارائه کردند.
دیروز (یک شنبه ۲۷ فروردین) هم قرار بود جلسۀ مربوط به استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی در مجلس برگزار شود اما برخی نمایندگان از جمله غلامعلی حداد عادل اعلام کردند در دیداری که با مرتضوی داشته‌اند او قول شرف داده که استعفا دهد.
به این ترتیب قول شرف سعید مرتضوی مبنی بر استعفا از ریاست سازمان تأمین اجتماعی باعث شد تا نمایندگان طرح استیضاح وزیر کار را پس بگیرند.
سعید مرتضوی دیروز یک شنبه سر کار نرفت اما به گفتۀ علی مطهری- نمایندۀ مجلس، سر کار نرفتن مرتضوی نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد.
خبرگزاری فارس خبر داد سعید مرتضوی به دفتر کارش برگشته. چرا که محمود احمدی‌نژاد با استعفای او موافقت نکرده است.
علی مطهری در واکنش به این اقدام گفته است: «اعتماد به سعید مرتضوی خطا بود و آقای مرتضوی با این کار می‌خواست مانع از برگزاری جلسۀ استیضاح برگزار شود تا تخلفات او از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه، محاکمه‌اش تسریع نشود.»
اما از دیگر سو حسن ضابطی- مشاور فرهنگی و رسانه‌ای صندوق تأمین اجتماعی، به خبرگزاری ایسنا گفته است: مرتضوی به وعدۀ خود عمل کرده و پیشنهاد استعفا را پذیرفته، اما محمود احمدی‌نژاد با آن مخالفت کرده است.
به گفتۀ مشاور فرهنگی و رسانه‌ای صندوق تأمین اجتماعی، احمدی‌نژاد پیش از جلسۀ استیضاح در مجلس حاضر شده و اعلام کرده که درخواست استعفای مرتضوی را نپذیرفته و هیچ گونه تعهدی هم در این باره به مجلس نداده است.
اکنون اگر چه علی مطهری- نمایندۀ مجلس، می‌گوید راه استیضاح همچنان باز است اما محمود احمدی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که از حامیان احمدی‌نژاد است می‌گوید هیأت رییسۀ مجلس حق اعلام وصول مجدد طرح استیضاح از سوی امضا کنندگان قبلی را ندارد.