۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

انتقاد شيرين عبادی از دولت ايران به خاطر حمايت از بشار اسد

 

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل با اعلام حمايت از آزادی‌خواهان سوری، گفت که مردم آزادی‌خواه ايران از مبارزات آزادی‌خواهانه مردم سوريه حمايت می‌کنند و حمايت‌های دولت ايران از رژيم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد
کانون مدافعان حقوق بشر ـ دعوت محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران از بشار اسد، رييس جمهور سوريه برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد در ايران که با انتشار گزارش تازه‌ای از نقض حقوق بشر در سوريه همراه شده است، انتقاد فعالان حقوق بشری از جمله شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ را در پی داشت. چرا که در صورت پذيرش اين دعوت، نخستين سفر بشار اسد در يک سال اخير و پس از بحران سوريه به کشوری ديگر در منطقه انجام خواهد شد. اين در حالی است که کشورهای عربی،عضويت اين کشور را در اتحاديه عرب به حال تعليق در آورده اند و گزارش تازه‌ای به سفارش سازمان ملل متحد منتشر شده است که در آن ارتش و نيروهای امنيتی سوريه به عنوان مسئول نقض جدی حقوق بشر در دو ماه گذشته در اين کشور شناخته شده اند.
شيرين عبادی، اولين بانوی مسلمان برنده جايزه صلح نوبل در گفت و گو با سايت کانون مدافعان حقوق بشر با اعلام حمايت از آزادی خواهان سوری، گفت که مردم آزادی خواه ايران از مبارزات آزادی خواهانه مردم سوريه حمايت می کنند و حمايت های دولت ايران از رژيم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد.
خانم عبادی در اين گفت و گو با بيان اينکه خاندان اسد، نزديک به ۴۵ سال با استبداد بر کشور سوريه حاکم شده اند، گفت: "ميزان استبداد در سوريه به حدی است که حتی رژيم جمهوری را تبديل به موروثی کرده اند و بعد از حافظ اسد که در ظاهر و به نام رييس جمهور بود، پسرش بشار اسد، جانشين پدر شد."
او گفت: "مردم سوريه خسته از استبداد ديرين و با خشم از سرکوب های متوالی حکومت، بالاخره کاسه صبرشان لبريز شد و دست به اعتراض های صلح آميزی زدند که متأسفانه پاسخ آنها گلوله و زندان بود."
خانم عبادی گفت که با ادامه اعتراض های مردم، رژيم حاکم بر سوريه تانک ها را به خيابان آورد تا با کشتار بيشتر پايه های سلطنت موروثی خاندان اسد را مستحکم تر کند.
او با اشاره به حمايت اتحاديه عرب از مردم سوريه و توصيه اين اتحاديه به بشار اسد برای دست برداشتن از خشونت و برگرداندن حاکميت به مردم گفت: "در ميان کشورهای جهان فقط ايران است که به صراحت از بشار اسد حمايت می کند و آزادی خواهان سوری را مزدور غرب می نامد."
خانم عبادی در ادامه با اشاره به سخن يکی از مقام های ايرانی که گفته است، سوريه خط قرمز حکومت ايران است، گفت که طی گزارش های متعدد سازمان ملل متحد، ايران برای سوريه نيرو، اسلحه و پول ارسال کرده است. او گفت که در صورت صحيح بودن اين خبر، اين اقدام می تواند بشار اسد را در سرکوب هر چه بيشتر مردم تقويت کند.
او در ادامه با اشاره به سفر کوفی عنان، نماينده سازمان ملل متحد برای حل اختلاف های سوريه به ايران و مذاکره با دولتمردان ايران در مورد طرح صلح خود برای سوريه، سؤال هايی را مطرح کرد: "نکته ای که تاکنون از نظر دورمانده اين است که چگونه يک چنين اشتباه فاحشی از سوی سياستمدار برجسته ای مانند آقای کوفی عنان سر زده است؟ آيا آقای کوفی عنان معتقد است که ايران حق دارد در امور داخلی سوريه دخالت کند و به همين دليل تصميم گرفته است تا به عنوان يکی از طرف های اختلاف با اين کشور وارد مذاکره شود؟ آيا ارسال نيروی نظامی و اسلحه به کشور ديگر جهت سرکوب مردم از ديد حقوق بين الملل و سازمان ملل متحد که آقای کوفی عنان سال ها رياست آن را بر عهده داشته، مجاز است که ايشان در مصاحبه های گوناگون عنوان می کنند برای جلب موافقت ايران با طرح صلح به تهران رفته است؟ آيا اساساً ايران حق دارد به کشوری ديگر، نيرو و اسلحه بفرستد؟ آيا اين امر دخالت در حاکميت ملی نيست؟ اگر کشور ديگری مرتکب اين عمل می شد و به آزادی خواهان ايرانی کمک می کرد، پاسخ رژيم ايران به آن کشور چه بود؟"
اولين بانوی مسلمان برنده جايزه صلح نوبل در پايان با ابراز اميدواری برای پيروزی مردم سوريه و به آرامش رسيدن آنان گفت که دنيا بايد بداند، نبايد به ناقضان حقوق بين الملل باج دهد و آقای کوفی عنان به جای آنکه به دخالت های ديگر کشورها مشروعيت بخشد بايد سعی در پايان آن داشته باشد.



یک هفته پس از اظهارات علی مطهری صورت گرفت:

انتشار سند دخالت‌های سپاه در سیاست و انتخابات

تنش میان محافظه‌کاران برای انتخاب رئیس مجلس نهم منجر به انتشار فایلی صوتی درباره تلاش‌های سپاه به نفع غلامعلی حداد عادل و علیه علی لاریجانی٬ اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد شد.
این فایل صوتی روز یکشنبه (هفتم خرداد) در سایت «ملی‌‌-‌مذهبی‌» منتشر شده و زمان این سخنرانی ۱۴ اردیبهشت٬ مکان آن حرم «شاه عبدالعظیم» و سخنران فردی به نام «سردار سراج» از هادیان سیاسی سپاه اعلام شده است.
آن‌طور که این سایت اعلام کرده سخنرانی مذکور یک روز پیش از برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس نهم و با هدف توجیه انتخاباتی کارکنان «قرارگاه خاتم» وابسته به سپاه انجام شده است.
در این فایل صوتی٬ فرمانده مذکور به صراحت می‌گوید تیم احمدی‌نژاد نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نهم را کمتر از ۴۰ درصد دانسته و از شرکت فعال در این دوره از انتخابات خودداری کرده بود.
آقای سراج در این سخنرانی از اکبر هاشمی رفسنجانی (جریان فتنه)٬ محمود احمدی‌نژاد (جریان انحرافی) و علی لاریجانی (جریان ایکس یا نفوذی) به عنوان سه راس مثلت علیه علی خامنه‌ای یاد کرده است.
این مقام سپاه هشدار داده چنانچه لاریجانی رئیس مجلس نهم شود مثلث مذکور تکمیل شده و «جام زهر» مذاکره با آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی نوشانده خواهد شد.
در این سخنرانی به صراحت از حمایت سپاه پاسداران از ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم سخن به میان آمده است.
این فایل صوتی یک هفته پس از آنکه علی مطهری از دخالت برخی فرماندهان سپاه در انتخابات مجلس نهم پرده برداشت٬ منتشر شده است.
علی لاریجانی و صادق لاریجانی روسای قوای مقننه و قضائیه نیز به طور تلویحی گفته‌های آقای مطهری را تائید کرده‌اند.
به نظر می‌رسد این فایل صوتی در ادامه تنش‌های پیدا و پنهان میان محافظه‌کاران بر سر ریاست مجلس نهم و در مخالفت با افزایش دخالت‌های سپاه در سیاست منتشر شده باشد.
مهمترین محور‌های این سخنرانی: (بشنوید)
● در مرحله اول انتخابات مجلس نهم٬ پاکستان٬ عربستان و اسرائیل با سازماندهی گروه‌های تروریستی قصد انجام عملیات خرابکارانه در تهران٬ مشهد٬ زاهدان و خوزستان را داشتند.
● برآورد «جریان انحرافی» و «جریان فتنه» از انتخابات مجلس نهم این بود که مشارکت مردم کمتر از ۴۰ درصد خواهد بود و به همین خاطر هم حاضر به شرکت در انتخابات نشدند.
● محمد خاتمی و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان از ترس برخورد نظام٬ ظهر روز ۱۲ اسفند ماه مجبور شدند پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
● اسفندیار رحیم‌مشایی که در راس «جریان انحرافی» قرار دارد٬ مدیریت محمود احمدی‌نژاد را بر عهده دارد.
● «جریان انحرافی» گمان می‌کرد مشارکت مردم در انتخابات پائین خواهد بود و از همین مسئله برای افزایش فشار به رهبری برای قبول مذاکره با آمریکا می‌تواند استفاده کند.
● «جریان انحرافی» در جریان تجمع سال گذشته مقابل سفارت بریتانیا در تهران گروهی را مسئول حمله به این سفارت‌خانه کرده بود که عوامل آن شناسایی شده‌اند.
● گروهی «نفوذی» از داخل به آمریکا و غرب «گرا» داده تا علیه جمهوری اسلامی تحریم‌های مالی و نفتی وضع کنند.
● «فهرست تلفیقی» از نامزد‌های جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری٬ فهرستی خوبی در این دوره از انتخابات است که می‌توان به آنها رای داد.
● هاشمی٬ احمدی‌نژاد و آمریکا خواهان مذاکره هستند و احمدی‌نژاد نیز وارد فاز مذاکره با آمریکا شده است.
● احمدی‌نژاد برای نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی حاضر به شرکت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است.
● اگر مثلث هاشمی٬ احمدی‌نژاد و ایکس (رئیس مجلس) شکل بگیرد٬ فشار بر رهبری برای مذاکراه با آمریکا بیشتر خواهد شد. اگر حداد عادل رئیس مجلس نهم شود٬ این مثلت شکل نخواهد گرفت.
● غلامعلی حداد عادل در زمان ریاست بر مجلس هفتم تعامل خوبی با دولت داشت و ما {سپاه} تعامل مجلس هشتم با دولت را مناسب نمی‌‌دانیم و رهبری نیز همین اعتقاد را دارد.
● «جریان انحرافی» در مرحله اول انتخابات ۹ نفر را وارد مجلس کرد و توانایی تشکیل فراکسیون در این مجلس را  ندارد.
● حمید بقایی و محمدشریف ملک‌زاده پرونده‌های مفصل قضائی دارند که با فشار احمدی‌نژاد پرونده ملک‌زاده به صلاحدید نظام بسته شده است.
● محمود احمدی‌نژاد و محمود هاشمی شاهرودی با صدور حکم مشاوره برای ملک‌زاده «پیمان‌شکنی» کردند.
● ریاست لاریجانی٬ تنش میان دولت و مجلس را افزایش خواهد داد چرا که ادبیات وی در برخورد با دولت خوب نیست.
● «جریان انحرافی» فکر می‌کند سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی نامزد آتی انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و به همین دلیل تلاش می‌کند «زیرآب» وی را بزند.
● محمدرضا باهنر در جبهه متحد اصول‌گرایان و روح‌الله حسینیان در جبهه پایداری مهمترین افرادی بودند که مانع تحقق وحدت میان اصول‌گرایان شدند.






از سوی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه:

دخالت فیزیکی جمهوری اسلامی در سوریه تائید شد

اسماعیل قاآنی٬ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت، کشتار مردم آن چند برابر شده بود.»
آقای قاآنی این مطلب را روز یکشنبه (هفتم خرداد) در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است.
وی گفته است: «تا وقتی در سوریه نبودیم، کشتار‌های مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتار‌های بزرگ در سوریه گرفته شد.»
این فرمانده سپاه افزوده که «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آن‌ها متذکر بوده‌ایم، اما سوریه جفرافیای مقاومت است.»
قاآنی اظهار کرده است: «بیداری اسلامی تنها مربوط به نیروی قدس نمی‌شود، بلکه این نیرو در کنار نیروهای دیگر کار خود را انجام داد و این ادامه خواهد داشت.»
ناآرامی‌ها در سوریه از ۱۵ ماه پیش آغاز شده است که بر اثر آن دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
مقام‌های جمهور اسلامی با آغاز درگیری‌ها در سوریه به صراحت اعلام کرده‌اند از بشار اسد حمایت می‌کنند.
از نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان یکی از نیرو‌های سرکوب کننده اعتراض‌های مردمی درسوریه نام برده می‌شود که زیرنظر مستقیم علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.



برخلاف توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس نهم فعالیت خود را با مقابله آشکار گرو‌‌ه‌های رقیب اصول‌گرا بر سر تعیین رئیس جدید مجلس آغاز کرد. حداد عادل تصریح کرد که همکاری با علی لاریجانی در شرایط فعلی متنفی است.
با آغاز فعالیت مجلس شورای اسلامی نهم در روز یکشنبه (۷ خرداد / ۲۷ مه) رقابت میان جناح‌های مختلف اصول‌گرا وارد دور جدیدی شد.
پیام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که توسط محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر وی، در نخستین جلسه علنی مجلس نهم قرائت شد، اشاره‌ای ‌‌آشکار به این رقابت‌ها و اختلافات درونی داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم
در حالی که پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ و کنار نهادن گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب از نهادهای حکومتی، انتظار می‌رفت که مجلس جدید بازتاب یکد‌ستی و همسویی گروه‌های اصول‌گرا باشد، اما شواهد موجود خلاف آن را نشان می‌دهد.
در پیام خامنه‌ای به مجلس نهم آمده است: «اکنون در طلیعه‌ی مجلس نهم، اصلی‌ترین توصیه‌ی این جانب به نمایندگان محترم آن است که در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسئولیت الهی و ادای وظیفه‌ی سنگین نمایندگی از ملت بیندیشند و انگیزه‌ها و حب و بغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانونگذاری که مهمترین وظیفه‌ی مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته نیز در موضعگیری‌هائی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می دهد، دخالت ندهند. در صدر این همه،‌ قانون قرار دارد.»
رقابتی جدی برای تعیین ریاست مجلس نهم
درست برخلاف همین توصیه رهبر جمهوری اسلامی، جناح‌های اصول‌گرا خواهان به کنار گذاشتن "انگیزه‌های شخصی و گروهی" خود نیستند. حتی یک روز پیش از آغاز کار رسمی مجلس نهم در روز شنبه (۶ خرداد)، دو فراکسیون اصول‌گرا برای تعیین ریاست مجلس، بطور جداگانه تشکیل جلسه دادند.
طرفداران علی لاریجانی تحت فراکسیون "رهروان ولایت" در ساختمان قدیم مجلس نشست داشتند و غلامعلی حداد عادل برای فراکسیون اصول‌گرایان متشکل از "جبهه پایداری و رهپویان" در ساختمان مشروطه بهارستان سخنرانی کرد.

غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم
حداد عادل روز یکشنبه (۷ خرداد) در جمع خبرنگاران پیرامون انتخاب هیات رئیس مجلس خارج از صحن مجلس گفت: «ما تلاش کردیم که به این صورت باشد. اما یک تعداد دوستان ما که فراکسیون جدیدی تشکیل دادند آن روش را نپذیرفتند. بنابراین انتخابات هیات رئیسه به صحن کشیده می شود.»
حداد عادل همکاری با علی لاریجانی و امکان تقسیم وظایف با وی را منتفی دانست و افزود: «آقای لاریجانی که رئیس مجلس (هشتم) و فراکسیون اصولگرایان بود و بهتر است اجازه دهیم مجلس نهم هم از این مرحله بگذرد تا ببینیم اوضاع چطور می‌شود.»
حداد عادل تصریح کرد که وی خواهان تشکیل یک فراکسیون مشترک از اصول‌گرایان بوده و تعیین رئیس مجلس نیز باید در این فراکسیون و پیش از انتخاب هیات رئیسه جدید صورت می‌گرفت. وی ادامه داد : «اما ظاهراً دوستان این روش را نپسندیدند و خودشان یک فراکسیون مانند فراکسیون اصولگرایان تشکیل دادند و می‌خواهند تصمیمات این فراکسیون را به صحن مجلس بیاورند.»
دولت احمدی‌نژاد و نقش مجلس نهم
احمدی‌نژاد نیز به همراه هاشمی رفسنجانی وارد صحن مجلس شد. از جمله دیگر مهمان دعوت شده می‌توان به مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، اشاره کرد. زمانی که احمدی‌نژاد پشت تریبون قرار گرفت، علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبری، صحن مجلس را ترک کرد.

سخنان احمدی‌نژاد نیز خطاب به نمایندگان جدید، با توجه به مشکلاتی که با مجلس هشتم و ریاست آن علی لاریجانی داشت، قابل تعمق است. احمدی‌نژاد گفت: «مبادا فرصت‌ها و قدرتی که ملت به ما به امانت سپرده است برای امور شخصی یا خدای نکرده رقابت‌های گروهی و باندی صرف شود که خسارت دنیا و آخرت است. مبادا فرصت خدمتگزاری به جای خدمت صرف کسب مناصب به ظاهر بزرگتر و جدیدتر شود که این وسوسه شیطان و خسارت دنیا و آخرت است.»
این توصیه در حالی ابراز می‌شود که هیچ جناحی از اصول‌گریان، چه از مسئولان دولتی یا نهاد قانون‌گذاری، از "اتهامات مالی و سود‌جویی‌های اقتصادی" مبرا نیست. احمدی‌نژاد افزود: «عزیزان ۴ سال خیلی زود می‌گذرد مبادا جلوه‌گری و وسوسه یک موقعیت اجتماعی و سیاسی، یک ثروت، یک باغ و ملک، دامن ما را از ماموریت و مسئولیت عظیم پیگیری آرمان‌های انقلاب و شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان و خدمت به ملت منصرف کند که حسرت ابدی را در پی خواهد داشت و ملت بزرگ ما را نخواهد بخشید.»
حداد عادل در تایید سخنان احمدی‌نژاد گفت: «رئیس جمهوری صحبت‌هایی را ارائه دادند که ان‌شاء‌الله مفید خواهد بود.» به نظر می‌رسد که حداد عادل برخلاف لاریجانی مایل به تقابل مستقیم و جدی با دولت احمدی‌نژاد نیست. وی در این‌باره گفت: «در همین ابتدای مجلس نهم نباید بین مجلس و دولت اختلاف ایجاد کرد.»
گرچه به سختی می‌توان تمایل و رای نمایندگان موسوم به "مستقل" را در مجلس نهم پیش‌بینی کرد، اما در جلسه طرفداران لاریجانی حدود ۱۶۰ نماینده و در نشست طرفداران حداد عادل حدود ۸۳ نماینده شرکت داشتند. ناظران سیاسی در ایران بر این باورند که "وزن‌کشی" اولیه نشان می‌دهد که علی لاریجانی از شانس بیشتری برای کسب ریاست مجلس نهم برخوردار است.


در پی دستگیری پیشخدمت مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم به اتهام درز اطلاعات محرمانه به رسانه‌ها، روزنامه‌های ایتالیایی از احتمال دخالت مقام‌های ارشد کلیسا در این رسوایی خبر داده‌اند. واتیکان تاکنون سکوت کرده است.
به گزارش روزنامه‌های ایتالیایی، پس از دستگیری پیشخدمت مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم که به درز اسناد محرمانه واتیکان به رسانه‌ها متهم شده بود، پلیس هم‌اینک مشغول انجام تحقیقات گسترده برای یافتن "همدست یا همدستان احتمالی" است. به نوشته روزنامه "لا استامپا"، مأموران پلیس به دنبال مدارک، همدستان و یا دخالت احتمالی مقام‌های بالاتر واتیکان در پرونده‌ای است که به "واتیلیکس" معروف شده است.

فدریکو لمباردی، سخنگوی واتیکان، روز شنبه (۲۶ مه / ۶ خرداد) خبر دستگیری پائولو گابریله، پیشخدمت ۴۶ ساله‌ی پاپ را تأیید کرد. به گفته‌ی وی، پاپ نسبت به این واقعه "شوکه و غمگین" واکنش نشان داده است و انتظار می‌رود که بررسی این پرونده مدت زیادی طول بکشد. یکی از دوستان متهم که نامش فاش نشده در گفت‌وگو با روزنامه "لا استامپا" احتمال داده است که آقای گابریله از سوی "فرد مهمی" به نگهداری اسناد محرمانه ترغیب شده است.

پاپ نسبت به رسوایی اخیر واتیکان "شوکه و غمگین" واکنش نشان داده است
یکی از دوستان دیگر پیشخدمت مخصوص پاپ نیز به خبرنگار این روزنامه ایتالیایی گفته است که در آخرین ملاقاتش با پائولو گابریله که چند روز پیش از دستگیری وی بوده، او حالتی "پریشان" داشته، زیرا از مدت کوتاهی پیش دریافته بوده که به وی مظنون هستند.
در همین رابطه روزنامه "لا رپوبلیکا"، دیگر روزنامه پرتیراژ ایتالیا، در گزارش خود از مظنون دیگری سخن به میان آورده که به نوشته این روزنامه، زنی متأهل است که پاپ بندیکت شانزدهم را در ماه مارس سال جاری در سفرهایش به مکزیک و کوبا همراهی کرده است.
در ماه‌های اخیر اسناد محرمانه داخلی واتیکان به دفعات در اختیار رسانه‌های ایتالیایی قرار گرفته بودند که بیشتر آنها شامل اتهامات سوءاستفاده مالی کلیسای کاتولیک و نامه‌های خصوصی خطاب به پاپ می‌شدند. روزنامه "کوریه دلا سرا" احتمال دخالت کشیش‌های عالی‌رتبه‌ی واتیکان را در پرونده "واتیلیکس" دور از ذهن ندانسته است.
این روزنامه می‌نویسد، این افراد یا اسناد محرمانه را در اختیار پائولو گابریله قرار داده‌اند و یا او مجری دستوراتی "از بالا" بوده است.

برکناری رئیس بانک واتیکان
پائولو گابریله به عنوان پیشخدمت خصوصی از معدود افرادی بوده که به آپارتمان پاپ راه داشته و به خوبی با نقشه ساختمان و محل اتاق‌های خصوصی آشنا بوده است. او دارای سه فرزند است و هم‌اکنون در یکی از سه سلول زندان پلیس واتیکان به سر می‌‌برد.
رئیس بانک واتیکان پس از برکناری اظهار داشت که "از روی عشق" به پاپ در مورد اتهامات مطرح شده سکوت خواهد کرد رئیس بانک واتیکان پس از برکناری اظهار داشت که "از روی عشق" به پاپ در مورد اتهامات مطرح شده سکوت خواهد کرد
به گفته‌ی سخنگوی واتیکان، از آنجا که متهم در خاک واتیکان زندگی می‌کرده، کاملا بر اساس "اصول قضایی واتیکان" محاکمه خواهد شد.
از آنجا که واتیکان خود دارای زندان نیست، چنانچه اتهامات علیه گابریله در دادگاه به اثبات برسند، به احتمال زیاد وی به ۳۰ سال زندان محکوم خواهد شد که بر طبق توافق میان واتیکان و رم در یکی از زندان‌های ایتالیا دوران محکومیت خود را سپری خواهد کرد.
دستگیری پیشخدمت خصوصی پاپ بندیکت شانزدهم یک روز پس از برکناری اتوره گوتی تدسکی، رئیس بانک واتیکان، رخ داد.

واتیکان در بیانیه‌ای علت این برکناری را "ناکامی وی در انجام وظایف مهم و اصلی علی‌رغم اخطارهای مکرر" اعلام کرد. با این حال شماری از روزنامه‌های ایتالیایی معتقدند، این برکناری با رسوایی تازه واتیکان در ارتباط بوده است.
بانک واتیکان در قرن ۱۹ میلادی تأسیس شد، اما فعالیت خود را در شکل کنونی و تحت نام فعلی (مؤسسه آثار مذهبی) از سال ۱۹۴۲ آغاز کرد.
پرفسور ولفگانگ گرکه، کارشناس امور بانکی و رئیس مرکز مالی بایرن، به دویچه وله می‌گوید: «بانک واتیکان مؤسسه مالی ویژه‌ای است که چندین میلیارد پول و املاک را اداره می‌کند. این بانک را که در بازارهای مالی از طرف واتیکان فعالیت می‌کند، می‌توان احتمالا یکی از ناشفاف‌‌ترین مؤسسات مالی در جهان خواند. واضح است که وقتی مؤسسه‌ای در عمل تا این اندازه شفافیت ندارد، بایستی متوجه باشد که تمامی شایعات ممکن در موردش در بازار بر سر زبان‌ها می‌افتد.»
رئیس بانک واتیکان پس از برکناری اظهار داشت که "از روی عشق" به پاپ در مورد اتهامات مطرح شده، از جمله پولشویی و نفوذ و دخالت در امور سیاسی، سکوت خواهد کرد، زیرا در غیر این صورت "سخنان بدی" را بر زبان خواهد آورد.



شورشیان طوارق و اسلام‌گرایان در مالی اعلام کردند که با امضای توافقنامه‌ای کشوری مستقل به نام "جمهوری اسلامی آزاواد" ایجاد کره‌اند. به گفته آنان در این کشور نوپا از این پس اسلام، دین رسمی و قرآن، منبع قوانین خواهد بود.
شورشیان قوم "طوارق" اعلام کردند که با گروه اسلام‌گرای "انصار دین" بر سر ایجاد کشوری جدید در شمال مالی به توافق رسیده‌اند. جنبش "انصار دین" و "جنبش آزادیبخش ملی آزاواد" (MNLA) در روز شنبه (۲۶ مه/۶ خرداد) در شهر "گائو" تایید کردند که دست به تشکیل "شورای موقت حکومت اسلامی آزاواد" زده‌اند. به همین منظور نیز توافقنامه‌ای میان این دو گروه به امضا رسیده است.
یکی از فرماندهان نظامی شورشیان طوارق به خبرگزاری‌های خارجی گفت: «جمهوری اسلامی آزاواد، هم اکنون یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت است.» در بیانیه‌ای که این دو گروه منتشر کرده‌اند، آمده است: «اسلام به عنوان دین رسمی و قرآن به عنوان منبع قانون‌گزاری پذیرفته شده است.»

گفته می‌شود که "جنبش آزادیبخش ملی آزاواد" نخست مخالف قبول این موارد بوده، اما سرانجام با "جنبش انصار دین" بر سر این موضوعات کلیدی به توافق رسیده است.
شورشیان طوارق می‌گویند که مذاکرات میان دو طرف در شهر "گائو" صورت گرفته است. این شهر در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی همراه با دو شهر استراتژیک "کیدال" و "تیمبوکتو" به تصرف شورشیان در آمد.
منطقه‌ای که شورشیان آن را "آزاواد" می‌نامند از مرز مشترک کشور مالی با الجزایر و نیجر شروع شده و تا رود نیجر در مناطق مرکزی مالی ادامه دارد. تاسیس کشور جدید در ماه آوریل پس از پیروزی‌های تعیین‌کننده شورشیان علیه نیروهای مرکزی اعلام شد. اتحادیه آفریقا در آن زمان اعلام کرد که ایجاد کشور جدید در شمال مالی را به رسمیت نمی‌شناسد.
ارتباط با شبکه تروریستی القاعده
تظاهرات مخالفان پس از کودتا در پایتخت مالی آوارگانی که از شهر "گائو" گریخته‌اند، تایید می‌کنند که در مناطق تحت تصرف شورشیان "قوانین اسلام و شریعت" برقرار شده است. این تغییرات پیش از همه در پوشش زنان به چشم می‌‌خورد. شاهدان عینی می‌گویند در این مناطق زنان مجبور به رعایت "حجاب اسلامی" شده‌اند.

یکی از آوارگان که به کشور نیجر گریخته، در این باره اظهار داشته است: «تمامی کلوب‌ها و بارها در این مناطق تخریب شده‌اند.» تخمین زده می‌شود که تا کنون حدود ۳۰۰ هزار شهروند مالی از مناطق تحت تصرف شورشیان گریخته‌اند.
جدایی‌خواهان "جنبش انصار دین" متهم هستند که با شبکه تروریستی القاعده همکاری می‌کنند. پیشتر ارتباطاتی میان شاخه‌ی القاعده در کشورهای مسلمان غرب آفریقا (مغرب اسلامی) و جنبش انصار دین گزارش شده بود.
جنبش انصار دین پس از کودتای نظامی در مالی در ۲۲ مارس امسال از شورشیان طوارق پشتیبانی کرد و در تصرف مناطق شمالی مالی به آنان یاری رساند.
کشور مالی با بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت در بحران عمیق سیاسی و اقتصادی به سر می‌برد. این وضعیت پس از کودتای مارس در "باماکو"، پایتخت مالی تشدید شد.
"‌آمادو تومانی توره"، رئیس جمهوری مالی پس از کودتا از مقام خود بر کنار شد و نظامیان وی را متهم کردند که در "مبارزه علیه شورشیان و اسلام‌گرایان در شمال کشور" توانایی کافی از خود نشان نداده است. اما درست بر خلاف گفته‌های کودتاچیان پس از خلع رئیس‌جمهور مالی، شورشیان توانستند مناطق شمالی را به تصرف خود در آورند.



در پی کشتار حوله شورای ملی سوریه اعلام کرد در صورت خودداری جامعه جهانی از مداخله نظامی در این کشور جنگی داخلی در انتظار سوریه خواهد بود. آمریکا در صدد جلب حمایت روسیه برای برکناری اسد از قدرت است.
برهان غلیون، یکی از رهبران شورای ملی سوریه خواستار مداخله نیروهای نظامی بین‌المللی در این کشور شد. غلیون که به تازگی از ریاست این شورا کنار گذاشته شده، تصریح کرد که در صورت خودداری جامعه‌بین‌المللی وی «از تمامی مردم سوریه خواهد خواست که به جنگ آزادیبخش روی آورند.»
غلیون در استانبول تاکید کرد که جامعه بین‌المللی بر اساس پیمان‌های خود موظف است که "از به خطر افتادن صلح" جلوگیری کند. غلیون با اشاره به کشتار حوله گفت: «من به مردم غرورآفرین سوریه و ارتش آزاد می‌گویم که خود را آماده چنین نبردی کنند.»
صلح‌بانان سازمان ملل کشتار ۹۲غیرنظامی از جمله ۳۲ کودک توسط ارتش سوریه در شهر حوله در استان حمص را تایید کرده‌اند. این کشتار سبب خشم و انزجار جامعه بین‌المللی شده است.

انزار جامعه جهانی از کشتار حوله

نشست فوق‌العاده شورای امینت و مخالفت روسیه با محکومیت رژیم اسد
به گفته‌های دیپلمات‌های غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز یکشنبه ( ۲۷ مه، در ساعت هشت نیم به وقت اروپای مرکزی) نشستی را پیرامون بحران سوریه برگزار خواهد کرد. موضوع اصلی جلسه فوق‌العاده شورای امنیت بحث درباره کشتار شهر حوله در استان حمص خواهد بود.
آخرین خبرها حاکی از آن است که روسیه مخالفت صدور قطعنامه علیه دولت سوریه است. اما مقامات روسی موافقت خود را برای برگزاری نشست درباره کشتار حوله اعلام کرده‌اند. پیش‌نویس قطعنامه برای محکومیت رژیم اسد از سوی بریتانیا و فرانسه به شورای امنیت ارائه شده است. اما روسیه همچون دو نشست پیشین مانع از محکوم کردن خشونت دولتی در سوریه است.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پی کشتار حوله بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست که از غیرنظامیان حفاظت کنند. به گفته کمیته صلیب سرخ در ژنو «میزان کشته‌شدگان در این حمله تکان‌دهنده است.» صلیب سرخ مصرانه از نیروهای مسلح دو طرف خواسته است که «میان مردم بی‌دفاع و جنگ‌جویان مسلح تفاوت قائل شوند.»

ارتش آزاد سوریه در پی انتقام است
از سوی دیگر ابوابراهیم یکی از فرماندهان "ارتش آزاد سوریه" گفت که از همان ابتدا به طرح صلح عنان اعتماد نداشته است، «اما کشتار حوله نشان می‌دهد که رژیم اسد از برنامه صلح تنها برای وقت‌کشی استفاده کرده و از آغاز در پی صلح نبوده است.»
مخالفان اسد و ارتش آزاد سوریه اعلام کردند که پس از کشتار حوله برنامه صلح عنان از اعتبار افتاده و عملاَ "مرده" است.
یکی از اعضای ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «انتقام این کشتار از رژیم اسد گرفته می‌شود.» وی تاکید کرد که «دوران دعوت به صبر و تحمل جنایات رژیم اسد سپری شده است.»
یکی از مهمترین پیشنهادهای برنامه‌ی ۶ ماده‌ای کوفی عنان برقراری آتش‌بس در سوریه برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز در این کشور بود. اپوزیسیون سوریه مدعی است که آتش‌بس تا کنون بارها از سوی حکومت اسد نقض شده است. به گفته مخالفان از آغاز اعتراضات تا کنون حدود ۱۶ هزار نفر در سوریه توسط رژیم اسد کشته شده‌اند.

اوباما در انتظار پشتیبانی پوتین

باراک اوباما (چپ) و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همچنان در پی یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه است. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی و به نقل از منابع کاخ سفید، اوباما امیدوار است که به کمک مسکو بشار اسد را وادار به کناره‌گیری از قدرت کند.
الگوی پیشنهادی برای تحقق این طرح، کشور یمن است. انتقال قدرت از علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن به جانشین وی با هزینه نسبتاَ کمتری در این کشور میسر شد.
منابع دولتی آمریکا اعلام کردند که اوباما قصد دارد که در دیدار دوجانبه با پوتین در ماه آینده بار دیگر با وی پیرامون این پیشنهاد رایزنی کند. در مقابل اتحادیه اروپا از جامعه جهانی خواست که هر چه زودتر "گام‌هایی موثر علیه رژیم اسد بردارد."
روزنامه نیویورک تایمز، روز یک‌شنبه (۲۷ مه) ضمن تایید این خبر نوشت که ظاهراَ روسیه در حال حاضر حتی سرنوشتی مشابه حسنی مبارک را نیز برای بشار اسد نمی‌پذیرد.

سوریه از ورود معاون عنان به این کشور جلوگیری کرد
دولت سوریه از سفر ناصر القدوه، معاون کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به این کشور جلوگیری کرد.

مسئولان دولتی سوریه اعلام کردند که مخالفت علیه شخص ناصر القدوه، مسئول پیشین سیاست خارجی حکومت خودگردان فلسطینی و خواهرزاده یاسر عرفات، نبوده و تنها به دلیل مسئولیت‌های وی در اتحادیه عرب است.
دولت سوریه اتحادیه عرب را "ابزاری در دست کشورهای غربی" می‌خواند. پس از برقراری تحریم‌ها علیه رژیم اسد از سوی اتحادیه عرب، مناسبات دمشق و این اتحادیه به تیرگی گرایید. اتحادیه عرب در ماه‌های گذشته عضویت سوریه در این اتحادیه به حالت تعلیق در آورد. القدوه قرار بود که در روز دوشنبه (۸ خرداد) وارد دمشق شود.

اعتراف جانشین فرمانده سپاه قدس به حضور در سوریه
از سوی دیگر اسماعیل قا‌آنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، حضور نیروی‌های ایرانی در سوریه را تایید کرد و گفت: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت‌، کشتار مردم آن چند برابر شده بود.»
وی تصریح کرد که «تا وقتی در سوریه نبودیم، کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیرفیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
این گزارش پس از مدتی از خروجی خبرگزاری ایسنا حذف شد، اما برخی شبکه‌های خبری در داخل نظیر "بازتاب امروز" و سایت‌های خارجی همچون "العربیه" بخش‌هایی از این گزارش را منتشر کرده‌اند.
سردار قاآنی در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آن متذکر بوده‌ایم، اما سوریه جغرافیای مقاومت است و علت فشارهای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که دیدند تصرف آن امکان‌پذیر نیست.»
کشورهای عربی و غربی پیشتر جمهوری اسلامی را متهم کرده بودند که در حوادث سوریه از رژیم اسد حمایت می‌کند و با ارسال تجهیزات و افراد در "سرکوب معترضان" نقشی مستقیم دارد. ترکیه نیز تا کنون بارها ارسال محموله‌های اسلحه از ایران به سوریه را کشف و متوقف کرده است. سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.




تاجزاده: زمام کشور به دست چکمه پوشان است

مصطفی تاجزاده، عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در یادداشتی، با اشاره به اظهارات علی مطهری، گفته است که فرماندهان سپاه در همه عرصه‌های کشور دخالت می‌کنند و مجلس نیز تحت نفوذ همین فرماندهان است.
مصطفی تاجزاده که در زندان اوین به سر می‌برد، با اشاره به اظهارات علی مطهری درباره «دخالت سپاه» در انتخابات می‌گوید که سپاه از این نماینده مجلس شکایت نمی‌کند چون باز شدن این مسئله به صلاحشان نیست.
علی مطهری به تازگی در آخرین نطق انتخاباتی خود در مجلس هشتم به انتقاد از دخالت سپاه در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی پرداخت که با واکنش سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح و بسیاری دیگر از مخالفانش روبرو شد.
تاجزاده که یکی از شاکیان قرارگاه ثارالله است در یادداشتی که در سایت کلمه روز یکشنبه انتشار یافته می‌نویسد: «از زمانی که شنیدیم در جلسات خصوصی از روحانیون و سیاستمداران در اداره کشور اظهار ناامیدی می‌شود، روشن شد که به زودی چکمه پوشان در همه عرصه‌ها، به ویژه در سیاست ورزی فعال خواهند شد و احزاب منتقد و منفعل منحل می‌شوند تا حزب پادگانی جایگزین آن گردد؛ بسیج به حزب سراسری تبدیل و بسیج دانشجویی عملا تنها تشکل دانشجویی خواهد شد و انجمن‌های دانشجویی منتقد یکی پس از دیگری تعطیل خواهند گشت.»
تاجزاده تاکید می‌کند در این شرایط است که «فرماندهان نظامی در انتخابات فعال می‌شوند و نظارت استصوابی به نظارت استصوابی- نظامی بدل خواهد شود» تا به گفته او «در ‌‌نهایت هم چون عصر استبداد، حکومت و جامعه، تک صدا و سیاست ورزی یک نفره شود.»
به عقیده معاون سیاسی سابق وزارت کشور، در شرایط کنونی فرماندهان نظامی، «به نام ولایت، در اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و آموزش و ورزش و سیاست حرف اول را می‌زنند.»
مصطفی تاجزاده در ادامه ایران و ترکیه را با هم مقایسه می‌کند که به عقیده او ترکیه در حال رفتن به سوی جامعه باز است اما جامعه ایرانی مسیری معکوس را در پیش گرفته است.
وی می‌نویسد: «ما مانده‌ایم که این ننگ را کجا ببریم: در حالی که رژیمی که توسط مصطفی کمال پاشا، یک افسر نظامی در ترکیه، تاسیس شد، جهت گیری حرکتش از نظامی‌گری به سوی مدنیت و دموکراسی است و نظامیان در آن کشور به پادگان بازگشته‌اند، جمهوری اسلامی ایران به رهبری یک روحانی، به طرف نظامی‌گری و مقابله با حقوق اساسی ایرانیان و فراموشی کامل دو فصل سوم و پنجم قانون اساسی در حرکت است.»
تاجزاده با اشاره به شکایت وی و شش نفر دیگر از شخصیت‌های اصلاح طلب، از فرماندهان قرارگاه ثارالله که پس از سخنرانی «سردار مشفق» صورت گرفت، تاکید می‌کند که سپاه پیگیر اظهارات مطهری نمی‌شود چراکه نمی‌خواهد این مسئله باز شود.
تاجزاده در پایان می‌نویسد: «مادام که انتخابات گروگان فرماندهان سپاه است، اهمیت درازمدت و پیشرفت همه جانبه کشور و رشد اخلاق و معنویت سرابی بیش نخواهد بود. راه نجات کشور آزاد شدن انتخابات و برچیده شدن نظارت استصوابی-نظامی است چرا که شعار انقلاب "میزان رأی ملت است" بوده نه اینکه "میزان رای یک نفر" باشد.»
علی مطهری، که اظهاراتش یادآور  شکایت هفت شخصیت اصلاح طلب از فرماندهان قرارگاه ثارالله است، روز شنبه هم با سایت تابناک مصاحبه‌ای کرد و در توضیح نطق هفت دقیقه‌ای خود در مجلس گفت که منظور وی همه سپاه نبوده است.
نماینده تهران همچنین گفت که در یادداشت اولیه‌ای که تهیه کرده بود قصد داشت در مجلس از نماینده ولی فقیه و فرمانده سپاه عزیز جعفری بخواهد جلوی برخی از سپاهی‌ها را بگیرد. این مطلب به فاصله اندکی از خروجی سایت تابناک حذف شد.
آنگونه که «سردار مشفق» پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود، سپاه و نهادهای امنیتی، برای اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات کیفرخواست نیز آماده کرده بودند.
«سردار مشفق» تصریح کرده بود که اصلاح‌طلبان سال‌ها زیر نظر نهادهای امنیتی بوده‌اند؛ وی همچنین گفته بود که شخص آیت‌ الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از گزارش‌هایی که نهادهای امنیتی تهیه می‌کرده‌اند اطلاع داشته است.
محسن امین‌زاده، مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی از  فرماندهان قرارگاه ثارالله با استناد به سخنان «سردار مشفق»، آن را دلیلی برای تغییر نتیجه انتخابات از سوی نهادهای نظامی و امنیتی دانسته و از آن به عنوان «کودتا» یاد کرده‌اند.



جانشين فرمانده نيروی قدس دخالت سپاه در حوادث سوريه را تاييد کرد

جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران در گفت و گو با يک خبرگزاری ايرانی تاييد کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده اند ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.
اسماعيل قاآنی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ايسنا با اشاره به «حضور موثر نيروی قدس سپاه پاسداران در سوريه» گفت: «تا وقتی که در سوريه نبوديم کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غير فيزيکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»
سردار پاسدار قاآنی تصريح کرد: «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوريه دارد و ما برای رفع آنها متذکر بوده ايم، اما سوريه جغرافيای مقاومت است و علت فشارهای آمريکا و اسرائيل به اين دليل است که ديدند تصرف آن امکان پذير نيست.»
لحظاتی پس از انتشار اين گفت و گوی اختصاصی، لينک آن در سايت خبرگزاری ايسنا از دسترس خارج شد. با اين حال ديگر سايت های ايرانی اصل اين خبر را انتشار داده اند.
اين نخستين بار است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی درباره دخالت نيروهای نظامی ايران در سرکوب مردم سوريه را تاييد می کند. تا پيش از اين مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد می کردند و کشتار مردم سوريه را به مخالفان و نيروهای القاعده نسبت می دادند.
نا آرامی های سوريه و اعتراض ها به رژيم بشار اسد که بيش از يکسال است ادامه دارد  دستکم ده هزار کشته بر جای گذاشته است.
ايالات متحده آمريکا در ماه های گذشته بارها سپاه پاسداران ايران بويژه شاخه برون مرزی آن، نيروی قدس، را متهم کرده بود که علاوه بر دخالت مستقيم در سرکوب های سوريه، «تجهيزات الکترونيک بسياری» را با هدف مقابله کاراتر نيروهای امنيتی سوريه بر صد مخالفان در اختيار دمشق قرار داده است.
روزنامه واشينگتن پست اسفندماه گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی آمريکا گزارش داد که دخالت نيروهای سپاه پاسداران ايران برای سرکوب ناآرامی‌های سوريه و از بين بردن کانون‌های مقاومت عليه نيروهای نظامی تحت فرمان بشار اسد، «بسيار گسترده» است.
به نوشته اين روزنامه، در کنار فرماندهان سپاه که با حضور در سوريه به اين کشور مشورت می‌دهند، اسلحه، مهمات و همچنين پول نقد زيادی از سوی ايران در اختيار سوريه قرار گرفته است.
اين روزنامه افزوده بود که در تابستان سال ۱۳۹۰ دستکم پنج ميليارد دلار با «فرمان آيت‌الله خامنه‌ای» به سوريه داده شد.
در ماه های اخیر گزارش های مختلفی درباره دیدارهای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، از سوریه منتشر شده است که هدف از آن اعلام حمایت از رژیم بشار اسد و هماهنگی میان نیروهای امنیتی سوریه برای برخورد با مخالفان حکومت عنوان شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا قاسم سلیمانی و محسن چیذری، یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس را به دلیل دخالت در سرکوب مردم سوریه در فهرست تحریم خود قرار داده است.
مقام های جمهوری اسلامی در يکسال گذشته نا آرامی های سوريه را بخشی از «توطئه آمريکايی- صهيونيستی» برای ساقط کردن حکومت بشار اسد و شکست خط جبهه مقاومت عليه اسرائيل توصيف کرده اند.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، در ديدار دهم فروردين ماه خود با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، گفت که «ايران قوياً با هر طرحی که آمريکايی‌ها در ارتباط با مسايل سوريه مبدع آن باشند مخالف است.»
وی تاکيد کرده بود که «ايران از سوريه به دليل حمايت از خط مقاومت در برابر رژيم صهيونيستی دفاع خواهد کرد.»
روز سی ام دی ماه نيز علی اکبر ولايتی، مشاور آيت الله خامنه ای در ديدار شماری از سفيران خارجی در تهران گفت: «ما در جمهوری اسلامی ايران اعتقاد داريم که توطئه ای بين المللی عليه سوريه وجود دارد. سوريه خط قرمز ماست و ما به کسی از طرف های منطقه ای و بين المللی اجازه نمی دهيم که با هدف براندازی نظام آن، در آن دخالت کنند.»
حوادث سوريه در دو روز اخير و به دنبال کشتار ۹۲ نفر از مردم شهر حوله وارد مرحله تازه ای شده است. اين کشتار که به گفته رييس ناظران سازمان ملل از سوی نيروهای دولت بشار اسد صورت گرفته است با محکوميت شديد بين المللی روبرو شده است.




افزایش مناسبات امنیتی چین و اسرائیل؛ مخالفان: ایران و آمریکا

در پی سفر روزهای گذشته ژنرال بنی گانتس رییس ستاد کل ارتش اسرائیل به چین، دو کشور از همکاری‌های امنیتی کم سابقه‌ای میان خود خبر داده‌اند.
ژنرال گانتس در هفته‌ای که گذشت، بنا به دعوت همتای چینی خود به این کشور مهم آسیای دور رفته بود. رئیس ستاد کل ارتش چین در تابستان سال گذشته از اسرائیل دیدار کرده بود.
روز دوشنبه گذشته ژنرال چن بینگده رئیس ستاد نیروهای مسلح چین و همتای اسرائیلی وی ژنرال اشکنازی در یک نشست مشترک در پکن همکاری‌های مشترک و تحکیم مناسبات امنیتی را مورد تأکید قرار دادند.
یک بیانیه ارتش اسرائیل نیز می‌گوید که دوره‌های مشترک آموزشی میان نیروهای مسلح دو کشور برقرار خواهد شد – هرچند که این بیانیه در باره جزییات این همکاری‌ها توضیحی نمی‌دهد.
اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار شده است که اسرائیل در آموزش شماری از نیروهای امنیتی و واحدهای ویژه پلیس چین که مأمور برخورد با ناآرامی‌های داخلی در این کشور پهناور هستند، مشارکت کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، چین به این نوع آموزش‌های ویژه مقابله، بویژه پس از بحران‌های سال‌های اخیر در منطقه مسلمان نشین اویغور و نیز در ماجرای پردامنه منطقه تبت، احساس نیاز کرده بود.
مخالفان حکومت چین و نهادهای مدافع حقوق بشر مردم چین بویژه در ارتباط با مناطقی در آن کشور که زیر سرکوب دایم نیروهای حکومت حاکم بر کشور خود هستند، نگران هستند که آموزش‌های امنیتی اسرائیل برای آن دسته از نیروهای امنیتی چینی باشد که در سرکوب‌گری‌ها دخیل هستند و از جمله در سال ۲۰۰۸  اعتراض های تبتی‌های جدایی طلبِ حامی دالایی لاما رهبر تبعیدی تبتی را سرکوب کرده بودند اما سفارت چین در اسرائیل در برابر این نگرانی‌ها سکوت کرده است.
این نوع همکاری‌های امنیتی و نیز تقویت مناسبات نظامی میان ارتش‌ها و رفت و آمدهای سران و بلندپایگان نظامی میان چین و اسرائیل در ۶۴ سال موجودیت اسرائیل سابقه نداشته است؛ بویژه آنکه چین همواره در کنار کشورهای عرب و نیروهای فلسطینیِ مخالف اسرائیل قرار داشت.
اسرائیل و چین امسال بیستمین سال برقراری مناسبات رسمی خود را یادآوری می‌کنند و قرار است که در هفته‌های آینده نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای یک دیدار رسمی راهی چین شود.
اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز در ماههای گذشته به چین سفر رسمی کرده بود.
در سالهای اخیر از یکسو چین با قراردادهای نظامی و همکاری‌های امنیتی میان اسرائیل با تایوان به سختی مخالفت می‌کرد و از سوی دیگر، آمریکا نیز با فروش تجهیزات پیشرفته نظامی ساخت اسرائیل به ارتش چین بشدت مخالف بود و از جمله در سال ۲۰۰۰ آمریکا مانع از فروش رادارهای مدرن نظامی اسرائیل به چین شد.
از آن زمان به بعد نیز آمریکا مانع از یک سلسله قراردادهای نظامی میان اسرائیل با چین شده است و از جمله در سال ۲۰۰۵ که اسرائیل در آستانه فروش پهپادهای مدرن (پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور) به ارتش چین بود، باز با مخالفت و حتی تهدید از سوی آمریکا روبرو شد و ناچار به لغو معامله گردید و بابت آن، به چین نیز غرامت پرداخت.
سفر رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به چین در حالی انجام شد که چین با حفظ مناسبات گسترده با جمهوری اسلامی ایران، از مخالفان گسترش تحریم‌ها علیه ایران است؛ در حالی که اسرائیل بر لزوم برقراری تحریم‌های فلج کننده‌تر علیه ایران تأکید دارد.
چین به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت در مذاکرات دو روزه این هفته در بغداد بر سر پرونده هسته‌ای ایران مشارکت داشت؛ مذاکراتی که نتیجه‌ای از آن حاصل نشد اما مقرر گردید که دور دیگری از گفت‌و‌گوهای ایران با گروه ۱+۵، از جمله با شرکت هیئت چینی، سه هفته دیگر در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شود.
یک دیپلمات اسرائیلی به آسوشیتدپرس گفته است که نظر به مناسبات گسترده چین با ایران و نفوذ چین بر ایران، اسرائیل انتظار دارد که چین گامهای مشخص تری در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بردارد و اسرائیل به چین یادآور می‌شود که اگر معضل هسته‌ای ایران حل نشود، ثبات همه خاورمیانه (که برای چین اهمیت بسیاری دارد) مختل خواهد شد».
چین سومین خریدار محصولات و فن آوری‌های اسرائیل، پس از آمریکا و اتحادیه اروپاست؛ در سال ۲۰۱۱ اسرائیل هشت میلیارد دلار صادرات به چین داشت که عمدتاً فن آوری‌های پیشرفته از جمله در امر دامداری و کشاورزی مدرنیزه، آبیاری قطره‌ای و غیره بود؛ این میزان بیست درصد افزون‌تر از سال پیش از آن بود.
برای همین است که بسیاری از دانشجویان و بازرگانان جوان اسرائیلی به سرعت در حال آموختن زبان چینی و آشنایی با فرهنگ چین هستند تا بتوانند با گسترش صادرات و خدمات به چین، درآمدی چشمگیر کسب کنند.




گفته می‌شود اشعار جبران خلیل جبران از پرفروشترین کتاب‌های جهانند. زندگی او الهامبخش نمایشی شده که هم اکنون در بریتانیا روی صحنه است. اما خیلی از منتقدان رغبتی به کارهای او ندارند. پس پیامبرش چه طور چنین اثری بر نسل‌های پیاپی کتابخوانان گذاشته است؟
پیامبر پس از اولین انتشارش در سال ۱۹۲۳ همه ساله باز به زیر چاپ رفته است. این اثر ماندگار و کلاسیک به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و یکی از پایه‌های ثابت فهرست پرفروش‌های دنیا است. تصور بر این است که ده‌ها میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.
اگرچه این کتاب عملا در فضای آکادمیک ادبیات غرب نادیده گرفته شده، اما سطوری از آن الهامبخش ترانه‌ها و سخنرانی‌ها بوده و در سراسر جهان در عزا و عروسی خوانده شده‌اند.
دکتر محمد صلاح عمری، مدرس ادبیات عرب در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: "این کتاب به کار لحظات مهمی می‌آید، مثل هدیه‌ای به محبوب، یا برای تولد، یا در سوگواری. برای همین است که تا این حد گسترده شده و حتی سینه به سینه نقل می‌شود".
گروه بیتلز، جان اف کندی و ایندیرا گاندی از جمله کسانی هستند که تحت تاثیر این کتاب قرار دارند.
کشیش لوری سو، که صدها مراسم عروسی را با خواندن قطعاتی از پیامبر برگزار کرده است، می‌گوید: "این کتاب برای مراحل مختلف زندگی مردم حرف‌هایی دارد، این کیفیت جادویی را دارد که هر چه بیشتر می‌خوانیدش، بیشتر به کلامش پی می‌برید".
"اما اثری از تعصب مذهبی در آن نیست، به کار هر کسی می‌آید، فارغ از این که یهودی باشد، مسیحی، یا مسلمان".
این کتاب شامل ۲۶ شعر منثور است، اندرزهایی که مردی خردمند به نام المصطفی می‌خواند.
او پس از ۱۲ سال زندگی در تبعید در جزیره‌ای خیالی برای بازگشت به میهنش منتظر یک کشتی است که مردم جزیره از او می‌خواهند حکمتش را با آنان در میان بگذارد و از سوال‌های بزرگ زندگی بگوید: مانند عشق، خانواده، کار و مرگ.
محبوبیت این کتاب در دهه ۱۹۳۰ و دوباره در دهه ۱۹۶۰ اوج گرفت، وقتی به کتاب مقدس فرهنگ بدیل بدل شد.

پیامبر

در باب ازدواج: عشق بورزید، اما از عشق بند مسازید. بگذارید دریایی مواج باشد میان کرانه‌های روحتان. جام یکدیگر را لبریز کنید، اما از یک جام منوشید.
در باب فرزندان: فرزندانتان فرزندان شما نیستند، آنان دختران و پسران اشتیاق زندگی به خود هستند.
در باب زیبایی: زیبایی ابدیتی است که در آینه به خویش چشم دوخته است. اما ابدیت تویی و آینه هم تویی.
پروفسور خوان کول، متخصص تاریخ خاورمیانه در دانشگاه میشیگان و مترجم چندین اثر جبران از زبان عربی، می‌گوید: "بسیاری از کلیسا روی گرداندند و به جبران دل بستند".
"او معنویتی جهان‌شمول و بی‌تعصب پیش کشیده است که در تقابل با مذاهب خشک قرار دارد. و فهمش از معنویت اخلاق‌گرا نیست. در واقع از مردم می‌خواهد که دیگران را قضاوت نکنند".
به رغم محبوبیت بی حد و حصر این اثر، شاید هم اصلا به همین دلیل، بسیاری از منتقدان در غرب آن را به باد انتقاد گرفتند که خام‎‌دستانه و ساده‌لوحانه است.
کول می‌گوید: "او را در آستان ادبیات انگلیسی راه ندادند. با وجود این که کارهای عمده‌اش پس از ۱۹۱۸ به زبان انگلیسی بودند و اشعارش یکی از پرفروشترین‌ کتاب‌ها در تاریخ آمریکا محسوب‌ می‌شوند، اساتید ادبیات انگلیسی او را عوامانه شمردند".
"استادان غربی او را با تحقیر، و رک بگویم: مثل یک 'کله‌پوک' می‌نگریستند چون برای مردم جاذبه داشت. فکر می‌کنم در غرب او را درست نفهمیده‌اند. او قطعا کله‌پوک نیست. در واقع نوشته‌های او به عربی قالب خیلی ظریف و پیچیده‌ای دارند".
"شکی نیست که او شایسته جایگاهی کانونی در ادبیات انگلیسی است. این غریب است که ادبیات انگلیسی تدریس کنی و یک پدیده ادبی را نادیده بگیری".
جبران علاوه بر ادیب، نقاش هم بود و در ۱۹۰۸ در مکتب سمبولیست پاریس آموزش دیده بود. او با نخبگان و روشنفکران دوران خود می‌جوشید، کسانی چون کارل یونگ، ویلیام باتلر ییتس و آگوست رودن که چهره همه‌شان را هم به تصویر کشیده بود.
سمبولیست‌هایی چون رودن و ویلیام بلیک، که الهامبخش جبران نیز بودند، شور و عشق را برتر از واقعیت می‌نهادند و دوره جنبششان تا ۱۹۲۰ و برآمدن مدرنیست‌هایی چون تی‌اس الیوت و ازرا پاوند سپری شده بود.
او بیش از ۷۰۰ اثر نقاشی کشیده است اما از آنجا که اغلب آنها را به کشورش، لبنان، بازگردانده‌اند این آثار در غرب نادیده گرفته شده‌اند.
پروفسور سهیل بشروئی، صاحب کرسی خلیل جبران برای صلح و ارزش‌ها در دانشگاه مریلند جبران را با رمانتیک‌های انگلیسی چون شلی و بلیک مقایسه می‌کند و می‌گوید بلیک هم مانند جبران در دوران خود چندان به چشم نیامده بود: "به او می‌گقتند 'بلیک دیوانه'. ولی حالا او یکی از بزرگترین چهره‌های ادبیات انگلیسی است. این که منتقدان یک شاعر را جدی نگیرند دلیلی برای بی‌ارزش بودن کارش نیست".
او در زادگاهش، لبنان، هنوز چونان یک قهرمان ادبی گرامی داشته می‌شود.
سبک او، که از اسلوب کلاسیک گسسته بود، پرچمدار جنبشی رمانتیک در ادبیات عرب شد.
پروفسور سهیل بشروئی می‌گوید: "داریم از یک نوزایی در ادبیات مدرن عرب حرف می‌زنیم و نوشته‌های جبران شالوده این رنسانس است".
جبران را در جهان عرب به چشم یک شورشی می‌نگرند، هم از بعد ادبی و هم سیاسی. او در ۱۲ سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرد ولی سه سال بعد برای تحصیل به لبنان بازگشت، جایی که شاهد بی‌عدالتی و رنج دهقانان تحت حکومت عثمانیان بود.
بشروئی می‌گوید: "او مسیحی بود اما می‌دید کارهایی به نام مسیحیت انجام می‌شوند که نمی‌توانست آنها را بپذیرد".
جبران در نوشته‌هایش ضد ستم بر زنان و علیه ظلم‌های کلیسا می‌خروشید و خواهان رهایی از دست عثمانیان نیز بود.
خوان کول می‌گوید: "کار او انقلابی بود و اعتراض‌هایی را در جهان عرب برانگیخت. به همین دلیل او در ادبیات عرب به عنوان نویسنده‌ای مبتکر شناخته می‌شود، کمابیش شبیه جایگاهی که ویلیام باتلر ییتس در غرب دارد".
رهبران سیاسی افکار او را برای نسل جوان زهرآگین می‌دانستند و نسخه‌های یکی از آثارش به نام "روح سرکش" پس از انتشار در بازارچه بیروت به آتش کشیده شد.
جبران تا ۱۹۳۰ به چهره‌ای برجسته و کاریزماتیک در میان لبنانی‌ها و در محافل ادبی نیویورک بدل شده بود.
اما موفقیت نوشته‌های او به انگلیسی بیشتر مرهون زنی به نام مری هسکل، مدیر یک مدرسه، بود که حامی، مونس و همچنین ویراستار جبران شد.
هسکل تا انتشار پیامبر در ۱۹۲۳ به جبران کمک مالی می‌داد.
دوستی آنها به ماجرایی عاشقانه بدل شد. اگرچه جبران دو بار از هسکل خواستگاری کرد، آنان ازدواج نکردند.
به گفته جین جبران، همسر پسرعموی خلیل جبران و نویسنده زندگینامه او، خانواده محافظه‌کار هسکل نمی‌توانستند در آن دوران زیر بار ازدواج دخترشان با یک مهاجر بروند.
جین جبران و همسرش پروایی از نوشتن از ابعاد کمتر دلپذیر شخصیت جبران نداشته‌اند. آنان تصدیق می‌کنند او به دنبال این بود که برای خودش شهرت دست و پا کند.
او حتی افسانه‌هایی درباره خودش ساخت و ادعای تباری اصیل می‌کرد.
اما جین جبران می‌گوید او هیچ گاه ادعای قدیس بودن یا پیامبری نکرد. "به عنوان مهاجری فقیر اما مغرور در میان روشنفکران بوستون، او نمی‌خواست دیگران از بالا به او نگاه کنند. او انسانی شکننده بود و بر ضعف‌های خود آگاهی داشت".
اما مسلما برای انگلیسی‌زبانانی که جبران را می‌خوانند هیچ یک از اینها مهم نیست.
دکتر محمد صلاح عمری می‌گوید: "من نمی‌دانم چند نفر از آنهایی که پیامبر را خریده‌اند، خوانده‌اند و یا هدیه داده‌اند واقعا چیزی درباره خود او می‌دانند یا اصلا می‌خواهند که بدانند".
"شاید بخشی از جذابیت این کتاب این است که هر کسی می‌توانسته نویسنده آن باشد. برخوردمان با کتب آسمانی هم همین طور است. چیزی است که هست".





دیپلمات ها می گویند که شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی کشتار بیشتر از ۹۰ غیرنظامی در شهر حولة سوریه که ۳۴ نفر آنها کودک بودند، جلسه اضطراری تشکیل می دهد.
انتشار خبر کشتار بیش از ۹۰ غیرنظامی در شهر حولة در سوریه خشم جامعه جهانی را برانگیخته است.
اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا با محکوم کردن آنچه در این شهر رخ داده است، خواهان تشدید فشارها بر دولت سوریه شده‌اند.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه این حمله را که یکی از مرگبارترین وقایع از زمان آغاز اعتراضات در سوریه به شمار می‌رود، "نقض آشکار مقررات بین‌المللی" خوانده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت در سوریه شده بود.
ناظران سازمان ملل متحد در سوریه کشتار در شهر حولة را تایید کرده‌اند
سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواسته است که به استفاده از تسلیحات سنگین در مناطق مسکونی پایان دهد.
سوریه دخالت دولت این کشور در این کشتار را رد کرده و گفته است که قدرت‌های خارجی بدون وجود هر گونه شواهدی اتهامات را متوجه دولت کرده اند.
اما روسیه که تاکنون مانع از تلاش های قبلی شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن دولت سوریه شده است، واکنشی دربرای این کشتار نشان نداده است.
سازمان ملل متحد مرگ دست‌کم ۹۰ نفر از جمله ۳۲ کودک زیر ۱۰ سال را در شهر حولة تایید کرده است.
با این حال، دولت سوریه گروه‌هایی را که "تروریست‌های مسلح" می‌خواند، مسئول این کشتارها معرفی کرده است.
حولة در استان حمص قرار دارد و گزارش شده است که به دنبال برگزاری تظاهرات ضددولتی پس از نماز جمعه هفته پیش، ارتش سوریه این شهر را زیر آتش گرفته است.
مخالفان دولت می‌گویند که تعدادی از قربانیان در حولة بر اثر گلوله‌باران نیروهای ارتش کشته شده‌اند و تعدادی دیگر، توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت که تحت عنوان الشبیحة‎ شناخته می‌شوند، به طور خودسرانه اعدام شده‌اند.



مه‌آفرید خسروی در دفاع از خود حمله تندی به برخی مقامات حکومتی کرده است
مه‌آفرید خسروی، متهم اصلی پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در ایران، در جلسه امروز یکشنبه ۷ خرداد (۲۷ مه) دادگاه گفت که مقامات عالی در جریان فعالیت‌های او بوده‌اند و اگر در این باره توضیحی ندهند به افشاگری علیه آنان دست خواهد زد.
ناصر سراج، قاضی پرونده، بخشی از اتهامات آقای خسروی را "فساد فی‌الارض و تحصیل مال نامشروع به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان" اعلام کرد.
آقای خسروی در دفاع از خود گفت که مقامات عالی حکومتی در جریان فعالیت‌ها او بوده‌اند. او گفت شخصی که خود را "مشاور امنیتی تحریم" معرفی می کرد، در جلسه‌ای از او خواسته بود که برای دور زدن تحریم‌ها به تاسیس شرکت تجاری در خارج از کشور بپردازد.
او همچنین گفت که یکی از مسئولان کشور که در گزارش رسانه های ایران از جلسه دادگاه از او با عنوان م.ر یاد شده است، از او برای مقابله با تحریم‌ها کمک خواسته بود.
آقای خسروی تاکید کرده است که بانک آریا برای مقابله با تحریم‌ها و با اطلاع "همه مسئولان" تاسیس شد؛ معاون وزیر اقتصاد عضو هیئت موسس آن بود و "یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد".
او مقامات حکومتی را تهدید کرده است که "یا خودشان موضوع را به رهبر انقلاب بگویند که ما برای کمک به دولت جلو آمده بودیم، یا در جلسه بعد اسامی همه آنها را با مدرک افشا خواهم کرد".
وی گفته است: "کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه می‌دهند و می‌گویند که بروم گوشت وارد کنم و تحریم را دور بزنم کجا هستند؟"
مه‌آفرید خسروی انتقاد کرده است که چگونه محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، توانسته است از ایران خارج شود؟ وی گفته است خود "کسانی را که خاوری را فراری داده‌اند" معرفی خواهد کرد.
او پرداخت رشوه به بعضی مسئولان دولتی را پذیرفت و گفت برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود ناگزیر به پرداخت این مبالغ بوده است.
با این حال او گشایش ال‌سی‌‎ها "جعلی" را رد کرده و گفته است که همه آنها واقعی بوده و مستند قانونی دارند.
آقای خسروی گفته است که فروشندگان طرف معامله‌اش "از ترس بیان کرده‌اند که جنسی رد و بدل نشده است".
آقای خسروی گفته است که مشکلات خود را با مسئولان مختلف کشور در میان می‌گذاشته است. از جمله می‌گوید که بارها به علاالدین بروجردی، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وجود فساد در کشور هشدار داده است.
او همچنین می‌گوید که درباره "باج‌خواهی‌هایی" که مدعی است از طرف عده ای از او صورت می‌گرفته است با هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه قضاییه، صحبت کرده است.
آقای خسروی علاوه بر این از صحبت خود با مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره وجود فساد و مشکل در اقتصاد کشور خبر داده است.
او از قاضی سراج انتقاد کرده است که "شرایط امنیتی" ایجاده کرده که کسی در آن جرات بیان واقعیت را ندارد.
قاضی سراج در پاسخ به آقای خسروی گفته است که "شما به جای دفاع شانتاژ می‌کنید، که اشکالی هم ندارد".
غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی نیز در دفاع از موکلش گفت که وی در زمینه تولید و صنعت فعال بوده و برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کرده است. او افزوده که محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران، از فعالیت‌های اقتصادی آقای خسروی باخبر بوده است.
آقای ریاحی گفت: "شیخ فضل‌الله نوری را هم به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام کردند. يك عده منتظر هستند تا سر اين افراد بالای دار برود و مقاصدشان پنهان بماند".
او شبکه بانکی کشور را موجب نهادینه شدن فساد در کشور دانست.
در پایان جلسه قاضی سراج از آقای خسروی خواست که اعتراف کند و اسامی مورد ادعای خود را بگوید، اما او این امر را به جلسه بعدی موکول کرد.
قاضی سراج در پاسخ گفت: "جلسه بعدی وجود ندارد".




در حالی‌که انتشار خبر کشتار بیش از ۹۰ غیرنظامی در شهر حولة در سوریه خشم گسترده جامعه جهانی را برانگیخته است، سخنگو‌ی وزارت ‌امور خارجه سوریه در یک کنفرانس خبری بار دیگر دخالت دولت در این کشتارها را رد کرده و گفته است که قدرت‌های خارجی بدون وجود هر گونه شواهدی اتهامات را متوجه دولت کرده اند.
در همین حال، سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواسته است که به استفاده از تسلیحات سنگین در مناطق مسکونی پایان دهد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، باید "حکمرانی با کشتار" پایان دهد.
او گفت که افراد مسئول در این کشتار باید پاسخگو باشند.
فرانسه و اتحادیه عرب هم این حمله را محکوم کرده‌اند و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت در سوریه شده است.
اما روسیه که تاکنون مانع از تلاش های قبلی شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن دولت سوریه شده است، واکنشی دربرای این کشتار نشان نداده است.
سازمان ملل متحد مرگ دست‌کم ۹۰ نفر از جمله ۳۲ کودک زیر ۱۰ سال را در شهر حولة تایید کرده است.
با این حال، دولت سوریه گروه‌هایی را که "تروریست‌های مسلح" می‌خواند، مسئول این کشتارها معرفی کرده است.
حولة در استان حمص قرار دارد و گزارش شده است که به دنبال برگزاری تظاهرات ضددولتی پس از نماز جمعه هفته پیش، ارتش سوریه این شهر را زیر آتش گرفته است.
مخالفان دولت می‌گویند که تعدادی از قربانیان در حولة بر اثر گلوله‌باران نیروهای ارتش کشته شده‌اند و تعدادی دیگر، توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت که تحت عنوان الشبیحة‎ شناخته می‌شوند، به طور خودسرانه اعدام شده‌اند.

'نقض آشکار'

طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان

  • طی یک فرایند سیاسی به رهبری سوریه به خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم سوریه پاسخ داده شود
  • پایان اقدامات مسلحانه خشونت‌آمیز به هر شکل و از سوی همه طرف‌های درگیر، زیر نظر سازمان ملل متحد برای حفظ جان غیرنظامیان
  • همه طرف‌های درگیر، از رسیدن کمک‌های انساندوستانه به تمام مناطق درگیری اطمینان حاصل کنند
  • مقامات مسئول سرعت آزادسازی زندانیانی را که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند و نیز تعداد آزادشده‌ها را افزایش دهند
  • مقامات، آزادی تردد روزنامه‌نگاران در سرتاسر کشور را فراهم کنند
  • مقامات، به حق آزادی تجمعات و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند
کشتار در شهر حولة واکنش جامعه جهانی را به دنبال داشته است.
اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، فرانسه، بریتانیا و آلمان با محکوم کردن آنچه در این شهر رخ داده است، خواهان تشدید فشارها بر دولت سوریه شده‌اند.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه این حمله را که یکی از مرگبارترین وقایع از زمان آغاز اعتراضات در سوریه به شمار می‌رود، "نقض آشکار مقررات بین‌المللی" خوانده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم آنچه را در شهر حولة رخ داده است، کشتاری "ترسناک" توصیف کرد.
خانم کلینتون در اطلاعیه‌ای این کشتار را "بی‌رحمانه و از روی قساوت" خواند و گفت که دولت آمریکا فشارها بر "اسد و هم‌پیمانانش" را افزایش می‌دهد.
او گفت که آنها باید از قدرت دست بکشند.
خانم کلینتون گفت: "افرادی که مرتکب این قساوت شده اند، باید شناسایی شوند و (در قبال این اقدام) پاسخگو باشند."
وزیر امور خارجه فرانسه هم گفته است که در حال هماهنگی فوری برای برگزاری نشست گروه "دوستان سوریه" در پاریس است.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کشتار در سوریه را محکوم کرده است.



زغال سنگ در حال حاضر در افغانستان در امور تولیدی و صنعت مورد استفاده چندانی نیست و عمدتا برای گرم کردن خانه ها از آن استفاده می شود
وزارت معادن افغانستان اعلام کرده که ۸۳ محل استخراج غیرقانونی زغال سنگ را در ولایت بامیان مسدود کرده است.
جواد عمر، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه، ۷ جوزا/خرداد به بی‌بی‌سی گفت که این محلات استخراج زغال بر اساس تصمیم شورای وزیران مسدود شده است.
آقای عمر افزود که این محلات پس از "عملیات سریع" وزارت معادن در جریان سفر نصیراحمد درانی، معاون وزیر معادن افغانستان به ولایت بامیان مسدود شده است.
معدن زغال سنگ بامیان از بزرگترین معادن زغال سنگ افغانستان است که در مناطق اشپشته و کلیچ، در شمال شرق ولایت بامیان واقع است.
سخنگوی وزارت معادن افغانستان همچنین گفت که براساس قرارداد استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر در جنوب کابل، معدن زغال سنگ بامیان در اختیار شرکت چینی MCC قرار گیرد.
امتیاز استخراج معدن مس عینک به این شرکت واگذار شده است.
جواد عمر گفت که معدن زغال سنگ بامیان به زودی در اختیار این شرکت قرار می گیرد و این شرکت با استفاده از زغال این معدن، کارخانه تولید نیروی برق با ظرفیت ۴۰۰ میگاوات احداث خواهد کرد.
به گفته او، براساس قرارداد استخراج مس در معدن عینک لوگر، از نیروی برق تولید شده به وسیله زغال سنگ بامیان، در استخراج مس در لوگر استفاده خواهد شد.
بامیان، که این معدن بزرگ زغال در آن واقع است، خود برق ندارد و ساکنان این ولایت در اعتراض به نبود برق، چند بار دست به راهپیمایی زده اند.
سخنگوی وزارت معادن افزود که بقیه نیروی تولید شده در کارخانه تولید برق حرارتی در بامیان، مورد استفاده شهروندان ساکن در لوگر و احتمالا کابل قرار خواهد گرفت.
آقای عمر همچنین گفت که قرار است تا یک ماه دیگر محلات استخراج غیرقانونی زغال در ولایت بغلان در شمال افغانستان نیز مسدود شود و به دنبال آن عملیات مسدودسازی این گونه محلات در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
استخراج غیر قانونی معادن زغال در افغانستان گسترده است.
زغال بدست آمده از این راه در بازارهای شهرهای بزرگ افغانستان به فروش می رسد و در گرم ساختن منازل و حمام ها و در کوره های خشت/آجر پزی در افغانستان استفاده می شود.
از سوی دیگر استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان زمینه اشتغال را برای عده زیادی از مردم نیز فراهم کرده است.
اما وزارت معادن استدلال می کند که در کنار زیان های اقتصادی این نوع استخراج، مصئونیت نیز یکی از ملاحظات اصلی است.
استخراج غیر مسلکی معادن زغال سنگ خطرات زیادی دارد و گاه موجب تلفات کسانی می شود که مشغول این کار هستند.




خط‌ و نشان‌های احمدی‌نژاد برای «فرمایشی‌ترین» مجلس جمهوری اسلامی

نمایندگان مجلس نهم ایران
imageدر حالی نهمین دوره «مجلس شورای اسلامی» که نمایندگانش با کنترل شدید حکومت گزینش شده‌اند، امروز افتتاح شد که در مراسم افتتاحیه این مجلس، محمود احمدی‌نژاد نسبت به دخالت قوه مقننه در امور قوه مجریه هشدار داد و گفت این دخالت «فقط تخریب‌کننده» است.
امروز مراسم افتتاح مجلس نهم با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، صادق آملی لاریجانی، مهدوی‌ کنی، احمد جنتی، هاشمی شاهرودی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی و همچنین ۲۶۲ نفر از نمایندگان این دوره از مجلس برگزار شد.
نمایندگان مجلس نهم در حالی انتخاب شده‌اند که بیشترین کنترل و نظارت از سوی حکومت بر این انتخابات اعمال و بیش از همیشه عرصه برای حضور منتقدان تنگ شده بود.
بسیاری معتقدند که آیت‌الله خامنه‌ای و سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم تلاش کردند تا مهره‌های خود را وارد مجلس کنند، از این رو، مجلس نهم را باید «فرمایشی‌ترین» مجلس جمهوری اسلامی دانست. 
ریاست مجلس نهم را در مراسم افتتاحیه، رئیس سنی یعنی علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و نماینده کنونی مردم تهران بر عهده داشت. 
در این مراسم، پیام رهبر جمهوری اسلامی توسط رییس دفترش، محمدی گلپایگانی قرائت شد.
خامنه‌ای در این پیام نمایندگان مجلس را به «عرایض مخلصانه» که در دوره‌های گذشتهٔ به نمایندگان مجلس گفته بود ارجاع داد.
اما احمدی‌نژاد از فرصت استفاده کرد و در مراسم افتتاحیه بر تفکیک قوا در جمهوری اسلامی تأکید کرد و از همین ابتدا به نمایندگان جدید تذکر داد که در امور دولتش دخالت نکنند. 
وی گفت: «نه دخالت قوه مقننه در امور مجریه درست است و نه برعکس آن.»
رییس دولت افزود: «هرگز تلاش برای گرفتن اختیارات بیشتر و دخالت در امور دیگران به نفع کشور نخواهد بود. این فقط تخریب‌کننده است.»
احمدی‌نژاد همچنین جایگاه خود را به عنوان «مجری قانون اساسی» به نمایندگان جدید یادآوری کرد.
خبرگزاری فارس در حاشیه این مراسم نوشته است: «هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد، رؤسای جمهور اسبق و فعلی دوشادوش و شانه به شانه وارد صحن علنی می‌شدند و گویا همه رقابت‌ها به رفاقت تبدیل شده است.»
همچنین خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که بعد از مراسم افتتاحیه و سوگند نمایندگان، «منتخبان ملت» با حضور در «مرقد مطهر امام خمینی»، «با آرمان‌های امام» «تجدید میثاق» کردند.
فارس نوشته است که در «حرم امام راحل»، لاریجانی در سمت راست و حدادعادل در سمت چپ سیدحسن خمینی حضور داشتند و «دستشان در دستان سیدحسن بود.»




تاج‌زاده: تا وقتی انتخابات گروگان فرماندهان سپاه است، پیشرفت کشور سراب است

image
در حالی که سید محمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس رای خود را به صندوق انداخته، تاج‌زاده می‌نویسد: «مادام که انتخابات گروگان فرماندهان سپاه است، اهمیت درازمدت و پیشرفت همه جانبه کشور و رشد اخلاق و معنویت سرابی بیش نخواهد بود. راه نجات کشور آزاد شدن انتخابات و برچیده شدن نظارت استصوابی – نظامی است...
متن کامل یادداشت تاج‌زاده که در سایت کلمه منتشر شده، به شرح زیر است:
از زمانی که شنیدیم در جلسات خصوصی از روحانیون و سیاستمداران در اداره کشور اظهار ناامیدی می‌شود، روشن شد که به زودی چکمه‌پوشان در همه عرصه‌ها، به ویژه در سیاست ورزی فعال خواهند شد و احزاب منتقد و منفعل منحل می‌شوند تا حزب پادگانی جایگزین آن گردد، بسیج به حزب سراسری تبدیل و بسیج دانشجویی عملا تنها تشکل دانشجویی خواهد شد و انجمن‌های دانشجویی منتقد یکی پس از دیگری تعطیل خواهند گشت. فرماندهان سپاه در انتخابات فعال می‌شوند و نظارت استصوابی به نظارت استصوابی – نظامی بدل خواهد شد تا در نهایت، هم چون عصر استبداد، حکومت و جامعه، تک صدا و سیاست ورزی یک نفره شود. اکنون فرماندهان نظامی، به نام ولایت، در اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و آموزش و ورزش و سیاست حرف اول را می‌زنند.
ما مانده ایم که این ننگ را کجا ببریم: در حالی که رژیمی که توسط مصطفی کمال پاشا، یک افسر نظامی در ترکیه، تأسیس شد، جهت گیری حرکتش از نظامی‌گری به سوی مدنیت و دموکراسی است و نظامیان در آن کشور به پادگان بازگشته‌اند، جمهوری اسلامی ایران به رهبری یک روحانی، به طرف نظامی‌گری و مقابله با حقوق اساسی ایرانیان و فراموشی کامل دو فصل سوم و پنجم قانون اساسی در حرکت است.
تفاوت دو کشور در حال حاضر در این است که در ترکیه نظامیان مداخله‌گر در سیاست در انتظار محاکمه به سر می‌برند و در ایران، به نام ولایت، معترضان به دخالت غیرقانونی و غیرعقلی نظامیان در سیاست، محاکمه و محکوم می‌شوند. به نظر من علت این که به شکایت ما از کودتاچیان انتخاباتی که سردار مشفق برخی جزئیات آن کودتا را افشا کرد رسیدگی نمی‌شود، این است که نمی‌خواهند ابعاد دخالت فرماندهان سپاه در انتخابات مشخص شود. به همین دلیل بعید می‌دانم سپاه رسما از آقای علی مطهری شکایت کند. زیرا این اقدام مساوی با بازشدن پرونده‌های دیگر و توجه بیشتر افکار عمومی به اصل و میزان دخالت نظامیان در انتخابات خواهد شد. در آن صورت بزرگ‌ترین انحراف در سیاست ایران که جایگزینی نظامیان به جای احزاب و شخصیت‌های مستقل و منتقد است، بزرگترین گام به سوی استقرار استبداد دینی رسوا خواهد شد.
به طور خلاصه، مادام که انتخابات گروگان فرماندهان سپاه است، اهمیت درازمدت و پیشرفت همه جانبه کشور و رشد اخلاق و معنویت سرابی بیش نخواهد بود. راه نجات کشور آزاد شدن انتخابات و برچیده شدن نظارت استصوابی – نظامی است چرا که شعار انقلاب «میزان رأی ملت است» بوده نه این که «میزان رأی یک نفر» باشد.




نوول اوبزرواتور: چرخش مواضع فرانسه در برابر ایران

نوول اوبزرواتور- هفته نامه فرانسوی زبان، در شماره این هفته در مقاله ای در خصوص روابط ایران و فرانسه با روی کار آمدن فرانسوآ هولاند، می نویسد : چرخش مواضع فرانسه در برابر ایران.

بررسی هفته نامه های فرانسه
به نوشته نوول اوبزرواتور، روز جمعه، ١١ماه مه، چهار روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه که به برگزیده شدن فرانسوا هولاند انجامید، یکی از گروه‌های فرانسوا هولاند که به‌منظور انجام مذاکرات بین المللی تشکیل شده بود، دردیداری که بطور علنی اعلام نشد، با نماینده باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا، دیدار کردند و در خصوص دو موضوع به گفتگو پرداختند.
به نوشته نوول اوبزرواتور، این مذاکرات حول دو محوراساسی خروج زودهنگام نیروهای نظامی فرانسه از افغانستان و موضوع ایران انجام گرفته است.
به نوشته نوول اوبزرواتور، پرسش‌های اساسی فرستاده رئیس جمهوری آمریکا درخصوص ایران، بویژه با توجه به سفر میشل روکار- نخست وزیر سابق فرانسه، به تهران، حول این محور استوار بوده است که آیا رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه قصد دارد تا در سیاست‌های این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران یک تغییر ١٨۰ درجه‌ای دهد؟
پاسخ نمایندگان آقای هولاند نیز این بوده است که سفر میشل روکار به تهران همانند سفر جیمی کارتر به کره شمالی است و این دیدار در چارچوب یک دیدار شخصی و خصوصی انجام شده است.
به نوشته این هفته نامه، نمایندگان آقای هولاند تأکید کرده اند که پس از برگزیده شدن فرانسوا هولاند، تغییری در روند سیاست‌های بین المللی فرانسه در خصوص پرونده هسته ای ایران ایجاد نخواهد شد
نمایندگان رئیس جمهوری جدید فرانسه یادآور شدند که فرانسه در میان سایر اعضای گروه شش، به دلیل سیاست‌های سارکوزی در انزوا قرار گرفته بود و فرانسه تمامی راه‌ها برای انجام مذاکرات با تهران را بسته بود؛ سیاست‌های فرانسه کاملا در جهت سیاست‌های اسرائیل حرکت می کرد اما فرانسوا هولاند براین باور است که اینگونه عملکرد فرانسه «سازنده» نبوده و باید کمی سرگره را شل کرد.
بعبارت دیگر، نماینده‌ی فرانسه در مذاکرات ایران و گروه شش نیز مخالفتی با سیاستها و ابتکار عملهای واشنگتن در قبال پرونده ایران نخواهد کرد.
به گزارش نوول اوبزرواتور، نمایندگان فرانسوا هولاند در دیدار با نماینده باراک اوباما خاطرنشان کرده اند که این کشور با قاطعیت بر سر پرونده ایران عمل خواهند کرد و با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران مخالف نخواهیم بود.
نمایندگان رئیس جمهوری فرانسه دلایل زیادی را در این خصوص عنوان کرده اند که از آن جمله تحریم‌ها علیه ایران است که نشاندهنده قدرت غرب در رویاروئی با ایران است.
یک دیپلمات در پاریس هم گفته است که توافق با تهران، حتی اگر در بخشی از مذاکرات توافقی صورت پذیرد، احتمال حمله اسرائیل به ایران را کم خواهد کرد.
اما اینها تمام واقعیت نیست، فرانسوا هولاند- رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه به حمایت باراک اوباما احتیاج دارد و این حمایت تنها به پرونده هسته‌ای ایران خاتمه نمی‌یابد، هولاند در خصوص افغانستان نیز محتاج به حمایت است.
نوول اوبزرواتور با اشاره به انتخابات پیشِ روی مجلس در فرانسه تأکید می کند که اگر اوباما که از محبوبیت در میان فرانسویان برخوردار است با طرح خروج زودهنگام نیروهای نظامی فرانسه از خاک افغانستان مخالفت نماید و همتای جدید خود در فرانسه را بعنوان یک متحد نامناسب معرفی نماید و جبهه‌ای در مخالفت با هولاند راه بیاندازد، این امر در سیاست داخلی فرانسه نیز تأثیر عمیق وخطرناکی خواهد داشت.
نوول اوبزرواتور در ادامه این مقاله آورده است که چندین منبع موثق گفته اند که تصمیم هولاند ،یک روز پس از دیدار نماینده کاخ سفید، قطعی شده است و گفته است که «پیشنهادات را پذیرفته» و به هنگام نخستین سفرخود به واشنگتن نیز گفته است که از زمان انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا فرانسه بتواند همگام با سایر کشورها در مذاکرات بغداد شرکت کند.
لوپوئن، هفته نامه فرانسوی زبان بر روی جلد شماره این هفته این عنوان را به چاپ رسانده است: کابوس هولاند، وعده هائی که می بایست دفن شوند.
این هفته نامه ضمن آنکه اشاره ای دارد به حضور هولاند، اندکی پس از برگزیده شدن به مقام ریاست جمهوری فرانسه، در نشست گروه ٨ در کمپ دیوید، به سیاست داخلی فرانسه پرداخته و می نویسد که آیا فرانسوا هولاند بدلیل مشکلات مالی باید دست کم ازیکی از وعده های انتخاباتی خود دست بکشد؟
وعده های هولاند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حول محورهای ایجاد پست‌های جدید در آموزش و پرورش، بازگرداندن سن بازنشستگی به ٦٠ سال، کار و آینده شغلی جوانان بود، آیا با توجه به مشکلات مالی فرانسه قابل اجرا هستند و در صورتیکه امکان اجرائی نداشته باشند، رئیس جمهوری فرانسه به کدام یک از وعده های خود عمل نخواهد کرد؟
این هفته نامه در عین حال خاطرنشان کرده که تاکنون جبهه گیری‌های فرانسه در هنگام مواجهه با موضوعات داخلی و خارجی نشان داده است که او روحیه ای سازش پذیر در سیاست‌های خارجی و روحیه ای سرسخت در سیاست‌های داخلی فرانسه دارد.
هفته گذشته، مصر شاهد یک تحول بزرگ تاریخی بود و پس از گذشت بیش از یک سال از سقوط حسنی مبارک، نخستین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد.
اکسپرس که مقاله ای را به ابوالفتوح، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه اختصاص داده، نوشته است که او می خواست تا در دنیای معاصر، سلفی ها را با لیبرال‌ها پیوند دهد.
اما به نوشته نوول اوبزرواتور، که مصر کنونی با خواسته های حوانان در میدان تحریر بسیار فاصله گرفته، اما به هر حال همان جوانان مدعی هستند که انقلاب فرانسه هم یک قرن زمان برد تا به نتیجه برسد، در مصر هم در یک سال نمی توان به نتایج نهائی رسید و به زمان احتیاج است.




مسئولان سپاه: نیروی قدس در سوریه حضور مؤثر دارد

نوشتۀ فرید وهابی
یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا، «به حضور مؤثر نیروی قدس در سوریه» اشاره کرد. ساعتی بعد، این خبر از سایت خبرگزاری ایسنا حذف شد. در این گفتگو، سردار اسماعیل قاآنی اعتراف کرد که «تا وقتی درسوریه نبودیم کشتار های مردم زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی جلوی کشتارهای بزرگ گرفته شد». یک روز قبل، رژیم دمشق نود نفر را در شهرحوله کشت.

سردار اسماعیل قاآنی- جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی گفت: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت کشتار مردم آن چند برابر شده بود».
وی این سخنان را درمصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری ایسنا بیان کرد اما ساعتی بعد، این مصاحبه از سایت خبرگزاری ایسنا حذف شد.
سردار قاآنی در این گفتگو با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفته بود: «تا وقتی در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتار های بزرگ در سوریه گرفته شد».
در این مطلب توضیح داده نشده که جلوگیری «فیزیکی وغیرفیزیکی» از کشتار به چه معناست. اما درست یک روز پیش از ادای این سخنان، حملات سنگین رژیم دمشق به شهر حوله، نزدیک به نود قربانی گرفت. جامعۀ جهانی، بویژه کاربرد اسلحۀ سنگین را درسرکوب مردم سوریه محکوم کرده است.
جانشین فرمانده نیروی قدس افزوده است: «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آنها متذکر بوده ایم ، اما سوریه جفرافیای مقاومت است وعلت فشارهای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که دیدند تصرف آن امکان پذیر نیست».
سردار قاآنی سپس در مورد نقش نیروی قدس در «بیداری اسلامی» در منطقه می‌گوید: «بیداری اسلامی تنها مربوط به نیروی قدس نمی شود بلکه این نیرو در کنار نیروهای دیگرکار خود را انجام داد و این ادامه خواهد داشت».



امارات متحده عربی تنگه هرمز را دور می زند

امارات متحده عربی اعلام کرد از ماه ژوئن بخش بزرگی از نفت خود را بدون عبور از تنگه هرمز، از طریق خط لوله جدید نفت از ابوظبی به بندر فجیره در دریای عمان انتقال می دهد.

شیخ حمد بن محمد الشرقی- حاکم فجیره، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه،ضمن اعلام این خبر گفت، این خط لوله اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند و از ماه ژوئن به بهره برداری خواهد رسید.
برپایه این گزارش این خط لوله قابلیت انتقال ١.۵ تا ١.۸ میلیون بشکه در روز را داراست و این میزان معادل ٧۰ درصد نفت تولیدی امارات می باشد.
بندر فجیره یکی از شهر ها و شیخ نشین‌های هفت گانه امارات متحده عربی است. بهره برداری از این خط لوله موجب افزایش اهمیت ژئوپلیتیکی بندر فجیره خواهد شد و کشتی‌های نفتی کشورهائی از شرق و غرب جهان در این بندر پهلو خواهند گرفت.
ساخت این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و هدف از احداث آن به منظور دور زدن تهدیدهای ایران در خصوص بستن تنگه هرمز و توقف عبور نفت صادراتی از این تنگه است.
خبر بهره برداری از این خط لوله در حالی اعلام می شود که هفته گذشته مذاکرات میان ایران و کشورهای قدرتمند غربی در بغداد در جریان بود و این مذاکرات بی نتیجه به پایان رسید.
قرار است دور بعدی مذاکرات در مسکو و در روزهای ١٨و ۱٩ژوئن (٢٩و٣۰ خرداد) برگزار شود.
حاکم فجیره در عین حال گفته است که بر این باور است که جنگی در منطقه در نخواهد گرفت و تنش ها با ایران، کشور همسایه امارات، همانند ابری در آسمان است که خیلی زود در گذر است.
بیش از ٣۵ درصد نفت خام صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور می کند علاوه بر امارات متحده عربی، بخشی عمده ای از نفت صادراتی عراق از این تنگه عبور می کند.



پیام آیت‌الله خامنه‌ای به مجلس جدید: پرهیز از حُب و بُغض های گروهی

نوشتۀ فرید وهابی
مجلس نهم رسماً افتتاح شد. در انتظار گزینش رئیس آن، یکی از نمایندگان تهران موقتاً این مسئولیت را به عهده دارد. آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی که به این مناسبت برای نمایندگان فرستاد توصیه کرد که «همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند». او همچنین چندین بار بر اتحاد و پرهیز از چالش‌های ناموجه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، مجلس نهم شورای اسلامی صبح یکشنبه کار خود را رسماً آغاز کرد. در مراسم افتتاح، شخصیت‌هایی چون آیت‌الله مهدوی‌ کنی- رئیس مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام گلپایگانی- رئیس دفتر رهبری، محمود احمدی نژاد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور داشتند.
خبرگزاری فارس به حضور «مقامات ارشد نظامی و انتظامی کشور، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران اسلامی، اعضای هیئت دولت، اعضای شورای نگهبان، سفیران کشورهای خارجی و رئیس نمایندگی‌های کشورهای خارجی» نیز اشاره می‌کند.
در انتظار انتخاب رئیس مجلس، فعلاً علیرضا مرندی- نمایندۀ تهران، در این مقام انجام وظیفه می‌کند.
به مناسبت افتتاح مجلس نهم، آیت‌الله خامنه‌ای نیز پیامی فرستاد و همه را به رعایت قانون تشویق کرد.
در این پیام، پس از اشاره به استقرار «مردم‌سالاری اسلامی» در ایران، آمده است: «توصیه ی این جانب به نمایندگان محترم آن است که در جایگاه خطیری که با رأی مردم به‌دست آورده اند، تنها به مسئولیت الهی و اَدای وظیفۀ سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه ها و حُب و بُغض های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانونگذاری [...] دخالت ندهند».
آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان و به دیگر قوای کشور توصیه می‌کند که «از چالش‌های ناموجّه پرهیز کنند» و سپس می‌افزاید: «همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند».
 




یک نیروگاه اتمی دیگر دربوشهر

نوشتۀ فرید وهابی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که سال آینده، ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در بوشهر، با توان هزارمگاوات، آغاز خواهد شد. مسئولان جمهوری اسلامی قبلاً از طرح بیست نیروگاه در ایران سخن گفته بودند. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد که ایران، در تولید اورانیوم بیست‌ درصدی، «دلیلی برای کوتاه آمدن» ندارد.

به نوشتۀ خبرگزاری مهر، فریدون عباسی، طی سخنانی در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران گفت: «قصد داریم دو نیروگاه دیگر نیز راه اندازی کنیم و در سال آینده در بوشهر از نوع هزار مگاواتی شروع خواهیم کرد».
سال گذشته محمود احمدی‌نژاد نیز به مذاکراتی با روسیه برای ساخت دومین نیروگاه اتمی اشاره کرده بود.
این درحالی است که به گفتۀ فریدون عباسی، نیروگاه نخست بوشهر «در شهریورماه گذشته فعالیت های خود را به طور جدی آغاز کرد اما تولید برق در این نیروگاه هنوز آغاز نشده و فاز هسته ای باید شروع شود».
وی توضیح داد که نیروگاه بوشهر پس از سه ماه تست «به پایداری» خواهد رسید. او افزود: «در آذرماه سال جاری، بهره برداری را از پیمانکار روس تحویل خواهیم گرفت».
ساخت و راه‌اندازی این نیروگاه هزار مگاواتی، حدود سی سال طول کشید.
به گفتۀ رئیس سازمان انرژی اتمی نیروگاه دوم هم با شرکت پیمانکاران خارجی ساخته خواهد شد، اما وی به حضور احتمالی روسیه در این پروژه اشاره‌ای نکرد.
مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار از طرح ساخت بیست نیروگاه اتمی، برای تولید بیست‌هزار مگاوات برق، سخن گفته‌اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز نیازهای ایران را تا بیست سال دیگر، معادل ده هزار مگاوات انرژی برآورد کرد که به گفتۀ او باید با تکنولوژی هسته‌ای تولید شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در مورد تسلط بر «چرخۀ سوخت» گفت: «در این مورد به خودکفایی کامل رسیده ایم و از سنگ معدن شروع کرده و تا کیک زرد تولید می کنیم. تمام فرآورده های کیک زرد نیز در کارخانه اصفهان انجام می شود و از آنجا برای غنی شدن به نطنز و فردو انتقال داده می شود».
وی ادعا کرد که «در بحث فناوری های پیشرفته و سانتریفیوژها مشکلی از نظر طراحی و ساخت نداریم».
فریدون عباسی در پایان، به اختلافات ایران با غربی‌ها پرداخت و گفت: «ما دلیلی نداریم از (غنی‌سازی) بیست درصد کوتاه بیاییم چون اورانیوم 20 را به اندازه نیاز خود تولید می کنیم».





جرس:
مدیرکل حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور گفت: اکنون بحران کشور، مصرف تریاک، هروئین و شیشه است.
 به گزارش ايسنا، قدیرزاده در همایش «آشنایی با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، علائم و عوارض جسمی و روانی و راه‌های تشخیص آزمایشگاهی» افزود: از زمان صفویه تاکنون ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تریاک بوده است. این در حالی است که در دنیا حشیش، بیشترین مصرف را دارد.
 وی اظهاركرد: در حال حاضر در دنیا مصرف تریاک دارای رتبه چهارم است، ولی ایران در این زمینه رتبه اول را دارا است.

قدیرزاده، با بیان اینکه روانگردان‌ها منشا مرفین ندارند، ولی مواد مخدر منشا مرفین دارند، تصریح کرد: مواد روانگردان، مواد شیمیایی هستند که روی عملکرد مغز تاثیر گذاشته و باعث علائم اولیه چون سرخوشی، تمرکز حواس، افزایش هوشیاری و افزایش انرژی می‌شود و قشر دانشجو و دبیرستانی، ورزشکاران، کارگران و همچنین بانوان برای لاغری، افرادی هستند که گرایش بیشتری به مصرف روانگردان‌ها نشان می‌‌دهند.




جرس: رئیس‌ دولت، مجلس را از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: نظارت مهمترین کار مجلس است و کار بدون نظارت کار غیرقابل قبول است.
به گزارش خانه ملت، محمود احمدی ن‍ژاد در نطق خود در اولین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: برگزیده شدن شما توسط مردم مناطق گوناگون کشور و تشکیل مجلس نهم را به همه شما، رهبری و ملت بزرگ ایران تبریک می گویم.
رئیس‌ دولت با بیان اینکه "جایگاه و شأن ملت ایران یگانه است"، تأکید کرد:‌ ملت تمدن ساز و فرهنگ آفرین، ملت مؤمن، شجاع، هوشمند، صبور و بزرگوار، ملتی آزادیخواه، عدالت طلب است که در حقیقت صاحب انقلاب و کشورند.
احمدی نژاد تصریح کرد: بدون تردید ملت ایران بهترین ملت تاریخ و عالم است ملتی که در طول تاریخ از ارزشهای الهی به خوبی صیانت کرده و همه موجودیت خود را برای دفاع از ارزش های الهی هزینه کرده است و امروز هم با تمام وجود به دنبال پرچم توحید، آزادی و عدالت است.
وی با تأکید براینکه "همه چیز متعلق به ملت ایران است"، یادآور شد: همین ملت امروز من و شما را سر کار آورده است، قدرت ملت تجلی قدرت خداست و ما هر چه داریم از ناحیه وفاداری و فداکاری و بزرگواری همین ملت است این مطلب را هرگز فراموش نکنید.
رئیس قوه مجریه در ادامه با طرح این سؤال که باید از خود بپرسیم که علت حضور من و شما در این مراسم چیست و ملت برای چه ما را برگزیده استٰ؛ افزود: همه می دانیم که ملت انقلاب و فداکاری نکردند که افراد و شکل ها عوض شوند و عده ای بروند و عده ای دیگر بیایند.
احمدی نژاد ادامه داد: انقلاب عظیم اسلامی برای تحقق آرمان های بلند الهی و انسانی ملت ایران است که هزاران سال به دنبال آن بوده است و علت برگزیدن من و شما توسط مردم و ملت پیگیری همین آرمان هاست.
وی یادآور شد: استقرار یگانه پرستی، پاکی، مهرورزی، عدالت، دفاع از آزادی و حقوق ملت، رفع فقر و تبعیض، برپایی عدالت، ساختن جامعه ای الگو و پیشرفته و حاکم کردن ارزش های الهی و انسانی در ایران و جهان از جمله این آرمان‌ها است.

رئیس قوه مجریه افزود: در یک کلام مسئولیت من و شما مقدمه سازی و الگوسازی برای برپایی حکومت جهانی توحید، عدل و عشق است و البته همه اینها از ناحیه عبودیت خداوند، عشق به ملت و خدمتگزاری حاصل خواهد شد، باید موحد و عاشق ملت باشیم.

احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: من و شما شأنی جز خدمتگزاری ملت نداریم باید همواره یادمان باشد که ما آقا بالاسر و بالاتر مردم نیستیم ما همه نوکر مردم هستیم چه شما که مورد اعتماد مردم حوزه های انتخابیه قرار گرفته اید چه بنده که افتخار نمایندگی ملت را دارم همه ما شأن و افتخارمان این است که نوکر مردم هستیم.
وی با تأکید بر اینکه "تکلیف خدمت گزار و نوکر مردم دفاع از ارزش ها و اهداف انقلابی است" افزود: خدمتگزار و نوکر مردم باید ببیند ملت و آقای او چه می خواهد ملت از ما انقلابی ماندن و پیگیری اهداف انقلاب را مطالبه می کند.
احمدی نژاد رفع تبعیض و فقر، بی عدالتی، دفاع از حقوق ملت، حفظ حرمت بیت المال، عمران و آبادی، رفع مشکلات، پیشرفت کشور، صداقت، پاکی، سلامت و خدمتگزاری را از مطالبات ملت از برگزیدگان خود خواند.
رئیس قوه مجریه خطاب به حاضران در صحن علنی مجلس ادعا کرد: اگر عاشق ملت و ارزش ها نباشیم خدمتگزاری حقیقی غیر ممکن است مجلس از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است و مهمترین مأموریت مجلس قانونگذاری است.
وی با بیان اینکه در مجلس اصل بر قانونگذاری است، تصریح کرد: قانونگذاری درست پایه و اساس تحقق همه آرمان ها و مطالبات تاریخی ملت است.
رئیس‌ دولت در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه قانون باید جامع، مانع،‌ دقیق و ماندگار باشد، گفت: کشور باید با قوانین پایدار و مستحکم اداره شود تا ثبات در امور پیدا شود، باید بیشترین وقت و دقت در حوزه قانونگذاری صرف شود و بهره‌گیری از مطالعه دقیق و حتی مطالعه تطبیقی، استفاده از همه تجربیات و امور حقوقی ضروری است.
وی تاکید کرد: آن قانونی که مدام در معرض تغییر و اصلاح قرار بگیرد، منجر به ثبات و کارآمدی در کشور نمی‌شود، کشور با انبوه قانون اداره و آباد نمی‌شود، بلکه با قانون خوب، جامع و راهگشا پیشرفت می‌کند. اگر فقط یک قانون تصویب شود ولی دارای مشخصات خوب باشد کشورها را متحول می‌کند.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: البته قانون اساسی پایه همه امور و بالاترین میثاق ملی ما و میراث گرانقدر انقلاب، امام و شهدا است؛ حفظ حرمت و اصول قانون اساسی پایه و اساس همه کارها است و هرگز نباید به محور بودن قانون اساسی و تنظیم امور کشور خدشه‌ای وارد شود و نباید به هر بهانه‌ای قانون اساسی مورد خدشه قرار بگیرد، زیرا حفظ حریم و حرمت قانون اساسی و به تبع آن قوانین عادی برآمده از آن مهمترین اصل در استحکام کشور و تحقق آرمان‌ها و پیشرفت کشور است.
رئیس قوه مجریه بیان کرد: دولت برادر شما و در کنار شماست، همه ظرفیت کارشناسی خود را برای انجام امر مهم و قانونگذاری صادقانه تقدیم شما می‌کند. ماموریت دیگر مجلس نظارت است، نظارت امر بسیار مهمی است، کار بدون نظارت کار غیرقابل قبول است و نظارت باید درست، عالمانه، پاک و بدون دخالت در مرزهای حقوقی و در مسئولیت‌های دیگران باشد.
وی تاکید کرد: نظارت مکمل اجرا برای تحقق اهداف و برنامه‌ها است. هرگز نباید نظارت ابزار اعمال نظرات شخصی باشد.
رئیس‌ دولت با اشاره به "اینکه همه ما یک ماموریت را دنبال می‌کنیم"، مدعی شد: مسئولیت عظیم انقلاب و خدمت به ملت ماموریتی است که همه ما آن را دنبال می‌کنیم. این تقسیم‌بندی‌ها در واقع یک تقسیم کار است، همه مسئول هستیم؛ مجلس باید قانونگذاری و نظارت کند، دولت باید قانون را اجرا کند، قوه قضائیه قضاوت کند، اما همه مکلفیم در نقش اجزای یک نقشه برای ساختن یک جامعه الگو و نمونه.
وی بیان کرد: طبق اصل ۵۷ قانون اساسی قوا مستقل و زیرنظر رهبری اداره می‌شوند، نه دخالت قوه مقننه در امور مجریه درست است و نه برعکس آن. هر کدام باید در مرز خود حرکت کنند، اما همدل، مکمل، برادر باید در یک راستا قدم بردارند؛ البته جایگاه رئیس‌ دولت به‌عنوان برگزیده ملت ایران در اجرای قانون اساسی در جای خود محفوظ است.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: هرگز تلاش برای گرفتن اختیارات بیشتر و دخالت در امور دیگران به نفع کشور نخواهد بود. این فقط تخریب‌کننده است.
احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان اضافه کرد: عزیزان من! همدلی رمز موفقیت است. همه باید دست در دست هم دهیم و کار کنیم، یار هم باشیم، دولت در خط مقدم اداره کشور است و همه باید کمک کنند و همه باید مسئولیت بپذیرند و هر کس در حد نقش خود در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و تاثیرگذاری‌ها باید مسئولیت بپذیرد. به خدا می‌شود در ایران کارهای بزرگ انجام داد و این را ملت ایران نشان داده است. باید اراده کنیم به ملت و خدای متعال تکیه کنیم تا جلو برویم.
رئیس‌ دولت گفت: به جای اینکه مانع پیشرفت ملت شویم باید راهگشا و یار ملت باشیم، به‌خصوص امسال که توسط مقام معظم رهبری سال تولید نام گرفته است، همدلی و کار بیشتری مورد نیاز است. امروز که شیاطین از همه جوامع بسیج شده‌اند تا ملت ایران را آزار دهند، رفع و دفع این فشار و همدلی و همکاری اولویت اول ماست.
احمدی‌نژاد خدمت صادقانه را راه دستیابی به مراتب کمال و انسانیت توصیف و تصریح کرد: باید از فرصت‌هایی که ملت در اختیار ما قرار داده است، استفاده کنیم و هر روز مومن‌تر، خادم‌تر، عدالت‌طلب‌تر، انقلابی‌تر و خدایی‌تر شویم که آغاز راهی جز این به خسارت و حسرت ابدی می‌رسد.
رئیس‌ دولت با تاکید بر اینکه "نباید از فرصت‌هایی که ملت در اختیار ما به امانت سپرده، استفاده شخصی یا وسیله قرار دادن برای رقابت‌های گروهی کرد"، افزود: مبادا که از فرصت‌هایی که ملت در اختیار ما قرار می‌دهد برای دستیابی به موقعیت‌ها و فرصت‌های بزرگتر استفاده کنیم که این وسوسه شیطانی است و نتیجه‌ای جز خسران نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ۴ سال طول دوره خدمت به سرعت می‌گذرد و مبادا که جلوه‌گری و وسوسه موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی ما را از مسئولیت عظیم پیگیری وضعیت مردم، ایثارگران و خدمت به مردم منصرف کند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه خداوند بزرگ وکیل ملت بزرگ ایران است، تصریح کرد: بیایید همه با هم میثاق ببندیم تا به شکلی فعالیت و خدمت‌رسانی کنیم تا مولایمان حضرت ولیعصر از ما راضی و تلاش‌ها و اندیشه‌های ما در راستای منویات و آرمان‌های الهی باشد.
 




انتقال محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی به بیمارستان مدرس در اثر عواقب اعتصاب غذا

محمدرضا معتمدنیا بر اثر عوارض ناشی از اعتصاب غذا روز گذشته به بیمارستان مدرس تهران اعزام و سپس به زندان اوین بازگشت.
به گزارش کلمه، محمدرضا معتمدنیا که بر اثر عوارض ناشی از اعتصاب غذا دچار گرفتگی عروق و ناراحتی شدید در پای خود شده بود روز گذشته به بیمارستان مدرس تهران اعزام و پس از درمان سرپایی به زندان اوین بازگشت.
اعتصاب غذای طولانی مدت وی که هفته ی گذشته با درخواست میرحسین موسوی پایان یافت، منجر به خون مردگی ،تورم و درد شدید در پای راستش شده است.
هفته ی گذشته نیز، یک شب پس از پایان اعتصاب غذا و در پی وخامت حال معتمدنیا، بهداری اوین که تنها قادر به تجویز مسکن بوده، به صورت اورژانسی و با نظارت برخی پزشکان اوین و با مسوولیت خود وی، معتمدنیا را به بیمارستانی در خارج از زندان اعزام کردند که به دلیل نداشتن مجوز از دادستانی چند ساعت بعد بدون اینکه اقدام موثری برای درمان وی انجام شود، این زندانی را به زندان بازگرداند.
به گفته خانواده معتمد نیا هفته گذشته نیز براساس موافقت قبلی دادستانی قرار بود این زندانی سیاسی برای درمان دندان هایش به خارج از اوین اعزام شود که به دلایلی نامشخص اعزام وی لغو شد.
محمدرضا معتمدنیا در پیامی از زندان اوین، و در اعتراض به ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و ناعادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی، اعلام اعتصاب غذای تر کرده بود.
بر اساس این گزارش، مسوولین زندان اوین و نهادهای امنیتی در سیاست جدید خود در سال های پس از انتخابات بدون مسوولیت و حساسیت نسبت به سلامتی زندانیان به آزاد و اذیت آنها می پردازند. در همین مورد بود که چندی پیش هدی صابر در اثر اعتصاب غذا و ضرب و شتم ماموران و عدم رسیدگی بهداری اوین، جان خود را از دست داد.



مرکز پژوهش‌های مجلس، بخشنامه اخیر احمدی نژاد را فاقد منطق حقوقی دانست

مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تحلیل حقوقی بخشنامه احمدی نژاد مبنی بر «عدم توجه به ابلاغیه‌های رئیس مجلس در غیرقانونی بودن برخی مصوبات دولت» اعلام کرد که این بخشنامه فاقد منطق حقوقی است.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز در اظهارنظری اعلام کرد: اخیرا احمدی نژاد طی بخشنامه‌ای صلاحیت رئیس مجلس در اظهارنظر در زمینه مصوبات و آیین‌نامه‌های دولتی را فاقد وجاهت قانونی دانسته است که بخشنامه مذکور علاوه بر اینکه فاقد هرگونه منطق حقوقی بوده و از منظر قانونی اعم از قانون اساسی و عادی نیز بی‌اساس است.
مرکز پژوهش‌ها تأکید کرد: این بخشنامه نه تنها صریحا سازوکارهای مقرر در قانون اساسی را نادیده گرفته است، بلکه با فرض کردن قوانین مصوب مجلس به عنوان یک «مصوبه عادی»، تشخیص تطابق آنها با قانون اساسی و به تبع آن اختیار عدم ترتیب اثر به آن را منطبق با صلاحیت‌های احمدی نژاد در نظارت بر اجرای قانون اساسی دانسته است، فارغ از اینکه صلاحیت تطابق قوانین مجلس با قانون اساسی به موجب همین قانون صریحا بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.




رییس بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت ارز پایین نمی آید

در حالی که قیمت ارز طی هفته های گذشته نوسان داشته است، رییس کل بانک مرکزی دلایل بی ثابتی نرخ ارز را اعلام کرد و گفت: کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده است که بخواهیم نرخ دلار یک هزار تا یک هزار و ۵۰ تومان باشد.
قیمت ارز امروز در بازار آزاد ۱۷۳۶ تومان بود.
محمود بهمنی افزود: نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و از حدود ۹۸ دلار به ۱۲۰ دلار رسیده است.
وی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت، سبب شده تا ۱٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، بهمنی با بیان آن که، زمانی که قیمت نفت رشد می یابد چگونه باید انتظار داشت که قیمت تولیدات صنعتی در دنیا کاهش یابد، اظهار داشت: تورم خارجی، هدفمند کردن یارانه ها و تورم داخلی نیز در تعیین قیمت ها تاثیرگذار است.
وی با طرح این پرسش که باید در نظر گرفت، هدفمند کردن یارانه ها در یک یا چند مرحله اجرا می شود؟ تصریح کرد: این عوامل بر روی پیش بینی ها و برنامه ریزی ها تاثیرگذار است، ضمن آن که تحریم ها نیز بر اقتصاد کشور تاثیر داشته است.
بهمنی ادامه داد: وقتی درآمدهای نفتی بیشتر از واردات است و در نقل و انتقالات پول با مشکل مواجه هستیم و کالا بعد از چند چرخش وارد کشور می شود، قطعا تمامی این اوامر باعث تورم شود.
وی گفت: ۸۵۰ هزار میلیارد ریال موجودی موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی در دو سال گذشته شناسایی شده و وارد سیستم بانکی شد و زمانی که ارزش پول افزایش یافت در کنار آن یا باید منابع و یا سرمایه ها را افزایش داد یا این که برنامه ها را تغییر داد.
وی با اشاره به واردات ۶۰۰ تن طلا در چند سال گذشته به کشور، افزود: با تمهیدات انجام شده در مدت کوتاهی توانستیم ۵۷ هزار میلیارد ریال نقدینگی را جمع آوری کنیم، البته بانک مرکزی با ارایه ابزارها از ضرر ثبت نام کنندگان جلوگیری کرد.
بهمنی ادامه داد: اگر ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه توسط بانک مرکزی ثبت نام و بخشی از آن وارد بازار نمی شد، انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ها می شد و البته مسایل جهانی نیز به کاهش قیمت ها کمک کرد تا از پس تصمیمات اقتصاد بر بیاییم.
وی با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه ها از ۲۸ آذر ماه سال ۸۹ گفت: سه تا چهار ماه طول کشید تا اجرای این قانون تاثیر خود را بر بازار بگذارد و در عین حال در زمان اجرای این قانون ۳۵۰ هزار حمله سایبری به بانک مرکزی صورت گرفت.
وی بدون اشاره به آثار تورمی هدفمند کردن یارانه ها ادعا کرد: با وجودی که پیش بینی می شد هدفمند کردن یارانه ها تاثیر زیادی بر تورم داشته باشد، اما رقم تورم از ۱۲٫۴ به ۲۱ رسیده و اجرای این قانون تا کنون موفقیت آمیز بوده است.




افزایش خانواده های تک نفره در کشور

حسین ملک‌افضلی صبح امروز در کنگره علمی سلامت خانواده که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه درون خانواده‌ها با شکاف نسل‌ها روبه‌رو هستیم، بسیاری از خانواده‌ها از استحکامی که باید برخوردار نیستند چون جوانان و نوجوانان خیلی از افکار بزرگان را قبول ندارند و به همین دلیل گاهی ممکن است مشکلی به وجود بیاید.
به گزارش فارس، رئیس پژوهشکده سلامت خانواده اضافه کرد: ممکن است که سواد کلاسیک ما بالا باشد ولی سواد بهداشت و مهارت‌های لازم برای استحکام خانواده را نداریم و قدرت تصمیم در خانواده ایجاد نمی‌شود.
به گفته ملک افضلی گر چه در برخی حوزه‌ها در دسترسی به خدمات پیشرفت‌های خوبی داریم ولی برخی اجزای سلامت خانواده فراموش شده و هنوز به طور جدی در سلامت جوانان و نوجوانان و حتی در پزشک خانواده پکیج‌ مناسبی دیده نشده است.
وی تصریح کرد: هنوز بحث‌هایی مانند بیماری‌‌های مقاربتی به طور جدی در برنامه‌های سلامت خانواده نیست و به دلیل ملاحظات مسائل فرهنگی از کنار اینها عبور کرده و آن را در قالب سلامت خانواده ندیده‌ایم.
ملک افضلی بااشاره به بالا رفتن سن ازدواج در زنان گفت: متاسفانه به دلیل ازدواج که بحث پیچیده‌ای شده ۶۰ درصد خانم‌های ۱۵ تا ۲۵ ساله و ۲۱ درصد خانم‌های ۲۵ تا ۳۵ ساله مجرد هستند یعنی به سمت خانواده‌های تک نفره می‌رویم. در این حوزه خطر جامعه را تهدید می‌کند و برای ازدواج باید فرصت‌هایی فراهم کنیم.
رئیس پژوهشکده سلامت ملی خانواده گفت: در گذشته از رشد جمعیت بالایی برخوردار بودیم که در نتیجه در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور ۱۵ تا ۵۰ ساله هستند که با یک انبوه جمعیت تاخیر ازدواج مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید بحث پزشک خانواده را پررنگ کنیم تا پزشکان سلامت‌نگری را هم مد نظر داشته باشند افزود: ۷۲درصد جوانان و نوجوانان از طریق دبیرستان‌ها قابل دسترسی هستند به همین دلیل باید از مدارس برای صیانت از خانواده‌ و آموزش استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق آمار اخیر به طور میانگین ۴۶ درصد زایمان‌ها در کشور به صورت سزارین انجام می‌شود که این رقم در روستاها ۳۶ درصد و در شهرها ۵۱ درصد است که ضایعه‌ای در کشور است و بالاترین درصد سزارین در کشورهای پیشرفته ۲۰ درصد است.





تداوم فشار به نیروهای ملی-مذهبی

محمد رضایی برای اجرای حکم به زندان رفت

محمد رضایی عضو شورای فعالان ملی-مذهبی امرز برای اجرای حکم خود به زندان رفت.
به گزارش سایت ملی-مذهبی محمد رضایی به خاطر پرونده سال ۱۳۸۲ از سوی دادگاه انقلاب محکوم شده بود.
وی به همراه چند تن از دانشجویان به اتهام تشکیل ان جی او و  اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده  و در بند دو الف بازجویی شده بود.
این فارغ التحصیل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۱۳۸۲ به اتهام همکاری با تقی رحمانی، رضا علیجانی و شهید هدی صابر در طرح راه اندازی ان جی او که به مطالعه تاریخ اختصاص داشت بازداشت شده بود.





افشای نوار صوتی سخنرانی سردار سراج

مجلس رقابتی نمیخواهیم / مثلث هاشمی ، احمدی نژاد و«ایکس» میخواهند جام زهر به رهبر بنوشانند!

heyatبنا به اخبار دریافتی توسط سایت ملی – مذهبی سپاهیان که نیروی مسلط سیاسی درکشور هستند دارند در باره انتخابات مجلس و ریاست آن ، مذاکرات هسته ای و دیگر امور ریز و درشت کشوربه طور وسیع دخالت میکنند.
در این فایل صوتی که به سایت ملی – مذهبی رسیده است حجت الاسلام حجتی نیا نماینده ولی فقیه در قرارگاه خاتم و سردار سراج از هادیان سیاسی اطلاعات سپاه در جمع کارکنان قرارگاه در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۱ در حرم شاه عبدالعظیم برای توجیه اعضا آن قرارگاه به سخنرانی پرداخته اند. در این سخنرانی نکات بسیار مهمی در باره مسائل داخلی و خارجی کشور مطرح شده است. از جمله اینکه ما مجلس رقابتی نمیخواهیم و مثلت هاشمی و احمدی نژاد و ایکس ( که منظور لاریجانی است ) میخواهند به رهبری جام زهر بنوشانند.
همچنین سردار سراج به «ماموریت ویژه» متکی در سنگال برای حل و فصل مشکلاتی که برای افراد اعزامی (عناصر اطلاعاتی برای ماموریتی مبهم و مشکوک) پیش آمده اشاره میکند. وی در این قسمت از سخنرانی با طعنه و تحقیر از احمدی نژاد یاد میکند.
در این سخنرانی به جریان های فتنه – انحرافی – عناصر نفوذی و .. اشاره می شود و در رابطه با مذاکرات هسته ای نیز این موضوع مطرح می شود که آمریکایی ها برای بازی برد – برد به بغداد می آیند و آنها برای حل مشکلات داخلی شان خواهان حل و فصل موضوع هستند.
وی در جایی از سخنانش نیز عنوان می کند آمریکایی ها پیغام فرستاده اند که اسرائیلی ها به ما فشار می آورند که ایران در فردو به بمب اتم نزدیک شده ، شما به ما اجازه بدهید از آنجا بازدید کنیم تا دهن اسرائیلی ها را ببندیم.
حجم بالایی از این سخنرانی ها به تخریب جناح های مختلف سیاسی داخلی اختصاص دارد و موضع تندی نیز علیه احمدی نژاد در آن مشاهده می شود.
سردار سراج همچنین به طور بسیار واضحی از ریاست حداد عادل بر مجلس حمایت میکند.
وی در بخشی از سخنانش نیز میگوید غربی ها از طریق نفوذی هایشان متوجه شدند که آقا در سخنرانی داخلی اش گفته که غربی ها ما را تحریم مالی نمیکنند.اما آنها دست به تحریم مالی برای کشاندن رهبری به مصالحه زدند.
مجموعه حرفهای این سردار سپاه بر این نکته استوار است که همه میخواهند آقارا به نوشیدن جام زهر بکشانند ،هم داخلی ها و هم خارجی ها.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضوح از معامله رهبری با احمدی نژاد روی پرونده ملکزاده یاد می کند.
همچنین در این سخنرانی با صراحت دولت متهم به اختلال مالی در کشور برای فشارآوردن به رهبری برای پذیرش رابطه با آمریکا می شود. در همین رابطه به کار گروه اقتصادی دولت و گزارش آن ( که قبلا در بخش شنیده های سایت ملی – مذهبی نیز اخبار آن آمده بود ) اشاره میکند که مانند دوران جنگ که با گزارشات شان آقای خمینی را به نوشیدن جام زهر واداشتند اینک میخواهند همین امر را در باره مسئله هسته ای تکرار کنند.
در جای دیگری از این سخنرانی بر اهمیت نقش جلیلی و اینکه او به علت آن که ممکن است کاندیدای دور بعدی ریاست جمهوری باشد مورد حساسیت و برخورد رقبا قرار گرفته نیز تاکید می شود.
فایل صوتی سخنرانی ها در زیر در دسترس است:
لینک جهت دانلود




تهدید متهم اصلی پرونده فساد بزرگ به افشاگری علیه مقامات عالی

سحام نیوز: متهم ردیف اول پرونده فساد مالی در جلسه امروز دادگاه خطاب به کسانی که او را تشویق به حضور در برخی از پروژه های مالی کرده بودند گفت: اگر خود آنها از حضورشان در این پرونده پرده بر ندارند در جلسه آینده دادگاه اسامی تازه ای را افشا می کند.
به گزارش مهر، در ادامه جلسه پرونده بزرگ فساد مالی مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت و در خصوص اتهامات خود توضیح داد.
پیش از سخنان خسروی وکیل وی خواستار فرصت بیشتری برای مطالعه پرونده شد و گفت: من ۲۴ جلد از ۳۴ جلد پرونده را خوانده ام و درخواست دارم یک جلسه دیگر نیز برای دفاع از متهم به من فرصت داده شود.
همچنین ملاقات های من با متهم محدود بود که این موضوع مورد اعتراض قاضی پرونده قرار گرفت.
در ادامه مه آفرید خسروی در جایگاه شهود قرار گرفت و گفت: گفته می شود شرکت های من کاغذی و صوری است اما متهمان دیگر سخن از قصد خریداری فولاد خوزستان توسط من سخن می گویند.
قاضی: ۱۱۷ شرکت ثبت شده که ۴۸ شرکت فعال و نیمه فعال بوده و باقی کاغذی.
مه آفرید خسروی: تک تک شرکت ها را نام ببرید تا در خصوص آن توضیح دهیم.
در ادامه قاضی سراج با تکرار بخش هایی از کیفرخواست متهم گفت: فساد فی الارض ، تحصیل مال نامشروع به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بخشی از اتهامات شماست.
مه آفرید با بیان اینکه از بسیاری از رشوه ها اطلاعی نداشته در خصوص اتهام رشوه به بانک صادرات اهواز گفت: این پول از دسته چک شخصی خودم برای انجام کار خیر بود و سایر پرداخت های کوچک نیز در زمان عید و به عنوان عیدی کارمندان مطرح بود.
وی با رد هرگونه مسئولیت در خصوص گشایش ال سی ها گفت: به هیچ وجه در تنزیل ها دخالتی نداشتم. در هنگام گشایش ها و تنظیم اسناد دخالت نداشته و تمامی آنها در سیستم بانکی تایید شدند و من تنها بانک عامل را معرفی می کردم.
قاضی سراج خطاب به متهم گفت: آیا خیریه ای در تهران وجود نداشت که شما در اهواز کار خیر انجام می دهید بهتر است به جای انکار حقایق را بگویید زیرا این پرونده ، پرونده اسنادی است.
در ادامه یکی از متهمان به عنوان شهود در جایگاه قرار گرفت و از گشایش ال سی های صوری در سالهای ۸۹ و ۹۰ سخن گفت.
وی گفت: گشایش ها به حدی افزایش پیدا کرده بود که نگران کننده شده بود.
مطرح کردن برخی از این مسائل از سطح دادگاه بالاتر است/ پشت پرده سنگ اندازی های بانک صادرات چه کسی است
در ادامه جلسه دادگاه مه آفرید خسروی با بیان اینکه من از قوانین اطلاع نداشتم اما آنها که گشایش ها را انجام داده اند چرا این کار را کرده اند؟ چرا همه می خواهند همه تقصیرها را بر گردن دیگری بیاندازند. چه دست هایی پشت بانک صادرات وجود دارد؟ که برخی اتفاقات می افتد. یک سری مسائل است که از سطح این دادگاه بالاتر است و امکان طرح آن در اینجا وجود ندارد.
قاضی: هیچ چیزی از سطح این دادگاه بالاتر نیست.
مه آفرید: نام اشخاصی است که ممکن است مطرح کردن آن تبعاتی داشته باشد.
قاضی: ما را از ما بهتران نترسانید. در مورد گشایش ها و مستنداتتان بگویید.
مه آفرید: از نظر من به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا همه ال سی ها واقعی بودند.این شرکت بجز کار تولیدی، کار تجاری نیز می کند. تمام پولها یا جنس یا قراضه خریداری شده و یا به صورت شمش فروخته شده است.
قاضی: تنزیل ها به حساب چه کسی می رفت.
مه آفرید: گردش حساب تنزیل ها در شرکت های خودشان بود.
قاضی: پس س – خ چه کسی است؟
مه آفرید: وی کارمند گروه ملی است که کار تنزیل های شرکت فولاد خوزستان را انجام می داد و فولاد خوزستان نیز مربوط به دولت است.
در ادامه جلسه متهم ردیف اول با بیان اینکه برخی از پولهایی که به مسئولان داده می شد اجباری و برای راه افتادن کارهایشان بود گفت: اگر پول نمی دادیم سهمیه ما کم می شد. ۹ میلیاردی که به آقای خ – الف معاون سابق وزیر صنایع داده شد برای آن بود که سهمیه شمش فولاد مارا کم نکنند. متاسفانه معاونین صنایع آدمهای سالمی نبودند و برای انجام دادن کارهایشان پول طلب می کردند من نیز تحت فشار بودم باید کارها راه می افتاد. ما تا زمانی که فقط با بانک ملی شعبه مرکزی کار می کردیم مشکلی نداشتیم.
متهم ردیف اول ادامه داد: از زمانی که ما گروه ملی را خریداری کردیم یک سری قصد کردند که نگذارند ما کار کنیم. آنقدر کاشکنی ها ادامه داشت تا نامه ای را به رئیس جمهور نوشتم و در آن مشکلات توضیح دادم و گفتم اگر قرار نیست ما کار کنیم بیت المال را به هدر ندهید.
وی با اشاره به دست های پشت پرده ای که مانع راه اندازی کارخانه ام دی اف توسط او شده بود گفت: بازرسی بانک صادرات نامه ای نوشت که گشایش انجام نشود زیرا این اعتبار از پول تنزیل است. آن زمان در حساب ما ۲۵ میلیارد وجود داشت. چگونه بازرسی وزارت اقتصاد متوجه شد که این پول از محل تنزیل است. مگر آنها که با راه اندازی این کارخانه ضربه می خوردند. من شرکت کاغذی ایجاد نکردم من در حال ایجاد بزرگترین و مدرن ترین کارخانه ام دی اف کشور بودم نه مانند برخی افراد که تجهیزات ۴۰ سال پیش را به کارخانه های مازندران می آورند. آنها که سهام بانک صادرات را به نازلترین قیمت خریداری کردند. آقایان ف و میم که در کار روغن هستند و نامه به مسئولان بازرگانی زده بودند که مرا از تجارت روغن حذف کنند. آقای میم که در تجارت روغن است باید مشخص کند چرا قبل از جلسه دادگاه اعلام می کند که خسروی اعدام می شود مگر وی رئیس دادگاه است. او در حال حاضر یکی از سهامداران عمده بانک صادرات است.
خسروی با بیان اینکه برادر مدیرعامل سابق بانک صادرات در کار تجارت گوشت است گفت: باید مشخص شودچرا مانع ورود صد هزار تن گوشت به کشور شدند که اگر وارد می شد گوشت ۵ هزار تومان ارزانتر از حالا بود.
پشت پرده تازه مسئولان حکومتی در پرونده فساد مالی
وی با بیان اینکه ستاد ویژه تحریم از من خواسته بود که به بخش خصوصی ورود پیدا کنم و به دولت کمک کنم. من به رئیس کمیسیون سابق امنیت ملی مجلس از فسادهای مالی با باج هایی که از من خواسته شده بود توضیح دادم اما وی فقط سر تکان داد. من در خصوص باج خواهی به آیت الله شاهرودی نیز توضیح دادم.
مه آفرید با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس به من زنگ می زدند نه من به آنها، گفت: پرینت تلفن های مرا را بگیرد من به کدام نماینده زنگ زده ام؟ چرا من را محدود کرده اید و اجازه مصاحبه نمی دهید . آنها که مرا تشویق می کردند که برای کمک به دولت در مقابل تحریم ها وارد شوم چرا سکوت کرده اند.
قاضی: شما دفاع نمی کنید شانتاژ می کنید اما اشکال ندارد.
مه آفرید: آقای م – ر با من جلسه ای گذاشت که در مقابل تحریم ها کمک کنم اما چرا حالا شهامت این موضوع را ندارد که این مسئله را بیان کند. چرا معاون وزیر باید با وجود اسنادی که بر علیه اش وجود دارد در مقابل دستگیری مصون باشد.
وی با تاکید بر اینکه بانک آریا برای مقابله با تحریم ها ایجاد شد گفت: همه مسئولان در جریان هستند اما از ترس چنین موضوعی را نمی گویند. من هشدار می دهم تا جلسه بعدی آقایانی که به من گفتند در جهت منافع کشور وارد این کار شوم یا خودشان اعتراف کنند یا همه را با سند به دادگاه می گویم.
قاضی: پیش از شما خواهرزاده آقای الف – میم در این خصوص توضیح داد.
مه آفرید: آنها نیستند. منظور من گروه دیگری است. این ادمها تصمیم گیر نیستند. چرا وزارت اطلاعات افرادی را برای پست های مهم کشور تایید می کند که مانند خاوری دو ملیتی هستند. آقای خاوری واضح به من گفت برای آنکه سقف اعتباراتش را بالا ببرم به من پول بده. خاوری را چه کسی فراری داد؟ من هشدار می دهد دیدار با آقای م – ر در خانه اش و پارک لویزان اولین هشدار است.
قاضی پرونده خطاب به متهم ردیف اول گفت: دیدارهای شما با مقامات جرم نیست بلکه خروج ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی از طریق رشوه اتهام شماست.
مه آفرید خطاب به قاضی سراج گفت پس مسائل را عمقی و ریشه ای نمی بینی.




جانشین فرمانده نیروی قدس دخالت سپاه در حوادث سوریه را تایید کرد

سحام نیوز: جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در گفت و گو با یک خبرگزاری ایرانی تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده اند ولی گفت که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده است.
اسماعیل قاآنی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
سردار پاسدار قاآنی تصریح کرد: «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آنها متذکر بوده ایم، اما سوریه جغرافیای مقاومت است و علت فشارهای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که دیدند تصرف آن امکان پذیر نیست.»
لحظاتی پس از انتشار این گفت و گوی اختصاصی، لینک آن در سایت خبرگزاری ایسنا از دسترس خارج شد. با این حال دیگر سایت های ایرانی اصل این خبر را انتشار داده اند.
این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی درباره دخالت نیروهای نظامی ایران در سرکوب مردم سوریه را تایید می کند. تا پیش از این مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر گونه دخالت تهران در امور سوریه را رد می کردند و کشتار مردم سوریه را به مخالفان و نیروهای القاعده نسبت می دادند.
نا آرامی های سوریه و اعتراض ها به رژیم بشار اسد که بیش از یکسال است ادامه دارد دستکم ده هزار کشته بر جای گذاشته است.
ایالات متحده آمریکا در ماه های گذشته بارها سپاه پاسداران ایران بویژه شاخه برون مرزی آن، نیروی قدس، را متهم کرده بود که علاوه بر دخالت مستقیم در سرکوب های سوریه، «تجهیزات الکترونیک بسیاری» را با هدف مقابله کاراتر نیروهای امنیتی سوریه بر صد مخالفان در اختیار دمشق قرار داده است.
روزنامه واشینگتن پست اسفندماه گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که دخالت نیروهای سپاه پاسداران ایران برای سرکوب ناآرامی‌های سوریه و از بین بردن کانون‌های مقاومت علیه نیروهای نظامی تحت فرمان بشار اسد، «بسیار گسترده» است.
به نوشته این روزنامه، در کنار فرماندهان سپاه که با حضور در سوریه به این کشور مشورت می‌دهند، اسلحه، مهمات و همچنین پول نقد زیادی از سوی ایران در اختیار سوریه قرار گرفته است.
این روزنامه افزوده بود که در تابستان سال ۱۳۹۰ دستکم پنج میلیارد دلار با «فرمان آیت‌الله خامنه‌ای» به سوریه داده شد.
در ماه های اخیر گزارش های مختلفی درباره دیدارهای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، از سوریه منتشر شده است که هدف از آن اعلام حمایت از رژیم بشار اسد و هماهنگی میان نیروهای امنیتی سوریه برای برخورد با مخالفان حکومت عنوان شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا قاسم سلیمانی و محسن چیذری، یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس را به دلیل دخالت در سرکوب مردم سوریه در فهرست تحریم خود قرار داده است.
مقام های جمهوری اسلامی در یکسال گذشته نا آرامی های سوریه را بخشی از «توطئه آمریکایی- صهیونیستی» برای ساقط کردن حکومت بشار اسد و شکست خط جبهه مقاومت علیه اسرائیل توصیف کرده اند.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در دیدار دهم فروردین ماه خود با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفت که «ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است.»
وی تاکید کرده بود که «ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد.»
روز سی ام دی ماه نیز علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای در دیدار شماری از سفیران خارجی در تهران گفت: «ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم که توطئه ای بین المللی علیه سوریه وجود دارد. سوریه خط قرمز ماست و ما به کسی از طرف های منطقه ای و بین المللی اجازه نمی دهیم که با هدف براندازی نظام آن، در آن دخالت کنند.»
حوادث سوریه در دو روز اخیر و به دنبال کشتار ۹۲ نفر از مردم شهر حوله وارد مرحله تازه ای شده است. این کشتار که به گفته رییس ناظران سازمان ملل از سوی نیروهای دولت بشار اسد صورت گرفته است با محکومیت شدید بین المللی روبرو شده است.



اعتراض امام جمعه اهل سنت به نوع برخورد در زندان ها: برخی از آثار طاغوت در کشور ما باقی مانده است

سحام نیوز: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: از زندان‌ها گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که به زور ریش زندانی‌ها را می‌تراشند یا کوتاه می کنند. این کار خلاف اسلام و شریعت است. این شیوه ماموران طاغوت در زمان شاه بود که حتی محاسن رهبر انقلاب را در زندان بیرجند قطع کردند. آنها هنگامی که علما را دستگیر می‌کردند ریش علما را می‌تراشیدند. خدا می‌داند زمانیکه ریش رهبر انقلاب را در زندان کوتاه کرده‌اند چه در دلشان گذشته است.
به گزارش سنی آنلاین، ایشان افزود: متاسفانه برخی از آثار طاغوت در کشور ما باقی مانده است. ریش در اسلام یک سنت نزدیک به واجب است و برخی از علما بر وجوب آن تاکید کرده‌اند. اما ما می‌گوییم که ریش حداقل سنت موکده است.
مولوی عبدالحمید گفت: اگر کسی ریش نمی‌گذارد این را به حساب سستی آن فرد می‌گذاریم، اما وقتی کسی ریش می‌گذارد چگونه مامور جمهوری اسلامی به خود جرات می‌دهد ریش او را قطع کند؟! وقتی رهبر انقلاب، مراجع و علمای شیعه و سنی ریش می‌گذارند چرا باید ریش یک زندانی قطع شود.
وی افزود: انتظار ما از مقامات نظام اسلامی و بویژه رئیس محترم قوه قضائیه این است که اجازه ندهند در زندان‌ها ریش زندانی‌ها مانند دوران طاغوت تراشیده شود، در حالی که فرهنگ ریش گذاشتن، ریشه شرعی و اسلامی داشته و سنت حضرت رسول صلی الله علیه وسلم است.



در پی اعتراض گسترده دانشجویان و اساتید، پذیرش تک جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت لغو شد

 با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد و انتشار دفترچه انتخاب رشته، مشخص شد که بر خلاف سال گذشته محدودیت های جنسیتی در رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت حذف شده و اجرای طرح تک جنسیتی نمودن دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد تنها یک سال دوام آورد.
به گزارش دانشجونیوز، خرداد ماه سال گذشته و همزمان با انتشار دفترچه ی انتخاب رشته کارشناسی ارشد، شاهد حذف دختران از واحدهای روزانه‌ی کارشناسی ارشد تمامی رشته‌ها در دانشگاه علم و صنعت بودیم. در برخی از رشته‌ها، حتی اجازه‌ی تحصیل دانشجویان دختر در واحد‌های شبانه نیز داده نشده بود.
بلافاصله پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته بیش از دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه با امضای طوماری، اعتراض خود را نسبت با این موضوع ابراز نمودند و خواهان رفع تبعیض جنسیتی در انتخاب رشته شدند. 
چند ماه بعد ٩ استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با نگارش نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به «سیاستهای محدودیت ظرفیت پذیرش بانوان در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد» هشدار داده و از وی خوسته بودند، نسبت به اصلاح آن «اقدام عاجل» صورت دهد.

لغو پذیرش تک جنسیتی در پی یک سال اعتراض
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در مهرماه ٩٠ اعتراضات دانشجویی به شکل سازمان یافته ای ادامه پیدا نمود. و از طریق مختلف از جمله پیگیری و اعتراض نشریات دانشجویی و مصاحبه با مسئولین و اساتید مختلف پیرامون این موضوع، تشکیل کمپین های اینترنتی با موضوع اعتراض به تبعیض جنسیتی دانشگاه علم و صنعت، مصاحبه ی  فعالین دانشگاه علم و صنعت با رسانه ها پیرامون این قضیه، بیانیه دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت،  نامه ی انتقادی هفده فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خطاب به جبل عاملی رییس دانشگاه اعتراضات در این زمینه ادامه یافت. در مراسم مختلف و از جمله جلسه ی پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس دانشگاه نیز یکی از موضوعات اصلی اعتراض دانشجویان موضوع تک جنسیتی نمودن رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد بود.همچنین در تاریخ ٢٦ اردیبهشت و حدود دو هفته قبل از انتشار دفترچه های کنکور کارشناسی ارشد، بیش از ١٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت باانتشار نامه ای خواهان حذف قطعی هر گونه تبعیض جنسیتی در رشته های این دانشگاه شده بودند. در بخشی از این نامه آمده بود : " چرا باید بانوان ایرانی از حق تحصیل در یکی از دانشگاههای طراز اول کشور محروم شوند در حالی که ٦٠% شرکت‌کنندگان آزمون سراسری را دختران شامل می‌شوند؟ چرا باید بیش از نیمی از استعدادهای کشور از این عرصه علمی طرد شوند؟
سر انجام در تاریخ ٦ خرداد و همزمان با انتشار دفترچه های انتخاب رشته ی کارشناسی ارشد، تبعیضات جنسیتی مندرج در دفترچه سال ٩٠ حذف گردید و بدعت ایجاد شده که باعث پایمال نمودن حق بسیاری از دانشجویان دختر در سال گذشته شده بود، با پافشاری دانشجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت از بین رفت.
لازم به ذکر است اعتراضات دانشجویی پیرامون موضوع تبعیض جنسیتی و فشار بر دختران دانشجو در این دانشگاه تنها به مساله ی تک جنسیتی نمودن محدود نمی شود و از جمله فشارهای غیر متعارف در این دانشگاه می توان به صدور احکام انضباطی با موضوع "عدم رعایت حجاب و عفاف"، کنترل شدید پوشش دانشجویان، اجرای طرحی موسوم به "حجاب و عفاف" و گماردن مامورین امر به معروف در سطح دانشگاه جهت تذکر به دانشجویان و... اشاره نمود.




ستاره دار شدن فعالان دانشجویی کرد و اعتراض آنان: دخالت وزارت اطلاعات «غیر قابل قبول» است

برخی از دانشجویان کرد دانشگاه های ایران نیز از سوی مقامات وزارت علوم ایران پس از ستاره دار شدن، از ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد محروم شده اند. در جدیدترین مورد خبر رسیده است که "جبار دستباز"، از فعالان دانشجویی دانشگاه کردستان و از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد نیز جز این محروم شدگان بوده است. این خبر را سوران دانشور، فعال دانشجویی کرد اعلام کرده است.
به گزارش دانشجونیوز و به گفته سوران دانشور، فعال دانشجویی و عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، «جبار دستباز" نیز از فعالان دانشجویی دانشگاه سقز با وجود قبولی در رشته علوم سیاسی دانشگاه سراسری، از تحصیل در این رشته محروم شده است»
  این فعال دانشجویی در جدیدترین گفتگو با "دانشجونیوز" با اشاره به پیگیری مساله محرومیت خویش، تاکید کرده است که «هرگونه پیگیری برای این مسئله بی جواب مانده و حتی در مواردی نیز مستقیم از طرف وزارت علوم به این مسئله اذعان شده است که از اداره اطلاعات دستور گرفته اند.»

سوران دانشور، که چندین بار از سوی مقامات امنیتی احضار و بازداشت شده و از سوی مسئولین وزارت علوم ایران "ستاره دار" شده بود در این گفتگو از دانشجویان دیگر کرد نام برده است که با محرومیت از تحصیل مواجه شده اند.
  او می گوید: «در میان فعالین دانشجویی کورد نیز سالار ساکت، آرش صالح، دلیر اسکندری، وحید بهرامی، صالح ایومن، سوران دانشور، و امسال نیز جبار دستباز که همه این دانشجویان عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد بوده اند، در سطح کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم شده اند.»
  به گفته سوران دانشور، دانشجوی ستاره دار کرد، «جبار دستباز، عضو سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یکی از نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرقته بود.»

نامه اعتراضی به مقامات سیاسی: دخالت وزارت اطلاعات "غیر قابل قبول" است
  در تصاویر نامه هایی که این فعال دانشجویی به مقامات مسئول از جمله کامران دانشجو، وزیر علوم و همچنین رییس مجلس ایران ارسال کرده است، وی خطاب به وی نوشته است که هنگام مراجعه به دانشگاه به او اعلام شده است که ستاره دار شدن  وی «دستور مستقیم وزارت اطلاعات» است و تحت هیچ شرایطی قادر به ادامه تحصیل نخواهد بود.
  وی در این نامه از تناقض گویی مقامات در ارتباط با ستاره دار کردن دانشجویان انتقاد کرده و دخالت وزارت اطلاعات در امور وزارت علوم را «غیر قابل قبول» ذکر کرده است.

"دانشجویان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالین دانشجویی به دانشجویان محروم از ادامه تحصیل به دلیل فعالیت های صنفی- سیاسی دوران دانشجویی و یا عقاید مذهبی اطلاق می شود.
  با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ روند ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان منتقد و مخالف حاکمیت شتاب بیشتری گرفت. با این وجود وی در مناظره های انتخاباتی در سال ١٣٨٨، وجود دانشجوهای ستاره دار را تکذیب کرد.

«نقض در پرونده»؛ جایگزین نتیجه علمی دانشجویان محروم
  در چند روز اخیر گزارش های زیادی از محرومیت چندین باره دانشجویان در آزمون های دانشگاهی از سوی دانشجونیوز منتشر شده است.
از دانشگاه های اصفهان خبر رسیده است که پنج نفر از دانشجویان فعلی دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد که اسامی آنان در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، که به دلیل فعالیت های دانشجویی و سیاسی در اعتراض به نتایج انتخابات سال ١٣٨٨ و پیش از آن ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم مانده اند.

در همین راستا مهدى جمالوند، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى ـ گیاهپزشکى از دانشگاه بوعلى سینا همدان که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده بود به دلیل آنچه که «نقص در پرونده» خوانده شده, از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شده است.

همچنین رضا عرب، از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در سال جاری به دلیل فعالیت های صنفی و سیاسی از ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازمانده است. در تصویر کارنامه اینترنتی صادر شده برای این فعال دانشجویی آمده است:
"داوطلب گرامي به علت نقص پرونده در صورت تمايل از روز سه شنبه مورخ ٩١/٠٣/٠٩ به سازمان سنجش آموزش کشور واقع در ميدان هفت تير - خيابان کريم خان زند - پلاک ٢٠٤- طبقه دوم مراجعه نماييد."
  این پیامی است که هر ساله شمار زیادی از دانشجویان، با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور با آن مواجه می شوند.




تجمع کارگران شهرداری اهواز مقابل استانداري خوزستان

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در اهواز از تجمع اعتراض‌آمیز کارگران اجرائیات مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در مقابل استانداری خوزستان خبر داد.
آقایار حسینی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز (یکشنبه ۷ خرداد) حدود ۵۰ نفر از کارگران مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته و همچنین سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان اظهار داشت: مشکلات کارگران شهرداری ریشه‌ای است و در سال‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است.
این فعال کارگری با بیان اینکه بی‌توجهی مسولین و عدم پاسخگویی آنان تاکنون حلال مشکلات کارگران شهرداری نبوده است افزود: در حال حاضر در استان خوزستان افزایش مشکلات کارگران باعث شده است تجمعات متعددی را شاهد باشیم.
حسینی در ادامه با اشاره به تجمع کارگران لوله سازی خوزستان در هفته گذشته در مقابل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنوز مشکلات این کارگران علی‌رغم چند سال پی گیری‌ حل نشده است.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در پایان گفت: ما در سال گذشته حتی نتوانستیم اشتغال موجود را حفظ کنیم و بسیاری از کارگران بیکار شدند.



جبار دستباز، فعال دانشجویی "ستاره دار" شد

خبرگزاری هرانا - جبار دستباز، فعال دانشجویی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.
به گزارش موکریان جبار دستباز از فعالان دانشجویی دانشگاه سقز با وجود قبولی در رشته علوم سیاسی دانشگاه سراسری، از تحصیل در این رشته محروم شده است.
وی افزود:  پیشتر نیز این عضو سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یکی از نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرقته بود.
در سالهای گذشته نیز چند تن ازفعالان دانشجویی عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد به نام های سالار ساکت، آرش صالح، دلیر اسکندری، وحید بهرامی، صالح ایومن و سوران دانشور از ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ارشد محروم شدند.



هرانا؛ وحید لعلی پور آزاد شد

خبرگزاری هرانا - وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو فعال دانشجویی با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید لعلی پور که به همراه همسرش در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شده بود پس از قطعی شدن محکومیت به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی در شهریوز ماه سال گذشته جهت اجرای حکم بازداشت شده بود.
وی با احتساب ایام بازداشت اولیه امروز از زندان اوین تهران آزاد شد، همسر وی نیز هفته گذشته با پایان دوران محکومیتش از زندان آژاد شده بود.



دختر ۲۰ ماهه قربانی کودک‌آزاری شد

خبرگزاری هرانا - زنی ۳۰ ساله درپی ممانعت دختر ۲۰ ماهه یکی از نزدیکانش از خوردن سوپ، او را چنان کتک زد که دخترک پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.
روزنامه جام‌جم نوشت: روز ۲۱ اردیبهشت کودک ۲۰ ماهه‌ای به نام هلیا، توسط یکی از بستگانش به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ‌ تهران انتقال یافت اما یک هفته بعد براثر شدت جراحت جانش را از دست داد. تیم پزشکی بیمارستان با دیدن آثار ضرب و جرح روی بدن هلیا که نشان از وجود کودک‌آزاری داشت، موضوع را به کلانتری ۱۳۷ نصر اطلاع دادند و پلیس نیز پدر و مادر کودک را برای تحقیقات مقدماتی به کلانتری احضار کرد.
با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه سوم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار ماموران اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان در تحقیقات از اعضای خانواده هلیا اطلاع یافتند پدر و مادر وی معتاد هستند و به همین دلیل او از زمان تولد، تحت سرپرستی ۲ مادربزرگش بوده است.
مادربزرگ مادری هلیا در اظهارات خود به کارآگاهان اداره دهم گفت: ‌ دختر و دامادم اعتیاد شدید به شیشه و کراک دارند و چون صلاحیت نگهداری بچه را نداشتند، از همان زمان تولد، من و مادربزرگ پدری هلیا از او نگهداری می‌کردیم. او در ارتباط با روز حادثه که زن دایی هلیا او را به بیمارستان آورده بود، به کارآگاهان گفت: می‌خواستم به بهشت زهرا بروم و به همین دلیل هلیا را نزد عروسم (زن دایی هلیا) گذاشتم اما پس از یک ساعت، او با من تماس گرفت و مدعی شد سر هلیا هنگام بازی به دیوار خورده است و او را به بیمارستان می‌برد.
با اطلاعات به دست آمده، زن متهم با دستور بازپرس روشن بازداشت و برای ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل شد. زن دایی هلیا در تحقیقات مقدماتی ابتدا مدعی شد سر هلیا هنگام بازی به دیوار خورده، اما پس از چند ساعت عنوان کرد هلیا در حال بازی از بالکن خانه سقوط کرده است.
با توجه به اظهارات متناقض و اعلام نظریه پزشکی قانونی درارتباط با وجود آثار ضرب و جرح، متهم سرانجام زبان به اعتراف گشود و گفت اظهارات قبلی من درباره مرگ هلیا دروغ بود.
وی در باره حادثه به کارآگاهان گفت: روز حادثه مادر شوهرم هلیا را به منزل ما آورد و زمانی که قصد رفتن به بهشت‌زهرا را داشت، دخترم عسل از او خواست اجازه دهد تا هلیا در خانه بماند و با او بازی کند.
من نیز با آن‌که به خاطر ناراحتی اعصاب، وضع مناسبی نداشتم، نتوانستم از او بخواهم هلیا را با خود ببرد. پس از رفتن مادر شوهرم، هلیا و عسل در حال بازی کردن بودند که ناگهان سر هلیا به دیوار خورد اما چون آثاری نداشت، من نیز توجهی نکرده و پس از دادن آب به هلیا، او را آرام کردم. پس از مدت کوتاهی قصد داشتم به هلیا و عسل سوپ بدهم که هلیا از خوردن سوپ امتناع کرد.
در حالی که به دلیل فشار ناشی از بیماری اعصاب، از حالت عادی خارج شده بودم، در یک لحظه کنترل خودم را از دست دادم و چند بار سر هلیا را به زمین کوبیدم و وقتی سر او را بلند کردم، متوجه شدم صورت و زیر چانه‌اش کبود شده است. بلافاصله او را به بیمارستان رساندم و با مادرشوهرم تماس گرفته و به او گفتم هلیا هنگام بازی زمین خورده است.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم در ارتباط با ضرب و جرح منجر به فوت کودک 20 ماهه و به دستور بازپرس پرونده قرار بازداشت موقت برای متهم صادر شد. متهم برای تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.




زینب جعفر زاده، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - زینب جعفرزاده، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس تهران روز چهارشنبه بازداشت شد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، خانم جعفرزاده افشار، صبح روز چهارشنبه سوم خردادماه و توسط ماموران ناشناس، در محل خوابگاه خود در خیابان علامه طباطبایی واقع در منطقه سعادت آباد تهران بازداشت شده است.
بر اساس اظهارات نزدیکان زینب جعفرزاده افشار، این دانشجوی ترم آخر زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران پس از بازداشت به انفرادی بند وزارت اطلاعات (۲۰۹) زندان اوین تهران منتقل شده و به دلیل حمایت از شاهین نجفی و به اتهام «توهین به مقدسات» تحت بازجویی قرار دارد.
همچنین دیگر گزارش ها از بازداشت تعداد دیگری از شهروندان طی هفته گذشته با دلایل و اتهامات مشابه حکایت دارد.
روز گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار اطلاعیه مطبوعاتی از اظهارات برخی مقامات رسمی در خصوص ترور این خواننده منتقد ابراز نگرانی کرده و آنرا محکوم نمود.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مجموع رویکرد حکومت ایران در قبال این موضوع را نقض صریح و نگران کننده حقوق بشر و تهدید جدی آزادی اندیشه و بیان دانسته که در صورت عدم تقبیح رسمی حکومت مذکور، تندرویهای صورت گرفته مفهومی جز گسترش تروریسم دولتی نخواهد داشت.




رضا عرب، فعال دانشجویی "ستاره دار" شد

خبرگزاری هرانا - رضا عرب، از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در سال جاری به دلیل فعالیت های صنفی و سیاسی از ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازمانده است.
به گزارش دانشجو نیوز، هم زمان با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، رضا عرب فعال دانشجویی دانشگاه مازندران از ادامه تحصیل در مقطه کارشناسی محروم شد.
هم چنین این منبع اعلام داشت اسامی پنج نفر از دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد را در اختیار دانشجونیوز دارد که به دلیل فعالیت های دانشجویی و سیاسی در اعتراض به نتایج انتخابات سال ١٣٨٨ و پیش از آن، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم شدند.

در سال های اخیر شمار زیادی از دانشجویان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دلیل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بازمانده اند.

"دانشجویان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالین دانشجویی به دانشجویان محروم از ادامه تحصیل به دلیل فعالیت های صنفی- سیاسی دوران دانشجویی و یا عقاید مذهبی اطلاق می شود.
این اصطلاح در زمان دولت اصلاحات (سید محمد خاتمی) به کار می رود و از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد روند آن تشدید شده است.



بازداشت دو وبلاگ نویس و پلمپ یک کافی نت در استان تهران

خبرگزاری هرانا - پلیس فتا وبلاگ نويساني که در فضاي مجازي به مقامات کشوري توهين کرده بودند توسط این ارگان نظامی در غرب استان تهران شناسائي وپس از دستگيري ، روانه زندان کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، "سرهنگ تراب نوراللهي" رييس پليس فتا فرماندهي انتظامي ويژه غرب استان تهران در گفت وگو با  پايگاه خبري پليس، اظهارداشت: در راستاي ايجاد امنيت و کاهش تخلفات و جرائم در فضاي مجازي، کارشناسان پليس فتا حين رصد و کنترل سايت‌ها ، متوجه شدند وبلاگ نويساني در شبکه‌هاي اجتماعي اقدام به اهانت به مقامات و مسئولان کشوري مي کنند.
اين گزارش حاکيست در اقدامات اوليه پليس فتا غرب استان تهران مشخص شد وبلاگهائي در زمينه انتشار مطالب،تصاوير و هتاکي به مقامات کشوري فعاليت دارند، بلافاصله کارشناسان پليس فتا با اقدامات فني و تخصصي به عمل آمده محل فعاليت اين افراد را مورد شناسايي قرار داده و با هماهنگي مقام قضائي 2 نفر از متصديان مربوطه دستگيرو جهت تحقيقات بيشتر به پليس فتاي استان منتقل شدند.
سرهنگ نوراللهي تصريح کرد: در بازجوئي پليس از متهمان و با توجه به ادله و مستندات جمع آوري شده،هر دونفر به بزه انتسابي اعتراف کردند.
بنابراين گزارش در اين راستا، پرونده به همراه متهمان به مرجع قضائي ارسال و واحد صنفي کافي نت نيز پلمپ شد.
رييس پليس فتا غرب استان تهران تصريح کرد: هرگونه اهانت به مقامات رسمي و مسئولان ، نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي عليه نهادها و سازمان‌ها و نيز تشويق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالي عليه امنيت ، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل يا خارج از کشور جرم تلقي شده و پليس فتا با عاملان آن برخورد قانوني خواهد داشت.




منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان صبح امروز بازداشت شد.
به گزارش تغییر برای برابری، نجم عراقی پیش از این به یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود.
پس از فرستاده شدن حکم او به دایره ی اجرای احکام و پیگیری های پلیس امنیت، نجم عراقی امروز پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
پیش از این نیز فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو دیگر کانون نویسندگان نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام برای گذراندن یک سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.




انتقال شاهرخ زمانی از زندان تبریز به محلی نامعلوم

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که ظهر امروز ماموران اداره‌ی اطلاعات شاهرخ زمانی، فعال کارگری در بند را از زندان مرکزی تبریز به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.
به گزارش کمیته‌ی حمایت از شاهرخ زمانی، آقای زمانی ساعت دو بعد از ظهر امروز، هفتم خرداد ماه، توسط ماموران اداره‌ی اطلاعات با دست بند و پابند از زندان تبریز خارج و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.
این انتقال بدون هیچ گونه توضیح و دلیل قانونی‌ای انجام گرفته و موجب نگرانی شدیدی در بین خانواده و دوستان وی شده است.
خبرهای تکمیلی در این زمینه متعاقباً اعلام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، هم‌چنین صبح امروز محمد جراحی پس از منتقل شدن به بند و رسیدن به حداقلِ خواسته‌هایش (حق تلفن، ملاقات، هواخوری و...) به اعتصاب غذای خود پایان داده است.



 

معيشت مردم، بن‌بست بیکاری و راه خروج از بن‌بست (بخش دوم)

جهانگير گلزار

جهانگير گلزار
در طول دو سال اخير به‌دليل افرايش قيمت نفت، کشور ما دارای مازاد ذخاير ارزی ۱۲ - ۱۰ ميليارد دلار در سال بوده که اگر در جهت ايجاد اشتغال به‌کار گرفته می‌شد؛ حداقل يک ميليون فرصت شغلی جديد می‌توانستيم ايجاد کرده و از بيکاران موجود بکاهيم. ضعف مديريت‌ها در طول دهه اخير را از آن‌جا می‌توان متوجه شد که علی‌رغم سرمايه‌گذاری‌های هنگفت و اجرای هزاران طرح بزرگ و کوچک، اثرات اقتصادی آن‌ها در کشور متناسب با حجم سرمايه گذاری‌ها و اقدامات انجام شده نيست
Golsar57@yahoo.de
در پی تشريح وضعيت اشتغال و آينده آن در ايران، اينک به ارائه راه حل مناسب برای خروج از بحران اشتغال می پردازيم:
اشتغال زنان

ميدانيم که نيمی از نيروهای محرکه کشور را زنان تشکيل ميدهند.نظام حاکم سعی دارد در زمينه اشتغال که طرح دو زن شاغل بجای يک زن شاغل را نهادينه کند . تصور می کنند که با اين طرح هم زنان و هم کارفرمايان به آن اقبال خواهند نمود. در صورتی که زنان و کافرماها ترجيح می دهند که يک نفر تمام روز کار کند تا اينکه دو نفر در روز يک شغل را داشته باشند. و زنان در جستجوی اشتغال بيشتر تمايل دارند تمام وقت شاغل باشند. زيرا هزينه پولی و زمانی رفت آمد ثابت خواهد بود و فقط درآمد نصف می شود. وبيشتر زنان از اين طرح سر باز می زنند و کارفرمايان تر جيح می دهند که زنان کار آمد تمام روز کار کنند و نه نيمه وقت.

نرخ بيکاری زنان در کشور بسيار بالاست. بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ايران، پانزده استان کشور با نرخ بيکاری بالای ۵۰ درصد زنان زير ۲۹ سال مواجه هستند. همچنين ۱۰ استان کشور نيز نرخ بيکاری بالای ۶۰ درصدی را برای زنان همين گروه سنی دارند. کرمانشاه ۷۷ درصد، کهکيلويه و بويراحمد ۷۶ درصد، کرمان ۷۴ درصد، ايلام ۷۱ درصد، لرستان ۷۰ درصد، سمنان ۶۸ درصد، اردبيل ۶۶ درصد، فارس ۶۵ درصد، چهارمحال و بختياری و کردستان هريک ۶۴ درصد.
به گزارش روزنامه دنيای اقتصاد، مرکز آمار ايران، افرادی را که به طور فعال به دنبال شغل نگردند، جزو جمعيت بيکار طبقه‌بندی نمی‌کند. بنابراين زنان خانه‌دار، دانشجو يا زنان غيرشاغلی که به هر دليل به دنبال يافتن شغل نيستند، جزو آمار بيکاران به حساب نمی‌آيند. اين بدان معنی است که ۶۰ درصد زنان ۱۰ استان کشور جويای کار می باشند. و يا در کرمانشاه ۷۷ درصد زنان جويای کار می باشند. البته زنان متاسفانه مزد کمتری نسبت به مردان دريافت می نمايند و در محيط کار تحت فشار روحی و اجتماعی بيشتری نيز هستند.
در صورتی که زنان و مردان حق برابر دارند پس در تحصيل و رشد و اشتغال نيز حق برابر دارند.
فرامرز توفيقی عضو "کميتۀ مزد استان تهران" در گفتگو با خبرگزاری ايلنا ضمن بيان اينکه بيش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پايه دستمزد دريافت می‌کنند، تصريح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسيدن به خط فقر شديد به شغل های دوم و سوم روی آورده‌اند.
او با اشاره به افزايش نرخ خط فقر تصريح کرد: به دليل افزايش نرخ اقلام مصرفی سبد هزينه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از يک ميليون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان افزايش يافته است و با توجه به اين که نرخ خط فقر شديد ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پايه دستمزد يعنی ۳۹۰ هزار تومان دريافت می‌کنند زير خط فقر شديد در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معيشت می‌کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی به تحليل بخشی از آمار تازه منتشر شده بانک مرکزی از هزينه و درآمد خانوارهای شهری در ايران در سال ۸۹، پرداخته و نوشته که «در سال ۸۹ هزينه‌ها خانوارهای شهری در ايران، چهار ميليون تومان بيشتر از درآمدشان» بوده‌ است .

•با اين روند اشتغال و اين روند واردات و مخارج دولت، راه حل در چيست ؟
در طول دو سال اخير بدليل افرايش قيمت نفت، کشور ما دارای مازاد ذخاير ارزی ۱۲-۱۰ ميليارد دلار در سال بوده که اگر در جهت ايجاد اشتغال بکار گرفته می شد؛ حداقل يک ميليون فرصت شغلی جديد می توانستيم ايجاد کرده و ازبيکاران موجود بکاهيم. ضعف مديريتها در طول دهه اخير را از آنجا می توان متوجه شد که عليرغم سرمايه گذاری های هنگفت و اجرای هزاران طرح بزرگ و کوچک، اثرات اقتصادی آنها در کشور متناسب با حجم سرمايه گذاريها و اقدامات انجام شده نيست. تعداد بيکاران در ۷ سال اخير تقريبا دو برابر شده است و نرخ بيکاری عليرغم ادعای دولت نه تنها به ۳/۱۲ درصد کاهش نيافته بلکه نرخ بيکاری فارغ التحصيلان زنان ۵۰ و مردان ۳۰ درصد برآورد می شود نرخ واقعی بيکاری هم اکنون بيش از ۲۳ درصد است.

در اقتصاد ايران توزيع سرمايه گذاری بين بخشهای مختلف اقتصادی مطلوب و بهينه صورت نمی گيرد . در سه برنامه توسعه حدود ۶۵ درصد از کل سرمايه گذاری کشور به بخش خدمات اختصاص داده شده در حاليکه اين بخش حدود ۴۰ درصد توليد ناخالص ملی را ايجاد می کند. سهم ساير بخشهای اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت، ساختمان، معدن، نفت و گاز و آب و برق از کل سرمايه گذاری فقط ۳۵ درصد است اما ۶۰ درصد توليد ناخالص ملی را ايجاد می کنند. اين آمار نشان می دهد که بازده سرمايه گذاری در بخش خدمات ايران نسبت به ساير بخشهای اقتصادی پايين است.
•اما ابتدا بايستی نقش حقوق برای خود جامعه جا بيافتد:
انسانها با حقوق خود متولد می شوند. حقوق داشتنی است. رهبر نمی تواند بگويد چون طبق قانون اساسی من مالک جان و مال و ناموس شما هستم، حق نداريد به اين نوع زندگی در فقر اعتراض کنيد. و يا اينکه طالب زندگی بهتر و امکانات رفاهی بهتری باشيد.
هر کس حق دارد مالک بر عمل خويش و آنچه از آن بدست می آورد باشد. هيچ انسانی را نمی شود از اين حق محروم کرد. هر کس حق دارد کاری را که دلخواه اوست انتخاب کند بشرط آنکه کارش مايه خرابی طبيعت و زيان جامعه نباشد. و حق فرد است که به کاری مجبور نگردد که دلخواه او نيست. جهت محقق کردن اين حقوق دولت بايد مدافع احقاق حقوق همگان باشد. جامعه ايران يک جامعه جوان است راه حل در اين نيست که سالانه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار ايرانی تحصيل کرده به ارزانترين قيمت از کشور بگريزند و وارد کشورهای غرب شده تبديل به کارگران ارزان شوند.

•برای هر راه حلی بايد بستر مناسب با آن راه حل را بوجود آورد:
برای رسيدن به رشد بستر مناسب، آزادی و حقوق مداری بايد وجدان جمعی بگردد. اين بستر امکان رشد به همه خواهد داد.
وظايف يک دولت حقوق مدار به اين شرح می باشد:
جلوی واردات بی رويه را بايد گرفت. در واقع اقتصاد واردات محور و مصرف محور بايد بشود اقتصاد توليد محور.
دولت بايد پشتيبان توليد کننده داخلی بگردد.
نفت بايد در اقتصاد ملی ادغام بگردد. يعنی بجای فروش نفت خام، مشتقات نفت توليد و بفروش برسد. اين روش توليد اشتغال می کند و دوم احتياج نيست که ما اينقدر نفت بفروشيم و می توانيم ميزان فروش نفت را پايين آورده اين سرمايه را برای نسلهای آينده نيز حفظ کنيم.
از طرف ديگر ما فروشنده نفت خام هستيم. نفت ما در کشورهای مسلط توليد اشتغال می کند. اما در ايران چی؟. پول نفت پشتيبان استبداد حاکم است. نقش نفت در توليد داخلی ما بسيار اندک است. در صورتی که اگر نفت در اقتصاد ايران ادغام شود ما اقتصادی توليد محور خواهيم داشت و مشکل اشتغال به مقدار فراوان از بين خواهد رفت. از طرف ديگر اينگونه اشتغال چون اساسش بر توليد است سود دهی بيشتری خواهد داشت و انسان ايرانی با ساعت کار کمتر حقوق مکفی خواهد داشت که بتواند با آسايش و آرامش زندگی کند.
دولت نبايد آمار و اعداد را سانسور کند. دولت وظيفه اش اينست که در مقابل شهر وندان شفاف باشد.
•دولت بايد سعی اش بر تنش زدايی باشد نه اينکه خود تنش بوجود بياورد:
امنيت سرمايه رابايد فراهم نمود. سرمايه اگر در جايی امنيت نداشت به جايی فرار می کند که در آنجا امنيت داشته باشد. ايران محل درآمدهای کلان از راه مافياهای حاکم است و فرار آن سرمايه ها به کشورهای امن.
دولت وظيفه اش نظارت است نه خود وارد کننده باشد و فروشنده و وام دهنده و تصميم گيرنده و ...
مافيای حاکم که سيری ناپذير است را بايد دستشان را از حکومت و اقتصاد ايران جدا کرد.
نظام حاکم بر ايران مشکل حل کن نيست مشکل تراش است.
اين نظام مانعی برای رسيدن به آزادی و رشد و شادی است. مانع را بايد برداشت.