۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

هفت ماه شکنجه برای انکار مستندات تجاوز در کهریزک، نگذاریم محمد داوری گمنام بماند


محمد داوری را از روزنامه همبستگی می شناسم. یک معلم ساده و صادق و صمیمی بود که وارد تحریریه شد برای کار در حوزه رسانه. بعدها هم در سحام نیوز سایت حزب اعتماد ملی همکاری می کرد. او هم همانند آریا آرام نژاد ناشناس نیست اما در مقایسه با زمان و نحوه بازداشت و اعتصاب غذا و فشارهای روحی که او در دوران بازداشت بدون مرخصی خود طی می کند تقربیا می شود مدعی شد که او هم گمنام مانده است.
محمد داوری در سایت سحام نیوز همراه کروبی بود که او را به بهانه جمع آوری و تهیه مدارک مربوط به تجاوزات جنسی در کهریزک هفت ماه پیش دستگیر کردند و از آن تاریخ تا کنون زیر سخت ترین شکنجه ها و فشارها قرار دارد. طی این مدت هر سه ماه یکبار تنها به مادر پیر او که از شهرستان بجنورد به تهران می آید اجازه دیدار و ملاقات داده می شود و از هرگونه مرخصی و دیدار با همسر و دیگر اعضای خانواده خود محروم است.
با اعمال این فشارها بر محمد داوری قصد دارند تا او را وادار کنند در یک مصاحبه خبری و جنجالی صحت ادعاهای مهدی کروبی در خصوص تجاوزات جنسی را زیر سوال ببرد. در حال حاضر شرایط جسمی و روحی محمد داوری بسیار وخیم است . پیش از این محمد داوری در بند عمومی بوده است اما به دلیل اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی در گفت و گو با معاون وزیر اطلاعات که چندی پیش از بند ایشان دیدار داشته است بلافاصله و پس از خروج این مقام دولتی از بند عمومی به سلول انفرادی منتقل شده است. پس از آن بود که داوری برای دومین مرتبه اقدام به اعتصاب غذای کرد. در حال حاضر هیچ گونه اطلاعی از وضعیت داوری در دست نیست.
مادرش می گوید: محمد کاری نکرده است ، جرمی ندارد، یا پسرم را آزاد کنید یا مرا هم پیش پسرم ببرید...من در تهران هم جایی را ندارم که بمانم
.....

درخواست برای آزادی روزنامه‌نگاران ایرانی


انی گیم، مدیر اجرایی سازمان کانادایی مدافع آزادی بیان گفته که هدف از این اقدام، «ارسال این پیام برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان زندانی در ایران بود که ما آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم»

بیش از ۳۵۰۰ تن از نویسندگان و نخبگان جهان، خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و نویسندگان زندانی در ایران شدند.
سازمان کانادایی مدافع آزادی بیان، روز گذشته (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این نویسندگان در قالب طوماری، از آیت‌الله علی خامنه‌ای خواسته‌اند دستور آزادی روزنامه‌نگاران زندانی را صادر کند.
ده‌ها روزنامه‌نگار، نویسنده و وبلاگ‌نویس، پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازداشت و زندانی شده‌اند.
گروهی از آنها با قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما بسیاری از این روزنامه‌نگاران و نویسندگان، همچنان در زندان به‌سر می‌برند.
طومار درخواست نویسندگان جهان که بیش از ۳۵۰۰ امضا دارد، تحویل دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل شده است.
انی گیم، مدیر اجرایی سازمان کانادایی مدافع آزادی بیان گفته که هدف از این اقدام، «ارسال این پیام برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان زندانی در ایران بود که ما آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم.»
کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در جدید‌ترین گزارش خود، اعلام کرده که در حال حاضر دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار در ایران در زندان به‌سر می‌برند.
این کمیته افزوده که بسیاری از این روزنامه‌نگاران زندانی، «تحت فشار جسمی و روانی شدید» قرار دارند.
جوئل سایمون، مدیر اجرایی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران گفته است: «وضعیت وحشتناک روزنامه‌نگاران در زندان‌ها اسف‌بار است.»
این کمیته، اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی با ۵۲ روزنامه‌نگار زندانی، «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان» است.
طی ۱۰ ماه گذشته در ایران، بیش از ۱۰ نشریه توقیف و ۱۰۰ روزنامه‌نگار احضار و بازداشت شده‌اند.
بنابر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۷۵ کشور، در رده ۱۷۲ قرار دارد.

محاکمه دو دقیقه ای و سه سال حبس تعزیری برای آبتین غفاری




آبتین غفاری یکی از زندانیان سبزی که در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده بود، در روزهای آخر سال گذشته در یک دادگاه دو دقیقه ای توسط قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.  
رهانا: این هنرمند جوان ایرانی در این مدت مدتی در بند ۲۴۰ در انفرادی بوده است و پس از آن نیز با پنج نفر دیگر در یک سلول انفرادی کوچک زندانی شده است.به گزارش تا آزادی زندانیان سبز، وی بارها از سوی دادگاه از خانواده وی درخواست وثیقه شده است اما هر بار و در پی مراجعه خانواده از تودیع وثیقه به وسیله قاضی جلوگیری شده است. در روز ۲۸ اسفند خانواده وی مجددا به دادسرا احضار شدند و در کمال ناباوری شاهد برگزاری دادگاه دو دقیقه ای و بدون وکیل وی بودند.قاضی مقیسه در پایان دادگاه ضمن ابلاغ حکم سه سال حبس تعزیری، اعلام کرده است که فرصت تجدید نظر او از همان روز آغاز شده است و با توجه به تعطیلات در واقع تنها دو روز برای تحدید نظر خواهی فرصت باقی مانده است.آبتین غفاری در حال حاضر در بند ۳۵۰ اوین است.

سالروز تشکیل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان - پیام محمدصدیق کبودوند دبیرکل سازمان از زندان اوین

اخبار روز:

پایگاه اطلاع رسانی انسانیت: اشاره: در روز ۹ آوریل ۲۰۰۵ برابر با ۲۰ فروردین ۱٣٨۴ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به همت محمدصدیق کبودوند تاسیس و در تهران اعلام موجودیت کرد. با آغاز فعالیت این سازمان و با همت و کوشش و جدیت کبودوند مساله حقوق بشر در کردستان و بویژه نقض آن، به موضوعی قابل طرح در عرصه حقوق بشر بین الملل تبدیل گردید. حمایت و دفاع پیگیرانه کبودوند از حقوق بشر، بویژه حقوق بشر کردستان با واکنش شدید امنیتی- قضایی دولت ایران روبرو شد. وی در بهار ۱٣٨۶ بازداشت و زندانی گردید و بنیاد موجودیتی به نام دفاع از حقوق بشر و حمایت از حقوق بشر در کردستان به اقدام بر علیه امنیت ملی تعبیر، و تاوان دفاع از حقوق بشر یازده سال حبس برای کبودوند به دنبال آورد.
کبودوند که بیش از یکهزار روز است به جرم دفاع و حمایت از حقوق بشر تحمل کیفر حبس می نماید، در آستانه ماه ورود به چهارمین سال حبس و در آستانه ششمین سال فعالیت سازمان متبوع خود، پیامی را از درون زندان به بیرون ارسال داشته است. دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، بدینوسیله پیام رئیس زندانی خود را منتشر می نماید (متن آن در پی می آید):


با درود بر وجدان های پاک و بیدار

در نهم آوریل ۲۰۰۵ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان موجودیت یافت تا کوششی باشد برای درخواست تضمین و تامین حقوق اساسی بشر، آزادی های بنیادین و تلاشی برای رهایی از بیم و نیاز و تامین امنیت انسانی انسان ها. این سازمان اعلامیه جهانی حقوق بشر را منشور خود قرار داد و خود را متعهد گردانید به اینکه برنامه ها و فعالیت هایش را در چارچوب منشور حقوق بشر انجام می دهد و به دیده بانی، حمایت و پاسداری از حقوق مصرحه و مورد تاکید واقع شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق های ملل متحد، کنوانسیون ها، معاهدات، قراردادها و دیگر اسناد حقوق بشری می پردازد.
این سازمان که اینک نیم دهه عمر خود را در امنیتی ترین شرایط پشت سر نهاده و از دهم آوریل – ۲۱ فروردین- وارد سال ششم فعالیت خود می شود، طی سه سال گذشته در بدترین شرایط ممکن و فوق العاده ترین حالت امنیتی با مدیری که زندانی بوده، بطور اضطراری به فعالیت ادامه داده است و در چنین وضعیتی اگرچه برخی از همکاران سازمان دست از فعالیت کشیدند، اما برخی از فعالان با ایمان به رغم فشارها و احضارها و اخطارها، و در دل همه تهدیدها، صحنه فعالیت را ترک نکرده و در کنار سازمان باقی مانده اند، کما اینکه من به دوستان توصیه کرده بودم، نظر به شرایط موجود داخلی کشور که امکان هرگونه فعالیتی را بسیار پرهزینه و خطرناک نموده و به جهت پیش گیری از هزینه های ناخواسته و احتمال دستگیری و بازداشت همکاران، دامنه فعالیت را به حداقل برسانند و اگرچه این پیشنهاد عملی شده، با این حال حداقل در دو ماه گذشته دو نفر از همکاران سازمان از جمله کاوه قاسمی کرمانشاهی بازداشت گردیده اند.
با عنایت به شرایط موجود، تردیدی نیست که تلاشگران جامعه مدنی و کوشندگان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم اکنون در وضعیت بسیار دشواری بسر می برند، و من به عنوان عضوی از این جامعه موافق تحمل هزینه های بی مورد و بدون نتیجه نیستم و اگر دوستانم در این فضای امنیتی و جو ناامن موجود ناچار به کاهش فعالیت ها، بویژه کاهش و یا توقف فعالیت واحدهای خبری و گزارش گری سازمان گردیده اند، مطمئناً این تصمیم رنج آور و در عین حال گریزناپذیر در فقدان شرایط و عدم حداقلی از امنیت ودر پی تحدید و سلب هرگونه امکانی برای فعالیت، اتخاذ شده است. اما اتخاذ چنین تصمیمی و یا اقدام به کاهش مقطعی فعالیت برخی از واحدهای سازمان بطور قطع به معنی گردش به انفعال و توقف فعالیت های اصلی نخواهد بود . سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان تحت هرگونه شرایطی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و هیچگاه تصمیم به توقف فعالیت نخواهد گرفت و هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
در پایان ضمن آرزوی آزادی همکاران در بندم و آزادی زندانیان سیاسی و وجدانی و محروم شدگان بی گناه از آزادی، و با امید به آزادی، ایجاد امنیت و فراهم آمدن امکان فعالیت آزادانه مدافعان و حامیان حقوق بشر و همه فعالان مدنی و سیاسی، سالروز تشکیل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را به اعضاء، همکاران و کوشندگان حقوق بشر، تبریک و شادباش می گویم.

تهران:زندان اوین

۱٨ فروردین ۱٣٨۹/ ۷ آوریل ۲۰۱۰

هفتمین روز اعتصاب غذای بهروز جاوید تهرانی

• بهروز جاوید تهرانی از زندانیان سیاسی قیام دانشجویی تیر ماه ۷۸ به علت انتقال انتقام جویانه به سلول های انفرادی اعتصاب غذا کرده است ...

اخبار روز: بهروز جاوید تهرانی از زندانیان سیاسی قیام دانشجویی تیر ماه ۷٨ در اعتصاب غذا به سر می برد و امروز هفتمین روز اعتصاب غذای او آغاز شده است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران وی در اعتراض به انتقال خود به سلولهای انفرادی و شرایط طاقت فرسا و غیرانسانی هفت روز است در اعتصاب غذا بسر می برد.
بهروز جاوید طهرانی تنها زندانی سیاسی بازمانده از ۱٨ تیر ۱٣٨۷ قیام دانشجویان می باشد. او در اعتراض به انتقال به سلولهای انفرادی، شکنجه های جسمی و شرایط طاقت فرسا و غیرانسانی از ۱۱ فروردین ماه در اعتصاب غذا بسر می برد. گزارش ها حاکی است که شرایط جسمی او به دلیل شکنجه و اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است.
این گزارش می گوید برای دومین بار متوالی، مدت بازداشت وی در سلولهای انفرادی به دستور علی محمدی معاون زندان گوهردشت کرج برای ۱۵ روز دیگر تمدید شده است. علی محمدی او را به یکی از سلولهای انفرادی که شرایط آن نسبت به سایر سلول ها بدتر است منتقل کرده و دو پاسداربند بنام های محسن خالصی و محسن بامداد که از شگنجه گران شناخته شده سلولهای انفرادی هستند، او را مورد شکنجه روحی و جسمی قرار می دهند.
شرایطی که در سلول های انفرادی حاکم است به قرار زیر می باشد:
زندانیان ٣ بار در روز حق استفاده از سرویسهای بهداشتی را دارند، غذای زندانیان از کیفیت و کمیت بسیار پایینی برخوردار است و زندانی در حد زنده ماندن غذا دریافت می کند، شکنجه زندانیان با باتون های برقی و سایر باتون ها صورت می گیرد، زندانیان هر چند هفته یکبار حق استفاده از حمام را دارند، به زندانی دست بند و پابند می زنند، از را از امکانات درمانی به طور کامل محروم می کنند، ارتباط زندانی را با خانواده و جهان خارج از سلول قطع می کنند.
بنابر گزارش فوق، شکنجه و اذیت و آزار زندانی سیاسی بهروز جاوید طهرانی به دستور سعید شیخان از سربازجویان وزارت اطلاعات و مسئول پرونده وی صورت می گیرد و توسط علی حاج کاظم، علی محمدی رئیس و معاون زندان، کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و حسن آخریان رئیس بند یک که نسبت به این جاوید تهرانی کینه ی شخصی دارد صورت می گیرد.

پرچم آزادی بر سر در سفارت ایران

 
• گروهی از جوانان هلندی و ایرانی، در اقدامی مشترک روز سه شنبه محوطه ی بیرونی سفارت ایران در هلند را اشغال کرده و پرچم آزادی را بر سر در آن به اهتزاز در آوردند ...

اخبار روز:


اخبار روز: جمعی از مخالفان دولت ایران وارد محوطه بیرونی ساختمان سفارت این کشور در هلند شدند و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.
به گزارش بی بی سی، ویدئو کوتاهی از این اقدام در سایت یوتیوب منتشر شده است که نشان می دهد مخالفان با ورود به محوطه بیرونی ساختمان سفارت ایران، بر سردر ورودی آن مستقر می شوند و همراه با برافراشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده "آزادی" شعارهایی سر می دهند.
پلیس هلند از بازداشت ۱۰ نفر در این رابطه خبر داده و گفته است که این رویداد بدون درگیری و به صورت مسالمت آمیز پایان یافته است.
پیش تر مخالفان دولت ایران در جریان برگزاری کنسرت موسیقی "صلح و امید" در روتردام هلند برای دقایقی آن را متوقف کرده و شعارهای سیاسی سر داده بودند.
پلیس سوار هلند می گوید که از ملیت و قصد این افراد هنوز اطلاعی ندارد اما ویدیو قرار گرفته در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که وارد شدگان به محوطه سفارت ایران به زبان فارسی شعار سر می دهند.
سفارت ایران در هلند در رابطه با این رویداد توضیحی نداده است.


برپایه ی گزارش های منابع خبری مستقل، در یک بیانیه مطبوعاتی بدون امضا که به زبان های فارسی، انگلیسی و روسی منتشر شده گفته شده است که این آکسیون در همبستگی با مردم ایران برگزار شده است.

در بخشی از اطلاعیه آمده است: "امروز ما زمین متعلق به سفارت ایران در لاهه را به تصرف خود درآوردیم برای ابراز همدردی با شما مردم ایران. شما مردمی که در ماه های اخیر شاهد چنان درجه ای از بی رحمی و ددمنشی از سوی "حاکمانتان" بودید که جهان را از نامشروع بودن حکومت یک بار و برای همیشه آگاه ساخت."

در همین حال سازمان پناهندگی پریم در گزارشی که در این مورد منتشر کرده به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ی هلند در روزنامه ی تلگراف که پرتیراژترین روزنامه هلند است، نوشته است: ”آنها بعد از آنکه پرچم جمهوری اسلامی را به پائین کشیدند آنرا زیر پا لگدمال کردند سپس پرچم جمهوری اسلامی ایران را آتش زدند. … براساس قوانین بین المللی دولت هلند مسئول محافظت از سفارتهای خارجی است و اگر خسارتی به سفارت وارد شود باید دولت هلند هزینه آنرا بپردازد. … هدف آکسیون اعتراض به سرکوب خشونت بار دولت ایران برعلیه تظاهرکنندگان در ایران بود. ”

بنابر این گزارش این حرکت از جانب تعدادی از جوانان و دانشجویان هلندی و چهار نفر از ایرانیان فعال سیاسی صورت گرفته است و هدف آکسیون اعلام همبستگی و دفاع از مبارزات مردم ایران و اعتراض به سرکوب جنایت کارانه جمهوری اسلامی بوده است. این آکسیون بدون کوچکترین خشونتی از جانب تظاهر کنندگان پایان یافت. شعارهایی که تظاهرات کنندگان در داخل سفارت می دادندعبارت بودند از: ”آزادی برای ایران، سرنگون باد جمهوری اسلامی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، زنده باد سوسیالیزم، جمهوری اسلامی با هر جناح و دسته سرنگون باید گردد، زنده باد آزادی”
آنها به محض ورود به سفارت پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیده زیر پا له کرده و به آتش کشیدند و پرچمی را که روی آن عکس ندا بود به جای پرجم ایران به احتزاز در آوردند. در ورودی سفارت را با زنجیر قفل کرده بودند تا از ورود پلیس جلوگیری کنند. سفارت هم در داخل را فورا قفل کرده بود تا نتوانند وارد داخل سفارت شوند.

ده تن از این جوان هم اکنون در زندان هستند. تلاش های وسیعی برای آزادی آن ها آغاز شده است. دو نفر از وکلای شهر دنهاخ قبول کرده اند که وکالت این افراد را بعهده بگیرند
.