۱۳۹۰ آبان ۲۳, دوشنبه

روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بیانیه یک صد و هفده نفر ازمخالفین رژیم ایران

یک مرکز هسته ای در ایران
عکس از آرشیو

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
با انتشارگزارش های مربوط به احتمال انجام حمله نظامی ازسوی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، نگرانی درمیان ایرانیان خارج از کشورنیزافزایش یافت.
 

گفتگو با حسن شریعتمداری
 
14/11/2011 by رحمت قاسم بیگلو
ازهمین روبحث های گوناگونی میان اپوزیسیون حکومت اسلامی ازجمله ملی مذهبی ها و غیرمذهبی ها درجریان است. درهمین رابطه بیانیه ای با امضای یکصد و پنجاه وهفت نفراز فعالان سیاسی، مدنی، دانشگاهیان و روزنامه نگاران دراروپا وآمریکا انتشاریافت که درآن برای پیش گیری ازهرتجاوزنظامی به ایران، ازحکومت خواسته می شود که، درجهت منافع ملی ایرانیان، درراه جلب اعتماد جامعه جهانی و شفاف سازی گام بردارد.
امضاء کنندگان درضمن هشدارمی دهد که، "جامعه جهانی باید بداند که هرگونه اقدام برعلیه نقض تمامیت ارضی و منافع ملی ایرانیان باعث بالا رفتن مشروعیت سرکوب نیروهای آزادی خواه درایران خواهد شد".
مهندس حسن شریعتمداری درآلمان یکی ازامضاء کنند گان این بیانیه است. دریک گفت و گوی تلفنی درآغازازوی درمورد دلیل انتشاربیانیه و خواست اصلی امضاء کنندگان را پرسیدم. حسن شریعتمداری در آلمان. گوش کنید.



فیدل کاسترو: جهان در آستانۀ جنگ اتمی است

فیدل کاسترو، رهبر کوبا
فیدل کاسترو، رهبر کوبا

نوشتۀ فرید وهابی
فیدل کاسترو، رهبر سالخوردۀ کوبا و همچنین رژیم کرۀ شمالی، به تندی از موضع‌گیری کشورهای غربی واسراییل علیه ایران انتقاد می‌کنند. کاسترو معتقد است که گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی، گزارشی مغرضانه است که جنگ اتمی علیه ایران را تدارک می‌بیند. کرۀ شمالی نیز از هذیان‌های جنگ‌طلبانه و خطرناک اسراییل و آمریکا سخن می‌گوید.

فیدل کاسترو، رهبر ٨٥ سالۀ کوبا، در مقاله‌ای که در مطبوعات کشورش به چاپ رسید، با اشاره به تحولات اخیر پروندۀ اتمی ایران، هشدار می‌دهد که جهان در آستانۀ جنگ اتمی قرار گرفته است.
کاسترو می‌نویسد: «عجیب‌تر آنکه، هنوز عملیات ناتو در لیبی خاتمه نیافته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سیاسی، مغرضانه و جهت‌ دار خود را در بارۀ ایران منتشر می‌کند»...
کاسترو می‌افزاید: «بدین ترتیب، آژانسی که باید در خدمت صلح جهانی باشد، از جنگ اتمی که آمریکا، بریتانیا و اسراییل علیه ایران تدارک می‌بینند، طرفداری می‌کند».
کرۀ شمالی نیز به همین شکل، اسراییل و آمریکا را متهم می‌کند.
خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی با اشاره به این نکته که آمریکا و اسراییل صریحاً از قصد حملۀ نظامی به ایران حرف می‌زنند، نوشت: «هذیان‌های جنگ‌طلبانۀ آمریکا و اسراییل پدیدۀ بسیار خطرناکی است که می‌تواند خاورمیانه را به جنگی دیگر و فاجعه‌ای بزرگ بکشاند».
 



imageیونان ورشکسته: هیچ‌کس به ما نفت نمی‌فروشد؛ از ایران نسیه می‌خریم

 

دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه یا «اعتبار باز» از جمهوری اسلامی روی آورده است.

پس از آنکه چندی قبل خبری منتشر شد که برمبنای آن جمهوری اسلامی به کشور هند نفت رایگان صادر می‌کند و نیز بعد از آنکه مقامات نیکاراگوئه اعلام کردند که برای پرداخت بدهی نفتی ۱۶۴ میلیون دلاری خود به ایران حاضرند به تهران «پشم احشام و یا چوب درخت» بدهند یونان هم اعلام کرده است که در شرایط حاضر کشوری به آنها نفت نمی‌فروشد و فقط این ایران است که به آنها نفت نسیه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه از ایران روی آورده است.
به نوشته‌ی رویترز دولت آتن که با بحران بی‌سابقه اقتصادی و ورشکستگی روبرو است به دلیل اینکه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی اروپا و آسیا از بیم ورشکستگی یونان از ارائه اعتبارات مالی به این کشور خودداری می‌کنند برای جبران نیازهای نفتی خود به خرید نفت از ایران روی آورده است.

رویترز نوشته است: یونانی‌ها هیچ چیز را پنهان نمی‌کنند و به صراحت می‌گویند به خرید نفت از ایران زنده‌اند چون دیگر کشورها با این شرایط به آنها نفت نمی‌دهند.
براساس گزارش رویترز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به ترتیب چهار و سه محموله نفت سنگین از ایران به یونان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر این رقم افزایش یابد.
در گزارش رویترز از قول یک فعال بازار نفت گفته شده است که ایران تنها فروشنده نفت در جهان است که حاضر است نفت را با «اعتبار باز» به یونان دهد.
گفتنی است علاوه بر یونان، روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به هند نیز صادر می‌شود که براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران میزان بدهی‌های نفتی هند به ایران حدود ۹ میلیارد دلار برآورد شده که تاکنون پرداخت نشده است.
همچنین ایران در سال ۱۹۸۶ میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود ۵۳ میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود ۲۵ سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافته است؛ اما نیکاراگوئه این بدهی را پرداخت نمی‌کند و می‌گوید که حاضر است در ازای آن «پشم احشام و یا چوب درخت» به ایران بدهد.



جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز:
 

کسی که از اختلاس‌گران حمایت می‌کند ضدانقلاب است


جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز بدون آنکه نامی از محمود احمدی‌نژاد ببرد٬ وی را به خاطر دفاع از متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات «ضدانقلاب» خواند.
آقای شجونی روز یکشنبه (۲۲ آبان) به سایت محافظه‌کار «فردانیوز» گفت: ««کسانی که از متهمان اختلاس بزرگ در کشور دفاع می‌کنند، به طور حتم ضد انقلاب هستند.»
محمود احمدی‌نژاد دو هفته پیش در جریان سخنرانی میان هواداران خود از بازداشت حمید پورمحمدی٬ معاون بانک مرکزی به اتهام دست داشتن در پرونده اختلاس انتقاد کرده و گفته بود باید متهمان اصلی بازداشت شوند.
آقای احمدی‌نژاد افزوده بود که محمد جهرمی٬ رئیس سابق بانک صادارات از متهمان اصلی این پرونده است و به اسم دفتر فرد دیگری {خامنه‌ای} در این اختلاس دست داشته است.
شجونی در واکنش به این اظهارات گفته که «برخی آقایان گمان می‌کنند هرکسی که در این جریان دستگیر شده معصوم و مظلوم است.»
به گفته این روحانی محافظه‌کار «حمایت ناحق مسئولان از مجرمان اقتصادی مردم را از قوا مایوس» می‌کند و قوه قضائیه نباید در این زمینه «هیچ اعتنایی به پارتی بازی‌ها و توصیه‌های بی‌پایه» مسئولان کنند.
جعفر شجونی در عین حال ادعا کرده است: «مدت هاست که ما فامیل بازی و پارتی بازی و توصیه‌های غلط را به سطل آشغال انقلاب ریخته‌ایم.»



انتقاد محافظه‌کاران از«دروغگو‌یی‌های»احمدی‌نژاد

سایت محافظه‌کار «فردا‌نیوز» با انتقاد از ادامه دروغگویی‌های محمود احمدی‌نژاد نوشته است: «این موج رو به گسترش بی‌اخلاقی، اعم از دروغ‌گویی٬ تاثیر منفی و نامبارکی بر افکار عمومی» می‌گذارد.
این سایت روز دوشنبه (۲۳ آبان) با انتشار یادداشتی این پرسش را مطرح کرده که «دود گسترش دروغ‌گویی، ایجاد فضای بی‌اعتمادی و دامن زدن به بد اخلاقی‌های سیاسی به چشم چه کسی می‌رود؟»
«فردا‌نیوز» در ادامه یادداشت خود آورده است: «این روز‌ها حقیقت در هجوم بی‌امان دروغ به چنان کیمیایی مبدل گشته که دست یافتن به آن اگر نگوییم غیر ممکن لااقل بسیار دشوار و پیچیده می‌نماید.»
خلاف واقع گویی‌های احمدی‌نژاد که برای نخستین‌بار میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز به صراحت به آن اشاره کرد، در ۱۰ ماه گذشته به جدی‌ترین مسئله محافظه‌کاران تبدیل شده است.
علی خامنه‌ای نخستین کسی بود که در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ از دروغگو خطاب کردن احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت نظرات رئیس دولت دهم بیشتر از هر مقام دیگر به وی نزدیک است.
با گذشت حدود دو سال از انجام آن سخنرانی٬ بیش از شش ماه است که محافظه‌کاران به طور مستقیم و غیرمستقیم احمدی‌نژاد را فردی دروغگو می‌خوانند.




جـــرس: درحالیکه گزارش رسیده بود؛ علی نجاتی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای گذراندن حکم یک سال حبس خود احضار شد، منابع حقوق بشری روز گذشته اعلام کردند که این فعال کارگری پس از مراجعه به دادگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش سایت «خانه حقوق بشر ایران»، این فعال کارگری به یک سال زندان محکوم شده و باید با وجود بیماری یک سال را در زندان سپری کند.

این در حالی است که نجاتی به دلیل ناراحتی قلبی توانایی تحمل شرایط زندان را ندارد.

این فعال کارگری، هفته‌ی گذشته نیز جهت گذراندان دوران محکومیتش از سوی دادگاه انقلاب، احضار و با تهدید تلفنی وثیقه‌ گذار مواجه شده بود.

تارنمای هرانا به نقل از منابع کارگری اعلام کرده بود که نجاتی به تازگی یک عمل جراحی قلب را پشت سر گذاشته است و به تایید پزشک های معالج، او باید کاملا تحت مراقبت های پزشکی باشد.


کارکنان هتل آزادی تجمع کردند

یکی از کارگران تجمع‌کننده هتل آزادی گفت: این هتل که وابسته به بنیاد مستضعفان است از سال ۸۶ جهت بازسازی و تعمیرات اساسی؛ کلیه پرسنل خود را اخراج کرد و مسئولین هتل تعهدات محضری داده‌اند بعداز اتمام تعمیرات کلیه کارکنان اخراجی هتل بازگشت به کار شوند.
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در این مدت کلیه کارکنان از بیمه بیکاری اداره کار استفاده می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون که تعمیرات هتل به اتمام رسیده است از آغاز به کارمجدد و ورود افراد به هتل جلوگیری به عمل می‌آید.
این نماینده کارگران هتل آزادی ادامه داد: در صورت عدم بازگشت به کار ما که قانونی است؛ به تجمع خود در روزهای آتی ادامه می‌دهیم.
هتل بزرگ آزادی یکی از هتلهای ۵ ستاره طراز اول پایتخت با کاربری تجاری و دیپلماتیک و سابقه بیش از ۳ دهه فعالیت است که دارای ۴۳۲ اتاق و ۵۰ سوئیت و سایر امکانات رفاهی است.




شیرین عبادی: پیام نرگس محمدی پیام صلح است

 

مراسم اهدای جایزه حقوق بشر بنیاد "تاریخ زنده‌"ی سوئد به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی روز دوشنبه ۲۳ آبان برگزار می‌شود. شیرین عبادی پیام خانم محمدی را می‌خواند که در آن بر صلح و دموکراسی برای همه دنیا تاکید شده است.

 
روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان ماه، بنیاد «تاریخ زنده» در سوئد به همراه دولت این کشور، جایزه سالانه حقوق بشر برای سال ۲۰۱۱ را به نرگس محمدی فعال حقوق بشر در ایران اهدا می‌کند. نرگس محمدی ممنوع‌الخروج است و شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل به نیابت از وی این جایزه را دریافت می‌کند.
این جایزه هرسال با نام یکی از فعالان حقوق بشر و دموکراسی سوئدی به یک کوشنده‌ی این راه از سراسر دنیا تعلق می‌گیرد. جایزه سال ۲۰۱۱ این نهاد به نام «پرآنگر» فعال حقوق بشر سوئدی است که در سال‌های جنگ جهانی دوم و هنگام تسلط نازی‌ها بر اروپا در راه آزادی و دموکراسی فعالیت می‌کرد.
شیرین عبادی که به دلیل ممنوع‌الخروج بودن خانم محمدی، به نیابت از او این جایزه را دریافت می‌کند درباره علت اهدای این جایزه به نرگس محمدی به دویچه‌وله گفت: «این جایزه به دلیل سالها فعالیت حقوق بشری و صلح‌طلبانه‌ی خانم نرگس محمدی به ایشان تعلق گرفت. در این شرایط حساس که هر لحظه صحبت از احتمال حمله‌‌ی نظامی به ایران می‌رود، کانون مدافعان حقوق بشر و خانم نرگس محمدی از چند سال قبل به فکر صلح بودند و شورای ملی صلح و هیات اجرایی آن را بنیان نهادند و خانم نرگس محمدی در این زمینه بسیار فعال بودند.»
نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به دلیل عضویت در این کانون و هم‌چنین تاسیس شورای ملی صلح، از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس محکوم شده است.
خانم عبادی می‌گوید این که نرگس محمدی به دلیل تلاش‌های صلح‌جویانه در داخل ایران متهم می‌شود و در خارج از ایران جایزه می‌گیرد، نشانگر آن است که دادرسی عادلانه‌ای در ایران وجود ندارد. وی می‌افزاید: «اگر قرار براین باشد که کلیه ‌ضوابط اجرای عدالت و کلیه قوانین زیرپا گذاشته شود، هر چیزی می‌تواند براتهامات شخص بیافزاید، ازجمله فعالیت برای صلح‌طلبی. اما اگر قرار براین باشد که طبق قانون، حتی طبق قوانین دولت ایران عمل شود، افرادی مثل خانم محمدی می‌بایست فوراً تبرئه شوند.»
خانم عبادی ادامه می‌دهد: «اکنون دولت ایران و دادگاه‌های غیرعادلانه باید شرمگین باشند از این که کسی را که اینقدر وطن دوست است که از سالها قبل خطر جنگ را احساس کرده و در زمینه صلح فعالیت می کند، این چنین آزرده خاطر می‌کنند.»

خانم عبادی اهدای این جایزه به نرگس محمدی را واکنشی به یک دادرسی ناعادلانه می‌داند و معتقد است اهدای این جایزه نشان‌دهنده این نکته است که آنچه در داخل ایران اتفاق می‌افتد، بر دنیا پوشیده نیست و اینگونه نیست که ایران خود را مانند جزیره‌ای دورافتاده بداند: «دنیا می‌گوید اگر شما ارزش خدمات فردی مانند خانم نرگس محمدی را نمی‌شناسید، اما دنیا از او قدردانی می‌کند.»
جایزه امسال بنیاد «تاریخ زنده»‌ی سوئد، به نام کسی است که علیه حکومت فاشیست‌ها مبارزه می‌کرد. به عقیده خانم عبادی، اعطای این جایزه به یک کنشگر حقوق بشر که به مبارزه با نابرابری در ایران کنونی مشغول است، این پیام را در خود دارد: «پیامش این است که در سخت‌ترین شرایط، مدافعان حقوق بشر می‌بایست به فکر دموکراسی از طریق مسالمت‌آمیز باشند. یعنی هیچ چیزی خشونت و جنگ را توجیه نمی‌کند و این همان حرفی است که خانم نرگس محمدی همیشه می‌زند و علت این که در شورای ملی صلح فعال بودند نیز، همین مسئله است.»
شیرین عبادی در مراسم اهدای جایزه، پیام نرگس محمدی را قرائت خواهد کرد. وی درباره محتوای این پیام گفت: «این پیام در حقیقت تأکید بر صلح است، تأکید بر دموکراسی و حقوق بشر است و تأکید براین است که اگر در جامعه‌ای حقوق بشر رعایت نشود، بالاخره آرامش آن جامعه به‌هم می‌خورد. چنان که دیدیم در ایران به‌هم خورد.»
میترا شجاعی
تحریریه: مهیندخت مصباح



رسانه‌های اسرائیل انفجار در ایران را "خرابکاری" می‌دانند

 

فضای حاکم بر رسانه‌های اسرائیل در این جهت است که انفجار روی داده در انبار مهمات سپاه پاسداران در نزدیکی کرج، نه حادثه که یک "عملیات نظامی" بوده است. نشریات معتبر اروپایی و امریکایی نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

 
روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در گزارش روز دوشنبه (۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) خود درباره انفجار انبار مهمات سپاه پاسداران، سانحه بودن این رویداد را زیر سوال برده است. این روزنامه با اشاره به کشته شدن یکی از متخصصان موشکی سپاه پاسداران در انفجار اخیر تهران، نوشته است: «این مسئله این شک را به وجود می‌آورد که موساد در انفجاری که ۱۷ نفر از نیروهای ویژه سپاه در آن کشته شده‌اند دست داشته است.»
دیلی تلگراف از قول یک وبلاگ نویس آمریکایی که روابط نزدیکی با ارتش اسرائیل دارد، نوشته که موساد با همکاری اپوزیسیون مسلح در تبعید «مجاهدین خلق» این عملیات را اجرا کرده است. در ادامه این گزارش به انفجار دیگری در سال گذشته  اشاره شده است: « یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند. جمهوری اسلامی در آن زمان نیز علت این رویداد را وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات این پادگان اعلام کرد.»
دیلی تلگراف، فضای رسانه‌های اسرائیلی را نیز موافق فرضیه خرابکاری علیه برنامه اتمی ایران در انفجار روز شنبه دانسته و به نقل از روزنامه «یعدیوت آخرونوت» نزدیک به محافظه‌کاران نوشته: «این انفجار می‌تواند در اثر یک عملیات نظامی باشد که بر اساس اطلاعات سازمان‌های امنیتی انجام شده است.»
رسانه‌های اسرائيلی از انفجار "اسرارآمیز" نوشته‌اند
نشریه تایم چاپ امریکا در گزارش روز دوشنبه ( ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) خود  به همین موضوع پرداخته است. نویسنده این گزارش به نوع خبری که روزنامه‌های اسرائیلی از این واقعه منتشر کردند، اشاره کرده است: «تیتر صفحه اول روزنامه‌های اسرائیلی این بود: انفجار اسرارآمیز در  پایگاه موشکی ایران. اما در صفحه بعد این "راز" با این پرسش همراه شده که «چه کسی مسئول حمله به ارتش ایران است؟»
حسن مقدم متخصص موشکی ایران در انفجار روز ۲۱ آبان ماه کشته شدحسن مقدم متخصص موشکی ایران در انفجار روز ۲۱ آبان ماه کشته شدتایم افزوده که خوانندگان روزنامه‌های اسرائیلی نیز اعتقاد دارند که دولت‌شان پشت پرده انفجار روز شنبه در ایران قرار دارد. این فرضیه همچنین توسط یک منبع امنیتی غربی تایید شده است. این منبع غربی به تایم گفته: «موساد، سرویس امنیتی اسرائیل، از این عملیات به طور پنهانی حمایت کرده است.» وی ادامه داده: «ایرانی‌ها هم معتقدند که این انفجار حادثه نبوده است.»
این مقام امنیتی همچنین به تایم گفته خرابکاری‌های عمدی دیگری برنامه‌ریزی شده تا مانع رسیدن ایران به توانایی تولید سلاح اتمی شود.
هفته‌نامه تایم گزارش داده که انفجار یا انفجارهای روز شنبه در یک منطقه مسکونی در ناحیه‌ای کویری در غرب تهران روی داده که محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب است. این موشک‌ها می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.
ارتباط سردار مقدم با عامل قاچاق موشک به نوار غزه
 وبسایت "اشپیگل آنلاین" به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، جزئیات بیشتری درباره متخصص موشکی سپاه که در انفجار روز شنبه کشته شده منتشر کرده‌است. این وبسایت به گزارش روزنامه «یعدیوت آخرونوت» اشاره کرده و نوشته: «فرد کشته شده متخصص موشک‌های شهاب و زلزال بوده و ارتباطات نزدیکی با "محمود المبهوح" داشته که ژانویه گذشته در دوبی کشته شد. بر اساس گزارش مقامات دوبی، المبهوج به دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده است. وی احتمالا مسئول قاچاق موشک به نوار غزه بوده است».
در انفجار روز شنبه (۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان) که در یک پادگان متعلق به سپاه پاسدارن درمنطقه ملارد رخ داد، ۱۷ نفر از جمله یک متخصص موشکی سپاه به نام سردار  حسن مقدم کشته شدند. مقامات ایرانی علت این انفجار را جابه‌جایی انبار مهمات اعلام کردند.
این انفجار سه روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ایران روی داد که در آن اعلام شده بود ایران لااقل تا سال ۲۰۱۰ مشغول ساخت بمب اتمی بوده است.




حمله بی‌سابقه اوباما به سیاست‌های اقتصادی چین

 
باراک اوباما در نشست مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک، وعده ۵ میلیون شغل جدید

رئیس‌ جمهور آمریکا، یک روز پس از دیدار با همتای چینی خود هو جیانتائو درنشست مجمع اقتصادی پاسیفیک و آسیا، سیاست ارزی جمهوری خلق چین را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. باراک اوباما پکن را به سوء استفاده از آمریکا متهم کرد.

 
انتقاد شدید رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت چین، آن‌هم یک ‌روز پس از  دیدار با هو جیانتائو رئیس‌جمهور این کشور که ظاهری بسیار دوستانه داشت، از سوی رسانه‌های غربی کم‌سابقه و غیرمنتظره خوانده شد.

باراک اوباما در پایان نشست مجمع اقتصادی پاسیفیک و آسیا (آپک)، جمهوری خلق چین را به سوء‌استفاده از وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا متهم کرد و گفت:«ما نمی‌خواهیم که شما ایالات متحده آمریکا را مورد سوء استفاده قرار دهید.» نشست آپک در هونولولو برپا شد.

وزن سنگین چین در اقتصاد آمریکا

رئیس‌ جمهور آمریکا در حالی چین را مورد انتقاد قرار می‌دهد که کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مقامات چینی قبلا بانک مرکزی آمریکا را متهم کرده‌اند که با تزریق بی‌حساب پول به بازار، امنیت سرمایه‌‌های چینی را در آمریکا به‌خطر می‌اندازد.

چین، نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد دلار در بازار مالی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم حدود یک سوم کل ذخائر ارزی چین را تشکیل می‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که همین سرمایه‌گذاری‌ها مانع از ورشکستگی دولت آمریکا شده است.
سران ۲۱ کشور عضو مجمع آسیا و پاسیفیک، یک عکس یادگاری
رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنان شدید‌اللحن خود گفت:«جمهوری خلق چین باید بالاخره مثل صاحب یک اقتصاد رشدیافته عمل کند و از بازی دست بردارد. ما همچنان اصرار داریم که چین به همان قواعدی تن بدهد که دیگر کشورها پذیرفته‌اند.» در جریان نشست هونولولو، اوباما اعلام 
کرده بودکه ادرات آمریکا را تا سال ۲۰۱۵ دوبرابر می‌کند و از این‌طریق ۵ میلیون فرصت اشتغال تازه ایجاد خواهد کرد.

واکنش دولت چین

اندکی پس از اظهارات باراک اوباما، پاسخ برخی از مقامات رسمی چین نشان داد که این کشور حاضر به تغییر سیاست‌های مالی خود نیست.

از جمله "پانگ سن" قائم‌مقام مدیرکل وزارت‌خارجه چین گفت:«اول باید بدانیم اینجا درباره کدام قواعد حرف می‌زنیم.»

مقام چینی افزود: «اگر چنین قواعدی به صورت مشترک و از طریق توافقی ایجاد شود که چین در آن سهم داشته باشد، آن‌وقت ما آن را رعایت می‌کنیم، اما اگر این قواعد از سوی یک یا چند طرف اندک ساخته شده باشد، چین خود را ملزم به رعایت آن نمی‌داند.»

دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان از سال‌ها پیش بر سر سیاست‌های بازرگانی و ارزی اختلاف‌نظر دارند.  اوباما، بار دیگر چین را متهم کرد که با پائین‌نگه‌داشتن مصنوعی ارزش یوان، برای خود امتیازاتی در بازار جهانی ایجاد کرده است. وی خواستار آن شد که پکن ارزش واحد پول خود را سریع‌تر بالا ببرد.

منطقه تجاری آزاد در پاسیفیک

در قطعنامه  پایانی نشست هونولولو، ۲۱ کشور عضو مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک متعهد شدند که در شرایط سفر بازرگانان و مقررات گمرکی تسهیلات تازه‌ای ایجاد کنند.  ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در پاسیفیک، از جمله توافق‌های مهمی بود که در این نشست حاصل شد.

روز جمعه (۱۱ نوامبر/ ۲۰ آبان) آمریکا و تعدادی از کشورهای این منطقه، بر سر ایجاد چنین بازاری توافق کردند.

کانادا و مکزیک، بعدا اعلام کردند که به این منطقه آزاد تجاری خواهند پیوست. به این ترتیب تاکنون ۱۲ کشور به عضویت منطقه تجاری آزاد پاسیفیک در‌‌آمده‌اند. از میان کشورهای شرق‌ دور، ژاپن عضو بازار تازه است، اما چین و کره جنوبی در آن عضویت ندارند.

زنان و اقتصاد آسیا و پاسیفیک

مشارکت زنان در اقتصاد، یکی از بحث‌های جالب نشست مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک بود. هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که ۵۰۰ هزار شرکت در اندونزی و ۴۰۰ هزار شرکت در کره جنوبی به وسیله زنان اداره می‌شوند.

به گفته خانم کلینتون، بررسی‌های موسسه "گلدمن ساکس" نشان می‌دهد که اگر زنان بتوانند بدون برخورد با موانع، جذب اقتصاد آمریکا شوند، تولید ناخالص ملی این کشور ۹ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش رشد در حوزه یورو ۱۳ درصد و در ژاپن ۱۶ درصد خواهد بود.


فرانسه: حمله به ایران جهان را به ورطه‌ای مهارناپذیر می‌کشاند



وزیر خارجه فرانسه هشدارداده است که اقدام نظامی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، جهان را به "ورطه‌ای غیرقابل مهار" خواهد کشاند.
آلن ژوپه، ویلیام هیگبه گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه بعد از نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که این اتحادیه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد و از "بانک سرمایه‌گذاری اروپا" خواهد خواست تا پرداخت وام به جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند.
آقای ژوپه گفت: "آشکار است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال پیشرفت در زمینه ساخت تسلیحات هسته‌ای است. این خطری بزرگ برای ثبات منطقه و جهان است."
با وجود این وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که هر گونه "مداخله نظامی، بدترین اقدام خواهد بود و ما را به ورطه ای غیرقابل مهار خواهد کشاند."
پیش از این وزیر خارجه آلمان نیز مشارکت این کشور در هرگونه گفت‌وگو درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را رد کرده بود.
در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران را به تحقیقات در زمنیه تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرده‌اند.

"تحریم‌های بیشتر، دو هفته دیگر"

به گزارش خبرگزاری رویتر، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه، اقدام عملی درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را به اجلاس آتی خود در اول ماه دسامبر موکول کردند.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفته است ایران هیچ تمایلی به مذاکره نشان نمی‌دهد و به همین دلیل "ما تحریم‌ها را تشدید خواهیم کرد. ما از بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواهیم خواست تا سرمایه‌گذاری در ایران را متوقف کند. این سلاحی است که ما امروز می‌توانیم استفاده کنیم و مطمئنا از آن استفاده خواهیم کرد."
پیش از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت که "مسیری دوگانه" در قبال ایران در پیش گرفته می‌شود. او از یک سو امکان مذاکره را در صورتی که "ایرانی‌ها واقعا اهل مذاکره باشند"، مطرح کرد و از سوی دیگر وعده داد که فشارهای بیشتری از طریق اعمال تحریم‌های تازه بر ایران وارد خواهد شد.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با وجود رد مشارکت در اقدام نظامی علیه ایران گفته است: "اگر ایران همچنان از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کند، اعمال تحریم‌های سخت‌تر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود."
دو روز بعد از انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متهم کردن ایران به تحقیق در زمینه ساخت تسلیحات اتمی، دیپلمات‌ها اعلام کردند دولت‌های عضو اتحادیه اروپا طی "چند هفته آینده" دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهند کرد.
ایران با تاکید مجدد بر غیرنظامی بودن فعالیت‌‎های اتمی‌اش، می‌گوید به هر گونه تحریم غرب "پاسخی گزنده" خواهد داد.
فرانسه و آمریکا پیشتاز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند، اما از آنجا که روسیه و چین چندان موافق تحریم نیستند، به نظر می‌رسد فعلا تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها ابزار غیرنظامی غرب برای تغییر در مشی ایران باشد.




مرگ حدود هشتصد نفر در حوادث ناشی از کار ایران


سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد: "در شش ماهه نخست امسال ۷۷۸ نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند."
کارگران ایرانیبه گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی، این آمار در مقایسه با ۶۵۵ نفری که در مدت مشابه سال قبل بر اثر همین حوادث جان باختند، ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش، از کل جان باختگان حوادث کار نیمه اول امسال ۷۷۰ نفر مرد و بقیه زن هستند.
همچنین استان‌های تهران و اصفهان به ترتیب با ۱۰۷ و ۱۰۱ نفر قربانی در رتبه‌های اول و دوم مرگ‌های ناشی از حوادث کار قرار دارند.
به گزارش ایسنا، شمار کل فوت‌شدگان حوادث کار در سال گذشته در کشور، یک‌هزار و ۲۹۰ نفر بوده که یک‌هزار و ۲۷۱ نفر آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.
پیشتر محمود خدا دوست، رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ۲۶۴ مورد از مرگ‌های ناشی از حوادث کار در پنج ماهه اول سال‌جاری را بر اثر سقوط از بلندی اعلام کرده بود.
آقای خدا دوست همچنین گفت: "سقوط از بلندی ۴۱.۳ درصد از کل آمار متوفیات، ناشی از حوادث کار را تشکیل می دهد."
بعد از سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت، برق گرفتگی، سوختگی، چاه گرفتگی به گفته آقای خدادوست از دلایل دیگری بودند که در پنج ماهه نخست امسال جان ۳۷۵ نفر را گرفتند.







ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید به نفع کشورش از سمت خود کناره گیری کند.
وی در یک مصاحبه اختصاصی به بی بی سی گفت که "اگر من جای او (بشار اسد) بودم، استعفا می‌کردم."
ملک عبدالله همچنین گفت که در این شرایط "من کناره گیری می‌کردم و اطمینان می یافتم هر کس جای من می آید، توانایی تغییر وضع موجود را دارد."
اردن، همسایه سوریه، از سرکوب تظاهرات ضد دولتی توسط نیروهای دولتی سوری به شدت انتقاد کرده است.
ملک عبدالله همچنین افزوده است: "اگر جای او بودم، کناره گیری می کردم و مطمئن می شدم که هر کس به جای من می آید، توانایی ایجاد اصلاحات مورد مطالبه مردم را دارد."
پادشاه اردن اولین رهبر عربی نیست که از بشار اسد انتقاد می کند. در تابستان، عربستان سعودی و قطر سفرای خود را در اعتراض به سرکوب مخالفان سیاسی دولت سوریه از دمشق فراخواندند.
این هفته نیز ۱۸ عضو اتحادیه عرب رای به تعلیق عضویت سوریه دادند.
پیشتر امروز، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نسبت به این اقدام اتحادیه عرب واکنشی تند نشان داده بود.
آقای معلم این تصمیم را به عنوان " گامی خطرناک" تقبیح کرد و گفت آن غیرقانونی است که به تحریک آمریکا انجام گرفته شده است.
وزیر امور خارجه سوریه همچنین از حملات به سفارتخانه های خارجی که در پی اعلام این خبر صورت گرفت، عذرخواهی کرد.
در پی تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه اروپا سفارتخانه های ترکیه و عربستان سعودی در دمشق، دفتر کنسول افتخاری فرانسه در شهر لاذقیه و تعدادی از دفاتر کنسولی در شهر حلب شنبه شب ( ۱۲ نوامبر) مورد حمله قرار گرفت.
با این حال، وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش از مواضعش کوتاه نخواهد آمد. آقای معلم همچنین ابراز اطمینان کرد که روسیه و چین با وجود این اقدام اتحادیه عرب و تلاش های کشورهای غربی برای محکوم کردن سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به حمایت از این کشور ادامه بدهند.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرده که: "سناریو لیبی تکرار نخواهد شد."
آقای معلم این سخنان را در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ، پایتخت بلژیک، بیان کرده است. قرار است در این نشست درباره اعمال تحریم های بیشتر بر سوریه تصمیم گیری شود.
انتظار می رود تحریم های جدید بیشتر اشخاصی را شامل شود که در سرکوب معترضان سوری نقش دارند. همچنین گفته می شود این تحریم ها مانع از آن خواهد شد که سوریه از بانک سرمایه گذاری اروپا وامی دریافت کند.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که وقت آن رسیده تا ببینیم آیا می توان از غیرنظامیان سوری بهتر حفاظت کرد یا خیر و ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل سرانجام در این مورد موضع گیری کند.

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 انتخابات، فرصتی برای جلوگیری از توطئه خارجی؛ شاید فرصت‌ها از دست برود

سید محمد خاتمی: مردم در انتخابات غیر آزاد شرکت نمی‌کنند، حتی اگر بزرگان و افراد مؤثر بگویند

سید محمد خاتمی با ابراز نگرانی از توطئه های خارجی و خطراتی که کشور را تهدید می کند، برگزاری انتخابات آزاد را بهترین راه تأمین امنیت کشور و گذر به آینده بهتر دانست. وی با تصریح به اینکه “اگر روزی و روزگاری خارجی بخواهد بیاید و دخالتی انجام ‏بدهد اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب با آن مقابله خواهند کرد”، انتخابات را فرصت ‏مناسبی دانست تا “جلوی بسیاری از این توطئه ها گرفته شود و فضای آزاد و مناسب ‏با حضور همه جریان ها می تواند بسیاری از خطرات را رفع کند.‏”
خاتمی بار دیگر خواستار آن شد که “زندانیان آزاد شوند، ‏حصرها برداشته شود، فضا باز شود این مردم ما اینقدر بزرگوار و خوبند این ‏جوانان ما که اینقدر رنج دیده اند اگر این فضا باز شود و به آینده امیدوار باشند ‏دارای گذشت اند، در این صورت مملکت تضمین و تامین می شود.‏” وی همچنین هشدار داد که “البته زمان به سرعت می گذرد و ممکن است فرصت ها از دست برود.‏”
رئیس جمهوری سابق ایران که در جمع جوانان اصلاح طلب آذربایجان سخن می گفت با اشاره به قدمت یکصد و پنجاه ساله اصلاح طلبی در ایران آن را یک جریان اجتماعی و نه یک تز و پروژه خواند و تصریح کرد: “رهبر اصلاحات جان رشد یافته ملت و همه کسانی ‏هستند که این خواست های تاریخی را درک کرده و پیگیری می کنند، بخصوص ‏جوانان عزیز و رشید.‏ در جریانات اخیر منطقه هم رهبر برجسته نمی بینید، اتفاقا جوانان جلودار هستند ‏و جمع می شوند و برای خود حرف می زنند و صحبت می کنند و تصمیم می گیرند.‏ بنده یک فرد کوچک از جریان اصلاحات هستم شما و دیگران هستید که باید کار ‏کنید و به جلو برویم، بخصوص جوانان عزیز.‏ چه کسانی در انقلاب نقش داشتند و در دفاع مقدس ما فداکاری کردند ودر عرصه ‏بودند هر وقت مسئله و مشکلی بوده این جوانان ما بوده اند که در صحنه بودند.‏ در خرداد ۷۶ جوانان به صحنه آمدند و آن کار بزرگ را کردند و ملت هم بدنبال آنها ‏آمدند.‏ ۹۹ درصد شهدای ما جوانان هستند.‏ در همین جریانات اخیر کسانی که بیشتر حضور داشتند و بیشتر هم مشکل پیدا ‏کردند جوانان هستند.‏”
خاتمی با تاکید بر اینکه “انتخابات ملک طلق هیچکس نیست، حق یکایک افراد ایران است و اگر ‏انتخابات آزاد و سالم و رقابتی برگزار شود همه با کمال میل در آن شرکت می کنند” در عین حال خاطرنشان کرد: «نمی شود انتخابات به سبکی باشد که یک سلیقه می پسندد و همه محدود باشند و ‏همه مجبور باشند شرکت کنند بزرگان و افراد مؤثر هم اگر بگویند شرکت کنند مردم ‏شرکت نخواهند کرد.»
متن کامل سخنان سید محمد خاتمی در این نشست به نقل از وب‌سایت رسمی خاتمی در ادامه می‌آید:

از دیدار با شما خیلی خوشحالم.در این صبح سرد پاییزی با حضور خود به ما گرما ‏بخشیدید.خیلی خوب، روشن و مستدل صحبت کردید. برای بعضی پرسش هایتان ‏در صحبت های خودتان به نحوی پاسخ هم وجود داشت. خیلی خوشحالم که در ‏جمع شما هستم.‏
دو عید سعید قربان و غدیر را تبریک عرض می کنم.‏
یکی از آنها را پشت سر گذاشتیم و دیگری پیش روی ماست عید سعید قربان عید ‏توحید و نفی شیطان و شیطانیت و عید اخلاق و عدالت و مساوات و عید فداکردن ‏خود و هواهای نفسانی خود برای اهداف والای الهی و انسانی عید ارتقاء و رشد و ‏بر آمدن انسان از محدوده خاک و امکانات مادی و درک و دریافت حقیقت های ‏متعالی هستی است و عید سعید غدیر عید ولایت عید عدالت و حق وآزادی.‏
همین جا عرض ارادت می کنم به مردم شریف آذربایجان و بخصوص تبریز قهرمان ‏که از ویژگی های ممتاز این مردم ارادت به حضرت امیرالمؤمنین و اهل بیت است و ‏نیز نقشی که آذربایجان در استقرار هویت ملی و نیز حرکت از استبداد به مردم ‏سالاری و همچنین انقلاب اسلامی داشته است و نیز از یاد نبریم که بسیاری از ‏برجستگان عرصه علم و سیاست و حتی ادب پارسی آذربایجانی بوده اند و طبیعی ‏است که توقعات این مردم از دولت و حکومت و نیز برای توسعه و پیشرفت بیشتر ‏باشد و باید همه به آن وقع بگذاریم.‏
باری ما امیرالمومنین علیه السلام را مظهر عدالت می دانیم البته ایشان مظهر ‏توحید؛ اخلاق و انسان دوستی هم هست، ولی بروز و ظهور عدالت در شخصیت ‏علی علیه السلام بیشتر است، بخصوص عدالت به معنی عام و وسیع کلمه. چون ‏امیرالمؤمنین کسی بود که به هر حال حکومت ظاهری را هم به دست گرفت امروز ‏ما وقتی صحبت می کنیم که آیا اسلام در عرصه حیات اجتماعی می تواند حضور ‏یا نقش داشته باشد و در مقابلش سکولاریسم مطرح می شود که می گوید دین باید ‏از عرصه و سپهر اجتماعی بیرون برود. این مساله باید حل شود که چگونه باید به ‏دین نگاه کرد تا بتواند در عرصه حیات اجتماعی حضور داشته باشد. حضور، ‏معنایش این است که مورد پذیرش و قبول مردم و دلبستگی مردم باشد والا ظواهر ‏را می شود به هر قیمتی برای مدت کوتاهی برای جامعه تامین کرد با زور با مسائل ‏مختلف با امتیاز دادن و یا سلب امتیاز از مردم ظاهر را ممکن است برای مدتی ‏حفظ کرد ولی این حضور دین در عرصه و سپهر اجتماعی نیست. سکولاریسم هم ‏مخالف با جنبه های فردی دین نیست، منتهی وقتی ما از دین به عنوان عاملی که ‏می تواند و باید در عرصه اجتماعی حضور داشته باشد سخن می گوییم مراد این ‏است که مبنای روابط اجتماعی باشد و به عنوان منبعی و مرجعی پذیرفته شود که ‏ساز و کار حیات اجتماعی را تعیین می کند.‏
و در این جا است که راه و روش امام علی علیه السلام و پیش از ایشان پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه و سلم گره گشا است.‏
بارها عرض کرده ام که نکته مهم در کلام و مواضع و عمل حضرت علی(ع) این است ‏که عدل را چگونه می دانست؟در ظاهر قضیه آنچه ملموس است جنبه مادی است ‏یعنی تا می گوییم عدالت شاید ذهن ها توجه کند به آن جهات مادی که در اختیار ‏انسان قرار می گیرد آیا عادلانه است یا تبعیض آمیز؟!‏
این مساله درست است ولی به نظر من در دوره اخیر و بخصوص در کشورهای ‏جهان سوم مثل کشور ما تحت تاثیر گرایش های مارکسیستی و سوسیالیتی خیلی ‏مساله عدالت اقتصادی پررنگ شده و متاسفانه بعضی جاها خیلی سطحی و نه ‏بنیادی حتی با شعار یا در عمل به بهانه عدالت اقتصادی از پیشرفت و تقویت ‏زیربناهای اقتصادی که آن باید مثل سرچشمه ای که آب از آن بیرون می آید ‏امکانات بیرون بیاید تا بتوان توزیع کرد غفلت می شود.‏
بلکه عدالت صدقه ای مورد توجه قرار می گیرد. مثلاً این که نفت به فروش برسد و ‏به جای اینکه به سرمایه روی زمینی و تجدید پذیر تبدیل شود، به صورت یک بار ‏مصرف و نیز برای تأمین بودجه عمومی دولت هزینه شود و به صورت یک بار ‏مصرف توزیع شود و اینکه در دولت ما و آقای هاشمی مورد توجه بود و واقعا هم ‏تلاش شد آن بود که اتکاء به بودجه نفت کمتر شود و نفت فقط در مسیر توسعه ‏جامعه و رفع خلل و فرج اساسی جامعه به کار گرفته شود. گرچه باید پذیرفت که به ‏علت نابسامانی ریشه دار اقتصاد کشور این کار به طور کامل و مطلوب میسر نبود.‏
این که صحبت می شد اتکاء بودجه عمومی به نفت کم بشود این یک کار عادلانه ‏بزرگی هم بود و درست خلاف اقتصاد صدقه ای که گاهی مورد توجه قرار می گیرد. ‏به هر حال جهت گیری، جهت گیری درستی بود و از جمله اصول سیاست های کلی ‏نظام هم همین است.‏
به هر حال انحصار عدالت در اقتصاد و رو بنایی نگاه کردن به مساله به بهانه تأمین ‏معیشت مردم مصداق این ضرب المثل است که برای درست کردن ابرو چشم را کور ‏کردن! این جور شعار عدالت دادن و همان عدالت اقتصادی را ناقص مطرح کردن ‏خود مشکل بزرگی است.‏
علی علیه السلام در عین حال که اهتمام جدی به اقتصاد عادلانه دارد و با افتخار ‏می گوید در حکومتش همه انسانها سرپناه دارند و حداقل های زندگی آبرومندانه ‏خودشان که داشتن نان گندم و یک زندگی قابل قبولی است دارند این کار کار مهمی ‏بوده است، ولی امتیاز امام علی علیه السلام این است که عدالت را در اقتصاد ‏خلاصه نمی کند.‏
وقتی امام خمینی می گفتند ما جمهوری اسلامی می خواهیم می گفتند جمهوری ‏به همین معنا که در همه دنیا هست بعد هم وقتی می پرسند که مراد از اسلامی ‏بودن چیست می گفتند محتوایش اسلامی باشد می پرسیدند نمونه ای دارید؟ می ‏گفتند حکومت علی (ع).باید ببینیم علی (ع) چگونه به مساله نگاه می کرد؟
امیرالمونین اولین کسی است که می فرماید انسانها و مردم تحت حکومت صاحب ‏حقند و اگر عدالت دادن حق هر ذیحقی به اوست حقی که در عرصه حکومت و ‏حقی که مردم بر حاکمان دارند اگر ادا شود عدالت است.‏
شما امروز می بینید مساله حق و تکلیف بیشتر مطرح شده است اینکه انسان ‏صاحب حق است و انسان از آن جهت که انسان است صاحب حق است نه تنها حق ‏دارد زندگی آبرومند داشته باشد از امکانات و مجال برای پیشبرد دانش و اندیشه و ‏تفریحش برخوردار باشد اینها حقوق ابتدایی است نه تنها حق دارد از زبان و ‏خصوصیات فرهنگی اش بتواند درست استفاده کند بلکه حق تعیین سرنوشت خود ‏را هم دارد که مساله خیلی مهمی است.‏
اینجاست که مساله جمهوریت و دموکراسی به طور خاص مطرح می شود در ‏دنیای امروز هیچ نظامی لااقل به لحاظ تئوری جز مردم سالاری پذیرفته نمی ‏شود.‏
خواستی که مردم و بخصوص جوانان ما از یکصد و پنجاه سال گذشته داشتند و ‏امروز داریم می بینیم که چگونه فوران می کند در منطقه ما در تونس؛ در مصر ،یمن ‏،سوریه، و لیبی و بحرین و … البته این ملت ها باید توجه داشته باشند که ‏حرکتشان انحراف پیدا نکند یعنی خواستشان مورد توجه باشد.‏
مردم ما در مشروطیت همین را می خواستند، ولی کودتای رضاخانی آن را به تعویق ‏انداخت یا بعد از شهریور ۲۰ باز همین مسیر ادامه یافت که با کودتای ۲۸ مرداد ‏سرکوب شد. در انقلاب اسلامی هم مردم همین را می خواستند. چرا امام فقط ‏جمهوری اسلامی را مطرح کردند نه خلافت و امارت اسلامی!؟ این خواست مردم و ‏اقتضای زمان بود که مورد توجه قرار گرفت و نیز نشان دهنده ظرفیت اسلام برای ‏تأمین خواست های واقعی مردم در عصرهای مختلف است.‏
مردم منطقه هم همان جوانانی که انقلاب کردند و آمدند در صحنه و در صحنه هم ‏هستند و دستشان را می فشاریم باید هم متوجه باشند آن خواست تداوم پیدا کند و ‏به جلو برود.‏
علی (ع) در مقام حاکم و والی برای اولین بار می گوید هم والی بر مردم حق دارد و ‏هم مردم بر والی. امیرالمومنین اعتقاد دارد ما هم معتقدیم که شایستگی او برای ‏ولایت از طرف خدا تعیین شده و این رای مردم نیست که به او شایستگی می دهد ‏ولی امیرالمونین می گوید اگر رای و رضایت مردم نباشد با اینکه شایستگی آن را ‏دارم حکومت را قبول نمی کنم حکومت باید مبتنی بر رای مردم باشد و بعد می ‏گوید شما حق دارید انتقاد کنید سؤال کنید.شما مثل کسانی که با جباران صحبت ‏می کنند با من صحبت نکنید و در ابراز خواست و نظر خود دچار لکنت زبان نشوید.‏
معلوم است که وقتی تو حق داری یعنی آن طرف در مقابل تو مسئولیت دارد و ‏امروز دنیا هم به این نتیجه رسیده که حق حاکمیت بر سرنوشت یک اصل مهم ‏است. شیوه ای هم که دنیا پسندیده و به آن رسیده مردم سالاری است.بدیل مردم ‏سالاری را خودکامگی و دیکتاتوری می دانم.اگر مردم سالار ی عیب هایی ممکن ‏است داشته باشد که که دارد و خودغربی ها هم گفته اند ولی بدیل آن وحشتناک ‏است.‏
این که درباره اصلاحات و رهبری آن گفتید باید بگویم که اصلاحات یک تز و یک ‏پروژه نیست بلکه یک پروسه اجتماعی است یک جریان اجتماعی است یکصد و ‏پنجاه سال است در این مملکت اصلاحات وجود دارد حاصل اصلاحات ما ‏مشروطیت بوده و شکست اصلاحات ما دیکتاتوری رضاخانی.حاصل اصلاحات ‏جامعه ما حکومت ملی و نهضت ملی مقاومت بوده و شکستش کودتای ۲۸ ‏مرداد.حاصل اصلاحات ما انقلاب بزرگ اسلامی با آن عظمتش اصلاحات در متن ‏جامعه وجود داشته و دارد. رهبر اصلاحات جان رشد یافته ملت و همه کسانی ‏هستند که این خواست های تاریخی را درک کرده و پیگیری می کنند، بخصوص ‏جوانان عزیز و ورشید.‏
در جریانات اخیر منطقه هم رهبر برجسته نمی بینید، اتفاقا جوانان جلودار هستند ‏و جمع می شوند و برای خود حرف می زنند و صحبت می کنند و تصمیم می گیرند.‏
بنده یک فرد کوچک از جریان اصلاحات هستم شما و دیگران هستید که باید کار ‏کنید و به جلو برویم، بخصوص جوانان عزیز.‏
چه کسانی در انقلاب نقش داشتند و در دفاع مقدس ما فداکاری کردند ودر عرصه ‏بودند هر وقت مسئله و مشکلی بوده این جوانان ما بوده اند که در صحنه بودند.‏
در خرداد ۷۶ جوانان به صحنه آمدند و آن کار بزرگ را کردند و ملت هم بدنبال آنها ‏آمدند.‏
‏۹۹ درصد شهدای ما جوانان هستند.‏
در همین جریانات اخیر کسانی که بیشتر حضور داشتند و بیشتر هم مشکل پیدا ‏کردند جوانان هستند.‏
امروز جوان ما چه می خواهد؟ این مساله مهم است. ما عدالت را می خواهیم ‏منتهی عدالتی که مهمترین وجه آن تامین حق و حرمت انسان در جامعه است.البته ‏که عدالت اقتصادی هم می خواهیم اما محصور کردن عدالت در اقتصاد و محصور ‏کردن اقتصاد در امر رو بنایی و سطحی واین طور جریانات این انحراف از عدالت ‏است.‏
عدالت همه جانبه باید باشد؛ حق حاکمیت بر سرنوشت بخش مهم آن است.‏
امروز وجه عمده خواست و مطالبه جوان کشور ما این است که آزادی ؛استقلال و ‏پیشرفت و دموکراسی و مردم سالاری و عدالت اقتصادی به معنی تقویت زیر بنیه ‏های علمی و اقتصادی جامعه و البته توزیع عادلانه ثروت در کشور مستقر و پایدار ‏شود.‏
اگر آزادی ها به معنی درست کلمه باشد ما در جامعه فساد را کمتر خواهیم دید؛ ‏امکانات کشور هدر نمی رود، فساد پدید نمی آید و اگر آمد کم هزینه تر و قاطع تر ‏رفع می شود.‏
اگر آزادی باشد جلوی انحراف گرفته می شود اگر آزادی باشد کسانیکه قدرت دارند ‏مجبور می شوند در چارچوب قانون حرکت کنند و مطابق قانون عمل کنند. حتی ‏عدالت اقتصادی هم در سایه آزادی های واقعی که از جمله آزادی بخش خصوصی ‏است محقق می شود شما نمی توانید پیشرفت در جامعه داشته باشید اما بخش ‏خصوصی شما و تولید و سرمایه گذاری صادرات و واردات شما در دنیا مشکل باشد.‏
ما می گوییم عدالت را وسیع معنا کنید و مهمترین وجه عدالت حاکمیت انسان بر ‏سرنوشت و استقرار نظامی است که مبتنی بر خواست و رضایت مردم باشد حاکمان ‏در برابر مردم پاسخگو باشند این خواست مورد توجه شماست و خواست تاریخی ‏است.‏
شما می دانید دین وجوه و شؤون گوناگون دارد. یکی اعتقادات است و نیز بندگی ‏خدا و ارتباط ویژه با خالق، از جمله مناسک و عبادات که بسیار مهم است و دیگری ‏اخلاق که مبنای شخصیت و رفتار فرد متدین است و پیامبر برای تکمیل مکارم ‏اخلاق مبعوث شده اند و دیگری معاملات و سیاسات. سکولاریسم نسبت به دو وجه ‏اول بی تفاوت است، حتی در بعضی وجوه آن به آنها احترام هم می گذارد و در ‏بخش سوم است که دخالت دین را روا نمی داند.‏
اگر دین به طور عام و اسلام به طور خاص بتواند خواست های تاریخی و اجتماعی ‏جوامع را که عدالت و آزادی و پیشرفت و عزت و حرمت است این را تامین کند چرا ‏بی خود جامعه به سمت سکولاریسم برود؟
اگر دین مقابل با آزادی انسانها درعرصه و سپهر اجتماعی و رویارو با حق حاکمیت ‏انسانها باشد اگر دین مقابل با حقوق بشر و حقوقی که انسانها باید داشته باشند ‏قرار گیرد نتیجه طبیعی آن سکولاریسم است.‏
اینکه ما افتخار داریم جمهوری اسلامی مطرح شده است اولا جمهوری مطرح ‏شدنش مسئله مهم است ثانیا اسلامی مطرح شدن یقینا به این معنی است که ‏اسلام سازگار با جمهوریت و دموکراسی است.‏
به صراحت بگویم امروز دو قرائت از اسلام وجود دارد اسلامی که برای انسان حقوق ‏انسان حرمت انسان رای انسان و رضایت انسان در حکومت هیچگونه ارزشی قائل ‏نیست و اسلامی که می گوید من به آزادی و حرمت انسان باور دارم اسلام معنی اش ‏این نیست که جریان و گرایش خاصی بیاید و به هر قیمتی که هست سلیقه های ‏خودش را برجامعه تحمیل کند حتی وقتی می گوییم جمهوری اسلامی یعنی ‏حکومت اسلامی هم که باید ارزش های الهی داشته باشد باید متکی به رای و ‏رضایت مردم باشد.‏
اختلاف بنیادی اصلاح طلبانی که دلبسته به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند با ‏دیگران در همین نحوه دیدگاه است.‏
چرا ما اینقدر روی انتخابات تکیه می کنیم؟چرا انتخابات را مهم می دانیم چون ‏انتخابات اصل جمهوریت نظام و مردم سالاری نظام است.‏
بحث پارلمانی یا ریاستی که مطرح می شود اصل این است که آیا مردم سالاری ‏هست یا نه؟اگر باشد شکل آن مشکل ندارد ولی اگر نباشد هر کدام ممکن است ‏مشکل داشته باشد دغدغه باید این باشد که چقدر رای مردم موثر است؟چقدر مردم ‏میتوانند اظهار نظر کنند؟چقدر اظهار نظر و رأی آنها تاثیر گذار در سرنوشت جامعه ‏است این مساله مهمی است.چقدر نهادهایی که می خواهند حکومت کنند برآمده از ‏آرای جامعه و کل جامعه هست؟ این را باید مورد توجه قرار داد این مساله مساله ‏مهمی است.‏
انتخابات قلب مردم سالاری است و انتخابات یعنی همه مردم با همه سلایق با همه ‏گرایش ها با همه قومیت ها با همه سلیقه ها و گرایش های اعتقادی و سیاسی ‏بتوانند شرکت کنند و رای بدهند.‏
نهادهایی که روی کار می آیند در مقابل مردم مسئول باشند و مسئولیت خودشان ‏را بشناسند این مسئله مورد خواست است.‏
امروز در دنیای اسلام این همه تحول ایجاد شده است هم بخصوص جوانان می ‏گویند ما دیکتاتوری نمی خواهیم؛می گویند حالت فوق العاده نمی خواهیم می ‏گویند مجلسی که در آن احزاب و گروهها نباشند و انتخابات نباشد نمی خواهیم ‏انتخابات آزاد می خواهیم حاکمانی می خواهیم که برآمده ار اراده ملت و مسؤول در ‏برابر آن باشند.‏
برای من تاثر آور است که انقلاب ما که جمهوری اسلامی را مطرح کرد که همه این ‏خواست های تاریخی مردم را باید برآورده کند بعلاوه ارزش های الهی اخلاق؛عدالت ‏و نظایر اینها حالا در درون خودمان با این آرمان ها فاصله می بینیم و در بیرون هم ‏حرکت های جهان اسلام کمتر به وجه اسلامی نظام مورد نظرش اهتمام دارد.‏
در عرصه حیات اجتماعی وقتی می گوییم جمهوری اسلامی باید وجه بارزش اخلاق ‏باشد.می شود جمهوری اسلامی داشت دروغ؛تهمت و هرگونه برخورد ناروایی رایج ‏باشد؟ فسادهای بزرگ وجود داشته باشد بازخواست نباشد لااقل اعتماد به این ‏نباشد که آیا برخورد با این مساله درست می شود یا نه؟
اگر ما رعایت کنیم خواستی که اصلاح طلبان داشتند و دارند واقعا امروز در تمام ‏مناطق اسلامی چرا نبایند بگویند یک نظام اسلامی می خواهیم چرا از کنار این رد ‏می شوند و می گویند فلان الگو را قبول نداریم الگوی جای دیگر را قبول داریم.‏
اگر از انتخابات دفاع می کنیم از همان اسلامی دفاع می کنیم که مردم ما در انقلاب ‏به آن دلبسته بودند ورای دادند و کار را انجام دادند و به همین دلیل انتخابات برای ‏ما مهم است.انتخابات ملک طلق هیچکس نیست حق یکایک افرد ایران است. اگر ‏انتخابات آزاد و سالم و رقابتی برگزار شود همه با کمال میل در آن شرکت می کنند. ‏اصلا وظیفه ماست حق همه ماست و وظیفه ملی و دینی ما شرکت در انتخابات ‏است. کسی که دل بسته به انقلاب و ایران است هیچ گاه با تحریم انتخابات موافق ‏نیست. اما شرکت در انتخابات شرایط خاص خود را دارد. ‏
اگر در همه حوزه ها نامزد های مورد علاقه همگان باشند و تضمینی باشد که اساس ‏تعیین کننده رأی مردم است و فضا باز و آزاد و متناسب با انتخابات سالم و رقابتی ‏باشد همه شرکت می کنند. ‏
و نیز از مقدمات انتخابات مطلوب فضای آزاد و رقابتی است. بسیار باید متأسف ‏بود که شاهد وجود این فضا نیستیم و حتی گاه درست نقطه مقابل آن را می بینیم. ‏گروه ها و تشکل ها و احزاب محدودیت فراوان دارند و حتی اجازه برگزاری یک ‏مجلس به مناسبت عید سعید غدیر هم نمی دهند. اخیراً به جای آزادی زندانیان ‏سخت گیری ها بیشتر شده. خیلی ها به زندان فراخوانده شده اند. احکام سخت ‏تازه صادر می شود و حتی به خاطر یک بیانیه یا یک امضاء با افراد برخورد می ‏شود و خیلی ها مورد بازخواست قرار می گیرند و این فضا باید تغییر کند.‏
من معتقدم هنوز هم راه خوشبختی ملت، تقویت نظام و حاکمیت و البته برآوردن ‏خواست های ملت برگزاری انتخابات آزاد و درست وخوب است.‏
بیایید به آینده نگاه کنیم هر کس در گذشته احساس می کند به او ستمی شده بگوید ‏گذشتم. البته به شرط این که آینده روشن و آزادی برای همه تضمین شود.‏
زندانیان آزاد شوند فضا باز شود البته که همه با رغبت در انتخابات شرکت می کنند ‏انتخابات با شکوه این چنینی بزرگ ترین تضمین کننده امنیت کشور است و امروز ‏خطرات بزرگی ما را تهدید می کند.‏
از سه نقطه جمهوری اسلامی و ملت ایران در معرض فشار است. یکی هسته ای ‏یکی حقوق بشر و دیگری مساله ترور که مطرح می کنند البته کاملا معلوم است ‏یک فشاری و حتی پشت آن یک سناریویی برای فشار بیشتر روی ایران وجود دارد.‏
همین پرونده هسته ای را ببینید، بنده به عنوان کسی که رونق هسته ای در دوره ‏بنده بود از زمان آقای هاشمی بود ولی در زمان بنده فعالیت گسترده تر شد، البته ‏کاملاً قانونی و رهبری هم این را قبول دارند و مساله پیشرفت هایی داشت جز جنبه ‏کمی که طبعا در این چند سال رشد پیدا کرده از نظر کیفی و رسیدن به آن تاپ غنی ‏کردن اورانیوم در زمان بنده به آنجا رسیدیم. ۳٫۵ درصد در زمان ما غنی سازی شد. ‏البته با ده سانتریفوژ. در این مدت هم تلاش های خوبی شده است و واقعا اصلا ‏سیر به سوی بمب هسته ای نبوده و نیست.‏
نظر رهبری هم واقعا این نبوده و نیست که در زمینه نظامی توسعه پیدا کنیم و ‏حتی صریحاً به تحریم سلاح هسته ای نظر دادند.‏
سال ۲۰۰۸ آمریکا گزارش داد که از سال ۲۰۰۳ به این طرف ایران فعالیت نظامی ‏هسته ای ندارد که البته من هم آن روز رییس جمهور نبودم ولی موضع گرفتم که ‏قبل از ۲۰۰۳ هم فعالیت نظامی نبوده، حالا چطور شد در سال ۲۰۱۱ یک دفعه ‏ادعا می کنند فعالیت ها جهت نظامی پیدا کرده است؟
پیداست یک فکر بدی پشت این قضیه است که می گویند فعالیت نظامی داریم می ‏خواهند فشار را روی ایران زیادتر بکنند البته که رفتار و مواضع و گفتار ما ممکن ‏است اثر هم داشته باشد ولی پیداست یک طرح دیگری است برای فشار. بی خود ‏می گویند ولی می گویند.‏
این جریانی که با ادعای ترور ایجاد کردند و آمدند و گفتند الحمدالله افکار عمومی ‏حتی در غرب هم این را باور نکرد ولی اینها دارند ترتیب اثر حقوقی و اجرایی به ان ‏می دهند من واقعا با برداشتی که دارم می گویم این طور نیست و این نقشه ای ‏است علیه ایران. ‏
مساله دیگر هم همیشه ایران متهم بوده به نقض حقوق بشر و متاسفانه در داخل ‏هم کارهایی می کنیم که لااقل این امر توجیه پذیر می شود. ولی امروز نماینده ‏سازمان ملل آمده و گزارش داده به آنجا این خطری است که دارد مملکت را تهدید ‏می کند. حرف هایی که فرماندهان و مسئولان اسرائیل می زنند و بعضی غربی ها ‏هم حرف های تند می زنند. البته به نظرم خیلی از آن ها جنگ روانی و بلوف هست ‏ولی در عین حال دارند افکار عمومی را آماده می کنند که اگر یک روزی خدایی نکرده ‏بخواهند یک کاری بکنند این افکار عمومی آماده باشند.‏
بنده به صراحت بگویم اگر روزی و روزگاری خارجی بخواهد بیاید و دخالتی انجام ‏بدهد اصلاح طلب و غیراصلاح طلب با آن مقابله خواهند کرد.‏
ولی متأسفانه هم در آمریکا و هم در ایران کسانی هستند که بدشان نمی آید قضیه ‏به خشونت گرائیده بشود و مساله حادتر بشود امیدوارم آقای اوباما تحت تاثیر آنها ‏قرار نگیردو از راه و روش آقای بوش درس بگیرد و در ایران هم کسانی که نانشان در ‏بحران و خشونت و تنش است و ممکن است از حاد شدن قضیه بدشان نیاید،عقلای ‏قوم باید جلوی این را بگیرند، ولی آنچه مسلم است فرصت انتخابات فرصت ‏مناسبی است تا جلوی بسیاری از این توطئه ها گرفته شود و فضای آزاد و مناسب ‏با حضور همه جریان ها می تواند بسیاری از خطرات را رفع کند.‏
نمی شود انتخابات به سبکی باشد که یک سلیقه می پسندد و همه محدود باشند و ‏همه مجبور باشند شرکت کنند بزرگان و افراد مؤثر هم اگر بگویند شرکت کنند مردم ‏شرکت نخواهند کرد بنده می گویم بیایید فضا را آماده کنید زندانیان ازاد شوند، ‏حصرها برداشته شود، فضا باز شود این مردم ما اینقدر بزرگوار و خوبند این ‏جوانان ما که اینقدر رنج دیده اند اگر این فضا باز شود و به آینده امیدوار باشند ‏دارای گذشت اند، در این صورت مملکت تضمین و تامین می شود.‏
‏ به هر حال انتخابات خوب و مناسب و آزاد و با حضور همگان و تأمین شرایط ‏لازم برای آن بهترین راه تأمین امنیت کشور و نیز گذر به سوی آینده بهتر و امیدوار ‏کننده تر است. البته زمان به سرعت می گذرد و ممکن است فرصت ها از دست برود.‏

در آغاز این دیدار حاضران ضمن بیان مطالب و پرسش هایی چنین اظهار نظر ‏کردند:‏
‏-‏ جامعه نیاز به وحدت و یگانگی دارد و هر چه اعتماد میان دولت و ملت بیشتر ‏و محکم تر شود امنیت و پیشرفت هم بیشتر خواهد بود.‏
‏-‏ آزادی های اساسی حق ملت است و اگر آزادی خدشه دار شود استقلال، ‏عدالت و اخلاق هم لطمه می بینند، چنانکه دیده است.‏
‏-‏ استقرار مردم سالاری و توسعه لوازمی دارد که در بسیاری از کشورها به آن ‏اهتمام شده است. وجود انجمن ها، تشکل ها، احزاب مستقل و آزاد و ‏اصناف که هم افکار عمومی را نمایندگی و هدایت می کنند و هم مدافع منافع ‏قشرهای مختلف هستند برای پیشرفت جامعه و برخورداری از جامعه امن ‏و آزاد و پیشرو لازم است و متأسفانه از این بابت وضع مناسبی نداریم.‏
‏-‏ لازم است یک جبهه متحد از اصلاح طلبان تشکیل شود و این امر مانع ‏پراکندگی، رکود و یأس خواهد شد.‏
‏-‏ دانشگاههای تبریز بخصوص انجمن اسلامی دانشجویان همواره بر موازین ‏اصلی انقلاب و مشی اصلاح طلبی پای بند بوده اند و از این بابت هزینه ‏زیادی نیز پرداخته اند، از جمله در سال ۱۳۷۸ که به دانشگاه و دانشجویان ‏تبریز جفای مضاعف شد.‏
‏-‏ تنوع قومی و فرهنگی یک واقعیت است و احترام به حقوق و جایگاه اقوام و ‏فرهنگ ها همان گونه که در قانون اساسی آمده است باید رعایت شود، ‏بخصوص در مورد آذربایجان که همواره از ارکان ملیت ایران و پاسدار تشیع ‏بوده است. رعایت شأن تاریخی آذربایجان و تلاش برای به دست آوردن ‏جایگاه اقتصادی و توسعه این خطه و رفع محرومیت آن حتی می تواند پاره ‏ای از مطالبات و ادعاهایی که ممکن است درست هم نباشد را تحت الشعاع ‏قرار دهد و خنثی کند.‏




علت مرگ مشکوک پسر محسن‌ رضایی فاش‌ شد

خبرگزاری دولتی مهر گزارش داده کهشب گذشته فرزند ارشد محسن رضایی به علت برق‌گرفتگی در هتل گلوریا امارات کشته شده است.

شنیده‌ها حکایت از فوت احمد رضایی پسر ارشد محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل اتصال جریان قوی برق به بدنش دارد.
وی از چندی قبل به تنهایی در دبی ساکن بوده و برای درمان به کشورهای اروپایی تردد داشته است.
معاون اطلاع‌رسانی دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز، شیوه فوت احمد رضایی را مشکوک خواند و توضیح داد: در حالی که احمد رضایی در هتل گلوریای دبی در طبقه 18 اتاق 23 اقامت داشته به طرز مشکوکی در گذشته است.
شهرام گیل‌آبادی افزود: موضوع در حال بررسی است و به محض تکمیل اطلاعات، جزییات آن منتشر خواهد شد.
لازم به ذکر است احمد رضایی، فرزند ارشد محسن رضایی است که سفر وی به آمریکا در سال 1377 و بازگشت وی طی سال‌های گذشته خبرساز شده بود.




• دیدار روسای جمهور چین و آمریکا در اجلاس کشورهای حوزه آسیا- پاسیفیک بار دیگر اختلافات دیرینه این بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را آشکار و به یک دوئل تجاری تبدیل کرد ...
اخبار روز: 

دنیای اقتصاد: روز، یکشنبه، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده و هو جینتائو، رییس‌جمهوری چین در اجلاس اپک در شهر هونولولوی ایالت هاوایی آمریکا، شرکت کردند. دیدار آنها در این اجلاس اقتصادی کشورهای حوزه آسیا- پاسیفیک بهانه‌ای شد تا بار دیگر اختلافات دیرینه این بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان آشکار و به یک دوئل تجاری تبدیل شود. 
به گزارش رویترز، دیروز اوباما و جینتائو در سخنرانی‌های خود که در پی هم انجام شد دیدگاه‌های متفاوتی را از تجارت جهانی به تصویر کشیدند و پس از آن اوباما در دیداری خصوصی با هو به وی هشدار داد که آمریکایی‌ها از مشاهده آنچه که آن را تجارت و عملکرد ارزی ناعادلانه چین نامید، ناامید شده‌اند. در شرایطی که آمریکا همواره چین را به پایین نگه‌داشتن ارزش یوآن برای تقویت صادرات خود متهم می‌کند، چین مدعی است که فقدان تراز تجاری در سطح جهان ربطی به نرخ یوآن ندارد. هو در این باره می‌گوید که افزایش شدید نرخ یوآن در برابر دلار هم نخواهد توانست به وضعیت تجاری آمریکا کمکی کند و راه‌حلی برای معضل بیکاری این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز نخواهد بود. 
هو در سخنانی که توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شد، گفته است: «مشکلات کسری تجاری و بیکاری آمریکا حاصل نرخ یوآن نیستند. حتی افزایش شدید ارزش یوآن هم راه‌حلی برای مشکلاتی که آمریکا با آن روبه‌روست نخواهد بود.» 
دیروز اوباما در یکی از تندترین سخنرانی‌هایی که تاکنون از وی مشاهده شده است، ضمن مخاطب قرار دادن مدیران کل شرکت‌کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) از فرصت استفاده کرد و از برداشتن گام‌هایی برای تنبیه اقتصادی چین سخن گفت. 
اوباما گفت تنبیهات اعمال خواهند شد مگر اینکه چین «کار با قوانین» را آغاز کند. به نظر می‌رسید رییس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا نفوذ ایالات متحده بر منطقه‌ای که برای منافع آمریکا حیاتی است را دوباره احیا کند. 
پیش از آن هم هو بر افزایش تاثیر چین به عنوان یک قدرت جهانی نوظهور تاکید کرده بود. وی همچنین به این نکته اشاره کرده بود که چین ترجیح می‌دهد به جای آنکه تحت تاثیر تلاش‌های مداخله‌جویانه آمریکا در بازارهای آسیا- پاسیفیک قرار گیرد، در چارچوب نظم کنونی تجارت جهانی فعالیت کند. 
در ابتدا هنگامی که این دو رهبر در برابر خبرنگاران برای مصاحبه رو در رو شانه به شانه هم ظاهر شدند، تلاش کردند تا با کم‌رنگ نشان دادن اختلافاتی که روابط چین- آمریکا را به آزمون گذاشته است، بر لزوم مقابله با چالش‌های جهانی تاکید کنند. 
پشت درهای بسته اما اوباما شکایت‌های ایالات متحده را به سطح جدیدی ارتقا داد. مشخص نبود که آیا این اقدام اوباما تلاشی جدی بود در جهت مجبور ساختن پکن به تغییر مسیر یا دست‌کم تا حدودی یک تاکتیک سیاسی بود برای جلب آرای رای‌دهندگان آمریکایی که باید تصمیم بگیرند آیا اوباما یک دوره دیگر در قدرت باقی بماند یا نه. 
اوباما مبارزات تنگاتنگ انتخاباتی سال ۲۰۱۲ را برای انتخاب مجدد خود پیش رو دارد. رقابت‌هایی که در آن رقبای جمهوری‌خواه او را متهم کرده‌اند که در برابر چین به اندازه کافی سرسختی نشان نمی‌دهد. 
مشاور ارشد کاخ سفید، مایکل فورمن به خبرنگاران گفت که اوباما به رییس‌جمهوری چین گفته است مردم آمریکا و کسب‌و‌کارهای ایالات متحده در برابر سرعت کند تغییرات در روابط چین-آمریکا بیش از پیش ناشکیبا و سرخورده شده‌اند. 
اگر چه اوباما از این دیدار خود با مدیران برای تشریح نگرانی‌های آمریکا در مورد چین نوظهور استفاده کرد، اما در عین حال آمریکا را هم مورد سرزنش قرار داد به‌خاطر اینکه فرصت‌هایی را از دست داده است و اعلام کرد که دولت وی مشغول کار روی این موضوع است تا این وضعیت را تغییر دهند. او گفت: «من فکر می‌کنم ما طی چند دهه اخیر کمی تنبل بوده‌ایم و به نوعی کارها را پشت گوش انداخته‌ایم.» 
۲۱ کشور عضو اپک پرتحرک‌ترین منطقه اقتصادی جهان را تشکیل و بیش از نیمی از تولیدات اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. 
مدتی‌است که اوباما توسط رقبای جمهوری‌خواه خود تحت فشار قرار گرفته است تا در آستانه انتخابات رویکردی سرسختانه‌تر را در برابر چین اتخاذ کند. اما واقعیت این است که قدرت آمریکا در این زمینه محدود است دست‌کم به این خاطر که پکن بزرگ‌ترین تامین‌کننده اعتبارات آمریکاست. 
در شرایطی که اروپا به سوی رکود پیش می‌رود، حضور آسیای به سرعت در حال رشد به سرکردگی چین برای حفظ رشد اقتصادی جهان حیاتی است و نقش چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان هر روز مهم‌تر می‌شود.




پیشنهادهای بنی صدر به غرب برای اقدام علیه رژیم ایرانimage


ابوالحسن بنی صدر در این مقاله که در روزهای نهم و یازدهم نوامبر درکریستین ساینس مانیتور و هافینگتون پست منتشر شده است، هشدار می‌دهد که مداخله نظامی و تحریم‌های اقتصادی که به مردم عادی ایران لطمه می‌زنند، تنها به تقویت رژیم ایران می‌انجامد که قدرت آن به حفظ بحران بستگي دارد. او ۱۴ راه‌کار برای تسریع روند دستیابی به دموکراسي در ايران و ساير کشورهاي اسلامي پیشنهاد می‌کند.
ترجمه این مقاله به شرح زیر است:

به نظر مي‌رسد، «موفقيت» نظامي در ليبي بار ديگر قدرت‌‌هاي غربي را به مداخله تهاجمي‌تر در امور ايران ترغيب کرده است. با وجود اين، تهديد مداخله نظامي و به کارگيري تحريم‌هاي اقتصادي که تنها نتيجه‌اش رنج مردم عادي است، به تقويت رژيم ايران در کنترل قدرت منجر مي‌شود. هر رهبري که به طور ضمني يا صريح، طرفدار چنين سياست‌هايي است، تنها به سود رژيم ايران اقدام مي‌کند که خود را در بحران‌هاي دائمي حفظ کرده است. بنابراين، پرسش اين است که دولت‌هاي غربي چگونه می توانند به ايراني‌ها و به طور کل مردم کشورهاي اسلامي، در سرنگوني‌ رژيم‌ها و تحقق نتيجه‌اي دموکراتيک بدون توسل به چنين سياست‌هايي، کمک ‌کنند؟

همان‌طور که همگي مي‌دانيم، دموکراسي فرهنگي است که تا حدي از طريق تلاش و مبارزه براي تحقق آن گسترش مي‌يابد. نه تنها نمي‌توان دموکراسي را تحميل يا وارد کرد، بلکه مداخله خارجي مي‌تواند گسترش آن را تضعيف هم بکند. با توجه به اين، از آنجا که رژيم ايران نمي‌تواند خود را بدون رابطه با قدرت‌هاي خارجي حفظ کند، مي‌توان اقدامات مشخصي به‌منظور تضعيف اين روابط و تقويت روند دموکراتيک در درون ايران صورت داد. به منظور تسريع روند دستیابی به دموکراسي در ايران و ساير کشورهاي اسلامي تعدادی از پيشنهاد ها را مطرح می کنم.

پیشنهادها به دولت‌های خارجی در قلمروهای سیاسی و نظامی:
۱ – پس گرفتن شناسائی از دولت‌های سرکوب گر. دست کم، فروکاستن آن تا حد روابط کنسولی.
۲ – خودداری از شناسائی گروه‌های مخالف رژيمهای سرکوبگر(نه مانند لیبی) و عدم حمايت سياسی و مالی و تبليغاتی کردن از آنها و درست کردن آلترناتیو. این کارها جلوی رشد آلترناتیوهای مستقل که لازمه پروسه دمکراتیک است، را می‌گیرد.
۳ – ترک سیاست حمايت از بخشی از رژيم در برابر بخشی ديگر. در مورد ايران، غرب بطور سیستماتیک از میانه روها و عملگراها حمایت کرده است.
۴ – خودداری از حمله نظامی و حتی تهديد به حمله نظامی؛ زيرا در صورتي که يک جامعه خود را تحت چنين تهديدي احساس کند، صرف‌نظر از ميزان مخالفت‌ها، عليه رژيم خود بسيج نخواهد شد. 
۵ – خودداری از حمايت سياسی و نظامی و مالی و تبليغاتی از گروه های مسلح و به استخدام خود در نياوردن آنها.
۶ – رفتار بدون تبعيض با همه استبدادها بدون توجه به منافع ملي. اگر استبداد بد است، در همه کشورها بد است.  داشتن استاندارد دو گانه باعث بدبینی مردم کشورهایی که برای دمکراسی مبارزه می کنند، می شود. 
۷ – خودداری از فروش اسلحه، به خصوص اسلحه ای که در سرکوب جنبش مردم کاربرد دارند.

پیشنهادها به دولت‌های خارجی در قلمروی اقتصادی:
۸ – ممنوع کردن اعطای قرضه به دولتهای سرکوبگر و جلوگيري از چنين اقدامي توسط بانک‌ها و نهادهاي اقتصادي.
۹ – ممنوع کردن بانک‌ها و شرکت‌هاي اقتصادي از اداره پولهای سران رژیم‌های سرکوبگر
۱۰ – رديابي و شناسایی دارائی‌های رهبران فاسد و هم‌دستان آن در اقتصاد بين‌الملل، ضبط و واریز کردن اموال آنها به حساب ملتها، وقتی که حاکمیت ملت‌ها در کشورهای‌شان مستقر شود.
۱۱ – موظف کردن بانک‌ها و ساير سازمان‌هاي اقتصادي به شفاف‌سازي روابط اقتصادي خود با اين کشورها، بقصد جلوگيری از رانت خواری و خریدهای سری نظامی.
۱۲  –شفاف‌سازي قيمت کالاهايي که به اين کشورها فروخته مي‌شوند؛ به‌منظور جلوگيري از رانت‌خواري و کاهش سطح فقر که امکان مقاومت مردم در برابر استبداد را بیشتر می کند. (در مورد ايران کالاهاي وارداتي اغلب حداقل سه برابر قيمت واقعی به مردم فروخته مي‌‌شود).
 ۱۳ – مبارزه بين المللی با قاچاق مواد مخدر که يکی از منابع مهم درآمد رژيمهای سرکوبگر است(دولت ايران نمونه بارز اين اقدام است). اين مبارزه، بسود تمامی بشریت است.
 ۱۴ – شفاف‌سازي قراردادهاي نفتي با استفاده از فناوري موجود به‌منظور نشان دادن قیمت فروش نفت و نيز شفاف‌سازي ميزان فروش مخفيانه نفت و اینکه چه ميزان از اين پول به حساب‌هاي رهبران رژیم های سرکوبگر واريز مي‌شود، اهمیت این تدبیر از آنجاست که رژيمهای استبدادی در بودجه خود از جامعه هایشان مستقل هستند.
 همانطور که مشاهده می‌کنید، اجرای چنین سیاست هایی نیاز به مداخله نظامی و تهدید اقتصادی ندارد و هزینه مالی زیادی هم برای غرب ندارد، اما اثر آنها بر روند دستیابی به دموکراسي در کشورهایی که مردمشان در حال مبارزه علیه رژیمهای استبدادی هستند، بسیار بالاست.


بیانیه ۱۷۵ نفر از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران علیه جنگ و فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران

imageدر این نامه آمده است: «جامعه جهانی نیز باید آگاه باشد که هر گونه اقدامی که منجر به نقض تمامیت ارضی و منافع ملی‌ کشور ایران گردد باعث بالا رفتن مشروعیت سرکوب نیروهای آزادی‌خواه در ایران خواهد شد و گفتمان صلح‌طلب را تضعیف می‌کند. هر نگاهی به چگونگی و علت بحران خارجی کنونی داشته باشیم باز در تحلیل آخر نظام جمهوری اسلامی و بخصوص بخش افراطی آن است که با خطای محاسباتی خود شعله های جنگ محتمل را بر خواهد افروخت. در مخالفت با جنگ باید بحران سازان داخل حکومت را هدف اصلی قرار داد.»

هموطنان گرامی  و ایرانیان آزاده

اکنون کالبد میهن عزیزمان خسته از ضربات پی در پی ولایت جور و ستم و حکومت عاری از مشروعیت، روز های دشواری را می‌گذراند. اصرار و لجاجت حکومت بر تداوم روش های خصمانه و مخل منافع ملی و سرزمینی که با تکیه بر سیاست مشت آهنین، وحشت پراکنی و تحکیم فضای پلیسی  دنبال می‌شود، آینده تاریکی را پیش روی مردم و وطن قرار داده است. 

یکی از وجوه مخرب عملکرد حکومت در دهه اخیر دمیدن بر تنور بحران آفرینی در عرصه بین المللی  بوده است. تعقیب ماجراجویی هسته‌ای در مرکز این اقدامات تنش زا قرار دارد که با  بی اعتنایی به قوانین و معاهدات بین المللی در صدد  هماورد طلبی دن کیشوت وار در پهنه جهانی  و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی است. 

حکومت می‌کوشد با استمرار بحران خارجی  و  گروگان‌گیری از طریق تقویت کانون های بی ثبات ساز در سطح منطقه و جهان  ضمن انتقال تهدید‌ها به بیرون از مرز ها، بستر های لازم برای تداوم حاکمیت امنیتی و نگاه داشتن کشور در شرایط حساس و اضطراری را  فراهم نماید. 

انتشار گزارش جدید آژانس انرژی اتمی شواهدی را ارائه می‌دهد که اراده حاکمیت بر منحرف کردن برنامه هسته‌ای به مسیر نظامی وارد مرحله تعیین کننده‌ای شده است. حاکمین فعلی‌ با گفتمان خصمانه و عدم همکاری با آژانس روز به روز بر خطر مقابله نظامی با ایران می‌‌افزایند. در شرایطی که همسایگان ایران با تقویت روابط اقتصادی با اقصی نقاط جهان و جذب سرمایه و فن‌آوری‌های بروز گام‌های بلندی را در راه رشد اقتصادی و بهبود رفاه عمومی مردمان‌شان بر‌می‌دارند، ماجراجویی‌های بین‌المللی حکومت،ایران را روز به روز در انزوای عمیق‌تری فرو می‌برد. نتایج این انزوا در زندگی روزمره تمام مردم ایران مشهود و ملموس است و در صورت عملی‌شدن تحریم بانک‌ مرکزی  ممکن است به سطح غیرقابل تحملی برسد.

حاکمانی که در انتخابات ۸۸ حقوق حقه مردم  را زائل کردند و اعتراضات مسالمت آمیز آنان را به خاک و خون کشیده اند امروز  شاخ و شانه‌ کشیدن در سطح جهانی را وسیله‌ای  برای بازیافت مشروعیت داخلی‌ می‌دانند و خطر حمله خارجی‌ را چون چماقی برای سرکوب بیش از پیش اعتراضات کنش‌گران آزدیخواه ایرانی بکار می‌برند.  

حکومت تمامیت خواه  در عرصه بین المللی  با دادن اطلاعات گمراه کننده، بازی با زمان،  عدم همکاری کامل  با آژانس انرژی اتمی، تخطی از قرار داد ان پی تی و سرپیچی از اجرای قطعنامه های سازمان ملل، صلح ستیزی را در مسیری مشابه برخورد های داخلی در سپهر جهانی دنبال می‌کند.

مدارا با جهان و احیاء حقوق شهروندان ایرانی  به یک دیگر پیوند خورده است. شهروندان ایرانی در کنار مطالبه حقوق اساسی می‌بایست در حرکت خویش فقدان درک و آمادگی حاکمان در حل اختلافات جهانی از این جنس را زیر سوال ببرند.

ما  تداوم بن بست کنونی، بلند پروازی هسته‌ای و قدرت نمایی تو خالی حکومت  را زمینه ساز افزایش برخورد نظامی محتمل در آینده می‌دانیم که قطعا قربانی اصلی آن مردم ایران و بخصوص کودکان و  اقشار زحمتکش خواهند بود. البته باید در نظر داشت بزرگنمایی خطر جنگ و هراس افکنی نیز تبعاتی منفی را متوجه  مصالح جامعه ایران می‌کند.

تبعات ویرانگر جنگ اعم از محدود و اشغالگرانه بی نیاز از توضیح است اما به باور ما صرفا با محکومیت لفظی و کتبی جنگ و یک کاسه کردن سلسله جنبانان نظامیگری جهانی و آتش افروزان داخلی نمی‌توان جلوی تهاجم نظامی را گرفت. حساسیت‌ها و نگرانی های جامعه بین المللی مسیری متفاوت با شکاف ملت – دولت در ایران امروز دارد. جمهوری اسلامی تنها مخل حقوق و کرامت انسانی شهروندان ایران زمین نیست بلکه تهدیدی   علیه صلح و ثبات جهانی نیز بشمار می‌آید.   توجه به  تمایز ماهوی این دو مقوله در بازدارندگی موثر اهمیت کلیدی دارد. این جدایی لزوما بدین معنا نیست که نمی‌توان حوزه مشترک بین مطالبات داخلی و خواسته های مشروع جهانی پیدا کرد. 

به اعتقاد ما وظیفه نیروهای معتقد به دموکراسی و منافع ملی – سرزمینی ایران همسو کردن فشار های خارجی و مبارزات داخلی است. در این میان تنزه طلبی اخلاقی، برخورد ایدئولوژیک و منفعلانه کار ساز نیست بلکه باید با ارائه راه حلی به جهان نشان داد که جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران این ظرفیت را دارد تا اجازه ندهد  تنش آفرینی حکومت  از آستانه تحمل نهادهای بین المللی عبور کند. در این راستا پرهیز از سیاه و سفید دیدن مناسبات جهانی و مبنا قرار دادن دو گانه دوست و دشمن دائمی و یا دیو و فرشته و عبور از انگاره های مربوط به دوران جنگ سرد ضرروی است.  نگرش واقعبینانه به شرایط کنونی کشور و دنیا گوشزد می‌سازد    وقتی یک  جنبش فراگیر اجتماعی با ملاحظه نگرانی های مشروع جهانی در داخل کشور وجود ندارد  آنگاه در فرایند تصمیم گیری جهانی، خواست نیرو های سیاسی اپوزیسیون وزنی نخواهد داشت. 

غفلت از این موضوع و اسارت در پای برخورد کلیشه‌ای و دیدگاه کلاسیک ضد امپریالیسم  بدون اینکه ابتکاری برای برون رفت از بحران ارائه دهد در نهایت منجر به جدایی کامل مسیر رویارویی جامعه جهانی از مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران می‌شود. این گسست با توجه به شکاف ترمیم ناپذیر ملت – دولت در ایران و انفعال در حوزه عمل  مشوق قدرت های جهانی برای انتخاب گزینه برخورد نظامی با قصد نابود سازی تاسیسات هسته‌ای و نظامی کشور خواهد شد. امری که طیف افراطی حکومت  از صورت کنترل یافته آن استقبال می‌کند تا هم سیطره خود بر شریان های اقتصادی و منابع قدرت را تثبیت سازد و هم برای قرار گیری در صف اول پیکار بنیاد گرایی  اسلامی با غرب  برای خود مشروعیت ایجاد نماید. 

برخورد مسئولانه و موثر در جلوگیری از جنگ نیازمند سازمان دهی جنبش اجتماعی قدرتمند با حضور گرایش‌ها و بخش های مختلف موزائیک اجتماعی ایران است که خواهان استقلال، سربلندی، دموکراسی،رعایت حقوق بشر،صلح پایدار و انسانی و تعامل و دوستی با دنیا هستند و با آرامش قبرستانی، بی عدالتی، خودکامگی و صلح استبدادی سر سازش ندارند. 

در این میان وجود مشکلات در نظام جهانی و پاره‌ای از استاندارد های دو گانه چون عدم اعتراض به برنامه نظامی هسته‌ای اسرائیل، هند و پاکستان باعث نمی‌شود تا چشم بر روی خطا های حاکمیت بحران زا ببندیم و با گرفتن زهر فشار های خارجی، دست حاکمیت را باز بگذاریم تا با سوء استفاده از احساسات  ملی گرایانه و وجود ایرادات در عرصه بین المللی و قربانی شدن مناسبات انسانی در پای منافع دول قدرتمند دنیا در برخی حوزه‌ها، راه خطرناک خود را ادامه دهد. می‌توان هم خواستار برچیده شدن تسلیحات اتمی با اولویت بخشی به نابود سازی تسلیحات اتمی دول  منطقه خاورمیانه و دولت تمامیت خواهی چون کره شمالی در پروسه خلع سلاح اتمی در عرصه بین المللی شد و هم با برنامه هسته‌ای مخرب حکومت کنونی ایران  مقابله کرد.

در این راستا می‌توان ضمن حفظ استقلال کشور از ظرفیت های مشروع جامعه بین المللی برای پیشبرد دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت ملی در ایران  استفاده کرد. بجای صدور احکام کلی و قطعی در مدح و یا مذمت حمایت خارجی،شایسته است تا در یک گفتگوی ملی شرایط، پیش نیاز ها، محدوده های موجه، موضوع و مصداق حمایت‌ها  و ساز و کار نظارتی برای جلوگیری از استفاده های شخصی و گروهی در برخورد حمایتی جامعه جهانی را مشخص نمود و از  میدان گرفتن افراد فرصت طلب و آلترناتیو سازی از جریانات مشکوک جلوگیری کرد. راه دموکراسی در ایران از اتکا به نیروی لایزال ملت و وجود رهبری موثر و سازمان یافته می‌گذرد.

 مساله اصلی تمرکز قوا بر روی چگونگی فعال کردن نیروی خفته جنبش دموکراسی خواهی  است. حمایت خارجی اشکال گوناگونی دارد. ما مدافع حمایت سیاسی جامعه جهانی از مطالبات دموکراسی خواهانه در ایران هستیم. 

جامعه جهانی نیز باید آگاه باشد که هر گونه اقدامی که منجر به نقض تمامیت ارضی و منافع ملی‌ کشور ایران گردد باعث بالا رفتن مشروعیت سرکوب نیروهای آزادی‌خواه در ایران خواهد شد و گفتمان صلح‌طلب را تضعیف می‌کند.

هر نگاهی به چگونگی و علت بحران خارجی کنونی داشته باشیم باز در تحلیل آخر نظام  جمهوری اسلامی و بخصوص بخش افراطی آن است که با خطای محاسباتی خود شعله های جنگ محتمل را بر خواهد افروخت. در مخالفت با جنگ باید بحران سازان داخل حکومت را هدف اصلی قرار داد. در شرایطی که تبعات رکود جهانی دامنگیر اقتصاد ایران نیز شده  و معضلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت دولت را تشدید کرده است، هیچ معیار منطقی و انسانی توجیه نمی‌کند تا مردم ایران  و بخصوص افراد زیر خط فقر که هیچگاه در جریان چگونگی ماهیت برنامه هسته‌ای قرار نگرفته اند و چونان نا محرمان با آنان رفتار شده است، تاوان قدرت نمایی حاکمان بی درد و مرفه را پس بدهند! 

در این راستا همکاری کامل  و شفاف با آژانس انرژی اتمی و توقف موقت  و مشروط غنی سازی اورانیوم هسته‌ای  تا اعتماد سازی در چارچوب کنوانسیون منع گسترش سلاح های  اتمی و پایان بخشی فوری به  تمامی وجوه نظامی مربوط به برنامه هسته‌ای می‌تواند به عنوان یکی از مطالبات محوری جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران در زمینه صلح خواهی مد نظر قرار گیرد. ترکیب این خواسته در کنار خواست رعایت حقوق بشر، آزادی های اساسی و دموکراسی به مراتب پتانسیل بیشتری را برای تضعیف توامان استبداد و تجاوز گری و  لذا جلوگیری از جنگ  خواهد داشت. 

اسامی امضاکنندگان
احمد احمدیان، کمال ارس،اردوان ارشاد،جمشید اسدی،فرید اشکان،مرتضی اصلاحچی،امیر حسین اعتمادی،بیژن افتخاری،علی افشاری،مریم اکبری،محمد جواد اکبرین،کیان امانی،مهدی امینی،فریبا امینی،نادر انتصار،مریم اهری،احمد آزاد،رحیم باجغلی،احمد باطبی،حسین باقرزاده،مهران براتی،محمد برزنجه،خسرو بندری،شهلا بهار دوست، بهروز بیات،کوروش پارسا،میثاق پارسا،بهزاد پرنیان،کتایون پزشکی ،سعید پور حیدر،سعید پیوندی،علی تارخ،حبیب تبریزیان،علی تقی پور،کامران تلاطف،نیره توحیدی،مهدی جامی،جهانشاه جاوید،محمد حسین جعفری،رضا جعفریان،مهدی جلالی،آرش جنتی عطایی،مهران جنگلی مقدم،آیدین جهانبخش،پویا جهاندار،گیسو  جهانگیری،رضا چرندابی،آرام حسامی،بیژن حکمت،عباس حکیم زاده، فرامرز خدایاری،امیر خدیر،فرامرز دادور،کمال داوودی،فریبا داوودی مهاجر،مهرداد درویش پور،عبدالستار دوشوکی،مهشید راستی،نیما راشدان،احمد رافت،علی راکعی،محمد رضا رحیمی راد،امیر  رشیدی،سحر رضا زاده،فرامرز رفیعی،مریم روزبهانی،مینا زند سیگل،حمید زنگنه،محسن سازگارا،نسترن سامی،بهروز ستوده،نسیم سرابندی،رضا سیاوشی،سلمان سیما،کریم شامبیاتی،رحیم شامبیاتی،منصوره شجاعی،حسن شریعتمداری،روحی شفیعی،حسن شهپری،عباس شیرازی،محمد صادقی،کوروش صحتی،بیژن صفسری،سیاوش صفوی،رامین صفی زاده،ارسلان ضیائی،حسن طالبی،علی طایفی،میثم طهماسبی،شهره عاصمی،غلام عباسی،مزدک عبدی پور،سیاوش عبقری،شهلا عبقری،نازلی عراقی،مهدی عربشاهی،کاظم علمداری،حسین علوی،رضا علوی،مهرنوش علی آقایی،لیونا عیسی قلیان،حمید غفرانی،علی فاتحی،شیرین فامیلی،امیر حسین فتوحی،روزبه فروزان،کامبیز فروهر،امیر علی فصیحی،فیروزه فولادی،شهاب فیضی،آیدا قاجار،پروین قاسمی،سعید قاسمی نژاد،رضا قاضی نوری،رضا قریشی،مهدی قلی زاده اقدم،علی قنبری، فرزاد قنبری،ناصر کاخساز،علی کشتگر،الهه ککرایی،امیر کلینی،آزاده کیان،علیرضا کیانی،روبرتو گادی،امیر حسین گنج بخش،حمید مافی،مجید محمدی،پویان محمودیان،پرویز مختاری،احمد مدادی،علی مستشاری،احمد مشعوف، انوشه مشعوف،نیما مشعوف،نریمان مصطفوی،فواد مظفری،منصور معدل،امیر معماریان،رضوان مقدم،حسن مکارمی،پیمان ملاز،امید ملک،مرتضی ملک محمدی،فرشته ملکشاهی،رویا ملکی،محمود منشی پوری،اشکان منفرد،علی مهتدی،محمد مهدیان،بهزاد مهرانی،بهناز مهرانی،سید داوود موسوی،علیرضا موسوی،احمد میر فخرایی،امیر حسین میرابیان،کاویان میلانی،همایون نادری فر،ابراهیم نبوی،یوحنا نجدی،روجا نجفی،آرش نراقی،پری نشاط،بورگان نظامی نرج آباد،علی نظری،شروین نکوئی،مرتضی نگاهی، داوود نوائیان،شیوا نوجو،مهدی نوربخش،نادر هاشمی،شیخ محمد هدایتی،لعبت والا،فرزین وحدت،احمد وحدت خواه،سجاد ویس مرادی، محسن یلفانی
،


حمله به سفارت‌ها: واکنش‌های نومیدانۀ رژیم سوریه

تظاهرات در حمایت از بشار اسد – ١٣نوامبر ٢٠١١

نوشتۀ فرید وهابی
به دنبال تصمیم اتحادیۀ عرب مبنی بر تعلیق عضویت سوریه، واکنش‌های خشم‌آلود طرفداران بشاراسد شدت گرفت. چندین گروه تظاهرکننده، بعد از این که به سفارت عربستان حمله کردند، نمایندگی‌های سیاسی فرانسه، ترکیه و قطر را نیز هدف قرار دادند. به گفتۀ مقامات فرانسوی، این حرکات "سازمان یافته" است و با هیچ اقدامی از سوی مأموران انتظامی روبرو نمی‌شود.

بعد از این که گروهی تظاهرکننده به سفارت عربستان سعودی در دمشق حمله بردند و پنجره‌ها و بخشی از اسباب و اثاثیۀ داخل سفارت را شکستند، دو نمایندگی سیاسی فرانسه و سفارت‌های ترکیه و قطر نیز با خشم طرفداران بشار اسد مواجه شد.
کنسولگری فرانسه در شهر لاذقیه و یک نمایندگی دیگر فرانسه در شهر حلب، شنبه‌شب، شاهد تظاهرات خشم‌آلود طرفدارن رژیم بود.
این واکنش‌های خشونت‌آمیز، بعد از آن آغاز شد که اتحادیۀ عرب، عضویت سوریه را به حال تعلیق درآورد.
چند ساعت بعد از اعلام تصمیم تنبیهی اتحادیۀ عرب، سفارت عربستان سعودی مورد هجوم قرار گرفت. سپس در شب شنبه به یکشنبه، نوبت به نمایندگی‌های فرانسه رسید. روز قبل، وزیر خارجۀ فرانسه، آقای آلن ژوپه از جامعۀ جهانی خواسته بود که تصمیم‌های لازم در قبال سوریه را، در تمامی نهادها اتخاذ کند. منظور او از "نهادها"، به احتمال زیاد، شورای امنیت سازمان ملل است.
اما بعد از هجوم تظاهرکنندگان به نمایندگی‌های فرانسه، وزارت خارجۀ این کشور بلافاصله واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای، این نوع اقدامات را "تلاشی برای ارعاب" توصیف کرد.
بیانیۀ وزارت خارجه "حمله به نمایندگی‌های فرانسه توسط گروه‌های سازمان‌یافته، و منفعل ماندن نیروهای انتظامی سوری" را به شدت محکوم کرد.
دولت ترکیه نیز بعد از مشاهدۀ تظاهراتی که در مقابل سفارتش در دمشق برگزار شد، تصمیم گرفت که خانواده‌های دیپلمات‌ها و تعدادی ازکارمندانش را به کشور بازگرداند. از طرف دیگر، وابستۀ سیاسی سوریه در آنکار به وزارت خارجه احضار شد.
برای یافتن راه حلی برای بحران کنونی، دولت سوریه از سران کشورهای عضو اتحادیۀ عرب خواست که یک اجلاس فوق‌العاده تشکیل دهند. در مقابل، دبیرکل سازمان ملل، آقای بان کی مون، تصمیم اتحادیۀ عرب مبنی بر تعلیق سوریه را، تصمیمی "شجاعانه و قاطع" خواند. همچنین نیروهای اپوزیسیون سوری از موضع‌گیری اتحادیه قدردانی کردند.
و بالاخره، وزیر خارجۀ ترکیه آقای احمد داوود اوغلو، از جامعۀ جهانی خواست که در قبال سوریه یک‌صدا عمل کند و تصمیم واحدی بگیرد. آقای داوود اوغلو نگفت که ترکیه چه نوع واکنشی را از جامعۀ جهانی انتظار دارد.
این در حالی است که یکی از شخصیت‌های مهم اپوزیسیون سوریه، آقای عبدالحلیم خدام که در پاریس به سر می‌برد، معتقد است که "کار رژیم بشار اسد تمام است"... حقیقتی که به گفتۀ وی "سران ارتش کشور نیز به آن آگاهند".
 





نگهداری رضا انتصاری، عکاس خبری در بند ۲۰۹ زندان اوین

سحام‌نیوز: رضا انتصاری، خبرنگار و عکاس خبری علی رغم پایان بازجویی ها و تحقیقات اولیه ، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.‏
کمپین بین المللی حقوق بشر از قول فردی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد، بازپرس پرونده قرار بازداشت موقت را به قرار وثیقه تبدیل کرده است. اما آقای انتصاری علی رغم اینکه بازجویی هایش هم تمام شده است ، به دلیل عدم توانایی تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی، همچنان در بازداشت موقت و در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.
این فرد به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت:” با توجه به اینکه آقای انتصاری یک خبرنگار معمولی میباشد و بدیهی است که توانایی تامین وثیقه را ندارد ، از قاضی میخواهیم که قرار وثیقه را به قرار کفالت تبدیل کند تا وی آزاد شود.”‏
رضا انتصاری عکاس خبری و دانشجوی سابق رشته عکاسی دانشکده خبر که به صورت مستقل به عکاسی خبری مشغول است ،هفته اول شهریور همراه تعدادی از دراویش اهل حق بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شد.‏





نامه خصوصی سارکوزی به نتانیاهو در مورد ایران

 

رئیس‌جمهور فرانسه در نامه‌ای خصوصی به نخست‌وزیر اسراییل به او اطمینان داده است که فرانسه برای تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران تلاش می‌کند. بخش‌هایی از این نامه در روزنامه یدیعوت آهارونت اسراییل منتشر شده است.

 
روزنامه اسراییلی «یدیعوت آهارونت» در شماره یکشنبه ( ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان) بخش‌هایی از یک نامه خصوصی را منتشر کرد که توسط نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل نوشته شده است.

تأکید برحمایت فرانسه از اسراییل

سخنان رئیس‌جمهور ایران در مورد نابودی اسراییل به نگرانی جامعه جهانی مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران دامن می‌ز‌ند سخنان رئیس‌جمهور ایران در مورد نابودی اسراییل به نگرانی جامعه جهانی مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران دامن می‌ز‌ندخبرگزاری فرانسه به نقل «یدیعوت آهارونت» از اطمینان نیکلا سارکوزی در مورد تهدید موجودیت اسراییل از سوی ایران خبر می‌د‌هد.
رئیس‌جمهور فرانسه در نامه خود به نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داده است که اگر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، تحریم‌هایی «سخت و بی‌مثال» در انتظار تهران خواهد بود.

نیکلا سارکوزی در نامه خصوصی خود به بنیامین نتانیاهو خواستار «رابطه تنگاتنگ» اسراییل و فرانسه در آینده نزدیک شده است.
کاخ الیزه فرانسه روز یکشنبه نامه شخصی رئیس‌جمهور این کشور به نخست‌وزیر اسراییل را تأیید کرد اما مانند دولت اسراییل از هرگونه‌اشاره‌ا‌ی به محتوای این نامه خودداری کرد.

از قرار این نامه، چند روز پس از نشست رهبران گروه ۲۰ در شهر کن فرانسه، برای نتانیاهو فرستاده شده است.  یکی از حاشیه‌های جنجال‌برانگیز این نشست، گفتگوی نیکلا سارکوزی با رئيس‌جمهور آمریکا در مورد بنیامین نیانیاهو بود. سارکوزی در این گفتگو نتانیاهو را دروغگو خوانده بود.

پافشاری اسراییل در مورد برخورد سخت‌تر با ایران

بنیامین نانتاهو روز یکشنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) بار دیگر از جامعه جهانی خواست مانع تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی شود.
نخست‌وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو خواستار تحریم‌های سخت‌ علیه ایران استنخست‌وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو خواستار تحریم‌های سخت‌ علیه ایران استآژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی در تاز‌ه‌ترین گزارش خود مورد برنامه اتمی ایران از در اختیار داشتن «شواهد قابل اعتمادی» در مورد تلاش ایران برای دست‌یابی به دانش ساخت کلاهک‌های هسته‌ای خبر داده است.

در پی انتشار این گزارش  آلمان و کشورهای غربی خواستار تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی شدند.
آمریکا و روسیه نیز اعلام کردند به دنبال «طرحی مشترک» در پاسخ به برنامه اتمی ایران هستند که دولت تهران را «مجبور به پای‌بندی به تعهدات بین‌المللی» خود کنند.




ابراز خرسندی وزیر دفاع اسرائیل از انفجار پادگان سپاه

مهیب در پادگان سپاه پاسداران در غرب تهران،  وزیر دفاع اسرائیل اهود باراک با خرسندی از این حادثه، ابراز امیدواری کرد که ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.


اهود باراک روز یکشنبه به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «من از حد و اندازه این انفجار اطلاعی ندارم؛ اما اگر این (رویدادها) افزایش یابد خوب است.»

بنا بر اعلام روابط عموی سپاه در پی انفجاری که در پادگان نظامی بیدگنه ملارد واقع در غرب تهران روی داد،  ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

یکی از این کشته‌شدگان حسن تهرانی مقدم، از فرماندهان دوره جنگ و مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران است که بنا بر اخبار منتشر شده یکی از بنیانگذاران برنامه موشکی ایران بوده است.

سرلشکر مصطفی ایزدی، در یادداشتی، حسن تهرانی‌مقدم را «بنیانگذار توپخانه» سپاه در دوران جنگ معرفی کرد و نوشت وی از سال ۱۳۶۳ کار بر روی سامانه موشکی زمین به زمین  زمزم سپاه را آغاز کرد.

مصطفی ایزدی در یادداشت همچنین خود آورده است: «یقیناً بایستی ایده‌های شکوفای این سردار رشید اسلام را مؤثر در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ‌های ۳۳ روزه حزب الله قهرمان و ۲۲ روزه حماس که مقدمه حرکت بیداری اسلامی در منطقه است، دانست.»

در حالی که اسرائیل، همه گزینه‌ها را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران محتمل دانسته، ایران هم تصریح کرده است که در صورت تعرض به خاکش اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

 موشک‌های شهاب ۳ ایران با برد نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر، قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد.

از سوی دیگر، روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر هشدار داد که نباید فرصت را برای متوقف کردن ایران در  رسیدن به سلاح اتمی از دست داد.

نتانیاهو گزارش اخیر آژانس را تاییدکننده مواضع بسیاری از کشورها در قبال ایران دانست و گفت: «ایران به طور نظام‌مند در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.»

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه  ایران صلح جهانی را «به خطر انداخته» اظهار داشت باید تا دیر نشده جامعه جهانی، ایران را از دستیابی به بمب بازدارد.

در گزارشی که به تازگی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منتشر کرد، گفته شده است که احتمالا  پس از سال ۲۰۰۳ هم، ایران به طرق دیگری برنامه نظامی- هسته‌ای خود را به پیش برده است.

آژانس در گزارش خود قید کرده از اطلاعات دیگر کشورهای عضو نیز برای تهیه این گزارش استفاده کرده است.




دستگیری دو کویتی در‌ آبادان؛ اتهام تازه بحرین به ایران


خبرگزاری دولتی بحرین یکشنبه اعلام کرد که «اعضای گروهی که قصد انجام عملیات تروریستی در بحرین داشتند، با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بودند». در همین حال خبرگزاری فارس از دستگیری دو کویتی در شهر آبادان به اتهام جاسوسی خبر داد.

بحرین بار‌ها جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در نا‌آرامی‌های خود متهم کرده است.

فوریه و مارس گذشته بحرین شاهد تظاهرات خیاباتی معترضان شیعه‌ای بود که خواستار برقراری نظام پادشاهی مشروطه بودند. نیروهای امنیتی بحرینی با یورش به معترضان که میدان مروارید شهر منامه را به عنوان محل تجمع خود برگزیده بودند، به حضور خیابان آنها پایان دادند. در این میان دولت بحرین از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» در خواست کمک کرد.

نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات  متحده عربی و کویت برای کمک به دولت بحرین به این کشور اعزام شدند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و در مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند. اکثر ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند اما اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

شامگاه شنبه، سخنگوی رسمی وزارت کشور بحرین در کنفرانسی خبری در منامه اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی قطر چهار شهروند بحرینی را که تیمی برای انجام عملیات تروریستی در بحرین تشیکل داده بودند، دستگیر کرده و به مقام‌های این کشور تحویل دادند.

او در این باره گفته بود: «چهار تن از متهمان را دولت قطر دستگیر کرد. آنها قصد داشتند از راه مرز زمینی از عربستان سعودی وارد قطر شوند. بلیط مسافرت از بحرین به سوریه و همچنین پول به دلار و تومان ایرانی در اختیار داشتند. تحقیقات نشان داد که آنها قصد داشتند در بحرین عملیات تروریستی انجام دهند از جمله حمله به پل ملک فهد حد فاصل بین بحرین و سعودی، سفارت عربستان در بحرین و وزارت کشور بحرین. آنها به عضویت یک نفر دیگر که در بحرین ساکن است در این گروه اعتراف کردند که او نیز بازداشت شد.»

خبرگزاری دولتی بحرین یکشنبه به نقل از سخنگوی دادستانی این کشور گزارش داد که متهمان بازداشت شده به ارتباط با دو نفر دیگر که در خارج از این کشور اقامت دارند اعتراف کردند.

بنا بر این گزارش این دو فرد اقدام به تاسیس یک گروه کرده و در این زمینه با طرف‌های نظامی خارجی از جمله سپاه پاسداران و بسیج ایران تماس گرفته‌اند.

در همین حال عبدالله کعبی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: «دو جاسوس که هر دو تعبه کشور کویت بودند با تجهیزات کامل جاسوسی وارد کشور شده بودند که توسط مأموران امنیتی آبادان دستگیر شدند.»

ماه مارس گذشته دادگاهی در کویت دو ایرانی را به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد. این ماجرا باعث تنش در روابط میان کویت و ایران شد
.




بحرین: مظنونان حمله تروریستی تحت حمایت سپاه پاسداران ایران بودند

مقامهای بحرین می گویند پنج نفری که اوایل ماه جاری میلادی به ظن توطئه برای انجام حملاتی در این کشور بازداشت شدند، تحت حمایت ایران بودند. 

سخنگوی دادستانی بحرین می گوید که یکی از این پنج نفر که دستگیری آنها دیروز اعلام شد، از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیج ایران آموزش نظامی دیده و کمک مالی دریافت کرده بود.

بحرین می گوید این عده قصد داشتند به سفارت عربستان سعودی در منامه، بزرگراه میان بحرین و عربستان و وزارت کشور بحرین حمله کنند.
یک مقام قضایی بحرین گفت: "آنها با دستگاه های نظامی خارجی از جمله سپاه پاسداران و بسیج در ایران برای آموزش نیروهای این گروه در زمینه کار با مواد منفجره و سلاح در تماس بودند."
به گفته او، این مجموعه قصد داشت تا نیروهای خود را در گروه های کوچک به ایران اعزام کند تا آموزش ببینند.
سخنگوی دادستانی بحرین گفت: "یکی از آنها به ایران رفته و آنجا با اسد قصیر، مرتبط با سپاه پاسداران و بسیج دیدار کرده بود."
به گفته این مقام، این مظنون برای سازماندهی تیمش از "عناصری در ایران مبالغی پول گرفته بود."
مقامهای بحرین می گویند این مظنونان قصد داشتند از طریق قطر و سوریه خود را به ایران برسانند و از آنها علاوه بر دلار، پول ایرانی نیز به دست آمده است.
بنا به گزارشها چهار نفر از این عده در قطر و یک نفر در بحرین به دام افتاده اند.
قرار است این پنج نفر تا زمان تکمیل تحقیقات ۶۰ روز در بازداشت نگهداری شوند.
شورای همکاری خلیج فارس امروز در واکنش به این اخبار از اعضای خود خواست که "احتیاط و هوشیاری" به خرج بدهند.
حکومت سنی بحرین در چند ماه اخیر ایران را به تحریک اکثریت ناراضی شیعه علیه خاندان سلطنتی آل خلیفه متهم کرده است.
ایران این اتهامها را رد کرده و آن را حربه مقامهای بحرین برای سرکوب مخالفان شیعه خوانده است.
مخالفان سیاسی حکومت بحرین نیز می گویند هیچ ارتباطی با حکومت ایران ندارند و تنها بدنبال مردم سالاری و پایان تبعیض هستند.
اتهام حمایت ایران از گروهی برای حمله به سفارت عربستان در منامه یک ماه پس از اتهام مشابه آمریکا درباره نقشه ایران برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن مطرح می شود. ایران این اتهام را قویا رد و علیه دولت باراک اوباما به سازمان ملل شکایت کرده است.
از زمان آغاز قیام بحرینی ها در حدود ۹ ماه پیش دستکم ۳۵ نفر کشته شده و دهها نفر زخمی شده اند. هنوز دهها نفر از معترضان در زندان هستند و گزارشهای متعددی از شکنجه آنها منتشر شده است.




افزایش فشارهای خارجی بر حکومت سوریه

رهبری سوریه برای متوقف کردن خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف تحت فشار فزاینده ای از سوی سایر کشورهای عربی قرار دارد.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب گفت که این سازمان درحال "مطالعه سازوکارهایی است که می تواند برای حفاظت از غیرنظامیان در سوریه به اجرا بگذارد."
اتحادیه عرب پیشتر عضویت سوریه را معلق کرد، اقدامی که باعث تظاهرات هواداران دولت در سوریه شد.
همزمان فرانسه به شدت از دولت سوریه به خاطر حملات اخیر هوادارانش به سفارتخانه های خارجی انتقاد کرده است.
دولت فرانسه روز یکشنبه با احضار سفیر سوریه خواستار توضیح درباره حملات وفاداران آقای اسد به سفارتخانه های سایر کشورها در سوریه از جمله سفارت فرانسه شد.
ترکیه نیز که تخلیه خدمه غیرضروری دیپلماتیک و خانواده های آنها از سوریه را شروع کرده است از جامعه بین المللی خواست "با صدایی متحد به تحولات جدی در سوریه واکنش نشان دهد."
سفارتخانه های عربستان سعودی و قطر در جریان تظاهرات روز شنبه توسط هواداران آقای اسد هدف قرار گرفت و روز یکشنبه تظاهرات انبوهی از سوی هواداران حکومت سوریه برگزار شد.
درحالی که تعلیق سوریه از اتحادیه عرب از روز چهارشنبه اجرا خواهد شد، دولت سوریه خواهان برگزاری نشست اضطراری سران عرب شده و از مقام های اتحادیه عرب خواسته از این کشور بازدید کنند.
در همین حال منابع مطلع مخالفان گفتند که سرکوب ها در روز یکشنبه ادامه یافت و بنابه گزارش ها ۹ نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.
براساس یک گزارش که مستقلا قابل تایید نیست، نیروهای امنیتی یک دانش آموز ۱۴ ساله را پس از آنکه از شرکت در تظاهرات دولتی در شهر دیرالزور خودداری کرد به ضرب گلوله کشتند.
سازمان ملل می گوید بیش از ۳۵۰۰ نفر از زمان شروع اعتراضات ماه مارس کشته شده اند اما دولت خشونت را به تروریست ها نسبت می دهد.

'نقش سازمان ملل'

دبیر کل اتحادیه عرب در بازدیدی از طرابلس پایتخت لیبی از بررسی مسال حفاظت از غیرنظامیان سوریه صحبت کرد.
خروج خانواده های دیپلمات های ترکیه از سوریه
خروج خانواده های دیپلمات های ترکیه از سوریه
نبیل العربی با توصیف تصمیم این اتحادیه برای تعلیق سوریه به عنوان اقدامی "تاریخی" خواستار "حفاظت بین المللی" از غیرنظامیان شد زیرا اتحادیه عرب به تنهایی ابزار کافی برای این کار ندارد.
او افزود که "رفتن نزد شورای امنیت سازمان ملل هیچ اشکالی ندارد زیرا این تنها سازمانی است که قادر به اعمال" چنین تدابیری است.
جان لاین خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید که هدف اتحادیه عرب اکنون منزوی کردن سوریه است.
هجده عضو اتحادیه عرب به ریاست قطر رای به تعلیق سوریه دادند. سوریه، لبنان و یمن علیه آن و عراق رای ممتنع دادند.
رای گیری پس از آن انجام شد که به نظر می رسید سوریه طرح اتحادیه عرب را نادیده گرفته است. براساس آن طرح - که سوریه ابتدا گفته بود آن را اجرا می کند - قرار بود سوریه زندانیان مخالف را آزاد کند، نیروهای امنیتی را از خیابان ها عقب بکشد و گفتگو با مخالفان را شروع کند.
سوریه روز یکشنبه ضمن تقاضا برای اجلاس اضطراری اتحادیه عرب، تصمیم این اتحادیه را "غیرقانونی" خواند و گفت که اجرای طرح صلح را شروع کرده است.
خبرنگاران می گویند که دعوت از مقام های اتحادیه عرب برای بازدید از سوریه امتیاز مهمی است که دمشق داده است.
سوریه آگاه است که تعلیق لیبی از اتحادیه عرب از عوامل قانع شدن شورای امنیت سازمان ملل برای دادن مجوز اقدام نظامی در آن کشور بود که نهایتا به سرنگونی سرهنگ قذافی منجر شد.

خروج دیپلمات ها

وزارت خارجه فرانسه با احضار سفیر سوریه گفت که حملات روز شنبه به ماموریت های دیپلماتیک خارجی "تلاشی برای مرعوب کردن جامعه بین المللی پس از تصمیم شجاعانه اتحادیه عرب بود."
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: "رژیم سوریه کاملا مسئول این افراط گرایی ها است و باید در این مورد توضیح دهد."
خانواده های خدمه دیپلماتیک ترکیه به آنکارا بازگشته اند اما سفیر ترکیه قصد ماندن در آنجا را دارد.
روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف این کشور علیه تعلیق سوریه از اتحادیه عرب تظاهرات کردند.
تلویزیون دولتی سوریه تصاویر جمعیت انبوهی را نشان داد که عکس‌های بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و پلاکاردهایی در اعتراض به اتحادیه عرب را در دست داشتند.
مخالفان حکومت سوریه می‌گویند در شهر حماة چهار نفر در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.
مرگ حداقل چهار نفر دیگر در اثر درگیری با نیروهای امنیتی سوریه گزارش شده است.
گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که در لبنان مستقر است گزارش داد که در شهر دیرالزور دانش آموزی به نام محمد عبدالسلام الملاسا در برابر چشمان همکلاسی هایش کشته شد.
تصاویر ویدئویی جسدی را که به نظر می رسد متعلق یک فرد جوان است با آثار زخم بر پوست نشان می دهد.
دولت سوریه ورود رسانه های خارجی به این کشور را محدود کرده که تایید گزارش هایی از این نوع را مشکل می کند.