۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

واشنگتن پست: تلاش‌های ايران برای اقدامات تروریستی گسترده

نشريه واشنگتن پست در گزارشی ايران را به تلاش برای ترور مقامات کشورهای مختلف و برخی از تاجران متهم کرد.
راديو زمانه ـ به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نشريه مدعی شد، مدارک به‌دست آمده از تحقيقات در چهار کشور مختلف نشان می‌دهد گروه حزب‌الله لبنان که حکومت ايران آن را پشتيبانی می‌کند و برخی جاسوس‌های مستقر در ايران تلاش‌هايی را برای اقدامات تروريستی در کشورهای مختلف انجام داده‌اند.
بر اساس اين گزارش که به نقل از برخی مقامات امنيتی آمريکا و خاورميانه منتشر شده ‌است، مدارک کشف‌شده شامل ضبط تماس‌های تلفنی، بررسی‌های قضايی، برنامه‌های سفرهای سازماندهی شده و حتی سيم کارت‌های تلفن همراهی می‌شود که در ايران خريداری شده و مورد استفاده چند تن از افرادی که قرار بوده اين ترورها را انجام دهند قرار گرفته است. اين مقامات خواسته‌اند هويتشان مخفی بماند.
کشور آذربايجان سال گذشته اعلام کرد نقشه‌ ترور کارمندان سفارت آمريکا يا اعضای خانواده‌های آن‌ها را خنثی کرده‌ است، اما واشنگتن پست می‌گويد که آن نقشه ظاهرأ تنها يکی از چند توطئه‌ای بوده که برای ترور مقامات کشورها طراحی شده است.

واشنگتن پست همچنين مدعی شد، برخی از جاسوس‌هايی که ايران آن‌ها را حمايت می‌کند قصد ترور ديپلمات‌های خارجی در هفت کشور را داشته‌اند، از جمله در آذربايجان. هدف اين ترورها دو تن از مقامات کشور عربستان سعودی، شش اسرائيلی و چندين آمريکايی بوده‌ است.
گزارش واشنگتن پست می‌افزايد: "اين سوءقصدها اوايل بهار امسال به‌طور ناگهانی متوقف شد و اين ماجرا درست هم‌زمان با تغيير لحن ايران در رويارويی با غرب اتفاق افتاد. ايران پس از صدور چندين بيانيه‌ جنگ‌طلبانه عليه غرب و تهديد به بستن گلوگاه‌های حياتی حمل و نقل دريايی، سرانجام در بهار سال جاری تصميم گرفت که لحن خود را در مقابل غرب تغيير دهد."
مقامات ايرانی در ماه مارس سال جاری به‌طور رسمی پيشنهاد از سر گرفتن مذاکرات با شش قدرت جهان را حول طرح‌هايی برای کنترل برنامه‌ هسته‌ای ايران پذيرفتند.
واشنگتن پست در ادامه سخنان يک ديپلمات غربی را نقل می‌کند که خواستار مخفی ماندن نام خود شده است. اين ديپلمات می‌گويد: "روشن است که آن سوء قصدها تعمدأ در آستانه مذاکرات متوقف شده است. حال، اگر اين مذاکرات با شکست روبه‌رو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هيچ‌کس نمی‌داند."
در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده‌است: "هنوز مشخص نيست آن سوءقصدها به‌دستور مقامات حکومتی ايران طراحی شده است يا گروهی چون حزب‌الله لبنان آن را بر اساس تاکتيکی که به تصويب اوليای امور رسيده، انجام داده است. اما بسياری از مقامات آمريکا و خاورميانه اين رويدادها را به‌عنوان بخشی از جنگ‌های پنهانی و مبارزات چندجانبه و مخفيانه‌ای در نظر می‌گيرند که خود ايران نيز در آن‌ها قربانی شده است."
اين روزنامه در انتهای گزارش خود به ترور، چهار دانشمند مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران در سه سال گذشته اشاره می‌کند که مثال‌هايی از قربانی‌شدن ايران در اين جنگ‌های پنهان هستند.
ايران پيش از اين اتهاماتی نظير تلاش برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا را رد کرده بود، اما هنوز مقامات ايران واکنشی به اين گزارش نشريه واشنگتن پست نشان نداده‌اند.





«طرح ایران برای ترور دیپلمات‌های آمریکایی در هفت کشور»

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از طرحی تروریستی خبر می‌دهد که سرنخ عوامل آن به ایران می‌رسد. دیپلمات‌های کشورهای متخاصم با ایران در هفت کشور از جمله اهداف این طرح بوده‌اند که بنا بوده طی سیزده ماه اجرایی شود.
به نوشته‌ی روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در ماه نوامبر ۲۰۱۱ پیامی به متیو بریزا، سفیر ایالات متحده، در آذربایجان مخابره شده به این مضمون که طرحی برای قتل آمریکایی‌ها برملاشده و این سفارتخانه هدف یک طرح تروریستی است.
مقام‌های امنیتی ایالات متحده در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که طرح تروریستی یادشده از دو بخش تشکیل شده بوده است؛ یکی استفاده از تک‌تیراندازها با سلاح‌های دارای صداخفه‌کن و دیگری خودروی بمب‌گذاری‌شده که به احتمال برای کشتن کارمندان سفارت و اعضای خانواده‌ی آنان در نظر گرفته شده بود. هر دوی این رشته‌ها، به گفته‌ی مقام‌های امنیتی، به یک سرچشمه ختم می‌شدند: ایران، همسایه‌ی جنوبی جمهوری آذربایجان.
این پیام هشدارآمیز که بسیاری از جزئیات آن هرگز برملا نشد، از قرار انگیزه‌ی دستگیری چندین نفر در آذربایجان در روزهای نخستین سال جاری بود. این‌که دقیقا چه کسی و برای چه دستور انجام این ترورها را صادر کرده هم هیچ‌گاه به‌طور دقیق مشخص نشد.
به ادعای سرویس‌های امنیتی آمریکا و کشورهای خاورمیانه‌، کارشناسان امنیتی مدارکی به دست آورده‌اند که بر اساس آنها طرح‌های مختلف به هم مرتبط هستند و رأس همه‌ی آنها در نهایت به کادرهای حزب‌الله لبنان یا گروه‌های داخل ایران می‌رسد.
نهادهای مسئول آمریکایی و همکاران آن در خاورمیانه بر این باروند که تلاش‌های یادشده بخشی از طرحی فراگیرتر از سوی گروه‌های مرتبط با ایران بوده است برای کشتن دیپلمات‌های خارجی در دست‌کم ۷ کشور در طول ۱۳ ماه. به گفته‌ی این مقام‌های امنیتی، دو مقام سعودی، تعدادی اسرائیلی و – در مورد آذربایجان – چندین آمریکایی از اهداف این طرح بوده‌اند.
ماه گذشته (آوریل ۲۰۱۲) گزارشی رسمی از مجموع مدارک به دست آمده تنظیم شد که در آن به مکالمات تلفنی ضبط‌شده، نتایج تحقیقات، مسافرت‌های همزمان افراد مرتبط با ترورها، و حتی سیم‌کارت‌های خریداری‌شده در ایران و استفاده شده توسط افرادی که گفته می‌شود با عملیات‌ها در ارتباط بوده‌اند، اشاره شده است. این ادعای دو مقام رسمی است که این گزارش شش صفحه‌ای را تهیه دیده‌اند.
توقف ناگهانی عملیات

محمد خزایی، ۴۲ ساله، یکی از متهمان به دست‌داشتن در ترورهای تایلند
نکته‌ای که به گفته‌ی مقام‌های امنیتی، نظر را به خود جلب می‌کند این است که طرح یادشده در روزهای نخستین بهار امسال ناگهان متوقف شده؛ همان هنگامی که ایران لحن تند و گزنده‌ی خود در مورد بستن تنگه‌ی هرمز را تغییر داد. پس از آن هم ایران و ۱+۵ بر سر پرونده‌ی هسته‌ای ایران بر سر میز مذاکره نشستند.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، می‌نویسد: «به نظر می‌رسد اراده‌ای آگاهانه برای آرام‌کردن اوضاع پیش از مذاکرات وجود داشته است. این‌که چه رخ خواهد داد، اگر گفت‌وگوها بی‌نتیجه پایان یابند، به قدرت تخیل مخاطب بستگی دارد».
به نوشته‌ی واشنگتن پست بسیاری از مقام‌های آمریکایی و سرویس‌های امنیتی خاورمیانه‌ای شواهد موجود را ابعاد مختلف جنگ خاموش، پنهان و چند جانبه‌ای می‌دانند که ایران خود نیز از قربانیان آن است. این روزنامه ۴ ترور در طول سه سال در ایران را که افراد مرتبط با پرونده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی اهداف آنها بوده‌اند، و حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران را شاهد مدعای خود می‌داند.
این روزنامه آمریکایی می‌نویسد که دولت ایالات متحده از مرتبط دانستن طرح‌های تروریستی آذربایجان با حکومت ایران به صورت مستقیم خودداری کرده است، به ویژه در شرایطی که ایران و گروه ۱+۵ در حال مذاکره‌اند.
مقام‌های آمریکایی، به گفته‌ی خودشان، بر این باور نیستند که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان برای انجام عملیاتی در ابعاد یادشده نیازی به همکاری با هم داشته باشند. به اعتقاد آنان، هر دو طرف نشان داده‌اند که توان انجام عملیات مشابه را به تنهایی دارند.
اتهام به ایران در پرونده‌ی ترورهای باکو
حمله به دیپلمات‌های آمریکایی کم‌سابقه است، اما ناشناخته نیست. لورنس فولی، دیپلمات ارشد این کشور در اردن، در سال ۲۰۰۲ هدف حمله‌ی مسلحانه‌ی تندروهای به احتمال اسلامگرا قرار گرفت و جان خود را از دست داد. دیگر دیپلمات‌های این کشور هم در سال‌های اخیر در سودان، پاکستان و عراق کشته شده‌اند. مقام‌های امنیتی آمریکا بر این باورند که اگر طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا هم ناکام نمی‌ماند، دیپلمات‌های این کشور کشته می‌شدند.
به مقام‌های سفارتخانه آمریکا در آذربایجان هم در طول ۲ سال گذشته دست‌کم سه بار هشدار داده شده که هدف حملات تروریستی هستند. هر چند تمام این حمله‌ها با همکاری نزدیک سروریس‌های امنیتی آذربایجان به سرویس‌های دیگر کشورها ناکام مانده‌اند.
آخرین طرح تروریستی زمانی برملا شد که یک سرویس امنیتی خارجی به پیام‌هایی الکترونیکی دست یافت؛ پیام‌هایی که ظاهرا نحوه‌ی قاچاق اسلحه و مواد منفجره از ایران به آذربایجان را شرح می‌دادند.
در این میان نام یکی از شهروندان سابقه‌دار آذربایجانی به نام بالاگارداش داشدف مطرح شد. آن‌گونه که سرویس‌های امنیتی خاورمیانه‌ای ادعا کردند، این فرد ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌ای از کادرهای امنیتی و گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در ایران داشته است.
به ادعای این سرویس‌های امنیتی، داشدف در اکتبر سال ۲۰۱۱ هماهنگی‌ها برای انتقال سلاح و مواد منفجره و پول نقد به آذربایجان از ایران را آغاز کرد. بر این اساس، گروه‌های کوچک یهودی در آذربایجان و دیپلمات‌ها و نهادهای خارجی دیگر در باکو هدف حمله‌هایی بوده‌اند که داشدف مقدمات آنها را فراهم می‌کرده است.
ایران به طراحی ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، نیز متهم شده است
دولت آذربایجان پس از آن که چندین نفر متهم به همکاری در طرح یادشده را در فاصله ژانویه تا مارس سال جاری (۲۰۱۲) دستگیر کرد، اطلاعیه‌ی کوتاهی به انتشار رساند. بر اساس این اطلاعیه، افرادی که در آذربایجان در طرح ترور یادشده دست داشته‌اند، پول نقد دریافت و آغاز به تنظیم فهرستی از اهداف کرده‌اند. در این فهرست نام یک مدرسه یهودی، یک رستوران فست‌فود آمریکایی، دفتر یک شرکت نفتی و "دیگر اهداف در باکو" به چشم می‌خورد.

ادامه تحقیقات نشان داد که طراحان حملات در پی اهداف دیگری بجز ساختمان سفارت آمریکا هم بوده‌اند. به گفته‌ی یکی از مقام‌های رسمی پیشین وزارت کشور آمریکا که همکاری تنگاتنگی به سفارت این کشور در باکو داشته است، «آنها در پی افراد بودند، آنها نام [کارمندان] را داشتند و به دنبال اعضای خانواده‌ی کارمندان هم بودند».
داشدف از قرار در بازجویی‌ها گفته بود که حملات باکو برای تلافی ترور "دانشمندان هسته‌ای" جمهوری اسلامی طراحی شده بودند. ایران همواره دست داشتن در چنین طرحی در باکو را رد کرده و آن را تخیل خوانده است.
عمل بر اساس الگویی مشابه
به گفته‌ی مقام‌های امنیتی آمریکایی و خاورمیانه‌ای، طرح ترور آذربایجان منطبق با الگوی یک رشته‌ی طرح‌های تروریستی مشابه دیگر است که در میان آنها می‌توان به طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا اشاره کرد: قتل یک دیپلمات ارشد به کمک گروه‌های تبهکار.
استفاده از کارتل‌های قاچاق مواد مخدر مکزیکی برای ترور سفیر عربستان، شاهدی است که این مقام‌ها برای ادعای خود می‌آورند.
گزارشی که ماه گذشته به مقام‌های آمریکایی ارائه شده، مدعی وجود ارتباطات گسترده‌ای بین طرح ترور دیپلمات‌ها در پنج کشور دیگر نیز هست: هند، ترکیه، تایلند، پاکستان و گرجستان. به ادعای این گزارش، کسانی دست‌اندرکار این طرح‌ها بوده‌اند که ارتباط مستقیم با ایران یا حزب‌الله داشته‌اند. هدف ترورها هم دیپلمات‌های کشورهای متخاصم با ایران بوده‌اند.
به نوشته‌ی واشنگتن پست، متهمان دستگیرشده در پرونده‌ی ترورهای دهلی نو و بانکوک که گمان می‌رود افراد دست پائین باشند، یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بگویند چه کسی دستور انجام ترورها را داده است. این موضوع سبب می‌شود نقش احتمالی جمهوری اسلامی در طراحی ترورها نامشخص باقی بماند. به گفته‌ی یک دیپلمات غربی، «هنوز مدرک محکمی وجود ندارد، اما الگو مشخص و گویاست و میزان اطمینان روز به روز بیشتر می‌شود».



برای سومین بار طی چهار روز گذشته هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی چند منطقه مرزی افغانستان را هدف قرار دادند. نیروهای ناتو دوشنبه، ۸ خرداد، ادعای مقام‌های افغان در مورد کشته شدن ۸ غیرنظامی را رد کردند.
ناتو که فرماندهی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (آیساف) را بر عهده دارد‌، خبر کشته شدن ۸ غیرنظامی افغان در جریان حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان در شرق افغانستان را تکذیب کرد.
رسانه‌های غربی روز یکشنبه (۷ خرداد/ ۲۷ مه) به نقل از مقام‌های محلی گزارش دادند که شامگاه شنبه والدین و شش کودک یک خانواده افغان در استان پکتیا در پی حمله هوایی نیروهای ناتو جان خود را از دست داده‌اند.

کشته شدن ۸ غیرنظامی و ۷ سرباز ناتو
همزمان با انتشار خبرهای مربوط به قربانی شدن غیرنظامیان که از سوی یک مقام امنیتی در کابل نیز تایید شد، یکی از سخنگویان آیساف اعلام کرد که این اتهام در دست بررسی است.

بنابر گزارش‌ها صبح دوشنبه، ۸ خرداد، یک مقام ارشد ناتو که نخواسته نامش فاش شود، گفته است تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در جریان حمله‌‌های هوایی در این منطقه به دست نیامده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان یک سخنگوی آیساف اعلام کرد، نظامیان تحت فرمان این ائتلاف شنبه شب (۶ خرداد) در منطقه حضور داشته‌اند و از سوی تعداد زیادی از شبه‌نظامیان مورد حمله قرار گرفته‌اند. بنابر این گزارش حمله‌ی هوایی برای پشتیبانی از این افراد انجام شده است.
ناتو پیشتر گفته بود ارتباط احتمالی میان این درگیری‌ها و خبرهای مربوط به کشته شدن غیرنظامیان را بررسی خواهد کرد. گفته می‌شود طی دو روز آخر هفته دست‌کم ۷ سرباز ناتو قربانی عملیات انتحاری و حمله‌ی مسلحانه‌ی شبه‌نظامیان شده‌اند.

۸ کشته در مرز افغانستان و پاکستان
در همین حال گزارش شده، بامداد دوشنبه (۸ خرداد / ۲۸ مه) هشت نفر در جریان حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در شمال غربی پاکستان و مناطق مرزی افغانستان کشته شده‌اند.
خبرگزاری آلمان از قول مقام‌های امنیتی پاکستان نوشت در این حمله دو هواپیما شرکت داشنه‌اند که هر یک چهار موشک به پایگاه‌های شبه‌نظامیان در شرق میرانشاه، مرکز وزیرستان شمالی پرتاب کرده‌اند.
از نشست هفته‌ی گذشته سران ناتو در شیکاگو حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به هدف‌هایی در مرز پاکستان و افغانستان افزایش یافته است.۲۰۱
روز شنبه نیز چهار نفر در استان وزیرستان شمالی پاکستان قربانی چنین حمله‌های شده‌اند. این منطقه مرزی خارج از کنترل دو کشور همسایه قرار دارد و از مهمترین پناهگاه‌های تروریست‌های القاعده، طالبان و دیگر اسلام‌گرایان افراطی محسوب می‌شود.
صبح دوشنبه یک هواپیمای ناتو در شرق افغانستان دچار سانحه شد. مقام‌های آیساف می‌گویند سرنشینان و خدمه‌ی این هواپیما به یک پایگاه نظامی در منطقه انتقال پیدا کرده‌اند و در مورد تلفات احتمالی گزارشی دریافت نکرده‌اند. هنوز علت سقوط هواپیمای ناتو مشخص نشده اما مقام‌های آیساف گفته‌اند در زمان رخ دادن این سانحه "فعالیت خصمانه‌ای" در منطقه گزارش نشده است.

گازهای سمی در مدرسه‌های دخترانه
قربانی شدن غیرنظامیان در عملیات ناتو و آمریکا بارها با اعتراض شدید مردم و مسئولان دولتی افغانستان و پاکستان روبرو شده است. حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید با ادامه‌ی کشته شدن غیرنظامیان پیمان همکاری‌های استراتژیک با آمریکا اهمیت خود را از دست می‌دهد. اشاره‌ی او به پیمانی است که اوایل ماه مه سال جاری میلادی با همتای آمریکایی خود باراک اوباما به امضا رساند و روز شنبه در پارلمان افغانستان تصویب شد.
مزمان با این تحولات شبه‌نظامیان طالبان دامنه‌ی فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. روز یکشنبه (۷ خرداد) در جریان حمله با گازهای سمی به یک مدرسه دخترانه در استان تخار در شمال افغانستان ۴۵ دختر دانش‌آموز دچار مسمومیت شدند.
این دومین حمله از این نوع طی یک هفته‌ی اخیر است. چهارشنبه گذشته در حمله‌ی مشابهی ۱۳۰ دانش آموز و سه معلم یکی دیگر از مدرسه‌های دخترانه‌ی این استان مسموم و راهی بیمارستان شده بودند.
سخنگوی اداره آموزش و پرورش استان تخار اسلام‌گرایان افراطی طالبان را مسئول حمله با گازهای سمی به مدرسه‌های دخترانه معرفی می‌کند. طالبان این اتهام را رد کرده و مدعی است در این حوادث نقشی بر عهده نداشته است. در دوران حکومت طالبان، در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ میلادی فعالیت مدرسه‌های دخترانه در افغانستان ممنوع بود.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید، اگر کشورهای غربی حق غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را برای ایران به‌رسمیت بشناسند، ولی توقف آن را بخواهند، ایران در این‌باره تأمل خواهد کرد.
رامین مهما‌نپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه (۲۷ مه/۷ خرداد) به خبرنگاران گفت که «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال نظامی‌سازی در برنامه‌های هسته‌ای خود نیست.» وی‌ تاكید كرد که «ایران تا جایی كه غنی‌سازی هسته‌ای یك فعالیت نظامی تلقی نشود، آن را انجام می‌دهد و جزء حقوق خود می‌داند.»
باید اشاره کرد که کشورهای غربی مدت‌هاست که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۵ درصد برای اهداف صلح‌آمیز اتمی را برای ایران به‌رسمیت شناخته‌اند. نگرانی کشورهای غربی اما از غنی‌سازی با غلظت ۲۰ درصد به بالاست.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهانپرست افزود: «اگر كشورهای غربی بگویند غنی‌سازی ۲۰ درصدی صلح‌آمیز است اما انجام ندهید، جمهوری اسلامی ایران درباره این خواسته آنها تصمیم‌گیری خواهد كرد.»
به گفته‌ی مهانپرست، ایران اصراری بر غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداشته، اما باتوجه به شرایط و تامین سوخت منابع نیروگاهی مجبور به این اقدام شده است.

وی با اشاره به صلح‌آمیز بودن رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: «اگر این كار تحقیقاتی لازم نبود چرا ۴۰ سال پیش آمریكایی‌ها این رآكتور را در تهران راه‌اندازی كردند و سوختش را نیز خودشان تامین می‌كردند؛ و طبق ان پی تی آنها موظف بودند هر گاه كه ما نیاز به سوخت داشتیم بدون شرط سوخت را به ما بفروشند، اما این كار را انجام ندادند.»
باید اشاره کرد که پس از انقلاب ۵۷ در ایران رهبران جمهوری اسلامی سیاست دشمنی با آمریکا و صدور انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه را در پیش گرفتند، به‌طوری که بیش از ۳۰ سال است مناسبات دیپلماتیک میان ایران و آمریکا قطع شد.

"در مورد محل تهیه اورانیوم می‌‌توانیم بحث کنیم"
در حالی که به نظر می‌آید مقا‌م‌های جمهوری اسلامی تحت شرایطی آماده توقف غنی‌سازی با غلظت ۲۰ درصد هستند، سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران گفت: «تولید اورانیوم ۲۰ درصد برای ما چرخه اقتصادی نداشته است؛ و اینکه ما علاوه بر نیاز خود تولید کنیم هیچ صرفه‌ای ندارد.»
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران راه مذاکره در باره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی را اما باز گذاشته و تصریح کرد: «ما اکنون به دانش غنی‌سازی ۲۰ درصدی به صورت کاملا بومی دست پیدا کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری حق ما را پایمال کند. در صورتی که این حق پذیرفته شود در مورد اینکه اورانیوم را از کجا تهیه کنیم بحث خواهیم کرد.»
به گفته‌‌ی کارشناسان اقتصاد و نیز طبق تحلیل‌های کشورهای غربی، تحریم‌های گسترده غرب علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، اقتصاد این کشور را با دشوارهای اساسی روبه‌رو کرده است.
هیچ بانک بین‌المللی آماده همکاری با ایران نیست، و بسیاری کشورها واردات نفت از ایران را یا قطع کرده یا به‌طور چشمگیری کاهش داده‌اند. ایران با شرکت‌های نفت‌کش بین‌المللی و بیمه‌های آن‌ها نیز مشکل پیدا کرده، زیرا اکثر قریب‌به اتفاق این شرکت‌ها حاضر به حمل یا بیمه‌ کردن نفت ایران نیستند.
از آنجایی که تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد ایران را با بحران و آشفتگی بی‌سابقه‌ای روبرو ساخته است، مهم‌ترین دغدغه ‌مقام‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه پیش از اجلاس بغداد، لغو تدریجی تحریم‌ها بوده است.
بی‌جهت نیست که سخنگوی وزارت امورخارجه به لغو تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «اعمال تحریم‌ها از سوی كشورهای غربی در طول مذاكرات نتیجه‌بخش نخواهد بود.»
به‌عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است که تحریم‌های شکننده برای ایران در طول مذاکراتی که هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، به‌تدریج لغو شوند. ولی کشورهای غربی تأکید کرده‌اند، تا زمانی که در مناقشه اتمی با ایران به راهکاری برای رفع اختلافات دست یافته نشود، تحریم‌ها نیز بر قوت خود باقی خواهند ماند.

سعید جلیلی و کاترین اشتون، نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در نشست استانبول
با طرح این خواست از سوی جمهوری اسلامی که هم حق غنی‌سازی ۲۰ درصدی برای ایران به‌رسمیت شناخته شود و هم تحریم‌ها به‌تدریج لغو شوند، این تصور و برداشت را برای کارشناسان سیاسی و برخی سیاستمداران ایجاد کرده که جمهوری اسلامی به دنبال سیاست قدیمی خود، یعنی "وقت‌کشی" است.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز پس از اجلاس بغداد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد نگرانی آمریکا از اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده‌ی ایران، سخنی از اصرار جمهوری اسلامی بر غنی‌سازی ۲۰ درصدی بر زبان نیاورد. وی فقط در صدد مقایسه برآمد و گفت: «آیا آمریکا نباید نگران ناپدید شدن ۱۲۰ کیلوگرم مواد هسته‌ای با غنای بالا در داخل خاک کشورش باشد؟» این میزان از ناپدیدشدن اورانیوم حدود ۴۰ سال پیش رخ داده بود.
معضل دیگری که جمهوری اسلامی با آن روبه‌رو است کشف آثار اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۷ درصد در مجمتع نظامی "پارچین" است. این خبر در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است. ولی از قرار معلوم مقام‌های جمهوری اسلامی مخالف بازرسی از این تأسیسات توسط کارشناسان آژانس بین‌المللی هستند و همین امر بر ابهام در سیاست‌های اتمی ایران افزوده است.



جانشین فرمانده "سپاه قدس" شرکت در عملیات نظامی و شبه‌نظامی در سوریه همگام با رژیم بشار اسد را تأیید کرد. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت، جمهوری اسلامی "به‌طور فیزیکی و غیرفیزیکی" در سوریه نقش دارد.
اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" اعتراف کرد که جمهوری اسلامی در عملیات نظامی، شبه‌نظامی و غیرنظامی در سوریه همگام با رژیم بشار اسد شرکت دارد.
متن این مصاحبه کوتاه پس از قرار گرفتن بر روی خروجی سایت خبرگزاری "ایسنا" حذف گردید و پس از آن نیز هیچ توضیحی از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی در مورد اظهارات این فرمانده ارشد سپاه قدس داده نشد.
سردار قاآنی در این مصاحبه گفته است: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت، کشتار مردم آن چند برابر شده بود.»
نیروی قدس سپاه پاسداران که وظیفه‌ی آن عملیات نظامی و شبه‌نظامی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی است، پیش از این بارها توسط محافل بین‌المللی، از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه و به‌ویژه اپوزیسیون سوریه متهم شده بود که در جهت سرکوب مردم معترض این کشور به رژیم بشار اسد کمک‌های تسلیحاتی، نظامی، فنی و مشورتی می‌کند.

مصاحبه خبرگزاری ایسنا با سردار اسماعیل قاآنی


قاآنی در باره‌ی علت کمک جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد می‌گوید: «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آنها متذکر بوده‌ایم، اما سوریه جغرافیای مقاومت است و علت فشارهای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که دیدند تصرف آن امکان‌پذیر نیست.»

حضور "فیزیکی و غیرفیزیکی" جمهوری اسلامی در سوریه
در کشتار روز جمعه (۲۵ مه / ۵ خرداد) در شهر حوله، به گفته‌ی ناظران سازمان ملل، ۹۲ تن، از جمله ۳۲ کودک، جان خود را از دست دادند.
روز یکشنبه (۲۷ مه) شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی فوق‌العاده دولت بشار اسد را به‌خاطر استفاده از سلاح‌های سنگین در این قتل‌عام به‌شدت محکوم کرد.
در همین روز، اندک زمانی پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل، وزارت امور خارجه سوریه مدعی شد، در این قتل‌عام دست نداشته و خود را بی‌گناه اعلام کرد.
جانشین فرمانده نیروی قدس در رابطه با نقش نظامی جمهوری اسلامی در سوریه به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «تا وقتی در سوریه نبودیم، کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیرفیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
پس از آنکه رژیم سوریه خود را از دست داشتن در این قتل‌عام مبرا اعلام کرد و شورای امنیت سازمان ملل و جامعه‌ی جهانی این جنایت را محکوم کردند، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و همچنین مجلس شورای اسلامی هم‌زمان قتل‌عام حوله را محکوم کردند.
با توجه به اعترافات سردار ارشد سپاه قدس و در حالی که جامعه بین‌الملل رژیم بشار اسد را عامل این قتل‌عام می‌داند، وزارت خارجه ایران و مجلس شورای اسلامی عاملان این جنایت را، هم‌نظر با حکومت بشار اسد، "تروریست‌ها"یی اعلام کرد‌ه‌اند که از کشورهای همسایه وارد سوریه شده‌اند.
مقا‌م‌‌های رسمی جمهوری اسلامی بارها حمایت خود از حکومت بشار اسد را اعلام کرده‌اند. نهادهای بین‌المللی نیز بر اساس اسناد و شواهد اعلام کرده‌اند که ایران یکی از کشورهای صادرکننده اسلحه به سوریه است. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ی خود آورده‌اند: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم از اعزام تروریست و محموله‌های سلاح به سوریه جلوگیری نماید.»
فراخوان اخوان‌المسلمین مصر به اقدام جهانی علیه رژیم اسد
در پی قتل‌عام حوله، جریان سیاسی و دینی قدرتمند اخوان‌‌المسلمین مصر روز دوشنبه (۲۸ مه / ۸ خرداد) کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی را فراخواند تا در سوریه دخالت کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود غزلان، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر، در بیانیه‌ای ضمن فراخواندن جهان عرب و جامعه بین‌الملل به دخالت در سوریه به منظور جلوگیری از قتل‌عام‌ها، اعلام کرد که مأموریت ناظران سازمان ملل در سوریه شکست خورده است.
غزلان مردم و نیروهای اپوزیسیون سوریه را فراخواند تا فراسوی اختلاف در دیدگاه‌های خود، برای "سرنگونی رژیم، پیروز انقلاب و آزاد کردن مردم قهرمان سوریه" متحد شوند.



یواخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان، روز دوشنبه (۲۸ مه/ ۸ خرداد) برای دیدار از اسرائیل و مناطق فلسطینی راهی خاورمیانه شد. تقویت روابط دو جانبه میان اسرائیل و آلمان و برنامه هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوها هستند.
رئیس‌جمهور آلمان در این سفر چهار روزه با شیمون پرز، همتای اسرائیلی خود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور و همچنین شماری از بازماندگان فاجعه‌ی هولوکاست دیدار خواهد کرد. یوآخیم گاوک را در این سفر دانیلا شات، شریک زندگی‌اش و دیتر گرامان، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان، همراهی می‌کنند.
دفتر ریاست‌جمهوری آلمان هدف از سفر یوآخیم گاوک به اسرائيل را "نشان همبستگی با این کشور در زمان‌های سخت" و همچنین تأکید بر "تعهد پایدار" آلمان در کمک به تشکیل یک دولت فلسطینی خواند.
این نخستین سفر رسمی یوآخیم گاوک به کشوری غیراروپایی از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری آلمان است.
آقای گاوک سفر زودهنگام خود به اسرائیل را "خواست قلبی" خود نامیده و مسئولیت آلمان در برابر اسرائیل و مبارزه با یهودستیزی را از ارکان اصلی سیاست آلمان برشمرده است. بر اساس اعلان دفتر ریاست‌جمهوری آلمان بحران خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات صحبت در دیدار یوآخیم گاوک با مقامات اسرائیلی است.
رئیس‌جمهور آلمان در پایان سفرش در مراسم افتتاح یک مدرسه دخترانه درمناطق فلسطینی که با کمک‌های آلمان ساخته شده، شرکت خواهد کرد و در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سلام فیاض، نخست‌وزیر جدید فلسطین دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

یواخیم گاو، رئیس‌جمهور آلمان به همراه دانیلا شات، شریک زندگی‌اش

هشدار نسبت به یهودی ستیزی در آلمان و اروپا
سفیر جدید اسرائیل در برلین در آستانه سفر رئیس‌جمهور آلمان در سخنانی نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی در آلمان و اروپا هشدار داد. این دیپلمات ارشد اسرائیلی با اشاره به جدیدترین شعر گونتر گراس‌، شاعر آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبی، پدیده‌ی یهودی‌ستیزی در آلمان را رو به گسترش توصیف کرد.
گونتر گراس در این شعر که بحث‌های زیادی را در رسانه‌های آلمانی دامن زد، از رویکرد اسرائیل در مناقشه هسته‌ای با ایران به شدت انتقاد کرده و اسرائیل را خطری برای صلح جهانی خوانده بود.
پیش‌تر شماری از چهره‌های سیاسی سرشناس آلمان از جمله وزیر خارجه این کشور سخنان گراس را مورد نکوهش قرار دادند و اسرائیل نیز در واکنش به این امر سفر این نویسنده آلمانی به اسرائیل را ممنوع کرد.

روابط اسرائیل و آلمان
همبستگی با اسرائیل یکی از اصول مهم سیاست آلمان به شمار می‌رود و کنراد آدناوئر، نخستین صدراعظم این کشور نیز از همان ابتدا تلاش‌هایی را برای بهبود روابط میان آلمان و اسرائیل به عمل آورد که در نهایت منجر به امضای موافقتنامه‌ی پرداخت غرامت از سوی آلمان به اسرائیل در سال ۱۹۵۳ شد. دو کشور روابط سیاسی با یکدیگر را از سال ۱۹۶۵ آغاز کردند و امروزه آلمان یکی از متحدان اصلی اسرائیل در جهان است

دیدار کنراد آدناوئر، صدراعظم آلمان (راست) و داوید بن گوریون اولین نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۶۰ در نیویورک دیدار کنراد آدناوئر، صدراعظم آلمان (راست) و داوید بن گوریون اولین نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۶۰ در نیویورک
یکی از دلایل مورد توجه بودن سفر یوآخیم گاوک به اسرائیل به دلیل پیشینه زندگی رئیس‌جمهور کنونی آلمان است. آقای گاوک، ۷۲ ساله، کشیش و یکی از فعالان حقوق شهروندی در آلمان شرقی سابق است که پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی آلمان شرقی به مدت ۱۰ سال ریاست ‌نهادی را مشهور به "اداره‌ی گاوک" برعهده داشت.
وظیفه‌ی اصلی این نهاد جمع‌آوری و حفاظت و سازماندهی پرونده‌های مربوط به فعالیت‌های سازمان‌اطلاعات و امنیت آلمان شرقی بود.
حکومت آلمان شرقی سابق در آن زمان خود را "دولتی ضدفاشیست" می‌نامید که هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تاریخ سیاه دوران نازی‌ها ندارد. از این رو آلمان شرقی سابق به طور رسمی هیچ‌گونه رابطه سیاسی با اسرائیل نداشت.

نظر آلمانی‌ها در مورد اسرائیل
دیتر گرامان، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان و یکی از همراهان رئیس‌جمهور در این سفر، دیدار یوآخیم گاوک از اسرائیل را فرصتی برای تقویت پیوند دوستی میان دو کشور دانست و آلمان را "بهترین دوست" اسرائیل در اروپا قلمداد کرد.

به گفته‌ی دیتر گرامان مردم اسرائیل نظر مثبتی به آلمانی‌ها دارند، اما در مقابل آلمانی‌ها دید چندان مثبتی به این کشور ندارند. او اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند گامی را در بهبود هر چه بیشتر این وضعیت بردارد.
بر اساس یک همه‌پرسی که از سوی هفته‌نامه آلمانی "اشترن" تهیه شده، ۵۹ درصد آلمانی‌ها اسرائیل را کشوری "خشن" خوانده و دو سوم نیز بر این باور بوده‌اند که اسرائیل منافع خود را بدون توجه به کشورها و ملت‌های دیگر دنبال می‌کند.
تنها ۳۶ درصد از پرسش‌شوندگان آلمانی گفته‌اند که اسرائیل کشوری دوست‌داشتنی است. این شمار نزدیک به ده درصد کمتر از آمار بدست آمده از نظرسنجی مشابهی است که ۳ سال پیش انجام گرفت.
بسیاری از آلمانی‌ها بر این باورند که کشورشان بیش از ۶۰ سال پس از پایان حکومت نازی‌ها دیگر تعهد ویژه‌ای در برابر اسرائیل ندارد.

کوفی عنان سه روز پس از کشتار غیرنظامیان در شهر حوله به سوریه سفر کرده است تا با بشار اسد و گروه‌های اپوزیسیون دیدار کند. در شرایط کنونی ناظران حضور عنان در سوریه را برای تحقق طرح صلح او «تعیین‌کننده» می‌دانند.
کوفی عنان، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه‌ی عرب برای حل بحران سوریه، روز دوشنبه (۲۸ مه / ۸ خرداد) وارد دمشق، پایتخت این کشور شد. به گفته‌ی احمد فیاض، سخنگوی عنان، او روز سه‌شنبه با بشار اسد و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه‌ی رژیم سوریه دیدار خواهد کرد. علاوه بر این ملاقات‌هایی با گروه‌های اپوزیسیون برنامه‌ریزی شده‌اند.
عنان پس از ورود به سوریه اعلام کرد که از کشتار روز جمعه در شهر حوله «شوکه» شده است. به گفته‌ی عنان، این حمام خون که بیش از ۱۰۰ قربانی از جمله چندین زن و کودک را به کام مرگ کشید، پی‌آمدهای منفی بسیاری خواهد داشت. وی افزود که «در شرایطی حساس» به سوریه آمده است.
این نخستین سفر دبیرکل پیشین سازمان ملل به سوریه از ماه مارس است. پس از دیدار ماه مارس او با مقام‌های سوری و اپوزیسیون، مأموریت ناظران سازمان ملل در این کشور آغاز شد.
عنان روز دوشنبه در دمشق تأکید کرد که حکومت سوریه باید میل خود به پایان مسالمت‌آمیز بحران را نشان دهد. او امیدوار است که گفت‌وگوهای «جدی و صریحی» با بشار اسد داشته باشد.
کوفی عنان مبتکر طرح ۶ ماده‌ای صلح بین طرف‌های درگیر در سوریه است. طرحی که از حدود ۶ هفته‌ی پیش به اجرا درآمده و برپایی آتش‌بس یکی از مفاد آن است. حدود ۲۵۰ ناظر بین‌المللی از سوی سازمان ملل به سوریه اعزام شده‌اند تا بر روند اجرای این طرح نظارت کنند.

ناظران سازمان ملل در سوریه مرگ ۹۲ نفر از جمله ۳۲ کودک در شهر حوله را تأیید کردند
به اعتقاد ناظران، سفر کوفی عنان به سوریه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در شرایطی که از یک‌سو آتش‌بس عملا رعایت نمی‌شود، هر روز بر شمار قربانیان افزوده می‌شود و برخی از جناح‌های اپوزیسیون از جمله ارتش آزاد سوریه از لزوم شکستن کامل آتش‌بس و حمله نظامی به این کشور سخن می‌گویند.
فرمانده‌ی ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز برای نخستین بار از حمله‌ی نظامی به سوریه سخن رانده است. مارتین دمپسی در گفت‌وگو با شبکه‌ی تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است: «در صورتی که از ما خواسته شود، آماده‌ایم برنامه‌ی حمله نظامی را ارائه کنیم». او در عین حال به‌طور صریح تأکید کرد که گفت‌وگوهای دیپلماتیک بر عملیات نظامی اولویت دارند.
واکنش‌ها همچنان ادامه دارند
کشتار غیرنظامیان در شهر حوله واکنش‌های بین‌المللی فراوانی در پی داشته است. شورای امنیت سازمان ملل نیز این کشتار را به شدت محکوم کرد.
کشورهای غربی رژیم سوریه را مسئول این کشتار می‌دانند. دمشق گروه‌های تروریستی را متهم می‌کند و روسیه هم دولت سوریه و مخالفان بشار اسد را مسئول ادامه‌ی درگیری‌ها می‌داند. چین هم که مانند روسیه تا کنون دو قطعنامه علیه سوریه را در شورای امنیت وتو کرده، کشتار حوله را «وحشتناک» توصیف کرده، بدون این‌که طرف خاصی را مسئول آن بداند.
دیدار ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، با سرگی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، روز دوشنبه (۸ خرداد / ۲۸ مه) در کنفرانسی خبری با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی خود، در مسکو گفت: «شکی نیست که دولت سوریه [در حوله] از تجهیزات سنگین نظامی استفاده کرده است»، اما در مورد مسئولیت کشتار باید «بی‌طرفانه» قضاوت کرد.

به اعتقاد لاوروف، «برای روسیه مهم نیست چه کسی در سوریه حکومت می‌کند. مهم این است که خشونت و کشتار در سوریه پایان یابد تا مردم این کشور با گفت‌وگو و بدون دخالت از خارج در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند».
پیش از این آلکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفته بود که نمی‌توان در کشتار حوله احتمال «تحریک» مخالفان را نادیده گرفت.
ویلیام هیگ در مقابل در کنفرانس خبری مسکو مسئولیت خشونت در سوریه را به رژیم بشار اسد داد و خواستار کناره‌گیری او شد. وزیران خارجه‌ی روسیه و بریتانیا در عین حال بر پشتیبانی خود از طرح صلح کوفی عنان تأکید کردند.
درگیری‌ها همچنان قربانی می‌گیرند
در حالی که واکنش‌ها به کشتار غیرنظامیان در شهر حوله همچنان ادامه دارد، فعالان سوری از کشته‌شدن ده‌ها تن دیگر در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر می‌دهند. بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، تنها در روز یکشنبه در مناطق مختلف سوریه ۵۱ تن جان خود را از دست داده‌اند.
بیشترین تلفات از قرار در استان درعا بوده‌اند. در حما، جایی که بیشترین شمار قربانی را داشته است، در شامگاه یکشنبه ۲۱ تن از جمله هفت کودک و نوجوان در حمله با جنگ‌افزارهای سنگین و سبک به مناطق مسکونی جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای امنیتی سوری ظاهرا به حملات مخالفان با آتش سنگین پاسخ داده‌اند. به گفته‌ی فعالان، صبح دوشنبه نیز یک نوجوان ۱۴ ساله هدف گلوله تک‌تیراندازان قرار گرفته است.
اطلاعات مربوط به وسعت حملات و شمار قربانیان در سوریه به دلیل عدم حضور منابع خبری مستقل در مناطق درگیری، قابل راستی‌آزمایی نیستند.






عنان در دمشق: دولت سوريه بايد عزم جدی خود را برای صلح نشان دهد

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه گفت که فتل عام روستای الحوله او را وحشت زده کرده است. او همچنين از دولت سوريه خواست جدی بودن خود را برای دستيابی به راه حلی مسالمت آميز برای بحران اين کشور، نشان دهد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، عنان که دوشنبه ۸ خرداد پس از رسيدن به دمشق پايتخت سوريه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که انتظار «مذاکراتی جدی و صريح» با بشار اسد رئيس جمهور اين کشور دارد.
او همچنين ياد آور شد که کشته شدن بيش از ۱۰۰ نفر در روستای الحوله «جنايتی وحشتناک است و شورای امنيت سازمان ملل متحد به حق آن را محکوم کرد.»
شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در جلسه‌ای فوق العاده، با صدور بيانه‌ای غير الزام آور نظام حاکم بر سوريه را به دليل قتل عام روستای الحوله محکوم کرد.
قتل عام روستای الحوله شامگاه جمعه و بامداد شنبه روی داد که طی آن بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند.
عنان در ادامه سخنان خود گفت: «از دولت سوريه می‌خواهم گام‌هايی جدی و صريح به منظور نشان دادن عزم خود در حل و فصل مسالمت آميز بحران نشان دهد. از همه طرف‌های مسئول هم می‌خواهم برای فراهم کردن زمينه راهکار مسالمت آميز، وارد عمل شوند.»
او همچنين ادامه داد: «پيام صلح من تنها برای دولت سوريه نيست بلکه برای تمام کسانی است که سلاح به دست می‌گيرند.»
عنان طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه داده، که مفاد آن مورد پذيرش دولت و مخالفان اين کشور قرار گرفته است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح است. ناظرانی از سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوريه اعزام شده‌اند اما تا کنون خشونت‌ها در اين کشور متوقف نشده است.
ديپلمات‌های حاضر در جلسه شامگاه يکشنبه شورای امنيت به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که رابرت بود، رییس هیات نظار سازمان ملل در سوریه،  از راه ويديو کنفرانس با اعضای شورای امنيت گفت‌و‌گو کرده و دست داشتن دولت سوريه در قتل عام الحوله را تاييد کرده است.
حدود ۱۴ ماه از آغاز بحران سوريه می‌گذرد. به گزارش سازمان ملل متحد تا کنون بيش از ۱۲هزار نفر در نتيجه خشونت‌ها در اين کشور کشته شده‌اند.
مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش سوريه و شماری از داوطلبان تشکيل می‌دهند که گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تاسيس کرده‌اند. اين گروه به مرور زمان و در جريان سرکوب تظاهرات اعتراض آميز توسط نيروهای دولتی تشکيل شده است.
از سوی ديگر، شامگاه يکشنبه نيز شهر حماه، شاهد کشته شدن ده‌ها نفر از غير نظاميان بود. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، دستکم ۴۰ نفر از ساکنان حماه در نتيجه گلوله باران مناطق مسکونی توسط تانک‌های ارتش دولتی، کشته شدند.



حکم اعدام متهمان جاسوسی برای ایران در کویت، به حبس ابد تغییر یافت

دادگاه تجدید نظر در کویت، حکم اعدام برای چهار متهم به جاسوسی برای ایران را به حبس ابد تغییر داد. دو شهروند ایرانی، یک شهروند کویتی و یک شخص دیگر که تابعیت مشخصی ندارد، پیشتر به اعدام محکوم شده بودند.
یک منبع در قوه قضاییه کویت به خبرگزاری فرانسه گفت که روز دوشنبه دادگاه تجدید نظر بررسی خود را انجام داده و رای خود را اعلام کرده است.
اوایل فروردین ماه سال پیش، دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد که تیرگی در روابط دو کشور را در پی داشت.
به دنبال این رویداد کویت سه دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده بود که این اقدام واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.
پیشتر وزیر امور خارجه کویت اعلام کرده بود، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.
پس از صدور حکم اعدام برای چند تن از متهمان به جاسوسی برای ایران در کویت، یک مقام وزارت امور خارجه ایران در این باره به خبرگزاری مهر گفته بود: «این موضوع هیچ گونه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و یا اعضای سفارت کشورمان نداشته و انتساب چنین ادعایی به ایران از سوی دستگاه قضایی کویت غیر مسئولانه است.»
دو متهم ایرانی یاد شده در جریان این پرونده، یک زن و یک مرد هستند. حکم اولیه برای اعدام حدود دو سال پیش برای آن ها صادر شده بود.
قاضی این پرونده، چهار متهم یاد شده را در دسترسی به اطلاعات حساس نظامی کویت و آمریکا و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و انتقال آن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقصر دانسته است. ایران این اتهام را رد کرده است.
متهمان در جریان این پرونده، اتهام ها را نپذیرفته و اصرار داشتند که در جریان بازداشت، مورد شکنجه قرار گرفته اند تا به اتهام های مطرح شده، اعتراف کنند.
سال گذشته علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به کویت سفر کرد و پس از آن روابط دو کشور از تیرگی خارج شد و دو طرف سفیران خود را بار دیگر اعزام کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حکم نهایی نیست و برای تایید، به دادگاه عالی کویت ارسال می شود و در صورت تایید، حکم نهایی خواهد بود.




آغاز جمهوری دوم در مصر و مقایسه با انتخابات ایران

از انقلاب «افسران آزاد» در ۲۳ ژوئيه ۱۹۵۲ تا نخستين انتخاب آزاد مصر در می ۲۰۱۲ حدود ۶۰ سال می گذرد. اين شصت سال از آغاز تا سقوط مبارک را «جمهوری اول» مصر می نامند.
دو مشخصه بارز جمهوری اول عبارت بودند از:
الف- نبود چرخش نخبگان در ساختار قدرت که موجب شده بود طی شش دهه از انقلاب افسران آزاد، تنها چهار تن به رياست جمهوری برسند (محمد نجيب، جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی مبارک). در مقايسه با روسای جمهوری که مثلا در امريکا يا فرانسه در شصت سال گذشته به قدرت رسيدند، بی ترديد اين رقم نشان از فقدان چرخش نخبگان در ساخت قدرت در مصر می داد.
جالب تر اينکه از اين چهار تن هيچ يک به طريق مسالمت آميز آنچنان که در نظام های دمکراتيک متداول است (پايان دوره رياست يا معزول شدن) از قدرت کناره گيری نکردند. محمد نجيب با کودتای عبدالناصر از قدرت برکنار و تا آخر عمر در حبس خانگی ماند.
عبدالناصر خود نيز به رغم شکست سهمگين در جنگ شش روزه (۱۹۶۷) از قدرت کناره گيری نکرد تا آنکه در اثر سکته قلبی عرصه را خالی کرد.( بسياری مرگ او را مشکوک می دانند). انور سادات در اثر ترور جان باخت و سرانجام حسنی مبارک نيز در حالی که موجبات انتقال قدرت به پسرش (جمال مبارک) را تدارک می ديد با قيام مردم از قدرت برکنار شد.
ب- حکومت نظاميان: تمام روسای جمهور ياد شده، همگی در کسوت نظاميان بودند. اين ويژگی موجب شده بود که  در جزء جزء و تارو پود حکومت مصر در شش دهه گذشته، حضور افسران نظامی ملموس باشد.
اينک با مشارکت نزديک به پنجاه درصدی مردم مصر در نخستين انتخابات آزاد پس از دوران مبارک، «جمهوری دوم» آغاز شده است. از آنجايی که هيچيک از نامزدها حائز نيم به علاوه يک آراء ماخوذه نيستند، بنا به قانون انتخابات، دور دوم انتخابات در ۱۶ و ۱۷ ژوئن بين دو نفر نخست حايز اکثريت آراء برگزار خواهد شد.
بنا به اعلام اوليه نتايج، محمد مرسی نامزد جريان اسلامگرای اخوان المسلمين با ۲۵ درصد و احمد شفيق از نظاميان بازمانده دوران مبارک و نخست وزير پيشين مصر با ۲۳ درصد آرا، در دور دوم به رقابت برخواهد خاست تا تکليف نخستين رييس جمهور در جمهوری دوم مشخص شود.

آموزه های نخستين انتخابات در جمهوری دوم
۱- انتخابات سالم: جمهوری دوم برآيند قيام مردمی بوده که تار و پود حکومت قدرت بلامنازع مبارک را در ۱۸ روز در نورديد. اين نخستين انتخابات بنا به اعلام همه ناظران داخلی و خارجی، انتخاباتی در کمال سلامت بود.
شورای عالی نظامی مصر، اندک سوء استفاده ای از قدرت خود نکرد. (مقايسه شود با دست اندازی های سپاه پاسداران در انتخابات های ايران از جمله انتخابات اخير مجلس شورا که اعتراضات علی مطهری و ديگران را درآورد.)
ارتش مصر چه در پرهيز از سرکوب مردم  به نفع مبارک (برخلاف ارتش سوريه) و چه در فراهم ساختن انتقال سالم قدرت، به رغم همه انتقادها تا کنون با سرافرازی از آزمون بيرون آمده است. نتيجه  اين حسن رفتار  آن شد که احمد شفيق نامزد دوم صدر فهرست، از نظاميان کارکشته ارتش مصر است که اينک پس از محمد مرسی با فاصله اندک نفر دوم حائزاکثريت آراست.

۲- انتخابات متنوع: نخستين انتخابات با تنوع بسيار زياد از نامزد های انتخاباتی برگزار شد. در نتيجه اين ويژگی، ۱۳ نامزد به نمايندگی از کليه جريان های سياسی داخل مصر، به رقابت در انتخابات پرداختند (مقايسه شود با انتخابات رياست جمهوری ايران که نهايتاً دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا آن هم به صورت نابرابر به مبارزه پرداختند).

مهم ترين اين جريان ها عبارت بودند از:

الف) جريان اسلامگرا با دو نامزد( محمد مرسی و عبدالمنعم ابوالفتوح.)

ب) جريان کارگزاران دوران مبارک (احمد شفيق نخست وزير پيشين و عمرو موسی وزير خارچه پيشين.)

ج) جريان پان عربيست (حمدين صباحی نامزد حزب ناصری). اين جريان فراتر از ناسيوناليسم مصری(طرفداران سادات) معتقد به ناسيوناليسم عربی از نوع رهبری ناصر بر جهان عرب است .
۳- مشارکت گسترده ولی کمتر از حد انتظار: بنا به گزارش ها، انتخابات اخير مصر از استقبال گسترده يعنی چيزی نزديک به ۵۰ درصد واجدان شرايط رأی دادن برخوردار بود. چنين استقبالی در مقايسه با انتخابات سرد و بی روح دوران مبارک بی ترديد سرمايه ای برای نظام سياسی نوپای مصر و رييس جمهور منتخب مصر خواهد بود که بی درنگ با چالش های سهمگين داخلی و خارجی مواجه خواهد شد ( مقايسه شود با انتخابات اخير سرد و بی روح مجلس شورای اسلامی که سطح مشارکت در حدود ۳۵درصد بود ولی به دروغ  ۶۴ درصد اعلام شد. سطح مشارکت چنان نازل بود که علی خامنه ای هيچ پيام تبريکی نفرستاد و تا شش روز پس از انتخابات مجلس تنها در ملاقات با جمعی از مسئولان زبان به تحسين انتخابات گشود.) گو اينکه انتخابات مصر در همين حد، چشمگير بود ولی فقدان مشارکت نيم ديگر واجدان رأی دادن، خود نشان از بی تفاوتی نيم ديگر مردم در سرنوشت کشور در چنين مقطع حساس دارد.
۴- دو پاره بودن جامعه مصر: نتيجه انتخابات نشان از دوپاره بودن جامعه مصر دارد. پاره ای با انتخاب محمد مرسی نامزد اخوان المسلمين آمال و آرزوی خود را در به قدرت رسيدن اسلامگرايان جستجو می کنند و پاره ای ديگر از جمله مسيحيان قبطی مصر (با ۱۵درصد جمعيت بنا به اعلام رسمی و ۲۵درصد بنا به اعتقاد خودشان) با برگزيدن احمد شفيق، نخست وزير پيشين، صلاح مملکت را در واگذاری قدرت به يک نظامی بازنشسته و کارگزاری باکفايت که باقيمانده از دوران مبارک است، می دانند.
با اين حساب و بنا به پيشينه نظامی شفيق، رقم قابل توجهی از مردم مصر اعتماد و احترام مصر را نصيب نظاميان حافظ کيان کشور و همچنين کارگزاران کاردان دوران مبارک کرده اند (مقايسه شود با اين که در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ مردم به نامزدهايی مثل قاليباف، علی لاريجانی و محسن رضايی که پيشينه خدمت در سپاه پاسداران داشتند استقبال نشان ندادند.)

نتيجه:
بی شک مصر در حال گذار از يک پيچ تاريخی است که در تعيين سرنوشت اين کشور، جهان عرب و خاورميانه نقش به سزايی ايفا خواهد کرد. در مقايسه با سقوط خسارت بار قذافی (ليبی) و عبدالله صالح (يمن) و همچنين نظام در حال فروپاشی بشار اسد در سوريه که هر يک خسارت ها و زيان های گزاف مالی و جانی برای کنار رفتن ديکتاتور بر کشور تحميل کرده، درک عميق ارتش مصر از اينکه آنان حافظان کيان کشورند و نه حاميان رهبر، سرمايه ای شد که تنها در ۱۸ روز، مبارک به خواست مردم تمکين کرده و ارتش اينک سرفراز از اين خدمت به ميهن، نامزد خود را در رقابتی تنگاتنگ در برابر اسلامگريان در عرصه داشته باشد تا در دور دوم انتخابات، اين مردم مصر باشند که ميان اسلامگرايان و کارگزارنی از ارتش يکی را برگزينند.
آن چه مهم است اين که مصر، سرمايه بزرگی از اعتماد از دست رفته در دوران مبارک را (که با انتخابات رسوا تنها شعور ملت خود را به سخره می گرفت)، بازيافته است تا در چالش های بزرگی که پيش روی رييس جمهور است (بازسازی اقتصاد، تامين امنيت و تعيين سياست خارجه نوين) به اتکا به اين سرمايه ملی (اعتماد ملی) جمهوری دوم را آغاز کند.
اين بزرگ ترين آموزه از انتخابات مصر است که در مقايسه با هدر دادن اعتماد ملت ايران در انتخابات رسوا و نمايشی ، هنوز رهبران جمهوری درنيافته اند که چگونه می خواهند پيچ های خطرناک را بدون اعتماد ملی سپری کننند.




شکست ديپلماسی در سوريه، آغاز جنگ اجتناب ناپذير داخلی؟

 قتل و عام اخير کودکان، زنان و غير نظاميان در روستای حوله، بار ديگر نشان داد طرح ۶ ماده ای سازمان ملل که قرار بود با هدايت  کوفی عنان کشتار در سوريه را متوقف سازد، از رسيدن اهداف تعيين شده باز مانده است. ديدار روز دوشنبه کوفی عنان از دمشق و مذاکرات همزمان ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا با مقامات دولت روسيه در مسکو، اخرين تلاشها پيش از پذيرفتن رسمی جنگ تمام عيار داخلی در سوريه محسوب ميشود.
از ۱۱ ماه مارس سال گذشته که اعتراض های داخلی عليه رژيم اسد در سوريه آغاز شد، تاکنون بيش از ۱۰.۰۰۰ نفر جان خود را در نتيجه بر خورد معترضين و نيرو های امنيتی آن کشور از دست داده اند.
تنها يک روز بعد از کشتار بيش از ۱۱۶ نفر، منجمله ۴۹ کودک و ۳۴ زن سوری،  و مردانی که بر اساس گزارشها با شليک گلوله از مسافت نزديک «اعدام» شده بودند، و يک روز پيش از سفر عنان به دمشق، ۳۰ تن ديگر در حمص، در ننتيجه شليک خمپاره و توپ جان باختند.

ناظران سازمان ملل
  کشتارها ی اخير  که سفير اسد در سازمان ملل آنرا «سونامی دروغها » ناميد (!) در حالی صورت گرفته که ۲۸۰ ناظر نظامی سازمان ملل، در اجرای طرح ۱۲ آوريل عنان در  سوريه حضور داشته اند.
پيشتر، ناظران و ماموران نظامی سازمان ملل، کشتار های بزرگتر سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰ در کنگو، و در ژوئيه سال ۱۹۹۵ قتل و عام ۸۰۰۰ مسلمان بوسنيايی بدست صربها در سربرنيتسا را شاهد بوده اند.
اينک تاريخ قتل و عام و کشتار معترضان حکومتهای اقتدار گرا و غير نظاميان بدست نظاميان، بار ديگر در سوريه در حال تجديد است و ناظران سازمان ملل در آن کشور، به دليل محدوديتهای قانونی، و تنگناهای حقوقی ديگر، قادر به اقدام ديگری بجز صدور بيانيه نيستند.

حمايت خارجی
دولت روسيه و چين در سازمان ملل، و جمهوری اسلامی در محل،  همچنان بمنظور حفظ رژيم اسد در سوريه تلاش ميکنند. حمايت سياسی روسيه و چين از سوريه تاکنون مانع از صدور قطعنامه توبيخی و يا تنبيهی در شورای امنيت عليه رژيم اسد شده است.

بيانيه (غير الزام آور) روز دوشنبه شورای امنيت مبنی بر محکوميت قتل و عام اخير، به دليل مخالفتهای روسيه و چين در گذشته، تاکنون بی سابقه بوده است. 
همزمان با ادامه کشتارها ی داخلی در حما و حمص، گزارشهای رسيده حاکی از پهلو گرفتن يک فروند کشتی روسی در آبهای سوريه و تخليه محموله مهمات آن بود. روسيه در طرطوس در آبهای مديترانه، از تسهيلات بندری متعلق بخود برخوردار است. 

در ايران، متحد ديگر رژيم اسد، اسماعيل قاآنی، جانشين فرمانده نيروهای عمليات برونمرزی جمهوری اسلامی ( قدس) طی گفتگويی با يک خبرگزاری داخلی ( ايسنا) «حضور موثر نيرو های قدس در سوريه» را مورد تائيد قرارداد.

محمود احمدی نژاد رييس دولت جمهور اسلامی نيز در اقدام بحث انگيز ديگری، از بشار اسد برای حضور در اجلاس سران کشور های غير متحد در تهران دعوت بعمل آورده است.
در داخل نيز رژيم اسد  همچنان از حمايت فرماندهان نظامی، گروهايی از کارگزاران دولتی، صاحبان کسب و تجارت، بخصوص در دمشق برخوردار است.

ادامه اين حمايتها، رژيم اسد را به پايداری در مقابل مخالفتهای گسترده، و کشتار مخالفان، با انگيزه ساکت ساختن و شکست اعتراضها تاکنون تشويق کرده است.

سفر هيگ 

وزير خارجه بريتانيا از روز دوشنبه در مسکو مذاکراتی را با دولت روسيه آغاز کرد که مسائل سوريه و اجتناب ناپذير شدن جنگ داخلی در آن راس آنها قرار داشت. پس از تغيير دولت محافظه کار سرکوزی در فرانسه، بريتانيا نقشی فعالتر از پيش در مخالفت با ادامه کشتارهای داخلی سوريه اتخاذ کرده است.

هدف سفر جاری ويليام هيگ به مسکو، علاوه بر تلاش بمنظور گرم تر کردن مناسبات لندن – مسکو، تشويق پوتين به قرار گرفتن بيشتر در کنار اروپای غربی، و در مورد سوريه، هشدار دادن نسبت به عواقب توسعه جنگ داخلی، در صورت ادامه حمايت روسيه از رژيم اسد است.
در سوريه تکرار تجربه دهه ۸۰ حکومت الجزاير و سرکوب ساختن مخالفان امکانپذير نيست. علاوه بر تغيير زمان، بخش بزرگی از جامعه جهانی، جهان عرب، دو کشور همسايه ترکيه و اسرائيل در مقابل رژيم اسد قرار گرفته اند. رژيم الجزاير در دهه هشتاد، از وضعيت جهان دو قطبی سود ميبرد.

تجربه «بهار عربی» در کشورهای عرب  و شوق دست يافتن به آزادی، مردم سوريه را  مانند مردم يمن و بحرين و مراکش، به قرار گرفتن در مسير مردم تونس و مصر و ليبی تشويق کرده است.
در صورت بی نتيجه ماندن تلاشهای سياسی برای انتقال کم هزينه تر قدرت از حکومت اسد به مردم سوريه،  توسعه جنگ داخلی با پيوستن  بيش از پيش نظاميان به صفوف مخالفان اسد اجتناب ناپذير خواهد شد.
ميتوان انتظار داشت که در مرحله بعدی تحولات داخلی سوريه، همسايگان آن کشور با پشتيبانی کامل اتحاديه عرب، در کنار مخالفان مسلح و غير مسلح حکومت کنونی قرار گرفته و زمان تغيير وضعيت سياسی در دمشق را کاهش دهند.     




کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، امروز دوشنبه ۲۸ ماه مه (هشتم خرداد) وارد دمشق، پایتخت سوریه شده است.
آقای عنان پس از ورود به دمشق، شرایط سوریه را "وضعیتی بحرانی" توصیف کرد و گفت که شخصا از کشتار بیش از یکصد نفر که نزدیک به نیمی از آنها کودک بودند، در شهر حولة منقلب و شوکه شده است.
او که روز سه‌شنبه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهد کرد، اضافه کرد که این گفت‌وگوها "صریح و جدی" خواهد بود.
کوفی عنان همچنین گفت که طرح صلح پیشنهادیش باید به طور جامع اجرایی شود و نه تنها دولت سوریه، بلکه هر فردی که اسلحه در اختیار دارد، باید عزم خود را برای پایان دادن صلح‌آمیز به بحران کنونی نشان دهد.
همزمان با شدت یافتن اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، وزیران امور خارجه روسیه و بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند که از طرح صلح پیشنهادی آقای عنان برای برقراری آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کنند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۲۸ ماه مه (هشتم خرداد) در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کردند که هر دو کشور بر سر اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه اتفاق نظر دارند.
سرگئی لاوروف گفت که روسیه در رویکرد خود نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد، اختلاف‌نظرهایی با دیگر کشورها داشته، ولی این رویکرد "صادقانه" بوده است و روسیه در شرایط کنونی از طرح صلح آقای عنان حمایت می‌کند.
او تاکید کرد: "مهم ترین موضوع این است که به خشونت‌ها پایان داده شود."
روز یکشنبه، ۲۷ ماه مه، سازمان ملل متحد اقدام دولت سوریه در استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان در شهر حولة و مرگ دست‌کم ۱۰۸ نفر در این شهر را محکوم کرد.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۴۹ کودک و ۳۴ زن از جمله کشته‌شدگان روز جمعه در حولة بوده‌اند.
با این حال، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد آنچه را "سونامی دروغ‌ها" از سوی تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند، محکوم کرد.
وزیر امور خارجه روسیه هم با اشاره به تداوم تلفات غیرنظامیان در ناآرامی‌های اخیر سوریه گفت که "هر دو طرف درگیر" در کشته شدن این افراد نقش داشته‌اند و مقصر هستند.

'طرح عنان؛ تنها امید سوریه'

طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان

  • طی یک فرایند سیاسی به رهبری سوریه به خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم سوریه پاسخ داده شود
  • پایان اقدامات مسلحانه خشونت‌آمیز به هر شکل و از سوی همه طرف‌های درگیر، زیر نظر سازمان ملل متحد برای حفظ جان غیرنظامیان
  • همه طرف‌های درگیر، از رسیدن کمک‌های انساندوستانه به تمام مناطق درگیری اطمینان حاصل کنند
  • مقامات مسئول سرعت آزادسازی زندانیانی را که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند و نیز تعداد آزادشده‌ها را افزایش دهند
  • مقامات، آزادی تردد روزنامه‌نگاران در سرتاسر کشور را فراهم کنند
  • مقامات، به حق آزادی تجمعات و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در کنفرانس خبری مشترک با آقای لاوروف گفت که در مذاکرات امروز دو طرف "امنیت جهانی و سیاست‌های خارجی" مهم‌ترین موضوع مورد بحث بود و گفت‌وگوی "صادقانه و خوبی" درباره وضعیت سوریه انجام شده است.
او اضافه کرد: اجرایی کردن طرح صلح پیشنهادی آقای عنان در اولویت نخست بریتانیا برای برقراری آرامش در سوریه است.
پیش از این، برای سفر آقای هیگ به مسکو برنامه‌ریزی شده بود، ولی همزمانی آن با تحولات اخیر در سوریه باعث شد نقش روسیه در پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به اصلی‌ترین محور مورد بحث دو کشور تبدیل شود.
روسیه از متحدان اصلی سوریه در منطقه به شمار می‌رود و پیش از این، به همراه چین مانع اقدامات سازمان ملل متحد برای تحریم این کشور شده‌اند.
وزیر امور خارجه بریتانیا با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که پیش از این درباره چگونگی حل و فصل بحران در سوریه وجود داشت، گفت: "دو کشور بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که طرح (کوفی) عنان بهترین امید برای سوریه و در شرایط کنونی، تنها امید سوریه برای پایان دادن به خشونت‌هاست."
آقای هیگ خواهان اجرایی شدن هرچه سریع‌تر طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه شد و گفت که این طرح "می‌تواند مانع بروز جنگ داخلی در سوریه شود و باید اطمینان حاصل کرد که رژیم سوریه آن را اجرایی می‌کند."
وزارت امور خارجه بریتانیا همچنین در اعتراض به کشتار در حولة، سفیر سوریه در لندن را فراخوانده است.
با وجود اعزام ۲۸۰ نفر از ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه داشته است.
ناظران سازمان ملل متحد بنا بود روند اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه را زیر نظر داشته باشند.
طبق طرح پیشنهادی آقای عنان، باید از روز ۱۲ آوریل (بیش از یک ماه پیش) بین طرف‌های درگیر در سوریه آتش‌بس برقرار می‌شد و دولت نیز تانک‌ها و نیروهای ارتش را از مناطق مسکونی خارج می‌کرد.
مخالفان دولت گفته‌اند که در درگیری‌های روز یکشنبه، ۲۷ ماه مه، دست‌کم ۷۰ غیرنظامی کشته شده‌اند که حدود نیمی از این کشته‌شدگان در شهر حماة بوده‌اند.
به دلیل محدودیت‌های شدیدی که دولت سوریه برای فعالیت رسانه‌های خبری اعمال می‌کند، تایید این داده‌ها به طور مستقل برای بی‌بی‌سی امکان‌پذیر نیست.
بر اساس گزارش‌ها، روز یکشنبه هزاران نفر از مخالفان دولت نیز در اعتراض به آنچه در حولة رخ داده است، به اعتراض خیابانی دست زدند.

'استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان'

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه با تشکیل نشستی فوق‌العاده، دولت بشار اسد را به دلیل استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان به شدت محکوم کرد و خواهان عقب‌نشینی نیروهای ارتش از مناطق مسکونی شد.
در بیانیه شورای امنیت، کشتار در شهر حولة نیز به شدت محکوم شد.
با این حال، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، تعدادی از اعضای شورای امنیت را متهم کرد که سعی دارند کشورهای جهان را درباره نقش دولت سوریه در این کشتار به انحراف بکشانند.
مخالفان دولت سوریه می‌گویند که در جریان حمله به حولة نیروهای ارتش این شهر را زیر آتش گرفته‌اند و شبه‌نظامیان طرفدار دولت با حمله به منطقه، مردم را در خیابان‌ها و خانه‌هایشان کشته‌اند.
دولت سوریه گروه‌هایی را که "تروریست‌های مسلح" می‌خواند، مسئول ناآرامی‌های این کشور معرفی کرده است.
ژنرال مود، رئیس هیات ناظران سازمان ملل متحد در سوریه در ارتباطی اینترنتی که روز یکشنبه با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت، گفت که در جریان حمله به حولة ۱۰۸ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.




محمدرضا رحیمی
در جدیدترین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس در شرکت بیمه ایران، متهم ردیف پنجم پرونده گفت که هرچه پیشتر علیه یکی از مسئولان عالی رتبه دولتی گفته "تحت فشار بوده و کذب محض است".
خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه ۸ خرداد (۲۸ مه)، نوشت که این متهم گفته است که از "روز اولی" که دستگیر شده به او گفته اند که در مورد این مسئول عالی رتبه اعتراف کند تا آزاد شود. از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری ایسنا، او اظهار داشته که سه سال در زندان انفرادی بوده است.
ایرنا و خبرگزاری های دیگر ایران، توضیح بیشتری در مورد نام مسئول دولتی مورد اشاره این متهم و اعترافات اخذ شده علیه او نداده اند. اما پیشتر، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس و رسانه های ایران از محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران به عنوان یکی از افراد درگیر در پرونده اختلاس در شرکت بیمه ایران نام برده بودند.
نام متهم ردیف پنجم پرونده که امروز اعترافات خود را پس گرفته، در خبرگزاری ها "ج.ا" ذکر شده است. در فروردین ماه ۱۹۸۹، الیاس نادران نماینده تهران از "جابر ابدالی" به عنوان فردی نام برده بود که در پرونده فساد مالی، با محمدرضا رحیمی همکاری کرده است.
آقای نادران در نامه ای سرگشاده در اسفند ۱۳۸۸ خطاب به محمدرضا رحیمی، جابر ابدالی را متهم کرده بود که در جریان انتخابات مجلس هشتم، پول هایی را بین نامزدهای مجلس توزیع کرده و از آقای رحیمی خواسته بود که در مورد "منشا این پول‌ها" توضیح بدهد.
خبرگزاری ها امروز از حضور الیاس نادران نماینده اصولگرای تهران در مجلس در دادگاه خبر داده اند. به نوشته ایلنا، آقای نادران در توضیح علت حضور خود در دادگاه، گفته است که این حضور به علت "حساسیتی است که روی این پرونده دارد". ‌
این نماینده مجلس در اظهار نظر جداگانه ای در مصاحبه با خبرگزاری فارس، از اینکه "نام مقامات و مسئولان مرتبط با پرونده در دادگاه ذکر نمی‌شود" ابراز تاسف کرده و افزوده است: "اسامی آنها باید مانند سایر متهمان که ۳ سال در زندان هستند به صراحت ذکر شود."

اتهامات نادران علیه رحیمی

آقای نادران در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ با متهم کردن مستقیم محمد رضا رحیمی به فساد مالی گفت که وی "رئیس حلقه خیابان فاطمی" است که در مورد "منابع فاسد و توزیع آن‌ها تصمیم گیری می‌کرده است".
این نماینده مجلس با ذکر اینکه "تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز آقای رحیمی دستگیر شده‌اند" افزود: "اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است."
"حلقه فاطمی" به گروهی از متهمان به فساد اقتصادی اشاره داشت که با پرونده اختلاس در شرکت بیمه ایران مرتبط بودند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران در آذرماه سال ۱۳۸۹ در یک کنفرانس خبری در پاسخ به انتقادات مطرح شده علیه قوه قضاییه در مورد نحوه رسیدگی به اتهامات معاون اول رئیس جمهور، گفت: "اتهام فساد مالی متوجه آقای رحیمی معاون اول رئیس دولت است و وی پس از بررسی‌های قضایی و دریافت اظهارات سایر متهمان، به دستگاه قضایی احضار خواهد شد."
پیش از آن، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم، در یک برنامه زنده تلویزیونی بر متهم بودن معاون رئیس جمهوری در پرونده بیمه تاکید کرده و به انتقاد شدید از مسئولانی پرداخته بود که به گفته وی جلوی رسیدگی به این پرونده را می‌گیرند.
آقای رحیمی در واکنش به اتهامات مطرح شده توسط آقای نادران، به قوه قضاییه شکایت کرد و محمود احمدی‌نژاد، در تیر ۱۳۸۹ از رئیس دستگاه قضایی خواست که "با سرعت به شکایت رحیمی درخصوص افترای چند نماینده مجلس به وی رسیدگی کند تا مردم احساس امنیت کنند".
قوه قضائیه ایران، الیاس نادران را بر سر شکایت دیگری از آقای رحیمی علیه وی در مورد اتهام جعل مدرک تحصیلی محکوم کرده است. الیاس نادران به این حکم اعتراض کرده و دیوان‌عالی کشور با طرح ایراداتی حقوقی به نحوه رسیدگی به اتهامات او، پرونده وی را برای "رفع نقص" به دادگاه برگردانده است.
با این حال، دادگاه تاکنون در ارتباط با اتهامات مالی الیاس نادران علیه محمدرضا رحیمی، حکمی را علیه آقای نادران صادر نکرده است.



یک مقام بحرینی از آزادی نبیل رجب، از فعالان سیاسی سرشناس آن کشور به قید وثیقه خبر داده است.
آقای رجب در پنجم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) در فرودگاه منامه و به هنگام بازگشت از بیروت، پایتخت لبنان دستگیر شد.
او متهم شده است که مردم را با استفاده از شبکه های اجتماعی به برگزاری راهپیمایی‌های غیرقانونی ترغیب کرده و همچنین با وارد کردن اتهاماتی به نیروهای امنیتی آنها را بی آبرو کرده است.
وکیل آقای رجب به خبرگزاری فرانسه گفته است که برای آزادی موکلش از او خواسته شده تا ۳۰۰ دینار بحرینی (۷۹۶ دلار) بپردازد.
آقای رجب همچنان اجازه سفر ندارد.
بر اساس گزارش های دریافتی، از زمان شروع اعتراضات در بحرین نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان به خشونت متوسل شده اند.
گروه های حقوق بشری دستگیری فعالان بحرینی از جمله عبدالهادی خواجه را محکوم کرده اند.
آقای خواجه به همراه ۲۰ نفر دیگر متهم به تلاش برای سرنگونی حکومت بحرین شده است. هفت نفر از این افراد به طور غیابی محاکمه شده‌اند.
این افراد همگی در دادگاه نظامی محاکمه شدند و هفت نفر از جمله آقای خواجه به حبس ابد محکوم شده است.
در آوریل امسال، دادگاه عالی بحرین احکام صادر شده برای این افراد را رد کرد و خواهان محاکمه مجدد آنها شد.
از فوریه سال گذشته که ناآرامی‌ها بحرین را فرا گرفت، بیش از ۶۰ نفر کشته شده‌اند.
معترضان خواهان آزادی‌های بیشتر در کشور و پایان دادن به "تبعیض‌ها علیه اکثریت شیعه" در بحرین هستند.
در بحرین، اقلیت سنی بر اکثریت شیعه حکومت می‌کند.
پادشاه بحرین تلاش کرده تا با برخی اصلاحات، معترضان را راضی کند اما این افراد و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که وعده‌های داده شده توسط مقام‌های دولتی، پوچ است و سرکوب مخالفان همچنان ادامه دارد.




فساد در وزارت حج و اوقاف

نوشتۀ عزیز احمد فرد
موجودیت فساد اداری، در وزارت حج و اوقاف، نشاندهندۀ عمومی بودن فساد در ادارات افغانستان است. وزیر این وزارت، از این احتمال صحبت میکند، زیر دستانش بدون اینکه او در جریان باشد، دست به تقلب زده باشند.

محمد یوسف نیازی، وزیر حج و اوقاف افغانستان
گفتگو با عبدالکبیر وطندار، مفسر مسایل سیاسی
More
 عزیز احمد فرد
محمد یوسف نیازی وزیر حج و اوقاف افغانستان گفته است که شماری از زیر دستان او با سوء استفاده از صلاحیت های خود، سال گذشته صدها سهمیۀ حج را، به شکل غیرقانونی، در اختیار کارمندان ریاست جمهوری و پارلمان افغانستان قرار داده اند. اتهام فساد در مورد وزارت حج و اوقاف، موضوع گفتگوی ماست با عبدالکبیر وطندار، نویسنده و مفسر مسایل سیاسی.
آقای وطندار میگوید که متاسفانه در گذشته ها هم فساد و اختلاس وجود داشته است و امروز هم ادامه دارد. پهنای این فساد از کابل تا خود شهر مکه را در بر میگیرد و شامل ارسال حاجیان، اجارۀ محل بود و باش آنان در شهر های مکه و مدینه، حمل و نقل و وسایل و وسایط آنان میشود. تعدادی از وکلای پارلمان و اعضای حکومت هم هر سال حج میروند و احتمال دارد که آنان جای مستحقین دیگر را گرفته باشند. کارمندان وزارت حج و اوقاف هم از این نمایندگان و شخصیت های حکومتی پذیرایی شدید میکنند تا بتوانند محبوبیت آنان را به دست بیاورند و پست خود را حفظ کنند.
به دلیل وسیع بودن پهنای این فساد، از آقای وطندار میپرسم، که حاجی هایکه با دادن رشوت حج میروند، خوشان هم داخل فساد میشوند؟ جواب آقای وطندار اینست که بدون شک، و عملکرد غیر قانونی وکلا و مسئولین دولتی، بیشتر از دیگران رنج آور است. در اخیر آقای وطندار لازم میبیند که تصریح کند که در میان کارکندان حج و اوقاف کسانی هم استند که کار های نیک انجام میدهند و عملکرد آنان صادقانه است. ولی آنان در اقلیت قرار دارند.



کوفی عنان در دمشق و ادامۀ خشونت ها در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و نمایندۀ این سازمان و اتحادیۀ عرب برای سوریه، امروز به هنگام ورود به دمشق گفت از کشتار بی رحمانۀ شهر "حوله" در مرکز سوریه به شدت تکان خورده و وحشت بر او مستولی شده است. خشونت ها در سوریه امروز نیز ادامه داشت و دست کم تا لحظۀ نوشتن این خبر ٢٥ نفر جان خود را از دست داده اند.

از نظر خبرگزاری فرانسه، این کشتار طرح کوفی عنان برای برای برقراری آرامش در سوریه را بیش از پیش به زیر سوأل برده است.
نمایندۀ سازمان ملل و اتحادیۀ عرب برای سوریه گفت کشتار شهر "حوله" که به قیمت جان ١٠٨ نفر از جمله شماری کودک منجر شد پیامدهای ژرفی در پی خواهد داشت.
به گفتۀ سخنگوی کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان امروز و فردا با ولید المعلم، وزیر امورخارجۀ سوریه، ژنرال رابرت مود، فرمانده نروژی ناظران نظامی اما غیر مسلح سازمان ملل در سوریه، و بالاخره بشار اسد- رئیس جمهوری سوریه- دیدار و گفتگو خواهد کرد.
نمایندگان اپوزیسیون و جامعۀ مدنی سوریه از دیگر طرف های گفتگو با کوفی عنان در جریان این سفر خواهند بود.
خشونت ها و کشتار مردم در سوریه امروز نیز ادامه داشت و دست کم تا لحظۀ نوشتن این خبر ٢٥ نفر جان خود را از دست داده اند.
اکثریت این عده را نظامیان سوریه تشکیل می دهند.
از سوی دیگر اخوان المسلمین سوریه امروز در واکنش به بیانۀ دیشب شورای امنیت سازمان ملل که در آن سوریه به اتفاق آراء به خاطر کشتار مردم و استفاده از سلاح های سنگین محکوم شده است اعلام کرد شورای امنیت با قناعت به صدور یک بیانیه و بی عملی در مقابل رژیم اسد، پیام نادرستی به دمشق ارسال کرده است.
اخوان المسلمین سوریه سازمان ملل را به ارسال پیامی "ویرانگر و آدم کشانه" متهم کرد.
همزمان با این رویداد ها، وزیر امورخارجۀ روسیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود، گفت روسیه از رژیم دمشق پشتیبانی نمی کند.
با وجود این، سرگئی لاورف در عین حال برخی کشورهای خارجی را به دامن زدن به آتش خشونت در سوریه متهم کرد.
وزیر امورخارجۀ روسیه گفت در سوریه اوضاعی بر قرار است که هر دو طرف اعم از دولت و مخالفان آن به گونه ای آشکار در کشتار مردم دست دارند.
وزیر امورخارجۀ انگلیس در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن تأکید بر اهمیت نقش روسیه از مسکو خواست فشار بر رژیم بشار اسد را افزایش دهد.
تهران و پکن، دو متحد رژیم دمشق، نیز امروز خشونت ها و به ویژه کشتار مردم در "حوله" را محکوم کردند و خواستار تحقیق برای تعیین مسولان این کشتار شدند.
سرانجام این که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیشب ضمن محکوم کردن کشتار شهر حوله و در دیگر نقاط سوریه، جمهوری اسلامی ایران و حرب الله لبنان را شریک جرم رژیم دمشق در این کشتارها دانست.



اوج گیری مخالفت میان روهراباکر و حامد کرزی

نوشتۀ عزیز احمد فرد
دانا روهراباکر، عضو کنگره آمریکا، همان شخصیست که در ماه اپریل (آوریل) گذشته، میخواست به افغانستان بیاید و با تعدادی از شخصیت های این کشور ملاقات کند. ولی حامد کرزی از ورود او به افغانستان، جلوگیری کرد.

آقای کرزی در این مورد، درسفر اخیرش به شیکاگو، برای شرکت در اجلاس ناتو، گفته است که آقای روهراباکر، خواهان تجزیه افغانستان است و می خواهد در امور داخلی افغانستان مداخله کند. ولی دانا روهراباکرگفته است که آنچه کرزی از آن احساس خطر می‌کند، حمایت او از اصلاحات در قانون اساسی افغانستان برای غیر متمرکز کردن قدرت است. این عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده، که رئیس کمیته فرعی "نظارت و بررسی" مجلس نمایندگان هم است، اضافه میکند که شاید انگیزۀ کرزی این است که او اتهامات فساد را بررسی میکند و احتمال دارد، خود حامد کرزی و خانواده اش هم در این اتهامات دخیل باشند.
او در ادامه خاطر نشان میکند که : «...این کرزی است که والی ها، شهردار ها، رئیس پلیس و حتی استادان مکاتب (مدرسه ها) را منصوب می کند. همه چیز از زیر دست او می گذرد. هر صدایی که برای انتقاد و یا اصلاح بلند می شود، کرزی آنرا "مداخله در امور داخلی" کشور می خواند و کشور را با خود مترداف می پندارد.» با انتقاد از ستراتیژی ایالات متحده، که تا حالا چندان نتیجۀ مثبتی نداشته است، این نمایندۀ مجلس، از تداوم قدرت شخصی کرزی هم ابراز تشویش میکند و میگوید که او بعد از دو دوره هنوز هم، در راس قدرت قرار دارد.
او اضافه میکند که «دورۀ کار کرزی در سال ۲۰۱۴ تمام می شود. کرزی باید قبل از خروج نیروهای ما از افغانستان از ریاست جمهوری کناره گیری کند. این بهترین وقتی است که ما باید با تمام رهبران گروه های مختلف افغان صحبت کنیم و در مورد ساختار نظامی که از خود در این کشور به جا می گذاریم به توافق برسیم. تمام اقوام افغانستان باید در این ساختار حضور داشته باشند.»



آیا «مدل یمن» برای بحران سوریه اجرا می شود؟

نوشتۀ مصطفی خلجی
امروز به دلیل عید مذهبی معراج، همه روزنامه های فرانسوی منتشر نشده اند، اما سه روزنامه مهم چاپ پاریس، لوموند، فیگارو و لیبراسیون، بر پیشخوان روزنامه فروشی ها نشسته اند.

امروز دوشنبه، بیست و هشتم ماه مه، روزنامه فیگارو با چاپ عکسی از کریستین لاگارد، رئیس فرانسوی صندوق بین المللی پول، به گفت وگوی جنجالی وی با روزنامه انگلیسی زبان گاردین پرداخته که باعث خشم یونانی ها شده است.
خانم لاگارد در مصاحبه روز شنبه خود با گاردین گفته بود که مردم یونان مالیات خود را نپرداخته اند و حالا وقت بازپرداخت این پولها است.
این اظهارات تند رییس صندوق بین المللی پول جنجالی را در اروپا به راه انداخته و با واکنش شدید احزاب چپ و سوسیالیست های یونان و حتی فرانسه مواجه شده است.
اما روزنامه راستگرای فیگارو در سرمقاله خود که به قلم «ایو ترار» نوشته شده، تأکید کرده است که نباید عمق حرف های رییس صندوق بین المللی پول را به خاطر لحن بیانش نادیده گرفت.
سرمقاله نویس روزنامه فیگارو، علی رغم این که می گوید لحن اظهارات رییس صندوق بین المللی پول غرور یونانی ها را که کشورشان مهد تمدن غرب است خدشه دار کرده، اما به این نکته هم اشاره می کند که سخنان خانم لاگارد در نهایت درست است و یونانی ها در زمینه اقتصاد موازی و تخلفات مالیاتی سرآمد هستند.
فیگارو ادامه می دهد یونانی ها اگر می خواهند که در اتحادیه اروپا بمانند و باید بپذیرند که اصلاحات اقتصادی عمیقی را انجام دهند.
موضوع دیگری که روزنامه فیگارو به آن پرداخته، انتخابات ریاست جمهوری در مصر، پرجمعیت ترین کشور عربی جهان است.
فیگارو با اشاره به نتایج دور اول این انتخابات و راهیابی محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم حسنی مبارک، به دور دوم می نویسد که اسلامگراها در حال تدارک یک جبهه گسترده علیه احمد شفیق هستند. آنها می گویند که دستشان را به سوی هر کسی که خواستار تولد دوباره مصر است دراز می کنند.
روزنامه فیگارو ادامه می دهد اخوان المسلمین مصر هرگز فراموش نمی کند که سالها در دوران رژیم گذشته هزینه سنگین اپوزیسیون بودن را داده و طبیعی است که اکنون چند هفته مانده به انتخابات مرحله دوم، تمام تلاش خود را برای در اختیار گرفتن قدرت به کار گیرد.
اما فیگارو به سخنان اخیر احمد شفیق هم اشاره می کند و می نویسد که او روز شنبه جوانان مصری را خطاب قرار داد و گفت که نگرانی ها و انتظارات آنها را درک می کند. احمد شفیق با کنایه به اخوان المسلمین، ادامه داد: من می دانم که انقلاب شما دزدیده شده و اگر انتخاب شوم آن را برای شما بازپس می گیرم.
شفیق تأکید کرد که نمی خواهد به دوران گذشته باز گردد، زیرا گذشته، به تاریخ پیوسته و مصر عوض شده است.
فیگارو می نویسد که پس از چندین ما هرج و مرج در مصر، احمد شفیق در مبارزات انتخاباتی خود بر «امنیت» تأکید می کند.
فیگارو ادامه می دهد که مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، رویارویی دو دیدگاه است: جامعه مدنی و اسلام سیاسی.
این روزنامه به نقل از یک روشنفکر مصری می نویسد که همه باید آگاه باشند که اسلامگراها در این شرایط یک تهدید برای مصر به شمار می آیند.
این روشنفکر ادامه می دهد سخت است به کسانی نزدیک شد که سی سال از عمر خود را در زندان سپری کردند و اکنون آماده انتقام گرفتن و تسلط به دیگران هستند.
روزنامه فیگارو همچنین در شماره امروز خود به بحران سوریه نیز پرداخته است.
این روزنامه به کشتار روز جمعه شهر حوله اشاره کرده که در آن 92 غیرنظامی از جمله 32 کودک به قتل رسیدند.
فیگارو همچنین می نویسد که بر اساس گزارش ناظران سازمان ملل تا کنون 1880 نفر طی فقط یک ماه و نیم گذشته در سوریه کشته شده اند که از این تعداد 1260 نفر غیرنظامی بوده اند. این امر به این معنی است که طرح خروج از بحران کوفی عنان هرگز محترم شمرده نشده است.
فیگارو همچنین می نویسد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا می خواهد ماه آینده در دیدارش با ولادمیر پوتین طرح خود را درباره بحران سوریه به رییس جمهور روسیه ارائه کند. این در حالی است که روسیه دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در این باره وتو کرده است.
همچنین لیبراسیون، دیگر روزنامه ای که امروز در فرانسه منتشر شده، دو صفحه را به کشتار اخیر سوریه اختصاص داده است و آمار تازه تری از این کشتار می دهد: 108 کشته.
این روزنامه تیترزده است که استراتژی دولت سوریه ارعاب و دلهره آفرینی است.
به عقیده گزارشگر لیبراسیون، کشتار روز جمعه شهر حوله، در نزدیکی شهر حمص، نشانه ای برای وخامت حکومتی است که احساس می کند در خطر است.
لیبراسیون تأکید می کند که یکی از سیاست های بشار اسد از آغاز اعتراضات سوریه در ماه مارس سال 2011، حمله به کودکان در مراکز این اعتراضات بوده است و آن چه در شهر حوله زیر چشم جامعه بین المللی اتفاق افتاده، دنباله همین سیاست است.
لیبراسیون همچنین در گزارش خود به استفاده رژیم بشار اسد از اراذل و اوباش برای حمله به مردم اشاره می کند.
روزنامه لیبراسیون نیز مانند روزنامه فیگارو به طرح آمریکا برای پایان دادن به بحران سوریه اشاره می کند و می نویسد که آمریکا برای این امر می خواهد از «مدل یمن» بهره ببرد؛ طرحی که به بشار اسد اجازه می دهد بخشی از حکومتش حفظ شود اما به شرط آن که از قدرت کناره گیری کند.
لیبراسیون با اشاره به این که کلید بحران سوریه در دستان روسیه است به نقل از یک تحلیلگر امور خاورمیانه که به تازگی از سفر مسکو بازگشته می نویسد که روس ها نیز اخیرا از این طرح صحبت می کنند، ولی نظر روس ها تا حدودی با نظر آمریکایی ها متفاوت است. روس ها بیش از این که به کناره گیری بشار اسد معتقد باشند به سیاست تغییرات تدریجی در سوریه باور دارند.
لیبراسیون با بیان این که اگر روس ها نسبت به طرح آمریکا درباره حل بحران سوریه مجاب نشوند، احتمال مداخله نظامی آمریکا در سوریه بیشتر می شود زیرا آمریکا نمی تواند در مقابل فجایع سوریه دست به سینه بماند.
لوموند، روزنامه چاپ عصر پاریس نیز با چاپ گفت وگویی با رییس ناظران بین المللی در سوریه از قول وی نسبت به طرح سازمان ملل اظهار خوش بینی کرده و نوشته است که فقط مردم سوریه هستند که کلید یک راه حل صلح طلبانه در کشورشان را در اختیار دارند.
رابرت مود، گفته است که علی رغم وجود محدودیت ها، طرح سازمان ملل در سوریه موفقیت آمیز بوده است.
و در نهایت این که، یکی دیگر از داغ ترین موضوعاتی که امروز روزنامه های فرانسه به آن پرداخته اند، اهدای جوایز شصت و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن است.
لیبراسیون و لوموند صفحات آغازین خود را به اهدای نخل طلا به میکائیل هانکه کارگردان فیلم «عشق» اختصاص داده است.
لوموند نوشته است که اهدای جوایز این دوره جشنواره، در بعضی از موارد، معقول و در موارد دیگر قابل بحث و تردید است.
میکائیل هانکه، کارگردان اتریشی در حالی مهم ترین جایزه جشنواره کن امسال را از آن خود کرد که سه سال پیش نیز بابت ساخت فیلم روبان سفید، نخل طلای کن را به خانه برده بود.
 




سمینار سه روزه پیرامون اندیشه ها و ماترک فرهنگی احمد کسروی در پاریس

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
روزهای شنبه ویک شنبه، هفته ی پایانی ماه مه، درپاریس سمیناری برگزارشد که درآن شماری ازصاحبنظران تاریخ ایران به تشریح تاثیرات افکار و اندیشه های یکی از برجسته ترین پیشگامان روشنفکری و روشنگری تاریخ معاصر ایران، احمد کسروی پرداختند.

گفتگو با علیرضا مناف زاده
More
 رحمت قاسم بیگلو
ماه های اخیرمصادف است با شصتمین سال قتل این روشنفکر برجسته ایران که در بیستم اسفند سال 1324 خورشیدی در کاخ دادگستری تهران به همراه یکی از همراهانش به نام محمد تقی حداد پوربه قتل رسید.
تا کنون مقالات و کتاب های بسیاری درمورد علل وعوامل قتل این چهره تاریخنگاری ایران انتشاریافته است. علیرضا مناف زاده، محمد امینی و ناصرپاکدامن درسال های اخیرکتاب ها و مقالات متعدی تحقیقی درمورد جنبه های گوناگون اندیشه و خدمات کسروی به فرهنگ و تاریخ ایران انتشارداده اند.
درسمیناردوروزه پاریس نیزآقایان بهزاد کشاورمحقق تاریخ ایران، علیرضا مناف زاده تحلیگر تاریخ و ازمحقیق آثارکسروی، ناصرپاکدامن نویسنده و محمد امینی پژوهشگرتاریخ به سخنرانی درباره احمد کسروی و دوران وی پرداختند.
دریک گفت و گوی تلفنی با علیرضا مناف زاه تحلیگر تاریخ و از کارشناسات عمده ی آثاراحمد کسروی درآغاز ازوی درباره جمع بندی این سمیناردو روزه پرسیدم. علیرضا مناف زاده درپاریس. گوش کنید




تائید دخالت سپاه قدس به نفع رژیم بشاراسد در بحران سوریه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
پس ازتکذیب های مکرر مقامات مسئول ایرانی مبنی دخالت ایران درامور بحران سوریه، به نفع رژیم بشاراسد، یک فرمانده عالی رتبه سپاه آشکارا تائید کرده است که سپاه قدس، شاخه ی عملیات برون مرزی سپاه پاسداران درسوریه حضوری گسترده دارد.

گفتگو با ایلیا جزایری
More
 رحمت قاسم بیگلو
سازمان های اطلاعاتی و برخی ازمسئولین دیپلماتیک غرب بارها سپاه پاسداران را به کمک نظامی و نفراتی به رژیم بشاراسد درسرکوب اعتراضات اشاره کرده و خبرداده بودن که به همین منظورشخص قاسم سلیمانی برای هماهنگی با مقامات امنیتی سوری به این کشورسفرکرده است.
ولی ایران تا کنون این گزارش ها را تکذیب کرده بود. آخرین باردر30 بهمن سال گذشته، فوریه 2012 یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه ایران دخالت نیروها قدس را دربحران خونین سوریه تکذیب کرده بود.
درهمین رابطه حسین امیرعبداللهیان معاون وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی دریک مصاحبه مطبوعاتی دردمشق پایتخت سوریه ضمن تکذیب حضورنفرات سپاه درخدمت رژیم بشاراسد گفته بود: "جمهوری اسلامی به ارائه حمایت های سیاسی و اقتصادی ازسوریه" ادامه می دهد.
مقام بلند پایه دیپلماسی جمهوری اسلامی دراین گفت وگو مقابله نیروهای نظامی ایران با معترضین سوری را بشدت رد کرده وگفته بود "هرگونه حضورو فعالیت نظامیان ایرانی درسوریه را تکذیب می کنیم" و تاکید کرده بود:"ایران به عدم دخالت درمسائل داخلی سویه پایبند است".
اکنون سردارپاسداراسماعیل قاآنی از فرماندهان سپاه قدس، با شاره به "حضورموثرنیروهای قدس سپاه پاسداران درسوریه"، به خبرگزاری نیمه دولتی ایسنا می گوید: تا وقتی درسوریه نبودیم کشتارهای مردم زیاد بود، اما با حضورجمهوری اسلامی جلوی کشتارهای بزرگ گرفته شده است".
دریک گفت وگوی تلفنی با ایلیا جزایری روزنامه نگارایرانی درلبنان ازوی درباره سابقه حضورپاسداران ایرانی در سوریه پرسیدم. ایلیا جزایری دربیروت. گوش کنید:




کاهش حکم اعدام دو ایرانی در دادگاه تجدید نظر کویت به زندان ابد

نوشتۀ فواد روستائی
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به متهم شدن این عده به جاسوسی برای ایران و احکام دادگاه تجدید نظراختصاص داده است یادآور می شود که ماجرای جاسوسی این عده برای ایران، به اخراج دیپلمات های ایرانی و کویتی از کویت و تهران منجر شده و روابط دو کشور را متشنج کرده بود.

یک دادگاه تجدید نظر کویت امروز (دو شنبه) دو شهروند ایرانی، یک شهروند کویتی و یک فرد بدون ملیت را به جرم جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به زندان ابد محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کویت، این دادگاه در رسیدگی مجدد به پروندۀ متهمان، سه حکم اعدام صادرشده در دادگاه بدوی را به زندان ابد کاهش داده و حکم زندان ابد فرد چهارم یعنی فرد بدون ملیت را که در دادگاه بدوی صادر شده بود تأیید کرده است.
دو شهروند دیگر ایران که در دادگاه بدوی تبرئه شده بودند در این دادگاه نیز بیگناه شناخته شده و مجدداً تبرئه شدند.
دو شهروند ایرانی و شهروند کویتی که به زندان ابد محکوم شده اند در سال ٢٠١٠ میلادی به هنگام بازداشت شان توسط مأموران کویتی برای ارتش این کشور کار می کردند.
محکوم شدگان متهمند که اطلاعات محرمانه ای را در ارتباط با تأسیسات نظامی کویت و آمریکا در اختیار سپاه پاسداران انقلاب جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند.
متهمان در جریان محاکمه این اتهام را رد کرده و گفته اند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.
جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبۀ خود بارها اتهام وارده به این افراد و هرگونه ارتباط میان آنان و دولت ایران را رد کرده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این محاکمه اختصاص داده است یادآور می شود که ماجرا ی جاسوسی این عده برای ایران، به اخراج دیپلمات های ایرانی و کویتی از کویت و تهران منجر شده و روابط دو کشور را متشنج کرده بود.
با وجود این در پی دیدار علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ ایران- از کویت در ماه مه سال گذشتۀ میلادی، دیپلمات های اخراج شده به محل مأموریت خود یعنی تهران و کویت بازگشتند.
محکوم شدگان در دادگاه تجدید نظر کویت می توانند از احکام صادره در دادگاه تجدید نظر در دیوان عالی کشور کویت فرجام خواهی کنند.



پنجاه میلیون دلار برای ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی

image
مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنایع از راه‌اندازی دو کارخانه عظیم تولید چادر مشکی در شهرکرد و یزد خبر داد. وی گفته است که تنها برای یکی از کارخانجات نزدیک ۵۰ میلیون دلار هزینه شده است. این مدیر تولید چادر مشکی را الویت وزارت صنایع نامیده است.
به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی اسلام پناه گفته است: «در حال حاضر برای ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی در شهرکرد ۴۹/۲۸ میلیون دلار تخصیص داده شده است. همچنین در حال عقد قرار داد و ورود ماشین آلات این کارخانه به داخل کشور هستیم و این ظرفیت سازی ۱۰ میلیون متر مربعی حتما به ظرفیت‌های نیمه تمام موجود کمک خواهد کرد. »
وی همچنین از تدوین پیش نویس سند حمایت از واحدهای تولیدکننده چادر مشکی خبر داد.
اسلام پناه اضافه کرده است: «تولید پارچه چادر مشکی از اولویت‌های صنعتی در حوزه طرح‌های صنعتی محسوب می‌شود و تمامی متقاضیان و صاحبان صنایع کارآمد می‌توانند جهت ایجاد و توسعه واحدهای موثر در تولید این محصول صنعتی و ارزشی از حمایت‌های دولتی برخوردار باشند.»





هانکه نخل طلا را به خانه برد

imageمیشائل هانکه کارگردان نامداری اتریشی، برای دومین بار در چهار دوره برنده نخل طلای کن شد. وی امسال با فیلم فرانسوی زبان «عشق» در این جشنواره شرکت داشت که به داستان چند سالمند در آستانه مرگ می‌پرداخت.
میشائل هانکه سه سال قبل با فیلم «روبان سفید» برنده نخل طلا شده بود.
همچنین از برندگان اصلی دیگر این جشنواره کن لوچ، کارگردان بریتانیایی با فیلم «سهم فرشتگان» بود که جایزه ویژه هیات داوران را ربود.
مدس میکلسن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم «شکار» و بازیگران زن رومانیایی فیلم «آن سوی تپه‌ها» جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آوردند.



تشنج در مراسم معارفه و تودیع مدیر سازمان حج و زیارت

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان حج جنجال برانگیز شد.   افشاگری لیالی مدیر سابق این سازمان در مراسم تودیع خود باعث ترک مدیر عامل شرکت شمسا از سالن و همچنین اعتراض تند عضو هیات مدیره این شرکت شد.
به گزارش مهر ، در مراسم تودیع علی لیالی و معارفه موسوی رئیس جدید سازمان حج و زیارت پس از آنکه لیالی عنوان کرد که حسن محمدی با سفارش اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مدیرعامل شرکت شمسا انتخاب شده همهمه ای در سالن به پا شد و سپس نیز حسن محمدی سالن را به نشانه اعتراض ترک کرد.
اما پارسایی عضو هیات مدیره شمسا نسبت به گفته لیالی اعتراض تندی کرد به طوری که با نشستن کنار قاضی عسگر و حسینی وزیر ارشاد سعی در رد گفته های لیالی داشت.
وی به این کار بسنده نکرد و پس از پایان یافتن سخنرانی وزیر ارشاد با صدای بلند در سالن عنوان کرد که این گفته لیالی بزرگترین دروغ تاریخ بوده است و همین موضوع چند دقیقه ای برنامه را مختل کرد.





یکی از متهمان پرونده اختلاس بیمه ایران

دسته چکم را در اختیار محمدرضا رحیمی قرار داده بودم

یکی از متهمان پرونده اختلاس بیمه ایران در جلسه رسیدگی به این پرونده اعتراف کرد  من برای کمک در انتخابات دسته چک خود را به آقای “م – ر” داده بودم . منظور این متهم از م ر محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد است که از متهمان اصلی پرونده بیمه محسوب می شود.
به گزارش  مهر، ج- الف – متهم ردیف پنجم پرونده – در جلسه  امروز در واکنش به اظهارات “ی – س” درباره کمک ۸۰۰ میلیون تومانی وی اظهار داشت: اظهارات “ی – س” دروغ است. من با وی در رستوران شاندیز قرار گذاشتم و ملاقات ما در دفترش نبود. او یک پاکت کارت ویزیت به من داد که من به وی گفتم این کارها خارجی است و من دهاتی از آن سر در نمی آورم. از “ی – س ” خیلی می ترسیدم. او قدرتمند بود و توانسته بود با قدرتش بسیاری از زمینهای دولتی را تصاحب کند همچنین ۵۰ میلیارد تومان از بانک گرفته بود.
وی ادامه داد: موضوع کمک وی به آقای “م – ر” صحت ندارد . من دسته چک خود را در به وی داده بودم تا به برخی افراد در انتخابات دور قبلی مجلس کمک کند به افرادی که در خط ولایت بودند و نیاز به کمک مالی داشتند وقتی خودم به آقای “م – ر” پول دادم نیازی نبود از آقای “ی – س” پول بگیرم و ادعاهای او دروغ است.
گفتنی است قاضی ذبیحی زاده در جریان تشریح ارتباط “ج.الف” با استانداری گفت: متهمان به صورت کاملاً حرفه‌ای عمل کرده و در دفتر خانم “م- الف” با تعدادی از افسران برای صدور کروکی‌های جعلی همکاری کرده و به این ترتیب اختلاس در شعبه فاطمی را رقم زدند. آنها سپس “د- ف” و”ح- ن” را به کرج فرستادند که از سال ۸۴ اختلاس از شعبه بیمه کرج آغاز شد. آقای خاص سپس حوزه فعالیت خود را در استانداری آغاز کرده و بعد از ارتباط با آقای “ی- د” معاون استانداری اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داد و با انتخاب “ی- د” به سمت هیات مدیره شرکت “ص” مجوز معادن خاکبرداری از پاکدشت را گرفت.
“ج- الف” سپس از قاضی خواست به اتهاماتش به صورت مجزا رسیدگی شود و با ارایه این گونه گزارش‌ها آبروی افراد برده نشود.
قاضی مدیرخراسانی سپس از “د- س” خواست درباره ادعاهای متهم ردیف پنجم توضیح دهد که او گفت: اواخر سال ۸۶ “ج- الف” به دفترم آمد و گفت: آقای “م- ر” – رئیس دیوان محاسبات وقت- نیاز به پول دارد من هم ۳۰۰ میلیون تومان به او دادم . وقتی “م.ر” در جریان قرار گرفت گفت این پول کم است. ۵۰۰ میلیون تومان دیگر خواست. در مجموع ۸۰۰ میلیون تومان تراول از گاوصندوقم به آقای “ج- الف” دادم تا به آقای “م- ر”‌ تحویل دهد.
خاطرنشان می شود دادگاه تا کنون از احضار معاون اول محمود احمدی نژاد خودداری کرده است. این عدم احضار با اعتراض برخی از نمایندگان از جمله الیاس نادران مواجه شده است.




برکناری به سبک متکی

مدیر عامل صندوق توسعه ملی در نشست خبری از برکناری خود مطلع شد

0_Page_02_Image_0001
رئیس دولت دهم بعد از متکی یکی دیگر از مدیران خود را غافلگیر کرد. امروز در حالی نشست خبری رحیم قربانی به عنوان مدیر عامل صندوق توسعه ملی برگزار و وی از برکناری خود از مدیرعاملی صندوق توسعه ملی اظهار بی‌اطلاعی کرد که حکم انتصاب محمدرضا فرزین در این سمت ساعاتی قبل از سوی محمود احمدی نژاد اعلام شد.
به گزارش فارس ، در حالی که پس از برکناری منوچهر متکی در سفر ماموریتی به سنگال که تا مدت ها بحث و جدل حول محور آن ادامه داشت،برکناری مشابه دیگری این بار در صندوق توسعه ملی رخ داد. در حالی روز گذشته برخی منابع آگاه از انتصاب فرزین به عنوان رئیس هیات عامل و مدیر عامل صندوق توسعه ملی در جلسه روز پنج شنبه ۴ خرداد هیات امنای صندوق خبر دادند که در همان روز روابط عمومی صندوق توسعه ملی اقدام به برگزاری نشست خبری رحیم قربانی رئیس هیات عامل و مدیر عامل کرد که این نشست امروز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل این صندوق در میدان توپخانه  برگزار شد.
رحیم قربانی امروز  در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا درست است آقای فرزین به عنوان مدیرعامل جدید صندوق توسعه ملی برگزیده شده است،با تعجب گفت که روز پنج شنبه به جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی که بالاترین رکن این صندوق است دعوت نشده و خبری از جلسه ندارد .
قربانی اضافه کرد: در حال حاضر (روز دوشنبه ۸ خرداد ۹۱ ساعت ۱۰ تا ۱۲) هنوز به عنوان رئیس هیئت عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی هستم و مانند روز گذشته و روزهای گذشته هفته‌های پیش با شما صحبت می‌کنم و برای من روز اول و آخر هیچ فرقی ندارد و وظایف خودم را انجام می‌دهم.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی این نکته را هم یادآور شد که هنوز هیچ ابلاغی مبنی بر تغییر از مدیرعامل صندوق توسعه ملی به دستش نرسیده اما اگر قرار باشد عوض شود هر کسی بیاید با کمال میل می‌پذیرد.
امروز دوشنبه ۸ خرداد پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری خبری بر خروجی خود قرار داد که طی آن محمدرضا فرزین با حکم محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی انتخاب شده و از زحمات رحیم قربانی در مدیریت عاملی صندوق توسعه ملی تشکر کرد.
تغییر ناگهانی مدیران در دولت کنونی به یک رویه تبدیل شده و رئیس دولت دهم علاقه ای فراوانی دارد مدیران خود را غافلگیر کند.




برکناری معاون آب وزیر نیرو، دو روز پس از افتتاح سد گتوند

دو روز پس از آنکه سد جنجالی گتوند به رغم انتقادات کارشناسان افتتاح شد، خبر استعفای معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در رسانه ها منتشر شد.
به گزارش کلمه، روز جمعه صداوسیما از افتتاح سد و نیروگاه گتوند با حضور وزیر نیرو خبر داد و در بخش های مختلف خبری از این سد به عنوان یک افتخار بزرگ یاد کرد؛ حال آنکه صاحبنظران می‌گویند افتتاح این سد به معنای استقبال از یک فاجعه در بخش‌های محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی است.
اما به فاصله دو روز پس از این اقدام، محمدرضا عطارزاده معاون وزیر نیرو استعفا داد و مجید نامجو نیز بلافاصله با این استعفا موافقت کرد. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که اکنون باید او را معاون سابق دانست، امروز در مصاحبه با خبرآنلاین علت استعفای خود را تمام شدن ابتکاراتش! اعلام کرده و مدعی شده که با این تصمیم تلاش دارد تا جوانان را به عرصه فعالیت بکشاند.
مشخص نیست علت واقعی استعفای عطارزاده و ارتباط احتمالی و همزمانی آن با افتتاح سد گتوند چیست. اما اشاره امروز وزیر نیرو به سابقه مثبت معاون سابقش در قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پس از پذیرش استعفای وی، احتمال وجود چنین ارتباطی را پررنگ می‌سازد.
کلمه روز شنبه در گزارشی به نقش قرارگاه خاتم الانبیاء در سد بحران ساز گتوند اشاره کرده بود. در آن گزارش همچنین به جزئیاتی از تبعات ناگوار آغاز به کار این سد در منطقه خوزستان اشاره شده بود. مشروح گزارش را در اینجا بخوانید:




دروغ ممنوع/ هنوز بسیاری به جرم انتقاد از رهبری زندانی‌اند

سیزده خرداد، روز دروغ ممنوع
کلمه: در آستانه سومین سالگرد روزی که انگشت اخطار میرحسین موسوی، زبان دروغ پرداز رئیس دولت را به سکوت فراخواند، یک نماینده ولی فقیه ادعا کرد که رهبری در سال ۸۸ دستور آزادی کسانی را که اتهامشان توهین به رهبری بوده، صادر کرده است.
محمدحسن رحیمیان که نمایندگی رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران را برعهده دارد، گفته است: «در فتنه ۸۸ رهبری دستور فرمودند که اگر کسی را به خاطر توهین به من دستگیر کرده‌اید، ‌ هرچه سریع‌تر آزاد کنید و تاکید کردند که با کسانی که در برخی موارد به من توهین می‌کند، برخورد نکنید… ایشان فرمودند کسی حق ندارد به خاطر شخص من متهم را محاکمه کند.»
این اظهارات در حالی پس از سه سال و در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم مطرح می شود که از میان زندانیان سیاسی پس از انتخابات، بخش قابل توجهی از آنها در دادگاهها با اتهام توهین به رهبری رو به رو بودند و بسیاری از آنها نیز به همین خاطر حکم گرفتند و زندانی شدند که تعدادی از آنها هنوز زندانی اند.
جالب اینجاست که در اکثر قریب به اتفاق موارد، آنچه به عنوان مصداق اتهام توهین به رهبری به این زندانیان تفهیم شده و مورد محاکمه قرار گرفته، در حقیقت انتقاداتی دلسوزانه با هدف اصلاح نظام و یا ارزیابی بی طرفانه از نقش رهبری در مشکلات کشور بوده است.
از این رو بسیاری از زندانیان سیاسی نیز در دفاعیه های خود بر این نکته تاکید داشته اند که آنچه نهادهای امنیتی و دادگاه انقلاب، توهین می نامند، در واقع چیزی جز انتقاد نبوده است. اما متاسفانه در حاکمیت فعلی، هر انتقادی از آیت الله خامنه ای، توهین تلقی و با زندان رو به رو می شود.
اکنون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و ایثارگران در حالی به دروغ تلاش کرده دامن رهبری را از ننگ زندانی کردن منتقدان پاک کند که هنوز تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی، دست کم بخشی از محکومیت حبس خود را از اتهام توهین به رهبری کسب کرده اند و هنوز هم دم دستی ترین اتهامی که بازجویان به زندانیان سیاسی بی گناه منتسب می سازند، عبور از خط قرمز نقد رهبری است که از آن به عنوان توهین یاد می شود.
سه سال پیش از این، در سیزدهم خرداد ۱۳۸۸ و در زمانی دروغ گویی رئیس دولت از حد تحمل گذشته بود، اخطار میرحسین موسوی به او برای اینکه ساکت باشد و از حق و حدش تجاوز نکند، صحنه ای خاطره انگیز را ثبت کرد.
حال پس از سه سال، و در واکنش به ادعای دروغین نماینده ولی فقیه، یادآوری آن روز که چندی قبل پیشنهاد نامگذاری آن به عنوان «روز دروغ ممنوع» مطرح شد، می تواند بهترین پاسخ برای این ادعای ضمنی باشد که کسی به خاطر انتقاد از رهبری در زندان نیست.
سال گذشته که فهرستی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در کلمه منتشر شد، در پرونده بیش از ۳۰ نفر از آن زندانیان اتهام توهین به رهبری درج شده بود. در زندان های دیگر نیز بسیاری از زندانیان به همین اتهام زندانی اند. اسامی تعدادی از زندانیان سیاسی را که به جرم انتقاد از رهبری زندانی هستند، در اینجا می توانید ببینید و کلمه در روزهای آینده برای نشان دادن دروغ بزرگ نماینده ولی فقیه، به اسامی برخی دیگر از زندانیان سیاسی به جرم انتقاد از رهبری زندانی شده اند نیز اشاره خواهد کرد.




نماینده مجلس:صنایع به سرعت در حال ورشکستگی است

سحام نیوز: ابوالفتح نیکنام، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر «ناتوانی بسیاری از صنایع کشور و نیز بهروری بسیار پایین» در ایران به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفت، «صنایع به دلیل عدم حمایت های دولت به سرعت در حال ورشکستگی است.»
به گفته نیکنام «بخش عمده ای از صنایع ایران در سایه تعرفه های بالای گمرکی در حال فعالیت اند که اگر حمایت های اندک دولت از این صنایع قطع شود، این صنایع تعطیل خواهند شد.»
در حالی که پیش تر وزارت صنعت، معدن و تجارت، «از کاهش ۲۸ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.»
رضا فاطمی امین، معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز یکشنبه ۷ خرداد ماه، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر کم تر از ۳۰۰ واحد تولیدی در وضعیت بحرانی قرار دارد، به خبرگزاری فارس گفت، «تامین مالی صنایع وظیفه وزارت صنعت نیست.»
هم زمان محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این سئوال که دلیل عدم تحقق برنامه های رشد تولید خودروسازان در سال گذشته چه بود، اظهار داشت، «خودروسازان در حوزه های هم چون تامین نقدینگی با مسائل روبرو بودند که امیدواریم به مرور حل شود.»
اسماعیل حق پرستی، دبیر اجرایی خانه کارگر تهران نیز، روز یکشنبه ۷ خرداد ماه، با تاکید بر این موضوع که «تولید کنندگان داخلی همواره با چالش نقدینگی مواجه اند» به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت، «شعارهای حمایتی دولت در خصوص واحدهایی که معوقات بانکی دارند هنوز محقق نشده است.»
به گفته حق پرستی «تولیدکنندگان ناچار به استقاده از وام هایی با بهره های زیادند که طبیعتا پس از مدتی به دلیل رفع نشدن مشکلات اساسی تولید توان پرداخت اقساط وام را نخواهندداشت.»
دبیر اجرایی خانه کارگر تهران، نوسانات نرخ ارز، ورود کالاهای چینی و عدم پرداخت یارانه های بخش تولید را، از جمله عواملی می داند که وضعیت تولید در ایران را آشفته کرده است.
در سالی که رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران آن را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی» نامیده است، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، با تاکید بر این موضوع که «گردش پول در بنگاه های تولیدی به حداقل کاهش یافته است» به ایلنا گفت، «امروز مشکلات بخش تولید کشور آن قدر گسترده است که تحقیق سهم این حوزه از در آمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نمی تواند گره ای از مشکلات بگشاید.»
در این میان ابراهیم رزاقی، کارشناس امور اقتصادی، روز یکشنبه ۷ خرداد ماه، با اشاره به این که «دولت اعتقادی به تولید ملی ندارد» به ایلنا گفت، «متاسفانه دولت اعتقادی به رشدتولید داخلی ندارد، چرا که اگر اعتقاد داشت ۸۰ درصد از مجموع کالاهای وارد شده، شامل کالاهای مصرفی که مشابه شان در داخل تولید می شوند نبود.»




هرانا؛ محکومیت پویا تبیانیان به شش سال و نیم حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – "پویا تبیانیان" شهروند بهایی ساکن سمنان از سوی دادگاه انقلاب این شهر به شش سال و شش ماه حبس محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از شهروندان بهایی ساکن سمنان به نام "پویا تبیانیان" که در فروردین ماه ۱۳۹۱ در دادگاهی به ریاست قاضی محمد قاسم عین الکمالی محاکمه گردیده بود به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم گردید.
نامبرده در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به همراه تعداد دیگری از شهروندان بهایی اهل سمنان، بازداشت شد که پس از یک ماه به قید وثیقه آزاد شد.
یادآوری می شود پویا تبیانیان یک بار نیز در زمستان سال ۱۳۸۷ بازداشت که محکوم به دو سال حبس تعزیری شد که پس از ۱۴ ماه حبس آزاد گردید.



۲۶ واحد صنفی متخلف در قزوین پلمب شد

خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین گفت: در اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی، ۲۶ واحد صنفی متخلف در قزوین پلمب شد.
سرهنگ حیدر محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ماموران اداره نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی استان قزوین به منظور ارتقای امنیت اخلاقی از چندین واحد صنفی بازدید کردند.
وی یادآورشد: ماموران در این بازدید هفت واحد صنفی چایخانه و سفره‌ خانه‌ سنتی به علت عدم رعایت شئونات اسلامی و اتمام مهلت اخذ مجوز، شش واحد پوشاک به دلیل عرضه البسه با تصاویر نامتعارف، سه واحد بازی های رایانه ای به علت ایجاد مزاحمت، یک واحد خدمات نظافتی به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی و یک واحد موبایل فروشی به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات تعطیل شدند.
رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی صنوف فاقد مجوز کسب تصریح کرد: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی به همراه نمایندگان مجمع امور صنفی از چند واحد صنفی بازدید کردند که چهار واحد صنفی نجاری و چهار واحد صنفی آرایشگاه زنانه در شهرک اقبالیه و قزوین به دلیل عدم توجه به مقررات و اخطاریه های قبلی پلمپ شدند.