۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ماه سال پیش در زندان خانگی به سر می برند
آیت الله یوسف صانعی و آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران، خواستار رفع حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت این کشور شدند.
به نوشته وب سایت شخصی آیت الله صانعی، وی سه شنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در پیامی به مناسبت عید غدیر، از اعیاد مهم شیعیان، برای آزادی "تمام نخبگانی که خواسته ای جز حفظ اسلام و حاکمیت واقعی مردم بر سرنوشت خود" ندارند دعا کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد "فضای نقد نسبت به همه صاحبان قدرت بدون هیچ گونه ترس و واهمه"، گفته است که مشکلات مردم ایران ریشه در "قدرت افسار گسیخته و بی قید و بند" مسئولانی دارد که "خود را تابع هیچ ضابطه و معیار شرعی، عقلی و عرفی ندانسته و تنها تابع هواهای شیطانی، ظالمانه و اقتدارگرایانه خود هستند".
آیت الله یوسف صانعی و آیت الله محمدعلی دستغیب از منتقدان حکومت ایران هستند که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، به خاطر انتقادات خود تحت فشار ماموران امنیتی واقع شده اند.
بعد از انتخابات، دفاتر هر دوی آنها مورد تهاجم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و تعدادی از هواداران و شاگردان آنها احضار یا دستگیر شدند.

مصلحت سنجی 'افراد صاحب منصب'

آیت الله دستغیب امروز در اظهاراتی در جمع عده ای از معلمان و فرهنگیان شیراز که در سایت "حدیث سرو" نزدیک به این روحانی منتشر شده، با اشاره به حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی گفته است: "بعضی افراد صاحب منصب این طور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟"
وی در ادامه آورده است:"[آنها] مگر چه مطلب خلافی گفته اند یا کرده اند که باید ماه ها در حصر باشند، مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟"
میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ماه سال پیش در حبس خانگی به سر می برند و امکان ارتباط با جهان خارج را ندارند.
آیت الله دستغیب افزوده است: "شانزده مورد تخلف حاکمیت از قرآن و سنت و قانون اساسی را به بزرگان متذکر شدم و نسبت به عواقب آن هشدار دادم و حتی این موارد را خدمت چند نفر از علمای قم تقدیم کردم که مورد تایید همگی ایشان واقع شد."
وی توضیح بیشتری در مورد "بزرگانی" که شنونده انتقادات وی بوده اند یا "افراد صاحب منصبی" که ادامه حصر رهبران مخالفان دولت را به مصلحت دانسته اند نداده است.
آقای دستغیب در اظهار نظری راجع به "ولایت مطلقه فقیه" گفته است که این مفهوم اگر به معنی "بازگشت به حدود و اختیارات رهبری در اصل ۱۱۰ قانون اساسی" باشد درست خواهد بود، اما اگر به معنای "فوق قانون بودن باشد" خلاف قانون است.
آقای دستغیب همچنین، خواستار حذف نظارت استصوابی، برگزاری انتخابات آزاد، پایان دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در مسائل کشور و کمک گرفتن از افراد نخبه در اداره کشور شده است.
اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران را تبیین می کند که یکی از آنها، نصب مستقیم فقهای عضو شورای نگهبان است که در کنار شش حقوقدان این شورا، از حق نظارت استصوابی برخوردارند.
نظارت استصوابی، شامل حق تعیین کاندیداهای مجاز، نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات و تصمیم گیری در مورد اعتبار نتایج آن است.





اردوغاندر پی ادامه سرکوب معترضان توسط حکومت سوریه، دولت ترکیه فشارهای دیپلماتیک خود را بر این کشور افزایش داده است.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خطاب به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفته است که ساختن آینده بر "خون ستم دیدگان" ممکن نیست.
او همچنین حملات به فرستادگان دولت ترکیه در سوریه را محکوم کرده است.
آقای اردوغان همچنین گفته است که بشار اسد باید تلاش کند تا نگذارد تاریخ از او به عنوان رهبری خونخوار یاد کند.
در همین حال وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که کشورش پروژه های مشترک اکتشاف نفت در سوریه را متوقف کرده است.
سوریه همچنین از سوی اتحادیه عرب که عضویت این کشور را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده، تحت فشار فراینده‌ای قرار گرفته است.
روز دوشنبه این هفته نیز ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نخستین رهبر در دنیای عرب بود که به طور صریح از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خواست تا از قدرت کناره گیری کند.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه از ماه مارس گذشته، بیش از ۳ هزار و پانصد نفر کشته شده‌اند.
مقام‌های سوری باندهای تبهکار و شبه نظامیان را عامل خشونت های اخیر در این کشور معرفی کرده اند.
رسانه های دولتی سوریه روز سه شنبه اعلام کردند که مقامات این کشور برای نشان دادن حسن نیت، ۱۱۸۰ نفر از کسانی را که در جریان تظاهرات اعتراض آمیز ماههای اخیر بازداشت شده بودند آزاد کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه

"بشار اسد باید پایان غم انگیز کسانی را که علیه ملت خودشان اعلان جنگ می کنند را ببیند. من می خواهم به او یادآوری کنم که آینده را نمی توان بر خون ستم دیدگان ساخت"
خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرده است که آزاد شدگان کسانی هستند که دستشان به خون کسی آلوده نبوده است.
آزادی زندانیان یکی از خواسته های اتحادیه عرب بوده است که قرار است روز چهارشنبه این هفته بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که زمانی روابط نزدیکی با دولت سوریه داشت، روز دوشنبه گفت که آنکارا از اینکه بشار اسد به خواست های جهانی برای توقف خشونت پاسخ مثبت دهد، قطع امید کرده است.
آقای اردوغان در سخنانی که در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه مطرح کرد گفت: "بشار اسد باید پایان غم انگیز کسانی را که علیه ملت خودشان اعلان جنگ می کنند را ببیند. من می‌خواهم به او یادآوری کنم که آینده را نمی توان بر خون ستم دیدگان ساخت".
به گفته آقای اردوغان تاریخ از این گونه رهبران به عنوان افرادی خونخوار یاد خواهد کرد.
تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه نیز در ادامه خبرهایی که در مورد لغو همکاری های کشورش با سوریه اعلام کرده بود، تهدید کرد که در صورت ادامه سرکوب ها ترکیه صادرات برق به سوریه را متوقف خواهد کرد.
واکنش های اخیر مقام های ترکیه نسبت به سوریه پس از آن شدت گرفت که هواداران بشار اسد در دمشق به گروهی از دیپلمات های اعزامی از سوی ترکیه حمله ور شدند.
حمله کنندگان نسبت به تصمیم ترکیه برای حمایت از اقدام اتحادیه عرب در به تعلیق درآوردن عضویت سوریه در این اتحادیه خشمگین بودند.
با وجودیکه ترکیه عضو اتحادیه عرب نیست، اما قرار است وزیر امور خارجه این کشور در اجلاس روز چهارشنبه این اتحادیه که در مراکش برگزار می شود شرکت و با همتایان عرب خود دیدار و گفتگو کند.
قرار است در این اجلاس موضع واحدی در قبال تحولات جاری در سوریه اتخاذ شود.

 

 

 

بیشتر از دهها کشته در درگیریهای خونین در سوریه

نوشتۀ واسع محسن
در ادامه درگیریها میان مخالفان رژیم بشار اسد و نیروهای امنیتی سوریه، روز دوشنبه بیشتر از 70 نفر غیر ‏نظامی و افراد وابسته به ارتش سوریه کشته شدند.‏

یک سازمان دفاع از حقوق بشر سوریه گزارش داد که روز دوشنبه 27 غیرنظامی بدست نیروهای امنیتی ‏سوریه کشته شدند در حالیکه 34 سرباز و 12 نظامی دیگر که ظاهرا از ارتش فرار کرده بودند در جریان ‏یک درگیری جان خود را ازدست دادند.‏
یک تن از فعالان حقوق بشر سوریه اظهار نگرانی کرده است که در نتیجه تصمیم ‏اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق سوریه، که از فردا چهارشنبه به اجرا در خواهد آمد، دولت بشار اسد "سرکوب خونین" ‏مخالفان در این کشور را تشدید کند.‏
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که در یک درگیری میان نظامیان ارتش در شهر درعا 5 ‏نظامی و در یک درگیری دیگر در ادلب، 14 سرباز کشته شدند.‏
خبرگزاری فرانسه درگیریهای روز دوشنبه در سوریه را یکی از خونین ترین درگیریها در این کشور از ‏زمان آغاز قیام مخالفان علیه رژیم سوریه در 9 ماه پیش توصیف کرده و می نویسد 23 غیر نظامی روز ‏دوشنبه در شهر درعا و 4 تن دیگر نیز در شهر حمص توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.‏
خبرگزاری فرانسه می گوید تائید رقم کشته شدگان درگیریهای دیروز در سوریه بدلیل ممنوعیت حضور ‏آزادنه رسانه های خارجی دراین کشور غیر ممکن به نظر می رسد.‏
به نوشته این خبرگزاری ، درگیریهای مسلحانه میان نظامیان فراری از ارتش و سربازان وفادار به رژیم ‏سوریه ازیکماه گذشته بدینسو این نگرانی را در میان ناظران بوجود آورده است که مبادا سوریه دچار یک ‏جنگ داخلی گردد. ‏


رییس مجلس خبرگان: همه بیایید جمهوری اسلامی را حفظ کنیم

image
رییس مجلس خبرگان رهبری با دعوت از کسانی که به گفته‌ی وی ممکن است با آنان اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد از همه‌ی «نیروهای انقلاب» که «امام، رهبری و قانون اساسی» را قبول دارند دعوت کرد تا برای حفظ نظام جمهوری اسلامی بکوشند.
آیت‌الله مهدوی کنی امروز گفت اصول گرایی را در رسانه‌ها و غرب به معنای «انسان‌های متعصب، خشک و بنیادگرا» معرفی می‌کنند؛ درصورتی‌که اینگونه نیست و اصول‌گرایی یعنی کسانی که «اساس انقلاب» را قبول دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی اساسی‌ترین موضوع است از همه‌ی کسانی که اصول‌گرا هستند و به گفته‌ی وی «امام، رهبری و قانون اساسی» را قبول دارند دعوت کرد تا «اختلاف سلیقه‌ها» را کنار گذاشته و برای حفظ جمهوری اسلامی بکوشند.
وی گفت: «اگر اصل نظام زیر سوال رفت فروع آن نیز حذف می‌شود.. اکنون نیز سخن ما این است که اختلاف نظر طبیعی است و بنابراین ما اصولگرایان که امام، رهبری، قانون اساسی را قبول داریم ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی در کیفیت پیاده شدن و انتخاب افراد داشته باشیم.. بنابراین خوب است که با هم باشیم.»
آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: «بنده هم علما و هم مجلسی‌ها و غیر مجلسی‌ها را که انقلاب را قبول دارند، دعوت می‌کنم که با هم باشند. باید اصل را حفظ کرد. ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشیم که طبیعی است.»
مردم به روحانیت فحش می‌دهند
آیت‌الله مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود که در مراسم عمامه‌گذاری بود گفت که وی هنگامی که پانزده ساله بوده روحانی شده است.
وی سپس با ذکر خاطره‌ای گفت که در قدیم مردم به روحانیت فحش نمی‌دادند: «آیت‌الله برهان لباس خود را به من عاریه داد و من فقط یک عمامه خریدم. پس از اینکه مراسم عمامه‌گذاری به پایان رسید و با اتوبوس به منزل باز می‌گشتم همه به من می‌گفتند آخوند کوچولو. در قدیم مردم روحانیت را مسخره نمی‌کردند بلکه خوشحال شده بودند که کسی در این سن کم روحانی و معمم شده است.»
رییس مجلس خبرگان در پایان نیز گفت که در حال حاضر «عده‌ای ممکن است بر ما صلوات بفرستند و عده‌ای هم فحش دهند».




آیا فرمانده سپاه در توطئه انفجار ملارد به قتل رسیده است؟

به دنبال انفجار در پادگانی در غرب تهران و کشته شدن یک فرمانده سپاه، برخی همرزمان و نزدیکان وی یادداشت‌های معناداری نوشته‌اند. در تازه‌ترین مطلب محمدباقر قالیباف نوشته است «دشمنان ما بهتر از دوستان حسن تهرانی مقدم را می‌شناختند». صحبت از کشتن حسن تهرانی مقدم در حالی توسط قالیباف عنوان می‌شود که اساسا سپاه اعلام کرده علت انفجار خرابکاری نبوده است.
imageبه دنبال حادثه انفجار در یکی از زاغه‌های مهمات در پادگان امیرالمومنین ملارد، به گفته‌ی روابط عمومی سپاه پانزده تن از جمله حسن تهرانی مقدم، مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه،  کشته شدند.
با کنار هم قرار دادن اخبار و آمار متفاوت (و گاه به شدت متناقض) و نیز یادداشت‌های کنایه‌آمیز برخی از همرزمان مقام نظامی کشته شده در این ماجرا، شاید بتوان رای به مشکوک بودن ماجرا داد. مجله آمریکایی تایم نیز به احتمال دخالت اسرائیل در این انفجار اشآاره کرده است.
اگر از شایعاتی با این عنوان که «چرا انفجار در غرب، و لرزش در شرق تهران» بگذریم، اولین واکنش را حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه نشان داد.
وی در مطلبی که در این زمینه منتشر کرد نوشت حسن تهرانی مقدم٬ در حال کسب آمادگی بیشتر برای مقابله با تهدیدات اخیر نظامی بود که جان خود را از دست داد.
بعد از این فرمانده سپاه برخی وبلاگ‌های حزب‌اللهی و محافظه‌کار که ظاهرا نسبتی با این فرد داشتند با سخنان کنایه‌داری نسبت به کشته شدن این مقام نظامی واکنش نشان دادند.
به عنوان مثال وبلاگ «اسرار سخن» در مطلبی با عنوان «شد آنچه نباید می‌شد» نوشت: «فعلا زبانم قاصر است از سخن گفتن.. سردار حسن تهرانی مقدم، همه جا به دنبالت بودند که شهیدت کنند آخر کار خودشان را کردند.»
این وبلاگ نویس توضیح بیشتری نداده است اما با توجه به مطالب قبلی این وبلاگ نویس به نظر می‌رسد منظور او مقامات نظامی ایران باشد.
در تازه‌ترین واکنش محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در مدح این فرمانده سپاه مطلبی نوشته و گفته است که تمام دستاوردهای بزرگی که جمهوری اسلامی در عرصه موشکی دارد، همه را مدیون این حسن تهرانی مقدم است.
قالیباف همچنین با کنایه گفته است که «دشمنان ما بهتر از دوستان٬ حسن را می‌شناختند.»
سخن قالیباف آنجا کنایه‌دار می‌نماید که پیشتر سپاه پاسداران گفته بود که انفجار ملارد بر اثر «خرابکاری» نبوده است.
همچنین بر مشکوک بودن ماجرا می‌توان چند نکته‌ی دیگر را نیز افزود:
اولین نکته حضور آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم خاکسپاری این افراد است که پیشتر و در چنین سطحی، برای رهبر جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.
مراسم خاکسپاری کشته شده‌های این انفجار روز گذشته با حضور خامنه‌ای، و شماری از مقام‌های حکومتی و لشکری در «حسینیه ثارالله ستاد فرماندهی کل سپاه» برگزار شد؛ در حالی‌که پیشتر و در جمهوری اسلامی همواره چنین مراسم‌هایی با دعوت عموم و در خیابان انجام می‌شد.
دومین نکته نیز آمارهای متناقض و ضد ونقیضی است که برای کشته‌شده‌های این حادثه بیان شد. البته آمارهای متناقض همواره در چنین حوادثی طبیعی است؛ حتی اینکه سپاه اعلام کند ۱۰، ۱۵، ۲۷ و بعد ۱۷ و در نهایت به عدد ثابت ۱۵ نفر کشته برسد نیز عجیب نمی‌نماید، موضوع هنگامی عجیب می‌شود که خبرگزاری ایلنا از قول یک مقام مسئول می‌نویسد که در این حادثه کسی کشته نشده است.
ایلنا از وجود آمارهای متناقض نوشت و در گفتگو با یک کارشناس مسئول وزارت بهداشت نوشت که در این حادثه فقط ۱۲ نفر مصدوم شده‌‌اند و اساسا هیچ فردی کشته نشده است.
این کارشناس مسئول در مورد حادثه انفجار به خبرنگار ایلنا گفت: «در این اتفاق ۱۲ نفر مصدوم شدند که در بیمارستان‌های کرج و شهریار بستری شدند.»
و مورد آخر نیز بازداشت حسن فتحی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر، یک روز پس از انفجار است.
خبرگزاری فارس علت بازداشت را «همکاری با بی‌بی‌سی» ذکر کرده؛ اما آقای فتحی زمانی بازداشت می‌شود که درباره‌ی انفجار انبار مهمات با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کند؛ البته فارس هم تاکید کرده است که علت اصلی دستگیری آقای فتحی «تأیید ادعاهای صهیونیست‌ها درباره ایران» بوده است.



اخبار روز: 

نامه سرگشاده
به فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان فدرال

به مناسبت اطلاعیه مطبوعاتی مورخ نهم نوامبر۲۰۱۱خانم کرستین مولر،

سخنگوی سیاست خارجی حزب درباره گزارش IAEA در مورد برنامه اتمی ایران
ترجمه ازآلمانی

جای بسی شگفتی است که فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان فدرال در جدال بر سر برنامه اتمی ایران و تهدید حمله ازجانب اسرائیل به ایران آشکارا به نفع اسرائیل موضع گیری میکند. ما بدون هیچ قید و شرطی اعلام میکنیم که با دست یابی هر کشور جدیدی به سلاح اتمی شدیدا مخالفیم و تردیدی نداریم که چنانچه بمب اتمی دراختیار ایران قرار گیرد، بی ثباتی منطقه بیش از پیش تشدید خواهد شد.

درعین حال براین باوریم که نمیتوان خطرات کشوری را که یک زرادخانه اتمی دراختیار دارد، از بدو تشکیلش بارها کشورهای همجوارش را مورد تجاوز نظامی قرار داده است و تا به امروز از انجام خواست جامعه جهانی برای دست کشیدن از اشغال فلسطین سر باززده است، نادیده گرفت.
حال اگر کسی مانند فراکسیون حزب سبز در پارلمان آلمان فدرال بخواهد تنها ازدست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند وعوامل دیگر را نادیده بگیرد، درواقع نه تنها از انحصار قدرت اتمی اسرائیل جا نبداری کرده است، بلکه عملا خود را درمسئولیت گسترش سلاح های هسته ای در منطقه و دیگر نقاط جهان سهیم میکند. البته هستند افرادی نظیر نتا نیاهو و لیبرمان که تصور میکنند با تکیه بر قدرت نظامی و به ویژه تسلیحات اتمی میتوانند برای مردم اسرائیل امنیت بیشتر تضمین کنند، در حالیکه مشخصا همانها هستند که با این روشها و تهدید ها امنیت اسرائیل را بیش از همه به خطر می اندازند.
حال اگر هدف فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان فدرال واقعا حفظ موجودیت اسرائیل و همزیستی مسالمت آمیز همه ملتهای خاور میانه باشد، باید آنها به جای پذیرش و تا یید قدرت اتمی اسرائیل برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاحهای کشتار جمعی و ترویج اندیشه تعامل میان کشورهای خاورمیانه و نزدیک تلاش کنند و همه کشورها، از جمله ایران و اسرائیل را به همکاری سازنده برای دستیابی به این چشم انداز صلح پایدار فراخوانند. چه نکو بود اگر آنها به معدود نداهای هوشمندانه ای که از اسرائیل شنیده میشود ، مانند توصیه هیلل شنکر، گوش فرا میدادند. (رجوع شود به روزنامه هاآرتس، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ )
علاوه برآنچه در بالا گفته شد، اطلاعیه فراکسیون حزب سبزها بر خلاف انتظاری که میتوان ازیک حزب پارلمان آلمان داشت، فاقد واقع بینی و توان تشخیص است و بدون چون وچرا و یک برخورد انتقادی ، گزارش اغراق آمیز سازمان انرژی اتمی (IAEA ) و ادعا های تبلیغاتی آنرا میپذیرد:

- گزارش سازمان انرژی اتمی قبل از انتشار اعتبار خود را از دست داده بود ، زیرا اسرائیل که خود عضواین سازمان نیست ده روز قبل از انتشار گزارش با استناد به آن ایران را ، که عضو سازمان است ، به حمله نظامی تهدید کرده بود.


- البته گزارش سازمان انرژی اتمی مفصل تر از گزارشهای پیشین است، اما این دلیل بر دقیق تر بودن آن نیست. این گزارش نه ثا بت میکند که ایران واقعا توان ساخت بمب اتمی دارد و نه اینکه چه زمانی برای ساخت آن نیاز دارد. اکنون حدود دهسال است این هشدار هراسناک را مدام میشنویم که ایران ظرف ششماه دیگر به بمب اتمی دست خواهد یافت


- گزارش سازمان انرژی اتمی عمدتا متکی بر اطلاعات سازمان های امنیتی ده کشور است. معلوم نیست به چه علت نام این کشور ها در گزارش ذکر نمیشود. آیا سازمان انرژی اتمی میخواهد با کتمان این واقعیت که اسرائیل که عضو آژانس انرژی اتمی نیست ،ولی بعنوان طرف دعوی در گردآوری اطلاعات سهیم بوده است از بی اعتبار شدن گزارش و رسوائی خود جلوگیری کند؟


به رغم همه این نکات که هریک اعتبار گزارش سازمان انرژی اتمی را مورد تردید قرار میدهند، در اطلاعیه فراکسیون حزب سبزها کوچکترین نشانه ای از تعمق دیده نمیشود. چنین برخوردی با معضلی که میتواند به یک جنگ خاتمانسوزدر حساس ترین منطقه جهان بیانجامد، از یک حزب سیاسی متعهد بعید است. به خاطر داریم که در گذشته ای نه چندان دور سازمان های جاسوسی برای توجیه جنگ علیه عراق اطلاعا ت دروغین دراختیار جرج دبلیو بوش قرار دادند. آیا فراکسیون حزب سبزها از یاد برده است که چگونه کولین پاور، وزیر خارجه پیشین امریکا ، به خاطر دروغ هائی که بر اساس اطلاعات سازمانهای جاسوسی با شور و حرارت تمام در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود، رسما درانظار عمومی جهانیان عذر خواهی کرد؟ آیا جنگ افغانستان و عراق برای خاور میانه و نزدیک کافی نیستند؟ آیا باید جنگ ایران هم به آن اضافه شود تا از تاریخ درس بگیریم؟ این دیگر واقعا مضحک است که بخواهیم به حزبی که مشروعیت خودرا از جنبش صلح طلبی آلمان کسب کزده است ، دسیسه هائی را تفهیم کنیم که برای توجیه یک جنگ جدید به کار برده میشوند.


هشدار های فراکسیون حزب سبز آلمان در مورد « پیامد های فاجعه بار جنگ « به دولت اسرائیل تا زمانی که همراه با تاکید به تحریم های هرچه شدید تر علیه ایران مطرح میشود، کاملا صوری است ، تحریم هائی که علاوه بر فشار مشدد بر مردم ایران و پیامدهای خانمانسوز آن برای جامعه، در نهایت هدفشان چیزی نیست جز هموار کردن جاده برای آغا زیک جنگ جدید. فراموش نکنیم، شدید ترین تحریم ها علیه رژیم صدام حسین در دهه ۱۹۹۰ سرانجام به جنگ منتهی گردید. این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که هرچه تحریم ها علیه ایران شدید تر شوند، عمر نظام غیر دموکراتیک و سرکوبگر رژیم حاکم طولانی تر خواهد شد. زیرا تحریم ها بهانه مناسبی به دست حکومت میدهند تا افکار عمومی را از رشوه خواری و بی تد بیری خود که کشور را به فلاکت کشانده است ، منحرف کند و درست همانگونه که صدام حسین در طول تحریم های ده ساله عمل کرد، ادامه حیات خود را به عنوان تضمین کننده نجات ملت در شرایط اضطراری توجیه کند. از این راه نظام جمهوری اسلامی ایران میتواند برای خود مشروعیتی را که سالهاست از دست داده ، مجددا کسب کند. به باور ما زمان آن فرا رسیده است که از سیاست دوگانه و دو معیاری دست برداریم . در غیر اینصورت این سیاست آگاهانه یا ناآگاهانه در عمل در خدمت سیاست جنگ افروز دیگری در خاور میانه و نزدیک و این بار علیه ایران قرار خواهد گرفت ، که میتواند تمام منطقه ، از جمله اسرائیل را به آتش بکشاند.


برلن ، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱

محسن مسرت    بهمن نیرومند




اخبار روز: 

بی بی سی: نیروهای پلیس نیویورک چادرهای معترضان جنبش موسوم به "اشغال وال استریت" را از پارک زوکوتی در منطقه مالی و تجاری این شهر جمع آوری کرده اند.
این چادرها از روز هفدهم سپتامبر، حدود دو ماه پیش، توسط کسانی که نظام سرمایه داری، شرکت های بزرگ و ثروتمندان را عامل بحران اقتصادی و مشکلات مردم می دانستند برپا شد، اما مقامات شهری وجود این چادرها را غیربهداشتی توصیف کرده و خواستار برچیدن آنها شدند.
در جریان این عملیات که در ساعات پایانی دیشب انجام گرفت، بیش از ۷۰ نفر از معترضانی که حاضر نشدند به صورت مسالمت آمیز محوطه پارک را ترک کنند، توسط پلیس دستگیر شدند.
پلیس پیش از آغاز عملیات جمع آوری چادرها از معترضان خواسته بود که تا ساعت یک بامداد محوطه را ترک کنند.
جنبش موسوم به اشغال وال استریت که از نیویورک آغاز شد، الهام بخش حرکت های مشابهی در سراسر جهان بوده است.
چادرهای معترضان در اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز در بامداد دوشنبه توسط پلیس جمع آوری شد.
پلیس نیویورک پیش از آغاز عملیات جمع آوری چادرها در اعلامیه ای به معترضان گفته بود: "شهرداری معتقد است که ادامه اشغال پارک زوکوتی از لحاظ بهداشتی و خطر آتش سوزی مشکلاتی را ایجاد کرده است".
دفتر مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک در پیامی اینترنتی که در توئیتر منتشر شد، اعلام کرده است که معترضان باید موقتا چادرهای خود را جمع کنند، اما پس از نظافت محوطه می توانند به این مکان بازگردند.
البته پلیس در اعلامیه خود اعلام کرد که معترضان در بازگشت به این پارک اجازه ندارند دوباره برای اقامت در این محوطه چادر بزنند.

حکم دادگاه به نفع معترضان برای نصب دوباره چادرها در پارک

در تحولی جدید انجمن ملی وکلا در آمریکا اعلام کرده که موفق شده از دادگاهی در نیویورک، مجوز بازگشت معترضان به پارک زوکوتی را برای نصب دوباره چادرهایشان بگیرد.
این انجمن اعلام کرده که اکنون با حکم جدید، مقامات شهرداری نیویورک نخواهند توانست قوانین پارک را در مورد معترضان اشغال وال استریت اعمال کنند.
در همین حال مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک می گوید از این حکم باخبر است اما تا این لحظه متن آن را ندیده است. او افزوده است که شهرداری قصد دارد حکم جدید را در دادگاه به چالش بکشد.
فیلم زنده ای که توسط معترضان در هنگام ورود پلیس به پارک در اینترنت پخش شد، معترضان را در حالی نشان می داد که شعار می دادند: "هر روز، هر هفته، اشغال وال استریت" و "جهان نظاره گر است".
در جریان عملیات پلیس، محوطه اطراف پارک بسته شده بود و خبرنگاران حق ورود به این منطقه را نداشتند. بعضی از معترضان می گویند پلیس برای متفرق کردن آنها از اسپری فلفل استفاده کرده و به شکلی قابل توجه، به اعمال زور متوسل شده است.
پل براون، یکی از سخنگویان پلیس نیویورک در این مورد گفته است که پس از ابلاغ دستور پلیس، بیشتر معترضان تخلیه پارک را آغاز کردند، اما گروه کوچکی از آنها با پلیس همکاری نکردند.
بعضی از این معترضان خود را با زنجیر به درختان پارک بسته بودند، اما در نهایت پلیس زنجیرها را پاره کرد و آنها را از پارک بیرون برد.
لورا ترولیان، خبرنگار بی بی سی که در نزدیکی پارک حضور داشت می گوید عملیات شبانه پلیس معترضان را غافلگیر کرده است.
اما خبرنگار بی بی سی می گوید معترضان قصد دارند در سایر نقاط شهر دوباره گرد هم جمع شوند و معتقدند که پاکسازی پارک زوکوتی تنها پیام آنها را قوی تر به گوش مردم خواهد رساند.
در شرایطی که اشغال این منطقه در نیویورک به دومین ماه خود نزدیک می شد، به نظر می رسید مقام های شهرداری و شخص شهردار از سوی شهروندان و صاحبان تجارت های محلی تحت فشار فراینده ای قرار داشتند تا معترضان را که شمار آنها به حدود ۲۰۰ نفر می رسید از این پارک بیرون کنند.
خبرنگار بی بی سی می گوید با اعمال قانون ممنوعیت چادر زدن در پارک، عملا خوابیدن معترضان در پارک غیرممکن خواهد بود.
سازمان دهندگان این اعتراضات در بیانیه ای اعلام کرده اند که حتی اگر بیرون کردن مردم از لحاظ فیزیکی ممکن باشد، "نمی توانید جلوی آگاهی را بگیرید و اندیشه ای را که زمان تبلور آن فرارسیده،از فکرها بیرون کنید".




اخبار روز: 

 رشد ۱٨ درصدی مرگ های ناشی از حوادث کار
سایت سازمان پزشکی قانونی کشور: در شش ماهه نخست امسال ۷۷٨ نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند. این آمار در مقایسه با ۶۵۵ نفری که طی مدت مشابه سال قبل بر اثر همین حوادث جان باختند، ۱٨.٨ درصد بیشتر شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل افراد فوت شده در حوادث کار نیمه اول امسال ۷۷۰ نفر مرد و مابقی زن هستند. همچنین استان های تهران و اصفهان به ترتیب با ۱۰۷ و ۱۰۱ نفر فوتی در رتبه های اول و دوم مرگ های ناشی از حوادث کار قرار می گیرند.
گفتنی است تعداد کل فوت شدگان حوادث کار در سال گذشته در کشور، یک هزار و ۲۹۰ نفر بوده که هزار و ۲۷۱ نفر آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.


تجمع کارگران صنایع مخابراتی راه دور شیراز

به گزارش ایلنا بیش از ۳۵۰ نفراز کارگران صنایع مخابراتی راه دور (ITI) شیراز، صبح روز ۲۲آبان ماه در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۲۴ ماه حقوق معوق خود در مقابل استانداری شیراز تجمع کردند.

تجمع تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در رشت

روز ۲۲ آبان ماه تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در مقابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تجمع کردند.
به گزارش ایلنا از گیلان، این کارکنان که مدعی بودند چندین ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، خواستار ملاقات با امید عزیزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری گیلان شدند ولیکن به دلیل حضور این مقام مسوول در تهران محل را ترک کردند.
خبرنگار ایلنا به سراغ مدیر اجرایی موزه میراث روستایی گیلان رفت، ولی از پاسخ خودداری کرد.
کیانوش لیاقت ورز در برابر اصرار تلفنی خبرنگار ایلنا، ضمن تائید عدم دریافت حقوق چندین ماهه کارکنان این موزه از خبرنگار این رسانه خواست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت‌و‌گو کند.
به دنبال آن خبرنگار ایلنا طی تماس تلفنی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار ارایه پاسخ شد، اما امید عزیزی با اشاره به حضور در جلسه‌ای در تهران خواستار ارایه سوالات به واحد فرهنگی این اداره کل شد.
خبرنگار ایلنا با مسوول فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تماس گرفت، ولی، محمد تقی شعبانی در پاسخ، گفت: از معاونت توسعه مدیریت اداره کل سوال کنید.
گفتنی است خبرنگار ایلنا با معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان تماس گرفت، ولی کسی پاسخگو نبود.

تجمع کارکنان هتل آزادی به دلیل عدم بازگشت به کار

صبح روز ۲٣ آبان بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان هتل بزگ آزادی به علت عدم بازگشت به کار؛ بعداز تعمیرات اساسی هتل که از سال ٨۶ شروع شده است، در مقابل این هتل تجمع کردند.
به گزارش ایلنا یکی از کارگران تجمع کننده هتل آزادی گفت: این هتل که وابسته به بنیاد مستضعفان است از سال ٨۶ جهت بازسازی و تعمیرات اساسی؛ کلیه پرسنل خود را اخراج کرد و مسئولین هتل تعهدات محضری داده‌اند بعداز اتمام تعمیرات کلیه کارکنان اخراجی هتل بازگشت به کار شوند.
وی ادامه داد: در این مدت کلیه کارکنان از بیمه بیکاری اداره کار استفاده می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون که تعمیرات هتل به اتمام رسیده است از آغاز به کارمجدد و ورود افراد به هتل جلوگیری به عمل می‌آید.
این نماینده کارگران هتل آزادی ادامه داد: در صورت عدم بازگشت به کار ما که قانونی است؛ به تجمع خود در روزهای آتی ادامه می‌دهیم.
هتل بزرگ آزادی یکی از هتلهای ۵ ستاره طراز اول پایتخت با کاربری تجاری و دیپلماتیک و سابقه بیش از سه دهه فعالیت است که دارای ۴٣۲ اتاق و ۵۰ سوئیت و سایر امکانات رفاهی است.

گزارشی از وضعیت کارخانه مواد شوینده و بهداشتی اشک

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه: کارخانه اشک در استان کردستان دارای سه شعبه است. شعبه یک در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، شعبه دو واقع در جاده سنندج- دهگلان جنب کارخانه کاشی کسری و سومین آن در جاده سنندج-کامیاران قرار دارد. هم اکنون شعبات یک و دو فعال هستند و شعبه سه تعطیل است. طبق گزارشی که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ارسال شده است، شعبه یک دارای ۴۵ کارگر است که به طور یک شیفته از ساعت ٨ صبح تا ۵ عصر با یک ساعت زمان صرف ناهار کار می کنند. این کارگران با قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و با حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار، بدون برخوداری از سرویس ایاب و ذهاب و ناهار مشغول کارند، که ماهانه بخشی از حقوق ناچیزشان صرف ایاب و ذهاب به کارخانه می شود. بخشی از کارگران این کارخانه ٣ ماه و بخش دیگر ۵ ماه حقوق معوقه دارند، علاوه بر این هر دو بخش از کارگران، یکی ۶ ماه و دیگری ۷ ماه مزایا نیزاز کارفرما طلب دارند. به همین خاطر حدود ۲۰ روز قبل با خواستهای، پرداخت حقوقها و مزایای معوقه و همچنین امکان اضافه کاری برای جبران پایین بودن دستمزد، به مدت ٣ روز اعتصاب کرده اند، که با وعده های کارفرما قبول می کنند تا به اعتصاب خود پایان دهند ولی تا ۴ روز بعد از اعلام پایان اعتصاب کارخانه را به صورت نیمه فعال در آورده بودند. در زمان اعتصاب، دو نفر از نمایندگان کارگران نزد دکتر نوری صاحب کارخانه می روند تا در مورد خواستهایشان با وی مذاکره کنند، ولی مذاکره نمایندگان با کارفرما نتیجه ای برای کارگران به دنبال نداشته است. در ادامه اعتصاب، نوری مجبور می شود به کارخانه برود و خطاب به کارگران در حال اعتصاب می گوید چون فروش کم است و مواد اولیه نیز باید خریداری شود، فعلا هیچ پولی برای شما موجود نیست، قول می دهم هر وقت فروش رونق بگیرد هم حقوقتان را پرداخت کنم و هم اجازه اضافه کاری بدهم. کارگران که به این ترتیب به هیچ یک از مطالباتشان نرسیده اند، باهم قرار گذاشته اند در صورتی که تا پایان آبان حقوقهایشان پرداخت نشود، اعتصاب خود را از سر بگیرند.




هرانا؛ وضعیت وخیم حسین رونقی ملکی در اثر خونریزی داخلی

خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به علت خونریزی داخلی وخیم است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی به علت عدم رسیدگی پزشکی به این زندانی رو به وخامت گرویده به طوری که ادرار وی با لخطه های خون همراه شده است.
حسین رونقی ملکی که به تازگی و برای سومین مرتبه متوالی کلیه اش تحت عمل جراحی قرار گرفته، بنا به گفته ی پزشکان به مرخصی استعلاجی نیاز دارد اما مسئولین زندان اوین از این ممانعت به عمل آورده و وی را به زندان منتقل کرده اند.

گفتنی ست که رسیدگی پزشکی با تاخیر و نگهداری در محیط نامطلوب زندان از جمله عواملی است که موجب از کار افتادگی کلیه این زندانی شد و در صورت تکرار این موضوع جان وی در خطر قرار خواهد داشت.



تعطیلی بزرگترین کارخانه تولید ورق گالوانیزه

خبرگزاری هرانا - سیاست تعرفه‌ای نادرست موجب شده است که بزرگ‌ترین کارخانه تولید ورق گالوانیزه کشور که حدود پنج ماه پیش با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید دو هفته پس از افتتاح‌، تعطیل شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ایزدپناه عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت‌: سود بازرگانی واردات ورق گالوانیزه ۶ درصد است که با احتساب ۴ درصد تعرفه عمومی به ده درصد می‌رسد و با این سیاست تعرفه‌ای اجازه ندادیم که پس از اعلام جشن خودکفایی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی‌، این کارخانه به تولید خود ادامه دهد‌. 
وی اضافه کرد: چرا اینقدر در کشور به تعرفه خودرو‌ها توجه می‌شود اما به بقیه صنایع توجه نمی‌شود؟  آقای ایزدپناه راهکار مناسب را برای حل مشکلات تعرفه‌ای، اعمال تعرفه پلکانی بیان کرد که بر اساس آن به هر میزان که واردات ارزش افزوده ایجاد می‌کند تعرفه آن نیز افزایش می‌یابد.
وی گفت: بر اساس این راهکار، قیمت محصول را به وزن آن تقسیم و برای کالایی که کار بیشتری روی آن انجام شده است تعرفه بیشتر و برای کالایی که کار کمتری روی آن انجام شده است تعرفه کمتری وضع می‌کنند.




بازجویی و تفهیم اتهام جدید به سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت

سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) مورد بازجویی هشت ساعته قرار گرفت.
به گزارش ادوارنیوز، این عضو در بند سازمان ادوار تحکیم وحدت که در بند زندانیان مالی و قاچاقچیان زندان تبریز نگهداری می‌شود، به طور ناگهانی مورد بازجویی هشت ساعته قرار گرفت.
در این بازجویی که توسط بازپرس پرونده صورت گرفت، اتهامات جدیدی به وی تفهیم شد و به طور تلویحی به وی اعلام شد که با تمام درخواستهایش مبنی بر انتقال به زندان محل سکونت و یا تبدیل قرار مخالفت خواهد شد.
بر اساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار ادوارنیوز رسیده، تاریخ دادگاه وی نیز تا روز ٨ دی ماه به تعویق افتاده است.
سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در تاریخ دوشنبه، ١٩ اردیبهشت ١٣٩٠ بازداشت شده بود.




هشدار مجدد آمریکا در مورد فعالیت‌های ایران در عراق

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، درباره فعالیت های "بی ثبات کننده" ایران در عراق هشدار داده و بر مقابله با آن تاکید کرده است.
او در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت ایران تلاش کرده که با تضعیف روند سیاسی عراق و سازماندهی حملات علیه نیروهای آمریکا و غیرنظامیان، عراق را ضعیف نگاه دارد.
ایران، این اتهام را رد می کند و حضور نظامی آمریکا در عراق را عامل بی ثباتی این کشور می داند.
آقای پانه تا، اقدامات "بی ثبات کننده" ایران و برنامه های اتمی و موشکی این کشور را خطری جدی علیه آمریکا، عراق و کشورهای منطقه دانست.
او درعین حال گفت که عراق به هیچ وجه تمایل ندارد که تحت نفوذ ایران باشد.
به گفته وی، ایالات متحده و کشورهای متحدش در منطقه متعهدند که با "نفوذ بی ثبات کننده ایران" مقابله کنند.
او گفت فعالیت های ایران، حکومت این کشور را بیش از همیشه منزوی کرده است.
سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا خواهان آن شد که دولت باراک اوباما مراقب باشد دولت عراق به تعهدش در مورد تامین امنیت اردوگاه سازمان مجاهدین خلق عمل کند.
این سناتور دموکرات گفت که آمریکا در حالی که نیروهایش را از عراق خارج می کند باید برای بغداد روشن کند که واقعه مرگبار آوریل گذشته نباید در این اردوگاه تکرار شود.
نیروهای امنیتی عراق در ساعات اولیه بامداد روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) به اردوگاه اشرف حمله کردند و بین آنان و ساکنان این اردوگاه درگیری روی داد.
سازمان ملل متحد تأیید کرده است که دست کم ۳۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در آن درگیری کشته شده اند.
بی بی سی




گزارشی از وضعیت کارخانه مواد شوینده و بهداشتی اشک و کارگران آن در سنندج

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱

کارخانه اشک در استان کردستان دارای سه شعبه است. شعبه یک در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، شعبه دو واقع در جاده سنندج- دهگلان جنب کارخانه کاشی کسری و سومین آن در جاده سنندج-کامیاران قرار دارد. هم اکنون شعبات یک و دو فعال هستند و شعبه سه تعطیل است. طبق گزارشی که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ارسال شده است، شعبه یک دارای 45 کارگر است که به طور یک شیفته از ساعت 8 صبح تا 5 عصر با یک ساعت زمان صرف ناهار کار می کنند. این کارگران با قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و با حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار، بدون برخوداری از سرویس ایاب و ذهاب و ناهار مشغول کارند، که ماهانه بخشی از حقوق ناچیزشان صرف ایاب و ذهاب به کارخانه می شود. بخشی از کارگران این کارخانه 3 ماه و بخش دیگر 5 ماه حقوق معوقه دارند، علاوه بر این هر دو بخش از کارگران، یکی 6 ماه و دیگری 7 ماه مزایا نیزاز کارفرما طلب دارند. به همین خاطر حدود 20 روز قبل با خواستهای، پرداخت حقوقها و مزایای معوقه و همچنین امکان اضافه کاری برای جبران پایین بودن دستمزد، به مدت 3 روز اعتصاب کرده اند، که با وعده های کارفرما قبول می کنند تا به اعتصاب خود پایان دهند ولی تا 4 روز بعد از اعلام پایان اعتصاب کارخانه را به صورت نیمه فعال در آورده بودند. در زمان اعتصاب، دو نفر از نمایندگان کارگران نزد دکتر نوری صاحب کارخانه می روند تا در مورد خواستهایشان با وی مذاکره کنند، ولی مذاکره نمایندگان با کارفرما نتیجه ای برای کارگران به دنبال نداشته است. در ادامه اعتصاب، نوری مجبور می شود به کارخانه برود و خطاب به کارگران در حال اعتصاب می گوید چون فروش کم است و مواد اولیه نیز باید خریداری شود، فعلا هیچ پولی برای شما موجود نیست، قول می دهم هر وقت فروش رونق بگیرد هم حقوقتان را پرداخت کنم و هم اجازه اضافه کاری بدهم. کارگران که به این ترتیب به هیچ یک از مطالباتشان نرسیده اند، باهم قرار گذاشته اند در صورتی که تا پایان آبان حقوقهایشان پرداخت نشود، اعتصاب خود را از سر بگیرند.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه 21/8/1390





دو تا پنج سال زندان؛ مجازات ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند

مجلس ایران روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه کلیات و همزمان جزئیات طرحی را به تصویب رساند که با اجرای آن، برای ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند مجازات دو تا پنج سال زندان در نظر گرفته می‌شود.
به نوشته وبسایت مردمک به نقل از رسانه های دولتی، نمایندگان مجلس ایران با تصویب کلیات طرح تشدید مجازات مسافرت به اسرائیل که از آن با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد کردند و اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه، جزئیات طرح را نیز به تصویب رساندند.
با اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه قرار شد هر ایرانی که به اسرائیل تردد کند به حبس از دو تا پنج سال و از محرومیت از داشتن گذرنامه از سه سال تا پنج سال محکوم شود.
کلیات این طرح با ۱۳۱ رای موافق، سه رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع و ماده واحده آن با ۱۱۶ موافق و ۱۸ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس ایران رسید.
در ماده ۲۴ قانون گذرنامه ایران که در سال ۱۳۵۱ به تصویب رسیده، آمده بود که گذرنامه ایرانی برای سفر به تمامی کشورها اعتبار دارد مگر کشورهایی که «دولت در موارد مقتضی» سفر ایرانیان را به آن کشورها ممنوع کرده باشد.
در ماده ۳۶ همین قانون نیز مجازات افرادی که از این ماده سرپیچی کنند یک تا دو ماه حبس و یکهزار تا ۱۰ هزار ریال جریمه نقدی و یا هر دو مجازات با هم تعیین شده بود.
اما حالا ضمن تشدید مجازات ترددکنندگان، نام «فلسطین اشغالی» نیز به متن قانون گذرنامه اضافه شده است.
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به این تغییرات در قانون گذرنامه گفته است: اضافه کردن عنوان «فلسطین اشغالی» به متن این قانون ضرورتی ندارد. زیرا همین الان هم سفر به سرزمین‌های اسرائیل ممنوع است و لازم نیست که در قانون از آن نامی برده شود که آنها تصور کنند ما به حکومتشان رسمیت داده‌ایم.
از پس از انقلاب ایران در بهمن ۱۳۷۹، روابط رسمی و غیررسمی ایران و اسرائیل به حالت تعلیق درآمد.
از همان زمان ایران در نخستین موضع گیری رسمی خود، در اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال‌عال ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.
اما روابط این دو کشور با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شکل دیگری به خود گرفت تا حدی که گاهی تا حد تهدیدهای نظامی متقابل نیز پیش رفته‌ و محمود احمدی‌نژاد در چند سخنرانی خواستار محو اسرائیل شده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و براساس قانونی نانوشته، حتی ورزشکاران ایرانی نیز حق رقابت با ورزشکاران اسرائیلی را ندارند.
حسین درخشان وبلاگ نویس مخالف دولت یکی از کسانی است که از جمله به دلیل سفر به اسرائیل، به تحمل ۱۹ سال زندان محکوم شده است.

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

درخواست شورای هماهنگی راه سبز برای پایان اعتصاب غذا زندانیان؛ فراخوان تکبیر در حمایت از زندانیان بند ۳۵۰؛ چهارشنبه ۱۰ شب

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای خطاب به ۱۲ زندانی اعتصاب کننده در اوین با تاکید بر اینکه ندای حق خواهی شما به گوش ملت رسیده است از آنان خواست که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهند.
متن کامل این بیانیه که به گزارش کلمه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به افتخارآفرینان ملت ایران
عزیزان گرانمایه!
اگر خودکامگان صدای اعتراضتان را نشنیدند، مردم شریف و آگاهی که شما به پاس پاسداشت از حقوقشان در بند شده اید، شنیدند. شما سرمایه ها و امیدهای مردم ما هستید، همانطور که هاله و هدی بودند. انسان های شریفی که از آسودگی زندگی ذلت بار چشم پوشیدید و با قامتی استوار در راه احقاق حقوق حقة ملت ایستاده اید. حاکمیت نشان داده که در راه حفظ قدرت خویش حرمت هیچ حریمی را نگه نمی دارد و جان انسان ها را بی مقدار می شمرد.
ملت قدردان ایران، ندای حق خواهی شما را شنید و از شما می خواهد به اعتصاب غذای خود خاتمه دهید. مردم ما به پاس حرکت قهرمانانه ی شما دوازده قهرمان و به یاد هاله و هدی چهارشنبه اول تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب ندای تکبیر خود را بام ها سرخواهند داد تا همراهی شان را به گوش شما و شهیدان راه آزادی برسانند.
شورای هماهنگی راه سبز امید
۳۱ خرداد ۱۳۹۰


درخواست سوریه رد شد

سحام نیوز: شورای همکای خلیج فارس با درخواست سوریه برای نشست فوری سران اتحادیه عرب مخالفت کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج فارس مخالفت خود با درخواست سوریه برای تشکیل اجلاس فوری اتحادیه عرب را اعلام کرد.
“عبداللطیف الزیانی” دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه ای اعلام کرد: شورای همکاری خلیج فارس درخواست نشست سران اتحادیه عرب در زمان کنونی را بی اثر می بیند.
الزیانی افزود: اتحادیه عرب برای پیگیری بحران سوریه به زودی نشستی را در این زمینه در “رباط” پایتخت مغرب برگزار خواهد کرد که این نشست فردا چهارشنبه برگزار می شود.
پس از اقدام اخیر اتحادیه عرب در تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه، دمشق از این اتحادیه خواست تا نشست فوری سران را برگزار کند.



کاترین اشتون: منتظر پاسخ ایران هستیم

سحام نیوز: نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه ۱+۵، با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده برای مذاکره، تاکید کرد که این اتحادیه اکنون منتظر پاسخ ایران است.
“کاترین اشتون” در پایان نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا، در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: با آقای سعید جلیلی در چارچوب آمادگی برای آغاز مذاکرات در تماس بودم، و از چند هفته پیش گفتیم که پیشنهادهایی را برای مذاکره بر روی میز قرار داده ایم.
اشتون تاکید کرد: ایران اکنون می تواند برای مذاکره درباره این پیشنهادها، و پیشنهادهای دیگر قدم پیش بگذارد و من منتظر پاسخ ایران در خصوص این موضوع هستم.
وی افزود: وزرای امورخارجه امروز راه‌های دستیابی به موضعی مشترک بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را که برای ما اهمیت دارد، بررسی کردند.
اشتون ادامه داد: بیانیه نهایی این نشست اکنون در مرحله آماده سازی برای تبدیل آن به مجازاتهای جدید طی روزها یا هفته های آینده است، تا وقتی که برای تصویب نهایی آنها آماده شویم.




بحران اعتماد اجتماعی و وظیفهٔ جامعهٔ مدنی در ایران

۱۳۹۰/۰۸/۲۴
از جمله مسائلی که جامعه کنونی ایران با آن درگیر است نبود اعتماد اجتماعی است. به عبارت دیگر، گسترش بی‌اعتمادی در جامعه ایران تبدیل به بیماری اجتماعی شده است که مردم و دولت هر دو از آن رنج می‌برند.

به همین منوال وقتی درباره درجه سلامت سیاسی در ایران سخن می‌گوییم، می‌توانیم بگوییم که کیفیت اعتماد اجتماعی پدیده‌ای حائز اهمیت است. در حقیقت کلیت مسئله این است که ببینیم چگونه می‌توان در سیاست حال و آینده ایران نقش فعالی برای اعتماد اجتماعی قائل شد.


به طور مسلم، زمانی که افراد هر جامعه‌ای با حسن اعتماد به یکدیگر زندگی می‌کنند امکان رشد سیاسی و شهروندی در چنین جامعه‌ای بیشتر است. به همین گونه در جامعه‌ای که فاقد سیاست دموکراتیک است، بی‌اعتمادی افراد به نهاد‌های دولتی و مفهوم قانون روز به روز افزایش می‌یابد. از این رو، در جوامعی که نهادهای سیاسی در ترویج و ترغیب اعتماد اجتماعی کوشا نیستند، سوءظن عمومی نسبت به دست‌اندرکاران سیاسی و اقتصادی به تدریج تبدیل به بدگمانی و بی‌اعتمادی افقی میان شهروندان جامعه می‌شود. شاید به همین دلیل این گفته جرمی بنتام درست است که می‌گوید: دولت اعتماد است و هر شاخه‌ای از دولت نیز اعتماد است. به عبارتی، اعتماد اجتماعی نتیجهٔ کنش آزاد و مسئولانه شهروندان یک جامعه و شفافیت و پاسخ‌گویی نهاد‌های منتخب آنهاست.


در صورت غیر، یکی از ویژگی‌های حکومت‌های اقتدارطلب و تام‌گرا ایجاد بی‌اعتمادی اجتماعی میان اعضای جامعه است. نظام‌های استبدادی با ایجاد ترس و وحشت میان مردم و تحریک آنان به جاسوسی علیه یکدیگر، امکان ایجاد هر گونه شبکه شهروندی شفاف را در نطفه خفه می‌کنند. بدین جهت ترویج عدم اعتماد اجتماعی از حربه‌های استراتژیکی است که قدرت‌های استبدادی برای ضربه زدن به نهاد جامعه مدنی و جلوگیری از توانمند شدن مکانیسم‌های کنترل قدرت از آن استفاده می‌کنند.


ولی شکی نیست که مهار نهاد‌های مدنی از طریق ایجاد عدم اعتماد میان بازیگران اجتماعی خود به تدریج موجب ضعف و زوال فاعلیت اخلاقی و سیاسی میان شهروندان می‌شود، تا حدی که احترام متقابل میان افراد جامعه از بین می‌رود. لذا بدون وجود اخلاق مدنی که بر مبنای مسئولیت‌پذیری و اعتماد متقابل میان شهروندان قرار گرفته است، قابلیت شکل دادن به نهاد‌های دموکراتیک تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. از این رو تعامل و اعتماد اجتماعی میان افراد جامعه به منزله نیروی تشکیل‌دهنده سرمایه اجتماعی و همبستگی میان شهروندان است.


شکی نیست که ذهنیت مدنی شهروندان در ارتباط با مسئولیت آنان نسبت به موضوع خیر عمومی و نه منافع شخصی تعیین می‌شود. ولی زمانی که نهادهای سیاسی جامعه در ازای تعلیم و ترویج اخلاق مدنی شهروندان را به دوری جستن از قانون‌محوری و همبستگی اجتماعی ترغیب می‌کنند، بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی جایگزین همدلی و همکاری میان افراد جامعه می‌شود. به جرات می‌توان گفت که خشونت موجود در جامعهٔ کنونی ایران نتیجهٔ اعتلای بی‌اعتمادی اجتماعی در میان شهروندان ایرانی است، چرا که هر‌گاه در جامعه‌ای نهاد‌های آموزش شهروندی ضعیف باشند و شهروندان به آیندهٔ سیاسی خود بدگمان و بی‌اعتماد باشند، امکان بروز خشونت زیاد‌تر می‌شود. همچنین مسئله نبود اعتماد اجتماعی در ایران امروز در ارتباط مستقیم با عدم وجود رهبری اخلاقی در این جامعه است.


به عبارتی بحران مشروعیت فقط درگیر سامان سیاسی ایران نیست، بلکه موجب افزایش بدبینی شهروندان ایرانی در مورد هر گونه پروژه سیاسی برای آینده کشور است. حقیقت امر این است که بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به حکومت کنونی ایران همزمان مفهوم قرارداد اجتماعی و امکان وجود نهادهای اعتمادسازی برای آیندهٔ کشور را مورد سوال قرار داده است.


به طور مسلم، اعتماد اجتماعی فرایندی مداوم و مستمر در جهت تایید قابلیت‌های مدنی عاملان اجتماعی است. ولی این قابلیت‌ها بدون فاصله گرفتن از جبرگرایی تاریخی و نظریه‌های توطئه و کنار گذاشتن بدبینی انسان‌شناختی در مورد اصلاح و تغییر افراد جامعه امکان‌پذیر نیست. از این رو رد نظریهٔ اصلاح‌پذیری افراد در جامعهٔ ایران از توانمند شدن و بقای اخلاق دموکراتیک در این جامعه جلوگیری می‌کند.


بدیهی است در جامعهٔ فاجعه‌زده‌ای چون ایران که با فرهنگ بی‌اعتمادی عمیقی درگیر است، ایجاد اعتبار اخلاقی و مشروعیت سیاسی برای نهاد قانون تنها از طریق تعامل مدنی و تمرین شفافیت و پاسخ‌گویی شهروندی امکان‌پذیر است. بدین گونه، به‌‌ همان اندازه که اجرای قوانین مستلزم احترام شهروندان ایرانی به به مفهوم قانون است، به‌‌ همان گونه اعتماد اعضای جامعه به قوانین نیز در ارتباط با درجه بی‌طرفی و پاسخ‌گویی قوانین مطرح می‌شود. لذا باید به این مسئله توجه داشت که چون زندگی اجتماعی خلاء‌پذیر نیست، در صورت افول همبستگی اجتماعی، عناصری چون بی‌اعتمادی، خودمحوری و فردگرایی لذت‌جویانه جایگزین قانون‌مداری و فردگرایی دموکراتیک می‌شوند. به عبارتی افول گفتمان اعتماد اجتماعی در ایران موجب بروز سه بیماری فرهنگی و هویتی در این جامعه شده است:


نخست، سرنوشت‌گرایی و حس از دست دادن قدرت تصمیم‌گیری اجتماعی و تاریخی. سپس، قبیله‌گرایی که با حس وفاداری نسبت به یک گروه اجتماعی و نفرت از گروه دیگری همراه است. و بالاخره، فردگرایی لذت‌جویانه که منافع شخصی فرد را در تضاد با سعادت عمومی جامعه و بدون توجه به منافع اجتماعی در نظر می‌گیرد.


به طور کلی، بی‌اعتمادی سندروم اجتماعی است که نه تنها فعلیت مدنی جامعه ایران را به خطر انداخته، بلکه آیندهٔ دموکراتیک آن را نیز ناممکن می‌سازد. از جمله نتایج بلاواسطهٔ این فرایند اجتماعی در ایران توسعه و پیشرفت سیاست دروغ در سطح اجتماع و تاکید بیش از حد بر عنصر شایعه است که نتایجی جز ساده‌اندیشی سیاسی و بی‌معنایی شهروندی ندارد. به همین گونه، افسون‌زدایی عمومی ایرانیان با سیاست عقلانی و بی‌توجهی آنان به مسائل مدنی از جمله تاثیرات فوری و جدی است که سندروم بی‌اعتمادی اجتماعی در جامعه کنونی ایران ایجاد کرده است. بدیهی است که در چنین وضعیت نابه‌سامانی گذار به دموکراسی و فراهم آوردن شرایط تعامل و گفت‌وگوی ملی کاری بس دشوار است.


اکنون پرسش اصلی چگونگی خروج از دور باطل بی‌اعتمادی و ایجاد فضای سالم سیاسی است که در آن تعامل و گفت‌وگوی مدنی صورت بگیرد. شکی نیست که بدون توانمند کردن اخلاق مدنی به عنوان مبنای اصولی روابط میان شهروندان ایرانی خروج از روند باطل بی‌اعتمادی اجتماعی غیرممکن است. در صورت فقدان چنین اخلاقی، شهروندان کفایت و قابلیت بیان دیدگاه‌های‌شان و احترام متقابل به یکدیگر را نخواهند داشت و تعامل مدنی صورت نخواهد گرفت. شاید یکی از اشتباهات تاریخی ما ایرانیان در این است که همیشه در انتظار یک ناجی هستیم که چنین تعامل و تفاهمی را در جامعه ما فراهم آورد. حال این که برای پایان دادن به سندروم بی‌اعتمادی در جامعه مدنی ایران باید با کنار گذاشتن خودخواهی‌های شخصی و گروهی و پایان دادن به حس نا‌امنی اجتماعی راه را برای ایجاد شبکه‌های شهروندی شفاف و گفت‌وگویی باز کرد.


ایجاد و بقای چنین شبکه‌هایی در جامعهٔ کنونی ایران موجب اعتلای روند خود تعلیم‌یافتگی شهروندان و قدرت گرفتن مفهوم اعتماد اجتماعی است. فراموش نکنیم، اگر حس اعتماد اجتماعی سرمایهٔ اخلاقی جامعهٔ مدنی ایران است، جامعهٔ مدنی نیز اساس اعتمادسازی مردم به حساب می‌آید.


از این جهت جامعهٔ مدنی در ایران به مثابهٔ ندای اخلاقی ملتی است که اعتقاد و اعتماد به آیندهٔ سیاسی ملت خود را از دست داده است. شاید به همین دلیل جامعه ایران بدون بازیافتن حس اعتماد اجتماعی خود از ارزیابی انتقادی سامان سیاسی موجود و ایجاد تغییری بنیادین در آن محروم خواهد ماند.



اسرائیل: جهان نیازی به اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران ندارد

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل اعلام کرد از «حمله اخلاقی» به ایران حمایت می کند و هیچ نیازی نیست که جهان برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، به اقدام و حمله نظامی متوسل شود. وی همچنین گفت، خطر برنامه اتمی تهران فقط منحصر و محدود به اسرائیل نیست و مانند بحران اقتصادی که همه کشورها را درگیر کرده، مسئله ای جهانی است.

آقای پرز روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «تمامی کشورهای عضو جامعه جهانی باید دست به حمله اخلاقی به ایران بزنند و نه حمله نظامی چرا که اقدامات ایران در حمایت از تروریسم، مسئله ای جهانی است و تمامی کشورهای جهان باید بر آن تمرکز کنند.»


شیمون پرز که میهمان برنامه خبری «پیرس مورگان» بود، ضمن رد هرگونه حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران گفت: «اقدام نظامی اولین راهکار برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی نیست.» وی افزود: «هیچگاه پیشنهاد من این نیست که اول از همه دست به اقدام نظامی بزنیم.»


وی افزود: «به جای حمله نظامی، من از تحریم های اقتصادی بیشتر و فشار سیاسی بیشتر حمایت می کنم. با در دست داشتن چنین ابزارهای به قولی می توان حمله اخلاقی کرد و نیازی به حمله نظامی نیست.» رییس جمهوری اسراییل گفت: «حکومت حاکم بر ایران به لحاظ اخلاقی فاسد و پوسیده است.»


شیمون پرز در توصیف «پوسیدگی اخلاقی حاکمیت ایران» گفت: «آنها تنها کشوری هستند که آزادانه و در ملاءعام، کشور دیگری را به نابودی تهدید می کنند. آن ها کسانی هستند که مخالفان و معترضان را یا می کشند و یا به زندان می اندازند، ضمن این که دست به تجهیز و گسترش تسلیحات می زنند و هرجایی که بتوانند، از ترور و ناامنی حمایت می کنند.»


وی همچنین بحث هایی که مسئله اتمی ایران را خطر منحصر برای اسرائیل خوانده را رد کرد و گفت: «ما هم مانند دیگر اعضای جامعه جهانی، راه اجماعی را دنبال می کنیم. ما به تنهایی دست به کار نمی شویم و به عنوان عضوی از جامعه متمدن جهانی، همگام با منطق جهانی تصمیم می گیریم. هر تصمیمی گرفته شود، ما هم به آن وفادار خواهیم بود.»


پس از انتشار اخير انتشار گزارش يوکيا آمانو،  مديرکل آژانس انرژی اتمی، درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش با جمهوری اسلامی شده است. ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در پ
ايان نشست روز دوشنبه خود در بيانيه‌ای  نسبت به برنامه هسته‌ای ايران «به طور فزاينده‌ای  ابراز نگرانی» کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: «ما از ايران می‌خواهيم تا به نگرانی‌های جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ايش از طريق همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و همچنين آمادگی برای مذاکرات جدی و واقعی در راستای اعتماد سازی، پاسخ دهد.»


در همين حال طی هفته‌های اخير گزارش‌هايی درباره  حمله احتمالی  اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و همچنين  برخی از مقام‌های اسرائيل از نزديک شدن به گزينه نظامی خبر داده بودند. ولی ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، هفته گذشته با رد اين گزارش‌ها گفته بود، کشورش قصد حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران ندارد.


در همين زمينه، لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، هفته گذشته هشدار داده بود هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.



«مجلس هفته آينده درباره عضويت ايران در آژانس تصميم می گيرد»

۱۳۹۰/۰۸/۲۴
علاالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس، گفته است مجلس در هفته آينده درباره عضویت ایران در آژانس و همچنین نحوه همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بين المللی انرژی اتمی تشکيل جلسه می دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است:«هفته آينده مجلس در خصوص بازنگری عضويت ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی تشکيل جلسه می‌دهد.»

علاالدين بروجردی همچنين با اشاره به اين که گزارش يوکيا  آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ايران، «غير واقع بينانه و خارج از چارچوب مقررات آژانس و همچنين متاثر از فشارهای آمريکا ارائه» شد، اضافه کرده است:«بر اين اساس نمايندگان در خصوص عضويت ايران در اين آژانس هفته آينده اين موضوع را در دستور جلسه خود قرار خواهند داد و در خصوص آن تصميم گيری می‌کنند.»

رييس کميسيون امنيت ملی مجلس گفته است، يوکيا آمانو فردی است که به «وظايف خود عمل نکرده و در برابر آمريکا و فشارهای اين کشور تسليم شده است.»

يوکيا آمانو هفته گذشته در گزارش تازه خود، نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود ايران آزمايش‌های مخفيانه‌ای در خصوص طراحی بمب اتمی انجام داده است.

در همين زمينه، کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز گفته است، مساله ادامه همکاری ايران با آژانس انرژی اتمی در اين کميسيون درحال پيگيری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس گفته است: ايران قطعا بايد نوع همکاری خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را مورد تجديد نظر قرار دهد.

کاظم جلالی همچنين گفته است:« موضع ايران کاملا منطقی است چرا که قواعد بين المللی توسط جمهوری اسلامی کاملا رعايت می‌شود و ما نظارت‌های آژانس را کاملا می‌پذيريم و گزارشات منظمی هم به آن ارائه می‌کنيم، بنابر اين در مقابل اين انجام خوب وظايف، به دنبال احقاق حقوق خود نيز هستيم.»

سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس در ادامه گفته است:«اگر همواره با زبان تعيين تکليف با ايران سخن بگويند و نسبت به انجام وظيفه در مقابل کشورمان کوتاهی کنند، طبيعتا اين سوال در افکار عمومی ملت ايران ايجاد می‌شود که اين همکاری‌ها به چه دليل است و چرا ايران بايد در اين حد،‌ با آژانس در ارتباط باشد و با آن همکاری کند؟»

پس از انتشار اخير انتشار گزارش تازه  مديرکل آژانس انرژی اتمی، درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش بين جمهوری اسلامی و کشورهای غربی شده است.

علی لاريجانی رييس مجلس  روز يکشنبه با «بی‌مبنا» خواندن گزارش اخير مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرده بود که مجلس شورای اسلامی در نحوه همکاری ايران با آژانس بين المللی‌انرژی اتمی تجديد نظر می‌کند

وی گفته بود، «از آنجا که همکاری با آژانس و عدم همکاری با آن، تفاوتی ندارد؛ مجلس درباره ادامه همکاری با آژانس تصميم گيری خواهد کرد.»

 ايران به دليل ادامه غنی سازی اورانيوم و آنچه که کارشکنی در مسير همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمايی اهداف برنامه اتمی خود خوانده شده، هدف چهار دور تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته است.

اتحاديه اروپا و آمريکا نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه جمهوری اسلامی ايران وضع کرده‌اند. در حالی که اين کشورها می‌گويند که تهران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است، ايران گفته است که فعاليت‌های اتمی‌اش اهداف صلح آميز دارند.



ایران تاکنون هرگونه احتمال خرابکاری خارجی در انفجار پادگان سپاه را رد کرده است
به گزارش مجله آمریکایی تایم، یک منبع امنیتی غربی ادعا کرده است که انفجار اخیر در پادگان سپاه در نزدیکی کرج توسط موساد، تشکیلات برون مرزی شبکه اطلاعاتی اسرائیل انجام شده است.
مجله تایم به نقل از این منبع پیش بینی کرده است که اسرائیل اقدامات خرابکارانه دیگری برای کند کردن برنامه موشکی و هسته ای ایران انجام خواهد داد.
یک منبع اطلاعاتی گفته است: "گلوله های بیشتری در خشاب است."
ایران علت انفجار شنبه را بروز حادثه در جابه جایی مهمات اعلام کرده و هر نوع خرابکاری خارجی را رد کرده است.
هر چند هنوز موساد رسما مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل ابراز امیدواری کرده است ایران باز هم چنین انفجارهایی را تجربه کند.
بنا به آمار رسمی دستکم ۱۷ نفر از جمله یکی از بنیانگذاران سامانه های موشکی سپاه در این انفجار کشته شدند.
امروز مراسم تشییع جنازه کشته شدگان با حضور آیت الله علی خامنه ای و شماری از سران حکومت جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد.
پیش از این، ایران قتل شماری از دانشمندان هسته ای خود را به اسرائیل نسبت داده بود.
موساد بندرت درباره عملیات خود اظهار نظر می کند.



رئیس جمهور اسرائیل خواهان اعمال فشار اخلاقی بر ایران شده است
شیمون پرز
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل می‌گوید که کشورش افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی برای مهار برنامه اتمی ایران را بر حمله نظامی فوری ترجیح می‌دهد.
آقای پرز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که جای مبارزه "اخلاقی" با ایران را برای افزایش فشار بر این کشور خیلی خالی می‌بیند.
او گفت: "ایران کشوری است که از نظر اخلاقی فاسد و منحط است. تنها کشوری است که آشکارا برای نابودی کشوری دیگر تلاش می کند، مردم خود را دار می زند، مخالفان را بازداشت می کند و اسلحه در اختیار دیگران می گذارد".
رئیس جمهوری اسرائیل تأکید کرد که تروریسم تهدیدی سیال و خطرناک است که می تواند هر جای جهان اتفاق بیفتد، "روز ۱۱ سپتامبر در نیویورک، در چچن یا در مسکو".
مصاحبه گر سی‌ان‌ان از آقای پرز پرسید: "آیا می توانید وضعیتی را پیش بینی کنید که اسرائیل بدون حمایت کامل سازمان ملل یا آمریکا به ایران حمله نظامی کند"؟
آقای پرز گفت: "ترجیح می دهیم ابتدا ببینیم که دنیا چه می کند. نمی خواهیم به تنهایی وارد میدان شویم. ما بخشی از تمدن و عضوی از خانواده بین المللی کشورهای مسئول هستیم و انتظار داریم که وقتی به ما قولی داده اند، به آن عمل کنند".
مطبوعات اسرائیل در هفته های اخیر از افزایش احتمال حمله قریب الوقوع این کشور علیه تأسیسات اتمی ایران خبر داده بودند که توسط مقامات اسرائیلی رد شد.
ایران بارها نسبت به پیامدهای هرگونه تهاجم نظامی علیه خود هشدار داده است.
رهبر ایران اخیرا به آمریکا و اسرائیل اخطار کرد که واکنش کشورش به هر گونه تهاجم نظامی به گونه ای خواهد بود که کشور مهاجم از درون متلاشی شود.
مقامات اروپایی و آمریکایی هم با تأکید بر عواقب غیر قابل پیش بینی درگیری نظامی با ایران، گفته اند که فعلا بر افزایش تحریم ها علیه این کشور تمرکز دارند.


"تحریم‌های هدفمند؛ بهترین راه‌ حل در برابر ایران" 

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۱۴ نوامبر/۲۳ آبان) در بروکسل برگزار شد. سران اروپا نتوانستند به توافقی بر سر تشدید تحریم‌ها علیه ایران دست یابند. احمد علوی از گزینه‌های باقیمانده‌ی غرب در برابر ایران می‌گوید.

 
تنها لحن‌ها تندتر شد و از ایران خواسته شد به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد. وزیر خارجه هلند هم گفت که نباید گزینه ‌حمله نظامی را از نظر دور داشت. اظهارنظر وی اما  با واکنش شدید آلمان، فرانسه، دانمارک و لوکزامبورگ روبرو شد. این نتیجه‌‌ی نشست روز ۱۴نوامبر/ ۲۳ آبان سران اتحادیه اروپا در بروکسل بود.
صحبت از تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت ایران هم به میان نیامد. آیا اتحادیه اروپا به دنبال راه‌های دیگری برای توقف برنامه اتمی ایران است؟
احمد علوی استاد اقتصاد مالی در سوئد می‌گوید غرب در نهایت راه حلی بینابینی پیدا خواهد کرد که در آن «نه سیخ بسوزد و نه کباب.»
دویچه‌وله: آقای علوی، نشست ۱۴ نوامبر سران اتحادیه اروپا که بنا بود در مورد تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصمیم بگیرند، بی‌نتیجه به اتمام رسید. ظاهراً سران اتحادیه اروپا نتوانستند بر سر تشدید تحریم‌ها علیه ایران به توافق برسند. صحبت از تحریم بانک مرکزی، تحریم فروش نفت بود. به نظر شما چه راههای دیگری برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران باقی مانده است؟
احمد علوی: عدم توافق کشورهای اروپایی روی یک برنامه‌ی‌تحریم جدید ناشی از آن است که هرکدام از این‌ها در ارتباط با ایران منافع متفاوتی دارند. بنابراین اتحادیه اروپا در مورد ایران رابطه‌ی یکسان و همسان ندارد و گزینه‌های دیگر نیز تابعی هستند از همین منافع و نزدیکی و دوری این کشورها با ایران. آن چه بسیار محتمل به‌‌نظر می‌رسد، این است که همین سطح فعلی تحریم‌ها را گسترده‌تر کنند. یعنی تحریم‌ها عمیق‌تر نشود که مثلاً به بانک مرکزی برسد، بلکه ایران از جهت تکنولوژی برتر و پیشرفته تحریم شود تا نتواند از آن مصرف‌های دوگانه یا چندگانه‌اش استفاده کند و صنایع اتمی‌اش را گسترش دهد.
این که تحریم‌ها گسترده‌تر شود و نه عمیق‌تر، یک راهش این است که از تجهیزات نظامی فراتر رود و به تجهیزات غیرنظامی هم برسد. اگر این طور باشد که مثلاً آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپاست. آن وقت تکلیف کشورهایی که تا این حد تبادلات اقتصادی و تجاری با ایران دارند چه خواهد شد؟
احمد علوی می‌گوید غرب بر آن است که تحریمها را وسیع‌تر کند و نه عمیق‌تراتفاقاً داستان اختلاف این کشورها هم همین است. یعنی با تحریم ایران در واقع این آلمان است که بیشتر از همه متضرر می‌شود. به همین دلیل هم هست که کشورهایی که بیشترین رابطه و بیشترین نفع را دارند، ترجیح می‌دهند این تحریم‌ها عمیق‌تر نشود. آنچه اکنون بیشتر مطرح است این است که تجهیزات پیشرفته‌ای که احتمالاً می‌توانند مصرف چندگانه داشته باشند، استفاده نشوند و همین رابطه‌ی تجاری فعلی محدودتر شود. یعنی آلمان که امروز صنایع اتمی را قطعاً به ایران نمی‌فروشد، اما همین تجارت معمولی را هم محدودتر کند و تلاش کند که این محدودیت‌ها موجب فشار بیشتر بر حکومت ایران شوند.
فکر می‌کنید چرا با وجود صحبت تحریم بانک مرکزی ایران یا تحریم فروش نفت پس از انتشار گزارش آژانس، دیگر حرفی از آن نشد؟ چرا نتوانستند سر آن به توافق برسند؟
این مسئله دلیل آشکاری دارد که ما می‌دانیم و دلایل غیرآشکاری هم هست که مربوط می‌شود به مذاکراتی که در پس این ظاهر انجام می‌گیرد و بین دیپلمات‌ها در جریان است و ما از آن بی‌خبریم. آنچه ما ظاهراً می‌دانیم این است که گویا اتحادیه اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است تحریم بانک مرکزی یا تحریم نفت ایران اقدامی بیش از حد باشد و آن‌ها می‌توانند تا مرحله‌ی بعدی منتظر بمانند. بنابراین دنبال این هستند که مراحلی میانی را طی کنند و بازهم شانسی به حکومت ایران بدهند تا شاید بدون فشار بیشتر در مقابل شرایطی که بر آن تحمیل می‌کنند، تسلیم شود.
 راه دیگری که برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی می‌شود، بستن منافذ فرار ایران و دور زدن تحریم‌ها از طریق کشورهایی چون چین و روسیه و احیانا کره است. در این مورد آیا فکر می‌کنید که اروپا و غرب موفق خواهند شد؟
ببینید امروز در شرایطی که ما هستیم، هم روسیه و هم چین تلاش می‌کنند با استفاده از موقعیتی که در اختیارشان هست، این تحریم‌ها را دور بزنند و البته بیشتر از آن که در چارچوب منافع حکومت ایران باشد، در چارچوب منافع خودشان است. البته اگر چین و روسیه به طور جدی و صادقانه بتوانند با طرف اروپایی و آمریکایی به نتیجه برسند، قطعاً این تحریم‌ها مؤثرتر و آن راه‌های فرار بسته‌تر خواهند شد.
گروهی از کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها جایگزین مناسبی برای حمله‌ی نظامی است . یعنی اگر غرب بتواند بر سر تحریم‌های بیشتر به توافق برسد، خطر گزینه‌ی نظامی فعلاً از سر ایران رد می‌شود. به نظر شما به توافق نرسیدن بر سر تحریم‌ها می‌تواند غرب را به سمت گزینه‌ی نظامی سوق دهد؟
من گمان می‌کنم که غرب امروز به این نتیجه رسیده که هزینه‌های جنگ چه برای طرف اروپایی و چه برای مردم ایران بسیار زیاد است و تلاش می‌کند که راه‌حل‌های بینابینی را پیدا کند ‌و روی همان تحریم‌ها به توافق برسد. به شکلی که هم مؤثر باشد و در عین حال رژیم را تسلیم شرایط اروپایی‌ها ‌کند و هم بتواند جلوی جنگ را بگیرد.  اگر نظر من را بخواهید، می‌گویم جنگ مشکلات فیمابین ایران و کشورهای خارجی به‌خصوص اروپا را بیشتر خواهد کرد و مسئله‌ای را حل نخواهد کرد. اما می‌توان با تحریم‌های هدفمند در صورتی که به شکل جدی باشد، این حکومت را وادار کرد که از پیگیری سلاح‌های اتمی دست بکشد.
مصاحبه‌گر: میترا شجاعی
تحریریه: مهیندخت مصباح


فشار کمرشکن تحریم‌ها بر اقتصاد رو به انهدام ایران

اتحادیه اروپا تصمیم به تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی دارد. در آلمان از احتمال قطع کامل صادرات سخن گفته می‌شود. رهبران جمهوری اسلامی، از بی‌اثر بودن تحریم‌ها می‌گویند، اما کمر اقتصاد ایران هر روز بیشتر خم می‌شود.

 
بخش قابل توجهی از ناوگان هوائی جمهوری اسلامی زمین‌گیر شده است. صنعت نفت ایران، نه تنها از بازسازی و گسترش بازمانده، بلکه روز به روز فرسوده‌تر می‌شود.
سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در جمهوری اسلامی کشف شده است، در دوران هفت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، ۸۳ درصد  درآمد نفتی کشور صرف واردات شده است. این خود بهترین نشانه رکود تولید داخلی و فلج شدن اقتصاد است.

این‌ها، اطلاعاتی نیست که مخالفان جمهوری اسلامی به دست داده باشند. این‌ها، نکاتی هستند که مقامات رسمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن‌ها ‌انگشت می‌گذارند.

منابع بی‌مصرف گاز

فشار کمرشکن تحریم‌های بین‌المللی، به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. بیش از ده سال است که قطر از ذخائر گاز میدان پارس‌جنوبی بهره‌برداری می‌کند. اما جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است سهم‌ خود را از این ذخائر وارد چرخه تولید کند.

اروپا، برای کنده شدن از وابستگی به گاز روسیه، تشنه بهره‌برداری از ذخائر گاز حوزه خزر است. خط لوله نابوکو باید گاز این منطقه را به اروپا منتقل کند. اما ایران، به عنوان صاحب دومین ذخائر بزرگ گاز جهان پس از روسیه، سهمی از این تجارت بزرگ نمی‌برد.

تنها دلیل این کنار ماندن، تحریم‌هائی است که جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌است. جمهوری اسلامی، نه تنها نتوانسته راه صدور گاز ایران را هموار کند، بلکه خود به خریدار گاز همسایگان تبدیل شده است. دولت ایران، سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان می‌خرد.
صنعت نفت فرسوده ایران، نیازمند ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است
سرنوشت سیاه طلای سیاه

بدترین سرنوشت در این میان نصیب صنعت نفت ایران شده است. وزیر نفت جمهوری اسلامی، سه سال پیش اعلام کرد که صنعت نفت کشور برای آن که توان تولید آن بیش‌ از این کاهش نیابد، نیازمند ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید است.
تحریم‌ها بخشی از ناوگان هوایی ایران را زمین‌گیر کرده است با گذشت سه سال، هفته گذشته وزیر نفت جدید در نشست صبحانه اتاق تهران به صراحت اعلام کرد که صنعت نفت برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد.

ایران، تا پیش از استقرار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، روزانه نزدیک به ۶ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کرد. تولید صنعت نفت، اکنون به کمتر از ۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.

به شکرانه افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، درآمد نفتی ایران ظرف شش سال گذشته از مجموع درآمدهای ۲۵ سال پیش از آن بیشتر بوده است. دست کم بخشی از درآمد نفت، می‌توانست در سال‌های رونق صرف بازسازی و توسعه صنعت نفت شود. اما براساس برآورد کارشناسان، ۸۳ درصد درآمد نفتی صرف واردات شده است.

علی پاکزاد، کارشناس اقتصادی، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ نوشت: «ظرف سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ خورشیدی، ۲۲۸ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور به مصرف واردات کالا رسید. در همین مدت، درآمد نفتی کشور ۳۴۶ میلیارد دلار بود. یعنی از هر یک دلار درآمد نفتی ایران، ۸۳ سنت آن صرف واردات شده است.»

کاهش تولید داخلی

افزایش واردات، معنایی جز کاهش تولید داخلی نمی‌تواند داشته باشد. کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که دلیل رویکرد دولت به توسعه واردات، آن است که افراد بانفوذ نزدیک به رهبری و دولت ایران، انحصار ورود کالاهای ضروری را در اختیار دارند و از این طریق به سودهای سرشار می‌رسند.

در برابر توسعه واردات، به ویژه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ورشکستگی بخش تولید داخلی سرعت گرفته است. نهادهای صنفی نساجان و سراجان ایران از دو سال پیش زنگ خطر را به صدا در آوردند و اعلام کردند که در نتیجه ورود بی‌رویه مصنوعات بی‌کیفیت اما ارزان چینی، واحد‌های تولیدی این رشته یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند.

بحران، صنایع خودروسازی و حتی کارخانه‌های تولید شیر و دامداری‌ها را نیز دربر گرفته است. مهرماه امسال، مسئولان تعاونی‌های دامداران اعلام کردند که کارخانه‌ها، به علت گرانی شیرتازه، دیگر شیر تولیدی دامداران را نمی‌خرند و به واردات شیرخشک از چین و هند و چند کشور دیگر روی ‌آورده‌اند.
در همین گزارش‌ها آمده بود که حتی شرکت‌های ترکیه و عربستان سعودی صف بسته‌اند تا با توجه به ورشکستگی کارخانه‌های تولید لبنیات، اجازه تاسیس کارخانه در ایران را بگیرند.

آمار قابل اعتمادی در ایران منتشر نمی‌شود تا بتوان وضعیت بیکاری را به روشنی بررسی کرد. اما این مشکل به‌ویژه در میان جوانان تحصیل‌کرده دامن‌گستر است. یکی از عوارض کاهش تولید داخلی و افزایش صادرات، رشد بیکاری است.

رشد اقتصاد سایه

در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی و تضعیف شدید بخش‌خصوصی، اقتصاد سایه در ایران رشدی نجومی یافته است.  براساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، قرار بود بخش قابل توجهی از کارخانه‌های وابسته به دولت به بخش خصوصی واگذار شود. اما بهمن ماه سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی رسما اعلام کرد: «تنها سیزده و نیم درصد روند خصوصی سازی از سال ۱۳۸۴ تاکنون حقیقی بوده و بقیه به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار شده است.»

بخش قابل‌توجهی از صنایع دولتی، به زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده‌اند. پر سرو صداترین این واگذرای‌ها، به شرکت‌مخابرات مربوط می‌شد که بدون رعایت مقررات قانونی و مزایده در اختیار سپاه قرار گرفت. اما ابعاد واگذاری‌های دیگر هم بسیار گسترده است.
براساس گزارش‌ منابع داخلی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان بزرگترین زیرمجموعه اقتصادی سپاه، تا  ۹ ماه پیش صاحب ۸۱۲ شرکت ثبت شده و ۱۷۰۰ قرارداد بزرگ دولتی بوده است.

سقوط ارزش ریال

تحریم‌های بین‌المللی، علاوه بر فلج کردن تولید و رونق واردات، سبب کاهش شدید ارزش پول ملی ایران نیز شده است. آبان‌ماه امسال، نرخ هر دلار در بازار ارز ایران به ۱۴۰۰ تومان و نرخ یورو به بیش از ۱۸۰۰ تومان رسید.
کاهش ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی  توقف ناپذیر شده است کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا، نرخ ارزهای خارجی بسیار فراتر از این خواهد رفت.

نگرانی مردم نسبت به افزایش سرسام‌آور نرخ ارزهای خارجی در هفته‌های اخیر، سبب هجوم آنها به بازار ارز شده است.  روزنامه‌های ایران به تازگی نوشته‌اند که «ارزهای خارجی به بهترین پس‌انداز خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.»

رواج فساد مالی و اختلاس

در سایه آشفتگی‌هائی که تحریم‌ها در اقتصاد ایران ایجاد کرده، تخلف‌های بزرگ مالی نیز در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. اختلاس ۳ میلیارد دلاری، تنها نمونه نیست. عملکرد مالی دولت احمدی‌نژاد نیز از سوی مجلس، دیوان محاسبات و سایر نهادهای رسمی به شدت به زیر پرسش رفته است.
اسفند ماه سال گذشته، دیوان محاسبات اداری ایران گزارش داد که «۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی کشور به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.»

صندوق ذخیره ارزی، که در دوران احمدی‌نژاد به "حساب ذخیره ارزی" تغییر نام داد، در دوران خاتمی ایجاد شد. هدف این بود که مابه‌التفاوت افزایش بهای نفت، در این صندوق ذخیره شود و به مصرف توسعه زیرساخت‌ها و تقویت بخش‌خصوصی برسد.

روز ۲۹ دیماه سال گذشته، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد در صحن علنی‌مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:«در صندوق ذخیره‌ارزی پولی نمانده است که برای تجهیز و گسترش متروی تهران استفاده شود.»

حسینی از سوی نمایندگان مجلس احضار شده بود تا توضیح دهد که چرا دولت احمدی‌نژاد، با عدم پرداخت هزینه‌های توسعه متروی تهران، این طرح را دستخوش رکود کرده است.

پیشرفت و توسعه با رشد یک درصدی؟

برای ارزیابی توانمندی یا ضعف اقتصاد یک کشور، هیچ شاخصی روشنگرتر از شاخص رشد اقتصادی هر سال نیست.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران را برای سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ حدود یک درصد برآورد کرده است. در همین سال‌ها، ترکیه در همسایگی ایران توانست رشد اقتصادی خود را به حدود ده درصد برساند.

با این‌همه، مقامات جمهوری اسلامی، به‌ویژه احمدی‌نژاد، همچنان ادعا می‌کنند که ایران، نه تنها از تحریم‌ها زیانی ندیده، بلکه گام‌های مهمی به سوی پیشرفت و توسعه برداشته است. پیشرفت و توسعه با رشد اقتصادی یک درصدی؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

جواد طالعی
تحریریه: مهیندخت مصباح




یک شرکت هلندی در دریای خزر جزیره مصنوعی می‌سازد 

جزیره‌ی‌ مصنوعی خزر بخشی از طرح گردشگری ۵ میلیارد دلاری "آوازه" در ترکمنستان است. این کشور قصد دارد با این طرح جهانگردان را به سواحل خود جذب کند. فعالان زیست محیطی می‌گویند که ساخت این جزیره دریا را آلوده خواهد کرد.

نمایی از محل احداث مجمتع گردشگری آوازه در سواحل جنوب شرقی خزر 
احداث مجتمع گردشگری آوازه در طول ۲۶ کیلومتر ازسواحل جنوب شرقی خزر در اردیبهشت ۱۳۸۶ آغاز شد. در چند ساله‌ی اخیر بیش از ۵۰ هتل و اقامتگاه مجهز در ترکمنستان ساخته شده است. مقام‌های این کشور به رغم بحران مالی دنیا ادعا می‌کنند که ۴۴ ميليارد دلار پروژه‌ی ساختمانی در دست احداث دارند.
روزنامه‌های ترکمنستان همچنین می‌نویسند که کازینوها و  مجموعه‌های تفریحی دیگری با نمونه‌برداری از شهر لاس وگاس در سواحل خزر تاسیس خواهند شد. در ساخت مجمتع گردشگری "آوازه"، عمدتا شرکت‌هایی از ترکیه، فرانسه، هلند و ایران فعالیت می‌کنند.
محمد رضا فرقانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان می‌گوید، «شرکت ايرانی پارس انرژی چهار طرح مهم در منطقه گردشگری  "آوازه" و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان به ارزش صد ميليون دلار اجرا می‌کند.»
ساخت جزیره‌ی مصنوعی با نشان کشور ترکمنستان
روزنامه‌های ترکمنستان خبر می‌دهند که یک شرکت هلندی به نام "وان اورد" ساخت یک جزیره‌ی مصنوعی در سواحل خزر را برای ترکمنستان طراحی کرده است.
یوهانس هفکن‌شید، یکی از مدیران شرکت هلندی در مصاحبه با یک روزنامه محلی در ترکمنستان گفته است: «این جزیره به گونه‌ای طراحی شده که نشان ملی کشور ترکمنستان به صورت برجسته برآن ترسیم شود».
علی محجوبی، کنشگر زیست محیطی
علی محجوبی رئیس دفتر کلاودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان که خود یک فعال زیست‌محیطی است، به دویچه‌وله می‌گوید: «ترکمنستان با مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با نوعی تقلید از شیوخ پولدار عرب، جزیره‌‌ای مصنوعی در آب می‌سازد. این پروژه  به پرستیژ حاکمان ترکمنستان برمی‌گردد و در اصل به هدر دادن درآمدهای نفت و گاز این کشوراست.»
جزیره‌ی مصنوعی دریای خزر را آلوده می‌کند

اجرای پروژه‌های گردشگری، احداث هتل و جزیره‌ی مصنوعی چه آسیب‌های زیست محیطی به دریای خزر وارد خواهد ساخت؟ 
خبرگزاری مهر از قول محمد رضا فاطمی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات می‌نویسد، اکوسیستم دریای خزر با احداث این جزیره‌ی مصنوعی توسط ترکمنستان به خطر می‌افتد.
به نظر این محقق ایرانی «این طرح تهدیدی جدی برای یکی از مهمترین زیستگاه‌های ماهیان خاویاری و فک خزری است و سازه‌های این جزیره ممکن است کل سیستم اکولوژیکی دریای خزر را برهم بزند.»
فاضلاب‌های شهرهای شمالی ایران هم به دریا ریخته می‌شود
فاطمی به نگرانی‌هایی اشاره می‌کند که در خصوص ورود فاضلاب این جزیره به دریای خزر پس ازساخته شدن وجود دارد: «این نگرانی تا حدودی بی‌مورد است زیرا در حال حاضر فاضلاب تمام شهرهای شمالی کشور به این دریا ریخته می‌شود.»
علی محجوبی، کنشگر زیست‌محیطی نیز این نظر را تایید می‌کند و به دویچه‌وله می‌گوید: «هرگونه دخالت در اکوسیستم دریای خزر عواقبی دارد. برای اینکه نگرانی‌ها رفع شود، بهتر بود که دولت ترکمنستان به موازات احداث جزیره‌ی مصنوعی طرحی نیز برای تصفیه‌ی فاضلاب و پساب‌های این مجتمع ایجاد کند.»
"انتقاد ایران از ترکمنستان ناصادقانه است"
علی محجوبی ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت ایران در مناطق ساحلی دریای خزر خاطرنشان می‌کند که اعتراض ایران به ترکمنستان گستاخانه و ناصادقانه است.
آب خزر آلوده به فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است وی چنین استدلال می‌کند: «ایران تابحال خودش کاری برای کاهش زباله، تصفیه زباله و پساب‌ها انجام نداده و سرمایه‌گذاری نکرده و خزر را به عنوان زباله‌دانی بزرگی دیده که فاضلاب‌ها را هضم می‌کند. دولت باید توضیح دهد که برای حل مشکل مرداب انزلی و جزیره‌ی عاشورا ده و میانکاله تاکنون چه چاره‌ای اندیشیده است. ایران باید بجای این انتقادها در تصفیه فاضلاب‌های خانگی/ صنعتی و جلوگیری از انتقال آنها به خزر اقدام کند. خطرات آلودگی اینها به مراتب بیشتر از خطر ساختن یک جزیره مصنوعی است.»
 آقای محجوبی یادآوری می‌کند که دانشمندان محیط زیست ایرانی سال‌هاست دراین‌باره به دولت هشدار می‌دهند اما مسئولان امور به‌جای پرداختن به این گونه مسائل، به "گناهان" دیگر همسایگان توجه می‌کنند. او چنین واکنشی را "غیرصادقانه" می‌نامد.
آیا حزب سبزهای آلمان اعتراض خواهد کرد؟
حزب سبز‌‌های آلمان پیش از این در رابطه با مشکلات دریاچه‌ی ارومیه در ایران هشدار داده است و پرسش این است که آیا در رابطه با آلودگی دریای خزر نیز چنین اقدامی‌خواهد کرد؟
علی محجوبی رئیس دفتر کلاودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان در پاسخ به این سئوال می‌گوید: «اگر زمانی در سواحل دریای خزر مثلا در روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و یا ایران اقدامی علیه آلودگی و برای نجات دریا انجام بگیرد و جنبش‌های اعتراضی و مدنی برای نجات و یا حفظ دریای خزر شکل بگیرند، ما  قطعا همبستگی خواهیم داشت.»
آلودگی خزر به مرگ فک‌ها منجر شده است آقای محجوبی از تبدیل زمین‌های زراعی به صنعتی و همچنین شهرک‌سازی و ویلاسازی بی رویه در سواحل خزر در ایران نیز انتقاد می‌کند. وی می‌گوید که جمهوری آذربایجان هم مسبب آلودگی نفتی است:«درروسیه هم اساسا هزینه‌ای برای پاکیزگی محیط زیست صرف نمی‌شود و ولگا عملا به فاضلاب شهرهای بزرگ روسیه تبدیل شده است.»
پیشنهادهای کارشناسان
محمد باقر نبوی، معاون سابق محیط دریایی سازمان محیط زیست ایران به خبرگزاری مهرمی‌گوید: «با توجه به اینکه رژیم حقوقی دریای خزر به طور کامل مشخص نیست نمی‌توان به این موضوع اعتراض کرد. اما بر اساس پروتکل تهران که ایران و ترکمنستان هردو عضو آن هستند، سازمان محیط زیست ایران می‌تواند با طرح این موضوع، خواهان همکاری برای کاهش خسارات شود. از سوی دیگر وقتی در داخل کشورمجوز احداث سازه‌های مشابه به راحتی داده می‌شود، چگونه می‌توان به دیگر کشورها اعتراض کرد؟»
علی محجوبی، کارشناس و فعال زیست‌محیطی هم در پایان صحبت‌های خود نتیجه می‌گیرد که بزرگترین مشکل، عدم آگاهی و خودآگاهی برای نجات منابع آبی دریای خزر در منطقه است و انتقاد یک جانبه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. وی پیشنهاد می‌کند که پنج کشور ساحلی دریای خزر، مشترکا برای حفظ محیط زیست خزر چاره‌اندیشی کنند. 
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: مهیندخت مصباح


از انفجارهای مرکز موشک های شهاب تا مرگ مشکوک احمد رضایی

گفت و گو با علیرضا نوری زاده
ایرج ادیب‌زاده
سه روز پس از انفجار بزرگ در پادگان مدرس، متعلق به یگان موشکی سپاه پاسداران، اطلاعات رسیده هم‏چنان ناهم‏خوان هستند و همین نکته موجب شک و تردیدها و گمانه‏زنی رسانه‏ها شده است. پرسش روز این است: این انفجارهای تکان‌دهنده، آنطور که مسئولان سپاه می‌گویند تصادفی بوده و ناشی از بی‌احتیاطی؟ یا آنطور که مجله آمریکایی تایم نوشته تصادفی نبوده است؟ آیا برخی سازمان‌های خارجی در آن دست داشته‌اند یا عواملی از داخل خود سپاه به این کار دست زده‌اند؟
 
مرکز این انفجار بزرگ، ساعت یک بعدازظهر روز شنبه، بیست و یکم آبان (دوازدهم نوامبر) در حومه غربی تهران بود و بخش وسیعی از شهر تهران را لرزاند.
برخی از منابع این رویداد را ناشی از انفجار موشک‏ها توصیف کرده‏اند، اما مسئول روابط عمومی سپاه، رمضان شریف، ‏آن را امری تصادفی در جریان حمل و نقل مهمات از انبارها توصیف کرده است.
 
در این رویداد بیش از ۱۷ نفر از اعضای سپاه پاسداران، از جمله حسن تهرانی مقدم، فرمانده نیروی موشکی سپاه پاسداران کشته شدند و بیش از ۴۰ نفر از اعضای سپاه پاسداران مجروح شدند. مسئولان، یک کمیته‏ی اضطراری بحران، برای کنترل اوضاع تشکیل داده‏‏اند. سگ‏های زنده‏یاب نیز به منطقه اعزام شده‏اند.
 
سایت "تابناک" ارگان محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام، کشته شدن حسن تهرانی مقدم، فرمانده نیروی موشکی سپاه در این انفجارها را ضایعه‏ای برای سپاه پاسداران و قدرت دفاعی کشور توصیف کرده و نوشته است: "او همیشه خود را برای حمله‏ی احتمالی آمریکا آماده می‏کرد."
 
در گفت‌وگویی با علیرضا نوری‏زاده، روزنامه‏نگار، نویسنده و کارشناس سیاسی، از او پرسیده‌ایم: ارزیابی شما از این رویداد چیست؟
 
علیرضا نوری‏زاده: نکته‏ای که به نظر من باید به آن توجه داشت، این است که درست یک سال و یک ماه پیش، یعنی در روز بیستم مهرماه ۱۳۸۹ در ساعاتی تقریباً نزدیک به ساعات انفجار ملارد، در پادگان "امام‏ علی" خرم‏آباد هم انفجارهایی رخ داد که در ابتدا مدعی شدند زاغه‏های مواد منفجره موقع انتقال این مواد آتش گرفته و باعث کشته شدن تعدادی شده‏ که آن تعداد نیز به تناوب از هشت و پنج و ده و… شروع شد. ولی در روز تشییع جنازه، ظاهراً چهل و چند جسد را تشییع کرده بودند. همین‏طور در شهرهای مختلف اطراف و هم‏چنین در تهران نیز اجسادی از اعضای سپاه تشییع شده بودند.
در آن‏جا بعد آشکار شد که این انفجارها در زاغه انفجاری نبوده، بلکه در بزرگ‏ترین انبار موشکی سپاه اتفاق افتاده که موشک‏های شهاب ۳ و سجیل در آن ذخیره شده بودند. یعنی در نقطه‏ای که از نظر مسافت جغرافیایی، نزدیک‏ترین نقطه به اسراییل به شمار می‏آید؛ نیز نوع مسافت که امکان می‏دهد موشک‏های ایرانی بالستیک در ارتفاع مشخصی پرواز کنند و در بسیاری از آن حدود نیز رادارها نتوانند آن‏ها را شناسایی کنند.
 
بنابراین پادگان امام‏ علی خرم‏آباد انتخاب شده بود که در صورت درگیری موشکی بین ایران و اسراییل، موشک‏ها از آن‏جا شلیک بشود. به همین دلیل نیز آن‏طور که بعدها توسط افرادی از سپاه که در آن‏جا بودند و خارج شده بودند عنوان شده بود، تعداد موشک‏ها بیش از ۱۵۰ موشک بوده که در آن انفجار از بین رفته است.
 
حادثه‏ای که در روز شنبه رخ داد، شباهت‏های آشکاری با حادثه خرم‏آباد دارد. در خرم‏آباد گفته شد که عواملی این انفجار را انجام دادند. حال این عوامل در درون خود سپاه بودند یا بیرون از آن، به هرحال عواملی بودند که موفق شده بودند مراکز پنهان سپاه را که موشک‏ها در آن انبار شده بودند، بمب‏گذاری کنند. بعد از طریق کنترل از راه دور، این بمب‏ها را در زمانی که سربازها و افسرها آماده می‏شدند تا برای نماز ظهر به مصلای پادگان بروند، منفجر کردند. به همین دلیل هم تلفات انسانی در آن بخش انبارها زیاد بود، ولی در سطح پادگان زیاد نبود، چون اغلب سربازها و افسران بیرون ساختمان‏ها بودند و برای نماز می‏رفتند. به همین خاطر هم تعداد کشته‌شدگان، آن‏چنان که برخی به آن اشاره کرده بودند، نبود.
 
در مورد ملارد فرق می‏کند. چون این حادثه بعد از ساعت یک رخ داده بود. یعنی این حادثه در واقع پس از آن‏که افسران و سربازان نماز را خوانده و نهارشان را خورده بودند و به مراکز خودشان بازمی‏گشتند، رخ داد.
 
نکته دوم این است که حرف‏های ضد و نقیض مسئولان نظام، خود نشان‏دهنده‏ی آن بود که در این مورد نمی‏دانند چه کنند. حسین گروسی، نماینده شهریار، ازجمله کسانی بود که در آغاز از وقوع دو انفجار سخن گفت. برخی دیگر از خبرگزاری‏های داخل ایران هم از دو انفجار خبر دادند. جالب این است که خبرگزاری مهر که مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی است و ارتباط نزدیکی با دستگاه‏های اطلاعاتی دارد، ابتدا از انفجار یک پمپ گاز در منطقه شهر قدس شهریار سخن گفت، ولی بلافاصله آقای شهیدی، مسئولی از شرکت تولیدات نفت و گاز، این مسئله را تکذیب کرد.
 
به این ترتیب می‏بینیم هماهنگی‏ای وجود ندارد تا اواخر بعدازظهر که در آن زمان، رمضان شریف سخنگوی سپاه می‏آید و او هم در ابتدا به ۲۷ کشته اشاره می‏کند و باز هم او در ساعاتی بعد، تعداد کشته‏گان را ۱۷ نفر ذکر می‏کند و بعد منابع دیگری ۱۵ و ۱۶. به این ترتیب، می‏بینیم که این سرگشتگی هم‏چنان ادامه دارد.
 
بعد هم می‏گویند که زاغه مهمات پادگان بیدگنه منفجر شده، در حالی‏که نوع انفجار، رسیدن صدای انفجار به تهران، شکسته شدن شیشه‏های ساختمان‏ها در مجتمع اکباتان، به صدا درآمدن دزدگیر اتومبیل‏ها حتی در مناطقی مانند نازی‏آباد در جنوب تهران و هم‏چنین غباری که بر فراز منطقه بالا رفت و در تهران هم دیده می‏شد، همه نشان‏دهنده‏ی آن هستند که این انفجار، یک انفجار عادی نبوده است.
 
این است که به گمان من، یک بار دیگر، آن‏هایی که رژیم جمهوری اسلامی دشمن می‏داند، حال کشور خارجی بودند یا گروه‏ها و یا عواملی دیگر، موفق شدند به داخل یکی از مهم‏ترین مراکز موشکی نظام که گفته می‏شود بیش از ۲۰۰ موشک در آن‏جا ذخیره شده است، رخنه کنند و این انفجار مهیب را انجام بدهند.
 
این اتفاق سه روز بعد از آن رخ داد که آقای خامنه‏ای در ضمن سان دیدن از رژه نیروهای سپاه و گروهی از نیروهای ارتش، اعلام کرد که با قاطعیت و قدرت آماده است توی دهان دشمنان بزند، آن‏ها را خرد کند و جمهوری اسلامی بسیار قدرتمند است.
به گمان من، این پیامی بود برای آقای خامنه‏ای که چندان قدرتمند هم نیستید. دیروز دانشمندان اتمی‏تان را کشتند و امروز مراکز موشکی‏تان منفجر می‏شود.
 
در مورد همین مسئله ضد و نقیض‌گویی مسئولان جمهوری اسلامی که به آن اشاره کردید، خبرهای دیگر حاکی از جلوگیری از ورود مأمورین سازمان آتش‏نشانی به محل حادثه و هم‏چنین انتقال سریع مجروحان این حادثه از بیمارستان‏های مختلف به بیمارستان سپاه پاسداران بوده‏ است. خیابان‏های اطراف پادگان هم هم‏چنان بسته‏اند. این پنهان‏کاری و ضدو نقیض گویی هم به دلیل آن است که علت اصلی انفجارها و خبرهای واقعی گفته نشود؟
 
بدون تردید! مثلاً در ارتباط با آقای حسن فتحی، ایشان روزنامه‏نگاری است که در عمل‏کرد و سخن‏گفتن‏اش نشان داده، بسیار انسان محتاطی است و به‏هیچ روی کارمند بی‏بی‏سی یا خبرنگار بی‏بی‏سی نبوده است، بلکه روزنامه‌نگار معروفی است که برای روزنامه‏های مختلف، ازجمله روزنامه اطلاعات مطلب می‏نوشته و بیشتر هم در مورد مسائل خاورمیانه قلم می‏زده است.
 
یکی از دلایلی که بی‏بی‏سی با وی صحبت کرده، می‏تواند این باشد که آقای فتحی در آن منطقه- محل انفجارها- دارای حق آب و گل است و یکی از بستگان بسیار نزدیک‏اش در آن‏جا چاپخانه دارد. خود ایشان هم به آن منطقه رفت‏وآمد می‏کند و به احتمال زیاد، فتحی به چشم شاهد این نوع اعمال بوده است؛ مانند جلوگیری از ورود تیم‏های نجات و فقط اجازه دادن به یک دسته‏ از تیم‏های نجات متعلق به سپاه پاسداران به محل حادثه و همین‏طور جلوگیری از ورود ماشین‏های آتش‏نشانی تا زمانی که ماشین‏های خود سپاه وارد بشوند.
 
به این ترتیب، وقتی بین خودی و غیر خودی خط‏کشی کردند و گفتند که حق ورود فقط مال خودی‏هاست، نشان‏دهنده اهمیت این مرکز و همین‏طور ابعاد تلخ و دردناک این حادثه بوده است. بنابراین سپاه تمام تلاش‏اش را می‏کند که از انتشار اخبار واقعی مربوط به میزان تلفات، میزان مجروحان و همین‏طور تجهیزاتی که به آتش کشیده شده است، خودداری کند، اما امروز به برکت اینترنت و رادیو تلویزیون‏های خارج، مردم از تمام جزییات باخبرند.
 
یک روز پس از انفجار روز شنبه در شهرستان ملارد در غرب تهران، خبر مشکوک دیگری هم منتشر شد مبنی بر مرگ مشکوک فرزند محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوبی. یک مقام پلیس دوبی گفته است که او احتمالاً خودکشی کرده است. خبر دیگری مرگ او را در اثر برق‏گرفتگی اعلام کرده است. پلیس دوبی اما گفته که او را با مچ دست‏اش بریده پیدا کرده است. آخرین خبرها نشان می دهد که جسد وی سه روز در اتاق هتل بوده است. در این مورد، شما چه نظری دارید؟
 
من احتمال خودکشی مرحوم احمد رضایی را بسیار زیاد می‏دانم. به جهت این‏که نگاهی به زندگی و سرنوشت این جوان، نشان‏دهنده روح ناآرام و وضع روحی اوست. در طول سال‏های اخیر ما شاهد موضع‏گیری‏های عجیب و غریب و مختلف از وی بودیم.
 
آن‏چه جالب است، نوع انعکاس خبر در سایت تابناک، متعلق به آقای محسن رضایی است. در آن سایت آمده بود که "هم‏زمان با شهادت یاران جبهه محسن رضایی، فرزندش به مرگ مشکوکی درگذشت". این خبری دوپهلو بود و معمولاً تابناک خبرهای‏اش را همین‏طوری چاپ نمی‏کند و حتماً پشت آن قضیه خبری هست. بنابراین این‏که آقای رضایی خواسته به شکلی این دو را به هم ربط بدهد، نمی‏دانم نشانه چیست؟! آیا خواسته بگوید که پسرش را هم دست‏های پنهانی از بین برده‏اند؟ اما من گمان نمی‏کنم.
 
آقای احمد رضایی یک روز تمرد کرد و علیه نظام عصیان کرد. آمد بیرون و خیلی ساده به کنسول‏گری آمریکا در دوبی رفت، ویزا گرفت و به آمریکا رفت و بعد از طریق چند برنامه رادیو- تلویزیونی علیه رژیم موضع گرفت. کار بر پدرش آن‏چنان سخت شد که ایشان همسرش را فرستاد و تقاضا کرد که پسرش برگردد. وقتی بازنگشت، از مرحوم آقای هژبر یزدانی کمک گرفت و هژبر هواپیمای شخصی فرستاد و پسر را به کاستاریکا برد. مدتی در آن‏جا درس خواند و بعد هم به ایران برگشت، ولی نتوانست در ایران بماند و مجدداً از کشور خارج شد. این‏بار در بیرون ازدواج کرد، با خانمی که شهروند آمریکا بود. او هم موفق شد شهروندی آمریکا را دریافت کند. به همین دلیل هم روزنامه‏های امارات از مرگ یک شهروند آمریکایی سخن گفته‏اند.
 
من فکر می‏کنم که احمد رضایی زیر فشارهای شدید قرار داشت و این که به او اجازه بازگشت دوباره به ایران داده نشد. حتی معروف است که آقای احمدی‏نژاد گفته بود که اگر پایش برسد به ایران، در فرودگاه دستگیر می‏شود، به‏خاطر مطالب نادرست و ناجوانمردانه‏ای که در جریان انتخابات علیه ایشان و نزدیکان‏شان منتشر کرده بود.
 
بنابراین من فکر می‏کنم که او به نقطه‏ای رسیده بود که دیگر زندگی برایش امکان‏پذیر نبود و این است که در اتاق شماره‏ ۲۳ طبقه‏ ۱۸ هتل گلوریا، به زندگی خودش خاتمه داد.