۱۳۹۰ اسفند ۱۵, دوشنبه

روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه:

محمد خاتمی «شخصیت بی‌اراده‌ای» است

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پس از شرکت محمد خاتمی در انتخابات نهمین دوره مجلس٬ وی را «شخصیتی بی‌اراده» توصیف کرد و خواستار عذرخواهی رئیس جمهوری سابق ایران از «مسئولان» و «مردم» شد.
آقای سعیدی روز دوشنبه (۱۵ اسفند) در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»٬ شرکت محمد خاتمی در انتخابات ۱۲ اسفند را از روی «صداقت» ندانست.
وی همچنین از خاتمی خواسته است: «از فراز و فرودهای مختلفی که در گذشته به آن دچار بود دست بکشد و با صداقت به عرصه نظام بازگشته و از مسئولین و مردم به خاطر اشتباهات گذشته عذرخواهی کند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه در عین حال خاتمی را «شخصیتی بی‌اراده در تصمیم گیری‌ها» توصیف کرده که در میان «جریان تندرو و جریان مایل به همکاری با نظام، قرار گرفته و هیچکدام از طرف‌ها به حرف وی گوش نمی‌کنند.»
شرکت محمد خاتمی در رای‌گیری نهمین دوره انتخابات مجلس بازتاب‌های موافق و مخالف فراوانی داشته است.
آقای خاتمی امروز در واکنش به این بازتاب‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد علت شرکت وی در انتخابات «نگاه داشتن روزنه‌های اصلاح طلبی» در جمهوری اسلامی بوده است.
این در حالی است که محافظه‌کاران شرکت رئیس جمهوری سابق ایران را تلاش وی برای فرار از «شکست» و «آبروریزی» اعلام کرده‌اند.
خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته محمد خاتمی «برای جلوگیری از شکست و حذف کامل اصلاح‌طلبان» و جدا کردن «اصلاح‌طلبان از سبز‌ها» به توصیه مشاوران خود در انتخابات شرکت کرده است.
شرکت محمد خاتمی در این دوره از انتخابات با استقبال سرد محافظه‌کاران روبرو شده است.



دولت ۶ میلیارد دلار به خزانه بدهکار است

پرونده تخلف ۶ میلیارد دلاری دولت با رای اکثریت نمایندگان به قوه قضائیه ارجاع شد. همچنین ۴۳ هزار میلیارد ریال تخلف نیز در فروش نفت و بنزین گزارش شده است.پرونده تخلف مالی سال گذشته دولت نیز در قوه قضائیه مفتوح است.
در اولین روزهای کاری مجلس پس از تعطیلات انتخاباتی، کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی را در صحن علنی قرائت کرد که حاکی از تخلف ۶ میلیارد دلاری دولت در سال جاری بود.
به گزارش سایت خبرآنلاین، دولت در سال جاری باید ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از درآمد نفت را به خزانه واریز می‌کرده ولی تنها ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به حساب خزانه واریز شده و بقیه این مبلغ در بانک مرکزی نگه داشته شده است.
وزرات نفت نیز ۲ میلیارد دلار از درآمد نفت را می‌بایست به خزانه واریز می‌کرده که تاکنون صورت نگرفته است. بنابراین در مجموع دولت ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به خزانه بدهکار است.
نمایندگان مجلس پس از قرائت این گزارش با اکثریت آرا تصویب کردند که پرونده این تخلف مالی دولت به قوه قضائیه فرستاده شود.
سال گذشته نیز در همین زمان، مجلس خبر از تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت داد. در آن زمان نیز تخلف دولت عدم واریز این مبلغ از درآمد نفت به حساب خزانه بود. در ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ نمایندگان مجلس با اکثریت آرا پرونده این تخلف را به قوه قضاَئیه سپردند.

۴۳ هزار میلیارد ریال تخلف در فروش نفت و بنزین
در دیماه امسال کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تخلف ۴۳ هزار میلیارد ریالی دولت در فروش نفت و بنزین خبر داد.

غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در تشریح این تخلف دولت گفت: «تخلف اول این بود که دولت نباید بنزین را به صورت یارانه‌ای وارد می‌کرد و تخلف دوم هم این بود که دولت باید مابه ازای نفت صادراتی را به خزانه واریز می‌کرد که این اقدام را هم انجام نداد. دولت از محل فروش بنزین یارانه‌ای به مردم حدود ۷ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز کرده، اما باید رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز می‌کرد. بر همین اساس دولت رقمی حدود ۴۳ هزار میلیارد ریال را از محل واردات بنزین و صادرات نفت به خزانه واریز نکرده است».
این تخلف دولت نیز به قوه قضائیه ارجاع شده اما تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر رسیدگی به این تخلفات از سوی قوه قضائیه ارائه نشده است.
اینها البته غیر از تخلفاتی است که دولت در زمینه لایحه بودجه و نیز سازمان تامین اجتماعی مرتکب شده است.



ارتش سوریه پس از چند هفته حملات سنگین به منطقه باباعمرو، این بخش از شهر حمص را از مخالفان بشار اسد پس گرفت. به نظر برخی از تحلیل‌گران رخدادهای باباعمرو مخالفان را به سوی تجهیز قوا و مقاومت درازمدت سوق خواهد داد.
شماری از کارشناسان مسائل سوریه که از نزدیک ناآرامی‌های این کشور را دنبال می‌کنند بر این عقیده‌اند که سرکوب سنگین و خونین منطقه‌ی بابا عمرو در شهر حمص به معنای غلبه‌ی رژیم سوریه بر مخالفان است. هواداران رژیم اسد نیز ورود ارتش به بابا عمرو را به شکست "کمپین تروریستی مورد حمایت غرب علیه دولت" تعبیر می‌کنند.
از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران برخورد خشن و خونین ارتش با مخالفان در بابا عمرو را نقطه‌ی آغاز افراطی‌شدن اعتراض‌های مردمی و تبدیل ناآرامی‌های سوریه به جنگی داخلی و درازمدت می‌دانند.
نبیل بومنصف، ستون‌نویس روزنامه "النهار" در بیروت، طرفدار گروه دوم است. وی می‌گوید: «رژیم سوریه تنها در یک نبرد از جنگی پیروز شد که هیچ تضمینی برای موفقیت در کل آن [جنگ] وجود ندارد». او مطمئن است که اپوزیسیون سوریه از مواضع خود عقب نخواهد نشست.

ماهر اسد (با عینک دودی در سمت چپ تصویر) برادر بشار اسد. گفته می‌شود وی فرماندهی سرکوب مخالفان را دارد

تلاش مخالفان برای دستیابی به سلاح‌های سنگین‌تر
به گزارش خبرگزاری رویترز، از ابتدا هم روشن بود که توپخانه و تانک‌های ارتش سوریه از پس مخالفانی که تنها به سلاح‌های سبک مسلح‌اند، بر خواهد آمد. گروه‌های فعال حقوق بشری از کشته‌شدن بین ۷۰۰ تا یک‌ هزار نفر در درگیری‌های هفته‌های اخیر منطقه بابا عمرو خبر می‌دهند.
به اعتقاد پتر هارلینگ، کارشناس مسائل سوریه، پیروزی ارتش در بابا عمرو مخالفان را به سوی تهیه‌ی تسلیحات سنگین‌تر و یاری‌ستانی از خارج سوق خواهد داد. به نظر این کارشناس، رژیم سوریه به همه‌ی افراد ساکن در منطقه‌ای که مخالفان در آن هستند به یک چشم می‌نگرد و در باباعمرو هم نشان داد که تلاشی برای حفاظت از جان غیرنظامیان نمی‌کند.
این موضوع به اعتقاد هارلینگ بر شمار مخالفان و ریشه‌دواندن اعتراض‌ها خواهد افزود. در این میان گزارش‌هایی از پیوستن اسلام‌گرایان عرب به مخالفان در بابا عمرو و دیگر مناطق درگیر منتشر شده است.
سارا لئا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ی دیدبان حقوق بشر، نیز استفاده‌ی مستمر رژیم دمشق از روش‌های خشونت‌آمیز را موجب افراطی‌شدن اعتراض‌ها می‌داند. به اعتقاد هم‌نظران این کارشناسان، مخالفان ممکن است حتی به انفجارهای انتحاری هم روی بیاروند؛ الگویی که گروه‌های تندرو در عراق آن را دنبال می‌کند.

جنگ داخلی دراز‌مدت همانند بوسنی
مخالفان بشار اسد برخورد خونین او و برادرش ماهر (فرمانده ارتش) با ناآرامی‌های حمص را با برخورد خونین حافظ و رفعت اسد، پدر و عموی بشار اسد مقایسه می‌کنند.

در سال ۱۹۸۲ و در زمان حافظ اسد حدود ۲۰ هزار تن در حمص قتل عام شدند
حافظ اسد در سال ۱۹۸۲ خیزش اسلامگرایان حماه را به شدت سرکوب کرد و حدود ۲۰ هزار تن را به خاک و خون کشید. چنین قیاسی خاطرات تلخ روزهای دور را در ذهن‌‌ها زنده می‌کند و سبب ادامه مقاومت مخالفان می‌شود.
به اعتقاد ایهم کامل، کارشناس "مرکز مشاوره‌ی سیاسی آسیا - اروپا"، مناقشه‌ی سوریه در حال گذار به یک جنگ داخلی است. هیچ یک از دو طرف درگیر در سوریه، تا این‌جای کار، علاقه‌ای به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود ندارند.
از سوی دیگر توازن قوا هم در حال حاضر به گونه‌ای نیست که مناقشه را به سود یکی از دو طرف پایان دهد. اسد با ارتش، گارد ملی، نیروهای امنیتی و بخشی از جامعه سوریه در یک سو قرار دارد؛ مخالفان هم در سویی دیگر.
روسیه و چین با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل راه را برای فشار بیشتر از خارج بسته‌اند و "شورای ملی سوریه" نیز عاجز از رهبری مؤثر مخالفان، تدبیراندیشی برای سرنگونی اسد یا تشکیل یک دولت موقت است.

در این میان راه‌حل‌های دیپلماتیک نیز به بن‌بست رسیده‌اند و اصلاحات سیاسی اسد سطحی، محدود و دیرهنگام خوانده می‌شوند.
البته هواداران اسد را هم نباید از نظر دور داشت. یک شیعه‌ی لبنانی ساکن دمشق معتقد است که با رفتن اسد سوریه هم از بین خواهد رفت.
وی می‌گوید: «در حال حاضر رژیمی با ثبات و یک رهبری با ثبات در سوریه وجود دارد. چه گزینه‌ی دیگری غیر از اسد وجود دارد؟ ما به سوی آینده‌ای ناروشن پیش می‌رویم، اپوزیسیون هم ناکارآمد است.»
قدرت‌گیری هر چه بیشتر سنی‌مذهب‌ها در سوریه در کنار تونس، مصر و لیبی می‌تواند به اختلاف‌های تاریخی این گروه از مسلمانان با جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان (شیعه) دامن بزند.
برخی از ناظران بیم آن را دارند که یک جنگ داخلی و درازمدت شبیه به ناآرامی‌های بوسنی از دل مناقشه‌ی سوریه سر بر آورد که پای جامعه‌ی بین‌المللی را نیز به میان بکشد.





لاریجانی اظهارات اوباما درباره ایران را «بلوف هشدار» خواند

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهوری آمریکا در مورد به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران به مسئله «قرآن‌سوزی» در افغانستان اشاره کرد و گفت: «آقای اوباما به جای بلوف هشدار به ایران بهتر است بیش از این با احساسات مسلمانان بازی نکند.»
باراک اوباما روز جمعه در مصاحبه‌ای با ماهنامه آمریکایی «آتلانتیک» تاکید کرد که در مقام «رییس جمهوری ایالات متحده» در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و تهدیدهایش «بلوف» نمی‌زند و «همه گزینه‌ها روی میز است».
سخنان علی لاریجانی که به گزارش خبرگزاری مهر در نطق پیش از دستور  جلسه علنی روز دوشنبه مجلس بیان شد نخستین واکنش مقام‌های رسمی ایران به این اظهارات رییس جمهوری آمریکا است.
در هفته‌های اخیر اعلام شد که در پایگاه هوایی آمریکاییان در بگرام افغانستان چند جلد قرآن «به طور تصادفی» در میان متون افراطی سوزانده شده‌است و علی لاریجانی روز دوشنبه این امر را «وحشی‌گری» و «لاابالی‌گری سیاسی آمریکایی‌ها» و «اقدامی به غایت زشت و غیر قابل گذشت» توصیف کرد و گفت که «آقای اوباما به جای بلوف هشدار به ایران بهتر است بیش از این با احساسات مسلمانان بازی نکند مسلمانان خاطرات بدی از این بدمستی‌های سیاسی آمریکایی‌ها دارند و معلوم نیست بتوانند این احساسات مردم غیور افغان و مسلمانان را کنترل کنند.»
این اظهارات در حالی بیان می شود که مقامات بلندپایه آمریکا این اتفاق را «تصادفی» دانسته‌اند و باراک اوباما رسماً از این بابت عذرخواهی کرده‌است.
دولت اوباما اعلام کرده‌است که در این زمینه در ارتش این کشور تحقیقاتی در جریان است و افرادی که مرتکب چنین خطایی شده‌اند مجازات خواهند شد.

حمله لفظی به وزیر خارجه بریتانیا در مورد انتخابات مجلس
علی لاریجانی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود در روز دوشنبه به اظهارات اخیر وزیر خارجه بریتانیا در رابطه با انتخابات ایران واکنش نشان داده و گفت: «دولت انگلیس باید فکری به حال وزیر خارجه خود کند به نظر می‌رسد هم زیاد حرف می‌زند و هم حرف بی حساب، مخصوصا آنچه درباره انتخابات ایران بیان نمود، همگی ناشیانه و دور از حکمت بود.»
وی افزود: «قاعدتاً وزیر خارجه این کشور باید نسبت به این حوادث هوشیار باشد این رفتارهای دولت انگلیس نشان می‌دهد که تصمیم مجلس هشتم در کاهش روابط با آن کشورها کاملا به موقع و درست بوده‌است چرا که همین قضاوت آنان حکایت از عقب‌افتادگی سیاسی و ندیدن واقعیات دارد.»
به دنبال برگزاری انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در ایران در روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، وزارت امور خارجه بریتانیا اظهار داشت که این رأی‌گیری «آزاد و عادلانه نبوده» و خواست مردم ایران را منعکس نکرده‌است.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، افزود: مدت‌ها است که مشخص شده‌است انتخابات در ایران «آزاد و عادلانه نیست».
او افزود: رژیم ایران به جای آن‌که در انتخابات مجلس به مردم فرصت دهد تا آزادانه نماینده خود را انتخاب کنند، «از رأی مردم به عنوان محکی برای آزمایش وفاداری آنها (به نظام) استفاده کرده‌است».
روز دوشنبه رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به این سخنان ویلیام هیگ واکنش نشان داد و گفت که «سخنان وزیر امور خارجه انگلیس یک بار دیگر مواضع مداخله‌جویانه و سرخوردگی دولتمردان این کشور از عدم تحقق خصومت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.»
وی انتخابات مجلس نهم را «آزاد و عادلانه» دانست و گفت که «به مقامات انگلیسی توصیه می‌کنم از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزند و به انتخاب ملت ایران احترام بگذارند.»
در همین روز علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز به سخنان وزیر خارجه بریتانیا واکنش نشان داد و گفت که «این کشور به دنبال تکرار دروغ‌پردازی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بوده اما تیرش به سنگ خورده‌است.»
وی در ادامه گفت: «طبیعی است دشمنان علیه انتخابات ما تبلیغ می‌کنند و خصوصا انگلیس به عنوان دشمن قسم خورده ملت که انتظار بیشتری از او نیست؛ اما واقعیت این است که انتخابات در ایران همیشه سالم برگزار شده‌است.»
آذرماه گذشته، دامنیک چیلکات، سفیر بریتانیا در ایران که پس از بازگشت به کشورش، درباره حمله به سفارت و باغ قلهک در تهران سخن می‌گفت اظهار داشت که اشخاصی مانند علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی «به خاطر مقاصد سیاسی خود متمایل هستند که فضا پرتنش بشود.»
به گفته سفیر بریتانیا، هر دوی این افراد به دلایلی باید موضع خود در نظام را تحکیم کنند و یکی از اصول انقلابی در ایران حمله به بریتانیا است.
دامنیک چیلکات، علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی را «اشخاصی با جاه‌طلبی‌های سیاسی و در عین حال مسئله‌دار» توصیف کرد و گفت که این دو مقام ایرانی پس از تصویب کاهش رابطه با لندن «گفته بودند که این تنها آغاز راه است.»



بازارهای سهام به دنبال اظهارات اوباما عليه ايران سقوط کرد

به دنبال اظهارات تند باراک اوباما عليه ايران و ترديد سرمايه گذاران درباره توانايی يونان برای کاهش بدهی های خود، بازارهای سهام آسيا و اروپا در روز دوشنبه به شدت سقوط کرد.
قيمت نفت در روز دوشنبه نيز حول ۱۰۷ دلار در نوسان بوده و گرچه ارزش دلار در برابر يورو تقويت شد ولی نرخ برابری آن مقابل ين ژاپن کاهش يافت.
گزارش ها حاکی است که «نيکی»، شاخص سهام ژاپن، در اين روز ۷۸ واحد سقوط کرد که بيانگر هشت دهم درصد کاهش ارزش آن است. بورس هنگ کنگ نيز با سقوط ۲۹۶ واحدی بازار سهام روبرو شد و ۱.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.
از ارزش شاخص های سهام در بورس کره جنوبی و استراليا نيز به ترتيب ۹ دهم و دو دهم درصد کاسته شد.
بازارهای سهام در اروپا نيز وضعيت مشابهی را تجربه کردند و ارزش کلی سهام در بازارهای بريتانيا، فرانسه و آلمان به ترتيب سه دهم، هفت دهم و ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی روز يکشنبه خود گفت که برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای هيچ ترديدی در استفاده از گزينه نظامی به خود راه نمی دهد.
وی در عين حال اميدواری کرد که اسرائيل برای مقابله با برنامه هسته ای ايران دست به اقدام يکجانبه نزند چرا که چنين اقدامی می تواند آتش جنگی ديگر را در خاورميانه شعله ور کند.
آقای اوباما می گويد که بايد به ديپلماسی فرصت داد تا به نتيجه برسد و تاکيد کرد که اقدام نظامی آخرين راه حل است نه اينکه گزينه بعدی باشد، آن هم در حالی که تحريم ها ايران را تحت فشار قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تحليلگران در موسسات اعتباری هنگ کنگ گفته اند: «به دنبال سخنرانی تند باراک اوباما عليه برنامه هسته ای ايران بازارها اين هفته را با احتياط آغاز می کنند.»
ترديدها درباره راه حل مشخصی برای بحران بدهی های يونان نيز از ديگر عواملی است که سرمايه گذاران را در برزخ تصميم گيری قرار داده است.
وزير اقتصاد يونان می گويد انتظار می رود که جايگزينی اوراق بدهی های خريداری شده از سوی اعتباردهندگان خصوصی روز دوازدهم مارس صورت گيرد. حداقل ۶۶ درصد از اعتباردهندگان خصوصی مايل به مشارکت در اين روند هستند.
از سوی ديگر نخست وزير اسپانيا اعلام کرده است که کشورش نمی تواند به تعهدات خود در زمينه کاهش ميزان بدهی ها در سال جاری جامه عمل بپوشاند. احتمال می رود که اسپانيا با مجازات هايی از سوی اتحاديه اروپا روبرو شود.
اظهارات اين مقام اسپانيايی پس از آن بيان شد که دولت اين کشور از بالا رفتن نرخ بيکاری و کاهش پيش بينی ها در مورد رشد اقتصادی اسپانيا خبر داد.




مجلس ایران در سه مورد ثبت «ازدواج موقت» را الزامی کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در چارچوب بررسی ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت را در سه مورد باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شروط ضمن عقد الزامی کرد.
لایحه ثبت نکاح موقت بدون وجود هیچ شرطی، قرار بود حق و حقوق زنانی که به عنوان زنان دوم و سوم مردان به حساب می‌آیند را افزایش دهد؛ هم‌اینک کودکانی که از ازدواج‌های موقت به دنیا می‌آیند نیز به خاطر ثبت نشدن این ازدواج‌ها از حقوق قانونی برخوردار نیستند.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، نمايندگان مجلس روز دوشنبه با ۱۰۴ رای موافق، شش رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماينده حاضر با پيشنهاد الزام ثبت نکاح موقت با رعايت شرايط سه‌گانه موافقت کردند.
در پی این رای‌گیری در مجلس، ماده ۲۲ لایحه حمایت خانواده در مورد ثبت ازدواج‌های موقت با تعیین شرایط سه‌گانه باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد، تصویب شد و مجلس در این سه مورد ثبت ازدواج‌های موقت را الزامی اعلام کرد.
تار هدایت‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس که پیشنهاددهنده حذف این سه شرط بود روز دوشنبه در صحن مجلس در مورد ازدواج موقت گفت که «عدم ثبت آن و نبود الزامی برای این کار باعث وارد شدن لطمه به زندگی افراد و متضرر شدن خانم‌ها و در مقابل سود بردن برخی از مردان هوسران می‌شود.»
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، نیز در موافقت با پیشنهاد یادشده گفت: «نبود الزام برای ثبت ازدواج موقت لطمه شدیدی به زندگی افراد می‌زند و به تعبیری جامعه را به سوی ازدواج موقت و دوری از زندگی دائمی سوق می‌دهد.»
اما محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه «اصل ازدواج موقت به علنی شدن آن نیست» در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: «مسائل خانوادگی به ویژه نکاح از خصوصی‌ترین مسائل زندگی افراد است و قانون‌گذار نمی‌تواند در مسائل خصوصی به این حد دخالت کند.»
سال گذشته در آستانه بررسی لایحه موسوم به «حمایت از خانواده» در مجلس شورای اسلامی، زهرا رهنورد، رییس پیشین دانشگاه الزهرا، این لایحه را لایحه «انهدام خانواده» خواند و خواستار خروج آن از دستور کار مجلس شد.
شماری از فعالان سیاسی زن اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز خواستار حذف برخی از مواد لایحه مذکور شده‌اند و به گفته این معترضان، لایحه «حمایت از خانواده» راه را برای چند همسری و رواج ازدواج موقت هموار می‌کند.

مخالفت مجلس با رفع محدودیت از ازدواج مجدد مردان
خبرگزاری ایسنا هم‌چنین خبر داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه با پیشنهاد علی مطهری نماینده تهران مبنی بر رفع محدودیت از ازدواج مجدد مردان مخالفت کردند.
بنا بر این گزارش، در حالی که کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در بررسی مجدد مواد باقی مانده لایحه حمایت از خانواده، ماده ۲۳ این لایحه در خصوص ازدواج مجدد مردان را حذف کرده بود، علی مطهری خواستار بازگشت به لایحه دولت شد که در آن اختیار همسر دائم بعدی منوط به اجازه دادگاه بعد از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران شده‌است.
زهره الهیان، از نمایندگان مجلس، که به عنوان مخالف پیشنهاد علی مطهری سخن می‌گفت، اظهار داشت: «چرا ما باید قانونی وضع کنیم که بنیان خانواده را متزلزل کند و در عوض اینکه ازدواج مجدد را به شرایط استثنایی خاص محدود کنیم، آن را منوط به تکمن مالی و احیانا عدالت می‌کنیم.»
نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق پیشنهاد علی مطهری مبنی بر رفع محدودیت از ازدواج مجدد مردان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «قطعا اکثریت مجلس قبول دارند که بین ایجاد محدودیت در ازدواج دائم یا ازدواج دائم بدون شرط، اعمال محدودیت در این باره اولویت دارد در حالی که حذف این قانون از لایحه حمایت از خانواده به معنی نبود محدودیت و ازدواج مجدد بدون قید و شرط مردان است.»
پس از اظهارات مخالف و موافق، پیشنهاد علی مطهری با موافقت نماینده دولت و مخالفت کمیسیون قضایی به رای مجلس گذاشته شد که در نهایت با ۹۵ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر، با آن مخالفت شد.

فعالان حقوق زنان در ایران بارها به‌شدت به مواد ۲۲ و ۲۳ قانون حمایت از خانواده اعتراض کرده و خواستار خروج این لوایح از دستور کار مجلس و رفع اشکالات آن با حضور مدافعان حقوق زنان شده‌اند.

به تعویق افتادن تصمیم‌گیری در مورد ایجاد محدودیت در اشتغال زنان
به گزارش خبرگزاری مهر، مجلس روز دوشنبه نتوانست برای ایجاد محدودیت در اشتغال زنان تصمیم‌گیری کند.
بنا بر این گزارش، در ادامه بررسی لایحه حمایت از خانواده ماده الحاقی ۲ این لایحه مبنی بر اینکه شوهر می‌تواند با تأیید دادگاه زن خود را از اشتغال منع نماید و زن نیز می‌تواند از دادگاه چنین تقاضایی را بنماید در صحن علنی مجلس تصویب نشده و مجددا به کمیسیون ارجاع شد.
برپایه این ماده الحاقی زوج می‌تواند با رأی دادگاه زوجه را از اشتغال به هر شغلی که در نظر او «خلاف منافع و مصالح خانواده باشد یا خلاف حیثیت خود و زن باشد»، منع کند، و زن نیز می‌تواند از دادگاه چنین درخواستی کند و دادگاه نیز در صورتیکه اختلالی در معیشت خانواده ایجاد نشود، مرد را از شغل منع می‌کند.
حذف این ماده با ۷۲ رأی موافق ۲۹ رأی مخالف ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس تصویب نشد بنابراین این ماده به کمیسیون حقوقی برگشت داده شد.



فيفا قبول کرد؛ حالا رضايت اکبرآبادی مانده است

مجمع بين‌المللی قانونگذاری فوتبال، قانون ممنوعيت استفاده از حجاب در رقابت های رسمی اين رشته ورزشی را لغو کرد.
اين تصميم اما به معنای رفع موانع از حضور دختران ايرانی در ميادين رسمی نيست. تيم فوتبال دختران ايران همچنان می تواند با هرگونه پوشش در رقابت های غير رسمی مانند بازی های غرب آسيا حضور يابد.
اما حضور در مسابقات رسمی، منوط به رضايت معاونت زنان وزارت ورزش جمهوری اسلامی ايران در محو يقه هايی است که فيفا برای سلامتی بازيکنان، مضر می داند. مرضيه تکه اکبرآبادی اما همچنان با نمايان شدن گلوی بازيکنان تيم ملی ايران موافق نيست.

قوانين مصوب مجمع قانون گذاری
هشت عضو مجمع در جلسه‌ ای که برای تصميم‌گيری درباره تکنولوژی خط دروازه و استفاده از حجاب برگزار شد، هر دو قانون را با موافقت تمام اعضا به تصويب رساندند.
استفاده از تکنولوژی خط دروازه، برای نخستين‌بار در پايان سال ۲۰۱۲ و در جام باشگاه‌های جهان به ميزبانی ژاپن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مجمع بين‌المللی قانونگذاری فوتبال متشکل از چهار عضو حاضر در فيفا و چهار عضو از انجمن‌های فوتبال بريتانيا است. اين مجمع تصميم گرفته قانون ممنوعيت استفاده از حجاب برای فوتباليست‌های زن مسلمان که در سال ۲۰۰۷ تصويب شده بود را لغو کند.
اين تصميم پس از حمايت وليعهد اردن (نايب رييس فيفا) و با موافقت هشت عضو اين مجمع اتخاذ شد. قرار است پس از آزمون‌های بيشتر در تاريخ دوم جولای،  يازدهم تير ۱۳۹۱ تصميم نهايی درباره آن گرفته شود.
نايب رييس اردنی فيفا درباره تصويب اين قانون گفت: «خيلی خوشحالم که با اين قانون زنان مسلمان قادر هستند با پوشش کامل وارد مسابقات شوند. مطمئن هستم پس از اينکه تصميم قطعی در نشست IFAB اتخاذ شود، ما شاهد خواهيم بود که بسياری از بازيکنان با خوشحالی به زمين باز می‌گردند.»
ماجرای حذف تيم دختران ايران در کشور او رخ داد. وقتی ناظر فيفا با رقابت بازيکنان ايران موافقت نکرد، برخی بازيکنان اردن نيز همراه با رقبای ايرانی شان می گريستند.
سازمان ملل متحد از جمله حاميان لغو قانون پيشين بود. قبل از تشکيل اين جلسه،
ويلفرد لمکه مشاور ويژه دبيرکل سازمان ملل در نامه ای به رييس فدراسيون جهانی فوتبال، خواستار موافقت فيفا با حضور فوتباليست های زن محجبه شده بود.
تيم ملی فوتبال زنان ايران تنها تيمی است که به خاطر قوانين جمهوری اسلامی و اجبار در استفاده از پوشش، فرصت حضور در مرحله دوم رقابت های مقدماتی المپيک لندن را از دست داد.
پس از ممانعت ناظر فيفا از شروع بازی ايران با اردن، نتيجه مسابقه ۳-۰ به سود اردن اعلام شد. ايران از ناظر بحرينی به فيفا شکايت کرد. اما فدراسيون جهانی فوتبال اعلام کرد که تصميم ناظر بازی برای ممانعت از انجام مسابقه، قانونی بوده است.
فاطمه آليا عضو فراکسيون زنان مجلس، علت تصميم فيفا را  «انگيزه‌های غرض‌ورزانه نسبت به نظام و ترس از مستولی شدن انقلاب اسلامی» دانست.
  آيا اکبرآبادی می پذيرد؟
تير ۱۳۸۹ وقتی تيم ملی دختران ايران عازم المپيک نوجوانان در سنگاپور بود، فدراسيون فوتبال ايران موافقت فيفا را برای استفاده از لباس های طراحی شده اين فدراسيون جلب کرد.
در آخرين جلسه تمرينی و پيش از اعزام، مرضيه تکه اکبرآبادی معاون بانوان سازمان تربيت بدنی وقت که حالا به وزارتخانه تبديل شده، در مراسم رونمايی از لباس جديد و مورد تاييد فيفا در آکادمی فوتبال حاضر شد.
خانم اکبرآبادی اما ناگهان در عين ناباوری علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال و دکتر عليزاده رييس آکادمی در حالی که به شدت ناراحت بود به حالت قهر، محل تمرينات تيم ملی را ترک کرد و گفت که فدراسيون بايد برای اين پوشش پاسخگو باشد.
او درباره قهر خود به سايت خبرآنلاين گفت: «تلاش ما اين است تا بانوان به مسابقات اعزام شوند اما نه به هر قيمتی. ما در چارچوب ارزش های نظام جمهوری اسلامی تمام همت خود را انجام می دهيم اما هرگز پا روی ارزش های خود نمی گذاريم.»
به اين ترتيب، ايران پا روی توافق پيشين با فيفا گذاشت و با لباس های ديگری عازم سنگاپور شد که باعث عصبانيت سپ بلاتر رييس فيفا شد. او حتی تصميم به اخراج ايران از رقابت ها گرفته بود.
در رقابت های مقدماتی المپيک هم ممانعت ناظر فيفا از انجام مسابقه نه به دليل حجاب، بلکه به خطر افتادن سلامتی بازيکنان با پوشش کامل گردن بود که مغاير با مقررات فيفا است.
مرضيه شجاعی نيز در توضيح وقايع روز مسابقه ايران و اردن گفت که مسئول فنی مسابقات از ورزشکاران ايرانی خواسته بود، يقه اسکی افزوده به لباسشان را بردارند.
مرضيه تکه اکبرآبادی با نمايان شدن گلوی بازيکنان موافق نيست. حالا فيفا با حجاب موافقت کرده اما منع استفاده از هرگونه پوشش که سلامتی بازيکنان را به خطر بياندازد، همچنان به قوت پيشين است.
قانون منع «پوشش کامل گردن» تفاوتی بين فوتباليست های زن و مرد يا مسلمان و غير مسلمان قائل نيست. بازيکنانی مثل کارلوس ته وز ستاره فوتبال آرژانتين و سمير نصری از منچستر‌سيتی، شال های مخصوصی را دور گردن خود می پيچيدند که با تصميم فيفا، مثل استفاده از انگشتر و اجسام فلزی، منع قانونی پيدا کرد.
در صورتی که مرضيه اکبرآبادی معاونت امور زنان در وزارت ورزش همچنان بر موضع پيشين خود بماند، حتی موافقت فيفا با حضور زنان ايران در ميادين بين المللی نيز به معنای برطرف شدن موانع از پيش روی دختران پابه توپ ايرانی نخواهد بود.

واکنش کنفدراسيون آسيا
در مجمع قانونگذاری، پيشنهاد فيفا برای تعويض چهارم در صورت کشيده شدن بازی به دو وقت اضافی ۱۵ دقيقه ای به تصويب اعضا نرسيد.
اما پيشنهاد استفاده از اسپری رنگی محو شونده برای تعيين محل دقيق استقرار ديوار دفاعی در ضربات ايستگاهی تصويب شد. علت اعمال اين قانون، تمايل هميشگی بازيکنان مستقر در ديوار دفاعی برای پيشروی از نقطه ای است که داور تعيين می کند.
ژانگ جی لونگ رييس AFC از تصميم تحاديه بورد بين المللی فوتبال که بالاترين مرجع قانونگذاری در فوتبال جهان است، در خصوص موافقت با حجاب برای بانوان فوتباليست استقبال کرد.
جی لونگ در اين باره گفت: از مسئولان اين جلسه برای اتخاذ تصميم صحيح تشکر می‌کنم. اين رأی مثبت، موانع را از پيش روی بانوان فوتباليست برخواهد داشت و بازيکنان بيشتری را به فوتبال تشويق می‌کند. همچنين نشان می‌دهد که فيفا و قانونگذاران آن در همگانی کردن فوتبال برای تمام مردم دنيا جديت ويژه ای به خرج می دهند.
او با سپاس از وليعهد اردن ادامه داد: علی بن الحسين شايسته تبريکات قلبی من است که در اين جلسه از طرف تمام بانوان فوتباليست محجبه حضور يافت و مسئولان فيفا را متقاعد کرد تا ممنوعيت استفاده از حجاب را لغو کنند. رييس کنفدراسيون فوتبال آسيا از سپ بلاتر رئيس فيفا هم قدردانی کرد.




«تلاش رضا پهلوی برای آوردن بهارعربی به ايران»

 روزنامه «تلگراف» می نویسد  رضا پهلوی، وليعهد سابق ايران، در تلاش است برای رسيدن به نقطه برگزاری يک همه پرسی آزاد و تصويب قانون اساسی جديد در ايران، نيروهای سياسی کشورش را به سبک جنبش های بهار عربی متحد کند.
  روزنامه انگليسی «تلگراف»، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس در ايران طی مقاله ای به قلم «دِمين مَکِلروی» به بررسی دور تازه فعاليت های رضا پهلوی، فرزند آخرين پادشاه ايران، پرداخته و می نويسد: رضا پهلوی، می خواهد از طريق متحد کردن نيروهای معترض به رژيم جمهوری اسلامی و گرد آوردن اين نيروها در يک نقطه مورد اتفاق، اپوزيسيون کشورش را دگرباره احيا کند. از ديد وی انتخابات مجلس شورای اسلامی که روز جمعه دوم ماه مارس در ايران برگزار شد يک فرصت برای بيان اعتراض مخالفان نظام اسلامی بود.


به نوشته اين روزنامه، اين بار فراخوان به تحريم انتخابات از درون کشور به شکلی گسترده در جريان بود و اميد های کنشگران برای حداقل نگاه داشتن مشارکت واجدين شرايط بسيار بالا. اما درهمين حال نشانه هايی که از رفتار تندروهای درون حاکميت ديده می شد اين گمانه را تقويت می کرد که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، آمادگی آن را دارد که با استفاده از اهرم وزارت کشور نتايج آرای اخذ شده را دستکاری کند.
  در اين ارتباط شاهزاده ايرانی می گويد: «به باور من امروز می توانيم اتحاد را در بين گروه وسيعی از نيروهای معترض مشاهده کنيم، طيف گسترده ای که خواستار حذف نظامی هستند که رژيم در آن از هر ابزاری برای اثبات ادعای مشروعيت خود بهره جويی می کند.»
«تلگراف» می افزايد وليعهد سابق ايران در ادامه می افزايد: «منتظريم که نتايج اين تحريم بيش از پيش اين حقيقت را نشان دهد که رژيم حاضر تنها با اتکا به حکومت وحشت سرپا ايستاده است. آخرين باری که ايرانيان بر سر صندوق های رأی حاضر شدند، رژيم حتی اين ظرفيت را در خود نشان نداد که دست کم نامزدهای مورد تأييد خودش را تحمل کند. هيچ اعتمادی به چنين نظامی وجود ندارد.»
  رضا پهلوی به اين نکته اشاره می کند که اين دور از انتخابات در ايران نخستين انتخابات بعد از پيروزی های اخير موسوم به  «بهار عربی» در خاور ميانه است.
  روزنامه «تلگراف» در ادامه می افزايد: «شاهزاده در سن ۱۷ سالگی ايران را به مقصد آمريکا ترک کرد و از زمان برکناری پدرش در سال ۱۹۷۹ تا کنون در تبعيد به سر می برد. گذران اين ساليان و يک عمر فعاليت سياسی و مخالفت با رژيم اسلامی حاکم در ايران او را به نقطه ای رسانده که موافق هر شکل حکومتی که جايگزين نظام فعلی ايران شود باشد، از جمله پادشاهی مشروطه، دموکراسی به سبک «وِست مينيستر» يا رياست جمهوری به شيوه فرانسوی.»

به نوشته اين روزنامه، شاهزاده به شدت مخالف گزينه تهاجم نظامی عليه تأسيسات هسته ای ايران است، وی در مقابل راه حل تحريم های سنگين تر به همراه حمايت های آشکار از مخالفان را توصيه می کند.
رضا پهلوی می گويد: فکر نمی کنم هيچ انسان عاقلی بر اين باور باشد که می توان رژيم را از ساخت سلاح اتمی بازداشت.» او تصريح می کند که: «[گزينه نظامی] می تواند فعاليت هايشان را به تعويق بيندازد اما در همين حال به آنها برای مقابله به مثل نيز ميدان می دهد. اين يعنی زهر. بهای چنين اقدامی می تواند برای مردم ايران بسيار سنگين باشد. در برابر اين سناريو و بجای اينکه حکومت را به نقطه انفجار غير قابل کنترل و بی برنامه قابل پيش بينی برسانيم، بديل بهتری نيز وجود دارد.»
  به نوشته «تلگراف»، رضا پهلوی می گويد: «راه حل پيشنهادی يک کنگره ملی است که با شفافيت طرح پيشنهادی ما برای تغيير رژيم را تبيين خواهد کرد. انتخاب با شماست که از اين طرح پشتيبانی کنيد، يا به سراغ تهاجم نظامی برويد و درباره عواقب آن هم هيچ نظری نداشته باشيد.»
 



«بيدار بمانيد، هشت ساعت خواب برای بدن لازم نيست»

 شايد شما هم از آن دسته افرادی باشيد که تا پاسی از نيمه شب گذشته بيدار می مانيد، و چه بسا گاهی هم نگران سلامتی خود می شويد. در اين صورت لابد برايتان جالب خواهد بود که بدانيد بر پايه شواهد متعدد علمی و تاريخی هشت ساعت خواب در شبانه روز آنقدر ها هم «طبيعی» نيست.
به گزارش «سرويس جهانی بی.بی.سی»، در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادی يک روانپزشک به نام «توماس وِهر» بر روی گروهی افراد آزمايشی انجام داد که طی آن گروه فوق می بايست يک ماه هر روز به مدت ۱۴ ساعت در تاريکی به سر می بردند. در هفته های اول اتفاق خاصی نيفتاد اما با رسيدن هفته چهارم آزمايش، اشخاص الگوی خواب خاصی پيدا کردند، به اين ترتيب که در مرحله اول چهار ساعت می خوابيدند، بعد از خواب بلند می شدند و همان طور يکی دو ساعت بيدار می ماندند و در نهايت يک بازه زمانی چهار ساعته ديگر را نيز در خواب می گذراندند.
اگرچه يافته های اين آزمايش برای دانشمندان متخصص خواب جالب توجه بود، اما در ميان مردم باور عمومی به نياز انسان به حداقل هشت ساعت خواب در شبانه روز کماکان به قوت خود باقی ماند.
در سال ۲۰۰۱ يک استاد تاريخ از دانشگاه ايالتی و موسسه پلی تکنيک ويرجينيا به نام «راجر اِکيرچ» مقاله ای منتشر کرد که حاوی نتيجه ۱۶ سال پژوهش وی درباره عادات خواب گذشتگان بود. اين تاريخدان با ارائه اسناد و شواهد متواتر نشان داد که پيشينيان در دو مرحله مجزا می خوابيدند.
کتاب «راجر اِکيرچ» با نام «در پايان روز: شب، در روزگاران گذشته» چهار سال بعد از مقاله ياد شده به انتشار رسيد و بيش از ۵۰۰ نمونه از الگوی خواب دو بخشی در تاريخ را به عنوان شاهد مدعای نويسنده ارائه داده است، – مثال هايی برگرفته از متون خاطرات، مکتوبات دربار، کتاب های پزشکی و ادبيات کهن، از «اوديسه هومر» تا نوشته های معاصر مردم شناسی درباره قبايل کشور نيجريه.
براساس کتاب دکتر اِکيرچ، گذشتگان هم مانند اشخاص تحت آزمايش «توماس وِهر»، اول حدود دو ساعت بعد از غروب می خوابيدند و بعد از آن يکی، دو ساعت را در بيداری به سر می بردند و سپس در مرحله دوم خواب به بستر باز می گشتند. «راجر اِکيرچ» می گويد: «تواتُر شواهد و اسناد مورد اشاره در کتاب آن قدر مهم نيست که شيوه اشاره پيشينيان به برنامه خوابشان؛ طوری راجع به زمان خوابشان نوشته اند که گويی راجع به نوعی عُرف عمومی و مورد پذيرش همگان صحبت می کنند.»
به نظر می رسد گذشتگان در طول بيداری های شبانه بسيار فعال نيز بوده اند. آنگونه که از منابع بر می آيد پس از برخاستن به دستشويی می رفتند، تنباکويی چاق می کردند وحتی، گاه، به ديد و بازديد همسايه ها می رفتند. اما گويا بيشتر مردم ترجيح می داده اند در بستر باقی بمانند، و ساعات بيدارخوابی شان را با مطالعه، نوشتن يا، اغلب، با نيايش بگذرانند. کتابچه های دعای بی شماری از اواخر سده ۱۵ ميلادی برجای مانده که مشتمل بر نيايش های مخصوص ساعت های ميان دو مرحله خواب هستند.
بر پايه قرائن تاريخی، بيدارمانی های شبانه چندان هم زمان انزوا و تنهايی به شمار نمی آمده و نياکان ما در اين ساعات اغلب يا با هم بستری های خود گپ می زدند يا به هم آغوشی و رابطه جنسی می پرداختند.
يک کتابچه راهنمای پزشکی فرانسوی که از قرن شانزدهم برجای مانده به زوج های عاشق ديروزی توصيه می کند که در صورت تصميم به بچه دار شدن، زمان مناسب برای نزديک شدن زوجين پايان روز کاری طاقت فرسا نيست، بلکه «بعد از انجام مرحله اول خواب» است، زمانی که «لذت بيشتری خواهند برد» و «بهتر از عهده انجام کار برخواهند آمد.»
جالب تر اينجاست که اِکيرچ متوجه شد اشاره ها به خواب اول و دوم در طول قرن ۱۷ ميلادی رفته رفته کمتر شد. اين تغيير عادت در طبقه های بالای جامعه اروپای شمالی آغاز شد و طی ۲۰۰ سال بعد به بقيه جهان غرب نيز سرايت پيدا کرد.
تا دهه ۱۹۲۰ مفهوم خواب اول و دوم يکسره از حافظه جمعی ما پاک شد.
به نظر اين استاد تاريخ، تحولات در الگوی خواب انسان ها در اثر بهبود روشنايی خيابان ها، برق شهری و روشنايی داخلی خانه ها و همچنين اقبال عمومی قهوه خانه ها اتفاق افتاد – پاتوق هايی که گاهی به درازای کل شب باز بودند.
هرچه فعاليت های شبانه بيشتر شد، زمانی که مردم می توانستند به خواب اختصاص دهند کوتاه و کوتاهتر شد.
«کريگ کاسلوفسکی»، مورخی ديگر، در کتاب جديدش با نام «امپراتوری شبانه» دليل تغيير رفتار جوامع شهری را توضيح می دهد: «در دوران ماقبل قرن ۱۷ ميلادی تصورات اجتماعی شب زنده داران را افرادی بدنام قلمداد می کرد – تبه کاران، روسپی ها و مست های آخر شب.» وی می افزايد: «حتی افراد متمول، که توانايی پرداخت هزينه نور شمع را داشتند هم ترجيح می دادند پول خود را صرف کارهای ديگر کنند. شب بيدارمانی کار پرافتخاری به شمار نمی آمد و ارزش اجتماعی نداشت.»
اين ديدگاه با آغاز عصر اصلاحات مذهبی در غرب و در پی آن جريان ضد اصلاحات رو به تغيير نهاد. اگر در گذشته شب به افراد لااُبالی تعلق داشت، اکنون اعضای مورد احترام جامعه به استفاده از ساعات تاريک شب روی آورده بودند.
اکنون بيدارخوابی مورد پسند افتاده بود و در بستر خوابيدن «تلف کردن زمان» تلقی می شد. انقلاب صنعتی اين عادت را بيش از پيش تقويت کرد.
امروزه، مردمان بسياری به هشت ساعت خواب شبانه خو گرفته اند، اما به باور «راجر اِکيرچ» بخش زيادی از مشکلات مرتبط با خواب در تمايل طبيعی بدن آدمی به خواب دو مرحله ای و رواج روشنايی مصنوعی ريشه دارد.
همين مسئله می تواند دليل اصلی نوعی اختلال بی خوابی و ناتوانی در حفظ خواب انسان مدرن باشد. حالتی که در آن فرد در ميانه خواب بيدار می شود و نمی تواند مجدد به خواب برود.
«گِرِگ جاکوبز»، روانشناس متخصص خواب می گويد: «آدمی بيشتر دوران تکاملش را به شيوه ای خاص خوابيده و بيدار شدن انسان در طول شب بخشی از فيزيولوژی طبيعی اوست.»
در بسياری از متون تاريخی که «راجر اِکيرچ» در کتاب خود از آنها نقل قول کرده، آمده است که پيشينيان از زمان بيداری در طول ساعات شب برای مراقبه و تمرکز بر روی رؤياهايشان بهره می بردند.
دکتر جاکوبز می گويد: «امروز زمان کمتری را برای چنين فعاليت هايی صرف می کنيم، تصادفی نيست که زندگی نوين آدمی سرشار از نگرانی، استرس، افسردگی، اعتياد به الکل و مواد مخدر شده است.»
کوتاه کلام اينکه اگر دفعه بعد نيمه شبی از خواب پريديد، به نياکان پيش از عصر صنعتی تان فکر کنيد و با خيال راحت و آسوده در جای خود بمانيد و يادتان باشد که بی خوابی و غلت زدنتان در تخت خواب نه تنها برايتان بد نيست که مفيد هم هست.




ولادیمیر پوتین و حامیانش، پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری روسیه جشن گرفته‌اند. با این پیروزی، آقای پوتین برای سومین بار رئیس جمهور روسیه می‌شود.
او در چهار سال گذشته، نخست وزیر روسیه بود.
مسئولان انتخابات در روسیه روز دوشنبه، پنجم مارس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که بیشتر آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه شمرده شده و ولادیمیر پوتین توانسته است ۶۳.۷۵ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.
آقای پوتین در جمع حامیان خود در مسکو گفته است که در رقابتی آزاد و منصفانه، پیروز شده است.
اما گروه‌های مخالف او مدعی هستند که تقلبی گسترده انجام شده است. آنها به دنبال برگزاری تجمعی اعتراضی در روز دوشنبه، پنجم مارس در مسکو هستند.
گالوس، از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی اعلام کرده است که آقای پوتین فقط کمی بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده است که به مراتب کمتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان رسمی انتخابات روسیه است.
طبق قانون در روسیه، در صورتی که آقای پوتین نمی‌توانست بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم با نامزد دیگری که بیشترین آراء را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست می‌آورد، رقابت می‌کرد.
گالوس همچنین اعلام کرده است که گزارش‌های متعددی از تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است که بر اساس آنها، برخی افراد چندین بار در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.

"اعتقاد به پوتین"

شامگاه روز یکشنبه، چهارم مارس، ده‌ها هزار نفر از حامیان آقای پوتین در حالی که پرچم‌های روسیه را در دست داشتند، در محوطه مقابل کرملین تجمع کردند تا پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری را جشن بگیرند.
آقای پوتین در حضور کوتاهی که به همراه دمیتری مدودف، رئیس جمهور کنونی روسیه در این تجمع داشت، از طرفداران و حامیانشان "در هر گوشه" کشور تقدیر کرد.
او گفت: "قول داده بودم که برنده می‌شویم و ما بردیم."
آقای پوتین گفت: "ما در رقابتی آزاد و منصفانه پیروز شدیم."
او اضافه کرد: "ثابت کردیم که هیچ‌کس نمی‌تواند چیزی را به ما تحمیل کند."
حامیان آقای پوتین در تجمع روز یکشنبه خود، افزون بر پرچم‌های روسیه، نشان‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "پوتین-رئیس جمهور ما" و "ما به پوتین اعتقاد داریم"
آقای پوتین که در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی از دمیتری مدودف، رئیس جمهور کنونی روسیه حمایت کرده بود، در این مدت به عنوان نخست وزیر فعالیت می‌کرد. او با پیروزی در این انتخابات، تا سال ۲۰۱۸ میلادی، رئیس جمهور روسیه خواهد بود و با پایان این دوره نیز می‌تواند برای ادامه فعالیتش به عنوان رئیس‌جمهور در یک دوره شش ساله دیگر، در رقابت‌های انتخاباتی آتی شرکت کند.

تجمع معترضان

به دنبال اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه، چهارم مارس، الکساندر ناوالنی، از رهبران مخالفان و وبلاگ نویس مشهور روس اعلام کرد که موارد متعدد تخلفات انتخاباتی بر نتیجه انتخابات تاثیر چشمگیری دارد.
او از مردم خواست تا در تظاهراتی که قرار است مخالفان دولت در روز دوشنبه، پنجم مارس، در مسکو داشته باشند، شرکت کنند.
آرمن نرسسیان، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مسکو می‌گوید که هواداران دولت در روسیه هشدار داده‌اند که تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات، می‌تواند باعث بروز آشوب شود.
برای خواندن گزارش و تحلیل‌های بیشتر درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به کلیک صفحه ویژه این انتخابات در بی‌بی‌سی فارسی بروید.




محمود موسوی رئیس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه باقرالعلوم از راه‌اندازی دوره زبان روسی ویژه طلاب حوزه علمیه قم خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان آقای موسوی گفت با توجه به اینکه "جهان تشنه معارف ناب اسلام است" طلاب حوزه باید یادگیری زبان های خارجی را در اولویت قرار بدهند.
دانشگاه باقرالعلوم، زیر نظر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم قرار دارد و در رشته های مرتبط با علوم انسانی دانشجو تربیت می کند.
در خردادماه سال گذشته، پانزده نفر از اساتيد و اعضای هيات علمی دانشگاه باقرالعلوم جهت "بازديد علمی" به روسيه سفر كردند.



علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به موضع وزیر امور خارجه بریتانیا درباره نهمین انتخابات مجلس اعتراض کرده و گفته که او "هم زیاد و هم بی حساب حرف می زند."
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا درباره انتخابات مجلس ایران که روز جمعه ۱۲ اسفند ماه برگزار شد، گفته بود که این انتخاباتی" آزاد و منصفانه نبوده و خواست مردم این کشور را منعکس نکرده است."
آقای هیگ با اشاره به "فضای و ترس و رعب" و "سرکوب صداهای مخالف" که از سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران ایجاد شده، گفته "با سخت‌تر شدن روند بررسی صلاحیت کاندیداها و نیز سرکوب مداوم مخالفان از جمله ادامه حصر خانگی دو تن از رهبران آنها، شرایط برای نامزدهای انتخاباتی محدودتر شده بود."
علی لاریجانی که در انتخابات روز جمعه مجلس ایران از شهر قم دوباره به مجلس راه یافته، مواضع وزیر امور خارجه بریتانیا را نشانه "عقب افتادگی سیاسی" آقای هیگ خوانده و گفته سخنان او "همگی ناشیانه و دور از حکمت بود."
آقای لاریجانی با اشاره به گفته های آقای هیگ درباره غیرمنصفانه بودن انتخابات مجلس نهم، از تصمیم این دوره مجلس برای کاهش روابط سیاسی دولت ایران از سطح سفیر به سطح کاردار دفاع کرده است.
پیش از آقای لاریجانی، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته های وزیر خارجه بریتانیا را دخالت در امور داخلی ایران خوانده بود.
روابط سیاسی ایران و بریتانیا در حال حاضر در پایین ترین سطح سیاسی خود قرار دارد.
به دنبال تصویب طرح کاهش روابط با بریتانیا در مجلس ایران و حمله شماری از طرفداران این طرح و هواداران حکومت ایران به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران از جمله از سفارت این کشور در ایران، بریتانیا کارکنان سیاسی و کارمندان اداری سفارت خود در ایران را به لندن فراخواند و دستور به اخراج دیپلمات های سفارت ایران در لندن داد.
از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و شکل گیری اعتراضات گسترده در ایران به نتایج آن، ایران دولت بریتانیا را متهم به دخالت در ناآرامی های سیاسی کرده و روابط دو کشور رو به سردی کم سابقه ای گذاشته است.
دولت بریتانیا در یک سال گذشته، تحریم های یک جانبه ای علیه ایران از جمله علیه بانک مرکزی این کشور اعمال کرده که اعتراض و خشم مقام های حکومت ایران را در پی داشته است.




بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در حالی به دیدار باراک اوباما می رود که رئیس جمهوری ایالات متحده دست کم در مقطع فعلی، بعید است خواسته های اصلی او را درباره ایران برآورده کند.
این بار برخلاف دیدارهای سال گذشته، برنامه هسته ای ایران و نه موضوع صلح با فلسطینیان، محور مذاکرات است.
باراک اوباما در نطق روز یکشنبه خود بر "پیشگیری" از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای و نه "مهار" آن در آینده، تاکید کرد و گفت که در صورت لزوم، در توسل به زور علیه ایران، از خود تردید نشان نخواهد داد.
این اظهارات در رسانه های اسرائیل و آمریکا بازتاب گسترده ای داشته است ولی انتظارات دولت آقای نتانیاهو را برآورده نمی کند.
مقام های اسرائیلی می گویند واشنگتن باید صراحتا دستیابی ایران به "ظرفیت" تولید سلاح هسته ای را "خط قرمز" خود اعلام کند، نه "ساخت" این سلاح را که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش درباره آن صحبت کرده بود.
باراک اوباما تا به حال، حداقل در مجامع عمومی، از "خط قرمز" اسرائیلی ها حمایت نکرده است.
ایران تاکید دارد تمام فعالیت های هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است و در عین حال تسلیم تحریم های واشنگتن و متحدانش نخواهد شد.
بنا بر گزارش رسانه ها، دولت آقای اوباما همچنین این درخواست اسرائیل که غرب پیش از آغاز مذاکرات احتمالی با ایران، ابتدا خواهان تعلیق غنی سازی اورانیوم شود را نپذیرفته است.
منشه امیر، کارشناس مسائل خاورمیانه در اسرائیل، می گوید که سخنرانی باراک اوباما پیش از دیدار روز دوشنبه، کار بنیامین نتانیاهو را دشوارتر خواهد کرد زیرا آقای اوباما موضع دولت خود را اعلام کرده و بعید است که گفتگوی امروز، آنرا تغییر بدهد.
اما ایال ناداو، روزنامه نگار در تل آویو، بر این باور است که شکاف جاری لزوما به زیان اسرائیل نیست.
او به بی بی سی فارسی گفت: "به سود اسرائیل است که خود را آماده توسل به گزینه نظامی اعلام کند. منافع اسرائیل ایجاب می کند که در برابر ایران نسبت به آمریکای تحت رهبری اوباما موضع تهاجمی تری اتخاذ کند."
ایران می گوید که به هرگونه حمله اسرائیل به مراکز هسته ای خود پاسخی "دندان شکن" خواهد داد.
بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی، تندتر شدن فزاینده لحن باراک اوباما در برابر ایران و تحریم نفت و بانک مرکزی این کشور را نوعی موفقیت برای دولت نتانیاهو می دانند، دولتی که توانسته جهان را متقاعد کند که هم توان و هم عزم آنرا دارد که بدون اطلاع یا کمک مستقیم آمریکا به مراکز اتمی ایران حمله کند.




قوه قضائیه ایران اعلام کرده است که حکم اعدام امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی - آمریکایی که به جاسوسی برای ایالات متحده محکوم شده بود، نقض شده است.
آقای حکمتی ۲۸ ساله، به تازگی از سوی دادگاهی در تهران به همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا متهم و به اعدام محکوم شده بود.
حکم اعدام او اعتراض مقام های آمریکایی را در پی داشته است.
دیوان عالی کشور در ایران حکم اعدام آقای حکمتی را نقض کرده و آن را برای رسیدگی بیشتر به شعبه دیگری از دادگاه های این کشور ارجاع داده است.






سید علی خمینی: نباید در مواقع رسیدن به بن بست، به دنبال تغییر ایدئولوژی بود جـــرس: سید علی خمینی معتقد است "در مواقع رسیدن به بن بست، نباید به دنبال تغییر ایدئولوژی بود بلکه باید سراغ تغییر افراد برویم چون ممکن است اشکال از افراد باشد نه ایدئولوژی"، و همزمان از نخبگان ایرانی و شیعیان دعوت کرده است که بدون هراس به نقد جامعه خود بپردازند تا جامعه به راه درست پیشرفت دست یابد.
به گزارش سایت «شفقنا»، نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی می گوید: اگر در زمان شاه در بازار، رشوه و ربا بود، فقط در بازارِ ظلم بود اما امروز اگر در بازار، دزدی و ربا و رشوه باشد، در حکومت اسلامی است و همه به پای اسلام نوشته می‌شوند.
آخرین فرزند مرحوم حاج سیداحمد خمینی معتقد است باید از ابزار مدرن متناسب با فرهنگ غالب بهره جست تا جامعه بدون وادادگی در مسیر توسعه قرارنخبگان جامعه بدون هراس اشکالات را بیان کنند گیرد.
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در گفت وگو با سایت شفقنا درباره مواجهه فقه شیعه با مسایل دنیای امروز به دو رویکرد افراطی و تفریطی اشاره و بیان می کند: راه افراطی همان است که باید سرتا پا غربی شویم تا به پیشرفت برسیم و باید از آنچه داریم، جدا شویم. این گروه معتقدند مدرن شدن در جوامع سنتی با اعتقادات سنتی مثل ساختن بنای جدید بر پشت‌بام یک خانه خرابه است که در اثر این ساخته شدن، هم آن بنای سابق و هم بنای جدید، خراب می‌شوند لذا باید سرتاپا غربی شد. البته این یک دیدگاه بوده که مسلما با مکتب اسلام و خصوصا ائمه شیعه(ع) مغایر بوده است زیرا شیعه مدعی گذاره‌هایی است برای نجات بشر در تمام صحنه‌های تاریخ.
سیدعلی خمینی در ادامه به دیدگاه تفریطی موجود می پردازد و می گوید: راه تفریط، پس زدن همه مظاهر تمدن و از تمام امکانات چشم‌پوشی کردن است. امروزه به برکت انقلاب اسلامی و با گذشت زمان و تغییر فرهنگ، خیلی مسایل برای ما ساده شده است اما در گذشته‌ای نه چندان دور این طور نبوده و حتی ورود بلندگو در جوامع سنتی و روحانیون یک زمانی با مشکل روبه‌رو بوده است. اینها کوچک‌ترین مسایل مظاهر تمدنی بوده اما نگاه تفریطی در مواجهه با آن، عکس‌العمل تقابلی داشته است.
او با رد این راه های افراط و تفریطی، راه میانه و اعتدالی را بین اصول اعتقادی و مظاهر تمدنی پیشنهاد می دهد و در ادامه به روش جد خود اشاره و بیان می کند: شاید جمله امام مبنی بر اینکه «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم»، امروز یک جمله بسیار ساده به نظر برسد اما وقتی به لحاظ تاریخی به موضوع توجه کنیم، متوجه خواهیم شد این همان راه اعتدالی است زیرا سینما به عنوان یکی از این مظاهر تمدنی ممکن بود خیلی راحت طرد شود اما راه اعتدالی این است که از این وسیله در جهت درست استفاده شود لذا گفته شد «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم» و طبیعی است که امروز هم با هر کدام از این مظاهر تمدنی که در خدمت ظلم و فساد باشد، مخالفیم اما اگر همین مظاهر در خدمت عدل و صلاح باشد، با آن موافقیم.
 
انتقاد از رویکردهای تبلیغ دینی
نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی با انتقاد از برخی رویکردهای تبلیغ دینی که با مسایل و پیشرفت های روز دنیا هماهنگ نیستند، می گوید: برخی تمامی دستاوردهای بشری را انکار و گمان می‌کنند که راه ترویج و تبلیغ دین همانی است که
۵۰۰ سال پیش بوده و راه تبلیغ دین را منحصر به منبر و خطابه می دانند در حالی که آن شیوه ها در جای خود موثر است اما چشم‌پوشی از دستاوردهای تمدن بشر مانند سینما، تلویزیون، سایت و خبرگزاری ها در تاثیرگذاری از کار و تبلیغ اندیشه‌ها، ادامه همان مسیر تفریطی است که همه را پس می‌زند.
او با اشاره به نوع فعالیت سایت بین المللی شفقنا (همکاری های خبری شیعه) که تلاش دارد شبکه ای از شیعیان جهان و اخبار مسلمین ایجاد کند، بیان می کند: با توجه به مدرن بودن ابزار مورد استفاده در این نوع تبلیغ و فعالیت رسانه یی، اگر گفته شود چنین فعالیتی لازم نیست و دنبال این روش نیستیم، این ادامه همان مسیر تفریطی است؛ بدون شک روش مورد استفاده در این سایت موثر است و بر تفکرات و زندگی‌ها تاثیر می‌گذارد لذا برای استفاده از مظاهر تمدنی که بعد از دوران مدرنیته و مدرنیسم، رشد یافته، راهی جز شناخت درست مدرنیته و مدرنیسم نداریم بنابراین باید آنچه از دل این فرهنگ استخراج می‌شود را ابتدا، درست شناخته و بعد آن را با فرهنگ و اعتقادات خود تطبیق دهیم و از حاصل آن در راستای توسعه عقایدمان استفاده کنیم.
سید علی خمینی با اشاره به تاریخچه ظهور مدرنیته در پی اقتضائات، فرهنگ و نیاز جامعه غربی در قرن ۱۶ در دو ساحت نواندیشی و نوسازی می گوید: با مشکلاتی که آن زمان جامعه غربی با آن روبه‌رو بوده، به تدریج فرآیندی شکل می‌گیرد که از آن به عنوان مدرنیته و مدرن شدن یاد می‌شود. در بعد معرفت‌شناختی مشاهده می شود مدرنیته در اندیشه ها و ایدئولوژی های بعد از خود تاثیر مستقیم گذاشته و به تدریج تفاوت بین مدرنیته و مدرنیسم به رسمیت شناخته می شود.
او بیان می کند: وقتی مدرنیته به ایدئولوژی تبدیل و وارد فرهنگ های مختلف می شود، در مواجهه با فرهنگ‌ها به شکل تند خود را نشان داده به شکلی که صفوفی از نظرات افراطی و تفریطی ایجاد می شود. گروهی صددرصد می خواهد مدرن شود پس سر تا پا غربی شدن را چاره کار می بیند و گروهی می خواهد مظاهر مدرنیته را نادیده بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مدرنیسم فقط در مواجهه با اسلام چنین تاثیری نداشته بلکه با هر اندیشه و فرهنگی مواجه شده به دلیل فراهم نبودن مقدمات و زمینه آن، بنیان کن نشان داده، بیان می کند: اندیشه مدرنیسم با توجه به زمان و مکان بدون شک در ایجاد نظرات افراطی و تفریطی مقصر بوده زیرا در مواجهه با سایر اندیشه‌ها و هر فرهنگی بدون اینکه مقدماتش فراهم شده باشد و بدون اینکه شرایط عقیدتی، سیاسی و فکری مردمان در آن لحاظ شود، می خواهد سریع تاثیرگذار باشد.
او با این اعتقاد که همه “ایسم” ها به نوعی برخاسته از مدرنیسم است و این نقیصه های مدرنیستم بوده که دیگر ایسم ها از جمله سوسیالیسم و لیبرالیسم برای پوشش دادن نواقص آن ایجاد شده و در ادامه هر ایسمی در برابر نقص ایسم دیگر ایجاد شده، می گوید: اگرچه مدرنیسم در زمان خود برای پاسخگویی به پرسش های عصر خود و متناسب و متناظر با مشکلات جامعه غربی به وجود آمد اما در مواجهه با دیگر فرهنگ ها به شکل از بالا به پایین برخورد کرده و به صورت تهاجمی و تند در تلاش برای تغییر فرهنگ ها برآمد زیرا تصور بر این بود که فرهنگ‌ها در مقابل مدرنیسم چیزی برای گفتن ندارند.
او ادامه می دهد: در جریان تقابل فرهنگ ها و مدرنیسم و ایسم های پس از آن، مشاهده می شود که مردم اقصی نقاط دنیا وقتی با غربی شدن فرهنگ خود مواجه می شوند، به تدریج در برابر این هجوم به فرهنگ‌ها و عقایدیشان مقاومت نشان می دهند و باز در برابر نقیصه ای از مدرنیسم، ناسیونالیسم و بازگشت به میهن‌گرایی و میهن پرستی پدید می آید.
خمینی رمانتیسم را در برابر نقیصه عقل گرایی مطلق برآمده از مدرنیسم می داند و همچنان ایسم های دیگر را تکمیل کننده اندیشه های قبلی عنوان و بیان می کند: قدرت مدرنیسم و فضای مدرن این است که حذفی برخورد نکرد بلکه همه دیدگاه ها را با وجود تفاوت های اساسی با یکدیگر در ظرف مدرنیسم جا داد. در واقع مدرنیسم نسبت به همه ایسم ها واحد است و ایسم ها از دلش برخاستند و همه اینها در جهان مدرن است.
علی خمینی با اشاره به اینکه ناسیونالیسم دغدغه امروز یک ایرانی نیست چون ایرانی خودش را در هجوم نمی‌بیند در عین حال یادآوری می کند اگرچه دوره ما دوره نژادپرستی و به تعبیر امام نژادبازی نیست و در اسلام هم نژادپرستی معنا ندارد و بحث هایی از این دست که ما فارس هستیم و شما ترکید یا عربید مفهوم ندارد و همه انسان ها برابر هستند اما بالاخره وقتی مردمان احساس کنند به هویت‌شان تهاجم می‌شود، طبیعتا واکنش و عکس‌العمل نشان می دهند همان طور که از نقص هر ایسمی، ایسمی دیگر پدید آمد.
وی با تشریح نحوه شکل گیری اندیشه ها در برابر یکدیگر و نقش مدرنیسم در شکل گیری افکار دنیای امروز بیان می کند: ما نمی‌توانیم دنیای پس از مدرنیته را تحلیل کنیم و به سمتی حرکت کنیم بدون اینکه مدرنیته و مدرنیسم را بشناسیم و این موضوع مهمی است. همانطور که امام (ره) در نامه‌شان به گورباچف گفتند که شما باید بیایید و اسلام را بشناسید زیرا حتی اگر کسی بخواهد با اسلام مقابله کند باید آن را بشناسد و شما هم باید اسلام را بشناسید و بعد بیایید مقابله کنید.
 
خواندن و شناختن فلسفه‌های غرب لازم است
سید علی خمینی با تاکید بر اینکه «لازم است فلسفه‌های غرب خوانده و شناخته شوند» می گوید: کسی که در زمینه علوم انسانی کار نکرده، اصلا متوجه نمی‌شود که علوم انسانی چه‌قدر در زندگی امروز تاثیر می‌گذارد. معتقدم تمام جنگ‌ها، سرچشمه‌های فکری و نظری و سرچشمه‌های معرفت‌شناختی دارد و ما امروزه می‌خواهیم بیاییم از دستاوردهای اینها استفاده کنیم بنابراین تا زمانی که آنها را نشناسیم و تا نواقص آنها را از کسانی که غرب را خوب می‌شناسند، دریافت نکنیم و تا زمانیکه غرب را نفهمیم، باز دچار افراط و تفریط خواهیم شد.
 
او استخراج یک مکتب از دل مکاتب دیگر را در نقایص موجود در مکتب ها می داند و با بیان اینکه امروز هیچ یک از اندیشمندان جهان، ایده یا اندیشه ای را کمال تفکر بشر معرفی نمی کنند بلکه طرفداران هر مکتبی در تلاش برای اصلاح آن اندیشه و مکتب هستند، می افزاید: باید اجازه داده شود تا صاحبان تفکر و افراد مختلف حرف هایشان را بیان کنند و فضا برای اصلاح نظرات فراهم باشد.
سید علی خمینی در ادامه دوری از معنویت را یکی از ضعف های مدرنیسم معرفی و بیان می کند: نمی‌خواهم بگویم مدرنیسم، ضددین یا دین ستیز است زیرا چنین گفته هایی را شعاری می دانم اما واقعیت این است که مدرنیسم در مواجهه با مذهب و سنت‌ها، نفی تقدس و نفی قدسی بودن مذهب را در دل خود داشته است.

او که نوع رفتار ضد دین برخی مدرن ها را به خود مدرنیسم نسبت نمی دهد، معتقد است که برخی افراد برداشت هایی از مکاتب دارند که ناشی از عدم شناخت صحیح آن است. به طور مثال اگر کسی مکتب تشیع را درست بشناسد، می داند که هویت مکتب تشیع با زندگی اجتماعی مردم قرین است و وقتی بشنود که فردی می گوید دین برای خانه است، متوجه می شود که گوینده اسلام را نشناخته است چون اسلام، تنها دین داخل خانه نیست.
وی با تاکید بر اینکه هر افراطی به دنبالش تفریط دارد، طالبانیسم را نتیجه افراط گرایی می داند و می افزاید: نمی‌گویم طالبان را غرب درست کرده، اما حداقل مشاهده می شود که وجود طالبان به نفع غرب است نه به ضررش؛ اگر بمب هم منفجر کند باز هم به نفع دنیای مدرن تمام می شود.
او یادآوری می کند که آنچه در برابر برخی نواقص ذاتی مدرنیسم در زمینه نفی تقدس قد علم می کند، مکاتب الهی هستند چرا که در برابر آنچه مدرنیسم می گوید حرف برای گفتن دارند.
سید علی خمینی در ادامه به اجتهاد در تشیع و تاثیر زمان و مکان در اجتهادی که رهبر فقید جمهوری اسلامی مطرح کرد، اشاره و بیان می کند: تشیع و ایرانیان در مواجهه با مدرنیسم نه تنها مرعوب آن نشدند بلکه هویت شیعی و اسلامی خود را محور قرار دادند و آن فرهنگ غالب مردم ایران شد که در شخصیتی به نام امام خمینی تجلی پیدا کرد یعنی این هویت فردی امام نیست که در برابر مدرنیسم قد علم می کند بلکه هویت شیعه و برداشتی به روز و تاثیرگذار از شیعه است که ابزار مدرنیته را می گیرد و در تلفیق با فرهنگ غالب به انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی دینی منطبق با دنیای مدرن در قالب جمهوری اسلامی منجر می شود. در حالی که همین مدرنیسم وقتی با ایدئولوژی کمونیستی مواجه می شود یا آن را نابود و تجزیه می کند یا ظاهر و نامی از آن باقی می گذارد و اصول آن را ویران می کند.
او می افزاید: دو قید جمهوریت و اسلامیت که امام برای تشکیل حکومت تعیین کردند نشان از رجوع مردم به اسلام بود؛ اگرچه مردم ایران هرگز اسلامی از جنس اسلام طالبانی نخواسته و نمی خواهند؛ اسلامی که مردم ایران می‌خواستند اسلامی بود در برابر نقصی که ۳۰ سال پیش با آن مواجه بودند و مردم می خواستند آن را رفع کنند و موفق بودند و امروز هم ما در صورتی که بتوانیم در مواجهه با فرهنگ غرب، نوسازی داشته باشیم و بتوانیم در عالم واقع نه در عالم ذهن، هویت خود را حفظ کنیم، آن موقع موفق خواهیم بود.
نوه بنیانگذار جمهور اسلامی در ادامه با بیان نگرانی اش درباره آنچه جدش راجع به آن هشدار داده بود، می گوید: امام می‌گفتند اگر در زمان شاه در بازار رشوه و ربا بود؛ در بازارِ ظلم بود و اگر در بازار، دزدی بود؛ در بازارِ تحت حکومت ظلم، دزدی بود اما امروز اگر در بازار، دزدی و ربا و رشوه باشد، در حکومت اسلامی، ربا می‌شود و اینها همه به پای اسلام نوشته می‌شوند.
او در ادامه به جلو بودن مذهب تشیع نسبت به دیگر مذاهب و ادیان در تطابق با مسایل روز و به روز بودن فقه شیعه، اشاره و اجتهاد شیعه در امور جدید دنیای امروز را ویژگی کارآمد آن معرفی و بیان می کند: امروز شیعه به ویژه در جامعه ایران و در حکومت جمهوری اسلامی هرچه‌قدر در زمینه‌های فکری، آزادی، استقلال، اقتصاد و… پیشرفت کند در واقع به همان میزان مکتب شیعه تقویت شده است و در هر کدام از زمینه‌های زندگی بشر با مشکل مواجه شویم، آن موقع کسی نمی‌آید واقعیت را بگوید که “اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست. ”
 
نخبگان جامعه بدون هراس اشکالات را بیان کنند
سید علی خمینی در ادامه با یادآوری اینکه ایدئولوژی اگر نتواند یک حکومت را اداره کند، ایدئولوژی نیست می گوید: در مکاتب و کشورهای مختلف می بینید اگر جایی به بن‌بست می‌خوردند و اگر حکومت‌هایشان به بن‌بست می‌خورد، آدم‌ها و افراد را عوض می‌کنند نه مکتب و ایدئولوژِی را؛ باید ما به این فکر کنیم که چه می‌شود که هر وقت در جامعه به مشکل خوردیم، اول از همه انگشت همه می‌رود روی اینکه ما باید ایدئولوژیمان را عوض کنیم؟ خب شاید ما باید در جاهایی آدم‌هایمان را عوض کنیم و بپذیریم که اشکال از آدم‌هاست؛ آنهایی که مشکل را در جامعه لمس می‌کنند باید بگویند و از هیچ چیز هم نهراسند.
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با دعوت از نخبگان جامعه برای بیان اشکالات بیان می کند: امروز غرب هم همین مسیر را طی می کند و زمینه انتقاد را باز گذاشته تا مشکلات نمایان و راه حل آن نیز بیان شود زیرا ثابت شده است که با بستن همه درها، انتقادها از بین نمی روند و مشکلات هم رفع نمی‌شوند بلکه با گفتن همه انتقادهاست که راهی برای رفع مشکلات پیدا می شود.
او می گوید: زمینه باید فراهم باشد تا دیدگاه های مختلف، انتقاد و چراهای خود را مطرح کنند و با هم بحث و جدل داشته باشند و طبیعی است از میان این مباحث است که مردم راه درست را انتخاب خواهند کرد.
 سیدعلی خمینی معتقد است آنهایی که مشکلات را درک می‌کنند باید بیایند و مطرح کنند و اگر دغدغه دین دارند بگویند مشکلات موجود، از اسلام و تشیع نیست بلکه از من و ماست.
 او که معتقد است حکومت دینی می تواند کارآمدترین حکومت باشد به شرطی که مطابق معیارهای اجتهادی شیعه محقق شود، وجود نقاط ضعف در انواع حکومت ها را انکار نمی کند و تاکید می کند که ما باید تلاش کنیم مشکلات رفع شوند و خودمان را اصلاح کنیم چون در این صورت زمینه پیشرفت فراهم می‌شود.
 نوه امام در پایان درباره نوع تبلیغ دینی نیز با انتقاد از برخی مبلغان که برای حفظ مخاطب، اسلام را از شکل واقعی خارج و متناسب با ظرف مورد پسند مخاطب، ارائه می کنند، یادآوری می کند که چنین شیوه ای غلط است و راه درست این است که تبلیغ، بیان و صورت کار با توجه به علایق و فهم مخاطب تنظیم شود.




جـــرس: 
مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گوید این نهاد بین المللی نمی تواند درباره عدم فعاليت ها و مواد هسته ای اعلام نشده از سوی جمهوری اسلامی اطمينان قطعی دهد و قادر نيست تاييد کند که تمام مواد هسته ای در ايران برای مصارف صلح آميز مورد استفاده قرار می گيرد.
به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رويترز، يوکيو آمانو روز دوشنبه در جريان نشست شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بیان شد و وی افزوده است: "ايران از اواخر سال گذشته ماهانه ميزان توليد اورانيوم با غنای بالای خود را سه برابر افزايش داده است."
مديرکل آژانس در ماه های گذشته بارها گفته بود که بازرسان نهاد تحت امر وی نتوانسته اند وارد مراکز هسته ای ايران شوند و به دانشمندان هسته ای و اسناد و مدارک مربوط به فعاليت های اتمی تهران دسترسی پيدا کنند.
يوکيو آمانو روز دوشنبه اظهار داشت که به رغم مذاکرات فشرده، هيچ توافقی بر سر دستيابی به چارچوبی مشخص برای حل اين مسائل حاصل نشده است.
وی تاکيد کرد که تحقيقات بايد حول اولويت های آژانس صورت گيرد و نه ايران.
انتظار می رود که اعضای شورای حکام در پايان اين هفته با پشتيبانی از فراخوان يوکيو آمانو، خواستار همکاری ايران با آژانس برای رفع اتهام درباره ماهيت نظامی برنامه هسته ای آن شوند.
با اين حال احتمال نمی رود که قطعنامه ای در محکوميت ايران از سوی شورای حکام آژانس صادر شود چرا که جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير مذاکراتی را با آژانس برای رسيدن به چارچوبی در زمينه حل و فصل برنامه اتمی خود انجام داده است.
ديپلمات ها می گويند که آژانس به دنبال دادن فرصت بيشتری به ايران است.
نشست شورای حکام آژانس ساعاتی پيش از نشست مهم باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، آغاز به کار کرد. اين دو رهبر قرار است درباره آخرين وضعيت برنامه هسته ای ايران و راه های مقابله با آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.
رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه تاکيد کرد در صورتی که ايران به دانش ساخت سلاح اتمی دست پيدا کند کشورش هيچ ترديدی درباره استفاده از راه حل نظامی عليه تهران به خود راه نمی دهد.
با اين حال وی نسبت به پرگويی درباره لزوم حمله به ايران هشدار داد و گفت که اين اظهارات می تواند به افزايش قيمت نفت کمک کند و منابع مالی لازم را برای تقويت برنامه هسته ای ایران فراهم کند.
در همين حال به گزارش روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت»، اسرائيل با ابراز رضايت از سخنرانی روز يکشنبه باراک اوباما در «ايپک»، اکنون خواهان تعيين جدول دقيق زمانی در قبال ايران است.
منابع سياسی نزديک به دفتر نخست وزيری اسرائيل گفته اند که آقای نتانياهو می خواهد بداند تا چه زمان بايد برای اثر بخشيدن تحريم ها و فشارها بر ايران بايد صبر پيشه کرد، و اگر تحريم ها کارساز نشد و سران ايران به برنامه هسته ای خود ادامه دادند، کاربرد آخرين گزينه آمريکا در برابر ايران چه هنگام فرا می رسد.
ايران هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و می گويد که اين کشور اورانيوم را برای مصارف صلح آميز توليد می کند.



جـــرس:
 در ادامه اعتراضات پراکنده به نتایج انتخابات مجلس نهم و در حالی که مسئولان حکومتی مدعی شده اند که گزارشی عمده از تخلفات یا شکایت به وزارت کشور نرسیده، احمد ناطق نوری و پروین احمدی و گروهی دیگر، به نتایج حوزه انتخابیه خود اعتراض دارند.
به گزارش روزنامه «اعتماد»، احمد ناطق‌نوری، رکورددار حضور در مجلس شورای اسلامی- که جز دور اول مجلس، در تمام دوره‌ها در ساختمان بهارستان به عنوان نماینده حضور داشته- در نهمین دوره انتخابات نتوانست آرای کافی را به خود اختصاص داده و مجددا نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت شود.
ناطق نوری نسبت به نتیجه انتخابات معترض بوده و بر این باور است تخلفی صورت گرفته که عبدالوحید فیاضی رقیب انتخاباتی وی در شهر نور توانسته در حضور او راهی مجلس نهم شود.
رئیس فدراسیون مشت زنی کشو، که همزمان "پدر پارلمان" ایران نامیده شود، شکایت خود را به شورای نگهبان برده و مسوولان رسیدگی به تخلفات نیز در واکنش به این ادعای ناطق نوری اعلام کرده‌اند اگر وی مدارکی دارد که نشان از بروز تخلف و تقلب در انتخابات می‌دهد ارائه کند تا مسوولان به این موضوع رسیدگی کنند.
ناطق‌نوری هم در حال جمع‌آوری مدارک است تا با ارائه آن ادعای خود را ثابت کند.
پیش از پروین احمدی نژاد نیز به نتیجه حوزه انتخابیه خود اعتراض کرده بود.
نامزد انتخاباتی حوزه انتخابیه گرمسار تاکید کرد:‌ در روز و شب برگزاری انتخابات در حوزه گرمسار، تخلفات انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای این حوزه مشاهده شد که این امر خلاف قانون بوده و بنده اعتراض خودم را نسبت به این موضوع تسلیم مسئولین برگزاری انتخابات خواهم کرد.





جـــرس: 
هیات قضایی شعبه‌ ۷۸ دادگاه كیفری استان تهران به ریاست قاضی شایسته روز یكشنبه ـ ۲۱ اسفندماه ـ به پرونده‌های «شرق» و «ملت ما» رسیدگی می‌كند.
در ادامه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در شعبه‌ ۷۸ دادگاه كیفری استان تهران، این شعبه روز بیست‌و‌یكم اسفندماه را برای رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسئول روزنامه‌های «شرق» و «ملت ما» تعیین كرده است.
به گزارش ایسنا، پرونده‌های مذكور با شكایت مدعی‌العموم و شاكی خصوصی تشكیل شده‌اند.



عکس/ خبری که از سایت وزارت کشور حذف شد، تا نجار حرف خود را عوض کند

پس از انتشار اخبار و آمار ضد و نقیض در سایت وزارت کشور و سپس انتشار تناقض ها و سخنان وزیر کشور در سایت ها و رسانه های دیگر، سایت وزارت کشور خبری که با عنوان “آخرین نتایج حماسه حضور” منتشر کرده بود را حذف کرد تا وزیر کشور بتواند بار دیگر در مصاحبه ای آمار را تغییر دهد و مدعی شود که آمار روز گذشته نهایی نبوده است.
به گزارش کلمه، این در حالی است که همان طور که در عکس گرفته شده از این خبر مشاهده می کنید در خبر خذف شده، همه چیز تمام شده و نهایی اعلام شده و حتی میزان مشارکت به طور دقیق اعلام شده بود.
اگرچه اصل خبر از سایت برداشته شده اما همچنان می توان با مراجعه به کش گوگل به آدرس زیر اصل خبر را نیز مشاهده کرد.
لینک های مرتبط با این خبر:
برای مشاهده در ابعاد بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.




تامین اجتماعی جولانگاه سیاسی نیست/تذکر ۱۴نماینده مجلس درباره انتصاب مرتضوی

معاون دبیر کل خانه کارگر با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص عدم ثبات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی که باعث شده است سازمان با کاهش درآمد و کسری بودجه مواجه شود، خاطرنشان کرد: در طی سه سال گذشته هر سال با کاهش قابل توجه میلیاردی بودجه در سازمان مواجه بوده‌ایم که علت اصلی این کسری بودجه بی‌ثباتی مدیریتی در حوزه کلان سازمان تامین اجتماعی است.
این در حالی است که هفته گذشته خبر از انتصاب سعید مرتضوی برای ریاست این سازمان بود.
همزمان با اظهار نظر معاون دبیرکل خانه کارگر، ۱۴نفر از نمایندان مجلس به احمدی نژاد برای پرهیز از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تذکر دادند.
احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، بیژن نوباوه، زهره الهیان، فاطمه رهبر، پرویز سروری نمایندگان تهران و آشتیانی نماینده قم، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، رحیمی نماینده ملایر، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و شهریاری به احمدی نژاد در زمینه انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تذکر دادند.
حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس نمایندگان تذکر این نمایندگان به احمدی نژاد برای پرهیز از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با توجه به مغایرت این انتصاب با مواد ۵۲ و ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و عدم تجربه و تخصص او، را قرائت کرد.
حسن صادقی در گفتگو با ایلنا افزود: متاسفانه نگاه سیاسی که دولت به این صندوق دارد باعث شده است که ما شاهد گسسست در مدیریت کلان تامین اجتماعی باشیم.
او با اشاره به تغییرات مدیریتی پی در پی سازمان به طوری که ظرف ۷سال ۷ مدیر عامل تامین اجتماعی تغییر کرده‌اند، عنوان کرد: سازمانی که گستره فعالیت جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و پانصد هزار نفربیمه‌ای دارد و با بار مالی حدود ۲۰ میلیارد تومان پرداختی در سال و بخش اقتصادی عظیمی همانند شرکت سرمایه گذاری شستا که سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان سود استیصال شده به سازمان بر می‌گرداند، متاسفانه نگاه دولت نسبت به این صندوق نگاه آینده نگری نبوده است.
به گفته وی سازمان باید از هر آسیبی ایمن باشد و از تغییر مدیریتی مصون نگاه داشته شود چرا که آینده سازمان تامین اجتماعی و هدف آن برای دولت مهم نیست و اگر هم مهم باشد نگاه دولت سیاسی توام با منفعت طلبی است.
او اضافه کرد: هیچ دلیل روشنی از ناحیه دولت مبنی بر این تغییرات زود هنگام برای اغنای جامعه کارگری ارائه نمی‌شود.
صادقی مهم‌ترین عامل تغییر مدیریتی را فشار بدهکاران صندوق تامین اجتماعی دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد از عوامل دیگر تغییر مدیریتی افراد و گرو‌ه‌ها و وزارت خانه‌هایی هستند که بدنبال تصرف املاک و اموال صندوق تامین اجتماعی هستند.
صادقی با بیان اینکه در حال حاضر ما شاهد یک ثبات مدیریتی در سایر صندوقهای مدیریتی هستیم افزود: این صندوق‌ها یک چهارم جمعیت و گستردگی خدماتی در حوزه‌های مختلف نسبت به تامین اجتماعی را ندارند.
این فعال کارگری با بیان اینکه امروز ما شاهد معرفی فرد سیاسی دیگری در راس سازمان هستیم افزود: همانطور که ما شاهد برکناری مدیر عامل قبلی با انگیزه سیاسی بودیم امروزه نیز با انگیزه سیاسی یک فرد سیاسی در راس سازمان معرفی می‌شود.
او در ادامه گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد برای صاحبان سرمایه تامین اجتماعی یک راه بیشتر باقی نمی‌ماند و آن هم اینست که خود از منافع و سرمایه خود یعنی سازمان تامین اجتماعی دفاع نمایند و اجازه ندهند دولتی که هیچ تعهدی بر این سازمان احساس نمی‌کند با تغییرات زود هنگام سیاسی مدیریت کلان سازمان هر روز استرس بر پیکره کارکنان و جامعه هدف مورد حمایت وارد نماید.
صادقی در تشریح دلایل مخالفت کارگران با انتصاب مدیران سیاسی در سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: وقتی که با مدیریت کلان سازمان سیاسی برخورد می‌شود آن شخص سیاسی با مدیریت کارآمد میانی و پائینی سازمان تامین اجتماعی برخورد سیاسی خود را شروع می‌کند و اینچنین یک سازمان بیمه‌گر به سازمانی سیاسی بدل می‌شود.
او گفت: می‌بایستی توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی جولانگاه سیاسی و حیات خلوت سیاسیون نیست چرا که سازمان تامین اجتماعی یک صندوق تخصصی با سرمایه و نیروی عظیم تحت عنوان متخصص بیمه‌ای و درمانی است، لذا اگربنا باشد تغییراتی صورت بگیرد باید از درون سازمان انجام شود.
او گفت:جامعه کارگری به عنوان صاحبان سرمایه تامین اجتماعی کسی را در راس مدیریتی سازمان می‌خواهد که مطالبات کارگران را از پیگیری کند.




پس از بانک های ایرانی، وزارت علوم هم از پیگیری ارز دانشجویان خارج کشور شانه خالی کرد

سحام نیوز: وزارت علوم ایران اعلام کرده است پاسخگوی وضعیت ارز تحصیلی به دانشجویان خارج کشور نخواهد بود و دانشجویان باید خودشان اقدام کنند. این در حالی است که بانک های ایرانی نیز از دادن ارز به دانشجویان خودداری کرده اند.
به گزارش دانشجونیوز، پس از آنکه بانک ملت و چندین بانک دیگر در بخش‌نامه‌ای به صورت ناگهانی پرداخت نقدی ارز دانش‌جویی و درمانی را در تمامی شعب خود ممنوع اعلام کرده بود، اینک وزارت علوم نیز از زیر آن شانه خالی کرده و خود را مسئول آن نمی داند.
بر اساس گزارش رسانه های داخلی ایران، حسن مسلمی نائینی، معاون بورس و امور دانشجویان خارج از کشور، در پاسخ به مهر درباره آخرین وضعیت پیگیری این وزارتخانه برای ارائه ارز به دانشجویان، گفته است:« مسئول پیگیری ارز تحصیلی دیگر وزارت علوم نیست و این موضوع را دانشجویان باید از طریق بانک مرکزی پیگیری کنند.»
وی همچنین گفته است: «وزارت علوم پاسخگو نیست و بانک باید به دانشجویان پاسخ دهد.»
درحالیکه وزارت علوم از مسئولیت این موضوع شانه خالی می کند، براساس اعلام برخی دانشجویان متقاضی ارز، بانک ها نیز از اعطای ارز خودداری می کنند و طی اطلاعیه هایی اعلام کرده اند که ارز دانشجویی در حال حاضر ممنوع و متوقف شده است.
گفته می شود دریافت ارز تحصیلی برای دانشجویانی که با هزینه شخصی در دانشگاههای خارج از کشور تحصیل می کنند، تبدیل به معضلی شده و در این مرحله وزارت علوم نیز دیگر پاسخگو نیست و از پیگیری این موضوع شانه خالی می کند.
بر اساس گفته های دانشجویان یا خانواده هایشان، بانک مرکزی به تازگی در اقدامی دیگر به تمام بانکها اعلام کرده نباید ارز دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار گرفته شود.
از سوی دیگر برخی از دانشجویان اعلام کرده اند که در مراجعات روز گذشته خود به بانکهای ملی، تجارت و پارسیان به آنان اعلام شده که تنها از طریق حواله می توانند این ارز را دریافت کرد که تبدیل آن به ارز نیز با مشکلاتی مواجه خواهد بود.
دانش‌جویانی که با هزینه شخصی جهت تحصیل به خارج از کشور می‌روند، بر اساس فرآیند تعریف‌شده در وزارت علوم در صورت تشکیل پرونده و ثبت مدارک در سامانه «نشا» می‌توانند از برخی تسهیلات هم‌چون بهره‌مندی از حدود ۱۲ هزارو ۵۰۰ دلار در هر ترم به نرخ دولتی جهت هزینه تحصیل و زندگی بهره‌مند شوند..
این در حالی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده و پاسخ‌گوی مراجعه‌کنندگان نبوده‌ است.




محمد خاتمی: من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه‌های اصلاح طلبی عمل کردم

سحام نیوز: در پی طرح پرسش‌ها، انتقادها و اعتراض فعالان سیاسی و اجتماعی پیرامون رای دادن محمد خاتمی، وب سایت وی امروز متن نامه ای را منتشر کرد که در آن خاتمی به شرح دلایل خود می‌پردازد.
متن این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
در فضای رسانه ای، از جمله پایگاه اطلاع رسانی کلمه و از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و دوستداران اصلاحات، بخصوص جوانان عزیز در داخل و خارج، حضور من در انتخابات مجلس با ابهام ها، پرسش ها، انتقادها و اعتراض ها مواجه شده است که از جمله اصحاب کلمه بخشی از آن را به من منعکس کرده اند. احترام به مردم و احساسات آنان ایجاب می کند که از همین طریق دوستانه و خودمانی مطالبی را بیان کنم.
سید محمد خاتمی
“با وجود سختی و پیچیدگی این مسأله انتظار ندارم که همگان از توضیحات من قانع شوند، بخصوص که محدودیت ما در اطلاع رسانی فضایی را از هر طرف ایجاد کرده که هم توقعاتی خارج از امکانات و مصلحت مطرح می شود و هم تبیین کامل آسان نیست.
وجود چنین ابهام ها و پرسش ها در فضای عمومی به ویژه از سوی کسانی که در این سال ها متحمل مشکلات و محدودیت های گوناگون و هزینه های سنگین شده اند امری طبیعی است. من نمی توانم از کنار این پرسش ها و تحلیل ها و احساسات پاک آسیب دیده بی تفاوت بگذرم و احترام خود را به ناقدان و حتی مخالفانم تکرار نکنم. با ذکر این نکته که بحث تفصیلی در این باب به مجال مناسب تر واگذار می شود چند نکته را یادآور می شوم.
عزیزان
اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعیتی است که در آن مصلحت کشور و خواست های اساسی و تاریخی مردم اصل قرار گیرد.
من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده روند تازه ای را در کشور آغاز کنند. تأکید اصلاح طلبی بر روندها و اقدام های قانونی و غیر خشونت آمیز به این معنا نیست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزینه میسر است. اما در هر اقدام سیاسی در نظر گرفتن مصالح و شرایطی که نیروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرایط مناسب است. مصالح بزرگ تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود و می بایست این امر را در عمل اثبات کنیم تا با گرفتن هرگونه بهانه ای از بدخواهان روزنه ای برای امکان مفاهمه بیشتر با تکیه بر حقوق و مصلحت مردم و پیشرفت واقعی کشور باز شود.
امیدوارم درک مشترکی از شرایطی که در آن قرار گرفته ایم به وجود آید. تردیدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجیهی، چه از سر افراط و چه از سر تفریط، درستی تصمیم هایی در جهت منافع و مصالح ملی و پیشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولویت پیدا کند و ان شاء الله گشایش در کارها فراهم آید.”




تعطیلی ۳۰ شرکت و بیکاری ۳۳ هزار نفر در صنعت توپ‌ دست‌ دوز

خبرگزاری هرانا - مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید توپ‌دست‌دوز با اشاره به تعطیلی بیش از ۳۰ شرکت و بیکاری ۳۳ هزار شاغل فعال در این صنعت معتقد است که بی‌توجهی برخی مسئولان سبب این معضل شده است.
امانی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید توپ‌دست‌دوز با اشاره به اینکه سیستم حمایتی بخش تعاون ناکارآمد است، اظهار گفت: "اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی در شرایطی پیرو وعده‌های مسئولان قالب تعاونی می‌گیرند که بعد از پذیرفتن این قالب عملاً آنها را به حال خود رها و به هیچ یک از وعده‌های داده شده در حمایت از تعاونی‌ها عمل نمی‌شود."
به گزارش فارس، وی اظهار داشت: "تولید توپ دست‌دوز ویژه فعالیت‌های ورزشی در گرایش‌های مختلف اعم از فوتبال، هندبال، والیبال و دیگر رشته‌ها از حدود ۲۵ سال پیش در جهاد سازندگی شروع شد که با رایزنی و وعده وعید‌های حمایتی مسئولان تعاون وقت این تشکیلات به تعاونی‌های تولید توپ‌ دست‌دوز تغییر قالب داده و تحت پوشش اتحادیه مربوطه به همین اسم قرار گرفتند."
وی افزود: "بالغ بر ۳۰ شرکت تعاونی توپ دست‌دوز که حدود ۳۳ هزار شاغل مستقیم را شامل می‌شد در شرایطی به عضویت تعاون در آمدند که در ادامه به هیچ عنوان تحت حمایت‌های تسهیلاتی و سرمایه‌ای بانک‌های عامل قرار نگرفته و هر روز بیشتر از روز قبل تضعیف شدند."
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید توپ‌ دست‌دوز با اشاره به هزینه‌های گزاف برای تأمین انواع توپ از دیگر کشورها، گفت: "پیگیری‌های اتحادیه برای اختصاص و اخذ تسهیلات کم بهره حمایتی و امتیازها و مشوق‌ها از فعالان در این حرفه به جایی نرسید و در نهایت عملاً نابودی این دست تعاونی‌ها رقم خورد."
وی تصریح کرد: "با توجه به ضعف بنگاه‌های تعاونی به خصوص در حوزه تولید دولت باید تمیهداتی برای کمک بلاعوض در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و کمک‌های تسهیلاتی کم بهره در حمایت از تعاونی‌ها اندیشیده شود."
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که اتحادیه بالادستی این دست تعاونی‌ها در رایزنی برای اخذ مشوق‌ها و امتیازهای حمایتی به بن بست خود عملاً قدرت حمایت از این تعاونی‌ها را از دست داد و تعاونی‌ها یکی پس از دیگری ورشکست و از دور خارج شدند.
امانی ضمن تأکید بر اینکه در صورت تعهد مسوولان بر حمایت از تعاونی‌های تولید توپ امکان احیاء مجدد آنها وجود دارد، اظهار داشت: "از آنجا که بخش اعظم مراحل و فرآیند تولید توپ در داخل منازل مردم و با مشارکت خانوارها اتفاق می‌افتاد بالطبع احیاء این دست تعاونی‌ها در واقع کمک به دولت در عمل به تعهداتش به جهت بهبود فضای اشتغال و توسعه و بسط مشاغل خانگی است."
وی ادامه داد: "برخی مشاغل در کشور وجود دارد که بروز اسمی در حوزه اشتغال ندارد اما به لحاظ درآمدزایی و جذابیت شغلی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، برای مثال تنها یک تعاونی توپ دست‌دوز در منطقه پاوه بالغ بر دو هزار عضو داشت که تعطیل شد."
وی افزود: "علی‌رغم پیگیری‌ها برای اخذ حداقل ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ولو طی مراحل مختلف اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها برای فعالان در این حوزه متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و بالاجبار اکثر تعاونی‌ها اعلام ورشکستگی کرده و به مشاغل متفرقه روی آوردند."
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید توپ دست‌دوز گفت: "در زمانی که هنوز به مقوله ورزش توجه چندانی نمی‌شد حدود سال ۶۴ و کشور درگیر جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از آن بود میزان واردات توپ به کشور سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بوده است که با نظام‌مند شدن فعالیت‌های ورزشی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بالطبع آمار واردات اقلام ورزشی به ده‌ها برابر افزایش یافته است در حالی که تولید‌کنندگان داخلی بیکار هستند."
وی با اشاره به اینکه تولید حداقل ۷۰ درصد اقلام ورزشی در داخل کشور امکان‌پذیر است، ادامه داد: "در حال حاضر برخی کارگران مهاجر در این دست صنوف فعالیت دارند و بخش قابل توجهی نیز به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود."



پدری در مشهد نوزاد دو ماهه‌اش را به قتل رساند

خبرگزاری هرانا - نوزادی دو ماهه در مشهد به نام "امین" توسط پدرش "حسن" به قتل رسیده است.
روزنامه‌ی شرق در این خصوص نوشت: مسوولان بیمارستان امام زمان‌ مشهد در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مشهد از مرگ مشکوک نوزادی پسر خبر دادند و دقایقی بعد ماموران با حضور در این مرکز درمانی به تحقیق درباره چرایی مرگ نوزاد که امین نام داشت، پرداختند.
اعضای کادر درمانی به ماموران توضیح دادند روی بدن این کودک آثار کوفتگی وجود دارد و به نظر می‌رسد ضربه سختی به سر وی خورده و همین مساله باعث مرگ او شده است. با طرح فرضیه قتل کارآگاهان جنایی وارد عمل شدند و در گام اول به تحقیق از مادر امین پرداختند.
این زن که خودش نوزاد را به بیمارستان رسانده بود در بازجویی‌ها، شوهرش به نام حسن را به عنوان قاتل معرفی کرد و گفت: "حسن مرد بداخلاقی است. من و او همیشه با هم اختلاف داشتیم و گاهی که عصبانی می‌شد من را می‌زد. او نمی‌خواست بچه‌دار شویم و از‌‌ همان موقع که امین به دنیا آمد، بهانه‌گیری‌ها و بدرفتاری‌های او شدید‌تر شد، تا اینکه روز حادثه شوهرم در حالی‌که عصبانی بود امین را بلند کرد و محکم به زمین کوبید. من خیلی سعی کردم مانع این کار حسن شوم اما او از کوره دررفته بود و مثل دیوانه‌ها رفتار می‌کرد. پسرم آن زمان گریه می‌کرد اما همین‌که به زمین خورد صدایش قطع شد.
من که به شدت نگران شده بودم به طرفش دویدم و دیدم از حال رفته است. خیلی تلاش کردم او را به هوش بیاورم ولی فایده‌ای نداشت برای همین با مادرم تماس گرفتم و او به کمکم آمد و با هم امین را به بیمارستان رساندیم اما پزشکان با معاینه پسرم گفتند او فوت شده است.» این زن درباره علت اختلاف با شوهرش گفت: «من ۳۳ سال دارم و ۱۰ سال از همسرم بزرگ‌تر هستم و فکر می‌کنم علت اصلی اختلافات ما همین موضوع بود."
کارآگاهان بعد از شنیدن این اظهارات سراغ حسن رفتند و این مرد را بازداشت کردند. او که راهی جز بیان حقیقت نداشت به کشتن نوزاد اعتراف کرد و گفت: "من و همسرم زهره هر دو به مواد مخدر اعتیاد داریم. ما مدتی قبل به طور اتفاقی در خیابان با هم آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم ازدواج کنیم. خانواده‌ام با این وصلت مخالف بودند اما من که احساس می‌کرد عاشق شده‌ام به مخالفت‌ها و اختلاف سنی زیادمان اهمیتی ندادم و زهره را به عقد خود درآوردم و خانه‌ای برای او اجاره کردم. بعد از مدتی او باردار شد. من اصلا نمی‌خواستم بچه‌دار شوم برای همین هم تولد امین مرا به شدت عصبی کرد و باعث شد اختلافاتی که از مدتی بعد از ازدواج بین من و زهره به وجود آمده بود شدید‌تر شود."
این مرد ادامه داد: "روز حادثه به شدت عصبی بودم و کنترلی بر رفتار خودم نداشتم. امین هم مرتب گریه می‌کرد و هر کاری می‌کردیم آرام نمی‌شد. یک لحظه کنترل خودم را از دست دادم، او را بلند کردم و محکم به زمین کوبیدم من در آن لحظات واقعا به حال خودم نبودم وگرنه هرگز چنین کاری نمی‌کردم."
حسن در ادامه اعترافاتش گفت: "یکی از دلایلی که باعث شده بود من از تولد امین ناراحت باشم این بود که خانواده‌ام از بچه‌دار شدنم خبر نداشتند و اگر می‌فهمیدند رفتار بدی می‌کردند برای همین همیشه می‌خواستم خودم را از این مخمصه نجات بدهم."
بنابر این گزارش متهم به قتل با دستور بازپرس جنایی مشهد در بازداشت به سر می‌برد و کارآگاهان در تلاش هستند تا با انجام بازجویی‌های تکمیلی جزییات بیشتری از این قتل به دست بیاورند.



حکم اعدام فرد ملقب به "عقرب سیاه" ابلاغ شد

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام "صادق مرادی" متهم به آزار و اذیت و تجاوز به ۳۰ زن و دختر جوان تهرانی معروف به "عقرب سیاه" که محاکمه وی ۹ بهمن امسال در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد، به متهم پرونده و قربانیان وی اعلام شد.
صادق مرادی سال ۱۳۸۷ و پس از تلاش برای ربودن یک زن، توسط پلیس در جنوب تهران دستگیر شد. او در اواخر سال ۱۳۸۸ به اتهام آزار و اذیت و سرقت اموال حدود ۳۰ زن و دختر جوان در شعبه ۷۷ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و در محاکمه اول به اعدام محکوم شد این حکم در دیوان عالی کشور نقض و متهم پرونده مجددا سال گذشته در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و حکم تبرئه او صادر شد.
 این حکم نیز زمانی که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد، از سوی قضات شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور نقض شد و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.
نقض حکم اعدام "عقرب سیاه" اعتراض قربانیان و خانواده آنان را برانگیخت و حتی موجب واکنش رسانه ها و افکار عمومی شد این پرونده جنجالی همچنین سبب شد رئیس قوه قضاییه شخصا وارد عمل شود و در سال جاری دستور محاکمه مجدد و رسیدگی به این پرونده را صادر کنند.
سرانجام ساعت  ۱۰صبح ۹ بهمن ماه سال جاری ماموران زندان نامبرده  را به دادگاه آوردند و وی در دور سوم محاکمه و در حالی که فقط تعدادی از شاکیان در دادگاه حضور داشتند به اعدام محکوم شد.
دکتر شیخ الاسلامی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری درباره روند پرونده «عقرب سیاه» پس از ابلاغ حکم گفت: "این حکم قابل تجدیدنظر است و متهم پرونده حق دارد ظرف  ۲۰روز به آن اعتراض کند."
وی افزود: "حکم صادره از سوی دادگاه کیفری استان تهران برای اخذ نظر دیوان عالی کشور به این دیوان ارسال می شود که اگر دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرد، این حکم قابل اجراست ولی اگر تایید نکرد با توجه به این که یک بار دیگر نیز "عقرب سیاه" به اعدام محکوم شده بود، پرونده در هیئت عمومی کیفری دیوان عالی کشور به بحث گذاشته و در آن جا رای گیری می شود و هر رایی را که هیئت عمومی دیوان عالی کشور داد همان نهایی و قابل اجراست که به این رای "رای اصراری" می گویند."
دکتر شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که رئیس قوه قضاییه نیز به نوعی نسبت به صدور حکم تبرئه متهم اعتراض کرده بود، آیا امکان مداخله وی در صورت صدور حکمی غیر از اعدام برای عقرب سیاه متصور است گفت: "در دستگاه قضایی قضات استقلال دارند ولی رئیس قوه قضاییه می تواند طبق ماده ۱۸ از اختیارات خود استفاده کند ولی با توجه به این که نظر رئیس قوه قضاییه بر صدور حکم اعدام برای "عقرب سیاه" است امکان دارد که رئیس قوه قضاییه درباره صدور حکم اعدام با رئیس دیوان عالی کشور مشورت کند، همچنین این امکان وجود دارد که قضات دیوان عالی نیز نظر رئیس قوه را مدنظر قرار دهند."
این استاد حقوق دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: "اگر شعبه دیوان عالی کشور حکم اعدام صادره از سوی دادگاه کیفری را نقض کند و بر حکم تبرئه ای که قبلا داده بود اصرار ورزد، رای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی صادر می شود و در این صورت منطقی نیست که رئیس قوه قضاییه مداخله کند."




آتش سوزی در بازار تهران مهار شد

آتش سوزی بازار تهران، که امروز در یک انبار مواد محترقه رخ داده بود، پس از ساعتها توسط نیروهای آتش نشانی مهار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از تهران، این آتش سوزی که از ساعت ۵ و ٣۰ دقیقه صبح روز دوشنبه آغاز شده بود، پس از ساعتها، حوالی ظهر روز دوشنبه، مهار شد.
به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران، پس از اطلاع از حادثه آتش سوزی، نیروهای این سازمان از چهار ایستگاه به محل اعزام شدند و با جلوگیری از گسترش حریق، در سه مرحله مهار کامل آتش سوزی انجام شد.
تاکنون اطلاعات دقیق از تعداد مصدومان احتمالی و میزان خسارت ناشی از این آتش سوزی اعلام نشده است.
محل وقوع حادثه در پله نوروزخان واقع در سرای صلحی اعلام شده است.
بازار تهران از مهمترین مراکز اقتصادی در ایران و در جنوبی ترین بخش مرکز شهر تهران واقع است.


اوباما در "ایپک": پرگوئی از جنگ علیه ایران به سود این کشور است

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین روز نشست سالانه ایپکباراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز یک شنبه و در سخنرانی در همایش "ایپک"، قدرتمندترین لابی دوستداران اسرائیل در آمریکا و در حضور شیمون پرز، نخست وزیر اسرائیل، ضمن تاکید بر سیاست دولت آمریکا مبنی بر جلوگیری از اتمی شدن ایران، گفت" پرگوئی از جنگ علیه ایران به سود این کشور خواهد بود".

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین روز نشست سالانه ایپک، تاکید کرد آمریکا تمامی گزینه ها، از جمله گزینه نظامی علیه ایران، به منظور جلوگیری از دسترسی این کشور به سلاح اتمی را بررسی می کند.
رئیس جمهوری آمریکا در عین حال متذکر شد ترجیح می دهد موضوع برنامه اتمی ایران از طریق دیپلماتیک حل شود.
باراک اوباما افزود زمانی که صحبتها بر سر حمله به ایران بالا گرفت، این تهدیدها موجب افزایش بهای نفت شد، امری که هزینه های پیشبرد برنامه اتمی ایران را تامین می نماید.
رئیس جمهوری آمریکا متذکر شد کشورش تمامی تلاشها در جهت حفظ برتری نظامی اسرائیل را بکار خواهد گرفت، چرا که اسرائیل باید در هر زمانی توانائی آن را داشته باشد که به تنهائی در برابر تهدیدها از موجودیت خود دفاع نماید.
باراک اوباما در حالی این سخنان را عنوان می کرد که نگرانی جامعه جهانی درباره پیشرفت در برنامه هسته ای ایران و احتمال اقدام نظامی یک جانبه از سوی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران افزایش یافته است.
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد در بکارگیری هرگونه توانائی برای بازداشتن ایران از دستیابی به توانائی هسته ای نظامی تردید نخواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از درک جامعه جهانی نسبت به خطرات یک ایران هسته ای ابراز خرسندی نمود و خاطرنشان کرد این امر بسیار حائز اهمیت است که جهان دریافته که اسرائیل باید توانائی آن را داشته باشد که به تنهائی، در برابر هرگونه تهدیدی از خود دفاع نماید.
روز دوشنبه، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید با رئیس جمهوری آمریکا دیدار می کند. پیش بینی می شود برنامه هسته ای ایران، موضوع محوری این دیدار باشد.


٢٦ پلیس عراقی در یک سلسله حملات در غرب این کشور کشته شدند

٢٦ نفر از نیروهای پلیس عراق در درگیری با ۵۰ تن از افراد مسلح در شهر حدیثه در غرب عراق کشته شدند.

به گزارش منابع امنیتی و پزشکی عراق، در نخستین ساعات روز دوشنبه، در جریان درگیری نیروهای پلیس با  ۵۰ تن از افراد مسلح در چند مرکز ایست و بازرسی و همچنین هجوم افراد مسلح به منازل چند تن از مقامات پلیس در شهر حدیثه در غرب عراق، ٢٦ تن از نیروهای پلیس کشته و سه تن مجروح شدند.
سخنگوی پلیس شهر حدیثه گفت این سلسله حملات از ساعت دو نیمه شب به وقت محلی آغاز شد و چندین ساعت بطول انجامید.
همین منبع، براساس شواهدی که در یک اتومبیل به جای مانده از افراد مسلح بدست نیروهای امنیتی عراق افتاده است،  نیروهای القاعده را مسئول این حملات اعلام کرد .
به گفته سخنگوی پلیس شهر حدیثه افراد مسلح هنگام هجوم لباس فرم ارتش را برتن داشتند و از خودروهای نظامی به سرقت رفته استفاده می کردند.
عوید خلف، فرمانده پلیس "بروانه"، نیروهای پلیس و نیروهای کمکی از دیگر شهرها، عملیات بازرسی برای یافتن مردان مسلح را آغاز کرده اند.
به گفته این فرمانده پلیس، تاکنون یکی از این افراد مسلح کشته شده و در شهر حدیثه مقررات منع رفت و آمد برقرار شده است.