۱۳۹۰ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش پنجم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



اخبار روز: 

کُردپا: در پی عدم پرداخت حقوق معوقه ۷ ماهه تعدادی ازکارگران بومی سد داریان پاوه، کارگران و اهالی روستای داریان سه روز پی در پی است که اقدام به تجمعات اعتراضی در بخش اداری کارفرمای این سد کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در پی این اعتراضات، امروز ۲۵ بهمن‌ماه تعداد ۱۵ نفر از معترضین توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.
محمد صداقت عضو شورای روستای داریان، کامیل محمودی، احمد حمیدی، محسن رشیدی، فاتح محمودی، ناجح بهرامی و اکرم صدیقی از جمله‌ی بازداشت‌شدگان امروز هستند و تا لحظه انتشار این خبر، اسامی دیگر بازداشت‌شدگان مشخص نمی‌باشد.
این اقدام اهالی روستای داریان و کارگران به دلیل پرداخت حقوق معوقه ۷ ماهه‌ی آنها از سوی شرکت "کولهام" و اخراج کارگران بومی و استخدام نیروی کار غیر بومی صورت پذیرفت.
در پی این اقدام اعتراضی به دستور فرمانداری شهر پاوه حدود ٣۰۰ نفر از نیرو‌های نظامی حکومت اسلامی ایران در محل اعتراض حاضر شده که بازداشت‌های امروز توسط آنان صورت گرفت.
این اعتراض‌ها از روز بیست و دوم تا امروز ادامه داشته است.
تجمع معترضین در مقابل بخش اداری شرکت کولهام کارفرمای سد داریان صورت گرفته و نهایتا اعتراض کارگران و معترضان به درگیری فیزیکی با مسئولین شرکت کارفرما منجر شده و درب و پنجره اداره‌ی مذکور توسط معترضان شکسته شد.
پیش‌تر نیز اهالی روستای داریان چندین بار به صورت شفاهی و کتبی نسبت به انفجارهای شدید برای ساخت این سد به مسئولین شرکت "کولهام" اعتراض کرده بودند.
به گفته اهالی ساکن در منطقه، انفجارهای شدید تا کنون چندین بار منجر به سقط جنین زنان باردار و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم به ویژه در میان کودکان شده است. 






اخبار روز - گزارش دریافتی از تهران: به مناسبت ۲۵ بهمن ماه سال ۱٣۹۰ و در اعتراض به حصر و حبس خانگی میرحسین موسوی مهدی کروبی و زهرا رهنورد، بنا به فراخوان شورا ی هماهنگی راه سبز امید دهها هزار نفر از مردم تهران در پیاده رو های خیابان های مرکزی تهران از میدان فردوسی تا میدان آزادی دست به راهپیمایی زدند.
بنا به مشاهدات عینی از ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۲۵ بهمن سال ۱٣۹۰ چهره ی خیابان ها و میادین شهر تهران به حالات نظامی و امنیتی در آمد. به صورتی که نیرو های یگان ویژه سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و نیرو های لیاس
شخصی وابسته به بسیج و سپاه پاسداران و دیگر نهاد های امنیتی در میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر و میدان فردوسی و تمامی خیابان ها و کوچه های منتهی به آن حضور چشم گیری داشتند.
از ساعت ۱۶ که بنا به فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید زمان آغاز تظاهرات اعلام شده بود بر تعداد نیروهای
امنیتی و نظامی افزوده شد. در مقابل هر لحظه بر تعداد مردم معترض در پیاده روها نیز افزوده می شد. به شکلی که دورتادور میدان انقلاب را نیروهای یگان ویژه با تجهیزاتی از قبیل باتوم، لباس ضربه گیر، موتورسیکلت های سنگین، ماشین های زهره ای، تفنگ های پیت بال و شلیک کننده گاز اشک آور و بعضا برخی با تفنگ جنگی کلاشینکف محاصره کرده بودند.
در چهار طرف میدان ولی عصر نیز نیرو های یگان ویژه در دو لایه یکی رو به خیابان یکی رو به پیاده رو در دسته های صدها نفره ایستاده بودند. دورتادور میدان فردوسی نیز به حالت یک پادگان نظامی در آمده بود. در این بین نکته قابل توجه این بود که در تمامی تقاطع های منتهی به خیابان انقلاب نیرو های نظامی ترجیح داده بودند خودرو ها و نیروهای خود را در چند صدمتری داخل خیابان ها و کوچه های فرعی مستقر کرنند و تقاطع ها را نیروهای لباس شخصی کنترل می کردند. اما با تاریک شدن هوا و افزوده شدن به جمعیت مردم معترض نیروهای نظامی مجهز به صورت علنی در تمامی پیاده رو ها و خیابان ها حضور پیدا کردند.
جمعیت حضور یافته از میدان انقلاب تا میدان فردوسی در ساعت ۱٨ به اوج خود رسید و درگیری های پراکنده ای که همراه با بازداشت برخی از معترضان بود صورت گرفت. نیرو های نظامی و امنیتی و لباس شخصی با موتور در پیاده روها و لاین ویژه بی ار تی به مانور دادن می پرداختند. خیابان های فرعی همچون طالقانی، پورسینا، سمیه نیز محل مانور این نیرو ها بود. میدان ولی عصر و چهار راه طالقانی نیز توسط نیروی امنیـی کنترل می شد. در مقابل با توجه به تاریکی هوا بر تعداد معترضان افزوده شد و ترافیک خیابان های مرکزی به شدت سنگین شد و ماشین ها اقدام به زدن بوق اعتراضی کردند.
گزارش ها از دستگیری تعدادی از معترضان خصوصا در خیابان جمال زاده حکایت می کند. ایستگاه های مترو فردوسی و ولی عصر و انقلاب در کنترل کامل نیروهای امنتی و نظامی بود. همچنین یکی از مقرهای اصلی استقرار نیرو های لباس شخصی و بسیج و سپاه پاسداران خیابان برادران مظفر که محل دفتر پیگیری وزارات اطلاعات می باشد است که به نوعی پشت جبهه این نیرو ها محسوب می شد. همچنین پارکینگ برخی از ساختمان های دولتی و وزارتخانه ها نیز تبدیل به پادگان شده بود. در کنار آن جلوی سردر اصلی دانشگاه تهران نیز مملو از نیروهای یگان ویژه با موتور های سنگین بود و درب دانشگاه تهران به روی دانشجویان بسته شده بود. یکی دیگر از محل هایی که تبدیل به پادگان شده بود محوطه تئاتر شهر در چهار راه ولی عصر بود که انواع و اقسام خودرو های سرکوب و نیرو های نظامی و امنیتی از نیرو ی انتظامی گرفته تا نیرو های یگان ویژه سپاه پاسدارن و لباس شخصی های وابسته به سپاه و بسیج در آن مستقر شده بودند. در کنار آن برخی لباس شخصی ها اقدام به فیلم بردای با دوربین های دستی می کردند.
با وجود تمامی این تدابیر امنیتی تا لحظه تنظیم این گزارش یعنی ساعت ۲۰ روز ۲۵ بهمن ۱٣۹۰ دهها هزار نفر از
مردم معترض در پیاده روهای خیابان انقلاب از میدان فردوسی تا میدان انقلاب همچنین حدفاصل میدان ولی عصر تا چهارراه ولی عصر حضور پیدا کردند.
البته این صرفا مشاهدات عینی ما در این منطقه بوده است برخی دیگر از گزارشات از تظاهرات مشابه در خیابان آزادی، پیاده روی منتهی به دانشگاه شریف، چهارراه نواب، ستارخان، میدان ونک، میدان هفت تیر نیز حکایت می کند که بعضا در مناطق جنوبی تهران خصوصا در نواب و ستارخان به درگیری با نیروهای نظامی و امنیتی و پرتاب گاز اشک آور منجر شده است.
به نظر می رسد با وجود حضور سنگین نیرو های نظامی و امنیتی با تجهیزات کامل سرکوب و همچنین مانور موتورسواران وابسته به بسیج و سپاه پاسداران بار دیگر مردم معترض به صورت پررنگ به خیابان ها آمدند. تا اعتراض خود را به حکومت جمهوری اسلامی نشان دهند.

گزارش های دیگر
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران استقرار نیروهای سرکوبگر در نقاط مرکزی شهر تهران برای ایجاد فضای رعب و وحشت از ساعت ها پیشتر آغاز شده است. نیروهای گارد ویژه و نیروی انتظامی با خودروهای سرکوب در نقاط مرکزی شهر تهران مستقر شده اند. محل تمرکز نیروهای سرکوبگر در میادین اصلی شهر می باشند.
بنابر این گزارش، تعداد زیادی خودروهای گارد ویژه و انتظامی در میدان ولی عصر ،انقلاب، میدان امام حسین و سایر میادین مستقر شده اند. در میدان ولی عصر بیش ٨ خودروی نیروهای سرکوبگر مستقر شده اند. نیروهای امنیتی همچنین در کوچه های منشعب از خیابانهای اصلی پرسه می زنند.

شلیک گاز اشک آور در میدان آزادی و ضرب و شتم شهروندان
خبرگزاری هرانا گزارش داده است نیروهای امنیتی مستقر در میدان آزادی تهران با ضرب و شتم شهروندان با معترضین درگیر شده و تجمعات پراکنده ای در حوالی میدان آزادی شکل گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، نیروهای امنیتی و انتظامی با باتوم به شهروندان در پیاده رو ها حمله ور شده و اقدام به ضرب و شتم آن ها کردند.
در این درگیری های پراکنده جمعی از شهروندان معترض با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور به مقابله با اقدامات خشونت آمیز این نیروها پرداختند.
بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور به سمت تجمع کنندگان کردند.
این در حالیست که مبنای راهپیمایی امروز بر اساس فرخوان معترضان و منتقدین "راهپیمایی سکوت" بوده است.
هم چنین بنا برگزارشات دیگر چند تن از رهگذاران در میدان انقلاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند در این منطقه درگیری گزارش نشده است.
خیابان شیراز، تحت طاووس و وزارت کشور نیز حضورنیروهای امنیتی چشمگیر گزارش شده است، بر اساس این گزارش در مقابل ساختمان وزارت کشور نیروهای ضد شورش در داخل چندین اتوبوس مشاهده شده اند.

بازداشت جمعی از شهروندان در جمالزاده، تجریش ، پارک وی و ولیعصر
خبرگزاری هرانا همچنین گزارش داده است عده ای از شهروندان در مناطقی چون تجریش، پارک وی، خیابان جمالزاده و ولیعصر دستگیر شده است.
شاهدان عینی به هرانا گفتند در خیابان جمال زاده جمعی از شهروندان بازداشتی که در یک دستگاه ون متعلق به نیروهای انتظامی نگهداری می شدند به مکان نامعلومی منتقل شدند.
علت بازداشت این شهروندان مشخص نیست اما بر اساس گزارشات شاهدان عینی حضور مردم در این خیابان گسترده بوده است.
بر اساس گزارشات دیگر در میدان تجریش و پارک وی نیز حضور نیروهای امنیتی چشمگیر بوده است و در برخی موارد از سوی این نیروها تفتیش بدنی صورت میگیرد.
شاهدان عینی از بازداشت برخی از شهروندان در این مناطق نیز خبر داده اند.
هم چنین بر اساس گزارش دیگری در پی ازدحام جمعیت در حوالی میدان ولیعصر نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم و بازداشت جمعی از جوانان کردند.
بنا بر اعلام شاهدان عینی برخی از شهروندان بازداشتی پس از بازجویی سرپایی آزاد شده اند.
بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، اپراتور ایرانسل در برخی از مناطق مرکزی شهر تهران از دسترس خارج شده است و نیروهای امنیتی چند ایستگاه مترو منجمله ایستگاه میدان انقلاب را تعطیل کردند.

برخی از مردم در چهار راه نواب دستگیر شدند
سایت ندای آزادی به نقل از سایت ملی- مذهبی گزارش داده است فضای شهر تهران به شدت امنیتی و پلیسی است.
بر اساس این گزارش، نیروهای انتظامی در همه خیابان های تهران از جمله ولی عصر، انقلاب، ستارخان و آزادی و میادینی چون هفت تیر و صادقیه حضور دارند. این نیروه ها حتی در برخی مراکز دیگر تهران که برای این تجمع اعلام نشده است نیز حضور دارند.
همچنین شاهدان از حضور چشم گیر مردم در پیاده روهای خیابان انقلاب از میدان فردوسی تا میدان انقلاب خبر می دهند.
این گزارش می افزاید در سه راه نواب در خیابان آزادی برخوردهای مأموران با مردم شدیدتر است و عده ای توسط مأموران دستگیر شده اند.
همچنین گفته شده است که در همه مسیرها راهبندان زیاد است. از دیگر موارد گزارش شده شنیده شدن صدای بوق ماشین ها است. پیش از این برخی از هواداران جنبش سبز از مردم خواسته بودند تا در این روزها با به صدا درآوردن بوق ماشین ها و کشیدن صوت به حصر موسوی، کروبی و رهنورد اعتراض کنند.





آمانو: ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی کامل نداده است

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه گفت: «ایران هنوز هیچ تضمینی به آژانس نداده که اجازه دهد از تمامی تاسیسات اتمی بازدید به عمل آورده شود. با این حال هنوز گفت وگوهای ما با ایران ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مکزیکو سیتی گفت: «ما هنوز نمی دانیم ایران این اجازه را می دهد که از سایت هایی که در گزارش آژانس آمده و مشکوک به فعالیت های نظامی است بازدید کنیم، ولی گفت وگوها در مورد مسائل دوطرفه را ادامه می دهیم.»
وی ابراز امیدواری کرد دور دوم گفت وگوهای ایران با آژانس که قرار است هفته آینده دنبال شود، بتواند به نتایج مشخص و راهبردی برسد. ماه گذشته ایران گفت وگوهایی سه روزه با مقامات آژانس بین المللی انرژی در تهران داشت که در پایان گفته شد دو طرف به گفت وگوها ادامه خواهند داد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به فهرستی از تاسیسات مشکوک به فعالیت های نظامی در ایران از جمله سایت «پارچین» اشاره کرده بود. خبرنگار رویترز در مورد سایت پارچین از آقای آمانو سوال کرد که وی در پاسخ گفت: «هنوز در مورد امکانات بازدید و بازرسی، هیچ خبر دقیق و قطعی نداریم.»
یوکیا آمانو در گفت وگو با خبرنگار رویترز گفت: «پارچین تنها مسئله در مذاکرات ما با ایران نیست. هدف ما این است که فهرست تمامی مسائل مورد تردید را به سرانجام برسانیم. همه را هم نمی شود یک شبه انجام داد ولی امیدواریم به نتیجه ای مشخص برسیم چرا که گفت وگوی اخیر ما به جمع بندی نهایی نرسید.»
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «از طرف خودمان می توانم بگویم تلاش خود را می کنیم تا به شکل سازنده و مفید، مذاکرات را دنبال کنیم.»
هیات عالی رتبه بازرسی آژانس با حضور دو تن از کارشناسان تولید سلاح اتمی آژانس در دور قبلی گفت وگوها در تهران حضور داشتند.
نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.
جدای از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس هم تحریم های بیشتر و یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند. آمریکا در آخرین دور از این فشارها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا هم تحریم نفت ایران به اجرا گذاشت.
هیات اعزامی آژانس به رياست «هرمن ناکارتس» ریيس بازرسان و با حضور «رافایل گروسی» معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی در سفر قبلی به ایران حضور داشتند. آن زمان گفته شد که قرار است این هیات از سایت فردو در نزدیکی قم دیدار کند ولی بعد از آن گفته شد که این هیات هیچ گونه بازدیدی نداشته و تمام این مدت به گفت وگو و مذاکره گذشته است.
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر قبلی هیات آژانس به ایران گفته بود امکان تمدید زمان این دیدارها وجود دارد.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.
در این گزارش گفته شده بود ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک کانتینر فولادی برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.
آن گزارش هم توسط هرمان ناکارتس تهیه شده بود و آژانس آن زمان بر «موثق بودن» گزارش اخیر خود تاکید کرده بود. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن گزارش را «مزخرف» خوانده بود.



در سالگرد ۲۵ بهمن ۱۳۸۹آغاز حصر خانگی رهبران مخالف دولت، خبرگزاری‌های بین‌المللی از حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران خبر می‌د‌هند. منتقدان جمهوری اسلامی خواستار برگزاری تظاهرات سکوت شده بودند.
خبرگزاری‌ها از حضور گسترده‌ نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران خبر می‌د‌هند. به نقل از خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، در نخستین سالگرد حبس خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، میدان‌های مرکزی شهر تهران شاهد حضور پرشمار نیروهای امنیتی هستند.
این خبرگزاری ضمن اشاره به اینکه مقامات ایرانی حضور خبرنگاران خارجی در سطح شهر تهران را در این روز ممنوع اعلام کرده‌اند، به نقل از شاهدان عینی از گشت‌زنی نیروهای پلیس و امنیتی با موتورسیکلت در سطح شهر خبر می‌د‌هد.
خبرگزاری آلمان نیز حضور نیروهای پلیس در سطح شهر تهران را پرشمار توصیف کرده است. این خبرگزاری از افزایش تردد شهروندان در برخی از مناطق مرکزی شهر خبر داده است.
زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نیز همراه وی در حصر خانگی است
همزمان شماری از سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت از تردد نیروهای لباس‌شخصی سوار بر موتورسیکلت در مسیر خیابان انقلاب خبر می‌د‌هند. مسیر برگزاری راهپیمایی سکوت حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع خیابان نواب و آزادی پیشنهاد شده بود.

"افزایش جمعیت" با تاریک شدن هوا
سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی از افزایش میزان جمعیت در پیاده‌روها حوالی میدان ولیعصر و خیابان انقلاب، چهار راه کالج و میدان ونک با تاریک شدن هوا خبر داده است.
سایت سهام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی هم نوشته است به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه‌های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خیابان بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

دادستان کل کشور یک روز پیشتر در مورد راهیپمایی سکوت در ۲۵ بهمن گفته بود که مردم برای خرید سال نو بیرون می‌روند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همزمان تأکید کرده بود: «پر واضح است هر فرد و گروهی علیه امنیت و آسایش مردم اقدامی داشته باشد، قانون جلوی آن را می‌گیرد. این حرکات برای مردم اثری ندارد و فریب این حرف‌ها را نمی‌خورند.»

اعتراض گسترده به حبس خانگی
در آستانه سالگرد حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بیش از ۴۰۰ فعال سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای به ادامه بازداشت آنها و زندانی کردن صدها زندانی سیاسی عقیدتی دیگر اعتراض کردند.
این گروه در بیانیه خود نوشته‌‌اند که با وجود تفاوت و تنوع آرایی که دارند، به‌طور متحد به "کمپین رهایی" خودجوشی می پیوندند که در اعتراض به حبس خانگی نامبردگان شکل گرفته است.
در این بیانیه تاکید شده که حبس خانگی مجازاتی است که در هیج متن حقوقی در جهان پیش‌بینی نشده و به تصویب هیچ مرجع قانونی در داخل و خارج نیز نرسیده است.
امضا‌کنندگان این بیانیه یادآوری کرده‌اند که «بازداشت غیرقانونی افراد و نگهداری آنها در مکان‌های نامشخص در عرف سیاسی و حقوقی چیزی جز آدم‌ربایی محسوب نمی‌شود.»‎
روز سه‌شنبه (۱۴ فوریه/۲۵ بهمن) مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون نیز با انتشار بیانیه‌ای از ادامه بازداشت رهبران جنبش اعتراضی به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، انتقاد کرد.
در بیانیه خانم اشتون آمده که این بازداشت بدون فرآیند قانونی و با نقض تعهدات بین‌المللی ایران به حقوق اساسی شهروندان انجام گرفته است.




جنگ قدرت اصول‌گرایان در فهرست‌های انتخاباتی

کمتر از ۲۰ روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی چنددستگی میان اصولگرایان رو به افزایش است. فهرست‌های انتخاباتی متعدد اصولگرایان نماد کشاکش آنها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تلقی می‌شوند.
سه ماه پیش همه شواهد حاکی از این بود که در جبهه اصول‌گرایان شکاف‌ها به سه فهرست انتخاباتی ختم خواهد شد. جبهه متحد اصول‌گرایان به محوریت آیت‌الله مهدوی کنی ، جبهه پایداری به محوریت آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه دیگری از نمایندگان وابسته به دولت یا "طیف انحرافی" که هنوز هم سیمای اعضا و برنامه انتخاباتی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به غیر از اصولگرایان تقریباَ همه نیروها و جریان‌های دیگر با این استدلال که انتخابات پیش رو نه تنها آزاد نیست، بلکه از همان میزانی از رقابت محدود که در انتخابات‌‌های پیشین وجود داشت نیز تهی است از شرکت در آن امتناع کرده‌اند.
شکاف‌ها و اشتراک‌ها
هم در جبهه متحد و هم در جبهه پایداری حضور چهره‌های سابقا فعال در سپاه و نهادهای امنیتی برجسته است، نیروهایی که ظاهرا به رغم خواستگاه مشترک، منافع و دیدگاه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. در جبهه متحد نیروهایی مانند ایثارگران و رهپویان که عمدتا چنین چهره‌هایی را در خود جای داده‌اند اصول‌گرایان سنتی مانند حزب موتلفه یا جامعه اسلامی مهندسان را در اقلیت قرار داده‌اند.
هر دو جبهه با مشاوران احمدی‌نژاد، از جمله اسنفدیار رحیم مشایی که از او به عنوان لیدر "جریان انحرافی" یاد می‌کنند دستکم در ظاهر مرزبندی دارند و در عین حال گرایش برای ممانعت از ریاست دوباره علی لاریجانی بر مجلس و سپردن این پست به کسی همچون حداد عادل هم در هر دوی آنها قوی است.
جبهه پایداری به رغم مرزبندی با "جریان انحرافی" همچنان حامی پروپاقرص دولت احمدی‌نژاد است. آنها شماری از چهره‌های صاحب نفوذ در جبهه متحد مانند علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محمدرضا باهنر را به عدم قاطعیت در برابر "جریان فتنه" (معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی) و نیز مماشات و حشر و نشر با هاشمی رفسنجانی متهم می‌کنند. در جزوه‌ای ۷۰ صفحه‌ای که بازتاب‌دهنده مباحث درون این جبهه است بر نزدیکی دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای به این جبهه تاکید ویژه‌ای می‌شود.
اختلافات یادشده سبب شده که در فهرست سی نفره‌ای که هر دو جبهه برای تهران انتشار داده‌اند تنها ۵ نام مشترک دیده شود. جبهه متحد نام حداد عادل را در راس فهرست انتخاباتی خود گذاشته، ولی جبهه پایداری از اقدامی مشابه در همین راستا می‌گوید، هر چند که در فهرست تا کنونی آن نام حداد عادل در ردیف پنجم دیده می‌شود.
انتشار پی در پی فهرست‌های جدید
غلامعلی حداد عادل پدرهمسر یکی از پسران آیت‌الله خامنه‌ای است و در دورانی که ریاست مجلس هفتم را به عهده داشت به هواداری سرسختانه از دولت احمدی‌نژاد و همراهی با سرسخت‌ترین فراکسیون هوادار او در مجلس شهره بود. اکثر اعضای آن فراکسیون اینک جزء فهرست جبهه پایداری هستند.
غلامعلی حداد عادل در رأس فهرست جبهه متحد اصولگرایان است، شاید برای کسب کرسی مجلس آینده و کنارزدن لاریجانی
شماری از اصول‌گرایان که جایی در فهرست های دو جبهه یادشده به آنها داده نشده عملا به تشکیل جبهه‌های انتخاباتی جدید روی آورده‌اند، به گونه‌ای که شمار فهرست‌های انتخاباتی اصول‌گرایان تقریبا به ده فهرست رسیده است. سابقاَ این گونه تحلیل می‌شد که نقطه اشتراک و حلقه واسط اصولگرایان بیش از همه "انحصارگرایی" آنها و دورنگهداشتن اصلاح‌طلبان از دسترسی به ارکان‌های اصلی قدرت است. با عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها و چنددستگی‌های نهان درون اصول‌گرایان عرصه مناسبی برای بروز یافته، بروزی که در ده فهرست انتخاباتی خود را نشان می‌دهد.
حامیان محسن رضایی در "جبهه ایستادگی" جمع شده‌اند و مخالف هرگونه اشتراک نظر و نامزد با جبهه پایداری هستند.
چهره‌های شاخص منتقد دولت که سلسله‌جنبان طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس بوده‌اند، مانند علی مطهری و حمید‌رضا کاتوزیان لیست "صدای ملت" را درست کرده‌اند. این فهرست امیدوار است که مطهری بالاترین رای را در تهران حائز شود.
شهاب‌الدین صدر، نایب رئیس مجلس کنونی هم پس از حذف از فهرست جبهه متحد و در حالی که در باره تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان ابهاماتی وجود دارد، "جبهه بصیرت و بیداری اسلامی" را راه انداخته است. "جبهه حامیان دولت" و "جبهه توحید و عدالت" با حمایت از دولت به میدان آمده‌اند و "حامیان ولایت" هم فهرستی حدوداَ مشابه با فهرست "صدای ملت" ارائه کرده‌اند.
"قدیمی‌هایی که مغبون شده‌اند"
در روزهای اخیر صحبت از انشعاب تازه‌ای در میان اصولگرایان است که نشانه‌ای از دلخوری و برآشفتگی سنتی‌های سابقه‌دار در این میان نیرو از میداندارشدن جدیدترهایی مانند رهپویان و ایثارگران به ویژه فهرست انتخاباتی جبهه متحد است.
به عبارت دیگر، از نظر "سنتی‌های اصولگرا" که از مجلس چهارم تا زمان انتخاب دومین شورای شهر تهران میداندار اصلی صحنه سیاسی ایران بودند جوان‌های راست، آن قدر در سهم‌خواهی زیاده‌روی و آن قدر در فهرست‌های انتخاباتی "انحصارطلبی" کرده‌اند که جای قدیمی‌ها تنگ شده. یکی از چهره‌های شاخص این "قدیمی‌ها" حسن غفوری فرد است که با حذف از فهرست جبهه متحد اینک خبر از تلاش برای تشکیل "ائتلاف بزرگ اصولگرایان" می‌دهد، ائتلافی که یکی از تشکل‌های قدیمی محافظه‌کاران، یعنی جامعه اسلامی مهندسین محور آن است و دبیرکل این جریان، یعنی محمدرضا باهنر هم احتمالاَ در راس فهرست آن.

گرچه چنین انشعاباتی به حدت و شدت تهران در شهرستان‌ها دیده نمی‌شود، ولی تا همین جای کار اگر تا روز آخر شماری از فهرست‌ها یکی نشوند و ائتلاف عمده‌ای میان آنها صورت نگیرد، تهرانی‌هایی که به هر دلیلی می‌خواهند پای صندوق‌های رای بروند با انبوهی ازفهرست‌ها روبرو خواهند بود. پیامد این پراکندگی و اغتشاش تقسیم‌شدن آرا بین شمار زیادی از چهره‌ها خواهد بود.
خواست مخالفان برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای در تهران ظاهراَ بی‌تاثیر نمانده و به گفته محمدرضا باهنر «نظر سنجی ها در تهران تا کنون از حضور ۱۸ تا ۲۰ درصد مردم در انتخابات خبر می دهند». به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که بالاترین رای تهران هم چندان چشمگیر نخواهد بود و شاید این تاییدی بشود بر پیش‌بینی روزنامه اعتماد که «باز این لاریجانی از قم باشد که "بالاترین رای" ۲۹۰ نماینده آینده را از آن خود کند.»
کشاکشی فراتر از مجلس
ابوالقاسم رئوفیان، رییس ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با سایت فرارو از وجود یک رقابت ناسالم در جریان اصولگرا هشدار داده و این "رقابت ناسالم" را در راستای حذف علی لاریجانی از ریاست مجلس شورای اسلامی تفسیر کرده است. ظاهرا اما دعوا فی نفسه بر سر ریاست مجلس نیست، بلکه شاید این ارزیابی روزنامه شرق حاوی عناصری از واقعیت است که « شاید که از صندلی اصلی بهارستان می‌خواهند به عنوان دری برای ورود به پاستور ( ساختمان ریاست جمهوری) استفاده کنند.»





کشورهای حوزه خلیج فارس در واکنش به خطر ایران در تلاش تقویت شدید توان تسلیحاتی خود هستند. آلمان از کشورهایی است که آنها قصد معامله تسلیحاتی با آن را دارند. اما چنین معامله‌ای نیازمند مجوز دولت آلمان است.
دو شرکت آلمانی کراوس ـ مافی وگ‌مان (KMW) و راین‌متال (Rheinmetall) در انتظار معامله‌ای بزرگ با امارت متحده عربی هستند.
بنا بر گزارش منتشره در پایگاه اینترنتی روزنامه آلمانی هاندلزبلات، محافل نزدیک به این دو ‌شرکت می‌گویند، کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد خریداری حدود ۶۰۰ دستگاه تانک را دارند. قرار است این دو شرکت شرایط معامله را تا پایان ماه مارس اعلام کنند. ارزش این معامله تسلیحاتی می‌تواند بالغ بر حدود یک و نیم میلیارد یورو شود.
محصول دو شرکت آلمان یادشده تانک بوکسر (Boxer) است که تا کنون برای ارتش آلمان و نیروهای امنیتی هلند ساخته می‌شد. بوکسر از سپتامبر ۲۰۱۱ در مأموریت‌های ارتش آلمان در افغانستان نیز به کار رفته است.
انواع مختلفی از تانک‌های بوکسر وجود دارد. یکی از این انواع نوعی است که به دستگاه تهویه هوا مجهز است. کارایی این نوع از بوکسر را باید خریداران عرب در کشورهای خود بیازمایند. اما دو شرکت کراوس ـ مافی وگ‌مان و راین‌متال دو سال پیش بوکسرها را در امارات متحده عربی مورد آزمایش قرار داده‌اند.
بنا بر اظهارات منابع آگاه، نکستر (Nexter) فرانسه و جنرال دینامیکس (General Dynamics) آمریکا نیز قرار است شرایط خود برای معامله را ارائه دهند. همچنین تولیدکنندگان تانک در روسیه و ترکیه نیز به معامله با کشورهای خلیج فارس علاقمندند و در این رقابت شرکت دارند.
کشورهای حاشیه خلیج فارس از سال‌ها پیش به بازاری رشدیابنده و مهم برای صنایع تسلیحاتی تبدیل شده‌اند. قطر و امارات متحده عربی متقاضیان جدی خریدهای تسلیحاتی‌اند. بنا بر ارزیابی شرکت راین‌متال، تا سال ۲۰۱۵ هزینه‌های تسلیحاتی امارات متحده عربی ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت. امارات در مجموع ۵۰ هزار نظامی دارد که یک‌سوم آنها از کشورهای دیگر به خدمت گرفته شدند.
نیروی هوایی امارات تسلیحات خود را از کشورهای مختلف تهیه می‌کند. میراژ فرانسه و جنگنده‌های F16 آمریکایی هر دو از تسلیحات این نیرو در امارات هستند. ایرباس نیز قرار است هواپیماهای سوخت‌رسانی تحویل دهد.
ترس از ایران، انگیزه تسلیح
تهدیدی که از سوی ایران حس می‌شود کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تسلیح بی‌سابقه‌ای واداشته است. بنا بر برآورد مؤسسه تحقیقاتی سیپیری (Sipri) در استکهلم، عربستان با بودجه دفاعی ۴ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار از آلمان پیشی گرفت. در فهرست تقاضاهای خرید عربستان از تانک تا هواپیمای بمب‌افکن و زیردریایی را می‌توان دید.
آلمان ماه‌ها است که تقاضای ارسال ۲۰۰ تانک سنگین از نوع لئوپارد ۲ دریافت کرده است.
اما هنوز روشن نیست که این تقاضا پاسخی مثبت دریافت کند. تا کنون سیاست‌مداران و دو شرکت نامبرده آلمانی در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند.
دولت آلمان نیز هنوز در این مورد تصمیمی اتخاذ نکرده است. هر معامله‌ای با کشورهای خلیج فارس باید در برلین توسط دولت تأیید شود.




محمود احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد: سر رفتن به مجلس چه خبر است که برخی تمام انقلاب را زیر سوال می‌برند؟
به گزارش رسانه های ایران، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، از میزان هزینه‌های تبلیغاتی "برخی افراد" برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده است.
آقای احمدی نژاد روز سه شنبه (۲۵ بهمن) در همایش "سازمان فراگیر مشاوران جوان ریاست جمهوری" که زیر نظر اسفندیار رحیم مشایی اداره می‌شود، این سئوال را مطرح کرده است که "بر سر رفتن به مجلس چه خبر است که برخی تمام انقلاب را زیر سوال می‌برند؟"
آقای احمدی نژاد مخاطب سخنان خود را مشخص نکرده، اما به نظر می‌رسد که منظور او جریان‌های رقیب دولت در طیف اصولگرایان حکومت ایران است.
به گزارش خبرگزاری فارس او به جلسه اخیر خود با فرمانداران در ایران اشاره کرده و گفته است: "در آن جلسه بنده گفتم مگر در مجلس چقدر حقوق می‌دهند که طرف حاضر است ۵۰ میلیون هزینه تبلیغات کند که فرمانداران گفتند برو بالاتر، گفتم ۱۵۰ میلیون؟ گفتند برو بالا..."
آقای احمدی نژاد در سخنان خود نسبت به منابع تامین هزینه های تبلیغات انتخاباتی برخی از افراد ابراز تردید کرد و گفت "معلوم نیست این افراد از کجا می‌آورند."
این انتقادات در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته برخی اصولگرایان، حلقه نزدیک به دولت و آقای احمدی‌نژاد را به صرف "هزینه‌های میلیاردی" برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس متهم کرده‌اند.

استخدام ۱۲۰۰ نفری

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم در نشست مشاوران جوان ریاست جمهوری گفت که این وزارت‌خانه در یک ماه آینده با اعلام فراخوان عمومی "کاستی‌های خود را مرتفع خواهد کرد."
آقای صالحی یکی از برنامه‌های وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط را "استخدام ۱۲۰۰ نفر" از میان مشاوران جوان ریاست جمهوری اعلام کرد.
اما آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، تشکر از "خدمات" آقای مشایی در این جلسه و از زبان یکی از مسئولان مشاوران جوان رئیس جمهور ایران با واکنش منفی برخی حضار روبرو شده است.
حمیدرضا افراشته، از معاونان آقای مشایی در آغاز سخنان خود گفته است: "بنده تشکر خود را خدمت مهندس مشایی که در جمع حضور ندارند اعلام می‌کنم." به گزارش خبرگزاری فارس در واکنش به این سخنان برخی از حضار آقای افراشته را "هو" کرده‌اند.





اعتیادبراساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران "نیم دهم درصد" از دانش‌آموزان سراسر این کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.
با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان ایرانی در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر به معنای وجود بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ معتاد در میان دانش آموزان ایران است.
این در حالی است که علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران در مهرماه سالجاری اعلام کرده بود که ۳۰ هزار دانش‌آموز مصرف کننده مواد مخدر در سراسر ایران وجود دارد. اما آموزش و پرورش این آمار را مستند ندانست و اعلام کرد هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.
آخرین آماری که وزارت آموزش و پرورش در این مورد اعلام کرده بود، حاکی از حضور ۲ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز معتاد در سراسر ایران بود.
گروهی از کارشناسان آموزش و پرورش می گویند که آمارهای وزارت آموزش و پرورش بسیار قدیمی است و به همین دلیل با آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر فاصله زیادی دارد.
آنها معتقدند که مسئولان دولتی باید هر سال آمار دانش‌آموزان معتاد را به دقت برآورد و منتشر کنند و عدم وجود آمار دقیق در این مورد را نگران کننده می دانند.
اما وزیر آموزش و پرورش ایران سال گذشته از ارائه آمار در خصوص دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد انتقاد کرده و به خبرنگاران گفته بود: "من اگر آمار دانش‌آموزان معتاد را هم داشته باشم، ارائه نمی‌کنم. من منکر نیستم که عده‌ای دانش‌آموز معتاد داریم، اما شما بگویید کجای کشور معتاد وجود ندارد."
با این حال برنامه‌های فرهنگی، آگاه سازی والدین با مهارت‌های زندگی و برنامه پیشگیری از اعتیاد در مدارس از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.
به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، امسال یک و نیم میلیون دانش‌آموز و یک میلیون نفر از والدین دانش آموزان تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته اند و ۴ هزار مربی در آموزش و پرورش هم به همین منظور تربیت شده‌اند.
همچنین طه طاهری، قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که "امسال بعد از دو دهه، سیستمی برای پیشگیری دانش آموزان از اعتیاد مورد استفاده قرار گرفت تا دانش آموزان در برابر اعتیاد بیمه شوند، امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های انجام شده میزان اعتیاد در مدارس را کنترل کنیم و این نیم دهم درصد نیز نباید وجود داشته باشد."
حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران معتقد است دانش آموزانی که در سنین نوجوانی هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند.
او می گوید: "دانش آموزان دوره ابتدایی کمتر درگیر آسیب های اجتماعی هستند، ولی دوران راهنمایی و دبیرستان حساس ترین دوره سنی یک دانش آموز بوده که حتی می تواند به مصرف دخانیات و مواد مخدر تشویق شود."
تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان از تریاک و هروئین به مواد جدیدی همچون شیشه و کراک از جمله نگرانی‌های فعالان حوزه آموزش و پرورش است.




"سایت‌های پرکاربر در ایران که به تازگی فیلتر شده بودند، هم‌اکنون در دسترس هستند، ولی سرعت اینترنت همچنان پایین است"
در شرایطی که وزیر ارتباطات ایران از ۱۴ برابر شدن پهنای باند اینترنت در سال‌های اخیر در این کشور خبر داده است، دامنه اعتراض‌ها به تداوم محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به سایت‌های اینترنتی، به هواداران حکومت ایران رسیده است.
بر اساس گزارش‌ها از ایران، کاربران اینترنت از روز پنجشنبه ۲۰ بهمن، تا روز دوشنبه ۲۴ بهمن به سرویس‌های پست الکترونیکی یاهو و جیمیل دسترسی نداشتند و در مواردی، دسترسی به سایت‌های گوگل و گوگل‌پلاس هم قطع بوده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که این سایت‌های پرکاربر در ایران هم‌اکنون در دسترس هستند، ولی سرعت اینترنت همچنان پایین است.
این در حالی است که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) به نقل از رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش داده است که در فاصله سال ۱۳۸۸ تاکنون پهنای باند از حدود ۳۵ گیگا بایت در ثانیه به ۵۰۰ گیگا بایت رسیده است.
سایت "الف" که مدیریت آن را احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران به عهده دارد، در گزارشی با طرح این پرسش که "آیا تصوری از عواقب ضدامنیتی فیلترینگ نامناسب وجود دارد؟"، نوشته است: "مشکل کندی سرعت در حالی اتفاق می‌افتد که تا پیش از این، کاربران اینترنت با مشکل فیلترینگ هزاران سایت خارجی بی‌ربط با مسایل سیاسی یا مسایل اخلاقی دست و پنجه نرم می‌کردند."
در این گزارش به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ضریب نفوذ اینترنت، نزدیک به ۴۳ درصد جمعیت ایران اعلام شده و نسبت به آثار منفی اعمال محدودیت‌های کنونی برای کاربران اینترنت در ایران که اغلب از قشر دانشجو و دانشگاهی هستند، هشدار داده شده است.
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران هم پیش از این، آنچه را که "فیلترینگ مردم‌آزار" خواند، برای نظام ایران هزینه‌زا ارزیابی کرده بود.
او به خبرگزاری مهر گفته بود: "شیوه فیلترینگ اخیر و قطع بدون اطلاع بسیاری از سرویس‌های مورد مراجعه اکثر قریب به اتفاق مردم، بدون این که مسئولان قبلا توضیح قانع‌کننده‌ای به مردم داده باشند، گلایه اقشار تحصیلکرده را که چندین میلیون نفر هستند، به دنبال دارد."
این نماینده مجلس ایران از مسئولان مربوطه خواسته است تا به طور صریح و شفاف، دلایل این مساله را به مردم توضیح دهند و "بدون فراهم کردن امکانات سهل‌الاستفاده و مشابه جایگزین در داخل، بیش از این مردم‌آزاری و برای نظام هزینه‌تراشی نکنند."

در روزهای گذشته، مسئولان ایران، با تاکید بر افزایش خطوط اینترنت پرسرعت در این کشور، وجود مشکل در زیرساخت‌های ارتباطاتی را رد می‌کردند و تاکید داشتند که کندی سرعت اینترنت در ایران عمدی نیست و بر اثر عواملی خارج از ایران رخ داده است.
اما در عین حال، این گمانه‌زنی وجود داشت که به دنبال فراخوان مخالفان دولت ایران برای راهپیمایی در روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، نهادهای حاکم در این کشور بر شدت محدودیت‌های اینترنتی کاربران افزوده‌اند.
به دنبال آخرین انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ و اعتراضات خیابانی معترضان به نتیجه این انتخابات، گفته شد که شبکه های اجتماعی مجازی همچون سایت فیس‌بوک، نقش مهمی در سازماندهی این معترضان داشته است.
براساس گزارش‌هایی که در آن زمان منتشر شد، در طول مدتی که حضور خیابانی معترضان در ایران ادامه داشت، محدودیت‌های اینترنتی برای کاربران با شدت بیشتری اعمال می‌شد.
احمد توکلی هم با اشاره به احتمال مرتبط بودن محدودیت‌های اخیر با شرایط سیاسی کنونی در ایران، گفته است: "اتفاقات اخیر حتی اگر توضیح امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می‌انجامد."

محدودیت‌های مقطعی یا مقدمه‌چینی برای راه‌اندازی اینترنت ملی؟

در عین حال، این نظر هم وجود دارد که تصمیم‌گیرندگان در ایران، در حال آزمایش زیرساخت‌های جدید برای راه‌اندازی آنچه که "اینترنت ملی" خوانده شده است، هستند.
راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی که مقامات رسمی ایران تحت عنوان "شبکه ملی اطلاعات" هم از آن نام برده‌اند، در سال‌های اخیر مورد توجه نهادهای فعال در بخش ارتباطات این کشور بوده است.
مهدی اخوان، قائم مقام وزیر ارتباطات ایران، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که با اجرای پروژه شبکه ملی اینترنت، دغدغه‌هایمان در حوزه فیلترینگ کاهش می‌یابد، چون با اجرایی شدن این پروژه، ترافیک بین‌المللی کاهش می‌یابد.
پیش از این، به نقل از اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، گزارش شده بود که "موتورهای جستجوی اینترنتی ابزار جاسوسی هستند و دلیلی ندارد افراد برای پرینت اطلاعات دانشگاه یا حساب بانکی خود، از موتورهای جستجوگر استفاده کنند و از خود ردی در دنیا به جا بگذارند."
او راه‌اندازی اینترنت داخلی در ایران را زمینه‌ساز حفظ و ارتقای امنیت در ایران ارزیابی کرده بود.





اوراق مشارکت پارس جنوبی
در حالی که حجم زیادی اوراق مشارکت برای توسعه پارس جنوبی، صنعت برق و راه و حمل ونقل منتشر شده، بانک صادرات ایران و بانک صنعت و معدن نیز دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می کنند.
بانک صنعت و معدن یک هزار میلیارد تومان برای تامین منابع مالی طرح های صنعتی و معدنی از اول اسفند منتشر می کند و بانک صادرات نیز یک هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده در ششم اسفند منتشر خواهد کرد.
سه هفته بعد از بحران ارزی و در پیش گرفتن سیاست ارز تک نرخی و افزایش سود اوراق مشارکت از ۱۷ درصد به بیست درصد، سیلی از فروش انواع و اقسام اوراق مشارکت به راه افتاده است.
این اقدام در حالی صورت گرفته که تا پیش از این وزارت نفت چند بار تلاش کرد تا اوراق مشارکت طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را که به شدت از کمبود منابع مالی رنج می برد، بفروشد اما نتوانست بیش از بیست درصد این اوراق مشارکت را بفروشد.
علت اصلی این بود که نرخ تورم به مرز بیست درصد رسیده بود و کسی علاقمند نبود که با پولهایش اوراقی را بخرد که سودش چند درصد کمتر از نرخ تورم بود.
با آنکه حجم نقدینگی در ایران به رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما واحدهای تولیدی و صنعتی به شدت از کمبود نقدینگی رنج می برند.
در ماههای اخیر بانک مرکزی تلاش کرده بود تا نظر شورای پول و اعتبار برای تغییر در میزان سود سپرده های بانکی و اوراق مشارکت را افزایش دهد بلکه بخشی از این نقدینگی را جذب بانکها کند تا بانکها منابع را به سمت نیازهای تولیدی و صنعتی هدایت کنند.
اوراق مشارکت نیروگاهی
اما درخواست بانک مرکزی برای افزایش سود تا زمانی که بازار سکه و ارز به شدت متلاطم نشده بود، گوش شنوایی پیدا می کرد و دولت محمود احمدی نژاد به شدت با این درخواست مخالفت می کرد.

انتشار و فروش اوراق مشارکت از ابتدا تاکنون (میلیارد ریال) - منبع بانک مرکزی

سال انتشار میزان انتشار میزان فروش
۱۳۷۳ ۷۵ ۷۵
۱۳۷۴ ۲۲۵ ۲۲۵
۱۳۷۵ ۴۰۱ ۴۰۱
۱۳۷۶ ۲,۵۴۸ ۲,۴۷۲
۱۳۷۷ ۳,۱۳۰ ۳,۱۳۰
۱۳۷۸ ۲,۴۵۰ ۲,۳۷۷
۱۳۷۹ ۲,۳۸۰ ۲,۳۸۰
۱۳۸۰ ۶,۱۰۰ ۶,۰۹۹
۱۳۸۱ ۶,۱۰۰ ۵,۳۷۷
۱۳۸۲ ۱۱,۸۸۵ ۱۱,۷۹۶
۱۳۸۳ ۱۹,۷۰۰ ۱۸,۵۹۰
۱۳۸۴ ۱۷,۰۰۰ ۱۷,۰۰۰
۱۳۸۵ ۱۹,۲۰۰ ۱۵,۷۷۵
۱۳۸۶ ۳۳,۰۵۰ ۲۳,۵۱۰
۱۳۸۷ ۱۱,۸۰۰ ۱۱,۲۹۹
۱۳۸۸ ۱۷,۷۰۰ ۱۷,۶۹۷
۱۳۸۹ ۱۷۹,۴۲۰ ۱۵۶,۸۰۵
جمع ۳۳۳,۱۶۴ ۲۹۵,۰۰۸
سرانجام بعد از یک ماهی که بحران ارزی، بر فضای کشور سایه انداخته بود، دولت مجبور شد نظر شورای پول و اعتبار را بپذیرد بلکه با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و سود اوراق مشارکت، بخشی از نقدینگی سرگردان که بازار سکه و ارز را به هم ریخته بود، به سمت بانک ها برگردد و بخشی از نیازهای واحدهای تولیدی از این طریق تامین شود.

بازار اوراق مشارکت سکه شد

بعد از بحران ارزی، در اولین قدم شرکت ملی نفت ایران که تجربه ناموفقی در فروش اوراق مشارکت داشت، مجددا اوراق مشارکت پارس جنوبی را عرضه کرد که برعکس دفعات گذشته، با استقبال رو به رو شد.
احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفته که یک هزارو ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در مرحله دوم به فروش رسیده و در مرحله سوم نیز ۵۰۰ میلیارد تومان عرضه شد که نصف آن به فروش رسید.
همزمان با شرکت ملی نفت ایران، وزارت نیرو نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح توسعه نیروگاهی را منتشر کرد که با واکنش وزارت نفت رو به رو شد.
نگرانی وزارت نفت این بود که با انتشار اوراق مشارکت از سوی بقیه بخش های اقتصادی، تقاضا برای خرید اوراق مشارکت پارس جنوبی کم شود.
آقای قلعه بانی با ابراز تاسف از همزمان شدن اوراق مشارکت پارس جنوبی با اوراق مشارکت سایر وزارتخانه ها گفت که امیدوارم بودیم که با این اوراق مشارکت "سرمایه اندکی جذب پروژه ملی پارس جنوبی شود.
همزمان با وزارت نفت و نیرو، وزارت راه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه طرح های راه و حمل و نقل منتشر کرده که فروش آن تا ۲۹ بهمن ادامه خواهد داشت و تا چند روز دیگر نیز قرار است ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر نیز منتشر کند.
علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که به دلیل استقبال "غیرمنتظره مردم در خرید اوراق مشارکت وزارت راه "مصمم هستیم کل ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق پیش بینی شده در سال جاری را به فروش برسانیم."
حالا بانک صادرات و بانک صنعت و معدن نیز اعلام کرده اند که در چند روز آینده اوراق تازه ای منتشر می کنند و این مشکل وزارت نفت را دو چندان می کند. چون میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی ایران است در چند سال گذشته و بعد از خروج شرکت های بین المللی به شدت با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می کند و اجرای پروژه به دلیل کمبود منابع مالی با تاخیر طولانی مواجه است.
با وجود آرام شدن بازار، قیمت انواع ارزهای نظیر دلار و یورو و پوند همچنان بالاست و اگر بگیرو ببندهای نیروی انتظامی و فشارهای بانک مرکزی بر صرافی ها کم شود، ممکن است دوباره نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز سرازیر شود و دست فروشندگان اوراق مشارکت خالی بماند و کسی رغبت نکند این اوراق را بخرد.
نگرانی دیگری که وجود دارد این است که نقدینگی سرگردانی که حالا بخشی از آن به سمت اوراق مشارکت سرازیر شده، یکباره تغییر جهت بدهد و بازار مسکن را به هم بریزد.
کارشناسان می گویند که اگر بانک مرکزی برنامه دقیقی برای کنترل این حجم عظیم نقدینگی که در شش سال گذشته تقریبا پنج برابر شده، نداشته باشد، هر آن باید منتظر بحرانی نظیر بحران سکه و ارز در بخش های اقتصادی باشد.




تجمع اعتراضی و راهپیمایی در شهر تورین ایتالیا: موسوی، کروبی و رهنورد را آزاد کنید

سحام نیوز: ده‌ها تن از ایرانیان و ایتالیایی های ساکن در شهر تورین ایتالیا روز دو‌شنبه ۲۴ بهمن، یک روز مانده به روز اعتراضی ۲۵ بهمن ماه ۹۰  و در حمایت از آن در تجمع و تظاهراتی اعتراضی در شهر تورین خواهان آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی شدند.
در این تجمع اعتراضی که با عنوان «تجمع اعتراضی برای آزادی کروبی، موسوی، رهنورد و همه زندانیان سیاسی» برگزار شد، ده‌ها تن از فعالان سیاسی، کنشگران و دانشجویان ایرانی و ایتالیایی ساکن شهر تورین حضور داشتند.
به گزارش سحام نیوز، در این تجمع شعارهایی علیه حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی سر داده شد. همچنین معترضین ضمن اعتراض به دیکتاتوری موجود در ایران، خواستار برقراری آزادی برای ایران و توقف شکنجه و اعدام شدند.


در این مراسم بیانیه ای نیز به خوانده شد:
“‫یک سال پیش در چنین روزی رهبران جنبش سبز ایران به شکلی غیر قانونی و بدون هیچ گونه دادرسی و روند قضایی تنها به خاطر پیگیری مطالبه شهروندانی که رای دزدیده شان را خواهان بودند زندانی شدند. از آن روز تا به حال آقایان کروبی و موسوی از حق داشتن وکیل و ارتباط با خانواده‌شان محرومند.
‎‫ایرانیان روزگار سختی را می‌گذرانند؛
‎‫ایرانیان با حاکمیت دیکتاتوری و سرکوب‌گری دست به گریبان‌اند که تنها به حفظ قدرت و ادامه حیات خود می‌اندیشد و در این راه از زندانی و شکنجه کردن و حتی کشتن مخالفان خود ابایی ندارد. حاکمیتی که با ماجراجویی های بین‌المللی و بی کفایتی داخلی درآمد سرشار نفت را نه برای مردم که در راه محدودیت و سرکوب آنها و یا باج دادن به بیگانگان هزینه می‌کند. آمارهای اقتصادی در ایران گواه این موضوعند که اوضاع معیشت مردم ایران هر روز بدتر و بدتر می‌شود بی کاری افزایش می‌یابد و نگاهی به اخبار حاکی است که آزادی نیز هردم محدودتر و زندانها از جوانان آزادیخواه پر تر می‌شود.
‎‫واقعیت این است که تحریم های اقتصادی ناکارآمد بین المللی از یک طرف و استقرار یک حکومت نالایق، ظالم و دیکتاتور ماب در ایران از طرف دیگر، باعث ظلم مضاعف بر مردم شده است. در هفته‌های اخیر با اعمال آخرین دور از این تحریمها یکباره ارزش پول ملی ایران کاهش چشم‌گیری یافت و به تبع آن گرانی کالاها و محددتر شدن سفره هم‌وطنانمان شد.
‎‫
ملت ایران، مردمی نجیب، صلح‌جو و با فرهنگی کهن و غنی هستند و این صحیح نیست به کیفر ماجراجویی حاکمان نامشروعشان مجازات شوند. آنها بیش از صد سال است برای استقرار حکومت دموکراسی کوشیده ‌و در حدود دو سال و نیم اخیر نیز در غالب “جنبش سبز” بر این آرمان دیرینه خود پای‌فشرده‌‌اند.
‎‫اکنون دقیقا یک سال است که رهبران جنبش سبز ایران، آقای کروبی، آقای موسوی و همسرشان خانم رهنورد در قرنتینه کامل محبوسند و شایعات نگران کننده‌ای درباره وضعیت سلامتی آنها مطرح است. همچنین صدها نفر از ایرانیان مبارز و آزادی‌خواه تنها به خاطر فعالیتهای سیاسی مسالمت جویانه خود در زندان به سر می‌برند.
‎‫
ما جمعی از ایرانیان ساکن تورین به همراه هموطنانمان در داخل ایران خواهان آزادی سریع رهبران جنبش فراگیر سبز و دیگر زندانیان بی گناه سیاسی در ایران هستیم. ما خواهان برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در ایران هستیم. حاکمیت ایران باید به روند غیر عاقلانه تنشج زایی در عرصه بین المللی پایان دهد.
‎‫
ما از جامعه جهانی درخواست می‌کنیم با ادامه دادن به روند تحریم‌های اقتصادی معیشت مردم ایران را بیش از این سخت نکنند.
‎‫جامعه جهانی باید آگاه شود که مردم ایران جنگ طلب و زیاده خواه نیستند. مردم سربلندی هستند که تمدنی دیرینه دارند و یک قدرت منطقه ای به “‫حساب می آیند و برای حقوق حقه خود مبارزه می کنند و مدافع صلح پایدار در منطقه و جهان‌اند
این مراسم  با وجود هوای سرد، با استقبال ده‌ها فعال سیاسی و دانشجویان ایرانی و ایتالیایی این شهر برگزار شد. از برنامه های جنبی این مراسم، راهپیمایی در محدوده میدان کستلوی تورین و نیز برگزاری تریبون آزاد بود.
همچنین صفحه فیسبوکی نیز برای انعکاس رویدادها، خبرها و فعالیت های فعالین سبز شهر تورین آغاز به کار کرده است
نشانی: جنبش سبز تورین




یک سایت دیگر نزدیک به “مشایی” فیلتر شد

سحام نیوز: عصر امروز، سایت نزدیک به مشایی فیلترشد. به گزارش سحام، سایت رهاپرس -یکی از ارگانهای خبری غیر رسمی جریان مشایی- که خود را به عنوان “پایگاه سربازان گمنام جبهه حامیان گفتمان انقلاب اسلامی” معرفی می کند و به پوشش اخبار طیف نزدیک به احمدی نژاد و مشایی میپردازد فیلتر شد.
این سایت مدعی شده است که به دلیل انتشار خبر “نشست امروز احمدی نژاد با مشاوران جوان” از سوی نهادهای نظارتی فیلتر گردیده است.
در تیتر خبر این سایت آمده است: “حلقوم ها را می توان برید اما فریاد ها را هرگز! ”
صبح امروز احمدی نژاد در جمع مشاوران جوان دولت درباره انتخابات، بازار سکه و ارز و… سخن گفت. وی در این سخنان که در سحام منتشر شده است آورده بود : “می گوییم فلانی که ۱۵۰ میلیارد برده باید برگرداند به بیت المال. می گویند استغفرالله تهمت نزنید بعد همان شخص در جای دیگر هزار تهمت روانه دولت می کند.”
احمدی نژاد با اشاره به سخنان اخیر باهنر که در گفتگو با خبرگزاری فارس از لزوم ریشه کن شدن حامیان دولت سخن گفته بود اظهار داشت: آقایی که اخیرا فتوای کشتار دولت را صادر کرده در تلویزیون گفت احمدی نزاد تئوری اقتصاد نمی فهمد. صدایش کردم و گفتم شما یک برنامه پنج ساله تصویب کرده ای و ما فقط مجری هستیم بعد فرافکنی می کنید و می گویید من نمی فهمم؟





بعدازظهر اعتراضی تهران + فیلم

سحام نیوز: شاهدان عینی در تهران می‌گویند که مردم به صورت پراکنده در بعضی نقاط شهر تجمع کرده‌اند.
به گزارش خبرهای دریافتی سحام از سطح شهر، شعارهای پراکنده ای بر ضد حاکمیت و دولت توسط مردم در برخی مناطق از جمله میدان ونک و چهارراه کالج سرداده شده است. جمعیت غیرمعمول و قابل توجهی از مردم معترض در حوالی میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر و چهاراه کالج حضور دارند (فیلم پیوست) . به دلیل حجم بالای حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر، وضعیت ملتهبی در این نقاط بوجود آمده است.
همچنین بنا به این گزارش ، گارد ویژه در آرایشی تازه، با استقرار در دو طرف پیاده رو، اقدام به ایجاد مسیرهایی شبیه به تونل، برای ترساندن مردم کرده بودند. این نمونه از اقدامات در بازداشگاه کهریزک و هنگام انتقال بازداشت شدگان صورت می گرفته است. اقدامی که نمونه اصلی آن به خشونت های حزب بعث عراق با اسیران ایرانی بر می گردد.
طبق گزارش سحام، انبوه جمعیت به طرز قابل توجهی زیاد بوده است. ماموران با استقرار در مناطق مختلف از جمله پشت بام ها و ایستگاه های مترو، اقدام به فیلمبرداری از مردم می کنند.
سایت بی بی سی در این زمینه می نویسد: به گفته این شاهدان، در بعضی از این تجمع ها شعارهای اعتراضی داده شده است. خبرهای تأیید نشده ای هم از بازداشت تعدادی از معترضان منتشر شده است.
پیش تر گزارش‌هایی از حضور گسترده پلیس در تعدادی از خیابان‌ها و میادین تهران منتشر شده بود.
سایت کلمه هم با انتشار گزارش های لحظه به لحظه آورده است: به گزارش یک شاهد عینی از میدان هفت تیر از دقایقی پیش مامورین اقدام به تفتیش موبایل بصورت رندوم کردند. نیروهای لباس شخصی که با لباس شخصی های قدیمی ظاهری متفاوت دارند در میان جمعیت پراکنده اند و سه نفر از بالای یک ون در گوشه ای از میدان مشغول فیلمبرداری بودند. پلیس مردم را به حرکت و پراکنده شدن ارشاد می کند.
در همین حال رادیو زمانه گزارش داده است: ساعت پنج و نیم عصر تهران: خیابان تخت طاووس تهران، سر خیابان فتحی شقاقی روبه‌روی هتل بزرگ، مملو از نیروهای امنیتی است که سعی در پراکنده کردن مردم دارند، اما مردم باز هم جمع می‌شوند و شعار “مرگ بر دیکتاتور” سرمی‌دهند. افزون بر نیروهای امنیتی در این منطقه نیروهای لباس شخصی نیز به تعداد زیاد حضور دارند.
سایت جرس نیز با انتشار خبری افزوده است : در لحظه تنظیم خبر در ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر؛ صدای بوق ممتد اتومبیل های سواری در خیابان انقلاب به گوش می رسید.
همچنین گزارش شده است که رفته رفته با تاریک شدن هوا؛ میزان جمعیت در پیاده روها حوالی میدان ولیعصر و خیابان انقلاب، چهار راه کالج و میدان ونک افزایش چشمگیر یافته است.
سایت ملی مذهبی نیز در خبری نوشته است: این گزارش می افزاید در سه راه نواب در خیابان آزادی برخوردهای مأموران با مردم شدید تر است و عده ای توسط مأموران دستگیر شده اند. همچنین گفته شده است که در همه مسیرها راهبندان زیاد است. از دیگر موارد گزارش شده شنیده شدن صدای بوق ماشین ها است. پیش از این برخی از هواداران جنبش سبز از مردم خواسته بودند تا در این روزها با به صدا درآوردن بوق ماشین ها و کشیدن صوت به حصر موسوی، کروبی و رهنورد اعتراض کنند.






احمدی نژاد: معلوم نیست این نمایندگان مجلس از کجا می آورند؟ / طرف چندصد میلیارد بالا می‌کشد و بعد دولت را متهم می‌کند

سحام نیوز: احمدی نژاد در جمع مشاوران جوان دولت درباره انتخابات، بازار سکه و ارز و… سخن گفت.
محمود احمدی نژاد که تاکنون کمتر درباره انتخابات اظهار نظر کرده بود امروز در نشستی که خبرگزاری فارس در خبر خود آن را «نشست انتخاباتی حلقه انحرافی» موسوم به حامیان گفتمان انقلاب معرفی کرده است از آنچه خرج های میلیاردی برای انتخابات خواند انتقاد کرد.
این در حالی است که طی ماههای گذشته اصولگرایان جریان حاشیه دولت را به صرف هزینه های میلیاردی برای انتخابات متهم می کنند.
در این نشست که با حضور ۶هزار مشاور جوان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف سراسر کشور در تالار وزارت کشور برگزار شد، پیش از احمدی نژاد نیز رئیس سازمان فضایی کشور، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مصطفی محمدنجار وزیر کشور و حمیدرضاافراشته معاون حوزه مشاوران جوان که ریاست آن با مشایی است سخنانی را ایراد کردند.
«بنده تشکر خودم را خدمت جناب مهندس مشایی که در جمع حضور ندارند اعلام می‌کنم».این سخنان آغازین حمیدرضا افراشته داماد خواهر احمدی‌نژاد و معاون مشایی واکنش برخی‌ها را در پی داشت و او را “هو” کردند.
افراشته در ادامه اشاره‌ای به ادعای اجمدی نژاد مبنی بر اینکه «این دولت پاک‌ترین دولت دنیا است» کرد و گفت: بنده می‌گویم که پاک‌ترین بخش این دولت مشاوران جوان است.
باشگاه خبرنگاران در این باره نوشت: حمایت افراشته از مشایی با اعتراض برخی شرکت کنندگان در همایش ۵۰۰۰ نفری مشاوران جوان روبرو شد.
در کلیپی که در لابلای این همایش پخش شد قسمتی از سخنان مشایی نیز وجود داشت که برخی از حضار مجددا اقدام به هو کردن و ترک سالن کردند.

احمدی نژاد در بخش‌هایی از اظهارات خود با اشاره‌ به وضعیت اخیر بازار سکه و ارز گفت: طرف خودش بازار سکه و ارز را خراب کرده و چندصد میلیارد بالا می‌کشد و بعد دولت را متهم می‌کند.
وی ادامه داد: برای مثال کسی که ۱۵۰ میلیارد تومان برده زمانی که به او می‌گوییم برگرداند، می‌گویند به من تهمت نزنید اما جایی دیگر ۱۰هزار تهمت می‌زند و ککش هم نمی‌گزد. اما عدالت برای همه است که اگر برادرت هم پایش را کنار گذاشت باید او را بزنی.
رئیس دولت با تأکید بر اینکه برخی‌ها در کشور «آی دزد، آی دزد»‌ می‌گویند تا کسی حواسش به آنها نباشد اظهار داشت: سر رفتن به مجلس چه خبر است که برخی تمام انقلاب را زیر سؤال می‌برند تا دو تا رأی یک روستایی بالا باشد.
وی با اشاره به جلسه یک ماه و نیم پیش خود با فرمانداران خاطرنشان کرد: «در آن جلسه بنده گفتم مگر در مجلس چقدر حقوق می‌دهند که طرف حاضر است ۵۰ میلیون هزینه تبلیغات بکند که فرمانداران گفتند برو بالاتر. گفتم ۱۰۰؟ گفتند بالاتر. گفتم ۱۵۰ میلیون؟ گفتند بالاتر». که در این هنگام فردی از وسط سالن با صدای بلند گفت برخی ۳هزار میلیارد هزینه تبلیغات انتخاباتی می‌کنند.
رئیس جمهور در همین زمینه ادامه داد: از نماینده مجلس می پرسی چقدر حقوق می‌گیری؟ می‌گوید ۲میلیون که اگر جمع کنی در طول ۴سال می‌شود ۹۶میلیون تومان. بنابراین معلوم نیست این افراد از کجا می‌آورند.





جـــرس: 
امروز همسر دکتر مهدی خزعلی و دخترش توسط نیروهای امنیتی ربوده شدند.
به گزارش سایت «باران»، بعد از ظهر سه شنبه همسر دکتر مهدی خزعلی به همراه دختر خود در حالی که سوار بر خودرو شخصی در خیابان آزادی به سمت منزلشان در حال حرکت بودند توسط نیروهای امنیتی در محاصره قرار گرفتند و پس از دستگیری به مکان نامعلومی منتقل شدند.تلاشهای صورت گرفته برای آگاهی از سرنوشت و مکان بازداشت، بی نتیجه بوده است.
این در حالیست که مهدی خزعلی در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد و به دلیل وخامت حالش در بهداری زندان اوین بستری شده است.





جـــرس:
 به گزارش منابع بین المللی، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برای دومین‌بار در هفته‌های اخیر بدون حادثه از تنگه هرمز در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران عبور کرد.
به گزارش بی بی سی، این ناو هواپیمابر را یک رزمناو و یک ناوشکن آمریکایی همراهی می کردند.
بر اساس این گزارش، همزمان با عبور ناوگان مذکور از نزدیکی آب‌های ساحلی ایران در حوالی جزیره ابوموسی، یک کشتی ایرانی به آن نزدیک شد و تا حدود سه کیلومتری این ناوگان جلو آمد، ولی بعد از آن دور شد.
او گفت که یک ساعت بعد، وقتی ناوگان در حال عبور از دهانه تنگه هرمز بود، یک هواپیمای نظامی نیروی هوایی ایران هم از فاصله‌ای نزدیک پرواز کرد و این کاروان را زیر نظر داشته است.
به دنبال تصویب تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات رسمی ایران تهدید کردند که ممکن است در اقدامی متقابل، تنگه هرمز را مسدود کنند.
برآورد می‌شود که نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و مسدود شدن این مسیر می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تحولات بین‌المللی داشته باشد.
این گزارش می افزاید ناو مذکور هم‌اکنون در دریای عمان مستقر است و پیام این آمد و شدها این است که با وجود تهدیدهای ایران، آمریکا خود را متعهد می‌داند که این شاهراه تجارت جهانی را باز نگه دارد.
کم‌عرض‌ترین بخش تنگه هرمز که در حد فاصل ایران و امارات قرار دارد، ۲۱ مایل دریایی (معادل حدود ۴۰ کیلومتر) عرض دارد.
بی‌بی‌سی می‌ افزاید که وقتی ناو آبراهام لینکلن در حال عبور از بخش کم‌عرض تنگه هرمز بود، تمام جت‌های جنگنده در عرشه این ناو مستقر بودند، ولی هلی‌کوپترهای نیروی دریایی آمریکا بر فراز آن پرواز می کردند.





جـــرس:
 به گزارش منابع حقوق بشری، علیرضا فیروزی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس برای اجرای حکم زندان خود و سورنا هاشمی برای پرونده‌های خود از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند.
علیرضا فیروزی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس که حکم چهار سال و نیم زندانش از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شده است برای اجرای حکم زندان خود در تاریخ دوم اسفند ماه احضار شده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» سورنا هاشمی فعال دانشجویی طی روزهای گذشته نیز برای پرونده‌های خود که تحت بررسی به دادگاه انقلاب احضار شده است.
علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس به دو سال و نیم زندان محکوم شده بودند. این حکم در رابطه با پرونده بازداشت سال ۱۳۸۸ این دو صادر شده بود.
فیروزی و هاشمی در تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۸۸ در ارومیه بازداشت و نزدیک به دو ماه از وضعیت آنان اطلاعی در دست نبود، تا این‌که بعد از ۷۰ روز از زندان اوین با خانواده‌های خود تماس گرفتند. سورنا هاشمی در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۸۹ و علیرضا فیروزی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۹ با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.
طی روزهای گذشته حکم علیرضا فیروزی در حالی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است که این حکم به وی ابلاغ نشده، اما او را جهت اجرای حکم احضار کرده‌اند.
هاشمی و فیروزی در پرونده‌ی دیگری مربوط به افشاگری ماجرای رسوایی اخلاقی معاونت دانشگاه زنجان نیز علاوه بر حکم شش ماه زندان تعزیری به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌ بودند که این حکم با توجه به صدور حکم جدید برای علیرضا فیروزی به مرحله‌ی اجرا درآمده است.
بر این اساس وی برای چهار سال و نیم حکم به زندان احضار شده است.
سورنا هاشمی نیز که پرونده وی در دادگاه تجدیدنظر هنوز تحت بررسی است طی روزهای گذشته به دادگاه احضار شده است.
این دو فعال دانشجویی دانشگاه زنجان روز هفتم خرداد ماه سال جاری برای اجرای حکم شش ماه زندان پرونده دادگاه زنجان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند که چندی پیش با اتمام دوران محکومیت آزاد شده بودند.
علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه زنجان بودند که پس از افشای موارد اخلاقی یکی از مسئولان دانشگاه (مددی) بازداشت و دوره‌ای را در زندان سپری کرده بودند.
هاشمی که بارها از سوی ماموران اطلاعات به صورت تلفنی احضار و تهدید شده در تاریخ ۲۸ آبان ۸۸ نیز باز داشت شده بود که هنوز به این پرونده رسیدگی نشده و در دادگاه انقلاب مفتوح است.






جـــرس:
 در پی انتشار برخی کتاب ها پیرامون عملکرد و زندگی نامه و نقطه نظرات هاشمی رفسنجانی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره وضعیت انتشار این كتاب‌ها توضیح ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، بهمن دری در حاشیه همایش «داستان كوتاه» در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت انتشار كتابی درباره‌ هاشمی رفسنجانی و دادن مجوز به آن، عنوان كرد: باید یك مسأله كلی‌تر مطرح شود. در هیچ دوره‌ای كتاب‌های سالی كه انتخاب شده، از منتقدان دولت آن زمان نبوده و ما با كتاب شخصی برخورد نمی‌كنیم. در كتاب سال امسال، كتاب هاشمی رفسنجانی، كتاب محقق داماد‌ و كتاب سیدحسن خمینی برگزیده شده‌اند؛ بنابراین آن‌چه ملاك ماست، قانون مصوب است.
او در ادامه اظهار كرد: بر اساس این قانون، اگر توهین صریح بشود، حسب قوانین نظارت بر چاپ برخورد می‌كنیم. از طرف دیگر را هم ببینید. در حال حاضر، چند كتاب در تخریب شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی به ما ارائه شده است كه به آن‌ها هم مجوز نداده‌ایم. هفت كتاب در نقد آرای آقای هاشمی ارائه شده و یك كتاب در تأیید آرای او.





جـــرس:
 در حالیکه هاشمی رفسنجانی همچنان از امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد خودداری کرده و روند انتصاب وی را غیرقانونی می داند، وزیر علوم اظهار عقیده کرد که "این سنگ‌انداختن‌ها به نفع جامعه دانشگاهی كشور نیست و آن چیزی كه مردم به دنبال آن هستند این است كه سریعا تكلیف رییس دانشگاه آزاد مشخص شود؛ ضمنا عجله‌ای هم در این كار نبوده چرا كه سی سال زمان بوده است. "
به گزارش ایسنا، کامران دانشجو با اظهار بی‌اطلاعی از نتیجه دیدار هیات منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی با هاشمی رفسنجانی در خصوص صدور حكم رییس جدید دانشگاه آزاد گفت: آنچه كه مشخص است هاشمی در این جلسه یك سری شرط و شروطی را برای صدور حكم رییس جدید دانشگاه آزاد گذاشته‌اند كه قطعا گزارش دیدار اخیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده خواهد شد و سپس تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.
كامران دانشجو در خصوص دیدار هیات منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی با هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: من در جریان دیدار اخیر نیستم اما نهایت بخش بالادستی وزارت علوم و بخش آموزش عالی كشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی است بنابراین گزارش دیدار اخیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده خواهد شد و سپس تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر بنده به جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌روم تا از جزییات این دیدار مطلع شوم اما آنچه كه مشخص است هاشمی رفسنجانی در این جلسه یك سری شرط و شروطی را برای صدور حكم رییس جدید دانشگاه آزاد گذاشته‌اند.
وزیر علوم با تاكید بر این كه تكلیف رییس دانشگاه آزاد باید هرچه سریعتر مشخص شود مدعی شد: این سنگ‌انداختن‌ها به نفع جامعه دانشگاهی كشور نیست و آن چیزی كه مردم به دنبال آن هستند این است كه سریعا تكلیف رییس دانشگاه آزاد مشخص شود؛ ضمنا عجله‌ای هم در این كار نبوده چرا كه سی سال زمان بوده است.
وی افزود: هاشمی رفسنجانی اعلام كرده كه باید تمامی كاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد در جلسه انتخاب رئیس این دانشگاه شركت كرده و نظرات خود را ارائه دهند كه بنده به عنوان یكی از اعضای شورا به این موضوع رای منفی می‌دهم.






 جـــرس: درحالیکه مقامات امنیتی و دولتی در واکنش به فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری مراسم ۲۵ بهمن، آنرا "پز تبلیغاتی" و کم ارزش بیان کرده و مدعی "برخورد مردم با فتنه" شده بودند، تمامی گزارش ها از سطح شهر تهران و شهرهای بزرگ کشور حاکی از برقراری جو امنیتی – پلیسی و حاکمیت فضای ارعاب جهت مواجهه با هرگونه اعتراضی بود.
در پی فراخوان راهپیمایی سکوت توسط فعالان جنبش سبز و شورای هماهنگی راه سبز امید در سالگرد حضور خیابانی مردم در سال گذشته، چهره پایتخت و چند شهر دیگر مجددا امنیتی شد.
وحشت حکومت از حضور و تجمع سبزها در خیابان های کشور

صبحی متفاوت با هر روز
منابع خبری گزارش داده بودند که از ساعات اولیه بامداد سه شنبه، در حالیکه زمان زیادی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان ها مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی- پلیسی به خود گرفت.
برخی شاهدان و گزارش های رسیده به جرس اعلام کرده بودند که نقاط مرکزی تهران، به تدریج از حدود ظهر به طور محسوسی فضای امنیتی به خود گرفت و لباس شخصی های موتور سوار و یگان های ویژه پاسداران، ضمن مانور و گشت های خیابانی، در برخی نقاط مستقر شدند.

ظهری نیمه نظامی
سایتهای خبری به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که با نزدیک شدن به زمان برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها به تدریج در میادین و تقاطع های اصلی شهر تهران مستقذ شدند. از حدود ظهر یگان های پلیس ضد شورش و تعداد زیادی از خودروهای نیمه زرهی و دهها دستگاه موتور سیکلت در پادگان عشرت آباد (حوزه نظام وظیفه) استقرار یافتند.
در همین حال از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تقاطع های اصلی و میادین فردوسی و انقلاب خودروهای نیروی انتظامی رفت وآمد شهروندان را زیر نظر گرفته که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شد.
بر اساس گزارش ها، به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده بود که در صورت شلوغ شدن خیابان، بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه های خود را تعطیل کنند.
همچنین از دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز خبر رسیده بود که دانشجویان تصمیم گرفته اند کلاس های نوبت بعداز ظهر را تعطیل کنند اما معاونت دانشجویی نسبت به این تصمیم اخطار داده بود.
شاهدان عینی گزارش داده بودند که لباس شخصی های موتور سوار در اطراف دانشگاه تهران مانور داده و سعی داشتند با ایجاد رعب و وحشت فضا را کاملا کنترل شده نشان دهند.
اما در مسیر خیابان ولیعصر به ویژه تقاطع تخت طاووس و میدان ولیعصر حضور نیروهای امنیتی محسوس بود. ضلع شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد الجواد محل استقرار نیروهای بسیج است و بلوار کشاورز هم چنین وضعیتی داشت.
همان زمان گزارش رسید که سرعت اینترنت به شدت پایین است و ارسال ایمیل به سختی میسر می شود و خطوط موبایل نیز با اختلالات شدید مواجه است.

عصر ارعاب و خشونت
حوالی بعد از ظهر سه شنبه، نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعت ۱۵ در مناطق پرتردد تهران و میادین اصلی اقدام به مانور نظامی کردند.
ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که میادین اصلی شهر تهران از جمله میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان امام حسین، چهار راه ولیعصر، خیابان کارگرشمالی، خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، شاهد حضور چشم گیر موتور سواران و نیروهای انتظامی و امنیتی بوده است.
همچنین از بامداد در حالیکه ساعاتی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان ها مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی- پلیسی به خود گرفت.
بنا به گزارش  کلمه، خیابان های تهران از ساعات اولیه روز شلوغ تر به نظر می رسد و از سویی حضور پر تعداد موتور سوارها کاملا مشهود بود.
شاهدان عینی در مناطق مرکزی شهر تهران گزارش داده اند که گره ی ترافیکی در خیابان ولیعصر کور شده و صدای بوق ماشین ها باعث شده حضور تعداد چشمگیرتری از ماموران در این مناطق شده بود.
همچنین میدان آزادی در محاصره و حفاظت ویژه نیروهای امنیتی و گارد ویژه قرار گرفت و هر لحظه به تعداد ماموران و مردم در پیاده رو ها در محدوده دانشگاه صنعتی شریف افزوده شد.
بر اساس این گزارش، تقاطع خیابان انقلاب و جمالزاده افزایش جمعیت مردم در پیاده روها باعث استقرار تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و درگیری مختصر با مردم شده بود، که سریعا جمعیت را با خشونت متفرق کردند.
در لحظه تنظیم خبر در ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر؛ صدای بوق ممتد اتومبیل های سواری در خیابان انقلاب به گوش می رسید، که رفته رفته با تاریک شدن هوا؛ میزان جمعیت در پیاده روها حوالی میدان ولیعصر و خیابان انقلاب، چهار راه کالج و میدان ونک افزایش چشمگیر یافت

حوالی غروب و درگیری های پراکنده
منابع حقوق بشری از تهران گزارش داده بودند که حوالی غروب سه شنبه ۲۵ بهمن، نیروهای امنیتی مستقر در میدان آزادی تهران با ضرب و شتم شهروندان با آنها درگیر شده و تجمعات پراکنده ای در حوالی میدان آزادی شکل گرفت.
ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که نیروهای امنیتی و انتظامی با باتوم به شهروندان در پیاده رو ها حمله ور شده و اقدام به ضرب و شتم جوانان و زنان کردند.
در این درگیری های پراکنده جمعی از شهروندان معترض با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور به مقابله با اقدامات خشونت آمیز این نیروها پرداختند.
بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور به سمت تجمع کنندگان کردند.
گفتنی است، مبنای راهپیمایی روز سه شنبه، بر اساس فراخوان معترضان و منتقدین "راهپیمایی سکوت" بوده است.
هم چنین بنا بر گزارش های دیگر، چند تن از رهگذاران در میدان انقلاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
همچنین در حوالی خیابان شیراز، تحت طاووس (مطهری) و وزارت کشور (میدان فاطمی) نیز حضورنیروهای امنیتی چشمگیر گزارش شده بود. ( بر اساس این گزارش در مقابل ساختمان وزارت کشور نیروهای ضد شورش در داخل چندین اتوبوس مشاهده شده اند.)
سامانه خبری کلمه گزارش داده بود که در میدان هفت تیر مامورین اقدام به تفتیش موبایل های شهروندان بصورت اتفاقی (برخی افراد) کردند.
همچنین نیروهای لباس شخصی که با لباس شخصی های قدیمی ظاهری متفاوت داشتند، در میان جمعیت پراکنده شده و چند نفر از بالای یک ون در گوشه ای از میدان مشغول فیلمبرداری بودند. پلیس مردم را به حرکت و پراکنده شدن هدایت می کند.
  تقاطع خیابان اسکندری در محلی مربوط به نیروی انتظامی، تعدادی از مردم بازداشت شده و نگهداری شدند، که برخی از آنها بعد از زمان کوتاهی آزاد و تعدادی در بازداشت نیروی انتظامی ماندند.

مشهد
در حالیکه از ظهر بیست وپنجم بهمن نیروهای یگان ویژه ، انتظامی و امنیتی در خیابان های شهر مشهد حاضر شده و فضای شهر را به شدت امنیتی و شبیه حکومت نظامی کرده بودند، مردم مشهد به صورت آرام در پیاده روهای خیابان احمدآباد مشهد راهپیمایی کردند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، از ظهر امروز ماموران امنیتی و پلیس فضای به شدت امنیتی در خیابان اصلی مشهد ایجاد کرده بودند.
همچنین حضور گسترده ماموران در میادین آزادی ، فلسطین ، راهنمایی و تقی آباد و خیابان های راهنمایی ، احمدآباد ، وکیل آباد و سجاد مشهود میباشد. حضور گسترده ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان احمدآباد مشهود است و از توقف خودروها در این خیابان جلوگیری می شود.
نیروهای امنیتی و لباس شخصی به صورت پیاده و سواره در حال گشت زنی در این خیابان هستند و از جمع شدن مردم جلوگیری می کنند.‏ این نیروها همچنین گروههای چند نفره جوانان را متوقف کرده و با تهدید به بازداشت از شکل گری هرگونه تجمع جلوگیری می کنند.

تشدید فضای امنیتی در شهرهای کرمانشاه، اصفهان و اهواز
در شهرهای اصفهان، کرمانشاه و اهواز نیز، فضای نیمه نظامی و پلیسی حاکم و محسوس بوده است.
ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که در شهر کرمانشاه از سر خیابان نوبهار تا برق ماموران امنیتی حضور پررنگی داشتند و در صورت ایستادن شهروندان با تذکر ایشان مواجه می شدند.
هم چنین بر اساس گزارش های رسیده از اصفهان، از پل فلزی تا پل فردوسی حضور ماموران امنیتی چشمگیر بوده است به طوری که در هر فاصله ۳۰ متری ۴ مامور نیروی انتظامی و امنیتی مشاهده شد.
اهواز نیز نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها حضور گسترده ای در خیابان ها و میادین اصلی داشته و این روز را از روزهای عادی متمایز می کرد.

گزارشی از بازداشت های احتمالی
این منبع حقوق بشری گزارش داده است که آخرین گزارش های رسیده از تهران حاکی از بازداشت شهروندان در مناطقی چون تجریش، پارک وی، خیابان جمالزاده و ولیعصر است.
شاهدان عینی در خیابان جمال زاده جمعی از شهروندان بازداشتی که در یک دستگاه ون متعلق به نیروهای انتظامی نگهداری می شدند به مکان نامعلومی منتقل شدند.
در میدان تجریش و پارک وی نیز حضور نیروهای امنیتی چشمگیر بوده است و در برخی موارد از سوی این نیروها تفتیش بدنی صورت گرفت.
شاهدان عینی از بازداشت برخی از شهروندان در این مناطق نیز خبر داده اند.
هم چنین بر اساس گزارش دیگری در پی ازدحام جمعیت در حوالی میدان ولیعصر نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم و بازداشت جمعی از جوانان کردند.
اپراتور ایرانسل در برخی از مناطق مرکزی شهر تهران از دسترس خارج شده است و نیروهای امنیتی چند ایستگاه مترو منجمله ایستگاه میدان انقلاب را تعطیل کردند.
سایت ملی- مذهبی نیز گزارش داد که شامگاه سه شنبه شهر تهران به شدت امنیتی و پلیسی ماند و در سه راه نواب در خیابان آزادی برخوردهای مأموران با مردم شدید تر است و عده ای توسط مأموران دستگیر شده اند.
همچنین گفته شده است که در همه مسیرها راهبندان زیاد است. از دیگر موارد گزارش شده شنیده شدن صدای بوق ماشین ها است.
با تاریکی هوا، موتور سوارهای لباس شخصی و ماموران امنیتی، به گشت زنی های منسجم در نقاط مختلف تهران و برخی شهرها پرداختند، که حاکی از عمق نگرانی حکومت از هرگونه تجمع و تحرک و حضور سبزها و مخالفان در خیابان ها بود.





فاطمه کروبی: هرگز ساواک چنین “بی حیا و غیر انسانی” عمل نمی کرد

ناگفته هایی تکان دهنده از رفتار ماموران در شب حمله به منزل مهدی کروبی

محمد تقی کروبی در یادداشتی که به مناسبت شب ۲۵ بهمن در سایت خود منتشر کرده، ضمن ارائه یک روزنوشت از این شبها در سال گذشته و نقل داستان شکل گرفتن تظاهرات ۲۵بهمن، ناگفته هایی را از رفتار ماموران در شب حمله به ماموران به منزل پدر و مادرشان را شرح می دهد.
وی در این یاددشت با بیان بخشی از خاطرات فاطمه کروبی از شب حمله ماموران به منزل وی آورده است: تعداد زیادی مامور به طرز وحشیانه ای به منزل ورود کردند. گویا خانه تیمی کشف کردند و بدنبال سلاح و مبارزان مسلح هستند. من در آن لحظه به یاد سال های مبارزه افتادم و هجوم متعدد ساواک را به یاد آوردم. ساواک می دانست کروبی با اندیشه اش مبارزه می کند و نه با سلاح، اما این جماعت بگونه ای برخورد کردند که گویا خانه تیمی مسلحانه کشف کردند.
خانم کروبی در ادامه تشریح کرده است که آقای کروبی را به طبقه اول که در دفتر ایشان آنجا بود بردند و به تفتیش و جستجو ادامه دادند، وان حمام را از جا در آوردند، سقف کاذب منزل را بازرسی کردند، لوله ها را می گشتند، کمد ها را زیر و رو کردند، کلیه کتاب ها، روزنامه ها و حتی تلویزیون و رادیو را بردند و … بیش از ده ساعت این کار بطول انجامید و منزل را به جز وسائلی نظیر مبل و صندلی تخلیه کردند. قفل تمام اتاق ها از جمله اتاق خوابم را تعویض کردند و در اختیار ماموران قرار دادند.
محمدتقی کروبی در پایان این یادداشت با اشاره به اینکه آقای کروبی امروز در تنهایی و غربت زندانی است و از حقوق اولیه خود محروم است، از وضعیت سلامت او بی خبریم و نمی دانیم دستور شفاهی حاکمان کی و چگونه تابع یک ضابطه ولو ناعادلانه می گردد گفته است: فراموش نکرده ایم که در این روز صانع ژاله و محمد مختاری آزاده به ضرب گلوله کرکس ها به شهادت رسیدند، عده زیادی مجروح و زندانی شدند. یاد و خاطره آنان را گرامی داشته و از ایزد یکتا برای خانواده آن عزیزان سفر کرده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می کنم.
متن کامل این یادداشت به گزارش سایت شخصی محمد تقی کروبی، بدین شرح است:
در آستانه دهه فجر مهندس موسوی به دیدار پدر آمد. در این جلسه بیداری، ظلم ستیزی خیزش مردمی منطقه خاورمیانه مورد بحث و گفتگو طرفین قرار گرفت. در نهایت پیشنهاد دعوت به راهپیمایی در جهت حمایت از خیزش های مردمی مطرح شد و مقرر گردید نامه ای با امضای مشترک این دو عزیز به وزارت کشور تنظیم و ارسال گردد. بعد از رایزنی و مشورت پیرامون زمان درخواست راهپیمایی، بیست و پنجم از سوی آنان نهایی شد. لذا نامه ای با امضای کروبی و موسوی تنظیم و تقدیم وزارت کشور شد. این دعوت به سرعت نقل محافل مختلف شد و استقبال مردم بویژه جوانان زمینه نگرانی حکومت را فراهم کرد. دادستان کل کشور و استاندار تهران و برخی مقامات نظامی نسبت به آن واکنش نشان دادند و برای مردم خط و نشان کشیدند اما هیچ مقامی بطور رسمی پاسخی به این درخواست نداد. حقیقت این است که به دنبال انقلاب تونس و فرار بن علی و خیزش مردم مصر علیه حکومت مادام العمر مبارک، نشاط و روحیه ی مضاعفی میان اقشار مختلف جامعه ایجاد شد. حاکمیت که در ۲۰ ماه گذشته حرکت مسالمت آمیز مردم خود را به شدت سرکوب کرده بود و زندان را به دانشگاه و دانشگاه را به زندان تبدیل نموده بود، از حرکت مردمی این دو کشور در ظاهر استقبال و خطبه ها در رسای آن خواند. نمی دانم پیش از ایراد سخن به این فکر نکردند که آنچه را برای ملت خود نمی پسندند چگونه برای دیگر ملل دنیا تجویز می کنند، پاسخ این رفتار متناقض را چگونه خواهند داد؟
آنچه تو بر خود روا داری همان می بکن از نیک و از بد با کسان/ و آنچه نپسندی بخود از نفع و ضرر بر کسی مپسند هم ای بی هنر
دعوت ۲۵ بهمن هزینه بسیار سنگینی برای جنبش آزادی خواهی مردم داشت اما صادقانه بگویم این روز پرده ریا و تزویر سیستم موجود را برای بسیاری به نمایش گذاشت و اما خلاصه ای از روز شمار سال گذشته:
• پنج شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹: منزل پدر به محاصره نیروهای امنیتی درآمد و رفت و آمد تمامی اعضای خانواده از ساعت ۹ صبح ممنوع گردید.
• جمعه ۲۲ بهمن: به همراه برادرم به منزل پدر رفتیم که مانع ورود شدند. مادرم اجازه یافت برای چند دقیقه از منزل خارج شود و داروهای مورد نیازش را تهیه کند.
• شنبه ۲۳ بهمن: خبرنگاران رسانه های مختلف در جهت کسب خبر تماس می گرفتند و نسبت به وضعیت پدر و حلقه محاصره خبر تهیه می کردند. تلفن های منزل پدر و موبایل مادرم حدود ظهر قطع شد. بعد از ظهر در دانشگاه شهید بهشتی بودم که موبایل و خط منزل من و حسین نیز قطع شد. امکان ارتباط از طریق خط های شناخته شده مسدود گردید.
• یک شنبه ۲۴ بهمن: ماموران به منزل حسین یورش بردند و در آنجا مستقر شدند. پیش تر وی به همراه خانواده به مکانی دیگر رفته بود.
• دوشنبه ۲۵ بهمن: حضور گسترده و غیر قابل پیش بینی مردم حکومت را دستپاچه و عصبی کرد. گفته شد در گزارش های مقامات کشور و شورای امنیت ملی جمعیت حاضر بین هشتصد هزار تا یک میلیون تخمین زده شد و نماینده رهبری در سپاه بعد ها اعتراف کرد که سپاه و بسیج موضوع را جمع کرد و اگر اجازه شکل گیری راهپیمایی داده می شد از ۲۵ خرداد بدتر می شد.
• سه شنبه ۲۶ بهمن: فحاشی دستوری وکیل الحکام در مجلس فرمایشی به رهبران اطلاح طلب و درخواست حکم اعدام برای کروبی و موسوی شان مجلس را در حد واقعیت آن به نمایش گذاشت. ارسال ۵۰ نفر از اوباش حکومتی به درب منزل پدر و عربده کشی از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲ بامداد بخش دیگری از فعالیت های چشمگیر نظام در این ایام محسوب شد.
• چهارشنبه ۲۷ بهمن: هجوم ۵۰ الی ۶۰ نفر از اوباش حکومتی به منزل و گسترش دایره هتاکی و فحاشی به مرجع آزاده آیت الله العظمی صانعی، آیت الله دستغیب و رئیس مجمع تشخیص آیت الله رفسنجانی و آقای خاتمی و بیت امام.
• پنج شنبه ۲۸ بهمن: حضور مجدد اوباش از ساعت ۱ بامداد تا ۳ بامداد و بکار گیری الفاظی که نشان از اصل و نسب مامور و آمر داشت.
• جمعه ۲۹ بهمن: تکرار همان سناریوی قبلی و حمله اوباش و تخریب منزل.
• شنبه ۳۰ بهمن: شکایت اهالی محل به وزارت کشور و گله از الفاظ سخیف و زننده اوباش و همراهی چند زن معلوم الحال در نیمه های شب و تبدیل منطقه مسکونی فرمانیه به مکان …
• یک شنبه ۱ اسفند: اوباش در این شب از آقای محسنی اژه ای به عنوان قاضی انقلاب تقدیر کرده و آقای لاریجانی رییس دستگاه قضایی را مسخره کردند. با هماهنگی ماموران اوباش به مجتمع ورود کرده و برای ایجاد رعب و وحشت بمب صوتی در واحد انداختند. نوارهای کامل شب های عملیات اوباش تحت امر بعد از یورش به منزل توسط مقامات امنیتی توقیف گردید و در حال حاضر در اختیار آنان است. البته بخشی از آن در اختیار است که کپی از آن تحویل دستگاه قضا گردیده است.
• دوشنبه ۲ اسفند: همزمان با ۱۷ ربیع اول میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) عملیات یورش به منزل در عصر با حضور بیش از ۶۰ مامور آغاز شد. علی فرزند سوم خانواده بازداشت و روانه اوین گردید. تلاش ماموران اطلاعات در جهت دستگیری همزمان فرزندان دیگر ناکام ماند.
• سه شنبه ۳ اسفند: انتشار اولین خبر یورش و بازداشت رهبران جنبش.
رفتار ماموران و حوادث آن شب خود حکایتی است خواندنی که مجال بسیار می طلبد. مادرم در بخشی از خاطرات خود از شب یورش چنین آورده است:
“ساعت ۱۴ یکی از بچه های حفاظت گفت به ما دستور دادند سلاح ها را تحویل دهیم و از خانه خارج شویم. کمی بعد دیدم تعداد زیادی مامور به طرز وحشیانه ای به منزل ورود کردند. گویا خانه تیمی کشف کردند و بدنبال سلاح و مبارزان مسلح هستند. من در آن لحظه به یاد سال های مبارزه افتادم و هجوم متعدد ساواک را به یاد آوردم، آری ساواک نیز وحشیانه برخورد می کرد اما به دور از انصاف است اگر نگویم برخورد این جماعت به مراتب وحشیانه تر از یورش های ساواک بود. ساواک می دانست کروبی با اندیشه اش مبارزه می کند و نه با سلاح، اما این جماعت بگونه ای برخورد کردند که گویا خانه تیمی مسلحانه کشف کردند. بر سر آنها فریاد زدم و از رفتار خلاف آدمیت ماموران شکایت کردم، اما خوشحالی در چهره مهاجمان موج می زد. همه چیز را به هم ریختند و با لحنی کینه توزانه برخورد می کردند. آقای کروبی را به طبقه اول که در دفتر ایشان آنجا بود بردند و به تفتیش و جستجو ادامه دادند، وان حمام را از جا در آوردند، سقف کاذب منزل را بازرسی کردند، لوله ها را می گشتند، کمد ها را زیر و رو کردند، کلیه کتاب ها، روزنامه ها و حتی تلویزیون و رادیو را بردند و … بیش از ده ساعت این کار بطول انجامید و منزل را به جز وسائلی نظیر مبل و صندلی تخلیه کردند. در بازرسی بدیهی ترین مسائل شرعی، اخلاقی و انسانی را رعایت نکردند و مردان وسائل شخصی من را بدون حضور خودم تفتیش کردند. بی شرمانه آلبوم خانوادگی و عکس نوه ها و بچه ها را با خود بردند. قفل تمام اتاق ها از جمله اتاق خوابم را تعویض کردند و در اختیار ماموران قرار دادند. برای آرامش روحی بعدها از مسولان آنان خواستم حداقل کلید اتاق خوابم را به من برگردانند که از این کار هم امتناع کردند. هرگز ساواک چنین بی حیا و غیر انسانی عمل نمی کرد. ماموران وزارت در آن شب حتی احکام امام و نامه نگاری های پیش از انقلاب و بعد از انقلاب را بردند. من همانطور که بارها در مقابل ساواک جسورانه حرف می زدم اینبار حرف خود را زدم اما آقای کروبی با خونسردی گفتند “بذار هر چه می خواهند با خود ببرند، ما تکلیف خود را در قبال خدا و مردم انجام دادیم، اهمیت نده.” از غروب تا اذان صبح ما را نگه داشتند تا بازرسی، تفتیش و نصب دستگاه های شنود شان تکمیل شود. امکان هرگونه هواخوری را مسدود کردند. به استثنای یک اتاق، نشمین و آشپزخانه، الباقی واحد را قفل کردند و با غصب و توقیف غیر قانونی اموال سایر شرکاء مجتمع را به زندان بدون قانون و ضابطه تبدیل کردند. … ”
در طی یکسال گذشته ظلم های بسیار بر رهبران جنبش تحمیل شد. دایره این ظلم و تعدی نه تنها آنان بلکه اعضای خانواده را در بر گرفت. متاسفم که بگویم دایره ظلم و تعدی از فرزندان فراتر رفت و بدون توجه به مسئولیت حکومت و شان حکومت داری نوه های خردسال کروبی را هم در بر گرفت.
کروبی امروز در تنهایی و غربت زندانی است و از حقوق اولیه خود محروم است، از وضعیت سلامت او بی خبریم و نمی دانیم دستور شفاهی حاکمان کی و چگونه تابع یک ضابطه ولو ناعادلانه می گردد. فراموش نکرده ایم که در این روز صانع ژاله و محمد مختاری آزاده به ضرب گلوله کرکس ها به شهادت رسیدند، عده زیادی مجروح و زندانی شدند. یاد و خاطره آنان را گرامی داشته و از ایزد یکتا برای خانواده آن عزیزان سفر کرده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می کنم.






هرانا؛ گزارش ویدئویی از حضور نیروهای امنیتی در تهران

خبرگزاری هرانا - در سالگرد تجمع اعتراضی مخالفان و منتقدین حکومت در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ که منجر به کشته شدن دستکم دو تن به نام های محمد مختاری و صانع ژاله و هم چنین حصر غیرقانونی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد؛ با فراخوان مخالفین حکومت عصر امروز شهر تهران شاهد حضور پرشمار نیروهای امنیتی بود
در پی حضور چشمگیر نیروهای امنیتی برخی درگیری های پراکنده نیز در سطح شهر و مناطق پر تردد گزارش شده است و تاکنون آمار رسمی و مستندی از بازداشت شدگان ذکر نشده است.
گزارش ویدئویی زیر که توسط گزارشگران هرانا تهیه شده است سندی بر حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در سطح شهر تهران طی عصر امروز است.




هرانا؛ تشدید فضای امنیتی در شهرهای کرمانشاه، اصفهان و اهواز

خبرگزاری هرانا – امروز مصادف با ۲۵ بهمن ماه و در پی فراخوان گروه های مخالف حکومت فضای امنیتی در شهرهای اصفهان، کرمانشاه و اهواز نیز محسوس بوده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در شهر کرماشاه از سر خیابان نوبهار تا برق ماموران امنیتی حضور پررنگی داشتند و در صورت ایستادن شهروندان با تذکر ایشان مواجه می شدند.
هم چنین بر اساس گزارشات رسیده از اصفهان نیز از پل فلزی تا پل فردوسی حضور ماموران امنیتی چشمگیر بوده است به طوری که در هر فاصله ۳۰ متری ۴ مامور نیروی انتظامی و امنیتی مشاهده شده است.
گزارشات رسیده از اهواز نیز حاکی از حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در خیابان ها و میادین اصلی بوده است که این روز را از روزهای عادی متمایز می کرد.
گفتنی است، با تاریکی هوا حضور نیروهای امنیتی نیز در این شهر ها کاهش یافته است.


 

گزارش دانشجونیوز از فضای امنیتی امروز در تهران

در اولین سالگرد اعتراضات ۲۵ بهمن و در پی دعوت گروه های سیاسی به تجمع، فضای پایتخت امنیتی گزارش شده است.
یک شاهد عینی به دانشجونیوز گزارش داده است که امروز از ساعت ۴ تا ۷ عصر مردم حضور "چشم گیری" در خیابان آزادی و انقلاب حدفاصل چهارراه ولیعصر تا چهارراه نواب داشتند.
این شاهد می افزاید که  نیروهای امنیتی به مانند همیشه حضور پررنگی داشتند اما برخلاف ۲۵ بهمن سال گذشته از به کار بردن خشونت پرهیز می کردند و سعی داشتند جو را آرام نگه دارند.
در چهارراه نواب بین ساعت ۶ إلی ۷ عصر نیروهای امنیتی ده ها نفر از شهروندان را به صورت فله ای بازداشت و بلافاصله به محلی سرپوشیده منتقل کردند. این شاهد به دانشجونیوز  میگوید: "در آن جا آن ها را مورد بازجویی قرار می دادند و کسانی را که مشکوک به نظر نمی رسیدند آزاد می کردند. همچنین تعدادی از بانوان بی دلیل و با زور به وسیله نیروهای انتظامیِ زن بازداشت و به اتوبوسی که در چهار راه نواب پارک شده بود  منتقل شدند."
او می افزاید که تعدادی از لباس شخصی ها و نیروهای انتظامی در ایستگاه های مترو و برخی از خیابان های شهر از مردم فیلم برداری میکردند.
گزارش هایی نیز از "ترافیک شدید" در تهران "بوق های ممتد ماشین ها" به دانشجونیوز رسیده است.