۱۳۹۰ بهمن ۸, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

کنفرانس حزب کمونیست کوبا برای نوسازی

نوشتۀ واسع محسن
حزب کمونیست کوبا امروز شنبه برای اولین بار در تاریخ موجودیت این حزب، دست به تشکیل کنفرانسی زد ‏که تغییر در طرز تفکر این حزب برای حمایت از اصلاحات اقتصادی پیشنهادی رائول کاسترو، رئیس ‏جمهور این کشور را مورد بررسی قرار میدهد. بیش از 800 نماینده حاضر در این کنفرانس که فردا یکشنبه ‏نیز ادامه خواهد یافت، همچنان وظیفه دشوار نوسازی حزب کمونیست کوبا، حزب یگانه و قدرتمند این کشور ‏را بعهده گرفته اند.‏

رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا
بگزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا، رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا که از مدتها بدینسو ادعا ‏دارد بوروکراسی، کرختی و فساد مانع تطبیق اصلاحات پیشنهادی او گردیده اند به نمایندگان حزب ‏کمونیست کوبا در این کنفرانس گفت آنان راهی بجز تغییر در پیشرو ندارند در غیر آن نابود خواهند ‏شد و تلاشهای نسلهای متمادی را نیز با خود نابود خواهند کرد.‏
خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد درخواست دبیر اول حزب کمونیست کوبا برای تغییر، ‏محدودیتهایی را نیز دربر می گیرد چون در کنار تقاضای اصلاح "حماقتهای" گذشته، رائول کاسترو ‏تاکید کرده است که هدف از تلاشهای کنونی قبل از همه تضمین " ادامه حیات سوسیالیزم "در این ‏کشور است.‏
در آجندای کنفرانس امروز حزب کمونیست کوبا البته توضیح داده شده است که کنفرانس مسئولیت ‏بررسی واقعبینانه و انتقادی کار سازماندهی این حزب را بعهده گرفته وسعی خواهد کرد با اراده ‏خود برای نوسازی، اصلاحات لازم و درخور شرایط موجود را تشخیص دهد."‏
خبرگزاری فرانسه می نویسد یک سند کاری منتشر شده در ماه اکتبر گذشته از سوی حزب کمونیست ‏کوبا پیشتر از این، از جانب نزدیک به 800 هزار اعضای این حزب تحت بررسی و 78 پیشنهاد از ‏جمله 96 پیشنهاد ابتدایی آن برای کنفرانس مورد تعدیل قرار داده گرفته بود.‏
انتظار میرود پیشنهاداتی از قبیل محدود کردن دوره ریاست جمهوری در این کشور برای نامزدان ‏انتخابات به دو دوره پنج ساله، جوان سازی کادر های حزب، پایان دادن به انواع تبعیض نژادی، ‏مذهبی و جنسی و نوسازی رسانه ها در کوبا در کنفرانس جاری مورد بحث و گفتگو قرار گیرند.‏
منابع دیپلماتیک غربی در کوبا اما نسبت به چشم انداز اقدامات ناشی از این کنفرانس با دیده شک و ‏تردید می نگرند. ‏
 

 

 

مأموریت ناظران عرب در سوریه متوقف شد

نوشتۀ فرید وهابی
شدت گرفتن خشونت طی چند روز اخیر و افزایش کشتار توسط نیروهای امنیتی سوریه باعث شد که اتحادیۀ عرب مأموریت ناظران خود را متوقف کند. از طرف دیگر اپوزیسیون سوریه از شورای امنیت خواسته است که مخالفان رژیم را تحت حمایت و پشتیبانی خود قرار دهد. این در حالی است که شورای امنیت همچنان در مقابل رژیم بشار اسد بی‌حرکت باقی مانده و نمی‌تواند در این مورد به تفاهمی دست یابد.

سرانجام اتحادیۀ عرب تصمیم گرفت که مأموریت ناظرانش را در سوریه متوقف کند. دلیل این تصمیم شدت گرفتن ناگهانی خشونت و سرکوب بوده است. این تصمیم هنوز به طور رسمی اعلام نشده و ناظران عرب نیز هنوز خاک سوریه را ترک نکرده‌اند، اما سرپرست آنان از روز قبل هشدار می‌داد که خشونت و سرکوب به شکل نگران‌کننده‌ای شدت گرفته است.
از پنج روز قبل تاکنون، حداقل ١٩٣ نفر در چندین شهر سوریه کشته شده‌اند. فقط در یک مورد در شهر حمص، ١٤ عضو یک خانوادۀ سنی به دست طرفداران بشاراسد به قتل رسیدند. در میان این ١٤ نفر، هشت نفر کودکان هشت ماهه تا نه ساله بوده‌اند.

در این حال، شورای ملی سوریه که تشکل اصلی اپوزیسیون سوریه است، اعلام کرد که از شورای امنیت سازمان ملل خواهد خواست که مخالفان رژیم را تحت حمایت خود قرار دهد.
از طرف دیگر، کشورهای اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه با چند کشور عرب طرح قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کردند که بلافاصله مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. این طرح که در واقع خطوط اصلی طرح قبلی اتحادیۀ عرب را تکرار می‌کند، پیشنهادی است برای انتقال قدرت به شیوۀ مسالمت‌آمیز. بر اساس این طرح قدرت سیاسی باید به تدریج از بشار اسد به معاون وی، فاروق‌الشرع منتقل گردد و همچنین خشونت و سرکوب نیز به سرعت پایان گیرد.
اما در واکنش به این پیشنهاد، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: "من صریحاً اعلام می‌کنم که این طرح نمی‌تواند پایه‌ای برای توافق‌های بعدی قرار گیرد"...
 

 

کردهای سوریه و رژیم بشار اسد

نوشتۀ فرید وهابی
مسعود بارزانی، رئیس دولت خودگردان اقلیم کردستانطی کنفرانسی در شهر اربیل، مسعود بارزانی رییس اقلیم خودمختار کردستان عراق، خطاب به کردهای سوریه گفت که کردهای عراق قصد مداخله در امور داخلی سوریه را ندارند. آقای بارزانی از کردهای سوریه خواست که در هر حال متحد باقی بمانند. به عقیدۀ حبیب حسینی‌فرد، کردهای سوریه تاکنون موضع‌گیری روشن و مشخصی در قبال رژیم بشار اسد نداشته‌اند...

گفتگو با حبیب حسینی فرد
28/01/2012 by فرید وهابی
در کنفرانسی که در شهر اربیل در بارۀ اوضاع کردهای سوریه برگزار شد، آقای بارزانی گفت: "وضعیت در سوریه برای ما بسیار مهم است. ما مرز مشترک طولانی با این کشور داریم. علاوه بر این، دو میلیون کرد در سوریه زندگی می‌کنند."
وی ادامه داد: "ما قصد مداخله در امور کردهای سوریه را نداریم اما می‌خواهیم به آنان کمک کنیم و از تصمیم‌هایشان پشتیبانی نماییم. اما تنها شرط لازم اینست که در این شرایط حساس، کردهای سوریه متحد باقی بمانند و از اختلافات پرهیز کنند".
آقای بارزانی در بارۀ اهداف کنفرانس اربیل نیز فقط گفت: "ما می‌خواهیم وضعیت منطقه را بررسی کنیم و برای تغییرات احتمالی آماده باشیم". اما آقای بارزانی در مقابل رژیم بشار اسد هیچ موضع‌گیری سیاسی روشنی نداشت.
باید گفت که تاکنون اقلیت کرد سوریه نیز ترجیح داده که از بحران سیاسی کشور تا اندازه‌ای کنار بماند.
به گفتۀ حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان، اگرچه در شورای ملی سوریه، شصیت‌های کرد نیز حضور دارند، اما کردها تاکنون موضع‌گیری چندان روشن و مشخصی در مقابل رژیم بشار اسد نداشته‌اند.
به عقیدۀ حبیب حسینی‌فرد، کردهای سوریه، بنا بر موقعیت خود، دریک وضعیت سیاسی بینابینی باقی مانده‌اند...

 

 

هشدار مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد افزایش بهای نفت

نوشتۀ آرش ادیب زاده
احمد قلعه ‌بانی، مديرعامل شركت ملی نفت جمهوری اسلامی ایرانبه دنبال تصمیم اتحادیۀ اروپا مبنی بر تحریم تدریجی نفت ایران و ترس و واهمه در بازارهای جهانی از ایجاد بحران و افزایش بی رویۀ بهای نفت، احمد قلعه ‌بانی، مديرعامل شركت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که بدون شک بازارهای جهانی باید منتظر نفت 150 دلاری باشند. 

احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی در گفتگو با روزنامۀ ایران در ارتباط با پیامد های تحریم نفت ایران از سوی اتحادیۀ اروپا و اثرات احتمالی آن بر بازار نفت جهانی اظهار داشت که: "هم‌ اكنون بازار انرژی دنيا دارای يک تعادل و بالانس است ولی اروپايی‌ها برای جايگزين كردن نفت ايران مجبورند در بازار جابه‌جايی‌هايی را انجام دهند كه اين جابه‌جايی ها باعث برهم خوردن توازن موجود در بازار و در نتيجه افزايش قيمت‌ ها خواهد شد."
وی در ادامه دررمورد دلایل عدم افزایش بیش از حد بهای نفت متذکر شد که: "در حال حاضر کشورهای اروپایی با فشار سفته‌ بازی در بازار توانسته‌اند جلوی افزايش قيمت ها را بگيرند و به همين دليل شاهد هستيم كه در روزهای اخير قيمت جهانی نفت به صورت مصنوعی با افزايش ناچيزی مواجه شده است ولی ميزان قيمت‌ها در آينده به عملكرد پالايشگاه‌ها و ميزان عرضه و تقاضا بستگی دارد."
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با دلیل تدریجی بودن فرآیند تحرین نفت جمهوری اسلامی از سوی اتحادیۀ اروپا اظهار داشت که: "علت تعويق شش ماهه در تحريم اين است كه وقت بخرند. آنها قصد دارند با استفاده از اين فرصت  فصل سرما را پشت سر بگذارند و بتوانند جايگزين مناسبی برای نفت ايران پيدا كنند. اگر اروپايی‌ها بتوانند اين اقدامات را با موفقيت انجام دهند قيمت‌ها خيلی افزايش نمی ‌يابد ولي اگر نتوانند قطعاً با افزايش قيمت مواجه می شويم. البته بايد گفت كه جلوگيری از افزايش قيمت نفت كار بسيار دشواری است. "
احمد قلعه بانی در این زمینه خاطر نشان ساخت که هرچند نمي‌توان پيش ‌بينی دقيقی از قيمت‌ها ارائه كرد ولی بدون شک باید بازار های جهانی منتظر نفت بشکه ای 150 دلاری باشند.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان برقراری مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی شد

هرمان ناكارتس، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی
 
نوشتۀ آرش ادیب زاده

در آستانۀ سفر سه روزۀ خود به ایران،"هرمان ناكائرتس" رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار از سرگیری مذاكرات  با مقامات جمهوری اسلامی پیرامون پروندۀ بحث انگیز هسته ای ایران شد.

رئیس بلژیکی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در فرودگاه "وین" به خبرنگاران اظهار داشت که :"ما بی صبرانه منتظر از سرگیری مذاکرات هستیم، مذاکراتی که باید از مدتها پیش آغازمی شد ".
تیم شش نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت ریاست "هرمان نکائرتس" روز یکشنبه نهم بهمن ماه وارد تهران خواهد شد. وی در ادامۀ سخنانش تأکید کرد که باید مقامات جمهوری اسلامی  به طور مشخص پیرامون نگرانی‌های جامعۀ جهانی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامۀ هسته ‌ای ایران وارد مذاکره شود.
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده است که از سال 2008 تا به حال ، هیچگاه اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری مذاکرات در بارۀ برنامه هسته ‌ای این کشور بدین حد شفاف نبوده است.
در همین زمینه علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی امروز در جمع خبرنگاران گفت که ایران در مسایل هسته‌ای همواره شفاف برخورد کرده است.وی در ادامه خاطر نشان ساخته است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند بازرسی‌های خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام دهند و هیچ منعی برای بازرسی وجود ندارد.
وی افزود :"آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌های خود را در مراکز هسته ‌ای ایران نصب کرده و به صورت لحظه به لحظه شاهد فعالیت‌ ها در این مراکز است ، ولی ایران حاضر نیست از فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای خود عقب‌ نشینی کند.".

 

 

نوری‌زاد از خامنه‌ای، هاشمی و خاتمی خواست که از مردم عذرخواهی کنند

image
محمد نوری‌زاد در تازه‌ترین نامه سرگشاده خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته که از مردم پوزش‌ بخواهد. او از هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، همه وزرا، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی نیز خواسته که در این معذرت‌خواهی شرکت کنند، زیرا «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
محمد نوری‌زاد بیستمین نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرده است.
این نامه که «یک خبرخیلی خیلی خوب!» نام دارد طبق معمول ضمن برشمردن مشکلات کنونی، به پند رهبر جمهوری اسلامی می‌پردازد.
نوری‌زاد در این نامه از خامنه‌ای خواسته که از مردم عذرخواهی کند.
وی نوشته است: «خبرخوبِ من همین است. این که رخ به رخِ این مردم تحقیرشده و توسری خورده بایستیم و از آنان پوزش بخواهیم و دلجویی کنیم. این تنها راه بازگشت ما به عرصه‌ی برقراری است. چه این که مردمان ما را بخواهند یا نخواهند. مهم فرا بردن این رسم پوزشگری است. همان خصلت مؤکدی که انبیا برآن تأکید ورزیده‌اند. که اگر خطا کردیم، پوزش بخواهیم و در جهت پاکسازی خطا قدم برداریم. شما را به خدا از این خیرخواهی بزرگ عبور نکنید. و این سخن مرا به حساب سخن یک بریده و پشت کرده به نظام نگذارید. ما و شما روزهای سختی پیش رو داریم.  تنها راهی که ما را در این بحران ویرانگر مدد می‌رساند، دلجویی از مردمان است. کورشوم اگر شأن و منزلت شما را با این نوشته خفیف خواسته باشم. شما با بها دادن به این توصیه، قد می‌کشید و سر بر می‌آورید و به دلها پای می‌گذارید. مهم همان قدم نخست است.»
همچنین نوری‌زاد در بخش دیگری از این نامه از دیگر سیاست‌مردان ایرانی هم نام می‌برد که باید در این عذرخواهی شرکت کنند: هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید فعلی، نمایندگان مجلس در تمام دوره‌ها، همه وزرا از ابتدا تا کنون، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی.
نوری‌زاد گفته است که «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
وی درباره محمد خاتمی می‌نویسد: «از آن روی که هشت سال تمام اراده‌ی بسیاری از امور کشور به‌دست او بود. او می‌توانست کارها بکند، و نکرد. او می‌توانست آنچنان اوج بگیرد که برای پایین کشیدنش به نفس تنگی بیفتند. او می‌دانست: قطب مخالفِ آن کسی که دروغ می‌گوید، کسی نیست که راست بگوید. بلکه آن کسی است که به رغم راستگویی، راه بر دروغ ببندد. و خاتمی این دومی را نادیده گرفت. خاتمی باید مسوولیت را می‌جوید و فرو می‌برد. که اگر مسموم بود، بالا می‌آورد، و اگر گوارا بود، خود بالا می‌رفت.»
نوری‌زاد در باره هاشمی رفسنجانی می‌نویسد: «بدلیل سهم ونقشی که درهزارتوی انقلاب داشته است. ومی‌شود سر انگشتِ ایشان را درهر حادثه‌ای رصد نمود. وی شاید بیش از همه‌ی ما بداند قافله ای که برقوس یک دایره راه می‌پیماید، نه به گمگشتگی، بل به خود فریبیِ مؤکّد دچار است. چرا که هرچه راه برود، به نقطه‌ی عزیمت خود نزدیکتر می‌شود. نقطه‌ی عزیمتی که ازشادابیِ روز نخست تهی است. خستگی وبی سرانجام مسافران این می‌گوید.»
متن کامل بیستمین نامه محمد نوری‌زاد را می‌توانید در سایت وی بخوانید.




فشار بر دانشجویان و فرهنگیان کردستان؛ سه نفر دیگر درمریوان بازداشت شدند


در روزهای گذشته سه شهروند فعال کرد در مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
imageمنابع خبری کردستان به «خودنویس» گفته‌اند روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه یک دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان و دو معلم مدرارس این شهر از سوی نیروهای وابسته به اداره اطلاعات مریوان بازداشت شدند. 
آرام فرجی، دانشجو در میدان نوروزی و رزگار و مظفر شریفی معلم در روستای «انجاوا» ی مریوان بازداشت شده‌اند. 
موج جدید بازداشت و احضار فعالان فرهنگی و دانشجویی مریوان از هفته‌ها قبل شروع شده است. 
آژانس خبری مکریان که اخبار مناطق کرد نشین را پوشش می‌دهد، هفته گذشته از بازداشت ژیار سلامتیان، دانشجوی رشته حقوق و دانا لنج‌آبادی، دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی در روز جمعه ۲۳ دی ماه،، خبر داده بود. 
بر اساس همین گزارش یک روز قبل از این تاریخ، محسن رستمی، دیگر دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. 
گزارش‌ها حاکیست که در هفته‌های گذشته یک دانشجوی دیگر به نام خالد، ایوزه نیز بازداشت شده که از سرونوشت او اطلاع درستی در دست نیست. 
در ماه‌های اخیر فشار بر دانشجویان کرد به ویژه اعضای اتحادیه دانشجویان کرد تشدیده شده که در میان آن‌ها می‌توان ازجمله به سوران دانشور، شریف باجور، بهروز داروند و ایرج قادری در استان کردستان اشاره کرد که پس از بازداشت بازداشت با سپردن وثیقه آزاد شدند. 
در این میان سوران دانشور و جبار دستباز با محرومیت تحصلی هم روبرو هستند.





پخش فیلم «غیر اخلاقی»؛ این بار در هواپیما

image
برای چندمین بار در جمهوری اسلامی تلویزیون‌های مداربسته یک هواپیما در یکی از خطوط پروازی ایرانی اقدام به پخش «فیلمی غیراخلاقی» کرد.
مشرق در این خصوص نوشته است: «در زمانی که کادر پرواز یک هواپیمای ایرانی مشغول انجام وظایف شان بودند فیلم غیر اخلاقی از هر دو ال سی دی هواپیما پخش شده و مسافرین با چشمانی حیرت زده به مدت یک دقیقه صحنه‌های نامناسب پخش شده از این تلویزیون‌ها را تماشا کرده‌اند.»
این وب‌سایت محافظه‌کار در خصوص دلیل این مساله افزوده است:‌ «این شرکت هواپیمایی اقدام به تعویض تلویزیون‌های داخل کابین‌های کلیه هواپیماهای این شرکت کرده است و همین موضوع باعث شد مجهز بودن این تلویزیون‌های جدید به بلوتوث و بی‌توجهی کادر به روشن بودن این سرویس، موجب سوء استفاده یکی از مسافرین شود.»
مشرق نوشته است که پرونده رخداد مذکور در حال بررسی است و «متخلف اصلی نیز شرکت هواپیمایی» بوده است.
گفتنی است این موضوع برای چندمین بار است که در جمهوری اسلامی رخ می‌دهد. چندی قبل مسوول صوتی تصویری سالن یک مسجد در شمال غرب تهران، هنگام برگزاری مراسم ختم یک خانم مسن، حدود ده دقیقه از فیلمی «غیراخلاقی» را روی پرده سالن به نمایش درآورد و در حادثه‌ای مشابه دیگری نیز چنین اتفاقاتی در یک قطار و همینطور بیلبوردی در یکی از میادین کرج رخ داده بود.





محمد رضا باهنر وارد می‌شود؛ توجیه نامه به رهبری و ادعای حضور ۴۰میلیونی در ۹ دی

image
محمدرضا باهنر از وابستگان به حکومت که پیش از انتخابات سال ۸۸ در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، پیروزی میرحسین موسوی را در انتخابات پیش‌بینی کرده بود، در تازه‌ترین گفت‌وگویش به توجیه این کارش پرداخته و گفته این نامه‌ «بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد». وی همچنین ادعا کرده که در راهپیمایی روز ۹ دی، ۴۰ میلیون نفر در حمایت از حکومت به خیابان‌ها آمدند.
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس در تازه‌ترین گفت‌وگویش که با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران صورت گرفته، سخنانی را علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی و اعتراضات مردمی پس از انتخابات ۸۸ گفته است.
این نماینده اصولگرای مجلس که چندی پیش اعلام کرده بود پیش از انتخابات ریاست جمهوری گذشته به خامنه‌ای نامه نوشته و در آن نامه به رهبر جمهوری اسلامی تذکر داده بوده که «احتمال این را هم بدهید که مهندس موسوی رای بیاورد»، در این گفت‌وگو به توجیه این نامه پرداخته است.
باهنر گفته است: «اینکه برخی‌ها نامه بنده به مقام معظم رهبری را درباره آقای موسوی نقطه ‌ضعفم بدانند عجیب است. چراکه من نظرم کارشناسی بود.»
وی تأکید کرده است که این نامه «جزو وظایف شرعی» او بود و آن را «به شخص مقام معظم رهبری» داده است.
با این حال باهنر برای جلوگیری از متهم شدن به طرفداری از میرحسین موسوی، گفته است که این نامه «بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد بلکه یادآوری و تذکری بود که علیرغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد چه کنیم.»
همچنین باهنر برای راحت کردن خیال طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای، به میرحسین موسوی حمله کرده و او را «خائن» نامیده است.
باهنر درباره راهپیمایی «حکومتی» در روز نهم دی‌ ۱۳۸۸ نیز گفته است: « من می‌توانم ادعا کنم که در ۹ دی همه ۴۰ میلیون آمده بودند، حتی کسانی‌که به آقای موسوی رأی داده بودند.» بر اساس نظر کارشناسان، جمعیت حاضر در راهپیمایی ۹ دی نمی‌توانسته از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته باشد.




حسین علایی دوباره علیه دیکتاتور یادداشت نوشت؛ این بار در یک روزنامه دیگر

image
حسین علایی باز هم بر نوشتن یادداشت علیه دیکتاتورها اصرار کرده است؛ این عضو سابق سپاه که قبلا در یک یادداشت کنایه‌آمیز از خامنه‌ای خواسته بود از سرنوشت شاه عبرت بگیرد، دوباره یادداشتی با موضوع «زوال دیکتاتوری»، این بار به جای روزنامه اطلاعات در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرده است.
چاپ دوباره یک یادداشت از سوی علایی در این باره، در شرایطی که وی به شدت زیر ذره‌بین طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد، معنی‌دار است.
علایی در این یادداشت که «بهمن، ماه زوال دیکتاتوری‌ها» نام دارد، به توصیف فضای بهمن ۵۷ پرداخته و نوشته است: «گرچه سكوت قبرستاني بر اين دوران حاكم بود ولي بسياري از مبارزين منتظر ايجاد جرقه‌اي بودند تا بساط ظلم و طغيان را از سر كشور برچينند.»
وی سپس به اعتراضات اخیر کشورهای عربی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اما از سال گذشته بهمن ماه براي مردم كشورهاي عربي هم ماه سرنگوني طاغوت‌ها شد.»
این عضو سابق سپاه در پایان تأکید می‌کند: «بنابراين به نظر مي‌رسد كه عمر نظام‌هاي استبدادي در جهان به پايان رسيده است و ديكتاتورها نمي‌توانند با خودكامگي بر مردم فرمانروايي كنند. آيا بهمن ماه سال آينده شاهد سقوط ديكتاتورهاي ديگري چون بحرين، سعودي و... خواهيم بود؟ و سيعلم الذين ظلموا‌اي منقلب ينقلبون»
دومین یادداشت حسین علایی با موضوع دیکتاتوری در حالی منتشر می‌شود که وی روز نوزده دی یک یادداشت جنجالی درباره سقوط محمدرضا پهلوی منتشر کرده بود.
علایی در آن یادداشت غیرمستقیم از خامنه‌ای خواسته بود که از سرنوشت آخرین شاه ایران عبرت بگیرد.
پس از انتشار آن یادداشت که در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود، نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی حملات گسترده‌ای را علیه علایی آغاز کردند.




 

گزارش سی‌ان‌ان از تهران: فشار تحریم‌ها بر مردم شدید است

بسیاری در غرب به دنبال آن هستند که ایران به خاطر پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای‌اش به شدت مجازات شود. اما ساکنان شهر تهران می‌خواهند که غرب نگاهی هم به زندگی آنها بیاندازند و ببینند که این تحریم‌ها چه فشاری بر آنان وارد می‌کند.
خبرنگاران شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از سفر خود به تهران و از خلال گفت‌وگو با مردم این شهر می‌نویسند که زندگی مردم عادی به شدت تحت تاثیر تحریم‌های خارجی قرار گرفته‌است. هر چند اکثر کسانی که با این خبرنگاران صحبت کرده‌اند در هراس از بدرفتاری رژیم حاضر نشدند هویت کامل خود را آشکار کنند ولی همگی از افزایش شدید قیمت‌ها، تورم بی‌سابقه و کاهش قدرت خرید مردم شکایت دارند.
فرهاد یک راننده تاکسی می‌گوید وی و خانواده‌اش از ماه‌ها پیش بیرون غذا خوردن و یا مهمان دعوت کردن را کاملا کنار گذاشته‌اند. یادشان نمی‌آید آخرین باری که لباس نو خریدند کی بود و دیگر لباس‌های خود را به خشک‌شویی نمی‌فرستند. حساب پس‌انداز آنها به سرعت دارد خالی می‌شود. پسر ۲۱ ساله آنها در کنار تحصیل در رشته کامپیوتر مجبور است کارهای پاره‌وقت انجام دهد.
فرهاد می‌گوید: «ما همه منتظر لحظه‌ای هستیم که شاید دوباره اقتصاد جانی بگیرد و وضعیت بهتر شود. اما هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه خواهد شد.»
به گفته وی در این شرایط تنها راه برای پسران او این است که سرنخ‌هایی از تماس با بازاریان بانفوذ پیدا کنند و از طریق کارهای دلالی و خرید و فروش ارز درآمدی کسب کنند.
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» یادآوری می‌کند که استدلال دولت‌های غربی این است که تحت فشار تحریم‌ها حکومت ایران احتمالا ناگزیر می‌شود برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و یا مذاکره را بپذیرد. اما بسیاری از کارشناسان شک دارند که حکومت ایران تحت فشار چنین مجازات‌هایی موضع خود را تغییر دهد.
در این میان فشار اصلی تحریم‌ها به مردم عادی ایران وارد می‌شود هر چند که شرایط آنان هنوز به وخامت وضعیت مردم عراق در سال‌های طولانی تحریم نفت آن کشور نرسیده‌است.
محمود احمدی‌نژاد دور اخیر تحریم‌هایی را که پس از انتشار گزارش جدید آژانس در ماه نوامبر اعمال شده‌اند شدیدترین و پردامنه‌ترین تحریم‌های اقتصادی در طول تاریخ جمهوری اسلامی توصیف کرد. وی گفت: «هر روزه تمام سیستم بانکی، فعالیت‌های تجاری و معاملات خارجی ما کنترل شده و یا مسدود می‌شوند.»
ارزش برابری ریال در برابر دلار طی سه سال اخیر تقریبا نصف شده و فقط در دو ماهه اخیر ارزش دلار از ۱۴ هزار ریال به بیش از ۲۰ هزار ریال رسیده‌است. تحت تاثیر این وضعیت بهای اکثر کالاهای وارداتی به شدت افزایش یافته و در این دور باطل کالاهای ساخت و تولید داخلی نیز به شدت گران می‌شوند.
یک شهروند ۵۹ ساله تهران به نام یعقوب می‌گوید در کنار حقوق ناچیز بازنشستگی ناچار است انواع و اقسام کارهای پاره‌وقت را انجام دهد و در نهایت درآمد ماهانه او شاید به ۲۰۰ دلار در ماه برسد. حتی با وجود ۱۳۵ دلاری که به خاطر سه عضو خانواده از حکومت دریافت می‌کند زندگی با قیمت‌های فعلی ناممکن است.
وی می‌گوید که از مدت‌ها پیش خرید میوه را کنار گذاشته و به ندرت می‌توانند گوشت بخرند. قیمت گوشت و بسیاری از فراورده‌های پروتئینی طی یک سال اخیر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته‌است و بنابراین در منزل یعقوب اکثر وعده‌های غذا سبزیجات و حبوبات است.
همزمان افزایش بهای خدمات شهری مثل آب، برق و گاز فشار مضاعفی به اقشار متوسط و کم‌درآمد وارد می‌کند. همسر یعقوب به شدت نگران است که تحت تاثیر همه این فشارها یک روزی شوهرش دچار حمله قلبی شود. آنها می‌گویند اگر نتوانند هزینه‌های روزانه خود را تامین کنند مجبور خواهند شد به آپارتمان کوچکتری نقل مکان کرده و یا به روستای زادگاه همسر خود بروند.
داوود ۳۹ ساله می‌گوید که وی و همسرش هر دو مدرک کارشناسی دارند ولی در حال حاضر تنها کاری که پیدا کرده‌اند پادویی در یک دفتر است. با حقوق اندکی که می‌گیرند نگران آینده خود و به خصوص آینده دختر ۵ ساله خود هستند.
داوود می‌گوید اگر اوضاع بهتر نشود مجبور خواهند شد تهران را ترک کرده و به شهر کوچکتری بروند تا بتوانند حداقل هزینه تحصیل فرزند خود را تامین کنند.
رزا یک پرستار بازنشسته که  تنها منبع درآمدش حقوق بازنشستگی است می‌گوید که به خاطر احتیاط از آنچه که ممکن است در ماه‌های آینده اتفاق بیافتد مقداری مواد غذایی ذخیره کرده‌است. او می‌افزاید که به خاطر داشتن خانه خودش جزو خوش شانس‌هاست. به گفته وی اخیرا یکی از دوستانش به خاطر ابتلا به یک بیماری جدی و پرداخت هزینه بیمارستان مجبور شد تمام دارایی خود یعنی حدود ۱۱ هزار دلار را هزینه کند.
خبرنگاران شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پایان گزارش خود از قول کارشناسان می‌نویسند که احتمالا حکومت ایران به شدت نگران گسترش نارضایتی عمومی در سطح کشور است. کما اینکه در جریان اعتراضات سیاسی سال ۲۰۰۹ معضل بیکاری و رکورد اقتصادی نیز دخیل بود.




ناظران اتحادیه عرب سوریه را ترک می‌کنند

ناظران اتحادیه عرب در سوریه

اتحادیه عرب علت تعلیق فعالیت ناظران خود در سوریه افزایش خشونت از جانب نیروهای دولتی این کشور اعلام شده است. شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی همچنان برای پایان دادن به خشونت در سوریه تلاش می‌کنند.

روز شنبه (۲۸ ژانویه / ۸ بهمن) اتحادیه‌ی عرب اعلام کرد که ناظران خود را از سوریه خارج می‌کند. به گفته‌ی مقامات اتحادیه عرب، نیروهای دولتی خشونت علیه معترضان را بیش از پیش افزایش داده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز شماری از ناظران اتحادیه‌‌ی عرب نیز مورد حمله‌ی نیروهای دولتی قرار گرفته‌اند. در هفته‌های اخیر این ناظران زیر موجی از انتقادات بودند، زیرا گفته می‌شد که برای جلوگیری از کشتار معترضان اقدامی انجام نمی‌دهند.
روز شنبه (۲۸ ژانویه) مخالفان دولت در شهر حما یک گور دسته‌جمعی کشف کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این افراد بر اثر اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و پاهای تعدادی از آنها با زنجیر بسته شده بوده است. هفته‌ی گذشته نیروهای دولتی در این شهر شمار زیادی از معترضان را دستگیر کرده بودند. اپوزیسیون معتقد است که این افراد زندانیانی هستند که اعدام شده‌اند.  


رایزنی شورای امنیت

روز جمعه (۲۷ ژانویه / ۷ بهمن) شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با طرح قطعنامه‌ی که توسط اتحادیه‌ی عرب و اتحادیه‌ی اروپا  برای جلوگیری از کشتار معترضان در سوریه تهیه شده، رایزنی کرد. طرح‌های گوناگون شورای امنیت تا کنون با مخالفت برخی از اعضای شورا، به‌ویژه روسیه روبرو شده‌‌اند.

اخیرا دولت روسیه برای رایزنی پیرامون قطعنامه‌ای درباره سوریه اعلام آمادگی کرد. سفیر روسیه در سازمان ملل، ویتالی چورکین گفت، روسیه با بخش‌هایی از طرح تازه موافق است. چورکین تاکید کرد که روسیه با دخالت اتحادیه‌ی عرب در مسائل سیاسی سوریه مخالف است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد که دولت روسیه خود با اعتراضات داخلی مواجه است و به همین دلیل از هرگونه دخالت خارجی برای تغییر رژیم یک کشور مخالف است.


واکنش دولت‌های اروپایی ‌و ترکیه

دولت آلمان قصد دارد برای محکومیت خشونت دولتی در سوریه توسط شورای امنیت با کشورهای دیگر مذاکره کند.  یک سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان گفت، دولت آلمان برای برداشتن موانعی که از تصویب قطعنامه علیه سوریه جلوگیری می‌کنند، تلاش بیشتری به خرج خواهد داد.

بریتانیا و فرانسه امیدوارند که هفته‌ی آینده در باره‌ی قطعنامه‌ی تازه در شورای امنیت رای‌گیری شود. قرار است که اعضای شورای امنیت روز سه‌شنبه (۳۱ ژانویه / ۱۲ بهمن) با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه‌ی عرب در باره‌ی وضعیت سوریه گفت‌وگو کنند.

ترکیه نیز همچنان بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت پافشاری می‌کند. خبرگزاری ‌رویترز گزارش داد که یک روزنامه‌ی عربی به نقل از عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه نوشته است: «ترکیه همچنان در کنار مردم سوریه است و از خواست‌های به حق آنان پشتیبانی می‌کند.»


کشتار در سوریه ادامه دارد

در حالی که جامعه‌ی جهانی برای پایان دادن به خشونت در سوریه به دنبال راه حل می‌گردد، نیروهای دولتی سوریه به کشتار معترضان ادامه می‌دهند. العربیه بعدازظهر روز شنبه (۲۷ ژانویه / ۸ بهمن) به نقل از شورای عمومی انقلاب سوریه گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ تن از مخالفان در شهرهای حماه، حمص، حلب و سایر مناطق سوریه به‌دست نیروهای دولتی کشته شدند. بر اساس این گزارش در جریان بزرگ‌ترین اعتراض شهروندان حلب علیه دولت، ۱۲ نفر کشته شدند.

شورای عمومی انقلاب سوریه همچنین گزارش داد که نیروهای امنیتی در شهرهای حمص، ادلب و حماه دست به کشتار بی سابقه‌ای زده‌اند. بر اساس این گزارش ارتش سوریه طی ۴۸ ساعت گدشته بارها با سلاح سنگین به این شهرها حمله کرده است. عقیل هاشم، سرهنگ بازنشسته‌ی سوری در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه درباره‌ی راه حل‌های نیروهای امنیتی سوریه گفت :«بشار اسد تصمیم خود را گرفته است تا با سرکوب بحران سوریه را به پایان برساند».  

یکی دیگر از فعالان سیاسی سوریه به نام وحید صقر در تلویزیون العربیه اعلام کرد که تعدادی از مناطق شهر حمص با خاک یکسان شده است.  

بر اساس آمار تخمینی سازمان ملل، از آغاز حرکت‌های اعتراضی در سوریه تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. دولت سوریه این آمار را رد کرده و معتقد است که تعداد کشته‌شدگان حداکثر ۲۰۰۰ نفر بوده است، که بیشتر آنان از نیروهای انتظامی بوده‌اند.





بفرمائید تو؛ به اتاق رییس سازمان امنیت آلمان خوش آمدید!

درهای محل کار پیشین رییس سازمان امنیت آلمان شرقی در برلین، به عنوان "اتاق درس" به روی همگان باز شده است. این محل حدود ۴۰ سال، مرکز هدایت فعالیت‌های جاسوسی، پیگرد و تحت فشار قراردادن مردم و دگراندیشان این کشور بود.

اتاق کار رییس سازمان امنیت آلمان شرقی، اریش میلکه
اریش میلکه، رییس اشتازی در سال ۱۹۸۷. وی در سال ۲۰۰۰ فوت کردسالن کنفرانس رونالد جان، رییس کنونی فرش زیرپای رییس سازمان امنیت آلمان شرقی، اریش میلکه، سرخ بود. صندلی‌ای که به آن تکیه می‌زد و فرمان جاسوسی علیه شهروندان کشورش را صادر می‌کرد، آبی لاجوردی و میز کارش، قهوه‌ای روشن. با یک نگاه به رنگ‌آمیزی اتاق می‌توان حدس زد که اریش میلکه به رنگ‌های روشن و تند علاقه داشت، هر چند سیاه و سفید می‌اندیشید: «دشمن کسی است که دگراندیش باشد.»
این شعار و گفته‌ی میلکه، عنوان نمایشگاهی است که در مرکز سازمان امنیت آلمان شرقی برپاست. مأموران این سازمان وظایف خود را نیز در چارچوب همین شعار انجام می‌دادند و عرصه را بر کسانی که دگر می‌اندیشیدند، تنگ می‌کردند.   "جنبش ضد استالینی"
این که دانش‌آموزان، تاریخ‌پژوهان و دیگر علاقمندان، در حال حاضر امکان بازدید از این مرکز مخوف را بدست آورده‌اند، بیش از هر چیز مدیون زنان و مردان جسوری‌ است که در ۱۵ ژانویه‌ی سال ۱۹۹۰ به خانه‌ی شماره‌ی یک محله‌ی لیشتنبرگ برلین حمله بردند و میلیون‌ها پرونده‌، اسناد و مدارک جاسوسی و اسباب و لوازم آن را از نابودی  نجات دادند. این شهروندان دوراندیش، پس از چندی، نهاد غیرانتفاعی "جنبش ضد استالینی" را پایه گذاشتند.

فعالیت‌های ۲۲ ساله‌ی اعضای این نهاد، تنها به حفظ پرونده‌های بی‌شمار این مرکز و برپایی نمایشگاه‌های متعدد محدود نمی‌شود؛ برگزاری "شب‌های روشنگرانه‌ی تاریخی"، انتشار اسناد و مدارک جاسوسی، تهیه‌ی فیلم و گزارش‌های تصویری و "احداث کلاس درس تاریخ" در محل این مرکز برای مدارس، نیز از جمله‌ی این وظایف است. دولت آلمان، به ویژه، از "برنامه‌های روشنگرانه" این مرکز پشتیبانی مالی می‌کند. تعمیر و مرمت ساختمان‌های مرکز اشتازی، به تنهایی بیش از ۱۱میلیون یورو هزینه داشت که تمامی آن از سوی دولت آلمان تأمین شده است.

لکه‌ای سرخ به نام برلین غربی

در این نمایشگاه هم‌چنین می‌توان از اتاق‌های مختلف این "مرکز ضد جاسوسی" دیدن کرد؛ سالن کنفرانس با میز مستطیل شکل و هشت صندلی در راست و چپ آن از جمله‌ی این اتاق‌هاست. در زمان ریاست اریش میلکه، در بالای این میز، سه صندلی قرار می‌گرفت که صندلی میانی آن به خود او اختصاص داشت. رییس سازمان امنیت آلمان شرقی، از این زاویه می‌توانست نقشه‌ی آلمان شرقی را با لکه‌ی سرخی به نام برلین غربی در میانه‌اش نظاره کند و به گزارش‌های مأموران ارشدش در مورد فعالیت‌های "جاسوسان" این مرکز در برلین و آلمان غربی گوش دهد.
دانش‌آموزانی که در "کلاس‌های درس تاریخ" این مرکز شرکت می‌کنند، مثلاً از پرونده‌ی ۷ هزار صفحه‌ای هلموت کهل، صدراعظم آلمان با خبر می‌شوند که مأموران اشتازی از او و فعالیت‌هایش گردآورده بودند. روزنامه‌نگاران کنجکاو، پس از اقامه‌ی دعواهای جنجال‌برانگیز حقوقی، اجازه یافتند تنها هزار صفحه از این اسناد را مطالعه کنند. اینان می‌خواستند با مرور پرونده‌های کهل، به ماجراهای پشت‌پرده‌‌ی افشای "حساب‌های سياه" حزب دمکرات مسيحی به رهبری وی و کمک‌‌های مالی بی‌نام و نشانی که بطور مستقيم زير نظر او به این حزب اهدا شده بود، پی ببرند. صدر اعظم پيشين آلمان، ولی توانست، پس از موفقیت در يک دعوای حقوقی، از اين کار جلوگيری کند.

گونتر گراس و دیگران

از جمله شخصیت‌های برجسته‌ی آلمان غربی که زندگی، تماس‌ها و رابطه‌هایش در آلمان شرقی و غربی حدود ۳۰ سال "تحت نظر" مأموران اشتازی قرار داشت، گونتر گراس، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی آلمان بود. اشتازی گردآوری این اطلاعات "محرمانه" را که به ۲۳۰۰ برگ می‌رسد، از نخستین سال‌های دهه‌ی ۶۰  آغاز کرده بود.
رونالد جان، رییس کنونی این "مرکز ضد جاسوسی"، نیز یکی از قربانیان فعالیت‌های اشتازی بوده است. او قصد دارد، این محل مخوف را که زمانی نامش لرزه بر اندام دگراندیشان آلمان شرقی می‌انداخت، به "آموزشگاه فراگیری دموکراسی" بدل کند. جان می‌گوید: «درک بیشتر دیکتاتورها، به عمیق‌تر کردن روابط دموکراتیک در جامعه کمک می‌کند.»







دلار در نخستین روز عرضه تک نرخی،۱۷۵۰ تومان شد

با اعلام آغاز عرضه دلار تک‌نرخی ۱۲۲۶ تومان، دلار در بازار آزاد به قیمت ۱۷۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

جلسه بررسی نوسانات قیمت ارز و سکه در مجلس شورای اسلامی برای دومین‌بار به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت تعطیل شد. با اعلام آغاز عرضه دلار تک‌نرخی ۱۲۲۶ تومان، دلار در بازار آزاد به قیمت ۱۷۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

بنا بر گزارش‌ها جلسه اقتصادی دولت و مجلس که قرار بود صبح روز شنبه ۸ بهمن به منظور بررسی بازار سکه و ارز تشکیل شود به دلیل  عدم حضور حضور نمایندگان اقتصادی دولت از جمله شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی لغو شد.
در این جلسه از سوی مجلس حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی، سید حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس حضور داشتند. اما نمایندگان دولت در آن حاضر نشدند.
این دومین‌بار است که نمایندگان دولت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر نمی‌شوند.
جلسه فوق‌العاده  سه هفته پیش مجلس (۱۸ دی‌ماه)  مجلس نیز که قرار بود به صورت غیرعلنی و به منظور "نجات اقتصاد ملی" در پی نوسانات شدید بازار ارز تشکیل شود به دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی لغو شده بود.
شناسایی «عوامل پشت صحنه»
همزمان با لغو دوباره جلسه بررسی نوسانات ارز، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه ۸ بهمن از شناسایی «عوامل پشت صحنه» آشفتگی بازار ارز و طلا خبر داد.
حیدر مصلحی گفت، نتایج این تحقیقات در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
قیمت پایه دلار در نخستین روز تک نرخی شدن ارز ۱۲۲۶ تومان اعلام شد در هفته‌های گذشته بهای ارز و سکه در بازار آزاد تهران به رکوردی بی‌سابقه دست یافت و سکه به بیش از یک میلیون، و دلار آزاد به بیش از ۲ هزار تومان رسید.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه (۶ بهمن / ۲۶ ژانویه) نرخ دلار تک نرخی را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد که از روز شنبه ۸ بهمن در تمام نظام بانکی قابل عمل خواهد بود.
بهمنی گفت، از این پس نیازی به مراجعه به بازارهای آزاد برای تهیه ارز وجود نخواهد داشت و نظام بانکی همه نیازهای آنها را با توجه به مصرف‌شان برآورده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر با تک نرخی شدن نرخ ارز روز شنبه ۸ بهمن در مقابل برخی صرافی‌هایی که ارز ۱۲۳۸ تومانی می‌فروشند، صف‌هایی از متقاضیان تشکیل شده و برخی دیگر از صرافی‌ها نیز از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند.
بنا به این گزارش روز شنبه ۸ بهمن دلار در بازار آزاد به قیمت ۱۷۵۰ تومان به فروش می‌رسد.
ارزیابی‌های مختلف از دلایل بحران ازر
نوسانات شدید نرخ ارز در ماه‌های گذشته هم‌زمان با اعلام تحریم‌های تازه آمریکا و سپس اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شد. این تحریم‌ها بانک‌های‌ مرکزی و تجارت ایران و نیز خرید نفت و فراورده‌های پتروشیمی از کشور را را هدف گرفته‌اند.
برخی کارشناسان فضای روانی ناشی از اعلام این تحریم‌ها را یکی از دلایل افزایش شدید نرخ ارز و طلا در ایران می‌دانند. اما برخی نیز با توجه به کم‌تحرکی و حتی بی‌تفاوتی دولت در برابر بحران در هفته‌های نخست، کاهش ارزش ریال را اقدامی آگاهانه از سوی دولت می‌دانند که هدف آن افزایش درآمد ریالی دولت و جبران کسری بودجه‌ی بوده است.
در عین‌حال محافلی در حاکمیت ایران، از جمله کسانی مانند حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، بحران اخیر ارز و سکه را ساخته‌ی جریانی در دولت می‌دانند و مدعی‌اند که بحران‌سازان با این اقدام خود درصدد فشارآوردن بر مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی هستند تا راه مذاکره با آمریکا و غرب را بازکنند.






رئیس هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفته است که امیدوار است تمام موضوعات مهم و حل نشده در رابطه با ایران، حل و فصل شود.
ژنرال هرمان نکائرتس پیش از آن که در راس هیات نمایندگان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از فرودگاه وین راهی تهران شود، در جمع خبرنگاران گفت که امیدوار است "به طور مشخص، ایران بر سر نگرانی‌های ما درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور وارد مذاکره شود."
او اضافه کرد: "ما چشم انتظار آغاز مذاکرات هستیم. مذاکراتی که برای مدتی طولانی به تاخیر افتاده است."
تیم شش نفره سازمان ملل متحد تحت ریاست هرمان نکائرتس بامداد روز یکشنبه، نهم بهمن (۲۹ ژانویه)، وارد تهران می‌شود و برای سه روز در این کشور خواهد بود.
در عین حال، آقای نکائرتس حاضر نشد درباره این که در سفر سه روزه‌اش به تهران با چه کسانی ملاقات خواهد کرد، اظهار نظر کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده است که اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو در باره برنامه هسته‌ای این کشور، به مناقشه‌ای چندین ساله پایان دهد.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه‌های هسته‌ای خود را در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی پیش می‌برد، ولی این کشور همواره تاکید دارد که این فعالیت‌ها با اهدافی صلح‌جویانه دنبال می‌شود.
در عین حال، ایران متهم می‌شود که هر از گاه با طرح پیشنهاد مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود، سعی می‌کند روند رسیدگی به فعالیت‌هایش را به تاخیر بیاندازد و در نهایت، این کشور همکاری مورد انتظار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با نمایندگان اعزامی این نهاد ندارد.
هرچند علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همزمان با اعلام تاریخ سفر هیات اعزامی این آژانس به تهران، اعلام کرد: "ما آماده مذاکره درباره هر مساله‌ای که آژانس تمایل به مذاکره درباره‌اش داشته باشد، البته در چارچوب اختیارات آن، هستیم."
او گفت: "من خوشبینم که نشستی سازنده، حرفه‌ای و فنی خواهیم داشت."
در هفته‌های اخیر، آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، از اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران خبر داد که ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران را هم شامل می‌شود.
دولت آمریکا نیز در چارچوب قانون جدید بودجه دفاعی این کشور، تحریم‌های ایران را تشدید کرده است که در چارچوب آن شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران مجازات خواهند شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین هفته گذشته، بانک تجارت ایران را در فهرست بانک‌های تحریم شده خود قرار داد.
گفته می‌شود که مذاکرات پیش‌روی ایران با هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، نقشی تعیین‌کننده در آغاز دوباره گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ خواهد داشت.
آخرین دور این گفت‌وگوها نزدیک به یک سال پیش، در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
در عین حال، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، هشتم بهمن ماه، در جمع خبرنگاران گفت که ایران در مسایل هسته‌ای همواره شفاف برخورد کرده است.
خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، به نقل از آقای ولایتی گزارش داده است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "می‌توانند بازرسی‌های خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام دهند و هیچ منعی برای بازرسی وجود ندارد."
او اضافه کرد: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌های خود را در مراکز (هسته‌ای) ما نصب کرده و به صورت لحظه به لحظه شاهد فعالیت‌ها در این مراکز است."
مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که "ایران حاضر نیست از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند."




دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه ای در واکنش به بازداشت مجتبی عطاردی در خاک ایالات متحده، اتهامات وارد بر عضو هیات علمی دانشکده برق این دانشگاه را بی اساس دانست.
در بیانیه روابط عمومی دانشگاه شریف، که شنبه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه) صادر شده، آمده است که زمینه‌ فعالیت آقای عطاردی "در حوزه‌ کارهای غیرنظامی و عمدتاً بر روی طراحی تراشه‌های کارت هوشمند و گیرنده‌ تلویزیون دیجیتال بوده است".
آقای عطاردی متهم شده که با خرید تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی آمریکایی، قوانین صادراتی آن کشور را زیر پا گذاشته است.
در پاسخ به این اتهام، در بخش دیگری از بیانیه دانشگاه شریف آمده است: "مواردی که ایشان متهم به خرید آن هستند همگی ابزارهای ساده آزمایشگاهی است که به سادگی توسط هرکسی قابل ابتیاع و انتقال به ایران بوده است."
بیانیه می افزاید: " بسیاری از این موارد هم‌اکنون در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها دلیلی که ممکن است ایشان شخصاً مبادرت به خرید این وسایل کرده باشند آسان‌تر کردن فرایند خرید بوده است."
آقای عطاردی که هفتم دسامبر سال ۲۰۱۱ هنگام پیاده شدن از هواپیمایی در لس آنجلس دستگیر شد، در یک بازداشتگاه دولت فدرال آمریکا در حومه سان فرانسیسکو تحت بازداشت قرار گرفت و روز پنجشنبه در دادگاهی در سان فرانسیسکو حضور یافت.
خانواده مجتبی عطاردی بعد از جلسه ۱۰ دقیقه ای دادگاه گفتند که قرار است این استاد دانشگاه به قید وثیقه و مشروط به نصب دستگاه ردیاب الکترونیکی به او آزاد شود.
خبرگزاری مهر امروز از قول رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف نوشته است که با توجه به وضعیت جسمی رضا عطاردی، دادگاه آمریکا موافقت کرده که وی در ازای وثیقه ای ۴۶۰ هزار دلاری، در منزل تحت مداوا قرار گیرد.
در بیانیه دانشگاه صنعتی شریف هم با اشاره به وضعیت جسمانی این استاد دانشگاه آمده که وی در چهارده ماه گذشته دوبار سکته‌ قلبی کرده است.





وبلاگ‌های تیم احمدی‌نژاد گزارش کردند:

نقش سپاه پاسداران در آشفتگی بازار سکه و ارز

وبلاگ‌های تیم احمدی‌نژاد به طور غیرمستقیم با معرفی سپاه به عنوان عامل اصلی نابسامانی در بازار سکه و ارز اعلام کرده‌اند رئیس دولت دهم مجبور به «عقب نشینی تاکتیکی» مقابل این نهاد نظامی شده است.
این وبلاگ‌ها٬ آشفتگی در بازار سکه و ارز را با قاچاق گسترده کالا توسط سپاه پاسداران مرتبط دانسته و نوشته‌اند ۹۰ درصد از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد شده به ایران متعلق به این نهاد نظامی است.
وبلاگ «سوپر انحرافی» بدون آنکه به نام سپاه اشاره کند٬ نوشته این ارگان پول‌های حاصل از فروش کالا‌های قاچاق را به بانک‌ها سپرده و به دولت فشار آورده که نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد.
به نوشته این وبلاگ پس از مخالفت احمدی‌نژاد با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی٬ بازار سکه و ارز دچار آشفتگی شده تا دولت مجبور به افزایش نرخ سود‌های بانکی شود.
این وبلاگ همچنین سپاه را یکی از ارگان‌های زمین‌خوار معرفی کرده که به بهانه آزمایش موشک‌های بالستیک اقدام به مصادره زمین‌ در ایران می‌کند.
وبلاگ «ضمیر خودآگاه» نیز در پستی از «عقب نشینی تاکتیکی احمدی‌نژاد در جنگ احزاب اقتصادی» خبر داده و از جریان حزب‌الله به خاطر سکوت در برابر فشار‌ها به دولت انتقاد کرده است.
این وبلاگ نوشته که احمدی‌نژاد در مبارزه با فساد اقتصادی تنها مانده و بر اثر فشار‌های گسترده مجبور به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۲۱ درصد شده است.
برخی از وبلاگ‌های تیم احمدی‌نژاد نیز اقدام به انتشار بخش‌هایی از سخنان ۲۶ آذر رئیس دولت دهم در مراسم «طرح تحول گمرکی» کرده‌اند که در آن به سپاه کنایه‌های غیر مستقیمی به خاطر قاچاق کالا زده شده است.
احمدی‌نژاد در این مراسم گفته در گمرک جنوب به اسم واردات کالای محرمانه٬ هفته‌ای پنجاه کانتینر لوازم آرایشی وارد می‌شده است.
وی افزوده است: «این طوری نیست که ۲۵۰۰ تا کانتینر بیاورند یا از گمرک هرمزگان لباس بیاورند و بگویند که این‌ها کالاهای محرمانه است.»
محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی دو روز پیش خود نیز به طور تلویحی به دست داشتن سپاه در آشفته کردن بازار سکه و ارز اشاره کرده بود.


ارز مسافرتی پس از خروج از “گیت” پرداخت شود

سحام نیوز: بانک مرکزی بخشنامه جدیدی را به کلیه شعب ارزی بانک‌های ملی ایران و ملت ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است:شعب ارزی بانک های ملی و ملت برای فروش ارز مسافرتی ضمن رعایت کامل مقررات ارزی، پس از دریافت معادل ریالی مربوطه ، به جای پرداخت ارز به متقاضی نسبت به صدور سندحسابداری و یا رسید که در متن آن مبلغ ، نام متقاضی ، کد ملی، شماره پاسپورت و سایر اطلاعات مرتبط درج شده باشد ، اقدام نموده و سند حسابداری / رسید که ممهور به مهر و امضای شعبه می‌باشد را به متقاضی تحویل نمایند.
ضمنا” شعبه / باجه بانک های ملی ایران و ملت مستقر در مبادی خروجی فرودگاه ( پس از گیت خروجی)،در مقابل دریافت سند حسابداری و یا رسید مزبور نسبت به پرداخت ارز مسافری مربوطه اقدام خواهند نمود.




آزادی استاد دانشگاه شریف با پرداخت وثیقه ۴۶۰ هزار دلاری

سحام نیوز: رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: سیدمجتبی عطاردی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف که از سوی مقامات آمریکایی به اتهام خرید تجهیزات آزمایشگاهی بازداشت شده با پرداخت قرار وثیقه‌ ۴۶۰ هزار دلاری از زندان لس‌آنجلس آزاد و اکنون در منزل برادرش در لس‌آنجلس تحت‌نظر است.
به گزارش فارس وی افزود: این استاد دانشگاه ابتدا در زندان لس‌آنجلس به سر می‌برد اما به زندان سانفرانسیسکو انتقال پیدا کرد که دوباره به زندان لس آنجلس منتقل شد و با توجه به اینکه قرار وثیقه ۴۶۰ هزار دلاری را پرداخت کرد، در حال حاضر از زندان آزاد شده و در منزل برادرش در لس آنجلس تحت‌نظر است.
روستاآزاد خاطرنشان کرد: مبلغ قرار وثیقه سید مجتبی عطاردی ۴۶۰ هزار دلار بود که با کمک دوستان، همکاران دانشگاهی، فارغ التحصیلان و خانواده وی این مبلع جمع‌آوری شده و برای آزادی‌اش پرداخت شد.
چند روز پیش خبرگزاری‌های مختلف گزارش کرده‌ بودند که سید مجتبی عطاردی دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در آمریکا بازداشت شده است. وی برای درمان مشکل قلب خود به شهر محل سکونت برادر خود در کالیفرنیای آمریکا رفته بوده است که حدودا یک ماه و نیم پیش به محض پیاده شدن از هواپیما در لوس آنجلس بازداشت میشود. مقام‌های آمریکایی علت بازداشت او را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند، اما خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از دانشگاه شریف، علت بازداشت این فرد را «انتقال تجهیزات آزمایشگاهی از آمریکا به ایران» عنوان نموده است. سخنگوی دانشگاه شریف گفته است: «این دانشگاه تنها به کارهای صلح آمیز میپردازد. واقعیت این است که دکتر عطاردی تنها یک استاد دانشگاه است و فقط میخواسته است برای آزمایشگاهش تجهیزات خریداری کند. تجهیزات مورد نظر بسیار ساده هستند که هرکسی میتواند آنها را خریداری کند.» دکتر مجتبی عطاردی متخصص نیمه هادی‌ها و مایکرو چیپ میباشد. در سابقه او چاپ چندین مقاله علمی و ثبت اختراع در آمریکا در زمینه برق به چشم میخورد. تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت علیه ایران صدور کلیه تجهیزات با کاربرد دوگانه که احتمال استفاده از آنها در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور وجود داشته باشد را ممنوع کرده است.





نزدیک به نیمی از کاندیداها رد صلاحیت شدند

سحام نیوز: سخنگوی شورای نگهبان در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران آمار اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را اعلام کرد.
به گزارش خبرآنلاین عباسعلی کدخدایی گفت که تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به انتخابات مجلس هشتم افزایش ۱۷ درصدی داشته است. وی با اعلام اینکه در حال حاضر شورای نگهبان در فرصت بررسی صلاحیتها قرار دارد گفت: تا یکم بهمن نوبت رسیدگی در هیئت‌های نظارت استانی بود که پیش از آن نیز بررسی صلاحیتها در هیئت‌های اجرایی انجام و نتایج به هیئت‌های استانی اعلام شد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پس از طی این مرحله، طبق قانون انتخابات از دوم بهمن تا ۲۱ بهمن به مدت ۲۰روز نوبت دریافت شکایات و رسیدگی به صلاحیتها در شورای نگهبان است؛ این رسیدگی ها مربوط به کسانی خواهد بود که نسبت به رسیدگی صلاحیت خود در مراحل گذشته اعتراض دارند.
اهم سخنان کدخدایی در ادامه به نقل ازایرنا و فارس می‌آید:
پنج هزار و ۳۸۲ نفر برای مجلس نهم ثبت نام کردند که از میان آنان ۳۳۳ نفر انصراف دادند و ۱۷۲ نفر نیز پس از آن که هیات های اجرایی عدم صلاحیت آنان را اعلام کردند، هیچ شکایتی نکردند.
در مجموع نیز ۵۵درصد تأیید صلاحیت شدند؛ شورای نگهبان طبق قانون وظیفه رسیدگی به شکایات را نیز بر عهده دارد.تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به دور هشتم به لحاظ آماری با ۱۷ درصد افزایش همراه بوده است.
۱۲۰۰ داوطلب ثبت نام شده در هیات های اجرایی عدم تایید صلاحیت شدند و صلاحیت کمتر از یک هزار نفر نیز احراز نشد.
تلاش بر این است که رقم عدم احراز داوطلبان نمایندگی مجلس را به یک سوم برسانیم.
تا یکم بهمن ماه هیات های نظارت استانی با کسب نظر از هیات های اجرایی مسوول رسیدگی به صلاحیت ها بودند که پس از آن از تاریخ دوم بهمن تا بیست و یکم بهمن ماه به مدت بیست روز شکایات را بررسی خواهیم کرد.
این فرصت بیست روزه برای کسانی است که عدم تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت آنان در هیات های استانی و مرکزی صورت گرفته و آنان شکایاتی دارند.
جلسات این شورا به منظور بررسی شکایات داوطلبان نمایندگی مجلس نهم از هفته گذشته آغاز شده است. این جلسات ادامه
اگر در فرصت تبلیغات و یا قبل از آن اقدامی مغایر با قانون صورت بگیرد و این اقدام بر سرنوشت آرای حوزه انتخابیه موثر باشد، شورای نگهبان هم در مرحله تایید صلاحیت داوطلبان و هم بعد از برگزاری انتخابات و در زمان بررسی وضعیت حوزه های انتخابیه به این موضوع توجه خواهد داشت.
( چرا برخی از نمایندگان فعلی مجلس به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی رد صلاحیت شده اند؟) به صورت مکرر توضیح داده ایم که عدم احراز صلاحیت ها براساس آنچه در قانون ۲۸، ۲۹ و ۳۰ انتخابات کشور آمده است صورت می گیرد و شرایط مندرج در آنها باید از سوی همه نامزدها احراز شود.
بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی عدم التزام به اسلام را مطرح می کند.عدم احراز صلاحیت براساس این بند به معنای آن نیست که فردی مسلمان نیست و ما نیز چنین ادعایی نداریم. اگر فردی بخشی از وظایف شرعی و قانونی خود را انجام ندهد التزام عملی او به اسلام مخدوش می شود یعنی فرد ممکن است نماز بخواند ولی جرم دیگری انجام دهد.
عدم احراز صلاحیت نامزدها براساس گزارش های رسمی صورت می گیرد ؛ ممکن است فردی نمازخوان باشد اما مرتکب کلاهبرداری یا جرم دیگری شود که از نظر ما صلاحیت او احراز نمی شود.
ما ناچاریم براساس گزارش های رسمی اقدام کنیم و اگر کسی تخلف و گناهی را انجام دهد آن تخلف و جرم می تواند التزام عملی او را به اسلام مخدوش کند.
فرصت و امکان برای اعتراض و شکایت نامزدهایی که صلاحیت آنها احراز نشده است وجود دارد؛ آنها اگر مدارکی دارند که می تواند مورد مندرج شده در پرونده آنها را رفع کند می توانند با اعضا و یا کارشناسان شورای نگهبان ملاقات کنند و ما نیز قول بررسی دقیق می دهیم تا حقی از کسی گرفته نشود.
برای بررسی اعتراض نامزدها جلسات عمومی در شورای نگهبان برگزار می شود. جلسه عمومی به معنای آن است که تمامی اعضای شورای نگهبان در جلسه حاضر هستند و اظهارنظر می کنند و به این شکایت ها رسیدگی می شود و ما در بررسی صلاحیت نامزدها شائبه سیاسی نداریم.
در مورد مجلس خبرگان رهبری هم ما در دو استان خراسان رضوی و کردستان انتخابات میان‌دوره‌ای داریم؛ تعدادی ثبت نام کرده بودند و نیاز بود از کسانی آزمون گرفته شود که این آزمون جمعه هفته گذشته در شهر قم گرفته شد و دوشنبه نتایج اولیه را اعلام خواهیم کرد و پس از آن نیز اعتراضات نسبت به نتایج را در ۵روز بررسی می‌کنیم.
در روز انتخابات نظارت جزئی تر خواهد بود و ناظران شورا پای صندوق‌های رأی حضور دارند و گزارشها و موارد را ارسال خواهند کرد و پس از این مرحله نیز شورای نگهبان صحت حوزه‌های انتخابیه را بررسی خواهد کرد.
کارشناسان شورا با وزارت کشور همکاری‌های لازم را دارند و اقدامات برای برگزاری مراحلی از انتخابات به صورت رایانه‌ای انجام شده است.
برای چاپ تعرفه نیز ناظرانی دائمی که بر کیفیت و چاپ نظارت کامل دارند در چاپخانه‌ها حضور داشته و تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شده است.





آقایان! به شعور مردم احترام بگذارید

بازیچه دست انحصارطلبان نخواهیم شد

کلمه- سید کاظم قمی
نمی دانم آیا این خصلت مشترک همه خودکامگان است، یا اقتدارگرایانی که امروز در «ایران ما» بر مسند قدرت تکیه زده اند دارای این ویژگی هستند، و آن این که شعور مخاطبان خود را نادیده می‌گیرند. این روزها سخنانی از مسئولان مملکتی و نظامیان حاکم بر کشور شنیده می شود که به گمانم اگر خود آنها نیز لختی از مدیریت آشفته بازاری که دستپخت ناکارآمدی های خودشان است می آسودند و در آن تأمل می کردند، از این همه ضدونقیض گویی در شگفت می شدند.
یکی از عرصه های آشکار این تناقض گویی ها، انتخابات است. بگذارید خود را لحظه ای از میان خیل مردمی که با تجربه ای که از انتخابات سال ۸۸ آموختند دیگر حاضر نیستند به بازی گرفته شوند بیرون بکشیم و در جایگاه کسانی قرار بدهیم که بنا بر باورهایشان، هنوز هم تصور می کنند که شرکت در انتخابات نمایشی پیش رو، برای حفظ کیان مملکت، نظام، یا احتمالا گذران زندگی خود و خانواده شان ضروری است.
فرض کنیم ما هم با ادبیات جنگی و نظامی ماشین تبلیغاتی جریان حاکم همزبان بوده و شرکت در انتخابات را مشتی بر دهان دشمنان خارجی و ایادی داخلی شان، یا به تعبیری که اخیرا رایج شده، پیاده نظام دشمنان قسم خورده نظام و اسلام، بدانیم. در این صورت، طبیعی است که در غیاب اصلاح طلبان، باید به یکی از دسته بندی های موجود و یا رهنمودهای حکیمانه مسئولان بلندمرتبه نظام گوش فرا دهیم. اما مشکل دقیقا از همین جا آغاز می شود.  آیا به جریانی که گرداگرد آیت الله مصباح یزدی جمع شده اند دل ببندیم، در حالی که می دانیم سراً و علانیه جایگاهی برای رأی مردم قائل نیستند؟ چگونه می توانیم بپذیریم که از نظر ایشان و حواریونشان در حکومت اسلامی رأی مردم دارای هیچگونه اهمیتی نیست، و با این همه چشم انتظار فهرست پیشنهادی شان برای نامزدی نمایندگی مجلس باشیم؟ یا به جریان آیت الله مهدوی کنی رو کنیم، که می دانیم در کارنامه سیاسی اش مصلحت بینی هایی به چشم می خورد که زمانی تنها کاندیدای مورد پذیرش وی آقای بنی صدر برای پست نخست وزیری شد و پس از شهادت شهید بهشتی و یارانش در هفتم تیرماه سال شصت و شهادت شهیدان باهنر و رجایی در هشتم شهریور همان سال برای مسعود رجوی پرچم سفید بلند کرد، و امروز در بیرون شمردن یاران امام از خط اسلام و انقلاب سخن می راند؟ شاید باید از همه ندانم کاری ها و وعده های توخالی احمدی نژاد چشم بپوشیم و به او، که به  گفته رهبری دیدگاهش از همه به ایشان نزدیک تر است، امیدی سه باره ببندیم و چشم بسته به کاندیداهای جریان «نزدیک» دیروز و «انحرافی» امروز رأی بدهیم؟
شاید هم بهتر باشد در پی شناخت اصولی که اصول گرایان در پایبندی خود به آنها، خود را از اصلاح طلبان متمایز می شمرند باشیم تا با تأسی از امام علی (ع) بجای شناخت حق از طریق افراد، افراد را با حق بسنجیم. در این راه چطور است به فهرست قاضی القضات کشور در زمیه تخلفات پرعقوبت انتخاباتی مراجعه کنیم. برای مثال، در بند ۱۱ مصادیق جرائم انتخاباتی آورده اند که انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین‌، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام‌، قوای سه‌گانه‌، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره‌برداری انتخاباتی جرم است. آیا ایشان در هنگامی که در زمان انتخابات سال ۸۸ عضو شورای نگهبان بودند صدای دادستان کل کشور وقت را نشنیدند که تهمت زنی های احمدی نژاد علیه نامزدهای دیگر و حتی مسئولانی مانند رئیس مجمع تشخیص نظام را عملی مجرمانه اعلام کرد؟ یا شنیدند و با این همه نسبت به ابطال صلاحیت وی اقدام نکردند؟ مگر می شود که اصول هر روز رنگ عوض کنند و هر زمان به قامت کسی اندازه گیری و دوخت و دوز شوند؟
یا این که واقعیت چیزی نیست جز این که اصولی در کار نیست و هر چه هست، دسته بندی های سیاسی میان کسانی است که تعدد و تنوع موجود در جامعه را به رسمیت نمی شناسند و در نتیجه، شراکت در قدرت را بر نمی تابند. واقعیت تلخ چیزی نیست جز این که آقایان دعوای قدرت را لباس دین می پوشانند و اخلاق را در پای منافع خود و تشخیص مصالح خود قربانی می کنند. از یک طرف مردم را صغیر می دانند و رأیشان را نامعتبر، و از سوی دیگر نه تنها از آنها می خواهند به عنوان عمل به واجبی شرعی به پای صندوق ها بیایند، بلکه تلویحا می گویند که آرایشان را به نام چه کسانی بریزند تا دین و دنیایشان حفظ شود. از هم اکنون درصد مشارکت را تعیین و حضور «پرشور و دشمن شکن» آنها را پیش بینی می کنند. شگفتا از این همه بازیگری با شعور و کرامت انسان ها!
خوب است آقایان یاد بگیرند که شرکت در انتخابات عملی معطوف به اراده آزاد شهروندان است و در نتیجه، اگر بخواهند در آن شرکت می کنند و اگر نخواهند شرکت نمی کنند. توصیه می کنم اگر وقتی برای مطالعه دارند، دو کتاب ژوزه ساراماگو با عناوین «کوری» و «بینایی» را بخوانند تا بفهمند چطور مردمی که از کوری درآمده و به بینایی دست یافته اند را نمی توان بازیچه دست انحصارطلبان قدرت قرار داد، و شاید خود نیز بینا شوند و به بصیرت واقعی دست یابند.
از همین نویسنده:





همسر ابوالفضل قدیانی: اگر مسلمانیم نباید سکوت کنیم

 کلمه- زهرا صدر:
سومین پرونده ی ابوالفضل قدیانی در حالی تشکیل و این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تفهیم اتهام شد که اخبار نگران کننده ای از درون زندان درباره ی وی منتشر می شود.
زهرا رحیمی همسر این مبارز دوران ستمشاهی در گفتگو با کلمه می گوید که همبندی های آقای قدیانی از وی خواسته اند اقدامی کند اما او می پرسد من چه می توانم بکنم؟
زهرا رحیمی که خود نیز از زندانیان سیاسی دوره ی پهلوی است با اشاره به نامه هایی که این روزها خطاب به مسئولین منتشر می شود و همین نامه ها بهانه ای است برای آزاد نکردن زندانیان سیاسی تاکید می کند که احساس مسئولیت نویسندگان نامه ها ارتباطی با نتیجه ی عملشان ندارد. نامه ها از سر دلسوزی برای کشور نگاشته می شود.
همسر ابوالفضل قدیانی با تشریح مشکلات فراوانی که خانواده های زندانیان سیاسی درگیر آن هستند خاطر نشان می کند که آینده روشن است و ما نا امید نشده در مقابل ظلم سکوت نخواهیم کرد.
همچنین بر اساس اخبار رسیده از بند ۳۵۰ اوین، یکی از رگ های قلب محسن امین زاده، معاون وزیر امورخارجه دولت سید محمد خاتمی گرفته و وی در شرایط خطرناکی به سر می برد.
زهرا رحیمی در این باره می گوید: آقای امین زاده ضربان قلبشان مرتب بالا می رود و اصلا شرایط جسمی شان مناسب نیست. افرادی که مشکل قلبی دارند همیشه در معرض خطر جدی هستند اگر در صورت ایجاد مشکل آنها را سریع به بیمارستان نرسانند و تعللی کنند ممکن است که فاجعه به بار بیاید.
نگرانی خانواده ها از خرداد ماه امسال که هدی صابر در پی اعتصاب غذا و بی توجهی مسئولان زندان از علائم خطرناک جسمی، جان خود را از دست داد، بیشتر شده و به گفته ی آن ها مصداق بارز بی توجهی به جان زندانیان سیاسی رخ داده است.
هفته گذشته ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.
این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او که آذرماه ۹۰ به اتمام رسید همچنان در زندان به سر میبرد.
کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.
ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین در اخرین نامه تحلیلی خود، انتخابات مجلس نهم را نامشروع خوانده و آنرا تحریم کرده بود.
پس از انتشار نامه فشارها بر این زندانی سیاسی قبل و بعد از انقلاب شدت گرفت. قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیروید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند و بتدریج وزن خود را از دست می دهد، بااینحال یکی از پرروحیه ترین و مقاومترین زندانیان بند ۳۵۰ است که نام وی در تمام بیانیه های اعتراضی زندانیان بچشم میخورد.
متن کامل گفتگوی کلمه با زهرا رحیمی را با هم می خوانیم:
در ابتدا در باره ی وضعیت جسمی آقای قدیانی بفرمایید.
دوشنبه ها که روز ملاقات بود ایشان را دیدیم، برای ما کاملا مشهود بود که خیلی لاغر تر از هفته قبل شده بودند. اما هر چه سوال کردیم که مشکل چیست بگید چیزی به ما نگفتند. و به همین که پادرد دارند و تیروییدشان فعال شده اکتفا کردند. و نکته ی نگران کننده برای ما این است که در رگ های آقای قدیانی ۵ فنر جا گذاری شده و داروهای زیادی مصرف میکنند.
پس در حال حاضر در بند ۳۵۰ تحت مراقبت هستند؟
با توجه به شرایط جسمی ایشان و عملی که انجام دادند باید تحت مراقبت باشند اما آنجا امکاناتی نیست. آنجا داروهایشان را بهشان می دهند.
دوستان و همبندی های آقای قدیانیدر رابطه با وضعیت ایشان چه می گویند؟
آنها هم نگران هستند و مرتب به ما می گویند وضعیت همسرم به گونه ای است که ممکن است که در شرایط خطرناکی قرار بگیرد و نشود برایش کاری کرد. می گویند شما از بیرون برای مرخصی و اعزام به بیمارستان اقدام کنید. اما ما چه کار می توانیم بکنیم؟
با توجه به اینکه یک سال حبس آقای قدیانی تمام شده است در حال حاضر به لحاظ قانونی در چه وضعیتی هستند؟
همسر من به طور غیر قانونی در زندان نگهداری می شود. دوره ی یک ساله ی محکومیتشان نهم آذر ماه تمام شده بود و محکومیت جدیدشان هم هنوز در دادگاه تجدید نظر تایید نشده است و با قرار وثیقه باید بیرون باشند که قاضی هم گفته که اینها عجز در وثیقه دارند در حالی که برادرشان رفتند و اعلام کردند که وثیقه میتواند بگذارد اما قاضی نپذیرفته و در نهایت در حکمی گفته اند “عجز در وثیقه”.
ماجرای بازپرسی هفته ی گذشته چیست؟ آیا پرونده ی جدیدی برای ایشان تشکیل شده است؟
بله پرونده سوم هم تشکیل شد.
به چه اتهامی؟
درباره ی نامه ای که از زندان خطاب به رهبری منتشر شده تفهیم اتهام شدند البته در بازپرسی شعبه ۴ اوین. برای نامه ی قبلی که ایشان اصلا دادگاه نرفتند چون دادگاه را غیر قانونی می دانستند.
آقای قدیانی و دیگر دوستان دربند و بیرون از زندان بارها در این دو سال و نیم نامه هایی به رهبری و دیگر مسئولان نظام نوشته شده است به نظر شما در شرایطی هیچ گاه هیچ کدام از نامه ها کوچکترین جوابی دریافت نکرده است فلسفه ی این نامه ها که هر روز فشار را در نویسنده ها و خانواده هایشان اضافه میکند چیست؟
به نظر من آنها احساس مسوولیت میکنند. و احساس مسئولیت آن ها ارتباطی با نتیجه ی کارشان ندارد. بالاخره این ها محکوم شدند بدون اینکه حقشان باشد. ان ها تنها انتقاد کرده بودند و تمام این نامه ها تنها و تنها از سر دلسوزی بوده است.
نامه جسورانه ایشان واکنش های زیادی داشته است. شما سال هاست که با آقای قدیانی زندگی می کنید. شخصیت خود ایشان هم در زندگی از همین جنس است و شجاعت و جسارتشان در حوزه های دیگر هم قابل رویت است؟
از همان اولی که ازدواج کردیم همین طور بوده اند. دوستانشان هم همیشه درباره ی این روحیه می گفتند. حتی زمانی که من برای تحقیق از دوستانشان سوال کردم می گفتند خیلی صریح و هستند. و ملاحظه و دروغ برای مخفی کردن مسئله ای در حرف هایشان پیدا نمی شود. در تمام مدت زندگی همینطور بودند.
حساسیت روی ایشان خیلی بالا رفته و ظاهرا کوچترین حرکت منجر به باز شدن پرونده جدید می شود. آیا آقای قدیانی تصمیم ندارند که سکوت کنند تا بتوانند برای ادامه و پیگیری مداوا به مرخصی بیایند؟
من نمی دانم در این مورد. خودشان از ما خواستند که به هیچ عنوان نروید و درخواستی ندهید. یعنی برای ملاقات حضوری هم ایشان اجازه ندادند که ما برویم و درخواستی داشته باشیم. به همین خاطر ما نه ملاقات حضوری داریم نه هیچ در خواستی برای مرخصی. چون می گویند این حق ماست. طبق قانون حق ماست که ماهی ۵ روز مرخصی داریم و ماهی یکبار ملاقات حضوری پس اصلا درخواست معنی ندارد.
خب در حال حاضر حق شما و باقی خانواده ها سلب شده. در این شرایط نباید برای احقاق حق جلو رفت؟
این هم یک روش است. آقای قدیانی حق قانونیشان را می خواهند و حرفی هم که می زنند دقیقا طبق قانون است. حق قانونیشان هست که اعتراض کنند. حق قانونیشان هست که تذکر بدهند. اینها حق قانونی و حقوق شهروندی هستند و فرد باید احساس کند که آزاد است در اجرای آن ها. نباید به خاطر اینکه صحبتی کرده نظری داده انتقادی کرده و نصیحتی کرده غیر قانونی در زندان نگه دارند. نه تنها ایشان بقیه هم همینطور. تنها مورد ایشان را نمی گویم بقیه هم همینطور هستند.
در خبرها از وضعیت جسمی آقای امین زاده هم گزارش های نگران کننده ای آمده است شما از ایشان خبری دارید؟
آقای امین زاده ضربان قلبشان مرتب بالا می رود و اصلا شرایط جسمی شان مناسب نیست. افرادی که مشکل قلبی دارند همیشه در معرض خطر جدی هستند اگر در صورت ایجاد مشکل آنها را سریع به بیمارستان نرسانند و تعللی کنند ممکن است که فاجعه به بار بیاید.
شما در جمع خانواده های زندانیان سیاسی هستید اگر امکان دارد کمی از مشکلاتی که خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و به خاطر آن تحت فشار قرار می گیرند برای خوانندگان کلمه بفرمایید.
مشکلاتشان که حقیقتا زیاد است. مثلا یک سری هستند که همسرانشان را اخراج کرده و شغلشان را گرفته اند حتی خانم هایی هستند که کار می کردند و از کار بی کار شدند به خاطر همسرانشان. برخی از آن ها بچه ی کوچک دارند و بچه ها که به ملاقات می آیند خیلی اذیت می شوند. آن هایی هم که نوجوان دارند به خصوص نوجوان پسر مشکلات حاد خود را دارند. یک نوجوان نیاز دارد که پدر بالای سرش باشد. مشکلات دیگری هم هست که بالاخره وضعیت ملاقات ها نامشخص است. گاهی وقتی میرویم ملاقات ۵-۶ نفر هستیم که ۲۰ دقیقه ملاقات داریم یا حداکثر نیم ساعت وقت داریم و بعضی وقتها غیر از اینکه بایستیم و تماشا کنیم از پشت شیشیه و چیزی غیر از سلام و علیک چیز دیگری نمی توانیم بگوییم.
طبق قانون ماهی یکبار ملاقات حضوری و ماهی ۵ الی ۷ روز مرخصی باید داشته باشند. که اینها را ندارند و من هم چون آقای قدیانی گفته اند نباید تقاضای هیچ چیز از اینها داشته باشید تا به حال درخواست نداده ام. اما بالاخره خانواه ها نیاز دارند که بروند. همین که پدر دستی به سر بچه ی ۵ ساله و ۲ ساله اش بکشد برای او آرام بخش است.
تازگی ها هم که یکسری مشکل جدید بوجود آمده. در ملاقات های کابینی به دست افراد مهر می زنند. خب خیلی زشته که برای زندانیان سیاسی و عقیدتی. این رفتار به نظر من رفتار غیر انسانیست.
برای ملاقات های حضوری هم خیلی سخت گیری می کنند. چند مدل عکس می اندازند از صورت، لباس مخصوص تن می کنند و انگشت نگاری می کنند.
دادستانی که ما می رویم دادستانی نه جواب می دهد و نه وقت ملاقات.
چند هفته قبل تعدادی از خانواده ها آقای دادستان را در پارکینگ دیده اند و به ایشان گله کرده اند ایشان هم گفته خب این ملاقات حضوریه با من. که خانواده ها هم ناراحت شده اند و گفته اند پس این کاخ دادگستری برای چیست، درش را ببندید دیگر. حقیقتا پاسخگو به مشکلات خانواده ها نیستند.
در دو سال گذشته که شما در گیر سیستم قضایی کشور بودید آیا شما هیچ نشانه ای دیده اید مبنی بر اینکه شاید بتوان با پیگیری، نصیحت و صبوری کردن به نتیجه رسید؟
من تا آنجا که مراجعه داشتم اراده ای ندیدم. بقیه هم همینطور. همه ناچارند نامه های سرگشاده منتشر کنند و مصاحبه کنند که وضعیت اینها در خطر است تا فرجی حاصل شود و فرد را به پزشک برسانند. ما می بینیم افرادی که می آورند بیمارستان وضعشان چقدر حاد است و بحرانی شده که می‌آوردندشان بیمارستان. خود آقای قدیانی رگشان ۹۹ درصد گرفته بود یعنی حالتی که بعد از آن خدای نکرده مرگ بود. من خودم شخصا ندیدم در قوه قضاییه که اراده ای باشد و بخواهد که قانون را اجرا کند. ما توقعی نداریم که بالاتر از قانون عمل کنند. الان تلفن ها قطع هست یعنی ما باید یک هفته صبر کنیم تا برویم ملاقات و خبر سلامتی آنها را بگیریم یا آنها از حال ما خبردار شوند.
آینده را چطور می بینید؟
به نظر من آینده روشن است. اگر ما اعتقاد داشته باشیم به خدا و مطالبی که در قرآن است هیچ وقت نا امید نمی شویم. ما در نهایت ما باید اینطور فکر کنیم که ما یک وظیفه ای داریم در مقابل اینکه ظلمی به خودمان یا به دیگران می شود سکوت نکنیم. حالا نباید انتظار داشته باشیم که نتیجه آنی بدهد. به عنوان یک انسان و به عنوان یک مسلمان که گفته می شود اگر صدای یک مسلمان را بشنوی و کمکش نکنی مسلمان نیستی نباید سکوت کنیم. این احادیث را بارها شنیده و در کتابها خوانده ایم. حالا ممکن است که این ظلم مدت زیادی ادامه داشته باشد ولی وظیفه ما به عنوان یک انسان این هست که سکوت نکنیم.
سخنی با مردم دارید؟
از همه التماس دعا داریم.





روز اول؛ افشین اسانلو، حمیدرضا ایزدبار، علی پور سلیمان و محمدحسین خوربک

نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

کلمه-گروه اجتماعی:
انتخابات ۸۸ سرآغاز فصل جدیدی از تاریخ سیاسی کشور بود. انتخاباتی که میرفت به یکی از پرشورترین صحنه های سیاسی کشور تبدیل شود به تشکیل جریان و اجرای تقلبی تبدیل شد که تاریخی سیاه از استبداد و دیکتاتوری را در کشور رقم زد.
فعالان انتخاباتی از پیر و جوان، دانشجو و کارگر، عضو احزاب سیاسی و …یک به یک راهی زندان شدند و نتیحه تمامی فداکاری ها و تلاش ها برای حاکم شدن دموکراسی و تحقق شعارهای انقلاب حکم های ۵ ساله و ده ساله و…شد و جوانانی که چشم به آسمان دوختند و دیگر به خانه بازنگشتند و مردمی که پاسخ به شعار “رای من کجاست” شان شد گلوله و باتوم و بازداشت و تحقیر و توهین.
اینک در حالیکه هنوز پرونده انتخابات ۸۸ باز است و هنوز به هیچ یک از سوالات مردم پاسخ داده نشده و فعالین انتخاباتی، مطبوعاتی و سیاسی زندان هستند و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مهندس میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی در زندان خانگی به سر می برند، انتخابات دیگر می خواهد برگزار شود و جالب آنکه این انتخابات را نیز متخلفین و متقلبینی می خواهند برگزار کنند که انتخابات پیشین را به خاک و خون کشیدند و خود عامل تقلب و تخلف بودند.
اما ما فراموش نمی کنیم که دوستان و همراهانمان برای چه بیش از دو سال است در زندان به سر می برند و چرا خانواده های بسیاری سیاه پوش شده اند:
افشین اسانلو، فعال کارگری از یک سال پیش و به دنبال بازداشت در ترمینال اتوبوس رانی جنوب، در زندان اوین به سر می برد
اسانلو، ۴ ماه را دربند ٢٠٩ زندان اوین و یک ماه را نیز دربازداشتگاه اطلاعات کرج بوده است و فشارهای وارده در زندان موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.
ضربات متعدد کابل بر بدن اسانلو باعث پارگی درکف پا و ایجاد غده درکتف او شده است. این فعال کارگری ازسوی قاضی صلواتی به ۵سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد. وی برادر منصور اسانلو از که وی نیز به خاطر فعالیت صنفی اتوبوسرانی مدتها در زندان بوده است.
افشین اسانلو در حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند.
حمیدرضا ایزدیار اولین‌بار در روز ۲۲بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت شد و بعد از یک ماه با قید وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شد
ایزدیار در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۰ به پنج سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی و توهین به رهبری از سوی دادگاه انقلاب محکوم شد. این حکم با بخششی که در عید فطر صورت گرفته به دو سال و نیم زندان کاهش پیدا کرد.
ایزدیار هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند.
علی پور‌سلیمان عضو شورای مرکزی سازمان معلمان و دارای فوق لیسانس مدیریت آموزشی است
این معلم زندانی ۲۳ اسفند سال ۸۵ نیز به همراه اعضای تشکل‌های صنفی معلمان و پس از شرکت در تجمعات اعتراضی معلمان در مقابل مجلس بازداشت و به این خاطر به یک سال حبس تعلیقی و تبعید از محل خدمت اصلی‌اش محکوم شد.
علی پور‌سلیمان در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت و به بند ۲ الف زندان اوین و سلول انفرادی منتقل شد. پورسلیمان صبح روز ۱۲ خرداد در حالی که از کوه پیمایی در کوه‌های کلک‌چال تهران به منزلش بر می‌گشت، توسط نیروهای لباس شخصی محاصره و پس از ضرب و شتم، بازداشت شد؛ به طوری که هنوز آثار ضرب و شتم بر بدن این زندانی مشهود است. این معلم زندانی بعد از دو هفته بازجویی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
و در دادگاه به یک سال حبس تعزیری محوم گردید و در حال حاضر دوران محکومیت خود را سپری می کند.
محمد حسین خوربک عضو کمیته دانشجویی جبهه مشارکت ایران و دبیر کمیته اطلاع‌ رسانی جبهه مشارکت است
وی به شرکت در مراسم دعای کمیل که در به منظور آزادی شهاب طباطبایی در منزل وی برگزار شده بود بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
او در دادگاه به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشد.
محمدحسین خوربک به تازگی پدر شده است و تنها توانست ده روز در کنار فرزندش طعم پدر شدن را بچشد.






جرس: نمایندگان مجلس پیش‌نویس طرح قطع صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا را نهایی کردند.

ناصر سودانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌‌گو با فارس، از نهایی شدن طرح دو فوریتی قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا خبر داد و گفت:‌ این طرح در 4 ماده طراحی شده است که یکی از مواد اصلی آن اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تا پایان دادن کشورهای اروپایی به تحریم نفتی کشورمان، هر گونه صادرات نفت به این کشورها را قطع می‌کند.
وی با بیان اینکه ممکن است این طرح جرح و تعدیل‌هایی هم داشته باشد، خاطرنشان کرد: البته برخی نمایندگان معتقدند که باید در این طرح اتحادیه اروپا را به مدت 5 سال تحریم نفتی کنیم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در یکی دیگر از مواد این طرح دولت ملزم شده که هر نوع واردات کالا از کشورهای تحریم کننده کشورمان را متوقف کند.
سودانی اضافه کرد: البته کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی نیز باید نظر خود در مورد این طرح را اعلام کنند.



جـــرس:
محمدرضا باهنر که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، پیروزی میرحسین موسوی را پیش‌بینی کرده بود، با کتمان چنین مسئله ای گفت که این نامه "بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد بلکه یادآوری و تذکری بود که علیرغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد چه کنیم."
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: "برخی از دوستان می‌گفتند؛ موسوی و کروبی را فوراً‌ باید اعدام کنیم که من به آنها گفتم، این که این دو نفر را در میدان قیام اعدام کنیم مشکل حل نخواهد شد و بنده همین الان هم می‌گویم که این روش را قبول نداشتم چرا که اینگونه نمی‌شود مملکت را اداره کرد. همه ما می‌فهمیدیم و می‌دانستیم که برای محدودیت خانگی موسوی و کروبی آخرین نفری که راضی شد حضرت آقا (رهبری) بود. قوه قضاییه شش ماه زودتر می‌خواست این دو نفر را محدود کند اما آقا موافق نبود. متأسفانه برخی دوستان تندروی ما می‌گفتند برای حصر کردن موسوی و کروبی باید فشار بیاوریم که آقا راضی شود اما گفتیم که فشار به رهبری خط قرمز ماست."
محمدرضا باهنر همچنین مدعی شد که در راهپیمایی نهم دی ماه ۸۸، چهل میلیون نفر در حمایت از نظام به خیابان‌ها آمدند."
به گزارش فارس، نایب رئیس مجلس در گفت‌وگویی با این خبرگزاری وابسته به محافل امنیتی- نظامی، خواستار آن شد که "مسئولان باید در مورد چالش های امنیتی در انتخابات آتی اقدامات جدی را اعمال کنند. چرا که تلاش دشمن برای چالش امنیتی از ویژگی‌های انتخابات مجلس نهم است، چرا که این انتخابات اولین انتخابات بعد از فتنه 88 و بیداری اسلامی است."
وی با اطلاق لفظ "فتنه" برای اعتراضات مردمی به تقلب، سرکوب و بی اعتنایی حاکمیت به مطالبات مردمی ادعا کرد: "البته باید گفت فتنه 88 یک مسئله بی‌نظیر در کشور ما بود. ما 30 انتخابات برگزار کرده بودیم اما از هیچ کدام از آنها بحث فتنه پیش نیامده بود. متاسفانه در فتنه 88 برخی‌ها رقابت بر سر صندوق‌ها را به کف خیابان کشیدند و گفتند حالا که در صندوق‌ها پیروز نشدیم، پیروزی را در کف خیابان دنبال کنیم."

فلسفه وجودی "فتنه" و چرایی آن
باهنر همچنین مدعی شد: "برخی‌ها می‌گویند از گذشته دشمن برای فتنه 88 برنامه داشته است. اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند که برخی‌ها که فکر می‌کردند پیروز خواهند شد، وقتی شکست خوردند عصبی شدند وغائله فتنه را به پا کردند. اساسا حرف من این است که فتنه 88 بسیار نامیمون بود که به موجب آن عده‌ای به دلایل کج فهمی و یا عصبانیت، ساده انگاری و یا وابستگی به خارج از کشور به دنبال یک سناریو بودند. آنها فکر می‌کردند اتفاق‌هایی که در خارج رخ داده و منجر به پیروزی و انقلاب‌های مخملی شده، در ایران نیز امکان پذیر است. لذا "گفتند سنگ مفت، گنجشک مفت" حوادث بعد از انتخابات را کلید زدند که خیانت بزرگی بود. آنها هزینه سنگینی به نظام تحمیل کردند که ناامنی‌ها، بی‌اعتماد کردن مردم به نظام، اغتشاش و آشوب از جمله این هزینه‌ها بود."

عملکرد دستگاه‌های نظارتی و امنیتی
این عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم در پاسخ به اینکه "عملکرد دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در مقابل هزینه‌هایی که جریان فتنه به نظام تحمیل کرده بود"، چطور بود گفت: "جریان فتنه کار خود را به طور مرحله به مرحله پیش برد. یعنی ابتدا گفتند تقلب شده است سپس نصایح مسئولان را نپذیرفتند، مردم را برای حضور در خیابان دعوت کردند و سپس به مقابله با نظام پرداختند. آنها در روز قدس که روز اختصاصی مرگ بر اسرائیل است، هنجارشکنی کردند و با بطری‌های آب در ماه مبارک رمضان به خیابان‌ها ریختند. در روز 13 آبان نیز که روز مبارزه با استکبار به رهبری آمریکا بود، روز ویژه مرگ بر آمریکا بود. اینها که نمی‌توانستند بگویند درود بر آمریکا. آمدند چین و روسیه را شریک آمریکا کردند. البته ما دل‌مان از سایر کشورها خیلی خوش نیست. دشمنی ما با اسرائیل بیش از آمریکاست چون اسرائیل را از اساس مشروع نمی‌دانیم و به برخی رفتارهای غلط آمریکا اعتراض داریم اما ویژگی 13آبان شعار مرگ بر آمریکاست."
باهنر بدون رویکرد به صورت مسئله و نحوه مواجهه حکومت با مردم مدعی شد: "فتنه‌گران آنقدر جلو رفتند که به عاشورا هم اهانت کردند که در روز عاشورا فتنه‌گران از امام، رهبری، نظام و انقلاب عبور کردند. عاشورا در فرهنگ ما به حدی مهم و حساس است که ابایی نداریم بگوییم که در ایران کسانی هستند که شاید تقیدی به نماز و دیگر احکام اسلامی نداشته باشند اما در ماه محرم و روز عاشورا شرایط متفاوتی دارند و به نگهداشتن حرمت این روز تعصب دارند."
وی در ادامه مدعی شد: "ساده انگاری و توهم پیروزی در انتخابات، خشک سری، ترجیح منافع شخصی و حزبی به منافع ملی و حمایت مستقیم خارجی ها، همه از عوامل به وجود آمدن فتنه بود. برخی اطرافیان موسوی و کروبی به آنها می‌گفتند که شما پیروز هستید. مخصوصا به موسوی. حتی کروبی نیز برای پیروزی آمده بود و فکر می‌کرد مقبولیت بیشتری نسبت به موسوی و احمدی‌نژاد دارد. موسوی را همواره بین طرفدارانش می‌بردند و ایشان فکر می‌کرد همه طرفدار او هستند و هیچ کس نیست که به ایشان رای ندهد. مشکل دیگر این بود که اکثریت مردم پایتخت نامزد پیروز را انتخاب نکرده بودند و تمایل به موسوی داشتند. 10-11 میلیون روستایی به احمدی‌نژاد رای داده بودند در حالی که نمی‌توانستند مثل حامیان موسوی برای دفاع از نامزد مورد حمایت‌شان، به کف خیابان‌های تهران بیایند. "

اتهام ارتباط سران فتنه با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل
وی در پاسخ به ادعای این خبرگزاری مبنی بر "ارتباط سران فتنه با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل" گفت: "ارتباط با خارج می‌تواند غلظتش در یک فرایند طولانی و به تدریج بیشتر شود. من مدعی نیستم و این تحلیل را که از روز اول آمریکایی‌ها، موسوی را عامل جاسوسی آمریکا و اسرائیل کرده باشند، قبول ندارم. اصلا قبول ندارم که اسرائیلی‌ها به موسوی گفته باشند ما از تو حمایت می‌کنیم تا رئیس جمهور شوی. اما وقتی در رسانه‌های اروپا مطرح می‌شود که اگر موسوی رئیس جمهور شود، آمریکا و اروپا خرسندتر می‌شوند تا اینکه احمدی‌نژاد رئیس جمهور شود. بعضا این خبرها که درباره ایران در اروپا تولید می‌شود واقعی نیست اما خبر خرسندی اروپا و آمریکا از اینکه چه کسی بهتر است در ایران رئیس جمهور شود، به مذاق سران فتنه خوش آمد و روی آن حساب باز کردند...وقتی فردی فکر می‌کند اروپا و آمریکا، اوباما و دیگر شخصیت‌های مطرح از او حمایت می‌کنند، از لحاظ شخصیتی هم خودخواه و خودمحور باشد، نتیجه این می شود که موافقت می کند در مقابل نظام بایستد و زمانی فرا می‌رسد که به کمک آنها نیازمند می‌شود. وقتی این شرایط به وجود می‌آید به طور طبیعی ممکن است ارتباط هم برقرار شود و فرد روی پشتیبانی خارجی‌ها حساب کند. مثلا منافقین در اوایل انقلاب نیز فکر می‌کردند مورد حمایت مردم هستند و با کمک مردم می‌توانند حق توهمی شان را بگیرند. اما چون آنها در محاسبه اشتباه می‌کردند، شکست خوردند. مریم و مسعود رجوی در ابتدای انقلاب یک سهمی می‌خواستند که به آنها داده نشد و البته اینها به مرور زمان چون احساس می‌کردند حق‌شان را نگرفته‌اند در مقابل نظام ایستادند."

نامه به رهبری و احتمال پیروزی موسوی
وی در خصوص اینکه "برخی می گویند در نامه‌ای به رهبری از احتمال پیروزی موسوی خبر دادید در حالی که نظرسنجی‌ها داخلی و خارجی خلاف نظر شما را داشت. آیا این رفتار شما به منزله حمایت غلط و متوهم کردن افرادی چون موسوی نبود؟"، گفت: "قبل از انتخابات به رهبری نامه شخصی و محرمانه نوشتم و حرف شما را تائید می‌کنم اما هنوز هم فکر می‌کنم که در نگارش آن نامه به رهبر به وظیفه خودم عمل کردم. من ننوشتم که حتما موسوی پیروز می‌شود بلکه احتمال پیروزی موسوی را مطرح کردم. در آن نامه به رهبری از احتمال تکرار دوم خرداد نوشتم. این جزء وظایف شرعی بنده بود. این نامه را به شخص رهبری تقدیم نمودم. اما متن و لحن نامه نه تنها بوی حمایت از موسوی را نمی داد بلکه یادآوری و تذکری بود که علیرغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد چه کنیم."

با موسوی درگیر بودم
باهنر در پاسخ به اینکه "از جانب موسوی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خطری را احساس می‌کردید؟"، باقاطعیت مدعی شد: "بله. در مجلس دوم بنده بیشترین درگیری‌ها را با موسوی داشتم. اصلا نطقی که بنده در روز تحلیف آیت‌الله خامنه‌ای کردم مشهور است. لذا بنده از ابتدای انقلاب موسوی را می‌شناختم و به نسبت به ایشان خطراتی را نیز احساس می‌کردم. و منهای تمام اتفاقاتی که بعد از انتخابات بوجود آمد اصولا ایشان را صالح برای اداره کشور نمی دانستم."
وی تاکید کرد من به موسوی رأی ندادم، اما به این معنی نیست که به احمدی‌نژاد رأی داده باشم.. بلکه به محسن رضایی رای دادم.

هشدار داده بودم
باهنر ادامه داد: چند روز از آغاز تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر نگذشته بود که بنده گفتم که هشیار باشید کروبی و موسوی جلو می‌روند. شما باید در مقابل آنها تدابیری اتخاذ کنید تا رأی احمدی‌نژاد بالا بکشد که رای احمدی نژاد بعد در نظر مردم بالا کشید.
این نماینده اصولگرا اظهار عقیده کرد: "در رسانه‌های خارجی مطرح بود که غربی‌ها دوست دارند موسوی رئیس‌جمهور شود و کاملاً مشخص بود که سازمان مجاهدین و حزب مشارکت حامی موسوی هستند. ما مثل کف دستمان موسوی را می‌شناختیم اما در انتخابات 88، رهبری، شورای نگهبان و مجموعه نظام مخالفتی با کاندیداتوری موسوی نداشتند و حتی شورای نگهبان صلاحیت موسوی را تأیید کرد. یعنی اینکه شورای نگهبان تایید کرد که که موسوی رجل مذهبی سیاسی، مدیر و مدبر است. به نظر من کسانی که می‌گویند ما چهار پنج ماه قبل از انتخابات می‌دانستیم موسوی خائن است دعوای اصلی‌اش با شورای نگهبان است. "

چهل میلیون نهم دی آمدند
محمدرضا باهنر بدون رویکرد به ماهها سرکوب و کشتار و بازداشت و خفقان و نادیده گرفتن مطالبات مردمی و دلایل واقعی حوادث عاشورا، در پاسخ به اینکه "چرا فتنه در نطفه خفه نشد؟ و تا 9 دی به صورت خیابانی طول کشید؟" مدعی شد: "می‌گویند میوه باید برسد تا چیده شود. فتنه هم همینگونه بود، فتنه باید می‌رسید. بنده صریح می‌گویم اگر اهانت عاشورا اتفاق نمی‌افتاد خبری از 9 دی نبود. فتنه عاشورا 9 دی را رقم زد. من می‌توانم ادعا کنم که در 9 دی همه 40میلیون آمده بودند، حتی کسانیکه به موسوی رأی داده بودند."
وی افزود: "برخی از دوستان می‌گفتند؛ موسوی و کروبی را فوراً‌ باید اعدام کنیم که من به آنها گفتم، این که این دو نفر را در میدان قیام اعدام کنیم مشکل حل نخواهد شد و بنده همین الان هم می‌گویم که این روش را قبول نداشتم چرا که اینگونه نمی‌شود مملکت را اداره کرد. همه ما می‌فهمیدیم و می‌دانستیم که برای محدودیت خانگی موسوی و کروبی آخرین نفری که راضی شد حضرت آقا (رهبری) بود. قوه قضاییه 6ماه زودتر می‌خواست این دو نفر را محدود کند اما آقا موافق نبود. متأسفانه برخی دوستان تندروی ما می‌گفتند برای حصر کردن موسوی و کروبی باید فشار بیاوریم که آقا راضی شود اما گفتیم که فشار به رهبری خط قرمز ماست. "

ساکت فتنه؟!
باهنر در خصوص متهم شدن خود به "ساکت فتنه" توسط اصولگرایان افراطی گفت: "آنها می‌گویند بنده هم باید مثل آنها از همان روز اول شعار مرگ بر موسوی سر می‌دادم و از طرفی هم درود بر مخالفان موسوی می‌گفتیم اما بنده با این نظر موافق نبودم. معتقد بودم تا زمانی که ناامید نشده‌ایم باید از موسوی برای پیوستن به ملت دعوت می‌کردیم. ممکن است برخی ها بگویند آقا چگونه فتنه را مدیریت کرد که در جواب باید گفت وظیفه آقا یک چیز است و وظیفه ما یک چیز دیگر. شما ببینید یک ماه بعد از انتخابات چقدر از شخصیت های مهم کشور با موسوی دیدار کردند و در این دیدارها چه به موسوی گفتند. من هم به دیدار موسوی رفتم نمی‌توانستم بگویم تو خائن، منافق و ضدانقلاب هستی اما بیا به جبهه انقلاب برگرد. به طور طبیعی به ایشان گفتم شما نخست وزیر امام بودید، سرمایه اجتماعی دارید ، مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اید باید رفتار متناسب با انقلاب داشته باشید و از خر شیطان پیاده شوید . من در جلسه ام با موسوی ده تعریف از ایشان کردم. نه اینکه فقط من این طور باشم هرکس پیش موسوی می‌رفت همین گونه بود. اما اینکه برخی‌ها امروز بیایند تعاریف آن روزهای من را پیدا کند و بگویند نظر باهنر درباره موسوی این است، منصفانه نیست. آقایان به کسانی که بعد از انتخابات تلاش می‌کردند دست موسوی را بگیرند و به آغوش انقلاب بازگردانند می‌گویند ساکت فتنه. "

خیانت 25 بهمن
محمدرضا باهنر با فرافکنی نسبت به حمایت جنبش سبز از قیام های منطقه و مطالبات مشابه آنها ادعا کرد: "معتقدم که راهپیمایی 25بهمن از فتنه عاشورا هم بدتر بود، آنها می‌خواستند در راهپیمایی 25بهمن قدرت 22بهمن ملت را بشکنند و در ثانی امیدی به نظام استکبار که مأیوس شده بود بدهند. لذا خیانت کثیف‌تر و بدتر از راهپیمایی 25 بهمن بنده سراغ ندارم. اما بنده باز هم می‌گویم که معتقدم موسوی باور نمی‌کرد که کار به رویارویی با نظام بکشد. ایشان فکر می‌کرد قبل از اینکه کار به رویارویی با نظام بکشد به حق توهمی خود می‌رسد و کار تمام می‌شود اما کم‌کم جلو رفت و تبدیل شد به یک ضد انقلاب تمام عیار."

حضور اصلاح‌طلبان بدون پیش‌شرط
باهنر در خصوص عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات نیز، بدون اشاره به دلایل اصلی عدم شرکت قاطبه اصلاح طلبان در انتخابات غیر آزاد و ناعادلانه پیشِ رو گفت: "... نهایت حرف اصلاح‌طلبان این است که حکومت ایدئولوژیک نمی‌تواند منافع ملی را تأمین کند و برای مثال می گفتند که حکم سلمان‌رشدی مغایر با منافع ملی ماست. بر اساس این تعریف، حکومت غیرایدئولوژیک یعنی رفتار تمام عیار ضدانقلابی... اما اصلاح‌طلبانی در انتخابات حاضر شده‌اند و به صورت گسترده ثبت‌نام کرده‌اند، حالا ممکن است برخی بگویند اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند گوشت‌تلخ و ساختار شکن نیستند اما کسی نمی‌تواند بگوید که اصلاح‌طلبان حضور ندارند. اینکه دوستان ما در جبهه پایداری می‌گویند اصلاح‌طلبان نیامده‌اند باید بدانند همین اصلاح‌طلبانی که ساختار شکن نیستند مجلس نهم را بگیرند آنها و گفتمان انقلاب سود نخواهند برد و همه اصولگرایان ضرر خواهند کرد. "

آرایش انتخاباتی مجلس نهم
نایب رئیس مجلس هشتم، در خصوص ویژگی انتخابات90 که اولین انتخابات بعد از 88 است، نیز گفت: "برخلاف گذشته که همواره یک جریان در مقابل جریان دیگر قرار می‌گرفت، یعنی گروهی محافظه‌کار، گروهی رادیکال، گروهی چپ، گروهی راست، گروهی اصلاح‌طلب بود و گروهی اصول‌گرا، اما امروز دو جریان در مقابل نیروهای انقلاب ایستاده‌اند؛‌ یکی فتنه و دیگری انحراف...بنده معتقدم انحراف مسئله اصلی ما نیست، اما انحراف خیلی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از فتنه است. علت این خطر هم این است که انحراف از دل اصول‌گرایی خارج شده است. اینها خودشان را خیلی امام‌زمانی‌تر از ما می‌دانند و مدعی‌اند ولایت فقیه را بهتر از ما می‌فهمند و قبول دارند. جریان انحرافی به فساد هم دست زده است. قدرت و ثروت این جریان را خطرناک‌تر کرده است."





بازداشت سامان سرمست، از بستگان سعید مدنی، فعال ملی- مذهبی
جـــرس: 
در پی بازداشت دکتر سعید مدنی عضو شورای فعالان ملی مذهبی خواهر زاده وی سامان سرمست نیز در شهر اصفهان بازداشت شده است.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر، مهندس سامان سرمست، خواهر زاده سعید مدنی، ۱۷ دیماه در شهر اصفهان بازداشت و به تهران (احتمالا زندان اوین - بند ۲۰۹) انتقال پیدا کرده است.
وی دانشجوی مقطع دکترا و استاد دانشگاه آزاد نجف آباد دارای مقامهای متعدد ملی و بین المللی در مسابقات رباتیک ایران می باشد.
وی در زمان بازداشت همچنین مدرس مرکز فنی و حرفه ای اصفهان بوده است.
بر اساس اعلام نزدیکان وی مهندس سرمست سابقه فعالیت سیاسی نداشته است و خانواده ایشان بشدت نگران وضعیت روحی و جسمی ایشان هستند.



بازداشت و آزادی یک استاد دانشگاه در امریکا

یکی از اساتید دانشگاه شریف تهران که در اواسط آذر ماه در امریکا بازداشت شده بود، با قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش دانشجونیوز، خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نوشته است که مجتبی عطاردی، استادیار دانشگاه صنعتی شریف، به دلیل نقض قوانین صادرات آمریکا از طریق خرید تجهیزات علمی بازداشت شده بود اما رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفته است که دادگاه آمریکا موافقت کرد که دکتر مجتبی عطاردی، در ازای وثیقه ۴۶۰هزاردلاری، به دلیل بیماری قلبی از زندان آزاد شود و در منزل برادرش در کالیفرنیا تحت مداوا قرار گیرد. 
سخن گوی دانشگاه شریف نیز گفته است که آقای عطاردی درگیر تحقیقات غیرنظامی بوده است. این سخن گو می افزاید که وی یک استاد دانشگاه است که تلاش کرده تجهیزاتی را که "به قدر مسخره ای ساده" هستند و هر کسی میتواند آنها را تهیه کند، برای آزمایشگاهش بخرد.
وکیل آقای عطاردی به "آسوشیتدپرس" گفته است که با موکلش در دوران بازداشت خوش رفتاری شده است بطوریکه حتا زندان محل نگهداری وی نگرانی نسبت به سلامت ایشان را مورد توجه قرار داده است.
بازداشت دانشمندان ایرانی در امریکا به واسطه تحریم ها در مقایسه با بازداشت "دلالان خورده پا"یی که در ایالات متحده زندگی می کنند، نادر است.
در سال های اخیر به دلیل مشکلات بین امریکا و جمهوری اسلامی، دانشمندان ایرانی با محدودیت های زیادی مواجه شده اند. این سختگیری ها پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه ایران را مرتبط با نظامی گری خواند تشدید نیز شده است. 




شورای نگهبان لایحه مجازات اسلامی را تایید کرد

خبرگزاری هرانا - شورای نگهبان امروز، شنبه هشتم بهمن ماه با تایید نهایی "لایحه مجازات اسلامی"، اعلام کرد که لایحه  تصویب شده در مجلس مغایر با موازین شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجلس شورای اسلامی در جلسه ۲۷ آذر ماه سال جاری، آخرین ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به این لایحه را اصلاح کرد و شورای نگهبان در جلسه ۲۸ دی ماه جاری آن را بررسی کرده بود
در این لایحه که قرار است جایگزین قانون مجازات اسلامی فعلی شود، مجازات‌هایی همچون سنگسار، اعدام، قطع اعضای بدن و اعدام کودکان زیر ۱۸ سال همچنان باقی مانده است و تبعیض جنسیتی در بسیاری از مواد آن حفظ شده است.
سازمان های حقوق بشری تصویب لایحه مجازات اسلامی را مغایر با معاهدات بین المللی جاری که ایران نیز آنها را پذیرفته است میدانند و معتقدند با تصویب و اجرای این قانون وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم تر خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در لایحه حذف مجازات سنگسار برای “زنای محصنه” (رابطه جنسی کامل خارج از ازدواج زن ومرد متاهل) است. در این لایحه نه تنها مجازات سنگسار حذف شده، بلکه هیچ اشاره‌ای به زنای محصنه نیز نشده است، اما بررسی دقیق لایحه و توجه به بندهای ۱۷۲ و ۱۹۸ این لایحه که شرایط انجام سنگسار را عنوان کرده‌اند، نشان می‌دهد که حتی با تصویب این لایحه نیز انجام سنگسار از قوانین ایران حذف نخواهد شد وقضات با استناد به فقه اسلامی برای زنای محصنه حکم صادر خواهند کرد.
تعیین مصادیقی بیشتر و جداگانه برای اتهام “افساد فی‌الارض” و اضافه کردن مواردی همچون “دایر کردن مراکز فحشا” و “اشاعه فحشا” به عنوان مصادیق افساد فی الارض از دیگر تغییرات ایجاد شده در این لایحه است.
“قانون مجازات اسلامی” که در حال حاضر مبنای صدور احکام کیفری در ایران قرار دارد، در سال ۱۳۷۰ تصویب و برای پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شد. از آن زمان تا کنون این قانون برای دوره‌های پنج و ۱۰ ساله تمدید شده و آخرین مهلت اجرای آزمایشی آن پایان سال ۱۳۹۰ است.





زندانی فراری از زندان ایلام پس از بازداشت اعدام شد

خبرگزاری هرانا - یک زندانی متهم به قتل که با انفجار دیوار زندان مرکزی ایلام اقدام به فرار از زندان کرده بود پس از بازداشت صبح امروز در محوطه این زندان اعدام شد.
به گزارش ايسنا، فردی که دو سال قبل پس از منفجرکردن ديوار زندان مرکزي ايلام فرار و دستگير شد، بامداد امروز شنبه به دار مجازات آويخته شد.
برپايه اين گزارش، صبح امروز و در اجراي دستور محاکم قضايي استان ايلام اين فرد در محل زندان مرکزي ايلام به دار آويخته شد.
در مراسم مجازات اين فرد که در فضايي آرام برگزار شد افزون بر ماموران نيروي انتظامي جمعي از مسئولان و نماينده دادستان نيز حضور داشتند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
  • بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.




هرانا؛ حکم اعدام حسن سی سختی به حبس ابد تقلیل یافت

خبرگزاری هرانا – حسن سی سختی، برنامه نویس و فعال سایبری که در پروژه موسوم به مضلین توسط اطلاعات سپاه در شیراز بازداشت شده بود از سوی دیوان عالی کشور به حبس ابد محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این شهروند اهل شیراز در سن ۲۲ سالگی در یکم مرداد ماه سال ۸۷ همزمان با بازداشت برخی از فعالین فضای سایبر در یک پروژه مشترک که توسط سپاه پاسداران به انجام رسیده بود بازداشت شد.
وی به مدت یک سال در سلولهای انفرادی بند ۲ الف متعلق به سپاه پاسداران تحمل حبس نموده و تحت بازجویی های شدید و شکنجه های روحی و جسمی قرار داشته است.
نامبرده پس از سه سال در یکم مرداد ماه سال ۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به اعدام محکوم شد.
ابوالقاسم صلواتی که به قاضی مرگ معروف است طی اظهاراتی در حاشیه جلسه محاکمه وی گفت قصد صدور حکم ۱۰ ساله برای وی داشته اما با اعمال فشار دستگاه اطلاعاتی سپاه مجبور به صدور حکم اعدام شده است.
پدر این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت اخیرا حکم این زندانی از اعدام به حبس ابد تقلیل یافته است.
بر اساس اظهارات حسن سی سختی وی تنها به جرم طراحی یک سایت که بعدها از سوی خریدار آن در یک سایت پورن مورد استفاده قرار گرفته است بازداشت و به اعدام محکوم شده است.
بر خلاف اظهارات اطلاعات سپاه بر اساس گواه برخی از زندانیان سیاسی مجبوس در بند ۳۵۰، حسن سی سختی فرد مذهبی با اعتقادات سنتی است، این در حالی است که سایت های حکومتی سه سال پیش اتهامات وی را راه اندازی سایت های ضد دین عنوان کردند.
مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران در یک پروژه تبلیغاتی به نام مضلین در سال ۸۷ اقدام به بازداشت جمعی از شهروندان ایرانی فعال در فضای مجازی کرد که در آن اتهاماتی گسترده ای را متوجه ایشان می نمود، این ارگان امنیتی تازه تاسیس با تبلیغات گسترده در رسانه های حکومتی علاوه بر بزرگنمایی اقدامات خود زمینه محاکمه این افراد را تحت نام محارب و مفسد فی الارض مهیا کرد.
اکنون پس از گذشت سه سال از بازداشت این افراد، برخی از آنها با احکام سنگینی چون اعدام مواجه شدند که این امر اعتراض سازمان های حقوق بشری بین المللی و دولتمردان غربی را به دنبال داشته است.




یک زندانی در زندان اوین اعدام شد

خبرگزاری هرانا - یک زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از انتقال به زندان اوین اعدام شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، روز سه شنبه ۴ بهمن ماه زندانی اسماعیل کرمانجانی حدودا ۳۰ ساله و از هموطنان کرد که نزدیک به ۶ سال در زندان بسر می برد از بند ۳ زندان رجایی شهر کرج به سلولهای انفرادی زندان اوین منتقل شد و روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه در زندان اوین به دار آویخته شد.
گزارشها حاکی از آن است که که روز چهارشنبه همراه با این زندانی تعدادی دیگر از زندانیان به دار آویخته شدند.
این منبع خبری از اتهام فرد اعدامی اطلاعی نداده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
  • بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.




هرانا؛ محکومیت یک شهروند بهایی درسمنان به سه سال حبس

خبرگزاری هرانا – الهام روزبهی شهروند بهایی ساکن سمنان از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، الهام روزبهی، شهروند بهایی ساکن سمنان به حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده در ۲۱ اسفند ماه سال ۸۹ در حالیکه باردار بود به همراه چند شهروند بهایی دیگر بازداشت که پس از مدتی به قید وثیقه آزاد گردید.
الهام روزبهی سپس در مهر ماه ۹۰ بار دیگر با احضار تلفنی مورد بازجویی قرار گرفت که حکم صادره براساس آن صادر شده است.
قابل ذکر است در حال حاضر علی احسانی، بهفر خانجانی، افشین ایقانی، سیامک ایقانی و نادر کسایی در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان سمنان هستند.
هم چنین منیژه نصراللهی (منزویان) شهروند بهایی دیگر اهل سمنان هم در حال گذراندن محکومیت ۳ ساله در زندان اوین می باشد.




هرانا؛ حسین اصغری، زندانی امنیتی محروم از حق مرخصی و آزادی مشروط

خبرگزاری هرانا - علی رغم گذشت بیش از پنج سال از حبس حسین اصغری زندانی امنیتی متهم به جاسوسی مسئولین قضایی از اعطای مرخصی و آزادی مشروط به این زندانی ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، حسین اصغری، زندانی امنیتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که در سال ۸۵ به جرم جاسوسی بازداشت و به ۷ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است علی رغم سپری کردن پنج سال از حبس خود و با وجود مشکلات روحی و جسمی که در زندان بدان مبتلا شده است از حق آزادی مشروط برخوردار نشده است.
این زندانی که در شرایط روحی نامناسبی بسر می برد و دچار اختلالات ذهنی نیز شده است از ناحیه دندان و لثه نیز دچار ناراحتی عفونی است.