۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

دیدار نوروزی مادران عزادار با خانواده ی شهید مسعود هاشم زاده



 جمعی از مادران عزادار رشت و تهران روز چهار شنبه 25 فروردین، به مناسبت آغاز سال جدید به دیدار خانواده ی شهید مسعود هاشم زاده - که در جریان راهپیمایی مسالمت آمیز 25 خرداد، با شلیک مستقیم گلوله به شهادت رسیده بود،  رفتند.
در این دیدار،  طیف های مختلفی از مادران عزادار حضور داشتند، خانواده هایی که عزیزان شان در سی و یک سال اخیر به جرم اعتقاداتشان اعدام ، مفقود و یا زندانی  شده  و یا در اعتراضات چند ماهه اخیر آسیب دیده بودند.
در این دیدار ، مادران با تاکید برضرورت حذف مرزبندی های جعلی میان کشته شدگان عقیدتی، بر اهمیت بررسی ابعاد این قبیل فجایع و افشا و محاکمه عادلانه عاملان و آمران مرگ هزاران بیگناه ، تاکید کردند.
مادران حاضر در جمع ، با مهم و مفید تلقی کردن این گونه دیدار ها، بر دلجویی از آسیب دیدگان و خانواده ها ی آنان نیز تاکید داشتند.
روز  5 شنبه 26 فروردین نیز، مادران به همراه خانوده ی مسعود هاشم زاده بر سر مزار آن شهید حاضر شدند و یادش را گرامی داشتند.
حضور بر سر مزار شهید هاشم زاده که با سرودخوانی های مادران همراه بود بسیار تاثیر گذار بود.مادران در حالیکه هر یک عکس هایی از مسعود و شمع هایی روشن در دست داشتند، به خواندن سرود "مرغ سحر ناله سر کن" و " از خون جوانان وطن لاله دمیده" و ...پرداختند.
در پایان، مادران در حالی گورستان را ترک کردند که مزار شهید هاشم زاده را با گلهای رنگارنگ بهاری پوشانده بودند.

هشدار درباره تحریم های اقتصادی نامه سرگشاده مادران صلح ایران به سران کشورهای یک+پنج

هشدار درباره تحریم های اقتصادی
نامه سرگشاده مادران صلح ایران به سران کشورهای ۱+۵

• مادران صلح ایران در نامه ی خود نوشته اندبه طور جدی خواستار آنند از هر اقدامی که هزینه آن را مردم ایران خواهند پرداخت، پرهیز شود ...

اخبار روز: مادران صلح ایران نامه ی سرگشاده ای خطاب به سران کشورهای ۵+۱ منتشر کرده و خواهان آن شده اند از هر اقدامی که به ضرر مردم ایران تمام شود، خودداری کنند.
متن این نامه ی سرگشاده در زیر آمده است:

عالیجنابان
ما جمعی از مادران ایران از اقوام، باورها و مذاهب مختلف هستیم که بدین وسیله نگرانی خود را درباره تصمیم های مخاطره آمیز شما در خصوص تحریم های تحمیلی بر مردم ایران ابراز می داریم.
عالیجنابان
امروز شما همراه دیگر قدرت های اقتصادی بزرگ جهانی با بیان تهدید آمیز درباره کشور ما سخن می گویید. شما نیک می دانید مخاطب شما تنها حکومت ایران نیست، بلکه طرف اصلی شما مردم ایران اند که قربانی مظلوم کشمکش های قدرتمندان خشونت پیشه قرار می گیرند. به خاطر داشته باشیم که بیشترین قربانیان تحریم های عراق کودکان و غیرنظامیان بودند.
شما با چه منطقی با تحریم کالاهای اساسی (دارو، تجهیزات پزشکی، بنزین، ماشین آلات سنگین، هواپیما و....) مردم ایران را در مضیقه قرار می دهید؟ در حالی که امروز ثابت شده است که جوامع بشری بیش از هر وقت دیگر در نوعی همبستگی و وابستگی به یک دیگر قرار گرفته اند و هیچ کشوری بی نیاز از دیگر کشورها نیست.
شما نیک می دانید که تحریم های اقتصادی مانع از دستیابی به تسلیحات نظامی و پیشبرد برنامه های جنگ طلبانه نمی گردد، بلکه فشار سنگین هزینه های هنگفت بازار سیاه ناشی از این تحریم ها را مردم محروم باید بپردازند.
ما به ضرورت گفت و گو برای رفع مناقشات میان دولت ها باور داریم، هم چنین معتقدیم صلح و آزادی و امنیت، حق طبیعی همه ملت هاست، در حالی که تحریم های اقتصادی با افزایش فقر، فساد، بیکاری، تورم و... دغدغه های ملی آزادیخواهانه را فردی و شخصی می کند و تحقق دمکراسی را به تأخیر می اندازد.
عالیجنابان
جنبش های اجتماعی یک صد ساله گذشته به ویژه جنبش مدنی اخیر مردم ایران، بیانگر این نکته است که ایرانیان پرداخت هزینه برای دستیابی به دمکراسی و توسعه را به جان پذیرفته اند و البته از همدلی افکار عمومی جهانیان با روی باز استقبال می کنند.
تحریم ها و فشارهای اقتصادی، ملت ایران را از تحقق آرمان های حق طلبانه خود بیش از پیش باز می دارد.
سران دولت های ۱+۵ به خوبی می دانند که دخالت ها و فشارهای اقتصادی آنها در باز تولید فضای سرکوب و خشونت و ناکامی دمکراسی در ایران و کشورهای منطقه مهم ترین نقش را ایفا می کند.
مادران صلح ایران به طور جدی خواستار آنند از هر اقدامی که هزینه آن را مردم ایران خواهند پرداخت، پرهیز شود.

مادران صلح ایران

آخرین گزارشات از هرانا، و اخبار روز


هرانا؛ کشتار دو تن دیگر از شهروندان مناطق مرزی توسط نیروهای انتظامی

خبرگزاری هرانا - روز پنج شنبه 26 فروردین ماه، در پی تیراندازی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی شهر مریوان، دو شهروند به نام های "خبات" اهل روستای " رزآو " از توابع شهر سرو اباد و "کیومرث" اهل شهر "سنندج"؛ کشته شده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، کیومرث به دلیل تیراندازی نیروهای انتظامی به شدت زخمی شده و پس از گرفتار شدن در یک رودخانه مرزی، کشته می شود .
شایان ذکر است که کشتار شهروندان مرزنشین در مناطق غربی توسط نیروهای انتظامی متداوم است و این درحالیست که مرز شرقی کشور که در آن موادمخدر به شکل عمده ای قاچاق می شود در مقایسه با مناطق غربی بسیار امن تر است.


دادگاه شکایت موسوی از روزنامه ایران امروز برگزار می شود
خبرگزاری هرانا - کاوه اشتهاری، مدیرمسئول روزنامه ایران امروز (دوشنبه) با شکایت میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات به دادگاه احضار شد.
همچنین  دادگاه شکایت خاتمی از این روزنامه دولتی روز 6 اردیبهشت ماه برگزار می شود و اشتهاردی برای این شکایت نیز به دادگاه فراخوانده شده است.

  به نوشته روزنامه ایران، همچنین  شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران با نقض قرار صادر شده از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، شکایت مهدی هاشمی علیه مدیرمسئول روزنامه ایران را وارد تشخیص داد.
کاوه اشتهاردی در این پرونده به دلیل انتشار خبر نامه سرگشاده 220 تشکل دانشجویی خطاب به دادستان کل کشور، به «افترا، نشر اکاذیب و انتساب بزه فساد اقتصادی به فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» متهم شده است


اعتراض نماینده دادستان به حکم منع تعقیب روزنامه نگار شیرازی
خبرگزاری هرانا -  برای یک روزنامه نگار اهل شیراز که به دلیل انتشار خبر کشف صندوق های رای و به اتهام “نشر اکاذیب” محاکمه شده بود،از سوی دادگاه، حکم”منع تعقیب”صادر شده اما نماینده دادستان این حکم را نپذیرفته و به آن اعتراض کرده است.
به گزارش کلمه، محمدرضا نسب عبداللهی، روزنامه نگار شیرازی که خبر کشف صندوق های رأی در کتابخانه شیراز را تیر سال گذشته  منتشر کرده بود، به اتهام “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به دادگاه احضار شده بود.

روح الله قهرمانی رئیس شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی و جزایی شیراز پس از چند جلسه رسیدگی به پرونده این روزنامه نگار رای خود را مبنی بر “قرار توقف تعقیب” صادر کرد.
در این حکم آمده است که اتهام نشراکاذیب بدون وجود شاکی خصوصی قابل تعقیب نیست و مدعی العموم نیز بدون وجود شاکی خصوصی حق ورود به این پرونده را نداشته و مراجع اعلام کننده و گزارش دهنده از جمله استانداری فارس نیز شاکی خصوصی محسوب نمی شوند و بنابراین قرار موقوفی تعقیب”صادر می شود.
معاون دادستان شیراز این روزنامه نگار شیرازی را به دلیل انتشار خبر کشف چهار صندوق رای که توسط این روزنامه نگار در وبلاگ شخصی اش منتشر شده بود به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومیمتهم کرده است.
اخبار مربوط به کشف چهار صندوق برای نخستین بار در تاریخ دهم تیر ماه ۱۳۸۸ (اول ژوئیه ۲۰۰۹) منتشر شد و همراه با چاپ تصاویر بازدید استاندار و امام جمعه شیراز از ساختمان نیمه تمام کتابخانه مرکزی شیراز، از وجود چهار صندوق رأی “رها شده و شمارش نشده” در محل این کتابخانه حکایت داشت.
خبر این رویداد برای نخستین بار توسط محمد رضا نسب عبدالهی و با انتشار تصاویر آن در وبلاگ شخصی او، مورد توجه قرار گرفت و با واکنش فرماندار شیراز مواجه شد.
 ابراهیم عزیزی، فرماندار شیراز (۱۲ تیر) در گفت و گو با ایرنا گفت: “بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، پس از اعلام نتایج و گذشت مدت زمانی مشخص و نیز بعد از امحای آرای دریافت شده، سه صندوق و محتویات آنها پلمپ و به عنوان سند ملی به مرکز اسناد ملی منتقل می شود.”
احضار به دادگاه انقلاب
در همین حال نسب عبداللهی در پرونده دیگری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز احضار شده است.
این روزنامه نگار باید روز سه شنبه ۳۱ فروردین و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در دادگاه حاضر شود.
معاون دادستان شیراز در این پرونده با صدور کیفرخواست،نسب عبداللهی را به علت مصاحبه با تلویزیون های خارج از ایران در زمان ناآرامی های پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه های مخالف”متهم کرده است.
در جلسه روز سه شنبه این روزنامه نگار باید آخرین دفاع را در برابر این اتهام انجام دهد


یک دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به سه سال حبس محکوم شد
خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به سه سال حبس محکوم شد.
 گفته‌ یكی از دوستان آرش صادقی حكم 3 سال حبس تعزیری آرش كه در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده است مربوط به فعالیت های او در دانشگاه امیر كبیر و در ذیل اتهاماتی همچون اعتراض به خاكسپاری شهدا و همچنین شركت در تجمعاتی كه در حمایت از دانشجویان زندانی امیر كبیربرگزار می شده، بوده است.

صادقی هم اكنون در سلول انفرادی در بند 240 زندان اوین نگهداری می شود و درارتباط با پرونده جدیدی در مورد حوادث پس از انتخاب بازجویی می شود.
گفتنی است، صادقی که پیشتر دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران بوده و سال گذشته به دلیل مسائل سیاسی از این دانشگاه اخراج شده است در روز عاشورا بازداشت شده بود و پس از ۳ماه زندان در آستانه  نوروز به مرخصی آمد.
 سپس وی  در روز ۱۵ فروردین سال جاری از سوی ماموران امنیتی  دوباره بازداشت شد.


اعدام دو زندانی بلوچ
انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان
اخبار روز: انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان به نقل از منابع محلی خبر داده است دو زنداین لوچ زاهدانی به اسامی فیض الله و نظراز طایفه براهوئی صبحگاه شنبه ۲٨ فروردین در زندان کرمان به دار آویخته شده اند.
بنابر این گزارش از اتهامات این افراد هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
این گزارش می افزاید: رژیم برای جلوگیری از ادامه افشای سیاست نسل کشی و جلوگیری از بروز اخبار اعدامیان در بلوچستان مدتیست که دست به تاکتیک های جدیدی زده و زندانیان بلوچی محکوم به اعدام را برای اجرای حکم به استانهای همسایه (هرمزگان، خراسان و کرمان, یزد و ... ) انتقال میدهد.