۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه:

نیروهای سپاه می‌توانند وارد مجلس شوند

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه یک روز پس از آنکه اعلام کرد مجلس نهم باید در دست افراد اصول‌گرا باشد، خواستار ورود نیرو‌های سپاه به مجلس شد.
آقای سعیدی روز سه‌شنبه (ششم دی) به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «نیروهای مسلح با تخصص‌های نظامی می‌توانند با حضور در مجلس، موضع‌گیری منسجمی در قبال تصمیمات داشته باشند.»
به گفته سعیدی «در سپاه نظامی‌گری صرف معنایی نداشته٬ حضور اعضای سپاه در انتخابات و مجلس به نوعی پاسداری از سنگر انقلاب خواهد بود.»
وی افزوده است: «وظایف دفاعی سپاهیان پس از انفصال از مسئولیت یا انفصال از عضویت در سپاه، می‌تواند به‌‌ همان صورت در مجلس ادامه پیدا کند.»
علی سعیدی روز گذشته نیز گفته که مجلس باید در دست «انسان‌های اصولگرا و متدین» باشد.
در سال‌های اخیر برخی فرماندهان سپاه در تهران و سایر شهر‌های ایران با کناره‌گیری از مقام خود وارد مجلس و سایر نهاد‌های دولتی شده‌اند.
تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی در حال حاضر از اعضای سابق سپاه پاسداران هستند که خود را مطیع دستورات رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.
برخی کار‌شناسان سیاسی معتقدند برکناری یا استعفای شماری از مقام‌های سپاه در دو سال گذشته دور تازه تلاش‌های این نیرو برای فرستادن نیرو‌های خود به مجلس است.
 


«فرمان هدایت جهان در اختیار ۱۴۷ شرکت ثروتمند»

پژوهشگران سوئیسی با بررسی پایگاه داده‌های مربوط به ۳۷ میلیون شرکت و سرمایه‌گذار از سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که بخش عظیمی از کل ثروت جهان در اختیار ۱۴۷ شرکت قرار دارد.
به گزارش نشریه «فوربز»، سه متخصص نظریه سیستم‌ها از مؤسسه سوئیسی فناوری فدرال در شهر زوریخ برای ارائه مدلی از دارایی‌های مجموعه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، پس از بررسی فهرست یاد شده، به تحلیل ۴۳۰۶۰ بنگاه فراملی و میزان سهام اشتراکی مابین این بنگاه‌ها پرداختند. نتیجه تحلیل در قالب مدلی ارائه شده که نشان‌دهنده نحوه مالکیت دارایی‌ها و سود به‌دست‌آمدهٔ این بنگاه‌ها بوده که نقشه‌ای جامع از ساختار قدرت اقتصادی کنونی را ارائه داده‌است.
بر این اساس، نمودار کنترل بنگاه‌های اقتصادی جهان شکلی «پاپیون‌مانند» دارد و متشکل از هسته‌ای شامل ۱۴۷ شرکت مختلف است که پیرامون مرکز نمودار قرار گرفته‌اند. اما نکته حائز اهمیت در تفسیر شکل به‌دست‌آمده، این حقیقت است که ۱۴۷ شرکت تشکیل‌دهنده نقطه مرکزی بخش چشمگیری از سهام یکدیگر را در مالکیت مشترک دارند و روی هم ٪۴۰ از موجودی ثروت شبکه به ایشان تعلق دارد.
از مرکز نمودار به سمت بیرون، و در مقیاسی بزرگ‌تر، تعداد ۷۳۷ شرکت ٪۸۰ دارایی‌های یاد شده را در حلقه خود حفظ کرده‌اند. مجله معتبر علمی «نیو ساینتیست» فهرست ۵۰ بنگاه صدرنشین را منتشر کرده که پیوند به این فهرست در انتهای این نوشتار آمده‌است.
به نظر می‌رسد یافته‌های پژوهشگران سوئیسی– که به گفته خود نخستین بار نموداری فراگیر در این زمینه ارائه داده‌اند – به ویژه برای جنبش تسخیر وال استریت کاربرد داشته باشد. «فوربز» در ادامه به نوشته مجله «نیو ساینتیست» اشاره می‌کند که در گفت‌وگو با یک متخصص نظریه سیستم‌ها نظر وی را درباره یافته‌های همکاران سوئیسی او جویا شده‌است.
این کارشناس می‌گوید مطالعه گزارش، ذهنش را «دچار تشویش» کرده اما در عین حال شگفت‌زده هم نشده‌است. چنین ساختارهایی را در زیست‌شناسی بسیار دیده‌ایم، در قارچ‌ها، گلسنگ‌ها و علف‌ها. به گفته اقتصاددانان این وضعیت زمانی خطرناک می‌شود که اشتراک‌های بیش از حد با تمرکز قدرت همراه می‌شوند، که البته، چه حاجت به بیان است؟
به‌رغم این همه، شبکه هدایت بنگاه‌های فراملی را نباید توطئه‌ای بالفعل برای تسلط بر جهان توسط یک اقلیت مخفی دانست. دلایل زیادی را نیز می‌توان برای اشتراک بیش از حد بنگاه‌ها و نقطه‌های همگرایی و فشردگی در مرکز نمودار مربوطه برشمرد: راهبردهای ضد تصاحبی، کاهش هزینه تراکنش‌های جاری، سرشکن خطرهای موجود، اعتمادسازی و ایجاد گروه‌های دارای منافع مشترک و همسو ازین جمله‌اند.
گروهی دیگر در مقابل، انتقادی را بر فهرست منتشر شده وارد می‌دانند و می‌گویند بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های موضوع پژوهش، صاحبان اصلی دارایی‌های فوق نیستند، بلکه صرفاً نهادهایی هستند که خدمات مدیریت، ذخیره، ترخیص و کارگزاری ثروت و دارایی‌ها را انجام می‌دهند.
«نیوساینتیست» نیز در پایان مطلب خود به نقل از صاحب‌نظران تأکید می‌کند که باید توجه داشت ۱۴۷، برای تبانی، عدد بزرگی است. بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی اگرچه در بازار با یکدیگر رقابت دارند اما بر روی منافع مشترکشان با یکدیگر متحدند. مقاومت در برابر تغییر در ساختار شبکه، شاید، یکی از این منافع مشترک باشد.
فهرست صدرنشینان جدول بنگاه‌های جهانی مالک بیشترین دارایی‌ها را در اینجا ببینید.


کارنامه؛ پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر زندگی کارگران

مجله هفتگی «کارنامه» که روزهای دوشنبه از راديو فردا پخش و روزهای سه‌شنبه تکرار می‌شود، به مسائل و مشکلات هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی می‌پردازد که با خانواده‌های شان حدود ۳۰ ميليون نفر از جمعيت ايران را تشکيل می‌دهند.
اميدواريم بتوانيم از نظرات خواننده‌ها و کارگران بهره‌مند شويم. شما می توانيد نظرات و ديدگاه‌های خود را به آدرس
kar@radiofarda.com  بفرستيد تا برنامه‌های بهتری ارائه دهيم و ديدگاه‌ها و پيام‌های شما را منعکس کنيم.   

برنامه رادیویی «کارنامه» درباره تاثیر یارانه ها بر وضعیت زندگی کارگران در ایران

                                            اخبار
غلامرضا صادقيان، قائم مقام ايران خودروی تبريز، از بازگشت ۱۵۰۰ کارگر اين کارخانه به کار خبر داد و گفت خط توليد اين کارخانه با توليد ۵۵۰ دستگاه بازگشايی شد.
کارخانه ايران خودرو پس از آن که نيروی انتظامی با شماره گذاری وانت پيکان توليدی اين کارخانه به دليل غيراستاندارد دانستن اين نوع خودرو مخالفت کرده بود، اين واحد توليدی را تعطيل کرد.

هنوز معلوم نيست وضعيت هزاران وانت پيکان توليدی اين کارخانه چه خواهد شد. پيشتر مديريت کارخانه ايران خودرو تبريز گفته بود توليدات اين کارخانه از سال جديد به بعد به طور کامل استاندارد خواهد بود.

                                          ***
امرالله فلاح، مدير کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی يزد، گفت وجود مواد منفجره و قطعات سربسته از فرضيه های علت انفجار کوره کارخانه فولاد غدير يزد حذف شده است.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، او درباره سه فرضيه باقيمانده گفت: بحث نقص فنی، کيپ کردن و پل زدن دهانه کوره و همچنين وجود مايعات نيازمند بررسی و دقت بيشتری است که کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

در انفجار کارخانه فولاد غدير يزد ۱۸ کارگر کشته شدند.

                                           ***
ده ها تن از کارگران کارخانه ريسندگی خاور رشت در مقابل استانداری گيلان تجمع کردندو خواستار پرداخت شش ماه حقوق معوقه خود شدند.
به گزارش کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، اين کارگران گفته اند که با توجه به کيفيت بالای نخ توليدی کارخانه ريسندگی خاور رشت، تعجب آور است که اين کارخانه تعطيل شده است و کارگران آن، آواره شده و بی نان مانده اند.

                                           ***
کارگران شرکت نورد لوله صفای ساوه از روز پنج شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوقشان دست به اعتصاب زدند.
اين شرکت ۱۲۰۰ کارگر دارد.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران در ساوه، به ويژه کارخانه های شهر صنعتی کاوه، منجر به اعتصاب های متعدد در هفته های گذشته شده است.

                                           ***
پنج اتحاديه و سنديکای کارگری فرانسه با اعلام حمايت از رضا شهابی، فعال کارگری، خواستار آزادی او شدند.
آقای شهابی عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ۲۲ خردادماه سال گذشته بازداشت و تا کنون زندانی بوده است.

او اول آذرماه سال جاری در اعتراض به بلاتکليفی پرونده‌اش به مدت يک ماه دست به اعتصاب غذا زد.

                                           ***
بر اثر ريزش يک معدن ذغال سنگ در افغانستان، ۱۱ کارگر جان خود را از دست دادند.
اين حادثه در ۲۰۰ کيلومتری شمال غربی کابل، پايتخت افغانستان، روی داد.

تاکنون علت وقوع اين حادثه اعلام نشده است.

                                     گزارش هفته
گزارش اين هفته به موضوع تاثير اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها يا حذف يارانه ها بر زندگی هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی اختصاص دارد؛ کارگرانی که جمعيت آنها با  خانواده های شان به حدود ۳۰ ميليون نفر می رسد.

بيش از يک سال از اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها می گذرد؛ قانونی که به گفته  محموداحمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، در ارديبهشت سال گذشته، يعنی ماه ها قبل از اجرای اين قانون، قرار بود فقر را در ايران ريشه کن کند.

او حتی در يک مصاحبه از حذف فقر در همان يک سال نخست اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها سخن گفت و افزود: «فقيری نبايد بماند در کشور ما. اگر به جا مصرف کنيم، هرگز فقيری در ايران باقی نمی‌ماند و انشاء‌الله به لطف خدا در همان سال اولی که ما اين را اجرا کنيم اين اتفاق خواهد افتاد.»

اين گونه وعده ها، همان زمان با انتقادهايی مواجه شد. منتقدين می گفتند که قانون هدفمند شدن يارانه ها، واقعيات اقتصاد ايران را ناديده گرفته است.

آنان بر خلاف ابراز خوش بينی ریيس دولت و وزيران اش، نسبت به رشد شديد نرخ تورم و بروز مشکلات بيشتر اقتصادی هشدار می دادند.

از جمله اين منتقدين، محسن حکيمی، فعال کارگری و عضو کانون نويسندگان ايران بود که در ميزگردی در بهمن سال گذشته گفت: «جوهر قانون هدفمند کردن يارانه‌ها چيزی نيست جز تشديد استثمار بيش از پيش طبقه کارگر برای سرپا نگه داشتن جامعه بحران زده سرمايه‌داری ايران.»

اين انتقادها بی پاسخ نمی ماند. محمود احمدی نژاد بارها در سخنان خود، منتقدان اش را متهم به غرض ورزی و بی اطلاعی کرده است. البته هميشه هم پاسخ  ها به اين شکل داده نمی شد. برای مثال، فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان، پس از يک مصاحبه و انتقاد از قانون هدفمند شدن يارانه ها بازداشت و برای چند ماه زندانی شد.

اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها، چه تاثيری بر روی زندگی کارگرها گذاشته است؟

يک کارگر به راديو فردا می گويد: «حقوق کارگران پايين است و کفاف زندگی را نمی‌دهد. در رابطه با پرداخت يارانه‌ها هم قيمت‌ها خيلی بالا رفته و مثلا شما کوچک‌ترين چيزی را حساب کنيد مانند شير، قبلا ۲۵۰ تومان بود و الان۶۵۰ تومان شده است در صورتی که حقوق ما ثابت مانده و چيزی تغيير نکرده است. يا مثلا در مورد سوخت يا گاز هزينه‌ها خيلی بالا است.»

با اين همه، طرفداران دولت و قانون هدفمند شدن يارانه ها معتقدند که در اين مدت فاصله طبقاتی کم شده است.

يک کارگر اين موضوع را رد می کند و می افزايد: «فاصله طبقاتی الان زياد شده و معدود افرادی هستند که می‌تواند سبد کالای خود را به خوبی از بازار خريداری کنند.»

با وجود، محمدرضا فرزين، سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی، در مصاحبه ای با تلويزيون دولتی ايران گفت: «محاسبات ما نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد جامعه از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها منتفع شده اند.»

در اينجا بايد حقوق کارگران در ايران را مورد توجه قرار داد. با تصميم اسفند سال گذشته شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران برای سال جاری، ۳۳۰ هزار تومان در ماه تعيين شد. اين در حالی است که خط فقر در ايران بين ۸۰۰ هزار تا يک ميليون تومان در ماه است. با اين حساب، آيا کارگران با يارانه ای که به آنان تعلق می گيرد، می توانند از اوضاع راضی باشند يا خير؟

علی مزروعی، عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات دوره ششم مجلس، در گفت و گو با راديو فردا به اين پرسش که نتايج اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها چه بوده است، اشاره می کند که بايد آمار و اطلاعات دقيقی وجود داشته باشد تا بتوان ارزيابی دقيقی در اين باره ارائه کرد.

او می گويد که اين آمار و اطلاعات در دست دولت قرار دارد که آنها را منتشر نمی کند.

آقای مزروعی اضافه می کند:

بر اساس برداشتی که من دارم و اطلاعات اجمالی که در دست داريم از افزايش هزينه‌ها که به دليل آزادسازی قيمت‌ها صورت گرفته، مبلغ يارانه‌ای که به کارگران داده می‌شود با توجه به اين که اغلب کارگران در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنند و بايد هزينه‌های شهری را تحمل کنند، اين ميزان يارانه پرداختی نتوانسته افزايش هزينه‌هايی که بر اثر آزادسازی قيمت‌ها به وجود آمده را در زندگی آنها جبران کند. در يک سال گذشته با توجه به تورم ۲۰ درصدی و هزينه‌های جانبی موجود و عدم افزايش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم، به نظر می‌رسد قدرت خريد کارگران نسبت به گذشته کاهش يافته و قطعا وضعيت آنها بدتر از يک سال قبل شده است.
سيامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، هم با تاييد صحبت های آقای مزروعی و  اشاره به آغاز سياست خصوصی سازی در ايران و انتقاد از نتايج آن می گويد:
يک طرح اقتصادی، سياسی و اجتماعی صرف نظر از درست و غلط يا خوب و بد بودن آن از نظر کارشناسی، وقتی در مرحله عمل قرار می‌گيرد چگونگی اجرای آن بستگی دارد به جريان اجتماعی- سياسی که اجرای طرح در دستانش قرار دارد. در واقع جريان حاکم، مهر و نشان خود را بر طرح‌های کارشناسی می‌زند. از آن جايی که طبقه کارگر ايران هيچ نماينده ای در هيات حاکمه نداشته و ابزاری برای اعمال اراده خود نسبت به حاکمان ندارد، بنابراين حتی بهترين طرح‌های کارشناسی نيز به نفع آنها اجرا نخواهد شد و همه کارهای کارشناسی درنهايت در خدمت طبقه حاکم کشور قرار می‌گيرد. قيمت آب، برق، گاز، سوخت، حمل و نقل عمومی و غيره به شکل مستقيم در نتيجه اين طرح افزايش يافته و قيمت ساير کالاها نيز به شکل غيرمستقيم تحت تاثير اين طرح قرار گرفته است.
آقای طاهری به اين پرسش که در صورت اجرای اين قانون، وضع برای کارگران و خانواده هايشان به چه صورت خواهد بود، چنین پاسخ می دهد:
اگر همين وضع و به همين شکل ادامه يابد، ما از يک طرف با ورشکستگی گسترده صنايع مواجه بوده و خواهيم بود و اين هم جنبه ديگر از ضرری است که به طبقه کارگر وارد می‌شود چرا که خيل کارگران بيکار شده در خيابان‌های شهرهای بزرگ کاملا مشهود است که به کار دستفروشی و مسافرکشی و کارهای مانند اين می‌پردازند. از طرف ديگر اين کار باعث می‌شود فشار دستمزدی هم برای کارگر بيشتر شود و کارگران زيادی حاضر باشند حتی بدون رعايت قانون کار با حقوق بسيار پايين تری به کار مشغول شوند.  اين امر يک وضعيت انفجاری در جامعه ايجاد می‌کند و نارضايتی در ميان زحمتکشان به شدت در حال گسترش است. شما نمونه کوچک آن را در عملکرد يکی از کارگران که لنگه کفش خود را به طرف آقای احمدی نژاد پرتاب کرد می‌بينيد.
اما به رغم همه اين بدبينی ها و انتقادها، محمود احمدی نژاد همچنان به آينده خوش بين است.
او چند روز پيش گفت که «خوشبختانه توزيع يکنواخت يارانه ها در کشور در حال انجام است و اگر ۱۱ سال به همين منوال ادامه يابد، فاصله طبقاتی کاهش بسيار زيادی خواهد داشت» .


                             تاريخچه جنبش سنديکايی

صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، بخش ديگری از تاريخچه جنبش سنديکايی در ايران را بيان می کند: «در مقطعی از اين دوره کارگران بسياری که تحت رهبری سنديکاها دست به اعتصاب می‌زنند، موفق می‌شوند به بخشی از مطالبات اساسی خود دست يابند. سليمان اسکندر، رهبر حزب سوسياليست که دراين دوره نماينده مجلس هم بود، در دوم بهمن سال ۱۳۰۰ به دنبال طرح مطالبات کارگری در جامعه برای اولين بار در مجلس خواستار تصويب قانون کار می‌شود، اما اين پيشنهاد با مخالفت ديگر نمايندگان مجلس مواجه شده و مسکوت می‌ماند.»

آقای کارگر می افزاید: «در آن دوران، تا زمانی که کشاکش ميان رضاخان و دربار قاجار پايان نيافته، دايره اعتصابات کارگری در حوزه بخش خصوصی محدود مانده، اتحاديه‌ها به طور مستقيم دولت را مخاطب انتقادات خود قرار نداده بودند و همچنين فعاليت‌های اتحاديه‌ها هنوز آن چنان که بايد تا حوزه سازمان‌های دولتی امتداد پيدا نکرده بود، اين فعاليت‌ها حساسيت‌های زيادی را در دولت برنمی انگيخت و اتحاديه‌ها می‌توانستند با راحتی بيشتر با استفاده ازاين شرايط در صورت لزوم دست به اعتصاب بزنند.» 

 

                              آشنايی با مواد قانون کار
 

در اينجا نوبت به بخش آشنايی کارگران با مواد قانون کار می‌رسد؛ قانونی که در سال ۱۳۶۹ به تصويب رسيد.
اهميت يادآوری اين قانون به اين دليل است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبرند.

ماده ۲۴ قانون کار می گويد: در صورت پايان قرارداد کار، کارفرما مکلف است به کارگری که طبق قرارداد، يکسال يا بيشتر، به کار اشتغال داشته، برای هر سال سابقه، متوالی يا متناوب، بر اساس آخرين حقوق، مبلغی معادل يک ماه حقوق به عنوان مزايای پايان کار به وی پرداخت کند.

ماده ۲۵ قانون کار هم می گويد که هر وقت قرارداد کار برای مدت موقت و يا برای انجام کار معين، امضا شده باشد، هيچ يک از طرفين به تنهايی حق فسخ آن را ندارد.

در عين حال، رسيدگی به اختلافات ناشی از نوع اين قرارداد ها در صلاحيت هيات های تشخيص و حل اختلاف است.





بحث فساد و دلالی در برنامه ۹۰؛ «متهمان شاکی شدند»

در هفته‌ای که لیگ بر‌تر فوتبال ایران تعطیل بود، برنامه‌ تلویزیونی۹۰ به نقد و بررسی حضور دلال‌ها در فوتبال ایران پرداخت. مجری و تهیه کننده این برنامه وعده داد که هفته آینده بحث‌های ناتمام این برنامه را پیگیری خواهد کرد.
دوشنبه شب، عزیز محمدی رییس سازمان لیگ بر‌تر در استودیو حاضر بود. تعدادی از مسئولین، مربیان و بازیکنان نیز روی خط برنامه آمدند یا مصاحبه‌های ضبط شده آنها پخش شد.
فردوسی‌پور قبلاً نیز در همین برنامه در مصاحبه‌ای با فراز کمالوند و سایر مسئولین پاس همدان، به بررسی ابهامات پیرامون این تیم پرداخته بود.
در سال‌های میانی دهه ۸۰، نیروهای امنیتی با حضور در دفا‌تر چند روزنامه ورزشی، برخی نویسندگان و سردبیران را با خود بردند و مدت‌ها تخت بازداشت و بازجویی قرار دادند. اما اخبار این ماجرا، هرگز به صورت مشخص در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.
عادل فردوسی‌پور با اشاره به پیگیری‌های سابق برنامه ۹۰ گفت: «مسئولان نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرده بودند که وارد این بحث شوند و اقدامات لازم را انجام دهند، متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و هیچ نهادی وارد عمل نشده است.»
فردوسی‌پور از اینکه فدراسیون فوتبال کنار زمین مسابقه موهای سر بازیکن تیم مس کرمان (میلاد فخرالدینی) را می‌تراشد، اما اهمیتی به افشاگری‌های حسن روشن درباره فساد مالی در تیم‌های پایه‌ای باشگاه استقلال نشان نمی‌دهد، به شدت انتقاد کرد.
عزیز محمدی هم در پاسخ گفت که برنامه امشب ۹۰ بر پایه مدارک و اطلاعاتی است که خود ما (فدراسیون فوتبال) در اختیارتان گذاشته‌ایم. ماجرای تیم‌های پایه استقلال هم پیگیری شده است.
اما فردوسی‌پور این اقدامات را کافی ندانست و گفت: «در کشورهایی مثل ترکیه و کره جنوبی با این مسائل به شدت برخورد شده و افراد زیادی به زندان افتادند، چرا این برخورد‌ها در کشور ما انجام نمی‌شود؟»
بحث محوری در برنامه دوشنبه شب، پرونده‌ کسر ۱۲ امتیاز از تیم فوتبال استیل آذین در لیگ دسته اول، به دلیل بدهکاری و جعل امضا در قبال تئودور یونگ مربی سابق این تیم بود.

مالک باشگاه استیل آذین مدعی است، این مربی مبلغ ۲۲۵ میلیون تومان قسط اول را از خشایار محسنی مدیر برنامه‌هایش دریافت کرده است. اما فیفا به باشگاه استیل آذین اعلام کرده است که امضای یونگ روی این برگه رسید، جعل شده است.
حسین هدایتی گفت: «این مربی هلندی، بخشی از پولش را داخل یخچال خانه‌اش قرار داده بود که محسنی و دوستانش در یک شب نشینی که در خانه این مربی برگزار کرده بودند، آن پول را برداشته‌اند.»
خشایار محسنی در ادامه برنامه، اظهارات هدایتی را تکذیب کرد و گفت: هدایتی قصد داشت با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان به داریوش مصطفوی، او را وادار به کناره گیری از مدیریت باشگاه پرسپولیس کند.
فردوسی‌پور از او پرسید آیا اسنادی برای اثبات ادعای خود دارد؟ محسنی پاسخ داد که در این برنامه علیه او اتهامات زیادی بر مبنای شنیده‌ها مطرح شده، او نیز دارد اظهاراتی که به اتفاق دو نفر دیگر شنیده است را نقل می‌کند.
در ادامه، صحبت‌های بازیکنانی پخش شد که مدعی بودند فریب خورده‌اند و به امید پیوستن به تیم‌های بزرگ فوتبال، پول‌های زیادی را به دلال‌ها پرداخت کرده‌اند.
بهشاد یاورزاده و امید رحیمی اعضای سابق تیم دی استرادای اسلواکی در صحبت‌هایشان از خشایار محسنی انتقاد کردند. یاورزاده از روزهایی صحبت کرد که با پنج یورو و ۱۰ یورو سپری می‌کرده‌اند. او همچنین از امضای اوراقی صحبت کرد که به ادعای او، به دروغ گفته شده بود که برای تمدید روادید است، اما برگه‌های قرارداد بود.
یاورزاده گفت که حتی ناصر حجازی سرمربی دی استرادا در جریان فعالیت‌های محسنی قرار نداشت و وقتی متوجه شد که او پول را کم کرده، پشت تلفن به شدت به محسنی اعتراض کرد.
اما خشایار محسنی روی خط برنامه گفت که رحیمی شب قبل از پخش برنامه نزد او آمده و با گریه و زاری، عذرخواهی کرده است از اینکه از طرف هدایتی وادار به مصاحبه علیه او شده.
فردوسی‌پور گفت از کجا معلوم که شما او را وادار به تکذیب سخنانش نکرده باشید؟ سپس رحیمی روی خط آمد. این بازیکن گفت، تمایلی به پخش مصاحبه‌اش نداشته زیرا قرار است با محسنی به تفاهم برسد. اما حرف‌هایش را تکذیب نکرده است و از طرف هیچکس هم تحت فشار نبوده است.
این برنامه از آغاز تا پایان، محل نزاع لفظی چهره‌های مختلفی بود که هیچ یک حاضر به پذیرش سهم و نقش خود در چرخه دلالی فوتبال ایران نبودند و به اتفاق، خود را قربانی این ماجرا می‌دانستند.
بخش‌هایی از این اظهارات جنجالی، به تفکیک افراد در ادامه آمده است.

مربیان منشوری
عادل فردوسی‌پور از روند مدیریت پرونده مربیان منشوری انتقاد کرد و گفت که اگر این مربیان تخلفی انجام داده‌اند باید با صراحت به افکار عمومی اعلام شود.
عزیز محمدی گفت مربیان منشوری یک سال فرصت دارند تا بار دیگر در لیگ بر‌تر مربیگری کنند. اما اگر موارد قبلی را تکرار کنند، به صورت مادام العمر محروم می‌‌شوند. ما هم اکنون ۴۳ پرونده‌ به نهادهای مختلف ارائه کردیم و چندین نفر هم تاکنون دستگیر شده‌اند.
حسین هدایتی هم با یادآوری ماجراهای فصل قبل استیل آذین گفت که قصد داشته اکبر میثاقیان را به خدمت بگیرد اما عزیزالله محمدی به او گفته میثاقیان منشوری است و یاوری را جذب کنید. اما همین میثاقیان منشوری به شاهین بوشهر رفت و آن تیم در لیگ بر‌تر ماندنی شد. «وقتی از عزیز محمدی پرس و جو کردم، گفت میثاقیان می‌تواند به شهرستان برود اما در تهران حق مربیگری ندارد.»
عزیز محمدی در پاسخ به هدایتی گفت: من نگفتم که میثاقیان نمی‌تواند مربیگری کند. من به او گفتم که اگر می‌خواهد تیمش در لیگ بر‌تر بماند، محمود یاوری می‌تواند به او کمک کند.
فردوسی‌پور نیز مداخله رییس سازمان لیگ در نقل و انتقالات مربیان تیم‌ها را اشتباه دانست.
هدایتی سپس نکته دیگری را مطرح کرد و خطاب به عزیز محمدی گفت: «آیا خاطرتان هست که سال گذشته به من گفتید، فردی از شما خواسته است استیل آذین را به دسته پایین‌تر بیاندازید؟»
محمدی این مسئله را تکذیب نکرد، اما گفت: این گونه که آقای هدایتی می‌گویند نیست، آن فرد از من پرسید کدام تیم‌ها در خطر سقوط قرار دارند و من اسامی تیم‌ها را به او گفتم. او در ‌‌نهایت گفت که اگر استیل آذین سقوط کند، مشکلی پیش نمی‌آید.
در ادامه، حجت الاسلام علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال، از اینکه برنامه ۹۰ مصاحبه‌اش علیه علی پروین مدیر راهبری فعلی باشگاه پرسپولیس، همچنین تعدادی از مسئولین تیم ملی امید ایران پخش نشده است انتقاد کرد.
علیپور گفت: آقایان نبی دبیرکل فدراسیون به اتفاق فریدون معینی و عباس ترابیان باید برای پاسخگویی درباره تخلف تیم ملی امید، به ستاد منشور اخلاقی مراجعه کنند.
عزیز محمدی هم پیرو صحبت‌های او یادآور شد که برخی از مدیران، همچنان دلال‌هایی را که فعالیت‌هایشان ممنوع است را به دفترشان راه می‌دهند.

یاوری: بازیکنان با "گرل فرند" تخلیه می‌کردند
محمود یاوری سرمربی ۷۲ ساله تیم فجرسپاسی شیراز، از اینکه هدایتی او را یک مربی تحمیلی خوانده است، به شدت عصبانی بود. او درباره هدایتی که ۵۰ ساله است، گفت: «سن و سال کمی دارد اما ادعا می‌کند خیلی چیز می‌داند.»
یاوری این ادعا که با سفارش و به صورت تحمیلی به استیل آذین رفته بود را رد کرد و گفت؛ با تماس شخص هدایتی و درخواست علی پروین به استیل آذین پیوسته بوده است.
یاوری گفت: «من نمی‌دانستم که این تیم پر از فساد است، به طوری که مجبور شدم سه بازیکن را به دلیل اینکه زیر اَبروی خود را درست کرده بودند، اخراج کنم.»
یاوری همچنین گفت: «بازیکن قبل از تمرین می‌رود تخلیه با "گرل فرند" و بعد می‌آید باشگاه روی میز ماساژ می‌گوید این فلان فلان شده، حالا می‌شناسد من را که نمی‌توانم تحمل کنم، به مسئول ماساژ می‌گوید من را بساز.»
او توضیح مشخصی درباره اظهارات مبهم خود نداد و بازیکن مشخصی را نام نبرد. یاوری نگفت که اطلاعات خود درباره مسائل خصوصی بازیکنان را از کجا به دست آورده است.
این سرهنگ بازنشسته، در شرایطی از وضعیت تیم استیل آذین قبل از ورود خودش ابراز بی‌اطلاعی کرد که حواشی این تیم، بحث اول رسانه‌های ورزشی بود و این تیم بحران زده در آن فصل، پنج سرمربی مختلف را تغییر داد.
از طرفی خود یاوری نیز در فصل فوتبالی ۲۰۱۱ در مقاطع مختلف، هدایت دو استیل آذین و پاس همدان را برعهده داشت که هر دو تیم نیز در پایان لیگ دهم، راهی دسته پایین‌تر شدند.
در این برنامه همچنین گزارشی پخش شد که سرمربی پیشین نیروی زمینی از پیشنهاد رشوه چند سال پیش باشگاه استیل آذین برای شکست از این تیم صحبت کرد.
رحمان احمدی گفت که در آن سال که تیمش با استیل آذین برای صعود به لیگ بر‌تر رقابت‌ داشتند، با پیشنهاد ۲۵۰ میلیونی این باشگاه روبرو شدند.
هدایتی با رد این اتهام گفت: «ممکن است فردی از آن سرمایه هفت میلیارد تومانی که من آن سال در استیل آذین خرج کردم خواسته چنین پولی را پرداخت کند، اما من کاملاً از این موضوع بی‌اطلاع بودم و اگر برایم ثابت شود، خودم از آن فرد شکایت خواهم کرد.»
هدایتی تاکید کرد که تمام اختیارات را به علی پروین سپرده بوده است. اما فردوسی‌پور گفت که این توجیه نمی‌تواند ناقض مسئولیت‌های مدیرعامل بر مجموعه‌اش باشد.
هدایتی در ادامه گفت: «وکیل باشگاه استیل آذین مدارک ما علیه خشایار محسنی را به حجت الاسلام علیپور تحویل داد، ولی متاسفانه علیپور به دروغ گفت که هنوز مدرکی از ما دریافت نکرده.»
حجت الاسلام علیپور هم گفت: وکیل باشگاه استیل آذین به من گفت که نامه جعلی پرونده‌ یونگ، دست خط آرش فرزین داماد علی پروین است، ولی هدایتی جرات ندارد نام او و پروین را بیاورد.
هدایتی در پاسخ گفت: «وکیل ما بیجا کرده اگر چنین حرفی زده.»
آرش فرزین نیز روی خط برنامه آمد و اعلام آمادگی کرد تا برای روشن شدن حقایق، در آزمایش‌ خط‌شناسی شرکت کند.
خشایار محسنی هم که اتهامات هدایتی را متقابلاً با وارد کردن اتهام پاسخ می‌داد، مدعی شد؛ هدایتی گفته بود که برخی نهادهای دولتی از او حمایت می‌کنند، اما او هرگز فکر نمی‌کرده که هدایتی مانند یک مامور «کا گ ب» در دفتر دستیار او شنود گذاشته باشد.
فردوسی‌پور به محسنی گفت که افراد بسیار زیادی از جمله مهرداد میناوند و علی لطیفی نیز می‌خواستند علیه شما صحبت کنند که این برنامه آنها را پخش نکرده است.
در قسمت‌های پایانی برنامه ۹۰، حجت زادمحمود بازیکن گسترش فولاد تبریز از نقش میثم منیعی که خودش بازیکن است، در نقل و انتقال بازیکنان به تیم شاهین بوشهر صحبت کرد.
میثم منیعی هم در پاسخ گفت: من فقط در جذب آمدن هادی شکوری و وحید طالب‌لو که از دوستان من هستند نقش داشتم.




«پیام کروبی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان وارد بازی اعاده آبروی حکومت نشده‌اند»

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران که در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی به مناسبت نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم گفته‌است که «حکومت خود را برای برگزاری انتخابات فرمایشی آماده می‌کند.»
آقای کروبی بیش از ۳۰۰ روز است که در حصر خانگی به سر می‌برد ولی بر اساس گزارش سایت سحام‌نیوز، نزدیک به این رهبر مخالفان دولت، وی به صورت هفتگی با همسر خود، فاطمه کروبی، دیدار می‌کند.
جزئیات بیشتر در گزارش زیر و با گفت‌وگو با سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی:
گفت‌وگوی رؤیا کریمی مجد با سراج‌الدین میردامادی در مورد پیام انتخاباتی کروبی
هر چند که مهدی کروبی ظاهراً در خانه خود محبوس است اما از عمده‌ترین محدودیت‌هایی که علیه وی اعمال می‌شود، به گفته خانواده‌اش ممنوعیت دسترسی به اخبار آزاد است. آن گونه که فاطمه کروبی به سحام‌نیوز گفته مهدی کروبی تنها به اخبار صدا و سیما و دو روزنامه دسترسی دارد.
فاطمه کروبی این هفته پس از ملاقات با همسرش از آخرین اظهار نظرهای وی در مورد انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خبر داد. فاطمه کروبی از همسرش مهدی کروبی نقل کرده‌است که «هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده آقایان، ستاد مبارزه با تخلفات انتخاباتی را با حکم رئیس قوه قضائیه تشکیل داده‌اند و اینها نشان‌دهنده آن است که آقایان هیچ اعتقادی به رأی مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.»
سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان ساکن پاریس، انتشار صریح چنین دیدگاهی را نشانه شکست حاکمیت در تغییر دیدگاه‌های رهبران جنبش سبز می‌داند و می‌گوید: «رهبران جنبش سبز، آقایان میرحسن موسوی و مهدی کروبی و به طور مشخص آقای کروبی بیش از ۳۰۰ روز است که در حبس خانگی قرار دارند و حاکمیت سعی کرده با بستن مجاری اطلاع‌رسانی و قطع ارتباط این افراد با دنیای خارج آنها را مرعوب کرده و به فرمانبرداری و اطلاعت مجبور کند. اما با پیامی که بیرون آمده مشخص می‌شود حاکمیت در این پروژه شکست خورده و نتوانسته با تمام فشار و تنگناهایی که ایجاد کرده این بزرگواران را مرعوب کند و آنها را به تبعیت از سیاست‌های دیکته شده وادارد.»

سراج‌الدین میردامادی ادامه می‌دهد: «به طور مشخص در زمینه انتخابات هم حاکمیت یک بزنگاه مهم سیاسی در پیش دارد و در این بزنگاه سیاسی تلاش می‌کند بخشی از مشروعیت و آبروی از دست داده خود را در انتخابات سال ۸۸ بازسازی کند و در این بازسازی برایش اهمیت دارد کسانی که در رأس جنبش اعتراضی بودند و موجب شدند این مشروعیت از پیکر حاکمیت کنده شود، به حاکمیت بپیوندند و تلاش کنند تنور سرد انتخابات را به نوعی گرم کنند که عملا جنبش اعتراضی و اصلاح‌طلبان وارد این بازی نشده‌اند. پیامی که از آقای کروبی بیرون آمده درست در همین موضع است که یک پیکره عظیم از بدنه سیاسی- اجتماعی جامعه وارد بازی انتخابات نشده و آن را فرمایشی اعلام کرده‌اند. بنابراین انتخابات با سردی بسیار مواجه است مضاف بر این که آقایان دچار کاستی هستند و سخت نیاز دارند اصلاح‌طلبان و جنبش سبز این فضای سرد را گرم کنند ولی امیدی به بازگشت بدنه مهم سیاسی- اجتماعی به عرصه انتخابات ندارند.»

*
به گفته فاطمه کروبی، مهدی کروبی از دیگاه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی استنباط کرده‌است آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع هستند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال بعضی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رأی از رأی‌های بدون صاحب و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.
این رهبر مخالفان ابراز امیدواری کرده‌است مردم ایران در فرصتی مناسب ارزش‌های موجود در قانون اساسی ۵۸ را البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید احیا کنند.
سراج‌الدین میردامادی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضع‌گیری صریح سبب خواهد شد شایعات مبنی بر آزادی رهبران جنبش سبز در روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم نیز منتفی شود، می‌گوید: «بله همین طور است. البته حاکمیت تلاش می‌کند طبق سنت همیشگی در آستانه هر انتخابات مقداری فضا را بازتر کند و کمی آرامش و امنیت موقت ایجاد کند تا بتواند مردم را پای صندوق‌های رأی بکشد و درست درهمین راستا این شایعه را پخش کردند، اما بر اساس شایعات نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد. این فریبی است که حاکمیت دارد به کار می‌بندد برای انحراف افکار عمومی و کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی ولی به نظر نمی‌رسد کافی باشد.»
انتخابات مجلس نهم قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری در ایران برگزار شود و کار ثبت نام نامزدهای انتخاباتی از روز جمعه، دوم دی ماه، در سراسر کشور آغاز شده‌است.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران تا پایان روز دوم ۶۳۹ نفر کاندیدا برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که ۶۱۰ نفر از آنها مرد و ۲۹ نفر زن هستند. گزارش‌های خبرگزاری فارس درباره ثبت نام نامزدها بیانگر آن است که اکثر این افراد از حامیان دولت و اصول‌گرایان هوادار آیت‌الله خامنه‌ای هستند.





تنگه هرمز
نفت صادراتی عراق، کویت، قطر و بخشی از نفت صادراتی عربستان و امارات از تنگه هرمز می گذرد
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران هشدار داده است که در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای غربی، ایران جلوی عبور نفت سایر کشورها را از تنگه هرمز خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، آقای رحیمی امروز سه شنبه ۶ دی (۲۷ دسامبر) گفت که کشورش قصد دشمنی با دیگران را ندارد، اما "دشمنان زمانی دست از توطئه های خود بر خواهند داشت که با تمام قدرت آنها را سر جای خود بنشانیم".
اتحادیه اروپا در هفته های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات های این اتحادیه به همراه دیپلمات های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش های دیگر تشدید تحریم ها علیه ایران پرداختند.
اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران می خرد.
نیروی دریایی ارتش ایران در روزهای اخیر مانوری نظامی را در آب های مجاور تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند برگزار می کند.
فرمانده این نیرو در جریان این مانور گفته بود که کشورش توانایی بستن تنگه هرمز را دارد، اما تصمیم گیری در این مورد به عهده "بزرگان" است.
آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان، معادل ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، از تنگه هرمز عبور کرده بود.
مقامات نظامی ایران پیش تر چند بار در مورد احتمال بستن تنگه هرمز توسط این کشور سخن گفته بودند، اما مقامات دولتی، از جمله وزیر نفت و وزارت امور خارجه تلاش کردند از این سخنان فاصله بگیرند.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران که از سپاه پاسداران به وزارت نفت آمده است، پیش تر گفته بود که تحریم خرید نفت ایران عملی نخواهد بود.
آقای قاسمی همچنین پس از دیدار با همتای سعودی خود در حاشیه اجلاس اوپک در ماه گذشته میلادی، ابراز اطمینان کرده بود که عربستان سعودی در صورت تحریم نفتی ایران، بر تولیداتش برای جبران کمبود بازار نیافزاید.
اما امروز خبرگزاری رویترز از قول منابع مطلع گزارش داد که عربستان سعودی چنین وعده ای به ایران نداده است.
یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است: "هیچ قولی به ایران داده نشده است. بسیار بعید است که در صورت اعمال تحریمها، عربستان سعودی کمبود عرضه نفت را جبران نکند."
یک منبع دیگر نیز اعلام کرده است: "اگر تحریم (نفتی ایران) اعمال شود، قیمت نفت در اروپا افزایش می یابد و عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس شروع به جبران کمبود و سود بردن از بالا رفتن قیمتها می کنند."
پس از تهدید امروز ایران بهای نفت خام آمریکا یک دلار در هر بشکه بالا رفت و به بیش از صد دلار رسید ولی ناظران می گویند این افزایش موقت است، زیرا فعلا به نظر نمی رسد که حاکمان ایران تصمیمی برای بستن تنگه هرمز گرفته باشند.

کنایه به امارات؟

معاون اول رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود، بدون نام بردن مستقیم، به کشوری "کوچک" اشاره کرد که "کلید اقتصاد" و "بالا و پایین کردن قیمت دلار" در ایران را در دست دارد.
او گفت: "باید این بساط را جمع کنیم. هفته ای ۱۶۰ پرواز به این کشور صورت می گیرد و بعضی ها برای خرید به آنجا می روند، در حالی که همه چیز در ایران هست".
آقای رحیمی، کشور مذکور را کشوری کوچک توصیف کرد که "اگر همه را جمع کنیم، به اندازه یک استان کوچک ایران نیست"، اما می تواند در اقتصاد ایران اخلال ایجاد کند.
در هفته گذشته، موضوع اختلال یک روزه در روابط تجاری ایران و امارات متحده عربی این بحث را ایجاد کرده بود که این کشور در نوسان نرخ ارز در ایران تأثیر زیادی دارد.
آقای رحیمی هشدار داده است که "اگر بخواهند اخلال ایجاد کنند، همه روابط مسدود خواهد شد".



دادستان کل ایران می گوید که کشورهای غربی در تلاش هستند تا با تشکیل اجتماعات کوچک در دوران انتخابات، ایران را ملتهب نشان دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه ۲۷ دیماه گفت سیستم اطلاعاتی ایران شواهد بسیاری در دست دارد که نشان می دهد این کشورها می خواهند وانمود کنند مسائلی که در کشورهای خاورمیانه وجود دارد، در ایران هم وجود دارد.
به گفته آقای اژه ای قوه قضائیه باید خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی رسیدگی کند چرا که "هم دشمن برنامه ریزی کرده است و هم در سال های اخیر گله مندی هایی وجود داشته است."
نهمین دوره انتخابات مجلس ایران دوازدهم اسفندماه برگزار می شود.
این اولین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری است.



یک عضو نیروی شبه نظامی بسیج و چهار نفر از اعضای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در درگیری دو طرف در استان کردستان ایران کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این درگیری مرگبار امروز ششم دی (27 دسامبر) در حوالی یکی از روستاهای اطراف بانه رخ داد.
بنا به این گزارش، چهار عضو پژاک در تیراندازی ماموران سپاه پاسداران کشته و چند نفر دیگر مجروح شدند.
خبرگزاری فارس گزارش داده که یک عضو بسیجی سپاه پاسداران نیز که اهل شهرستان کامیاران بوده، در این درگیری کشته شده است.
پژاک یک گروه چپگرا و عضو کنفدراسیون دموکراتیک کردستان است که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) نیز در آن عضویت دارد.
گروه پژاک هدف خود را حمایت از حقوق اقلیت کرد از طریق مبارزه برای دستیابی به دموکراسی در چارچوب یک نظام فدراتیو اعلام می کند.
سپاه پاسداران ایران از اواخر تیر ماه سال جاری خورشیدی با اجرای عملیات گسترده‌ای در شمال غرب این کشور از جمله در سردشت اعضای گروه پژاک را هدف قرار داده است.
پیشتر پژاک به ایران پیشنهاد آتش بس داده بود ولی ایران اعلام کرده که اعضای این گروه ابتدا باید سلاح خود را به زمین بگذارند.



«امکان تحریم دوباره ایران در شورای امنیت»

پتر ویتیگ، نماینده آلمان در شورای امنیت می‌گوید که امکان دارد شورای امنیت در سال ۲۰۱۲ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. ویتیگ به خبرگزاری فرانسه گفت که مناسبات ایران و کشورهای غربی در مرحله بسیار خطیری قرار دارد.

به اعتقاد سفیر آلمان در سازمان ملل، «باید مقامات جمهوری اسلامی را به روشنی نسبت به عزم و جدیت کشورهای غربی متقاعد کرد.»  پتر ویتیگ یادآوری کرده که با این همه، هنوز زمان  آن فرا نرسیده که شورای امنیت تحریمی بس شدید علیه ایران وضع کند.
کشورهای غربی به  برنامه هسته‌ای ایران با دیده تردید نگریسته و گمان می‌برند که این کشور در صدد ساخت بمب اتمی است. جمهوری اسلامی اما همواره این تردید را رد کرده است. شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.
پیش از این دیپلمات‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر طی نشستی در ۲۰ دسامبر در شهر رم، در مورد افزایش فشار بر ایران برای وادار کردن این کشور به ادامه مذاکرات اتمی به توافق رسیده بودند. تحریم واردات نفت ایران نیز از جمله بحث‌های این نشست بود. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد.
در همین روز دولت آمریکا هم اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه ده شرکت حمل و نقل مستقر در مالت و فردی مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.
ارزیابی مثبت از عملکرد آلمان در شورای امنیت
آلمان از ژانویه سال ۲۰۱۱ به مدت دو سال عضو غیردایم شورای امنیت شده است. پتر ویتیگ با وجود رای مناقشه‌برانگیز این کشور در مخالفت با ماموریت سازمان ملل در لیبی در بهار گذشته، از مثبت بودن کارنامه کشورش در تصمیمات سازمان ملل یاد کرده است.
پتر ویتیگ، نماینده آلمان در شورای امنیت پتر ویتیگ افزوده که «ما نگاهی سازنده به کشمکش‌های سیاسی موجود، به ویژه مناقشه‌ها و رویدادهای جهان عرب داشتیم.» او گفته که در ارتباط با مخالفت کشورش با ماموریت سازمان ملل در لیبی «نمی‌توان از نوعی انزوا یا مخدوش شدن موقعیت آلمان سخن گفت.»
نماینده آلمان در سازمان ملل تصریح کرده که کشورش مایل است در سال جدید میلادی، هم‌چنان «نقشی تعیین‌کننده و تاریخی» در جهان عرب ایفا کند.
هم‌زمان با اظهارات سفیر آلمان در سازمان ملل، کریستیان ولف، رییس جمهور آلمان نیز سفر شش روزه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت و گفتگو‌هایی سیاسی با محور تحولات کشورهای عربی و نقش جامعه مدنی در آنها با رهبران قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت انجام داد. ولف در این سفر که اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۱ انجام گرفت، رهبران کشورهای یادشده را به ادامه اصلاحات و گسترش مناسبات با آلمان فراخواند و هم‌زمان  با دانشجویان، خبرنگاران و فعالان حقوق زنان ملاقات کرد.
پتر ویتیگ هم‌چنین از ادامه مشکلات موجود در پرونده افغانستان در شورای امنیت  ابراز نگرانی کرده است. آلمان در حال حاضر ریاست کمیته‌ای را بر عهده دارد که مسئول رسیدگی به پرونده افغانستان در شورای امنیت است. نماینده آلمان در سازمان ملل اشاره کرده که پاکستان با وجود همسایگی با افغانستان و داشتن نقشی مرکزی در اوضاع منطقه، طرف گفت‌وگوی آسانی نیست.
پاکستان از آغاز سال ۲۰۱۲ به عضویت غیردایم شورای امنیت در خواهد آمد. این کشور در ماه دسامبر در اعتراض به حمله مرگبار نیروهای ناتو به یک پاسگاه مرزی این کشور و کشته شدن ده‌ها سرباز پاکستانی، از شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان  که در شهر بن برگزار ‌شد، خودداری کرد.




شبکه اول تلویزیون آلمان: «خامنه‌ای از حمله ۱۱ سپتامبر مطلع بود»

در جریان رسیدگی به شکایت بازماندگان واقعه ۱۱ سپتامبر، وکیلان پرونده ادعا کردند رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای از حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی مطلع بوده و ایران با کمک حزب‌الله لبنان به تروریست‌ها یاری رسانده است.

 یک قاضی فدرال ایالات متحده آمریکا، پانزدهم دسامبر سال جاری حکم داد که ایران و حزب‌الله لبنان که مورد حمایت آشکار این کشور قرار دارد در جریان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شبکه القاعده یاری رسانده‌اند. جورج دانیل این حکم را در جریان رسیدگی به شکایت بازماندگان این واقعه در دادگاهی در منهتن نیویورک صادر کرد. او یک هفته بعد بخشی از مستندات خود را که بر اسناد و اطلاعات ارائه شده توسط وکیلان پرونده تنظیم شده منتشر کرده است.

«خودداری ایران از مهر کردن پاسپورت تروریست‌ها»

پایگاه اینترنتی شبکه اول تلویزیون آلمان، سه شنبه ۲۷ دسامبر نوشت، برابر اسنادی که در اختیار کمیسیون ویژه قرار گرفته ماموران جمهوری اسلامی به هواپیماربایان حمله ۱۱ سپتامبر امکان داده‌اند برای شرکت در اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان از خاک این کشور عبور کنند. بنابر این گزارش ماموران مرزی از زدن مهر ورود در پاسپورت تروریست‌ها خود داری کرده‌اند تا هنگام تقاضای ویزای آمریکا در یک کشور دیگر برای آنها مشکلی ایجاد نشود.

توماس ملون یکی از وکیلان این پرونده  روز ۲۳ دسامبر می‌گوید «بازماندگان قربانیان این حادثه سال‌های زیادی در انتظار این روز بوده‌اند.» او می‌افزاید با رای قاضی دادگاه منهتن جمهوری اسلامی به عنوان مسئول اصلی این جنایت شناخته شده است. قاضی تعیین چگونگی دریافت غرامت ۱۰۰ میلیارد دلاری مورد درخواست بازماندگان را به دادگاه دیگری سپرده است.

برخی از وب‌سایت‌های حامی حکومت ایران مدعی هستند مسئول شناختن تهران در این پرونده از جمله با انگیزه یافتن دولتی برای پرداخت غرامت انجام شده، زیرا راه‌های قانونی و عملی برای دریافت خسارت از طالبان و القاعده وجود ندارد.


استناد به اعتراف ماموران امنیتی سابق ایران

بر اساس گزارش قاضی آمریکا، ایران و حزب‌الله نه تنها از تروریست‌ها پشتیبانی کرده‌اند، که در اجرای حمله‌های یازده سپتامبر مستقیما دخالت و همکاری داشته‌اند. این گزارش به اسناد و یافته‌هایی اشاره دارد که وکیلان بازماندگان این حادثه، از دستیابی به آنها طی  تحقیقات خود در هفت سال گذشته خبر داده‌اند.

بخشی از اسنادی که به محکومیت جمهوری اسلامی منجر شد گزارش‌های کمیسیون ویژه‌ای است که بررسی حمله‌ی تروریستی در آمریکا را بر عهده دارد. بخش دیگر از اظهارات دو ایرانی استخراج شده که ظاهرا از ماموران سابق امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده‌اند که به ایالات متحده پناهنده شده‌اند.

از ماه‌ها پیش پشتیبانی تهران از تروریست‌ها و فراهم آوردن امکان رفت و آمد آنها از طریق خاک این کشور مطرح بوده است. اما دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در عملیات تروریستی یازده سپتامبر تا کنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است.


ده سال در انتظار معرفی مسئولان و مقصران

شبکه خبری العربیه سی‌ام اردیبهشت ماه سال جاری به نقل از نیویورک‌تایمز نوشت، در گزارش وکیلان بازماندگان آمده است «شواهد غیرمستقیمی وجود دارد مبنی بر اینکه فعالان ارشد حزب الله نیز در نوامبر ۲۰۰۰ در انتقال برخی از هواپیماربایان این حمله به ایران همکاری نزدیک داشتند اما این کمیسیون اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران یا حزب الله از این حمله آگاه بودند نیافته است.»


روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو، ۲۷ دسامبر به نقل از همسر یکی از قربانیان عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر اعلام رای دادگاه منهتن را "یک روز تاریخی خواند" و از قول او نوشت «ما از ده سال پیش در جستجوی مقصران و مسئولان این جنایت بوده‌ایم و سرانجام پاسخ خود را دریافت کرده‌ایم.»

«اطلاع خامنه‌ای از برنامه تروریستی»

مطابق اسنادی که تا کنون مورد بحث بوده ظاهرا در مورد رفت و آمد عاملان حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی به افغانستان و از طریق خاک ایران تردیدی وجود ندارد؛ آنچه اکنون و در جریان برگزاری دادگاه منهتن مورد تایید قرار گرفته آگاهی مسئولان جمهوری اسلامی از برنامه‌ی تروریست‌ها و حمایت فعال از اجرای این عملیات است.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه اول تلویزیون آلمان، مطابق برخی از اسناد ارائه شده به دادگاه، که قاضی جورج دانیل آنها را باورپذیر ارزیابی کرده، رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای ۱۴ مه ۲۰۰۱ در جریان این عملیات قرار گرفته و به دستگاه امنیتی کشور دستور داده روابط خود را با القاعده و حزب‌الله لبنان محدود کند.

بر اساس گزارش کمیسیون ویژه، مهر نکردن پاسپورت تروریست‌ها توسط ماموران مرزی ایران نیز شاهد دیگری بر مطلع بودن تهران از این اقدام‌ها تلقی می‌شود. با این همه تاکون اسناد ومدارکی که آگاهی قبلی تهران از جزییات عملیات ۱۱ سپتامبر و همکاری مستقیم با تروریست‌ها در این برنامه را اثبات کند منتشر نشده است.


خرید برنامه شبیه‌سازی پرواز بوئینگ

گزارش یاد شده می‌افزاید یکی از ماموران امنیتی سابق ایران که به عنوان شاهد در دادگاه حضور یافته گفته است، جمهوری اسلامی از طریق یکی از شرکت‌های صوری خود اقدام به تهیه برنامه‌ی شبیه‌سازی پرواز بوئینگ های ۷۵۷، ۷۶۷، و ۷۷۷ کرده، در صورتی که هیچ یک از هواپیماها را در اختیار ندارد. این در حالی است که تمام هواپیماهایی که در عملیات ۱۱ سپتامبر ربوده شدند و به هدف‌های مورد نظر اصابت کردند بوئینگ‌های ۷۵۷ و ۷۶۷ بوده‌اند.

گفته می‌شود مامور سابق اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنین به عضویت در کارگروهی اعتراف کرده که وظیفه‌ی بررسی عملیات اضطراری علیه ایالات متحده را بر عهده داشته است. مطابق این گزارش او مدعی شده که در این کارگروه موضوع ربودن هواپیماهای مسافربری و حمله به اهدافی چون کاخ سفید، پنتاگون و برج‌های مرکز تجارت جهانی بررسی شده است.


اتهام ایران به آمریکا؛ سناریوسازی ناشیانه

وکیلان پرونده شکایت بازماندگان قربانیان ۱۱ سپتامبر، برای تهیه‌ی گزارش خود  به جز یافته‌های کمیسیون ویژه که بخشی از آن تا کنون منتشر شده است به اظهارات اعضای سابق کمیسیون، ماموران سازمان سیا و اظهارات ماموران سابق اطلاعاتی جمهوری اسلامی استناد کرده‌اند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سوم دی‌ماه ادعای نقش این کشور در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر را "سناریوسازی ناشیانه‌ی" دولت آمریکا خواند و گفت «جمهوری اسلامی ایران معتقد است جامعه جهانی با توجه به پیامدهای اینگونه رفتارهای غیر مسئولانه مقامات آمریكایی نسبت به عواقب آن هوشیار بوده و لازم است نگرانی‌های عمیق خود را نیز به دولت آمریكا منعكس كند.»





جلسۀ علنی مجلس دربارۀ بررسی قاچاق کالا غیرعلنی شد

امروز قرار بود مجلس شورای اسلامی برای بررسی قاچاق کالا جلسه ای علنی تشکیل دهد اما یکباره این جلسه از طرف رییس مجلس غیرعلنی اعلام شد. علی لاریجانی، رییس مجلس گفت این جلسه به دلیل بررسی افزایش واردات بی رویه کالا و قاچاق کالا غیر علنی می شود.

گفتگو با فریدون خاوند، اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادیِ ساکن پاریس
 
27/12/2011
نوشته: رضا ولی‌زاده
در نشست امروز مجلس شورای اسلامی وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برخی دیگر از مسئولانِ مرتبط با این موضوع حضور داشتند.
پس از پایان این نشست، داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری مهر دربارۀ توضیحات وزرای دولت و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کارا و ارز، گفت به نظر من مسئولان حاضر در این جلسه سعی در توجیه عملکرد سازمان خود در واردات بی رویه و قاچاق و مقصر جلوه دادن سایر دستگاه ها داشتند.
فریدون خاوند، اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادیِ ساکن پاریس در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «ریشۀ اصلی گسترش قاچاق کالا، محصول هرج و مرج حاکم بر اقتصاد کشور، وجود نوعی وضعیت ملوک الطوایفی در زمینه های اقتصادی، وجود بیکاری و فقر و کشیده شدن بخشی از جمعیت این مناطق به سمت قاچاق کالا و همچنین گران بودن و یفیت بد کالاهای تولیدی داخلی است.»
او اما در کنار این عوامل باید دست داشتن مافیای قدرت در قاچاق و واردات کالا را هم باید در نظر گرفت که این مافیای قدرت با تکیه بر اسکله های غیرمجاز که گمرک از آن ها خبر ندارد و یا جرأت نمی کند به آن ها نزدیک شود هر کالایی را که بخواهند وارد می کنند. البته تا کنون فهرستی از ده ها اسکلۀ غیرمجاز منتشر شده که در اختیار نهادهای دولتی و شبهه دولتی هستند و هیچ برخوردی با آن ها نشده است.»
 

تظاهرات خیابانی همزمان با ورود ناظران اتحادیه عرب به شهر "حمص"

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
همزمان با ورود هیئت ناظران عرب به شهر"حُمص" ده ها هزارتن از ساکنین این شهرامروز نیزبا انجام تظاهرات خیابانی خواستاربرکناری رژیم بشاراسد گردیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه درتظاهرات امروز حداقل سی هزارنفربه شعارداده علیه حکومت پرداختند. ساعاتی قبل ازورود هیئت عربی به حُمص، رئیس شورای ملی اپوزیسیون رژیم سوریه اعلام کرده بود که یازده ارابه تانک نیروهای ارتش سوریه ازیکی ازمحلات حُمص عقب نشینی کرده اند. برخی ازمناطق این شهرروزهای متمادی توسط توپخانه ارتش هواداررژیم زیرآتش باری قرار داشت.
تنها طی روزدوشنبه بیست و ششم دسامبر، درسرکوب های نیروهای حکومت دراین شهر، سی و چهارنفرجان خود را ازدست دادند.
کمیساریان حقوق بشرسازمان ملل درروزها آغازین ماه دسامبرجاری اعلام کرده بود که شمارقربانیان نه ماه سرکوب حکومت درسوریه، ازمرز پنج هزارنفرفراتر رفته است.
دراین حال به گزارش العربیه ساعتی پس ورود هیئت عربی به حُمص، رئیس شورای ملی سوریه اعلام داشت که نیروهای امنتی رژیم بشاراسد به ناظران اتحادیه عرب اجازه نمی دهند ازمحل اقامت خود دریکی ازهتل های "حُمص"، از مناطق مختلف شهردیدن نمایند.
برهان غلیون تأکید کرد که نیروهای دولتی، ناظران عرب را درهتل به محاصره درآورده و ازتأمین خواست های آنان برای اجرای مأموریت خود، ممانعت به عمل می آورند.
برخی گزارش ها حاکی است که طی بیست و چهارساعت گذشته برخی از حومه های دمشق- پایتخت نیز به محاصره گاردهای ریاست جمهوری سوریه درآمده اند.
 




ایران از صادرات بنزین به افغانستان در سال آینده خبر داد

image
ایران اعلام کرد که از سال آینده صادرات بنزین به افغانستان را آغاز خواهد کرد. هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد یکی از دستاوردهای طرح هدفمندی یارانه ها را تبدیل ایران به یک صادرکننده بنزین دانست و وعده داد که این امر تا دو سال دیگر محقق خواهد شد. این در حالی است که واردات بنزین ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر رشدی ۲۱ درصدی داشته است.
 به گزارش رویترز، روز دوشنبه، ایران قراردادی با افغانستان امضاء کرد که طی آن این کشور مقرر شد از سال آینده سالانه یک میلیون تن فرآورده نفتی نظیر بنزین و سوخت هواپیما به این کشور همسایه صادر نماید.
به گزارش این خبرگزاری، جمهوری اسلامی که نیازمند بود تا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود را از خارج تامین کند، سال گذشته اعلام کرده بود که صادرات سوخت را آغاز کرده است.
 علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت که ایران در سال‌های گذشته نفت گاز به افغانستان صادر می‌کرده اما از سال آینده صادرات بنزین و سوخت هواپیما به این کشور هم آغاز خواهد شد. وی گفت که قیمت این محصولات بر اساس قیمت بازارهای جهانی تعیین خواهد شد.
 به گزارش رویترز، در ماه آوریل ایران یک قرارداد با عراق برای صدور بنزین به این کشور امضاء کرد اما این محموله به تنهایی نمی توانست نشان دهنده عدم وابستگی ایران به واردات بنزین و تبدیل شدن این کشور به یک صادرکننده باشد.
بر اساس این گزارش با وجود ادعای ایران مبنی بر کاهش میزان وابستگ به بنزین وارداتی، واردات بنزین به ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر با بیش از ۲۱ درصد رشد از ۵۱۹۸۶ بشکه در روز به ۶۱۲۷۹ بشکه در روز رسیده بوده است.
 گفتنی است که محمود احمدی‌نژاد، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها به یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان بنزین در سال ۲۰۱۳ تبدیل خواهد شد.



اسناد ویکی‌لیکس: هاشمی رفسنجانی فاسد است

image
یکی از اسناد ویکی‌لیکس که به تازگی منتشر شده هاشمی رفسنجانی را به عنوان شخصیتی «فاسد» معرفی کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «انتخاب»، این سند ویکی‌لیکس، براساس دیدار جان کری، سناتور آمریکایی و امیر قطر تنظیم شده که در این دیدار مسائل و مباحث مربوط به ایران به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.
در سند ویکی‌لیکس آمده است: «امیر قطر  در بخشی از سخنانش، آمریکا را به خاطر حمایت از معترضان انتخابات سال ۸۸، سرزنش کرده» و گفته است اکبر هاشمی رفسنجانی که پیشتر مرد شماره دو جمهوری اسلامی بوده است فرد فاسدی است.
براساس این سند، امیر قطر همچنین گفته است که «خاتمی فاسد نیست؛ اما به عنوان یک اصلاح طلب در جایگاه ضعیفی قرار دارد؛ اما هاشمی رفسنجانی اینگونه نیست!»
گفتنی است در سند ویکی‌لیکس امیر قطر، احمدی‌نژاد را تبرئه کرده و گفته است که وی «شخصیت فاسدی نیست»؛ ولی در حال حاضر بسیاری از تیم دولت در همین قوه قضاییه جمهوری اسلامی متهم به فسادهای کلان مالی هستند.



از نظر دولت دهم، مرفه کسی است که بیش از ۴۵۵ هزار تومان حقوق بگیرد

image
دولت معتقد است که مرفه کسی است که میزان یارانه نقدی بین ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد ماهیانه اش باشد. با این حساب، افرادی که ماهانه ۴۵۵ هزار تومان حقوق می‌گیرند هم مرفه محسوب می شوند. این یعنی، چرتکه نه تنها مرفه محسوب می‌شود که مرفه است از نوع بی درد! در ضمن از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت درخواست می‌شود در مجلس توی گوش هم نزنند!
چرتکه* امروزش را با طرح هدفمندی یارانه‌ها که نشان از اعتماد به نفس بالای دولت احمدی‌نژاد داشته و خیلی خیلی طرح خوبی هم بوده است شروع می‌کند. این طرح بسیار خوب فقط منجر به کتک کاری در مجلس می‌شود و تعریف مرفه را هم کمی تا قسمتی تغییر می‌دهد تا خوب تر که نه، خوب‌ترین به نظر برسد.

با این همه، امروز برای طرح هدفمندی یارانه‌ها، روز خوبی نبوده است. کار بررسی طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه ها به درگیری و کتک و در نهایت اخراج بهروز مردادی از مجلس منجر شده است. درگیری گویا بر سر «آمار کوچه بازاری»(؟) بوده است. قصه از این قرار است که مجلس گیر داده است به دولت که از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به این سودمندی، سهم شرکت های خدماتی آب و برق و گاز داده نشده است. بهروز مرادیی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها قاطی می‌کند و به نماینده فریمان حمله می‌کند و بعد آقای نماینده دستش را بالا می‌برد که یک سیلی بنوازد اما دستش (چرتکه نمی‌داند چطوری) به گردن مردای می‌خورد باعث یک خراش می‌شود، خراش هم بسیار خون می‌آید و مرادی هم در حال خونریزی بلند می‌شود یک سیلی می‌نوازد به گوش آقای نماینده! یعنی اکشنش بالا بود! چرتکه نمی‌داند این نمایندگان مجلس از جان این دولت دهم چه می‌خواهند، شما که هیچ وقت کاری به کار این دولت ندارید، یکهو( بخوانید دم انتخابات) دست می‌گذارید روی آنجا که هی دولت مجبور بوده این مدت آب رویش بریزد! آقاجان‌ها، این دولت چطور بفرماید که اعتقاد به آمار و ارقام ندارد. ببینید آقاجان‌ها، «اقتصاد مال خر است» و خر حتی زمانی که عشوه خرکی می‌آید می‌تواند منجر به آسیب رسانی شود. خر است دیگر، کنترل خودش را ندارد! چرتکه معتقد است درست است که انتخابات نزدیک است اما نتیجه‌اش که مشخص است برادران نماینده! شما همان حالت فرمایشی را ادامه دهید، موفق‌تر خواهید بود، کتک هم نمی‌خورید. غصه مردم را هم اصلا نخورید که به قول احمدی‌نژاد، ظرفیت‌شان خیلی بالاست.
 از طرف دیگر دولت احمدی‌نژاد در راستای اینکه ثابت کند که طرح هدفمندی یارانه ها چیزی در حد انفجار نور بوده است، هی تعاریف جدیدی از خودش ارائه می‌دهد. در آخرین این حرکتها، دولت خدمتگزار، چرتکه را «مرفه بی دردی» بیش نخوانده است! دولت هدفمند با اعتماد به نفس، بس که طرح هدفمندی خوب بوده است، تصمیم گرفته که ۱۰ میلیون نفر از این مرفهان بی درد از خدا بی خبری که پول بقیه ملت را تا حالا خورده اند را از لیست یارانه بگیران حذف کند. در این راستا یکهو ملت را به مرفه و غیر مرفه تقسیم کرده و بر اساس یک‌سری محاسباتی که قطعا اعلام شدنی نیست، مرفه را کسانی تعریف کرده که ۴۵۵ هزار تومان یا بیشتر حقوق می گیرند! فکر کن! چرتکه همه عمر مرفه بی درد مخفی بوده است! حالا جالب تر اینکه گیریم که ۱۰ میلیون مرفه حذف شوند و سهم یارانه آنها بین بقیه تقسیم شود(بنابر محاسبات ایسنا) به هر نفر تنها هفت هزار و صد تومان می‌رسد. چرتکه تازه فهمیده است وقتی احمدی‌نژاد گفت که طرح هدفمندی فاصله طبقاتی را کم کرده مننظورش چه بوده است! راست گفته دیگر! قبلا داشتیم، فقیر، متوسط ( که تازه آن هم روبه بالا و رو به پایین داشت) و بعد پولدار. الان داریم، مرفه و غیرمرفه! خودتان بشمارید حروف میان فقیر و پولدار را و مقایسه کنید با حروف میان مرفه و غیرمرفه! در تعریف دوم، فاصله فقط یک "و" است! در ضمن، آقای دولت مگر نمی گویی ظرفیت ملت خیلی بالاتر از این حرفها است. خب، چرا انقدر زجر به خودت می دهی که یارانه ها را مرحله به مرحله حذف کنی؟! حذف کن برود اون با چرتکه و ظرفیت بالای مردم!





در بند 209، همه روزها شبیه هم است

کوهیار گودرزی در اوین؛ هنوز می توان در ایران ماند و موثر بود

کلمه-زهرا صدر:
هفته ی پیش اخبار و گزارش ها حاکی از آن بود که پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق بشری زندانی، از سوی دادگاه انقلاب کرمان به تحمل ۲۳ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
پروین مخترع که حدود پنج ماه است در بند عمومی زندان کرمان به سر می‌برد، یک روز پس از بازداشت کوهیار گودرزی، در منزلش در کرمان دستگیر و به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به شهدا و رهبری” در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت.
این حکم، یکی از کم‌سابقه‌ترین احکامی است که در سال‌های گذشته از سوی دادگاه، برای یک مادر، تنها به جرم دفاع از فرزندش، صادر شده است.
گزارش ها حاکی از آن است که در هفته‌های گذشته، قاضی پرونده با ارسال پیامی برای پروین مخترع، از وی خواسته بود تا با نوشتن ندامت‌نامه، از اعمال خود ابراز پشیمانی کند تا حکم سبک‌تری دریافت کند. با این وجود، پروین مخترع گفته بود که هرگز حاضر به نوشتن ندامت‌نامه نیست و از حق قانونی خود برای دفاع از فرزندش نخواهد گذشت.
پروین مخترع، هم‌چنین در جریان محاکمه خود از داشتن وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی به وی گفته‌اند که نیازی به حضور وکیل در دادگاه نیست.
کوهیار گودرزی نیز با وجود گذشت پنج ماه از زمان بازداشتش هم‌چنان در شرایط بلاتکلیفی و در بند ۲۰۹نگه‌داری می‌شود. این فعال حقوق بشر که در هفته‌های گذشته متهم به ” تبلیغ علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی علیه نظام” شده بود، در حال حاضر در انتظار تشکیل جلسه دادگاه به سر می‌برد.
بازپرس پرونده، برای وی به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با روزنامه اشپیگل» قرار مجرمیت صادر و پرونده او را به دادگاه ارسال کرد.
گودرزی که در تاریخ ۹ مردادماه ۹۰ بازداشت شده بود، به مدت ۳ ماه از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بود. در این مدت بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرده بودند. وی هم‌چنین به مدت طولانی در سلول انفرادی نگه‌داری شد.
گفتگوی کلمه را با یکی از نزدیکان این فعال سیاسی در بند را با هم میخوانیم:
در ابتدا از شرایط کلی و عمومی آقای گودرزی بفرمایید. آخرین خبری که از ایشان دارین به چه زمانی بر میگردد؟
آخرین خبری که داریم، مربوط به هفته گذشته است. ایشان سه شنبه هر هفته می تواند تماس تلفنی داشته باشد و تنها راه اطلاع از وضعیتش همین تماسهای تلفنی است. چون ملاقات ندارد و هیچ کس نتوانسته است بعد از بازداشت، او را ملاقات کند. کوهیار در حال حاضر، در سلولهای عمومی بازداشتگاه ۲۰۹ نگهداری می شود و با حدود ۱۰ زندانی هم سلول است. و همچنان در وضعیت بلاتکلیفی است و در انتظار برگزاری دادگاه.
تحت بازجویی هستند؟ 
خیر بازجویی های او، مدتی است که پایان یافته و حدود سه هفته پیش، آخرین دفاعیات خود را در بازپرسی انجام داده است. علی‌القاعده، پس از این مرحله، پرونده میبایست با صدور کیفرخواست از سوی دادستان به دادگاه ارسال شود و وقت دادرسی تعیین شود. در مورد کوهیار هنوز این اتفاق نیفتاده، این در حالی است که وی وارد ششمین ماه بازداشت خود شده است.
آیا فشار خاصی روی آقای گودرزی وجود دارد؟
خوب، ببینید اصلا نگهداری طولانی مدت متهمان در بند ۲۰۹، خود بیشترین فشار روانی است. اصلا به همین دلیل پس از اتمام بازجویی و تحقیقات، از انتقال زندانی به بند عمومی جلوگیری می کنند. نگهداری افراد، در محیط امنیتی ۲۰۹ که زندانی از حق دسترسی به هرگونه امکاناتی همانند کتاب، تلفن و .. محروم است. و در یک محیط کوچک نگه‌داری می شود که میبایست از چشم‌بند استفاده کند. سکوت را رعایت کند. صدایش بلند نشود. برای رفتن به دستشویی و حمام اجازه بگیرد. و تکراری بودن این روزها، به افزایش فشار بر زندانی منتهی می شود. در بند ۲۰۹، همه روزها شبیه هم است. زندانی هیچ دستاویزی برای تغییر روزها و ساعتهایش ندارد و این مساله به مرور زمان موجب ایجاد احساس یکنواختی و کرختی و افسردگی در افراد می شود.
در مورد فشارهای موردی هم باید بگویم، کوهیار مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری شد. تا سه ماه از حق تماس تلفنی محروم بود. یک روز پس از بازداشتش، مادرش را هم بازداشت کردند. در زمان زندانی بودنش، دو تن از دوستانش که یکی از آنها به همراه کوهیار بازداشت شده بود، دست به خودکشی زد. همه اینها کافی است برای اینکه یک نفر را به معنای واقعی از درون فرو بریزد. به همه اینها، فشارهای بازجویی، اتهامات و .. را هم اضافه کنید. باید بگویم کوهیار گودرزی در این مدت واقعا شرایط طاقت فرسایی را تجربه کرده است. و اینکه هنوز حالش خوب است و روحیه اش را حفظ کرده مایه خرسندی و شگفتی است.
کوهیار گودرزی سال گذشته پس از تحمل یک سال حبس آزاد شده بود، بازداشت جدید به همان پرونده بر میگردد یا دلیل جدیدی وجود داشته است؟
خوب با توجه به فضای سرکوبی که در دو سال گذشته در کشور حکم‌فرما شده است. واضح است که هیچ نوع حرکت اعتراضی از سوی نیروهای امنیتی تحمل نخواهد شد. کوهیار به عنوان یکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، پس از آزادی از زندان هم به فعالیتهای خود ادامه داد. این اواخر هم یکی دو تا مصاحبه با برخی نشریات انجام داد که همین مسائل موجب حساسیتهای دستگاه امنیتی شد. آنچه هم که در بازپرسی به عنوان اتهامات او مطرح شده است همین مسائل است. یعنی او متهم شده به “تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با نشریه اشپیگل” و ” اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر”، که اگر نگاه قانونی داشته باشیم، هیچ یک از این اتهامات مصداق قانونی ندارد و وی نمی بایست حتی یک لحظه به چنین دلایلی در زندان باشد. اما خوب تنها چیزی که در دستگاه قضایی و سیستم امنیتی ایران مورد توجه قرار نمیگیرد، “قانون” است. کوهیار هم قربانی این بی قانونی است.
طریقه ی بازداشت ایشان در ابهام است. در ابتدا اصل بازداشت تایید نشد و سپس در این باره سکوت شد. ممکن است درباره ی نحوه و مکان بازداشت ایشون بفرمایید؟
من فکر میکنم کسی سکوت نکرد. مساله ای که وجود داشت این بود کوهیار زمانی که بازداشت شد، کسی متوجه نشد یعنی او در منزل یکی از دوستانش و به همراه آنها دستگیر شد. مادرش هم فردای آن روز بازداشت شد. بنابراین هیچ کس خبر نداشت. تنها خاموش بودن موبایل او حدس و گمان در مورد بازداشتش به وجود آورد اما چون این مساله سابقه داشت. دوستان وی باید صبر می کردند. تا یک هفته بعد، وقتی یکی از دوستانی که به همراه او دستگیر شده بود آزاد شد، دیگر خبر بازداشت او قطعی شده و اعلام شد. پس از آن هم به مدت ۳ ماه هیچ تماس تلفنی و ملاقاتی نداشت. مادرش هم در زندان کرمان دستش از همه جا کوتاه بود. در واقع هیچ دسترسی به اخبار پیرامون وضعیت او در دست نبود. حتما میدانید که امکان رسیدن اخبار از بند ۲۰۹، اگر فردی در انفرادی باشد و تلفن هم نداشته باشد بسیار کم است. بنابراین اخباری که بود و اتفاقا درست هم بود، تاکید بر نامعلوم بودن شرایط وی بود. در این حال، بعد از سه ماه، زمانی که او برای اولین بار اقدام به برقراری تماس تلفنی کرد و از شرایطش خبر داد. بلافاصله یک خبر رسمی از طرف کمیته گزارشگران حقوق بشر منتشر شد. تا پیش از آن هیچ کس واقعا نمیدانست که او در چه شرایطی است. تمام اخبار بر اساس حدس و گمان بود.
چرا هیچ کدام از اعضای خانواده ایشان اطلاع رسانی از شرایط ایشان نمیکند؟
ببینید اصولا در خصوص زندانیان سیاسی، کسانی که به اطلاع رسانی می پردازند فامیل درجه یک هستند. مادر، پدر، خواهر ، برادر.
خوب مادر کوهیار در زندان است و او دیگر کسی را ندارد. خاله های او هم چون پیگیر وضعیت مادرش هستند، نمی توانند به کار رسانه ای بپردازند. همچنین هزینه ای که مادر کوهیار در خصوص اطلاع رسانی در مورد وضعیت فرزندش متحمل شده، خود دلیلی می شود برای اینکه سایرین احتیاط بیشتری به خرج دهند. واضح است وقتی به مادر وی رحم نکردند و چنین حکم سنگینی برای او صادر شده است، فردا روز ممکن است خاله و یا پسرخاله اش را نیز دستگیر کنند، فقط به این اتهام که در خصوص وضعیت او اطلاع رسانی انجام داده اند.
درباره ی مادر ایشان بفرمایید؟
مادر کوهیار، اخیرا از سوی دادگاه به ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده، همچنین پرونده دیگری نیز با اتهام “توهین به رهبری” برای او تشکیل شده که به دادگستری استان کرمان ارجاع شده است. یعنی ممکن است این حکم سنگین تر شود.
خانم مخترع در حال حاضر در بند عمومی زندان کرمان در کنار مجرمان عادی نگهداری می شود. شرایط نگهداریشان در زندان کرمان نیز بسیار سخت است. یعنی امکان دسترسی به مواد غذایی، میوه و سبزیجات در این زندان وجود ندارد. شرایط بهداشتی بسیار اسفبار است و رسیدگی پزشکی نیز بسیار محدود انجام می شود. خانم مخترع ظاهرا هفته گذشته از ناحیه پا در زندان دچار آسیب‌دیدگی شده بود که در دادگاه با ویلچر حضور پیدا می کنند.
آیا بازداشت و این حکم به واقع به خاطر مصاحبه و اطلاع رسانی وضعیت فرزندشان صادر شده است؟
دلیل بازداشت ایشان مشخص است. قطعا و یقینا، اطلاع رسانی های گسترده او در خصوص بازداشت کوهیار گودرزی، علت دستگیری وی بوده است. پیش از این هم ماموران امنیتی وی را تهدید به برخورد کرده بودند و این بار تهدیدشان عملی شد. به هر حال با این کار، هم پروین مخترع را زندانی کردند و هم اطلاع رسانی در خصوص وضعیت کوهیار را کاهش دادند.
آقای گودرزی پس از آزادی به سادگی می توانست از کشور خارج شود، آیا ممنونع الخروج بود که نرفت؟
ایشان به حضورش در ایران بیشتر باور داشت تا خروج از کشور. یعنی مانند بسیاری دیگر از کسانی که در ایران مانده‌اند، باور داشت که حضورش در ایران هم نوعی مبارزه است و دلش می خواست بماند. در حالی که کوهیار دانشجوی دانشگاه شریف بوده و با توجه به سابقه فعالیت هایش به راحتی می توانست از ایران خارج شود و ادامه تحصیل دهد و زندگی راحتی داشته باشد. اما باور داشت که اگر قرار است مبارزه کند، باید در ایران بماند و هزینه اش را نیز بپردازد. البته چون اقدامی برای خروج از کشور نکرد، نمیدانم ممنوع الخروج بود یا نه. اما به هر حال اگر قصد خروج از کشور را داشت راه های زیادی برای این کار وجود داشت.
درباره ی فعالیت های فعالان حقوق بشر بفرمایید؟
فعالیت های حقوق بشری هم در ایران به مانند سایر احزاب و جریانها، بعد از سرکوب های گسترده ۸۸، دچار اخلال شد. البته چون در جریان این سرکوبها و اعتراضات، مساله “شهروند خبرنگار” به یک مورد محوری تبدیل شده بود. این قضیه توانست جای خالی نگاه فعالان حقوق بشر را که در همان روزهای ابتدایی سرکوب، مورد دستگیری واقع شده بودند پر کند. اما خوب یک مساله بارز و اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعد از انتخابات ۸۸، بیشترین فشارها و هجمه ها به این گروه از فعالان وارد شد و یکی از جریانهایی بودند که مورد بیشترین سرکوب و بازداشت قرار گرفتند. در حالی که آنها نه سوگیری سیاسی داشتند، نه وابسته به جریانها، ستادها و احزاب بودند. نه اصولا دخلی در اعتراضات یا رهبری آنها داشتند. فعالان حقوق بشر تنها به ایفای وظیفه خود در راستای انعکاس موارد نقض حقوق بشر مشغول بودند که اینطور بی رحمانه مورد هجمه قرار گرفتند.
آیا هنوز هم حاضر فشارها بر آنان زیاد است و به نظر شما هنوز هم میتوان مفید بود و کار کرد؟
این فشارها با گذشت زمان نه تنها کمتر نشده که بیشتر هم شده است. یعنی امکان کار کردن در هیچ گروهی وجود ندارد، کوچکترین فعالیتی به سرعت سرکوب می شود. واضح است که در این شرایط نمی توان مثل گذشته فعالیت کرد، اما هنوز هم فعالان حقوق بشر یا افراد دیگر از همین روزنه های موجود استفاده می کنند و برای شکستن این فضا تلاش می کنند. همین دیدارهایی که با خانواده‌های زندانیان سیاسی انجام می شود. مراسم هایی که برای آنها برگزار می شود. تلاش در جهت انعکاس اخبار مربوط به زندانها و .. . همه تلاشهایی است که هنوز وجود دارد و با وجود جو خفقان، عده‌ای دارند تلاش می کنند تا جای خالی دوستانشان را پر کنند. فکر می کنم به هر حال با وجود این شرایطی که وجود دارد، هنوز می توان در ایران ماند و موثر بود.




دستفروشان زن؛ می‌خواهیم آبرومندانه زندگی کنیم

از وعده ی نفت بر سر سفره ها تا جستجوی نان در ایستگاه های مترو

سرویس اجتماعی کلمه-نوشین یزدانی:
ماموران، با دستفروشان زن مترو مرتکب خشونت فیزیکی می‌شوند. یکی از زنان می‌گوید: برای اینکه در مترو کالایی نفروشیم با باتوم ما را می‌زنند. اجناسمان را ضبط می‌کنند. یک بار دست یکی از ما را شکستند. آن دیگری از برخوردهای توهین آمیز آن‌ها گلایه دارد.
اینجا در زیر زمین تصویر شفاف تری از روزگار سخت تحمیل شده به مردم وجود دارد. حضور دستفروشان زن مترو اگر چه موضوع جدیدی نیست و تعداد آن‌ها نیز رو ز به روز در حال افزایش است؛ اما خود حکایت از فقر و شرایط دشوار اقتصادی مردم دارد که برای گذران زندگی پناه به تونل زیر زمینی آوردند تا از این طریق بخشی از هزینه‌های سرسام آور زندگی خود را تامین کنند. حضوری که پاسخ آن از سوی اقتدارگرایان نه رسیدگی و نه حمایت بوده است. اینجا در ایران سرکوب است که حکمرانی می‌کند.
پای صحبت تنی چند از این جمعیت حاضر در مترو نشستیم که درپی می‌آید:
باتوم، شوکر، توهین سهم زنان زیر زمین
بر روی صندلی انتظار مترو نشسته است، سرخی صورت زن می‌انسال که سرش را پایین انداخته نشان از عصبانیت او دارد. کنار دستی‌اش می‌گوید تا شب چند بار برو التماس و اصرار کن وسایلت را بگیر. می‌گوید نزدیک ۵۰ هزار تومان جنس همین صبح امانی برای فروش در مترو خریده که در ایستگاه صادقیه با حمله ماموران از او ضبط شده و اصرار و خواهش برای دریافت بی‌فایده بوده است. دیگران هم یک به یک می‌آیند برای دلداری و به همدیگر سفارش می‌کنند که ماموران بیشتر در چه ایستگاه‌هایی مستقر هستند که با آن‌ها درگیر نشوند. می‌گویند قدرت تامین هزینه‌های خانوار را ندارند و اتکای آن‌ها بیشتر بر اجناسی است که آن را هم نیز به صورت امانی برای فروش در مترو می‌آورند.
یکی از آن‌ها خانم جوان چادری است که وقتی با او هم صحبت می‌شوم می‌گوید چون شوهرش هم بیکار است مجبور است در مترو کار کند. می‌گوید همسرم حتی راضی به کار سرایداری هم شده است؛ اما وقتی برای همین کار هم مراجعه کرده می‌گویند کارگر افغانی می‌خواهند. به هر حال من باید جبران کنم تا هزینه زندگی تامین شود. چادرش را باز می‌کند و ساک پر از وسایل را نشان می‌دهد که هر روز برای فروش آن را حمل می‌کند.
او که از برخورد ماموران پلیس گلایه دارد، می‌گوید: حرف‌های توهین آمیز می‌زنند.
این نحوه برخورد با زنان دستفروش مترو در حالی است که سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اذعان کرده است: «قانونی برای اینکه از دستفروشی در مترو جلوگیری کنیم وجود ندارد و دستفروشان نیز قابل ارجاع به مراجع قضایی نیستند و علی ‌رغم تلاش‌های شرکت بهره‌برداری مترو به نظر می‌رسد راهکاری برای حل این موضوع وجود ندارد.»
یکی دیگر از زنان اضافه می‌کند خیلی اذیت می‌کنند. با دستبند شوکر، باتوم ما را کتک می‌زنند. اما ما باز می‌آییم. اگر چاره داشتیم کار داشتیم در رفاه بودیم که دوباره بر نمی‌گشتیم. چرا؟ چون می‌خواهیم آبرومندانه زندگی کنیم. کار کنیم. بار‌ها زد و خورد شده و همه ما باز برای کار برگشتیم. از سر ناچاری است.
دستفروشی بهتر از گرسنه ماندن است
سرپرست خانوار است و دغدغه تامین مخارج زندگی را دارد. می‌گوید اجناس سبک را برای خرید انتخاب می‌کند تا حمل و نقل آن آسان باشد و ماموران متوجه آن نشوند و اجناسمان را ضبط نکنند. دایم اضطراب و استرس داریم که اجناس را نگیرند. گرانی است دیگر باید خرج زندگی را فراهم کرد. کرایه خانه خرج بچه‌ها خورد و خوراک همه این‌ها هست. نمی‌توانیم کار نکنیم. اگر می‌خواهند ما اینجا نباشیم برایمان کار پیداکنند.
آن دیگری اضافه می‌کند: من و شوهرم هر دو کار می‌کنیم اما کفاف زندگی را نمی‌کند. مجبوریم در مترو دستفروشی کنیم. نمی‌شود که گرسنه بمانی. زندگی است.
این گلایه‌ها در حالی است که محمود احمدی‌نژاد چندی پیش با اشاره به اینکه در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از ۷۳ میلیون نفر یارانه دریافت کردند، گفته بود: این بدان معناست که کسی گرسنه نمی‌ماند و به نان شب محتاج نیست.
محمدرضا رحیمی، معاون اول او نیز وجود فقیر و گرسنه در کشور را منکر شده و گفته است: «امروز در جمهوری اسلامی هیچ فردی سر بر بالین گرسنگی نمی‌گذارد با توجه به خسارت‌هایی که در جنگ تحمیلی و از تحریم‌های ظالمانه برای ما ایجاد شده است، امروز در جمهوری اسلامی یک گرسنه وجود ندارد.»
مجموعه اظهاراتی که حکایت صفر بودن اطلاعات رییس دولت و معاون او از وضعیت معیشتی مردم دارد، چرا که این روز‌ها کسی نیست که شبهه‌ای در مورد چالش‌های معیشتی مردم، بیکاری و تورم داشته باشد.
یکی از زنان می‌گوید: مسوولان همه از حضور ما در مترو با خبرند. هم برای اعتراض جلوی مجلس رفته‌ایم و هم مشکلات را به معاون احمدی‌نژاد رساندیم؛ اما دریغ از حمایت و توجهی. چه کنیم دزدی و گدایی کنیم؟ یک بار وعده دادند برایمان غرفه درست می‌کنند که کمک نکردند.
جمعیت بیکار کشور جذب بازار دستفروشی شده است
لیسانس هوشبری دانشگاه دولتی است و چند سالی است در مترو مشغول دستفروشی است. متوجه صحبت همکارانش که می‌شود بلند فریاد می‌زند، این‌ها همه از خودشان هستند. می‌پرسند اما علیه ما می‌نویسند.
با او هم صحبت می‌شوم و او را راضی برای گفت‌و‌گو می‌کنم. از درآمدش راضی است اما گلایه‌اش از آزار و اذیت‌های ماموران پلیس است که اجازه فعالیت به آن‌ها را نمی‌دهند. می‌گوید با همه ما بی‌احترامی می‌کنند. می‌گویند برو توی خیابون خودفروشی کن. ادامه می‌دهد که خواهرش نیز که لیسانس پرستاری دارد با او در مترو کار می‌کند. وقتی کار نیست راه دیگری نداریم. اما در مورد کارمان مقاومت می‌شود. وقتی هم که اجناسمان را می‌گیرند کلی ضرر می‌کنیم. با این حال مردم از ما حمایت می‌کنند و پشتیبان ما هستند.
کیفش را نشان می‌دهد و می‌گوید: این جنس‌ها را با گرو گذاشتن کارت ملی و شناسنامه می‌گیریم. درآمدمان اینجا که خیلی نیست. اما باز بهتر از هیچی است. او می‌گوید: بیکاری و نبود شغل باعث شده بسیاری جوانان اقدام به فروش کالا در مترو کنند.
بر اساس این گزارش، بخشی از جمعیت دستفروشان زن مترو را نیز جوانان جویای کار و دانشجویان شامل می‌شوند. این در حالی است که دولت احمدی‌نژاد می‌گوید سال گذشته یک میلیون و ششصدهزار شغل ایجاد کرده است و می‌خواهد در سال جاری دو میلیون و نیم شغل دیگر نیز ایجاد کند. ارایه این آمار در شرایطی است که تا پیش از این حتی در بهترین وضعیت یعنی با رشد اقتصادی بیشتر از شش درصد، دولت به سختی می‌توانست ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند و به اعتقاد منتقدان با وجود کاهش شدید رشد اقتصادی در وضع موجود، ایجاد این تعداد شغل امکانپذیر نیست.
مرکز پژوهشهای مجلس نیز ایجاد یک میلیون و ششصدهزار شغل در سال گذشته و برنامه ایجاد دو میلیون و پانصدهزار شغل در سال جاری را «مورد تردید جدی» قرار داده و با کنار هم گذاشتن اطلاعات و آمار سالهای قبل اعلام کرده چطور می‌توان پذیرفت وقتی در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ با رشد اقتصادی حدود شش درصد به طور متوسط سالانه ۷۶۴ هزار شغل ایجاد شده، در سال گذشته با رشد یک درصدی یک میلیون و ششصدهزار شغل ایجاد شده باشد.
از قشرهای مختلف در بین دستفروشان مترو به چشم می‌خورد. دانشجویی که برای مخارج تحصیل اینجاست تا جوانان بیکاری که شغلی نیافته و رو به دستفروشی آوردند. از سرپرست‌های خانوار که حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد تا بچه‌های کم سن و سالی که هم پای مادران خود در مترو دستفروشی می‌کنند. جمعیتی که حضورشان زاییده شرایط نامناسب اقتصادی و بیکاری تحمیل شده ناشی از سیاست‌های دولت است. آمار دقیقی از زنان دستفروش در مترو وجود ندارد. خود آن‌ها می‌گویند جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفرند. می‌گویند خودمان آمار خودمان را بهتر داریم.
این جمعیت در حالیکه می‌گویند شرایط دشواری را در طول شبانه روز برای فروش اجناس خود می‌گذرانند، سخنشان با مسوولان این است که اگر با کار این گروه مشکل دارند، زمینه فعالیت دیگر و یا بهبود وضع معیشتی آن‌ها را مهیا سازند و یا آن‌ها را راحت بگذارند.




تاجزاده: در انتخابات نمایشی و غیر آزاد شرکت نمی کنم و رأی نمی دهم

سید مصطفی تاجزاده در پیامی از زندان اوین بار دیگر با تاکید بر مواضع پیشین خود در خصوص تحریم انتخابات پیش رو، اعلام کرده است در انتخابات نمایشی و غیرآزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کند و رأی نمی دهد.
به گزارش تحول سبز، این عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در قرنطینه زندان اوین نگهداری می شود در پیامی که در صفحه رسمی وی در فیس بوک منتشر شده است با برشمردن برخی از موارد اعتراض خود به انتخابات پیش رو آورده است: “برای: ۱- مقابله با حکومت دروغ و فساد و بی لیاقتی،۲- جلوگیری از استقرار دیکتاتوری مطلقه فردی،۳- افشای مجلس بله قربان گویی که هیچ نقش مهمی در کنترل و امحای فقر، بیکاری، بزه های اجتماعی، انزوای بین المللی و پاسخ گو کردن ارکان حکومت و رهبری نظام ندارد، در انتخابات نمایشی و غیرآزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کنم و رأی نمی دهم”
تاج زاده پیش از این هم بارها در مقالات و مصاحبه های خود بر اجماع اصلاحطلبان بر عدم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود.
متن کامل پیام این زندانی سیاسی در خصوص انتخابات پیش رو در پی می آید:
اینجانب سید مصطفی تاجزاده در اعتراض به :
۱- عدم رسیدگی به شکایات ما از کودتاچیان انتخابات ۸۸
۲- انتصاب مجدد آقای جنتی و دیگر متخلفان انتخابات پیشین
۳- تداوم دخالت های غیرقانونی نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات آتی و تلاش برای مهندسی آن
۴- حبس خانگی غیرقانونی دو نامزد انتخابات گذشته (آقایان موسوی و کروبی)
۵- انحلال غیرقانونی احزاب اصلاح طلب جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
۶- توقیف و تعطیلی اکثر قریب به اتفاق مطبوعات منتقد حاکمیت تک صدایی
۷- تداوم حاکمیت نظامی و استمرار فضای پلیسی و امنیتی
۸- صدور احکام فرمایشی و فله ای قضایی علیه مخالفان انتخاباتی گذشته
۹- تقلیل جایگاه رهبری نظام به رهبری یک جناح (اقتدارگرا)
۱۰- بی توجهی به پیشنهادهای دلسوزانه و حداقلی خاتمی
و برای:
۱- مقابله با حکومت دروغ و فساد و بی لیاقتی
۲- جلوگیری از استقرار دیکتاتوری مطلقه فردی
۳- افشای مجلس بله قربان گویی که هیچ نقش مهمی در کنترل و امحای فقر، بیکاری، بزه های اجتماعی، انزوای بین المللی و پاسخ گو کردن ارکان حکومت و رهبری نظام ندارد.
در انتخابات نمایشی و غیر آزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کنم و رأی نمی دهم.




نماینده مجلس: شما می‌خواهید به زور مردم را مومن به دین خود کنید

سحام نیوز: نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم شورای اسلامی با انتقاد از شرایط موجود کشور گفت: “حدود ۳۰ سال از انقلاب می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و… که منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشده باشد. این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم.”
این وزیر دولت محمد خاتمی، که نمایندگی تبریز را در مجلس هشتم بر عهده دارد، همچنین گفت: “امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی. ”
به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان روز دوشنبه پنجم دی ماه، طی مناظره‌ای سیاسی با احمد رهدار از شاگردان مصباح‌یزدی در محل تالار شیخ مفید دانشگاه قم، با اشاره به سخنان رهدار مبنی بر اینکه پزشکیان و دوستان اصلاح‌ط‌لب او راه خود را از راه امام جدا کرده‌اند، اظهارداشت: “حاج آقا دم از معنویت می‌زند در حالی که می‌گوید دیروز تازه از طریق اینترنت مرا شناخته امروز می‌گوید من یقین دارم که شما این‌جوری هستید. اگر این معنویت است که وای به حال معنویت. ”
پزشکیان درپاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا دولت اصلاحات کار را به جایی کشاند که امروز بعد از گذشت ۶ سال از آن دولت هنوز نمی‌توان بی‌حجابی را حل کرد، گفت: آن چیزی که در خیابان‌هاست مجموعه کارهای ما مسئولین از چپ و راست است.
پزشکیان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا نباید “موسوی و کروبی کنار گذاشته شوند و از آن‌ها به دلیل اینکه فتنه آفریدند اعلام برائت کنیم” گفت: “من یک دانشگاهی‌ام و نمی‌توانم با ادبیات شعاری صحبت کنم. اگر کسی جرمی کرده باید در دادگاه به جرم او رسیدگی کرد نه اینکه با شعار او را مفسد‌فی‌الارض معرفی کنیم.”
وی خاطرنشان ساخت: در سال‌های اولیه انقلاب آیت الله مشکینی برای من و دوستانم درس اخلاق گذاشته بود و می‌فرمود اگر کسی را به عنوان متهمی گرفتید حق ندارید حتی یک سیلی به او بزنید و می‌فرمود قانون کسی را که مجرم است باید به دادگاه برده و محاکمه قانونی انجام دهد و به همین دلیل بنده نمی‌توانم به‌یک‌باره کسی را مفسد فی‌الارض معرفی کنم.
وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات یادآور شد: “۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و… که امروز منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشود؛ این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم.”
پزشکیان تاکید کرد: امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی.
وی با اشاره به سخنان فرد حاضر سوال‌کننده مبنی بر اینکه چرا “موسوی و کروبی قانون اساسی و خط امام و رهبری را زیر سوال بردند؟”، گفت: شما می‌گوید فلان شخص چرا گناه کرد. کاری ندارد خودش را صدا کنید و از خودش بپرسید.
پزشکیان در پاسخ به اظهارات رهدار مبنی بر اینکه با زور می‌توان مملکت را درست کرد، گفت: ادبیات من با این آقا فرق دارد و به همین دلیل آنچه را که می‌گوید قبول ندارم؛ اگر خدا می‌خواست همه را در روی زمین مومن خلق می‌کرد اما این کار را نکرد و همه را برای انتخاب راه آزاد گذاشت حالا شما می‌خواهید به زور مردم را مومن به دین خود کنید.
وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات در پاسخ به این صحبت‌های رهدار مبنی بر اینکه اگر شما اصلاح‌طلبان کنار بکشید ما اصول‌گرایان مملکت را درست می‌کنیم، گفت: اصلاً ما کشیدیم کنار، شما یک جا به عنوان الگو بسازید و به جامعه عرضه کنید. اصلاً نمی‌خواهد جامعه را درست کنید یک مدرسه اسلامی درست کنید تا همه، محبت و صداقت و انصاف را در آن ببینند. به خدا قسم یک چنین مدرسه‌ای را درست کردید من برای ساختن مدارس دیگر به شما التماس می‌کنم.
پزشکیان در پاسخ به این بخش اظهارات این روحانی افراطی مبنی بر اینکه تمام حرف‌های اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای بود که آمریکا خوشش آمد، گفت: من در آمریکا بودم و برگشتم، اما شما ممکن است بروید و بر‌نگردید.
وی افزود: این ادبیات که یک عده را متهم و به آن‌ها اتهامات مختلفی را بچسبانید مشکلی را درست نمی‌کند. اینقدر حرف نزنید و اگر می‌توانید در عمل مملکت را بسازید.
پزشکیان اضافه کرد: زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد تمام اعضای دولت سابق حتی در شهرستان‌ها را عوض کرد. در حالی که این روش درست نیست.
وی افزود: من همین الان اگر به سراغ کار پزشکی بروم برای انجام هر عمل ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم و نیازی به دو میلیون حقوق مجلس ندارم شما مرا نشناختید و دائم تهمت می‌زنید؛ اگر مسلمانی این است که کسی دنبال شما نمی‌آید.
پزشکیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار مبنی بر اینکه “چرا از موسوی و کروبی که سران فتنه‌اند اعلام برائت نمی‌کنید”، گفت: آن چیزی که به من دیکته می‌کنید را نمی‌توانم به عنوان نظر خود بگویم و این را هم بدانید بنده به چیزی که معتقد نباشم می‌گویم معتقد نیستم.
وی با تاکید بر اینکه من همواره با اعتقاد به خدا و برای اعتبارم زندگی کرده‌ام، گفت: بنده در دوران ریاست خود در دانشگاه تبریز اولین کسی بودم که در ایران گفتم که پسرها حق ندارند دخترها را معاینه کنند و برای این اثباتم بسیار تحت فشار قرار گرفتم اما روی آن ایستادم.
پزشکیان اضافه کرد: با زور و جنجال‌آفرینی و فحش نمی‌توان به نتایج مطلوبی رسید و کشور را اداره کرد.
وی افزود: در خانواده خودمان زن و دختر بی‌چادر نداریم اما روش‌های زور و فشار را نمی‌پذیرم.
وزیر بهداشت و درمان دوره اصلاحات گفت: باور کنید ادبیاتی که دشمنی و تنفر را در جامعه ایجاد می‌کند ادبیات درستی نیست بلکه باید کاری کنیم تا همگان را به نظام جذب کنیم.
وی در پایان به بیان اینکه ادبیات ما در تبلیغ اسلام و تبلیغ نظام باید اصلاح شود، گفت: اگر می‌خواهید مملکت درست شود باید با همه مثل انسان برخورد کنیم.



اجرای حکم زندان ژیلا کرم زاده مکوندی

افزایش فشارها بر مادران پارک لاله و دستگیری ژیلا کرم زاده مکوندی

مادران پارک لاله - صبح امروز 6 دی ماه 1390 ژیلا کرم زاده مکوندی، که برای انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران اطلاعات این ارگان دستگیر و جهت اجرای حکم 2 سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن جا به بند نسوان منتقل شد.
ژیلا کرم زاده مکوندی از مادران پارک لاله، پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی جهت بررسی اتهامات وی تشکیل و در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۰ حکم چهار سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد.

دادگاه تجدید نظر سرانجام حکم را به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی در مدت 5 سال تقلیل داد، که از زمان صدور حکم ،22 شهریور 1390 قابل اجرا بوده است.

جمهوری اسلامی فشار را بر مادران پارک لاله افزایش داده و هزینه فعالیت را برای آن ها و حامیان شان در ایران به شدت بالا برده است. از جمله این احکام می توان به احکام صادره برای خانم ها لیلا سیف اللهی و ژیلا مهدویان اشاره کرد.

ژیلا کرم زاده مکوندی ، شاعر و از همراهان مادران پارک لاله بود .

همه بر میگرده به ارنستو ...

دستام میلرزه
پاهام بیشتر
دلم ریخته پایین
بی مجنون
این گره خیال باز شدن نداره
همه بر میگرده به ارنستو
چش ازم بر نمیداره
توی قاب روی دیوار
بگه بمون می مونم
در بند...
عشق عمومی

(شعر از ژیلا کرم زاده مکوندی)



رحیمی: اگر نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد

سحام نیوز: معاون اول احمدی نژاد هشدار داد : اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.
خبرگزاری ایرانا با مخابره این خبر نوشت: محمد رضا رحیمی عصر سه شنبه در سومین همایش بین المللی ارتقا توان داخلی افزود: ما علاقه ای به دشمنی و خصومت نداریم و شعار ما دوستی و برادری است اما غربی ها نمی خواهند نقشه های خود را رها کنند.
خبرگزاری ایرانا به این گفته رحیمی تنها در تیتر خبر اشاره کرده است و در متن خبر این جمله ذکر نشده و توضیحی بر آن نیامده است.
همکنون نیروی دریایی ارتش در آبهای دریای عمان و تنگه هرمز به مدت ۱۰ روز مانور دریایی خود را در حال انجام دارد.
اتحادیه اروپا در هفته های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات های این اتحادیه به همراه دیپلمات های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش های دیگر تشدید تحریم ها علیه ایران پرداختند.




القاعده : نمی‌گذاریم طرح ایرانی‌ها اجرا شود

سحام نیوز: یک گروه وابسته به القاعده در عراق مسئولیت انفجارهای هفته گذشته در این کشور را که باعث کشته شدن ده‌ها نفر شد، بر عهده گرفته است.
به گزارش بی بی سی ، این گروه که خود را “دولت اسلامی عراق” خوانده، با انتشار بیانیه‌ای هدف از انجام حملات پنج شنبه گذشته در عراق را حمایت از مسلمانان سنی این کشور در برابر “طرحی ایرانی” خوانده است.
روز پنج‌شنبه (۲۲ دسامبر) چندین انفجار مناطق عمدتا شیعه‌نشین در بغداد را لرزاند و حدود ۷۰ کشته برجای گذاشت.
این انفجارها تنها چند روز بعد از پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق و هم‌زمان با اوج گرفتن تنش سیاسی در این کشور به دلیل صدور حکم جلب طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق و بالاترین مقام عرب سنی در این کشور رخ داد.
در بیانیه منتشرشده توسط “دولت اسلامی عراق” وابسته به القاعده، اشاره‌ای به خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشده، اما “رهبری شیعه” این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این بیانیه آمده است که این گروه می‌داند حملات را کی و کجا انجام دهد و تاکید کرده که “مجاهدین هرگز آسوده نخواهند نشست تا طرح ویرانگر ایرانی‌ها روی زشت خود را نشان دهد.”
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی ارتش عراق گفته است که هدف القاعده در عراق دیگر تمرکز بر مقابله با نیروهای آمریکایی نیست، بلکه آنها در پی سوء استفاده از تنش‌های موجود سیاسی در عراق برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای هستند.
طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق که هفته گذشته از سوی نوری مالکی، نخست وزیر، به فعالیت‌های تروریستی متهم شد، به اقلیم کردستان عراق پناه برده است.
آقای مالکی از مقام‌های دولت خودگردان کردستان عراق خواسته تا آقای هاشمی را تحویل دولت مرکزی دهند.
این خواسته تا کنون برآورده نشده و اوج گرفتن تنش های سیاسی بر سر این موضوع هم‌زمان با خارج شدن نیروهای آمریکایی از عراق، آینده دولت ائتلافی این کشور را در معرض تهدید قرار داده است.
در همین حال در تازه‌ترین بمب‌گذاری انتحاری در عراق، یک خودرو در اطراف وزارت کشور در بغداد منفجر شد.
در اثر این انفجار که بامداد امروز، سه شنبه (۲۷ دسامبر)، رخ داد، دست کم هفت نفر کشته و حدود ۳۰ نفر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، راننده خودروی بمب‌گذاری شده زمانی به ساختمان وزارت کشور حمله کرد که در ِ ورودی آن به روی کارگران تاسیساتی باز شده بود.



فاطمه کروبی: این حصر غیر قانونی و غیر شرعی است

سحام نیوز: طاهره منتظری، فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری و جمعی از حامیان و علاقه مندان آن مرجع مردمی، روز شنبه سوم دیماه با فاطمه کروبی، دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش جرس، در این دیدار، خانم کروبی شرح کوتاهی در مورد آنچه بر آنها طی ماههای گذشته روا داشته شده ، ایراد نمود، که در بخشی از این شرح، با اشاره به وقایع دی و بهمن ۸۹ گفت: “بعد از محاصرۀ منزل توسط مامورین امنیتی، لباس شخصی های معلوم الحال را درچند شب متوالی به منطقه گسیل کردند که نیمه های شب به آقای کروبی و میرحسین موسوی فحاشی و هتاکی می کردند و در شب آخر هم با حمایت و هدایت نیروهای امنیتی به داخل ساختمان بمب صوتی پرتاب کردند. در یکی از همان روزها هم دهها نفر از آنها به منزل یورش آوردند که در این یورش وحشیانه کاملا داخل خانه را ویران کردند و برای تفتیش هم بدیهی ترین مسائل انسانی و شرعی را رعایت نکردند و به جز وسائل هر چه در منزل بود با خود بردند.”
خانم کروبی افزود: “آنها سپس مجتمع را تصرف کردند که آقای کروبی اعلام کردند آماده انتقال به هر مکانی از جمله زندان اوین هستند اما راضی به تصرف غیر قانونی اموال سایر شرکا (همسایگان مجتمع) نیست که پس از رایزنی، فرزندان منزلی را در جماران تهیه کردند که وی در آنجا مستقر شود اما بعد از انجام کلیه دستوراتی که مقامات امنیتی داده بودند، اعلام کردند که جماران منطقه مناسبی نیست و مکان حبس باید به انتخاب آنان باشد .”
فاطمه کروبی در خصوص وضعیت فعلی همسرش افزود: “اکنون ایشان در مکانی با امکان هواخوری و کمی پیاده روی می باشد که هزینه اجاره مکان را از ما گرفته اند و این بدعتی است که هزینه زندانی را بر عهده خانواده گذاشته اند.”
وی تاکید کرد که “این حصر غیر قانونی و غیر شرعی ده ماه است به طول انجامیده و هنوز هیچیک از مقامات رسمی کشور شهامت بیان آنرا ندارند و هیچ دادگاه و محکمه ای برای چنین تصمیمی تشکیل نشده است.”
بر اساس این گزارش، در دیدار خانواده مرحوم آیت الله منتظری و جمعی از حامیان با فاطمه کروبی، به سالهای حصر خانگی مرحوم منتظری و تالماتی که طی سالهای حصر، بر خانواده و اطرافیانشان تحمیل شد نیز مورد بازگویی و اشاره قرار گرفت.





دکتر ابراهیم یزدی به هشت سال زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا - محمد داداخواه وکیل دکتر ابراهیم یزدی در گفتگویی با رسانه ها اعلام کرد که دادگاه بدوی دبیرکل نهضت آزادی ایران را به هشت سال زندان محکوم کرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه حکم هنوز به دستش نرسیده به جرس گفت:: اقای دکتر یزدی به ۸ سال زندان محکوم شدند، اما طبق اصلِ ۱۶۸ قانون اساسی به صلاحیت دادگاه اعتراض کردند، چون باید یک دادگاه عمومی و باحضورهیات منصفه و علنی دادگاه برگزار می شد و چون این موارد رعایت نشده، هیچ دفاعیه ای ارائه نکردیم و قاعده این بود که دادگاه به عدم صلاحیت خودش رای دهد.
دادخواه با بیان اینکه مستند دادگاه برای این محکومیت غیر قانونی است، ادامه داد: دادگاه، مستندی که ارائه داده قانون احزاب است در حالی که نهضت آزادی ایران سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است و ماده۴ قانون مدنی صراحت دارد که اثر قانون نسبت به آتیه است و عطف به ماسبق نمی شود و از این حیث انطباق با قانون احزاب محل تردید است. ضمن اینکه در این قانون مورد استناد هیچ بندی، مبنی بر اخذ مجوز وجود ندارد. ما امیدواریم که دادگاه تجدیدنظر موارد را مدنظر قرار دهد و طی یک رسیدگی منصفانه به عدم صلاحیت دادگاه رای دهد تا در دادگاهی با حضور هیات منصفه و به طور علنی برگزار می شود، این موارد مورد بررسی قرار گیرد.
محمد دادخواه با بیان اینکه دادگاه غیابی نبوده اما دکتر یزدی به صلاحیت دادگاه معترض بوده می گوید: ما بنا به موارد ماهوی و شکلی ایرادات را ارائه کردیم و اینکه با توجه به صراحت قانون اساسی باید در محاکم عمومی و با حضور هیات منصفه اتهامات رسیدگی شود. قاضی به صرف قاضی بودن نمی تواند اظهارنظر کند بلکه باید در آن مورد خاص دادگاه به او صلاحیت داده باشد.
این حقوقدان با بیان اینکه دادگاه انقلاب دادگاهی خلافِ قانون اساسی و ازاساس غیر قانونی است، می گوید: چند سال پیش در پرونده آقای مانا نیستانی، کاریکاتوریست که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد ما اعتراض کردیم و دادگاه تجدیدنظر و قاضی پذیرفت که دادگاه انقلاب با توجه به صراحت اصل ۱۶۸ قانون اساسی صلاحیت ندارد و حکم مزبور قطع شد و مرجع تجدید نظر پرونده را به دادگاه مطبوعات ارجاع داد.
داد خواه همچنین حکم موکلش را غیر منصفانه توصیف کرده و می گوید: آقای دکتر یزدی وزیر خارجه سابق ایران و از چهره های شاخص در پیروزی انقلاب اسلامی هستند، عطوفت اسلامی ایجاب می کند که موقعیت سنی، جسمی و اجتماعی و سیاسی فرد را لحاظ کنیم، چون این یک پرونده کیفری است و باید شخصیت فرد مورد توجه قرار گیرد و اما با همه این موارد آقای دکتر یزدی به زندان فراخوانده شده که این دور از انصاف به نظر میرسد.
این وکیل دادگستری درباره دیگر موکلش دکتر محمد توسلی نیز می گوید: از چند روز قبل به دادسرای شهید مقدسی اوین مراجعه کردم و از صبح تا ظهر منتظر شدم. اما شعبه ای که معرفی کرده بودند، گفت که پرونده را ندارند و برای گرفتن وکالتنامه موفق نشدم. البته من حدود ده سال پیش یک وکالتنامه از ایشان داشتم اما دادگاه نپذیرفت. منتظرم ملاقاتی با مهندس توسلی داشته باشم تا در خصوص این مرد محترم و شهردار سابق تهران، وکالت رابر عهده بگیرم. دخترمهندس، لیلا توسلی هم مرخصی اش تمدید نشد، مرخصی را دادستان و زندان هماهنگ می کنند اما حبس ایشان در حال اتمام است و انشالله تا عید نوروز دو سال حبس شان به اتمام می رسد و از زندان آزاد می شوند.
گفتنی است، در پی انتشار نامه ای به «الغنوشی» رهبر نهضت تونس و امضای نامه ۱۳۴ امضایی فعالان سیاسی خطاب به محمد خاتمی، دکتر ابراهیم یزدی ۱۱ آبان ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد. پیش از این نیز بازجویان وزارت اطلاعات ساعتها از دبیر کل نهضت آزادی بازجویی کرده بودند. دکتر یزدی با رد صلاحیت دادگاه از دفاع در برابر دادگاه غیرقانونی خودداری کرد.
دکتر ابراهیم یزدی، صبح ۱۱ آبان ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به سه اتهام محاکمه شد، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تاسیس و هدایت نهضت آزادی ایران.



بیش از ۳۵۰ کارگر ایرانیت شهر ری بیکار شدند

خبرگزاری هرانا - نماینده کارگران بیکار شده‌ی کارخانه ایرانیت شهر ری گفت: دولت به دلیل تاثیر ناشی از مواد اولیه بر سلامتی کارگران، مقرر کرده بود این کارخانه طی هفت سال آینده تغییر کاربری بدهد، اما کارفرما تصمیم به تعطیلی و بیکار کردن کارگران گرفت.
رضا شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن توضیح این مطلب که برای تولید محصولات ایرانیتی این کارخانه از نوعی ماده طبیعی بنام آزبست سفید (کریزوتایل یا پنبه نسوز) استفاده می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته بعلت عوارض ناشی از این مواد بر روی سلامتی کارگران، دولت بمدت ۷ سال به مالکان کارخانه مهلت تغییر ساختار و کاربری داده بود، که با به سر رسیدن زمان مقرر شده و عدم پذیرش کارفرما، سه ماه پیش کارخانه ازسوی مالکان این کارخانه تعطیل شد.
او افزود: در پی اعتراضات کارفرمای این کارخانه، دولت اجازه فعالیت در بخش تولید لوله‌های سیمانی را به این نوع شرکت‌ها صادر کرده است اما متاسفانه کارفرمایان ما مایل به ادامه تولید نشدند و شرکت را تعطیل کردند.
او که وکالت قانونی برای دریافت مطالبات معوق این کارگران را دارد، اظهار داشت: این کارخانه با بیش از ۳۵۰ کارگر فعالیت می‌کرد، که هم اکنون با اخراج تمامی کارگران قراردادی تعداد کارگران به۱۲۶ کارگر رسمی رسیده است که به تبع تعطیلی کارخانه در بلا تکلیفی به سر می‌برند.
شیرازی همچنین اعلام کرد: بر اثر کار با ماده آزبست، بسیاری از کارگران دچار بیماری‌های ریوی شده و حتی چندین نفر نیز فوت کرده‌اند.
شیرازی در خاتمه افزود: چنانچه کارخانه تغییر کاربری می‌داد، با ادامه روند تولید هر کدام از این کارگران که بیش از ۱۶ سال سابقه کار دارند، می‌توانستند بعد از چند سالی از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.




حکم قصاص قاتلان یک خانواده در ملاء عام اجرا می شود

خبرگزاری هرانا - دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: حکم قصاص قاتلان یک خانواده پنج شنبه هفته جاری در ملاء عام اجرا می شود.
اسماعیل صادقی نیارکی در این باره اظهارداشت: در پی وقوع چهار فقره قتل در اواخر سال گذشته با بررسیهای صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی و تلاش نیروی انتظامی استان متهمین این حادثه که دو مرد به نامهای علی ۳۹ ساله متاهل و محمد ۳۷ ساله مجرد دستگیر شدند.
وی افزود: علی با ادعای اینکه رضا که یکی از مقتولین این حادثه است عکسهای خانوادگی وی را برداشته و تهدید به انتشار آنها کرده بود که در پی این تهدید قاتل تصمیم به قتل رضا می گیرد که در این راستا برای مخفی نگاهداشتن قتل به کشتن سه نفر دیگر از اعضاء خانواده مقتول از جمله دو کودک شش و ۱۳ ساله وی با مشارکت محمد اقدام می کند.
دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین یادآور شد: پس از رسیدگی پرونده در شعبه دوم کیفری استان رای مبنی بر قصاص برای دو قاتل صادر شد که در مرحله تجدید نظر رای صادره قطعی و با تائید ریاست محترم قوه قضائیه حکم صادره مبنی بر قصاص قاتلین در تاریخ پنج شنبه هشت دی ماه سال جاری ساعت هفت و نیم صبح اجرا خواهد شد.



اعتصاب غذای مصطفی سلیمی، زندانی کرد محکوم به اعدام

یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زد.
برادر این زندانی در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: مصطفی سلیمی زندانی محکوم به اعدام، از روز دوشنبه گذشته در اعتراض به مخالفت یکی از نهادهای دولتی با درخواست عفو نامبرده دست به اعتصاب غذا زده است. وی در ادامه افزود: مصطفی در زندان از ناراحتی کلیه رنج می برد و در وضعیت جسمی نامناسبی است. یادآور می گردد مصطفی سلیمی که هم اکنون در زندان سقز بسر می برد، اهل روستای ایلوی شهر سقز واقع در استان کردستان است که اوایل سال 82 در نهاوند لرستان دستگیر وبه اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.



احمد توکلی: متهم اصلی اختلاس۳۰۰۰ میلیاردی مفسد فی الارض است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، گوشه هایی از زد و بند و فساد مقامات کشور را افشا کرد و در نشست بررسی “جرائم و تخلفات بانکی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه” مهم‌ترین مسایل فساد بانکی اخیر را تشریح و به عوامل و تبعات رسوایی بانکی اخیر پرداخت و گفت: رفاقت‌، تبانی‌، فساد و خودشفیتگی چهارعامل دخیل در رفتارهای این چنینی است.
احمد توکلی گفت: بانک آریا در فاصله ۱۵ روز توانست از بانک مرکزی مجوز دریافت کند و با اینکه کار‌شناسان براین عقیده بودند که باید کارشناسی‌های لازم مبنی بر صلاحیت مجوز صورت بگیرد اما برخی بر دریافت هر چه سریع‌تر مجوز اصرار و در مقابل اظهارات کارشناسان مقاومت ‌می‌کردند.
به گزارس الف، توکلی دوشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق، ضمن ارائه تحلیلی از ریشه ها و عواقب رشد فساد اقتصادی در ایران، به سوالات دانشجویان درباره مسایل روز پاسخ داد و تاکید کرد که متهم اصلی اختلاس۳۰۰۰ میلیاردی مفسد فی الارض است.”
روابط مفسده آمیز بین دولت و مجلس
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برخی از سؤالاتی که نمایندگان مجلس از وزرا می‌پرسند، اما بعد از مذاکره امتیازهایی از وزارتخانه موردنظر برای حوزه انتخابیه خود درخواست می‌کنند تا رای جمع کنند و سؤال خود را پس می‌گیرند.
در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جواز‌های امیر منصور آریا شهرک صنعتی لوشان در در لرستان بود که ظرف ۲۶ روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست. گرچه کارشناس مربوطه بارها گفته بود این طرح امکان‌سنجی نشده و نباید مجوز بگیرد، اما مجوز داده شد.
در جریان استیضاح مرحوم کردان در مجلس مدیرکل وقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری که آن زمان آقای رحیمی معاون رئیس جمهور بود، آن فرد مدیرکل از نمایندگان امضا می‌گرفت و یک چک ۵ میلیون تومانی به بهانه کمک به مسجد در حوزه انتخابیه به آنها تحویل می‌داد، تا اینکه آقای حیدرپور قمشه به این مسئله مشکوک می‌شود و وقتی ورقه زیر چک را نگاه می‌کند می‌بیند که نوشته‌اند، به این وسیله امضای خود از استیضاح را پس می‌گیرم و به خاطر این مسئله عبا‌س‌زاده مدیرکل مربوطه برکنار شد.
تجارت با نفوذ افراد نوع دیگری از فساد سازمان یافته است که شهرام جزایری نمونه قدیمی و امیر مه‌آفرید خسروی مدل جدید آن است.
آثار و نتایج فساد اقتصادی
رانت‌خواری یا مفت بری عبارت از بهره‌برداری از موقعیت سیاسی که باعث کاهش کارایی در سیستم سالم اقتصادی می‌شود.
مطالعات جهانی نشان می‌دهد اندازه فساد اقتصادی در دنیا ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است و سازمان شفافیت می‌گوید هزینه فساد در ایران سالانه ۳۴ میلیارد دلار است که ۳۱ میلیارد دلار تأثیر در بهره‌وری و ۳ میلیارد دلار به خاطر فراری شدن سرمایه‌های خارجی است.
برخی از روش‌های فساد به روش چارلز پانزی است که با پول گرفته شده از مردم سود شرکت‌کنندگان جدید را می‌پردازند و در نهایت باعث ورشکستگی می‌شود که نمونه شرکت‌های مضاربه‌ای سحر و الیکا که در گذشته اتفاق افتاد از این روش استفاده کردند. فساد برنالدو به روش چارلز پانزی ۶۵ میلیون دلار بود که نبت به تولید ناخالص داخلی آمریکا ۴۶صدم درصد بود و برای متهم پرونده ۱۵۰ سال زندانی حکم داده شد. اما اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی ۹۲ صدم درصد تولید ناخالص داخلی ایران بود یعنی دو برابر بزرگترین فساد آمریکا به شمار می‌رود.
فساد اقتصادی به کارایی لطمه می‌زند و ضربه آن در سیستم شدیدتر است زیرا تبعیض ناروا ایجاد می‌شود. فساد سیاسی با تولید و اشتغال هم رابطه عکس دارد چون اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری راکاهش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. هرچه فساد اقتصادی بیشتر شود توسعه انسانی کمتر می‌شود.
مفاسد اقتصادی یقه سفیدها
به نظر من فساد اخیر بانکی یک نوع فریب و تقلب و جعل اسناد، اختلاس و حقه‌بازی و کلاهبرداری است که این موارد از دهه ۱۹۵۰ در غرب به عنوان جرم تلقی می‌شود و یک مؤسسه تحقیقاتی ۲۵ نوع جرم یقه‌سفیدان را برشمرده است.
یکی از روش‌های فساد و جرم یقه‌سفیدان، رشوه‌خواری است. در این نوع جرم افراد صاحب‌ نفوذ با اطلاعاتی که دارند و از موقعیت خود سواستفاده می‌کنند.
رشوه خواری و فساد یقه‌ سفیدان به فسادهای اجتماعی عمیق از جمله فقر، بیکاری و فحشا منتهی می شود به همین دلیل کار اینها جنایت است در جرم یقه‌آبی‌ها یعنی ارذال و کیف‌قاپ‌ها، قربانی دم دست است ضمن اینکه این نوع جرم‌ها با خشونت همراه است.
براساس اطلاعاتی که دارم در مسئله اخیر فساد بانکی فردی که مسئول حراست بانک‌ها را تعیین می‌کرد مرتبط با کسی است که نزدیک رئیس جمهور است و افراد این مشاغل مهم را به دستور او تعیین می‌کرده است.
وقتی این افراد می‌خواستند تقاضای تاسیس بانک کنند، آقای پورمحمد گل سفیدی در بانک مرکزی بود ۱۵ بار مدارک ایجاد بانک ارائه شد و این مدارک دارای اشکال تشخیص داده شد، اما در نهایت بانک مرکزی با دست خود سر خود را در کلاه قرار داد و در بار شانزدهم گفته شد مدارک را درست می‌کنند و بعد که جواز گرفته شد در یک بانک دیگر از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ سهام پذیره‌نویسی آن به فروش رفت و همه پول‌ها از یک حساب واحد به حساب خریداران واریز شده بود و سهام به شکل صوری فروخته شد.
این گروه با ۵۰ میلیون تومان آمدند و ظرف ۴ سال ثروت آنها ۹۴ هزار برابر شد که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارای به نام آنها ثبت شد.
آیا متهمان ۳۰۰۰میلیاردی مفسدفی الارض هستند؟
اگر این پدیده افساد فی‌الارض باشد ابعاد آن را باید بررسی کنند من به عنوان متخصص این موضوع می‌گویم حتماً اختلال و افساد به شمار می‌رود و ما که در ارقام بودجه سروکار داریم، در زندگی ما چنین پول‌های بزرگی هرگز نیامده است.
برخی دنبال کاهش مجازات این مجرمان هستند و می گویند اینها مفسدفی الارض نیستند اما زمانی که طبق قانون جعل اسکناس افساد در زمین شمرده می‌شود بنابراین ال سی ریالی که ابزاری است که می‌تواند یک برگه آن اندازه یک کیسه اسکناس ایجاد کند و چندین بار ال سی تقلبی صادر شده است و با ال سی‌های قبلی پول ال‌ سی جدید را می‌دادند بنابراین ماده ۴ قانون تشدید مجازات‌ها که اذعان دارد مرتکبان ارتشاء یک تعداد افراد تشکیلاتی که به آن اقدام کنند باید مجازات شوند.
به عنوان یک موضوع‌شناس می‌گویم فعل مجموعه افراد در فساد اخیر بانکی تقلب‌هایی است که عنوان مفسدفی الارض بر آن صدق می‌کند چون به اقتصاد کشور ضربه زده است.
آیا نباید نام و اتهام دزدان بزرگ افشا شود؟
در این برنامه طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی حضور داشت و طی سخنانی گفت نباید نام افراد برده شود و نباید کل شبکه بانکی را مورد هجمه قرار داد.
توکلی پاسخ داد: از نظر امیرالمؤمنین و علم روز استنباط خود را اینگونه عنوان کردم که اگر شما اریب داشته باشد و فامیل‌بازی و رفیق بازی کردید ظلم در جامعه ایجاد می‌شود و حکومت را ساقط می کند و من این مسئله را آسیب‌شناسی کردم.امیرالمؤمنین در نامه‌‌ای به حاکم خود در اهواز مرقوم کرده بود مأمور استاندار در بازار به رشوه‌خواری پرداخته و دستور داده بود او را دستگیر کنند. مجرد نگه دار و حتی به او اجازه هواخوری نده مگر اینکه بیم جان او را داشته باشید و روز جمعه در نماز جمعه شلاق بزن و به صورت وارونه سوار الاغ کن و در بازار بگردان و دوباره بعد از مدتی در نماز جمعه او را شلاق بزن.
اگر حاکمان باندبازی و رفیق‌بازی کنند مردم حرفهای آنها را نمی‌پذیرند و آقای پورمحمدی در کمیسیون اصل ۹۰ به خط خود نوشت که من هر ۱۵ روز یکبار مدیرعامل‌های بانک‌ها را پیش آقای مشایی می‌بردم مگر او چکاره‌ است. همچنین این فرد به دروغ گفته دکترا دارد، در حالی که ندارد و کسی که دروغگو بوده وظیفه نظارت بر بانک‌ها را برعهده دارد. رئیس کل بانک مرکزی باید بر بانک‌ها نظارت کند و وزیر اقتصاد باید مشکلات بانک‌ها را بپرسد، اما متأسفانه مجلس در استیضاح وی کوتاهی کرد و اینکه شما می‌گویید اگر امروز طرح کربانکینگ اجرا شود مشکلات رفع می‌شود چرا این انجام نشد. اینکه شما می‌گویید عنوان کردن فساد بانکی هزینه ایجاد کرده است می‌گویم اگر به درستی برخورد شود هزینه آن جبران می‌شود.
مبارزه با فساد در کشورهای با اقتصاد پیشرفته
در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۷ اوج بحران آسیای جنوب شرقی کارمندان ژاپن‌‌بانک (بانک مرکزی ژاپن) برای بررسی یک شرکت خصوصی رفته بودند که به صورت غیر متعارف از آنها پذیرایی شده بود روز بعد پلیس ژاپن بانک مرکزی را محاصره کرده بود که این ۴ نفر را دستگیر کنند و شاخص سهام نیکی ژاپن پایین آمده بود نخست‌وزیر شب در تلویزیون اعلام کرد عمداً این کار را کردم چون اعتماد مردم به دولت ارزشمندتر از شاخص نیکی است. آنها که کافر هستند، ولی عمل آنها به امیرالمؤمنین‌ شبیه‌تر است تا ما.
شرکت انرون آمریکایی هفتمین شرکت بزرگ آمریکا بود که مدیرعامل آن در صورت‌های حسابداری خود تقلب کرده بود و شرکت ضررده را سودده جلوه داده بود تا سهام آن پایین نیاید. در حالی که همان سال از سوی فوربس به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین شرکت‌های انرژی معرفی شده بود اما مدیران آن به ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند و شریک جرم در زندان درگذشت و ۲ سال بعد اعلام ورشکستگی کرد.
اگر قوه قضاییه در پرونده فساد بانکی عمل کند هزینه آن جبران می‌شود و اگر خوب عمل نکند مخالفت مردم بیشتر می‌شود.
عاقبت انتصاب افراد بی صلاحیت
وی افزود: “یکی از مصادیق ظلم رفیق‌بازی و پارتی‌بازی در مناصب و امکانات اداری است. جهرمی به دستور رئیس جمهور در بانک صادرات و پرویزیان در بانک توسعه صادرات و پورمحمدی در قائم مقامی بانک مرکزی قرار داده شدند، در حالی که صلاحیت این مشاغل را نداشتند و به اقتضای سیاسی بر سر این پست‌ها قرار گرفتند.”
خواهرزاده پورمحمد قائم مقام بانک مرکزی با داشتن لیسانس و معدل ۱۳پیام نور شاهین‌شهر ابتدا در شرکت ایران ترانسفر استخدام و بعد به عنوان مدیرعامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا منصوب شد، در حالی که حتی زبان انگلیسی بلد نبود.
نصب افراد باصلاحیت نص شیعه است و ما تابع دینی هستیم که برای چوپان هم مقررات دارد که در قرآن آمده است دختران شعیب به پدر گفتند موسی را برای چوپانی به کار گیر که فردی قوی و امین است، حال وزیر اقتصاد که بماند که باید قوی و امین باشد.
به شهید چمران گفته شد فلانی آدم متعهدی است اما در کارش وارد نیست که شهید در جواب گفته بود بهترین دلیلی که تعهد ندارد این است که کاری را گرفته که بلد نیست، اما امروز رسانه‌ها نوشتند مهدی خورشیدی داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شده است سؤال این است که این جوان مگر چه تجربه و صلاحیتی برای این مسئولیت تخصصی دارد ؟”
نام فساد بانکی اخیر اختلاس است
در این نشست یک حقوقدان به بررسی این موضوع به لحاظ حقوقی پرداخت و گفت: عنوانی راکه برای این فساد مالی باید قرارداد اختلاس است.
وی ادامه داد: این پرونده در مرحله تحقیق و محرمانه است اما جرائم متعددی صورت گرفته است.
این حقوقدان تصریح کرد: براساس ماده ۴ قانون تشدید یک اختلاس در نظام اقتصادی کشور به دلیل کثرت ارتباطات با سیستم حکومتی صورت گرفته است که از جرایم سازمان یافته است.
وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۵۲۶قانون تشدید مجازات نیز جعل اسناد بانکی قطعا صورت گرفته است همچنین طبق ماده ۲ موضوع قانون اتهام پولشویی متوجه افراد است که باید پاسخگو باشد.



اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی

مسعود پزشکیان: اگر آقایان موسوی و کروبی جرمی کرده اند باید در دادگاه رسیدگی شود

نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم شورای اسلامی با انتقاد از شرایط موجود کشور گفت: “حدود ۳۰ سال از انقلاب می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و… که منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشده باشد. این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم.”
مسعود پزشکیان، وزیر دولت محمد خاتمی همچنین گفت: “امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی.”
به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان روز دوشنبه پنجم دی ماه، طی مناظره‌ای سیاسی با احمد رهدار از شاگردان مصباح‌یزدی در محل تالار شیخ مفید دانشگاه قم، با اشاره به سخنان رهدار مبنی بر اینکه پزشکیان و دوستان اصلاح‌ط‌لب او راه خود را از راه امام جدا کرده‌اند، اظهارداشت: “حاج آقا دم از معنویت می‌زند در حالی که می‌گوید دیروز تازه از طریق اینترنت مرا شناخته امروز می‌گوید من یقین دارم که شما این‌جوری هستید. اگر این معنویت است که وای به حال معنویت. ”
پزشکیان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا دولت اصلاحات کار را به جایی کشاند که امروز بعد از گذشت ۶ سال از آن دولت هنوز نمی‌توان بی‌حجابی را حل کرد، گفت: آن چیزی که در خیابان‌هاست مجموعه کارهای ما مسئولین از چپ و راست است.
پزشکیان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا نباید “موسوی و کروبی کنار گذاشته شوند و از آن‌ها به دلیل اینکه فتنه آفریدند اعلام برائت کنیم” گفت: “من یک دانشگاهی‌ام و نمی‌توانم با ادبیات شعاری صحبت کنم. اگر کسی جرمی کرده باید در دادگاه به جرم او رسیدگی کرد نه اینکه با شعار او را مفسد‌فی‌الارض معرفی کنیم.”
وی خاطرنشان ساخت: در سال‌های اولیه انقلاب آیت الله مشکینی برای من و دوستانم درس اخلاق گذاشته بود و می‌فرمود اگر کسی را به عنوان متهمی گرفتید حق ندارید حتی یک سیلی به او بزنید و می‌فرمود قانون کسی را که مجرم است باید به دادگاه برده و محاکمه قانونی انجام دهد و به همین دلیل بنده نمی‌توانم به‌یک‌باره کسی را مفسد فی‌الارض معرفی کنم.
وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات یادآور شد: “۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و… که امروز منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشود؛ این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم.”
پزشکیان تاکید کرد: امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی.
وی با اشاره به سخنان فرد حاضر سوال‌کننده مبنی بر اینکه چرا “موسوی و کروبی قانون اساسی و خط امام و رهبری را زیر سوال بردند؟”، گفت: شما می‌گوید فلان شخص چرا گناه کرد. کاری ندارد خودش را صدا کنید و از خودش بپرسید.
پزشکیان در پاسخ به اظهارات رهدار مبنی بر اینکه با زور می‌توان مملکت را درست کرد، گفت: ادبیات من با این آقا فرق دارد و به همین دلیل آنچه را که می‌گوید قبول ندارم؛ اگر خدا می‌خواست همه را در روی زمین مومن خلق می‌کرد اما این کار را نکرد و همه را برای انتخاب راه آزاد گذاشت حالا شما می‌خواهید به زور مردم را مومن به دین خود کنید.
وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات در پاسخ به این صحبت‌های رهدار مبنی بر اینکه اگر شما اصلاح‌طلبان کنار بکشید ما اصول‌گرایان مملکت را درست می‌کنیم، گفت: اصلاً ما کشیدیم کنار، شما یک جا به عنوان الگو بسازید و به جامعه عرضه کنید. اصلاً نمی‌خواهد جامعه را درست کنید یک مدرسه اسلامی درست کنید تا همه، محبت و صداقت و انصاف را در آن ببینند. به خدا قسم یک چنین مدرسه‌ای را درست کردید من برای ساختن مدارس دیگر به شما التماس می‌کنم.
پزشکیان در پاسخ به این بخش اظهارات این روحانی افراطی مبنی بر اینکه تمام حرف‌های اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای بود که آمریکا خوشش آمد، گفت: من در آمریکا بودم و برگشتم، اما شما ممکن است بروید و بر‌نگردید.
وی افزود: این ادبیات که یک عده را متهم و به آن‌ها اتهامات مختلفی را بچسبانید مشکلی را درست نمی‌کند. اینقدر حرف نزنید و اگر می‌توانید در عمل مملکت را بسازید.
پزشکیان اضافه کرد: زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد تمام اعضای دولت سابق حتی در شهرستان‌ها را عوض کرد. در حالی که این روش درست نیست.
وی افزود: من همین الان اگر به سراغ کار پزشکی بروم برای انجام هر عمل ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم و نیازی به دو میلیون حقوق مجلس ندارم شما مرا نشناختید و دائم تهمت می‌زنید؛ اگر مسلمانی این است که کسی دنبال شما نمی‌آید.
پزشکیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار مبنی بر اینکه “چرا از موسوی و کروبی که سران فتنه‌اند اعلام برائت نمی‌کنید”، گفت: آن چیزی که به من دیکته می‌کنید را نمی‌توانم به عنوان نظر خود بگویم و این را هم بدانید بنده به چیزی که معتقد نباشم می‌گویم معتقد نیستم.
وی با تاکید بر اینکه من همواره با اعتقاد به خدا و برای اعتبارم زندگی کرده‌ام، گفت: بنده در دوران ریاست خود در دانشگاه تبریز اولین کسی بودم که در ایران گفتم که پسرها حق ندارند دخترها را معاینه کنند و برای این اثباتم بسیار تحت فشار قرار گرفتم اما روی آن ایستادم.
پزشکیان اضافه کرد: با زور و جنجال‌آفرینی و فحش نمی‌توان به نتایج مطلوبی رسید و کشور را اداره کرد.
وی افزود: در خانواده خودمان زن و دختر بی‌چادر نداریم اما روش‌های زور و فشار را نمی‌پذیرم.
وزیر بهداشت و درمان دوره اصلاحات گفت: باور کنید ادبیاتی که دشمنی و تنفر را در جامعه ایجاد می‌کند ادبیات درستی نیست بلکه باید کاری کنیم تا همگان را به نظام جذب کنیم.
وی در پایان به بیان اینکه ادبیات ما در تبلیغ اسلام و تبلیغ نظام باید اصلاح شود، گفت: اگر می‌خواهید مملکت درست شود باید با همه مثل انسان برخورد کنیم.




محمد بسته نگار در بیمارستان بستری شد

یکی از فعالان سیاسی باسابقه کشور در بیمارستان بستری شد.
علی شاملو داماد محمد بسته نگار در این زمینه به ایلنا گفت: بسته نگار که از فعالان سیاسی با سابقه ایران است از روز یکشنبه ۴ دی ماه به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، برای انجام مراقبت های پزشکی در بیمارستان تهران کلینیک بستری شده است.
وی افزود: وخامت حال آقای بسته نگار مربوط به بیماری های قندی ایشان است که به تشخیص پزشک ایشان باید سریعا به آن رسیدگی شود.
محمد بسته نگار داماد مرحوم آیت الله طالقانی و از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب است.



 جـــرس: رئیس دولت حماس از اتحادیه عرب خواست كه تصمیمات این اتحادیه را در زمینه لغو محاصره نوار غزه به اجرا بگذارد.
به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه پس از دیدار با نبیل العربی، دبیركل اتحادیه عرب در قاهره، طی یك نشست مطبوعاتی با تاكید بر این كه قدس در خطر است، درباره طرح‌های اسرائیل برای جدا كردن این شهر از محیط عربی و اسلامی هشدار داد.
وی افزود: دفاع از قدس مستلزم تهیه طرحی رسمی و مردمی از سوی كشورهای عربی و اسلامی است، نه اینكه فقط به سخنرانی و برگزاری كنفرانس اكتفا كنیم.
هنیه در ادامه افزود: باید دو مساله مهم درباره قدس را مدنظر قرار دهیم؛ نخست، حمایت مالی برای تقویت پایداری ساكنین این شهر و دوم تاكید در مجامع بین‌المللی بر این مساله كه قدس پایتخت فلسطین است.
وی با تاكید بر اینكه موضوع آشتی بین فلسطینیان گزینه‌ای راهبردی است، گفت: ما در جهت اجرای موارد توافق شده تاكید می‌كنیم و نظر خود را برای این مهم بیان داشتیم تا راه را بر دخالت‌های آمریكا و اسرائیل ببندیم.
هنیه درپاسخ به سوالی درباره بازداشت‌ها در نوار غزه و اینكه این مساله چگونه با وجود تلاش‌ها برای برقراری آشتی ملی فلسطینی صورت می‌گیرد، خاطرنشان كرد: هیچ بازداشت سیاسی در غزه وجود ندارد ولی درخصوص كرانه باختری، وضعیت متفاوت است.
هنیه افزود: ما درباره همه مسائل با جنبش فتح بحث و گفت‌وگو كردیم و اكنون در فضای آشتی قرار داریم و برای تحقق آن در آمادگی به سر می‌بریم.
به گزارش العالم، هنیه در دیدار با محمد بدیع، دبیركل گروه اخوان‌المسلمین مصر نیز، بر تقویت روابط دوجانبه تاكید كرد و در این دیدار عنوان داشت: من برای تبریك گفتن به ملت مصر به ویژه گروه اخوان‌المسلمین در خصوص پیروزی انقلاب این كشور به قاهره آمدم... حماس امتداد جنبش اصلی خود (اخوان‌المسلمین) در مصر است و بنیان‌گذار حماس یعنی شیخ احمد یاسین حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های اخوان‌المسلمین و بنیان‌گذارش یعنی حسن البنا به شمار می‌آید.
وی در ادامه افزود: حضور حماس در كنار اخوان‌المسلمین مصر ترس و وحشت را در قلب اسرائیلی‌ها ایجاد می‌كند و آنها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
هنیه همچنین عنوان داشت: سفرهای خارجی من در شرایط حساس كنونی در سایه ادامه یافتن اشغال‌گری‌های اسرائیل و محاصره نوار غزه صورت می‌پذیرد. آشتی ملی فلسطین در مسیر درست خود قرار گرفته است.
مشاركت حماس و جهاد اسلامی در نشست سازمان آزادی‌بخش فلسطین گامی مثبت برای تقویت آشتی ملی به شمار می‌آید.
هنیه قرار است بعد از مصر به قطر، تركیه، تونس و بحرین سفر كند. 




جـــرس:
نماینده ارومیه در مجلس، از رویکرد دولت نسبت به تصویب قانون حمایت از بیکاران انتقاد کرد و هشدارهایی به برخی وزرا و تذکری هم به معاون رئیس‌ دولت داد.
به گزارش خبرآنلاین، نادر قاضی‌پور، روز سه شنبه ششم دیماه طی سخنانی در صحن مجلس، با بیان اینکه با تصویب قانون بیکاری، یکی از با ارزش‌ترین تصمیمات مجالس در ارتباط با آسیب پذیرترین اقشار جامعه، به تصویب رسید، گفت: آقای وزیر جهاد و آقای وزیر بازرگانی به شما هشدار می‌دهم که از این طرح دفاع کنید. چرا در روزنامه دولت، به نقل از میرتاج‌الدینی، معاونت رئیس دولت مطالب کذبی علیه این مصوبه چاپ شد؟ آن هم در مورد قانونی که آثار اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی مثبتی دارد.
وی همچنین در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: "آقای بهمنی چرا بازار ارز و سکه را کنترل نمی‌کنید؟ چرا اقتصاد را دستوری می‌کنید و از افراد صاحب نظر استفاده نمی‌کنید؟ سود حاصله از فروش ارز و سکه کجا می‌رود؟"
این نماینده اصولگرا تاکید کرد "سرنوشت میلیاردها تومان از معاملات مشخص نیست. از سال قبل تا کنون ۵۰ درصد، از ارزش پول ملی کاهش یافته آن وقت می‌خواهید واحد پول را عوض کنید؟ "
وی خطاب به دولتی ها پیرامون معوقات پرداخت اعتبار مترو هشدار داد: "اعتبار مترو چه شد؟ چرا قالیباف، شهردار تهران را تحت فشار قرار می‌دهید؟"
قاضی پور در سخنرانی خود با صدای بلند گفت: "آقای رئیس‌جمهور چرا سوخت مساجد شهرستانی را به قید لیتری ۱۵۰ تومن نمی‌دهید؟ پول نفت در حساب شخصی چه کسانی است که به حساب ذخیره ارزی نمی‌رود؟"
و خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: "هیات رئیسه چرا صحبت نماینده‌های تهران را قطع نمی‌کنید اما سخن نماینده شهرستان را قطع می‌کنید."