۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

احضار و بازداشت رییس ستاد میرحسین موسوی در بابلسر

رهانا: بازداشت تاری بعد از آن صورت گرفت که نزدیک به دوماه از بازداشت یاسر یوسف زاده مسئول ستاد جوانان میرحسین موسوی جهت اخذ اعتراف بر علیه ایشان می گذشت و یاسر یوسف زاده که از ۲۲ بهمن ماهِ گذشته تا روز ۱۴ فروردین ماهِ جاری را در سلول انفرادی زندان بابل(متی کلا) و ساری گذرانده بود، شدیدا تحت فشار بوده تا علیه آقای تاری دست به اعترافاتی خاص بزند.
گزارش مذکور خاطرنشان کرد: ماموران وزارت اطلاعات در نهایت نتوانستد از جوانِ مذکور (یوسف زاده) اعتراف بگیرند و او را تنها به اتهام “نشر اکاذیب” و با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا تا تشکیل دادگاه آزاد کردند.
لازم به ذکر است تاری، معاون سابق آموزش پرورش شهرستان بابلسر و یکی از انقلابیون و موجهینِ آن شهر می باشد.
یوسف زاده نیز، از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در رشته مکانیک و رتبه بیست کنکور سراسری می باشد که نزدیک به دوماه، در بدترین شرایط روحی و در اولین سالگرد ازدواجش، نوروز را در سلول انفرادی گذراند.
از وضعیت، اتهامات وارده و دلیل بازداشت دقیق آقای تاری خبری منتشر نشده است.
هم اکنون تعداد زیادی از مردم معترضِ آن استان، به همراه فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویانِ حامیِ جنبش، در بازداشت و زندان و تحت نظر هستند.

تجمع اعتراضی خانواده ها - خانواده های دستگیرشدگان در برابر زندان اوین تجمع کردند


اخبار روز: گروهی از خانواده های دستگیرشدگان اعتراضات مردمی، با تجمع در برابر زندان اوین، خواهان آزادی بستگان خود شدند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، روز شنبه ۲۱ فروردین ماه از ساعت نه صبح تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان اخیر مقابل دادگاه انقلاب مستقر در زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی عزیزان خود شدند این تجمع که تا پایان وقت اداری ادامه یافت.
بازپرسان امنیتی دادگاه انقلاب پس از منصوب شدن عباس جعفری دولت آبادی به دادستانی تهران به زندان اوین نقل مکان کرده اند و در بازجوئی ها و گرفتن اعترافات توسط بازجویان وزارت اطلاعات مستقیما نقش دارند و هر آنچه که بازجویان وزارت اطلاعات به دستگیر شدگان نسبت میدهند به عنوان اتهام علیه آنها بکار می برند.
درب دادسری ویژه دادگاه انقلاب در زندان اوین بر روی خانواده ها و وکلای آنها بسته است و حق ورود و صحبت کردن مستقیم با بازپرسان امنیتی مسئول پرونده عزیزانشان به خانواده ها داده نمی شود و سئوالاتی که خانواده ها دارند از طریق نگهبانی که در مقابل آنجا مستقر است به درون برده می شود که در اکثر مواقع به آنها پاسخی داده نمی شود.
در میان تجمع کننددگان امروز تعداد زیادی از خانواده هایی که علیرغم قرار دادن وثیقه از آزادی بستگانشان خودداری شده است، دیده می شدند. در تجمع امروز، مادری که با طی مسافت طولانی و صرف هزینه زیاد از کرمانشاه خود را به دادسرای ویژه دادگاه انقلاب در زندان اوین رسانده بود و
۶ ماه از دستگیری فرزندش می گذرد نیز حضور داشت. این مادر در این مدت هیچ خبری از فرزند دستگیر شده خود نداشته است. این مادر سالخورده از این همه ظلم و بیعدالتی به خشم آمده و اشک می ریخت. سایر خانواده ها به حمایت از او برخاسته و خواستار رسیدگی به وضعیت این مادر شدند. اما پاسخی به او داده نشد.
.

دادگاه هفت مدیر جامعه‌ی بهایی به ۲۳ فروردین‌ماه موکول شد


کمیته گزارشگران حقوق بشر - سومین جلسه محاکمه هفت نفر از رهبران بهایی که قرار بود شنبه ۲۱ فرودین‌ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود به روز دوشنبه، ۲۳ فروردین موکول شد.
تعویق دادگاه، امروز به وکلای این هفت‌ نفر اعلام شده است. هفت بهایی دستگیر شده اعضای هیاتی بودند که به امور اولیه جامعه بهائیان ایران رسیدگی می‌کردند.
فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان ۲۵ اردبیهشت ماه سال ۱۳۸۷ در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.
جلسه‌ی اول دادگاه مدیران جامعه‌ی بهایی ۲۲ دی‌ماه و جلسه‌ی دوم این دادگاه روز ۱۸ بهمن‌ماه برگزار شده بود. پیش از این نیز جلسه‌ی اول دادگاه ایشان چندبار به تعویق افتاده بود اما دلیل این تعویق‌ها مشخص نیست.

بازگشت قریب‌الوقوع فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان

کمیته گزارشگران حقوق بشر - فیض‌الله عرب‌سرخی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که از روز ۱۶ فروردین ماه به صورت موقت و با تودیع وثیقه به مرخصی پنج روزه آمده بود، امروز به زندان باز می‌گردد.
یک منبع آگاه در این رابطه به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت علت عدم تمدید مرخصی عرب سرخی «دیدار وی با اعضای نهضت آزادی» بوده است. این منبع آگاه اضافه کرد شخصی به نام «نبوی، سربازجوی سپاه پاسداران» به همین دلیل از تمدید مرخصی وی جلوگیری کرده و اظهار داشته که «باید به زندان باز گردد.»
لازم به ذکر است خانواده و نزدیکان عرب‌سرخی هم‌اکنون در وضعیت روحی نامناسبی هستند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در اسفندماه سال گذشته به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» از سوی دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزيری محكوم شد. دادگاه تجدیدنظر هنوز حکم نهایی وی را اعلام نکرده است.
پیش از این، دادگاه برای صدور مرخصی موقت عرب سرخی از زندان، مبلغ یک میلیارد تومان قرار وثیقه تعیین کرد که وکیل او از قاضی پرونده خواست که میزان وثیقه را به خاطر «عدم استطاعت مالی» موکلش، تعدیل کند.
عرب‌سرخی، در تیرماه سال گذشته، همزمان با وقایع پس از انتخابات در منزلش بازداشت شده بود.

کاوه کرمانشاهی، تحت فشار و شکنجه برای اعتراف به اتهام جاسوسی



کمیته گزارشگران حقوق بشر - کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، که از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می‌برد، تحت «فشار و شکنجه روحی و روانی» برای اعتراف به اتهام «جاسوسی» قرار دارد.
فرنگیس داوودی، مادر این فعال حقوق بشر، دیروز ۱۹ فروردین ماه موفق به دیدار کوتاهی با فرزندش شد. خانم داوودی بعد از این ملاقات که در حضور بازجوی کاوه صورت گرفت، وضعیت روحی و جسمی کاوه را «بسیار نامساعد» توصیف کرده است. کاوه کرمانشاهی در این ملاقات اذعان داشته تحت «شدیدترین فشارها برای اعتراف به اتهام جاسوسی» قرار دارد.
این در حالی است که کاوه در ملاقاتش گفته که «بارها این اتهام را رد کرده و تمامی فعالیت‌هایش را مدنی، مسالمت‌آمیز و قانونی می‌داند.»
شیرزادی، بازپرس پرونده، اتهام تفهیم شده به کرمانشاهی را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرده است. به عقیده نزدیکان کاوه به نظر می‌رسد طرح اتهام سنگین جاسوسی جهت «افزایش هر چه بیشتر فشار بر این فعال حقوق بشر» صورت گرفته است.
مادر کاوه همچنین با اشاره به مشکلات جسمی فرزندش و نیاز مبرم وی به پزشک متخصص، نسبت به وضعیت جسمی پسرش به شدت اظهار نگرانی کرده است. لازم به توضیح است کاوه قبلا «چندین‌بار» از ناحیه دهان و دندان مورد عمل جراحی قرار گرفته و تحت «نظارت دائمی» پزشک بوده است.
این ملاقات دیروز درحالی صورت گرفت که قبل از تعطیلات نوروزی دو نامه قاضی پرونده مبنی بر اجازه ملاقات به اداره اطلاعات کرمانشاه ارسال شده بود اما تا دیروز و پس از تمدید قرار بازداشت موقت کاوه کرمانشاهی این اجازه به خانواده وی داده نشد.
کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، عضو کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان و عضو ادوار تحکیم وحدت، ۶۶ روز است که در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می‌برد.

گزارش وکیل حشمت الله طبرزدی از روند غیرقانونی دادرسی فشار وزارت اطلاعات بر قوه قضائیه برای صدور احکام سنگین

اخبار روز:

۲۰ فروردین ۱٣٨۹- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارش امروز خود اعلام کرد که وزارت اطلاعات بدون توجه به فقدان شواهد موثق علیه فعالان سیاسی، با اعمال فشار برای صدور احکام سنگین و طولانی مدت برای آنها، در نظام قضایی اعمال قدرت می کند.
وکیل حشمت الله طبرزدی؛ زندانی سیاسی، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران امنیتی به مقامات قضایی دادگاه طبرزدی فشار وارد می کنند و از آنها می خواهند که این فعال سیاسی را به اشد مجازات محکوم کنند در حالیکه کل پرونده طبرزدی بخاطر نقض کامل آئین دادرسی باید از دور خارج شود.
ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به پرونده طبرزدی گفت: " مورد حشمت الله طبرزدی و تعداد بسیار زیاد دیگری نشان می دهد که زمانی که قوه قضائیه صرفا آلت دست نیروهای امنیتی و قوه مجریه هستند دیگر نمی توان از دادرسی عادلانه منطبق با معیارهای بین المللی سخن به میان آورد." رودز در ادامه تاکید کرد که "بررسی عادلانه پرونده طبرزدی نشان خواهد داد که اتهامات، بی پایه و اساس هستند به همین دلیل او باید هر چه سریعتر آزاد شود."
حشمت الله طبرزدی که در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول انفرادی بسر می برد، ظاهرا بخاطر شرکت دراعتراض های روز عاشورا، از زمان بازداشتش در روز ۷ دیماه تاکنون همچنان تحت بازجویی های شدید است. اما طبرزدی هر گونه شرکت در تظاهرات را رد کرده و می گوید که او فقط در ماشین خود در شهر دور می زده است. طبرزدی قبلا بخاطر فعالیت های سیاسی خود ۹ سال در زندان بوده است.
نسترین ستوده؛ وکیل طبرزدی در مصاحبه ای با کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران گفت که موکل وی با یک کپی حکم جلب عمومی بازداشت شده است که در آن هیچ اسمی ذکر نشده بود، در حالیکه طبق قانون برای بازداشت هر فردی، حکم جلب باید به نام همان فرد صادر شده باشد. همچنین در مورد زندانیان سیاسی، اصل ۱۶٨ قانون اساسی تصریح کرده است که روند بررسی پرونده های سیاسی باید در دادگاه عمومی و با حضور هئیت منصفه صورت بگیرد. در حالیکه طبرزدی بعنوان یک زندانی سیاسی، نزدیک به ۴ ماه است که در بازداشت بسر می برد و به گفته خانم ستوده، فقط تحت بازجویی های توام با فشارهای شدید و ضرب و شتم قرار داشته است.
خانم ستوده به کمپین گفت که ماموران امنیتی از قاضی خواسته اند که طبرزدی را به اشد مجازات با فرستادن وی به تبعید و محرومیت مادام العمر او از هر گونه فعالیت احتماعی و سیاسی، محکوم کنند.
نسرین ستوده در مورد توصیه نیروهای امنیتی به قاضی گفت:" ما فرض می کنیم که مامور امنیتی فاقد هر گونه دانش حقوقی است، اما این اقدام فشار به قاضی طبق قانون جرم است. در بسیاری از پرونده ها ما نه تنها متاسفانه شاهدیم که برخی از قضات به این توصیه ها عمل کرده اند بلکه خیلی فراتر رفته اند. اصل استقلال قوه قضائیه ایجاب می کند که قاضی در مقابل چنین توصیه هایی توسط نیروهای امنیتی واکنش نشان بدهد. از اینرو کل روند تشکیل پرونده و بررسی ان در مورد آقای طبرزدی غیر قانونی است."
همانگونه که کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اخیرا منتشر کرد، اعمال نفوذ بر قوه قضائیه بعنوان معضلی مزمن و ریشه دار نظام قضائی ایران، پس از سرکوب های شدید آزادی های مدنی پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱٣٨٨، شدت گرفت. ضابطین قضایی بعنوان بخشی از پلیس، وزارت اطلاعات و سایر تشکل های اطلاعاتی و امنیتی در صدور احکام، و همچنین شیوه های بازجویی، ملاقات ، وثیقه و سایر امور قضایی اعمال نفوذ می کنند.
ارون رودز در پایان تاکید کرد که "بازداشت طبرزدی خودسرانه است، روند دادرسی ها غیر قانونی است، و محاکمه وی بطور شرم آوری سیاسی است."

فاطمه کمالی، همسر عمادالدين باقی: به شکايت باقی رسيدگی کنيد! نگهداری در سلول بسته بدون هرگونه امکانات شکنجه است


طبق خبر دريافتی، خانواده عمادالدين باقی روز ۵ شنبه با او ملاقات کابينی داشتند. فاطمه کمالی همسر باقی گفت:« به دليل اينکه در ۱۰۲ روز گذشته هيچ قاعده منظمی در باره ملاقات و حتی تماس تلفنی باقی وجود نداشت ما برای پيگيری به زندان مراجعه کرديم و از آنجايی که روزهای ۵ شنبه روز ملاقات کابينی است خواستار ملاقات شديم که اين ديدار صورت گرفت و توانستيم باقی را از پشت شيشه ببينيم و با گوشی تلفن با او صحبت کنيم
کمالی روحيه باقی را بسيار عالی توصيف کرد اما نسبت به اينکه وی همچنان در بند ۲۴۰ در يک سلول بسته و بدون هرگونه امکاناتی نگهداری می شود ابراز تعجب کرد. به خصوص اينکه بازجويی باقی بيش از دو ماه است که تمام شده و قرار بود آزاد شود و او اکنون با قرار وثيقه و بدون هرگونه بازجويی در بازداشت موقت است.» او گفت:« باقی تاکيد داشته است که نگهداری در چنين شرايطی خلاف مصرح آيين نامه سازمان زندان ها و آيين نامه بازداشتگاههای امنيتی است و اين وضعيت که فرد يا افرادی را در يک محيط کوچک در بسته مدت ها نگه دارند و امکاناتی مانند روزنامه ، کتاب، تلوزيون و حقوقی که در قانون پيش بينی شده را از او بگيرند نوعی شکنجه آشکار است. »
همسر باقی افزود:« باقی گفت با زندانی شدن ما و وضعيتی که به وجود می آورند تنها حقانيت آنچه که قبلا در دفاع از حقوق بشر و حقوق زندانيان نوشته و انجام می دادم اثبات می شود و معلوم است تا اجرای حقوق شهروندان فاصله بسياری داريم
فاطمه کمالی گفت:« باقی دو ماه اخير را بدون ابلاغ قرار در بازداشت به سر می برد و در حالی که حدود دوهفته به پايان چهار ماه بازداشت مانده است هنوز برای تمديد قرار بازداشت دو ماهه دوم هيچ گونه قراری به باقی ابلاغ نشده است و طبيعتا حق اعتراض برای قرار بازداشت هم از او سلب شده است که اين هم غير قانونی و نقض آشکار حقوق متهم است
کمالی همچنين بار ديگر ياد آور شد همسرش شکايتی را درباره وضعيت خود نوشته که تاکنون هيچ گونه رسيدگی نسبت آن صورت نگرفته است. اين در حالی است که باقی تاکيد کرد« بر اساس ماده ۵۹۷
قانون مجازات اسلامی عدم رسيدگی به شکايت و تظلمات زندانی جرم است ومتخلف مجرم است و با يد مجازات شود.» همسر باقی محتوای شکايت را از نظر باقی بسيار مهم دانست و اظهار کرد:« او از محتوا چيزی نگفت و پيگيری آن را از سوی وکلا خواستار شد. اين در حالی است که به دليل انتقال دادسرا به داخل زندان اوين ، وکلا برای پيگيری پرونده با مشکل مواجه هستند.» کمالی افزود:« اميدواريم همانطور که فرايند رسيدگی بر توقف آزادی باقی در ابهام قرار دارد، عدم رسيدگی به شکايت او نيز به همان سرنوشت و ابهام دچار نشود

عفو بین الملل: کشورهایی که حقوق بشر را رعایت نمی کنند نباید به شورای حقوق بشر راه یابند

عفو بین الملل: کشورهایی که حقوق بشر را رعایت نمی کنند نباید به شورای حقوق بشر راه یابند
سازمان عفو بین الملل می گوید تنها کشورهایی باید به شورای حقوق بشر سازمان ملل را یابند که حقوق بشر را رعایت می کنند.
قرار است مجمع عمومی سازمان ملل روز 13 ماه مه، حدود یکماه دیگر، به نامزدهای عضویت در شورای حقوق بشر رای دهند. این شورا 47 عضو دارد که به نمایندگی از 5 گروه منطقه ای جهان با اکثریت آراء مجمع عمومی یعنی 97 رای برای مدت سه سال به آن راه می یابند. دوره عضویت 14 عضو این شورا در ماه ژوئن امسال به پایان می رسد و بجای آنها باید 14 کشور دیگر انتخاب شوند.
جمهوری اسلامی ایران همراه مالزی، مالدیو، قطرو تایلند خود را برای کسب یکی از 4 کر سی منطقه آسیا نامزد کرده است.

اتهام جاسوسی برای یک مادر سرپرست خانواده

فاطمه خرم لو در 17 بهمن 1388 به اتهام جاسوسی و مصاحبه با رادیوهای خارجی بازداشت شد.
به گزارش «تا آزادی زندانیان سبز» علی رغم صدور قرار وثیقه 100 میلیون تومانی، اما وثیقه وی را نپذیرفتند و هم چنان در وضعیت بلاتکلیف بسر میبرد.
خرم لو پس از بازداشت به 209 منتقل شد و پس از مدتی به بند عمومی نسوان منتقل شد و در طول مدت بازداشت از داشتن وکیل محروم بوده است.
گفتنی است این مادر زندانی سرپرست خانواده است و بزرگترین پسر او معلولیت ذهنی دارد و به مراقبت های مادرش نیاز دارد. هم چنین وی یک دختر مطلقه دارد که همراه با فرزند 6 ساله اش تحت تکفل او هستند.

مصاحبه در حمایت از انتخابات و سخن علیه موسوی و کروبی!



در حالی که هنوز دیدارهای نوروزی احزاب و گروههای سیاسی با زندانیان سیاسی ادامه دارد، بازجویان تعدادی از زندانیان را برای مصاحبه بر علیه موسوی و کروبی تحت فشار قرار داده اند.در این تماس های مکرر از آنان خواسته شده ضمن تایید نتایج انتخابات، صحت دادگاهها و عدم فشار به زندانیان در زندان ها را تایید نمایند.این فشارها در حالی است که بسیاری از آزادگان جنبش سبز موظفند هر چند روز برای تمدید دوره مرخصی اقدام نمایند.
کلمه:بازجویان با تماس های مکرر، تعدادی از زندانیان را برای مصاحبه جهت تایید و صحت دادگاهها تحت فشار قرار داده اند.
به گزارش وب سایت جرس در حالی که هنوز دیدارهای نوروزی احزاب و گروههای سیاسی با زندانیان سیاسی ادامه دارد، بازجویان تعدادی از زندانیان را برای مصاحبه بر علیه موسوی و کروبی تحت فشار قرار داده اند.
در این تماس های مکرر از آنان خواسته شده ضمن تایید نتایج انتخابات، صحت دادگاهها و عدم فشار به زندانیان در زندان ها را تایید نمایند.
این فشارها در حالی است که بسیاری از آزادگان جنبش سبز موظفند هر چند روز برای تمدید دوره مرخصی اقدام نمایند.
بازجویان طی تماس های مکرر با برخی از افراد تنها شرط تمدید مرخصی افراد را مصاحبه و نقد جنبش سبز و اعلام برائت از رهبران آن اعلام نموده اند.
بنا به گزارشات رسیده این فشارها بر افرادی که تحت فشارهای دوران بازداشت مجبور به اعتراف شده اند شدت بیشتری دارد. این در حالی است که طی مدت اخیر برخی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات که در نمایش های تلویزیونی نیز مجبور به اعتراف شده بودند طی مصاحبه های به تکرار اعترافات گذشته پرداخته اند.
گفتنی است بر اساس شواهد موجود این مصاحبه های اجباری حتی برای حامیان افراطی دولت نیز دیگر جاذبه ندارد و معلوم نیست این افراد با اصرار بر تکرار چند باره اشتباهات خود چه هدفی را بجز ناآرامی و ایجاد تنش در جامعه دنبال می کنند

.

وضعیت جسمی نگران کننده ی بدرالسادات مفیدی در ملاقات با خانواده

کلمه: خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران، صبح پنجشنبه توانستند با وی به صورت کابینی ملاقات کنند.
به گفته ی اعضای خانواده، در این دیدار در حضور مامور زندان صورت گرفت، وضعیت جسمی این روزنامه نگار بسیار نگران کننده بود و از درد زیاد قلبی شکایت می کرد و همچنین لرزش دست و تکان های سرش محسوس بود.
به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» مسعود آقایی،همسرخانم مفیدی گفته است که قصد دارد روز شنبه برای فراهم کردن امکان ملاقات پزشک قلب همسرش با وی به دادستانی مراجعه کند.
بدرالسادات مفیدی ،چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش ،بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه ،مکررا اظهار داشته که ” به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند” و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.
این روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی مطبوعات یک روز بعد از درگیری های روز عاشورا به همراه همسرش بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می برد.