۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

بیانیه ی ۵۶ کشور در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران


• ما نمی توانیم بگذاریم که این نشست شورای حقوق بشر بدون برجسته کردن یکمین سالگرد این وقایع در این ماه خاتمه یابد. ما از دولت ایران می خواهیم که تعهدات خود در قبال اعلامیه وین را به تمامی اجرا کند ...

اخبار روز: 

اخبار روز: ۵۶ کشور جهان اعلامیه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امضاء و قرائت کردند که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کند و خواهان اجرای تعهدات جمهوری اسلامی شده است.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، قرائت این بیانیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با مخالفت سرسختانه ی ایران و چند کشور حامی آن از جمله دولت های کره شمالی، سودان، کوبا، چین، ونزوئلا و چندین دولت دیگر ادعا روبرو شد. این مخالفت باعث تشنج و تعطیل چند ساعته ی جلسه شورای حقوق بشر شد. اما سرانجام علیرغم این مخالفت ها بیانیه در جلسه قرائت گردید.
این بیانیه که توسط نماینده دولت نروژ از سوی ۵۶ کشور درمقر شورای حقوق بشر خوانده شد، از دولت ایران خواست که تعهدات خود در قبال “اعلامیه وین” را به تمامی اجرا کند و همچنین توصیه نامه های جامعه بین المللی که در بررسی دوره ای وضعیت حقوق بشر در ایران را قبول کرده به اجرا گذارد.
۵۶ کشور صادر کننده این بیانیه همچنین دراین بیانیه آورده اند: “ما نمی توانیم بگذاریم که این نشست شورای حقوق بشر بدون برجسته کردن یکمین سالگرد این وقایع در این ماه خاتمه یابد.”
بنابر این گزارش متن کامل بیانیه ۵۶ کشور که در شورای حقوق بشر امروز قرائت شد به صورت زیر است:

ریاست محترم شورا،
اعلامیه و برنامه عمل وین (VDPA) اعلام می کند که “حقوق بشر وآزادی های پایه حق ابتدایی همه انسان ها از بدو تولد است” و"مهمترین مسوولیت دولت ها محافظت وترویج این حقوق می باشد." این اعلامیه همچنین می گوید "محافظت و ترویج همه موارد حقوق بشر دغدغه مشروع تمامی جامعه بین المللی می باشد."
دولت های مطبوع ما تعهد جدی مان را به اجرای کامل این اعلامیه (VDPA) که جهانشمول بودن، غیرقابل تفکیک بودن، به هم وابسته بودن و مربوط بودن تمامی اصول حقوق بشر به یکدیگر را برقرار می کند، تاکید می کنیم.
ریاست محترم، یکی از وظایف اصلی این شورا پیگیری اهداف اعلامیه وین از طریق مهیا کردن مجمعی برای گفت وگوی باز و صادقانه مابین اعضا می باشد. جایی که ما بتوانیم نگرانی ها و دغدغه هایمان را مطرح کرده وبا همکاری یکدیگر تعامل سازنده ای داشته باشیم و به صورت معنی داری آن نگرانی ها را مطرح کنیم.
این روند باید همواره برپایه ای باشد که بتوانیم صدای آحادمردمی که در پی استیفای حقوقشان هستند را بشنویم و از حقوق شان حفاظت کنیم.
ریاست محترم،
در این راستا دولت هایی که به این بیانیه پیوسته اند خواستار ابراز نگرانی نسبت به عدم پیشرفت در محافظت از حقوق بشر در ایران می باشند. به خصوص پس از وقایعی که بعد از انتخابات خرداد ماه گذشته در ایران رخ داده است -- وقایعی که شامل سرکوب پرخشونت مخالفان، بازداشت ها واعدام ها بدون تضمین حداقل های آیین دادرسی، تبعیض های شدید علیه زنان واقلیت ها ازجمله پیروان بهایی و محدودیت های آزادی بیان ومذهب می شود.
ما نمی توانیم بگذاریم که این نشست شورای حقوق بشر بدون برجسته کردن یکمین سالگرد این وقایع در این ماه خاتمه یابد. ما از دولت ایران می خواهیم که تعهدات خود در قبال اعلامیه وین را به تمامی اجرا کند و توصیه نامه های جامعه بین المللی که در بررسی دوره ای وضعیت حقوق بشر در ایران را قبول کرده به اجرا گذارد از جمله: “به صورت کامل دعوت نامه های خود از گزارشگران ویژه را به مرحله عمل بگذارد و اجازه بازدید کمیسیاری عالی حقوق بشر از این کشور را مهیا کند، آزادی بیان را به اجرا گذاشته، آزادی رسانه ها وتجمعات را رعایت کند، حقوق بازداشت شدگان و زندانیان را رعایت کند، تمامی توان خود را برای حفاظت از حقوق اقلیت های مذهبی به کار گیرد، برابری زنان ودختران را در قانون و در عمل تضمین کند و درمورد کشتارها، دستگیری ها و بازداشت هایی که به دنبال تظاهرات پس از انتخابات ۱۳۸۸ اتفاق افتاد تحقیق و تفحص مستقل انجام دهد.”
ریاست محترم،
تمام دولت هایی که به این بیانیه پیوستند و از آن حمایت می کنند از آن جهت این اقدام را صورت دادند که شاهد بهبود وضعیت حقوق بشر آحاد مردم ایران باشند. تمام کسانی که حقوق بشرجهانشمولشان نقض شده است باید بدانند که صدایشان توسط این شورا شنیده شده است و ما اعضای جامعه بین المللی مشغول همکاری با یکدیگر هستیم تا به نیازها و بهبود وضع زندگی آنها واکنش نشان دهیم. با توجه به این نکات، ما مصرانه از دولت ایران می خواهیم که به گروه های مختلف اجتماعی وسیاسی احترام گذاشته و به این گروه ها اجازه دهد تا با آزادی، عقاید خود را مطرح کنند ومحترمانه با آنها گفت وگو کند.

با سپاس از ریاست محترم

نام کشورهای امضا کننده بیانیه به شرح زیر است:
آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی و هرزه گوین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کستاریکا، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لیتوانی، لیبریا، لیختن اشتاین، لتونی، لوکزامبورگ، مولداوی، مالت، مکزیک، موناکو، مونتگری، هلند، زلاندنو، نروژ، پاناما، پرو، لهستان، پرتقال، جمهوری مقدونی، رومانی، اسلواکی، اسلوانی، جزایر سالومون، اسپانیا، سوئد، سوئیس، تیمور شرقی، تونگا، انگلستان، ایالات متحده ی آمریکا.

بیانیه بیش از ششصد نفر از فعالان جنبش زنان به مناسبت ۲۲ خرداد


• ما خواهان پایان دادن به بازداشت و مجازات غیرقانونی همه فعالان مدنی بالاخص فعالان زن در بند هستیم و می خواهیم خواست حداقلی تساوی جنسیتی در کلیه قوانین ایران تحقق یابد ...

اخبار روز: 

تغییر برای برابری: بیش از ۶۰۰ نفر از فعالان جنبش زنان، همزمان با سالگرد ۲۲ خرداد، روز همبستگی جنبش زنان ایران، بیانیه ای صادر کرده اند. متن این بیانیه در زیر آمده است:

در ۲۲ خرداد امسال جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران در حالی نخستین سالگرد خود را گرامی می دارد، که این روز برای جنبش زنان یادآور پنجمین سالگرد تلاشش برای بازگشت به خیابان ها، بیان صریح و ملموس مطالبات زنان و دعوت از همه اقشار جامعه برای همراهی در پیگیری آن هاست.

۲۲ خرداد ٨۴ فضای پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای مدافعان حقوق زنان ایران فرصتی فراهم کرد تا پس از سال ها، در اعتراض به نادیده گرفتن حقوق زنان در قانون اساسی، در مقابل دانشگاه تهران تجمع کنند و خواستار حقوق برابر جنسیتی شوند.

۲۲ خرداد سال بعد، با فراخوانی گسترده تر به میدان هفت تیر آمدیم تا این بار از تضییع حقوق مان در قوانینی بگوییم که برآمده از همان قانون اساسی بود و هر زنی در زندگی روزمره با گوشت و پوست لمس شان می کرد. خواهان حق برابر در حضانت، طلاق و حق تصمیم گیری برای ازدواج که زنان ایرانی از آن محروم هستند، شدیم. از نابرابری در ارث، دیه و شهادت که زنان را نیم مردان ارزش گذاری می کند، گفتیم و از زنانی دم زدیم که زیر سایه وحشت از هوو زندگی می کنند. آمدیم که بگوییم دختر نه ساله کودک است، مجازاتش نکنید، آمدیم تا به قتل های ناموسی اعتراض کنیم و بگوییم که ما هم در این خانه حقی داریم.

پاسخ مان را با باطوم و بازداشت بیش از ۷۰ تن از زنان و مردان برابری خواه، دادند. اما این روز، سنگ بنایی شد برای کمپین یک میلیون امضا تا در سراسر ایران به سراغ زنان و مردانی از همه اقشار اجتماعی برویم و در پیمودن مسیر طولانی و دشوار برابری جنسیتی همراهی شان را طلب کنیم. تلاشی که دستاوردش تنها تغییراتی محدود در قوانین ارث و دیه نبود، بلکه قوانین نابرابر را به بحثی هر روزه تبدیل کرد و صدای خواست زنان را به گوش جامعه رساند.

۲۲ خرداد ماه امسال برایمان فرصتی است تا نقش تاریخی جنش زنان در شکل گیری فرهنگ مطالبه محوری و بیان مسالمت آمیز خواسته های اجتماعی در جامعه مدنی ایران را یادآوری کنیم. در سال گذشته که جنبش دموکراسی خواهی جانی دوباره گرفت، بسیاری از فعالان حقوق زنان و نیز زنان روزنامه نگار، دانشجو، فعال حقوق قومی یا صنفی همچون مردان به جرم آزادی خواهی مجازات شدند. در آستانه ۲۲ خرداد ٨۹ نه تنها عالیه اقدام دوست یک سال و ۶ ماه از سه سال حبسش را به اتهام شرکت در تجمع ۲۲ خرداد ٨۵ پشت دیوارهای اوین گذرانده، بلکه اعلام اجرای حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت حکایت از عزمی برای فرودآوردن شمشیر احکام تعلیقی است که سال هاست سایه اش بر سر فعالان مدنی ایران سنگینی می کند.

ما به عنوان جمعی از فعالان جنبش زنان ایران، خواهان پایان دادن به بازداشت و مجازات غیرقانونی همه فعالان مدنی بالاخص فعالان زن در بند هستیم و می خواهیم خواست حداقلی تساوی جنسیتی در کلیه قوانین ایران تحقق یابد و امید داریم که روزی به رویای مان برای دستیابی به جامعه ای برابر، عادلانه و بدون تبعیض دست یابیم.

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

آتنا کیدو، آذر پژوهنده، آذر خونانی، آذر عفیف، آذر معصوم خانی، آذر مهرابی، آراز م. فنی، آرزو آزادی، آرزو حسینی، آرزو علیان، آرش ایران دوست، آرش بهمنی، آرش نصیری اقبالی، آرمان معماری، آرمان میهن دوست، آریو ملکی، آزاد مرادیان، آزاده امیری، آزاده خسروشاهی، آزاده دواچی، آزاده فرامرزیها، آزیتا رحیم پور، آزیتا رضوان، آسیه امینی، آلما قوانلو، آناهیتا ناهید، آیدا ابروفراخ، آیدا سعادت، آیدا قجر، آینده آزاد

ابراهیم امدادی، ابراهیم مرادی، ابوالفضل اردوخانی، احترام شادفر، احمد زاهدی لنگرودی، احمد عبداللهی، احمد مساحی، احمد نجاتی، ارمغان عبیری، اسماعیل رضایی، افسانه دلخوش، افسر خدیو، افشین زاهدی، اکرم ابویی، اکرم ادیب کیا، اکرم عابدی، اکرم محمدی، الف. میر، الناز انصاری، الناز میلانی، الهام احدی، الهام یزدی، الهه امانی، الهه واحدی، امید ایران مهر، امید کشتکار، امید کوهی، امیر رشیدی، امیر صداقت، امیر مسعود سعید فر، امیر معماریان، امیر یعقوبعلی، امیرحسین محمدعلی، امیرحیاتی، امین احمدیان، اولدوز مودب، اویس اخوان، ایران اکتویست

بابک مخابری، بابک معزی، بابک نصیری، باراب آزاده، باران آزاده، بامشاد تابناک ، بانو صابری، بانو عابدین، برازجانی، بردیا شفیعی، بلال مرادویسی، بنفشه جمالی، بنفشه حجازی، بنفشه سماواتی، بهار فرامرز، بهاره افقهی، بهاره بهبودی، بهاره ع.، بهاره علوی، بهداد بردبار، بهرام اسماعیل بیگی، بهروز سورن، بهروز فدائی، بهروزی، بهزاد لاهور پور، بهمن فره بخش، بهناز امیری، بهناز مهرانی، بهنوش عامری، بیتا طاهباز، بیتا یاری، بیژن درقانی پارمیدا ایرانی، پدرام رضا زاده، پرتو نوری علا، پردیس درخشنده، پرستو اله یاری، پرستو حکمی، پرستو دوکوهکی، پروانه پرهیزکاری، پرویز مختاری، پرویز میرمکری، پروین اردلان، پروین شاه، پروین ضرابی، پروین قاسمی، پروین ملک، پریسا کریمی، پری نامی، پریسا روشن فکر، پریسا کاکایی، پریسا کریمی، پریناز اتابکی، پژهان مختاری، پگاه احمدی، پوپک مهاجر، پوریا پشتاره، پویا عزیزی، پیمان امین موید

تارا ابدالی، تارا احمدی، تارا سپهری فر، تارا عظیما، تراب مستوفی، ترانه روستا، تورج پشایی

ثریا ضرقامی، ثریا یوسفی

جلوه جواهری، جمشید آیین دار، جمشید اسدی، جمشید قرجه داغی، جواد جمشیدی، جواد ملتی، جیم لطفی

حجت نارنجی، حسام میثاقی، حسن بهگر، حسن شمعدونی، حسن نایب هاشم، حسین کریمی، حماسه غفاری، حمید آذر، حمید آزرم منش، حمید حمیدی، حمید رفیع، حمید فرید، حمیده باقرزاده، حمیده دگمه ساز، حمیده نظامی، حمیده وطنی، حنا رحیمی، حورا وکیلی، حییب قویدل

خدیجه مقدم، خرسند ستوده، خسرو تجربه کار، خسرو خواجه نوری، خسرو دلیرثانی

داریوش زندی، داوود مقدوری، دریا نیرویی، دکتر جمال ادیب، دکتر علی گوشه، دکتر م. انصاری، دکتر هما بدیهیان، دلارام علی، دنیا اکبری، دنیا راد

رامش کیانی، رامین امن گستر، رامین محمودی، رزا حسامی، رزیتا حسنی، رزیتا رجایی، رضا احمدی، رضا اکوانیان، رضا بیگان، رضا ترابی، رضا شاه حسینی، رضا شاهین، رضا فانی یزدی، رضا قاسمی، رضا کریمی، رضا گوهرزاد، رضا هیوا، رضاشاه حسینی، رضوان مقدم، رقیه رضایی، رها سربلند، رها عسگری زاده، روبان تبریزی، روجا بندری، روجا فضائلی، روجا لطفی نژاد، روزبه شفیعی، رویا ایرانی، رویا پاکزاد، رویا ربیعی، رویا طلوعی، رویا کاشفی، ریحانه جدیدفرد، ریحانه مهری

زارا امجدیان، زهرا داوری، زهرا رضایی، زهرا سعیدزاده، زهرا عامری، زهرا قنبری، زهرا مداح، زهره ارزنی، زهره اسدپور، زهره اسدی، زهره شجاعی، زویا اسکندریان، زینب پیغمبرزاده

ژیلا تاد، ژیلا گلعنبر، ژینا مدرس گرجی

س ثمری، ساحل پروانه، سارا حلم زاده، سارا زارع، سارا قاسمی، سارا کریمی، سارا محمدی اردهالی، ساره ابراهیمی، سامان رحمانی، سپهر عاطفی، سپیده سقفیان، سپیده قدرت، سپیده لرستانی، سپیده یوسف زاده، ستاره سجادی، ستاره هاشمی، ستایش حسن پور، سجاد عزیزخانی ، سحر رضازاده، سحر مفخم، سحر نجاتی، سعدیه میرکی، سعید جعفری، سعید حبیبی، سعید موسوی، سعید نعیمی، سعید ِییوندی، سعیده اسلامی، سلماز مقدم، سلمان سبز، سلمان کوشا، سمانه عابدینی، سمانه فرید، سمانه موسوی، سمیر گرشاسبی، سمیرا لشکری، سمیه جودکی، سمیه خواجوندی، سمیه رشیدی، سمیه شیرمحمدی، سمیه فرید، سهیل دولتشاهی، سهیلا حقیقت، سهیلا ستاری، سهیلا شغفی، سودابه فرّخ نیا، سوده راد، سوری کعبی، سوسن شعبانی، سوسن ضرابی، سوسن طهماسبی، سوسن کیایی، سوفیا صدیق پور، سولماز احمری، سولماز اسدی، سولماز شریف، سیاوش منتظری، سیاووش جلیلی، سید اردشیر آل داود، سیروس ندایی، سیما حسین زاده، سیمین کریمی‌، سیمین مرعشی

شادی صدر، شاهین انزلی، شبنم چهره، شراگیم زند، شفق رحمانی، شقایق شریف، شقایق کمالی، شکوفه اکبری، شکوفه امیری، شکوه میرزادگی، شمس تولایی، شمسی فروغیان، شهاب الدین شیخی، شهاب فیضی، شهرام صادقی، شهربانو جانعلیپور، شهرزاد آل داود، شهرزاد ارشدی، شهرزاد بهمنی، شهره موحدی، شهروز فزونی، شهلا ابقری، شهلا بهاردوست، شهلا محسنی، شیرین اردلان، شیرین اکبری، شیرین دخت نورمنش، شیرین دلیلی، شیرین فامیلی، شیما فرزادمنش، شیما کلباسی، شیوا بدیهی، شیوا بدیهی نژاد، شیوا نوجو

صادق نقاش‌زاده، صبری نجفی، صدرالدین زاهد، صدیق جعفرپور طاهریان، صدیقه مقدم، صفیه ناظر زاده، صنم محجوب

ط. مینویی، طاهر رهبری، طاهره خرمی، طه ولی زاده، طیبه علی رضایی، طیبه علیرضایی

ظریفه نصیری

عباس مظاهری، عزیزه اسدی، عسگر داوودی، عسل اخوان، عسل حضرتی، عشا مومنی، عطیه وحیدمنش، علی معینی، علیرضا فقاهتی، علی اصغر ذوالقدر، علی اوحدی، علی تهرانی، علی جمالی، علی ستاری، علی سعیدی، علی شاکری، علی صمد، علی عبدی، علی فتوتی، علی ندیمی، علیرضا کاظمی

غزال امیری، غزل حلم زاده

ف.هاشمی، فائزه ضیائی، فائقه اشکوری، فاطمه پیغمبرزاده، فاطمه خاکسار، فاطمه خانی، فاطمه خوشرو، فاطمه رضایی، فاطمه صابری، فاطمه صبحی، فاطمه غلام رضایی، فاطمه فرهنگ خواه، فاطمه کیان ارثی، فاطمه مقدم، فتانه کیان‌ ارثی، فتانه میرزازاده، فخری شادفر، فرح خلیلی نژاد، فرحناز محمدی، فرخنده جبارزادگان، فرزاد جاسمی، فرزانه آقایی پور، فرزانه ایل بیگی، فرزانه سید سعیدی، فرزانه عظیمی، فرزانه علیزاده، فرزانه محمدی، فرزین امیری، فرشته شیرازی، فرشته قاضی، فرشید یاسائی، فرناز فلاحت، فرناز کمالی، فروزان عاملی، فروزسهرابی، فروغ سمیع نیا، فریده حیدرزاده، فریبا اصلی، فریبا تحقیقی، فریبا داودی مهاجر، فریبا زیوه ای، فریبا گلسرخی، فریبا یاوری، فریده پورعبدالله، فریده غائب، فریده مقدم، فضل الله روحانی، فهیمه خضرحیدری، فیروزه مهاجر

کاوه رضائی شیراز، کاوه قاسمی کرمانشاهی، کاظم علمداری، کامران بزرگ نیا، کامران طاهباز، کامران گرامی نژاد، کاملیا حاج قاسم، کاوه مظفری، کبری قاسمی، کمال ارس، کیوان جهانی، کیوان فروزان، کیوان مظفری

گرجی مرزبان، گلاله بهرامی، گلناز ملک، گلناز ناجی، گنش عبادی، گوهر بیات، گیتی مهدوی

لادن بازرکان، لادن کریمی، لیلا خلج زاده، لیلا اسدی ، لیلا پرویز، لیلا دباغ، لیلا عرب، لیلا علی پور، لیلا فرجامی، لیلا کرمی، لیلا موری، لیلا نظری، لیلی بهبهانی

م. ساقی، مارال فرخی، مازیار خسرو بیک، مجید شهباز خانی، محبوبه حسین زاده، محبوبه عباسقلی زاده، محبوبه محبی، محسن نژاد، محمد آزاد، محمد افراسیابی، محمد جواد طواف، محمد رضا شاعری، محمد شوراب، محمد شیرزاد، محمد علی اصلانی، محمد علی زاده، محمد کرباسی، محمد میرزاخانی، محمدرضا اسکندری، محمدرضا یزدانی، محمود جعفری، محمود حمیدی، مرجان فرزین، مرجان نمازی، مرضیه بخشی زاده، مریم ایرانی، مریم بهادران، مریم افشار، مریم افشاری، مریم انصاری، مریم اهری، مریم بابایی ، مریم بهرمن، مریم بیدگلی، مریم جمشیدی، مریم جواهری، مریم حسین خواه، مریم حکمت شعار، مریم رحمانی، مریم زندی، مریم صابری، مریم قاسمی، مریم کاشی، مریم کیوانی، مریم مالک، مریم میرزا، مریم نوری، مریم یزدان پرست، مژده علیمردانی، مژگان ثروتی، مسعود آذری، مسعود شب افروز، مسعود فتحی، مصطفی خسروی، معصومه تقی پور، معصومه جدی، معصومه وطنی، معین ارشک، ملودی تزری، ملوک ملاحسینی، ملیحه محمدی، منصور صابری، منوجهر فاضل، منوچهر تقوی، منوچهر نامور آزاد، منیره کاظمی، منیژه شکوهی تبریزی، مهدی اشتری، مهدی امینی، مهدی علی اکبر، مهدی محسنی، مهدیه فراهانی، مهدیه کلهر، مهراد فرهی، مهرداد شمس، مهرنوش اعتمادی، مهرنوش جعفری، مهسا صانع، مهسا نقاش، مهشید پگاهی، مهشید راستی، مهناز پرویز، مونا محمدزاده، مینوحیدری(کیامان)، میترا آزادفر، میترا آزرم، مینا پوراسدی، مینا جعفری، مینا شفیعی، مینا کهریزی، مینا مشکاتی، مینا یزدی ، مینو شفیعی، میهن جزنی

نادر افشار، نازلی فرخی، نازنین بخشی، نازنین جواهری ، نازنین کاظمی، نازنین محکمی، نازنین محمدنژاد، نازی عظیما، ناهید توسلی، ناهید جعفری، ناهید خیرابی، ناهید فرشی، ناهید کشاورز، ناهید میرحاج، ناهید نصرت، نجمه واحدی، ندا آزادی، ندا ابراهیمی، ندا فرخ، نرگس طیبات، نرگس عظیمی، نرگس مقدم، نریمان رحیمی، نسترن آزادمرد، نسرین بصیری، نسرین حمیدی، نسرین سیاوشی، نسیما شریعت، نسیم خسروی مقدم، نسیم سلطان بیگی، نصرالله مشایخی، نصرت الله مشایخی، نعیم آقایی، نغمه حیات، نغمه نقاش، نفیسه محمدی، نفیسه آزاد، نگار انسان، نگار باقری، نگار بیات، نگار رهبر، نگار سماک نژاد، نگین راستی، نگین فیروزه ای، نوا نوین، نورالله یگان، نوشین خاکسار، نوشین خاکی، نوشین کشاورز نیا، نوید محبی، نیره توحیدی، نیکروز اولاد اعظمی، نیکزاد زنگنه، نیکی ایرانی، نیلوفر آزادی، نیلوفر انسان، نیلوفر رستمی، نیلوفر گلکار، نیلوفر مهدیان، نینا مور، نینا وباب، نیوشا حسینی

ه. بیگی، هادی احمدیان، هادی یوسفی، هاله آگنج، هاله واعظ، هانا دارابی، هانیه سلیمی، هایده تابش، هدا امینیان، هدی هاشمی، هژیر پلاسچی، هلن گرگانی، همایون مهمنش

واحده خوش سیرت، وجیهه مقدم، وحید کاظمی، وحیدشمسی، وحیده مولوی، وفا معزی، ونوس رضایی، ویدا فرهودی، ویکتوریا آزاد

یاسر عزیزی، یاسمن نیلفروشان، یادیه قربانی، یاسمن تورنگ، یاسمین نوری، یاشار پورخامنه، یاشار گرمستانی، یاور خسروشاخی، یلدا یوسفی

درخواست 86 روزنامه نگار از دادستان تهران برای اعطای مرخصی به جواد ماهزاده

نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار قبول مرخصی جواد ماهزاده، نویسنده و روزنامه نگار زندانی شدند. جواد ماهزاده داستان نویس و روزنامه نگار، ۲۹ مهرماه سال گذشت بازداشت و به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.
متن این نامه بدین شرح است:
به نام خداوند بخشاینده مهربان
جناب آقای جعفری دولت‌آبادی
دادستان محترم تهران
با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند، آقای جواد ماه‌زاده، منتقد ادبی و نویسنده جوان کشورمان که از ۲۹ مهرماه سال گذشته و در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است، علی‌رغم صدور حکم قطعی همچنان در زندان به سر می‌برد و برخلاف روال مرسوم که با مرخصی زندانیان پس از برگزاری دادگاه موافقت می‌شود، وی تاکنون از این امکان قانونی محروم مانده است. انتظار ما امضاکنندگان نامه که جمعی از منتقدان و نویسندگان و روزنامه نگاران ادبی کشور هستیم، از جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران قوه قضاییه رعایت حقوق قانونی نامبرده بوده و امیدواریم که ضمن موافقت با مرخصی این نویسنده جوان زمینه آزادی دایمی وی را نیز فراهم کنید.
پیشاپیش از توجه شما سپاسگزاریم.
امضا:
آذر شبنم، آذر شکوفه، آران زهرا، آشور محمد، آموسا مریم، احدیت شهره، امیرآبادیان نزهت، امین‌زاده دلارام، ابراهیم‌زاده فرزانه، اکبریانی محمدهاشم، امیرشاهی افشین، امیری ناتاشا، انصاری‌فر هوشیار، بابایی سما، باقری بهنام، بزرگیان علی، بسکی سهیلا، بورقانی سهام‌الدین، بهاری امیر، بهره‌مند شیما، بهنام علیرضا، بی‌نیاز فتح‌الله ، تاجیک محمد، تراکمه یونس، جدیری سپیده، جزینی محمدجواد، جعفری حمید، جعفری مهری، چهلتن امیرحسن، حبیبی حامد، خدیوی مهین، خسروی مازیار، خورشیدفر امیرحسین، درمنکی خلیل، دواچی آزاده، راد نیما، رستمی نیلوفر، رسولی مرضیه، رضایی‌زاده پدرام، رنجبر کوروش، زرین رویا، زمانی محمدرضا، سناپور حسین، سوری پوریا، سیدآبادی علی‌اصغر، شروقی علی، شفاعی آرش، صاحبان زند سجاد، صادقی کمال، صادقی میترا، طاهری فرزانه، عابدی احسان، عاطفه جواد، عامری رضا، عباسپور سعید، علی‌پور سعیده، علی‌پور میثم، غلامی علیرضا، فاتحی مهدی، فخریان مانلی، فرجی محسن، فرهادیان سروش، فغفوری گیسو، فلاح مهرداد، فولادی‌نسب کاوه، قرایی سمیرا، قلی‌پور محمود، قهرمان آزیتا، کیهان خجسته، گلشیری باربد، گله‌داران لیلی، محمدی کامران، مخبر عباس، مرادی آرزو، مسعودی‌نیا علی، ملک‌پور الهام، منصوری مریم، موسوی مزدک، ناجیان سپینود، نراقی سولماز، نصرت مینو، نوروزی یاسر، ولی‌زاده محمد، هوشمندزاده پیمانی، یزدانی‌خرم مهدی، یوسفی مجید

ادامه فعالیت دو حزب سیاسی در ایران منع قانونی دارد

 

خبرگزاری هرانا - دادستان تهران گفت که ادامه فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی منع قانونی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه با اعلام این مطلب تاکید کرد: احزاب سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت پس از توقیف پرونده فعالیت آنان از سوی کمیسیون ماده 10، صدور دستور موقت برای جلوگیری از اجرای این تصمیم را درخواست كردند که دادگاه این درخواست را نپذیرفت.
دادستان تهران افزود: خرداد ماه سال جاری یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی تهران، به استناد مواد 310 و 325 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در امور مدنی، درخواست وکلای آنها را رد نمود، لذا با توجه به رد درخواست مذکور، ادامه فعالیت احزاب یاد شده وجاهت قانونی ندارد.

به گفته جعفری کمیسیون ماده 10، فروردین ماه سال جاری به دلیل انطباق برخی اقدامات و فعالیت‌های این احزاب با بندهای (الف)، (ه)، (واو)، (ز) و (ح) ماده 16 قانون فعالیت احزاب و به استناد بندهای 3 و 4 ماده 17 همین قانون، ضمن توقیف پروانه‌ فعالیت، تقاضای انحلال حزب‌های یاد شده را به دادگاه ارسال کرد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: این کمیسیون در مرداد ماه سال 1388 نیز برابر بند 2 ماده 17 قانون، به خاطر عدول مواضع احزاب یاد شده از چارچوب قانون، به آنان اخطار کتبی داده بود.

جعفری دولت آبادی اضافه كرد: وکلای این حزب‌ها علاوه بر تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای تصمیم کمیسیون ماده 10، دایر بر توقیف فعالیت خود، درخواست صدور حکم بر ابطال تصمیم مزبور و اعلام غیرقانونی بودن توقیف پروانه را نیز داشتند که در خصوص درخواست دوم پرونده در حال رسیدگی است.

به گفته وی، درخواست کمیسیون ماده 10، برای انحلال حزب‌های یاد شده برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است.

تجمع ساکنان شهرك زيتون مقابل شهرداري تهران و استقرار يگان ويژه

خبرگزاری هرانا - بيش از صد نفر از مردم ساكن در شهرك زيتون كه سال‌هاست پيگير حقوق مالكيت خود بر اراضي و رسيدگي شهرداري و دولت به وضعيت خود هستند، دیروز با در دست داشتن پلاكاردهايي مقابل شهرداري تهران تجمع كرده و در شعارهاي خود خواهان استعفاي شهردار و رييس جمهوري ايران شدند.  به دنبال استقرار يگان ويژه در گروه هاي معترض آنها در خيابان بهشت اقدام به برگزاري راهپيمايي  كردند.
ساكنان شهرك زيتون كه نزديك به سه دهه است با مشكلات پيش روي خود دست به گريبان‌اند، ادیروز با سر دادن شعارهاي "الله اكبر" و "چو ايران نباشد تن من مباد" از مسئولان شهرداري تهران استمداد و درخواست همكاري داشتند.

به گزارش جرس، زنان و مردان معترض كه در اين تجمع شركت كرده بودند اعلام كرده اند كه  23 سال پيش از وزارت جهاد كشاورزي زميني را به قيمت حدود 50 هزار تومان خريداري كرده و براي اين ملك‌ها سند منگوله‌دار هم دارند، ولي سال‌ها مي‌گذرد و هنوز نتواسته‌اند مجوز ساخت از شهرداري بگيرند.
اين در حالي است كه بارها مسئولان شهرداري و شوراي شهر اعلام كرده اند  كه كاربري مناطق مربوط به اسكان مردم در اين محدوده مختص  فضاي سبز بوده و هر نوع ساخت‌و‌سازي در آن ممنوع است. با اين حال راي ديوان عدالت اداري در داوري پرونده شركت تعاوني زيتون ـ وابسته به جهاد كشاورزي ـ عنوان كرده گرچه مي‌دانند كاربري اين اراضي مسكوني و تجاري نيست، اما مالكان و دارندگان سند در اين منطقه قبل از هر اقدامي بايد با شهرداري هماهنگي لازم را انجام دهند.
با اين حال زنان و مردان در گرماي 40 درجه  تهران در زير آفتاب داغ و سوزان پلاكارد به دست شعارهاي الله و اكبر و رييس جمهور بي كفايت استعفا استعفا سر دادند.
آن ها همچنين در اقدامي ابتكاري روي پارچه مشكي بر نرده‌هاي پارك شهر تهران خلاصه‌اي از كپي نامه نگاري خود با شهرداري، وزارت مسكن، محيط زيست و مجلس را نصب كرده بودند و به همين خاطر عابران و آنهايي كه براي قدم زدن در پارك شهر به سر مي‌بردند مي‌توانستند به راحتي با مطالعه آن نامه‌ها به مشكل سهامداران شهرك زيتون پي ببرند.
با گذشت  نيم ساعت از شكل گيري تجمع در مقابل شوراي شهر تهران نيروهاي گارد ويژه در مقابل شهرداري تهران صف كشيدند و در مقابل شهروندان معترض نيز در وسط و كف خيابان نشستند كه اين موضوع به ايجاد ترافيك سنگيني در خيابان بهشت منجر شد.
زنان چادر به سر روي زمين نشستند و ماموران پليس  با تهديد و خواهش سعي در باز كردن ترافيك ايجاد شده در خيابان اصلي شهر داشتند.
پيرمردي كه مدام شعار مي‌داد  خطاب به ماموران يگان ويژه فرياد مي‌زد:« شما چطور اسم ائمه و پيغمبر را مي‌بريد و قتي ما را از خانه و كاشانه مان آواره كرده‌اند. ما حتي قراني پول نداريم كه بخواهيم يك متر در تهران زمين بخريم. حتي توان پرداخت اجاره را هم نداريم. ما مالك خانه هايي هستيم كه به روز از ما گرفته شده است. پس آن شعارهاي برادري و برابري تان كجا رفته و كجا هستند آنهايي كه شعار برادري سر مي دادند. ما ايراني هستيم. ما غاصب نيستيم. چو ايران مباشد تن من مباد.»
زنان ساكن در شهرك زيتون نيز با گريه و فرياد مقابل نيروهاي نظامي از آنها مي‌خواستند تا اجازه دهند با محمد باقر قاليباف شهردار تهران ملاقاتي داشته باشند.
مردم معترض بعد از نشستن بر كف خيابان پارچه مشكلي بزرگي را در جلوي جمعيت گرفتند و به سمت ساختمان دادگستري تهران حركت كردند. پليس و يگان ويژه مانع از حركت و تردد آنها شد و از مردم درخواست كرد كه در همانجا به اعتراض خود ادامه دهند.
نزديكي پارك شهر به محل تجمع، موجب گردم هم آمدن گروه‌هاي زيادي از مردمي بود كه براي كنجكاوي و اطلاع از اين تجمع به محل برگزاري اجتماع مردمي نزديك تر شده بودند و در گفت و گو با مردم معترض از حال و روزشان مي‌پرسيدند.
يك ماه پيش نيز حدود 300 نفر از سهامداران شهرک موسوم به "زيتون" منطقه سرخه حصار تهران در اعتراض به تخريب واحدهاي اين مجموعه، در مقابل ستاد بحران شهرداري منطقه 13 تهران تجمع کردند.
اين تجمع به دليل تخريب دو واحد مسکوني اين مجموعه از سوي شهرداري منطقه 13 صورت گرفت.
مسوول ستاد بحران اين منطقه در پاسخ به اعتراض اين عده عنوان کرده است که تخريب واحدهاي يادشده به دستور قضايي صورت گرفته و از آنها دعوت شده است که با مراجعه به ستاد منطقه از نزديک حکم قضايي را رويت کنند.
اعتراض مردم به شخص شهردار تهران در شرايطي با شعار "شهردار بي كفايت استعفا استعفا" هم آواز شد كه محمدباقر قاليباف دو سال به مردم معترض شهرك زيتون  قول  داده بود تا براي حل مشكل شهرك زيتون توپ را به زمين ديگران نيندازد. او همچنين در  ملاقات مستقيم با ساكنان شهرك زيتون قول داد ضمن اعطاي زمين معوض و صدور مجوز ساخت با شرايط مناسب، براي حل مشكل آنها اقدام كند اما با وجود اين عده ها و با گذشته دو سال از آن تاريخ هنوز هيچ اقدامي براي در اختيار قرار دادن زمين معوض به سهامداران اين شهرك صورت نگرفته است.
هم چنين پيشتر تعداد زيادي از صاحبان زمين‌ها زيتون با پلاكاردهاي براي صحبت با شهردار تهران در مراسم افتتاحيه تقاطع سه راه شهيد احمد متوسليان در شرق تهران حضور يافته بودند.
برخي مسئولان شهرداري بر اين باورند كه در واقع  كليد حل مشكلات پيش آمده براي سهامداران شهرك زيتون در دست بالادستي هاي قدرت است و شهرداري نمي تواند بدون مجوز وزارت كشور و ديگر سازمان هاي مرتبط در اين زمينه اقدامي انجام دهد.
شهردار تهران نيز در همين زمينه مي گويد:« با صراحت تاكيد مي كنم ، افرادي كه اين زمين را به شما داده‌اند، خطا كرده‌اند، چرا كه اين زمين‌ها جزء منابع طبيعي است و جايي است كه اگر خانه‌اي ساخته شود، براي خود شما و همه شهر مشكلات زيست محيطي ايجاد مي‌كند . بايد مسؤولان در مقابل اين سند به شما پاسخگو باشند، اما من تاكيد مي‌كنم كه براي رسيدن به نتيجه بايد صبر داشته باشيد و به ما اعتماد كنيد. در غير اين صورت چندين سال ديگر مي‌گذرد و هر روز به شما قول‌هايي مي‌دهند كه اجرايي نمي‌شود و اين موضوع ديگر به عمر شما كفاف نمي‌دهد. »
ورودي شوراي شهر و شهرداري تهران در خيابان بهشت اين روزها مكاني براي برگزاري تجمع كوچك مردمان معترضي شده كه اين روزها به دشواري مي توانند اعتراض خود را به شكل علني در شهر تهران بروز دهند.
چند هفته پيش هم ساكنان محله سوهانك با استقرار در مقابل در اصلي شوراي شهر تهران نسبت به وضعيت آب آشاميدني ساكنان منطقه تجمع كوچكي برگزار كردند.

بازداشت یک شهروند در مهاباد به اتهام همکاری با احزاب مخالف

 

خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل شهر مهاباد به نام محمدامین راشدی طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
به گزارش آژانس خبری موکریان، این شهروند که هم اکنون در زندان مهاباد بسر می برد به همکاری با گروه‌های مخالف نظام متهم شده است.
هم چنین در پی انتشار نامه ای در رسانه ها از حسین میرزایی زندانی اهل خوی، وی از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه این شهرمنتقل گردید.

میرزایی که از بیماری آسم رنج می برد به اتهام اقدام علیه امنیت از طرف دادگاه  به  32 ماه حبس محکوم شده است.

سوقصد به جان شهریار حسین بر فعال دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان

 

خبرگزاری هرانا - شهریار حسین بر فعال دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه 24 خردادماه، در صحن دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد ضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفت.

به گزارش دانشجونیوز این فعال دانشجویی تا کنون دو بار با احکام انضباطی و حذف ترم مواجه شده است، که یک بار آن مربوط به سال 1387 و تجمع صنفی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص ناامنی در دانشگاه و بار دیگر در تابستان 1388 و به خاطر اعتراضات دانشجویان به نتایج انتخابات، است. وی ترم تحصیلی گذشته را نیز به دانشگاه ممنوع الورود بوده است.

ظهر روز دوشنبه شخصی ناشناس به درون کتابخانه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان آمده و از وی درخواست بیرون آمدن از کتابخانه جهت صحبت را می کند. وی به همراه شخص مذکور از کتابخانه بیرون آمده و متعاقبا دو نفر دیگر با صورت های بسته به وی حمله و او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

در چند روز گذشته احکام انضباطی برای عده ای از دانشجویان در خصوص نزاع و چاقوکشی صادر شده است، که همین اشخاص در تجمع روز 22 خرداد قصد بر هم زدن تجمع دانشجویان را با ایجاد درگیری و توهین به دانشجویان را داشتند.

با توجه به برگزاری تجمع اعتراضی در سالگرد انتخابات توسط دانشجویان، این شبهه وجود دارد که این افراد با اقدام انتقام‌جویانه و با ضرب و شتم حامیان جنبش سبز، قصد در تعدیل احکام انضباطی صادره برای خود را دارند.

سلمان سیما در زندان دست به اعتصاب غذا زده است

خبرگزاری هرانا - سلمان سیما، عضو سازمان دانش آموختگان ایران و فعال دانشجویی در دانشگاه آزاد که 22 خرداد برای دومین بار پس از انتخابات بازداشت شده است، در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش ادوار نیوز، سلمان سیما در تماس تلفنی با خانواده ی خود، از حبس در انفرادی بند دو الف و اعتصاب غذایش خبر داده است.
سلمان سیما گفته است از روز اول بازداشت دست به "اعتصاب غذای خشک" زده اما پس از اجازه ی برقراری تماس تلفنی اعتصاب خود را به  "اعتصاب تر" تغییر داده است.
گفتنی است سلمان سیما سال گذشته نزدیک به صد روز را در بند 209 و 350 زندان اوین در بازداشت بوده و از سوی شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در حمایت از خاموشی امشب در کردستان

اطلاعیه مطبوعاتی
شماری از فعالین مدنی، سیاسی و مدافعان حقوق بشر به منظور گرامیداشت یاد اعدام شدگان ۱۹ اردی بهشت ماه و در اعتراض به اجرای این احکام غیرقانونی، اعتراض به تحویل ندادن پیکرهای اعدام شدگان و با درخواست توقف این قبیل جنایات؛ به صورت خودجوش بر آن شدند که مردم سرتا سر میهن را عموما و مردم مناطق کردنشین را خصوصا، چهارشنبه شب، مورخ ۲۶ خردادماه که مصادف است با چهلمین روز این واقعه، به مدت ۵ دقیقه  به خاموش کردن چراغ های منازل خود فرا بخوانند.
در این رابطه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بر اساس مشی و وظیفه خود لازم دید حمایت خود را از طرح  مورد اشاره اعلام دارد و هم چنین سایر فعالان مدنی و اصحاب رسانه ای را به تلاش برای برگزاری هر چه گسترده تر این فراخوان دعوت کند.این مجموعه معتقد است اعتراضات مطرحه در این اطلاعیه، راهبردی موثر، مسالمت آمیز و استاندارد در موضوع مبارزات حقوق بشری محسوب می شود.
همچنین این مجموعه اصرار دستگاه امنیتی-قضایی در خصوص عدم تحویل پیکر زندانیان اعدام شده (فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان) را مسله ای تاسف آور میداند و قسمتی دیگر از حقوق نقض شده زندانیان و خانواده های آنان می خواند.
این فشارها اعم از روند اجرای غیرقانونی و غیرانسانی احکام، عدم تحویل پیکرها، عدم اجازه به برگزاری مراسم و تحت تعقیب قرار دادن بعضی از افراد خانواده ها تاکنون موجب صدمات جسمی و روحی به بازماندگان جان باختگان شده است به طوریکه پدر زندانی جان باخته، فرهاد وکیلی در اثر این فشارها سکته و فوت نموده و هم چنین تنی از نزدیکان این خانواده ها تا کنون راهی بیمارستان ها شده اند .آزاد کمانگر خواهرزاده فرزاد کمانگر، دیگر زندانی سیاسی اعدام شده نیز توسط نیروهای امنیتی از دانشگاه محل تحصیل خود ربوده شده و تاکنون نیز خبری از سرنوشت ایشان حاصل نشده است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، باور دارد که پس از اعتصاب گسترده پیشین در کردستان در تاریخ ۲۳ اردی بهشت ماه، که از گستردگي قابل توجهی در سطح شهرهاي كردنشين از ماكو تا ايلام عموما و استان کردستان و سنندج خصوصا برخوردار بود، اعتراض به اجرای این احکام و سایر اهداف مورد اشاره در برنامه خاموشی کردستان، گامی دیگر در راستای توسعه و توانمند سازی فعالیت های مدنی و مسالمت آمیز در این مناطق محسوب می شود.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹

بازداشت سجاد و حمزه بنام دو فعال دانشجویی در شیراز

خبرگزاری هرانا - هم‌زمان با سالروز اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات، سجاد و حمزه بنام، دو فعال دانشجویی در شیراز، روز 22 خرداد توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده‌اند.

به گزارش بامدادخبر، سجاد بنام دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز پس از احضار به حراست این دانشگاه بازداشت و در اختیار اداره اطلاعات شهر شیراز قرار گرفته است. وی پیشتر، در 13 آبان سال گذشته نیز برای یک روز بازداشت شده بود.
حمزه بنام، دانش‌آموخته دانشگاه علوم قرآنی نیز پس از احضار مستقیم به اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده است. این فعال دانشجویی نیز در 24 خردادماه سال گذشته، سه روز را در بازداشت به سر برده بود.
گفتنی است دیگر عضو این خانواده، محسن بنام، دانشجوی معلق از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در جریان اعتراضات سال گذشته یک هفته در بازداشت به سر برده بود، نیز بار دیگر به اداره اطلاعات احضار شده است.

آینده از آن بی کفن خفتگان است ‫/ از سری نامه های منتشر نشده فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا ‫- در حالی که چهل روز از اعدام غیرقانونی و غیرانسانی ۵ زندانی عقیدتی ‫(فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان‫) در زندان اوین می گذرد، دستگاه امنیتی همچنان از پس دادن پیکرهای آنان خودداری می کند و البته استانداری کردستان مدعی دفن پیکرها بصورت گمنام شده است، در چلهم این جان باختگان و به مناسبت "بی کفن خفتگی" این افراد، نامه ای منتشر نشده از معلم جان باخته فرزاد کمانگر از سوی خبرگزاری هرانا انتخاب و منتشر می شود‫.
لازم به توضیح است، فرزاد کمانگر این نامه را با تاسی از سرگذشت یکی از زندانیان دهه شصت نگاشته است، زندانی مورد اشاره که از ضعف بینایی شدیدی برخوردار بوده، به دلیل شکنجه و ضرب و شتم عینکش می شکند و مجبور میشود به جای شیشه، تکه ای مقوا بر عینک خود بگذارد و این آخرین تصویری است که مادر زندانی از او دیده است، زندانی سیاسی مورد اشاره کمی بعد زیر شکنجه به قتل می رسد و در گوری گمنام و بی نشان دفن می شود، این نامه را فرزاد کمانگر به مادر این زندانی سیاسی تقدیم کرده بود‫.

زندان داستان تن است و تازیانه، مشت  و زندان، طناب و گردن آتش و پوست سرب و قلب
زندان سرودی است برای زنده نگه داشتن امید، زندان دریچه ای است به آینده ای روشن،

تصویر اول - سانتیاگو، شیلی :
شکنجه گری در حال خرد کردن دستان زندانی اش می باشد تا گیتار  نزند و ترانه و لالایی برای کودکان شیلی نسراید، اما او بی وقفه می خواند
بیا بیا بیا
بیا جاده پهنه ور را در می نوردیم
آینده دیگری در کار تکوین است
سالها بعد : تیتر روزنامه های شیلی " آسوده بخوابید دیکتاتور مرد"
و نوازنده گیتار زینت بخش دیوان شاعری می شود و مردم به شاه بیت دیوان شاعرشان مینازند

تصویر دوم - زندانهای شوروی سابق - استالین :
" بریا"  قصاوت می کند میکشد قطعه قطعه می نماید و تبعید می کند هر کس را دگر گونه بیاندیشد
چند دهه بعد !
جوانکی سر کلاس با خواندن تاریخ معاصر کشورش و شنیدن نام بریا آب دهان به زمین می اندازد و جوان دیگری صفحات کتابش را با عصبانیت پاره میکند .

تصویر سوم - دهه 80 میلادی، عراق
کاروانی از زن و دختر و کودک و پیر و جوان به سوی بیابان های "نگره سلمان"  حرکت داده می شوند تا انفال شوند، کودکی عروسکش را به سینه می چسباند و با چشمانی باز ستاره ها را میشمارد و زیر خروار ها خاک مدفون می شود، دختری قبل از اینکه عصمتش  زیر چشمهای دریده علی حسن مجید هتک شود خود را میکشد.
در هزاره سوم : خواهرکان من بی رخت عروسی، پاک و پاکیزه با خورشیدی که بر تابوتشان نقش بسته است به زادگاهشان بر می گردند .
کودکی در حلبچه بی پروا بر روی عکس و مجسمه صدام میشاشد .
جوانی شیعه هنگام اعدام دیکتاتور فریاد می زند برو به جهنم
و کردی به کاخ های بغداد قدم می گذارد و به ریش صدام می خندد
تصویر چهارم - زندان دیار بکر ترکیه، دهه 80 میلادی
ژنرال برای شکستن مقاومت زندانی اش به خانواده او تجاوز می کند و زندانی برای زنده نگه داشتن نوروز خود را با آتش نوروز جاودانه می کند

‎نوروز ۲۰۰۹، کودکان دیاربکر بر سر هر کوی و برزن بی مهابا سرود ژنرال بزدل را سر می دهند و جمعیتی میلیونی به دور آتش نوروز جمع شده اند، آتشی که ژنرال بزدل می پنداشت فرونشانده است
تصویر آخر : دهه 60 زندان اوین - تهران
زندانی با عینکی شکسته برای آخرین بار به دیدار مادر می رود تا آخرین تصویر او را با خود به قلب زمین ببرد چند هفته بعد لباس و عینک شکسته اش را به مادر می دهند .
سالها بعد : زندانی دیگری از زندان اوین برای نامزدش نامه می نویسد و دختر نامه را برای مادربزرگش که عینک شکسته در دست دارد اینگونه می خواند:
بگذار در هر جای دنیا بی سنگ و صلیب با گوری شکسته گم نام بمانند
بگذار با خاک یکی شوند، بگذار نشانشان سروی آزاده باشد که ریشه در قلب آنها دارد و سر به آسمان میساید.
بگذار بی نشان بمانند  "آینده از آن بی کفن خفتگان است"

فرزاد کمانگر
زندان اوین
اردیبهشت ماه ۱۳۸۹

اعتصاب غذا در دانشگاه کردستان

خبرگزاری هرانا - دانشجویان دانشگاه کردستان روز سه شنبه 25 خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زدند.
به گزارش دانشجو نیوز، دانشجویان دانشگاه کردستان در پی اعتراض به حکم اعدام فعالین سیاسی کرد و دفن پنهانی جنازه های فرزاد کمانگر، علی حبدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان و هم چنین سالگرد کشته شدن سهراب اعرابي و کیانوش آسا دست به اعتصاب غذا زدند.
این دانشجویان غذاهای خود را در سلف سرویس دانشگاه دست نخورده باقی گذاشتند.

فراخوان به پنج دقیقه خاموشی برای فرزاد، فرهاد، شیرین، علی و مهدی

خبرگزاری هرانا - اعدام ۵ تن از بهترین فرزندان مردم در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ به یک روز غم انگیز در تاریخ ایران تبدیل شد. فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان با هدف ایجاد ترس و وحشت در دل همه ایرانیان معترض به سرکوب و بی عدالتی، بطور ناگهانی و بطور مخفیانه اعدام شدند. مقامات جمهوری اسلامی همچنان در اقدامی بسیار ناجوانمردانه از استرداد جنازه‌ها به خانواده های داغدار خودداری و اعلام نمود که جنازه‌ها را در مکانی نامعلوم دفن نموده‌اند. علیرغم اعتصاب عمومی در کردستان و اعتراض بسیار وسیع ایرانیان در سرتاسر جهان، جمهوری اسلامی کماکان به سرکوب مخالفین و پایمال کردن حقوق بشر مشغول و همچنان تهدید به طناب دار و اعدام میکند. عقب نشینی حاکمانی چنین سرکوبگر تنها با همبستگی و دخالت مستمر ما در حیات سیاسی و مدنی جامعه میسر خواهد شد.

خانم رضایی مادر آزاده فرزاد کمانگر که در روز مادر فرزندش به طناب دار سپرده شد، طی مصاحبه‌ای از تصمیم فعالان مدنی برای خاموشی در شب چهلم اعدامها خبر داد و گفت: " در طی چند روز گذشته تعدادی از فعالین مدنی به منزل ما آمده و اعلام کردند که تصمیم دارند شب چهلم شهدا ( پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۰ شب ) به پاس احترام به روح پاک پنج پروانه راه آزادی و همچنین اعلام نارضایتی از اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی و درخواست توقف این جنایتها، لامپهای منازلشان را به مدت 5 دقیقه خاموش می کنند، من هم پیشنهاد آنان را مناسب دیده و از این حرکت حمایت می کنم"

ما امضا کنندگان زیر ضمن دعوت از همگان، همزمان در اقدام خاموشی سراسری شرکت و لامپهای خود را بمدت ۵ دقیقه راس ساعت ۲۲:۰۰ پنج‌شنبه ۲۶ خرداد خاموش خواهیم کرد. با این اقدام خود، یاد و خاطره این پنج ستاره درخشان راه آزادیخواهی در ایران را گرامی داشته و جلوه‌ای تازه در همبستگی و اعتراض همگانی از خود بنمایش خواهیم گذاشت.

فاخته عدل/ رحمان جوانمردی/ کاوه قریشی/ سیروس ملکوتی/ اختر قاسمی/ رویا طلوعی/ هانیا اردلان/ ساسان امجدی/ فریبرز سروش/ کیوان رفیعی/ ناهید مکری/ نارین محمدی/ همایون فرهمند/ آزاد مرادیان/ ثریا فلاح/ آرش صالحی/ مهشید راستی/ عارف نادری/ محمدعلی توفیقی/ محمد رضا اسکندری/ طاهره خرمی/ صبری نجفی/ بهاره افقهی/ سوسن محمدخانی غیاثوند/ هیوا شلماشی/ احمد اندر یاری/ مهین شکرالله پور/ حمد شرایطی/ آسو صالح/ مریم بهرمن/ نسرین محمدی/ علي نيكدين/ آزاد مراديان/ / فریدون ارشدی/ وحید کمالی ایلامی/ هیمن محمدی/ رضا هیوا/ ایاز خون سیاوشان/ سمیرا پوراندخت/ رزگار امین نژاد/ سوسن کولی وند/ رضا منوچهری/ ملائیکه علم هولو/ ناهید حدادی/ کاکشار ارمار/ رومینا امیر محسنی/ نازی عظیما/ ندا ایرانی/ آزاد مستانی/ هاله رشیدی/ بهناز مهرانی/ آرام مدرسي/ سلماز توکلی/ شپول عباسی/ سعید سنندجی/ آریا احمدی/ شهلا باور/ پردیس درخشنده/ سیمین روزگرد/ جلوه جواهری/مهتاب زند/ نادر بازرگان/ جلیل آزادیخواه/ بشیر یوسفی/ حسن اعتمادی/ محمدرضا شکوهی فرد/ سازمان مدافع حقوق و اتحاد فکر/ پپوله اردلان/ سوران پالانی/ محسن کاکه رش/ شهاب الدین شیخی/ منصور تیفوری/ هیدی سوران/ علی رضا احمدی/ عامر گلی/ عمار گلی‌/ یاسر گلی/ فاطمه‌ گفتاری/ صالح گلی/ شهباز شهلایی/ یحیی دوانداری/ مژگان ثروتی/ سوران خدری پور/ هیوا سلیمی/ آزاد بهین/ فائزه صالحی/ لیلا حسنپور/ محمد ایزدی/ تونیا ولی اوغلی/ آزاد صلواتی/ رضا منوچهری/ مینو حقی زاده/ کارزان سنه/ شهریار ایازی/ روناک آزاد/ جانی دیلان

صدور حکم تعلیق برای محمدرضا گیلانی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی

خبرگزاری هرانا - محمدرضا گیلانی، دانشجوی ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی با حکم كمیته انضباطی این دانشگاه برای یک ترم از تحصیل محروم شد.

به گزارش دانشجونیوز، حکم تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی روز شنبه 22 خرداد 89 برای اجرا به دانشكده ادبیات ارسال شده است.

محمدرضا گیلانی پیش از این نیز در اوایل سال تحصیلی 88 به كمیته انضباطی احضار و پس از مدتی به دلیل اتهاماتی نظیر "تحریك دانشجویان"، "اخلال در نظم دانشگاه" و ... با حکم منع موقت از تحصیل به مدت 2 نیمسال بدون احتساب در سنوات مواجه شد. در پی فرجام خواهی حكم او به "منع موقت از تحصیل به مدت 1 نیمسال با احتساب در سنوات" تقلیل یافت. اما پیش از پایان دوره تعلیق، وی مجددا به كمیته انضباطی احضار و این بار به مدت دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل تعلیق شد.

حكم تجدیدنظر این دانشجو كه دیروز 22 خرداد به او تحویل داده شد حاكی از آن است كه وی می بایست یك نیمسال تحصیلی دیگر تعلیق از تحصیل را متحمل شود.

همه ی این موارد در حالی به وقوع پیوسته است كه وی تنها 2 واحد درسی با فارغ التحصیلی فاصله دارد.