۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها / کارگران / کودکان / زنان / دانشجویان

مروری بر خاطرات تلخ مادر یک زندانی: هفت ماه سکوت کردیم...

مسیح علی نژاد
سایت جرس

خبرگزاری هرانا - این روزها حکم قطعی محکومیت کسانی که در روز عاشورا و در جریان راهپیمایی اعتراضی پس از انتخابات دستگیر شده بودند، در حالی از طرف دستگاه قضایی اعلام می شود که تا کنون هیچ یک از کسانی که ده ها تن از راهپیمایی کنندگان روز عاشورا را کشته و مجروح کرده بودند، از سوی دستگاه قضایی حتی شناسایی هم نشده اند.   ارسلان ابدی دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین یکی دیگر زندانیان بی مرخصی است که از عاشورا تا کنون در زندان به سر می برد. او نیز همانند سایر جوانانی که در روز عاشورا  به صورت فله ای دستگیر شدند،  ابتدا به اتهام محاربه و توهین به مقدسات با حکم سنگینی در اریبهشت ماه سال جاری مواجه شد .  ۹ سال و نیم حبس تعزیری برای یک جوان ۲۴ ساله، خبری بود که در اردیبهشت ماه سال جاری توسط وکیل ارسلان ابدی به صورت بسیار کمرنگ در رسانه ها مطرح شد؛ به این دلیل که اعضای خانواده این دانشجوی جوان دربند  به دلایل مکرر از جمله اعتماد به وعده ها و قول های دادستانی مبنی بر تخفیف حکم، زندانی شدن و تحت فشار قرار گرفتن خواهر و دیگر اعضای خانواده، راه سکوت را در پیش گرفته و در این هفت ماه با هیچ رسانه ای مصاحبه نکرده اند.

تماس های همیشگی جرس با مادر ارسلان ابدی نیز همواره با این واکنش همراه بود که این مادر نیز همانند بسیاری دیگر از مادران، کار رسانه ای کردن درباره فرزندش را، قرار دادن او در لبه تیغ می دانست و باور داشت با سکوت شاید بتوان راه نجاتی برای فرزند گشود. بر خلاف این انتظار پس از چندین ماه سکوت ناگهان نه سال و نیم حبس برای یک پسر بیست و چهارساله ای که هیچ فعالیت سیاسی هم نداشت، به تمامی اعضای خانواده شوک سنگینی وارد کرد. پس از آن حتی تخفیف این حکم در شعبه تجدید نظر نیز به گفته مادر ارسلان ابدی خلاف قول مقامات قضایی بود که وعده داده بودند در کنار سکوت این خانواده، حکم زیر دوسال زندان را برایش در نظر بگیرند اما حالا ارسلان ابدی دانشجوی جوانی که به گفته مادر او ده و نیم صبح روز عاشورا و پیش از برگزاری هر گونه راهپیمایی دستگیر شده بود، با نظر قطعی دادگاه تجدید نظر باید شش سال در زندان محبوس باشد.   مادر این دانشجوی جوان همچنان امیدوار است و در همین راستا تقاضای دیدار با دادستان تهران کرده است تا مراتب اعتراض و تاسف خود را حضورا به جعفری دولت آبادی اعلام کند.

گفتگوی با مادر ارسلان ابدی که این هفت ماه سکوت را سخت ترین سالهای زندگی خود و خانواده اش می داند در پی می آید:

برای شروع می توانم بپرسم شنیدن حکم دادگاه تجدید نظر و محکومیت شش سال زندان برای فرزند جوان تان علی رغم وعده های دادستانی و امیدهای شما به قول های مقامات قضایی، چه تاثیری بر فضای خانه داشت؟

چند روز است که توان راه رفتن هم ندارم، کارم شده است نگاه کردن به سقف خانه و فکر کردن به اینکه یک بچه بیگناه را چرا باید هفت ماه در زندان نگه دارند و بعد، شش سال از بهترین روزهای جوانی او را هم محکوم به حبس کنند. پسر من فعال سیاسی نبود. یک دانشجوی معمولی بود، وقتی فکرش را می کنم که همه امید آدم را نا امید می کنند و قولی که داده بوده اند را عملی نکرده اند، دردناک است. به ما شوک سنگینی وارد شده است، من به عنوان مادر نگران بودم از وضعیت پسرم، به من حق بدهید که امید ببندم به قول هایی که داده بودند. وقتی بعد از بازداشت پسرم، دو تا  دخترم را بی گناه بردند و بازجویی کردند و در زندان نگاه داشتند، من مادر بودم، می توانید بفهمید چه حالی داشتم. به هر دری زدم تا آزاد شوند، به من قول دادند که آزادش کنند و به قول شان هم انصافا عمل کردند برای همین باز هم امید بستم به وعده هایی که در مورد ارسلان دادند و حتی هنوز هم امیدم را از دست نداده ام. آخر بچه من گناهی نکرده که به اندازه فعالین سیاسی کارکشته ای همانند آقایان ابطحی و عطریان فر و یا نبوی و تاجزاده و دیگران برایش زندان ببرند. می دانم شرایط همه سخت است ،ولی آیا واقعا حکم شش سال زندان متناسب سن و سال و شرایط یک جوان ۲۴ ساله است که حتی پیش از شروع  راهپیمایی عاشورا دستگیرش کرده اند؟

ممکن است بفرمایید مشخصا چه قولی به شما داده بودند؟

به من قول داده بودند که در دادگاه تجدید نظر حکم زندان او به زیر دوسال تغییر پیدا می کند. من بر مبنای قول آنها به ارسلان گفتم، نگران نباش پسرم، انشالله برای روز تولدت هم بیرون از زندان خواهی بود،  ارسلان خودش وقتی خبر شش سال زندان را شنید، ناراخت شد و به وکیل خودش از همان زندان زنگ زد.

نحوه دستگیری او به چه شکلی بوده است؟

ارسلان خودش به ما می گوید قبل از راهپیمایی عاشورا در خیابان دستگیر شده و همان زمان سه نفر دیگر با او بوده اند که الان هم حاضر هستند شهادت بدهند، اصلا اغتشاش به آن معنی که آنها می گویند هنوز رخ نداده بود که تحت این عنوان بخواهند پسرم را دستگیر کنند. من به هر دری زدم تا ببینیم در کجا می شود ساعت دستگیری زندانیان را پیدا کنم تا حداقل ثابت کنیم که اساسا در آن زمان حتی راهپیمایی شروع نشده بود، اما متاسفانه همه کسانی که آن روز دستگیر کرده اند را یکجا متهم کرده اند به اغتشاشگری و اقدام علیه امنیت ملی و کاری ندارند که چه کسی در چه ساعتی و کجا دستگیر شده است، می گویند به این نیت آمده بودند بیرون که اعتشاش کنند.

الان دقیقا ارسلان به چه اتهامی محکوم شده است؟

از دو اتهام توهین به مقامات و محاربه تبرئه شده است اما به جرم تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی محکوم به شش سال حبس شده است . یعنی سقف محکومیتی که برای این اتهامات هست را برای یک بچه بیست و چهارساله در نظر گرفته اند. به من به یکی از ماموران دادستانی هم گفتم اصلا دیگر کاری ندارم وضعیت بچه من در زندان به چه شکلی هست و آیا از غذا و سلامت مناسب در این هفت ماه محروم بوده یا نه . فقط یک سوال دارم آیا این حکم در مقایسه با احکامی که برای فعالین کارکشته سیاسی صادر می کنند اصلا قابل دفاع است؟ منصفانه است؟ فقط همین را به من جواب دهند تا حداقل دلم آرام شود. می گویند بچه من سنگ دستش بوده، ارسلان می خواست با سنگ چه کسی را بکشد؟  همه کسانی که ارسلان را می شناسند می دانند چه قلب رئوفی دارد و اصلا اهل خشونت نیست . مثل جوان های دیگر همین کشور در روز عاشورا به خیابان آمد و حالا بیگناه در زندان است.

در این مدت هفت ماه شما کاملا سکوت کرده اید. آیا هنوز هم امید دارید که دادستانی تهران جواب مثبتی به این سکوت و امیدواری شما بدهد؟

امید را از آدم بگیرند، دیگر هیچ چیزی باقی نمی ماند. من اگر امید نداشتم باز درخواست ملاقات به دادستانی نمی دادم. در این هفت ماه، من همه خاطرات تلخی که بر ما گذشت را نوشتم و حالا که مرور می کنم می بینم، گاهی برخی از دردها و رنج هایی که تحمل کرده ایم آنقدر سخت بود که فقط با نوشتن آن در دفتر خاطرات شخصی خودم آرام مان می کرد.

می توانم بپرسم شغل خود شما چیست؟

من یک فرهنگی هستم، یک زمانی ساواک از ما می خواست دانش آموزان را طوری تربیت کنیم که نیایند توی خیابان، به ما می گفتند چرا جلوی بچه ها را نمی گیرید و آنها را مهار نمی کنید. ما هم جواب می دادیم این کار ممکن نیست، بچه ها به محض شنیدن صدای شعارها می روند به خیابان تا با مردم همراه شوند،  ما در چه جایگاهی هستیم که بتوانیم برای دانش آموزان تعیین  تکلیف کنیم؟ و بعد ساواک دیگر کاری به کار ما نداشت، حالا من چه بگویم...فقط به پهنای صورت اشک می ریزم از بلایی که  این روزها بر سر بچه های ما آمده، من هنوز امید بسته ام که کسی این بچه ها را نجات دهد و پسر من هم آزاد شود. حق اش نیست که بهترین سال های جوانی اش را در زندان باشد


 

اخطار به ۱۵ استاد دانشگاه اصفهان بدلیل رکود علمی

خبرگزاری هرانا - رئیس دانشگاه اصفهان از اخطار به 15 عضو هیئت علمی این دانشگاه بدلیل رکود علمی خبر داد و گفت: اعضای هیئت علمی دارای رکود علمی در این دانشگاه پس از دریافت اخطار و فرصت، در حد کارمند دانشگاه تنزل پیدا می کنند.

محمدحسین رامشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر دانشگاه اصفهان دارای 500 عضو هیئت علمی است که بیش از 85 درصد از آنها در مرتبه استادیاری به بالا و 15 درصد نیز در مرتبه مربی قرار دارند. رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه که دچار رکود علمی شده اند و نحوه برخورد دانشگاه با این افراد گفت: 10 تا 15 عضو هیئت علمی دانشگاه دچار رکود علمی شده اند که نحوه برخورد با آنها روال قانونی خاصی دارد.

وی اظهار داشت: به این افراد فرصتی داده می شود تا بتوانند خود را بازسازی کنند و در صورتی که نتوانستند خود را به این سطح برسانند، هیئت ممیزه دانشگاه ارزیابی لازم را از وضعیت آنها به عمل می آورد و در این زمینه گزارشی تهیه می کند.

رامشت گفت: اگر عضو هیئت علمی پس از تعیین فرصت که می تواند در قالب فرصت مطالعاتی نیز باشد رکود علمی را جبران نکرد امکان تنزل آن به سطح کارمندی دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه اصفهان در توضیح این نوع برخورد به مهر گفت: یکی از برخوردهایی که هیئت ممیزه دانشگاه برای اعضای هیئت علمی دارای رکود علمی در نظر می گیرد تبدیل به کارمند شدن این اعضای هیئت علمی است.

وی با تایید این موضوع که در دانشگاه اصفهان تنزل عضو هیئت علمی به سطح کارمندی به دلیل رکود علمی اتفاق افتاده است گفت: 15 تا 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه که موفق به انجام برخی از وظایف تحصیلی خود نشده بودند و مأمور به تحصیل بودند به نحوی دچار رکود تحصیلی شدند که به آنها تذکر داده شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به نحوه برخورد دانشگاه با این افراد گفت: حقوق این اعضای هیئت علمی قطع می شود و تا زمانی که تحصیل خود را در دوره دکتری به اتمام نرسانند، نمی توانند در دانشگاه کار کنند.

 

 

احمدی‌مقدم: خطر مسافران بی‌حجاب از مواد مخدر هم بیشتر ‌است

خبرگزاری هرانا - فرمانده نیروی انتظامی گفت: نباید اجازه داد در جامعه‌ای به بهانه کار فرهنگی، مبارزه با فساد و فحشا تعطیل شود.
به گزارش آینده، سردار اسماعیل احمدی مقدم در مراسم تودیع فرمانده پیشین و معارفه فرمانده جدید انتظامی استان اردبیل با اشاره به این‌که صرفا نباید معتادان را نصیحت کنیم، اظهارکرد: طبق قانون باید با آنها برخورد کرد در غیر این صورت جامعه دوام خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان این‌که وظیفه نیروی انتظامی این است که محیط جدید تهدیدات را به خوبی شناسایی کند، افزود: صرفا با شمشیر به نبرد

با موشک نمی‌توانیم برویم. شمشیر این میدان فرهنگی از جنس دیگری است و لازم است که روش‌ها و تاکتیک‌ها را شناسایی و خنثی کنیم.احمدی‌مقدم افزود: باید ما در فضای مجازی حضور داشته باشیم. امروز جرایم علنی تبدیل به جرایم مجازی به صورت انبوه هم می‌شود و اگر خود را مجهز نکنیم آسیب‌های جدی بر ما تحمیل می‌شود.

وی افزود: تلاش نیروی انتظامی این است که بیشتر کار کنیم و کشور را در مسیر رشد اقتصادی سوق دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این‌که در استان اردبیل بی‌حجابی مشاهده نمی‌شود، افزود: امروز ورود سیل مسافران بی‌حجاب به این استان خطرش از مواد مخدر هم بیشتر ‌است.

احمدی‌مقدم گفت: ما دنبال نوسازی برنامه‌ها هستیم و از این مسیر هیچ تلاش و کوششی را دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: تلاش‌مان در انتصابات این است که در هر انتصابی گامی به جلو برویم

حتی ما به حفظ وضع موجود هم قانع نیستیم که فرمانده‌ای برود و فرمانده دیگر به روی کار بیاید و نتواند برنامه‌اش را بیشتر به جلو ببرد. ما در نیروی انتظامی میثاق نامه‌ای درست کرده‌ایم که بر اساس همین میثاق نامه فرماندهان را انتخاب می‌کنیم.

وی با بیان این‌که امروز با این معیارها فرماندهان را انتخاب می‌کنیم، افزود: آمدن هر فرد جدیدی به این سمت، خلاقیت‌ها و طرح‌های جدیدی را نیز به میدان می‌آورد.

فرمانده نیروی انتظامی به تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای دشمن اشاره کرد و افزود: اگر قرار است جبهه حق پیروز میدان شود، نباید از این گونه جنجال‌ها ترسید بلکه به جرات می‌توانیم بگوییم که ما قادر به دفاع از کیان مملکت خود هستیم.

احمدی‌مقدم با بیان این‌که دشمن سعی می‌کند مواد مخدر را در نزدیکی مرز ما تولید کند افزود: ضروری است با آگاهی و هوشیاری بیشتر توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم و نگذاریم که وارد عمل شوند.

 

 

تایید حکم دو سال حبس گلرو بدون ابلاغ به وی و وکیل مدافع اش

خبرگزاری هرانا - حکم دو سال حبس مهدیه گلرو، فعال دانشجویی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد اما تاکنون به رویت گلرو و یا وکیل وی نرسیده است.
به گزارش جرس، شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر چند هفته پیش اظهار می کرد پرونده گلرو هنوز به آنان ارجاع داده نشده است، اما روز گذشته هنگام مراجعه خانواده اش به دادگاه گفته شد که حکم مدت ها است صادر شده و اکنون به اجرای احکام دادسرای اوین فرستاده شده است. حکم مهدیه گلرو در دادگاه بدوی، دو سال و چهار ماه عنوان شده بود که در این دادگاه تنها چهار ماه از آن کاسته شد. با این حال همچنان وضعیت اجرای حکم یک سال حبس تعلیقی که یک روز قبل از بازداشت به وی ابلاغ شده بود، مشخص نیست.

همچنین روز گذشته، طی تماسی اعلام شده که برای یک نفر از اعضای خانواده گلرو، ملاقات حضوری صادر می شود که این ملاقات اولین ملاقات پس از مدتی طولانی خواهد بود.

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، آبان ماه سال گذشته بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد. وی که در زندان به بیماری روده دچار شده است، برای دریافت دارو از خارج زندان با مشکل رو به رو است.

 


حراست شرکت اتوبوس رانی تهران از ادامه کار فعال سندیکایی ممانعت به عمل می آورد

خبرگزاری هرانا - حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه از ادامه به کار فعال سندیکایی سعید ترابیان ممانعت به عمل می آورد.
به گزارش وبلاگ فعالین حقوق بشر و دموکراسی، فعال سندیکایی سعید ترابیان روز شنبه 2 مرداد ماه که قصد  داشت  به کار خود ادامه دهد با مخالفت فردی بنام مرشدلو  از مسئولین حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه  مواجه شد. فعال سندیکایی سعید ترابیان نزدیک به 8 ساعت در اداره مرکزی برای ادامه بکار خود با حراست اتوبوس رانی مشغول رایزنی بود.این در حالی است که معاون اداره اتوبوس رانی تهران با ادامه به کار آقای ترابیان موافقت کرده بود.
حراست شرکت اتبوس رانی تهران در حالی با بازگشت به کار آقای ترابیان مخالفت کرده است که معاون اداره اتوبوس رانی با ادامه کار وی موافقت کرده بود.

 

عدم دریافت 15 ماه حقوق کارگران کارخانجات لوله سازی خوزستان

خبرگزاری هرانا - کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان 15 ماه حقوق دریافت نکرده اند .
به گزارش ایلنا، کارگران لوله سازی خوزستان که سالهاست با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند اکنون حقوق معوق انان به 15 ماه رسیده است این کارگران که تعداد انان به 600 نفر میرسد میگویند که از نظر تولید و فروش محصولات مشکلی ندارند لیکن عدم ثبات مدیریت و مالکیت کارخانه باعث گردیده که این کارخانجات دچار مشکل شوند و در بلاتکلیفی قرار بگیرند.

 

 

صنعت کاغذ و مقوا در آستانه تعطیلی‌

خبرگزاری هرانا - صنعت تولید کاغذ و مقوا در کشور به دلیل عدم حمایت مناسب از سوی دولت نتوانسته است نقش قابل توجهی را در اقتصاد کشور به‌عنوان یک صنعت سودده داشته باشد.
به گزارش موج، سیدامیر حسینی، مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران با بیان مطلب فوق درخصوص وضع تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ایران گفت: حمایت اساسی از این تولیدکنندگان به عمل نمی‌آید و واردات کاغذ کماکان در حال ضربه زدن به این صنعت است. تولیدکنندگان کاغذ و مقوا حدود ۴۱ درصد بازار داخل را تامین می‌کنند.
وی افزود: مصرف سالانه کاغذ در ایران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که از این مقدار طی سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن وارد شده و حدود ۷۰۰ هزار تن انواع کاغذ و مقوا در کشور تولید شده است، یعنی در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن بیشتر از نیاز کشور کاغذ و مقوا وارد کرده‌ایم که مابقی آن در انبارهاست.
مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران در ادامه با بیان اینکه تعرفه واردات کاغذ بین صفر تا ۲۰ درصد متغیر است، تصریح کرد: برای کاغذهایی که تولیدات داخلی نداریم یا خیلی استراتژیک است، تعرفه صفر و برای کاغذهایی که تولید داریم حداکثر تعرفه ۲۰ درصد است.
وی در ادامه با نامناسب خواندن میزان تعرفه کاغذ تاکید کرد: این تعرفه‌ها جوابگوی صنعت کشور نیست و امیدواریم که مسوولان وزارت بازرگانی و صنایع و معادن نسبت به بازنگری و افزایش تعرفه‌ها اقدام لازم را انجام دهند.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی کارخانجات کاغذ و مقوای کشور توان رقابت با غول‌های کاغذ دنیا مثل چین و اندونزی را ندارند و روزبه‌روز ضعیف‌تر و کم‌توان‌تر می‌شوند و راهی جز تعطیلی واحدها نیست.
یادآور می‌شود که دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع چوب و کاغذ و تجهیزات وابسته از ۲۰ تا ۲۳ شهریورماه امسال در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

 

كارگران «باربر» از حقوق كارگري خود محرومند

خبرگزاری هرانا - دبير انجمن صنفي كارگران ميادين ميوه و تره بار مي‌گويد: دستور العمل مربوط به بيمه كارگران باربر ميادين ميوه و تره‌بار باعث شده است تا تمامي باربران بيمه شده از مزاياي بيمه اجباري سازمان تامين اجتماعي محروم شوند.
غلامرضا توكلي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: بر اساس دستورالعملي كه از دو سال پيش مبناي بيمه كارگران باربر ميادين ميوه و تره‌بار قرار گرفته است؛ تمامي باربران با كمك مالي دولت به عنوان بيمه شده خويش فرما شناخته شده‌اند و در نتيجه از حقوق كارگري محروم شده اند.
وي يادآور شد: كارگران باربر در ميادين ميوه وتره‌بار برخلاف باربران بازار در استخدام ميدان‌دارها و صاحبان غرفه‌هاي ميوه فروشي هستند چنانچه اسختدام، كار، اخراج و دستمزد اين كارگران به اراده كارفرمايان ميادين تره بار بستگي دارد.
به گفته توكلي گرچه آيين نامه سازمان تامين اجتماعي با واگذار كردن وظيفه پرداخت سهم كارفرما از حق بيمه‌ به دولت باعث برداشته شدن بار مالي از دوش مالكان ميادين ميوه‌ و تره بار شده است اما نبايد منكر ماهيت كارگري افرادي شد كه به عنوان باربر در اين ميادين مشغول به كار هستند.
اين فعال كارگري افزود: در نتيجه وضع به وجود آمده كارگران باربر در ميادين ميوه و تره بار از تمام حقوق كارگري چون بيمه بيكاري، طبقه بندي مشاغل و ... محروم شده اند.

 

 سرگرداني 400هزار كودك افغان براي ثبت‌نام در مدارس ايراني

خبرگزاری هرانا - یك فعال حقوق كودكان گفت: کودکان افغان یک ماه بعد از شروع سال تحصیلی از وضعیت ادامه تحصیل خود در آن سال با خبر می‌شوند و ظاهرا مسئولین اموزش کشور روشن کردن وضعیت این کودکان سختی کشیده را در انتهای الویت های خود قرار می دهند ،اين درحالي است كه لازم است این نحوه برخورد تغییر پيدا كند.
اکرم خاتم در گفت‌وگو با خبرنگارايلنا، با اشاره به سرگرداني حدود 400 هزار كودك افغاني كه همچنان از چرخه آموزش و تحصيل محروم هستند تاكيد كرد: درحالي كه تمام دانش‌آموزان ايراني در حال ثبت نام در مدارس و انجام مقدمات آغاز سال جديد تحصيلي هستند، 400 هزار دانش آموزافغاني همچنان منتظر پيام تائيد و مجوز دولت مبني بر آموزش كودكان افغان در مدارس کشور هستند.
او با اعلام اينكه اين كودكان كه از امكانات تحصيلي و بهداشتي محروم هستند، روزانه در سطح شهر و خيابان‌هاي شهرها و روستاها به فال‌فروشي و ساير مشاغل سخت در كارگاه‌ها مشغول هستند كه از حداقل امكانات و حقوق برخوردارند افزود: سال گذشته، تعداد محدودی ازاین دانش‌آموزان كه مطابق با قانون به دليل نداشتن مدرك هويت نمي‌توانستند وارد چرخه آموزش در مدارس ايراني شوند بنا به تائيد دولت توانستند در مدارس کشور ثبت نام کنند؛ اگرچه این تعداد تنها ده درصد کودکان لازم‌التعلیم مهاجر را تشکیل می‌دهد، آنان همچنان دل‌نگران و چشم به راه تایید مجدد حکم دولت مبنی بر ادامه تحصیل خود در سال جدید هستند.
اكرم خاتم با اشاره به آن‌دسته از كودكاني كه طي سال هاي گذشته فرصت تحصيل در مدارس ايراني را داشتند ادامه داد: عموما همه کودکان افغان در انتهاي مهرماه یعنی یک ماه بعد از شروع سال تحصیلی از وضعیت ادامه تحصیل خود در آن سال با خبر می شوند و ظاهرا مسئولین اموزش کشور روشن کردن وضعیت این کودکان سختی کشیده را در انتهای الویت‌های خود قرار می دهند ،اين درحالي است كه لازم است این نحوه برخورد تغییر پيدا كند.
به گفته اين فعال حقوق كودكان، كودكان افغان علاقه و تمايل زيادي به ادامه تحصيل دارند و تنها راه براي بهبود زندگي خود را در آموزش مي‌دانند.