۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست بغداد نسبت به هر گونه دخالت خارجی در سوریه هشدار داد و از دولت و اپوزیسیون این کشور خواست به خشونت پایان دهند. کشورهای عضو "بریکس" نیز در مورد بحران سوریه چاره‌اندیشی کردند.
خبرگزاری آلمان نخستین گردهمایی اعضای اتحاد‌یه‌ی عرب پس از "بهار عربی" را "اجلاس هشدار" نامیده است. در گزارش این خبرگزاری آمده است که از ۲۲ کشور عضو اتحادیه تنها سران ۹ کشور حضور داشته‌اند که آنها نیز در رابطه با سوریه به هشدار و پند و اندرز بسنده کرده‌اند.
این نشست روز پنجشنبه (۲۹ مارس / ۱۰ فروردین) پس از ۲۰ سال در بغداد برگزار شد. از جمله ویژگی‌های این جلسه شرکت امیر کویت و عمرالبشیر رئیس جمهور تحت تعقیب بین‌المللی سودان و غیبت رهبران عربستان سعودی و قطر بود. عربستان و قطر خواهان برخورد شدید با سوریه هستند در حالی که اکثر کشورهای شرکت کننده در اجلاس، مایلند بحران سوریه تنها از طریق مذاکره حل شود. آنها در بیانیه‌ی پایانی خود نسبت به هر گونه دخالت خارجی در سوریه هشدار دادند و از دولت و اپوزیسیون این کشور خواستند، به خشونت پایان دهند و به مذاکره بنشینند.

کوفی عنان در پکن. او موفق شده است موافقت چین و روسیه را با طرح خود جلب کند.
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، پس از پایان اجلاس در جمع خبرنگاران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواست، طرح صلح کوفی عنان، نماینده‌ی اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد در امور سوریه را بپذیرد و مفاد آن را هر چه سریع‌تر پیاده کند.
روز سه‌شنبه (۲۷ مارس) خبر رسید که رژیم سوریه با طرح عنان موافقت کرده است. یکی از سخنگویان عنان در چین با اعلام این خبر گفت در طرح صلح دبیرکل پیشین سازمان ملل تاکید شده است که آتش‌بس میان گروه‌های درگیر باید هر چه زودتر برقرار شود و سلاح‌های سنگین نیز به‌سرعت از شهرها و مناطق مسکونی خارج شوند.
این طرح همچنین خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های یک سال گذشته و اجازه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به‌شهروندان مناطق بحران‌زده سوریه است.

نشست سران کشورهای "بریکس"
همزمان با اجلاس اتحادیه عرب، رهبران قدرت‌های نوظهور اقتصادی عضو گروه موسوم به بریکس (چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی و روسیه) چهارمین نشست خود را در شهر دهلی نو برگزار کردند. شرکت کنندگان علاوه بر تقویت مبادلات تجاری و حمایت از برنامه‌ریزی برای تشکیل یک بانک توسعه مشترک، به بحران سوریه نیز پرداختند.
کشورهای عضو بریکس نیز خواهان حل بحران سوریه از طریق مذاکره هستند، به همین دلیل با هر گونه دخالت خارجی در سوریه مخالفند. در بیانیه‌ی پایانی این نشست آمده است: «ما نیز مانند سازمان ملل و اتحادیه عرب خواهان حل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی هستیم.» در این بیانیه از دولت و اپوزیسیون سوریه خواسته شده است که بدون دخالت خارجی، بحران کشور خود را پایان دهند.
اما نیروهای اپوزیسیون سوریه حاضر نیستند با دولت مذاکره کنند. در پیامی که از جانب "کمیته‌ی هماهنگی انقلاب سوریه" صادر شد، تاکید شده است: «ملت سوریه در ۶ ماه گذشته بارها گفته است که مخالف هر گونه گفت‌وگو با جنایتکاران است».

ادامه‌ی خشونت
در این حال روز پنجشنبه نیز درگیری میان نیروهای دولتی و اپوزیسیون در سوریه ادامه داشت. خبرگزاری آلمان به نقل از مخالفان رژیم بعث گزارش داد که در زد و خوردهای روز پنجشنبه ۳۶ نفر جان باخته‌اند که بیشتر آنها در حرکت‌های اعتراضی حمص، دمشق و ادلیب شرکت داشته‌اند. در حماء و حلب نیز دست کم ۴ تن از نظامیان طرفدار اسد کشته شدند. از آنجایی که دولت سوریه خبررسانی در باره‌ی ناآرامی‌ها را ممنوع کرده است، امکان بررسی دقیق و مستقل اتفاقات این کشور وجود ندارد.

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفته است که اسرائیل "خطر ایران هسته‌ای" را بزرگ جلوه می‌دهد؛ اما به نظر او شرایط به قدری "خطرناک" است که هر خطای کوچکی می‌تواند به درگیری نظامی منجر شود.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، روز پنجشنبه (۲۹ مارس/۱۰ فروردین) در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفت که نگرانی از امکان حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران به مراتب بیشتر شده است.
ریابکوف که در وزارت خارجه روسیه، مسئول امور ایران شناخته می‌شود، ابراز امیدواری کرد که دور تازه‌ی گفت‌وگوها که قرار است ماه آینده میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی برگزار شود، خطر حمله نظامی را دور کند. گفت‌وگوهای ایران با اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان (معروف به گروه پنج به اضافه یک) از بیش از یک سال پیش قطع شده است.
"مبالغه در خطر ایران"
سرگئی ریابکوف گفت: «به نظر من همکاران اسرائیلی ما خطر ایران را بزرگتر از آن چه هست، جلوه می‌دهند.» او توضیح داد: «هیچ گواه روشنی در دست نیست که نشان دهد جمهوری اسلامی به راستی به دنبال تولید بمب اتمی است.» او تأکید کرد: «روسیه هنوز قویا معتقد است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران ماهیت تسلیحاتی دارد.»
اما این مقام روسی تأکید کرد که سرسختی ایران در ادامه برنامه هسته‌ای، با وجود ۴ قطعنامه شواری امنیت، این نگرانی را افزایش داده است که این مناقشه سرانجام به درگیری نظامی منجر شود.
آقای ریابکوف ابراز نگرانی کرد که اگر اقدامات تحریمی علیه ایران و گفت‌وگوهای دیپلماتیک با جمهوری اسلامی به نتیجه نرسد، نمی‌توان از اقدام اسرائیل و ایالات متحده به حمله‌ای نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران جلوگیری کرد. او با اشاره به رزمایش‌های اخیر اسرائیل، تصریح کرد: «وضعیت از چند ماه پیش بدتر و خطرناک‌تر شده است.»
ریابکوف افزود: «وضعیت چنان تنش‌آلود است که تنها خطایی کوچک یا حتی یک پیش‌آمد تصادفی، می‌تواند به درگیری نظامی منجر شود.»

علی‌اکبر صالحی و سرگئی لاوروف، وزیران امورخارجه ایران و روسیه
ریابکوف گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، امیدوار است که آغاز دور تازه مذاکرات با ایران، خطر جنگ را از منطقه دور کند، و روسیه نیز همین امید را دارد. او افزود حال وظیفه دولت ایران است که نشان دهد آماده پاسخگویی به تقاضاهای "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" و همچنین شورای امنیت سازمان ملل است.
به نظر قدرت‌های غربی ایران با صداقت و صمیمیت با جامعه جهانی همکاری نمی‌کند و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را با شفافیت کامل به "آژانس اتمی" گزارش نمی‌دهد.
"عدم تعیین مهلت"
سرگئی ریابکوف گفت که ایران همکاری خود را با "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" افزایش داده و مصمم است که جامعه بین‌المللی را متقاعد سازد که به دنبال تولید بمب هسته‌ای نیست. به نظر مقام روسی این حرکت ایران، باید اعضای دایمی شورای امنیت به اضافه آلمان (گروه پنج به اضافه یک) را به "آمادگی متقابل" برای گفت‌وگوهای جدی و سازنده سوق دهد.
معاون وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی تصریح کرد: «ما تنها درباره آغاز یک روند صحبت می‌کنیم.» جمهوری اسلامی گفته است که انتظار دارد دور بعدی مذاکرات در ۱۳ آوریل آغاز شود.
در دور پیشین که در ژانویه ۲۰۱۱ برگزار شد، گفتگوها به خاطر اختلاف نظر شدید متوقف شد. هدف کشورهای بزرگ این بود که ایران را متقاعد سازند که به برنامه غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد؛ اما ایران بر حق خود به دستیابی بر انرژی هسته‌ای برای مقاصد مسالمت‌آمیز پافشاری می‌کند.
ریابکوف که به همراه دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، برای شرکت در کنفرانس بریکس به دهلی‌نو رفته است، به خبرگزاری رویترز گفت: «روشن است که برای چنین روندی نمی‌توان مهلت تعیین کرد.»
او گزارش برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر تعیین مهلت برای حکومت ایران را تکذیب کرد. برخی از خبرگزاری‌ها در نیمه ماه مارس گفته بودند که هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، از روسیه خواسته است به ایران تذکر دهد که مذاکرات ماه آوریل آخرین فرصتی است که برای حل مناقشه هسته‌ای به ایران داده می‌شود.
ریابکوف گفت: «ما هرگز چنین پیامی برای مقامات ایران نفرستاده‌ایم.» پیش از این ایالات متحده نیز این شایعه را تکذیب کرده بود.
تأکید بر دیپلماسی

روسیه که در راه‌اندازی نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر، به این کشور کمک کرده است، در موضعی ملایم‌تر قرار دارد. روسیه معتقد است که فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی سازنده نیست. این درحالی است که نیروهای غربی به روسیه هشدار می‌دهند که ایران در حال وقت گرفتن و بازی با زمان است.
روسیه با اعلام ۴ قطعنامه تحریمی علیه ایران همراهی کرده است، اما با فشارهای بیشتر بر جمهوری اسلامی مخالف است. روسیه اعتقاد دارد که باید در مذاکرات گام به گام ایران را به عقب‌نشینی‌های تدریجی وادار کرد و هر بار بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد.
به گفته ریابکوف، پیشنهاد روسیه این است که در اولین گام از ایران خواسته شود از نصب دستگاه‌های سانتریفوژ بیشتر در تأسیسات هسته‌ای خودداری کند. در عوض قدرت‌های بزرگ باید از اعلام تحریم‌های بیشتر خودداری ورزند.
کشورهای عضو گروه بریکس، در نشست اخیر خود در دهلی‌نو با فشارهای بیشتر بر جمهوری اسلامی و همچنین با هر گونه اقدام نظامی غرب یا اسرائیل برای پایان دادن به "بحران در سوریه و ایران" مخالفت کرده و نسبت به "عواقب فاجعه‌بار" آن هشدار دادند.
از نزدیک به سه ماه پیش شایعه احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران با هدف درهم کوبیدن آنها و به تعویق انداختن دستیابی تهران به بمب اتمی مطرح شده است. گفته می‌شود که مقامات اسرائیلی خود در پخش این شایعه دخالت دارند.
ایالات متحده و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، سوء‌ظن دارند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است، اتهامی که همواره از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نخست وزیر ترکیه گفت: «جمهوری اسلامی ایران قویا با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است.» ترکیه بارها سرکوب مخالفان در سوریه را محکوم کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه (۱۰ فروردین/۲۹ مارس) آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر ترکیه و هیات همراه او گفته است که جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از "خط مقاومت" در برابر اسرائیل دفاع خواهد کرد و «با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است».
در حالی که ترکیه بارها سرکوب مخالفان در سوریه را محکوم کرده، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر ترکیه گفته است: «جمهوری اسلامی ایران قویا با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است.»

آقای خامنه‌ای همچنین افزوده است: «ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می‌کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع شده، باید ادامه یابد.»
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، روز چهارشنبه ۹ فروردین در راس هیاتی وارد تهران شده بود. نخست وزیر ترکیه پس از دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمود احمدی‌نژاد و دیگر مقامات ایران، راهی شهر مشهد شد تا با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کند.
با آن‌که مذاکرات رجب طیب اردوغان با مقامات جمهوری اسلامی ایران پشت درهای بسته صورت گرفته اما به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، نخست وزیر ترکیه با هدف مذاکره بر سر موضوعاتی همچون مناقشه‌ی بین‌المللی سوریه و مذاکرات هسته‌ای به ایران سفر کرده است.
به گزارش سایت رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT)، رجب طیب اردوغان در دیدار روز پنجشنبه با محمود احمدی‌نژاد موضع روشن و صریح ترکیه درخصوص وقایع خشونت‌بار در سوریه را به رئیس جمهور ایران ابراز کرده بود.
سیاست متفاوت ایران و ترکیه در قبال سوریه
سیاست ایران و ترکیه در قبال وقایع سوریه متفاوت است. در حالی که مقامات ایران بارها از دولت سوریه حمایت کرده‌اند، هم‌زمان با افزایش خشونت‌ها و سرکوب معترضان در سوریه، ۱۷ هزار نفراز شهروندان این کشور به ترکیه پناهنده شده‌اند.
مخالفان سوریه و کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند با ارسال تسلیحات و اعزام نیروهای امنیتی به رژیم سوریه در سرکوب معترضان و مخالفان دست دارد.
در میان این پناجویان فراریان ارتش نیز حضور دارند. برخی از این افراد تحت عنوان "ارتش آزاد سوریه" در خاک ترکیه مستقرند و از آن جا عملیات خود را سازماندهی می‌کنند.
مقام‌های رسمی ترکیه با حمایت از طرح اتحادیه عرب برای پایان خشونت‌ها در این کشور، بارها از بشار اسد خواسته بودند زمینه حضور ناظران بین‌المللی برای ورود به سوریه و کمک به حل بحران در این کشور را فراهم کند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ در آنکارا اعلام کرده بود که کشورش شرایط موجود برای ایجاد منطقه امن را در مرز با سوریه بررسی می‌کند.




دیدار اوباما و گیلانی در سئول.
در حالی که نمایندگان پارلمان پاکستان در رابطه با ‌روابط دو کشور به رایزنی نشسته‌اند، دولت این کشور اعلام کرد که خواهان بهبود روابط خود با آمریکاست. همزمان در حمله‌ نیروهای مسلح در بلوچستان ۶ نفر کشته شدند.
روز پنجشنبه (۲۹ مارس / ۱۰ فروردین) یکی از نمایندگان پارلمان پاکستان که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «چهار روز است که ما بی‌هدف بحث و گفت‌وگو می‌کنیم و نمی‌دانیم چه تصمیمی برای آینده‌ی روابط پاکستان و آمریکا بگیریم».
او یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی پارلمان است که برای بررسی روابط پاکستان و آمریکا پشت درهای بسته به شور نشسته است. از جمله موضوعات مورد بحث این کمیسیون، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه شورشیان در مناطق مرزی و بازگشایی راه‌های زمینی برای ارسال کمک به نیروهای ناتو در افغانستان اعلام شده است.
دولت پاکستان پس از حمله‌ی اشتباهی آمریکا به یکی از پاسگاه‌های مرزی ارتش این کشور در ماه نوامبر، اجازه‌ی عبور نیروهای ناتو از پاکستان به افغانستان را لغو کرد. در این حمله ۲۴ سرباز پاکستانی کشته شدند.
مذاکرات دیپلماتیک و نظامی

حمله‌ی هواپیماهای بی‌سرنشین به مظنونان در مناطق مرزی یکی از موضوعات مورد بحث پارلمان پاکستان است.
به موازات نشست کمیسیون امنیت ملی پارلمان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان ملاقات کرد. در این ملاقات که روز سه‌شنبه (۲۷ مارس/۸ فروردین) در آستانه‌ی نشست انرژی هسته‌ای در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی صورت گرفت، اوباما ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بهبود یابد و پاکستان برای امنیت نیروهای ایالات متحده در افغانستان اهمیت قائل شود.
روز چهارشنبه (۲۸ مارس) نیز ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده‌ی ارتش پاکستان، با جیمز ماتیس و جان آلن، ژنرال‌های ارتش آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوع گفت‌وگو، پژوهش در باره‌ی حمله‌ی ارتش آمریکا و کشته‌شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در نوامبر سال گذشته بود.
جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون، در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات باعث بازشدن راه‌های زمینی برای نیروهای ناتو به افغانستان شوند. او از اعلام جزییات نشست فرماندهان ارتش خودداری کرد.
کشتار ادامه دارد
همزمان با مذاکرات مقامات بلندپایه‌ی دولتی و نظامی، حمله‌های مسلحانه در پاکستان ادامه دارند. روز پنجشنبه (۲۹ مارس) چهار مسلمان شیعه و دو کارمند سازمان ملل متحد در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شدند.

مهاجمان موتورسوار در کویته، مرکز این ایالت، به یک مینی‌بوس حمله کردند و ۴ تن از مسافران را کشتند و هفت نفر را زخمی کردند. به گفته‌ی مقامات محلی، سرنشینان اتوبوس مسلمان شیعه بوده‌اند.
در همین روز در منطقه مستونگ بلوچستان نیز دو کارمند محلی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد) به ضرب گلوله‌ی فردی ناشناس کشته شدند. تا کنون انگیزه این حملات مشخص نشده و هیچ‌گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را به عهده نگرفته است.
شورشیان بلوچستان پاکستان فعالیت مسلحانه‌ی خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کردند. آنها خواستار سهم بیشتری از درآمد نفت و گاز این منطقه هستند. علاوه بر آنها، نیروهای طالبان نیز در این منطقه فعالیت چشمگیری دارند.


کارشناسان نظامی و تحلیل‌گران سیاسی اسرائیل می‌گویند که مردم این کشور بدرستی از خطرات جنگ احتمالی با ایران آگاهی ندارند. به گفته آنان حملات تلافی‌جویانه موشکی ایران می‌تواند به اسرائیل آسیب‌های جدی وارد کند.
در حالی‌که خطر رویارویی نظامی میان اسرائیل و ایران افزایش یافته است، دولت بنیامین نتانیاهو به مردم اسرائیل اطمینان می‌دهد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه ایران، تعداد قربانیان غیرنظامی در اسرائیل محدود خواهد بود. این پیام‌ها در پاسخ به نگرانی فزاینده مردم اسرائیل درباره بروز جنگ با ایران و دیگر دشمنان این کشور است.

سامانه پدافند موشکی اسرائیل موسوم به "گنبد آهنین"
اوزی روبین، کارشناس بلندپایه اسرائیلی ادعای برخی مقامات این کشور مبنی بر ناتوانی نظامی ایران را رد کرد. این کارشناس که مسئولیت پدافند موشکی اسرائیل را حدود ۱۰ سال برعهده داشته، گفت که موشک‌های ایرانی قادرند آسیب‌های مهمی به اهدافی در اسراییل وارد کنند.
کمبود اطلاعات مردم اسرائیل از یک جنگ احتمالی
به گفته کارشناسان بسیاری از شهروندان اسرائیلی بدرستی نمی‌دانند که جنگ با ایران چه خطری برای آنان به همراه خواهد داشت. دلیل این امر نیز بی‌اطلاعی آنان از توان موشک‌های ایران برای تخریب اهداف اقتصادی و مراکز تصمیم‌گیری در این کشور است.
به گفته یوسی آلفر، مشاور مسايل استراتژیک و سرپرست پیشین مرکز تحقیقات استراتژیک در دانشگاه تل‌آویو «خواب مردم اسرائیل از بابت جنگ با ایران آشفته نشده، زیرا بر خلاف حملات انتحاری در ده‌های گذشته این امر بدل به موضوعی نگران‌کننده برای افکار عمومی اسرائیل نشده است.»
 وی درباره کمبود اطلاعات پیرامون جنگ احتمالی میان اسرائیل و ایران می‌گوید: «برای افکار عمومی اسرائیل سناریوی چنین جنگی بسیار مبهم است و بدین دلیل افکار عمومی قادر به تمرکز درباره این رویارویی نظامی نیست.»
آلوف بن، سردبیر روزنامه هاآرتص در یک مصاحبه با خبرگزاری "آی‌پی‌اس" گفت: «مردم اسرائیل در حال حاضر آمادگی روحی برای رویارویی نظامی با ایران را ندارند، اما این وضعیت می‌تواند در طی یک شب دگرگون شود.» وی نیز تاکید کرد که دلیل آرامش در فضای افکار عمومی اسرائیل به خاطر اظهارات مقامات رسمی است که «خطر اقدامات تلافی‌جویانه ایران را بسیار محدود عنوان می‌کنند.»
بهبود دقت موشک‌های ایران
اوزی روبین، کارشناس موشکی تاکید می‌کند که "خبر بد" برای اسرائیل این است که ایران به سرعت دقت‌هدف‌گیری موشک‌های بالیستیکی خود را افزایش داده است. این کارشناس پدافند موشکی می‌افزاید: «موشک‌های ایران تنها با خطایی چند متری قادر به تخریب اهداف خود هستند.» به گفته وی ایران می‌تواند به زیرساخت‌ها و مراکز اداری اسرائیل آسیب جدی برساند. وی می‌افزاید: «اگر دولت و نهادهای تصمیم‌گیری فلج شوند، پیشبرد جنگ برای نظامیان بسیار مشکل خواهد شد.»

Pictures of the Iranian television network Al-Alam shows the launch of the upgraded version of the Iranian Shahab-3 missile in southern Iran, 09 July 2008. The missile reportedly has a range of up to 2,000 kilometres and is capable of reaching any part of Israel. The air force commander of IranÒs paramilitary Revolutionary Guards, General Hossein Salami, said Iran has fired nine missiles for showing just a part of national defence capacity to those who have recently threatened Iran. EPA/IRANIAN TV AL-ALAM / HANDOUT EDITORIAL USE ONLY +++(c) dpa - Bildfunk+++
برخی تحلیل‌گران اسرائیلی پیشتر توصیه کرده بودند که نیروی هوایی اسرائیل در یک عملیات پیشگیرانه تاسیسات موشکی ایران را منهدم کند، اما به گفته روبین این امر به سادگی میسر نیست، زیرا موشک‌های دوربرد ایران از طریق واحدهای سیار پرتاب می‌شوند و شناسایی دقیق محل استقرار آن‌ها دشوار است.
روبین می‌افزاید که سامانه پدافند موشکی اسرائیل در آزمایش‌های مختلف نشان داده که قادر به خنثی‌کردن حدود ۸۰ درصد حملات موشکی است، اما با اطمینان نمی‌توان برای شرایط واقعی چنین توانی را پیش‌بینی کرد.
افزایش توان موشکی ایران

ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل در دیداری با نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۹ گفته بود که ایران در حال حاضر حدود ۳۰۰ موشک در اختیار دارد که می‌توانند اسراییل را هدف قرار دهند.
سازمان‌های اطلاعاتی غرب نیز در دسامبر ۲۰۰۸ گزارش داده بودند که ایران قادر به تولید دست‌کم ۷۵ موشک شهاب ۳ است که میزان دقت آن‌ها بهبود یافته‌اند. بر اساس گزارش‌های جدید ایران احتمالاَ دارای ۴۵۰ موشک با بردی متناسب برای حمله به اهدافی در اسرائیل است. بر اساس ارزیابی کارشناسان موشکی حتا اگر یک پنجم این موشک‌ها از چتر سامانه پدافند موشکی اسرائیل عبور کنند، قادر به اصابت به شهرهای اسرائیل خواهند بود.
روزنامه هاآرتص اخیراَ در مقاله‌ای مدعی شده بود که حمله اسرائیل به نوار غزه و کشتن زهیر القیسی، "فرمانده کمیته‌های مقاومت مردمی" تنها به منظور تحریک فلسطینیان تندرو صورت گرفته تا ارتش اسرائیل بتواند توان دفاعی خود را برای مقابله با حملات موشکی به افکار عمومی این کشور نشان دهد. این قدرت‌نمایی در اصل باید به عنوان نمونه‌ای برای رویارویی با حملات موشکی ایران تلقی شود.

نیروی دریایی ایالات متحده در هفته‌های آینده چهار ناو مین‌یاب به سوی آبهای خلیج فارس روانه می‌کند. در شرایط تنش سیاسی با ایران، آمریکا حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کرده است.
به گفته فرمانده‌ نیروی دریایی ایالات متحده، در اواخر ماه آوریل ۴ رزمناو مجهز به تجهیزات مین‌یابی از بنادر امریکا به سوی آبهای خلیج فارس حرکت می‌کنند.
این خبر که توسط خبرگزاری سی‌ان‌ان منتشر شده است، پیش از این توسط دریاسالار جاناتان گرینرت، فرمانده نیروی دریایی آمریکا، در برابر کمیته خدمات مسلح مجلس سنای کنگره تائید شده بود.

دریاسالار گرینرت به سنا گزارش داده بود که نیروی دریایی به زودی ۴ ناو مین‌روب و همچنین ۸ هلیکوپتر مین‌یاب را برای تقویت ناوگان آمریکا به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کند، که در منطقه با تجهیزات دریایی بریتانیا همکاری خواهند داشت.
چهار رزمناوی که به تجهیزات کشف و خنثی‌سازی مین مجهز هستند، هر یک دارای ۶۰ نفر خدمه می‌باشند.
به گزارش سی‌ان‌ان، در اوایل ماه جاری نیروی دریایی ارتش امریکا ۴ هلیکوپتر پیشرفته "سی دراگون" (اژدهای دریا) به خلیج فارس فرستاده است که با امکانات کشف و نابودی مین مجهز هستند.


مقابله با "بستن تنگه هرمز"
این نقل و انتقالات به قصد تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و در واکنش به تهدیدات جمهوری اسلامی مبنی بر بستن "تنگه هرمز" انجام می‌گیرد. تنگه هرمز مهمترین معبر دریایی برای صدور نفت از کشورهای کرانه خلیج فارس است.
مقامات آمریکایی اعتقاد دارند که اگر جمهوری اسلامی قصد بستن تنگه هرمز را داشته باشد، این امر را از راه مین‌گذاری در خلیج فارس انجام خواهد داد تا کشتی‌های تجارتی یا نظامی امکان تردد نداشته باشند. نگرانی اصلی نیروی دریایی آمریکا از جانب مین‌های زیردریایی است که در کف دریا قرار می‌گیرند و جمع‌آوری آنها دشوار است.
ارتش آمریکا در حال بررسی تجهیزاتی است که می‌توانند به کمک اشعه لیزری مین‌های پخش شده در دریا را کشف و نابود کنند. مقامات نظامی حاضر نیستند درباره این تجهیزات و همچنین درباره حجم تدارکات نظامی در خلیج فارس اطلاعات بیشتری بدهند.
نیروی دریایی آمریکا در ماه‌های آینده ناوگان "یواس‌اس پونس" را به خلیج فارس اعزام می‌کند که به عنوان پایگاه عملیاتی، پشتیبانی و سوخت‌رسانی عمل خواهد کرد.




یک پلیس افغان ۹ تن از هم‌قطارانش را کشت

به گفته‌ی پلیس افغانستان، یکی از مأموران پلیس در روستایی در ولایت پَکتیا به سوی چند تن از همکارانش که خوابیده بودند تیراندازی کرد و ۹ تن از آنان را کشت.
به گفته‌ی دولت خان، فرمانده پلیس پکتیا، این تیراندازی روز جمعه روی داده و یکی از قربانیان برادر فرد حمله‌کننده بوده است.
بنابر گزارش‌ها، جست‌وجو برای یافتن این فرد، که پس از ضبط سلاح‌های همکارانش گریخته است، ادامه دارد.



دیدار اردوغان با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد؛ حمایت ایران از سوریه

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.
 در این دیدارها که در پشت درهای بسته صورت گرفت،  آنگونه که خبرگزاری‌های دولتی گزارش کرده‌اند، دو طرف درباره، تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی گفت‌وگو کرده‌اند.
بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، رجب طیب اردوغان در دیدار با محمود احمدی‌نژاد حمایت «دولت و ملت ترکیه» را از «مواضع هسته‌ای ایران» اعلام کرده است.
گرچه به جزییات گفت‌وگوی مقام‌های ایرانی و ترکیه‌ای اشاره نشده است، اما تحلیلگران و رسانه‌های مختلف، بحران سوریه و برنامه هسته‌ای ایران را از محورهای عمده مذاکرات مقام‌های دو کشور عنوان کرده‌اند.
​​ترکیه پیش از این آمادگی خود را برای میزبانی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اعلام کرده بود.  با این حال دو کشور بر سر  سوریه اختلاف نظر دارند.
رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه، در کنفرانس خبری مشترک با محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور گفته بود: «ترکیه آمادگی دارد مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای ایران در استانبول انجام شود و این موضوع را در نشست کره جنوبی نیز مطرح کردیم و در این زمینه منتظر تصمیم نهایی طرف مقابل خواهیم بود.»
هیات بلندپایه ترکیه‌ای روز چهارشنبه پس از پایان کنفرانس هسته‌ای کره جنوبی به طور مستقیم به تهران پرواز کرد.
آنگونه که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا وی حامل پیامی از سوی باراک اوباما برای تهران است، پاسخ نداد.
محمود احمدی‌‌نژاد در دیدار با  نخست‌وزیر ترکیه  همچنین خواستار رفع موانع موجود برای گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه نفت و انرژی شد.
محمود احمدی‌نژاد همچنین از مواضع ترکیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد.

دیدار اردوغان و آیت‌الله خامنه‌ای
رجب طیب اردوغان، روز پنجشنبه پس از دیدار با محمود احمدی‌نژاد به مشهد رفت و با آیت‌الله خامنه‌ای، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 در این دیدار  آیت‌الله خامنه‌ای به رجب طیب اردوغان که مواضع تندی را نسبت به حکومت بشار اسد، اتخاذ کرده، گفت: «جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند، مخالف است.»
رهبر جمهوری اسلامی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.»
وی افزود: «ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می‌کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع  شده، باید ادامه یابد.»
پیش از این رهبران ترکیه تصریح کرده بودند که اعتماد خود را به بشار اسد از دست داده‌اند.
ترکیه در بحران سوریه از مخالفان  بشار اسد حمایت می‌کند و میزبان مخالفان این کشور است.
آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار همچنین خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز شده است.
به غیر از سوریه، استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه، یکی دیگر از اختلافات دو کشور است که تهران نسبت به آن حساسیت زیادی نشان داده است.
روز  پنجشنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس، با اشاره به سپر دفاع موشکی ناتو ابراز امیدواری کرده بود که «با رایزنی‌ها و مشورت‌های نزدیک دو كشور این موضوع حل شود.»



ايران «پروانه کار» کارکنان رويترز را تعليق کرد

به دنبال گزارش ويدئويی رويترز درباره بانوان هنرجوی رشته رزمی «نين جوتسو»  در کرج و شکايت اين بانوان از محتوای گزارش رويترز، گفته می‌شود وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی پروانه کار کارکنان رويترز در تهران را تعليق کرده است.
خبرگزاری رويترز می‌گويد، پس از اطلاع از اعتراض بانوان ایرانی به محتوای گزارش، اين خبرگزاری گزارش مربوطه را تصحيح کرده است.
رويترز  اين گزارش را با عنوان «آموزش هزاران زن نينجای ايرانی برای آدمکشی» منتشر کرده بود که بعدا آن را به «آموزش سه هزار زن نينجا  در ايران» تغییر داد.
خبرگزاری رويترز می‌گويد، به دنبال انتشار  اين گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفتر اين خبرگزاری در تهران تماس گرفته و در نهايت اين وزارتخانه از يازده نفر از کارکنان رويترز خواسته است تا «پروانه کار» خود را به وزرات ارشاد برگردانند.
استفان آدلر، سردبير خبرگزاری رويترز، در اين زمينه گفته است:«ما اذعان می‌کنيم که اشتباهی رخ داده است و اين موضوع را به عنوان مساله ای جدی مورد توجه قرار می‌دهيم. اين مساله را در همان روزی که متوجه شديم فورا تصحيح کرديم.»
استفان آدلر همچنين اضافه کرده است: «علاوه بر اين، ما در حال بررسی و تحقيقات  داخلی هستيم تا با برداشتن گام‌های مناسب از بروز  مجدد چنين مساله‌ای جلوگيری کنيم.»
رويترز می‌گويد، در حال مذاکره با مقام‌های ايرانی است تا بتواند «پروانه کار» کارمندان اين خبرگزاری را باز پس بگيرد.
استفان آدلر همچنين گفته است: «رويترز هميشه برای رسيدن به بالاترين استانداردهای در زمينه روزنامه‌نگاری تلاش می‌کند و سياست ما اين است که به اشتباهات صادقانه اذعان کرده و به محض اين که مطلع شويم فورا آنها را اصلاح کنيم.»
اما «پرس تی وی»، شبکه انگليسی زبان دولت جمهوری اسلامی، در خصوص واکنش زنان نينجای ايران به این گزارش نوشته است: «خبرگزاری رويترز قسمت‌هايی از خبر مزبور را پس از ۱۰ روز تصحيح کرد؛ اما از هر گونه عذرخواهی از دختران ايرانی سر باز زد.»
به گزارش پرس تی وی زنان نينجای ايرانی عليه رويترز شکايت کرده‌اند. پرس تی وی  همچنين خبر داده است، خبرنگاری که اين گزارش را تهيه کرده بود از ايران خارج شده است.
پرس تی وی در اين زمينه نوشته است: «خبرنگار رويترز پس از اطلاع از امکان شکايت نينجاهای ايران، سريعا کشور را ترک کرد. وی که مدير دفتر تلويزيون رويترز در تهران و تهيه کننده اين گزارش بود، با طرح سئوالی مبنی بر واکنش دختران نينجا در قبال حمله احتمالی به ايران، و استفاده از بخشی از پاسخ وطن پرستانه آنها، اتهام آموزش ديدن برای آدم کشی را به دختران نينجا وارد کرده بود.»




درآمد دولت ایران در سال ۹۰ از افزایش قیمت سوخت: ۷۴۰۰۰ میلیارد تومان

بر اساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰ از محل افزایش قیمت سوخت‌هایی چون بنزین در ایران که با قانون هدفمندسازی صورت گرفت حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.
وب‌سایت خبرآن‌لاین به نقل از آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده می‌گوید که درآمد دولت جمهوری اسلامی در سال گذشته شمسی از بالا رفتن قیمت سوخت معادل ۷۳.۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
این در حالی است که، به گفته این وب‌سایت نزدیک به رئیس مجلس، کل اعتباری که در بودجه سال ۱۳۹۰ برای هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود تنها معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
با این حساب، درآمد دولت ایران در سال ۹۰ از محل افزایش قیمت سوخت‌هایی چون بنزین، نفت گاز و نفت سفید حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بیش از رقمی بوده است که در بودجه همان سال پیش‌بینی شده بود.
این درآمد بالا تنها از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایران در حالی است که یک نماینده مجلس در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۰ اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد برای آن که بتواند یارانه مردم را بپردازد به سراغ بانک مرکزی ایران رفته و هشت هزار میلیارد تومان قرض کرده است.
روزنامه جهان صنعت ۲۷ بهمن‌ماه سال گذشته به نقل از غلامرضا مصباحی ‌مقدم، رئيس کميسيون طرح تحول اقتصادی مجلس، خبر داد که دولت آقای احمدی‌نژاد «بر اساس گزارش رسمی ديوان محاسبات» هشت هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است.
با این حال به گفته این نماینده مجلس «اين پرداختی [به دولت] نه از محل منابع هدفمندی يارانه‌ها، بلکه از منابع ديگر پرداخت شده است».
این در حالی است که آن طور که قانون هدفمندسازی يارانه‌ها می‌گوید، برای پرداخت يارانه نقدی تنها از محل هدفمندی يارانه‌ها باید هزينه شود، «اما دولت از محل‌های ديگر برای پرداخت يارانه استفاده کرده است».
قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از ابتدای اجرا به دست دولت محمود احمدی‌نژاد یعنی حدود یک سال پیش با فراز و نشیب‌ها و اعتراضاتی همراه بوده، به‌ویژه فاز دوم این قانون که هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی اجرا خواهد شد.
در همین حال دولت محمود احمدی‌نژاد با واریز ۲۸ هزار تومان به حساب‌های مردم در هفته گذشته به عنوان «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» قانون هدفمندسازی بار دیگر صدای نمایندگان مجلس را درآورد.
نمایندگان مجلس در اعتراض به این اقدام دولت خاظرنشان کردند که دولت با این کار عملا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید زده، بدون این که مجلس آن را تصویب کرده باشد.
نمایندگان مجلس همچنین به دولت انتقاد دارند که از محل گران شدن حامل‌های سوخت آن طور که در قانون هدفمندی آمده به بخش تولید توجه نشده و «پول‌ها اغلب به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان داده شده است».
افزایش درآمد دولت در سال ۱۳۹۰ از فروش بنزین ۱۶.۴ هزار میلیارد تومان، از گازوییل ۳۱.۱ هزار میلیارد تومان، از نفت سفید چهار هزار میلیارد تومان، و از گاز مایع ۲.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان، اقدام دولت در افزایش یارانه‌های نقدی در یک سال و چند ماهی که از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد باقی مانده، افزون بر این که می‌تواند به تورم دامن بزند، تعهدات و دیون دولت بعدی را نیز سنگین‌تر می‌کند.



معاون احمدی‌نژاد به خاطر انتصاب مرتضوی از وزیر کار تشکر کرد

در حالی که مقام تازه سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده کهریزک، اعتراض‌های فراوانی به دنبال داشته و سایه استیضاح را بر وزارت کار انداخته، معاون محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه به خاطر انتصاب او از وزیر کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، که در همایش تقدیر از پرستاران شرکت کرده بود در واکنشی غریب و نامتناسب با اعتراضات به انتصاب قاضی سابق، مرتضوی، گفت: «از انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخاب وی [سعید مرتضوی] تشکر می‌کنیم.»
این در حالی است که همین انتصاب خشم نمایندگان مجلس هشتم را به دنبال داشته و محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، وعده داده است که پس از تعطیلات نوروزی استیضاح وزیر کار به خاطر همین اقدام اعلام وصول شود.
سعید مرتضوی، قاضی جوان پرونده کهریزک و نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۹۰ به طور غیرمستقیم از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.
معاون محمود احمدی‌نژاد نیز در گفته‌های این هفته خود تایید کرده است که انتصاب قاضی مرتضوی تنها از زیر دست وزیر کار رد نشده و رئیس جمهور نیز خود در آن دست داشته است.
به گفته آقای رحیمی، «دولت شخص مرتضوی را برای این سمت مناسب تشخیص داده» است.
این در حالی است که از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه بدنام بر جای گذاشت.
آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.
همین امر اعتراض عده بسیاری را به دنبال داشته است که می‌گویند فردی که پرونده‌ای مفتوح دارد و حتی قوه قضاییه به همین دلیل او را از قضاوت معلق کرده است نمی‌تواند انتخاب شایسته‌ای برای پست و مقام‌های تازه باشد.
پیش از اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور، خود وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز در واکنش به اعتراضات به انتصاب سعید مرتضوی تلویحا گفته بود که دولت کار خود را می‌کند و نیاز و توجهی به نظر دیگران ندارد.
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته آخر اسفندماه ۱۳۹۰ گفت که «انتصاب مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی توسط وزرا و رئیس جمهور انجام می‌شود و نیازی به اظهار نظر مردم نیست».




حمایت اتحادیه عرب از گفت‌وگوی مخالفان با حکومت سوریه

 رهبران کشورهای عربی روز پنجشنبه در پایان نشست خود در بغداد خواستار آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه به منظور حل و فصل بحران یک ساله این کشور شدند.
در همین حال بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواستار توقف حمایت خارجی از معترضان برای موفقیت ماموریت کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه شد.
  رهبران عرب «نقض جدی حقوق بشر که علیه غیر نظامیان سوری» اعمال می‌شود را محکوم کردند و افزودند: «قتل عام غیر نظامیان در محله بابا عمرو حمص که دستگاه‌های نظامی و امنیتی دولت سوریهمرتکب شده‌اند، می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود.» رهبران عرب همچنین با دخالت نظامی خارجی در سوریه مخالفت کردند.
رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب از دولت و همه طیف‌های اپوزیسیون سوریه خواستند تعاملی مثبت با طرح کوفی عنان برای آغاز گفت‌و‌گوی ملی جدی داشته باشند؛ گفت‌و‌گویی که برپایه طرح صلح اتحادیه عرب و مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد استوار است.
طرح صلح اتحادیه عرب که مجمع عمومی سازمان ملل هم آن را به تصویب رساند، از بشار اسد خواسته اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود واگذار کند؛ معاون رئیس جمهور هم با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد. این دولت وظیفه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برپایه‌های دموکراتیک را برعهده خواهد داشت.
در حالی که در طرح کوفی عنان کناره گیری بشار اسد قید نشده، اما طرح صلح اتحادیه عرب شامل واگذاری قدرت وی به معاونش است.
 بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب همچنین خواستار یکپارچگی تمام طیف‌های اپوزیسیون سوریه برای آغاز گفت‌و‌گوی جدی که به برقراری دموکراسی برپایه خواسته مردم سوریه می‌انجامد، شده است.
رهبران کشورهای عربی همچنین خواستار «توقف همه اعمال خشونت آمیز» در سوریه و «خارج کردن نیروهای مسلح از شهر‌ها و روستا‌ها و بازگرداندن فوری آن‌ها به پایگاه‌هایشان» شده‌اند.
هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک خود با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه در در پایان نشست بغداد گفت که بحران سوریه بیشترین زمان را در بحث‌های نشست از آن خود کرد. او تاکید کرد که بحران سوریه اکنون وارد مرحله بین‌المللی شده است.
نشست سران اتحادیه عرب به مناقشه فلسطینی-اسرائیلی نیز پرداخت و در بیانیه خود شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرد. این بیانیه همچنین از دولت سودان اعلام حمایت کرد و با هرگونه دخالت خارجی که ثبات و امنیت این کشور را هدف می‌گیرد، اعلام مخالفت کرد.

 استقبال سوریه از طرح کوفی عنان
از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت که کشورش برای موفقیت ماموریت کوفی عنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
طرح کوفی عنان شش بند دارد که اعلام آتش بس از سوی طرف‌های درگیر در سوریه، صدور مجوز رساندن کمک‌های انسانی به آسیب دیدگان، آزادی فعالیت رسانه‌ها در سوریه، خارج کردن اسلحه سنگین از مناطق مسکونی و آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و معترضان، از آن جمله است.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد در پیامی به رهبران مجموعه اقتصادی بریکس که روسیه هم جزو آن است، بر ضرورت قطع کمک کشورهایی که از گروه‌های مسلح حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کنند، تاکید کرده است.



پرتاب موشک کره شمالی - سال 2009
نخست وزیر ژاپن مجوز سرنگونی موشک کره شمالی بر فراز خاک ژاپن را صادر کرده است.
روز جمعه، ۱۱ فروردین (۳۰ مارس)، منابع دولتی ژاپن گزارش کردند که در جلسه امنیتی هیات دولت به ریاست یوشیهیکو نودا، نخست وزیر، مجوز مقابله با موشک کره شمالی در صورت تجاوز به حریم فضایی ژاپن صادر و به واحدهای نظامی این کشور ابلاغ شده است.
یک منبع دفتر نخست وزیر ژاپن به خبرگزاری فرانسه گفته است که هیات دولت در جلسه روز جمعه "پیشنهاد وزارت دفاع در مورد صدور دستور انهدام موشک متجاوز را مورد تایید قرار داد."
دستور نخست وزیر ژاپن در واکنش به تصمیم اعلام شده حکومت کره شمالی در مورد پرتاب یک فروند موشک بردبلند در اواسط ماه آینده صادر شده است.
در حالیکه براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی مجاز به انجام آزمایش های اتمی و موشکی نیست، دولت کره شمالی گفته است که پرتاب این موشک بردبلند جنبه علمی دارد و هدف از آن حمل و قراردادن یک ماهواره تحقیقاتی در مدار زمین است.
در مقابل، دولت های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن گفته اند که حکومت کمونیستی کره شمالی در نظر دارد به بهانه حمل ماهواره، به آزمایش یک فروند موشک بردبلند مبادرت ورزد که می تواند در آینده برای حمل کلاهک اتمی در تهاجم میان قاره ای مورد استفاده قرار گیرد.
این کشورها اقدام کره شمالی را تحریک آمیز و تهدیدی بالقوه علیه امنیت و صلح منطقه و جهان دانسته و به شدت محکوم کرده اند.
اوایل این هفته، ناتوکی تاناکا، وزیر دفاع ژاپن، در یک کنفرانس خبری گفت که "به واحدهای نیروهای دفاع ملی [ارتش] ژاپن دستور العمل عمومی به منظور آمادگی برای اقدام علیه موشک های بالستیک متجاوز ابلاغ شده است."
وزیر دفاع ژاپن
وی گفت که با توجه به احتمال پرتاب موشک بردبلند کره شمالی، تمام واحدهای ارتش از جمله یگان های دفاع هوایی به حالت آماده باش در آمده اند.
خبر آماده باش دفاع ضد موشکی ژاپن برای نخستین بار جمعه گذشته و زمانی انتشار یافت که آقای تاناکا رسما صدور دستور وزارتی برای آمادگی جهت انجام عملیات دفاع ضد موشکی را تایید کرد و گفت که به فرماندهان نظامی دستور داده است تا تجهیزات دفاع ضد موشکی این کشور را برای عملیات علیه تجاوز موشکی احتمالی به حالت آماده باش درآورند.
به گفته وی، این دستور به منظور "مقابله با تهدید نظامی علیه خاک ژاپن" صادر شده است.
با صدور مجوز نخست وزیر، نیروهای نظامی ژاپن می توانند موشک کره شمالی را در حریم فضایی ژاپن هدف قرار دهند و منهدم کنند.

احتمال انهدام موشک کره ای

آماده باش نظامی در ژاپن شامل واحدهای ردیابی و پرتاب موشک زمین به هوا مستقر در جزایر اوکیناوا در جنوب، و نواحی مرکزی توکیو، پایتخت، می شود زیرا این احتمال وجود دارد که موشک کره شمالی در مسیر خود از فراز این مناطق عبور کند.
در این مورد، برخی از کارشناسان نسبت به خطرات احتمالی انهدام و سقوط قطعات موشکی بر فراز منطقه ای با تراکم جمعیت بالا مانند توکیو ابراز نگرانی کرده اند.
همچنین، به ناوشکن های نوع ایجیس مجهز به موشک های ضد موشک نیز دستور داده شده است تا در آبهای اطراف جزایر اوکیناوا و دریای ژاپن مستقر شوند تا در صورت عبور موشک کره شمالی از فراز این مناطق، آن را ردگیری و منهدم کنند.
کره شمالی تاکید دارد که موشک بردبلند آن کشور در مسیر خود از فراز آب های آزاد عبور خواهد کرد و وارد حریم فضایی هیچ کشوری نخواهد شد اما دولت فیلیپین هم نسبت به عبور این موشک از فراز آن کشور ابراز نگرانی کرده و از آمریکا خواسته است مسیر آن را ردیابی کند.
ناوشکن ژاپنی حامل تجهیزات ضد موشکی
این نخستین باری نیست که اقدام کره شمالی در پرتاب موشک بردبلند باعث واکنش تند کشورهای منطقه می شود.
در سال ۲۰۰۹، کره شمالی یک فروند موشک بردبلند را پرتاب کرد که در مسیر خود، از فراز خاک ژاپن نیز گذشت اما با وجود هشدار قبلی دولت ژاپن در مورد حمله به این موشک، این آزمایش بدون برخورد نظامی انجام گرفت.
در عین حال، آزمایش موشکی سال ۲۰۰۹ برای کره شمالی بدون هزینه نیز نبود زیرا شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آن، قطعنامه ای شامل تشدید تحریم های بین المللی علیه کره شمالی صادر کرد.
اوایل این هفته، کره شمالی دو فروند موشک بردکوتاه را نیز در سواحل غربی خود آزمایش کرد که ابراز نگرانی کره جنوبی در مورد افزایش توانایی تهاجمی حکومت کمونیستی در شمال را در پی آورد.
در واکنش به تصمیم کره شمالی برای پرتاب موشک بردبلند در ماه آینده، ایالات متحده اعلام کرده است که ارسال کمک های غذایی به آن کشور را فعلا به حالت تعلیق در آورده است.
ساختار اقتصادی کره شمالی و تحریم های بین المللی باعث بروز دشواری های جدی برای این کشور شده و گفته می شود که چندین میلیون تن از مردم این کشور با کمبود مواد غذایی دست به گریبان هستند.
با اینهمه، به نظر نمی رسد که مشکلات اقتصادی باعث توقف برنامه های تسلیحاتی این کشور شده و یا فعالیت ارتش چند صدهزار نفری آن را مختل کرده باشد.
اگرچه از حکومت کره شمالی به عنوان نمونه ای بارز از دیکتاتوری فردی در جهان امروز نام برده می شود، اما به گفته ناظران، فرماندهان ارتش نفوذ قابل توجهی در امور حکومتی دارند و به همین دلیل نیز توانسته اند منافع و اهداف خود را با وجود هزینه سنگینی که برای مردم این کشور دارد دنبال کنند.
حکومت کره شمالی تاکید دارد که ایالات متحده و متحدان آن کشور همواره در صدد تهاجم و اشغال خاک کره شمالی هستند و به این ترتیب، هزینه های سنگین نظامی و فشارهای اقتصادی برای محافظت در برابر چنین تهاجمی ضرورت دارد.
برنامه های اتمی کره شمالی نیز، مانند ایران، با مخالفت بین المللی مواجه بوده و هر دو کشور را در معرض تحریم های مصوب شورای امنیت و همچنین تحریم های یکجانبه برخی از کشورهای غربی قرار داده است.


جورج گالووی، سیاستمدار بریتانیایی در انتخابات میان‌دوره‌ای در شهر بردفورد به پیروزی رسیده است.
آقای گالووی که به خاطر مخالفت‌های شدیدش با جنگ عراق به شهرت رسید، توانست در حوزه بردفورد غربی که جمعیت زیادی مسلمان در خود جای داده، پیروز شود.
او از سوی حزب ریسپکت (Respect) کاندیدا شده بود.
آقای گالووی که از منتقدان جنگ عراق بود، در سال ۲۰۰۳ از حزب حاکم کارگر بریتانیا اخراج شد. دلیل اخراج جورج گالووی این بود که او از سربازان بریتانیایی که در آن سال به عراق اعزام شده بودند، خواسته بود تا از جنگیدن خودداری کنند.
در زمان حکومت صدام حسین، آقای گالووی برای خاتمه دادن به تحریم های سازمان ملل متحد علیه عراق به شدت فعالیت می کرد.
او بارها به بغداد سفر و با صدام حسین و مقامات ارشد عراق ملاقات کرد.
آقای گالووی دارای روابط نزديکی با رژيم سابق عراق بود و پس از آغاز جنگ، به دريافت رشوه از حکومت صدام حسين متهم شد اما اين اتهام به اثبات نرسيد.
جورج گالووی همچنین یکی از سرشناس ترین مجریان برنامه های شبکه تلویزیونی پرس تی وی است.




روز جمعه، ۱۱ فروردین (۳۰ مارس) خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرد که درتصادف یک اتوبوس حامل بیست و پنج مسافر ایرانی در ترکیه، چهار تن از سرنشینان اتوبوس کشته و بیست یک تن دیگر زخمی شده اند.
این اتوبوس از استانبول عازم ایران بود که در نزدیکی ارزروم دچار حادثه شد و به گفته سخنگوی کنسولگری ایران در ارزروم حال چهار تن از زخمی ها وخیم است.
ایرنا علت حادثه را بی احتیاطی راننده و لغزندگی جاده گزارش کرده و به نقل از سخنگوی کنسولگری ایران گفته است که شدت حادثه به حدی بود که تخلیه مسافران و کشته شدگان این حادثه چهار ساعت به طول انجامید.




پلیس فرانسه در عملیاتی در نقاط مختلف این کشور، نوزده نفر را به ظن ارتباط با گروه های اسلامگرای افراطی بازداشت کرده و مقادیری اسلحه شامل تفنگ جنگی را از آنان به دست آورده است.
اکثر بازداشت ها در شهر تولوز، در جنوب غرب فرانسه صورت گرفته که محل سکونت محمد مراح، عامل قتل هفت نفر از جمله چند دانش آموز خردسال یهودی و تعدادی از نظامیان فرانسوی بود.
این شخص هفته گذشته و پس چندین ساعت درگیری با نیروهای پلیس، سرانجام کشته شد.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که عملیات بیشتری برای بازداشت تندروهای اسلامگرا برنامه ریزی شده و مقامات قضایی نیز اعلام کرده اند که تحقیقات در مورد ارتباط ها و همدستان احتمالی محمد مراح به جریان افتاده است.



آماری که وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در روز جمعه، ۱۱ فروردین (۳۰ مارس)، انتشار داده نشان می دهد که در ادامه روند کاهش خرید نفت از ایران، واردات نفت این کشور از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.
کاهش واردات نفت ژاپن از ایران حاصل پیروی از سیاست تحریم اقتصادی ایالات متحده علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی است هر چند ایالات متحده موافقت کرده است که ژاپن به جای قطع کامل و فوری خرید نفت از ایران، واردات خود از این کشور را به تدریج کاهش دهد.
در حال حاضر، سهم ایران در کل واردات نفتی ژاپن به حدود ۸ درصد می رسد و براساس آمار ارائه شده، ژاپن با افزایش واردات از برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر صادرکنندگان نفت، توانسته کاهش واردات نفت از ایران را جبران کند.
براساس برخی گزارش ها، تحریم نفتی علیه ایران در مواردی باعث شده تا خریداران خواستار دریافت امتیازات ویژه در قراردادهای نفتی با جمهوری اسلامی شوند در حالیکه دریافت عواید حاصل از نفتی که به فروش می رسد نیز به دلیل تحریم های بانکی با دشواری مواجه است.
هفته گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که از آنجا که ژاپن و ده کشور عضو اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را به طرز چشمگیری کاهش داده اند، این کشورها مشمول مجازات هایی نمی شوند که آمریکا برای وارد کنندگان نفت از ایران منظور کرده است.




يکی از موتورهای آپولو
موتورهای موشک آپولو حدود چهل سال است که در اعماق زمين قرار دارند
جف بزوز، بنیانگذار سایت اینترنتی آمازون موتورهایی که به پرتاب موشک آپولو ۱۱کمک کردند را پیدا کرده است.
آقای بزوز موتورهای موشک آپولو ۱۱ که در سال ۱۹۶۹ به ماه پرتاب شد را در اعماق اقیانوس اطلس پیدا کرده است.
آقای بزوز در وبلاگ خود نوشت که او ۵ موتور توسط یک دستگاه‌ کاشف‌ زیر دریایی‌ که از طریق‌ امواج‌ صوتی‌ اشیاء را پیدا می کند، در عمق چهار هزار و ۳۰۰ متری اقیانوس اطلس پیدا شد.
آقای بزوز می گوید هدف او خارج کردن حداقل یکی از این موتورها از کف اقیانوس و ترمیم آن است.
این موتورها که روی هم رفته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلو نیروی رانشی تولید می کردند کمی پس از پرتاب موشک آپولو به فضا به داخل آب افتادند.
آقای بزوز در وبلاگ خود می نویسد از وضعیت این موتورها خبر ندارد چرا که آنها با سرعت و فشار بسیار بالا وارد آب شده و حدود ۴۰ سال است که در اعماق اقیانوس قرار دارند. او می گوید که البته جنس آنها بسیار محکم است.
آقای بزوز می گوید هر چند این موتورها به ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا تعلق دارند اما امیدوار است آنها در موزه پرواز در شهر سیاتل به نمایش گذاشته شوند.
برخی از قطعات موشک آپولو اکنون در موزه هوا و فضای واشنگتن قرار دارند.
ناسا هم در این باره ابراز خرسندی کرده و گفته است که منتظر اطلاعات بیشتری از طرف آقای بزوز است.
جف بزوز ۵ ساله بود که آپولو ۱۱ به فضا پرتاب شد و ۴ روز بعد نیل آرم استرانگ و باز آلدرین بر ماه قدم گذاشتند. او می گوید تماشای چنین صحنه ای حس کنجکاوی او را نسبت به فضا بیشتر کرد.
گفته می شود عمق دریا پر از باقی مانده های موشکهایی از عصر فضا است و مشخص نیست چه اتفاقی برای این اشیاء افتاده است.



رهبران شرکت کننده در اجلاس عالی اتحادیه عرب خواستار اجرای فوری و کامل طرح صلح کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه شدند. طرحی که بشار اسد اعلام کرده مفاد آن را می پذیرد.
به موجب این طرح 6 ماده ای، دولت سوریه باید تمامی نیروهای نظامی خود را از شهرها و مناطق پر جمعیت خارج کند و دو طرف درگیر در سوریه دست کم روزانه 2 ساعت آتش بس کنند تا نیروهای امدادی بتوانند به مجروحان و غیرنظامیان کمک کنند.
اجلاس عالی اتحادیه عرب با شرکت رهبران و سران تعدادی از کشورهای عضو صبح روز پنجشنبه (۲۹ مارس - دهم فروردین) در حالی که صدای چند انفجار در بغداد شنیده می شد، گشایش یافت. مهمترین موضوع در دستور کار اجلاس بحران سیاسی در سوریه بود.
بحران سوریه، روابط اعراب و اسرائیل، شرایط اقتصادی اعراب و مسایل بین‌المللی مرتبط با این کشورها از جمله موضوعات در دستور کار اجلاس بود.
با این حال تنها ۱۰ نفر از رهبران این اتحادیه که ۲۲ عضو دارد در این نشست حاضر شدند و رهبران کشورهایی چون اردن، مراکش و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز کویت، در این اجلاس حاضر نشدند.
دولت عراق برای حفاظت از شرکت کنندگان و جلوگیری از عملیات تروریستی در جریان برگزاری این اجلاس، با صرف دهها میلیون دلار، به اقدامات گسترده امنیتی دست زده و حدود دویست هزار تن از نیروهای نظامی و انتظامی خود را در مناطق مختلف بغداد مستقر کرده، بخش های بزرگی از شهر به روی رفت و آمد مردم بسته شده و ورود هواپیماهای تجاری به فرودگاه بغداد و پرواز آنها در حریم هوایی فرودگاه ممنوع است.
با این همه، براساس برخی گزارش ها، همزمان با گشایش اجلاس صدای چند انفجار، از جمله از نزدیک سفارت ایران و منطقه امن موسوم به کمربند سبز، به گوش رسید که احتمالا ناشی از پرتاب خمپاره یا نارنجک بوده است.
این نخستین بار از زمان سقوط صدام حسین، رهبر سابق عراق است که این کشور میزبانی یک اجلاس اتحادیه عرب را بر عهده می‌گیرد.
اجلاس قبلی اتحادیه عرب در بغداد در سال ۱۹۹۰ و کوتاه مدتی قبل از حمله عراق به کویت و اشغال خاک آن کشور برگزار شد در حالی که عراق یک کشور عرب تاثیرگذار در منطقه محسوب می شد.
با وجود تاکید مقامات عراقی بر اهمیت اجلاس جاری بغداد به عنوان گامی در راه رفع مشکلات جهان عرب، ناظران انتظار ندارند که این همایش بتواند دستاورد قابل توجهی، به خصوص در زمینه حل و فصل مساله سوریه داشته باشد زیرا کشورهای عضو اتحادیه نظر واحدی در مورد نحوه برخورد با این موضوع ندارند.
ماموران امنیتی در بغداد
شامگاه چهارشنبه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در گزارشی پیرامون جلسات مقدماتی وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد، گرایش کلی دستور کار این اجلاس را شرح داد.
آقای زیباری گفت که موضع اتحادیه عرب کاملا مشخص است و افزود که اجلاس بغداد "اقدامات تندی را در قبال بحران سوریه پیشنهاد نخواهد کرد."
اظهارات وزیر خارجه عراق به معنی آن است که اجلاس بغداد خواستار تشدید فشار بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای کناره گیری از قدرت به عنوان گام اول در راه پایان دادن به خشونت در آن کشور نخواهد شد.
وزیر خارجه عراق گفت که "گزینش یا انتخاب رهبری سوریه به مردم سوریه ارتباط دارد و موضوعی نیست که اتحادیه عرب یا کس دیگری بتواند در باره آن تصمیم‌گیری کند" هر چند بر لزوم حل بحران سیاسی سوریه نیز تاکید کرد و گفت که "البته نمی توان برای همیشه نسبت به اوضاع سوریه بی‌تفاوت ماند."

اختلاف اعراب

با توجه به اینکه دولت به رهبری شیعیان در عراق با حکومت ایران روابط دوستانه ای دارد، موضعگیری علیه تغییراتی در حکومت سوریه، به عنوان متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه، طبیعی است.
در مقابل، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده‌اند که بشار اسد با توسل به خشونت و کشتار وسیع شهروندان کشور خود، اعتبار و صلاحیت ادامه حکومت بر سوریه را از دست داده و باید از این سمت کناره گیری کند.
زیباری
این کشورها برای سوریه نیز راه حلی را تجویز کرده اند که به پیشنهاد آنان برای پایان دادن به بحران سیاسی یمن شباهت دارد.
پس از یک سال تظاهرات اعتراضی و خشونت بین طرفداران و مخالفان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، وی سرانجام با کناره گیری از قدرت در برابر مصونیت از پیگرد قضایی موافقت کرد و به این ترتیب شرایط انتخاب رئیس جمهوری موقت و ایجاد زمینه برگزاری انتخابات آزاد در آینده فراهم آمد.
دولت سوریه چنین پیشنهادی را به شدت رد کرده و با توصیف معترضان با عنوان وابستگان به گروه های تروریستی و تبهکار و یا عوامل خارجی، گفته است که آنان در نظر دارند با سرنگونی حکومت سکولار سوریه، زمینه را برای تسلط اسلامگرایان تندرو بر این کشور فراهم آورند.
رئیس جمهوری سوریه گفته است که تنها راه حل بحران کنونی، اجرای اصلاحات مورد نظر اوست اما مخالفان این اصلاحات را ظاهری دانسته و گفته اند که هدف بشار اسد آرام ساختن اعتراضات کنونی است تا در فرصت مناسب، به سرکوب بی سروصدای مخالفان بپردازد و ادامه حکومت حزب بعث به رهبری خانواده اسد را تضمین کند.
جای خالی سوریه در اجلاس اتحادیه عرب
روز گذشته، نخست وزیر قطر گفت که "اگر فداکاری های مردم سوریه به باد رود، برای همه ما شرم آور خواهد بود" و افزود که کشورهای عرب با انتخابی دشوار مواجه هستند: یا باید در کنار اسد باشند یا همراه مردم سوریه.
شورای همکاری خلیج فارس و به خصوص قطر خواستار اقدامات جدی اتحادیه عرب برای پایان دادن به تحولات سوریه شده و به طور خصوصی، نسبت به نتیجه جلسات اتحادیه عرب در شرایط حاضر ابراز دلسردی کرده اند.
برخی از این کشورها موضوع مسلح کردن گروه های مخالف دولت سوریه و ایجاد مناطق امن در نواحی مرزی آن کشور با ترکیه را مطرح کرده اند هر چند دولت ترکیه ظاهرا استقبال چندانی از این پیشنهاد نکرده است.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترکیه در نظر دارد به زودی باز هم اجلاسی را تحت عنوان "همایش دوستان سوریه" برگزار کند که احتمالا مقامات شماری از کشورهای عربی و غربی مخالف حکومت سوریه به آن دعوت خواهند شد.
در واکنش نسبت به برگزاری اجلاس بغداد، وزیر خارجه سوریه، که کشور او به این اجلاس دعوت نشده، گفته است هر تصمیمی که در غیاب سوریه گرفته شود غیرقابل قبول است.
اواخر سال اتحادیه عرب در واکنش به برخورد حکومت سوریه با معترضان و نادیده گرفتن توافقنامه با این اتحادیه، عضویت آن کشور را به حالت تعلیق در آورد.

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

نوشتۀ واسع محسن
یک کارخانه مونتاژ پژو در ایران
شرکت آمریکایی جنرال موتورز می گوید شرکت فرانسوی پژو- سیتروئن ارسال قطعات یدکی به ایران ‏را متوقف کرده است. گفته میشود سازمان آمریکایی " اتحاد علیه ایران هسته ای" از جنرال موتورز ‏خواسته است در این زمینه بر پژو- سیتروئن فشار وارد کند. ‏

جنرال موتورز چندی پیش 7 در صد از سهام شرکت پژو- سیتروئن را خرید و هردو شرکت یک گروه جدید ‏صنعتی را تشکیل دادند.‏
در اعلامیه ای که از سوی جنرال موتورز منتشر شده گفته شده است که شرکت پژو قبل از اعلام تشکیل ‏گروه صنعتی، تصمیم گرفته بود تولید و ارسال قطعات یدکی به ایران را بحالت تعلیق در آورد. بیانیه جنرال ‏موتورز می افزاید هردو شرکت تصمیم گرفته اند این تعلیق ادامه یابد.‏
جنرال موتورز در اعلامیه خود تاکید کرده است: " توافق ما با آنها ( شرکت پژو- ستروئن) کاملا با قوانین ‏آمریکا در زمینه بازرگانی با ایران مطابقت دارد."‏
شرکت پژو- ستروئن بنوبه خود تاکید کرده است که " فعالیتهای این شرکت با رعایت جدی قوانین جاری اروپا و ‏بین المللی صورت می گیرد."‏
این در حالیست که مارک والاس، دبیر سازمان آمریکایی " اتحاد علیه ایران هسته ای" میگوید شرکت پژو- ستروئن با ‏فعالیتهای مستقیم خود در ایران" ظرفیت ایران برای توسعه برنامه غیرقانونی سلاح هسته ای، حمایت از ‏تروریزم و سرکوب مردم ایران را تقویت می کند."‏
شرکت پژو که ازسال 1978 بدینسو در ایران فعالیت دارد در ماه فوریه گذشته تصمیم گرفت ارسال قطعات ‏خودورو به ایران را از ماه مارس امسال متوقف کند. ‏
در حال حاضر سود فروش شرکت پژو به ایران به 1،5 درصد از کل سود این شرکت می رسد. ‏




دختران نینجای ایران واتهام «آدم کشی»

نوشتۀ شهلا رستمی
دختران نینجای ایرانیبه گزارش "پرس تی وی"، گروهي از بانوان هنرجوی رشته رزمی "نين جوتسو" ايران از خبرگزاري انگليسی رويترز به خاطر «آدم کش» خواندن آنها، شکايت کرده‌اند.

گفتگو با هوشنگ حسن یاری، استاد امور بین الملل و کارشناس مسائل نظامی در کانادا
More 
شهلا رستمی
رويترز در گزارش ماه گذشته خود نوشته بود که ايران بيش از سه هزار نينجاي خانم را براي انجام عمليات ترور آموزش داده و در نظر دارد از اين نيجاها براي مقابله با هر گونه تهاجم نيروهاي خارجي استفاده کند .
رويترز می نویسد: اين دختران ايرانی در شهر کرج آموزش هنرهاي رزمی مي‌بينند و با «آدم کش» خطاب کردن آن‌ها، این دختران را خطرناک خوانده است.
دختران نينجا با شکايت از رویترز، خواستار اعاده حيثيت خود شدند و گفتند تا به سرانجام رساندن اين پرونده قانونی، آن را پيگری خواهند کرد.
پس از واکنش این نينجاها خبرگزاري رويترز بخش هائی از خبر مزبور را تصحيح کرد اما ازعذرخواهی از دختران ايرانی سر باز زد.
خبرنگار رويترز که مدير دفتر تلويزيون رويترز در تهران نیز هست همچنین با در نظر گرفتن امکان شکايت نينجاهاي ايران، این کشور را ترک کرده است.
او با طرح سؤالی پیرامون حمله احتمالی به ايران، واکنش دختران نينجا و استفاده از بخشی از پاسخ وطن پرستانه آنها، اتهام آموزش ديدن براي آدم کشي را به دختران نينجا وارد کرده بود.
***
از هوشنگ حسن یاری، استاد امور بین الملل و کارشناس مسائل نظامی در کانادا پرسیدم کار آئی این گروه تا چه حد است و در چه مواقعی از آنها استفاده می شود؟









اخبار روز: 

پزشک قانونی تهران در باره‌ی وضعیت رضا شهابی کارگر زندانی در بند ٣۵۰ زندان اوین هشدار داده است.
اکنون شهابی علاوه بر مشکل شدید در گردن از ناحیه ی کمر نیز دچار ضایعات جبران ناپذیری شده است. پزشک قانونی در دیدار روز شنبه‌ی این هفته با رضا شهابی اظهار داشته است که رضا باید فورا به بیمارستان منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار بگیرد. رضا شهابی اعلام کرده است " با توجه به بیحسی و فلج شدن نیمه ی بدن و درد گردن و کمر قطعا باید به بیمارستان منتقل شوم اما این پزشکان هستند که باید تشخیص دهند که آیا وضعیت جسمی من آمادگی برای انجام عمل جراحی دارد یا خیر."
در دوره ی قبلی بستری شدن شهابی در بیمارستان، به دلیل حساسیت بالای عمل و امکان فلج شدن کلی بدن او و عدم آمادگی وضعیت جسمی‌اش، پزشکان متخصص رضا را بدون اینکه عمل کنند از اتاق عمل به بخش منتقل کردند و تاکید کردند وی باید به مدت چند ماه در منزل استراحت مطلق کند تا برای عمل، آمادگی کسب کند اما مقامات قضایی از صدور دستور آزادی موقت به منظور مرخصی پزشکی طفره رفتند و رضا بعد از اینکه به زندان منتقل شد وضعیتش هر روز وخیم و وخیم تر شد.
از سویی با توجه به ضایعه‌ی درگذشت مادر رضا شهابی، " مادر صمدی زکریا " و با توجه به وضعیت بغرنج روحی، جسمی و عصبی رضا، خانواده ی وی از مقامات قضایی خواستند به وی مرخصی داده شود تا در بیرون از محیط زندان و در چند مرحله وی را برای شنیدن این خبر آماده کنند اما مقامات قضایی به این درخواست ساده و ضروری خانواده‌ی شهابی پاسخ ندادند. متاسفانه سرانجام رضا شهابی در روز پنجشنبه دهم فروردین، از طریق یکی از همبندانش خبر مرگ مادرش را شنید که با توجه به وضعیت بسیار وخیم عصبی‌اش قطعا برای او مشکلات جدید عصبی به وجود خواهد آورد. به وی‍ژه اینکه رضا در زمان بستری شدن در بیمارستان بارها و بارها به دلیل عدم اجازه برای ملاقات با اعضای خانواده و به ویژه مادر بیمارش به شدت عصبی شده بود و علایم حیاتی‌اش به وضعیت خطرناک کشیده شده بود.
همبندان شهابی در عصر رو پنجشنبه اعلام کردند اکنون که رضا از این موضوع با خبر شده است مراسم سوگ و همدردی به مناسبت مرگ مادرش در بند ٣۵۰ زندان اوین برگزار خواهند کرد.
همچنین این زندانیان مراتب تسلیت خود را به خانواده ی شهابی اعلام داشته اند.
کمیته دفاع از رضا شهابی از دوستان، کارگران، فعالین و تشکل‌هایی که برای اعلام همدردی با رضا و خانواده‌اش پیام تسلیت ارسال نموده‌اند تشکر می‌نماید. این پیام‌ها به اطلاع خانواده ی شهابی و از اکنون به بعد و در فرصت‌های ممکن به اطلاع رضا شهابی نیز رسانیده خواهد شد.
ما به نمایندگی از سوی اعضای این کمیته و نیز مطابق خواست دیگر کارگران و فعالان کارگری و تشکل های کارگری، خواهان اعزام فوری رضا شهابی، کارگر زندانی، عضو هیات مدیره و مسوول مالی سندیکای کارگران واحد به بیمارستان و صدور حکم آزادی وی می باشیم.

کمیته دفاع از رضا شهابی 






مادر رضا شهابی بدون دیدن فرزند زندانی اش درگذشت

مادر رضا شهابی فعال سندیکایی و زندانی سیاسی که از ۲ سال پیش بلاتکلیف و در بازداشت موقت به سر می برد، دار فانی را وداع گفت.
مرگ مادر را رضا شهابی در حالی از طریق تلفن و روز پنج شنبه آگاه شد که چند روز قبل با نوشتن نامه ای به رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، دادستان تهران و دادسرای اوین خواستار عیادت از مادر بیمارش شده بود.
به گزارش خبرنگار کلمه، فشار های زندان و مدتها نگهداری در سلول های انفرادی موجب شده بود تا این زندانی سیاسی از ناحیه چپ بدن دچار اختلالات حسی شود و نیاز به عمل فوری گردن به منظور جلوگیری از قطع نحاع از سوی پزشکی قانونی ضرورت تشخیص داده شود.
رضا شهابی را ماموران اطلاعات در جین انجام وظیفه بازداشت کردند و بی اطلاعی خانواده از وضعیت وی مادر را دچار شوک عصبی کرده بود به گونه ای که ماهها بیمار بود و در بستر بیماری قرار داشت. پس از آن مادر این زندانی سیاسی روزبه روز وضعیت وخیم تری را تجربه کرد به گونه ای که در آخرین لحظات زندگی جز دیدار فرزند اسیر و بیمارش خواسته ای نداشت.
رضا شهابی راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و معاون مالی سندیکای این شرکت در طول ۲۲ ماه بازداشت غیر قانونی و به رغم تودیع قرار وثیقه، بارها دست به اعتصاب غذا زد و چند مورد راهی بیمارستان شد و هر بار مسوولان قضایی قول آزادی وی را تا صدور حکم داده بودند که هیچ یک از تعهدات آنان عملی نشد.
در نامه رضا شهابی به دادستان و رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و دادیار دادسرای اوین با توجه به الزام عمل جراحی توسط کمیسیون پزشکی و پزشکی قانونی، خواستار رسیدگی به وضعیت سلامتش شد و اعلام کرده بود که در صورت عدم اجرای قول آزادی که به شهادت وکیل وی باید تا پیش از پایان سال ۹۰ به اجرا در می آمد، دست به اعتصاب عذای نامحدود خواهد زد.
وی همچنین با خاطر نشان کردن وضعیت وخیم سلامت مادرش و وضعیت اظطراری سلامتی خودش، مسولیت هرگونه سهل انگاری در رسیدگی به خواسته هایش را بر عهده ی دستگاه قضایی دانسته بود.





دیدار امروز اردوغان با خامنه‌ای و تغییر مبلمان‌ یک رهبر «ساده‌زیست»

image
در حالی که دیدارهای رسمی خامنه‌ای با مقامات خارجی معمولا در دفتر وی در تهران و در اتاقی ساده و بدون تجمل برگزار می‌شود، دیدار امروز رهبر جمهوری اسلامی با اردوغان در یکی از تالارهای مجلل مشهد برگزار شده است.
خامنه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر ترکیه گفته است: «به لطف خداوند تحولات منطقه تاكنون به نفع اسلام و مسلمانان بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.»
وی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی از حضور «برادران مسلمان در راس قدرتِ تركیه» بسیار خرسند است.
رهبر جمهوری اسلامی همچنین با حمایت از رژیم بشار اسد گفته است: «جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد كرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.»
امروز در سایت خامنه‌ای عکس‌هایی از دیدار اردوغان با رهبر جمهوری اسلامی مخابره شده، که مکان آن «تالار آیینه حرم مطهر رضوی» عنوان شده است.
خامنه‌ای در سال‌های آغازین رهبری خود، در برخی از دیدارهای رسمی‌اش روی زمین می‌نشست، اما به بعدا برای وی صندلی گذاشته شد.
اکنون نیز در برخی از دیدارها، دیگران روی زمین و فقط خامنه‌ای روی صندلی می‌نشیند.
به نظر می‌رسد صندلی‌های خامنه‌ای به مرور زمان در حال مجلل‌تر شدن است و به مبلمان‌ سلطنتی شبیه می‌شود.
این در حالی است که رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند خامنه‌ای را فردی «ساده‌زیست» معرفی کنند.









معجزه: جنتی بر اثر کهولت سن به «سید» تبدیل شد!

امروز خبری درباره احمد جنتی، یکی از پیرترین مقامات جمهوری اسلامی در رسانه‌های ایران انتشار یافته که از وی به عنوان «سید» نام برده شده است.
امروز چند سایت اینترنتی خبری در ایران از جمله خبرگزاری ایسنا و سایت‌های تابناک و آفتاب، خبری را منتشر کرده‌اند که در آن از دبیر شورای نگهبان جمهوری اسلامی به عنوان «سید احمد جنتی» نام برده شده است.
در این خبر «سید جنتی» پیش‌بینی کرده است که «به زودی شاهد سقوط آمریکا و متحدانش خواهیم بود.»
وی همچنین گفته که علی‌رغم «سیلی محکم مردم ایران» آمریکا و اسرائیل از خواب غفلت بیدار نشده‌اند.
اشتباه فاحش در نگارش این خبر نشان می‌دهد که دست‌اندکارارن رسانه‌های خبری ایران حوصله خواندن اخبار مربوط به جنتی را ندارند.
یک روحانی سید برای نشان دادن سیدی خود باید عمامه‌ای سیاه یا سبز به سر خود ببندد و به عمامه سفیدها «شیخ» گفته می‌شود.
از معروف‌ترین شیخ‌های جمهوری اسلامی، «شیخ اصلاحات» است که زمانی به مهدی کروبی گفته می‌شد.
جنتی از پیرترین مقامات جمهوری اسلامی است که کهولت سن وی دستاویز ساخت و نقل جوک‌های فراوان حتی از سوی شخصیت‌های سیاسی مخالف وی شده است.




وال استریت جرنال: نیمی از نفت ایران در خطر حذف از بازارهای جهان

صدای آمریکا - 11 فروردین
وال استریت جرنال زیر عنوان «کند شدن عرضه نفت ایران همزمان با نگرانی های راجع به ترقی قیمت ها» می نویسد کاهش درعرضه نفت توسط تهران به بازارهای جهان در ماه مارس در شرایطی صورت گرفته است که اوباما با تصمیم گیری در مورد سخت تر کردن تحریم ها روبروست.
به گفته ناظران در بازارها، بنظر می رسد صادرات نفت ایران در این ماه، همزمان با آماده شدن خریداران برای تحریم هائی سخت تر، کاهش یافته است، و حجم محموله های صادراتی با تنزلی بازهم بیشتر مواجه خواهد شد - اگر پرزیدنت اوباما آنگونه که انتظار می رود تا روز جمعه به این نتیجه برسد که بازارها می توانند خود را با میزان کمتری از نفت ایران تطبیق بدهند.
به پیش بینی پترو لجستیکس سویس - کارشناس در امورحمل و نقل نفت - انتظار می رود تا آخرمارس - یعنی سه ماه مانده به عملی ساختن تحریم های اتحادیه اروپا علیه نفت ایران - صادرات نفت ایران در مقایسه با ماه پیش از آن، قریب سیصد هزار بشکه در روز کاهش یابد، و به سطح یک میلیون و نهصد هزار بشکه در روز تنزل کند، که تنزلی معادل ۱۴ درصد است.
در همین حال به گفته رهبران کنگره آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا تصمیمات تهاجمی تری در حال شکل گرفتن است.
تحلیلگران و مقامات می گویند تحریم هائی که قصد از آنها مهار کردن برنامه اتمی ایران است می تواند در غایت نیمی از نفت تولیدی ایران را از بازارهای جهانی حذف کند.
اما ایران ممکن است هرگونه مصالحه ای را عقب بیاندازد، به این امید که تحریم ها قیمت های نفت را تا آن حد بالا ببرد که در آمد ایران ثابت بماند، واقتصادهای شکننده غرب را با هزینه های گران انرژی مواجه سازد.
تحریم های آمریکائی، که بانک مرکزی ایران - نهاد فراهم کننده تمامی معاملات نفتی - را هدف می گیرد در آخر ماه ژوئن ضمانت اجرائی پیدا می کند، اگر آقای اوباما در مورد مهلت روز جمعه تصمیمی غیر منتظره اتخاذ نکند که مانع از به اجرا گذاشتن تحریم ها شود. تحریم های مصوب اتحادیه اروپا نیز همزمان به اجرا گذاشته می شود، هر چند که خریداران اروپائی مدتی است کاهش در خرید ها را شروع کرده اند.
بازارهای نفتی پیش از این هم با کاهشی ناگهانی در عرضه مواجه شده اند که آخرین مورد آن مصادف با قطع تولید نفت در لیبی پس از وقوع جنگ سال گذشته در آن کشوربود، بی آنکه به ترقی قیمت ها منجر شود - وضعیتی که کمتر سابقه داشته است.
جنگ لفظی میان ایران و غرب فعلا به بالا بردن قیمت ها در سال جاری کمک کرده است. نگرانی های فزاینده در مورد بروز اختلال در عرضه نفت ایران موجب شده است که قیمت بنزین در آمریکا به سطح گالنی ۴ دلار برسد.(هرگالن تقریبا معادل ۴ لیتر است).
تحلیلگران و اداره آمار انرژی آمریکا می گویند بازارنفت از یک ظرفیت تولید اضافی ولی محدود برخوردار است، که بیشترین آن در عربستان سعودی قرار دارد. بعضی ناظران نگران ترقی قیمت ها در وضعیتی هستند که نفت ایران سریع تر از آنکه جایگزینی برای آن از منابع دیگر فراهم شده باشد، از بازارها حذف شود - ضمن آنکه عرضه نفت از محل ظرفیت تولید اضافی عربستان سعودی نیز رو به کاهش بگذارد.
اما پرزیدنت اوباما یک گزارش ماه فوریه اداره آمار انرژی آمریکا را بررسی می کند که فشار بر بازار نفت را به عواملی متعدد نسبت می دهد - نه فقط کاهش هائی که در عرضه نفت ایران پیدا شده است.








درآمد ۷۳.۶ هزار میلیارد تومانی دولت از حذف یارانه ها

(تیتر از جنگ خبر)
خبرآنلاین
دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 90 معادل 73.6 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

براساس محاسبه صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس طی سال 90 دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی که بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها صورت گرفته است معادل 73.6 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد داشته است.
این افزایش درآمد در حالی صورت گرفته است که کل اعتبار پیش بینی شده برای هدفمندسازی یارانه ها در بودجه سال 90 معادل 54 هزار میلیارد تومان بوده است، اما برآورد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان می دهد درآمد دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 90 حدود 19.6 هزار میلیارد تومان بیش از رقم پیش بینی شده در بودجه سال 90 بوده است.
افزایش درآمد حاصل از بنزین در این دوره معادل 16.4 هزار میلیارد تومان، گازوئیل31.1 هزار میلیارد تومان،نفت سفید 4هزار میلیارد تومان، نفت کوره 9 هزار میلیارد تومان، گاز مایع 2.4 هزار میلیارد تومان، گاط طبیعی 9.6 هزار میلیارد تومان بوده است.
در این گزارش در تشریح نتایج حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آمده است:
براساس اطلاعات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز ایران در طول یک سال بعد از اجرای قانون هدفمندسازی یرانه ها مصرف نفت سفید 17.5 درصدکاهش،نفت گاز1.9 درصد کاهش،بنزین 5.3 درصد کاهش،گاز مایع 13.3 درصد کاهش ، نفت کوره 4.4 درصد افزایش و مصرف گاز طبیعی تقریبا تغییری نکرده است.










ایران ایر بوئینگ 747 از امارات خرید

خبرگزاری فارس
پایگاه خبری فلایت گلوبال انگلیس اعلام کرد شرکت ایران ایر یک هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ از طریق امارات وارد کرده و در ماه می میلادی ۲ بوئینگ دیگر از این نوع نیز به این شرکت فروخته خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس پایگاه خبری فلایت گلوبال نگلیس طی گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیمایی ایران ایر قصد دارد از طریق امارات ۳ فروند هواپیمای بوئینگ 300-747 خریداری کند.


این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

بر اساس این گزارش یک فروند از این هواپیماها هم اکنون از طریق خطوط هوایی سایق در اختیار ایران ایر قرار گرفته است. این هواپیما که ساخت سال 1986 است و هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است ماه پیش در گامبیا به ثبت رسید.

خطوط هوایی سایق شرکتی مستقر در قرقیزستان است که توسط شرکت اماراتی سایق تاسیس شده است و دارای ۵ هواپیمای باری و ۳ هواپیمای مسافربری است.

این گزارش افزود هواپیمایی که در اختیار ایران ایر قرار گرفته است در واقع به یک شرکت ناشناخته گامبیایی فروخته شده است و به نظر می رسد این شرکت واسطه انتقال هواپیمای مذکور به ایران بوده است. شرکت سایق هم اکنون دو بوئینگ 300-747 دیگر در ناوگان خود دارد که هر دو در حالت ذخیره قرار دارند و قرار است در ماه می سال جاری به ایران ایر فروخته شوند. این دو هواپیما در بورکینافاسو به ثبت رسیده اند و تا اواخر سال ۲۰۱۰ در شرکت سنترافریک ایر اکسپرس فعالیت می کرده اند.

بر اساس این گزارش ۲ هواپیمای مذکور و همچنین هواپیمای نخستی که هم اکنون در اختیار ایران قرار دارد پس از آن مدتی در خدمت شرکت قطری کنتاس قرار داشته اند و در همان سال 2010 تحویل شرکت سایق شده اند.

آمریکا در حالی که سعی می کند خود را مدافع حقوق بشر در جهان معرفی کند طی چندین سال گذشته فروش هواپیماهای مسافربری به شرکت های ایرانی را ممنوع کرده است. شر کت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای مسافربری در جهان هستند که تحت فشار دولت آمریکا از فروش مستقیم تولیدات خود به ایران خودداری می کنند.

در عین حال شرکت های ایرانی با دور زدن تحریم ها تاکنون توانسته اند نیازهای خود به هواپیماهای جدید را تامین کنند. بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی ایران را هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تشکیل می دهند.







ستاد کل نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی:

آماده رویارویی با هرگونه حمله احتمالی هستیم

ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از آمادگی نیرو‌های خود در برابر هر گونه حمله نظامی به ایران خبر دادند.
ستاد کل نیروهای مسلح روز پنجشنبه (۱۰ فروردین) به مناسبت ۱۲ فروردین «روز جمهوری اسلامی» با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی نیرو‌های مسلح ایران برای پاسخ به حملات نظامی «دشمنان» خبر داده است.
در بیانیه این ستاد آمده که نیرو‌های مسلح آماده هستند به «تهدیدات عملی» آمریکا و اسرائیل «در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید، متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پشیمان‌ کننده‌» بدهند.
ارتش جمهوری اسلامی نیز همسو با بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی این نیرو برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی به ایران خبر داده است.
در این بیانیه آمده است: «ارتش برای رویارویی با هرگونه تهاجم احتمالی دشمنان در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های میهن اسلامی در هر سطحى که دشمن حمله کند، آمادگی پاسخی کوبنده را دارد.»
این بیانیه‌ها هرچند به مناسبت ۱۲ فروردین -روز جمهوری اسلامی- صادر شده است٬ اما محتوای آنها بی‌ارتباط با سخنان روز اول فروردین علی خامنه‌ای در جمع گروهی از مردم مشهد نیست.
آقای خامنه‌ای با افزایش فشار‌های غرب علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده تهران آماده است به تهدیدات و حملات نظامی٬ پاسخی هم‌سطح بدهد.





تئوریسین هدفمندی یارانه ها: باید به تلویزیون بروم تا از اینکه برخی دانشجوی من بودند عذر خواهی کنم
جـــرس: جمشید پژویان که از او به عنوان تئوریسین طرح هدفمند کردن یارانه ها که در دولت دهم به مرحله اجرادرآمد نام برده می شود اعتقاد دارد باید از اینکه برخی افراد دانشجوی او بوده اند برود تلویزیون تا از مردم عذر خواهی کند.
به گزارش خبرآنلاین، این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رییس شورای رقابت که زمانی شمس الدین حسینی، وزیر کنونی اقتصاد از دانشجویان او بوده است گفت: " کسان زیادی داشنجوی من بودند که یک روز باید بروم پشت تلویزیون و از ملت ایران عذر بخواهم بابت اینکه آنها دانشجوی من بودند. البته کسانی هم دانشجوی من بودند که به آنها افتخار می کنم. شاید یکی از افرادی که در راس آنها وجود دارد وزیر اقتصاد فعلی است."
وی در پاسخ به اینکه "پس چرا شاهد برخی بی ثباتی ها در تصمیم گیری های اقتصادی و نابسامانی ها در این حوزه هستیم. به هر حال به گفته شما یکی از با سواد ترین اقتصاد دانان در حال حاضر بر صندلی وزارت اقتصاد تکیه زده است ولی آشفتگی بازار ارز و سکه دقیقا در همین زمان به وقوع می پیوندد"، ادعا کرد: "حسینی مسئول بازار ارز نیست و تصمیم گیری های بیشتر در این رابطه با بانک مرکزی و شورای پول اعتبار بوده که ایشان هم یک عضو آن است. من مطمئن هستم که اگر تصمیم گیری مستقیم از سمت ایشان بود شرایط بهتر بود. این نکته هم در نظر بگیرید اتفاقی که در بازار ارز افتاده است یک بخشی از آن به حقایق خارج از اقتصاد باز می گردد. یعنی شما افزایش قیمت طلا در دنیا که این موضوع اقتصادی بوده و جرقه نخست را زد نمی شود نادیده بگیرید. درست است این موضوع آرام شد اما در کنار آن موضوع سفارت انگلیس، تحریم و مهم تر از همه شایعاتی که سودا گران پخش کردند را نمی توانید نادیده بگیرید. سوداگرانی که در این زمینه میلیاردها پول را جمع کردند برای اینکه بازار را دچار نوسان کنند و خودشان بتوانند میلیارد ها تومان پول را جمع کنند. برخی از اشتباهات هم انجام شد مثل اینکه بانک مرکزی درست در شرایطی که باید می گفت ارز به اندازه کافی دارم و مشکل تراز ارزی ندارم و به هر طریق و ترفندی شده ارز مسافرتی را به راحتی در اختیار قرار می داد- چون بقیه ارز ها هم در کنترل خودش است- به جای این آمد ارز مسافرتی را نصف کرد و قیمت آن را بالا برد. این بدیهی است و یعنی فشار بر روی بازار آزاد. به دنبال آن پلیسی کردن بازار ارز . همه اینها یک نوع تکان هایی بوده که در این بازار ایجاد شده است. این سبب شد شایعاتی که سودا گران جهت منافع خودشان در بازار ایجاد می کردند برای مردم بیشتر پر رنگ شود. این واقعیت بازار ارز است. "
بر اساس این گزارش، جمشید پژویان پیرامون جزییات هدفمند شدن یارانه ها و مطرح شدن آن گفت: "اینها مطالبی است که شاگردانم بارها سر کلاس های من شنیدند. اقتصاد دان هایی که در این زمینه تخصص پیدا می کنند این موضوع را متوجه می شوند. تخصص آنها روی همین اقتصاد بخش عمومی است که مربوط به یارانه ها می شود. در نتیجه این تفکر از اقتصاد دان های بخش عمومی آمده بیرون که تقریبا همگی آنها دانشجویان من بودند. "
وی افزود: "من با احمدی نژاد ملاقات داشتم. در دورانی که هدفمندی یارانه ها در جریان بود من هم توصیه هایی به وی کردم. در این زمینه مشاور احمدی نژاد نبودم. من نیازی ندارد که بروم پیش افرادی توصیه کنم. من وقتی آنچه به نظرم می رسد را از طریق رسانه ها به اطلاع می رسانم بقیه هم این موارد را متوجه می شوند. خیلی از این موارد را عزیزان و دوستان دولت از طریق نوشته ها و مصاحبه های من دریافت کردند که نظر من چی هست. "
وی در پاسخ به اینکه "بیشترین نقدی که طی سال های گذشته به شما مطرح بوده این است که جنس شما با جنس دولت مردان نهم و دهم همخوانی ندارد"؛ گفت: "یک نکته ای که من فکر می کنم باید مطرح کنم این است که بروید سوابق من را مرور کنید من توصیه های اقتصادی را از طریق رسانه ها و نوشته از زمان دولت آقای موسوی اطلاع رسانی کردم. حتی یک بار در جلسه ای که بعضی مسئولان دولت در آن زمان حضور داشتند،شرکت کردم و نقدم را نسبت به یارانه ها مطرح کردم. آن زمان نقد من به یارانه ها، بیشتر به یارانه هایی بود که به شیرینی فروشی ها و آب نبات فروشی ها داده می شد. اینکه چه دلیل داشت؟ آن زمان مطرح کردم که شیرینی چه قدر مگر ضروری است که این همه یارانه از یارانه تخم مرع و شکر تا یارانه های دیگر به آن داده می شود؟ بابت چی؟ بابت اینکه فکر می کنید اگر مردم گرسنه شوند به قول آن ملکه فرانسه ماریا آنتوانت بروند شیرینی بخورند؟ این ملکه فرانسه هم به کنایه چنین حرفی زده بود و در تاریخ ثبت شده بود. در این رابطه من بحث را بارها با یکی از افراد که مشاور دولت بود مطرح کردم و به صورت کتبی هم منتقل کردم. در دوران هاشمی رفسنجانی رابطه بسیار نزدیک و مشاوره با مرحوم دکتر نوربخش داشتم؛ حتی در دولت طرحی که بخواهند یارانه ها را بردارند مطرح شده بود. مطالعه اقتصادی آن طرح تحت عنوان « حمایت از اقشار آسب پذیر » در دو مرحله در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد توسط شخص من انجام شد. به همین ترتیب توصیه هایی در دولت خاتمی به هر طریقی سعی کردم منتقل کنم. ولی واقعیت این است من مشاهده کرم که دولت نهم و دهم است که بیشتر دارند در آن سمت حرکت می کنند. در نتیجه خودم را موظف دانستم اگر چیزی می دانم و توصیه ای دارم منتقل کنم."
وی افزود: "نکته دیگر اینکه شاید دانشجویان من در دولت های قبلی هم حضور داشتند ولی واقعیت این است که حضور آنان در دولت های نهم و دهم بسیار پر رنگ تر است. در نتیجه ارتباط من با افرادی که الان استاد من هستند ولی زمانی دانشجوی من بودند یک ارتباط دائمی است و هرگونه اطلاعات اقتصادی را با هم رد و بدل می کنیم. در نتیجه این است که به نظر می رسد حضور من در دولت پر رنگ تر است. دلیل اش هم این است که ارتباط من باا فرادی که در دولت هستند بیشتر است. از سوی دیگر هم دانشجویان سابق من بودند و هم اینکه گوش به حرف من می دهند و البته تا حدودی نه کاملا. "








جـــرس: به گزارش منابع خبری، با گذشت سه ماه از ربوده شدن پنج مهندس ایرانی در سوریه، این افراد امروز پنجشنبه دهم فرودین ماه آزاد شدند.
به گزارش ایسنا، یك مقام مطلع در سفارت جمهوری اسلامی در سوریه با تایید این مطلب گفت: پنج مهندس ایرانی كه سه ماه پیش در شهر حمص سوریه توسط گرو‌های مسلح ربوده شده بودند روز پنج‌شنبه آزاد و تحویل مقامات تركیه ای شده‌اند.
به گفته‌ی وی، این مهندسان ایرانی كه با وساطت دولت تركیه آزاد شده‌اند طی روز‌های آینده وارد تهران خواهند شد.
به گزارش تابناک، این یازده نفر شامل پنج مهندس ایرانی شرکت مپنا و شش زائر دیگری هستند که در دو عملیات متفاوت در نا آرامی های سوریه ربوده شده اند هستند.
شبکه پرس تی وی هم لحظاتی پیش خبر آزادی پنج مهندس ایرانی ربوده شده را منتشر کرد و گزارش داد که آنها هم اکنون در ترکیه به سر می برند.
گفتنی است، 29 آذر ماه سال گذشته هفت تن از مهندسان شرکت مپنا که پیمانکار ایرانی ساخت نیروگاه در سوریه است ربوده شدند.
پس از آن در 12 بهمن ماه سال گذشته نیز گروه های مسلح با حمله به یک اتوبوس از زائران ایرانی در خاک سوریه یازده تن از زائران را به اسارات گرفتند.
بنا بر گزارش خبرنگار تابناک تا کنون پنج تن از مهندسان ربوده شده و شش تن از زائران آزاد شده اند و هنوز از سرنوشت بقیه اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه خبری در دست نیست.
تکمیلی:
دقایقی پیش اسامی پنج تن از ایرانیان آزاد شده اعلام شد.
درویش فتح پور ، نورالدین بهاروند ، حسین پور میرزا ، حسن بازیگر و چراغ علی علیپور اسامی پنج ایرانی است که تا کنون آزاد شده اند. این سایت اعلام کرد اسامی سایر ایرانی های آزاد شده نیز تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد.








اجلاس سران عرب؛ اسد قدرت را به معاونش واگذار کند

سحام نیوز: با پایان یافتن بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بغداد بیشتر سران حاضر در اجلاس عراق را به مقصد کشورهایشان ترک کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد، نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب و هوشیار زیباری وزیرامورخارجه عراق در پایان این اجلاس درکنفرانس خبری مشترک بر موفقیت اجلاس بغداد تاکید کردند.
دبیرکل اتحادیه عرب در این کنفرانس گفت: برگزاری موفق این اجلاس، عراق را در صحنه سیاست منطقه و بین الملل بیش از پیش مطرح کرد.
در این کنفرانس خبری همچنین اعلام شد که موضوع های فلسطین، سوریه و مبارزه با تروریسم دراولویت رایزنی ها در اجلاس بغداد قرار داشت.
دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه افزود: در این اجلاس درباره طرح شش ماده ای کوفی عنان برای حل مسئله سوریه بحث و تبادل نظر شد و اعراب از آن حمایت کردند.
دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اعراب از مردم سوریه حمایت کرده و خواستار توقف خونریزی در آن کشور هستند.
نبیل العربی در بخش دیگری ازسخنانش از بشار اسد خواست اداره امور کشورش را به معاون خود واگذارد تا بحران در آن کشور پایان یابد .
وی با این حال اعلام کرد: ملت سوریه تصمیم نهائی را در خصوص آینده خود رقم خواهد زد.
وزیرخارجه عراق هم با بیان اینکه محورهای نه گانه بیانیه در ۴۸ بند با استقبال کشورهای عربی روبرو شد گفت: موضوع فلسطین، سوریه، یمن، مبارزه با تروریسم، خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی و ساختار جدید برای اتحادیه عرب در صدر محورهای بیانیه پایانی اجلاس بغداد قرار دارد.
وی افزود: عراق توانست با قدرت به صحنه سیاست بین الملل بازگردد و از این پس برای هرسخنی که می گوید گوش شنوایی خواهد داشت.
زیباری افزود: دولت عراق از میزان مشارکت کشورهای عربی در اجلاس بغداد رضایت دارد.








شکایت ‘ترک سل’ از ‘ام تی ان’ بر سر ایرانسل


شرکت ام تی ان اکنون حدود نیمی از سهام ایرانسل را در اختیار دارد
سحام نیوز: شرکت ترک سل اعلام کرد که از شرکت ام‌تی‌ان (MTN) به دلیل ‘اقداماتی که منجر به برنده شدنش در مناقصه شرکت ایرانسل شده’، به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده است.
به گزارش خبرگزاری بی بی سی،  شرکت ترک سل، اپراتور موبایل در ترکیه، در بیانیه ای رسمی که امروز پنجشنبه ۲۹ مارس منتشر کرده، نوشته است که به تازگی به اطلاعاتی دست یافته که بر اساس آن، برنده شدن شرکت ام تی ان، اپراتور موبایل در آفریقا، در مزایده شرکت ایرانسل که نخستین اپراتور خصوصی تلفن همراه در ایران است نتیجه “برخی اقدامات ام تی ان بوده است”.
شرکت ام تی ان، در سال ۲۰۰۴ توانست در رقابت با شرکت ترک سل برنده شود و ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار بگیرد.
شرکت ترک سل اعلام کرده است که به دلیل خسارتی که اقدامات ام تی ان به شرکت ترک سل و سهامدارانش وارد کرده است، شکایتی را تسلیم دادگاه کرده و خواهان دریافت غرامت شده است.
ترک سل نوشته است که به دلیل اینکه هر دو شرکت با ایالات متحده روابط تجاری دارند، و بر اساس این ادعا که شرکت ام تی ان قوانین بین المللی را نقض کرده است، این شکایت را به دادگاه ایالتی کلمبیا در آمریکا ارائه کرده است.
شرکت ام تی ان با تایید خبر شکایت ترک سل به دادگاه آمریکایی، گفته است که شرکت ترک سل دست کم ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار غرامت خواسته است.
شرکت ام تی ان، ادعاهای وارده را رد کرده و آن را فاقد ارزش قانونی دانسته است.
این شرکت اعلام کرده است که پیش از شکایت ترک سل، خبر از شکل گیری یک کمیته مستقل با ریاست لرد هافمن، حقوقدان شاخص بین المللی برای بررسی ادعاهای ترک سل داده بود. به گفته این شرکت، کمیته هافمن کار خود را آغاز کرده است و یافته های خود را به ام تی ان اطلاع خواهد داد.
به گفته ام تی ان، کمیته هافمن از ترک سل خواسته تا در این بررسی ها شرکت کند ولی ترک سل تاکنون این کار را نکرده است.
شرکت ترک سل در بیانیه خود اعلام کرده است که گفتگوها با ام تی ان در ماه مارس خاتمه یافته و اکنون همه این گفتگوها بخشی از روند رسمی قضایی خواهد بود.
هیچ یک از دو شرکت ترک سل و ام تی ان به جزئیات این ادعاها اشاره نکرده اند ولی شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده است که به متن شکایت ترک سل دسترسی پیدا کرده و در این متن، ادعاهایی چون “رشوه به مقامات”، “وعده کمک نظامی به ایران”، و “جلب رای اعضای سازمان ملل برای حمایت از برنامه هسته ای ایران” به چشم می خورد.

تکذیب دولت آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی، روز پنچ شنبه (دوم فوریه) گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه از سوی شرکت ام تی ان، برای حمایت از برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفته یا به ایران کمک نظامی کرده است را تکذیب کرده بود.
کلایسون مونیلا، سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی روز جمعه چهاردهم بهمن ماه (سوم فوریه) در این باره گفته بود:” آفریقای جنوبی دارای سیاست خارجی مستقلی است و تحت نفوذ هیچ کشوری قرار ندارد.”
آفریقای جنوبی که تاکنون در پیوستن به تحریم هایی که کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده اند، تمایلی نشان نداده بود، اخیرا به حمایت آشکار از ایران پایان داده است.
در آن زمان هم به گفته مقام های شرکت ام تی ان، شرکت “ترک سل” آنها را متهم کرده بود که با تحت فشار گذاشتن مقامات آفریقای جنوبی راه را برای فروش تجهیزات نظامی به ایران هموار کرده اند.
به گفته ام تی ان، شرکت ترک سل همچنین گفته بود که شرکت ام تی ان با پرداخت رشوه به مقامات ایران و آفریقای جنوبی توانست در سال ۲۰۰۴ میلادی در مزایده ایرانسل در تهران برنده شود.
ارزش سهام شرکت ام تی ان، ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است.
این شرکت در ۲۱ کشور در آفریقا و خاورمیانه فعالیت دارد و مشترکان این شرکت در ایران ۳۲ میلیون نفر برآورد شده اند.




توقف ارسال قطعات یدکی به ایران از سوی دو شرکت خودرو سازی فرانسوی

شرکت خودرو سازی آمریکایی جنرال موتورز اعلام کرده که شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن تامین قطعات به یک شرکت خودرو ساز ایرانی را متوقف کرده است.
این دو شرکت خودروساز حدود یک ماه پیش، با خرید هفت درصد از سهام پژو توسط جنرال موتورز، یک گروه مشترک صنعتی تشکیل دادند.
به گزارش بی بی سی، از زمان اعلام خبر تشکیل گروه صنعتی مشترک جنرال موتورز و پژو، سازمانی به نام “اتحاد علیه ایران هسته ای” موج تبلیغاتی را علیه طرف آمریکایی این معامله – یعنی شرکت جنرال موتورز – براه انداخته است. این سازمان و برخی گروه های دیگر مخالف حکومت ایران، گروه خوروساز فرانسوی پژو -سیتروئن را به خاطر سابقه فعالیتش در ایران محکوم می کنند.
حال جنرال موتورز با اعلام قطع صادرات لوازم یدکی پژو به ایران تاکید کرده که مشارکتش با خودروساز فرانسوی، کاملا از قوانین ایالات متحده آمریکا درباره بازرگانی با ایران تبعیت می کند.
سازمان “اتحاد علیه ایران هسته ای” در سال ۲۰۰۸ توسط سه دیپلمات ارشد سابق آمریکا، یعنی مارک والاس، ریچارد هالبروک و دنیس راس تاسیس شد. این سازمان هدف خود را جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای اعلام کرده است.
در بیانیه ای که توسط شرکت جنرال موتورز منتشر شده آمده است: “ما درباره این موضوع – یعنی فروش لوازم خودرو به ایران – با شرکت پژو گفتگو کرده ایم. ما می دانیم که آنها از مدتی قبل تصمیم به قطع تولید و توقف ارسال تجهیزات خود به ایران گرفته بودند. این تصمیم در حقیقت پیش از آغاز مشارکت ما با این شرکت اتخاذ شده است. توافق ما با آنها کاملا با قوانین آمریکا درخصوص بازرگانی با ایران تطبیق دارد و به هیچ نحوی سودی از این توافق عاید ایران نمی شود.”
به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، وزارت دارایی آمریکا از اظهار نظر درباره این بیانیه خوداری کرده است. ۲۷% از سهام شرکت جنرال موتورز به دولت آمریکا تعلق دارد.
شرکت پژو پیشتر اعلام کرده بود که در ایران سرمایه گزاری مستقیمی ندارد و تنها به شرکت ایران خودرو لواز یدکی می فروشد. به گفته سخنگوی این شرکت، سود حاصل از فروش این شرکت به ایران خودرو، ۱.۵ در صد از کل سود شرکت پژو در سال ۲۰۱۱ را تامین کرده است




آخرین اخبار از زندانیان و بازداشت شدگان آذربایجان

شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱، آیدین خواجه ای فعال دانشجویی هنگام خروج از منزل در تبریز بازداشت شد. وی در تماس با خانواده اش گفته است که دستگیری اش جهت گذراندن محکومیت حبس شش ماهه وی می باشد.
به گزارش خبرنگار کلمه، آیدین خواجه ای پیش از این نیز ۲۹ اردیبهشت سال ۸۹ بازداشت و ۱۶۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز تحت بازجویی بود وی در روز سه آبان ۸۹ با وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی آزاد شده و در دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با تشکیل جنبش دانشجویی توسط نهادهای امنیتی دستگیر و به شش ماه حبس محکوم شد که دوران محکومیت خود را سال گذشته سپری کرد.
هفتم فروردین ۱۳۹۱ طی قرار ابلاغ شده از سوی قاضی هاشم زاده معاون دادستان تبریز، قرار بازداشت دانشجویان زندانی دانشگاه تبریز به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.
در این قرار بازداشت اسامی روزبه سعادتی، محمد احدی و افشین شهبازی سه تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به همراه ابراهیم رشیدی شاعر و نویسنده آذربایجانی ذکر شده است.
افشین شهبازی دانشجوی رشته کشاورزی به همراه ابراهیم رشیدی سوم بهمن سال گذشته-۱۳۹۰- در تبریز و در خانه ی دانشجویی شهبازی بازداشت شده اند. متعاقب آن روزبه سعادتی دانشجوی رشته ی اقتصاد و محمد احدی فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی نیز به تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۰ هر دو در منازل پدری خود در شهر میانه توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده اند.
محمد احدی، روزبه سعادتی و افشین شهبازی پس از سپری کردن ۵۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و طی مراحل تحقیقات و بازپرسی ۲۴ اسفند سال گذشته به بند مالی زندان تبریز منتقل شده اند ولی ابراهیم رشیدی هنوز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز نگهداری میشود.
همچنین طی قرار دیگری که به مهرداد کرمی دانشجوی بازداشتی دانشگاه تبریز ابلاغ شده است بازداشت موقت وی به مدت ۲ماه دیگر تمدید شده است.
وی سوم دی ماه ۱۳۹۰ به هنگام پیاده شدن از سرویس دانشگاه از سوی مأمورین امنیتی بازداشت و پس از بازجویی در اداره اطلاعات تبریز به زنجان منتقل و مجددا به تبریز انتقال داده شد و در نهایت بیست و یک بهمن سال گدشته به زندان تبریز منتقل شد و اکنون در بند مالی زندان تبریز بسر می برد. مهرداد کرمی شهریور ماه سال نود نیز به دلیل شرکت در مراسم جشن تولد سعید متین پور در زنجان بازداشت شده بود.
لازم به ذکر است که بر اساس اظهارات جعفر افشارنیا که وکالت نامبردگان را بر عهده دارد، هنوز زمان برگزاری دادگاه نامبردگان مشخص نیست و وی نیز تاکنون موفق به مطالعه پرونده موکلانش نشده است.
علاوه بر افراد یاد شده آقایان معزالدین ایلاتی خامنه ، محمدرضا هادی ، شاهرخ زمانی ، محمد جراحی ، هوتن جاوید کیان ( وکیل خانم سکینه محمدی آشتیانی ) ، رسول بدلی نیز در زندان تبریز دوران محکومیت خود را سپری می کنند که شاهرخ زمانی با یازده سال محکومیت دارای بیشترین میزان محکومیت است.




سومین نوروز مهدی خدایی در زندان

مهدی خدایی از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری سومین نوروز خود را در زندان سپری می کند.
به گزارش ندای سبز آزادی این زندانی سیاسی که در حال حاضر در در بند ۳۵۰زندان اوین به سر می برد ۱٢ اسفند ٨٨، بازداشت شد و از ابتدای بازداشت در بند دو الف زندان اوین تحت شکنجه و فشار شدید برای قبول اتهامات واهی قرار گرفت.
وی تا مدت ها از حق ملاقات و تماس با خانواده ی خود نیز محروم بود و در این پرونده نیز با محکومیت سه سال زندان از سوی قاضی مقیسه مواجه شد.
خدایی در تاریخ ٢٩ آذر ٨٩، به بند ٣۵۰زندان اوین منتقل شد و از زمان بازداشت تاکنون از مرخصی محروم بوده است.
وی پیش از این نیز در تابستان ٨٧ بازداشت و پس از ٣٨ روز آزاد شد ه بود و در این پرونده با محکومیت چهار سال زندان از سوی قاضی صلواتی مواجه شد.
این فعال دانشجویی، در مجموع دو پرونده به هفت سال حبس محکوم شده است.




نماینده مجلس: کویت علاقه ای به گسترش رابطه با ایران ندارد

عضو گروه دوستی – پارلمانی ایران و کویت با تاکید بر وجود زمینه‌های موثر برای تعمیق و گسترش روابط بین دو کشور ایران و کویت، گفت: اگرچه تلاش‌هایی از طرف گروه پارلمانی ایران برای توسعه روابط پیگیری شد اما بی‌علاقگی طرف کویتی زمینه‌ای برای گسترش روابط فراهم نکرد.
عسگر جلالیان در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه در دور هشتم مجلس ۳ الی ۴ دیدار با سفیر کویت و اعضای پارلمان این کشور در تهران داشته ایم، افزود: با وجود چند دیدار در مدت ۴ سال، اما از آنجا که طرف کویتی به دلیل مسائل سیاسی تمایلی به برقراری ارتباط و تعامل بیشتر نداشت اقدام موثری در جهت تعمیق و گسترش روابط ایران و کویت صورت نگرفت.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در طول مجلس هشتم به دلیل بی‌علاقگی طرف کویتی ارتباط گروه دوستی- پارلمانی دو کشور از نظم و نسق قابل قبولی برخوردار نبود، ادامه داد: با این حال گروه دوستی – پارلمانی ایران چندین دیدار را با مقامات این کشور ترتیب داده و درباره تعمیق روابط سیاسی، ‌اقتصادی و تجاری مذاکرات خوبی انجام و تیم های اقتصادی موثری تبادل شد.
وی یادآور شد: علاوه بر این بنده به صورت انفرادی تعدادی از تجار کویتی را به بوشهر برده که در این بازدید چند تفاهم نامه همکاری بین تجار و سرمایه گذاران بوشهری و کویتی به امضا رسیده و در دستور کار قرار گرفت.
عضو کمیسیون انرژی در مجلس هشتم با تاکید بر وجود زمینه همکاری بین ایران و کویت، افزود: شاید اگر کویتی‌ها توجه و اهتمام بیشتری به فعال کردن گروه پارلمانی شان داشتند شاهد نتایج موثری در روابط دو کشور می بودیم اما به دلیل مسائل بین‌المللی این طور استنباط می شد که کویتی ها علاقه‌ای به گسترش روابط نداشتند.
عضو گروه دوستی – پارلمانی ایران و کویت در مجلس هشتم، درباره دستاوردهای گروه دوستی ایران و کویت در سال ۹۰، تصریح کرد: در سال ۹۰ هم همانند ۳ سال قبل هیچ تحرک خاصی از سوی طرف کویتی مشاهده نشد.
کویت با ۱۷ هزار ۸۱۸ کیلومتر مربع مساحت در منتهی الیه شمال غربی خلیج فارس واقع شده و با توجه به قرار گرفتن این کشور در مجاورت ایران، عربستان و عراق و نیز دارا بودن منابع غنی نفتی از اهمیت خاصی برخور دار است.
کویت کشوری امیرنشین است و خاندان الصباح از سال‌های متمادی بر این کشور حکومت می‌کنند و امیر فعلی آن شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح است و قوای سه گانه به نوعی تحت نظر وی اداره می شود.
در دیدارهایی که به طور معمول میان مسئولان و هیات های دو کشور ایران و کویت صورت می گیرد همواره بر این نکته تاکید شده که سطح روابط با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در حد انتظار نیست.
به بیان دیگر عوامل مختلفی از جمله تحولات منطقه‌ای و ملاحظات داخلی و خارجی طرف کویتی را شاید بتوان به عنوان عامل موثری در کندی پیشرفت روابط مورد انتظار در این رابطه برشمرد.
اوج تنش میان ایران و کویت ادعای رسانه های کویتی درباره کشف یک شبکه جاسوسی ایران در این کشور بود.
یک دادگاه کویتی سال گذشته، حکمی را درباره شبکه ای جاسوسی در کویت صادر کرد که رسانه های کویتی مدعی ارتباط این شبکه با ایران شدند.
این موضوع اگرچه از سوی ایران تکذیب شد اما کویت بازهم با تکرار ادعای خود در نهایت، ۳ دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرد. تهران هم بلافاصله در اقدامی متقابل ۳ دیپلمات کویتی را اخراج کرد. اتهامات کویت علیه ایران تا آنجا پیش رفت که هفته اول اردیبهشت ماه شیخ محمد السالم الصباح وزیر خارجه در گفت و گو با تلویزیون العربیه مدعی شد که یک حلقه جاسوسی ایران که سال گذشته در کویت کشف شد برای بمبگذاری در تاسیسات استراتژیک کویت مواد منفجره حمل می کرده است. او همچنین ایران را متهم به تلاش برای ساقط کردن حکومت بحرین کرد. کویت البته اشاره ای به مناطقی که استراتژیک خوانده نکرد.




مهدی تقوی: پول مفت در آوردن در اقتصاد، آسیب های اجتماعی به دنبال دارد

تقوی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۰ پرداخته  و معتقد است که پول مفت در آوردن در اقتصاد، آسیب های اجتماعی به دنبال دارد
وی که زمانی استاد حسینی وزیر اقتصاد بوده است می گوید که او سوالات زیادی در حوزه اقتصاد کلان می کرد و هیچگاه هم یاد نگرفت!
تقوی معتقد است : رییس کل بانک مرکزی بر اساس آن اختیار هایی که دارد حرف می زند اما وقتی ابزارش در اختیارش نباشد تا عمل کند، مردم حرف او را قبول نمی کنند. بر این اساس به مرور زمان به صحبت های رییس کل بانک مرکزی اعتماد نمی شود.
به گزارش کلمه از گفت و گوی تفصیلی این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با خبر آنلاین، وی در خصوص تاثیرات نوسان قیمت ارز می گوید: سفته بازی را رواج می دهد. عده ای در بازار کارشان همین شده که مدام پیش بینی می کنند و از این راه درآمد زیادی نصیب شان می شود. این پول مفت درآوردن در اقتصاد است که آسیب های اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت. یک عده ای از مردم حرفه شان را رها می کنند و می روند خرید و فروش دلار می کنند و سود زیادی نصیب شان می شود.
او در مورد یارانه های معتقد است: هدفمند شدن یارانه ها هم در زمان مناسبی اجرا نشد. وقتی یارانه ها هدفمند می شود که اقتصاد در وضعیت شکوفایی باشد. مردم شغل داشته باشند، درآمد خوب داشته باشند و بنگاه ها هم سود کنند. این اقدام در وضعیت رکودی صورت پذیرفت. مهم ترین مساله آن هم این بود که یارانه تولید پرداخت نشد و رکود تورمی ایجاد کرد چرا که هزینه تولید بالا رفت، منحنی عرضه به سمت چپ کشیده شد. در این حالت هم تورم ایجاد شد و هم یک سری از واحد های تولیدی از بین رفتند. شما اگر خانه ات را با حساب و کتاب درست اداره نکنی ورشکست خواهی شد حالا ممکن است چهار تا دکتری اقتصاد هم داشته باشید.
تقوی با اشاره به بحران های ارزی سال گذشته می گوید: ریشه آن به پیش از سال ۹۰ باز می گردد. در هر کشوری برای اینکه بانک ها سپرده مردم را جمع کنند باید نرخ بهره واقعی مثبت را ارائه کنند. وقتی تورم بالا می رود مسئولان اقتصاد باید نرخ بهره های اسمی بالا برده شود. در غیر این صورت هیچ آدمی نمی آید پولش را در بانک بگذارد و این پول در گذر زمان ذوب شود و در نهایت ارزش آن به قدری برسد که نتوان چیزی با آن خرید. به هر حال مردم عقل دارند. بر این اساس نرخ هایی که برای بانک و اوراق قرضه مشخص کردند سبب چنین رویدادی شد. طی سال ۸۹ و ۹۰ تورم به قدری بالا رفته بود که بانک ها نرخ های بهره منفی به مردم می دادند. شما وقتی که پول پس انداز داشته باشید و نخواهید در بانک سرمایه گذاری کنید با آن چه می کنید؟ پاسخ این سوال واضح است. این پول به بورس اوراق بهادار برده می شود. از آنجا که بورس و مسکن اوضاع خوشایندی نداشت پول به بازار ارز و سکه رفت. پس می توان گفت که ریشه آشفتگی بازار ارز و سکه به نیمه ابتدایی سال ۹۰ باز نمی گردد و می توان علت آن را پیشتر از سال ۹۰ مورد بررسی قرار داد.




کاهش ۳۸ درصدی دستمزد ایرانیان در بازار جهانی

به رغم تبلیغات دولت مبنی بر افزایش دستمزدها با احتساب قیمت ارز و ارزش پول ملی در قبال ارزهای رایج دنیا، ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش خبر آنلاین، دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزایش داده است ولی این افزایش به رغم آنکه بالاترین رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب می شود ولی در عمل می بینیم که این افزایش به نسبت بالا نتوانسته است دستمزد واقعی را افزایش دهد، که دلیل اصلی آن را باید در تورم شدید قیمت کالاهای مصرفی پیدا کنیم، تورمی که در سالهای اخیر در اقتصاد کشور جریان داشته است.
مقایسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان می دهد، در این دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزایش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده ایم ولی اگر بر مبنای سال پایه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنیم، واقعیت شکل دیگری به خود می گیرد. حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومان سال ۸۳ در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است یعنی تنها ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

مقایسه تغییرات حداقل دستمزد و رشد قیمت ها در کشور
سال ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۱۳۹۱
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ جاری( هزار تومان) ۱۰۶ ۱۲۶ ۱۵۰ ۱۸۳ ۲۱۹ ۲۶۳ ۳۰۳ ۳۳۰ ۳۹۰
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ ثابت( هزار تومان) ۱۰۶ ۱۱۴ ۱۲۱ ۱۲۵ ۱۱۹ ۱۳۰ ۱۳۶ ۱۲۰ -
معادل دلاری دستمزد جاری ۱۲۱٫۱ ۱۴۰٫۰ ۱۶۲٫۵ ۱۹۵٫۷ ۲۲۶٫۵ ۲۶۳٫۵ ۲۹۱٫۳ ۲۴۴٫۴ -
معادل دلاری دستمزد واقعی ۱۲۱٫۱ ۱۲۶٫۷ ۱۳۱٫۱ ۱۳۳٫۷ ۱۲۳٫۱ ۱۳۰٫۳ ۱۳۰٫۸ ۸۸٫۹ -
شاخص دستمزد به نرخ ثابت  ۱۰۰ ۱۰۷٫۵ ۱۱۴٫۲ ۱۱۷٫۹ ۱۱۲٫۳ ۱۲۲٫۶ ۱۲۸٫۳ ۱۱۳٫۲ -
شاخص کل قیمت کالاها وخدمات مصرفی  ۱۰۰ ۱۱۰٫۴ ۱۲۳٫۵ ۱۴۶٫۲ ۱۸۳٫۳ ۲۰۳ ۲۲۸٫۲ ۲۷۴٫۳ -
نرخ تورم (درصد) ۱۵٫۲ ۱۰٫۴ ۱۱٫۹ ۱۸٫۴ ۲۵٫۴ ۱۰٫۸ ۱۲٫۴ ۲۰٫۲ -
منبع: بانک مرکزی و واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، سال ۹۰ برآورد شده توسط خبرآنلاین       
برای آنکه بدانیم دستمزد واقعی در اقتصاد ایران تا چه حد کاهش پیدا کرده است باید شاخص را بر مبنای دلار محاسبه کنیم؛ برای این کار باید دستمزد واقعی را به دلار تبدیل کنیم.
بر اساس قیمت دلار بازار آزاد گزارش شده توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۸۳ هر دلار در این سال ۸۷۵ تومان قیمت داشته است و حداقل دستمرد ۱۰۶ هزار تومانی در آن سال معادل ۱۲۱ دلار در ماه بوده است.
در سال ۱۳۹۰ به طور متوسط هر دلار حدود ۱۳۵۰ تومان قیمت داشته است، به این ترتیب دستمزد جاری در این سال به ۲۴۴ دلار افزایش پیدا کرده است ولی دستمزد واقعی ۱۲۰ هزار تومان سال ۹۰ معادل ۸۸ دلار قدرت خرید پیدا می کند. یعنی به رقم رشد شدید حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.






دیدار اردوغان با رهبری در غیاب احمدی نژاد/ موضع دوگانه ایران و ترکیه در قبال بحران سوریه

کلمه: رهبری در دیدار با رجب طیب اردوغان بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه تاکید کرد و گفت به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی از سوریه دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.
وی بار دیگر گفت: ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع شده، باید ادامه یابد.
این در حالی است اردوغان پیشتر گفته بود که دولت سوریه در مسیری بسیار خطرناک و روی لبه شمشیر قرار دارد؛ راهی که در پایان آن پرتگاه است.
از نظر آنکارا، بشار اسد رئیس جمهور سوریه با شکست در اجرای اصلاحات دموکراتیک در مراحل اولیه بهار عرب، فرصت بقای خود را بر باد داده است و بشار اسد با این خصوصیات نمی تواند دوام بیاورد.
در این دیدار که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، محمود احمدی نژاد حضور نداشت و محمدرضا رحیمی نخست وزیر ترکیه را همراهی می کرد.
این در حالی است که احمدی نژاد به استقبال اردوغان هم نرفته بود و صالحی بامداد چهارشنبه میزبان نخست وزیر ترکیه بود که به همراه دختر و همسرش راهی تهران شده بود.
پیش از سفر اردوغان به تهران گفته شد که وی حاوی پیام باراک اوباما برای رهبران ایران است و دیدار باراک اوباما و اردوغان در حاشیه کنفرانس کره جنوبی نیز بر این گمانه زنی قوت بخشید.
نخست وزیر ترکیه که از در بحران سوریه نقشی فعال در میان کشورهای غربی ایفا می کند، گفته بود که مساله دمشق از اصلی ترین محورهای مذاکرات وی در تهران است.
مساله ای که در دیدار کوتاه او با احمدی نژاد مطرح نشد و در این دیدار دو طرف با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و ترکیه بر ضرورت حفظ و تعمیق مناسبات همه جانبه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی وگسترش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تاکید کردند.
اما سخنان آیت الله خامنه ای در مشهد نشان می دهد که بحران سوریه موضوع جدی گفت وگوهای اردوغان با رهبری بوده است.
آیت الله خامنه ای در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیئت همراه وی همچنین با تاکید بر لزوم تعمیق بیش از پیش همکاریهای دو کشور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی معتقد به گسترش همکاریها با ترکیه است و هرگاه دو کشور در زمینه مسایل مختلف با یکدیگر همراه بودند، این همراهی بسود ایران و ترکیه و همچنین دنیای اسلام بوده است.
رهبری با اشاره به نگاه ابزاری قدرتهای مسلط دنیا بویژه آمریکا به کشورهای منطقه مدعی شد: آمریکاییها هیچ ملتی را به عنوان ملت مستقل قبول ندارند.
آیت الله خامنه ای در ادامه گفت: آمریکاییها با همه کشورها اینگونه رفتار می کنند و بنابراین همواره باید در تصمیم گیریها مصالح کشورهای اسلامی در نظر گرفته شود.




پدر جواد علیخانی، دانشجوی زندانی: به فرزندم افتخار می کنم

پدر و مادر جواد علیخانی از روزهای زندان اهواز می گویند و از زندگی کارگری سختی که این روزها مسائل اقتصادی ان را سخت تر کرده، پدر از ظلم ها می گوید و مادر از افرادی که تهمت ضد انقلاب بودن به پسرش زده اند، اما هر دو در اوج خستگی محکم و با صلابت معتقدند که پسرش حق می گوید و به او افتخار می کنند.
مادر جواد علیخانی فعال دانشجویی در بند ۳۵۰ اوین می گوید: اعصابم را از دست دادم و خیلی حرص می خورم. دکتر می روم و خیلی قرص هم می خورم اما خوب نشدم. به خاطر جواد خیلی حرص خوردم. اما خدا را شکر می کنم که بچه ام را خوب تربیت کردم. اخلاقش خوب و است و من از خودم راضیم.
چند روز پیش کلمه خبر داده بود که این فعال دانشجویی که از روز پنج شنبه بارها به دلیل عارضه کلیه بارها بهداری اوین منتقل شده بود، روز یکشنبه به بیمارستان مدرس اعزام شد اما به دلیل نبودن تکنیسین سونوگرافی، بار دیگر در حالی که نگرانی از عفونت کلیه وی را تهدید می کند به زندان اوین بازگردانده شد.
در آن خبر آمده بود که جواد علیخانی به دلیل امتناع از زدن دست بند و پابند با تاخیر به بیمارستان اعزام شده و بلافاصله پس از بازگشت به بند ۳۵۰دچار حالت تهوع شد.
به گزارش کلمه، به گفته ی هم بندی های جواد علیخانی در این مدت بارها وی را به دادستانی برده اند و تاکید کرده اند که اگر نامه ی عفو را امضا کند می تواند به مرخصی برود اما وی نپذیرفت، تا آنجا که سال ۹۰ را نه در کنار خانواده اش بلکه در بند ۳۵۰ زندان اوین و در کنار باقی زندانیان سیاسی تحویل کرد.
جواد علیخانی، چندی پیش در نامه ای از زندان اوین خطاب به مادرش نوشته بود: “افسوس میخورم که فقط هفته ای یکبار می توانیم هم را ببینیم. آن هم از پشت دیوار های شیشه ای سرد اوین که با میله های آذین شده. در آن لحظه ملاقات که چشمان بارانی ات را می بینم، آتش به خرمن هستی ام می زند و تنها نفس های گرم وجودت است که مرا به وجد می آورد.”
جواد علیخانی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای دومین بار، در دوم خرداد ١٣٨٩ بازداشت شد. این فعال دانشجویی پیش از این نیز در مهر ماه سال ٨۶ بازداشت و پس از ۱۱ ماه حبس در شهر اهواز، با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در پاییز سال ١٣٨٧ در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان کاهش یافت. وی که ماه های نخست محکومیت خود را در زندان های اهواز سپری کرده بود، پس از انتقال به تهران، هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند.
این گفت و گو یک ماه پیش انجام شده و متن کامل گفت و گو = با مادر جواد علیخانی را که به دلیل فضای خاص حاکم بر آن و احساسات مادر خسته و دلشکسته نیمه تمام ماند، پدر این زندانی سیاسی ادامه داد:
وقتی نامه ی آقا جواد را خواندید چه حسی داشتید؟
کدام نامه؟
همان نامه ای که چند وقت پیش برای شما نوشتند و در رسانه ها منتشر شد.
ما کامپیوتر و ماهواره نداریم. اصلا نامه ی بچه م را ندیدم. چی نوشته بود؟
بخشی از نامه را می خوانم و صدای گریه ی مادر آن سوی تلفن، خواندم را مختل می کند. کار ساده ای نیست. گاهی حرف زدن با یک مادر و خواندن جمله های پسرش در اوج دلتنگی آنقدر سخت می شود که ادامه ی گفتگو را ناممکن می کند…
“مادر عزیزم
روزهای دوشنبه که می شود با اینکه می دانم چه سختی هایی را متحمل می شوی و با کهولت سن رنج های مسیر کرج تا اوین را به جان می خری و در سرما و گرما و به هر وسیله خودت را به زندان می رسانی ، لحظه شماری میکنم و چشم انتظار حضورت هستم.
افسوس که تنها ٢٠ دقیقه رویت را می بینم. دقایقی که یک عمر برایم ارزش دارد و حضورت به من معنا می بخشد و لحظات پایانی ملاقات را به یاد می آورم که وجود نازنینت ققنوس وار می سوزد تا از خاکسترش ققنوسی جوان و باطراوت چون فرزندش بروید. اینگونه میشود که با دیدن این عشق در چشمانت احساس غرور می کنم و مهر مادری را در تک تک ذراتم حس میکنم و اینکه نگاهت سرشار از رازهایی ست که در دل داری و نمیگویی و من تنها می توانم به تفسیر و تاویل روی بیاورم که مضمون کلام و نگاهت می تواند این سخنان آهنگین باشد: کوچه ها منتظر بانگ قدم های تو اند/ تو از این برف فرود آمده دلگیر مشو..”
من جواد را خیلی دوست دارم. وقتی اهواز بود یکسال من تنها رفتم و آمدم اصلا خسته نشدم. گفتم به خاطر بچه ام من میروم. باور کنید گرسنه می رفتم و بر می گشتم اما به عشق دیدن جواد خسته نمی شدم. خدا می داند که خیلی تلاش کردم، ۱۵ روز اهواز بودم پرونده اش را درآوردم. البته به خودش نمی گفتم اصلا. فقط گفت مامان پول داری؟ گفتم دارم. نداشته باشم هم می گویم دارم که او حرص نخورد که من پول نداشته باشم. خدا کمکم کرده. من سواد ندارم که یک شماره بگیرم ولی خدا کمک کرد. بار اول با اتوبوس رفتم. جواد گفت راه سخته مامان با قطار بیا. گفتم من بلد نیستم گفت آدرس می دهم. قطار هم ارزونتر بود گفتم هرچه باشد من تحمل می کنم و به بچه ام سر می زنم. بچه ام آنجا تنها بود کسی نبود که برود حال او را بپرسد. وقتی هم که به تهران منتقل شد اول گفتم خدایا من چطور بروم و بیایم، بلد نیستم. اما چند بار که رفتم و آمدم یاد گرفتم. الان خدا را شکر راحتم. اما خودم اعصابم را از دست دادم و خیلی حرص می خورم. دکتر می روم و خیلی قرص هم می خورم اما خوب نشدم. به خاطر جواد خیلی حرص خوردم. اما خدا را شکر می کنم که بچه ام را خوب تربیت کردم. اخلاقش خوب و است و من از خودم راضیم.
آقای علیخانی از برخوردهای داخل زندان و رفتارهایی که با ایشان شده برای شما تعریف کردند تا حالا؟
نه تعریفی نمی کند. چون من یک مادر هستم و اعصابم ضعیف است و تحمل دردهایش را ندارم. یکدفعه که رفته بودم ملاقات گفتم چرا اینقدر لاغر شدی چرا صورتت اینطور شده؟ گفت که عیب ندارد و حرف را عوض کرد. اما هم بندیش به من می گفت پسر خیلی خوب و آرامی است. حتی به من نمی گوید که مثلا دلم تنگ شده.. فقط می گوید مامان برو ملاقات حضوری بگیر، برو مرخصی بگیر.
آیا برای مرخصی و ملاقات اقدام کرده اید؟
من خودم که سواد ندارم و فارسی نمی توانم حرف بزنم. از وقتی جواد را گرفتند می توانم کمی فارسی حرف بزنم. می روم دادستانی نامه بنویسم جواب نمی دهند می گویند برو تلفن بدهید تماس می گیریم. اما تماس نمی گیرند و من دوباره می روم دادستانی.
آقای علیخانی را چه زمانی بازداشت کردند؟
سال ۸۶ بازداشت شد. دانشجوی شهید چمران اهواز بود.
می دانید چرا؟
به خدا من نمی دانم. گفت من رفتم بیرون کتاب بخرم اطلاعات من را گرفت. اطلاعات گفت با ما همکاری کن تا آزادت کنیم. جواد گفت من همکاری نمی کنم. هر کاری بکنید هم همکاری نمی کنم. به خاطر همین ۱۱ ماه بلا تکلیف در اهواز نگهش داشتند. اول برادر بزرگش رفت نگفتند کجا است. بعد پدرش رفت و پیدایش کرد.
برخوردهای ماموران با شما چطور بوده است؟
چه بگویم من.. خودتان که بهتر می دانید. من کارت پدرش را بردم که جبهه رفته، نشان دادم به رییس دفترش. گفت من از این کارتها زیاد دارم. به من هم برخورد یه مقدار بلند حرف زدم و گریه کردم.
آیا در این مدت عضو دیگری از اعضا خانواده را تحت فشار گذاشته اند؟
یک دفعه اطلاعات آمد برادر بزرگش را برد و با او صحبت کردند. دانشگاه قبول شده بود تهران. بنده خدا ۲ میلیون خرج کرده بود اما موقع امتحان نگذاشتند امتحان بدهد. یک دفعه که من از اهواز آمدم کرج و دوباره برگشتم اهواز پسر بزرگم اعتراض کردم به آنها و گفت چرا مادر ما را اذیت می کنید به همین خاطر اطلاعات آمد و ازش تعهد گرفتند.
این روزها اوضاع بهتر است؟
وقتی که اهواز بود خیلی اعصابم داغون بود. اذیت می شدم. الان خدا را شکر که آمده تهران میروم آنجا ملاقات و خانواده ها را می بینم یک مقدار بهتر شدم. دلم تنگ می شود ولی افتخار می کنم. با فامیل هم قطع رابطه کردم به خاطر اینکه می گویند پسرت ضد انقلاب است. اما مهم نیست چون من می دانم پسرم ضد انقلاب نیست و ناحق نمی گوید.
پدر جواد علیخانی درخواست می کند گوشی را بگیرد، احساس می کند فشار عصبی روی همسرش زیاد شده و آزارش می دهد.
آقای علیخانی در خبرها درباره ی وضعیت جسمی آقای علیخانی خوانده ایم لطفا درباره ی در مورد آخرین وضعیت روحی پسرتان بفرمایید.
خب به نظر من روحیه اش ضعیف شده و هم به قول معروف در عذاب است. اگرچه سعی می کند که بروز ندهد جلوی ما، ولی من پدرم. پسرم را می شناسم. هرچقدر ما تعریف کنیم و خوبی بگوییم بالاخره زندان، زندان است. معلوم است در عذاب است.
مدتی که اعتصاب غذا کردند یک مقدار بهشان فشار آمده بود ولی بعد از آن بهتر است و زیاد نگران نیست. بعضی وقتها که مادرش میرود آنجا و دلتنگی می کند می گوید نگران نباش مامان اینها تمام می شود و این روزها می گذرد. خیلی ها هستند، فقط من نیستم.
آقا جواد به شما در مورد بازجویی هایی که داشتند و انفرادی ها برخورد ها چیزی گفته اند؟
در مورد انفرادی می گفت که زیاد فشار آوردند که بیا با ما همکاری کن اگر می خواهی ما به تو کمک کنیم. با ما همکاری کن که بر تو سخت نگیریم. جواد هم گفته نمی توانم به مردم حرفهای دیگر بزنم و دیگران را لو بدهم که بار خودم را سبک کنم. برای همین پسرم را یکسال در بازداشتگاه اهواز نگه داشتند.
شما تا به حال با مقامات قضایی دیداری داشتید؟
من هر جایی که بگویید غیر از دفتر رهبر نامه بردم. ولی نتیجه نگرفتم. از سال ۸۶ تا امسال ما دوندگی کردیم ولی هیچ. هرچه هم که می گویند الکی است. باور نمی کنم اگر حرف راست هم بگویند دیگر حرف آنها را باور نمی کنم. دیگر ته دروغ های اینها در آمد. ما رفتیم اهواز انتقالی گرفتیم آوردیم. به ما گفتند این دفعه اول است و اگر جرمش ۳ سال است نصفش که گذشت آزاد می کنند. ۱۱ماه و خرده ای که در اهواز مانده ۷ ماه دیگر که بماند آزادش می کنند. گفتند پارسال اول دی که آزاد است. ما هم با دلخوشی روزشماری کردیم خبری نشد. ۲۲ بهمن آمد خبری نشد. عید فطر امسال آمد گفتم صد در صد آزاد می شود. گفتند ۱۰۰ نفر زندانی سیاسی یکی هم این جواد است. از آن ۱۰۰ نفر ۵۰ نفر را آزاد کردند آنهایی بودند ۱۰ روز ۱ ماه از محکومیتشان مانده بود را به اسم سیاسی آزاد کردند. ولی نه حرفشان حرف نیست. ما از این مسئولین خیلی دروغ شنیدیم ولی عمل ندیدیم.
قطعا مصاحبه شما را مسوولین قضایی می خوانند چه صحبتی با آنها دارید.
هرچی در این مملکت به ضرر خودشان تمام می شود می گویند قانون. من چه بگویم به مقامات بالا؟ از بالا گرفته تا پایین عملی نیست حرفشان. ما دیگر انتظاری از اینها نداریم تمام شد.
وضعیت روحی و جسمی مادرشان چطور است؟
مادرشان دیگر تمام کرده هم از لحاظ روحیه و هم از لحاظ اذیت و آزار. من یک کارگرم. فشارهایی که روی ما است خیلی عصبی ترم کرده. مثلا می بینم حرص می خورم می گویم دیگر نمی آیم ملاقات پشت شیشه برم با هزار التماس یک کلمه بگویم که حالت چطور است آن را هم نمی خواهم. ولی مادرش تحمل نمی کند هر هفته می رود. شنبه یکشنبه می رود التماس می کند به دادستانی که ملاقات بگیرد. دوشنبه ها که ملاقات است صبح ساعت ۸ راه میفتد از کرج تا تهران. تابستان در گرما زمستان در سرما. در برف و باران می رود و می آید و می افتد. الان روزی ۵-۶ تا قرص اعصاب می خورد. هرجا هم که می رود می گویند برای اعصاب است. علت چیست؟ علتش همین آقا جواد بوده. اگر جواد اشتباهی کرده خب یک کم انصاف داشته باشید. جوان است. اما مقامات بالا هم ماشا الله نه گذشت دارند نه انصاف و نه رحم و مروت. ظالم کیست؟ هر کسی ظلم بکند می شود ظالم. قبلا هم ما شنیدیم ظالم و غیر ظالم مسلمان و شیعه و رحم و مروت و عدالت. الان هم همین حرفها است دیگر فرقی نمی کند که. آنها اینها را منافقین و فتنه گر حساب می کنند ما هم می گوییم ظالم و ظلم و… یزید و ابابکر و عثمان هم این ظلم را نکردند که اینها به این خانواده می کنند.
شما معتقدید آقا جواد اشتباهی کردند؟
نه آقا جواد اشتباهی نکرده. آقاجواد گفته در این مملکت اگر کسی بی سواد است حقش از بین می رود. ما دانشجوییم ما باید حرف بزنیم و مشکلات را بگوییم، نه اینکه سرمان را بیندازیم پایین و فقط دفتر و کتاب را نگاه کنیم.
مثلا چه حرف هایی را باید زد؟
در این مملکت این همه در آمد. ۳۰ میلیارد دلار را خودشان قبول کردند که رفته بعد ۱۰۰ تا از اون ۳۰ میلیارد ها رفته و حالا ما یکدانه نان بربری یا نان لواش ۲۵۰ تومنی نداریم تو مملکتمان بخوریم. مثلا جیره بندیه. ما الان فیش گازمان آمده ۱۵۸ تومان آقا به ما میگوید ما به شما یارانه می دهیم حق خودتان را بهتان میدهیم. چقدر؟! ۴۵ تومان؟ و یک نمونه پول گازمان آمده ۱۵۸تومان. من بقیه اش را از کجا بیاورم بدهم. پول آب می خواهد پول برق می خواهد پول تلفن می خواهد خرج خانواده می خواهد.. در این مملکت بیمه نیستیم، در آمد نداریم، بازنشستگی نداریم. کارگر روزانه ایم یک روز بتوانم بروم ۵تومان دارم یک روز نتوانم بروم نداریم. من چطور در این مملکت به این مسوولین دلم خوش باشد. مجبوریم و می گوییم “صل علی محمد یار امام خوش آمد”. اینا همه زبانی است عملی نیست قلبی نیست. اینها همه از ترس است. از واهمه است. از شکنجه دادن اینهاست. اینها شب ساعت ۱۱ در خانه را می زنند و آزار و اذیت می کنند که آقا بیا بیرون یا خانم بیا بیرون. آدم از ظلم می ترسد و این حرفها را می گوید. اگر من واقعا زن و بچه ام نباشد یک حرف هایی می زنم هرجایی هم که دوست داشتند ببرندم باز از این عذاب بهتر است. از ظلم و ستم بهتر است منتهی چاره ای نیست آدم راهی ندارد. الان مگر اعلام نمی کنند که این اقتصاد و این تحریم ها را فتنه گر ها پیش آوردند؟ یعنی چه؟ فتنه گر ها که به حساب شما یکیشان کروبی است، یکیشان هم موسوی، که آنها هم که گوشه زندانند. آنها چطوری آوردند؟
ما بالاخره شکنجه می شویم. آنها در زندان و ما هم در خانه در عذابیم. عذاب یعنی عذاب روحی. عذاب روحی این است که ما فکرمان پیش بچه مان است. با کارگری و با هزار مشکل بچه بزرگ کردیم دانشگاه برود و درس بخواند و کتاب و خرجش را تامین کن به امید آینده. حالا معلوم نیست آینده چه می خواهد بشود.
به عنوان یک پدر حس شما از این محکم ایستادن پسرتان چیست؟
کار بد و زشتی نکرده که آدم سر به زیر باشد. دزدی و قتل که نیست. خب هر کسی یک عقیده ای دارد حکومت یک عقیده دارد و ملت هم یک عقیده که با هم نمی خواند. هر کس یک نظریه ای دارد و می خواهد نظریه خود را بگوید. اینجوری است که حکومت هم با این سیاسی ها مخالف می شود.
شک نکنید که من به پسرم افتخار می کنم منتهی ما توانمان از لحاظ روحی جسمی و مالی ضعیف است. آدم از خودش زود خسته می شود. شما حساب کنید آدم هم از لحاظ مالی در عذاب باشد هم از لحاظ روحی عذاب بکشد زود خسته می شود. یا بگوید مثلا این زندگی را می خواهم چه کار کنم یا می گوید خدا به ما چند سال عمر داده این زندگی را می خواهم چه کار کنم. از این چیزها. این هم به خاطر عصبانیت و روحیه ضعیف شدن و عذاب کشیدن است. بله افتخار میکنم. این دانشجویان و این جوانها اعتراض کردند خب حالا همه هم زود موفق نمی شوند. یک روز بالاخره ۱۰تا مثل جواد ۲۰ تا مثل جواد بلند می شوند و این حرفها پایمال نمی شود. یک روز زنده می شود. چطور الان می گویند خون شهداست که این مملکت را زنده نگه داشته، همین حرفهای حق هم یک روز بالاخره اثر می گذارد در آینده. ناراحت نیستیم از جواد ناراحتی مان این است که ما کارگریم و نمی توانیم. هر هفته شنبه و چهارشنبه میریم دادستانی از ۹ صبح گرسنه و و تشنه و برف و سرما و گرما و شب. تو روستایی از کرج بلند شو برو تهران و زندان اوین. من هم کارگرم از کار می آیم خسته و کوفته ولی الحمد الله تحمل می کنیم و به خودمان هم افتخار می کنیم. روزی رسان خداست و هرچه خدا بخواهد همان می شود. این ظلم را تحمل میکنیم، خدای ما بزرگ است.




هرانا؛ محکومیت محمد حردانی، فعال فرهنگی عرب به ده سال حبس

خبرگزاری هرانا - دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان اهواز در اوایل فروردین ماه سال نود و یک، "محمد حردانی" شهروند عرب اهوازی را به دلیل فعالیت فرهنگی در محله ملاشیه به ده سال زندان محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، محمد حردانی متاهل و ساکن محله محروم ملاشیه که نیروهای اداره اطلاعات آن را چند ماه قبل دستگیر کرده بودند، به ده سال حبس محکوم شد.
حردانی در طول بازداشت مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته و پس از تحمل زندان انفرادی اکنون برای گذراندن ده سال محکومیت به زندان کارون منتقل شده است.
اواخر اسفند ماه سال نود نیز تعدادی از فعالان عرب به زندان و اعدام محکوم شده بودند. طه حیدریان فرزند رحیم (۲٨ ساله) از محله ملاشیه، ناصر حیدریان فرزند رحیم (۲۱ ساله) از منطقه ملاشیه، عباس حیدریان فرزند جاسم (۲۴ ساله) از منطقه ملاشیه، علی شریفی (۲۵ساله) از ملاشیه، هر کدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شدند.
امیر معاوی (۲۴ ساله) از محله گلستان اهواز به ٣٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد. عباس حیدری (۲۶ ساله) فرزند عبدالحسن از اهالی ملاشیه نیز به ۱٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد.
قبل از این رخداد، بیش از هفتاد تن از فعالان سیاسی عرب در شهرهای شوش، اهواز و حمیدیه دستگیر شدند. سازمان های جهانی فعال در زمینه حقوق بشر همچون دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل با انتشار بیانیه هایی خواستار برگزاری محکامات عادلانه برای بازداشت شدگان بودند.




رویترز از توقف فعالیت این خبرگزاری در ایران خبر داد

خبرگزاری هرانا - خبرگزاری رویتر روز پنجشنبه اعلام کرد در پی پخش ویدئوی زنان "نینجا" Ninja، معاونت رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد کارت خبرنگاری ۱۱ کارمند این خبرگزاری در ایران را ضبط کرده است.
به گزارش رادیو فردا، مذاکرات با مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران بر سر این موضوع در جریان است.
رویترز اعلام کرده است که در پی شکایت باشگاه ِ زنان نینجا در کرج، اشتباه مورد اعتراض آن‌ها را اصلاح کرده است.
خبرگزاری رویترز در این مورد گزارش داد: در ابتدا این ویدئو با عنوان "هزاران زن ِ نینجا به عنوان تروریست در ایران آموزش می‌بینند" منتشر شد، که بعدأ به صورت "سه هزار زن در ایران به عنوان نینجا آموزش می‌بینند"، اصلاح شده است.
مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز در این مورد ابراز عقیده نکرده‌اند.