۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مصاحبه با حسن شریعتمداری / بخش دوّم

در کنار نظام متجاسر ایران قرار نمی گیریم

امین ریاحی

در بخش اول گفت و گو با آقای حسن شریعتمداری از او درباره مفاهیم استقلال، استعمار، امپریالیسم و جهانی شدن پرسیدم. آقای شریعتمداری معتقد است «روابط بین کشورها و بین موسسات بزرگ مالی معنای نوینی یافته است» و «جهانی شدن منافع کشورهای بزرگ و کوچک را به یکدیگر پیوند داده است». ایشان «نگاه امپراتورمآبانه» را عامل رقیب پنداشتن قدرت های بزرگ جهانی و بیگانه ستیزی ایرانی ها می دانند و معتقدند ما باید ضمن استفاده از جنبه های مثبت این غرور ملی «منافع ملی خود را در پرتو همکاری با غرب و کشورهای همسایه و هم قاره خود تعریف کنیم».
بخش دوم این گفت و گو در ذیل می آید. پرسش و پاسخ در این بخش حول سلاح هسته ای جمهوری اسلامی، حرکت های دموکراسی خواهانه مردم ایران، جنگ و واکنش نیروهای دموکراسی خواه می گردد.
چراغ آزادی: به اعتقاد شما کم هزینه ترین راه عملی که خطر جمهوری اسلامی هسته ای را دفع کرده و در عین حال فرایند دموکراتیزیشن ایران را پیش ببرد چیست؟
حسن شریعتمداری: اصولا روند دموکراتیزیشن ایران و بیگانه ستیزی این حکومت با یکدیگر در تضاد قرار دارند به طوری که هر چه دموکراسی در ایران پیش رود خصومت با خارجی کم تر می شود. نمونه بارز این واقعیت دوران خاتمی است که به مجرد این که کمی آزادی های سیاسی در کشور پدیدار شد سیاست خارجی ایران هم گفت و گو و تعامل با قدرت های بزرگ را در دستور کار خود قرار داد و این سیاست تا حد قابل قبولی هم نتیجه بخش بود و ایران را مقدار زیادی از انزوای بین المللی خارج کرد.
امروز هم وضع به همان گونه است اگر جامعه مدنی ما این نظام را تحت فشار قرار دهد و یک انتخابات آزاد بر فراز قانون اساسی یا رفراندوم در ایران صورت بگیرد این نظام توانی برای تولید سلاح هسته ای نخواهد داشت و دلیلی برای آن نخواهد یافت. برای این که خاصیت اصلی سلاح هسته ای این است که نظام را قادر به سرکوب دموکراتیزیشن داخلی می کند و نیروهای بین المللی را به دلیل ترسی که از سلاح اتمی جمهوری اسلامی دارند از حمایت حرکت های دموکراتیک در ایران باز می دارد. همچنین خاصیت دیگر سلاح اتمی قدرت نمایی در خارج مملکت است و این قدرت نمایی باعث می شود که روحیه ناسیونالیستی ایرانی تحریک شده و مردم ایران از خطاهای دولت بیشتر چشم پوشی کنند و بر گرد حکومت جمع شوند. جمهوری اسلامی به این دو دلیل سلاح اتمی را می خواهد، بنابراین هر کدام از این دلایل محقق نشود یعنی یا جامعه جهانی حکومت را مجبور کند که از سلاح اتمی چشم بپوشد یا روند دموکراتیزیشن به قدری پیش رود که این حکومت دیگر نتواند این حرکت را سرکوب کند سلاح اتمی برای رژیم اولویت درجه اول نخواهد بود و همچنین نخواهد توانست از سلاح اتمی در جهت سرکوب مردم در داخل و قلدرمنشی در روابط بین الملل استفاده کند.
چراغ آزادی: شما از پیش روی دموکراسی در ایران به عنوان مانعی در برابر دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای سخن می گویید این در حالی است که جمهوری اسلامی به سختی در برابر حرکت های دموکراتیک مقاومت می کند و بسیاری نسبت به آینده ایران در کوتاه مدت یا میان مدت ناامیدند و فکر می کنند در همین بازه زمانی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دست می یابد. شما در این رابطه چه فکری می کنید؟ روند دموکراتیزیشن مد نظر شما چگونه باید پیش رود؟
حسن شریعتمداری: اولا فکر می کنم دسترسی جمهوری اسلامی به بمب چنان که تبلیغ می کند یا تبلیغ می کنند نزدیک نیست، به این دلیل که این حکومت هنوز قادر نیست تسلیحات خود را از خرابکاری و تهاجم حفظ کند و قدرت هایی که مخالف دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای هستند با عملیات خرابکارانه چه از طریق اینترنت و چه از طریق عواملی در داخل این روند را به تاخیر انداخته و موفق هم بوده اند و تحریم های بین المللی نیز به شدت پیشرفت این پروژه ها را کند و ناکارآمد کرده است. ثانیا تغییر نظام یا تغییر رفتار نظام نسبت به جامعه مدنی در درجه اول وظیفه ما مردم ایران است. این که ما ناامید شویم و چشم امید به دخالت خارجی بدوزیم صحیح نیست. هیچ نشانه ای از دخالت خارجی برای پیش برد دموکراسی در ایران وجود ندارد، آن ها همواره گفته اند که ما تغییر رفتار نظام را در رابطه با نظم بین المللی می خواهیم و از حقوق بشر تنها تا جایی دفاع کرده اند که افکار عمومی کشورهایشان به آن ها فشار می آورد. ما باید روی پای خود بایستیم و روی امکانات خود حساب کنیم و البته در کنار این کار باید نیروهای دموکراسی خواه از امکانات بین المللی به هر اندازه که شفاف و سالم عرضه می شود استفاده کنند، مانند استفاده از اینترنت و سازمان های غیر دولتی یا کمک گرفتن از سازمان های حقوق بشری و بین المللی برای تحت فشار قرار دادن این نظام. ولی در نهایت این مردم ایران هستند که تصمیم خواهند گرفت که زندگی ذلت بار و مرگ تدریجی را تحت لوای نظام دیکتاتوری ترجیح می دهند یا این که ریسک می کنند و به میدان می آیند و یک انتخابات آزاد بر فراز نظام را به این رژیم تحمیل می کنند.
با وجود این که پس از انتخابات ۸۸ افرادی که به خیابان ها آمدند منحصر به شهرهای بزرگ بودند و تعدادشان هم در یک مقیاس ملی خیلی زیاد نبود و سرکوب هم شدند آثار میان مدت و دراز مدت این حضور اختلافات اساسی در این نظام پدید آورد که امروز رقابت بین جناح هایی که در نظام باقی مانده اند را به حد تخریب یکدیگر و ریزش درونی غیرقابل کنترل رسانده است. اگر مردم بیشتر همت کنند و بیشتر فشار آورند مسلما این نظام نخواهد توانست دوام آورد. ما باید این را در نظر داشته باشیم که درست است که مردم ما زندگانی را بیشتر قدر می نهند و مثل مردم سوریه یا لیبی حاضر نیستند که تک تک کشته شوند و باز هم به میدان بیایند ولی نظام های سیاسی ما هم در طول تاریخ هیچ کدام نظام لیبی یا بشار اسد و صدام حسین نبوده اند که تا پایان بایستند. چهار شاه آخر ما در خارج از مملکت فوت کردند و دفن شدند، بر این اساس می توان گمانه زنی کرد که هم چنان که آقای خمینی در لحظه آخر جام زهر نوشید آقای خامنه ای هم در انتها جام زهر می نوشد. حکومت های ما مانند رژیم های بشار اسد و معمر قذافی آن درجه از استفامت را در برابر فشار جامعه مدنی و جامعه بین المللی ندارند و تجربه نشان می دهد که تسلیم خواهند شد.آخآ
چراغ آزادی: در صورتی که جمهوری اسلامی در آستانه رسیدن به بمب هسته ای باشد و دنیای آزاد تصمیم به حمله به این حکومت را بگیرد شما به عنوان یک شهروند ایرانی جهان چه نقشی را برعهده می گیرید؟
حسن شریعتمداری: اولا به سوالات فرضی نمی توان جواب دقیق داد، پاسخ شما بسته به این است که کی و چگونه حمله صورت گیرد و چه کسی و تحت چه شرائطی آغازگر حمله باشد. این که کشوری مانند اسرائیل ماجراجویی کند و بخواهد به ایران حمله کند واضح است که مخالفت هر ایرانی را به دنبال دارد چرا که دولت کنونی اسرائیل از هیچ کدام از قوانین و مقررات بین المللی تبعیت نمی کند و خود عامل مهمی در تشنج های موجود در خاورمیانه است. من امیدوارم که ما مجبور به انتخابی دردناک بین وبا و طاعون یعنی تجویز حمله به کشور عزیزمان  و یا ایستادن در کنار آقای خامنه ای نشویم که انتخاب بسیار مشکلی است. زیرا در صورتی که جمهوری اسلامی به قدری خیره سری و ماجراجوئی کند که سازمان ملل متحد تنها راه حفظ صلح بین المللی را پس از طی کلیه مراحل قانونی و اخطارهای لازم حمله به این نظام بداند، آن هم حمله متوازنی که هدفش این باشد که این خطر را دفع کند نه این که همه ایران را از بین ببرد، تصمیم گیری برای هر ایرانی دلسوز و وطن خواهی بسیار مشکل می‌شود. ما علاوه بر وظائف  شهروندی وظیفه ای جهانی نیز در راه حفظ صلح جهانی داریم و نباید هیچ بهانه ای ما را در کنار نظام متجاسری قرار دهد که هیچ یک از پیشنهادهای سازمان ملل را قبول نمی کند و با وجود خودداری جهان از حمله به ایران هر روز سران و سردارانش دنیا را به جنگ و مقابله تهدید می کنند. ما همه در چنین وضعیت فرضی و دشواری باید فکر کنیم که آیا قبول مرجعیت و مشروعیت یک نهاد بین المللی که در آینده هم نهاد مشروع و قدرتمندی خواهد بود و حکومت آتی مجبور به تعامل با آن و پذیرش مرجعیت و مشروعیت آن است برای ما اساسی است یا در کنار آقای خامنه ای و جنگ طلبان نظام ایستادن. ما یک صدای سوم هستیم. صدائی که ضد جنگ است و صلح می خواهد. ما نباید اجازه دهیم که این نظام ما را به سوی جنگی ناخواسته بکشاند. جنگی که مطابق با اراده و منافع ملت نیست. ولی در غرش توپها و تانک ها صلح طلبی معنای دیگری خواهد داشت که فقط در شرائط ویژه آن زمان مشخص می‌شود و از قبل قابل پبش بینی نیست ولی بطور قطع هر معنائی بیابد معنای آن دشمنی با صلح جهانی و ایستادن در کنار جنگ طبان جمهوری اسلامی نخواهد بود.
چراغ آزادی: با این فرض که جمهوری اسلامی به بمب دست یابد و جامعه جهانی هم واکنش نظامی نشان ندهد، صحنه سیاسی داخل ایران را چگونه می بینید؟
حسن شریعتمداری: حتی دسترسی به بمب از طرف جمهوری اسلامی، ایران را به کره شمالی تبدیل نخواهد کرد. ما یک جامعه مدنی پویا هستیم و چنان سطحی از فرهنگ داریم که اطاعتی را که در مذاهب کنفوسیوسی بین اتباع و حکومت معمول است برای ما غیرقابل پذیرش می سازد. بنابراین حتی دسترسی به بمب در داخل کشور ما را زیاد تحت فشار نخواهد گذاشت، امکان زیادتر شدن فشارها به جنبش سیاسی و مدنی خیلی بیش از امروز وجود ندارد. آنچه که مهم است این است که دسترسی به بمب کشور ما را با خطرات بین المللی بسیار بزرگی مواجه خواهد کرد. منطقه خاورمیانه را به زرادخانه هسته ای تبدیل خواهد کرد چرا که دیگران هم همین بمب هسته ای را خواهند خواست و دسترسی رهبران خاورمیانه که اغلب رهبران ماجراجویی هستند به بمب هسته ای خطر بزرگی را برای صلح جهانی و صلح منطقه در پی خواهد داشت و صلح جهانی را به خطر می اندازد. این چیزی است که هیچ انسانی آن را روا نمی دارد چرا که ممکن است به جنگ جهانی دیگری منجر شود.





پالایشگاه شرکت سینوپک
گفته می شود که شرکتهای چینی به منظور کسب امتیازات بیشتر از ایران خرید نفت خود از این کشور را کاهش داده اند
یک مقام ایرانی خبر تصمیم چین به کاهش واردات نفتی را تکذیب کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن قمصری، مدیر امور بین المللی شرکت ملی نفت ایران، از ادامه مذاکره با شرکت های چینی برای تمدید قراردادهای نفتی برای سال ۲۰۱۲ خبر داده و گفته است: "شرکت های چینی تاکنون درخواستی برای کاهش واردات نفت از ایران مطرح نکرده اند."
اظهارات این مقام نفتی ایرانی در پی گزارش هایی منتشر می شود که براساس آنها، شرکت چینی سینوپک، وارد کننده نفت خام از ایران، تصمیم گرفته است در سال جاری، میزان واردات نفت خام از ایران را کاهش دهد.
انتشار این گزارش همزمان با امضای قانون تحریم بانک مرکزی ایران توسط رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم نفتی ایران باعث شد تا برخی از رسانه ها تصمیم شرکت چینی را ناشی از فشار کشورهای غربی تلقی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قمصری گفته است که هنوز طرف چینی تصمیمی در مورد میزان واردات نفت خام از ایران نگرفته و مذاکرات برای تمدید فروش نفت برای سال ۲۰۱۲ همچنان ادامه دارد.
به گفته این مقام شرکت ملی نفت ایران، شرکت های چینی قصد اعمال تغییرات در نحوه پرداخت منابع مالی را دارند و مذاکره دو طرف به این جنبه از قراردادها مربوط است.
آقای قمصری در واکنش به اخبار مربوط به تصمیم شرکت سینوپک برای کاستن از خرید نفت خام از ایران گفته است که "این شرکت تا کنون درخواستی برای کاهش واردات نفت تسلیم شرکت ملی نفت ایران نکرده است."
وی افزوده است که میزان صادرات نفت خام ایران به چین در حال حاضر به حدود پانصد هزار بشکه در روز می رسد و به این ترتیب، ایران پس از عربستان سعودی، به دومین صادرکننده نفت خام به چین تبدیل شده است.
چند روز پیش برخی خبرگزاری ها گزارش کردند که شرکت سینوپک تصمیم گرفته است تا در ماه ژانویه، میزان خرید نفت خام از ایران را به حدود دویست و هشتاد و پنج هزار بشکه در روز تقلیل دهد که تنها اندکی بیش از نصف میزان خرید از ایران طی سال گذشته بوده است.
در سال گذشته، صادرات نفت خام ایران به چین به حدود یک سوم از کل صادرات نفتی ایران و بیش از ۱۰ درصد از کل واردات نفتی چین بالغ شده بود.
اوباما
در پی انتشار خبر تصمیم شرکت سینوپک برای کاهش خرید نفت ایران در ماه ژانویه، منابع نفتی گفتند که ممکن است این تصمیم واکنشی نسبت به تقاضای طرف ایرانی برای کسب شرایط بهتری هنگام تمدید قرارداد فروش نفت به چین بوده باشد.
چین تا کنون با خواست آمزیکا برای تحریم واردات نفت از ایران مخالفت کرده اما گفته می شود با توجه به شرایط کنونی، می کوشد تا نفت ایران را به بهای نازل تری خریداری کند.
روز گذشته، خبرگزاری مهر به نقل از احمد قلعه بانی، معاون وزیر نفت ایران، نوشت که جمهوری اسلامی "نفت ارزان و نسیه به خارجی ها نمی فروشد."
چند روز پیش نیز، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، گفت که نفت ایران پیش فروش شده و مشتریان زیادی نیز خریدار نفت صادراتی این کشور هستند.

تلاش برای تشدید تحریم ایران

هفته گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره این کشور برای تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که کشورهای عضو بر سر تحریم نفتی ایران "به توافق اصولی" دست یافته اند.
اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا چند هفته پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد که نسبت به عدم شفافیت در مورد غیرنظامی بودن برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی کرده بود.
آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
کشورهای غربی معتقدند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای در صدد دستیابی به اسلحه اتمی است و از ایران خواسته اند با قبول قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل، بخشی از برنامه های اتمی خود را به حالت تعلیق در آورد.
با امضای قانون تحریم بانک مرکزی ایران، ارتباط موسسات مالی آمریکایی با بانک مرکزی ایران غیرقانونی است و همچنین، موسسات مالی خارجی، از جمله بانک های مرکزی کشورهای دیگر نیز در صورت مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران، به خصوص در زمینه پرداخت های نفتی، با دشواری هایی در زمینه ارتباط با بازار آمریکا مواجه خوهند شد.
همزمان، مقامات آمریکایی برای قانع کردن کشورهای عمده خریدار نفت ایران، به خصوص ژاپن، کره جنوبی و چین، برای توقف واردات نفت ایران به تلاش هایی دست زده اند.
موسسات مالی ژاپن و کره جنوبی، که حضور گسترده ای در بازارهای آمریکا دارند به شدت در معرض عواقب ناشی از تحریم بانکی ایران قرار می گیرند و کوشیده اند تا راهی برای ادامه خرید نفت از ایران بیابند.
این دو کشور خواسته اند تا پرداخت های نفتی آنها به ایران از قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی مستثنی شود و برخی ناظران موافقت آمریکا با چنین درخواستی را دست کم برای مدتی محدود نامحتمل ندانسته اند.
روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت که این کشور در مشورت نزدیک با ایالات متحده، واکنش خود نسبت به تحولات اخیر را در دست بررسی دارد.
دولت کره جنوبی نیز، که ده درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند، گفته است که می کوشد در گفتگو با مقامات آمریکایی، "تاثیر منفی تحریم مالی ایران را به حداقل کاهش دهد."
سایت فردو
در مقابل، دولت چین به شدت با تحریم نفتی ایران مخالفت ورزیده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته است که بحران هسته ای ایران باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین به خصوص تصمیم ایالات متحده به مجازات کشورهای دیگر به خاطر ارتباط مالی با بانک مرکزی ایران را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که "چین با اقدام هر کشوری در برتر دانستن قوانین داخلی خود بر قوانین بین المللی و وضع تحریم های یکجانبه بر کشورهای دیگر مخالف است."
قرار است وزیر خزانه داری آمریکا هفته دیگر به منطقه خاور دور سفر کند و انتظار می رود در گفتگو با مقامات ژاپنی و چینی، موضوع تحریم گسترده تر ایران را مطرح کند.
برخی ناظران گفته اند که شدت عمل آمریکا و اروپا در وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران ممکن است واکنشی نسبت به مخالفت چین و روسیه با صدور قطعنامه جدید شورای امنیت برای تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی باشد.
در عین حال، این نظر نیز مطرح شده است که ادامه صادرات دست کم محدود نفت ایران می تواند مانع از اقدام این کشور برای اخلال در حمل و نقل نفت از منطقه خاورمیانه شود زیرا چنین اقدامی به معنی قطع کامل مهمترین منبع درآمد این کشور خواهد بود.
انتظار نمی رود اقدام احتمالی آمریکا و اروپا برای جلوگیری از صدور نفت ایران، باعث کاهش چشمگیر عرضه نفت در بازارهای جهانی شود زیرا با از سرگیری تولید نفت لیبی و ظرفیت تولیدی عربستان می تواند کمبودهای عرضه نفت را جبران کند.



تقاضای اشد مجازات برای حسنی مبارک

دادستانی مصر خواستار مجازات اعدام برای حسنی‌مبارک، رییس جمهور پیشین این کشور شده است. در کیفرخواست دادستانی آمده که مبارک حتی اگر دستور مستقیم کشتار معترضان را نداده باشد، مسئول سرکوب آنها شناخته می‌شود.


خبرگزاری فرانسه از تقاضای دادستانی مصر برای اعدام حسنی مبارک خبر داده است. به گفته دادستان، امکان ندارد که مبارک در جریان خشونت ‌نیروهای دولتی و سرکوب معترضان مصری نبوده باشد. در کیفرخواست دادستانی آمده که باید از مبارک پرسید چرا کاری برای جلوگیری از خونریزی و خشونت با مخالفان انجام نداد؟

بنا بر آمار موجود، سرکوب تظاهرکنندگان مصری در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ در میدان تحریر، دستکم ۸۵۰ کشته برجای گذاشته است. یک ماه بعد فشار اعتراضات در نهایت منجر به کناره‌گیری مبارک از مقام خود پس از سه دهه شد.

مبارک روی برانکارد در دادگاه حضور می‌یابد چند ماه پس از آن و در اوت همین سال، مبارک در برابر دادگاه قرار گرفت. اتهام او خشونت علیه مخالفان رژیم، فساد دولتی و سوءاستفاده از مقام بود. مبارک که ۸۳ سال سن دارد، از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد اما به دلیل کهولت و بیماری قلبی، در بیمارستانی نظامی در حومه قاهره نگاهداری می‌شود. او به دلیل مسائل امنیتی، توسط هلی‌کوپتر، در یک حفاظ آهنی ویژه و روی یک برانکارد به دادگاه آورده می‌شود. 

حسنی مبارک در روز پنجشنبه (۵ ژانویه/۱۵ دی) نیز روی برانکارد در دادگاه حاضر شد و کیفرخواست خود را شنید.


حبیب العدلی، وزیر کشور پیشین مصر و شش مقام امنیتی دیگر نیز همراه با مبارک در همین دادگاه محاکمه می‌‌شوند. دادستانی مصر برای العدلی نیز تقاضای اعدام و اشد مجازات را کرده است. اتهام وی نیز سرکوب خونین تظاهرکنندگان مصری است.

مصطفی سلیمان، یکی از قضات اعلام کرده که العدلی نمی‌توانسته بدون دریافت دستور از مبارک، فرمان شلیک به سوی مردم معترض را داده باشد.

مقامات دادستانی مصر پیش از این نیز اعلام کرده بودند که مدارک و شواهد مقنع و کافی برای محکومیت مبارک و اثبات نقش وی در سرکوب خونین مردم در دست آنهاست. جلسه بعدی دادگاه مبارک به هفته آینده موکول شده است.

خانواده مبارک نیز از اتهام مشارکت در سرکوب مردم مبرا نیستند. پرونده فساد مالی جمال و علاء، دو پسر مبارک نیز در حال رسیدگی در دادگاه است. این‌دو هم‌چنین متهم به خشونت‌ورزی علیه معترضان شده‌اند. همسر مبارک هم تاکنون چند مرتبه به بازپرسی فراخوانده شده است.

بسیاری از مردم مصر امیدوارند که این محاکمه، زخم‌های ناشی از حکومت خودکامه و درازمدت مبارک را التیام بخشد و مصر پس از نزدیک به یک سال آشفتگی سیاسی، به ثبات دست یابد.


احزاب کرد ایرانی انتخابات مجلس را تحریم کردند

حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان ایران با صدور بیانیه‌ی مشترک انتخابات مجلس را تحریم کردند. کارشناسان مسائل کردستان ایران درباره‌ی انگیزه موضع‌گیری احزاب کرد ایرانی و نفوذ این احزاب در کردستان توضیح می‌دهند.

دو حزب عمده‌ی کرد ایرانی با صدور بیانیه‌ی مشترک در دهم دی ۱۳۹۰ انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی را تحریم کردند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: «انتخابات اگر در کشوری دمکراتیک و در سایه‏ی حکومتی باورمند به دمکراسی و حقوق و آزادی‏های مردم برگزار شود، بی‏شک نتیجه‏ی آن مجلسی مردمی و نماینده‏ی حقیقی مردم خواهد بود».
احزاب کرد ایرانی در بیانیه خود برگزاری انتخابات را به نمایش تشبیه کردند و نوشتند: «مقصود رژیم از این نمایش حضور مردم در پای صندوق‏های رای و استفاده‏ی تبلیغاتی از آنها جهت مشروعیت‌ بخشی به خود است و نه سهیم کردن مردم در اداره‏ی کشور».

هر دو گروه کرد ایرانی ضمن اشاره به انزوای بین‌المللی ایران خاطرنشان کردند مشارکت در این انتخابات می‌تواند افکارعمومی جهانیان را نیز به انحراف بکشاند.


همه‌ی گروه‌های کرد ایرانی انتخابات را تحریم کردند


کاوه قریشی، آگاه به مسائل امور کردستان ایران به دویچه‌وله می‌گوید که این دو حزب کرد به صورت سنتی بعد از انقلاب همیشه انتخابات را تحریم کرده‌اند. اما این‌بار تحریم‌ها از سوی گروه‌های سیاسی و مدنی دیگر کرد از جمله نمایندگان سابق کردستان در مجلس و همچنین اصلاح‌طلبان کرد هم انجام گرفته است.

کاوه قریشی درباره‌ی موضع اصلاح‌طلبان کرد به دویچه‌وله می‌گوید: «پس از اینکه آقای خاتمی شروطش را برای شرکت در انتخابات آزاد مطرح کرد، آخرین بار اصلاح‌‌طلبان کرد در تائید آن یک بیانیه صادر کردند و صریحا اعلام کردند که موضع آنها همان موضعی خواهد بود که اصلاح‌‌طلبان در سراسر کشور اتخاذ کرده‌اند».
کاوه قریشی نتیجه می‌گیرد که گروه اصلاح‌ طلبان کرد هم در انتخابات نهم مجلس شرکت نخواهد کرد.


کثرت احزاب سیاسی در کردستان ایران

طاهر برهون تحلیل‌گر کرد مقیم آلمان در رابطه با احزاب سیاسی کرد به تنوع و کثرت این احزاب اشاره می‌کند و بر این باور هست که کثرت احزاب سیاسی کرد می‌تواند الگویی برای ایران و مناطق سکونت دیگر اقلیت‌های قومی کشور شود.

وی گرچه از احزاب عمده‌ی کرد چون حزب دمکرات کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان، حزب کومله کردستان ایران نام می برد، اما نام دیگر جریان‌های سیاسی کردستان مثل حزب کومله کردستان، حزب رزگاری، حزب استقلال کردستان، حزب پژاک را هم ذکر می‌کند که به صورت غیرعلنی فعالیت می‌کنند و برخی از آنها در اقلیم کردستان عراق مقر و پایگاه دارند.


آیا احزاب کرد ایرانی نفوذی بین مردم دارند؟


اما این احزاب در کردستان چه نقشی دارند؟ آقای مصطفی هجری دبیر اول حزب کردستان ایران پیش از این در گفتگو با دویچه‌وله گفته بود که «در کردستان هیچگونه حرکت اعتراضی پیش نمی‌آید، مگر اینکه پرچمدار و پیشرو آن حزب دمکرات کردستان ایران باشد».

اما به نظر برهون برای سنجیدن میزان نفوذ احزاب سیاسی کرد راه‌کارهای عملی وجود ندارد. کاوه قریشی کارشناس دیگر مسائل کردهای ایران هم درباره‌ی نفوذ احزاب کردی ایرانی می‌گوید: «چون ما در جامعه‌ی آزاد زندگی نمی‌کنیم و شرایط و امکان سنجش و ارزیابی دقیق نیست، نمی‌توانیم آمار دقیقی از نفوذ این احزاب ارائه بدهیم».

آقای قریشی در ادامه صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «براساس تجربه‌ی سال‌های اخیر ما شاهد نفوذ فزاینده‌ی احزاب عمده‌ی کرد بوده‌ایم. هرگاه احزاب سیاسی و گروه‌های مدنی کرد بر سر موضوعی به اجماع رسیدند، جامعه واکنش مثبت نشان داده است. این احزاب و گروه‌ها در اردبیهشت سال ۱۳۸۹ در خصوص اعدام آقای کمانگیر و بقیه موفق شدند یک اعتصاب سراسری را در کردستان ایران به راه بیاندازند».


چرا احزاب کرد ایرانی با اصلاح طلبان وحدت نمی‌کنند؟
کاوه قریشی می‌گوید، گروه‌های سیاسی و مدنی بیشتری از کردستان به تحریم انتخابات پیوستند
در بخشی از بیانیه مشترک حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله آمده است که اصلاح‏طلبان در مورد شرکت در انتخابات مجلس دچار تردید شده‏اند.
آیا در شرایط کنونی همکاری بین احزاب کردی و اصلاح طلبان امکان‌پذیر هست؟

طاهر برهون، تحلیل گر سیاسی کرد در رابطه با همکاری اصلاح‌طلبان و احزاب کرد ایران انتقاد می‌کند که اصلاح‌طلبان هنوز هم احزاب ملی کرد را "تجزیه طلب" می‌شناسند و مسائل کردستان را به عنوان "غائله" ارزیابی می‌کنند.
به رغم این "اختلافات و ذهنیت‌ها" به نظر این تحلیل‌گر اکنون شرایط و زمان همکاری، حداقل بین آن بخشی از طیف اصلاح‌طلبان که قصد ندارند در این انتخابات شرکت کنند با احزاب عمده‌ی کردی بوجود آمده است.

برهون انتقاد می‌کند که احزاب کردی هم برای تحریم در انتخابات باید یک پلاتفرم مشترکی ارائه می‌دادند. وی به دویچه‌وله می‌گوید: «همانگونه که برای شرکت در انتخابات لیست مشترکی می‌دهند برای تحریم هم باید به دنبال متحد گشت».


اختلافات بنیادین احزاب ملی کرد و اصلاح طلبان

کاوه قریشی درباره اختلافات احزاب ملی کرد و اصلاح طلبان می‌گوید: «احزاب کرد خوا
مصطفی هجری دبیر اول حزب کردستان ایران: «در کردستان هیچگونه حرکت اعتراضی پیش نمی‌آید، مگر اینکه پرچمدار آن حزب دمکرات کردستان ایران باشد».ست دگرگونی ریشه‌ای نظام را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما اصلاح‌طلبان قصد دارند در چارچوب قانون اساسی تغییراتی را انجام دهند. بنابراین هر دو طیف با این تفاوت بنیادی بعید به‌ نظر می‌رسد که با هم اجماع کنند».
آقای قریشی نتیجه می‌گیرد که این مسئله گونه‌ای آسیب در فعالیت سیاسی گروه‌ها و احزاب سیاسی ایرانی است.


نزدیکی بیشتر احزاب ملی کرد و اصلاح طلبان

طاهر برهون، تحلیل گر سیاسی کرد مقیم آلمان ولی نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: «حتی احزاب کرد ایرانی که خواستار سرنگونی رژیم هستند می‌توانند با گروه‌های دیگر که "ساختار شکن" هم نیستند ولی خواهان تحولات عمیقی در جامعه بوده و طرفدار بهتر شدن وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و یا قانونی شدن محاکمات هستند، همکاری کنند.

به نظر این کارشناس تاکنون گام عملی برای تحقق این همکاری برداشته نشده است. هم احزاب عمده‌ی کرد و هم اصلاح‌طلبان برای همکاری بایستی ذهنیت‌ها را بشکنند.

برهون تاکید می‌کند، ذهنیت‌های مسموم گذشته مانع همکاری طرفین شده است. اینها در قدم نخست بایستی بازنگری کنند و نوعی پالایش بوجود آورند تا بتوانند بیانیه مشترکی مثلا در رابطه با تحریم انتخابات صادر کنند.


استقبال مردم کرد از انتخابات چگونه خواهد بود؟

هر دو کارشناس آگاه به مسائل کردستان ایران که با دویچه وله صحبت کردند متفق‌القولند که مردم کرد بر اساس تجربه‌ی عملی و تاریخی خود از انتخابات مجلس نهم استقبالی نخواهند کرد.

کاوه قریشی در صحبت‌های خود نتیجه می‌گیرد که با توجه به اینکه گروه‌های اصلاح‌طلب کشور صریحا موضع‌گیری نکرده‌اند و احزاب عمده‌ی کرد و حتی نمایندگان سابق مناطق کردنشین در مجلس هم انتخابات را تحریم کرد‌ه‌اند، مردم کرد کمترین مشارکت را در این دور از انتخابات خواهد داشت.

طاهر شیرمحمدی

تحریریه: جمشید فاروقی

پنتاگون درباره فیلم "قتل بن‌لادن" تحقیق می‌کند

ساختمان محل سکونت بن لادن در پاکستان که مورد حمله کماندوهای ویژه ارتش آمریکا قرار گرفت

یک نماینده حزب جمهوریخواه امریکا مدعی است که سازندگان فیلمی سینمایی درباره قتل اسامه بن‌لادن به اطلاعاتی سری دست یافته‌اند. کاخ سفید چنین موضوعی را انکار کرده، اما مقامات نظامی و امنیتی قصد دارند در این باره تحقیق کنند.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه (۵ ژانویه) اعلام کرد که هیئتی را برای تحقیق درباره‌ی میزان همکاری مقامات دولتی با گروه سازندگان فیلم سینمایی "قتل بن‌لادن" تعیین کرده است. پیش از این سازمان "سیا" نیز گفته بود که در این مورد سرگرم تحقیق است.
پیتر کینگ، رئیس "کمیسیون امنیت داخلی در مجلس نمایندگان ایالات متحده"، در تابستان گذشته مقامات امریکایی را متهم کرد که اسنادی سری را در اختیار سازندگان فیلمی درباره قتل اسامه بن‌لادن قرار داده‌اند. پیتر کینگ گفت نگران آن است که نویسندگان سناریو و سازندگان فیلم "قتل بن‌لادن" به اطلاعاتی دست یافته باشند که احتمال دارد امنیت ملی امریکا را به خطر بیندازد. بر این اساس او از پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) درخواست کرد که در این مورد تحقیق کنند.
پیتر کینگ، نماینده حزب جمهوری‌خواه از نیویورک، به گزارشی از روزنامه "نیویورک تایمز" استناد کرده بود که در آن گفته می‌شود، سینماگران هالیوود برای تولید فیلمی درباره عملیات کشتن اسامه بن‌لادن، پایه‌گذار شبکه "القاعده"، از "دسترسی به بالاترین سطح اطلاعات" برخوردار شده‌اند.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه (۱۰ اوت) گفته‌ی آقای کینگ را رد کرد و ادعای او را "مضحک" خواند. او گفت "کاخ سفید" وظیفه دارد درباره فعالیت‌های ریاست جمهوری اطلاعات کافی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. اما بدیهی است که هیچگونه "اطلاعات مخفیانه" در اختیار سینماگران قرار نمی‌گیرد.

قتل بن‌لادن، پیروزی اوباما
پیتر کینگ، نماینده دست‌راستی کنگره، مدعی است که "کاخ سفید" قصد دارد با همکاری در این پروژه سینمایی، به سود انتخاب مجدد پرزیدنت اوباما بهره‌برداری سیاسی کند. فیلم ماجرای قتل بن‌لادن قرار است ۱۲ اکتبر سال جاری به روی اکران بیاید، یعنی تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده که ۶ نوامبر برگزار می‌شود.رهبران آمریکا در حال تماشای زنده عملیات حمله به اقامتگاه بن لادن
پیتر کینگ از نمایندگان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان است که دیدگاه‌های دست راستی او معروفیت داد. او در سال ۲۰۰۴ بیشتر پیروان اسلام در امریکا را طرفدار بنیادگرایان و گروه‌های افراطی دانسته بود و به خاطر این گفته مورد انتقاد قرار گرفت.
اسامه بن‌لادن، پایه‌گذار شبکه تروریستی القاعده، که از زمان فرار از افغانستان در سال ۲۰۰۱ حدود ده سال به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد، از جانب نیروهای ویژه امریکایی تحت تعقیب بود، و سرانجام روز دوم مه سال ۲۰۱۱ میلادی در شهر ابیت‌آباد (پاکستان) به قتل رسید. مأموریت قتل او را یگانی ویژه از تفنگداران دریایی به عهده داشت. قتل بن‌لادن از موفقیت‌های دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ارزیابی می‌شود.
فیلمی درباره قتل اسامه بن‌لادن از مهمترین پروژه‌هایی است که در هالیوود در دست تهیه است. شرکت سینمایی "سونی" تهیه این فیلم را به عهده دارد و کارگردانی آن به کاترین بیگلو، فیلمساز موفق هالیوود واگذار شده است.
خانم بیگلو به خاطر فیلم "مهلکه"، که داستان آن به عملیات نظامی آمریکا در عراق برمی‌گردد، جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۰ را از آن خود ساخت.






وقت خوش نوشیدن یک فنجان چای برای مقابله با نژادپرستی

فعالان اینترنتی نروژ کمپینی با نام «وقت نوشیدن چای» برای مقابله با نژادپرستی راه انداخته‌اند. یک دختر ایرانی در «توئیتر» از ملکه کشور برای صرف چای دعوت کرد و حضور آن‌ها در خانه‌ی مینا و خانواده‌اش حالا خبرساز شده است.

بعدازظهر جمعه، ۲۲ ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی، انفجاری شدید مرکز شهر اسلو پایتخت نروژ را لرزاند. کمی بعد، در جزیره تفریحی اوتویا در حاشیه شهر اسلو،  یک نروژی ملبس به لباس پلیس صدها جوان را به رگبار بست. مسئول هر دوی این حادثه‌های فاجعه‌بار  یک مرد ۳۴ ساله‌ی نروژی بنام آندرس برینگ برایویگ بود. انفجار اسلو جان ۷ نفر را گرفت و در جزیره‌ی اتویا دست‌کم ۸۰ جوان بی‌گناه قربانی شدند.
اولین‌بار بود که یک واقعه‌ی تروریستی با این ابعاد شدید در کشور آرام نروژ که به ندرت در سرخط خبرها قرارمی‌گیرد رخ می‌داد. آندرس برینگ برایویگ که از مسلمان‌ها متنفر است و عقاید شدید نژادپرستانه دارد، هدف خود از این اقدام تروریستی را «پاک کردن وطن از نژادهای پست و چپ‌گراها» و مبارزه با فرهنگ‌های غیر اروپایی عنوان کرده بود.
این فاجعه‌ی تروریستی، زنگ‌های خطر را در جامعه‌ی نروژ به صدا درآورد؛ جامعه‌ای که هرچند از ویژگی مثبت چندفرهنگی برخوردار است، اما افرادی را نیز در خود جای داده که به شدت نژادپرست یا از دیگر ادیان و ملیت‌ها هراسان هستند و با نگاهی افراطی در مواجهه با تنوع فرهنگی و مذهبی به شیوه‌های خطرناک متوسل می‌شوند.
دعوت به نوشیدن یک فنجان چای
آندرس برینگ برایویگ  که مسئول حملات تروریستی نروژ است از مسلمان‌ها متنفر است و عقاید شدید نژادپرستانه دارد نگرانی از گسترش دیدگاه‌های نژادپرستانه و هراس از آیین و مذاهب دیگر، «مرکز ضد نژادپرستی نروژ» را ترغیب کرد که کمپینی برای مبارزه با نژادپرستی و کمک به شناخت فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر در جامعه‌ی نروژ به راه بیاندازند.
«وقت  نوشیدن چای» نام رسمی این کمپین است. «مرکز ضدنژادپرستی نروژ» می‌گوید بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر فرهنگ‌های مختلف بیشتر از یکدیگر و از آیین‌ها، رسوم و عادات روزمره‌ی همدیگر بدانند، نژادپرستی کمتر شده و احساسات غلیظ رادیکال درباره‌ی دیگر گروه‌ها و فرهنگ‌ها، کم‌رنگ‌تر می‌شود. این مرکز می‌گوید نتایج یک تحقیق نشان داده است که بیشتر نروژی‌ها از مسلمانان بیشتر از تغییرات آب و هوایی و مساله‌ی گرمایش زمین و اثرات مخرب آن هراسانند  و این برای ۴ درصد جمعیت  با ریشه‌های مسلمان این کشور، نگران‌کننده و خطرناک است.
در کمپین «وقت نوشیدن چای»، از خانواده‌های مسلمان ساکن نروژ درخواست شده است که نروژی‌های غیرمسلمان را به صرف چای به خانه‌های خود دعوت کنند و از نروژی‌ها می‌خواهند که مسلمانان و دیگر گروه‌های اقلیت را برای صرف چای بعدازظهر به خانه‌های خود دعوت کنند تا با پیشینه‌ی فرهنگی، عادات و رسم و رسوم یکدیگر بیشتر آشنا شوند.
این کمپین می‌خواهد با تصویر کلیشه‌ای و یک‌سویه از گروه‌های اقلیت و به‌ویژه مسلمانان در رسانه‌ها مبارزه کند و نروژی‌ها را با زندگی روزمره و آداب و رسوم مسلمانان ساکن کشور خود آشنا سازد. هدا طای، دختر مسلمانی که یکی از بنیان‌گذاران کمپین «وقت چای» است، می‌‌گوید: «زندگی روزانه‌ی این همه مسلمان در نروژ از چشم دور است، ما نمی‌‌خواهیم مدام روی این مانور دهیم که مردم معمولا با پیش‌داوری درباره‌ی یکدیگر قضاوت می‌کنند، به جای آن ترجیح دادیم در این کمپین روی دلایلی تاکید کنیم که چرا نباید با پیش‌داوری و براساس باورهای کلیشه‌ای با موضوعات و گروه‌های مختلف برخورد کرد و مواجه شد.»
کمپین «وقت نوشیدن چای»، توجه هزاران نروژی را به خود جلب کرده است. بیش از ۲۵ هزار کاربر صفحه‌ی «فیس‌بوک» این پروژه را لایک کرده اند «وقت نوشیدن چای»، توجه هزاران نروژی را به خود جلب کرده است. بیش از ۲۵ هزار کاربر صفحه‌ی «فیس‌بوک» این پروژه را لایک کرده و خیلی‌ها شروع به ارسال دعوت‌نامه برای همسایه‌ها و هم‌کلاسی‌های مسلمان یا نروژی خود کردند. وبلاگ‌نویس‌های نروژی، وبلاگ‌نویسان مسلمان ساکن کشور خود را برای صرف چای به کافه یا خانه‌های خود دعوت کرده و عکس‌های این دیدارهای دوستانه را در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های خود منتشر کردند.
توئیتی که ملکه و شاهزاده را برای صرف چای دعوت کرد
مینا، دختر جوان ایرانی که یکی از هزاران کاربری است که صفحه‌ی «فیس‌بوک» کمپین «وقت صرف چای» را لایک کرده است، چند روز پیش در صفحه‌ی «توئیتر» خود توئیتی نوشت و گفت حالا که دعوت برای صرف چای و آشنایی با فرهنگ‌ها و رسوم هم رایج شده است، او هم از ملکه سونیا و شاهزاده مارتا لوئیز، دختر شاه و ملکه این کشور را برای صرف چای به خانه شان دعوت می‌کند.
مینا، دختر ایرانی در «توئیتر» از ملکه و شاهزاده نروژ دعوت کرد برای صرف چای به خانه ی آن‌ها بیایند
مینا وقتی این توئیت را که بیشتر با قصد شوخی بود نوشت، فکر نمی‌کرد چند روز بعد از دفتر ملکه با خانه‌ی آن‌ها تماس گرفته شده و به دعوت چای او پاسخ مثبت داده شود. در یک روز سرد برفی، ملکه سونیا و دخترش برای صرف چای وارد خانه‌ی مینا شده و مادر او افسانه آدم‌پور، به همراهی فرزندان و نوه‌هایش از ملکه و شاهزاده با شیرینی‌های ایرانی از  زولبیا و بامیه تا  رولت خامه‌ای و انار دان کرده و چای ایرانی پذیرایی کرده است.
عکس‌ها و فیلم کوتاهی که از این میهمانی عصرانه‌ در خانه‌ی یک خانواده‌ی مسلمان ایرانی در نروژ تهیه شده است حالا تیتر یک رسانه‌های نروژ شده است و کمپین «وقت نوشیدن چای» آنقدر موفق شده است که دولت نروژ هزینه‌های  مالی آن را تقبل کرده است. دولت برنامه‌های تشویقی در مدارس و دانشگاه‌ها سازماندهی کرده است تا جوانان ۱۶ تا ۲۶ ساله‌ی بیشتری جذب این کمپین شوند و از معلم‌ها و اساتید دانشگاه خواسته است تا در کلاس‌های درس اهداف این کمپین را توضیح داده و شاگردان خود را تشویق کنند تا به کمپین پیوسته و سعی کنند بیشتر دیگر فرهنگ‌ها و مذاهب را بشناسند.
بعد از تخصیص بودجه‌ی دولتی برای اهداف این کمپین، فعالان این کمپین نیز دفاتر مشاوره‌ی رایگان  برای نوجوانان و جوانانی که با رفتارها و برخوردهای نژادپرستانه در کشور مواجه شده‌اند به راه انداخته است تا با کمک مشاورهای حرفه‌ای، با  آزار و خشم ناشی از تجربه‌ی رفتار نژادپرستانه بهتر کنار آیند و سعی کنند این تجربه‌ی تلخ را به حرکتی مفید در جهت هم‌زیستی صلح‌آمیز و مدارا تبدیل کنند.
فرناز سیفی
تحریریه: مصطفی ملکان




ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از رشد اعدام‌ها در ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده وخواهان توقف این مجازات از جمله در مورد سکینه آشتیانی شده است. روز گذشته یک سازمان حقوق بشری اسامی ۱۰۱ قربانی اعدام‌های مخفیانه را منتشر کرد.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه (۶ ژانویه/۱۶ دی) در بروکسل از سیر صعودی اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.  او گفت که تعداد اعدام‌های سال گذشته در جمهوری اسلامی از همیشه بیشتر بوده و این آمار، ایران را با توجه به جمعیت آن در صدر کشورهایی قرار می‌دهد که مجازات اعدام در آنها اعمال می‌شود. خانم اشتون افزوده که این مجازات با گرایش عمومی جهان به لغو اعدام مغایرت دارد. چین در حال حاضر رکورددار اعدام در سطح جهان است و ایران در دمین جایگاه قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این و در میانه ماه دسامبر اعلام کرده بود که تعداد کل اعدام‌شدگان سال ۲۰۱۱ در ایران بالغ بر ۶۰۰ نفر است.

  کاترین اشتون با انتقاد از نقض حقوق قانونی محکومان در دادگاه‌های ایران، از سایه اعدام بر سر هزاران زندانی دیگر در ایران از جمله سکینه آشتیانی یاد کرده است. سکینه آشتیانی به اتهام زنای محصنه و قتل همسرش به سنگسار محکوم شده و اتحادیه اروپا بارها خواستار لغو حکم وی و برچیده شدن مجازات اعدام از قوانین جزایی ایران شده است.

سکینه آشتیانی
مجازات اعدام در ۹۶ کشور جهان از جمله در برزیل، ترکیه و رواندا به صورت رسمی لغو شده است. ۳۴ کشور دیگر دنیا چون کنیا، مراکش و روسیه نیز عملا مجازات اعدام را اجرا نمی‌کنند. شاخص‌ترین کشورها در اعدام محکومان عبارتند از چین، ایران، آمریکا، سوریه، عربستان سعودی و کره شمالی.


انتشار فهرست اعدام‌‌های مخفیانه در مشهد

نگرانی کاترین اشتون از شمار اعدام‌ها در ایران پس از آن ابراز می‌شود که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فهرستی از نام ۱۰۱ محکوم را منتشر کرد که به‌‌‌‌شکل مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده‌اند. خبر این اعدام‌ها که طی هفت ماه انجام گرفته‌اند، توسط فعالان و منابع محلی اعلام شده است.

فهرست این کمپین در روز پنجشنبه (۵ ژانویه/۱۵ دی) در رسانه‌ها منتشر شد. این کمپین هم‌چنین می‌گوید که از بین ۶۰۰ مورد اعدام سال گذشته، دستکم ۱۶۱ مورد پنهانی بوده‌اند.

اعدام‌هایی که توسط مقامات به صورت علنی گزارش نشده و خانواده قربانیان و وکلای آنها نیز هیج اطلاع قبلی از اجرای آنها نداشته‌اند، اعدام‌های مخفی به شمار می‌روند.  هفته‌ی گذشته صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران منکر اعدام مخفیانه در ایران شد.

در گزارش این کمپین آمده که مقامات زندان تنها ساعاتی قبل از اعدام، زندانیان را از اجرای حکم خود آگاه کرده و از آنها خواسته‌اند که وصیت‌نامه نوشته و غسل کنند. در این گزارش با استناد به گواهی فعالان و منابع محلی آمده است: «مقامات زندان وکیل‌آباد زندانیان را حوالی غروب آفتاب در یک راهرو سرباز که به سالن ملاقات زندان منتهی می‌شود حلق‌آویز کردند و تلفن زندان وکیل آباد از ساعت‌ها پیش از اجرای احکام به منظور محرمانه نگاهداشتن موضوع قطع شده بود.»

عفو بین‌الملل می‌گوید که در سال ۲۰۱۱ دستکم ۶۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند این گزارش هم‌چنین قید شده که پزشکی قانونی گواهی فوت برخی افراد اعدام شده را یک روز پیش از اجرای حکم صادر کرده و در گواهی فوت، علت مرگ افراد را «قتل قانونی» نوشته است.

منابع محلی هم‌چنین شهادت داده‌اند که در زمان اجرای احکام اعدام، نمایندگان چند سازمان دولتی چون دفتر دادستانی مشهد، پلیس محلی و منطقه‌ای، قوه قضاییه، پزشکی قانونی، رییس زندان وکیل‌آباد و رییس اداره اطلاعات به عنوان شاهد حضور داشته‌اند.

در بخش دیگری از گزارش کمپین به نقل از منابع محلی آمده که برخی زندانیان اعدام شده در زندان وکیل‌آباد، اتباع خارجی از جمله شهروندان افغانستان، غنا و نیجریه بوده‌اند. به قرار خبرها، پرونده اکثریت قریب به اتفاق افراد اعدام شده در ارتباط با مواد مخدر بوده است. این ۱۰۱ نفر در یک فاصله زمانی هفت ماهه، از ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ تا ۲۹ آذر همین سال اعدام شده‌اند.

ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران آن را در سال ۱۳۵۴ امضا کرده، تصریح می‌کند که « حکم اعدام در کشورهایی که در آنها این مجازات لغو نشده است، فقط برای جدی‌ترین جرایم اعمال شود.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه این سازمان می‌گویند که جرم‌های مربوط به مواد مخدر فاقد استاندارد "جدی‌‌ترین جرایم" هستند و این به معنای نقض تعهدات بین‌المللی توسط دولت ایران است.





کرم رايانه ای ۴۵ هزار اسم رمز شبکه فيس بوک را ربودند



کارشناسان ايمنی شبکه اينترنت هشدار می دهند که يک کرم ( بدافزار ) رايانه ای حدود ۴۵ هزار اسم رمز و ساير اطلاعات مربوط به اتصال به شبکه اجتماعی فيس بوک را ربوده اند. گفته می شود که بخش اعظم اين اطلاعات از مشترکان شبکه فيس بوک در بريتانيا و فرانسه به سرقت رفته است.
اين بدافزار شناخته شده است و از ماه آوريل سال ۲۰۱۰ نفوذ و خرابکاری آن در شبکه اينترنت مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. در موارد قبلی از اين بدافزار برای سرقت اطلاعات بانکی افراد نيز استفاده شده است.
سايت کامپيوتر ويکلی می نويسد کارشناسان موسسه ايمنی «سکولرت» که فعاليت اين بدافزار را کشف کرده اند می گويند افرادی که مسئول خرابکاری با کرم رايانه ای موسوم به «رامنيت» هستند از طريق رخنه به صفحه مشترکان شبکه فيس بوک آدرس دوستان و افراد مرتبط را شناسايی کرده و به اين وسيله می توانند اين بدافزار را در سطح گسترده تری پخش کنند.
خرابکاران و تبهکاران شبکه اينترنت با سوء استفاده از اين نقطه ضعف کاربران که برای شبکه ها و وب سايت های مختلف از اسم رمز مشابهی استفاده می کنند سعی می کنند اطلاعات مورد نياز برای دسترسی به حساب های بانکی و ساير فعاليت های مالی کاربران روی شبکه اينترنت را به دست بياورند.
 شبکه های اجتماعی مثل فيس بوک برای خرابکاران و سارقين اطلاعات اينترنتی بهترين طعمه اند چون معمولا کاربران و مشترکان اين شبکه ها اطلاعات شخصی فراوانی را در اين شبکه ها ذخيره می کنند.
به گفته کارشناسان ايمنی کامپيوتر خرابکاران و تبهکاران با استفاده از کشف اين اطلاعات می توانند در عرصه های گوناگون به کاربران ضربه زده و از فعاليت های مالی آنها روی شبکه اينترنت سوء استفاده کنند.
شبکه خبری بی بی سی  نيز نوشت موسسه ايمنی « سکولرت» می گويد که از ماه سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۱۱ بيش از ۸۰۰ هزار کامپيوتر به کرم (بدافزار) «رامنيت» آلوده شده اند.
در گزارش ديگری که در ماه ژوييه سال ۲۰۱۱ توسط يک موسسه ايمنی اينترنت منتشر شد گفته شده بود که انواع گوناگون کرم رايانه ای « رامنيت» مسئول بيش از ۱۷ درصد از موارد رخنه، خرابکاری و اختلال در نرم افزارهای کامپيوترهای شخصی در سطح جهان است.
کارشناسان ايمنی شبکه اينترنت می گويند بهترين راه مقابله با اين بدافزار برای مشترکان شبکه فيس بوک تميز کردن کامپيوترهای شخصی توسط يک نرم افزار پيشرفته آنتی ويروس است.
موسسه فيس بوک در اطلاعيه ای که منتشر کرده است می گويد بخش اعظم اطلاعاتی که توسط اين بدافزار مورد سرقت قرار گرفته اطلاعات کهنه مشترکان بوده است. توصيه فيس بوک به مشترکان خود اين است که به لينک ( آدرسهای مشکوک) مراجعه نکرده و هراقدام مشکوک روی شبکه فيس بوک را سريعا گزارش دهند.




سياست تندروانه آمريکا ايران را به سمت جنگ طلبی سوق خواهد داد

 ولی نصر، پژوهشگر ارشد در موسسه «بروکينگز» و استاد  علوم سياسی در دانشگاه «تافتز» در آمريکا، در مطلبی که در بخش ديدگاه های سايت خبری «بلومبرگ» به چاپ رسيده، هشدار می دهد که تنش و تخاصم بين ايران و آمريکا به مرحله ای رسيده که حتی بدون تمايل دو طرف يک رودررويی نظامی ممکن است به وقوع بپيوندد.
وی می گويد هشدار تازه فرماندهان نظامی ايران که گفته اند ناوهواپيما بر آمريکايی نبايد به خليج فارس برگردد را بايد جدی گرفت. يک چنين اظهاراتی نشان می دهد که ايران آماده نبرد است.

به گفته آقای نصر، دور جديد تشديد تنش در روابط ايران و غرب از زمانی آغاز شده که دولت آمريکا و متحدان اروپايی آن کشور با استناد به گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی تحريم و اقدامات تنبيهی جديدی را عليه ايران به اجرا گذاشتند. اين اقدامات موقعيت رژيم ايران را تهديد کرده و در مقابل آنها با هدف بسيج نيرو و جلب حمايت افکار عمومی در داخل کشور اقدامات خود را برای نمايش قدرت آغاز کردند.

اين استاد علوم سياسی می گويد شکی نيست که تحت تاثير اين فضای تنش آلود حکومت ايران بر سرعت پيشبرد برنامه های هسته ای خود که از نگاه آنها مهمترين عامل بازدارنده برای حمله به ايران و مهمترين تضمين برای بقا حکومت محسوب می شود، خواهند افزود.

« ولی نصر » سپس می افزايد که قدرت های غربی برای پرهيز از به شکست انجاميدن سياست های تندروانه خود عليه ايران بايد از منظر حکومت آن کشور به اين اوضاع بنگرند. طی ماههای اخير سفارت بريتانيا در تهران مورد حمله قرار گرفت، ايران ادعا کرد يک هواپيمای شناسايی و بدون سرنشين آمريکا را به فرود وادار کرده و با تهديد به مسدود کردن تنگه هرمز هشدار داده که بهای نفت را به ۲۵۰ دلار در هر بشکه افزايش خواهد داد.

پژوهشگر موسسه بروکينگز می نويسد اين اقدامات سرکشانه حکومت ايران، از يک تغيير مهم حکايت دارد. تا همين اواخر حکومت ايران در برابر تشديد تحريم های خارجی واکنشی نشان نداده و با وجود اقدامات خرابکارانه و پنهانی در تاسيسات هسته ای و حتی ترور دانشمندان خود سکوت اختيار کرده بود. اما اين اقدامات نگرانی شديدی ايجاد کرده و حتی نيروهای امنيتی آن کشور را به هراس انداخته بود.

وی می گويد حاکمان ايران در عين  حال نگران پيامد تحريم های اقتصادی و محدود شدن دسترسی ايران به بازارهای بين المللی اند. اوضاع اقتصاد ايران به شدت رو به وخامت می رود و ارزش برابری واحد پول ايران طی هفته های اخير به شدت کاهش يافته است. تحت تاثير اين وضعيت حکومت ايران مجبور شده چندين طرح زيرساختی مهم از جمله در حوزه صنعت نفت و گاز را کنار بگذارد.  ولی نصر  در ادامه تحليل خود که در شبکه خبری «بلومبرگ» منتشر شده می افزايد اين شرايط نارضايتی در جامعه ايران را تشديد کرده وحکومت به شدت نگران تکرار حوادثی نظير اعتراضات پس ازانتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ است. از نگاه حکومت ايران سياست فعلی آمريکا ، يعنی تشديد تحريم های بين المللی و تمرکز روی مسئله حقوق بشر در سازمان ملل متحد، با هدف تغيير رژيم در ايران تنظيم شده است.
در چنين شرايطی دستيابی به سلاح هسته ای برای حکومت ايران اهميت بيشتری پيدا می کند. ايران خواهد کوشيد تا نمونه ليبی، يعنی اعمال فشار برای فلج ساختن حکومت و سپس دعوت از نيروهای خارجی برای دخالت در جنگ، در مورد حکومت آن کشور اتفاق نيافتد. به همين خاطر حاکمان ايران به هر وسيله ای سعی خواهند کرد موقعيت خود را حفظ کرده تا روزی که به سلاح هسته ای دست پيدا کنند.

ولی نصر معتقد است که سران حکومت ايران طی سال گذشته مشغول تصميم گيری در مورد نحوه مقابله با فشارهای غرب بوده اند. برملا شدن توطئه ترور سفير عربستان در واشنگتن نشان می دهد که شايد بخش هايی از حکومت ايران طرفدار رويارويی مستقيم با غرب هستند. همزمان تلاش های محمود احمدی نژاد از جمله آزاد کردن دو زندانی آمريکايی در آستانه سفر وی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نتوانست در گشودن راهی برای تماس مستقيم با آمريکا و کاهش تنش موثر واقع شود.
به گفته اين تحليلگر سياسی، در ماههای اخير مجالس قانونگذاری آمريکا به سمت اتخاذ سياست های تندروانه تری عليه ايران حرکت کرده اند. دولت باراک اوباما نيز تحت فشار مجالس و همينطور محافل و نيروهای طرفدار اسراييل مجبور شد لايحه مربوط به تحريم بانک مرکزی و مجازات شرکت های خريدار نفت ايران را امضا کند.

از نگاه ايران اعمال چنين تحريم هايی که مهمترين منبع درآمد خارجی کشور را هدف گرفته اند اعلام جنگ به حکومت آن کشور تلقی می شود. در اين شرايط اگر حملات مشکوک ديگری به تاسيسات نظامی و يا کارشناسان ايرانی صورت بگيرد فضای تنش آلود امروزی تشديد خواهد شد.

وی می گويد از نگاه آمريکا حکومت ايران منزوی ، ضعيف و درگيری مشکلات اقتصادی شديد به نظر می رسد. واشنگتن معتقد است که تحولات موسوم به « بهار عربی» افکار عمومی خاورميانه را به ضرر ايران تغيير داده است.

آقای نصر که از مشاوران سابق دولت آمريکا در امور افغانستان نيز بود، می نويسد اما در مقابل آنچه که رهبران ايران می بينند و می انديشند اين است که آمريکا و اروپا از نظر اقتصادی بسيار ضعيف اند، چين و روسيه در اعمال فشار بيشتر بر ايران با غرب همراهی نخواهند کرد، آمريکا با عجله عراق را ترک کرده و در فکر خروج از بحران افغانستان است و همزمان مناسبات آمريکا و پاکستان به شدت تيره شده است. رهبران ايران معتقدند که روبرو شدن با پيامد تحولات اخير در خاورميانه برای آمريکا بسيار دشوارتر از ايران خواهد بود.
ولی نصر  در بخش پايانی مطلب خود توضيح می دهد که به همين خاطر رهبران ايران معتقدند که تا زمان دستيابی به امکانات لازم برای توليد سلاح هسته ای قادر خواهند بود که در برابر فشارهمه جانبه غرب ايستادگی کنند. متاسفانه سياست آمريکا  درعمل تشويق اين راهکار خصمانه و ستيزه جويانه حکومت ايران منجر می شود و بنابراين امکان وقوع جنگ را افزايش می دهد. در برخورد با معضل ايران گزينه های ساده ای وجود ندارد، اما سماجت نکردن در پيشبرد سياستی که محتوم به شکست است می تواند نقطه آغاز خوبی برای يافتن راه حل های بهتر باشد.




اسرائيل و آمريکا مانور مشترک موشکی برگزار می کنند




 ارتش اسرائيل برگزاری يک مانور بزرگ موشکی مشترک اين کشور با نظاميان آمريکا را در آينده نزديک در خاک اسرائيل تأييد کرده است.
در حالی که در روزهای اخير تنش در خليج فارس شدت گرفته و مناسبات جمهوری اسلامی ايران با قدرت های غربی نيز تيره تر شده است، ارتش اسرائيل برگزاری رزمآيش موشکی خود با نيروهای آمريکايی را «بدون ارتباط  با ايران» ناميده و گفته است که اين رزمایش نظامی از مدت ها قبل تعيين شده بود و با تحولات اخير ايران ارتباط  ندارد.
به گزارش خبرگزاری های غربی، يک مقام ارتش اسرائيل، که نام او برده نشد، شامگاه پنجشنبه گفت رزمآيش جديد به جای مانور دو سالانه مشترک ارتش های اسرائيل و آمريکا خواهد بود.
رسانه های اسرائيلی خبر داده اند که مانور با نزديک شدن به بهار آغاز خواهد شد و نيروهای زمينی و دفاع موشکی در آن نقش مهمی دارند.
ارتش اسرائيل افزود که اين کشور و آمريکا همواره مانورهای مشترکی برای تقويت همکاری و پيشبرد صلح و ثبات منطقه ای برگزار کرده اند و رزمآيش جديد، امکانی تازه در چارچوب مناسبات راهبردی مشترک است.
آمريکا همواره گفته است که اين کشور به حفظ «برتری توان نظامی اسرائيل در منطقه» متعهد است. لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا ماه گذشته به چنين رزمآيش مشترک «بی سابقه ای» برای تأکيد بر «تعهد آمريکا به امنيت اسرائيل» اشاره تلويحی کرده بود.
باراک اوباما نيز به تازگی گفت که دولت او بيش از هر دولت ديگری در آمريکا برای امنيت اسرائيل اقدام عملی کرده است.
رزمآيش اسرائيلی- آمريکايی با نام «چالش وخيم ۱۲» (که ظاهراً اشاره ای به چالش های امنيتی جدی در سال ۲۰۱۲ است)، برگزار خواهد شد.
منابع نظامی اسرائيلی گفته اند که در اين «بزرگ ترين مانور مشترک، از جمله سيستم های تدافعی ضد موشکی برای گستراندن لايه های دفاعی در برابر موشک های دوربرد» تمرين خواهد شد.
شليک و آزمايش موشک های باليستيک، بخشی از رزمآيش «چالش وخيم ۱۲» خواهد بود و از جمله موشک دوربرد تدافعی «ختس» («پيکان») که ساخت اسرائيل است و آمريکا بودجه آن را تقبل کرده، شليک می شود.
نيروهای نظامی آمريکايی مستقر دراروپا و سازمان دفاع موشکی آمريکا دراين مانور مشترک نقش دارند.
پروفسور مارتين وان کارپلد، مورخ تاريخ جنگ های آمريکا در منطقه و جهان در دانشگاه عبری اورشليم، گفته است که هدف از مانور مشترک جديد اسرائيل و آمريکا، سنگين کردن اهرم فشار بر ايران (برای تغيير مسير برنامه های اتمی اين کشور) است.
پروفسور وان کارپلد افزود که «انجام چنين تمريناتی با هدف بيان يک منظور مشخص است و اسرائيل و آمريکا می خواهند به مقامات تهران بگويند که ما برای رويارويی با شما آماده هستيم».
جمهوری اسلامی ايران که خود را خصم جدی اسرائيل اعلام کرده است، در همين روزها رزمآيش دريايی بزرگ ده روزه ارتش خود را با نام «ولايت ۹۰» در آبهای خليج فارس، آبراه هرمز و دريای عمان برگزار کرد که در جريان آن، سه فروند موشک نيز در نزديکی آبراه هرمز شليک کرد و موجب حساسيت جامعه جهانی شد.
در جريان همين رزمآيش نيروی دريايی ارتش ايران بود که مقامات سياسی و نظامی اين کشور جدی تر از هر زمان ديگر، تهديد به بستن آبراه هرمز را مطرح کردند؛ امری که با واکنش تند آمريکا و بريتانيا روبرو شد که گفتند اين امر را «تحمل نخواهند کرد» و همزمان نيز از آمادگی نظامی ارتش امير نشين های خليج فارس برای مقابله با چنين وضعيتی خبر رسيد.
افزون بر اهميت راهبردی آبراه هرمز برای عبور روزانه ۱۷ درصد از نفت جهانی، ايران همچنين «هشداری» از نوع  بی سابقه ای داده است مبنی بر اينکه اگر آمريکا ناو جنگی ديگری را به جای ناو تازه رفته «يو.اس.اس جان استنيز» راهی منطقه کند، ايران آن را تحمل نخواهد کرد.
ايران همچنين اعلام کرد که نيروی دريايی سپاه پاسداران نيز بزودی رزمآيش مستقل خود را در همين مناطق دريايی برگزار خواهد کرد که به گفته علی فدوی، فرمانده اين نيرو، «تفاوت های محسوسی با رزمآيش های گذشته» خواهد داشت.
رزمآيش های منطقه در حالی است که رييس جمهوری آمريکا اين هفته تحريم بانک مرکزی ايران را توشيح کرد و همزمان، اتحاديه اروپا بر سر تحريم خريد نفت ايران به تفاهم های بيشتری نزديک شد؛ ايران گفته است که اگر نتواند نفت خود را صادر کند، آن را به مثابه اعلان جنگ تلقی خواهد کرد و نخواهد گذاشت که «يک قطره نفت از آبراه هرمز» به سوی جهان برود.
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، پنجشنبه گفت که تحريم های جديد عليه ايران دارد اثرات جدی خود را می گذارد و بلبشويی که دامان اقتصاد و بازار ارز ايران را گرفته شواهد فروپاشی شاخص های اقتصادی ايران است اما همچنان جای ترديد است که سران ايران هدف خود را از برنامه های اتمی تغيير دهند.
اين هفته مئير داگان، رييس پيشين موساد اسرائيل، نيز در يک سخنرانی در کشورش گفت سران ايران «منطقی هستند» اما بعيد است که از برنامه اتمی خود در پی فشار جهانی عدول کنند.
گزارش های ماههای اخير در اسرائيل مدعی بوده است که بنيامين نتانياهو، نخست وزير و اهود باراک، وزير دفاع اين کشور، از طرح حمله نظامی به ايران حمايت جدی می کنند.
همچنين گزارش هايی تأکيد داشت که در نتيجه اعتراض اسرائيل به آمريکا بود که لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا سه هفته پيش گفت که نگران است که ايران حتی در کمتر از يک سال به توانايی توليد بمب اتمی برسد.
وزير دفاع اسرائيل حدود دو ماه پيش گفته بود که دريچه ای که بتوان در آن به طور مؤثر طرح های اتمی ايران را هدف قرار داد تنها کمتر از يک سال گشوده است و با گذشت اين زمان، اين دريچه هر چه بيشتر بسته می شود.




بهمنی: صلاح نیست برنامه ثبات ارز را در رسانه‌ها اعلام کنیم


در حالی که روز پنجشنبه عليرغم دستور بانک مرکزی برای فروش دلار به نرخ ۱۴۰۰ تومان، «تقاضای شديد مردم» موجب افزايش قيمت اين ارز تا ۱۶۲۵ تومان شد، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی می‌گوید که برای ثبات بازار ارز برنامه‌هايی دارد که آنها را به اجرا در خواهد آورد، البته به صلاح نيست که اين برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند.
وی در گفتگو با مهر با اعلام اينکه برنامه اصلی بانک مرکزی تعديل، تعادل و ثبات بازار ارز و قيمت‌هاست، افزوده است: «نرخ‌ها به طور حتم بيش از آنچه که در حال حاضر کاهش يافته است، با کاهش مواجه خواهد شد.»
نرخ دلار در يک هفته اخير و پس از امضای لايحه تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از سوی باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، به شدت دچار تلاطم شده است و در روز دوشنبه قيمت دلار به بالاترين ميزان خود در تاريخ اقتصاد ايران، يعنی ۱۸۰۰ تومان رسيد.
قيمت دلار در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته و پس از حضور نيروی انتظامی در چهار راه استانبول، محل بازار آزاد ارز ايران، و اظهارات چند مقام مالی ايران تا ۱۸۰ تومان کاهش نشان می‌داد ولی بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، قيمت آن بار ديگر در روز پنجشنبه بالا رفت.
اين خبرگزاری گزارش داده است: با وجودی که بانک مرکزی اعلام کرده بود نرخ دلار از سوی صرافان بايد ۱۴۰۰ تومان اعلام شود، اما صبح امروز در بازار ارز که با تقاضای شديد مردم روبرو بود، نرخ دلار از ۱۵۹۲ تومان شروع و با ۱۶۲۰ تومان بسته شد.
بر اساس اين گزارش، اعلام بانک مرکزی نه تنها تأثيری بر بازار نداشته بلکه از امروز صبح باعث روند افزايش قيمت دلار شده است.
در این میان آقای بهمنی به مهر گفته است که «در حال حاضر بر اساس اطلاعيه‌ای که بانک مرکزی صادر کرده است، دلار مسافری که پيش از اين دو هزار دلار بود، با ۵۰ درصد به ۱۰۰۰ دلار کاهش يافته است.»
 رئیس بانک مرکزی افزود: «در عين حال، برای کودکان دو تا ۱۲ سال نيز ارز مسافری به همين ميزان ارائه می‌شود، بنابراين هيچ گونه مشکلی در اخذ دلار مسافری وجود ندارد.»
وی همچنین گفت: «بانک مرکزی اخيراً هيچ گونه جلسه ارزی با مسئولان اقتصادی، مديران بانک‌ها و اقتصاددانان نداشته است.»



تضمین های اخوان المسلمین مصر به آمریکا در مورد پایبندی به پیمان صلح با اسرائیل


نوشتۀ فواد روستائی
به گفتۀ خانم ویکتوریا نولاند- سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا، سازمان اخوان المسلمین مصر در ارتباط با پایندی خود به پیمان صلح امضا شده میان مصر و اسرائیل، تضمین های لازم را به دولت واشنگتن داده است.


این پیمان در سال ١٩٧٩ در کمپ دیوید آمریکا به وسیلۀ انور سادات- رئیس جمهوری مصر، و مناخیم بگین- نخست وزیر اسرائیل، امضا شد. قرارداد صلح اسرائیل و مصر نخستین پیمان صلح یک کشور عرب با اسرائیل است.
سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا دیروز (پنجشنبه) در واشنگنتن گفت: مسئولان اخوان المسلمین مصر خود را در این عرصه متعهد ساخته اند و آمریکا در تماس با شخصیت های مختلف این جنبش از آنان تضمین های خوبی دریافت کرده است و در آینده نیز به تلاش خود برای دریافت تضمین های بیشتر ادامه می دهد.
خانم "ویکتوریا نولاند" افزود، دولت متبوع او بار دیگر بر این نکته تأکید میکند که از کلیۀ بازیگران عرصۀ سیاسی مصر انتظار داردبه تعهدات بین المللی دولت های پبشین مصر احترام بگذارند و به آن ها پایبند باشند.
اخوان المسلمین مصر که در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسیده است در ماه سپتامبر گذشته خواستار انجام اصلاحاتی در این پیمان شده بود، بدون آنکه خواستار لغو آن شود.
سحنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا گفت: معاون امور خاورمیانۀ این وزارت خانه که در حال حاضر سرگرم دیدار از مصر است با مصری ها از جمله در مورد سومین وآخرین مرحلۀ انتخابات پارلمانی این کشور گفتگو خواهد کرد.
شایان یادآوری است که در پی پیروزی جنبش اعتراضی مردم مصر و سقوط دولت حسنی مبارک، اسرائیلی ها از سرنوشت پیمان صلح خود با مصر ابراز نگرانی کرده بودند.



آغاز مذاکرات ژاپن با تولیدکنندگان نفت برای جایگزینی نفت ایران


نوشتۀ فواد روستائی
یکی از مسئولان بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن امروز گفت این کشور در پی آن است که نفت ایران را با نفت دیگر کشورهای تولیدکننده در منطقۀ خاورمیانه یا غرب افریقا جایگزین کند.به گفتۀ این مقام ژاپنی مذاکراتی در این ارتباط با عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت آغاز شده است.


به گفتۀ مقامات ژاپنی، در پی قریب الوقوع بودن تحریم نفتی ایران، ژاپن که از نظر نفت به کشورهای دیگر واز جمله ایران متکی است، تلاش برای یافتن منبع جایگزین نفت وارداتی خود از ایران را آغاز کرده است.
ژاپن به طور کلی فاقد ذخایر نفتی در داخل این کشور است و بخش اعظم نفت مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان این ماده در خاورمیانه تأمین می کند؛ ٩٪نفت مورد نیاز ژاپن را ایران به این کشورمی فروشد.
ژاپن بر خلاف متحدان آمریکائی و اروپائی خود روابط فعالی را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کرده است ولی اکنون که آمریکا و اروپا تحریم نفتی ایران را در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران در دستور کارخود قرار داده اند، فشار بر توکیو برای جایگزین کردن ایران با کشوری دیگر افزایش یافته است.
یکی از مسئولان بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن امروز گفت این کشور در پی آن است که نفت ایران را با نفت دیگر کشورهای تولیدکننده در منطقۀ خاورمیانه یا غرب افریقا جایگزین کند.
به گفتۀ این مقام ژاپنی مذاکراتی در این ارتباط با عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت آغاز شده است.
در سئول، پایتخت کرۀ جنوبی، نیز یک مقام بلند پایۀ این کشور ضمن تأکید بر اهمیت جمهوری اسلامی ایران در تأمین نفت کرۀ جنوبی گفت کشورش تلاش می کند تا به گونه ای خود را از پیروی از سیاست مجازات های جدید علیه ایران معاف کند.
کرۀ جنوبی از آغاز سال گذشتۀ میلادی تا پایان ماه نوامبر (یک دورۀ١١ ماهه) ١٦/٨ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است که معادل ٦/٩٪ کل نفت خام وارداتی این کشور است.
مقام بلند پایۀ کره ای تأکید کرد که کشورش قادر به چشم پوشی از این مقدار نفت خام ایران نیست و از این رو تلاش می کند تا از تن در دادن به تحریم های جدید علیه ایران معاف شود.
تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا هم اکنون نیز خریداران نفت خام از ایران را با مشکلاتی رو به رو کرده است.
اتحادیۀ اروپا قرار است تا پایان ماه جاری در مورد تحریم نفت ایران تصمیم گیری کند و آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، اخیراً با خوشبینی از تحقق این امر در پایان ماه جاری سخن گفته است.




سخنگوی وزارت خارجه: ایران هرگز غنی‌سازی اورانیوم را کنار نمی‌گذارد

سحام نیوز: سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا گفت که ایران هرگز فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را کنار نمی‌گذارد.
رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه ـ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا گفت: فعالیت‌های غنی‌سازی در کشور ما هرگز کنار گذاشته نخواهند شد. موضوع هسته‌یی کشور ما کاملا صلح‌آمیز است و حق اساسی ملت ماست.
او گفت: در ایران هرگز صحبتی از کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌یی “صلح‌آمیز” نخواهد شد.
وی در خصوص سوریه گفت: “مهمان‌پرست علاوه بر آن گفت که مساله سوریه باید بدون دخالت خارجی و از طریق گفت‌وگوی ملی حل شود. ما معتقدیم که مسائل داخلی سوریه باید به طور داخلی بین دولت این کشور و مردمش حل شود. البته گروهی از مردم (در سوریه) وجود دارند که (از سیاست‌های دولت) ناراضی‌اند و بشار اسد ـ رییس‌جمهور سوریه ـ اعلام کرده است که اصلاحات را انجام خواهد داد.”
مهمان‌پرست گفت که در مورد ایران “یکی از ابزارهای آن‌ها استفاده از هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و دیگری استفاده از افراد است.” آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند که تعداد هواپیماهای جاسوسی‌شان که توسط نیروهای امنیتی و دفاعی ما کنترل شده‌اند بیش از یکی است و در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم که چگونه آن‌ها را به نمایش بگذاریم.



کمیسیون امنیت ملی؛ احمدی نژاد را برای پاسخگویی احضار کرد

سحام نیوز: کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده است که از محمود احمدی نژاد، دعوت کرده که برای پاسخ به برخی از سئوالات نمایندگان در کمیسیون حاضر شود.
به گزارش بی بی سی، در تاریخ سی و دو ساله جمهوری اسلامی، این اولین بار است که یک رئیس جمهور این کشور از سوی کمیسیونی از مجلس برای پاسخگویی دعوت می شود.
حسین ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به روزنامه جام جم در تهران گفته است که به دلیل اهمیت این کمیسیون از شخص رئیس جمهور خواسته ایم تا برای پاسخ به سوالات نمایندگان در جلسه حاضر شود.
برای حضور رئیس جمهور ایران در کمیسیون های داخلی مجلس و پاسخگویی به سئوالات منعی وجود ندارد اما مطابق آئین نامه داخلی مجلس، کمیسیون ها باید سئوالات خود را خطاب به رئیس جمهور ارائه و رئیس جمهور هم باید ظرف مدت قانونی نماینده ای به این منظور به مجلس معرفی کند.



پاسخ هیات مدیره خانه‌سینما به اظهارات وزیرارشاد در سیما

سحام نیوز: در پی اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ی گفت‌وگوی خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی و بیان صحبت هایی در خصوص انحلال خانه سینما، هیات مدیره خانه سینماتوضیحاتی ارایه کرد.
به گزارش ایسنا، متن کامل این توضیحات که شب گذشته ـ ‌‌١۵ دی ماه ـ منتشر شده است،به شرح زیر است:
١-ثبت رسمی موسسه خانه سینما در اداره ثبت شرکتها تحت شماره ‌‌٧۶٧۴ به موجب تاییدیه و مجوز رسمی صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ‌‌٢٠٨۶/١۵ مورخ ‌‌١٠ مرداد ‌‌٧٢ خطاب به اداره ثبت شرکتها صورت پذیرفته است.
‌‌٢-در ماده یک اساسنامه جدید خانه سینما نیز عبارت مندرج در اساسنامه پیشین مبنی بر فعالیت خانه سینما تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عیناً تکرار شده است.
‌‌٣-مطابق ماده ‌‌۵٣ اساسنامه جدید خانه سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در خانه سینما دارای ناظر مالی می‌باشد.
‌‌۴-مطابق اساسنامه پیشین و همچنین مطابق اساسنامه جدید خانه سینما،اعضاء تشکیل‌دهنده خانه سینما در واقع شخصیتهای حقوقی اصناف ‌‌٢٩ گانه سینمایی بوده که به عنوان عضو این خانه محسوب می‌شوند لذا پیش بینی شروطِ دارای ماهیت فردی همچون « دارا بودن تقوی » و غیره برای این‌شخصیتهای‌حقوقی متصور نیست.
در عین حال تمامی اصناف ‌‌٢٩ گانه عضو خانه‌سینما در اساسنامه‌های مربوط به خود برای عضویت اشخاص حقیقی شرایطی از جمله التزام به قانون اساسی و غیره را پیش بینی نموده‌اند که مجمع عمومی و هیات مدیره خانه‌سینما نیز بالتبع از میان همین اعضاء انتخاب می‌شوند.
‌‌۵-نامه خانه سینما در خصوص تعدادی از مستندسازان که اخیراً بازداشت شده بودند، متضمن تاکید بر عدم بکارگیری لفظ «مجرم» برای ایشان پیش از صدور حکم قطعی دادگاه بوده که به نظر می‌رسد تاکید بر رعایت حقوق متهمان مذکور از جمله حقوق قانونی تمامی شهروندان است. لازم به ذکر است که بازداشت شدگان مذکور متعاقباً آزاد شدند .
‌‌۶-خانه سینما در جشن سالانه سینمایی خود در سال جاری صرفاً از آقایان داود رشیدی (بازیگر ) کمال تبریزی ( کارگردان ) مسعود بهنام ( صداگذار ) و محمد زرین ( مدیر عامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ) و در جشن سینمایی سال گذشته نیز صرفاً از آقایان دکتر محمد سریر ( آهنگ ساز ) حسین ترابی ( فیلمنامه نویس و مستند ساز ) و محمد رضا فیروزفر ( سازنده تجهیزات فنی فیلمسازی ) تجلیل نموده که همگی این عزیزان از جمله‌ی صاحب نامان و محبوبترین هنرمندان عرصه سینمای ایران بوده و در ایران زندگی می‌نمایند.
لازم به توضیح است که امروز بیانیه‌ای در حمایت از خانه سینما، اساسنامه و انتخابات آن منتشر شده است که به امضای نمایندگان ‌٢۴ صنف سینمای رسیده است.


هرانا؛ حسن تفاح، زندانی مبتلا به سرطان، سرانجام آزاد شد


خبرگزاری هرانا - حسن تفاح حقوق‌دان عراقی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، به علت شرایط وخیم جسمی سرانجام هفته‌ی گذشته از زندان آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پزشکان ضمن ابراز ناامیدی از وضعیت حسن تفاح که در سن ۸۲ سالگی به سر می‌برد و به سرطان خون مبتلاست، تشخیص داده بودند که وی بیش از چند ماه زنده نخواهد ماند.

مسئولان نیز که طی این مدت از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده بودند، پس از این تشخیص و مشاهده‌ی وضعیت جسمی این زندانی امنیتی، سرانجام وی را آزاد کردند.

آقای تفاح در آخرین روزهایی که در زندان محبوس بود، در وضعیت وخیمی به سر می‌برد به طوری که دستانش سیاه شده بود.

وی غیر از سرطان خون به بیماری‌های مختلفی از جمله، کم خونی، افت فشار خون، بیماری کلیوی، پرستات مبتلا است.

حسن عبدالحسن تفاح، حقوق‌دان و عضو حزب کمونیست عراق است که به هنگام مذاکره با مقامات امنیتی ایران در سال ۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس به اتهام جاسوسی محکوم شد.

گفتنی ست که چندی پیش محسن دکمه‌چی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و هم‌چنین کاوه‌ کردی مقدم دیگر زندانی سیاسی‌ای که در زندان ارومیه تحمل حبس می‌نمود، به علت ابتلا به سرطان و عدم رسیدگی پزشکی جان باختند.




جمع آوری ۶۱ هزار قطعه تجهیرات ماهواره در کردستان


خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس امنیت عمومی استان کردستان از جمع آوری بیش از ۶۱ هزار قطعه تجهیزات دریافت از ماهواره طی ۹ ماهه اول سال جاری در این استان خبر داد.
علیرضا شاه محمدی در گفتگو با مهر در این باره عنوان کرد: "از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱ هزار و ۸۸۲ قطعه انواع تجهیزات دریافت از ماهواره در راستای طرح جمع آوری تجهزات مذکور در سطح استان کردستان توسط ماموران نیروی انتظامی کشف، ضبط و جمع آوری شده است."

وی در ادامه با اشاره به رشد ۷۳ درصدی عملکرد استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در راستای جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره، اظهار داشت: "برابر بررسی‌های به عمل آمده ۹۲ درصد کشفیات مربوط به اجرای طرح جمع آوری تجهیزات دریافت از ماهواره بود."
رئیس پلیس امنیت عمومی استان کردستان یادآور شد: "با اجرایی کردن طرح جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره در استان کردستان در مجموع هزار و ۹۴۲ نفر از عاملان تهیه، توزیع، نصب و همچنین کسانی که اقدام به استفاده مجدد از این گونه تجهیزات کرده‌اند دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند."
شاه محمدی در پایان بیان کرد: "در نتیجه اجرای طرح مذکور اغلب شهرهای استان در حدود ۹۵ درصد پاکسازی شده و روند اجرای موفقیت آمیز طرح نیز با جدیت هر چه تمام‌تر دنبال می‌شود."
بر اساس این گزارش طرح جمع آوری ماهواره در ابتدا در تهران آغاز شد ولی هم اکنون در استان کردستان نیز در حال اجراست و نیروی انتظامی در حال جمع آوری گیرنده‌های ماهواره در این استان به ویژه در مناطق شهری است.




جـــرس: 
در پی انتشار نامۀ دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم شورای اسلامی به رئیس مجلس پیرامون بحران کنونی بازار ارز و انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت در بوجود آمدن وضعیت فعلی، معاون حقوقی و پارلمانی دولت به این دو نماینده منتقد دولت واکنش نشان داده و گفته است: " اين دو نفر به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند... آنها روز قیامت چه پاسخی خواهند داشت؟"

گفتنی است، در پی بحران ارزی بوجود آمده در کشور، الیاس نادران و احمد توکلی، روز چهارشنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه)، در نامه خود به علی لاریجانی، رئیس مجلس، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، خواسته بودند تا مجلس با تشکیل جلسه غیرعلنی، به بررسی این بحران و تصمیم گیری به منظور "نجات اقتصاد ملی" بپردازد.

این دو منتقد اقتصادی دولت، در نامه خود خاطرنشان کرده بودند "وضعیت بازار ارز - به عنوان یكی از ابزارهای مهم سنجش شرایط اقتصادی كشور- به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. افزایش بی سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طی ماه‌های پاییز و به ویژه یكی دو هفته و روزهای اخیر تمامی دلسوزان را كه علم و تجربه لازم برای آسیب‌شناسی وضع موجود را دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آینده اقتصاد ملی كرده است. اكثر اقتصاددانان كشور كه سال‌هاست از سیاست‌های ضد و نقیض، مدیریت ضعیف و بعضاً مساله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد كرده‌اند، تعجبی نمی‌كنند، گرچه به شدت متاسف‌اند."

این دو نماینده اصولگرای مجلس هشتم، شرایط نامناسب اقتصادی کشور را ناشی از عواملی دانسته بودندکه عمدتا از اقدامات نادرست و یا ناتوانی دولت در برخورد با مسایل اقتصادی ناشی شده است.

به گزارش سایت دولت، محمدرضا میر تاج الدینی، معاون حقوقی و پارلمانی دولت در واکنش به نامه نادران و توکلی به رئیس مجلس در این سایت نوشته است: "اين دو نفر به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند، آیا در شرایطی که دولت برای ایجاد اشتغال دو و نیم برابر بیش از تکلیف قانونی، خیز برداشته است، در شرایطی که هر هفته شاهد افتتاح هزاران واحد مسکن مهر در اقصی نقاط کشور هستیم، می توان سخن از بحران و رکود اقتصادی زد؟"

معاون محمد احمدی نژاد همچنین مدعی شد: "دولت برای کاهش نرخ ارز و کنترل نوسانات و تثبیت آن، برنامه های مختلفی دارد و به زودی جامعه اقتصادی شاهد آن خواهد بود. آیا نوسانات ارزی تنها شاخص اصلی برای چنین ادعای بزرگ است؟"

تاج الدینی ادعا کرد: "اقتصاددانان داخلی و خارجی همگی به عظمت اجرای طرح تحول اقتصادي اذعان کرده اند و این کار بزرگ اقتصادی را همین دولتی که شما آن را به ضعف مدیریت اقتصادی متهم می کنید، به اطمینان و جدیت عملیاتی کرده است. و فراموش نمی کنم که بعضی از همین نظریه پردازان اقتصادی همواره نقش بازدارنده و ترمز را در این طرح اساسی که گامی بزرگ به سوی عدالت بود، عمل کردند و تبعات آن را بخصوص از جهت تورم را بزرگ جلوه دادند و از تورم 60، 70 درصدی جامعه را بیمناک کردند."

وی افزود: "مناظره اینجانب با نادران هنوز در خاطره دانشجویان دانشگاه امام صادق است که وی با ژست اقتصاد دانی و با تحقیر و توهین که بارها در طول مناظره اتفاق افتاد، مردم را شدیداً از تورم سنگین می ترساند و به اشکال مختلف سعی در کوبیدن آن داشت. در حالی که بعد از اجرای طرح (هدفمندی) همه شاهد شدند که نه از آن تحلیل های نادرست خبری شد و نه تورم لجام گسیخته پیش آمد و در سال اول اجرای آن میانگین تورم پایین تر از بیست درصد بود که حداقل ده، دوازده درصد آن ربطی به هدفمندی یارانه ها نداشت و بی شک عوامل و متغییرهای دیگر اقتصادی خصوصا در ماه های اخیر در افزایش نسبی تورم تاثیر داشت. آنچه که روشن است؛ گزارش و تحلیل و پیش بینی آقایان در تورم هدفمندسازی یارانه و سایر تبعات عمدتا نادرست از آب درآمد."

معاون حقوقی پارلمانی رئیس دولت ادامه داد: "در چنین شرایط تحریمی، مشکلات اقتصادی را بجای نشست‌های تخصصی و همفکری‌های صمیمی به روزنامه و رسانه می‌کشانند؟ و دولت را که در میدان عمل و در خط مقدم و زیر بار سنگین اداره کشور است بجای ارائه راهکار عملی و حمایت، به ضعف و سیاسی کاری متهم می‌کنند."

وی خطاب به نمایندگان منتقد نوشت: "کدامیک از این جلسات عمومی و حتی جلسات غیر علنی مجلس نظام وافی بسته است و کدام مشکل اساسی حل شده است و کدام راهکار اقتصادی به تصویب رسیده است انصاف داشته باشید هم شما و هم بنده در این جلسات بوده‌ایم جلساتی که از باب اسقاط تکلیف ـ اگر گفته نشود ـ تبلیغاتی و سیاسی تشکیل می‌شود و پس از سخنرانی چند نفر از مجلس و دولت بدون نتیجه به پایان می‌رسد.همین جلسه غیر علنی اخیر درباره مسائل اقتصادی کشور چه نتیجه مشخصی داشته‌است. آیا می‌توانید جز بیان انتقادهای تند و بعضاً از موضع سیاسی، گزارش قابل قبولی به مردم بدهید؟ در همین جلسه یک نفر از نمایندگان اقلیت سیاسی مجلس که به نمایندگی از طرف 160 نفر نماینده مجلس اصولگرا با لحن تندی درباره تحریم‌ها سخن گفته‌اند، ایشان و هر نماینده دیگر حق دارند از طرف خود در مجلس و بیرون از مجلس سخن بگویند لکن آیا یک نماینده اصولگرا و آشنا به مسائل اقتصادی نبود که از طرف 160 نفر سخن بگویند."

 تاج الدینی در پایان نوشت: "مثل همیشه انگشت اتهام را بسوی یکی از مدیران ارشد جامعه برده اند. فردی را که در کمیته تحریم و سایر مسئولیت ها بطور شبانه روزی به کمک کارشناسان و متخصصان و سایر مسئولان تلاش می کند، تخریب کرده اند. چرا به راحتی با آبروی یک فرد مسلمان حتی اگر مدیر ارشد جامعه هم نباشد، بازی می کنید؟ آیا روا نیست یک بار حرف های ایشان را از نزدیک می شنیدید و سپس سخن می گفتید؟ یا منتظر نظر قضایی می ماندید، مگر اخلاق اسلامی چنین حکم نمی کند آیا بزرگان بارها از اینکار نهی نکرده اند؟ آیا دشمنی با فردی این اجازه را می دهد که به راحتی اخلاق و انصاف را زیر پا بگذارید؟ روز قیامت چه پاسخی خواهید داشت؟ "





جـــرس:
امام جمعه تهران می گوید: "دشمن سعی دارد مقدسان را به یک نحو و مشکل‌داران را طوری دیگر از حضور در انتخابات منصرف کند و با ایجاد اختلاف و چند دستگی مشارکت مردمی را پائین بیاورد. اما مردم نشان خواهد داد با همان بصیرتی که در مقابل فتنه ایستادند، در ادامه ریشه‌های آن را نیز خشک خواهند کرد."

به گزارش فارس، کاظم صدیقی در خطبه دوم نمازجمعه تهران با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اظهار داشت: اشغال عراق توسط آمریکا موجب نفرت مردم دنیا و ملت عراق از آمریکایی‌ها شد و همه مردم عراق اعم از شیعه، سنی و کرد به طور یکصدا خروج آمریکایی‌ها را فریاد می‌زدند و بعد از خروج آنها جشن گرفتند.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: خروج آمریکا از عراق شکست بزرگی برای آنها و یک پیروزی بزرگ برای ملت عراق بود. آمریکایی‌ها برای اینکه از خوشحالی مردم عراق انتقام بگیرند، دست به انفجارهایی در عراق زده‌اند و می‌خواهند طوری القا کنند که عدم حضور آمریکایی‌ها موجب این ناامنی‌ها شده است.

وی در ادامه سخنان خود به رزمایش نیروی دریایی ارتش اشاره و آن‌را غرور‌آفرین و موفق توصیف‌ کرد و افزود: این رزمایش اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه به نمایش گذاشت و نشان داد با اتکای به خداوند به پیشرفت‌های محیرالعقولی از جنبه‌های مختلف دست یافته است.

امام جمعه موقت تهران پیام این رزمایش را صلح و امنیت برای کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد: کشورهای منطقه به تنهایی قادر هستند امنیت منطقه و خلیج فارس را حفظ کنند، لذا جمهوری اسلامی نشان داده است از چنان قدرت و اقتداری برخوردار است که در همه مراحل قادر ‌است به رویارویی دشمنان برود و پیروز این نبرد با اتکای به خداوند ما خواهیم بود.

صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات نهمین دوره مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: این انتخابات صحنه آزمایش و امتحان برای ملت ایران است. مردم ایران در طول بیش از سه دهه همواره در امتحانات الهی حضور داشتند و از آن نمره قبولی دریافت کرده‌اند. مردم ما نشان داده‌اند که حتی از مردم صدر اسلام در امتحانات بهتر بوده‌اند و در پیمان‌های خود استوار و محکم هستند.

وی مدعی شد: "مردم در این انتخابات حساس با حضور به موقع و گسترده به دنیا نشان خواهند داد که جریان فتنه نه تنها به نفع دشمنان تمام نشد بلکه ملت ایران را هوشیارتر کرده است. مردم ایران نشان خواهد داد با همان بصیرتی که در مقابل فتنه ایستادند، در ادامه ریشه‌های آن را نیز خشک خواهند کرد."

امام جمعه موقت تهران تعریف انتخابات را "تعیین آزادانه سرنوشت" عنوان کرد و بدون اشاره به عدم امکان شرایط عادلانه، آزاد و منصفانه در این خصوص گفت: "دشمن سعی دارد با تحریم، یأس‌پراکنی و برجسته کردن نقاط ضعف مردم را خسته و ناامید کند، اما معتقدم ملت هوشیارتر، مؤمن‌تر و بزرگتر از آن هستند که دشمن بتوانند آنها را در این مرحله متوقف کنند."

وی حضور کمرنگ و کاهش مشارکت مردم در انتخابات را از دیگر برنامه‌های دشمن دانست و متذکر شد: دشمن سعی دارد مقدسان را به یک نحو و مشکل‌داران را طوری دیگر از حضور در انتخابات منصرف کند و با ایجاد اختلاف و چند دستگی مشارکت مردمی را پائین بیاورد.

امام جمعه موقت تهران ادعا کرد: "دشمن علاوه بر اینها قصد دارد همانطور که در فتنه ۸۸ موضوع تقلب را مطرح کرد، مجدداً شائبه تقلب را القا کند و با قانون‌گریزی سناریوی خود را پیش ببرد که در این زمینه لازم است هم نهادهای مسئول و هم خود مردم کاملا هوشیار باشند، چرا‌که هوشیاری خود مردم از همه کارسازتر است.
انتخابات در ایران نیز با همه جا فرق دارد، زیرا ایرانی‌ها مسلمان و مقلد مرجع تقلید خود هستند و در زیر پرچم ولایت قرار دارند و رعایت ضوابط اخلاقی بسیار مهم است."




همسر اسدی زیدآبادی: گلچینی از بهترین ها به ناحق در زندان هستند

  جرس: حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران پس از تمدید نشدن مرخصی اش به بند 350 بازگردانده شد. این فعال دانشجویی از آن زمان تاکنون از ملاقات حضوری محروم است.

  عاطفه خلفی همسر اسدی زیدآبادی در این خصوص به "جرس" می گوید: " نمی دانم چرا ملاقات حضوری منظم نیست مثلا من الان سه ماه است که ملاقات حضوری ندارم و علتی هم برای آن عنوان نمی کنند."

او می افزاید: "خواسته ی اصلی تمام خانواده ها آزادی عزیزانشان باشد زیرا همسر خود من جرمی مرتکب نشده و انتقاد کردن جرم محسوب نمی شود و طبق قانون خودمان هم انتقاد جرم نیست که البته این بحث مفصلی است که من در اینجا فرصت ندارم مطرح کنم. اما حالا که به ناحق زندانی شده اند باید حداقل حقوق یک زندانی سیاسی را داشته باشند، مسئولین باید این موضوع را درک کنند که حفظ حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان در قوانین آمده و باید اجرا شود.

مثلا حق مرخصی از حقوق اولیه ی یک زندانی است که بتواند چند ماهی یک بار به مرخصی بیاید و به امور زندگی خانواده اش رسیدگی کند بسیاری از خانواده ها بچه دارند و مشکلاتی دارند که نیاز به مدیریت دارد."

این فعال دانشجویی و مدافع حقوق بشر دوبار پس ازحوادث انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت شد. بار اول در آبان ماه همان سال که بیش از چهل روز را در بند 209 گذرانده و پس از آن به قید کفالت آزاد شد. بار دیگر در مرداد ماه سال 89 بازداشت گردید و به 5 سال حبس تعزیری محکوم گردید. حکمی که اسدی زیدآبادی آن را متناسب با اتهامات وارده ندانسته و با تشریح موارد نقض قانون در جریان رسیدگی به پرونده اش، خواستار بازنگری در حکم صادره علیه خود شد، درخواستی که بی پاسخ ماند. اتهامات وی، شامل اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌ جمهور، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی است که مربوط به پرونده‌ بازداشت پیشین این عضو ارشد سازمان دانش آموختگان ایران است.

وی در نامه ای از زندان نوشته بود: "جرم ما و سایر دوستان دربند ما شجاعت در انتقاد شرح مظالمی است که به مثابه امر به معروف و نهی از منکر خطاب به حاکمان بیان شده است،جرم ما روایت نقض حقوق انسانهاست..."

همسر اسدی زیدآبادی با ابراز ناراحتی از حبس همسرش بیان می کند: " الان گلچینی از بهترین ها به ناحق در زندان هستند همه انسانهای تحصیلکرده و روشنفکر که می توانند برای جامعه و مردم خدمت کنند اما خوب چاره ای جز تحمل این شرایط نداریم و انشالله همه زندانیان سیاسی بزودی آزاد شوند."

گفتنی است، در ادامۀ واکنش های اعتراضیِ زندانیان سیاسی به وضعیت حاکم بر کشور، ۳۹ تن از زندانیان سیاسی در زندان های مختلف کشور که نام اسدی زیدآبادی نیز در میان آنهاست، با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کرده اند: "بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است. امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است."

در ادامه این گفتگو عاطفه خلفی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط در سالن ملاقات نسبت به دفعات پیش اینچنین ادامه می دهد: "این هفته رفتارها در سالن ملاقات بهتر شده بود و دیگر مهر به کف دست نمی زدند و ما امیدواریم این روند بهبود وضعیت ادامه پیدا کند. خوب خانواده ها به این که نه تلفن، نه ملاقات حضوری، نه مرخصی داشتند اعتراض دارند. یعنی اگر قرار است رفتاری که با زندانیان دیگر می شود با خانواده های زندانیان سیاسی هم بشود پس از سایر حقوق یک زندانی هم زندانیان سیاسی باید برخوردار باشند. این اعتراض تقریبا دو و سه هفته طول کشید اما امروز که به ملاقات رفتیم رفتارها بهتر شده بود. خانواده ها در حقیقت به این مساله اعتراض داشتند که این برخوردها دور از شان زندانیان سیاسی است. و این را تاکید کنم که اعتراض خانواده ها در بهتر شدن برخوردها بی تاثیر نبود. البته اعتراض اصلی خانواده ها مبنی بر اینکه عزیزانشان بی گناه در زندان هستند پابرجاست."

همسر زیدآبادیی ادامه می دهد: "حالا تلفنها را وصل کرده اند و زندانیان تقریبا هر ده - پانزده روز یکبار می توانند تلفن بزنند. همسر خودم در ماه گذشته سه بار زنگ زد که خب این باعث می شود که از نگرانی خانواده ها کم شود. البته اینکه طبق قانون زندانی هر روز باید بتواند با خانواده اش تماس بگیرد نیست اما حدود یک ماهی است که هر ده - پانزده روز یکبار زندانیان می توانند با خانواده تماس تلفنی داشته باشند و امیدواریم حق استفاده از تلفن افزایش پیدا کند و همانطور که تلفن بند 350 دارد وصل می شود زندانیان رجایی شهر و زندانهای دیگر هم بتوانند از این حق استفاده کنند. اگرچه باز امیدواریم و این انتظار را داریم که هر چه زودتر آزاد شوند."






جـــرس: به گزارش منابع خبری، وزارت كشور عراق اعلام كرده است که به دنبال وقوع چند انفجار در جنوب عراق و مناطق شیعه‌نشین بغداد، پایتخت، دست‌کم ۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش بی بی سی، مقامات محلی گفته‌اند که دست‌کم ۴۴ زائر شیعه که عازم کربلا بودند، در یک حمله انتحاری در نزدیکی شهر ناصریه کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شده‌اند.

در عین حال، مقامات وزارت کشور عراق گفته‌اند که انفجارهایی در شهرک صدر و محدوده کاظمین (الکاظمیة) در بغداد رخ داده است و بر اثر آنها ۲۴ نفر کشته و دست‌کم ۶۶ نفر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که یکی از بمب‌هایی که در بغداد منفجر شده است، در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود و دست‌کم در سه مورد از حمله‌های بغداد هم از بمب‌های کنار جاده‌ای استفاده شده است.

این حمله‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که به دنبال خروج آخرین نیروهای نظامی آمریکا از عراق در ماه دسامبر گذشته، بحران و اختلافات فرقه‌ای در این کشور رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش بی بی سی، عراق در آستانه ورود به یک بحران سیاسی پیچیده است که شرایطی متشنج و ناآرام در این کشور به وجود آمده است.

حمله‌های روز پنجشنبه، ۵ ژانویه، در ساعات پررفت‌وآمد بغداد رخ داده است و وزارت کشور عراق اعلام کرده است که افراد غیرنظامی، هدف این حمله‌ها بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که انفجار اول در نزدیکی محل تجمع روزانه کارگران جویای کار انجام شده است.
یک افسر پلیس که در صحنه انفجار حضور داشت، درباره این حادثه به خبرگزاری رویترز گفت: "گروهی از کارگران روزمزد جمع شده و منتظر کار بودند که یک نفر، موتورسیکلت کوچکی را آورد و در نزدیکی آنها پارک کرد. چند دقیقه بعد این موتور منفجر شد."

 یکی از مقامات رسمی عراق که نامش اعلام نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفت که به دنبال انفجار پیاپی دو خودروی بمب‌گذاری شده در کاظمین، بین ۱۲ تا ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

این انفجارها حدود ساعت ۹ صبح به وقت محلی رخ داده است.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در این انفجارهای کاظمین نیز، ۱۵ نفر کشته شده‌اند.





مصباح یزدی: ۲۰ سال از سن بازنشستگی جنتی گذشته است

imageمحمد تقی مصباح یزدی با تمجید از شخصیت دبیر شورای نگهبان گفت که احمد جنتی فردی است که با وجود کهولت سن چندین مسوولیت بزرگ دارد و بیش از بیست سال از سن بازنشستگی وی گذشته است.
به گزارش فارس آیت‌الله مصباح یزدی در سخنانی در قم احمد جنتی را «یکی از بهترین‌های کشور» توصیف کرد و گفت که وی فردی «باصفا، دلسوز و خدمتگزار» است
این در حالی است که پیشتر میرحسین موسوی از احمد جنتی با لقب «امام جمعه بی‌رحم» یاد کرده و گفته بود که این فرد تصور می‌کند همه‌ی مشکلات با «اعدام» حل می‌شود.
همچنین سخن از بازنشستگی جنتی توسط مصباح یزدی در شرایطی عنوان می‌شود که سال‌هاست مردم برای سن بالای احمد جنتی لطیفه‌های گونانگون درست می‌کنند.
مصباح‌یزدی در پایان سخنان خود ضمن حمله به دولت‌های پیش از احمدی‌نژاد، و با تمجیدهای همیشگی خود از علی خامنه‌ای گفت باید «به شدت مراقب دین» مردم باشیم که ضربه نخورد.





سلیمی‌نمین: احمدی‌نژاد می‌خواهد بار دیگر از رفسنجانی سوءاستفاده کند

image
عباس سلیمی‌نمین با بیان اینکه رییس دولت به دستورات علی خامنه‌ای تن نمی‌دهد، گفته است احمدی‌نژاد درصدد است بار دیگر با حمله به هاشمی رفسنجانی «جامعه را قطب‌بندی» کند.
به گزارش خبرگزاری فارس عباس سلیمی نمین٬ رئیس دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران و از چهره‌های سیاسی محافظه‌کار با اشاره به شرکت نکردن رییس دولت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید بارها خامنه‌ای به احمدی‌نژاد دستور داده است که در جلسات مجمع شرکت کند؛ اما وی به دستورات رهبری تن نمی‌دهد.
وی گفته است که محمود احمدی‌نژاد مدت‌هاست برخی دستورات رهبر جمهوری اسلامی را با اکراه به اجرا می‌گذارد و در ۱۰ ماه گذشته نیز اظهاراتی در مخالفت با برخی از دیدگاه‌های علی خامنه‌ای داشته است.
سلیمی‌ نمین که در جمع گروهی از دانشجویان این سخنان را بیان می‌کرد در ادامه گفته‌های خود اظهار داشت که احمدی‌نژاد درصدد است بار دیگر از اکبر هاشمی رفسنجانی سوء استفاده کند.
وی گفته است که رییس دولت دهم همانطور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با حمله به هاشمی رفسنجانی جامعه را قطب‌بندی کرد بار دیگر نیز می‌خواهد جامعه را قطب‌بندی ‌کند.
سلیمی نمین با بیان اینکه نقد احمدی‌نژاد در شرایط کنونی به هاشمی رفسنجانی نقد قدرت است و اصولی نیست افزود که این موضوع، مخالف مشی رهبری است.







دو زن سعودی در یک فروشگاه لباس زیر
بسیاری از زنان در عربستان سعودی می گویند که در موقع خرید لباس زیر از فروشندگان مرد، احساس خجالت می کنند
به زودی در عربستان سعودی قانونی به اجرا در خواهد آمد که به موجب آن فقط زنان حق خواهند داشت که در فروشگاه های لباس زیر زنانه کار کنند.
فعالان حقوق زنان امیدوارند این قانون به چندین دهه احساس خجالت زنانی که مجبور بوده اند در جامعه مذهبی و سنتی عربستان سعودی لباس زیرشان را از مغازه داران مرد بخرند، پایان دهد.
نبود فروشنده زن در فروشگاههای لباس زیر زنان در عربستان، سالهاست که موضوع بحثهای داغی در این کشور است.
بسیاری از زنان در عربستان سعودی می گویند که در موقع خرید لباس زیر از فروشندگان مرد، احساس خجالت می کنند.
فعالان حقوق زنان اخیرا از طریق تحریم فروشگاه های لباس زیر و کمپین در فیس بوک مقامات سعودی را تحت فشار بیشتری قرار داده بودند که قانون را تغییر بدهند.
اما اکنون با به اجرا درآمدن حکم سلطنتی ملک عبدالله، شاه عربستان سعودی، تلاش فعالان زن سرانجام به نتیجه رسید و مردان دیگر مجاز نخواهند بود که لباس زیر زنانه بفروشند.
یک خبرنگار زن در عربستان می گوید: "هر زنی که توان مالی آن را داشته باشد برای پرهیز از حس خجالت گفتن سایز لباس زیر خود به یک فروشنده مرد، بیشتر اوقات خرید خود را از خارج می کند."
موضوع دیگری که به این کمپین فعالان زن کمک کرد، افزایش روزافزون زنانی است که می خواهند وارد بازار کار شوند.
زنانی که در عربستان می توانند کار کنند، معمولا تحصیل کردگانی هستند که در ادارات دولتی و یا امور پزشکی به شغلهای حرفه ای مشغول می شوند.
به همین دلیل این قانون جدید برای حدود ۴۰ هزار زنی که تا به حال امید چندانی به اشتغال نداشتند، امکان کار فراهم می کند.
اما همزمان فروشندگان مرد هم که اغلبشان کارگران خارجی هستند، شغلهای خود را از دست خواهند داد.
این اصلاحات در حالی صورت می گیرد که شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، به صاحبان فروشگاه ها هشدار داده است که استخدام زنان "جرمی است که شرع اسلام آن را منع می کند."
به گفته یکی از خبرنگاران روزنامه الشرق الاوسط عربستان، تنش میان محافظه کاران و لیبرال ها در عربستان به دلیل اختلاف نظر بر سر این موضوع رو به افزایش است و احتمال مخالفت از سوی پلیس مذهبی عربستان هم وجود دارد.
وزارت کار عربستان قرار است ناظرانی را به مراکز خرید اعزام کند تا اطمینان حاصل شود که فروشندگان زن در نخستین هفته های کاری خود مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.
از ماه ژوئیه مردان در فروشگاه های لوازم آرایش زنان هم دیگر حق کار نخواهند داشت.






آی وی وی
این هنرمند چینی به دلیل انتقادهای تندش از سیاست های حکومت چین طی سال های اخیر بسیار خبرساز بوده است
مقامات چین درخواست آی وی وی، هنرمند معترض چینی را برای تجدید نظر درباره بدهی مالیاتی اش که به مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است، پذیرفته اند.
آی وی وی در ماه نوامبر به پرداخت بدهی های مالیاتی شرکت سهامی فیک کالچرال دیولپمنت که او در آن نقش طراحی آثار هنری را برعهده داردT محکوم شد.
اگرچه آقای آی می گوید در این شرکت تنها یک طراح است، اما دولت چین اصرار دارد که او "کنترل کننده اصلی" امور این شرکت است.
او هفته گذشته مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به عنوان وثیقه برای تجدید نظر مالیاتی پرداخت و وکیلش یک درخواست تجدید نظر ۹ هزار کلمه ای به اداره مالیات چین ارائه داد.
آی وی وی گفت که مقامات چینی در روز چهارشنبه تلفنی به او گفته اند که بررسی و تجدید نظر در مدت دو ماه انجام خواهد شد.
او بعد از اینکه حدود ۳۰ هزار نفر از هوادارانش برای او پول فرستادند، توانایی پیدا کرد که وثیقه برای تجدید نظر مالیاتی را بپردازد.
ظاهرا بخشی از این کمک ها از طریق پرداخت های بانکی و اینترنتی برای آی وی وی ارسال شده و حتی به گفته این هنرمند، بعضی از طرفداران مبالغی پول نقد را درون موشک های کاغذی گذاشته اند و به داخل حیاط خانه او انداخته اند.
او گفته است که قصد دارد این مبالغ را در آینده به طرفدارانش باز گرداند.
آی وی وی می گوید قبض مالیاتی اخیر تنها بهانه ای است در دست دولت تا او را به دلیل انتقادات سیاسی اش تنبیه کنند و ساکت نگه دارند.
هنرمند برجسته جهانی در آوریل ۲۰۱۱ بازداشت شد و مدت ۸۱ روز در بازداشت به سر برد در حالی که کسی از محل بازداشت او خبر نداشت.
او ماه ژوئن گذشته بدون آنکه تفهیم اتهام شده باشد از زندان آزاد شد. مقامات چینی به او دستور دادند سکوت اختیار کند ولی آقای آی همچنان از طریق توئیتتر و گفت و گو با رسانه های بین المللی به اظهار نظر پرداخت. سپس دولت چین او را به فرار مالیاتی متهم کرد.

'تضیعف حکومت'

آی وی وی می گوید در مدتی که در محلی مخفی نگهداری می شده، ماموران حکومتی او را به تضعیف و براندازی حکومت محکوم کردند.
چندی پیش تعداد زیادی از زنان طرفدار آی وی وی، برای حمایت از این هنرمند که گفته بود دولت چین، او را به دلیل برخی از آثار هنری اش، متهم به تولید پورنوگرافی هم کرده است، در اقدامی هماهنگ تصاویر برهنه خود را در اینترنت منتشر کردند.
آی وی وی تاکنون جوایز هنری متعددی را برنده شده و چند ماه پیش، در نظرسنجی نشریه "آرت ریویو" در لندن، عنوان بانفوذترین هنرمند جهان را از آن خود کرد.
نشریه "آرت ریویو" نوشت: "بر کسی پوشیده نیست تضییقات و فشارهایی که حکومت جمهوری خلق چین بر آی وی‌وی اعمال می‌کند، تنها به خاطر فعالیت سیاسی این هنرمند در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان است. او همواره شجاعانه از آزادی خلاقیت هنری حمایت کرده است."
وکیل آقای آی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اظهار امیدواری کرده است که اداره مالیات با جدیت این پرونده را بررسی کند.
او افزود: "اگر ما از نتیجه این تجدید نظر راضی نباشیم، پرونده را به دادگاه خواهیم کشاند."