۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اعلام نتایج قطعی دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

نوشتۀ فواد روستائی
وزارت کشور فرانسه امروز (دوشنبه) نتایج قطعی دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که دیروز برگزار شد اعلام کرد. بر اساس آماری که به وسیلۀ وزارت کشور انتشار یافته است از ٤٦٠٣٧٧٨٢ افرا واجد شرکت در انتخابات ٣٦٥٨٤٨١٠ نفر به پای صندوق های رأی رفته اند.

گفتگو با جلال ایجادی
More
 فواد روستائی
به این ترتیب تنها نزدیک به ٢١٪ (دقیقاً بیست و پنجاه و سه دهم درصد) از افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات دیروز شرکت نکرده اند.
در دور اول این انتخابات، فرانسوا هولاند، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه، بیست و هشت و شصت و سه دهم درصد، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب حاکم، بیست و هفت و هژده صدم درصد، خانم مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی "جبهۀ ملی، هفده و نه دهم درصد، ژان- لوک ملانشون، نامزد ائتلاف موسوم به "جبهۀ چپ" یازده و یازده صدم درصد و فرانسوا بایرو، نامزد حزب راست میانۀ "جنبش برای دموکراسی" نه و سیزده صدم درصد آراء مردم را از آن خود ساخته اند.
دیگر نامزدهای این انتخابات که شمارشان به پنج نفر می رسد کمتر از سه درصد رأی آن خود کرده اند.
البته نتایج رسمی این انتخابات روز چهارشنبه به وسیلۀ شورای قانون اساسی فرانسه اعلام می شود.
دور دوم این انتخابات پانزده روز دیگر در روز یکشنبه ششم ماه مه برگزار خواهد شد.
با توجه به رأی بالای خانم مارین لوپن، رهبر و نامزد حزب راست گرای "جبهۀ ملی"، و نقش تعیین کنندۀ رأی دهندگان او در دور دوم از همین امروز تلاش نیکلا سارکوزی و فرانسوا هولاند، دونامزد راه یافته به دور دوم، به رأی دهندگان این حزب جلب شده و هر دو نفر مستقیماً آنان را مورد خطاب قرار داده اند.
فرانسوا هولاند در این ارتباط گفت انتخاب کنندگانی وجود دارند که دیروز رأی خشم به صندوق ها ریخته اند و او می خواهد صدای آنان را بشنود. نامزد حزب سوسیالیست افزود وظیفۀ او و طرفدارانش قانع کردن رأی دهندگانی است که با رأی خود پیام هائی فرستاده اند.
نیکلا سارکوزی نیز به نوبۀ خود آراء رأی دهندگان به حزب راست افراطی را رأی بحران خواند و گفت باید به آراء اینان احترام گذارد و به سخنان شان گوش سپرد و برای این رأی برآمده از بحران پاسخی یافت.
یکی از رهبران حزب "جبهۀ ملی" امروز به گونه ای غیر مستقیم گفت خانم مارین لوپن برای دور دوم انتخابات به کسانی که به او رأی داده اند توصیه ای نخواهد کرد.
فرانسوا بایرو، نامزد راست میانه و رهبر حزب "جنبش برای دموکراسی"، که نزدیک به ١٠ درصد رأی آورده است گفته است که بر اساس پاسخی که فرانسوا هولاند و نیکلا سارکوزی، راه یافتگان به دور دوم، به پرسش های او خواهند داد به مسئولیت خود عمل خواهد کرد.
ژان- لوک ملانشون، نامزد ائتلاف "جبهۀ چپ" که بیش از یازده در صد رأی دارد دیشب به گونه ای صریح و روشن از طرفداران خود خواست مانع پیروزی سارکوزی در دور دوم شوند.

 

 

بازگشت احمدی نژاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی روزشنبه برای اولین بارپس از سال ها درنشست "مجمع تشخیص مصلحت نظام" حضوریافت .

گفتگو با علیرضا نوری زاده
More
  رحمت قاسم بیگلو
 احمدی نژاد پس از انتخابات سال هشتاد و هشت تاکنون ازحضوردر نشست های مجمع خود داری کرده بود که به گفته کارشناسان به اختلافات داخلی نظام و رویا روئی های جناحی احمدی نژاد وی هاشمی رفسنجانی بازمی گردد.
دراین رابطه سامانه خبری "خبرآنلاین" به کدورت میان احمدی نژاد وهاشمی رفسنجانی پس ازانتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرده است.
با این حال هنوز نیزمحمود احمدی نژاد مجمع را چندان به جد نمی گیرد. هفته گذشته غلامحسین الهام مشاورحقوقی احمدی نژاد گفته بود: "مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه افراد بیکاراست که برای نظام مزاحمت ایجاد نکنند".
همزمان با این رویدادها، حسن روحانی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک این مجمع این هفته ازفائزه هاشمی فرزند رئیس مجمع دعوت کرده بود که با حضوردرمجمع پیرامون "خاورمیانه و چشم اندازحکومت های مردم سالار" به سخنرانی به پردازد.
لازم به یاد آوری است که حکم زندان خانم رفسنجانی ازسوی دستگاه قضائی اخیراً مورد تائید قرار گرفته بود.
این دعوت ازسوی برخی محافل داخلی هوادار جناح اصولگرا به شدید مورد انتقاد قرار گرفته است.
آیا هاشمی رفسنجانی باردیگر به صحنه سیاسی ایران بازگشته است؟.
چرا به یک باره هاشمی با کمک جناح اصولگرا و شخص رهبر از انزوا بیرون کشیده شد؟ حضو رپررنگ وی را درهفته های اخیرچگونه باید تعبیرکرد. این پرسش را با دکترعلیرضا نوری زاده روزنامه نگار مطرح کردم. علیرضا نوری زاده درلندن.گوش کنید:

 


مردان خدا به محاربه با خدا متهم شدند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
  درایران ده تن ازدراویش گنابادی به "محاربه با خدا" متهم شدند.

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی
More
  رحمت قاسم بیگلو
 به گزارش منابع خبری ایرانی دادگاه رسیدگی به اتهامات هفده تن از دراویش گنابادی شهرستان "کوار" دراستان فارس، با انتساب اتهامات سنگین "فساد فی الارض" یا محاربه به ده تن ازاین دراویش، خواستار محاکمه آنها به این اتهام گردیده است.
به گزارش دانشجو نیوزقاضی دادگاه همه هفده تن دراویش را به حمل سلاح غیرمجازمتهم کرده ودرهمین رابطه برای ده تن ازآنها اتهام محاربه وارد آورده است.
سامانه خبری دانشجو نیوز اسامی کامل متهمین را انتشارداده است.
براساس و با توجه به نوع اتهامات مطروحه، قاضی پرونده، رسیدگی به اتهامات این پرونده را خارج از اختیارات ذاتی و صلاحیت دادگاه خود اعلام کرده و رسیدگی و اتحاذ تصمیم را به دادگاه انقلاب شیرازمحول کرده است.
دریک گفت وگوی تلفنی با دکترعبدالکریم لاهیجی حقوقدان و نایب رئیس جامعه های حقوق بشربین المللی ازوی درباره حکم صادره علیه "مردان خدا" پرسیدم. دکترلاهیجی درپاریس. گوش کنید:

 

موفقیت احتمالی چپ در انتخابات فرانسه و اثرات آن روی افغانستان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
کاندیدای سوسیالیست ها، فرانسوا هولاند، در دور اول انتخابات فرانسه، رای بیشتر از رئیس جمهور فعلی، نیکولا سارکوزی به دست آورده است، و احتمال دارد دو هفته بعد، برندۀ این انتخابات شود. این انتخابات، به دلیل حضور نظامی فرانسه در افغانستان، روی روابط دو کشور هم اثر دارد.

گفتگو با کریم پاکزاد، یکی از مسئولین مسایل بین المللی حزب سوسیالیست فرانسه
More
 عزیز احمد فرد
سوسیالیست های فرانسه، از دنباله روی نیکولا سارکوزی از ایالات متحده انتقاد میکردند و عضویت دوبارۀ این کشور در سازمان نظامی ناتو را نمی پذیرفتند و گفته بوند که، در صورت پیروزی، زود تر از موعد پیش بینی شده نیروهای نظامی این کشور را از افغانستان بیرون میکنند. نتایج دور اول انتخابات، که دیروز صورت گرفت، حاکی از احتمال پیروزی فرانسوا هولاند، کاندیدای سوسیالیست ها، در دور دوم است.
در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با کریم پاکزاد، یکی از مسئولین مسایل بین المللی حزب سوسیالیست فرانسه. در آغاز از آقای پاکزاد خواستم که بصورت خلاصه، تفاوت میان احزاب راستی و چپی فرانسه را بیان کند. آقای پاکزاد در این مورد میگوید که چپی ها در رفورم های خود به عدالت اجتماعی اهمیت فراوان میدهند، ولی راستی ها طرفدار رقابت آزاد استند، و در مسایل اجتماعی دولت را کمتر مسئول میدانند. با یاد آوری از انقلاب فرانسه و تاریخ این کشور، آقای پاکزاد میگوید که مسایل مربوط به عدالت اجتماعی، در این کشور عمق زیاد دارد.
در مورد مسایل نظامی آقای پاکزاد تشریح میکند که فرانسوی ها با وجود اینکه با ایالات متحده دوست استند، میخواهند استقلال عمل خود را داشته باشند، و به همین دلیل، از یک سو، نیروهای خود را تا آخر سال جاری، و البته، بدون سراسیمگی، از افغانستان بیرون خواهند کرد، و از سوی دیگر، در مورد عضویت فرانسه در سازمان ناتو، غور و احیاناً تجدید نظر خواهند کرد.

 

طرح قرار داد استراتژیکی برای امضا آماده شد

نوشتۀ عزیز احمد فرد
ریاست جمهوری افغانستان دیروز اعلان کرد که طرح قرارداد ستراتیژیکی میان افغانستان و ایالات متحده، نهایی شده است.

کارهای مقدماتی طرح قرار داد ستراتیژیکی، که بر اساس آن روابط ایالات متحدۀ امریکا و افغانستان، بعد از سال 2014، یعنی بعد از پایان حضور نظامی کشور های غربی در افغانستان، تعین میشود، به پایان رسیده است. دیروز، هیئت های مذاکراتی دو طرف، این طرح را تایید کردند و به این ترتیب، قرارداد برای امضای روسای جمهور دو کشور، حاضر شده است. محتوای این قرارداد، که بعد از امضای اوباما و کرزی، مورد تایید کنگرۀ ایالات متحده و پارلمان افغانستان هم قرار خواند گرفت، هنوز مخفی است، و هیچ جزئی از آن اعلان نشده است.
مجلس مشورتی «لویه جرگه» که در مورد این قرارداد برگزار شده بود، برای امضای آن، سه شرط را مطرح کرده بود، که دو شرط آن، تا حالا بر آورده شده است. یکی ازین دو شرط، واگزاری مسئولیت زندان امریکایی بگرام، به مسئولین افغانی بود، و یکی دیگر، پایان بخشیدن به حملات شبانۀ نیروهای خارجی.
گفته شده است، که در این قرار داد، جزئیات حضور نظامی امریکاییان، بعد از سال 2014، و منجمله، ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکایی در افغانستان، درج نشده است. چون این موضوع، در کشوری مانند افغانستان، که شهرت تاریخی مخالفت با حضور نیروهای خارجی دارد، یک موضوع حساس است، به گفتۀ سفارت ایالات متحده، این مسئله، بعد از امضای قرارداد مطرح خواهد شد.
قابل یاد آوری است که ایالات متحده، موفق نشد یک همچنین قراردادی را با کشور عراق عقد کند و به همین دلیل، در نهایت، همۀ نیروهای خود را از این کشور بیرون کرد. دلیل آن، این بود که عراق قبول نکرد که تضمین کند که   سربازان امریکایی تحت پوشش قوانین عراق نخواهند بود.

 

کیم‌فوک، ندا و ترانه: رنجهای مشترک مسعود حسینی

نوشتۀ واسع محسن
مسعود حسینی، عکاس افغان و برنده جایزه پولیتزر عکس خبری مسعود حسینی، با نگاه دقیق و تیزبین کمره/ دور بین عکاسی اش، میداند چگونه چشم در چشم خشونتهای روزمره آنجا، یعنی افغانستان، نگاه کند و بر رنجهای ناشی از آن، با کلمات، اسم بگذارد. مسعود حسینی این را نیز میداند چگونه به دردها و رنجهای مشترک بشریت نگاه کند و تاکید بورزد که شاید این رنجها و دردها، همانند گذشته، اکنون نیز وجدانهای بخواب رفته را به واکنش وادار کند.

15دلو 1390 برابر با 6 دسامبر 2011 ، شهر کابل و چندین شهر دیگر افغانستان شاهد حملات انتحاری بی سابقه به مراسم عزاداری شیعیان افغانستان بود. در یکی از این حملات انتحاری در منطقه زیارت ابوالفضل بیش از هفتاد نفر از جمله تعداد بیشماری از زنان و کودکان جان شان را از دست دادند. عکسهای دلخراش مربوط به این حملات در کابل در فاصله کوتاهی به بزرگترین آژانس های خبرگزاری جهان ارسال و بلافاصله در مهمترین روزنامه های بین المللی منتشر شد.
مسعود حسینی، عکاس جوان افغان که برای خبرگزاری فرانسه کار می کند آن روز آنجا بود و علیرغم آنکه خودش زخمی شده بود، توانست نگاه و فریاد وحشتزده ترانه اکبری، دخترک سبزپوش در میان دایره ای از اجساد قربانیان را در قالب یکی از این عکسها ماندگار کند.
روز دوشنبه گذشته، اعلام شد این عکس جایزه بهترین عکس خبری پولیتزر در آمریکا را بدست آورده است.

ترانه اکبری هنگام انفجار روز 6 دسامبر 2011 در کابل
 وقتی با مسعود حسینی در امستردام تماس تلفونی گرفتم نگرانی ام این بود وقت نداشته باشد درباره کارهایش، درباره جایزه پولیتزر و جوایز دیگری که آن عکس دلخراش برایش به ارمغان آورده گفتگو کنیم. آخر او که برای گرفتن
گفتگوی واسع محسن با مسعود حسینی، برنده جایزه پولیتزر عکس خبری
 
23/04/2012
by واسع محسن
 
 
جایزه ورلد پرس فوتو به هلند آمده اکنون به مرکز توجه رسانه های جهان مبدل شده و طبیعی است که نتواند به آسانی به همه تقاضاها پاسخ بگوید. اما این تنها نگرانی من نبود و واقعیت آن است که بیشتر از این هراس داشتم وقت گفتگو با او نتوانیم درباره آن عکس سخن بزنیم. می ترسیدم پرسشهای من درباره انفجار آن روز، درباره نگاه و فریاد وحشتزده آن دخترک سبزپوش، درباره خود مسعود حسینی و زخمی که از آن انفجار برداشت، درباره صفحات اولی که ساعتی بعد از انفجار، آن نگاه و فریاد وحشتزده را برای همیشه بر لوح حافظه و وجدان روزگار ما حک کردند، تکراری، و بد تر از آن، برای مسعود حسینی، رنج آور باشد. اما وقتی او  باسادگی و صمیمیت توضیح داد در اولین فرصت بعدی حاضر است با هم صحبت کنیم به ناگهان همه نگرانی هایم فروریخت. دیدم او با نگاه دقیق و تیزبین کمره عکاسی اش، اکنون این را میداند چگونه چشم در چشم خشونتهای روزمره آنجا، یعنی افغانستان، نگاه کند و بر رنجهای ناشی از آن، با کلمات، اسم بگذارد. حتی برای چندمین بار در یک روز. بگفته خود او، " او دیگر فولاد آبدیده شده ".
مسعود حسینی این شانس را داشته است که پیشتر از همه ما، در بطن حادثه، حیرت و ناتوانی خود را در برابر برهنگی خشونت، فریاد بزند و بغضش را خالی کند. 
وقت زیادی البته نگذشت که هنگام مقدمه چینی برای گفتگو و صحبت از ترانه، بغضی ناخودآگاه بر من غلبه کرد و در میان کلمات بریده بریده ای که به سختی پهلوی هم قرار میدادم، مسعود حسینی بخاطر آن عکس، از من پوزش خواست. پوزش برای آن که نمیخواسته با آن عکس، کسی را بیازارد. فقط میخواسته، نشان دهد.
  نمیدانم آنانی که  برهنگی خشونت و ناتوانی در برابر آن را، در فریاد ترانه و دایره مردگان اطراف او حس کرده اند، بعد از تماشای آن عکس چگونه با این حس کنار آمده اند، اما مسعود حسینی بعد تر توضیح داد که برایش دشوار بوده است دوباره به آن عکس نگاه کند. میداند که خارج از شهرت و آوازه ای که اکنون زندگی حرفه ای او را رقم خواهد زد، زندگی او و ترانه، بعد از آن روز، « برای همیشه تغییر کرده است.»  از ترانه و کابوس خوابهایش گفت و از خواهر کوچک ترانه، سویتای شش ساله، که انفجار آن روز سلامت پایش را به گروگان گرفته است. با فروتنی گفت کاش میشد برای دخترک و پایش، کاری انجام داد.
  ***
 به مسعود حسینی گفته بودم از او خواهم خواست در جریان این گفتگو، درباره یک یا دو تا عکسی که در خاطره و حافظه او تاثیر گذار بوده اند برایم بگوید. گفت میخواهد درباره عکس یک دخترک ویتنامی،کیم فوک، حرف بزند که در سال 1972 از بمباران ناپالم نیروهای ویتنام جنوبی بطور معجزه آمیزی جان سالم بدر برد و به نمادی از جنگ ویتنام مبدل شد
کیم فوک، دخترک ویتنامی این عکس، با بدن برهنه از انفجار ناپالم فرا ر می کند
" این اولین عکسی است که همیشه به ذهنم می آید. حس این عکس همیشه در وجود من بود.... این عکس خیلی تاثیرگذار بود روی جنگ آمریکا در ویتنام و باعث شد مردم آمریکا علیه این جنگ اعتراض کنند. من با عکس خودم هم این انتظار را دارم که مردم دنیا ( مخصوصا مردم ایران و پاکستان) وقتی این عکس را می بینند و درد ما را احساس می کنند، تلاش کنند تا دولتهای شان را تحت فشار قرار بدهند تا سیاستهای بد  در مورد افغانستان را تغییر بدهند."
  عکس دوم را که مسعود حسینی برای گفتگو انتخاب کرده بود عکسی است از ندا آقا سلطان ایرانی، دختر جوانی که در اعتراضات ضد دولتی بعد از انتخابات سال 2009 در ایران جانش را از دست داد. عکس مورد نظر مسعود حسینی توسط یک ناشناس از روی ویدیوی مرگ ندا آقا سلطان در یکی از خیابانهای تهران گرفته شده و برای او، سمبولی است از یک خشونت رایگان در برابر قربانیان بیدفاع :
ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات ضد دولتی 30 خرداد 1988 در تهران کشته شد.
   
" ندا آقا سلطان دختری بود که به شکل فاجعه آمیزی در تظاهرات ضد دولتی ایران کشته شد. وی دختری بوده که هیچ کاری با آن تظاهرات و مسایل سیاسی نداشته و فقط رهگذری بوده که تظاهرات را نظاره می کرده. شماری از انسانهای خود سری که تفنگ بدست داشتند و نمیدانم متعلق به چه نیروهایی بوده اند به او شلیک می کنند....من در ایران بزرگ شده ام و مردم ایران را می شناسم به همین دلیل این عکس برایم بسیار ناراحت کننده و غم انگیز بود...."
 مسعود حسینی این را میداند چگونه در این عکس ها، به دردها و رنجهای مشترک بشریت نگاه کند و تاکید کند که شاید این رنجها و دردها، همانند گذشته، اکنون نیز وجدانهای بخواب رفته را به واکنش وادار کند.

" عکس ترانه با این دو عکس نشان میدهد که تنها قربانی خشونت قدرت های سیاسی فقط بیگناهان و کسانی هستند که هیچ رابطه ای با این خشونتها ندارند. اگر عکس دخترک ویتنامی نمادی شد برای پایان جنگ ویتنام،  اگر عکس ندا باعث شود مردم ایران به حقوق اساسی و آزادیهای اصلی و خدادادی شان برسند، امیدوارم عکس ترانه هم باعث شود نه تنها مردم افغانستان دوباره به فکر کشور خود بیفتند ، بلکه کشور های منطقه هم دیگر از دخالتهای بیجا و از کشتار و قتل عام مردم ما دست بردارند. 
   آیا بعد از انتشار عکس بدن برهنه و نیمه سوخته  کیم فوک، جنگ ویتنام باز هم میتوانست ادامه پیدا کند؟ وجدانهای مشترک بشری، سرنوشت ندا اقا سلطان و ترانه اکبری را چگونه با زهم تحمل خواهند کرد ؟
 

سرباز افغان در روز 15 آوریل 2012 که شهر کابل مورد حمله مهاجمین انتحاری قرار گرفت.
مهاجمان قرار گرفت. اما بر خلاف انتظار و شاید برای اولین بار، حمله کنندگان انتحاری که قصد داشتند خود را به اهداف مهم و سمبولیک دولتی و غیر دولتی برسانند با مقاومت و سپس تعرض سرسختانه سربازان و نیروهای امنیتی افغانستان روبرو شدند. شدت درگیریها و از پا درآمدن نزدیک به 40 حمله کننده انتحاری در این میان شاید شهر کابل و اهداف دیگر مهاجمان را از وقوع یک فاجعه ای انسانی دیگر بوسعت انفجار های عاشورای پارسال در امان نگهداشت. 
ر جریان این درگیریها و بعد از آن، عده ای از کاربران انترنتی، عکس یک سرباز زخمی افغان را که علیرغم زخم پایش به نبرد ادامه میدهد، به سمبول مقاومت در برابر مهاجمین انتحاری بدل کردند. این بار اول است که عکس یک سرباز افغان، واکنشی از این نوع، هرچند در جمع محدودی را بر می انگیزد.
  از مسعود حسینی که علیرغم محدودیتهای وضع شده از سوی نیروهای امینتی افغان این درگیریها را نیز تحت پوشش قرار داده است می خواهم درباره  این عکس نیز برایم چند کلمه بگوید:
 " این عکس که یک سرباز متعلق به نیروهای ویژه وزارت داخله افغانستان را نشان میدهد توسط یک عکاس بسیار جوان افغان، احمد مسعود گرفته شده که با خبرگزاری سین هوا کار می کند. سرباز زخمی شده این عکس، بدون هیچ خمی بر ابرو، با پای خون آلود گام برمیدارد و این در واقع اقتدار او را نشان میدهد. روحیه این سرباز مایه امیدواری است در برابر حملات ناجوانمردانه طالبان....که هدف شان فقط کشتن شمار بیشتری از مردم است."  

***
مسعود حسینی اولین عکاس افغان است که به جایزه پولیتزر در بخش عکس خبری دست پیدا میکند و به شهرت جهانی میرسد. پیشتر از او، در زمینه ای ادبی البته، عتیق رحیمی، نویسنده افغان با رمان "سنگ صبور" جایزه پر اعتبار گنکور فرانسوی در رمان نویسی را از آن خود کرده بود و خالد حسینی، نویسنده دیگر افغان نیز با رمان "گدی پران باز کابل" به یکی از پر فروش ترین نویسندگان جهان مبدل شد. وجه مشترک این سه افغان سرشناس، دردهایی است که از کشور خود و فرهنگ خشونت زای آن، صبورانه بر دوش می کشند و سعی دارند آن را با همه جهانیان در میان بگذارند. شاید بانوعی بیرحمی در کلام، از مسعود حسینی می پرسم چرا زنان و کودکان ؟ افغانستان چرا فقط باید با رنجهای خود افتخار آفرین باشد؟
  می گوید: « بلی این همه نشان میدهد که قربانیان اصلی خشونتهای افغانستان دخترکان و زنان این کشور هستند به این دلیل که در فرهنگ این کشور آنان کمی بیدفاع تر و مظلوم تر از دیگران هستند. متاسفانه این تراژیدی هنوز تمام نشده و من فکر نمیکنم به این اسانی ها تمام شود. به این دلیل که هیچ دلسوزی ای نزد رهبران سیاسی افغان وجود ندارد تا به این خشونتها پایان دهند. این شاید بزرگترین زجری باشد که دنیا بر ما تحمیل کرده تا رهبرانی داشته باشیم که به هیچوجه به فکر مردم عادی و مظلومان افغانستان نیستند....»

گفتگو با مسعود حسینی که قرار بود بیشتراز ده دقیقه طول نکشد با پرسش های دیگر من و آرزوهای او برای روزی که افغانستان دیگر شاهد این خشونتها نباشد، بیشتر از نیم ساعت بدرازا کشید. میدانستم کسانی در کنار او یا از طریق تلفون بیصبرانه منتظربودند نوبت به آنها هم برسد. وقتی با او خداحافظی می کردم احساسم این بود که کمترین عجله ای برای پایان دادن به این گفتگو نداشت. شاید زیرکانه دریافته بود که بیشتر از او، من نیاز داشته ام، خارج از یک ماموریت رسانه ای، آن بغض پس زده از تماشای عکس غم انگیز ترانه را با او در میان بگذارم.

***
کیم فوک، دخترک ویتنامی از سوختگی های ناپالم جان سالم بدر برد و تا همین چندی پیش با دو دخترش در کانادا زندگی می کرد.
ندا آقا سلطان، در بستری از خاک، در گورستان بهشت زهرا آرام گرفته است.
  کسی البته جرآت نکرده و نخواهد کرد عکس آن روز ترانه را بر دیوار سالون خانه خود قاب کند. سرنوشت ترانه اکبری و ترانه های دیگر اما، غمی است که  تا دیری، روی وجدانهای ما سنگینی خواهد کرد.

 


اخبار روز:

پیش بسوی اعتصاب در اول ماه مه امسال !
در آستانه ی روز جهانی کارگر، اول ماه مه ۲۰۱۲ (۱۲ اردیبهشت سال ۱٣۹۱) قرار داریم. سالی که گذشت، در اثرهدفمند کردن یارانه ها و تحریمهای شدید اقتصادی از جانب دول امپریالیستی آمریکا و اروپای متحد، زندگی و معیشت میلیونها کارگر و زحمتکش در ایران را در معرض مخاطره و نابودی قرار داد. میزان بیکارسازیها، عدم پرداخت دستمزدها، قرار دادهای موقت وسفید امضاء، دستمزدهای زیر فقر، تورم سر سام آور رو به افزایش است.
دستمزد سال ۹۱ از طرف حکومت ضد کارگر اسلامی ٣٨۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین و تصویب شده است. حتّا این مبلغ هم درعمل فقط بخشی از کارگران را شامل می شود. این دستمزد زیر خط فقر زندگی و هستی توده های کارگر و زحمتکش را در برابر تورم و گرانی بی حد وحصری که هر روز رو به افزایش است، به نیستی و قهقرا می کشاند. از طرف دیگر سران جنایتکار حکومتی امسال را "سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی" اعلام نموده اند. آنان کارگران و فرودستان جامعه را به تحمل استثمار و بردگی هر چه بیشتر، بدون حق هرگونه خواست و مطالبه ای فرا می خوانند، تا سودآوری سرمایه حفظ شده و خدشه ای به نظام سرمایه داری حاکم وارد نیآید.
اعتصابات و اعتراضات کارگری برای بهبودی شرایط زندگی و برعلیه تمام نابرابریها و ایجاد تشکلهای کارگری به وقفه در جریان است. رهبران و فعالین کارگری هنوز در زندان تحت بدترین شرایط به مبارزه بی امان خود ادامه میدهند. پس از ۲۲ ماه حبس و آزار و اذیت رضا شهابی، عضو هیات مدیره و مسئول مالی سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، بیدادگاه جمهوری اسلامی ۶ سال حبس و ۵ سال ممنوعیت از فعالیت صنفی صادر کرد. علاوه بر این وقیحانه حکم بازپرداخت ۷ میلیون تومان کمکهای مالی که توسط کارگران جمع­آوری شده است و رضا به عنوان امین این کارگران، این مبلغ را به خانواده ی کارگران زندانی داده است را، می­نماید. علی نجاتی یکی از اعضای هیئت رئیسه سندیکای نیشکر هفته تپه را دوباره زندانی کرده اند.
امسال در شرایطی به استقبال اول ماه مه میرویم که یک جنبش عظیم ضد سرمایه داری جهانی در حال گسترش است. فراخوان این جنبش به اعتصاب عمومی در اول ماه مه، می رود چهرهً اول ماه مه امسال را متفاوت نماید. بحرانهای شدید اقتصادی جهانی و نظامهای سرمایه داری حاکم، دموکراسی های صوری و ننگین آنها که عامل فقر، سرکوب، جنگ افروزی و خرافه‌ پروری هستند. به خاطر سود محوری و پاسداری از نظام استثمار گرانه‌ اشان، امروزه در سرتا سر دنیا شرایطی بی نهایت غیرانسانی‌ ایجاد کرده ا ند. در مقابل شاهد موج اعتراضی توده های مردمی به مشکلات و مصائبشان دراکثر نقاط دنیا هستیم. توده های کارگر و زحمتکش جهانی با اعلام اعتصاب در این روز بار دیگر می خواهند به سرمایه جهانی هشدار دهند که آنها با نیروی طبقاتیشان می توانند چرخهای اقتصادی سرمایه را متوقف نموده، وبا شعار "کارگران جهان متحد شوید!" به سرمایه داران و دولتهایشان بگویند بدون نیروی ما کارگران، شما قدرتی نیستید.
روز جهانی کارگر، سمبل نبرد و جدال طبقاتی کارگران با سرمایه داران طی دهه های متمادی است، که پشتوانه آن مبارزات متحد و متشکل کارگران و زحمتکشانی است که در برابر ظلم و توحش نظام سرمایه، لحظه ای از پای نایستاده اند و با اتکاء به نیروی طبقاتی و اراده راسخ شان بطور خستگی ناپذیر، در این مسیر به پیش میروند.
اعتصاب در اول ماه مه و به مناسبت روز جهانی کارگر سنت دیرینه جنبش کارگری در سطح جهانی است. طبقه کارگر در مقابل دولتهای حاکم سرمایه برای به ثبت رساندن روز کارگر و طرح مطالبات سیاسی و اجتماعی خود این اسلحه را به کار برده است. سال گذشته بخشی از کارگران ایران نشان دادند که جنبش کارگری شروع اعتصابات سیاسی خود را آغاز نموده و این امر نقطه قوت اول ماه مه سال ۹۰ بود.
امسال اول ماه مه صحنه شورش ستمدیگان و گرسنگانی است، که انباشت ثروت انبوه سرمایه، و عظیم ترین پیشرفتهای تکنیکی، ذره ای درمحرومیت اکثریت عظیم آفرینندگان این ثروت تغییری نداده است. این همان جهان وارونه ایی است که در قرن بیست ویکم نه تنها انسانی تر نشده است، بلکه به اوج بربریت وتوحش رسیده است. امروز مجموعه حرکتها و فریاد استثمار شدگان از چهار سوی جهان، گویای یک پیام مشترک است، " این جهان را باید دگرگون کرد". این کار جنبش ما، جنبش طبقه کارگر است. جنبشی که امروز بیش از هر زمان دیگر، برای انجام وظیفه تاریخی اش، نیاز به متشکل شدن و سازماندهی دارد. در این روز کارگران جهان با خواباندن چرخهای تولید و با نیروی طبقاتی خود یک صدا و یک هدف، برای جهانی عاری از استثمار و بردگی مزدی، دست در دست هم قدرت طبقاتی خود را در خیابانها به نمایش می گذارند. طبقه کارگر جهانی با مبارزه طبقا تیش، با نیروی اتحاد و همبستگی بین المللی اش، خواهد توانست، به هیولای فقر و تباهی که در این دنیای وفور نعمت، زندگی میلیونها انسان را به مخاطره انداخته، پایان دهد.
پاسخ طبقه کارگر ایران به این فراخوان اعتصاب نه تنها پایه های رژیم را به لرزه در خواهد آورد، بلکه سبب تقویت و تحکیم همبستگی جهانی کارگران خواهد شد. در اوضاع جهانی امروز، در ایران هم همانند سایر کشورهای سرمایه داری دیگر، تضاد منافع کار و سرمایه در اثر بحرانهای اقتصادی- سیاسی موجود، بقدری بالا گرفته، که طبقه کارگر ایران نمی تواند راهی جزمبارزه جدی و همه جانبه با اتکاء به نیروی خود، در تقابل با اینهمه حملات وحشیانه سرمایه برگزیند. تنها اتحاد و پیشروی، فعالیتهای عملی و برپایی تشکلهای توده ای ضامن چیره شد ن بر این پراکندگی خواهد بود. هیچگاه مثل امروز، نیاز به تشکیل صف قدرتمند و سازمانیافته کارگران، این چنین ضروری و بر جسته نبوده و هیچگاه مثل امروز، آینده بشریت در گرو تحقق انقلاب کارگری نمی باشد.

زنده باد اول ماه مه
زنده باد همبستگی بین المللی کارگران
ماه مه ۲۰۱۲ – اردیبهشت ۱٣۹۱
نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور 

 

به داد چهار کودک بی سرپرست برسیم
فرزندان نرگس محمدی و نسرین ستوده، دو مادر زندانی

پرویز داورپناه
اخبار روز:
نرگس محمدی و نسرین ستوده، نامهایی آشنا برای تمام فعالان حقوق بشری به شمار می روند. نرگس و نسرین، جز دفاع از شرف انسانی جرمی مرتکب نشده اند. جرم آنان دفاع از زندانیان سیاسی و کودکان خیابانی وتلاش در جهت گسترش عدالت در نظام قضایی بوده است. تلاش های این دو زن شایسته تقدیر است نه مجازات. این وظیفه ماست که با جدیت مطالبات محمدی وستوده را پیگیری کنیم.
مادر نرگس محمدی گفته است: نرگس از چند ماه پیش به زنجان آمده بود و با ما زندگی می کرد. به او گفته بودند حق نداری در تهران زندگی کنی و باید بروی زنجان. علی و کیانا دو بچه دوقلوی نرگس پیش من هستند. من هم که سن بالایی دارم ۶۳ سال ام است و ناراحتی اعصاب و افسردگی دارم و نگه داشتن این دو بچه برای من خیلی سخت است. آن هم بچه هایی به شدت باهوش که متوجه بردن مادرشان هم شده اند و به شدت بی تابی میکنند.
نسرین ستوده و فرزندانش مهراوه و نیما نیز سرنوشت مشابه ای دارند. نسرین زنی است بسیار باشهامت که حقایق رابدون ترس ووحشت بیان می کند وجانب حق را می گیرد. در کحای دنیا سابقه دارد که با وکیل دادگستری اینگونه رفتارغیرانسانی داشته باشند.
آیا زندانی کردن زنان مدافع حقوق بشربه اتهام فعالیتهای سیاسی با توجه به فرهنگ انسانی که بر حمایت ویژه جامعه از زنان و مادران و مدارای بیشتر با آنان تاکید دارد، موجب نا رضایتی عمومی از اینگونه اقدامات نخواهد شد. قطعا اجرای احکام سنگین زندان تعزیری نرگس محمدی، مادر علی و کیانا و نسرین ستوده مادر مهراوه و نیما حامیان حقوق بشر در ایران، هزنیه های زیادی برای نظام ایجاد می کند. زندانی کردن این دو زن با توجه به اینکه آنان سرپرست چهار فرزند خردسال خود می باشد، بهیچوجه قابل توجیه نیست و این چهار کودک به سمبل مظلومیت معترضان در رسانه های جهانی تبدیل شده اند.
خانم محمدی که شش سال حبس وی از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده است بارها بر قانونی بودن فعالیت های خود در حوزه حقوق بشر تاکید کرده و این حکم زندان را غیر قانونی دانسته است. تقی رحمانی همسر نرگس محمدی نزدیک به ۱۵ سال از عمر ۵۲ ساله خود را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است و تا کنون در برابر فشارها و تهدید ها و زندان های جمهوری اسلامی تسلیم نشده است. نرگس محمدی به رغم خروج تقی رحمانی از کشور ترجیح داد برای دفاع از آرمان های حقوق بشری در ایران بماند. وی از رفتن به خارج از کشور منصرف شد و اقامت وی در زنجان نیز تحت فشار وزارت اطلاعات و به نوعی تبعید اجباری بوده است. فرزندان دوقلو ی ۶ ساله او در حال حاضر باید به دلیل فشارهای امنیتی زندگی بدون حضور پدر و مادر را تجربه کنند.
سازمان عفو بین الملل روز اول فروردین ماه ۱۳۹۱خواستار لغو حکم ۶ سال حبس نرگس محمدی شد. این سازمان با ”غیر عادلانه“ خواندن حکم ۶ سال حبس نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، از دولت ایران خواسته است که این حکم را لغو کند. عفو بین الملل می نویسد که اگر خانم محمدی برای گذراندن این محکومیت به زندان برود، یک زندانی سیاسی خواهد بود.
نسرین ستوده نیزنامی آشنا برای تمام فعالان زن بشمار می رود. نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. خانم ستوده در سال ۱۳۷۳ با رضا خندان ازدواج می کند و هم اکنون دارای دو فرزند به نام مهراوه و نیما می باشد... او می گوید که «ناامنی روانی از طرف بچه هایی است که عقل شان می رسد. از نظر نیما نگران نیستم اما دخترم کمی از این بحث ها می ترسد و طبیعی است وقتی بحث بازداشت و این مسائل پیش میاید احساس ناامنی می کند واین خطر را حس می کند.»
نسرین ستوده گفته است: «کم کم من گرایش پیدا کردم به اینکه باید راجع به حقوق خودم صحبت بکنم. بنابراین وقتی شروع کردم به موضوع زنان، اول همه همکاران مرد من با تعجب من را نگاه می کردند. برای اینکه همه از من یک تصور چریکی و سیاسی داشتند. گاهی حتا مسخره می کردند. یعنی دوستان درجه یک هرگز برخورد تمسخر آمیز نداشتند. چون ما شناخت داشتیم از هم بنابراین سعی می کردند گوش دهند. ولی من می دیدم که تمام سیاسی ها ادبی ها و و فعالینی که یک درجه از من دورتر بودند به خودشان جرات می دادند که این حرف ها را مسخره بکنند. حتا بسیاری از زنان به من می گفتند که بی خود دنبال این حرفها رفتی، اگر دموکراسی تحقق پیدا بکند، حقوق زنان متحقق خواهد شد. من به آنها جوابم این بود که اگر حقوق زنان تحقق پیدا بکند حتما دموکراسی به جامعه می آید.»
نرگس محمدی گفته است که «زندگی من یک نمونه از زندگی آزاد مردان و آزاد زنان ایرانیست که برای دموکراسی و حقوق بشر یکصد سال است که مبارزه می کنند و من قطره ای از این دریای خروشان و با عظمت هستم. ملت ایران، ملتی مسالمت جو و متنفر از جنگ و خشونت است. ملتی که می خواهد دموکراسی را با شیوه و مَنشی انسانی، مدنی و مسالمت جویانه در کشور خود محقق سازد نه با جنگ، خشونت و انسان کشی. و من اطمینان به پیروزی ملت خود دارم. حقوق بشر یک معیار بین المللی و در بالای تمام معیارهای ملی است. برای تحقق حقوق بشر در جهان، ما به عنوان مدافعان حقوق بشر یک تکلیف و وظیفه ای بر عهده داریم و شما نمایندگان ملتها وظیفه ای بیشتر و دشوارتر. نماینده یک ملت چه در اروپا و آمریکا و چه در افغانستان و عراق باید مراقب حقوق بشر در هر سرزمینی و برای هر ملتی باشند. از این منظر حقوق بشر راه را برای گفتگوی بین المللی حقوق بشر باز کرده است که دخالت به شمار نمی آید. من به عنوان یک انسان از اعضای خانواده بزرگ انسانها، موظف به دیده بانی حقوق بشر در سرزمین خود و هر کشوری هستم و شما به عنوان نمایندگان یک ملت نه تنها موظف به دیده بانی هستید بلکه به عنوان بخشی از قدرت سیاسی باید از قربانی شدن حقوق بشر در پای مصلحت معاملات اقتصادی- سیاسی بین دولتهای کشورها جلوگیری کنید و اصل بنیادین مشروعیت ملی و بین المللی خود را بر پایه حقوق بشر بنا نهید.»
نرگس محمدی از وضعیت پیش آمده برای خود ابراز نگرانی کرد و گفت:
«نمی دانم چگونه باید از کودکان خود مراقبت کنم و نمی دانم که آیا کسی درقبال به خطرانداختن سلامت جسم و روح من و ۲ فرزند خردسالم احساس مسئولیت میکند یا جان زندانیان سیاسی و خانواده آنها برای آقایان اهمیتی ندارد؟»
خانم محمدی با تاکید بر اینکه او مجرم نیست که تقاضای عفو کند، گفت:
«من مجرم نیستم، هیچ گناهی نکردم که درخواست عفو کنم. من هیچ حرکت مسلحانه، غیرقانونی، براندازانه و مخفیانه انجام نداده ام. اتفاقا از نظر من فعالیت تک تک اعضای کانون در راستای ارتقاء حقوق بشر بوده که از این لحاظ باعث سر بلندی نظام بوده است. ما مستحق این احکام سنگین نیستیم. من ایمان دارم که هر چه کرده ام با نیت خیر و صلاح برای کشورم بوده است و به عملکردم افتخار می کنم و می دانم ما که روانه زندان شویم شهروندان آزادی خواه دیگری وجود دارند که راهمان را ادامه دهند.»
یکی از همکاران نسرین ستوده گفته است: «نسرین ستوده همواره کارش در چارچوب قوانین موجود بود. من به یاد دارم که او مرتب از ورود به مسائل سیاسی انجمن را منع می کرد و صرفا اصلاح قوانین را درخواست می کرد. وقتی ما کار برای بچه های کودکان کار در دروازه غار را آغاز کردیم، نسرین ستوده از همان ابتدا مجانی و بدون هیچ چشمداشتی به بچه های دروازه غار که مشکلات حقوقی بسیار داشتند، مشاوره های حقوقی می داد. برای همین است که امروز این کودکان کار دروازه غار در انتظار و چشم به راهش هستند. نسرین ستوده آنقدر پرونده های مختلف در رابطه با همین کودکان کار داشت که من گاهی به او می گفتم چرا دفتر وکالت گرفته چون او عمدتا پرونده های حقوقی داشت که رایگان انجام می داد، از پرونده ها و مشاوره های حقوقی به کودکان کار، تا بچه های اعدامی زیر ۱۸سال تا بقیه پرونده های فعالان مدنی و جنبش زنان و...»
نسرین ستوده در اکتبر ۲۰۱۱ از سر کردن چادر امتناع ورزید. در عوض مسوولان زندان نیز او را به مدت ۳ هفته از ملاقات هفتگی محروم کردند. نسرین ستوده در نامه ای به پسر ۴ ساله اش نیما و دختر ۱۱ ساله اش مهراوه دلایل امتناع خود را توضیح داده است: "از اینکه ماههاست شما را در آغوش نکشیده ام رنج می کشم. امروز مسوولان زندان مرا مجبور کردند چادر به سر کنم. من این را قبول نکردم، چون نمی خواستم که فرزندانم فکر کنند که من تحت فشارهای روانی تحقیرآمیز قرار دارم. نمی خواهم فرزندانم فکر کنند که دیگران می توانند با زیر پا گذاشتن قانون، هر چیز ناعادلانه ای را تحمیل کنند."
نسرین ستوده تاکنون سه بار علیه شرایط حبس اش اعتصاب غذا کرده.است. او در مارس ۲۰۱۱ جایزه "آوارد" را به خاطر پای بندی اش به دفاع از آزادی به خود اختصاص داد. در آن زمان نامه دیگری برای دخترش مهراوه نوشت: "من وکالت پرونده های مشکلی را برعهده داشته ام و همچنان نیز به خاطر رعایت حقوق مردم، ازجمله فرزندانم، چنین پرونده هایی را به عهده خواهم گرفت. من مطمئنم که رنج های خانواده ام و خانواده های موکلانم طی سال های اخیر بیهوده نخواهد بود. عدالت خواهد آمد، درست در زمانی که همه امید را ازدست داده اند. عدالت خواهد آمد، من مطمئنم."
نرگس محمدی و نسرین ستوده که سرنوشت مشابه ای پیدا کرده اند از شجاع ترین و صریح ترین مدافعان حقوق بشر در ایران هستند. وظیفه فوری تمام نیروها و سازمان های میهن دوست و آزادی خواه ایران مبارزه برای نجات جان همه ی زندانیان سیاسی و برپایی نهضتی وسیع، ملی، و بین المللی، برای آزادی آنان، است.

دکتر پرویز داورپناه
۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱برابر ۲۳ آوریل ۲۰۱۲ 

 

اسد‌الله بادامچیان٬ قائم‌مقام حزب موتلفه:

نظام مجبور است مقابل احمدی‌نژاد کوتاه بیاید

اسدالله بادامچیان٬ قائم‌مقام حزب موتلفه می‌گوید کوتاه آمدن نظام در برابر محمود احمدی‌نژاد به عنوان «کودک زبل» موضوعی «اجباری»٬ «مصلحتی»٬ «شرعی» و «عقلانی» است.
به گزارش سایت «نسیم‌آنلاین» آقای بادامچیان این مطلب را روز دوشنبه (چهارم اردیبهشت) در جریان یک نشست خبری عنوان کرده است.
وی گفته است: «رای به عدم کفایت رئیس‌ جمهور {احمدی‌نژاد} خلاف خواسته مردم است و مجبوریم در برابر این کودک زبل کوتاه بیاییم.»
خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته بادامچیان در این نشست گفته که محمود احمدی‌نژاد پس از «تذکر» علی خامنه‌ای در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده است.
گروهی از محافظه‌کاران می‌گویند با وجود علنی شدن اختلاف میان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰ رهبر جمهوری اسلامی خواستار تحمل رئیس دولت دهم تا پایان دوره‌اش است.
احمدی‌نژاد اردیبهشت ماه سال گذشته در اعتراض به مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات٬ ۱۱ روز در خانه نشست و حاضر به پذیرش دستور خامنه‌ای نشد.
از آن زمان به بعد گزارش‌هایی از خواسته محافظه‌کاران مبنی بر کنار گذاشتن احمدی‌نژاد از قدرت مطرح شده که گفته می‌شود این خواسته‌ها با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است.
بادامچیان در سخنان خود نگفته با وجود مشکلات فراوانی که دولت احمدی‌نژاد برای جمهوری اسلامی دارد٬ چرا نظام مجبور است این «کودک زبل» را تحمل کند.

 

وزارت اطلاعات کروبی را برای سفری یک‌روزه به باغ فین کاشان برد

سایت ملی-مذهبی، نزدیک به نیروهای ملی مذهبی، گزارش داده‌است که ماموران امنیتی مسئول حصر خانگی مهدی کروبی، از رهبران معترضان در ایران، روز سه‌شنبه او را همراه با حدود ۳۰ مامور امنیتی دیگر به کاشان برده و همان شب به تهران بازگردانده‌اند.
گفت‌وگوی بهروز کارونی با فاطمه کروبی در مورد سفر مهدی کروبی به کاشان
مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی، دیگر رهبر معترضان، و زهرا رهنورد، همسر او، پس از راهپیمایی معترضان در تهران و چند شهر دیگر ایران در روز ۲۵ بهمن سال ۸۹، تحت حبس خانگی قرار گرفته‌اند.
در این میان، روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، سفر یک‌روزه مهدی کروبی به کاشان را «تفریحی» نامیده‌است.
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، با اشاره به این موضوع که آقای کروبی حدود ۱۵ ماه است که در حبس خانگی به سر می‌برد و ملاقات‌های منظمی نیز با خانواده‌اش ندارد، به رادیو فردا می‌گوید که این مسائل منعکس نمی‌شوند، اما سر و صدا درباره این یک روز تعجب‌آور است.
خانم کروبی درباره تفریحی نامیدن این سفر از سوی روزنامه کیهان، اشاره می‌کند که «ماهیت روزنامه کیهان مشخص است» و می‌افزاید: «این سفری بوده که توسط وزارت اطلاعات برنامه‌ریزی شده و انجام گرفته‌است.»
در این ارتباط، سایت ملی–مذهبی نوشته‌است که مدت رفت و برگشت سفر به کاشان حدود ۱۰ ساعت بوده‌است و در جریان آن، ماموران امنیتی، مهدی کروبی را پس از تخلیه باغ فین کاشان از مسافران، او را برای بازدید به این باغ برده‌اند.
باغ فین کاشان، محلی است که امیر کبیر، صدراعم معروف ایرانی در سده دوازدهم خورشیدی در آن محل به‌دست ماموران اعزامی از سوی ناصرالدین شاه کشته شد.
این گزارش حاکیست که از سوی نزدیکان آقای کروبی گفته شده این مسافرت به‌دنبال توصیه پزشک معالج وزارت اطلاعات بوده‌است که گفته ریه او نیاز به هوای آزاد دارد.
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، اشاره می‌کند که یک انسان جوان و ورزشکار هم نباید از هوای آزاد محروم باشد و در یک محیط بسته حبس شود و اضافه می‌کند: طبیعی است که انسان نیاز به هوای آزاد و آفتاب دارد و چه بسا پزشکانی که از وزارت اطلاعات گاهی آقای کروبی را معاینه می‌کنند و دارو در اختیار او قرار می‌دهند، توصیه کرده باشند که او به این سفر برده شود.
وی چند ماه پیش گفته بود که آقای کروبی به دلیل حبس در محل زندگی‌اش دچار مشکلات تنفسی شده‌است.
همسر آقای کروبی درباره وضعیت او در حبس خانگی می‌گوید: «آقای کروبی هم از هوای آزاد و هم از مطالعه روزنامه‌ها و نشریات محروم است. البته در گذشته به مدت ۴ هفته روزنامه اطلاعات و جام جم در اختیار ایشان بود که بعد قطع شد.»
او می‌افزاید: «شنیده‌ام که گاهی آقای کروبی در محوطه‌ای سربسته در پایین آپارتمان یک ساعت امکان قدم زدن را داشته که برای این کار باید اطلاع بدهد تا در را بر روی او باز کنند. البته الان مدتی است که این درخواست را عنوان نمی‌کند و در همان محیط آپارتمان قدم می‌زند.»
فاطمه کروبی اشاره می‌کند که رفتار ماموران امنیتی مراقب همسرش نسبت به گذشته بسیار بهتر شده‌است و می‌افزاید که رفتار این ماموران «بسیار معقول و منطقی» است.
به نوشته سایت ملی–مذهبی، ماموران امنیتی از آقای کروبی در حال بازدید از باغ فین کاشان فیلم و عکس نیز تهیه کرده‌اند.
مشابه چنین رفتاری نیز با میر حسین موسوی و زهرا رهنورد در روزهای عید صورت گرفت و به نوشته سایت کلمه، ماموران امنیتی از آن دو فیلم و عکس گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، آقای موسوی و خانم رهنورد در سفری که رفت و برگشت آن  حدود ۷ ساعت بود، توانستند بین ۲ تا ۳ ساعت، خانواده خود را در شمال ایران ملاقات کنند.
در این حال، سایت کلمه گزارش داد که خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از دو هفته پیش تاکنون به طور کامل از وضعیت آنها بی‌اطلاعند.
بر اساس این گزارش، نه تنها امکان تماس تلفنی با آقای موسوی و خانم رهنورد سلب شده، بلکه امکان کسب خبر از آنها نیز وجود ندارد.
کلمه با اشاره به برخی شایعه‌ها در مورد سلامتی آقای موسوی نوشت که این موضوع موجب نگرانی فرزندان او شده‌است. 
 
 
 
 

معاون وزارت ارشاد: نشر چشمه امکان حضور در نمایشگاه را از دست داد

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ایران که مدیریت نمایشگاه کتاب تهران را نیز بر عهده دارد روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت، اعلام کرد که نشر چشمه به دلیل «تکرار تخلفات» و داشتن حکم قضایی امکان حضور در نمایشگاه کتاب امسال را از دست داده است.
این مقام وزارت ارشاد ایران حتی تاکید کرده است که مشکل نشر چشمه با «ریش‌سفیدی» هم حل نمی‌شود.
به گفته بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، که مدیریت بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بر عهده دارد، «همه امکانات» فراهم شده است تا این ناشر معتبر بتواند در نمایشگاه امسال شرکت کند، اما به دلیل «تخلفات» مکرر این امتیاز از این انتشارات سلب شده است.
این مقام وزارت ارشاد نه به امکاناتی اشاره کرده است که برای این ناشر فراهم شده و نه به تخلفاتی که به گفته او نشر چشمه مرتکب شده است.
آقای دری همچنین اضافه کرده است که نشر چشمه «حکم قضایی هم داشته است»، و صدور حکم مرجع قضایی «یکی از موانع حضور ناشران در نمایشگاه است».
به نظر می‌رسد این تاکید بهمن دری بر حکم قضایی نشر چشمه پاسخی غیرمستقیم باشد به نامه سرگشاده مدیریت این نشر که روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، در خبرگزاری فارس منتشر شد مبنی بر این که نشر چشمه هیچ پرونده‌ای در دادگاه‌های ایران ندارد.
توضیحات نشر چشمه در نامه سرگشاده‌اش قرار بود پاسخی باشد به اظهار نظر معاون بهمن دری در روز پیش از آن.
داریوش رضوانی، معاون آقای دری در نمایشگاه کتاب، پیشتر با اشاره به نشر چشمه گفته بود که ناشرانی که در ایران از نظر قضایی محکوم شده باشند «اجازه» حضور در نمایشگاه کتاب را از دست می‌دهند.
مدیریت نشر چشمه در پاسخ به این ادعای معاون نمایشگاه کتاب تهران در نامه سرگشاده خود اعلام کرد که در طول سی سال فعالیت خود در حوزه انتشار کتاب تمام کتاب‌هایش را با مجوز وزارت فرهنگ منتشر کرده و همواره از قوانین پیروی کرده است.
بهمن دری در پاسخ خود به این نامه سرگشاده گفته است که «هیئت تخلفات ناشران» حکمی علیه نشر چشمه صادر کرده و علاوه بر این نشر چشمه چند بار تذکر کتبی دریافت کرده است.
آقای دری هفته گذشته اعلام کرده بود که آن دسته از ناشرانی که تمامیت ارضی ایران و «ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند» اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری را نخواهند داشت.
با این همه او نه به نام ناشری به عنوان نمونه در این زمینه اشاره کرده بود و نه به مصادیق خدشه به «ارزش‌های اخلاقی جامعه» یا تمامیت ارضی کشور.
 


سعید مرتضوی در منصب ریاست تأمین اجتماعی ماندگار شد

رسانه‌های داخلی ایران از ماندگار شدن سعید مرتضوی، متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک، در منصب ریاست سازمان تامین اجتماعی خبر می‌دهند.
روز دوشنبه محمدقیوم دهقانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: «موضع وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی نسبت به انتصاب آقای مرتضوی این است که وی در سازمان تامین اجتماعی ماندنی خواهد بود.»
از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه بر جای گذاشت و باعث برچیده شدن این بازداشتگاه «غیر استاندارد» و برکناری سعید مرتضوی شد.
در ارتباط با رویدادهای یادشده در سال ۸۸، در فروردین‌ماه اخیر دادگاه تهران قرار جلبی نیز جهت دادرسی برای سعید مرتضوی صادر کرده و سخنگوی قوه قضائیه نیز از احضار آقای مرتضوی به دادگاه خبر داده‌ است.
با این وجود رئیس‌جمهور ایران که سعید مرتضوی را از اواخر اسفندماه سال گذشته به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب کرده بر باقی ماندن او در این سمت پافشاری دارد و این امر مخالفت تعدادی از نمایندگی مجلس را در پی داشته ‌است.
در همین زمینه در مجلس استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، در واکنش به انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز مطرح شد.
خبر تازه از ماندگار شدن سعید مرتضوی در منصب جدید در حالی مخابره می‌شود که به نوشته رسانه‌های داخل ایران ازجمله روزنامه خراسان، استیضاح وزیر کار، پس از «قول شرف» سعید مرتضوی برای استعفا از سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی منتفی شد.
روزنامه شرق روز دوشنبه دولت را «برنده دوئل استیضاح» وزیر کار معرفی کرده و نوشت که «باید گفت دوئل مجلس و دولت در استیضاح وزیر کار را احمدی‌نژاد برده ‌است» و «حالا سه چیز منتفی شده: استیضاح وزیر کار، استعفای سعید مرتضوی و البته پی‌گیری نمایندگان.»
این روزنامه افزود که با سپری شدن چند روز از لغو استیضاح وزیر کار «حالا سعید مرتضوی همانجا است که احمدی‌نژاد می‌خواست و می‌خواهد: صندوق تامین اجتماعی» و «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار هم همانجاست که احمدی‌نژاد می‌خواست و می‌خواهد: وزارت کار.»
روز دوشنبه محمدقیوم دهقانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز به ایلنا گفت که وزیر کار در زمینه ماندگار شدن سعید مرتضوی در منصب ریاست تأمین اجتماعی «به طور مشخص پاسخی ندادند»، اما افزود که «وقتی که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار است معنایش این است که خواست وزیر کار و امور اجتماعی مبتنی بر ماندن ایشان در این سازمان است.»



درخواست مجوز راهپیمایی کارگران بی‌پاسخ مانده است

وزیر کشور می‌گوید درخواستی برای راهپیمایی در روز کارگر به این وزراتخانه ارسال نشده است. دبیرکل خانه کارگر می‌گوید درخواست ارسال شده و پاسخی نیامده و اگر مجوز صادر نشود، کارگران در سراسر کشور تجمع می‌کنند.
یک هفته به اول ماه مه، روز جهانی کارگر، باقی‌ست و مجوز درخواست‌شده توسط تشکیلات کارگری برای تجمع در این روز همچنان بی پاسخ مانده است.‌
علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر که تشکلی نزدیک به دولت است، اعلام کرده که درخواست برگزاری مجوز راهپیمایی روز کارگر به وزارت کشور ارائه شده ولی تا کنون در خصوص آن نظری داده نشده است. وی روز دوشنبه ۲۸ فروردین، از وزارت کشور خواسته بود، هر چه سریع‌تر مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر را صادر کند.
اما روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا گفت:‌ «طبق قانون اگر تشكلی بخواهد تجمع يا راهپيمايی داشته باشد، بايد درخواست خود را اعلام كند و من آخرين وضعيت اين موضوع را نمی‌‌دانم كه آيا آن‌ها درخواست كرده‌اند يا نه.»
این در حالی است که از سوی برخی منابع کارگری اعلام شد که وزارت کشور به کارگران اجازه برگزاری تجمع در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا را داده است. فعالان کارگری نیز این گونه مجوز دادن را به قصد منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان دانستند.
روز دوشنبه چهارم اردیبهشت، سایت "آفتاب نیوز" به نقل از علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، نوشت: «در صورت عدم ارائه مجوز راهپیمایی، کارگران در سراسر کشور تجمع می‌کنند.»
وی در توضیح برنامه‌های هفته کارگر از اجتماع سراسری کارگران در حمایت از تولید در هفتمین روز از هفته کارگر خبر داد و گفت: «در صورت عدم ارائه مجوز راهپیمایی از سوی وزارت کشور، تجمع کارگران در راستای حمایت از تولید ملی و مبارزه با کالای خارجی در خانه کارگر برگزار خواهد شد.»
دبیرکل خانه کارگر همچنین تصریح کرد که ‌در صورت عدم ارائه مجوز، مجددا از وزارت کشور درخواست مجوز راهپیمایی خواهد شد.

خطر اخراج در کمین کارگران تجمع‌کننده
هادی ابوی، سخنگوی كانون عالی انجمن‌های صنفی كارگران ایران، اعلام كرده این خطر وجود دارد كه كارگران در صورت برگزاری راهپیمایی و تجمع در روز جهانی كارگر اخراج ‌شوند.
وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، برگزاری راه‌پیمایی در روز جهانی كارگر را حق صنفی كارگران دانسته و گفته طبق اصل ۲۷ قانون اساسی دولت باید نسبت به ارائه مجوز راهپیمایی در روز جهانی كارگر اقدام كند.
او با انتقاد از عدم برگزاری راهپیمایی روز كارگر در طی سال‌های گذشته گفته است: «در صورتی كه دولت در سال ِ حمایت از كار و تولید ملی به كارگران مجوز برگزاری راهپیمایی را ندهد در حق آنها جفا كرده است.»

اول ماه مه تعطیل است
علیرضا محجوب در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، درباره تعطیلی کارگران در روز اول ماه مه گفت: «روز ۱۱ اردیبهشت روز تعطیلی رسمی کارگران است و کارفرمایان در صورتی که با تعطیلی در این روز موافقت نکنند تشکل‌های کارگری وابسته می‌توانند شکایت کنند.»
براساس ماده ۶۳ قانون کار ایران، روز ۱۱ اردیبهشت روز کارگر اعلام شده اما درباره تعطیلی این روز سکوت شده است. تا کنون نیز روز کارگر یک روز معمولی کاری در ایران بوده و تعطیل رسمی نبوده اما کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در این روز تعطیل هستند.
یکی از خواسته‌های کارگران در سال‌های اخیر اعلام تعطیلی این روز در تقویم رسمی ایران بوده، اما هنوز از سوی مسئولان پاسخی به این درخواست داده نشده است.

«به هجمه واردات پایان دهید»
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، در بخش دیگری از سخنانش به مناسبت هفته کارگر، مهمترین خواسته کارگران را کاهش واردات دانست و تصریح کرد: «مهم‌ترین خواسته کارگران از دولت در سال جاری خاتمه دادن هجمه به تولیدات ملی کشور با افزايش واردات است. این در حالیست که به رغم سخنان رهبری اقدام موثری در جهت مقابله با واردات صورت نگرفته است.»
او وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی خواند و گفت: «طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.»
دبیر کل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود به قراردادهای موقت کار اشاره و بر لزوم ساماندهی به این نوع قراردادها تاکید کرد.
محجوب همچنین گفت که نرخ بیکاری زنان دو برابر نرخ بیکاری مردان است. او به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از واحدهای قالیبافی، زنان گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند، اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت چشم می‌پوشند.
وی همچنین خواستار توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در واحدهای تولیدی کشور شد و از دولت خواست که مردم را از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی معاف کند.


کره شمالی اعلام کرد به زودی حمله‌ای «ویژه» علیه کره جنوبی ترتیب خواهد داد که «گروه‌های موش‌مانند» در این کشور را در کم‌تر از دقایقی تبدیل به خاکستر خواهد کرد. تنش‌ها با آزمایش موشکی اخیر کره شمالی اوج گرفته است.
کره شمالی روز دوشنبه، ۲۳ آوریل، با صدور ییانیه‌ای سوگند یاد کرد که به زودی با «اقدامی ویژه»، دولت کره‌ی جنوبی و رسانه‌های این کشور را در کم‌تر از چهار دقیقه به «خاکستر» تبدیل می‌کند. کره شمالی با این ادعا، تهدیدهای مداوم خود علیه کره جنوبی را شدت داده است.
بیانیه کره شمالی توسط بخش "عملیات‌های ویژه ارتش کره شمالی" صادر شده است. کره شمالی در ماه جاری دست به آزمایشی موشکی زد که گرچه موفقیت‌آمیز نبود اما نگرانی‌ها و انتقادات فراوانی را به همراه داشت.
پیونگ‌یانگ هدف از پرتاب این موشک را قراردادن ماهواره در فضا اعلام کرده بود، با این‌همه واشینگتن، سئول و برخی دیگر از کشورهای جهان پرتاب این موشک را اقدامی در جهت آزمایش تکنولوژی موشک‌های دوربرد ارزیابی کردند.
کره شمالی همچنین هفته گذشته با سخن گفتن از «جنگ مقدس»، کره جنوبی را تهدید به حمله نظامی کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس این تهدید در پی آن انجام گرفت که مقامات کره شمالی اظهارات لی میونگ‌باک، رئیس‌جمهور کره جنوبی را درباره مراسم جشن تولد بنیان‌گذار کره شمالی که در ماه آوریل برگزار شد، توهین‌آمیز خواندند.
ارتش کره شمالی در بیانیه ۲۳ آوریل خود سوگند ‌خورده که علیه کره جنوبی دست به اقدامی «غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرمعمول» خواهد زد. این تهدید در حالی انجام می‌شود که سازمان ملل پرتاب موشک دوربرد توسط کره شمالی در روز سیزدهم آوریل را محکوم کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۱۶ آوریل) آزمایش موشکی ناکام اخیر کره شمالی را به شدت محکوم کرد و هشدار داد، در صورتی که این کشور دست به آزمایش موشکی یا هسته‌ای جدید بزند با اقدام شورا روبرو خواهد شد.
کره شمالی به این موضع‌گیری شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای پاسخ داد. وزارت امور خارجه‌ی کره شمالی ضمن اعتراض به شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کرد که پیونگ یانگ دیگر به قرارداد خود با ایالات متحده مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم و آزمایش موشک‌های بالستیکی پایبند نیست.
تحلیل‌ها درباره بیانیه تهدیدآمیز کره شمالی
در بیانیه اخیر کره شمالی آمده است که در حمله قریب‌الوقوع، «همه گروه‌های موش‌مانند و پایگاه‌های اقدامات تحریک‌آمیز را در سه یا چهار دقیقه و یا خیلی کم‌تر از آن به خاکستر» تبدیل خواهد کرد. این بیانیه ادعا کرده که حمله به کره جنوبی به روش‌های «غیرمعمول» و «غیرقابل‌پیش‌بینی» و «منحصر به این کشور» انجام خواهد گرفت.

کره شمالی در ماه جاری دست به آزمایشی موشکی زد که گرچه موفقیت‌آمیز نبود اما نگرانی‌ها و انتقادات فراوانی را به همراه داشت
کره شمالی در ماه جاری دست به آزمایشی موشکی زد که گرچه موفقیت‌آمیز نبود اما نگرانی‌ها و انتقادات فراوانی را به همراه داشت
برخی از تحلیل‌گران کره جنوبی بر این باورند که این تهدید تنها در پی برافروختن خشم کره جنوبی است. برخی دیگر احتمال برنامه‌ریزی حملات تروریستی از سوی کره شمالی را بعید نمی‌دانند.
یک استاد دانشگاه در کره جنوبی با اشاره به این‌که کره جنوبی از حمایت تقریباَ ۳۰ هزار نیروی آمریکایی برخوردار است، به آسوشیتدپرس گفت: «غیرمحتمل به نظر می‌رسد کره شمالی حمله ‌نظامی گسترده علیه کره جنوبی انجام دهد. »
با این‌همه نگرانی‌ها با انجام آزمایش اخیر موشکی کره شمالی اوج گرفته است. برخی نگرانی به این موضوع نظر دارد که این کشور در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ پس از آزمایش موشکی دست به آزمایش هسته‌ای زد و بیم آن می‌رود که امسال نیز این عمل تکرار شود. بر اساس گزارش سرویس‌های اطلاعاتی کره جنوبی، مشخص شده که کره شمالی در حال حفر یک تونل جدید است که به نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای سومین آزمایش هسته‌ای این کشور باشد.
مقام‌های کره جنوبی می‌گویند که در حال بررسی انگیزه‌هایی هستند که در پس بیانیه کره شمالی‌وجود دارد. وزارت دفاع این کشور نیز گفته است که هیچ اقدام نظامی‌ای در کره شمالی مشاهده نشده است.
رابطه میان دو کره با ریاست‌جمهوری لی در سال ۲۰۰۸ که کمک‌های بی‌قید و شرط به کره شمالی را قطع کرد به سرعت تیره شد.

 

اداره امنیت ملی افغانستان به تازگی از وابستگی برخی رسانه‌های این کشور به ایران و پاکستان پرده برداشته است. صاحبنظران محافل مطبوعاتی نسبت به پیامدهای چنین وضعیتی هشدار می‌دهند.
در افغانستان نزدیک ۱۷۰ فرستنده رادیویی، ۶۰ ایستگاه تلویزیونی و بیش از ۱۰۰ روزنامه و مجله غیردولتی مشغول به کار هستند. سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان به‌تازگی در یک نشست مطبوعاتی با صراحت اعلام کرده که بسیاری از این رسانه‌ها برای تامین مخارج خود از خارج کمک می‌گیرند.
این نشست در محل وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برگزار شده است. لطف‌الله مشعل به‌طور نمونه از تلویزیون‌های "تمدن"، "شمشاد"، "کابل نیوز" و "نور" نام برده و روزنامه "انصاف" را بلندگوی یک کشور همسایه دانسته است.
به گفته این سخنگو، تلویزیون "تمدن" از یک ماه پیش تاکنون گزارش‌هایی پخش کرده که «ظاهرا به قصد روشنگری در مورد جنایات ناتو و سربازان آمریکایی در قندهار هستند. اما آشکار است که این برنامه‌ها را محافل ایرانی به منظور تبلیغات مورد نظر خود ساخته‌اند».
سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان افزوده که «تلویزیون تمدن در شرایط حساس کنونی این کشور می‌کوشد تا علما و روحانیون را به مخالفت با امضای پیمان استراتژیک با آمریکا برانگیزد و افکار عمومی را علیه نیروهای آمریکایی تحریک کند».
موسس تلویزیون "تمدن"، شیخ آصف محسنی، یکی از چهره‌های پرنفوذ مذهبی در افغانستان است. گردانندگان این تلویزیون در واکنش به سخنان لطف‌الله مشعل، اطلاعیه‌ای در تکذیب وابستگی به ایران پخش کرده و « دریافت سوژه به هدایت از دیگران را تنها مناسب میمون صفتان عاری از تعقل و اندیشه» دانسته‌اند.
محافل آگاه مطبوعاتی در افغانستان می‌گویند که هرگاه مقامات ایرانی علیه منافع این کشور سخن می‌گویند، تلویزیون "تمدن" به‌جای دفاع از ارزش‌ها و منافع افغانستان به حمایت از سخنان آنها و تحلیل و ترویج سیاست‌های ایران می‌پردازد. آنها همچنین تاکید می‌کنند که بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های این تلویزیون ساخت ایران هستند و برخی مجریان آن نیز با لهجه فارسی صحبت می‌کنند.
عبدالحمید مبارز، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان، به بخش دری دویچه‌وله گفته است: «در سال ۲۰۱۰ زمانی که ممانعت ایران از ورود تانکرهای سوخت به افغانستان مشکلات بسیاری برای مردم فراهم کرد، تلویزیون‌های وابسته به ایران به‌جای پوشش وضع بحرانی مردم، استدلال‌های مقامات ایرانی را پخش می‌کردند.»

***.
اشاره عبدالحمید مبارز به دسامبر سال ۲۰۱۰ است که ایران نزدیک ۲۰ روز جلوی عبور ۱۶۰۰ تانکر سوخت از مرز خود به افغانستان را گرفت. بیشتر این مواد سوختی از عراق خریداری شده بودند و لازم بود برای رسیدن به بازارهای محلی، از مرز ایران وارد این کشور شوند.
محمد شریف شریفی، معاون وزارت دارایی افغانستان، در آن زمان به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «آنها رسما دلیلی برای این انسداد ارائه نکرده‌اند اما در ملاقاتی که با وابسته بازرگانی ایران در کابل داشتم، او گفت که دولت ایران معتقد است این تانکرها برای تامین نیروهای خارجی در افغانستان بوده‌اند.»
روزنامه "انصاف"
سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان گفته که روزنامه "انصاف" بلندگوی یک کشور همسایه است. در حالی که رسانه‌های ایرانی از رهبر جمهوری اسلامی با عناوین دیگری یاد می‌کنند، این روزنامه در نوشته‌هایی سرشار از تمجید، وی را "امام خامنه‌ای" می‌نامد.
لطف‌الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان، تصریح کرده که روزنامه "انصاف" در یکی از شماره‌های خود از تجاوز آمریکاییان به هفت دختر افغان نوشته که خبری بی‌ا‌ساس و دروغ است.
روزنامه "انصاف" که در کابل منتشر می‌شود از جمله در مقاله‌ای نوشته که «ایجاد پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان حرام است». اما روزنامه "انصاف" در واکنش به سخنان بالا نوشته است: «مسئولان امنیت ملی ما فراموش کرده‌اند که روحیه مردم افغانستان بیگانه‌ستیزی است. این مساله ربطی به دیگران ندارد.»
تلویزیون "شمشاد"
این تلویزیون که برنامه‌های خود را به زبان پشتو پخش می‌کند، بینندگان زیادی در ولایات جنوبی افغانستان دارد. مسئولان اداره امنیت ملی افغانستان می‌گویند که ۱۲ پاکستانی بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این تلویزیون استخدام شده‌اند.

لطف‌الله مشعل گفته که تقریبا یقین دارد که این افراد با سازمان امنیت پاکستان در ارتباط هستند: «من که سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان هستم، خبر ندارم که آیا آنها جواز کار یا روادید دارند یا نه.»
در انتقاد از تلویزیون "شمشاد" گفته می‌شود که عمدتا افرادی را به بحث دعوت می‌کند که در حمایت از طالبان سخن می‌گویند.
اداره امنیت ملی افغانستان همچنین اعلام کرده که اتباع ایرانی در تلویزیون نور رفت و آمد دارند و سوژه اکثر برنامه‌های آن نیز از طریق ایران منتقل می‌شود.
نگرانی از تنش‌آفرینی‌های قومی و مذهبی
صدیق‌الله توحیدی، مسئول دیده‌بان رسانه‌ها در موسسه "نی" با اشاره به فعالیت پاره‌ای رسانه‌های متمایل به سیاست کشورهای همسایه افغانستان می‌گوید: « اگر به این وضع رسیدگی نشود، این رسانه‌ها به سنگرهای دشمنان مردم افغانستان مبدل می‌شوند و مردم را خانه به خانه و قوم به قوم در جنگ و منازعه خواهند انداخت.»
موسسه "نی" سازمانی غیردولتی در حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان است.
فهیم دشتی، روزنامه‌نگار افغان نیز می‌گوید که رسانه‌های وابسته به ایران و پاکستان بیشتر به نفع دشمنان مردم افغانستان کار کرده و آب به آسیاب این دشمنان می‌ریزند: «این رسانه‌ها تنش‌های قومی را دامن‌ می‌زنند و اذهان عامه مردم را علیه جامعه جهانی تحریک می‌کنند.»

 

مقام های وزارت نفت ایران می گویند که در پی حمله سایبری به سامانه مخابراتی و وب سایت این وزارتخانه، ستاد بحران در وزارت نفت تشکیل شده است.
وب سایت اینترنتی وزارت نفت ایران که از روز یکشنبه سوم اردیبهشت دچار اختلال شده بود، در حال حاضر در دسترس قرار دارد اما مقام های ایرانی می گویند که حملات سایبری ادامه دارد و ستاد بحران در حال تلاش برای برخورد با آن است.
خبرگزاری مهر می گوید که سامانه اینترنتی وزارت نفت از روز یکشنبه در مناطق عملیاتی خارک، بهرگان، سیری، لاوان، قشم و کیش قطع شده اما این موضوع مشکلی در تولید و صادرات نفت خام به ویژه در منطقه خلیج فارس و پایانه های نفتی ایجاد نکرده است.
حمله اینترنتی، موجب قطع سرور اصلی وزارت نفت و چهار شرکت اصلی آن شد.
علی نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت گفته است که "ویروس، مادربرد کامپیوتر‌ها را سوزانده و برای پاک کردن اطلاعات اقدام کرده است با این همه طلاعات اساسی این وزارتخانه صدمه ندیده است."
آقای نیکزاد رهبر گفته است که از همه اطلاعات اصلی و غیر اصلی، بک‌آپ [نسخه پشتیبان] وجود داشته است.
منشا اصلی این حمله سایبری به وزارت نفت ایران ویروس اینترنتی بوده اما هنوز مشخص نیست که این حمله از کجا و توسط چه کسانی سازماندهی شده است.
سرتیپ غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران پیشتر گفته بود که حوزه انرژی ایران هدف بیشترین حملات در دو سال گذشته بوده است.
پیش از این تاسیسات اتمی ایران هدف یک ویروس اینترنتی قرار گرفته بود که به گفته مقام های سازمان انرژی اتمی ایران خساراتی به تاسیسات اتمی این کشور وارد کرده است.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران‌، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
سازمان پدافند غیرعامل ایران که از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد، از نمایندگان نیروهای مسلح، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مختلف تشکیل شده است.
این سازمان وظیفه ایجاد هماهنگی میان نهادهای مختلف حکومتی به منظور آماده سازی آنها برای مقابله غیرنظامی با حملات نظامی احتمالی را بر عهده دارد، تا درصورت انجام حمله علیه ایران، خسارت های وارد شده به زیر ساخت ها و تأسیسات را به حداقل برسد.
وزیر نفت ایران، اواسط فروردین ماه سال جاری خورشیدی و پیش از شدت گرفتن حملات سایبری به این وزارتخانه، طی حکمی جانشین خود در حوزه پدافند غیر عامل را که سمتی تازه در این وزارتخانه است، منصوب کرده بود.

 

مارک روت، نخست وزیر هلند به همراه اعضای کابینه اش استعفا داده است. گفته شده این اقدام او به برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام منجر خواهد شد.
آقای روت پس از دیدار با ملکه بئاتریکس، ملکه هلند در لاهه، رسما استعفایش را تقدیم کرد.
دولت اتئلافی او که در اقلیت قرار دارد قصد داشت برای مقابله با بحران اقتصادی، برنامه ای را برای کاهش هزینه ها ارائه دهد، اما حزب راستگرای" آزادی" از برنامه های او در پارلمان حمایت نکرد.

 

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با نوری مالکی، نخست وزیر عراق که در تهران به سر می برد، از خروج کامل نظامیان آمریکا از عراق استقبال کرده و آن را "موفقیت بزرگ" خوانده است.
در میان کشورهای همسایه ایران، عراق طولانی ترین مرز زمینی را با ایران دارد.
آیت الله خامنه ای به نوری مالکی گفته است که "اقتدار روزافزون عراق در دنیای عرب و منطقه، مایه خرسندی ایران است."
عراق در حال حاضر رئیس دوره ای اتحادیه عرب است.
قرار است مرحله دوم از دور تازه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ شامل کشورهای بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان سوم خرداد (۲۳ می) به میزبانی عراق در بغداد، پایتخت این کشور برگزار شود.

 

در ادامه تاکید مقام های ایرانی بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در خلیج فارس، یک نماینده مجلس ایران از تهیه طرحی برای تشکیل "استان خلیج فارس" در مجلس ایران خبر داده است.
ولی اﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯽ، ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﺷﻮراها و ﺳﯿﺎﺳﺖ داﺧﻠﯽ ﻣﺠﻠﺲ به خبرگزاری فارس گفت: در آﺳﺘﺎﻧﻪ روز ﻣﻠﯽ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس ﮐﻪ ھﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ اﺳﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻣﺠﻠﺲ ﻗﺼﺪ دارﻧﺪ ﻃﺮﺣﯽ را ﺑﺮای ﺗﺸﮑﯿﻞ اﺳﺘﺎن ﺗﻮرﯾﺴﺘﯽ ﻓﺮھﻨﮕﯽ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻗﺮار دھﻨﺪ.
او گفت که قرار است مرکز این استان توریستی - فرهنگی، ابوموسی باشد.
آقای اسماعیلی گفت: "در اﯾﻦ ﻃﺮح ﻧﺎم 'اﺑﻮﻣﻮﺳﯽ' ﺑﻪ 'ﺑﻮﻣﻮﺳﯽ' ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ 'ﺑﻮﻣﻮﺳﯽ' در واﻗﻊ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﺑﻮم ﯾﻌﻨﯽ ﻣﮑﺎن و ﻣﻮﺳﯽ ﮐﻪ ھﻤﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺳﺖ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد؛ ﭼﺮا ﮐﻪ اﺑﻮﻣﻮﺳﯽ ﯾﮏ ﻧﺎم ﺟﻌﻠﯽ اﺳﺖ."
او اﻓﺰود: "ﺑﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ا ﯾﻦ اﺳﺘﺎن ھﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽھﺎﯾﯽ ﮐﻪ از آﺳﻤﺎن اﯾﻦ اﺳﺘﺎن ﻋﺒﻮر ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺠﺒﻮرﻧﺪ ﮐﻪ ھﻨﮕﺎم ﻋﺒﻮر از آﺳﻤﺎن اﯾﻦ اﺳﺘﺎن ھﻢ ﻧﺎم اﯾﻦ اﺳﺘﺎن را ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ."
چندی پیش سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی باعث اعتراض دولت امارات متحده عربی شد که نسبت به این جزیره، و دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک، ادعای ارضی دارد.
ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.

 

سکه طلا
در پی افزایش شدید قیمت سکه و طلا و در نیمه دوم سال گذشته، بانک ملی اعلام کرد که سکه‌های پیش فروش شده را به قیمت بازار از مشتریان می‌خرد، اما به تازگی بانک به مشتری‌ها اعلام کرده که سکه‌ها را ۷۰ هزارتومان ارزان‌تر از قیمت بازار خریداری می‌کند.
براساس گزارش‌های منتشر شده در ایران، بانک مرکزی در روش جدیدی علاوه بر ارائه اوراق بهادار و اوراق سپرده به جای سکه نقد پیشنها کرده که مشتریان سکه‌های خود را به قیمت بازار در بانک ملی بفروشند و سود این اوراق ۲۴ درصد است.
درحالیکه روز گذشته سکه در بازار بیش از ۷۰۰ هزارتومان خرید و فروش می‌شد اما قیمت خرید سکه در بانک ملی ۶۳۶ هزارتومان تعیین شده بود.
بهای سکه طلا و ارز در بازار داخلی ایران در سال گذشته به رکوردهای جدیدی رسید و پیش‌فروش سکه طلا از جمله سیاست‌هایی بود که مسئولان و دست اندرکاران امور اقتصادی ایران برای مقابله با رشد شدید قیمت‌ها در پیش گرفتند، هر چند موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به تدریج افزایش یافت و از چهار ماه پس از پیش‌فروش آنها، به شش ماه و سپس به ۹ ماه رسید.
عباس کمره‌ای، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی ایران در بهمن ماه اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره نحوه پیش‌فروش سکه به صورت هفتگی و بعد از بررسی وضعیت انجام می‌شود.
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی ایران گفته است که تغییر موعد تحویل سکه، عامل کاهش شدید تقاضای خرید سکه بوده است و نوسانات بازار سکه به حداقل رسیده است.
بعد از بحران یک ماهه در بازار ارز و طلا، بانک مرکزی ایران از بهمن‌ماه سال گذشته برنامه تک نرخی ارز را که چند ماه پیش کنار گذاشته بود، دوباره به اجرا گذاشت.
بعد از اعلام این برنامه تازه و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از حدود ۱۲ درصد به ۲۱ درصد، از التهاب بازار ارز کاسته شد. پیش از اجرای این برنامه تازه، قیمت هر دلار نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ تومان، یورو دو هزار و ۶۰۰ تومان و پوند سه هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پید کرده بود.
در ایران خرید سکه نوعی سرمایه گذاری مطمئن تلقی می شود که ریسک چندانی هم متوجه آن نیست و معمولا خریداران به این دلیل پول های خود را تبدیل به سکه می کنند که اگر از خرید سکه سود نکنند، زیان نمی برند.
قیمت هر قطعه سکه در اول انقلاب ایران یعنی سال ۱۳۵۷ خورشیدی، ۴۲۰ تومان بوده و این روند در پایان جنگ هشت ساله به کمتر از ۱۰ هزار تومان رسید.
در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی قیمت سکه به بیشتر از ۳۸ هزار تومان رسید و در دولت محمد خاتمی این رقم دو برابر شد. در دو سال پایانی دولت اصلاحات هر سکه به قیمت ۱۲۲ هزار تومان معامله می شد.
اکنون نیز قیمت هر قطعه سکه طلا به کمتر از ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

احضار سفیر ترکیه در عراق در واکنش به سخنان اخیر اردوغان

عراق، یونس دمیرر، سفیر ترکیه را در واکنش به مشاجره لفظی اخیر بین نخست وزیر این کشورو همتای ترکیه ای او احضار کرده است.
این مشاجره پس از آن اغازشد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود رابه دامن زدن به اختلافات فرقه ای میان شیعیان و سنی ها و کردهای عراق متهم کرد.
آقای اردوغان اواخر هفته گذشته اتهامات وارده از سوی آقای مالکی را مبنی بر این که این کشور در تلاش است تا آتش اختلاف های مذهبی و قومی را درعراق شعله ور کند، رد کرد و گفت: "ما بین سنی، شیعه، عرب، کرد و یا ترکمن هیچگونه تفاوتی قائل نیستیم. همه آنها برادران ما هستند."
آقای اردوغان همچنین گفته بود:" اگر به آقای مالکی پاسخ بدهیم، به او فرصت عرض اندام خواهیم داد. دلیل ندارد که به او اجازه بدهیم که از این طریق نفوذی به دست بیاورد."
در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در گفتگویی با خبرنگاران گفت نوری مالکی، نخست وزیر عراق باید در این باره فکر کند که چرا او "تنها با تعدادی از کشورها دارای روابطی دوستانه" است.
آقای اوغلو افزود: " آقای مالکی باید درباره عواقب از دست دادن ترکیه فکرکند."
وزیر خارجه ترکیه همچنین افزوده کشورش در دو سه دهه گذشته که عراق با مشکلاتی روبرو بوده، علیه این همسایه فعالیت نکرده است. آقای اوغلو همچنین تاکید کرده که ترکیه سیاست هایی را که براساس "ایجاد تفرقه و دامن زدن به تفاوت های فومی در عراق باشد؛ دنبال نکرده است."
به گفته داوود اوغلو ترکیه همواره تلاش کرده تا همه از هرفرقه، گروه و مذهبی در عراق در کنارهم زندگی کنند و آقای مالکی به خوبی این را می داند.
گفته می شود اشاره آقای اوغلو به سخنان اخیر نوری مالکی است که در آن درباره روابط طارق هاشمی، معاون سابق رئیس جمهور عراق با ترکیه گفته بود.
آقای هاشمی که یکی از قدرتمندترین سیاستمداران سنی مذهب عراق بشمار می رفت، از سوی دولت متهم به انجام اعمال تروریستی شده است. در دسامبر سال گذشته میلادی، نوری مالکی، نخست وزیر عراق حکم بازداشت آقای هاشمی را صادر کرد که این موضوع تنش های سیاسی را بین شیعیان و سنی ها به دنبال داشت.
از ترکیه که اکثریت جمعیت آن سنی است، به عنوان یکی از هم پیمانان اصلی عراق نام برده می شود و برخی ناظران عقیده دارند که به دلیل قانون اساسی سکولار ترکیه و روابط نزدیک این کشور با غرب از جمله اعضای ناتو، این کشور حتی الگویی برای آینده عراق است.
عراق همچنین دومین شریک تجاری ترکیه پس از آلمان به شمار می رود. تبادل تجاری بین دو کشور در سال گذشته به ۱۲ میلیارد دلار رسیده که بیش از نیمی از این تبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق بوده است.
بغداد اغلب آنکارارا متهم می کند که از زمان حمله نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی در امور داخلی این کشور مداخله می کند.
به گفته تحلیل گران دیدارهای آقای اردوغان با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که روابط نزدیکی با ترکیه دارد و طارق هاشمی، معاون سابق رئیس جمهور عراق باعث بالا گرفتن تنش بین آقای مالکی و آقای اردوغان شده است.
در همین حال وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای گفته است که ترکیه هیچ قصدی برای مداخله در امور داخلی عراق و سایر همسایگانش را ندارد.
در این بیانیه همچنین گفته شده " اساس بحران سیاسی ایجاد شده از سوی عراق، تلاش این کشور برای تحکیم قدرت و حذف دیگران است تا ایجاد سیاستی بر پایه اصول دموکراتیک و جهانی."
در این بیانیه همچنین گفته شده " تازمانی که عراق مانعی ایجاد نکند، ترکیه به دنبال ایجاد روابط دوستانه با همسایگانش است."
آقای اردوغان پیشتر هشدار داده بود در صورتی که درگیری های فرقه ای در عراق افزایش یابد، این کشور ساکت نخواهد ماند.
ترکیه همچنین از جمله منتقدان سیاست های دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. این کشور از متحدان پیشین ترکیه به شمار می رفت.
ترکیه نگران آن است که خشونت در سوریه و افزایش تنش ها در عراق به ایجاد درگیری های گسترده بین شیعیان و سنی ها در منطقه منجر شود.
آقای اردوغان درحالی نسبت به صحبت های اخیر نوری مالکی واکنش نشان داده که آقای مالکی برای دیدار با مقامات ایران به این کشور سفر کرده است.
به گفته تحلیل گران حمایت ایران از حکومت بشار اسد در ماههای اخیر باعث تیرگی روابط ایران و ترکیه شده است.








رقابت با عربستان سعودی در زمین مصر

*نیما تمدن، روزنامه نگار مقیم آمریکا است.
در روزهایی که رابطه ایران با همسایگانش در حاشیه خلیج فارس - به سبب بازدید محمود احمدی نژاد از جزیره ابوموسی - به سردی گراییده، تهران برای نخستین بار در سه دهه اخیر میزبان جمع بزرگی از روزنامه نگاران مصری بود.
در غیاب سیاستمداران تصمیم گیر در عرصه متلاطم سیاست مصر، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به این روزنامه نگاران گفته است تهران آمادگی دارد که فناوری های پیشرفته در اختیار قاهره بگذارد.
آقای صالحی همچنین گفته که بازرگانان ایرانی خواهان حضور در بازار مصر هستند اما به آنها ویزا داده نمی شود و در مقابل وعده داده که ایران مایل است بدون ویزا پذیرای شهروندان مصری باشد.

حدود ۳۰ روزنامه نگاری که از موسسات مختلف مطبوعاتی مصر به ایران دعوت شده اند از زمان ورودشان با شمار دیگری از مقام های جمهوری اسلامی نیز ملاقات کرده اند از جمله علی اکبر ولایتی، مشاور آيت الله خامنه ای در امور بين الملل، حسين شريعتمداری، مدير مسوول روزنامه كيهان و مولوی اسحاق مدنی، معاون رییس جمهور در امور اهل سنت.
همچنین گفته شده که این هیات ممکن است با علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد هم ملاقات کند.
اما خبرنگار روزنامه الاهرام مصر که همراه هیات روزنامه نگاران مصری بوده، در این روزنامه نوشته است که برخلاف وعده ای که پیشتر داده شده بود، ملاقاتی بین هیات روزنامه نگاران با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران صورت نگرفت.
خبرنگار روزنامه الاهرام می نویسد که احتمالا این موضوع ناشی از ناهماهنگی میان مسئولان ایرانی بوده است.
سفر این هیات، روز شنبه دوم اردیبهشت به پایان رسید و آنها به مصر بازگشتند.
میهمانان و میزبانان می گویند که هدف از این سفر، بسط روابط دوجانبه است. روابطی که چند هفته بعد از پیروزی انقلاب در ایران، به دلیل امضای پیمان صلح میان مصر و اسراییل، در سال ۱۳۵۸ قطع شد.
تلاش های ایران برای از سرگیری رابطه با مصر از دهه ۱۳۷۰ با افتتاح دفتر حافظ منافع دو طرف در پایتخت های یکدیگر آغاز شد و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شتاب گرفت. اما هر بار یا طرف مصری چندان مشتاق به ایجاد رابطه کامل نبود و یا سیر حوادث منطقه، نزدیکی دو کشور را بر هم زد.
آخرین بار در پاییز ۱۳۸۹ حمید بقایی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران با سفر به مصر توافق نامه ای را برای ایجاد خط هوایی مستقیم میان تهران و قاهره امضا کرد که قرار بود در تابستان ۱۳۹۰ به اجرا گذاشته شود. اما در موعد مقرر، نه تنها از امضا کنندگان مصری (حکومت حسنی مبارک) خبری نبود بلکه وضعیت سیاسی و اجتماعی در پرجمعیت ترین کشور جهان عرب نیز دگرگون شده بود.
در هفت سال گذشته، با هدف مشابه بهبود روابط دوجانبه، علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل به عنوان روسای مجلس شورای اسلامی ایران به مصر رفتند و محمود احمدی نژاد در دور نخست ریاست جمهوری اش گفت که حاضر است سفارت ایران در قاهره را ظرف «۲۴ ساعت» به شکل کامل بازگشایی کند.
در این میان اما رابطه نیم بند تهران و قاهره چند بار هم به شدت بحرانی شد. ابتدا در تابستان ۱۳۸۷ هنگامی که تلویزیون جمهوری اسلامی فیلمی مستند به نام «اعدام فرعون» پخش کرد که در آن عوامل ترور انور سادات، رییس جمهور اسبق مصر، ستایش شده بودند. این اقدام با واکنش حکومت حسنی مبارک مواجه شد و حتی تلویزیون مصر برای ساخت فیلمی تلافی جویانه با عنوان «خمینی، امام خون» اعلام آمادگی کرد. موضوع تهیه این فیلم مصری پس از مدتی به فراموشی سپرده شد. اما چند ماه بعد، در دی ماه همان سال، حمله اسراییل به نوار غزه و جلوگیری مصر از امدادرسانی به گروه حماس باعث شد که حکومت حسنی مبارک آماج حملات لفظی مقام های ایرانی قرار بگیرد.
تغییر خاورمیانه و تغییر استراتژی ایران
با این سابقه تلاش های ایران برای بهبود رابطه با مصر، به نظر می رسد که تهران در حال برنامه ریزی جدی تری است و نمی خواهد این بار فرصت نزدیکی به مصر از دست برود. علی اکبر صالحی به روزنامه نگاران مصری گفته که ایران منتظر تشکیل «حکومتی برآمده از اراده ملت مصر است و حتما این حکومت تازه باعث بهبود روابط دو کشور خواهد شد.»
اما تغییراتی که در یکسال اخیر در بخش وسیعی از خاورمیانه - به ویژه مصر - ایجاد شده، تلاش های این بار ایران را متمایز از قبل می کند. وزیر امور خارجه ایران درباره برنامه های اتمی کشورش به روزنامه نگاران مصری گفته است که حمله به تاسیسات اتمی ایران منجر به ایجاد «جنگ صلیبی دیگری علیه همه مسلمانان» می شود.
در حالی که هنوز روند تدوین قانون اساسی مصر به نتیجه نرسیده، علی اکبر ولایتی در دیدار با این هیات مصری گفته است که مردم مصر در رفراندوم به «قانون اساسی اسلامی رای داده اند.»

در رفراندوم قانون اساسی مصر که یک ماه پس از سقوط حسنی مبارک (اسفند ۸۹) برگزار شد ۷۷ درصد رای دهندگان خواهان تغییر قانون اساسی پیشین بودند و بحثی از قانون اسلامی نبود.
علی اکبر صالحی و علی اکبر ولایتی هر دو در دیدار با هیات مصری، حوادث جاری در سوریه را از سایر انقلاب های یک سال اخیر متمایز کرده و گفته اند عوامل کشورهای دیگر در حال ایفای نقش در تحولات سوریه هستند.
اضافه بر آمریکا و اسراییل، آقای ولایتی نقش عربستان سعودی و قطر را در ناآرامی های سوریه پررنگ دانسته و حتی در این راه از ریشخند بهره گرفته و گفته «مگر قطر مرکز دموکراسی است که برای سوریه تصمیم می گیرد؟»

حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه کیهان نیز در در دیدار با روزنامه نگاران مصری، حکومت سعودی را به «نداشتن قانون اساسی و منع زنان از رای دادن در انتخابات و رانندگی» متهم کرده و گفته است که سعودی به مصلحت سوریه کار نمی کند.
رقابت ایران با عربستان سعودی برای نفوذ هر چه بیشتر در نقاط مختلف خاورمیانه با توجه به آنچه در یک سال گذشته به طور مشخص در مصر، سوریه، یمن و بحرین روی داده بر کسی پوشیده نیست. محل رقابت این دو کشور در سال های پیشتر لبنان، سرزمین های فلسطینی و گاهی اوقات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.

اما حال می توان دور تازه تلاش های ایران برای ایجاد رابطه با مصر را امتداد رقابت تهران و ریاض دانست. امتدادی که این بار از حوزه خلیج فارس و شام فراتر رفته و به شمال آفریقا می رسد.
پیروزی غیر منتظره سلفی ها - به ویژه حزب النور- در انتخابات پارلمانی مصر نشان داد که این گروه عمدتا برآمده از مدارس مذهبی سعودی می تواند نقش مهمی درآینده مصر به عهده گیرد. سلفی ها و اخوان المسلمین روی هم رفته اکثریت کرسی های پارلمان مصر را تصاحب کرده اند اما این به معنای هماهنگی و اتحاد آنها در همه زمینه ها نیست. جدال داخلی میان این دو گروه که هر یک لایه های متفاوت میانه رو و تندرویی دارد زمینه ای ایجاد کرده تا رقابت ایران و عربستان سعودی ممکن است به مصر کشیده شود.
البته وضعیت به گونه ای نیست که در دو قطبی «اخوان - سلفی» نیروهای اخوان المسلمین به شکل خودکار با جمهوری اسلامی ایران همراه شوند. فارغ از تضاد دیرپا میان اخوان اهل تسنن و جمهوری اسلامی اهل تشیع، هویت عربی غالب در نیروهای اخوان المسلمین مانع از پیشروی ایران می شود.
خیرت الشاطر، نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر (یک روز پیش از آنکه از سوی کمیسیون انتخاباتی رد صلاحیت شود) در گفتگو با تلویزیون دبی، ایران را در کنار اسراییل اصلی ترین تهدید علیه امنیت جهان عرب دانست و گفت شیوه حکومت ایران هیچگاه الگوی اخوان المسلمین برای مصر نخواهد بود.
آزادی رسانه ها در دیدار از کیهان
هنوز مشخص نیست که شهروندان مصری حاضر در این تور چه طیفی از روزنامه نگاران این کشور را در بر می گیرند.
این افراد روز دوشنبه با حضور در موسسه کیهان، میهمان حسین شریعتمداری بوده و به گزارش شماری از روزنامه های مصری در گفتگو با او وضعیت آزادی رسانه ها در ایران را بررسی کرده اند.
به نوشته سایت خبری «البلد»، روزنامه نگاران مصری در این دیدار از آقای شریعتمداری پرسیده اند که آیا او به عنوان نماینده رهبر ایران در کیهان، مسئول سانسور است؟ و او پاسخ داده که رهبر جمهوری اسلامی تنها در دو روزنامه کیهان و اطلاعات نماینده دارد و این وظیفه علاوه بر مدیریت تحریریه، اداره مسایل مالی را در بر می گیرد و به هیچ عنوان به معنای سانسور نیست.
مدیر روزنامه کیهان همچنین در ادامه به تشریح اهمیت آزادی بیان و رسانه ها در قوانین ایران پرداخته است.
در همین حال، محمد یوسف رییس شورای روزنامه نگاران امارات متحده عربی با نوشتن یادداشتی در روزنامه الوفد چاپ قاهره اقدام این گروه از روزنامه نگاران مصری برای سفر به تهران را نکوهش کرده است. به نوشته محمد یوسف، سفر این افراد به ایران پس از آنکه احمدی نژاد از «جزیره اشغالی ابوموسی بازدید کرد تعجب برانگیز بود» زیرا باعث کاهش فشار بر ایران می شود.
شاید از همه اینها مهمتر این باشد که مشخص نیست هیات روزنامه نگاران مصری در بازگشت به کشورشان تا چه حد می توانند پیش زمینه های لازم برای بهبود روابط تهران و قاهره را مهیا سازند.





ابوالفضل قدیانی: خامنه‌ای طاغوت زمان است

image
ابوالفضل قدیانی، عضو دربند شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در جلسه دادگاهش گفته است: «آقای خامنه‌ای طاغوت زمان است و من ۵۰ سال عمر خود را مبارزه نکرده‌ام که امروز او این‌گونه با خودکامگی سلطنت کند.»
ابوالفضل قدیانی که توسط ماموران قضایی و به دستور قاضی مقیسه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب منتقل شده بود، در جلسه دادگاه خود گفت: «به جای ۳ پرونده که تا کنون برای من تشکیل داده‌اید ۳۰ پرونده، ۳۰۰ پرونده، ۳۰۰۰ پرونده تشکیل دهید و اصلا مرا به ۳ هزار میلیارد سال زندان محکوم کنید! اما دادگاه شما غیرقانونی است و تحمل زندان شما نیز تغییری در عقاید من ایجاد نخواهد کرد.»
جلسه دادگاه قدیانی بدون حضور وکیل برگزار شده است.
ابوالفضل قدیانی خطاب به مقیسه قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب گفته است: «این دادگاه غیرقانونی است، شما هم غیرقانونی و قانون‌شکن هستی و با برگزاری این دادگاه مرتکب فعل مجرمانه شده‌ای و مطمئن باش روزی به همین جهت محاکمه خواهی شد.»
قدیانی در پاسخ به این گفته‌ی قاضی مقیسه که «به هر حال شما متهم هستید و من موظفم اتهام علیه تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری را به شما تفهیم کنم» نیز تصریح کرده است: «بزرگترین مبلغ علیه جمهوری اسلامی آقای خامنه‌ای است. هم ایشان که در شهر قم مردم ایران را میکروب دانست. اوست که با عملکرد خود بزرگترین ضربه را به نظام وارد کرده است. اوست که کشور را ویران کرده و در دوران رهبری و مدیریتش دزدی ۳ هزار میلیاردی رخ داده اما به جای پذیرش اشتباهش در حمایت از دولت مستقر، از معترضین دزدی ۳ هزار میلیاری می‌خواهد که قضیه را کش ندهند!»
وی ادامه داده: «آقای خامنه‌ای طاغوت زمان است و من ۵۰ سال عمر خود را مبارزه نکرده‌ام که امروز او این گونه با خودکامگی سلطنت کند.»
این زندانی سیاسی در پاسخ به قاضی مقیسه که همین سخنان را مصداق توهین به رهبری دانسته بود نیز گفته است: « آیا امروز دستگاه قضایی که قاضی‌القضاتش خود را فرمان‌بر رهبری می‌داند، می‌تواند آقای خامنه‌ای را به دادگاه بیاورد و به شکایت من از او رسیدگی کند؟»
این عضو دربند شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که به دنبال انتشار نامه ۹ دی ماه خطاب به رهبری به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دادگاه احضار شده بود، قبلا اعلام کرده بود به دلیل غیر قانونی دانستن دادگاه انقلاب و به رسمیت نشناختن آن از حضور در جلسه دادگاه خودداری می‌کند. 
اما ماموران زندان اوین روز ۲۹ فروردین ماه به بهانه انتقال این زندانی سیاسی به بیمارستان جهت مداوای بیماری قلبی، قدیانی را از بند ۳۵۰ خارج کردند و به دادگاه بردند.
ابوالفضل قدیانی که از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب نیز است در دوران پهلوی نیز ۴ سال زندان و شکنجه را تحمل کرده است.







سازمان‌های نفتی مورد حملات سایبری، شرکت مترو، عصاکشِ شرکت نفت

image
در شرایطی که وزارت نفت درگیر ویروس‌های تازه و حملات سایبری شده است، مسولانِ شرکتِ‌مترو، شرکتی که کارآمدی‌اش این روزها در ماجرای آب‌گرفتگی خطوط حمل و نقل، شوخی‌های زیادی را در پی داشت به کمک صنعت نفت رفتند.
از سوی دیگر، هنوز صحبت بر سر نبود امنیت در سیستم بانکی ‌است. حالا شرکت نفت هم از حملات سایبری در امان نمانده وخبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی، خبر از حمله سایبری به شبکه اینترنت و مخابرات وزارت نفت داده‌اند.
خبرگزاری مهر خبر داده که بعدازظهر روز یکشنبه، این حمله صورت گرفته اما از ورود ویروس به سامانه‌های اصلی اینترنتی جلوگیری شده است. او ننوشته است که منظور از سامانه‌های اصلی چیست.
این‌طور که در خبرها آمده، حداثل ۸ سیستم ارتباطی اینترنتی این شرکت به طورِ کامل قطع شده است.
این بخش ها عبارتند از شبکه اینترنتی تمامی کارکنان و مدیران ساختمان‌های اصلی «وزارت نفت»، «شرکت ملی نفت ایران»، «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی»، «شرکت ملی گاز»، «شرکت نفت فلات قاره»، «نفت و گاز پارس» و به گفته خبرگزاری مهر، «چندین شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت.»
مدیریت فناوری و اطلاعات شرکت ملی نفت و وزارت نفت هیچ توضیحی حتا به خبرگزاری مهر نداده اند. تنها فردی که خبرگزاری مهر، او را «یک مقام مسوول در وزارت نفت» می داند گفته که قطع اینترنت با هماهنگی صورت گرفته است.
از سوی دیگر، روابط عمومی وزارت‌خانه در پاسخ به پایگاه «قدس آنلاین» ، «ابراز بی‌اطلاعی» کرده است.
پیگیری‌های این سایت خبری به این نتیجه رسیده که تیم ۵۰ نفره مهندسین آی‌تی شرکت بهره‌برداری متروی تهران از صبح دوشنبه در وزارت نفت مستقر شده‌اند.






تلاش دانشگاه آزاد برای از سرگیری فعالیت واحد آکسفورد، بدون مهدی هاشمی

image
فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه آزاد که به تازگی از تعلیق فعالیت واحد آکسفورد این دانشگاه خبر داده بود، امروز گفته است که با دولت بریتانیا «در حال رایزنی هستیم تا دانشگاه بتواند در آینده‌ای نزدیک کار خود را از سر گیرد.» این در حالی است که رییس دانشگاه آزاد، قبلا در قم گفته بود: «واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ نفر از ایران از جمله آقای مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند و مأمور به آنجا بودند.»
ريیس جدید دانشگاه آزاد، که پس از عمر طولانی ریاست عبدالله جاسبی، به این مقام رسیده درباره واحد آکسفورد دانشگاه آزاد گفته است: «دانشگاه آزاد آکسفورد تعطیل نشده بلکه تعلیق شده است.»
وی علت این تعلیق را به گردن دولت بریتانیا انداخته است: «دولت انگلیس از دانشگاه خواسته تا حساب‌های دانشگاه را ببندند و اگر تا یک ماه بسته نشود حساب‌های دانشگاه بلوکه خواهد شد و امکان استفاده از آن نخواهد بود به همین خاطر رئیس واحد آکسفورد اعلام کرد که در شرایط کنونی بهتر است تا فعالیت دانشگاه تعلیق شود.»
فرهاد دانشجو که در حاشیه حضورش در مجلس سخن می‌گفت، ادامه داد: «تمام فعالیت‌های دانشگاه تعلیق شده و تمام کسانی که آن جا کار می کردند ماموریتشان خاتمه پیدا کرده است. بدون شک تعلیق نیز تا زمانی که این حرکت سیاسی و غیرمنطقی دولت انگلیس ادامه پیدا کند ادامه خواهد داشت اگر چه در حال رایزنی هستیم تا دانشگاه بتواند در آینده‌ای نزدیک کار خود را از سر گیرد.»
این در حالی است که رییس دانشگاه آزاد، قبلا در قم گفته بود: «واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ نفر از ایران از جمله آقای مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند و مأمور به آنجا بودند.»
هنوز معلوم نیست که فعالیت مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد آکسفورد چه بوده و او بابت چه کاری حقوق دریافت می‌کرده است. 
به گفته علیزاده طباطبایی، وکیل هاشمی، وی در بیشتر زمان خروج از کشور از مرداد ماه سال ۱۳۸۸مقیم دوبی بوده است.
از آنجا که برای کار در انگلستان، مهدی هاشمی نیاز به ویزای کار داشته است، معلوم نیست در چه تاریخی ویزای دانشجویی جانشین ویزای کار شده باشد.
مهدی هاشمی هنوز پاسخی به ادعای فرهاد دانشجو نداده است.




اولاند با اختلاف یک درصد از سارکوزی پیش افتاد

image
فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی با اختلاف یک درصدی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته دیگر برگزار می‌شود راه یافتند.
بر اساس نتایج اولیه آرای دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست بیش از ۲۸ درصد و نیکلا سارکوزی نامزد راست معتدل نیز بیش از 27 درصد رأی آورده‌اند.
به گزارش فیگارو چاپ پاریس، فرانسوا اولاند در ۳۵ دپارتمان این کشور نفر اول شده است و سارکوزی نیز در برخی از دپارتمان‌های فرانسه که به طور سنتی پایگاه راست‌ها به شمار می‌آید رأی نسبتا بالایی را به دست آورده است.
اما نفر سوم دور اول این انتخابات، یعنی مارین لوپن از حزب ملی‌گرا و راست افراطی، توانسته است ۱۸ درصد آرا را به دست آورد که نتیجه خوبی برای این شخصیت سیاسی جوان به شمار می‌آید.
سارکوزی امید  دارد بتواند در دور دوم آرای لوپن را به نفع خود کند.
ملانشون نامزد چپ افراطی نیز ۱۱ درصد آرا را به دست آورده و به هواداران خود گفته است که در دور دوم به اولاند رای بدهند.
فرانسوا بایرو، نیز توانسته است نفر پنجم این رأی‌گیری شود و تمایل وی به هر یک از دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات می‌تواند تأثیر مهمی در نتایج آرا داشته باشد.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است ششم ماه مه (۱۷ ارديبهشت) برگزار شود.





بیانیه جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در آستانه شهادت فاطمه زهرا(س)

مرثیه‌خوانان و مداحان یادشان بیاید خانه های ستم در همین نزدیکی است

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا(س) تصریح کردند: ما خانواده های زندانیان سیاسی که پناهگاهی جز خانه اهل بیت (ص) نداریم در این روزهای پر درد عزا، نام زهرای مظلوم را بلندتر از همیشه فریاد می کنیم تا مرثیه خوانان و مداحان و هیئت های عزادار یادشان بیاید خانه ستمی که بنا بر درهم کوفتنش داشتند در همین نزدیکی است. و خدای مظلومان شاهد و ناظر و بیناست!
به گزارش کلمه، در بخشی از این بیانیه می خوانیم: هنوز ناله های مادران شهدای فاجعه کهریزک و قبل و بعد از آن جنایت خاموش نشده، زخم ها مرهم گذاشته نشده، متهمان پاداش می گیرند و به قانون و قضای اسلامی و عدالت و مروت و حقوق بشر و کرامت انسانی، دهن کجی ها می شود. هنوز جوهر شکوائیه ها و دادخواهی های مظلومان دربند و خانواده هایشان خشک نشده، جزای دادخواهی در حکومت اسلامی با اتهامات جدید و احکام ظالمانه جدید و مجازات های تازه داده می شود و هنوز ندای آشتی و مروت و وفا سرداده نشده، تندروهای کینه توز دست به اقداماتی عجیب می زنند که فغان هر آزاده غیروابسته ای به تعصبات جاهلی بر آسمان می رود.
نویسندگان این بیانیه با اشاره به بازداشت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و مادر دو کودک خردسال که جز او در کشور سرپرستی ندارند، خاطرنشان کرده اند: هنوز چهره معصوم نیما و مهراوه ها که حسرت آغوش گرم مادر، هم آغوش شب و روزشان است بر تارک عدالت خانه موهوم سرزمین شهیدان نام دار و بی نام و نشان سایه گستر است که ناله های از سر درد علی و کیانا فرزندان معصوم فعال حقوق بشر و انسان آزاده دوران ستم، بانو نرگس محمدی، دل های هر مسلمان بلکه انسان آزاده ای را بی قرار می کند.
متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:
السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س)
بیش از چهارده قرن است که شیعیان بر مصائبی که بر اهل بیت و خاندان مطهر پیامبر (ص) رفته است می گریند و گریبان چاک می کنند. اینک در ایام عزای بانوی دوعالم مرثیه هایی نو به نو از ستمی که بر شیعیان علی (ع) و فاطمه (س) توسط مدعیان اقامه عدل علوی در قرن بیست و یکم در سرزمین سلمان پاک می رود، گوش جان را می خراشد و دل ها را بی تاب می کند.
باری هنوز ناله های مادران شهدای فاجعه کهریزک و قبل و بعد از آن جنایت خاموش نشده، زخم ها مرهم گذاشته نشده، متهمان پاداش می گیرند و به قانون و قضای اسلامی و عدالت و مروت و حقوق بشر و کرامت انسانی، دهن کجی ها می شود. هنوز جوهر شکوائیه ها و دادخواهی های مظلومان دربند و خانواده هایشان خشک نشده، جزای دادخواهی در حکومت اسلامی با اتهامات جدید و احکام ظالمانه جدید و مجازات های تازه داده می شود و هنوز ندای آشتی و مروت و وفا سرداده نشده، تندروهای کینه توز دست به اقداماتی عجیب می زنند که فغان هر آزاده غیروابسته ای به تعصبات جاهلی بر آسمان می رود.
هنوز چهره معصوم نیما و مهراوه ها که حسرت آغوش گرم مادر، هم آغوش شب و روزشان است بر تارک عدالت خانه موهوم سرزمین شهیدان نام دار و بی نام و نشان سایه گستر است که ناله های از سر درد علی و کیانا فرزندان معصوم فعال حقوق بشر و انسان آزاده دوران ستم، بانو نرگس محمدی، دل های هر مسلمان بلکه انسان آزاده ای را بی قرار می کند.
و ما خانواده های زندانیان سیاسی که پناهگاهی جز خانه اهل بیت (ص) نداریم در این روزهای پر درد عزا، نام زهرای مظلوم را بلندتر از همیشه فریاد می کنیم تا مرثیه خوانان و مداحان و هیئت های عزادار یادشان بیاید خانه ستمی که بنا بر درهم کوفتنش داشتند در همین نزدیکی است. و خدای مظلومان شاهد و ناظر و بیناست!
یا زهرا تو خود شاهد باش که چگونه نامت لقلقه زبان ستمگران مدعی مسلمانی است و مرامت در مذبح قدرت می سوزد و خاکستر می شود.
یا فاطمه تو خود پیروان راستینت را در زندان های ستم ببین و فرزندان معصومشان را در تنگنا و سختی و صعوبت گذران زندگی نظاره کن.
آنان که امروز اعتراض خود را به ظلم و بی داد با مخاطره ای برای جان و با روزه و اعتصاب غذا به گوش همگان می رسانند، صادق ترین فرزندان ایران و اسلامند. صدای خاموش اعتراض آنان صدای همه ماست. صدای همه مادران و پدران و همسران و فرزندان معصوم آنان.
ای فرزند رسول خدا(ص) اینک این دین پدر توست که ملعبه دستان کثیف صاحبان قدرت شده است و این مردان دینند که در وانفسای تلاطم قدرت، به نام تقیه، خاموشی گزیده اند. می دانیم هم چنان که امروز راحت بر ما حرام گشته فردا رحمت بر ستمگران حرام خواهد بود. همه عزیزان مان را به خداوند قاهر توانا سپرده ایم و برای فرزندانمان روضه حضرت رقیه را می خوانیم که رسواگر قصه های فریب و سالوس شد. حالا این نیماها و علی و کیاناها هستند که داستان نبرد تاریخی حق و باطل را به روز می کنند برای نسل جستجوگر امروز.
و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی
ایام عزای صدیقه طاهره (س)




سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: دولت می‌خواهد با افزایش قیمت‌ها، کسری بودجه‌اش را جبران کند

کلمه – گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید دولت احمدی نژاد قصد دارد با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، کسری بودجه‌اش را جبران کند.
به گفته عماد حسینی، از نظر دولت فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه ها همان فاز پایانی است، در حالی که او تاکید می‌کند اجرای فاز اول هم از نظر مجلس به درستی اجرا نشد.
این نماینده در گفت و گو با مهر، با اشاره به طرح جمعی از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت حامل های انرژی توسط دولت، اظهار داشت: برای مجلس هم کاملا مشخص نیست که دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی بالاتر از فوب خلیج فارس چه هدفی را دنبال می کند اما یکی از دلایل کسری بودجه دولت برای پرداخت نقدی یارانه هاست.
وی افزود: مجلس معتقد است فاز اولیه اجرای قانون هدفمندی هم با شیب تند اجرا شد و طبق مصوبه مجلس نبود. انتظار ما از دولت این است که در فاز دوم به میزانی که قانون اجازه می دهد قیمت ها را افزایش دهد نه اینکه فاز دوم را فاز پایانی اجرای این قانون درنظر بگیرد، اما به نظر می آید با روشی که دولت در اجرای این قانون پیش گرفته است فاز دوم برای دولت همان فاز پایانی باشد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: نگرانی ما این است که افزایش قیمت ها منجر به تورم فزاینده و التهاب جامعه شود و تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوان به همراه داشته باشد.
نماینده قروه گفت: ما با تصویب این قانون می خواستیم یارانه ها را هدفمند کنیم و این یارانه به دهک های خاصی در جامعه اختصاص یابد نه اینکه دهک های محروم جامعه فراموش شوند و تبعات اجرای این قانون زندگی آنها را تحت فشار قرار دهد.
وی با بیان اینکه مکانیزم پرداخت نقدی یارانه ها باید اصلاح شود، گفت: اجرای نادرست قانون باعث شده دولت از منابع دیگری برای تامین پرداخت یارانه نقدی استفاده کند و این برداشت از منابع دیگر تا کنون جبران نشده و در صورت ادامه روند موجود در اجرای قانون هدفمندی، مشکل کسری بودجه دولت رو به افزایش خواهد بود و مشکل حل نخواهد شد.
مجلس پس از مشخص شدن تبعات ناگوار هدفمند شدن یارانه ها، آن هم به شیوه ای که دولت دهم اجرا می کند، تا کنون چند بار تلاش کرده تا مصوبه خود را اصلاح کند و راه تفسیرهای خاص دولت از این قانون را ببندد. از جمله در طرح استفساریه جزء “ب” بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ که ۲۱ دی ماه گذشته مطرح شد و در ان تاکید شده بود که دولت نمی تواند تمام یا سهم افزایش قیمت حامل های انرژی ماه های گذشته را در ماه های باقیمانده سال تجمیع نماید و قیمت فروش واحد هر کدام از حامل های انرژی را می تواند حداکثر ۲۰ درصد نسبت به قیمت سال ۱۳۸۹ در همان مورد افزایش دهد.
مجلس همچنین در ۶ دی ماه نیز برای جلوگیری از تفسیر به رای دولت، ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه ها را تفسیر کرد و منابع حاصل از اجرای این قانون را صرفا مابه التفاوت قیمت فروش حامل های انرژی دانست و تاکید کرد که اجازه برداشت دولت شامل کل حق انشعاب ها و کل مبالغ حاصل از فروش آنها نمی شود.
نمایندگان مجلس هشتم در جلسه دیروز و یک ماه مانده به پایان کار مجلس نیز با دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که از افزایش نامتعارف قیمت حامل‌های انرژی جلوگیری می‌کند، موافقت کردند که جزئیات این طرح در جلسه فردای مجلس بررسی خواهد شد.
آنها قصد دارند امکان افزایش دوباره قیمت حامل های انرژی تحت عنوان فاز دوم هدفمندی را از دولت سلب کنند، شاید با این هدف که برخلاف چهار سال گذشته، در آخرین روزها ادعا کنند به فکر مردم هستند.
اما آیا دولت احمدی نژاد که به علت بی برنامگی و بی انضباطی مالی، به شدت تحت فشار است، حاضر خواهد شد از این امکان درآمد کلان – ولو از جیب ملت – چشم پوشی کند؟




وزارت کار نظارت جامعی بر ایمنی کارگران ندارد

کلمه: سالانه صدها کارگر در اثر نبود ایمنی در محیط کار دچار معلولیت می شوند و جان خود را از دست می دهند.
کارگران معتقدند که وزارت کار نظارت جامعی در خصوص وضعیت ایمنی و مشکلات حقوقی کارگران ندارد.
در خصوص تعداد مجروحان و قربانیان حوادث ناشی از نبود ایمنی در کارخانجات و محل های کار هنوز آماری در دست نیست.
در نبود نهادهای مستقل صنفی در کارخانجات، کارگران از حداقل حقوق و مزایای شغلی بی بهره اند و حتی تعداد زیادی از آنان بیمه هم نیستند.
آتش سوزی، سقوط از بلندی، عدم استفاده از لباس و کلاه ایمنی و عوامل متعدد دیگری موجب شده که همه ساله تعدادی از کارگران در محل کار خود آسیب ببینند و تاکنون اقدامی برای پیشگیری موثر انجام نشده است، هرچند که دولت معتقد است تعداد قربانیان طی سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.
سجاد بیک پناه سرپرست تولید کارخانه ایلام مینا که تولیدکننده چراغهای مهتابی است به ایلنا گفت: حتی با وجود انتخاب شدن به عنوان کارگر نمونه کشوری وزارت کار پیگیری جامعی در جهت رفع مشکلات کارگران این کارخانه انجام نداده است.
این کارگر افزود: با تشدید تورم در سالهای اخیر افزایش حقوق ودستمزد سالیانه هیچ تاثیری جهت بهبود تامین معیشت کارگران نداشته و حتی همین حقوق هم با تاخیر پرداخت می‌شود.
بیک پناه درباره دلایل تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران توضیح داد: به دلیل عدم وجود حمایت‌های لازم از بخش تولید کارخانجات با مشکل نقدینگی مواجه‌اند و در پرداخت دستمزد کارگران تعلل می‌کنند و چنانچه کارگران اعتراض کنند به دلیل عدم وجود امنیت شغلی اخراج و بیکار خواهند شد.
این کارگر در خاتمه گفت: از وزارت کارتقاضا داریم به مشکلات ما کارگران در خصوص میزان حقوق و دستمزد رسیدگی کنند و با تقویت بخش نظارت باعث ایمن شدن محیط کار و جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از کار شوند.
طبق ماده ۱۴۷ قانون کار دولت موظف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده های آنها فراهم سازد. همچنین ماده ۱۴۸ این قانون می گوید کارفرمایان و کارگاه های مشمول این قانون نیز موظف به بیمه تامین اجتماعی کارگران هستند.





واکنش همسر مهدی کروبی به دروغ پردازی های اخیر برخی رسانه ها

فاطمه کروبی: دروغ می‌گویند؛ پسران من بعد از عید اصلا پدرشان را ندیده‌اند

کلمه- زهرا صدر:
فاطمه کروبی با دروغ خواندن خبر رسانه های وابسته به حاکمیت در خصوص اوضاع عادی حجت الاسلام مهدی کروبی و سفر تفریحی وی به همراه فرزندش به کاشان، تصریح کرد: پسرهای من بعد از عید اصلا پدرشان را ندیده اند چه برسد به همراهی.
چند روز پیش برخی رسانه های وابسته به جریان حاکم در خبرهایی ادعا کرده بودند که مهدی کروبی به همراه پسرش و با همراهی تعدادی مامور به گشت و گذار در کاشان و حمام فین این شهر پرداخته اند. اما فاطمه کروبی تصریح می کند که این سفر به اجبار، بدون اطلاع خانواده و بدون حضور پسرانش انجام شده است.
بسیاری از ناظران سیاسی در روزهای اخیر نسبت به اهداف انتقال آقای کروبی به کاشان که با تصویربرداری مستمر و شایعه سازی های رسانه ای نیز همراه بوده، ابراز شک و تردید کرده اند و اکنون همسر حجت الاسلام کروبی نیز به تکذیب این خبر به شکلی که در رسانه های رسمی و غیر رسمی منتشر شده می پردازد.
به نظر می رسد فضاسازی های اخیر و شرایط کشور، نهادهای امنیتی را بر آن داشته تا با نشر شایعات و خبرسازی ها و همچنین ایجاد فضاهایی مبهم، حبس رهبران و همراهان جنبش سبز را که ۱۵ ماه از آن می گذرد کمرنگ و در ابهام نشان دهند.
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی که ۷ ماه از دوران حبس را در کنار همسرش بوده و به دلیل درمان های پزشکی آزاد شده است در گفت و گو با کلمه می گوید: بعد از مدتی که ممنوع الملاقات بودم، از عید امسال روزهای چهارشنبه به من ملاقات می دهند و من چهارشنبه ی هفته ی گذشته که ایشان را دیدم، خبردار شدم که روز گذشته یعنی سه شنبه، آقای کروبی را بردند بیرون از شهر. خودشان خبر نداشتند برنامه چیست. فقط به ایشان گفته شده که می رویم بیرون، که حرکت کردند به سمت قم و کاشان و امامزاده و مسجدی هم رفته اند و غذا خورده بودند و شب هم به محل حبس خودشان بر گردانده شدند. مردمی هم گذری رد شده بودند که چند نفری هم جلو آمده بودند و سلام و علیک کردند با ایشان. این همه ی اطلاع ما از این سفر ایشان است.
وی با بیان اینکه چقدر بد است که بعضی از رسانه ها اینقدر راحت دروغ می گویند، تصریح می کند: نوشته بودند آقای کروبی به همراه پسرمان رفتند. در صورتی که روح پسرم هم تا چهارشنبه که من به ملاقات رفتم از این برنامه خبر نداشت. واقعا دوست دارم بدانم چه ارزشی داشت گفتن این دروغ که پسر من هم بوده در این برنامه. پسرهای من بعد از عید اصلا پدرشان را ندیده اند چه برسد به همراهی.
فاطمه کروبی در ادامه، با لبخندی تاکید می کند: البته ما خوشحال می شدیم، ولی وقتی نبردید چرا دروغ می گویید و مردم را هر روز بی اعتمادتر می کنید؟ خودتان می برید، خودتان خبرش را می دهید، خودتان هم سر و صدا می کنید.
همسر مهدی کروبی با تاکید بر اینکه آقای کروبی ۱۵ ماه است که در بازداشت به سر می برد، اضافه می کند: هفت ماه هم از این دوران را که من هم همراهشان بودم. حدود چهار ماه هم که در یک ساختمان کوچک بودند و آقایان مامورین هم در کنارشان حضور داشتند. بعد به من گفتند که باید جایی را اجاره کنید و مجبورمان کردند جایی را که خودشان در آن مستقر هستند اجاره کنم و مبلغ اجاره را هم خودم باید بپردازم. شش ماه در این ساختمان و ۱۵ ماه است که در انفرادی از آفتاب و هوای آزاد محروم هستند. حیاطی نیست که استفاده کنند. مطلقا به هوای آزاد دسترسی ندارند، جز یک پنجره که [ماموران] هر وقت بخواهند خودشان می آیند و باز می کنند.
وی در ادامه با اشاره به سن و سال مهدی کروبی می افزاید: حتی جوان هم در این شرایط محروم از همه چیز، از روزنامه، ملاقات های مرتب و هوای آزاد معلوم است چه اتفاقی برایش میفتد. حالا بعد از ۱۵ ماه این همه فشار و محدودیت، یک روز بردند و باز هم در همان شرایط چرخاندند و حالا دارند این طور روی آن تبلیغات می کنند. طبیعی است که ایشان از نظر جسمی بالاخره به حدی رسیده اند که نیاز هست از این کارها بکنند وگرنه خطرناک می شود. البته از نظر روحی بسیار خوب اند، محکم و استوار و هیچ مشکلی هم ندارند. اما من واقعا نمی فهمم. تعجب کردم از این واکنش های کیهان و رسانه های آنها، و فقط می توانم بگویم متاسفم.
فاطمه کروبی همچنین با اشاره به اینکه مردم ما قرار نیست با این خبرها حقیقت را نادیده بگیرند، تصریح می کند: ملت ما آگاه اند، مردم ما به خوبی می دانند، سوال می کنند و ما واقعیت ها را می گوییم: محدودیت های فیزیکی، روحی، محرومیت از هوا و خانواده و کتاب، روزنامه. خبر رسانی در حد یک تلویزیون هست. همه ی حقایق را می گوییم.
وی در گفت و گو با خبرنگار کلمه می گوید: از حق نگذریم البته برخوردهای شخصی ماموران چند ماه است که بهتر شده است. اما واقعیت این است که شرایط خیلی بدی دارند. البته آقای موسوی و خانمشان هم همینطور. شما توجه کنید آقای کروبی الان باید زنگ بزند و در خواست کند که اجازه بدهند نهایتا بروند چند دقیقه قدمی بزنند در پارکینگ.
همسر مهدی کروبی با اشاره به نوع بازداشت غیر قانونی موسوی و کروبی، تاکید می کند که اگر این ها حصر بودند شرایطشان به طور کلی متفاوت بود، و ادامه می دهد: اگر در حصر بودند باید در خانه خودشان نگهداری می شدند و قانون هایش هم مشخص است. در خانه می مانند، سر زندگی خودشان، فقط ماموری آنجا می ماند که رفت و آمدهای متفرقه محدود و کنترل شده شود. از بعضی اطلاع رسانی ها هم جلوگیری می شود و نه این شرایطی که الان اعمال شده است.
وی می گوید: در این سال ها هم داشتیم بزرگانی دیگر که در حصر بودند و شکل آن کاملا متفاوت بوده است. آقای کروبی الان از خانه ی خودش هم محروم است. من را مجبور کرده اند خانه ای با شرایطی که خودشان می گویند اجاره کنم و هر ماه مبلغ زیادی هزینه ی آن می شود. با این همه شرایط و سختی ها که تحمیل کردند و می کنند، حالا یک سفر اجباری و یک روزه که هیچ جذابیتی هم نداشته بردند که بگویند فشار نیست؟ ما این را می گذاریم به قضاوت خود مردم و ملت.
فاطمه کروبی با تاکید بر اینکه تا به حال با هیچ مسئول یا ماموری ملاقات نداشته است، می گوید: زندانی ما ۱۵ ماه است در بلاتکلیفی کامل به سر می برد. اما می خواهم از محبت و توجه شما و مردم فهیم تشکر و یادآوری کنم که ملت بدانند که آقای کروبی همانند گذشته با روحیه قوی و و استوار و خوب در کنار مردم خواهند بود و به این در کنار مردم بودن هم افتخار می کنند. ایستادن هزینه دارد و ایشان همچنان هزینه می دهند و آمادگی پرداخت هزینه های بیشتر را هم دارند.
همسر مهدی کروبی در پایان با اشاره به اینکه ۱۵ ماه زندانی و دور از خانه و خانواده در انفرادی و محرومیت ها کمترین هزینه است در برابر هدفی که ایشان دارند، می افزاید: این راهی است که خودشان آن را قبول کردند و همیشه می گویند راه ما راه امام و انقلاب و خون شهدا است و تا رسیدن به روزی که قانون اساسی کاملا رعایت شود، این راه را ادامه خواهیم داد.







جـــرس: ارگان رسمی دولت، طی گزارشی، به "بررسی تفاوت ها در تفکرات" رئیس  دولت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته و اظهارات جنجالی احمدی نزاد در مناظره های انتخاباتی سال ۸۸ را با تیتر "مرزبندی شفاف احمدی نژاد با هاشمی"، مورد بازخوانی و تاکید قرار داده است.
روزنامه ایران با تکرار این سخنان احمدی نژاد که گفته بود "باور ما این است که صحنه گردان اصلی، خود آقای هاشمی است. بالاخره ما می بینیم چه کسی در ستاد انتخاباتی چه کسی فعال است و اینها از کجا می روند جلسه می گذارند و ارتباطات شان را برقرار می کنند"، آنرا "تنها بخشی از دیالوگ های یک شب تاریخی که «محمود احمدی نژاد» آن را به یک حماسه ماندگار تبدیل کرد"، خوانده و مدعی می شود که در همان شب "سرنوشت ایران در یک مقطع حساس از تاریخ دچار تغییر شد."
روزنامه ایران ضمن اینکه خشم خود را از حضور احمدی نژاد در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت پنهان نمی کند، نوشته است: "این روزها بر اساس فرمول و پروژه گره خوردگی «فتنه و انحراف» برداشتن مرزبندی میان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور جد در دستور کار برخی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفته است.."
روزنامه تحت امر مشاور محمود احمدی نژاد، با اشاره به خطبه های نماز جمعه رهبری در ٢۹ خرداد ۸۸ و اینکه وی با حمایت از نتیجه انتخابات و محمود احمدی نژاد گفته بود: "من در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف نظر دارم"، می نویسد: "آنچه برای ما خاطره انگیز است جمله پایانی ایشان در این فراز از سخنان‌شان است که «نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک تر است."

مرزبندی با هاشمی موضوعیت دارد
ارگان رسمی دولت که چند روز پیش پیرامون مذاکرات اتمی اخیر نیز حملاتی را متوجه هاشمی رفسنجانی و نزدیکان وی کرده بود، در ادامه این یادداشت می نویسد: "میزان مرزبندی با او از این حیث که وی نماینده یک مدل و طرز فکر خاص در اداره کشور است برای مردم در نگرش به نخبگان سیاسی و قضاوت در خصوص آنها یک معیار مهم و اساسی است. چه بسیار سیاسیونی که با علم به این مسئله، برای کسب محبوبیت بین مردم، علم مبارزه با تفکر هاشمی رفسنجانی را بلند کردند تا خود را در نقطه مقابل وی، عدالتخواه، فساد ستیز، مردم دوست، ولایتمدار و... نشان بدهند اما به تجربه ثابت شده است که هرکسی را تاب این مرزبندی و ایستادگی نیست. نگاهی گذرا به عرصه سیاسی جمهوری اسلامی نیز روشن می‌کند اکثر نخبگانی که روزی ادعای جهت‌گیری بر خلاف سیاست‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت را داشته‌اند؛ امروز به صورت عیان و یا در پس پوشش‌های چند لایه، به دلایلی چون چرخش‌های سیاسی یا اعتقادی در زمین «اکبر هاشمی رفسنجانی» ایفای نقش می‌کنند. "

شفافیت مرزها باید خدشه دار شود
ایران همچنین تاکید می کند: "این روزها نیز بر اساس فرمول و پروژه گره خوردگی «فتنه و انحراف» برداشتن مرزبندی میان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور جد در دستور کار برخی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفته است. گردانندگان پشت پرده این رسانه ها که پیشتر با عملیات روانی گسترده، پیچیده و پر حجم مهمترین ویژگی‌های مثبت احمدی نژاد نظیر تبعیت محض از رهبری، دشمنی با استکبار و در رأس آن امریكا، مردم دوستی وی و سلامت اقتصادی و شخصی را با بهانه‌های دروغین نظیر خانه نشینی و مقاومت رئیس جمهور در برابر رهبری، اقدام جریان موهوم انحرافی در به‌هم ریختن بازار سکه و ارز به بهانه فشار به نظام برای برقراری رابطه با امریكا! و همچنین بی توجهی دولت به گرانی و تورم، زیر سؤال برده بودند؛ این بار یکی دیگر از اصلی‌ترین ویژگی‌های دولت را هدف گرفته و در پی القای این مطلب هستند که رئیس‌جمهور در حال نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی است."
روزنامه تحت امر علی اکیر جوانفکر تصریح می کند که "این دروغ بزرگ در حالی همچون نارنجک به میان افکار عمومی پرتاب می‌شود که اختلاف محمود احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی از یک دعوای سیاسی فراتر بوده و افتراق این دو در حوزه اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ کاملاً گفتمانی است و در واقع هر کدام از طرفین نماینده یک طرز فکر مستقل و مجزا محسوب می‌شوند. "

عدالت محوری
ارگان رسمی دولت با ادعای اینکه "در نگاه دولت عدالت محور احمدی نژاد، سعی بر این بود که از ابتدا زمینه اختلاف طبقاتی از بین برود و اصولاً نابرابری و فقر بوجود نیاید تا برای جبران آن لازم باشد از سیاست‌های جبرانی استفاده نماییم"، مدعی می شود "در این دیدگاه امکانات و منابع کشور باید به طور عادلانه و براساس ظرفیت‌های مناطق مختلف مابین مردم توزیع گردد. اجرای سیاست‌هایی همچون تشکیل صندوق مهر امام رضا برای توزیع عادلانه وام‌های بانکی، توزیع سهام عدالت ، کمک به بنگاه‌های کوچک اقتصادی، سفرهای استانی، توزیع منابع بر اساس نیازهای منطقه ای و از همه مهمتر «اجرای طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها» که به تعبیر امام خامنه‌ای، از آرزوهای نظام اقتصادی جامعه ما بود، باعث شد تا بدنه بیشتری از مردم درگیر اقتصاد جامعه شوند."

اختلاف در سیاست خارجی
"اختلاف در حوزه سیاست خارجی"، موضوع دیگری بود که روزنامه دولت با تاکید بر آن می نویسد: "بین این دو طیف، دست كمی از حوزه های دیگر ندارد. مبنای سیاست خارجی هاشمی رفسنجانی بر اساس استراتژی «تنش زدایی» در سایه «تعامل مخفیانه» بود در حالی كه دكترین احمدی نژاد با توجه به سه اصل عزت، حكمت و مصلحت كه برگرفته از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است، بر اصل تهاجم «دیپلماسی عمومی» استوار شده است. برونداد این تفكر واپسگرا و مرعوب، البته در ماجرایی چون «مک فارلین» در سال ۶۵ خود را نشان داد و این ضعف در چند سال بعد نیز به شكلی دیگر خودنمایی كرد. در این بین البته می توان به انفعال برخی مسئولان در ماجرای «میکونوس» نیز اشاره کرد. از سوی دیگر پس از افشا شدن اطلاعات بخشی از تأسیسات هسته‌ای كه در مرحله ابتدایی قرار داشتند،‌ مذاكرات هسته‌ای میان ایران و كشورهای مستكبر آغاز شد. چه كسی است كه نداند تیم مذاكره كننده هسته‌ای هم اسماً و هم رسماً توسط شخص هاشمی مدیریت می‌شد و به وی نزدیک بود. این شروع یك مبارزه نفسگیر بود كه در آن طرف غربی بدون هیچ مقاومتی فقط از ما امتیاز می‌گرفت و جالب آنكه صحنه گردان این عقب نشینی های تاریخی كسی جز هاشمی رفسنجانی نبود."




جـــرس: یک مقام مسئول پیرامون وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: "به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعيتی که در درياچه اروميه اتفاق افتاده است، شرايط فعلا رو به بهبود نيست."
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از مذاکره با کشور آذربايجان برای فراهم شدن امکان انتقال آب رودخانه مرزی ارس به درياچه اروميه برای جلوگيری از ادامه خشکی آن خبر داد و گفت: ساخت و آبگيری ۱۰ سد در اطراف اروميه متوقف شده است.
به گزارش مهر، محمدرضا عطارزاده طی گفتکویی از آخرين برنامه ها و تلاشهای صورت گرفته در زمينه جلوگيری از ادامه خشکی درياچه اروميه خبر داد و گفت: در مورد درياچه اروميه بايد گفت که بارش های جوی به ميزان ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعيتی که در درياچه اروميه اتفاق افتاده است، شرايط فعلا رو به بهبود نيست.
عطارزاده با اظهار اميدواری نسبت به اينکه خشکی درياچه اروميه متوقف شود، از کند شدن سرعت خشک شدن اين درياچه خبر داد و افزود: در هر صورت هنوز در اين بخش کاهش منابع آبی وجود دارد.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو از توقف سدسازی و آبگيری سدها در حوزه درياچه اروميه و سدهای تاثيرگذار بر درياچه خبر داد و تصريح کرد: فعلا ۸ تا ۱۰ پروژه در حوزه درياچه اروميه متوقف شده است.
وی از تعيين تکليف احداث پروژه ها در اطراف درياچه اروميه خبر داد و بيان داشت: برای اين منظور در زمينه های مطالعاتی تدقيق می شود و چندين گروه نيز برای انجام اقدامات زمين شناسی منطقه درياچه اروميه و مقايسه آن با درياچه های اطراف اروميه فعاليت دارند.
عطارزاده خاطر نشان کرد: همه اين اقدامات برای اين است که بتوانيم راهکاری برای بهبود وضعيت درياچه اروميه پيدا کنيم، البته تامين آب برای درياچه اروميه از خارج حوزه نيز از مباحث مطرح در اين بخش است.
وی با اشاره به برنامه ريزی برای انتقال آب از رودخانه مرزی ارس، گفت: مطالعات انتقال آب از رودخانه مرزی ارس در شمال غرب کشور در دست انجام است.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو افزود: البته رعايت سهم حقابه های ايران با کشورهای ديگر در اين رودخانه در حال انجام است. ما تقاضايی را ارائه کرديم که دولت آذربايجان در استفاده ايران از سهم آبی خود در رودخانه ارس کمک کند.






تقی رحمانی: این شکل از دستگیری یک مانور قدرت و برخورد سناریویی است
  جـــرس: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر روز گذشته در زنجان بازداشت و به تهران منتقل شد. بنا به گزارش ها، برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی زن به نقل از زندانیان گفته‌اند که زمانی که زندانیان زن برای ملاقات به سالن اعزام می‌شدند، نرگس محمدی را در حال انتقال به بند دیده اند.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در خصوص آخرین خبر از وضعیت او به "جرس" می گوید: "آخرین گزارشی که من شنیدم این است که ایشان را به بند زنان منتقل کرده اند، البته این خبر بر اساس شنیده ها است و هنوز از صحت آن خبر نداریم. دیروز نرگس را تحت الحفظ برای اجرای حکم برده اند و خبر فارس نیوز که اعلام کرده بود ایشان از سوی اجرای اجرای احکام اوین برای تحمل کیفر فراخوانده شده قابل ملاحظه است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نامه یا تلفنی مبنی بر احضار نرگس برای گذراندن حکم به دست او یا وکیلش رسیده است، می افزاید: "نخیر، این آقایان هروقت دلشان می خواهد به مخالفان خودشان گیر دهند، حتی اگر یک تلفن هم می زدند نرگس خودش را معرفی می کرد. نرگس یک فعال حقوق بشر است و علنی کار می کند و وقتی احضار شود مسلما مراجعه خواهد کرد. از سوی دیگر آقایان کاملا اشراف داشتند که نرگس در کجا زندگی می کند. این شکل از دستگیری معروف است و به اصطلاح یک مانور قدرت و فشار آوردن به متهم و زندانی و به عبارتی برخورد سناریویی و هیجانی است. جالب است که همان زمان که برای بردن نرگس جلوی خانه می آیند همزمان خبر بر روی خبرگزاری فارس می رود!"
گفتنی است، همزمان با بازداشت نرگس محمدی سایت های امنیتی فارس نیوز و بولتن نیوز همزمان خبر از اجرای حکم شش سال زندان نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر منتشر کردند. خبرگزاری فارس که در بسیاری از مواقع نقش پرونده سازی برای فعالان سیاسی و حقوق بشری ایران را بر عهده دارد در خبر خود مدعی شده است که نرگس محمدی قبلا مقادیر معتنابهی سهام و اوراق مشارکت خریداری کرده و اخیرا در حال فروش آنها و تبدیل کردن سهام به ارزهای خارجی بوده است تا به خارج از کشور منتقل نماید!
تقی رحمانی با ابراز تاسف از اینگونه خبرسازی ها خاطرنشان می کند: "این فیل هوا کردن است. خودشان هم می دانند قضیه چیست. ما برای خریدن یک آپارتمان دو میلیون و پانصد هزارتومان برای وام مسکن از بورس سهام خریدیم تا از این پول بتوانیم وام بگیریم و آپارتمان بخریم و چون این مساله امکان پذیر نشد، نرگس وام را به خواهرش فروخت. این حرفها بیشتر حالت هیجان دادن و توجیه است. اگر ما وضعمان خوب بود حداقل یک آپارتمان بدون قسط خریداری می کردیم نه اینکه مستاجر نشین باشیم. واقعا نمی دانم آقایان به قیامت اعتقاد دارند یا نه؟ اما مطمئن هستم یک روز باید هم در این دنیا و هم در آن دنیا پاسخگو باشند."
نرگس محمدی به دلیل فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر از محل کار خود (شرکت بازرسی مهندسی ایران) اخراج و در اردیبهشت سال 88 به اتهام عضویت در کانون به شعبه 4 دادگاه انقلاب اسلامی احضار و پس از چند جلسه دفاع برای وی قرار 50 میلیون تومان صادر شد. اما تنها چند روز بعد، توسط مأموران امنیتی، شبانه و در منزل خود بازداشت شد و در تیرماه سال 90 در شعبه 26 دادگاه انقلاب محاکمه و به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد، حکمی که از سوی دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس تعزیری کاهش یافت. این حکم در حالی صادر شد که طی سالهای اخیر فشارها و برخوردهای امنیتی با اعضای کانون مدافعان حقوق بشر رو به افزایش بوده است.
نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر پس از رای دادگاه تجدید نظر در گفتگویی با جرس گفته بود: "حقوق بشر جزو خواسته های اصلی ملت ایران است و یک ارزش جهان شمول است. و با این رویکرد، حقوق بشر قابل توقف نیست و روز به روز ابعاد جدی تری را پیدا خواهد کرد. حقوق انسانها روز به روز محترم تر شمرده می شوند و احترام به این حقوق، ارزش حکومت و نگاه دموکراتیک آن حکومت به مقولات روز را زیادتر می کند. این احکام و محدودیت ها و اخراج و فشارها بر فعالان حقوق بشر باعث نمی شود پیگیری حقوق بشر در ایران متوقف شود. به نظر من مطالبه حقوق بشر در ایران در لایه ها و اقشار مختلف جامعه گسترده تر و عمیق تر شده است و باید به آن اعتنا شود. بخشی از این جنبش و فعالیت ها متعلق به زنان است که در آن سهیم و شریک هستند و در این مسیر متحمل هزینه و رنج و سختی می شوند. زنان ایران بر سر مطالبات مسالمت آمیز و صلح آمیز خود علی رغم این هزینه ها نه تنها پشیمان نمی شوند بلکه بیشتر برای رسیدن به این اهداف مقاومت می کنند. به نظر من همین اینها رمز "پیروزی" ملت ایران است."
بسیاری از سیاستمداران یکی از راههای برون رفت از بحران داخلی ایران را آزادی زندانیان سیاسی می دانند، اما طی هفته های گذشته شاهد دور جدیدی از برخوردهای غیرقانونی و فشارها بر روی فعالان سیاسی و حقوق بشر بودیم.
تقی رحمانی که خود از فعالان سیاسی ایران است، در خصوص اینگونه برخوردها و فشارها تصریح می کند: "سکاندار سیاست داخلی ایران به دلیل اینکه نمی خواهد دموکراسی حداقلی بدهد و در چارچوب قوانین کشور خودش و حتی به نزدیکترین دوستان خودش آقای هاشمی این دموکراسی را اعطا کند، ناچار است یک دوز پرشدت یا کم شدت را ادامه دهد. اینکه به غربیها می گوید شما بدون ما کارتان نمی گذرد و فقط ما هستیم و اگر هر اتفاقی هم در ارتباط با ایران بیفتد شما طرف گفتگوی ما در ایران هستید. ( اشاره به مقاله ی حسین شریعتمداری در تیرماه هزار و سیصد و هفتاد و نه ) که در آن نویسنده اشاره کرده است که اگر غربیها به ایران فشار بیاورند مدل ایران، مدل صربستان است، ایران را ناامن می کنند و نیروها را برای تغییر حکومت بسیج می کنند و حتی از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، مشارکت ، ملی مذهبی ها و نهضت آزادی (تمام این احزاب و تمام نهادهای مدنی فعالیتشان متوقف شده است) نام برده است. این راهی که سکاندار سیاست ایران پیش گرفته که البته این راه را با کمی تیزهوشی و امکانات و درآمد نفتی ایران انجام می دهد فقط در کوتاه مدت موفق می شود و در درازمدت موفق نخواهد شد و به قول معروف دنیا اینطور نمی ماند، همانگونه که تجربه ی بسیاری از کشورهای همسایه را دیده ایم. اما در کنار این تزویری که آقایان می کنند باید نیروهای آزادیخواه و دموکراسی خواه هم با یک درک درست از توان حکومت و شرایط خودشان در بزنگاههایی که اتفاقاتی می افتد، به نفع دموکراسی فضا را کمی باز کنند. زیرا تدبیر سکاندار سیاست ایران در میان مدت یا دراز مدت برای جامعه و حتی برای خود حکومت نخواهد بود. این همواره یک حوصله همراه با یک سماجتی را می طلبد. در هر حال این شرایط بحرانی وجود دارد اما فرمولی که این آقایان برای مقابله با این شرایط بحرانی می دهند فرمول بازگشت به ملت نیست، بلکه فرمول اعمال قدرت بر ملت است. در عین حال وقتی با غرب گفتگو می کنند می خواهند بگویند که در هر حالتی تنها آنها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. این قطعا به ضرر منافع ملی به مفهوم فراگیر خواهد بود اما برای مقابله با این موضعگیری باید به سه عنصر روی آورد: یک، صبوری داشت. دو، سیاستهای جمهوری اسلامی را به خوبی بررسی کرد. سه، زمانیکه حکومت در بزنگاههایی دچار مشکل می شود باید ببینیم این تیزهوشی از جانب ما وجود دارد که از این اشتباهات به نفع منافع ملی نه به نفع یک گروه یا یک جریان استفاده کنیم یا نه؟"
تقی رحمانی عضو شورای فعالان ملی مذهبی که نزدیک به پانزده سال را در زندان گذرانده است چندی پیش از کشور خارج شد اما نرگس محمدی به رغم خروج تقی رحمانی از کشور ترجیح داد برای دفاع از آرمان های حقوق بشری در ایران بماند. وی از رفتن به خارج از کشور منصرف شد و اقامت وی در زنجان نیز تحت فشار وزارت اطلاعات و به نوعی تبعید اجباری بوده است.
همسر این فعال حقوق بشر بیان می کند: "نرگس بسیار خوشبین بود و خود من هم با یک تردید در نامه ام نوشته ام که باید یک تیزبینی و هوشیاری داشت، اما نگاه نرگس یک نگاه حقوق بشری همراه با یک ایمان مذهبی قوی است. او بر این باور است که ایران می تواند با توجه به آگاهی اقشار متوسط که خشونت را پس زدند و نگذاشتند رژیم دست به خشونتهای بیشتر بزند، آینده ی روشنی دارد. این رسیدن به ایرانی آزاد بدون خشونت آرزوی نرگس است و برای همین به زندان رفت. من هم آرزومندم آرزوی او که حقوق بشرانه و همراه با یک لطافت زنانه و مادرانه است، برآورده شود."
نرگس محمدی در سال هشتاد و نه در زندان به بیماری ناشناخته ای مبتلا شد که به صورت ناخودآگاه بخشی از بدن وی از حرکت باز می ایستاد. وی صاحب دو فرزند دوقلو شش ساله به نام های علی و کیانا است که در حال حاضر نزد مادر تقی رحمانی هستند.
تقی رحمانی به وضعیت فرزندان و اعضای خانواده اشاره می کند و می گوید: "علی و کیانا فعلا پیش مادر من هستند. مادر من هم به این شرایط عادت دارد و مثل اینکه تقدیر نیست این دردسرها برای او پایان پیدا کند."
این فعال ملی مذهبی با تاکید بر خطراتی که می تواند برای همسرش بخاطر مشکلات جسمانی وی ایجاد شود یادآور می شود: "وزارت اطلاعات دقیقا از شرایط جسمانی نرگس اطلاع دارد تمام تلاش این آقایان در دوران بازداشت من این بود که بگویند نرگس این بیماری را از قبل داشته و در دوران زندان شدت یافته است. اما خودشان هم خوب به بیماری نرگس واقف هستند و تمام پرونده پزشکی نرگس در دستشان است، زیرا آنها او را از بیمارستان خارج کردند و دکترها تاکید کردند که نرگس برای بهبود مشکلات جسمی به یک فضای آرام بدون تنش نیاز دارد. در این مدتی هم که در زنجان بودیم حالش رو به بهبود بود اما زندان یک فضای بسته با شرایط محدود و شرایط تنش آور است به خصوص سلول انفرادی که بیماری نرگس را تشدید خواهد کرد. بنابراین خود آقایان از نظر شرعی و قانونی و اخلاقا مسئول هر وضعیتی که برای نرگس پیش بیاید، هستند. ضمن اینکه زندانیان دیگر هم که مشکلات جسمانی ندارند، حقشان زندان نیست. برای نمونه می توان به بهاره هدایت اشاره کرد که در چارچوب قانون به عنوان یک فعال دانشجویی از آقای کروبی حمایت کرده و یا آقای رسول بداقی یک فعال صنفی است که دوقلوهایش دو سال و نیم است پدرشان را ندیده اند و یا زندانیان سیاسی دیگر..."
 
 
 
 

با زندان رفتن مادر این دو کودک، مشکلات نظام کمتر می شود یا بیشتر؟
جـــرس: در پی بازداشت و اجرای حکم حبس برای نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، یکی از سامانه های خبری تحلیلی جریان اصولگرا طی واکنشی خاطرنشان کرد: "دستگیری و زندانی کردن یکی از زندانیان زن و انعکاس گسترده آن در رسانه های بین المللی، موجب توجه مجدد به موضوع حوادث بعد از انتخابات و بازداشتها در ایران شده است."
سامانه خبری- تحلیلی «بازتاب» اجرای حکم شش سال زندان تعزیری برای نرگس محمدی (مادر دو فرزند خردسال) نایب رییس انجمن حامیان حقوق بشر را "زمینه ساز هزینه های متعددی برای نظام" دانسته و آورده است: "نخست، بعد اجرای این حکم زندانی کردن فردی است که در فعالیتهای حقوق بشری مشارکت دارد که در عرف بین الملل بیشترین هزینه سیاسی را برای نظام ایجاد می کند و در فعالیتهای بین المللی دستگاه قضایی که در اجلاس حقوق بشر امسال موجب شده بود موافقین تداوم نمایندگی احمد شهید بعنوان گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در ایران کاهش پیدا کند، اخلال خواهد کرد."
بازتاب ادامه می دهد: "دومین بعد از هزینه های این اقدام، زندانی کردن یک زن به اتهام فعالیتهای سیاسی است که با توجه به فرهنگ انسانی بویژه فرهنگ اسلامی و شیعه که بر حمایت ویژه جامعه از زنان و مدارای بیشتر بازنان نسبت به مردان تاکید دارد ، موجب می شود کمتر کسی از اینگونه اقدامات حمایت کند و جریان همراه نظام نیز نسبت به اینگونه اقدامات منتقد باشند."
این سامانه خبری – تحلیلی اصولگرا، در ادامه شرح هزینه های وارده به نظام به دلیل بازداشت نرگس محمدی می نویسد: "سومین هزینه عمده زندانی کردن نرگس محمدی با توجه به اینکه وی سرپرست دو فرزند خردسال خود می باشد، زندانی کردن مادر دو کودک بی سرپرست است که چندان قابل توجیه برای افکار عمومی نیست و این دو کودک به سمبل مظلومیت معترضان در رسانه های جهانی تبدیل خواهند شد و در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که عواطف عمومی جامعه نسبت به جایگاه مادر حساس تر است، بازهم هزینه افزونتری را بر نظام تحمیل می کند."
در ادامه این گزارش انتقادی- تحلیلی آمده است: "در این شرایط باید روشن شود که در مقابل این هزینه های سنگین ، زندانی کردن مادر این دو کودک چه منافعی برای نظام دارد، آیا مانع فعالیتهای سیاسی و اعتراضی وی خواهد شد یا آن که بالعکس توجهات را به سوی وی و همسرش که با توجه به محکومیتش از ایران خارج شده، معطوف کرده و فعالیتهای سیاسی وی تاثیر بیشتری پیدا خواهد کرد."
بر اساس این گزارش، مادر نرگس محمدی در گفتگویی گفته است: نرگس از چند ماه پیش به زنجان آمده بود و با ما زندگی می کرد. به او گفته بودند حق نداری تهران زندگی کنی و باید بروی زنجان. علی و کیانا دو بچه دوقلوی نرگس پیش من هستند. من هم که سن بالایی دارم ۶٣ سالم است و ناراحتی اعصاب و افسردگی دارم و نگه داشتن این دو بچه برای من خیلی سخت است. آن هم بچه هایی به شدت باهوش که متوجه بردن مادرشان هم شده اند و به شدت بی تابی میکنند. نرگس بعد از زایمان دچار آمبولی ریه بود و تا یک سال و نیم بعد از زایمان دارو مصرف میکرد بهبود پیدا کرده بود که در زندان عود کرد. او نیاز به ارامش و فضای آرام دارد و پزشکانش گفته اند در صورت فشار عصبی و استرس، ما سلامتی اش را تضمین نمی کنیم. الان واقعا به شدت نگران او هستیم و متاسفانه هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آید و تنها می توانیم ایام فاطمیه است دست به دامان فاطمه زهرا شویم و از شما هم می خواهم دعا کنید نرگس به سلامت بیرون بیاید.





وزیر دولت احمدی نژاد: مصمم هستیم شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کنیم
جـــرس:
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: "مصمم هستیم شبكه ملی اطلاعات را ایجاد كنیم، این شبكه امن، چند لایه با پهنای باند بالاست و اطلاعات و محتوای تولید شده در كشور در این شبكه مورد استفاده قرار می‌گیرد."
به گزارش ایرنا، رضا تقی‌پور در دومین نشست راهبردی مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شركت‌های تابعه، با بیان اینکه "برنامه های سال جاری این وزارتخانه با توجه به تاكید رهبری بر تولید ملی، به زودی به شركت های تابعه ابلاغ می شود"، افزود: همه سازمان‌ها باید برنامه خود را در این خصوص ارایه دهند.
وی افزود: هرچند حمایت از سرمایه و تولید داخلی همواره مورد توجه دولت و وزارتخانه ها بوده است، ولی امسال با نگاه مستقل این موضوع دنبال می شود.
وی با اشاره به طرح اینترنت ملی ادعا كرد: مصمم هستیم شبكه ملی اطلاعات را ایجاد كنیم، این شبكه امن، چند لایه با پهنای باند بالاست و اطلاعات و محتوای تولید شده در كشور در این شبكه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هفته گذشته رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور درباره اینترنت ملی گفته بود: "شبکه ملی اطلاعات برای نخستین بار در قانون برنامه پنجم توسعه دیده شده و هدف از راه‌اندازی آن، شبکه‌ای داخلی است تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز کاربران را در داخل کشور برآورده کند و به هیچ عنوان با راه‌اندازی آن، جدایی بین این شبکه و اینترنت صورت نخواهد گرفت."
گفتنی است، طبق ماده دهم قانون برنامه پنجم توسعه، تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ملی و همسو، به منظور مقابله با رسانه‌های معارض خارجی، تهاجم فرهنگی و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای به عنوان تکلیف برعهده دولت گذارده شده است.


آغاز داستان
به گزارش خبرآنلاین، داستان اینترنت ملی از آن روزی شروع شد که در زمستان ‌۸۵ که بحث لایحه بودجه سال‌۸۶ مطرح شد، ابتدا بودجه‌ا‌ی ده میلیارد تومانی برای شبکه ملی اینترنت یا همان اینترنت ملی در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید، با این حال چند ماه بعد، هیئت وزیران در خرداد سال‌۸۶ برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری این شبکه‌ را در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ تصویب کرد که براساس آن شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابراتی وابسته و شرکت‌های مخابراتی استانی مجاز شدند در طول سال‌های ۸۶ تا ۸۸ تا مبلغ ۵۶۶۰ میلیارد ریال از منابع داخلی خود جهت ایجاد شبکه ملی اینترنت سرمایه‌گذاری کنند. چندی بعد نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ماه‌۸۶ شورای اقتصاد با درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری در طرح شبکه ملی دیتا به مبلغ ۳۵۰میلیارد تومان موافقت کرد.
 گفتنی است، محمدعلی فرقانی، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در مورد زمان راه اندازی این شبکه می گوید:" هم اکنون جلوتر از برنامه هستیم و مقدمات اجرای این شبکه ایجاد شده است و طبق گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از فاز یک آن در خردادماه ۹۱بهره‌برداری خواهد شد."
بر اساس گزارش ها، بارها گفته شد که این طرح تا فلان مرحله پیش رفته و مثلا در سال ۸۹ راه‌اندازی می‌شود اما هر بار وعده‌ها تحقق نیافت و کسی هم سر در نیاورد که اینترنت ملی چیست؟ حتی بر سر نام این پروژه نیز بحث و جدل‌هایی درگرفت و برخی آن را اینترنت ملی، برخی شبکه ملی اینترنت و بعضی دیگر آن را اینترانت کشوری نامیدند، درحالی که در برنامه پنجم از آن به‌عنوان شبکه ملی اطلاعات نام برده شده است.

الگوی ما، شده چین!
از سوی دیگر دکتر شهشهانی، رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف درباره اینترنت ملی می‌گوید: "اگر بیشتر مردم بدانند اینترنت ملی یعنی چه با آن مخالف خواهند بود. چون مدلی که مطرح است، شبیه چیزی است که در چین وجود دارد. متأسفانه این روزها تمام الگوبرداری‌های ما از چین است، شاید در بسیاری امور تقلید خوب باشد، ولی در همه امور جواب نمی دهد."
وی ادامه می‌دهد: "جریانی که واقعیت دارد و از آن به اینترنت ملی یاد می شود یعنی اتصالهای داخلی خوب و گسترده‌ای داشته باشیم، ولی همه اتصال‌های خارجی مان از یک کانال‌های قابل کنترل عبور کند."
به گفته شهشهانی اکنون شاید ۹۵ درصد اتصال ایران از طریق مخابرات انجام می شود، با فیبر نوری، بنابراین وقتی وارد بسیاری از سایت ها می شوید فیلتر شده است. در واقع اینترنت ملی یعنی همین! پس چندان نمی تواند مورد توجه واقع شود.

جنگ روانی راه نیاندازید!
بر اساس گزارش خبرآنلاین، "جنگ روانی درباره شبکه ملی اینترنت صحت ندارد"، گفته عضو اصلی شورای حل اختلاف جرایم اینترنتی دادگستری کل استان تهران است که در ادامه ادعا کرده: "متاسفانه عده‌ای این نگرانی را دارند که با راه‌اندازی اینترنت ملی، دسترسی‌ها محدود می‌شود در صورتی که این طور نیست و این شبکه دارای تبعات بسیار خوبی خواهد بود. چرا که که با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت، دیتاسنترها در داخل کشور نصب شده و میزبانی هاست‌ها به کشور منتقل می‌شود، بنابراین سرعت دسترسی کاربران به اینترنت افزایش می‌یابدو"
به ادعای باقر افخمی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، سرعت دسترسی کاربران نهایی به اینترنت افزایش یافته و طبیعی است که کاربران با سرعت بیشتری به سایت‌ها دسترسی خواهند داشت.
این مدیرشرکت اینترنتی می‌افزاید: "جنگ روانی که عده‌ای پیرامون شبکه ملی اینترنت به راه انداختند صحت ندارد و با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طبیعی است که کیفیت نیز به نوعی افزایش می‌یابد."




خاویر سولانا: آمریکا یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران باز کرده استجـــرس: 
یک دیپلمات ارشد اروپایی، از بازگشایی یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا خبر داده و گفت که اوباما تمایل داشت در مذاکرات استانبول نیز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات ایرانی داشته باشد."
مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی پیشین گروه ۱+۵ در گزارشی نوشت: جدیدترین دور از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و گروه ۱+۵ شروع شده است. بعد از یک سال بن بست در مذاکرات از ژانویه ۲۰۱۱ تا کنون، این گفت‌وگوها به نوعی آخرین شانس برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای این پرونده یک دهه‌ای است.
به گزارش فارس، خاویر سولانا طی مقاله ای در استریت تایمز با اشاره به مذاکرات اخیر اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ اظهار عقیده کرد: "هدف از این مذاکرات که به ریاست اترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار می‌شود، اقدامی در چارچوب "ان پی تی"، تعلیق غنی سازی اورانیوم و همراهی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. اما در این زمینه، چند نکته اهمیت استراتژیک مذاکرات را افزایش می‌دهد؛ شرایط سیاسی و اقتصادی در ایران به طور قابل توجهی از زمان آخرین مذاکرات تغییر کرده است."
سولانا می افزاید: "اگر چه افزایش قیمت انرژی در جهان امتیاز ویژه‌ای برای ایران محسوب می‌شود اما تحریم‌ها نیز در میان مصرف کنندگان ایرانی تاثیر گذاشته است و تراکنش‌ها و فعالیت‌های پولی و مالی برای دولت، تجار و ... گران و سخت شده است. "
وی همچنین می افزاید: "اسرائیل که از دور قبلی مذاکرات نیز عصبانی بود اکنون به طور فزاینده‌ای نگران ادامه مذاکرات است. با رشد و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و مبهم بودن اوضاع منطقه، تنها راه چاره اسرائیل تاکید بر یک حمله نظامی است."
همچنین آمده است: "مساله بعدی این است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌داند که انتخاب دوباره وی به دوری از هرگونه اشتباه بستگی دارد. در حال حاضر آمریکا یک کانال مستقیم برای ارتباط با ایران باز کرده است و تمایل داشت در مذاکرات استانبول نیز مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات ایرانی داشته باشد."
سولانا در ادامه نوشت: سیاست آمریکا در برابر پرونده هسته‌ای ایران تفاوت عمده ای با سیاست‌های اسرائیل دارد. استراتژی فعلی آمریکا که در مذاکرات استانبول نیز نمود یافت هم راستا با سیاست‌های اسرائیل نیست. اگر ما می‌خواهیم مطمئن شویم که که ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند تنها راه آن مذاکره است نه استفاده از زور.
مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نوشت: هیچ کس نمی‌تواند نتایج جنگ را محاسبه کند اما دلایل خوبی برای نشستن و مذاکره کردن وجود دارد.
هنوز مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده، واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده اند.



صد هزار کارگر سال گذشته اخراج شده‌اند

خبرگزاری هرانا - یک نماینده مجلس وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.
به گزارش ایلنا، این عضو فراکسیون اقلیت مجلس، همچنین نرخ بیکاری زنان را دو برابر نرخ بیکاری مردان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالیبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند. اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرفنظر می‌کنند.
دبیر کل خانه کارگر روز ۱۱ اردیبهشت را روز تعطیلی رسمی کارگران اعلام کرد و گفت: کارفرمایان در صورتی که با تعطیلی در این روز موافقت نکنند تشکل‌های کارگری وابسته می‌توانند شکایت کنند.
دبیر کل خانه کارگر خواستار ارائه مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر شد و گفت: ‌در صورت عدم ارائه مجوز از وزارت کشور درخواست مجدد مجوز راهپیمایی خواهیم کرد.
او با بیان اینکه ریشه مشکلات جامعه کارگری کشور در کم توجهی به تولیدات ملی است، تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته کارگران از دولت در سال جاری خاتمه دادن هجمه به تولیدات ملی کشور با افزایش واردات است.
دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم افزایش امنیت شغلی کارگران کشور خاطرنشان ساخت: در خصوص ساماندهی قراردادهای موقت کار رای لازم را نتوانستیم برای مصوبه ساماندهی قراردادهای موقت کار کسب کنیم اما همچنان تلاش‌ها در این خصوص ادامه دارد.
دبیر کل خانه کارگر وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.
وی نرخ بیکاری زنان را دو برابر نرخ بیکاری مردان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالیبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند. اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرفنظر می‌کنند.
او خواستار افزایش تعداد بازرسین کار در واحدهای تولیدی کشور شد و گفت: به منظور اعمال نظارت در واحدهای تولیدی وزارت کار از مجلس درخواست افزایش تعداد بازرسین کار را نموده اما مجلس افزایش تعداد بازرسین را مصوب نمی‌کند.
دبیر کل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در واحدهای تولیدی کشور شد و گفت: از دولت درخواست می‌کنیم که ۲۸ هزار تومان درامد فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را مجددا به خزانه بازگرداند و مردم را از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی معاف کند.




به دار آویختن حداقل ۲ زندانی و انتقال ۱۱ نفر دیگر برای اجرای حکم اعدام

خبرگزاری هرانا - حداقل دو زندانی از زندانیانی که شب گذشته در زندان قزل حصار به سلول انفرادی منتقل شده بودند، سحرگاه امروز به دار آویخته شدند و ۱۱ نفر دیگر به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل شدند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی، حکم حداقل دو زندانی، زندان قزل حصار صبح امروز در زندان اوین به اجرا گذاشته شد و ۱۱ نفر دیگر به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل شدند.
بامداد روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه حکم اعدام حداقل دو زندانی از ۳ زندانی که روز گذشته از زندان قزل حصار به سلول‌ها انفرادی زندان اوین منتقل شده بودند به اجرا گذاشته شد. اسامی زندانیانی که صبح امروز حکم آن‌ها به اجرا گذاشته شد به قرار زیر می‌باشد:

۱- زندانی علی شکوهی ۲۶ ساله از سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج و نزدیگ به ۱ سال است که در زندان می‌باشد او به جرم داشتن ۲۵ گرم مواد مخدر شیشه به دار آویخته شد.

۲- حسین باقری ۲۴ ساله از سالن ۷ (سالن جوانان) واحد ۲ زندان قزل حصار بیش از ۱ سال در زندان بسر می‌برد حکم اعدام او اجرا گردید.

۲- زندانی هادی خان‌زاده ۲۷ ساله از سلول ۱ سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار او بیش از ۱۳ ماه در زندان بسر می‌برد. اجرای حکم ضد بشری او به مدت ۲۴ ساعت به تعویق افتاده است.

همچنین صبح امروز ۱۱ زندانی دیگر از سالنهای ۱، ۲، ۳ و ۴ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌ها انفرادی منتقل شدند. اسامی تعدادی از زندانیانی که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده اند به قرار زیر می‌باشد:

۱-شفیع حیدری ۳۵ ساله از شهروندان افغانستان که ۳۲ ماه در زندان بسر می‌برد. او درسلول۲۲ سالن۴ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود. وزارت خارجه افغانستان کتبا خواهان متوقف شدن حکم وی بود.

۲- قربان گل بابایی ۴۸ ساله، ۶ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۳-محمد جوش مقانی ۳۶ ساله در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود.

۴-یدالله کبیری ۵۰ ساله، ۳ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۲ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۵-عباس بیگی در سالن ۲ واحد۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۶-قاسم معروف به قاسم رشتی ۶ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۲ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.
گفتنی ست شروع موج جدید اعدام‌ها که بسرعت غیر قابل تصوری رو به افزایش می‌باشد باعث نگرانی است. بطوری که تنها در طی دو هفتۀ گذشته ۲۲ نفر بنابر اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی اعدام شدند که ۳ نفر از آن‌ها در مرودشت و شاهرود در ملاء عام به دار آویخته شدند.