۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


خوانندگان عزیز، این وبلاگ از امروز به تاریخ پنجم نوامبر 2011 مجددا
فعالیتهای خود را آغاز می کند.

لطفن مطالب و خبرهایتان را به آدرس های مربوط به وبلاگ ارسال نمایید.

به امید رهایی و سربلندی ایران و ایرانی.



اخبار روز:

سازمان جمهوریخواهان ایران پذیرش فلسطین به عضویت رسمی سازمان ‌آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) را به ملت و دولت فلسطین تبریک می گوید. این عضویت وگسترش آن به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد نه تنها هیچگونه مانعی برای از سرگیری مذاکرات میان دولت های اسرائیل و فلسطین نیست، که بیش از آن می تواند مانعی برای اقدامات نظامی یا جنگ جویانه طرفین باشد. با رسمیت یافتن کشوری و ملی فلسطینی ها در سازمان ملل و نهادهای آن هرگونه اقدام و حمله مسلحانه از هر طرف که باشد به عنوان جنگ و تجاوز به کشوری مستقل تلقی شده و اقدامات شورای امنیت سازمان ملل را الزام آور خواهد نمود. 

ما از شیوه سیاستگذاری مسالمت آمیز و هوشمندانه دولت آقای محمود عباس پشتیبانی و قدردانی می کنیم و بهره مندی از امکانات دیپلماتیک و تعامل با سازمان های بین المللی را بهترین راه برای احقاق حقوق ملت فلسطین میدانیم. 

پذیرش فلسطین به عضویت یونسکو با بیش از دوسوم آرای ۱۷٣ کشور حاضر و مخالفت تنها ۱۴ کشور امکانی برای استفاده از حق وتو برای اعضای دائمی شورای امنیت باقی نگذارده و راه را برای عضویت این کشور در دیگر نهادهای سازمان ملل، از جمله سازمان تجارت جهانی گشوده است. به علاوه فلسطینی ها با عضویت در یونسکو امکان خواهند یافت که تعدادی از شهرهای تاریخی خود در اردن غربی و نوار غزه را به عنوان میراث فرهنگی جهان به ثبت برساند و از این طریق راه را برای حملات نظامی به این شهرها ببندند. 

گرچه دولت آقای اوباما ظاهرا به دلیل قوانینی که در سالهای نود میلادی به تصویب رسیده بودند، مجبور به مخالفت با عضویت فلسطین در یونسکو بود و در این مخالفت تنها سه کشور مهم غربی را همراه خود داشت، اما رئیس جمهور آمریکا حتما می داند که روند به رسمیت شناسی فلسطین دیگر توقف پذیر نیست. آقای اوباما می تواند با بردن طرحی برای الغای قوانین بازدارنده در به رسمیت شناختن عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد در این دوره از زمامداری اش استقلال سیاسی و اراده عمل خود را در تاریخ به ثبت برساند. 

سازمان ما با دفاع از حق اسرائیلی ها برای داشتن کشوری با مرزهای امن تصمیم دولت اسرائیل را مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی در اراضی اشغالی در کرانه غربی محکوم می کند. ساختن شهرک‌ها در کرانه غربی و بیت المقدس شرقی طبق قوانین بین المللی توجیه ناپذیر، غیر قانونی و تهدیدی است برای عملی شدن راه حل دو کشور همسایه و مستقل . ما از دولت اسرائیل می خواهیم که هر چه زودتر به سیاست شهرک سازی پایان داده و مذاکرات خود را با دولت محمود عباس در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ آغاز نماید. ادامه شهرک سازی و یا گسترش مناطق یهودی نشین موجود در خاک فلسطین نتیجه ای جز توانمند تر شدن نیروهای افراطی داخلی و حامیان خارجی آنها نخواهد داشت. این سیاست در نهایت به بالا گرفتن درگیری های نظامی می انجامد، که نه کمکی است به امنیت اسرائیل و نه آینده ساز برای فلسطین و فلسطینی ها. 

سازمان جمهوریخواهان ایران



لیبیایی کردن ایران؟ 
پاسخی به اکبر گنجی

بیژن حکمت
• عنوان مطلب اکبر گنجی "حقوق بشر یا پیاده نظام امریکا" چنان تحریک آمیزست که که اگر پاراگراف آخر مقاله نبود، منهم تیتری نظیر "حقوق بشر یا پیاده نظام جمهوری اسلامی" بر می گزیدم و بگونه ای دیگر پاسخ میدادم. در مقاله گنجی مطالب مختلفی آمده است، تا جایی که به نوشته من مربوط است به آن می پردازم ...
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۱۲ آبان ۱٣۹۰ -  ٣ نوامبر ۲۰۱۱

اکبر گنجی در پاسخ به مطلبی که در فیسبوک آورده بودم مقاله ای در سایت گویا نوشته که موجب امتنان است. ولی عنوان آن "حقوق بشر یا پیاده نظام امریکا" چنان تحریک آمیزست که که اگر پاراگراف آخر مقاله نبود، منهم تیتری نظیر "حقوق بشر یا پیاده نظام جمهوری اسلامی" بر می گزیدم و بگونه ای دیگر پاسخ میدادم. در مقاله گنجی مطالب مختلفی آمده است، تا جایی که به نوشته من مربوط است به آن می پردازم . 

1- مقدمات طرح لیبیایی کردن ایران 
اکبر گنجی در سایت بی بی سی1 نوشته بود "به نظر می رسد که مقدمات طرح نهایی یکی یکی طی سال های مدید در حال آماده شدن بوده و هست." تمام نوشته دال براینست که این "طرح نهایی" همان طرح لیبایی کردن ایران یا حمله نظامی به خاک کشور ماست. و افزوده بود که "در همین هفته های اخیر، تحولات جدیدی- به شرح زیر- اتفاق افتاده است" و شش مورد را نام میبرد : گزارش احمد شهید، اتهام دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا، شکایت دولت عربستان سعودی به شورای امنیت، جدی شدن طرح تحریم بانک مرکزی ایران، گزارش شورای حکام آژانس به شورای امنیت درباره پروژه هسته ای ایران و زمزمه تحرکات دول غربی برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف اپوزیسیون. 
نویسنده نخست وجود چنین طرحی را مفروض میگیرد و از اجرای احتمالی آن سخن میگوید و سپس خود طرح را احتمالی میخواند. آشکار نیست که از چه شواهدی به وجود چنین طرحی رسیده است؟ آیا این مقدمات او را به وجود چنین طرحی رهنمون شده یا با اطمینان از وجود چنین طرحی، تحولات همین هفته های اخیر را مقدمات آن میخواند؟ 
اینک گنجی مینویسد:" گزارش احمد شهید بسیار خوب بود و در مقاله آمده است که اگر کم نگفته باشد، اغراق هم نکرده است. اما استفاده یا سوء استفاده ای که دولت آمریکا و دیگر دول غربی از این گزارش خواهند کرد، امر دیگری است"2. فکر میکنم این گزاره در موارد دیگر نیز صادق است. اتهام دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا، شکایت دولت عربستان سعودی به شورای امنیت، گزارش شورای حکام آژانس به شورای امنیت درباره پروژه هسته ای ایران نیز هرکدام امور مستقلی هستند که میتوانند که مورد استفاده یا سوء استفاده دولت های غربی قرار گیرند و نمیتوان همه را مقدمه طرح از پیش ساخته ای دانست. 
گنجی مینویسد :" شورای امنیت سازمان ملل دادگاه نیست...و... متهم پرونده امروز در دادگاه کلیه ی اتهامات را رد کرده است." من ادعا نکرده بودم که شورای امنیت دادگاه است و الزاما باید رای این نهاد را همطراز رای دادگاه قلمداد کرد، ولی طرح شکایت در مجمعی که چین، شوروی، برزیل، افریقای جنوبی و نماینده دولتهای دیگری حضور دارند باید با مستندات جدی و محکمه پسندی همراه باشد. طرفین باید دلایل و شواهد خود را در تایید یا رد اتهام عرضه کنند و روند این بررسی میتواند ابعاد این ماجرا را برای ما روشنتر سازد. همین امر بطریق اولی در مورد دادگاه صادق است و رد اتهامات از سوی متهم هنوز چیزی را روشن نمی کند و تازه آغاز کار دادرسی است و نمیتواند برای رفع اتهام مورد استناد قرار گیرد. 
مراد از اشاره به بررسی این اتهام در این دو نهاد این بود که تنها با تکیه به ناشیانه بودن طرح، در تبرئه جمهوری اسلامی عجله نکنیم و پیش از قضاوت، منتظر روشنتر شدن ابعاد این اتهام باشیم. در بیانیه سازمان ما نیز آمده بود که "سازمان جمهوریخواهان ایران با ابراز مخالفت با هر نوع مداخله نظامی در ایران، از دولت امریکا میخواهد که جزئیات این پرونده را در اختیار افکار عمومی قرار دهد و جمهوری اسلامی ایران را به همکاری با شورای امنیت و شفاف ساختن ابعاد این ماجرا فرا میخواند." همه ما علی الاصول با مداخله نظامی در کشورمان مخالفیم ولی مصلحت نیست بنام خطر جنگی که فعلا هیچ نشانه ای بر آن دلالت نمیکند، این اتهام را " سناریوی آمریکایی- اسرائیلی" برای جنگی خودپنداشته معرفی کنیم3. ما بجای تبرئه پیشاپیش جمهوری اسلامی از این اتهام باید خواهان پاسخگویی و شفاف سازی حکومت در برابر ملت خودمان و افکار عمومی بین المللی باشیم چه سی سال ترور در داخل و خارج کشور چنین اتهامی را نسبت به این حکومت در افکار عمومی باورپذیر ساخته است. حتی اگر گمانه زنیم که این اتهام بی پایه است و شاید دستاویز جنگ قرار گیرد، باز این فشار بر شفافیت و پاسخگویی جمهوری اسلامی است که میتواند در در دنیای واقعی، بی پایه بودن این اتهام را آشکار و خطر احتمالی جنگ را مرتفع سازد و نه گمانه زنی های منتقدان و فعالان سیاسی اپوزیسیون دمکرات در رفع اتهام. 

اکبر گنجی بهانه های دروغینِ تجاوز به خاک عراق را نیز شاهدی بر ساختگی بودن اتهام ترور درخاک امریکا میاورد و آن را دستاویزی برای جنگ میداند. حال اگر بخواهیم سابقه تاریخی را ملاک بگیریم، آنگاه سابقه تروریستی جمهوری اسلامی هم میتواند شاهدی بر مدعای دولت امریکا باشد. وانگهی ما زمانی میتوانیم این اتهام و هر داده و گزارشی که جمهوری اسلامی را ناقض کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشر میخواند، دستاویزی برای جنگ قلمداد کنیم که فرادستی یک سیاست جنگ طلبانه را نسبت ایران در دولت اوباما نشان دهیم. دولت بوش با پیش کشیدن تسلیحات کشتار جمعی عراق در عین حال بایستگی حمله نظامی برای سرنگونی صدام حسین را اشکارا اعلام کرد و در پی گرفتن قطعنامه مجوز جنگ در کنگره آمریکا بود. اکنون هیچ نشانه ای وجود ندارد که دولت اوباما یکسال مانده به انتخابات، زمانی که نیروهای نظامی خود را از عراق فرا میخواند واقتصاد جهانی بر لبه پرتگاه قرار دارد، بفکر حمله نظامی به ایران باشد. چند برابر شدن بهای نفت که نتیجه ناگزیر هر نوع مداخله نظامی در ایرانست، ضربه ای مهلک بر پیکر بهمپیوسته اقتصاد دنیاست. دست آخر میتوان از خود پرسید مگر شورشی شبیه لیبی در ایران وجود دارد تا طرح لیبیایی کردن ایران در دستور روز قرار گیرد و گنجی از ما بپرسد که "آیا بازهم سکوت جایزست"؟ 

2- اتحاد اپوزیسیون دمکرات و"آلترناتیو سازی" دولتهای غربی 
اکبر کنجی " زمزمه تحرکات دول غربی برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف اپوزیسیون و تشکیل جبهه ای واحد از آنان" را مقدمه دیگری بر اجرای طرح لیبیایی کردن ایران خوانده بود. مشکل اینجا بود که گنجی روند واقعی کوششهایی را که برای اتحاد مخالفان نظام دیر بازیست صورت میگیرد و کم بیش در رسانه ها منعکس شده است بکناری می نهد و از "زمزمه تحرکات دول غربی برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف اپوزیسیون" سخن میگوید. در نتیجه این شبهه که این کوشش ها همه در خط تحرکات دول غربی قرار دارد. ازینرو نوشتم که : "... اگر کوششی برای اتحاد بین خودمان بکنیم، اینهم باز بند ششم از همان مقدمات "طرح نهایی" است. اکبر گنجی در پاسخ خود نشان میدهد که نگرانی من از این نوع اظهار نظر ها بیمورد نبوده است. می نویسد : " مخالفان مقیم خارج هنوز قادر نیستند برای هدف والای آزادی زندانیان سیاسی بسیج شوند، بعد از اتحاد برای اهداف مهمتر سخن گفته می شود. در حال حاضر فقط دول غربی چون آمریکا می توانند بخشی از"مخالفان متعارض" را با وعده و وعید گرد هم جمع آورند". بدینترتیب گنجی پیشاپیش هر نوع اتحادی در اپوزیسیون را دست ساخته امریکا قلمداد میکند. اینجا دیگر سخن از شبهه نیست و گنجی بعنوان روشنفکر منتقد عرصه عمومی، به نام حقیقتی که گویا به آن دستیافته است، پیامد گفتار خود را در عرصه سیاسی نادیده میگیرد و همانطور که در انتخابات مجلس ششم رخ داد، باز حقیقت و مصلحت را از هم جدا می کند. اگر جز این است، خوبست در رد مدعای من به جهان نیوز4 پاسخ دهد. 
به ما اندرز میدهد که "اتحاد کثرت گرایانه ی همه ی نیروهای مخالف- اگر شدنی باشد- بسیار خوب است. به جای اتحاد، بکوشیم فضای دشنام و تهمت و دروغ گویی را از میان مخالفان بزدائیم. وقتی هنوز اینها گفتمان غالب را تشکیل می دهند، چه جای اتحاد؟ چه کسی با چه کسی قرار است متحد شود؟ مگر به تازگی انشعابی در اتحاد جمهوری خواهان به وقوع نپیوست؟ اگر می شد می بایست جلوی آن را گرفت، نه این که به دنبال اتحاد با همه رفت." 
نخست من فکر نمی کنم فضای دشنام و تهمت و دروغ گویی در میان مخالفان حاکم است. اگر گنجی فضای دهه های پیشین را دیده بود هرگز چنین سخن نمی گفت. این نیز ادعای دیگری برای بی اعتبار کردن راه درازی است که مخالفان برای ایجاد جوِ گفتگوی استدلالی پیموده اند و در آن توفیق بسیار یافته اند. ثانیا انشعاب در اتحاد جمهوریخواهان هیچ ربطی به فضایی که نویسنده از آن نام میبرد نداشت. ما اختلافات سیاسی خود را اشکار و با لحنی دوستانه مطرح کردیم و نوشته های گوناگونی در این زمینه انتشار یافته که همه در دسترس است و گنجی میتوانست زیر نقد و بررسی کشد. اینکه گفته میشود باید جلوی این انشعاب را میگرفتیم، چون بر هیچ ارزیابی سیاسی مبتنی نیست، پاسخی نیز نخواهد داشت. "اتحاد با همه" نیز اندیشه بی معنایی است که تنها بفکر کسی خطور میکند که با کار سازمانی و اتحاد سیاسی بیگانه است. 
همانطور که در بیانیه تاسیس سازمان جمهوریخواهان آمده است "... ما در تجربه سی ساله دیده ایم که برای هماهنگی میان جمهوری خواهان و دمکراسی خواهان بطور کلی، توافق روی اصول و هدف ها کافی نیست، راه رسیدن به هدف است که وحدت ها و جدایی ها ر رقم میزند. ازینرو گام دوم ما [پس از تاسیس سازمان] کوشش برای هماهنگی جنبش سبز زیر یک راهبرد مشترک است." این راهبرد از دیدگاه ما انتخابات آزاد است و ما برای ایجاد همسویی بین سازمان هایی که طرفدار این استراتژی هستند و برساختن نهادی برای دفاع و پیشبرد انتخابات آزاد کوشش میکنیم که پیش شرط های آن، ازادی زندانیان سیاسی، آزادی احزاب و مطبوعات و رعایت حقوق برابر منتقدان و مخالفان نظام است. ما بر خلاف نگاه نومیدانه و بدبینانه گنجی، به همگرایی آزادیخواهان سخت امیدواریم. ما در عین حال برای اتحاد بین سازمان های جمهوریخواه میکوشیم ولی تحقق آنرا مستلزم تفاهم بر سر اموری میدانیم که از سطح توافق در مورد انتخابات آزاد فراتر میرود. 

دوم نوامبر 2011 

------ 
1- www.bbc.co.uk 
2- news.gooya.com 
3- بنگرید به مقاله ملیحه محمدی عضو هیات سیاسی اجرایی اتحاد جمهوریخواهان 
www.rahesabz.net 
4- فقط غرب می‌تواند اپوزیسیون را گرد هم جمع کند 
jahannews.com

هفته‌ای که گذشت...تونس را خدا آزاد کرد...راشد الغنوشی هم «آب شنگولی» را...انگلیسی‌ها از «ادرار» برق گرفتند...

image
انگلیسی‌ها به همین سادگی از ادرار برق تولید کردند، اما با کمک‌های غیبی روس‌ها هنوز نتوانسته‌ایم برق اتمی درست کنیم... غافل از این که با کمک انگلستان می‌توانیم، هر مستراح را به یک نیروگاه اتمی تبدیل کنیم و برق تولید نماییم...ما نفهمیدیم که برادرانی که چاقو در بخش‌های تحتانی ژنرال قذافی فرو کردند در لیبی حکومت اسلامی می‌خواهند یا از حکومت اسلامی بیزارند... راشد الغنوشی تونسی هم درباره «آب شنگولی» و «مایو بی کی نی» هم اظهاراتی داشته و گفته است: «قرار است فروش مشروبات الکلی در تونس و حضور زنان جهانگرد با لباس شنا در سواحل این کشور نیز مثل گذشته آزاد باشد.»
 همه منشوری شدیم

از این ماجرای خوشحالی جنجال برانگیز شیث رضایی و محمد نصرتی و برخوردهای صورت گرفته از سوی رسانه‌ها، مردم، و نهادهای انقلابی همچون کمیته انضباطی، ستاد منشور اخلاقی و حتی دادستان عمومی و انقلاب که بگذریم اما ای کاش یک کمیته انضباطی یا ستاد منشوری و کوفتی هم وجود داشت تا به بی اخلاقی‌ها و حرمت شکنی‌های صورت گرفته از سوی خود ما یعنی مردم همیشه در صحنه در این روزها رسیدگی می‌کرد.
 «ما» که فیلم صحنه خوشحالی بازیکنان پرسپولیس را از چند زاویه مختلف شکار کرده و در اینترنت منتشر کردیم و از این که آبروی این دو نفر و خانواده‌های‌شان را به حراج گذاشتیم کلاه خود را به شعف بالا انداختیم.
«ما» که انواع و اقسام توهین‌ها و تمسخرها را در قالب جوک و نیش و کنایه، نثار این دو کردیم،  فقط برای آن که ساعاتی بخندیم و مسخره بازی راه بیاندازیم.
 «ما» که ادعای میهن پرستی و ملی گرایی‌مان انگشت در گوش فلک کرده است و به همین راحتی آرم باشگاه قدیمی و مردمی پرسپولیس که از قضا نشان ملی و تاریخی ایرانیان است را به قصد خنده و تمسخر تغییر دادیم.
 «ما» که ردای گشاد اخلاق‌گرایی بر تن کردیم و ضمن تقبیح رفتار این دو بازیکن، بهانه‌ای یافتیم برای توهین و افترا و حرمت شکنی پیش‌کسوتان و اسطوره‌های فوتبال ایران و با نبش قبر حاشیه های فوتبال در دوران «بیز بیز علی شاه»، خوشحالی نامتعارف این دو را نتیجه رفتار پروین‌ها دانستیم!
 و در نهایت «ما» که «جو» چنان احاطه‌مان کرده است که با هر موضوع پیش پا افتاده ای، حداقل سه روز و حداکثر دو هفته تمام وقت و انرژی‌مان را مصروف آن خواهیم کرد، از طنز و شوخی و مسخره بازی و کارهای گرافیکی گرفته تا تحلیل های جامعه شناسانه و نقطه نظرات کارشناسانه!
 کاش کمیته انضباطی ای برای «ما» هم وجود داشت، کاش منشوری، مخروطی، ذوزنقه‌ای، کوفتی برای ما هم وجود داشت! کاش...



هوالبدهکار!

پس از آن که تعدادی از کلاهبرداران و اختلاس کننده‌گان در روز روشن، زنده زنده و خام خام میلیاردها تومان از سرمایه ملی را هولوپی کشیدند بالا و یک لیوان رد بول هم روی آن نوش جان کردند و فلنگ را بستند و به هیچ جای مبارکشان هم نیاوردند، حالا بانک مرکزی ایران تازه از خواب نوشین بامداد رحیل بلند شده و در اقدامی انقلابی دو نفر از افرادی که گفته می شود «چندر غاز» به سیستم بانکی کشور بدهکار هستند را ممنوع الخروج کرده است.
اما جالب است بدانید این دو نفر مدتی است که با دار فانی بای بای کرده و به رحمت خدا رفته‌اند و احتمالا روی سنگ قبرشان هم این جمله درج شده است: هو البدهکار!
حالا این که بانک مرکزی این خروج این ارواح طیبه را از کجا ممنوع کرده است هنوز مشخص نیست. برخی گمانه زنی ها از «برزخ» خبر می‌دهند و برخی نیز می‌گویند حکم ممنوع الخروجی این ارواح تا اطلاع ثانوی معلق شده و اجرای ان منوط به انجام حسابرسی در روز قیامت و تعیین محل اقامت آن ها است که پس از آن به دستور مقامات قضایی حکم ممنوع الخروجی از جهنم یا بهشت به پیوست ابلاغ می گردد.

کمپین برهنه‌گی

هفته پیش از مانکن‌های چادری و بهره برداری از اولین ژورنال چادر در ایران خبر داده بودیم این هفته اما خبر رسیده است که یک مانکن بی‌حیا در هند بدون در نظر گرفتن عواقب کار خود در یک اقدام منشور پسند، جهت حمایت از بازیکنان تیم کریکت کشورش و جمع‌آوری پاداش برای آنان که چند ماه پیش به قهرمانی جهان دست یافتند، تصاویر برهنه خود را برای فروش عرضه می‌کند.
 حالا این ایده جذاب از کجا به مغز این مانکن هندی خطور کرده است، این که گفته می‌شود تاکنون چند مانکن از کشورهای آمریکای لاتین طی اقدام‌های مشابهی اعلام کرده بودند برای حمایت از تیم‌های فوتبال کشورهای خود در مقابل دید دیگران برهنه خواهند شد.

یعنی هر چه آتش هست از گور این آمریکا (چه لاتین چه با اونا چه با ما) بلند می‌شود، و ما شرقی‌ها هم که فقط کافی است این چیز ها را ببینیم و ذوق مرگ شویم و کاریکاتوری از کار آن ها را انجام دهیم.
  این خانوم «پونام پاندی» مانکن ۲۴ ساله این کشور اعلام کرده در صورتی که به وی اجازه داده شود با برهنه شدن در رخت‌کن بازی‌کنان کریکت هند عکس‌های خود را به فروش خواهد رساند‌.
 پیش‌تر «کاترینا پالیوو» مانکن مشهور ایتالیایی اعلام کرده بود در صورتی که تیم ناپولی مقام قهرمانی را در رقابت‌های لیگ باش‌گاه‌های ایتالیا به دست آورد، در برابر تماشاگران برهنه خواهد شد، اما این تیم در پایان مسابقات با ۶۷ امتیاز در مکان سوم قرار گرفت.
 هم‌چنین بازیکنان یک تیم فوتبال زنان در اسپانیا تصمیم داشتند برای پرداخت حقوق مربی خود برهنه به میدان بیایند‌.


جنگ دست کج‌ها

پس از پایان جنگ گرم و جنگ سرد میان امریکا و روسیه به نظر می‌رسد جنگ جدیدی میان این دو ابرقدرت در حال شکل‌گیری است.
 جنگی که احتمالا کارشناسان سال‌های آینده از آن به عنوان جنگ دست کج‌ها یا جنگ دله دزدها یاد خواهند کرد.
 ماجرا از آن جا آغاز شد که یک گزارش اطلاعاتی جدید در آمریکا گفته است که روسیه اسرار تجارتی و فناوری آمریکا را جهت کمک به تقویت اقتصاد خود سرقت کرده است.
 آمریکا هم اعلام کرده این کار روسیه را تلافی می‌کند.
 یعنی احتمال دارد در آینده آمریکا یک چیزهایی از روسیه را کِش برود (با «کش بدهد» اشتباه نشود)
 یک مقام ارشد اطلاعاتی، که طبق معمول نخواست معرفی شود، گفته است که برای مقابله با مشکل و تلاش جهت مهار دزدی های روسیه که از کنترل خارج شده است لازم است روی کشورهای مشخص انگشت گذاشته شود.
 ولی از ما می‌شنوند کاری به انگشت نداشته باشند که فوری فیلم‌شان را روی فیس بوک منتشر می‌کنند و کار و بارشان می‌افتد با حاج آقا علیپور رئیس ستاد منشور اخلاقی!
 راستی این حاج آقا علیپور را مگر ماه پیش به دلیل اختلاس و کلاهبرداری در جریان فروش پیراهن تیم ملی در جام جهانی 2006 آلمان بازداشت نکرده بودند؟


تولید برق در مستراح

این انگليسي‌ها هم هیچ کس را پیدا نکرده‌اند که به جان هم بیاندازند بیکار شدند و روتون گلاب از «ادرار» به عنوان يك سوخت در دسترس و فراوان براي توليد برق استفاده کرده‌اند.
 این دانشمندان نشان دادند كه اضافه كردن ۲۵ ميلي‌ليتر ادرار تازه در يك سلول سوختي ميكروبي ۲۵ ميلي‌ليتري براي سه روزبرق تولید می کند.
 حالا نگاه کنید الان نزدیک به ۷۰ سال است که ما ایرانی ها منتظر هستیم تا روسیه نیروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی کند تا بتوانیم از آن برق تولید کنیم!
 غافل از این که با کمک انگلستان می‌توانیم، هر مستراح را به یک نیروگاه اتمی تبدیل کنیم و برق تولید نماییم.
  
آسفالتِ کف رودخانه

هنوز چند قطره ای از دومین باران تهران به روی زمین نریخته بود که خیابان های تهران شبیه رودخانه شد و ملت هم «مایو به دست» تنی به آب زدند و با کرال سینه خودشان را به سر کار و منزل رساندند.
 حالا از یک طرف جناب قالیباف شهردار تهران فرمایش کرده اند که ۷۷۰ نقطه آب گرفتگی در تهران به ۱۲۰ نقطه رسیده است و همین نقاط هم شناسایی شده‌اند، اما معاون خدمات شهری شهرداری که نشان می دهد چندان با مافوق خود هماهنگ نیست خبر از رفع ۴۰۰ نقطه آبگرفتگی طی چند روز گذشته می‌ دهد.
یعنی در حدود ۴۰۰ تا سوراخ بین شهردار و معاونش اختلاف وجود دارد. که البته هنوز تا ۳۰۰۰ میلیارد سوراخ فاصله زیادی است و این مقوله سوراخ های تهران را هیچ رقمه نباید کش داد.

  
آب شنگولی را خدا آزاد کرد

بالاخره ما نفهمیدیم که برادرانی که چاقو در بخش‌های تحتانی ژنرال قذافی فرو کردند در لیبی حکومت اسلامی می‌خواهند یا از حکومت اسلامی بیزارند.
 در حالی که کیهان در تیتر اول خود نوشته بود که پاسخ مردم لیبی به ناتو این است که ما حکومت اسلامی می‌خواهیم اما روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید رهبر حزب اسلامی النهضه تونس، عقب نشینی در برابر خواسته‌‌های غرب را آغاز کرده است.
 هرچند حسین آقا شریعتمداری اصلا چاخان پاخان در کارش نیست و حرفش در بازار سند است و ما هم چشم بسته قبول می‌کنیم اما خدا وکیلی با چشم‌های باز خودمان دیدیم که این راشد الغنوشی گفته است: «حزب النهضه، به زنان بی‌حجاب نیز مسوولیت‌های بالا خواهد داد و زنان چه محجبه باشند و چه نباشند در دولت ائتلافی آینده حضور خواهند داشت.»
 تازه این راشد الغنوشی درباره «آب شنگولی» و «مایو بی کی نی» هم اظهاراتی داشته و گفته است: «قرار است فروش مشروبات الکلی در تونس و حضور زنان جهانگرد با لباس شنا در سواحل این کشور نیز مثل گذشته آزاد باشد.»



زپلشک آید و ...

خاطرتان است که‌ پیش از حذف یارانه ‌ها، احمدی‌نژاد در برنامه‌ای از خانواده‌های ایرانی خواسته بود تا شش ماه آینده به خرید اقلام غیرضروری همچون «پلوپز» روی نیاورند تا بازار خود را با وضعیت جدید تطبیق داده و درنتیجه‌ی تقاضا، کالا گران نشود.
 حالا خانواده‌های زیادی از جمله خانواده دو نفره بنده و «منزل جان» (این «جان» را ایشان خودشان تاکید کردند که در مقابل اسمشان بیاورم) به خرید اقلام غیراضطرار روی نیاوردیم و ماه های اخیر پلوپز نخریدیم.
البته این امر به دلیل سفارش‌های «آقا سید» نبود، بلکه به دلیل ارقام نجومی ثبت شده در قبوض‌مان (جمع قبض)  تقریباً هفت‌مان گرو دوازده‌مان است و با این حقوق کارمندی و مبلغ دریافتی از حذف یارانه ‌ها تنها قادر به پرداخت کسری از قبض‌ هایی هستیم که کم مانده است قبض روح مان کند و جایی برای پلوپز باقی نمی گذارد.
 ولی از آن روزی که احمدی‌نژاد آن حرف‌ها را زد روزها از پی هم گذشتند و هر روز خبرهای جدیدی از تورم، ما را فراگرفت. یک روز کرایه‌ها چسبید به سقف و روز دیگر قیمت لبنیات به عرض اعلا رفت و  یک روز گوشت افتاد دست گربه و و روز دیگر «لپه» یا به قول همشهری‌های ما «لاپا» گران شد.
 یک روز خبر از تکاف کردن "چرخ تولید" آمد و روز دیگر «شیب واردات» مثل شیب ولنجک شد.
یک روز شیر وسط سفره رو سیاه شد و یارانه اش را دولت بلعید و یک روز مرغ ها هیکل شان را که با هزار زور و زحمت ساخته و پرداخته کرده بودند به خاطر ۹۰۰۰ تومان خراب کردند.
حالا هم که  فصل سرما، رسیده است و هنوز بدهی سال گذشته شرکت گاز را نپرداخته‌ایم و قبض برق در دستمان چون بید می لرزد، باید منتظر افزایش قیمت‌ گاز و در پی آن بدهی جدید باشیم.
 زپلشک آید و زن زاید و مهمان ز در آید...




توضیحات مهم در مورد سایفون ۳؛ جدیدترین فن‌آوری عبور از فیلتر رادیو فردا


در روزهایی که فیلترشکن نسیم از دسترس شما خارج شده، رادیو فردا تازه‌ترین فن‌آوری سایفون را برای عبور از فیلترینگ به شما ارائه می‌کند.

با استفاده از این فن‌آوری جدید، با سهولت و امنیت بیشتری از سد فیلترینگ عبور کنید. بنا بر تجربه و آمارهای راديوفردا، نرم‌افزار سايفون به ويژه زمانی که کاربران با اينترنتی کم‌سرعت سروکار دارند، برای عبور از سد فيلترينگ راهگشاتر است.

برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها در مورد این فن‌آوری جدید و پاسخ آنها را با هم مرور می‌کنیم.

سایفون ۳ چیست؟

سایفون ۳ یک ابزار جدید از شرکت سایفون است که با هدف کمک به استفاده از اینترنت، بدون محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ طراحی شده است.

این برنامه با بهره گیری از تکنولوژی پروکسی وی‌پی‌ان و اچ‌تی‌تی‌پی، بهترین امکان دسترسی به محتوای سایت‌ها را به شما ارائه می‌‌دهد. برنامه سایفون ۳ به‌طور اتوماتیک راه‌های متفاوت برای دسترسی‌ به سرور وی‌پی‌ان سایفون را جستجو می‌کند تا امکان استفاده از اینترنت بدون فیلتر را برای کاربر فراهم کند.

چگونه می‌توانم سایفون ۳ را دریافت کنم؟

از طریق این لینک می‌توانید به فایل اجرایی سایفون ۳ دسترسی داشته باشید اما در صورتی که برای دریافت آن به مشکلی برخوردید با ما به آدرس ایمیل [proxy@radiofarda.com] تماس بگیرید و برای سهولت دسته‌بندی ایمیل‌تان، تنها در قسمت موضوع بنویسید: سایفون ۳.

سایفون ۳ در حال حاضر برای سیستم‌های عامل ویندوزی، ارائه شده اما به زودی نسخه‌های ویژه این نرم‌افزار برای سیستم‌های عامل مکینتاش و اندروید نیز عرضه خواهد شد.

نرم‌افزار سایفون، نرم‌افزاری اوپن سورس یا متن‌باز است و کدهای آن برای دسترسی همگان در صفحه اصلی سایت این پروژه وجود دارد.

چگونه می توانم سایفون ۳ را راه اندازی کنم؟

برای راه‌اندازی این نرم‌افزار کافی است فایل اجرایی این برنامه را از آدرس زیر این مطلب دریافت و اجرا کنید.

​​
پس از راه‌اندازی و اجرای سایفون ۳ ارتباط با سرور سایفون به طور اتوماتیک برقرار می‌‌شود و در هنگام برقراری ارتباط، یک آیکون در حال چرخش را خواهید دید.

​​
از زمانی که این آیکون سبز می‌‌شود، تمام ترافیک اینترنت شما از طریق سایفون ۳ عبور می‌کند یا به عبارت ساده‌تر هر آنچه مرور خواهید کرد از طریق سایفون ۳ خواهد بود.

​​
وقتی‌ که برنامه را می‌‌بندید، سایفون ۳ به طور خودکار قطع می‌‌شود. شما می‌‌توانید با کلیک بر روی آیکون سایفون، دوباره به برنامه وصل شوید.

در حین استفاده از سایفون چنانچه پروتکل وی‌پی‌ان مسدود شود، بعد از حداکثر ۲۰ ثانیه اختلال در اتصال، سایفون ۳ به طور اتوماتیک پروکسی اچ‌تی‌تی‌پی و پروکسی ساکس را از طریق تونل اس‌اس‌اچ ارائه می‌‌دهد.

​​
در این صورت، تنها برخی‌ از برنامه های کاربردی شما از طریق سایفون ۳ عبور می‌‌کند.

سایفون ۳ به طور خودکار تنظیمات پروکسی سیستم ویندوز را تنظیم می‌‌کند به طوری که به صورت پیش فرض با تمام مرورگرهای معتبر مطابقت داشته باشد.


برونو فوشه، از اوایل تابستان امسال ماموریت خود در تهران را آغاز کرده است
برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران گفته است که کشورش و دیگر دولت های درگیر در مذاکرات اتمی با ایران، از پیشنهاد اتمی روسیه به ایران موسوم به "طرح گام به گام" اطلاع نداشته اند.
سفیر فرانسهسفیر فرانسه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: "طرح روسیه، یک ابتکار دوجانبه [میان ایران و روسیه] است و روسیه آن را بدون پشتیبانی ۳+۳ ارائه کرده است."
گروه ۳+۳ متشکل از سه کشور اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) به همراه آمریکا، روسیه و چین است که بیشتر به نام گروه ۱+۵ هم شناخته می شود و پیش از این درگیر مذاکرات اتمی با ایران برای فرونشاندن تردیدها نسبت به برنامه اتمی این کشور بود.
سفیر فرانسه گفته است: "ما از این پیشنهاد روسیه تعجب کردیم چون روسیه عضو گروه ۳+۳ است، اما در این مورد حرفی به ۳+۳ نزده است."
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اواسط تابستان امسال، طرحی را شامل "رویکرد گام به گام" نسبت به پرونده اتمی ایران مطرح کرد که بر اساس آن، متناسب با هرگام ایران در برآورده کردن خواسته های جامعه جهانی، تحریم های وضع شده بین المللی علیه این کشور کاهش یابد.
آقای لاوروف پیشنهاد رویکرد گام به گام نسبت به برنامه اتمی ایران را پس از ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده بود.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از این طرح استقبال کرده و علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه این کشور گفته بود که بر اساس این طرح روابط ایران و اروپا آرام آرام عادی می شود.
"ما از این پیشنهاد روسیه تعجب کردیم چون روسیه عضو گروه ۳+۳ است، اما در این مورد حرفی به ۳+۳ نزده است"
سفیر فرانسه در تهران
با این حال ایران اجرای این طرح را منوط به بررسی بیشتر کرده و وزیر امور خارجه ایران گفته بود که نیاز است برای بررسی این طرح، کشورش "به طور رسمی" در جریان این پیشنهاد و جزئیاتش قرار گیرد.
پس از طرح این موضوع از سوی روسیه، وزیر امور خارجه ایران به مسکو سفر کرد و همزمان دبیر شورای امنیت ملی روسیه در سفر به تهران با سعید جلیلی، مسئول مذاکرات اتمی ایران دیدار کرد و اعلام شد که جزئیات طرح روسیه به ایران ارائه شده است.
درباره سرنوشت این طرح و رد و پذیرش احتمالی آن هنوز موضع رسمی دولت ایران اعلام نشده است.
روسیه در زمان طرح پیشنهاد گام به گام، هدف آن را احیای مذاکرات اتمی جامعه جهانی با ایران اعلام کرده بود.
آخرین دور گفت و گو های اتمی با ایران مربوط به دیدار سعید جلیلی با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه ۱+۵ در شهر استانبول ترکیه است.
طی نزدیک به یک سال گذشته، دو طرف برای آغاز دور تازه مذاکرات ابراز علاقه کرده اند اما عملا مذاکره ای انجام نشده است.

سرگئی لاوروف پیشنهاد کشورش را پس از ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده بود
کشورهای غربی نسبت به فعالیت اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که ممکن است جمهوری اسلامی در صدد دستیابی به تسلیحاتی اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای باشد.
این کشورها خواستار تعلیق بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم هستند.
اما ایران می گوید که برنامه های اتمی این کشور صلح آمیز است و هیچ انحراف یا قصدی به سوی تولید سلاح های اتمی ندارد.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون شش قطعنامه که چهار قطعنامه آن حاوی تحریم های تازه است، علیه برنامه های اتمی ایران تصویب کرده است.
آمریکا و اروپا نیز تحریم های جداگانه ای علیه این کشور وضع کرده اند.

«تصمیم آژانس به انتشار اطلاعاتی محرمانه از فعالیت‌های تسلیحاتی اتمی ایران»


دیپلمات‌ها می‌گویند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد ایران اقدام به ساخت مدل‌های رایانه‌ای یک کلاهک هسته‌ای کرده و محفظه‌های بزرگ فولادی نیز ساخته که «برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها خبر می‌دهد که آژانس قصد دارد این اطلاعات را هفته آینده منتشر کرده و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار دهد.

بنا بر این گزارش، اطلاعات محرمانه دیگری که آژانس قصد انتشار آنها را دارد شامل تصاویری ماهواره‌ای است که به باور کارشناسان آژانس محفظه‌های بزرگ فولادی را نشان می‌دهد که برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود.

آژانس پیش از این موارد دیگری را اعلام کرده‌است که به گفته این نهاد نشانگر احتمال کار بر روی ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران هستند. اما دیپلمات‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که جدیدترین اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه «هم از نظر محتوا و هم از نظر وسعت کار قابل توجه‌اند.»

گزارش‌ها در مورد محتوای گزارش آتی آژانس در مورد ایران در حالی است که پیش از این برخی منابع خبری از فشار دولت اوباما بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعاتی طبقه‌بندی شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند. اطلاعاتی که به نوشته نیویورک‌تایمز  «نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فناوری تسلیحات هسته‌ای است.»

با این حال نمایندگان چین و روسیه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بودند به خواسته آمریکا عمل نکند و جزئیات مورد ابهام در مورد برنامه اتمی ایران را منتشر نکند چرا که ممکن است «ایران همکاری‌هایش را کاهش دهد.»

در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت که مستندات آژانس «بدون اصالت» است و افزود: «اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی‌پایه و اساس است.»

وی با اظهار اینکه «جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می‌خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند» گفت: «امیدواریم آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند.»

علی‌اکبر صالحی گفته‌های آژانس را تشبه به «فیلم» کرد و گفت: «در فیلم داستانی مشاهده می‌شود که ابتدا و انتهایش یک انسجامی دارد اما در نهایت که فیلم تمام می‌شود و آنچه که پخش شده تنها یک فیلم و خیالی بوده‌است.»

قصد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار این اطلاعات جدید همزمان است با افزایش گزارش‌ها در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، روز جمعه گفت که جامعه بین‌المللی هم‌اینک برای حل مسئله هسته‌ای ایران به گزینه نظامی نزدیک‌تر شده‌است.

به تازگی گزارش‌هایی نیز منتشر شده، مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند تا کابینه‌اش را برای حمله به ایران قانع کند.

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه در نشست گروه ۲۰ با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران  تاکید کرد که اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد، کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت.

آقای سرکوزی گفت: «رفتار ایران و علاقه مفطرش برای دستیابی به توانایی نظامی اتمی نقض همه قوانین بین‌الملل است و  فرانسه با قاطعیت بی‌اعتنایی به این قوانین را محکوم می‌کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده‌اند که پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران تنها به منظور استفاده‌های غیرنظامی است و تمامی گفته‌ها در مورد نظامی بودن این برنامه «بی پایه و اساس» است.


رهبر گروه چپ‌گرای "فارک" کشته شد

  آلفونسو کانو  و  بنا به گزارش شبکه‌ی‌ CMI سربازان ارتش کلمبیا رهبر گروه شورشی "فارک" را در کنار جسد شریک زندگیش، پاتریشیا، یافتند. حوزه‌ی عملیات این گروه که در حال حاضر از ۸۰۰۰ شبه‌نظامی تشکیل می‌شود، در مرزهای اکوادور و ونزوئلاست.
بر اساس گزارش وزارت دفاع کلمبیا، رهبر گروه چپ‌گرای "فارک"، آلفونسو کانو در بامداد شنبه (۱۴ آبان / ۵ نوامبر) در بخش غربی دپارتمان "کائوکا" واقع در جنوب غربی کلمبیا کشته شد. این عملیات نظامی، از پیش تدارک ‌دیده شده بود. یک نماینده‌ی سازمان امنیت کشور کلمبیا گفت که هویت آلفونسو کانو، با مقایسه‌ی "اثر انگشت او" تأئید شده است.

مقامات امنیتی کلمبیا سال‌ها بود که در جستجوی یافتن محل اقامت آلفونسو کانو بودند و برای اطلاعاتی که به دستگیری این شورشی  ۶۳ ساله‌ می‌انجامید، جایزه‌ای به مبلغ ۵ میلیون دلار تعیین کرده بودند. نام واقعی کانو، "گیلرمو لئون سائنز وارگاس" بود. او از سال ۲۰۰۸ ، پس از مرگ رییس مقتدر این گروه، مانوئلا مارولاندا، در اثر ایست قلبی، رهبری فارک را در دست داشت.

کوکایین و گروگان‌گیری

"فارک"، یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های شورشی کلمبیاست که با هدف ایجاد نظامی کمونیستی از طریق مبارزه‌ی مسلحانه در سال ۱۹۶۴ در کلمبیا شکل گرفت. این گروه که در "بهترین سال‌های عملیات" شبه‌نظامی خود بیش از ۱۷ هزار عضو داشت، برای تامین هزینه‌ی فعالیت‌های خود از ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ به خرید و فروش کوکایین روی آورد. یکی از جنجالی‌ترین فعالیت‌های این گروه شورشی، گروگان‌گیری اینگرید بتانکورت، سیاستمدار کلمبیایی فرانسوی تبار بود که در سال ۲۰۰۲ نامزد ریاست جمهوری کلمبیا بود. اینگرید بتانکورت در فوریه‌ی همین سال از سوی گروه "فارک" ربوده شد و  تا سال ۲۰۰۸، هنگامی که از سوی ارتش کلمبیا همراه با ۱۴ زندانی دیگر آزاد شد، در اردوگاه‌های این گروه بسر می‌برد.





"ایران خطرناکتر از القاعده علیه آمریکا شده است"

رییس جمهوری اسرائیل شیعمون پرز اظهار داشت که دورنمای حملۀ نظامی کشورش به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی نزدیک می شود
رییس جمهوری اسرائیل شیعمون پرز اظهار داشت که دورنمای حملۀ نظامی کشورش به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی نزدیک می شود
عکس از آرشیو

نوشتۀ ناصر اعتمادی
یک مقام نظامی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفته است که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را در خاورمیانه تهدید می کند و تهدید جمهوری اسلامی خطرناکتر از تهدید القاعده علیه آمریکا، منافع و متحدانش به شمار می رود.

 این مقام آمریکایی این سخنان را در حاشیه اجلاسی در واشنگتن ایراد کرده، در جای دیگری از اظهاراتش افزوده است : تهدید اصلی علیه آمریکا و منافع و متحدانش در حال حاضر جمهوری اسلامی است. با این حال او تصریح کرده است که حکومت اسلامی ایران قصد برانگیختن جنگ در حال حاضر را ندارد و اینکه او نمی داند که آیا حکومت اسلامی ایران تصمیم به ساخت سلاح اتمی گرفته است یا نه.
با این حال، قرار است هفتۀ آیندۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را در مورد برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی ایران منتشر کند و در آن صریحاً و برای اولین بار بر ماهیت نظامی برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی تأکید ورزد.
دیروز برای اولین بار نیز رییس جمهوری اسرائیل شیعمون پرز اظهار داشت که دورنمای حملۀ نظامی کشورش به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی نزدیک می شود و اینکه جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به سلاح اتمی شش ماه بیشتر فاصله ندارد.
در اوایل هفتۀ گذشته منابع خبری در اسرائیل فاش کردند که وزارت امور خارجۀ این کشور سفرای خود را در کشورهای غربی مأمور انتقال پیامی اضطراری در مورد برنامۀ اتمی ایران کرده است. در این پیام دولت اسرائیل تأکید کرده است که راه حل سیاسی حل بحران اتمی ایران بی نتیجه بوده است و فرصت چندانی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی باقی نمانده است.
همزمان منابع خبری در اروپا فاش ساختند که در هفتۀ گذشته شش فروند هواپیمای اف شانزده اسرائیلی از نوع فالکون در یکی از پایگاه های ناتو در ایتالیا اقدام به تمرینات نظامی کرده اند و عمدۀ این تمرینات صرف سوختگیری هواپیماها در آسمان شده است. در این رزمایش هواپیماهای ایتالیایی و آلمانی نیز شرکت داشته اند.
در سخنان دیروزش رییس جمهوری اسرائیل مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی غرب در حال نگاه کردن به ساعت های خود تا پیش از اقدام نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران هستند.
روزنامۀ انگلیسی گاردین نیز پنجشنبه گذشته نوشت که نیروهای دریایی و هوایی انگلیس نیز در وضعیت آمادباش برای شرکت در عملیات اضطراری علیه تأسیسات جمهوری اسلامی ایران هستند. همین نشریه نوشته بود که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا باید در ماههای آینده تصمیم های دشواری در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.



محاکمه هفت نفر به اتهام ترور بی‌نظیر بوتو

بی‌نظیر بوتو

حدود چهار سال پس از ترور بی‌نظیر بوتو، مقام‌های قضایی پاکستان محاکمه‌ی هفت نفر را در ارتباط با این پرونده آغاز کردند. نخست‌وزیر سابق پاکستان دسامبر ۲۰۰۷ میلادی در جریان یک گردهمایی انتخاباتی هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت.

بی‌نظیر بوتو که زمانی نخست وزیر پاکستان بود هنگام کشته شدن رهبری حزب مردم را بر عهده داشت که بزرگترین تشکل اپوزیسیون کشور به شمار می‌رفت. بوتو ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در پایتخت پاکستان، اسلام‌آباد به قتل رسید.
روز شنبه (۱۴ آبان‌ / ۵ نوامبر) مقام‌های قضایی پاکستان خبر دادند که هفت مرد به اتهام نقش داشتن در ترور بی‌نظیر بوتو مقابل دادگاه قرار گرفته‌اند.
پنج عضو طالبان و دو افسر پلیس
خبرگزاری فرانسه از قول دادستان این پرونده گزارش داد، پنج نفر از بازداشت شدگان متهم به عضویت در گروه طالبان، و دو نفر دیگر از افسران پلیس محلی هستند. دو مامور پلیس، خرم شهزاد و سعود عزیز معرفی شده‌اند. عزیز در زمان ترور بوتو فرماندهی پلیس شهر راولپندی، نزدیک اسلام‌آباد را برعهده داشته است.
دو افسر پلیس به "نقض قوانین امنیتی" و "اهمال در حفاظت از جان نخست‌وزیر پیشین" متهم شده‌اند. اتهام پنج نفر دیگر "توطئه‌ی جنایتکارانه" عنوان شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این افراد متهم هستند که سوءقصدکننده انتحاری را از مناطق مرزی افغانستان به راولپندی آورده و در خانه‌ای مخفی کرده‌اند.
نقش پرویز مشرف
در جریان حمله انتحاری به تجمع انتخاباتی حزب مردم پاکستان ۲۰ شهروند دیگر این کشور نیز کشته شدند. بی‌نظیر بوتو دو ماه پیش از این حادثه، پس از ۸ سال اقامت در تبعید به پاکستان بازگشته بود. او به محض بازگشت به کشورش فعالیت‌های سیاسی خود را از سرگرفت تا حزب مردم را برای شرکت در انتخابات پارلمانی یاری کند.
کمتر از یک‌سال پس از ترور بوتو، همسرش آصف‌علی زرداری به ریاست جمهوری پاکستان انتخاب شد. در همین حال نسبت به نقش پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان، در این ماجرا نیز ابهام‌هایی وجود دارد. حدود دو ماه پیش یک دادگاه مبارزه با تروریسم در پاکستان مشرف را متهم کرد که با به جریان افتادن پرونده ترور بوتو از کشور فرار کرده است. مشرف از سال ۲۰۰۸ در تبعیدی خودخواسته در لندن و دوبی اقامت دارد.
دو حکم جلب برای رئیس جمهور سابق
صحنه سوء قصد به بوتو در راولپندی، ۲۸ دسامبر ۲۰۰۷
آژانس تحقيقات فدرال پاكستان شهریور ماه سال جاری با تنظیم گزارشی در مورد امتناع مشرف از بازگشت به کشور و حضور در دادگاه، خواستار مسدود شدن حساب‌های بانکی و توقیف دارایی‌های او شد. پرویز مشرف اتهام‌هایی را که به او وارد شده بی‌اساس می‌داند. با این همه سازمان ملل متحد در بررسی پرونده ترور بوتو به این نتیجه رسیده که مشرف دست‌کم در مورد تامین امنیت او اهمال کرده است.
دادگاه مبارزه با تروریسم راولپندی چندی پیش حکم جلب رئیس جمهور پیشین را در ارتباط با سوء قصد سال ۲۰۰۷ صادر کرده است. حدود یک هفته پیش نیز (۷ آبان / ۲۹ اکتبر) قاضی دادگاه شهر کویته‌ی پاکستان پرویز مشرف را متهم کرد در قتل رهبر ناسیونالیست‌های بلوچستان نقش داشته است. وزیر کشور پاکستان، رحمان مالک، در فروردین ماه سال جاری خبر بازداشت متهمانی را که دادگاه آنها امروز تشکیل شده اعلام کرده بود.


شیمون پرز: زمان اقدام علیه ایران فرا رسیده است

شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائيلرئیس جمهور اسرائیل، شیمون پرز، می‌گوید ایران می‌تواند تا شش ماه دیگر به بمب اتمی دست پیدا کند. به گفته او، سازمان‌های اطلاعاتی غربی می‌دانند که زمان در حال از دست رفتن است و گزارش تازه‌ی آژانس این موضوع را تایید می‌کند.
منابع غربی می‌گویند تازه‌ترین گزارش آژانس حاوی اسنادی است که بر ماهیت نظامی برخی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مهر تایید می‌زند. ناظران پیش‌بینی می‌کنند انتشار این گزارش احتمال اقدام نظامی علیه ایران را افزایش دهد.
یافته‌ها و اسناد "نگران‌کننده" آژانس
قرار است گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در یکی از روزهای میانی هفته‌ی آینده در اختیار شورای حکام این نهاد قرار گیرد. بخش‌هایی از این گزارش که به طور غیررسمی منتشر شده به تنش‌های موجود میان ایران و کشورهای غربی دامن زده است. اسرائیل نیز این گزارش را بسیار نگران‌کننده خوانده و می‌گوید زمان انجام "عملیات بازدارنده" علیه جمهوری اسلامی نزدیک‌تر می‌شود.
برخی از خبرگزاری‌های غربی به نقل از محافل دیپلماتیک گزارش می‌دهند، در گزارش آمانو اسناد جدیدی در مورد مدل‌های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای ارائه خواهد شد. پیشتر نیز گزارش شده بود که در این گزارش اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران مشغول طراحی کلاهکی برای یکی از موشک‌های میان‌برد خود است که قادر به حمل مواد منفجره اتمی خواهد بود.
ایران: گزارش آژانس توطئه‌ی غرب است
خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده می‌گوید در گزارش مدیرکل آژانس تعدادی تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات نظامی پارچین در نزدیکی تهران ارائه می‌شود که موجب نگرانی کارشناسان شده است. بنابر این گزارش در این تصاویر یک محفظه فولادی قابل تشخیص است که ظاهرا برای انجام آزمایش "مواد منفجره با قدرت بالا" طراحی شده است.
جمهوری اسلامی تمام اتهام‌ها در مورد ماهیت احتمالا نظامی برنامه‌های هسته‌ایش را بی‌اساس می‌خواند و آژانس را متهم می‌کند به ابرازی برای اعمال فشار بر ایران تبدیل شده است. خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۱۳ ابان از قول علاءالدین بروجردی، نوشت «گزارش آمانو کاملا از فضای مقررات آژانس و شرح وظایفش خارج است.» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آزانس را متهم می‌کند که به یکی از "حلقه‌های توطئه" غرب برای افزایش فشار به ایران تبدیل شده است.
"فقط شش ماه تا بمب اتمی"
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌، هفته آینده گزارش خود را در مورد برنامه اتمی ایران تحویل شورای حکام آژانس می‌دهد منابع خبری اسرائیل صبح شنبه (۱۴ آبان / ۵ نوامبر) گزارش می‌دهند شیمون پرز در یک گفتگوی تلویزیونی نسبت به پیامدهای برنامه‌های اتمی ایران به کشورهای غربی شدیدا هشدار داده است. رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید ایران می‌تواند تا شش ماه دیگر به بمب اتمی دست پیدا کند و "این را همه‌ی جهان می‌دانند". پرز گفت تمام سازمان‌های اطلاعاتی دنیا اتفاق نظر دارند که زمان در حال از دست رفتن است و در این مورد به رهبران کشورهای خود هشدار داده‌اند.
وزیر دفاع اسرائیل، ایهود باراک، روز گذشته، جمعه ۱۳ آبان، از "نزدیک‌تر شدن زمان حمله به ایران" خبر داده بود. به رغم این، دولتمردان اسرائیل در مورد اقدام نظامی علیه ایران به توافق نرسیده‌اند. برخی از مقام‌های اسرائیلی معتقدند چنین اقدامی می‌تواند به شعله‌ور شدن آتش جنگ در سرتاسر منطقه منجر شود.
هشدار اسرائیل به کشورهای غربی
ظاهرا به دلیل همین نگرانی‌هاست که رئیس جمهور میانه‌روی اسرائیل از کشورهای غربی می‌خواهد به تعهدات خود در مورد حفظ امنیت این کشور عمل، و "فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کنند". شیمون پرز می‌گوید باید در فرصت کمی که باقی مانده کشورهای جهان را متقاعد کنیم تا از طریق تشدید تحریم‌ها یا عملیات نظامی به مقابله به "اهداف خصمانه" تهران برخیزند.
ایالات متحده آمریکا می‌گوید در مورد گزینه‌های مختلف با مقام‌های اسرائیلی رایزنی و تماس‌های مستمری دارد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اخیر تاکید کرد که کاخ سفید در حال حاضر تمرکز خود را بر گزینه‌ی تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قرار داده است.
نگرانی‌های چین و روسیه
اظهارات پرز و بخش‌های منتشر شده‌ی گزارش آمانو در رسانه‌های ایران نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. خبرگزاری فارس که به نیروهای نظامی و امنیتی منسوب است ظهر شنبه (۱۴ آبان / ۵ نوامبر) گزارش‌های اخیر را بخشی از "سیاست ایران‌هراسی" غرب خواند و مدعی شد تمام گزارش‌های آژانس تا کنون بر "عدم انحراف برنامه هسته‌ای" جمهوری اسلامی تاکید داشته است.

آمانو چندی پیش (۱۲ سپتامبر / ۲۱ شهریور)  در وین اعلام کرد اطلاعات جدیدی در مورد ابعاد احتمالا نظامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به دست آورده که نگرانی‌هایش را بسیار بیشتر کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وعده داده در گزارش تازه‌ی خود یافته‌ها و اسناد جدیدی را در اختیار اعضای این نهاد قرار دهد.
ظاهرا گزارش تازه‌ی آمانو چنان صریح و مفصل است که شماری از کشورها به ویژه چین و روسیه نگران پیامدهای انتشار رسمی آن هستند. خبرگزاری رویترز روز شنبه (۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر) از قول یک دیپلمات مستقر در وین نوشت نمایندگان این دو کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش مشتركی را آغاز كرده‌اند تا انتشار گزارش را به تعویق بیندازند. گفته می‌شود یوکیو آمانو درخواست این دو کشور را نپذیرفته و تصمیم دارد در روزهای آینده گزارش و اسناد ضمیمه‌ی آن را که در ۱۲ صفحه تنظیم شده منتشر کند.


آزبست هوای تهران ۱۰۰ برابر استاندارد جهانی 

 


يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران می‌گوید که ميران آزبست در هوای تهران ۱۰۰ برابر استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ميراث، وی گفت: "اگر فردی در تهران به مدت هشت ساعت در مناطق پرترافيک باشد، حدود هشت هزار فيبرآزبست به دستگاه تنفسی او وارد می‌شود که تک‌تک اين فيبرها ممکن است در دستگاه تنفسی گير کنند و باعث سرطان ريه شود."
 
آزبست نام تجاری چندين ماده معدنی است که به شکل وسيع در تهيه لنت ترمز اتومبيل و برخی مصالح ساختمانی به کار می‌روند و يکی از آلاينده‌های هوا است.
کارشناسان می‌گويند پراکنده شدن ذرات آزبست در هوا سبب ايجاد اختلالات تنفسی و ابتلای افراد به بيماری‌های وخيم ريوی می‌شود.
رشيدی افزود: "گزارشی توسط موسسه بين‌المللی سرطان منتشر شده‌ که در آن گفته شده هيچ تفاوتی بين آزبست‌ها وجود ندارد و بر خلاف تصوری که وجود دارد، هر سه نوع آزبست يعنی سفيد، قهوه‌ای و آبی سرطان‌زا هستند، هر چند که آزبست آبی از بقيه انواع آزبست خطرناک‌تر است."   هفته گذشته نیز هاشمی، مشاور معاون شهردار تهران گفت "در هفت ماه ابتدای سال جاری حتی يک روز هم هوای پاک (در تهران) نداشته‌ايم و ميزان برخی آلاينده‌ها در هوای شهر به ۳۰۰ برابر حد مجاز رسيده است" وی گفت: "هيچ حد سالمی برای آزبست وجود ندارد و تحقيقات نشان داده که بايد مقدار آزبست درهوا صفر باشد. بنابراين بايد همه تلاش‌ها به اين سمت باشد که عوامل توليد آزبست از بين برود و غلظت آن به حداقل ممکن برسد."
  مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: "ما برای اينکه مطمئن شويم عامل وجود آزبست در شهر تهران، صفحه کلاژ و لنت ترمز است، در مکان‌های پرترافيک و جاهايی که سراشيبی دارند، اندازه‌گيری‌ها را انجام داديم و متوجه شديم در اين مکان‌ها به خاطر اينکه رانندگان بيشتر ترمز می‌کنند، ميزان آزبست موجود در هوا بيشتر است."
  هفته گذشته نیز هاشمی، مشاور معاون شهردار تهران گفت: "در هفت ماه ابتدای سال جاری حتی يک روز هم هوای پاک (در تهران) نداشته‌ايم و ميزان برخی آلاينده‌ها در هوای شهر به ۳۰۰ برابر حد مجاز رسيده است."
به گفته وی از سال ۱۳۷۶ استفاده از آزبست در ایران ممنوع شده اما هم اکنون ۳۰ کارخانه در کشور به صورت شبانه‌روزی و سه شيفته در حال توليد محصولات حاوی آزبست هستند .
مشاور معاون شهردار تهران گفت: "مسئولان محيط زيست به تنها چيزی که فکر نمی کنند محيط زيست است و اين در حالی است که زمان زيادی تا آذر که مجددًا تهران به دليل پديده وارونگی هوا به تعطيلی کشيده می‌شود، باقی نمانده است."
  رييس پیشی پليس راهور تهران گفت: "هر روز افزون بر۱۵۰ زن و مرد در تهران فوت می‌کنند‌ که حدود ۲۰ درصد از مجموع مرگ و ميرهای مردم اين کلان شهر ناشی از اثرات مستقيم و غير مستقيم آلودگی هواست."
سال گذشته به دلیل افزایش آلودگی هوا، مدارس و ادارات دولتی چندین بار تعطیل شدند.


بازداشت چهار فعال سیاسی و دانشجویی در مشهد و تبریز



گزارش‌های رسیده حاکی از بازداشت یک فعال سیاسی در مشهد و سه فعال دانشجویی در تبریز در هفته گذشته است.
تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، امروز، شنبه ۱۴ آبان ماه گزارش داد که علی رزاقی از فعالان سیاسی اصلاح طلب مشهد، دو شنبه هفته گذشته در پی احضار به دادگاه انقلاب، بازداشت شده است.
بنا به این گزارش، وی که برای جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام به شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد احضار شده بود، به دستور بازپرس این شعبه به بازداشت‌گاه منتقل شد.
علی رزاقی در پی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸، بازداشت شده بود و با قرار وثیقه یک‌صد میلیونی آزاد بود.این فعال سیاسی به "اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و تشویش اذهان عمومی" متهم شده است.
آقای حیدری، بازپرس شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد در رابطه با دلیل بازداشت مجدد علی رزاقی، به همسر وی گفته است: "همسرت متنبه نشده و ما او را به زندان می فرستیم تا متوجه همه چیز بشود."
گفته می‌شود که این فعال سیاسی با  حکم دو ماه بازداشت موقت روانه زندان شده است.
 سولماز علیمرادی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران نیز به یک سال و شش ماه حبس تعزیری قطعی محکوم شد، به این فعال سیاسی اعلام شده که باید تا روز ۲۸ آبان ماه خود را برای اجرای حکم معرفی کند
  کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز از بازداشت هروز فریدی، آرش محمدی و سیاوش محمدی، در تبریز خبر داده است.
این سه فعال دانشجویی ساعت شش صبح روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ در منزل شخصی خود در تبریز  از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.از علت بازداشت و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست.
از سوی دیگر، سولماز علیمرادی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران نیز به یک سال و شش ماه حبس تعزیری قطعی محکوم شد.
 به گزارش میزان خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به نهضت آزادی، به این فعال سیاسی اعلام شده که باید تا روز ۲۸ آبان ماه خود را برای اجرای حکم معرفی کند.
سولماز علیمرادی پس از عاشورای  ۱۳۸۸ بازداشت و در دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیزی محکوم شده بود. وی از سوی دادگاه به " اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت نهضت آزادی ایران و شرکت در تظاهرات روز عاشورا" متهم شده است.
  در حال حاضر محسن محققی، امیر خرم، فرید اهری و عماد بهاور از اعضای نهضت آزادی ایران در بند ۳۵۰ زندان اوین  در حال سپری کردن احکام حبس قطعی خود هستند



ویژه خبرنامه گویا: آمریکا نگران حمله "قطعی" اسرائیل به ایران!

ویژه خبرنامه گویا - به گزارش خبرنامه گویا مقامات ارشد نظامی از اینکه اسرائیل طرحش برای حمله به ایران را به اطلاع آمریکا برساند مطمئن نیستند. به گزارش برخی از رسانه های اسرائیل، آمریکا در آستانه انتشار گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی به دقت تحولات در ایران و اسرائیل را برای یافتن هرگونه تحرک نظامی زیر نظر گرفته است.
ShowImage.jpg
یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا به سی ان ان گفته است آمریکا نگران است که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به ایران است. این مقام گفته است که آمریکا بشدت نگران احتمال حمله اسرائیل است و ارتش آمریکا به طور فزاینده ای تحرکات احتمالی نظامی در ایران و اسرائیل را زیر نظر گرفته است.
این مقام همچنین افزوده است که هرچند آمریکا قصدی برای حمله به ایران نداشته اما نگران است اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به تاسیسات اتمی ایران، این کشور را مطلع نکند. برخی از تحلیلگران حمله به ایران را با توجه به دفاع هوایی "قوی و درجه یک" اش مشکل ارزیابی کرده اند.
به گزارش خبرنامه گویا گفته می شود این سیستم دفاعی کار را برای هواپیماهای جنگی IAF مشکل می کند. هرگونه حمله نظامی اسرائیل به ایران شامل هواپیماهای جنگنده و موشک های بالستیک خواهد بود.
1_wh.jpg
به گفته مقامات نظامی، خلبانان هواپیماهای IAF باید برای رسیدن به ایران از فراز کشور سومی عبور کرده و به احتمال زیاد در آسمان سوختگیری کنند. این کار احتمال ردیابی آن ها را توسط رادارهای محلی بشدت افزایش می دهد. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین هم به دلیل فاصله زیاد و عدم امکان حمل تسلیحات مورد نیاز منتفی است.
در همین حال برخی ناظران بزرگنمایی اسرائیلی ها و آمریکایی ها از توان دفاع هوایی ایران را مشکوک و در راستای روش های جنگ روانی ارزیابی کرده می گویند آنها با این اظهارات قصد دارند ایران را هر چه بیشتر به دام انداخته تا به سخنان و اعمال تحریک آمیزش ادامه داده و زمینه جهانی برای حمله به خود را فراهم کند.
4_wa.jpgدر خلال جنگ ایران و عراق، آمریکا از همین روش برای ترغیب ایران به استفاده از قایق های تندرو خود به ناوهای آمریکا استفاده کرد. کاری که نهایتا با حمله به هواپیمای مسافربری ایران به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و صلح با عراق منجر شد.
بعضی از منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری ها گفته اند که آژانس انرژی اتمی گزارش تازه اش مدارک جدیدی در رابطه با طراحی مدل های کامپیوتری یک کلاهک هسته ای توسط ایران ارائه می کند.
ایران تمام جوانب برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.



بیست و چهار تن از کارگردانان سینما در اعتراض به حکومت ایران، جشنواره سینما حقیقت تهران را تحریم کردند

بیست و چهار تن از سینماگران کشورهای جهان که قرار بود، روز دوشنبه هفته آینده در مراسم افتتاحیه جشنواره حقیقت در تهران شرکت کرده و فیلم های آنان در این جشنواره به نمایش در آید، با ارسال نامه هایی به مسئولین، رسما انصراف خود را از حضور در این جشنواره دولتی اعلام نمودند.
کارگردانان که نسخه ای از نامه های خود را در اختیار کمیته دفاع از سینماگران زندانی در ایران قرار داده اند، ضمن اعلام عدم حضور در جشنواره حقیقت، رفتار غیرانسانی حکومت ایران با سینماگران را محکوم کرده و خواستار آزادی سینماگران زندانی مجتبی میرتهماسب، کتایون شهابی، مهران زینت بخش و رامین پرچمی شده اند.
همچنین شرکت واید منجمنت پخش کننده جهانی و معتبر فرانسوی صبح امروز خبر داد، نمایندگان این کمپانی در اعتراض به سرکوب و زندانی کردن سینماگران ایرانی از حضور در جشنواره حقیقت خودداری کرده و از مسئولین این جشنواره خواسته اند تا چهار فیلمی را که پیش از این به تهران ارسال کرده اند، به نمایش نگذارند. این کمپانی حضور نمایندگان خود و نمایش فیلم ها را در جشنواره حقیقت مشروط به آزادی سینماگران دربند ایرانی دانسته است.
هم چنین آنتونی بکستر کارگردان انگلیسی خالق فیلم «تو مسخره شدی» و هرالد ارسنولد سینماگر کانادایی، کارگردان فیلم «سرزمین گوزنهای شمالی» نام فیلمهای خود در لیست اعلام شده در سایت سینما حقیقت را یک بی پرنسیپی دانسته و آن را بی مسئولیتی مسئولین جشنواره به اخلاق و قوانین بین المللی قلمداد کرده اند. این دو کارگردان انگلیسی و کانادایی هر گونه تماس و تقاضای فیلم از سوی مسئولین جشنواره حقیقت را رد می کنند و اعلام میدارند، هنوز مشخص نیست مسئولین این جشنواره از چه طریقی به این فیلمها دسترسی پیدا کرده اند.

اسامی کارگردانانی که تا کنون انصراف خود را از شرکت در جشنواره حقیقت اعلام داشته اند، به شرح زیر است:

1 -- زندگی ، یک راه طولانی دور - فرانسه : مارک ویمولر

2 -- جذب سرمایه - لهستان: ادوین دوندرس

3 -- پیروزی زیمانوسکاو - لهستان: تمر سون

4 -- قاب کشته شدگان - اسپانیا: ساموئل سباستین

5 -- سور - ایتالیا: با یانوش ریشتر

6 -- باغ امید - ایتالیا: آنتله نو فاروتا

7 -- مجتمع برای تلفن های موبایل - امریکا: دان استورمن و دیلن نلسون

8 -- موسیقی متن برای یک زندگی - لهستان ، 2010 : کلودیا بوتن هوف دافی

9 -- لا ماشینا ' - لهستان ، 2010 : تیری پالادینو

10 -- پلانتا کیرسان ' - لهستان ، 2010 : ماگدالنا پیوتا

11 -- سی و هشت و نیم،10 - لهستان ، 2010: گرزگورز دبوسکی

12 -- / این زندگیست - لهستان ، 2010 : دانیل زیلنسکی

13 -- مشعلها - لهستان : پیوتر زلوتوروییز

14 -- نگهبان شب ، 72 '، - ایالات متحده آمریکا و مکزیک ، 2011 : ناتالیا آلمادا

15 -- من با کل روستا ازدواج می کنم ، 57 '- صربستان ، 2010 : زولجکو میرکویچ
16- طریق - کره جنوبی : هان لی
17- عبور از سینمای کره - محصول مشترک رومانی و لهستان ساخته: لئوناردو سینوره لومبر
18- قدرت سیاه - محصول مشترک سوئد و امریکا: گوران اسلون هوگو
19 اولین راستا، فرانسه: هلن لی و کریستف فرانییه

20-- الماس سیاه - فرانسه ، 2011 : پاسکال لامشه
21-- آوازهای جنگ - آلمان: تریستان چایتروچک
22-- کرولیک، فراتر از مسیر - رومانی، 2011: آنکا دمیان
23-- تو مسخره شدی - انگلیس: آنتونتی بکستر
24-- سرزمین گوزنهای شمالی - کانادا: هرالد آرسنولد

کمیته دفاع از سینماگران زندانی در ایران - جمعه 5 نوامبر 2011
cinemairan@ymail.com



هرانا؛ انتقال حمید رضا خادم به بند ۳۵۰ جهت اجرای حکم

خبرگزاری هرانا - حمىدرضاخادم٣۴ساله فعال سیاسى جهت اجرای حکم چهار ساله خود به دادسرای اوین احضار و سپس به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران این فعال سیاسی درتاریخ ۱۶آذر ۱۳۸۹درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به تحمل ۵سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع وتبانى وهمچنىن تبلیغ علیه نظام محکوم گردیده بود.
نامبرده پس از تائید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان به ۴ سال حبس تعزیری جهت اجرای حکم به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
حمید رضا خادم از بازداشت شدگان رویدادهای پس ازانتخابات وعضو دفتر پژوهشهای جبهای ملی است.




تجمع اعتراض آمیز کارگران اداره خطوط راه‌آهن استان مرکزی

خبرگزاری هرانا - گروهی از کارگران خطوط راه‌آهن استان مرکزی در اعتراض به خصوصی شدن و عدم پرداخت حقوق و دستمزد‌ها از ۲ تا ۱۱ ماه از ساعت ۱۰ صبح امروز ۱۴ آبان ماه در مقابل ساختمان اداری راه‌آهن اراک اجتماع کردند.

ایلنا: تعدادی از کارگران خطوط راه‌آهن استان مرکزی در اعتراض به خصوصی شدن و عدم پرداخت حقوق و دستمزد‌ها از ۲ تا ۱۱ ماه از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۱۴ آبان ماه در مقابل ساختمان اداری راه‌آهن اراک اجتماع کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگران معترض که با حداقل ۱۴ تا ۳۰ سال سابقه کار از دی ماه سال ۸۹ پس از واگذاری بخشی از خدمات راه‌اهن به بخش خصوصی به شرکت تراورز که از زیر مجموعه‌های شرکت «امیر آریا خسروی»، به شمار می‌رود با دارا بودن حکم استخدام کشوری و بیمه تامین اجتماعی از زیر مجموعه شرکت راه‌آهن دولت جمهوری اسلامی ایران به پرسنل شرکت تراورز تغییر وضعیت داده شده‌اند هر یک از ۲ تا ۱۱ ماه است که حقوق، دستمزد و اضافه‌کاری دریافت نکرده‌اند.
نماینده کارگران معترض به ایلنا گفت: کارگران اداره خطوط راه‌آهن در سخت‌ترین شرایط بدون لحظه‌ای توقف در کار و وقفه در انجام وظیفه با توجه به حساسیت کار و مقید بودن به حفظ جان و سلامتی هم‌وطنان به رغم عدم پرداخت حقوق‌ها و مشکلات مالی به انجام وظیفه وجدانی خود ادامه داده‌اند.
وی‌افزود: بعد از واگذاری بخشی از وظایف راه‌اهن به شرکت تراورز نیروهایی که همه استخدام رسمی راه آهن دولت جمهوری اسلامی ایران بودند بدون آنکه مطلع باشند به این شرکت خصوصی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساس واگذار شدند و صاحب امتیاز این شرکت امیرآریاخسروی در این مدت نسبت به انجام وظایف خود کوتاهی نموده و نه تنها حقوق و مزایا و اضافه‌کاریهای کارگران را به موقع پرداخت نکرده بلکه نزدیک ۲ سال است که از پرداخت حق صندوق که ذخیره مالی کارگران است و از تجمیع واریزی کارگران از حداقل یک تا ۳ میلیون تومان تشکیل شده است به کارگران امتناع ورزیده است.
نماینده کارگران معترض با اشاره به اینکه این مشکل بحث کارگران خطوط در استان مرکزی نیست و شامل کلیه کارگران این بخش که به شرکت تراورز واگذار شده‌اند می‌باشد افزود: پس از افشای اختلاس ۳ هزارمیلیارد تومانی حقوق کارگران تا امروز پرداخت نشده و به کارگران که از خانه‌های سازمانی استفاده می‌کنند با حکم قضایی اخطار تخلیه صادر شده است.
فراهانی رئیس حراست این اداره کل نیز با اشاره به اینکه مباحث مربوط به حقوق و اضافه‌کاری پرسنل تنها مربوط به این کارگران نیست و در کل کشور مطرح است به خبرنگار ما گفت: انتقال مشکلات کارگران به تهران بصورت مکاتبه در حال پیگیری است و قول‌هایی نیز داده شده که تا ۲۴ ساعت آینده حقوق و اضافه‌کاری آن‌ها پرداخت شود.
وی گفت: بنا به قول صاحب محمدی مدیرعامل شرکت راه‌آهن دستوراتی در رابطه با پرداخت حقوق‌های معوقه به ذیحسابی داده شده و چک حقوق شرکت تراورز جهت پرداخت نیز امضاء شده است. به گفته فراهانی قرار است سهام این شرکت چون در اختیار امیرآریا خسروی است اگر دولت اجازه دهد به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگردانده شود.
فراهانی تصریح کرد: این واگذاری در پی اجرای مصوبه مجلس و دولت انجام شده و از سوی دولت نیز باید حل شود.
براساس این گزارش نمایندگان کارگران معترض با بیان اینکه تمام مراحل قانونی تا شکایت به دیوان محاسبات و گفتگو با مسئولان استان و تهران مدتهاست که طی شده به خبرنگار ما اظهار داشتند: به دستور دادستان کل کشور محسنی‌اژه‌ای پس از مصادره اموال و حساب‌های شرکت تا طی مراحل قانونی حساب شرکت تراورز مسدود است و راه‌آهن باید خود نسبت به مشکلات مالی کارگران اقدام نماید که رفت و آمدهای کارگران تا این تاریخ بدون نتیجه مانده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بخش د ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: استراحت‌ ـ فراغت‌ و محدودیت‌ معقول‌ ساعات‌ کار و مرخصی‌ ادورای‌ با استفاده‌ از حقوق‌ و همچنین‌ مزد ایام‌ تعطیل‌ رسمی کارگران‌ به رسمیت شناخته شود.
•   بخش الف ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: اجرتی که‌ لااقل‌ مزایای‌ کافی‌ برای‌ کارگران و خانواده‌شان‌ طبق‌ مقررات‌ این‌ میثاق، محیا می‌کند؛ ‌به رسمیت شناخته شود.
•    بند ۱ ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه برگزیند، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در برابر بی‌کاری حمایت شود.



بی خبری مطلق از وضعیت یک دانش آموز اهل تسنن با گذشت ۷۰ روز از بازداشت

خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از ۷۰ روز از بازداشت یک دانش آموز دبیرستانی اهل لارستان فارس بنام «جاوید (محمود) اکرمی» هیچ خبری از سرنوشت وی وجود ندارد و با وجود پیگیری‌های قضایی خانواده وی، مسئولین از ارائه توضیحات روشن در ارتباط با وضعیت وی خودداری نموده و سکوت اختیار کرده‌اند.

به گزارش دانشجونیوز، سوم شهریور ماه سال جاری، اداره اطلاعات کرمان یکی از فعالان اجتماعی و مذهبی لارستان بنام «جاوید (محمود) اکرمی» که از دانش آموز دبیرستانی این شهر نیز هست، بازداشت شده و بجز تماس یک دقیقه‌ای وی، هیچ اطلاعی از شرایط نگهداری وی و اتهامات ایشان در دست نیست.
بر اساس این گزارش جاوید (محمود) اکرمی فعال اجتماعی و دینی اهل سنت در تاریخ سوم شهریور ماه در منزل خود در شهرک «خور» لارستان دستگیر شده و گفته می‌شود بازداشت وی توسط اداره اطلاعات استان کرمان بوده و از لارستان در استان فارس به کرمان منتقل شده است.

گفتنی است خانواده وی بار‌ها به مراجع قضایی و اطلاعاتی کرمان مراجعه نموده‌اند ولی مسئولین قضایی این شهر از ارائه توضیحات روشن در مورد وی خودداری نموده‌اند.
یکی از دوستان نزدیک این فعال بازداشتی که ناخواست نامش فاش شود در ارتباط با فعالیت‌های این دانش آموز بازداشتی به دانشجونیوز گفته است که «عمده فعالیت وی اداره کردن یک انجمن خیریه بوده که به بیماران و دانشجویان کم بضاعت کمک کرده است. وی همچنین فعالیت‌های کاملا مسالمت امیزی در زمینه اعتراض به تبعیض علیه هموطنان اهل سنت نیز داشته است.»
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۹۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانی محاکمه نشده باید اجازه داشته باشد بلافاصله خانواده خود را از بازداشت، مراحل محاکمه و از احوال خود مطلع کند. همچنین تمام امکانات مناسب برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و نیز ملاقات حضوری، با نظارت و با در نظر گرفتن مقررات زندان و حفظ امنیت و نظم زندان، می‌بایست برای وی مهیا باشد.
ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان باید با نظارت لازم، اجازه ارتباط برقرار کردن با خانواده و دوستان خود در فواصل زمانی معین را داشته باشند. این ارتباط می‌تواند شامل نامه نگاری و تماس تلفنی یا ملاقات حضوری در زندان باشد.
بند ۳ ماده ۷ کنوانسیون منع شکنجه و دیگر رفتار‌ها یا مجازاتهای بیرحمانه، غیر انسانی یا ترذیلی: افرادی که به اتهام ارتکاب جرمی تحت تعقیب قرار می‌گیرند باید در کلیۀ مراحل دادرسی از رفتاری عادلانه برخوردار شوند.