۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

خانه موسیقی: امنیت شغلی هنرمندان در خطر است

هیأت مدیره خانه موسیقی در پی اتفاقات اخیر از جمله جلوگیری از برگزاری کنسرت و مخالفت با اجرای برنامه موسیقی در برخی شهرها و به خطر افتادن امنیت شغلی هنرمندان عرصه موسیقی بیانیه‌ای صادر کرد.
متن این بیانیه به این شرح است: خانه موسیقی به عنوان تنها نهاد مدنی جامعه موسیقی‌دانان کشور اعلام می دارد از روند فعلی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه موسیقی ملی ایران ناراضی و نگران است.
از آنجا که انقلاب شکوهمند مردم ایران عمدتا خاستگاهی اعتقادی داشته و برای اصالت دادن به ریشه‌ها و غنا بخشیدن به فرهنگ و هنر ملی نضج گرفته و با توجه به مفاد صریح میثاق ملت ایران در قانون اساسی که در بسط و گسترش آزادی و آزادگی در مسیر تکامل و تعالی فعالیت‌های فرهنگی تاکید دارد متاسفانه ما در شرایط فعلی شاهد برخی مدیریت‌های سلیقه‌ای و بخشی‌نگری‌های زیان‌بار هستیم که علنا مغایر با اصول قانون اساسی است.
بر اساس مر قانون و ضوابط و مقررات جاری کشور تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی که مجوز رسمی از مراجع قانونی دریافت می‌کنند لازم الاجرا بوده و همه دستگاه‌های انتظامی و اجرایی کشور موظف به حمایت و همکاری با اینگونه برنامه‌ها هستند، در صورتی که متاسفانه ما به عینه می‌بینیم بعضا تلاش هنرمندان و موسیقی‌دانان در زمینه تولید و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و سرمایه‌گذاری‌‌های مادی و معنوی صورت گرفته آنها علی‌رغم دریافت مجوز با اقدام عده‌ای قانون‌شکن به باد می‌رود و مایه یاس و افسردگی گروهی از هموطنان هنرمند می‌شود.
از سوی دیگر مخالفت شخصی مدیران ارشاد در برخی مراکز استان‌ها برای اجرای برنامه‌های موسیقایی که قبلا درمکان دیگری اجرا شده هیچ توجیه منطقی و قانونی ندارد و تنها از برخورد سلیقه‌ای این مدیران حکایت دارد که مستوجب واکنش مقتضی و اصلاحی مسئولان است.
پرواضح است برنامه های موسیقایی که از وزارت ارشاد و یا هر مرجع قانونی مجوز دریافت می‌کنند برای اجرا در تمامی استان‌هایی که بر اساس عرف، شرع و قانون منعی برای اجرای این‌گونه برنامه ها وجود ندارد می‌توانند به مرحله اجرا برسند و طبیعتا هیچ مدیری نمی‌تواند با برخورد سلیقه‌ای مانع این‌گونه فعالیت‌ها بشود.
خانه موسیقی بنا بر وظیفه و رسالت صنفی خویش که حمایت از هنرمندان فعال عرصه موسیقی است ضمن محکوم کردن برخوردهای سلیقه‌ای مدیران و اقدامات سخیف گروه‌های خودسر، اعتراض خود را به این روند اعلام و از مراجع ذی‌صلاح و به‌ویژه از مقامات مسئول در وزارت‌خانه‌های ارشاد و کشور، قویا انتظار دارد با انجام وظایف خود در جهت اصلاح این روند مخرب اقدام و در مسیر حاکمیت قانون و بازگرداندن امنیت شغلی هنرمندان شریف و زحمتکش کشور مجدانه عمل کنند.