۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در محکومیت ستاره دار کردن دانشجویان کارشناسی ارشد 89

شورای دفاع از حق تحصیل با صدور بیانیه ای ستاره دار کردن دانشجویان کارشناسی ارشد سال 89 را محکوم کرده است.
این بیانیه را در زیر می خوانید:

با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها در هفتۀ گذشته، مطلع شدیم که باز جمع کثیری از فعالان دانشجویی کشور از ادامه ی تحصیل در مقطع
کارشناسی ارشد، محروم شده اند.
انحصارگران قدرت و ثروت که زمام مملکت را فراچنگ گرفته اند، در هفته های اخیر پس از اخراج فعالان دانشجویی دانشگاههای شیراز و علم و صنعت و صدور
احکام قضایی و حبس های طولانی مدت برای خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی، در گامی دیگر شماری از فعالان دانشجویی کشور را با وجود اثبات صلاحیت علمی شان در آزمون ارشد، از ادامۀ تحصیل محروم کردند.
البته این روند دور از انتظار نیست چرا که از اِعمال شدید و تنگ نظرانۀ گزینش های سیاسی و عقیدتی در آزمون های کارشناسی ارشد که به پروژه ستاره دار کردن دانشجویان معروف شده، پنج سالی می گذرد. روشن است که دست اندرکاران این پروژه، «حق تحصیل» را موهبت یا امتیازی می انگارند که می توانند آن را به هر کسی که مایلند بدهند و از هر آن کس که در قالب های عقیدتی، اندیشه ای و سیاسی آنان نمی گنجد، دریغ کرد. به جرات اعلام می کنیم که اینان ذره ای به «سهم برابر» همۀ انسان ها در برخورداری از «حقوق انسانی» اعتقادی ندارند.
از آنجا که این روند مخرب طی سالیان اخیر به شیوه ی مألوف حکمرانان بدل گشته و مدام از میان مستعدترین فرزندان این آب و خاک قربانی می گیرد، و از سوی دیگر طراحان، آمران و مجریان اصلی این پروژه، در رسانه های دولتی و اقمار به ظاهر مستقل شان، وجود دانشجویان ستاره دار را با بی شرمی تمام، از بُن تکذیب می کنند؛ دانشجویان محروم از تحصیل ایران هم گردهم آمده اند تا فریادهای افشاگرشان را هم آواز کنند تا دست کم حذف سیستماتیک ایشان از دایرۀ دانشگاهی کشور، در سکوت برگزار نشود.
"شورای دفاع از حق تحصیل" که در سال 1387 از جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل ایران تشکیل شده است، در همین راستا و برای احقاق حق تحصیل همۀ محرومان از تحصیل کشور تلاش می کند، تلاشی که یکی از علنی ترین و درخشان ترین ثمرات آن، در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خود را نشان داد. آن زمان که روند محرومیت از تحصیل بدل به یکی از مهمترین چالشهای دولت حاکم شد و حذف آن به یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی کاندیداهای رقیب بدل گشت.
شورای دفاع از حق تحصیل گرچه بهای «در آفتاب افکندن» رسوایی های اقتدار گران را با بازداشت تنی چند از فعال ترین اعضایش پرداخت، گرچه در همین راستا آقایان ضیا نبوی و مجید دری به زندانهای طولانی مدت محکوم شدند، گرچه شیوا نظرآهاری همچنان با گذراندن ماهها بازداشت، بلاتکلیف در اوین به سر می برند، گرچه شرایط سخت زندان مشکلات شدید جسمانی را برای پیمان عارف و مهدیه گلرو در پی داشته است، اما همچنان بر عهد خود ایستاده است و ذره ای از پیگیری حقوق دانشجویان محروم از تحصیل عقب نشینی نکرده است.
شورا در راستای فعالیت های خود در سال جاری، برای در دست داشتن آمار دقیقی از دانشجویان ستاره دار امسال، از دانشجویانی که کارنامۀ آزمون کارشناسی ارشدشان را دریافت نکرده اند یا اسنادی مبنی بر محرومیت از تحصیل در اختیار دارند، درخواست می کند با ارائه مشخصات کامل خود با شورای دفاع از حق تحصیل  تماس بگیرند.

شورای دفاع از حق تحصیل- 4 خرداد 89

صدور حکم محرومیت از تحصیل برای بیش از پانزده دانشجوی معترض به احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی

خبرگزاری هرانا - در پی حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض دانشجویان به حضور وی، کمیته انضباطی این دانشگاه تا کنون برای 15 تن از دانشجویان معترض حکم تعلیق صادر کرده است.
به گزارش دانشجونیوز، در حالی که محمود احمدی نژاد و اطرافیانش در مصاحبه با رسانه های بین المللی هر گونه برخورد با معترضان را انکار می کنند، سیل برخورد بی سابقه با دانشجویان در دانشگاه های مختلف کماکان ادامه دارد. پس از بازداشت 17 دانشجو و احضار و تهدید بیش از 30 دانشجوی دانشگاه باهنر کرمان پیش از ورود احمدی نژاد به این شهر، این بار اخبار تأسف باری از برخورد گسترده انضباطی با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به گوش می رسد.
پس از حضور غافلگیرانه احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض گسترده دانشجویان آن دانشگاه به وی که به درگیری نیروهای بسیج و حراست با دانشجویان و ضرب و شتم دانشجویان معترض نیز انجامید، کمیته انضباطی و حراست دانشگاه شهید بهشتی اقدامات گسترده ای را برای برخورد با دانشجویان معترض به احمدی نژاد آغاز کرده اند، در این میان تاکنون ده ها نفر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند و طبق اخبار رسیده به خبرنگاران دانشجو نیوز برای بیش از 15 نفر از آنان تاکنو حکم تعلیق از تحصیل صادر شده است. دانشجویان زیادی نیز با احضار به حراست تهدید به بازداشت شده اند.
برخی از داشجویانی در بازگشت از کمیته انضباطی خبر از لیست 180 نفره دانشگاه برای احضار دانشجویان به کمیته و صدور احکام انضباطی برای آنان می دهند. برخورد شدید کمیته انضباطی، حراست و نهادهای امنیتی با دانشجویان مترض به احمدی نژاد سابقه دیرینه دارد، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر پس از اعتراض سال 85 خود تا مدتها طعم صدها احضار، تعلیق،ممنوع الورودی و بازداشت و شکنجه را کشیدند،اخیراً نیز ده ها نفر از دانشجویان دانشگاه تهران پس از اعتراض به حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاهشان به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و تهدید شدند.

بازداشت یکی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان

خبرگزاری هرانا - یکی از فعالان انجمن صنفی معلمان استان کردستان به نام فرج الله زنده دلان، روز گذشته مورخ هشتم خردادماه در محل کارش در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان،  نامبرده که فرهنگی بازنشسته می باشد در رابطه با تعطیلی بازار و اعتصاب 23 اردی بهشت ماه در سنندج از سوی نیروی انتظامی بازداشت شده است.
تاکنون از محل نگهداری این فعال صنفی اطلاعی در دست نیست.

خودکشی یک زندانی در زندان شیراز

خبرگزاری هرانا - یک تن از زندانیان عادی محبوس در زندان شیراز بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد.
به گزارش عصر ایران و سایر رسانه های دولتی این زنداني كه براي تحقيقات به دادسراي عمومي و انقلاب شيراز منتقل شده بود با بلعيدن 10 گرم شيشه جان خود را از دست داد.
وي چند دقیقه پس از این اقدام دچار دل درد شديد شد و پس از انتقال به بيمارستان به دليل مسموميت شديد ناشي از بلعيدن موادمخدر شیشه جان خود را از دست داد.

از هویت نامبرده و علت اصلی خودکشی او اطلاعی در دست نیست.

محکومیت امید شریفی دانا به شش حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - امید شریفی‌دانا از فعالان مدنی که چند روز پس از حوادث 6 دی ماه (عاشورا) در خیابان توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شد.
به گزارش رادیو کوچه، امید شریفی‌دانا که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود از سوی شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به 6 سال زندان محکوم شده است.
اتهام آقای شریفی "اجتماع و تبانی به قصد جرایم علیه امنیت کشور"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در اکثر تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات پس از انتخابات به‌خصوص عاشورا شعار دادن علیه نظام اسلامی"، "توهین به رهبری" و "استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره" عنوان شده است.
گفتنی است آقای شریفی در دادگاه‌های عمومی که بعد از انتخابات برگزار شد اعترافاتی را بر علیه خود مطرح کرد. وی که در این اعترافات که به عقیده بسیاری حکایت از تحت فشار بودن متهمان داشت، اظهار کرد: "من تحت تاثیر فیلم‌های صدای آمریکا قرار گرفتم و اکنون عذاب وجدان دارم و تقاضای رافت اسلامی را از محضر دادگاه دارم".

محکومیت محسن امین زاده به پنج سال حبس قطعی

خبرگزاری هرانا - دادگاه تجدید نظر حکم صادر شده در دادگاه بدوی محسن امین زاده را با کاهش یک سال زندان تایید کرد.
به گزارش کلمه، بر این اساس  محسن امین‌زاده عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که در دادگاه بدوی برای او شش سال حبس تعزیری صادر شده بود در دادگاه تجدید نظر به 5 سال زندان محکوم شد.
اتهام های امین زاده "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور" و هم چنین "تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با شبکه‌های خارجی" عنوان شده بود.

ملاقات حسین رونقی ملکی با خانواده اش

خبرگزاری هرانا - حسین رونقی ملکی که به اعتراض به شرایط بلاتکلیف خود دست به اعتصاب غذا زده است، روز گذشته موفق به ملاقات با خانواده اش شد.
خانواده ی این فعال حقوق بشر در بند به "روز" گفته اند که وی، و وضعیت جسمی مناسبی ندارد.

گفته می شود حسین رونقی ملکی(بابک خرمدین) در سلولی دو نفره به همراه حسام فیروزی در بند 2الف سپاه پاسداران نگهداری می شود.
حسین رونقی ملکی از مسئولان کمیته ایران پروکسی است که از آذرماه سال گذشته تاکنون در زندان اوین محبوس است.

احضار دانشجویان بدحجاب به کمیته انضباطی دانشگاه علامه و تعلیق از تحصیل تعدادی از دانشجويان

خبرگزاری هرانا - قادر پرویز، معاون دانشجوییدانشگاه علامه طباطبایی، احضار دانشجویان بدحجاب به کمیته انضباطی خبر داد و گفت: برخی بدحجابان که به این نوع پوشش مصر بوده اند یک تا دو ترم تعلیق از تحصیل حکم انضباطی صادر شده است.
دکتر قادر پریز با رد آمار اعلام شده از سوی برخی منابع مبنی بر احضار 20 نفر از دانشجویان بدحجاب این دانشگاه به کمیته انضباطی، تعداد این دانشجویان را بسیار بیشتر از این تعداد عنوان کرد و گفت: تعداد این افراد بسیار بیشتر از این ارقام است به ویژه افرادی که تنها تذکر دریافت کرده اند. اما به دلیل محرمانه بودن آمار و ارقام در کمیته انضباطی امکان اعلام تعداد دقیق آنها وجود ندارد.
به گزارش مهر، وی در ادامه افزود: تعداد این افراد کم نیست اما در دانشگاهی که 16هزار دانشجو دارد عددی کوچک به شمار می آید.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی این افراد را دانشجویانی نامید که پیش از احضار به کمیته انضباطی از سوی مراجع مختلفی تذکر دریافت کرده اند و تاکید کرد: بسیاری از احضار شدگان تذکرات مکرری از طرف روسای دانشکده ها و سایر مراجع فرهنگی دانشگاه به دلیل بدحجابی و مشکلات اخلاقی دریافت کرده اند. تعدادی از این دانشجویان نیز در جلسات فرهنگی و ارشادی شرکت کرده اند اما بر تخلف خود اصرار ورزیده اند که مستندات مربوط به این رفتار نیز موجود است.
دکتر قادر پریز با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته تعداد این دانشجویان بسیار زیاد بوده است گفت: هر هفته افرادی به کمیته انضباطی احضار می شوند و تعداد آنها روز به روز و هفته به هفته متفاوت است.
وی افزود: از سوی هر دانشکده لیستی از اسامی بدحجابان به کمیته انضباطی داده شد و از بین فهرست، اسامی کسانی که دفعات زیادی تذکر گرفته بوده و اعتنایی به این تذکرات نداشتند احضار شدند. از تعدادی از آنها که تخلف خود را پذیرفتند تعهد کتبی اخذ شد تا رفتار غیر اخلاقی خود را تکرار نکنند. با این افراد برابر موارد یک تا پنج آیین نامه انضباطی برخورد شده است.
دکتر پریز در ادامه گفت: دسته دیگری نیز رفتار ناشایست خود را نپذیرفتند و به دلیل تاکید بر بدحجابی برابر موارد 11 و 12 آیین نامه انضباطی، تفهیم اتهام شدند. تاکنون به چند نفر هم حکم داده شده است.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه گفت: بر اساس موارد قانونی حکم این دانشجویان تعلیق از تحصیل به مدت یک ترم یا دو ترم با احتساب سنوات و یا بدون احتساب سنوات بوده است.

ده کشته و زخمی در درگیری مسلحانه بین نیروهای سپاه و کشاورزان عرب در خوزستان

خبرگزاری هرانا - در درگیری بین شهروندان عرب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرحمیدیه استان خوزستان سه نفرکشته و دستکم 7 نفر زخمی شدند.

به گزارش العربیه این درگیری در روز شنبه 8 خردادماه و هنگامی به وقوع پیوست که کشاورزان عرب از قبیله " خزرج " در برابر تلاش نیروهای امنیتی برای مصادره زمین های کشاورزی خود مقاومت کردند.

در این درگیری ها سه نفر از کشاورزان کشته شدند و چندتن از نیروهای سپاه پاسداران نیز کشته شدند.

زمین هایی که نیروهای امنیتی قصد داشتند مصادره کنند در دوره شاه به شهروندان غیرعرب واگذار شده بود و این ساکنان غیربومی پس از پیروزی انقلاب زمین ها را ترک کرده بودند.

استان خوزستان که اغلب ساکنان آن عرب هستند تنها استانی است که زمین های آن " اراضی خالصه " اعلام شده است.

این اصطلاح برای اموالی به کار می برد که در مالکیت دولت است واز زمان سقوط شیخ خزعل آخرین حاکم محلی در خوزستان زمین های این استان توسط رضاشاه " اراضی خالصه " اعلام شده است.

محکومیت عباس بادفر، از شهروندان گمنام بلوچ به ده سال حبس تعزیری و تبعید


خبرگزاری هرانا - عباس بادفر از شهروندان بلوچ و از زندانیان گمنام، از سوی دادگاه انقلاب به 10 سال حبس تعزیری و تبعید به زندان گوهردشت محکوم شده است.
عباس بادفر آذرماه سال 88 در بلوچستان دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد و چندین ماه در سلول های انفرادی در بند امنیتی 209 زندان اوین تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، بدلیل بی نام و نشان بودن، این زندانی سیاسی به بدترین نحو مورد شکنجه قرار گرفته و مدت طولانی را در سلول های انفرادی بسر برده است. او همچنین چندین بارتوسط بازجویان تهدید به قتل و اعدام شده است.
آقای بادفر اخیرا از زندان اوین به بند 6 زندان گوهردشت تبعید شده است. او بدون داشتن وکیل و حق دفاع از خود مورد محاکمه قرار گرفته است و بر مبنای اتهام محاربه و داشتن " ارتباط با سازمان مجاهدین خلق" محاکمه و به 10 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج محکوم شده است.
گفتنی است وی علی رغم گذشت مدت طولانی از شکنجه های سخت ولی هنوز از آثار شکنجه های جسمی رنجی می برد.