۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

چهارشنبه بخش پنجم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 جـــرس: در دومین سالگرد بازداشت امیرخسرو دلیرثانی، جمعی از فعالان سیاسی و دوستان این فعال ملی- مذهبیِ زندانی، با انتشار یادداشتی، یاد و مبارزات این زندانی سیاسی را گرامی داشتند.
به گزارش جرس، در نامه دوستان دلیرثانی خطاب به وی آمده است: "شاید در هیچ کجای دیگری در این کشور نتوان در یک زمان این تعداد از نخبگان سیاسی و اجتماعی را در یک مکان جمع کرد و شاید اگر دلتنگی خانواده نبود برای شما ، بودن در کنار همرزمان بهتر از زندگی در زندان جامعه ای است که پر شده از نفاق و دورویی و دروغ و این همه را حاکمانی گسترش می دهند که بقای خود را در ترویج فساد و دروغ می دانند تا جامعه را از بالندگی و پویایی و شکوفایی ، باز دارند و حضور امثال تو کار را برای آنان بسی دشوار می سازد زیرا که مروج راستی و درستی و پاکی و صداقت هستید و طلسم دیو سیاه جهل و استبداد را باطل می کنید و بدین منظور شما را در بند ساخته ، غافل از این که فریاد رسای آزادیخواهی شما از پس دیوارها، این خفتگان را بیدار می سازد و شوری می انگیزد در دل جوانان تشنه آزادی و برابری و دیری نپاید که همه با هم فرشی از گل و ریحان پهن کنیم در مقابل قدم سبز شما راست قامتان آزاده. "
متن کامل این یادداشت که در اختیار جرس قرار گرفته به شرح زیر است:

امیر جان سلام
این نامه را برای تو می نویسیم تا یادآوری باشد نه برای تو که برای خودمان که غافل نشویم از فداکاری و مقاومت تو و یارانت و گم نشود حدیث ابن آزادمردی در هیاهوی روزمرگی .
هنگامی که دو سال پیش خبر بازداشت تو را شنیدیم ، گویی آواری از ناباوری و یاس و ترس بر سرمان خراب شد ؛ باور نداشتیم که زنجیره بازداشت های خودسرانه که تو خود از اعضای کمیته پیگیری آنها بودی ، عاقبت به تو نیز رسیده است ، هر چند خود از مدتی پیش ، وقوع آن را هشدار داده بودی ! روزها از پی هم می گذشت و تو در در انفرادی بودی و ما در انتظار ! انتظار برای آزادیت و شاید حتی شنیدن خبری از سلامتیت که کجایی و چه می کنی در این روزهای سخت زمستان یاس و شب تار ظلم و ظلمت استبداد و تو در چنگال عمال خود فروخته اقتدار گرایان .
ما و خانواده و سایر دوستانت ، ابتدا امیدوارانه و شاید خوش بینانه گمان می کردیم تو در چند روز آینده آزاد می شوی ، ولی روزها به ماه و ماهها به سال کشید و اکنون دوسال از آن روز گذشته و تو حتی از مرخصی چند روزه نیز محروم بودی و هستی.
ما ماندیم و آرزوی هر روز و دعای هر شبمان برای آزادی تو و سایر زندانیان سیاسی که شنیده ایم : گفته ای که دلت می خواهد نه به تنهایی که همه با هم آزاد شوید!
در این وانفسای خفقان و استبداد آنچه ما را امیدوار نگه می دارد امید تو و یاران هم داستانت است به دمیدن صبح آزادی و شوقی است که برای ادامه مبارزه حتی در حصار میله های زندان دارید ، بطوری که عزم راسخ شما در تداوم این راه ، اقتدار گران حاکم را به ستوه آورده است ؛ آنان که گمان می کردند با در بند کردن شما می توانند اندیشه شما را مهار کنند ، اکنون با این واقعیت تلخ روبرو شده اند که آرزوی بزرگ رادمردان برای آزادی ایران بر دیوار ستبر اسارت غلبه کرده و آرمانهای آزدیخواهی علیرغم سرکوب و خفقان در جامعه ، جاری و ساری است ؛ موید این مطلب ، نامه ها و بیانیه های پیاپی است که از پس دیوارهای ستبر اوین به ما می رسد که نه تنها چراغی در دل آزادیخواهان می افروزد بلکه نمادی روشن از زبونی و ناتوانی استبداد در مهار قدرت رودخانه خروشان آزادیخواهی و عدالت طلبی است که پرتوان مسیر خود را از دل تمام نامردمیها و خیانتها می گشاید.
گویی فشار روز افزون حاکم بر شما تاثیری معکوس داشته و بر انگیزه و روحیه شما برای مبارزه افزوده است و اینگونه است که اوین دانشگاهی شده است برای تجمیع آرا و افکار رادمردانی که گرچه ممکن است رویه فکری و عقیدتی متفاوتی داشته باشند ولی آرمان واحد آنان برای آزادی ایران ، دلهای آنان را به هم نزدیک ساخته و آنها را تبدیل به فعال ترین گروه مبارزان داخل کشور نموده است ؛ بی سبب نیست که جوانانی که در تجمعات اعتراضی دستگیر شده و روانه اوین شده اند پس از مدتی تبدیل به مبارزان سیاسی با خط فکری مشخص شده اند.
این گونه است که شاید برخی از شما دیگر نمی خواهید بدون یاران خود از آن بند بیرون بیایید که شاید در هیچ کجای دیگری در این کشور نتوان در یک زمان این تعداد از نخبگان سیاسی و اجتماعی را در یک مکان جمع کرد و شاید اگر دلتنگی خانواده نبود برای شما ، بودن در کنار همرزمان بهتر از زندگی در زندان جامعه ای است که پر شده از نفاق و دورویی و دروغ و این همه را حاکمانی گسترش می دهند که بقای خود را در ترویج فساد و دروغ می دانند تا جامعه را از بالندگی و پویایی و شکوفایی ، باز دارند و حضور امثال تو کار را برای آنان بسی دشوار می سازد زیرا که مروج راستی و درستی و پاکی و صداقت هستید و طلسم دیو سیاه جهل و استبداد را باطل می کنید و بدین منظور شما را در بند ساخته ، غافل از این که فریاد رسای آزادیخواهی شما از پس دیوارها، این خفتگان را بیدار می سازد و شوری می انگیزد در دل جوانان تشنه آزادی و برابری و دیری نپاید که همه با هم فرشی از گل و ریحان پهن کنیم در مقابل قدم سبز شما راست قامتان آزاده.
به امید آن روز لحظه ها را می شماریم.
زنده باد آزادی که آرزوی مشترک شما و ماست.
14 دی ماه 90




۵۰ درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد تعطیل هستند

دبیر کانون عالی شورای اسلامی کار البرز گفت: مسئولین استان از ارائه آمار مستند در ارتباط با واحدهای تولیدی بحران‌زده اجتناب می‌کنند.
علی دهقان کیا در گفتگو با ایلنا، افزود: ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد که یکی از بزرگترین شهرکت‌های صنعتی در کشوراست، تعطیل شده‌اند.
او افزود: اکثر واحدهای صنعتی البرز به جهت نبود نقدینگی و هزینه‌های بالای انرژی و مواد اولیه از ادامه فعالیت باز مانده‌اند.
او با تاکید بر اینکه اگر روند تعطیلی واحدهای تولیدی ادامه داشته باشد در آینده مشکلات اشتغال و صنعت قابل بهبود نخواهد بود، خاطر نشان کرد: دولت وعده ۲۰ درصدی هدفمند کردن یارانه ها را در بخش تولید وعده داده بود که متاسفانه عملی نشد.
دهقان‌کیا از معضلات ایجاد شده در بخش صنعت به واردات بی رویه و قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: در همه بخش‌های تولیدی و صنعت، واردات بی رویه و قاچاق کالا ضربه اساسی وارد کرده است.
او با این بیان که هزینه‌ها در بخش صنعت به مرحله بحران و هشدار رسیده است، ادامه داد: با هدفمند کردن یارانه ها هزینه های تولید و حمل و نقل هر کدام به ترتیب ،۱۰ و۴۰ درصد افزایش داشته است.
این فعال کارگری در بخش دیگری از گفتگوی خود با انتقاد از وعده های ایجاد شغل دولت تا پایان سال گفت: این رقم عملی نخواهد شد.
او درخاتمه گفت: وعده‌های اشتغال در استان البرز در سال گذشته هجده هزار شغل بوده که این رقم امسال۱۲۰ هزار شغل عنوان شده است.



دبیراجرایی خانه کارگر سمنان: با ارائه آمار نمی‌توان بیکاری را انکار کرد

چگونه ممکن است باتعطیلی واحدهای تولیدی و انبوه کارگران بیکار شده در این واحدها، ادعای ایجاد اشتغال را داشت؟

به گزارش ایلنا، دبیراجرایی خانه کارگر سمنان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی بزرگ و کوچک در سمنان تعطیل شده‌اند.
حسین طاهر‌زاده ضمن بیان اینکه اموال این کارخانجات به جهت افزایش بدهی‌های بانکی به مزایده گذاشته شده‌اند ، اظهار کرد: هر روز ما شاهد افزایش تعطیلی کارخانجات و به مزایده گذاشتن آنها میان صفحات روزنامه‌ها هستیم.
او افزود: ارائه آمارهای ضد و نقیض از سوی مسئولین استانی در خصوص ایجاد ۱۳ هزار شغل (بدون در نظر گرفتن شاغلین پروژه مسکن مهر) سوال برانگیز است.
طاهرزاده در این خصوص ادامه داد: چگونه ممکن است باتعطیلی واحدهای تولیدی و انبوه کارگران بیکار شده در این واحدها، ادعای ایجاد اشتغال را داشت.
او با انتقاد از ارائه آمارهای متناقض از سوی مسئولین استانی در خصوص ایجاد شغل و نرخ بیکاری، خاطر نشان کرد: مسئولین بجای دادن آمار اشتباه به فکر واقعیتها باشند چرا که نمی شود با آمار دروغ جلوی بیکاری را گرفت.
او ادامه داد: بیکاری در استان سمنان به علت تعطیلی واحدهای تولیدی بسیار چشمگیر است و مسئولین باید در این خصوص فکر اساسی بکنند.
این فعال کارگری در ادامه از تعطیلی ۴۰ واحد کوره پز خانه در سمنان خبر داد و گفت: این واحدها به جهت افزایش نرخ حامل‌های انرژی هر کدام با میانگین ۵۰ کارگر از تولید باز مانده‌اند.
او همچنین با اشاره به تعطیلی ۷۰ درصدی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی گرمسار، از واحدهای تعطیل شده دیگری نام برد: کارخانه هادی کار با ۱۶۰ کارگر، نرمینه نخ با ۸۰ کارگر، کندر با ۱۵۰ کارگر، سامان سیکلت با ۳۰ کارگر، کاشی صنعت بارز با ۷۰ کارگر، شاهین بلریان با ۱۰۰ کارگر و واحد تولیدی بست شیمی از جمله واحدهایی هستند که تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند.
طاهر زاده در خاتمه افزود: کارخانه سیمان البرز گرمسار، که هنوزافتتاح نشده و شروع بکار نکرده تعطیل شد و اموال این واحد تولیدی از سوی تامین اجتماعی مصادره شده است.


تجمع کارگران کشت و صنعت در فرمانداری/ بلاتکلیفی کارگران را رنج می دهد

تعداد زیادی از کارگران کشت و صنعت شمال با تجمع در فرمانداری میاندرود، خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت تعطیلی این کارخانه شدند.
به گزارش مهر، کارخانه کشت و صنعت شمال به عنوان بزرگ‌ ترین واحد تولید کننده روغن مایع و نباتی خاورمیانه در مازندران هفته ها است که به دلیل پرونده مالی سرمایه گذار اصلی آن با تعطیلی مواجه شده است.
در حال حاضر قوه قضائیه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرونده کارخانه کشت و صنعت شمال را در دست بررسی قرار داده و تولید این کارخانه در روزهای اخیر متوقف و کارگران از کار بیکار شدند.
تعداد زیادی از کارگران کشت و صنعت شمال روز سه شنبه با تجمع در فرمانداری میاندرود، خواستار رسیدگی مسئولات به وضعیت تعطیلی این کارخانه شدند.
یکی از کارگران کارخانه کشت و صنعت شمال در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیکاری وبلاتکلیفی، کارگران کارخانه را رنج می دهد.
وی گفت: چند روز گذشته روبه روی استانداری مازندران تجمع کردیم اما هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد.
کارگر با سابقه کشت و صنعت شمال اظهار داشت: پنج سال قبل هر ماه ۴٫۵ کیلوگرم روغن برای هر پرسنل به صورت ثابت و در اعیاد مبلغی به عنوان هدیه به کارگران پرداخت می شد اما در این پنج سال با مدیریت جدید این موارد وجود ندارد.
کارگر دیگر کشت و صنعت شمال ابراز داشت: اضافه کاری بر مبنای نیاز کارگر داده می شد اما اکنون جو کاری به شدت مسموم بوده به طوری که روابط بین مدیران و کارگران کمرنگ است.
وی ادامه داد: پنج سال قبل با ۱۴۰۰ پرسنل کارخانه در روز ۷۰۰ تن تولید داشت اما اکنون با زور و فشار مدیران و تنها با داشتن ۷۵۰ کارگر روزانه ۱۰۰۰تن خروجی تولید است.
این کارگران به سبب مشکلی که در سالهای قبل بوجود آمده بود و معترضان اخراج شده بودند حاضر به فاش شدن نامشان نشدند.آنها حدود ۴۵ روز است که حقوقی دریافت نکرده اند.
کارگر دیگر با اشاره به اینکه ۱۵ سال سابقه خدمت در این کارخانه دارد گفت: هم اکنون ۴۵ روز است که حقوقی دریافت نکرده ام و بدتر ازآن هم این است که هیچ کس پاسخگوی ما نیست.
وی با اشاره به اینکه مواد اولیه و دستگاه های قسمت مارگارین با تریلی به مکان دیگری منتقل شده است افزود: حتی ورق های حلبی را هم که برای ساخت قوطی روغن استفاده می شود به جای دیگری برده اند.
مشکلات ناشی از مدیریت بد کارخانه است
وی ادامه داد: کارخانه کشت و صنعت ساری برای تولید و تهیه مواد اولیه هیچ مشکلی ندارد اما این مدیریت ضعیف کارخانه است که ما را گرفتار مشکلات کرده است.
این کارگر با سابقه گفت: شنیده های کارگران حکایت از دریافت وام های کلان توسط شخص آقای مدلل و سرمایه گذاری در بخش دیگری دارد.
وی با بیان اینکه مستاجر است افزود: چه کسی جواب صاحبخانه و زن و فرزند مرا باید بدهد؟
کارگران از سردرگمی و بلا تکلیفی رنج می برند
کارگر دیگری با توضیح اینکه در حال حاضر سالهای آخر خدمتش را سپری می کند گفت: سردرگمی و معلق بودن کار کارخانه ، علت اصلی اعتراض و تحصن کارگران است.
وی گفت: هنوز به ما نگفته که تا چه ماهی و چه روزی وضع به همین منوال است و ما تکلیف خود را نمی دانیم.
وی ادامه داد: سالهای قبل که عده ای اعتراض کردند با انتخاب نماینده از بین کارگران برای رفع مشکل، آنها را اخراج کردند و قضیه خاتمه یافت.
وی افزود: درخواست ما از مسئولان استان و کشور این است که به داد ما قشرهای ضعیف جامعه برسند.
این کارگر با ابراز نگرانی از وضع به وجود آمده گفت: اگر عده ای اختلاس کرده اند چرا ما باید تاوان کار آنها را پس بدهیم.
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال با مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار در منطقه سر سبز دشت ناز مازندران در کیلومتر ۱۵ جاده ساری به نکا در شهرستان میاندرود واقع است.



اعتراض و طومار کارگران معترض مقابل استانداری اصفهان

به گزارش ایلنا،در این طومار کارگران از مقامات سیاسی و امنیتی و قضایی استان درخواست کمک و رسیدگی به حقوق از دست رفته خود را داشتند.


اکثر واحدهای صنعتی استان البرز از ادامه کار باز مانده‌اند

دبیر کانون عالی شورای اسلامی کار استان البرز با بیان اینکه مسئولین استان از ارائه آمار مستند در ارتباط با واحدهای تولیدی بحران‌زده اجتناب می‌کنند، خبر داد: ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد که یکی از بزرگترین شهرکت‌های صنعتی در کشوراست، تعطیل شده‌اند.
به گزارش ایلنا،علی دهقان کیا افزود: اکثر واحدهای صنعتی البرز به جهت نبود نقدینگی و هزینه‌های بالای انرژی و مواد اولیه از ادامه فعالیت باز مانده‌اند.
او با تاکید بر اینکه اگر روند تعطیلی واحدهای تولیدی ادامه داشته باشد در آینده مشکلات اشتغال و صنعت قابل بهبود نخواهد بود، خاطر نشان کرد: دولت وعده ۲۰ درصدی هدفمند کردن یارانه ها را در بخش تولید وعده داده بود که متاسفانه عملی نشد.
دهقان‌کیا از معضلات ایجاد شده در بخش صنعت به واردات بی رویه و قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: در همه بخش‌های تولیدی و صنعت، واردات بی رویه و قاچاق کالا ضربه اساسی وارد کرده است.
او با این بیان که هزینه‌ها در بخش صنعت به مرحله بحران و هشدار رسیده است، ادامه داد: با هدفمند کردن یارانه ها هزینه های تولید و حمل و نقل هر کدام به ترتیب ،۱۰ و۴۰ درصد افزایش داشته است.
این فعال کارگری در بخش دیگری از گفتگوی خود با انتقاد از وعده های ایجاد شغل دولت تا پایان سال گفت: این رقم عملی نخواهد شد.
او درخاتمه گفت: وعده‌های اشتغال در استان البرز در سال گذشته هجده هزار شغل بوده که این رقم امسال۱۲۰ هزار شغل عنوان شده است.


بی‌سرپناهی، خانواده‌ای را به کوچه و بازار کشانده

بی‌سرپناهی، خانواده‌ای را به کوچه و بازار کشانده است
چندی است که فشارهای روزمره زندگی، سکونت خانواده بی‌پناه کرمانشاهی را در خودرو سیمرغ فرسوده رقم زده است.
به گزارش مهر از کرمانشاه، ماه‌هاست که بی‌سرپناهی، خانواده‌ای را به کوچه و بازار کشانده است و این خانواده شب و روز خود را در یکی از خیابانهای کرمانشاه سپری می‌کنند.
چند هفته‌ای است که سخن از خانواده به میان می‌آید که خانه و کاشانه‌شان اتومبیل سیمرغی است که بعد از سالها جاده و خیابان نوردی، حال به خانه و مسکن خانواده‌ای بی پناه مبدل شده است.
به سراغ این خانواده می‌رویم، پدر در ماشین نبود و برای تهیه ناهار و شام آن روزشان، به دنبال جمع آوری پلاستیک و نان خشکه می‌رود و نوه ۸ ساله اش را به جای فرستادن به مدرسه و بازی با همسالانش، با خود به جمع آوری پلاستیکهای کهنه برده است، تا در این سن، واقعیتهای زندگی را از نزدیک بفهمد.
سوالات خود را از شهین، یکی از ساکنان اتومبیل سیمرغ می‌پرسیم.
یک پایش فلج است و قدرت راه رفتن ندارد و در گوشه‌ای از داخل اتومبیلشان که نقش حال و پذیرایی خانه شان را هم بازی می‌کند، کز کرده است و به آرامی به یکایک سئوال‌های ما جواب می‌دهد.
شهین می‌گوید: اسمم شهین است و ۳۸ سال دارم. چند سال پیش شوهرم فوت شد و من و پسرم را در این دنیا تنها گذاشت و به ناچار برای داشتن سرپناهی ولو کوچک مجبور شدم که زندگی در کنار پدرم را برای دومین بار تجربه کنم.
وی می‌گوید: بدتر از همه چیز، این است که پدرم هم به بیماری لاعلاجی مبتلا شده است و پزشکان از وی قطع امید کردند.
از مشکلاتش می‌پرسیم و می‌گوید: پدرم در یکی از محلات قدیمی شهر کرمانشاه، خانه‌ای کوچک داشت که چند سال پیش سند آن به عنوان ضمانت یکی از آشنایان زیر رهن بانک می‌رود ولی بی خبر از همه جا، وام گیرنده هیچ یک از قسطهای خود را نمی دهد و بانک با حکم قوه قضائیه، خانه ما را به سود خود مصادره می‌کند و ما در بدترین شرایط ممکن، آواره کوچه و خیابان می‌شویم.
این زن می‌گوید: پدرم قبل از این اتفاق، تعمیرگاه دوچرخه سازی داشت ولی بعد از این مریضی اش شدت گرفت و حالا او نیز همراه من و پسرم آواره کوچه و خیابان است و سه نفری در کنار هم شبهای طولانی و سرد زمستان را در پشت اتومبیل فرسوده مان به روز می‌رسانیم.
هیچ مسئولی به سراغمان نیامده است
به گفته شهین و ساکنان خیابان، این خانواده بیش از سه ماه است که در این خیابان زندگی می‌کنند. وی می‌گوید که نه تحت پوشش نهادی هستند و نه کمکی از جایی دریافت می‌کنند.
ساعتی به انتظار برگشتن فرج و نوه اش می‌نشینیم تا شاید از خیابان گردی‌های بی امید و عبث برگردند که مفید واقع نشد و موفق نشدیم با وی گفتگویی کنیم.





بهرام بیضایی: گفتند باید شخصیت «زن» فیلم را مرد کنید

image
بهرام بیضایی، کارگردان سرشناس ایرانی با اشاره به محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی برای ساخت فیلم‌های سینمایی دارد گفته است که برای فیلم «اشغال» به او گفته‌اند باید شخصیت محوری فیلمش زن نباشد.
به گزارش خبرآنلاین آقای بیضایی در گفتگو با ماهنامه «تجربه» با بیان اینکه «رد کردن آسان‌ترین کار جهان است» اضافه کرده است که فیلمنامه «اشغال» رد شد، تنها به این دلیل که «شخصیت محوری آن زن بود».
این کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران سپس به گفتگوی خود با مدیران سینمایی ارشاد اشاره کرده و گفته است که از وی دعوت کردتد تا ابتدا در مورد این فیلمنامه گفتگو کنند؛ ولی منظور این مدیران از «گفتگو» به گفته‌ی بیضایی این است که یک نفر حرف بزند و دیگری فقط دستورالعمل‌های آسمانی» را گوش کند.
وی گفته است: «کفری شدند که چرا نمی‌فهمم گفت‌وگو در واقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده، همه چیز مشروط شد به این که زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سال‌های کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد.»
بهرام بیضایی در بخش دیگری از گفتگوی خود به نقش زنان در آثار سینمایی‌اش اشاره کرد و در این زمینه نیز گفت: «نقش کانونی زن در فیلمنامه‌های من باعث شد که سال‌های سال اجازه فیلمسازی به من ندهند.»
این کارگردان سینمای ایران درمورد زنان معاصر در آثارش گفت: «به نظرم زنان معاصر با درگیری‌های روزمره خود چون دم‌دست‌تر و آشناترند کمتر به چشم می‌آیند و زنان تاریخی درگیر فضاهای گمشده یا کم‌شناخته، چون دورتر و ناآشناترند بیشتر به چشم می‌آیند. این عادت ماست نه واقعیت آنها.»


طلبه‌های قم از پوشیدن لباس روحانیت فراری هستند

image
یک طلبه‌ی ساکن قم در وبلاگ خود نوشته است که عمده طلبه‌های قم به دلیل فشارهای اجتماعی تمایلی به پوشیدن لباس روحانیت ندارند و از پوشیدن این لباس‌ها با بهانه‌های مختلف فرار می‌کنند.
وبلاگ «نامه‌های حوزوی» با اعلام نگرانی از این موضوع نوشته است: «بعد از تاسیس جمهوری اسلامی جامعه میان روحانیت و نظام سیاسی رابطه این همانی برقرار کرد و از این رو کاستی‌های نظام سیاسی را به پای روحانیت گذاشته است.»
نویسنده این وبلاگ در ادامه مطلب خود با بیان اینکه طلبه‌ها کوچک‌ترین ارتباطی با ارگان‌های نظام ندارد نوشته است هنگامی که طلبه‌ها میان مردم می‌روند «باید سرزنش اختلاس را بجان بخرند؛ در مقابل گران شدن شیر باسخگو باشند؛ دائم باید متلک‌ها و نگاه‌های پر کینه برخی‌ها را پذیرا باشد و از این رو برخی از طلاب برای فرار از چنین مسئله‌هایی تمایلی ندارند لباس روحانیت را بپوشند.»
این وبلاگ‌نویس طلبه در مطلب خود به بهانه‌هایی که طلبه‌ها برای نپوشیدن لباس روحانیت می‌آورند اشاره کرده و گفته است عده‌ای می‌گویند لباس روحانیت محدودیت دارد، برخی می‌گویند ما لایق پوشیدن این لباس نیستیم؛ برخی می‌گویند که تبلیغ بدون لباس روحانیت موثرتر است و عده‌ای نیز می‌گویند که برای این به حوزه آمده‌اند تا با اسلام آشنا شوند و غرض آن‌ها تبلیغ نبوده است که مجبور به پوشیدن لباس شوند.

بازار سیاه ارز و تابلوهای دروغ صرافی‌ها

image
نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای گذشته، منجر به ایجاد بازارهای سیاه ارز در محل بازار بزرگ تهران شده است. از سوی دیگر صرافی‌ها تابلوهایی با قیمت‌های غیرواقعی نرخ ارز را مقابل دید مشتریان گذاشته‌اند و می‌گویند «به ما تنها اعلام کردند که قیمت تابلو را اینگونه بزنید ولی هیچ دلاری نداده‌اند که با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه کنیم».
به دنبال امضای بودجه دفاعی آمریکا که تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم‌های نفتی هم بخشی از آن است، بازار ارز ایران دچار نوسانات شدید شد و دوشنبه گذشته دلار آمریکا از مرز ۱۷۰۰ تومان نیز عبور کرد و در ساعاتی با قیمت ۱۷۸۰ تومان به مشتریان آن فروخته شد. در همین روز بانک مرکزی نیز نرخ رسمی دلار را با اندکی افزایش به ۱۱۱۹ تومان رساند.
همچنین نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای اخیر منجر به ایجاد «بازارهای مکاره و بازار سیاه ارز» هم شده است.
به گزارش ایسنا یکی از این بازارهای سیاه در محل بازار بزرگ تهران ایجاد شده و فروشندگان ارز به میزان انبوه با در دست داشتن دستگاه کارت‌خوان اقدام به فروش دلار می‌کنند.
ایسنا نوشته است که عصر امروز، چهارشنبه در محل بازار بزرگ تهران دلار با نرخ حداقل ۱۵۸۵ تومان به مشتریان عرضه می‌شده است.
این خبرگزاری به نقل از خبرنگار خود نوشته است: «در این فضا انبوه از داد و ستد کنندگان گردهم جمع شده و از ورود تازه واردان در حد ممکن جلوگیری می‌کردند و فرصتی برای جلو رفتن به دیگران نمی‌دادند.»
ابهام مراجعان از دروغ تابلوها
خبرگزاری فارس نیز از تابلوهای غیرواقعی صرافان گزارش داده است.
فارس نوشته است: «خانمی که از درب یک صرافی پر ازدحام در نبش منوچهری خارج می‌شود در پاسخ به این پرسش که آیا برای خرید مراجعه کرده می‌گوید: خیر، می‌خواستم قیمت بگیرم. از نتیجه که می‌پرسیم می‌گوید: ۱۶۵۰ تومان می‌فروشند و ۱۵۸۰تومان می‌خرند و در عین حال به تابلوی داخل ویترین صرافی اشاره کرده و در حالی‌که با ابهام حل نشده‌ای روبروست ادامه می‌دهد: قیمت روی تابلو ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ تومان است.»
یکی از صرافی‌ها در پاسخ به پرسش فارس در خصوص اینکه دلیل این وضعیت چیست، گفته است: «به ما تنها اعلام کردند که قیمت تابلو را این‌گونه بزنید ولی هیچ دلاری نداده‌اند که با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه کنیم. صرافی هر روز دلار را می‌خرد و با چند تومان بالا و پایین می‌فروشد، نمی‌توان انتظار داشت دلاری را که ۱۷۰۰ تومان خریده ۱۴۰۰ تومان بفروشد.»

میخ اتحادیه اروپا بر تابوت نفتی ایران: توافق بر سر تحریم

امروز، دولت‌های اتحادیه اروپا به توافق اولیه بر سر تحریم واردات نفت خام از ایران دست یافته‌اند. با این حال زمان دقیق اعمال تحریم هنوز معلوم نیست.
به گزارش رویترز، دییپلمات‌های دولت‌های عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند که تصمیمی برای تعیین زمان اعمال این تحریم‌ها گرفته نشده است.
بر پایه این گزارش، یونان که پیش از این با تحریم نفتی ایران مخالف بود، اعتراضی به توافق امروز نداشته است.
بنا به گفته یک دیپلمات اروپایی به رویترز، با کلیات تحریم موافقت شده و دیگر مخالفتی و بحثی در این باره وجود نخواهد داشت.

حصول توافق بر سر اصل تحریم نفت ایران در اتحادیۀ اروپا

نوشتۀ فواد روستائی
به گفتۀ  منابع دیپلماتیک در بروکسل، از ماه دسامبر به این سو پیشرفت زیادی در این ارتباط حاصل شده و در مورد تحریم نفتی ایران اجماعی به وجود آمده است.منابع آگاه می گویند مذاکرات در حال حاضر به چگونگی و زمان اجرای تحریم نفتی مربوط می شود.

بیست و هفت کشورعضو اتحادیۀ اروپا بر سر تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران به «توافقی اصولی» دست یافته اند.
خبرگزاری فرانسه از بروکسل، مقر اتحادیۀ اروپا، به نقل از منابع دیپلماتیک می نویسد در مورد گام زدن در راستای تحریم نفتی جمهوری اسلامی توافقی بر سر اصل مسأله وجود دارد.
این منابع افزودند با وجود حصول این توافق اصولی، برای تحقق این امر کار زیادی باید انجام شود.
قرار است این مسأله در نشست وزیران امورخارجۀ کشورهای اتحادیۀ اروپا، در سی ام ژانویه جاری در بروکسل به بحث گذاشته شود.
به گفتۀ این منابع از ماه دسامبر به این سو پیشرفت زیادی در این ارتباط حاصل شده و در مورد تحریم نفتی ایران اجماعی بوجود آمده است.
رویترز نیز به نوبۀ خود در گزارشی از بروکسل به نقل از منابع اروپائی می نویسد تا پایان ماه جاری این توافق پس از تعیین چند و چون اجرا و تاریخ آغاز آن نهائی خواهد شد.
به گفتۀ منابع آگاه مذاکرات در حال حاضر به چگونگی و زمان اجرای تحریم نفتی مربوط می شود.
قرار است در روز پنجشنبه جلسه ای با شرکت کارشناسان فنی برای بحث در مورد مسائل تکنیکی این تحریم در بروکسل برگزار شود.
در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران و ابراز نگرانی آژانس از ابعاد نظامی این فعالیت ها، تحریم نفتی ایران در دستور کار آمریکا و اتحادیۀ اروپا قرار گرفته است.

جزیره ابوموسی و پرداخت غرامت جنگی هزینه های احتمالی بستن تنگه هرمز

همزمان با بر برگزاری یک رزمایش دریایی ١٠ روزه در آب های خلیج فارس و دریای عمان بمنظور تمرین عملیات مسدود ساختن تنگه هرمز، مسئولان دولتی و نظامی جمهوری اسلامی تهدید کرده اند که در صورت عملی شدن تحریم های تازه علیه نفت ایران ، این آبراه (استراتژیکی) را مسدود خواهند ساخت.

نوشته: رضا تقی زاده
فارغ از موضوع توانایی جمهوری اسلامی در مسدود ساختن تنگه هرمز و یا عدم آن، مسئله اصلی در جنگ سرد کنونی مابین ایران و بخشی از جامعه جهانی به رهبری آمریکا، میزان تأثیر ایران در مختل ساختن تردد کشتی ها از تنگه هرمز، و واکنش آمریکا نسبت به چنین تهدید هایی است. دولت آمریکا رسماً اعلام داشته است که تهدید علیه عبور و مرور آزاد کشتیرانی از آبراه هرمز را خط قرمز خود تلقی میکند.
عملیات دریایی "آخوندک" و حمله روز ١٨آوریل سال ١٩٨٨ نیروی دریایی و هوایی آمریکا مستقر در آب های خلیج فارس، علیه واحد های نیروی دریایی، تأسیسات بندری و سکوهای نفتی ایران که طی آن ناو سهند از میان رفت و ده ها نفر از سرنشینان آن به قتل رسیدند، تنها چهار روز پس از برخورد یک مین دریایی ایران با ناوچه موشک انداز آمریکایی موسوم به "یو اس اس ساموئل رابرتس " و آسیب دیدن آن صورت گرفت. اجرای عملیات دریایی "آخوندک" نشان داد که آمریکا در حفظ خطوط قرمز اعلام شده در خلیج فارس جدی است.
اهمیت تنگه هرمز و حساسیت خاص نسبت به باز نگاه داشتن آن ناشی از تأثیر گذاری وضعیت این آبراه استراتژیکی بر امنیت و اقتصاد انرژی جهان است. روزانه ٤٠ در صد از نفت و ٢٩در صد گاز (مایع) صادراتی جهان ازاین مسیر به بازار های بین المللی ارسال میشود. علاوه بر صادرات نفت و گاز، تجارت خارجی و ادامه حیات اقتصادی کلیه کشور های حاشیه خلیج فارس، بخصوص ایران، در گرو حفظ امنیت این آبراه است.
٩٠ در صد از مجموع صادرات ایران، که نفت خام مهمترین قلم آن بشمار میرود، و ٨٧ در صد از واردات این کشور از راه دریا صورت میگیرد. به این ترتیب، تبعات مسدود ساختن تنگه هرمز، در صورت فراهم بودن امکان انجام آن، تنها محدود به کشور های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس و اقتصاد جهانی نخواهد ماند. به این دلیل بسیاری از ناظران، هر نوع تلاش ایران برای مسدود ساختن تنگه هرمز را خود زنی و استقبال از شکست نهایی معرفی میکنند.
رویارویی نظامی
مقایسه توانایی های نظامی ایران با قدرت نظامی آمریکا در منطقه، کمترین تردیدی در مورد شکست ایران در برابر بزرگترین قدرت نظامی جهان، در صورت بروز برخورد مابین آن دو، باقی نخواهد گذاشت.
در عین حال ایران دارای امکانات کافی برای وارد آوردن خسارات قابل ملاحظه علیه کشور های ساحلی و حتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه است. از این جهت بروز یک در گیری نظامی به بهانه تلافی جویی علیه تلاش احتمالی ایران برای مسدود ساختن تنگه هرمز متضمن هزینه های غیر قابل پیشبینی انسانی و اقتصادی است.
ایران با کار گذاشتن مین های دریایی قادر است ادامه کشتیرانی در هرمز را مورد تهدید قرار دهد. کشتی های عبوری از هرمز در دو خط موازی (هر یک به عرض تا دو میل دریایی ) از این تنگه گذر میکنند. عرض تنگه در حدود ٢٠ میل است. بنا بر برآورد های نظامی، مسدود ساختن کشتیرانی در هرمز نیازمند نصب ١٠٠٠ مین دریایی است.
مین گذاری آب های تنگه هرمز
ایران یکی از ١٠ تا ١٢ کشور تولید کننده مین های دریایی در جهان بشمار میرود. کارخانه ها و فن آوری تولید مین دریایی را ایران عمدتاً از چین کسب کرده است. مین های دریایی تولید ایران هر سه نوع اصلی، شناور بروی آب، قرار گرفته در بستر دریا و همچنین مین های زیر سطحی قادر به حرکت تا سطح آب را شامل میشود.
برآورد های موجود حاکی است که ایران بیش از ٢٠٠٠ مین دریایی در اختیار دارد. بمنظور نصب مین ها در دریا، یا سفینه های روی آبی مورد استفاده قرار میگیرند و یا زیر دریایی های در اختیار ایران.
در صورت استفاده از کشتی، حتی در تاریکی شب، اقدام ایران به مین گذاری به سرعت آشکار شده و با آن مقابله پیشگیرانه به عمل خواهد آمد. انتظار میرود که حتی در صورت انجام مین گذاری در آب های ساحلی و حدود ملی ایران نیز، برخورد تلافی جویانه علیه آن صورت گیرد.
در حالی که مین های زیر سطح آب و نیمه شناور در محدوده نصب خود باقی میمانند، مین های شناور میتوانند تا سواحل غربی خلیج فارس و آب های عربستان، کویت و عراق نیز حرکت کنند.
وسیله دیگر مین گذاری توسط ایران استفاده از سه زیر دریایی، کیلو کلاس ساخت روسیه و همچنین زیر دریایی های کوچکتر کلاس قدیر و نهنگ است. زیر دریایی های بزرگتر ایران با محاسبه ظرفیت استفاده اژدر در آنها، هر بار قادر به حمل تا ٢٤ مین هستند. زیر دریایی های کوچکتر که تعداد آنها به ٧ تا ٩ فروند میرسد هر نوبت قادر به حمل و نصب تا ٦ مین دریایی خواهند بود.
از این جهت مین گذاری موثر تنگه هرمز و مسدود ساختن آن توسط ایران از این راه، مستلزم یک هفته وقت خواهد بود. بی شک بازگشت مرتب زیر دریایی ها به پایگاه خود در بندر عباس برای بارگیری، رد گیری آنها را آسان خواهد ساخت. به این ترتیب پیش از اقدام به نصب تعداد قابل ملاحظه ای از مین های دریایی، خطر برخورد با ایران با هدف متوقف کردن عملیات مین گذاری، عملا غیر قابل اجتناب خواهد شد.
استفاده از موشک های ضد کشتی
راه دیگر مسدود ساختن تنگه هرمز استفاده از موشک های سطح به سطح و غرق کشتی ها در آب های کم عمق تنگه است. طی روز پایانی مانور موسوم به "ولایت ٩٠"، ایران با پرتاب یک موشک برد کوتاه موسوم به "قادر" با برد ٢٠٠ کیلومتر و همچنین آزمایش موشک "نور" با برد ١٢٠کیلومتر و موشک "نصر" با برد ٣٥ کیلومتر این ظرفیت ها را مورد آزمایش دوباره قرار داد.
تردیدی نیست که استفاده از این موشکها، بخصوص دو نوع اولیه "قادر" و "نور" که ابتدا توسط چین با تقلید از موشکهای ضد کشتی موسوم به " اکسوست " ساخت فرانسه تولید و تکنولوژی و قطعات آن برای تولید در اختیار ایران قرار گرفته، میتواند خسارات جدی به کشتی های عبوری از تنگه هرمز وارد آورده و از راه غرق نفت کش ها، مسدود ساختن تنگه را عملی سازد.
موشکهای "اکسوست" پیشتر در سالهای ١٩٨٧ توسط نیروی هوایی صدام علیه یک ناو جنگی آمریکا و در سال ١٩٨٢ و در جریان جنگ فالکلند توسط نیروی هوایی آرژانتین علیه نیروی دریایی بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت و موفق عمل کرد.
از آن تاریخ مقابله با موشکهای نوع "اکسوست" مورد توجه نیروی های ضد موشکی غرب قرار داشته است. با این وجود منهدم ساختن وسایل پرتاب و محل های نصب این موشکها پیش از آغاز استفاده از آنها، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، موثر ترین راه مقابله با آنها بشمار میرود.
به این ترتیب، شدت گرفتن تهدید ها، حتی در مرحله ای پیش از آغاز اقدام به بستن تنگه هرمز، میتواند اقدام پیشگیرانه نظامی علیه ایران را تحریک کند. این زمینه ای است که بخصوص طی دو روز اول سال نوی مسیحی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ملتهب تر از پیش دیده شده.
حتی تکرار تهدید های ایران برای بستن تنگه هرمز، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در جهت مصون ماندن از حمله نظامی نیز میتواند به نوبه خود زمینه ساز حمله پیشگیرانه متقابل آمریکا برای محروم ساختن ایران از ادامه تهدیدات شده و آمریکا را دو گام فراتر از ایران قرار دهد!
هزینه های جنگ
بمنظور فلج ساختن ظرفیت های مین گذاری ایران، پیش بینی میشود که ناوگان دریایی ایران، منجمله سه زیر دریایی روسی کیلو کلاس، هدف حمله نظامی پیشگیرانه و یا تلافی جویانه آمریکا قرار گیرد.
تأسیسات رادار، سکوهای نفتی ایران که در کنار بعضی از آنها واحد های موشک انداز نصب شده (منجمله در جزیره سیری) و تأسیسات بندری، سکو های ثابت و متحرک موشکی ایران از جمله دیگر هدف های نظامی در یک حمله پیشگیرانه، و یا تلافی جویانه خواهند بود.
بر اساس «طرح دفاع نامتقارن» در دریا که در نتیجه قبول نابرابری ظرفیت نیروی دریایی ایران با قدرت نیروی دریایی آمریکا تهیه شده، ایران تعداد قابل ملاحظه ای از قایق های سبک و تند رو را تجهیز و تعدادی از آنها را بمنظور تدارک حملات ایذایی در جزایر و خطوط ساحلی خود پنهان ساخته است. بمنظور خنثی ساختن تهدیدات موشکی از سوی جزایر ایرانی نزدیک به خطوط عبور و مرور دریایی، اشغال این جزایر از سوی نیرو های مهاجم بسیار محتمل بنظر میرسد.
بعد از تحمل شکست نظامی غیر قابل اجتناب در رویارویی با نیرو های آمریکایی، کشورهای خسارت دیده در جریان جنگ، از کشورمغلوب (ایران) در خواست پرداخت خسارت جنگی خواهند کرد. محروم ماندن از صادرات نفت و یا زیان های ناشی از مختل شدن تجارت خارجی و احتمالاً خسارات ناشی از حملات موشکی ایران علیه تأسیسات شهری و ساحلی کشور های جنوبی خلیج فارس، از جمله خساراتی است که میتواند علیه ایران مورد ادعا قرار گیرد؛ چنانکه این دعاوی بوسیله کویت علیه عراق در سال ١٩٩٠ صورت گرفت و بعد از شکست، دولت های بعدی عراق به پرداخت غرامت محکوم شدند.
در کنار پرداخت غرامت جنگی محتمل، اشغال جزیره ایرانی ابوموسی، که مورد ادعای امارات قرار دارد و جزیره سیری  با انگیزه بازدارندگی از اقدام به نصب موشک در سواحل آنها و مختل ساختن کشتیرانی در تنگه هرمز، هزینه سنگین دیگری است که ادامه وضع موجود میتواند برای ایران ببار آورد.
در صورت از میان رفتن ظرفیت های دفاعی ایران در دریا، در نتیجه برخورد نظامی با آمریکا و واگذاری جزیره ابوموسی به امارات؛ ظاهرا با هدف امن نگاهداشتن آن، نه تنها وضعیت اقتصادی ایران تا ده ها سال تحت تأثیر منفی این چالش قرار خواهد داشت، که مرزهای ملی ایران نیز در آبهای خلیج فارس از دایره منحوس نتایج جنگ مصون نخواهد ماند.



ممنوع‌ الملاقات شدن محمد ابراهیمی، زندانی سیاسی

مسئولان زندان اوین از ملاقات خانواده محمد ابراهیمی با این زندانی سیاسی ممانعت کردند. به گزارش سایت کلمه، محمد ابراهیمی در ۲۲ آذرماه ۱۳۸۹ توسط ماموران اطلاعات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و جنگ نرم علیه نظام بازداشت شد.
به نوشته‌ی کلمه، وی ۸ ماه را در سلول انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین در شرایط شکنجه فیزیکی و روانی بازداشت بود، به گونه‌ای که به آسایشگاه روانی امین‌آباد تهران اعزام شد. این زندانی از بدو بازداشت به مدت ٨ ماه ممنوع الملاقات بود و خانواده‌اش از محل نگهداری او بی‌اطلاع بودند.



خطر ایدز در ایران ۱۵ ساله‌ها را تهدید می‌کند

هایده نکته‌دان، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام کرد که سن گروه‌هایی که دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند پایین آمده و هم اکنون گروه سنی ۱۵تا ۲۲سال در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند: «این نشان می‌دهد که باید آموزش مسائل پیشگیری از ایدز را از دبستان تا دانشگاه آغاز کنیم». او در ادامه در خصوص زنان خیابانی نیز گفت: «باید بدون قضاوت از آنها مراقبت کنیم
به گزارش خبرگزاری فارس، هایده نکته‌دان روز چهارشنبه (۱۴دی / ۴ژانویه) در همایش دو روزه ایدز و نوزاد افزود: «هم اکنون وارد موج سوم ایدز در ایران شده‌ایم که اگر آن را کنترل و پیشگیری نکنیم این موج تبدیل به آتشفشان و سونامی می‌شود».
وی اعلام کرد که «مطالعات نشان می‌دهند تا تاریخ اول تیر ماه سال جاری تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران به ۲۳هزار و ۱۲۵نفر رسیده است که البته این آمار را باید ضرب در ۴کرد تا میزان واقعی آلودگی این بیماری در ایران مشخص شود».




ایجاد بازار سیاه ارز در سطح شهر تهران

بازار دلار در خیابان‌های تهران همچنان از بازار طلا داغ‌تر است. نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای اخیر به گرم‌شدن بیشتر بازارهای سیاه ارز هم انجامده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یكی از این بازارها در محل بازار بزرگ تهران ایجاد شده و فروشندگان ارز به میزان انبوه با در دست داشتن دستگاه کارت‌خوان اقدام به فروش دلار می‌كنند.
به نوشته‌ی ایسنا، عصر چهارشنبه (۱۴ دی/ ۴ ژانویه) در محل بازار بزرگ تهران دلار با نرخ حداقل ۱۵۸۵ تومان به مشتریان عرضه شد.




«در سال ۱۳۸۹ در ایران ۱۱ میلیون نفر كاربر اینترنت بوده‌اند»

این رقم را مرکز آمار ایران منتشر کرده است. به گزارش سایت آفتاب به نقل از مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۸۹ از مجموع ۳/ ۲۰ میلیون خانوار كشور، ۳/ ۴ میلیون خانوار (۴/ ۲۱درصد) در محل سكونت به اینترنت دسترسی داشته‌اند. این سهم برای خانوارهای شهری ۳/ ۲۷ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۹/ ۴ درصد بوده است.
مركز آمار ایران اعلام كرده است که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری به ترتیب مربوط به استان تهران با ۱/ ۲۳ درصد، مازندران با ۷/ ۲۲ درصد و اصفهان با ۰/ ۲۲ درصد بوده است، در حالی كه استان سیستان و بلوچستان با ۵/ ۱۰ درصد، كمترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری ایرانرا داشته است.

وبگاه اصولگرا:
وکیل الدوله، وکیل شرکت قطعه ساز اروپایی است


(تیتر از جنگ خبر)
عصرایران
بعد از انتقاداتی که علیه برخی نمایندگان موسوم به وکیل الدوله در سطح جامعه به راه افتاد ، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکالت خارجی ها را عهده دار شده است تا شاید به افتخار او در آینده وکیل الاجانب نیز در ادبیات سیاسی کشور باب شود!
به گزارش عصرایران، بعد از آن که بین یک شرکت قطعه سازی داخلی و یک شرکت اروپایی اختلاف مالی پیش آمده ، این نماینده تحرکات خود را برای حفظ منافع مالی شرکت اروپایی در سطح مجلس و صنعت خودروسازی آغاز کرده و در تماس هایی با طرف ایرانی را تهدید می کند که اگر 5 میلیون و 700 هزار یورو به شرکت خارجی نپردازد ، موضوع را به سطوح بالاتر خواهد کشاند!
اينكه قطعات خريداري شده از اين شركت ايتاليايي كه گفته مي شود توسط دفتر يكي از نزديكان اين نماينده مجلس در دبي وارد ايران شده است، آيا به قيمت و تعداد لازم خريداري شده يا خير بماند؛ حال سوال اين است چه رابطه اي بين شرکت هاي ايتاليايي و نماينده منتقد دولت وجود دارد كه بر پرداخت اين پول كه حدود 10 ميليارد تومان اينقدر اسرار مي ورزد؟!
و اساساً اگر اختلاف مالی بین دو شرکت به وجود آید - که امری طبیعی است - آیا باید وکلای شرکت ها و در حد نهایت سفیر کشور مذکور پیگیر ماجرا باشند یا نماینده ای که برای تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای آنها به مجلس رفته و موظف به پاسداری از حقوق موکلان خود است؟
این افراد هستند که در گذر زمان "خانه ملت"‌را از خانه ملت بودن می اندازند و بعد از زد و بندهای داخلی اینک چشم مردم به لابی های خارجی برخی نمایندگان نیز روشن می شود.



کمیته گزارشگران حقوق بشر- اولین جلسه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، صبح امروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد.
بنا بر گزارش رسیده، در این دادگاه که بدون حضور وکیل برگزار شده بود، کوهیار گودرزی از دادگاه درخواست استمهال کرد تا رسیدگی به پرونده، با معرفی و حضور وکیل برگزار شود. دادگاه نیز با پذیرفتن این درخواست، جلسه رسیدگی خود را به تعویق انداخته است.
کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز ۹ مردادماه بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی که هم‌اکنون ششمین ماه بازداشت خود را سپری می‌کند، پیش از این در جلسه بازپرسی به «اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با نشریه اشپیگل» متهم شده بود. وی در طول دوران بازداشت خود، بیش از ۲ ماه در سلول انفرادی به سر برد و به مدت سه ماه از حق تماس تلفنی محروم بود. او هم‌چنین در دوران بازداشت خود از حق ملاقات با بستگان خود محروم بوده است.
مادر کوهیار گودرزی نیز یک روز پس از بازداشت وی، در کرمان دستگیر شد و اخیرا از سوی دادگاه به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
گودرزی پیش از این نیز در روز ۲۹ آذرماه ۸۸، در راه عزیمت به شهر قم جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری بازداشت شده و به مدت یکسال در زندان به سر برده بود.

آیت اله خامنه ای! لطفا ًادامه دهید ـ نامه مشاور کروبی به رهبر

سحام نیوز: مجتبی واحدی در نامه ای خطاب به رهبری نوشت: “مدت زیادی اندیشیدم که برای شما چه عنوانی انتخاب کنم.آقا؟ سید علی خامنه ای ؟ علی خامنه ای یا آیت اله سید علی خامنه ای ؟ به این نتیجه رسیدم همان عنوانی را به کار ببرم که شما تنها با استفاده از ابزار های حکومتی ، آن را به دست آورده اید و بسیاری از افراد به طمع لقمه ای نان یا به امید رسیدن به مناصبی که لایق آن نیستند شما را با آن عنوان می خوانند. ”
مشاورمهدی کروبی در نامه خود به آیت الله خامنه ای، در خصوص نامه نگاری های برخی افراد همچون نوری زاد به وی، نوشت: “بسیاری از کسانی که دل در گروی ابادانی ایران یا سربلندی اسلام دارند طی ماههای اخیر ، در خطاب های کتبی و شفاهی ، ازشما خواسته اند به برخی اقدامات پایان دهید که البته همه آنها می دانند خاتمه آن اقدامات و افتضاحات ، جز با کوچ شما به دنیای دیگر یا به پایان رسیدن ریاست متزلزل شما بر کشور ، میسر نخواهد بود من هم تا چندی پیش گمان می کردم باید دلسوزان این کشور، شما را به بازبینی اقداماتتان فرابخوانند.”
سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد در ادامه نامه خود مواردی را از رفتارها و برخوردهای چند سال اخیر رهبر جمهوری اسلامی را بر می شمرد و به وی نکاتی را یاد آوری می کند. وی در این نامه در خصوص اصلاح رفتار می گوید: “شما هیچگاه با اراده خود ، تن به تغییر و اصلاح نداده اید و هرگاه که فشارهای داخلی یا خارجی ، تغییر واصلاحی را بر شما تحمیل کرده ، شما پس از پشت سر گذاشتن بحران ، نه تنها به جایگاه پیشین بازگشته اید بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفته اید تا احساس حقارت ناشی از تغییر تحمیلی را به نحوی ، جبران نمایید.”

شما را آیت اله خطاب می کنم و از رو حانیون والامقامی که به خاطر حفظ دنیای شما ، آخرت خود را نفروخته اند تقاضا می کنم برای تمیز آخوند های درباری از روحانیونی که دین ودنیای مردم را آباد می خواهند ، تمهیدی بیندیشند .
متن این نامه که در اختیار سحام قرار گرفته بدین شرح است:
روی سخنم با شماست آیت اله خامنه ای!
تعجب نکنید از اینکه شما را آیت اله خطاب کردم . مدت زیادی اندیشیدم که برای شما چه عنوانی انتخاب کنم.آقا؟ سید علی خامنه ای ؟ علی خامنه ای یا آیت اله سید علی خامنه ای ؟ به این نتیجه رسیدم همان عنوانی را به کار ببرم که شما تنها با استفاده از ابزار های حکومتی ، آن را به دست آورده اید و بسیاری از افراد به طمع لقمه ای نان یا به امید رسیدن به مناصبی که لایق آن نیستند شما را با آن عنوان می خوانند . از سوی دیگر یقین دارم به کارگیری عنوان «آیت اله » برای شما ، چیزی بر اعتبارتان نمی افزاید زیرا تکرار اعطای این لقب به شما و برخی مزد بگیران متملق ـ که آنها هم مانند خودتان ، ناگهان آیت اله شدند ـ شرایطی فراهم کرده که ملقب بودن به این عنوان آبرویی برای کسی ایجاد نمی کند و نداشتن این عنوان هم موجب « تحقیر » کسی نخواهد شد. . شما هرگاه اراده کنید کسی که تنها تخصص او « اجتهاد » در کشف راههای جدید برای تملق گویی از شماست توسط دستگاه تبلیغات رسمی کشور ، به درجه آیت الهی نائل می آیداما اگر کسی در مقام حق جویی ، انتقادی بر شما وارد کند در منابر و تریبونهای حقوق بگیر رهبر ، از منصب آ یت الهی ، خلع درجه می شود . شما را با عنوان « آیت اله » مورد خطاب قرار می دهم تا بار دیگر مردم به یاد بیاورند مرحوم منتظری تنها به خاطر تأکید بر عدم شایستگی شما برای استفاده از این عنوان ، با چه ظلم ها و آزارهایی در زمان حیات خود مواجه شد و تشییع و ترحیم او با چه محدودیت های عقده گشایانه ای روبرو گشت!

شما را آیت اله خطاب می کنم و از رو حانیون والامقامی که به خاطر حفظ دنیای شما ، آخرت خود را نفروخته اند تقاضا می کنم برای تمیز آخوند های درباری از روحانیونی که دین ودنیای مردم را آباد می خواهند ، تمهیدی بیندیشند . مگر شیخ کلینی که از او با عنوان « ثقه الاسلام » یاد می شد از آیت اله های دست ساز شما کمتر اعتبار و احترام داشت ؟ مگر از یکهزار واندی سال قبل تا دهه های اخیر برای بزرگانی همچون ابن سینا ، شیخ بهایی ، شیخ صدوق ، سهروردی و علمایی که در درشته های گوناگون علوم ، آثاری ماندگار از خود به جای گذاشتند چیزی بیش از عنوان « شیخ » استفاده شده است ؟ یکی از معتبر ترین افراد برای روحانیون سنتی در دهه های اخیر ، مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی ـ مؤسس حوزه علمیه قم ـ بوده است . آیا توصیف او با عنوان « حاج شیخ» از اعتبارش در حوزه های علمیه کاسته است؟ مگر بزرگانی چون مرحوم طالقانی ، به خاطر داشتن عنوان « آیت اله » محبوب خدا وخلق خدا شدند ؟مگر کروبی شجاع ،به خاطر ملقب بودن به لقب آیت الهی ، اینگونه به قلب میلیونها ایرانی راه یافته است؟ از همه بالاتر ، مگر رابطه عاشقانه بسیاری از ایرانیان با ائمه معصومین علیهم السلام بر اساس عناوین والقاب دهان پُر کنی که امثال شما به آن محتاج هستید تنظیم می شود ؟ پس بگذار عنوان آیت اله که شنیدن آن شما را ارضا می کند برای خودتان باقی بماند . لابد علمای بزرگ دینی هم برای خود تدابیری خواهند اندیشید تا بدنامی کارهایی که تحت لوای حکومت « آیت اله» انجام میشود به نام آنها ثبت نگردد. آنها شاید ناچار باشند از این به بعد عناوینی برای خویش برگزینند که شنیدن آن عناوین، مردم ایران را به یاد حمایت های بی منطق شما از دروغ پردازان دولت احمدی نژاد ، رانت خواران بزرگ ، سر کوبگران و شکنجه گران نیندازد و بالاتر از همه ، خاطره رفتار فرعونی حاکمان ایران را برای ایرانیان زنده نکند.
آیت اله خامنه ای !
بسیاری از کسانی که دل در گروی ابادانی ایران یا سربلندی اسلام دارند طی ماههای اخیر ، در خطاب های کتبی و شفاهی ، ازشما خواسته اند به برخی اقدامات پایان دهید که البته همه آنها می دانند خاتمه آن اقدامات و افتضاحات ، جز با کوچ شما به دنیای دیگر یا به پایان رسیدن ریاست متزلزل شما بر کشور ، میسر نخواهد بود من هم تا چندی پیش گمان می کردم باید دلسوزان این کشور، شما را به بازبینی اقداماتتان فرابخوانند. امابه یاد آوردم که شما هیچگاه با اراده خود ، تن به تغییر واصلاح نداده اید و هرگاه که فشارهای داخلی یا خارجی ، تغییر واصلاحی را بر شما تحمیل کرده ، شما پس از پشت سر گذاشتن بحران ، نه تنها به جایگاه پیشین بازگشته اید بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفته اید تا احساس حقارت ناشی از تغییر تحمیلی را به نحوی ، جبران نمایید. فکر می کنم خودشما بهتر از هرکس منظور مرا می دانیداما برای کسانی که این نامه را می خوانند فقط چند نمونه از رفتار شما در سالهای گذشته را یادآوری می نمایم:

یک ـ در اواخر سال ۷۴ که وضعیت کشور ، از برخی جهات شبیه امروزبود وشما نیاز به حضور گسترده مردم در انتخابات ـ برای اثبات مشروعیت خود به ناظران داخلی و خارجی ـ داشتید در جمع دانشجویانی که به « نظارت استصوابی شورای نگهبان » معترض بودند آنها را به حضور گسترده در انتخابات فراخواندید و گفتید « نظارت استصوابی ، مصوبه مجلس است . نمایندگان مجلس می توانند قانون را اصلاح کنند» اما همین که به مقصود خود رسیدید ،همه سخنانِ اغواگرانه خویش را به دست فراموشی سپردید و نظارت استصوابی را از گذشته محکم تر بر سر کاندیداهای مجلس کوبیدید.
دو ـ هجدهم تیرماه سال هفتاد و هشت و روزهای پُر التهاب پس از آن را به یاد می آورید؟. بله درست فهمیدید. همان روزهایی که حتی یادآوری آن ، موجب شرمساری است . در آن روزها شما مطمئن بودید که خون به جوش آمده دانشجویان ، ممکن است بنیان حکومت ظلم در ایران را برچیند . لذا در برابر دوربین های تلویزیونی ، اشک ریختید و خواستار محاکمه و مجازات کسانی شُدید که در کوی دانشگاه تهران ، جنایت آفریده بودند . حتی گفتید که از شنیدن اخبار مربوط به کوی دانشگاه تهران ، قلبتان به درد آمده است . با همین حرف ها ، بسیاری از افراد را فریفتید و از همه سیاست مداران سرشناس دو جناح کمک گرفتید تا آرامش به شهر تهران بازگردد. اما همین که خیالتان آسوده شد در مقام مدعی نشستید و دستور دادید که شاکیان کوی دانشگاه را به زندان بیندازند . ظاهراً این حد از عقده گشایی هم ، آرامش برای شما به ارمغان نیاورد . پس ، اَمربَران شما موظف شدند قرباینان جنایت هجده تیر را به تمسخر بگیرند . آنها نیز با « صدور حکم محکومیت یک سرباز به خاطر دزدیدن یک ریش تراش از خوابگاه دانشجویان کوی دانشگاه » دستور ولی نعمت را اجابت کردند . جنایت کوی دانشگاه تهران پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ هم تکرار شد اما در سال ۸۸ ، مقامات قضایی کشور که از مافی الضمیر شما آگاه بودند حتی به اندازه شناسایی « دزد ریش تراش» هم به خود زحمت ندادند در حالی که در ماههای اولیه پس از بیست ودوم خرداد ۸۸، رئیس مجلس شما بارها بر رسیدگی به جنایت کوی دانشگاه تأکید کرد.
 ظاهراً این حد از عقده گشایی هم ، آرامش برای شما به ارمغان نیاورد . پس ، اَمربَران شما موظف شدند قرباینان جنایت هجده تیر را به تمسخر بگیرند . آنها نیز با « صدور حکم محکومیت یک سرباز به خاطر دزدیدن یک ریش تراش از خوابگاه دانشجویان کوی دانشگاه » دستور ولی نعمت را اجابت کردند . جنایت کوی دانشگاه تهران پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ هم تکرار شد اما در سال ۸۸ ، مقامات قضایی کشور که از مافی الضمیر شما آگاه بودند حتی به اندازه شناسایی « دزد ریش تراش» هم به خود زحمت ندادند

سه ـ باز هم بگویم؟ ایا بحران هسته ای رابه یاد می آورید که چگونه شما را مستأصل کرده بود ؟ به یاد دارید که تا آخرین روزهایی که خاتمی بر سر کاربود برای سوءاستفاده از اعتبار جهانی او ، از عملکرد هسته ای دولت هشتم تجلیل می کردید ؟ به یاد دارید که عده ای از طرفداران دو آتشه شما ، مناقشات فراوانی بر سر مذاکرات پاریس به راه انداختند و شما شخصاً به دفاع از عملکرد خاتمی و تیم هسته ای او برخاستید؟ اگر فراموش کرده اید من عین جملات شما راکه هنوز در سایت دفتر خودتان موجود است یادآوری می نمایم :«دوستانى که مشغول فعالیت و مذاکره هستند، خوب مذاکره کرده‌اند. من همین مذاکرات پاریس را که همین اخیراً – یک ماه پیش تقریباً – انجام گرفت، نگاه کردم و خواندم؛ مواضع خوبى را اتخاذ کردند و خوب دفاع کردند و قوى و منطقى حرف زدند.»[‌ دیدار با سفرای ایران ـ بیست وپنجم مرداد ماه ۸۳] در این داستان هم پس از آن که احساس کردید نیازی به اعتماد سازی در خارج ندارید همه حرف ها و تأییدیه های قبلی خود را فراموش کردید و تیم هسته ای دولت قبلی را به ضعف و ناکارآمدی متهم نمودید تا جایی که همه تلاش های اعتماد ساز خاتمی و دولت او ، بی اثر شد و هزینه های فراوان خارجی بر کشور ، تحمیل گردید .
ایت اله خامنه ای !
نمونه هایی که ذکر شد فقط برای اثبات این نکته بود که شما ، اصولاً قائل به اصلاح گفتار و گفتمان خود نیستید و هرگاه هم که به ناچار ، تن به اصلاح داده اید تمکین شما کوتاه مدت وبرای « خریدن فرصت » بوده است . البته ، امروز که شرایط کشور از هر زمان دیگری بحرانی تر و عملکرد شما از هر دوره دیگری مناقشه بر انگیزتر است شما هیچ نشانه ای از تمایل به اصلاح از خود بروز نداده اید لذا نمی دانم دوستانم به کدام امید ، شمارا به اصلاح فرامی خوانند ؟ اما به فرض که مانند سالهای هفتاد و چهار ، هفتاد و هشت وهشتاد وهشت ، از مواضع خود عقب نشینی کنید یا ظاهراً با انجام اصلاحاتی موافقت نمایید یقین دارم پس از مدتی کوتاه ،اولاً اصلاحات موقت را متوقف خواهید نمود ثانیاً چون تن دادن به اصلاح را نوعی تحقیر برای خود بر می شمارید برای بازگشت به نقطه قبل از اصلاح ، هر کاری که لازم باشد انجام خواهید داد و کسانی که عامل وادارکردن شما به اصلاح بوده اند با بدترین عقده گشایی های شما مواجه خواهند شد.

ایت اله خامنه ای ! حتی اگر یک در صد احتمال اصلاح رفتار شماوجود داشت من هم همان چیزهایی را می نوشتم که دوستان دیگرم برای شما نوشتند . همچنین اگر روش هایی وجود داشته باشد که اصلاح امور بدون نیاز به اجازه شما ، امکان پذیر باشد از ان استقبال خواهم کرد اما « اصلاح » اگر مانند موارد پیشین ، با اجازه شما بیاید با دستور شما هم خواهد رفت و این ، دیگر اصلاح نخواهد بود . پس من بر خلاف دوستانم از شما می خواهم به کارهای خودتان ادامه دهید ، زیرا تنها با ادامه موقت حکومت شما ، آخرین حلقه ها از زنجیره آگاهی مردم ایران تکمیل خواهد شد. حکومتی که به نام شما ثبت شده ـ‌ و من در تسلط واقعی شما بر آن تردید دارم ـ باید چندی دیگر ادامه یابد تا خوش بین ترین ایرانیان نیز بدانند که نام ایران واسلام ، ملعبه ای در دست مزدوران شماست تا همچون بنی عباس و بنی امیه . همه مخالفان خود را « خارج شده از دین »بخوانید و آنها را از بدیهی ترین حقوق انسانی ، محروم سازید .اگر شما چند صباح دیگر بر تخت لرزان خویش بنشینید ساده لوح ترین هموطنان من هم باور خواهند کرد که شما به چیزی جز بقای حکومت خویش نمی اندیشید وبرای آن حاضرید همه سرمایه های ملی ، عقیدتی و فرهنگی ملت ایران را به حراج بگذارید واگر لازم شد دربرابراهانت های واقعی به مظاهر اسلام وایران ، سکوت کنید . راستی اگر قبل از اقدام نابخردانه و مشکوک یک ‪کشیش امریکایی‬ در سوزاندن قرآن کریم ، حکومت شما ساقط شده بود ، ایا متدینان ایرانی می توانستند باور کنند که بی تفاوت ترین حکومت اسلامی در برابر این حرکت ، حکومتی است که پایتخت خود را ام القرای جهان اسلام می نامد؟آیا گمان می کنید مردم نمی دانند چرا در شهرهای ایران ،از آن تظاهرات سفارشی که عوامل شما آن را « خود جوش » می نامند برای اعتراض به قرآن سوزی به راه نیفتاد؟ خوب می دانیم و می دانید حکومت شما از هرتجمعی که امکان تبدیل آن به گردهمایی مردمی وجود داشته باشد می ترسد ، مگر آنکه مانند تظاهرات حکومتی بیست ودوم بهمن ، از ماهها قبل برای آن تدارک ببینید و نیروهایتان را از شهرهای کوچک به تهران وسایر بلاد کبیره بیاورید. به خوبی می دانید که به خدمت گرفتن همه عناوین مقدس برای حفظ حکومت نامقدس شما ،بسیاری از مردم را نسبت به مقدسات واقعی ، بی تفاوت کرده به طوری که ایران ، تنها کشور اسلامی بود که در آن حتی یک تجمع خود جوش مردمی برای اعتراض ـ حتی آرام وملایم ـ به قرآن سوزی انجام نشد . مردم این واقعیت را به چشم خود دیدند و این از ثمرات تداوم موقت حکومت شماست. بی عملی حکومتی و مردمی در برابر قرآن سوزی در حالی در برابر چشمان متحیر « قرآن دوستانِ» ایرانی صورت گرفت که کمتر از دوسال قبل ، عوامل شما، دروغی به نام سوزاندن تصویر آیت اله خمینی را منتشر کردند وبه بهانه آن ، چندین روز کشور را محل جولان وحشی های مدعی حمایت از ولایت نمودند.
آیت اله خامنه ای !
اگر شما به توصیه برخی از دوستان من ، آرزوی بسیاری از ایرانیان را با کناره گیری خود محقق می کردید آنگاه این شانس برای نسل امروز و نسل های اینده وجود نداشت که شاهد تمسخر عملی ادعاهای شما توسط کسانی باشند که ظاهرا « سینه چاک ولایت » هستند . شما از موفقیت های بزرگ اقتصادی به ویژه در زمینه طرح هدفمندی یارانه ها سخن می گویید و افراد ذوب شده در ولایت همچون احمد توکلی ، شبانه روز در حال افشای فریب کاری های احمدی نژاد در همین عرصه هستند، گروهی دیگر هم از آینده سیاه اقتصاد کشور ، سخن می گویند . شما علیرغم همه دلخوری های خویش از احمدی نژاد ، هنوز از پاکدستی و ساده زیستی او می گویید و طرفداران شما نام کسی را افشا می کنند که با توصیه نزدیک ترین یارِاحمدی نژاد ، یکهزار ودویست میلیارد تومان – تقریبا معادل سه روز از درآمد نفتی کشور- وام گرفته واز باز پس دادن آن خودداری می نماید. سینه چاکان دیروز شما ازسوءاستفاده سه هزار میلیاردتومانی در سیستم بانکی سخن می گویند و شما خواهان « کِش » ندادن موضوع می شوید! راستی اگر حکومت شما ، یکسال پیش سرنگون میشد آیا عده ای از متدینین که هنوز شما را باور داشتند به این حقیقت پی می بردند که « شمابرای قبیله سیاسی خویش ، بیش از منافع مردم و ثروت عمومی ملت ، اهمیت قائل می شوید »؟

لطفا در دوره کوتاه باقیمانده از حکومت ، به کارهای خود ادامه دهید زیرا تنها از این طریق ، مضحک بودن ادعای شما در خصوص نترسیدن از قدرت های بزرگ جهانی بر خالص ترین طرفداران شما هم آشکار می شود . امروز شما آنقدر ضعیف شده اید که حتی در برابر عروسک دست ساز خود یعنی محمود احمدی نژاد هم یارای ایستادن ندارید .

آیت اله خامنه ای!
لطفا در دوره کوتاه باقیمانده از حکومت ، به کارهای خود ادامه دهید زیرا تنها از این طریق ، مضحک بودن ادعای شما در خصوص نترسیدن از قدرت های بزرگ جهانی بر خالص ترین طرفداران شما هم آشکار می شود . امروز شما آنقدر ضعیف شده اید که حتی در برابر عروسک دست ساز خود یعنی محمود احمدی نژاد هم یارای ایستادن ندارید . اواز دو سال قبل با ابلاغ احکام متعدد به نام مشایی و نشاندن او بر صندلی کنار خود در جلسات هیئت دولت ، دستور شما برای برکناری او از سمت معاون اولی را به تمسخر گرفت و در موضوع نمایندگان ویژه و برکناری وزیر خارجه هم نشان داد ادعای شما در خصوص لزوم هماهنگی سیاست خارجی با رهبری را به هیچ می انگارد.البته اکنون کار به جایی رسیده که حتی به صورت ظاهری ، دستور شما برای ابقای وزیر اطلاعات را نمی پذیرد تا شما ناچار شوید شخصاً و علناً برای ابقای مصلحی وارد عمل شوید که این کار مفهمومی جز اعتراف کتبی شما به ناتوانی در برابر ایستادگی های احمدی نژاد ندارد. او همچنین سناریوهایی را به شما تحمیل می کند تا یک نماینده حامی شما ناچار شود « دسترسی احمدی نژاد به پرونده مفاسد زیردستان شما » را دلیل اصلیِ «کوتاه آمدن های شما و امربرانتان در برابر احمدی نژاد» بداند . در یک کلام ، اگر حکومت شما دوسال پیش سرنگون شده بود مردم ایران با چشم خود نمی دیدند که چگونه اتحاد نامقدستان با احمدی نژاد برای سرکوب مخالفان ومعترضان ، به افتراقی اینچنین رسوا تبدیل می شود . آری یکی از ثمرات تداوم کوتاه مدت حکومت شما آنست که مردم فهمیدند « جان …. و ….از هم جداست متحد جانهای مردان خداست» . با اطمینان می گویم که در آینده ایران ، حتی تصور ظهور فرعون صفتانی که تنها در برابر انسا نهای دست بسته و محبوس ، ادعای خدایی دارند به ذهن کسی خطورنخواهد کرد و این دستاوردی است که اگر شما چند صباحی دیگر به حکومتتان ادامه دهیدبه صورت کامل ، نصیب مردم ایران خواهد شد.

آیت اله خامنه ای !
با تداوم حکومت شما ، سایر ملت ها نیز خواهند فهمید که حمایت از مسلمانان جهان ، ادعای گزافی است که شما برای توجیه ماجرا جویی های خود در سایر کشورها مطرح می نمایید . زیرا اگر تا چندی قبل ، بی تفاوتی شمادر برابر کشتار مسلمانان چچن و ترکستان شرقی ، وحشت شما از دو قدرت کمونیستی جهان را آشکار می ساخت امروز سکوت حتی حمایت وقیحانه مزدورانتان از جنایاتِ« هم پیمان سوسیالیست – بعثی شما در سوریه » نشان می دهد هرکس به نحوی در تحکیم موقعیت شما کوشا باشد حمایت از او را بر خود واجب می دانید ؛ چه سعید مرتضوی عامل کشتار و شکنجه در کهریزک و چه بشار اسد دیکتاتور وقاتل در سوریه. برای شما هم مهم نیست قربانی جنایت چه کسی باشد؛ محسن روح الامینی که پدرش از وابستگان به نظام خودتان است یا مردم مظلوم وآزادیخواه سوریه. این رسوایی نیز از ثمرات تداوم حکومت شماست.

آیت اله خامنه ای !
شما باید مدتی دیگربه خیال خود بر کشور حکومت کنید تا سایت های خبری رسمی و غیر رسمی ، تحصیل کودکان مظلوم ایرانی در میان کوچه های خاکی به جای نشستن در کلاس ها را گزارش نمایند و رسوایی عوامل بزرگترین بیمارستان پایتخت در گذاشتن دو بیمار در کنار خیابان را افشا کنند در حالیکه شما در سالهای حاکمیت خود ، برای ارضای شهوات سیاسی و اقتصادی دوستانتان ، صدها مدرسه وبیمارستان در کشورهای دیگر احداث کرده اید. اگر شما چند سال پیش ، از حاکمیت کناره گیری کرده بودید شاید برای دنیا وآخرت خودتان مفید تر بود اما بسیاری از مردم که اکنون برای لقمه ای نان باید به سخت ترین کارها تن دهند نمی توانستند از نزدیک شاهد حیف ومیل دهها میلیارد تومانی در سفر شما به قم باشند که برای تهیه و نصب دهها هزار پلاکارد و تراکت بر در دیوار شهر وسر و روی مستقبلان ونیز اتلاف صدها هزار شاخه گل در برابر قدومِ « مینی بوس منور شما » هزینه شد . حکومت شما باید آنقدر طولانی میشد تا متدینانی که با نهج البلاغه اشنا هستند در شهر مذهبی قم شاهد نقض دستور امام علی ( ع ) توسط شما باشند که آنگونه مردم را به دنبال مرکب خود می کشاندید. راستی ایا خبرهای مندرج درسایت های گوناگون را خواندید تا بدانید درظل حکومت شما ، چه تعداد از مردم به امید دریافت وام ، یافتن شغلی برای فرزندان بیکار یا حل مشکل مسکن خود به دنبال قلعه متحرک شما می دویدند؟

آیت اله خامنه ای !
سقوط زودهنگام حکومت شما مردم را از شناسایی مواجب بگیرانی همچون امام جمعه بیسواد قم که برای جلب محبت شما به چنان دروغ پردازی هایی روی آورد محروم می ساخت. راستی شما که خود را حافظ مقدسات دینی می دانید برای برخورد با این جاعل ناشی که یک انسان معمولی و
گناهکار را تا حد عیسی مسیح ( ع ) بالابرد واز سخن گفتن او قبل از گهواره سخن گفت ، چه کردید؟ اگر شما پس از کودتای بیست ودوم خرداد هشتاد وهشت ، از شرمندگی کشتار بیگناهان و شکنجه مظلومان ، حکومت را واگذار می کردید مردم نمی توانستند شاهد گزافه گویی شیخ کریه المنظر ـ مصباح یزدی ـ باشند که « نعمت وجود شما را از مجموع همه نعمات خداوند ، بالاتر دانست »وبدین طریق نشان داد در حکومت مذهبی شما ، تملق گویی تا کجا رسیده است .

آیت اله خامنه ای!
لطفا چندوقت دیگر به حکومت با همین شیوه ادامه دهید زیرا اگر در نخستین روزهای پس از کودتای انتخاباتی ،از منصب مادام العمر خویش کناره گیری می نمودید مردم نمی توانستند شاهد ارتقای مقام « مرتضوی قاتل » توسط احمدی نژاد و سکوت رضایتمندانه شما در برابر آن باشند ، اما امروز تفاوت رفتار و ادعاهای کسی که خود را جانشین پیامبر (ص‌ ) می نامد را دیدند و این تجربه ، به انها خواهد آموخت که « انسان » بودن و « انسان دوستی » به عمامه وتاج نیست بلکه هدیه ای است از طرف خداوند به همه آنها که می خواهند «آدم » باشند وبرای « آدم شدن » تلاش می کنند . این درس بزرگ ، به همه هموطنان رنج کشیده من آموخت که از این به بعد تنها کسانی را بر کشور حاکم کنند که با ادعایِ دروغین « نصب ولی فقیه توسط خداوند » ، از نظارت عمومی بر خویش نمی گریزند . اگر حکومت ایت اله ، دو سال پیش سرنگون می شد یا شما از قدرت کناره گیری می کردید رسانه های جهانی بازتاب دهنده اظهارات نابخردانه سید احمد خاتمی نبودند که از « لزوم خونریزی برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب » سخن می گوید . او هم که مانند شما یک شبه « آیت اله » شده و کروبی به حق او را « قاضی شریح جمهوری اسلامی » نامید با سخنان خود اعتراف کرد که ثمره بیست ودوسال حاکمیت مطلق شما ، ایجاد شرایطی در کشور است که یکی از احکام اولیه مورد نظر شما ، جز با خونریزی قابل اجرا نیست . در حالی که تحت حاکمیت لائیک ها در ترکیه ، روز به روز گرایش به حجاب ، بیشتر می شود.

آیت اله خامنه ای !
دوستان شما سعی میکنند با مشابه سازی های تاریخی ، شما را در جایگاه پیامبر مکرم اسلام (ص ) و امام علی ( ع ) بنشانند . عده ای دیگر هم شما را در جایگاه امام حسین ( ع ) می نشانند و البته از عاشورای خامنه ای سخن می گویند که در آن ،امام حسین قلابی دوران به شهادت نمی رسد و به جای آن ، کسانی کشته می شوند که تملق گویان شما ، آنان را با یزید مقایسه می کنند . اما به نظر می رسد حکومت شما بیش از هر چیز به حکومت نمرودی شبیه است. زیرا قبل از شما تنها کسی که به صورت علنی ، ازتسلط خود بر جان ، مال وناموس مردم سخن می گفت ، نمرود بود . امروز ، هم رفتار شما به گونه ای است که نشان می دهد خود را حاکم مطلق العنان کشور می پندارید که حتی کسی حق سؤال از شما را ندارد و مزد بگیرانتان به صراحت می گویند که « کسی حق ندارد در مورد مبانی تصمیمات ولی فقیه سؤال کند». ظاهراً شما هم براین گمان باطل هستید که شعبه ای از حکومت خداوند بر جسم وروح انسان ها در اختیار شماست . راستی ایا می دانید غلو گویی های حقارت آمیز حامیان پولی شما ، کار را به جایی رسانده که عده ای از مردم می گویند « ولی فقیه ، خداوند را نماینده خود در آسمان ها می داند» ؟
همه اینها را گفتم تا بار دیگر خواهش کنم به کارهایتان ادامه دهید تا آنان که مبدأ هستی و دستِ منتقمِ او را باور دارند با مشاهده سرنوشت محتوم شما ، بر ایمانشان افزوده شود . ثبت حوادث این سالها و ماهها ، علاوه بر نسل امروز ، برای نسل های آینده نیز عبرتی خواهدبود تا بیاموزند که هیچکس را نمی توان با سخن وادعای او سنجید . بلکه تنها باید به انسان هایی اعتماد کرد که عملکرد ایشان بر اساس معیارهای مشخص و تجربه شده بشری ، قابل ارزیابی ودفاع است. مطالعه عملکرد شما ونتایج آن ، همچنین به نسل های آینده خواهد آموخت که نوع بشر حتی انان که تلاش می کنند خود را پیرو واقعی پیامبران علیهم السلام جلوه دهند اگر چشم ناظر بندگان خدا را مراقب اعمال خود ندانند به بدترین فرعون ها ی تاریخ تبدیل می شوند و روی نمرود را سفید می نمایند .

آیت اله خامنه ای !
من به فضل الهی و همت ملت بزرگ ایران ، ایمان دارم و مطمئنم که در آینده ای نزدیک ، به جای ادعاهای دروغین همچون « نصب ولی فقیه در آسمان ها» معیارهای تجربه شده زمینی ، بر ایران حاکم خواهد شد . در آن روز ، همه مسئولان ، منتخب واقعی مردم خواهند بود و مردم برای اجرای توصیه امام علی (ع) یعنی « سخن گفتن بدون لکنت با حاکمان »‌ با زندان وشلاق مواجه نخواهند بود . در ایران آینده ، یاد آوری عملکرد شما ، به همگان خواهد آموخت که به هیچکس اجازه سوء استفاده از اعتقادات مذهبی یا احساسات ملی برای به دست گرفتن اختیار ملک وملت را ندهند . در آن روز هیچکس نمی تواند دور از چشم مردم ، منافع کشور را صرف بلندپروازی ها و شهوات سیر ناشدنی خود نماید یا اراده خویش را بر ملت بزرگ وتاریخ ساز ایران ، تحمیل کند. آن روز بسیار نزدیک تر از تصور شماست . پس تا آن روز به کارهایتان ادامه دهید.


سید مجتبی واحدی – ۱۴ دی ماه ۹۰






اخبار روز: 
نگاهی به کارنامه ی یک سال گذشته ی ایران در زمینه حقوق بشر

دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر این فرصت را فراهم کرد تا بار دیگر مسئله ی نقض گسترده حقوق بشر در ایران مورد توجه محافل، نهاد‌ها و فعالان حقوق بشر قرارگیرد. این روز همچنین فرصتی است تا رویداد‌ها و موارد نقض حقوق بشر در ایران طی یک سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن بررسی و در گزارش هایی منتشرشوند.[1]

«فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر» در گزارش مفصلی[2] که به مناسبت این روز منتشر کرد، بر اجرای بیش از ۶۰۰ حکم اعدام در فاصله آذرماه سال گذشته تا آذرماه جاری تا کید کرده است. براساس این گزارش طی این مدت حدود ۸۰ زن از فعالان اجتماعی و حقوق بشری بازداشت شده و بیش از ۴۲ روزنامه نگار یا روانه زندان شدند یا برای آنها احکام تازه صادر شده است.
فقط در روز هشتم آذرماه به گزارش آژانس خبری «موکریان»، هشت نفر در کرمانشاه به جرم قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شدند. از این تعداد شش نفر در زندان مرکزی کرمانشاه و دونفر در ملأ عام به دارآویخته شدند.

موارد تکان دهنده‌ای از اعدام‌های دسته جمعی در سال گذشته در زندان‌های مشهد رخ داده است. به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در روز بیستم مرداد ماه سال جاری، هفت زندانی و در تاریخ ۲۹ شهریورهفت زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد به صورت دسته جمعی به دار آویخته شدند. این اعدام‌ها مخفیانه و در سکوت مقام های قوه قضائیه صورت گرفت.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر، ادامه صدور احکام سنگین برای فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری طی یک سال گذشته است. از جمله کوهیار گودرزی، فعال ۲۵ ساله حقوق بشر و عضو کمیته ی گزارشگران حقوق بشر که بیش از چهارماه زندان انفرادی و عمومی بوده، اخیرا اتهام‌های او اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام اعلام شده است.

در همین زمینه باید از صدور احکام زندان برای فعالان کارگری یاد کرد. در شهریور ماه گذشته شعبه ی یک دادگاه انقلاب اسلامی تبریز برای چهار فعال کارگری شاهرخ زمانی، نیما پوریعقوب، ساسان واهبی وش و محمد جراحی به اتهام تبلیغ علیه نظام، مجموعا ۲۰ سال حبس تعزیری تعیین کرد.

فشار بر زندانیان و محروم کردن آنها از حقوق اولیه‌شان همچون دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی و نیز برخورد خشن نیروهای امنیتی و زندانبانان با زندانیان، در سال گذشته با شدت ادامه داشته وگاه فاجعه آفریده است.

مرگ هدی صابر، فعال ملی مذهبی و روزنامه نگار در زندان از جمله ی این موارد بود. او پس از هشت روز اعتصاب غذا بیمار می‌شود و حالش رو به وخامت می‌گذارد. حتی هم بندان او از ضرب و شتم هدی صابر توسط ماموران امنیتی در روزهای پیش از انتقال به بیمارستان خبر داده بودند. هدی صابر پس از ساعت‌ها تحمل درد به دلیل حمله قلبی در بیمارستان درگذشت. پزشکان بیمارستان مدرس گفته بودند که علت مرگ وی علاوه بر اعتصاب غذا سهل انگاری مسئولان زندان در انتقال به موقع به بیمارستان بوده است.

رفتار خشن ماموران امنیتی با زندانیان و خانواده‌های آنها نیراز موارد جدی نقض حقوق بشر در ایران است. یکی از موارد برجسته آن مرگ هاله سحابی است. او دختر عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی-مذهبی و از چهره‌های معروف منتقد حکومت در دوران قبل و بعد ازحکومت جمهوری اسلامی بود. هاله سحابی روز یازدهم خرداد پس از حمله نیروهای امنیتی به او و دیگر حاضران در مراسم تشییع جنازه پدرش، دچار ایست قلبی شد و درگذشت.

از موارد دیگر رفتار خشن با زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر باید به مورد حسین رونقی ملکی اشاره کرد. این وبلاگ نویس جوان از دو سال قبل در زندان بوده است. حسین رونقی از ناراحتی کلیوی رنج می‌برد، اما با این حال مسئولان بهداری زندان و نهادهای امنیتی نه تنها به او اجازه نداده‌اند به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود، بلکه تا کنون با مرخصی او نیز موافقت نکرده‌اند.

بی‌توجهی به بیماری زندانیان شامل موارد بسیاری می‌شود. یکی دیگر از این نمونه‌ها وضعیت نامناسب آیت الله محمد حسین کاظمینی بروجردی، منتقد نظریه ی ولایت فقیه در زندان است. او که علاوه بر بیماری‌های مختلف به گفته ی بستگانش نزدیک به ۸۰ درصد بینایی خود را درزندان از دست داده، برغم تمام تلاش‌ها هنوز اجازه معالجه در خارج از زندان را دریافت نکرده است.

در سال گذشته شاهد اجرای احکام شلاق برای فعالان سیاسی و اجتماعی نیز بودیم.
در تاریخ ۲۴ شهریور ماه، خبرگزاری‌های ایران نوشتند که حکم یک سال زندان سمیه توحیدلو به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و به اتهام توهین به رئیس جمهور بخشیده شد، اما حکم شلاق این دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی در اوین توسط یک بازجوی مرد انجام شد. خبر اجرای حکم بعدا در تاریخ ۱۷ مهر ماه اعلام شد. همچنین پیمان عارف فعال دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران یکسال پیش بازداشت و پس از چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. در حکم نهایی به یکسال زندان و ۷۴ ضریه شلاق و محرومیت مادام العمر از حرفه روزنامه نگاری و فعالیت در احزاب سیاسی محکوم و سرانجام پس از تحمل یکسال زندان و اجرای حکم شلاق آزاد شد.

از دیگر موارد بارز نقض حقوق بشر ادامه ی روند دستگیری و حبس و محاکمه وکلای مستقل در سال گذشته بود. حقوق‌دانان برجسته‌ای همچون عبدالفتاح سلطانی ظرف سال گذشته زندانی و با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.

نسرین ستوده وکیل دادگستری، عضو کانون مدافعان حقوق بشرو از مدافعان سرسخت حقوق زنان و کودکان است. او را در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ دستگیر کردند. «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» اتهاماتی است که به او نسبت داده‌اند. نسرین ستوده که در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین الملل شد، در شهریور سال جاری از سوی دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حرفه ی وکالت محکوم شد. این حکم با اعتراض وسیع نهادهای بین المللی حقوق بشری و فعالان حقوق بشر مواجه شده است.

پیگرد و بازداشت بهائیان، دراویش گنابادی، نوکیشان مسیحی و دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی و صدور احکام زندان و در مواردی اعدام برای آن‌ها نیزدر سال گذشته بی‌وقفه ادامه یافت.

اما برغم تمام موارد یاد شده و نقض شدید حقوق بشر در ایران سال گذشته فعالان حقوق بشر توانستند به موفقیت‌هایی نیز دست یابند. شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از سال‌ها آقای احمد شهید را بعنوان گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران تعیین کرد. گرچه مقامات ایران با سفر او به ایران برای تهیه گزارشی از وضع حقوق بشر مخالفت کرده اند، اما او توانسته اولین گزارش خودرا از جمله با تماس با برخی خانواده‌های زندانیان در خارج از ایران، و برغم تمامی کمبود‌ها تهیه کند. قرار است گزارش احمد شهید در نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در فاصله ماه های فوریه و مارس بررسی شود.

حال این پرسش مطرح است که آیا با توجه به آنچه پیش آمده از جمله تعیین گزارشگر ویژه برای ایران می‌توانیم بگوئیم که وضعیت حقوق بشر در ایران بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی و مجامع بین المللی حقوق بشر قرارگرفته است؟

دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر به یوروزنیوز می‌گوید: «در اینکه جامعه جهانی نسبت به نقض مستمر و فاحش حقوق بشر در ایران توجه بیشتری پیدا کرده، تردید نیست. این در درجه اول به دلیل وخامت اوضاع ایران است. یعنی اگر در سال گذشته براساس آماری که ما منتشر کردیم در ایران بیش از ۶۰۰ اعدام صورت نمی‌گرفت، دنیا نمی‌فهمید با چه فاجعه‌ای مردم ایران مواجه هستند. اگر پس از هشت سال شورای حقوق بشر سازمان ملل ناگزیر نمی‌شد دوباره برای ایران گزارشگر ویژه تهیه کند، دنیا متوجه نمی‌شد چه در ایران می‌گذرد. از سوی دیگر در ماه های گذشته پس از هجده سال جمهوری اسلامی به کمیته ی حقوق بشر که ناظر بر چگونگی اجرای میثاق حقوق مدنی و سیاسی، گزارشی ارائه داد. این گزارش از هر جهت نه تنها مدافع جمهوری اسلامی نشد، بلکه بیشتر جمهوری اسلامی را در جایگاه متهم نشاند. به این دلیل که گزارش چیزی جز دروغ‌پردازی و فرار از واقعیت نبود. ما هم در اجلاسی که در ژنو داشتیم به تک تک موارد ذکر شده در این گزارش برخورد کردیم و همه را جواب دادیم.»

عبدالکریم لاهیجی، مدافع حقوق بشر در ادامه می‌افزاید: «تمام این موارد موجب شده است که جامعه جهانی، نهاد‌های حقوق بشری سازمان ملل، کمیته سوم و بخصوص شورای امنیت توجه‌شان به قضیه حقوق بشر درایران جلب شود. بیش از ده سال است که در زمینه مسئله انرژی هسته‌ای، شورای امنیت با جمهوری اسلامی به چالش نشسته است و هیچ نتیجه مطلوبی هم نگرفته است. در حالیکه ما همواره گفته‌ایم که مسئله اصلی با جمهوری اسلامی موضوع دموکراسی و حقوق بشر است. یعنی در آن کشوری که دموکراسی هست و حقوق بشر رعایت می‌شود انرژی هسته‌ای خطری برای صلح جامعه جهانی ایجاد نمی‌کند. ولی بالاخره جامعه جهانی به حرفی که ما طی سال های گذشته می‌زدیم ظاهرا رسیده و فشار را بر روی جمهوری اسلامی بیشتر کرده است. فقط هم برای بهبود وضعیت حقوق بشر و احترام گذاشتن به خواست مردم است«.

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید: «وقتی جامعه جهانی می‌بیند که دو تن از نامزدهای دوره ی دهم ریاست جمهوری، آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی که به شیوه ی تقلب آمیز انتخابات اعتراض کرده بودند، الان نزدیک به ده ماه است که در وضعیت کسانی قرار دارند که ناپدید شده‌اند و خانواده‌هایشان و مردم به آن‌ها دسترسی ندارند، توجهش به آن جلب می‌شود. تمامی این موارد در انزوای جمهوری اسلامی و در توجه جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر در ایران موثر بوده است.»

یکی دیگر از دستاوردهای فعالان حقوق بشر در سال گذشته قطعنامه کمیته ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. این مجمع روز دوشنبه ۲۱ نوامبر جمهوری اسلامی ایران را به دلیل سرکوب و نقض مستمر حقوق مردم ایران به شدت محکوم کرد. این قطعنامه از افزایش بی‌رویه اعدام‌ها در سال گذشته در ایران، ادامه شکنجه زندانیان، سرکوب مدافعان حقوق بشر، اعمال خشونت علیه زنان و آزار اقلیت‌های مذهبی و قومی به شدت انتقاد کرده است.

گزارش از شیرین فامیلی
پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (lddhi(at)fidh.net)

[1] یورو نیوز: persian.euronews.net
[2] نگاه کنید به گزارش مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر» و «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» در:
www.fidh.org




صبح فردا سه نفر در میدان آزادی کرمانشاه اعدام خواهند شد

خبرگزاری هرانا - بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی دادگستری کرمانشاه منتشر شده است، سه شهروند صبح فردا پنج‌شنبه پانزدهم دی‌ماه در ملاءعام به دار آویخته خواهند شد.
بر اساس این اطلاعیه، این افراد که به اتهام سرقت مسلحانه از بانک سپه به اعدام محکوم شده بودند، صبح فردا در میدان آزادی کرمانشاه به دار آویخته می‌شوند.
گفته می‌شود سارقان بانک سپه در کرمانشاه چهار نفر بودند که یکی از آن‌ها در جریان درگیری با نیروهای انتظامی استان کشته شد و سه تن دیگر پس از طی مراحل مرسوم در دادگستری استان کرمانشاه، محکوم به اعدام شدند.
بر اساس این گزارش، این چهار تن ۲۶ مرداد ماه سالجاری، خودروی حامل پول بانک سپه کرمانشاه را در خیابان سعدی مورد حمله‌ی مسلحانه قرار دادند که علاوه بر کشتن سه تن از ماموران بانک، مبلغ ۲۱۷ میلیون تومان را نیز به سرقت بردند.



تجمع کارگران کشت و صنعت شمال در فرمانداری

خبرگزاری هرانا - تعداد زیادی از کارگران کشت و صنعت شمال با تجمع در فرمانداری می‌اندرود، خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت تعطیلی این کارخانه شدند.
به گزارش مهر، کارخانه کشت و صنعت شمال به عنوان بزرگ‌‌ترین واحد تولید کننده روغن مایع و نباتی خاورمیانه در مازندران هفته‌ها است که به دلیل پرونده مالی سرمایه گذار اصلی آن با تعطیلی مواجه شده است.
در حال حاضر قوه قضائیه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرونده کارخانه کشت و صنعت شمال را در دست بررسی قرار داده و تولید این کارخانه در روزهای اخیر متوقف و کارگران از کار بیکار شدند.
ش
تعداد زیادی از کارگران کشت و صنعت شمال روز سه شنبه با تجمع در فرمانداری می‌اندرود، خواستار رسیدگی مسئولات به وضعیت تعطیلی این کارخانه شدند.
یکی از کارگران کارخانه کشت و صنعت شمال اظهار داشت: "بیکاری و بلاتکلیفی، کارگران کارخانه را رنج می‌دهد."
وی گفت: "چند روز گذشته روبه روی استانداری مازندران تجمع کردیم اما هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد."
کارگر با سابقه کشت و صنعت شمال اظهار داشت: "پنج سال قبل هر ماه ۵/ ۴ کیلوگرم روغن برای هر پرسنل به صورت ثابت و در اعیاد مبلغی به عنوان هدیه به کارگران پرداخت می‌شد اما در این پنج سال با مدیریت جدید این موارد وجود ندارد."
کارگر دیگر کشت و صنعت شمال ابراز داشت: "اضافه کاری بر مبنای نیاز کارگر داده می‌شد اما اکنون جو کاری به شدت مسموم بوده به طوری که روابط بین مدیران و کارگران کمرنگ است."
وی ادامه داد: "پنج سال قبل با ۱۴۰۰ پرسنل کارخانه در روز ۷۰۰ تن تولید داشت اما اکنون با زور و فشار مدیران و تنها با داشتن ۷۵۰ کارگر روزانه ۱۰۰۰ تن خروجی تولید است."
این کارگران به سبب مشکلی که در سالهای قبل بوجود آمده بود و معترضان اخراج شده بودند حاضر به فاش شدن نامشان نشدند. آن‌ها حدود ۴۵ روز است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.
کارگر دیگر با اشاره به اینکه ۱۵ سال سابقه خدمت در این کارخانه دارد گفت: "هم اکنون ۴۵ روز است که حقوقی دریافت نکرده‌ام و بد‌تر ازآن هم این است که هیچ کس پاسخگوی ما نیست."
وی با اشاره به اینکه مواد اولیه و دستگاه‌های قسمت مارگارین با تریلی به مکان دیگری منتقل شده است افزود: "حتی ورق‌های حلبی را هم که برای ساخت قوطی روغن استفاده می‌شود به جای دیگری برده‌اند."
وی ادامه داد: "کارخانه کشت و صنعت ساری برای تولید و تهیه مواد اولیه هیچ مشکلی ندارد اما این مدیریت ضعیف کارخانه است که ما را گرفتار مشکلات کرده است."
این کارگر با سابقه گفت: "شنیده‌های کارگران حکایت از دریافت وام‌های کلان توسط شخص آقای مدلل و سرمایه گذاری در بخش دیگری دارد."
وی با بیان اینکه مستاجر است افزود: "چه کسی جواب صاحبخانه و زن و فرزند مرا باید بدهد؟"
کارگر دیگری با توضیح اینکه در حال حاضر سال‌های آخر خدمتش را سپری می‌کند گفت: "سردرگمی و معلق بودن کار کارخانه، علت اصلی اعتراض و تحصن کارگران است."
وی گفت: "هنوز به ما نگفته که تا چه ماهی و چه روزی وضع به همین منوال است و ما تکلیف خود را نمی‌دانیم."
وی ادامه داد: "سال‌های قبل که عده‌ای اعتراض کردند با انتخاب نماینده از بین کارگران برای رفع مشکل، آن‌ها را اخراج کردند و قضیه خاتمه یافت."
وی افزود: "درخواست ما از مسئولان استان و کشور این است که به داد ما قشرهای ضعیف جامعه برسند."
این کارگر با ابراز نگرانی از وضع به وجود آمده گفت: "اگر عده‌ای اختلاس کرده‌اند چرا ما باید تاوان کار آن‌ها را پس بدهیم."
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال با مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار در منطقه سر سبز دشت ناز مازندران در کیلومتر ۱۵ جاده ساری به نکا در شهرستان می‌اندرود واقع است.




هرانا؛ بازداشت دستکم ۶۰ تن از شهروندان کُرد در ارومیه

خبرگزاری هرانا - روز گذشته نیروهای امنیتی بیش از ۶۰ تن از شهروندان کرد که در مقابل کنسولگری ترکیه در شهر ارومیه دست به تجمع زده بودند؛ بازداشت کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ار استان آذربایجان غربی، عصر روز سه شنبه، ۱۳ دی ماه، نیروهای امنیتی و انتظامی ایران جمعی از شهروندان کُرد را که در اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان کُرد در ترکیه به موجب حملهٔ هوایی ارتش این کشور، تجمع کرده بودند، دستگیر کرد.
این افراد که تعدادشان بیش از ۶۰ نفر تخمین زده می‌شود، پس از دستگیری به بازداشتگاه نیروی انتظامی در ارومیه منتقل شده‌اند.
سپیده دم پنج شنبه، هشتم دی ماه سال جاری و در پی حملهٔ هوایی ارتش ترکیه به کاروان غیرنظامیان در روستای کردنشین اولودره در استان شیرناک ۳۵ تن کشته‌ شده‌اند.
ارتش ترکیه اعلام کرده است که به قصد مقابله با چریک‌های پ. ک. ک این منطقه را بمباران کرده است.
گفتنی‌ست که اکثر بازداشت شدگانِ روز گذشته در اورمیه را دانشجویان تشکیل داده‌اند.